روزنامه صبا شماره 1349
روزنامه صبا شماره 1349
روزنامه صبا شماره 1349
دو شنبه| 19دی 9 |1401ژانویه 16 |2023جمادی الثانی |1444
سال دهم| شماره 8 |1349صفحه| 5000ناموت|
ایل بیگی و چالش های یک سال گذشته در سینما
برخی پیش داوری ها
سبب حوایش شد
معاون سیما به منزل
مادر شهیدان خالقی پور رفت
صفحه 3
نامزدهای نمایشنامه نویسی
جشنواره تئاتر فجر
صفحه 6
بهشتی که در ان کسی را
با کسی پیکار نیست
صفحه 8 صفحه 1
2
دو شنبه 19دی 1401شماره 1349
«چپ ،راست» به سینماها می اید
خرب سیمنا و تلویزیون
قرارداد فیلم سینمایی «چپ ،راست» به کارگردانی حامد محمدی و تهیه کنندگی منوچهر محمدی
ثبت شد .بیست و ششمین جلسه شورای صنفی نمایش در روزگذشته در خانه سینما تشکیل و بعد از
بررسی درخواست ها و موارد مطرح شده ،قرارداد سرگروهی فیلم سینمایی «چپ ،راست» به کارگردانی
حامد محمدی و تهیه کنندگی منوچهر محمدی با پخش فیلمیران و به سرگروهی پردیس ایران مال
ثبت شد .در ادامه جلسه مقرر شد به منظور حمایت فیلم های جدید و ایجاد ظرفیت در سانس دهی ،اکران
فیلم های «انفرادی»« ،سگ بند»« ،علفزار»« ،تی تی» و «چند می گیری گریه کنی »۲از روز چهارشنبه
در تمام سینما پایان یابد/.مهر
رادیو ،به استقبال روز مادر می رود
شبکه رادیویی پیام و رادیو اوا به مناسبت سالروز والدت باسعادت حضرت زهرا(س) و روز مادر پویش
«به نام مادر» را برگزار می کنند .مهدی شهاب تالی ،مدیر شبکه رادیویی پیام و رادیو اوا گفت :در هر دو
شبکه به مناسبت سالروز والدت باسعادت حضرت زهرا (س) و روز مادر پویش «به نام مادر» را تدارک
دیده ایم .وی افزود :این پویش که ۱۷تا ۲۳دی ماه برگزار می شود در دو بخش طراحی شده است .بخش
اول عمومی است که همه عالقه مندان می توانند بهترین جمله در وصف مادر را نوشته و ارسال کنند و
بخش دوم ویژه کودکان و نوجوانان است که می توانند نقاشی های خود را با موضوع مادر کشیده و به همراه
عکس خودشان برای پخش ارسال کنند/.مهر
معاونسیمابهمنزل
مادر شهیدان خالقی پور رفت
محسن برمهانی معاون سیما به مناسبت روز تکریم مادران و همسران شهدا ،به منزل
مادر شهید خالقی پور رفت.
محسن برمهانی ،به منظور تکریم مقام شامخ مادران شهید و همزمان با سالروز تولد
علیرضا خالقی پور یکی از فرزندان مادر شهیدان خالقی پور ،به دیدار این مادر شهید معزز
رفت .در این دیدار مادر شهیدان خالقی پور به بیان خاطراتی از رشادت فرزندان شهید
خود پرداخت و کتاب روایت زندگی نامه اش با عنوان«درگاه این خانه بوسیدنی است»
را به معاون سیما اهداء کرد.
در این دیدار معاون ســیما ضمن ارزوی علو درجات برای شــهدا و بویژه فرزندان
شهید این خانواده ،خطاب به مادر شهید گفت:رســانه ملی برای نمایش واقعیت ها به
مخاطب خود ،نیاز به قصه و قهرمان دارد و ما برای این مهم قهرمانانی بزرگ تر ،شریف تر
و تاثیرگذارتر از شهدای انقالب اسالمی از ابتدای انقالب ،شهدای دفاع مقدس ،مدافعان
حرم و امنیت تا به امروز نداریم.
برمهانی ابراز امیدواری کرد :ان شــاءاهلل بتوانیم به شایســتگی مسیر شهدا و ارمان
هایشان را ادامه دهیم و در این مسیر مشمول دعای خیر شما و دیگر خانواده های معظم
شهدا باشیم .سعید سلطانی مشاور اجرایی و مدیر دفتر ،ابوطالب عیسی ابادی سرپرست
مالی و اداری و حمید خواجه نژاد مدیر روابط عمومی معاونت ســیما نیز در این دیدار
حضور داشتند.
«فروغ منهی» مادر شهیدان خالقی پور (داود ،رسول و علیرضا) که اسوه ایثار ،بخشش
و فداکاری است ،سه فرزندش را تقدیم نظام و انقالب کرده است/.تسنیم
چه اثاری در شهرک سینمایی در حال تولید هستند ؟
مدیر شهرک ســینمایی تلویزیونی ،از استقبال چشمگیر مردم از
بازدید این مجموعه خبر داد و گفت :خیابان الله زار که از قسمت های
مهم و اصلی شهرک سینمایی محسوب می شود در حال بازسازی است.
مهدی میرچی مدیر شهرک سینمایی تلویزیونی ایران (علی حاتمی)
افزود :هم اکنون سه پروژه فعال سینمایی «ایینه» به تهیه کنندگی علی
اوجی و کارگردانی محمود کالری« ،بهشت تبهکاران» به کارگردانی
مســعود جعفری جوزانی و تهیه کنندگی فتح اهلل جعفری جوزانی،
«سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه اهنگر و تهیه کنندگی
سیدحامد حسینی در شهرک سینمایی تلویزیونی ایران در حال انجام
است .وی ادامه داد :سریال های تلویزیونی «نائله» به کارگردانی حسن
اخوندپور و تهیه کنندگی سعید سعدی ،ســریال الف ویژه «سلمان
فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری و تهیه کنندگی حسین طاهری
در داخل شهرک فعال هستند و امکان بازدید گردشگران از پروژه های
سینمایی و سریال ها با هماهنگی تهیه کننده ها مقدور است/.صباخبر
تاد فیلد ،هت تریک کرد
تاد فیلد با فیلم «تار» موفق شــد تا مهر تایید را از انجمن ملی
منتقدان فیلم هم بگیرد .تاد فیلد با فیلم «تار» یک پیروزی نادر به
دست اورد و درام او با دریافت جایزه بهترین فیلم از انجمن ملی
منتقدان فیلم در روز شنبه ،هت تریک بزرگی کرد.
«تار» پس از کسب جایزه بهترین فیلم از انجمن منتقدان فیلم
لس انجلس و حلقه منتقدان فیلم نیویورک ،اکنون به یکی از معدود
فیلم هایی بدل شده که جایزه بهترین فیلم را از سه انجمن اصلی
نقد امریکا دریافت کرده است.
اخرین فیلم هایی که از سوی هر ســه انجمن مهم نقد امریکا
برنده شده بودند «ماشــین من را بران» در سال « ،۲۰۲۱شبکه
اجتماعی» در سال ۲۰۱۰و «گنجه دردها» در سال ۲۰۰۹بودند.
این هفته یکی از مهم تریــن هفته ها در معرفی برندگان جوایز
مختلف است و برندگان انجمن بازیگران و کارگردان ها و انتخاب
منتقدان ،معرفی و مراسم گلدن گلوب برگزار می شود/.مهر
فروش ۲۶میلیارد دالری برای گیشه جهانی
امار حاکی از ان اســت که باکس افیس جهانی در سال ۲۰۲۲با
رشدی ۲۷درصدی به ۲۶میلیارد دالر رسید.
درامد گیشه سینماهای جهان در سال ۲۰۲۲به ۲۶میلیارد دالر
رسید که در مقایسه با سال ۲۰۲۱که امار فروش برابر با ۲۱.۴میلیارد
دالر بود ،رشدی ۲۷درصدی را نشــان می دهد؛ با این حال این رقم
هنوز فاصله زیادی با رقم فروش پیش از پاندمی کرونا دارد.
اما هنوز امار سال این ســال ۳۵درصد کمتر از میانگین فروش
جهانی در سه سال ۲۰۱۷تا ۲۰۱۹است که هنوز مشکلی به نام کرونا
چهره نکرده بود.
به این ترتیب باید گفت امار ســالی که گذشت به معنی ضرر ۱۴
میلیارد دالری در مقایسه با پیش از دوران کروناست.
چین که سال های ۲۰۲۰و ۲۰۲۱بیشترین درامد را در مقایسه
با دیگر کشورها داشت ،در ســال ۲۰۲۲تاج باکس افیس را به بازار
سینمای امریکای شمالی واگذار کرد/.مهر صفحه 2
دو شنبه 19دی 1401شماره 1349
خرب سیمنا و تلویزیون
سوپیلنیاک :دوست داشتم سریال در شرایط بهتری پخش شود
رخ» در یک پست
سوتالنا سوپیلنیاک ،بازیگر اوکراینی نقش بریژیت در ســریال تلویزیونی «تمام ُ
اینستاگرامی با انتشار تصویری از پشت صحنه این سریال نوشت :یک سال پیش افتخار داشتم در سریال
تمام رخ به کارگردانی محمود معظمی که این روزها هر شب از شبکه سه پخش می شود نقش بریژیت را
ایفا کنم .دوست داشتم که این سریال در شرایط بهتری پخش بشود چون نزدیک ۵۰نفر در طول ۲سال
زحمت کشیدند که مخاطب یک کار هنری با موضوع کامال متفاوت را ببیند.
پخش مجموعه تلویزیونی تمام رخ در ۳۰قسمت از ســوم دی ،هر شب ساعت ۲۰:۳۰دقیقه به جز
روزهای پنجشنبه و جمعه از شبکه سوم سیما اغاز شده است/.ایرنا
علیرضــا تابش ،گفــت :تولید اثــار پرهزینه
تاریخی ،نیاز به همگرایی و هم افزایی مســئوالن
دارد و درصــورت محقق نشــدن ان ،عمال اثار
این چنینی تولید نمی شوند.
عضــو گــروه ســینمای فرهنگســتان هنر
درخصوص نحوه تولید اثار تاریخی و باورپذیری
ان برای مخاطبان ادامه داد :در جذب مخاطب،
«قصه» حــرف اول را می زند ،فرق نمی کند تمام
فیلم خیال باشد یا مبتنی بر واقعیت ،در یک فیلم
تاریخی اگر مخاطب متوجه روایت داســتانی در
زمین ه اثر نشــود ،بی شــک ترجیح می دهد یک
فیلم مســتند ببیند .واقعیت تاریخی باید در دل
این داستان روایت شــود و یا داستانی در دل یک
واقعیت تاریخی شکل بگیرد .از طرفی واقعیت در
یک اثر تاریخی ،نباید نادیده گرفته شود.
مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی افزود:
واقعیت شامل تمام شــرایط اجتماعی ،سیاسی،
اقتصادی ،فرهنگی دوران مورد نظر است .مخاطب
باید پس از پایان فیلم عالوه بر اینکه قصه ای جذاب
را دیده ،اطالعات گسترده ای از یک دوره یا جغرافیا
و یا یک فرهنگ ،کسب کرده باشد .برای مخاطب
جذاب اســت وقتی بداند مثال خیام نیشــابوری
هم عصر با جنگ های صلیبی در اروپاست و( ...البته
گاه بداهه نویسی و تخیل پردازی بیش از اندازه و
غیر واقعی توســط نویســندگان و برداشت های
سطحی از وقایع تاریخی به باورپذیری مخاطب
ضربه می زند.
فیلمبردار ارتباط فرانسوی ،درگذشت
«اوون رویزمن» فیلمبردار امریکایی و تحسین شده فیلم هایی چون «جن گیر» و «ارتباط فرانسوی»
و «شبکه» در سن ۸۶سالگی درگذشت« .اوون رویزمن» فیلمبرداری بود که پنج بار نامزد اسکار شد و
بیشتر برای همکاری با «ویلیام فریدکین» کارگردان فیلم های کالسیک «جن گیر» و «ارتباط فرانسوی»
شناخته می شد .این فیلمبردار در نوامبر ۲۰۱۷و پس از دریافت جایزه اسکار افتخاری عنوان کرد« :فیلم
از ذرات ریز و نقره ای زیادی تشکیل شده است و هر یک از این ذرات توسط هر فردی که روی یک فیلم کار
می کند نشان داده می شود .اگر در هر فیلمی یکی از انها را تغییر می دادید ،فیلم متفاوت به نظر می رسید».
«اوون رویزمن» پس از چند ماه بستری در بیمارستان در خانه اش واقع در لس انجلس درگذشت/ .ایسنا
برای ساخت فیلم های تاریخی هدف نداریم
او در خصوص مشکالت پیش روی چنین اثاری
اظهار داشت :در کشــور ما متاسفانه چشم انداز و
هدف مشخصی برای ســاخت فیلم های تاریخی
وجود ندارد .حاکمان ترکیه سال هاست سودای
زنده کردن امپراتوری عثمانی را در سر می پرورانند
و این ارزو را اتفاقاً با ســینما و تلویزیون شــروع
کرده اند با فیلم ها و ســریال های عظیم تاریخی
از دوران درخشــان عثمانی ،اثاری که حتی در
امریکا که مهد سینماست ،طرفدار دارد .به تاثیر
سینمای کره جنوبی و ســریال های کره ای هم
می توان اشاره کرد .یا عربســتان سعودی در دو
سه سال اخیر هدف گذاری مشخصی روی سینما
3
(تاسیس و برگزاری جشنواره ،ساخت سالن سینما
در سراسر کشور ،ســفارش تولید فیلم و سریال
تاریخی) داشته است ،در کشورما جز تک اثرهای
شاخص ،چه هدف ملی ،میهنی ،اسالمی ترسیم
شده است؟ همان جشنواره بین المللی فیلم فجر
هم که سکویی مهم در منطقه خاورمیانه ،اسیای
مرکزی ،قفقــاز و اناتولی بود بر اســاس تصمیم
سازمان سینمایی سال گذشته دوباره در جشنواره
ملی فجر ادغام شد ،در صورتی که «سینما به مثابه
قدرت نرم ایران» در عرصه جهانی و سرمایه گذاری
در این بخش می تواند شدیدا ً در مسیر مواجهه با
ایران هراسی و توسعه دیپلماسی عمومی کارامد
باشد که متاسفانه کمتر به ان توجه می شود.
تابش گفت :مدیران نهادهای فرهنگی ،اساساً
هیچ تعامل و همگرایی در این زمینه ها ندارند ،صدا
و سیما ،وزارت ارشــاد ،سازمان هنری اوج ،حوزه
هنری و ...هر کدام مسیر و راه خودشان را می روند.
وی ادامه داد :خوبســت به این نکته هم اشاره
کنم که اغلب مسئوالن فرهنگی ،تولید اثار تاریخی
را عمدتاً در تاریخ معاصر می بینند و متاسفانه با
توجه به اینکه ساخت اثار تاریخی هزینه بر است
این حوزه مهم در اولویت قرار نمی گیرد .در حالی
که توجه ویژه بــه اســطوره ها و قهرمان پروری
یهای به روز ممکن
تاریخی با استفاده از تکنولوژ
است و در دهه اخیر شاهد ساخت اثاری درهالیوود
و سینمای غرب درباره تمدن و تاریخ سرزمین مان
بوده ایم که نوعی تحریف تاریخ بوده و اغلب در این
زمینه صرفا به ابراز تاسف از سوی مدیران بسنده
شده ،در حالی که خالقیت و روزامدسازی در این
حوزه ها به شدت اهمیت دارد .او در پایان به موضوع
دیگری اشاره کرد و گفت :موضوع مهم دیگر حضور
گروه های فیلمسازی در حریم اثار تاریخی و اماکن
فرهنگی است ،عدم ساخت و طراحی لوکیشن های
تاریخی از سوی سازندگان و میل و اشتیاق شدید
انها برای استفاده لوکیشن های تاریخی در مواردی
بسیار زیان بار بوده است ،در حوزه مدیریت پروژه ها
نحوه تعامل با میراث فرهنگی و رعایت مقررات و
دستورالعمل ها ،در این زمینه بسیارحائز اهمیت
است/.صباخبر صفحه 3
4
دو شنبه 19دی 1401شماره 1349
پرونده
ایل بیگی و چالش های یک سال گذشته در سینما
برخـیپیـش داوری هـا
سـببحواشـیشـد
معاون ارزشیابی و نظارت ســازمان سینمایی گفت :طی ماه های
ابتدایی فعالیت مدیریت ســینمایی جدید ،یک سری سینماگران،
اعتراض هایی داشتند ،نگرانی عمده ای که وجود داشت در خصوص
راه افتادن اکران و نمایش فیلم بود اما در طول نه ماه گذشته ،عالوه بر
اکران ۹۷ ،فیلم مجوز ساخت دریافت کردند.
حبیب ایل بیگی نام اشــنایی برای مدیریت یک دهه گذشــته
سینمای ایران اســت .مدیری که از حوزه هنری و انجمن سینمای
جوان تا بنیاد فارابی و سازمان سینمایی حضور داشته و هم اکنون نیز
یک سال است که به عنوان معاونت ارزشیابی و نظارت عالی ترین نهاد
سینمایی کشور ،مشغول به کار است.
یک سال ســخت که در ابتدا با چالش رونق سینما پس از دوران
سیاه کرونا اغاز شد؛ در ادامه برخی مخالفت ها از سوی بدنه سینما با
شوراهای ساخت و نمایش و این اواخر نیز ناارامی های اجتماعی سبب
شــدند تا مهم ترین چالش های مدیریتی این دوران برای ایل بیگی
رقم بخورند .مدیری کــه البته در دوران هــای مختلف حضور خود
در کســوت های گوناگون ،اشنایی بســیاری با این چالش ها و البته
راهکارهای برون رفت از انها دارد.
ایل بیگی در یک ساله شــدن مدیریت خود در معاونت ارزشیابی
و نظارت سازمان سینمایی ،از چالش ها و فعالیت های یکساله اخیر
می گوید .
نگرانی عمده ای بابت موضوع اکران وجود داشت
واقعا سال ســختی بود؛ به دلیل اینکه ما بعد از دو سال کرونایی،
تعطیلی سالن های سینما و مشکالتی که در حوزه اشتغال سینما و
بحث اقتصادی ان به وجود امده بود ،شــروع به کار کردیم که وجود
این مشکالت برای راه اندازی ان ،زحمات زیاد و هماهنگی های بسیار
فراوانی را می طلبید.
ضمن اینکه تجربه ما نشان می دهد که همیشــه در شروع دوره
جدید دولت ها ،هماهنگی که باید بین جامعه ســینمایی ،مدیران و
سیاست گذاران برای رسیدن به یک تفاهم و هماهنگی برقرار باشد،
کمتر است که در بسیاری از مواقع می تواند با مشکالتی همراه شود
که در همین حوزه ،ما این مسائل را داشتیم .نگرانی عمده ای که وجود
داشت در خصوص راه افتادن اکران و نمایش فیلم بود که در دور ه کرونا
به وجود امده و همه پیش بینی می کردند که این مشکل ،شاید سال ها
طول بکشد تا مردم دوباره اعتماد کنند و به سینما بیایند.
خوشبختانه این استقبال در نیمه دوم سال ۱۴۰۰و با اتفاقاتی نظیر
واکسیناسیون اکثریت مردم و اعتماد انها به سینما رخ داد .فیلم های
پرفروشــی به روی پرده امدند و رونق گردش کار سینما اتفاق افتاد.
این رخداد به عنوان لوکوموتیوی که سینما را با خودش در حوزه های
دیگر می کشد ،باعث شد تا اتفاقات خوبی بیفتد.
طبیعی بود که در روزهای اول کمی دچار اصطکاک شویم
ما در دولت سیزدهم ،باید سیاســت های فرهنگی دولت را اجرا
می کردیم .دو سال کرونا باعث شده بود که در یک حوزه هایی ،واقعا
اولویت فقط این باشــد که سینماگران اشتغال داشــته باشند چرا
که اعمال برخی سیاســت ها ،ان گونه که باید اتفاق می افتاد ،نبوده
و اینها طی ماه ها برای ما در شــروع کار ،چالش هایی ایجاد کرد که
خوشبختانه اکنون از این موارد عبور کرده ایم و امار و ارقام مجوزها هم
نشان می دهد که این تعامل دوطرفه شکل گرفته و با گفت وگوهایی
که بین ما ،سینماگران و اعضای شوراها صورت گرفته ،تعامل کامل
برقرار شده است.
در حوزه ســینما ،گرفتاری هایی وجــود دارد .مثال طی چند ماه
اخیر ،در بحث اکران ،مشــکالت تاحدودی وجود داشته که ان هم
با تعامل با اعضا ،روســا و نمایندگان صنوف سینمایی ،سینماداران،
پخش کنندگان ،تهیه کنندگان و صاحبان فیلم ها و تعاملی که دارد با
صداوسیما و دیگر حوزه ها اتفاق می افتد ،به سمت رونق دوباره پیش
رفته است .ضمن اینکه در سازمان ســینمایی ،در همین چندماهه،
برنامه های ســاالنه هم بدون هیچ فوت وقتی در حال انجام اســت.
جشنواره فیلم کوتاه و جشنواره سینما حقیقت که چندی پیش پایان
یافت ،به خوبی برگزار شد و ان شاءاهلل همکاران ما تالش می کنند تا در
ده ه مبارک فجر هم جشنوار ه فیلم فجر به شکل خوبی برگزار شود.
طی ماه های ابتدایی فعالیت مدیریت سینمایی جدید ،یک سری
ســینماگران ،اعتراض هایی داشــته اند .همان گونه که عرض کردم
به هرحال در اوایل دولت ها ،به خصوص در زمانی که شما می خواهید
سیاست های فرهنگی را کامل و تمام اجرا کنید ،بر رعایت قوانین و
مقررات اصرار دارید تا اثار در ادام ه کار ،با مشــکل مواجه نشوند .در
ان زمان ،این نگرانی از سوی ســینماگران وجود داشت .در طول نه
ماه گذشته ،عملکرد شورای پروانه ساخت به ترتیبی بود که ۹۷فیلم،
مجوز ساخت دریافت کردند.
طیف های مختلف با سلیقه ها و اثار متنوع در هم ه گونه ها ،در بین
۹۷فیلم هستند و نسل های مختلف ســینمایی ایران هم توانستند
مجوز بگیرند و فیلم های شان را بسازند .بنابراین کامال طبیعی است در
روزهای اول برای اینکه به یک هماهنگی برسیم و مواردی که باید به
دلیل قوانین و مقررات ،دوباره به برخی سینماگران محترم توجه داده
می شد ،گفته شد .شورای پروانه ساخت طبق قوانین و مقرراتی که باید صفحه 4
پرونده
دو شنبه 19دی 1401شماره 1349
5
می اید که این اتفاق در ان مقطع رخ داد.
وقتی فیلمسازان متوجه می شدند که این بازبینی به چه دلیل است
و ما چرا داریم بازبینی می کنیم ،همه تقریبا با این مساله کنار امدند.
اکنون تقریبا می شود گفت که دیگر اثار قبلی تمام شده و اندک اثاری
مانده که یا به اکران رسیده یا ما بازبینی کرده ایم .االن دیگر وارد اثار
جدیدی می شویم که در اوایل این دولت ،پروانه ساخت گرفته اند که
چند نمونه ان پروانه نمایش هم گرفته انــد .مانند فیلم مرد بازنده و
بخارست که اکران هم شده اند .این فیلم از اثاری است که در همین
دولت ،پروانه ساخت گرفته است .مسیر گفت وگو باز است و مشکل
معموال از سوءتفاهم هایی است که خیلی مواقع دامن زده می شود یا
پیش داوری هایی که صورت می گیرد .در اوایل دولت ،طبیعی است که
اتفاق هایی از این دست پیش بیاید و پیش داوری هایی صورت بگیرد
که خیلی از انها به مرور زمان ،رفع می شود.
مرداد و شهریور امسال ،بهترین ماه های سینمایی
چند سال اخیر بود
پیش از کرونا ،تولید در ســینمای ایران ساالنه بین ۱۰۰تا ۱۲۰
فیلم بود اما کرونا همه چیز را تغییر داد .این دو ســال کرونایی باعث
شــده که عده ای از بخش خصوصی ،با نگرانی وارد تولید شوند .این
نگرانی البته هنوز هــم وجود دارد چون ما هنوز بــه ان روال عادی
فروش و رونق نرسیده ایم .البته ما در ماه های مرداد و شهریور امسال،
شــاید بتوان ادعا کرد که بهترین مرداد و شهریور چند سال گذشته
را پشت سر گذاشــته ایم .چون در ماه صفر بودیم و چیدمان درست
فیلم ها ،هماهنگی دقیق شورای صنفی نمایش با سازمان سینمایی
و انتخاب های درست و دقیق فیلم ها در این ۲ماه نشان داد که به هر
حال پتانسیل بسیارخوبی در تمام ماه های سال برای فروش و اکران
وجود دارد.
اکنون هم چنان چه کارشناسی درســتی از سوی اعضای شورای
صنفی نمایش صورت بگیرد ،گفت وگوهای خوب و دقیقی با صاحبان
فیلم ها و پخش کنندگان ،می توانیم در ماه هایی که در سال های قبل
معموال از ماه های کم فروش و کم رونق در اکران سینما بودند ،برسیم
به ماه هایی که جزو پرتماشاگرترین ماه های سال هستند .امیدوارم که
شرایط این روزها هم ان شاءاهلل به سرعت تغییر کند تا دوباره مردم به
سینماها بروند .خوشبختانه طی چند هفت ه گذشته ،ما با یک افزایش
مخاطب در سینماها مواجه بوده ایم که این امر نشان می دهد ان شاءاهلل
با اکران فیلم های جدیدی که با هماهنگی ما در حال اماده ســازی
هستند ،برای اکران در سینما ،سه ماهه اخر سال مان بتواند از ماه های
خوب فروش و اکران سینما باشد.
اعمال و اجرا کند ،پیش مــی رود که به همین دلیل ،کمی اصطکاک
داشتیم که خوشبختانه من می توانم اعالم کنم که اکنون شرایط به
شکل خوبی دارد پیش می رود به طوری که اکنون در صدور مجوزهای
پروانه ساخت ،به روز هستیم .یعنی ما هر درخواستی که برای ساخت
فیلم ارائه می شود را در کمتر از سه هفته بررسی می کنیم .در بسیاری
از موارد ،گفت وگوهای خوب و ســازنده ای ایجاد شده و راهنمایی،
تعامل و گفت وگوهای مثبتی را شاهده بوده ایم.
باید فیلم های دارای پروانه نمایش از دولت قبل را می دیدیم تا...
خوشبختانه شورای پروانه نمایش ،بســیار دقیق و منظم و اتفاقا
در یک ماه هایی ،بیش از زمانی که الزم بود ،وقت گذاشــتند و تمام
فیلم های متقاضی پروانه نمایش را بازبینی کردند و به ۸۱فیلم ،پروانه
نمایش دادند و تعداد فیلم های کمی هم در مراحل اخذ مجوز هستند.
وقتی فیلمسازان متوجه می شــدند که این بازبینی به چه دلیل
است و ما چرا داریم بازبینی می کنیم ،همه تقریبا با این مساله کنار
امدند که احیانا اصالحاتی دارند و گفت وگوهایی با شورا که در مراحل
مختلف اماده کردن برای بازبینی دوباره توســط شورا هستند .این
کامال طبیعی است که در هر دوره ای وقتی مسئولی می خواهد اثاری
را نمایش دهد ،باید در جریان ان اثار قرار بگیرد .درست است بسیاری
از فیلم هایی که نامشان اعالم شده ،در همان دوره کرونا ،پروانه نمایش
اخذ کرده بودند اما باید بپذیریم که ان زمان ،شرایط خاص و ویژه ای
بود و ما به عنوان ارزشیابی نظارت و رییس سازمان به عنوان کسی که
مسئولیت هم ه فیلم هایی که در دوره او به نمایش عمومی در می اید،
بر عهده اوست ،الزم دانســتیم که تمام اثار متقاضی اکران را توسط
یک کمیته ای که منصوب رییس ســازمان بودند را ببینیم و اتفاقا با
صورت جلسه های انها تطبیق دهیم .متاسفانه یک سوءتفاهمی ایجاد
شده بود که گویا قرار است مجدد پروانه نمایش صادر شود که اصال
چنین موردی وجود نداشــت و فقط همین مورد بود و ما به هرحال
فیلم ها را با پروانه نمایش ،به صورت جلسه تطبیق می دادیم که ایا واقعا
انچه که شورا گفته بوده ،انجام و اصالحات اثر انجام شده یا خیر .واقعا
در چند مورد ،به دلیل اینکه شاید از سوی همکاران ما و شاید از سوی
شورا ،این حساسیت به شکل دقیقی اجرا و اعمال نشده بود ،برخی از
اثار ،اصالحاتی که نظر شورا بود را انجام نداده بود و همین ها باعث شد
که اتفاقا این فیلم ها را ببینیم تا قدرت پاسخگویی در زمان اکران باال
برود که ما هم بدانیم چه اثری دارد اکران می شود تا در مقام پاسخگو
بتوانیم اشراف داشته باشیم.
فیلمسازان با بازبینی فیلم های شان کنار امدند
ســایق مختلفی در کشــور ما وجود دارد .بســیاری با توجه به
سیاست های فرهنگی این دولت ،تصورشان ان بود که یک شبه ،همه
چیز باید عوض شــود یعنی تعداد زیادی فیلم سینمایی که در زمان
قبل از کرونا ساخته شــده بودند و پروانه نمایش داشتند و به دلیل
کرونا ،بسیاری از انها اکران نشــده بود ،یک حجم زیادی فیلم پشت
صف اکران و پشت صف پروانه نمایش مانده بود .ضمن اینکه در نیمه
دوم سال ۱۴۰۰که سینما رونق گرفت ،همه تقاضای اکران داشتند.
بعد همه اصرار داشتند برای اینکه در زمانی که اکران راه افتاد ،بیایند و
فیلم شان را اکران کنند .در اکران نوروز هم ما یک تنش هایی داشتیم
که همه اینها به همین شرایط دوره کرونا برمی گشت .وقتی در یک
سال ،برای هر هفته ،فیلم هایی در صف اکران هستند و می خواهند
سریع پروانه نمایش بگیرند و اکران شــوند ،نوعی ترافیک به وجود
فیلم های جدیدی به سینما می ایند
موضوع اکران ،شاید مهم ترین چالش این روزهای ما است .جلسات
بسیار زیاد و متعددی را با روسای صنوف ،نمایندگان و صاحبان اثار
داریم چون فیلم ها متعلق به ما نیســت و ما مالک فیلم ها نیستیم.
همچنین با توجه به شرایطی که ما در ان قرار داریم ،بخشی از امکان
تبلیغات برای فیلم های ســینمایی در فضای مجازی محدود شده و
البته که از برنام ه نمایش مردمی فیلم ها که با حضور دست اندرکاران
اثار و مردم برگزار می شد نیز بهره مند نیستیم .ضمن اینکه شبکه های
اجتماعی داخلی ما نیز هنوز ان توانایی که بتوانند چنین سرویسی
برای تبلیغات فیلم ها بدهند را ندارند که امیدوار هســتیم این اتفاق
بیفتد .در تلویزیون هم جســته وگریخته همکاری وجود داشته ولی
در این مقطع تالش و هماهنگی شــد و خوشبختانه ریاست سازمان
صداوسیما و سازمان ســینمایی ،تفاهم نامه ای منعقد کردند برای
فیلم هایی که در این روزها داوطلب اکران می شوند و امکان تبلیغات
مناسبی پیش بینی شده که الحمدهلل هم اکنون تیزرهای فیلم ها در
تلویزیون خودمان به صورت رایگان و به تعداد مناســب و قابل قبول
پخش می شود.
می ماند راضی کردن صاحبان فیلم ها و سرمایه گذارانی که به هرحال
با توجه به شــرایط افزایش قیمت های تولید فیلم ،ســرمایه گذاری
میلیاردی داشته اند و نگرانی هایی از این بابت دارند که بحث بازگشت
سرمایه است .انها تقاضاهایی دارندکه اگر ما فیلم های مان را بیاوریم،
باید یک ضمانتی از سوی دولت صورت بگیرد .ما در این مدت ،فیلم
بخارســت را با گفت وگوهایی که با صاحبان فیلم داشتیم ،به نمایش
گذاشتیم که خوشبختانه طی دو ،سه هفت ه گذشته ،رشد نسبتا قابل
قبولی در حوز ه اکران فیلم و فروش گیشه اتفاق افتاده است .همین یکی
دو روز پیش هم جلسه ای داشتیم و خوشبختانه توافقاتی صورت گرفت
که بتوانیم ان شااهلل به زودی ،چند فیلم که هماهنگی اش صورت گرفته
را اکران کنیم .فکر می کنم با این اتفاق ،ما شاهد رونق دوباره سینما
خواهیم بود چون این روزها مردم به سینما می روند و این ،نکته ای است
که سینماروها اعالم می کنند/.ایرنا صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
دو شنبه 19دی 1401شماره 1349
شمشمیر دو لبه تفویض اختیار تعیین حریم اثار تاریخی
یکی از اقدام های موثر برای حفاظت از اثار تاریخی و فرهنگی ،تعیین عرصه و حریم مشخص برای میراث
فرهنگی است ،قوانین بیانگر ان هستند که تعیین حریم و عرصه مشخص ،اثار را از گزند اسیب ها و تعارض های
احتمالی دور نگه خواهد داشت .در عین حال ،تعیین حریم و عرصه همواره چالش های زیادی به دنبال داشته
است ،از جمله کمبود اعتبار و بودجه ،بی توجهی مالکان خصوصی و مدیریت شهری به عرصه و حریم اثار
تاریخی و طوالنی شدن فرایند تعیین و ثبت عرصه و حریم اثار تاریخی .مجموع این اختالف نظرها و چالش ها
باعثشدابراهیمرییسی،رییسجمهوردراین بارهتذکردهدکهباتوجهبهاهمیتوحساسیتتعیینحریماثار
فرهنگی و تاریخی ،باید مراقب بود که تعیین این حریم ،اختاللی در کسب وکار و معاش مردم ایجاد نکند/.ایسنا
کشف تاالر عظیم وایکینگ ها
باستان شناسان در دانمارک بقایای یک تاالر عظیم وایکینگ ها را کشف کردند .گروهی از باستان شناسان
«موزه تاریخ یوتالند شمالی» بقایای این سالن عظیم وایکینگی را در دانمارک کشف کردند .این تاالر در
مقایسه با سایر مکان های مشابهی که در یک دهه اخیر در این مکان کشف شده است ،بزرگ ترین اکتشاف
محسوب می شــود .قدمت این بنای عظیم احتماال به دوران حکومت «هارالد بالتند» ،پادشاه دانمارک
بازمی گردد« .هارالد» یکی از اخرین پادشاهان وایکینگ بود که بخش اعظمی از اسکاندیناوی را متحد کرد
و در دوران حیاتش مسحیت را در این قلمرو گسترش داد .کاوش در محل کشف این تاالر همچنان ادامه
دارد و از روش تاریخ گذاری رادیوکربن برای تعیین قدمت این بنا استفاده خواهد شد/.ایسنا
نامزدهای نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر فجر
نامزدهای بخش نمایشنامه نویسی چهل ویکمین جشــنواره بین المللی تئاتر فجر
معرفی شدند.بر اساس امار اعالمی دبیرخانه جشــنواره؛ 320اثر برای شرکت در بخش
لو یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شرکت کردند که هیئت
نمایشنامه نویسی چه
داوری در نهایت 24اثر را به مرحله پایانی جشنواره معرفی کرد.اسامی نمایشنامه های راه
یافته به این بخش عبارتند از؛«سقوط نیشابور» نوشته ی محمد ایرانی از باغستان «بابا
نوئل» نوشته ی علی میرزا عمادی از تهران «مینی بوس» نوشت ه غالمحسین دولت ابادی
از تهران «مرد ژله ای» نوشته ی مسعود احمدی از شیراز «قصاب بالکان» نوشته ی وحید
جباری از تهران «نجاری که در کمد عطسه کرد» نوشته ی حسین پورستار از تبریز «ویرانه
های مدائن» نوشته ی سیدمهدی فرجامی از تهران «نهانی» نوشته ی حبیب بهمنی از ای
ذه «قصه غمناک قزل االی غلتان» نوشته ی محمدجعفر یوسفیان کناری از تهران «کشتار
یک روح» نوشت ه مرجان موسی نژاد از رشت «روز مرگ در داستان بازیخانه» نوشت ه مرجان
موسی نژاد از رشت «هیچ چیز جز ارواح» نوشته ی شیوا رجبی از بندرانزلی «تونل» نوشته
محمد جواد صرامی از خمینی شــهر «مرده در خواب پیاز می خورد» نوشته ی علی اکبر
محمد خانی از تهران «جهان سرا» نوشته ی عمادالدین محبی از تهران «در کتابفروشی ،در
تئاتر» نوشته ی اراز بارسقیان از ت هران «دلگی» نوشته ی مهرداد بقایی از ورامین «موکت
بُر» نوشته ی مجید کاظم زاده مژدهی از رشت «خانه ای با پرده های پرتقالی» نوشته لیال
روغنگیر قزوینی از قزوین «ماریو پُل» نوشته ی هلن بهرامی از کرج «سونات ناتمام یک
زندگی مشترک» نوشته ی نیما حسن بیگی از قزوین «ببو ،داستان یک نمایش ناتمام»
نوشت ه اناسیک زاروســیان از اصفهان «راه بی پایان» نوشت ه شهرام احمدزاده از تهران
«حوریه» نوشته ی مهدی شریفی مقدم از جیرفت .چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر
فجر به دبیری کوروش زارعی بهمن ماه 1401در تهران برگزار خواهد شد/.مهر
نگاه جالل به غرب نیازمند بازیابی مجدد است
نشســت خبری پانزدهمین دوره جایزه ادبی جالل با حضور علی
رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و وجیهه سامانی دبیر علمی این دوره
برگزار شد.
رمضانی در این نشست گفت :در شصتمین سال انتشار غرب زدگی
جالل هستیم و ان را به فال نیک می گیریم و معتقدیم نگاهی که جالل
به فضای فکری غرب داشت نیازمند بازیابی مجدد است ،امیدواریم این
مساله مجددا ًبه بهانه این اتفاق به عرصه جامعه بیاید .به همه افرادی که
به نگاه جالل در غرب زدگی معتقدند به طور ویژه سالم دارم.
وجیهه سامانی ،دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه نیز در سخنانی
گفت :جایزه جالل جایزه مهمی اســت و هیج نویسنده ای نیست که
دوست نداشته باشد کتابش در این جایزه بررسی نشود .نام جالل نامی
اشنا برای همه نویسندگان ایرانی است.
اختتامیه جایزه جالل ،در اســتانه روز مــادر در ۲۴دی ،در تاالر
وحدت ساعت ۱۸برگزار خواهد شد/.صباخبر
محمد اصفهانی برای مادران خواند
پیمان معصوم زاده مدیر واحد موسیقی موسسه منتظران منجی،
خبر از تولید جدیدترین موسیقی با صدای محمد اصفهانی در این
موسســه داد و گفت :این اثر که «پناه باران» نام دارد ،شــعری از
عبدالجبار کاکایی با موضوع تولد حضرت زهرا و روز مادر دارد که در
ان عرض ارادتی به ساحت حضرت زهرا (س) و تمام مادرانی شده
است که جانشان را برای بچه ها می گذارند و در این مسیر همه از نام
حضرت زهرا مدد می گیرند.
او افزود :این قطعه موسیقی در مرحله پریمکس است و هنوز
میکس و مستر کار انجام نشده ،اما اهنگسازی شده و خوانش توسط
اقای اصفهانی انجام شده است .تصاویر ویدیویی هم ضبط شده و
در مرحله تدوین است.
او درباره زمان انتشار این اثر گفت :این اثر روز سه شنبه ۲۰اذر
ساعت ۲۰منتشر و نماهنگ و همچنین موسیقی ،پخش سراسری
خواهد داشت/ .صباخبر
داستان مصادره مفاخر از بیرون مرزها
ی ۱۴۰۱خبری تحت
یکی از خبرگزاری های داخلی در تاریخ ۵د
عنوان «ابن سینا در همدان مدفون است یا اصفهان؟» منتشر کرد که در
ان ادعا شده «در نسخه خطی احوال شیخ الرئیس پیکر او مدتی پس از
خاکسپاری در همدان به اصفهان منتقل شده است ».داستان مصادره
مفاخر از بیرون مرزها را بارها شــنیده ایم اما گویی این قضیه به داخل
کشور هم سرایت کرده رئیس روابط عمومی بنیاد بوعلی سینا در این باره
گفت :از ابوعلی سینا در اصفهان جز نام یک خیابان و یک مدرسه نشان
دیگری موجود نیست .اما ارامگاه او ۱۰۰۰سال در جنوب شهر همدان
زیارتگاه اهل دانش و عموم مردم بوده و شکوه معماری مدرن ان ٧٠سال
است چون نگینی بر پیشانی تمدن ایران زمین می درخشد.چند سال
پیش نیز انتشار عکسی از مجسمه بوعلی در دانشکده پزشکی ابن سینای
انکارا در ترکیه که در پالک معرفیش او را دانشمند و حکیم ترک دانسته
بود ،باعث تکدرخاطر افکارعمومی شد که با پیگیری بنیاد بوعلی سینا و
یادداشت رسمی سفارت ایران به این عمل اعتراض شد/.ایسنا صفحه 6
دو شنبه 19دی 1401شماره 1349
خرب فرهنگ و هرن
افسوس های یک مدیر هنری
سید محمد جواد طاهری مدیر مجموعه تئاتر شهر با تشریح تازه ترین خبرهای مربوط به بازسازی این
مجموعه ،درباره وضعیت بازسازی تئاتر شهر گفت :در بازسازی فعلی چند موضوع در حال پیگیری است.
بخشی از ان که در دفتر طرح های عمرانی وزارت ارشاد به مناقصه گذاشته شده بود ،مربوط به کف راهروهای
بین تاالرهای قشقایی ،چهارسو و سایه بود و دیگری بحث سرویس های بهداشتی سالن اصلی و موضوع سوم در
رابطه با سقف زیرزمین و راهروهای پایین که شامل اتاق های گریم می شود.او به عنوان یک فعال تئاتر خواستار
نگاه منعطفانه تر شورای نظارت و ارزشیابی شد .و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی خواست توجه ویژه ای به تئاتر
شهر داشته باشد تا در سایه این توجه ،بودجه بیشتری به بازسازی ان اختصاص داده شود/.ایسنا
7
هنرمندی ژاپنی که مجسم ه حیوانات را به شکل بادکنک می سازد!
«ماسایوشی ماتسوموتو» هنرمندی ژاپنی است که با استفاده از بادکنک به ساخت مجسمه حیوانات
مختلف می پردازد و توانسته است سبک جالبی از مجسم ه ســازی را رقم بزند.اثار این هنرمند با الهام
از عکاسی حیات وحش ،شــامل خرچنگ های گوشه نشــین ،بابون ها ،مورچه ها ،پرندگان و ...ساخته
می شوند .ماتسوموتوی ژاپنی معتقد است که سخت ترین حیوان برای ساخت مجسمه ،پانگولین ( نوعی
مورچه خوار) است .او می گوید« :بسیاری از مردم وقتی اصطالح هنر بادکنکی را می شنوند یک پودل یا
چیزی شبیه ان را تصور می کنند ،اما من دوست دارم انها متوجه شوند که شما با این متریال می توانید
اثار پیچیده تری را هم خلق کنید»/.مهر
زمانه داستان کوتاه است
صمد طاهری داستان نویس معاصر ،رمان را متعلق
به قرن هجدهم دانسته و می گوید :زمانه ما دوران شتاب
و سرعت است ،دیگر ادم ها این فراغت را ندارند که طی
چندماه یک رمان قطور چندجلدی بخوانند.
او درباره فعالیت های خود و این که کتاب جدیدی
اماده چاپ دارد یا نه ،به گفت :در حال جمع اوری یک
مجموعه داستان هستم ،احتماال تابستان یا پاییز سال
اینده منتشــر خواهم کرد؛ در نظر دارم یک مجموعه
داستان با ۱۰داستان کوتاه بنویسم که چهار -پنج تا از
داستان هایش را نوشته و چهار -پنج تا طرح داستان نیز
در ذهن دارم .داستان های نوشته شده هنوز جزئیاتی
دارند و باید بازنویسی شــوند .فکر می کنم ۶ماه طول
ت داستان های جدید با
می کشد تا اماده شــود .او تفاو
مجموعه های قبلی اش را در شــیوه روایت ان ها بیان
کرده و گفت :هر نویسنده ای جهان ذهنی خود دارد و
در همان جهان ذهنی می نویسد ،در واقع یک خط سیر
ذهنی را دنبال می کند و فقط مضمون و ســوژه هایش
متفاوت است.هر نویســنده ای در هر جای جهان که
زندگی کند ،درباره اتفاقات سرزمین خود می نویسد ،با
ن نگاه هر نویسنده ای را می توانیم بومی اطالق کنیم.
ای
اما بومی نویســی به معنای خاص به این معناست که
نویسنده درباره یک منطقه خاص و مسائل خاص ان
منطقه ،بنویسد .نویسنده «زخم شیر» و «شکار شبانه»
درباره «داستان کوتاه» که به نظر سبکی سهل و ممتنع
در داستان نویسی ،گفت :از نظر من که ۴۶سال است در
زمینه داستان کوتاه کار می کنم ،نوشتن داستان کوتاه،
کار سختی است .مجال نوشتن کوتاه است و شما باید در
یک مجال کوتاه حرف خود را بزنید و از نظر داستانی هم
هیچ کمبود و نقصی نداشته باشید .داستان کوتاه مانند
مینیاتورکاری است .هر حرکت اضافی مانند جمله یا
پاراگراف اضافی توی ذوق می زند .اما رمان امکان مانور
بیشتری را به نویسنده می دهد ،نویسنده می تواند هرچه
می خواهد شرح دهد .ما نویسنده های جهانی داریم که
فقط رمان می نویسند زیرا رمان مجال بیشتری برای
حرف زدن به ان ها می دهد .همانطور که گفتم داستان
کوتاه مینیاتوری بوده و ظریف کاری دارد.
او درباره توجــه خود به داســتان کوتــاه ،افزود:
همان طور که گفتم هر نویسنده ای جهانی ذهنی خود را
دارد؛ یک نویسنده صرفا رمان نویس است ،او ادامه داد؛
رمان متعلق به قرن ۱۸و ۱۹است .قرن بیستم ،قرن
داستان کوتاه است که با ادگار الن پو و چخوف معرفی
می شود .زمان ما زمانه شــتاب و سرعت است؛ هر روز
شاهد این هستیم که یک تکنولوژی جدید ابداع و وارد
زندگی ما می شــود .در زمینه مطالعه هم ادم ها دیگر
فراغت این که ماه ها بنشینند و رمان قطور چندجلدی
بخوانند ندارد ،کمتر این فراغت حاصل می شود و ادم ها
فرصت مطالعه ندارند .صمد طاهری با بیان این که رمان
هنوز جایگاه خاص خــود را دارد ،اظهار کرد :مردم در
سال های اخیر به داســتان کوتاه تمایل نشان داده اند.
ی هم می شــود گونه «داستانک» ابداع شده،
چند سال
یک داســتان نیم صفحه یا یک صفحه ای .فکر می کنم
امروزه داســتان کوتاه بُرد بیشــتری دارد؛ زیرا شما با
گذاشتن دو ساعت وقت ،یک داستان خوانده و انچه را
که می خواهید ،دریافت می کنید/.ایسنا صفحه 7
بهشتی که در ان کسی را با کسی پیکار نیست
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
او حسین محی الدین الهی قمشه ای است
باب اشــنایی مان با او از قاب تلویزیون اغاز شــد ،اولین
قدمهای کودکانه مان را به وادی معنا ،و لذت بردن از تفکر با
او برداشتیم .استفاده از مفاهیم ساده وقتی با طمانینه های از
سکوت در میانه های جمله هایش پر می شود ،ما را به تفکری
شــیرین وا می دارد .در ســخنوری هایش هر انچه که برای
مخاطب ســخت و پیچیده و غیر قابل هضم اســت ،گوارای
وجود می شود ،او دریچه ای است برای ورود به دنیای حکمت
و معرفت ،حتی کسانی که دانش و حوصله موعظه شنیدن
ندارند ،مجذوب سخنرانی های شیرین او می شوند ،او مخاطب
را با خود در مسیری سخت و ناهموار همراه می کند و در این راه
صعب العبور انقدر از زیبایی های هنر می گوید ،که بدون انکه
متوجه شویم می بینیم با او در قله ایستاده ایم ،و دیدن زندگی
از قله های رفیع چقدر متفاوت و زیباست ،انجا دیگر خبری از
هیاهوی پوچ مناقشات روزمره زندگی نیست ،شهر در سکوتی
عمیق فرو رفته ،و تنها چیزی که می تواند لحظات ما را از زمان
کش دار زهراگین خالی و رها کند ،صدای پرنشاط اوست که
از حافظ و موالنا تا شکسپیر و موتسارت و ...بی امان می گوید.
او حسین محی الدین الهی قمشــه ای است ،پژوهشگری که
دیدگاه فلسفی و نگاه عارفانه او به مسائل مختلف ،ازجمله دین،
سبب شده تا هرکسی که اندک سوالی پیرامون ان مباحث در
ذهن دارد پیگیر سخنان اش شود .ازانجایی که او بر حوزه های
مختلفی سررشته دارد مخاطبان زیادی دارد .او از هر درگاه
برای فهم بهتر و انتقال مناسب تر مطالب بهره می گیرد و با کنار
هم قرار دادن اطالعات خود در زمینه های مختلف ،پنجره ای
به دنیای حقیقت ان موضوع می گشاید .و با تسلط بر ادبیات
و حافظه خوبی که دارد در میان ه ســخنانش از گفتار شاعران
مختلف بهره و مفهوم را با زبانی شیرین به گوش شنوندگان
می رساند .گاه حتی در میانه ی سخن نقل قول هایی از مشاهیر
مختلف به زبان های انگلیسی و فرانسه می گوید ،تا کلیتی از
جهان را در حقیقت وجود انسان خالصه کند.
ســمیه خاتونی -در 14دی ماه ،ســال 1318که زمستان،
باالپوش های ســرد و یخ زده اش را به تن تهران پوشانده بود و اخوان
فریاد دادخواهی اش را از این ســردی دمادم روزگار در شعر زیبای
زمســتان زمزمه کرد و گفت؛ هوا بس ناجوانمردانه سرد است ،های/
سالمم را تو پاسخ گوی دربگشــایی ،خانواده الهی قمشه ای به پاس
یک عمر بندگی و اطاعت ،پذیرای هدیه ای بــی نظیر از خداوندگار
خلقت شــدند که گرما بخش محافل هنری و ادبی دنیا شد .او فرزند
طیبه تربتی و مهدی الهی قمشه ای فیلسوف ،عارف ،حکیم ،مجتهد،
استاد دانشگاه ،شاعر و مترجم معروف قران بود .تحصیالت ابتدایی را
در دبستان دانش ،متوسطه را در دبیرستان مروی و دانشگاهی را در
دانشکده الهیات و معارف اسالمی دانشگاه تهران تا درجه دکتری به
پایان برد و نیز تحصیالت حوزوی را نزد پدر و استادان دیگر دنبال کرد.
تحصیالت حوزوی او شــامل دوره کامل دروس و مباحث اسالمی از
جمله اخالق ،منطق ،فلسفه و کالم ،فقه اسالمی ،زبان و ادبیات عرب،
ادبیات فارسی با تمرکز بر شــعرای عرفانی همچون نظامی ،موالنا،
سعدی ،حافظ و شیخ محمود شبستری است .قمشه ای پس از پایان
تحصیالت دانشگاهی به کار تدریس در دانشگاه تهران و سایر مراکز
اموزش عالی در داخل و بعدها خارج از کشور پرداخت و در کنار ان به
تالیف و ترجمه در زمینه عرفان و ادبیات و زیبایی شناسی مشغول شد.
همسرش ،پروین زندی ،دارای درجه دکتری در رشته علوم و صنایع
غذایی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مولف و مترجم
کتاب ها و مقاالت زیادی است .و دارای دو فرزند ،یک پسر به نام شاهد
و یک دختر به نام شادی است.
الهی قمشه ای هدف خود را «اشــنا کردن انسان ها ،به خصوص
جوانان و نوجوانان با لذت های متعالی که از زیبایی ،دانایی و نیکویی
سرچشمه می گیرند» می داند .وی این لذات را «مائده های اسمانی
و غذای روح» می داند و معتقد اســت که منشــاء همــه جنگ ها و
فســادها در عالم در اثر بی اعتنایی به این مائده های اسمانی است؛
لذات مادی ،از انجا که دارای انواع محدودیت ها هســتند ،همیشه
مورد نزاع و کشمکش و دستمایه جنگ ها و استثمارها و استعمارها
بوده اســت؛ لذاتی که نهایتاً به
خور و خواب و خشــم و
شــهوت بازمی گردد.
نظریه لذات متعالی
می کوشــد کــه
سطح لذ ت های
مردم را از فرود به
فراز اورد و تنفس
در قلمــرو زرین
ادبیات ،هنر و اخالق را اموزش دهد .و بهشــتی را مجسم می کند
که در ان کسی را با کسی پیکار نیست .اگر همه مردمان چون سورن
یی ِرکِگارد عاشق موتسارت شوند باکی نیست و دوئلی نخواهد بود.
ک
اینجا فلک بی پایان و نامحدود است و همه می توانند هرانچه نزدشان
محبوب است با دیگران تقسیم کنند .هموار کردن راه رسیدن به این
لذات از طریق ادبیات ارزنده کالسیک ،هدفی است که الهی قمشه ای
دنبال می کند و در اثار وی منعکس گردیده اســت .الهی قمشه ای
هدف خود را «اشنا کردن انسان ها ،به خصوص جوانان و نوجوانان با
لذت های متعالی که از زیبایی ،دانایی و نیکویی سرچشمه می گیرند»
می داند .وی این لذات را «مائده های اسمانی و غذای روح» می داند
و معتقد است که همه جنگ ها و فســادها در عالم در اثر بی اعتنایی
به این مائده های اسمانی اســت؛ لذات مادی ،از انجا که دارای انواع
محدودیتها است ،همیشه مورد نزاع و کشمکش و دستمایه جنگ ها
و استثمارها و استعمارها بوده است؛ لذاتی که نهایتاً به خور و خواب و
خشم و شهوت بازمی گردد.
نظریه لذات متعالی می کوشد که سطح لذات مردمان را از فرود به
فراز اورد و ان قلمرو زرین ادبیات ،هنر و اخالق است .انجا بهشت است
از انکه کسی را با کسی پیکار نیســت .اگر همه مردمان چون سورن
یی ِرکِگارد عاشق موتسارت شوند باکی نیست و دوئلی نخواهد بود.
ک
اینجا فلک بی پایان و نامحدود است و همه می توانند هرانچه نزدشان
محبوب است با دیگران تقسیم کنند .هموار کردن راه رسیدن به این
لذات از طریق ادبیات ارزنده کالسیک ،هدفی است که الهی قمشه ای
دنبال می کند و در اثار وی منعکس گردیده است.الهی قمشه ای دارای
تالیفات و ترجمه های متعددی است .وی تعداد زیادی سخنرانی به
زبان های فارسی و انگلیسی در دانشــگاه ها و سازمان های مختلف
داخل و خارج از کشــور ایراد کرده که برخی از ان ها از طریق رسانه
ملی پخش شده است .وی 32جلد کتاب در زمینه عرفان و ادب و هنر
ی به زبان انگلیسی که در دانشگاه ها و
دارد،و تعداد زیادی ســخنران
مراکز علمی گوناگون دنیا از جمله دانشگاه های کمبریج ،اکسفورد،
اکســتر ،لندن،و ..ایراد کرده است .مجموعه ســخنرانی های وی در
تمنوس اکادمی لندن بین سال های ۱۹۹۴تا ۲۰۱۳درباره موالنا،
عطار ،نظامی ،فردوسی ،ابن عربی ،شبســتری ،هارمونی و قران نیز
نمایانگر اعتبار جهانی اوست.الهی قمشه ای هماهنگ با شعار معروف
خود که زیبایی ،دانایی و نیکویی اســت ،کم و بیش به فعالیت های
هنری نیز اشــتغال دارد ،که از جمله انها نقاشی (به خصوص از نوع
دیجیتال) و خطاطی است و در اپلیکیشن طنز اشنا با بهره گیری از
لطایف طنزامیز ادب پارسی و ظرایفی از دیگر فرهنگ ها ،مجموعه
دلنشینی از ذوق و بینش و شــادی که حکمت برای پارسی دانان و
پارسی گویان ،را فراهم اورده است همچنین با بسیاری از سازمان های
خیریه کشور از جمله موسسه خیریه همکاری فرهنگی دارد.حسین
الهی قمشه ای،در مجموعه های 365روزه خود در موضوعات معرفت
قران کریم ،حافظ ،و ادبیات انگلیسی و شاعران پارسی گوی به ۳۶۵
قطعه کوتاه و بلند از مضامین فوق پرداخته و برای هرکدام شــرح و
توضیحی اورده است؛حسین الهی قمشه ای معتقد است؛ ؛ فطرت ما
عاشق زیبایی و دانایی است و هنگامی که وارد وادی هنر می شویم از
زمان خارج می شویم و در زندگی تنها چیزی که خوب می توانیم
بشناسیم ،وجود خودمان اســت ،کوچک ترین کار در این
شرایط ،این اســت که لبخندی را به دیگران هدیه دهیم
و برای رسیدن به شادی ،اولین قدم ،عهد بستن با خود
است و باید همدیگر را در حس های خوب شریک کنیم. صفحه 8