روزنامه صبا شماره 1349 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1349

روزنامه صبا شماره 1349

روزنامه صبا شماره 1349

‫دو شنبه| ‪ 19‬دی ‪ 9 |1401‬ژانویه ‪ 16 |2023‬جمادی الثانی ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1349‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫ایل بیگی و چالش های یک سال گذشته در سینما‬ ‫برخی پیش داوری ها‬ ‫سبب حوایش شد‬ ‫معاون سیما به منزل‬ ‫مادر شهیدان خالقی پور رفت‬ ‫صفحه ‪3‬‬ ‫نامزدهای نمایشنامه نویسی‬ ‫جشنواره تئاتر فجر‬ ‫صفحه ‪6‬‬ ‫بهشتی که در ان کسی را‬ ‫با کسی پیکار نیست‬ ‫صفحه ‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫دو شنبه ‪ 19‬دی‪ 1401‬شماره ‪1349‬‬ ‫«چپ‪ ،‬راست» به سینماها می اید‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫قرارداد فیلم سینمایی «چپ‪ ،‬راست» به کارگردانی حامد محمدی و تهیه کنندگی منوچهر محمدی‬ ‫ثبت شد‪ .‬بیست و ششمین جلسه شورای صنفی نمایش در روزگذشته در خانه سینما تشکیل و بعد از‬ ‫بررسی درخواست ها و موارد مطرح شده‪ ،‬قرارداد سرگروهی فیلم سینمایی «چپ‪ ،‬راست» به کارگردانی‬ ‫حامد محمدی و تهیه کنندگی منوچهر محمدی با پخش فیلمیران و به سرگروهی پردیس ایران مال‬ ‫ثبت شد‪ .‬در ادامه جلسه مقرر شد به منظور حمایت فیلم های جدید و ایجاد ظرفیت در سانس دهی‪ ،‬اکران‬ ‫فیلم های «انفرادی»‪« ،‬سگ بند»‪« ،‬علفزار»‪« ،‬تی تی» و «چند می گیری گریه کنی ‪ »۲‬از روز چهارشنبه‬ ‫در تمام سینما پایان یابد‪/.‬مهر‬ ‫رادیو‪ ،‬به استقبال روز مادر می رود‬ ‫شبکه رادیویی پیام و رادیو اوا به مناسبت سالروز والدت باسعادت حضرت زهرا(س) و روز مادر پویش‬ ‫«به نام مادر» را برگزار می کنند‪ .‬مهدی شهاب تالی‪ ،‬مدیر شبکه رادیویی پیام و رادیو اوا گفت‪ :‬در هر دو‬ ‫شبکه به مناسبت سالروز والدت باسعادت حضرت زهرا (س) و روز مادر پویش «به نام مادر» را تدارک‬ ‫دیده ایم‪ .‬وی افزود‪ :‬این پویش که ‪ ۱۷‬تا ‪ ۲۳‬دی ماه برگزار می شود در دو بخش طراحی شده است‪ .‬بخش‬ ‫اول عمومی است که همه عالقه مندان می توانند بهترین جمله در وصف مادر را نوشته و ارسال کنند و‬ ‫بخش دوم ویژه کودکان و نوجوانان است که می توانند نقاشی های خود را با موضوع مادر کشیده و به همراه‬ ‫عکس خودشان برای پخش ارسال کنند‪/.‬مهر‬ ‫معاونسیمابهمنزل‬ ‫مادر شهیدان خالقی پور رفت‬ ‫محسن برمهانی معاون سیما به مناسبت روز تکریم مادران و همسران شهدا‪ ،‬به منزل‬ ‫مادر شهید خالقی پور رفت‪.‬‬ ‫محسن برمهانی‪ ،‬به منظور تکریم مقام شامخ مادران شهید و همزمان با سالروز تولد‬ ‫علیرضا خالقی پور یکی از فرزندان مادر شهیدان خالقی پور‪ ،‬به دیدار این مادر شهید معزز‬ ‫رفت‪ .‬در این دیدار مادر شهیدان خالقی پور به بیان خاطراتی از رشادت فرزندان شهید‬ ‫خود پرداخت و کتاب روایت زندگی نامه اش با عنوان«درگاه این خانه بوسیدنی است»‬ ‫را به معاون سیما اهداء کرد‪.‬‬ ‫در این دیدار معاون ســیما ضمن ارزوی علو درجات برای شــهدا و بویژه فرزندان‬ ‫شهید این خانواده‪ ،‬خطاب به مادر شهید گفت‪:‬رســانه ملی برای نمایش واقعیت ها به‬ ‫مخاطب خود‪ ،‬نیاز به قصه و قهرمان دارد و ما برای این مهم قهرمانانی بزرگ تر‪ ،‬شریف تر‬ ‫و تاثیرگذارتر از شهدای انقالب اسالمی از ابتدای انقالب‪ ،‬شهدای دفاع مقدس‪ ،‬مدافعان‬ ‫حرم و امنیت تا به امروز نداریم‪.‬‬ ‫برمهانی ابراز امیدواری کرد‪ :‬ان شــاءاهلل بتوانیم به شایســتگی مسیر شهدا و ارمان‬ ‫هایشان را ادامه دهیم و در این مسیر مشمول دعای خیر شما و دیگر خانواده های معظم‬ ‫شهدا باشیم‪ .‬سعید سلطانی مشاور اجرایی و مدیر دفتر‪ ،‬ابوطالب عیسی ابادی سرپرست‬ ‫مالی و اداری و حمید خواجه نژاد مدیر روابط عمومی معاونت ســیما نیز در این دیدار‬ ‫حضور داشتند‪.‬‬ ‫«فروغ منهی» مادر شهیدان خالقی پور (داود‪ ،‬رسول و علیرضا) که اسوه ایثار‪ ،‬بخشش‬ ‫و فداکاری است‪ ،‬سه فرزندش را تقدیم نظام و انقالب کرده است‪/.‬تسنیم‬ ‫چه اثاری در شهرک سینمایی در حال تولید هستند ؟‬ ‫مدیر شهرک ســینمایی تلویزیونی‪ ،‬از استقبال چشمگیر مردم از‬ ‫بازدید این مجموعه خبر داد و گفت‪ :‬خیابان الله زار که از قسمت های‬ ‫مهم و اصلی شهرک سینمایی محسوب می شود در حال بازسازی است‪.‬‬ ‫مهدی میرچی مدیر شهرک سینمایی تلویزیونی ایران (علی حاتمی)‬ ‫افزود‪ :‬هم اکنون سه پروژه فعال سینمایی «ایینه» به تهیه کنندگی علی‬ ‫اوجی و کارگردانی محمود کالری‪« ،‬بهشت تبهکاران» به کارگردانی‬ ‫مســعود جعفری جوزانی و تهیه کنندگی فتح اهلل جعفری جوزانی‪،‬‬ ‫«سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه اهنگر و تهیه کنندگی‬ ‫سیدحامد حسینی در شهرک سینمایی تلویزیونی ایران در حال انجام‬ ‫است‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬سریال های تلویزیونی «نائله» به کارگردانی حسن‬ ‫اخوندپور و تهیه کنندگی سعید سعدی‪ ،‬ســریال الف ویژه «سلمان‬ ‫فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری و تهیه کنندگی حسین طاهری‬ ‫در داخل شهرک فعال هستند و امکان بازدید گردشگران از پروژه های‬ ‫سینمایی و سریال ها با هماهنگی تهیه کننده ها مقدور است‪/.‬صباخبر‬ ‫تاد فیلد‪ ،‬هت تریک کرد‬ ‫تاد فیلد با فیلم «تار» موفق شــد تا مهر تایید را از انجمن ملی‬ ‫منتقدان فیلم هم بگیرد‪ .‬تاد فیلد با فیلم «تار» یک پیروزی نادر به‬ ‫دست اورد و درام او با دریافت جایزه بهترین فیلم از انجمن ملی‬ ‫منتقدان فیلم در روز شنبه‪ ،‬هت تریک بزرگی کرد‪.‬‬ ‫«تار» پس از کسب جایزه بهترین فیلم از انجمن منتقدان فیلم‬ ‫لس انجلس و حلقه منتقدان فیلم نیویورک‪ ،‬اکنون به یکی از معدود‬ ‫فیلم هایی بدل شده که جایزه بهترین فیلم را از سه انجمن اصلی‬ ‫نقد امریکا دریافت کرده است‪.‬‬ ‫اخرین فیلم هایی که از سوی هر ســه انجمن مهم نقد امریکا‬ ‫برنده شده بودند «ماشــین من را بران» در سال ‪« ،۲۰۲۱‬شبکه‬ ‫اجتماعی» در سال ‪ ۲۰۱۰‬و «گنجه دردها» در سال ‪ ۲۰۰۹‬بودند‪.‬‬ ‫این هفته یکی از مهم تریــن هفته ها در معرفی برندگان جوایز‬ ‫مختلف است و برندگان انجمن بازیگران و کارگردان ها و انتخاب‬ ‫منتقدان‪ ،‬معرفی و مراسم گلدن گلوب برگزار می شود‪/.‬مهر‬ ‫فروش‪ ۲۶‬میلیارد دالری برای گیشه جهانی‬ ‫امار حاکی از ان اســت که باکس افیس جهانی در سال ‪ ۲۰۲۲‬با‬ ‫رشدی ‪ ۲۷‬درصدی به ‪ ۲۶‬میلیارد دالر رسید‪.‬‬ ‫درامد گیشه سینماهای جهان در سال ‪ ۲۰۲۲‬به ‪ ۲۶‬میلیارد دالر‬ ‫رسید که در مقایسه با سال ‪ ۲۰۲۱‬که امار فروش برابر با ‪ ۲۱.۴‬میلیارد‬ ‫دالر بود‪ ،‬رشدی ‪ ۲۷‬درصدی را نشــان می دهد؛ با این حال این رقم‬ ‫هنوز فاصله زیادی با رقم فروش پیش از پاندمی کرونا دارد‪.‬‬ ‫اما هنوز امار سال این ســال ‪ ۳۵‬درصد کمتر از میانگین فروش‬ ‫جهانی در سه سال ‪ ۲۰۱۷‬تا ‪ ۲۰۱۹‬است که هنوز مشکلی به نام کرونا‬ ‫چهره نکرده بود‪.‬‬ ‫به این ترتیب باید گفت امار ســالی که گذشت به معنی ضرر ‪۱۴‬‬ ‫میلیارد دالری در مقایسه با پیش از دوران کروناست‪.‬‬ ‫چین که سال های ‪ ۲۰۲۰‬و ‪ ۲۰۲۱‬بیشترین درامد را در مقایسه‬ ‫با دیگر کشورها داشت‪ ،‬در ســال ‪ ۲۰۲۲‬تاج باکس افیس را به بازار‬ ‫سینمای امریکای شمالی واگذار کرد‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫دو شنبه ‪ 19‬دی‪ 1401‬شماره ‪1349‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫سوپیلنیاک ‪:‬دوست داشتم سریال در شرایط بهتری پخش شود‬ ‫ رخ» در یک پست‬ ‫سوتالنا سوپیلنیاک‪ ،‬بازیگر اوکراینی نقش بریژیت در ســریال تلویزیونی «تمام ُ‬ ‫اینستاگرامی با انتشار تصویری از پشت صحنه این سریال نوشت‪ :‬یک سال پیش افتخار داشتم در سریال‬ ‫تمام رخ به کارگردانی محمود معظمی که این روزها هر شب از شبکه سه پخش می شود نقش بریژیت را‬ ‫ایفا کنم‪ .‬دوست داشتم که این سریال در شرایط بهتری پخش بشود چون نزدیک ‪ ۵۰‬نفر در طول ‪ ۲‬سال‬ ‫زحمت کشیدند که مخاطب یک کار هنری با موضوع کامال متفاوت را ببیند‪.‬‬ ‫پخش مجموعه تلویزیونی تمام رخ در ‪ ۳۰‬قسمت از ســوم دی‪ ،‬هر شب ساعت ‪ ۲۰:۳۰‬دقیقه به جز‬ ‫روزهای پنجشنبه و جمعه از شبکه سوم سیما اغاز شده است‪/.‬ایرنا‬ ‫علیرضــا تابش‪ ،‬گفــت‪ :‬تولید اثــار پرهزینه‬ ‫تاریخی‪ ،‬نیاز به همگرایی و هم افزایی مســئوالن‬ ‫دارد و درصــورت محقق نشــدن ان‪ ،‬عمال اثار‬ ‫این چنینی تولید نمی شوند‪.‬‬ ‫عضــو گــروه ســینمای فرهنگســتان هنر‬ ‫درخصوص نحوه تولید اثار تاریخی و باورپذیری‬ ‫ان برای مخاطبان ادامه داد‪ :‬در جذب مخاطب‪،‬‬ ‫«قصه» حــرف اول را می زند‪ ،‬فرق نمی کند تمام‬ ‫فیلم خیال باشد یا مبتنی بر واقعیت‪ ،‬در یک فیلم‬ ‫تاریخی اگر مخاطب متوجه روایت داســتانی در‬ ‫زمین ه اثر نشــود‪ ،‬بی شــک ترجیح می دهد یک‬ ‫فیلم مســتند ببیند‪ .‬واقعیت تاریخی باید در دل‬ ‫این داستان روایت شــود و یا داستانی در دل یک‬ ‫واقعیت تاریخی شکل بگیرد‪ .‬از طرفی واقعیت در‬ ‫یک اثر تاریخی‪ ،‬نباید نادیده گرفته شود‪.‬‬ ‫مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی افزود‪:‬‬ ‫واقعیت شامل تمام شــرایط اجتماعی‪ ،‬سیاسی‪،‬‬ ‫اقتصادی‪ ،‬فرهنگی دوران مورد نظر است‪ .‬مخاطب‬ ‫باید پس از پایان فیلم عالوه بر اینکه قصه ای جذاب‬ ‫را دیده‪ ،‬اطالعات گسترده ای از یک دوره یا جغرافیا‬ ‫و یا یک فرهنگ‪ ،‬کسب کرده باشد‪ .‬برای مخاطب‬ ‫جذاب اســت وقتی بداند مثال خیام نیشــابوری‬ ‫هم عصر با جنگ های صلیبی در اروپاست و‪( ...‬البته‬ ‫گاه بداهه نویسی و تخیل پردازی بیش از اندازه و‬ ‫غیر واقعی توســط نویســندگان و برداشت های‬ ‫سطحی از وقایع تاریخی به باورپذیری مخاطب‬ ‫ضربه می زند‪.‬‬ ‫فیلمبردار ارتباط فرانسوی‪ ،‬درگذشت‬ ‫«اوون رویزمن» فیلمبردار امریکایی و تحسین شده فیلم هایی چون «جن گیر» و «ارتباط فرانسوی»‬ ‫و «شبکه» در سن ‪ ۸۶‬سالگی درگذشت‪« .‬اوون رویزمن» فیلمبرداری بود که پنج بار نامزد اسکار شد و‬ ‫بیشتر برای همکاری با «ویلیام فریدکین» کارگردان فیلم های کالسیک «جن گیر» و «ارتباط فرانسوی»‬ ‫شناخته می شد‪ .‬این فیلمبردار در نوامبر ‪ ۲۰۱۷‬و پس از دریافت جایزه اسکار افتخاری عنوان کرد‪« :‬فیلم‬ ‫از ذرات ریز و نقره ای زیادی تشکیل شده است و هر یک از این ذرات توسط هر فردی که روی یک فیلم کار‬ ‫می کند نشان داده می شود‪ .‬اگر در هر فیلمی یکی از انها را تغییر می دادید‪ ،‬فیلم متفاوت به نظر می رسید‪».‬‬ ‫«اوون رویزمن» پس از چند ماه بستری در بیمارستان در خانه اش واقع در لس انجلس درگذشت‪/ .‬ایسنا‬ ‫برای ساخت فیلم های تاریخی هدف نداریم‬ ‫او در خصوص مشکالت پیش روی چنین اثاری‬ ‫اظهار داشت‪ :‬در کشــور ما متاسفانه چشم انداز و‬ ‫هدف مشخصی برای ســاخت فیلم های تاریخی‬ ‫وجود ندارد‪ .‬حاکمان ترکیه سال هاست سودای‬ ‫زنده کردن امپراتوری عثمانی را در سر می پرورانند‬ ‫و این ارزو را اتفاقاً با ســینما و تلویزیون شــروع‬ ‫کرده اند با فیلم ها و ســریال های عظیم تاریخی‬ ‫از دوران درخشــان عثمانی‪ ،‬اثاری که حتی در‬ ‫امریکا که مهد سینماست‪ ،‬طرفدار دارد‪ .‬به تاثیر‬ ‫سینمای کره جنوبی و ســریال های کره ای هم‬ ‫می توان اشاره کرد‪ .‬یا عربســتان سعودی در دو‬ ‫سه سال اخیر هدف گذاری مشخصی روی سینما‬ ‫‪3‬‬ ‫(تاسیس و برگزاری جشنواره ‪ ،‬ساخت سالن سینما‬ ‫در سراسر کشور‪ ،‬ســفارش تولید فیلم و سریال‬ ‫تاریخی) داشته است‪ ،‬در کشورما جز تک اثرهای‬ ‫شاخص ‪ ،‬چه هدف ملی‪ ،‬میهنی‪ ،‬اسالمی ترسیم‬ ‫شده است؟ همان جشنواره بین المللی فیلم فجر‬ ‫هم که سکویی مهم در منطقه خاورمیانه‪ ،‬اسیای‬ ‫مرکزی‪ ،‬قفقــاز و اناتولی بود بر اســاس تصمیم‬ ‫سازمان سینمایی سال گذشته دوباره در جشنواره‬ ‫ملی فجر ادغام شد‪ ،‬در صورتی که «سینما به مثابه‬ ‫قدرت نرم ایران» در عرصه جهانی و سرمایه گذاری‬ ‫در این بخش می تواند شدیدا ً در مسیر مواجهه با‬ ‫ایران هراسی و توسعه دیپلماسی عمومی کارامد‬ ‫باشد که متاسفانه کمتر به ان توجه می شود‪.‬‬ ‫تابش گفت‪ :‬مدیران نهادهای فرهنگی‪ ،‬اساساً‬ ‫هیچ تعامل و همگرایی در این زمینه ها ندارند‪ ،‬صدا‬ ‫و سیما‪ ،‬وزارت ارشــاد‪ ،‬سازمان هنری اوج‪ ،‬حوزه‬ ‫هنری و‪ ...‬هر کدام مسیر و راه خودشان را می روند‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬خوبســت به این نکته هم اشاره‬ ‫کنم که اغلب مسئوالن فرهنگی‪ ،‬تولید اثار تاریخی‬ ‫را عمدتاً در تاریخ معاصر می بینند و متاسفانه با‬ ‫توجه به اینکه ساخت اثار تاریخی هزینه بر است‬ ‫این حوزه مهم در اولویت قرار نمی گیرد‪ .‬در حالی‬ ‫که توجه ویژه بــه اســطوره ها و قهرمان پروری‬ ‫ی‪‎‬های به روز ممکن‬ ‫تاریخی با استفاده از تکنولوژ ‬ ‫است و در دهه اخیر شاهد ساخت اثاری درهالیوود‬ ‫و سینمای غرب درباره تمدن و تاریخ سرزمین مان‬ ‫بوده ایم که نوعی تحریف تاریخ بوده و اغلب در این‬ ‫زمینه صرفا به ابراز تاسف از سوی مدیران بسنده‬ ‫شده ‪ ،‬در حالی که خالقیت و روزامدسازی در این‬ ‫حوزه ها به شدت اهمیت دارد‪ .‬او در پایان به موضوع‬ ‫دیگری اشاره کرد و گفت‪ :‬موضوع مهم دیگر حضور‬ ‫گروه های فیلمسازی در حریم اثار تاریخی و اماکن‬ ‫فرهنگی است‪ ،‬عدم ساخت و طراحی لوکیشن های‬ ‫تاریخی از سوی سازندگان و میل و اشتیاق شدید‬ ‫انها برای استفاده لوکیشن های تاریخی در مواردی‬ ‫بسیار زیان بار بوده است‪ ،‬در حوزه مدیریت پروژه ها‬ ‫نحوه تعامل با میراث فرهنگی و رعایت مقررات و‬ ‫دستورالعمل ها‪ ،‬در این زمینه بسیارحائز اهمیت‬ ‫است‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫دو شنبه ‪ 19‬دی‪ 1401‬شماره ‪1349‬‬ ‫پرونده‬ ‫ایل بیگی و چالش های یک سال گذشته در سینما‬ ‫برخـیپیـش داوری هـا‬ ‫سـببحواشـیشـد‬ ‫معاون ارزشیابی و نظارت ســازمان سینمایی گفت‪ :‬طی ماه های‬ ‫ابتدایی فعالیت مدیریت ســینمایی جدید‪ ،‬یک سری سینماگران‪،‬‬ ‫اعتراض هایی داشتند‪ ،‬نگرانی عمده ای که وجود داشت در خصوص‬ ‫راه افتادن اکران و نمایش فیلم بود اما در طول نه ماه گذشته‪ ،‬عالوه بر‬ ‫اکران‪ ۹۷ ،‬فیلم مجوز ساخت دریافت کردند‪.‬‬ ‫حبیب ایل بیگی نام اشــنایی برای مدیریت یک دهه گذشــته‬ ‫سینمای ایران اســت‪ .‬مدیری که از حوزه هنری و انجمن سینمای‬ ‫جوان تا بنیاد فارابی و سازمان سینمایی حضور داشته و هم اکنون نیز‬ ‫یک سال است که به عنوان معاونت ارزشیابی و نظارت عالی ترین نهاد‬ ‫سینمایی کشور‪ ،‬مشغول به کار است‪.‬‬ ‫یک سال ســخت که در ابتدا با چالش رونق سینما پس از دوران‬ ‫سیاه کرونا اغاز شد؛ در ادامه برخی مخالفت ها از سوی بدنه سینما با‬ ‫شوراهای ساخت و نمایش و این اواخر نیز ناارامی های اجتماعی سبب‬ ‫شــدند تا مهم ترین چالش های مدیریتی این دوران برای ایل بیگی‬ ‫رقم بخورند‪ .‬مدیری کــه البته در دوران هــای مختلف حضور خود‬ ‫در کســوت های گوناگون‪ ،‬اشنایی بســیاری با این چالش ها و البته‬ ‫راهکارهای برون رفت از انها دارد‪.‬‬ ‫ایل بیگی در یک ساله شــدن مدیریت خود در معاونت ارزشیابی‬ ‫و نظارت سازمان سینمایی‪ ،‬از چالش ها و فعالیت های یکساله اخیر‬ ‫می گوید‪ .‬‬ ‫نگرانی عمده ای بابت موضوع اکران وجود داشت‬ ‫واقعا سال ســختی بود؛ به دلیل اینکه ما بعد از دو سال کرونایی‪،‬‬ ‫تعطیلی سالن های سینما و مشکالتی که در حوزه اشتغال سینما و‬ ‫بحث اقتصادی ان به وجود امده بود‪ ،‬شــروع به کار کردیم که وجود‬ ‫این مشکالت برای راه اندازی ان‪ ،‬زحمات زیاد و هماهنگی های بسیار‬ ‫فراوانی را می طلبید‪.‬‬ ‫ضمن اینکه تجربه ما نشان می دهد که همیشــه در شروع دوره ‬ ‫جدید دولت ها‪ ،‬هماهنگی که باید بین جامعه ســینمایی‪ ،‬مدیران و‬ ‫سیاست گذاران برای رسیدن به یک تفاهم و هماهنگی برقرار باشد‪،‬‬ ‫کمتر است که در بسیاری از مواقع می تواند با مشکالتی همراه شود‬ ‫که در همین حوزه‪ ،‬ما این مسائل را داشتیم‪ .‬نگرانی عمده ای که وجود‬ ‫داشت در خصوص راه افتادن اکران و نمایش فیلم بود که در دور ه کرونا‬ ‫به وجود امده و همه پیش بینی می کردند که این مشکل‪ ،‬شاید سال ها‬ ‫طول بکشد تا مردم دوباره اعتماد کنند و به سینما بیایند‪.‬‬ ‫خوشبختانه این استقبال در نیمه دوم سال ‪ ۱۴۰۰‬و با اتفاقاتی نظیر‬ ‫واکسیناسیون اکثریت مردم و اعتماد انها به سینما رخ داد‪ .‬فیلم های‬ ‫پرفروشــی به روی پرده امدند و رونق گردش کار سینما اتفاق افتاد‪.‬‬ ‫این رخداد به عنوان لوکوموتیوی که سینما را با خودش در حوزه های‬ ‫دیگر می کشد‪ ،‬باعث شد تا اتفاقات خوبی بیفتد‪.‬‬ ‫طبیعی بود که در روزهای اول کمی دچار اصطکاک شویم‬ ‫ما در دولت سیزدهم‪ ،‬باید سیاســت های فرهنگی دولت را اجرا‬ ‫می کردیم‪ .‬دو سال کرونا باعث شده بود که در یک حوزه هایی‪ ،‬واقعا‬ ‫اولویت فقط این باشــد که سینماگران اشتغال داشــته باشند چرا‬ ‫که اعمال برخی سیاســت ها‪ ،‬ان گونه که باید اتفاق می افتاد‪ ،‬نبوده‬ ‫و اینها طی ماه ها برای ما در شــروع کار‪ ،‬چالش هایی ایجاد کرد که‬ ‫خوشبختانه اکنون از این موارد عبور کرده ایم و امار و ارقام مجوزها هم‬ ‫نشان می دهد که این تعامل دوطرفه شکل گرفته و با گفت وگوهایی‬ ‫که بین ما‪ ،‬سینماگران و اعضای شوراها صورت گرفته‪ ،‬تعامل کامل‬ ‫برقرار شده است‪.‬‬ ‫در حوزه ســینما‪ ،‬گرفتاری هایی وجــود دارد‪ .‬مثال طی چند ماه‬ ‫اخیر‪ ،‬در بحث اکران‪ ،‬مشــکالت تاحدودی وجود داشته که ان هم‬ ‫با تعامل با اعضا‪ ،‬روســا و نمایندگان صنوف سینمایی‪ ،‬سینماداران‪،‬‬ ‫پخش کنندگان‪ ،‬تهیه کنندگان و صاحبان فیلم ها و تعاملی که دارد با‬ ‫صداوسیما و دیگر حوزه ها اتفاق می افتد‪ ،‬به سمت رونق دوباره پیش‬ ‫رفته است‪ .‬ضمن اینکه در سازمان ســینمایی‪ ،‬در همین چندماهه‪،‬‬ ‫برنامه های ســاالنه هم بدون هیچ فوت وقتی در حال انجام اســت‪.‬‬ ‫جشنواره فیلم کوتاه و جشنواره سینما حقیقت که چندی پیش پایان‬ ‫ یافت‪ ،‬به خوبی برگزار شد و ان شاءاهلل همکاران ما تالش می کنند تا در‬ ‫ده ه مبارک فجر هم جشنوار ه فیلم فجر به شکل خوبی برگزار شود‪.‬‬ ‫طی ماه های ابتدایی فعالیت مدیریت سینمایی جدید‪ ،‬یک سری‬ ‫ســینماگران‪ ،‬اعتراض هایی داشــته اند‪ .‬همان گونه که عرض کردم‬ ‫به هرحال در اوایل دولت ها‪ ،‬به خصوص در زمانی که شما می خواهید‬ ‫سیاست های فرهنگی را کامل و تمام اجرا کنید‪ ،‬بر رعایت قوانین و‬ ‫مقررات اصرار دارید تا اثار در ادام ه کار‪ ،‬با مشــکل مواجه نشوند‪ .‬در‬ ‫ان زمان‪ ،‬این نگرانی از سوی ســینماگران وجود داشت‪ .‬در طول نه‬ ‫ماه گذشته‪ ،‬عملکرد شورای پروانه ساخت به ترتیبی بود که ‪ ۹۷‬فیلم‪،‬‬ ‫مجوز ساخت دریافت کردند‪.‬‬ ‫طیف های مختلف با سلیقه ها و اثار متنوع در هم ه گونه ها‪ ،‬در بین‬ ‫‪ ۹۷‬فیلم هستند و نسل های مختلف ســینمایی ایران هم توانستند‬ ‫مجوز بگیرند و فیلم های شان را بسازند‪ .‬بنابراین کامال طبیعی است در‬ ‫روزهای اول برای اینکه به یک هماهنگی برسیم و مواردی که باید به‬ ‫دلیل قوانین و مقررات‪ ،‬دوباره به برخی سینماگران محترم توجه داده‬ ‫می شد‪ ،‬گفته شد‪ .‬شورای پروانه ساخت طبق قوانین و مقرراتی که باید‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫دو شنبه ‪ 19‬دی‪ 1401‬شماره ‪1349‬‬ ‫‪5‬‬ ‫می اید که این اتفاق در ان مقطع رخ داد‪.‬‬ ‫وقتی فیلمسازان متوجه می شدند که این بازبینی به چه دلیل است‬ ‫و ما چرا داریم بازبینی می کنیم‪ ،‬همه تقریبا با این مساله کنار امدند‪.‬‬ ‫اکنون تقریبا می شود گفت که دیگر اثار قبلی تمام شده و اندک اثاری‬ ‫مانده که یا به اکران رسیده یا ما بازبینی کرده ایم‪ .‬االن دیگر وارد اثار‬ ‫جدیدی می شویم که در اوایل این دولت‪ ،‬پروانه ساخت گرفته اند که‬ ‫چند نمونه ان پروانه نمایش هم گرفته انــد‪ .‬مانند فیلم مرد بازنده و‬ ‫بخارست که اکران هم شده اند‪ .‬این فیلم از اثاری است که در همین‬ ‫دولت‪ ،‬پروانه ساخت گرفته است‪ .‬مسیر گفت وگو باز است و مشکل‬ ‫معموال از سوءتفاهم هایی است که خیلی مواقع دامن زده می شود یا‬ ‫پیش داوری هایی که صورت می گیرد‪ .‬در اوایل دولت‪ ،‬طبیعی است که‬ ‫اتفاق هایی از این دست پیش بیاید و پیش داوری هایی صورت بگیرد‬ ‫که خیلی از انها به مرور زمان‪ ،‬رفع می شود‪.‬‬ ‫مرداد و شهریور امسال‪ ،‬بهترین ماه های سینمایی‬ ‫چند سال اخیر بود‬ ‫پیش از کرونا‪ ،‬تولید در ســینمای ایران ساالنه بین ‪ ۱۰۰‬تا ‪۱۲۰‬‬ ‫فیلم بود اما کرونا همه چیز را تغییر داد‪ .‬این دو ســال کرونایی باعث‬ ‫شــده که عده ای از بخش خصوصی‪ ،‬با نگرانی وارد تولید شوند‪ .‬این‬ ‫نگرانی البته هنوز هــم وجود دارد چون ما هنوز بــه ان روال عادی‬ ‫فروش و رونق نرسیده ایم‪ .‬البته ما در ماه های مرداد و شهریور امسال‪،‬‬ ‫شــاید بتوان ادعا کرد که بهترین مرداد و شهریور چند سال گذشته‬ ‫را پشت سر گذاشــته ایم‪ .‬چون در ماه صفر بودیم و چیدمان درست‬ ‫فیلم ها‪ ،‬هماهنگی دقیق شورای صنفی نمایش با سازمان سینمایی‬ ‫و انتخاب های درست و دقیق فیلم ها در این ‪ ۲‬ماه نشان داد که به هر‬ ‫حال پتانسیل بسیارخوبی در تمام ماه های سال برای فروش و اکران‬ ‫وجود دارد‪.‬‬ ‫اکنون هم چنان چه کارشناسی درســتی از سوی اعضای شورای‬ ‫صنفی نمایش صورت بگیرد‪ ،‬گفت وگوهای خوب و دقیقی با صاحبان‬ ‫فیلم ها و پخش کنندگان‪ ،‬می توانیم در ماه هایی که در سال های قبل‬ ‫معموال از ماه های کم فروش و کم رونق در اکران سینما بودند‪ ،‬برسیم‬ ‫به ماه هایی که جزو پرتماشاگرترین ماه های سال هستند‪ .‬امیدوارم که‬ ‫شرایط این روزها هم ان شاءاهلل به سرعت تغییر کند تا دوباره مردم به‬ ‫سینماها بروند‪ .‬خوشبختانه طی چند هفت ه گذشته‪ ،‬ما با یک افزایش‬ ‫مخاطب در سینماها مواجه بوده ایم که این امر نشان می دهد ان شاءاهلل‬ ‫با اکران فیلم های جدیدی که با هماهنگی ما در حال اماده ســازی‬ ‫هستند‪ ،‬برای اکران در سینما‪ ،‬سه ماهه اخر سال مان بتواند از ماه های‬ ‫خوب فروش و اکران سینما باشد‪.‬‬ ‫اعمال و اجرا کند‪ ،‬پیش مــی رود که به همین دلیل‪ ،‬کمی اصطکاک‬ ‫داشتیم که خوشبختانه من می توانم اعالم کنم که اکنون شرایط به‬ ‫شکل خوبی دارد پیش می رود به طوری که اکنون در صدور مجوزهای‬ ‫پروانه ساخت‪ ،‬به روز هستیم‪ .‬یعنی ما هر درخواستی که برای ساخت‬ ‫فیلم ارائه می شود را در کمتر از سه هفته بررسی می کنیم‪ .‬در بسیاری‬ ‫از موارد‪ ،‬گفت وگوهای خوب و ســازنده ای ایجاد شده و راهنمایی‪،‬‬ ‫تعامل و گفت وگوهای مثبتی را شاهده بوده ایم‪.‬‬ ‫باید فیلم های دارای پروانه نمایش از دولت قبل را می دیدیم تا‪...‬‬ ‫خوشبختانه شورای پروانه نمایش‪ ،‬بســیار دقیق و منظم و اتفاقا‬ ‫در یک ماه هایی‪ ،‬بیش از زمانی که الزم بود‪ ،‬وقت گذاشــتند و تمام‬ ‫فیلم های متقاضی پروانه نمایش را بازبینی کردند و به ‪ ۸۱‬فیلم‪ ،‬پروانه ‬ ‫نمایش دادند و تعداد فیلم های کمی هم در مراحل اخذ مجوز هستند‪.‬‬ ‫وقتی فیلمسازان متوجه می شــدند که این بازبینی به چه دلیل‬ ‫است و ما چرا داریم بازبینی می کنیم‪ ،‬همه تقریبا با این مساله کنار‬ ‫امدند که احیانا اصالحاتی دارند و گفت وگوهایی با شورا که در مراحل‬ ‫مختلف اماده کردن برای بازبینی دوباره توســط شورا هستند‪ .‬این‬ ‫کامال طبیعی است که در هر دوره ای وقتی مسئولی می خواهد اثاری‬ ‫را نمایش دهد‪ ،‬باید در جریان ان اثار قرار بگیرد‪ .‬درست است بسیاری‬ ‫از فیلم هایی که نامشان اعالم شده‪ ،‬در همان دوره کرونا‪ ،‬پروانه نمایش‬ ‫اخذ کرده بودند اما باید بپذیریم که ان زمان‪ ،‬شرایط خاص و ویژه ای‬ ‫بود و ما به عنوان ارزشیابی نظارت و رییس سازمان به عنوان کسی که‬ ‫مسئولیت هم ه فیلم هایی که در دوره او به نمایش عمومی در می اید‪،‬‬ ‫بر عهده اوست‪ ،‬الزم دانســتیم که تمام اثار متقاضی اکران را توسط‬ ‫یک کمیته ای که منصوب رییس ســازمان بودند را ببینیم و اتفاقا با‬ ‫صورت جلسه های انها تطبیق دهیم‪ .‬متاسفانه یک سوءتفاهمی ایجاد‬ ‫شده بود که گویا قرار است مجدد پروانه نمایش صادر شود که اصال‬ ‫چنین موردی وجود نداشــت و فقط همین مورد بود و ما به هرحال‬ ‫فیلم ها را با پروانه نمایش‪ ،‬به صورت جلسه تطبیق می دادیم که ایا واقعا‬ ‫انچه که شورا گفته بوده‪ ،‬انجام و اصالحات اثر انجام شده یا خیر‪ .‬واقعا‬ ‫در چند مورد‪ ،‬به دلیل اینکه شاید از سوی همکاران ما و شاید از سوی‬ ‫شورا‪ ،‬این حساسیت به شکل دقیقی اجرا و اعمال نشده بود‪ ،‬برخی از‬ ‫اثار‪ ،‬اصالحاتی که نظر شورا بود را انجام نداده بود و همین ها باعث شد‬ ‫که اتفاقا این فیلم ها را ببینیم تا قدرت پاسخگویی در زمان اکران باال‬ ‫برود که ما هم بدانیم چه اثری دارد اکران می شود تا در مقام پاسخگو‬ ‫بتوانیم اشراف داشته باشیم‪.‬‬ ‫فیلمسازان با بازبینی فیلم های شان کنار امدند‬ ‫ســایق مختلفی در کشــور ما وجود دارد‪ .‬بســیاری با توجه به‬ ‫سیاست های فرهنگی این دولت‪ ،‬تصورشان ان بود که یک شبه‪ ،‬همه‬ ‫چیز باید عوض شــود یعنی تعداد زیادی فیلم سینمایی که در زمان‬ ‫قبل از کرونا ساخته شــده بودند و پروانه نمایش داشتند و به دلیل‬ ‫کرونا‪ ،‬بسیاری از انها اکران نشــده بود‪ ،‬یک حجم زیادی فیلم پشت‬ ‫صف اکران و پشت صف پروانه نمایش مانده بود‪ .‬ضمن اینکه در نیمه‬ ‫دوم سال ‪ ۱۴۰۰‬که سینما رونق گرفت‪ ،‬همه تقاضای اکران داشتند‪.‬‬ ‫بعد همه اصرار داشتند برای اینکه در زمانی که اکران راه افتاد‪ ،‬بیایند و‬ ‫فیلم شان را اکران کنند‪ .‬در اکران نوروز هم ما یک تنش هایی داشتیم‬ ‫که همه اینها به همین شرایط دوره کرونا برمی گشت‪ .‬وقتی در یک‬ ‫سال‪ ،‬برای هر هفته‪ ،‬فیلم هایی در صف اکران هستند و می خواهند‬ ‫سریع پروانه نمایش بگیرند و اکران شــوند‪ ،‬نوعی ترافیک به وجود‬ ‫فیلم های جدیدی به سینما می ایند‬ ‫موضوع اکران‪ ،‬شاید مهم ترین چالش این روزهای ما است‪ .‬جلسات‬ ‫بسیار زیاد و متعددی را با روسای صنوف‪ ،‬نمایندگان و صاحبان اثار‬ ‫داریم چون فیلم ها متعلق به ما نیســت و ما مالک فیلم ها نیستیم‪.‬‬ ‫همچنین با توجه به شرایطی که ما در ان قرار داریم‪ ،‬بخشی از امکان‬ ‫تبلیغات برای فیلم های ســینمایی در فضای مجازی محدود شده و‬ ‫البته که از برنام ه نمایش مردمی فیلم ها که با حضور دست اندرکاران‬ ‫اثار و مردم برگزار می شد نیز بهره مند نیستیم‪ .‬ضمن اینکه شبکه های‬ ‫اجتماعی داخلی ما نیز هنوز ان توانایی که بتوانند چنین سرویسی‬ ‫برای تبلیغات فیلم ها بدهند را ندارند که امیدوار هســتیم این اتفاق‬ ‫بیفتد‪ .‬در تلویزیون هم جســته وگریخته همکاری وجود داشته ولی‬ ‫در این مقطع تالش و هماهنگی شــد و خوشبختانه ریاست سازمان‬ ‫صداوسیما و سازمان ســینمایی‪ ،‬تفاهم نامه ای منعقد کردند برای‬ ‫فیلم هایی که در این روزها داوطلب اکران می شوند و امکان تبلیغات‬ ‫مناسبی پیش بینی شده که الحمدهلل هم اکنون تیزرهای فیلم ها در‬ ‫تلویزیون خودمان به صورت رایگان و به تعداد مناســب و قابل قبول‬ ‫پخش می شود‪.‬‬ ‫می ماند راضی کردن صاحبان فیلم ها و سرمایه گذارانی که به هرحال‬ ‫با توجه به شــرایط افزایش قیمت های تولید فیلم‪ ،‬ســرمایه گذاری‬ ‫میلیاردی داشته اند و نگرانی هایی از این بابت دارند که بحث بازگشت‬ ‫سرمایه است‪ .‬انها تقاضاهایی دارندکه اگر ما فیلم های مان را بیاوریم‪،‬‬ ‫باید یک ضمانتی از سوی دولت صورت بگیرد‪ .‬ما در این مدت‪ ،‬فیلم‬ ‫بخارســت را با گفت وگوهایی که با صاحبان فیلم داشتیم‪ ،‬به نمایش‬ ‫گذاشتیم که خوشبختانه طی دو‪ ،‬سه هفت ه گذشته‪ ،‬رشد نسبتا قابل‬ ‫قبولی در حوز ه اکران فیلم و فروش گیشه اتفاق افتاده است‪ .‬همین یکی‬ ‫دو روز پیش هم جلسه ای داشتیم و خوشبختانه توافقاتی صورت گرفت‬ ‫که بتوانیم ان شااهلل به زودی‪ ،‬چند فیلم که هماهنگی اش صورت گرفته‬ ‫را اکران کنیم‪ .‬فکر می کنم با این اتفاق‪ ،‬ما شاهد رونق دوباره سینما‬ ‫خواهیم بود چون این روزها مردم به سینما می روند و این‪ ،‬نکته ای است‬ ‫که سینماروها اعالم می کنند‪/.‬ایرنا‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫دو شنبه ‪ 19‬دی‪ 1401‬شماره ‪1349‬‬ ‫شمشمیر دو لبه تفویض اختیار تعیین حریم اثار تاریخی‬ ‫یکی از اقدام های موثر برای حفاظت از اثار تاریخی و فرهنگی‪ ،‬تعیین عرصه و حریم مشخص برای میراث‬ ‫فرهنگی است‪ ،‬قوانین بیانگر ان هستند که تعیین حریم و عرصه مشخص‪ ،‬اثار را از گزند اسیب ها و تعارض های‬ ‫احتمالی دور نگه خواهد داشت‪ .‬در عین حال‪ ،‬تعیین حریم و عرصه همواره چالش های زیادی به دنبال داشته‬ ‫است‪ ،‬از جمله کمبود اعتبار و بودجه‪ ،‬بی توجهی مالکان خصوصی و مدیریت شهری به عرصه و حریم اثار‬ ‫تاریخی و طوالنی شدن فرایند تعیین و ثبت عرصه و حریم اثار تاریخی‪ .‬مجموع این اختالف نظرها و چالش ها‬ ‫باعثشدابراهیمرییسی‪،‬رییسجمهوردراین بارهتذکردهدکهباتوجهبهاهمیتوحساسیتتعیینحریماثار‬ ‫فرهنگی و تاریخی‪ ،‬باید مراقب بود که تعیین این حریم‪ ،‬اختاللی در کسب وکار و معاش مردم ایجاد نکند‪/.‬ایسنا‬ ‫کشف تاالر عظیم وایکینگ ها‬ ‫باستان شناسان در دانمارک بقایای یک تاالر عظیم وایکینگ ها را کشف کردند‪ .‬گروهی از باستان شناسان‬ ‫«موزه تاریخ یوتالند شمالی» بقایای این سالن عظیم وایکینگی را در دانمارک کشف کردند‪ .‬این تاالر در‬ ‫مقایسه با سایر مکان های مشابهی که در یک دهه اخیر در این مکان کشف شده است‪ ،‬بزرگ ترین اکتشاف‬ ‫محسوب می شــود‪ .‬قدمت این بنای عظیم احتماال به دوران حکومت «هارالد بالتند»‪ ،‬پادشاه دانمارک‬ ‫بازمی گردد‪« .‬هارالد» یکی از اخرین پادشاهان وایکینگ بود که بخش اعظمی از اسکاندیناوی را متحد کرد‬ ‫و در دوران حیاتش مسحیت را در این قلمرو گسترش داد‪ .‬کاوش در محل کشف این تاالر همچنان ادامه‬ ‫دارد و از روش تاریخ گذاری رادیوکربن برای تعیین قدمت این بنا استفاده خواهد شد‪/.‬ایسنا‬ ‫نامزدهای نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر فجر‬ ‫نامزدهای بخش نمایشنامه نویسی چهل ویکمین جشــنواره بین المللی تئاتر فجر‬ ‫معرفی شدند‪.‬بر اساس امار اعالمی دبیرخانه جشــنواره؛ ‪ 320‬اثر برای شرکت در بخش‬ ‫لو یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شرکت کردند که هیئت‬ ‫نمایشنامه نویسی چه ‬ ‫داوری در نهایت ‪ 24‬اثر را به مرحله پایانی جشنواره معرفی کرد‪.‬اسامی نمایشنامه های راه‬ ‫یافته به این بخش عبارتند از؛«سقوط نیشابور» نوشته ی محمد ایرانی از باغستان «بابا‬ ‫نوئل» نوشته ی علی میرزا عمادی از تهران «مینی بوس» نوشت ه غالمحسین دولت ابادی‬ ‫از تهران «مرد ژله ای» نوشته ی مسعود احمدی از شیراز «قصاب بالکان» نوشته ی وحید‬ ‫جباری از تهران «نجاری که در کمد عطسه کرد» نوشته ی حسین پورستار از تبریز «ویرانه‬ ‫های مدائن» نوشته ی سیدمهدی فرجامی از تهران «نهانی» نوشته ی حبیب بهمنی از ای‬ ‫ذه «قصه غمناک قزل االی غلتان» نوشته ی محمدجعفر یوسفیان کناری از تهران «کشتار‬ ‫یک روح» نوشت ه مرجان موسی نژاد از رشت «روز مرگ در داستان بازیخانه» نوشت ه مرجان‬ ‫موسی نژاد از رشت «هیچ چیز جز ارواح» نوشته ی شیوا رجبی از بندرانزلی «تونل» نوشته ‬ ‫محمد جواد صرامی از خمینی شــهر «مرده در خواب پیاز می خورد» نوشته ی علی اکبر‬ ‫محمد خانی از تهران «جهان سرا» نوشته ی عمادالدین محبی از تهران «در کتابفروشی‪ ،‬در‬ ‫تئاتر» نوشته ی اراز بارسقیان از ت هران «دلگی» نوشته ی مهرداد بقایی از ورامین «موکت‬ ‫بُر» نوشته ی مجید کاظم زاده مژدهی از رشت «خانه ای با پرده های پرتقالی» نوشته لیال‬ ‫روغنگیر قزوینی از قزوین «ماریو پُل» نوشته ی هلن بهرامی از کرج «سونات ناتمام یک‬ ‫زندگی مشترک» نوشته ی نیما حسن بیگی از قزوین «ببو‪ ،‬داستان یک نمایش ناتمام»‬ ‫نوشت ه اناسیک زاروســیان از اصفهان «راه بی پایان» نوشت ه شهرام احمدزاده از تهران‬ ‫«حوریه» نوشته ی مهدی شریفی مقدم از جیرفت‪ .‬چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر‬ ‫فجر به دبیری کوروش زارعی بهمن ماه ‪ 1401‬در تهران برگزار خواهد شد‪/.‬مهر‬ ‫نگاه جالل به غرب نیازمند بازیابی مجدد است‬ ‫نشســت خبری پانزدهمین دوره جایزه ادبی جالل با حضور علی‬ ‫رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و وجیهه سامانی دبیر علمی این دوره‬ ‫برگزار شد‪.‬‬ ‫رمضانی در این نشست گفت‪ :‬در شصتمین سال انتشار غرب زدگی‬ ‫جالل هستیم و ان را به فال نیک می گیریم و معتقدیم نگاهی که جالل‬ ‫به فضای فکری غرب داشت نیازمند بازیابی مجدد است‪ ،‬امیدواریم این‬ ‫مساله مجددا ًبه بهانه این اتفاق به عرصه جامعه بیاید‪ .‬به همه افرادی که‬ ‫به نگاه جالل در غرب زدگی معتقدند به طور ویژه سالم دارم‪.‬‬ ‫وجیهه سامانی‪ ،‬دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه نیز در سخنانی‬ ‫گفت‪ :‬جایزه جالل جایزه مهمی اســت و هیج نویسنده ای نیست که‬ ‫دوست نداشته باشد کتابش در این جایزه بررسی نشود‪ .‬نام جالل نامی‬ ‫اشنا برای همه نویسندگان ایرانی است‪.‬‬ ‫اختتامیه جایزه جالل‪ ،‬در اســتانه روز مــادر در ‪ ۲۴‬دی‪ ،‬در تاالر‬ ‫وحدت ساعت ‪ ۱۸‬برگزار خواهد شد‪/.‬صباخبر‬ ‫محمد اصفهانی برای مادران خواند‬ ‫پیمان معصوم زاده مدیر واحد موسیقی موسسه منتظران منجی‪،‬‬ ‫خبر از تولید جدیدترین موسیقی با صدای محمد اصفهانی در این‬ ‫موسســه داد و گفت‪ :‬این اثر که «پناه باران» نام دارد‪ ،‬شــعری از‬ ‫عبدالجبار کاکایی با موضوع تولد حضرت زهرا و روز مادر دارد که در‬ ‫ان عرض ارادتی به ساحت حضرت زهرا (س) و تمام مادرانی شده‬ ‫است که جانشان را برای بچه ها می گذارند و در این مسیر همه از نام‬ ‫حضرت زهرا مدد می گیرند‪.‬‬ ‫او افزود‪ :‬این قطعه موسیقی در مرحله پریمکس است و هنوز‬ ‫میکس و مستر کار انجام نشده‪ ،‬اما اهنگسازی شده و خوانش توسط‬ ‫اقای اصفهانی انجام شده است‪ .‬تصاویر ویدیویی هم ضبط شده و‬ ‫در مرحله تدوین است‪.‬‬ ‫او درباره زمان انتشار این اثر گفت‪ :‬این اثر روز سه شنبه ‪ ۲۰‬اذر‬ ‫ساعت ‪ ۲۰‬منتشر و نماهنگ و همچنین موسیقی‪ ،‬پخش سراسری‬ ‫خواهد داشت‪/ .‬صباخبر‬ ‫داستان مصادره مفاخر از بیرون مرزها‬ ‫ی ‪ ۱۴۰۱‬خبری تحت‬ ‫یکی از خبرگزاری های داخلی در تاریخ ‪ ۵‬د ‬ ‫عنوان «ابن سینا در همدان مدفون است یا اصفهان؟» منتشر کرد که در‬ ‫ان ادعا شده «در نسخه خطی احوال شیخ الرئیس پیکر او مدتی پس از‬ ‫خاکسپاری در همدان به اصفهان منتقل شده است‪ ».‬داستان مصادره‬ ‫مفاخر از بیرون مرزها را بارها شــنیده ایم اما گویی این قضیه به داخل‬ ‫کشور هم سرایت کرده رئیس روابط عمومی بنیاد بوعلی سینا در این باره‬ ‫گفت‪ :‬از ابوعلی سینا در اصفهان جز نام یک خیابان و یک مدرسه نشان‬ ‫دیگری موجود نیست‪ .‬اما ارامگاه او ‪ ۱۰۰۰‬سال در جنوب شهر همدان‬ ‫زیارتگاه اهل دانش و عموم مردم بوده و شکوه معماری مدرن ان‪ ٧٠‬سال‬ ‫است چون نگینی بر پیشانی تمدن ایران زمین می درخشد‪.‬چند سال‬ ‫پیش نیز انتشار عکسی از مجسمه بوعلی در دانشکده پزشکی ابن سینای‬ ‫انکارا در ترکیه که در پالک معرفیش او را دانشمند و حکیم ترک دانسته‬ ‫بود‪ ،‬باعث تکدرخاطر افکارعمومی شد که با پیگیری بنیاد بوعلی سینا و‬ ‫یادداشت رسمی سفارت ایران به این عمل اعتراض شد‪/.‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫دو شنبه ‪ 19‬دی‪ 1401‬شماره ‪1349‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫افسوس های یک مدیر هنری‬ ‫سید محمد جواد طاهری مدیر مجموعه تئاتر شهر با تشریح تازه ترین خبرهای مربوط به بازسازی این‬ ‫مجموعه‪ ،‬درباره وضعیت بازسازی تئاتر شهر گفت‪ :‬در بازسازی فعلی چند موضوع در حال پیگیری است‪.‬‬ ‫بخشی از ان که در دفتر طرح های عمرانی وزارت ارشاد به مناقصه گذاشته شده بود‪ ،‬مربوط به کف راهروهای‬ ‫بین تاالرهای قشقایی‪ ،‬چهارسو و سایه بود و دیگری بحث سرویس های بهداشتی سالن اصلی و موضوع سوم در‬ ‫رابطه با سقف زیرزمین و راهروهای پایین که شامل اتاق های گریم می شود‪.‬او به عنوان یک فعال تئاتر خواستار‬ ‫نگاه منعطفانه تر شورای نظارت و ارزشیابی شد‪ .‬و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی خواست توجه ویژه ای به تئاتر‬ ‫شهر داشته باشد تا در سایه این توجه‪ ،‬بودجه بیشتری به بازسازی ان اختصاص داده شود‪/.‬ایسنا‬ ‫‪7‬‬ ‫هنرمندی ژاپنی که مجسم ه حیوانات را به شکل بادکنک می سازد!‬ ‫«ماسایوشی ماتسوموتو» هنرمندی ژاپنی است که با استفاده از بادکنک به ساخت مجسمه حیوانات‬ ‫مختلف می پردازد و توانسته است سبک جالبی از مجسم ه ســازی را رقم بزند‪.‬اثار این هنرمند با الهام‬ ‫از عکاسی حیات وحش‪ ،‬شــامل خرچنگ های گوشه نشــین‪ ،‬بابون ها‪ ،‬مورچه ها‪ ،‬پرندگان و‪ ...‬ساخته‬ ‫می شوند‪ .‬ماتسوموتوی ژاپنی معتقد است که سخت ترین حیوان برای ساخت مجسمه‪ ،‬پانگولین ( نوعی‬ ‫مورچه خوار) است‪ .‬او می گوید‪« :‬بسیاری از مردم وقتی اصطالح هنر بادکنکی را می شنوند یک پودل یا‬ ‫چیزی شبیه ان را تصور می کنند‪ ،‬اما من دوست دارم انها متوجه شوند که شما با این متریال می توانید‬ ‫اثار پیچیده تری را هم خلق کنید»‪/.‬مهر‬ ‫زمانه داستان کوتاه است‬ ‫صمد طاهری داستان نویس معاصر‪ ،‬رمان را متعلق‬ ‫به قرن هجدهم دانسته و می گوید‪ :‬زمانه ما دوران شتاب‬ ‫و سرعت است‪ ،‬دیگر ادم ها این فراغت را ندارند که طی‬ ‫چندماه یک رمان قطور چندجلدی بخوانند‪.‬‬ ‫او درباره فعالیت های خود و این که کتاب جدیدی‬ ‫اماده چاپ دارد یا نه‪ ،‬به گفت‪ :‬در حال جمع اوری یک‬ ‫مجموعه داستان هستم‪ ،‬احتماال تابستان یا پاییز سال‬ ‫اینده منتشــر خواهم کرد؛ در نظر دارم یک مجموعه‬ ‫داستان با ‪ ۱۰‬داستان کوتاه بنویسم که چهار‪ -‬پنج تا از‬ ‫داستان هایش را نوشته و چهار‪ -‬پنج تا طرح داستان نیز‬ ‫در ذهن دارم‪ .‬داستان های نوشته شده هنوز جزئیاتی‬ ‫دارند و باید بازنویسی شــوند‪ .‬فکر می کنم ‪ ۶‬ماه طول‬ ‫ت داستان های جدید با‬ ‫می کشد تا اماده شــود‪ .‬او تفاو ‬ ‫مجموعه های قبلی اش را در شــیوه روایت ان ها بیان‬ ‫کرده و گفت‪ :‬هر نویسنده ای جهان ذهنی خود دارد و‬ ‫در همان جهان ذهنی می نویسد‪ ،‬در واقع یک خط سیر‬ ‫ذهنی را دنبال می کند و فقط مضمون و ســوژه هایش‬ ‫متفاوت است‪.‬هر نویســنده ای در هر جای جهان که‬ ‫زندگی کند‪ ،‬درباره اتفاقات سرزمین خود می نویسد‪ ،‬با‬ ‫ن نگاه هر نویسنده ای را می توانیم بومی اطالق کنیم‪.‬‬ ‫ای ‬ ‫اما بومی نویســی به معنای خاص به این معناست که‬ ‫نویسنده درباره یک منطقه خاص و مسائل خاص ان‬ ‫منطقه‪ ،‬بنویسد‪ .‬نویسنده «زخم شیر» و «شکار شبانه»‬ ‫درباره «داستان کوتاه» که به نظر سبکی سهل و ممتنع‬ ‫در داستان نویسی‪ ،‬گفت‪ :‬از نظر من که ‪ ۴۶‬سال است در‬ ‫زمینه داستان کوتاه کار می کنم‪ ،‬نوشتن داستان کوتاه‪،‬‬ ‫کار سختی است‪ .‬مجال نوشتن کوتاه است و شما باید در‬ ‫یک مجال کوتاه حرف خود را بزنید و از نظر داستانی هم‬ ‫هیچ کمبود و نقصی نداشته باشید‪ .‬داستان کوتاه مانند‬ ‫مینیاتورکاری است‪ .‬هر حرکت اضافی مانند جمله یا‬ ‫پاراگراف اضافی توی ذوق می زند‪ .‬اما رمان امکان مانور‬ ‫بیشتری را به نویسنده می دهد‪ ،‬نویسنده می تواند هرچه‬ ‫می خواهد شرح دهد‪ .‬ما نویسنده های جهانی داریم که‬ ‫فقط رمان می نویسند زیرا رمان مجال بیشتری برای‬ ‫حرف زدن به ان ها می دهد‪ .‬همانطور که گفتم داستان‬ ‫کوتاه مینیاتوری بوده و ظریف کاری دارد‪.‬‬ ‫او درباره توجــه خود به داســتان کوتــاه‪ ،‬افزود‪:‬‬ ‫همان طور که گفتم هر نویسنده ای جهانی ذهنی خود را‬ ‫دارد؛ یک نویسنده صرفا رمان نویس است‪ ،‬او ادامه داد؛‬ ‫رمان متعلق به قرن ‪ ۱۸‬و ‪ ۱۹‬است‪ .‬قرن بیستم‪ ،‬قرن‬ ‫داستان کوتاه است که با ادگار الن پو و چخوف معرفی‬ ‫می شود‪ .‬زمان ما زمانه شــتاب و سرعت است؛ هر روز‬ ‫شاهد این هستیم که یک تکنولوژی جدید ابداع و وارد‬ ‫زندگی ما می شــود‪ .‬در زمینه مطالعه هم ادم ها دیگر‬ ‫فراغت این که ماه ها بنشینند و رمان قطور چندجلدی‬ ‫بخوانند ندارد‪ ،‬کمتر این فراغت حاصل می شود و ادم ها‬ ‫فرصت مطالعه ندارند‪ .‬صمد طاهری با بیان این که رمان‬ ‫هنوز جایگاه خاص خــود را دارد‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬مردم در‬ ‫سال های اخیر به داســتان کوتاه تمایل نشان داده اند‪.‬‬ ‫ی هم می شــود گونه «داستانک» ابداع شده‪،‬‬ ‫چند سال ‬ ‫یک داســتان نیم صفحه یا یک صفحه ای‪ .‬فکر می کنم‬ ‫امروزه داســتان کوتاه بُرد بیشــتری دارد؛ زیرا شما با‬ ‫گذاشتن دو ساعت وقت‪ ،‬یک داستان خوانده و انچه را‬ ‫که می خواهید‪ ،‬دریافت می کنید‪/.‬ایسنا‬ صفحه 7 ‫بهشتی که در ان کسی را با کسی پیکار نیست‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫او حسین محی الدین الهی قمشه ای است‬ ‫باب اشــنایی مان با او از قاب تلویزیون اغاز شــد‪ ،‬اولین‬ ‫قدم‪‎‬های کودکانه مان را به وادی معنا‪ ،‬و لذت بردن از تفکر با‬ ‫او برداشتیم‪ .‬استفاده از مفاهیم ساده وقتی با طمانینه های از‬ ‫سکوت در میانه های جمله هایش پر می شود‪ ،‬ما را به تفکری‬ ‫شــیرین وا می دارد‪ .‬در ســخنوری هایش هر انچه که برای‬ ‫مخاطب ســخت و پیچیده و غیر قابل هضم اســت ‪ ،‬گوارای‬ ‫وجود می شود‪ ،‬او دریچه ای است برای ورود به دنیای حکمت‬ ‫و معرفت‪ ،‬حتی کسانی که دانش و حوصله موعظه شنیدن‬ ‫ندارند‪ ،‬مجذوب سخنرانی های شیرین او می شوند‪ ،‬او مخاطب‬ ‫را با خود در مسیری سخت و ناهموار همراه می کند و در این راه‬ ‫صعب العبور انقدر از زیبایی های هنر می گوید‪ ،‬که بدون انکه‬ ‫متوجه شویم می بینیم با او در قله ایستاده ایم‪ ،‬و دیدن زندگی‬ ‫از قله های رفیع چقدر متفاوت و زیباست‪ ،‬انجا دیگر خبری از‬ ‫هیاهوی پوچ مناقشات روزمره زندگی نیست‪ ،‬شهر در سکوتی‬ ‫عمیق فرو رفته‪ ،‬و تنها چیزی که می تواند لحظات ما را از زمان‬ ‫کش دار زهراگین خالی و رها کند‪ ،‬صدای پرنشاط اوست که‬ ‫از حافظ و موالنا تا شکسپیر و موتسارت و ‪ ...‬بی امان می گوید‪.‬‬ ‫او حسین محی الدین الهی قمشــه ای است‪ ،‬پژوهشگری که‬ ‫دیدگاه فلسفی و نگاه عارفانه او به مسائل مختلف‪ ،‬ازجمله دین‪،‬‬ ‫سبب شده تا هرکسی که اندک سوالی پیرامون ان مباحث در‬ ‫ذهن دارد پیگیر سخنان اش شود‪ .‬ازانجایی که او بر حوزه های‬ ‫مختلفی سررشته دارد مخاطبان زیادی دارد‪ .‬او از هر درگاه‬ ‫برای فهم بهتر و انتقال مناسب تر مطالب بهره می گیرد و با کنار‬ ‫هم قرار دادن اطالعات خود در زمینه های مختلف‪ ،‬پنجره ای‬ ‫به دنیای حقیقت ان موضوع می گشاید‪ .‬و با تسلط بر ادبیات‬ ‫و حافظه خوبی که دارد در میان ه ســخنانش از گفتار شاعران‬ ‫مختلف بهره و مفهوم را با زبانی شیرین به گوش شنوندگان‬ ‫می رساند‪ .‬گاه حتی در میانه ی سخن نقل قول هایی از مشاهیر‬ ‫مختلف به زبان های انگلیسی و فرانسه می گوید‪ ،‬تا کلیتی از‬ ‫جهان را در حقیقت وجود انسان خالصه کند‪.‬‬ ‫ســمیه خاتونی ‪ -‬در ‪14‬دی ماه‪ ،‬ســال ‪ 1318‬که زمستان‪،‬‬ ‫باالپوش های ســرد و یخ زده اش را به تن تهران پوشانده بود و اخوان‬ ‫فریاد دادخواهی اش را از این ســردی دمادم روزگار در شعر زیبای‬ ‫زمســتان زمزمه کرد و گفت؛ هوا بس ناجوانمردانه سرد است‪ ،‬های‪/‬‬ ‫سالمم را تو پاسخ گوی دربگشــایی‪ ،‬خانواده الهی قمشه ای به پاس‬ ‫یک عمر بندگی و اطاعت‪ ،‬پذیرای هدیه ای بــی نظیر از خداوندگار‬ ‫خلقت شــدند که گرما بخش محافل هنری و ادبی دنیا شد‪ .‬او فرزند‬ ‫طیبه تربتی و مهدی الهی قمشه ای فیلسوف‪ ،‬عارف‪ ،‬حکیم‪ ،‬مجتهد‪،‬‬ ‫استاد دانشگاه‪ ،‬شاعر و مترجم معروف قران بود‪ .‬تحصیالت ابتدایی را‬ ‫در دبستان دانش‪ ،‬متوسطه را در دبیرستان مروی و دانشگاهی را در‬ ‫دانشکده الهیات و معارف اسالمی دانشگاه تهران تا درجه دکتری به‬ ‫پایان برد و نیز تحصیالت حوزوی را نزد پدر و استادان دیگر دنبال کرد‪.‬‬ ‫تحصیالت حوزوی او شــامل دوره کامل دروس و مباحث اسالمی از‬ ‫جمله اخالق‪ ،‬منطق‪ ،‬فلسفه و کالم‪ ،‬فقه اسالمی‪ ،‬زبان و ادبیات عرب‪،‬‬ ‫ادبیات فارسی با تمرکز بر شــعرای عرفانی همچون نظامی‪ ،‬موالنا‪،‬‬ ‫سعدی‪ ،‬حافظ و شیخ محمود شبستری است‪ .‬قمشه ای پس از پایان‬ ‫تحصیالت دانشگاهی به کار تدریس در دانشگاه تهران و سایر مراکز‬ ‫اموزش عالی در داخل و بعدها خارج از کشور پرداخت و در کنار ان به‬ ‫تالیف و ترجمه در زمینه عرفان و ادبیات و زیبایی شناسی مشغول شد‪.‬‬ ‫همسرش‪ ،‬پروین زندی‪ ،‬دارای درجه دکتری در رشته علوم و صنایع‬ ‫غذایی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مولف و مترجم‬ ‫کتاب ها و مقاالت زیادی است‪ .‬و دارای دو فرزند‪ ،‬یک پسر به نام شاهد‬ ‫و یک دختر به نام شادی است‪.‬‬ ‫الهی قمشه ای هدف خود را «اشــنا کردن انسان ها‪ ،‬به خصوص‬ ‫جوانان و نوجوانان با لذت های متعالی که از زیبایی‪ ،‬دانایی و نیکویی‬ ‫سرچشمه می گیرند» می داند‪ .‬وی این لذات را «مائده های اسمانی‬ ‫و غذای روح» می داند و معتقد اســت که منشــاء همــه جنگ ها و‬ ‫فســادها در عالم در اثر بی اعتنایی به این مائده های اسمانی است؛‬ ‫لذات مادی‪ ،‬از انجا که دارای انواع محدودیت ها هســتند ‪ ،‬همیشه‬ ‫مورد نزاع و کشمکش و دستمایه جنگ ها و استثمارها و استعمارها‬ ‫بوده اســت؛ لذاتی که نهایتاً به‬ ‫خور و خواب و خشــم و‬ ‫شــهوت بازمی گردد‪.‬‬ ‫نظریه لذات متعالی‬ ‫می کوشــد کــه‬ ‫سطح لذ ت های‬ ‫مردم را از فرود به‬ ‫فراز اورد و تنفس‬ ‫در قلمــرو زرین‬ ‫ادبیات‪ ،‬هنر و اخالق را اموزش دهد‪ .‬و بهشــتی را مجسم می کند‬ ‫که در ان کسی را با کسی پیکار نیست‪ .‬اگر همه مردمان چون سورن‬ ‫یی ِرکِگارد عاشق موتسارت شوند باکی نیست و دوئلی نخواهد بود‪.‬‬ ‫ک ‬ ‫اینجا فلک بی پایان و نامحدود است و همه می توانند هرانچه نزدشان‬ ‫محبوب است با دیگران تقسیم کنند‪ .‬هموار کردن راه رسیدن به این‬ ‫لذات از طریق ادبیات ارزنده کالسیک‪ ،‬هدفی است که الهی قمشه ای‬ ‫دنبال می کند و در اثار وی منعکس گردیده اســت‪ .‬الهی قمشه ای‬ ‫هدف خود را «اشنا کردن انسان ها‪ ،‬به خصوص جوانان و نوجوانان با‬ ‫لذت های متعالی که از زیبایی‪ ،‬دانایی و نیکویی سرچشمه می گیرند»‬ ‫می داند‪ .‬وی این لذات را «مائده های اسمانی و غذای روح» می داند‬ ‫و معتقد است که همه جنگ ها و فســادها در عالم در اثر بی اعتنایی‬ ‫به این مائده های اسمانی اســت؛ لذات مادی‪ ،‬از انجا که دارای انواع‬ ‫محدودیتها است‪ ،‬همیشه مورد نزاع و کشمکش و دستمایه جنگ ها‬ ‫و استثمارها و استعمارها بوده است؛ لذاتی که نهایتاً به خور و خواب و‬ ‫خشم و شهوت بازمی گردد‪.‬‬ ‫نظریه لذات متعالی می کوشد که سطح لذات مردمان را از فرود به‬ ‫فراز اورد و ان قلمرو زرین ادبیات‪ ،‬هنر و اخالق است‪ .‬انجا بهشت است‬ ‫از انکه کسی را با کسی پیکار نیســت‪ .‬اگر همه مردمان چون سورن‬ ‫یی ِرکِگارد عاشق موتسارت شوند باکی نیست و دوئلی نخواهد بود‪.‬‬ ‫ک ‬ ‫اینجا فلک بی پایان و نامحدود است و همه می توانند هرانچه نزدشان‬ ‫محبوب است با دیگران تقسیم کنند‪ .‬هموار کردن راه رسیدن به این‬ ‫لذات از طریق ادبیات ارزنده کالسیک‪ ،‬هدفی است که الهی قمشه ای‬ ‫دنبال می کند و در اثار وی منعکس گردیده است‪.‬الهی قمشه ای دارای‬ ‫تالیفات و ترجمه های متعددی است‪ .‬وی تعداد زیادی سخنرانی به‬ ‫زبان های فارسی و انگلیسی در دانشــگاه ها و سازمان های مختلف‬ ‫داخل و خارج از کشــور ایراد کرده که برخی از ان ها از طریق رسانه‬ ‫ملی پخش شده است‪ .‬وی ‪ 32‬جلد کتاب در زمینه عرفان و ادب و هنر‬ ‫ی به زبان انگلیسی که در دانشگاه ها و‬ ‫دارد‪،‬و تعداد زیادی ســخنران ‬ ‫مراکز علمی گوناگون دنیا از جمله دانشگاه های کمبریج‪ ،‬اکسفورد‪،‬‬ ‫اکســتر‪ ،‬لندن‪،‬و ‪..‬ایراد کرده است‪ .‬مجموعه ســخنرانی های وی در‬ ‫تمنوس اکادمی لندن بین سال های ‪ ۱۹۹۴‬تا ‪ ۲۰۱۳‬درباره موالنا‪،‬‬ ‫عطار‪ ،‬نظامی‪ ،‬فردوسی‪ ،‬ابن عربی‪ ،‬شبســتری‪ ،‬هارمونی و قران نیز‬ ‫نمایانگر اعتبار جهانی اوست‪.‬الهی قمشه ای هماهنگ با شعار معروف‬ ‫خود که زیبایی‪ ،‬دانایی و نیکویی اســت‪ ،‬کم و بیش به فعالیت های‬ ‫هنری نیز اشــتغال دارد‪ ،‬که از جمله انها نقاشی (به خصوص از نوع‬ ‫دیجیتال) و خطاطی است و در اپلیکیشن طنز اشنا با بهره گیری از‬ ‫لطایف طنزامیز ادب پارسی و ظرایفی از دیگر فرهنگ ها‪ ،‬مجموعه‬ ‫دلنشینی از ذوق و بینش و شــادی که حکمت برای پارسی دانان و‬ ‫پارسی گویان‪ ،‬را فراهم اورده است همچنین با بسیاری از سازمان های‬ ‫خیریه کشور از جمله موسسه خیریه همکاری فرهنگی دارد‪.‬حسین‬ ‫الهی قمشه ای‪،‬در مجموعه های ‪ 365‬روزه خود در موضوعات معرفت‬ ‫قران کریم ‪ ،‬حافظ‪ ،‬و ادبیات انگلیسی و شاعران پارسی گوی به ‪۳۶۵‬‬ ‫قطعه کوتاه و بلند از مضامین فوق پرداخته و برای هرکدام شــرح و‬ ‫توضیحی اورده است؛حسین الهی قمشه ای معتقد است؛ ؛ فطرت ما‬ ‫عاشق زیبایی و دانایی است و هنگامی که وارد وادی هنر می شویم از‬ ‫زمان خارج می شویم و در زندگی تنها چیزی که خوب می توانیم‬ ‫بشناسیم‪ ،‬وجود خودمان اســت‪ ،‬کوچک ترین کار در این‬ ‫شرایط‪ ،‬این اســت که لبخندی را به دیگران هدیه دهیم‬ ‫و برای رسیدن به شادی‪ ،‬اولین قدم‪ ،‬عهد بستن با خود‬ ‫است و باید همدیگر را در حس های خوب شریک کنیم‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!