روزنامه صبا شماره 1348 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1348

روزنامه صبا شماره 1348

روزنامه صبا شماره 1348

‫یک شنبه| ‪ 18‬دی ‪ 8 |1401‬ژانویه ‪ 15 |2023‬جمادی الثانی ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1348‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫ل درکار‬ ‫رویکرد دولت‪ ،‬تسهی ‬ ‫فرهنگ و هنر است‬ ‫صفحه ‪3‬‬ ‫گفت و گو با کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی «عمارتی درمه»‬ ‫همهبرای رسیدن بهثباتتالشکنیم‬ ‫از سرگیری کنسرت ها‬ ‫در دستور کار حوزه هنری‬ ‫صفحه ‪7‬‬ ‫طهماسب‪ ،‬منهای کاله قرمزی‬ ‫صفحه ‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫یک شنبه ‪ 18‬دی‪ 1401‬شماره ‪1348‬‬ ‫«ببعی» به «فجر» می رسد؟‬ ‫محمدمهدی مشکوری تهیه کننده انیمیشن سینمایی «ببعی» از محصوالت سازمان اوج‪ ،‬به ارائه‬ ‫توضیحاتی درباره فرایند تولید و اکران این اثر پرداخت‪ .‬محمد مهدی مشکوری تهیه کننده انیمیشن‬ ‫سینمایی «ببعی» به کارگردانی حسین صفارزادگان توضیح داد‪ :‬ما پیش از این سریال «ببعی» را برای‬ ‫گروه سنی خردساالن و با تکنیک دو بعدی ساخته بودیم که جزو محبوب ترین اثار تلویزیونی شد‪ .‬با‬ ‫همین پشتوانه تصمیم گرفتیم نسخه سینمایی این سریال را هم بسازیم‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬پروژه را برای‬ ‫سینما سه بعدی تعریف و جهان داستانی جدیدی هم برای ان ترسیم کردیم‪.‬کار در حال حاضر در مرحله‬ ‫رندر و خروجی نهایی است و در مجموع بنای ما بر رسیدن فیلم به جشنواره است‪/.‬مهر‬ ‫«سقوط» هنوز مجوز ندارد‬ ‫محمد صادق افراســیابی‪ ،‬به حواشی پیش امده مربوط به توزیع ســریال های شبکه نمایش خانگی‬ ‫واکنش نشان داد‪ .‬معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا گفت‪ :‬ساترا در حال هماهنگی با نهاد قضایی‬ ‫برای پخش بدون مجوز سریال نمایش خانگی «بی گناه» و مجموعه «پدرخوانده» است اما درباره سریال‬ ‫«سقوط»‪ ،‬پس از جمع بندی نهایی در شورای صدور مجوز نمایش ساترا نتیجه اعالم می شود‪ .‬فعال می شود‬ ‫گفت «سقوط» هنوز مجوز ندارد‪ .‬افراسیابی افزود‪ :‬نمایش مجموعه بی گناه و پدرخوانده به قصور و تخلف‬ ‫پلتفرم های نمایشی ان ها مربوط می شود و مشکالت محتوایی این دو سریال به پلتفرم ها اعالم شده بود‪.‬‬ ‫در حال حاضر در خصوص تخلفات این دو پلتفرم هماهنگی الزم با نهاد قضایی در جریان است‪/.‬صباخبر‬ ‫ل درکار فرهنگ و هنر است‬ ‫رویکرد دولت‪ ،‬تسهی ‬ ‫محمدمهدی اسماعیلی‪ ،‬درباره اینکه مطرح می شود وزارت‬ ‫فرهنگ و ارشاد اسالمی هنرمندان را برای حضور در فعالیت های‬ ‫هنری ملزم کرده اســت‪ ،‬گفت‪ :‬هنر مقوله ای نیست که با اجبار‬ ‫بشود کاری کرد وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد تسهیل گری است‪.‬‬ ‫ما وظیفه داریم موانع را برای اجراهای هنری از بین ببریم و این‬ ‫وظیفه ماست؛ ما که کاری انجام نمی دهیم‪ .‬وزیر فرهنگ و ارشاد‬ ‫اسالمی ادامه داد‪ :‬ممکن است کسی بیاید بگوید وزارت فرهنگ‬ ‫مجوز نمی دهد‪ ،‬تا به حال انتقادها از ما چه بوده است؟ می گفتند‬ ‫وزارت فرهنگ و ارشــاد مجوز نمی دهد و سخت گیری در دادن‬ ‫مجوز می کند‪ .‬در حال حاضر هم این امر را تسهیل کردیم‪ ،‬یک‬ ‫عده ای خوششان نمی اید؛ چون دوست دارند تصویر ایران و تصویر‬ ‫نظام حکمرانی فرهنگی کشور را یک تصویر بسته نشان دهند‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬عده ای مشاهده می کنند دولت انقالبی سر کار امده و‬ ‫بیشترین تسهیل را برای هنر و هنرمندان قائل است و با این مسئله‬ ‫مخالفت می کنند‪ ،‬و ا ِال ما مسئله ای غیر از این نداریم‪ .‬اسماعیلی‬ ‫یاداور شد‪ :‬همیشه و در همه ادوار از وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی‬ ‫می پرســیدند چرا جلوی اجرای کارها را می گیریــد امروز از ما‬ ‫می پرسند چرا تشویق به کار می کنید و این نشان می دهد رویکرد‬ ‫دولت‪ ،‬تشویق و تسهیل گری کار فرهنگ و هنر در کشور است‪ .‬وی‬ ‫درباره اینکه ایا شایعات مربوط به اجبار فیلم سازان برای حضور در‬ ‫جشنواره را می پذیرید‪ ،‬گفت‪ :‬به هیچ وجه‪ ،‬مگر ما چه قدرتی برای‬ ‫نیکول کیدمن در عرصه سیاست‬ ‫نیکول کیدمن در یک سریال درام جدید در نقش سرپرست ارشد‬ ‫سیا بازی می کند‪.‬‬ ‫نیکلو کیدمن به گروه بازیگران سریالی پیوسته که تیلور شریدان‬ ‫سازنده ان خواهد بود‪ .‬این سریال با عنوان «شیرماده» برای پارامونت‬ ‫ساخته می شود و پیش از این قرار بود کیدمن یکی از تهیه کنندگان‬ ‫اجرایی ان باشد‪.‬‬ ‫«شیرماده» برمبنای یک برنامه واقعی سازمان سیا ساخته شده و‬ ‫داستان ام درباره کروز مانوئلوس‪ ،‬یک تفنگدار دریایی جوان خشن ولی‬ ‫پرشور است که استخدام می شود تا به گروه شیرهای زن سیا ملحق‬ ‫شود و به سرنگونی یک سازمان تروریستی از درون ان کمک کند‪.‬‬ ‫کیدمن در نقش کیتلین مید بازی خواهد کرد که از وی به عنوان‬ ‫سرپرست ارشد سیا یاد شده؛ زنی که از سابقه ای طوالنی در بازی های‬ ‫سیاسی برخوردار است‪ .‬او باید به عنوان یک زن در جامعه سطح باالی‬ ‫اطالعاتی و به عنوان همسری مشتاق توجه‪ ،‬وارد این بازی شود‪/.‬مهر‬ ‫اجبار داریم؟ این حوزه‪ ،‬حوزه اجبار نیست‪ ،‬ما تسهیل می کنیم‬ ‫تا اگ ر کسانی حتی دچار مشکل بودند‪ ،‬مشکل شان را حل کنیم‪.‬‬ ‫اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه بیشترین ارتباطات را با ما دارند‪.‬‬ ‫ما حوزه وسیعی داریم؛ من مرتب با شعرا‪ ،‬نویسندگان‪ ،‬ناشرین‪،‬‬ ‫اصحاب موسیقی‪ ،‬تئاتر‪ ،‬سینما و هنرهای تجسمی جلساتی دارم‪،‬‬ ‫الحمداهلل حوزه ما پرمخاطب و نخبه است با همه انها تعامل داریم‬ ‫و تالش می کنیم مشکالت برطرف شــود‪ .‬وزیر فرهنگ ارشاد و‬ ‫اسالمی درباره وضعیت فیلم های توقیفی همچون برادران لیال و‬ ‫یا تعیین تکلیف برای فیلم شب‪ ،‬داخلی دیوار‪ ،‬بیان کرد‪ :‬در دوره‬ ‫جدید حتی یک فیلم توقیفی نداریم‪ ،‬برادران لیال مســئله اش‬ ‫توقیف نیست‪ ،‬برادران لیال طبق قانون بایستی قبل از اینکه در‬ ‫جشــنواره خارجی برود مجوز می گرفت‪ .‬شب‪/‬داخلی‪/‬دیوار هم‬ ‫مربوط به دوره ما نیست مربوط به دوره قبل است‪ ،‬گفته ام قبلی ها‬ ‫را هم بررسی کنند‪ ،‬اصال هم کاری نداریم چه کسی در فیلم ها‬ ‫بازی کرده است‪ ،‬چه کسی کارگردانی کرده است‪ ،‬این مسئله برای‬ ‫ما مهم نیست کاری که در وزارت فرهنگ و ارشاد شروع کردیم‪،‬‬ ‫این است که امده ایم زحمات تیم و مجموعه برنامه ساز را از تخلف‬ ‫یک ادم خاص جدا کردیم و این رویکرد مهمی است که متاسفانه‬ ‫کمتر به این توجه شده است‪ .‬گفتیم یک نفر یک اشکالی دارد قرار‬ ‫نیست اشکال را به یک کار ساخته شده تعمیم بدهیم‪ ،‬در دوره‬ ‫جدید موانع قبلی را برطرف می کنیم‪/.‬صباخبر‬ ‫« گلس انین » سومین فیلم پرمخاطب نتفلیکس شد‬ ‫فیلم «گلس انین‪ :‬یک چاقوکشی اسرارامیز» که رایان جانسون‬ ‫نویسنده و کارگردان ان بوده‪ ،‬به ســومین فیلم پربیننده تاریخ‬ ‫نتفلیکس در ‪ ۱۰‬روز اول اکرانش بدل شد‪.‬‬ ‫این فیلم از ‪ ۲۶‬دســامبر به نمایش درامده و ظــرف ‪ ۱۰‬روز‬ ‫‪ ۱۲۷‬میلیون ساعت تماشا را ثبت کرده است‪ .‬این دنباله که دنیل‬ ‫کریگ‪ ،‬بار دیگر بازیگر اصلی ان اســت‪ ،‬در روز اول نمایشش که‬ ‫روز کریسمس بود ‪ ۸۲.۱‬میلیون ساعت تماشــا داشت و پس از‬ ‫‪ ۱۰‬روز با ‪ ۲۰۹.۴‬میلیون ساعت تماشــا پس از «اعالن قرمز» با‬ ‫‪ ۳۶۴.۰۲‬میلیون ساعت و «باال را نگاه نکنید» با ‪ ۳۵۹.۷۹‬میلیون‬ ‫ساعت بیننده قرار گرفته است‪ .‬افتتاحیه جهانی «گلس انین» با‬ ‫جشنواره بین المللی فیلم تورنتو در ‪ ۱۰‬سپتامبر ‪ ۲۰۲۲‬رقم خورد‬ ‫که گسترده ترین اکران ســینمایی نتفلیکس بود و پخش انالین‬ ‫ان از ‪ ۲۳‬دسامبر اغاز شد‪ .‬نتفلیکس حق انتشار ‪ ۲‬دنباله «چاقوها‬ ‫بیرون» را در مارس ‪ ،۲۰۲۱‬به مبلغ ‪ ۴۶۹‬میلیون دالر خرید‪/.‬مهر‬ ‫نامزدهای اولیه جوایز بفتا ‪ ۲۰۲۳‬معرفی شدند‬ ‫فهرست اولیه نامزدهای جوایز بفتا ‪ ۲۰۲۳‬در ‪ ۲۴‬بخش اعالم شد‪.‬‬ ‫در این میان بیشــترین نامزدی نصیب فیل م «در جبهه غرب خبری‬ ‫نیست» شــد که در ‪ ۱۵‬بخش نامزد کسب جایزه شــد و پس از ان‬ ‫«اشباح اینیشرین» با نامزدی در ‪ ۱۴‬بخش درخشید‪.‬‬ ‫در مراحل بعدی «همه چیز همه جا به یک باره» و «الویس» هر یک‬ ‫با نامزدی در ‪ ۱۲‬بخش‪« ،‬افترسان»‪« ،‬تاپ گان‪ :‬ماوریک»‪« ،‬بابل» و‬ ‫«تار» هر یک با ‪ ۸‬نامزدی دیگر فیلم هایی بودند که بیشترین توجه را‬ ‫به خود جلب کردند‪.‬‬ ‫در این میان جای نگرفتن نام جیمز کامرون برای ساخت «اواتار‪ :‬راه‬ ‫اب» و دمین شازل برای «بابل» در بخش بهترین کارگردانی از نکات‬ ‫جالب توجه این فهرست بود‪.‬‬ ‫فهرست نهایی نامزدهای بفتا ‪ ۱۹‬ژانویه منتشر می شود و برندگان‬ ‫جوایز خود را در مراسمی که یکشنبه ‪ ۱۹‬فوریه برگزار می شود‪ ،‬دریافت‬ ‫می کنند‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫یک شنبه ‪ 18‬دی‪ 1401‬شماره ‪1348‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫قطع شبکه های برون مرزی‪ ،‬تحریم یا مشکالت مالی؟‬ ‫حذف شبکه های برون مرزی صداوسیما از ماهواره ای دیگر و این بار از ماهواره ‪ ،Yamal‬به دالیل مالی‬ ‫انجام شده است‪ .‬چندی پیش به دنبال تحریم ها و محدودیت های جدید اتحادیه اروپا برای رسانه ای های‬ ‫ایران‪ ،‬شبکه پرس تی وی از یوتل ست حذف شد و این بار محدودیت دیگری برای شبکه های برون مرزی به‬ ‫دلیل مشکالت مالی اتفاق افتاد‪ .‬البته این اتفاق بار دیگر بحث مشکالت بودجه ارزی شبکه های برون مرزی‬ ‫را به میان اوردکه قرار بود با همراهی مسئوالن رسانه ملّی و کمک دولت و نمایندگان مجلس‪ ،‬بودجه ای‬ ‫مستقل از سازمان صداوسیما داشته باشد‪ .‬ماهواره ‪ Yamal‬که شبکه های برون مرزی صداوسیما به صورت‬ ‫ازمایشی برای فرار از تحریم های اتحادیه اروپا از طریق ان قابل دریافت شده بودند‪ ،‬خاموش شد‪/.‬تسنیم‬ ‫نقویان رییس جدید مرکز سیمافیلم شد‬ ‫با حکم محســن برمهانــی معاون‬ ‫سیما‪ ،‬مهدی نقویان به سمت رییس‬ ‫مرکز سیمافیلم منصوب شد‪.‬‬ ‫در ایــن حکــم امــده اســت‪:‬‬ ‫«برنامه ریزی برای تحول در سازماندهی‬ ‫تولید و به کارگیری سازوکارهای موثر‬ ‫برای اســتفاده حداکثری از سرمایه ها‬ ‫و اســتعدادهای موجود در عرصه هنرهای نمایشی و جلوگیری از‬ ‫انحصار‪ ،‬کاهش بروکراسی های غیر الزم و افزایش کیفیت ساخت‬ ‫مجموعه های داستانی متناسب با راهبردهای مصرح در سند تحول‪،‬‬ ‫هماهنگی کامل با دفتر فیلمنامه رســانه ملی در جهت هم افزایی‬ ‫راهبردی و عملیاتی‪ ،‬قانون مند کردن نظارت منطقی و موثر بر تولید‬ ‫در ابعاد مالی‪ ،‬نیروی انسانی‪ ،‬محتوایی و‪ ...‬در بازه زمانی مشخص‬ ‫پیگیری شود‪.‬‬ ‫همچنین کاهش هزینه های غیرضــروری‪ ،‬افزایش بهره وری و‬ ‫گسترش زیرساخت های تولید حرفه ای و صنعتی‪ ،‬رصد‪ ،‬رتبه بندی‪،‬‬ ‫ارتباط و بکارگیری مجموعه ظرفیت های انسانی‪ ،‬حرفه ای‪ ،‬مادی و‬ ‫سخت افزاری تولید نمایشی فراتر از پایتخت‪ ،‬هم افزایی با بخش های‬ ‫دولتی و خصوصی در راستای جهش چشم گیر کیفی و کمی اثار‬ ‫نمایشی با رویکرد تمدن سازی در چشم اندازهای ملی‪ ،‬منطقه ای و‬ ‫جهانی از دیگر تاکیدات در این حکم است‪».‬‬ ‫معاون سیما در این حکم همچنین از زحمات و خدمات شایسته‬ ‫دکتر جواد رمضان نژاد درطول تصدی این مسئولیت قدردانی کرده‬ ‫است‪ .‬مهدی نقویان فارغ التحصیل کارگردانی از انجمن سینمای‬ ‫جوان و نیز رشــته کارگردانی در مقطع کارشناســی از دانشگاه‬ ‫صداوسیما بوده و از ســال ‪ ۱۳۹۸‬نیز مدیرعامل موسسه فرهنگی‬ ‫هنری اندیشه شهید اوینی است‪ .‬او نامزد ‪ ۲‬دوره چهره سال هنر‬ ‫انقالب در سال های ‪ ۱۳۹۶‬و ‪ ۱۳۹۷‬نیز بوده است‪/.‬صباخبر‬ ‫‪3‬‬ ‫فراخوان صندوق حمایتی و فراخوان جشنواره فیلم کودک‬ ‫رییس بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان و در مهرماه از‬ ‫فعالیت یک صندوق حمایتی برای سینمای کودک و انتشار فراخوان جشنواره و صندوق در روز ‪ ۲۷‬دی ماه‬ ‫خبر داد‪ .‬دومین نشست هم اندیشی «سی وپنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان» با‬ ‫حضور سیدمهدی جوادی ‪-‬مدیر عامل فارابی و جمعی از اهالی سینمای کودک و نوجوان در بنیاد سینمایی‬ ‫فارابی برگزار شد‪ .‬در این نشســت درباره موضوعات مختلفی چون تمایز سی و پنجمین دوره جشنواره‬ ‫فیلم های کودکان و نوجوانان با دوره های گذشــته‪ ،‬راه اندازی صندوق ملی حمایت از سینمای کودک و‬ ‫نوجوان‪ ،‬چالش های موجود در حوزه سینمای کودک و راهکارهای برای احیای ان بحث و تبادل نظر شد‪/.‬ایسنا‬ ‫«تار» تاد‪ ،‬ابرها را کنار زد‬ ‫در مراسم اهدای جوایز حلقه منتقدان فیلم نیویورک ‪« ،۲۰۲۳‬تار»‬ ‫جایزه بهترین فیلم سال ‪ ۲۰۲۲‬را دریافت کرد و اسکورسیزی نیز زبان‬ ‫به تمجید فیلم گشود‪ .‬در حالی که «تار» ساخته تاد فیلد‪ ،‬جایزه بهترین‬ ‫فیلم و کیت بالنشت‪ ،‬بازیگر این فیلم جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت‬ ‫کرد‪ ،‬مارتین اسکورسیزی به تحسین این فیلم پرداخت و گفت‪ :‬با تجربه‬ ‫تماشای فیلم «تار» احساس کردم ابرها کنار رفتند‪ .‬این فیلم که از زمان‬ ‫اکرانش در جشنواره فیلم ونیز با تحسین منتقدها رو به رو شده یک رهبر‬ ‫ارکستر زن را سوژه اصلی خود قرار داده و از مدعیان اسکار امسال است‪.‬‬ ‫بالنشت نیز هنگام دریافت جایزه از فیلد ستایش کرد و او را نواورترین‬ ‫همکاری که به عمرش دیده‪ ،‬خواند‪ .‬در این مراســم اسکورسیزی به‬ ‫تحسین فیلم پرداخت و گفت‪ :‬دیگر مدت هاست که وقتی فیلم تماشا‬ ‫می کنیم می دانیم قرار اســت فیلم ما را کجا ببرد‪ ،‬اما فیلمی که شما‬ ‫ســاخته اید این اجازه را نمی دهد‪ .‬ما فقط شخصیت فیلم را در مسیر‬ ‫عجیب و ســختش دنبال می کنیم تا به مقصد نهایی و غریب تری که‬ ‫در انتظارش است برسیم‪ .‬اسکورسیزی افزود‪ :‬وقتی فیلم «تار» تاد را‬ ‫تجربه کردم‪ ،‬ابرها کنار رفتند‪ .‬تاد‪ ،‬کاری کرده ای که فیلم تو این اجازه را‬ ‫نمی دهد‪ .‬همه جنبه های سینمایی و تصویربرداری که استفاده کرده ای‪،‬‬ ‫در این مسیر هستند‪ .‬از زویای کنترل شده‪ ،‬دقیق‪ ،‬خطرناک‪ ،‬پرشتاب‪،‬‬ ‫ترکیب بندی فریم ها‪ ،‬جابه جایی لوکیشن ها‪ ،‬فاصله اندازه گیری شده‪...‬‬ ‫وی ترکیب بندی فریم ها را بازتاب معماری بی رحمانه شخصیت‬ ‫اصلی فیلم خواند و افزود‪ :‬این روح اســت؛ روح تار‪ .‬اسکورسیزی در‬ ‫ادامه گفت که همه اینها موجب شده تا ما در ذهن این زن هستی پیدا‬ ‫کنیم‪ .‬فقط به واسطه درک اوســت که تجربه می کنیم‪ .‬دنیا یعنی او‪.‬‬ ‫زمان‪ ،‬ترتیب وقوع حوادث و مکان‪ ،‬تبدیل می شود به ان موسیقی که‬ ‫او با ان زندگی می کند‪ ...‬تاد کار تو یک بندبازی واقعی است‪ .‬در مراسم‬ ‫اهدای جوایز حلقه منتقدان فیلم نیویورک که پنجشنبه شب برگزار‬ ‫شد‪ ،‬برندگان امسال که یک ماه پیش معرفی شد ه بودند‪ ،‬جوایز خود‬ ‫را دریافت کردند‪/.‬مهر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫یک شنبه ‪ 18‬دی‪ 1401‬شماره ‪1348‬‬ ‫پرونده‬ ‫گفت و گو با کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی «عمارتی درمه»‬ ‫همه برای رسیدن‬ ‫به ثبات تالش کنیم‬ ‫فیلم سینمایی عمارتی درمه به کارگردانی محمدعلی سلیمان تاش و تهیه کنندگی‬ ‫فرهومند ناظریان‬ ‫سید سجاد می ر سید‪ ،‬از اواخر اذر ماه در سینماهای هنر و تجربه به پرده اکران های‬ ‫گفت و گو‬ ‫سینمایی هنر و تجربه درامده است‪ .‬این فیلم‪ ،‬در ژانر تریلرهای روانشناختی و در‬ ‫حوزه شناختی سایکودرام ساخته شده و داستان این فیلم درباره مدیر یک اسایشگاه اعصاب و‬ ‫روان است که از پزشک جوانی دعوت می کند تا روی نوع خاصی از بیماران روانی تحقیق کند‪ .‬با حضور‬ ‫پزشک جوان در این مجموعه‪ ،‬حوادث غیر معمول و پیچیده در بین بیماران و کارکنان اسایشگاه ایجاد‬ ‫می شود‪ .‬در این فیلم‪ ،‬هنرمندانی چون اردالن شجاع کاوه‪ ،‬ایدا موسوی‪ ،‬ماریان کلهر ‪،‬محمدحبیب‬ ‫الهی و‪ ...‬به ایفای نقش پرداخته اند‪.‬خبرنگار صبا با کارگردان فیلم عمارتی در مه در باره موضوع این‬ ‫فیلم ‪ ،‬سایکودرام و بازیگر این فیلم ماریان کلهر به گقتگو نشسته است که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫محمدعلی سلیمان تاش‪:‬‬ ‫عمارتی درمه‪ ،‬داستانی محوری بر پایه سایکودرام‬ ‫ابتدا از پروسه نگارش متن تا رسیدن به فیلمنامه نهایی‬ ‫بگویید‬ ‫باتوجه به اینکه‪ ،‬بنده در موضوع سایکودرام که همان تئاتردرمانی‬ ‫می باشد‪ ،‬مدتهاســت تحقیق و در این حوزه تدریس می کنم‪ ،‬این‬ ‫موضوع از دیربــاز دغدغه ام بوده و همان طور کــه می دانید‪ ،‬تئاتر‬ ‫درمانی با اینکه در جهان به عنوان متدی ارزشــمند و کاربردی به‬ ‫کار می رود‪ ،‬اما هنوز در ایران علمی نوپا و نااشنا با مخاطب است‪.‬‬ ‫دغدغه من در فیلم سازی همیشه بر پایه علوم روانشناختی شکل‬ ‫گرفته است‪ .‬تئاتر درمانی مصداقی از هنر نمایش و بداهه پردازی‬ ‫در درمان بیمار اســت‪ .‬این خصوصیت جذاب در این متد درمانی‬ ‫برایم جذاب بود و دلم می خواســت با این موضوع فیلمی بسازم‪،‬‬ ‫فیلم عمارتی درمه ‪ ،‬در همین حوزه و برگرفته از یک ایده در ذهنم‬ ‫شکل گرفت و در ادامه‪ ،‬تحقیقات و مواجه با بیماران و تعامل شان‬ ‫در این شــاخه به روند فیلم نامه کمک کرد تا اینکه در حدود یک‬ ‫ماه موفق شدم‪ ،‬ایده خود را با داستانی محوری بر پایه سایکودرام‬ ‫به پایان برسانم‪ .‬در کل سوژه های ذهنی من در امر فیلم سازی بر‬ ‫پایه سوژه های متافیزیکی و تاثیرشان در روان درمانی است‪ .‬فیلم‬ ‫قبلی من در سال ‪ 1386‬نیز با موضوع روان درمانی و تناسخ بود‪ ،‬که‬ ‫مرحوم خسروشکیبایی اخرین هنرنمایی اش را در فیلم قبلی من‬ ‫داشت‪ ،‬فیلمی که به تهیه کنندگی جهانگیر کوثری ساخته شد و‬ ‫به دالیلی هیج وقت مجوز پخش نگرفت‪ .‬در ساختار هم به دنبال‬ ‫فیلم هایی هستم که در انتها مخاطب را باچالش مواجه می کند و در‬ ‫مورد قضاوت های اش او را به بازنگری وا می دارد‪ .‬ساختار سینمایی‬ ‫کارهای مورد عالقه ام ‪ ،‬این است که در پیش بینی بیننده را به غلط‬ ‫بیاندازم و روند درام را به سمتی ببرم که ببیننده متوجه شود‪ ،‬پیش‬ ‫بینی ها و قضاوت های اش اشــتباه اســت‪ ،‬این روش و ساختار در‬ ‫فیلم نامه نویســی و درام پردازی از این نظر مورد عالقه و توجه من‬ ‫است چون انسان را با این وجه از واقعیت خود مواجه می کند که‬ ‫در زندگی هم ممکن است مدام درگیر قضاوت‪‎‬های اشتباه در مورد‬ ‫دیگران باشیم و داده ها و اطالعات ما از زاویه دیدگاه فردی هیچگاه‬ ‫نمی تواند برای تصمیم گیری مان در مورد رویدادها و اطرافیان مان‬ ‫کافی باشد‪ .‬پس بهتر است دست از قضاوت دیگران برداریم‪ .‬فیلم‬ ‫عمارتی درمه‪ ،‬با این ســاختار‪ ،‬یک روایت کالســیک است که در‬ ‫گره گشایی مخاطب را شگفت زده می کند‪.‬‬ ‫ایا برای پخش فیلم قبلی خود تالش کردید؟‬ ‫خیر برای بنده که مسئولیت کارگردانی و نویسندگی اثر را دارم‪،‬‬ ‫این فیلم تمام شده اســت و به نظرم گرفتن مجوز و پخش فیلم به‬ ‫عهده تهیه کننده و پخش کننده اثر است که پس از اتمام اثر‪ ،‬باید‬ ‫به دنبالش باشند‪ .‬که اگر دلســوز اثر باشند‪ ،‬باید پیگیری الزم را با‬ ‫توجه به سیاست گذاری های متفاوت که در سالهای مختلف لحاظ‬ ‫می شود‪ ،‬انجام دهند‪ .‬همان طور که خوشــبختانه درمورد فیلم‬ ‫عمارتی درمه این اتفاق افتاده است و پخش کننده‪ ،‬این فیلم را در‬ ‫جشنواره های مختلف بین المللی شــرکت داده و من اخبارش را‬ ‫دنبال می کنم و بسیار برایم خوشایند است که نتیجه زحمات من و‬ ‫گروهم دیده می شود‪.‬‬ ‫منابع تحقیقاتی شما در این حوزه بر چه مستنداتی شکل‬ ‫گرفت؟‬ ‫در این درام یک تز ارائه داده ام که ممکن اســت درست یا غلط‬ ‫باشــد‪ ،‬خوشــبختانه در دنیای درام نویســنده می تواند نظرها و‬ ‫تخیالت اش را در قالــب یک قصه به دنیا پیشــنهاد دهد‪ ،‬این اثر‬ ‫تلفیقی از واقعیت های موجود در سایکودرام است با تزی که نقش‬ ‫محوری این فیلم در درمان بیماران اش ارائه می دهد و ان هم مواجه‬ ‫انی بیماران با سیاه ترین بخش از زندگی شان است که موجب عقب‬ ‫ماندگی شان از زندگی شده است‪.‬‬ ‫از پروسه ساخت اثر بگویید‪ ،‬از زمانی که درگیر تولید تا‬ ‫ارائه اثر شده اید؟‬ ‫اغلب بازیگران این فیلم از هنرجویان من هســتند‪ ،‬و نگارش‬ ‫فیلمنامه هم با توجه به شخصیت‪‎‬پردازی هنرجویانم پرداخته شد‪،‬‬ ‫به طور مثال کسی که خجالتی بود من نقش خجالتی را به او دادم‪،‬‬ ‫چهارماه مشــغول تمرین فیلمنامه با نقش های‪‎‬اش بودم ‪ ،‬حدود‬ ‫‪ 25‬روز پروسه فیلمبرداری طول کشید‪ ،‬در مرحله تدوین چند بار‬ ‫اصالحی داشتیم و به محض اماده شدن فیلم‪ ،‬برای جشنواره های‬ ‫بین المللی ارسال شد و هم اکنون هم در سینمای هنرو تجربه اکران‬ ‫می شود‪.‬‬ ‫یکی از متدهای درمانی‪ ،‬در تئاتر درمانی‪ ،‬این است که درمانگر‬ ‫با دادن نقش هایی که برگرفته از زندگی خود مراجع است او را در‬ ‫واکاوی علت مشکل اش یاری می دهد‪ ،‬این نقش دادن ها به مراجع‬ ‫ادامه پیدا می کند تا جایی که مراجع با مشکل خود تمام قد روبرو‬ ‫می شود و با کمک درمانگر از ان عبور می کند‪ ،‬شما در پروسه تمرین‬ ‫و تولید فیلم حین کار با هنرجویان خود از همین تکنیک استفاده‬ ‫کرده اید؟ اگرکه اینگونه بوده‪ ،‬ایا این روش در حل مسئله شخصیتی‬ ‫هنرجویان تان موثر واقع شد ؟‬ ‫بله این یک رویه به صورت دو ســویه در فیلم بنده اتفاق افتاد‪،‬‬ ‫از طرفی در داستان خود فیلم‪ ،‬ما شــخصیتی را با همین روش به‬ ‫منزل مقصود یعنی درمان رســاندیم‪ ،‬و در پروسه تولید و در واقع‬ ‫همان پشــت صحنه هنرجویان من‪ ،‬که با مشــکالتی که شاید با‬ ‫عنوان بیماری تلقی نشود‪ ،‬اما در کلیت درگیر گرفتگی های روحی‬ ‫و روانی ایی بودند‪ ،‬که در ارتباط گیری با اطرفیان شــان موثر بود‪،‬‬ ‫خوشــبختانه‪ ،‬هنرجویان بعد از تجربه بازی در این فیلم‪ ،‬با توجه‬ ‫به انتخاب نقش هایی که برای شــان تدارک دیده بودم و یا حتی‬ ‫نقش هایی که باتوجه به خصوصیات فردی انها به درام اضافه کرده‬ ‫بودم‪ ،‬به این رهایی دست یافتند‪ ،‬طوری که مثال شخصی که ازهمان‬ ‫اغاز خجالتی بود چنان از این مشکل فارغ شده بود که دیگر حتی‬ ‫این نقش را هم نمی توانست مانند بار اول بازی کند‪ ،‬و از والدین انها‬ ‫می شنیدم که تغییر را به وضوح در فرزندان خود احساس کرده اند‪.‬‬ ‫این رویه تغییر درونی در هنرجویــان من با اگاهی از روند درمانی‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫یک شنبه ‪ 18‬دی‪ 1401‬شماره ‪1348‬‬ ‫‪5‬‬ ‫به بقیه سالیق و تفاوت های بقیه به چشم هم خانواده نگاه کنیم و در‬ ‫مسیر تا رسیدن به مقصد نهایی پیش برویم‪ .‬سارا شخصیتی خاصی‬ ‫داردکه قابل پیش بینی نبودن از مشخصات برجسته او است‪ .‬برای‬ ‫من طراحی این کاراکتر برای شخصیت زن قصه‪ ،‬بسیار قابل توجه‬ ‫بود و ایفای این نقش تجربه شگفت انگیزی بود که من با لحظه به‬ ‫لحظه ان زندگی کردم‪.‬‬ ‫این فیلم برای کدام گروه از مخاطبین جذاب است که شما‬ ‫دیدنش را به انها پیشنهاد می کنید؟‬ ‫کسانی که کوچک ترین ذوق و شوقی نســبت به سیر تحول و‬ ‫درمان های بیماری های روح و روان دارند‪ ،‬از دیدن این فیلم مانند‬ ‫یک تجربه درمانی لذت می برند‪ .‬این فیلم متدهای برجسته ای از‬ ‫درمان های مدرن را با درامی کشــش دار تلفیق کرده است‪ .‬فیلم‬ ‫عمارتی در مه‪ ،‬یک کالس درس از زندگی است و دیدن این فیلم‬ ‫را به خانواده ها و فرزندان شان توصیه می کنم‪ .‬چرا که یقین دارم‬ ‫مسائلی در این فیلم مطرح و حل و فصل می شودکه می تواند منشاء‬ ‫بسیاری از گرفتاری های ما در تعامالت روزمره باشد‪.‬‬ ‫برای رسیدن به نقش سارا که یک بیمار روانی است‪ ،‬چه‬ ‫مراحلی را طی کردید؟‬ ‫من سه ماه تمام به مراکز درمانی نگه داری از بیماران اعصاب و‬ ‫روان رفت و امد داشتم‪ .‬مثال به مرکز درمانی امین اباد و ‪...‬رفتم تا‬ ‫بتوانم با این دست از بیماران که از خصوصیات ان ها در متن استفاده‬ ‫شده است‪ ،‬مواجه حضوری داشته باشم و با نظارت ریز به ریز جزئیات‬ ‫خلقی انها بتوانم به شخصیت کاراکتر سارا شکل عیتی تری بدهم‬ ‫و نقش را بهتر بازی کنم و همچنین به سایر بازیگران هم اطالعات‬ ‫موثقی از نقش شان ارائه دهم‪.‬‬ ‫شخصیت اصلی در فیلمنامه منجر به یک اگاهی بسیط تر شد که‬ ‫تغییرات خودشان هم با شناختی عمیق تر اتقاق افتاد‪ .‬البته من در‬ ‫ابتدا فیلمنامه را تنها به چند بازیگر اصلی خــودم دادم‪ ،‬به بقیه با‬ ‫احتیاط بیشتری عمل کردم‪ ،‬تا جریان تجربی تاثیر و تاثر و بداهه‬ ‫پردازی در پشت صحنه و جلوی دوربین را عملی کنم‪.‬‬ ‫صحبت پایانی‬ ‫شــرایط امروزی ما به گونه ای رقم خورده که نیاز اســت برای‬ ‫رســیدن به ثبات همه تالش کنیم‪ ،‬این تالش شامل همه اقشار‬ ‫جامعه می شود‪ ،‬چه حوزه سیاسی‪ ،‬چه اجتماعی و چه فرهنگی‪ ،‬اگر‬ ‫همه در هر حوزه ای که هستند کار خود را به نحو احسن پیش ببرند‪،‬‬ ‫به امید خدا شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود و در غیر این صورت‬ ‫بعید می دانم ‪.‬‬ ‫ماریان کلهر‪:‬‬ ‫با لحظه لحظه نقش سارا زندگی کردم‬ ‫از اشنایی خود با وادی هنر بگویید‪.‬‬ ‫من از محروم ترین شهر ایران‪ ،‬ابادان بازیگری در تئاتر را شروع‬ ‫کردم‪ ،‬از کودکی با هنر بیگانه نبودم‪ ،‬هنر نویسندگی و نوازندگی‬ ‫اشناییتی دیرینه با خانواده ام دارد‪ ،‬هنر تصویر و تئاتر را از اواخر سال‬ ‫‪ 1389‬شروع و البته دوبله و مجری گری در تلویزیون و رادیو را نیز‬ ‫تجربه کردم‪ .‬ابتدا در ابادان‪ ،‬سپس اهواز و کرج و در تهران در این‬ ‫ش در فیلم‬ ‫حوزه فعالیت کردم‪ .‬اولین تجربه بازیگری ام از ایفای نق ‬ ‫کوتاه رقم خورد که در فیلم کوتاه فاصله به کارگردانی اقای کرم پور‪،‬‬ ‫حضور در جشنواره فجر را تجربه کردم‪ .‬بعد جذب بازی در فیلم های‬ ‫تله و سینمایی شدم‪.‬‬ ‫از نقش خود در فیلم عمارتی درمه بگویید‪.‬‬ ‫این فیلم برای من یک کالس اموزش زندگــی بود‪ ،‬چه از نظر‬ ‫حرفه ای و شــغلی و چه از نظر معرفت و کیفیت زیســتن در کنار‬ ‫هم نوعان ام‪ .‬نقش ســارا را در این فیلم بازی می کنم و چالش های‬ ‫نقش سارا را در روند ساخته شدن خود فیلم تجربه کردم‪ .‬یکی از این‬ ‫چالش ها این بود که در روز سوم فیلم برداری‪ ،‬نقش مقابل من تغییر‬ ‫کرد و من باید در مقابل کسی بازی می کردم که هم تهیه کننده و هم‬ ‫بازیگر بود‪ .‬دومین چالش برای من این بود که بازیگران دیگر فیلم‬ ‫هنرجو بودند و در بازیگری حرفه ای تجربه ای نداشتند‪ .‬همین طور‬ ‫سایر عوامل فیلم‪ ،‬از طراح لباس گرفته تا گریمور‪ ،‬همه و همه تازه‬ ‫کار بودند و عمدتا طراحی لباس و گریم این نقش به عهده خودم بود‪.‬‬ ‫حتی حفظ کردن راکورد هم به عهده خودم بود و همواره نوشته های‬ ‫راکوردم همراهم بودند‪ .‬این فیلم با شــرایطی که عرض کردم و با‬ ‫زحمت ها و مرارت های زیاد مدیر تولیــد حامد موحد وکارگردان‬ ‫و نویسنده اثر محمدعلی سلیمان تاش به نتیجه نهایی رسید و به‬ ‫نمایش درامد‪ .‬وقتی ما به عضویت یــک مجموعه تولیدی هنری‬ ‫درمی اییم دیگر بقیه اعضا برای مان حکم همکار ندارند‪ ،‬بلکه دیگر‬ ‫یک خانواده هستیم‪ .‬همان طور که در خانواده فرزند خلف و ناخلف‪،‬‬ ‫تحصیل کرده و غیره در کنارهم زندگی می کنند‪ ،‬ما هم اموخته ایم‬ ‫همکاری مراکز درمانی‪ ،‬پرســنل و بیماران در مواجه با‬ ‫شما که به عنوان یک هنرمند در فضای بیمارستان بودید‪،‬‬ ‫چطور بود؟‬ ‫ابتدا مجوزهای ورود به مراکزدرمانی را گرفتم و بعد از حضور در‬ ‫مراکز‪ ،‬شــاهد مراحل درمان بر روی بیمارانی که دچار حمله های‬ ‫مختلف از جمله پنیک و‪ ..‬می شــدند را از نزدیک نظاره گر بودم‪،‬‬ ‫این نظاره گری فقط مختص بیمار نبود‪ ،‬حتــی رفتارهای دکتر و‬ ‫پرستاران را هم در این مواقع با جزئیات در ذهن به خاطر می سپردم‪.‬‬ ‫درباره مواجه ام با بیماران این مجموعه باید بگویم نقش سارا دیدگاه‬ ‫من را به زندگی دچار تردید کرد و نگاه من به زیستن را تغییرداد‪.‬‬ ‫اگر بخواهم جمله ام را با یک بیت شعر بیشتر توضیح دهم؛ این است‬ ‫که؛ در شهری که همه می لنگند به کســی که راست راه می رود‪،‬‬ ‫می خندند‪ .‬بیماران بســتری شــده در این مراکز انقدر منطقی و‬ ‫سئواالت شان درباره روزمرگی به قدری عمیق بود که من را به ورطه‬ ‫دوگانگی و تردید کشاند که این اشخاص دچار نقص روحی روانی‬ ‫هستند‪ ،‬یا من؟ انها صادقانه خودشان هستند و هرچه در دل شان‬ ‫هست را نشــان می دهند‪ ،‬گویی دیگر در اینجا خبری از تعارض و‬ ‫تمارض که ریشه تمام بیماری های روحی و روانی است‪ ،‬وجود ندارد‪.‬‬ ‫خاطره ای از تعامل با این دوستان در مراکز درمانی دارید؟‬ ‫یکی از بیماران ادعا می کرد که خورشید است‪ ،‬چرا که هر وقت‬ ‫بیدار می شود هوا روشن می شود و زمانی که می خوابد کل دنیا در‬ ‫تاریکی فرو می رود‪ .‬برداشت من از دیدن او‪ ،‬همین بود که او واقعا‬ ‫خورشید است و این که از نظر من بطور کلی برداشت این افراد از‬ ‫زندگی عمیق تر و واقعی تر از ما است‪.‬‬ ‫صحبت پایانی‬ ‫خواهش من این اســت که در هر جایگاهی که هستید‪ ،‬علم و‬ ‫اگاهی در رابطه با هرکاری که در حــال انجام و یا قصد انجام ان را‬ ‫دارید را بدست بیاورید و در کنار این علم و اگاهی چنانچه عشق به‬ ‫کار را هم توامان کنید‪ ،‬قطعا موفق می شوید‪ .‬اگر با این سه مقوله در‬ ‫هر شغل و پیشه ای باشید‪ ،‬اسیبی از شما بر دیگری تحمیل نمی شود‬ ‫و اینگونه اندک اندک در جامعه هر کس بار خود را به ســامت به‬ ‫مقصد می رســاند‪ .‬خصوصا در زمینه هنر کــه عمدتا یک فعالیت‬ ‫گروهی است‪ .‬در پایان از اردالن شجاع کاوه که پدرانه و دلسوزانه‬ ‫در مجموعه عمارتی درمه‪ ،‬ایفای نقش و با تجربیات غنی خود در‬ ‫بازیگری مــا را در اجرای نقش همراهی کردند تشــکر می کنم و‬ ‫همچنین از اقای سلیمان تاش که حق پدر هنری را برای من در این‬ ‫راه کامل کرده و مرا یک عمر مدیون خود ساختند‪ ،‬تشکر می کنم‪ .‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫یک شنبه ‪ 18‬دی‪ 1401‬شماره ‪1348‬‬ ‫دو انتصاب جدید در وزارت میراث‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫وزارت میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی شنبه ‪ ۱۷‬دی ماه دو انتصاب و تغییر داشت‪ .‬عزت اهلل‬ ‫ضرغامی وزیر میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی در حکمی علی طلوعی را به عنوان معاون توسعه‬ ‫مدیریت و منابع وزارت میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی منصوب کرد‪ .‬مدیرکلی دفتر وزارتی و‬ ‫امور بین الملل وزارت میراث فرهنگی‪ ،‬مدیرکلی صداوسیمای مرکز گیالن‪ ،‬بخشی از سوابق علی طلوعی‬ ‫است‪ .‬حسین ساری‪ ،‬نیز که در مرداد ماه ‪ ۱۴۰۱‬به عنوان مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش‬ ‫دســتباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی منصوب شده بود‪ ،‬اینک با حکم ضرغامی به‬ ‫عنوان مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و امور بین الملل منصوب شده است‪/.‬ایسنا‬ ‫به یاد شهدای هواپیمای اوکراینی‬ ‫خانه طراحان انقالب اسالمی به مناسبت سالگرد شهادت هموطنان ما در هواپیمای اوکراینی‪ ،‬موشن‬ ‫پوستر «داغ سنگین» را منتشر کرد‪18.‬دی ماه سال‪ ،1398‬پرواز شماره‪ 752‬هواپیمایی بین المللی اوکراین‬ ‫طی سانحه ای دلخراش سقوط کرد و طی ان تعدادی از هموطنان مان به شهادت رسیدند‪ .‬این اتفاق‪ ،‬کام‬ ‫همه ایرانیان را که هنوز داغ حادثه ترور سردار سلیمانی را بر دل داشتند‪ ،‬تلخ تر کرد و همه مردم ایران عزیز‬ ‫یک پارچه ابراز همدردی خود را با خانواده های قربانیان ان ابراز کردند‪ .‬موشن پوستر «داغ سنگین» محصول‬ ‫خانه طراحان انقالب اسالمی است که مصطفی محمدی ان را طراحی کرده است‪ .‬در خالصه این محصول‬ ‫ ‬ ‫تصویری امده است‪« :‬به یاد شهدای هواپیمای اوکراینی که در سکوت شب‪ ،‬به سردار دل ها پیوستند‪/»...‬تسنیم‬ ‫جدولاجراهایبخشرادیوتئاترجشنوارهتئاترفجرمنتشرشد‬ ‫دبیرخانه چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نمایش های بخش رادیوتئاتر‬ ‫خود را معرفی کرد‪.‬‬ ‫‪ ۱۳‬نمایش در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر چهل و یکم با مدیریت امین رهبر اجرا‬ ‫ی ساعت ‪ ۱۴‬در تماشاخانه مهر حوزه‬ ‫خواهد شد‪ .‬اجراهای این بخش از روز یکشنبه ‪ ۲۵‬د ‬ ‫هنری با نمایش «بوکه من» به کارگردانی طاهره شاددل از بجنورد اغاز می شود و تا ‪ ۳۰‬دی ‬ ‫ادامه خواهد داشت‪.‬‬ ‫در ادامه اجراهای روز یکشنبه نمایش های «دست انداز» از کرمانشاه‪ ،‬ساعت ‪ ۱۶‬و «روایت‬ ‫ناتمام زیبای خط خطی» از قزوین‪ ،‬ساعت ‪ ۱۸‬اجر خواهد شد‪.‬‬ ‫ی به‬ ‫همچنین نمایش های «موج سوار ابی» از کرج و «زیبا» از تهران روز دوشنبه ‪ ۲۶‬د ‬ ‫ترتیب ساعت ‪ ۱۶‬و ‪ ۱۸‬اجرا خواهند شد‪.‬‬ ‫همچنین نمایش های «بال روزگار» از همدان و «جیغ» از قزوین نیز روز سه شنبه ‪ ۲۷‬دی ‬ ‫ی ماه نیز به نمایش های‬ ‫ساعت ‪ ۱۶‬و ‪ ۱۸‬اجرا خواهند شــد‪ .‬اجراهای روز چهارشنبه ‪ ۲۸‬د ‬ ‫«شبیه پدر» از قم و «اسپویلر» از اصفهان اختصاص دارد‪.‬‬ ‫ی ساعت ‪ ۱۶‬اجرا خواهد شد و‬ ‫نمایش «همه دختران من» از ساری نیز روز پنجشنبه ‪ ۲۹‬د ‬ ‫در همین روز نمایش «مجنون‪-‬پل حمید» از تبریز ساعت‪ ۱۸‬اجرا می شود‪ .‬اجراهای پایانی و‬ ‫ی نمایش های بخش رادیو تئاتر چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر‬ ‫روز جمعه‪ ۳۰‬د ‬ ‫هم به نمایش های «پرواز پرندگان مهاجر در صبح روز اخر» از اهواز ساعت ‪ ۱۶‬و «گزارش یک‬ ‫عشق نهایی» از اردبیل ساعت ‪ ۱۸‬اختصاص دارد‪.‬‬ ‫چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی همزمان با ایام‬ ‫جشن های پیروزی انقالب اسالمی ایران در بهمن ‪ ۱۴۰۱‬برگزار خواهد شد‪/.‬مهر‬ ‫جشنوارهشعرفجردرشیرازاغازبهکارکرد‬ ‫هفدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر روز گذشته در ایینی‬ ‫در شهر شیراز اغاز به کار کرد‪.‬‬ ‫مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در این ایین با بیان اینکه انچه‬ ‫امروز مایه شعف و سرور مجموعه برگزار کنندگان این جشنواره شده‪،‬‬ ‫این است که ما از محلی افتتاحیه شعر فجر را اغاز کردیم که محل توجه‬ ‫اکثر مردم کشور با دیده های نگران بود و این دیده های نگرانی که به‬ ‫دلیل حادثه تروریستی شاهچراغ (ع) به شیراز دوخته شده بود‪ ،‬امروز‬ ‫مایه جوشش و رویش نهال شعری کشور خواهد شد‪.‬‬ ‫وی اضافه کرد‪ :‬انچه که باعث شد شیراز برای این جشنواره انتخاب‬ ‫شود استعداد بزرگی است که در مجموعه فارس در حوزه شعر و ادب‬ ‫معاصر نهفته است‪.‬‬ ‫در این جشنواره اثاری که برای نخستین بار در سال ‪ ۱۴۰۰‬به زبان‬ ‫فارسی و با مجوز در داخل کشور منتشر شد ه باشد‪ ،‬مورد ارزیابی قرار‬ ‫می گیرند‪/.‬ایرنا‬ ‫افتتاح دفتر انجمن اثار و مفاخر فرهنگی همدان‬ ‫محمود شالویی‪ ،‬رئیس انجمن اثار و مفاخر فرهنگی در سفر یک‬ ‫روزه به اســتان همدان ضمن مالقات با استاندار همدان و امضای‬ ‫تفاهمنامه همکاری با استانداری‪ ،‬طی مراسمی دفتر انجمن اثار و‬ ‫مفاخر فرهنگی در استان همدان را افتتاح کرد‪.‬‬ ‫شــالویی در این دیدار گفت‪ :‬افتخار داریم کــه پس از امضای‬ ‫تفاهمنامه همــکاری میان انجمن و اســتانداری همدان‪ ،‬احکام‬ ‫اعضای هیات امنای انجمن اثار و مفاخر فرهنگی استان همدان‬ ‫که ریاســت ان را اســتاندار محترم به عهده خواهند داشت‪ ،‬به‬ ‫این عزیزان اهدا کنیم‪ .‬در طول ادوار متمادی از تاریخ درخشــان‬ ‫علمی و فرهنگی ایران‪ ،‬همواره همدان‪ ،‬فرهنگیان و فرهیختگان‬ ‫بسیاری را به جامعه ایرانی و جهانی عرضه کرده است‪ .‬با تاسیس‬ ‫این دفتر‪ ،‬روند تجلیل از چهره های فرهنگی و هنری استان همدان‬ ‫و ساماندهی فعالیت های مرتبط با مفاخر در این استان با جدیت‬ ‫پیگیری خواهد شد‪/.‬ایسنا‬ ‫بیست وچهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی‬ ‫بیست وچهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش‬ ‫فکری کودکان و نوجوانان از ‪ 25‬تا ‪ 29‬دی ‪1401‬در شــهر یزد برپا‬ ‫خواهد شد‪ .‬رضا فیاضی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان‬ ‫خانه اوســت و بخش زیادی از عمر هنری خــود را در انجا گذرانده ‪،‬‬ ‫می گوید‪ :‬هنر قصه گویی از زمان های دور‪ ،‬ســینه به سینه از نسلی‬ ‫به نسل دیگر منتقل شده تا اکنون که به ما رسیده است‪ .‬وی افزود‪:‬‬ ‫امروزه با توجه به افزایش رسانه های جمعی و ارتباط تنگاتنگ کودکان‬ ‫و نوجوانان با فضای مجازی‪ ،‬قصه گویی و نشاندن بچه ها پای قصه ها کار‬ ‫دشواری است و قطعاً برگزاری جشنواره قصه گویی‪ ،‬در چنین شرایطی‬ ‫نتیجه همت باال و تالش زیاد عزیزان بسیاری است‪.‬‬ ‫وی گفت‪ :‬از نزدیک شاهد زحمت های تمامی دست اندرکاران این‬ ‫جشنواره بوده ام‪ .‬دلسوزانی که برای حفظ هنر قصه گویی ان هم در‬ ‫شرایطی که رسانه های ارتباط جمعی و فضای مجازی تاثیر زیادی روی‬ ‫کودکان دارند‪ ،‬تالش می کنند‪/.‬تسنیم‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫روزنامه نگاران باید از استقالل حرفه ای برخوردار باشند!‬ ‫مدتی است که از الیحه جامع روزنامه نگاری صحبت به میان امده؛ الیحه ای که گفته می شود قرار است‬ ‫اواخر دی ماه به مجلس فرستاده شود و وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در مرداد ماه امسال از تمام شدن روند‬ ‫تدوین ان خبر داده بود‪ .‬محمدمهدی فرقانی استاد ارتباطات در این باره گفت‪ :‬ازمهم ترین مواردی که‬ ‫باید برای تدوین الیحه‪ ،‬به ان توجه شود‪ ،‬استقالل حرفه ای روزنامه نگاران است‪ .‬این الیحه که ‪ ۲۰‬سالی‬ ‫است در وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در اماده باش است‪ ،‬هر بار که به مجلس فرستاده شده‪ ،‬با مخالفت‬ ‫نمایندگان و روزنامه نگاران همراه بوده اســت‪ .‬اخرین ایراداتی که روزنامه نگاران به این الیحه داشتند‪،‬‬ ‫وجود نگاه دولتی در ان بود که به عقید ه برخی‪ ،‬استقالل و ازادی روزنامه نگاران را محدود می کرد‪/.‬ایسنا‬ ‫در مراسم رونمایی از البوم «زار» عنوان شد‬ ‫از سرگیری کنسرت ها در دستور کار حوزه هنری‬ ‫ایین رونمایی از البوم «زار» به عنوان جدیدترین اثر تک نوازی محسن نفر نوازنده شناخته‬ ‫شده موسیقی ایرانی روز شنبه هفدهم دی با حضور دســت اندرکاران این اثر موسیقایی در‬ ‫حوزه هنری برگزار شد‪.‬‬ ‫ایین رونمایی از تازه ترین البوم محسن نفر‪ ،‬نوازنده شناخته شده موسیقی ایرانی با عنوان‬ ‫«زار» روز شنبه هفدهم دی با حضور این هنرمند‪ ،‬میالد عرفانپور مدیر مرکز موسیقی حوزه‬ ‫هنری‪ ،‬امیرحسین سمیعی معاون هنری ســازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و پدرام‬ ‫جوادزاده نوازنده و کارشناس موسیقی در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری سازمان تبلیغات‬ ‫اسالمی برگزار شد‪.‬‬ ‫میالد عرفانپور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسالمی در ابتدای این‬ ‫نشست خبری درباره البوم «زار» توضیح داد‪ :‬این افتخار در مرکز موسیقی حوزه هنری نصیب‬ ‫ما شده که ناشر این اثر گرانبها و ارزشمند باشیم‪ .‬در این چارچوب انچه صورت گرفته تالش‬ ‫برای تولید البومی است که شناسنامه فرهنگ ایرانی است‪ .‬یکی از این گونه های ارزشمند که‬ ‫فرهنگ ما را با ریشه های ایرانی ساخته موسیقی ایرانی است‪ .‬این موسیقی ایرانی در روزگار‬ ‫کنونی به سبب عوامل و دالیل گوناگون دچار مشکالتی در حوزه محتوا و مخاطب است و ما باید‬ ‫تدبیر داشته باشیم که مخاطب امروز ما به این گونه موسیقایی بازگشت درستی داشته باشد‪.‬‬ ‫مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری با اشاره به رونمایی از البوم «زار» گفت‪ :‬محسن نفر یکی از‬ ‫مهم ترین و شناخته ترین هنرمندان موسیقی ایرانی است که طی سال های اخیر تالش های‬ ‫بسیار ارزنده و شکوه مندی را در عرصه موسیقی ایرانی داشته اند و امیدوارم مرکز موسیقی‬ ‫حوزه هنری این توفیق را داشته باشد که باز هم از این دست تولیدات را به مخاطبان ارائه دهد‪.‬‬ ‫البوم های موسیقی ایرانی شرایط سختی برای رسیدن به مخاطب دارند اما ما در مرکز موسیقی‬ ‫حوزه هنری تمام تالشمان را انجام می دهیم که این البوم به بهترین شکل ممکن به مخاطبان‬ ‫ارائه شــود‪ .‬عرفانپور درباره برنامه های مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری درباره برگزاری‬ ‫کنسرت های موسیقی در حوزه هنری با توجه به شرایط اخیر گفت‪ :‬محدودیتی باب شده برای‬ ‫هنرمندان کشور که نباید کنسرت برگزار شود‪ .‬دیدگاهی که کار بسیار غلطی است و انهایی‬ ‫که هنرمندان را وادار به سکوت می کنند از جنس هنر نیستند بر همین مبنا ما در حوزه هنری‬ ‫در حال برنامه ریزی برای کنسرت ها هستیم که به زودی جزییات ان اعالم می شود‪/ .‬مهر‬ ‫یک شنبه ‪ 18‬دی‪ 1401‬شماره ‪1348‬‬ ‫نقاشی قهوه خانه ای از چه زمان ظهور کرد؟‬ ‫‪7‬‬ ‫کیانوش معتقدی‪ ،‬پژوهشگر هنر معتقد است‪ :‬چند دهه هست که سبک اصیل نقاشی قهوه خانه ای به‬ ‫فراموش سپرده شده و شاید دلیل ان فوت اساتید این سبک است؛ اما با این وجود تالشی هم برای احیای‬ ‫ان نمی شود‪ .‬او درباره تاریخچه شکل گیری نقاشی قهوه خانه ای بیان کرد‪ :‬زمینه های شکل گیری نقاشی‬ ‫قهوه خانه را باید از اواخر دوره صفویه بررسی کرد؛ زیرا ورود موضوعات مذهبی و عامیانه در نقاشی از این‬ ‫دوره قابل پیگیری است‪ .‬اما انچه بر اساس اسناد به مثابه پرده های درویشی و تابلوها باقی مانده است به‬ ‫اغاز دوره قاجار برمی گردد‪ .‬ما می توانیم از اغاز دوره قاجار‪ ،‬شکل گیری یک نظام جدید را در نقاشی ایران‬ ‫پیگیری کنیم که در طبقه بندی نقاشی ایران در بخش هنرهای عامیانه قرار می گیرد‪/.‬ایسنا‬ صفحه 7 ‫طهماسب‪ ،‬منهای کاله قرمزی‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫کوچک ترین ادم بزرگ دنیا!‬ ‫یاسر سماوات ‪ -‬پسین روز اردیبهشت ‪ 1338‬خورشیدی‬ ‫را به عنوان زادروز خود می شناسد‪ .‬شــاید هم بداند‪ ،‬حدود‬ ‫دودهه پیش از زادروزش‪ ،‬این روز همزمان با زادروز احمدرضا‬ ‫احمدی‪ ،‬شاعر نقاش و نمایشــنامه نویس ایرانی است که از‬ ‫اخرین بازماندگان پیشــگامان جنبش شعر نوی پارسی هم‬ ‫محسوب می شــود‪ .‬تاریخی که با تطبیق و سفر به اوان قرن‬ ‫شــانزدهم میالدی‪ ،‬مصادف با درگذشت کریستوف کلمب‪،‬‬ ‫دریانورد برجســته ایتالیایی مورخ ‪ 4‬ژانویه ‪ 1506‬می شود‪.‬‬ ‫مردی که با اکتشافاتش پهنای خاکی کره خاکی را بسط داد‬ ‫و طرح جهانی نوین (در جغرافیا) را درانداخت‪ .‬دست برقضا‪،‬‬ ‫یک سال بعد درســت در چنین روزی الفونسو دالبوکرک‪،‬‬ ‫دریاساالر خونخوار استعمار پرتغال جزیره هرمز را به تصرف‬ ‫خود دراورد‪ .‬ایرج طهماســب در این روز‪ ،‬به ســال ‪1338‬‬ ‫خورشــیدی در تهران دیده به جهان گشود‪ .‬هرچند بیشتر‬ ‫طهماسب را به عنوان مجری (به ویژه پس از اجرای موفق با تیم‬ ‫عروسکی کاله قرمزی) می شناسند اما این شخصیت فرهنگی‬ ‫در حقیقت مجری‪ ،‬هنرپیشــه‪ ،‬نویســنده‪ ،‬عروسک گردان‪،‬‬ ‫صداپیشه‪ ،‬کارگردان‪ ،‬شاعر‪،‬مدرس دانشگاه و فیلم نامه نویس‬ ‫ســینما و تلویزیون ایران نیز محســوب می شود‪ .‬طهماسب‬ ‫مانند بسیاری از تحصیلکرده های ایران در دهه ‪ 50‬درگیر و‬ ‫دار انقالب فرهنگی موفق به اتمام تحصیالت اش شد‪ .‬از همان‬ ‫روزگار‪ ،‬همواره دغدغه سینما و ادبیات کودک و نوجوان‪ ،‬بخش‬ ‫جدایی ناپذیر شخصیت اش محسوب می شد‪ .‬سال ‪ 1360‬و‬ ‫پیش از انکه روی پرده نقره ای یا در جعبه جادویی برای خود‬ ‫اسم و رسمی تدارک ببیند‪ ،‬فیلم «سقاهک و شانه به سر دانا»‬ ‫را به اتفاق حمید جبلی مقابل دوربین برد‪ .‬شخصیت اصلی این‬ ‫فیلم عروسکی‪ ،‬مورچه ای با لباس راه راه و شاخک های بلند‬ ‫بود‪ .‬شاید کمتر کســی بداند ایده نخستین ساخت مجموعه‬ ‫تلویزیونی «کاله قرمزی و پســرخاله» همان ســال به ذهن‬ ‫جبلی و طهماسب خطور کرد تا ساخت مجموعه «صندوق‬ ‫پست» کلید بخورد‪.‬‬ ‫ایرج طهماسب با مجموعه تلویزیونی «صندوق پست» کاراکتر‬ ‫جاودان خود‪ ،‬اقای مجری را پیدا کرد و هرچند در این برنامه خبری‬ ‫از کاله قرمــزی و تیم عروســکی اش نبود اما به یقین ســنگ بنای‬ ‫محبوب ترین نمایش عروسکی ایران در همین برنامه گذاشته شد‪.‬‬ ‫اگر چه ایرج طهماسب را با برنامه کاله قرمزی می شناسیم اما او‬ ‫منهای کاله قرمزی‪ ،‬سابقه درخشانی در کارنامه هنری خود دارد‪.‬‬ ‫نخستین نقش افرینی ایرج طهماســب در سینمای ایران دست‬ ‫برقضا اثری موفــق از کار در می اید‪ .‬فیلم «خط پایان» را بســیاری‬ ‫نخستین کار موفق ژانر ورزش در ســینمای ایران قلمداد می کنند‪.‬‬ ‫فیلمی بــه کارگردانــی محمدعلــی طالبی که طهماســب در ان‬ ‫ایفاگر نقش قهرمان داســتان‪« ،‬خلیل ســمندر» رکابزن تیم ملی‬ ‫دوچرخه سواری ایران است که زندگی حرفه ای و شخصی پرکش و‬ ‫قوسی دارد‪ .‬به یقین این نقش‪ ،‬هدیه ای برای حضور ایرج طماسب در‬ ‫ســینمای کودک و نوجوان و تعلق خاطر او به این بخش پرمخاطب‬ ‫محسوب می شد‪ .‬خلیل سمندر ضمن اماده سازی خود برای حضور‬ ‫در مسابقات اسیایی تهران‪ ،‬در تکاپوی ازدواجش است‪ .‬او کارگر ساده‬ ‫یک تولیدی است و نمادی از جوانان طبقه متوسط در سال های پیش‬ ‫از انقالب اسالمی اســت‪ .‬خلیل در باشگاه ایران جوان رکاب می زند‪،‬‬ ‫باشگاهی که مردمی است و طرفداران زیادی بین مردم دارد‪ .‬درست‬ ‫برخالف باشگاه «کاخ» که وابســته به دربار است‪( .‬طالبی دانسته و‬ ‫سنجیده با گنجاندن نمادین این دو باشگاه در فیلم خود‪ ،‬به ماهیت‬ ‫دو باشگاه پرســپولیس و تاج در تهران پیش از انقالب پهلو می زند‪.‬‬ ‫شخصیت «قراب» رئیس باشــگاه کاخ با بازی بهزاد رحیم خانی نیز‬ ‫در واقع اقتباســی پارودی از کاراکتر تیمسار پرویز خسروانی‪ ،‬مالک‬ ‫باشگاه تاج است‪ .‬هرچند تاریخ ورزش ایران ثابت می کند‪ ،‬باشگاه تاج‬ ‫(استقالل فعلی) وابستگی چندانی به دربار نداشته و در واقع بیش از‬ ‫پرسپولیس به این حاکمیت وقت ایران وابسته نبوده اما ذهنیت غالب‬ ‫مردم و حتی ســینماگران ایران تا امروز بر این اصل استوار است که‬ ‫باشگاه تاج نظر به وجه تسمیه اش و حضور تیمسار خسروانی‪ ،‬نهادی‬ ‫وابسته به پهلوی بوده است‪ .‬ســمندر با وجود کارشکنی های باشگاه‬ ‫کاخ و شــخص قراب در تور انتخابی به مقام نخست دست می یابد و‬ ‫همراه مربی اش خسرو محمدی ( با بازی زنده نام پرویز پورحسینی)‬ ‫به تیم ملی راه می یابد اما مشخص می شود او از عارضه ای قلبی رنج‬ ‫می برد تا زندگی حرفه ای اش خیلی زود به پایان برســد‪ .‬در این اثنا‪،‬‬ ‫رئیس باشگاه کاخ که در صدد فرستادن رکابزنان باشگاه خود به تیم‬ ‫ملی است‪ ،‬از خریدن محمدی سرمربی تیم ملی ناامید می شود و ناچار‬ ‫به قصد از بین بردن او با خودروی شــخصی خود به خسرو محمدی‬ ‫می زند‪ .‬سرمربی تیم ملی و باشگاه ایران جوان به کما می رود‪ .‬خلیل‬ ‫سمندر و دوستانش برای تهیه مخارج عمل او‪ ،‬ناگزیر از ترتیب دادن‬ ‫مســابقه ای بزرگ با یکصدهزار تومان جایزه می شــوند و سمندر با‬ ‫شکست بیگلربیگی‪ ،‬رقیب همیشگی اش از کاخ با دردی که از قفسه‬ ‫سینه می کشد از خط پایان می گذرد‪ .‬این فیلم که سال ‪ 1364‬ساخته‬ ‫شد‪ ،‬کنار «زیر بام های شهر» که طهماسب در ان نقش جوانی را بازی‬ ‫می کند که در تکاپوی اجاره خانه ای در جنوب شهر برای ازدواجش‬ ‫است‪ ،‬دو نقش افرینی ماندگار طهماسب در حوزه سینمای بزرگسال‬ ‫محسوب می شود‪ .‬به ویژه بازی کنار کمدین های برجسته ای مانند‬ ‫علیرضا خمسه و زنده نام جمشید اسماعیل خانی و گوهر خیراندیش‬ ‫در زیر بام های شــهر‪ ،‬به موفقیت این فیلم کمک شایانی کرده بود‪.‬‬ ‫طهماسب البته سال ‪ 67‬هم در «روز باشکوه» با این اکیپ هم بازی‬ ‫شد‪ .‬فیلمی که بازهم پای دوچرخه ‪‎‬سواری را وسط کشید اما این بار‪،‬‬ ‫ایرج طهماسب در نقش برادر «گل اقا» دوچرخه سوار قهرمان ایرانی‬ ‫در اسیا (با بازی علیرضا خمسه) عکاس یک مجله است‪ .‬شاید کمتر‬ ‫کسی باورش شود که نویسنده فیلمنامه ترسناک «خوابگاه دختران»‬ ‫هم ایرج طهماسب باشد! البته این بار نیز دوستی او با محمدحسین‬ ‫لطیفی‪ ،‬باعث شد طهماسب خود را به عنوان نویسنده اثار سینمای‬ ‫وحشــت نیز معرفی کند! ذوق نویسندگی طهماســب به این تریلر‬ ‫محدود نشد‪ .‬مجموعه داستان «ســه قصه» به قلم او سال ‪ 1395‬در‬ ‫نشر چشمه منتشر شد تا ایرج طهماسب را در مقام نویسنده ادبیات‬ ‫داســتانی نیز قرار دهد‪ .‬هرچند این کتاب برخالف نامش ‪ 4‬داستان‬ ‫دارد! و داستان ها در فضایی سورئال تعریف می شوند‪ .‬طهماسب البته‬ ‫صداپیشه خوبی نیز هست و شاید «النگ و دولنگ» با ایفای نریشن از‬ ‫ایرج طهماسب‪ ،‬هنوز در یاد بسیاری مانده باشد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!