روزنامه صبا شماره 1347
روزنامه صبا شماره 1347
روزنامه صبا شماره 1347
شنبه| 17دی 7 |1401ژانویه 14 |2023جمادی الثانی |1444
سال دهم| شماره 8 |1347صفحه| 5000ناموت|
توزیع سه سریال ،بدون مجوز ساترا
سقوط فیلیمو بدون مجوز
مالکیت اثار تلویزیونی
برای رسانه ملی است
صفحه 2
اکران فیلم خارجی
ناجی سینمای ایران؟
صفحه 4
همه چیز رو به
سطحی شدن می رود
صفحه 8 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
شنبه 17دی 1401شماره 1347
اعالم فیلم های بخش سودای سیمرغ به تعویق افتاد
دبیرخانه چهل و یکمین جشــنواره بین المللی فیلم فجر از تعویق در اعالم اسامی فیلم های بخش
سودای سیمرغ این دوره از جشنواره خبر داد.
بر اساس این گزارش ،در حالی که بر اساس گاه شمار مندرج در فراخوان این دوره از جشنواره ،قرار بود
پنجشنبه ۱۵دی ماه اسامی فیلم های بخش رقابتی سودای سیمرغ جشنواره اعالم شود ،این امر به تعویق
افتاد .دبیرخانه جشنواره چهل و یکم اعالم کرد :با توجه به شرایط کشور در ماه های گذشته که روند تولید
اثار سینمایی را با تاخیر همراه کرد ،بنابر درخواست برخی از صاحبان اثار مبنی بر اختصاص زمان بیشتر
جهت تحویل نسخه نهایی فیلم ،با موافقت دبیر جشنواره این زمان تمدید شد/.صباخبر
«باغ وحش» بهترین فیلم جشنواره ترکیه شد
فیلم کوتاه «باغ وحش» به نویسندگی و کارگردانی نفیسه زارع که در ادامه حضور جهانی خود ،در سه
جشنواره حضور یافت از جشنواره بین المللی فیلم کوتاه دیاربکر ترکیه جایزه گرفت .این فیلم کوتاه در
دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه دیاربکر ترکیه به همراه یک فیلم کوتاه دیگر ،جایزه بهترین فیلم
کوتاه را در این رقابت بین المللی که در ماه اکتبر در بزرگترین شهر کردنشین ترکیه برگزار شد ،دریافت
کرد .در خالصه داستان «باغ وحش» امده است« :میان حیوان های باغ وحش ،رعنا به دنبال گوزنی ست
که در خواب دیده و مادرش به دنبال فرصتی تا خبر مهمی را به او بگوید ».سونیا سنجری ،ترنم اهنگر و
داریوش رشادت در این فیلم کوتاه ایفای نقش کرده اند/.مهر
توزیع سه سریال ،بدون مجوز ساترا
سقوطفیلیموبدونمجوز
«پدرخوانده»« ،بی گناه» و «سقوط» سریال هایی
هستند که این روزها در پلتفرم ها عرضه می شوند اما
از ساترا مجوزی دریافت نکرده اند! سریال «سقوط»
به کارگردانی ســجاد پهلوان زاده در حالی از شب
گذشته ۱۵دی ماه پخش اولین قسمت خود را اغاز
کرده که پیگیری ها از ساترا نشان می دهد این سریال
که این روزها درگیر حواشــی مختلفی بوده است
به همراه دو اثر دیگر از شبکه نمایش خانگی ،هنوز
مجوز ندارند.
اخیرا ً برخی رسانه ها مطالبی انتقادی در خصوص
سریال های پدرخوانده مربوط به پلتفرم فیلم نت و
بیگناه مربوط به پلتفرم فیلیمو مطرح کرده اند و با
ذکر مصادیقی از محتوای مسئله دار در هر دو سریال،
این ســئوال را مطرح کرده اند که ساترا چگونه به
چنین اثاری مجوز داده است؟
پیگیری ها از ســاترا نشان می دهد که هیچ یک
از این سه ســریال مجوز مربوطه را برای انتشار از
ساترا کســب نکرده اند و ساترا پیشتر در خصوص
مجموعه های «پدرخوانــده» و «بی گناه» در حال
هماهنگی با مرجع قضایی بوده است.
محمدصادق افراســیابی معــاون کاربران و
تنظیم گری اجتماعی سازمان تنظیم مقررات صوت
و تصویر فراگیر در فضــای مجازی بیان کرد که در
خصوص سریال های بی گناه و پدرخوانده ،با پلتفرم ها
برای اصالح سریال مکاتبه شده است و در خصوص
سریال سقوط ،علیرغم بحث در شورای صدور مجوز
ساترا با حضور اعضای حقیقی و حقوقی هنوز مجوز
صادر نشده است.
پیگیری ها نشان می دهد که سریال پدرخوانده به
دلیل انچه عنوان شده «استفاده بی رویه از واژگان
بیگانه » و «عدم توجه به شاخص های ممیزی در حوزه
محتوا» و بی گناه به دلیل «طرح روابط عاشقانه خارج
از عرف» نتوانسته است مجوز ساترا را دریافت کند و
ساترا پیگیر اعمال اصالحاتی در سریال های یاد شده
بوده است که به دلیل عدم اعمال اصالحات یاد شده
این دو سریال موفق به اخذ مجوز نشده اند .همچنین
سریال سقوط که از شب گذشته پخش خود را اغاز
کرده و قسمت اول ان ساعت ۲۳منتشر شد هنوز
موفق به اخذ مجوز از ساترا نشده است و نکاتی در
خصوص ان مطرح است/.مهر
مالکیت اثار تلویزیونی ،برای رسانه ملی است
رئیس سازمان صدا و سیما با اشــاره به مالکیت رسانه ملی بر اثار
تولیدی گفت :مالکیت برنامه هایی که از قبل ساخت شد ه و هزینه هایی
برای انها صرف شده است؛ در اختیار ســازمان صدا و سیما است و نه
افرادی که در این برنامه ها در قالب های مختلف ایفای نقش کرده اند.
پیمان جبلی ،تاکید کرد :متناسب با نوع شخصیت ،موضع گیری های
انها و همچنین نقش و تاثیری که داشــته اند در راستای کار تولیدی
تصمیماتی اتخاذ می شــود ،هدف ما بر این است که از کارهای تولید
شده حداکثر استفاده را داشته باشــیم ،البته در ادامه مسیر و تداوم
فعالیت چهره های تلویزیونی و سایر عوامل حتما این مالک و معیارها
را در نظر خواهیم گرفت.
جبلی ادامه داد :تالش ما بر این است که کمیت و کیفیت تولیدات
رســانه ملی متناســب با اقتضائات فرهنگی جامعه باشد ،امیدواریم
بتوانیم در رقابت نابرابر با سایر رســانه ها که فرهنگ ما را هدف قرار
داده اند موفق باشیم/.صباخبر
روایتی از یک عاشقانه کردی
مینی ســریال «ســقوط» به کارگردانی ســجاد پهلوان زاده از
پنجشنبه ۱۵دی ماه ساعت ۲۳پخش خود را در فیلیمو اغاز کرد.
سجاد پهلوان زاده ،از تدوینگر های باسابقه سینما و تلویزیون در اولین
تجربه کارگردانی خود به سراغ یک عاشــقانه ُکردی رفته است که
اعظم بهروز نویسندگی این مینی سریال را برعهده دارد .در خالصه
داستان «سقوط» امده است« :پیوند عاشقانه ایسان و ژاکان در عبور
از روزهای سخت اغازین زندگی مشترک شان ،جانی دوباره می گیرد.
ان ها برای ابیاری درخت عشق شــان راهی ماه عســل می شوند...
سفری که پایان اش تاریکی است ».حمید فرخ نژاد ،الناز ملک ،عباس
جمشیدیفر،سجادبابایی،ابتسامبغالتی،امینمبریووحیداقاپوراز
جمله بازیگران اصلی «سقوط» هستند .یکی از عواملی که این سریال
را نسبت به دیگر سریال ها متمایز می کند حضور بازیگران مختلفی از
اقوام گوناگون ایرانی مانند بازیگران کرد ،عرب و ...است که شاهد نقش
افرینی ان ها در سریال جدید فیلیمو خواهیم بود/.صباخبر
۱۰فیلم پرفروش هفته
در دومین هفته از دی ماه ۱۴۰۱مخاطبان پرده نقره ای بیشتر به
سینما رفتن توجه داشته اند و سینمای کشورمان شاهد رشد حدود
۶۷درصدی بود ه است.
بررسی های اماری از سامانه سمفا نشان می دهد در دومین هفته از
زمستان 1401یعنی پانزدهمین روز ازدی ماه سینماهای کشورمان
فهرست 10فیلم پرفروش تغییر چندانی نداشته و در مجموعه این
10فیلم کمی بیشتر از 6میلیارد و 560میلیون و 673هزار و 750
تومان فروخته اند.
این در حالی است که بررسی میزان فروش 10فیلم برتر فهرست
اکران هفته گذشته ان طور که امارها نشان می دهد در 12هزار و 468
ســانس با مجموع 226هزار و 990قطعه بلیت فروخته شده صورت
گرفته و اگر بخواهیم دخل روزانه سینماهای سراسر کشورمان را برای
میزان فروش 10فیلم پرفروش ســامانه سمفا داشته باشیم ،با رقمی
معادل 937میلیون و 239هزار و 107تومان مواجه می شویم/.تسنیم صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
روایتی سینمایی از یک الگوی ورزشی
مهدی مطهر تهیه کننده سینما و مستندساز از تالش برای ساخت یک فیلم سینمایی درباره پرویز
دهداری سرمربی فقید تیم ملی فوتبال ایران خبر داد.
مهدی مطهر تهیه کننده سینما که عمدتاً سابقه ساخت اثار مستند را دارد ،درباره تازه ترین کار خود
گفت :این روزها مشغول فراهم اوردن مقدمات ساخت یک فیلم سینمایی درباره پرویز دهداری سرمربی
فقید تیم ملی هستیم که نتیجه دو سال پژوهش و تحقیق مداوم است و در حال حاضر در مرحله فیلمنامه
قرار دارد .نکته مهم درباره این اثر تالش برای روایت زندگی دهداری به عنوان یک بازیکن فوتبال و سرمربی
تیم ملی به عنوان یک الگوی ورزشی و اخالقی در ورزش ایران است/.مهر
شنبه 17دی 1401شماره 1347
ثبت نام ۵۳۲فیلمساز در «باشگاه فیلم اولی ها»
3
اواخر بهار امسال بود که سازمان سینمایی با معرفی سامانه ای ،از عالقمندان به فیلمسازی خواست تا
ت نام کنند .این فراخوان سبب شد تا در مدتی کوتاه ،اماری فراتر از انتظار به دست اید .سازمان
در ان ثب
سینمایی در رویکرد مهم خود طی یک ســال اخیر ،توجه بسیاری نسبت به عالقه مندان فیلمسازی در
شهرستان ها داشته است که منجر به طراحی سامانه ای ،برای ثبت نام این افراد شد .سامانه ای که در تابستان
امسال فعال بود و حاال حبیب ایل بیگی ،نخستین امارها از این اتفاق مهم را در میان گذاشته است .او گفت:
موضوع حمایت از باشگاه فیلم اولی ها به شکل جدی در اواخر بهار امسال اعالم شد که ۵۳۲متقاضی در
طول مهلت مجاز ثبت نام کردند و از این تعداد ۳۵۱ ،پرونده به شکلی کامل به شورا ارائه شد/.صبا
«چکش جنگی» در دست سوپرمن سابق
هنری کاویل ،به سراغ پروژه «چکش جنگی »۴۰۰۰۰رفته است.
این اکشن ماجراجویانه هم مثل سوپرمن ،قرار است به صورت یک مجموعه فیلم دنباله دار
وارد مرحله تولید شود .کاویل که ظاهرا عالقه بسیار زیادی به این پروژه دارد و قرار است یکی
از تهیه کنندگان ان هم باشــد ،تصمیم دارد به صورت جداگانه ان را به صورت مجموعه ای
تلویزیونی هم تهیه کند.
چکش جنگی ،۴۰۰۰۰در اصل یک بــازی موفق و پرطرفدار قدیمی ویدئویی اســت که
سال هاست از انتشــار ان می گذرد و اهل فن به ان لقب اصلی ترین بازی ویدئویی تاریخ را
داده اند .خود هنری کاویل هم از طرفداران پروپاقرص این بازی بوده و دوران کودکی اش را با
ان سپری کرده است.
داستان این بازی در اینده ای نزدیک اتفاق می افتد و ماجرای قدیمی نبرد دو نیروی خیر و
شر را به تصویر می کشد .در این اینده نه چندان دور ،زندگی ادم ها در لبه تاریکی و نابودی قرار
گرفته و اهالی زمین باید تصمیمی حیاتی بگیرند.
کاویل که نقش شخصیت محوری داستان را بازی می کند ،قرار است به ادم ها کمک کند تا
در نبردی سخت و سرنوشت ساز به اینده ای روشن دست پیدا کنند .او نسخه سینمایی چکش
جنگی ۴۰۰۰۰را با همکاری شبکه امازون تهیه می کند.
نام امازون به عنوان تهیه کننده اصلی این اکشن اینده نگرانه علمی تخیلی ،به معنی ان است
که فیلم به احتمال زیاد پخش استریم خواهد داشت و در سالن های سینماها اکران نخواهد
شد .هنوز اطالعاتی در رابطه با نسخه تلویزیونی چکش جنگی ،۴۰۰۰۰در دست نیست و کسی
نمی داند دو نسخه سینمایی و تلویزیونی همزمان وارد مرحله تولید می شوند یا خیر .در همین
حال ،مشخص نیست این دو نسخه چه شباهت ها یا تفاوت هایی با هم خواهند داشت.
کاویل که مدتی قبل قرارداد همکاری اش با مجموعه اینترنتی پربیننده «ساحره» شبکه
نتفلیکس را قطع کرد ،طی ماه های گذشته امیدوار بود بتواند دوباره نقش ابرقهرمان سوپرمن
را در قسمت تازه ای از این مجموعه اکشن کمیک استریپی برای کمپانی برداران وارنر و شرکت
دی سی کامیکز بازی کند .اما جیمز گان مدیر تازه دی سی کامیکز در مصاحبه ای تولید قسمت
تازه ســوپرمن با بازی کاویل را رد کرد و گفت چنین اتفاقی رخ نخواهد داد .کاویل و مدیران
امازون این روزها به دنبال فیلمنامه نویســی هستند که کار نگارش فیلمنامه چکش جنگی
۴۰۰۰۰را اغاز کند/.صباخبر صفحه 3
4
شنبه 17دی 1401شماره 1347
پرونده
در پنجاه و سومین جلسه شورای معاونین و
ندا روزبه
مدیران سازمان ســینمایی موضوع «اکران
گزارش
فیلم های خارجی در سال »1402مطرح شد.
موضوعی که در سال های اخیر بارها دغدغه مدیران سینمایی
بوده و طرح ان با نظرات موافق و مخالف کارشناسان همراه
شده است .امسال نیز اکران فیلم خارجی در برنامه نمایش
سالن های سینما قرار گرفت تا نشــان دهد تصمیم مدیران
ســینمایی برای نمایش فیلم خارجی در سالن های سینما
جدی تر از گذشته است .تصمیمی که با برگزاری جلسه هفته
گذشته در سازمان سینمایی ،رنگ عملیاتی بیشتری به خود
گرفته است .خبرنگار روزنامه صبا ،نظر چند تن از منتقدان،
کارشناسان ،سینماداران و تهیه کنندگان سینما را در این باره
جویا شده است.
امیر قادری:
سانسور بهان ه است
امیر قادری ،روزنامه نگار و منتقد باتجربه سینمایی در این خصوص
بیان کرد :ما به چند دلیل ســال ها برای اکران فیلم خارجی در ایران
تالش کردیم؛ یک این که فکر می کردیم این حق مردم ایران است و
نمی شود به نفع یک گروه سینماگر خاص در فضای انحصاری این حق
را از انها دریغ کرد .دوم این که این جریان باعث ورود سرمایه به این
سینما و در نتیجه تقویت خود سینما می شود .دلیل سوم فراهم شدن
فضای رقابتی بین محصول ایرانی و اثر خوب خارجی بوده است ...اما
متاسفانه ما استاد فرصت سوزی هستیم ،یعنی زمانی که باید این کار را
انجام می دادیم تا به نفع سینمای ایران تمام شود ،با پافشاری مسئوالن
این فرصت از ما گرفته شد .درحال حاضر هم بعید است که این ماجرا
در کوتاه مدت چندان فایده ای برای این ســینمای ورشکسته دچار
قهرمخاطب داشته باشد .یعنی معتقدم اقایان زمانی که باید این کار را
می کردند ،انجام ندادند.
او ادامه داد :اگر قرار اســت حداقل منفعتی از این ماجرا به مردم و
تماشاگر برســد ،باید این اتفاق به صورت حساب شده انجام شود .به
طور مثال اگر این فیلم ها چند ماه بعد از اکران نمایش داده شــوند یا
فیلم های اصلی سال نمایش داده نشوند و دوباره محصوالت حاشیه ای
اکران شود ،اگر فیلم های خارجی در سانس های خاصی که تماشاگری
وجود ندارد نمایش داده شود و یا در نسخه های باکیفیت شان نباشند،
دوباره فقط مثل موارد قبلی یک جور دست به سرکردن مخاطب است،
برای این که بگویند دیدید مردم فیلم خارجی را نمی بینند؟!! مردم در
شرایطی برای دیدن این فیلم ها می ایند که این اتفاق به شکل درست
بیفتد و اکران فیلم خارجی به معنای واقعی ،به بخشی از سبد فرهنگی
خانوار بدل شود.
امیر قــادری در پایان تاکید کرد :ممکن اســت عــده ای با جمله
تکراری «مردم فیلم سانسورشــده نمی بینند» بــا اکران فیلم های
خارجی مخالفت کنند .در جواب این مخالفین باید بگویم که درحال
حاضر بسیاری از محصوالت سال ،محصوالتی هستند که قابل اکران
در سالن های سینمای ما هستند و این سانسور هم همیشه بهانه ای
برای جلوگیری از اکران فیلم خارجی بوده است .خیلی از این فیلم ها
نســخه های مختلفی دارند که انها را شایســته اکران در سالن های
سینمای ما می کند .امیدوارم دوستان دیگر این بهانه را هم نیاورند.
محمدتقی فهیم:
رطب خورده نمی تواند منع رطب کند!
محمدتقی فهیم روزنامه نگار و منتقد ســینما در این زمینه گفت:
من طبعا به عنوان یک منتقد ســینما و کسی که دائما هفته ای چند
فیلم خارجی می بینم ،نمی توانم مخالف اکران عمومی فیلم خارجی
در سینماهای ایران باشم .به قول معروف ،رطب خورده نمی تواند منع
رطب کند! لذا از این منظر ،حتما موافق رقم خوردن این اتفاق هستم
اما شرایط خیلی مهم اســت .به نظرم این قضیه باید کامال بررسی و
کارشناسی شود .انچه که ما االن تحت عنوان سینمای ایران داریم،
بخش زیاد و تقریبا گرایش غالب اش ،مدیون ممنوعیت اکران عمومی
خارجی بعد از انقالب است .یعنی اگر بعد از انقالب ،اکران فیلم
فیلم
ِ
خارجی ازاد می بود ،ما اصال چیزی به نام اکران فیلم ایرانی در سالن ها
نداشتیم .چرا که قبل از انقالب فیلمفارسی تعطیل شده بود و در واقع
تولیدش خوابیده بود .لذا در ادامه ان روند ،دیگر ما صاحب ســینما
نبودیم .به مرور بعد از انقالب به خاطر گرایشات دولت ها و بحث حمایت
از تولیدات داخلی ،این صنعت رونق گرفت.
او در پایان گفت :اگر قرار باشد فیلم هایی از سینمای جهان را اکران
کنیم که به لحاظ فضا ،شبیه به سینمای ایران باشد ،چه کسی برای
دیدن ان فیلم به سالن سینما می رود؟! این فرضیه هم وجود دارد که
گزارشی در باب طرح اکران فیلم های خارجی در ایران
اکران فیلم خارجی؛ ناجی س
مخاطبان اکران فیلم خارجی با فضاهای اورجینال ،به تماشــای این
فیلم ها در سالن های ســینما نخواهند رفت .در چند سال اخیر ،چند
فیلم اکشن و هندی در سینماها اکران شد که استقبالی از انها صورت
نگرفت .به نظرم باید سینماداران ،مسئوالن صنف و همچنین مدیران
سینمایی ،کمیته ای تشکیل دهند و این مسئله را بررسی کنند و ببینند
چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ایا واقعا اکران فیلم خارجی تاثیری بر اقتصاد
سینما خواهد گذاشت که سینماداران راضی باشند؟!
طهماسب صلح جو:
تماشاگر ترجیح می دهد فیلم خارجی را در خانه تماشا کند
طهماسب صلح جو منتقد سینما گفت :از نظر من اکران فیلم های
خارجی در ســینماهای ایران ،اتفاق عجیبی نیســت .درحال حاضر
مشکل این است که مردم به سینما نمی روند .اول باید این موضوع را
حل کنند ،چون درغیر این صورت بــا اکران فیلم های خارجی باز هم
مردم به سینما نخواهند رفت .تقریبا از زمان شروع کرونا ،سینما رفتن
از سر مردم افتاد و االن هم که همه چیز به هم ریخته است.
صلح جو ادامه داد :چندی پیش یکی از دوســتان منتقدمان برای
تماشای فیلمی رفت تا برای ان فیلم نقد بنویسد .تنها کسی که برای
تماشای فیلم رفته بود ،خودش بود و چون طبق مقررات فیلم را برای
یک نفر نمایش نمی دهند ،او برای دیدن ان فیلم مجبور شد پنج بلیط
سینما بخرد!
او در پایان با اشــاره به لطمه ممیزی در جذب مخاطب به ســالن
نمایش یک فیلم خارجی گفت :این پرسش همواره مطرح می شود که
مردم فیلم های خارجی را مثل قبل در خانه تماشا می کنند .چرا باید
برای دیدن فیلم سانسورشده به سینما بروند؟! فکر می کنم یک فیلم
خارجی برای اکران در سینماها حداقل یک ربع تا نیم ساعتش سانسور
شود واگرنه قابل نمایش نیست .خب باالخره انها الگوهای خودشان را
دارند و تابع مسائل خودشان هستند .قرار نیست همه جا شرعیات ما را
رعایت کنند! در نتیجه تماشاگر ترجیح می دهد نسخه کامل فیلم را در
خانه خودش تماشا کند.
محسن شایانفر:
مخالفت با اکران فیلم خارجی ،جفا به اصل سینماست
محسن شایانفر تهیه کننده و پخش کننده سینما درباره این موضوع
گفت :درحال حاضر انچه بیش از هر چیزی مدنظر ماست ،ارتباط با
مخاطب -حاال به هر وسیله ای -است ،درحالی که این روزها ،مخاطب
از سالن های سینما فرار کرده است.
من در ایام کرونا و تعطیلی های اخیر ،با تماشای شبکه های ماهواره
متوجه انبوه فیلم های ایرانی شدم که تولید شده و من ندیده و اسم شان
را نشنیده بودم! .دلیلش اشکار است که چرا مخاطب ریزش کرده یا به
عبارتی فرار کرده ...در این شرایط ،شاید اکران فیلم های خارجی -نه
صرفا فیلم های هنری و عجیب و غریب بلکــه فیلم های روز دنیا -به
مدد سینمای ما بیاید ،چرا که االن واقعا سینما داران در ارزوی تغییر
شغل هستند!
تهیه کننده «شب برهنه» ادامه داد :من تهیه کننده ،فقط نباید نگاه
کنم که مخاطب ایرانی به دیدن فیلم من می اید یا نه .ما اول باید هنر
این را داشته باشیم که مخاطب وارد سالن سینما شود و سینما جزو
تفریحات ارزانش باشد .بعد از ان می شود دیزالو کرد یا رقابتی به وجود
اورد.
او با انتقاد از رویه غالب تولید فیلم در سینمای ایران گفت :فیلم های
تک لوکیشنی با حضور هشت تا رفیق و قصه هایی که غالبا گنگ هستند
و کال در یک اتاق می گذرند و ادم ها در جریان فیلم ،یا دارند می خرند
یا می فروشند ،دیگر جواب نمی دهد!
شــایانفر ادامه داد :با این وصف ،اکران فیلم خارجی در سالن های
سینمایی کشور ،ضرری به سینمای ما نمی زند .ضرر ما این است که
تماشاگر به سالن های سینما نیاید که متاسفانه این اتفاق رخ داده است.
شاید در شرایط فعلی که هنوز «تغییر ذائقه» مخاطبان سینما نهادینه
نشده ،خوب باشــد که با این ترفندها و با این جنس انگیزه بخشی ها،
کاری کنیم که تماشاگر به سالن سینما برگردد.
او در پایان گفت :من با اکران فیلم خارجی در ســینماهای ایران
مخالف نیستم .در حال حاضر و در این مقطع ،اگر مخالف باشم ،جفا به صفحه 4
پرونده
شنبه 17دی 1401شماره 1347
5
نیما حسنی نسب:
سینمای ایران از نظر من منتفی است
نیما حسنی نسب ،منتقد سینما در پاسخ به این پرسش که اکران
فیلم خارجی در سینماهای کشور چقدر می تواند به نفع سینما و مردم
باشد ،گفت :از نظر من ماجرای ســینمای ما تمام شده و سینمای ما
سال هاست که مرده است .این بار هم مانند طرح های گذشته ،چهار
روز زمان می گذرد ،چهار نفر می روند بودجه ای می گیرند ،ده تا فیلم
مزخرف سانسور شده می اورند و در سالن های سینما پخش می کنند.
او ادامه داد :اکران فیلم های خارجی در ســینماهای کشــور چیز
عجیبی نیست و من نکته ای ندارم که به این وضعیت اضافه کنم .این ها
حرف های تکراری است که از دهه هفتاد در موردش گفته شده و هیچ
فایده ای هم نداشته و ندارد .به همین دلیل است که می گویم موضوع
سینمای ایران از نظر من منتفی است.
امیر سماواتی:
مراقب اشکال فرهنگی اکران فیلم خارجی باشیم
امیر سماواتی تهیه کننده کافه ترانزیت و نفس عمیق ،درباره این
طرح گفت :به نظر من با شرایطی که سینمای ما دارد ،اکران فیلم های
خارجی یکی از راهکارهای درســت است .به دلیل شــرایط تولید و
موقعیتی که سالن های ســینمای ما پیدا کرده ،این یکی از بهترین
راه حل هاست .البته اکران فیلم خارجی به خودی خود کا ِر عجیب و
غریبی نیســت .این که این اکران چگونه و با چه فکری صورت گیرد،
مهم است.
او درادامه افــزود :معتفدم اکــران فیلم خارجی حتــی از تعداد
تماشــاگران فیلم های داخلی کم نخواهدکرد ،چرا که درحال حاضر
تولید فیلم خیلی گران شده و ریسک سرمایه گذاری باال رفته ،طوری
که خیلی از تهیه کننده ها ترجیح می دهند کاری انجام ندهند؛ اما یک
اشــکال فرهنگی در این امر وجود دارد .مشکل هزینه باالی تولید در
نهایت ممکن است که با یکسری حمایت ها و سرمایه گذاری ها باید حل
شود ،اما این که به لحاظ فرهنگی جامعه ما ،خودش را الوده به فرهنگ
کشورهای دیگر کند ،یک پاشنه اشیل است که باید برای ان تدبیری
اندیشیده شود.
سینمای ایران؟
اصل سینماست .من سعی دارم مخاطبم ،اداب سینمارفتن و سانس
به سانس فیلم دیدن را از یاد نبرد .بعدها دوباره می شود که این شرایط
دیزالو شود به تولید کارهای ارزشــمند و جذاب داخلی و شرایطی به
وجود اید که بیننده خودش فیلم موردنظــرش را انتخاب کند .بهتر
است بیاییم این بار ،کمی به این فکر کنیم که موضوع اصلی ما ،بیننده و
مخاطب است و مواظب باشیم که تماشاگر از دست نرود .بعد از ان نصف
دیگر ماجرا ،سرمایه گذار است که میلیاردها سرمایه گذاشته و اگر سالن
خالی باشد ،طبیعتا او هم می رود و تغییر کاربری می دهد!
شهرام جعفری نژاد:
خانه از پای بست ویران است!
شهرام جعفری نژاد ،منتقد سینما نیز به صبا گفت :ترجیح می دهم
در این زمینه نظری ندهم ...من از اولین کسانی بودم که طی سی ،چهل
سال گذشــته ،این موضوع را مطرح کردم و دنبال تحقق ان بودم ،اما
انقدر خانه از پای بست ویران بوده که هیچ وقت این ایده عملی نشده...
االن هم فکر نمی کنم که به ان شکلی که مد نظر ماست ،عملی شود
بنابراین بهتر این است که نظری ندهم!
چیستا یثربی:
طوری اکران نکنیم که سازنده اش سکته کند!
چیستا یثربی فیلمنامه نویس ،منتقد و مدرس سینما و تئاتر در این
زمینه گفت :اگر فیلم های خارجی انتخاب شــده برای اکران را خیلی
شقه شقه نکنند طوری که داســتان فیلم از بین برود و به ارزش های
هنری و زحماتی که کارگردان ان کشیده لطمه وارد شود ،اکران فیلم
خارجی در سینماها کار خیلی خوبی است .به جای این که ما مدام در
کالس های فیلم شناسی ،تحلیل شخصیت و تحلیل فیلم هایی را نشان
شاگردان بدهیم و بگوییم فیلم خوب یعنی این ،انها فیلم خوب را در
ســینما احتماال با همان قیمتی که فیلم ایرانی را می بینند ،مشاهده
می کنند.
متاسفانه بعضی وقت ها در تلویزیون متوجه می شویم که داستان
یک فیلم خارجی عوض شده! این یعنی نه فقط سانسور در حد فیزیکی؛
که قاعدتا الزم است ،چون ما در یک کشور اسالمی زندگی می کنیم.
بدیهی است که یک سری صحنه های فیلم را نمی توانیم نشان بدهیم.
ولی گاه پیش امده که خط مشی داستان تغییر می کند ...گاهی این
تغییر در حدی است که به نظرم اگر کارگردان فیلم متوجه این حجم
تغییر شود ،سکته می کند!
نویسنده فیلمنامه فیلم «دعوت» در ادامه گفت :اکران فیلم خارجی
در ایران فکر خوبی است چراکه به نظرم به رشد فیلمسازی در ایران
کمک می کند .همان طور که اشــاره کردم من االن مجبورم مدام در
کالس تحلیل فیلم ،به بچه ها بگویم فیلم خوب چه فیلمی اســت؟
باز در زمانی که اینترنت مشکل فیلترینگ نداشت ،می توانستم برای
شاگردانم فیلم ها را در شــبکه های اجتماعی بگذارم .در این مقطع
زمانی که اصال نمی توانم این کار را انجام دهم .در حال حاضر انها باید
خودشان فیلم ها را ببینند ،بعد کارها را نقد کنیم.
او ادامه داد :همچنان معتقدم اکران فیلم خارجی فکر خوبی است،
فقط باید مراقب باشند که این ایده چطور اجرا می شود و کاری نکنند
که دیگر هیچ کارگردانی به انها کپی رایــت اثرش را ندهد ،چون اگر
می خواهند فیلم های اکران دزدی نباشد و حالل باشد ،باید به قواعد
مقید باشیم .مثال االن سریال ونزدی (در مورد دختری است که اسمش
چهارشنبه است) ،هیچ مشکل اخالقی و جنسی وجود ندارد و نمایش
ان برای نسل جوان عالی اســت .چه خوب است که این کار را بخرند
و به طور رســمی به نمایش بگذارند تا نسل جوان ببینند که می شود
جور دیگری هم زیست و همه نباید شبیه هم باشند و مثال همه نباید
اینستاگرام داشته باشــند و ...واقعا دلم می خواهد این سریال هفت
قسمتی تیم برتون را که بسیار اخالقی است ،از کمپانی تولیدکننده اش
بخرند تا مخاطبان ایرانی با نوع دیگری از نوجوان ها و جوان ها اشــنا
شوند و فکر نکنند همه چیز در دنیای مجازی خالصه شده است.
چیســتا یثربی در پایان گفت :تصور می کنم این فکر ،فکر زیبایی
است .خواهشا زیبا و درست اجرایش کنند .اول این که کپی رایت را
لحاظ کنند .دوم ،سانسور هایی که سوژه را عوض می کند ،انجام ندهند.
حسن هدایت:
از اکران فیلم خارجی نترسیم
حسن هدایت نویسنده ،کارگردان و تهیه کننده سینما بیان کرد:
اکران فیل م خارجی در ســینماهای کشــور موضوع مهمی است که
انجامش با تاخیر صورت می گیرد .البته به صورت جســته و گریخته
در این مدت فیلم هایی اکران شــده که کافی نبودند .فقط امیدوارم
فیلم هایی که قرار است اکران شوند فیلم هایی باشند که طیف متنوعی
از تماشاگران را در نظر بگیرند .یعنی هم فیلم های عامه پسند اکران شود
و هم فیلم های ارزشمند و اصال این ترس و واهمه وجود نداشته باشد
که فکر کنند ممکن است فیلم خارجی در اکران سینماها رقیب فیلم
ایرانی شــود .او ادامه داد :من در سال های قبل از انقالب می دیدم که
هم فیلم های خارجی به وفور اکران می شد و هم فیلم های ایرانی .همان
زمان انقدر فیلم ایرانی ساخته می شد که هیچ سالی در چهاردهه اخیر
به ان حد نصاب نرسیده ایم .در نتیجه به شکل مسالمت امیز ،فضایی
را درست کرده بودند که تماشــاگر حق انتخاب داشت و اغلب همه
فیلم ها را می دید.
کارگردان «سایه روشن» معتقد است :شاید حتی این اتفاق کمک
کند به این نتیجه برســیم که بعضی از فیلم ها که متاسفانه ضعیف و
غلط تولید می شوند ،یا تولید نشوند یا با کیفیت بهتری تولید شوند.
یعنی احساس رقابت به وجود اید ،طوری که برخی احساس کنند باید
جایگاه شان را تغییر دهند .من تصور می کنم این رویکرد ،مقدار زیادی
به ارتقاء سینما کمک می کند.
او در پایان گفت :ما نباید همان اشتباهی را که متاسفانه در صنعت
خودروسازی انجام داده ایم ،در ســینما هم انجام دهیم .انجا به اسم
این که می خواهیم از صنایع داخلی حمایت کنیم ،باعث پدیدامدن
صنایع خودروسازی فاجعه امیز امروزی شدیم که فقط گران است و
هیچ خاصیت دیگری ندارد .هر وقت هم می خواهند خودروی خارجی
وارد کنند ،داد همه در می اید که صنعت ما ورشکسته می شود .خب
ورشکسته شود! چیزی که غلط است باید در پروسه رقابت درست بیفتد
تا بتواند خودش را محکم کند و سر پا نگه دارد .خوشبختانه در مجموع
سینمای ما ،از لحاظ ارتباط با تماشاگر سینمای محکمی است و قطعا
اکران فیلم های خارجی هم هیچ لطمه ای بــه ان نخواهد زد و حتی
می تواند مفید هم باشد .در کنار این که برای مردم هم جذاب خواهد
بود ،چون می توانند طیف متنوعی از فرهنگ هــای دنیا را از طریق
صنعت سینما تماشا کنند. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
شنبه 17دی 1401شماره 1347
«اهمیت ارنست بودن» در تماشاخانه ارغوان
«اهمیت ارنســت بودن» به کارگردانی مهســا چیذری از ۱۹دی تا ۵بهمن به مدت ۷۵دقیقه در
تماشاخانه ارغوان (سیمرغ) روی صحنه می رود.
«اهمیت ارنست بودن» نوشته اسکار وایلد به ترجمه ایوب اقاخانی روایتگر زندگی ۲دوست صمیمی
در انگلستان اســت که هر ۲برای خوشــگذرانی خود دروغ هایی به خانواده می گویند اما در این بین
ماجراهای عاشقانه ای برایشان پیش می اید که همه چیز را تغییر می دهد.
نمایش «اهمیت ارنست بودن» به عنوان یک کمدی سنگین انگلیسی شناخته می شود و دارای گفتگو
های ظریف و بذله گویی های مفرح است و برپایه کمدی موقعیت جلو می رود/.مهر
شهرداری بافت تاریخی را «مخروبه» فرض می کند
معاون میراث فرهنگی اذربایجان شرقی با بیان این که حریم «ارگ علیشاه» و «مقبره الشعرا» کوچک
گرفته شده و مدام در اطراف ان ساخت و ساز شده است ،به اختالف نظر با شهرداری برای حفظ بافت تاریخی
اشاره کرد و گفت :ما مدام با این سئوال ها از جانب شهرداری مواجه می شویم که «چرا باید بافت تاریخی به
صورت مخروبه باقی بماند؟» یا «یک دیوار کاه گلی چه اثر شاخصی است؟» وحید نواداد درباره وضعیت تعیین
حریم و عرصه اثار تاریخی استان اذربایجان شرقی گفت :از حدود یک هزار و ۷۹۵اثری که در این استان
ثبت ملی شده است ١٢۵ ،اثر تاکنون تعیین حریم و عرصه شده اند .تعدادی اثار شاخص در استان داریم که
سال های گذشته تعیین حریم و عرصه شده اند و در حال حاضر با مشکالتی مواجه اند/.ایسنا
جایزه هایجشنوارهملینقاشی
«سرزمین افسانه ها» اهدا شد
ایین اهدای جایزه های جشنواره ملی نقاشی «سرزمین افسانه ها» همزمان با گشایش
نمایشگاه نقاشی این جشنواره با حضور سفیر جمهوری خلق چین در ایران و مدیرعامل
کانون پرورش فکری برگزار شد .برگزیدگان مسابقه نقاشی «سرزمین افسانه ها» همزمان با
گشایش نمایشگاه نقاشی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همراه با حضور چانگ
هوا ،سفیر جمهوری خلق چین ،جوزف هائو رایزن فرهنگی کشور چین ،حامد عالمتی
مدیرعامل کانون پرورش فکری ،تعدادی از مسئوالن کانون مشخص شدند.حامد عالمتی
مدیرعامل کانون پرورش فکری در این مراسم گفت :جمهوری اسالمی ایران و جمهوری
خلق چین به عنوان دو تمدن بزرگ ،قدیمی و باســتانی و تاثیرگذار از گذشته های دور با
یکدیگر تعامل داشته و در سال های اخیر این تعامالت بیشتر شده است.وی بیان کرد :به
12نفر برگزیده تبریک می گویم و برای 427شرکت کننده سالمت و موفقیت ارزو دارم.
چانگ هوا تصریح کرد :کشور چین و ایران دو کشور متمدن و تاثیرگذار جهان از گذشته
با هم تعامل داشتند و این ارتباط ادامه داشته ،به ویژه در سال های گذشته که با مدیریت
سران دو کشور تعامل های فرهنگی بیشتر شده است.در این مراسم انسیه موسویان مدیر
افرینش های ادبی و هنری کانون نیز گفت :بر اســاس تفاهم نامه منعقد شده بین کانون
پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سفارت جمهوری خلق چین در سال 1401و با هدف
گسترش روابط فرهنگی و هنری میان کودکان اسیایی و ایجاد بستری مناسب برای ترویج
ی و همدلی ،جشنواره ملی نقاشی کودکان و نوجوانان با عنوان «سرزمین افسانه ها»
دوست
یهای کشوری را که
برگزار شد تا کودکان و نوجوانان ایرانی با زبان مشترک نقاشی ،زیبای
در فرسنگ ها دورتر از ایران است ،به تصویر بکشند/.تسنیم
فروختن وسایل شخصی اهالی موسیقی
محمد معتمدی ،خواننده با انتشار استوری در صفحه اینستاگرامش
از وضعیت معیشتی این روزهای اهالی موسیقی گالیه کرد.
محمد معتمدی ،خواننده با انتشار استوری در صفحه اینستاگرامش
از وضعیت معیشتی این روزهای اهالی موسیقی گالیه کرد و نوشت:
نیم فصل لیگ فوتبال تمام شد .همه فوتبال شان و شغل شان را انجام
دادند و میلیاردها پول رد و بدل شد.
مثل پزشکان ،رستوران داران ،خلبانان ،مغازه داران ،مکانیکی ها،
شیرینی فروش ها و ...ولی کسی بابت انجام شغل شان به انها دشنام
نمی دهد! انجام این مشاغل عادی سازی هم به حساب نمی اید .ولی
نوازندگان موسیقی از زمان شروع کرونا بیکارند و این روزها به فروختن
ساز و وسایل شخصی روی اورده اند .می گویند فوتبالیست ها در این
شش ماه خوشحالی بعد از گل انجام ندادند.
من فدای هنرمندانی که سال هاست نه شادی پس از اجرا دارند و نه
شادی قبل از ان/ !...صباخبر
نگاهی از چند سو به ویراستار و ویراستاری
عبدالحسین اذرنگ در کتاب تازه خود «ویراستار و ویراستاری»
که از سوی نشر ققنوس منتشر شــده است ،نگاهی از چند سو به
ویراستار و ویراســتاری داشته اســت .در این کتاب برداشت ها و
تعریفهای رایج از ویراستار و ویراستاری در جامعه ما به چالش
کشیده شده است .تلقی نادرســت و ناکافی از ویرایش و محدود
شــدن ان به تغییرات و اصالحات امالیی ،رس مالخطی ،انشایی و
جنب ههای صوری سبب شده اســت که ویرایش نه فقط از معنا و
مصداق اصلی و واقعی اش دور شودکه عرص ههای تازه در ویرایش و
دیدگا هها و نظری هپردازیها درباره ان هم در پس پرده غفلت بماند.
مخاطبان اصلی این کتاب ،ویراستاران ،ناشران ،دانشجویان ویرایش
و نشر ،دانشنامهنگاران ،روزنامه نگاران ،کتابداران و اطالعرسانان
تهای ویرایشی به گون های به مسئولیت ها،
و کسانیاست که فعالی
وظایف و فعالیت های انها مربوط میشــود .این کتاب در319
صفحه و به قیمت 120هزار تومان منتشر شده است/.تسنیم
شعر ،مهم ترین قدرت فرهنگی در جامعه است
نشست هیات علمی هفدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر با
حضور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در خانه
کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
در این نشست ،یاسر احمدوند گفت :این دوره از جشنواره از جهاتی
با دوره های قبلی تفاوت هایی دارد؛ لذا امیدواریم این جشنواره در این
دوره و در شرایط خاص زمانی بتواند نقش افرینی بیشتری در سطح
جامعه به ویژه برای مخاطبان فرهنگی ایفا کند.
وی شــعر را مهمترین میراث فرهنگی جامعه دانســت و گفت:
مهمترین مولفه و قدرت فرهنگی در جامعه شعر است؛ شعر در تالطم
ها ،هجوم ها ،نابه ســامانی ها و ناارامی ها نقش بی بدیلی داشته و
همیشه جوشیده است.
احمدوند همچنین گفت :جشنواره بین المللی شعر فجر باید بتواند
به قوام فرهنگی ،استغنای زبانی و تقویت قدرت زبانی در حوزه انقالب
اسالمی کمک کند/ .فارس صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
مرگ در ماه اردیبهشت!
نمایش «مرگ در ماه اردیبهشت» به نویسندگی و کارگردانی حمید قیصرپور از سی سخت ،یکی از
اثار برگزیده جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد برای حضور در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر
مناطق کشور اســت .کارگردان نمایش «مرگ در ماه اردیبهشت» درباره این اثر نمایشی گفت :این اثر
برداشتی از شاهنامه فردوسی است و شاهنامه همیشه می تواند داستان های بسیار خوبی برای اجرا داشته
باشــد و فرهنگ اصیل ایرانی را زنده نگه می دارد .وی احیای مجدد جشنواره منطقه ای تئاتر فجر را در
تبادل فرهنگی و هنری بین گروه های نمایشی استان ها و ارتقای کیفی اثاری که به جشنواره بین المللی
فجر راه پیدا می کنند بسیار موثر دانست/.مهر
پرسشیاساسی
با پررنگ کردن خط های کف خیابان!
«فرانسیس الیس» هنرمند بلژیکی است که اغلب اثارش در زمره هنر مفهومی
قرار می گیرند .این هنرمند که اغلب اثارش را در تعامل با محیط های شــهری خلق
می کند ،با نگاهی شاعرانه ،مفهومی و در عین حال رفتاری پوچ و بیهوده دست به تولید
اثر هنری می زند که باعث شده اثارش داللت های سیاسی و اجتماعی پیدا کند .این
هنرمند با شیو ه کاری خود روش های مرسوم و متداول را به سخره می گیرد و مخاطب
را به جایی می رساند که از خود بپرسد :ایا نقاشی می تواند عملی بیهوده تلقی شود؟
«هنر مفهومی» یا کانسپچوال ارت گونه ای در تولید اثر هنری محسوب می شود
که انقالبی در هنرهای تجسمی به پا کرد .این گونه بیش از انکه بر زیبایی بصری یک
نقاشی یا عکس تاکید داشته باشد ،به مفهومی که پشت ان وجود دارد ،توجه می کند.
در همین راستا جمل ه معروفی میان هنرمندان این سبک وجود دارد« :هنری که
مخاطب را به تفکر وا ندارد ،زائد است».
«فرانسیس الیس» هنرمندی است که اثارش در زمر ه این سبک قرار می گیرند.
این هنرمند که در سال ۱۹۵۹در بلژیک متولد شــده ،از برجسته ترین هنرمندان
معاصر محسوب می شود که همچنان جنبه سیاسی سنت هنر مفهومی را زنده نگاه
داشته است.
او تجرب ه برگزاری نمایشگاه های انفرادی و گروهی و اجرای پرفورمنس را در کارنامه
هنری خود دارد اما با این حال انچه او را مشهور کرده ،ویدیوهایی است که به لحاظ
مفهومی ،محیط های شهری را شعرگونه و گاهی پوچ و بیهوده بازترسیم می کند.
برخی منابع در توصیف این اقدام «فرانسیس الیس» نوشته اند« :الیس اقدام به رنگ
امیزی مجدد نوارهایی کرد که در جاده ای در امتداد کانال پاناما در ایاالت متحده محو
شده بودند .مردم برای تعیین مرز روی نقشه ها خطوطی ترسیم می کنند که در واقع
حرکت افراد را کنترل می کند .با این حال ،در بسیاری از موارد ،این خطوط به صورت
فیزیکی قابل تشخیص نیستند .اگرچه این اثر شامل خطوط مرزی واقعی نمی شود ،اما
این هنرمند با کشیدن خطوطی در مکانی نمادین ،سعی دارد تا شکاف قاره ای امریکا
را نمایان کند .او با این کار ما را تشویق می کند که در مورد مرزها فکر کنیم/».ایسنا
شنبه 17دی 1401شماره 1347
تاثیر حاج قاسم بر جوانان در «پرواز با بال های سوخته»
7
محمد ستوده ،کارگردان نمایش «پرواز با بال های ســوخته» که به مناسبت سالروز شهادت سردار
سلیمانی در تاالر قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه بود درباره ویژگی های این اثر نمایشی گفت:
این اثر نمایشی یکی از اثار جشنواره تئاتر استان تهران بود که در بخش سردار سلیمانی برگزیده شد و
قرار است در جشنواره های دیگری نیز شرکت کند .وی یاداور شد :معتقدم اگر نمایشی شعاری نباشد
و هر قشری بتواند با ان ارتباط برقرار کند ،راه خود را در اجرا پیدا و می تواند حرفش را به درستی انتقال
دهد .کل اتفاقات نمایش در یک کوچه رخ می دهد که افراد مختلف هرکدام با اعتقاد و تفکرات متفاوت
در کنار هم زندگی می کنند/ .مهر صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
بازیگر پیشکسوت می گوید :متاسفانه شرایط به گونه ای است که
کمتر از گذشــته به ما کار می دهند .اما عده ای خاص در سریال های
مختلف حضور دارند؛ هنوز کاری تمام نشده سر کار دیگری هستند.
این اتفاق انهایی را که فراموش شده اند ازرده می کند .سعید پیردوست
که روز گذشته شانزدهم دی ماه تولد 82سالگی اش را جشن گرفت.
نامی اشنا و خاطرانگیزی است که همچنان با کاراگاه علوی حسن
هدایت و نقش اقای رئیس «پاورچین» بیشتر در یادها مانده است.
اگرچه او را در عرصه سینما به عنوان یک بازیگر شناسنامه دار کاربلد
می شناسند اما کمتر از گذشته کاری از او می بینیم .البته او به تازگی
جلوی دوربین یک اثر نمایشی قرار گرفته که ترجیح می دهد تولید این
اثر کمی جلوتر برود و بعد درباره اش صحبت کند .سعید پیردوست را در
کوچه و خیابان و دربین عالقه مندان اش به عنوان بازیگر سریال های
مهران مدیری می شناسند .گرچه او مثل خیلی های دیگر ،در گروه
این روزهای مدیری نیست .به تعبیر خودش پیش نیامده در «قهوه
تلخ» و حتی «دورهمی» به میهمانی این کارگردان قدیمی تلویزیون
دعوت شود .او با فاصله گرفتن از فضای کمدی و کار نکردن با مهران
مدیری« ،ستایش »3سعید سلطانی« ،حکایت های کمال» قدرت اهلل
صلح میرزایی و « 87متر» کیانوش عیاری را اماده نمایش از رسانه ملّی
دارد .البته در «خائن کشی» مسعود کیمیایی نقش کوتاهی داشت که
در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درامد .او درباره مشکل
سریال های تلویزیون ،عالقه اش به سریال «مختارنامه» ،رابطه بازی و
چند نکته دیگر صحبت های قابل توجهی دارد.
در دوران کرونا ترجیح دادید کمتر کار کنید اما بعد از ان
هم این کم کاری ادامه پیدا کرد ،چرا این روند ادامه پیدا کرد ؟
قبل از کرونا و حتی بعد از فروکش کردن این اپیدمی ،پیشنهادات
خوبی به من داده نمی شد .کارهایی را عنوان می کردند که نه فیلمنامه
داشت و نه عوامل انها مشخص بود .طبیعی است که من قبول نکنم در
این سریال یا فیلم ها بازی کنم .البته دلیل دیگر شاید به رابطه بازی در
تولید اثار مربوط است که بسیاری از ما (همکاران) را فراموش کرده اند
همه چیـز
رو بـه سـطحی شـدن
مـی رود
و دیگر گویا دل شان نمی خواهد با ما کار کنند؛ بله به این دلیل کم کار
شده ام.
به رابط ه اشاره کردید ،درباره این معضل بگویید.
اص ً
ال به نظرمن مشکل سریال های تلویزیون در همین جاست که
بازیگران درست برای نقش ها انتخاب نمی شوند .نمی دانم چرا اخیرا ً
کارگردان ها برای رسیدن به شخصیت پردازی درست ،به ان قواعد
و چارچوب های اصولی تولید پایبند نیســتند .در واقع می بینیم به
صرف اســتفاده از یک جوان ،بازیگر حرفه ای و کارگردان کاربلد را
کنار می گذارند .ما منکر حضور جوانان نیستیم اما نباید کاربلدها و
پیشکسوت ها هم فراموش شوند.
چرا باید به بازیگر جوان ما نقش سال خورده بدهند در حالیکه بازیگر
کاربلد ســالخورده -با تجربه -خانم و اقا زیاد داریم که خانه نشین
هستند .متاسفانه شرایط به گونه ای است که کمتر از گذشته به ما کار
می دهند صرفاً به این خاطر که سنی از ما گذشته و به قول معروف پیر
شده ایم .اما نکته جالب اینجاست که عده ای خاص -از میان همکاران
با سن و سال باال -در ســریال های مختلف حضور دارند؛ هنوز کاری
تمام نشده سر کاری دیگری هستند و دراین میان ما فراموش می شویم
که همین بی توجهی ازرده خاطرمان می کند.
درباره عالقه مندی های تان به اثاری که بازی کرده اید یا
دوست داشته اید بازی کنید ،بگویید.
من در ســینما «مزاحم» را فراموش نمی کنم که لحظات جذابی
را با مرحوم شکیبایی ســپری کردم .در تلویزیون هم «نقطه چین»،
«پاورچین» و «شــب های برره» جزو کارهایی بوده اند که همیشه
جدی را
از ان ها به خوبی یــاد می کنم .اما دوســت دارم نقش های ّ
بیشتر تجربه کنم .از اینکه نتوانستم با علی حاتمی کار کنم حسرت
می خورم؛ همچنین دوست داشــتم با داریوش مهرجویی کاری را
تجربه کنم که تا امروز این امکان فراهم نشده است .البته قرار بود در
فیلم «شیرک» جلوی دوربین بروم که باز هم قسمت نشد .در خیلی
از سریال های تلویزیونی بوده ام اما دوست داشتم در کارهای تاریخی
مثل «مختارنامه» ایفای نقش می کردم.
بازی شما در «کاراگاه علوی» هم حکایت خودش را دارد.
بله ،این اتفاق هم ماجرا داشت .با احمد نجفی رفاقت داشتم ،من را
به حسن هدایت ،کارگردان سریال ،معرفی کرد .وقتی سر صحنه رفتم
کارگردان پیشنهاد بازی در نقش «یاور پرنده» ،رئیس کالنتری را به
من داد ،خوشم امد و پذیرفتم .حسن هدایت برای «کاراگاه علوی»2
هم نقشی را برایم در نظر گرفت ،اما شرایط به گونه ای شد که نتوانستم
بازی کنم.
کدام یک از بازی های تان را دوست دارید که بخواهید برای
ما نام ببرید.
در سینما زمان کمتری می گذاری ،اما ارتباط تلویزیون با مردم زیاد
است با بازی در سریال های «نقطه چین»« ،پاورچین» و «شب های
برره» دیده شدم .مردم خیلی به من لطف دارند و هنوز هم هرجا که
می روم با بازی در این نقش ها مرا می شناســند ،خوب طبیعی است
که وقتی در نقشی دیده می شوی بیشتر به دلت می نشیند و من هم
اینگونه هستم.
درباره سطح کمی و کیفی تولیدات تلویزیون نظری دارید؟
باید به این نکته اشاره کنم که جای قصه های اصیل و ساده قدیمی
در تلویزیون خالی است .می دانید که واقعاً قصه های قدیم یک شور و
حال دیگری داشت حتی اگر به اثار هالیوود هم نگاه کنید فیلم های
تاریخی و قدیمی ،حال و هوای دیگری داشتند .البته که شغل و حرفه
ما ایجاب می کند خودمان را با شرایط وفق بدهیم .زیرا وقتی با نقش
ارتباط برقرار می کنیم باید با ان نقش و کاراکتر کنار بیاییم .راستش
بیشتر مواقع که دلتنگ می شوم دلم به سمت سریال های پاورچین
و نقطه چین می رود.
انصافاً مردم ما را خیلی دوســت داشتند ما هم طوری هنرنمایی
می کردیم که مردم دوست داشته باشــند و رضایت مردم برای ما
اهمیت داشت .در مجموع اعتقاددارم اکنون همه چیز رو به سطحی
شدن می رود .شاید نمونه بارز ان موسیقی باشــد که از ان اصالت
خودش خارج شده است/.تسنیم صفحه 8