روزنامه صبا شماره 1347 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1347

روزنامه صبا شماره 1347

روزنامه صبا شماره 1347

‫ شنبه| ‪ 17‬دی ‪ 7 |1401‬ژانویه ‪ 14 |2023‬جمادی الثانی ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1347‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫توزیع سه سریال‪ ،‬بدون مجوز ساترا‬ ‫سقوط فیلیمو بدون مجوز‬ ‫مالکیت اثار تلویزیونی‬ ‫برای رسانه ملی است‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫اکران فیلم خارجی‬ ‫ناجی سینمای ایران؟‬ ‫صفحه ‪4‬‬ ‫همه چیز رو به‬ ‫سطحی شدن می رود‬ ‫صفحه ‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫ شنبه ‪ 17‬دی‪ 1401‬شماره ‪1347‬‬ ‫اعالم فیلم های بخش سودای سیمرغ به تعویق افتاد‬ ‫دبیرخانه چهل و یکمین جشــنواره بین المللی فیلم فجر از تعویق در اعالم اسامی فیلم های بخش‬ ‫سودای سیمرغ این دوره از جشنواره خبر داد‪.‬‬ ‫بر اساس این گزارش‪ ،‬در حالی که بر اساس گاه شمار مندرج در فراخوان این دوره از جشنواره ‪ ،‬قرار بود‬ ‫پنجشنبه ‪ ۱۵‬دی ماه اسامی فیلم های بخش رقابتی سودای سیمرغ جشنواره اعالم شود‪ ،‬این امر به تعویق‬ ‫افتاد‪ .‬دبیرخانه جشنواره چهل و یکم اعالم کرد‪ :‬با توجه به شرایط کشور در ماه های گذشته که روند تولید‬ ‫اثار سینمایی را با تاخیر همراه کرد‪ ،‬بنابر درخواست برخی از صاحبان اثار مبنی بر اختصاص زمان بیشتر‬ ‫جهت تحویل نسخه نهایی فیلم‪ ،‬با موافقت دبیر جشنواره این زمان تمدید شد‪/.‬صباخبر‬ ‫«باغ وحش» بهترین فیلم جشنواره ترکیه شد‬ ‫فیلم کوتاه «باغ وحش» به نویسندگی و کارگردانی نفیسه زارع که در ادامه حضور جهانی خود‪ ،‬در سه‬ ‫جشنواره حضور یافت از جشنواره بین المللی فیلم کوتاه دیاربکر ترکیه جایزه گرفت‪ .‬این فیلم کوتاه در‬ ‫دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه دیاربکر ترکیه به همراه یک فیلم کوتاه دیگر‪ ،‬جایزه بهترین فیلم‬ ‫کوتاه را در این رقابت بین المللی که در ماه اکتبر در بزرگترین شهر کردنشین ترکیه برگزار شد‪ ،‬دریافت‬ ‫کرد‪ .‬در خالصه داستان «باغ وحش» امده است‪« :‬میان حیوان های باغ وحش‪ ،‬رعنا به دنبال گوزنی ست‬ ‫که در خواب دیده و مادرش به دنبال فرصتی تا خبر مهمی را به او بگوید‪ ».‬سونیا سنجری‪ ،‬ترنم اهنگر و‬ ‫داریوش رشادت در این فیلم کوتاه ایفای نقش کرده اند‪/.‬مهر‬ ‫توزیع سه سریال‪ ،‬بدون مجوز ساترا‬ ‫سقوطفیلیموبدونمجوز‬ ‫«پدرخوانده»‪« ،‬بی گناه» و «سقوط» سریال هایی‬ ‫هستند که این روزها در پلتفرم ها عرضه می شوند اما‬ ‫از ساترا مجوزی دریافت نکرده اند! سریال «سقوط»‬ ‫به کارگردانی ســجاد پهلوان زاده در حالی از شب‬ ‫گذشته ‪ ۱۵‬دی ماه پخش اولین قسمت خود را اغاز‬ ‫کرده که پیگیری ها از ساترا نشان می دهد این سریال‬ ‫که این روزها درگیر حواشــی مختلفی بوده است‬ ‫به همراه دو اثر دیگر از شبکه نمایش خانگی‪ ،‬هنوز‬ ‫مجوز ندارند‪.‬‬ ‫اخیرا ً برخی رسانه ها مطالبی انتقادی در خصوص‬ ‫سریال های پدرخوانده مربوط به پلتفرم فیلم نت و‬ ‫بیگناه مربوط به پلتفرم فیلیمو مطرح کرده اند و با‬ ‫ذکر مصادیقی از محتوای مسئله دار در هر دو سریال‪،‬‬ ‫این ســئوال را مطرح کرده اند که ساترا چگونه به‬ ‫چنین اثاری مجوز داده است؟‬ ‫پیگیری ها از ســاترا نشان می دهد که هیچ یک‬ ‫از این سه ســریال مجوز مربوطه را برای انتشار از‬ ‫ساترا کســب نکرده اند و ساترا پیشتر در خصوص‬ ‫مجموعه های «پدرخوانــده» و «بی گناه» در حال‬ ‫هماهنگی با مرجع قضایی بوده است‪.‬‬ ‫محمدصادق افراســیابی معــاون کاربران و‬ ‫تنظیم گری اجتماعی سازمان تنظیم مقررات صوت‬ ‫و تصویر فراگیر در فضــای مجازی بیان کرد که در‬ ‫خصوص سریال های بی گناه و پدرخوانده‪ ،‬با پلتفرم ها‬ ‫برای اصالح سریال مکاتبه شده است و در خصوص‬ ‫سریال سقوط‪ ،‬علیرغم بحث در شورای صدور مجوز‬ ‫ساترا با حضور اعضای حقیقی و حقوقی هنوز مجوز‬ ‫صادر نشده است‪.‬‬ ‫پیگیری ها نشان می دهد که سریال پدرخوانده به‬ ‫دلیل انچه عنوان شده «استفاده بی رویه از واژگان‬ ‫بیگانه » و «عدم توجه به شاخص های ممیزی در حوزه‬ ‫محتوا» و بی گناه به دلیل «طرح روابط عاشقانه خارج‬ ‫از عرف» نتوانسته است مجوز ساترا را دریافت کند و‬ ‫ساترا پیگیر اعمال اصالحاتی در سریال های یاد شده‬ ‫بوده است که به دلیل عدم اعمال اصالحات یاد شده‬ ‫این دو سریال موفق به اخذ مجوز نشده اند‪ .‬همچنین‬ ‫سریال سقوط که از شب گذشته پخش خود را اغاز‬ ‫کرده و قسمت اول ان ساعت ‪ ۲۳‬منتشر شد هنوز‬ ‫موفق به اخذ مجوز از ساترا نشده است و نکاتی در‬ ‫خصوص ان مطرح است‪/.‬مهر‬ ‫مالکیت اثار تلویزیونی‪ ،‬برای رسانه ملی است‬ ‫رئیس سازمان صدا و سیما با اشــاره به مالکیت رسانه ملی بر اثار‬ ‫تولیدی گفت‪ :‬مالکیت برنامه هایی که از قبل ساخت شد ه و هزینه هایی‬ ‫برای انها صرف شده است؛ در اختیار ســازمان صدا و سیما است و نه‬ ‫افرادی که در این برنامه ها در قالب های مختلف ایفای نقش کرده اند‪.‬‬ ‫پیمان جبلی‪ ،‬تاکید کرد‪ :‬متناسب با نوع شخصیت‪ ،‬موضع گیری های‬ ‫انها و همچنین نقش و تاثیری که داشــته اند در راستای کار تولیدی‬ ‫تصمیماتی اتخاذ می شــود‪ ،‬هدف ما بر این است که از کارهای تولید‬ ‫شده حداکثر استفاده را داشته باشــیم‪ ،‬البته در ادامه مسیر و تداوم‬ ‫فعالیت چهره های تلویزیونی و سایر عوامل حتما این مالک و معیارها‬ ‫را در نظر خواهیم گرفت‪.‬‬ ‫جبلی ادامه داد‪ :‬تالش ما بر این است که کمیت و کیفیت تولیدات‬ ‫رســانه ملی متناســب با اقتضائات فرهنگی جامعه باشد‪ ،‬امیدواریم‬ ‫بتوانیم در رقابت نابرابر با سایر رســانه ها که فرهنگ ما را هدف قرار‬ ‫داده اند موفق باشیم‪/.‬صباخبر‬ ‫روایتی از یک عاشقانه کردی‬ ‫مینی ســریال «ســقوط» به کارگردانی ســجاد پهلوان زاده از‬ ‫پنجشنبه ‪۱۵‬دی ماه ساعت ‪ ۲۳‬پخش خود را در فیلیمو اغاز کرد‪.‬‬ ‫سجاد پهلوان زاده‪ ،‬از تدوینگر های باسابقه سینما و تلویزیون در اولین‬ ‫تجربه کارگردانی خود به سراغ یک عاشــقانه ُکردی رفته است که‬ ‫اعظم بهروز نویسندگی این مینی سریال را برعهده دارد‪ .‬در خالصه‬ ‫داستان «سقوط» امده است‪« :‬پیوند عاشقانه ایسان و ژاکان در عبور‬ ‫از روزهای سخت اغازین زندگی مشترک شان‪ ،‬جانی دوباره می گیرد‪.‬‬ ‫ان ها برای ابیاری درخت عشق شــان راهی ماه عســل می شوند‪...‬‬ ‫سفری که پایان اش تاریکی است‪ ».‬حمید فرخ نژاد‪ ،‬الناز ملک‪ ،‬عباس‬ ‫جمشیدیفر‪،‬سجادبابایی‪،‬ابتسامبغالتی‪،‬امینمبریووحیداقاپوراز‬ ‫جمله بازیگران اصلی «سقوط» هستند‪ .‬یکی از عواملی که این سریال‬ ‫را نسبت به دیگر سریال ها متمایز می کند حضور بازیگران مختلفی از‬ ‫اقوام گوناگون ایرانی مانند بازیگران کرد‪ ،‬عرب و‪ ...‬است که شاهد نقش‬ ‫افرینی ان ها در سریال جدید فیلیمو خواهیم بود‪/.‬صباخبر‬ ‫‪ ۱۰‬فیلم پرفروش هفته‬ ‫در دومین هفته از دی ماه ‪ ۱۴۰۱‬مخاطبان پرده نقره ای بیشتر به‬ ‫سینما رفتن توجه داشته اند و سینمای کشورمان شاهد رشد حدود‬ ‫‪ ۶۷‬درصدی بود ه است‪.‬‬ ‫بررسی های اماری از سامانه سمفا نشان می دهد در دومین هفته از‬ ‫زمستان ‪ 1401‬یعنی پانزدهمین روز ازدی ماه سینماهای کشورمان‬ ‫فهرست ‪ 10‬فیلم پرفروش تغییر چندانی نداشته و در مجموعه این‬ ‫‪ 10‬فیلم کمی بیشتر از ‪ 6‬میلیارد و ‪ 560‬میلیون و ‪ 673‬هزار و ‪750‬‬ ‫تومان فروخته اند‪.‬‬ ‫این در حالی است که بررسی میزان فروش ‪ 10‬فیلم برتر فهرست‬ ‫اکران هفته گذشته ان طور که امارها نشان می دهد در ‪ 12‬هزار و ‪468‬‬ ‫ســانس با مجموع ‪ 226‬هزار و ‪ 990‬قطعه بلیت فروخته شده صورت‬ ‫گرفته و اگر بخواهیم دخل روزانه سینماهای سراسر کشورمان را برای‬ ‫میزان فروش ‪ 10‬فیلم پرفروش ســامانه سمفا داشته باشیم‪ ،‬با رقمی‬ ‫معادل ‪ 937‬میلیون و ‪ 239‬هزار و ‪ 107‬تومان مواجه می شویم‪/.‬تسنیم‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫روایتی سینمایی از یک الگوی ورزشی‬ ‫مهدی مطهر تهیه کننده سینما و مستندساز از تالش برای ساخت یک فیلم سینمایی درباره پرویز‬ ‫دهداری سرمربی فقید تیم ملی فوتبال ایران خبر داد‪.‬‬ ‫مهدی مطهر تهیه کننده سینما که عمدتاً سابقه ساخت اثار مستند را دارد‪ ،‬درباره تازه ترین کار خود‬ ‫گفت‪ :‬این روزها مشغول فراهم اوردن مقدمات ساخت یک فیلم سینمایی درباره پرویز دهداری سرمربی‬ ‫فقید تیم ملی هستیم که نتیجه دو سال پژوهش و تحقیق مداوم است و در حال حاضر در مرحله فیلمنامه‬ ‫قرار دارد‪ .‬نکته مهم درباره این اثر تالش برای روایت زندگی دهداری به عنوان یک بازیکن فوتبال و سرمربی‬ ‫تیم ملی به عنوان یک الگوی ورزشی و اخالقی در ورزش ایران است‪/.‬مهر‬ ‫ شنبه ‪ 17‬دی‪ 1401‬شماره ‪1347‬‬ ‫ثبت نام ‪ ۵۳۲‬فیلمساز در «باشگاه فیلم اولی ها»‬ ‫‪3‬‬ ‫اواخر بهار امسال بود که سازمان سینمایی با معرفی سامانه ای‪ ،‬از عالقمندان به فیلمسازی خواست تا‬ ‫ت نام کنند‪ .‬این فراخوان سبب شد تا در مدتی کوتاه‪ ،‬اماری فراتر از انتظار به دست اید‪ .‬سازمان‬ ‫در ان ثب ‪‎‬‬ ‫سینمایی در رویکرد مهم خود طی یک ســال اخیر‪ ،‬توجه بسیاری نسبت به عالقه مندان فیلمسازی در‬ ‫شهرستان ها داشته است که منجر به طراحی سامانه ای‪ ،‬برای ثبت نام این افراد شد‪ .‬سامانه ای که در تابستان‬ ‫امسال فعال بود و حاال حبیب ایل بیگی‪ ،‬نخستین امارها از این اتفاق مهم را در میان گذاشته است‪ .‬او گفت‪:‬‬ ‫موضوع حمایت از باشگاه فیلم اولی ها به شکل جدی در اواخر بهار امسال اعالم شد که ‪ ۵۳۲‬متقاضی در‬ ‫طول مهلت مجاز ثبت نام کردند و از این تعداد‪ ۳۵۱ ،‬پرونده به شکلی کامل به شورا ارائه شد‪/.‬صبا‬ ‫«چکش جنگی» در دست سوپرمن سابق‬ ‫هنری کاویل‪ ،‬به سراغ پروژه «چکش جنگی ‪ »۴۰۰۰۰‬رفته است‪.‬‬ ‫این اکشن ماجراجویانه هم مثل سوپرمن‪ ،‬قرار است به صورت یک مجموعه فیلم دنباله دار‬ ‫وارد مرحله تولید شود‪ .‬کاویل که ظاهرا عالقه بسیار زیادی به این پروژه دارد و قرار است یکی‬ ‫از تهیه کنندگان ان هم باشــد‪ ،‬تصمیم دارد به صورت جداگانه ان را به صورت مجموعه ای‬ ‫تلویزیونی هم تهیه کند‪.‬‬ ‫چکش جنگی ‪ ،۴۰۰۰۰‬در اصل یک بــازی موفق و پرطرفدار قدیمی ویدئویی اســت که‬ ‫سال هاست از انتشــار ان می گذرد و اهل فن به ان لقب اصلی ترین بازی ویدئویی تاریخ را‬ ‫داده اند‪ .‬خود هنری کاویل هم از طرفداران پروپاقرص این بازی بوده و دوران کودکی اش را با‬ ‫ان سپری کرده است‪.‬‬ ‫داستان این بازی در اینده ای نزدیک اتفاق می افتد و ماجرای قدیمی نبرد دو نیروی خیر و‬ ‫شر را به تصویر می کشد‪ .‬در این اینده نه چندان دور‪ ،‬زندگی ادم ها در لبه تاریکی و نابودی قرار‬ ‫گرفته و اهالی زمین باید تصمیمی حیاتی بگیرند‪.‬‬ ‫کاویل که نقش شخصیت محوری داستان را بازی می کند‪ ،‬قرار است به ادم ها کمک کند تا‬ ‫در نبردی سخت و سرنوشت ساز به اینده ای روشن دست پیدا کنند‪ .‬او نسخه سینمایی چکش‬ ‫جنگی ‪ ۴۰۰۰۰‬را با همکاری شبکه امازون تهیه می کند‪.‬‬ ‫نام امازون به عنوان تهیه کننده اصلی این اکشن اینده نگرانه علمی تخیلی‪ ،‬به معنی ان است‬ ‫که فیلم به احتمال زیاد پخش استریم خواهد داشت و در سالن های سینماها اکران نخواهد‬ ‫شد‪ .‬هنوز اطالعاتی در رابطه با نسخه تلویزیونی چکش جنگی ‪ ،۴۰۰۰۰‬در دست نیست و کسی‬ ‫نمی داند دو نسخه سینمایی و تلویزیونی همزمان وارد مرحله تولید می شوند یا خیر‪ .‬در همین‬ ‫حال‪ ،‬مشخص نیست این دو نسخه چه شباهت ها یا تفاوت هایی با هم خواهند داشت‪.‬‬ ‫کاویل که مدتی قبل قرارداد همکاری اش با مجموعه اینترنتی پربیننده «ساحره» شبکه‬ ‫نتفلیکس را قطع کرد‪ ،‬طی ماه های گذشته امیدوار بود بتواند دوباره نقش ابرقهرمان سوپرمن‬ ‫را در قسمت تازه ای از این مجموعه اکشن کمیک استریپی برای کمپانی برداران وارنر و شرکت‬ ‫دی سی کامیکز بازی کند‪ .‬اما جیمز گان مدیر تازه دی سی کامیکز در مصاحبه ای تولید قسمت‬ ‫تازه ســوپرمن با بازی کاویل را رد کرد و گفت چنین اتفاقی رخ نخواهد داد‪ .‬کاویل و مدیران‬ ‫امازون این روزها به دنبال فیلمنامه نویســی هستند که کار نگارش فیلمنامه چکش جنگی‬ ‫‪ ۴۰۰۰۰‬را اغاز کند‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫ شنبه ‪ 17‬دی‪ 1401‬شماره ‪1347‬‬ ‫پرونده‬ ‫در پنجاه و سومین جلسه شورای معاونین و‬ ‫ندا روزبه‬ ‫مدیران سازمان ســینمایی موضوع «اکران‬ ‫گزارش‬ ‫فیلم های خارجی در سال ‪ »1402‬مطرح شد‪.‬‬ ‫موضوعی که در سال های اخیر بارها دغدغه مدیران سینمایی‬ ‫بوده و طرح ان با نظرات موافق و مخالف کارشناسان همراه‬ ‫شده است‪ .‬امسال نیز اکران فیلم خارجی در برنامه نمایش‬ ‫سالن های سینما قرار گرفت تا نشــان دهد تصمیم مدیران‬ ‫ســینمایی برای نمایش فیلم خارجی در سالن های سینما‬ ‫جدی تر از گذشته است‪ .‬تصمیمی که با برگزاری جلسه هفته‬ ‫گذشته در سازمان سینمایی‪ ،‬رنگ عملیاتی بیشتری به خود‬ ‫گرفته است‪ .‬خبرنگار روزنامه صبا‪ ،‬نظر چند تن از منتقدان‪،‬‬ ‫کارشناسان‪ ،‬سینماداران و تهیه کنندگان سینما را در این باره‬ ‫جویا شده است‪.‬‬ ‫امیر قادری‪:‬‬ ‫سانسور بهان ه است‬ ‫امیر قادری‪ ،‬روزنامه نگار و منتقد باتجربه سینمایی در این خصوص‬ ‫بیان کرد‪ :‬ما به چند دلیل ســال ها برای اکران فیلم خارجی در ایران‬ ‫تالش کردیم؛ یک این که فکر می کردیم این حق مردم ایران است و‬ ‫نمی شود به نفع یک گروه سینماگر خاص در فضای انحصاری این حق‬ ‫را از انها دریغ کرد‪ .‬دوم این که این جریان باعث ورود سرمایه به این‬ ‫سینما و در نتیجه تقویت خود سینما می شود‪ .‬دلیل سوم فراهم شدن‬ ‫فضای رقابتی بین محصول ایرانی و اثر خوب خارجی بوده است‪ ...‬اما‬ ‫متاسفانه ما استاد فرصت سوزی هستیم‪ ،‬یعنی زمانی که باید این کار را‬ ‫انجام می دادیم تا به نفع سینمای ایران تمام شود‪ ،‬با پافشاری مسئوالن‬ ‫این فرصت از ما گرفته شد‪ .‬درحال حاضر هم بعید است که این ماجرا‬ ‫در کوتاه مدت چندان فایده ای برای این ســینمای ورشکسته دچار‬ ‫قهرمخاطب داشته باشد‪ .‬یعنی معتقدم اقایان زمانی که باید این کار را‬ ‫می کردند‪ ،‬انجام ندادند‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬اگر قرار اســت حداقل منفعتی از این ماجرا به مردم و‬ ‫تماشاگر برســد‪ ،‬باید این اتفاق به صورت حساب شده انجام شود‪ .‬به‬ ‫طور مثال اگر این فیلم ها چند ماه بعد از اکران نمایش داده شــوند یا‬ ‫فیلم های اصلی سال نمایش داده نشوند و دوباره محصوالت حاشیه ای‬ ‫اکران شود‪ ،‬اگر فیلم های خارجی در سانس های خاصی که تماشاگری‬ ‫وجود ندارد نمایش داده شود و یا در نسخه های باکیفیت شان نباشند‪،‬‬ ‫دوباره فقط مثل موارد قبلی یک جور دست به سرکردن مخاطب است‪،‬‬ ‫برای این که بگویند دیدید مردم فیلم خارجی را نمی بینند؟!! مردم در‬ ‫شرایطی برای دیدن این فیلم ها می ایند که این اتفاق به شکل درست‬ ‫بیفتد و اکران فیلم خارجی به معنای واقعی‪ ،‬به بخشی از سبد فرهنگی‬ ‫خانوار بدل شود‪.‬‬ ‫امیر قــادری در پایان تاکید کرد‪ :‬ممکن اســت عــده ای با جمله‬ ‫تکراری «مردم فیلم سانسورشــده نمی بینند» بــا اکران فیلم های‬ ‫خارجی مخالفت کنند‪ .‬در جواب این مخالفین باید بگویم که درحال‬ ‫حاضر بسیاری از محصوالت سال‪ ،‬محصوالتی هستند که قابل اکران‬ ‫در سالن های سینمای ما هستند و این سانسور هم همیشه بهانه ای‬ ‫برای جلوگیری از اکران فیلم خارجی بوده است‪ .‬خیلی از این فیلم ها‬ ‫نســخه های مختلفی دارند که انها را شایســته اکران در سالن های‬ ‫سینمای ما می کند‪ .‬امیدوارم دوستان دیگر این بهانه را هم نیاورند‪.‬‬ ‫محمدتقی فهیم‪:‬‬ ‫رطب خورده نمی تواند منع رطب کند!‬ ‫محمدتقی فهیم روزنامه نگار و منتقد ســینما در این زمینه گفت‪:‬‬ ‫من طبعا به عنوان یک منتقد ســینما و کسی که دائما هفته ای چند‬ ‫فیلم خارجی می بینم‪ ،‬نمی توانم مخالف اکران عمومی فیلم خارجی‬ ‫در سینماهای ایران باشم‪ .‬به قول معروف‪ ،‬رطب خورده نمی تواند منع‬ ‫رطب کند! لذا از این منظر‪ ،‬حتما موافق رقم خوردن این اتفاق هستم‬ ‫اما شرایط خیلی مهم اســت‪ .‬به نظرم این قضیه باید کامال بررسی و‬ ‫کارشناسی شود‪ .‬انچه که ما االن تحت عنوان سینمای ایران داریم‪،‬‬ ‫بخش زیاد و تقریبا گرایش غالب اش‪ ،‬مدیون ممنوعیت اکران عمومی‬ ‫خارجی بعد از انقالب است‪ .‬یعنی اگر بعد از انقالب‪ ،‬اکران فیلم‬ ‫فیلم‬ ‫ِ‬ ‫خارجی ازاد می بود‪ ،‬ما اصال چیزی به نام اکران فیلم ایرانی در سالن ها‬ ‫نداشتیم‪ .‬چرا که قبل از انقالب فیلمفارسی تعطیل شده بود و در واقع‬ ‫تولیدش خوابیده بود‪ .‬لذا در ادامه ان روند‪ ،‬دیگر ما صاحب ســینما‬ ‫نبودیم‪ .‬به مرور بعد از انقالب به خاطر گرایشات دولت ها و بحث حمایت‬ ‫از تولیدات داخلی‪ ،‬این صنعت رونق گرفت‪.‬‬ ‫او در پایان گفت‪ :‬اگر قرار باشد فیلم هایی از سینمای جهان را اکران‬ ‫کنیم که به لحاظ فضا‪ ،‬شبیه به سینمای ایران باشد‪ ،‬چه کسی برای‬ ‫دیدن ان فیلم به سالن سینما می رود؟! این فرضیه هم وجود دارد که‬ ‫گزارشی در باب طرح اکران فیلم های خارجی در ایران‬ ‫اکران فیلم خارجی؛ ناجی س‬ ‫مخاطبان اکران فیلم خارجی با فضاهای اورجینال‪ ،‬به تماشــای این‬ ‫فیلم ها در سالن های ســینما نخواهند رفت‪ .‬در چند سال اخیر‪ ،‬چند‬ ‫فیلم اکشن و هندی در سینماها اکران شد که استقبالی از انها صورت‬ ‫نگرفت‪ .‬به نظرم باید سینماداران‪ ،‬مسئوالن صنف و همچنین مدیران‬ ‫سینمایی‪ ،‬کمیته ای تشکیل دهند و این مسئله را بررسی کنند و ببینند‬ ‫چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ایا واقعا اکران فیلم خارجی تاثیری بر اقتصاد‬ ‫سینما خواهد گذاشت که سینماداران راضی باشند؟!‬ ‫طهماسب صلح جو‪:‬‬ ‫تماشاگر ترجیح می دهد فیلم خارجی را در خانه تماشا کند‬ ‫طهماسب صلح جو منتقد سینما گفت‪ :‬از نظر من اکران فیلم های‬ ‫خارجی در ســینماهای ایران‪ ،‬اتفاق عجیبی نیســت‪ .‬درحال حاضر‬ ‫مشکل این است که مردم به سینما نمی روند‪ .‬اول باید این موضوع را‬ ‫حل کنند‪ ،‬چون درغیر این صورت بــا اکران فیلم های خارجی باز هم‬ ‫مردم به سینما نخواهند رفت‪ .‬تقریبا از زمان شروع کرونا‪ ،‬سینما رفتن‬ ‫از سر مردم افتاد و االن هم که همه چیز به هم ریخته است‪.‬‬ ‫صلح جو ادامه داد‪ :‬چندی پیش یکی از دوســتان منتقدمان برای‬ ‫تماشای فیلمی رفت تا برای ان فیلم نقد بنویسد‪ .‬تنها کسی که برای‬ ‫تماشای فیلم رفته بود‪ ،‬خودش بود و چون طبق مقررات فیلم را برای‬ ‫یک نفر نمایش نمی دهند‪ ،‬او برای دیدن ان فیلم مجبور شد پنج بلیط‬ ‫سینما بخرد!‬ ‫او در پایان با اشــاره به لطمه ممیزی در جذب مخاطب به ســالن‬ ‫نمایش یک فیلم خارجی گفت‪ :‬این پرسش همواره مطرح می شود که‬ ‫مردم فیلم های خارجی را مثل قبل در خانه تماشا می کنند‪ .‬چرا باید‬ ‫برای دیدن فیلم سانسورشده به سینما بروند؟! فکر می کنم یک فیلم‬ ‫خارجی برای اکران در سینماها حداقل یک ربع تا نیم ساعتش سانسور‬ ‫شود واگرنه قابل نمایش نیست‪ .‬خب باالخره انها الگوهای خودشان را‬ ‫دارند و تابع مسائل خودشان هستند‪ .‬قرار نیست همه جا شرعیات ما را‬ ‫رعایت کنند! در نتیجه تماشاگر ترجیح می دهد نسخه کامل فیلم را در‬ ‫خانه خودش تماشا کند‪.‬‬ ‫محسن شایانفر‪:‬‬ ‫مخالفت با اکران فیلم خارجی‪ ،‬جفا به اصل سینماست‬ ‫محسن شایانفر تهیه کننده و پخش کننده سینما درباره این موضوع‬ ‫گفت‪ :‬درحال حاضر انچه بیش از هر چیزی مدنظر ماست‪ ،‬ارتباط با‬ ‫مخاطب ‪-‬حاال به هر وسیله ای‪ -‬است‪ ،‬درحالی که این روزها‪ ،‬مخاطب‬ ‫از سالن های سینما فرار کرده است‪.‬‬ ‫من در ایام کرونا و تعطیلی های اخیر‪ ،‬با تماشای شبکه های ماهواره‬ ‫متوجه انبوه فیلم های ایرانی شدم که تولید شده و من ندیده و اسم شان‬ ‫را نشنیده بودم!‪ .‬دلیلش اشکار است که چرا مخاطب ریزش کرده یا به‬ ‫عبارتی فرار کرده‪ ...‬در این شرایط‪ ،‬شاید اکران فیلم های خارجی ‪-‬نه‬ ‫صرفا فیلم های هنری و عجیب و غریب بلکــه فیلم های روز دنیا‪ -‬به‬ ‫مدد سینمای ما بیاید‪ ،‬چرا که االن واقعا سینما داران در ارزوی تغییر‬ ‫شغل هستند!‬ ‫تهیه کننده «شب برهنه» ادامه داد‪ :‬من تهیه کننده‪ ،‬فقط نباید نگاه‬ ‫کنم که مخاطب ایرانی به دیدن فیلم من می اید یا نه‪ .‬ما اول باید هنر‬ ‫این را داشته باشیم که مخاطب وارد سالن سینما شود و سینما جزو‬ ‫تفریحات ارزانش باشد‪ .‬بعد از ان می شود دیزالو کرد یا رقابتی به وجود‬ ‫اورد‪.‬‬ ‫او با انتقاد از رویه غالب تولید فیلم در سینمای ایران گفت‪ :‬فیلم های‬ ‫تک لوکیشنی با حضور هشت تا رفیق و قصه هایی که غالبا گنگ هستند‬ ‫و کال در یک اتاق می گذرند و ادم ها در جریان فیلم‪ ،‬یا دارند می خرند‬ ‫یا می فروشند‪ ،‬دیگر جواب نمی دهد!‬ ‫شــایانفر ادامه داد‪ :‬با این وصف‪ ،‬اکران فیلم خارجی در سالن های‬ ‫سینمایی کشور‪ ،‬ضرری به سینمای ما نمی زند‪ .‬ضرر ما این است که‬ ‫تماشاگر به سالن های سینما نیاید که متاسفانه این اتفاق رخ داده است‪.‬‬ ‫شاید در شرایط فعلی که هنوز «تغییر ذائقه» مخاطبان سینما نهادینه‬ ‫نشده‪ ،‬خوب باشــد که با این ترفندها و با این جنس انگیزه بخشی ها‪،‬‬ ‫کاری کنیم که تماشاگر به سالن سینما برگردد‪.‬‬ ‫او در پایان گفت‪ :‬من با اکران فیلم خارجی در ســینماهای ایران‬ ‫مخالف نیستم‪ .‬در حال حاضر و در این مقطع‪ ،‬اگر مخالف باشم‪ ،‬جفا به‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫ شنبه ‪ 17‬دی‪ 1401‬شماره ‪1347‬‬ ‫‪5‬‬ ‫نیما حسنی نسب‪:‬‬ ‫سینمای ایران از نظر من منتفی است‬ ‫نیما حسنی نسب‪ ،‬منتقد سینما در پاسخ به این پرسش که اکران‬ ‫فیلم خارجی در سینماهای کشور چقدر می تواند به نفع سینما و مردم‬ ‫باشد‪ ،‬گفت‪ :‬از نظر من ماجرای ســینمای ما تمام شده و سینمای ما‬ ‫سال هاست که مرده است‪ .‬این بار هم مانند طرح های گذشته‪ ،‬چهار‬ ‫روز زمان می گذرد‪ ،‬چهار نفر می روند بودجه ای می گیرند‪ ،‬ده تا فیلم‬ ‫مزخرف سانسور شده می اورند و در سالن های سینما پخش می کنند‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬اکران فیلم های خارجی در ســینماهای کشــور چیز‬ ‫عجیبی نیست و من نکته ای ندارم که به این وضعیت اضافه کنم‪ .‬این ها‬ ‫حرف های تکراری است که از دهه هفتاد در موردش گفته شده و هیچ‬ ‫فایده ای هم نداشته و ندارد‪ .‬به همین دلیل است که می گویم موضوع‬ ‫سینمای ایران از نظر من منتفی است‪.‬‬ ‫امیر سماواتی‪:‬‬ ‫مراقب اشکال فرهنگی اکران فیلم خارجی باشیم‬ ‫امیر سماواتی تهیه کننده کافه ترانزیت و نفس عمیق‪ ،‬درباره این‬ ‫طرح گفت‪ :‬به نظر من با شرایطی که سینمای ما دارد‪ ،‬اکران فیلم های‬ ‫خارجی یکی از راهکارهای درســت است‪ .‬به دلیل شــرایط تولید و‬ ‫موقعیتی که سالن های ســینمای ما پیدا کرده‪ ،‬این یکی از بهترین‬ ‫راه حل هاست‪ .‬البته اکران فیلم خارجی به خودی خود کا ِر عجیب و‬ ‫غریبی نیســت‪ .‬این که این اکران چگونه و با چه فکری صورت گیرد‪،‬‬ ‫مهم است‪.‬‬ ‫او درادامه افــزود‪ :‬معتفدم اکــران فیلم خارجی حتــی از تعداد‬ ‫تماشــاگران فیلم های داخلی کم نخواهدکرد‪ ،‬چرا که درحال حاضر‬ ‫تولید فیلم خیلی گران شده و ریسک سرمایه گذاری باال رفته‪ ،‬طوری‬ ‫که خیلی از تهیه کننده ها ترجیح می دهند کاری انجام ندهند؛ اما یک‬ ‫اشــکال فرهنگی در این امر وجود دارد‪ .‬مشکل هزینه باالی تولید در‬ ‫نهایت ممکن است که با یکسری حمایت ها و سرمایه گذاری ها باید حل‬ ‫شود‪ ،‬اما این که به لحاظ فرهنگی جامعه ما‪ ،‬خودش را الوده به فرهنگ‬ ‫کشورهای دیگر کند‪ ،‬یک پاشنه اشیل است که باید برای ان تدبیری‬ ‫اندیشیده شود‪.‬‬ ‫سینمای ایران؟‬ ‫اصل سینماست‪ .‬من سعی دارم مخاطبم‪ ،‬اداب سینمارفتن و سانس‬ ‫به سانس فیلم دیدن را از یاد نبرد‪ .‬بعدها دوباره می شود که این شرایط‬ ‫دیزالو شود به تولید کارهای ارزشــمند و جذاب داخلی و شرایطی به‬ ‫وجود اید که بیننده خودش فیلم موردنظــرش را انتخاب کند‪ .‬بهتر‬ ‫است بیاییم این بار‪ ،‬کمی به این فکر کنیم که موضوع اصلی ما‪ ،‬بیننده و‬ ‫مخاطب است و مواظب باشیم که تماشاگر از دست نرود‪ .‬بعد از ان نصف‬ ‫دیگر ماجرا‪ ،‬سرمایه گذار است که میلیاردها سرمایه گذاشته و اگر سالن‬ ‫خالی باشد‪ ،‬طبیعتا او هم می رود و تغییر کاربری می دهد!‬ ‫شهرام جعفری نژاد‪:‬‬ ‫خانه از پای بست ویران است!‬ ‫شهرام جعفری نژاد‪ ،‬منتقد سینما نیز به صبا گفت‪ :‬ترجیح می دهم‬ ‫در این زمینه نظری ندهم‪ ...‬من از اولین کسانی بودم که طی سی‪ ،‬چهل‬ ‫سال گذشــته‪ ،‬این موضوع را مطرح کردم و دنبال تحقق ان بودم‪ ،‬اما‬ ‫انقدر خانه از پای بست ویران بوده که هیچ وقت این ایده عملی نشده‪...‬‬ ‫االن هم فکر نمی کنم که به ان شکلی که مد نظر ماست‪ ،‬عملی شود‬ ‫بنابراین بهتر این است که نظری ندهم!‬ ‫چیستا یثربی‪:‬‬ ‫طوری اکران نکنیم که سازنده اش سکته کند!‬ ‫چیستا یثربی فیلمنامه نویس‪ ،‬منتقد و مدرس سینما و تئاتر در این‬ ‫زمینه گفت‪ :‬اگر فیلم های خارجی انتخاب شــده برای اکران را خیلی‬ ‫شقه شقه نکنند طوری که داســتان فیلم از بین برود و به ارزش های‬ ‫هنری و زحماتی که کارگردان ان کشیده لطمه وارد شود‪ ،‬اکران فیلم‬ ‫خارجی در سینماها کار خیلی خوبی است‪ .‬به جای این که ما مدام در‬ ‫کالس های فیلم شناسی‪ ،‬تحلیل شخصیت و تحلیل فیلم هایی را نشان‬ ‫شاگردان بدهیم و بگوییم فیلم خوب یعنی این‪ ،‬انها فیلم خوب را در‬ ‫ســینما احتماال با همان قیمتی که فیلم ایرانی را می بینند‪ ،‬مشاهده‬ ‫می کنند‪.‬‬ ‫متاسفانه بعضی وقت ها در تلویزیون متوجه می شویم که داستان‬ ‫یک فیلم خارجی عوض شده! این یعنی نه فقط سانسور در حد فیزیکی؛‬ ‫که قاعدتا الزم است‪ ،‬چون ما در یک کشور اسالمی زندگی می کنیم‪.‬‬ ‫بدیهی است که یک سری صحنه های فیلم را نمی توانیم نشان بدهیم‪.‬‬ ‫ولی گاه پیش امده که خط مشی داستان تغییر می کند‪ ...‬گاهی این‬ ‫تغییر در حدی است که به نظرم اگر کارگردان فیلم متوجه این حجم‬ ‫تغییر شود‪ ،‬سکته می کند!‬ ‫نویسنده فیلمنامه فیلم «دعوت» در ادامه گفت‪ :‬اکران فیلم خارجی‬ ‫در ایران فکر خوبی است چراکه به نظرم به رشد فیلمسازی در ایران‬ ‫کمک می کند‪ .‬همان طور که اشــاره کردم من االن مجبورم مدام در‬ ‫کالس تحلیل فیلم‪ ،‬به بچه ها بگویم فیلم خوب چه فیلمی اســت؟‬ ‫باز در زمانی که اینترنت مشکل فیلترینگ نداشت‪ ،‬می توانستم برای‬ ‫شاگردانم فیلم ها را در شــبکه های اجتماعی بگذارم‪ .‬در این مقطع‬ ‫زمانی که اصال نمی توانم این کار را انجام دهم‪ .‬در حال حاضر انها باید‬ ‫خودشان فیلم ها را ببینند‪ ،‬بعد کارها را نقد کنیم‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬همچنان معتقدم اکران فیلم خارجی فکر خوبی است‪،‬‬ ‫فقط باید مراقب باشند که این ایده چطور اجرا می شود و کاری نکنند‬ ‫که دیگر هیچ کارگردانی به انها کپی رایــت اثرش را ندهد‪ ،‬چون اگر‬ ‫می خواهند فیلم های اکران دزدی نباشد و حالل باشد‪ ،‬باید به قواعد‬ ‫مقید باشیم‪ .‬مثال االن سریال ونزدی (در مورد دختری است که اسمش‬ ‫چهارشنبه است)‪ ،‬هیچ مشکل اخالقی و جنسی وجود ندارد و نمایش‬ ‫ان برای نسل جوان عالی اســت‪ .‬چه خوب است که این کار را بخرند‬ ‫و به طور رســمی به نمایش بگذارند تا نسل جوان ببینند که می شود‬ ‫جور دیگری هم زیست و همه نباید شبیه هم باشند و مثال همه نباید‬ ‫اینستاگرام داشته باشــند و‪ ...‬واقعا دلم می خواهد این سریال هفت‬ ‫قسمتی تیم برتون را که بسیار اخالقی است‪ ،‬از کمپانی تولیدکننده اش‬ ‫بخرند تا مخاطبان ایرانی با نوع دیگری از نوجوان ها و جوان ها اشــنا‬ ‫شوند و فکر نکنند همه چیز در دنیای مجازی خالصه شده است‪.‬‬ ‫چیســتا یثربی در پایان گفت‪ :‬تصور می کنم این فکر‪ ،‬فکر زیبایی‬ ‫است‪ .‬خواهشا زیبا و درست اجرایش کنند‪ .‬اول این که کپی رایت را‬ ‫لحاظ کنند‪ .‬دوم‪ ،‬سانسور هایی که سوژه را عوض می کند‪ ،‬انجام ندهند‪.‬‬ ‫حسن هدایت‪:‬‬ ‫از اکران فیلم خارجی نترسیم‬ ‫حسن هدایت نویسنده‪ ،‬کارگردان و تهیه کننده سینما بیان کرد‪:‬‬ ‫اکران فیل م خارجی در ســینماهای کشــور موضوع مهمی است که‬ ‫انجامش با تاخیر صورت می گیرد‪ .‬البته به صورت جســته و گریخته‬ ‫در این مدت فیلم هایی اکران شــده که کافی نبودند‪ .‬فقط امیدوارم‬ ‫فیلم هایی که قرار است اکران شوند فیلم هایی باشند که طیف متنوعی‬ ‫از تماشاگران را در نظر بگیرند‪ .‬یعنی هم فیلم های عامه پسند اکران شود‬ ‫و هم فیلم های ارزشمند و اصال این ترس و واهمه وجود نداشته باشد‬ ‫که فکر کنند ممکن است فیلم خارجی در اکران سینماها رقیب فیلم‬ ‫ایرانی شــود‪ .‬او ادامه داد‪ :‬من در سال های قبل از انقالب می دیدم که‬ ‫هم فیلم های خارجی به وفور اکران می شد و هم فیلم های ایرانی‪ .‬همان‬ ‫زمان انقدر فیلم ایرانی ساخته می شد که هیچ سالی در چهاردهه اخیر‬ ‫به ان حد نصاب نرسیده ایم‪ .‬در نتیجه به شکل مسالمت امیز‪ ،‬فضایی‬ ‫را درست کرده بودند که تماشــاگر حق انتخاب داشت و اغلب همه‬ ‫فیلم ها را می دید‪.‬‬ ‫کارگردان «سایه روشن» معتقد است‪ :‬شاید حتی این اتفاق کمک‬ ‫کند به این نتیجه برســیم که بعضی از فیلم ها که متاسفانه ضعیف و‬ ‫غلط تولید می شوند‪ ،‬یا تولید نشوند یا با کیفیت بهتری تولید شوند‪.‬‬ ‫یعنی احساس رقابت به وجود اید‪ ،‬طوری که برخی احساس کنند باید‬ ‫جایگاه شان را تغییر دهند‪ .‬من تصور می کنم این رویکرد‪ ،‬مقدار زیادی‬ ‫به ارتقاء سینما کمک می کند‪.‬‬ ‫او در پایان گفت‪ :‬ما نباید همان اشتباهی را که متاسفانه در صنعت‬ ‫خودروسازی انجام داده ایم‪ ،‬در ســینما هم انجام دهیم‪ .‬انجا به اسم‬ ‫این که می خواهیم از صنایع داخلی حمایت کنیم‪ ،‬باعث پدیدامدن‬ ‫صنایع خودروسازی فاجعه امیز امروزی شدیم که فقط گران است و‬ ‫هیچ خاصیت دیگری ندارد‪ .‬هر وقت هم می خواهند خودروی خارجی‬ ‫وارد کنند‪ ،‬داد همه در می اید که صنعت ما ورشکسته می شود‪ .‬خب‬ ‫ورشکسته شود! چیزی که غلط است باید در پروسه رقابت درست بیفتد‬ ‫تا بتواند خودش را محکم کند و سر پا نگه دارد‪ .‬خوشبختانه در مجموع‬ ‫سینمای ما‪ ،‬از لحاظ ارتباط با تماشاگر سینمای محکمی است و قطعا‬ ‫اکران فیلم های خارجی هم هیچ لطمه ای بــه ان نخواهد زد و حتی‬ ‫می تواند مفید هم باشد‪ .‬در کنار این که برای مردم هم جذاب خواهد‬ ‫بود‪ ،‬چون می توانند طیف متنوعی از فرهنگ هــای دنیا را از طریق‬ ‫صنعت سینما تماشا کنند‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫ شنبه ‪ 17‬دی‪ 1401‬شماره ‪1347‬‬ ‫«اهمیت ارنست بودن» در تماشاخانه ارغوان‬ ‫«اهمیت ارنســت بودن» به کارگردانی مهســا چیذری از ‪ ۱۹‬دی تا ‪ ۵‬بهمن به مدت ‪ ۷۵‬دقیقه در‬ ‫تماشاخانه ارغوان (سیمرغ) روی صحنه می رود‪.‬‬ ‫«اهمیت ارنست بودن» نوشته اسکار وایلد به ترجمه ایوب اقاخانی روایتگر زندگی ‪ ۲‬دوست صمیمی‬ ‫در انگلستان اســت که هر ‪ ۲‬برای خوشــگذرانی خود دروغ هایی به خانواده می گویند اما در این بین‬ ‫ماجراهای عاشقانه ای برایشان پیش می اید که همه چیز را تغییر می دهد‪.‬‬ ‫نمایش «اهمیت ارنست بودن» به عنوان یک کمدی سنگین انگلیسی شناخته می شود و دارای گفتگو‬ ‫های ظریف و بذله گویی های مفرح است و برپایه کمدی موقعیت جلو می رود‪/.‬مهر‬ ‫شهرداری بافت تاریخی را «مخروبه» فرض می کند‬ ‫معاون میراث فرهنگی اذربایجان شرقی با بیان این که حریم «ارگ علیشاه» و «مقبره الشعرا» کوچک‬ ‫گرفته شده و مدام در اطراف ان ساخت و ساز شده است‪ ،‬به اختالف نظر با شهرداری برای حفظ بافت تاریخی‬ ‫اشاره کرد و گفت‪ :‬ما مدام با این سئوال ها از جانب شهرداری مواجه می شویم که «چرا باید بافت تاریخی به‬ ‫صورت مخروبه باقی بماند؟» یا «یک دیوار کاه گلی چه اثر شاخصی است؟» وحید نواداد درباره وضعیت تعیین‬ ‫حریم و عرصه اثار تاریخی استان اذربایجان شرقی گفت‪ :‬از حدود یک هزار و ‪ ۷۹۵‬اثری که در این استان‬ ‫ثبت ملی شده است‪ ١٢۵ ،‬اثر تاکنون تعیین حریم و عرصه شده اند‪ .‬تعدادی اثار شاخص در استان داریم که‬ ‫سال های گذشته تعیین حریم و عرصه شده اند و در حال حاضر با مشکالتی مواجه اند‪/.‬ایسنا‬ ‫جایزه هایجشنوارهملینقاشی‬ ‫«سرزمین افسانه ها» اهدا شد‬ ‫ایین اهدای جایزه های جشنواره ملی نقاشی «سرزمین افسانه ها» همزمان با گشایش‬ ‫نمایشگاه نقاشی این جشنواره با حضور سفیر جمهوری خلق چین در ایران و مدیرعامل‬ ‫کانون پرورش فکری برگزار شد‪ .‬برگزیدگان مسابقه نقاشی «سرزمین افسانه ها» همزمان با‬ ‫گشایش نمایشگاه نقاشی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همراه با حضور چانگ‬ ‫هوا‪ ،‬سفیر جمهوری خلق چین‪ ،‬جوزف هائو رایزن فرهنگی کشور چین‪ ،‬حامد عالمتی‬ ‫مدیرعامل کانون پرورش فکری‪ ،‬تعدادی از مسئوالن کانون مشخص شدند‪.‬حامد عالمتی‬ ‫مدیرعامل کانون پرورش فکری در این مراسم گفت‪ :‬جمهوری اسالمی ایران و جمهوری‬ ‫خلق چین به عنوان دو تمدن بزرگ‪ ،‬قدیمی و باســتانی و تاثیرگذار از گذشته های دور با‬ ‫یکدیگر تعامل داشته و در سال های اخیر این تعامالت بیشتر شده است‪.‬وی بیان کرد‪ :‬به‬ ‫‪ 12‬نفر برگزیده تبریک می گویم و برای ‪ 427‬شرکت کننده سالمت و موفقیت ارزو دارم‪.‬‬ ‫چانگ هوا تصریح کرد‪ :‬کشور چین و ایران دو کشور متمدن و تاثیرگذار جهان از گذشته‬ ‫با هم تعامل داشتند و این ارتباط ادامه داشته‪ ،‬به ویژه در سال های گذشته که با مدیریت‬ ‫سران دو کشور تعامل های فرهنگی بیشتر شده است‪.‬در این مراسم انسیه موسویان مدیر‬ ‫افرینش های ادبی و هنری کانون نیز گفت‪ :‬بر اســاس تفاهم نامه منعقد شده بین کانون‬ ‫پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سفارت جمهوری خلق چین در سال ‪ 1401‬و با هدف‬ ‫گسترش روابط فرهنگی و هنری میان کودکان اسیایی و ایجاد بستری مناسب برای ترویج‬ ‫ی و همدلی‪ ،‬جشنواره ملی نقاشی کودکان و نوجوانان با عنوان «سرزمین افسانه ها»‬ ‫دوست ‬ ‫ی‪‎‬های کشوری را که‬ ‫برگزار شد تا کودکان و نوجوانان ایرانی با زبان مشترک نقاشی‪ ،‬زیبای ‬ ‫در فرسنگ ها دورتر از ایران است‪ ،‬به تصویر بکشند‪/.‬تسنیم‬ ‫فروختن وسایل شخصی اهالی موسیقی‬ ‫محمد معتمدی‪ ،‬خواننده با انتشار استوری در صفحه اینستاگرامش‬ ‫از وضعیت معیشتی این روزهای اهالی موسیقی گالیه کرد‪.‬‬ ‫محمد معتمدی‪ ،‬خواننده با انتشار استوری در صفحه اینستاگرامش‬ ‫از وضعیت معیشتی این روزهای اهالی موسیقی گالیه کرد و نوشت‪:‬‬ ‫نیم فصل لیگ فوتبال تمام شد‪ .‬همه فوتبال شان و شغل شان را انجام‬ ‫دادند و میلیاردها پول رد و بدل شد‪.‬‬ ‫مثل پزشکان‪ ،‬رستوران داران‪ ،‬خلبانان‪ ،‬مغازه داران‪ ،‬مکانیکی ها‪،‬‬ ‫شیرینی فروش ها و‪ ...‬ولی کسی بابت انجام شغل شان به انها دشنام‬ ‫نمی دهد! انجام این مشاغل عادی سازی هم به حساب نمی اید‪ .‬ولی‬ ‫نوازندگان موسیقی از زمان شروع کرونا بیکارند و این روزها به فروختن‬ ‫ساز و وسایل شخصی روی اورده اند‪ .‬می گویند فوتبالیست ها در این‬ ‫شش ماه خوشحالی بعد از گل انجام ندادند‪.‬‬ ‫من فدای هنرمندانی که سال هاست نه شادی پس از اجرا دارند و نه‬ ‫شادی قبل از ان‪/ !...‬صباخبر‬ ‫نگاهی از چند سو به ویراستار و ویراستاری‬ ‫عبدالحسین اذرنگ در کتاب تازه خود «ویراستار و ویراستاری»‬ ‫که از سوی نشر ققنوس منتشر شــده است ‪ ،‬نگاهی از چند سو به‬ ‫ویراستار و ویراســتاری داشته اســت‪ .‬در این کتاب برداشت ها و‬ ‫تعریف‪‎‬های رایج از ویراستار و ویراستاری در جامعه ما به چالش‬ ‫کشیده شده است‪ .‬تلقی نادرســت و ناکافی از ویرایش و محدود‬ ‫شــدن ان به تغییرات و اصالحات امالیی‪ ،‬رس م‪‎‬الخطی‪ ،‬انشایی و‬ ‫جنب ه‪‎‬های صوری سبب شده اســت که ویرایش نه فقط از معنا و‬ ‫مصداق اصلی و واقعی اش دور شودکه عرص ه‪‎‬های تازه در ویرایش و‬ ‫دیدگا ه‪‎‬ها و نظری ه‪‎‬پردازی‪‎‬ها درباره ان هم در پس پرده غفلت بماند‪.‬‬ ‫مخاطبان اصلی این کتاب‪ ،‬ویراستاران‪ ،‬ناشران‪ ،‬دانشجویان ویرایش‬ ‫و نشر‪ ،‬دانشنامه‪‎‬نگاران‪ ،‬روزنامه نگاران‪ ،‬کتابداران و اطالع‏رسانان‬ ‫ت‪‎‬های ویرایشی به گون ه‪‎‬ای به مسئولیت ‏ها‪،‬‬ ‫و کسانی‪‎‬است که فعالی ‬ ‫وظایف و فعالیت ‏های ان‪‎‬ها مربوط می‪‎‬شــود‪ .‬این کتاب در‪319‬‬ ‫صفحه و به قیمت ‪ 120‬هزار تومان منتشر شده است‪/.‬تسنیم‬ ‫شعر‪ ،‬مهم ترین قدرت فرهنگی در جامعه است‬ ‫نشست هیات علمی هفدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر با‬ ‫حضور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در خانه‬ ‫کتاب و ادبیات ایران برگزار شد‪.‬‬ ‫در این نشست‪ ،‬یاسر احمدوند گفت‪ :‬این دوره از جشنواره از جهاتی‬ ‫با دوره های قبلی تفاوت هایی دارد؛ لذا امیدواریم این جشنواره در این‬ ‫دوره و در شرایط خاص زمانی بتواند نقش افرینی بیشتری در سطح‬ ‫جامعه به ویژه برای مخاطبان فرهنگی ایفا کند‪.‬‬ ‫وی شــعر را مهمترین میراث فرهنگی جامعه دانســت و گفت‪:‬‬ ‫مهمترین مولفه و قدرت فرهنگی در جامعه شعر است؛ شعر در تالطم‬ ‫ها‪ ،‬هجوم ها‪ ،‬نابه ســامانی ها و ناارامی ها نقش بی بدیلی داشته و‬ ‫همیشه جوشیده است‪.‬‬ ‫احمدوند همچنین گفت‪ :‬جشنواره بین المللی شعر فجر باید بتواند‬ ‫به قوام فرهنگی‪ ،‬استغنای زبانی و تقویت قدرت زبانی در حوزه انقالب‬ ‫اسالمی کمک کند‪/ .‬فارس‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫مرگ در ماه اردیبهشت!‬ ‫نمایش «مرگ در ماه اردیبهشت» به نویسندگی و کارگردانی حمید قیصرپور از سی سخت‪ ،‬یکی از‬ ‫اثار برگزیده جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد برای حضور در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر‬ ‫مناطق کشور اســت‪ .‬کارگردان نمایش «مرگ در ماه اردیبهشت» درباره این اثر نمایشی گفت‪ :‬این اثر‬ ‫برداشتی از شاهنامه فردوسی است و شاهنامه همیشه می تواند داستان های بسیار خوبی برای اجرا داشته‬ ‫باشــد و فرهنگ اصیل ایرانی را زنده نگه می دارد‪ .‬وی احیای مجدد جشنواره منطقه ای تئاتر فجر را در‬ ‫تبادل فرهنگی و هنری بین گروه های نمایشی استان ها و ارتقای کیفی اثاری که به جشنواره بین المللی‬ ‫فجر راه پیدا می کنند بسیار موثر دانست‪/.‬مهر‬ ‫پرسشیاساسی‬ ‫با پررنگ کردن خط های کف خیابان!‬ ‫«فرانسیس الیس» هنرمند بلژیکی است که اغلب اثارش در زمره هنر مفهومی‬ ‫قرار می گیرند‪ .‬این هنرمند که اغلب اثارش را در تعامل با محیط های شــهری خلق‬ ‫می کند‪ ،‬با نگاهی شاعرانه‪ ،‬مفهومی و در عین حال رفتاری پوچ و بیهوده دست به تولید‬ ‫اثر هنری می زند که باعث شده اثارش داللت های سیاسی و اجتماعی پیدا کند‪ .‬این‬ ‫هنرمند با شیو ه کاری خود روش های مرسوم و متداول را به سخره می گیرد و مخاطب‬ ‫را به جایی می رساند که از خود بپرسد‪ :‬ایا نقاشی می تواند عملی بیهوده تلقی شود؟‬ ‫«هنر مفهومی» یا کانسپچوال ارت گونه ای در تولید اثر هنری محسوب می شود‬ ‫که انقالبی در هنرهای تجسمی به پا کرد‪ .‬این گونه بیش از انکه بر زیبایی بصری یک‬ ‫نقاشی یا عکس تاکید داشته باشد‪ ،‬به مفهومی که پشت ان وجود دارد‪ ،‬توجه می کند‪.‬‬ ‫در همین راستا جمل ه معروفی میان هنرمندان این سبک وجود دارد‪« :‬هنری که‬ ‫مخاطب را به تفکر وا ندارد‪ ،‬زائد است‪».‬‬ ‫«فرانسیس الیس» هنرمندی است که اثارش در زمر ه این سبک قرار می گیرند‪.‬‬ ‫این هنرمند که در سال ‪ ۱۹۵۹‬در بلژیک متولد شــده‪ ،‬از برجسته ترین هنرمندان‬ ‫معاصر محسوب می شود که همچنان جنبه سیاسی سنت هنر مفهومی را زنده نگاه‬ ‫داشته است‪.‬‬ ‫او تجرب ه برگزاری نمایشگاه های انفرادی و گروهی و اجرای پرفورمنس را در کارنامه ‬ ‫هنری خود دارد اما با این حال انچه او را مشهور کرده‪ ،‬ویدیوهایی است که به لحاظ‬ ‫مفهومی‪ ،‬محیط های شهری را شعرگونه و گاهی پوچ و بیهوده بازترسیم می کند‪.‬‬ ‫برخی منابع در توصیف این اقدام «فرانسیس الیس» نوشته اند‪« :‬الیس اقدام به رنگ‬ ‫امیزی مجدد نوارهایی کرد که در جاده ای در امتداد کانال پاناما در ایاالت متحده محو‬ ‫شده بودند‪ .‬مردم برای تعیین مرز روی نقشه ها خطوطی ترسیم می کنند که در واقع‬ ‫حرکت افراد را کنترل می کند‪ .‬با این حال‪ ،‬در بسیاری از موارد‪ ،‬این خطوط به صورت‬ ‫فیزیکی قابل تشخیص نیستند‪ .‬اگرچه این اثر شامل خطوط مرزی واقعی نمی شود‪ ،‬اما‬ ‫این هنرمند با کشیدن خطوطی در مکانی نمادین‪ ،‬سعی دارد تا شکاف قاره ای امریکا‬ ‫را نمایان کند‪ .‬او با این کار ما را تشویق می کند که در مورد مرزها فکر کنیم‪/».‬ایسنا‬ ‫ شنبه ‪ 17‬دی‪ 1401‬شماره ‪1347‬‬ ‫تاثیر حاج قاسم بر جوانان در «پرواز با بال های سوخته»‬ ‫‪7‬‬ ‫محمد ستوده‪ ،‬کارگردان نمایش «پرواز با بال های ســوخته» که به مناسبت سالروز شهادت سردار‬ ‫سلیمانی در تاالر قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه بود درباره ویژگی های این اثر نمایشی گفت‪:‬‬ ‫این اثر نمایشی یکی از اثار جشنواره تئاتر استان تهران بود که در بخش سردار سلیمانی برگزیده شد و‬ ‫قرار است در جشنواره های دیگری نیز شرکت کند‪ .‬وی یاداور شد‪ :‬معتقدم اگر نمایشی شعاری نباشد‬ ‫و هر قشری بتواند با ان ارتباط برقرار کند‪ ،‬راه خود را در اجرا پیدا و می تواند حرفش را به درستی انتقال‬ ‫دهد‪ .‬کل اتفاقات نمایش در یک کوچه رخ می دهد که افراد مختلف هرکدام با اعتقاد و تفکرات متفاوت‬ ‫در کنار هم زندگی می کنند‪/ .‬مهر‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫بازیگر پیشکسوت می گوید‪ :‬متاسفانه شرایط به گونه ای است که‬ ‫کمتر از گذشــته به ما کار می دهند‪ .‬اما عده ای خاص در سریال های‬ ‫مختلف حضور دارند؛ هنوز کاری تمام نشده سر کار دیگری هستند‪.‬‬ ‫این اتفاق انهایی را که فراموش شده اند ازرده می کند‪ .‬سعید پیردوست‬ ‫که روز گذشته شانزدهم دی ماه تولد ‪ 82‬سالگی اش را جشن گرفت‪.‬‬ ‫نامی اشنا و خاطرانگیزی است که همچنان با کاراگاه علوی حسن‬ ‫هدایت و نقش اقای رئیس «پاورچین» بیشتر در یادها مانده است‪.‬‬ ‫اگرچه او را در عرصه سینما به عنوان یک بازیگر شناسنامه دار کاربلد‬ ‫می شناسند اما کمتر از گذشته کاری از او می بینیم‪ .‬البته او به تازگی‬ ‫جلوی دوربین یک اثر نمایشی قرار گرفته که ترجیح می دهد تولید این‬ ‫اثر کمی جلوتر برود و بعد درباره اش صحبت کند‪ .‬سعید پیردوست را در‬ ‫کوچه و خیابان و دربین عالقه مندان اش به عنوان بازیگر سریال های‬ ‫مهران مدیری می شناسند‪ .‬گرچه او مثل خیلی های دیگر‪ ،‬در گروه‬ ‫این روزهای مدیری نیست‪ .‬به تعبیر خودش پیش نیامده در «قهوه‬ ‫تلخ» و حتی «دورهمی» به میهمانی این کارگردان قدیمی تلویزیون‬ ‫دعوت شود‪ .‬او با فاصله گرفتن از فضای کمدی و کار نکردن با مهران‬ ‫مدیری‪« ،‬ستایش‪ »3‬سعید سلطانی‪« ،‬حکایت های کمال» قدرت اهلل‬ ‫صلح میرزایی و «‪ 87‬متر» کیانوش عیاری را اماده نمایش از رسانه ملّی‬ ‫دارد‪ .‬البته در «خائن کشی» مسعود کیمیایی نقش کوتاهی داشت که‬ ‫در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درامد‪ .‬او درباره مشکل‬ ‫سریال های تلویزیون‪ ،‬عالقه اش به سریال «مختارنامه»‪ ،‬رابطه بازی و‬ ‫چند نکته دیگر صحبت های قابل توجهی دارد‪.‬‬ ‫در دوران کرونا ترجیح دادید کمتر کار کنید اما بعد از ان‬ ‫هم این کم کاری ادامه پیدا کرد‪ ،‬چرا این روند ادامه پیدا کرد ؟‬ ‫قبل از کرونا و حتی بعد از فروکش کردن این اپیدمی‪ ،‬پیشنهادات‬ ‫خوبی به من داده نمی شد‪ .‬کارهایی را عنوان می کردند که نه فیلمنامه‬ ‫داشت و نه عوامل انها مشخص بود‪ .‬طبیعی است که من قبول نکنم در‬ ‫این سریال یا فیلم ها بازی کنم‪ .‬البته دلیل دیگر شاید به رابطه بازی در‬ ‫تولید اثار مربوط است که بسیاری از ما (همکاران) را فراموش کرده اند‬ ‫همه چیـز‬ ‫رو بـه سـطحی شـدن‬ ‫مـی رود‬ ‫و دیگر گویا دل شان نمی خواهد با ما کار کنند؛ بله به این دلیل کم کار‬ ‫شده ام‪.‬‬ ‫به رابط ه اشاره کردید‪ ،‬درباره این معضل بگویید‪.‬‬ ‫اص ً‬ ‫ال به نظرمن مشکل سریال های تلویزیون در همین جاست که‬ ‫بازیگران درست برای نقش ها انتخاب نمی شوند‪ .‬نمی دانم چرا اخیرا ً‬ ‫کارگردان ها برای رسیدن به شخصیت پردازی درست‪ ،‬به ان قواعد‬ ‫و چارچوب های اصولی تولید پایبند نیســتند‪ .‬در واقع می بینیم به‬ ‫صرف اســتفاده از یک جوان‪ ،‬بازیگر حرفه ای و کارگردان کاربلد را‬ ‫کنار می گذارند‪ .‬ما منکر حضور جوانان نیستیم اما نباید کاربلدها و‬ ‫پیشکسوت ها هم فراموش شوند‪.‬‬ ‫چرا باید به بازیگر جوان ما نقش سال خورده بدهند در حالیکه بازیگر‬ ‫کاربلد ســالخورده ‪ -‬با تجربه ‪ -‬خانم و اقا زیاد داریم که خانه نشین ‬ ‫هستند‪ .‬متاسفانه شرایط به گونه ای است که کمتر از گذشته به ما کار‬ ‫می دهند صرفاً به این خاطر که سنی از ما گذشته و به قول معروف پیر‬ ‫شده ایم‪ .‬اما نکته جالب اینجاست که عده ای خاص ‪ -‬از میان همکاران‬ ‫با سن و سال باال ‪ -‬در ســریال های مختلف حضور دارند؛ هنوز کاری‬ ‫تمام نشده سر کاری دیگری هستند و دراین میان ما فراموش می شویم‬ ‫که همین بی توجهی ازرده خاطرمان می کند‪.‬‬ ‫درباره عالقه مندی های تان به اثاری که بازی کرده اید یا‬ ‫دوست داشته اید بازی کنید‪ ،‬بگویید‪.‬‬ ‫من در ســینما «مزاحم» را فراموش نمی کنم که لحظات جذابی‬ ‫را با مرحوم شکیبایی ســپری کردم‪ .‬در تلویزیون هم «نقطه چین»‪،‬‬ ‫«پاورچین» و «شــب های برره» جزو کارهایی بوده اند که همیشه‬ ‫جدی را‬ ‫از ان ها به خوبی یــاد می کنم‪ .‬اما دوســت دارم نقش های ّ‬ ‫بیشتر تجربه کنم‪ .‬از اینکه نتوانستم با علی حاتمی کار کنم حسرت‬ ‫می خورم؛ همچنین دوست داشــتم با داریوش مهرجویی کاری را‬ ‫تجربه کنم که تا امروز این امکان فراهم نشده است‪ .‬البته قرار بود در‬ ‫فیلم «شیرک» جلوی دوربین بروم که باز هم قسمت نشد‪ .‬در خیلی‬ ‫از سریال های تلویزیونی بوده ام اما دوست داشتم در کارهای تاریخی‬ ‫مثل «مختارنامه» ایفای نقش می کردم‪.‬‬ ‫بازی شما در «کاراگاه علوی» هم حکایت خودش را دارد‪.‬‬ ‫بله‪ ،‬این اتفاق هم ماجرا داشت‪ .‬با احمد نجفی رفاقت داشتم‪ ،‬من را‬ ‫به حسن هدایت‪ ،‬کارگردان سریال‪ ،‬معرفی کرد‪ .‬وقتی سر صحنه رفتم‬ ‫کارگردان پیشنهاد بازی در نقش «یاور پرنده»‪ ،‬رئیس کالنتری را به‬ ‫من داد‪ ،‬خوشم امد و پذیرفتم‪ .‬حسن هدایت برای «کاراگاه علوی‪»2‬‬ ‫هم نقشی را برایم در نظر گرفت‪ ،‬اما شرایط به گونه ای شد که نتوانستم‬ ‫بازی کنم‪.‬‬ ‫کدام یک از بازی های تان را دوست دارید که بخواهید برای‬ ‫ما نام ببرید‪.‬‬ ‫در سینما زمان کمتری می گذاری‪ ،‬اما ارتباط تلویزیون با مردم زیاد‬ ‫است با بازی در سریال های «نقطه چین»‪« ،‬پاورچین» و «شب های‬ ‫برره» دیده شدم‪ .‬مردم خیلی به من لطف دارند و هنوز هم هرجا که‬ ‫می روم با بازی در این نقش ها مرا می شناســند‪ ،‬خوب طبیعی است‬ ‫که وقتی در نقشی دیده می شوی بیشتر به دلت می نشیند و من هم‬ ‫اینگونه هستم‪.‬‬ ‫درباره سطح کمی و کیفی تولیدات تلویزیون نظری دارید؟‬ ‫باید به این نکته اشاره کنم که جای قصه های اصیل و ساده قدیمی‬ ‫در تلویزیون خالی است‪ .‬می دانید که واقعاً قصه های قدیم یک شور و‬ ‫حال دیگری داشت حتی اگر به اثار هالیوود هم نگاه کنید فیلم های‬ ‫تاریخی و قدیمی‪ ،‬حال و هوای دیگری داشتند‪ .‬البته که شغل و حرفه‬ ‫ما ایجاب می کند خودمان را با شرایط وفق بدهیم‪ .‬زیرا وقتی با نقش‬ ‫ارتباط برقرار می کنیم باید با ان نقش و کاراکتر کنار بیاییم‪ .‬راستش‬ ‫بیشتر مواقع که دلتنگ می شوم دلم به سمت سریال های پاورچین‬ ‫و نقطه چین می رود‪.‬‬ ‫انصافاً مردم ما را خیلی دوســت داشتند ما هم طوری هنرنمایی‬ ‫می کردیم که مردم دوست داشته باشــند و رضایت مردم برای ما‬ ‫اهمیت داشت‪ .‬در مجموع اعتقاددارم اکنون همه چیز رو به سطحی‬ ‫شدن می رود‪ .‬شاید نمونه بارز ان موسیقی باشــد که از ان اصالت‬ ‫خودش خارج شده است‪/.‬تسنیم‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!