روزنامه صبا شماره 1346
روزنامه صبا شماره 1346
روزنامه صبا شماره 1346
چهار شنبه| 14دی 4 |1401ژانویه 11 |2023جمادی الثانی |1444
سال دهم| شماره 8 |1346صفحه| 5000ناموت|
«سـرابزانمه» ادای احتـرام
بـه اسـطوره های وطـن
خانه جشنواره فیلم فجر
مشخص شد
صفحه 2
هنر برای هنر
نه هنر برای سه نقطه!
صفحه 4
دغدغه های یک مدیر
از جنس سینما
صفحه 8 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
چهار شنبه 14دی 1401شماره 1346
خانه جشنواره فیلم فجر مشخص شد
«برج میالد» و پردیس سینمایی «ملت» خانه جشــنواره فیلم فجر شدند .بر اساس تصمیم صورت
گرفته ،برج میالد به عنوان خانه جشنواره میزبان بخش بین الملل ،بازار فیلم ،میهمانان داخلی و خارجی
و صاحبان اثار خواهد بود .همچنین اهالی رسانه و منتقدان در پردیس سینمایی ملت (خانه رسانه) به
تماشای اثار این دوره از جشنواره خواهند نشست .این مجموعه که با توجه به استقرار در محوطه پارک
از کلیه مزایای ان به عنوان محوطه بهره مند است ،دارای ۱۱سالن نمایش مخصوص سینما و یک سالن
مخصوص انواع تجمعات فرهنگی اســت .این مجموعه فضاهای مناسبی جهت برگزاری جشنواره ها و
نمایشگاه های مختلف دارد/ .ایسنا
«داد» جلیلی به «فجر» نمی رسد
ابوالفضل جلیلی کارگردان سینما ،درباره پروژه «داد» به تهیه کنندگی سیدامیر سیدزاده ،گفت :تقریباً
فیلمبرداری این فیلم سینمایی به پایان رسیده اما همچنان در رابطه با تدوین و یا صداگذاری با مشکالت
مالی مواجه هستیم .این کارگردان سینما با تاکید بر اینکه «داد» به دلیل مسائل فنی به جشنواره فیلم
فجر امسال نمی رسد ،بیان کرد :سعی کرده ام در این فیلم کمی متفاوت نسبت به گذشته عمل کنم و
امیدوارم بتواند بعد از دریافت مجوز ان را اکران کنم .جلیلی در پایان درباره اکران «مسیر معکوس» گفت:
برای تولید این فیلم به بنیاد سینمایی فارابی بدهکار شدم و این فیلم را بعد از ساخت به این بنیاد دادم برای
همین نمی دانم برنامه دقیق ان ها برای نمایش فیلم چیست/.مهر
شکست عجیب سینمای فرانسه درسالی که گذشت
برای نخســین بار در ۳۳ســال اخیر ،هیچ فیلم فرانسوی
نتوانست در فهرســت جدول گیشه نمایش ساالنه سینماهای
این کشور قرار گیرد .تحلیل گران اقتصادی سینما با ابراز تعجب
از این موضوع می گویند از ســال ۱۹۸۹تاکنون این اولین بار
است که صنعت سینمای فرانســه با چنین وضعیت بغرنجی
روبرو می شود .طی سالی که گذشت و به دنبال اعالم فهرست ده
فیلم اول جدول ساالنه گیشه نمایش سینماهای فرانسه ،عموم
مردم متوجه این نکته شــدند که هیچ محصول داخلی در بین
این فهرســت وجود ندارد .این در حالی است که تمام ده فیلم
این فهرست را محصوالت هالیوودی به خود اختصاص داده اند.
«اواتار :روش اب» جیمز کامرون که از ۱۴دســامبر در این
کشور اروپایی اکران شــده ،توانسته با جذب نزدیک ۸میلیون
تماشــاچی به فروش کلی ۵۴میلیون دالری دست پیدا کرده
و صدرنشینی جدول گیشه را هم چنان برای خود حفظ کند.
فیلم هــای بعدی جدول عبارتنــد از :تــاپ گان :ماوریک،
مینیون ها :ظهور گرو ،دنیای ژوراسیک ،بلک پنتر :واکاندا برای
همیشه ،دکتر استرنج در مولتی ورس جنون ،بتمن ،ثور :عشق
و تندر ،اســپایدرمن :راهی به خانه نیست و هیوالهای فانتزی:
رازهای دامبلدور .با وجود این نام های بــزرگ ،وضعیت مالی
جدول گیشه نمایش سینماهای فرانســه نتوانسته به دوران
خوب قبل از کرونا برگردد و فروش فیلم ها در مقایســه با سال
مستندی از یک فرمانده درهنر و تجربه
اکران ویژه فیلم مستند «قرار روز شــانزدهم» همزمان با سالروز
شهادت شهید سردار قاسم ســلیمانی در پردیس سینمایی چارسو
برگزار شد.
در این رویداد که به میزبانی گروه ســینمایی هنر و تجربه برگزار
شد جمعی از مدیران مرکز مستند حقیقت ،مدیران مرکز گسترش
سینمای مستند ،تجربی و پویانمایی ،اصحاب رسانه ،خانواده شهید،
هم رزمان شهید و عالقمندان حضور داشتند.
مرتضی شعبانی تهیه کننده این مستند گفت :این فیلم با درخواست
شهید حاج قاسم سلیمانی ساخته شد .بزرگترین ویژگی عمار در جبهه
مقاومت این بود که مسیرها را باز می کرد و هر جایی کار گره می خورد
برای کمک ،قرعه به نام شهید عمار بود.
شهید محمدخانی در حالی که فقط ۳۰سال سن داشت ۱۶ ،ابان
۱۳۹۴در حلب سوریه به شهادت رسید و سردار قاسم سلیمانی درباره
شهید محمدخانی اعالم کرد« :او واقعاً عمار بود»/.صباخبر
«نام ها»؛ به روایت هنرمندان نامی
مجموعه انیمیشن «نام ها» به کارگردانی رضا میرکریمی درباره
سرداران بزرگ دفاع مقدس برای نخستین بار از اخر هفته جاری
روی انتن شبکه دوســیما خواهد رفت .مجموعه کمیک موشن
«نام ها» به کارگردانی سیدرضا میرکریمی و تهیه کنندگی محمد
پیرهادی محصول سازمان سینمایی سوره از ۱۵دی ماه و طی ۴
هفته ،پنجشنب ه شب ها ساعت ۲۱:۱۵راهی انتن شبکه دو سیما
خواهد شــد .در اپیزودهای مختلف این انیمیشن که برای اولین
بار رونمایی و پخش می شــود؛ بازیگران مطرحی همچون پرویز
پرســتویی ،فرهاد اصالنی ،امیر جعفری ،ریما رامین فر ،شــبنم
مقدمی ،افشین هاشمی و دانش اقباشــاوی به عنوان صداپیشه
حضور دارند .این مجموعه ۴قســمتی با نام هــای «مصطفی»،
«عباس»« ،حسن» و «مهدی» هر کدام در مدت زمان حدود ۳۰
دقیقه ،روایتی عاشقانه و واقعی از داستان زندگی این چهار سردار
نامدار بزرگ ایران است/.صباخبر
،۲۰۱۹حدود ۳۰درصد کمتر بوده اســت .امارهای منتشره
حکایت از این می کند که در سال ،۲۰۲۲بیش از ۱۵۲میلیون
بلیط سینما فروخته شد ،که در مقایســه با دوران کرونا نشان
از رشــدی ۶۰درصدی دارد .تحلیل گران اقتصادی سینما در
فرانسه عقیده دارند جدول گیشــه نمایش سینماهای کشور،
تحت تاثیر عوامل متعدد و متنوعی بوده و هســتند .مهم ترین
انها البته شیوع کرونا و خانه نشین شدن عموم مردم بوده است.
این موضوع تاثیر مستقیم و بالواسطه اش را بر روی تاریخ اکران
عمومی فیلم ها گذاشــت و زمان نمایش عمومی انها چند بار
تغییر کرده و جابجا شد .در نیمه اول سال ۲۰۲۲کمپانی های
بزرگ هالیوودی هم حاضر به اکران عمومی محصوالت شان در
فرانسه نشدند و سالن های نمایش اقدام به نمایش محصوالت
کم هزینه تر و معمولی تر کردند.
تنها در نیمه دوم سال بود که بالک باسترهای هالیوودی راهی
پرده سینماهای این کشور اروپایی شدند .هنرمندان فرانسوی
هم که امیدوار به بازگشت تماشــاگران به سالن های سینماها
بودند ،اقدام به اکران عمومی محصوالت مهم خود کردند .طبق
امارهای موجود ،پرفروش ترین فیلم فرانسوی در سال ۲۰۲۲
«عروسی های بد سریالی »۳بود که در ردیف دوازدهم جدول
ساالنه گیشه نشســت .حدود دو و نیم میلیون بلیط این فیلم
فروخته شد/.صبا
ابراهیم حاتمی کیا در «ملک سلیمان»
ابراهیم حاتمی کیا کارگردان سینما و تلویزیون شب گذشته مهمان
پنجمین قسمت از برنامه «ملک سلیمان» بود و درباره ابعاد شخصیت
شهید حاج قاسم سلیمانی صحبت کرد .فصل سوم برنامه تلویزیونی
«ملک سلیمان» ویژه سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی،
ساعت ۲۰هر شب با اجرای ســید محمدعلی صدری نیا روی انتن
شبکه یک می رود.
محمدعلی جعفری ،علی الریجانی ،مسعود اسداللهی (از دوستان و
همکاران قدیمی شهید سلیمانی) و محمدمهدی همت و مهدی حنیف
( فرزندان شهدا) ،مهمان های چهار قسمت گذشته «ملک سلیمان»
بوده اند .محمدباقر قالیباف ،امیرعلی حاجی زاده ،حجت االسالم علی
اکبری و ...از دیگر مهمانان فصل سوم این ویژه برنامه خواهند بود.
بررسی ۱۰موضوع از نگاه حاج قاســم و گفتگو پیرامون مسائل و
حواشی روز ،از محورهای این برنامه ۱۰قسمتی محصول مرکز بسیج
صدا و سیما و سازمان هنری رسانه ای اوج است/.صباخبر صفحه 2
چهار شنبه 14دی 1401شماره 1346
خرب سیمنا و تلویزیون
تام کروز جا ماند؛ روس ها جلو زدند
روس ها با انتشار تریلر فیلم «چلنج» یا «چالش» نشــان دادند که برای ساخت اولین فیلم در فضا از
دیگران جلوتر هستند .این فیلم به زبان انگلیسی و توسط کلیم شیپنکو ساخته شده و اولین فیلمی است
که واقعاً در فضا فیلمبرداری شده است .زمانی که سازندگان این فیلم به فضا رفتند گزارشی از ان به صورت
زنده از کانال یک روسیه پخش شده بود.
این در حالی است که تام کروز هم در این باره در حال برنامه ریزی است و اعالم کرده بود قصد ساختن
چنین فیلمی را دارد و انتشار این تریلر ،بیانگر ان است که تام کروز ،از روس ها عقب افتاده و در این مسیر
جامانده است« .چالش» قرار است اوریل ۲۰۲۳در روسیه اکران شود.
3
جایی برای برگمان ها نیست
سه منتقد از والچر ،در گفتگویی فیلم های ۲۰۲۲را از نظر محتوایی و کیفی خیلی بد خواندند .بیلگه ابیری،
الیسون ویلمور و انجلیکا جید باستین منتقدان «والچر» گفته اند ایا باید کمی توقعاتمان را کاهش دهیم
و از سینما انتظار زیادی داریم ،یا برترین فیلم های سال ۲۰۲۲مانند «تاپ گان» و « »RRRو «همه چیز
همه جا به یک باره» واقعا خوب نبودند؟ ویلمور ،باوردارد هنوزدلمان می خواهد انچه روی صفحه بزرگ سینما
می بینیم کامال ما را با خودش ببرد و باستین از نگرانی درباره اینده رسانه گفته است و ابیری هم می گوید باید
بپذیریم که اینگمار برگمانی در عصر استریم ،ظهور نمی کند .با این حال منتقدان به سال نو چشم دوخته اند
که قرار است فیلم هایی از اسکورسیزی ،فینچر ،نوالن و خیلی های دیگر راهی سینماها شوند/.مهر
اکران فیلم های خارجی از سال ۱۴۰۲
پنجاه و سومین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی
با حضور محمد خزاعی ،رئیس سازمان سینمایی روز گذشته ۱۳دی
ماه برگزار شد .در این جلسه محمد خزاعی با اشاره به موضوع اکران
فیلم های خارجی به صورت محدود در پی مطالبه ســینماگران و
مخاطبان سینما گفت :این موضوع در جلسه شورای راهبردی اکران
مورد بحث و تبادل نظر کارشناسی قرار گرفت و با توجه به پیگیری
و تقاضای تعدادی از سینماگران در ماه های گذشته «گروه تحقیق و
ارزیاب متخصص» در این زمینه مطالعات الزم را انجام داده اند و پس
از بررسی ابعاد مختلف و در نظر داشتن همه جوانب مثبت و منفی این
موضوع پیشنهاد اجرای این طرح به سازمان سینمایی ارائه شد .وی
درباره اخرین جزئیات اکران اثاری از سینمای جهان در ایران گفت :از
این رو بنا به عالقه مندی و درخواست مردم برای دیدن فیلم های روز
دنیا و تقاضای سینماداران ،موضوع اکران فیلم های خارجی به صورت
محدود در دستور کار اجرایی سازمان سینمایی برای سال ۱۴۰۲قرار
گرفته است .رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه این طرح با هدف
ایجاد تنوع در سبد اکران ســینمای ایران طراحی شده است ،ادامه
داد :مطالعات و برنامه ریزی در این باره توســط حوزه های تخصصی
اغاز شده و پس از نهایی شدن ساز و کارهای ان ،ائین نامه مربوطه
تدوین و اکران فیلم های خارجی سال اینده اغاز خواهد شد .رئیس
سازمان ســینمایی عنوان کرد :ضروری است برای تدوین ائین نامه
اکران فیلم های خارجی به مباحثی چون تعییــن درصد و ضریب
اشغال سالن های ســینما ،تنوع ژانرها و همچنین تنوع محصوالت
کشورهای مختلف ،اهتمام به شاخص ها و استانداردهای فرهنگی و
اجتماعی و نیز برنامه ریزی برای استفاده از درامدهای حاصله در جهت
تقویت سینمای ملی توجه شود .وی تاکید کرد :همچنین حوزه های
تخصصی مرتبط با اکران فیلم های خارجی در تدوین ائین نامه باید
محورهایی دیگری چون بررسی امکان ســنجی برای اکران متقابل
فیلم های ایرانی در دیگر کشورها ،سهمیه و تعداد فیلم های خارجی
جدول اکران و چارچوب فعالیت شرکت های دست اندرکار این حوزه
را مشخص کنند .توجه به توسعه زیرساخت های سینما در کشور با
اهمیت دادن به اکران فیلم های خارجی میسر می شود .خزاعی در
ادامه گفت :با لحاظ جمیع جهات و با توجه به شــرایط ویژه اکران
فیلم های خارجی ،توجه به مقررات ،محدودیت ها و مالحظات خاص
اجرای این طرح در سینمای فعلی ایران در یک چارچوب محدود ،الزم
است و در همین راستا ،برای به وجود امدن شرایط مطلوب در این
زمینه از ظرفیت نظرات تخصصی و سازنده صاحب نظران استفاده و
گفتگوهای سازنده انجام گرفته و ادامه خواهد یافت.
وی مطرح کرد :اتخاذ تصمیم درســت و کارامد با توجه به تاکید
و تحلیل اعضای شورای راهبردی اکران ،بررسی و مطالعات صورت
گرفته در این زمینه می تواند به رشد نگاه تماشاگران داخلی کمک و
منجر به ارتقای سینمای ایران و سلیقه مخاطبان شود .ضمن اینکه
این حق مخاطبان سینماست تا با محصوالت خارجی مناسب اشنا
شــده و ان را با اثار داخلی مقایسه کنند .به گفته خزاعی ،فیلم های
خارجی با رعایت اســتانداردها و موازیــن موردنظر ضمن توجه به
ارزش های سینمایی و فرهنگی کشور ،از قابلیت اکران در سینماها
برخوردارند .رئیس سازمان ســینمایی در پایان از فعاالن سینمایی
درخواست کرد تا زمان تدوین و ابالغ ائین نامه اجرایی اکران فیلم های
خارجی ،نسبت به مذاکره و توافق با کشورهای دیگر اقدام نکنند/.مهر صفحه 3
4
چهار شنبه 14دی 1401شماره 1346
پرونده
هنـر بـرای هنـر ،نـه هنـر بـرای
فرهومند ناظریان -نمایش شبی در طهران این شب ها در پردیس شهرزاد تهران به روی صحنه می رود ،این نمایش
فرهومند ناظریان
به کارگردانی شایان مستوفی است که در این تجربه کارگردانی حرفه ای اش به سراغ نمایشنامه ای از محمد چرمشیر
گفت و گو
رفته است .تهیه کنندگان این نمایش به تهیه کنندگی مشترک سمیرا کریمی و حسین عابدین اماده شده و بازیگران
ان؛ میترا اکبری،مهرزاد نیکنام،ابوالفضل حضرتی،نیلوفر ذوالفقاری،شایان مستوفی ،سارا سیرتی،کارمانیا میراحمدی،کوروش
محمدرضا،طاها نوری هستند ،داستان این نمایش در بحبوحه جنگ جهانی دوم می گذرد و در یک اداره شهربانی اتفاق می افتد ،در
شبی که تهران به دلیل حضور نیروهای متفقین دچار هرج و مرج واشفتگی شده و از ان سو سران کشورهای دیگر که درگیر جنگ
هم هستند ،برای اینده سیاسی ایران تصمیم گیری می کنند ،در همین حال تعدادی مظنون به اداره شهربانی اورده می شود که
برخی از انان اتباع خارجی هستند ،این نمایش با بهره گیری از سبک کمدی ،و با نگاهی به تحوالت سیاسی و اجتماعی ایران در دهه
20شمسی با فرهنگ کوچه و بازار ان زمان ،سعی دربازسازی ،موقعیت و شرایط تهران قدیم را دارد .خبرنگار صبا درباره این نمایش
با شایان مستوفی کارگردان شبی در طهران به گفتگو نشسته است.
نمایش را از کجا شروع کردید؟
از سال 1393در زمینه تئاتر ونمایش کار کرده ام و با حضور
در موسسه ها وبعد دانشگاه ازنمایشنامه های دانشجویی شروع
کردم ،اما استارت اصلی تئاتر برایم با نمایش بانوی محبوب به
کارگردانی خانم گالب ادینه کلیــد خورد ،در این نمایش من
به عنوان بازیگر ایفای نقش کردم این نمایش در ســال 1398
خورد و تا سال 1400طول کشــید .برای همین معتقدم من در
هنر تئاتر هر چه دارم از هنرمند پیشکسوت ،گالب ادینه است،
ایشان بسیار با دقت و دلسوزانه با هنرجوها و هنرمندان ازجز
به جز شکل گرفتن شخصیت تا اجرا دلسوزانه همراه می شوند.
به این شکل شــما در ابتدا تئاتر را به صورت اکادمیک و
دانشگاهی فرا گرفته و سپس با کار تجربی با بزرگان تئاتر ایران
این اموزش را تکمیل کرده اید.
بله حدود نه سال هم طول کشید که اولین کار نمایشی خود را
با عنوان شبی در تهران در سالن برای اجرا اماده کنم.
چه شــد که برای این کار به ســراغ متون نمایشی استاد
چرمشیر رفته اید؟
ابتدا عالقه بسیار زیادم به چرمشیر و نوع قلم او در نگارش
نمایشنامه بوده است ،عالوه بر ان ،نمایشنامه شبی در طهران،
با داشتن یک بستر تاریخی رگه های از کمدی هم با خود دارد،
و بعد از این هم امید دارم برای اجرای بعدی نمایشنامه دیگری
از محمدچرمشیر به نام شش و بش ،را برای اجرای صحنه ای
اماده کنم.
منحصرا نمایشنامه شبی درطهران برای شما به عنوان یک
کارگردان چه جاذبه ای داشته و چه دغدغه ای از شما را حل
کرده است؟
وقایع این نمایشنامه مربوط به سال 1320است ،از جذابیت
های این نمایشنامه برای من سفر در تاریخ و بازگشت به گذشته
دور تهران بود ،چرا که تاریخ همیشــه عالوه بر جذابیت های
نوستالوژیک ،بار معنایی و محتوایی یک جامعه را چه ازلحاظ
تاریخی و سیاسی در مقایسه با اکنون و اینجا به چالش می کشد،
وپیامی را از رهگذر تاریخ به مردم می رساند ،دوره زمانی این
نمایش مقارن است با اتفاقات سیاسی سال 1320بعد از جنگ
جهانی دوم ،و در ایران زمانی است که ولیعهد به جانشینی از
پدرش رضا شاه ،بر مسند قدرت در ایران می نشیند ،که همین
جابه جایی قدرت باعث یک سری تغییرات و تضادها در جامعه
و اجتماع مردمی شده اســت .در این نمایشنامه مخاطب با
چالش هایی از همین دست مواجه می شود .این نمایشنامه دارای
کاراکترهای نمادین اســت مانند کاراکتر دراکوال که نمادی از
انگلیس و در شمایل دراکوالی خونخوار به نمایش درامده است و
کاراکتر سیندرال که نماد صلح است ،که در هرج و مرج و بلبشوی
ان دوره همچنان داوطلب در رویه های صلح امیز است .او در این
رویکرد با هیچ کس جنگ ندارد ،حتی با دراکوال که خون اشان
است .به این شکل هر کدام از شخصیت ها و کاراکترهای این
نمایشنامه نماد و المان از یک گروه اجتماعی هستند که همین
برای من بسیار قابل توجه بود .در مهم ترین صحنه این نمایش
شخصیتی به نام سکینه که نمادی از مردم عوام جامعه است در
مکالمه ای تلفنی با ولیعهد صحبت می کند .در همین صحنه
تناقض سادگی مردم در مقابل فساد و استبداد حکومت دوران
1320نمایان می شود .مهم ترین مسئله در اجرای این نمایش
برای بنده این بود که مخاطب با پیام این کار که در گذشته چه
بوده ایم و چه دوران های را پشت سر گذاشتیم و به کجا رسیدیم
را درک کند.
چه زمانی را برای اماده شدن این اجرا صرف کردید؟
حدود پنج ماه بــا 9بازیگر تمرین کردیــم ،در میانه راه
ریزش های از تغییر بازیگرو ...هم داشتیم ،البته خوشبختانه
با وجود فشارهای که از اطراف بر من و گروهم تحمیل شد ،هیچ
کدام از بازیگران و عوامل نمایش شبی درطهران نه تنها انصراف
ندادند ،بلکه برای روشن نگاه داشتن چراغ تئاتر در ایران ثابت
قدم تر به مســیر خود ادامه دادند .در حالی که گروه و عوامل
نمایش من ،خودشان در میان همان مردمی بودند که نسبت به
شرایط سخت اجتماعی معترض هستند.
با توجه به اینکه از محمد چرمشــیر برای اجرای صحنه ای
شــبی در طهران مجوز گرفته اید ،ایا از کمک های ایشان در
شکل گرفتن اثر استفاده کردید؟
خیر ،خوشبختانه خود متن به قدری منسجم ،قوی وگویا بود
که نیاز به توضیح خالق اثر احساس نشد .با این حال ،دو بار هم
در مرحله تقسیم نقش ،به دیدن ایشان رفتیم و برای تغییرات
جزئی از ایشان تائید گرفتیم .محمد چرمشیر همدالنه به ما در
این مسیر کمک کرد و هیچ هزینه ای هم بابت اجرا از گروه ما
نخواستند.
ایا اجرای صحنه ای نمایش شبی در طهران در مرحله کسب
مجوز اجرا ،با ممیزی از سوی دستگاه های نظارت مواجه شد؟
فقط یک دیالوگ را حذف کردند ،البته اگر بخواهم صادقانه
بگویم ،برای من وجود این دیالوگ مهم بود ،اما به هر حال خللی
در ریتم و معنای کلی اثر ایجاد نکرد.
سبک و سیاق اجرایی تان درنمایش شبی در طهران چگونه
بود؟
بر اساس همان مولفه های نمایشی طهران قدیم کارکردم ،اما
سبک و لحن دیالوگ پردازی را امروزی کردم ،برای موسیقی
اغاز کار ،خودم خوانندگی کردم و تالشــم بر این بود که این
نمایش به صورت اصیل و دست نخورده اجرا شود. صفحه 4
ی سه نقطـه!
چهار شنبه 14دی 1401شماره 1346
پرونده
عکس :امیر شاهد
رسالت هنر تئاتر از نظر شما چیست؟
هنر برای هنر ،و نه هنر برای ســه نقطه! حاال این سه نقطه
هر چیزی می تواند باشد .ســفر در این وادی همه اش با عشق
می گذرد ،من در زمانی که در نمایش بانوی محبوب من ،گالب
ادینه فعالیت می کردم به من پیشنهاد کار تصویری شد ،اما
رد کردم چرا که دیوانه وار مسحور صحنه تئاتر هستم .صحنه
اعجابی دارد که می تواند تمام مشکالت روحی و روانی هنرمند
را تلطیف کند و بهترین رســانه برای ارتباط موثر با مخاطب
است .کال در جریان یک اجرا ما شاهد کاتارسیسمی پویا ،چه
در اجراکنندگان و چه در تماشاگران هستیم .من هفت سال
است که خانواده ام را ندیده ام ،چرا که زندگی ،تفریح ،وهمه
نیازهای من با نمایش تغذیه شده است .دلیل اینکه در طول این
هفت سال از خانواده و اشنایان خود دور مانده ام قطعا ناراحتی
و یا وجود مشکل نبود ،علت اصلی درگیر شدن همه وجود من
با این هنر است که تمام وقت و فکر من را به خود اختصاص داده
و من برای این اتفاق عاشقانه داوطلب شده ام .هنری که هیچ
برگشت مالی و سودمندی هم برای من نداشته است .من کار
هنری را در ابتدا با موسیقی شروع کردم و به یاد دارم در زمانی
که در حال تمرین خوانندگی و اموزش سازهای کوبه ای بودم ،
ساعت ها مقابل مجموعه تئاتر شهر می نشستم و به ستون های
این مجموعه خیره می شدم و در دل با خود می گفتم؛ ایا روزی
می رسد که بتوانم در این مجموعه اجرایی را روی صحنه ببرم؟ و
در حال حاضر خدا را شاکرم که موفق شدم به انچه که در ذهن
و خیالم بعید می رسید ،دست پیدا کنم.
خواسته شما از مدیران ارشــد مجموعه هنرهای نمایشی
چیست؟
در حوزه نمایش ،فعالین هنرمند با مشکالت عدیده ای روبرو
هستند ،یکی از بزرگترین انها ،این است که در مراحل انجام
کسب مجوز اجرا ،طوری اعمال نظر و سلیقه می کنند ،که با وجود
مرارت های زیاد ،در نهایت انچه که خواسته قلبی هنرمند است
به اجرا نمی رسد ،حمایت های کمک هزینه ای برای سالن های
دولتی اتفاق خوبی بود که من بسیار بابت ان سپاسگزارم ،در
5
ادامه الزم است ،کمک هزینه ای نیز برای نمایش های ارزشمند
در نظر بگیرند ،نمایش هایی که مخاطب دارند اما اجرای انها
با توجه به شرایط اقتصادی مردم و هزینه های جانبی مسدود
می شــود ،با حمایت مالی می توانند با فراغ بال بیشتری به
ادامه اجرا فکر کنند ،جوانان مستعد شناخته نشده ای در این
حوزه هستند که برای حضور اول شان در صحنه نمایش نیاز به
حمایت دارند ،کسانی که می توانند نمایش در ایران را متحول
کنند و با خالقیت های نگرشــی جالی دوباره به تئاتر دهند.
متاســفانه هنر تئاتر ما در حال سرازیری به سمتی است که با
اوردن چهرهای مشهور و شناخته شده ،می خواهد خودش را
حفظ کند ،در حالی که ساختار تئاتر با این مضمون بیگانه است
و از نظر من نمایشی قابل اعتنا است که کارگردان با هنرمندان
خود تئاتر و گاها هنرجوهای مســتعد در این رشته ،شگفتی
بیافریند .در ادامه متاسفانه بی عدالتی در ممیزی ها بسیار برای
ما هنرمندان تازه کار دســت و پاگیر است ،مثال اگر بدانند در
نمایش من چهره شناخته شده ای از سینما و یا تلویزیون حضور
یها را کمترمی کنند .این روند باید اصالح شود.
دارد سخت گیر
استقبال از نمایش شبی در طهران را تا االن چگونه ارزیابی
کردید؟
خوشبختانه این نمایش با استقبال خوبی مواجه شده است.
حتی در سخت ترین شرایط اجتماعی بلیط های کار فروخته
شدند و نظرهای خوبی را درسایت تیوال دریافت کرد و از امتیاز
باالیی برخوردار شد که بسیاربرای ما ارزشمند بود .این نمایش
تا بحال دو بار روی صحنه به اجرا رفته است ،در اجرای صحنه ای
دوم که در حال حاضر مشغول ان هستیم ،تغییرات کاربردی و
راهبردی الزم اعمال شده است ،برای خود من تنها دغدغه در
طول اجرا هزینه اجاره سالن شهرزاد در هر شب اجرا بوده است،
به نحوی که هرشب بعد از اجرا به قسمت اداری مجموعه شهرزاد
می رفتم و تنها می پرسیدم هزینه اجاره سالن از فروش بلیط ها
تامین شده است یانه ؟ برای اینکه بدهکاری به سالن را دیگر
نمی توانستم ،جبران کنم .اما در نهایت این اجرا برای من و سایر
بچه های گروه نه تنها سود اوری نداشت بلکه ضرر هم داشت.
من برای این نمایش در اجرای اول 120میلیون هزینه کردم که
تنها 10میلیون تومان از ان دستگیرم شد.
صحبت شما با مردم در این شرایط چیست؟
اگر دقت کرده باشید در شرایطی که در کشور پیش امده
است ،بیشترین قشری که دچار اسیب شده است هنرمندان
هستند .من زمانی که اجرای این اثر را شروع کردم ،در سالن
کناری نمایش خانم گالب ادینه روی صحنه بود و در اجرای قبلی
همین کار نمایش خانم سیما تیرانداز دوستان کمدی ،اجرا می
شد حرف من با مردم این است که از هنر هیچ ضرری به جامعه
نمی رسد چرا که هنر بی خطر ترین و پرکارکردترین نقش را در
جامعه دارد .هنر تئاتر ،مانند کتاب ،اگاهی بخش و فرهنگ ساز
است .مثال هومن سیدی یک فیلم می سازد و بعد از اینکه این
فیلم به به مصرف مخاطب می رسد ،بعد از مدت کوتاهی انعکاس
اصطالحات کالمی و حتی منش تیپ سازی شخصیت های فیلم
در جامعه دیده می شود ،این ها همه نشان از نفوذ فرهنگ سازی
هنر فیلم و تئاتر در جامعه است .من در هفته گذشته پیرامون
اجرای صحنه ای شبی در طهران یک استوری در فضای مجازی
گذاشتم ،که با فحاشی وبرچسب زنی از سوی مردم روبرو شدم،
یادم هست درشرایطی بودم که از فروش بلیط نمایش ام راضی
نبودم ،و با ضررهای مالی مواجه شده بودم ،اما مسائل مالی انقدر
به من اسیب نزد که برخورد مردم ناراحتم کرد .من عاشق تئاتر
و اجرای نمایش هستم و دوری از صحنه را به هر دلیلی تاب نمی
اورم .شرایط سخت و اینکه معترض به وضعیت موجود هستیم،
دیگر جزوی از زندگی ما شده است ،کار و پیشه هم جزو زندگی
ماست ،چگونه می شود که زندگی را برای زندگی تعطیل کرد ،این
دو مسئله کامال به صورت تفکیک شده و موازی در زندگی همه
ما وجود دارد ،که هنرمند با ابزارهای هنری موجود در دستش،
می تواند به بهترین شــکل دغدغه های خود را از این دو رویه
زندگی موازی اش یکــی را در دیگری انعکاس دهد .از نظر من
سنگر تئاتر و هنر باید حفظ شود ،در حال حاضر ما برای حفظ
صحنه نمایش و هنر مقدس تئاتر در حال جنگیدن هستیم و
اگر ماهم کنار بکشــیم ،مثل ان است که عرصه را خالی کرده
و عقب نشینی کرده باشیم.در این صحنه جنگ هنرمند میان
مردم و دســتگاه های نظارت گیر افتاده است و در این شرایط
هنرمند تنها با عشقی که به این هنر دارد ،اعتبار ،ابروی خود
را نیز قربانی کرده و با وجود ضررهای مادی که متوجه اش است
این سنگر را حفظ می کند .خواهش من از مردم و هنرمندان این
است که در این مسیر به جای زخم زبان زدن و قضاوت کسانی
که در این مسیر ثابت قدم مانده اند ،در نگرش خود در شناخت
از رسالت هنر تئاتر و کارکرد ان در جامعه تجدیدنظر کنند. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
چهار شنبه 14دی 1401شماره 1346
برپایی نمایشگاه کارتون ،در خانه کاریکاتور
نمایشــگاه کارتون با موضوع الودگی هوا ۱۴دی در خانه کاریکاتور ایران افتتاح می شود .الودگی هوا
دیرزمانی است که به چالشی جدی در جوامع مدرن و انسان معاصر تبدیل شده است .از این رو خانه کاریکاتور
ایران ،در راستای گسترش اموزش های شــهروندی از نگاه تاثیرگذار هنرمندان طنز ترسیمی (کارتون)،
نمایشگاه کارتون «اسمان ابی» را برگزار می کند .در این نمایشــگاه اثار ۲۰هنرمند ایرانی و خارجی با
رویکرد الودگی هوا و موضوعات معضالت شهری و مسائل زیست محیطی در معرض نمایش قرار خواهد
گرفت .نمایشگاه «اسمان ابی» از ۱۴دی تا ۱۴بهمن ،۱۴۰۱روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹تا
۱۶و پنجشنبه ها ساعت ۹تا ۱۲به استثنای روزهای تعطیل در خانه کاریکاتور ایران دایر خواهد بود/.مهر
امریکا «تابوت سبز» غارت شده را به مصر پس داد
تابوت دان چوبی باستانی که با نام «تابوت سبز» شناخته می شود ،از یکی از موزه های ایاالت متحده
امریکا ،به عنوان یک اثر تاریخی غارت شده به مصر بازگردانده شد .پس از این که مقام های ایاالت متحده
امریکا« ،تابوت سبز» را به عنوان اثر تاریخی شناسایی کردند که سال ها پیش از مصر غارت شده است،
این تابوت دان چوبی باستانی را از موزه علوم طبیعی هیوستون به مصر بازگرداندند.
بازگشت این تابوت باستانی مصر که طول ان به حدود سه متر می رسد ،بخشی از تالش های دولت مصر
برای پایان دادن به قاچاق اثار تاریخی مسروقه این کشور است .در سال ،۲۰۲۱مقام های مصری موفق
شدند پنج هزار و 300اثر تاریخی مسروقه را از سراسر جهان به مصر بازگردانند/.ایسنا
«سربازنامه» ادای احترام به اسطوره های وطن
ایین رونمایی از البوم موســیقی «سربازنامه»
شامگاه دوشنبه دوازدهم دی ماه با حضور محمد
مخبرمعاون اول رئیس جمهور ،حجت االســام
محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسالمی ،محمد
مهدی اســماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی،
علیرضا زاکانی شــهردار تهران و تعدادی دیگر از
مدیران عالی عرصه فرهنگ و هنر در تاالر وحدت
برگزار شد .شب دوشنبه 12دی 1401پرواز همای
و گروهش بخش هایی از البوم سربازنامه را در تاالر
وحدت به صحنه بردند .البوم موسیقی سربازنامه
در ســتایش مقام قهرمانان افســانه ای شاهنامه
(ارش کمانگیر و سیاوش) ساخته شده و در سالروز
شهادت حاج قاســم ســلیمانی در تاالر وحدت
رونمایی شد .اشــعار این مجموعه از سروده های
افشین اعال است و اهنگسازی و خوانندگی ان را
پرواز همای برعهده داشته است.
این مراســم با روی صحنه امدن پرواز همای و
گروهش اغاز شد .انها قطعاتی از البوم سربازنامه را
در صحن ه تاالر وحدت اجرا کردند.
محمد مخبر ،معاون رئیس جمهور ،در حاشیه
برگزاری مراســم رونمایی از روایت موســیقایی
«سربازنامه» با خوانندگی پرواز همای که با حضور
جمعی از مدیران و مســئوالن عالی کشور برگزار
شــد درباره این برنامه گفت :به اعتقاد من چنین
برنامه هایی کمترین کاری اســت کــه در مقابل
بزرگی شهید حاج قاسم ســلیمانی می توانستیم
انجام دهیم.
وی افزود :من از همه دســتگاه های اجرایی و
گروه هایی که درباره رشادت های شهید سلیمانی
اثار ارزشمندی را تولید کردند صمیمانه قدردانی
می کنم و باید بگویم وقتــی این اثار را گوش دادم
گریه کردم.
فاطمه سلیمانی :امیدوارم خوانندگان برای
سایر شهدا اجرای کنسرت داشته باشند
فرزند سردارشهید حاج قاسم سلیمانی پس از
برگزاری ویژه برنامه روایت موسیقایی «سربازنامه»
ابراز امیدواری کرد که دیگر اهالی موسیقی هم برای
بزرگداشت شهدا کنسرت برگزار کنند.
فاطمه سلیمانی گفت :روایت موسیقایی «سرباز
نامه» از جمله اثار موسیقایی بسیار فاخری بود که
شاهکاری که مصریان ۴۵۰۰سال قبل ساختند
مجسمه چوبی ۴۵۰۰ســاله ای که برای طراحی چشم های ان از
سنگ های شفاف استفاده شده است ،مهارت صنعتگران مصر باستان
را به خوبی به نمایش می گذارد.
در چند قرن گذشته ،باستان شناسان همواره اثار تاریخی زیبایی را
کشف کرده اند که همچنان بینندگان را شگفت زده می کند ،از جمله
این مجسمه ها می توان به مجسمه کاتب و کشیش َکعپر اشاره کرد.
این مجسمه فوق واقع گرایانه که به زیبایی ساخت شده است ،مهارت
فوق العاده صنعتگران باستانی را نشان می دهد.
یکی از جذاب ترین ویژگی های این مجســمه ،چشم های سنگ
کریستال و مسی ان است که واقع گرایی خیره کننده ای به این مجسمه
بخشیده است .با توجه به این که مجسمه از جنس چوب چنار ساخته
شده عجیب به نظر می رسد که تا این حد سالم باقی مانده است.
امروزه این مجسمه مشــهور «کعپر» در «موزه مصر» در قاهره
نگهداری می شود/.ایسنا
بنده از همه هنرمندان و دست اندرکاران ان برای
تولید این اثر ارزشمند قدردانی می کنم.
وی افزود :به اعتقاد من این اثر موســیقایی از
معدود البوم هایی است که بعد از سومین سالگرد
شهادت شــهید ســلیمانی با کیفیت قابل قبولی
پیش روی مخاطبان قرار گرفت و من امیدوارم این
مراسم و انتشــار البوم اغازگر جریان جدیدی در
موسیقی کشورمان باشد که هنرمندان عرصه های
انتصابات شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب
وزیر فرهنگ و ارشــاد اســامی طی احکام جداگانه رئیس و
اعضای شورای سیاست گذاری سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی
کتاب تهران را منصوب کرد .اسماعیلی در احکام جداگانه ،علیرضا
مختارپور ،رئیس کتابخانه ملی -میثم نیلــی ،مدیرعامل مجمع
ناشــران انقالب -مریم جدلی ،رئیس هیئت مدیــره انجمن زنان
ناشر -علی رمضانی ،مدیرعامل خانه کتاب -نادر قدیانی ،ناشر-رحیم
مخدومی ،نویسنده -سید محمد حسین ظریفیان ،مدیر کل دفتر
توسعه کتابخوانی -محمدعلی مرادیان ،مدیرکل دفتر مطالعات و
برنامه ریزی فرهنگی -امین کمالوندی ،مشاور اجرایی معاونت امور
فرهنگی -هومان حسن پور ،رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان و
فتح اهلل فروغی ،رئیس هیئت مدیره انجمن ناشران کودک و نوجوان
را به عنوان اعضای شورای سیاست گذاری و در حکمی جداگانه یاسر
احمدوند به عنوان رئیس و عضو شورای سیاست گذاری این رویداد
فرهنگی منصوب شد/.ایسنا
مختلف عالوه بر فعالیت های مختلفی که در عرصه
موسیقی دارند همت کنند مثل این اثر فاخر و برای
سایر شهدای گرانقدر انقالب اسالمی اجرا کنسرت
داشته باشند.
در پایان این مراســم با حضور مهمانان ویژه از
البوم سربازنامه که به ســفارش سازمان فرهنگی
هنری شهرداری تهران تولید شده است رونمایی و
از اهنگساز و شاعر این اثر تقدیر شد/.تسنیم
بلیت موزه برج ازادی سه شنبه ها نیم بها شد
بهای بلیت مجموعه فرهنگی هنری برج ازادی (موزه برج ازادی)
روزهای سه شــنبه با تخفیف پنجاه درصدی برای تمامی اقشار ارائه
می شــود .برج ازادی قلب تهران ،نماد ملی ایــران و قدمگاه انقالب
اسالمی است .ساخت این برج که در سال ۱۳۴۵توسط حسین امانت
با عنوان برج شهیاد طراحی شده ،برگرفته از معماری عبادتگاه های
دوره های ساسانی ،سلجوقی و صفویه است.
محوطه زیرین و طبقات برج به مساحت ۱۲هزار و ۵۰۰مترمربع
فضاهای فرهنگی هنری شامل موزه ها ،نگارخانه ها ،تاالر فرهنگ ،سالن
ایران شناسی ،سالن های همایش و دارای پارکینگ اختصاصی است.
بعد از انقالب شکوهمند اسالمی ،به واسطه ورود امام خمینی (ره)
بعد از ۱۵سال تبعید ،این بنا به نماد ازادی ملت ایران بدل شد.
عالقه مندان می توانند با ارائه بلیت نیم بها در روزهای سه شنبه از
بام و طبقات برج ،نگارخانه ها ،موزه عکاسی ،ربات پاسخگو و فضاهای
بازدیدی مجموعه دیدن کنند/.ایرنا صفحه 6
چهار شنبه 14دی 1401شماره 1346
خرب فرهنگ و هرن
گردشگری را وارد بازی های جناحی نکنید
سفیر جمهوری اسالمی ایران در چین در توییتی نوشــت :پروتکل های بهداشتی با جذب گردشگر
منافاتی ندارد .گردشگری را وارد بازیهای جناحی نکنید .محمد کشاورز زاده ،سفیر کشورمان در پکن
در توییتی نوشت:با عادی شدن رفت و امد درچین اکثر سفارتخانه های خارجی با درج پست هایی در
حساب های کاربری خود از گردشگران چینی برای سفر دعوت کردند .چرا همین اقدام ما مورد خوشایند
برخی نبوده است .گردشگری را وارد بازیهای جناحی نکنید .وی همچنین در توییت دیگری نوشته است
که سفارت فرانسه در پکن در پســتی اعالم کرده « بدون قرنطینه ،مرزهای فرانسه به روی گردشگران
چینی باز است .تجربه ای بی تکرار از زمستان برفی و اسکی برای گردشگران/ ».ایسنا
برگزاری نمایشگاه عکس از طبیعت ایران
نمایشگاه عکس «فلورا» ،با اثاری از عرفان جلیلوند در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود .نمایشگاه
عکس«فلورا»،شاملعکاسی هایعرفانجلیلوند،منتخبیازچندسفرکوتاههنرمندبهچندنقطهازطبیعت
زییای ایران است ،که از چهاردهم تا هجدهم دی ماه جاری همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۹تا ۱۸
در گالری شماره دو فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود .در توضیحات تکمیلی این نمایشگاه امده است:
«نگاه دقیق و ژرف هنرمند به جهان پیرامونش باید تاثیر شگرفی بر روح انسان بگذارد .به گونه ای که بتواند
حتی برای لحظه ای تمام االم و ناکامی ها را به دست فراموشی بسپارد و تا ژرف ترین الیه های وجودی خود
را کشف و درجهانی که هر روز بیشتر غرق در منطق و تکنولوژی می شود ،دست از رویاپردازی نکشد/.ایسنا
ارکستر سمفونیک صداوسیما به حاج قاسم ادای دین کرد
ارکستر سمفونیک صداوسیما در مراسمی با
عنوان «نگین سلیمانی» برای حاج قاسم سلیمانی
به صحنه رفت.
در استانه ســومین سالگرد شــهادت سردار
سپهبد حاج قاسم سلیمانی در مراسمی با عنوان
«نگین سلیمانی» ،نجوای شاعرانه نغمه ها و اواها
در رثای سردار دل ها ،در مرکز همایش های بین
المللی صداوسیما طنین افکن شد.
این ائین با حضور پیمان جبلی رئیس رســانه
ملی و حمیدرضا مقدم فر مسئول ستاد مردمی،
همچنین جمعی از شاعران و اهالی هنر ،به همت
دفتر شعر و موسیقی و سرود ،معاونت استان ها و
اداره کل روابط عمومی ســازمان صداوسیما و با
همکاری مکت ب سلیمانی برگزار شد.
علیرضا قزوه رئیس دفتر شعر و موسیقی و سرود
صداوسیما در ابتدای این برنامه با اشاره به نقش
بی بدیل سردار سلیمانی در عرصه های مختلف،
وی را الگویی شایسته برای نســل امروز دانست
و گفت :الزم است با زبان شــیوای هنر نسبت به
معرفی ابعاد شخصیتی و حماسه های این سردار
بزرگ بپردازیم.
حمیدرضــا مقد م فــر مســئول ســتاد
مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهادت سردار
سلیمانی نیز با اشــاره به اهتمام صداوسیما برای
نکوداشت سالروز عروج سردار جان فدای انقالب
بیان کرد :باید از ابزار هنر در معرفی مکتب حاج
قاسم استفاده شــود .کاری را که یک اثر هنری و
فیلم در معرفی مکتب حاج قاسم انجام می دهد،
بقیه فعالیت ها نمی توانند انجام دهند و ان اندازه
اثرگذاری را داشته باشند .وظیفه ای که رسانه ملی
به دوش گرفته و در ادای ان درست عمل می کند.
وی افزود :گرایش عاطفــی و اعتقادی مردم
به ســردار ســلیمانی فراتر از مرزهای قومیتی و
جغرافیایی است و زبان شعر می تواند این محبت را
به شیوه ای فراتر از مسائل قومی و ملیتی بیان کند.
مقدم فر بــا تاکید بر این نکته کــه ملت ایران
همواره نشــان داده که قدردان جانفشــانی های
7
فرزندانش اســت ،عنوان کرد :اوج این دلدادگی
با حضور میلیونی مردم در مراســم تشییع پیکر
پاک سردار سلیمانی بود که مردم عظمت و ابهت
خویش را در پاسداشت مقام پاکبازانی که در راه
حفظ امنیت کشور ایثار کردند ،نشان دادند.
وی با تاکید بر نیاز جامعه امروز به حاج قاسم
سلیمانی بیان کرد :امروز بیش از گذشته به حاج
قاســم نیاز داریم .اگر ملل دیگر برای ســاختن
قهرمان به افسانه نیاز دارند ،ما سرداری داریم که
نه فقط قهرمان رزم بلکه قهرمان میدان دیپلماسی
بود و به ان می بالیم.
مسئول ســتاد مردمی بزرگداشــت سومین
سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی با بیان اینکه
امروز به هنری نیاز داریم که در مکتب سلیمانی
ببالد و راهش را ادامه دهد ،گفــت :از نوجوانی تا
شهادت حاج قاسم درس است و اینکه او اگر درگیر
مبارزه با تکفیری ها بود ،از فعالیت اجتماعی هم
غافل نبود و نتیجه این مکتب ،شــهید حججی
بود که رویشش در مکتب حاج قاسم بود و اکنون
دختران و زنان ما و مردان مــا باید در این مکتب
ببالند و راه حاج قاسم را ادامه دهند چرا که حاج
قاسم به تاریخ نپیوست و همیشــه زنده است .او
امتداد داشته و خواهد داشت.
مقدم فر ،در پایان ســخنان خود عنوان کرد:
شهید ســلیمانی قهرمان ملی ما و قهرمان امت
اســام اســت و به الگویی برای تمــام جوانان
ازاداندیش و حق جو در تمام دنیا تبدیل شــد .او
نماد هویت ایرانی و اسالمی اســت .او هم مدافع
حرم و حریم اهل بیت بود و هم اینکه ایران را حرم
می دانســت و بر این باور بود که اگر ایران اسیب
می دید ،خیلی از حرم ها اسیب می دیدند .اجرای
ارکستر سمفونیک صداوسیما و گروه محلی مراکز
استان ها ،در کنار شعرخوانی سید احمد شهریار
از پاکستان ،کبری حسینی بلخی از افغانستان و
محسن کاویانی از مهم ترین بخش های این مراسم
بود که با حضور اهالی هنر ،شاعران و خانواده های
معظم شهدا و ایثارگران برگزار شد/.مهر صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
دغدغه هاییکمدیرازجنسسینما
محمد خزاعی در مدت مدیریت خود بر ســینمای ایران ،بیش تر
از ورودش به بخش نرم افزاری سینما ،تالش کرده تا زیرساخت های
سینما و کم داشت های سخت افزاری سینما را مرتفع سازد.
«محمد خزاعی» پنجمین رئیس سازمان سینمایی پس از جواد
شمقدری ،حجت اله ایوبی ،محمدرضا حیدریان و حسین انتظامی
است .اگر قبل از تغییر ســاختار معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و
ارشاد اسالمی در اواخر دهه هشتاد ،معاونان سینمایی را پشت هم
ردیف کنیم او سیزدهمین متولی سینمای ایران می شود .مهم تر از
این اعداد ،رویکرد او به عنوان مدیری است که قبل تر خود سینماگر
و تهیه کننده ســینما بوده اســت .خزاعی در مــدت مدیریت خود
بر ســینمای ایران ،بیش تر از ورودش به بخش نرم افزاری ســینما،
تالش کرده تا بنا به تجربه و فعالیتش در ســینما به زیرساخت های
سینما توجه کند و جهت مرتفع ساختن مشکالت و کم داشت های
سخت افزاری سینما دست به اقدام بزند.
اصالحات ساختاری
متولی سینمای ایران در دوره مدیریتش تا کنون تالش کرده است
از درون و بیرون ،دست به اصالح ساختارهای کهنه بزند و رویکردی
تازه را در این زمینه اتخاذ کند .اشنایی او با فضای سینما سبب شد
تا اولویتش در این دوره رفع محدودیت منابع و اعتبارات و گشایش
و تخصیص های مالی جدید باشد .از نگاه خزاعی برخی ائین نامه ها
قدیمی بود و با نیازهای روز انطباق نداشــت .یکی از افت های مهم
روند مدیریتی سینمای ایران که مربوط به یک سال و دو سال نبود و
ریشه دار به نظر می رسید ،روند صدور پروانه ساخت و نمایش بود که
نیاز به «به روز رسانی» داشت که برای خزاعی یک دغدغه بوده است.
از نگاه متولی سینمای ایران فیلم سوزی و انباشت فیلم در پشت صف
اکران یعنی نابودی سرمایه مادی و معنوی ،پس تالش کرد به اشکال
مختلف برای ان نقشه راه اجرایی بریزد.
تشکیل مجدد شورای عالی سینما پس از سال ها و بردن مطالبات
سینما به عالی ترین سطح مدیریت کشــور از جمله اقداماتی است
که نشان از شناخت سینما به عنوان یک ابزار قدرتمند نزد متولیان
سینمای کشور دارد.
حمایت و تحقق عدالت
خزاعی در شرایطی به بهارستان رسید که هنوز سینما اسیب زده
از کرونا بود .او تالش کرد تا راهی را که در حمایت از سینماگران اغاز
شده بود ،در ابعاد مختلف به درســتی ادامه دهد .خسارت هایی که
کرونا برای سینمای ایران به بار اورد ،یک شبه جبران نمی شد پس
او تالش کرد تا رفع مشکالت معیشــتی خانواده سینما را از طریق
حمایت های مقطعی صندوق حمایــت از هنرمندان در برنامه خود
قرار دهد.
امار می گوید در دوره حضور او در بهارستان ،بیش از ۱۸۰سالن
سینما در شهرهای مختلف کشور طی ۱۳ماه ارتقاء یافته یا احداث
شــده اند .او به عنوان یک مدیر در میدان ،به ۱۹اســتان محروم و
کم برخوردار سفر داشته و «تولید فیلم ســینمایی در استان ها» را
جدی تر از مدیران قبلی پیگیری کرده اســت ،ضمــن ان که برای
تقویت ساختارهای اموزشی و تجهیز مراکز سینمای جوانان کشور و
اختصاص بسته حمایتی از سینمای کوتاه برنامه جدید داشته و دارد.
تحقق عدالت فرهنگی و محرومیت زدایی از عرصه فرهنگ و هنر
در سراسر کشور شعاری است که مدیران پیشین سینمای کشور هم
گام هایی در این مسیر برداشــته بودند اما به نظر می رسد قدم های
محمد خزاعی که خود زیسته شهرستان است ،محکم تر از دیگران
است.
باب تعامل با ان سوی مرزها
طبیعی است در شرایطی که سیاست درهای تعامل را می بندد،
فرهنگ می تواند ملل را به یکدیگر نزدیک سازد .محمد خزاعی در این
مدت تالش کرده تا مناسبات بین المللی سینمای ایران از نفس نیفتد
و تقویت شود .از نگاه او سینمای ایران باید در بازارهای خاورمیانه و
اوراسیا حضور فعال داشته باشد.
ایستادن در جای درست
خزاعی مدیر حرافی نیســت .اما وقتی حرف می زند ،به جا سخن
می گوید .تکلیفش با خودش و با مخاطبش روشن است .سخنان اخیر
او در مراسم پایانی جشنواره سینماحقیقت ،یکی از مهم ترین سخنان
او بود .بی ان که بخواهد نگاه از باال به پایینی داشــته باشد ،حرفی از
دل زد و حرفش بر دل ها نشســت .او بیش تر از ان که نگران خودش
به عنوان یک سینماگر و تهیه کننده باشد ،دوست دارد نقشی سازنده
در سینمای ایران داشته باشد .حتی در روزهای دشواری که مدیریت
فرهنگی در ان با سوتفاهمات و اما و اگرهای زیادی همراه است/.صباخبر صفحه 8