روزنامه صبا شماره 1346 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1346

روزنامه صبا شماره 1346

روزنامه صبا شماره 1346

‫چهار شنبه| ‪ 14‬دی ‪ 4 |1401‬ژانویه ‪ 11 |2023‬جمادی الثانی ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1346‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫«سـرابزانمه» ادای احتـرام‬ ‫بـه اسـطوره های وطـن‬ ‫خانه جشنواره فیلم فجر‬ ‫مشخص شد‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫هنر برای هنر‬ ‫نه هنر برای سه نقطه!‬ ‫صفحه ‪4‬‬ ‫دغدغه های یک مدیر‬ ‫از جنس سینما‬ ‫صفحه ‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫چهار شنبه ‪ 14‬دی‪ 1401‬شماره ‪1346‬‬ ‫خانه جشنواره فیلم فجر مشخص شد‬ ‫«برج میالد» و پردیس سینمایی «ملت» خانه جشــنواره فیلم فجر شدند‪ .‬بر اساس تصمیم صورت‬ ‫گرفته‪ ،‬برج میالد به عنوان خانه جشنواره میزبان بخش بین الملل‪ ،‬بازار فیلم‪ ،‬میهمانان داخلی و خارجی‬ ‫و صاحبان اثار خواهد بود‪ .‬همچنین اهالی رسانه و منتقدان در پردیس سینمایی ملت (خانه رسانه) به‬ ‫تماشای اثار این دوره از جشنواره خواهند نشست‪ .‬این مجموعه که با توجه به استقرار در محوطه پارک‬ ‫از کلیه مزایای ان به عنوان محوطه بهره مند است‪ ،‬دارای ‪ ۱۱‬سالن نمایش مخصوص سینما و یک سالن‬ ‫مخصوص انواع تجمعات فرهنگی اســت‪ .‬این مجموعه فضاهای مناسبی جهت برگزاری جشنواره ها و‬ ‫نمایشگاه های مختلف دارد‪/ .‬ایسنا‬ ‫«داد» جلیلی به «فجر» نمی رسد‬ ‫ابوالفضل جلیلی کارگردان سینما‪ ،‬درباره پروژه «داد» به تهیه کنندگی سیدامیر سیدزاده‪ ،‬گفت‪ :‬تقریباً‬ ‫فیلمبرداری این فیلم سینمایی به پایان رسیده اما همچنان در رابطه با تدوین و یا صداگذاری با مشکالت‬ ‫مالی مواجه هستیم‪ .‬این کارگردان سینما با تاکید بر اینکه «داد» به دلیل مسائل فنی به جشنواره فیلم‬ ‫فجر امسال نمی رسد‪ ،‬بیان کرد‪ :‬سعی کرده ام در این فیلم کمی متفاوت نسبت به گذشته عمل کنم و‬ ‫امیدوارم بتواند بعد از دریافت مجوز ان را اکران کنم‪ .‬جلیلی در پایان درباره اکران «مسیر معکوس» گفت‪:‬‬ ‫برای تولید این فیلم به بنیاد سینمایی فارابی بدهکار شدم و این فیلم را بعد از ساخت به این بنیاد دادم برای‬ ‫همین نمی دانم برنامه دقیق ان ها برای نمایش فیلم چیست‪/.‬مهر‬ ‫شکست عجیب سینمای فرانسه درسالی که گذشت‬ ‫برای نخســین بار در ‪ ۳۳‬ســال اخیر‪ ،‬هیچ فیلم فرانسوی‬ ‫نتوانست در فهرســت جدول گیشه نمایش ساالنه سینماهای‬ ‫این کشور قرار گیرد‪ .‬تحلیل گران اقتصادی سینما با ابراز تعجب‬ ‫از این موضوع می گویند از ســال ‪ ۱۹۸۹‬تاکنون این اولین بار‬ ‫است که صنعت سینمای فرانســه با چنین وضعیت بغرنجی‬ ‫روبرو می شود‪ .‬طی سالی که گذشت و به دنبال اعالم فهرست ده‬ ‫فیلم اول جدول ساالنه گیشه نمایش سینماهای فرانسه‪ ،‬عموم‬ ‫مردم متوجه این نکته شــدند که هیچ محصول داخلی در بین‬ ‫این فهرســت وجود ندارد‪ .‬این در حالی است که تمام ده فیلم‬ ‫این فهرست را محصوالت هالیوودی به خود اختصاص داده اند‪.‬‬ ‫«اواتار‪ :‬روش اب» جیمز کامرون که از ‪ ۱۴‬دســامبر در این‬ ‫کشور اروپایی اکران شــده‪ ،‬توانسته با جذب نزدیک ‪ ۸‬میلیون‬ ‫تماشــاچی به فروش کلی ‪ ۵۴‬میلیون دالری دست پیدا کرده‬ ‫و صدرنشینی جدول گیشه را هم چنان برای خود حفظ کند‪.‬‬ ‫فیلم هــای بعدی جدول عبارتنــد از‪ :‬تــاپ گان‪ :‬ماوریک‪،‬‬ ‫مینیون ها‪ :‬ظهور گرو‪ ،‬دنیای ژوراسیک‪ ،‬بلک پنتر‪ :‬واکاندا برای‬ ‫همیشه‪ ،‬دکتر استرنج در مولتی ورس جنون‪ ،‬بتمن‪ ،‬ثور‪ :‬عشق‬ ‫و تندر‪ ،‬اســپایدرمن‪ :‬راهی به خانه نیست و هیوالهای فانتزی‪:‬‬ ‫رازهای دامبلدور‪ .‬با وجود این نام های بــزرگ‪ ،‬وضعیت مالی‬ ‫جدول گیشه نمایش سینماهای فرانســه نتوانسته به دوران‬ ‫خوب قبل از کرونا برگردد و فروش فیلم ها در مقایســه با سال‬ ‫مستندی از یک فرمانده درهنر و تجربه‬ ‫اکران ویژه فیلم مستند «قرار روز شــانزدهم» همزمان با سالروز‬ ‫شهادت شهید سردار قاسم ســلیمانی در پردیس سینمایی چارسو‬ ‫برگزار شد‪.‬‬ ‫در این رویداد که به میزبانی گروه ســینمایی هنر و تجربه برگزار‬ ‫شد جمعی از مدیران مرکز مستند حقیقت‪ ،‬مدیران مرکز گسترش‬ ‫سینمای مستند‪ ،‬تجربی و پویانمایی‪ ،‬اصحاب رسانه‪ ،‬خانواده شهید‪،‬‬ ‫هم رزمان شهید و عالقمندان حضور داشتند‪.‬‬ ‫مرتضی شعبانی تهیه کننده این مستند گفت‪ :‬این فیلم با درخواست‬ ‫شهید حاج قاسم سلیمانی ساخته شد‪ .‬بزرگترین ویژگی عمار در جبهه‬ ‫مقاومت این بود که مسیرها را باز می کرد و هر جایی کار گره می خورد‬ ‫برای کمک‪ ،‬قرعه به نام شهید عمار بود‪.‬‬ ‫شهید محمدخانی در حالی که فقط ‪ ۳۰‬سال سن داشت‪ ۱۶ ،‬ابان‬ ‫‪ ۱۳۹۴‬در حلب سوریه به شهادت رسید و سردار قاسم سلیمانی درباره‬ ‫شهید محمدخانی اعالم کرد‪« :‬او واقعاً عمار بود»‪/.‬صباخبر‬ ‫«نام ها»؛ به روایت هنرمندان نامی‬ ‫مجموعه انیمیشن «نام ها» به کارگردانی رضا میرکریمی درباره‬ ‫سرداران بزرگ دفاع مقدس برای نخستین بار از اخر هفته جاری‬ ‫روی انتن شبکه دوســیما خواهد رفت‪ .‬مجموعه کمیک موشن‬ ‫«نام ها» به کارگردانی سیدرضا میرکریمی و تهیه کنندگی محمد‬ ‫پیرهادی محصول سازمان سینمایی سوره از ‪ ۱۵‬دی ماه و طی ‪۴‬‬ ‫هفته‪ ،‬پنجشنب ه شب ها ساعت ‪ ۲۱:۱۵‬راهی انتن شبکه دو سیما‬ ‫خواهد شــد‪ .‬در اپیزودهای مختلف این انیمیشن که برای اولین‬ ‫بار رونمایی و پخش می شــود؛ بازیگران مطرحی همچون پرویز‬ ‫پرســتویی‪ ،‬فرهاد اصالنی‪ ،‬امیر جعفری‪ ،‬ریما رامین فر‪ ،‬شــبنم‬ ‫مقدمی‪ ،‬افشین هاشمی و دانش اقباشــاوی به عنوان صداپیشه‬ ‫حضور دارند‪ .‬این مجموعه ‪ ۴‬قســمتی با نام هــای «مصطفی»‪،‬‬ ‫«عباس»‪« ،‬حسن» و «مهدی» هر کدام در مدت زمان حدود ‪۳۰‬‬ ‫دقیقه‪ ،‬روایتی عاشقانه و واقعی از داستان زندگی این چهار سردار‬ ‫نامدار بزرگ ایران است‪/.‬صباخبر‬ ‫‪ ،۲۰۱۹‬حدود ‪ ۳۰‬درصد کمتر بوده اســت‪ .‬امارهای منتشره‬ ‫حکایت از این می کند که در سال ‪ ،۲۰۲۲‬بیش از ‪ ۱۵۲‬میلیون‬ ‫بلیط سینما فروخته شد‪ ،‬که در مقایســه با دوران کرونا نشان‬ ‫از رشــدی ‪ ۶۰‬درصدی دارد‪ .‬تحلیل گران اقتصادی سینما در‬ ‫فرانسه عقیده دارند جدول گیشــه نمایش سینماهای کشور‪،‬‬ ‫تحت تاثیر عوامل متعدد و متنوعی بوده و هســتند‪ .‬مهم ترین‬ ‫انها البته شیوع کرونا و خانه نشین شدن عموم مردم بوده است‪.‬‬ ‫این موضوع تاثیر مستقیم و بالواسطه اش را بر روی تاریخ اکران‬ ‫عمومی فیلم ها گذاشــت و زمان نمایش عمومی انها چند بار‬ ‫تغییر کرده و جابجا شد‪ .‬در نیمه اول سال ‪ ۲۰۲۲‬کمپانی های‬ ‫بزرگ هالیوودی هم حاضر به اکران عمومی محصوالت شان در‬ ‫فرانسه نشدند و سالن های نمایش اقدام به نمایش محصوالت‬ ‫کم هزینه تر و معمولی تر کردند‪.‬‬ ‫تنها در نیمه دوم سال بود که بالک باسترهای هالیوودی راهی‬ ‫پرده سینماهای این کشور اروپایی شدند‪ .‬هنرمندان فرانسوی‬ ‫هم که امیدوار به بازگشت تماشــاگران به سالن های سینماها‬ ‫بودند‪ ،‬اقدام به اکران عمومی محصوالت مهم خود کردند‪ .‬طبق‬ ‫امارهای موجود‪ ،‬پرفروش ترین فیلم فرانسوی در سال ‪۲۰۲۲‬‬ ‫«عروسی های بد سریالی ‪ »۳‬بود که در ردیف دوازدهم جدول‬ ‫ساالنه گیشه نشســت‪ .‬حدود دو و نیم میلیون بلیط این فیلم‬ ‫فروخته شد‪/.‬صبا‬ ‫ابراهیم حاتمی کیا در «ملک سلیمان»‬ ‫ابراهیم حاتمی کیا کارگردان سینما و تلویزیون شب گذشته مهمان‬ ‫پنجمین قسمت از برنامه «ملک سلیمان» بود و درباره ابعاد شخصیت‬ ‫شهید حاج قاسم سلیمانی صحبت کرد‪ .‬فصل سوم برنامه تلویزیونی‬ ‫«ملک سلیمان» ویژه سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی‪،‬‬ ‫ساعت ‪ ۲۰‬هر شب با اجرای ســید محمدعلی صدری نیا روی انتن‬ ‫شبکه یک می رود‪.‬‬ ‫محمدعلی جعفری‪ ،‬علی الریجانی‪ ،‬مسعود اسداللهی (از دوستان و‬ ‫همکاران قدیمی شهید سلیمانی) و محمدمهدی همت و مهدی حنیف‬ ‫( فرزندان شهدا)‪ ،‬مهمان های چهار قسمت گذشته «ملک سلیمان»‬ ‫بوده اند‪ .‬محمدباقر قالیباف‪ ،‬امیرعلی حاجی زاده‪ ،‬حجت االسالم علی‬ ‫اکبری و‪ ...‬از دیگر مهمانان فصل سوم این ویژه برنامه خواهند بود‪.‬‬ ‫بررسی ‪ ۱۰‬موضوع از نگاه حاج قاســم و گفتگو پیرامون مسائل و‬ ‫حواشی روز‪ ،‬از محورهای این برنامه ‪ ۱۰‬قسمتی محصول مرکز بسیج‬ ‫صدا و سیما و سازمان هنری رسانه ای اوج است‪/.‬صباخبر‬ صفحه 2 ‫چهار شنبه ‪ 14‬دی‪ 1401‬شماره ‪1346‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫تام کروز جا ماند؛ روس ها جلو زدند‬ ‫روس ها با انتشار تریلر فیلم «چلنج» یا «چالش» نشــان دادند که برای ساخت اولین فیلم در فضا از‬ ‫دیگران جلوتر هستند‪ .‬این فیلم به زبان انگلیسی و توسط کلیم شیپنکو ساخته شده و اولین فیلمی است‬ ‫که واقعاً در فضا فیلمبرداری شده است‪ .‬زمانی که سازندگان این فیلم به فضا رفتند گزارشی از ان به صورت‬ ‫زنده از کانال یک روسیه پخش شده بود‪.‬‬ ‫این در حالی است که تام کروز هم در این باره در حال برنامه ریزی است و اعالم کرده بود قصد ساختن‬ ‫چنین فیلمی را دارد و انتشار این تریلر‪ ،‬بیانگر ان است که تام کروز‪ ،‬از روس ها عقب افتاده و در این مسیر‬ ‫جامانده است‪« .‬چالش» قرار است اوریل ‪ ۲۰۲۳‬در روسیه اکران شود‪.‬‬ ‫‪3‬‬ ‫جایی برای برگمان ها نیست‬ ‫سه منتقد از والچر‪ ،‬در گفتگویی فیلم های‪ ۲۰۲۲‬را از نظر محتوایی و کیفی خیلی بد خواندند‪ .‬بیلگه ابیری‪،‬‬ ‫الیسون ویلمور و انجلیکا جید باستین منتقدان «والچر» گفته اند ایا باید کمی توقعاتمان را کاهش دهیم‬ ‫و از سینما انتظار زیادی داریم‪ ،‬یا برترین فیلم های سال ‪ ۲۰۲۲‬مانند «تاپ گان» و «‪ »RRR‬و «همه چیز‬ ‫همه جا به یک باره» واقعا خوب نبودند؟ ویلمور‪ ،‬باوردارد هنوزدلمان می خواهد انچه روی صفحه بزرگ سینما‬ ‫می بینیم کامال ما را با خودش ببرد و باستین از نگرانی درباره اینده رسانه گفته است و ابیری هم می گوید باید‬ ‫بپذیریم که اینگمار برگمانی در عصر استریم‪ ،‬ظهور نمی کند‪ .‬با این حال منتقدان به سال نو چشم دوخته اند‬ ‫که قرار است فیلم هایی از اسکورسیزی‪ ،‬فینچر‪ ،‬نوالن و خیلی های دیگر راهی سینماها شوند‪/.‬مهر‬ ‫اکران فیلم های خارجی از سال ‪۱۴۰۲‬‬ ‫پنجاه و سومین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی‬ ‫با حضور محمد خزاعی‪ ،‬رئیس سازمان سینمایی روز گذشته ‪ ۱۳‬دی‬ ‫ماه برگزار شد‪ .‬در این جلسه محمد خزاعی با اشاره به موضوع اکران‬ ‫فیلم های خارجی به صورت محدود در پی مطالبه ســینماگران و‬ ‫مخاطبان سینما گفت‪ :‬این موضوع در جلسه شورای راهبردی اکران‬ ‫مورد بحث و تبادل نظر کارشناسی قرار گرفت و با توجه به پیگیری‬ ‫و تقاضای تعدادی از سینماگران در ماه های گذشته «گروه تحقیق و‬ ‫ارزیاب متخصص» در این زمینه مطالعات الزم را انجام داده اند و پس‬ ‫از بررسی ابعاد مختلف و در نظر داشتن همه جوانب مثبت و منفی این‬ ‫موضوع پیشنهاد اجرای این طرح به سازمان سینمایی ارائه شد‪ .‬وی‬ ‫درباره اخرین جزئیات اکران اثاری از سینمای جهان در ایران گفت‪ :‬از‬ ‫این رو بنا به عالقه مندی و درخواست مردم برای دیدن فیلم های روز‬ ‫دنیا و تقاضای سینماداران‪ ،‬موضوع اکران فیلم های خارجی به صورت‬ ‫محدود در دستور کار اجرایی سازمان سینمایی برای سال ‪ ۱۴۰۲‬قرار‬ ‫گرفته است‪ .‬رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه این طرح با هدف‬ ‫ایجاد تنوع در سبد اکران ســینمای ایران طراحی شده است‪ ،‬ادامه‬ ‫داد‪ :‬مطالعات و برنامه ریزی در این باره توســط حوزه های تخصصی‬ ‫اغاز شده و پس از نهایی شدن ساز و کارهای ان‪ ،‬ائین نامه مربوطه‬ ‫تدوین و اکران فیلم های خارجی سال اینده اغاز خواهد شد‪ .‬رئیس‬ ‫سازمان ســینمایی عنوان کرد‪ :‬ضروری است برای تدوین ائین نامه‬ ‫اکران فیلم های خارجی به مباحثی چون تعییــن درصد و ضریب‬ ‫اشغال سالن های ســینما‪ ،‬تنوع ژانرها و همچنین تنوع محصوالت‬ ‫کشورهای مختلف‪ ،‬اهتمام به شاخص ها و استانداردهای فرهنگی و‬ ‫اجتماعی و نیز برنامه ریزی برای استفاده از درامدهای حاصله در جهت‬ ‫تقویت سینمای ملی توجه شود‪ .‬وی تاکید کرد‪ :‬همچنین حوزه های‬ ‫تخصصی مرتبط با اکران فیلم های خارجی در تدوین ائین نامه باید‬ ‫محورهایی دیگری چون بررسی امکان ســنجی برای اکران متقابل‬ ‫فیلم های ایرانی در دیگر کشورها‪ ،‬سهمیه و تعداد فیلم های خارجی‬ ‫جدول اکران و چارچوب فعالیت شرکت های دست اندرکار این حوزه‬ ‫را مشخص کنند‪ .‬توجه به توسعه زیرساخت های سینما در کشور با‬ ‫اهمیت دادن به اکران فیلم های خارجی میسر می شود‪ .‬خزاعی در‬ ‫ادامه گفت‪ :‬با لحاظ جمیع جهات و با توجه به شــرایط ویژه اکران‬ ‫فیلم های خارجی‪ ،‬توجه به مقررات‪ ،‬محدودیت ها و مالحظات خاص‬ ‫اجرای این طرح در سینمای فعلی ایران در یک چارچوب محدود‪ ،‬الزم‬ ‫است و در همین راستا‪ ،‬برای به وجود امدن شرایط مطلوب در این‬ ‫زمینه از ظرفیت نظرات تخصصی و سازنده صاحب نظران استفاده و‬ ‫گفتگوهای سازنده انجام گرفته و ادامه خواهد یافت‪.‬‬ ‫وی مطرح کرد‪ :‬اتخاذ تصمیم درســت و کارامد با توجه به تاکید‬ ‫و تحلیل اعضای شورای راهبردی اکران‪ ،‬بررسی و مطالعات صورت‬ ‫گرفته در این زمینه می تواند به رشد نگاه تماشاگران داخلی کمک و‬ ‫منجر به ارتقای سینمای ایران و سلیقه مخاطبان شود‪ .‬ضمن اینکه‬ ‫این حق مخاطبان سینماست تا با محصوالت خارجی مناسب اشنا‬ ‫شــده و ان را با اثار داخلی مقایسه کنند‪ .‬به گفته خزاعی‪ ،‬فیلم های‬ ‫خارجی با رعایت اســتانداردها و موازیــن موردنظر ضمن توجه به‬ ‫ارزش های سینمایی و فرهنگی کشور‪ ،‬از قابلیت اکران در سینماها‬ ‫برخوردارند‪ .‬رئیس سازمان ســینمایی در پایان از فعاالن سینمایی‬ ‫درخواست کرد تا زمان تدوین و ابالغ ائین نامه اجرایی اکران فیلم های‬ ‫خارجی‪ ،‬نسبت به مذاکره و توافق با کشورهای دیگر اقدام نکنند‪/.‬مهر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫چهار شنبه ‪ 14‬دی‪ 1401‬شماره ‪1346‬‬ ‫پرونده‬ ‫هنـر بـرای هنـر‪ ،‬نـه هنـر بـرای‬ ‫فرهومند ناظریان‪ -‬نمایش شبی در طهران این شب ها در پردیس شهرزاد تهران به روی صحنه می رود‪ ،‬این نمایش‬ ‫فرهومند ناظریان‬ ‫به کارگردانی شایان مستوفی است که در این تجربه کارگردانی حرفه ای اش به سراغ نمایشنامه ای از محمد چرمشیر‬ ‫گفت و گو‬ ‫رفته است‪ .‬تهیه کنندگان این نمایش به تهیه کنندگی مشترک سمیرا کریمی و حسین عابدین اماده شده و بازیگران‬ ‫ان؛ میترا اکبری‪،‬مهرزاد نیکنام‪،‬ابوالفضل حضرتی‪،‬نیلوفر ذوالفقاری‪،‬شایان مستوفی‪ ،‬سارا سیرتی‪،‬کارمانیا میراحمدی‪،‬کوروش‬ ‫ محمدرضا‪،‬طاها نوری هستند‪ ،‬داستان این نمایش در بحبوحه جنگ جهانی دوم می گذرد و در یک اداره شهربانی اتفاق می افتد‪ ،‬در‬ ‫شبی که تهران به دلیل حضور نیروهای متفقین دچار هرج و مرج واشفتگی شده و از ان سو سران کشورهای دیگر که درگیر جنگ‬ ‫هم هستند‪ ،‬برای اینده سیاسی ایران تصمیم گیری می کنند‪ ،‬در همین حال تعدادی مظنون به اداره شهربانی اورده می شود که‬ ‫برخی از انان اتباع خارجی هستند‪ ،‬این نمایش با بهره گیری از سبک کمدی‪ ،‬و با نگاهی به تحوالت سیاسی و اجتماعی ایران در دهه‬ ‫‪ 20‬شمسی با فرهنگ کوچه و بازار ان زمان‪ ،‬سعی دربازسازی‪ ،‬موقعیت و شرایط تهران قدیم را دارد‪ .‬خبرنگار صبا درباره این نمایش‬ ‫با شایان مستوفی کارگردان شبی در طهران به گفتگو نشسته است‪.‬‬ ‫نمایش را از کجا شروع کردید؟‬ ‫از سال ‪ 1393‬در زمینه تئاتر ونمایش کار کرده ام و با حضور‬ ‫در موسسه ها وبعد دانشگاه ازنمایشنامه های دانشجویی شروع‬ ‫کردم‪ ،‬اما استارت اصلی تئاتر برایم با نمایش بانوی محبوب به‬ ‫کارگردانی خانم گالب ادینه کلیــد خورد‪ ،‬در این نمایش من‬ ‫به عنوان بازیگر ایفای نقش کردم این نمایش در ســال ‪1398‬‬ ‫خورد و تا سال ‪ 1400‬طول کشــید‪ .‬برای همین معتقدم من در‬ ‫هنر تئاتر هر چه دارم از هنرمند پیشکسوت‪ ،‬گالب ادینه است‪،‬‬ ‫ایشان بسیار با دقت و دلسوزانه با هنرجوها و هنرمندان ازجز‬ ‫به جز شکل گرفتن شخصیت تا اجرا دلسوزانه همراه می شوند‪.‬‬ ‫به این شکل شــما در ابتدا تئاتر را به صورت اکادمیک و‬ ‫دانشگاهی فرا گرفته و سپس با کار تجربی با بزرگان تئاتر ایران‬ ‫این اموزش را تکمیل کرده اید‪.‬‬ ‫بله حدود نه سال هم طول کشید که اولین کار نمایشی خود را‬ ‫با عنوان شبی در تهران در سالن برای اجرا اماده کنم‪.‬‬ ‫چه شــد که برای این کار به ســراغ متون نمایشی استاد‬ ‫چرمشیر رفته اید؟‬ ‫ابتدا عالقه بسیار زیادم به چرمشیر و نوع قلم او در نگارش‬ ‫نمایشنامه بوده است‪ ،‬عالوه بر ان‪ ،‬نمایشنامه شبی در طهران‪،‬‬ ‫با داشتن یک بستر تاریخی رگه های از کمدی هم با خود دارد‪،‬‬ ‫و بعد از این هم امید دارم برای اجرای بعدی نمایشنامه دیگری‬ ‫از محمدچرمشیر به نام شش و بش‪ ،‬را برای اجرای صحنه ای‬ ‫اماده کنم‪.‬‬ ‫منحصرا نمایشنامه شبی درطهران برای شما به عنوان یک‬ ‫کارگردان چه جاذبه ای داشته و چه دغدغه ای از شما را حل‬ ‫کرده است؟‬ ‫وقایع این نمایشنامه مربوط به سال ‪1320‬است‪ ،‬از جذابیت‬ ‫های این نمایشنامه برای من سفر در تاریخ و بازگشت به گذشته‬ ‫دور تهران بود‪ ،‬چرا که تاریخ همیشــه عالوه بر جذابیت های‬ ‫نوستالوژیک‪ ،‬بار معنایی و محتوایی یک جامعه را چه ازلحاظ‬ ‫تاریخی و سیاسی در مقایسه با اکنون و اینجا به چالش می کشد‪،‬‬ ‫وپیامی را از رهگذر تاریخ به مردم می رساند‪ ،‬دوره زمانی این‬ ‫نمایش مقارن است با اتفاقات سیاسی سال ‪ 1320‬بعد از جنگ‬ ‫جهانی دوم‪ ،‬و در ایران زمانی است که ولیعهد به جانشینی از‬ ‫پدرش رضا شاه‪ ،‬بر مسند قدرت در ایران می نشیند‪ ،‬که همین‬ ‫جابه جایی قدرت باعث یک سری تغییرات و تضادها در جامعه‬ ‫و اجتماع مردمی شده اســت‪ .‬در این نمایشنامه مخاطب با‬ ‫چالش هایی از همین دست مواجه می شود‪ .‬این نمایشنامه دارای‬ ‫کاراکترهای نمادین اســت مانند کاراکتر دراکوال که نمادی از‬ ‫انگلیس و در شمایل دراکوالی خونخوار به نمایش درامده است و‬ ‫کاراکتر سیندرال که نماد صلح است‪ ،‬که در هرج و مرج و بلبشوی‬ ‫ان دوره همچنان داوطلب در رویه های صلح امیز است‪ .‬او در این‬ ‫رویکرد با هیچ کس جنگ ندارد‪ ،‬حتی با دراکوال که خون اشان‬ ‫است‪ .‬به این شکل هر کدام از شخصیت ها و کاراکترهای این‬ ‫نمایشنامه نماد و المان از یک گروه اجتماعی هستند که همین‬ ‫برای من بسیار قابل توجه بود‪ .‬در مهم ترین صحنه این نمایش‬ ‫شخصیتی به نام سکینه که نمادی از مردم عوام جامعه است در‬ ‫مکالمه ای تلفنی با ولیعهد صحبت می کند‪ .‬در همین صحنه‬ ‫تناقض سادگی مردم در مقابل فساد و استبداد حکومت دوران‬ ‫‪ 1320‬نمایان می شود‪ .‬مهم ترین مسئله در اجرای این نمایش‬ ‫برای بنده این بود که مخاطب با پیام این کار که در گذشته چه‬ ‫بوده ایم و چه دوران های را پشت سر گذاشتیم و به کجا رسیدیم‬ ‫را درک کند‪.‬‬ ‫چه زمانی را برای اماده شدن این اجرا صرف کردید؟‬ ‫حدود پنج ماه بــا ‪ 9‬بازیگر تمرین کردیــم‪ ،‬در میانه راه‬ ‫ریزش های از تغییر بازیگرو‪ ...‬هم داشتیم‪ ،‬البته خوشبختانه‬ ‫با وجود فشارهای که از اطراف بر من و گروهم تحمیل شد‪ ،‬هیچ‬ ‫کدام از بازیگران و عوامل نمایش شبی درطهران نه تنها انصراف‬ ‫ندادند‪ ،‬بلکه برای روشن نگاه داشتن چراغ تئاتر در ایران ثابت‬ ‫قدم تر به مســیر خود ادامه دادند‪ .‬در حالی که گروه و عوامل‬ ‫نمایش من‪ ،‬خودشان در میان همان مردمی بودند که نسبت به‬ ‫شرایط سخت اجتماعی معترض هستند‪.‬‬ ‫با توجه به اینکه از محمد چرمشــیر برای اجرای صحنه ای‬ ‫شــبی در طهران مجوز گرفته اید ‪ ،‬ایا از کمک های ایشان در‬ ‫شکل گرفتن اثر استفاده کردید؟‬ ‫خیر‪ ،‬خوشبختانه خود متن به قدری منسجم‪ ،‬قوی وگویا بود‬ ‫که نیاز به توضیح خالق اثر احساس نشد‪ .‬با این حال‪ ،‬دو بار هم‬ ‫در مرحله تقسیم نقش‪ ،‬به دیدن ایشان رفتیم و برای تغییرات‬ ‫جزئی از ایشان تائید گرفتیم‪ .‬محمد چرمشیر همدالنه به ما در‬ ‫این مسیر کمک کرد و هیچ هزینه ای هم بابت اجرا از گروه ما‬ ‫نخواستند‪.‬‬ ‫ایا اجرای صحنه ای نمایش شبی در طهران در مرحله کسب‬ ‫مجوز اجرا‪ ،‬با ممیزی از سوی دستگاه های نظارت مواجه شد؟‬ ‫فقط یک دیالوگ را حذف کردند‪ ،‬البته اگر بخواهم صادقانه‬ ‫بگویم‪ ،‬برای من وجود این دیالوگ مهم بود‪ ،‬اما به هر حال خللی‬ ‫در ریتم و معنای کلی اثر ایجاد نکرد‪.‬‬ ‫سبک و سیاق اجرایی تان درنمایش شبی در طهران چگونه‬ ‫بود؟‬ ‫بر اساس همان مولفه های نمایشی طهران قدیم کارکردم‪ ،‬اما‬ ‫سبک و لحن دیالوگ پردازی را امروزی کردم‪ ،‬برای موسیقی‬ ‫اغاز کار‪ ،‬خودم خوانندگی کردم و تالشــم بر این بود که این‬ ‫نمایش به صورت اصیل و دست نخورده اجرا شود‪.‬‬ صفحه 4 ‫ی سه نقطـه!‬ ‫چهار شنبه ‪ 14‬دی‪ 1401‬شماره ‪1346‬‬ ‫پرونده‬ ‫عکس‪ :‬امیر شاهد‬ ‫رسالت هنر تئاتر از نظر شما چیست؟‬ ‫هنر برای هنر‪ ،‬و نه هنر برای ســه نقطه! حاال این سه نقطه‬ ‫هر چیزی می تواند باشد‪ .‬ســفر در این وادی همه اش با عشق‬ ‫می گذرد‪ ،‬من در زمانی که در نمایش بانوی محبوب من‪ ،‬گالب‬ ‫ادینه فعالیت می کردم به من پیشنهاد کار تصویری شد‪ ،‬اما‬ ‫رد کردم چرا که دیوانه وار مسحور صحنه تئاتر هستم‪ .‬صحنه‬ ‫اعجابی دارد که می تواند تمام مشکالت روحی و روانی هنرمند‬ ‫را تلطیف کند و بهترین رســانه برای ارتباط موثر با مخاطب‬ ‫است‪ .‬کال در جریان یک اجرا ما شاهد کاتارسیسمی پویا‪ ،‬چه‬ ‫در اجراکنندگان و چه در تماشاگران هستیم‪ .‬من هفت سال‬ ‫است که خانواده ام را ندیده ام ‪ ،‬چرا که زندگی‪ ،‬تفریح‪ ،‬وهمه‬ ‫نیازهای من با نمایش تغذیه شده است‪ .‬دلیل اینکه در طول این‬ ‫هفت سال از خانواده و اشنایان خود دور مانده ام قطعا ناراحتی‬ ‫و یا وجود مشکل نبود‪ ،‬علت اصلی درگیر شدن همه وجود من‬ ‫با این هنر است که تمام وقت و فکر من را به خود اختصاص داده‬ ‫و من برای این اتفاق عاشقانه داوطلب شده ام‪ .‬هنری که هیچ‬ ‫برگشت مالی و سودمندی هم برای من نداشته است‪ .‬من کار‬ ‫هنری را در ابتدا با موسیقی شروع کردم و به یاد دارم در زمانی‬ ‫که در حال تمرین خوانندگی و اموزش سازهای کوبه ای بودم ‪،‬‬ ‫ساعت ها مقابل مجموعه تئاتر شهر می نشستم و به ستون های‬ ‫این مجموعه خیره می شدم و در دل با خود می گفتم؛ ایا روزی‬ ‫می رسد که بتوانم در این مجموعه اجرایی را روی صحنه ببرم؟ و‬ ‫در حال حاضر خدا را شاکرم که موفق شدم به انچه که در ذهن‬ ‫و خیالم بعید می رسید‪ ،‬دست پیدا کنم‪.‬‬ ‫خواسته شما از مدیران ارشــد مجموعه هنرهای نمایشی‬ ‫چیست؟‬ ‫در حوزه نمایش‪ ،‬فعالین هنرمند با مشکالت عدیده ای روبرو‬ ‫هستند‪ ،‬یکی از بزرگترین انها‪ ،‬این است که در مراحل انجام‬ ‫کسب مجوز اجرا‪ ،‬طوری اعمال نظر و سلیقه می کنند‪ ،‬که با وجود‬ ‫مرارت های زیاد‪ ،‬در نهایت انچه که خواسته قلبی هنرمند است‬ ‫به اجرا نمی رسد‪ ،‬حمایت های کمک هزینه ای برای سالن های‬ ‫دولتی اتفاق خوبی بود که من بسیار بابت ان سپاسگزارم‪ ،‬در‬ ‫‪5‬‬ ‫ادامه الزم است‪ ،‬کمک هزینه ای نیز برای نمایش های ارزشمند‬ ‫در نظر بگیرند‪ ،‬نمایش هایی که مخاطب دارند اما اجرای انها‬ ‫با توجه به شرایط اقتصادی مردم و هزینه های جانبی مسدود‬ ‫می شــود‪ ،‬با حمایت مالی می توانند با فراغ بال بیشتری به‬ ‫ادامه اجرا فکر کنند‪ ،‬جوانان مستعد شناخته نشده ای در این‬ ‫حوزه هستند که برای حضور اول شان در صحنه نمایش نیاز به‬ ‫حمایت دارند‪ ،‬کسانی که می توانند نمایش در ایران را متحول‬ ‫کنند و با خالقیت های نگرشــی جالی دوباره به تئاتر دهند‪.‬‬ ‫متاســفانه هنر تئاتر ما در حال سرازیری به سمتی است که با‬ ‫اوردن چهرهای مشهور و شناخته شده‪ ،‬می خواهد خودش را‬ ‫حفظ کند‪ ،‬در حالی که ساختار تئاتر با این مضمون بیگانه است‬ ‫و از نظر من نمایشی قابل اعتنا است که کارگردان با هنرمندان‬ ‫خود تئاتر و گاها هنرجوهای مســتعد در این رشته‪ ،‬شگفتی‬ ‫بیافریند‪ .‬در ادامه متاسفانه بی عدالتی در ممیزی ها بسیار برای‬ ‫ما هنرمندان تازه کار دســت و پاگیر است‪ ،‬مثال اگر بدانند در‬ ‫نمایش من چهره شناخته شده ای از سینما و یا تلویزیون حضور‬ ‫ی‪‎‬ها را کمترمی کنند‪ .‬این روند باید اصالح شود‪.‬‬ ‫دارد سخت گیر ‬ ‫استقبال از نمایش شبی در طهران را تا االن چگونه ارزیابی‬ ‫کردید؟‬ ‫خوشبختانه این نمایش با استقبال خوبی مواجه شده است‪.‬‬ ‫حتی در سخت ترین شرایط اجتماعی بلیط های کار فروخته‬ ‫شدند و نظرهای خوبی را درسایت تیوال دریافت کرد و از امتیاز‬ ‫باالیی برخوردار شد که بسیاربرای ما ارزشمند بود‪ .‬این نمایش‬ ‫تا بحال دو بار روی صحنه به اجرا رفته است‪ ،‬در اجرای صحنه ای‬ ‫دوم که در حال حاضر مشغول ان هستیم‪ ،‬تغییرات کاربردی و‬ ‫راهبردی الزم اعمال شده است‪ ،‬برای خود من تنها دغدغه در‬ ‫طول اجرا هزینه اجاره سالن شهرزاد در هر شب اجرا بوده است‪،‬‬ ‫به نحوی که هرشب بعد از اجرا به قسمت اداری مجموعه شهرزاد‬ ‫می رفتم و تنها می پرسیدم هزینه اجاره سالن از فروش بلیط ها‬ ‫تامین شده است یانه ؟ برای اینکه بدهکاری به سالن را دیگر‬ ‫نمی توانستم‪ ،‬جبران کنم‪ .‬اما در نهایت این اجرا برای من و سایر‬ ‫بچه های گروه نه تنها سود اوری نداشت بلکه ضرر هم داشت‪.‬‬ ‫من برای این نمایش در اجرای اول ‪ 120‬میلیون هزینه کردم که‬ ‫تنها ‪ 10‬میلیون تومان از ان دستگیرم شد‪.‬‬ ‫صحبت شما با مردم در این شرایط چیست؟‬ ‫اگر دقت کرده باشید در شرایطی که در کشور پیش امده‬ ‫است‪ ،‬بیشترین قشری که دچار اسیب شده است هنرمندان‬ ‫هستند‪ .‬من زمانی که اجرای این اثر را شروع کردم‪ ،‬در سالن‬ ‫کناری نمایش خانم گالب ادینه روی صحنه بود و در اجرای قبلی‬ ‫همین کار نمایش خانم سیما تیرانداز دوستان کمدی‪ ،‬اجرا می‬ ‫شد حرف من با مردم این است که از هنر هیچ ضرری به جامعه‬ ‫نمی رسد چرا که هنر بی خطر ترین و پرکارکردترین نقش را در‬ ‫جامعه دارد‪ .‬هنر تئاتر‪ ،‬مانند کتاب‪ ،‬اگاهی بخش و فرهنگ ساز‬ ‫است‪ .‬مثال هومن سیدی یک فیلم می سازد و بعد از اینکه این‬ ‫فیلم به به مصرف مخاطب می رسد‪ ،‬بعد از مدت کوتاهی انعکاس‬ ‫اصطالحات کالمی و حتی منش تیپ سازی شخصیت های فیلم‬ ‫در جامعه دیده می شود‪ ،‬این ها همه نشان از نفوذ فرهنگ سازی‬ ‫هنر فیلم و تئاتر در جامعه است‪ .‬من در هفته گذشته پیرامون‬ ‫اجرای صحنه ای شبی در طهران یک استوری در فضای مجازی‬ ‫گذاشتم‪ ،‬که با فحاشی وبرچسب زنی از سوی مردم روبرو شدم‪،‬‬ ‫یادم هست درشرایطی بودم که از فروش بلیط نمایش ام راضی‬ ‫نبودم‪ ،‬و با ضررهای مالی مواجه شده بودم‪ ،‬اما مسائل مالی انقدر‬ ‫به من اسیب نزد که برخورد مردم ناراحتم کرد‪ .‬من عاشق تئاتر‬ ‫و اجرای نمایش هستم و دوری از صحنه را به هر دلیلی تاب نمی‬ ‫اورم‪ .‬شرایط سخت و اینکه معترض به وضعیت موجود هستیم‪،‬‬ ‫دیگر جزوی از زندگی ما شده است‪ ،‬کار و پیشه هم جزو زندگی‬ ‫ماست‪ ،‬چگونه می شود که زندگی را برای زندگی تعطیل کرد‪ ،‬این‬ ‫دو مسئله کامال به صورت تفکیک شده و موازی در زندگی همه‬ ‫ما وجود دارد‪ ،‬که هنرمند با ابزارهای هنری موجود در دستش‪،‬‬ ‫می تواند به بهترین شــکل دغدغه های خود را از این دو رویه‬ ‫زندگی موازی اش یکــی را در دیگری انعکاس دهد‪ .‬از نظر من‬ ‫سنگر تئاتر و هنر باید حفظ شود‪ ،‬در حال حاضر ما برای حفظ‬ ‫صحنه نمایش و هنر مقدس تئاتر در حال جنگیدن هستیم و‬ ‫اگر ماهم کنار بکشــیم‪ ،‬مثل ان است که عرصه را خالی کرده‬ ‫و عقب نشینی کرده باشیم‪.‬در این صحنه جنگ هنرمند میان‬ ‫مردم و دســتگاه های نظارت گیر افتاده است و در این شرایط‬ ‫هنرمند تنها با عشقی که به این هنر دارد‪ ،‬اعتبار‪ ،‬ابروی خود‬ ‫را نیز قربانی کرده و با وجود ضررهای مادی که متوجه اش است‬ ‫این سنگر را حفظ می کند‪ .‬خواهش من از مردم و هنرمندان این‬ ‫است که در این مسیر به جای زخم زبان زدن و قضاوت کسانی‬ ‫که در این مسیر ثابت قدم مانده اند‪ ،‬در نگرش خود در شناخت‬ ‫از رسالت هنر تئاتر و کارکرد ان در جامعه تجدیدنظر کنند‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫چهار شنبه ‪ 14‬دی‪ 1401‬شماره ‪1346‬‬ ‫برپایی نمایشگاه کارتون‪ ،‬در خانه کاریکاتور‬ ‫نمایشــگاه کارتون با موضوع الودگی هوا ‪ ۱۴‬دی در خانه کاریکاتور ایران افتتاح می شود‪ .‬الودگی هوا‬ ‫دیرزمانی است که به چالشی جدی در جوامع مدرن و انسان معاصر تبدیل شده است‪ .‬از این رو خانه کاریکاتور‬ ‫ایران‪ ،‬در راستای گسترش اموزش های شــهروندی از نگاه تاثیرگذار هنرمندان طنز ترسیمی (کارتون)‪،‬‬ ‫نمایشگاه کارتون «اسمان ابی» را برگزار می کند‪ .‬در این نمایشــگاه اثار ‪ ۲۰‬هنرمند ایرانی و خارجی با‬ ‫رویکرد الودگی هوا و موضوعات معضالت شهری و مسائل زیست محیطی در معرض نمایش قرار خواهد‬ ‫گرفت‪ .‬نمایشگاه «اسمان ابی» از ‪ ۱۴‬دی تا ‪ ۱۴‬بهمن ‪ ،۱۴۰۱‬روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ‪ ۹‬تا‬ ‫‪۱۶‬و پنجشنبه ها ساعت‪ ۹‬تا‪ ۱۲‬به استثنای روزهای تعطیل در خانه کاریکاتور ایران دایر خواهد بود‪/.‬مهر‬ ‫امریکا «تابوت سبز» غارت شده را به مصر پس داد‬ ‫تابوت دان چوبی باستانی که با نام «تابوت سبز» شناخته می شود‪ ،‬از یکی از موزه های ایاالت متحده‬ ‫امریکا‪ ،‬به عنوان یک اثر تاریخی غارت شده به مصر بازگردانده شد‪ .‬پس از این که مقام های ایاالت متحده‬ ‫امریکا‪« ،‬تابوت سبز» را به عنوان اثر تاریخی شناسایی کردند که سال ها پیش از مصر غارت شده است‪،‬‬ ‫این تابوت دان چوبی باستانی را از موزه علوم طبیعی هیوستون به مصر بازگرداندند‪.‬‬ ‫بازگشت این تابوت باستانی مصر که طول ان به حدود سه متر می رسد‪ ،‬بخشی از تالش های دولت مصر‬ ‫برای پایان دادن به قاچاق اثار تاریخی مسروقه این کشور است‪ .‬در سال ‪ ،۲۰۲۱‬مقام های مصری موفق‬ ‫شدند پنج هزار و ‪ 300‬اثر تاریخی مسروقه را از سراسر جهان به مصر بازگردانند‪/.‬ایسنا‬ ‫«سربازنامه» ادای احترام به اسطوره های وطن‬ ‫ایین رونمایی از البوم موســیقی «سربازنامه»‬ ‫شامگاه دوشنبه دوازدهم دی ماه با حضور محمد‬ ‫مخبرمعاون اول رئیس جمهور‪ ،‬حجت االســام‬ ‫محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسالمی‪ ،‬محمد‬ ‫مهدی اســماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی‪،‬‬ ‫علیرضا زاکانی شــهردار تهران و تعدادی دیگر از‬ ‫مدیران عالی عرصه فرهنگ و هنر در تاالر وحدت‬ ‫برگزار شد‪ .‬شب دوشنبه ‪ 12‬دی ‪ 1401‬پرواز همای‬ ‫و گروهش بخش هایی از البوم سربازنامه را در تاالر‬ ‫وحدت به صحنه بردند‪ .‬البوم موسیقی سربازنامه‬ ‫در ســتایش مقام قهرمانان افســانه ای شاهنامه‬ ‫(ارش کمانگیر و سیاوش) ساخته شده و در سالروز‬ ‫شهادت حاج قاســم ســلیمانی در تاالر وحدت‬ ‫رونمایی شد‪ .‬اشــعار این مجموعه از سروده های‬ ‫افشین اعال است و اهنگسازی و خوانندگی ان را‬ ‫پرواز همای برعهده داشته است‪.‬‬ ‫این مراســم با روی صحنه امدن پرواز همای و‬ ‫گروهش اغاز شد‪ .‬انها قطعاتی از البوم سربازنامه را‬ ‫در صحن ه تاالر وحدت اجرا کردند‪.‬‬ ‫محمد مخبر‪ ،‬معاون رئیس جمهور‪ ،‬در حاشیه‬ ‫برگزاری مراســم رونمایی از روایت موســیقایی‬ ‫«سربازنامه» با خوانندگی پرواز همای که با حضور‬ ‫جمعی از مدیران و مســئوالن عالی کشور برگزار‬ ‫شــد درباره این برنامه گفت‪ :‬به اعتقاد من چنین‬ ‫برنامه هایی کمترین کاری اســت کــه در مقابل‬ ‫بزرگی شهید حاج قاسم ســلیمانی می توانستیم‬ ‫انجام دهیم‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬من از همه دســتگاه های اجرایی و‬ ‫گروه هایی که درباره رشادت های شهید سلیمانی‬ ‫اثار ارزشمندی را تولید کردند صمیمانه قدردانی‬ ‫می کنم و باید بگویم وقتــی این اثار را گوش دادم‬ ‫گریه کردم‪.‬‬ ‫فاطمه سلیمانی‪ :‬امیدوارم خوانندگان برای‬ ‫سایر شهدا اجرای کنسرت داشته باشند‬ ‫فرزند سردارشهید حاج قاسم سلیمانی پس از‬ ‫برگزاری ویژه برنامه روایت موسیقایی «سربازنامه»‬ ‫ابراز امیدواری کرد که دیگر اهالی موسیقی هم برای‬ ‫بزرگداشت شهدا کنسرت برگزار کنند‪.‬‬ ‫فاطمه سلیمانی گفت‪ :‬روایت موسیقایی «سرباز‬ ‫نامه» از جمله اثار موسیقایی بسیار فاخری بود که‬ ‫شاهکاری که مصریان ‪ ۴۵۰۰‬سال قبل ساختند‬ ‫مجسمه چوبی ‪ ۴۵۰۰‬ســاله ای که برای طراحی چشم های ان از‬ ‫سنگ های شفاف استفاده شده است‪ ،‬مهارت صنعتگران مصر باستان‬ ‫را به خوبی به نمایش می گذارد‪.‬‬ ‫در چند قرن گذشته‪ ،‬باستان شناسان همواره اثار تاریخی زیبایی را‬ ‫کشف کرده اند که همچنان بینندگان را شگفت زده می کند‪ ،‬از جمله‬ ‫این مجسمه ها می توان به مجسمه کاتب و کشیش َکعپر اشاره کرد‪.‬‬ ‫این مجسمه فوق واقع گرایانه که به زیبایی ساخت شده است‪ ،‬مهارت‬ ‫فوق العاده صنعتگران باستانی را نشان می دهد‪.‬‬ ‫یکی از جذاب ترین ویژگی های این مجســمه‪ ،‬چشم های سنگ‬ ‫کریستال و مسی ان است که واقع گرایی خیره کننده ای به این مجسمه‬ ‫بخشیده است‪ .‬با توجه به این که مجسمه از جنس چوب چنار ساخته‬ ‫شده عجیب به نظر می رسد که تا این حد سالم باقی مانده است‪.‬‬ ‫امروزه این مجسمه مشــهور «کعپر» در «موزه مصر» در قاهره‬ ‫نگهداری می شود‪/.‬ایسنا‬ ‫بنده از همه هنرمندان و دست اندرکاران ان برای‬ ‫تولید این اثر ارزشمند قدردانی می کنم‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬به اعتقاد من این اثر موســیقایی از‬ ‫معدود البوم هایی است که بعد از سومین سالگرد‬ ‫شهادت شــهید ســلیمانی با کیفیت قابل قبولی‬ ‫پیش روی مخاطبان قرار گرفت و من امیدوارم این‬ ‫مراسم و انتشــار البوم اغازگر جریان جدیدی در‬ ‫موسیقی کشورمان باشد که هنرمندان عرصه های‬ ‫انتصابات شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشــاد اســامی طی احکام جداگانه رئیس و‬ ‫اعضای شورای سیاست گذاری سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی‬ ‫کتاب تهران را منصوب کرد‪ .‬اسماعیلی در احکام جداگانه‪ ،‬علیرضا‬ ‫مختارپور‪ ،‬رئیس کتابخانه ملی‪ -‬میثم نیلــی‪ ،‬مدیرعامل مجمع‬ ‫ناشــران انقالب ‪ -‬مریم جدلی‪ ،‬رئیس هیئت مدیــره انجمن زنان‬ ‫ناشر‪ -‬علی رمضانی‪ ،‬مدیرعامل خانه کتاب‪ -‬نادر قدیانی‪ ،‬ناشر‪-‬رحیم‬ ‫مخدومی‪ ،‬نویسنده ‪ -‬سید محمد حسین ظریفیان‪ ،‬مدیر کل دفتر‬ ‫توسعه کتابخوانی‪ -‬محمدعلی مرادیان‪ ،‬مدیرکل دفتر مطالعات و‬ ‫برنامه ریزی فرهنگی ‪ -‬امین کمالوندی‪ ،‬مشاور اجرایی معاونت امور‬ ‫فرهنگی‪ -‬هومان حسن پور‪ ،‬رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان و‬ ‫فتح اهلل فروغی‪ ،‬رئیس هیئت مدیره انجمن ناشران کودک و نوجوان‬ ‫را به عنوان اعضای شورای سیاست گذاری و در حکمی جداگانه یاسر‬ ‫احمدوند به عنوان رئیس و عضو شورای سیاست گذاری این رویداد‬ ‫فرهنگی منصوب شد‪/.‬ایسنا‬ ‫مختلف عالوه بر فعالیت های مختلفی که در عرصه‬ ‫موسیقی دارند همت کنند مثل این اثر فاخر و برای‬ ‫سایر شهدای گرانقدر انقالب اسالمی اجرا کنسرت‬ ‫داشته باشند‪.‬‬ ‫در پایان این مراســم با حضور مهمانان ویژه از‬ ‫البوم سربازنامه که به ســفارش سازمان فرهنگی‬ ‫هنری شهرداری تهران تولید شده است رونمایی و‬ ‫از اهنگساز و شاعر این اثر تقدیر شد‪/.‬تسنیم‬ ‫بلیت موزه برج ازادی سه شنبه ها نیم بها شد‬ ‫بهای بلیت مجموعه فرهنگی هنری برج ازادی (موزه برج ازادی)‬ ‫روزهای سه شــنبه با تخفیف پنجاه درصدی برای تمامی اقشار ارائه‬ ‫می شــود‪ .‬برج ازادی قلب تهران‪ ،‬نماد ملی ایــران و قدمگاه انقالب‬ ‫اسالمی است‪ .‬ساخت این برج که در سال ‪ ۱۳۴۵‬توسط حسین امانت‬ ‫با عنوان برج شهیاد طراحی شده‪ ،‬برگرفته از معماری عبادتگاه های‬ ‫دوره های ساسانی‪ ،‬سلجوقی و صفویه است‪.‬‬ ‫محوطه زیرین و طبقات برج به مساحت ‪۱۲‬هزار و ‪ ۵۰۰‬مترمربع‬ ‫فضاهای فرهنگی هنری شامل موزه ها‪ ،‬نگارخانه ها‪ ،‬تاالر فرهنگ‪ ،‬سالن‬ ‫ایران شناسی‪ ،‬سالن های همایش و دارای پارکینگ اختصاصی است‪.‬‬ ‫بعد از انقالب شکوهمند اسالمی‪ ،‬به واسطه ورود امام خمینی (ره)‬ ‫بعد از ‪ ۱۵‬سال تبعید‪ ،‬این بنا به نماد ازادی ملت ایران بدل شد‪.‬‬ ‫عالقه مندان می توانند با ارائه بلیت نیم بها در روزهای سه شنبه از‬ ‫بام و طبقات برج‪ ،‬نگارخانه ها‪ ،‬موزه عکاسی‪ ،‬ربات پاسخگو و فضاهای‬ ‫بازدیدی مجموعه دیدن کنند‪/.‬ایرنا‬ صفحه 6 ‫چهار شنبه ‪ 14‬دی‪ 1401‬شماره ‪1346‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫گردشگری را وارد بازی های جناحی نکنید‬ ‫سفیر جمهوری اسالمی ایران در چین در توییتی نوشــت‪ :‬پروتکل های بهداشتی با جذب گردشگر‬ ‫منافاتی ندارد‪ .‬گردشگری را وارد بازیهای جناحی نکنید‪ .‬محمد کشاورز زاده‪ ،‬سفیر کشورمان در پکن‬ ‫در توییتی نوشت‪:‬‏با عادی شدن رفت و امد در‪‎‬چین اکثر سفارتخانه های خارجی با درج پست هایی در‬ ‫حساب های کاربری خود از گردشگران چینی برای سفر دعوت کردند‪ .‬چرا همین اقدام ما مورد خوشایند‬ ‫برخی نبوده است‪ .‬گردشگری را وارد بازیهای جناحی نکنید‪ .‬وی همچنین در توییت دیگری نوشته است‬ ‫که سفارت فرانسه در پکن در پســتی اعالم کرده « بدون قرنطینه‪ ،‬مرزهای فرانسه به روی گردشگران‬ ‫چینی باز است‪ .‬تجربه ای بی تکرار از زمستان برفی و اسکی برای گردشگران‪/ ».‬ایسنا‬ ‫برگزاری نمایشگاه عکس از طبیعت ایران‬ ‫نمایشگاه عکس «فلورا»‪ ،‬با اثاری از عرفان جلیلوند در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود‪ .‬نمایشگاه‬ ‫عکس«فلورا»‪،‬شاملعکاسی هایعرفانجلیلوند‪،‬منتخبیازچندسفرکوتاههنرمندبهچندنقطهازطبیعت‬ ‫زییای ایران است‪ ،‬که از چهاردهم تا هجدهم دی ماه جاری همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ‪ ۹‬تا ‪۱۸‬‬ ‫در گالری شماره دو فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود‪ .‬در توضیحات تکمیلی این نمایشگاه امده است‪:‬‬ ‫«نگاه دقیق و ژرف هنرمند به جهان پیرامونش باید تاثیر شگرفی بر روح انسان بگذارد‪ .‬به گونه ای که بتواند‬ ‫حتی برای لحظه ای تمام االم و ناکامی ها را به دست فراموشی بسپارد و تا ژرف ترین الیه های وجودی خود‬ ‫را کشف و درجهانی که هر روز بیشتر غرق در منطق و تکنولوژی می شود‪ ،‬دست از رویاپردازی نکشد‪/.‬ایسنا‬ ‫ارکستر سمفونیک صداوسیما به حاج قاسم ادای دین کرد‬ ‫ارکستر سمفونیک صداوسیما در مراسمی با‬ ‫عنوان «نگین سلیمانی» برای حاج قاسم سلیمانی‬ ‫به صحنه رفت‪.‬‬ ‫در استانه ســومین سالگرد شــهادت سردار‬ ‫سپهبد حاج قاسم سلیمانی در مراسمی با عنوان‬ ‫«نگین سلیمانی»‪ ،‬نجوای شاعرانه نغمه ها و اواها‬ ‫در رثای سردار دل ها‪ ،‬در مرکز همایش های بین‬ ‫المللی صداوسیما طنین افکن شد‪.‬‬ ‫این ائین با حضور پیمان جبلی رئیس رســانه‬ ‫ملی و حمیدرضا مقدم فر مسئول ستاد مردمی‪،‬‬ ‫همچنین جمعی از شاعران و اهالی هنر‪ ،‬به همت‬ ‫دفتر شعر و موسیقی و سرود‪ ،‬معاونت استان ها و‬ ‫اداره کل روابط عمومی ســازمان صداوسیما و با‬ ‫همکاری مکت ب سلیمانی برگزار شد‪.‬‬ ‫علیرضا قزوه رئیس دفتر شعر و موسیقی و سرود‬ ‫صداوسیما در ابتدای این برنامه با اشاره به نقش‬ ‫بی بدیل سردار سلیمانی در عرصه های مختلف‪،‬‬ ‫وی را الگویی شایسته برای نســل امروز دانست‬ ‫و گفت‪ :‬الزم است با زبان شــیوای هنر نسبت به‬ ‫معرفی ابعاد شخصیتی و حماسه های این سردار‬ ‫بزرگ بپردازیم‪.‬‬ ‫حمیدرضــا مقد م فــر مســئول ســتاد‬ ‫مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهادت سردار‬ ‫سلیمانی نیز با اشــاره به اهتمام صداوسیما برای‬ ‫نکوداشت سالروز عروج سردار جان فدای انقالب‬ ‫بیان کرد‪ :‬باید از ابزار هنر در معرفی مکتب حاج‬ ‫قاسم استفاده شــود‪ .‬کاری را که یک اثر هنری و‬ ‫فیلم در معرفی مکتب حاج قاسم انجام می دهد‪،‬‬ ‫بقیه فعالیت ها نمی توانند انجام دهند و ان اندازه‬ ‫اثرگذاری را داشته باشند‪ .‬وظیفه ای که رسانه ملی‬ ‫به دوش گرفته و در ادای ان درست عمل می کند‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬گرایش عاطفــی و اعتقادی مردم‬ ‫به ســردار ســلیمانی فراتر از مرزهای قومیتی و‬ ‫جغرافیایی است و زبان شعر می تواند این محبت را‬ ‫به شیوه ای فراتر از مسائل قومی و ملیتی بیان کند‪.‬‬ ‫مقدم فر بــا تاکید بر این نکته کــه ملت ایران‬ ‫همواره نشــان داده که قدردان جانفشــانی های‬ ‫‪7‬‬ ‫فرزندانش اســت‪ ،‬عنوان کرد‪ :‬اوج این دلدادگی‬ ‫با حضور میلیونی مردم در مراســم تشییع پیکر‬ ‫پاک سردار سلیمانی بود که مردم عظمت و ابهت‬ ‫خویش را در پاسداشت مقام پاکبازانی که در راه‬ ‫حفظ امنیت کشور ایثار کردند‪ ،‬نشان دادند‪.‬‬ ‫وی با تاکید بر نیاز جامعه امروز به حاج قاسم‬ ‫سلیمانی بیان کرد‪ :‬امروز بیش از گذشته به حاج‬ ‫قاســم نیاز داریم‪ .‬اگر ملل دیگر برای ســاختن‬ ‫قهرمان به افسانه نیاز دارند‪ ،‬ما سرداری داریم که‬ ‫نه فقط قهرمان رزم بلکه قهرمان میدان دیپلماسی‬ ‫بود و به ان می بالیم‪.‬‬ ‫مسئول ســتاد مردمی بزرگداشــت سومین‬ ‫سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی با بیان اینکه‬ ‫امروز به هنری نیاز داریم که در مکتب سلیمانی‬ ‫ببالد و راهش را ادامه دهد‪ ،‬گفــت‪ :‬از نوجوانی تا‬ ‫شهادت حاج قاسم درس است و اینکه او اگر درگیر‬ ‫مبارزه با تکفیری ها بود‪ ،‬از فعالیت اجتماعی هم‬ ‫غافل نبود و نتیجه این مکتب‪ ،‬شــهید حججی‬ ‫بود که رویشش در مکتب حاج قاسم بود و اکنون‬ ‫دختران و زنان ما و مردان مــا باید در این مکتب‬ ‫ببالند و راه حاج قاسم را ادامه دهند چرا که حاج‬ ‫قاسم به تاریخ نپیوست و همیشــه زنده است‪ .‬او‬ ‫امتداد داشته و خواهد داشت‪.‬‬ ‫مقدم فر‪ ،‬در پایان ســخنان خود عنوان کرد‪:‬‬ ‫شهید ســلیمانی قهرمان ملی ما و قهرمان امت‬ ‫اســام اســت و به الگویی برای تمــام جوانان‬ ‫ازاداندیش و حق جو در تمام دنیا تبدیل شــد‪ .‬او‬ ‫نماد هویت ایرانی و اسالمی اســت‪ .‬او هم مدافع‬ ‫حرم و حریم اهل بیت بود و هم اینکه ایران را حرم‬ ‫می دانســت و بر این باور بود که اگر ایران اسیب‬ ‫می دید‪ ،‬خیلی از حرم ها اسیب می دیدند‪ .‬اجرای‬ ‫ارکستر سمفونیک صداوسیما و گروه محلی مراکز‬ ‫استان ها‪ ،‬در کنار شعرخوانی سید احمد شهریار‬ ‫از پاکستان‪ ،‬کبری حسینی بلخی از افغانستان و‬ ‫محسن کاویانی از مهم ترین بخش های این مراسم‬ ‫بود که با حضور اهالی هنر‪ ،‬شاعران و خانواده های‬ ‫معظم شهدا و ایثارگران برگزار شد‪/.‬مهر‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫دغدغه هاییکمدیرازجنسسینما‬ ‫محمد خزاعی در مدت مدیریت خود بر ســینمای ایران‪ ،‬بیش تر‬ ‫از ورودش به بخش نرم افزاری سینما‪ ،‬تالش کرده تا زیرساخت های‬ ‫سینما و کم داشت های سخت افزاری سینما را مرتفع سازد‪.‬‬ ‫«محمد خزاعی» پنجمین رئیس سازمان سینمایی پس از جواد‬ ‫شمقدری‪ ،‬حجت اله ایوبی‪ ،‬محمدرضا حیدریان و حسین انتظامی‬ ‫است‪ .‬اگر قبل از تغییر ســاختار معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و‬ ‫ارشاد اسالمی در اواخر دهه هشتاد‪ ،‬معاونان سینمایی را پشت هم‬ ‫ردیف کنیم او سیزدهمین متولی سینمای ایران می شود‪ .‬مهم تر از‬ ‫این اعداد‪ ،‬رویکرد او به عنوان مدیری است که قبل تر خود سینماگر‬ ‫و تهیه کننده ســینما بوده اســت‪ .‬خزاعی در مــدت مدیریت خود‬ ‫بر ســینمای ایران‪ ،‬بیش تر از ورودش به بخش نرم افزاری ســینما‪،‬‬ ‫تالش کرده تا بنا به تجربه و فعالیتش در ســینما به زیرساخت های‬ ‫سینما توجه کند و جهت مرتفع ساختن مشکالت و کم داشت های‬ ‫سخت افزاری سینما دست به اقدام بزند‪.‬‬ ‫اصالحات ساختاری‬ ‫متولی سینمای ایران در دوره مدیریتش تا کنون تالش کرده است‬ ‫از درون و بیرون‪ ،‬دست به اصالح ساختارهای کهنه بزند و رویکردی‬ ‫تازه را در این زمینه اتخاذ کند‪ .‬اشنایی او با فضای سینما سبب شد‬ ‫تا اولویتش در این دوره رفع محدودیت منابع و اعتبارات و گشایش‬ ‫و تخصیص های مالی جدید باشد‪ .‬از نگاه خزاعی برخی ائین نامه ها ‬ ‫قدیمی بود و با نیازهای روز انطباق نداشــت‪ .‬یکی از افت های مهم‬ ‫روند مدیریتی سینمای ایران که مربوط به یک سال و دو سال نبود و‬ ‫ریشه دار به نظر می رسید‪ ،‬روند صدور پروانه ساخت و نمایش بود که‬ ‫نیاز به «به روز رسانی» داشت که برای خزاعی یک دغدغه بوده است‪.‬‬ ‫از نگاه متولی سینمای ایران فیلم سوزی و انباشت فیلم در پشت صف‬ ‫اکران یعنی نابودی سرمایه مادی و معنوی‪ ،‬پس تالش کرد به اشکال‬ ‫مختلف برای ان نقشه راه اجرایی بریزد‪.‬‬ ‫تشکیل مجدد شورای عالی سینما پس از سال ها و بردن مطالبات‬ ‫سینما به عالی ترین سطح مدیریت کشــور از جمله اقداماتی است‬ ‫که نشان از شناخت سینما به عنوان یک ابزار قدرتمند نزد متولیان‬ ‫سینمای کشور دارد‪.‬‬ ‫حمایت و تحقق عدالت‬ ‫خزاعی در شرایطی به بهارستان رسید که هنوز سینما اسیب زده‬ ‫از کرونا بود‪ .‬او تالش کرد تا راهی را که در حمایت از سینماگران اغاز‬ ‫شده بود‪ ،‬در ابعاد مختلف به درســتی ادامه دهد‪ .‬خسارت هایی که‬ ‫کرونا برای سینمای ایران به بار اورد‪ ،‬یک شبه جبران نمی شد پس‬ ‫او تالش کرد تا رفع مشکالت معیشــتی خانواده سینما را از طریق‬ ‫حمایت های مقطعی صندوق حمایــت از هنرمندان در برنامه خود‬ ‫قرار دهد‪.‬‬ ‫امار می گوید در دوره حضور او در بهارستان‪ ،‬بیش از ‪ ۱۸۰‬سالن‬ ‫سینما در شهرهای مختلف کشور طی ‪ ۱۳‬ماه ارتقاء یافته یا احداث‬ ‫شــده اند‪ .‬او به عنوان یک مدیر در میدان‪ ،‬به ‪ ۱۹‬اســتان محروم و‬ ‫کم برخوردار سفر داشته و «تولید فیلم ســینمایی در استان ها» را‬ ‫جدی تر از مدیران قبلی پیگیری کرده اســت‪ ،‬ضمــن ان که برای‬ ‫تقویت ساختارهای اموزشی و تجهیز مراکز سینمای جوانان کشور و‬ ‫اختصاص بسته حمایتی از سینمای کوتاه برنامه جدید داشته و دارد‪.‬‬ ‫تحقق عدالت فرهنگی و محرومیت زدایی از عرصه فرهنگ و هنر‬ ‫در سراسر کشور شعاری است که مدیران پیشین سینمای کشور هم‬ ‫گام هایی در این مسیر برداشــته بودند اما به نظر می رسد قدم های‬ ‫محمد خزاعی که خود زیسته شهرستان است‪ ،‬محکم تر از دیگران‬ ‫است‪.‬‬ ‫باب تعامل با ان سوی مرزها‬ ‫طبیعی است در شرایطی که سیاست درهای تعامل را می بندد‪،‬‬ ‫فرهنگ می تواند ملل را به یکدیگر نزدیک سازد‪ .‬محمد خزاعی در این‬ ‫مدت تالش کرده تا مناسبات بین المللی سینمای ایران از نفس نیفتد‬ ‫و تقویت شود‪ .‬از نگاه او سینمای ایران باید در بازارهای خاورمیانه و‬ ‫اوراسیا حضور فعال داشته باشد‪.‬‬ ‫ایستادن در جای درست‬ ‫خزاعی مدیر حرافی نیســت‪ .‬اما وقتی حرف می زند‪ ،‬به جا سخن‬ ‫می گوید‪ .‬تکلیفش با خودش و با مخاطبش روشن است‪ .‬سخنان اخیر‬ ‫او در مراسم پایانی جشنواره سینماحقیقت‪ ،‬یکی از مهم ترین سخنان‬ ‫او بود‪ .‬بی ان که بخواهد نگاه از باال به پایینی داشــته باشد‪ ،‬حرفی از‬ ‫دل زد و حرفش بر دل ها نشســت‪ .‬او بیش تر از ان که نگران خودش‬ ‫به عنوان یک سینماگر و تهیه کننده باشد‪ ،‬دوست دارد نقشی سازنده‬ ‫در سینمای ایران داشته باشد‪ .‬حتی در روزهای دشواری که مدیریت‬ ‫فرهنگی در ان با سوتفاهمات و اما و اگرهای زیادی همراه است‪/.‬صباخبر‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!