روزنامه صبا شماره 1345
روزنامه صبا شماره 1345
روزنامه صبا شماره 1345
سه شنبه| 13دی 3 |1401ژانویه 10 |2023جمادی الثانی |1444
سال دهم| شماره 8 |1345صفحه| 5000ناموت|
گفت و گو با کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی «عینک»
همدیل از هزمابین هبرت است
جشنواره های فجر باقدرت
برگزار می شود
صفحه 3
موزه ها امروز رایگان هستند
صفحه 7
ایا خوشبخت تر از این
کسی هست؟
صفحه 8 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
سه شنبه 13دی 1401شماره 1345
«ایمو» از فردا در هنر و تجربه می اید
فیلم سینمایی «ایمو» به تهیه کنندگی و کارگردانی هاشم مرادی از ۱۴دی در سینماهای منتخب
گروه هنر و تجربه اکران می شود .فیلم «ایمو» داســتان جوانی شهرستانی به نام حمید است که برای
کار به تهران می اید و در کافه ای مشغول به کار اما به مرور زمان با اختالف فرهنگی مواجه می شود .فیلم
سینمایی «ایمو» از فردا ۱۴دی در گروه سینمایی هنر و تجربه روی پرده می رود و در استانه اکران این
فیلم از پوستر ان رونمایی شد .حمید پروین جدا ،میالد مرادی ،مژده دهقانی ،فرناز زوفا ،رضا شرافتی،
علی حافظ پور از جمله بازیگران فیلم «ایمو» هستند .عوامل دیگر «ایمو» عبارتند از :مشاور کارگردان:
امیرعباس ربیعی ،تدوینگر :حمید نجفی راد ،مدیر تولید :مسعود افریده و/ ...صبا
«رجبی» در «خودمونی» می ماند
حامد خانی اوشانی تهیه کننده مسابقه تلویزیونی «خودمونی» که این روزها با اجرای مهران رجبی
روی انتن شبکه سه سیما است ،درباره حواشی پیش امده اخیر اظهار کرد :حواشی را برای اقای رجبی
درست کرده اند .او دنبال حواشی نبوده و نیست .ایشان حدود ۴۰و اندی سال فعالیت حرفه ای کرده و ما
تا این اواخر هیچ حاشیه ای از او ندیده بودیم .خانی با اشاره به این که رجبی ،به عنوان یک هنرمند ریش
سفید توانست برنامه را پیش ببرد افزود :اگر قرار باشد فصل بعدی از «خودمونی» کار شود ،مهران رجبی
باز هم مجری ان خواهد بود .این فصل از برنامه تا قبل از ماه محرم ادامه دارد و در سال اینده مدیران برای
ادامه این برنامه و یا جایگزین کردن ان ،تصمیم گیری خواهند کرد/.صبا
بازنمایی ابعاد مغفول مانده از زن ایرانی در رسانه ملی
رییس صداوسیما بر بازنمایی هرچه درخشان تر و بازنمود واقعی از
ابعاد اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی حضور زن مسلمان در خانواده و جامعه
تاکید کرد .رییس سازمان صداوسیما و معاون امور زنان و خانواده رییس
جمهور ،در این دیدار همچنین درباره راه های همکاری هرچه نزدیک تر
دو دستگاه در راستای ماموریت های مشترک در حوزه زنان و خانواده و
ن از قاب رسانه ملی گفت وگو کردند.
طرح و پیگیری همدالنه مطالبات زنا
جبلی با اشاره به اهمیت موضوع مشترک زن و خانواده میان رسانه ملی و
معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری ،عنوان کرد :تاکنون فعالیت های
متنوع و راهگشایی در این حوزه انجام شد ه است؛ اما رسانه ملی همچنان
وضعیت جرمی ،بحرانی است
جرمی رنر ،بازیگر در هنگام برف پارو کردن دچار ســانحه شد و به
بیمارستان انتقال یافت .سخنگوی جرمی رنر ،بازیگر نامزد ۲جایزه
اسکار ،به دنبال ســانحه ای که برای این بازیگر در هنگام پارو کردن
برف ایجاد شــده ،گفت؛ که وی دچار اســیب دیدگی شدید شده و
وضعیت وی گرچه بحرانی ،اما باثبات است .رنر بازیگر فیلم هایی چون
«انتقام جویان»« ،ثور»« ،کاپیتان امریکا»« ،ماموریت غیرممکن» و
«میراث بورن» است.
وی سال ۲۰۱۰برای فیلم «گنجه دردها» نامزدی اسکار بهترین
بازیگر مرد را کسب کرد و ســال بعد برای «شهر» نامزد اسکار بازیگر
نقش مکمل شد .او در حال حاضر بازیگر سریال «شهردار کینگزتاون»
است که توسط تیلور شریدان و هیو دیلون ســاخته شده است .وی
پیشتر در ســال ۲۰۱۷با شــریدان در درام «رود وحشی» همکاری
کرده بود.
این بازیگر اوایل دیروز با هواپیما به بیمارستان منتقل شد.
خود را در میانه راه می بیند و سعی کرده در دوره تحول ،ابعادی نو و مغفول
مانده از زن ایرانی را نیز در قاب رســانه بازنمایی کند .جبلی در بخش
دیگری از این دیدار با اشــاره به اهمیت تعامل و هم افزیی دستگاه های
فرهنگی در خصوص حوزه زنان و خانواده عنوان کرد :اتفاقات اخیر به
ما یاداوری کرد که همه دســتگاه های فرهنگی باید کارهای موثرتر و
ماندگارتری در این زمینه انجام دهند .در این میان رسانه ملی مصمم
است در امر تولید محتوا تاثیرگذارتر باشد .رئیس سازمان صداوسیما ابراز
امیدواری کرد :این همکاری و هماهنگی متقابل ،چشم اندازی روشن در
فضای زن و خانواده رقم بزند .معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور
اکران «مردی به نام اوتو» اغاز شد
فیلم جدید تام هنکس با عنوان «مردی به نام اوتو» از اغاز سال
نو راهی سینماها شد و در نمایش ویژه اش ۷۵هزار دالر فروخت.
فیلم «مردی به نام اوتو » اولین مرحله از اکران ۳مرحله ای خود
را اغاز کرد و با نمایش ویژه در ۴سینمای لس انجلس و نیویورک
راهی ســینماها شــد .این فیلم در ۳روز اخر هفته ۶۰هزار دالر
فروخت که میانگین ان ۱۵هزار دالر برای هر سینما می شود .برای
۴روز تعطیالت اخر هفته پیش بینی فروش برای ان ۷۵ ،هزار دالر
است .این فیلم که بازسازی یک فیلم سوئدی به همین نام است با
اقتباس از یک کتاب پرفروش ساخته شده و اکران رسمی اش از ۱۳
ژانویه شروع می شود .این فیلم را مارک فورستر کارگردانی کرده
و دیوید مگی نویسنده نامزد اسکار «زندگی پی» و «مری پاپینز
بازمی گردد» فیلمنامه ان را نوشــته است .ســونی امتیاز پخش
جهانی این فیلم را از کمپانی سی ای ای میدیا فایننس و اس تی اکس
با قراردادی ۶۰میلیون دالری در بازار فیلم اروپا خرید/.مهر
نیز در این دیدار ضمن تشکر از همکاری و تعامل رسانه ملی افزود :باید
با معرفی زنان موفق در اقشــار مختلف از جمله کارافرینان ،نخبگان،
هنرمندان و ...جامعه را به خودباوری برسانیم .وی با اعالم امادگی برای
تعامل معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با صداوسیما اظهار کرد:
امور زنان و خانواده با در اختیارگذاشتن محتواهای تصویری موثر درباره
زنان و حضور کارامد انان در جامعه می تواند رسانه ملی را در الگوسازی
و شناسایی نخبگان و زنان پیشرو یاری کند .در ادامه معاونین طرفین با
بیان نظرات درباره مسائل حوزه زنان و خانواده راهکارهایی برای تعامل و
همراهی بیشتر ارائه دادند/.صبا
فیلم های جشنواره فجر در اولویت اکران ۱۴۰۲
اولویت اکران فیلم در ســال ۱۴۰۲با فیلم های حاضر در چهل و
یکمین جشنواره فجر خواهد بود.
روح اهلل سهرابی ،گفت :به طور طبیعی ان دسته از فیلم هایی که
در جشنواره فجر شرکت نکرده باشند و یا فرصت چند ماهه اکران را
از دست داده باشند در اولویت های بعدی اکران قرار خواهند گرفت.
مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی؛ افزود :در
راستای حمایت از اکران فیلم های سینمایی ،مشوق های گوناگونی از
قبیل پخش تیزر تلویزیونی ،حذف محدودیت زمانی اکران در صورت
فروش و نیز ،مشوق های دیگری به فیلم هایی که در این مقطع زمانی
روی پرده بروند تعیین گردید و ان دسته از اثاری که در این مدت به
اکران رسیدند حتی االمکان از این مشوق ها بهره مند شدند.
سهرابی گفت :به طور طبیعی ان دسته از فیلم هایی که در جشنواره
فجر شرکت نکرده و یا فرصت چند ماهه اکران را از دست داده اند ،در
اولویت های بعدی قرار خواهند گرفت/.صبا صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
۲مستند پروانه ساخت گرفتند
پروانه ساخت اثار غیر سینمایی با ساخت ۴فیلم غیرسینمایی صادر شد .شورای صدور پروانه ساخت
اثار غیر سینمایی با ساخت ۲عنوان فیلم مســتند و ۱عنوان فیلم کوتاه داستانی و ۱عنوان فیلم بلند
داستانی موافقت کرد .فیلمنامه های مستند «بوم خســرو» به تهیه کنندگی ،کارگردانی و نویسندگی
ناصر عباسی عسگر ابادی و «تهران شهر ارزوها» به تهیه کنندگی ،کارگردانی و نویسندگی سعید نوری،
فیلمنامه کوتاه داستانی «ضد و نقیض» به تهیه کنندگی ،کارگردانی و نویسندگی محمد صادق اسدی و
فیلمنامه بلند داستانی «خوب ،بد ،خنگ» به تهیه کنندگی ،کارگردانی و نویسندگی سیدزاهد رئیسی
موافقت شورای پروانه ساخت اثار غیرسینمایی سازمان سینمایی را اخذ کردند/.مهر
سه شنبه 13دی 1401شماره 1345
3
«مالقات خصوصی» به سینماها می اید
قرارداد سرگروهی فیلم سینمایی «مالقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس به سرگروهی پردیس
ملت ثبت شد .این فیلم که برای اولین بار در بخش سودای سیمرغ چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به
نمایش درامد روایت زندگی دختری به نام پروانه است ،که پدرش در زندان و او با گرداندن مغازه ای در
تالش است که خرج زندگی خانواده اش را تهیه کند .پری ناز ایزدیار ،هوتن شکیبا ،ریما رامین فر ،رویا
تیموریان ،سیاوش چراغی پور ،شیرین اقا رضا کاشی ،نادر فالح ،حسین پارسایی ،پیام احمدی نیا ،جواد
قامتی ،ایمان شمس ،امیر حسین بیات و ...گروه بازیگران «مالقات خصوصی» را تشکیل می دهند .اکران
این فیلم از روز چهارشنبه ۱۴دی در سینماهای سراسر کشور اغاز خواهد شد/ .مهر
جشنواره های فجر با قدرت برگزار می شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در حاشیه مراسم موسیقایی «روایت سرباز» به سئواالت
تعدادی از خبرنگاران پیرامون برخی از حواشی و اتفاقات این روزهای عرصه فرهنگ و هنر
پاسخ داد.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی شــامگاه یکشنبه ۱۱دی ماه در
حاشیه مراســم اختتامیه رویداد موسیقایی «روایت ســرباز» و دومین جایزه هنری بنیاد
فرهنگی هنری رودکی در جمع خبرنگاران به ســئواالت انها پیرامون برخی حواشــی و
فعالیت های عرصه فرهنگ و هنر پاسخ داد.
محمدمهدی اسماعیلی ،در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت برگزاری جشنواره های
پیش رو تا پایان سال گفت :بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته ساختار جشنواره ها در
همه بخش ها به صورت کامل برگزار خواهد شد .این در حالی است که ما در حوزه برگزاری
جشــنواره های هنری طی روزهای کرونایی تجربه های بسیار گرانبهایی داشتیم که کار را
برای ما اسان می کند ولی به هر حال امیدواریم اتفاق خاصی در حوزه کرونا نیفتد و ما بتوانیم
از همه ظرفیت های مردمی برای برگزاری جشنواره ها استفاده کنیم.
رئیس شورای عالی هنر در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران در زمینه سرود و توجه
وزارت ارشاد در این زمینه تاکید کرد :ما سرود را یکی از قالب های مناسب هنری می دانیم که
متاسفانه در یکی ،دو دهه افت کرد اما در سال های اخیر شاهد رشد روزافزون ان هستیم .بر
همین مبنا در جشنواره موسیقی فجر پیش رو بخش ویژه ای را به سرود اختصاص داده ایم
و امیدواریم این سیاست بتواند در ترویج فرهنگ سرود و سرودخوانی نقش موثری ایفا کند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کــرد :در ماه های اتی وزارت فرهنگ و
ارشاد اسالمی ۷جشنواره مختلف و مهم را پیش رو دارد که تمامی کارها بر اساس جدول
زمان بندی شده در حال پیگیری و برنامه ریزی است و ما در این زمینه هیچ مشکلی نداریم
و پیش بینی می کنیم این رویدادهای مهم و ملی در بهترین شرایط ممکن برگزار شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در بخش پایانی صحبت های خود تاکید کرد :تا انجا که از
ستادهای مختلف جشنواره ها و همکارانم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی اطالع کسب
کردم در بسیاری از بخش ها شاهد افزایش کمی اثار هستیم و بررسی های اولیه نشان از سطح
قابل قبول اثار دارد .این در حالی است که ما در بخش بین الملل نیز شاهد توفیقاتی هستیم
که طی روزهای پیش رو اطالعات کامل تری از این اقدامات اطالع رسانی خواهد شد/.صبا صفحه 3
4
پرونده
سه شنبه 13دی 1401شماره 1345
گفت و گو با کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی «عینک»
همدلیازهمزبانیبهتراست
فاطمه حمیره فیلم «عینک» نوشــته رضــا اقایی
وعلیرضا شریف کاظمی و به کارگردانی
گفت و گو
رضــا اقایــی و تهیه کنندگی مهدی
عظیمی میرابادی که پروســه طوالنی و دشواری را از
زمان ساخت تا اکران پشت سر گذاشته است ،روایتی از
روابط میان چند کودک و تصمیم انها برای تعمیرعینک
مادربزرگشان اســت که به تازگی اکران ان در گروه
«هنروتجربه» اغاز شــده و انتظار می رود با توجه به
رایزنی هایی که با وزارت اموزش و پرورش برای اکران
دانش اموزی ان صورت گرفته است ،بتواند در شرایط
رکودی که بر سینما حاکم شده ،تا اندازه ای چراغ این
بخش از سینما را روشن نگه دارد.
این فیلم پیش از این در چندین جشنواره داخلی و
خارجی به نمایش درامــده و جوایزی را نیز از ان خود
کرده است که جایزه بهترین فیلم از جشنواره فیلم شهر
و جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم های کودکان
و نوجوانان از ان جمله است.
به بهانه اکران تازه این فیلم در گروه «هنروتجربه»،
خبرنگار صبا بــا کارگردان و تهیه کننــده این اثر به
تو گو نشسته است.
گف
سینمای امروز ما در وضعیت حبابی است
مهدی عظیمی میرابادی ،که پیش از این مدیرعامل سابق انجمن
سینمای انقالب و دفاع مقدس بوده است به عنوان تهیه کننده فیلم
«عینک» ،از دغدغه هــای خود درباره ســینمای ایران به خصوص
سینمای کودک به خبرنگارسینمایی صبا گفته است.
چه شــد که تهیه کنندگی یک فیلم کودک را بر عهده
گرفتید؟
من اواسط کار به این پروژه پیوستم و شرایطی بود که فکر کردم
خوب است برای کمک به پروژه ورود پیدا کنم و خدا را شکر که کار به
خوبی به سرانجام رسید.
فیلم «عینک» به نظرم در عین سادگی و زبان کودکانه ای که دارد،
فیلم سالم و عمیقی است که به موضوع ارتباط میان بچه ها توجه دارد
و با وجود همه اهمیتی که مذهب و ملیت دارند ،این بچه ها به دور از
همه این ها با هم دیگر همدلی می کنند و فیلم توانسته این ارتباط و
همدلی کودکان را به خوبی تصویر کند و امیدوارم که نمایش این فیلم
که از یک فضای ارام تر ،بی سروصداتر و همراه با مفاهیم ارزشمندی
برخوردار است ،بتواند در این شرایط نامساعد سینمای ایران ،اتفاقات
خوبی را رقم بزند.
شرایط اکران فیلم به نظرتان چگونه است؟
به دلیل تغییر و تحوالتی که صورت گرفته بود ،خیلی طول کشید
تا بتوانیم پروانه نمایش بگیریم اما سرانجام موفق به دریافت ان شدیم
و بنا داشتیم که فیلم را در فرصت مناسبی اکران کنیم اما متاسفانه هر
چه زمان بیشتر می گذشت ،شرایط بهتر نمی شد و در نهایت به این
فکرکردیم که دیگر انتظار کشیدن برای زمان مناسب اکران کافی
است .من به این فکرکردم که اگر بخواهیم با ان قاعده پخش که به
طور معمول وجود دارد ،پیش برویم و به سیستم شورای صنفی عمل
کنیم ،احتماال باز هم باید هزینه کنیم و خسارت بدهیم و در نهایت
هم فیلم دیده نشود و به این ترتیب سرمایه ای که شرکا برای این فیلم
گذاشته اند ،از بین می رفت .برای همین تصمیم گرفتیم با هم فکری
دوســتان راهکاری پیدا کنیم که در نهایت با «هنروتجربه» رایزنی
کردیم و خوشبختانه هنروتجربه کار ما را جدی گرفت.
فیلم «عینک» ،در جشنواره های خارجی چگونه ظاهر
شد؟
این فیلم غیر از جشــنواره فیلم کودکان ونوجوانان که موفق به
دریافت جایزه بهترین فیلمنامه شــد ،درجشــنواره فیلم شهر ،نیز
به عنوان بهترین فیلم بــه انتخاب قوه قضائیه جایــزه گرفت و در صفحه 4
پرونده
جشنواره های خارجی هم از جمله جشنواره لوکارنو و شارجه ،برای
چند جایزه مهم کاندیدای دریافت جایزه بود.
این فیلم با زحمات کارگردان ان مورد توجه قرار گرفت و توانست با
مخاطبان ایرانی و خارجی خود به خوبی ارتباط برقرار کند.
برای اکران خارجی این فیلم هم برنامه ریزی دارید؟
بله برنامه هایی برای اکران خارجی داریم که نیاز به پیگیری دارد و
ان شااهلل به زودی به نتیجه می رسد.
چه دورنمایی را برای ســینما به ویژه در بخش سینمای
کودک متصور هستید؟
اعتقاد دارم که شرایط امروز سینمای ما مثل سکه و دالر در یک
وضعیت حبابی است و انچه که هست چندان واقعی نیست.
بی اعتنایی ها و بی انگیزگی ها در بخش فیلم و سینما نیز نتیجه یک
نوع فضاسازی است که ان شــااهلل به زودی برطرف می شود و دوباره
مردم ارتباط شان را با سینما برقرار می کنند.
معتقدم که سینمای ما دچار مشکالت جدی و حیاتی است و هنوز
بسیاری از مسئوالن ما این مشکالت را جدی نگرفته اند.
جای دیگری هم گفته بودم که با عدد و رقم هم می توان استدالل
کرد که حتی اگر ما بلیط سینما را به صدهزار تومان افزایش دهیم و
تمام سالن های سینمای کشور در سه سانس پر تماشاگر هم باشند،
باز هم سینمای ما نمی تواند قد علم کند و باید برای نجات ان راهکاری
پیدا کرد.
شما خودتان چه راهکاری برای نجات سینما دارید؟
به نظرمن یکی از اشتباهات ما در طول سال های گذشته این بوده
که در سینما همیشه به داشتن حداقل مخاطب فکر کرده ایم و این
حداقل مخاطب در بهترین شرایط بیشتر از سه میلیون نفر نیست که
در مقایسه با جمعیت 85میلیونی ایران و ان بخشی از جمعیت کشور
که مخاطبان سینما هستند ،رقمی نیست.
اگر مدیران سینمای ما برای این جمعیت گسترده از مخاطبان
سینما برنامه ریزی کرده بودند شــرایط مان مثل امروز نبود که ارزو
داشته باشیم فیلم ما یک میلیون نفر بیننده داشته باشد که حداقل
هزینه های اش را بتواند دربیاورد که این ارزو هم خیلی وقت ها شدنی
نیست و برای بسیاری از فیلم ها در حد همان ارزو باقی می ماند.
مسائل و مشــکالت اساســی ســینمای ما مربوط به یکی دو
سال نیســت و عمقی به اندازه ســی ،چهل ســال دارد و بنابراین
برنامه ریزی های کوتاه مدت راه حل این مسائل نیست.
شما به مسائل اساسی ســینمای ایران اشاره کردید اما
درباره سینمای کودک نظرتان چیســت؟ در یک دوره ای
سینمای کودک مورد توجه بود و اثار خوب و پرتماشاگری هم
تولید شد ولی دوباره دچار رکود شد و این بخش از مخاطبان
سینما نادیده گرفته شدند .درباره این بخش از سینما چه فکر
می کنید؟
در مدیریت هیچ چیزی خودش خود به خود انجام نمی شود .یعنی
باید برنامه ریزی صحیح ،اقدام و پیگیری و همچنین اصالح روش ها را
داشته باشید تا بتوانید به نتیجه برسید.
وضعیت سینمای کودک مثل سایر بخش های سینمای ایران از
جمله اکشن ،دفاع مقدس ،خانواده و...است که مورد توجه قرار نگرفته
و چون سینمای کودک مظلوم تر است بنابراین بیشتر از بقیه اسیب
دیده است.
و کالم اخر؟
من فکر می کنم که اگر ما بتوانیم پایه درســتی بــرای ارتباط با
مخاطب در سینما پیدا کنیم و پیش از ساخت یک فیلم به مخاطبان
ان فکر کنیم شاهد اتفاقات بسیار خوبی در سینما خواهیم بود.
زمان دریافت پروانه ساخت احساس تولدی دوباره داشتم
رضا اقایی ،از فیلمسازان جوانی است که تجربه ساخت چندین فیلم
کوتاه را در کارنامه هنری خود دارد و در نخستین تجربه ساخت فیلم
بلند خود به سراغ موضوع کودک و سینمای کودک رفته است و با این
انتخاب از مسیر تولید تا زمان اکران با مسائل و دشواری های بسیاری
روبرو شده است .با این فیلمساز درباره «عینک» و مسائل پیرامون ان
گفتگو کرده ایم.
قصه «عینک» ،چطور شکل گرفت؟
قصه و ایده اولیه این فیلم از یک خاطره شــکل گرفت که کسی
برایم تعریف کرده بود .در یک پنجشــنبه اخر ســال ،دو بچه که با
مادربزرگشــان زندگی می کنند ،به خاطر ان که یکی از انها عینک
مادربزرگشان را شکسته اســت ،تصمیم می گیرند با پولی که برای
خرید عید و خیرات کردن در اختیار دارند ،عینک مادربزرگ را تعمیر
کنند و در این روز از سال که هیچ عینک سازی باز نیست با یک کودک
افغانستانی اشنا می شــوند که برای تعمیر عینک به انها راهکاری
می دهد و ادامه ماجرا.
در نهایت به این نکته می رسند که همدلی از همزبانی بهتر است.
بازیگران فیلم را چطور انتخاب کردید و کار با این کودکان
نابازیگر چطور بود؟
نقش های اصلی این فیلم را بچه ها برعهده داشتند که همه نابازیگر
بودند .من برای این فیلم ،بازیگر حرفه ای کودک نداشتم و بازیگران را
در یک پروسه یک ماهه و با مراجعه به اموزشگاه های کودک از طریق
تست انتخاب کردم.
یکی از مشکالتی که طوالنی شدن زمان اکران این فیلم به همراه
داشت این بود که این بچه ها در زمان ساخت فیلم در سال 95حدودا
9ساله بودند و امروز در زمان اکران ان یک نوجوان 15ساله هستند.
من می خواســتم تیزر فیلم را بازیگر فیلم بخواند اما او دیگر کودک
دیروز نیست.
فیلم عینک ،در چه شرایطی ساخته شد؟
برای ساخت فیلم «عینک» ،از مرحله ســاخت تا پروانه نمایش
مراحل بسیار دشوار و طاقت فرسایی را طی کرده ایم طوری که دلم
می خواهد فیلمنامه ای با همین مضمون بنویسم تا فیلمسازان جوان
با شرایط دشوار ساخت فیلم اشنایی بیشتری پیدا کنند و با مشکالت
کمتری روبرو شوند.
فیلم «عینک» ،در ابتدا یک فیلمنامه فیلم کوتاه بود و بعد تصمیم
گرفتم ان را تبدیل به فیلمنامه بلند سینمایی کنم.
این فیلم به صورت فیلم مستقل و با هزینه شخصی ساخته شد و
از هیچ ارگان و نهادی کمک مالی نگرفته ایم و درنهایت با عبور از همه
مسائل و مشکالتی که داشتیم بعد از 6سال در «هنروتجربه» توفیق
اکران یافت که از این بابت از مسئوالن «هنروتجربه» هم سپاسگزارم.
چقدر به فروش فیلم «عینک» در شرایط کنونی سینمای
ایران امیدوار هستید؟
با وجود تمام هزینه های سنگینی که برای تولید این فیلم متحمل
شده ایم .فیلم ما با بدشانسی های دوران دو ساله کرونا نیز مواجه شد
و اکنون نیز با وجود شرایط کنونی جامعه و اوضاع سینما که خیلی ها
دل و دماغ سینما رفتن ندارند ،اص ً
ال مشخص نیست که اکران این فیلم
چقدر می تواند برگشت سرمایه داشته باشد.
خود من هم با وجود همه عالقه ای که به فیلمسازی داشته و دارم
امسال تنها سالی است که دوست ندارم فیلم بسازم و انگیزه ای هم برای
اکران ندارم اما از یک سو به احترام تهیه کننده این فیلم و تعهدی که
برای برگشت سرمایه دارم تصمیم به اکران گرفتیم و از سوی دیگر،
فیلم «عینک» درباره کودکان و برای کودکان است و اکران ان را در
شرایط کنونی جامعه می توان به فال نیک گرفت .چرا که معتقدم حتی
اگر جنگ جهانی هم اتفاق بیفتد کودکان ما نیاز به خوراک فرهنگی
دارند و حق دارند در دنیای کودکانه و عاری از سیاســت خودشان،
فیلم هایی را ببینند که حال شان را خوب می کند.
چرا در نخستین تجربه ساخت فیلم بلند سراغ کار کودک
رفتید؟
گذشته از انیمیشن سازی که فروش خوب و مخاطبان زیادی دارد،
معموالً فیلمسازان رئال وارد حوزه کار کودک نمی شوند به این دلیل
که هیچ حمایتی از سینمای کودک صورت نمی گیرد اما زمانی که
من وارد حوزه کودک شدم اصال بحث مالی ان در نظرم نبود .همان
ســال 97نیز زمانی که این فیلم جایزه بخش فیلمنامه نویسی را از
جشنواره کودکان و نوجوانان دریافت کرد ،خواسته ام از وزیر فرهنگ و
ارشاد اسالمی این بود که من نیازی به پول و بودجه برای ساخت فیلم
ندارم اما حداقل برای پخش و نمایش ان از ما حمایت کنید و سالن
در اختیارمان قرار دهید.
اما متاسفانه بخش دولتی هیچ حمایتی از فیلم کودک و فیلمسازان
کودک نمی کند .به طور مثال من یک فیلمنامه بلند سینمایی برای
کودکان داشتم که اردیبهشــت ماه در فارابی به ثبت رسید و دنبال
ســرمایه گذار بودم که ان را بسازم .بعد که اســامی فیلم های مورد
حمایت بنیاد ســینمایی فارابی اعالم شــد ،چندین بار پیگیر این
فیلمنامه شدم که بدانم برای ساخت مورد حمایت قرار گرفته یا خیر،
اما در نهایت بعد از چندین جلسه و رفت وامد و سرگردانی متوجه شدم
که فیلمنامه من را اصال نخوانده اند!
اگر نگاهی به میزان فروش فیلم های مورد حمایت فارابی بیاندازید
خواهید دید که با وجود حمایت هــای 20میلیارد تومانی از برخی
فیلم ها ،فروش خوبی هم نداشته اند.
در کشوری مثل امارات که ســینما ندارد ،برای فیلم «عینک»
بهترین سالن ســینما را اختصاص و تبلیغات بســیار خوبی را در
بیلبردهای سطح شــهر انجام داده اند .در زمان اکران نیز کودکان و
نوجوانان مدارس را به دیدن این فیلم اوردند و مسئوالن مدرسه در
پایان نمایش فیلم درباره پیام ان با بچه ها گفتگو کردند .اما متاسفانه
سه شنبه 13دی 1401شماره 1345
5
در کشور خودم چنین حمایتی از من نشد.
با همه این مسائل و مشکالتی که وجود داشت ،من برای ساخت
فیلم «عینک» ،ماشین خودم را فروختم و هزینه ساخت این فیلم
کردم و نمی دانم که در این شرایط برگشت سرمایه خواهد داشت یا
خیر اما خیالم راحت است که کارم را انجام داده ام و حاال ذهنم ازاد
است.
در پروسه ساخت و تولید با چه دشواری هایی روبرو بودید
و فکر می کنید در این پروســه بزرگترین معضل پیش روی
فیلمسازان جوان چیست؟
سینما برای من سخت نیست .شــب و روز برای گرفتن سکانس
می توانم کار کنم اما روزی که نگذارند فیلم بسازم می میرم و در حال
حاضر هم به امید فیلمسازی سرپا هستم .به نظر من بزرگترین معضل
برای فیلمسازان جوان گرفتن پروانه ساخت است که من سال گذشته
موفق به دریافت ان شدم و ان زمان احساس کردم که دوباره متولد
شدم و معضل دیگر یافتن تهیه کننده است.
یعنی یک فیلمساز و کارگردان به جای ان که دغدغه فکر کردن
روی فیلمنامه و دکوپاژ فیلم و ...را داشته باشد ،باید ذهنش درگیر
یافتن تهیه کننده و بازاریابی و مسائلی از این قبیل باشد.
برای ساخت این فیلم و نوشتن فیلمنامه چقدر به دنیای
کودکان امروز و فضای ذهنی انها توجه داشته اید؟
قصه را از کودکی خودم الهام گرفته ام و سکانس هایی از ان همان
ویژگی های دوران کودکی خودم است .بعد از ساخت فیلم هم بسیار
تالش کرده ایم که بچه ها فیلم را ببینند و بازخوردشان را ببینیم.
بازخوردها چطور بود؟
خدا را شاکرم که بازخوردهای خوبی از مخاطبان مان گرفته ایم.
در ششمین دوره جشنواره شهر که این فیلم در یک سالن 250نفره
به نمایش درامد ،از بچه ها برای دیدن ان دعوت کرده بودیم و اولین
بازخورد فیلم را انجا دریافت کردم که همه این بچه ها تا پایان نمایش
فیلم روی صندلی به تماشا نشســته بودند .در جشنواره فیلم های
کودکان و نوجوانان سال 97نیز بچه ها به عنوان مخاطبان اصلی این
فیلم بازخوردهای خوبی به ما داده اند و احساس کردم چیزی را که در
نظر داشته ام بچه ها درک کرده بودند.
در جشنواره های بین المللی بازخوردها را چطور دیدید و
ایا کودکان خارجی هم توانسته بودند به خوبی با این فیلم
ارتباط برقرار کنند؟
بله کامال .در جشنواره های بین المللی هم بچه ها به خوبی با این
فیلم ارتباط برقرار می کردند .یکی از منتقدان این جشــنواره ها در
مقاله خود نوشته بود که دیدن این فیلم برای بچه های زیر ده سال
ضروری است.
حاال فکر می کنم ســرمایه ای که برای ســاخت این فیلم هزینه
کرده ام ،به این بازخوردهای خوب می ارزید.
با توجه به این که مخاطبان شــما کودکان هستند ،چه
تالشی برای کشــاندن و جذب این مخاطبان به سالن های
سینما داشته اید؟
خوشبختانه تفاهم نامه ای میان معاونت سینمایی و وزارت اموزش
و پرورش صورت گرفته است که هر ماه این معاونت یک فیلم مناسب
کودک و نوجوان را به وزارتخانه معرفی کند .برای فیلم «عینک» نیز
قرار است بر اساس همین تفاهم نامه ،اکران ویژه دانش اموزی داشته
باشیم و در مناطق محروم نیز از سینما سیار استفاده خواهیم کرد تا
بچه های بیشتری امکان دیدن فیلم را پیدا کنند.
با توجه به همه مشــکالتی که پشت سر گذاشته اید چه
دورنمایی برای سینمای کودک می توانید پیش بینی کنید؟
سیاســت فارابی در دوره مدیریت قبلی این بود که از فیلم های
بفروش حمایت کند و همان زمان متولیان فیلم کودک می گفتند
که از فیلم های شبیه به «عینک» ،حمایت نمی کنند و شاید اگر یک
اثر طنز یا کمدی کودکانه بود در زمره بفروش ها به حساب می امد!
اما در حال حاضر فکر می کنم سینمای امروز بار فرهنگی ندارد و
متولیان جدید سینمای کودک هم دنبال موضوع سینمای کودک
نیستند .معتقدم تا زمانی که حمایتی از ســینمای کودک نشود و
بخش دولتی هم دنبال بازگشــت ســرمایه در بخش فیلم کودک
باشد ،هیچ دورنمای روشنی برای سینمای کودک وجود ندارد و کار
فرهنگ سازی برای کودکان امروز هم تمام است.
در چنین شرایطی که در میان بودجه های حمایتی حتی یک صدم
ان را به سینمای کودک اختصاص نمی دهند ،دیگر هیچ فیلمسازی
برای کودکان فیلم نمی سازد و شاید من هم دیگر نسازم.
اما یک سئوال مهم دارم .تاکنون ،از چند فیلم سینمایی کودک
حمایت شده است و از میان 23فیلمی که برای حمایت اعالم کرده اند،
کدام یک از انها برای کودک است؟ صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
سه شنبه 13دی 1401شماره 1345
اغاز «ناگفته های هشت سال زنانگی»
اجرای نمایش «ناگفته های هشت سال زنانگی» در سالن سمندریان تماشاخان ه ایرانشهر اغاز شد .نمایش
«ناگفته هایهشتسالزنانگی»نوشت همزدکصالحیوبهکارگردانیسمیهابادهوتهیهکنندگیامیرحسین
شفیعی در سالن سمندریان تماشاخان ه ایرانشهر روی صحنه رفت .نمایش «ناگفته های هشت سال زنانگی»
که داستان زندگی زنانی را روایت می کند که در یک کارخان ه یخ مشغول کمک رسانی به رزمنده ها هستند با
بازی سمیه اباده ،سارا جمالی ،فاطمه صفری ،زهرا توکلی ،باران رفیعی ،معصومه اسدی ،شمیم نوری ،فاطمه
غفاری ،حدیث ارمغان ،ارام رفیعی ،سوگل قیصر ،هستیا درخشانی ،ایسودا عابدی ،مهدیس زارعی ،کژال
ربیعی ،مبینا جالل هر روز ساعت ۱۸در سالن سمندریان این تماشاخانه روی صحنه می رود/.مهر
۹۱درصد هتل ها و مراکز اقامتی شهر کرمان اشغال است
براساس اعالم مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان ،در حال حاضر ۹۱درصد از ظرفیت هتل ها و
مراکز اقامتی شهر کرمان اشغال شده اســت .فریدون فعالی ،اظهار کرد :میراث فرهنگی ،گردشگری و
صنایع دستی استان کرمان نظارت الزم بر تاسیسات گردشگری و مراکز اقامتی را تا پایان دهه مقاومت به
صورت روزانه انجام می دهد .وی تاکید کرد :در استان کرمان ۳۸خانه مسافر ۴۳ ،هتل و هتل اپارتمان،
۲۵مهمان پذیر وجود دارد و تمامی این اماکن برای میزبانی و اسکان زائران شهید حاج قاسم امادگی
الزم را دارند .او در ادامه از ارائه ۲۰درصد تخفیف هتل های استان کرمان به زائران شهیدسردار حاج قاسم
سلیمانی خبر داد/.ایسنا
چه کتاب هایی درباره حاج قاسم منتشر شده است؟
سردار شهید حاج قاسم ســلیمانی ،بعد از شهادتش به یکی از
شخصیت های داســتانی و قهرمان کتاب ها تبدیل شده است .در
مدتی که از شهادت سردار گذشته ،کتاب های بسیاری حول محور
زندگی و شخصیت او منتشر شده است.
امروزســیزدهم دی ماه سومین سالروز شــهادت حاج قاسم
سلیمانی است؛ قهرمانی که دوست داشت او را سرباز وطن بخوانند.
بعد از حادثه ترور سردار سلیمانی درباره این شخصیت سیاسی-
نظامی کتاب های زیادی نوشــته و به بازار نشر عرضه شده است؛
اثاری که هرکدام برای مخاطبانی خاص اســت و به معرفی این
چهره می پردازد و از ابعاد مختلفی او را به جامعه ایرانی و جهانی
می شناساند.
طبق اطالعات خانه کتاب و ادبیات ۵۹۰ ،عنوان کتاب با کلید
واژه «قاسم سلیمانی» منتشر شــده که ۱۸۰عنوان چاپ اول و
۴۱۰تای دیگر تجدید چاپ هســتند .البته جســت وجو با کلید
واژه «حاج قاســم» ۶۱۲ ،عنوان کتاب را درپی دارد که ۱۸۵تا از
انها چاپ اول است .با کلیدواژه های «سردار سلیمانی» و «سردار
دل ها» نیز به ترتیب ۱۰و ۴۷عنوان کتاب در بخش جست وجوها
پدیدار می شود.
ن نکته را باید یاداور شد که تعدادی از عنوان ها تکراری
البته ای
هســتند ،همچنین کتابی غیر مربوط نیز در جســت وجوها در
میزبانی تئاتر شهر از ۲نمایش ویژه
۲نمایش «پرواز با بالهای سوخته» به کارگردانی محمد ستوده و
«نذرعباس» به کارگردانی محمد یزدی ،همزمان با فرا رسیدن سالگرد
شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی میزبان عالقه مندان تئاتر
در مجموعه تئاتر شهر هستند« .پرواز با بالهای سوخته» به نویسندگی
مهدی اکبری و کارگردانی محمد ستوده ،عنوان یکی از تازه ترین اثار
نمایشی تئاتر شهر است که از روز یکشــنبه یازدهم دی ماه جاری از
ساعت ۱۷:۳۰با مدت زمان ۵۵دقیقه و قیمت بلیت ۸۰هزار تومان در
تاالر قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است.
«نذرعباس» هم عنوان جدیدترین نمایش تاالر ســایه مجموعه
تئاترشهر با روایت بخشی از زندگی شهید سردار حاج قاسم سلیمانی
است که طی هفته جاری به نویســندگی و کارگردانی محمدیزدی و
بازی محمد یزدی ،امیر قربانی ،هومن حسینی ،ابوالفضل شیری ساعت
۲۰:۱۵به مدت زمان ۵۵دقیقه و قیمت بلیت ۷۰هزار تومان به صحنه
رفته است/.مهر
مقابل شما قرار می گیرد که احتماال به خاطر کلیدواژه هایی چون
«قاسم»« ،سلیمانی» و «سردار» باشد .بازه زمانی انتشار کتاب ها
از سال ۹۳تا ۱۴۰۱است که بعد از شهادت ایشان در ۱۳۹۸این
تعداد رو به فزونی بوده است.
بیشتر کتاب هایی که درباره ســردار سلیمانی منتشر شده اند
شامل خاطرات هستند کتاب هایی چون« :این مرد پایان ندارد»،
«همراه :مروری بر خاطرات و یادمانده هایی از همراهی با شــهید
حاج قاسم سلیمانی» به قلم سیروس دهقان شیری« ،خنده های
رفیق :با الهام از خاطرات ســردار شــهید حاج قاسم سلیمانی و
رزمندگان هشت سال دفاع مقدس» از زهره علی عسگری« .عمو
قاسم :زندگی نامه و خاطراتی کوتاه و خواندنی از سردار شهید حاج
قاسم سلیمانی» نوشته محمدحســن میرزائی و زینب نمازیان،
«مرز من :نقل گزارشات و روایاتی از زندگی و نقش شهید سردار
قاسم سلیمانی» نوشته محمد حقیقت و مهدی حقیقت« ،اشکی
برای خاطره :روایت دیدارهای سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی با
خانواده شهدای سیستان و بلوچستان» نوشته فاطمه صیاد اربابی،
«چمری بر پهلوان :خاطرات مردم کرمانشاه از ایام شهادت حاج
قاسم سلیمانی»« ،شــیوه ای برای حبیب :خاطرات مردم بوشهر
از ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی» از فریده الیاسی فرد« ،قاف:
برش هایی از خاطرات شهید حاج قاسم سلیمانی» و/....ایسنا
انتشارفراخواننخستینهمایشملی«هنروتوسعه»
معاونت پژوهشی و هنری فرهنگســتان هنر فراخوان نخستین
همایش ملی «هنر و توسعه» را منتشر کرد .معاونت پژوهشی و هنری
فرهنگستان هنر نخستین همایش ملی «هنر و توسعه» را به منظور
شناســایی ظرفیت های بالقوه و راه های تبدیل انها به ظرفیت های
بالفعلدرراستاینقش افرینیهنردربرنامه هایتوسعهبرگزارمی کند.
پژوهشــگران ،هنرمندان ،محققان و اهل قلم می توانند یافته های
پژوهشــی خود را حول محورهای مطالعاتی همچون «نظریه های
توســعه هنر»« ،نقش هنر در برنامه های توسعه»« ،ابزارهای اعمال
سیاست گذاری در حوزه توسعه هنر»« ،عوامل توسعه و یا عدم توسعه
درشاخه هایمختلفهنری»«،معرفیمطالعاتصورت گرفتهدرمورد
توسعه هنر در ایران»« ،بررسی برنامه های توسعه هنر در کشورهای
مختلف»« ،ویژگی های متمایزکننده (بومی) توسعه هنر در ایران» به
دبیرخانه علمی این همایش ارسال کنند .این همایش بهار ۱۴۰۲در
فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد.
هاله ای از زنده شدن دوباره زمین
۱۱۶ســال قبل در چنین روزهایی هم زمان با شروع سال جدید
میالدی« ،ژان گرزو» ،نقاش و تصویرگر ارمنی ـ فرانسوی با نام اصلی
«گارنیگ زولومیان» در حلب ،سوریه متولد شد .سبک نقاشی او را
می توان سورئالیسم دانســت؛ همچنین رنگ روغن ابزاری بود که او
در تابلوهای نقاشی اش از ان استفاده کرده است .قابل توجه است که
تصویرگری رمان های «البر کامو» و «ارنست همینگوی» از جمله اثار
او به حساب می اید« .ژان گرزو» وحشت و ترس خود را از پدیده هایی
چون جنگ و نسل کشی با استفاده از خط های ممتد سیاه که گاه به
خط خطی می ماند به تصویر می کشید .نکته قابل توجه در اثار این
هنرمند این است که اگر چه از دنیای صنعتی و جنگ وحشت داشت،
اما در نقاشی های اش هاله ای از امید و زنده شدن دوباره زمین به چشم
می خورد .گرزو ،در قاهره مصر تحصیل کرد و سپس در سال ۱۹۲۴
میالدی برای اموزش معماری به پاریس رفت .در سال ۱۹۷۷میالدی
او به عضویت فرهنگستان هنرهای زیبای بنیاد فرانسه درامد/.ایسنا صفحه 6
سه شنبه 13دی 1401شماره 1345
خرب فرهنگ و هرن
موزه ها امروز رایگان هستند
موزه ها و اماکن فرهنگی ـ تاریخی به مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی امروز سه شنبه ۱۳
ث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی اعالم کرد؛ به مناسبت گرامی داشت
ی ماه رایگان شدند .وزارت میرا
د
سالگرد شهادت حاج قاسم ســلیمانی ،بازدید از تمام موزه ها و اماکن فرهنگی ـ تاریخی تحت پوشش این
وزارتخانه در روز سه شنبه ۱۳دی ماه ۱۴۰۱رایگان است .سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی ،طی عملیات
اذرخش کبود که به دستور مستقیم دونالد ترامپ ،رییس جمهور وقت ایاالت متحده انجام شد ،هنگامی که
برای انجام دیدار با نخست وزیر عراق از فرودگاه بین المللی بغداد خارج شد ،مورد حمله تروریستی موشک پهپاد
نظامی ارتش امریکا قرار گرفت و بامداد جمعه ۱۳دی ماه در فرودگاه بغداد به درجه رفیع شهادت نائل شد.
7
ائین یادبود سید احمد وکیلیان برگزار می شود
ائین یادبود زنده یاد ســیداحمد وکیلیان ،فرهنگ پژوه و فولکلوریســت فقید ،روز جمعه ۱۶دی از
ساعت ١۶تا ۱۷:۳۰در مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسالمی برگزار می شود .در این برنامه که به یاد خدمات
علمی و فرهنگی این عضو فقید شورای علمی دانشنامه فرهنگ مردم ایران برپا می شود ،کاظم موسوی
محمد جعفری قنواتی ،هوشنگ جاوید؛ حمیدرضا دالوند؛ فاطمه عظیمی فر و زهره زنگنه
بجنوردیّ ،
ســخنرانی می کنند .همچنین پیام های مکتوب ژاله اموزگار و علی بلوکباشی ،قرائت و پیام تصویری
اولریش مارزلف ،ایران شناس و فرهنگ پژوه المانی پخش می شود .از بخش های دیگر این برنامه ،اجرای
برنامه های مرثیه خوانی و شاهنامه خوانی و پخش کلیپی توسط مرکز تحقیقات صداوسیما است / .ایسنا
درائین پایانی رویداد سرود «روایت سرباز»
اسماعیلی :مکتب امام (ره) ،چشمه نور است
همزمان با سومین سالگرد شهادت سردارحاج
قاسم سلیمانی ،ائین پایانی رویداد سرود «روایت
سرباز» در قالب «دومین جایزه هنری بنیاد فرهنگی
هنری رودکی» شامگاه روز یکشنبه یازدهم دی
ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی و خانواده
شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در تاالر وحدت
تهران برگزار شد.
محمد مهــدی اســماعیلی وزیــر فرهنگ و
ارشاداســامی ،در این مراسم ضمن گرامیداشت
یاد و خاطره شهید ســردار حاج قاسم سلیمانی
اظهار کرد :از همکارانم در بنیاد رودکی به واسطه
تمهید این برنامه زیبا قدردانی می کنم .به هر حال
هرچه روزها وســالها می گــذرد عظمت وجودی
شهید سلیمانی بیشتر عیان می شود و این خصلت
شهادت ،جهاد و مبارزه است که شهادت یک حیات
دوباره ای و شاید دوره پرشکوه تری برای شهید رقم
می زند .شاید برای ما که فاصله گرفته بودیم از ایام
دفاع مقدس و بسیاری از فرزندان دهه هفتاد تا نود
روایت برخی از شخصیت های دفاع مقدس به سان
یک اســطوره بود که باید دائم این شخصیت ها را
در ذهن خود تصور می کردند اما حاج قاســم این
اسطوره ها را برای ما تجسم بخشید.
وی افزود :ما بسیار نسل پرتوفیقی هستیم که در
دوره ای نفس کشیدیم که حاج قاسم در ان زندکی
کرد و حتماً نسل های بعدی به ما حسرت خواهند
خورد از اینکه حاج قاسم را درک نکرده اند و هرچه
سال ها می گذرد بیشتر این موضوع برای ما تایید
می شود که شخصیت این شهید بزرگوار را درک
کرده ایم .ما باید با استفاده از ظرفیت های بزرگ این
مرز وبوم این شخصیت را به مردم معرفی کنیم .حاج
قاسم سیدالشهدای مقاومت و عصاره همه فضائل
و شــهدایی بود که در چهل دهه انقالب اسالمی
شــنیده و دیده بودیم .حیات طیبه این شــهید
واالمقام و فرصت های زیادی که این شهید بزرگ
درک کرد و مغتنم شمرد کتاب قطوری از افتخارات
را رقم زده که به سان روایت های فرهنگی هنری
بزرگی در خدمت فرهنگ و هنر ایران اسالمی باشد.
اسماعیلی تاکید کرد :شهادت این شهید بزرگ
اثار بسیار ارزشــمندی را خلق کرد .در این میان
کسی برای خلق اثر ســفارش نکرده بود .هزاران
هنرمند عاشقانه با دیدن این مرام حاج قاسم اثار
بزرگی را خلق کردند .خــدا رحمت کند مرحوم
حبیب صادقی که نقاشی ۱۱۰متری را سال گذشته
ترسیم کرده بود که از ارش کمانگیر شروع و به نماز
میت حضرت اقا بر پیکر حاج قاسم پایان می گرفت.
این هنرمند با خلوص نیت محض در حوزه نقاشی
با انگیزه شخصی ماه ها تالش کرد تا این اثر هنری
را پدید بیاورند .ما صدها نمونه از این اثار داریم و
اینکه رهبری فرزانه انقالب اسالمی از شهادت حاج
قاسم و شخصیت این شهید بزرگوار به عنوان یک
مکتب یاد کردند گستره وسیعی است که ذیل وجود
پربرکت حاج قاسم شــکل گرفته است .به همین
دلیل با اطمینان ما از مکتب حاج قاســم استفاده
می کنیم .وزیر فرهنگ گفت :همین ســرودها از
محصوالت خاص هنری فرهنگ انقالب اسالمی
است و به همین دلیل است وقتی سرودی در فضای
کشور منتشر می شــود میلیون ها قلب را متوجه
خود می کند .همین سرود حماسی سالم فرمانده
واکنش های میلیونی را برانگیحت .امروز ما با اتکا به
مکتب حاج قاسم سلیمانی باید بتوانیم با استفاده
از بان هنر این عظمت را روایت کنیم و همکاران من
در بخش های مختلف وزارت فرهنگ ارشاد ا سالمی
برای تجلیل از این شــخصیت اسمانی مشغول
فعالیت های ارزشمندی هستند .این شخصیت به
قدری دارای جذابیت اســت که ناخوداگاه همین
طور تولید اثار هنری را به دنبــال دارد .این اتفاق
هرسال گسترش زیادی پیدا می کند و من از همه
دوستان در مکتب حاج قاسم قدردانی می کنم که
مشغول ساماندهی کارهای بزرگی هستند.
اسماعیلی خاطرنشــان کرد :همه مشغول کار
جهادی بــرای ترویج معارف اســامی و انقالبی
هستیم و امروز فرصت بزرگی برای خلق اثار بزرگ
در این زمینه به وجود امده که همه دستگاه ها باید
فعالیت های موثری را انجام دهند .امیدوارم از روح
بلند حاج قاسم استدعا کنیم که ما را از دعای خود
بی نصیب نکند .امــروز در معرض انواع جنگ ها و
هجمه ها بر علیه انقالب اسالمی هستیم اما مکتب
امام مانند چشمه نور است که دشمن نمی تواند با
این انقالب اســامی مبارزه کند .انقالب اسالمی
امروز به سمت قله ها در حال حرکت است .امروز با
حضور یک رئیس جمهور انقالبی که خود را سرباز
رهبر انقالب و مردم ایران می داند مســیر سخت
را طی می کنیم و انقالب اسالمی را به دست امام
عصر(عج) خواهد رساند .پس از صحبت های وزیر
فرهنگ و ارشاد اســامی نوبت به بخش اهدای
جوایز رویداد موسیقایی روایت سرباز رسید که در
این بخش از گروه ها و هنرمندان شرکت کننده در
مراسم اختتامیه قدردانی شد/.صبا صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
از میان صد هنر احسن به ایمان شما
از خدا می خواهم ،که من را عاشــق شــما نگه دارد ،و هر روز
عشقم به شما شدید تر شود .این دعای همیشگی حسین نوری
برای همسرش نادیا مفتونی ،است .نادیا 19ساله دانشجوی نابغه
فیزیک کاربردی ،عاشق حســین نوری نقاش هنرمند و جانباز
معاصر شد و در دومین باری که او را دید از او تقاضای ازدواج کرد.
می گویند ،جهان بر اسوده گیران اســوده می گیرد ،همان طور
که نادیا در لحظه ای عاشق حســین می شود ،و یک عمر زندگی
لذت بخش با خیالی اسوده را در کنار حسین می گذراند ،حکایت
عشقی که بخاطر شرایط خاص حسین و روح بلندش زبانزد خاص
و عام شد .حسین سوغات 70درصد جانبازی اش را از شکنجه های
دوران ساواک بخاطر نمایش نامه های تند سیاسی اش در دوران
پهلوی دارد .حسین و ابوالفضل میراث این عشق هستند ،نوری
در خاطره ای از رد و بدل شدن یک شعر میان خود و نادیا مفتونی،
گفته است ،زمانی که نادیا از من خواستگاری کرد ،سجده شکر به
جا اوردم ،با این حال پیش خود گفتم که تو چه حقی داری این
دختر نمونه دانشگاه شریف با این حسن و جمال را اذیت و درگیر
مشکالت خود کنی؟ مانده بودم چه بگویم که چند مصرع شعر
گفتم و از ایشان خواســتم که ان را کامل کنند و ایشان هم فی
البداهه به بهترین نحو ان را کامل کردند .متن شعر از این قرار است؛
نوری :زورق مضروب جسمم بسته جان شما
مفتونی :بادبان جان من برپا به ایمان شما
نوری :همسفر با من چرایید اندرین دریای درد؟
مفتونی :درد شعر عاشقان و عشق درمان شما
نوری :صد بال باشد در این ره ،باز تردیدی کنید...
مفتونی :کربال مهرم بود ،هســتم به پیمان شما (اشاره به
َمهریه مفتونی که یک ُمهر کربال است)
نوری :گر برد موج فنا بی رحم در گردابتان؟...
مفتونی :در فنای فی اهلل ام دامان رحمان شما
نوری :چون هنرمندم شریکم گشته ای در این مسیر؟
مفتونی :از میان صد هنر احسن به ایمان شما
نوری :از کجا دانید خواهان چه هستم در نهان؟
مفتونی :انکه گوید راز من گوید ز پنهان شما.
ایا خوشبخت تر
از این کسی
هست؟
سمیه خاتونی -نادیا مفتونی ،در 24دی ماه سال ۱۳۴۴در تهران
به دنیا امد .پدر و مادرش در محله دردشت نارمک ،خیابان مهر ساکن
بودند .او از نخستین تحصیل کردگان دبیرستان استعدادهای درخشان
تهران (سمپاد) بود .وی در ســال 1362در کنکور شرکت کرده و با
کسب رتبه ۲۴در رشــته فیزیک کاربردی دانشگاه صنعتی شریف
قبول می شود .روزی مفتونی که در نمایشنامه نویسی هم دستی داشت
متوجه می شود ،از طرف جهاد دانشگاهی فردی به دانشگاه امده که در
کارهای هنری به ویژه نمایشنامه نویسی استاد است ،با شنیدن این خبر
مفتونی نمایشنامه اش را پیش ان استاد می برد .این استاد کسی نبود
جز حسین نوری که بر روی ویلچر نشسته بود .و همین دیدار به زودی
منجر به ازدواج انها شد ،مفتونی بعد از ازدواج ،درسش را در دانشگاه
صنعتی شــریف رها کرده و به همراه نوری راهی محل سکونت او در
تربت جام می شود .مفتونی درباره تصمیم ازدواج با نوری بیان داشته
که این انتخاب را نوعی ایثار نمی بیند« :انسان وقتی می خواهد ایثار کند
مثل این است که می خواهد کار مشکل و طاقت فرسایی را انجام دهد.
من برای این می گویم ایثار نکرده ام که مرارت و سختی حس نکرده ام.
در دل از خدا توقع هیچ اجری ندارم چون فشاری را تحمل نمی کنم.
حتی دوستان به ما مراجعه می کنند تا مشکالت شان را حل کنیم .ایا
خوشبخت تر از این کسی هست؟» انها مدت هفت سال در تربت جام
زندگی می کنند .در ان سال ها دو فرزندشان یعنی ابوالفضل و محمود
به دنیا می ایند .او در همان ســال ها نمایشنامه ای را تحت عنوان مار
زنگی می نویســد که نوری ان را کارگردانی کرده و به صحنه می برد.
این نمایشنامه در همان زمان در جشنواره ۱۷شهریور اثر برگزیده شد.
مفتونی چند سال بعد از ازدواج و بزرگ تر شدن دو فرزندش به اصرار
همسرش در کنکور سراسری سال ۷۸شــرکت می کند .او به عنوان
دانشجوی ممتاز دانشگاه تهران در مدت سه سال دوره کارشناسی،
در مدت یک سال دوره کارشناسی ارشد و در مدت سه سال هم دوره
دکتری تخصصی را به پایان می رساند و مدتی بعد به عضویت هیئت
علمی این دانشگاه درمی اید .فلســفه نادیا مفتونی بیشتر با تمرکز او
بر اثار ابونصر فارابی و بازخوانی ابعاد مختلف دیدگاه های او شناخته
می شود .اثار اولیه او به استخراج ،تحلیل و تبیین فلسفه هنر فارابی می
پردازد .بخشی از این مطالب ناظر به جایگاه هنرمندان در مدینه فاضله
و نقش کلیدی ان ها در ساختار اجتماعی ان است .بخش دیگر که به
نوعی نسبت هنر با قوای خیالی انســان است متمرکز بر تاثیرپذیری
عموم مردم از خیال و در نتیجه تاثیرپذیری ایشان از اثار هنری است.
تا جایی که اسالوی ژی ِژک فیلسوف شهیر معاصر درباره مفتونی گفت:
«من کار نادیا مفتونی را به دلیل خیلی مشخصی دنبال می کنم .عالقه
من به اثار او عالقه ای عمومی نیست .معتقدم کاری که او با تمرکز بر
مفهوم خیال انجام می دهد به ما می گوید که اگر به شیوه درستی بر
این مفهوم تمرکز کنیم ،این امر یک روشــنایی جدید و چشم اندازی
را که به طرز شگفت انگیزی ســازنده است ایجاد می کند» همچنین
نیکوالس ِرشِ ر ،فیلسوف برجســته المانی-امریکایی ،طی رویدادی
پژوهش های مفتونی پیرامون فارابی را بسیار جالب توجه دانست و از او
با رسم اهدای یک کتاب تقدیر کرده است .پژوهش های مفتونی محدود
به فارابی نبوده و او دامنه تفکرات فارابی در ابن سینا و دامنه تفکرات
ابن سینا در ســهروردی را هم مورد تحلیل قرار داده است .دیمیتری
گوتاس ،استاد فلسفه و مطالعات اســامی دانشگاه ییل و پژوهشگر
برجسته ابن سینا دقت نظر مفتونی در بررسی دامنه تفکر سینوی در
سهروردی را ستودنی دانسته و احاطه مفتونی به اثار و ارای شیخ اشراق
را جالب ،اموزنده و روشنگر توصیف کرده است .بروس الرنس که در
زمینه تاریخ اسالم و تمدن اسالمی صاحب نظر است در نشستی که به
صورت مشترک با مفتونی داشت درباره مفتونی گفت :نادیا ،تو ابعاد
جدیدی از فارابی را به من شناساندی که با ان اشنا نبودم .در نتیجه
از تو سپاسگزارم که غیر از همراهی در این گفتگو ،معلم من نیز بودی.
مفتونی در نمونه ها و مصادیق به هنرهای موجود در زمان فارابی بسنده
نکرده و کاربرد نظریات فارابی در حیطه های نوظهور نظیر ســینما و
رسانه های جمعی را نیز مورد بررسی قرار داده است .دادلی اندرو مولف
و استاد برجسته ادبیات تطبیقی و نیز مطالعات سینمایی ،پژوهش های
مفتونی درباره رویکرد نوافالطونی فارابی به هنر و پیاده کردن ان در
تحلیل هنرهای امروزی از جمله سینما را «بسیار کاربردی» برشمرده
و ان را درخور تامل دانسته است .راب ماس ،فیلمساز و استاد گروه هنر،
فیلم و مطالعات بصری دانشــگاه هاروارد نگاه او را در بازخوانی تاریخ
و فلسفه ایران و استخراج متدهای تحلیل هنری مورد قدردانی قرار
داده است .مفتونی از سال ۲۰۱۹به عنوان پژوهشگر ارشد در دانشکده
حقوق دانشگاه ییل فعالیت دارد و احاطه او به مباحث تاریخی مورد
استفاده برخی اساتید این دانشگاه بوده است .همچنین ،اصطالحاتی
را برای تبیین مباحث علمی خود نیز ابداع کرده است.مفتونی در مقاله
«بررســی تطبیقی همه عاشق انگاری نزد ابن ســینا و شیخ اشراق»
اورده است :یکی از مسائل تامل برانگیز پیرامون عشق ،سریان عاشقی
در همه موجودات هستی است که ان را همه عاشق انگاری می نامیم.
اثار مکتوب او با عناوین خیال و خالقیت هنــری ،اخالق هنر از نگاه
فارابی ،پژوهشی در فلسفه علم دانشمندان مسلمان،نگاره های اشراقی
چاپ شده اند .حسین نوری نیز با ابداع سبک هنری جدیدی در نقاشی،
نمایشگاه های هنری خود را در اقصی نقاط جهان برپا می کند ،بازتاب
نام سبک ابداعی هنری حسین نوری در هنر نقاشی است ،که در مورد
مبنای فلسفی این سبک گفته است؛ هنر بازتاب ظاهر و باطن است و
ظاهر و باطن بازتاب اول و اخر ،هستی همان اول ،اخر ،ظاهر و باطن
است ،واثار من بازتابی از هستی است .نادیا مفتونی فیلسوف زن معاصر
ایرانی،با شکوه ترین عنوان برای خود را« ،عیال حسین نوری» می داند.
عشق شان جاودان و رسم شان پایدار. صفحه 8