روزنامه صبا شماره 1342
روزنامه صبا شماره 1342
روزنامه صبا شماره 1342
شنبه| 10دی 31 |1401دسامبر 7 |2022جمادی الثانی |1444
سال دهم| شماره 8 |1342صفحه| 5000ناموت|
تحریم ها نشانگر جایگاه
ارزشمند رسانه ملی است
صفحه 3
جادوی کلید های سحرامیز پیانو
پائیز سرد سینمای ایران
صفحه 4
دولت نگاهی اصیل
به حوزه فرهنگ دارد
صفحه 7 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
شنبه 10دی 1401شماره 1342
قائمیان:فیلمسازانکوتاهبزرگ ترینسرمایهسینما
فرهاد قائمیان بازیگر باسابقه سینما بیان کرد که فیلم صدثانیه ای باید «ان» یک فیلم کامل را داشته
باشد .فیلمساز باید برای رسیدن به این سطح از فیلمسازی ،به پختگی رسیده باشد .فرهاد قائمیان بازیگر
باسابقه سینما در استانه برگزاری جشــنواره فیلم « »۱۰۰گفت :فیلم ۱۰۰ثانیه ای در واقع بخشی از
سینمای کوتاه و برشی از زندگی است .ســاخت فیلم ۱۰۰ثانیه ای به عنوان یک تجربه ،انقدر برای هر
فیلمسازی الزم است که معتقدم نباید ان را نادیده بگیرد .این بازیگر تاکید کرد :مسئوالن و جشنواره ها
باید برای فیلمسازان جوان ،بسترساز باشند تا فیلمسازان کوتاه بتوانند به اوج هدف خود که فیلمسازی
بلند است ،برسند .از این منظر فیلمسازان کوتاه بزرگ ترین سرمایه سینمای ما هستند/ .مهر
سریال«صفویه»کلیدمی خورد
بهروز مفید در حالی از شروع فیلمبرداری ســریال تاریخی تلویزیون خبر می دهد که مدت ها است
ِ
بحث شروع این سریال که در دوران صفویه می گذرد ،مطرح شده است .این تهیه کننده خاطرنشان کرد:
ماجرای این سریال به «مهیار» شخصیت اصلی داستان برمی گردد؛ دزدی که به دنبال یک اتفاق به عیاری
روی می اورد و زندگی اش مسیر دیگری را طی می کند .منتها در مقطع صفویه اتفاق می افتد به این بهانه،
فضای فرهنگی ان موقع را هم نشان می دهیم .کارگردان این سریال 30قسمتی ،که برای شبکه دو سیما
ساخته خواهدشد .سیدجالل سیدحاتمی است اما هنوز نام بازیگران این سریال به دلیل به جمع بندی
نرسیدن تهیه کننده و عوامل کار ،اعالم نشده است/.تسنیم
چالشی که «اواتار »۲ایجاد کرد
تهیه کننده فیلم سینمایی انیمیشن «پسر دلفینی» با اشاره به استقبال
بسیار خوبی که مخاطبان این فیلم در اکران ترکیه داشته اند ،درباره چالش
اکران «اواتار »۲و کاهش سالن های سینما برای «پسر دلفینی» صحبت
کرد .محمدامین همدانی تهیه کننده انیمیشن سینمایی «پسر دلفینی»
(محمد خیراندیش) درباره شرایط اکران این اثر در ترکیه توضیح داد :اکران
این انیمیشن در ترکیه از دوم دسامبر شروع شد و با توجه به تبلیغاتی که
در این کشور انجام شــده بود ،در هفته اول با استقبال باالی تماشاگران و
عالقه مندان روبرو شدیم به طوری که حدود ۶۸هزار نفر در هفته اول این
فیلم را دیدند .اما متاسفانه از هفته دوم همزمان با اغاز اکران فیلم «اواتار»۲
ن سینمای موجود در ترکیه در اختیار اواتار ۲قرار گرفت و
همه ۱۵۰۰سال
چند سانس برای فیلم ما در سالن ها باقی ماند .وی با اشاره به کاهش تعداد
سالن های سینماهای ترکیه که در اختیار فیلم «پسر دلفینی» بود ،بیان
کرد :در ترکیه اکران های فیلم ما با ۳۰۰سالن سینما شروع شد و انتظار
داشتیم که این میزان در هفته دوم و با توجه به فروش خوبی که داشتیم به
۴۰۰سالن افزایش پیدا کند اما در هفته دوم اکران فیلم «اواتار »۲به شدت
روی میزان فروش فیلم «پسر دلفینی» تاثیر گذاشت و تعداد سالن های
در اختیار ما به حدود ۱۶۰سالن کاهش یافت .این کارگردان درباره میزان
فروش کلی فیلم در ترکیه اظهار کرد :در حال حاضر که هفته چهارم را به
انتها رسانده ایم ،نزدیک به ۲۰۰هزار نفر از این فیلم دیدن کرده اند و اگر
با همان شرایط هفته اول اکران ما ادامه می یافت ،تعداد تماشاگران «پسر
دلفینی» از ۵۰۰هزار نفر هم عبور می کرد و می توانستیم به رکورد روسیه
«لوپتو»،بهترینانیمیشنجشنوارههندشد
انیمیشن سینمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسگری و تهیه
کنندگی محمدحسین صادقی و احسان کاوه ،محصول مرکز انیمیشن
سوره ،جایزه بهترین فیلم انیمیشن از جشنواره احمداباد هند را از ان
خود کرد.
چهارمین دوره این جشنواره که از ۲۴تا ۲۹دسامبر برابر با ۳تا ۸دی
در کشور هند برگزار شد ،با هدف جذب مخاطب بیشتر برای سینمای
کودک در سراسر جهان شکل گرفته است و میزبان رقابت بین بچه های
دانش اموز برای ساخت فیلم اســت و به انها بستری می دهد تا کار و
مهارت های خود را به عنوان فیلمساز به نمایش بگذارند.
«لوپتو» که هم اکنون در سینماهای سراسر کشور در حال اکران
است؛ با تکنیک سه بعدی و برگرفته از قصه و فضایی کام ً
ال ایرانی ،در
استودیوی فراسوی ابعاد توسط هنرمندان جوان کرمانی تولید شده
است .فروش این انیمیشن در گیشه سینماهای ایران به مرز ۱۱میلیارد
تومان رسیده است.
نزدیک شویم .همدانی تصریح کرد :با توجه به شرایط اکران این فیلم در
ترکیه و افت فروشی که داشتیم به رکورد فروش روسیه نخواهیم رسید که
البته انتظار ان هم غیرمعقول است چرا که در روسیه تعداد ۲هزار سالن
سینما در اختیار ما بود ،در حالی که در ترکیه با ۳۰۰سالن شروع کردیم و
در حال حاضر به ۱۶۰سالن رسیده ایم.
تهیه کننده «پسر دلفینی» با اشاره به حضور بازیگران سرشناس ترکیه به
عنوان دوبلور در این فیلم گفت :در دوبله ترکیه ای این فیلم برخی از بازیگران
و خوانندگان معروف ترکیه همکاری داشــتند و به همین دلیل تبلیغات
خوبی درباره این اثر صورت گرفت و استقبال خوبی را هم به دنبال داشت.
وی همچنین درباره مدت زمان اکران پسر دلفینی در ترکیه اظهار کرد:
رایزنی هایی برای حضور بچه های مدارس در سینما برای دیدن این فیلم
صورت گرفته بود و به همین دلیل هم این فیلم به مدت دو ماه در ترکیه روی
پرده خواهد بود .محمدامین همدانی درباره شرایط اکران این انیمیشن در
ایران و میزان فروش ان با توجه به شرایط کنونی سینمای ایران توضیح داد:
در ایران هم شروع ما بسیار خوب بود و هفته ای چهار میلیارد تومان فروش
داشتیم اما یکباره به ماجراهای اخیر برخوردیم که روی کل سینما اثرگذار
بود و با افت فروش مواجه شدیم .وی افزود :این اثر تاکنون ۲۰میلیارد تومان
فروش داشته اســت و طبق اظهارات پخش کننده این انیمیشن ،اگر این
اتفاقات و ناارامی های اخیر در ایران رخ نمی داد و با همان شرایط قبل پیش
می رفتیم ،االن باید میزان فروش ان دوبرابر مبلغ کنونی می شد و انتظار ما
هم همین بود/ .صبا
«گنجینه ملی» در راند سوم
جری بروکهایمر ،تهیه کننــده و کارگردان مطرح هالیوودی در
تازه ترین مصاحبه اش از عالقه خود برای ساخت قسمت سوم فیلم
موفق و پرفروش «گنجینه ملی» خبر داده است .صحبت های جدید
بروکهایمر ،در شرایطی مورد توجه رسانه ها قرار گرفته که کمپانی
والت دیزنی مالک امتیاز تولید این مجموعه فیلم ،چندی قبل اعالم
کرد یک مجموعه تلویزیونی براساس داستان و ماجراهای گنجینه
ملی را در دست تولید دارد که اســپین افی بر ان است و با حضور
بازیگران تازه جلوی دوربین خواهد رفت .این مجموعه با نام «گنجینه
ملی :لبه تاریخ» وارد مرحله تولید خواهد شد و فعال اطالعات چندانی
درباره اش منتشر نشده است .با این وجود ،بروکهایمر می گوید «:حتما
احتمال ساخت قسمت سوم فیلم وجود دارد و باید بگویم نیکالس
کیج شانس بسیار زیادی برای حضور مجدد در نقش اصلی ان را دارد.
در حال حاضر ،فیلمنامه ای در دست نداریم اما کار پیش تولید ان
اغاز شده و فیلمنامه هم بزودی اماده می شود/ ».صبا
پایان «موسیو ادمخوار»
روجرو دئوداتــو ،کارگردان ســازنده فیلم ترســناک «کانیبال
هولوکاست» که انقدر جنجالی شد و در خیلی از کشورها ممنوعش
کردند ،در ۸۳سالگی از دنیا رفت.
او در طــول دوران کاری اش فیلم هــای دیگری هم ســاخت اما
«کانیبال هولوکاســت» به فیلم کالت کالســیک در ژانر فیلم های
ترسناک بدل شد و در فرانسه لقب موسیو ادمخوار به وی داده شد.
دئوداتو کارش را با چهره هایی چون روبرتو روســلینی و ســرجو
کوربوچی ،شروع کرد و چند فیلم موزیکال کمدی در دهه های ۱۹۶۰
و ۱۹۷۰ساخت و با فیلم جنایی اسپاگتی «مثل یک پلیس زندگی
کن ،مثل یک مرد بمیر» در سال ۱۹۷۶سرو صدا به پا کرد .این فیلم
به دلیل صحنه های خشونت بار با سانسور روبه رو شد.
این کارگردان که «شــمارش جسد» و «شــبح مرگ» از جمله
فیلم های او هستند ،در فیلم ترسناک الی راث با عنوان «متل :قسمت
دوم» در نقش یک ادمخوار جلوی دوربین رفت. صفحه 2
شنبه 10دی 1401شماره 1342
خرب سیمنا و تلویزیون
کوچ از پایتخت در گام سیزدهم
حمید صالحی دبیر اجرایی سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» ضمن اشاره به تاخیر در برگزاری
این رویداد ،به ارائه توضیحاتی درباره شرایط برگزاری دوره سیزدهم پرداخت .وی گفت :خط مشی جشنواره
همواره بر این است که محور برگزاری ان نهم دی ماه به عنوان روز بصیرت باشد اما با توجه به مقدمات اجرایی
جشنواره ،گاهی موعد برگزاری ان را کمی جابه جا می کنیم .صالحی ،ضمن اشاره به این که زمان بندی
جشنواره امسال هفته اینده اطالع رسانی خواهد شد ،افزود :می خواهیم برنامه ریزی ای داشته باشیم تا
جشنواره «عمار» را از تهران به شهرستان ها ببریم و امکان دارد امسال افتتاحیه ای برای جشنواره در شهر
تهران نداشته باشیم .شهر میزبان افتتاحیه امسال ،بعد از نهایی شدن ،اعالم می شود/ .مهر
3
روایت «حذف زندگان» در خانه هنرمندان
پانصد و بیست وسومین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران که روز دوشنبه ۱۲دی ماه ۱۴۰۱از
ساعت ۱۷در سالن استاد ناصری برگزار می شود ،به نمایش فیلم سینمایی «دانتون» ساخته ان دری
وایدا اختصاص دارد .نشست نقد و بررسی با حضور غالمرضا حداد دکترای روابط بین الملل از دانشگاه
شهید بهشتی و استادیار دانشگاه عالمه طباطبایی با موضوع «حذف زندگان» برگزار می شود .در خالصه
داستان «دانتون» امده است« :نوامبر ســال ۱۷۹۳ژرژ دانتون دوپاردیو عضو کمیته امنیت عمومی و
یکی از بنیان گذاران حکومت «ترور» ،همراه دوستش ماکسیمیلیان دو روبسپیر پس از تبعیدی کوتاه و
خودخواسته به پاریس قحطی زده بازمی گردد/ .مهر
تحریم هانشانگرجایگاهارزشمندرسانهملیاست
رئیس رســانه ملی رشــادت شــهدا ،افتخارات و دستاوردهای
دانشمندان و نخبگان و سنت های دیرینه کشورمان را از داشته های
ارزشمند ایران اسالمی توصیف کرد.
پیمان جبلی ،رئیس سازمان صداوسیما چهارشنبه ۷دی در شیراز
و در ایین افتتاح طرح های جدید مرکز صداوســیمای فارس اظهار
کرد :رشادت شهدا ،افتخارات و دستاوردهای دانشمندان و نخبگان و
سنت های دیرینه کشورمان داشته های ارزشمند ایران اسالمی است
و باید تالش کنیم این داشته ها را در غبار حوادث و فتنه ها گم نکنیم،
به چشم و سر دست بگیریم و به نسل جوان معرفی کنیم تا دشمن
که تالش می کند این داشته ها به فراموشی سپرده شود ،ناکام بماند.
رئیس رسانه ملی در این مراســم از طریق ارتباط زنده تصویری،
۲۸۴پروژه صداوسیمای فارس در بخش های مختلف را افتتاح و از
هفت مستند با موضوع شــهدای حادثه تروریستی شاهچراغ و نیز
کتاب «ســند اقدام» رونمایی کرد .وی با اشاره به تالش های خوب
کارکنان صداوسیمای مرکز فارس در تمام سال ها ،از زحمات انان
در بازنمایی و اطالع رسانی مناســب حادثه تروریستی حرم مطهر
شاهچراغ (علیه السالم) که صدای مظلومیت مردم و زائران حرم مطهر
را به گوش جهانیان رساند ،تشکر کرد.
جبلی همچنین با قدردانی از تولید هفت مستند مربوط به شهدای
حرم مطهر شاچراغ در حادثه تروریستی اخیر ،این مستندها را جذاب
و حرفه ای توصیف کرد و از ســرعت عمل باال و کار دقیق ،به موقع،
اثرگذار و عملکرد قابل قبول صداوســیمای فارس در پوشش این
حادثه ،حین و پس از ان ،قدردانی کرد.
رئیس سازمان صداوسیما ادامه داد :مرکز فارس در پوشش تشییع
۱۰شهید گمنام و شناسایی شده دوران دفاع مقدس که همزمان با
سالروز شهادت حضرت فاطمه (ســام اهلل علیها) در سراسر استان
برگزار شد نیز حماسه افرید ،نقش برجسته خود را در انعکاس این
مراســم به طور صادقانه و فعاالنه ایفا کرد و حماســه مردم در ادای
احترام به شهدا را به خوبی به تصویر کشید.
بخش دیگر ســخنان رئیس رســانه ملی معطوف به موضوعات
مهم روز و نقش رســانه ملی در این میان بود .او بــا یاداوری اینکه
همواره سازمان صداوسیما با تحریم ها روبه رو بوده است اما تحریم
گسترده شبکه های برون مرزی و داخلی و حتی ۳بار تحریم سازمان
صداوسیما در عرض دو ماه در نوع خود شگفت انگیز است ،افزود :همه
این ها نشان از جایگاه مهم و ارزشمند رسانه ملی و کشور در عرصه
بین المللی و ایفای نقش موثر ان در بازتاب مسائل اخیر دارد.
جبلی ادامه داد :کشورها و نهادهایی که ادعای ازادی بیان ،گردش
ازاد اطالعات و بازتاب صدای مردم را دارند و ادعای انان گوش فلک
را کر کرده است ،تحمل ندارند حتی همین رسانه ملی در مرزهای
داخل کشور ،نفوذ انها را دچار چالش ســازد و تبلیغات دروغین و
توطئه های شان را خنثی کند.
وی با بیان اینکــه مقابله ما با قدرت رســانه ای بیگانه مقابله ای
نامتوازن و نابرابر است ،عنوان کرد :با وجود این نابرابری ،متواضعانه با
حداقل امکانات و منابع و حمایت بین المللی ،تالش می کنیم صدای
مردم و نظام اســامی را به گوش دنیا برســانیم .رئیس رسانه ملی
مطرح کرد :با وجود اینکه شــبکه های صداوسیما را از روی ماهواره
بر می دارند ،مسئوالن ان را تحریم و اموال این سازمان را مسدود و
حضورمان را در شبکه های اجتماعی محدود می کنند ،ما با تالش و
همت و همدلی ،عقب نمی نشینیم و با درک عظمت و اهمیت کارمان
تالش می کنیم این مسیر دشوار را با قدرت طی کنیم.
جبلی کشور را درگیر یک جنگ ترکیبی سخت و پیچیده توصیف
کرد که به مراتب از جنگ های نرم و سخت معمول ،دشوارتر است .او
اضافه کرد :در این جنگ دشمن تالش می کند داشته های ما از جمله
فرهنگ ،اعتقادات ،روابط اجتماعی ،افتخارات ملی و باورهای انقالبی
و اعتماد به نفسمان را نابود کند؛ لذا وظیفه حراست و صیانت از این
داشته ها بر عهده ماست .رئیس صداوسیما با یاداوری انکه رشادت
شهدا ،افتخارات و دستاوردهای دانشمندان و نخبگان و سنت هایمان
جزو داشته های ارزشمند ما محســوب می شوند ،خواستار انعکاس
مناسب و مراقبت از این داشته ها شد که همانند مرواریدی در صدف
ایران اسالمی می درخشند.
وی بــا بیان اینکه رســانه ملــی باید بــا احصای افتخــارات و
دستاوردهای ملی و انتقال ان به نسل اینده ،امید را به جامعه تزریق
کند ،عنوان کرد :برای رسیدن به این اهداف ،تولید و تهیه برنامه های
فاخر و مخاطب پسند ضروری است.
رئیس رسانه ملی در بخش دیگری مطرح کرد :ما در حد توان و
مقدورات از تمامی اختیارات ،امکانات ،شیوه ها و روش ها برای اینکه
اتفاقات خوبی در سازمان صداوسیما رخ دهد ،استفاده خواهیم کرد
تا با تمام چالش های داخلی و بیرونی سازمان مقابله کنیم.
جبلی پیش از این مراسم ،با حضور در یادمان شهدای صداوسیمای
فارس و قرائــت فاتحه برای شــهید گمنام مرکز ،به مقام شــامخ
حماسه سازان ایران اسالمی ادای احترام کرد و در ابتدای مراسم نیز از
خانواده شهدای صداوسیمای فارس تجلیل به عمل اورد/.مهر صفحه 3
4
پائیـزسـردسـینمایای
شنبه 10دی 1401شماره 1342
وقتی به امار فروش ،و مجموع نظرات مدیران سینمایی،
هنرمندان ،منتقدان و مردم درباره فیلم های روی پرده در
فصل زرد و نارنجی امســال نگاه می کنیم ،با نقطه نظرات
متفاوتی روبه رو می شویم؛ اما در پس هم ه این نظرات و اعداد
و ارقام یک نقطه اشتراک وجود دارد؛ نگرانی و اضطرابی که
سینمای ایران را بسان بیماری درحال کما می نمایاند .باتوجه
به اکثر امار و نظرات ،ان چیزی که به وضوح دیده می شود،
میزان ریزش شدید مخاطب سینما است؛ که این مسئله باعث
قرار گرفتن وضعیت سینما در حالت زرد و نارنجی و نزدیک
به قرمز شده است.
ســینمای ایران قبل از کرونا وضع خوبی نداشت ،اما با
پیدا شدن سر و کله ی این ویروس منحوس وضعیت سینما
وخیم تر شــد .راهکارهایی که در ان مقطع کمی سینما رو
نجات داد ،یکی اکران فیلم ها در پلتفرم ها و دیگری طبق
معمول اکران فیلم های کمدی بود .اما درســت وقتی که
سینما درحال تالش برای احیای دوباره بود ،اتفاقات ناپسند
و ناراحت کننده ی اخیر داخل کشور ،وضع را حتی بدتر از
شرایط کرونایی کرد .مخاطبین سینما کم تر شدند و در پی
ان تهیه کنندگان و سرمایه گذاران اثار هم حاضر به اکران
فیلم ه ای شان در این مقطع زمانی نشدند.
در این بین ،سینماداران و سازمان سینمایی تالش کردند
که با همان طرفند همیشگی ،یعنی اکران فیلم های کمدی
جدید ،تا جای ممکن این شرایط را مهار کنند ،اما ظاهرا ً عمر
جواب گرفتن از این طرفند هم به سر امده و این راهکار هم
دیگر جوابگو نیست .ب ه همین دلیل فعالین عرصه ی فرهنگی
و دغدغه مندان سینما ،برای برون رفت از این شرایط حاد
هرکدام نظراتی ارائه دادند.
علیسرتیپیرئیسانجمنصنفیپخش کنندگانسینمای
ایران گفته است :فکر می کنم در شرایط فعلی هر راهکاری که
بتواند به سینما جانی دوباره دهد باید دنبال شود ،که یکی از
این راه ها می تواند اکران چند فیلم خارجی خوب باشد .نباید
فراموش کرد که توسعه زیرساخت های مختلف سینمایی چه
در حوزه ای تی و چه در حوزه افزایش سالن های سینمایی،
بدون اکران فیلم های سینمایی هیچ معنایی ندارد و هیچ
پیشرفتی در زمینه نجات سینما صورت نمی گیرد.
اما نکته ی قابل تامل اینجاســت که ،شــاید هم اکنون
فیلم های خارجی روز دنیا در ســینماهای ایران روی پرده
نباشند ،اما فیلم های ،خیزش ،غرش ،اتش در ژانر درام ،یک
مکان سکوت 2در ژانر وحشت ،جنگ برای سیاره میمون ها
در ژانر تخیلی و چند فیلم خارجی دیگر در سینماهای تهران
درحال اکران هســتند ،که باتوجه به تنوع ژانری موجود
احتماالً باید گیشه را تا اندازه ای نجات می دادند ،اما چنین
اتفاقی نیفتاده است .پیرو همین مسئله رضا سعیدی پور،
سینمادار و کارشناس سینما نیز در مورد اکران فیلم های
خارجی گفته اســت :باید پذیرفت شــرایط نمایش فیلم
خارجی در سینمای ایران با گذشته متفاوت است .درحالی
که سال هاست امکان تماشای فیلم های روز دنیا برای مردم
فراهم شده است ،نمی توان انتظار داشت که سینماها با فیلم
خارجی سانسور شده مردم را به سینما رفتن تشویق کنند.
به نظر می رسد این نکته ،نکته ی مهمی است و باید درباره
ان کمی تامل کرد .در چندین ســال اخیر مردم به وسیله
اینترنت دسترسی راحت تری به فیلم های روز دنیا دارند و
باعث شده سطح توقع و سواد سینمایی شان نیز باالتر برود.
این را به وضوح در نظراتی که درباره ی فیلم ها می گویند و
می نویسند ،می توان دید .برای مثال ،درباره ی فیلم انفرادی
پرونده
مصطفی کزازی ســینمای ایران در پائیز ســال ،1401فراز و فرودهای زیادی داشت.
از وضعیت اکران گرفته تا فروش فیلم ها و گیشــه های کم رونق ،که
گزارش
نگرانی های زیادی را برای دست اندرکاران سینما و مدیران فرهنگی
به وجود اورد .اما در همین اوضاع و غور در احوال ســینما ،بــه نکات قابل توجهی
می رسیم .فروش های دور از ذهن ،شکست های عجیب و موفقیت هایی عجیب تر .در
فصل برگ ریزان امسال ،سینمای کمدی امده بود تا ناجی باشد ولی شکست خورد .اما
سینمای انیمیشن و کودک ،اینده ای روشن را به تصویر کشید و عمده مخاطبین این
روزهای سینمای ایران ،کودکان و نوجوانان بودند .این همان روزنه امیدی است که چراغ
سینما را همچنان روشن نگه داشته است .روزنامه صبا در این پرونده ،به بررسی وضعیت
سینما در سه ماهه پائیز امسال می پردازد.
نظر اکثر منتقدین اینطور است که اثر را سخیف و سطحی
می دانند .ان ها معتقدند که انفــرادی نه تنها فیلمنامه ای
ندارد ،بلکه حتی موضوع مشــخص و خاصی را هم دنبال
نمی کند؛ منتقدان بر این باورند که سازندگان چند کلیپ
اینستاگرامی دیده اند و ان ها را با چند بازیگر چهره پر کرده
و به هم چسبانده و به عنوان یک فیلم سینمایی ارائه کرده اند.
حاال شاید بگویید این نقدها با مقدار فروش این اثر هم خوانی
ندارند و اساس ًا منتقدین با فیلم های پرفروش مشکل دارند؛
اما وقتی به نظرات مردم مراجعه کنیــد این تصور را کنار
خواهید گذاشت .اکثر نظرات مردم دربار ه انفرادی این است
که فیلم قصه و معنای خاصی را دنبال نمی کند و تنها خنده دار
و مفرح است .این یعنی مخاطب می داند که اثر از لحاظ کیفی
سطح پایینی دارد ،اما دلیل استقبال و حضورش چیز دیگری
است و این نکته مختص یک ژانر خاص هم نیست .مث ً
ال شین،
فیلمی بود که به عنوان سینمای دلهره اور یا وحشت به روی
پرده سینماها رفت .مخاطبین بعد از دیدن این فیلم همگی
اذعان داشتند که این فیلم از بابت نزدیک شدن به ژانر کام ً
ال
نشانه ها و فضای ژانر ترسناک را داشته است ،اما به صورت
کلی اثر برای شان قابل قبول نبوده است .تمامی این نظرات
به مسئل ه پیشــرفت مخاطب در حوز ه فیلم و سینما صحه
می گذارد .باتوجه به این نکات می شود نتیجه گرفت اکران
فیلم های خارجی راهکار مناسبی برای حل کردن مشکل
فروش در سینما نیست و نهایت ًا شاید ،ان هم شاید ،بتواند
به صورت مقطعی معضل فروش در گیشه ی سینماها را حل
کند.
سعید خانی پخش کننده و تهیه کننده سینما ،اما برای
عبور از این شرایط نظری متفاوت دارد ،او می گوید :اجازه
دهند فیلم هایی که به دلیل ممیزی پشت خط اکران مانده اند
و در صورت اکران می توانند گلیم خود را از اب بیرون بکشند،
اکران شــوند .اکران فیلم هایی مثل ،چپ راست ،برادران
لیال ،شیشلیک و قاتل و وحشــی در این وضعیت می تواند
کمک کننده باشد ،اما دوستان سازمان سینمایی درباره این
مسئله مالحظاتی دارند.
فارق از اینکه این نظر را باید راهکاری برای خروج از این
مقطع حساس سینما دانســت و یا استفاده از شرایط برای
رفع توقیف اثار ،باید توجه داشت که اکثر نظرات پیشنهادی،
برای یک باز ه زمانی کوتاه راهکار ارائه می دهند .درحالیکه
تقالی بی خودی و یا درمان های مقطعــی ای که همچون
مسکن ها عمل می کنند ،راهکار اصلی حل مشکل فروش
در سینمای ایران نیســتند .به نظر می رسد باید مسئله را
ریشه ای تر بررسی کرد .ان چه واضح است این است که ،دو
فاکتور بسیار مهمی که بیشترین سهم و دلیل اصلی به وجود
امدن چنین شرایطی برای سینما هستند عبارتند از گرانی
بلیط ســینما و تمامی اقالم و ضعیف بودن اثار سینمایی.
در مورد معضل گرانی ،این واقعیت بر هیچ کدام ما پوشیده
نیست که اوضاع اقتصادی نابسامانی را در این ماه ها از سر
می گذرانیم .همچنین می دانیم که مردم اولویت مخارج شان
با مسکن ،خوراک و پوشاک ،و سپس تفریح است .این مسئله
باعث می شود تعداد قابل توجهی از مخاطبین به خاطر در
اولویت نبودن تفریح در زندگی شان مخاطب سینما نباشند.
در ادامه ،عده ای که می توانند کمی هزینه برای تفریح کنار
بگذارند ،به دنبال تفریحی ارزان و به صرفه می گردند .باتوجه
ط های امروز ســینما ،قسمت اعظم این دسته
به قیمت بلی
از مردم هم این تفریح را انتخاب نمی کنند .حاال می مانند
ان هایی که انتخاب شان در هرحال ســینما است .ان ها
به ســینما می ایند و با فیلم های ضعیف روبه رو می شوند،
درنتیجه بعد از دیدن یکــی دو فیلم تصمیم می گیرند که
تفریح دیگری را انتخاب کرده تا اصطالح ًا پول شان را حرام
نکنند .از اینجا وارد معضل بعــدی یعنی ضعیف بودن اثار
سینمایی می شویم .در بررسی فیلم های روی پرده در پائیز
امسال ،وقتی به نظرات منتقدین و مخاطبین رجوع می کنیم،
بیشترین چیزی که به چشم می خورد نظرات منفی و شکایت
از ضعیف بودن اثار است .برای مثال در مورد فیلم ابلق ،نظر
مردم تقریب ًا با منتقدین همسو اســت .اکثرا ً دوربین فیلم
اذیت شان کرده و فیلمنامه اثر را بسیار ضعیف می دانند و
مجموع ًا ابلق را دوست نداشته اند .اما بخشی از نظرات هم
که مثبت بوده ،به بازی تعــدادی از بازیگران بازمی گردد و
مخاطبان صرف ًا بازی متفاوت ان ها در اثر را دوست داشته اند.
در مورد فیلم تی تی ،هم نکاتــی که اکثر منتقدین و مردم
در ان هم نظر هســتند ،ضعف و مشــکالت فیلمنامه ای،
کارگردانی متوسط ،و بازی های خوب است .همان طور که
دیده می شود غالب موارد ،معضل و مشکل اصلی را فیلمنامه
و شخصیت پردازی ضعیف فیلم ها می دانند .حتی در اثار
انیمیشن و کودک و نوجوانی که ،ناجی کوچک این روزهای
ســینمای ایران بوده اند .درباره انیمیشــن پسر دلفینی،
منتقدین اشاره کرده اند ،اثر به صورت کلی قابل قبول و با
کیفیت است .ان ها تمام ایرادهای وارده را در بخش فیلمنامه
و شــخصیت پردازی می دانند .در لوپتو ،هم همین نکته
پابرجاست .منتقدین بر این باورند که لوپتو از بابت ساخت و
تکنیک ،اثری روبه جلو و با کیفیت مناسب است؛ اما ،از بابت
ط گیری با مخاطب هدف،
فیلمنامه ،شخصیت پردازی و ارتبا
ضعیف عمل کرده است .همگی می دانیم این مشکل سال ها
است گریبان گیر سینمای ایران بوده است و اصل موضوع،
تخصصی ندانستن حرفه فیلمنامه نویسی است .علی رغم
تمام اشــارات و صحبت ها در مورد اینکه فیلمنامه بستر صفحه 4
یـران
اصلی فیلم است و حکم پی ساختمان را برای یک اثر دارد،
اما هیچ عملی در این باره دیده نمی شود .یعنی وقتی اکثر
کارگردانان تصمیم می گیرند خودشــان فیلمنام ه اثرشان
را بنویسند و نهایت ًا از یک نویســنده صرف ًا برای همکاری
در کنار خودشان استفاده کنند ،ان گفته ها را در حد شعار
باقی می گذارند و به نظر می رسد اساس ًا فیلمنامه نویسی را
یک حرفه تخصصی نمی دانند .این مســئله البته صرف ًا به
فیلم سازان باز نمی گردد .در نگاه مدیران سینمایی هم توجه
به جایگاه اصلی فیلمنامــه و فیلمنامه نویس را نمی بینیم،
چراکه ان قدری که از کارگردانان حمایت شده و می شود،
حمایت خاصی از فیلمنامه نویسان صورت نگرفته و نمی گیرد.
نه در تبلیغات و مانورهای رســانه ای اثار جایی دارند و نه
در مسائل مالی و تعیین دستمزد وضعیت مناسبی دارند.
فیلمنامه نویســان علی رغم مهم تر بودنشان ،از کم ترین
دستمزدها برخوردار هستند و معیشت شان شدیدا ً در خطر
است .همین دالیل باعث می شود که فیلمنامه نویسان حتی
اگر مورد استفاده قرار بگیرند ،به انداز ه کافی انرژی و زمان
صرف نگارش فیلمنامه نکنند و درنتیجه خروجی هم به همان
اندازه حداقلی کیفیت خواهد داشت .پس برای مان شفاف
شد ،که دو مشکل در معضل ضعف فیلمنامه وجود دارد ،یکی
اصرار کارگردانان و فیلمسازان برای نگارش اثر خودشان و
عدم سپردن این امر به متخصصان حرفه ای فیلمنامه نویسی،
دومی حفظ نکردن شان و جایگاه فیلمنامه نویس و اختصاص
کم ترین بودج ه فیلم به بخش فیلمنامه نویسی .بعد از نگاهی
جدی به این مســئله درمی یابیم راهکار اولیه برای بهبود
کیفیت اثار ،توجه ویژه به فیلمنامه و فیلمنامه نویسی است.
اما اگر به دنبال یک راهکار اساسی برای حل ریشه ای مشکل
کمیت مخاطب و کم رونق بودن گیشه های سینما می گردیم
باید همگی مسئولین و هنرمندان استین باال زده و همت
کنند .چون این مسئله با راهکارهای سطحی قابل حل نیست
و یک عظم ملی برای خانه تکانی اساسی را طلب می کند .با
توجه به ان چه تا بدین جا گفته شده به نظر می رسد تدبیر
اصلی باید روی کنترل و مدیریت پول ها در سینما انجام شود.
یعنی مدیران و مسئولین مرتبط باید در دو مرحله ی تولید و
اکران تدابیر ویژه بیندیشند .تصور نگارنده بر این است که
پرونده
یکی از راهکارهای بنیادین و ریشــه ای می تواند این گونه
باشد که در ابتدای مسیر روند شکل گیری یک اثر سینمایی،
مسئولین مربوطه فقط به فیلمنامه های درخور و قوی مجوز
ورود به مرحله تولید بدهند .سپس بعد از گذراندن مراحل
تولید و پس تولید به مرحله اکران می رسیم .اینجا باید برای
فیلم ها غیر از تعیین ژانر و سن مخاطب هدف ،درجه بندی
کیفی هم انجام شــود ،و فیلم ها طبق ان درجه بندی برای
بلیط فروشی تعیین قیمت شوند .به نظر می رسد این راهکار
باعث می شود که تهیه کننده و سرمایه گذار به خاطر فروش
و سود بیشتر ترجیح دهند اثر باکیفیت بسازند ،و در کنار
ان ،مخاطب هم خیالش راحت است که به اندازه هزینه اش
فیلمی با کیفیت خواهد دید .این روند تولید و این اطمینان
خاطر مخاطب ،به مرور زمان ،هم به باال رفتن کیفیت اثار
شنبه 10دی 1401شماره 1342
5
کمک می کند و هم مردم را با سینما اشتی خواهد داد .اما
برای اجرایی شــدن چنین برنامه یا برنامه هایی دو شرط
مهم وجود دارد .1 :از متخصصین مجرب حوزه ی سینما(و
نه صرف ًا نام اشنایان و پیشکسوتان) استفاده شود .2 .تمام
راه های البی گری ،ضد و بند و پارتی بازی بسته شوند .البته
جا دارد به نکته مهمی نیز اشاره کنیم ،حتم ًا می شود با گرد
هم امدن مدیران و مسئولین و هنرمندان فعال در این عرصه
و شنیدن راهکارهای مختلف ،همگی باهم به یک اتفاق نظر
و یک راهکار منسجم و عملی ایده ال برسند .در نهایت باید
به ایند ه جوانان فیلم ساز کشورمان امیدوار بود و همچنین
نگاه مسئولین هم این چنین باشد و برای حل ریشه ای مشکل
سینما و ارتقاء ان همت به خرج داده و تمام تالش خودشان
را بکنند. صفحه 5
6
شنبه 10دی 1401شماره 1342
داستان امامی که به او ظلم کردیم!
خرب فرهنگ و هرن
«تویی به جای همه» به قلم سیدمهدی شجاعی ،داستان امامی است که به او ظلم کردیم؛ مردی که
بیمار و نحیف و رنجور شناساندیم و بعد در میان سطور تاریخ ،گمش کردیم .هر برگی از درخت این کتاب
را که نگاه می کنیم ،جنگلی انبوه از منابع و کتب دیگر را می بینیم که سیدمهدی شجاعی با وسواس و دقتی
شگفت انگیز وقایع را از میان انها بیرون کشیده است .معلوم است شجاعی تاریخ را نخوانده ،بلکه زندگی
کرده است .اشک هایش هنگام نوشتن روی سطر سطر کتاب جا انداخته و احساس غرور و تفاخرش به
سالل ه پاکش بر ورق ورق کتاب سایه انداخته اســت .جدیدترین اثر شجاعی ،عنوان کتاب اول حماسه
سجادیه است که در 428صفحه رقعی از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است/.تسنیم
«ماشروعشمی کنیم»،منتشرشد
رمان «ما شروعش می کنیم» نوشته کالین هوور با ترجمه ارتمیس مسعودی ،منتشر شد .در نوشته
پشــت جلد کتاب می خوانیم « :ما شروعش می کنیم» داستان امید ،رشــد و دوست داشتن است که
تنش های خشونت خانگی را از نگاه مادری تنها به تصویر می کشد .لی لی ناچار است با پیامدهای جدایی و
ی ناشی از
ارتباط گریزناپذیر با رایل که پدر فرزند اوست ،دست وپنجه نر م کند .گرچه هنور اسیب های روان
بدرفتاری های رایل در وجودش باقی است .این کتاب ،شهامت اغاز زندگی دوباره را پس از سپری کردن
اشفتگی های زندگی خشونت امیز به شما می بخشد و ضرورت ادامه دادن را مطرح می کند .این رمان در
۳۵۲صفحه با شمارگان ۱۱۰۰نسخه و با قیمت ۱۵۵هزار تومان در نشر اموت منتشر شده است/.ایسنا
نقش خانواده تئاتر ،در راهبری انسانی و معنوی
محمود ســاالری ،معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی به بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور
پیامی صادر کرد .متن این پیام به این شرح است:
«انسان با قصه زنده اســت و با قصه زندگی می کند از حضرت
ادم تــا پیامبراکرم (ص) همــواره قصه گویــی و روایت پردازی
یکی از راه های راهگشــای هدایت بشــری بوده اســت و بعدها
تئاتر با بهره گیری از دیگر هنرهای زیبا و بــر بنیاد ادبیات برای
روایت قصه های خود ســاختار جدیدی را افرید که برترین و پر
مخاطب ترین راه برای ارسال پیام شد .بنابراین خانواده شریف تئاتر
نقش بسیار ارزشمندی در راهبری انسانی و معنوی جوامع داشته
است و این گونه است که نمایش همیشه و در همه حال شریف و
انسانی باقی می ماند .حال که به یمن تالش های شما و توفیق الهی
به سراغاز بیست و هفتمین جشــنواره تئاتر فجر مناطق کشور
رسیده ایم این گردهمایی بزرگ را به شما عزیزان این خانواده بزرگ
تهنیت گفته و امیدوارم همواره در راه ارتقای معنویات جامعه ،توجه
به شخصیت های تاثیرگذار تاریخ کشــور و اسالم و نقد شایسته
رویدادهای اجتماعی گام بردارید».
بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور در اولین
گام اجرایی خــود به دبیری علی صفــدری ،مدیرکل فرهنگ و
ارشاد اسالمی استان کرمانشاه از هفتم تا دهم دی ماه سال جاری
با حضور ۱۷گروه نمایشــی از استان های شــمال غرب ،غرب و
جنوب غرب در استان کرمانشاه در حال برگزاری است/ .صبا
استقبال از «پیکر تراشی» یک خبر خوب برای تئاتر
امیرحسین حریری مدیر مرکز تئاتر مولوی درباره میزان استقبال
مخاطبان از تئاترهای روی صحنه ،گفت :در طی روزهای اخیر استقبال
دوباره مخاطبان از نمایش های روی صحنه شهر تهران صورت گرفته
است و تاالر مولوی نیز از این ماجرا مستثنا نیست و اقبال مخاطبان به
ش روی صحنه سالن اصلی مجموعه مولوی نیز بیشتر شده است.
نمای
او گفــت :نمایش «پیکر تراشــی» که با جمعی از دانشــجویان و
هنرجویان تئاتر به کارگردانی پریسا محمدی و نویسندگی حسن برزگر
به روی صحنه تاالر اصلی رفته است ،موفق شده تمام صندلی های این
ســالن را پر کند که در این برهه ،می تواند یک خبر خوب برای اهالی
تئاتر و هنرمندان این رشته باشد .حریری درباره مجموعه تئاتر مولوی
گفت :این مجموعه در ۵۰سال اخیر به عنوان پایگاه تئاتر دانشگاهی
کشور رسالت خود را در حمایت از نسل جوان و هنرمندانی که به صورت
اکادمیک در رشته های مختلف هنرهای نمایشی مشغول به تحصیل
هستند ،اختصاص داده است/ .صبا
معیارانتخابمفاخرایران
معاون پژوهشی انجمن اثار و مفاخر فرهنگی ،درباره معیار این انجمن برای تقدیر از یک چهره به
عنوان شخصیتی در زمره مشاهیر ایران گفت :اینکه در نهایت چه کسی به عنوان یک فرد مفاخری
و مشاهیری انتخاب می شود یک سئوال اساسی است .درباره این مسئله بحث های زیادی شده است
ولی باید در نظر گرفت سیر تاریخی که این افراد طی می کنند ،گویای بخشی از معیارهای تعیین
کننده این امر است .کاوه خورابه ،معاون پژوهشــی انجمن اثار و مفاخر فرهنگی ،در ادامه افزود:
درحقیقت با بررسی مســیری که یک چهره نام اور طی کرده است ،فارغ از متر و معیارها می توان
با یک خرد جمعی به این رسید که ایا او به عنوان یک چهره شاخص در حوزه های علمی ،هنری،
پژوهشی ،دینی مطرح اســت یا خیر؟ مصداق این امر فردی چون «فردوسی» است؛ یعنی این ما
نیستیم که فردوسی را به عنوان یک فرد مشهور در تاریخ ادبیات تعیین می کنیم بلکه اوست که
خودش را بر ما و اتفاقا در تاریخ متجلی می کند و می گوید که در چه جایگاهی قرار دارد .او تصریح
کرد :شاید در یک رویکرد اکادمیک یک سری شاخصه ها و متر و معیارهایی مد نظر قرار گیرد؛ به
این صورت که اگر با ان شاخصه ها خوانایی داشته باشد و بتواند امتیازات الزم را کسب کند ،عنوانی
را دریافت خواهد کرد که تعیین کنند ه او به عنوان یک فرد نام اور ملی خواهد بود .خورابه بیان کرد:
در نهایت در انجمن یک درگاه معنوی داریم که معموال بر اساس پیشنهادهایی که از طرف دوستان
و اهالی فرهنگ مبنی بر جهت شناسایی یک فرد صورت می گیرد ،اینگونه عمل می کند که در ابتدا
اطالعاتی درباره فرد پیشنهادی جمع اوری می شود ،روی انها مطالعه می شود ،براساس ساختار
اداری تعریف شده انجمن در شورای علمی مطرح می شود ،در هیات مدیره انجمن اعالم می شود
و در نظر گرفته می شود که باید برای ان شخصیت خاص بزرگداشتی گرفته شود یا خیر .او درباره
اعضای انجمن ،توضیح داد :در انجمن عضو نداریم؛ یعنی اینگونه نیست که مثل خانه های سینما یا
تئاتر عضوگیری داشته باشیم .در انجمن تنها شورای علمی ،هیات مدیره و یک هیات امنا داریم ولی
به هر حال انجمن به منظور معنوی کلمه ،خانه همه مفاخر ایران است/.ایسنا
«عقاب» در تاالر قشقایی ،روی صحنه رفت
نمایش «عقاب» به نویسندگی و کارگردانی ناصر اویژه ،از روز
گذشته 9دی در تاالر قشــقایی مجموعه تئاتر شهر اجرای خود را
اغاز کرد« .عقاب» عنوان یکی از تازه ترین اثار نمایشی تئاتر شهر
است ،که از روز گذشته به نویســندگی و کارگردانی ناصر اویژه در
تاالر قشقایی مجموعه پیش روی مخاطبان قرار گرفت .در خالصه
داستان این اثر نمایشی که بر اساس شعر عقاب سروده پرویز ناتل
خانلری روی صحنه می رود ،امده است« :استاد صمیمی کارگردان
مطرح تئاتر که به بیماری سختی دچار است ،تصمیم دارد اخرین اثر
هنری گروه خود را در فضای یک پارک برای تماشاگران اجرا کند .او
اجرایش را بر اساس شعر عقاب سروده استاد پرویز ناتل خانلری اماده
کرده است .اما در طول اجرا اتفاقاتی پیش امده که مسیر نمایش را
تغییر می دهد ».نمایش «عقاب» ،تا 28دی هر شب ساعت ۱۹:۴۵
با مدت زمان ۵۰دقیقه و قیمت بلیت ۸۰هزار تومان در تاالر قشقایی
مجموعه تئاتر شهر میزبان عالقه مندان تئاتر است/.هنرانالین
رمان «جیران» منتشر شد
رمان عاشقانه «جیران؛ فروغ السلطنه» یک داستان واقعی بر اساس
مستندات تاریخی توسط نشر پرنده منتشر شد .قصه عشق افسانه ای
ناصرالدین شــاه قاجار و جیران ،برگرفته از داستانی واقعی است و بر
اساس مســتندات تاریخی مکتوب از ارشیوهای دولتی و خصوصی
توسط الناز بایرام زاده ،نویسنده و پژوهشگرحوزه قاجار نوشته شده
است .جیران ،دختر یک باغبان ساده روستایی ،سوگلی ناصرالدین شاه
قاجار ،چهارمین پادشاه سلسله قاجار ،بود .قبله عالم ،به او لقب «فروغ
الســلطنه» داده بود .این کتاب که قصه زندگی پرماجرای جیران و
فرزندان او در اندرونی کاخ سلطان صاحبقران است ،ما را در تونل زمان
به ارگ سلطنتی می برد؛ جایی که جیران تالش می کند در زمره زنان
سلطان قرار گیرد و پسرش را به مقام ولیعهدی برساند و در این مسیر
با موانع و حسادت های زنان اندرونی دست و پنجه گرم می کند و . ...
رمان «جیران» در ۴۳۴صفحه با قیمت ۱۹۸هزار تومان توسط نشر
پرنده وارد بازار نشر شده است/.ایسنا صفحه 6
شنبه 10دی 1401شماره 1342
خرب فرهنگ و هرن
در شان هنرمند نیست در فضای مجازی حرف بزند
کارگردان نمایش «بهرام به روایت هفت پیکر» ،عنوان کرد :هنرمندان ثروتی مانند صحنه تئاتر در
اختیار دارند که می توانند حرف دلشــان را انجا به زبان بیاورند .حامد شــیخی،گفت :معتقدم در شان
هنرمندان ما نیست که حرف دلشان را در فضای مجازی بزنند چون این کار را همه می توانند انجام دهند.
بچه های تئاتری ثروتی به نام صحنه تئاتر دارند که در انجا می توانند حرفشان را بزنند در حالی که اگر
صحنه تئاتر را خالی کنند برای همیشه این امکان را از دست می دهند.
وی افزود :ما می توانیم انتقاد و حرف دلمان را به شکلی هنرمندانه و حتی در لفافه به تصویر بکشیم و از
تجربیات گذشته در خدمت اتفاقات امروز استفاده و تاریخ را برای مخاطبانمان زنده کنیم/.مهر
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد
اسالمی ،در ادامه سفر اســتانی یک روزه خود به
جنوب شرقی استان کرمان با حضور در شورای
اداری شهرستان جیرفت ،حوزه فرهنگ را پیش
زمینه تحقق پیشرفت ســایر حوزه ها برشمرد و
گفت :حوزه فرهنگ ،حوزه ای عام اســت که در
دولت انقالبی ان را هم عرض اقتصاد و سیاســت
و امنیت نمی دانیم بلکــه فرهنگ را پیش زمینه
تحقق پیشرفت تمامی حوزه ها قلمداد می کنیم
که در عرض هیچ حوزه ای نیست بلکه در کنار همه
حوزه ها وجود دارد و طی دهه های گذشته با نگاه
بخشی به حوزه فرهنگ ،دچار مشکالت و عقب
ماندگی های جدی شده ایم که دولت مردمی در
پی جبران این عقب ماندگی ها است.
محمدمهدی اســماعیلی ،با بیان اینکه دولت
مردمی نگاهی اصیل به مقوله فرهنگ دارد ،گفت:
حوزه فرهنگ به نوعی پیش شرط برای هرگونه
فعالیتی به شمار می رود که بر همین اساس برای
نخستین بار در دولت جمهوری اسالمی ،پیوست
فرهنگی برای تمامی طرح های مورد بررسی هیات
دولت الزامی شده است .وی در ادامه خاطرنشان
کرد :امسال نیز در قانون برنامه بودجه ۱۴۰۲به
صورت ویژه این الزام برای همه پروژه های کشور
و تصمیمات کالن به تصویب رســیده و با تدبیر
شــخص رییس جمهور در قانون برنامه بودجه
۱۴۰۲این مسئله به قطعیت رسیده است.
عضو شورای عالی انقالب فرهنگی تصریح کرد:
بازدید وزیر میراث فرهنگی از اثار تاریخی نهاوند
وزیر میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری عصر پنجشنبه ۸دی ماه ،وارد شهرستان نهاوند شد
و از اثار تاریخی شهرســتان نهاوند بازدید و در این بازدیدها مشکالت این اثار مورد بررسی قرار گرفت.
اثر تاریخی مسجد امام حسن(ع) در شهر نهاوند نخستین مکانی بود که مورد بازدید قرار گرفت و تامین
اعتبار برای مرمت این مسجد تاریخی مطرح شد .در ادامه وزیر میراث فرهنگی از بافت تاریخی منطقه
دوخواهران نهاوند که از اثار ملی و محل معبد الئودیســه اســت ،بازدید کرد .در این بازدید مشکالت
ساخت وساز در این منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همچنین درخواست تامین اعتبار برای اغاز
مرحله ششم کاوش معبد الئودیسه توسط مسئوالن شهرستان مطرح شد/.ایسنا
دولت نگاهی اصیل به حوزه فرهنگ دارد
دولت انقالبی مصمم است سهم فرهنگ از بودجه
عمومی کشور را به شــکل محسوس گسترش و
افزایش دهد و در این خصــوص در احکام برنامه
هفتم توســعه حکم ویژه ای به تصویب مقدماتی
رسیده است.
اسماعیلی با اشاره به اینکه به سرانجام رساندن
بخش مهمی از زیرساخت های فرهنگی در دولت
مردمی با جدیت دنبال می شود ،گفت :پروژه های
متعدد فرهنگی نیمه تمام بســیاری در سراسر
کشــور از دوره های گذشــته پیش روی دولت
مردمی اســت و دولت انقالبی در قالب سفرهای
استانی رییس جمهور ،اهتمام ویژه ای نسبت به
تکمیل پروژه های فرهنگــی نیمه تمام در پایان
دوره اول دولت انقالبی دارد.
وزیر فرهنــگ در دولت مردمی با اشــاره به
7
تاکیدات رییس جمهوری بــر ارتقای منطقه ای
استان کرمان گفت :دولت مردمی مصمم است تا
در بخش های مختلف تمامی مشکالت این استان
را مرتفع کند.
اســماعیلی با بیان اینکه دوره بسیار خوبی را
در حوزه فرهنگ کشــور در حــال تجربه و گذر
هستیم ،گفت :در کنار تمامی اتفاقات خوبی که
در حوزه فرهنگ در حال رقم خوردن است نباید
فراموش کرد که بدخواهان ملت ایران چشم دیدن
ارامش این ملت را ندارند و از سویی تمام تالش
خود را می کنند تا موجب برهــم زدن وحدت و
یک پارچگی اقوام و گروه های مختلف ایران شوند
و از سوی دیگر دشمنان هم پیمان شده اند تا در
مقابل مجموعه خدوم و جهادگر دولت انقالبی به
بهانه های مختلف کارشکنی کنند.
وی ضمن اشــاره به تروریســم رســانه ای و
بمباران دروغ و تحریف دشــمنان و بدخواهان
ملت ایران گفت :بدخواهــان ایران عزیز ،هجمه
وحشــتناک و ناجوانمردانه ای از دروغ و تحریف
را علیه دستاوردهای ملت ایران به راه انداخته اند
که این حجم از کارشــکنی به فروپاشی بسیاری
از نظام های سیاســی دنیا منجر می شود اما این
دشــمنان با ایران بزرگ اسالمی مواجه هستند،
سرزمینی که بنیان های عمیق و عریق بسیاری
دارد و فرزندان بزرگی را برای اعتالی نام ایران و
اسالم عزیز تربیت کرده است.
عضو شورای عالی انقالب فرهنگی،گفت :امروز
جمهوری اســامی به برکت جهــاد مجاهدانی
چون شهید سپهبد قاسم سلیمانی ،در اوج قدرت
منطقه ای به سر می برد که دشمن از این قدرت
نمایی ناخشنود است و بر همین اساس در حوزه
فرهنگ نیز به دنبال شــکاف و دوقطبی سازی
جامعه است و جنگ گسترده را علیه ملت ایران به
راه انداخته است اما مردم با بصیرت به رهبری مقام
معظم رهبری این مسیر پرتالطم را با سربلندی و
موفقیت پشت سر خواهد گذاشت.
گفتنی اســت ،وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی
صبح پنجشــنبه 8دی ماه وارد شهرستان بم در
شرق استان کرمان شــد و پس از بازدید از چند
طرح و دیدار با هنرمندان ان منطقه به جیرفت
در جنوب استان رفت و در بدو ورود به مقام شامخ
شهدای این شهر ادای احترام کرد/ .صبا صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
سمیه خاتونی -توئی که می شناســمت ،تویــی که با دستهایت
موسیقی زندگی را نواختی ،باران با موسیقی عشق تو باریدن را شروع کرد،
ناصر چشم اذر در 10دی ماه سال 1329در شهر اردبیل در خانواده ای
متوسط و هنر دوست ،متولد شد ،اگر به مســیر زندگی پرفراز و نشیب
و به بار نشسته چشم اذر نگاهی بیندازید ،نقش پررنگ و حمایت های
دلسوزانه پدرش ،اسماعیل چشــم اذر را در موفقیت های این هنرمند
احســاس می کنید .پدری که از همان کودکی به سفارش چیت ساز از
خیرین و بزرگان شهر اردبیل نام پسرش را از اسرافیل به ناصر و شهرت
خانوادگی شان را از ابراهیم زاده به چشم اذر تغییر داد ،چیت ساز در همان
نگاه اول که با ناصر یک ماهه روبرو شــد به اسماعیل گفت :من برقی در
چشم های پسرت دیده ام که حتم دارم اینده درخشانی خواهد داشت،
نام او را به ناصر که یاری دهنده است تغییر بده و همچنین نام خانوادگی
خود را چشــم اذر بگذارید ،چرا که من مطمئنم او در اینده چشــم و
چراغ اذربایجان خواهد شــد ،پدر هم به تبع این پیش گویی مبارک به
ثبت احوال رفته و طبق پیشنهاد چیت ساز نام و شهرت خانوادگی شان
را ،از اسرافیل ابراهیم زاده به ناصر چشم اذر تغییر می دهد ،تا اولین خشت
از رویای موفقیت ناصر از همان کودکی پایه گذاری شود ،ناصر از برکت
وجود مادربزرگ خود رحیمه از سه ســالگی نماز می خواند .از کودکی
چشــم هایش به کلیدهای ردیف و پرهیاهوی کیبــورت و پیانو بود ،او
طوری مبهوت و خیره این کلیدهای سحر امیز می شد که دیگر خواننده
و یا نوازنده را نمی دید ،این تمرین چشمی تا پایان عمر با او ماند ،و در اوج
فعالیت حرفه ای خود روزی چهارساعت تمرین می کرد ،چرا که باور داشت،
تکنیک از تمرین زیاد ابداع می شود .خانواده چشم اذر از پنج سالگی او به
تهران می ایند و در منطقه ایران مهر سکونت می کنند ،شش ساله بود
که پدرش با پول پس اندازی به زحمت توانست برای او و برادر بزرگترش
منوچهر ،یک اکاردئون قرمز از منوچهری تهیه کند ،ناصر هر شب که
همه خواب بودند ،به سراغ اکاردئون می رفت پارچه مخملی سبز رنگی
را که رویش کشیده شده بود ،کنار می زد ،و عاشقانه به ساز نگاه می کرد و
به شکرانه وجود این احساس که حاال سازی هم در کنارش امده بود نماز
می خواند و عبادت می کرد .از همان کودکی و در دوره نوجوانی ناصر روحیه
محقق گونه ای داشت ،کودکی اش در انزوا و تنهایی ،به خواندن کتاب ،
جادویکلید هایسحرامیزپیانو
عبادت و ساز زدن گذشت .از هفت سالگی در مسابقات ناحیه ای مدارس
شرکت می کرد و همیشه موفق به کسب درجه اول و یا دوم می شد .و به
نبوغ اش برای همه عیان شده بود ،عاشق و دل شیفته سینما بود و هر هفته
با پدر و بردار به سینما می رفتند و حتی در یک روز چندین فیلم می دیدند.
یازده ســاله بود که از پدرش خواهش کرد او را با خود به ارکســتر
اذربایجانی ها ببرد ،پدر که از ســخت گیری همایون شهردار سرپرست
ارکستر ،خبر داشــت تمام تالش اش را کرد که ناصر راضی شود به این
مجلس نیاید ،اما ناصر راضی نشد و در نهایت همراه پدر به این مجلس
رفت ،همایون تا او را دید متعجب گفت :این پسر بچه اینجا چه می کند؟
پدر شرمنده گفت :به خاطر عالقه مندی اش به موسیقی از من خواهش
کرد که در این جلسه باشد ،و خودش هم دستی برســاز دارد .شهردار
بالفاصله از ناصر خواست که در حضور او اکاردئون بنوازد ،ناصر به استاد
گفت :اکاردئون های که در مجلس هســت وزن شان از من بیشتر است
چطور از من انتظار دارید که اکاردئون 120باســی را بزنم که وزنش از
من باالتر است! او از شهردار خواست اکاردئون 42باس در اختیارش قرار
دهند ،شهردار که از حاضر جوابی و دانش فنی و موسیقایی ناصر همچنان
در تعجب بود دستور داد اکاردئون خودش را از منزل با سرویس بفرستند،
همان روز به دستور استاد شهردار ناصر 11ساله دو رینگ اذربایجانی را
با اکاردئون اجرا کرد ،که بعد از ان ،همان دو رینگ هر روز بعد از ظهر از
رادیو پخش می شدند .چشم اذر در 13سالگی جایزه ویژه موسیقی را در
مقطع دبیرستان به خاطر نواختن اکاردئون دریافت کرد .در 16سالگی
در اداره کل هنرهای زیبا کشور در حوزه موسیقی های فولکوریک،ارمنی،
اشوری و ایرانی به فعالیت پرداخت ،و همچنین در رادیو تهران به عنوان
ارکستر اذربایجانی فعالیت داشت ،گاهی هم همراه با پدر برای درامد
در مجالس عروسی به عنوان نوازنده شرکت می کرد .بعد از اخذ دیپلم،
تصمیم چشم اذر برای حضور حرفه ای و مسلط تر در موسیقی جدی شد،
تا موسیقی را به صورت حرفه ای درامد زا برای خود یگانه و همیشگی کند.
دروس اولیه نظری و تئوری موسیقی را از پدرش فرا گرفت ،و در 17سالگی
به عراق رفته و کنسرتی را برای سفارت ایران در عراق رهبری کرد ،از 18
سالگی سفرهایش به کشورهای اروپایی با رهبری کنسرت های مختلف
توام گردید .و در ســال 1357در سن 20سالگی برای ادامه تحصیالت
موسیقی راهی امریکا شــده و به مدت 5سال دوره موسیقی فیلم را فرا
گرفت و موفق به گذراندن دوره فشرده جاز و موسیقی فیلم شد ،با شیرین
احمدلو ازدواج و صاحب دو فرزند یک پسر و یک دختر می شود و در سال
1363به ایران باز می گردد و ادامه فعالیت های خود را در ایران از سر می
گیرد ،سال 1371سال بیکاری او بود و فقط ۱۰هزار تومان در حسابش
داشت تا اینکه بهرام بحرینی به او مراجعه کرد و درخواست البوم بیکران را
کرد که نتیجه ان باران عشق شد ،او می گوید :در باران عشق می خواستم
با معجزه باران ،امام حسین و یارانش را در واقعه کربال سیراب کنم ،با این
تجسم این موسیقی را با صدای موج اب و باران ساختم باران عشق ،اشک
مادران داغ دیده جنگ تحمیلی ایران و عراق است که بر مزار پاک گل
الله هایشان گریستند و گریستند و گریستند .ناصر چشم اذر مدتی از
اعضای کانون اهنگسازان ایران بود و در طول پنجاه سال فعالیت هنری
در زمینه موسیقی با تسلط بر سازهای تخصصی پیانو ،اکاردئون ،سینت
سایزر ،به اهنگ سازی ،رهبری کنسرت ،تنظیم اثار متعدد موسیقی پاپ
و موسیقی فیلم پرداخت و البوم های بی کالمی را با نام های ،تو برقص،
شکوفه های ایران،خواهران غریب،شب های تهران ،رقص های شاد ،باران
شادی در سه شماره ،طلوع عشق ،باران عشــق ،تولید و روانه بازار کرد.
موسیقی باران عشق به گفته عده ای از موسیقی دانان یکی از شاهکارهای
موسیقی ایرانی است ،که شهرت جهانی دارد .او در طول سالهای فعالیتش
در ایران برای 75فیلم ایرانی موســیقی متن ساخت و موفق شد برای
موسیقی فیلم های هامون ،بلندی های صفر و چشم شیطان ،خواهران
غریب ،قارچ سمی ،شمعی درباد ،نامزد و برنده سیمرغ از جشنواره فیلم
فجر شود ،ناصر چش م اذر استاد بنام موسقی ایران در 14اردیبهشت 97
در سن 68سالگی بدلیل سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.مراسم یادبود
ناصر چشم اذر روز سه شنبه ۱۸اردیبهشت ۱۳۹۷در مجتمع فرهنگی
پیامبر اعظم تهران با حضور بسیاری از هنرمندان و هنردوستان برگزار
شد .در این مراسم رعنا چشم اذر دختر ناصر چشم اذر به یاد پدرش اواز
خواند.در ۲اذر ۱۳۹۷در چهارمین سال از مراسم “نوای موسیقی ایران”
ایین یادبود این پیشکسوت بزرگ موسیقی ایران در فرهنگسرای نیاوران
برگزار شد و تندیس سال نوا به همسر وی (شیرین احمدلو) اهداء شد.
روحش شادو یادش گرامی صفحه 8