روزنامه صبا شماره 1341
روزنامه صبا شماره 1341
روزنامه صبا شماره 1341
چهار شنبه| 30اذر 21 |1401دسامبر 26 |2022جمادی االول |1444
سال دهم| شماره 8 |1341صفحه| 5000ناموت|
غفلـت
سـیمنای ایـران
از ادبیـات کهـن فارسـی
اظهارنظر وزیر ارشاد درباره حضور
هنرمندان در جشنواره فجر
صفحه 2
پتانسیل دراماتورژی در فرهنگ باستانی
صفحه 4
موافق تعطیل شدن تئاتر نیستیم
صفحه 6 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
چهارشنبه 30اذر 1401شماره 1341
«المینور» در «چنا»ی هندوستان ،به روی پرده می رود
فستیوال «چنا»ی هندوســتان ،دومین حضور جهانی «المینور» پس از فستیوال «گواست» است
که در ان بیست و هفتمین فیلم بلند سینمایی داریوش مهرجویی به تهیه کنندگی رضا ُدرمیشیان به
نمایش درمی اید .فیلم داستان عشق به موسیقی است .دختر جوانی که عاشق موسیقی است اما با مخالف
پدرش رو به رو می شود که مدام او را محدود و سرکوب می کند .علی نصیریان،سیامک انصاری ،پردیس
احمدیه،علی مصفا،مهرداد صدیقیان،بی تا فرهی ،بهناز جعفری،کاوه افاق،امراهلل صابری،رضا داودنژاد،دیبا
زاهدی ،فریماه فرجامی و ...از بازیگران «المینور» هستند .بیستمین جشنواره بین المللی فیلم چنای
هند که از تاریخ ۱۵دسامبر ( ۲۴اذر ) اغاز شده ۲۲دسامبر ( ا دی ) به کار خود پایان خواهد داد /.ایسنا
حضور 6فیلم ایرانی در جشنواره روتردام
فیلمسینمایی«عصب کشی»ساختهامیرتوده روستا،دراولیننمایشجهانیخوددربخشمسابقهاصلی
(رقابتی تایگر) نماینده سینمای ایران خواهد بود .فیلم «مرزهای بی پایان» ساخته عباس امینی ،محصول
مشترک ایران ،جمهوری چک و المان در بخش مسابقه پرده بزرگ« « ،پشت حصارهای الله زار» ساخته امین
فیض ابادی در بخش بندرگاه« ،خائن کشی» ساخته مسعود کیمیایی ،در اولین نمایش بین المللی خود در
بخشبندرگاه«،خرسنیست»ساختهجعفرپناهی،دربخشالیمالیتوفیلمنیمه بلند«اتاق هایعطری»به
کارگردانی شاهین دانش فر هم در بخش فیلم های کوتاه و نیمه بلند به نمایش گذاشته می شوند .پنجاه ودومین
جشنواره فیلم روتردام از ۲۵ژانویه تا ۵فوریه ( ۵تا ۱۶بهمن) در هلند برگزار خواهد شد /.هنرانالین
اظهارنظر وزیر ارشاد درباره
حضور هنرمندان در جشنواره های فجر
وزیر ارشاد ،دربار ه بحث تحریم جشنوار ه فجر از ســوی برخی هنرمندان گفت« :هر کسی
که عنوان هنرمند را دارد ،دلــش با منافع ملی پیوند خورده و هنرمنــدان هیچ وقت به دنبال
کناره گیری از فعالیت های فرهنگی و هنری نیستند.
محمد مهدی اسماعیلی ،وزیر فرهنگ و ارشاد اســامی ،این سخن را در حاشیه نشست
تخصصی مدیران روابط عمومی این وزارتخانه در پاسخ به پرسش خبرنگاران بیان کرد و با اشاره
به استقبالی که از جشنواره های اخیر مانند «سینما حقیقت» شده است ،افزود« :ما الحمداهلل با
خیل عظیمی از هنرمندانی مواجه هستیم که عاشقانه به کشور خود کمک می کنند.
او اضافه کرد :ما همه هنرمندان عزیزمان را خانواده خود فرض کــرده و از هم ه ان ها بابت
زحمات شان تشکر می کنیم .من با امیدواری نسبت به اینده فرهنگ و هنر این نکته را عرض
می کنم .ان شاءاهلل همانطور که جشنواره هایی که پشت سرگذاشته ایم با استقبال زائدالوصف
جریان فرهنگی و هنری کشــور همراه بود ،در جشنواره های پیش روی مانند فجر ،نیز همین
اشتیاق را خواهیم دید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی ،همچنین دربار ه برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی به
مناسبت سالگرد شهید قاسم سلیمانی ،در جمع خبرنگاران اظهار کرد :وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی به صورت جدی در این موضوع فعال است .در این جلسه گزارشی که ارائه کرده اند درباره
دستگاه هایی بود که برای این موضوع ماموریت دارند .وزارت ارشاد هم برنامه های نمایشی خوبی
پیش بینی کرده و همچنین برنامه های دیگری را متناســب با این حوزه و همچنین در حوزه
موسیقی ،تئاتر ،کتاب و دیگر فعالیت ها که مفصل هستند اماده کرده است/ .ایسنا
نوید محمدزاده ،بهترین بازیگر جشنواره اوراسیا شد
شانزدهمین جشنواره فیلم «اوراسیا» از تاریخ ۱۲تا ۱۸دسامبر
( ۲۱تا ۲۷اذر ماه) در شهر الماتی قزاقســتان برگزار و فیلم «شب،
داخلی ،دیوار» ساخته وحید جلیلوند در بخش مسابقه اصلی این رویداد
سینمایی به نمایش گذاشته شد و در نهایت نوید محمدزاده برای بازی
در این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد« .شب ،داخلی ،دیوار»
نخستین نمایش جهانی خود در هفتاد و نهمین دوره جشنواره ونیز
در بخش مســابقه را تجربه کرد و در ادامه نیز به چندین جشنواره از
جمله تورنتو کانادا ،هامبورگ در المان ،جشنواره بوسان کره جنوبی و
جشنوااره بین المللی جنای در کشور هند دعوت شده است .در خالصه
داستان فیلم امده است؛ زندگی نابینایی به نام علی با ورود نا به هنگام
زنی متواری ،اشفته می شود...
نوید محمدزاده ،امیر اقایی ،علیرضا کمالی ،سعید داخ ،با معرفی
دایانا حبیبی و دانیال خیری خواه و جمعــی از بازیگران و هنرجویان
تئاتر بازیگران این فیلم هستند/.ایسنا
اکران فیلم در شهرهای بدون سینما
اصغر باقرزاده ،معاون پرورشی و فرهنگی وزیر اموزش و پرورش
با اشاره به طرح تحولی کانون های فرهنگی-تربیتی و برنامه های
متعددی که در دو دسته شامل ۲۲۰کانون کشور اغاز شده گفت:
یکی از برنامه ها ،تحت عنوان «سینما مهر» در حال اجراست که در
قالب ان برای دانش اموزان فیلم های روز به نمایش در می اید .وی
درباره جزئیات اکران «لوپتو» در کانون های فرهنگی-تربیتی اظهار
کرد :با حوزه هنری انقالب اسالمی هماهنگی هایی به عمل امد تا
فیلم سینمایی لوپتو ،در فاز اول در شهرهای فاقد سالن سینما که
حدود ۶۰شهر هستند با استفاده از ظرفیت کانون های فرهنگی
تربیتی اکران شود .معاون پرورشی و فرهنگی با بیان اینکه اکران
فیل م در کانون ها ادامه خواهد داشــت ،تاکیدکرد :با رفع نواقص و
کمبودهای این طرح در اینده با استقبال بیشتری روبرو خواهیم بود
و باید از ظرفیت کانون های فرهنگی تربیتی برای اکران فیلم های
پاک و جذاب برای دانش اموزان استفاده کرد /.هنرانالین
واکنش جیمز کامرون به ضرر مت دیمون
جیمز کامرون ،باید هم بخندد وقتی مت دیمون ،خاطره ای را به
یاد می اورد که با رد کردن پیشــنهاد بازی در «اواتار» ۲۵۰میلیون
دالر از دست داد.
دیمون چندی پیش در جشــنواره فیلم کن فاش کرد که نه تنها
کامرون پیشنهاد بازی در فیلم حماســی «اواتار» در سال ۲۰۰۹را
به وی داده ،بلکه ۱۰درصد از ســود فروش ان را هم به وی پیشنهاد
کرده بود.
«اواتار» بیش از ۲میلیارد دالر در سراســر جهــان فروخت و به
پرفروش ترین فیلم تاریخ بدل شد و سهم دیمون ،می توانست ۲۵۰
میلیون دالر از فیلم باشد.
دیمون به مطبوعات گفته بود من در تاریخ خواهم ماند .شما هرگز
بازیگری را نخواهید یافت که مبلغی بیشتر از این را رد کرده باشد.
در نهایت نقشی که وی رد کرد ،به سم ورتینگتون رسید ،هر چند او
پیشنهاد سهیم شدن ۱۰درصدی در سود را نداشت. صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
تصمیم سخت «امبر هرد» ،در دادگاه
«امبر هرد» ،در صفحه خود در شــبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت« :پس از مدت ها تامل ،تصمیم
بسیار سختی برای حل و فصل پرونده افترا که توسط همسر سابقم در ویرجینیا ،علیه من مطرح شده بود،
گرفتم .برای من مهم است که بگویم هرگز این را انتخاب نکردم .من از حقیقت خود دفاع کرده ام و با انجام
این کار زندگی ام همانطور که می دانستم نابود شد ».وکالی «جانی دپ» ،هم با صدور بیانیه ای اعالم
کردند که رسماً این فصل دردناک برای اقای دپ پایان یافت و طی یک توافق خارج از دادگاه« ،هرد»،
موافقت کرده است که از طریق شرکت بیمه خود یک میلیون دالر به «جانی دپ» بپردازد که او نیز به
خیریه ها اهدا خواهد کرد/.ایسنا
معرفیمدیرانستادیجشنوارهفیلممقاومت
جالل غفــاری ،دبیرهفدهمین جشــنواره
بین المللی فیلم مقاومــت در احکام جداگانه ای
اقایان دکترمحسن رفیعی ،دکتراسماعیل اجرلو،
محسن جوادی و پرویز رادی دهنوی را به ترتیب
به عنوان دبیر اجرایی ،قائم مقام ،مشاور عالی دبیر
و مدیر کمیته استان ها و مدیر دبیرخانه معرفی
و منصوب کرد .محســن رفیعی با مدرک دکترای ریاضی ،مدیر فرهنگی ،مدرس ،پژوهشگر
و نویسنده تاکنون در بیش از چهل جشــنواره ملی و بین المللی به عنوان دبیر و مدیراجرایی
فعالیت داشته است.
مشاور قائم مقام وزیرکشور ،مشــاور فرهنگی قرارگاه جنگ نرم و عضویت در کمیسیون
فرهنگی مجمع عالی بسیج ،ســخنرانی و تالیف چند کتاب ،مقاله و پژوهش در موضوعات
مختلف ادبی ،فرهنگی و هنری از دیگر سوابق وی به شمار می اید.
اسماعیل اجرلو پژوهشگر ،مدیر فرهنگی ،مدرس دانشــگاه ،با مدرک دکتری تخصصی
رشته حقوق از دانشکده حقوق دانشگاه تهران پیش از این دبیری چهار دوره دبیرخانه حقوق
بشر امریکایی را بر عهده داشته اســت .مدیر کل حوزه هنری البرز ،عضو پژوهشکده شورای
نگهبان ،تدریس در دانشگاه امام صادق(ع) و نگارش چند کتاب و مقاله تخصصی فرهنگی از
سوابق اوست.محسن جوادی ،بازیگر ،کارگردان و فعال فرهنگی ،کارشناس هنرهای نمایشی و
کارشناس ارشد علوم ارتباطات است که پیش از این به عنوان مدیر هماهنگی بخش تهران در
جشنواره های تئاتر مقاومت و مدیر دبیرخانه شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت فعالیت داشته
است .سرپرست انجمن سینمای انقالب و دفاع مقدس و عضویت در شورای فیلم و سریال و
معاون فرهنگی هنری سازمان بسیج هنرمندان از دیگر سوابق او است و اکنون قائم مقام انجمن
سینمای انقالب و دفاع مقدس و معاون امور استان ها در بنیاد فرهنگی روایت فتح است .پرویز
رادی دهنوی ،فعال فرهنگی،نویسنده ،پژوهشگر و کارگردان است .مسئولیت دبیرخانه چند
دوره جشنواره سینماحقیقت ،مسئول اجرایی و ناظر کیفی جشنواره فیلم مقاومت ،مدیریت
تماشاخانه سرو انجمن تئاتر انقالب و دفاع مقدس از فعالیت های برجسته وی است .هفدهمین
جشنواره فیلم مقاومت با شعار «گفتمان مقاومت ،نهضت جهانی مستضعفین و ازادی قدس
شریف» به همت انجمن سینمای انقالب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح با دبیری دکتر
جالل غفاری ،اسفند امسال در خلیج همیشگی فارس برگزار خواهد شد/.هنرانالین
چهارشنبه 30اذر 1401شماره 1341
3
تمدید مهلت ارسال اثر به المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران
دبیرخانه المپیاد ششم فیلمسازی ،اعالم کرد؛ تمامی نوجوانان ۱۲تا ۱۸سال عالقه مند به شرکت در
ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان از سراسر کشور ،تا پنجم دی ماه ۱۴۰۱فرصت دارند تا اثار خود را
جهت شرکت در دو بخش ایده (شخصیت پردازی) و فیلم به دبیرخانه این رویداد ارسال کنند .تمدید این
مهلت تا ۵دی ماه همچنین برای سایر نهادهای مرتبط با فیلم کوتاه از جمله دفاتر انجمن سینمای جوانان
ایران در مناطق مختلف کشور در نظر گرفته شده و ان ها می توانند اثار منتخب نوجوانان را در بخش های
مذکور ،به المپیاد ششم ارسال کنند .ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور به همت بنیاد سینمایی
فارابی از ۳۰دی تا ۳بهمن ۱۴۰۱برگزار خواهد شد /.مهر
فیلم هایغیرسینماییپروانهنمایشگرفتند
شورای پروانه نمایش فیلم های غیرسینمایی ،در جلسه اخیر
خود با صدور پروانه نمایش ۷عنوان فیلم داســتانی بلند با عنوان
«ناچاری» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدرضا یکانی« ،کانی
پری» به تهیه کنندگی و کارگردانی جالل نصیری« ،درد مشترک»
به تهیه کنندگی شهرام مقصودی و کارگردانی ناصر طاهریان« ،جدا
افتاده» و «ســایه» به تهیه کنندگی امین خدام و کارگردانی رضا
اصغری نسب« ،طبل» به تهیه کنندگی مرتضی ذوالفقاری نسب
و کارگردانی کبری غروی و «خانه های بی سقف» به تهیه کنندگی
و کارگردانی حمید اصغری تتمــاج ،موافقت کرد .همچنین ۴اثر
مستند «خاکجا» به تهیه کنندگی و کارگردانی یاسر شاهسواری« ،دلداه» به تهیه کنندگی و کارگردانی علی براری،
«چاه» و «دیار سپید جامگاه» به تهیه کنندگی و کارگردانی محسن اسمعیلی ،پروانه نمایش اثار غیرسینمایی سازمان
سینمایی را اخذ کردند .در این شورا برای ۶اثر داستانی کوتاه «گل مرداب» به تهیه کنندگی عباس خادم الرسول و
کارگردانی مشترک عباس خادم الرسول و محمدحسین پورکیانی« ،برای یلدا» به تهیه کنندگی ملیحه حسینی و
کارگردانی محمد اقامحمدی« ،تنهاتر از تنها» به تهیه کنندگی رضا پایروند و کارگردانی سوگل خالقی« ،ماجراهای
حنجره طال» به تهیه کنندگی امیر مومنی اصل و کارگردانی محمود صادق ناطری« ،ته اسفالت» به تهیه کنندگی امین
خدام و کارگردانی رضا اصغری نسب و «سایه ها» به تهیه کنندگی و کارگردانی عباس خادم الرسول پروانه نمایش صادر
شد .از سوی دیگر فیلم بلند سینمایی «ط .میم» به تهیه کنندگی حسین رضوی ،توانست از شورای پروانه ساخت
سازمان امور سینمایی مجوز ســاخت خود را دریافت نماید .این فیلم سینمایی به کارگردانی ابوذر حیدری ساخته
خواهد شد و مهدی کیا نگارش فیلمنامه «ط .میم» را بر عهده داشته است .ابوذر حیدری تاکنون در عرصه فیلم کوتاه و
اثار داستانی فعالیت مستمری داشته است .وی همچنین در مقام تدوینگر در دو فیلم سینمایی «شعله ور» و «منطقه
پرواز ممنوع» همکاری داشته است« .اهنگ کوچه های خشتی»« ،ورود ممنوع»« ،حافظ»« ،پناه»« ،چشماتو ببند»
و «مینی بوس» از جمله اثار کوتاه و داستانی است که حیدری تاکنون کارگردانی انها را بر عهده داشته است .شورای
صدور پروانه ساخت ،در جلسه اخیر با ساخت سه فیلم نامه بلند سینمایی و یک انیمیشن سینمایی نیز موافقت کرد.
«کافه تایپ» به تهیه کنندگی ،کارگردانی و نویسندگی محمد حسن معصومی کوهستانی (خسرو معصومی)« ،سلوک»
به تهیه کنندگی علی اوجی ،کارگردانی و نویسندگی عباس رافعی (تغییر تهیه کننده از عباس رافعی به علی اوجی)
و «نبرد غیرممکن» به تهیه کنندگی امیر سماواتی ،کارگردانی و نویسندگی حمید بهمنی پروانه ساخت گرفته اند.
همچنین انیمیشن «ببعی قهرمان» به تهیه کنندگی محمد مهدی مشکوری ،کارگردانی میثم حسینی و نویسندگی
عبداله ملکی دیزج ،موافقت شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی را برای تولید جلب کرد/.مهر صفحه 3
4
چهارشنبه 30اذر 1401شماره 1341
پرونده
پتانسـیل دراماتـورژی
در فرهنـگ باسـتانی
محمد عارف ،دانشیار دانشگاه و انسان شناس ،نویسنده ،کارگردان ،و عضو
سمیه خاتونی
هیات علمی دانشگاه ،پژوهشگر برگزیده هنر دانشگاه های ایران است .که
گفت و گو
تاکنون هشت کتاب شاخص در زمینه انسان شناسی هنر نوشته است .درکتاب
کمیجان به مردم شناسی هنر می پردازد و «تئاتر مردمی» این شهر را از دید «انسان شناسی
ایینی» مورد بررسی قرار داده است .ایشان کتاب درخت گیان نیز به انسان شناسی تئاتر
قوم ارمن در ارمنستان پرداخته است کتاب شور شیرین و جزیره نیز دو کتاب دیگر از
محمد عارف در زمینه نمایش و متکی بر کهن الگوهای ایران باستان است .نمایشنامه پشت
درهای خاکی ،خاک خنده ریز ،شب واقعه از اثار موفق اوست که عالوه بر کسب جایزه
اجرای تلویزیونی و صحنه داشتند ،دکتر محمدعارف جوایز متعددی را از جشنواره های
مختلف دریافت کرده که مهم ترین ان ها عبارتند از :تندیس برجسته پژوهش گر برتر هنر
و معماری دانشگاه های ایران .به همین بهانه خبرنگار صبا در موضوع شب یلدا و تاریخچه
باستانی این ائین ایرانی گفتگویی با دکتر محمد عارف داشت که در ادامه می خوانید؛
از سابقه ائینی و فرهنگی شب یلدا در ایران باستان بگویید؟
حقیقتا من هم مانند مردم ایران ناراحت هستم و زمانی که مردم
ایران شاد باشند ،من هم شــاد خواهم بود .ولی شب یلدا را هم باید با
خانواده درمانی و احترام به بزرگان گردهم ایی فامیلی داشته باشیم.
تاریخ این ائین به هزاره دوم پیش ازمیالد برمی گردد ،قبل از زرتشت،
ایرانیان باستان مراسم شب یلدا را برگزار می کردند .در ایران باستان
ما دوفصل داشتیم یکی تابستان و دیگری زمستان .با چله ،که زمان
استراحت چوپانان ،کشاورزان و مردم فرا می رسد ،ائین گران سنگ
یلدا برگزار می شود .از ان سو ورود به تابســتان هم که اغازگه ان از
اول تیرماه است برای ایرانیان بســیار حائز اهمیت است .تنها مردم و
کشوری که بر کره زمین به لحاظ ستاره شناسی و گاه شماری متوجه
شدند ،که این شب خاص چند ثانیه طوالنی تر از شب های دیگر است،
ایرانیان بودند .به همین خاطراز غروب افتاب اتش روشن می کردند،
البته نه به خاطر اتش پرســتی ،چرا که اصال اتش پرســتی در میان
ایرانیان باستان وجود نداشته ،و رسم اتش روشن کردن در واقع یک
نیایش محسوب می شده است ،عنصر اب و اتش و زمین و هوا( اخشیج
های ایرانی) برای ایرانیان باستان بسیار پر اهمیت بوده ،همان طور که
در فرهنگ ایران اب دهان انداختن به اتش و همین طور ادرار در اب
ممنوع شمرده می شد .اینها نشانه احترام ایرانیان به طبیعت است که
معتقد بودند از نشانه های خدواندگار است .بنابراین مردم در این شب
از غروب سی اذر ،اتش روشــن کرده و تا صبح طلوع خورشید اتش
روشن بود .رسم اتش روشن کردن در ایران باستان با این مفهوم بوده
که جهالت ،حشــرات موذی وپلیدی و اهریمنی از درون شان خارج
شود ،و یا از ورود ان به خانه هایشان جلوگیری کنند .به همین دلیل
کوچکترها در خانه بزرگان فامیل جمع می شــدند ،و با نمادین ترین
میوه ها که انار و هندوانه بود مراسم برگزار می گشت،هر دوی این میوه
ها تمثیلی از خورشید هستند ،دانه های انار نماد تکثر و فراوانی است
و هندوانه هم وقتی قاچ می خورد ،شکل نمادینی از خورشید را دارد.
این ائین که به میترا مربوط می شــد در ایران پایه گذاری شد و بعد از
ان به 26کشور دنیا هم اشــاعه پیدا کرد .به نواحی از سوریه ،ایتالیا،
اسکاتلند و کشورهای بریتانیایی و در ادامه نیمی از قاره اروپا،رفته و
اجرا می شد .شب یلدا با مضمون گردهمایی خانوادگی ،به منظور از بین
بردن کدورت های کهنه خانوادگی و تبدیل قهرها به اشتی ها صورت
می گرفت.مجموعه ای از تنقالت با ریشه طب سنتی هم در این مراسم
استفاده می شد .این دورهمی خانوادگی برای دور راندن ارواح زشتی
و پلیدی به درون انهاست.این مراسم مانند عید نوروز نبود که همه به
خانه هم می روند ،در این شب کوچک تر ها به خانه بزرگان می رفتند ،و
در خانه انها دور هم جمع می شدند.
برخی ایران شناسان بر این عقیده اند که ائین شب یلدا
باعث شکل گیری عیدپاک و جشن کریسمس شده است ،نظر
تان در این باره چیست؟
مســیحی ها دو تولد دارند ،یکی 25دســامبر و دیگــری در اول
ژانویه ،که از ان با نام میالد مسیح یاد می کنند ،ائین شب یلدا و میترا
دوهزارسال قبل تر وجود داشته است ،که نماد ان همان مهرابه ها است
که شامل یک عبادتگاه و در کنارش جوی اب است این مراسم سال های
سال در دنیا اجرا می شده است .در واقع مسیح در ژانویه 6 ،روز پس از
25دسامبرمتولد شده بود که ان را اختصاص می دهند به 25دسامبر
که مقارن بود با شــب یلدای ایرانیان ،به همین خاطر ارتدوکس ها و
کاتولیک ها دو بار تولد میالد عیسی مسیح را جشن می گیرند ،همان
طور که بیشتر ائین های که در شب یلدا برگزار می شود در جشن های
کریسمس هم اجرا می شود ،از وجود نماد درخت ،دورهم جمع شدن
تا موسیقی و شعر و سایر متریال ها از خود فرهنگ مسیحی که در ان
گنجانده شده است .از ان سمت از سوی جامعه پزشکی مطرح می شود
که اگر کسی انار وهندوانه ،را دراغاز فصل سرما استفاده کند ،سرما به
بدن او رسوخ نمی کند و احتمال بیماری در او پایین می اید .تفال زدن
به دیوان حافظ در شب یلدا نمادی از خواسته های قلبی مردم بوده که
یکی از انها فرهنگ بخت گشــایی برای جوانان بوده است در مجموع
تمامی ائین های ایرانی کهن در ایران باستان عالمانه و حکیمانه است.
ایا درخت کاج هم در فرهنگ ایران باستان مورد استفاده
بوده است؟
در ایران ما از ان به عنوان درخت زندگی یاد کرده ایم که بنده شرحی
مفصل درباره این درخت در کتابی با عنوان « درخت گیان» انتشارات
نائیری اورده ام .که مربوط به ائین میترا است و هرجا که ائین شب یلدا
بوده درخت هم درکنارش است .کنده کاری و نقش برجسته هایی که
در اسپانیا و ارمنستان و ...به جا مانده است نشانه موثقی از نشر این ائین
در جهان دارد .البته نوع درخت در هر منطقه با توجه به شرایط اقلیمی
و اب و هوایی فرق می کند ،بطور مثال در جنوب ایران نخل است ،اما
بطور کل درخت ائینی ایرانیان سرو بوده است نه کاج.
ایا ائین شب یلدا با این قدمت تاریخی وباستانی که مولفه
های فرهنگی و هنری زیادی با خــود دارد در اثار هنری و
سینمایی ما نمود پیدا کرده است؟
من در کتاب جدیدم که با عنوان نمادها و نشــانه ها است اتفاقا به
این مسئله اشاره کرده ام که چرا در ســینمای ایران نمادهای ائینی
با کارکردهای شگرف شان معرفی نمی شــوند ،درخت در ایران از پر
ارزش ترین این نمادهاســت ،هر درختی اخالق خاص به خود را دارد.
مثال درخت نخل تنها درختی است که اگر سر ان بریده شود دیگر رشد
نمی کند ،و یا چیدن کامل همه میوه ها از درخت نارنج ،باعث می شود که
احساس بیهودگی کند ،و باید بصورت فصل بندی میوه ها چیده شوند، صفحه 4
پرونده
تمام این اموزه ها در زیر متن ائین های ایران باستان وجو دارد ،در دنیا
هستند هنرمندانی که اثار ارزشمندی با مضمون طبیعت تولید کرده و
موفق شده اند ،مثال پاراجانوف فیلمی را ساخته است با نام به رنگ انار که
در ان به دارماتیزه کردن میوه انار پرداخته است .یا کلبه لیتونیا اثر روبرت
بروک که روی حیوان نمادین خرگوش کارکرده است .و همچنین تنسی
ویلیامز که در نمایشنامه باغ وحش شیشه ای روی اسب شاخدار کار کرده
است ،این ها درحالی است که ما در ایران ائین ها و سنت های فرهنگی
بســیاری نزدیک به درام داریم که نود درصد انها امادگی دراماتورژی
شدن برای اثر سینمایی دارند که به هیچ کدام پرداخت نشده است .حتی
اصغر فرهادی در فیلم چهارشنبه سوری فقط همان مراسم چهارشنبه
سوری را به عنوان محملی برای پرداخت به روایت خود استفاده کرده
است .کار دراماتورژ این اســت که موضوع را در برابر مخاطب بشکافد
ومطالب زیر متنی و نهانی یک ائین و نماد را عیان کند .مثال اگر کسی بود
که می توانست مراسم ائینی شب یلدا را دراماتورژی کند ،جهان متوجه
می شد که این شب صرفا فقط یک دورهمی خانوادگی نیست چه بسا
که در طول سال هم ممکن است خانواده ها کنار هم جمع شوند ،اما شب
یلدا از گذشته ائین هاو سکنات مخصوص به خودش را دارد ،ازجمله
اینکه بزرگتر ها و کوچکتر ها ،زنان و مردان هر کدام نقشی مخصوص به
خود داشتند ،اساسن شب یلدا کارکردهای مثبت فراوانی دارد .خانواده
درمانی در محضر نور .اداب و رسوم این شب به صورت مفصل در کتاب
هرودت و گزنفون امده است .شب یلدا بی نظیرترین شب است که ما
برای ان حتی حمل کننده های خوبی هم نیستیم .مترادف ان در اسالم
صله رحم است .که پیام ان احترام به بزرگتر و تربیت کوچکتر ها در کنار
بزرگترهاست .و نمادی از تشکر و درخواست از افریدگار است .شب یلدا
گرامیداشت خورشید است.
ائین ایران باستان مملو از اعیاد و ائین های سنتی و فرهنگی
است که عمدتا به صورت جمعی برگزار می شود ،از نظر شما
بطور کلی مراسم های جمعی تا چه اندازه در تولید جامعه سالم
موثر است؟
از نظر انسان شناسی دو کارکرد دارد ،اولی پنهان و دومی کارکرد
اشکار است .کارکرد اشکارش این است که ممکن است بصورت ضعیف
اجرا شود و یا اصال نشــود ،اما کارکرد پنهانش در بطن جامعه وجود
دارد و نهادینه شده است .طوری که مردم خواه ناخواه همان کاری را
می کنیم که ائین از ما انتظار دارد ،چرا که این شالوده و پیرنگ قوی
از قبل درجامعه پایه ریزی شده است ،و به این اسانی از درون ما خارج
نخواهد شد .حتی با وجود گسترش عطار بیانگر همین سفر جمعی
است ،که سی مرغ به دنبال خدا در یک سفر عرفانی با هم همراه شدند
ودر نهایت متوجه شدند خودشان همان سیمرغی هستند که در پی
ان می گردند .اما متاسفانه ما حتی از همین داستان هم نتوانستیم در
تولید اثارخود استفاده کنیم.در دراماتوژی کردن حتی ممکن است
ما نامی از ســیمرغ را نیاوریم .اما زیر متن اثر می تواند مستتر همین
موضوع و مضامین باشد .فرهنگ غنی ایران در جهان شگفتی ساز است،
همان طور که می بینید اعراب یک رقص بخصوص دارند که در مراسم
گوناگون همان را اجرا می کنند ،اما در ایران ،فقط تبار کرد ما ،پنجاه
مدل رقص دارد .درنهایت همان طور که امده است «سگ اصحاب کهف
روزی چند پی نیکان گرفت و مردم شد» یک نفر می تواند نگاهبان این
ائین ها و سنت های غنی باشد.و ان در جامعه اشاعه دهد .در ایران هم
مردم هنوز روی کرسی های خود هندوانه و انار با گل پر را دارند حتی
اگر دلیل علمی وجود ان را ندانند.
چه کنیم که مولفه های ائینی و ســنت های ائینی ایرانی
حفظ شود؟
نباید در اجرای ان ها دخل و تصرف شود ،مردم خودشان با کمترین
چهارشنبه 30اذر 1401شماره 1341
5
بضاعت ها و داراترین مردم ،خودشــان این مراسم را اجرا می کنند،
دخالت در اجرای مراس م ائینی ،انها را از معنی تهی می کند ،فرهنگ را
نمی شود ساخت .فرهنگ خودش خودش را مشهور می کند .فرهنگ
در بطن جامعه رشــد می کند ،و اگاهی از ان به غنای ان می افزاید.
مردم ایران از نظر فرهنگی ،یکی از نوادر کشــورهای مدنی دنیاست.
.مثال در رسانه ای از بنده خواســته بودند که به جای استفاده از کلمه
چهارشنبه سوری بگویم چهارشنبه اخرسال من مفهموم این تغییرات
را متوجه نمی شوم ،چرا که سوری به معنای جشن با اتش است .و چهار
به معنای چهارگانه هایی است که هستی بر پایه انها بنا شده است چهار
عنصری که پیوسته درحال گردش اســت ،اب ،باد ،خاک و اتش.که
همگی گرامی داشت نعمات خداوند است .این رسوم همه در دل خود
بار معنایی خاص به خود را دارند ،که با تغییر دادن شان تنها معنی را از
دل ان خارج می کنند در حالی که همچنان اجرا می شوند .ریتم زندگی
در حال حاضر نسبت به گذشته سریع تر شده است ،عموم مردم زمان
مطالعه ندارند ،رسانه تلویزیون می تواند درقالب مستندات و گفتگوهای
کارشناسی در این حوزه اگاهی بدهد ،اما متاسفانه این رسانه معموال با
اعمال سلیقه های شخصی خود در نظر کارشناسان ،اجازه نشر اگاهی
صحیح را نمی دهند ،این اعمال سلیقه ها هم بیشتر به این خاطر است
که دانشی نسبت به موضوع تخصصی مطرح شده ندارند ،کما اینکه
که در صورتی که شــناخت عمیق از این مســائل پیدا کنند ،نه تنها
مغایرتی با ان در نظام فکری خود نمی یابند ،بلکه تمامی این دانش ها
کانال های مکمل کننده در معناسازی هستند که به هر کدام باید به
صورت جداگانه پرداخت .چه بسا که التقاط مصادیق فرهنگی ،باعث
عدم پذیرش انها در جامعه می شود .و هر دو را از معنا تهی می کند .در
صورتی که اگر بدون دخالت بگذارند هر ائینی با مولفه های خودش
اجرا شــود ،نشــانه های باروری جمعی و ذهنی در جامعه احساس
می شود ،که غایت نهایی همه اموزه های فرهنگی مردم ایران است. صفحه 5
6
چهارشنبه 30اذر 1401شماره 1341
زندگی و مرگ در تبت
خرب فرهنگ و هرن
رمان «شهر سرخ :زندگی و مرگ در تبت» نوشته باربارا دمیک ،با ترجمه سکینه تقی زاده منتشر شد.
در نوشته پشت جلد کتاب درباره نویسنده و کتاب می خوانیم :باربارا دمیک ،روزنامه نگار نامدار ،همانند
اثرش درباره کره شمالی ،در این شهر نیز به سراغ یکی از مخفی ترین زوایای جهان رفته است .او داستان
یک شهر تبتی را نقل می کند که خارجی ها به سختی قادر به بازدید ان هستند.
رمان «شهر سرخ :زندگی و مرگ در تبت» نوشــته باربارا دمیک با ترجمه سکینه تقی زاده در۴۰0
صفحه با شمارگان ۷۰۰نســخه و با قیمت ۱۸۹هزار تومان در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه عرضه
شده است /.ایسنا
برپایی سفره «چیلله گئجه سی» در سه موزه شاخص تبریز
احمد حمزه زاده ،مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی اذربایجان شرقی روز گذشته،
گفت :با ثبت جهانی ایین باستانی شب چله (شب یلدا) بار دیگر شاهد جهانی شدن سنن اصیل ایرانی
هستیم که به این وسیله می توانیم فرهنگ های دیگر را بیشــتر با ایران باشکوه اشنا سازیم .او ادامه داد:
موزه ها یکی از عناصر مهم اشاعه فرهنگ و تاریخ هر منطقه هستند که می توان با بهره گیری از ظرفیت ان ها
در مناسبت هایی همچون شب یلدا ،به معرفی اداب و سنن ان رویداد پرداخت .مدیرکل میراث فرهنگی
اذربایجان شرقی ،اظهار کرد :در این راستا به مناسبت شــب یلدا در سه موزه شاخص تبریز شامل موزه
ب و رسوم مردم اذربایجان برپا می شود /.ایسنا
قاجار ،اذربایجان و مشروطه سفره های شب چله طبق ادا
معرفیاثارمرحلهاولبخشخیابانیتئاترفجر
هیات داوران مرحله اول بازبینی خیابانی چهل و یکمین جشنواره
بین المللی تئاتر فجر ،بعد از ارزیابی ۱۱۵اثر دریافتی از کل کشــور با
حضور دبیر ،قائم مقام و مدیر بخش تئاتر خیابانی ۴۰اثر را به مرحله دوم
معرفی کردند .مرتضی وکیلیان نویسنده ،کارگردان ،بازیگر و پیشکسوت
تئاتر خیابانی ،مژگان رضائیان نویسنده ،کارگردان و استاد دانشگاه و
مرتضی اسدی مرام نویســنده ،کارگردان و بازیگر داوری و ارزیابی این
بخش را عهده دار بودند .اثار پذیرفته شــده مرحله اول بخش خیابانی
چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به شرح زیر است:
-۱مادران ایران ،نویسنده ســیمین بختیار غفاری ،کارگردان علی
بیداوسی از الهیجان -۲ ،نبودن برای بودن ،نویسنده و کارگردان سوران
حســینی از مریوان -۳ ،گسار ،نویســنده فرامرز غالمیان ،کارگردان
فرامرز غالمیان و عباس منظری از جزیره خارک -۴ ،چمدان ،نویسنده
و کارگردان علی فریدنی ترکزاده از شاهین شهر -۵ ،دردسرهای یک
موجود موزی ،نویسنده محسن عالم زاده ،کارگردان مجتبی الله زاری
از یزد -۶ ،خانیم ،نویسنده و کارگردان محمد یوسفی زاده از مرند-۷ ،
پازل ،نویسنده پژمان شاهوردی ،کارگردان محمد یوسفی زاده از مرند،
-۸مبارک و غول برفی ،نویسنده و کارگردان هومن میر معنوی از رشت،
-۹شمس و موالنا ،نویسنده و کارگردان مهدی صالحیار از تبریز-۱۰ ،
ماجرای حسنک ،نویسنده مهدی صالحیار ،کارگردان ای تک مطلوبی
از تکاب -۱۱ ،روزی روزگاری فیلیپین ،نویســنده فاطمه پارسافرد،
موافق تعطیل شدن تئاتر نیستیم
سیدعلی تدین صدوقی ،کارگردان نمایش «فقط یک دقیقه طول
می کشه» که در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به اجراهای پایانی
خود نزدیک می شود ،درباره روند اجرای این اثر گفت :وقتی ما اجرای
عمومی «فقط یک دقیقه طول می کشه» را شروع کردیم ،بعد از ۷اجرا
به مدت ۲۰روز تعطیل شدیم و بعد از ان دوباره اجراها از سر گرفته شد،
گویی از اول اجرا را شروع کرده ایم .این امر باعث شد تا در روند جذب
مخاطب نیز دچار مشکل شویم.
او تاکید کرد :اداره کل هنرهای نمایشی باید تمهیدی برای حمایت
از گروه هایی که به جای انصراف ،در شرایط فعلی نمایش شان را روی
صحنه می برند ،در نظر بگیرد.
تدین صدوقی ،تصریح کرد :ما تحت هر شرایطی که بود نمایش مان
را اجرا کردیم زیرا موافق تعطیل شــدن تئاتر نیســتیم .با توجه به
هزینه های سرسام اور تولید تئاتر ،ما در اجرای «فقط یک دقیقه طول
می کشه» متضرر شدیم/.مهر
کارگردان فاطمه پارسانژاد از اندیمشک -۱۲ ،کارت قرمز برای بازیکن
خارجی ،نویسنده مجتبی خلیلی ،کارگردان سید پویا امامی از اصفهان،
-۱۳پالسما ،نویسنده و کارگردان ســعید بادینی از زاهدان -۱۴ ،بی
وقتی ،نویسنده محمدرضا جعفری لفوت ،کارگردان ادینه رحیم نژاد از
تهران -۱۵،خیر نبینی سعیده ،نویسنده فرهاد نقدعلی ،کارگردان حامد
هادوی از کرج -۱۶ ،کوسه برنشــین ،نویسنده رضا فقیهی ،کارگردان
مرجان خورسند از تهران -۱۷ ،طوطی و بازرگان ،نویسنده و کارگردان
رضا فقیهی از تهران -۱۸،زنان نوغان ،نویسنده و کارگردان کریم جشنی
از مشهد -۱۹ ،بازی ،نویسنده و کارگردان علیرضا قاسمی از بناب-۲۰ ،
شوشی و انگشتر ،نویسنده احمد جوالیی ،کارگردان حسن سبحانی
مینابی از میناب -۲۱ ،بهیگ هارونک ،نویسنده و کارگردان علی قاضی
از مسجد سلیمان -۲۲ ،دعوت نشده ،نویسنده و کارگردان مصطفی
کولیوندی از ایالم -۲۳،صداهای خوابیده در خاک ،نویسنده و کارگردان
امیر امینی از الهیجان -۲۴ ،لیلی و مجنون ،نویسنده و کارگردان بهنام
کاوه از ابادان -۲۵ ،راه بی پایان ،نویسنده و کارگردان حشمت اهلل زارعی
از اراک -۲۶ ،اســتومینوفن با طعم کدئین ،نویسنده ادینه رحیم نژاد،
کارگردان مجتبی خلیلی از تهران -۲۷ ،کوچ ،نویســنده بهنام کاوه،
کارگردان ادینه رحیم نژاد از تهران -۲۸،مترس ها ،نویسنده و کارگردان
علیرضا شمس و سامان شــکیبا از فالورجان -۲۹ ،شلتر ،نویسنده و
کارگردان نجمه مهرابی خوزانی از خمینی شهر -۳۰،فدا نشدن ،نویسنده
فراخوان «مسابقه ملی عکس یلدا»
در استانه فرارسیدن شب یلدا« ،مسابقه ملّی عکس یلدا» به
همت مرکز هنرهای تجســمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی
برگزار می شود .اهداف مسابقه عبارت است از؛ نیل به نگاهی نو در
عکاسی از ائین یلدا ،تشویق عکاسان به تمرکز حول موضوعاتی
نظیر خانواده و یلدا ،اجتماعات خانوادگی در ائین ها و سنت های
ایرانی ،شناسایی استعدادهای هنری نوظهور و ایجاد بستری برای
بروز خالقیت در هنر عکاسی و موضوعات ان یلدا ،خانواده و دید و
بازدیدهای یلدایی ،ائین ها و سنت های یلدا در میان اقوام ایرانی،
سفره های یلدا می باشد.
مهلت دریافت اثــار این رویداد از ۱الــی ۱۰دی ماه ۱۴۰۱و
حداکثر تا ساعت ( ۱۷زمان اعالم شده به هیچ عنوان تمدید نخواهد
شد ).خواهد بود .بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته ،داوری اثار
از ۱۲دی ماه جاری اغاز و برگزیدگان در مورخه ۲۴دی ماه اعالم
خواهند شد/.مهر
محمدرضا جعفری لفوت ،کارگردان میالد حسین زاده از استانه اشرفیه،
-۳۱جزیرتا ،نویسنده و کارگردان کاظم ارجمندنیا از بوشهر -۳۲ ،یک
فنجان قهوه برای عشق ،نویسنده و کارگردان جهانگیر چاالکی از بناب،
-۳۳وادی عاشقی ،نویسنده و کارگردان مصطفی دهشت از کرمانشاه،
-۳۴سردار بی سر ،نویسنده سعید ذبیحی ،کارگردان علی زیستی از
کرمانشاه -۳۵ ،روزی روزگاری ،نویسنده مصطفی دهشت و هومن روح
تافی ،کارگردان هومن روح تافی و بهاره کرمی از کرمانشاه -۳۶ ،مهر ،۵۷
نویسنده و کارگردان سید مهرداد کاوسی حسینی از همدان -۳۷ ،نفر
،۲۹۹نویسنده ارش رضایی ،کارگردان حدیث صابری از قم -۳۸ ،مام،
نویســنده و کارگردان مهدی صالحیار از تبریز -۳۹ ،من تو رو دیدم،
نویســنده و کارگردان ارش رضایی از ازنا -۴۰ ،چرخیدن ،نویسنده و
کارگردان ارش رضایی از ازنا
چهل و یکمین جشــنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش
زارعی همزمان با ایام جشن های پیروزی انقالب اسالمی ایران در بهمن
۱۴۰۱برگزار خواهد شد /مهر.
«عقاب» حرف هایی برای امروز دارد
ناصر اویژه ،کارگردان تئاتر نمایش «عقاب» که خود نگارش متن
این نمایش را بر عهده دارد ،درباره موضوع ان گفت :نمایش «عقاب»
درباره یک استاد دانشگاه است که قرار است با همکاری دانشجوی خود
اثری را خلق کند .درواقع این نمایش در تجلیل از انسانیت و شرافت
هنری است که بخش اول ان در فضایی معاصر می گذرد و در بخش
دوم روایتی عروسکی را با اقتباس از شعر «عقاب» استاد پرویز ناتل
خانلری نظاره می کنیم.
وی درباره اجرای تئاتر در شــرایط فعلی هم توضیح داد :من نیز
تصمیمی برای کار کردن نداشــتم ولی نمایش اماده بود و مهم تر از
ان حرفی بود که این نمایش مطرح می کند که معتقدم برای شرایط
اجتماعی امروز بسیار مناسب است .زیرا این نمایش تاکید می کند که
باید انسان باشیم .از سوی دیگر باور دارم ابزار کار هنرمندان ،اثر هنری
است و اگر حرفی یا انتقاد و اعتراضی داریم ،به کمک این ابزار می توانیم
ان را مطرح کنیم/.ایسنا صفحه 6
چهارشنبه 30اذر 1401شماره 1341
خرب فرهنگ و هرن
«خانه های مالیگا» به بازار نشر رسید
«خانه های مالیگا» ،عنوان کتابی از مجموعه داستان های برگزیده جایزه ادبی اُهنری در سال ۲۰۲۱
است که از سوی انتشارات کتاب نیستان با ترجمه علی فامیان ،روانه بازار کتاب شده است .کتاب نیستان،
طی سال های اخیر بیش از ۱۰۰کتاب شامل تمامی مجموعه داستان های برگزیده این جایزه ادبی را
ترجمه و روانه بازار کتاب کرده است و این اثر نیز با ۱۲داستان کوتاه در زمره همین اثار است.
در کتاب «خانه های مالیگا» که اثار منتخب سال ۲۰۲۱این جایزه را پیش روی شما نهاده است ،با
انواع و اقسام شخصیت ها ،فضاها ،کنش ها و واکنش های داستانی مواجه می شوید و در عین حال همچنان
عشق و امید هسته مرکزی اغلب این اثار به شمار می رود/.صباخبر
شــب یلدا در واقع از زمان غروب افتاب در
اخرین روز پاییز یعنی ۳۰اذر شروع می شود و با
طلوع افتاب در اولین روز زمستان یعنی اول دی
به پایان می رسد.
طبق روایات باستانی شب یلدا به پیروزی نور بر
ظلمت مربوط است .در بعضی ایام و فصول روزها
بسیار بلند می شــود و در نتیجه در ان روزها ،از
روشنی و نور خورشید بیشتر می توانستند استفاده
کنند .این اعتقاد پدید امد که نور و روشــنایی و
تابش خورشید نماد نیک و موافق بوده و با تاریکی
و ظلمت شب در نبرد و کشمکش هستند.
مردم دوران باســتان و از جمله اقوام اریایی،
از هنــد و ایرانی -هند و اروپایــی ،دریافتند که
کوتاه ترین روزها ،اخرین روز پاییز و شــب اول
زمســتان اســت و بالفاصله پس از ان روزها به
تدریج بلندتر و شب ها کوتاهتر می شوند ،از همین
رو ان را شب زایش خورشید (مهر) نامیده و ان را
اغاز سال قرار دادند.
امیرعبــاس شــهدادی ،مدیر واحــد فناور
دهکده نجوم پارک علم و فناوری استان کرمان
و دبیر انجمن نجوم کرمان ،شــب یلدا را شاهکار
محاسباتی و میراث نیاکان پیشینیان توصیف کرد
و گفت :این محاسبات دقیق وارد فرهنگ باستانی
ما نیز شده و هر ساله یکی از ایین هایی است که
ایرانیان ان را گرامی می دارند.
او ادامه داد :با فاصله گرفتن از اول مهر که طول
شب و روز با هم برابر است ،رفته رفته از طول روز
کشف جواهرات مسروقه المان
پلیس المان از بازیابی ۳۱شیء مسروقۀ موزه «طاق سبز» ،یکی از قدیمی ترین موزه های اروپا واقع
در درسدن ،خبر داد .این ۳۱شیء بخشی از مجموعه اثاری محسوب می شوند که در سال ۲۰۱۹از این
موزه ربوده شده بودند.تمام اشیائی که در جریان سرقت سال ۲۰۱۹از این موزه ربوده شده بودند به دوران
حکومت «فردریک اگوستوس سوم» ،اخرین شاه پادشاهی ساکسونی تعلق دارند .سارقان در مجموع
۲۱تکه جواهر به همراه چندین شیء ارزشــمند دیگر از مجموعه این موزه را ربوده اند که از جمله اثار
ربوده شده می توان به شمشیری اشاره کرد که قبضه ان با الماس تزئین شده است.پس از بازیابی بیش
از ۳۰مورد از این اشیاء ربوده شده ،اکنون کارشناسان اصالت ان ها را مورد بررسی قرار خواهند داد /.ایسنا
شب یلدا؛ شب زایش خورشید و پیروزی نور بر ظلمت
کاسته شده و طبیعتا به طول شب افزوده خواهد
شد ،به نحوی که با رسیدن به اخرین روز از فصل
پاییز ،شاهد طوالنی ترین شب سال در شب اول
زمستان هستیم که از ان در ایران به نام “یلدا” یاد
می شود .شهدادی ،شب یلدا را مربوط به حرکات
زمین دانســت و اظهار کرد :انحــراف محوری
تقریبی ۲۳.۵درجه ای زمین و کجی محور زمین
نسبت به راســتای عمود بر صفحه مداری زمین
به گرد خورشید موجب رخداد این شب طوالنی
شده است .مدیر واحد فناور دهکده نجوم پارک
علم و فناوری اســتان کرمان در این باره توضیح
7
داد :زمین دو نوع حرکت دارد؛ یکی از ان حرکت
به دور خودش است که به ان «حرکت وضعی»
می گویند و این حرکت ،باعث بوجود امدن شب
و روز می شود.
شهدادی اضافه کرد :در این حرکت کره زمین
در محور ۲۳.۵درجه ای می چرخد.
شهدادی ،با اشــاره به نوع دیگر حرکت زمین
به دور خورشید که به ان «حرکت انتقالی» می
گویند ،یاداور شــد :در مدار گردش زمین به دور
خورشــید ۴نقطه مهم اســت که وقوع ۴فصل
بهار ،تابستان ،پاییز و زمستان در این ۴نقطه رخ
می دهد .او این ۴نقطه را شامل “اعتدال بهاری”،
“انقالب تابستانی”“ ،اعتدال پاییزی” و “انقالب
زمستانی” دانست که هر یک از این نقاط ،دارای
ایین های باستانی است و اضافه کرد :مهمترین
ایین های ما عید باستانی نوروز است که در اعتدال
بهاری رخ می دهد و در این زمان ،طول شب و روز
برابر می شود و بعد از ان به تدریج به مدت زمان
“روز” اضافه خواهد شد.
وی ،با بیــان اینکه بلندترین روز ســال را در
اعتدال تابستانی در اول تیرماه تجربه می کنیم،
افزود :بعد از انقالب تابستانی ،به تدریج طول روز
کاهش می یابــد و در اول مهر که اعتدال پاییزی
اغاز می شود ،مدت زمان روز و شب برابر خواهد
شد ،ولی تا رسیدن به اعتدال زمستانی ،طول شب
بلندتر می شود.
شهدادی ،با تاکید بر اینکه در بلندترین شب
سال ،قرار نیست چندین ســاعت به طول شب
اضافه شود ،خاطر نشان کرد :تفاوت زمانی شب
یلدا در شب قبل و بعد از ان چند ثانیه خواهد بود.
این محقق حوزه نجومی ،یلدا را واژه ای سریانی
به معنای زایش ،دانست و خاطر نشان کرد :این
واژه اشــاره به طلوع مهرتابان پس از یک شــب
طوالنی دارد و در باور ایرانیان باستان ،یلدا نقطه
اغاز خلقت بوده است و پس از یک شب طوالنی
و تاریک ،با طلوع خورشــید و زایش مهر ،شب و
تاریکی شکست می خورند و روشنایی بر انها پیروز
می شود /.ایسنا صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
غفلت سینمای ایران از ادبیات کهن فارسی
امیر افشار فتوحی -شــب یلدا هم رسید ،شبی که کهن ترین
ن ما ایرانی ها است .در این جشن ،طی شــدن بلندترین شب
جشــ
سال و به دنبال ان بلندتر شــدن طول روزها در نیم کره شمالی ،که
مصادف با انقالب زمستانی است ،گرامی داشته می شود .در این شب
خانواده های ایرانــی گرد هم امده و با شــاهنامه خوانی ،قصه گویی
بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین تفالی به دیوان
حافظ ،شب را به نشانه اهریمن پشت ســر گذاشته و دل به صبح و
روشنایی می بندند.
جمع خانوادگی و توجه به ادبیات و اساطیر و داستان ها کهن در
این شب ،حکایت از پیوند نســل ها دارد و به عنوان هویت ملی ملت
ایران ،قدمت سرزمین پارســی را به رخ می کشد .هویتی که دنیای
غرب از ما ربوده تا با عناوین مختلف به تاریخ نداشته اش سنجاق کند.
یلدایی که تبدیل به کریسمس می شود .یا عمو نوروزی که با وقاحت
تمام با نام بابانوئل ،ظهور می کند .این یک تهاجم فرهنگی است که
غرب با ابزار رسانه به خصوص سینما سعی دارد با تصاحب و سرپوش
گذاشتن بر فرهنگ غنی دیگران به هویت نداشته خود اصالت ببخشد.
اما از انجایی که این هویت مســروقه در غرب ریشه دار نیست منجر
به لجام گسیختگی و انحطاط جامعه شان می شود و به همین دلیل
است که تمام امکانات خود را برای نابودی فرهنگ کشورها از جمله
فرهنگ و تمدن ایران زمین به کار بسته است و البته از خال بی تدبیر و
کم کاری مدیران فرهنگی و هنرمندان ما نیز برای رسیدن به مقصود
شوم خود نهایت استفاده را می برد.
برای نمونه شــاهنامه خوانی جزء جدایی ناپذیر مراسم شب یلدا،
است .این رســم از دیرباز در ایران رایج بوده اســت و البته بر کسی
پوشیده نیست که جذابیت شاهنامه خوانی با شیوه نقالی چند برابر
می شود .رسمی که متاسفانه به دلیل بی توجهی ها در حال نابودی
است .باید خیلی خوش شانس باشد خانواده ای که در این زمانه چنین
فردی را درون خود داشته باشد.
شب یلدا جزو ایین مردم ایران و به عنوان یکی از شب های مقدس
در ایران باستان مطرح بوده است .شبی که از سال ۵۰۲پیش از میالد
در زمان داریوش یکم به صورت رسمی در گاه شمار ایرانیان باستان به
تقویم رسمی ایرانیان باستان راه یافته است .البته که این سنت کهن
را بهانه ای بر نگارش این مقال قرار دادم تا به این سئوال برسم؛ چرا
جامعه فرهنگی و هنری ما در برابر کم رنگ شدن این ایین و سنت ها
و در نتیجه رو به زوال رفتن هویــت ملی کاری نمی کند؟ البته که با
کندوکاوی در تاریخ به روایاتی بر می خوریم که ایران عزیز ما هیچگاه
از این تهاجم ها مصون نبوده است ،اما در هر برهه حساس تاریخی،
دانشمندان و ادیبان این سرزمین با اتکا به ریشه دار بودن این هویت
دست به کار شــده اند .دکتر محمد نجاری ،که در دو رشته ادبیات و
سینما از تحصیالت دانشگاهی برخوردار است و بیش از ده سال در
مرکز اسناد فرهنگی اسیا به فعالیت های پژوهشی در حوزه مطالعات
تطبیقی علوم انسانی و هنر پرداخته است ،اهمیت هویت ایرانی برای
ایرانیان را به چهار دوره تاریخی تقسیم کرده است .نخستین باری که
هویت ملی ایرانی ،برای ایرانیان اهمیت می یابد ،قرن سوم است که
ترکان غزنوی بر ایران حکومت می کننــد ،در این دوران ،بزرگترین
حماسه ملی یعنی شاهنامه فردوسی خلق می شود.
دوره دوم ،دوره صفوی است ،در این دوران ،بازنمایی هویت ملی با
دگردیسی قهرمان ملی به دینی ،تجلی می یابد ،در متون این دوران،
رستم ،مسلمان می شــود ،زرین َقبا ،فرستاده ســلیمان نبی ،نواده
رستم است و....
دوره سوم ،عصر مشروطه است؛ که در این دوران ،استعمار و نبود
قانون ،بیش از هرچیز هویت ملی ایرانی را تهدید می کرد؛ شــعرا و
نویسندگان در این دوران ،عناصری چون :سرزمین ،تاریخ ،فرهنگ و
زبان را مورد توجه قرار داده اند.
دوره چهارم ،دوره پس از انقالب اســامی و هشــت سال دفاع
مقدس است؛ در این دوران ،خاک و سرزمین ،بیش از هرچیز مورد
توجه نویسندگان قرار گرفته است.
البته در این بین سهم سینمای ایران و قطعا تلویزیون ،در خصوص
اهمیت دادن به هویت ملی خیلی ناچیز بوده است و دکتر نجاری ،نیز
غفلت سینمای ایران از ادبیات کهن فارسی را کم توجهی به هویت
ایرانی و اندیشه و هنر ان می داند و با توجه به کثرت اقتباس سینمای
جهان از ادبیات کالسیک خود ،برای او نیز پیوسته این پرسش مطرح
است که چرا سهم سینمای ایران از ادبیات ملی اندک است؟!
دکتر نجاری معتقد اســت ،توجه به میراث ملموس و ناملموس
فرهنگی و احیای پیشینه های مادی و معنوی به جای تقلید و تکرار
ان ،راه را برای تفکر خالق در ارائه الگوهای عملی توسعه ،می گشاید.
بازافرینی اثار گذشتگان در ابزارهای بیانی جدید یکی از مولفه های
هویت پویا اســت .از کنار هم نهادن چهار دوره هویت ایرانی در اثار
ادبی ،به زعم دکتر نجاری ،این گونه اســتنتاج می شود که دو دوره
نخست ،ب ه رغم ویژگیهای برجســته نمایشی برای اقتباس ،از دید
سینماگران مغفول مانده است ،در دوره ســوم نمونه های اقتباسی
خوبی در سینما ارایه شده اســت؛ اما دوره چهارم ،اگرچه هنوز اثر
ادبی شاخصی خلق نشده ،اما به دلیل حمایتها و سرمایه گذاری های
بخش دولتی ،اثار ســینمایی اقتباســی خوبی خلق شده که توجه
مخاطب را جلب کرده اســت .در نهایت ،چیزی که در چنین برهه
حساسی حائز اهمیت است ،تشویق هنرمندان در عرصه های مختلف
به خصوص سینما اســت که تاثیرگذاری ان بر فرهنگ عمومی ،بر
کسی پوشیده نیست .در این نکته که غرب با تفکر ،و قدرتمند تیشه
برداشته است تا بر ریشه فرهنگ این مرز و بوم بزند جای هیچ شک
و شبهه ای نیست و اگر جامعه هنری و به خصوص هنرمندان عرصه
سینما از خواب غفلت بیدار نشــوند و مدیران فرهنگی زیر ساخت و
شرایط مطلوبی را فراهم نیاورند ،دیری نمی پاید که جامعه ایرانی با
یاس و نا امیدی انتظار احیای فرهنگ از دســت رفته و نحیف شده
خویش را خواهد داشت و در نهایت باید بر سر مزارش فاتحه بخواند. صفحه 8