روزنامه صبا شماره 1340
روزنامه صبا شماره 1340
سه شنبه| 29اذر 20 |1401دسامبر 25 |2022جمادی االول |1444
سال دهم| شماره 8 |1340صفحه| 5000ناموت|
گفتگو با تیم اجرایی و تحقیقاتی خانه فرهنگ و هنر گیالن
به مست قهرمان سازی میل برویم
بسته حمایتی ویژه
برای ۳۰کارگردان فیلم کوتاه
صفحه 2
گروگان گیری هنر ،ثمری ندارد
صفحه 3
بزرگترین اهنگ ساز
معاصر ایران
صفحه 8 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
سه شنبه 29اذر 1401شماره 1340
شرایط سخت «روی زمینه قرمز»
بهروز نشــان تهیه کننده فیلم ســینمایی «روی زمینه قرمز» درباره اخرین روند تولید این فیلم
ســینمایی گفت :در حال حاضر در اواخر فیلمبرداری این پروژه ســینمایی قرار داریم و بعد از پایان
فیلمبرداری تدوین و دیگر مراحل فنی ان اغاز می شود.
این تهیه کننده سینما با اشــاره به اینکه فرم حضور در چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر را
پرکرده اســت ،بیان کرد :ما تمام تالش خود را می کنیم تا این فیلم را برای حضور در جشنواره اماده
کنیم اما باید این مساله را مدنظر قرار داد که فیلمبرداری به موقع در شرایط فعلی بسیار سخت است اما
امیدواریم بتوانیم فیلم به موقع اماده و تحویل جشنواره شود /.مهر
رونمایی از پوستر «کن -پامنار»
فیلم ســینمایی «کن -پامنار» به کارگردانی و تهیه کنندگی اشکان درویشی نامزد دریافت جایزه
بهترین فیلم بلند جشنواره ســام هندوســتان Lifft India film festivalشده است .به همین
مناسبت از پوستر بین المللی این فیلم با طراحی محمد تقی پور رونمایی شد و اشکان درویشی تهیه کننده
و کارگردان این پروژه رونمایی از این پوستر را هدیه ای تقدیم به زنان و دختران و مادران سرزمین عزیزمان
به عنوان یک پیشکش از «کن -پامنار» اعالم کرد .پخش بین المللی فیلم «کن -پامنار» به عهده گروه
پخش بین المللی فرست اسکرین است .این فیلم روایتی از زندگی کودکان کار در محله های فقیرنشین
مناطق پایین شهر تهران و حمایت از دختران مظلوم افغانستان است /.هنرانالین
بسته حمایتی ویژه برای ۳۰کارگردان فیلم کوتاه
محمد خزاعی رئیس ســازمان سینمایی کشور گفت :این
سازمان پس از بررسی اثار اخرین دوره از جشنواره فیلم کوتاه
تهران عالوه بر ادامه روند حمایتــی از جریان فیلم کوتاه در
سراسر کشور طبق روال معمول انجمن سینمای جوانان از ۳۰
کارگردان جوان که اثارشان در بخش مسابقه پذیرفته نشده
است ،در ساخت اثر جدیدشان حمایت می کند.
او افزود :بســته حمایتی ویژه( فاند) به منظور حمایت از
متقاضیان حضور در اخرین دوره جشــنواره فیلم کوتاه در
نظر گرفته شده است و در عین حال فیلمسازان این حوزه بر
طبق روند متداول حمایتی و تسهیالتی از طریق مراکز انجمن
سینمای جوانان ایران و یا از محل تفاهم نامه های استانی مورد
حمایت قرار می گیرند.
او با اشاره به روال معمول برخی جشنواره های بین المللی
در کشــورها مبنی بر اختصاص فاند ،به فیلمسازان مختلف
خاطرنشــان کرد :به دلیل عالقه خودم به فیلم های کوتاه و
مستند اغلب اثار متقاضی این دوره جشنواره را با هماهنگی
همکارانم در ســینمای جوان به شــخصه همه اثاری که به
جشنواره راه یافته و یا شانس حضور در جشنواره را نداشته اند،
دیده ام .از این رو با توجه به استقبال گسترده سینماگران جوان
از جشنواره و حجم باالی اثاری که به دلیل محدویت ظرفیت
جشنواره پشت در مانده اند ،بنده را بر ان داشت تا با حمایتی
ابوالفضل پورعرب ساخت فیلمش را از سرمی گیرد
اواخــر ابان ماه بود که خبر رســید ابوالفضل پورعــرب به دلیل
حادثه ای که سر صحنه فیلمش رخ داده در بیمارستان بستری شده و
فیلمبرداری فیلمی که در حال کارگردانی ان بود متوقف شده است.
این بازیگر قدیمی سینما از مدتی قبل مشغول ساخت یک مستند
داستانی به نام «سگ» بود که در حادثه ای حین کار ،پای او زخم و بعد
دچار عفونت شدیدی شد .این اتفاق سبب بستری شدن تقریبا یک
ماه ه پورعرب در بیمارستان شد و از هفته گذشته که با بهبود حالش
مرخص شده در تدارک از سرگیری فیلمبرداری است.
طبق گفته علی تقی پور -تهیه کننده این فیلم -تاکنون ۳۰درصد
مستند داستانی «ســگ» فیلمبرداری شــده و در روزهای گذشته
پورعرب برای بررسی لوکیشن به کردستان رفته بود تا از اخر همین
هفته فیلمبــرداری را ادامه دهند .دســت اندرکاران این فیلم عالوه
بر برنامه ریزی برای نمایش ان در ایــران ،در تدارک حضور فیلم در
جشنواره های خارجی هم هستند/.ایسنا
ویژه فرصتی را برای فیلمسازان واجد شرایط از میان این اثار
فراهم اوریم.
خزاعی ادامه داد :به این منظور از بین واجدین شرایط ۳۰
فیلمساز را انتخاب و مورد حمایت مالی سازمان شامل کمک
هزینه با سقف ۱۰۰میلیون تومان و سهولت در پیشبرد فرایند
تولید اثر از طریق انجمن سینمای جوانان قرار داده ایم.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به جایگاه و اهمیت سینمای
کوتاه در ساختار و شاکله اینده سینمایی ایران و لزوم توجه
به نسل جدید فیلمسازی با اهتمام به گونه ها و تنوع مضامین
تاکید کرد :خوشبختانه در این دوره جشنواره شاهد یک تنوع
و گوناگونی ژانرها در جشنواره بوده ایم و ده ها اثر در ژانرهای
درام ،کمدی ،فانتزی ،ملودرام ،رازالود ،وحشت ،دفاع مقدس،
معمایی و علمی و تخیلی داشته ایم .نگاهی که در ادوار گذشته
چندان روی ان تاکید نمی شده است.
خزاعی با بیان اینکه شاهد یک جریان جدید فیلمسازی
در حوزه سینمای استان ها هســتیم این گونه رویکردها و
حمایت های تشویقی را در کنار ساختارهای حمایتی موجود
موثر خواند و خاطرنشان کرد :همین نگاه و رویه را نسبت به اثار
مستند و جشنواره سینما حقیقت نیز داشته ایم که در اینده ای
نزدیک پس از دیدن فیلم های مسابقه و خارج از مسابقه این
دوره جشنواره سینما حقیقت اعالم خواهیم کرد/.هنرانالین
شرایطثبت ناممنتقداندرجشنوارهچهل ویکمفجر
در پی انتشار خبر شرایط ثبت نام «اصحاب رسانه» در این دوره
جشنواره ،شرایط حضور «منتقدان فیلم و نویسندگان سینمایی»
با ارائه نمونه اثر نیز اعالم شد .بر این اساس ،بارگذاری سه نمونه
یادداشــت ،تحلیل یا نقد مرتبط با فیلم های بخش های مختلف
جشنواره چهلم فیلم فجر که تا قبل از اذر ماه ۱۴۰۱به نام متقاضی
در یکی از رسانه ها منتشر شده باشد ،ضروریست .منتقدان فعال
در رسانه های دیداری و شنیداری هم می توانند لینک اینترنتی
سه برنامه خود را ارسال نمایند .میزان حضور در سالن رسانه های
دوره قبلی جشــنواره فیلم فجــر ،یکی از مالک هــای ارزیابی
درخواست ها خواهد بود .عالقمندان می توانند از امروز دوشنبه
۲٨اذرماه ۱۴۰۱تا ساعت ۲۴روز یکشــنبه ۴دی ماه ۱۴۰۱با
مراجعه به سامانه جشنواره به ادرس fajrfilmfestival.com
ثبت نام و مدارک الزم را بارگذاری کنند .این زمان یک هفته ای
غیرقابل تمدید است/.صباخبر
اغاز پخش سریال «تمام رخ» از شنبه ۳دی
شبکه سه ســیما تصمیم دارد این روزها «تمام رخ» را با موضوع
تحریم و تروریسم اقتصادی به روی انتن ببرد .این سریال سال گذشته
در سکوت خبری تولید شد .سریال «تمام رخ» به کارگردانی محمود
معظمی و تهیه کنندگی ابوالفضل صفری قرار است از شنبه سوم دی
ماه هرشب ساعت ۲۰و ۳۰دقیق از شبکه سه سیما پخش شود .این
سریال که به سفارش مرکز سیمافیلم در ۳۰قسمت ساخته شده است،
به موضوع تحریم و تروریسم اقتصادی می پردازد .در خالصه داستان
این سریال چنین امده است« :تمام رخ» بحث خانواده و ادم هایی را
نشان می دهد که شخصیت متزلزلی دارند؛ می توانند تحصیل کرده
فقدان امنیت و عشق در
طمع پول زیاد در
ِ
باشــند و فریب بخورندِ .
خانواده باعث می شود ادمی به خیانت و حتی وطن فروشی تن دهد.
رحیم نوروزی ،ارش اصفی ،معصومه بافنده ،احسان امانی ،ویدا جوان،
نگین صدق گویا ،مهدی سلوکی ،بهزاد خداویسی ،کاظم هژیرازاد،
رحمان باقریان و ...در این سریال ایفای نقش می کنند/.ایسنا صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
«بابایی مدرسه» برداشتی از زندگی یک قهرمان ملی
فیلم کوتاه «بابایی مدرسه» به نویسندگی و کارگردانی متین پاکزاد و تهیه کنندگی حامد مهربانی در
مدرسه ای در تهران جلوی دوربین رفت .داستان این فیلم برداشتی از دوران دانش اموزی یک قهرمان
ملی است که در اواخر دهه چهل شمسی رخ می دهد .متین پاکزاد نویسنده و کارگردان این فیلم کوتاه
از هنرجویان تربیت فیلم سازی کاتینو در باشگاه فیلم سوره است که پیش از این تجربه بازیگری در چند
اثر کوتاه و بلند را داشته و برای بازی در فیلم سینمایی «منطقه پروازممنوع» جوایزی را کسب کرده
است .حامد مهربانی ،تهیه کننده این فیلم نیز از مجریان و تهیه کنندگان رادیو و تلویزیون است که با
اجرای برنامه «در انتهای الوند» در شبکه دو سیما به شهرت رسید /.مهر
سه شنبه 29اذر 1401شماره 1340
3
فینال جام جهانی ۲۵۳میلیون تومان در سینماها فروخت
فینال بازی های جام جهانی ۲۰۲۲قطر که بین دو کشور فرانسه و ارژانتین شب گذشته برگزار شد،
با ۶هزار و ۲۲۷نفر مخاطب در ۷۱سینما اکران ،توانست در سینماهای ایران ۲۵۳میلیون و ۷۲۲هزار
ل از این دو بازی رده بندی کرواسی و مراکش با ۵میلیون و ۵۵۷هزار تومان
تومان فروش داشته باشد .قب
و بازی ایران و امریکا با ۶۰۹میلیون تومان فروش در سینماها پخش شدند.
با این حساب پخش بازی های جا م جهانی ۲۰۲۲قطر ۸۶۸ ،میلیون و ۲۷۹هزار تومان فروش داشته
است .در واقع سه بار پخش رویدادی غیرسینمایی فروشی کمتر از ۱میلیارد تومان برای سینماهای
کشور ما عایدی داشته است/.تسنیم
معاون وزیر ارشاد :گروگان گیری هنر ثمری ندارد
ایین تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسالمی استان اذربایجان
شرقی با حضور ســید محمد هاشــمی ،معاون حقوقی ،امور مجلس و
استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی و جمعی از مسئوالن استانی
برگزار شد .در این برنامه ضمن تکریم سید قاسم ناظمی ،مدیرکل سابق
فرهنگ و ارشاد اسالمی اســتان اذربایجان شرقی ،سید محمد حسین
بالغی مبین به عنوان مدیرکل جدید معارفه شد .معاون وزیر ارشاد در
ادامه با تشکر از استاندار و نماینده محترم ولی فقیه در اذربایجان شرقی
گفت :از نماینده محترم ولی فقیه در استان کمال تشکر را دارم .ایت اهلل ال
هاشم شخصیتی محبوب ،مدیر و دارای وسعت نظر و نگاه پدرانه هستند
که امروز حکمرانی کشور به امثال ایشان بسیار نیازمند است.
سید محمد هاشمی با اشاره به مســئله تمرکز زدایی از مرکز گفت:
مسئله تمرکز زدایی از مرکز و واســپاری بیش از پیش امور به استان ها
به عنوان صف وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی ،مسئله اصلی ما در ستاد
وزارتخانه است .تمام تالش ما بر این اســت که تصمیمات ما در وزارت
فرهنگ و ارشاد اسالمی بر مدار تصمیمات استانی حرکت کند.
معاون حقوقی ،امور مجلس و اســتان های وزارت فرهنگ و ارشــاد
اسالمی در ادامه با اشاره به سخنان برخی از سخنرانان جلسه افزود :در
اینجا از مکتب فرهنگی تبریز صحبت شد و اشاره شد که باید در تصمیم
گیری های فرهنگی ،در جهت تحقق این مکتب گام برداریم .مکتب تبریز
دارای سنت های فرهنگی ،هنری و رســانه ای است که اصالت تبریزی
دارد .اگر بنا باشد این مکتب به سرمنزل مقصود برسد باید به مقدمات و
ملزومات ان از جمله مسئله بودجه توجه کنیم .گرچه اعتبارات خوبی از
محل جدول ،۱۷فصل دوم و فصل پنجم در نسبت به سایر استان ها وارد
استان اذربایجان شرقی شده است اما این میزان کافی نبوده و نیاز به تالش
دوجانبه از سوی ما در ستاد وزارتخانه و همچنین مسئوالن مربوطه استانی
در جهت افزایش بودجه فرهنگی استان دارد .معاون وزیر ارشاد در ادامه
خطاب به مدیر کل جدید و با تاکید بر بندهای حکم انتصاب وی گفت:
مسئله تبریز و اذربایجان شرقی از ان جهت که رفعت اسمان این استان
در عرصه فرهنگ و هنر ایران زمین ،همواره کم نظیر بوده بسیار مهم است.
باید تمام ظرفیت های استانی را در جهت ایجاد سنت های حسنه فرهنگی
بسیج کنید .سنت های حسنه فرهنگی به معنای کارهای ماندگار و اساسی
است که با کارهای معمول و امور نمایشی تفاوت جدی دارد .سید محمد
هاشمی در ادامه با تاکید بر مسئله کادرسازی ادامه داد :یکی از سنت های
حسنه جاری در حوزه فرهنگ و هنر ،مســئله کادر یابی و کادر سازی
سرمایه های انسانی در حوزه های مختلف فرهنگ ،هنر ،رسانه و دین با
رویکرد انقالبی و ارزشی است .معاون وزیر فرهنگ با اشاره به تعداد کثیر
فعاالن فرهنگی در کشور گفت :با نگاهی به اسناد ثبت شده در صندوق
اعتباری هنر ،قریب به ۱۰۰هزار نفر فعال فرهنگی ،هنری ،رسانه ای و
قرانی ثبت شده در صندوق اعتباری هنر در کشور داریم که توجه به تعالی،
توانمندسازی ،عزت و اقتصاد فرهنگ و هنر انان از وظایف اصلی ما است.
سید محمد هاشمی در ادامه با اشاره به سخنان مسئول انجمن موسیقی
استان مبنی بر مشکالت معیشتی هنرمندان افزود :از میان حدود ۱۰۰
هزار نفر فعال فرهنگی عزتمند ،نباید مواضع هنجارشکنانه چند ده نفر ،ما
را از انصاف و عدالت دور کند و از وظیفه خود نسبت به جامعه فرهنگی و
هنری غافل نماید .من کاری به ان تعداد قلیل دیکتاتور خوش پوش ندارم
که هنر را برای اغراض و امیال سیاســی خود گروگان گرفته اند اما باید
متوجه باشند که این رویه هیچ ثمری ندارد اال اینکه به معیشت هنرمندان
و تفریحات سالم و فرهنگی مردم اسیب می رسانند.
معاون حقوقی ،امور مجلس و اســتان های وزارت فرهنگ در پایان با
تاکید بر ظرفیت های استانی گفت :از وظایف اصلی ما توجه به ترقی و
تعالی ظرفیت های مستعد فرهنگی و هنری در استان ها است .از جمله
انکه باید با نگاه ارزشی و انقالبی استعداد های فرهنگی ،هنری ،رسانه ای
و قرانی را از میان نوجوانان و جوانان کشف نمود و با تمام توان در جهت
گسترش ان گام برداشت/.صباخبر صفحه 3
4
سه شنبه 29اذر 1401شماره 1340
خانه فرهنگ و هنر استان گیالن از سال 1399
ازاده کرمی
با هدف معرفی مفاخر استان گیالن و هویت
گفت و گو
بومی مردم این شهرستان تاسیس شد ،خانه
فرهنگ و هنر استان گیالن از اغاز تاسیس و تاکنون اقدام به
برگزاری دوره ها و کارگاه های اموزش و مهارت اموزی برای
هنرمندان و هنرجویان استان گیالن در حوزه اثار تصویری
و انیمیشــنی ،اموزش در قالب های هنری و هنر هفت گانه،
برگزاری نشست های نقد و بررســی ،رونمایی از تولیدات
هنرجویی و اکران اثار انیمیشــن و سینمای روز دنیا کرده
است ،برای اشنایی بیشتر با این مجموعه فرهنگی و هنری با
تیم اجرایی و تحقیقاتی این مجموعه که بیشتر دانش اموز و
دانشجو هستند به گفتگو نشسته ایم.
حسن صمدی:
در حوزه انیمیشن ،تمرکز بر موضوعات روز جامعه داریم
حسن صمدی ،مدیر موسســه خانه فرهنگ و هنر استان گیالن
درباره هدف از تاســیس این خانه فرهنگ گفت :خانه فرهنگ و هنر
اســتان گیالن با هدف معرفی مفاخر اســتان و هویت بومی از سال
1399با برگــزاری دوره ها و کارگاه های امــوزش و مهارت اموزی
برای هنرمندان و هنرجویان اســتان گیالن درحوزه اثار تصویری و
انیمیشــنی ،اموزش در قالب های هنری و هنر هفت گانه ،برگزاری
نشست های نقد و بررسی ،رونمایی از تولیدات هنرجویی و اکران اثار
انیمیشن و سینمای روز دنیا شروع به کار کرده است.
اثار تولید شــده هنرجویان با تمرکز بر موضوعــات روز جامعه،
معضالت اجتماعی ،ســبک زندگی با رویکرد ســرگرمی در حوزه
انیمیشن و تولید فیلم است و محل عرضه انها سیمای ملی و استانی
بوده و به اکران شهری هم رسیده است.
وی درباره اثار تولیدی مردم محور در این موسســه توضیح داد:
دو رویداد تولید محور با موضوع جنگل بارانی و گرامی داشت میرزا
کوچک خانه جنگلی در سراسر شهرستان های استان گیالن برگزار
شد و حضور مردم در بخش تولید ،توزیع و خروجی این رویداد حائز
اهمیت بوده است.
صمدی افزود :از جمله اثار تولیدی این مجموعه ،انیمیشــن سه
بعدی شکار نهنگ ،اســت که روایت زندگی شهید حسین امالکی،
می باشد .سریال انیمیشــن دو بعدی تنگوله ،با موضوع اسیب های
اجتماعی و فرهنگ شهروندی و ده ها انیمیشن کوتاه درحوزه زیست
بوم گیالن است ،جشنواره سوگواره و هنرواره با موضوعات مختلف با
هدف ارتقاء هویت بصری شهر در قالب تابلوهای شهری و دیوارنگاره ها
داشته ایم ،خانه طراحان انقالب اسالمی استان گیالن تاکنون چندین
نمایشگاه و گالری شهری نیز برگزار کرده است.
مدیر موسسه خانه فرهنگ و هنر استان گیالن ،درپایان گفت :این
مجموعه دو برنامه تلویزیونی در گروه معارف سیمای باران با عنوان
«حسینیه عشق» و «کریمانه» با موضوع پرداختن به سبک زندگی
هنرمندان و هنرجویان اهل بیت(ع) ،در ایام شــهادت و والدت ائمه
(ع) تهیه و پخش کرده است ،ازجمله اهداف برگزاری این رویدادهای
فرهنگی و هنری هم افزایی و شــبکه سازی عالقه مندان نوجوان در
شهرستان های استان گیالن است.
ابدی خواه:
ما صرف ًا تسهیل گر هستیم
محمدصادق ابدی خواه ،که در حــال حاضر هنرجوی کارگردانی
باشگاه فیلم سوره است و تولید فیلم کوتاه و کارگردانی ،منشی صحنه
،تولید نماهنگ در پروژه های تصویری را در کارنامه اش دارد ،از سال
1400به خانه فرهنگ و هنراستان گیالن ملحق شده و به عنوان مدیر
تولید این خانه فرهنگ و هنر فعال اســت .او از حضور خود و فعالیت
این موسسه از منظر مدیریت تولید ،گفت :در این مجموعه مدیریت
کارهای تولیدی در تمامی بخش های انیمیشنی و دیجیتال درحوزه
تصویری پروژه ها را به عهده دارم ،مدیر تولید با عوامل در مراحل تولید
مانند سناریونویسی و تصویربرداری مذاکره و موانع را برطرف می کند.
وی افزود :دراین مجموعه پنج زیرمجموعــه به عنوان های خانه
انیمیشن ،دیجیتال ،ســرود ،مســتند و خانه طراحان داریم که هر
کدام تولیدات مربوط به خودشان را دارند .خانه سرود تولید موسیقی
انجام می دهد و از گروه های موسیقی و تک خوان ها حمایت می کند،
خانه طراحان در رویداد «رنگ خدا» و «جنگل باران» به عنوان یکی
از بازوهای تولید حضور داشته و کارش تولید پوستر ،بیلبورد و اعالن
های شهری اســت ،خانه فیلم و مســتند عمده فعالیت هایش روی
تولیدات تصویری مانند فیلم کوتاه و نمااهنگ هایی مانند مستند های
خیابانی و تاریخی است .خانه دیجیتال هم در بخش طراحی سایت
پرونده
گفتگو با تیم اجرایی و تحقیقاتی خانه فرهنگ و هنر گیالن
به سمت قهرمان سازی ملی بروی
و اپلیکیشن ها فعالیت دارد ،بیشتر تولیدات در این پنج خانه توسط
هنرجوهای این موسسه انجام می شود و به نوعی اموزش ما مبتنی
بر عملیات است.
ابدی خواه ،اذعان داشــت :عمده مخاطب مــان کودک و نوجوان
هستند ،دانش اموزان عمدتاً با استفاده از استودیوهای خانه فرهنگ
و هنر گیالن :الکو ،مارلیک و لوکوی ،اســتودیوی ویژه بانوان تمام
فعالیت هایش را انجام می دهند.
او با اشاره به این که یکی از ویژگی های خانه فرهنگ و هنر گیالن
مردم محور بودن ان است ،ادامه داد :شیوه کاری به این شکل است
که مردم خودشان یک پویشی را طراحی می کنند ،درخانه فرهنگ
اموزش می بینند و در نهایت خودشــان هم تولید می کنند .ما صرفاً
تسهیل گر برای کسانی که دغدغه مند هستند و عالقه دارند در این
حیطه هنری فعالیت کنند هستیم.
مدیر تولید خانه فرهنگ و هنر گیالن گفت :این مجموعه جشنواره
و رویدادهایی برگزار می کند که هنرجو محور بوده و هنرمندان ان که
از هنرجویان در حال اموزش هستند ،در سیر رویدادها و جشنواره ها
اموزش دیده و اشکاالت شان گرفته می شود و با هم در مسیر هنرمند
درجه یک شدن گام برمی دارند.
وی دربــاره تولیدات شــاخص ایــن مجموعه اظهار داشــت:
شــاخص ترین تولیدمان «جنگل بارانی» اســت که اذر 1400به
مناسبت یک صدمین سالگرد شــهادت میرزا کوچک خان جنگلی
اماده شد ،ما تولیدات مختلفی در حوزه های موشن گرافی و تصویری،
تولیدات گرافیکی و پوستر داشته ایم ،بخشی از این تولیدات در رسانه
ملی و شــبکه های اجتماعی پخش و منتشــر و با استقبال خوبی از
سمت مردم روبرو شد .همچنین به فراخور مناسبت ها پویش هایی با
محوریت دیوار نگاره های شهری مانند «به عشق علی» در عید غدیر
خم « ،نجات عالم با حسین است» برای محرم نصب و اجرا کرده ایم.
امین سیاری:
به فراخور روزها رویدادهای اموزشی برگزار می کنیم
امین سیاری ،مدیر اموزش خانه فرهنگ و هنر گیالن ،نیز درباره
فعالیت اموزشــی این مجموعه فرهنگی گفــت :در حوزه اموزش،
یک سری سرفصل ها را برای دوره های اموزشی تدوین می کنیم که
شامل دوره اموزشی و کارگاه های انتقال تجربه است ،برعکس سایر
اموزشگاه ها که نیرو تربیت می کنند و خروجی ان تربیت مدرس و
چرخه تکرار است .ما امده ایم براســاس نیاز رخدادها و مناسبت ها
یکسری دوره های اموزشــی و انتقال تجربه را تدوین و اجرا کردیم
و خروجی این کارگاه ها منتج به تولیدات شــد و در نهایت در بخش
اجرایی هنرجویانی که در کارگاه های ما اموزش دیده اند اثار هنری در
حوزه انیمشین ،پوستر و محورهای دیگر را تولید می کنند.
وی افزود :ما رویداد «رنگ خدا» ،به مناســبت گرامی داشت دو
شهید استان در اسفند ،1400همچنین رویداد جنگل بارانی را هم
به مناسبت یکصدمین ســالگرد میرزا کوچک خان ،برگزار کرده ایم
که تمامی این رویدادها فضای اموزشــی داشــت و ما در تولیدات
از هنرجویانی کــه در این مجموعه اموزش دیده انــد بهره برده ایم.
رویدادهای این مجموعه تولید محور اســت و هنرجویان در همان
محیط اثار انیمیشنی ،موشــن گرافیک و کمیک موشن را در حوزه
انمیشــین تولید و در حوزه تولیدات تصویری نیز مصاحبه خیابانی
برگزار کرده ایم .این رویدادها برنامه های شاخص سال گذشته بودند و
ما به فراخور مناسبت ها رویدادهای اموزشی برگزار می کنیم. صفحه 4
پرونده
ویم
عباس صمدی:
قهرمانان هر استان باید معرفی شوند
عباس صمدی ،در مقطع دوازدهم دبیرستان مشغول تحصیل است
و در اثاری چون « نمااهنگ وصال» و تولید انیمیشن «ستاره صبح»
به عنوان مدیر تولید و برنامه ریز حضور داشــته است و سال گذشته
«حسینیه عشق» ،را از شبکه باران و شبکه شما ،روانه انتن تلویزیون
کرده است ،در حال حاضر با سمت مدیر اجرایی خانه فرهنگ و هنر
گیالن ،مشغول به فعالیت می باشــد .او درباره این تشکل فرهنگی و
هنری توضیح داد :اعضای این مجموعه همگی دانش اموز هستند و به
عنوان مدیر اجرایی سعی می کنم کارها را به نحو احسن پیش ببرم.
وی افزود :از انجایی که خانه فرهنگ و هنر گیالن به صورت مردمی
اداره می شود موضوعاتی که برای مردم اهمیت دارد را اجرا می کنیم و
کارها را مردمی پیش می بریم ،چرا که ایمان داریم کار مردمی برکت
و ریشه خاصی دارد .صمدی درباره تولیدات انیمیشن ،به خصوص
در رسانه ملی بیان کرد :به نظر من تولیدات اثار انیمشین در رسانه
ملی باید به سمت قهرمان سازی ملی سوق پیدا کند .او ادامه داد :اگر
هر یک از استان های کشور عزیزمان ،قهرمانان استانی خود را معرفی
کنند قطعا می توانیم برای نوجوانان کشورمان الگوسازی کنیم .برای
نمونه استان گیالن ،درحوزه انیمیشــن « جنگل بارانی» را تولید و
پخش کرد که در ان شــخصیت میرزا کوچک خان که به قول رهبر
معظم انقالب ،مینیاتور جمهوری اسالمی است را به تصویر کشیده ایم.
محیا تقی نژاد:
فرهنگ ایرانی با تاریخ ایران عجین
محیا تقی نژاد17 ،ساله است و در مقطع متوسطه تحصیل می کند.
او دغدغه فرهنگی و هنری دارد و به همین علت به سمت فعالیت با
این مجموعه تشویق شده است .او ســه سال است که باین مجموعه
همکاری می کند و به عنوان مدیر واحد پژوهش خانه فرهنگ و هنر
گیالن ،مشغول است .تقی نژاد ،درباره فعالیت واحد پژوهش ،توضیح
داد :معموال ایــده کارهای این مجموعه با یــک ویدئو و متنی که به
ذهن مان می رسد شکل می گیرد .ایده را با گروه در میان می گذاریم و
در نهایت ان را بسط می دهیم.
وی گفت :سال گذشته مستند «حال خوب» و «ارزوهای خوب»
را تولید کردم .ساخت مستند و نقاشی تصاویر اسطوره گیالن ،یعنی
میرزا گوچک خان را هم برعهده داشــته ام و بیشتر کارهای من دلی
است .عکاسی عمارت کاله فرنگی شهرستان رشت و شهرداری استان
هم از جمله فعالیت های من در این مجموعه است.
محیا تقی نژاد ،که این روزها بیشتر دغدعه تاریخ ایران ،به خصوص
دوران صفویان و هخامنشــیان را دارد ،افزود :هنر ایران در دوران دو
سلسله صفویان و هخامنشیان رونق گرفته است و متاسفانه مردم ما
به تاریخ عالقه مند نیستند و برای شان اولویت ندارد .باید بدانیم که
فرهنگ ایرانی با تاریخ ایران عجین است و ما در زمانه ای هستیم که
هنر می تواند به فرهنگ غنی مردم کشورمان کمک کند.
تبلور دغدغه دهه هشتادی ها
رسانه ملی ،به جوان های دغدغه مند فرصت فعالیت دهد
به موازات این مجموعه ،گروهی از جوانان دهه هشتادی ،با دغدغه
فرهنگی گروهی را با عنوان سوتکامدیا ،تشــکیل داده اند که تولید
محتوا در قالب کلیپ ،فیلم کوتاه ،تهیه و پوســترهای مناسبتی در
حوزه فرهنگی و مذهبی ،جزو وظایف تعریف شده این گروه است.
سه شنبه 29اذر 1401شماره 1340
5
سید محمدجواد جعفری ،متولد شهر رشت و در مقطع کارشناسی
عمران مشغول تحصیل است .او در حال حاضر به عنوان مدیر مرکز
افرینش های مرکز گیالن و مدیر مجموعه سوتکا مدیا است فعالیت
می کند .او گفت :ســوتکا مدیا ،مکانی برای تولیــدات تصویری در
قالب های مستند ،فیلم کوتاه ،تیزر ،فیلر در حوزه مسائل روز جامعه
است که زیر نظر نوجوانان دغدغه مند دهه هشتادی اداره می شود.
وی افــزود :اولین فعالیت این گــروه در ایام کرونــا کلیپ «تاابد
قهرمان» درباره پرستاران و مدافعان سالمت بود و تولید دیگری که
داشته ایم «قرار حبیب» درباره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است
و کلیپی نیز برای اربعین تولید کرده ایم.
جعفــری ،ادامه داد :بــه تازگی چند مســتند برای دو شــهید
مدافع امنیت گیالن و نمااهنگ ســرود برای این شــهیدان تولید و
منتشــرکرده ایم و پخش نمااهنگ های «رســم دیرین»« ،روزنامه
دیواری» و مستند «مزد خادمین» که از تلویزیون سراسری پخش
شد از جمله تولیدات ملی و کشوری این گروه است.
او با اشاره به این که بین 8تا 15نفر به طور فعال در حال همکاری
با این گروه هستند ،گفت :این افراد غالبا دهه هشتادی و دانش اموز
هســتند و در ابتدا کارمان را با تولید محتوا برای جشنواره عمار اغاز
کردیم و پس از پیشــرفت هایی که در ادوار مختلف جشنواره عمار
کسب کردیم به فکر افتادیم که کارمان را گسترش دهیم و گروه ما در
حال حاضر در حال تولید نمااهنگ سرود با عنوان «برای الهیجان»
برای مرکز افرینش فرهنگی هنری بسیج گیالن است.
محمدرضا میرسرایی طراحی و گرافیست این گروه دهه هشتادی
است که در حال حاضر دانشجو معلم در رشته مشاوره است.
او معتقد به تحول در رسانه ملی است و درباره دغدغه های خود و
درخواستش از مدیران این رسانه ،گفت :پیمان جبلی ،وحید جلیلی
و معاون سیما از افرادی هستند که پیش از این در جشنواره عمار با
انها اشنا شده ام و در بحث فیلمسازی در دفتر مطالعاتی و حوزه هنری
فعال بوده اند و من قبول شان دارم .احساس می کنم اگر تحول مدیران
میانی و پایین تر در رسانه ملی انجام گیرد می توان به نوگرایی و تحول
در صداوسیما امیدوار بود.
سهیال حسینی ،نویسنده است و پیش از پیوستن به این گروه در
گروه عمار اســتان گیالن به تولید کلیپ های کوتاه 2تا 5دقیقه ای
مشغول بوده اســت .او به این گروه دهه هشتادی پیوسته و در قالب
یک تیم در پروژه های مختلف شرکت می کند .او درباره فعالیت خود
گفت :در قالب نوشتن داستان ،طراحی و نوشتن سناریو برای کلیپ ها
با این گروه همکاری می کنم و دغدغه ام به تصویر کشاندن موضوعات
کوچک اما با اهمیت فرهنگی و تزریق امید به مردم کشورم است ،چرا
که شرایط جامعه امروز مساعد نیست و نیازمند تزریق امید است.
وی ادامه داد :تولیدات مجموعه ما بیشتر مذهبی است و کارهایی
تولید کرده ایم که مقام استانی و کشوری کسب کرده است ،برای نمونه
یک کار درباره سردار سلیمانی مقام کشوری کسب و منتخب شده ایم،
چند کار کوتاه و بلند نیز در ایام کرونا درباره نیروهای جهادی که در
غسالخانه ها کار می کردند و قهرمانان پرستار و پزشک تولید کرده ایم،
فیلم و کلیپ کوتاه ده دقیقه ای برای شهید میرزا کوچک خان جنگلی
ســاخته ایم که هدف از تولید ان نشــان دادن تغییر و تحوالتی بود
که با حضور این شــخصیت تاریخی و تاثیرگذار در امنیت گیالن و
جنگل های از دست رفته استان شکل گرفت.
ما تالش می کنیم کلیپ های تاثیرگــذاری در حوزه اجتماعی و
فرهنگی تولید کنیم که سبک زندگی مردم را به شکل صحیحی تغییر
دهد .البته روی یک موضوع کار نمی کنیم ،بیشــتر روی موضوعات
فرهنگی ،مذهبی و اجتماعی روز جامعه تمرکز داریم و حتی تولید
سرود هم داریم که برای ان سناریو و متن می نویسیم.
مژگان علیزاده ،طراح و منشی صحنه این گروه فعال که در رشته
کارشناسی ارشد فلسفه رسانه دانشگاه صداوسیما مشغول تحصیل
اســت ،دغدغه شــخصی اش را پرداختن به موضوعات فرهنگی روز
جامعه می داند.
وی ادامه داد :عالقه شخصیام به تولیدات فرهنگی رسانه ای موجب
شد به این گروه بپیوندم و هدفم دیده شدن نیست بلکه تاثیرگذاری
درست از مفاهیم،کنش های اجتماعی و مسایلی که کشور درگیر ان
است می باشد و به عبارتی دیگر ،ارایه تعاریف صحیح از مفاهیمی که
جامعه امروزمان از اعتراض و سبک زندگی دارد و درگیر ان است.
علیزاده بیان کرد :ایده تشکیل این گروه را نوجوانان دغدغه مند دهه
هشتادی داده اند و نیاز به حمایت دارند تا بتوانند در مسیری که پیش
گرفته اند موفق تر عمل کنند.
در نظریه رســانه منفعل ،مخاطب کنشگر است و می تواند درباره
چیزی که ما تولید می کنیم نظر بدهد ،رسانه ملی می بایست روی فهم
مخاطب حساب کند و به جوان های دغدغه مند فرصت فعالیت دهد. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
سه شنبه 29اذر 1401شماره 1340
عزرائیل و روزهای تاریک به بازار امد
کتاب «عزرائیل (روزهای تاریک)» نوشته نیما اکبرخانی به تازگی توسط انتشارات کتابستان منتشر و
راهی بازار نشر شده است .این کتاب جلد یک و نیم این مجموعه است .در توضیح چرایی جلد یک ونیم ،باید
گفت در این جلد مستقیم به سراغ قهرمان داستان نخواهیم رفت ،بلکه شخصیت های جدیدی وارد دنیای
عزرائیلمی شوند.شخصیت هاییکهقراراستدرجلدهایبعدیدرکنارقهرمانانجلداول،نقشکلیدیبازی
کنند .داستان عزرائیل (روزهای تاریک) در ایران و سوریه می گذرد .قهرمان داستان ،یک مدافع حرم است
که بازداشت شده و اکنون فرصت دارد خاطراتش را برای فرزندش نقل کند .این کتاب که در ۱۲۸صفحه و
قیمت ۵۸هزار تومان عرضه شده است ،مانند جلد قبلی این کتاب ،یک رمان در ژانر تریلر (امنیتی) است/ .مهر
راه حل ایرانیان باستان برای استخراج فلز روی
امین اهلل کمالی به ارائه گوشه ای از پژوهش شواهدی از استخراج و استحصال فلز روی در دوران کهن
(مطالعه موردی معدن روی نیوک یزد) پرداخت وگفت :ذوب فلز روی به عنوان یکی از چالش برانگیزترین
فناوری ها در تمدن باســتان در نظر گرفته می شود .این پژوهشــگر افزود :با توجه به این که کوره های
معمولی برای استحصال فلز روی مناسب نیست ،ایرانیان باستان برای حل این مشکل از کوره های دو
طبقه استفاده می کردند ،در کوره های تولید توتیا ،سنگ های دارای روی را برای حرارت در قسمت پایینی
قرار داده و ان را حرارت می دادند .باقی مانده این کوره ها بیشتر در استان های یزد ،کرمان و اصفهان قابل
مشاهده است که ما به طور موردی معدن روی نیوک یزد را مورد مطالعه قراردادیم /.ایسنا
«الرو» به هفته پایانی اجرا رسید
نمایش «الرو» به نویســندگی و کارگردانی سینا صفوی فر که از ۱۸اذر با
استقبال تماشاگران و دانشجویان در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه رفته،
به هفته پایانی اجرا رسید.
در خالصه این نمایش امده اســت :حال که دل های مردم شهرم شدند
افسرده .می گویی الرو چیست؟ ســئوال امروز اســت؛ الرو ،یک چرخه
دگرگونیست و هرکدام ما جزو یک سیستم ایم که ناچارا ً باید زیست کنیم و
کسی صدای اعتراض سر نمی دهد ،بلکه ممکن است فکر فرار به سرش بزند.
الرو ،در شرکتی اتفاق می افتد که با استفاده از فناوری نو می تواند بخشی از
ذهن افرادی که تمایل دارند خاطرات تلخ و ناکامی های خود را پاک کنند ،از بین
دیدن الرو؛ یاد چیزی نمی افتی؟
ببرد .حال ،تو جایگاهت و پیدا کن و بنشین به
ِ
شاید چند وقت دیگر نوبت تو باشد.
بازیگران نمایــش «الرو» پانیذ اســماعیلی ،مصطفی ایــزدی ،طاها
علی قارداشی ،مصی فخرذاکری ،امیرحسین میرفندرسکی ،سامان مستعان
و امیرمهدی کوشکی هستند.
امین اکبری نسب مشاور کارگردان ،عرفان کریمی طاری دستیار کارگردان،
ملیکا افسری راد منشی صحنه ،علیرضا دماوندی مدیر صحنه ،سینا صفوی فر
طراح صحنه ،علی داغ کارزان طراح نــور و مجری نور ،ملیکا رفیع نژاد طراح
گریم و مجری گریم ،پانیذ اسماعیلی اهنگساز قطعه اول پیانو ،پوریا قلی پور
اهنگساز قطعه دوم ،مریم یونسی دوخت لباس ،سینا صفوی فر ساخت تیزر،
ی طراح پوستر و بروشور،
پانیذ اسماعیلی موسیقی تیزر ،امیرعلی علی رضائ
اکادمی بازیگری پانیذ مجری طرح دیگر عوامل این نمایش هستند.
«الرو» تا یک شنبه ۴دی روی صحنه خواهد بود /.هنرانالین
نزاع حقوقی بر سر افتاب گردان «ون گوگ»
بانکدار یهودی و المانی به نام «پل وان مندلسون بارتولدی که تحت
فشار نازی ها مجموعه بزرگ اثار هنری اش را فروخته بود ،حاال نوادگان
او شکایتی را علیه مالک کنونی یکی از نقاشی های مشهور «ون گوگ»
تنظیم کرده اند .یکی از تابلوهای نقاشی افتاب گردان «ون گوگ» که
زمانی جزو مجموعه هنری بانکدار یهودی بوده است ،اکنون از اموال
یک شــرکت بیمه ژاپنی محسوب می شود و شــاکیان معتقدند این
شرکت با وجود اگاهی داشتن از تاریخچه این نقاشی همچنان مالکیت
ان را حفظ کرده است .سه فردی که به عنوان وارثان حقیقی این نقاشی
نســبت به پس گرفتن ان از شــرکت بیمه ژاپنی «سومپو» شکایت
کرده اند ،اعتقاد دارند که بانکدار یهــودی در زمان حکومت نازی ها
مجبور به فروش این اثر هنری ارزشمند شده است.
با این حال شرکت بیمه ژاپنی با رد اتهامات اعالم کرد که این نقاشی
را در سال ۱۹۸۷میالدی از یکی از مزایده های عمومی کریستیز لندن
خریداری کرده است/ .ایسنا
برنامه ویژه مصر برای نویسنده برنده نوبل
نوین الکالنی وزیر فرهنگ مصر ،نمایشگاهی با عنوان «نجیب
محفوظ :بین کوچه ،کار و دوستان» را در مرکز هنری هناجر در
میدان اپرای قاهره ،به عنوان بخشی از جشن های وزارت فرهنگ
و ارشاد این کشور به مناسبت ۱۱۱ســالگی این نویسنده برنده
جایزه نوبل افتتاح کرد .وزیر فرهنگ مصر این نمایشگاه یک ماهه
را به عنوان یک بزرگداشت برای نویسنده ای بی نظیر در خالقیت
توصیف کرد که توانست ادبیات مصر و عرب را به جایگاه جهانی
برساند « .نجیب محفوظ» که محبوب ترین رمان نویس دنیای عرب
شناخته می شود ،متولد ۱۹۱۱در قاهره ،در طول ۷۰سال فعالیت
ادبی خود بیش از ۵۰رمان ،پنج نمایشنامه ۳۵۰ ،داستان کوتاه و
ده ها فیلمنامه را به نگارش دراورد و بسیاری از کارهای او در مصر و
کشورهای دیگر مورد اقتباس تلویزیونی و سینمایی قرار گرفته اند.
او در سال ۱۹۸۸توانست عنوان اولین نویسنده عرب برنده جایزه
نوبل ادبیات را کسب کند /.ایسنا
«شبی در تهران» در تئاتر شهرزاد
نمایش کمدی «شبی در تهران» به نویسندگی محمد چرمشیر
و کارگردانی شایان مســتوفی از هفتم دی ماه ۱۴۰۱ساعت ۱۸در
سالن شماره ۳پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد رفت .میترا
اکبری ،مهرزاد نیکنام ،ابوالفضل حضرتی ،میلوفر ذوالفقاری ،شایان
مستوفی ،سارا ســیرتی ،کارمانیا میراحمدی ،کوروش محمدرضا و
طاها نوری بازیگرانی هستند که در نمایش «شبی در تهران» به ایفای
نقش پرداخته اند .این دومین تجربه اجرای نمایش «شبی در تهران»
به کارگردانی شایان مستوفی است .باید دید که این نمایش در دوره
تازه اجراهای خود با چه استقبالی روبرو خواهد شد .نمایشنامه «شبی
در تهران» اثر محمد چرم شــیر در ســال ۱۳۸۵منتشر شده است.
داستان این نمایشــنامه مربوط به بعد از جنگ جهانی دوم است که
سران کشورهای درگیر در این جنگ به ایران می ایند .سکینه و نباتی
از شخصیت های نمایشنامه شبی در طهران هستند .ان ها از دل جامعه
بیرون امده اند و تصویر بعد از جنگ را روایت می کنند/.صباخبر صفحه 6
سه شنبه 29اذر 1401شماره 1340
خرب فرهنگ و هرن
بهرام به روایت هفت پیکر روی صحنه
نمایش «بهرام به روایت هفت پیکر» به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی و تهیه کنندگی فاطمه
عبدالرحیمی از روز گذشته ساعت 18در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت .شیخی درباره
روند شکل گیری «بهرام به روایت هفت پیکر» گفت :سال گذشته نمایش «قص ه شهرزاد به روایت سنمار» را
که با داستان سنمار معمار به پایان می رسید روی صحنه اوردم .بر این اساس از سویی با انگیزه خودم و از سوی
دیگر به پیشنهاد دکتر رویا سپهری ،مشاور ادبی نمایش تصمیم گرفتم ادامه قصه سنمار معما ِر هفت پیکر
نظامی را روی صحنه ببرم و بیشتر عالقه مند بودم روی شخصیت بهرام کار کنم که از طرفی کمتر به ان
پرداخته شده و از سوی دیگر نام قدیم زادگاهم رفسنجان است که قلمرو این شخصیت بوده است/.هنرانالین
7
انتشار نقاشی های سلطنتی ایران در عصر قاجار
کتاب «نقاشی های ســلطنتی ایران در عصر قاجار» با سر ویراســتاری لیال دیبا (با همکاری مریم
اختیار) و ترجمه علیرضا بهارلو و کیانوش معتقدی در ۴۹۶صفحه گالسه تمام رنگی و بهای ۸۵۰هزار
تومان توسط انتشارات خانه فرهنگ و هنر مان ،منتشر و راهی بازار نشر شده است .یکی از ویژگی های
این مجموعه ،گرداوری اثار پراکنده ای است که به مناسبت های مختلف (به عنوان هدایای دیپلماتیک،
پیشکش ،مهاجرت خانواده ها و وابستگان به خارج ،و یا خریداری توسط دالالن و خارجی ها) به موزه ها و
مجموعه های خصوصی جهان راه یافته و برای نخستین بار توسط کیوریتورهای این نمایشگاه در چیدمان
و ترتیبی تاریخی با خوانشی نو به نمایش درامده است/ .مهر
جالدی که خودش را سالخی کرد
حسین احمدخانی کارگردان نمایشنامه خوانی «خون می جوشد»
که از تهران در رویداد تئاتر صاحبدالن خوانش شــد درباره این اجر
گفت :نمایشنامه «خون می جوشد» روایتی متفاوت از ماجرای شهادت
حضرت یحیی (ع) است که این بار از زاویه نگاه یک جالد به این واقعه
پرداخته ایم؛ جالدی که پس از مدتی معاشرت با حضرت ،شیفته و
به نوعی عاشق ایشان می شود و در پی این عاشقی ،سر خود را از بدن
جدا می کند.
او افزود :نمایشنامه «خون می جوشد» با همراهی پنج نقش خوان
و یک صحنه خوان طی ۲ماه برای حضور در رویداد تئاتر صاحبدالن
اماده شد و بیش از هر چیز ،در پی ان بود تا به مخاطبان خود دیگر بار
یاداوری کند که با عشق و معجزه ان ،جهان انسان ها ،اندیشه های شان
و به نوعی کل کائنات قابل تغییر است.
نویسنده و کارگردان نمایشنامه خوانی «خون می جوشد» رویداد
تئاتر صاحبدالن را رویدادی مهم در عرصه تئاتر کشــور برشمرد و
تصریح کرد :البته که رسیدن به اهداف مندرج در فراخوان این رویداد،
نیازمند مجهز ساختن ان به ابزار و تجهیزاتی است که در وهله نخست
سطح کیفی و در ادامه سطح کمی رویداد را افزایش دهد.
احمدخانی با تاکید بر اینکه نمایشنامه خوانی نیز مانند هر پدیده
دیگری در عرصه تئاتر نیازمند توجه به اصولی مشــخص و ابزاری
کاربردی برای رسیدن به اهداف مورد نظر است ،اظهار کرد :هر چند که
به طور معمول نمایشنامه هایی که صحنه های پیچیده ای دارند برای
اجرای نمایشنامه خوانی در نظر گرفته نمی شوند اما در همین حد و
اندازه هم باید فضا و امکانات الزم برای نمایشنامه خوانی فراهم اید.
پالتوی اجرای نمایش ،بهترین فضا برای نمایشنامه خوانی بوده که قادر
است به نورپردازی حین اجرا و افزایش کیفیت صدای نقش خوان ها
کمک کند و امیدواریم در ادوار اتی رویداد تئاتر صاحبدالن ،این نکات
برای این بخش در نظر گرفته شود.
او در پایان صحبت های اش یاداور شــد :بــرای تولید یک اجرای
نمایشنامه خوانی ،طراحی میزانسن می تواند به موفقیت در اجرا کمک
کند و چون اجرای صحنه ای ،کارگردان و نقش خوان ها باید با ساختار
کلی متن اشنا باشند .هرچند که شاید برای اجرای نمایشنامه خوانی
نیازمند به تجهیزات و یا اکسسوار مورد نیاز در اجرای صحنه ای نباشیم
اما نباید این را از یاد ببریم که به منظور بیان شیوا و دلنشین متن و
رساندن پیام مورد نظر نویسنده به مخاطبان ،امکاناتی الزم است که
می تواند متضمن موفقیت یک متن ،اجرای نمایشنامه خوانی و چه بسا
انتخاب ان برای اجرای صحنه ای باشد /.مهر صفحه 7
بزرگترین اهنگ ساز
معاصر ایران
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
ابوالحسن صبا؛ ارکستر تک نفره
وقتی در بازارچه های سرپوشــیده و قدیمــی طهران پا
می گذاری اهنگی از یک حس ایرانی در دلت زنده می شود،
نوایی که طراوت روایت ان بــا زیر متنی از یک حزن پنهان،
همراه است .نوایی که شارح تک به تک کوچه پس کوچه های
قدیمی تهران در ظهری گرم اســت که پسرک بازیگوشی با
یک توپ پالستیکی در ان شور انداخته ،که هر بار گام هایش
به زندگی پر اشتیاق تر می شود .قطعات شور انگیز ابوالحسن
صبا روایت گر همه قصه های ایران است ،او با اهنگ های خود
ب موسیقی
زندگی را برای ما روایت می کند .جادوی او در ضر
اصالت را فرا می خواند .شاید عموم مردم ابوالحسن صبا را به
نام نشناسند ،اما نواهای حزن انگیز و دل انگیز او در جان همه
مردم ایران ریشــه دارد ،اهنگ او اشناترین صدا با وجود هر
ایرانی است ،اهنگهایی که بارها شنیده ایم اما خالق اش را
نمی شناسیم .سبک نوازندگی صبا در دقت ،وضوح و روشنی
و تمیزی ان اســت ،طوری که در هر قطعه تک به تک نت ها
و گوشه ها را می توان حس کرد ،در قطعات او هر نتی باید در
جای خود زده شود ،و اگر غیر از این باشد ،کلیت قطعه بهم
می ریزد ،ساختمان قطعات موســیقی صبا چنان منسجم و
متحدالمرکز است که نمی شــود چیزی به ان اضافه یا کم
کرد .او مردی بود که به تنهایی یک ارکستر کامل بود .نگرانی
او درباره اینده موســیقی ایرانی ،این بود کــه عده ای با این
ادعا که موسیقی ایرانی مغموم وغم انگیز است ،برای عوض
کردن ان ،به دنبال موسیقی ای بروند که ریشه ایرانی نداشته
باشد ،با این اتفاق اسیب بزرگی به موسیقی ملی می خورد و
موسیقی ایرانی به فراموشی ســپرده می شود .نگرانی استاد
بی دلیل نبود ،همان طور که در حال حاضر جوانان ایرانی با
موسیقی ای تغذیه می شوند که دیگر ایرانی نیست .او سنت
اصیل موسیقی ملی را حفظ کرد ،واز لحاظ اجرا و تکنیک این
هنر ایرانی را پیشبرد و به تکامل رساند.
سمیه خاتونی -ابوالحسن صبا ۱۴فروردین سال ۱۲۸۱در
خانه پدری اش واقع در خیابان ظهیراالســام در محله شاه اباد در
تهران چشم به جهان گشود ،او دومین فرزند از پنج فرزند خانواده
صبا بود .پدرش ،ابوالقاسم کمال السلطنه ،هنردوست ،طبیب و ادیب
و دوست دار موسیقی بود .سه تار را دل نشین می نواخت و اولین استاد
پسرش ابوالحسن در نوازندگی سه تار بود .صبا ،در جوانی به مدرسه
کمال الملک رفت و نقاشی را فراگرفت .هم چنین ،مهارت هایی چون
سوهان کاری ،نجاری ،ریخته گری ،معرق کاری و خاتم کاری را به
دست اورد و بعدا ً در ساختن االت موسیقی به کار بست .صبا از 12
سالگی موسیقی را به صورت جدی شروع کرد او رو ی عمده سازهای
ان دوره تسلط داشــت اما ســاز اصلی وی ویولن بود که ان را نزد
حسین خان هنگ افرین فراگرفت .استاد صبا ،ساز ویولن که سازی
غربی بود را با کمانچه ایرانی تلفیق کرد و نوایی متفاوت با گوشه های
ایرانی از ان ابداع کرد .او عالقه خاصی به سنتور داشت ،و ان را نزد
علی اکبر شاهی و حبیب سماعی اموخت .کمانچه را نزد حسین خان
اسماعیل زاده ،ضرب را نزد حاجی خان ضربی ،نی را نزد اکبرخان ،
تار را نزد استاد علی نقی وزیری و ســه تار را در مکتب استاد میرزا
عبداهلل و غالمحسین درویش به کمال فراگرفت .و بعدها استادان
بنام ایران ،این سازها را نزد ابوالحسن صبا اموختند .تدریس صبا در
االت موسیقی بسیار استادانه و ماهرانه بوده است .حسین تهرانی
که خود اســتاد ضرب زن ایرانی بود ،وقتی به نزد صبا امد ،خود را
نواموزی دید که تازه با ضرب اشنا شده اســت و معترف بود تا به
حال چیزی از ضرب زنی به این شیوه نمی دانسته است .در واقع صبا
موسیقی ایرانی را بار دیگر افرید ،و در این افرینش همه گوشه های
لب پر موسیقی را اصالح کرد .تکنیک صبا در ساز سه تار ،به این شکل
بود که سبک تزئینی مطالب خود را با نت های اسان شروع می کرد،
و رفته رفته چنان شوری به ان می داد ،که معجونی شگرف از یک
موسیقی پر پیچ و تاب می شد ،قطعات ساز سه تار او در عین سادگی
بسیار دشوارند ،طوری که اموزش انها تنها از طریق رابطه سینه به
سینه استاد و شاگردی ممکن می شد .صبا در سال 1306از طرف
استاد علینقی وزیری مامور شــد تا در رشت مدرسه ای مخصوص
موسیقی تاسیس کند.وی نزدیک 2سال در رشت اقامت کرد و در
انجا ضمن تعلیم موسیقی ،به روستاها و کوهپایه های شمال رفت و
به جمع اوری اهنگ های محلی پرداخت و ارمغان های بی نظیری از
این سفر به همراه اورد .زرد ملیجه ،دیلمان ،رقص چوبی قاسم ابادی،
امیری مازندرانی و چند قطعه دیگر یــادگار همین دوره از زندگی
اوست .صبا در کار تحقیق و پژوهش ذوق سلیم و سرشاری داشت،
طوری که به دورترین نقاط مملکت از جنوبی ترین تا شمالی ترین
روستاهای دور و مهجور سفر می کرد و گوشه های موسیقی ایرانی
را جمع اوری می کرد .او بــا همین روش تحقیقات دقیق و عمیقی
راجع به موسیقی ایلیاتی از شهرستان های ایران به عمل اورد .در
کنار ان هرگاه شخصی با دانش موسیقی محلی ،وارد تهران می شد،
بدون شک صبا او را پیدا کرده و به منزل خود می برد و تمام مطالب
او را نت می کرد .به همین شکل گوشه دشتی در اواز کالسیک به
شکل یک اواز مستقل درامد .او اوازهای گیلکی و عشایر زیادی را
در موسیقی اصیل ایرانی گنجانده اســت .قطعه های که صبا برای
تمرین و مشق شاگردان خود تدارک می دید ،به قدری خوب و کامل
بودند که می توانستند یک قطعه مستقل و زیبا باشند .بعد از رفتن
مرحوم صبا هیچ کس این ذوق و شیوه پژوهندگی را به اندازه ایشان
دنبال نکرد او ذوق و دقت را به نهایت رساند .صبا ،در سال ۱۳۱۱با
منتخب اسفندیاری کوه نور که دختر عموی نیما یوشیج بود ازدواج
عاشقانه ای داشت ،که حاصل این ازدواج ،سه دختر به نام های غزاله،
ژاله و رکسانا بود .در سال 1318که رادیو تهران تاسیس شد ،صبا
در رادیو به کار نوازندگی پرداخت ولی در همه حال در هنرســتان
موسیقی به کار تدریس و تحقیق موسیقی اشتغال داشت و در اواخر
عمر نیز در منزلش کالس موسیقی دایر کرده و عالقه مندان را تعلیم
می داد .از شــاگردان معروف صبا می توان از علی تجویدی ،فرامرز
پایور ،حسین تهرانی ،حســین ملک ،حسن کسایی ،غالمحسین
بنان ،محمد بهارلــو ،ابراهیم قنبری ،رحمــت اهلل بدیعی ،مهدی
خالدی ،عطاء اهلل خرم ،همایون خــرم ،داریوش صفوت ،لطف اهلل
مفخم پایان و...نام برد .این موسیقیدان بزرگ ،با شهریار از ایام جوانی
دوست بود .این دوستی تا پایان عمر او دوام داشت و در زمان مرگ
نیز شهریار بر بالین او حضور داشت .استاد صبا ،به شدت مخالف ان
بود که قطعات اصیل ایرانی با ســاز غربی اجرا شود ،چرا که او خود
در زمان حیاتش استاد مسلم تمامی سازهای جهان بود ،و عالوه بر
اهنگسازی ،برکمپوزسیون کردن سازها نیز مسلط بود ،و چنانچه
الزم بود خود این کار را انجام می داد .ابوالحسن صبا 40 ،سال ساز
نواخت ،تعلیم داد ،در ارکسترها شرکت کرد ،کتاب نوشت و درتمام
جریان های موسیقی ایران تاثیر مستقیم و مثبت داشت .وی در تمام
رشته های موسیقی ایران و حتی سایر هنرها همچون ساختن ساز
و نقاشی و ادبیات مهارت داشت و دانشنامه ای جامع از علم و عمل
موسیقی ایرانی بود .استاد ابوالحسن صبا پس از سال ها کوشش و
پرورش شاگردان فراوان ،در 30اذر سال 1336به علت ناراحتی
قلبی در سن 55سالگی چشم از جهان فروبســت و در قبرستان
ظهیرالدوله به خاک سپرده شد.بعد از مرگ استاد ،بر طبق وصیت
وی و به خاطر تجلیل و قدردانــی از این هنرمند نامی ،خانه وی در
29ابان ،1353به موزه تبدیل شد و همسر ایشان به کمک فرزندان
استاد ،اشیا و لوازم متعلق به او را جمع اوری و به موزه اهدا کردند.
براستی که ابوالحسن صبا بزرگترین اهنگ ساز معاصر ایران است.
روحش شاد و یادش جاودان صفحه 8
