روزنامه صبا شماره 1339
روزنامه صبا شماره 1339
روزنامه صبا شماره 1339
دوشنبه| 28اذر 19 |1401دسامبر 24 |2022جمادی االول |1444
سال دهم| شماره 8 |1339صفحه| 5000ناموت|
جابر عنارصی
استاد مسلم عشق
«عصر جدید» و «خندوانه»
را ما تعطیل نکرده ایم
صفحه 3
بررسی مسائل اجتماعی
با چاشنی طنز
صفحه 4
امریکا ُمهرهای سرقتی را
به عراق پس داد
صفحه 6 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
دوشنبه 28اذر 1401شماره 1339
صدای حاج قاسم سلیمانی شنیده می شود
رادیو مقاومت ،سال گذشته با شعار صدای گفتمان مقاومت و مکتب سلیمانی راه اندازی شد .این رادیو
فصلی ،امسال نیز همزمان با سومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی ،با شعار سند چشم انداز
رادیو و مکتب شهید سلیمانی از تاریخ بیســت و نهم اذر ماه راه اندازی و تا تاریخ سی ام دی ماه فعالیت
خواهد داشت.
مراســم راه اندازی این رادیوفصلی و همچنیــن رونمایی از اولین دایره المعــارف تکنیک های پایه
علوم شناختی در رسانه و مجموعه کتب علوم شناختی در بیســت و نهم اذر ساعت ۱۰صبح با حضور
مسئوالن لشکری و کشوری در ساختمان شهدای رادیو برگزار خواهد شد /.ایرنا
ن است!
انیمیشن کامپیوتری توهی
گی یرمو دل تورو ،سخنان هایائو میازاکی انیمیشن ساز افسانه ای ژاپنی را تکرار کرد و گفت انیمیشنی
که توسط کامپیوتر ساخته شود توهین به خود زندگی است.
او در یکی از این نشست های مطبوعاتی گفت :من هنر ساخته شده توسط انسان ها را به کار می برم و
ان را دوست دارم و کامال تحت تاثیرش هستم .عالقه ای به تصاویر ساخته شده توسط ماشین ها ندارم و
با دیو مک کین که یک هنرمند بزرگ است صحبت کرده و او به وی گفته بزرگترین امیدش این است که
هوش مصنوعی نتواند نقاشی کند .او در همین نشست تاکید کرد با نظر میازاکی ،موافق است که این کار
توهین به خود زندگی است /.مهر
نگاهیبهگیشهسینمایایراندراستانهفصلزمستان
سینمای کشور در سال جاری فراز و فرودهای فراوانی را پشت سر
گذاشته است ،اتفاقاتی که باعث شده است تا امروز گیشه سینما با افت
محسوس فروش نسبت به سال های گذشته و حتی نسبت به سال های
کرونایی سینما روبرو باشد.
سینمای کشور ،بعد از شــروع واکسیناسیون و کاهش چشم گیر
مبتالیان به بیماری کرونا ،امیدوارانه به جلو نگاه می کرد ،سینمایی
که با اکران اثار در نوروز و عید فطر به دنبال جهشی تازه بعد از بحران
کرونا بود اما در نهایت افزایش فروش ان طور که مورد نظر سینماگران
بود شکل نگرفت.
تصور عموم و سینماگران ان بود که بعد از پایان کرونا گیشه سینما
شاهد حضور دوباره مخاطبان باشد اما سالن های سینما بعد از تابستانی
نسبتا گرم در سالن های سینما با یکی از خلوت ترین پاییزهای سینمای
کشور روبرو شدند .صاحبان اثار با توجه به کاهش تعداد مخاطبان در
فصل پاییز ،میلی به اکران اثارشان نداشته اند ،از سویی بعد از دو سال
کرونایی و تعطیل مدام سالن های سینما ،صف بلندی از اثار اکران نشده
تشکیل شده بود اما با این وجود باز هم مالکان اثار ترجیح داده اند که
اکران خود را تا زمانی بهتری به تعویق بیندازند.
با این وجود سینمای سال ۱۴۰۱در سه فصل نخست خود باز هم
شاهد اقبال عموم از اکثریت اثار کمدی بود ،اگرچه در این میان اثاری
چون «علفزار»« ،تی تی» و «ابلق» فروش نسبتا خوبی داشته اند ،اما
«شماره ،»۷به جشنواره های امریکا و هند ،راه یافت
فیلم کوتاه «شماره ،»۷به نویســندگی و کارگردانی محمدرضا
دوســتی که اخیرا در پنجاه و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم
رشد و همچنین در جشنواره !Kids Firstامریکا حضور داشت ،در
ادامه حضور بین المللی خود موفق به حضور در بخش رقابتی جشنواره
بین المللی فیلم کودک احمداباد هند و جشــنواره بین المللی فیلم
کودک سیاتل امریکا شد.
بخشی از نظر منتقدین جشنواره !Kids Firstدرباره این فیلم را
در ادامه می خوانیم :این یک فیلم کوتاه بسیار خوب است! من واکنش
پسرک را دوست داشتم وقتی ناظم مدرسه ،سیستمی را پیاده کرد که
هرکس دفترچه خود را می گیرد ،به ارامی با برچسب ها برای دستیابی
به جایزه ان را پر می کند و پس از رســیدن بــه نقطه عطف خاصی،
می تواند ان را با یک جایزه عوض کند.
واکنش پسرک چیزی است که من می توانم با ان ارتباط برقرار کنم،
چرا که تجربه مشابهی داشته ام/.صباخبر
از لحاظ تعداد مخاطبان ،سینماها نســبت به دوران پیش از کرونا با
کاهش روبرو بود ،بسیاری از منتقدان افزایش ریالی فروش فیلمها را
به افزایش محسوس قیمت بلیت ،نسبت داده و ان را نشانه ای از رونق
سینما نمی دانسته اند.
سینمای کشور از ابتدای امسال تاکنون ۳۱۰میلیارد تومان فروش
داشته اســت ،این فروش حاصل خرید ۱۰میلیون بلیت بوده است،
از این حیث سینماها نسبت به ســال گذشته ۳میلیون بیشتر بلیت
فروخته اند .اثار سینمایی کشور در سال جاری در ۴۶۷هزار سانس
میزبان مخاطبان بوده اند.
با توجه به میزان فروش فوق ،فیلم های «انفرادی»« ،سگ بند»،
«علفزار»« ،تی تی»« ،دوزیست»« ،پسر دلفینی»« ،موقعیت مهدی»،
«شــادروان» و «چند میگیری گریه کنــی »۲رتبه های اول تا دهم
جدول فروش را در اختیار گرفتند.
فیلم سینمایی «انفرادی» از مســعود اطیابی بار بزرگ فروش در
سینمای ۱۴۰۱را بر دوش می کشــد ،این فیلم بیش از ۷۵میلیارد
تومان فروش داشته است ،بعد از ان فیلم کمدی «سگ بند» کاری از
مهران احمدی بیش از ۴۱میلیارد تومان فروخته است.
فیلم ســینمایی «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی ،به عنوان
نماینده سینمای اجتماعی نزدیک به ۲۲میلیارد تومان فروش داشته
است .فیلم سینمایی «تی تی» با ۲۱میلیارد تومان« ،ابلق» از نرگس
ماموریت جدید جیمز باند خنداندن مردم است
دنیل کریگ ،می گوید :از این که شــخصیت باند را پشت سر
گذاشته اصال احســاس تاســف ندارد و فاش کرد از همان اوایل
درباره کشتن این شخصیت با باربارا بروکلی تهیه کننده صحبت
کرده بود.
او در پاسخ به این پرسش که ایا متاسف نیست؟ گفت :نه اصال!
من ۱۷سال از زندگی ام را صرف ان کردم و واقعا خوشبخت بودم
که این کار را انجام دادهام و حاال به معنای واقعی کلمه می خواهم
در ۲۰سال بعدی زندگی ام همه تالش ام را بکنم تا از قالب ان ازاد
شــوم و ان را در یک جای دیگر بگذارم چون فوق العاده بود .من
ن جایی که می خواستم رهای اش کردم و البته با اخرین فیلم
هما
این شانس به من داده شد تا این کار را بکنم.
کریگ ،گفت :او واقعا نمرده است ،من رفتم ،اما درست در پایان
فیلم «زمانی برای مردن نیســت» گفته می شود که او بازخواهد
گشت ،بنابراین او باید جایی برگردد/.مهر
ابیار با ۱۹/۵میلیارد تومان و «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک نژاد
با ۱۹/۱میلیارد تومان رتبه های چهارم تا ششم جدول فروش ساالنه
سینما در استانه فصل زمستان را در اختیار دارند.
انیمیشن «پســر دلفینی» نماینده موفقی برای این نوع از سینما
بود ،این انیمیشن با فروشی معادل ۱۸/۹میلیارد تومان در رتبه هفتم
جدول فروش ایستاده است .همچنین فیلم های «موقعیت مهدی»
با ۱۲/۵میلیارد تومان« ،شــادروان» با ۹/۵میلیارد تومان و «چند
میگیری گریه کنی »۲با ۹/۴میلیارد تومان در رتبه های هشتم تا دهم
جدول فروش قرار دارند .این امار تا تاریخ ۲۳اذر ماه سال جاری به ثبت
رسیده است ،فهرستی که با وجود فاصله زیاد اثار نسبت به یکدیگر تا
شروع فصل زمستان تغییر پیدا نخواهد کرد/.صباخبر
علیرضا مسعودی مجری شب یلدا شبکه دو شد
ویژه برنامه شب یلدای شــبکه دو با اجرای حسن اسماعیل پور و
علیرضا مسعودی چهارشنبه ۳۰اذر ساعت ۲۱:۰۰از شبکه دو سیما
روانه انتن می شود.
این ویژه برنامه با حضور هنرمندان ،ورزشــکاران ،شــعرا و افراد
تاثیرگذار در حوزه های مختلف در فضایی متناسب با این ایین ایرانی
روانه انتن می شود .همچنین اجرای موسیقی و گزارش های ویژه در
کنار گفتگو با مهمانان از جمله بخش های این برنامه اســت .حضور
عوامل چند برنامه شبکه دو مانند «صبحانه ایرانی» در این ویژه برنامه
نیز پیش بینی شده است.
این ویژه برنامه توســط تیم ســازنده «ورزش از نگاه دو» اماده
پخش می شود و با توجه به این موضوع با حفظ بسته ورزشی ،نگاهی
اجتماعی فرهنگی به موضوعات مختلف در برنامه قابل مشاهده است.
همچنین با توجه به ایام فاطمیه ذکر نام حضرت زهرا (س) در برنامه
جاری است/ .صباخبر صفحه 2
دوشنبه 28اذر 1401شماره 1339
خرب سیمنا و تلویزیون
اکران «هیچ کس منتظرت نیست» از ۲۸اذرماه اغاز می شود
مستند سینمایی «هیچ کس منتظرت نیســت» ،محصول مرکز مستند ســوره و به کارگردانی و
تهیه کنندگی محسن اسالم زاده از روز دوشنبه ۲۸اذرماه اکران خود را از شهر مشهد اغاز می کند .افتتاحیه
«هیچ کس منتظرت نیست» که اکران های منطقه ای و رویدادمحور در قالب پخش «رویش» برای ان در
نظر گرفته شده است ،روز دوشنبه ۲۸اذرماه ساعت ۱۷:۳۰با حضور عوامل مستند د ر پردیس هویزه مشهد
رقم خواهد خورد و پس از ان این مستند به مدت یک هفته در ۲سانس ۱۶و ۲۰در این پردیس سینمایی
نمایش داده می شود .این مستند اجتماعی ،عالوه بر پرداختن به مصائب زنان اسیب دیده ،چالش های
حاشیه نشینی و خیابان زیستی را در نسبت با سوژه اصلی خود تعریف می کند/.فارس
3
«جزیره فضایی» به سینماها می اید
بیست و چهارمین جلسه شورای صنفی نمایش ،روز گذشته ۲۷اذر در خانه سینما تشکیل شد.
بعد از بررسی درخواست ها و موارد مطرح شده ،قرارداد سرگروهی فیلم سینمایی «جزیره فضایی»
(تورنادو ،)۲به کارگردانی و تهیه کنندگی سیدجواد هاشمی با پخش رسانه فیلمسازان مولود به سرگروهی
پردیس کورش ،ثبت شــد .همچنین با درخواست موسسه تصویرشــهر ،جهت اجرای طرح «سینما
نوستالژی» در پردیس ســینمایی ملت موافقت شد .بر اســاس این طرح قراراست اثار کودک قدیمی
سینمای ایران مثل «شــهر موش های ۱و »۲و اثار کمدی دهه ۹۰مثل «طبقه حساس»« ،خجالت
نکش»« ،چهار انگشت»« ،تگزاس »۲و ...مجدد روی پرده سینماهای تصویرشهر برود/.مهر
«عصر جدید» و «خندوانه» را ما تعطیل نکردیم
تکیه برمهانی بر کرسی معاونت سیما ،به عنوان یکی از مهم ترین
و پرچالش ترین معاونت های سازمان صداوسیما قدری غیرمنتظره
بود؛ محسن برمهانی که اردیبهشت سال جاری حکم این معاونت را
با امضای پیمان جبلی دریافت کرد و جایگزین حمید شاه ابادی شد.
برمهانی شباهتی به تصویر کلیشــه ای مدیران قبلی صداوسیما
نداشت و در کارنامه اش بیش از هر چیز ســاخت مستند و کارهای
تولیدی و مدیریت بخش های بین الملل چند جشــنواره به چشــم
می خورد؛ او از دانشــگاه صداوســیما و از دل جریان مستندسازی
سال های اخیر برامده است.
این موقعیت تیغ دو لبه ای بود که می توانست هم به عنوان ویژگی
مثبت او ارزیابی شــود و نویدبخش اتفاقاتی تازه باشــد و هم در نظر
برخی به اســتناد همین ناهم خوانی با فضای مدیریتی ،نگرانی هایی
را ایجاد کند.
برمهانی موضع خود را در با صراحــت و دور از تعارف های معمول
مدیران رسانه ای درباره ماجراهای مجری های تلویزیون ،رویکردهای
ساخت ســریال و موضع گیری های اخیر بعضی چهره های مشهور
سینما و تلویزیون شفاف می گوید تا بتوان او را یکی از مدیران متفاوت
رسانه ملی در سال های اخیر دانست.
او گفت :ســه هزار و چند صد نفر در صنف های مختلف سینما و
تلویزیون فعالند کــه در میان این ها تنها چند نفــر در حوادث اخیر
موضع گیری کرده اند و اگر این موضع گیری ها مخل امنیت کشور بوده
یا تشویق به اغتشاش و از دست رفتن فرصت ها و ...در موضع شان بوده،
جایی که باید در قبال شان تصمیم بگیرد ،سازمان صداوسیما نیست.
نهادهایی به این کارها رسیدگی می کنند.
برمهانی درباره خطوط قرمز رسانه ملی گفت :وقتی از خطوط سبز
و قرمز صحبت می کنیم ،بیانش کمی مفصل است .چون نیاز به نوعی
مباحثه و گفتگو دارد .اما خالصه اش این است که مث ً
ال در حوزه خطوط
قرمز اگر درباره روابط می گوئیم ،روابط باید به گونه ای باشــد که در
شان مردم ایران باشد و غالب مردم ایران برایشان این روابط پسندیده
باشد .اگر درباره پوشــش حرف می زنیم این پوشش با قانون و شان
مردم تطابق داشته باشــد .اگر درباره مسائل کشور سخن می گوئیم
حرفی گفته نشود که به جایی از نظام بربخورد .در سند تحولی جدید
صداوسیما ،بحثی که مطرح شــد این بود که خطوط قرمز باید باشد
و رعایت شود اما ما این همه ســال درگیر خطوط قرمز بوده ایم .من
معتقد نیستم تمام اثاری که طی سی ســال گذشته در صداوسیما
تولید شده است اثار خطوط قرمزی بوده است ،بلکه ما اثار خط سبزی
هم داشته ایم اما توجه و تمرکز بر خطوط سبز را بیشتر خواهیم کرد.
معاون ســیما با اشــاره به مجریان تلویزیونی اذعان داشت :گفته
می شود سازمان صداوسیما در محدودیت و معذوریت مجری است و
چون چند نفر قهر کرده اند ،باعث شده است برنامه ها با مجری تکراری
روی انتن برود؛ این ها حرف هایی اســت که اص ً
ال با منطق سازگاری
ال اینگونه نیست .اص ً
ندارد .اص ً
ال پروتکل هم نیاز ندارد و خیلی روشن
است .ما قب ً
ال هم مجریانی داشــته ایم که یک برنامه صبحگاهی اجرا
می کردند و برنامه ای هم در شب داشتند .قب ً
ال هم بازیگری داشته ایم
که هم در یک ســریال بازی کرده و هم همزمان ۲برنامه را به عنوان
مجری روی انتن داشته است.
وی افزود :این طرز فکر ناشــی از حساس شــدن جامعه و فضا و
حساسیت افرادی است که تریبون های فضای مجازی را به دست دارند.
قب ً
ال هم این اتفاق افتاده است .اقای مهران رجبی در حال حاضر در
یک سریال بازی می کند و اجرای یک برنامه را هم بر عهده دارد .حامد
سلطانی هم همینطور است .یعنی در کل مهران رجبی دو برنامه دارد
و حامد سلطانی هم دو برنامه اما می گویند وای چه سازمان بی ادمی
که مجبور است این ها را بیاورد!
او در خصوص غیبت احسان علیخانی روی انتن توضیح داد :احسان
علیخانی برنامه ساز است نه مجری و دلیل غیبتش هم مشخص است...
من خودم شب اختتامیه «عصر جدید» رفتم به او خدا قوت بگویم
و درباره برنامه هم صحبت شد .ان زمان خودش گفت شرایط «عصر
جدید» به گونه ای است که االن نمی تواند ادامه اش بدهد .حرفش هم
این بود که یافتن استعدادها ظرفیت انباشته ای داشته که طی سال ها
بوده و در چند دوره این برنامه ســراغ ان ظرفیت رفته اند و االن باید
فضا مجدد بازیابی شــود .درباره نمونه های دیگر هم همین طور بوده
است .مثل رامبد جوان و برنامه «خندوانه» که شایعه کردند ما تعطیل
کرده ایم .در حالی که زمانی که من خودم با اقای جوان صحبت کردم،
او در کش و قوس طراحی برنامه جدیدی غیر از «خندوانه» بود.
با این حال برخــی می خواهند بگویند «عصــر جدید» را تعطیل
کرده اند« ،خندوانه» را هم تعطیل کرده اند! می خواهند این ها را به نام
ما بنویسند ،در حالی که اص ً
ال چنین اتفاقی نیفتاده است.
قبل از نا ارامی ها و الاقل درباره این دو مورد می توانم بگویم خودم
صحبت کرده ام و خبر دارم .اص ً
ال از همان زمان قرار نبود «خندوانه»
ادامه پیدا کند ان هم نه به این معنا که ک ً
ال تولیدش متوقف شود بلکه
به این معنا که الاقل برنامه ای برای تولید فصل جدیدش وجود نداشت،
اما حاال برخی می خواهند ماجرا را به گونه دیگری جلوه بدهند! /مهر صفحه 3
4
دوشنبه 28اذر 1401شماره 1339
غزاله باران برنامه «صبح جمعه با شــما» در دهه ،1360
با هنرمندانی چون مرحوم منوچهر نوذری،
گفت و گو
عز ت اهلل مقبلــی ،مهین دیهیم ،حســین
امیرفضلی و بسیاری دیگر شــکل گرفت و از رادیو پخش
می شد .در همان ســال ها که ایران درگیر جنگ ناخواسته
با عراق بود ،این برنامه ،تبدیل به یکی از دل خوشــی های
صبح های جمعه مردم جنگ زده ایران شده بود؛ برنامه ای طنز
که در ان زمان تالش می کــرد به مخاطبان اش روحیه بدهد.
هنرمندان بسیاری در این برنامه و در طی سال ها به ایفای نقش
پرداخته و به شخصیت های مختلف جان داده اند .پس از سال ها
و با فراز و فرودهایی که در سر راه این برنامه وجود داشته ،این
برنامه همچنان به حیات خود ادامه می دهد.
دریکی از اخرین روزهای پاییز ،به استودیوی شماره یک
ساختمان شهدای رادیو ،دعوت می شــوم .استودیویی که
عوامل برنامه «صبح جمعه با شما» گرد هم امده اند تا برنامه
جمعه پیش رو را ضبط کنند.
پرونده
گزارش برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما»
بررسیمسائلاجتماعیباچ
استودیوی شماره یک ساختمان شهدای رادیو
از پله ها باال می روم و وارد ساختمان شهدای رادیو می شوم .فضای
البی ساختمان که انصافا به زیبایی طراحی شده رو به رو می شوم .از دور
صدای شادی و خنده شنیده می شود.
وارد استودیوی شماره یک ،بزرگترین استودیوی ساختمان شهدای
رادیو می شوم .عباس محبی ،اصغر سمسارزاده و بیوک میرزایی زودتر
از همه رسیده اند .پیشکسوتانی که پس از سال ها کار و تالش در این
عرصه همچنان به وقت و ساعت حضور در کار اهمیت می دهند .ان ها
کنار هم ایستاده و با هم صحبت می کنند .ان طرف تر متوجه می شوم
که نسیم رفیعی با کودک چهار ،پنج ساله خودش امده و مراقب است
که فرزندش از پله های اســتودیو نیفتد .بهترین فرصت است تا کار
و ضبط برنامه شروع نشده اســت ،باب گفتگو را با این جمع همیشه
خندان اغاز کنم.
طنز رادیو فاخرتر از تلویزیون
وقتی از عباس محبی ،می خواهم که طنز رادیــو را با تلویزیون با
توجه به نقشی که در سریال ازادی مشروط به کارگردانی ده نمکی،
بازی کرده است ،مقایســه کند ،گفت :از دهه 60کارم را با تلویزیون
شروع کردم ،ولی همیشــه از دوران جوانی عالقه وافر و بیشتری به
رادیو داشته ام .به قول امروزی ها استاد مجازی من رادیو بود و خیلی
پیرو بازیگرانی بــودم که در رادیو کار می کردنــد .چون همه ان ها از
بهترین های تئاتر بوده اند و من هم رشته ام تئاتر است.
او ادامه داد :از ســال 1350به صورت حرفه ای فعالیت خود را در
تئاتر اغاز کردم و از جمله الگوها و اساتید بنده در رادیو بازیگرانی چون
هوشنگ صارم ،مهدی علی محمدی ،مسعود تاج بخش و ،بزرگانی
بوده اند .هوشنگ بهشتی ،نیز برای من الگو بود و خیلی دوست داشتم
در رادیو کار کنم ،ولی خب قسمت نشد و ســر از تلویزیون در اوردم.
بعد از انقالب و در اوایل دهه 60بود که به رادیو دعوت شدم و از خدا
خواسته به رادیو امدم..
ولی بارهــا در مصاحبه های مختلف گفته ام کــه از لحاظ کیفی و
محتوایی رادیو خیلی غنی تر و پربارتر از تلویزیون است .مخصوصا در
ده سال گذشته ،سریال هایی که پخش شده ،به دل من به عنوان بیننده،
نشسته است .معتقدم تلویزیون در این سال های اخیر از لحاظ محتوایی
و ساختاری خیلی ضعیف عمل کرده و جوابگوی جامعه روبه رشد و رو
به تعالی امروزی نیست.
محبی اظهار داشــت :اقای ده نمکی محبت کردند و به ما افتخار
دادند ،ما رفتیم برای شان کار کردیم اما نمی دانم به چه دلیل این سریال
بازده خوبی نداشــت .البته من کار را نگاه نکرده ام اما شنیده ام مورد
استقبال قرار نگرفته است .و با هر دست اندرکاری که دستی در این کار
دارد صحبت کردم ،نظرشان این بود که ظاهرا از لحاظ کیفی سریال
جالبی از اب در نیامده است ولی امیدوارم کار بعدی اقای ده نمکی ،
ان شاهلل بهتر باشد و برای شان ارزوی موفقیت می کنم.
محبی که در بعضی از برنامه های طنز نویسندگی هم می کند ادامه
داد :من در برنامه های دیگر مثل «هفت کوچه» رادیو فرهنگ که پخش
زنده است ،نویسندگی و کارگردانی می کنم ولی در برنامه «صبح جمعه
باشما» ،ان موقع ها هم به عنوان نویسنده و هم بازیگر دعوت شدم .با
اقای توکل و شیشه گران هم کار می کردم ،ان جا هم از نوشته های من
استفاده می شد .در حال حاضر ،لطف دارند نام من را در تیتراژ پایانی
برنامه به عنوان نویسنده هم اعالم می کنند ولی در این چند سال اخیر
از نوشته های من استفاده نشده است .من فقط در حکم بازیگر اینجا،
انجام وظیفه می کنم.
اینجا صبح جمعه با شماست
با اشاره دست قدوسیان ضبط برنامه شروع می شود ،نسیم رفیعی،
در پالتوی ورودی برنامه می گوید :به نام خدا ،گلدان های لبخند را در
حیاط چهره بگذارید .چشم های تان را اب بزنید .پلک های خسته را
جارو کنید .نان تازه ای از سر کوچه نشاط بگیرید و به همه درود بگویید.
سالم ،صبحتون بخیر ،چشمتون روشن ،اینجا صبح جمعه با شماست.
فقط به خاطر مردم کار می کنم
اصغر سمســارزاده خالــق تیپ های«اصغر شــوکت» و «اقای
منقاشیان» که روی هر چیزی زوم می کند و می گوید :چرا؟ چرا باید
مسائل اینطوری باشد؟ تیپی که مردم ان را خیلی دوست دارند ،درباره
«سبح جمعه با شما» گفت :نویسنده های بسیار خوبی داریم همچنین
هنرمندان بزرگی مثل اقایان میرزایی ،محبی ،بشارت و سایرین که در
کنار هم دیگر کار می کنیم .راستش معتقدم دوستان یک مقدار بیشتر،
به عوامل «صبح جمعه» برسند تا این هنرمندانی که اینجا جمع شده اند
را از دست ندهند .سمسارزاده با خنده و شوخی ادامه می دهد :یادم
نمی اید که امسال پولی گرفته باشم .ولی جدا در این موقعیت ،که همه
جا تعطیل است .تئاتر کار نمی شود و سینما هم که هنوز جان نگرفته
است ،تنها جایی که ما می اییم و کار انجام می دهیم فقط رادیو است،
اینجا هم که .....پول می دهندا ،نه ایــن که پول نمی دهند ولی برای
350سال پیش است.
سمسارزاده خنده شیرینی تحویل می دهدکه شاید حکایت خنده
من از گریه غم انگیز تر است باشد ولی عشق به کار و عشق به مردم از
برق چشمانش کامال محسوس بود.
صبح جمعه کار هر کسی نیست
در بین اســتراحت های گــروه این بار به ســراغ بــوک میرزایی
می روم و وقتی از او می پرســم در حال حاضر به برنامه تیپ جدیدی
اضافه کرده اید ،گفت :نه؛ تیپ جدید نیســت .نوشــته ها بر مبنای
شخصیت هایی که داریم به ما می دهند و ما ایفای نقش می کنیم.
وی افزود :برنامه «صبح جمعه» برنامه متنوعی است که سال ها است
روی انتن رادیو است و شنوندگان خوب و زیادی دارد .این برنامه جزو
پر شنونده ترین برنامه ها است و کار کردن در این برنامه ،کار هر کسی
نیست و حاال که ما داریم کار می کنیم انتظار دارم حداقل در زمینه مالی
به ان توجه کنند .این برنامه را چه از نظر نویسنده ،چه از نظر بازیگران
و مسائل مالی باید تقویت کنند .اگر چه دستمزدی که می گیریم قابل
عرض نیست ،اما ما دلی و عاشــقانه کارمی کنیم و حرفه و کارمان را
دوست داریم .
هنرمندان جدید در «صبح جمعه باشما»
نسیم رفیعی ،از زمانی که برنامه به اســم «جمعه ایرانی» پخش
می شــد با این برنامه همکاری دارد نفر بعدی اســت که به سراغش
می روم ،او نیز درباره «صبح جمعه با شما» گفت :چند وقتی است که
تغییرات چندانی در برنامه رخ نداده اســت ،ولی هنرمندان جدید به
برنامه اضافه شده اند .سعی همه بر این است که ساعات خوشی را برای
شــنونده های عزیز فراهم بکنند .امیدوارم که بتوانیم لبخند به لبان
مردم بیاوریم.
او در پاســخ به این ســئوال که چقدر در کارتان خالقیت دارید و
فی البداهه صحبت می کنید؟ اذعان داشــت :بداهه بستگی به بازیگر
مقابل دارد .من در کنــار تک تک بازیگران کار می کنم ولی بیشــتر
بداهه ها را من و اقای محبی با هم داریم و غیر از ان سعی می کنیم از
روی تکست بخوانیم.
او در خصوص مخاطبان برنامه گفت :برنامه بایستی به روز باشد ولی
االن شاید خیلی به روز نیست .ما خیلی نمی توانیم روی خبرها مانور
بدهیم .و اینکه فکر می کنم اگر در برنامه تغییر و تحوالتی به وجود بیاید
ان شاهلل بتوانیم برنامه شادی را برای مخاطبان اجرا کنیم. صفحه 4
پرونده
دوشنبه 28اذر 1401شماره 1339
5
وقتی از او می پرسم ،یک سری بازیگر جدید به تیم اضافه شده است
فکر می کنید ،ایا بتوانند از تجربیات امثال شــما استفاده کنند؟ می
گوید :طبیعتا دوستان می دانند چه کسانی را انتخاب کنند ،این افراد
از برنامه «یک دو صدا» که تست صدا داده بودند ،انتخاب شده اند .من
سه چهار نفر را می بینم که جدیدا به ما ملحق شده اند ،مطمئنا از پس
کار بر می ایند .هفته پیش که بودم دیدم خیلی شیرین کار می کنند .
مطمئن باشید که در کارشان موفق می شوند.
منفرد می گوید :واهلل یکی دوتا تیپ خیلی شــیرین من دارم که
خیلی خوب اســت مطمئنم که اگر تســت بزنیم اقای ساجد قبول
می کنند که ان تیــپ را کار بکنیم چون خودم از این تیپ شــنگول
راستش دیگه خسته شده ام .
در رادیو شاید حدود نزدیک به بیست و سه چهار سال است که نقش
شنگول را بازی می کنم .شنگول ادم بذله گویی است ولی ،ان تیپی که
مد نظرم است ادم خیلی شل و ولی است و خیلی شیرین است .ان شااهلل
به زودی تست بزنیم و ببینم نظر اقای قدوسیان چی هست؟مطمئن
هستم که قبول می کنند .
چاشنیطنز
رادیو را دوست دارم
مرتضی تبریزی با وجودی که کسالت داشت ،در استودیو حضور
داشت .اما همچنان سعی می کرد که لبخند از گوشه لبانش محو نشود
.او در خصوص تیپ هایی که در این برنامه اجرا می کند ،می گوید :غیر
از « هیبت» « ،دالور» خیلی نقش های دیگه را نیز بازی می کنم.
او همچنان برنامه را دوست دارد و می گوید :من رادیو را دوست دارم.
همه می ایند رادیو بعد می رونــد تلویزیون ولی من امدم رادیو چون
رادیو را دوست دارم و عاشق ان هستم .
از «ترپچه »تا «انار خانم» برای داشتن حالی خوب !
فرانک رفیعی طاری ،در خصوص نقش های خود در این برنامه گفت:
نقش ننه کتی که پیرزنی است که همه را دوست دارد و مهربان است
و با لهجه اصفهانی سربه ســر افراد می گذارد.همه را عاشقانه در قلب
خودش جای داده است.
«تربچه » ،بچه بسیار شیطانی است که من خودم هم که می خواهم
جای ان حرف بزنم ،کلی خنده ام می گیرد و یک جورایی مطالبی که
نویسنده ها می نویســند نعنا داغ و پیاز داغش را هم اضافه می کنم.
همان طوری هم که برای ننه کتی اجرا می کنم.
برای دخترم دنبال شوهر ایده ال می گردم
زهره کدخدا زاده ،که دو سه تا نقش جدی در این برنامه دارد درباره
نقش خود توضیح داد :در این برنامه نقــش مامان پری و مامان گلی
جان را ایفا می کنم که دنبال یک شوهر مناسب و ایده ال ،برای دخترم
هستم و متاسفانه هنوز پیدا نکرده ام .همچنین نقش پری و قدم خیر را
دارم که همسر جانعلی و هما فال گیر هستم که فال های متعددی برای
همه عوامل صبح جمعه با شما می گیرم.
او افزود :در این برنامه در کل به تمام موضوعات می پردازیم و خودم
به شخصه معتقد هستم هر چه بتوانیم به نقش خانواده بپردازیم بهتر
است .مسائل و مشکالت عاطفی که در بین مردم ،مخصوصا جوان ها
هست می تواند محور خیلی از ایتم ها شباشد .چون به هر حال یکی
از مسائل که باعث می شــود جوان های ما یک مقدار از خانواده ها دور
بشوند ،نداشتن ثبات عاطفی ،نداشتن فضای گرم خانوادگی است که
متاسفانه احساس می کنم خیلی کم رنگ شده است.
او در پایان گفت :ان شااهلل مردم هم با شنیدن این برنامه لذت ببرند
و ما هم از انرژی خوب شان بیشتر انرژی بگیریم.
ماشاهلل و اشرف ،محبی و زارع
ضبط ایتمی دیگر شروع می شود ،نسرین زارع در نقش اشرف پشت
میکروفون با ذوق می گوید :ماشاهلل.
عباس محبی در نقش ماشاهلل ،در حالی که در حال حساب کتاب
کردن با خودش است می گوید 200 :تومنم قسط 150 ،هم بابت برق،
انگار که تازه صدای اشرف را شنیده باشد با صدای بلند می گوید:هان؟
اشرف :ماشاهلل ،اگه گفتی فردا چه روزیه؟
ماشاهلل با خودش تکرار می کند :پس چرا جور در نمیاد؟ 500تومن
کمه.
اشرف ادامه می دهد :ماشاهلل با توام ،می گم فردا چه روزیه؟
و نمایش با همین به کوچه علی چپ زدن ماشاهلل ادامه پیدا می کند.
تلنگر به خانواده ها با زبان طنز
در فرصتی که ایجاد می شود ،نسرین زارع که حدود ده سالی است با
ایفای نقش های متفاوت ،در برنامه همکاری می کند ،می گوید :یکی از
نقش هایی که دارم «روکی»« ،خجسته خانم» ،پیرزن خوش برخورد
و «اشرف خانم » و «پسر فسقل » است که خیلی شخصیت «فسقل»
را دوست دارم.
وقتی از او می خواهم که از حس و حال اجرا برای مردم بگوید ،اظهار
داشــت :به دلیل اینکه برنامه«صبح جمعه با شما » برنامه ای قدیمی
است .شاید قدمتی 60 -50ساله داشته باشد ،این برنامه مخاطبین
زیادی دارد شاید بگویم پدر بزرگ ها و مادربزرگ های ما هنوز که هنوز
است اگر ان شااهلل در قید حیات باشند هنوز کماکان این برنامه را گوش
می کنند و در کل برنامه پر مخاطبی است ،خود ما هم وقتی که جوان تر
بودیم ،شنونده همین برنامه بودیم.
او ادامه داد :حدود 26سال است که کار بازیگری می کنم و در اداره
کل نمایش هستم ولی در این برنامه حدود ده سال است که همکاری
دارم و بسیار خوشحال هستم از اینکه در این برنامه بسیار پر مخاطب
،اجرای نقش می کنم و بازی می کنم .
او درباره نقش «رکی» گفت« :رکی» خانمی سانتی مانتالی است
که چشم و هم چشــمی هایی که برخی خانواده ها دارند را به صورت
طنز اجرا می کنم و تلنگری است به بعضی از مردم که این قدر دنیا را
مادی نبینند..
از تیپ شنگول خسته شده ام
داوود منفرد که بعد از یک مدت طوالنی که غیبت داشــته است
با خنده و شوخی وارد اســتودیو می شــود .او درخصوص نقش ها و
تیپ هایی که اجرا می کند ،می گوید :همچنان همان نقش شــنگول
را بازی می کنم که مورد توجه بیشــتری قرار گرفته اســت و ساجد
قدوسیان هم همچنان برای همان تیپ نویسندگی می کند.
54هنرمند در «صبح جمعه باشما» ی رادیو ایران
ساجد قدوسیان ،سردبیر ،نویسنده ،تهیه کننده و کارگردان برنامه
«صبح جمعه باشما» گفت 54 :نفر در قالب گوینده ،بازیگر ،نویسنده
و هنرمند پیشکسوت با ما همکاری دارند.
او ادامه مــی دهد :یکــی از چالش های جدیدی که بــا ان روبرو
هستیم،بحث نوروز 1402است که تقریبا از یک هفته گذشته اقدام
کرده ایم .نوروز امسال تفاوت جدی با سال های گذشته دارد ،اینکه سوم
چهارم نوروز همزمانی عید و اغاز ماه مبارک رمضان را داریم ،به همین
دلیل تولیدات ما خیلی خاص می شود،که به عنوان «صبح عید با شما»
تقدیم شنوندگان می شود .ما همچنان در ایام نوروز ،هر روز به طور
زنده از ساعت 9:30صبح در خدمت مخاطبان هستیم ولی به دلیل
همزمانی با ایام ماه مبارک رمضان تغییرات جدی در برنامه به ویژه در
حوزه محتوا داریم.
قدوسیان از پیامک های بی شمار مردم به برنامه و افزایش مخاطبان
به برنامه گفته و ادامه داد :انچه که مخاطبان در خواســته های خود
عنوان می کنند ،ضبط برنامه در حضور شنونده ها است .مطلع هستید
ما قبل از ایام کرونا برنامه را با حضور تماشاگر ضبط می کردیم ،تماشاگر
در برنامه به طور زنده حضور داشت که به خاطر کرونا وقفه ای در این
قضیه رخ داد.ب عد از ایام کرونا که شــرایط بهتر شد ،اعالم امادگی
کردیم که این کار را انجام بدهیم حتی با ســالن خیلی معتبری هم
هماهنگ کردیم ولی بــه خاطر اتفاقات اخیر و بحــث الودگی هوا و
ســامت حال هنرمندان برنامه و مردمی کــه می خواهند از نزدیک
کار را تماشا کنند این قضیه دچار وقفه ای شده است .امیدوارم که هر
چه زودتر این مشکالت برطرف بشود و این شرایط مقداری عادی تر
شود که خدای ناکرده کسی اسیب نبیند در حین کار و ما بتوانیم با
حضور تماشاگران برنامه را ضبط بکنیم.ما امادگی کامل داریم برای
انجام این مهم.
وی در پایان افزود چهارشــنبه همین هفته به مناسبت شب یلدا
ویژه برنامه « صبح جمعه باشما» از ساعت 20به مدت 4ساعت به طور
زنده از انتن رادیو ایران روی موج های FMردیف ۹۰مگاهرتز و AM
ردیف ۵۵۸کیلوهرتز پخش می شود که امیدوارم اوقات خوشی برای
مردم عزیزمان فراهم کنیم. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
دوشنبه 28اذر 1401شماره 1339
ترکیه با موزائیک گردشگر جذب می کند
ک و ویالهای یک هزار
مقام های ترکیه مراحل مقدماتی افتتاح یک محوطه ۹۰۰متر مربعی ،شامل موزائی
و ۵۰۰ساله شــهر «مرعش» را اغاز کرده اند .به گفته مدیر موزه «مرعش» ،پیش تر بازدید از دو محوطه
باستانی ۳۰۰و ۴۰۰متر مربعی این شهر باستانی برای عموم مردم ازاد بوده و از سال ۲۰۲۳مردم می توانند
از یک محوطه ۹۰۰متر مربعی دیگر در این شهر بازدید کنند .باستان شناسان تاکنون در ۶۵محوطه مختلف
این شهر کاوش انجام داده اند و یک موزائیک ۱۴۰متر مربعی از تصویر شکار را در سال ۲۰۱۵کشف کرده اند.
همچنین کاوشگران ،یک موزائیک ۵۰متر مربعی از تصویر یک جشن را در سال ۲۰۲۱و یک موزائیک ۱۸
متر مربعی که اشکال هندسی به تصویر می کشد را نیز امسال کشف کرده اند /.ایسنا
دو جایزه جهانی برای موسیقی ایران
عبدالحسین مختاباد ،بنیان گذار و خواننده گروه رودکی ،در رویداد «»global music awards
جایزه نقره را از ان خود کرد .او این خبر را در صفحه شخصی خود منتشر و تایید کرده است.
این خواننده موسیقی ایرانی با اثر «این لحظه ها» به عنوان خواننده مرد ،برنده جایزه نقره global
music awardsشده است .ارمان منشئی ،اهنگســاز ،تنظیم کننده و نوازنده ای که سال ها است
براساس سازبندی و نوع فاصله ها یا همان هارمونی های استفاده شــده با سبکی بومی از راک تلفیقی
اهنگسازی کرده ودر کار هنری خود به نواوری پرداخته است ،نیز در «»global music awards
امسال با اثری تجربی به اسم «میهن» جایزه نقره بخش مربوطه را کسب نموده است /.ایلنا
مهلتارسالاثاربهپانزدهمینجشنوارهتجسمیفجرتمدیدنمی شود
ســیدعباس میرهاشــمی ،ضمــن توصیف منطــق تغییرات
پیش بینی شده در این دوره از جشنواره اظهارداشت :سال گذشته در
جریان برگزاری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ،به این
جمع بندی رسیده ایم که اینک پس از گذشت ۱۴دوره ،وقت ان رسیده
است که مسیر طی شده را مورد ارزیابی و بازنگری قرار دهیم تا تداوم
جشنواره در اینده برای هنر ،هنرمند و جامعه مفیدتر باشد.
او گفت :بر همین اســاس ،مطالعات و بررســی های خود را حول
جشنواره اغاز و با بســیاری از هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی به
گفت وگو و تبادل نظر پرداخته ایم .در پایان ،ساختار جدیدی پیشنهاد
گ و کوتاه تر
ی بر ان ،دیوار موجود میان رشته ها کمرن
شــد که مبتن
می شود .مقرر شــد در بخش هایی که گرایش های هنری به عنوان
رشته نهادینه شــده اند ،تغییراتی ایجاد و گرایش ها را ذیل رشته ها
مجتمع کنیم تا به این ترتیب ،گرایش ها در کنار یکدیگر قرار گرفته
و ارزیابی شوند .میرهاشمی افزود :بنابراین توجه مان بیش از اینکه به
دیوار موجود میان رشته ها باشد ،به مفاهیم انها معطوف است .اکنون
الزم است مباحث میان رشته ای که قادر هستند بیان مناسب تری را
برای جامعه به ارمغان بیاورند ،بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند تا
از این طریق ،شاهد رشد مضاعف هنر و هنرمند و قرابت جشنواره به
اهداف خود باشیم .دبیر پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر،
ت و جا به جایی مدیران و
بیان کرد :در این دوره با توجه به تغییر دول
امریکا ٌمهرهای سرقتی را به عراق پس داد
مقامات دولتــی و قضایی نیویورک هفت ُمهــر متعلق به تمدن
بین النهرین و امپراتوری بابل نو را پس از گذشت ۲۰سال از به سرقت
رفتن ان ها از «موزه عراق» ،واقع در بغداد ،به این کشور بازگرداندند.
این اثار تاریخی پس از ان غارت شده اند که نیروهای ایاالت متحده
امریکا در سال ۲۰۰۳به این کشور حمله کرده بودند و فضا برای غارت
اثار تاریخی و تخریب موزه ها و محوطه های باستانی در ابعاد گسترده
ایجاد شد .دادگســتری منهتن ،با همکاری بخش تحقیقاتی وزارت
امنیت داخلی ایــاالت متحده امریکا ،این اثــار تاریخی را در جریان
مراسمی در ۱۴دسامبر رونمایی کرد .این اثار تاریخی شامل چهار ٌمهر
استوانه ای و سه ٌمهر کوچک است که روی ان ها نقش خدایان ،انسان،
حیوانات و صحنه هایی از عبادت حکاکی شــده است .این ٌمهرهای
باســتانی ،مدت کوتاهی پس از این که ربوده شدند به ایاالت متحده
امریکا منتقل و در فاصله ۲۰۰۴تا ۲۰۰۹بارها در مزایده های انالین
بین گالری ها جابه جا شده اند/ .ایسنا
سیاستگذاران عرصه تجسمی ،امکان اعمال همه تغییرات موردنظر در
جشنواره وجود نداشت؛ زیرا مدیران جدید باید در جریان این تغییرات
قرار می گرفتند و با رویکرد تازه جشنواره همراه می شدند .از این رو مقرر
شد که تغییرات پیش بینی شده برای دوره های اینده مورد بررسی و
ارزیابی نهایی قرار گیرند تا افق جشنواره تجسمی فجر ،روشن تر شود.
او اظهارداشت :امسال تالش کرده ایم از طریق هماهنگی با مدیران
و سیاستگذاران جشــنواره ،فرایند تغییرات را اغاز کنیم و گام های
اولیه را برداریم .براین اســاس ،گرایش هایی کــه پیش تر به عنوان
رشته در جشنواره تجسمی فجر جا افتاده بودند را به جای خودشان
بازگردانده ایم؛ رشته حجم را ایجاد و گرایش های مجسمه سازی ،سفال
«بهرام به روایت هفت پیکر» در تاالر چهارسو
«بهرام به روایت هفــت پیکر» ،عنوان یکــی از تازه ترین اثار
نمایشی مجموعه تئاتر شهر ،به نویســندگی و کارگردانی حامد
شیخی است که از امروز بیست و هشتم اذر ماه در تاالر چهارسو
اجرای خود را اغاز می کند.
در خالصه داستان این نمایش امده است :قصه ،حکایت بهرام
شاه ایران است .سراغاز این حکایت ،قصه سنمار معمار است .این
قصه حکایت عاشقانه بهرام بر دختران هفت گنبد و هفت حکایت
ان هفت پیکر برای بهرام است .در این اثر نمایشی محمود مقامی،
حامد شیخی ،امیرحسین انصاری ،مهدی هنرسازان ،رویا شیخی،
ساغر بهنام ،الله ذوالفقاری ،بیتا زین الدینی ،ساناز خدایی ،مریم
بابایی ،سپیده ســعیدی نیا ،النا زنگنه و ...به عنوان بازیگر حضور
دارند .نمایش «بهــرام به روایت هفت پیکر» ،از تاریخ یاد شــده
ساعت ۱۸به مدت زمان ۶۰دقیقه و قیمت بلیت ۷۰هزار تومان
روی صحنه می رود /.مهر
و سرامیک و چیدمان را ذیل ان گنجانده ایم .امیدوارم چنانچه مسیر
تازه ،مثبت ارزیابی شد ،در دوره های اتی جشنواره نیز با قوت و جدیت
بیشتری دنبال شود تا رشته ها و گرایش های هنری در جایگاه حقیقی
خود قرار گیرند و مورد ارزیابی واقع شوند .میرهاشمی ،ضمن تاکید
بر لزوم نقد رویکرد جدید جشنواره هنرهای تجسمی فجر ،بیان کرد:
ممکن است تغییرات پیش بینی شده در جشنواره با نقدهایی از سوی
هنرمندان و منتقدان مواجه شود که جای بررسی و تامل دارد و ما از
نقدها و نظرات کارشناسان در این زمینه استقبال می کنیم .جشنواره
فجر باید دوره به دوره پخته تر شــود و طرح چنین مباحثی می تواند
موجب شود که جشــنواره در مســیر صحیح تری گام بردارد .دبیر
پانزدهمین جشنواره هنرهای تجســمی فجر ،گفت :طبق برنامه هر
ساله جشنواره تجسمی فجر و با توجه به اینکه بسیاری از هنرمندان در
این زمینه پیگیر هستند ،اعالم می شود که جشنواره تا به امروز براساس
زمانبندی خود پیش رفته و مهلت ارسال اثر به دبیرخانه تمدید نخواهد
شد .بنابراین هنرمندان تا ساعت ۱۷روز ۲۹اذر برای ثبت نام و ارسال
اثار ،مهلت خواهند داشت .امیدوارم در فرصت باقی مانده هنرمندانی
که عالقه مند به حضور در جشــنواره پانزدهم هستند ،اثار خود را به
دبیرخانه ارسال کنند تا ما بتوانیم طبق زمانبندی اعال م شده ،مراحل
داوری و انتخاب اثار را پیش ببریم و در نهایت ،نمایشگاه شایسته ای از
اثار منتخب برپا کنیم /.ایرنا
معرفیبرگزیدگانفصلنهم«چهارفصلتئاترایران»
دفتر مطالعات و پژوهش های مرکز هنرهای نمایشی حوز ه هنری،
به عنوان دبیرخان ه پروژ ه جامع ملی اموزش نمایشنامه نویسی به خارج از
پایتخت تحت عنوان «چهار فصل تئاتر ایران» ،پس از دریافت ۴۹طرح
اولیه از ۸استان کشور ،برگزیدگان این مرحله را معرفی کرد.اثار برگزیده
برای نگارش نسخ ه نهایی و حضور در کارگاه های فصلی پروژه عبارتند
از« :ایکس» به کارگردانی معصومه مختاری از گیــان« ،ال َمرخه»
به کارگردانی مجید کاظم زاده مژدهی از گیالن« ،پنجر ه پشــتی» به
کارگردانی مجتبی حیدری از بوشهر« ،توت های وحشی» به کارگردانی
زهرا صدری از گیالن« ،جادوگر و راهبه» به کارگردانی مسعود احمدی از
فارس« ،در مه» به کارگردانی مهرداد بخشی از گیالن« ،درون و بیرون»،
«دماوند» و «کبیســه» به کارگردانی لیال روغنگیر قزوینی از قزوین،
«روی جاد ه نمناک» به کارگردانی مریم عابدینی از فارسَ « ،منتیل پا» به
ت علمی قرار
کارگردانی حامد مهینی از بوشهر.اثاری که مورد تایید هیا
بگیرند ،در کارگاه های فصلی پروژه شرکت خواهند کرد /.مهر صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
«باور خیال»؛ نمایشنامه ای در ژانر دفاع مقدس
نمایشنامه «باور خیال» ،نوشته ندا ثابتی ،با کارگردانی محمدتقی رودگر ،از شهرستان ورامین استان
تهران ،در دوازدهمین دوره سراسری و نخستین دوره بین المللی رویداد تئاتر صاحبدالن ،خوانش شد.
رودگر ،درباره این اجرای نمایشــنامه خوانی گفت :نمایشــنامه «باور خیال» ،توســط گروه نمایش
«عاشورائیان» و با همکاری کانون بسیج هنرمندان ،انجمن نمایش ورامین و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی
ورامین طی دو روز خوانش شد .این اثر در ژانر دفاع مقدس با موضوع و مضمونی اجتماعی است که چند سال
پیش به رشته تحریر درامده است .او در ادامه اذعان داشت :ما با کمبود نمایشنامه های دینی مواجه هستیم و
ی اورند /.هنرانالین
رویدادهایی چون تئاتر صاحبدالن ،سبب شده عده ای از فرزندان انقالبی به این سمت رو
نمایشی از اثار نادیده هنری مور
هنری مور ،یکی از بزرگ ترین مجسمه سازان بریتانیایی
است که به خاطر بازنمایی های مدرنیستی اش از فرم بدن
شناخته می شود .اما او یک جنبه کمتر شناخته شده نیز
دارد؛ نقاشــی هایی از معدنچیان زغال سنگ که حاصل
یک هفته حضور هنرمند در تاریکی گودال یورکشایر ،در
زمستان و زمان جنگ سال ۱۹۴۱است.
این اثار کار های خطرناکی را به تصویر می کشــند که
روزانه توسط صد ها هزار معدنچی انجام می شود که سهمی
حیاتی در جنگ دارند .هنری مور ،شرایط ۱۴۰۰فوت زیر
زمین را «مثل جهنم» توصیف کرده است.
هشتاد سال پس از کشیده شدن این طراحی ها ،بیش
از ۱۰۰طرح و کار تمام شده برای اولین بار در نمایشگاهی
در موزه گالری سنت البنز ،به نمایش درامده و کتابی با
عنوان «طراحی در تاریکی :ماموریت زغال سازی هنری
مور» ،توسط مورخ هنر ،کریس اوون ،منتشر شده است.
پدر هنری مــور ،در معــدن ویلدیل در کســلفورد،
یورکشــایر غربی به عنوان معدنچی کار می کرد .مور در
ژانویه ،۱۹۴۲پس از ۲۰ســال اقامــت در لندن ،به این
منطقه بازگشــت و یک هفته را در زیر زمیــن گذراند و
طرح های سریعی از معدن چیان در محل کار ساخت که
بعدا ً نقاشی هایی بر اساس ان ها خلق کرد.
در ان دوران ،WAACیــک ســازمان دولتــی
به سرپرســتی مورخ هنر ،ســر کنت کالرک ،تعدادی از
هنرمندان را در جبهه داخلی و یا همراه با نیرو های خارج
از کشور مامور کرد .استنلی اسپنسر ،کشتی سازان را در
کالید نقاشی کرد .گراهام ســاترلند کارگران معادن قلع
کورنیش را به تصویر کشید .مور که قب ً
ال با طراحی از افرادی
دوشنبه 28اذر 1401شماره 1339
«فاطمه (س) چشمه جوشان هستی» به چاپ چهارم رسید
7
چاپ چهارم کتاب «فاطمه (س) چشمه جوشان هستی» ،به قلم حجت االسالم والمسلمین احمد
زمانی ،همزمان با ایام فاطمیه به همت موسسه بوستان کتاب در ۴۹۴صفحه روانه بازار نشر شد.
درباره زندگانی کوتاه ،بابرکت و پر فراز و نشیب ام االئمه فاطمه زهرا (س) کتاب ها و رساله های بسیاری
از قرن اول تا عصر حاضر نوشته شده و بزرگان اهل قلم اعم از مسلمانان و غیرمسلمانان اثار متنوعی به
نگارش دراورده اند ،لیکن حیات اعجاب برانگیزش به صورتی است که هر چه تامل و تعمق بیشتر شود،
همچنان نکات نو ،سازنده ،کاربردی ،اخالقی ،تربیتی ،اجتماعی ،اقتصادی و سیاسی دیگر یافت می شود.
کتاب حاضر ،زندگی درس اموز و الگوی همه زنان جهان را در پنج بخش بررسی کرده است /.ایلنا
که از رعد و برق به ایستگاه های متروی لندن پناه می بردند،
شــهرت پیدا کرده بود ،این بار به معدن رفت و حدود ۹۰
طرح سریع را در دفترچه یادداشت خود ساخت .او به نحوه
کار معدنچیان ،ژســت های ان ها در حیــن بریدن زغال
سنگ ،نحوه زانو زدن یا دراز کشیدن به پهلو عالقه مند بود.
قطعاً او در شرایط سختی کار کرده است ،در جایی که
تقریباً هیچ نوری نبود و فقط یک چراغ جلو وجود داشت .او
می خواست تاریکی را نشان دهد و این هم از نظر فیزیکی و
هم هنری چالش برانگیز بود.
مور ،بعدا ً درباره تجربه خود گفــت« :تاریکی غلیظی
که می توانی لمس کنی ،غوغای چرخان دســتگاه برش
زغال ســنگ ،پرتاب غبار ســیاه به هوا ...همه در گرمای
خفه کننده .هیچ روز سخت تری در زندگی ام نداشتم» .
دفتر یادداشــت او که در نمایشگاه به نمایش گذاشته
شده است ،طرح های اولیه اش از معدنچیان ،بدن هایی که
در فضا های کالســتروفوبیک منقبض شده اند ،هل دادن
وان زغال سنگ استخراج شده؛ خوردن و استراحت کردن
را نشان می دهد.
در طی چند ماه ،او ۲۸نقاشــی از طرح های خود خلق
کرد .برخی از ان ها توســط WAACدر گالری ملی و
سپس در نمایشگاه های سیار به نمایش گذاشته شده اند.
در پایان جنگ WAAC ،اثاری را که سفارش داده بود در
گالری ها و موزه های سراسر کشور توزیع کرد.
در سال های گذشته مجسمه های مشهور هنری مور،
باعث شده اند نقاشی های زغال سنگ او نادیده گرفته شوند.
اما مور ،عقیده دارد که شخصیت مرد و ویژگی های فیگور را
عم ً
ال در این اثار کشف کرده است/.هنرانالین صفحه 7
جابر عناصری ،استاد مسلم عشق
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
پدر تعزیه دانشگاهی ایران
با انبوهی از کتاب ها و طومارهای خطــی تعزیه ای ایران به
کالس می امد .براستی ندیده بودم ،شــوق استادی از اموزش
بیشتر از شاگرد باشد ،عناصری ،در کلمه ب ه کلمه درس های اش
جان شیرین خود را صرف تدریس می کرد ،حرارتی که از اتش
درون اش شعله می گرفت و می سوخت .او استاد مسلم عشق بود
و بنده معرفتی از حق که در نهادش به امانت ســپرده شده بود.
جابر عناصری ،شاهنامه پژوه ،ایران شناس و تعزیه شناس ایرانی
و مردم شناسی متبحر بود که دانش خود را در باب هنرهای سنتی
و فرهنگ عامه نه فقط از میان کالس های درس و کتاب ها ،بلکه
از بطن جامعه بدست اورده بود .او معتقد بود؛ که ایران باستان
در زوال دوران های خویش فرهنگ هایی از خود را به بیگانگان
انتساب داده است .فرهنگی که ریشــه اش در ایران و قصه های
عامیانه و فولکلور ان بوده است .او فرهنگ بومی را معدنی بارور
برای سینما و سایر حرکات ســمبولیک می دانست .وی در این
راســتا می گوید:اما ای دریغ که امروزه افسانه های قومی از یاد
پران کیکاووس و قالیچه حضرت
رفته اســت .روزگاری هودج ّ
سلیمان (ع) ،چاشنی افســانه های مردم بود و کم کم موضوع
فیلم های غربی گشــت .نام شان تعویض گشــت و ما حیران و
انگشــت بر دهان در برابر جعبه سحرامیز تلویزیون نشستیم و
افســانه پری ماهیان دریاهای خودمان را از یاد بردیم و جزیره
ناشناخته ،قلمرو سرندی پیتی وکنا ،را نشناختیم .و شهر فرنگی
در حرم خانه دل کودکان مان اطراق کرد که فانوس خیال خیام،
را از یادها برد و تارزان جنگل زاد ،الگوی فیلم سازان گشت .لچک
قرمزی به شنل قرمزی تغییر نام داد و کارتون های متعدد غربی
را اراست و قصه های عامیانه ایرانی از کتاب الفونتن فرانسوی سر
دراورد .عناصری ،معتقد بود فرهنگ بی ثمر بیگانه نوعی غربت
کالمی و تصویری بوجود اورده است .استفاده از فرهنگ بومی،
بافت فیلم نامه را ظریف می سازد ،و نوبرانه ای از مضامین پربار
را در طبق اخالص ،تقدیم پژوهشگر مخلص می سازد .فرهنگ
بومی برای سینمای ایران ،شناسنامه ممهور به مهر شان و جالل
صادر می سازد.
ســمیه خاتونی -دکتر جابــر عناصری ،در ســال ۱۳۲۴در
محله معمار اردبیــل به دنیا امد .پدرش کربالیــی علی عناصری از
شــبیه خوانان بود و بدلیل عالقه و ارادتی که بــه ائمه اطهار علیهم
السالم داشت ،هر ساله مراســم عزاداری ،شبیه خوانی و تعزیه را در
منزل خود برپا می نمود .جابر از کودکی به شبیه خوانی و تعزیه عالقه
مند شد و زیر نظر پدر ،مراسم شــبیه خوانی را اموخت .در زمانی که
پدرش مراسم شــبیه خوانی را برگزار می نمود ،جابر مشق های خود
را در پشت نســخه های تعزیه می نوشــت .او به تبع ارادت خالصانه
خانواده به مقام واالی حضرت اباعبداهلل الحسین علیه السالم ،شیفته
و شیدای ان امام عزیز گشــت و تا پایان عمر ،هیچ گاه از این مسیر
با ســعادت ،باز نماند .جابر عناصری ،تحصیالت مقدماتی را در شهر
اردبیل و تحصیالت متوســطه را در دارالفنون تهران با کسب مقام
اول ایران در رشته ادبیات به انجام رساند .سپس وارد دانشگاه تهران
شد و تا سطح دکترای فلســفه و علوم تربیتی در ایران تحصیل کرد.
در ادامه او با کسب تخصص دوره مردم شناسی در انگلستان با تکیه
بر پژوهش های قبلی خود ،به تحقیق درباره خاورمیانه ،جنوب غرب
اسیا و ب ه ویژه مســائل فرهنگی ترکیه و ایران و افغانستان پرداخت.
وی ۴۱سال در دانشگاه های تهران به عنوان استاد ممتاز به تدریس
و تحقیق اشــتغال داشــت و بیش از چهل کتاب در زمینه فرهنگ
ایران به رشته تحریر در اورده و صدها
دانشجو تربیت کرد .وی از طرف مراکز
فرهنگی به خاطــر فعالیت های اش در
عرصه هنر تعزیه و شبیه خوانی ،لوح ویژه
پدر تعزیه دانشــگاهی ایران را دریافت
کرد .حوزه فعالیــت علمی او به صورت
میان رشــته ای و ترکیب فلســفه هنر
و زیبایی شناســی ،با مطالعات قومی،
ایران شناسی و مردم شناسی عشایری،
و هنرهای فولکلور به ویژه نمایش های
ایینی حوزه تمدنی ایــران بزرگ بوده
اســت .وی مدت ها در رادیو برنامه راه
شــب و در تلویزیون (تا ســال )۱۳۶۷
برنامه هایی در ارتباط با ایین های ایرانی و نمایش های ســنتی اقوام
ایران را اجرا می کرد.
مهمترین عالقه عناصری ،ادبیات عامه ،شبیه خوانی و تعزیه بود.
وی در این راه اعتقاد کاملی به پژوهش میدانی و مصاحبه داشــت.
وی که بیشتر عمر خود را صرف تحقیق در روستاهای گوشه و کنار
ایران نمود ،تعزیه را هنری به وسعت تمام ادوار تاریخ بشریت عنوان و
معتقد بود تعزیه ،اسطوره و تاریخ نیست بلکه فراتر از ان هاست ،تعزیه
معراج انسان اســت و چنان ارتباطی میان بنده و پروردگارش ایجاد
می کند که او را به درستی با حقایق و وقایع دشت کربال اگاه می سازد.
عناصری ،تعزیه را نمایشی می دانست که به جز ایران در هیچ جای
دیگر وجود ندارد و این از افتخارات ما ایرانیان است .وی عمده دانش
خویش را در این حوزه ،از حضور فعال خویش در روابط اجتماعی و
تعامل رو در رو ،با مردم بدست اورده بود .و عالقه بسیار زیادی ،توام
با وظیفه شناسی نسبت به شناخت فرهنگ های بومی ایران و جهان
داشت .مردم-شناسی متاثر از انسان شناسی را ،سرلوحه کار خود قرار
داد .مردم شناســی ای که داده-های خود را از موضوعات اجتماعی،
روانشناسی و ظهورات بیرونی و مادی انسان ،بدست می اورد و در این
باب می گوید :در قلمرو مردم شناسی و فرهنگ عامه ،پژوهش از طریق
مشاهده حضوری و شرکت فعال در جشنواره ها و سوگواره ها و اشنایی
با ائین ها ،عرف ،عادات ،به اصولی ترین روش گرداوری کرده است.
عناصری ،پژوهشگر و تحلیل گری بســیار حاذق و توانا بود که به
برکت دانش سرشار و ذوق منحصر به فردی که در عرصه مردم شناسی
و تربیت و فلســفه داشــت ،جلوه های جدیدی از گنجینه فرهنگ
ملی ایران را بر ما گشوده اســت .وی ،هیچگاه مخاطب خویش را با
اصطالحات غامض فلسفی به چالش نمی کشید و به طریق ادیبان،
روان می نوشــت و به روش ســخنوران ،شیوا ســخن می راند .جابر
عناصری نیز مانند دیگر پژوهشــگران و اســتادان تعزیه از وضعیت
این هنر ایرانی غمگین بود ،و معتقد بود در مناطق مختلف کشــور
تعزیه خوانان بزرگی وجود دارند که به سوگواره ها دعوت نمی شوند
و گوشه نشین شده اند .اگر لباس ها ،سرودها و نغمه های بومی را که
مردم هر منطقه با ان اشنایی دارند را از تعزیه بگیریم ،در واقع جان
تعزیه را گرفته ایم .به باور او ،ما نیازمند به روز کردن تعزیه هستیم ،ولی
زمانی که اهنگ ها ،اشعار ،صحنه ارایی و میدان ارایی ان را به درستی
نشناخته ایم ،چگونه می توانیم دست به این کار بزنیم .این ایرانشناس
و پژوهشگر که سال های طوالنی به پرورش دانشجویان پرداخته بود،
می گفت :قدسی تر از سروده های شبیه خوانی و تعزیه خوانی در عالم
وجود ندارد .حضرت علی (ع) ابروی بشریت است و در جهان بشریت
نظیر این امام عظیم الشــان نمی توان
کســی را پیدا کرد .همچنان که واقعه
کربال و حماسه افرینی امام حسین (ع)
نه تنها در جهان اســام بلکه در سایر
ادیان و کشــورهای دنیا زبانزد همگان
است و همه به وجود چنین امام و الگوی
واالیی واقف هستند.
از اســتاد جابر عناصــری ،کتب و
مقاالت زیادی به یــادگار مانده و اثار
او از مکتوبات ارزشــمند و فاخر عرصه
هنر ،فرهنــگ عامه و خصوصــاً تعزیه
اســت .از جمله می توان به کتاب هایی
چون« :شناخت اساطیر ایران بر اساس
طومار نقاالن»« ،فهرست توصیفی نمایشنامه های مذهبی ایران»،
«شبیه خوانی ،کهن الگوی نمایش های ایرانی»« ،درامدی بر نمایش و
نیایش در ایران»« ،مراسم ائینی و تئاتر ،تاریخ هنر ایران»« ،تاریخ هنر
جهان»« ،تعزیه نمایش مصیبت»« ،مردم شناسی و روانشناسی هنر»،
«شبیه خوانی»« ،گنجینه نمایش های ائینی و مذهبی»« ،شبیه نامه
دیر مکافات و سلطان کربال» اشاره کرد .وی همچنین پژوهش هایی
در زمین ه موســیقی تعزیه انجام داده است .دیگر مقاله های او درباره
پهن ه ایین های ایرانی فرهنگ ایران باستان و شاهنامه پژوهی ،ادبیات
عامیانه است .
واپسین سال های زندگی این استاد بزرگ با دل شکستگی و عزلت
گذشت ،او در ســاعت 9و 30دقیقه صبح 28فروردین سال 1395
در کتابخانه خود در گذشــت ،پیکر وی به خواست خودش و بدون
اینکه کسی مطلع شود ،به ســرعت به بهشت زهرا (س) منتقل و در
یکی از قطعات عادی ان به خاک سپرده شد .مراسم خاکسپاری او به
درخواست خودش تنها با حضور 9تن برگزار شد و به وصیت او هزینه
برگزاری مراسم ختم و یادبود هم به انجمن خیریه ای اختصاص پیدا
کرد .تا هستم ای رفیق ،ندانی که کیستم /روزی ز من سراغ بگیری
که نیستم .روحش شاد صفحه 8