روزنامه صبا شماره 1330 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1330

روزنامه صبا شماره 1330

روزنامه صبا شماره 1330

‫سه شنبه| ‪ 15‬اذر ‪ 6 |1401‬دسامبر‪ 11 |2022‬جمادی االول ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1330‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫تربیت‬ ‫جامعه و کودک‬ ‫تعطیل شدین نیست‬ ‫پویانمایی بچه زرنگ‬ ‫تولید می شود‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫وقتی هنر و فوتبال با هم‬ ‫برخورد می کنند‬ ‫صفحه ‪7‬‬ ‫مفهومی شاعرانه‬ ‫و انتزاعی مانند حقیقت‬ ‫صفحه ‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫سه شنبه‪ 15‬اذر‪ 1401‬شماره ‪1330‬‬ ‫پویانمایی بچه زرنگ تولید می شود‬ ‫اقبال خوب مخاطبان به پویانمایی های بلند ایرانی سبب شده تا کارگردانان این حوزه‪ ،‬تالش بیشتری‬ ‫در مسیر تولیدات پویانمایی داشته باشند‪ .‬بهنود نکویی‪ ،‬چهره شناخته شده حوزه پویانمایی‪ ،‬قرار است در‬ ‫تجربه ای جدید‪ ،‬پویانمایی بچه زرنگ‪ ،‬را به تولید برساند‪ .‬دوست داران این هنر‪ ،‬نام این کارگردان را با مجموعه‬ ‫محبوب روبی و جوجه ها به خاطر دارند‪.‬تولیدات بومی پویانمایی طی سالیان اخیر با اقبال خوبی از سوی‬ ‫مخاطبان داخلی و جشنواره های بین المللی مواجه شده است‪ ،‬به گونه ای که برای امسال‪ ،‬دو پویانمایی پسر‬ ‫دلفینی و لوپتو‪ ،‬عالوه بر درخشش در چندین جشنواره جهانی با استقبال خوب مخاطبان نیز مواجه شده اند‬ ‫ن را برای هفته ها در انحصار خود نگه داشته اند‪/.‬ایرنا‬ ‫و صدر جدول فروش روزانه سینمای ایرا ‬ ‫ماجرای پخش تیزر فیلم ها در تلویزیون‬ ‫حبیب ایل بیگی‪ ،‬در جلسه شورای صنفی نمایش‪ ،‬با اشاره به همراهی و مساعدت صدا وسیما در پخش‬ ‫رایگان تیزر فیلم های در حال اکران گفت‪ :‬با توافقات صورت گرفته‪ ،‬مدتی است که پخش تیزر فیلم ها از‬ ‫شبکه های مختلف سیما با سهولت و نظم بیشتری در حال انجام است‪ .‬او درباره عدم پخش تیزر دو فیلم در‬ ‫حال اکران که منجر به طرح برخی شایعات نیز شده است‪ ،‬گفت‪ :‬تمام بسترها برای پخش قاعده مند تیزرها از‬ ‫تلویزیون اماده شده است و اگر تهیه کننده ای ضوابط و شرایط پخش تیزر تلویزیون را رعایت نکرد نباید ان را‬ ‫به حساب عدم همراهی تلویزیون بگذاریم‪ .‬ایل بیگی تصریح کرد‪ :‬روند مجوز پخش تیزر از شبکه های مختلف‬ ‫سیما مستلزم شرایط و تشریفاتی است که باید تهیه کنندگان فیلم و مالکان اثر به ان واقف باشند‪ /.‬هنرانالین‬ ‫جدیدترین خبرها از کارگاه های جشنواره فیلم‪ ۱۰۰‬ثانیه ای‬ ‫کارگاه های اموزشی سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم ‪ ،۱۰۰‬در راستای رویکرد فراتهران این دوره از این‬ ‫جشنواره در پایان هفته گذشته در شهرهای مشهد‪ ،‬اصفهان و قزوین برگزار شد‪.‬‬ ‫در این راســتا هادی مقدم دوســت‪ ،‬نهم و دهم اذرماه در کارگاهی ‪ ۲‬روزه با حضور جمعی از عالقه مندان به‬ ‫فیلمسازی‪ ،‬به اموزش ایده یابی برای فیلم های ‪۱۰۰‬ثانیه ای و عناصر شکل گیری یک فیلم نامه کوتاه کوتاه پرداخت‬ ‫و در ادامه تعدادی از ایده های هنرجویان حاضر در کارگاه را مورد بررسی قرار داد‪.‬‬ ‫همچنین محمدرضا خردمندان‪ ،‬در کارگاه تولید فیلم ‪۱۰۰‬ثانیه ای‪ ،‬در اصفهان‪ ،‬میزبان هنرجویان عالقه مند به‬ ‫فیلمسازی بود و در این کارگاه عالوه بر بیان تجربیات خود از حضور در جشنواره فیلم ‪ ،۱۰۰‬و دیگر جشنواره های‬ ‫فیلم کوتاه‪ ،‬از تاثیر ساخت فیلم ‪۱۰۰‬ثانیه ای‪ ،‬در ادامه روند فیلمسازی عالقه مندان به این حوزه گفت‪ :‬هنرجویان‬ ‫در پایان این کارگاه با همکاری یکدیگر ایده ای را پرورش داده و با تقسیم کار میان خودشان و با نظارت محمدرضا‬ ‫خردمندان‪ ،‬فیلم کوتاه ‪۱۰۰‬ثانیه ای پدرم‪ ،‬را جلوی دوربین برده و پس از ان تدوین و صداگذاری ان را انجام داده اند‪.‬‬ ‫در قزوین‪ ،‬هم محمد پایدار‪ ،‬میزبان هنرجویان این استان در کارگاه یک روزه نویسندگی ‪،۱۰۰‬‬ ‫بود‪ .‬در این کارگاه که در تاریخ دهم اذرماه برگزار شد‪ ،‬پایدار‪ ،‬عالوه بر پرداختن به مباحث و‬ ‫تکنیک های رسیدن به یک فیلمنامه ‪ ۱۰۰‬و ایده پردازی‪ ،‬نمونه هایی از فیلم های ‪۱۰۰‬ثانیه ای‬ ‫مرتبط با موضوع را نیز نمایش داد‪.‬‬ ‫همچنین هنرجویــان در روند این کارگاه به صــورت گروهی به بارش‬ ‫فکری و طراحی ایده پرداختند و در نهایت به ایده های اولیه ای رسیدند که‬ ‫براساس دستور کار این کارگاه‪ ،‬بعد از یک فرصت سه روزه طرح های نهایی‬ ‫ارسال‪ ،‬داوری و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت‪ .‬در ادامه این روند کارگاه های‬ ‫اموزشی دیگری در هفته های اینده در شهرهای مختلف برگزارخواهند شد‬ ‫که اطالعات ان از طریق سایت جشنواره فیلم ‪ ۱۰۰‬به ادرس ‪ www.100fest.com‬و مراکز حوزه‬ ‫هنری هر استان اعالم خواهد شد‪/.‬ایسنا‬ ‫بهترین های سینمای مستقل بریتانیا‪ ،‬معرفی شدند‬ ‫اولین فیلم شارلوت ولز‪ ،‬با نام افترسان‪ ،‬با بازی پل مسکال و فرانکی‬ ‫کوریو‪ ،‬برنده بزرگ جوایز فیلم مستقل بریتانیا ‪ ۲۰۲۲‬بود و در مراسمی‬ ‫که در لندن برگزار شد از ‪ ۱۶‬نامزدی که کسب کرده بود ‪ ۷‬جایزه را برد‪.‬‬ ‫این درام که درباره رابطه پیچیده پدر‪ -‬دختری است موفقیت خود‬ ‫را از جشنواره کن شروع کرد و پس از ان جوایز دیگری هم دریافت کرد‪.‬‬ ‫این فیلم در مراسم یک شنبه شب هم بهترین فیلم شد‪ .‬جایزه بهترین‬ ‫کارگردانی ‪ ،‬بهترین فیلمبرداری‪ ،‬بهترین تدوین و بهترین موسیقی نیز‬ ‫به همین فیلم اهدا شد‪ .‬بلو جین‪ ،‬اولین فیلم جورجیا اوکلی‪ ،‬هم که‬ ‫درباره معلم جوانی است که مجبور به زندگی دوگانه می شود‪ ،‬از نامزدی‬ ‫در ‪ ۱۳‬بخش موفق به کسب ‪ ۴‬جایزه بیفا شد و رزی مک ایوون‪ ،‬جایزه‬ ‫بهترین بازیگر نقش اصلی‪ ،‬ری هیز جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل‪،‬‬ ‫اوکلی‪ ،‬جایزه بهترین فیلمنامه و جایزه بهترین گروه بازیگران را برای‬ ‫شاهین بیگ دریافت کرد‪ .‬جوایز بازیگری فیلم مستقل بریتانیا بدون‬ ‫تفکیک جنسیتی اهدا می شود‪ /.‬مهر‬ ‫جشن سربرون‪ ،‬همچنان ادامه دارد‬ ‫حسن نجاریان‪ ،‬تهیه کننده سریال جشن سربرون‪ ،‬به کارگردانی‬ ‫مجتبی راعی‪ ،‬درباره پخش این سریال که پیش از این عنوان شده‬ ‫بود بعد از رقابت های جام جهانی روی انتن می رود بیان کرد‪ :‬هنوز‬ ‫بخش های ویژوال افکت و موسیقی این سریال تمام نشده است و‬ ‫کار روی این بخش ها ادامه دارد‪ .‬او درباره زمان پخش این سریال‬ ‫بیان کرد‪ :‬چون هنوز مراحل فنی این ســریال تمام نشده است‪،‬‬ ‫نمی توان زمان دقیقی را برای پخش ان مشخص کرد‪ .‬امیدواریم تا‬ ‫پایان سال و یا در نهایت ابتدای سال اینده به پخش برسد‪ .‬نجاریان‬ ‫درباره این سریال و زمان روایت تاریخی ان اظهار کرد‪ :‬این سریال‬ ‫مربوط به دوره اخر قاجار است و بیشتر در حال و هوای این دوران‬ ‫می گذرد‪ .‬تهیه کننده سریال جشن سربرون‪ ،‬در پایان تصریح کرد‪:‬‬ ‫کارهای طوالنی و سنگین همیشه درگیری های مالی دارد و گاهی‬ ‫گره می خورد‪ .‬پروژه های سنگین با تولیدات سخت‪ ،‬همیشه چنین‬ ‫مسائلی را داشته است و ما هم داشته ایم‪ /.‬مهر‬ ‫ایران امروز و ضرورت وجود انیمیشن‬ ‫ایران امروز‪ ،‬در برنامه اخیر خود به ضرورت وجود انیمیشن برای‬ ‫رده های سنی مختلف می پردازد‪.‬‬ ‫این برنامه‪ ،‬از انیمیشــن یا پویانمایی‪ ،‬به عنوان نوعی فیلمسازی‬ ‫متفاوت با سینمای واقعی یاد کرده و مهم ترین وجه تمایز انیمیشن‬ ‫از فیلم واقعی را اصل انتزاع و فراواقعی بودن انیمیشن دانسته است‪.‬‬ ‫سینمای زنده یا واقعی چنان که از نامش پیداست به دنبال بازنمایی‬ ‫عینی واقعیت است و منطبق با واقعیت بیرونی هستند‪.‬‬ ‫امیرمسعود علمداری‪ ،‬فیلمنامه نویس انیمیشن و استاد دانشگاه‬ ‫و امیرحسین صالحی‪ ،‬رییس خانه انیمیشن‪ ،‬به عنوان مهمانان این‬ ‫برنامه‪ ،‬به بررســی و به ضرورت وجود کاراکتر های انیمیشــن برای‬ ‫رده های سنی مختلف پرداختند‪.‬‬ ‫ایران امروز‪ ،‬دوشنبه ها به تهیه کنندگی وحید بیات و اجرای شهاب‬ ‫شهرزاد و هماهنگی اکرم خیرخواه ساعت ‪ ۱۲:۴۰‬از رادیو ایران پخش‬ ‫می شود‪/.‬میزان‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫برگزاری یک نشست با رویکرد ارتقای سینمای کودک و نوجوان‬ ‫ششمین نشست هم اندیشی ارتقای ســینمای کودک و نوجوان با فعاالن حوزه بازارپردازی‪ ،‬روز‬ ‫پنجشنبه ‪ ۱۷‬اذر ماه ‪ ۱۴۰۱‬از ساعت ‪ ۱۵‬تا ‪ ۱۷‬در ساختمان شــماره ‪ ۳‬بنیاد سینمایی فارابی برگزار‬ ‫می شود‪.‬‬ ‫سلسله نشست های یادشده با هدف ارتقای سینمای کودک و با حضور فعاالن این حوزه و به همت بنیاد‬ ‫سینمایی فارابی برگزار خواهند شد‪.‬‬ ‫عالقه مندان به حضور در این برنامه می توانند از طریق ســایت کانون دورهمی به نشــانی ‪https://‬‬ ‫‪ dorehami.net‬اقدام و یا با شماره تلفن ‪ ۰۹۳۰۲۲۶۴۰۰۰‬تماس حاصل کنند‪/.‬ایسنا‬ ‫سه شنبه‪ 15‬اذر‪ 1401‬شماره ‪1330‬‬ ‫استاد‪ ،‬به پایان رسید‬ ‫‪3‬‬ ‫فیلمبرداری فیلم سینمایی استاد‪ ،‬به تهیه کنندگی بهروز افخمی و کارگردانی سیدعماد حسینی به پایان‬ ‫رسید و این روزها در مرحل ه تدوین قرار دارد‪ .‬این فیلم به یکی از موضوع های ملتهب اجتماعی در سال اخیر‬ ‫می پردازد‪ .‬فیلمنام ه استاد‪ ،‬را پیام الریان و عماد حسینی‪ ،‬نوشته اند و محمدحسین مهدویان به عنوان مشاور‬ ‫کارگردان پروژه را همراهی می کند‪ .‬حسن معجونی‪ ،‬سجاد بابایی و هدیه حسینی نژاد بازیگران اصلی این‬ ‫فیلم و حوریه مقدم و مهدی ابوحمزه دیگر بازیگران ان هستند‪ .‬عوامل اصلی فیلم سینمایی «استاد» عبارتند‬ ‫از مدیر فیلمبرداری‪ :‬مجید یزدانی‪ ،‬مدیر صدابرداری‪ :‬احسان خزایی‪ ،‬دستیار کارگردان و برنامه ریز‪ :‬پریسا‬ ‫جباری اصل‪ ،‬طراح چهره پردازی‪ :‬تینا بخشی‪،‬مدیر تولید‪ :‬حسین زرقام‪ ،‬تدوین‪ :‬هانیه جلوخانی‪ /.‬هنرانالین‬ ‫در کنار چهره های موسیقی؛‬ ‫جورجکلونیتجلیلشد‬ ‫بازیگر فیلم ‪ ۱۱‬یار اوشن‪ ،‬در فهرست چهره های مشهوری جای داشت که شنبه در مرکز کندی‪ ،‬تجلیل‬ ‫شده اند‪ .‬امی گرانت‪ ،‬خواننده پاپ‪ ،‬گلدیس نایت‪ ،‬چهره موسیقی‪ ،‬تینا لئون‪ ،‬اهنگساز و بونو‪ ،‬از گروه ‪ U۲‬هم‬ ‫از دیگر چهره های این فهرست بودند‪ .‬کلونی گفت به عنوان کسی که در یک شهر کوچک از کنتاکی‪ ،‬بزرگ‬ ‫شده است هرگز تصور نمی کرد روزی روی بالکن افتخار مرکز کندی‪ ،‬بایستد و افزود‪ :‬این یک افتخار بزرگ‬ ‫برای همه خاندان کلونی است‪.‬‬ ‫این بازیگر و فیلمساز تا کنون ‪ ۲‬جایزه اسکار کسب کرده‪ ۵ ،‬گلدن گلوب برده و ‪ ۴‬جایزه انجمن بازیگران‬ ‫امریکا‪ ،‬یک بفتا‪ ۲ ،‬جایزه منتخب منتقدان‪ ،‬یک امی‪ ۴ ،‬جایزه هیات ملی نقد و جایزه یک عمر دســتاورد‬ ‫هنری از موسسه فیلم امریکا را در کارنامه دارد‪ .‬وی در مصاحبه ای پیش از مراسم تجلیل از او گفت با دیدن‬ ‫تصویر مرد سالخورده ای با موی خاکستری از پشت سر در اولین نمایش فیلمش «بلیت بهشت» پیش از‬ ‫اینکه متوجه شود این خودش است‪ ،‬با خود فکر کرد او کیست؟‬ ‫کلونی‪ ،‬روز جمعه در مصاحبه ای با واشینگتن پست‪ ،‬با اشــاره به اینکه در نقش های جوانی اش بیشتر‬ ‫استفاده ابزاری از وی می شد‪ ،‬گفت‪ ،‬اکنون ‪ ۶۱‬ساله است و هنوز می تواند کارهایی را که تاکنون انجام می داده‬ ‫انجام دهد‪ ،‬اما ‪ ۲۰‬سال دیگر همه چیز متفاوت خواهد بود‪ .‬بنابراین ترجیح می دهد مگر در موردی خاص‪،‬‬ ‫دیگر دست به کارگردانی نزند زیرا سخت و زمان بر است‪ ،‬در حالی که بازیگری بسیار اسان تر است و دستمزد‬ ‫بیشتری هم دریافت می کند و به جای ان می تواند وقت بیشتری را با خانواده اش بگذارند‪ .‬وی گفت مدت ها‬ ‫به اشتباه فکر می کرد که برای داشتن یک زندگی کامل باید خیلی کار کند‪.‬‬ ‫کارگردان مردان اثار ماندگار‪ ،‬از همسرش که ‪ ۸‬سال پیش با وی ازدواج کرده است برای رسیدن به این‬ ‫دیدگاه یاد کرد و گفت‪ ،‬هرگز تصور نمی کرد روزی پدر ‪ ۲‬فرزند باشد‪.‬‬ ‫کلونی‪ ،‬با اشاره به پل نیومن (که وی نیز جایزه کندی را دریافت کرده بود)‪ ،‬از فیلم تحسین شده حکم‪،‬‬ ‫نیومن در سال ‪ ۱۹۸۲‬وقتی او پنجا ه و چند ساله بود یاد کرد و گفت‪ :‬پل نیومن پیری را پذیرفت و صادقانه‬ ‫درک کرد که یک بازیگر شخصیت است‪ .‬او سعی نکرد چهره اش را تغییر بدهد تا جوان به نظر برسد‪ .‬فقط‬ ‫گفت‪ :‬من االن این هســتم و انتظاراتی که از او وجود داشــت را کمی تغییر داد‪ .‬البته همه اینها به معنی‬ ‫عقب نشینی این چهره از سینما نیســت و در حالی که بلیت بهشــت‪ ،‬در ماه اکتبر اکران شده است‪ ،‬وی‬ ‫کارگردانی درام پسران در قایق‪ ،‬را در برنامه اش دارد که درباره قهرمانی تیم قایقرانی دانشگاه واشینگتن که‬ ‫مدال طالی المپیک ‪ ۱۹۳۶‬برلین را دریافت کرده اند‪،‬است‪/.‬مهر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫پرونده‬ ‫سه شنبه‪ 15‬اذر‪ 1401‬شماره ‪1330‬‬ ‫تربیـتجامعـهوکـودکتعطیـلشـدنی‬ ‫فرهومند ناظریان جشنواره فیلم رشــد‪ ،‬مراســم اختتامیه پنجاه و دومین‬ ‫دوره جشــنواره فیلم های علمی‪ ،‬اموزشی و تربیتی رشد‪،‬‬ ‫گفت و گو‬ ‫شامگاه یکشنبه سیزدهم اذرماه با حضور مسئوالن وزارت‬ ‫شو پرورش‪ ،‬هنرمندان‪،‬جامعه مدرســین و دانش اموزان در مجتمع‬ ‫اموز ‬ ‫ش بین الملل‪،‬‬ ‫فرهنگی سینما فلسطین برگزارشد و از برگزیدگان خود در بخ ‬ ‫معلمان فیلم ساز و دانش اموزان فیلم ساز تقدیر شد‪ .‬در ابتدای این مراسم‬ ‫از فعاالن فرهنگی خارجی مقیم ایران تقدیر شــد‪ .‬امسال سه هزار و ‪460‬‬ ‫فیلم از ایران و بیش از ‪ 100‬کشور جهان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده‬ ‫است‪ .‬در این جشنواره شمار قابل توجهی از معلمان و هنرمندان با استعداد‪،‬‬ ‫شرکت کردند که می توانند عناصر تحقق اهداف سینمای کودک و نوجوان و‬ ‫سینمای تربیتی باشند‪ .‬درپایان کار از میان اثار ارسالی در بخش پویانمایی‬ ‫‪ 16‬اثر ایرانی و ‪ 17‬اثر خارجی ‪ ،‬در بخش داستانی بلند ‪ 7‬فیلم ایرانی و ‪ 2‬فیلم‬ ‫خارجی و در بخش مســابقه فیلم های کوتاه که بیشترین تعداد اثار بخش‬ ‫بین الملل جشنواره در ان حضور دارند‪ 18 ،‬فیلم ایرانی و ‪ 16‬فیلم خارجی‪،‬‬ ‫در بخش مستندهای بلند نیز ‪ 9‬فیلم ایرانی و ‪ 4‬فیلم خارجی حضور داشتند‬ ‫وهمچنین ‪ 8‬فیلم کوتاه مســتند از ایران و ‪ 7‬فیلم کوتاه مستند از خارج‬ ‫کشور‪ ،‬انتخاب شده و با هم به رقابت پرداختند‪ .‬اکران فیلم های این دوره‬ ‫از جشنواره بر اساس برنامه ارائه شده در دو نوبت صبح (مخصوص مدارس)‬ ‫و بعدازظهر صورت گرفت‪ .‬همچنین کارگاه ها و نشســت هایی تخصصی با‬ ‫موضوعات مرتبط با حوزه اموزش و سینما‪ ،‬به صورت روزانه در این جشنواره‬ ‫برپا می شود‪ .‬جشنواره فیلم رشد از ‪ 7‬اذرماه اغاز به کار کرد و ‪ 13‬اذرماه به‬ ‫کار خود پایان داد‪.‬‬ ‫پس از پایان این جشــنواره که اختتامیه ان یکشنبه برگزار شد درباره‬ ‫یو هنری‪ ،‬خبرنگار صبا با مســعود‬ ‫جمع بندی این رویــداد بزرگ فرهنگ ‬ ‫جهانشاهی‪ ،‬قائم مقام دبیر پنجاه ودومین دوره جشنواره رشد ومدیر مجتمع‬ ‫فرهنگی سینمایی فلسطین به گفتگو نشسته است‪.‬‬ ‫مسعود جهانشاهی‪:‬‬ ‫ی کردن عرصه را به نفع فرهنگ نمی دانم‬ ‫خال ‬ ‫جشنواره که فیلم سازی و فیلمنامه نویسی برای اگاهی است‪ ،‬به‬ ‫لحاظ استراتژیکی هم سو بود‪.‬‬ ‫جشنواره رشد ازچه سالی شروع به کار کرد؟‬ ‫جشنواره بین المللی فیلم های علمی‪ ،‬اموزشی و تربیتی رشد‬ ‫قبل از انقالب‪ ،‬سال ‪ 1342‬شــروع به کار کرد و امسال پنجاه و‬ ‫دومین دوره خویش را برگزار کرد‪.‬‬ ‫با توجه به اینکه این جشــنواره در شامگاه دیشب به‬ ‫کار خود خاتمه داد‪ ،‬ارزیابی شما از پنجاه و دومین دوره از‬ ‫جشنواره رشد چه بود؟‬ ‫از همان ابتدا تعداد اثار ارســالی به دبیرخانه این جشنواره از‬ ‫سال پیش بیشتر بود‪ ،‬سه هزار و ‪ 460‬اثر به دست ما رسید‪،‬که از‬ ‫این میان تعداد ‪ 137‬اثر به بخش مسابقه راه پیدا کردند‪،‬فیلم بلند‬ ‫داستانی‪ ،‬فیلم کوتاه داستانی‪ ،‬فیلم بلند و کوتاه مستند‪ ،‬پویانمایی‬ ‫و همچنین فیلم نامه نویسی و وب سری (سریالی که در وب قرار‬ ‫می گیرد) از بخش های مسابقه بودند‪.‬از اثار ارسالی حدود دو سوم‬ ‫خارجی و یک ســوم ایرانی بودند‪ .‬مراســم اختتامیه در مجتمع‬ ‫فرهنگی سینما فلسطین برگزار شد‪ .‬همچنین مراسم اختتامیه‬ ‫جشنواره امسال با چه رویکرد و هدفی شروع به کار کرد؟‬ ‫مدرسه هویت ساز شعار اصلی جشــنواره بود‪ ،‬که با محوریت‬ ‫هویت ایرانی و اسالمی طرح گردید‪ ،‬در اجرا هم بنا بر احیای دوباره‬ ‫جشنواره رشد بعد از دوسال خمودگی ناشی از دوران کرونا بود‪.‬‬ ‫عالوه بر این اموزش ترکیبــی (فیلم وعلم) که راهبردی موثر در‬ ‫وزارت اموزش و پرورش است و در دســت انجام است‪ ،‬با اهداف‬ ‫جشــنواره فیلم رشد از شبکه امید پخش شــد که عالقه مندان‬ ‫می توانند این مراســم را از تلوبیون تماشــا کننــد‪ .‬برگزیدگان‬ ‫در بخش بیــن الملل که فیلم هــای حرفه ای تولیــد کرده اند‪،‬‬ ‫تندیس زرین و جوایز نقدی دریافت کردنــد ودر بخش ملی‪ ،‬به‬ ‫معلمان و دانش اموزان فیلم ساز لوح تقدیر و لوح افتخار اهدا شد‪.‬‬ ‫کیفیت کلی اثار ارســالی و همچنین برگزیدگان را‬ ‫نسبت به سال های پیش چطور دیدید؟‬ ‫ما یک انتقاد کلی نسبت به جامعه هنری داریم‪ ،‬چرا که در حوزه‬ ‫علم‪ ،‬اموزش و تربیت فیلم تولید نمی شود‪ ،‬از نظر من هنرمند باید‬ ‫عنایت بیشتری نسبت به علم‪،‬اموزش و تربیت داشته باشد‪ ،‬از انجا که‬ ‫تولیدفیلمبااینمضامینمستلزماناستکههنرمندازگیشهفاصله‬ ‫بگیرد‪ ،‬برای همین اثار کمی با این مضامین تولید می شود‪ ،‬فیلم هایی‬ ‫که امسال در جشــنواره شــرکت کردند‪ ،‬فیلم های خوبی بودند‪،‬‬ صفحه 4 ‫ینیسـت‬ ‫پرونده‬ ‫سه شنبه‪ 15‬اذر‪ 1401‬شماره ‪1330‬‬ ‫‪5‬‬ ‫ارزوهای کوچک و ‪ ...‬موفق شده بودند‪ ،‬ارتباط موثری را با‬ ‫کودک و نوجوان برقرار کنند‪ ،‬علت گسست این روند را در‬ ‫سینمای کودک چگونه ارزیابی می کنید؟‬ ‫شاید از نظر بعضی درست نباشد‪ ،‬اما تحلیل من این است که؛‬ ‫بعد از انقالب‪ ،‬با شروع کار دستگاه سیستماتیک ممیزی‪ ،‬جامعه‬ ‫هنری و فرهنگی ما قادر به رمزگشایی فاکتورهای ارتباطی خود‬ ‫برای ارائه اثر به این دستگاه نشده بودند‪ .‬به همین دلیل سینمای‬ ‫کودک را که بی دردسرتر بود را انتخاب کردند‪ ،‬و بالفاصله بعد از‬ ‫اینکه متوجه شدند که چگونه می توانند در این ساختار جدید اثار‬ ‫خود را تولید کنند‪ ،‬به سراغ سینمای بزرگسال رفته و سینمای‬ ‫کودک مهجور شــد‪ .‬همان طور که در یک بررسی کوتاه متوجه‬ ‫می شوید که ما قبل از انقالب ســینمای کودک نداشتیم‪.‬و این‬ ‫گردش سینماگران به این حوزه از نظر من به همین دلیل بود‪ .‬در‬ ‫ان دوره هنرمندان به این بخش پناه اوردند‪ ،‬در حال حاضر هم‬ ‫اگر هنرمندان در این حوزه متمرکز شوند‪ ،‬شاهد اثار ماندگاری‬ ‫مانند دهه شصت خواهیم بود‪.‬‬ ‫سینما فلسطین که مدیریت ان را عهده دار هستید‬ ‫به تازگی به سینمای اختصاصی کودک و نوجوان تغییر‬ ‫مسیر داده اســت‪ ،‬با این رویکرد‪ ،‬انیمیشن های تولیدی‬ ‫چند ساله اخیر‪ ،‬از نظر محتوا و جذب مخاطب هدف چگونه‬ ‫بوده است؟‬ ‫من با توجه به سمتی که در سینما فلسطین دارم‪ ،‬این مسئله‬ ‫را به صورت کامال اماری و مشخص عرض می کنم که؛ فروش این‬ ‫انیمیشن ها خیلی به حمایت اموزش وپرورش ومدارس وابسته‬ ‫نبوده است‪ .‬و به صورت مستقل مخاطب خود را دارند‪ ،‬نه به این‬ ‫معنی که اثار چند ساله اخیر بی نقص وعالی بوده اند‪ .‬دلیل ان این‬ ‫است که در این فضای خالی بچه ها تشنه اثری با مولفه های سبکی‬ ‫ایرانی هســتند‪ .‬من در حال تولید مســتندی با همین موضوع‬ ‫هستم که بچه ها از ســینما چه می خواهند‪ .‬واقعا انها به دنبال‬ ‫فیلمی هستند که ایرانی باشد‪.‬انها دوست دارند انچه را که روزها‬ ‫در خیابان می بینند و لمس می کنند‪ ،‬در پرده ســینما ببینند‪.‬‬ ‫انیمیشن های پخش شده‪ ،‬از نظر فنی و تکنیکی حرفه ای هستند‪،‬‬ ‫اما در بخش فیلم نامه نیاز به بازنگری و تعمق بیشتری دارند‪ ،‬چرا‬ ‫که اوال از همان ابتدا در ارتباط گیری با کودک موفق نیســتند‬ ‫و دوما برخــی از این اثار محتوایی دارند که در قالب انیمیشــن‬ ‫نمی گنجد‪ ،‬و به نظر در قالب فیلم رئال باید ارائه می شدند‪ .‬ایده‬ ‫فیلم بازی در سینما فلسطین به شدت مورد استقبال مخاطبان‬ ‫قرار گرفت‪،‬و در قالب یک رســانه تعاملی حین اموزش مفاهیم‬ ‫سینما و کارکردفیلم برای این رده سنی بسیار جذاب بوده است‪.‬‬ ‫فیلم های بخش دانش اموزی و معلمان نسبت به سال گذشته‪ ،‬رشد‬ ‫بیشتری داشتند‪ .‬در بخش فیلم های بلند هم اثار خوب و قابل دفاعی‬ ‫ارائه شده بودند‪ .‬اما به طور کلی سطح کیفی اثار خیلی باال نبود‪.‬‬ ‫علت پایین بودن ســطح کیفی اثار را چگونه بررسی‬ ‫کردید؟‬ ‫از نظر من خصوصا در بخش حرفه ای حمایت و سرمایه گذاری‬ ‫کمی در این حوزه انجام می شود‪ ،‬در سینمای کودک و نوجوان‪،‬‬ ‫ســرمایه گذاری قابل دفاعی در کار نیست‪،‬در اختتامیه هم این‬ ‫مسئله عنوان شــد‪ ،‬برای رسیدن به یک ســینمای حرفه ای و‬ ‫اتیه ساز در بخش کودک و نوجوان‪ ،‬باید حمایت ها بیش از این‬ ‫باشد‪ .‬امسال جشنواره فیلم کودک به خاطر نبود اثر تعطیل شده‬ ‫است‪ .‬در کشــوری که عمده تولیدات محصوالت سینمایی ان‬ ‫دولتی و حاکمیتی هستند‪ ،‬وقتی سینمای کودک وجود نداشته‬ ‫باشد و فروش گیشه هدف صرف فیلم سازی شود‪ ،‬مشخص است‬ ‫که با افت کیفیت و تعداد اثار مواجه می شویم‪ .‬سینما به عنوان یک‬ ‫صنعت در جهان جا افتاده است‪ .‬متاسفانه در کشور‪ ،‬این صنعت‬ ‫به کودک و نوجوان بهای چندانی نداده است‪ .‬ما بر این باوریم که‬ ‫برای هنرمند‪،‬تربیت‪ ،‬علم و اموزش یک رسالت است‪ ،‬و برای دولت‬ ‫یک ماموریت است‪ ،‬و سرمایه گذاری در این بخش یک برنامه بلند‬ ‫مدت است‪ ،‬که حاصل ان تربیت یک نسل اتیه ساز است‪ .‬غفلت از‬ ‫این بخش مهم‪ ،‬و خالی ماندن این عرصه باعث می شود که دیگری‬ ‫که مورد تائید ما نیســت این فضا را پر کند‪ ،‬و در نتیجه فرزند ما‬ ‫توسط دیگری تربیت می شود که این امر در اینده باعث شکاف و‬ ‫عدم تعامل بین دو نسل پدر‪ ،‬مادر‪،‬جامعه و فرزند می شود‪.‬‬ ‫در دهه شصت اثار سینمایی تولیدی با محوریت کودک‪،‬‬ ‫با فیلم های مثل سفرجادویی‪ ،‬دزدعروسک ها‪ ،‬پاتال و‬ ‫امسال جشنواره فیلم رشد‪ ،‬به سالمت مسیر خود را‬ ‫طی کرد؟‬ ‫جشنواره طوری سیاست گذاری و هدایت شد که هیچ ارتباطی‬ ‫با التهابات کنونی و شرایط حاضر نداشته باشد‪ .‬ما در اولین نشست‬ ‫علمی خود که با فعاالن حوزه کــودک و نوجوان در عرصه فیلم‬ ‫داشتیم ‪ ،‬کامال موضوع کودک از شــرایط تفکیک شده بود‪ ،‬و به‬ ‫نظرم هنرمندانی که دغدغه کار کودک دارند‪ ،‬کامال اگاه هستند‬ ‫که کار در این حوزه با این محوریت قداســتی دارد که نه از این‬ ‫شرایط بلکه از هر شرایط دیگر مبری است‪ ،‬هنرمندان دغدغه مند‬ ‫در این حوزه‪ ،‬پیشتربه دنبال تولید محتوای غنی تر برای تزریق‬ ‫به این بخش هستند‪ .‬با این حال در تمامی حوزه های هنری خالی ‬ ‫کردن عرصه را به نفع فرهنگ نمی دانم‪ .‬تربیت جامعه و کودک‬ ‫تعطیل شدنی نیست‪.‬‬ ‫صحبت پایانی‪:‬‬ ‫از اتفاقات خوب امسال جشنواره رشد این بود که با اسیب شناسی‬ ‫که در حوزه سینما خصوصا کودک صورت گرفت‪ ،‬بخش فیلم نامه‪،‬‬ ‫هم به این جشنواره اضافه شد‪ .‬با توجه به اینکه صنف نویسندگان و‬ ‫فیلمنامه نویسان ایران‪ ،‬اثاری را به نگارش دراورده اند اما برای ارائه و‬ ‫تولید ان حمایت نمی شوند‪ ،‬در جشنواره رشد بخشی برای شناسایی‬ ‫فیلمنامه هایبرترایجادشدهاستتاازاینطریق‪،‬بهاستعدادهاییکه‬ ‫در زمینه نویسندگی حرفی برای گفتن دارند مجالی برای عرضه اثار‬ ‫خود داده شود‪ .‬این بخش از جشنواره به این دوستان کمک می کند‬ ‫تا برای اثر خود اعتباری کسب کنند و به سازمان ها و نهاد های زیربط‬ ‫معرفی شوند‪.‬سرمایه گذاری و برنامه ریزی در این بخش از اهداف‬ ‫مهم این جشنواره است‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫سه شنبه‪ 15‬اذر‪ 1401‬شماره ‪1330‬‬ ‫جایزه داستان سرایی برجسته به کارگردان «فروزن» رسید‬ ‫جنیفر میشل لی‪ ،‬بیشــتر ب ه عنوان نویســنده و کارگردان فرزون و دنباله ان ‪ ۲ Frozen‬شناخته‬ ‫می شود‪ .‬این فیلمنامه نویس‪ ،‬متخلص به نام ربکی‪ ،‬نخســتین کارگردان زن یک فیلم بلند استودیوی‬ ‫انیمیشن والت دیزنی است که با ساخت فروزن‪ ،‬جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند را برای خود به ارمغان‬ ‫اورد‪ .‬او اولین کارگردان زن یک فیلم بلند است که اثر او بیش از ‪۱.۲‬میلیارد دالر در گیشه به دست اورد‪.‬‬ ‫کارگردان فروزن‪ ،‬در سخنرانی اش با تقدیر از افتخار افرینان باشگاه مطبوعاتی لس انجلس‪ ،‬از جمله‬ ‫رایان سیکرســت و بایرون الن‪ ،‬میلیاردر رســانه ای به جاش گاد‪ ،‬گفت که مشتاقانه منتظر ماجراهای‬ ‫خالقانه تری با اوست‪/ .‬ایرنا‬ ‫انتقال ‪ ۸۰۰‬هزار پرونده مختومه دادگستری به کتابخانه م ّلی‬ ‫جالل طاهری‪ ،‬مدیرکل فراهم اوری و ارزشیابی اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران‪ ،‬با اشاره به‬ ‫برگزاری جلسات هیات تشخیص استانی دادگستری های مذکور در سال ‪ ،۱۴۰۱‬گفت‪ :‬تعدادی پرونده‬ ‫مختومه غیرضروری سمپی و غیرسمپی دادگستری کل استان تهران و تعدادی پرونده مختومه دادگستری‬ ‫کل استان خوزستان نیز برای ارزشیابی و تعیین تکلیف نهایی‪ ،‬در اختیار این سازمان قرار گرفت و به بایگانی‬ ‫راکد ملّی‪ ،‬منتقل شد‪ .‬او گفت‪ :‬در اجرای قانون و تکالیف مقرر؛ تفکیک و ارزشیابی سوابق مذکور‪ ،‬ضمن‬ ‫کمک به کاهش هزینه های اداری و استخدامی در مجموعه دســتگاه قضایی و امکان استفاده مجدد از‬ ‫فضاهای نگهداری این پرونده ها؛ منجر به کشف پرونده های بسیار مهم و ملی می شود‪/.‬ایلنا‬ ‫واژه سال اکسفورد انتخاب شد‬ ‫‪ ،Goblin mode‬از سوی مردم به عنوان واژه سال ‪ ۲۰۲۲‬لغت نامه اکسفورد‪،‬‬ ‫انتخاب شــد‪ .‬در توضیح این واژه امده اســت‪ :‬نوعی رفتار بدون حس پشیمانی‪،‬‬ ‫خودخواهانه‪ ،‬تنبل‪ ،‬شلخته یا حریصانه که معموالً به گونه ای بر خالف هنجارها یا‬ ‫انتظارات اجتماعی است‪.‬‬ ‫این نخستین باری است که لغت نامه اکسفورد از ارای عمومی برای انتخاب واژه‬ ‫سال انتخاب می کند‪ .‬مسووالن انتشارات دانشگاه اکسفورد‪ ،‬با اشاره به این نکته که‬ ‫قاضی حقیقی زبان ‪ ،‬مردم سراسر جهان هستند از مردم خواسته بودند از میان سه‬ ‫واژه ای که توسط فرهنگ نویسان انتشارات دانشگاه اکسفورد معرفی شده است‪ ،‬‬ ‫یک گزینه را انتخاب کنند‪.‬‬ ‫در نهایت بیش از ‪ ۹۳‬درصد از مــردم واژه ‪ Goblin mode‬را انتخاب کردند‪.‬‬ ‫در این نظرسنجی در مجموع ‪ ۳۴۰‬هزار نفر شرکت کرده بودند که بر اساس اعالم‬ ‫مسئوالن اکسفورد‪ ،‬بســیار کمتر از پیش بینی انها بوده است‪ .‬این عبارت برای‬ ‫نخستین بار در سال ‪ ۲۰۰۹‬در توییتر مشاهده شد‪ ،‬اما در فوریه ‪ ۲۰۲۲‬استفاده از ان‬ ‫در رسانه های اجتماعی فراگیر شد‪.‬‬ ‫دو واژه دیگر که نامزد انتخاب به عنوان واژه سال بودند شامل ‪IStandWith#‬‬ ‫هشــتگی که در فضای مجازی برای اعالم همبســتگی اســتفاده می شــود و‬ ‫‪ metaverse‬واژه ای که به محیط واقعیت مجازی اشاره دارد‪ ،‬می شوند‪.‬‬ ‫لغت نامه اکسفورد در ســال ‪( Vax ۲۰۲۱‬واکسیناســیون)‪ ،‬در سال ‪۲۰۱۹‬‬ ‫‪( Climate Emergency‬اضطرار اقلیمی) و در سال ‪ ۲۰۱۳‬واژه ‪( Selfie‬سلفی)‬ ‫را به عنوان واژه سال برگزیده بود‪ /.‬ایسنا‬ ‫مدیر نمایش های جشنواره تئاتر فجر معرفی شد‬ ‫کوروش زارعی‪ ،‬دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر‬ ‫در حکمی داریوش نصیری را به عنوان مدیر بخش خیابانی جشنواره‬ ‫منصوب کرد‪.‬‬ ‫در متن این حکم امده است‪:‬‬ ‫جناب اقای داریوش نصیری‬ ‫از انجائی که بخش خیابانی‪ ،‬یکی از مهمترین بخش های جشنواره‬ ‫بین المللی تئاتر فجر به جهت رویکرد تخصصی در حوزه تئاتر بیرونی‬ ‫به حساب می اید‪ ،‬دارای بیشترین تاثیر اجتماعی و یک رویداد بسیار‬ ‫حائز اهمیت در بین هنرمندان و مخاطبان هنرهای نمایشی است‪ .‬لذا‬ ‫نظر به تجربیات ارزشمند و شایستگی جنابعالی در حوزه نمایش های‬ ‫خیابانی و محیطی شما را به عنوان مدیر بخش نمایش های خیابانی‬ ‫و محیطی چهل و یکمین جشــنوار ه بین المللی تئاتر فجر؛ منصوب‬ ‫می نمایم‪ .‬امیدوارم با اگاهی‪ ،‬خالقیت و توفیقات الهی در انجام امور‬ ‫محوله موفق باشید‪/ .‬صباخبر‬ ‫اموزش رایگان «خط شکسته» در ارسباران‬ ‫اموزش تخصصی خوشنویسی خط شکســته‪ ،‬زیر نظر میثم‬ ‫سلطانی‪ ،‬از روز پنجشنبه‪ ،‬هفدهم اذر ماه ‪ ۱۴۰۱‬در نگارخانه هنر‬ ‫فرهنگسرای ارسباران اغاز می شود‪.‬‬ ‫این دوره اموزشی که ویژه هنرجویان مقاطع پیشرفته است‪،‬‬ ‫به صورت دو هفته یک بار؛ روزهای پنجشنبه ساعت ‪ ۹:۳۰‬صبح‬ ‫تشکیل خواهد شد‪.‬‬ ‫میثم سلطانی‪ ،‬از مدرســان انجمن خوشنویسان ایران‪ ،‬دارای‬ ‫مدرک درجه یک هنری (دکتــری) از وزارت فرهنگ و ارشــاد‬ ‫اسالمی‪ ،‬درجه استادی از انجمن خوشنویسان ایران و از شاگردان‬ ‫اساتیدی چون مجتبی ملک زاده‪ ،‬غالمحســین امیرخانی‪ ،‬علی‬ ‫شیرازی و حسین پوربافرانی است‪.‬‬ ‫عالقه مندان به حضور در دوره های پیشــرفته خط شکســته‬ ‫میثم سلطانی‪ ،‬می توانند برای کســب اطالعات بیشتر با شماره‬ ‫‪ ۰۹۰۳۴۷۲۶۸۵۹‬تماس بگیرند‪/.‬ایسنا‬ ‫کتابی که رهبر انقالب خواندن ان را توصیه کردند‬ ‫مهدی میرکیایی‪ ،‬در مجموعه سرگذشــت استعمار‪ ،‬تالش کرده‬ ‫است یکی از نقاط مغفول و خالهای موجود در کتاب های ویژه نوجوانان‬ ‫و جوانان را پر کند‪ .‬این مجموعه که در ‪ 15‬جلد از سوی انتشارات سوره‬ ‫مهر‪ ،‬منتشر شده‪ ،‬روایتی از پیدایی و رشد استعمار در نقاط مختلف جهان‬ ‫است‪ .‬نویسنده در مجموعه حاضر سرگذشت استعمار‪ ،‬را از قرن پانزدهم‬ ‫تاقرنبیستممیالدیپیگیریوروایتکردهاست‪.‬بیاناتاخیررهبرمعظم‬ ‫انقالب‪ ،‬در جمع نخبگان‪ ،‬بار دیگر توجه ها را به سمت مجموعه سرگذشت‬ ‫استعمار‪ ،‬جلب کرد‪ .‬ایشان در این رابطه فرمودند‪ :‬من اخیرا ً کتابی دیدم‬ ‫که یکی از همین نویسندگان خودمان ــ که من از نزدیک با ایشان اشنایی‬ ‫ندارم ــ نوشته‪ ،‬به نام سرگذشت استعمار؛ پانزده شانزده جلد کتاب‪،120‬‬ ‫‪ 150‬صفحه ای است که تشریح می کند استعمار چگونه در قار ه امریکا و‬ ‫در قار ه اسیا توانست ثروت های این ها را از بین ببرد و خودش را ثروتمند‬ ‫کند‪.‬کشورانگلیسثروتمندنبود‪،‬فرانسهثروتمندنبود‪،‬کشورهایاروپایی‬ ‫ثروتمند نبودند؛ اینها ثروت کشورهای دیگر را گرفتند‪/.‬تسنیم‬ صفحه 6 ‫سه شنبه‪ 15‬اذر‪ 1401‬شماره ‪1330‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫حقیقت و افسانه بازنشر شد‬ ‫سومین چاپ کتاب حقیقت و افسانه‪ ،‬اثر برتراند راسل و ترجمه منصور مشکین پوش‪ ،‬در ‪ ۳۵۲‬صفحه‬ ‫و بهای ‪ ۱۴۵‬هزار تومان توسط نشر نیلوفر منتشر شد‪ .‬راسل‪ ،‬این کتاب را را در نیمه دوم دهه ‪ ۱۹۵۰‬به‬ ‫رشته ی تحریر دراورد‪ .‬او همواره خود را یک لیبرالیست‪ ،‬سوسیالیست و صلح طلب معرفی می کرد‪ .‬وی‬ ‫فعال ضدجنگ و منتقد امپریالیسم بود که در طول جنگ جهانی اول به خاطر عقایدش از دانشگاه اخراج‬ ‫شد و حتی مدتی به زندان افتاد‪ .‬راسل در ســال ‪ ۱۹۵۰‬جایزه نوبل ادبیات را به پاس اثار نوع دوستانه و‬ ‫صلح طلبانه اش از ان خود کرد‪ .‬او همچنین در علم ریاضی پارادوکس راسل‪ ،‬را کشف کرد که خدمت بزرگی‬ ‫به گسترش نظریه مجموعه ها‪ ،‬بود‪ / .‬مهر‬ ‫‪7‬‬ ‫تخفیف کتاب های فارابی‪ ،‬به مناسبت روز دانشجو‬ ‫به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو‪ ،‬تمامی کتاب های بنیاد سینمایی فارابی از ‪ 16‬اذرماه به مدت یک‬ ‫هفته با تخفیف ‪ ۳۰‬درصدی به مخاطبان عرضه می شود‪ .‬جلدهای اول و دوم کتاب نما به نما‪ ،‬اصول اساسی‬ ‫کارگردانی سینما‪ ،‬چگونه مشکالت فیلمنامه مان را حل کنیم؟‪ ،‬جلد اول و دوم روایت در فیلم داستانی‪،‬‬ ‫فرهنگ فیلمنامه‪ ،‬فیلمنامه نویسی پیشرفته و چگونگی درک فیلم عناوین‪ ۹‬کتاب مرجع سینمایی هستند‬ ‫که توسط انتشارات بنیاد سینمایی فارابی‪ ،‬تجدید چاپ شده اند‪ .‬عالقه مندان برای تهیه اثار انتشارات بنیاد‬ ‫سینمایی فارابی می توانند به نشانی تهران‪ ،‬خیابان ولیعصر‪ ،‬بعد از پارک ساعی‪ ،‬نرسیده به توانیر‪ ،‬نبش کوچه‬ ‫لنکران‪ ،‬ساختمان شماره ‪ ۳‬بنیاد سینمایی فارابی‪ ،‬پالک ‪ ۲۴۵۴‬مراجعه کنند‪ /.‬هنرانالین‬ ‫وقتیهنروفوتبالباهمبرخوردمی کنند‬ ‫در معماری نئوکالســیک‪ ،‬گالری هنر واکر لیورپول‪ ،‬این روز ها‬ ‫چیز هایــی دور از انتظار دیده می شــود‪ .‬نمایشــگاه ‪Art of the‬‬ ‫‪ Terraces‬شبیه رویداد های همیشــگی گالری واکر نیست‪ .‬این‬ ‫نمایشــگاه که برای جام جهانی برگزار می شود‪ ،‬قصد دارد داستان‬ ‫فوتبال را بازگو کند و نشان دهد هواداران فوتبال تاثیر زیادی بر مد‪،‬‬ ‫هنر و فرهنگ داشته اند‪.‬‬ ‫نمایشــگاه با مجموعه ای از نقاشــی ها شروع می شــود که اوج‬ ‫و فرود های بازی را به یاد مــی اورد‪ .‬هواداران در بــاران‪ ،‬هواداران‬ ‫بی حوصله و هوادارانی که کاله خود را به هوا پرتاب می کنند‪ .‬چیزی‬ ‫که تقریباً در ان ها نمی بینیم خود فوتبالیســت ها هستند‪ .‬همین‬ ‫باعث می شود که با نمایش خوبی مواجه باشــیم زیرا این داستان‬ ‫سوپراستار ها نیست‪ ،‬بلکه داستان مردمی است که حمایت ان ها به‬ ‫بازی قدرت می دهد‪.‬‬ ‫به گفته بعضی از گردانندگان نمایشــگاه‪ ،‬تمرکز صرف بر روی‬ ‫طرفداران انقدر مهم بود که در نهایت اثار هنری امثال کیت هرینگ‬ ‫را رد کردند‪ .‬نمایشــگاه از عناصر ناخوشــایند فرهنگی هم دوری‬ ‫نمی کند و اثاری در ان به نمایش درامده اســت که به عنوان مثال‬ ‫نشان دهنده ازار و اذیت بازیکنان سیاهپوست است‪.‬‬ ‫در اتاق پایانی نمایشگاه‪ ،‬تاپســتری به نام ?‪ Who Are Ya‬با‬ ‫موضوع هولیگانیسم فوتبال به نمایش درامده است‪ .‬جیمی هولمن‪،‬‬ ‫سازنده ان می گوید‪ :‬این چیزی نیســت که به طور معمول انتظار‬ ‫داشته باشید در یک گالری پیدا کنید‪ .‬هدف این قطعه نشان دادن‬ ‫پیوند بین داستان قرن نوزدهمی اسیاب های لنکاوی و نوه های ان‬ ‫بافندگانی است که به تشــکیل لیگ فوتبال کمک کردند‪ .‬این اثر‬ ‫سواالتی در مورد هویت طبقه کارگر می پرسد و یاداوری می کند که‬ ‫اگرچه فوتبال اکنون یک امر متنوع‪ ،‬چندفرهنگی و جهانی است‪ ،‬اما‬ ‫ریشه ان در این مکان های ناشناسی است که قرار نیست هیچ اتفاقی‬ ‫در ان ها بیفتد‪.‬‬ ‫حضور این بازی در هنر را می توان حداقل از قرن شانزدهم ردیابی‬ ‫کرد‪ ،‬زمانی که پیتر بروگل‪ ،‬در نقاشی خود به نام بازی های کودکان‪،‬‬ ‫نشان داد که ان ها توپی از مثانه خوک را به اطراف پرتاب می کنند‪ .‬از‬ ‫ان زمان هنرمندان تالش کرده اند تا فضای منحصر به فرد روز های‬ ‫مسابقه را به تصویر بکشند (مانند فیلم ‪LS Lowry\’s Going‬‬ ‫‪ ،) to the Match‬به قهرمانان ان احترام بگذارند (مانند پرتره اندی‬ ‫وارهول از پله) و حتی شــیوه دیدن ما را تغییــر دهند (مانند ‪La‬‬ ‫‪ Représentation‬اثر رنه ماگریت)‪.‬‬ ‫ادی فرانکل‪ ،‬ســردبیر هنر و فرهنگ ‪ Time Out‬لندن‪ ،‬مردی‬ ‫است که به خوبی تالقی هنر و فوتبال را درک می کند‪ .‬او هفت سال‬ ‫پیش‪ ،‬در حال گزارش دادن از یک حراج هنــری‪ ،‬پنهانی در حال‬ ‫تماشای بازی تیم مورد عالقه اش بود‪ .‬پس از مدتی متوجه شد که عده‬ ‫دیگری از هنردوستان نیز وضعیت او را دارند و همگی ضمن عالقه‬ ‫داشتن به هنر‪ ،‬عشق پنهانی به فوتبال داشته اند‪.‬‬ ‫فرانکل‪ ،‬همراه عده ای دیگر اولین فضای هنری جهان به عنوان‬ ‫‪ Oof‬را راه اندازی کردند‪ ،‬که منحصرا ًبه این بازی زیبا اختصاص یافته‬ ‫است و بازدید از ان فقط از طریق فروشگاه هدیه در استادیوم جدید‬ ‫تاتنهام هاتسپور‪ ،‬امکانپذیر است‪ .‬بر اساس بررسی ها‪ ۹۸ ،‬درصد از‬ ‫بازدیدکنندگان ان هرگز به یک نمایشگاه هنر معاصر نرفته اند‪ .‬اشنا‬ ‫کردن هواداران فوتبال در بخش محــروم لندن با برخی اثار هنری‬ ‫نسبتاً دور از ذهن‪ ،‬چیزی اســت که فرانکل را هیجان زده می کند‪.‬‬ ‫او می گوید‪ :‬فوتبال قرار است برای همه باشد‪ ،‬بنابراین ما این ایده را‬ ‫دوست داریم که هنر نیز می تواند چنین باشد‪.‬‬ ‫این فضا در طول جام جهانــی ‪ ۲۰۲۲‬میزبان مجموعه ای از اثار‬ ‫اینه کاری شده توسط مارک تیچنر‪ ،‬می باشد که شامل عباراتی الهام‬ ‫گرفته از فوتبال است‪ .‬ناگهان اتاق پر از سر و صدای جمعیت در زمان‬ ‫یک ضربه گل می شود که بیش از پنج دقیقه طول می کشد‪ .‬فرانکل‪،‬‬ ‫اذعان می کند که جذب برخی از بازدیدکنندگانی که تجربه محدودی‬ ‫از بازدید از نمایشگاه های هنر معاصر دارند‪ ،‬می تواند مشکل باشد‪ .‬او‬ ‫متوجه شد که چیز هایی مثل برداشتن بروشور و خواندن متنهای‬ ‫دیواری‪ ،‬توسط اکثر بازدیدکنندگان نادیده گرفته می شد‪ ،‬و بنابراین‬ ‫یافتن راه های جدید برای دسترسی به اثار هنری یک چالش جالب‬ ‫بوده است‪ .‬فرانکل‪ ،‬می گوید گاهی اوقات اتفاقات خوب پیش نمی رود‬ ‫اما هر روز لحظاتی وجود دارد که به او اطمینان می دهد که او به هدف‬ ‫خود رسیده است‪ ،‬مانند زمانی که والدین بی توجه به اثار هنری قصد‬ ‫ترک فضا را دارند اما کودکی اصرار دارد که از اتاقی به اتاق دیگر برود‬ ‫و سعی کند تا جایی که می تواند درباره هر کاری اطالعات کسب کند‪.‬‬ ‫فرانکل‪ ،‬که ‪ ۱۰‬شماره مجله ‪ Oof‬را با محتوای هنری مرتبط با‬ ‫فوتبال منتشر کرده‪ ،‬خاطرنشان می کند‪ :‬در واقع تعداد بسیار کمی از‬ ‫این اثار درباره فوتبال هستند‪ .‬ان ها درباره زنان‪ ،‬مذهب‪ ،‬سیاست‪...‬‬ ‫و هر چیزی است که می توان از فوتبال برای ان استفاده کرد‪ .‬فوتبال‬ ‫نمونه ای کوچک از جامعه است‪ .‬باور‪ ،‬اشتیاق‪ ،‬شادی‪ ،‬خلسه‪ ،‬تعصب‪،‬‬ ‫نفرت‪ ،‬خشــونت‪ ...‬همه این ها در این ظرف کوچک اتفاق می افتد و‬ ‫هنرمندان می توانند از ان بهره برداری کنند‪ / .‬هنرانالین‬ صفحه 7 ‫مفهومـی‬ ‫شـاعرانه و انتزاعـی‬ ‫ماننـدحقیقـت‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫اوردگاهی با نام سینماحقیقت‬ ‫‪ 15‬سال از برگزاری جشنواره بین المللی سینما حقیقت‪،‬‬ ‫که اولین دوره ان در ســال ‪ 1386‬برگزار شــد را با تمام فراز‬ ‫و فرودهای اش پشــت سرگذاشته ایم و روز شــمار برگزاری‬ ‫شانزدهمین دوره اش به کار افتاده و مستندسازانی که به دنبال‬ ‫محلی برای عرضه و دیده شدن اثارشان هستند سالی یک بار‬ ‫در این جشنواره گردهم می ایند تا درکنار اهالی رسانه از نزدیک‬ ‫عرصه مستند و مستندسازی در کشور را رصد کرده و در بوته‬ ‫ارزیابی قرار گیرند‪.‬‬ ‫این گردهمایی مستندسازان و فیلمسازان به همت مرکز‬ ‫گسترش سینمای مستند و تجربی ســازمان امور سینمایی‪،‬‬ ‫برگزار می شــود‪ .‬تنها اوردگاهی با نام ســینماحقیقت‪ ،‬که‬ ‫اهالی مستندســاز ایران و جهان را در اذرماه هر ســال با اتکا‬ ‫به فرمایشــاتی از حضرت علی(ع) و با شعار حقیقت بهترین‬ ‫راهنماســت؛ گرد هم می اورد و طی این سال ها ازمون و خطا‬ ‫اینک‪ ،‬ســینماحقیقت‪ ،‬به مهمترین رویداد سینمای مستند‬ ‫ایران و منطقه خاورمیانه بدل شده است‪.‬‬ ‫بازنمایی تاریخ و فرهنگ جامعه ی ایرانی‪ -‬اسالمی‪ ،‬صیانت از‬ ‫هویت ملی مبتنی بر انگاره های دینی و ایرانی‪ ،‬تقویت سینمای‬ ‫مستند خالق ایران‪ ،‬بیان نسبت ســینمای مستند و توسعه‬ ‫پایدار‪ ،‬اشنایی فیلمسازان کشــور با تحوالت نوین سینمای‬ ‫مستند جهان‪ ،‬توجه به اهمیت اقتصاد سینمای مستند با تاکید‬ ‫بر رفع موانع تولیــد‪ ،‬توزیع و نمایش این اثــار در عرصه های‬ ‫داخلی و خارجی‪ ،‬از اصول و اهداف این جشنواره است‪.‬‬ ‫یکی از اقتضاعات هر جشــنواره‪ ،‬پوستر ان است که بیانگر‬ ‫محتوا‪ ،‬سیاســت و خط مشی ان می باشــد و طراحی پوستر‬ ‫شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت‪ ،‬توسط مهدی دوایی‬ ‫انجام شده است که مدیر هنری‪ ،‬فیلمساز و طراح گرافیک‬ ‫متولد ‪ 1360‬در تهران است‪ .‬مهدی دوایی‪ ،‬جوان خوش ذوقی‬ ‫است که در استانه ‪ 40‬سالگی‪ ،‬تجربه سال ها مدیریت هنری را‬ ‫با خود یدک می کشد‪.‬‬ ‫محســن بابایی ربیعــی‪ ،‬دارای مــدرک‬ ‫کارشناسی طراحی گرافیک از دانشکده هنر‬ ‫و معماری و کارشناسی ارشد تهیه کنندگی و‬ ‫کارگردانی از دانشکده صدا و سیما است‪ .‬دوایی‪،‬‬ ‫فعالیت حرفه ای خود را از سال‪ 1378‬اغاز کرده‬ ‫و در این سال ها به عنوان مدیر هنری‪ ،‬فیلمساز‪،‬‬ ‫مشاور و طراح با ســازمان ها و مجموعه های‬ ‫مختلفی تجربه همکاری داشته است‪.‬‬ ‫داوری در جشــنواره های منطقــه ای و‬ ‫سراسری‪ ،‬معاونت اموزش و پژوهش انجمن‬ ‫تئاتر انقالب و دفاع مقــدس‪ ،‬دبیری کمیته‬ ‫علمی دومین و چهارمین همایش پژوهشی‬ ‫تئاتر مقاومت‪ ،‬ســردبیری دو ماهنامه نقش‬ ‫صحنه و سایت جشنواره بین المللی تئاتر فجر‪،‬‬ ‫مشاور هنری موسسه رســانه های تصویری‪،‬‬ ‫مدیر هنری ‪ ۲‬دوره جشنواره بین المللی فیلم‬ ‫یاس‪،‬مدیربرنامه ریزیسی وچهارمینجشنواره‬ ‫بین المللی فیلم فجر‪ ،‬مدیریت هنری ســی و‬ ‫نهمین و چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر‬ ‫فجر و دوازدهمیــن دوره جوایز اکادمی فیلم‬ ‫کوتاه ایران‪-‬ایســفا در کارنامه وی ثبت شده‬ ‫است‪ .‬مهدی دوایی‪ ،‬با سابقه و تجربه ای که در‬ ‫زمینه طراحی پوستر دارد‪ ،‬این هنر را کارگردانی‬ ‫و هدایت چشــم مخاطــب؛ توصیف می کند‬ ‫و معتقد است‪ ،‬پوســتر به عنوان ویترین این‬ ‫حرفه قابلیت حمل بیان هنری دراماتیک تری‬ ‫دارد‪ .‬بنابراین اولین و اصلی ترین وظیفه یک‬ ‫پوســتر جلب نگاه پراکنده مخاطب به سوی‬ ‫نقطه کانونی اش است که جز با وجود جذابیت و‬ ‫ساختار فرمی محکم ممکن نیست‪.‬‬ ‫طرح پوستر شانزدهمین جشنواره سینما‬ ‫حقیقت‪ ،‬که روز شــنبه ‪ 12‬اذرماه با حضور‬ ‫محمدحمیدیمقدممدیرعاملمرکزگسترش‬ ‫سینمای مستند و دبیر جشنواره‪ ،‬رونمایی شد‬ ‫تلفیقی از الگوهای هندسی هنر ایرانی با نگاهی‬ ‫مدرن اســت و نقطه نظرات طراح پوسترکه‬ ‫در اثرش مستتر است‪ ،‬حکایت از دغدغه این‬ ‫هنرمند به هنر اصیل پارس دارد‪.‬‬ ‫از انجایی که پوستر‪ ،‬اولین مواجهه مخاطب‬ ‫با یک اثر یا یک رویداد اســت‪ ،‬به حدی مهم و‬ ‫جدی می نماید که ممکن است پس زننده یا‬ ‫جلب کننده مخاطب باشد‪ .‬می تواند در اولین‬ ‫مواجهه برای مخاطب دوست داشــتنی باشد‬ ‫یا او را دور کند‪ .‬و با این نگاه‪ ،‬پوســتر امســال‬ ‫جشنواره سینما حقیقت را می توان اثر درخور‬ ‫و قابل تامل دانست‪ .‬دوایی می گوید‪ :‬هر بار که‬ ‫در فرایند طراحی پوستر و یا طرح جلدی در‬ ‫حوزه سینما قرار می گیرم با چالشی جذاب و‬ ‫دشوار روبرو می شوم؛ اینکه چطور می توانم این‬ ‫بار موضوع را بدون استفاده از عناصر قراردادی‬ ‫تصویری در ارتباط با سینما با مخاطب مطرح‬ ‫کنم‪ .‬مثال استفاده از فریم یا پرفراژ نگاتیف در‬ ‫طراحی گرافیک حالتی تکراری به خود گرفته‬ ‫که برای تولید معنا یا استعار ه بصری از حدی‬ ‫فراتر نمی رود‪ .‬طراحی پوستر برای جشنواره ای‬ ‫که مدعوین ان مستندساز هستند و نگاه شان‬ ‫به اطراف خــاص و باریک بینانه اســت قطعا‬ ‫طراح پوستر را که قصد دارد مفهومی شاعرانه‬ ‫و انتزاعی مانند حقیقت‪ ،‬را انتقال دهد‪ ،‬از همان‬ ‫ابتدا به چالش می کشد‪ .‬این هنرمند گرافیست‪،‬‬ ‫در باره چالش های پیش روی خود گفته است‪:‬‬ ‫اینکه ما چگونه می توانیــم مفهومی کلی را با‬ ‫الفبای تصویر نشان دهیم‪ .‬تصویر کردن مفاهیم‬ ‫انتزاعی و غیر عینــی مانند حقیقت‪ ،‬نیازمند‬ ‫برقراری مناسبات استعاری در ترکیب تصاویر‬ ‫اســت تا نوعی گفتگوی تصویری بین طراح و‬ ‫مخاطب در بگیرد‪ .‬این چالش بزرگی برای طراح‬ ‫است‪ ،‬چون گرافیک هنری مبتنی بر فرم و رنگ‬ ‫(ماده و شکل) و موضوع ما حقیقت‪ -‬مفهومی‬ ‫ذهنی و انتزاعی است‪.‬‬ ‫دوایی‪ ،‬به کارگیری زبان فرم و دستور زبان‬ ‫تصویر را برای تولید نوعی بیان شاعرانه‪ ،‬غایت‬ ‫فراری می داند که شاید یک طراح در‬ ‫بزرگ و ّ‬ ‫همه عمر حرفه ای خود در جستجوی ان باشد و‬ ‫ریسک رسیدن یا نرسیدن به ان را به جان بخرد‪،‬‬ ‫اما او چالش دیگری نیز در مقام طراح گرافیک‬ ‫متصور است و ان‪ ،‬نحوه تلفیق حروف با تصاویر‬ ‫است‪ .‬بسیاری از پوسترها از فرمول های تکراری‬ ‫و ساختمان تصویری مشــابهی در چیدمان‬ ‫حروف و تصاویر استفاده می کنند‪ .‬تالش برای‬ ‫پیدا کردن راه های جدید و خالقه در ترکیب‬ ‫حروف و تصاویر برای یک طراح نواور‪ ،‬بســیار‬ ‫مهم و انرژی بر است‪.‬‬ ‫این گرافیســت‪ ،‬در طول فرایند طراحی‬ ‫سعی می کند تا همیشه به شکلی غیرمستقیم‬ ‫و نامرتبط با موضوع مواجه شود‪ .‬طراحی برای‬ ‫او مانند یک بازی یا رقابتی دو سویه است که‬ ‫یک سوی ان طراح و سوی دیگر ذهن او قرار‬ ‫می گیرد‪ .‬گاهی با هم لجاجت می کنند و حتما‬ ‫در طول این مسیر گاهی هم رفاقت می کنند‬ ‫تا باالخره هر دو رضایــت دهند و ماحصل ان‬ ‫تحت عنوان اثر هنری در برابر سفارش دهنده‬ ‫قرار بگیرد‪.‬‬ ‫روش همیشگی دوایی‪ ،‬برای طراحی یک‬ ‫اثر این است که به صورت غیرمستقیم با سوژه‬ ‫مواجهمی شود‪.‬معموالربط هایمستقیمواولیه‬ ‫دال و مدلول هایی ابتدایی و دم دســتی تولید‬ ‫می کنند مثل ایده های اولیه که نویسندگان‬ ‫می نویســند‪ ،‬مچاله می کنند و در سطل زباله‬ ‫می اندازند و مدام می نویسند و دور می اندازند‬ ‫تا به معجونی قوام یافته تر در ذهنشان نزدیک‬ ‫شــوند و دوایی‪ ،‬این فرایند خالقیت را پشت‬ ‫سر گذاشته تا به طرح و ایده پوستر شانزدهم‬ ‫ســینماحقیقت‪ ،‬که همانا به کارگیری عنصر‬ ‫ایینه کاری و الگوهای هندســی هنر ایرانی‪،‬‬ ‫با نگاهی مدرن‪ ،‬هست‪ ،‬رســیده است‪ .‬دوایی‬ ‫درباره هنر گرافیک توضیحی دارد که گرافیک‬ ‫هنری غربی است و سیســتمی تحت عنوان‬ ‫سیستم گرید وجود دارد که بر مبنای ان نحوه‬ ‫توزیع اشکال در صفحه و شکل گیری ساختمان‬ ‫تصویر قوام می گیرد‪ .‬این سیستم نظم دهنده‬ ‫در الگوهای هندسی هنر ایرانی قرن ها پیش‬ ‫توسط هنرمندان ما در ساخت ابنیه‪ ،‬تزئینات‪،‬‬ ‫کاشــی کاری و ایینه کاری انها وجود داشته‬ ‫است‪ .‬به کارگیری این نوع هندسه عالوه بر شکل‬ ‫گیری نوعی سیستم گرید در زبان گرافیک‪،‬‬ ‫خاصه پوستر این جشنواره‪ ،‬برای مخاطب بومی‬ ‫و ایرانی هم بسیار اشناست چون این عناصر‬ ‫و روابط بین انها را در ابنیه تاریخی و مذهبی‬ ‫ایرانی به وفور دیده اســت و بر این اساس در‬ ‫پوستر امسال جشنواره سینماحقیقت‪ ،‬تالش‬ ‫گرافیست این بوده تا این هندسه با لحنی مدرن‬ ‫و امروزی وارد پوستر جشنواره شود‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!