روزنامه صبا شماره 1328
روزنامه صبا شماره 1328
روزنامه صبا شماره 1328
یک شنبه| 13اذر 4 |1401دسامبر 9 |2022جمادی االول |1444
سال دهم| شماره 8 |1328صفحه| 5000ناموت|
چه شوخی
چه جدی
دنیا یم گذرد
ملت ،اماده میزبانی
سینماحقیقت
صفحه 2
رادیو پیام؛ رادیوی لحظه ها
صفحه 4
شواهد ،الهام گرفته از
یک جنایت واقعی
صفحه 6 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
یک شنبه 13اذر 1401شماره 1328
ملت ،اماده میزبانی سینماحقیقت
با نزدیک شدن به ایام برگزاری شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت،
پردیس سینمایی ملت ،برای نخستین بار ،اماده میزبانی از این رویداد می شود .رویدادهای مختلف این
دوره از جمله ،نمایش فیلم ها ،کارگاه های انتقال تجربه ،مراسم نکوداشت ،برنامه های جانبی و … در
پردیس ملت ،برگزار می شود .یکی از ویژگی های این دوره حضور ویژه بیش از ۱۰۰مستندساز جوان
استانی است که عالوه بر حضور در پردیس ملت و اســتفاده از برنامه ها و کارگاه های اموزشی ،برنامه
بازدید از فیلمخانه ملی ایران و چند موزه دیگر برای ان ها تدارک دیده شده است .مراحل اماده سازی،
طراحی و اجرا و نصب تبلیغات محیطی و غرفه ها ،از هفته پیش شروع شده و همچنان ادامه دارد/ .تسنیم
امار رسمی فیلم های متقاضی جشنواره بین المللی فجر
ثبت نام بخش بین الملل فیلم فجر ،از ۱۵شهریور ماه اغاز و تا پایان هفته گذشته ادامه داشت و در مجموع
۵۷۸فیلم از ۷۲کشور متقاضی حضور در بخش بین الملل جشنواره چهل و یکم شامل سینمای سعادت و
جلوگاه شرق (مسابقه سینمای کشورهای اسیایی – اسالمی) شدند .عالوه بر ایران کشورهای ایتالیا ،پرتغال،
روسیه ،چین ،ارژانتین ،هند ،تاجیکستان ،استونی ،لتونی ،هلند ،ایرلند ،المان ،استرالیا ،کانادا ،انگلستان،
ترکیه ،سوییس ،بلژیک ،فرانسه ،اوکراین ،دانمارک ،سوئد ،عراق ،ارمنستان ،یونان ،ژاپن ،اذربایجان ،مکزیک،
امریکا ،اسپانیا ،بلغارستان ،برزیل ،بالروس ،سریالنکا ،کره جنوبی ،مصر ،کویت ،قطر ،نروژ ،اتریش ،ویتنام،
تایلند ،ایسلند و ....اثارشان را برای حضور در بخش بین الملل این دوره جشنواره ثبت کرده اند/.ایسنا
روح اهلل حجازی:
مشخصنیستفصلدوم«نوبتلیلی»
ساختهمی شودیاخیر
نوبت لیلی ،به کارگردانی و تهیه کنندگی روح اهلل حجازی ،سریالی بود
که به شکل اختصاصی از پلتفرم نماوا پخش شد و به دلیل ساختار و شکل
روایت ان مورد توجه منتقدان و بینندگان نیز قرار گرفت .با پایان پخش
ان این سریال مانند بسیاری از سریال های دیگر شبکه نمایش خانگی این
سئوال پیش امد که ایا این سریال نیز دنباله دار خواهد شد یا خیر؟
روح اهلل حجازی در گفت و گویی گفت :سریال در نقطه ای تمام شد که
بسیاری از مخاطبان از ما درباره ساخت فصل دوم ان سئوال می پرسند.
بخشی از گره گشایی ها مربوط به فصل دوم اســت .امیدوارم شرایطی
فراهم شود که فصل دوم هم ساخته شود و همانطور که می دانید این اتفاق
با همکاری و همراهی مخاطب رخ می دهد .در همه جای دنیا وقتی مخاطب
از سریال استقبال کند تولید ان ادامه دارد .بارها شاهد بوده ایم سریالی
بیگ پروداکشن با کیفیت باال ساخته شــده اما مورد پسند مخاطب عام
نبوده و تولید ان هم متوقف شده است .هر چقدر نگاه مخاطب تازه تر شود،
تغییرکند و با ریسک سازنده ها و پلتفرم همراهی کند امکان ساخت اثار
متفاوت هم به راحتی میسر می شــود .فع ً
ال مشخص نیست که فصل دوم
«نوبت لیلی» ساخته می شود یا خیر».
نویسندگان این مجموعه مهدی شیرزاد ،سروش چیت ساز و روح اهلل
حجازی بودند و حجازی عالوه بر نویسندگی و کارگردانی ،تهیه کنندگی
این مجموعه را هم بر عهده داشت .قصه این سریال بدین قرار بود :لیلی
از طریق کتابی مرموز در می یابد که او و خانــواده اش تاکنون در زمان و
مکان های بسیاری زیسته اند و اکنون نوبت لیلی ،است تا با رمزگشایی از
کتاب و یافتن تابلوی ارزشمند نیاکانش دست به انتخابی بزند که به تمام
این زندگی های زیسته معنا بدهد و/...ایلنا
روایت احیای هنر توبافی در خراسان جنوبی
مستند کوتاه بانوی مهر ،به کارگردانی مهدی رشوند و تهیه کنندگی
مجتبی حیدری متقاضی حضور در شــانزدهمین دوره جشــنواره
بین المللی سینماحقیقت ،شد .این فیلم محصول مرکز مستند سوره
و روایتی از زندگی فاطمه ذاکریان است که هنر توبافی ،را در روستای
خراشاد استان خراسان جنوبی احیا کرده است.
این روستا هم اکنون به عنوان روستای جهانی «توبافی» ثبت جهانی
شده است .در خالصه داســتان «بانوی مهر» امده است« :می شود با
مهر ،معجزه کرد؛ قصه از انجا شروع شد که بانویی تصمیم گرفت روستا
را زنده کند .فراخوانی داد ،خانم های روســتا جمع شدند اما کسی به
اینده امید نداشت ،همه دلسرد بودند .تنها یک پیرزن سالخورده همراه
او شد »...حیدری سال گذشته با مستند من زنده برگشتم ،که روایتی
ملتهب از سوخت برهای سیستان و بلوچستان است و در همکاری با
مرکز مستند سوره تهیه شد ،در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت
حضور داشت / .هنرانالین
هنر مقاومت ،به مسائل روز هم توجه دارد
محمد حبیبی ،مدیر انجمن هنرهای تجســمی بنیاد روایت
فتح ،در مورد اینکه با توجه به موضوعات سیاســی ،اقتصادی و
اجتماعی که درگیر ان هستیم ،موضوعات جشنواره هنر مقاومت
به چه صورت خواهد بود ،اظهار کرد :در این مورد در حال مشورت
هستیم ،چراکه موضوعات روز جامعه ،مسئله مهمی است و قطعاً
موضوعات روز جامعه یکی از بخش های این دوره جشنواره خواهد
بود ،البته نه اینکــه موضوعات قبلی را فرامــوش کنیم .مفهوم
مقاومت ،موضوع اصلی جشــنواره خواهد بود اما موضوعات روز
را نیز با صالحدید شورای سیاستگذاری در نظر خواهیم گرفت.
مدیر انجمن هنرهای تجسمی بنیاد روایت فتح با اشاره به برگزاری
نمایشگاه کارتون و کاریکاتور به خاطر یک مشت دالر ،در واکنش
به ناارامی های اخیر جامعه ،گفت :نمایشگاه کارتون و کاریکاتور به
خاطر یک مشت دالر ،واکنشی از سوی انجمن هنرهای تجسمی
بنیاد روایت فتح و هنرمندان به ناارامی های اخیر جامعه بود/.مهر
دیزنی« ،اسوالد» را پس از ۹۵سال زنده کرد
کمپانی دیزنــی ،برای تمجید از نســل نخســت از هنرمندان
خود ،انیمیشــن کوتاهی با شــخصیت کارتونی «اسوالد خرگوش
خوش شانس» ،ساخته است ،شــخصیتی که نخستین بار در سال
۱۹۲۷توسط والت دیزنی ،خلق و یک ســال بعد با کمی تغییرات
به میکی ماوس ،محبوب ترین شخصیت های کارتونی تاریخ تبدیل
شد .شخصیت اســوالد ،در ۲۶انیمیشن کوتاه از محصوالت دیزنی،
بین سال های ۱۹۲۷تا ۱۹۳۸حضور دارد .در سال ۲۰۰۶و هشت
دهه پس از این که حق این شخصیت را از دست داده بود دوباره ان
را از کمپانی NBCخریداری کرد و در چندین اثر از بازی ویدئویی
« »Epic Mickeyتا انیمیشــن بلند «زوتوپیا» از ان اســتفاده
کرد .این انیمیشــن کوتاه و یک دقیقه ای که «اســوالد و خرگوش
خوش شانس» نام دارد به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس کمپانی
دیزنی ،توسط «اریک گلدبرگ» انیماتور برنده جایزه انی کارگردانی
با همکاری تیم انیمیشن ساز دستی دیزنی ساخته شده است/ .ایسنا صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
«دو روز دیرتر» پروانه ساخت گرفت
فیلم بلند داستانی سینمایی دو روز دیرتر ،به تهیه کنندگی محســن شیرازی و کارگردانی اصغر
نعیمی پروانه ساخت خود را دریافت کرد .اصغر نعیمی از سال ۱۳۶۸فعالیت مطبوعاتی خود را به عنوان
نویسنده و منتقد در نشریات مختلف شروع کرد .او فعالیت خود را به عنوان برنامه ریز و دستیار کارگردان
با فیلمسازانی نظیر کیانوش عیاری و فریدون جیرانی ،ادامه داد .احتمال می رود که نعیمی ،این فیلم را
برای حضور در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر اماده کند .وی تاکنون در جشنواره فیلم فجر جایزه ای
را کسب نکرده و به همین دلیل این بار می تواند با فیلمی تازه و با حضور بازیگرانی مطرح به دنبال کسب
اولین سیمرغ خود باشد/.صباخبر
یک شنبه 13اذر 1401شماره 1328
3
محمود کالری «اینه» را به جشنواره فیلم فجر می رساند؟
در فاصله نزدیک به دو ماه تا برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر ،گمانه زنی ها درباره حضور
کارگردانان مطرح سینما در این رویداد مهم فرهنگی و هنری اغاز شده است .محمود کالری ،که در اذهان
اهالی ســینما به عنوان یکی از بزرگترین فیلمبرداران دهه های گذشته یاد می شود ،تیر ماه سال جاری
پروانه ساخت فیلم سینمایی اینه ،را دریافت کرد تا رسما خود را اماده کارگردانی سومین فیلم خود کند.
اما با وجود دریافت پروانه ساخت این اثر در تیر ماه ســال جاری ،هنوز اخباری درباره مراحل ساخت و یا
فیلمبرداری ان شنیده نشده است .او پیش از این در سال ۱۳۷۵فیلم سینمایی ابر و افتاب ،را کارگردانی
کرد .اینه ،به تهیه کنندگی علی اوجی و کارگردانی و نویسندگی محمود کالری ساخته می شود/.صباخبر
سینمای رشد ،ویژ ه جشنواره رشد
علی بهرامی ،تهیه کننده سینمای رشــد ،درباره این ویژه برنامه
رادیو نمایش که تا ۱۳اذر ماه ۱۴۰۱ادامه خواهد داشت ،عنوان کرد:
این برنامه با هدف پرداختن به جشنواره بین المللی فیلم رشد هر روز
ساعت ۱۷:۳۰تا ۱۸و به مدت ۳۰دقیقه به پخش می رسد.
او ادامه داد :در این برنامه گزارش هایی از رویدادهای این جشنواره
داریم و گفتگوهای مختلفی هم با مسئوالن ،هنرمندان ،مخاطبان و…
انجام می دهیم .مثال در روز اول این رویداد با یوسف نوری وزیر اموزش
و پرورش و روز دوم با مخاطبان جشنواره به گفتگو پرداختیه ایم .به
طبع بیشتر با افرادی که در جشنواره حاضرند و به نوعی دست اندرکار
جشنواره هستند ،صحبت می کنیم.
بهرامی تصریح کرد :این ویژه برنامه ایتم های مختلفی هم دارد و
مخاطب می تواند در جریان جزئیاتی از فیلم های علمی ،اموزشی و
تربیتی جشنواره فیلم رشد قرار بگیرد و با فضای جشنواره و رویدادهای
مهم ان اشنا شود .البته بخش های کوتاهی از فیلم های جشنواره و
انونس های تبلیغاتی را نیز پخش می کنیم .این تهیه کننده درباره حال
و هوای جشنواره رشد امسال گفت :به لحاظ بصری در طراحی محیطی
و اطالع رسانی های جشنواره رشد امسال ،ترقی می بینیم اما به لحاظ
محتوایی و برنامه ریزی برای اکران ها جای کار بیشتری وجود داشت.
حتی می توانست به منظور بهره برداری و استفاده از این دوره جشنواره
برای حضور مخاطبان اصلی که دانش اموزان هستند و سانس های
صبح به حضور مدارس اختصاص داده شده است و ظهر به بعد اکران
ها انجام می شود ،برنامه ریزی دقیق تری صورت گیرد .او اظهار کرد:
نظرات متفاوت است .دوستانی که دوره های گذشته را رصد کرده اند،
اشاره به رشد برخی زوایا دارند و کسانی که برای اولین بار در پنجاه و
دومین جشنواره فیلم رشد شرکت کرده اند ،راضی هستند.
بهرامی ،در پایان گفت :اجرای ســینمای رشد ،را میثم کریمی،
برعهده دارد .مخاطبان می توانند این برنامه را از طریق رادیو نمایش
موج اف ام ردیف ۱۰۷.۵مگاهرتز دریافت کنند و یا به صورت اینترنتی
با اپلیکیشن یا سایت ایرانصدا و یا سایت رادیو نمایش بشنوند.
ویژه برنامه سینمای رشد ،در گروه برنامه های مستند و ترکیبی
نمایش با مدیریت فرزام محبی ،تولید و همزمان با جشنواره بین المللی
فیلم رشد ،هر روز ســاعت ۱۷:۳۰تا ۱۸و به مدت ۳۰دقیقه بر روی
انتن شبکه رادیویی نمایش پخش می شود/.صباخبر صفحه 3
4
یک شنبه 13اذر 1401شماره 1328
پرونده
به مناسبت بیست و هشتمین سالروز تاسیس رادیو پیام
رادیـوپیـام؛رادیـویلحظههـا
غزاله باران برنامه های خبری و اجرای ان از دیرباز چه در تلویزیون و چه در رادیو ،از ساختاری
جدی و خشک برخوردار بوده است .اما به دلیل اطالع رسانی ای که در ذات خود
گفت و گو
دارد از حس کنجکاوی مخاطب برای کسب اخبار استفاده کرده و جاذب می نماید.
حال این که ایا می توان چنین فضای خشک و جدی را با لطافت هنر امیخت سئوالی است که 28
سال پیش در یک روز شنبه اذر ماهی ،در قالب مدیوم رسانه رادیو به ان پاسخ داده شد 12 .اذر
ماه ،1373صدای موسیقی ایرانی ،در میان هجمه ای از اخبار خوب و بد ،امیدوارکننده و یا تلخ و
ناگوار ،طنین انداز و شبکه رادیویی پیام متولد شد .شبکه ای رادیویی که قرار است به اخبار ایران
و جهان اختصاص داشته باشد اما با تدبیری هوشمندانه اخبار در بسته های خبری کوتاه 2الی
3دقیقه ای و با فاصله حدود هر 15دقیقه یک بار که در میانه پخش موسیقی های ایرانی ،شعر
پارسی و قصه های اساطیری و کلی اطالعات منحصر به فرد ،پخش می شود و لحظه هایی خوب و
ارام برای مخاطبانش رقم می زند.
رادیو پیام ،با محوریت سه موضوع اخبار ،موسیقی و وضعیت ترافیک راه ها توانست به خیلی
سریع در بین اقشار مختلف ایرانی محبوبیت پیدا کند.
با توجه به سالگرد تاسیس این شبکه رادیویی ،خبرنگار صبا ،با مهدی شهاب تالی ،مدیر شبکه
رادیویی پیام و رادیو اوا و همچنین مجریان و عوامل دست اندرکار و برنامه ساز این شبکه رادیویی
به گفت و گو نشسته است.
شهاب تالی:
وظیفه اصلی شبکه پیام که اطالع رسانی است
شهاب تالی که پیش از این به مدت هفت سال مدیر کل اخبار صدا و
ت گذشته اش،
مدیریت خبر رادیو را بر عهده داشته و با توجه به تجربیا
به عنوان مدیر رادیو پیام منصوب شده به مناسبت بیست و هشتمین
سالگرد تاســیس رادیو پیام گفت :زمانی که به مدیریت شبکه پیام
منصوب شدم با بررســی کنداکتور پیام متوجه اشکاالتی شدیم که
دالیلی برای کوچ برخی از مخاطبان به سایر رادیوها بود .
او ادامه داد :یکی از مشــکالت مربوط به طوالنی بودن برنامه های
تولیدی شبکه پیام بود که بیشتر هم جنبه سیاسی داشت و کنداکتور
شبکه پیام شبیه شبکه های تولید محور شــده بود و این روند مورد
عالقه مخاطبان نبود و شبکه رادیویی پیام را از حالت اطالع رسانی که
ماموریت اصلی ان می باشد ،خارج کرده بود .
مدیر رادیوپیام تصریح کرد :با توجه به بررسی های انجام شده در
نخســتین اقدام برنامه های کوتاه را مانند پیام طبیعت ،پیام زندگی
،پیام ســامت ،پیام پلیس و ...را که زمان پخــش انها حداکثر یک
دقیقه و سی ثانیه است ،جایگزین برنامه های طوالنی کردیم و چون
موسیقی به خصوص موسیقی شاد جایگاه خوبی بین مخاطبان دارد
و همچنین به دلیل این که مردم در زندگی روزمره خود درگیر مسائل
مختلفی هستند ،تاکید شبکه بر پخش موسیقی شاد است .بنابراین
تهیه کنندگان موظف شده اند که در هر 15دقیقه حتما دو موسیقی
با کالم پخش کنند .
مهدی شهاب تالی همچنین گفت :ســال گذشته در روز حداکثر
150قطعه موســیقی باکالم از رادیو پیام پخش می شد ،در حالی که
هم اکنون روزانه بیش از 250موسیقی از رادیو پیام پخش می شود.
وی ،در ادامه درباره رویکرد جدیــد در رادیو پیام گفت :با توجه به
درخواستی که از ریاست محترم سازمان داشتیم و با موافقت ایشان
نیز روبرو شد ،پخش اگهی بازرگانی را از سه دقیقه به دو دقیقه و نیم
در طول 15دقیقه کاهش داده ایم ،زیرا پخش اگهی بازرگانی به مدت
طوالنی باعث رنجش مخاطبان و عدم توجه انها به شبکه پیام شده بود.
وی اظهار داشت :با توجه به ماموریت و وظیفه اصلی شبکه پیام که
اطالع رسانی است ،حدود 40تا 50خبر مکتوب در طول یک شبانه
روز تهیه و تنظیم و پخش می شود که اغلب خبرهای کوتاه و نرم خبر
هستند .البته این اخبار عالوه بر اخباری هستند که معاونت سیاسی
هر 15دقیقه به مدت 3دقیقه پخش می کند .
شــهاب تالی ،یکی دیگر از تغیرات در رادیو پیام را در سال جاری
،تغییر اساســی در بخش شــبانگاهی این رادیو اعالم کرد و گفت :با
توجه به تغییراتی که در فرهنگ و سبک زندگی مردم به وجود امده
است ،ضروری به نظر می رسید که تغییراتی در این بخش که سالیان
طوالنی به صورت مجری – مولف اجرا می شد ،به وجود اید .بنابراین
با هماهنگی معاونت سیاســی و معاونت صدا ،چهــار بخش خبری
– 23:15 – 22:45 – 22:15و 23:45به شیفت شبانگاهی رادیو پیام
اضافه شد و این بخش هم مانند سایر شیفت های پیام شد و تقریباً همه
بخش های شبکه پیام با یک دست شدن به وظیفه و ماموریت اصلی
خود نزدیک شدند.
مدیررادیو پیام ،با اشــاره به اینکه در جدول پخش قبلی ،اگهی
بازرگانی بالفاصله بعد از خبر پخش می شد ،بیان کرد :درروند جدید
شبکه و برای جلب رضایت بیشتر مخاطبان ،بین خبر و اگهی بازرگانی
فاصله ای سه دقیقه ای گذاشته ایم که موسیقی با کالم پخش می شود،
یعنی سه دقیقه خبر و پس از ان پخش موسیقی با کالم و بعد از ان دو
دقیقه و نیم ،اگهی بازرگانی و بعد از ان دوباره یک موسیقی باکالم و
سپس ایتم های شبکه ،شامل پیام سالمت ،پیام تغذیه و سایر پیام ها را
داریم که از کارهای جدید انجام شده درشبکه است .بنابر این جدا کردن
پخش خبر از اگهی بازرگانی و پخش موسیقی بین این دو ایتم باعث
شده تا مخاطبان طبق نظرسنجی اخیر که در فصل تابستان انجام شد
یک درصد نسبت به فصل گذشته افزایش داشته باشند .که در طول دو
سال گذشته بی سابقه بوده است.
سحر جوالیی:
سبک رادیو پیام تغییر کرده
ســحر جوالیی ،تهیه کننده رادیو که تقریبا ۲۵سال ،سابقه کاری
دارد و از سال ،1375فعالیت خود را در این رسانه گرم شروع کرده است
می گوید :در حال حاضر در شیفت های 4ساعته نیمروزی از ساعت 10
صبح الی 14و شامگاهی از 18تا 22شب ،در خدمت مخاطبان فهیم
این شبکه رادیویی هستم.
جوالیی توضیــح داد :در ابتدا رادیو پیام ،قرار بود رادیویی باشــد
که خبر و موســیقی پخش کند ،قرار بر این بود که خبر و موســیقی
در کنار هم و تلفیقی باشــد .به مــوازات ان ،متن های محبت امیز و
شعرمی خواندیم و تهیه کننده های مختلف با ذوق خودشان تلفیقی
از متن های اجتماعی ،عاشقانه ،شعر ،مطالب مختلف و موسیقی های
مرتبط که با سلیقه هر تهیه کننده ،متفاوت بودکنار هم قرار می گرفت.
اما در حال حاضر سبک رادیو پیام ،عوض شده است و به سمتی گرایش
پیدا کرده است که همه متن ها خبری شده و خوانش شعر یا نداریم یا
خیلی کم شده است .بیشتر خبر است که هر پانزده دقیقه از خبرگزاری
صدا و سیما پخش می شود .یک سری متن های خبری هم خودمان
داریم که گوینده شیفت ان را می خواند.
سعی می کنم ،به خاطر اینکه مخاطب این شبکه از موسیقی هایی
که پخش می کنیم حالش خوب شود و لذت ببرد موسیقی ها را انتخاب صفحه 4
پرونده
یک شنبه 13اذر 1401شماره 1328
5
وی می گوید :با تغییر ساختار رادیو پیام ،شنونده های این شبکه
رادیویی بیشتر شده اند .چون بیشتر از ترانه های پاپ استفاده می شود و
اکثرا ترانه هایی که ریتم باال و شادی دارند ،استفاده می کنیم .به نظرم
رادیو پیام با ساختار خبری در کنار پیام ،مخاطبان خود را پیدا کرده و
مردم از خبرهای لحظه ای و کوتاه استقبال می کنند..
کنم که به گونه ای با خبرها مرتبط باشــد و هر دو را به کام مخاطب،
شیرین ترکند.
وی افزود :موسیقی هایی که در هر شیفت انتخاب می کنم و پخش
می کنیم با این ذهنیت است که نه خیلی تند باشد که مخاطب خسته
شود و سر درد بگیرد .و نه خیلی ارام باشد و کل شیفت 4ساعته ،یاد
بدبختی ها و غم هایش بیافتد در کل موج سینوسی را داخل شیفت هایم
،تقریبا رعایت می کنم و تمام هوش و حواسم به انتن و حال خوب مردم
است و مدام خودم را جای مخاطب می گذارم.
مجید امجدی فرد:
هر لحظه ،نکته هایی هست که شنیدنشان
خالی از لطف نیست
مجید امجدی فرد ،که از سال 1379با عنوان نظارت و ارزیابی کار
را در رادیو پیام اغاز کرده است ،در حال حاضر برنامه های «نیشگون»
« ،نیشدر» که طنزی اجتماعی اســت را برای رادیو سالمت و شیفت
شــامگاهی پخش چهارشــنبه های رادیو پیام و پخش شــامگاهی
دوشنبه های رادیو اوا را بر عهده دارد ،در استانه اغاز 29سالگی رادیو
پیام گفت :ساختار رادیو پیام ،چند ســالی است که به سمت خبری
شدن امده است .همین طور که از اسم این شبکه رادیویی بر می اید؛
پیام یعنی پیام رسانی و این رادیو از ساختار ادبی و موسیقایی به سمت
خبر رفته است .ضمن اینکه با امدن اقای شهاب تالی ،به عنوان مدیر
شبکه ،این قضیه جدی تر شده و ســاختار شبکه خبری شده و دیگر
از شعرخوانی و متن در امده ایم .در روزهای عادی هر 15دقیقه و در
روزهای تعطیل هر نیم ساعت خبرگزاری صدا و سیما ،خبرهای کوتاه
را پخش می کند .ضمن اینکه گوینده تکستهای خبری با موضوعات
علمی ،اجتماعی ،فرهنگی را می خواند و تحلیل خبرهای مهم گفته
می شود .هر چند که خبرهای سیاسی به ندرت خوانده می شود و در دل
خبرهای اجتماعی ،خبرهای سالمت هم دیده شده است.
او در پاسخ به این ســئوال که اخبار بنا به چه الویتی و توسط چه
کسانی انتخاب می شود گفت :تیمی خبری متشــکل از 4الی 5نفر
مشتمل بر مدیر شبکه اقای شهاب تالی ،ارمان ستوده مدیر طرح و
تولید و صالحی مدیر فضای مجازی ،کــه خودم هم در ان گروه عضو
هســتم این کار را انجام می دهیم .در واقع طــرح و تولید برای همه
شیفت ها خبر و متن تهیه می کنند.
اخبار روز بیشتر از خبرگزاری ها و فضای مجازی پیگیری می شود.
تحلیل خبر هم توسط همین گروه انجام می شود و نویسنده ها ،خبر را
برای رادیو تنظیم می کنند و برای گوینده ارسال می شود.
امجدی فرد ،درخصوص موســیقی هایی که در شــیفت او پخش
می شود ،اظهار داشت :بیشــتر از ترانه های بی کالم استفاده می کنم.
در این بخش 27موســیقی ترانه پاپ 5 ،ترانه ســنتی و 8ترانه ملی
پخش می کنم .ترانه هایی که مجوز دفتر موســیقی سرود سازمان را
دارند و از صدای خواننده های مختلف چون محســن چاووشی ،امیر
تا جیک ،رضا صادقی ،اران افشار ،مصطفی راغب ،حمید هیراد ،حامد
همایون و ناصر عبداللهی استفاده می کنم .البته از صدای خواننده های
محلی چون رحیم شهریاری (اذری) ،هادی رستمی(کردی) ،حامد
سلیمی(گیلکی) ،علی زند وکیل (شیرازی) و محسن میرزاده حتما
استفاده می کنم .او در پاسخ به این سئوال که کارکردن و برنامه سازی
با توجه به ساختار جدید رادیو پیام بهتر شده یا خیر؟ گفت :قبال رادیو
پیام ،ساختاری بود که سختی های خاص خودش را داشت ،اما در حال
حاضر چون خبری شده ،باید روی انتخاب ترانه ها دقت بیشتری کرد تا
با خبر هم خوانی پیدا کند .مثال وقتی در خبرها در باره استانی صحبت
می شود ،ترانه محلی مربوط به ان استان نیز پخش می شود.
علی رضا وکیلی منش
رادیو پیام همیشه مخاطب خاص خود را داشت ه
علی رضا وکیلی منش تهیه کننده بخش شــامگاهی یکشنبه های
رادیو پیام که فعالیت خود را در رادیو از سال 1384اغاز کرده است
گفت :در این بخش با اجرای میثم نیکنام ،اطالع رســانی مناسب ،
مخاطبان را با خبرهای روز دنیا ،اشنا می کنیم .ضمن اینکه خبرهایی
در حوزه هــای فرهنگی ،اجتماعی و علمی پخش می شــود .پخش
موسیقی و ترانه های روز ،شعر و حکایت و ادبیات از دیگر بخش های
این قسمت است .او که از ســال 88کار تهیه کنندگی را با رادیو پیام
اغازکرده است درباره این که ساختار رادیو پیام به سمت خبری شدن
رفته ،بهتر شده یا نه اظهار داشت :از یک لحاظ بهتر است بگوییم خوب
و از یک لحاظ نه خوب نشده است .رادیو پیام همیشه مخاطب خاص
خود را داشــت ه وبرنامه ریزی به صورتی بوده که سیستم مخاطب در
رادیو پیام دنبال شعر و ادبیات و موسیقی فاخر بوده است اینکه به یک
باره این تغییر و تحول رخ می دهد ،قسمتی از مخاطبان خود را ازرده
کرده و از دست داده اســت .مخصوصا در بخش های شبانگاهی رادیو
پیام که بیشتر گوینده مولف بوده اند .مثل اساتیدی چون محمد صالح
عالء ،رشید کاکاوند و البرت کچویی و ...که در حال حاضر با رادیو پیام
همکاری نمی کنند.
وی افزود :نظر شخصی من این اســت که صالح بر این بود ،اگر بنا
به تغییرات داشتیم ،تا ساعت 22این بخش خبری که اضافه شده و
خوب هم هست ،کفایت می کرد .حاقل از ساعت 22تا 2بامداد را برای
این قشر از مخاطبان ،اختصاص می دادیم که هر دو قشر مخاطب را
می توانستیم راضی نگه داریم.
وکیلی منش ،یکی دیگر از معضالت این ساختار جدید را یکنواخت
شدن بخش موســیقی های تکراری دانســته و بیان کرد :هم دست
تهیه کننده برای پخش موسیقی جدید بسته است و هم مخاطب دچار
تکرار شنیداری می شود .امید است به زودی شورای موسیقی مستقل
چون گذشته در رادیو پیام و اوا تشکیل و موسیقی های روز کشور در
تمام زمینه ها نقد بررسی و پس از کسب مجوز وارد ارشیو رادیو پیام
و اوا شوند .این تهیه کننده :در خصوص بهتر شنیده شدن رادیو پیام
این طور پیشنهاد می دهد :اگر رادیو پیام بر خبری بودن خود تاکید
موکد دارد و این از الزامات و سیاست های شــبکه می باشد جا دارد
کمبودهایی که در شبکه پیام قید شد ،در شبکه اوا که زیر مجموعه
رادیو پیام است و تخصصی ترین شبکه موسیقایی رادیو می باشد ،جبران
شود تا مخاطبان خاص این دو شــبکه بتوانند از انچه که عالقه مند
هستند بهره کافی ببرند.
فاطمه العباس:
فرصتی مغتنم برای اموختن
فاطمه ال عباس از مجریان با ســابقه رادیو درباره ورودش به این
شبکه رادیویی گفت :اواخر دهه هفتاد وقتی از طرف مدیر وقت رادیو
پیام اســتاد مهدی فوادیان ،به رادیو پیام دعوت شدم از خوشحالی
پردراوردم به قول نسل طالیی رادیو ،پیام تیم ملی رادیو بود و حضور
در انجا برای گوینده جوانی چون من می توانســت هم فرصت رشد،
هم سقوط باشــد .گروهی از بزرگان رادیو اولین حضور تو را ارزیابی
می کردند و نتیجه یا نقطه شروع یا خط پایان بود.
به لطف استاد فوادیان ،من اجازه این ازمون را پیدا کردم ونتیجه
شد ،حضور مستمر من از ان سال تا به امروز در رادیو پیام.
فرصتــی مغتنم بــرای همــکاری و اموختن از بــزرگان عرصه
تهیه کنندگی رادیو چون اســتادان جواد مانی ،داوودجمشــیدی،
فرهنگ جوالیی و احمد سروری .وی درباره ساختار رادیو پیام بیان
کرد :رویکرد و هدف رادیو پیام در ان سال ها چیز دیگری بود .رادیویی
با فرکانسی محدود به تهران و حومه ،موسیقی محور و با سهم کمی از
ی.
کالم و البته اطالع رسانی ترافیک
کم کم با تغییر طول موج رادیو پیام و دسترسی همه شهرها به این
شبکه و تولد رادیو اوا ،تغیراتی در تعریف رادیو پیام اتفاق افتاد تا امروز
که موسیقی در کنار هدف اصلی ،یعنی اطالع رسانی قرار گرفته است.
پس طبعاً لحن و گفتار تفاوت بسیاری نسبت به قبل پیدا کرد.
پیام یک خانواده بزرگ متشکل از بیشتر شبکه های رادیویی است
و قطعا مدیریت این خانواده ظرافت ها و سختی های خاص خودش را
دارد .به همه همکارانم در این شبکه ،خدا قوت می گویم. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
یک شنبه 13اذر 1401شماره 1328
تفاهمنامه همکاری کتابخانه ملی و سازمان مدیریت بحران تهران امضا شد
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ،شهرداری منطقه ۲۱تهران و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران
شهر تهران ،در راستای بهبود شرایط نگهداری و حفظ هویت اسناد ملی کشور و ارتقا سطح همکاری ها
و هماهنگی های بهینه فی مابین ،تفاهم نامه همکاری امضا کردند .بر اســاس این تفاهم نامه و به دلیل
مشکالت ناشی از دپوی حجم زیاد اسناد انتقالی در ساختمان ارشیو ملی و الودگی محیطی ،مقرر شد
یکی از پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران شهر تهران ،برای نگهداری موقت و تجمیع اسناد ملی ،به
معاونت اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اختصاص یابد .بر همین اساس پایگاه بزرگی در
منطقه غرب تهران در اختیار این معاونت قرار گرفته است/.مهر
شواهد ،الهام گرفته از یک جنایت واقعی
محمد جوادی ،مترجم و ویراستار درباره اثار جدید خود گفت :کتاب جدیدم با عنوان شواهد ،نوشته
جان بنویل ،نویسنده ایرلندی که در ایران شناخته شــده است از سوی نشر نون ،منتشر و در دسترس
عالقه مندان قرار گرفته است .او درباره موضوع این کتاب که الهام گرفته از یک جنایت واقعی است ،بیان
کرد :این اثر داستان دانشمندی را روایت می کند که در تالش برای دزدیدن یک نقاشی از همسایه اش،
خدمتکار دختری را می کشد .این کتاب به طور کلی بر اساس داستان قتل یک پرستار جوان در دوبلین
توسط مالکوم ادوارد مک ارتور ،در سال ۱۹۸۲است .همچنین مجله پابلیشرز ویکلی ،در نقد این کتاب،
بنویل را با البر کامو و فئودور داستایوفسکی ،مقایسه کرده است/.صباخبر
۱۰۰۰نوجوان ایرانی
بهپویشهیس طوری،پیوستند
به تازگی پویشی تحت عنوان هیس طوری ،با با همکاری وزارت اموزش
و پرورش و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسالمی ،اغاز به کار کرده است که
هدف از ان افزایش سرانه مطالعه دانش اموزان و درک بیشتر انان از حوادث
تاریخی معاصر است.
با وجود اینکه زمان زیادی از اغاز این پویش نگذشته است تاکنون بیش از
هزار نفر به صورت مستقیم در این پویش شرکت کرده اند.
تاریخ بخوان ۵میلیارد جایزه ببر ،هم جمله ای است که طراحان این پویش
از ان برای تشویق مخاطبان برای کتاب خوانی استفاده کرده اند؛ جمله ای که
نشان می دهد وزارت اموزش و پرورش و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسالمی
تا چه حد قرار است برای رشد این پویش هزینه کنند.
پویش کتاب خوانی هیس طوری ،با شعار یک ماجراجویی شگفت انگیز به
هزار توی تاریخ ،و با رویکرد مطالعه در حوزه تاریخ استعمار هم زمان با اغاز
رقابت های جام جهانی قطر ،فعالیت خود را اغاز کرد.
این پویش با محور مطالعه مجموعه کتاب هایی درباره تاریخ استعمار ،به
نویســندگی میرکیایی و با پنج میلیارد جایزه برای برندگان پویش فعالیت
رسمی خود را شــروع کرد .تاکنون با گذشــت زمان اندکی از شروع رسمی
پویش ،هزار نوجوان ایرانی در این پویش ثبت نام نموده اند.
نوجوانان ایرانی ۱۳تا ۱۷سال می توانند از طریق اپلیکیشن شاد و یا سایت
پویش به ادرس http://Hisstori.irدر این پویش ثبت نام نمایند/.مهر
پایان اجرای فرزند یک خنیاگرم ،در تئاتر شهر
فرزند یک خنیاگرم ،به نویسندگی و کارگردانی شکرخدا گودرزی که
از روز چهارم ابان در تاالر چهارسو به صحنه رفته بود ،شامگاه روز جمعه
یازدهم اذر با قدردانی گروه اجرایی از کارکنان تئاتر شــهر و همچنین
قدردانی رئیس این مجموعه از کارگردان و سایر عوامل نمایش به پایان
رسید .کاظم نظری ،مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی و تعدادی دیگر از هنرمندان مهمانان اخرین اجرای این نمایش،
در تاالر چهارسو تئاتر شهر بودند .در نمایش فرزند یک خنیاگرم ،انسیه
ابراهیمی ،فاطمه تواضعی ،سجاد خباز ،فاطمه خراسانی ،فاطمه دهقانی،
فراز شیرانی ،فرهود فدوی ،زیبا کاظمی ،هستی کرمی ،امیرحسین رنجی
کوزه کنان ،زهرا مهرابی ،ایسان نوریان ،هوشمند هنرکار ،سحربافتیان به
عنوان بازیگر حضور داشتند .فرزند یک خنیاگرم ،نمایشنامه ای است که با
رویکردی متفاوت به شخصیت های «زال»« ،رستم»« ،شغاد»« ،دالرام»،
«ارنواز»« ،مهــران کابلی»« ،موبد»« ،ستاره شــمار»« ،خواب گزار» و
«خنیاگران» به صحنه رفت /.هنرانالین
کشف پرتره مومیایی ها در یک مقبره
باستان شناسان ،یک بنای خاکسپاری عظیم که تصویر متوفیان
روی ان نقش بسته بود را در محوطه باستان شناسی «جارزا» در
کشور مصر کشف کردند.
این بنا که به دوران «بطلمیوسی مصر» تعلق دارد در محوطه ای
کشف شده است که باستان شناسان ،کاوش در ان مکان را از سال
۲۰۱۶اغاز کرده اند .این بنــا در ۸۰کیلومتری جنوب قاهره قرار
دارد و در قرن ســوم پیش از میالد ساخته شــده است .این بنای
خاکسپاری با اســتفاده از تکه ســنگ های بزرگ ساخته شده و
چندین طبقه زیرزمینی را شامل می شود.
مجموعــه ای از درهایی طاق دار که به تاالرهای خاکســپاری
منتهی می شود و در برخی از ان ها تابوت های چوبی پرنقش و نگار
با عبارات حکاکی شده مصری و یونانی وجود دارد.
این نخستین کشف بزرگ پرتره های فایوم مومیایی ،در بیش از
یک قرن گذشته است/ .ایسنا
معرفی داوران بخش تئاتر خیابانی فصل واره ایثار
بخش تئاتر خیابانی دومین فصل واره فرهنگی و هنری ایثار ،با حضور
۸اثر نمایشی برگزار شد و محمد الرتی ،وحید لک و سعید محبی به
عنوان هیات داوران این بخش ،اثار را مورد ارزیابی قرار دادند.
محمد الرتی در کارنامه هنری خود اثاری چون «افتابی یا ابری»،
«سه شــنبه های خاکســتری» و ...را به اجرا دراورده اســت .الرتی،
همچنین در اثاری چون «اخرین معرکه»« ،پنجره هشــتم از سمت
چپ» و ...به ایفای نقش پرداخته اســت .وحید لک ،فعالیت حرفه ای
خود را به عنوان بازیگر و کارگردان از سال ۱۳۷۱با نمایش «مسافران»
اغاز کرده اســت .سعید محبی نیز مدرس داســتان نویسی و ادبیات
نمایشی است که در کارنامه کاری خود ،داوری سی و یکمین جشنواره
بین المللی فیلم فجر (بخش اراده ملی) ،را به ثبت رسانده است .دومین
فصل واره فرهنگی و هنری «ایثار» به دبیری عباســعلی رضایی ،که
در فصل پاییز سال ۱۴۰۱برگزار می شــود دارای بخش های سرود،
نماهنگ ،تئاتر خیابانی و صحنه ای ،قصه گویی و ...است/ .صباخبر صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
روایت بدون اغراق زندگی یک معلم
کتاب خانه ای برای همه؛ خاطرات و روایت زندگی منصوره مقدسیان ،به قلم مرضیه ذاکری ،به تازگی
توسط انتشارات راه یار ،چاپ و روانه بازار نشر شده است.
تحقیق مطالب این کتاب به عهده مرضیه ذاکری و صدیقه هنرور ،بوده و تدوین ان نیز توسط مرضیه
ذاکری انجام شده است .از خود دانستن ،چیست؟ با پیوند با خدا ،خود انسان متفاوت می شود .دیگر ان
ادم قبل نیست .بزرگ و بزرگ تر می شود و مرزهای وجودش دیگر انقدر تنگ نیست که خودش هم در
ان جا نشود و همیشه گرفته و دلگیر باشد.
این کتاب با ۲۱۶صفحه ،شمارگان ۱۰۰۰نسخه و قیمت ۶۵هزار تومان عرضه شده است/.مهر
یک شنبه 13اذر 1401شماره 1328
تالش برای دزدیدن نقاشی دیواری بنکسی
7
نامدارترین و در عین حال گمنام ترین هنرمند خیابانی دنیا چند هفته پیش هفت نقاشی دیواری در
بخش های جنگ زده اوکراین کشید که یکی از انها در شهر هوموستل ،نزدیک کی یف بود .این نقاشی
زنی را نشان می دهد که ماسک ضد گاز بر چهره دارد و یک کپسول اتش نشانی در دست گرفته است.
چند شهروند اوکراینی کوشیده اند این نقاشی دیواری بنکســی را با بریدن ان از روی دیوار بربایند .اگر
چه ،تالش انها ناکام بود و افراد محلی و پلیس شهر هوموستل ،نقاشی بنکسی را از دزدها پس گرفته اند
و به گفته یکی از مقام های رسمی ،جای این اثر هنری امن است .چنین به نظر می رسد که سارقان قصد
داشته اند ان را در یک فرصت مناسب به پول تبدیل کنند /.هنرانالین
طرح «کتاب-تئاتر-مدرسه» دوباره جان گرفت
تازه طرح کتاب-تئاتر-مدرسه ،قصد دارد تولیدات
مرکز تولید تئاتر و تئاترعروسکی کانون ،در گام
تازه ای بر اساس کتاب های درسی پایه ابتدایی و کتاب های جدید کانون به عنوان بسته کمک اموزشی
برای سال اینده اماده اجرا کند و در این زمینه از تمامی هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان برای این امر
یاری خواهد گرفت.
بر اساس این خبر ،طرح دیگری در راستای تولید و اجرای تئاتر برای مراکز درمانی و بیمارستان های
کودک و نوجوان است که در این طرح ضمن ایجاد فضایی شاد و امیدبخش برای بیماران و همراهان شان،
مسائل بهداشتی و سالمت از طریق تئاتر اموزش داده می شود.
کتاب-تئاتر-مدرسه ،عنوان طرحی اســت با دو بخش تئاتر -مدرسه ،شامل تولید و اجرای تئاتر از
محتوای کتاب های درسی و کتاب-تئاتر ،شامل تولید تئاتر از کتاب های داستانی انتشارات کانون که
در سال های ۱۳۹۴تا ۱۳۹۶از سوی مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان
و نوجوانان اجرا شد.
بر همین اساس ،در بخش تئاتر-مدرسه ،هنرمندان با حمایت مرکز تولید تئاتر با بهره گیری از تئاتر به
عنوان ابزاری موثر برای درک بهتر مفاهیم اموزشی به صورت غیرمستقیم ،سرفصل های کتاب درسی
پایه ابتدایی را برای دانش اموزان به صورت تئاتر در مدارس اجرا می کنند تا دانش اموزان ضمن تماشای
نمایش در کالس درسی خود ،اموزش غیرمستقیم از طریق تئاتر را تجربه کرده و به درک درست مفاهیم
اموزشی از طریق فعالیتی جذاب و بانشاط برسند.
بخش دوم این طرح ،کتاب-تئاتر ،است که با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و معرفی کتاب های خوب
برای کودکان و نوجوانان ،برنامه ریزی شده است و در ان هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان به سفارش
مرکز تولید تئاتر کانون ،نمایش هایی بر اساس کتاب های داستانی کانون پرورش فکری تولید و در مدارس
و مراکز کانون اجرا می کنند.
پیش از این کانون با بهره گیری از ظرفیت های هنرمندان تئاتر و تئاتر عروسکی بیش از ۸۰اثر نمایشی
را در طرح کتاب-تئاتر-مدرسه به اجرا دراورد که با اســتقبال دانش اموزان ،اولیای تربیتی ،مربیان و
اعضای کانون همراه شد.
طرح کتاب-تئاتر-مدرسه ،که در ســال های اخیر به دالیلی متوقف شده بود ،به همت مرکز تولید
تئاتر کانون بار دیگر در فصل زمستان ۱۴۰۱فعالیت خود را اغاز می کند و در گام نخست ،با بازتولید
نمایش هایی که در سال های گذشته در این طرح حضور داشتند ،مدارس و مراکز اموزشی و مراکز کانون
پرورش فکری کودکان و نوجوانان را تحت پوشش قرار می دهد /.هنرانالین صفحه 7
چه شوخی چه جدی دنیا می گذرد
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
سخت گرفتن از دردهای عمیق نمی کاهد
کودکی اش را نگه داشته و دوست داشتنی است .از یازده
سالگی دوربین را احســاس کرد و بازی کرد .در مدرسه بوده
است که امیر ســماواتی کارگردان فیلم عالم تاب به مدرسه
می اید و به بچه ها می گوید هر کسی دوست دارد نقش بازی
کند دســتش را باال ببرد ،علی صادقی دستش را باال نبرد اما
بازیگر شد ،کاری که گویا بر سرشت او نوشته شده بود .علی
صادقی ،صادق اســت او راحت حرفش را بــا طنازی می زند،
خودش را پشت چه ره ای از طنز و بزله گویی پنهان کرده است.
اونمی خواهد به دنیای تلخ ادم ســخت گیرها وارد شود ،در
طنز احساس امنیت می کند ،خانه ای که به او اجازه می دهد با
لبخندی همیشگی حرف هایش را بزند بی انکه نگران مسائل
بعدش باشد .حضور او بدون بهانه ،دل مخاطب را شاد می کند،
نگاه و میمیک صورت همیشه خندانش برای مخاطب کافیست
که بداند وقت استراحت و خندیدنش فرا رسیده ،این موهبتی
اســت که او در وجودش دارد ،علی صادقی قبل از شــروع به
کارش ،یک لبخند میهمانمــان می کند ،او می گوید؛خانواده
بسیارشــوخ طبعی دارد و در خانه همیشه کارشان با شوخی
راه می افتد ،انها حتی در موقعیت های جدی وقتی عزیزی را از
دست می دهند ،خیلی ناراحت نشده و سخت نمی گیرند ،چرا
که می دانند روزی خودشــان هم از دنیا خواهند رفت ،او زیر
متنی در طنز هایش دارد که از فلسفه ای عمیق بهره می گیرد،
او باورکــرده دنیا محلی بــرای گذر از مرحلــه ای به مرحله
دیگر است ،وســخت گرفتن از درد های عمیق همیشگی اش
نمی کاهد .او می گوید ،در دوران بچگی عالقه مند به فیلم های
جنگی ،مانند جکی جان و لینچان بوده است ،چرا که چاره ای
جز این نداشته است .در دهه شــصت بیشتر فیلم هایی که از
رسانه پخش می شد با محوریت جنگ و یا اکشن بوده است،
علی صادقی با هر چیزی که در کنارش محیا باشــد ،خوش
است ،و برای خوشحال بودن و حس خوب داشتن ،خیلی به
دنبال چیزهایی دور از دسترس نیست.
سمیه خاتونی -متولد 10اذر سال 1359در شهر تهران است،
او فرزند دوم خانواده صادقی اســت .یک بــرادر بزرگتر و خواهری
کوچکتر از خودش دارد .فارغ التحصیل رشته کامپیوتر است و مدرک
فوق دیپلم دارد .او به جز بازیگری شــغل دوم هم دارد .شغل دوم او
فروشگاه کامپیوتر و لوازم جانبی است .موسیقی را دوست دارد و حتی
می تواند در تمام روز با موسیقی سرگرم شود .به موسیقی الکترونیک
عالقه دارد و خودش می گوید که گاهی قطعات موسیقی می سازد و
شاید روزی یک البوم بی کالم منتشر کند.
صادقی تجربه اولین نقش اش در مقابل دوربین را اینگونه توضیح
می دهدکه؛ اولین بار جلوی دوربین هیچ احساســی نداشتم چون
بچه بودم ،ده ساله بودم و کال هیچ چیزی را نمی فهمیدم خیلی طول
کشید تقریبا پانزده ســاله بودم که فهمیدم هیچ چیز را نمی فهمم.
علی صادقی در بازی ها و زندگی اش همانی هســت که عمیقا ان را
زندگی می کند ،یک شخصیت سطحی با شوخی های عمیق و لذت
بخش .درباره ورودش به بازیگری معتقد است که بازیگر نیست .و در
رودربایستی وارد این کار شده است .و از همان اول هدفش این بود که
مردم را شاد کند .چون مردم مدام در معرض انواع و اقسام بدبختی ها و
بدبیاری ها هستند ،دلش می خواهد لبخند به لبشان بیاورد.
او عالوه بر بازی در نویســندگی فیلمنامه و ایجاد موقعیت های
م مهارت دارد ،که همین مســئله ،او را به نوعی بازیگر
کمدی در فیل
مولف در طنز بدل کرده است ،یعنی بازیگری که مولفه های طنزی
خود را در اثر وارد می کند ،مولفه هایی که همیشه موفق عمل کرده و
در یاد مخاطب مانده است.علی صادقی در مورد بازی در سریال های
کمــدی و نقش طنز می گویــد :برعکس نظر دوســتان ،بازی طنز
اصال لودگی و سطحی نیســت .اتفاقا بازی طنز بسیار دشوار است.
نمی خواهم مقایســه کنم اما به بزرگان این ســبک که نگاه کنید،
می بینید کارهای چاپلین بعد از این همه سال شما را از خنده روده بر
می کند .به نظرم دست کم گرفتن طنز یک جور توهین و ساده انگاری
یکنند مردم را راحت تر می توان خنداند و برای
است .بعضی ها فکر م
اشک ریختن انها ،شما باید توانایی زیادی را به خرج دهید در حالی
که من کامال برعکس فکر می کنم ،به نظر من ،مردم در کشور ما خیلی
راحت گریه می کنند و شما حتی با تعریف کردن یک قصه ساده ،انها را
می توانی به گریه بیندازی!! به همین خاطر به نظرم خودم ،خنداندن
سخت تر از گریاندن است.
وی فعالیت در عرصه بازیگری را از ســال ۱۳۷۰اغاز کرده بعد با
نقش افرینی در سریال بهترین تابستان من به کارگردانی علی بهادر
فعالیت حرفه ای را شــروع کرد .در ســال 1380در سریال دردسر
والدین به کارگردانی مسعود نوابی تبدیل به چهره شناخته شده شد
و دیده شد .بعد از تجربه موفق در سریال پشت کنکوری ها در سال
1381با کوچه اقاقیا در سال 1382به کارگردانی رضا عطاران دیده
شد .یکسال بعد در سال 1383با سریال خانه به دوش به کارگردانی
رضا عطاران در کنار اناهیتا همتی به اوج شــهرت رســید و در سال
1384نیز با سریال متهم گریخت بســیار درخشان ظاهر شد.او در
میان کارهایی که انجام داده است کوچه اقاقیا را بیشتر از بقیه دوست
دارد .همچنین بازی در فیلم ســینمایی ایکس الرج ،عشقوالنس و
پیتزا مخلوط را در کارنامه هنری خود دارد .او برای بازی در فیلم مورد
عالقه اش جهرم دیار که مربوط به محل تولدش است و به کارگردانی
ابوالفضل قائدی بود ایفای نقش کرد و جوایز زیادی را کسب کرد.
بازی علی صادقی ،در ســریال قرار گاه مسکونی؛ در نقش یکی از
چند ســربازی که قصد فرار از قرار گاه را دارند ،اما موفق نمی شوند و
همچنین در سریال پشت کنکوری ها در نقش یکی از پسران نوجوانی
که اضطراب درس خواندن پشــت کنکور را دارد برای همه بچه های
دهه شــصت مملو از خاطرات نوستالوژیک اســت ،این دو سریال
بیشترین ارتباط رابا هم نسلی های خود در این دوران گرفتند .علی
صادقی در مورد شــباهت بازی اش در نقش ها می گوید :فیلم سازها
همیشه دنبال تکرار چیزهای امتحان پس داده هستند .علی صادقی
نمی تواند در این میانه تحول ایجاد کند .تغییر که زورکی نیســت.
توصیه علی صادقــی در روز تولدش برای مردم ایران این اســت که
فرقی ندارد چه شــوخی چه جدی دنیا می گذرد پس چه بهتر که با
خنده بگذرانیم. صفحه 8