روزنامه صبا شماره 1328 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1328

روزنامه صبا شماره 1328

روزنامه صبا شماره 1328

‫یک شنبه| ‪ 13‬اذر ‪ 4 |1401‬دسامبر‪ 9 |2022‬جمادی االول ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1328‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫چه شوخی‬ ‫چه جدی‬ ‫دنیا یم گذرد‬ ‫ملت‪ ،‬اماده میزبانی‬ ‫سینماحقیقت‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫رادیو پیام؛ رادیوی لحظه ها‬ ‫صفحه ‪4‬‬ ‫شواهد‪ ،‬الهام گرفته از‬ ‫یک جنایت واقعی‬ ‫صفحه ‪6‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫یک شنبه‪ 13‬اذر‪ 1401‬شماره ‪1328‬‬ ‫ملت‪ ،‬اماده میزبانی سینماحقیقت‬ ‫با نزدیک شدن به ایام برگزاری شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت‪،‬‬ ‫پردیس سینمایی ملت‪ ،‬برای نخستین بار ‪ ،‬اماده میزبانی از این رویداد می شود‪ .‬رویدادهای مختلف این‬ ‫دوره از جمله‪ ،‬نمایش فیلم ها‪ ،‬کارگاه های انتقال تجربه‪ ،‬مراسم نکوداشت‪ ،‬برنامه های جانبی و … در‬ ‫پردیس ملت‪ ،‬برگزار می شود‪ .‬یکی از ویژگی های این دوره حضور ویژه بیش از ‪ ۱۰۰‬مستندساز جوان‬ ‫استانی است که عالوه بر حضور در پردیس ملت و اســتفاده از برنامه ها و کارگاه های اموزشی‪ ،‬برنامه‬ ‫بازدید از فیلمخانه ملی ایران و چند موزه دیگر برای ان ها تدارک دیده شده است‪ .‬مراحل اماده سازی‪،‬‬ ‫طراحی و اجرا و نصب تبلیغات محیطی و غرفه ها‪ ،‬از هفته پیش شروع شده و همچنان ادامه دارد‪/ .‬تسنیم‬ ‫امار رسمی فیلم های متقاضی جشنواره بین المللی فجر‬ ‫ثبت نام بخش بین الملل فیلم فجر‪ ،‬از‪ ۱۵‬شهریور ماه اغاز و تا پایان هفته گذشته ادامه داشت و در مجموع‬ ‫‪ ۵۷۸‬فیلم از ‪ ۷۲‬کشور متقاضی حضور در بخش بین الملل جشنواره چهل و یکم شامل سینمای سعادت و‬ ‫جلوگاه شرق (مسابقه سینمای کشورهای اسیایی – اسالمی) شدند‪ .‬عالوه بر ایران کشورهای ایتالیا‪ ،‬پرتغال‪،‬‬ ‫روسیه‪ ،‬چین‪ ،‬ارژانتین‪ ،‬هند‪ ،‬تاجیکستان‪ ،‬استونی‪ ،‬لتونی‪ ،‬هلند‪ ،‬ایرلند‪ ،‬المان‪ ،‬استرالیا‪ ،‬کانادا‪ ،‬انگلستان‪،‬‬ ‫ترکیه‪ ،‬سوییس‪ ،‬بلژیک‪ ،‬فرانسه‪ ،‬اوکراین‪ ،‬دانمارک‪ ،‬سوئد‪ ،‬عراق‪ ،‬ارمنستان‪ ،‬یونان‪ ،‬ژاپن‪ ،‬اذربایجان‪ ،‬مکزیک‪،‬‬ ‫امریکا‪ ،‬اسپانیا‪ ،‬بلغارستان‪ ،‬برزیل‪ ،‬بالروس‪ ،‬سریالنکا‪ ،‬کره جنوبی‪ ،‬مصر‪ ،‬کویت‪ ،‬قطر‪ ،‬نروژ‪ ،‬اتریش‪ ،‬ویتنام‪،‬‬ ‫تایلند‪ ،‬ایسلند و ‪ ....‬اثارشان را برای حضور در بخش بین الملل این دوره جشنواره ثبت کرده اند‪/.‬ایسنا‬ ‫روح اهلل حجازی‪:‬‬ ‫مشخصنیستفصلدوم«نوبتلیلی»‬ ‫ساختهمی شودیاخیر‬ ‫نوبت لیلی‪ ،‬به کارگردانی و تهیه کنندگی روح اهلل حجازی‪ ،‬سریالی بود‬ ‫که به شکل اختصاصی از پلتفرم نماوا پخش شد و به دلیل ساختار و شکل‬ ‫روایت ان مورد توجه منتقدان و بینندگان نیز قرار گرفت‪ .‬با پایان پخش‬ ‫ان این سریال مانند بسیاری از سریال های دیگر شبکه نمایش خانگی این‬ ‫سئوال پیش امد که ایا این سریال نیز دنباله دار خواهد شد یا خیر؟‬ ‫روح اهلل حجازی در گفت و گویی گفت‪ :‬سریال در نقطه ای تمام شد که‬ ‫بسیاری از مخاطبان از ما درباره ساخت فصل دوم ان سئوال می پرسند‪.‬‬ ‫بخشی از گره گشایی ها مربوط به فصل دوم اســت‪ .‬امیدوارم شرایطی‬ ‫فراهم شود که فصل دوم هم ساخته شود و همانطور که می دانید این اتفاق‬ ‫با همکاری و همراهی مخاطب رخ می دهد‪ .‬در همه جای دنیا وقتی مخاطب‬ ‫از سریال استقبال کند تولید ان ادامه دارد‪ .‬بارها شاهد بوده ایم سریالی‬ ‫بیگ پروداکشن با کیفیت باال ساخته شــده اما مورد پسند مخاطب عام‬ ‫نبوده و تولید ان هم متوقف شده است‪ .‬هر چقدر نگاه مخاطب تازه تر شود‪،‬‬ ‫تغییرکند و با ریسک سازنده ها و پلتفرم همراهی کند امکان ساخت اثار‬ ‫متفاوت هم به راحتی میسر می شــود‪ .‬فع ً‬ ‫ال مشخص نیست که فصل دوم‬ ‫«نوبت لیلی» ساخته می شود یا خیر‪».‬‬ ‫نویسندگان این مجموعه مهدی شیرزاد‪ ،‬سروش چیت ساز و روح اهلل‬ ‫حجازی بودند و حجازی عالوه بر نویسندگی و کارگردانی‪ ،‬تهیه کنندگی‬ ‫این مجموعه را هم بر عهده داشت‪ .‬قصه این سریال بدین قرار بود‪ :‬لیلی‬ ‫از طریق کتابی مرموز در می یابد که او و خانــواده اش تاکنون در زمان و‬ ‫مکان های بسیاری زیسته اند و اکنون نوبت لیلی‪ ،‬است تا با رمزگشایی از‬ ‫کتاب و یافتن تابلوی ارزشمند نیاکانش دست به انتخابی بزند که به تمام‬ ‫این زندگی های زیسته معنا بدهد و‪/...‬ایلنا‬ ‫روایت احیای هنر توبافی در خراسان جنوبی‬ ‫مستند کوتاه بانوی مهر‪ ،‬به کارگردانی مهدی رشوند و تهیه کنندگی‬ ‫مجتبی حیدری متقاضی حضور در شــانزدهمین دوره جشــنواره‬ ‫بین المللی سینماحقیقت‪ ،‬شد‪ .‬این فیلم محصول مرکز مستند سوره‬ ‫و روایتی از زندگی فاطمه ذاکریان است که هنر توبافی‪ ،‬را در روستای‬ ‫خراشاد استان خراسان جنوبی احیا کرده است‪.‬‬ ‫این روستا هم اکنون به عنوان روستای جهانی «توبافی» ثبت جهانی‬ ‫شده است‪ .‬در خالصه داســتان «بانوی مهر» امده است‪« :‬می شود با‬ ‫مهر‪ ،‬معجزه کرد؛ قصه از انجا شروع شد که بانویی تصمیم گرفت روستا‬ ‫را زنده کند‪ .‬فراخوانی داد‪ ،‬خانم های روســتا جمع شدند اما کسی به‬ ‫اینده امید نداشت‪ ،‬همه دلسرد بودند‪ .‬تنها یک پیرزن سالخورده همراه‬ ‫او شد‪ »...‬حیدری سال گذشته با مستند من زنده برگشتم‪ ،‬که روایتی‬ ‫ملتهب از سوخت برهای سیستان و بلوچستان است و در همکاری با‬ ‫مرکز مستند سوره تهیه شد‪ ،‬در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت‬ ‫حضور داشت‪ / .‬هنرانالین‬ ‫هنر مقاومت‪ ،‬به مسائل روز هم توجه دارد‬ ‫محمد حبیبی‪ ،‬مدیر انجمن هنرهای تجســمی بنیاد روایت‬ ‫فتح‪ ،‬در مورد اینکه با توجه به موضوعات سیاســی‪ ،‬اقتصادی و‬ ‫اجتماعی که درگیر ان هستیم‪ ،‬موضوعات جشنواره هنر مقاومت‬ ‫به چه صورت خواهد بود‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬در این مورد در حال مشورت‬ ‫هستیم‪ ،‬چراکه موضوعات روز جامعه‪ ،‬مسئله مهمی است و قطعاً‬ ‫موضوعات روز جامعه یکی از بخش های این دوره جشنواره خواهد‬ ‫بود‪ ،‬البته نه اینکــه موضوعات قبلی را فرامــوش کنیم‪ .‬مفهوم‬ ‫مقاومت‪ ،‬موضوع اصلی جشــنواره خواهد بود اما موضوعات روز‬ ‫را نیز با صالحدید شورای سیاستگذاری در نظر خواهیم گرفت‪.‬‬ ‫مدیر انجمن هنرهای تجسمی بنیاد روایت فتح با اشاره به برگزاری‬ ‫نمایشگاه کارتون و کاریکاتور به خاطر یک مشت دالر‪ ،‬در واکنش‬ ‫به ناارامی های اخیر جامعه‪ ،‬گفت‪ :‬نمایشگاه کارتون و کاریکاتور به‬ ‫خاطر یک مشت دالر‪ ،‬واکنشی از سوی انجمن هنرهای تجسمی‬ ‫بنیاد روایت فتح و هنرمندان به ناارامی های اخیر جامعه بود‪/.‬مهر‬ ‫دیزنی‪« ،‬اسوالد» را پس از ‪ ۹۵‬سال زنده کرد‬ ‫کمپانی دیزنــی‪ ،‬برای تمجید از نســل نخســت از هنرمندان‬ ‫خود‪ ،‬انیمیشــن کوتاهی با شــخصیت کارتونی «اسوالد خرگوش‬ ‫خوش شانس»‪ ،‬ساخته است‪ ،‬شــخصیتی که نخستین بار در سال‬ ‫‪ ۱۹۲۷‬توسط والت دیزنی‪ ،‬خلق و یک ســال بعد با کمی تغییرات‬ ‫به میکی ماوس‪ ،‬محبوب ترین شخصیت های کارتونی تاریخ تبدیل‬ ‫شد‪ .‬شخصیت اســوالد‪ ،‬در ‪ ۲۶‬انیمیشن کوتاه از محصوالت دیزنی‪،‬‬ ‫بین سال های ‪ ۱۹۲۷‬تا ‪ ۱۹۳۸‬حضور دارد‪ .‬در سال ‪ ۲۰۰۶‬و هشت‬ ‫دهه پس از این که حق این شخصیت را از دست داده بود دوباره ان‬ ‫را از کمپانی ‪ NBC‬خریداری کرد و در چندین اثر از بازی ویدئویی‬ ‫«‪ »Epic Mickey‬تا انیمیشــن بلند «زوتوپیا» از ان اســتفاده‬ ‫کرد‪ .‬این انیمیشــن کوتاه و یک دقیقه ای که «اســوالد و خرگوش‬ ‫خوش شانس» نام دارد به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس کمپانی‬ ‫دیزنی‪ ،‬توسط «اریک گلدبرگ» انیماتور برنده جایزه انی کارگردانی‬ ‫با همکاری تیم انیمیشن ساز دستی دیزنی ساخته شده است‪/ .‬ایسنا‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫«دو روز دیرتر» پروانه ساخت گرفت‬ ‫فیلم بلند داستانی سینمایی دو روز دیرتر‪ ،‬به تهیه کنندگی محســن شیرازی و کارگردانی اصغر‬ ‫نعیمی پروانه ساخت خود را دریافت کرد‪ .‬اصغر نعیمی از سال ‪ ۱۳۶۸‬فعالیت مطبوعاتی خود را به عنوان‬ ‫نویسنده و منتقد در نشریات مختلف شروع کرد‪ .‬او فعالیت خود را به عنوان برنامه ریز و دستیار کارگردان‬ ‫با فیلمسازانی نظیر کیانوش عیاری و فریدون جیرانی‪ ،‬ادامه داد‪ .‬احتمال می رود که نعیمی‪ ،‬این فیلم را‬ ‫برای حضور در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر اماده کند‪ .‬وی تاکنون در جشنواره فیلم فجر جایزه ای‬ ‫را کسب نکرده و به همین دلیل این بار می تواند با فیلمی تازه و با حضور بازیگرانی مطرح به دنبال کسب‬ ‫اولین سیمرغ خود باشد‪/.‬صباخبر‬ ‫یک شنبه‪ 13‬اذر‪ 1401‬شماره ‪1328‬‬ ‫‪3‬‬ ‫محمود کالری «اینه» را به جشنواره فیلم فجر می رساند؟‬ ‫در فاصله نزدیک به دو ماه تا برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر‪ ،‬گمانه زنی ها درباره حضور‬ ‫کارگردانان مطرح سینما در این رویداد مهم فرهنگی و هنری اغاز شده است‪ .‬محمود کالری‪ ،‬که در اذهان‬ ‫اهالی ســینما به عنوان یکی از بزرگترین فیلمبرداران دهه های گذشته یاد می شود‪ ،‬تیر ماه سال جاری‬ ‫پروانه ساخت فیلم سینمایی اینه‪ ،‬را دریافت کرد تا رسما خود را اماده کارگردانی سومین فیلم خود کند‪.‬‬ ‫اما با وجود دریافت پروانه ساخت این اثر در تیر ماه ســال جاری‪ ،‬هنوز اخباری درباره مراحل ساخت و یا‬ ‫فیلمبرداری ان شنیده نشده است‪ .‬او پیش از این در سال ‪ ۱۳۷۵‬فیلم سینمایی ابر و افتاب‪ ،‬را کارگردانی‬ ‫کرد‪ .‬اینه‪ ،‬به تهیه کنندگی علی اوجی و کارگردانی و نویسندگی محمود کالری ساخته می شود‪/.‬صباخبر‬ ‫سینمای رشد‪ ،‬ویژ ه جشنواره رشد‬ ‫علی بهرامی‪ ،‬تهیه کننده سینمای رشــد‪ ،‬درباره این ویژه برنامه‬ ‫رادیو نمایش که تا ‪ ۱۳‬اذر ماه ‪ ۱۴۰۱‬ادامه خواهد داشت‪ ،‬عنوان کرد‪:‬‬ ‫این برنامه با هدف پرداختن به جشنواره بین المللی فیلم رشد هر روز‬ ‫ساعت ‪ ۱۷:۳۰‬تا ‪ ۱۸‬و به مدت ‪ ۳۰‬دقیقه به پخش می رسد‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬در این برنامه گزارش هایی از رویدادهای این جشنواره‬ ‫داریم و گفتگوهای مختلفی هم با مسئوالن‪ ،‬هنرمندان‪ ،‬مخاطبان و…‬ ‫انجام می دهیم‪ .‬مثال در روز اول این رویداد با یوسف نوری وزیر اموزش‬ ‫و پرورش و روز دوم با مخاطبان جشنواره به گفتگو پرداختیه ایم‪ .‬به‬ ‫طبع بیشتر با افرادی که در جشنواره حاضرند و به نوعی دست اندرکار‬ ‫جشنواره هستند‪ ،‬صحبت می کنیم‪.‬‬ ‫بهرامی تصریح کرد‪ :‬این ویژه برنامه ایتم های مختلفی هم دارد و‬ ‫مخاطب می تواند در جریان جزئیاتی از فیلم های علمی‪ ،‬اموزشی و‬ ‫تربیتی جشنواره فیلم رشد قرار بگیرد و با فضای جشنواره و رویدادهای‬ ‫مهم ان اشنا شود‪ .‬البته بخش های کوتاهی از فیلم های جشنواره و‬ ‫انونس های تبلیغاتی را نیز پخش می کنیم‪ .‬این تهیه کننده درباره حال‬ ‫و هوای جشنواره رشد امسال گفت‪ :‬به لحاظ بصری در طراحی محیطی‬ ‫و اطالع رسانی های جشنواره رشد امسال‪ ،‬ترقی می بینیم اما به لحاظ‬ ‫محتوایی و برنامه ریزی برای اکران ها جای کار بیشتری وجود داشت‪.‬‬ ‫حتی می توانست به منظور بهره برداری و استفاده از این دوره جشنواره‬ ‫برای حضور مخاطبان اصلی که دانش اموزان هستند و سانس های‬ ‫صبح به حضور مدارس اختصاص داده شده است و ظهر به بعد اکران‬ ‫ها انجام می شود‪ ،‬برنامه ریزی دقیق تری صورت گیرد‪ .‬او اظهار کرد‪:‬‬ ‫نظرات متفاوت است‪ .‬دوستانی که دوره های گذشته را رصد کرده اند‪،‬‬ ‫اشاره به رشد برخی زوایا دارند و کسانی که برای اولین بار در پنجاه و‬ ‫دومین جشنواره فیلم رشد شرکت کرده اند‪ ،‬راضی هستند‪.‬‬ ‫بهرامی‪ ،‬در پایان گفت‪ :‬اجرای ســینمای رشد‪ ،‬را میثم کریمی‪،‬‬ ‫برعهده دارد‪ .‬مخاطبان می توانند این برنامه را از طریق رادیو نمایش‬ ‫موج اف ام ردیف ‪ ۱۰۷.۵‬مگاهرتز دریافت کنند و یا به صورت اینترنتی‬ ‫با اپلیکیشن یا سایت ایرانصدا و یا سایت رادیو نمایش بشنوند‪.‬‬ ‫ویژه برنامه سینمای رشد‪ ،‬در گروه برنامه های مستند و ترکیبی‬ ‫نمایش با مدیریت فرزام محبی‪ ،‬تولید و همزمان با جشنواره بین المللی‬ ‫فیلم رشد‪ ،‬هر روز ســاعت ‪ ۱۷:۳۰‬تا ‪ ۱۸‬و به مدت ‪ ۳۰‬دقیقه بر روی‬ ‫انتن شبکه رادیویی نمایش پخش می شود‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫یک شنبه‪ 13‬اذر‪ 1401‬شماره ‪1328‬‬ ‫پرونده‬ ‫به مناسبت بیست و هشتمین سالروز تاسیس رادیو پیام‬ ‫رادیـوپیـام؛رادیـویلحظههـا‬ ‫غزاله باران برنامه های خبری و اجرای ان از دیرباز چه در تلویزیون و چه در رادیو‪ ،‬از ساختاری‬ ‫جدی و خشک برخوردار بوده است‪ .‬اما به دلیل اطالع رسانی ای که در ذات خود‬ ‫گفت و گو‬ ‫دارد از حس کنجکاوی مخاطب برای کسب اخبار استفاده کرده و جاذب می نماید‪.‬‬ ‫حال این که ایا می توان چنین فضای خشک و جدی را با لطافت هنر امیخت سئوالی است که ‪28‬‬ ‫سال پیش در یک روز شنبه اذر ماهی‪ ،‬در قالب مدیوم رسانه رادیو به ان پاسخ داده شد‪ 12 .‬اذر‬ ‫ماه ‪ ،1373‬صدای موسیقی ایرانی‪ ،‬در میان هجمه ای از اخبار خوب و بد‪ ،‬امیدوارکننده و یا تلخ و‬ ‫ناگوار‪ ،‬طنین انداز و شبکه رادیویی پیام متولد شد‪ .‬شبکه ای رادیویی که قرار است به اخبار ایران‬ ‫و جهان اختصاص داشته باشد اما با تدبیری هوشمندانه اخبار در بسته های خبری کوتاه ‪ 2‬الی‬ ‫‪ 3‬دقیقه ای و با فاصله حدود هر ‪ 15‬دقیقه یک بار که در میانه پخش موسیقی های ایرانی‪ ،‬شعر‬ ‫پارسی و قصه های اساطیری و کلی اطالعات منحصر به فرد‪ ،‬پخش می شود و لحظه هایی خوب و‬ ‫ارام برای مخاطبانش رقم می زند‪.‬‬ ‫رادیو پیام‪ ،‬با محوریت سه موضوع اخبار‪ ،‬موسیقی و وضعیت ترافیک راه ها توانست به خیلی‬ ‫سریع در بین اقشار مختلف ایرانی محبوبیت پیدا کند‪.‬‬ ‫با توجه به سالگرد تاسیس این شبکه رادیویی‪ ،‬خبرنگار صبا‪ ،‬با مهدی شهاب تالی‪ ،‬مدیر شبکه‬ ‫رادیویی پیام و رادیو اوا و همچنین مجریان و عوامل دست اندرکار و برنامه ساز این شبکه رادیویی‬ ‫به گفت و گو نشسته است‪.‬‬ ‫شهاب تالی‪:‬‬ ‫وظیفه اصلی شبکه پیام که اطالع رسانی است‬ ‫شهاب تالی که پیش از این به مدت هفت سال مدیر کل اخبار صدا و‬ ‫ت گذشته اش‪،‬‬ ‫مدیریت خبر رادیو را بر عهده داشته و با توجه به تجربیا ‬ ‫به عنوان مدیر رادیو پیام منصوب شده به مناسبت بیست و هشتمین‬ ‫سالگرد تاســیس رادیو پیام گفت ‪ :‬زمانی که به مدیریت شبکه پیام‬ ‫منصوب شدم با بررســی کنداکتور پیام متوجه اشکاالتی شدیم که‬ ‫دالیلی برای کوچ برخی از مخاطبان به سایر رادیوها بود ‪.‬‬ ‫او ادامه داد ‪ :‬یکی از مشــکالت مربوط به طوالنی بودن برنامه های‬ ‫تولیدی شبکه پیام بود که بیشتر هم جنبه سیاسی داشت و کنداکتور‬ ‫شبکه پیام شبیه شبکه های تولید محور شــده بود و این روند مورد‬ ‫عالقه مخاطبان نبود و شبکه رادیویی پیام را از حالت اطالع رسانی که‬ ‫ماموریت اصلی ان می باشد ‪ ،‬خارج کرده بود ‪.‬‬ ‫مدیر رادیوپیام تصریح کرد ‪ :‬با توجه به بررسی های انجام شده در‬ ‫نخســتین اقدام برنامه های کوتاه را مانند پیام طبیعت ‪ ،‬پیام زندگی‬ ‫‪ ،‬پیام ســامت ‪ ،‬پیام پلیس و ‪ ...‬را که زمان پخــش انها حداکثر یک‬ ‫دقیقه و سی ثانیه است ‪،‬جایگزین برنامه های طوالنی کردیم و چون‬ ‫موسیقی به خصوص موسیقی شاد جایگاه خوبی بین مخاطبان دارد‬ ‫و همچنین به دلیل این که مردم در زندگی روزمره خود درگیر مسائل‬ ‫مختلفی هستند ‪ ،‬تاکید شبکه بر پخش موسیقی شاد است ‪ .‬بنابراین‬ ‫تهیه کنندگان موظف شده اند که در هر ‪ 15‬دقیقه حتما دو موسیقی‬ ‫با کالم پخش کنند ‪.‬‬ ‫مهدی شهاب تالی همچنین گفت ‪ :‬ســال گذشته در روز حداکثر‬ ‫‪ 150‬قطعه موســیقی باکالم از رادیو پیام پخش می شد‪ ،‬در حالی که‬ ‫هم اکنون روزانه بیش از ‪ 250‬موسیقی از رادیو پیام پخش می شود‪.‬‬ ‫وی‪ ،‬در ادامه درباره رویکرد جدیــد در رادیو پیام گفت‪ :‬با توجه به‬ ‫درخواستی که از ریاست محترم سازمان داشتیم و با موافقت ایشان‬ ‫نیز روبرو شد‪ ،‬پخش اگهی بازرگانی را از سه دقیقه به دو دقیقه و نیم‬ ‫در طول ‪ 15‬دقیقه کاهش داده ایم‪ ،‬زیرا پخش اگهی بازرگانی به مدت‬ ‫طوالنی باعث رنجش مخاطبان و عدم توجه انها به شبکه پیام شده بود‪.‬‬ ‫وی اظهار داشت ‪ :‬با توجه به ماموریت و وظیفه اصلی شبکه پیام که‬ ‫اطالع رسانی است ‪ ،‬حدود ‪ 40‬تا ‪ 50‬خبر مکتوب در طول یک شبانه‬ ‫روز تهیه و تنظیم و پخش می شود که اغلب خبرهای کوتاه و نرم خبر‬ ‫هستند‪ .‬البته این اخبار عالوه بر اخباری هستند که معاونت سیاسی‬ ‫هر ‪15‬دقیقه به مدت ‪ 3‬دقیقه پخش می کند ‪.‬‬ ‫شــهاب تالی‪ ،‬یکی دیگر از تغیرات در رادیو پیام را در سال جاری‬ ‫‪ ،‬تغییر اساســی در بخش شــبانگاهی این رادیو اعالم کرد و گفت‪ :‬با‬ ‫توجه به تغییراتی که در فرهنگ و سبک زندگی مردم به وجود امده‬ ‫است‪ ،‬ضروری به نظر می رسید که تغییراتی در این بخش که سالیان‬ ‫طوالنی به صورت مجری – مولف اجرا می شد ‪ ،‬به وجود اید‪ .‬بنابراین‬ ‫با هماهنگی معاونت سیاســی و معاونت صدا‪ ،‬چهــار بخش خبری‬ ‫‪ – 23:15 – 22:45 – 22:15‬و ‪ 23:45‬به شیفت شبانگاهی رادیو پیام‬ ‫اضافه شد و این بخش هم مانند سایر شیفت های پیام شد و تقریباً همه‬ ‫بخش های شبکه پیام با یک دست شدن به وظیفه و ماموریت اصلی‬ ‫خود نزدیک شدند‪.‬‬ ‫مدیررادیو پیام‪ ،‬با اشــاره به اینکه در جدول پخش قبلی ‪ ،‬اگهی‬ ‫بازرگانی بالفاصله بعد از خبر پخش می شد‪ ،‬بیان کرد‪ :‬درروند جدید‬ ‫شبکه و برای جلب رضایت بیشتر مخاطبان‪ ،‬بین خبر و اگهی بازرگانی‬ ‫فاصله ای سه دقیقه ای گذاشته ایم که موسیقی با کالم پخش می شود‪،‬‬ ‫یعنی سه دقیقه خبر و پس از ان پخش موسیقی با کالم و بعد از ان دو‬ ‫دقیقه و نیم‪ ،‬اگهی بازرگانی و بعد از ان دوباره یک موسیقی باکالم و‬ ‫سپس ایتم های شبکه‪ ،‬شامل پیام سالمت ‪ ،‬پیام تغذیه و سایر پیام ها را‬ ‫داریم که از کارهای جدید انجام شده درشبکه است‪ .‬بنابر این جدا کردن‬ ‫پخش خبر از اگهی بازرگانی و پخش موسیقی بین این دو ایتم باعث‬ ‫شده تا مخاطبان طبق نظرسنجی اخیر که در فصل تابستان انجام شد‬ ‫یک درصد نسبت به فصل گذشته افزایش داشته باشند‪ .‬که در طول دو‬ ‫سال گذشته بی سابقه بوده است‪.‬‬ ‫سحر جوالیی‪:‬‬ ‫سبک رادیو پیام تغییر کرده‬ ‫ســحر جوالیی‪ ،‬تهیه کننده رادیو که تقریبا ‪ ۲۵‬سال‪ ،‬سابقه کاری‬ ‫دارد و از سال ‪ ،1375‬فعالیت خود را در این رسانه گرم شروع کرده است‬ ‫می گوید‪ :‬در حال حاضر در شیفت های ‪ 4‬ساعته نیمروزی از ساعت ‪10‬‬ ‫صبح الی ‪ 14‬و شامگاهی از‪ 18‬تا ‪ 22‬شب‪ ،‬در خدمت مخاطبان فهیم‬ ‫این شبکه رادیویی هستم‪.‬‬ ‫جوالیی توضیــح داد‪ :‬در ابتدا رادیو پیام‪ ،‬قرار بود رادیویی باشــد‬ ‫که خبر و موســیقی پخش کند‪ ،‬قرار بر این بود که خبر و موســیقی‬ ‫در کنار هم و تلفیقی باشــد‪ .‬به مــوازات ان‪ ،‬متن های محبت امیز و‬ ‫شعرمی خواندیم و تهیه کننده های مختلف با ذوق خودشان تلفیقی‬ ‫از متن های اجتماعی ‪ ،‬عاشقانه‪ ،‬شعر‪ ،‬مطالب مختلف و موسیقی های‬ ‫مرتبط که با سلیقه هر تهیه کننده‪ ،‬متفاوت بودکنار هم قرار می گرفت‪.‬‬ ‫اما در حال حاضر سبک رادیو پیام‪ ،‬عوض شده است و به سمتی گرایش‬ ‫پیدا کرده است که همه متن ها خبری شده و خوانش شعر یا نداریم یا‬ ‫خیلی کم شده است‪ .‬بیشتر خبر است که هر پانزده دقیقه از خبرگزاری‬ ‫صدا و سیما پخش می شود‪ .‬یک سری متن های خبری هم خودمان‬ ‫داریم که گوینده شیفت ان را می خواند‪.‬‬ ‫سعی می کنم ‪ ،‬به خاطر اینکه مخاطب این شبکه از موسیقی هایی‬ ‫که پخش می کنیم حالش خوب شود و لذت ببرد موسیقی ها را انتخاب‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫یک شنبه‪ 13‬اذر‪ 1401‬شماره ‪1328‬‬ ‫‪5‬‬ ‫وی می گوید‪ :‬با تغییر ساختار رادیو پیام ‪ ،‬شنونده های این شبکه‬ ‫رادیویی بیشتر شده اند ‪.‬چون بیشتر از ترانه های پاپ استفاده می شود و‬ ‫اکثرا ترانه هایی که ریتم باال و شادی دارند ‪ ،‬استفاده می کنیم‪ .‬به نظرم‬ ‫رادیو پیام با ساختار خبری در کنار پیام‪ ،‬مخاطبان خود را پیدا کرده و‬ ‫مردم از خبرهای لحظه ای و کوتاه استقبال می کنند‪..‬‬ ‫کنم که به گونه ای با خبرها مرتبط باشــد و هر دو را به کام مخاطب‪،‬‬ ‫شیرین ترکند‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬موسیقی هایی که در هر شیفت انتخاب می کنم و پخش‬ ‫می کنیم با این ذهنیت است که نه خیلی تند باشد که مخاطب خسته‬ ‫شود و سر درد بگیرد‪ .‬و نه خیلی ارام باشد و کل شیفت ‪ 4‬ساعته‪ ،‬یاد‬ ‫بدبختی ها و غم هایش بیافتد در کل موج سینوسی را داخل شیفت هایم‬ ‫‪ ،‬تقریبا رعایت می کنم و تمام هوش و حواسم به انتن و حال خوب مردم‬ ‫است و مدام خودم را جای مخاطب می گذارم‪.‬‬ ‫مجید امجدی فرد‪:‬‬ ‫هر لحظه‪ ،‬نکته هایی هست که شنیدنشان‬ ‫خالی از لطف نیست‬ ‫مجید امجدی فرد‪ ،‬که از سال ‪ 1379‬با عنوان نظارت و ارزیابی کار‬ ‫را در رادیو پیام اغاز کرده است‪ ،‬در حال حاضر برنامه های «نیشگون»‬ ‫‪« ،‬نیشدر» که طنزی اجتماعی اســت را برای رادیو سالمت و شیفت‬ ‫شــامگاهی پخش چهارشــنبه های رادیو پیام و پخش شــامگاهی‬ ‫دوشنبه های رادیو اوا را بر عهده دارد‪ ،‬در استانه اغاز ‪ 29‬سالگی رادیو‬ ‫پیام گفت‪ :‬ساختار رادیو پیام‪ ،‬چند ســالی است که به سمت خبری‬ ‫شدن امده است‪ .‬همین طور که از اسم این شبکه رادیویی بر می اید؛‬ ‫پیام یعنی پیام رسانی و این رادیو از ساختار ادبی و موسیقایی به سمت‬ ‫خبر رفته است‪ .‬ضمن اینکه با امدن اقای شهاب تالی‪ ،‬به عنوان مدیر‬ ‫شبکه‪ ،‬این قضیه جدی تر شده و ســاختار شبکه خبری شده و دیگر‬ ‫از شعرخوانی و متن در امده ایم‪ .‬در روزهای عادی هر ‪ 15‬دقیقه و در‬ ‫روزهای تعطیل هر نیم ساعت خبرگزاری صدا و سیما ‪ ،‬خبرهای کوتاه‬ ‫را پخش می کند‪ .‬ضمن اینکه گوینده تکستهای خبری با موضوعات‬ ‫علمی‪ ،‬اجتماعی‪ ،‬فرهنگی را می خواند و تحلیل خبرهای مهم گفته‬ ‫می شود‪ .‬هر چند که خبرهای سیاسی به ندرت خوانده می شود و در دل‬ ‫خبرهای اجتماعی‪ ،‬خبرهای سالمت هم دیده شده است‪.‬‬ ‫او در پاسخ به این ســئوال که اخبار بنا به چه الویتی و توسط چه‬ ‫کسانی انتخاب می شود گفت‪ :‬تیمی خبری متشــکل از ‪ 4‬الی ‪ 5‬نفر‬ ‫مشتمل بر مدیر شبکه اقای شهاب تالی‪ ،‬ارمان ستوده مدیر طرح و‬ ‫تولید و صالحی مدیر فضای مجازی‪ ،‬کــه خودم هم در ان گروه عضو‬ ‫هســتم این کار را انجام می دهیم‪ .‬در واقع طــرح و تولید برای همه‬ ‫شیفت ها خبر و متن تهیه می کنند‪.‬‬ ‫اخبار روز بیشتر از خبرگزاری ها و فضای مجازی پیگیری می شود‪.‬‬ ‫تحلیل خبر هم توسط همین گروه انجام می شود و نویسنده ها‪ ،‬خبر را‬ ‫برای رادیو تنظیم می کنند و برای گوینده ارسال می شود‪.‬‬ ‫امجدی فرد‪ ،‬درخصوص موســیقی هایی که در شــیفت او پخش‬ ‫می شود‪ ،‬اظهار داشت‪ :‬بیشــتر از ترانه های بی کالم استفاده می کنم‪.‬‬ ‫در این بخش ‪ 27‬موســیقی ترانه پاپ‪ 5 ،‬ترانه ســنتی و ‪ 8‬ترانه ملی‬ ‫پخش می کنم‪ .‬ترانه هایی که مجوز دفتر موســیقی سرود سازمان را‬ ‫دارند و از صدای خواننده های مختلف چون محســن چاووشی ‪ ،‬امیر‬ ‫تا جیک‪ ،‬رضا صادقی‪ ،‬اران افشار‪ ،‬مصطفی راغب‪ ،‬حمید هیراد‪ ،‬حامد‬ ‫همایون و ناصر عبداللهی استفاده می کنم‪ .‬البته از صدای خواننده های‬ ‫محلی چون رحیم شهریاری (اذری)‪ ،‬هادی رستمی(کردی)‪ ،‬حامد‬ ‫سلیمی(گیلکی)‪ ،‬علی زند وکیل (شیرازی) و محسن میرزاده حتما‬ ‫استفاده می کنم‪ .‬او در پاسخ به این سئوال که کارکردن و برنامه سازی‬ ‫با توجه به ساختار جدید رادیو پیام بهتر شده یا خیر؟ گفت‪ :‬قبال رادیو‬ ‫پیام‪ ،‬ساختاری بود که سختی های خاص خودش را داشت‪ ،‬اما در حال‬ ‫حاضر چون خبری شده‪ ،‬باید روی انتخاب ترانه ها دقت بیشتری کرد تا‬ ‫با خبر هم خوانی پیدا کند‪ .‬مثال وقتی در خبرها در باره استانی صحبت‬ ‫می شود‪ ،‬ترانه محلی مربوط به ان استان نیز پخش می شود‪.‬‬ ‫علی رضا وکیلی منش‬ ‫رادیو پیام همیشه مخاطب خاص خود را داشت ه‬ ‫علی رضا وکیلی منش تهیه کننده بخش شــامگاهی یکشنبه های‬ ‫رادیو پیام که فعالیت خود را در رادیو از سال ‪ 1384‬اغاز کرده است‬ ‫گفت‪ :‬در این بخش با اجرای میثم نیکنام‪ ،‬اطالع رســانی مناسب ‪،‬‬ ‫مخاطبان را با خبرهای روز دنیا ‪ ،‬اشنا می کنیم‪ .‬ضمن اینکه خبرهایی‬ ‫در حوزه هــای فرهنگی ‪ ،‬اجتماعی و علمی پخش می شــود‪ .‬پخش‬ ‫موسیقی و ترانه های روز ‪ ،‬شعر و حکایت و ادبیات از دیگر بخش های‬ ‫این قسمت است‪ .‬او که از ســال ‪ 88‬کار تهیه کنندگی را با رادیو پیام‬ ‫اغازکرده است درباره این که ساختار رادیو پیام به سمت خبری شدن‬ ‫رفته ‪ ،‬بهتر شده یا نه اظهار داشت‪ :‬از یک لحاظ بهتر است بگوییم خوب‬ ‫و از یک لحاظ نه خوب نشده است‪ .‬رادیو پیام همیشه مخاطب خاص‬ ‫خود را داشــت ه وبرنامه ریزی به صورتی بوده که سیستم مخاطب در‬ ‫رادیو پیام دنبال شعر و ادبیات و موسیقی فاخر بوده است اینکه به یک‬ ‫باره این تغییر و تحول رخ می دهد ‪ ،‬قسمتی از مخاطبان خود را ازرده‬ ‫کرده و از دست داده اســت‪ .‬مخصوصا در بخش های شبانگاهی رادیو‬ ‫پیام که بیشتر گوینده مولف بوده اند‪ .‬مثل اساتیدی چون محمد صالح‬ ‫عالء ‪ ،‬رشید کاکاوند و البرت کچویی و‪ ...‬که در حال حاضر با رادیو پیام‬ ‫همکاری نمی کنند‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬نظر شخصی من این اســت که صالح بر این بود‪ ،‬اگر بنا‬ ‫به تغییرات داشتیم‪ ،‬تا ساعت ‪ 22‬این بخش خبری که اضافه شده و‬ ‫خوب هم هست‪ ،‬کفایت می کرد‪ .‬حاقل از ساعت ‪ 22‬تا ‪ 2‬بامداد را برای‬ ‫این قشر از مخاطبان ‪ ،‬اختصاص می دادیم که هر دو قشر مخاطب را‬ ‫می توانستیم راضی نگه داریم‪.‬‬ ‫وکیلی منش‪ ،‬یکی دیگر از معضالت این ساختار جدید را یکنواخت‬ ‫شدن بخش موســیقی های تکراری دانســته و بیان کرد‪ :‬هم دست‬ ‫تهیه کننده برای پخش موسیقی جدید بسته است و هم مخاطب دچار‬ ‫تکرار شنیداری می شود‪ .‬امید است به زودی شورای موسیقی مستقل‬ ‫چون گذشته در رادیو پیام و اوا تشکیل و موسیقی های روز کشور در‬ ‫تمام زمینه ها نقد بررسی و پس از کسب مجوز وارد ارشیو رادیو پیام‬ ‫و اوا شوند‪ .‬این تهیه کننده‪ :‬در خصوص بهتر شنیده شدن رادیو پیام‬ ‫این طور پیشنهاد می دهد‪ :‬اگر رادیو پیام بر خبری بودن خود تاکید‬ ‫موکد دارد و این از الزامات و سیاست های شــبکه می باشد جا دارد‬ ‫کمبودهایی که در شبکه پیام قید شد‪ ،‬در شبکه اوا که زیر مجموعه‬ ‫رادیو پیام است و تخصصی ترین شبکه موسیقایی رادیو می باشد‪ ،‬جبران‬ ‫شود تا مخاطبان خاص این دو شــبکه بتوانند از انچه که عالقه مند‬ ‫هستند بهره کافی ببرند‪.‬‬ ‫فاطمه ال‪‎‬عباس‪:‬‬ ‫فرصتی مغتنم برای اموختن‬ ‫فاطمه ال عباس از مجریان با ســابقه رادیو درباره ورودش به این‬ ‫شبکه رادیویی گفت‪ :‬اواخر دهه هفتاد وقتی از طرف مدیر وقت رادیو‬ ‫پیام اســتاد مهدی فوادیان‪ ،‬به رادیو پیام دعوت شدم از خوشحالی‬ ‫پردراوردم به قول نسل طالیی رادیو‪ ،‬پیام تیم ملی رادیو بود و حضور‬ ‫در انجا برای گوینده جوانی چون من می توانســت هم فرصت رشد‪،‬‬ ‫هم سقوط باشــد‪ .‬گروهی از بزرگان رادیو اولین حضور تو را ارزیابی‬ ‫می کردند و نتیجه یا نقطه شروع یا خط پایان بود‪.‬‬ ‫به لطف استاد فوادیان‪ ،‬من اجازه این ازمون را پیدا کردم ونتیجه‬ ‫شد ‪ ،‬حضور مستمر من از ان سال تا به امروز در رادیو پیام‪.‬‬ ‫فرصتــی مغتنم بــرای همــکاری و اموختن از بــزرگان عرصه‬ ‫تهیه کنندگی رادیو چون اســتادان جواد مانی‪ ،‬داوودجمشــیدی‪،‬‬ ‫فرهنگ جوالیی و احمد سروری‪ .‬وی درباره ساختار رادیو پیام بیان‬ ‫کرد‪ :‬رویکرد و هدف رادیو پیام در ان سال ها چیز دیگری بود‪ .‬رادیویی‬ ‫با فرکانسی محدود به تهران و حومه‪ ،‬موسیقی محور و با سهم کمی از‬ ‫ی‪.‬‬ ‫کالم و البته اطالع رسانی ترافیک ‬ ‫کم کم با تغییر طول موج رادیو پیام و دسترسی همه شهرها به این‬ ‫شبکه و تولد رادیو اوا‪ ،‬تغیراتی در تعریف رادیو پیام اتفاق افتاد تا امروز‬ ‫که موسیقی در کنار هدف اصلی‪ ،‬یعنی اطالع رسانی قرار گرفته است‪.‬‬ ‫پس طبعاً لحن و گفتار تفاوت بسیاری نسبت به قبل پیدا کرد‪.‬‬ ‫پیام یک خانواده بزرگ متشکل از بیشتر شبکه های رادیویی است‬ ‫و قطعا مدیریت این خانواده ظرافت ها و سختی های خاص خودش را‬ ‫دارد‪ .‬به همه همکارانم در این شبکه‪ ،‬خدا قوت می گویم‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫یک شنبه‪ 13‬اذر‪ 1401‬شماره ‪1328‬‬ ‫تفاهمنامه همکاری کتابخانه ملی و سازمان مدیریت بحران تهران امضا شد‬ ‫سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران‪ ،‬شهرداری منطقه ‪ ۲۱‬تهران و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران‬ ‫شهر تهران‪ ،‬در راستای بهبود شرایط نگهداری و حفظ هویت اسناد ملی کشور و ارتقا سطح همکاری ها‬ ‫و هماهنگی های بهینه فی مابین‪ ،‬تفاهم نامه همکاری امضا کردند‪ .‬بر اســاس این تفاهم نامه و به دلیل‬ ‫مشکالت ناشی از دپوی حجم زیاد اسناد انتقالی در ساختمان ارشیو ملی و الودگی محیطی‪ ،‬مقرر شد‬ ‫یکی از پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران شهر تهران‪ ،‬برای نگهداری موقت و تجمیع اسناد ملی‪ ،‬به‬ ‫معاونت اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اختصاص یابد‪ .‬بر همین اساس پایگاه بزرگی در‬ ‫منطقه غرب تهران در اختیار این معاونت قرار گرفته است‪/.‬مهر‬ ‫شواهد‪ ،‬الهام گرفته از یک جنایت واقعی‬ ‫محمد جوادی‪ ،‬مترجم و ویراستار درباره اثار جدید خود گفت‪ :‬کتاب جدیدم با عنوان شواهد‪ ،‬نوشته‬ ‫جان بنویل‪ ،‬نویسنده ایرلندی که در ایران شناخته شــده است از سوی نشر نون‪ ،‬منتشر و در دسترس‬ ‫عالقه مندان قرار گرفته است‪ .‬او درباره موضوع این کتاب که الهام گرفته از یک جنایت واقعی است‪ ،‬بیان‬ ‫کرد‪ :‬این اثر داستان دانشمندی را روایت می کند که در تالش برای دزدیدن یک نقاشی از همسایه اش‪،‬‬ ‫خدمتکار دختری را می کشد‪ .‬این کتاب به طور کلی بر اساس داستان قتل یک پرستار جوان در دوبلین‬ ‫توسط مالکوم ادوارد مک ارتور‪ ،‬در سال ‪ ۱۹۸۲‬است‪ .‬همچنین مجله پابلیشرز ویکلی‪ ،‬در نقد این کتاب‪،‬‬ ‫بنویل را با البر کامو و فئودور داستایوفسکی‪ ،‬مقایسه کرده است‪/.‬صباخبر‬ ‫‪ ۱۰۰۰‬نوجوان ایرانی‬ ‫بهپویشهیس طوری‪،‬پیوستند‬ ‫به تازگی پویشی تحت عنوان هیس طوری‪ ،‬با با همکاری وزارت اموزش‬ ‫و پرورش و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسالمی‪ ،‬اغاز به کار کرده است که‬ ‫هدف از ان افزایش سرانه مطالعه دانش اموزان و درک بیشتر انان از حوادث‬ ‫تاریخی معاصر است‪.‬‬ ‫با وجود اینکه زمان زیادی از اغاز این پویش نگذشته است تاکنون بیش از‬ ‫هزار نفر به صورت مستقیم در این پویش شرکت کرده اند‪.‬‬ ‫تاریخ بخوان ‪ ۵‬میلیارد جایزه ببر‪ ،‬هم جمله ای است که طراحان این پویش‬ ‫از ان برای تشویق مخاطبان برای کتاب خوانی استفاده کرده اند؛ جمله ای که‬ ‫نشان می دهد وزارت اموزش و پرورش و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسالمی‬ ‫تا چه حد قرار است برای رشد این پویش هزینه کنند‪.‬‬ ‫پویش کتاب خوانی هیس طوری‪ ،‬با شعار یک ماجراجویی شگفت انگیز به‬ ‫هزار توی تاریخ‪ ،‬و با رویکرد مطالعه در حوزه تاریخ استعمار هم زمان با اغاز‬ ‫رقابت های جام جهانی قطر‪ ،‬فعالیت خود را اغاز کرد‪.‬‬ ‫این پویش با محور مطالعه مجموعه کتاب هایی درباره تاریخ استعمار‪ ،‬به‬ ‫نویســندگی میرکیایی و با پنج میلیارد جایزه برای برندگان پویش فعالیت‬ ‫رسمی خود را شــروع کرد‪ .‬تاکنون با گذشــت زمان اندکی از شروع رسمی‬ ‫پویش‪ ،‬هزار نوجوان ایرانی در این پویش ثبت نام نموده اند‪.‬‬ ‫نوجوانان ایرانی ‪ ۱۳‬تا ‪ ۱۷‬سال می توانند از طریق اپلیکیشن شاد و یا سایت‬ ‫پویش به ادرس ‪ http://Hisstori.ir‬در این پویش ثبت نام نمایند‪/.‬مهر‬ ‫پایان اجرای فرزند یک خنیاگرم‪ ،‬در تئاتر شهر‬ ‫فرزند یک خنیاگرم‪ ،‬به نویسندگی و کارگردانی شکرخدا گودرزی که‬ ‫از روز چهارم ابان در تاالر چهارسو به صحنه رفته بود‪ ،‬شامگاه روز جمعه‬ ‫یازدهم اذر با قدردانی گروه اجرایی از کارکنان تئاتر شــهر و همچنین‬ ‫قدردانی رئیس این مجموعه از کارگردان و سایر عوامل نمایش به پایان‬ ‫رسید‪ .‬کاظم نظری‪ ،‬مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد‬ ‫اسالمی و تعدادی دیگر از هنرمندان مهمانان اخرین اجرای این نمایش‪،‬‬ ‫در تاالر چهارسو تئاتر شهر بودند‪ .‬در نمایش فرزند یک خنیاگرم‪ ،‬انسیه‬ ‫ابراهیمی‪ ،‬فاطمه تواضعی‪ ،‬سجاد خباز‪ ،‬فاطمه خراسانی‪ ،‬فاطمه دهقانی‪،‬‬ ‫فراز شیرانی‪ ،‬فرهود فدوی‪ ،‬زیبا کاظمی‪ ،‬هستی کرمی‪ ،‬امیرحسین رنجی‬ ‫کوزه کنان‪ ،‬زهرا مهرابی‪ ،‬ایسان نوریان‪ ،‬هوشمند هنرکار‪ ،‬سحربافتیان به‬ ‫عنوان بازیگر حضور داشتند‪ .‬فرزند یک خنیاگرم‪ ،‬نمایشنامه ای است که با‬ ‫رویکردی متفاوت به شخصیت های «زال»‪« ،‬رستم»‪« ،‬شغاد»‪« ،‬دالرام»‪،‬‬ ‫«ارنواز»‪« ،‬مهــران کابلی»‪« ،‬موبد»‪« ،‬ستاره شــمار»‪« ،‬خواب گزار» و‬ ‫«خنیاگران» به صحنه رفت‪ /.‬هنرانالین‬ ‫کشف پرتره مومیایی ها در یک مقبره‬ ‫باستان شناسان‪ ،‬یک بنای خاکسپاری عظیم که تصویر متوفیان‬ ‫روی ان نقش بسته بود را در محوطه باستان شناسی «جارزا» در‬ ‫کشور مصر کشف کردند‪.‬‬ ‫این بنا که به دوران «بطلمیوسی مصر» تعلق دارد در محوطه ای‬ ‫کشف شده است که باستان شناسان‪ ،‬کاوش در ان مکان را از سال‬ ‫‪ ۲۰۱۶‬اغاز کرده اند‪ .‬این بنــا در ‪ ۸۰‬کیلومتری جنوب قاهره قرار‬ ‫دارد و در قرن ســوم پیش از میالد ساخته شــده است‪ .‬این بنای‬ ‫خاکسپاری با اســتفاده از تکه ســنگ های بزرگ ساخته شده و‬ ‫چندین طبقه زیرزمینی را شامل می شود‪.‬‬ ‫مجموعــه ای از درهایی طاق دار که به تاالرهای خاکســپاری‬ ‫منتهی می شود و در برخی از ان ها تابوت های چوبی پرنقش و نگار‬ ‫با عبارات حکاکی شده مصری و یونانی وجود دارد‪.‬‬ ‫این نخستین کشف بزرگ پرتره های فایوم مومیایی‪ ،‬در بیش از‬ ‫یک قرن گذشته است‪/ .‬ایسنا‬ ‫معرفی داوران بخش تئاتر خیابانی فصل واره ایثار‬ ‫بخش تئاتر خیابانی دومین فصل واره فرهنگی و هنری ایثار‪ ،‬با حضور‬ ‫‪ ۸‬اثر نمایشی برگزار شد و محمد الرتی‪ ،‬وحید لک و سعید محبی به‬ ‫عنوان هیات داوران این بخش‪ ،‬اثار را مورد ارزیابی قرار دادند‪.‬‬ ‫محمد الرتی در کارنامه هنری خود اثاری چون «افتابی یا ابری»‪،‬‬ ‫«سه شــنبه های خاکســتری» و‪ ...‬را به اجرا دراورده اســت‪ .‬الرتی‪،‬‬ ‫همچنین در اثاری چون «اخرین معرکه»‪« ،‬پنجره هشــتم از سمت‬ ‫چپ» و‪ ...‬به ایفای نقش پرداخته اســت‪ .‬وحید لک‪ ،‬فعالیت حرفه ای‬ ‫خود را به عنوان بازیگر و کارگردان از سال ‪ ۱۳۷۱‬با نمایش «مسافران»‬ ‫اغاز کرده اســت‪ .‬سعید محبی نیز مدرس داســتان نویسی و ادبیات‬ ‫نمایشی است که در کارنامه کاری خود‪ ،‬داوری سی و یکمین جشنواره‬ ‫بین المللی فیلم فجر (بخش اراده ملی)‪ ،‬را به ثبت رسانده است‪ .‬دومین‬ ‫فصل واره فرهنگی و هنری «ایثار» به دبیری عباســعلی رضایی‪ ،‬که‬ ‫در فصل پاییز سال ‪ ۱۴۰۱‬برگزار می شــود دارای بخش های سرود‪،‬‬ ‫نماهنگ‪ ،‬تئاتر خیابانی و صحنه ای‪ ،‬قصه گویی و‪ ...‬است‪/ .‬صباخبر‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫روایت بدون اغراق زندگی یک معلم‬ ‫‬ کتاب خانه ای برای همه؛ خاطرات و روایت زندگی منصوره مقدسیان‪ ،‬به قلم مرضیه ذاکری‪ ،‬به تازگی‬ ‫توسط انتشارات راه یار‪ ،‬چاپ و روانه بازار نشر شده است‪.‬‬ ‫تحقیق مطالب این کتاب به عهده مرضیه ذاکری و صدیقه هنرور‪ ،‬بوده و تدوین ان نیز توسط مرضیه‬ ‫ذاکری انجام شده است‪ .‬از خود دانستن‪ ،‬چیست؟ با پیوند با خدا‪ ،‬خود انسان متفاوت می شود‪ .‬دیگر ان‬ ‫ادم قبل نیست‪ .‬بزرگ و بزرگ تر می شود و مرزهای وجودش دیگر انقدر تنگ نیست که خودش هم در‬ ‫ان جا نشود و همیشه گرفته و دلگیر باشد‪.‬‬ ‫این کتاب با ‪ ۲۱۶‬صفحه‪ ،‬شمارگان ‪ ۱۰۰۰‬نسخه و قیمت ‪ ۶۵‬هزار تومان عرضه شده است‪/.‬مهر‬ ‫یک شنبه‪ 13‬اذر‪ 1401‬شماره ‪1328‬‬ ‫تالش برای دزدیدن نقاشی دیواری بنکسی‬ ‫‪7‬‬ ‫نامدارترین و در عین حال گمنام ترین هنرمند خیابانی دنیا چند هفته پیش هفت نقاشی دیواری در‬ ‫بخش های جنگ زده اوکراین کشید که یکی از انها در شهر هوموستل‪ ،‬نزدیک کی یف بود‪ .‬این نقاشی‬ ‫زنی را نشان می دهد که ماسک ضد گاز بر چهره دارد و یک کپسول اتش نشانی در دست گرفته است‪.‬‬ ‫چند شهروند اوکراینی کوشیده اند این نقاشی دیواری بنکســی را با بریدن ان از روی دیوار بربایند‪ .‬اگر‬ ‫چه‪ ،‬تالش انها ناکام بود و افراد محلی و پلیس شهر هوموستل‪ ،‬نقاشی بنکسی را از دزدها پس گرفته اند‬ ‫و به گفته یکی از مقام های رسمی‪ ،‬جای این اثر هنری امن است‪ .‬چنین به نظر می رسد که سارقان قصد‬ ‫داشته اند ان را در یک فرصت مناسب به پول تبدیل کنند‪ /.‬هنرانالین‬ ‫طرح «کتاب‪-‬تئاتر‪-‬مدرسه» دوباره جان گرفت‬ ‫تازه طرح کتاب‪-‬تئاتر‪-‬مدرسه‪ ،‬قصد دارد تولیدات‬ ‫مرکز تولید تئاتر و تئاترعروسکی کانون‪ ،‬در گام ‬ ‫تازه ای بر اساس کتاب های درسی پایه ابتدایی و کتاب های جدید کانون به عنوان بسته کمک اموزشی‬ ‫برای سال اینده اماده اجرا کند و در این زمینه از تمامی هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان برای این امر‬ ‫یاری خواهد گرفت‪.‬‬ ‫بر اساس این خبر‪ ،‬طرح دیگری در راستای تولید و اجرای تئاتر برای مراکز درمانی و بیمارستان های‬ ‫کودک و نوجوان است که در این طرح ضمن ایجاد فضایی شاد و امیدبخش برای بیماران و همراهان شان‪،‬‬ ‫مسائل بهداشتی و سالمت از طریق تئاتر اموزش داده می شود‪.‬‬ ‫کتاب‪-‬تئاتر‪-‬مدرسه‪ ،‬عنوان طرحی اســت با دو بخش تئاتر‪ -‬مدرسه‪ ،‬شامل تولید و اجرای تئاتر از‬ ‫محتوای کتاب های درسی و کتاب‪-‬تئاتر‪ ،‬شامل تولید تئاتر از کتاب های داستانی انتشارات کانون که‬ ‫در سال های ‪ ۱۳۹۴‬تا ‪ ۱۳۹۶‬از سوی مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان‬ ‫و نوجوانان اجرا شد‪.‬‬ ‫بر همین اساس‪ ،‬در بخش تئاتر‪-‬مدرسه‪ ،‬هنرمندان با حمایت مرکز تولید تئاتر با بهره گیری از تئاتر به ‬ ‫عنوان ابزاری موثر برای درک بهتر مفاهیم اموزشی به صورت غیرمستقیم‪ ،‬سرفصل های کتاب درسی‬ ‫پایه ابتدایی را برای دانش اموزان به صورت تئاتر در مدارس اجرا می کنند تا دانش اموزان ضمن تماشای‬ ‫نمایش در کالس درسی خود‪ ،‬اموزش غیرمستقیم از طریق تئاتر را تجربه کرده و به درک درست مفاهیم‬ ‫اموزشی از طریق فعالیتی جذاب و بانشاط برسند‪.‬‬ ‫بخش دوم این طرح‪ ،‬کتاب‪-‬تئاتر‪ ،‬است که با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و معرفی کتاب های خوب‬ ‫برای کودکان و نوجوانان‪ ،‬برنامه ریزی شده است و در ان هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان به سفارش‬ ‫مرکز تولید تئاتر کانون‪ ،‬نمایش هایی بر اساس کتاب های داستانی کانون پرورش فکری تولید و در مدارس‬ ‫و مراکز کانون اجرا می کنند‪.‬‬ ‫پیش از این کانون با بهره گیری از ظرفیت های هنرمندان تئاتر و تئاتر عروسکی بیش از ‪ ۸۰‬اثر نمایشی‬ ‫را در طرح کتاب‪-‬تئاتر‪-‬مدرسه به اجرا دراورد که با اســتقبال دانش اموزان‪ ،‬اولیای تربیتی‪ ،‬مربیان و‬ ‫اعضای کانون همراه شد‪.‬‬ ‫طرح کتاب‪-‬تئاتر‪-‬مدرسه‪ ،‬که در ســال های اخیر به دالیلی متوقف شده بود‪ ،‬به همت مرکز تولید‬ ‫تئاتر کانون بار دیگر در فصل زمستان ‪ ۱۴۰۱‬فعالیت خود را اغاز می کند و در گام نخست‪ ،‬با بازتولید‬ ‫نمایش هایی که در سال های گذشته در این طرح حضور داشتند‪ ،‬مدارس و مراکز اموزشی و مراکز کانون‬ ‫پرورش فکری کودکان و نوجوانان را تحت پوشش قرار می دهد‪ /.‬هنرانالین‬ صفحه 7 ‫چه شوخی چه جدی دنیا می گذرد‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫سخت گرفتن از دردهای عمیق نمی کاهد‬ ‫کودکی اش را نگه داشته و دوست داشتنی است‪ .‬از یازده‬ ‫سالگی دوربین را احســاس کرد و بازی کرد‪ .‬در مدرسه بوده‬ ‫است که امیر ســماواتی کارگردان فیلم عالم تاب به مدرسه‬ ‫می اید و به بچه ها می گوید هر کسی دوست دارد نقش بازی‬ ‫کند دســتش را باال ببرد‪ ،‬علی صادقی دستش را باال نبرد اما‬ ‫بازیگر شد‪ ،‬کاری که گویا بر سرشت او نوشته شده بود‪ .‬علی‬ ‫صادقی‪ ،‬صادق اســت او راحت حرفش را بــا طنازی می زند‪،‬‬ ‫خودش را پشت چه ره ای از طنز و بزله گویی پنهان کرده است‪.‬‬ ‫اونمی خواهد به دنیای تلخ ادم ســخت گیرها وارد شود‪ ،‬در‬ ‫طنز احساس امنیت می کند‪ ،‬خانه ای که به او اجازه می دهد با‬ ‫لبخندی همیشگی حرف هایش را بزند بی انکه نگران مسائل‬ ‫بعدش باشد‪ .‬حضور او بدون بهانه‪ ،‬دل مخاطب را شاد می کند‪،‬‬ ‫نگاه و میمیک صورت همیشه خندانش برای مخاطب کافیست‬ ‫که بداند وقت استراحت و خندیدنش فرا رسیده‪ ،‬این موهبتی‬ ‫اســت که او در وجودش دارد‪ ،‬علی صادقی قبل از شــروع به‬ ‫کارش‪ ،‬یک لبخند میهمانمــان می کند‪ ،‬او می گوید؛خانواده‬ ‫بسیارشــوخ طبعی دارد و در خانه همیشه کارشان با شوخی‬ ‫راه می افتد‪ ،‬انها حتی در موقعیت های جدی وقتی عزیزی را از‬ ‫دست می دهند‪ ،‬خیلی ناراحت نشده و سخت نمی گیرند‪ ،‬چرا‬ ‫که می دانند روزی خودشــان هم از دنیا خواهند رفت‪ ،‬او زیر‬ ‫متنی در طنز هایش دارد که از فلسفه ای عمیق بهره می گیرد‪،‬‬ ‫او باورکــرده دنیا محلی بــرای گذر از مرحلــه ای به مرحله‬ ‫دیگر است‪ ،‬وســخت گرفتن از درد های عمیق همیشگی اش‬ ‫نمی کاهد‪ .‬او می گوید‪ ،‬در دوران بچگی عالقه مند به فیلم های‬ ‫جنگی‪ ،‬مانند جکی جان و لینچان بوده است‪ ،‬چرا که چاره ای‬ ‫جز این نداشته است‪ .‬در دهه شــصت بیشتر فیلم هایی که از‬ ‫رسانه پخش می شد با محوریت جنگ و یا اکشن بوده است‪،‬‬ ‫علی صادقی با هر چیزی که در کنارش محیا باشــد‪ ،‬خوش‬ ‫است‪ ،‬و برای خوشحال بودن و حس خوب داشتن‪ ،‬خیلی به‬ ‫دنبال چیزهایی دور از دسترس نیست‪.‬‬ ‫سمیه خاتونی ‪ -‬متولد ‪ 10‬اذر سال ‪ 1359‬در شهر تهران است‪،‬‬ ‫او فرزند دوم خانواده صادقی اســت‪ .‬یک بــرادر بزرگتر و خواهری‬ ‫کوچکتر از خودش دارد‪ .‬فارغ التحصیل رشته کامپیوتر است و مدرک‬ ‫فوق دیپلم دارد‪ .‬او به جز بازیگری شــغل دوم هم دارد‪ .‬شغل دوم او‬ ‫فروشگاه کامپیوتر و لوازم جانبی است‪ .‬موسیقی را دوست دارد و حتی‬ ‫می تواند در تمام روز با موسیقی سرگرم شود‪ .‬به موسیقی الکترونیک‬ ‫عالقه دارد و خودش می گوید که گاهی قطعات موسیقی می سازد و‬ ‫شاید روزی یک البوم بی کالم منتشر کند‪.‬‬ ‫صادقی تجربه اولین نقش اش در مقابل دوربین را اینگونه توضیح‬ ‫می دهدکه؛ اولین بار جلوی دوربین هیچ احساســی نداشتم چون‬ ‫بچه بودم‪ ،‬ده ساله بودم و کال هیچ چیزی را نمی فهمیدم خیلی طول‬ ‫کشید تقریبا پانزده ســاله بودم که فهمیدم هیچ چیز را نمی فهمم‪.‬‬ ‫علی صادقی در بازی ها و زندگی اش همانی هســت که عمیقا ان را‬ ‫زندگی می کند‪ ،‬یک شخصیت سطحی با شوخی های عمیق و لذت‬ ‫بخش‪ .‬درباره ورودش به بازیگری معتقد است که بازیگر نیست‪ .‬و در‬ ‫رودربایستی وارد این کار شده است‪ .‬و از همان اول هدفش این بود که‬ ‫مردم را شاد کند‪ .‬چون مردم مدام در معرض انواع و اقسام بدبختی ها و‬ ‫بدبیاری ها هستند‪ ،‬دلش می خواهد لبخند به لبشان بیاورد‪.‬‬ ‫او عالوه بر بازی در نویســندگی فیلمنامه و ایجاد موقعیت های‬ ‫م مهارت دارد‪ ،‬که همین مســئله‪ ،‬او را به نوعی بازیگر‬ ‫کمدی در فیل ‬ ‫مولف در طنز بدل کرده است‪ ،‬یعنی بازیگری که مولفه های طنزی‬ ‫خود را در اثر وارد می کند‪ ،‬مولفه هایی که همیشه موفق عمل کرده و‬ ‫در یاد مخاطب مانده است‪.‬علی صادقی در مورد بازی در سریال های‬ ‫کمــدی و نقش طنز می گویــد‪ :‬برعکس نظر دوســتان‪ ،‬بازی طنز‬ ‫اصال لودگی و سطحی نیســت‪ .‬اتفاقا بازی طنز بسیار دشوار است‪.‬‬ ‫نمی خواهم مقایســه کنم اما به بزرگان این ســبک که نگاه کنید‪،‬‬ ‫می بینید کارهای چاپلین بعد از این همه سال شما را از خنده روده بر‬ ‫می کند‪ .‬به نظرم دست کم گرفتن طنز یک جور توهین و ساده انگاری‬ ‫ی‪‎‬کنند مردم را راحت تر می توان خنداند و برای‬ ‫است‪ .‬بعضی ها فکر م ‬ ‫اشک ریختن انها‪ ،‬شما باید توانایی زیادی را به خرج دهید در حالی‬ ‫که من کامال برعکس فکر می کنم‪ ،‬به نظر من‪ ،‬مردم در کشور ما خیلی‬ ‫راحت گریه می کنند و شما حتی با تعریف کردن یک قصه ساده‪ ،‬انها را‬ ‫می توانی به گریه بیندازی!! به همین خاطر به نظرم خودم‪ ،‬خنداندن‬ ‫سخت تر از گریاندن است‪.‬‬ ‫وی فعالیت در عرصه بازیگری را از ســال ‪ ۱۳۷۰‬اغاز کرده بعد با‬ ‫نقش افرینی در سریال بهترین تابستان من به کارگردانی علی بهادر‬ ‫فعالیت حرفه ای را شــروع کرد‪ .‬در ســال ‪ 1380‬در سریال دردسر‬ ‫والدین به کارگردانی مسعود نوابی تبدیل به چهره شناخته شده شد‬ ‫و دیده شد‪ .‬بعد از تجربه موفق در سریال پشت کنکوری ها در سال‬ ‫‪ 1381‬با کوچه اقاقیا در سال ‪ 1382‬به کارگردانی رضا عطاران دیده‬ ‫شد‪ .‬یکسال بعد در سال ‪ 1383‬با سریال خانه به دوش به کارگردانی‬ ‫رضا عطاران در کنار اناهیتا همتی به اوج شــهرت رســید و در سال‬ ‫‪ 1384‬نیز با سریال متهم گریخت بســیار درخشان ظاهر شد‪.‬او در‬ ‫میان کارهایی که انجام داده است کوچه اقاقیا را بیشتر از بقیه دوست‬ ‫دارد‪ .‬همچنین بازی در فیلم ســینمایی ایکس الرج‪ ،‬عشقوالنس و‬ ‫پیتزا مخلوط را در کارنامه هنری خود دارد‪ .‬او برای بازی در فیلم مورد‬ ‫عالقه اش جهرم دیار که مربوط به محل تولدش است و به کارگردانی‬ ‫ابوالفضل قائدی بود ایفای نقش کرد و جوایز زیادی را کسب کرد‪.‬‬ ‫بازی علی صادقی‪ ،‬در ســریال قرار گاه مسکونی؛ در نقش یکی از‬ ‫چند ســربازی که قصد فرار از قرار گاه را دارند‪ ،‬اما موفق نمی شوند و‬ ‫همچنین در سریال پشت کنکوری ها در نقش یکی از پسران نوجوانی‬ ‫که اضطراب درس خواندن پشــت کنکور را دارد برای همه بچه های‬ ‫دهه شــصت مملو از خاطرات نوستالوژیک اســت‪ ،‬این دو سریال‬ ‫بیشترین ارتباط رابا هم نسلی های خود در این دوران گرفتند‪ .‬علی‬ ‫صادقی در مورد شــباهت بازی اش در نقش ها می گوید‪ :‬فیلم سازها‬ ‫همیشه دنبال تکرار چیزهای امتحان پس داده هستند‪ .‬علی صادقی‬ ‫نمی تواند در این میانه تحول ایجاد کند‪ .‬تغییر که زورکی نیســت‪.‬‬ ‫توصیه علی صادقــی در روز تولدش برای مردم ایران این اســت که‬ ‫فرقی ندارد چه شــوخی چه جدی دنیا می گذرد پس چه بهتر که با‬ ‫خنده بگذرانیم‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1623

روزنامه صبا 1623

شماره : 1623
تاریخ : 1403/01/20
روزنامه صبا 1622

روزنامه صبا 1622

شماره : 1622
تاریخ : 1403/01/19
روزنامه صبا 1621

روزنامه صبا 1621

شماره : 1621
تاریخ : 1403/01/18
روزنامه صبا 1620

روزنامه صبا 1620

شماره : 1620
تاریخ : 1402/12/28
روزنامه صبا 1619

روزنامه صبا 1619

شماره : 1619
تاریخ : 1402/12/27
روزنامه صبا 1618

روزنامه صبا 1618

شماره : 1618
تاریخ : 1402/12/26
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!