روزنامه صبا شماره 1325
روزنامه صبا شماره 1325
روزنامه صبا شماره 1325
سه شنبه| 8اذر 29 |1401نوامبر 4 |2022جمادی االول |1444
سال دهم| شماره 8 |1325صفحه| 5000ناموت|
ویلیامز؛ دلیل
محبوبیت عالءالدین
تسری زندگی به مستطیل سبز
صفحه 2
غرب با چالش و تناقض درونی
روبه رو است
صفحه 4
ردپای قلم در خانه صفوی
صفحه 6 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
سه شنبه 8اذر 1401شماره 1325
بزرگان سینما در رادار جشنواره کن
«تیری فرمو» ،مدیر جشنواره فیلم کن ،فهرستی قدرتمند از اثار کارگردانان بنام سینمای جهان را برای
سال ۲۰۲۳این رویداد سینمایی روی میز دارد« .قاتالن ماه کامل» ،ساخته جدید «مارتین اسکورسیزی» با
بازی «لئوناردو دی کاپریو» و «روی علف های هرز» ساخته «نوری بیلگه جیالن» کارگردان مطرح سینمای
ترکیه از جمله فیلم هایی هستند که رونمایی از انها در هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن قطعی شده
است .وب سایت «ورد او ریل» در مطلبی ،فهرستی شامل بیش از ۳۰فیلم را منتشر کرده که احتماال در دوره
اتی جشنواره کن ،در سال ۲۰۲۳رونمایی می شوند و شامل ساخته های جدید کارگردانان مطرحی می شود.
هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن از تاریخ ۲۶اردیبهشت تا ۶خرداد ،۱۴۰۲برگزار می شود/ایسنا
«شهباز» ،در جستجوی هکر بین المللی
تصویربرداری سریال تلویزیونی «شهباز» ،به کارگردانی حمیدرضا لوافی و تهیه کنندگی امیر حسین
اشتیانی پور و مهدی علینقی پور به پایان رسید .این سریال به نویسندگی مینا خدیوی ،در ژانر پلیسی
معمایی با موضوع فضای مجازی و پلیس سایبری ،در ۳۰قسمت ۴۲دقیقه ای تهیه و تولید شده است .این
مجموعه تلویزیونی ،درباره یک گروه سایبری است که به دنبال هکری بین المللی هستند .پلیس سایبری
با اشراف به این فضا با مجرمین برخورد می کند و به داستان مردمی هم که از انها سوء استفاده شده و مورد
طعمه افراد خالفکار قرار گرفته اند ،می پردازد .در خالصه داستان سریال شهباز ،امده است :شهباز دو سال
در انتظار چنین روزی نشسته است ،روزی که همه قرار است با پیدا کردن ارغوان ،نفس راحتی بکشند/.ایرنا
تسریزندگیبهمستطیلسبز
الهام حاتمی تهیه کننده ویژه برنامه «فوتبال زندگیســت» ،درباره این
برنامه که به بهانه جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲قطر از شبکه نسیم پخش می شود،
عنوان کرد :طراحی و تولید این برنامه از خردادماه امسال اغاز شد و هدفش
ارایه روایتی متفاوت از فوتبال اســت .انچه در برنامه «فوتبال زندگی ست»
برای ما اهمیت دارد توجه به تالقی مفاهیم مشــترک بین فوتبال و زندگی
است .وی درباره ایتم های متعدد این ویژه برنامه تصریح کرد :در بخشی از
این برنامه رامین ناصرنصیر و نیما شاهرخ شاهی ،برای ارائه گزارشی درباره
مکان ها ،رویدادها و مقدمات برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲پیش از شروع
جام جهانی به قطر رفتند.
در این بخش شــاهد مورادی مانند بررســی جنبه های جامعه شناسی
برگزاری جام جهانی ،مردم شناســی قطر و مقدمات برگــزاری رقابت های
جام جهانی فوتبال هستیم که شاید در زمان برگزاری جام جهانی و به هنگام
پخش مسابقات کمتر مورد توجه قرار می گیرند .در بخش دیگری نیز به شکل
به روز به اتفاقات و بازی ها و مردم و حواشــی جام جهانی پرداخته ایم .این
تهیه کننده در مورد بخش تله تئاترهای کوچک گفت :هدف از این نمایش ها
ادای دین اهالی تئاتر به فوتبال است.
وی همچنین بخش ستاره های «فوتبال زندگیست» را روایتی شنیدنی و
متفاوت درباره ستاره های دنیای فوتبال برشمرد و بیان کرد :این بخش ،قصه
زندگی ادم هایی است که به واسطه فوتبال در سراسر جهان شناخته شده اند
و حکایت حضورشان در مستطیل سبز و حواشی ان برای مخاطبان همیشه
شنیدنی و جذاب بوده است/.صبا
«دِ رب» از سه قاره نانت بالون نقره ای جایزه گرفت
فیلم سینمایی «دِرب» به کارگردانی هادی محقق و تهیه کنندگی
رضا محقق در سومین حضور جهانی خود در بخش مسابقه بین الملل
چهل و چهارمین دوره جشنواره ســه قاره در شهر نانت فرانسه برنده
جایزه بالون نقره ای فستیوال شد .هیات داوران ،در بیانیه خود اعالم
کرد« :ما به خاطر لطافت و عظمت این افســانه فلسفی که توانسته
سرسختی شخصیت خود را در قلمرو مجلل و پرخطر کوهستان های
ایران ازادانه تجسم بخشد ،به این فیلم بالون نقره اهدا کردیم ».چهل
و چهارمین جشنواره سه قاره نانت ۶اذر ( ۲۷نوامبر) با اهدای جوایز
به کار خود خاتمه داد« .دِرب» در اولین حضور جهانی خود ،جشنواره
بوســان را افتتاح کرد و توانســت برنده جایزه اصلــی بخش رقابتی
جی سئوک ،شود .این فیلم در دومین حضور جهانی خود در نهمین
جشنواره فیلم کاتولیک (کاف) که در شهر سئول برگزار شد ،نیز حضور
داشت .چهل و چهارمین جشنواره سه قاره نانت فرانسه سومین حضور
جهانی این فیلم بود/.هنرانالین
هند ۵هزار فیلم را بازسازی می کند
امیر پذیرفته:
فیلمنامه جدیدم نزدیک به «کپسول» است
یو نهمین جشنواره فیلم
امیر پذیرفته ،کارگردان فیلم کوتاه «اندروا» که در س
کوتاه تهران حضور داشت و توانست اعتبارنامه ساخت فیلم اول بلند سینمایی با
حمایت بنیاد سینمایی فارابی را دریافت کند،گفت :همان طور که در متن این
اعتبارنامه هم امده است ،استفاده از ان منوط به تایید فیلمنامه است که البته در
همه جا روال به همین صورت است .او ادامه داد :احتماال باید طرح فیلمنامه را ارایه
دهیم و بعد از تایید ،مشمول دریافت اعتبارنامه می شویم اما اینکه میزان مالی این
اعتبارنامه به چه صورت است و چه کف و سقفی دارد اصال نمی دانم .هیچ صحبتی
هم انجام نشــده و در این باره اطالع دقیقی ندارم .کارگردان «کپسول» درباره
فیلمنامه جدید خود توضیح داد ۲ :طرح دارم که یکی از ان ها در ابتدای راه است
و دیگری تقریبا به فیلمنامه نزدیک است و دیالوگ نویسی هایش مانده است .در
حال حاضر خودم به تنهایی مشغول نگارش هستم و اینکه در ادامه مسیر یا برای
بازنویسی فرد دیگری در کنار خودم بیاید یا نه را نمی دانم .این کار نیز اجتماعی و
فضای ان نزدیک به «کپسول» و حال و هوای ان مربوط به دهه ۸۰است .خیلی
برایم مهم است که بتوانم دغدغه هایم را در اولین فیلم بلند سینمایی ام به تصویر
بکشم و قطعا هم در رفسنجان کار را پیش خواهم برد .امیر پذیرفته ،در پایان گفت:
دلم می خواهد تا پایان سال فیلمنامه تمام شود و اگر بعد از ارایه و تحویل ان مورد
موافقت قرار بگیرد ،در سال اینده کار را اغاز کنم .البته که اگر باید طرح را ارایه
بدهیم و با ان موافقت شود می توان پیش تولید کار را پیش از پایان سال جاری اغاز
کرد اما در حال حاضر تمام تمرکز و انرژی خود را روی فیلمنامه گذاشته ام تا به امید
خدا همان چیزی شود که دلم می خواهد/.صباخبر
ارشیو ملی فیلم هند )NFAI(،وظیفه عظیم بازسازی ۵۰۰۰
فیلم کالسیک ارزشمند سینمای هند را بر عهده گرفته است .این
ابتکار پیش از این با نمایش نسخه ترمیم شده فیلم «مخالف» و
«مهره های شطرنج» ،از اثار «ساتیاجیت رای» کارگردان بزرگ
سینمای هند در بخش کالسیک جشــنواره کن و ونیز اغاز شده
است .ماموریت ارشیو ملی فیلم هند ،ارزیابی وضعیت حلقه های
فیلم برای اطمینان از عمر باقی مانده انها ،بازیابی تصویر و صدای
با کیفیت ۴K/۲Kاز فیلم های شاخص هندی و تهیه نسخه های
دیجیتالی و ساخت تاسیسات ارشیو و نگهداری اعالم شده است و
تالش های ارشیو ملی هند اخیرا در غرفه ای در بازار فیلم جشنواره
گوا به نمایش گذاشته شده است .ارشیو ملی فیلم هند (،)NFAI
در سال ۱۹۶۴به عنوان یک واحد رسانه ای وزارت اطالعات و صدا و
سیمای هند با هدف اصلی به دست اوردن و حفظ میراث سینمایی
هند راه اندازی شد/ .ایسنا
مدیرعامل دیزنی پالس برکنار شد
گزارش تازه منتشر شده ای ادعا می کند که جابجایی بودجه علت
برکناری باب چاپک از سمت مدیرعاملی دیزنی پالس بوده است.
مدیرعامل پیشــین برای جبران زیان های دیزنی پالس بودجه
بسیاری از پروژه ها را تغییر داد .حذف ناگهانی باب چاپک و بازگشت
باب ایگر ،از اخبار اخیری بود که دنیای ســرگرمی و تجارت را تکان
داد .گزارشی که تازه منتشر شــده مدعی است چاپک تالش داشت
با جابجایی بودجه برای بســیاری از پروژه ها ،دیزنی پالس را به سود
زیادی برساند .حتی کریســتین مک کارتی ،مدیر ارشد مالی دیزنی
پالس ،از دالیل برکناری چاپک است؛ چرا که نگران راهبرد مدیرعامل
پیشین دیزنی پالس بود .جایگزینی ایگر ،که غافلگیری بیشتر صنعت
سرگرمی و وال اســتریت را به دنبال داشته ،اواخر روز یکشنبه هفته
پیش از سوی هیات مدیره دیزنی تایید شد .این برکناری پس از ان
اتفاق افتاد که دیزنی گزارش سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲را منتشر کرد
و موجب وحشت وال استریت شد/ .ایرنا صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
پایون ،فیلمساز ژانر اکشن ،درگذشت
البرت پایون،کارگردان امریکایی فیلم های اکشن که مدتی به ام اس و زوال عقل ،مبتال شده بود و همسرش
که تهیه اثارش را هم برعهده داشت ،به روزرسانی وضعیت او را انجام می داد در سن 69سالگی در الس وگاس،
درگذشت .پایون ،بیشتر سازنده فیلم هایی با بودجه پایین ویدیویی بود و با به کار گرفتن نورپردازی رویایی،
ویرانی پسا اخرالزمانی و اکشن سورال ،در اثارش شناخته می شد .او طرفداران مشتاقی برای فیلم های اش
داشت و در طول ۴دهه فیلمسازی با چهره های مطرح نماد اکشــن از جمله ژان کلود ون دام ،کریستوفر
لمبرت ،برت رینولدز ،و بازیگران دیگری مانند اسنوپ داگ ،چارلی شین ،ایس تی ،لنس هنریکسن ،رونی
کاکس ،کریس کریستوفرسون ،جیمز کابرن ،روتگر هاوئر و دنیس هاپر ،همکاری کرده بود/.مهر
رابین ویلیامز ،دلیل محبوبیت
عالءالدین است
کارگردان پویانمایی عالءالدین ،دلیل مانــدگاری و محبوبیت این اثر را
رابین ویلیامز می داند .جان ماســکر در گفت و گویی با یاهو گفته ،ایده ارائه
یک اجرای خالص و صمیمانه و حتی اواز خواندن برای رابین ویلیامز ،جذاب
بود .شــیرینی و توانایی ویلیامز ،برای دســتیابی به ان بخش از وجودش در
ماندگاری فیلم بسیار مهم بود .ماسکر ،می گوید اگر عالءالدین فقط کمیک
بود گمان نمی کنم می توانست دوام بیاورد اما دریافت که احساس قلب بزرگ،
شیرینی ،نگرانی اش برای عالءالدین ،دوستی شــان و سرمایه گذاری اش در
اینده عالالدین ،از کلیدهــای ماندگاری فیلم اســت .عالءالدین پویانمایی
موزیکال کمدی ۹۰دقیقه ای به کارگردانی ران کلمنتس و جان ماسکر ،با بازی
اسکات وینگر محصول امریکاست که توسط والت دیزنی پیکچرز منتشر شد و
ویلیامز ،در عالءالدین ،صداپیشگی غول چراغ جادو را بر عهده داشت .این فیلم،
سی ویکمین پویانمایی دیزنی و بر اساس داستانی به همین نام از هزار و یک شب
است .اسکات وینگر ،رابین ویلیامز ،لیندا الرکین ،جاناتان فریمن و فرانک ولکر
از صداپیشگان این انیمیشن هستند .در این فیلم شخصیت عالءالدین ،غول
چراغ جادو ،میمون دست اموز عالءالدین و پرنسس وجود دارند .عالءالدین در
۲۵نوامبر ۱۹۹۲اکران شد و با نقد مثبت منتقدان و موفقیت در گیشه همراه
بود .فیلم بیش از ۵۰۴میلیون دالر فروش کرد و تبدیل به پرفروش ترین فیلم
سال ۱۹۹۲شد .عالءالدین اولین انیمیشنی بود که بیش از نیم میلیارد دالر
فروش داشت و تا سال ،۱۹۹۴پیش از اینکه شیرشاه اکران شود ،پرفروش ترین
انیمیشــن تمام دوران ها بود .این فیلم موفق به دریافت دو جایزه اسکار ،دو
جایزه گلدن گلوب و یک جایزه گرمی ،نیز شد .در سال ،۲۰۱۹اقتباس الیو
اکشن عالءالدین ،در ژانر موزیکال فانتزی به کارگردانی گای ریچی ،ساخته
شد که والت دیزنی پیکچرز ،تهیه کنندگی ان را برعهده داشت .در این فیلم،
مینا مسعود ،ویل اسمیت ،نائومی اسکات ،مروان کنزاری ،نوید نگهبان ،نسیم
پدراد ،بیلی مگنوسن و نومان اکار ایفای نقش کردند/.ایرنا
سه شنبه 8اذر 1401شماره 1325
پروانه ساخت «نپتون» صادر شد
3
پروانه ساخت فیلم بلند داستانی سینمایی «نپتون» ،به تهیه کنندگی مهدی ودادی ،نویسندگی مرجان
رئیس الساداتی و کارگردانی محمدابراهیم غفاریان زوارزاده ،صادر و تا تاریخ ۸اسفند ۱۴۰۱اعتبار دارد.
مهدی ودادی ،تهیه کنندگی فیلم سینمایی «لختگی» به کارگردانی کاوه دهقان پور و نویسندگی حسن
وارسته را نیز برعهده داشته است که نادر فالح ،مریم مومن ،سهیال گلستانی ،مهدی کوشکی ،نسیم ادبی
،گیتی قاسمی ،سیامک صفری و ...بازیگران ان هستند .وی همچنین تهیه کنندگی فیلم نیمه بلند «من
ولوتا هستم» به نویسندگی و کارگردانی اشکان قاسمی را برعهده داشت که گروه بازیگرانی همچون اشکان
قاسمی ،محمد اعالیی،سولماز حصاری ،اوا اصیلیان و ...در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند/.صباخبر صفحه 3
4
پرونده
سه شنبه 8اذر 1401شماره 1325
نقبی به پشت پرده تحریم های جدید امریکا
و اتحادیه اروپا علیه پرس تی وی
غـرببـاچالـش
وتناقـضدرونـی
روبـه رو اسـت
پرس تی وی ،به عنوان شبکه خبری برای انگلیسی زبانان شناخته شده است،
نیره رضایی مطلق
شبکه ای که به صورت 24ساعته به پخش اخبار ،برنامه های مختلف سیاسی
گزارش
و فرهنگی و اقتصادی و پخش مستندهای جذاب می پردازد .این شبکه در
حالی با شــعار «خبر از نگاه جدید» برای شکستن سلطه رسانه های گروهی غربی فعالیت
می کند که هربار با محدودیت جدیدی روبرو می شــود تا جلوی خبررسانی گسترده اش
گرفته شود .کارنامه پرس تی وی نشان از موفقیت های زیادی دارد و در مواردی چون مسئله
یمن ،اسرائیل و فلسطین و مسائل مربوط به کشور عراق همواره موفق عمل کرده است اما در
این کارزار رسانه ای ،رسانه های غربی ،به دنبال حقیقت یابی و اطالع رسانی اگاهانه نیستند
و از این جهت به دنبال بایکوت رسانه های ایرانی اند .اتفاقی که چندی پیش با تحریم شبکه
پرس تی وی همراه بود .اگرچه این تحریم ها و هجمه ها برای شبکه های برون مرزی تازگی
ندارد اما گنجاندن نام پرس تی وی ،در بیانیه وزرات خزانــه داری امریکا و ایجاد تنش و
محدودیت علیه این رسانه ،بار دیگر ادعای ازادی بیان که غرب دارد و از ان به عنوان یک
امتیاز مطرح می کند را زیر سوال می برد .هراس قابل توجه اتحادیه اروپا از عمق نفوذ شبکه
پرس تی وی بخشی از طرحواره کالن از خصومت ورزی های قدرت های غربی علیه ایران است
که ماهیت اصلی ان تضعیف کردن این رسانه و تضییع حقوق و منافع ملی کشورمان است.
تحریم اخیر پرس تی وی اتفاقی که نه غیرمنتظره و نه مایوس کننده بود ،بر موثر بودن محتوای
این شبکه و هراس دول غربی از صدای بی صدایان صحه گذاشت.
تناقض گویی در برابر صدای بی صدایان
احمد نوروزی ،معاون برون مرزی صداوســیما در واکنش به این
تحریم ها گفت :شبکه پرس تی وی چندین بار پیش از این اتفاقات نیز
تحریم شده و در واقع تحریمی ترین شبکه صداوسیماست .در همین
دوره اخیر هم بیش ترین تحریم روی معاونت برون مرزی بود .اولین بار
تحریم را کانادا و سپس اتحادیه اروپا اعالم کرد و در اخرین مرتبه هم
امریکا افراد منتسب به پرس تی وی را تحریم کرد.
نوروزی ،در خصوص چرایی محدودیت های ایجاد شده برای رسانه
ملی ،از سوی امریکا که همواره شعار گردش ازاد اطالعات را سر می دهد،
گفت :در وقایع اخیر انتشار اخبار اشوب ها کامال یک سویه بود .در این
فضا کسی که روایت را شفاف کند و سد را بشکند مهم است ،چون شما
با یک جریان رسانه ای روبه رو هستید که همه خالف انچه را شما روایت
می کنید ،بیان می کنند .معاون برون مــرزی تصریح کرد :تمامی این
تحریم ها یک اقدام نمادین است .شما در طول تاریخ انقالب اسالمی
شاهد بوده اید که هر زمانی که ما تحریم شده ایم رشد کرده ایم ،در حوزه
اقتصاد هم همین شد .هر جایی ایران جلو امد و تحریم ها را دور زد وارد
فضایی شدند که بر ایران فشار اورند .در فضای جنگ رسانه ای اخیر است
که بعد از قریب به گذشت دو ماه از اتفاقات ،خودشان می دانند که کار
تمام شده و با اعمال تحریم ها هیچ اتفاقی نمی افتد .نوروزی ،با اشاره به
تناقض گویی های غرب در بیان و عملکردشان در حوزه ازادی رسانه ها
گفت :در بحث ازادی بیان و رسانه ها موارد متناقض فراوان است .غرب
در همه ساختارها با یک چالش و تناقض درونی روبه روست .در کشوری
مانند ایران که همه اجزای ان قانونی و از گذر مردم مشــروعیت پیدا
می کند این گونه برخورد می کنند و نتیجه رفتارشان را امروز با اعمال
محدودیت هایی برای پرس تی وی شاهدیم.
تحریم های تکراری و بی اثر
احمد علی اکبری ،مدیر ارتباطات و همکاری های بین المللی شبکه
پرس تی وی نیز تاکید کرد که اتحادیه اروپا در اقدامی متناقض با اصل
ازادی بیان و در تضاد با منشورهای بین المللی ،شبکه پرس تی وی را
تحریم کرده است.
وی افزود :شــبکه پرس تــی وی با وجــود اینکه رقبای بســیار
قدرتمندش از پشــتیبانی بسیاری برخوردار اســت و در یک عرصه
نابرابر رقابت می کند ،با این وضعیــت حضور حداقلی اش را به لحاظ
امکاناتی نمی توانند تحمل کنند .شبکه های برون مرزی ایران چون
تجربه و امادگی الزم را دارند ،حتماً از این وضعیت عبور خواهند کرد.
به گفته سرپرست روابط عمومی مجموعه رسانه ای شهید قاسم
ســلیمانی ،این محدودیت ها برای پرس تی وی ،بسیار بوده و تازگی
ندارد و این رسانه توانسته هر بار با عزمی محکم تر و اراده ای استوارتر
به مسیر حرفه ای خود ادامه دهد و صدای خود را به گوش میلیون ها
بیینده در سراسر جهان برساند.
علی اکبری ،در پایان گفت :با نگاهی به برخوردهای غرب با پرس
تی وی ،می توان به اثرگذاری و مهم بودن این شبکه پی برد .انچه غرب
را در مورد پرس تی وی نگران کرده کنشــگری های این شبکه است
که در نوع خود الگویی را برای سایر رسانه ها نیز ایجاد کرده که این
موضوع خود ،خطرناک بودن پرس تی وی ،برای جبهه غرب و متحدان
بین المللی ان را چندین برابر می کند .واکنش بی منطق غرب در برابر
این شبکه نیز نشان می دهد ،ادعاهای ان ها در زمینه حمایت از ازادی
بیان و دموکراسی ،سراب و دروغی بیش نیست.
هستند و از سوی دیگر ،رسانه هایی را که در مسیر اگاه سازی و اطالع
رسانی و جریان ازاد اطالعات قرار دارند (نظیر شبکه پرس تی وی)،
هدف تحریم قرار می دهد.
وی افزود :این تحریم بر موثر و پرنفوذ بودن پرس تی وی ،به عنوان
یک رسانه بین المللی صحه می گذارد و قصد دارد تا صدا و روایت های
ملت ایــران در مورد تحوالت جــاری این کشــور و همچنین دیگر
موضوعات بین المللی ،به جایی نرسد.
کنعانی مقدم ،این استاندارد دوگانه را چنین تفسیر می کند :غرب با
اتخاذ نوعی صهیونیسم رسانه ای تمام تالش خود را با حمایت امریکا و
دالرهای نفتی برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس انجام می
دهد تا رسانه های سعودی ،نظیر اینترنشنال ،بی بی سی و یا صدای
امریکا ،به نمایندگان اصلی اطالع رســانی در مــورد تحوالت ایران
تبدیل شوند و در رابطه با مسائل ایران ،و موضوعاتی مطرح شوند که
صرفا مطلوب غرب و کشورهای غربی هستند.
دبیر کل حزب سبز ایران افزود :پرس تی وی ،در سال های اخیر به
واسطه فعالیت های گسترده خود تا حد زیادی توانسته جوسازی ها
و کارزارهای تبلیغاتی کشورهای غربی و متحدان ان ها علیه ایران را
خنثی کند .موضوعی که بدون تردید برای جبهه مخالفان ایران بسیار
خطرناک است و اساســا ان ها به این باور رسیده اند که اگر قرار باشد
این روند همچنان ادامه یابد ،تبعات بسیار وخیمی در ادامه راه انتظار
ان ها را خواهد کشید.
خنثی سازی کارزارهای تبلیغاتی غرب
حســین کنعانی مقدم ،کارشــناس مسائل سیاســی با اشاره به
پیام های تحریم شبکه «پرس تی وی» توســط اتحادیه اروپا گفت:
اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تحریم شــبکه پرس تی وی ،بار دیگر از
دموکراسی دروغین رسانه ای کشــورهای غربی پرده برداشت .این
رسانه ها از یک طرف مدعی صدای حقوق بشر ،ازادی و دموکراسی
بستن سنگ و رهاکردن سگ
شیدا اسالمی ،کارشناس رسانه و مشاور مدیر شبکه پرس تی وی
در این باره یادداشتی اختصاصی به روزنامه صبا داده است.
اواخر ابان مــاه دوباره نام پــرس تی وی ،در گســتره ای جهانی
مطرح شد .بهانه اش فهرست تحریمی جدیدی بود که اتحادیه اروپا
منتشر کرد تا به زعم خودش مســیر روایتگری واقعی پرس تی وی صفحه 4
پرونده
سه شنبه 8اذر 1401شماره 1325
5
اروپا هم برابر این شــبکه ها موضعی نداشــته باشــد و ژست های
حقوق بشری اش را جلوی تابلوی تحریم پرس تی وی بگیرد.
اظهارنظرهای مداخله جویانه
ایا اتحادیه اروپا اگاه نیســت که مجموعه اقدامات حمایت گرانه
از مجراهایی که پیشــتر نمونه هایی از ان ذکر شد و اظهارنظرهای
مداخله جویانه مقامات بلندپایه اروپایی و ،...گرچه از پشــت نقاب
فریبنده دموکراسی و انسان دوستی ،در واقع ولی به تمامی در تناقض
روشن با مســئولیت های بین المللی تک تک اعضای این اتحادیه و
کلیت این ساختار منطقه ای برای مبارزه با تروریسم و خشونت طلبی
است؟ ایا اتحادیه اروپا نمی داند کمترین کار متوقع از شبکه ای چون
پرس تی وی ،در این وضعیت ایران که اماج جنگ شناختی همه جانبه
در جبهه رسانه های ســنتی و نوین و تاکتیک های ترکیبی از اعزام
لیدرهای مجهز به اموزش هــای تروریســتی و براندازانه ،تا حمله
تروریستی و لشکرکشی گسترده سایبری و ...است ،این است که به
خیابان های تهران برود و واقعیت زندگی عادی مردم پایتخت را نشان
بدهد که اشوب های مقطعی و کم حجم مانع از فعالیت و کار و زندگی
انان نیست؟
پرس تــی وی ،نباید صدای اقشــار عظیــم ملت ایــران را که با
اغتشاشگران هم نوا نشــده و به درگیری ها دامن نمی زنند ،به جهان
برساند؟ پرس تی وی نباید صدای این بخش اکثریت و غالب مردم ایران
باشد که رسانه های متحد جناح مقابل انان را «بی صدا» می خواهند
و هرگز در قاب خود تصویری از انان منعکس نمی کنند؟ پرس تی وی
نباید «صدای» این «بی صدایان» در تزاحم و غوغاافکنی رسانه های
زیر چتر اروپا و امریکا و سعودی باشد؟
از اتفاقات چند هفته گذشــته ایران را ســد کند .دو روز بعد ،وزارت
خزانه داری امریکا ،نام احمد نوروزی ،معاون برون مرزی و رئیس شبکه
پرس تی وی و نیز یوسف پورانوری ،مدیر برنامه های این شبکه را در
کنار پیمان جبلی ،رئیس سازمان صداوسیما؛ محسن برمهانی ،معاون
سیما و امنه ســادات ذبیح پور و علی رضوانی از خبرنگاران شناخته
شده این سازمان را به عنوان فهرست شش نفره مشمول تحریم های
جدید اعالم کرد.
دالیل این اقــدام مذبوحانه ،بیش از هرچیز ،بــه ان بازمی گردد
که شــبکه پرس تی وی و نیز اسامی اعالم شــده ،در افشا و شکست
نقشــه جبهه متحد غرب به رهبری امریکا ،برای براندازی در ایران،
ناامن کردن منطقه و ایجاد گسســت در جبهه مقاومت نقشــی بارز
داشته اند.
بر این اساس ،همان طور که مجموعه صداوسیما ،شخص پیمان
جبلی ،باالترین مدیر ان و دیگر مدیران و خبرنگاران این ســازمان
هرگز به محال بودن چنین واکنش هایی نمی اندیشیدند .برای پرس
تی وی ،هم این اتفاق نه غیرمنتظره بود و نــه مایوس کننده .اعالم
رسمی دومین بســته تحریمی اتحادیه اروپا و بسته جدید تحریمی
وزارت خزانه داری ایاالت متحده علیه اشــخاص و نهادهای ایرانی از
ابتدای اغتشاشات در ایران که این بار شبکه خبری انگلیسی زبان پرس
تی وی را به شــکلی پردامنه هدف گرفته ،ان قدرها که تصور می شد،
ت اخیر ضدایرانی را نیز خوش حال نکرد.
گردانندگان تحرکا
واقعیت این است که تجربه چنین رویکردهایی ان قدر تکراری شده
که دیگر هیچ کس را شوکه نمی کند؛ به خصوص که این بار ُدم خروس
دست اندرکاران و حامیان خارجی اشــوب های اخیر در ایران چنان
باورنکردنی شده و ان ها ان اندازه اشکارا در میدان معارضه حاضرند
که نیازی به بیان و یاداوری ندارد.
خیل رسانه های معاند فارسی زبان و غیرفارسی زبانی که از اواخر
شهریور تاکنون ،مدام بر طبل خشــونت ورزی علیه جان ،امنیت و
تمامیت اکثریت ناهمسو با اغتشاشگران ایران در داخل مرزهای این
کشور می کوبند ،دقیقاً در پرتو همین حمایتگران حقیقی و حقوقی
خارجی فعالیــت می کنند که اتحادیه اروپــا و حاکمیت امریکا هم
بخشی از ان اند .حاال شــمایل کلی این حرکت وضوح یافته و همه
می دانند بــرای امریکا و اتحادیه اروپا رضایت بخش ان اســت که با
سکوت معنادار و یا اقدامات مث ً
ال محدودکننده خود ضد پرس تی وی،
از شبکه هایی مثل ایران اینترنشنال حمایت کنند تا تصویری واژگون
و اغراق شده و دروغین از واقعیت انچه در ایران در جریان است ،نشان
بدهند.
جنایات تروریستی
این روند در ادامه به حمله تروریستی گروهک االحوازیه و کشتار
غیرنظامیان در اهواز رسید که این بار ایران اینترنشنال بازیگر اصلی اش
شد و به رغم قوانین بین المللی رسانه ها و برخالف مرام نام ه منتشرشده
در وب ســایتش که خود را ملزم به رعایت قوانین رسانه ای انگلیس
معرفی کرده است ،با حمایت از تروریست ها و تریبون دادن ذوق زده
به انان نه فقط پا روی عــرف بین المللی روزنامه نــگاری و ادعاهای
رایج حقوق بشــری و ،...که پا روی قوانین افکام (ســازمان تنظیم
کننده مقررات رسانه ای انگلیس) گذاشت؛ همان افکامی که قبل تر
پرس تی وی را مورد حمله قرار داده بود اما چشــم روی تخلف عیان
ایران اینترنشنال بست .حال ان ک ه طبق قوانین رسانه ای افکام ،تولید
هرگونه محتوایی که مستقیم یا غیرمستقیم منجر به کنش مجرمانه
یا بی نظمی شود و همچنین اشکالی از خبر که باعث تشویق یا تبلیغ
به حضور در فعالیت های تروریستی یا اقسام دیگر اعمال مجرمانه و
هنجارشکن شود ،ممنوع است.
حاال هم طبیعی ا ســت که نه فقــط افکام ،عمل بــه نقاط ثقل
مانیفست خودش را به فراموشــی بسپارد و واکنشی نسبت به حجم
عظیم فعالیت رسانه ای این شــبکه های ضد ایرانی نکند که اتحادیه
رفتار دوگانه غرب
پرس تی وی برخــاف انچه در بیانیــه اتحادیه اروپــا و وزارت
خزانــه داری امریــکا تحت عنــوان پخــش «اعترافــات اجباری
بازداشت شدگان» ذکر شده ،هیچ گونه اقدامی که چنین عنوانی بر ان
اطالق شود ،نکرده و این خطای فاحش محاسباتی نیز ،سیاسی بودن
این اقدام را مهر تایید دوباره می زند.
حقیقت این است که هرچیزی که مخل منویات و چهره بزک کرده
این قهرمانان پوشالی باشد که در اســتانه «زمستان سرد»شان ،در
اوج معضالت اقتصادی و اجتماعی دســت و پا می زنند و نمی توانند
پاسخگوی مطالبات مردم خودشان باشند ،باید به بدترین شکل ممکن
منکوب شود ،به این امید که شــاید ترتیب دادن چنین نمایش های
فریبند ه حمایت از حقوق بشر ،برای مدتی خوراک رسانه های جریان
مسلط را برای شان فراهم سازد و از دیگر سو ،به مثابه عملیات ایذایی
مکمل سیاست های ضدایرانی شان عمل کند.
از اغاز اغتشاشات در ایران ،این اولین برخورد از این نوع نیز نبوده
و پیش تر ،این کانادا بود که پرس تــی وی را با همین بهانه ها تحریم
کرد .تحریم های اعمال شــده علیه پرس تی وی با هدف از بین بردن
ازادی بیان و دیدگاه های جایگزین است .اینکه بر نقش پرس تی وی
در جریان بازتاب ناارامی های اخیر تاکید شده ،از ان روست که این
شبکه تالش زیادی برای مقابله با روایت های جعلی رسانه های غربی
انجام داده و تصویری که از ایران و معادله ساده و درک شدنی کوشش
قدرت های بیگانه برای به زانــو در اوردن ایران مقاوم و نماد مقاومت
غرب اســیا بازتاب داده ،ان چنان واقعی ،خدشه ناپذیر و ردنکردنی
است که خشم گرفتن و ناخرسندی نهادی چون اتحادیه اروپا یا وزارت
خزانه داری امریکا را کام ً
ال متصور می سازد.
در پایان باید گفت برای شبکه ای چون پرس تی وی که در مقیاس
شبکه های بین المللی مشابه و رقیبش ،از عِده و ُعده برابری برخوردار
نیست و مراحل گوناگون چندین ســال مسدودسازی حساب های
کاربری اش در پلت فرم های اجتماعی مختلف را پشت ســر گذاشته؛
ولی همچنان سرپاست و فعالیتش به رغم تاثیرپذیری غیرقابل انکار
از تحریم های چنددهه ای تحمیل شــده بر جمهوری اسالمی ایران،
ان قدر نافذ و اثرگذار اســت که با برخوردهایی نظیر تحریم از سوی
اتحادیه اروپا روبه رو می شود ،رویارویی با این تحرک جدید هم بیشتر
تقویت کننده انگیزه های درونی است تا تضعیف کنند ه و متوقف کننده.
همان گونه که پیمان جبلی ،نیز در واکنش بدان گفت :بار اول نیست
که غرب برخالف ادعای ازادی بیانی عمل می کند که به عنوان یک
امتیاز برای خودش قائل اســت .انان حتی حضور حداقلی شــبکه
پرس تی وی را هم نمی توانند تحمل کنند کــه در عرصه ای نابرابر با
رقبای قدرتمندی رقابت می کند که از پشتیبانی بسیاری برخوردارند.
شبکه های برون مرزی ایران چون تجربه و امادگی الزم را دارند ،حتماً
از این وضعیت نیز عبور خواهند کرد. صفحه 5
6
سه شنبه 8اذر 1401شماره 1325
خرب فرهنگ و هرن
نشستکمیتهبین الدولیپاسداریازمیراث فرهنگیناملموساغازبه کارکرد
هفدهمین نشست کمیته بین الدولی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس از روز گذشته ۷اذرماه
،۱۴۰۱با حضور نمایندگان کشورهای مختلف بررسی پرونده ها را اغاز کرد .بیش از هزار شرکت کننده در
این رویداد ثبت نام کرده اند و این نخستین بار است که جامعه جهانی میراث زنده ،به صورت حضوری پس
از جلسه چهاردهم در بوگوتا ،کلمبیا ،در سال ۲۰۱۹گرد هم می اید .میزبانی نشست امسال در شهر رباط
در کشور مراکش از ۷اذر تا ۱۲اذر ۱۴۰۱خواهد بود .از ایران هم شش پرونده برای ثبت بررسی خواهد
شد که عبارتند از :پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی ،هنر سوزن دوزی ترکمن ،هنر
ساختن و نواختن عود ،یلدا/چله ،هنر ساختن و نواختن رباب و مراسم مهرگان/.ایلنا
رییس ستاد و دبیر اجرایی جشنواره تئاتر سودای عشق منصوب شدند
سعید نجفیان ،در احکام جداگانه ای مصطفی مردانی ،مدیر و فعال فرهنگی و مسئول سازمان بسیج
هنرمندان استان بوشهر را به عنوان رییس ستاد اجرایی و محمد مظفری ،نویسنده ،کارگردان تئاتر ،پژوهشگر
و روزنامه نگار را نیز به عنوان دبیر اجرایی سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج (سودای عشق) منصوب
کرد .مظفری پیش از این مسئولیت دبیری و مردانی نیز مسولیت ریاست شورای سیاستگذاری جشنواره
تئاتر سودای عشق استان بوشهر را برعهده داشتند .بنا بر اعالم دبیرخانه جشنواره اسامی راه یافتگان به مرحله
نهایی جشنواره در دو بخش مسابقه صحنه و خیابانی و محیطی صبح روز چهارشنبه نهم اذرماه از طریق
رسانه های گروهی و همچنین تماس با کارگردانان اثار برگزیده اعالم می شود/.صباخبر
شجاعی طباطباییرفتنیشد
حراج لباس خوش یمن الیزابت تیلور
لباسی که الیزابت تیلور ،در مراسم اسکار ،۱۹۶۱همان مراسمی
که اولین جایزه اسکار زندگی اش را در ان دریافت کرد ،به تن داشت،
در اوایل ماه دســامبر اینده در یک حراجی در لندن فروخته خواهد
شد .این لباس در مدت ۵۰سال اخیر در چمدانی دربسته نگهداری
می شده است .بسیاری اعتقاد دارند که این لباس برند کریستیان دیو،ر
با نقش های گلدار در پایین ان و نشــان گل قرمــز در میانه اش برای
بیش از ۶۰سال به دقت در مرکز بایگانی خانه مد نگهداری شده است.
الیزابت تیلور در سال ۱۹۷۱این لباس را به همراه دوجین دیگر از لباس
هایش به انا سانز ،دستیار سابق خود داده و سانز ،نیز این لباس را در
یک چمدان پالستیکی در انباری نگهداری کرده بود .الیزابت تیلور،
ستاره بزرگ سینمای جهان این لباس را در سی وسومین دوره اسکار
در همراهی با همسرش ادی فیشر ،به تن داشت .این حراج قرار است
روز ۶دسامبر برگزار شود .انتظار می رود این لباس بین ۴۰تا ۶۰هزار
پوند فروخته شود/.صباخبر
اجرای اثار برگزیده جشنواره تئاتر
استان تهران در سالن های پایتخت
چندی اســت که زمزمه های تغییر مدیریــت مرکز هنرهای
تجسمی حوزه هنری شنیده می شود ،مرکزی که در حال حاضر
سیدمسعود شجاعی طباطبایی عهده دار مدیریت ان است .شجاعی
طباطبایی خردادماه سال ۱۳۹۶در این سمت مشغول به فعالیت
شد و در طول این سال ها نیز برنامه ها و فعالیت های درخور توجهی
را در حوزه هنرهای تجسمی برنامه ریزی و اجرایی کرد .حال اما با
توجه به تغییرات در حوزه هنری شنیده ها حکایت از ان دارد که در
روزهای اتی قرار است شاهد تغییر مدیریت این مرکز باشیم .این در
حالی است که مدیریت مرکز هنرهای تجسمی با توجه به رویکرد
انقالبی حوزه هنری و اقدامات و واکنش های سریع این مرکز در قبال
رویدادها و وقایع اجتماعی ،مدیریت شخصی را می طلبد که توانایی
چنین مسئولیتی را داشته باشد .بر اساس شنیده ها و پیگیری ها،
از میان برخی گزینه هایی که انتخاب شــان به عنــوان جایگزین
شجاعی طباطبایی ،محتمل تر اســت می توان به احسان اقایی،
امیر عبدالحسینی ،مهدی مرادی و علی حیاتی اشاره کرد که همه
این گزینه ها در حال بررسی هستند و این احتمال هم وجود دارد
که برخی از ان ها این مسئولیت را نپذیرند .از میان همین گزینه ها
احسان اقایی که سابقه مدیریت موزه هنرهای معاصر تهران را در
کارنامه دارد و همچنین امیر عبدالحسینی که سال های دور در مرکز
هنرهای تجسمی حوزه هنری مشغول به کار بوده است ،گزینه های
محتمل تری به نظر می رسند/ .مهر
امیرحسین شفیعی ،دبیر بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان
تهران درباره وضعیت اجرای عموم اثار برگزیده این دوره از جشنواره،
گفت :اثار برگزیده جشنواره در شهرستان های استان تهران علیرغم
ظرفیت های حداقلی تئاتر شهرستان ها اجرای عموم خواهند داشت.
البته تمام تالش مان در دبیرخانه جشنواره بر این است که خروجی
اثار برگزیده جشنواره در تماشاخانه های شهر تهران اجرای عموم
داشته باشــند .او تاکید کرد :برنامه ریزی مان بر این است که ۲اثر
بخش حاج قاسم سلیمانی ۲،اثر بخش مسابقه صحنه ای و ۲اثر بخش
ایثار بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران در سالن های تئاتر
تهران روی صحنه بروند .شــفیعی ،یاداور شد :مدیریت تماشاخانه
ایرانشهر اعالم امادگی کرده که میزبان اجرای عمومی اثر برگزیده
جشنواره باشد .همچنین مدیرکل هنرهای نمایشی نیز قول مساعد
داده اند که اثار بخش حاج قاسم سلیمانی جشنواره همزمان با ایام
شهادت ایشان اجرا شود .قرار اســت با همراهی مدیریت مجموعه
تئاتر شهر ۲ ،اثر این بخش در مجموعه تئاتر شهر نیز اجرای عمومی
داشته باشند .او افزود :یک اثر ایینی جشنواره نیز متناسب اجرا در
تماشاخانه سنگلج است که هماهنگی در این خصوص نیز در دست
انجام است .همچنین طبق هماهنگی های انجام شده تماشاخانه های
مهر و ماه حوزه هنری نیز میزبان اجرای عموم نمایش های برگزیده
جشنواره می شوند/ .مهر
«صبحانه در وان» ،منتشر شد
چاپ دوم «دستکاری در رسانه های اجتماعی»
کتاب مجموعه داستان «صبحانه در وان» نوشته سودابه فرضی
پور ،در نشر کراسه منتشر شد .در بخشی از داستان «انجا که توی
تصویر نیست» از مجموع ه داستان «صبحانه در وان» نوشته شده
است« :یاد گنجینه ام می افتم زیرخاک باغچ ه خان ه قبلی .دفترچه
خاطراتم ،نامه هایی که پسر همسایه داده بود ،دستبند کوچکی که
با دانه های سیب برایم درست کرده بود ،ساعت دیواری خرابی که دو
تایی توی یکی از مسابقه های تلویزیونی «پاسخ صحیح را به ادرس
خیابان الوند پست کنید» برنده شده بودیم و عکس دونفره ای که
هول هول توی پارک انداخته بودیم ،همان روزی که دستبند را بهم
داده بود .همه را گذاشته بودم توی یک جعب ه کفش و گذاشته بودم
زیر خاک باغچ ه خانه قبلی تا سال ها بعد ،وقتی دختردار می شوم،
وقتی دخترم عاشق می شود،جعبه را بیرون بکشم ،نشانش بدهم و
بگویم که من عاشقیت را می فهمم .این مجموعه داستان ،در نوبت
چاپ اول ۱۱۶صفحه و ۷۵هزار تومان قیمت دارد/.صباخبر
کتاب دستکاری در رســانه های اجتماعی؛ پروپاگاندای رایانشی،
نوشــته ســاموئل ســی.وولی و فیلیپ ان.هاوارد ،با ترجمه عباس
رضایی ثمرین و رسول صفر اهنگ ،به تازگی توسط نشر همشهری
به چاپ دوم رســیده اســت .مطالب این کتاب حاصل پژوهش های
دو نویسنده اش هستند و ماهیتی میان رشته ای دارند که در تقاطع
حوزه های ارتباطات ،علوم سیاســی ،علوم اجتماعــی و علوم رایانه
انجام شــده اند .موضوع مهمی که در این کتاب به ان پرداخته شده،
«پروپاگاندای رایانشی» اســت .این اصطالح به پدیده متاخر انتشار
اطالعات غلط و دستکاری دیجیتال اشاره دارد .پروپاگاندای رایانشی،
به عنوان یک روش ارتباطی ،به اســتفاده از الگوریتم ها ،فرایندهای
خودکار و نظارت انســانی با هدف مدیریت فضای کلی رســانه های
اجتماعی یا توزیع اطالعات گمراه کننده از طریق این شبکه ها اطالق
می شود .چاپ دوم این کتاب که ۹فصل دارد با ۳۶۶صفحه ،شمارگان
۳۰۰نسخه و قیمت ۱۵۰هزار تومان منتشر شده است/.مهر صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
فراخوان همایش بین المللی ظرفیت های فرهنگی-دینی منتشر شد
به همت معاونت پژوهش مجتمع اموزش عالی زبان ،ادبیات و فرهنگ شناسی ،همایش بین المللی
ظرفیت های فرهنگی – دینی و زبانی در غرب اسیا ۱۵اسفند ۱۴۰۱برگزار می شود .مهلت ارسال چکیده
تا ۱۵دی ۱۴۰۱و مهلت ارســال اصل مقاالت تا ۳۰بهمن ماه ۱۴۰۱است .محور های اصلی همایش
عبارتند از :ظرفیت های فرهنگ و ادبیات دینی در غرب اسیا ،زبان ها و گویش های ادبی در منطقه غرب
اسیا ،وضعیت شناسی و بایسته های ترجمه متون به زبان های غرب اسیا .ارائه مقاله به زبان های :فارسی،
عربی و انگلیسی امکان پذیر است و مقاالت برگزیده در مجالت علمی ،تخصصی ،پژوهشی و Iscمنتشر
خواهد شد .عالقه مندان می توانند با ثبت نام و ارسال مقاالت از طریق وبسایت اقدام کنند /.صدا و سیما
ردپای قلم در خانه صفوی
سه شنبه 8اذر 1401شماره 1325
اعتراف «باب دیلن» به یک کالهبرداری!
7
در حالی که نسخ ه محدود کتاب «فلسفه اواز مدرن» ،با امضای دست نویس «باب دیلن» ،به قیمت۶۰۰
دالر به خوانندگان فروخته شده بود ،مشخص شده این کتاب ها با امضای کپی شده این نویسنده ،خواننده و
ترانه سرا همراه بوده است« .باب دیلن» در بیانیه ای که منتشر کرده ،درباره چگونگی بروز این مشکل نوشت:
«باید به طرفداران و دنبال کنندگان خود اعالم کنم که متوجه شده ام درباره امضای برخی از اثار هنری اخیر
من و نسخه ای محدود از کتاب «فلسفه اهنگ مدرن» بحث هایی وجود دارد .من در طول سال ها تک تک
اثار هنری را با دست امضا کرده ام و هرگز مشکلی وجود نداشته است اما پس از سرگیجه در طول همه گیری
کووید ۱۹-و قرنطینه ،تصمیم گرفته شد از امضای کپی شده ماشینی برای اثارم استفاده کنم / ».ایسنا
این روزها خانه صفوی اصفهان ،میزبان نمایشگاه «ردپای قلم» با محور اثار خوشنویسی مهدی شفیعی است که مجموعه ای
از خطوط نستعلیق ،ثلث و شکسته نستعلیق این هنرمند را ارائه کرده است.
مهدی شفیعی ،اظهار کرد :تعداد ۳۳اثر در قالب خط نستعلیق ،ثلث و شکسته در این نمایشگاه ارائه شده که برخی به صورت
سنتی ،برخی در قالب نقاشــی خط و برخی به صورت دکوراتیو و در ترکیب با پتینه کار شده اند که مربوط به سال ۹۳تاکنون
هستند .او ادامه داد :در مدت ۳۰سال فعالیت در زمینه خوشنویسی ،اثاری مثل دیوان حافظ و مناجات نامه خواجه عبداهلل انصاری
را به طور کامل با خط شکسته تحریر کردم که در گنجین ههای هنری نگهداری میشود.
یرویم عالقه مندان و هنرجویان
این هنرمند با اشاره به ۲۵سال ســابقه خود در اموزش خوشنویسی ،گفت :هرچه پیش م
خوشنویسی کمتر می شوند و علت ان به هم به گسترش هنرهای کامپیوتری ،محدود شدن کاربرد خوشنویسی و خاصپسند
بودن این هنر نسبت به سایر هنرها بازمی گردد.
او افزود :پیش ازاین ،از هنر خوشنویسی برای تحریر مطالب و متون مهم ،دیوارنویسی ها و پارچ هنویسی ها استفاده می شد ،اما
در حال حاضر جای هنر خوشنویسی در تحریر متون را نرم افزارهایی مثل ایران نستعلیق و جای دیوارنویسی و پارچه نویسی را
بنرها و پوسترها گرفته اند و خوشنویسی به هنری با کاربرد محدود است که به مسابقات هنری ،تابلوهای تزیینی و سفارش های
خاص بدل شده است.
شفیعی که هنر خوشنویسی را از سال ۷۲اغاز و سال ۷۵موفق به دریافت درجه فوق ممتاز ،در این هنر شده است ،ادامه داد:
می توان گفت ،هنر خوشنویسی در میان هنرها غریب است ،زیرا هنرهای دیگر همه فهم و عامتر هستند ،اما خوشنویسی تا حدی
قابل فهم است و از جایی ،مخاطب عادی با ان ارتباط برقرار نمی کند و ان را نمی فهمد و همین باعث می شود که خوشنویس قادر
به نمایش تمام ظرفیت هنری خود نباشد.
این خوشنویس با بیان اینکه از زمان ورود رنگ در کنار خط نگاه مردم به خط و خوشنویسی تغییر کرد ،گفت :ترکیب رنگ و
خط ،خوشنویسی را از حالت خشک دراورد ،به ان جذابیت بخشید و درعین حال حرفه مستقلی با فعالیت های جذاب ایجاد کرد
که استقبال زیادی هم از ان شده است.
ی شود ،اظهار کرد :این منحنی ها
شفیعی با بیان اینکه خط فارسی د ُور خط زیادی دارد که باعث ایجاد منحنی هایی در ان م
ی شود تا حتی افراد بی سواد هم از دیدن متن نستعلیق حظ بصری ببرند.
به ویژه در خط نستعلیق باعث زیبایی و چش م نوازی خط م
اساس ّا خطوط منحنی و دوار زیباتر از خطوط شکسته ،تیز و زاویه دار هستند و به همین دلیل است که معماری قدیم با خطوط
و زوایای منحنی جذاب تر از معماری امروز است و خط نســتعلیق را هم به دلیل برخورداری از دور و منحنیهای زیبا «عروس
خطوط جهان اسالم» میگویند.
میکنند
او بیان کرد :معموالً شعر و غزل عاشقانه را هم با همین خطوط منحنی دار مثل نستعلیق یا شکسته نستعلیق تحریر
و ایات ،روایات و احادیث با خطوط شکسته و زاویه داری مثل نسخ تحریر می شوند/.ایسنا صفحه 7
کارگـردان
صاحـب سـبک
سـینمای ایـران
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
صدا-دوربین-حرکت
همه نگاه کنید ،او اینجاست تا روایت خود را از قابی به شما
نشان دهد که از جنس هومن سیدی است،مسیر کارگردانی
برای او سر راست ترین مسیر برای ساختن رویاهایش بود.و
این تازه اغاز کار است .برای هومن ماندن در یک سبک و یک
ژانر خسته کننده است.
او همیشه در عادت های خود خرق عادت می کند .هومن
سیدی از کاگردانان نوظهور و مدعی ایران است ،او کسی است
که قطعا می داند چطور در قاب سینما از موضوعات ساده یک
جنجال از جنس ذائقه مخاطب بسازد ،او کارگردانی است که
در این مسیر تنها به ذائقه مخاطب بسنده نکرده است .او اربان
هنر در ایران و جهان را نیز در طول این چند سال متوجه این
مسیر بدیع خود کرده است.
سیدی از معدود کارگردانان ایرانی است که توانسته است
ظرفیت های سینمایی جهان را در سینمای ایران قابل باور
مو هیاهو با التقاط سبک های
کند .ســیدی در فیلم خشــ
سینمایی جهان با زیر متنی از یک واقعیت فیلم فارس ایرانی
به سمت ظرفیت های نامحدود ســینما حرکت کرد .و در
مغزهای کوچک زنگ زده ،از محله های کپر نشین حاشیه نشین
شهری یک سینمای گانگستری از جنس وسترن امریکایی،
اما ایرانی ساخت .در ادامه با سریال قورباغه ،رئالیسم جادویی
دست نیافتنی در سینمای ایران را بازپرداخت کرد ،چرا که
ایده قورباغه در همان ابتدا با موضــوع عجیب اش برای هر
تهیه کننده ای اثری شکســت خورده از نظر جذب مخاطب
ایرانی قلمداد می شد .او در جنگ جهانی سوم ،ظلم سراسری
هیتلر را در یک اتفاق عاشقانه ایرانی نمود می دهد .سیدی
سازنده دنیایی است که خود خالق ان است ،او می داند چگونه
جهانش را از قاب دوربین برای مخاطب شــرح دهد ،وبدون
تها در این
لحظه ای خستگی و انکار مخاطب را با خود ساع
جهان بدیع همراه کند.
سمیه خاتونی -هومــن ســیدی زاده ۸اذر ۱۳۵۹فرزند دوم
خانواده سیدی است او ۲برادر و یک خواهر دارد .مادرش بازنشسته
نیروی دریایی و پدرش کارمند بازنشسته بانک کشاورزی است.هومن
سیدی پس از پایان دبیرستان و دریافت دیپلم گرافیک کار خود را با
حضور در کالس های انجمن سینمای جوان رشت و ساخت چند فیلم
کوتاه اغاز کرد .سپس به تهران امد و در کالس های بازیگری کارنامه
به مدیریت پرویز پرستویی شــرکت کرد .وپس از حضور در چندین
فیلم ،از جمله چهارشنبه ســوری ،یک وجب از اسمان ،یک تکه نان
در فیلم پابرهنه در بهشت از بهرام توکلی نقش اصلی را بازی کرد .این
فیلم نخســتین فیلم بلند بهرام توکلی بود که باعث شناخته شدن او
شد و سیدی هم نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشن
خانه سینما شد .پس از ان هومن سیدی به عنوان یک بازیگر صاحب
سبک در فیلم های زیادی بازی کرد ،از دیگر فعالیت های هومن سیدی
اموزش هنرجویان بازیگری در اموزشــگاهش است .که به مدد این
اموزشــگاه ،بازیگران تازه ای مانند امیر جدیدی را به سینمای ایران
معرفی کرد .اما هومن سیدی در کارگردانی بیش از بازیگری درخشید
کارنامه کارگردانی او با ساخت چند فیلم کوتاه شروع شد.سیدی برای
فیلم کوتاه ۳۵متری سطح اب و دندان ابی جوایز بسیاری از جشنواره
بین المللی فیلم کوتاه تهران گرفت .و نخســتین فیلم بلند خود را در
سال ۱۳۸۹با نام افریقا کارگردانی کرد.منتقدان سینمای ایران ،اولین
فیلم بلند هومن سیدی را در زمره اثار فیلم نوار ایران برشمرده اند ،که
با دکوپاژ و قاب بندی های متفاوت و غیرکالسیک اثری صاحب سبک
را ارائه داده است .افریقا به دالیلی نامشخص موفق به دریافت پروانه
نمایش از جانب وزارت ارشــاد نشــد و در نهایت ،سازندگان تصمیم
گرفتند فیلم را تحویل شــبکه نمایش خانگی دهنــد ،که تبدیل به
یکی از پرفروش ترین فیلم های شــبکه خانگی شــد .سیزده دومین
فیلم بلند هومن ســیدی در سال 1392تولید شــد ،اعترافات ذهن
خطرناک فیلم بعدی او که در یک ۲۴ساعت روایت می شود ،درباره
مردی است که در یک روز کامل هیچ چیزی را به یاد نمی اورد.فیلم
خشم و هیاهو به تهیه کنندگی ســعید سعدی محصول سال ۱۳۹۴
اســت .که به خاطر نواوری هاش در اجرای یک پرونده اشنا و جنایی
از سال های گذشته مورد استقبال مخاطبان خاص و عام قرار گرفت.
پس از ان فیلم سینمایی مغزهای کوچک زنگ زده را در سال ۱۳۹۶
کارگردانی کرد .این فیلم به ســبک درام در فضایی اجتماعی ،تلخ،
جنایی و اکشن می باشد .نوید محمدزاده و فرهاد اصالنی در نقش دو
برادر ،شخصیت های اصلی این فیلم را برعهده دارند ،دبورا یانگ منتقد
امریکایی نشریه هالیوود ریپورتر هومن سیدی را استعدادی نوظهور
در سینمای ایران شمرد ،و فیلم مغزهای کوچک زنگ زده را به عنوان
مهیج ترین فیلم-ژانر در بازار جشــنواره فجر معرفی کرده بود که به
خوبی می تواند در عرصه بین المللی نیز مخاطبان را جذب کند .هومن
سیدی در اولین تجربه سریال سازی برای شبکه نمایش خانگی،سریال
قورباغه را ساخت ،اثری با استانداردهای قابل قبول فنی که با تلفیقی
از ژانرهای مختلف و ارجاعات فرمیک همــراه بود .اثری که در زمان
خودش به انداز ه و کال ِژ کلی هومن سیدی را به رخ می کشید .سیدی
در قورباغه نشان داد ،کارگردان کاربلدی ســت ،و با ایرانیزه کردن و
بومی سازی سبک های سینمایی قصد دارد مسیری تازه را در سینمای
ایران هموار کنــد .الیه های زیرین قورباغه دربــاره جاه طلبی و میل
قدرت طلبی در نهاد ادم ها ست .این سریال در عصری که سریال هایی
چون اقازاده ،دل تا شاهگوش و عاشقانه جوالن می دادند،اثری نوید
بخش برای تماشاگر بود.
اثر اخر هومن ســیدی فیلم جنگ جهانی سوم است .که محسن
تنابنده در نقش اصلی این فیلم بازی می کند .این فیلم با سرمایه گذاری
نماوا ساخته شده و نخستین باری است که یک پلتفرم پخش انالین
دست به ساخت یک پروژه سینمایی می زند و این هم چنین دومین
همکاری سیدی و نماوا پس از مجموعه قورباغه است.جنگ جهانی
سوم برای نخستین بار در ۷سپتامبر ۲۰۲۲در هفتاد و نهمین دوره
جشنواره بین المللی فیلم ونیز نمایش داده شد و دو جایزه در بخش
افق ،از جمله بهترین فیلم برای هومن سیدی و بهترین بازیگر مرد برای
محسن تنابنده را به ارمغان اورد .این فیلم در ۱۹سپتامبر به عنوان
نماینده رسمی ســینمای ایران برای حضور در نود و پنجمین دوره
جوایز اسکار از سوی کمیته انتخاب معرفی شد.
هومن سیدی ،برای فیلم خشم و هیاهو ( )۱۳۹۴جایزه ویژه هیئت
داوران جشنواره فیلم فجر را کســب کرد .مغزهای کوچک زنگ زده
( )۱۳۹۶به نویسندگی او سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را کسب
کرد .همچنین در سال ۱۴۰۱برای ساخت جنگ جهانی سوم برنده
جایزه بهترین فیلم بخش افق جشنواره بین المللی فیلم ونیز شد. صفحه 8