روزنامه صبا شماره 1326 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1326

روزنامه صبا شماره 1326

روزنامه صبا شماره 1326

‫چهار شنبه| ‪ 9‬اذر ‪ 30 |1401‬نوامبر‪ 5 |2022‬جمادی االول ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1326‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫لوالیی‪ ،‬چاپلین‪،‬‬ ‫انتوین کوئین‬ ‫و خشایار‪...‬‬ ‫اولین اظهارات “پیمان جبلی”‬ ‫درباره تحریم مدیران صدا و سیما‬ ‫صفحه ‪3‬‬ ‫تقدیر خزاعی از بسیجیان‬ ‫سازمان سینمایی‬ ‫صفحه ‪3‬‬ ‫برخی ممیزان‪ ،‬شناختی‬ ‫از تئاتر کودک ندارند‬ ‫صفحه ‪4‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫چهارشنبه‪ 9‬اذر‪ 1401‬شماره ‪1326‬‬ ‫ویل اسمیت‪ ،‬در نقش برده ظاهر می شود‬ ‫رهایی‪ ،‬پس از اکران محدود سینمایی در روز دوم دسامبر‪ ،‬به صورت انالین از طریق اپل تی وی پالس‬ ‫منتشر خواهد شد‪ .‬اسمیت‪ ،‬در این فیلم نقش یک برده فراری را بازی می کند که بر اساس رویدادهای‬ ‫واقعی‪ ،‬انتشار عکس هایی از عمق جراحت های ناشــی از شالق های شدید بر پشت او‪ ،‬بی رحمی شدید‬ ‫برده داری را به نمایش گذاشت‪ .‬ویل اسمیت‪ ،‬در گفت و گویی با دیلی شو‪ ،‬درباره ایفای این نقش‪ ،‬بردگی‬ ‫امریکایی را یکی از وحشیانه ترین جنبه های تاریخ بشریت عنوان کرد‪ .‬اسمیت می گوید‪ ،‬دخترم از من‬ ‫پرسید‪« :‬بابا‪ ،‬ایا واقعاً هنوز هم به ساخت فیلم بردگی دیگری نیاز هست؟ گفتم‪« :‬دیبی‪ ،‬بهت قول می دم‪،‬‬ ‫فیلم بردگی نخواهم ساخت‪ .‬این یک فیلم ازادی است‪/».‬ایرنا‬ ‫طاووس بر شانه های نادر ساعی ور‬ ‫پنجاه و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم هند‪ ،‬دوشنبه در نهمین روز برگزاری اش در گوا‪ ،‬با اهدای‬ ‫جوایز در مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد‪ .‬درام اسپانیایی «من رویاهای الکتریکی دارم» والنتینا‬ ‫مائورل جایزه بزرگ بهترین فیلم جشنواره یعنی طاووس طال را دریافت کرد و دانیال مارین ناوارو برای‬ ‫همین فیلم جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره را برد‪ .‬نادر ساعی ور‪ ،‬برای فیلم «بی پایان» جایزه بهترین‬ ‫کارگردان جشنواره و طاووس نقره ای را دریافت کرد و جایزه بهترین بازیگر مرد به وحید مبصری برای‬ ‫همین فیلم تعلق یافت‪ .‬مدال گاندی که از سوی یونسکو اهدا می شود نیز به پیام اسکندر برای «نرگسی»‬ ‫رسید‪ .‬ر این جشنواره ‪ ۹‬روزه در مجموع ‪ ۲۸۰‬فیلم از ‪ ۷۹‬کشور به نمایش درامد‪/.‬مهر‬ ‫روح اهلل سهرابی تشریح کرد؛‬ ‫گزارشسازمانسینمایی‬ ‫درباره وضعیت سینماگران بازداشت شده‬ ‫پیگیری کمیته مشترک ســازمان سینمایی‪ ،‬قوه قضائیه و خانه ســینما‪ ،‬در خصوص سینماگران‬ ‫بازداشت شده در ناارامی های اخیر‪ ،‬نتیجه بخش بوده و پرونده تعدادی از سینماگران مورد مساعدت‬ ‫قرار گرفت‪ .‬روح اهلل سهرابی‪ ،‬مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی در راستای‬ ‫رسیدگی و پیگیری مشکالت سینماگران بازداشت شده در پی ناارامی های اخیر‪ ،‬گفت‪ :‬کمیته مشترک‬ ‫سازمان سینمایی‪ ،‬قوه قضائیه و خانه سینما که مدت ها قبل به منظور پیگیری مشکالت سینماگران‬ ‫در محل سازمان سینمایی تشکیل شده است‪ ،‬در جلســات متعددی با مراجع و دستگاه های ذی ربط‬ ‫در خصوص پرونده سینماگرانی که طی دو ماه اخیر به واسطه برخی فعالیت ها و موضع گیری ها دچار‬ ‫مشکالت قضایی شده اند‪ ،‬تصمیمات جدیدی اتخاذ شد‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬به موجب این جلسات تعدادی از پرونده این سینماگران با سرعت بیشتری مورد بررسی‬ ‫و تصمیم گیری قرار گرفت که از ان میان برخی پرونده ها به اخذ تعهد و برخی دیگر منجر به صدور قرار‬ ‫وثیقه و ازادی بازداشت شدگان شد‪ .‬سهرابی‪ ،‬ادامه داد‪ :‬طی روزهای اخیر موضوع سینماگران بازداشتی‬ ‫و همچنین تعیین تکلیف پرونده تعدادی از فعاالن صنوف مختلف سینمایی با پیگیری مداوم سازمان‬ ‫سینمایی در کمیته قضایی که متشکل از نمایندگانی از دادستانی‪ ،‬خانه سینما و سازمان سینمایی است‬ ‫با همکاری مسئوالن ذی ربط مورد بررسی قرار گرفت و در مواردی که امکان مساعدت و اغماض وجود‬ ‫داشته است نهایت همکاری صورت گرفت‪.‬‬ ‫وی عنوان کرد‪ :‬کمیته قضایی سازمان سینمایی کماکان به تالش خود در جهت حل و فصل مشکالت‬ ‫و مسائل به وجود امده برای اعضای ســینما‪ ،‬ادامه خواهد داد تا به یاری خدا‪ ،‬هر چه زودتر مشکالت‬ ‫سینماگران مرتفع شود‪/.‬مهر‬ ‫کرونا دوباره سینماهای چین را به هم ریخت‬ ‫باکس افیس‪ ،‬چین به پایین ترین سطح خود در ‪ ۶‬ماه اخیر سقوط‬ ‫کرد و بازگشت محدودیت های کووید و اکران نشدن فیلم های جدید‪،‬‬ ‫مردم را از رفتن به ســینما بازداشــت‪ .‬پرفروش ترین فیلم این هفته‬ ‫چین‪ ،‬انیمیشن ژاپنی «کاراگاه کانن‪ :‬عروس هالووین» بود که نسبت‬ ‫به هفته قبل افتی ‪ ۷۱‬درصدی را تجربه کرد‪ .‬فروش کل سینماهای‬ ‫کشور چین‪ ،‬در فاصله جمعه تا یکشنبه تنها ‪ ۸.۶‬میلیون دالر بود که‬ ‫نسبت به اخر هفته قبلی‪ ،‬کاهشی بیش از ‪ ۶۰‬درصدی را نشان می دهد‪.‬‬ ‫چین به شدت درگیر موج جدید کرونا شــده و موارد جدید در تمام‬ ‫استان های کشور شناسایی می شود و رکورد ‪ ۳۹۳۰۰‬مبتالی جدید‬ ‫در روز یکشنبه گذاشته شد و مرگ های جدید هم برای اولین بار پس‬ ‫از ماه ها‪ ،‬گزارش شده است‪ .‬سینماداران چینی‪ ،‬امیدوار هستند خبر‬ ‫هفته گذشته مبنی بر اینکه «اواتار ‪ »۲‬از ‪ ۱۱‬دسامبر در سینماهای‬ ‫چین هم زمان با دیگر نقاط جهان اکران می شود‪ ،‬بتواند جان دوباره ای‬ ‫به سینماها بدهد‪/.‬مهر‬ ‫هرج و مرج ژانری برنده شد!‬ ‫سی و دومین دوره جوایز گاتهام‪ ،‬روز گذشته برندگانش را معرفی‬ ‫کرد‪« .‬همه چیز همه جا به یک باره» به نویســندگی و کارگردانی‬ ‫دانیل کوان و دانیل شاینرتهم‪ ،‬عنوان بهترین فیلم را از ان خود کرد و‬ ‫«کی هوی کوان» بازیگر این فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل‬ ‫را دریافت کرد‪ .‬دانیله ددوایلر‪ ،‬برای ایفای نقش یک مادر داغدار در‬ ‫فیلم «تا» بهترین بازیگر سال شد‪ .‬از انجایی که جوایز گاتهام‪ ،‬تفکیک‬ ‫جنسیتی در اهدای بهترین بازیگر را برداشته است‪ ،‬این بازیگر نه تنها‬ ‫کیت بالنشت برای «تار» را پشت سر گذاشته بلکه برندن فریزر برای‬ ‫«نهنگ» و پل مسکال برای «افترسان» را هم شکست داده است‪ .‬در‬ ‫این مراسم که در نیویورک برگزار شد از ادام سندلر و میشل ویلیامز و‬ ‫همچنین از سیدنی پواتیه‪ ،‬تجلیل به عمل امد‪ .‬در عین حال استیون‬ ‫اسپیلبرگ‪ ،‬که قصد داشت برای اهدای جایزه به میشل ویلیامز که‬ ‫بازیگر فیلم جدیدش «فابلمن ها» بود در مراسم حضور یابد‪ ،‬به دلیل‬ ‫ابتال به کرونا از شرکت در این جشن جا ماند‪/ .‬مهر‬ ‫مجموعه «ونزدی» تا سه فصل تمدید می شود‬ ‫مایلز میالر‪ ،‬به ورایتی گفت‪ ،‬هرگز انتظار این که مجموعه ونزدی‪،‬‬ ‫در چندین فصل ساخته شود نمی رود اما امیدواریم به موفقیت برسد‪.‬‬ ‫بنابراین شما دست کم سه فصل را برای این مجموعه در نظر بگیرید‬ ‫یا چهار فصل که در این صورت داستان بالقوه ای برای شخصیت های‬ ‫مجموعه ونزدی‪ ،‬خواهد بود‪ .‬مجموعه نتفلیکسی ونزدی‪ ،‬که از زمان‬ ‫پخش تاکنون بازخوردهای مثبتی داشــته با بازی تحسین برانگیز‬ ‫جانا اورتگا‪ ،‬همراه بوده اســت‪ .‬مجموعه تلویزیونی کمدی ترسناک‬ ‫ونزدی‪ ،‬که بر اساس شخصیت ونزدی ادامز‪ ،‬از خانواده ادامز ساخته‬ ‫شده ‪ -‬از چندی پیش در حال نمایش است‪ .‬داستان خانواده ادامز‪ ،‬در‬ ‫سال ‪ ۱۹۳۸‬توسط چارلز ادامز امریکایی خلق و تاکنون چند اقتباس‬ ‫سینمایی از ان ساخته شده است‪ .‬در این مجموعه تلویزیونی بازیگران‬ ‫چون جنا اورتگا‪ ،‬ریکی لیندهوم‪ ،‬جیمی مک شین‪ ،‬تورا برچ‪ ،‬پرسی‬ ‫هاینس وایت‪ ،‬گوئندولین کریســتیو و کریستینا ریچی ایفای نقش‬ ‫می کنند‪/.‬ایرنا‬ صفحه 2 ‫چهارشنبه‪ 9‬اذر‪ 1401‬شماره ‪1326‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫«دو روز دیرتر»‪ ،‬درصف پروانه ساخت‬ ‫فیلم بلند داستانی ســینمایی «دو روز دیرتر»‪ ،‬به تهیه کنندگی محسن شیرازی و کارگردانی اصغر‬ ‫نعیمی‪ ،‬با تکمیل پرونده خود در سازمان سینمایی در صف دریافت پروانه ساخت قرار گرفت‪ .‬پرونده این‬ ‫فیلم در تاریخ ‪ ۷‬اذر در سازمان سینمایی تکمیل شده است‪ .‬ازجمله کارهای نعیمی بعنوان کارگردان می‬ ‫توان به«عملیات رعد»‪« ،‬هایالیت» ‪« ،‬سایه های موازی» ‪« ،‬سالم بر عشق» و «بی وفا» اشاره کرد‪ .‬وی‬ ‫همچنین نویسندگی فیلم هایی چون «اپاچی» ‪« ،‬اس و پاس»‪« ،‬شانس‪ ،‬عشق‪ ،‬تصادف»‪« ،‬مستانه» و‬ ‫«زندگی خصوصی» را بر عهده داشته است‪« .‬هایالیت» محصول سال ‪ ۱۳۹۶‬است که برای اولین بار در‬ ‫سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درامد‪/.‬صباخبر‬ ‫تقدیر خزاعی از بسیجیان سازمان سینمایی‬ ‫همزمان با هفته گرامیداشت بسیج‪ ،‬در پنجاهمین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی‪،‬‬ ‫طی مراسمی با حضور رئیس سازمان سینمایی‪ ،‬از بسیجیان این سازمان تجلیل شد‪ .‬در این مراسم محمد‬ ‫خزاعی (رئیس سازمان سینمایی کشور) با اشاره به جایگاه ویژه بسیج در ادوار مختلف انقالب گفت‪ :‬ما باید‬ ‫به دنبال اندیشه ها و مشی واقعی بسیج باشیم‪ .‬اگر اندیشه بسیج با خلوص‪ ،‬ایثار و ساده زیستی‪ ،‬فعال و پویا‬ ‫باقی بماند‪ ،‬قطعا سازمان ها نیز در همه حوزه ها‪ ،‬عرصه ها و میادین‪ ،‬فعال و تازه نفس حرکت خواهند کرد‪.‬‬ ‫باید مطالبات ما به عنوان فعاالن این عرصه بیشتر و پویاتر بوده و بدانیم هر جا مسئولین ما از چهار چوب‬ ‫قوانین تخطی کنند‪ ،‬بسیج به عنوان یک اندیشه اسالمی و انقالبی وارد عمل خواهد شد‪ / .‬ایسنا‬ ‫اولین اظهارات “پیمان جبلی” درباره تحریم مدیران صدا و سیما‬ ‫پنجاه و نهمین مجمع عمومی اتحادیه رادیو‬ ‫تلویزیون های اسیا و اقیانوســیه با حضور روسا و‬ ‫نمایندگان رســانه های ‪ 72‬کشور جهان از جمله‬ ‫رییس سازمان صدا و سیما اغاز به کار کرد‪.‬‬ ‫پیمان جبلی‪ ،‬رئیس ســازمان صداوســیما‬ ‫در ســخنانی در این مراســم‪ ،‬طرح هنرمندانه و‬ ‫هوشمندانه توانمندی های ایران و هند در رسانه‬ ‫ملّی را ب ه منظور تقاوت و ارتقای بیشتر سطح روابط‬ ‫دو کشــور ضروری خواند و از امادگی صداوسیما‬ ‫برای تسریع و کمک به این فرایند خبر داد‪.‬‬ ‫جبلی‪ ،‬در جریان ســفر به هند برای شرکت‬ ‫در اجالس اتحادیه رادیو و تلویزیون های اســیا و‬ ‫اقیانوسیه در محل سفارت کشورمان در دهلی نو‬ ‫با ســفیر و کارکنان ســفارت جمهوری اسالمی‬ ‫ایران دیدار کرد و گفت‪ :‬معرفــی توانمندی ها و‬ ‫بازار ایران به فعاالن اقتصادی‪ ،‬فرهنگی و رسانه ای‬ ‫هند و بالعکس‪ ،‬می تواند به ارتقای روابط دوجانبه‬ ‫اقتصادی‪ ،‬فرهنگی و رسانه ای منجر شود‪.‬‬ ‫او از عزم صداوسیما برای طرح مطالبات تجار و‬ ‫بازرگانان ایرانی ساکن در هند و نیز فعاالن مرتبط‬ ‫با طرف های هندی نیز سخن گفت و افزود‪ :‬با تولید‬ ‫و پخش گزارش هــا و برنامه های متنوع در زمینه‬ ‫مطالبات تجار ایرانی و نیز چالش های موجود در‬ ‫تکمیل طرح های اقتصادی دو کشور‪ ،‬مشکالت را تا‬ ‫دستیابی به نتیجه نهایی پیگیری می کنیم‪.‬‬ ‫رئیس رســانه ملــی‪ ،‬در ادامه با بیــان اینکه‬ ‫شــکل گیری فضای مجازی و توسعه شبکه های‬ ‫اجتماعی چالش پیش روی رســانه های مرجع و‬ ‫رسمی در تمام کشورهاســت‪ ،‬گفت‪ :‬در سرتاسر‬ ‫جهان نفوذ‪ ،‬مرجعیت خبری و مصرف رسانه ای‬ ‫شبکه های بزرگ تلویزیونی‪ ،‬تنزل پیدا کرده و به‬ ‫مصرف شبکه های اجتماعی و فضای مجازی سوق‬ ‫یافته است‪ .‬جبلی به حمالت پیاپی و گسترده به‬ ‫صداوســیما و برقراری تحریم های اخیر از سوی‬ ‫کانادا‪ ،‬اتحادیه اروپــا و وزارت خزانه داری امریکا‪،‬‬ ‫علیه شــبکه پرس تی وی و مدیران و خبرنگاران‬ ‫این سازمان اشاره کرد و گفت‪ :‬این حمالت نشان‬ ‫ق صداوسیما دارد‪.‬‬ ‫از تاثیرگذاری و عملکرد موف ‬ ‫او اظهار کــرد‪ :‬تاکنون هیچ یــک از مدیران‬ ‫صداوسیما تحریم نشــده بودند‪ ،‬اما این اتفاق در‬ ‫این دوره رخ داد‪ .‬دشمنان می دانند اگر صداوسیما‬ ‫خــوب کار کند‪ ،‬نقشه های شــان نقــش براب‬ ‫می شــود‪ ،‬از این رو به هر نحو ممکن با اثرگذاری‬ ‫‪3‬‬ ‫صداوســیما مبارزه می کنند‪ .‬رئیس صداوسیما‪،‬‬ ‫ســپس به زمینه های بروز تاخیر در ارائه روایت‬ ‫اول از برخی حوادث ‪ 70‬روز گذشته نیز پرداخت و‬ ‫خاطرنشان کرد‪ :‬اگر صداوسیما ب ه موقع وارد میدان‬ ‫اطالع رسانی بشود‪ ،‬می توان بحران ها را مدیریت‬ ‫و به حل مشکالت کمک کرد‪ .‬در وقایع اخیر‪ ،‬اگر‬ ‫قدرت‪ ،‬امکانات و اطالعات الزم به موقع در اختیار‬ ‫صداوسیما قرار می گرفت‪ ،‬بسیاری از این بحران ها‬ ‫یا پیش نمی امد و یا مدیریت بهتری می شد‪.‬‬ ‫پیمان جبلی‪ ،‬در پایان تاکید کرد‪ :‬الزم اســت‬ ‫برای اجرای طرح های بزرگ اقتصادی و فرهنگی‬ ‫دولت‪ ،‬یک پیوست رسانه ای در نظر گرفته شود تا‬ ‫پیامدهای مختلف ان ها به حداقل برسد‪.‬‬ ‫رئیس صداوسیما‪ ،‬عالوه بر حضور در افتتاحیه‬ ‫پنجاه ونهمین دوره مجمع عمومی اجالس‪،ABU‬‬ ‫قرار است طی دیدارهایی با روسای شبکه های رادیو‬ ‫و تلویزیونی چند کشور نیز گفت وگو کند‪ .‬در چند‬ ‫روز گذشته و پیش از اغاز مجمع عمومی‪ ،‬چندین‬ ‫نشست از جمله کمیته فنی و اموزشی برگزار شد‪.‬‬ ‫در جلســه کمیته فنی‪ ،‬داوران پــس از ارزیابی و‬ ‫بررسی مقاالت تخصصی ارسال شده از ‪ 72‬کشور‬ ‫عضو‪ ،‬بهترین های این دوره را معرفی کردند که دو‬ ‫مقاله ارسالی از سازمان صدا و سیمای جمهوری‬ ‫اسالمی ایران نیز در این بخش برتر شناخته و به‬ ‫ارائه کنندگان انها جوایزی اهدا شد‪ .‬ایین گشایش‬ ‫مراسم پنجاه و نهمین دوره مجمع عمومی اجالس‬ ‫ای بی یــو در هتل پولمن دهلی نو با ســخنرانی‬ ‫رییس اتحادیه ای بی یو‪ ،‬دبیر کل این اتحادیه و وزیر‬ ‫اطالعات و رادیو تلویزیون های هند‪ ،‬برگزار شــد‪.‬‬ ‫در این مراسم عالوه بر کشــورهای عضو اتحادیه‬ ‫‪ ،ABU‬نمایندگانی از یونســکو (سازمان ملل)‪،‬‬ ‫اتحادیه رادیو تلویزیون های اروپا ‪ EBU‬و اتحادیه‬ ‫رادیو و تلویزیون های افریقا‪ ،‬موســوم به ‪AUB‬‬ ‫حضور داشــتند‪ .‬موضوع مورد بحــث در مجمع‬ ‫عمومی امسال «خدمت به مردم‪ :‬نقش رسانه ها‬ ‫در زمان بحران» است‪« .‬پراساربهاراتی»‪ ،‬سازمان‬ ‫ناظر بر رادیو وتلویزیون های هندوستان میزبانی‬ ‫این مراسم را برعهده دارد‪ .‬در مجمع عمومی امسال‬ ‫حدود ‪ 300‬نماینده از کشــورهای جهان حضور‬ ‫دارند‪ .‬درکنفرانس های بین المللی مجمع عمومی‪،‬‬ ‫قرار است موضوعاتی از جمله برنامه نویسی‪ ،‬ورزش‪،‬‬ ‫فنی‪ ،‬مشارکت زنان‪ ،‬برنامه ریزی و راهبرد برنامه به‬ ‫بحث گذاشته شود‪/.‬تسنیم‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫پرونده‬ ‫چهارشنبه‪ 9‬اذر‪ 1401‬شماره ‪1326‬‬ ‫برخـیممیـزان‪،‬شـناختیازتئاتـرک‬ ‫هرگونه سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای اعتالی‬ ‫فرهومند ناظریان‬ ‫جامعه‪ ،‬باید از کودکان و اموزش ان ها اغاز شود‪.‬‬ ‫گفت و گو‬ ‫هر اندازه که کودکان به لحاظ رشد ذهنی و ادراکی‪،‬‬ ‫پربارتر باشند‪ ،‬در اینده می توانند خالق فرهنگ و اجتماعی بهتر‬ ‫و سالم تر شوند‪ .‬یکی از مهم ترین مواردی که به اعتالی شخصیتی‬ ‫کودکان کمک می کند‪ ،‬تئاتر کودک و نوجوان است؛ نمایش تنها‬ ‫قالب جدی در عالم است که با سه دریچه سمعی‪ ،‬بصری و هیجانی‬ ‫با مخاطب ارتباط مســتقیم برقرار می کند‪ ،‬و در پرتو این ارتباط‬ ‫می تواند جریان تاثیر و تاثر پذیری باالیی را در لحظه برای مخاطب‬ ‫ایجاد کند‪ ،‬هنرمندان تئاتر کودک‪ ،‬تالش های بسیاری داشتند‬ ‫که به عنوان یک فعالیت تخصصی و هنری از ســوی مسئوالن و‬ ‫مخاطبان به رسمیت شناخته شود‪ .‬قدم های هرچند اندکی نیز برای‬ ‫بهبود شرایط انها برداشته شده بود که شیوع کرونا‪ ،‬و شرایط جوی‬ ‫کنونی تمام محاسبات را بر هم زد‪ .‬اکنون جامعه نیازمند است‪ ،‬تا‬ ‫فعاالن نمایش کودک‪ ،‬جمع شده و به همه بقبوالنند تئاتر کودک؛‬ ‫باید بخش اعظمی از اموزش کــودکان را به خود اختصاص دهد‪.‬‬ ‫امیدواریم که با این اتفاق با کمک هنرمندان سراسر کشور‪ ،‬بتوانیم‬ ‫جایگاه و وضعیت تئاتر کودک و نوجوان را ارتقا داده و به جایگاه‬ ‫اصلی اش برسانیم‪.‬‬ ‫داداش نیا‪:‬‬ ‫پرداختن به فرهنگ و هنر و فرهنگ سازی مهمتر از‬ ‫اقتصاد است‬ ‫محمدحسین داداش نیا بازیگر‪ ،‬نویسنده و کارگردان تئاتر است‬ ‫که نمایش «چوپان و چوب جادویی» را در سالن شماره ‪ 3‬پردیس‬ ‫تئاتر شهرزاد روی صحنه برده اســت‪.‬داداش نیا که دانش اموخته‬ ‫کارگردانی سینماست و نمایش های بسیاری را نوشته و کارگردانی‬ ‫کرده‪ ،‬در زمینه تئاتر کودک نیز فعالیت داشته است که از ان جمله‬ ‫می توان بــه نمایش های «بپــر شــماره دو»‪« ،‬زی زی و زو زو»‪،‬‬ ‫«تارهای هارمونی شده»‪« ،‬ماجرای اقا ماهه و خورشید خانم» و‪...‬‬ ‫اشاره کرد‪ .‬با محمدحسین داداش نیا‪ ،‬کارگردان نمایش «چوپان و‬ ‫چوب جادویی» گفتگویی کرده ایم که می خوانید‪:‬‬ ‫نمایشنامه اثر کیست؟ و چه مضمونی دارد؟‬ ‫نویسنده نمایشنامه خودم هستم‪ ،‬نمایشــنامه درباره چوپانی‬ ‫است که به وسیله یک چوب جادویی مانع از اسیب رساندن گرگ‬ ‫به بر ‪‎‬ه هایش می شــود‪ ،‬در این نمایش نکاتــی را به بچه ها اموزش‬ ‫می دهیم که یکی از این موضوعات‪ ،‬بحــث کاربری ابزارها در حل‬ ‫مشکالتی است که کودکان در طول روز با ان سر و کاردارند؛ مثال‬ ‫با اســتفاده از یک اهرم می‪‎‬توانند‪ ،‬مانعی را از سر راه بردارند‪ .‬نکته‬ ‫دیگری که در این نمایش به بچه ها اموزش داده می شود‪ ،‬مهارت‬ ‫های اجتماعی در محیط بیرون از خانه اســت‪ ،‬مثل اینکه از خانه‬ ‫دور نشوند چرا که ممکن اســت با گرگ های زمانه مواجه شوند و‬ ‫موضوع دیگر همبستگی‪ ،‬همکاری و همدلی است که این مضامین‬ ‫با فرم های نمایشی‪ ،‬در فضایی بسیار مفرح برای بچه ها اجرا می شود‬ ‫نوشتن و بازنویسی نمایشنامه چقدر طول کشید؟‬ ‫من این نمایشنامه را سال ‪ 1395‬نوشتم و حدود سه الی چهار‬ ‫ماه نوشتن و بازنویسی ان طول کشید و از سال ‪ 1396‬تا کنون نیز‬ ‫در حال اجرای ان هستیم‪.‬‬ ‫با ممیزی هم روبرو شد؟‬ ‫بله برخی قسمت ها ممیزی داشت‪ .‬و البته برخی ممیزی ها اصال‬ ‫منطقی نداشت اما چون باید مجوز می گرفتیم به ناچار تن به ممیزی‬ ‫دادیم و گاهی چیزی را جایگزین می کردیم که ارتباطی به بچه ها‬ ‫نداشت اما چون ناچار بودیم این تغییرات را انجام دادیم تا اجرای‬ ‫نمایش لغو نشود‪.‬‬ ‫این نمایش هر سال برای اجرا بازپرداخت شده است؟‬ ‫بله‪ .‬در اجراهای مختلفی که در طول این ســال ها داشــته ایم‪،‬‬ ‫تغییراتی را در اجرا داشته ایم‪ .‬برخی بازیگران تغییر کردند‪ ،‬ایده های‬ ‫جدیدتری به کار گرفتیم و اجرای جدیدی را روی صحنه بردیم‪.‬‬ ‫با توجه به شرایط موجود استقبال از این نمایش چطور‬ ‫بود؟‬ ‫این نمایش را بچه ها بسیار دوست داشــتند و تا امروز که این‬ ‫نمایش روی صحنه است‪ ،‬اســتقبال بسیار خوبی از ان شده است‪.‬‬ ‫نمایش چوپان جادویی در اجرای فرهنگسرای فردوس موفق شد‬ ‫رکورد فروش تئاتر کودک را در این مجموعه بشکند؛ و بیشترین‬ ‫فروش را داشته باشد‪.‬‬ ‫عنصر تخیل چقدر در این نمایش به کار گرفته شــده‬ ‫است؟‬ ‫عناصر تخیلی را باید با احتیاط استفاده می کردیم چرا که خط‬ ‫ممیزی روی ان بسیار حساسیت داشت هر چند که دنیای کودک‬ ‫تماما با تخیل سروکار دارد‪ .‬با این حال برای نمایش کودک «چوپان‬ ‫جادویی» از عناصر تخیلی استفاده شده است‪ .‬همین که حیوانات‬ ‫حرف می زنند‪ .‬استفاده از چوب جادو که البته در ممیزی ها به این‬ ‫شکل اصالح شد که گفتند باید در پایان کار عنوان شود که ما فکر‬ ‫می کردیم جادویی است و در انتها خاصیت جادویی ان باید اصالح‬ ‫شود‪ .‬با این اصالحات روند نمایش غیر منطقی جلوه می کرد‪ ،‬و از‬ ‫اثری که مورد نظر نویسنده و کارگردان است‪ ،‬دور می شود و چیزی‬ ‫که اجرا می شود که حتی از نظر کارگردان هم کامل نیست‪.‬‬ ‫بله همین طور اســت‪ .‬گاهی برخی از ممیزان و کارشناسان با‬ ‫فرمول های قدیمی و با تصور این که بچه های امروز همچون بچه‬ ‫های دهه ‪ 60‬یا ‪ 70‬هستند‪ ،‬دست به ممیزی می زنند‪ .‬در نمایش ما‬ ‫خیلی از خانواده ها نگران بودند که شاید کودک شان با دیدن گرگ‬ ‫نمایش دچار ترس و وحشت شوند اما من به انها اطمینان خاطر دادم‬ ‫که بچه ها نه تنها از گرگ قصه ما نخواهند ترسید بلکه این شخصیت‬ ‫را بغل می کنند و با او عکس یادگاری هم می گیرند و به راحتی با ان‬ ‫ارتباط برقرار می کنند‪ .‬اما برخی کارشناسان وزارت ارشاد متوجه‬ صفحه 4 ‫کـودکندارنـد‬ ‫این قضیه نیستند‪ .‬افرادی که کار کارشناسی در زمینه تئاتر کودک‬ ‫به انها واگذار شده است‪ ،‬شاید در این حوزه اصال کار نکرده اند‪ ،‬هیچ‬ ‫نمایش کودکی را روی صحنه نبرده اند و با دغدغه های تئاتر کودک‬ ‫و دنیای کودکان اشنایی ندارند‪ .‬شاید مدرکی داشته باشند که ان‬ ‫هم ارتباطی به این حوزه نــدارد‪ .‬اما من که کارگردان تئاتر کودک‬ ‫هستم‪ ،‬در این زمینه ســال ها تحصیل؛ تحقیق و کار کرده ام وقتی‬ ‫استقالل عمل نداشته باشم و نمایش من با ممیزی های بسیار غیر‬ ‫منطقی کارشناسان مربوط روبرو می شود‪ ،‬در نهایت نمایشی از اب‬ ‫در می اید که کارشناسان وزارت ارشاد ان را کارگردانی کرده اند‪.‬‬ ‫پرونده‬ ‫ایا حدود ممیزی برای تمام کســانی که در این عرصه‬ ‫فعالیت می کنند‪ ،‬یکسان است؟‬ ‫برای برخی کارگردان ها و بازیگران شناخته شده این ممیزی ها‬ ‫کمتر اعمال می شــود‪ ،‬مثالوقتی کارگردان یا مجری که شناخته‬ ‫شــده تری در یک برنامه حضور دارد مثل اقای پورنگ و محله گل‬ ‫و بلبل ممکن اســت کارشناسان ســخت گیری کمتری نسبت به‬ ‫المان های تخیلی و غیره ان داشته باشند‪ .‬جدا از این مسئله به طور‬ ‫کلی از نظر من این ســریال «محله گل و بلبل» ربطی به کودکان‬ ‫ندارد چرا که درباره مسائلی که ارتباطی به کودکان ندارد از جمله‬ ‫نرخ دالر و ‪ ...‬صحبت می کند ومشخص نشده است که مخاطبان این‬ ‫اثر در چه گروه سنی هستند‪.‬اما در نمایش ما که یک تئاتر کودک‬ ‫اســت‪ ،‬مضمون و محتوا کامال مختص به دنیای کودکان ساخته و‬ ‫پرداخته شده اســت‪ ،‬به همین دلیل همه کودکان به راحتی با ان‬ ‫ارتباط برقرار می کنند‪.‬‬ ‫اجرای این نمایش کودک درشرایط کنونی جامعه توجیه‬ ‫اقتصادی دارد؟‬ ‫این نمایش چهار بازیگر دارد و یک ما هو نیم برای اجرای ان تمرین‬ ‫کرده ایم‪ .‬اجرای این نمایــش در حال حاضر هیچ توجیه اقتصادی‬ ‫برای گروه ما ندارد بیشــتر وجوه معنوی است که به ما انگیزه اجرا‬ ‫می دهد دارد‪ .‬شرایط جامعه ملتهب است‪ ،‬اما از نظر من مشکالت‬ ‫نباید دنیای کودکانه بچه ها را تحت الشعاع قرار دهد‪ ،‬دوران کودکی‬ ‫غیر قابل تکرار اســت‪ ،‬و از مهم ترین دوره هایی است که در زندگی‬ ‫هیچ کس تکرار پذیر نیست‪ ،‬بچه ها گناهی ندارند و باید کاری کنیم‬ ‫چهارشنبه‪ 9‬اذر‪ 1401‬شماره ‪1326‬‬ ‫‪5‬‬ ‫که از مسائل و مشکالت کنونی جامعه دور بمانند‪ .‬من هم نسبت به‬ ‫خیلی از مسائل اجتماعی‪ ،‬اقتصادی‪ ،‬فرهنگی و هنری اعتراض دارم‬ ‫ولی با این حال معتقدم که این مسائل مربوط به بزرگترهاست و باید‬ ‫بگذاریم که کودکان و نوجوانان باید در دنیای خودشان زندگی کنند‪.‬‬ ‫همان طور که می دانید بچه ها ی ما یکی از بهترین دوران زندگی‬ ‫خود را در طول دوران شــیوع کرونا در خانه گذراندند و این باعث‬ ‫می شود که در بزرگسالی با مشــکالت روانی روبرو شوند‪ ،‬بنابراین‬ ‫باید کاری کنیم که مسائل و مشکالت جامعه امروز ما ذهن بچه ها‬ ‫را درگیر نکند‪ .‬کار من هم اجرای تئاتر برای همین کودکان است و‬ ‫بنابراین الزم است که در چنین شرایطی کارم را انجام دهم تا حداقل‬ ‫بخشی از کودکان که مخاطبان ما هستند لحظات شادی را در یک‬ ‫ســالن تئاتر تجربه کنند و همین دیدن شــادی و خوشحالی انها‬ ‫برای ما کافی است‪ .‬من معتقدم که فرهنگ از اقتصاد مهم تر است‬ ‫و بچه های ما امروز تفریح ندارنــد‪ ،‬تنها جایی که می توانند در یک‬ ‫محیط امن و گرم یک اثر فرهنگی وهنری ببینند‪ ،‬تئاتر است‪ .‬نیاز به‬ ‫حمایت دولتی در این بخش بسیار واجب است اما متاسفانه‪ ،‬دولت‬ ‫هیچ حمایتی از تئاتر کودک نمی کند و حتی در زمینه تبلیغات و‬ ‫اختصاص بنرهای رایگان در سطح شهر نیز حمایتی از ما نشده است‪.‬‬ ‫و هنرمند امروز بالتکلیف است‪ ،‬چرا که تمامی راههای تبلیغاتی نیز‬ ‫مسدود شده است‪ ،‬و از طرفی هم هیچ کانال پربازدیدی که قابلیت‬ ‫فنی داشته باشد‪ ،‬جایگزین نشده است‪.‬‬ ‫اجرای ویژه مدارس هم داشته اید؟‬ ‫هیچ ارگانی از تئاتر کودک حمایت نمی کند‪ .‬اموزش و پرورش‬ ‫می تواند برنامه اجرای نمایش و دیــدن تئاتر را در مدارس اجرایی‬ ‫کند‪ ،‬قبال این حمایت هــا تا حدودی بود اما در حــال حاضر‪ ،‬این‬ ‫حمایت ها هم دیگر وجود ندارد‪ .‬ما در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم‬ ‫این امکان را فراهم کنیم‪.‬‬ ‫هر شب حدودا چه تعداد تماشاگر دارید؟‬ ‫با اینکه شرایط جامعه ملتهب است اما خوشبختانه‪ ،‬به طور کلی‬ ‫استقبال خوب بوده است‪ .‬ســاعت اجرای نمایش ما ‪ 5‬عصربود که‬ ‫هم زمان می شد با طرح ترافیک از طرفی سالن پردیس شهرزاد نیز‬ ‫در مکانی از شهر قرار گرفته که بسیار شلوغ است‪ ،‬اما با وجود این‬ ‫شرایط سالن نمایش ما هر شب به ویژه اخر هفته ها با حضور حدود‬ ‫هشتاد تا صد نفر مخاطب تقریبا پر بوده است‪.‬‬ ‫ارتباط بچه ها با نمایش چوپان جادوئی چگونه است؟‬ ‫بله بسیار خوب ارتباط برقرار می کنند به ویژه برخی خانواده ها‬ ‫نگران بودند که به دلیل حضور شخصیت گرگ در این نمایش‪ ،‬بچه‬ ‫ها دچار ترس و وحشت شــوند اما بچه ها شخصیت گرگ را بسیار‬ ‫دوست داشتند و زمانی که در حین نمایش لج بازی می کند‪ ،‬بچه ها‬ ‫به او یاداوری می کنند که کارش درست نیست‪ .‬این برای ما بسیار‬ ‫نقطه قوتی بود‪ ،‬چرا که نمایش به اوج ماهیت درمانی خود می رسد‪،‬‬ ‫یعنی مکالمه و گفتگوی خلق الســاعه ای که تماشــاگر با متن و‬ ‫بازیگران اثر برقرار می کند‪.‬‬ ‫چه شد که سالن پردیس شــهرزاد را برای اجرای این‬ ‫نمایش انتخاب کردید؟‬ ‫مدیریت شهرزاد‪ ،‬از کار ما حمایت و استقبال کرد و همین همراهی‬ ‫و حمایت ها سبب شد که این نمایش را در این سالن روی صحنه ببرم‬ ‫و نمایش بعدی را هم تصمیم دارم در همین سالن اجرا کنم‪ .‬و صد‬ ‫حیف که سالن های دولتی با امکانات و فضای بیشتر‪ ،‬نتوانسته اند در‬ ‫جذب مخاطب و همراهی با فعاالن حوزه تئاتر موفق عمل کنند‪.‬‬ ‫در فضای مجازی هــم امکان تبلیغات بــرای اجرای‬ ‫نمایش تان داشته اید؟‬ ‫قبل از مسدودی فضای مجازی تبلیغات خوبی در صفحه نمایش‬ ‫داشتیم و به نوعی فضای مجازی ویترین کار ما محسوب می شد‪ ،‬و‬ ‫برای مان درامدزایی داشت اما اکنون این امکان بسیار کم شده است‬ ‫و ریزش مخاطب داشته ایم‪ .‬پیام رسان های داخلی هم چاره کار ما‬ ‫نیست چرا که هم مخاطبان از این پیام رسان ها استقبال نمی کنند‬ ‫و هم امکانات مورد انتظار ما را ندارنــد‪ ،‬متولیان فرهنگ‪ ‎‬وهنر در‬ ‫هر بخشی دلسوزانه باید برای حفظ نمایش بخصوص تئاتر کودک‬ ‫بصورت عملیاتی و در دراز مدت برنامه ریزی کنند‪ .‬چرا که نمایش‬ ‫مجرایی بســیار زود بازده از نظر فرهنگ ســازی است‪ ،‬و بسیاری‬ ‫از مشــکالت امروز ما با فرهنگ ســازی قابل حل شدن است‪ .‬اگر‬ ‫نهادهایی مثل اموزش و پرورش و سایر ارگان ها از تئاتر و هنرهای‬ ‫نمایشی حمایت می کردند‪ ،‬می توانستند به جریان فرهنگ سازی‬ ‫برای کودکان و نوجوانان کمک کنند‪ .‬خیلی از مســائل فرهنگی‬ ‫و شــکاف های عمیق چالش زا مانند کتاب خوانی و ‪ ...‬را می توان با‬ ‫نمایش های مرتبط حل کرد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫چهارشنبه‪ 9‬اذر‪ 1401‬شماره ‪1326‬‬ ‫روایتی سوررئال از ترس های انسان‬ ‫عرصه هنرهای نمایشــی اخرین روزهای خود در پاییز ‪ ۱۴۰۱‬را پشت ســر می گذارد‪ .‬با وجود افت‬ ‫محسوس در اجرای اثار نمایشی در تماشاخانه های شهر تهران اما همچنان گروه های نمایشی با اماده‬ ‫کردن اثار خود میزبان مخاطبان هستند‪ .‬نمایش «قلندرو» به نویسندگی مشترک هانیه بهاری و علی‬ ‫محمدنژاد و با کارگردانی امیرعلی ابراهیمی این شب ها راهی پردیس تئاتر شهرزاد شده و هر شب از ساعت‬ ‫‪ ۱۸‬به مدت یک ساعت میزبان مخاطبان است‪.‬‬ ‫«قلندرو»‪ ،‬از جمله اثار پر بازیگر تئاتر در اذر ماه است‪ ،‬نمایشی که در بخش توضیحات به عنوان اثری‬ ‫سوررئال معرفی شده است‪/.‬صباخبر‬ ‫پرتره «ملکه الیزابت دوم» ‪ ،‬اثر «اندی وارهــول » ‪ ،‬هنرمند معروف امریکایی در یک حراجی واقع در‬ ‫تورنتو به قیمت ‪ ۸۵۳,۰۰۰‬دالر فروخته شــد و رکورد جدیدی برای فروش چاپ دستی این هنرمند‬ ‫امریکایی به ثبت رساند‪ .‬این پرتره به روش «چاپ سیلک» و بر اساس عکس رسمی سال ‪ ۱۹۷۷‬میالدی‬ ‫«ملکه الیزابت دوم » خلق شده است‪ .‬این نقاشی یکی از چهار تابلویی است که «وارهول» در مجموعه‬ ‫تابلوهای «ملکه حاکم » سال ‪ ۱۹۸۵‬قرار داد‪ .‬این اثر هنری با استفاده از گرد الماس‪ ،‬تزئین شده است‬ ‫و کمترین ارزش تخمینی ان ‪ ۳۷۳,۰۰۰‬براورد شده بود ‪ ،‬با این حال نخستین قیمت پیشنهادی برای‬ ‫خرید این تابلو در حراجی ‪ ۴۰۰,۰۰۰‬دالر بود تا اینکه رقابتی پرشوری برای خرید ان شکل گرفت‪/.‬ایسنا‬ ‫کشف نقاب های مردم «مایا»‬ ‫چرا «احمد شمس‪ »...‬مجوز نگرفت؟‬ ‫باستان شناســان موسســه ملی‬ ‫انسان شناســی و تاریــخ مکزیــک‬ ‫(‪ ،)INAH‬مجموعه ای از نقاب های‬ ‫«مایا» را در شــهر باستانی «تونینا»‬ ‫کشف کردند‪ .‬معنی «تونینا» به زبان‬ ‫مردم مایا‪« ،‬خانه ســنگ» است‪ .‬این‬ ‫شهر باستانی در ‪ ۸۰۰‬تا ‪ ۹۰۰‬متری از ســطح دریا و در ایالت «چیاپاس»‬ ‫کشور مکزیک واقع شده اســت و فقط ‪ ۶۵‬کیلومتر با «پالنکه»‪ ،‬دیگر شهر‬ ‫تمدن مایا‪ ،‬فاصله دارد‪ .‬مردم برای نخســتین بار در «اوایل دوره کالسیک»‬ ‫ساکن «تونینا»‪ ،‬شدند و عمده ساخت و سازهای مهم در این شهر در فاصله‬ ‫قرن ششم تا نهم میالدی اجرا شد‪ .‬این شــهر چندین معبد هرمی‪ ،‬کاخ و‬ ‫بیش از ‪ ۱۰۰‬بنای یادبود حکاکی شده را در خود جای داده است‪ .‬کاوش های‬ ‫باستان شناسی در سال ‪ ۲۰۱۸‬در شهر «تونینا» به کشف مجموعه بزرگی از‬ ‫نقاب های گچی «مایا» و چندین مجسمه منجر شد که زیر یکی از بناهای‬ ‫شهر مدفون شده بودند‪ .‬این اثار تاریخی مدت ها در «تونیا» حفظ شدند و‬ ‫کشف ان ها اخیرا و پس از تحقیقات کارشناسان اعالم شد‪ .‬محققان موسسه‬ ‫ملی انسان شناســی و تاریخ مکزیک معتقدند‪ ،‬قدمت این نقاب ها به حوالی‬ ‫‪ ۶۵۰‬تا ‪ ۷۰۰‬میالدی بازمی گردد و نمایشگر زمین‪ ،‬اسمان و جهان پس از‬ ‫مرگ هستند‪ .‬نقاب مشابهی در سال ‪ ۲۰۱۸‬در «معبد خورشید» این شهر‬ ‫کشف شده است‪ .‬این نقاب چهره ارباب جهان زیرین را به تصویر می کشد‪ .‬در‬ ‫تصویرگری های مشابه مردم «مایا»‪ ،‬این شخصیت بیشتر با چهره ای بدون‬ ‫فک پایین دیده می شود تا نشان دهنده زنده نبودن او باشد‪/.‬ایسنا‬ ‫پرتره کمیاب نقاش رنسانس در بازار هنر‬ ‫پرتره ای که «برونتسینو» ‪ ،‬نقاش ایتالیایی در سال ‪ ۱۵۲۷‬میالدی‬ ‫خلق کرده است و پس از سال ها به وارثان اصلی و یهودی ان بازگردانده‬ ‫شده اســت ‪ ،‬ســال اینده در یک حراجی با قیمت تخمینی ‪ ۳‬الی ‪۵‬‬ ‫میلیون دالر به فروش گذاشته خواهد شد‪ .‬این نقاشی به عنوان یکی از‬ ‫اثار استادان قدیم نقاشی در ژانویه ‪ ۲۰۲۳‬توسط ساتبیز نیویورک‪ ،‬به‬ ‫مزایده گذاشته می شود‪ .‬این پرتره در سال جاری میالدی توسط دولت‬ ‫المان به وارثان «‪ ،»Isle Hesselberger‬مجموعه دار یهودی ساکن‬ ‫مونیخ بازگردانده شد‪ .‬این مجموعه دار هنری در دوران قدرت نازی ها‬ ‫مجبور شــد امالک‪ ،‬مجموعه اثار هنری و پرتره «برونتسینو » که در‬ ‫سال ‪ ۱۹۲۷‬خریداری کرده بود را بفروشد‪ .‬این مجموعه دار با فروش‬ ‫اموالش به گروهی از یهودیانی ملحق شد که مجبور شدند برای ساخت‬ ‫یک اردوگاه کار اجباری حمایت مالی کنند‪ .‬این نقاشی با نام «پرتره‬ ‫یک مرد با قلم و کاغذ» شناخته می شود و مردی را با ردای سیاه و پشت‬ ‫میز کار به تصویر کشیده است‪/.‬ایسنا‬ ‫پرتره ملکه انگلیس رکورد زد‬ ‫امیر دژاکام‪ ،‬نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر درباره فعالیت های‬ ‫تئاتری خود‪ ،‬گفت‪ :‬از زمان مدیریت اقای سعید اسدی‪ ،‬در مجموعه‬ ‫تئاتر شهر قصد اجرای نمایش «احمد شمس یا قصه همین روزها»‬ ‫نوشته خودم را در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر داشتم و بارها‬ ‫پیگیری کردم اما نشد‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬بهار سال ‪ ۱۴۰۱‬نیز نمایشنامه را به شورای نظارت‬ ‫و ارزشیابی هم ارائه داده و حتی نمایشنامه را بازنویسی کردم اما‬ ‫اعضای جدید شورا چون نمایشنامه به روز است و درد طبقات مختلف‬ ‫اجتماعی را خیلی صریح و واضــح بیان می کند‪ ،‬ان را نپذیرفتند‪.‬‬ ‫دژاکام متذکر شــد‪ :‬به اقای کاظم نظری گفتم شــورای نظارت و‬ ‫ارزشیابی نماینده ای را معرفی کند تا دالیل پذیرفته نشدن متن‬ ‫را بیان کنند ولی نه تنها نماینده ای معرفی نشد بلکه همه چیز در‬ ‫سکوت گذشته است‪.‬‬ ‫این کارگردان تئاتر درباره موضوع نمایشنامه «احمد شمس یا‬ ‫قصه همین روزها» توضیح داد‪ :‬این نمایشــنامه دارای موضوعات‬ ‫اجتماعی اســت و روایتگر زندگی یک دکترای هنر و یک دکترای‬ ‫ادبیات است که به دالیلی دچار مشکالت اقتصادی و کاری می شوند‬ ‫و به ناچار به شغل های دیگری روی می اورند‪ .‬اما باز هم مشکالتی‬ ‫برای شان پیش می اید که مجبور می شوند به کارهای خالف روی‬ ‫بیاورند‪ .‬این هنرمند با سابقه تئاتر در پایان سخنان خود تصریح کرد‪:‬‬ ‫همه چیز از نظر من نامعلوم و گنگ است‪ .‬دست دوستان درد نکند که‬ ‫چنین شرایطی را برای تئاتر ایجاد کرده اند‪/.‬مهر‬ ‫شازده کوچولو در عمارت سعدی‬ ‫تئاتر موزیکال «شازده کوچولو»‪ ،‬اقتباســی از داستان شازده‬ ‫کوچولو اثر انتوان دو سنت اگزوپری‪ ،‬است که توسط امیر شیخ جبلی‪،‬‬ ‫بازافرینی و کارگردانی شده و این روزها در تماشاخانه ماه‪ ،‬در عمارت‬ ‫سعدی اصفهان‪ ،‬روی صحنه است‪ .‬امیر شیخ جبلی‪ ،‬درباره شیوه‬ ‫اقتباس این نمایش توضیح داد‪ :‬اگزوپزی‪ ،‬داستانی فلسفی و شاعرانه‬ ‫نوشته که باید برای قاب صحنه به زبان صحنه برگردان می شد و ازانجا‬ ‫که اقتباس یک روند دگردیسی برای زیستی تازه در زیستگاهی تازه‬ ‫اســت من به عنوان اقتباس گر در این بازتعریف ضمن وفاداری به‬ ‫اصل داستان‪ ،‬منطبق با شــرایط زبانی‪ ،‬فرهنگی و جامع ه مخاطب‬ ‫به بازافرینی این اثر دست زدم‪ .‬نویسنده و کارگردان نمایش شازده‬ ‫کوچولو افزود‪ :‬در این فرایند یعنی تبدیل ان از ساختار داستانی به‬ ‫ساختار نمایشی برای مخاطب کودک و نوجوان‪ ،‬تالش کردیم که در‬ ‫عین وفادار بودن به اصل قصه‪ ،‬در شکل و شیو ه روایت داستان و انتقال‬ ‫هر چه بهتر مضمون بازنگری صورت پذیرد‪/ .‬ایسنا‬ ‫سینمای ژاپن از اغاز تا پایان جنگ جهانی دوم‬ ‫کتاب «ســینمای ژاپن از اغاز تا پایان جنگ جهانی دوم» نوشته‬ ‫قدرت اله ذاکری و محمد نقی زاده‪ ،‬به همت نشر نی‪ ،‬به چاپ رسید‪ .‬در‬ ‫ِ‬ ‫موفقیت معجزه وار اصالحات میجی در‬ ‫معرفی این کتاب امده است‪« :‬با‬ ‫نیم ه قرن نوزدهم‪ ،‬در ژاپن‪ ،‬هم ه توجهات به سمت اصالحات اقتصادی و‬ ‫سیاسی معطوف و کمتر به فرهنگ و نقش ان توجه شد‪ .‬به همین خاطر‬ ‫سینمای قبل از جنگ هم مغفول واقع شده است‪ .‬سینمایی که می توان‬ ‫شکل گیری و توســع ه ان را در ژاپن قبل از جنگ معجزه ای همچون‬ ‫اصالحات میجی دانست‪ ،‬هرچند نه ان زمان در سطح بین المللی شهرت‬ ‫یافت و نه اکنون چنان که شایسته است به ان پرداخته می شود‪ .‬حتی‬ ‫بعد از بین المللی شدن سینمای این کشور‪ ،‬کمتر به پدید ه استثنایی‬ ‫رشد و توسع ه سینمای ژاپن در سال های اغازین سینما پرداخته شد‪.‬‬ ‫این کتاب که در نوبت چاپ اول ‪ ۳۲۳‬صفحه و ‪ ۲۰۰‬هزار تومان قیمت‬ ‫دارد‪ ،‬در سه فصل با عناوین «سینا در دوره میجی»‪« ،‬سینما در دوره‬ ‫تایشو»‪« ،‬سینما در شووا» تدوین شده است‪/.‬صباخبر‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫جشنواره نمایش عروسکی تهران‪-‬مبارک‪ ،‬به بهار ‪ ۱۴۰۲‬موکول شد‬ ‫با درخواست هادی حجازی فر‪ ،‬دبیر جشنواره و موافقت کاظم نظری‪ ،‬مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت‬ ‫فرهنگ و ارشاد اسالمی‪ ،‬نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران‪-‬مبارک‪ ،‬به بهار سال‬ ‫‪ ۱۴۰۲‬موکول شد‪ .‬هادی حجازی فر‪ ،‬با ذکر دالیل این تصمیم گفت‪ :‬با توجه به جمیع جهات از جمله‬ ‫صحبت با گروه ها‪ ،‬اساتید و فعاالن این عرصه و اعضای انجمن نمایشگران عروسکی‪ ،‬باور دارم که برگزاری‬ ‫جشنواره در حال حاضر و به دالیل فنی چون عدم تمرین های مستمر گروه ها‪ ،‬عدم امکان برخورداری‬ ‫درست شــرکت کنندگان و مخاطبان از اجراهای داخلی و بین المللی‪ ،‬عدم امکان مشارکت بخش های‬ ‫خصوصی به واسطه همزمانی با جام جهانی و‪ ...‬از دست خواهد رفت‪/.‬مهر‬ ‫ازمون و خطایی با طعم نمایش های ایرانی‬ ‫نمایش «مث ً‬ ‫ال ارغوانی» به نویسندگی و کارگردانی‬ ‫ی فیروزابادی و دراماتورژی مهرناز نوروزی‪ ،‬از‬ ‫سجاد یار ‬ ‫سوم اذرماه ساعت ‪ 21‬در سالن شماره یک خانه نمایش‬ ‫دا‪ ،‬روی صحنه رفته است‪ .‬مصطفی دارابی‪ ،‬احمد افشاری‪،‬‬ ‫علی چایچی‪ ،‬هســتی احمدی منش‪ ،‬فاطمه کاظمی و‬ ‫محسن کریمی در این نمایش به ایفای نقش می پردازند‪.‬‬ ‫سجاد یاری فیروزابادی‪ ،‬استاد دانشگاه و دانش اموخته‬ ‫تئاتر در اروپا‪ ،‬در پاسخ به این ســوال که ایا این نمایش‬ ‫را پیش از این هم روی صحنه اورده گفت‪ :‬در جشنواره‬ ‫نمایش های ایینی و سنتی سال گذشته نمایشی با عنوان‬ ‫«ارغوانی» را اجرا کردم که نمایش کنونی نسبتی با ان‬ ‫ندارد و دچار نود درصد تغییر شده است‪.‬‬ ‫او در ادامه ضمن اشاره به اینکه این نمایش یک ازمون و‬ ‫خطاست‪ ،‬افزود‪« :‬مث ً‬ ‫ال ارغوانی» سهم من معلم از درام و امر‬ ‫دراماتیک با طعم نمایش های ایرانی است که سیاه بازی‪،‬‬ ‫تعزیه‪ ،‬تخت حوضی و ‪ ...‬نیست‪.‬‬ ‫این نویسنده و کارگردان که نخستین تجربه کارگردانی‬ ‫خود را با این نمایش پشت سر می گذارد‪ ،‬درباره موضوع‬ ‫و مضمون ان یاداور شد‪ :‬وقتی صحبت از ازمون و خطا‬ ‫می شود‪ ،‬ارام ارام موضوع و مضمون رنگ می بازد‪ .‬اما به‬ ‫صورت ساده و متعارف نمایش «مث ً‬ ‫ال ارغوانی» داستان دو‬ ‫خانواده است که یکی رضوانی نام دارد و صاحب قدرت و‬ ‫دیگری که بزرگمهر باشد در حال ورشکستگی است ‪ .‬در‬ ‫این میان افشین خان‪ ،‬امین خانواده بزرگمهر‪ ،‬با همکاری‬ ‫نسرین شاهسوار‪ ،‬منشــی خانواده دسیسه می کنند که‬ ‫با وکالتنامه جعلی بخشــی از دارایی های دو خانواده را‬ ‫تصاحب کنند‪ .‬او با بیان اینکه تمرین های نمایش حدود‬ ‫چهارشنبه‪ 9‬اذر‪ 1401‬شماره ‪1326‬‬ ‫ی شده در شهرستان سراب‬ ‫کشف سنگ باستانی حجار ‬ ‫‪7‬‬ ‫ث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنای ع دستی اذربایجان‬ ‫سرهنگ کاظم داداشی‪ ،‬فرمانده یگان حفاظت میرا ‬ ‫ی شــده حین عملیات عمرانی در روستای سهزاب شهرستان سراب‪ ،‬خبر‬ ‫شرقی‪ ،‬از کشف سنگ حجار ‬ ‫داد و گفت‪ :‬به دنبال گزارش واصله از روستای ســهزاب از توابع شهرستان سراب مبنی بر کشف سنگ‬ ‫ی شده در حین عملیات عمرانی‪ ،‬اقدامات الزم در دستور کار نیروهای یگان حفاظت و کارشناس‬ ‫حجار ‬ ‫ث فرهنگی استان قرار گرفت‪ .‬او ادامه داد‪ :‬طی این عملیات محل مورد نظر و سنگ حجاری شده مورد‬ ‫میرا ‬ ‫بررسی قرار گرفت و سنگ مزبور با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی اذربایجان شرقی و دستور دادستان‬ ‫شهرستان سراب‪ ،‬برای نگهداری در محل روستا‪ ،‬به دهیاری و شورای روستا تحویل داده شد‪/.‬ایسنا‬ ‫چهار ماه به طول انجامید‪ ،‬درباره سبک و فضای اجرایی‬ ‫ان خاطرنشان کرد‪« :‬مث ً‬ ‫ال ارغوانی» یک نمایش فیزیکال و‬ ‫بدنی است که قصد قصه گویی ندارد‪ .‬شخصیت ها به عنوان‬ ‫قهرمان چند قدم پیش می ایند و سپس حرکت عرضی‬ ‫چون خرچنگ دارند و ادامه به نفر بعدی واگذار می شود‬ ‫و قصه پایان ندارد‪ .‬در این نمایش بازیگران در حین ایفای‬ ‫نقش‪ ،‬موسیقی زنده در دستگاه های مختلف می نوازند‪.‬‬ ‫به اعتقاد من بدن بازیگر ایرانی به واسطه التهابات چند‬ ‫دهه اخیر رو به پنهانکاری رفته و نمی تواند خود را هویدا‬ ‫کند و در این نمایش سعی شده هنجارشکنی شود‪ .‬یاری‬ ‫فیروزابــادی‪ ،‬همچنین اضافه کرد‪ :‬این نمایش با ســه‬ ‫نسخه مختلف طراحی شده است‪ .‬نخست همان نسخه‬ ‫متعارف است با قصه‪ ،‬بازیگر‪ ،‬نور و طراحی ها و پایان بندی‬ ‫فرمالیته‪ .‬در نسخه دوم از انجا که روایت قصه متکثر است‪،‬‬ ‫بازیگران حین روایت این امکان را دارند با حفظ خطوطی‬ ‫نظر خود را در ارتباط با مســائل روز جامعه عنوان کنند‪.‬‬ ‫نسخه سوم تعاملی است و پس از نمایش ‪ 10‬تا ‪ 15‬دقیقه‬ ‫گفت وگو با مخاطب قوت می گیرد‪ .‬او درباره ویژگی های‬ ‫«مث ً‬ ‫ال ارغوان» چنین گفت‪ :‬نمایش ســعی کرده است‬ ‫چندژانری باشد و فضایی رئالیستی‪ ،‬فانتزی‪ ،‬کمدی بر‬ ‫اساس موقعیت‪ ،‬تعاملی و مداخله گری داشته باشد‪ .‬دیگر‬ ‫عوامل نمایش عبارتند از مشــاور اجرا‪ :‬مهرناز نوروزی‪،‬‬ ‫دســتیاران‪ :‬نازنین میرزایی و کیامهر نــوروزی‪ ،‬طراح‬ ‫لباس‪ :‬حسین حکیمی‪ ،‬عکاس‪ :‬روزبه سلطانی‪ ،‬نور‪ :‬کیان‬ ‫ی فیروزابادی‪،‬‬ ‫قدرشناس‪ ،‬طراح نور و صحنه‪ :‬سجاد یار ‬ ‫مدیر صحنه‪ :‬نازنین میرزایی و گرافیست پوستر و بروشور‪:‬‬ ‫حمیده تیموری‪/ .‬هنرانالین‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫حماسه ‪ 8‬اذر‬ ‫لوالیی‪ ،‬چاپلین‪ ،‬انتونی کوئین و خشایار‪...‬‬ ‫یاسر سماوات ‪ -‬سوم دی ماه ‪ ،1334‬خورشیدی در یکی از سردترین‬ ‫زمســتان های پایتخت‪ ،‬در تهران دیده به جهان گشود‪ 22 .‬سال پیش از‬ ‫تولدش‪ ،‬برابر با سومین روز زمستان ‪ ،1311‬سرانجام اختالفات رضا شاه‬ ‫پهلوی و تیمورتاش عیان می شــود و پهلوی اول با کنار زدن تیمورتاش‪،‬‬ ‫وزارت دربار را هم منحل می سازد و با حصر خانگی نخست وزیر‪ ،‬رضاشاه‬ ‫دیکتاتوری خود را برای چندمین بار فریاد می زند‪ .‬مقارن با همین روز به‬ ‫سال ‪ 1937‬میالدی‪ ،‬امپراطوری ژاپن پس از ماجرای منچوری و یورش به‬ ‫خاک چین‪ ،‬شهر نانجینگ را غارت می کند و در این بین کشتار بی سابقه ای‬ ‫هم راه می اندازد و در همین روز بود که فضاپیمای اپولو‪ ،8‬به عنوان نخستین‬ ‫سفینه فضایی‪ ،‬مدار زمین را ترک کرد‪ .‬زادروز حمید لوالیی‪ ،‬بازیگر توانا و‬ ‫طناز برجسته سینما و تلویزیون ایران‪ ،‬چنین روزی در محله عشرت اباد‬ ‫تهران دیده به جهان گشــود‪ .‬زمان زیادی نگذشت تا مادرش عالقه وافر‬ ‫او را به سینما و تلویزیون کشف کند‪ .‬مدرسه نمی رفت که از جعبه های‬ ‫مقوایی خالی پودر رخت شــویی به انضمام یک مداد و ردیف عکس های‬ ‫به هم چسبانده‪ ،‬ماکت های زیبایی از جعه جادویی می ساخت‪ .‬جادوی‬ ‫این جعبه ها واقعا او را مســخ می کرد و کمی که بزرگتر شد‪ ،‬با ورودش به‬ ‫ح او بازافرینی حرکات مجریان تلویزیون در زنگ های‬ ‫مدرسه‪ ،‬بهترین تفری ‬ ‫تفریح و گاه در کالس‪ ،‬پیش از ورود معلم شد‪ .‬انقدر شیفته بازیگری شده‬ ‫بود که نمی توانست صبر کند تا مقطع دبیرســتان به پایان برسد‪ .‬در ‪۱۵‬‬ ‫سالگی به کالس های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفت و در‬ ‫دوره هنرهای زیبا شرکت و فعالیت هنری جدی خود را از سال ‪ ۱۳۵۸‬و‬ ‫پس از پیروزی انقالب‪ ،‬اغاز کرد‪ .‬در این سال‪ ،‬رضا قاسمی‪ ،‬او را برای ایفای‬ ‫نقش در تئاتر «سبزه‪ ،‬دوست بچه ها» به کارگردان ان رضا ژیان‪ ،‬پیشنهاد‬ ‫داد و در دو نقش «فیل» و «دارکوب» ظاهر شد‪ .‬سپس در سال ‪ ۱۳۵۹‬در‬ ‫نمایش «بچه ها و خمره سخنگو» که کارگردانی ان را سیاوش طهمورث‪،‬‬ ‫بر عهده داشت بازی کرد‪ .‬لوالیی‪ ،‬برای نخستین بار سال‪ 1360‬و با مجموعه‬ ‫تلویزیونی سربداران مقابل دوربین سیما قرار گرفت و با گریمی خاص در‬ ‫چند قسمت این سریال بازی کرد‪ .‬اما بنابر سیاست های وقت سیما‪ ،‬برخی‬ ‫قسمت های این مجموعه پخش نشد و دست بر قضا نقش افرینی لوالیی‬ ‫هم در این قسمت ها بود‪ .‬پس از این اتفاق‪ ،‬لوالیی مدیریت سینما ازادی را بر‬ ‫عهده می گیرد و یک دهه بعد درسال‪ ۱۳۷۰‬با بازی در سریال فراموش خانه‬ ‫به کارگردانی «عبدالرضا نواب صفوی» وارد تلویزیون شــد‪ .‬هرچند نام‬ ‫حمید لوالیی‪ ،‬با اثار طنز در سینما و سیمای ایران عجین شده اما ماهیت‬ ‫کار او نه در ســربداران و نه در فراموش خانه‪ ،‬کمدی نبود‪ .‬فراموش خانه‪،‬‬ ‫سریالی در باب تاریخچه پیدایش فراماسونری و ظهور لژهای فراماسون ها‬ ‫در ایران بود که در نوع خود اثر برجسته ای محسوب می شد‪ .‬کاراکتر اشنا‬ ‫و همیشگی لوالیی‪ ،‬همان سال ها در شرف تکوین بود‪ .‬او که خود شیفته‬ ‫چارلی چاپلین محسوب می شود‪ ،‬از جمله بازیگران تیپیک سیمای ایران‬ ‫نیز به شمار می اید‪ .‬شخصیت بی بدیل «خشایار مستوفی»‪ ،‬در مجموعه‬ ‫تلویزیونی «زیر اسمان شهر» به کاراکتری ماندگار در وجود لوالیی‪ ،‬بدل‬ ‫شد‪ .‬هرچند لوالیی با این شخصیت به اوج محبوبیت رسید اما پیش تر و در‬ ‫مجموعه «ساعت خوش» نیز شایستگی ها و استعدادهایش را به منصه‬ ‫ظهور رسانده بود‪ .‬به هر ترتیب زیر اسمان شهر و خشایار مستوفی‪ ،‬نقطه‬ ‫عطف زندگی لوالیی‪ ،‬شد‪.‬‬ ‫اولین حضور این بازیگر در سینما نیز سال‪ ۱۳۶۰‬با بازی در فیلم «ازعوج‬ ‫تا اوج» به کارگردانی محمدرضا مجد بود‪ .‬او فیلم های ســینمایی‬ ‫متعددی در کارنامه خود دارد امــا بهترین بازی خود را در فیلم‬ ‫سینمایی «چند می گیری گریه کنی» ایفا کرد و برنده «سیمرغ‬ ‫بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر» شد‪.‬‬ ‫به موازات حضور لوالیی‪ ،‬در اثــار طنز‪ ،‬او هیچگاه از ایفای‬ ‫نقش های متفاوت نیز غافل نشد‪ .‬با پایان زیر اسمان‬ ‫شهر‪ ،3‬یک باره شخصیت «خشایار مستوفی»‬ ‫هم به خاطره بدل شد اما لوالیی همچنان در‬ ‫جاده طنز قدم برمی داشــت‪ .‬حضور او در‬ ‫ســریال نوروزی «ترش و شیرین»‪ ،‬که‬ ‫ایام عید نوروز سال ‪ 1384‬روی انتن‬ ‫شبکه سه سیما رفت‪ ،‬سریال موفق‬ ‫دیگری با بازی او را به ثبت رســاند‪.‬‬ ‫البته تیم یک دست بازیگری ان سریال با حضور بازیگران مطرحی مانند‬ ‫رضا عطاران‪ ،‬رضا شفیعی جم‪ ،‬مجید صالحی‪ ،‬شهره سلطانی‪ ،‬اناهیتا همتی‬ ‫و مریم امیرجاللی نیز مزید برعلت شد تا ترش و شیرین‪ ،‬به سومین سریال‬ ‫موفق نوروزی ادوار سیمای ایران بدل شود‪ .‬می توان گفت حتی پیش از‬ ‫ظهورشخصیتخشایارمستوفی‪،‬کاراکتریدروجودلوالیینقشبستهبود‬ ‫که همواره به او در نقش افرینی های بی بدیلش کمک های شایانی می کرد‪.‬‬ ‫سال ‪ 1376‬لوالیی‪ ،‬در فیلم «کلید ازدواج» به کارگردانی داود موثقی‪ ،‬کنار‬ ‫دو کمدین برجســته ایران‪ ،‬رضا عطاران و علیرضا خمسه به ایفای نقش‬ ‫پرداخت‪ .‬نقشــی که خمیرمایه طنز را در وجود به اصطالح جدی رئیس‬ ‫باند قاچاق جستجو می کرد‪ .‬سال ‪ 1384‬لوالیی‪ ،‬در فیلم «چند میگیری‬ ‫گریه کنی؟» که از اثار طنز ژانر مهاجرت محسوب می شود نیز ایفای نقش‬ ‫داشت‪ .‬او در زندگی شخصی نیز‪ ،‬کاراکتر موفقی دارد‪ .‬وی سال ‪ ،1369‬در‬ ‫حالی که ‪ 35‬ساله بود ازدواج کرد و سارا و مریم لوالیی‪ ،‬دختران او هستند‬ ‫که البته راه پدر را دنبال نکردند‪ .‬نکته جالب توجه درباره لوالیی‪ ،‬اما بازهم به‬ ‫حضور او در نقش ماندگار زندگی اش‪ ،‬خشایار منوط می شود‪ .‬با پایان بخش‬ ‫سوم مجموعه زیراسمان شهر‪ ،‬در سال‪ ،1381‬لوالیی دچار افسردگی بسیار‬ ‫شدیدی شد‪ .‬شاید باورش برای خیلی ها دشوار باشد اما او طبعیتی‬ ‫احساسی و عاطفی دارد‪ .‬دو سال زندگی با کاراکتر مستوفی بخش‬ ‫زیادی از زندگی اش را به وجوه شخصیت خشایار‪ ،‬گره زده بود‪.‬‬ ‫تاب این فقدان برای لوالیی بسیار دشوار بود‪ .‬از سوی دیگر‪ ،‬او طی‬ ‫دوسال به محبوب ترین هنرپیشه سیمای ایران بدل شده بود‬ ‫و اتمام این دوران نیز برای او دشوار بود‪ .‬به هرحال با‬ ‫پیگیری های مداوم‪ ،‬بر بیماری افسردگی هم غلبه‬ ‫کرد‪ .‬او جایی درباره علت افسردگی اش پس از‬ ‫وداع با شخصیت خشایار‪ ،‬گفته بود‪«:‬انتونی‬ ‫کوئین پس از بازی در نقش عمر مختار‪،‬‬ ‫مدت ها ریشــش را کوتاه نکرد‪ ،‬اگر دو‬ ‫سال یک اجر هم در جیب شما باشد به‬ ‫ان وابسته می شوید‪».‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1623

روزنامه صبا 1623

شماره : 1623
تاریخ : 1403/01/20
روزنامه صبا 1622

روزنامه صبا 1622

شماره : 1622
تاریخ : 1403/01/19
روزنامه صبا 1621

روزنامه صبا 1621

شماره : 1621
تاریخ : 1403/01/18
روزنامه صبا 1620

روزنامه صبا 1620

شماره : 1620
تاریخ : 1402/12/28
روزنامه صبا 1619

روزنامه صبا 1619

شماره : 1619
تاریخ : 1402/12/27
روزنامه صبا 1618

روزنامه صبا 1618

شماره : 1618
تاریخ : 1402/12/26
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!