روزنامه صبا شماره 1323
روزنامه صبا شماره 1323
روزنامه صبا شماره 1323
یک شنبه| 6اذر 27 |1401نوامبر 2 |2022جمادی االول |1444
سال دهم| شماره 8 |1323صفحه| 5000ناموت|
رویایی که دست یافتین شد
دنبال مقصر در بیرون نباشیم
صفحه 4
وزیر ارشاد :نباید مجری
ضعیف قانون باشیم
صفحه 6
ضرغامی :جوان امروز به دنبال
سخنان کوتاه و تاثیرگذار است
صفحه 7 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
یک شنبه 6اذر 1401شماره 1323
«حبیب» به سالگرد حاج قاسم می رسد؟
محمدمهدی رحمتی ،که چند سالی است ریاست بسیج صداوسیما را بر عهده دارد ،گفت :برنامه های بسیج
صداوسیما در راستای سند تحول سازمان صداوسیما و سند اعتالی 10ساله سازمان بسیج مستضعفین،
طراحی می شود .ما تالش مان بر این است که تولیدات رسانه ای بسیج را در حوزه های مختلف از جمله گروه های
فیلم و سریال ،مستندها ،برنامه های تلویزیونی ،موشن گرافی و نماهنگ ها پیش ببریم .او افزود :خوشبختانه ما
هر سال یک سریال در دست تولید داریم .امسال ان شاءاهلل سریال «حبیب» را داریم که راجع به مدافعان حرم
و در 26قسمت ساخته شده است .رحمتی درباره اینکه ایا سریال «حبیب»به سالگرد حاج قاسم سلیمانی،
می رسد یا خیر گفت :بگذارید االن زمان مشخص نکنیم چون زمان قطعی نشده است؛ اما احتمال دارد/ .تسنیم
«کار خونه» با اجرای مسعود فروتن در شبکه دو
دوربین «کار خونه» شبکه دو ،این بار با حضور در هر شــهر به تهیه یک مستند از کارافرین مورد نظر
می پردازد و روزهای قبل از کسب و کار ،چگونگی کارافرین شدن هر سوژه و چشم انداز و رویکرد به اینده را در
این مستند کوتاه روایت می کند .علی اکبر کریمی ،تهیه کننده این برنامه درباره فصل دوم این مجموعه گفت:
این برنامه کاری است مشترک با کمیته امداد امام خمینی (ره) که با توجه به استقبال بینندگان از سری اول،
ساخت فصل دوم ان البته با نغییراتی در دستور کار قرار گرفت و قرار است در ۸۰قسمت تولید شود .تهیه
کننده برنامه «کار خونه» ،تصریح کرد :هدف این برنامه بها دادن به مشاغل خانگی است و می خواهیم بگوییم
افراد با هر مبلغ و بودجه ای و با دارا بودن هنر و تخصصی ،می توانند کار و حرفه ای را شروع کنند/.صباخبر
یک درام بی رحمانه اما قدرتمند
فیلم سینمایی «شهر خاموش» ،ساخته احمد
بهرامی ،نخستین نمایش جهانی خود را در بخش
مسابقه اصلی جشنواره شب های «سیاه تالین» در
کشور استونی تجربه کرد .در بخش هایی از مطلب
نشریه اســکرین به قلم «وندی ایدی» درباره فیلم
«شهر خاموش» امده است:
«احتماالً مکان های تاریک تری هم نســبت به
پس زمینه ی ســومین فیلم بلند احمــد بهرامی،
روی زمین وجود دارد ،اما مسلما نمی توانند خیلی
زیاد باشند .داســتان این فیلم در محوط ه متروک
ماشــین های اسقاطی در حومه شــهری بی نام در
ایران رخ می دهد ،جایی که انســان های طرد شده
به دنبال امرار معاش هستند و باد برزخی در میان
الشه های خودرو زوزه می کشــد .زنی به نام بمانی
(باران کوثری) که به ظن قتل همســرش یک دهه
است در زندان به سر می برد ،برای یافتن محل پسری
که در زندان به دنیا اورده ،به طور موقت از زندان ازاد
می شود و اکنون به دنبال برادر شوهرش ،ابی (علی
باقری) ،می گردد ،چرا که او تنها امیدش برای پیدا
کردن پسرش است .بهرامی ،در این فیلم به مضمون
زنانگی در مقابل مردساالری پرداخته ،اما در نهایت
اجازه چندانی به رسوخ امید در این درام بی رحمانه،
اما قدرتمند نمی دهد.
«شهر خاموش» را می توان خواهر فیلم «دشت
خاموش» در سال ۲۰۲۰دانست که برنده بهترین
فیلم در بخش افق های جشنواره ونیز ،شد و تعداد
قابل توجهــی از جوایز را طی حضــوری موفق در
جشنواره های بین المللی کسب کرد.
هر دو فیلم به صورت سیاه و سفید با نسبت های
فشرده فیلمبرداری شده اند و هر دو شخصیت هایی
را به تصویر می کشــند که در چنــگال ناامیدی له
شده اند« .شهر خاموش» نخستین نمایش جهانی
خود را در مسابقه جشــنواره تالین تجربه کرد و با
استقبال دیگر جشنواره های سینمایی نیز رو به رو
خواهد شد .پس زمینه اعتراض های حقوق زنان در
ایران ،داستان این زن قوی و مصمم را که در این فیلم
با مردانی بسیار ناخوشــایند روبرو می شود را اثری
بهنگام و مطابق با شرایط کنونی تبدیل کرده است.
ظرافت و صرفه جویی را می توان در فیلم سازی احمد
بهرامی ،مشاهده کرد ،نماهای اهسته و ۱۸۰درجه
که گورستان ویران شده ای از وسایل نقلیه اسقاطی را
نشان می دهند .همچنین استفاده دلپذیری از ریتم و
کهیر ،بعداز 20سال روی صندلی کارگردانی
انوپم کهیر ،بازیگــر محبوب هندی که بازیگــر فیلم هایی چون
«دفترچه امیدبخش» دیوید اوراسل و سریال «نیوامستردام» بوده،
سال ۲۰۲۲را با فعالیت های متنوعی سپری کرده و در «پرونده های
کشمیر « ،»۲کارتیکیا »۲و «انوچای» حضور داشته است ،اما می گوید
اماده است تا پشت دوربین برگردد .او در حاشیه جشنواره بین المللی
فیلم هند ،گفت :ماجرایی برایم رخ داده است ،خواهرزاده ام اوتیسمی
است و من داستانی دارم درباره یک پدربزرگ و نوه اوتیسمی او که با
هم زندگی می کنند .می خواهم فیلمنامه اش را بنویسم و ممکن است
تا پایان امسال یا سال اینده کارگردانی اش را شروع کنم .او ۲۰سال
پیش با ســاخت « »Om Jai Jagadishبرای نخســتین بار روی
صندلی کارگردانی نشست اما دیگر این تجربه را تکرار نکرد .کهیر ،قرار
است امسال را با بازی در فیلم ترسناک تامیلی با عنوان «ارتباط» که
در ان در نقش کشیشی که از طریق زوم ،جن گیری می کند را ایفا کند،
به پایان ببرد/.مهر
تکرار در این فیلم دیده می شود؛ یک موتیف موزیکال
شوم همراه با یک تصویری مکرر از بمانی ،که درب
هر یک از الونک های مردانه را می بندد و در حالی که
اســتفاده از نماد در فیلم نسبتاً سنگین است ،یک
ماشین هیدرولیک له کردن خودروها به طور مکرر
نشان داده می شود .یک سگ ماده در حیاط محوطه
اسقاط نشانی بارز از وضعیت شخصیت «بمانی» ،در
جامعه است .تصویر تزلزل ناپذیر از وضعیت اسفبار
«بمانی» ،نشان دادن درهای بسته بر روی زنی بدون
هیچ گزینه ای ،فیلمی ویرانگر و قدرتمند اســت».
جشنواره هند ،امروز با «المینور»
جشــنواره بین المللی فیلم هند ( )IFFIکه با نام فســتیوال
گوا شناخته می شــود ،یکی از پانزده رویداد رقابتی تقویم فیاپف
(فدراسیون انجمن بین المللی تهیه کنندگان) است که از انها به
عنوان جشنواره های الف یاد می شود و هر ساله در شهر ساحلی گوا
در جنوب غربی هند برگزار می شود.
در این دوره در بخش مســابقه میزبان «المینــور» تازه ترین
ساخته داریوش مهرجویی نمایش داده می شود« .المینور» بیست
و هفتمین فیلم بلند ســینمایی داریوش مهرجویی است که به
تهیه کنندگی رضا درمیشیان تولید شده است.
فیلم داستان عشق به موسیقی است و دختر جوانی که عاشق
موسیقی اســت اما پدرش مخالف موســیقی و مدام دخترش را
محدود و سرکوب می کند.
پنجاه و سومین جشنواره بین المللی فیلم گوا ،که از تاریخ ۲۹
ابان شروع شده تا ۷اذر برگزار می شود/.ایسنا
در فیلم سینمایی «شهر خاموش» به نویسندگی و
کارگردانی احمد بهرامی و تهیه کنندگی رضا محقق،
بازیگرانی چون باران کوثــری ،بابک کریمی ،علی
باقری ،بهزاد دورانی ،محســن مهری دروی ،کریم
و حبیب شــراهی نقش افرینی کرده اند و مسعود
امینی تیرانی نیز به عنوان فیلمبــردار و مصطفی
وزیری نیز تدوین این فیلم سینمایی را بر عهده دارد.
جشــنواره بین المللی فیلم تالین از تاریخ ۱۱تا
۲۷نوامبر ( ۲۰ابان تا ۶اذر) در کشور استونی برگزار
می شود/.ایسنا
«پلنگ سیاه» از همه جلو زد
انیمیشن «دنیای عجیب» ،محصول دیزنی ،در افتتاحیه چهارشنبه
اخر هفته خود 4میلیون و 200هزار دالر فروش کرد و بعد از ان در
روز شکرگزاری نیز 2میلیون و 400هزار دالر دیگر نیز کسب کرد .این
فیلم در 4هزار و 174سینما فروخت و در مجموع فروش خود را به 6
میلیون و 700هزار دالر رساند .اینگونه که تحلیلگران باکس افیس
می گویند ،این فیلم باید تا اخر هفته (یکشنبه) 26میلیون دالر بفروشد
که برای این فیلم با بودجه 180میلیون دالری نتیجه خوبی نیست.
البته این تنها انیمیشن «دنیای عجیب نیست» که در جذب مخاطب
مشکل دارد بلکه فیلم های دیگری هم دچار مشکل اند .اما فیلم «پلنگ
سیاه :واکاندا برای همیشه» نیز در اخر هفته 8میلیون و 100هزار دالر
فروش کرد و بر اساس تخمین ها این فیلم که از سه هفته قبل اکران خود
را اغاز کرد ،تا اخر تعطیالت 60میلیون دالر فروش می کند .بنابراین
این فیلم در داخل امریکا 321میلیون دالر و در جهان نیز 600میلیون
دالر فروش کرده است/.تسنیم صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
صدا و سیما جوایز کمیته فنی ABUرا کسب کرد
در جلسه کمیته فنی پنجاه و نهمین نشست مجمع عمومی اتحادیه رادیو تلویزیونی اسیا و اقیانوسیه
( )ABUکه در پایتخت هند برگزار شد ،نمایندگان رســانه ملی ،موفق شدند دو جایزه کمیته فنی را
در بخش مقاالت به خود اختصاص دهند .مقاله اقایان جــواد مردان پور ،محمدرضا نوری فرد و محمد
مردان پور ،با عنوان «معیار تخصیص منابع برای محتوای چند رسانه ای در شبکه » LTEدر بخش فنی
تخصصی ،به عنوان یکی از مقاالت برتر انتخاب شد .عنوان مقاله منتخب دیگر «چگونه فناوری DVB-I
به سازمان های رادیو تلویزیونی کمک می کند تا برای اینده اماده شوند» بود که به همت خانم فاطمه
فالحی ارائه شده بود/.تسنیم
یک شنبه 6اذر 1401شماره 1323
3
«کابوس» به پایان رسید
فیلم برداری فیلم کوتاه «کابوس» به نویسندگی و کارگردانی فرشاد میری و تهیه کنندگی احمد ندیمی،
به پایان رسید و وارد مرحله تدوین شد .تصویربرداری این فیلم کوتاه را مهدی رحیمی ،برعهده داشته و در
خالصه داستان ان امده است :کابوس در جنوب شهر طوفان به پا می کند .کابوس روایتگر افکار چند میلیون
انسان در جهان است .خلیل ایزدیار ،امیرهوشنگ افشار ،فرشاد میری ،مجید درویش نژاد ،ریحانه بشیری،
رویا جلیلی ،الهه بایرامیان ،ارسالن نوروزی ،امیر گلشنی ،سهیال کاسب ،سولماز مختارزاده ،امیرحسین
کاکلی ،امید هناره ،رزگار اسدی ،سینا پورصمد ،حمید وحیدی ،سامان کوهی ،ایلیا جعفرلو و ...بازیگران
این فیلم کوتاه هستند.فیلم کوتاه «کابوس» در انجمن سینمای جوان ارومیه تهیه و تولید شده است/.مهر
نمکهنریمستندها،کمشدهاست!
امیر مهریزدان ،مدیر مرکز مســتند ســوره حوزه هنری ،درباره
جشنواره «سینماحقیقت» و تاثیر ان بر جریان سینمای مستند گفت:
جشنواره سینماحقیقت را از این جنبه مغتنم می دانم که تبدیل به یک
رویداد هنری در فضای مستند شده که حضور و کسب جایزه در ان
اتفاقی مهم برای مستندسازان بوده و رقابت در ان بحثی جدی است.
بنابراین این رویداد برای ما هم به عنوان کسانی که دوست داریم در
این عرصه به تولید اثر بپردازیم ،مورد توجه است.
او با بیان اینکه مالحظاتی هم نسبت به جشنواره سینماحقیقت
دارد ،ادامه داد :گاهی ممکن اســت مجموعه اثاری که در جشنواره
سینماحقیقت ،حائز جایزه و رتبه می شوند ،فضایی داشته باشند که
به لحاظ محتوایی خیلی با ان فضایی که ما در جبهه فرهنگی انقالب
دنبال می کنیم ،نزدیکی نداشته باشــد .البته این موضوع مربوط به
جشنواره نبوده و بیشتر به سفارش دهنده ها و سازنده ها مرتبط است.
اتفاقاً به همین دلیل ،معتقدیم که به عنوان مرکز مستند سوره باید
بایستیم و ان را خوب کنیم؛ یعنی وقتی محتوای خوبی داریم ،انچنان
که باید ان را هنری و خوب بسازیم که در جشنواره قابلیت رقابت با اثار
هنری درجه یک و خوب را داشته باشد .بنابراین حتماً حضور و وجود
جشنواره سینماحقیقت ،را مثبت می دانیم و امیدوارم که بتوانیم به
نقطه ای برسیم که اثار کیفی محتوایی خوبی در این حوزه تولید کنیم.
مهریزدان ،همچنین درباره تعداد اثاری که از مرکز مستند سوره
در شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شــرکت کرده است ،بیان
کرد :واقعیت اینکه با توجه به ســختگیری های کیفی که داشتیم،
مستند فاخری که احساس کنیم می تواند در جشنواره سینماحقیقت
باشد خیلی کم در مجموعه ما تولید شد .بنابراین در جشنواره امسال
تنها یک مستند در بخش نیمه بلند داریم که در حد خود اثر شریف و
ارزشمندی است و ویژگی هایی که ما می خواهیم را دارد .ان شااهلل به
زودی اسم ان نیز اعالم می شود.
مدیر مرکز مســتند ســوره حوزه هنری ،در بخــش دیگری از
صحبت های خود درباره اولویت های مرکز مستند سوره در سینمای
مستند گفت :اولویت ما در حوزه سینمای مستند این است که به بخش
هنری ان توجه بیشتری داشته باشیم .اتفاقی که شاید بتوان درباره
ان گفت ،کمی در حال به فراموشی سپرده شدن است .چراکه اکنون
شاهد کم بودن نمک هنری تیپ کارهایی هستیم که در فضای مستند
تولید می شود .بنابراین ما خودمان را مقید می دانیم که در این ماجرا
نقش افرین باشیم .بر همین اساس از تست کردن گونه ها ،شیوه های
جدید برای تولید کارهای خوب و فاخر ترسی نداریم.
این مدیر سینمایی ،در ادامه صحبت هایش با تاکید بر متناقض
بودن استفاده از فیلمسازان جوان و تولید اثر با کیفیت هنری توضیح
داد :وقتی از ســینمای حرفه ای حرف می زنیم ،جایگاه تازه کارها در
ان به وضعیت مبهمی دچار می شود .چون انها خیلی انگیزه و عالقه
برای کار کردن دارند ولی تولید اثر خوب هنری با انها باعث متناقض
شدن ماجرا می شود .البته نه اینکه محال باشد ولی کمی سخت است.
وی بیان کرد :یکی دیگر از مسائلی که ما در این حوزه داریم ،تهران
زده بودن فضای سینمای مستند است .به طوری که شاهدیم همه
فعالیت های این حوزه در تهران شکل می گیرد .بنای ما بر این است
که از استعدادهای این حوزه (به خصوص غیر تهرانی ها) که بچه های
تازه نفس و با انگیزه ای هستند حمایت کنیم .بنابراین در حال تالشیم
تا باب تازه ای را برای این دوستان باز کنیم .کمک کردنمان هم فقط
کمک فکری نیست ،بلکه می خواهیم مشاوران هنری ،تیم تولید خوب
و تهیه کنندگان کار بلد را در کنار انها بگذاریم تا انها نیز بتوانند وارد
این عرصه شوند .به این ترتیب چهره ها و نیروهای جدیدی به جبهه
مستندسازی ما اضافه می شود.
مهریزدان ،در بخش دیگری از صحبت هایش درباره برنامه ریزی
برای عرضه و اکران مستندهای تولید شده نیز گفت :ما در فضای عرضه
و اکران مستند ،دو سیاست داشته و اکنون نیز داریم .اول سیاستی
است که دوستانی در جریان سازی به ما کمک می کنند تا اکران های
غیرتلویزیونی و تخصصی داشته باشیم .این بخش از ان جهت اهمیت
داشته و موثر است که فیلم به مخاطب هدف خود معرفی می شود.
چراکه با امدن مخاطب هدف ،فیلم هم به لحاظ دیده شدن و هم اثر
گذاری شانس خوبی پیدا می کند.
سیاست دوم ما در فضای عرضه و اکران ،مربوط به بخش بین الملل
کار اســت .یعنی از روز اول که طرحی به ســازمان می اید ،واقعاً به
جنبه های بین المللی ان هم فکر می کنیم و می پرســیم که این کار
چقدر قابلیت چرخیدن در فضای خارج از کشور را دارد؟ شکر خدا این
موضوع در حوزه هنری موضوعی جدی است و تیم متخصص خاص
خود را دارد و تاکنون دستاوردهای خوبی نیز برای مان داشته است.
این مدیر سینمایی ادامه داد :البته در مورد اینکه سینمای مستند
را منحصر به سینمای هنری مخاطب خاص نکنیم هم یک سیاست
سومی داریم که معطوف به تولید اثاری است که در عین برخورداری
از ویژگی هنر از ویژگی عام پسند بودن هم برخوردار باشند .بنابراین
خیلی مشخص و معلوم به سمت تولید مستندهایی می رویم که هدف
انها پخش در تلویزیون اســت .گرچه تولیدات تلویزیونی براوردی
پایین تر داشته و به لحاظ کیفی ان میزان حساسیت سینمایی برایش
در نظر گرفته نمی شود ولی سعی ما بر این است که در تولید این اثار
نیز ویژگی های هنری را نادیده نگیریم/.مهر صفحه 3
4
پرونده
یک شنبه 6اذر 1401شماره 1323
دنبـال مقصـر در بیـرون نباشـیم
صنعت انیمیشــن در ایران از بدو تولد تا به امروز علیرغم
سمیه خاتونی
فراز و نشــیب های فراوان اما همیشــه به عنوان بخش
گفت و گو
جدایی ناپذیری از فرهنگ و هنر ایران مطرح بوده اســت
که توانسته افراد توانمندی را در این حوزه به جهان معرفی کند .امروزه
یکی از پرطرفدارترین ژانرهای سینما که مخاطبان زیادی در بین کودکان و
نوجوانان پیدا کرده است ،اثار پویانمایی یا همان فیلم های انیمیشن است.
در ایران انیمیشن سازی با همه فراز و نشــیب هایی که در طول سال یان
مختلف داشته است ،توانسته به پیشرفت های بسیار مهمی دست پیدا کند
که عالوه بر جشنواره های داخلی به جشنواره های خارجی نیز راه پیدا کرده
است .از مهم ترین این پیشرفت ها در یک سال اخیر راه یابی انیمیشن پوتین
ساخته سیدمحسن پور محسنی شکیب به اکادمی دانشجویی اسکار است.
به همین بهانه خبرنگار صبا با این هنرمند که از شــهر رشت و با امکانات
محدود شروع به کار کرده است ،به گفت و گو نشست.
خودتان را معرفی کنید:
ن پورمحسنی شکیب متولد 1367
سید محس
هستم ،تحصیالت کارشناسی ام تکنولوژی عمران
و کارشناسی ارشــد روانشناســی عمومی از
دانشگاه گیالن دارم ،از ســال 1389به صورت
حرفه ای کار نویسندگی و کارگردانی انیمیشن
را شروع کردم ،و تا به این لحظه 6انیمیشن کوتاه
تولید کرده ام .که در بیش از صد جشنواره مورد پذیرش قرار گرفته ،
و جوایزی را کسب کرده است .اخیرا هم انیمیشن پوتین بوده که در
بخش اکادمی اسکار مورد پذیرش قرار گرفت .که اولین حضور انیمیشن
کوتاه ایران در بخش اسکار بود و توانست به مرحله هفت اثر برگزیده
نهایی اکادمی راه پیدا کند .در سال 1392از طرف سازمان ورزش و
جوانان ،به عنوان جوان برتر سال در حوزه هن رو اندیشه در استان گیالن
شناخته شدم ،در ســال 1393در دوره سربازی با اثر پویانمایی ام ،به
عنوان سرباز برتر در حوزه هنر انتخاب شدم.
انیمیشن را از چه زمانی شروع کردید؟
من در سال 1387دوره یک ساله فیلم ســازی انجمن سینمایی
جوانان در رشــت را گذراندم ،در همان ابتدا فیلم نامه ای نوشــتم،
که مسئولین دوره در انجمن پیشنهاد ســاخت فیلم را در به صورت
انیمیشن به من دادند ،وهمین نقطه شروع من درساخت و پرداخت
انیمیشــن بود .بدون برنامه ریزی قبلی وارد حوزه انیمیشن شدم،
هدف اول من فیلم سازی بود .به این ترتیب انیمیشن را از سال 1388
با انجمن ســینمایی جوانان ایران دفتر رشت شروع کردم ،و در سال
1389اولین تولید حرفه ای را داشتم .البته کارهای اولم اماتوری بود
که با گذشت زمان حرفه ای تر شد.
در این مسیر با چه موانعی روبرو بودید؟
مهم ترین مســئله در این حوزه همیشــه بحث هزینه های تولید
بوده است .در 10سال ابتدایی شــروع کارم خودم هزینه های تولید
را پرداخت کردم ،و تازه 3ســال است که موفق به جذب تهیه کننده
می شوم ،ان ده سال ابتدایی برای من ســخت ترین مرحله بود ،که
هیچ تهیه کننده ای به صورت تخصصی حاضر نمی شــد روی کسی
که تازه کار است ســرمایه گذاری کند ،من با پس انداز کردن مبالغی
بصورت ماهیانه و با زحمت زیاد در زمانی طوالنی توانســتم از پس
مخارج تولید بر بیایم .و باعث شد در ان دوره کارهایی که می شد در
زمان کوتاه تری اماده شوند با صرف انرژی و زمان بیشتری به تولید
برســند ،و گاهی محصول در زمانی اماده ارائه می شد که دیگر زمان
گفتن ان حرف در عرصه بین المللی گذشــته بود ،مثال ســاخت اثر
پنجم انیمیشنی من سه سال طول کشید ،از مزیت های ان تنها این
بود که خودم به عنوان سازنده ،پیش برنده روند اثر بودم ،و سفارش
دهنده ای نداشتم که در طول کار اعمال نظر کند ،و ازادی عمل خوبی
داشتم .اما به هرحال برای من فرصتی بود که بتوانم رزومه های خوبی
در این حوزه جمع اوری کنم ،و در جشــنواره های مختلف شرکت
دهم .تا این که درسال 1398در دوره اول پیچینگ انجمن سینمایی
جوان ،طرحی را ارائه دادم که مورد قبول واقع شد ،که باعث شد برای
ســاخت ان اثر کمی از حمایت انجمن برخوردار شوم .به طور کلی
این نگاه غیر تخصصی به انیمیشن که کار ساده ای قلمداد می شود از
اسیب هایی جدی برای این هنر است که نیاز به بازنگری دارد .که از
نظر من عدم منابع مالی از کمبود اطالعات درباره ساز و کار ساخت
انمیمیشن در ایران نشات می گیرد .دومین اسپانسر من برای تولید
انیمیشن مرکز گسترش ســینمای تجربی بود که در حال حاضر در
حال تولیدش هستم .از نظر من مرکز گسترش به صورت حرفه ای تر و
جدی تر بر روند تولید کار نظارت دارد .با این حال همیشه حمایت های
سازمانی با اورده حداقل سود ممکن و بیشترین بهره وری همراه بوده
است ،که این مسئله کار را برای کارگردان سخت می کند.
تولیدات انیمیشنی شما محصول یک کار تک نفره است یا
به صورت تیمی کار می کنید؟
برای من تولید یک انیمیشــن با یک گروه سه نفره الی چهارنفره
قابل انجام بود ،ان هم به این صورت که بــه انیماتور و یا طراح صدا
ســفارش کار می دادم .ان هم نه به این صورت که همه در یک زمان
درکنارهم کار را پیش ببریم ،معموال در سال اول با انیماتور خود کار را
جلو می بردم و در سال بعد برای طراحی صدا ،اقدام می کردم .درکل
در هر دوره با یک نفر در تعامل بودم .نه به صورت تیمی و گروهی در
مقطعی خاص.
بزرگترین مشکل در مسیر هنر پویانمایی در ایران چیست؟
ما در حوزه انیمیشن با دو گروه فعال در ایران روبرو هستیم ،افرادی
که در حوزه صنعتی فعالیت دارند و محصوالت سریالی و سینمایی
خود را روانه بازار مصرف تلویزیون و یا سینما می کنند ،و افرادیکه
به صورت هنری کارهــای عمدتا کوتاه انیمیشــنی تولید می کنند،
که انها شامل قشر دانشــگاهی و اکادمیک در این حوزه به حساب صفحه 4
پرونده
می ایند ،تجربه شخصی من حاکی از این است که این دو گروه معموال
روش کاری همدیگر را قبول ندارند ،کســانی که در بخش صنعتی
انیمیشن ســازی فعالیت می کنند ،با نگاه تولیدی به هزینه ،زمان و
میزان بازگشت سرمایه و ســوداوری جلو می روند .همین م شود که
از نظر من اثرهایی که در حال حاضر روی پرده ســینماهایی ایران با
موضوع کودک و نوجوان اکران شده است ،در مخاطب شناسی خود
دچار ضعف در فیلم نامه نویسی هستند .چرا که موضوعاتی با محوریت
روانشناختی و ..برای کودک قابل فهم نیست ،اگرچه برای صاحبان
اثر موضوعی ،چالش برانگیز و جذاب اســت ،اما ناگفته نماند که این
اثار از نظر تکنیکی حرفه ای پرداخت می شوند .این در حالی است که
فعاالن حوزه انیمیشن در بخش هنری ،در همان ابتدا با در نظر گرفتن
مخاطب و مفهوم اثار خود را نسبت به ذائقه تماشاگر تنظیم می کنند،
به این شــکل،عدم ارتباط این دو بخش هنری و صنعتی اســیب زا
می شود .من در تجربه ای که خودم داشــتم ،با برادر زاده ام به سینما
رفتم .نیمی از فیلم گذشته بود که برادرزاده من مشغول بازی دیگری
شد ،واین نشان دهنده ان است که فیلم نتوانسته بود از لحاظ محتوایی
او را درگیر کند ،از نظر من فروش گیشــه بیشــتر این اثار از فروش
شو پرورش
جمعی بلیط انها به ارگان ها و ســازمان هایی مانند اموز
و غیره تامین می شود .داســتان گویی حوزه ای است که در پرداخت
این انیمیشن ها باید به طور جدی تغییر کند .و این امر مستلزم وجود
کارشناس هایی است که همگام با دغدغه هایی ذهنی کودک 6الی
10ساله داستان پردازی را پایه ریزی کنند.
از نظر شما انیمیشن ســازان هنری ما دغدغه مخاطب و
جذب را دارند؟
جدا افتادگی این دو بخش در هنر انیمیشن ایران باعث شده است
که هنری سازان ما هم در گیشه موفق نباشند و بیشترین انرژی خود
را در مفهوم و محتوا به کار ببرند ،نیاز به یک ارتباط دوسویه در این
موضوع بیش از پیش احساس می شود.
از انیمیشن پوتین و موفقیت های این اثر بگوئید؟
فیلمنامه پوتین در ســال 1398نوشــته شــد ،و خوشبختانه از
فیلم نامه هایی بود که از همان ابتدا بصورت کامل در ذهنم شکل گرفت،
در دوره ای که از لحاظ روحی و روانی در شرایط بد و نامناسبی به سر
می بردم ،من در ذهنم کبوتری را در یک منطقه جنگ زده دیدم که برای
برداشتن غذا از زیر یک سنگ بزرگ تالش می کند ،تا برای بچه هایش
غذا ببرد،که درنهایت با برداشتن سنگ متوجه می شود غذایی در زیر
ان سنگ نیست ،و در ادامه با موانع دیگری روبرو می شود ،که از انها به
عنوان فرصتی برای تغییر زندگی خود استفاده می کند .این انیمیشن
در فضای گروتسکی که از ان به کمدی سیاه نیز تعبیر می شود ساخته
و پرداخته شد.که معموال حسی از خنده و گریه توامان را در مخاطب
ایجاد می کند .این کار در سه دقیقه بود .پروسه تولید ان یک سال طول
کشید ،تهیه کننده ان انجمن سینمایی جوانان وخودم بودم ،کارگردانی
هنری و انیماتور این اثر را اقای پژمان مالمیر به عهده داشتند .و از انجا
که شرکت در بخش دانشجویی اکادمی اسکار شرایط خاص و سختی
داشت ،نیازمند پیگیری زیادی بود که من در پروسه دو الی سه ماهه
با تالش زیاد توانستم این اثر را برای اکادمی قابل پذیرش کنم .که بعد
از عبور از دو مرحله انیمیشن پوتین موفق شد ،در هفت اثر نهایی برتر
یک شنبه 6اذر 1401شماره 1323
5
این بخش نامزد جایزه اسکار شود .و به عنوان اولین انیمیشن ایرانی
در بخش اسکار به رقابت پرداخت .در حال حاضر در هشت جشنواره
دیگری که مورد تائید اکادمی اســکار است شــرکت کرده است .در
جشــنواره داخلی نهال جایزه بهترین اثر را گرفت .در جشنواره فیلم
کوتاه تهران حتی کاندید هم نشد.
چگونه درحالی که از نظر روحی و روانی در شرایط سختی
بودید ،اراده خود را برای ساخت این انیمیشن جزم کردید،که
در واقع باعث بزرگ ترین موفقیت تان تا حال حاضر شد؟
اتفاقا برای من ،همیشــه اینطور بوده اســت که اگر در شرایطی
باشــم که نتوانم مکالمه ای با محیط داشته باشــم ،ان را در اثرم و با
ساخت تصاویر نشــان می دهم ،تمام اثرهایی که ساخته ام برامده از
دغدغه های شــخصی خودم بوده که تولید ان به رفع مشکالتم نیز
کمک کرده است.
به جشنواره اسکار هم دعوت شدید و یا دورادور نتیجه را
دنبال کردید؟
بله ،دعوت نامه داشتم ،اما چالش بزرگی بود چرا که سفارت امریکا
به بنده برای دوسال دیگر نوبت داد.
ایا از انعکاس خبری رسانه ای اثرتان در ایران راضی بودید؟
راســتش خیر ،اثر من درایران نه دیده شــد و نه تبلیغاتی را در
حوزه رسانه داشت .من این انیمیشــن را با بیست میلیون ساختم،
و همزمان با من در بخش مســابقه اثری از المان ارائه شــده بود با
پیش تولید ده هزار دالری که رســانه های این کشور در حجم بسیار
گسترده تری به ان پرداخته بودند .اما اثر من در همان ابتدا از سوی
انجمن سینمای جوانان که تهیه کننده ان بود با انعکاس درستی در
جامعه مواجه نشد .این در حالی است که فعاالن این حوزه و همچنین
فیلم کوتاه تنها مسیر موفقیت های بعدی شان انعکاس خبر اثرشان
در رسانه و فضای مجازی است که این مهم در ایران محقق نمی شود.
از اثر های خوب دیگر خود در حوزه انیمیشن بگوئید؟
انیمیشن دنیای خاکستری خاکســتری بود ،که تاکنون موفق به
شرکت درچندین جشنواره بین المللی معتبر شده است .و در نهایت
در جشنواره ای که تحت حمایت سازمان زنان انیمیشن ساز جهان بود،
موفق به جایزه شد .این اثر با محوریت برابری تفاوت ها بود.
سکوت هنرمندان در شرایط سخت حاضر را چگونه ارزیابی
می کنید؟
من با ســکوت میانه ای ندارم و اعتقادم بر این نیست که سکوت و
عدم تولید اثر هنری منجر به اتفاقی مبارک نمی شود ،تمامی تولیدات
انیمیشنی من با محوریت اعتراض من به مقوله ای در دنیای پیرامون
بوده است ،که توانسته ام از طریق هنر مابه ازای اعتراضم را نشان دهم.
کسانی که معتقدند که سکوت شان ،جلو ه بیرونی و اعتراضی دارد ،به
من نشان دهند مابه ازای این سکوت شان در دنیای واقعی چیست؟
در اثر اخــرم؛ این رویکرد کــه فرزند در خانواده کــه اولین نهاد
ارتباطی او با جهان اســت درک نمی شــود را ،به چالش کشیده ام و
همچنین والدین هم از سوی فرزند درک نمی شود ،انتخاب این رویکرد
برای من ،از این رو بود که احســاس کردم که اثرهایی که با محتوای
اجتماعی و سیاسی ساخته شده اند ،فاقد تاثیرگذاری بوده اند ،و زمان
ان رسیده است که دیگر به دنبال مقصر در دنیای بیرونی نباشیم ،چرا
که مقصر های اصلی این شرایط برامده از نهاد خانواده ،و فرد فرد افراد
یک جامعه است ،که باید تغییر کنند.
اینحرفشمامرابهیادبزرگیانداختکهگفتهبود،برایتغییر
شرایط قصد داشتیم انقالب کنیم ،از شرایط انقالب تغییردادن
خودمان و کسب اگاهی بود ،وقتی این دو را کسب کردیم ،دیگر
نیازی به انقالب احساس نکردیم .با این حساب از نظر شما این
اگاهی از چه مجرایی می تواند به جامعه تزریق شود؟
در حوزه علوم انسانی ،که از ان همیشه به عنوان رشته ای نامعتبر
و غیر پولســاز در ایران یاد می شــود و انتخاب احســن نوجوانان در
انتخاب رشته همیشه علوم تجربی و ریاضی فیزیک بوده است .همین
انگاره از ســطح تحصیلی در مدارس تا ســطح اجتماعی عامه مردم
هم تسری پیدا کرده است .در حالی که اســاس یک جامعه را علوم
انسانی تشــکیل می دهد و بها ندادن به این رشته باعث عقب راندن
جامعه می شود .چیزی که در جوامع پیشــرفته امری بسیار مهم در
سیاست گذاری محسوب می شود.
حرف اخرتان به عالقه مندان در حوزه انیمیشن
با انگیزه دیده شدن وارد هیچ حوزه ای نشوند ،ممکن است در ادامه
این امکان نیز برایشان فراهم شود ،اما اگر دغدغه اول دیده شدن باشد،
با شکستی بزرگ در همان ابتدا مواجه می شوند ،چرا که روند موفقیت
یک پروسه بسیار زمان بر است .که تنها با عشق و عالقه و دغدغه مندی
می توان این مسیر را پیمود .از نظر من با جواب به این پرسش که چرا
میخواهند وارد این فضا شوند و با پیدا کردن شناخت عمیقی از خود،
در این راه قدم بگذارند. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
یک شنبه 6اذر 1401شماره 1323
کشف تازه باستان شناسان ایران و فرانسه
باستان شناسان ایران و فرانسه ،در کاوش مشترک در محوطه اشکانی و ساسانی «ویرانشهر» ،بنای
یادمانی با کاربری مذهبی یا حکومتی کشف کردند .فصل چهارم این کاوش به سرپرستی «میثم لباف
خانیکی» و «روکو رانته» ،در محوطۀ ویرانشهر ،واقع در شمال شهر فاروج استان خراسان شمالی با مجوز
پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،از سر گرفته شده است.
لباف خانیکی ،در این باره گفت :بررسی و کاوش باستان شناسی این محوطه که از سال ۱۳۹۸اغاز شده،
نشان داده است ویرانشهر ،در دوران اشکانی و ساسانی ،مسکونی و در ناحیۀ درۀ «اترک» دارای مرکزیت
سیاسی و اقتصادی بوده است/ .ایسنا
وزیر فرهنگ و ارشاد :
نباید مجری ضعیف قانون باشیم
«تله موش» پس از ۷۰سال به برادوی می رود
نمایشنامه «تله موش» قدیمی ترین نمایشــنامه در حال اجرای
جهان که هفتادمین سالگرد خود را روز جمعه 4اذر ماه جشن گرفت،
قرار است سال اینده برای اولین بار در برادوی روی صحنه برود.
اولین بار این نمایشنامه اگاتا کریستی ،در ۲۵نوامبر ۱۹۵۲در تئاتر
سلطنتی ناتینگهام اجرا شد.
کریستی ،ابتدا فکر می کرد که ممکن است فقط برای هشت ماه این
اجرا دوام داشته باشــد ،اما از ان زمان تاکنون ،این نمایشنامه به یک
نمایش ثابت تئاتر وست اند ،تبدیل شده و تقریبا ۲۹هزار بار اجرا شده
و تا کنون ۱۰میلیون نفر ان را دیده اند.
نمایش «تله موش» ،قبال در ایاالت متحده ،روی صحنه رفته ،اما
هرگز در برادوی اجرا نشده است.
تهیه کنندگان این اثر گفته اند با توجه به جذابیت همیشــگی اثار
اگاتا کریستی ،اکنون وقت خوبی برای اجرای نمایش «تله موش» در
نیویورک است/.صباخبر
حراج خودنگاره زرد و صورتی به قیمتی چشمگیر
خودنگاره ایکه«ماکسبکمان » ،نقاشبرجستهاکسپرسیونیستالمانیدردورانتبعیدشبههلندنقاشی
کرده است ،درحالی به زودی در یک حراجی المانی به فروش گذاشته خواهد شد که گمان می رود رکورد
جدیدی بشکند« .بکمان» ،این نقاشی را زمانی خلق کرد که با به قدرت رسیدن نازی ها از المان به هلند جالی
وطن کرده بود .با توجه به قیمت نجومی که برای ان براورد شده است ،بعید به نظر می رسد یک موزه در حراجی
اول دسامبر این شاهکار را خریداری کند ،اما به احتمال زیاد یک مجموعه دار خصوصی ان را خریداری خواهد
کرد و این یعنی تماشای این نقاشی برای عموم مردم باردیگر غیرممکن خواهد بود« .بکمان» ،این نقاشی که
«خودنگاره زرد و صورتی» نام دارد را در فاصله سال های ۱۹۴۳و ۱۹۴۴خلق کرده است/ .ایسنا
محمدمهدی اسماعیلی ،وزیر فرهنگ و ارشاد درباره توقیف روزنامه جهان صنعت ،و در پاسخ به این
سئوال که در شرایطی که فرایند کار رســانه های داخلی با محدودیت هایی مواجه است و با یک جنگ
رسانه ای در خارج از کشور مواجه هستیم ،ایا نمی شد اگر هم مسئله ای وجود دارد ان را با تذکر پیگیری
کنیم ،گفت :همین روزنامه ای که اشاره می کنید بیش از ۲بار پرونده اش به دادگاه ارسال شده است ،بیش
از چند بار تذکر کتبی و شفاهی به این روزنامه داده شده است و مدیر مسئول ان چندین بار در طول این ماه
اخیر به معاونت مطبوعاتی امد و از ایشان خواهش کردیم تا همکاری کنند .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی،
با بیان این که ما در دوره جدید یک مورد تعطیلی رســانه ها را هم نداشتیم ،خاطرنشان کرد :با این حال
اصرار بر توهین داشتند .مثال شما نگاه کنید در ان مصاحبه چه توهینی به نیروی انتظامی شد .خب این
حرف ،حرف نادرستی است .این خالف امنیت ملی است ،مگر می شود به پلیس چنین اتهامات ناروایی زد
و بر ان اصرار کرد .او ادامه داد :شما حق دارید به من بگویید فالنی چرا برای اولین بار چنین کاری را انجام
داده اید (توقیف روزنامه) من هم می گویم حق با شماست اما زمانی که بیش از چندین بار به صورت حضوری
صحبت و تذکر داده شده است ،خب همکاری نمی شود .اسماعیلی افزود :یا همین افرادی که تالش می کنند
مدام قانون شکنی کنند ،من بارها گفته ام در مورد کسانی که دچار خطا شده اند ما اماده هستیم که کمک
کنیم تا مسئله شان حل شود ،اما زمانی که مرتب تجری به قانون شکنی می کنند ،ما چه باید کنیم؟ این
قانون ضعیف و قانون گذار ضعیف خودش عاملی برای تشدید می شود .حتما کسی نمی پسندد یک مجری
ضعیف قانون در مملکت حاکم شود .نمی توان مجری ،ضعیف داشت که اقتداری برای اجرای قانون نداشته
باشد .قانون ضمانت اجرایی می خواهد ،دستگاه حاکمیت وظیفه اش اجرای قانون است .او تاکید کرد :باز
هم ما نهایت همکاری را داریم و در وزارتخانه ،ستادی را تشکیل داده ام برای پیگیری حقوقی امور مربوط به
افرادی که احضار و بازداشت شده اند .اسماعیلی ،درباره این که این ستاد برای بازیگرانی است که بازداشت
شده اند ،گفت :فرقی نمی کند همه افراد مرتبط با این وزارتخانه را خانواده و اصحاب فرهنگ و هنر می دانیم
و وظیفه مان این است که کمک کنیم .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که ایا
وزارت ارشاد در جریان بازداشت های اخیر بازیگران بوده است ،عنوان کرد :این پرونده ها روند خودش را
طی کرده ،در مراجع قضایی جلو رفته است/.ایلنا
اضطراب پیش شرط ازادی ست...
کتاب «مفهوم اضطراب» ،نوشــته سورن کیرکگور ،با ترجمه
صالح نجفی ،در نشر مرکز به چاپ رســید .در توضیح این کتاب
می خوانیم« :کیرکگور ،در دیباچــ ه مفهوم اضطراب ادعا می کند
قصد دارد این کتاب را به همان سرراستی بنویسد که مرغان هوا
اواز سرمی دهند .او می گوید ،گناه اول هر فردی از ابنای بشر شبیه
گناه اول ادم ابوالبشر است .سپس به سراغ اضطراب می رود و فرق
می گذارد میــان اضطراب عینی (برون ذاتــی) و اضطراب ذهنی
(درون ذاتی) و رابط ه ان را با ازادی برجسته می سازد و امکان ازادی
در اضطراب عرض اندام می کند .کیرکگــور ،اضطراب را ترس یا
دلهره ای نامشخص می داند که پیش شرط ازادی (و به همین سبب،
پیش شرط گناه) است زیرا اضطراب همانا تصدیق وضع کنونی ما
و بازشناخت ماهیت امکان است .از کیرکگور ،پیش تر کتاب های
«تکرار»« ،یا این یا ان» در دو جلد و «مفهوم ایرونی» در نشر مرکز،
منتشر شده است/ .صباخبر
کریستیان بوبن نویسنده فرانسوی درگذشت
کریستیان بوبن ،نویسنده فرانسوی روز جمعه ۲۵نوامبر در سن
۷۱سالگی از دنیا رفت .بوبن ،نویسنده فرانسوی در اثارش می دانست
چگونه با کلمات ســاده ،عبارات شــعرگونه و فرمــول های ظریف
درخشان ،نکته های شگفت انگیز را از اتفاقات کوچک بیرون بکشد.
«لباس کوچک جشن» اولین موفقیت بوبن ،در ادبیات بود که در
ســال ۱۹۹۱رخ داد .به دنبال این اثر ،او شاهکار خود با نام «قدیس
فرودستان» را منتشــر کرد که چندین جایزه از جمله جایزه بزرگ
کاتولیک و جایزه ی دوماگو را دریافت کرد.
نوشته های کریســتیان بوبن ،اهنگین و شاعرانه است ،به همین
علت گاهی نمی توان دریافت که او شعر سروده یا به صورت نثر نوشته
اســت .مضامین اصلی کتاب های این نویسنده دربار ه عشق ،ایمان،
طبیعت و کودکی اســت .کتاب های «مدح هیچ»« ،دیوانه بازی»،
«ژه»« ،مسیح در شقایق» از جمله اثاری است که از این نویسنده به
فارسی برگردان شده است/ .صباخبر صفحه 6
یک شنبه 6اذر 1401شماره 1323
خرب فرهنگ و هرن
وزیر میراث فرهنگی :جوان امروز به دنبال سخنان کوتاه و تاثیرگذاراست
عزت اهلل ضرغامی ،اظهار داشت :نتوانستیم به نوجوانان و جوانان با زبان خودشان امر به معروف و نهی
از منکر کنیم .او با بیان اینکه جوان امروز به دنبال سخنان کوتاه و تاثیرگذار است ،افزود :عادتی که برخی
مسئوالن ما در اطاله کالم دارند سبب شده که نتوانند با فرزندان دوره دیجیتال ارتباط برقرار کنند و اگر
کسی بلد بود با جوانان و نوجوانان ما سخن بگوید ،باید ابتدا مقداری با انها راه می رفت و سپس اقتضائات
انها را درک می کرد .وزیر میراث فرهنگی عنوان کرد :ما روی زبان جدید کار نکردیم اما دشمن کار کرد و
بهره ان را برد به نحوی که یک شبکه سعودی که ذره ای حقوق بشر در طول تاریخ برای ان مطرح نبوده،
توانسته روی ذهن بخشی از نوجوانان و جوانان تاثیر بگذارد/.ایسنا
نمایشگاه عکس «ایران من» برگزار می شود
فرهنگسرای ارسباران ،با مشارکت اژانس عکس ایران ،به مناسبت برگزاری جشنواره ایران پیروز،
همزمان با برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲نمایشگاه عکسی با عنوان «ایران من» ،با هدف ایجاد بستر
مناسب برای ظهور و بروز خالقیت هنری هنرمندان عکاس ،معرفی ظرفیت های فرهنگی هنری ایران،
ایجاد زمینه ارتباط هنرمندان عکاس و انتقال تجربه و بازنمایی طبیعت ایران ،در نگارخانه های هنر شماره
۱،۲،۳پیش روی مخاطبان قرار داده است .این نمایشگاه از اثار هنرمندان عکاس با رویکرد اداب و رسوم
و فرهنگ های اقوام ایران اسالمی ،ظرفیت های گردشگری و جاذبه های میراث فرهنگی کشور و طبیعت
زیبای ایران از تاریخ یکم تا بیست و پنجم اذرماه ۱۴۰۱در حال برگزاری است/.ایسنا
رقابت های استانی برای رسیدن به بزرگ ترین اوردگاه تئاتر ایران
جشــنواره های تئاتر استانی ،مســیری برای ورود به جشنواره
منطقه ای تئاتر و ســپس میدان گاهی به منظور راه یابی و رقابت در
ویترین بزرگ تئاتر ایران ،یعنی جشــنواره بین المللی تئاتر فجر ،به
شمار می اید.
چراغ میزبانی جشنواره های استانی در استان های مرکزی ،سمنان
و چهارمحال و بختیاری از روز چهارشنبه 25ابان ماه روشن شد.
جشــنواره اســتانی مرکزی ،به صورت غیرمتمرکز در شهرهای
محالت ،اراک و ساوه برگزار شــد و اختتامیه این رویداد روز جمعه
۲۷ابان ۱۴۰۱با معرفی ،دو نمایش «داســتان های میان رودان»
به کارگردانی رضا کاشــیلو و نمایش «به گمونم ماه اومده بود» به
کارگردانی بهمن پارساارا ،به جشنواره منطقه ای تئاتر ،برگزار شد.
همزمان با این مراسم اختتامیه ،جشــنواره تئاتر استان سمنان،
نیز جمعه 27ابان با حضور کاظم نظری ،مدیرکل هنرهای نمایشی،
اســرافیل فرج اللهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ،غالمرضا
نعمتی معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشــی و سایر مدیران و
هنرمندان شرکت کننده در تاالر بهمن اداره فرهنگ و ارشاد اسالمی
شاهرود برگزار شــد و دو نمایش «نقطه صفر مرزی» به کارگردانی
محمدرضا عبادیانی و «قزلحصار» به کارگردانی مســعود صنحتی،
برای حضور در جشنواره منطقه ای معرفی شدند.
جشنواره تئاتر استانی چهارمحال و بختیاری ،نیز روز شنبه 28ابان
ماه در تماشاخانه مهر شهرکرد با انتخاب دو نمایش «خاکستری» به
کارگردانی پریا امینی و نمایش «کپســول» به کارگردانی مهرنوش
عباس نژاد به کار خود پایان داد.
اســتان مازندران در این رویداد هنری با معرفی دو اثر «مرگ با
ســوراخ اضافه» ،به کارگردانی امیرحسین فالحت پیشه ،از بابلسر و
«صنم» ،به کارگردانی ارسالن مهدوی ،از ساری راهی جشنواره تئاتر
منطقه ای شد.
7
سی و چهارمین دوره تئاتر استان بوشــهر نیز از 27تا 29ابان با
میزبانی شهرستان های دیلم ،گناوه ،کنگان ،بوشهر ،برازجان و دیر
برگزار شد و دو نمایش «استرالیا» به کارگردانی محمد دهدشتی و
«گریه های باد و کاته سینه» به کارگردانی حسین زارعی از این استان
به جشنواره تئاتر منطقه ای راه یافتند.
جشنواره تئاتر استان سیستان و بلوچســتان ،از 28تا 30ابان با
معرفی دو نمایش «کوتوله ها» به کارگردانی سعید کیخا و «گاو مرد»
به کارگردانی حسین گوهری ،به پایان رسید.
نمایش های «تهران کنار پنجره» به کارگردانی علی ســعادتی و
«ترنج» به کارگردانی مصطفی شــکاریان ،دو اثر برگزیده جشنواره
تئاتر استان خراسان شمالی ،هســتند که برای حضور در جشنواره
تئاتر منطقه ای ،اماده خواهند شد.
زنجان ،دیگر استانی است که با معرفی نمایش های «خیر نبینی
ســعیده» به کارگردانی اصغر محمدی و «عاشقانه های دو بازمانده
از یک جنایــت جنگی» به کارگردانی داود نجفــی ،برای حضور در
جشنواره تئاتر منطقه ای ،روز پنجشنبه ســوم اذرماه در تاالر هنر
فرهنگسرای امام خمینی زنجان به کار خود پایان داد.
هیئت انتخاب جشــنواره تئاتر اســتان همدان نیــز دو نمایش
«مانداک» به کارگردانی محمد قاســمی و «داستان مجسمه» به
کارگردانی اتابک مهراد ،را به جشنواره تئاتر منطقه ای معرفی کردند.
از مهم ترین نکات برگزاری این دوره از جشــنواره تئاتر استانی
حضور یک داور از سوی اداره کل هنرهای نمایشی است که عالوه بر
داوری به عنوان ناظر دیگر داوران استانی را همراهی می کند.
در سال های گذشته هر سه داور جشــنواره های استانی توسط
اســتان ها انتخاب و معرفی می شــدند که در دوره جدید براساس
تصمیم گیری شورای سیاست گذاری این رویداد هنری یک داور ناظر
از سوی اداره کل هنرهای نمایشی دو داور استانی را همراهی خواهد
کرد .جشنواره های تئاتر استانی امسال با همراهی مخاطبان در 31
استان کشــور به همراه جنوب کرمان و مناطق ازاد قشم و اروند در
حال برگزاری است.
جشنواره تئاتر اســتان تهران از روز یکم اذرماه در پردیس تئاتر
تهران اغاز به کار کرده است و دیگر استان ها نیز به زودی و با فاصله
زمانی کوتاهی میزبان این رویداد هنری خواهند بود.
قرار است تا از این 34جشــنواره تئاتر استانی ،به فراخور کیفیت
موجود و براساس دستورالعمل های شیوه نامه اجرایی بین صفر تا 3
اثر نمایشی طبق نظر هیئت داوران به جشنواره تئاتر منطقه ای راه
پیدا کنند.
جشــنواره تئاتر منطقه ای در ســال جاری پس از اخرین دوره
برگــزاری در 1393بــا برنامه ریزی اداره کل هنرهای نمایشــی و
ن اثار نمایشی
دبیرخانه تئاتر فجر به عنوان فیلتری برای راهیابی بهتری
به تئاتر فجر دوباره احیا شد /.هنرانالین صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
رویایی که دست یافتنی شد
28ســال بعد از ،پایان جنگ جهانی اول و امضای قرار داد
صلح ورسای و در کنار ان کنفرانس پاریس که با تعیین خطوط
مرزی جدیدی برای اروپا و کشورهای خاورمیانه ،نقشه جهان
به کلی تغییرکرده وکشــورهای جدیدی بــه وجود امدند و
همچنین همزمان با صدوهشتمین زادروز عباس میرزا ُملک ارا،
شاهزاده قاجار و برادر ناتنی ناصرالدین شاه در ۶اذر ،۱۲۱۸در
شهر َع ّبادان ،از قدیمی ترین شهرهای ایران که از زیبایی های
طبیعی ،تاریخی ،گردشگری ،تجاری و معنوی خاصی برخوردار
بود و از سال ۱۳۱۴شمسی ،به پیشنهاد فرهنگستان ایران و
تصویب دولت ،نام ان به ابادان تغییر کرد؛ در هوای معتدل و
فرح بخش اذرماه ،1326این منطقه ،در خانواده ای متوسط،
فرزندی پا به این دنیا می گذارد که نام او را داریوش ،می گذارند.
داریوش ،در ۸سالگی پدرش را از دست می دهد و از انجایی
که خانواده مادری از طائفه سرشناس میرمحمدی جوپار بودند،
ب ه همراه خانواده به شــهر جوپار ،شــهری در بخش ماهان از
توابع کرمان و زادگاه مادری ،مهاجرت کرد .دوران دبســتان
و دبیرســتان را در کرمان گذراند .او فعالیت در تئاتر را از سال
۱۳۴۵اغاز کرد و در سال ،۱۳۴۷نیز گروه تئاتر پیاده را بنیان
گذاشت ،اما تصمیم گرفت رشته مورد عالقه خود را به صورت
اکادمیک نیز پیش ببرد .بنابراین در کنکور ورودی دانشــگاه
شــرکت و پس از ان که در دانشگاه پذیرفته شــد به تهران
رفت .او در ســال ۱۳۵۲در رشته کارگردانی تئاتر از دانشکده
هنرهای زیبای دانشــگاه تهران فارغ التحصیل شد و در سال
،1359مصادف با سالی که اولین دوره مجلس شورای اسالمی
تشــکیل و با صدور فرمان امام (ره) ،ســتاد انقالب فرهنگی
تشکیل شد ،با بازی در فیلم کوتاه سلندر ،به کارگردانی واروژ
کریم مسیحی ،نخستین فعالیت سینمایی اش را رقم زد و پس
از ان با فیلم نامه نویسی و کارگردانی فیلم ۶۵دقیقه ای رسول
ی حرفه ای سینما شد و با تالش
پسر ابوالقاسم ،وارد مسیر زندگ
و پشتکار رویای دیرینه اش را دست یافتنی کرد.
شاید وقتی دیگر ...
امیر افشار فتوحی -داریوش فرهنگ درخشــانی ،متولد ۶اذر
،۱۳۲۶با تالش و پشتکاری که از خود نشــان داد خیلی زود به رویای
دیرینه خود جامه عمل پوشانید و با نخستین ساخته تلویزیونی خودیعنی
مجموعه افسانه سلطان و شبان ،توانست مخاطب تلویزیونی را با رویای
خود همراه سازد .سریالی که پخش ان در ســال های اغازین دهه ۶۰
با استقبال زیادی روبرو شد .داریوش فرهنگ ،در ادامه مسیر حرفه ای
خود به نویسندگی و کارگردانی بســنده نکرد و در دوره ای که بازیگران
برای مخاطب تلویزیون و عالقه مندان پرده نقره ای ،مورد توجه بودند ،در
زمینه بازیگری و بخش های دیگر صنعت سینما چون طراحی صحنه و
لباس ،طراحی تیتراژ و تهیه کنندگی نیز فعالیت کرد و از همان ابتدای
کار حرفه اش در تلویزیون و سینما با مهدی هاشمی ،که در کانون توجه
همگاننیزبود،درچندینکارهمکاریمشترکداشتند.فرهنگ،ازهمان
ابتدای کار خود ظاهرا قصد داشت که با پرداختن به موضعات اجتماعی در
قالب طنز ،فضای ملتهب ناشی از جنگ تحمیلی را اندکی تلطیف کند و
در پی ساخت سریال سلطان و شبان ،روی به نگارش فیلمنامه ای در سال
1364اورد با نام کفش های میرزا نوروز ،که محمد متوسالنی کارگردانی
ان را بر عهده گرفــت .از زمانی که داریوش فرهنــگ ،طرح اولیه فیلم
«کفش های میرزانوروز» را روی کاغذ اورد نزدیک به ۳7سال می گذرد
.فیلمی در ژانر کمدی که تنها با ۶میلیون تومان ساخته شد و همچنان
فیلمی جذاب برای دیدن است .فیلمی با نقش افرینی علی نصیریان و
محمدعلیکشاورزوبهکارگردانیمحمدمتوسالنیکهحاالجزوفیلم های
نوستالژیسینمایایرانمحسوبمی شود.داستانفیلمدربارهشخصیتی
بنام میرزا نوروز عطار ،است که حاضر نیست کفش های کهنه و پر از وصله
خود را دور بیندازد و کفش هایی نو بخرد و همین امر سبب می شود تا مردم
شهر او را دست بیندازند و مسخره کنند .همسر و فرزندان میرزا نیز که
دیگر طاقت این وضع را ندارند ،او را ترک می کنند و شرط بازگشتشان را
خرید کفش هایی نو از سوی میرزا ،قرار می دهند.
در همان سال که هنوز فرهنگ ،گرم نوشتن بود ،مسیر خود را با نگارش
فیلم نامه اتوبوس ،در سینما هموارتر می کند .فیلمی دیگر که با کارگردانی
یداهلل صمدی و بازی هادی اسالمی و مرتضی احمدی ،با تمام حواشی ای
که داشت در تاریخ سینمای ایران به ثبت رسیده است .یداهلل صمدی ،در
دومین گام فیلمسازی ترجیح داد اتوبوس ،را بیرون از تهران بسازد .البته
بحث بر سر فیلمنامه این فیلم در زمان اکران ان بر سر زبان اهالی رسانه
افتاده بود .در ان زمان فیلم نامه ای با داستان مشابهی از سوی بهرام بیضایی
با عنوان پرونده ی قدیمی پیراباد ،منتشر شده بود .و البته گفته ها حکایت
از این داشت که داستان فیلم بر اساس یکی از اثار محمود دولت ابادی
است که بعد ها نشر «چشمه» کتابش را منتشر کرد.اما درنهایت اتوبوس،
به عنوان طرحی از سوسن تسلیمی و فیلم نامه ای نوشت ه داریوش فرهنگ
جلوی دوربین رفت .داستان فیلم درباره زندگی اهالی روستایی است
که مردم ان باالدهی و پایین دهی هستند .ورود یک اتوبوس مستعمل
به روستا کار گاریچی را کساد می کند و او نیز اتوبوسی می خرد .اما این
روستا ان قدر مسافر شهر ندارد که دو اتوبوس بخواهد .این منشا اختالف
دیگری می شود و سرانجام با ازدواج پسری از اهالی پایین دستی با دختری
از طایف ه باالدستی ها اختالف ها به پایان می رسد .داریوش فرهنگ ،که
بیشتر به عنوان فیلم نامه نویس مطرح شده بود از سال 1365با نویسندگی
و کارگردانی فیلم طلسم وارد مرحله جدیدی از زندگی حرفه ای خود شد
و در ادامه با ساخت فیلم های دو فیلم با یک بلیت ،بهترین بابای دنیا ،راه
افتخار ،دیپلمات ،روانی ،تکیه بر باد ،رز زرد ،طلسم شدگان ،یک گزارش
واقعی ،باران و ....به عنوان فیلم نامه نویس و کارگردان و همچنین بازییگر
در سینمای ایران تثبیت شد .شاید وقتی دیگر ،فیلمی سینمایی ساخته
بهرام بیضایی به سال ۱۳۶۶با بازی سوسن تسلیمی و داریوش فرهنگ
است که در نظرسنجی منتقدان و نویسندگان ماهنامه سینمایی فیلم به
عنوان یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران انتخاب شده است.
او در در این فاصله دوران کاری خود از ساخت کار تلویزیون و بازیگری
نیز غافل نشد .از جمله سریال تلویزیونی تولدی دیگر ،که به تهیه کنندگی
مسعود رسام و بیژن بیرنگ ،در گونه خانوادگی و درام تولید شد و توانست
در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی نمره 7.6از 10را از سوی
مردم بدست بیاورد که نشان می دهد عموم مردم ان را اثری باکیفیت و
باارزش ارزیابی کرده اند .اما سریال دیگری که داریوش فرهنگ نه به عنوان
نویسنده و نه به عنوان کارگردان بلکه فقط در ان بازی کرده و مورد توجه
مخاطب قرار گرفته است ،سریال گاندو است .فرهنگ درباره این سریال
گفته است« :گاندو ،مسیری جدید در سریال سازی ایجاد کرده است و
امتیازات ان بیشتر از نقاط ضعفش است.گاندو ،ویژگی های خاصی داشت
که اغازگر طرز تفکری جدید برای سریال سازی شد .مردم از هر دو فصل
این سریال استقبال کردند .شما چند سریال را در دنیا می توانید ببینید که
در ان از مسئوالن شان انتقاد کنند و درباره وضعیت اجتماعی و اقتصادی
کشور خود صحبت کنند .موضوع و ساختار این سریال برای دل مشغولی
نیست؛ بلکه برای ذهن مشغولی است .مردم از اینکه حرف دلشان زده شود،
خوشحال می شوند ».اخرین فعالیت داریوش فرهنگ در عرصه هنر بازی
در مجموعه تلویزیونی اپیزودی مسافران ،به کارگردانی سیروس حسن
پور و احمد معظمی و تهیه کنندگی پرویز امیری ،است که از ١۴فروردین
١۴٠١به مناسبت ماه رمضان از شبکه پنج پخش شد .باید منتظر باشیم
تا او که از 1389فیلمی نساخته است دوباره به عرصه کارگردانی برگردد
و شاید وقتی دیگر شاهد فیلمی از او باشیم. صفحه 8