روزنامه صبا شماره 1321 - مگ لند

روزنامه صبا شماره 1321

روزنامه صبا شماره 1321

روزنامه صبا شماره 1321

‫چهارشنبه| ‪ 2‬اذر ‪ 23 |1401‬نوامبر‪ 28 |2022‬ربیع الثانی ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1321‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫شان گوسفنده‬ ‫جایزه گرفت‬ ‫سکوت«ترانه های پدری»‬ ‫چهار ساله شد!‬ ‫صفحه ‪3‬‬ ‫هنرمندان در میان‬ ‫دولبه تیز قیچی‬ ‫صفحه ‪4‬‬ ‫کیهـان‪ ،‬مردی از تبار‬ ‫ایل کلهر ایران زمین‬ ‫صفحه ‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫چهار شنبه‪ 2‬اذر‪ 1401‬شماره ‪1321‬‬ ‫ستاره سرزمین جنگلی با «مرد مورچه ای» می اید‬ ‫جاناتان می جرز‪ ،‬که برای نخستین بار در سال ‪ ۲۰۲۱‬با لوکی‪ ،‬به سینمای مارول پیوست‪ ،‬تاکنون در‬ ‫اثار سینمایی چون متخاصمان‪ ،‬ریک پسر سفیدپوست‪ ،‬ایالت محبوس‪ ،‬دره کوچک‪ ،‬سرزمین جنگلی و‪...‬‬ ‫ایفای نقش کرده است‪ .‬با این حال ممکن است هیچ یک از این ها به اندازه نقش اینده او در دنیای سینمایی‬ ‫مارول‪ ،‬حائز اهمیت نباشد‪ .‬این بازیگر رنگین پوست امریکایی که پس از بازی در فیلم مستقل اخرین‬ ‫مرد سیاه پوست در سان فرانسیسکو در سال ‪ ۲۰۱۹‬به شهرت رسید‪ ،‬یک سال پس از ان برای به تصویر‬ ‫کشیدن اتیکوس فریمن‪ ،‬در سریال تلویزیونی الوکرفت کانتری‪ ،‬توجه بیشتری را به خود جلب کرد‪.‬‬ ‫فصل سوم مرد مورچه ای در ‪ ۱۷‬فوریه سال ‪ ۲۰۲۳‬وارد سینماها می شود‪/.‬ایرنا‬ ‫کامرون‪ :‬لعنتی خیلی گران درامد‬ ‫گزارش های اولیه حاکی از ان است که بودجه تولید فیلم دوم «اواتار»‪ ،‬حدود ‪ ۲۵۰‬میلیون دالر شده ؛‬ ‫با این حال هنوز جیمز کامرون‪ ،‬سازنده فیلم‪ ،‬حاضر نیست امار دقیقی ارایه کند‪ .‬تنها پاسخی که کامرون‬ ‫داده این بوده که‪ :‬لعنتی خیلی گران درامد‪ .‬مثل این که کامرون‪ ،‬حتی به مدیران دیزنی و استودیو قرن‬ ‫بیستم گفته بود که بودجه ساخت دنباله «اواتار» انقدر باالست که می تواند به بدترین مورد تجاری تاریخ‬ ‫سینما بدل شود‪ .‬طبق براوردهای این کارگردان فیلم باید به سومین یا چهارمین فیلم پرفروش تاریخ بدل‬ ‫شود تا بتواند به سوددهی برسد‪ .‬در فهرست فعلی پرفروش ترین فیلم های جهان (بدون توجه به تورم)‪،‬‬ ‫«اواتار» کامرون در سال ‪ ۲۰۰۹‬با ‪ ۲.۹‬میلیارد دالر پرفروش ترین فیلم جهان است‪/.‬مهر‬ ‫شان گوسفنده‪ ،‬جایزه گرفت‬ ‫پنجاهمین دوره اهدای جوایز امی در بخش بین المللی با بررسی برنامه هایی از ‪ ۲۳‬کشور‬ ‫در ‪ ۱۵‬رشته و از میان ‪ ۶۰‬نامزد برگزار شد‪.‬‬ ‫در این برنامه که دوشنبه ‪ 30‬ابان در نیویورک برگزار شــد سونگ جونگ لی‪ ،‬بازیگر‬ ‫کره ای‪ ،‬جایزه بین المللی امی را به میکلی لی نایت‪ ،‬رییس گروه ســی جی اهدا کرد و ایوا‬ ‫دوورنی‪ ،‬جایزه بین المللی موسس امی را دریافت کرد‪.‬‬ ‫در بخش برنامه هنری «فردی مرکوری‪ :‬برنامه نهایی» از بریتانیا به عنوان برنده انتخاب‬ ‫شد و در بخش بهترین بازیگر زن لو دی الج‪ ،‬برای «جشن زن دیوانه» از فرانسه جایزه برد‪.‬‬ ‫جایزه بهترین بازیگر مرد هم نصیب دوگری اسکات برای «جنایت ایروین ولش» از بریتانیا‬ ‫شد‪ .‬جایزه بهترین مستند به «بچه های داعش‪ ،‬فالکت جنگ» از فرانسه و بهترین مستند‬ ‫ورزشی به «ملکه سرعت» از بریتانیا اهدا شد‪.‬‬ ‫جایزه بهترین برنامه ســرگرمی کودک به «دنیای بهتر من» از افریقای جنوبی رسید‬ ‫و جایزه بهترین برنامه زنده برای کودکان نیز نصیب «کابام!» از هلند شد‪ .‬جایزه بهترین‬ ‫انیمیشن کودکان را «شان گوسفنده‪ :‬پرواز پیش از کریسمس» از بریتانیا برد‪.‬‬ ‫«دعای شب»‪ ،‬از بریتانیا به عنوان بهترین سریال درام انتخاب شد‪ ،‬جایزه تله نووال‪ ،‬به‬ ‫«محبت پادشاه» از کره جنوبی رسید و جایزه مینی ســریال را «کمک»‪ ،‬از بریتانیا برد‪.‬‬ ‫جایزه سریال در فرم کوتاه هم به «رورانگی»‪ ،‬از نیوزیلند اهدا شد‪.‬‬ ‫جوایز بین المللی امی‪ ،‬توسط اکادمی بین المللی علوم و هنرهای تلویزیونی امریکا‪ ،‬برای‬ ‫تجلیل از بهترین برنامه های تلویزیونی که ابتدا در خارج از امریکا تولید و پخش شده اند‪،‬‬ ‫اعطا می شود‪ .‬این جوایز در جشن بین المللی جوایز امی که هر سال در ماه نوامبر در شهر‬ ‫نیویورک برگزار می شود‪ ،‬اهدا می شود‪ .‬نخستین مراسم بین المللی امی‪ ،‬در سال ‪۱۹۷۳‬‬ ‫برگزار شد‪/.‬مهر‬ ‫تجلیل از شاهرخ خان‪ ،‬در جشنواره فیلم عربستان‬ ‫شاهرخ خان‪ ،‬ستاره بالیوود و یکی از نمادهای بین المللی سینمای‬ ‫هند‪ ،‬با دریافت جایزه افتخاری جشنواره بین المللی فیلم دریای سرخ‬ ‫عربستان سعودی تجلیل خواهد شد‪ .‬شــاهرخ خان که یک بازیگر‬ ‫و تهیه کننده پرکار اســت پیش از این در جوایز بالیوودی مربوط به‬ ‫اروپای مرکزی ســه بار موفق به دریافت جایزه شــده است‪ .‬محمد‬ ‫الترکی‪ ،‬مدیر جشنواره دریای سرخ عربستان‪ ،‬درباره اهدای این جایزه‬ ‫به شاهرخ خان گفت‪ :‬از این که شاهرخ خان‪ ،‬یک استعداد قابل توجه و‬ ‫یک فوق ستاره بین المللی را مورد تجلیل قرار می دهیم‪ ،‬بسیار هیجان‬ ‫زده هستیم‪ .‬شــاهرخ خان از اولین نقش افرینی هایش مخاطبان را‬ ‫مجذوب خود کرده و یکی از مشــهورترین بازیگران جهان است که‬ ‫امروز فعالیت می کند‪ .‬دومین دوره جشنواره فیلم دریای سرخ‪ ،‬بین‬ ‫روزهای یک تا ‪ ۱۰‬دسامبر در شهر جده در ساحل شرقی دریای سرخ‬ ‫برگزار می شود‪ .‬امســال الیور استون‪ ،‬ریاســت هیات داوران بخش‬ ‫مسابقه اصلی جشنواره را بر عهده خواهد داشت‪/.‬صباخبر‬ ‫‪ ۱۹‬سال حبس برای زوج ستاره تلویزیون امریکا‬ ‫تاد و جولی کریسلی‪ ،‬زوج ستاره تلویزیونی امریکایی رئالیتی‬ ‫شو (نمایش واقعی) «کریسلی بهترین می داند»‪ ،‬از سوی دادگاه‬ ‫فدرال به اتهام فرار مالیاتی در مجموع به ‪ ۱۹‬سال حبس و ‪ ۳۲‬ماه‬ ‫حبس تعلیقی محکوم شدند‪ .‬ژوئن ‪ ،۲۰۲۲‬تاد کریسلی و همسرش‬ ‫جولی‪ ،‬به خاطر کالهبرداری بانکی و فرار مالیاتی و ارائه اســناد‬ ‫جعلی به بانک ها برای دریافت وام و تامین مالی ســبک زندگی‬ ‫مجلل خود مجرم شناخته شده اند‪ .‬کریســلی بهترین می داند‪،‬‬ ‫یک مجموعه تلویزیونی امریکایی است که برای نخستین بار در‬ ‫‪ ۱۱‬مارس ‪ ۲۰۱۴‬پخش شد‪ .‬به دنبال صدور حکم دادگاه فدرال‪،‬‬ ‫پخش مجموعه تلویزیونی تاد و جولی کریسلی‪ ،‬هم لغو شد‪ .‬به نقل‬ ‫از اینترتینمنت ویکلی‪ ،‬قاضی فدرال‪ ،‬تاد کریسلی را به ‪ ۱۲‬سال‬ ‫زندان به اضافه ‪ ۱۶‬ماه معافیت محکوم کرد‪.‬‬ ‫همچنین همسرش جولی‪ ،‬از سوی این دادگاه به ‪ ۷‬سال زندان‬ ‫به اضافه ‪ ۱۶‬ماه حبس تعلیقی محکوم شد‪/.‬ایرنا‬ ‫«جورابرنگی»درجمعفینالیست هایاسیاپاسیفیک‬ ‫فیلم کوتاه «جوراب رنگی» به تهیه کنندگی و کارگردانی مجتبی‬ ‫قاسمی‪ ،‬در میان ‪ ۴‬فینالیست نهایی جشنواره اسیا پاسیفیک ‪،۲۰۲۲‬‬ ‫قرار گرفت‪ .‬جشــنواره اسیا پاســیفیک‪ ،‬از مهمترین و معتبرترین‬ ‫جشنواره های جهانی است که ‪ ۲۸۶‬شبکه تلویزیونی عضو ان هستند‬ ‫و هر سال در یکی از کشــور های عضو برگزار می شود‪ .‬امسال ‪ ۶‬اثر‬ ‫تلویزیونی از سازمان صدا و ســیما در این جشنواره شرکت داشتند‬ ‫که از این میان تنها فیلم کوتاه «جوراب رنگی» از مجموعه داستانی‬ ‫«رایحه» موفق به صعود به مرحله فینال جشــنواره شــد و باید با‬ ‫فیلم هایی از کشور های ایتالیا‪ ،‬مجارستان و کره جنوبی برای کسب‬ ‫جایزه بزرگ جشنواره در بخش کودک و نوجوان به رقابت بپردازد‪.‬‬ ‫فیلم های فینالیست توســط ‪ ۱۸‬داور از کشور های مختلف عضو‬ ‫دپارتمان رادیو و تلویزیون های اســیا و اقیانوسیه (اسیا پاسیفیک)‬ ‫ارزیابی و منتخبین در تاریخ ‪ ۲۹‬نوامبر ‪ ۲۰۲۲‬در شهر دهلی نو کشور‬ ‫هندوستان معرفی و تقدیر خواهند شد‪/.‬صدا و سیما‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫هریسون فورد‪ ،‬جوان شد‬ ‫هریسون فورد‪ ،‬در اولین تصاویری که از «ایندیانا جونز ‪ »۵‬منتشر شده ‪ ،‬دوباره در همان اندازه های‬ ‫ماجراجویی فیلم های قبلی دیده شد‪ .‬این عکس ها تایید می کنند که فورد با استفاده از جلوه های بصری‬ ‫جوان شده تا سن او با سه گانه اصلی متناسب شود‪ .‬از فن اوری پیری زدایی تنها در صحنه اغازین فیلم‬ ‫استفاده شده که در قلعه ای در سال ‪ ۱۹۴۴‬ایندیانا را در مقابل گروهی از نازی ها تصویر می کند‪ .‬جیمز‬ ‫منگولد‪ ،‬که وظیفه ساخت فیلم را از استیون اسپیلبرگ گرفته است‪ ،‬گفت‪ :‬پس از سکانس اغازین‪ ،‬شما‬ ‫خود را در سال ‪ ۱۹۶۹‬می یابید‪ .‬مخاطب به معنای واقعی کلمه روحیه هولناک ان روزهای اولیه در دهه‬ ‫‪ ۱۹۴۰‬را تجربه می کند و بعد وارد امروز فیلم می شویم‪/.‬مهر‬ ‫چهار شنبه‪ 2‬اذر‪ 1401‬شماره ‪1321‬‬ ‫‪3‬‬ ‫«طناز» به فاز اول خود پایان داد‬ ‫گروه سازنده تاک شوی «طناز» از تصمیم خود برای پایان دادن به فاز اول تصویربرداری این پروژه خبر داد‪.‬‬ ‫تصویربرداری این برنامه بعد از گذشت بیش از دو ماه از زمان اغاز پروژه فاز اول ان به دلیل شرایط اجتماعی‬ ‫پایان یافت‪« .‬طناز» عنوان رئالیتی تاک شوی جدیدی است که با میزبانی کمال تبریزی نویسنده و کارگردان‬ ‫با سابقه سینما و تلویزیون و در اولین تجربه او در کسوت مجری‪ ،‬گفت وگوهایی متفاوت و عمیق را با جمعی از‬ ‫چهره های مطرح سینما و تلویزیون رقم می زند‪ .‬رئالیتی تاک شوی «طناز» در حال حاضر بعد از پایان فاز اول‪،‬‬ ‫در مرحله پس تولید قرار دارد و با هدف پخش از یکی از پلتفرم های موجود تولید می شود‪ .‬گروه سازنده ابراز‬ ‫امیدواری کرد ادامه روند تولید پروژه را همزمان با بهبود اوضاع اجتماعی مجددا از سر بگیرد‪/.‬ایرنا‬ ‫سکوت«ترانه های پدری» چهار ساله شد!‬ ‫علی ژکان‪ ،‬کارگردان باسابقه سینما که به تازگی در مقام تهیه کننده برای فیلم سینمایی «ترانه های پدری»‪ ،‬به کارگردانی محمد‬ ‫بصیری‪ ،‬پروانه نمایش دریافت کرده است‪ ،‬درباره اخرین وضعیت برنامه ریزی برای اکران عمومی این فیلم گفت‪ :‬انچه مشخص است‪،‬‬ ‫شرایط اکران در سینماهای کشور از این بدتر نمی توانست باشد و به همین دلیل ما هم صرفاً پروانه نمایش دریافت کرده ایم و مشخص‬ ‫نیست بتوانیم شرایط مناسبی برای اکران ان پیدا کنیم‪ .‬فیلم هایی هم هستند که بیش از ‪ ۵ ،۴‬سال می شود که فرصت اکران پیدا‬ ‫نکرده اند‪ .‬او ادامه داد‪ :‬معضالت حوزه اکران در سینمای ایران همواره بحث روز بوده است و هر بار به شکلی با این معضل مواجه می شویم‪.‬‬ ‫در چند سال اخیر هم که به دلیل تشدید این شرایط‪ ،‬فیلم هایی که نمی توانند اکران مناسبی داشته باشند‪ ،‬روی دست صاحبان شان‬ ‫باقی مانده است‪ .‬این تهیه کننده و کارگردان باسابقه تاکید کرد‪ :‬به این نکته توجه داشته باشید که وقتی ما از اکران یک فیلم صحبت‬ ‫می کنیم‪ ،‬منظور نمایش ان در چند پردیس سینمایی بزرگ است و نمایش فیلم در باقی سینماها که ساختار قدیمی دارند و به روز‬ ‫نیستند را نمی توان به حساب اکران گذاشت‪ .‬مردم دیگر به سینماهایی که هنوز به شکل سنتی اداره می شوند و فیلم نمایش می دهند‪،‬‬ ‫نمی روند‪ .‬دلیل موفقیت پردیس های سینمایی هم سروشکل مدرن فعالیت ان ها است‪ .‬فعالیت اکثر سالن های ما هنوز حالت کالسیک‬ ‫دارد و نزدیک به‪ ۲۰۰‬سینما‪ ،‬هنوز حتی بازسازی هم نشده اند و امکاناتی مانند صندلی تماشاگران و سیستم پخش در ان ها به روزرسانی‬ ‫نشده است‪ .‬طبیعی است که در این شرایط اکران فیلم در چنین سالن هایی چندان مطلوب و دلخواه نباشد‪ .‬او افزود‪ :‬در این وضعیت‬ ‫که شاهد شرایط باثباتی در کشور نیستیم‪ ،‬ناگزیر هستیم به صورت مقطعی به اکران فیلم های خود فکر کنیم‪ .‬در دوره ای با مشکل‬ ‫کرونا مواجه بودیم و حاال با جو ناارام اجتماعی و سیاسی‪ .‬شرایط به گونه ای شده است که اساساً دیگر مردم به سینما نمی روند و وقتی‬ ‫می خواهیم درباره فیلم خود تصمیم گیری کنیم باید به صورت مقطعی درباره ان حرف بزنیم‪ .‬در این شرایط شما نمی توانید درباره اکران‬ ‫سینماها موضعی بگیرید که شامل یک مقطع زمانی طوالنی مدت شود‪ .‬ژکان‪ ،‬با تاکید بر این که هنوز تقاضای اکران فیلم «ترانه های‬ ‫پدری»‪ ،‬به شورای صنفی اکران داده نشده است گفت‪ :‬چرا باید متقاضی اکران فیلم خود باشیم؟ این فیلم یک فیلم کودک است و در‬ ‫شرایطی که مردم برای فیلم های بزرگسال هم به سینما نمی روند‪ ،‬طبیعی است که از فیلم کودک هم استقبال نکنند‪ .‬برای این نوع‬ ‫از فیلم ها باید حمایت های ویژه در نظر گرفته شود و فراهم اوردن این تمهیدات‪ ،‬کار ما نیست‪ ،‬بلکه کار مدیران است‪ .‬او درباره شرایط‬ ‫تولید این فیلم هم توضیح داد‪ :‬تولید این فیلم مربوط به حدود چهار سال پیش می شود که شعار حمایت از سینمای کودک از سوی‬ ‫مدیران مطرح می شد‪ .‬در ان موقعیت احساس کردیم که می توانیم سراغ چنین مضمونی برویم‪ .‬از ان سال منتظر شرایط مناسب برای‬ ‫اکران فیلم بوده ایم‪ .‬از سال ‪ ۹۸‬با شرایط کرونایی مواجه شدیم‪ ،‬حدود ‪ ۶‬ماه می شود که از وضعیت کرونایی خارج شده ایم اما وضعیت‬ ‫بحرانی تازه ای پیش روی ما قرار گرفته است‪ .‬ژکان‪ ،‬درباره استقبال از فیلم های کودک در حال اکران در سینماها هم گفت‪ :‬شاید از این‬ ‫فیلم ها حمایت ویژه ای از سوی نهادهایی مانند اموزش و پرورش صورت گرفته باشد اما ان چه مشخص است‪ ،‬شرایط باثباتی وجود‬ ‫ندارد‪ .‬درباره فروش همین فیلم ها هم باید دید هزینه تمام شده تولید ان ها چقدر بوده است تا بتوانیم درباره موفقیت ان ها در گیشه‬ ‫نظر بدهیم‪ .‬تهیه کننده «ترانه های پدری»‪ ،‬در پایان تاکید کرد‪ :‬این فیلم به طور کامل با هزینه شخصی ساخته شده و نهادهای دولتی‬ ‫حتی یک ریال به تولید ان کمک نکرده اند‪ .‬به همین دلیل ناگزیر باید در انتظار شرایط باثبات تری برای اکران و عرضه ان باشیم‪/.‬مهر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫پرونده‬ ‫چهار شنبه‪ 2‬اذر‪ 1401‬شماره ‪1321‬‬ ‫هنرمنـدان‬ ‫در میـان‬ ‫دولبـه تیـز‬ ‫قیچـی‬ ‫فرهومند ناظریان نمایش نوکر شیطان نوشته رسول بانگین با طراحی‪،‬‬ ‫کارگردانی و تهیه کنندگی فاطمه زمانی از ‪ ۲۴‬مهر‬ ‫گفت و گو‬ ‫ساعت ‪ ۱۹:۳۰‬در سالن استاد جعفر والی تاالر محراب‬ ‫روی صحنه می رود‪ .‬احمدرضا نورالهی‪ ،‬سیاوش ضابط‪ ،‬رضا حسین‬ ‫ نژاد‪ ،‬مهرداد قادری‪ ،‬فرید گلریز‪ ،‬مینا ترکمن‪ ،‬مسعود تاج کریمی‪،‬‬ ‫علیرضا یاسری‪ ،‬پویا اصفی‪ ،‬سیدمجید حسینی‪ ،‬پرستش پورمیرزا‪،‬‬ ‫پوریا رضایی‪ ،‬عارف رســتمی‪ ،‬ارمان مراثی‪ ،‬ایمان راعی‪ ،‬فاطمه‬ ‫ زمانی‪ ،‬سمیه رجبی‪ ،‬علی صدیقی سعید‪ ،‬نگین بیگی و لیال صفری‬ ‫بازیگران ان هستند‪ .‬خبرنگار صبا با محوریت این نمایش به گفت گو‬ ‫با فاطمه زمانی کارگردان نمایش نوکر شیطان نشست‬ ‫فاطمه زمانی‪ :‬تئاتر‪ ،‬مانند مدرسه و دانشگاه است‪.‬‬ ‫وقتی ما این صحنه را تعطیل و یا ترک می کنیم‪ ،‬یعنی‬ ‫در حساس ترین شرایط که نیاز به دانش و اگاهی داریم‬ ‫دانشگاه را تعطیل کرده ایم‪ ،‬و ذهن مان را به حواشی‬ ‫معطوف کرده ایم که هیچ کدام راهگشا نیستند‪.‬‬ ‫از ابتدای اشنایی خود با تئاتر بگویید؟‬ ‫تئاتر را با بازیگری شروع کردم و در‪ 30‬اجرای صحنه ای به عنوان‬ ‫بازیگر‪ ،‬ایفای نقش کرده ام و در حوزه کارگردانی ‪ 13‬اثر را به روی صحنه‬ ‫برده ام‪ ،‬نمایش بازی مرگ در سال ‪ 1398‬از موفق ترین اجراهایم بود‪ .‬در‬ ‫دوسال اخیر نیز این افتخار نصیبم شد که به عنوان پرکارترین هنرمند‬ ‫در عرصه کارگردانی و بازیگری انتخاب شوم‪.‬‬ ‫اید ه این نمایش از کجا شکل گرفت؟‬ ‫نوکــر شــیطان‪ ،‬نمایشــنامه ای از اســتاد رســول بانگیــن از‬ ‫نمایشنامه نویســان مطرح ایران اســت‪ ،‬که تا کنون موفق به کسب‬ ‫جایزه های خارجی و داخلی متعددی شده اند‪ .‬خواندن متن هایی که با‬ ‫محوریت مرگ هستند برایم جالب توجه بود‪ .‬نمایشنامه نوکر شیطان‬ ‫توجه من را از همان ابتدا جلب کرد‪ ،‬و تصمیم به کارگردانی ان گرفتم‪.‬‬ ‫داستان نمایشنامه؛ در قهوه خان ه و در سال ‪ 1357‬می گذرد‪ .‬تعدادی‬ ‫افراد در قهوه خانه مشغول حرف های بیهوده هستند که نقش مثبت‬ ‫این نمایشنامه قهوه چی به انها تذکر می دهد‪ ،‬اما کسی به او اهمیت‬ ‫نمی دهد‪ ،‬در ادامه یک شخصیت سورئال وارد جریان نمایشی می شود‬ ‫که تا انتها هم مشخص نمی شود از کجا امده است‪ ،‬اما با تاثیری که روی‬ ‫افراد قهوه خانه می گذارد‪ ،‬باعث درگیری و نزاع بین انها می شود‪ ،‬و در‬ ‫نهایت این درگیری موجب مرگ یکی از انها می شود‪.‬‬ ‫این نمایش دارای لحظات کمیک فرح بخشی است و با ‪ 13‬بازیگر‬ ‫اجرا می رود‪ .‬متن اصلی ‪ 10‬نقش داشــت که من به ان ها یک شاگر‬ ‫قهوه چی و دو نوچه اضافه کردم‪.‬‬ ‫درصد ان را نیز تغییر دهیم‪.‬‬ ‫این نمایش در چه سبکی اجرا و پرداخت شده است؟‬ ‫این نمایشــنامه‪ ،‬یک مضمون خوب و قــوی در زیر متن دارد‪ ،‬که‬ ‫می تواند پایه های فلســفی داشــته باشــد‪ .‬در روایت پردازی‪ ،‬از دو‬ ‫ســبک کمدی و تراژیک تبعیت می کند و به شیوه رئالیسم جادویی‬ ‫اجرا می شــود‪ .‬تئاتر چند نوع مخاطب دارد؛ مخاطب عام و مخاطب‬ ‫خاص‪ .‬نوکر شیطان نمایشی است که می تواند با المان هایی نظر همه‬ ‫مخاطبان را جلب کند چرا که هــم لحظه های کمدی دارد هم اینکه‬ ‫مفهومی و فنی است‪.‬‬ ‫تمرینات شما از چه زمانی شروع شد و چقدر طول کشید تا‬ ‫این نمایشنامه اماده اجرای عموم شود؟‬ ‫از ‪ 15‬اریبهشت‪ ،‬ســال ‪ 1401‬تمرینات خود را شروع کردیم‪ .‬و در‬ ‫طول هشت ماه‪ ،‬در ‪ 111‬جلسه ‪ 3‬ساعته نمایش برای اجرای عموم‬ ‫اماده شد‪.‬‬ ‫نمایش چند دقیقه است؟‬ ‫این نمایش در ابتدا در ‪ 90‬دقیقه اماده شده بود که در ادامه به علت‬ ‫معذوریت های سالن به ‪ 80‬دقیقه تقلیل یافت‪.‬‬ ‫در شکل گیری روند نمایشنامه از مشورت های نویسنده‬ ‫نمایش‪ ،‬رسول بانگین هم کمک گرفتید؟‬ ‫از ابتدای اثر ارتباط خوبی با نویسنده داشتم و معموال هر سوالی که‬ ‫در متن برایم پیش می امد را پاسخ می دادند‪ .‬بیشترین کمکی که از‬ ‫ایشان گرفتیم برای فهمیدن عمق مطالبی که در زیر متن دیالوگ ها‬ ‫نهفته بود‪ .‬در انتها نیز فیلم کار را برای شان ارسال کردیم‪ .‬در اجرا ‪۸۰‬‬ ‫درصد وفادار به متن اصلی بودم اما به دلیل ممیزی ها مجبور شدیم ‪۴۰‬‬ ‫ایا در زمانــی که تصمیم به تمرین و اجــرای این نمایش‬ ‫گرفتید‪ ،‬پیش بینی مقارن شدن شــرایط حاضر را‪ ،‬با اجرای‬ ‫نمایش می کردید؟‬ ‫خیر‪ ،‬به هیچ عنوان‪ ،‬ما حتی این پیش فرض را داشتیم که با توجه به‬ ‫ظرفیت سالن محراب ممکن نمایش نوکر شیطان در دو نوبت اجرا شود‪.‬‬ ‫همچنین تمام تصمیمات ما مبنی بر تبلیغات و قرارداد با شرکت هایی‬ ‫که تامین مخاطب را به عهده داشتند کنسل شد‪ .‬و متاسفانه هیچ کدام را‬ ‫نتوانستیم انجام بدهیم‪ .‬راههای تبلیغاتی ما در فضای مجازی کامال بی‬ ‫نتیجه بود و تنها راه جذب مخاطب ما از راه تبلیغ دهان به دهان و کمی‬ ‫هم مطبوعات و رسانه ها شکل گرفت‪ .‬من تابه حال اثر نمایشی خود را‬ ‫در صفحه خودم هم تبلیغ نکرده ام‪ ،‬با اینکه می دانستم ممکن است عدم‬ ‫تبلیغ اثر‪ ،‬منجر به خسارت های مادی شود‪ ،‬اما تحمل ضرر برایم از قضاوت‬ ‫شدن قابل قبول تر بود‪ .‬متاسفانه تعریف عده ای از دموکراسی در حد اذهان‬ ‫میان گروهی خودشان است‪ ،‬در حال حاضر نه فقط من‪ ،‬بلکه هنرمندان‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫چهار شنبه‪ 2‬اذر‪ 1401‬شماره ‪1321‬‬ ‫‪5‬‬ ‫که رسالت هنری و فعالیت سیاســی دو امر کامال تفکیک شده از هم‬ ‫است‪ ،‬که هیچ کدام در دیگری اختاللی بوجود نمی اورد‪.‬‬ ‫ارزیابی شما‪ ،‬در مورد برگشت هزینه ها و سوداوری این اجرا‬ ‫برای گروه چیست؟‬ ‫ســه روز اولیه اجرای نمایش رایگان بود و فروش گیشه نداشتیم‪.‬‬ ‫که جنبه افتتاحیه اثر را داشت‪ .‬در ان سه روز سالن با ظرفیت ‪ 80‬الی‬ ‫‪ 100‬نفر اجرا رفت‪ .‬و در ادامه نیــز تقریبا با همین تعداد‪ ،‬اجرا رفتیم‪،‬‬ ‫پیش بینی من برگشت نیمی از هزینه های صرف شده در پایان اجرا‬ ‫است‪ .‬در کل این اجرا هیچ سود مالی برای من و گروه ام نخواهد داشت‪.‬‬ ‫و اگر از بعد مالی بخواهم نگاه کنم‪ ،‬متحمل ضرر و هزینه های بدون‬ ‫بازگشت هم شده ایم‪.‬‬ ‫هدف شما از رقم زدن این رویداد در عرصه نمایش و هنر‬ ‫چیست؟‬ ‫تعهد در کار گروهی برای من در اولویت اســت‪ ،‬تئاتر هنری چند‬ ‫وجهی است که از مهم ترین وجه های ان از نظر من انسان سازی است‪،‬‬ ‫تئاتر جریانی اســت که در ان در دل یــک کار گروهی یاد می گیریم‬ ‫که نسبت به هم مسئولیت های متعهدانه داشته باشیم‪ ،‬در گروه من‬ ‫هنر جویانی هستند که تنها ‪ 16‬سال دارند و اولین اجرای خود را بر‬ ‫روی صحنه‪،‬تجربه می کنند‪ .‬این دوستان با حضور مداوم در تمرینات‬ ‫سخت از مسیرهای دور هر طور شده خود را به گروه می رسانند‪ ،‬برخی‬ ‫از بازیگران من از کرج و یا رباط کریم خود را به گروه می رساندند‪ ،‬این‬ ‫زحمات همه و همه خود را در اجرا نشان می دهند و باعث شکل گیری‬ ‫احساس نابی از موفقیت و مســئولیت پذیری را برای همه افراد گروه‬ ‫حتی خود من در پی دارد‪ .‬مانند پزشــکی که از اغاز کار قسم نامه ای‬ ‫را امضا می کند که برای کمک و درمان به بیماران اش میان دوست و‬ ‫دشمن تفاوتی قائل نشود‪ ،‬صنف تئاتر هم قسم خورده است که در هر‬ ‫شرایطی صحنه نمایش را ترک نکند‪ .‬این سوگندنامه ای است که من‬ ‫و هنرجویانم به ان پایبند هستیم‪ .‬این درحالی است که تئاتر در ایران‬ ‫نه به عنوان شغل و نه به عنوان منبع در امد است‪ ،‬و گویای این امر که‪،‬‬ ‫انگیزه کســانی که در این دوره خاص باز هم در صحنه حضور دارند‪،‬‬ ‫چیزی فراتر از اهداف مادی و یا حتی شهرت است‪ .‬بازیگری که امروز‬ ‫در صحنه نمایش حاضر می شود‪ ،‬عاشق است‪ ،‬عاشقی که جور سختی‬ ‫معشوقه اش را می کشد‪ ،‬ولی او را ترک نمی کند‪.‬‬ ‫دیگری که قصد دارند ازادنه مسیر خود را انتخاب کنند‪ ،‬مورد حجمه بی‬ ‫احترامی ها و توهین های مردم قرار می گیرند‪ ،‬ازادی یعنی با پذیرش‬ ‫قوانین کشــور‪ ،‬اعتراض خود را با روحیه ای مطالبه گرانه از مسئولین‬ ‫پیگیری کنیم‪ .‬در واقع اعتراضی که در بدنه خود همراه با خشــونت و‬ ‫هتاکی باشد‪ ،‬برای شخص من راهکار درستی نیست‪.‬‬ ‫درحالحاضرمیزاناستقبالمخاطبازنمایششماچطوراست؟‬ ‫اجرای این نمایش به شب دهم رسیده است و خدا را شاکرم که تاکنون‬ ‫با مشکل عدم جذب مخاطب روبرو نبوده ایم‪ ،‬نمایش نوکرشیطان‪ ،‬بعد از‬ ‫نمایش پرده خانه به کارگردانی گالب ادینه‪ ،‬میزان استقبال خوبی را از‬ ‫نظرمخاطبتجربهکردهاست‪.‬درنظرسنجیهایتیوالهمامتیازکسب‬ ‫شده این نمایش از رده بندی خوبی برخوردار شده است‪.‬‬ ‫چه شد که سالن محراب را برای اجرای این نمایش انتخاب‬ ‫کردید؟‬ ‫یکی از دالیل مهم ان نداشتن تهیه کننده بود‪ ،‬به همین دلیل برای‬ ‫صرفه جویی در هزینه ها سالن محراب را که دولتی بود انتخاب کردم‪.‬‬ ‫سالن محراب از اتفاقات خوب برای من و گروهم بود‪ ،‬و من نمی دانم با‬ ‫چه زبانی می توانم از کارمندان و مدیران این سالن تشکر کنم‪ ،‬پرسنل‬ ‫این سالن در طول تمرین و در شب های اجرا دلسوزانه در کنار ما بودند‪،‬‬ ‫ولطف های بی حدشان شامل ما شد‪ .‬در طول این چند سال تجربه ام‬ ‫در تئاتر‪ ،‬برای اولین بار بود که با این اندازه از همراهی ســالن با گروه‬ ‫نمایشی مواجه می شدم که برای من غافل گیر کننده بود‪.‬‬ ‫در طول تمرین و اجر ایا با ترک بازیگران و دیگر عوامل فنی‬ ‫نمایش هم مواجه شدید؟‬ ‫بله‪ ،‬ما در طول این کار ناگزیر به تغییرچند بازیگر شدیم‪ ،‬و از شب‬ ‫گذشته نیز که با غیبت یکی از بازیگران مواجه شدیم‪ ،‬بنده خودم به‬ ‫جای بازیگر نقش را بازی کردم‪ .‬ایــن اتفاق ها در تئاتر اجتناب ناپذیر‬ ‫است‪ ،‬که برای تک تک انها کارگردان موظف است تصمیم خلق الساعه‬ ‫و درست برای گروه بگیرد تا کمترین لطمه به نمایش وارد شود‪.‬‬ ‫ایا این اتفاقات مربوط به شرایط فعلی بود؟‬ ‫خیر‪ ،‬خوشبختانه همکاران من که بخش بیشتری از انها از میان‬ ‫هنرجویان خودم هستند‪ ،‬به خاطر شــرایط فعلی صحنه تئاتر را رها‬ ‫نکردند‪ ،‬البته من از همان ابتدا در جلسه ای که با عوامل نمایش نوکر‬ ‫شیطان داشــتم‪ ،‬کامال برای همه توضیح دادم که ما قشری برامده از‬ ‫عموم مردم هستیم‪ ،‬و تمامی فشارها که ســختی شرایط را بر دوش‬ ‫خود کامال احساس می کنیم‪ ،‬اما روش و منش اعتراضی ما در مقابل با‬ ‫کسانی که در خیابان ریخته اند تفاوت دارد‪ ،‬در ان جلسه از تمام عوامل‬ ‫خود بدون هیچ فشار و تحمیلی خواستم‪ ،‬که چنانچه احساس می کنند‬ ‫به هر دلیلی نمی توانند ما را در این مسیر همراهی کنند‪ ،‬مختار هستند‬ ‫از گروه جدا شوند‪ .‬و خوشبختانه با تعامل خوب و سازنده ای که میان‬ ‫عوامل اجرایی این نمایش و بنده اتفاق افتاد همه به این نتیجه رسیدیم‬ ‫از رسالت هنری خود در هنرتئاتر بگویید؟‬ ‫تئاتر‪ ،‬مانند مدرسه و دانشگاه است‪ .‬وقتی ما این صحنه را تعطیل و یا‬ ‫ترک می کنیم‪ ،‬یعنی در حساس ترین شرایط که نیاز به دانش و اگاهی‬ ‫داریم دانشــگاه را تعطیل کرده ایم‪ ،‬و ذهن مان را به حواشی معطوف‬ ‫کرده ایم که هیچ کدام راهگشا نیستند‪ ،‬تئاتر چه در صحنه نمایش و‬ ‫چه در میان تماشاگران درحال شکل دادن رویدای است از تاثیر وتاثر‪،‬‬ ‫من تماشاگرانی داشتم که بعد از دیدن اجرا برای من نامه نوشته و یا با‬ ‫من تماس گرفته اند که بعد از دیدن نمایش موفق شده اند تصمیمات‬ ‫معقوالنه تری را درباره مسائل مهم زندگی خود بگیرند‪ .‬یا تماشاگری‬ ‫که در پایان اجرا به من گفت‪ ،‬من تا به حال نمی دانســتم چگونه باید‬ ‫خودم را دوست داشته باشم ونمایش شما باعث شکل گیری این حس‬ ‫مطبوع در من شد‪ ،‬برای من تغییر همین موردهای کوچک اما مستمر‬ ‫کافیست‪ .‬در کل صحنه تئاتر برای من خود زندگی است‪ .‬همان طور‬ ‫که نقاش بدون رسم خط و حجم نمی تواند زندگی کند‪ ،‬ریشه هنرمند‬ ‫تئاتری هم بدون اجرا خشک خواهد شــد‪ .‬از نظر من وقتی اختالفی‬ ‫شکل می گیرد ومنجر به دعوا میان دو گروه می شود‪ ،‬در هر دو گروه‬ ‫می توان ریشه تقصیر را جستجو کرد‪ ،‬به همین دلیل نقش مسئولین‬ ‫تصمیم گیرنده در اوضاع کنونی هم قابل بررسی است‪ .‬همان طورکه‬ ‫سیاست های غیرحمایتی شان در هنر تئاتر برای خود من محسوس‬ ‫بوده و هست‪ .‬در مراجعه ای که دیروز به یک نهاد دولتی داشتم برای‬ ‫حمایت از اجرا از انها تقاضای کمک کردم که پاسخ شان به من این بود‬ ‫که می خواستی در این شرایط اجرا نروی! هنرمند امروز در میان این‬ ‫دولبه تیز قیچی گیر افتاده است‪ .‬به هرحال معتقدم که از یک سوی باید‬ ‫اعتراضات مردم در چارچوب مدنی و هدفمند پیش برود و از سوی دیگر‬ ‫مسئولین هم باید پاسخگوی مطالبات به حق مردم باشند‪ .‬من یادم‬ ‫هست که یک روز با دوستان فعال خود در حوزه نمایش برای مطالبه‬ ‫حقوق هنرمندان به خانه هنرمندان رفتیم‪ ،‬اما به محض اینکه به خانه‬ ‫هنرمندان رسیدیم‪ ،‬گروهی غیرتئاتری امدند و شروع به هتاکی و شعار‬ ‫دادن کردند‪ ،‬که با این کار خود زحمت ما را هم بی نتیجه کردند‪ .‬من این‬ ‫عده را دشمن مردم و هنر می دانم‪ .‬که با جو زدگی و برهم زدن فضا‪،‬‬ ‫اجازه تغییرمسالمت امیز را در فضای امن را نمی دهند‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫چهار شنبه‪ 2‬اذر‪ 1401‬شماره ‪1321‬‬ ‫بررسی جایگاه ارای لوتمان‪ ،‬در نشانه شناسی ایران‬ ‫هم اندیشی «جایگاه ارای لوتمان در نشانه شناسی ایران»‪ ،‬به مناسبت بزرگداشت یکصد سالگی یوری‬ ‫لوتمان‪ ،‬با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران در فرهنگستان هنر برگزار می شود‪ .‬این هم اندیشی در‬ ‫دو نشست برگزار خواهد شد‪.‬‬ ‫در نشست نخست‪ ،‬بهمن نامورمطلق رئیس فرهنگستان هنر‪ ،‬به زبان فرانسه درباره نشانه شناسی و‬ ‫جایگاه ارای لوتمان‪ ،‬سخنرانی خواهد کرد‪ .‬در ادامه این نشست ازیتا افراشی‪ ،‬حمیدرضا شعیری ‪ ،‬ارزو‬ ‫سلیمانی و احمد شاکری به ارائه مقاله های خود می پردازند‪ .‬این هم اندیشی امروز دوم اذرماه‪ ،‬ساعت ‪۱۴‬‬ ‫تا ‪ ۱۸‬ب ه صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد‪/.‬ایرنا‬ ‫«پس از داروین»‪ ،‬منتشر شد‬ ‫نمایشنامه دو پرده ای «پس از داروین» نوشته تیمبرلیک وارتن بکر و ترجمه امیراحسان کرباسی زاده‪ ،‬با‬ ‫شمارگان‪ ۷۰۰‬نسخه‪ ۱۲۰،‬صفحهوبهای‪ ۵۰‬هزارتومانتوسطنشرکرگدنمنتشرشد‪.‬اینترجمهپنجمین‬ ‫مجلد از مجموعه «علم بر صحنه» است که با دبیری شاپور اعتماد از سوی نشر کرگدن در دسترس مخاطبان‬ ‫قرار می گیرد‪ .‬این نمایشنامه حاوی اشارات تاریخی به زندگی داروین و مراحل تکوین نظری تکامل است‪.‬‬ ‫داستان ها و نمایشنامه های فراوانی درباره داروین‪ ،‬قهرمان داستان تکامل‪ ،‬نوشته شده است‪« .‬پس از داروین»‬ ‫اما سرشتی متفاوت دارد‪ .‬این نمایشنامه ای است تعبیه شده در نمایشنامه ای دیگر و از خالل تمرکز بر روابط‬ ‫داروین و کاپیتان فیتزروی در کشتی بیگل‪ ،‬به سفر تاریخی داروین و نظریه او نقب می زند‪/.‬مهر‬ ‫حیات دوباره سوژه یک نقاش پس از‪ ۱۴۰‬سال‬ ‫برکه همپستد هیث که با نقاشی ها و طرح های جان کنستابل‪،‬‬ ‫معروف شده‪ ،‬قرار است ‪ ۱۴۰‬سال پس از خشک شدن بازسازی‬ ‫شود‪ .‬این برکه‪ ،‬در لندن قرار گرفته و از دو قرن پیش در اثار این‬ ‫هنرمند جاودانه شده اســت‪ ،‬اما بازدیدکنندگان از دهه ‪۱۸۸۰‬‬ ‫هیچ ابی را در این نقطه مشاهده نکرده اند‪.‬‬ ‫اکنون با کمک چند انجمن و شــهرداری‪ ،‬شــرایطی فراهم‬ ‫شده است که برای بازسازی این چشم انداز معروف اقدام شود‪.‬‬ ‫پروژه مرمت از تابستان با حفر یک گودال سفالی برای نگهداری‬ ‫اب باران اغاز شــد‪ .‬این پروژه قرار اســت در بهار با اضافه شدن‬ ‫دوزیستان‪ ،‬گیاهان و نیزار ها تکمیل شود‪.‬‬ ‫بازافرینی حوضچه باعث می شود یک بار دیگر منظره ای که‬ ‫رای گیری از مردم‬ ‫برای واژه سال‬ ‫«اکسفورد»‬ ‫جان کنستابل‪ ،‬دویست ســال پیش به تصویر کشیده بود‪ ،‬قابل‬ ‫دیدن باشــد‪ .‬این اتفاق بخش مهمی از تاریخ فرهنگی انگلیس‬ ‫را بازیابی می کند‪ .‬همچنین بازسازی برکه‪ ،‬برای محیط محلی‬ ‫نیز مهم است و برای حیات وحش و تنوع زیستی منطقه اهمیت‬ ‫حیاتی دارد‪ .‬جان کنســتابل‪ ،‬از محبوب ترین نقاشــان منظره‬ ‫بریتانیا است و زمانی که سال ‪ ۱۸۱۹‬برای کمک به درمان بیماری‬ ‫همسرش ماریا‪ ،‬به شمال لندن نقل مکان کرد‪ ،‬همپستد هیث‪،‬‬ ‫به محل کار او تبدیل شد‪ .‬این حوضچه جایی است که کنستابل‪،‬‬ ‫بار ها و بار ها طراحی و نقاشی کرده بود‪ ،‬جایی که او ابر های طوفانی‬ ‫را تماشا و باد را روی صورتش احساس می کرد و انچه می دید به‬ ‫تصویر می کشید‪ /.‬هنرانالین‬ ‫مسووالن انتشارات دانشگاه «اکسفورد»‪ ،‬با اشاره به این‬ ‫نکته که «قاضی حقیقی زبان ‪ ،‬مردم سراسر جهان هستند »‬ ‫اعالم کرد واژه سال ‪ ۲۰۲۲‬لغت نامه انگلیسی «اکسفورد» ‬ ‫را مردم انگلیسی زبان تعیین خواهند کرد‪ .‬به این ترتیب‬ ‫واژه ای که هر ساله از سوی «لغت نامه انگلیسی اکسفورد» ‬ ‫به عنوان واژه سال اعالم می شود‪ ،‬در دو هفته اینده بر اساس‬ ‫رای گیری انالین از سوی عموم مردم انتخاب خواهد شد‪.‬‬ ‫رای گیری برای واژه امســال به این ترتیب انجام خواهد‬ ‫شد که مردم باید از سه واژه ای که توسط فرهنگ نویسان‬ ‫تور موسیقی میشل پولنارف‪ ،‬پس از ‪ ۷‬سال‬ ‫اتفاقی که غیرقابل پیش بینی بود اما امروز واقعیت پیدا کرده است؛‬ ‫میشل پولنارف‪ ،‬پس از ‪ ۷‬سال به صحنه موسیقی برمی گردد‪ .‬میشل‬ ‫پولنارف‪ ،‬یکی از بزرگان موسیقی فرانسه‪ ،‬قرار است یک تور کنسرت در‬ ‫سال ‪ ۲۰۲۳‬برگزار کند‪ .‬این خبر را میشل ساردو‪ ،‬دوست و همکار این‬ ‫هنرمند نیز تایید کرد‪ .‬این تور کنسرت بین روزهای ‪ ۲۴‬می تا ‪ ۸‬جوالی‬ ‫برگزار خواهد شــد‪ .‬پولنارف در روز ‪ ۲‬جوالی در اکورارنا پاریس نیز‬ ‫برنامه ای اجرا می کند‪ .‬تور کنسرت سال اینده‪ ،‬موقعیتی است تا در ان‬ ‫پولنارف ‪ ۷۸‬ساله اسیب های ناشی از توقف زودهنگام تور کنسرت سال‬ ‫‪ ۲۰۱۶‬خود به دلیل مشکالت جسمانی را التیام ببخشد‪ .‬پولنارف‪ ،‬روز‬ ‫جمعه ‪ ۱۸‬نوامبر در یک برنامه تلویزیونی برای معرفی البوم جدیدش‬ ‫که همان روز جمعه منتشر شد حاضر و از برگزاری تور جدید کنسرت‬ ‫خود بعد از سال ها صحبت کرد‪ .‬میشل پولنارف‪ ،‬خواننده و ترانه نویس‬ ‫سرشناس فرانسوی است که از نیمه دهه ‪ ۱۹۶۰‬تا اوایل دهه ‪۱۹۹۰‬‬ ‫بسیار محبوب بود‪/ .‬صباخبر‬ ‫انتشارات دانشگاه اکسفورد معرفی شده است ‪ ،‬یک گزینه‬ ‫را انتخاب کنند‪ .‬هر یک از این ســه واژه‪ ،‬به نحوی بیانگر‬ ‫حال و هوا و ویژگی های سالی هستند که سپری کرده ایم‪.‬‬ ‫سه واژه ای که به عنوان نامزدهای نهایی انتخاب شده اند‪،‬‬ ‫عبارت انــد از ‪ ،goblin mode‬عبارت محاوره ای که در‬ ‫موقعیتی استفاده می شود که فرد در ان شرایطی برخالف‬ ‫عرف و انتظارات جامعه دارد‪ ،IStandWith# ،‬هشتگی‬ ‫که در فضای مجازی برای اعالم همبســتگی اســتفاده‬ ‫می شــود و ‪ ، metaverse‬واژه ای که به محیط واقعیت‬ ‫«رمز و راز تجارت» در کتابفروشی ها افشا شد‬ ‫تازه ترین اثر رضا مصطفوی‪ ،‬با عنوان «رمــز و راز تجارت» از‬ ‫سوی انتشارات عهد مانا‪ ،‬منتشر شد ه که به نوعی بازخوانی رمز و راز‬ ‫تجارت در میان احادیث است‪ .‬این کتاب‪ ،‬ترجمه کتاب «تجارت»‬ ‫از مجموعه حدیثی «فروع کافی» است که شامل سخنان اهل بیت‬ ‫(ع) می شــود‪ .‬این احادیث کاربردی هســتند و فهم شان‪ ،‬برای‬ ‫هرکسی که بخواهد کسب وکاری داشته باشــد‪ ،‬الزم و ضروری‬ ‫عنوان شــده اســت‪ .‬در این کتاب‪ ،‬مطالبی درباره اینکه چگونه‬ ‫کم فروشــی نکنیم‪ ،‬طرز رفتارمان با مردم‪ ،‬پرسنل‪ ،‬کارگر و… و‬ ‫حتی توصیه هایی برای اینده اقتصادی بهتر‪ ،‬همه و همه در قالب‬ ‫‪ ۲۹۶‬صفحه ای مطرح شده است‪ .‬در بخشی از این کتاب می خوانیم‪:‬‬ ‫انســان جا افتاده و محترمی بود؛ البته اوضاع اقتصادی خیلی‬ ‫خوبی هم داشت‪ .‬توی صحبت هایش درباره موفقیتی که به دست‬ ‫اورده‪ ،‬پــرده از رازی برداشــت که هیچ رقمه ذهنم به ســمتش‬ ‫نمی رفت‪/ .‬مهر‬ ‫مجازی اشاره دارد و استفاده از این واژه در سال گذشته با‬ ‫افزایش قابل توجهی همراه بوده است‪ .‬لغت نامه انگلیسی‬ ‫اکسفورد‪ ،‬در سال ‪ ۲۰۲۱‬کلمه وکس (‪ ،)Vax‬را به عنوان‬ ‫لغت سال انتخاب کرده بود‪ .‬این دیکشنری در سال ‪۲۰۲۰‬‬ ‫اعالم کرده بود‪ ،‬هیچ کلمه ای را به عنوان «کلمه ســال»‬ ‫انتخاب نمی کنند چراکه نمی توان فقط یک کلمه را به سال‬ ‫‪ ۲۰۲۰‬نسبت داد‪ ،‬اما در ســال ‪ ۲۰۲۱‬اعالم کردند شکل‬ ‫کوتاه کلمه واکسن‪ ،‬امسال در دوران همه گیری کرونا وارد‬ ‫زبان انگلیسی شده است‪/.‬ایسنا‬ ‫سند مالکیت حریم «جمعه مسجد» اردبیل اخذ شد‬ ‫ث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و‬ ‫فردین عینی‪ ،‬سرپرســت اداره کل میرا ‬ ‫صنایع دستی استان اردبیل اظهار کرد‪ :‬با پیگیری های واحد حقوقی‬ ‫اداره کل میراث فرهنگی و حل مشــکل حدود اربعه جمعه مســجد‬ ‫اردبیل‪ ،‬روز گذشته سند رسمی مالکیت حریم ان به مقدار یکهزار و‬ ‫‪ ۳۰۰‬متر مربع صادر شد‪ .‬او ادامه داد‪ :‬بدین ترتیب با اخذ سند مالکیت‬ ‫واحد برای تعدادی از اموال غیرمنقول و تجمیع انها در یک سند‪ ،‬حریم‬ ‫جمعه مسجد اردبیل به عنوان یک بنای تاریخی ثبت ملی شده‪ ،‬ازاد‬ ‫شد‪ .‬عینی افزود‪ :‬این سند رسمی مالکیت از اداره ثبت اسناد و امالک‬ ‫شهرستان اردبیل به صورت تجمیعی به نام دولت جمهوری اسالمی و‬ ‫به نمایندگی اداره کل میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی صادر‬ ‫شده است‪.‬جمعه مسجد اردبیل در شمال شرقی شهر بر روی یک تپه‬ ‫باستانی قرار گرفته و بازمانده مسجد عظیم‪ ،‬گسترده و کم نظیری است‬ ‫که در دوره های مختلف اسالمی بویژه در دوره سلجوقی‪ ،‬شکل گرفته‬ ‫و تا اوایل صفوی‪ ،‬معمور و اباد بوده است‪/.‬ایرنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫کوالژی از زندگی یک پرستار در «کوردیناتور»‬ ‫کیانوش احمدی که نمایش «کوردیناتور» را در بخش ایثار بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان‬ ‫تهران روی صحنه می برد گفت‪ :‬این اثر نمایشی کوالژی از زندگی یک پرستار از سال ‪ ۱۳۵۸‬تا ‪۱۴۰۰‬‬ ‫است که با تم ایثار‪ ،‬گذشت و فداکاری بانوان پرستار تولید شده و به اجرا در می اید‪ .‬او بیان کرد‪ :‬انچه در‬ ‫من برای نوشتن نمایشنامه اثر گذاشت شیوع ویروس کرونا و ایثار و فداکاری پرستاران بود‪ .‬احمدی افزود‪:‬‬ ‫فضاسازی «کوردیناتور» بیشتر طراحی مینیمال دارد چراکه سعی کرده ام با تاباندن نور روی توری ها‪،‬‬ ‫فضای ابی گونه و عروج گونه ای را پیاده کنم‪ .‬همچنین موسیقی اثر به واسطه حضور موزیسین کردی که‬ ‫به فضای فولک در منطقه کرمانشاه اشراف دارد‪ ،‬به فضاسازی این نمایش بسیار کمک کرده است‪/.‬مهر‬ ‫من چه کسی هستم؟ روح انسانی را معرفی می کند‬ ‫پریسا روشن‪ ،‬مترجم کتاب «من چه کسی هستم؟» نوشته فیلیپ بانتینگ که در انتشارات سروش به‬ ‫چاپ رسیده است‪ ،‬عنوان کرد‪ :‬من ادبیات انگلیسی تحصیل کرده ام و دوست داشتم در زمینه مرتبط با‬ ‫رشته تحصیلی ام فعالیت داشته باشم‪ .‬او درباره محتوای این کتاب گفت‪« :‬من چه کسی هستم؟» بچه ها را‬ ‫با هویت اصلی شان اشنا می کند و به بزرگترها و کودکان‪ ،‬یاداوری می کند که هیچ کدام از ما تنها ویژگی‬ ‫ظاهری‪ ،‬توانایی ها و استعدادها‪ ،‬بدن و نژادمان نیستیم بلکه همه ما در یک ماهیت برتر و روح انسانی که در‬ ‫تمام انسان ها وجود دارد‪ ،‬مشترک هستیم‪ .‬تمام ادم ها فارغ از مرزبندی هایی که در ذهنمان داریم و فاصله‬ ‫زمانی و مکانی‪ ،‬در ماهیت روح مشترک هستیم و این کتاب درواقع روح انسانی را معرفی می کند‪/.‬صباخبر‬ ‫جشنوارهبین المللیکتابادینبورگکوچک ترمی شود‬ ‫مسئوالن جشــنواره کتاب ادینبورگ‪ ،‬در بیانیه ای اعالم‬ ‫کردند؛ از زمان شروع پاندمی کرونا‪ ،‬تغییر در رفتار مخاطبان‬ ‫ایجاد شــده و این تغییر در میان برخــی از مخاطبان اصلی‬ ‫جشنواره کتاب به دلیل بحران هزینه زندگی تشدید هم شده‬ ‫است‪ .‬انها در این بیانیه افزوده اند‪ :‬در نتیجه همه این مشکالت‬ ‫مردم در برنامه های کمتری شرکت می کنند و پول کمتری هم‬ ‫خرج می کنند و با توجه به اینکه هزینه ها هم به صورت مداوم‬ ‫در حال افزایش است‪ ،‬و برمبنای اینکه شواهد نشان می دهد‬ ‫این وضعیت تا سال ‪ ۲۰۲۳‬و پس از ان هم ادامه خواهد یافت‪،‬‬ ‫مجبوریم تا یک استراتژی جدید اتخاد کنیم‪.‬‬ ‫استراتژی جدید ان ها‪ ،‬یک استراتژی محتاطانه برای عبور از‬ ‫این دوره بسیار چالش برانگیز نامیده شده تا بتوان یک جشنواره‬ ‫کتاب از نظر اقتصادی پایدار در سال ‪ ۲۰۲۳‬را اماده و ارایه کرد‪.‬‬ ‫در ادامه بیانیه امده است‪ :‬مقیاس عملیات کاهش می یابد‬ ‫که شامل کاهش هزینه ها در تمام حوزه های سازمان و بازنگری‬ ‫در ارایه خود جشنواره هم می شود‪.‬‬ ‫گفته شده‪ ،‬این امر مستلزم تصمیم گیری های سختی است‬ ‫و از همــه دلخراش تر تغییر اندازه تیم فوق العاده با اســتعداد‬ ‫برگزارکننده جشنواره و کار خیریه و برخی برنامه های افتتاحیه‬ ‫جشــنواره که موفقیت امیز بود‪ ،‬اما هزینه قابل توجهی دارد و‬ ‫مقرون به صرفه نیست‪ ،‬خواهد بود‪.‬‬ ‫جزییات کامل جشنواره ســال اینده در مراسم راه اندازی‬ ‫برنامه در اواسط ژوئن اعالم خواهد شــد‪ ،‬اما جشنواره کتاب‬ ‫در هر حال طبق برنامــه از ‪ ۱۲‬تا ‪ ۲۸‬اگوســت در کالج هنر‬ ‫ادینبورگ‪ ،‬برگزار می شود‪.‬‬ ‫سازمان دهندگان گفته اند‪ ،‬همچنان برنامه های متنوعی‬ ‫برای بزرگساالن‪ ،‬کودکان و مدرسه ها خواهند داشت و طبق‬ ‫چهار شنبه‪ 2‬اذر‪ 1401‬شماره ‪1321‬‬ ‫‪7‬‬ ‫معمول طیف وســیعی از گفت وگوهای نویسندگان‪ ،‬تشکیل‬ ‫کارگاه هــای خالقانه و بحث با نویســندگان اســکاتلندی‪،‬‬ ‫بریتانیایی و بین المللی کاهشی نمی یابد‪.‬‬ ‫در همین حال‪ ،‬بخش خیریه جشــنواره کتاب همچنان از‬ ‫طریق برنامه مدارس بیلی جیفورد و صندوق حمل و نقل بیلی‬ ‫جیفورد‪ ،‬که هزینه های حمل و نقل را تامین می کند‪ ،‬برنامه های‬ ‫کتاب خوانی و کتاب های رایگان برای همه کودکان مدرسه ای‬ ‫را به ارمغان می اورد‪ ،‬و برنامه جامع جشنواره همچنان به ارتباط‬ ‫خالقانه با مردم ادامه می دهد‪.‬‬ ‫طبق طرحی که از قبل تعیین شــده بــود برنامه ریزی و‬ ‫امادگی برای تغییر مکان جشنواره کتاب ادینبورگ به مکان‬ ‫جدیدش در انســتیتو اینده ادینبورگ‪ ،‬در ســال ‪ ۲۰۲۴‬نیز‬ ‫ادامه خواهد داشت‪ .‬جشــنواره بین المللی کتاب ادینبورگ‬ ‫از قدیمی ترین جشــنواره های بین المللی کتاب دنیاست که‬ ‫ریشه در تاریخ‪ ،‬فرهنگ و سنت اسکاتلند دارد‪ .‬محل برپایی این‬ ‫رویداد فرهنگی‪ ،‬باغ های اطراف میدان شارلوت در ادینبورگ‪،‬‬ ‫است که هر سال با تمرکز بر ادبیات جهان‪ ،‬اولین نویسندگان‪،‬‬ ‫دانشمندان‪ ،‬استنداپ کمدین ها‪ ،‬هنرمندان کتاب های طنز‪،‬‬ ‫شاعران و اندیشمندان برجسته تشکیل می شود‪.‬‬ ‫ادینبورگ‪ ،‬سال ‪ ۲۰۰۴‬عنوان نخستین شهر ادبیات یونسکو‬ ‫را از ان خود کرد‪ .‬تنها در سال ‪ ۲۰۱۵‬بیش از ‪ ۲۲۵‬هزار نفر از‬ ‫این رویداد دیدن کرده اند و سال ‪ ۲۰۱۶‬بیش از ‪ ۸۰۰‬نویسنده‬ ‫از ‪ ۵۵‬کشور در ‪ ۱۷‬روز برگزاری جشنواره حضور داشته اند‪.‬‬ ‫این جشنواره‪ ،‬ســال ‪ ۲۰۲۰‬به دلیل بحران کرونا‪ ،‬به شکل‬ ‫فیزیکی خود برنگشــت‪ ،‬اما به صورت یک رویــداد انالین و‬ ‫گسترده با ‪ ۱۴۰‬برنامه برگزار شد که تماشای همه رویدادهای‬ ‫انالین در سایتی ویژه ممکن بود‪/.‬مهر‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫جام جهانی ‪ 2022‬قطر‬ ‫کیهان‪ ،‬مردی از تبار ایل کلهر ایران زمین‬ ‫بهناز وفایی وحدت ‪ -‬ان سر دنیا اتفاقات عجیبی در شرف انجام‬ ‫است‪ .‬دو روز از ترور جان اف کندی‪ ،‬رئیس جمهور وقت امریکا‪ ،‬گذشته‬ ‫و قاتل او‪ ،‬لی هاروی اسوالد‪ ،‬در حالی که دستش به دست جیم لیویل‪،‬‬ ‫کاراگاه پلیس‪ ،‬دستبند زده شده ‪ ،‬توسط جک روبی‪ ،‬صاحب یک کلوب‬ ‫شبانه‪ ،‬کشته شد‪.‬‬ ‫در همان روز یکشنبه‪ ،‬به تاریخ سوم اذر ماه ‪ 1342‬شمسی‪ ،‬در یکی‬ ‫از محله های تهران و در خانواده ای کرد و موسیقی دوست ‪ ،‬پسری پا به‬ ‫عرصه وجود می گذارد که نام کیهــان را برای او برمی گزینند‪ .‬پدر وی‬ ‫عباس کلهر و نوه مهرعلی خان از خوانین ایل کلهر اســت‪ .‬ایل کلهر‪،‬‬ ‫بزرگ ترین ایل کرمانشــاه و ازکهن ترین طوایف غرب ایران است که‬ ‫به گویش کردی کلهری تکلم می کنند‪ .‬اولین گویش کردی که از ان‬ ‫نوشتاری بر جای مانده است‪ .‬کیهان‪ ،‬از پنج سالگی وارد دنیای موسیقی‬ ‫شد و با اشتیاق فراوان به فراگیری ان پرداخت‪ .‬او خیلی زود و در سن‬ ‫دوازده سالگی دنیای حرفه ای موسیقی را تجربه کرد‪.‬‬ ‫او در دوره اول دبیرســتان‪ ،‬به دلیل مهاجرت خانواده به کرمانشاه‬ ‫رفت و به همراه برادرش کامران فعالیت خود را با ارکستر رادیو تلویزیون‬ ‫کرمانشــاه ادامه دادند‪ .‬ســال های انقالب و اغاز جنگ را درکرمانشاه‬ ‫تجربه کرد و شروع جنگ تحمیلی‪ ،‬دلیلی شد تا خانواده کلهر تصمیم‬ ‫به مهاجرت بگیرند و به تهران بازگشــتند‪ .‬این مهاجرت برای کیهان‬ ‫فرصتی به او داد تا با ادامه فعالیت های موســیقیایی در تهران‪ ،‬با گروه‬ ‫شیدا‪ ،‬اشنا شود‪ .‬البته همکاری با این گروه زیاد طول نکشید‪ ،‬چرا که در‬ ‫سن هفده سالگی به ایتالیا و سپس برای ادامه تحصیل راهی کانادا شد تا‬ ‫در دانشگاه کارلتون اتاوا‪ ،‬رشته مورد عالقه اش که اهنگسازی بود را به‬ ‫صورت اکادمیک فرا بگیرد‪.‬‬ ‫کیهان کلهر‪ ،‬موسیقی دان‪ ،‬اهنگ ســاز و نوازنده کرد‪ ،‬پس از این‬ ‫که با مدرک کارشناسی ارشد اهنگسازی از دانشــگاه کارلتون اتاوا‪،‬‬ ‫فارغ التحصیل شد پس از ‪ 8‬سال و در سال ‪ ،۱۳۷۳‬به ایران باز گشت‪ ،‬اما‬ ‫دیگر پدر‪ ،‬مادر و برادر او نیستند تا به استقبالش بروند و برای او جشن‬ ‫فارغ التحصیلی بگیرند‪ .‬چرا که خانه پدری‪ ،‬در سال های اخر جنگ و در‬ ‫حمله هوایی به تهران‪ ،‬مورد اصابت موشــک قرار گرفته و هر سه عزیز‬ ‫کیهان‪ ،‬به شهادت رســیده‪‎‬اند‪ .‬او در تهران ماند و در زمینه موسیقی‬ ‫فعالیت خود را ادامه داد و در چند برنامه تلویزیونی نیز به همراه علیرضا‬ ‫افتخاری اجرای موسیقی داشت‪ .‬با این حال در سال‪ ،۱۳۷۴‬با هدف ادامه‬ ‫تحصیل در مقطع دکترا بار دیگر به کانادا بازگشت‪ .‬در ان برهه زمانی در‬ ‫کانادا با محمدرضا شجریان و شهرام ناظری همکاری و در چند کنسرت‬ ‫خارج از کشوران ها اجرا کرد‪.‬‬ ‫علی اصغر بهاری‪ ،‬الگویی بــرای کیهان‪ ،‬بود تا او به ســاز کمانچه‬ ‫عالقه مند و ان را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کند‪ .‬اگر چه در‬ ‫کنار ان تنبور‪ ،‬سه تار و شاه کمان نیز می نوازد‪ .‬کلهر با هنرمندان نامی‬ ‫ایرانی همانند محمدرضا شجریان‪ ،‬شــهرام ناظری‪ ،‬حسین علیزاده‪،‬‬ ‫علی اکبر مرادی‪ ،‬علیرضا افتخاری‪ ،‬ایرج بسطامی‪ ،‬همایون شجریان‪،‬‬ ‫مجید خلج و اعضای گروه دستان اهنگســازی و نوازندگی کرد ه و در‬ ‫زمینه اهنگسازی برای موســیقی متن فیلم نیز فعالیت داشته است‪.‬‬ ‫همکاری هنری او با هنرمندان گوناگون از فرهنگ های دیگر‬ ‫از جمله اردال ارزنجان‪ ،‬از ترکیه‪،‬شــجاعت حسین خان‪ ،‬از‬ ‫هند‪ ،‬یویوما‪ ،‬از چین‪ ،‬ژائو ژیپینگ‪ ،‬عالیم قاسمف از جمهوری‬ ‫اذربایجان‪،‬بروکلین رایــدر از امریکا‪ ،‬ارکســتر فیالرمونیک‬ ‫نیویورک‪ ،‬کوارتت کرونوس و گروه ســازهای بادی هلند‪ ،‬او را به‬ ‫هنرمندی بین المللی تبدیل کرده است‪.‬‬ ‫کلهر‪ ،‬با البوم های بی تو بسر نمی شود‪ ،‬فریاد‪،‬باران و فراتر از نقشه‬ ‫جغرافیا که دران ها به عنوان اهنگ ساز و نوازنده نقش داشته نامزد جایزه‬ ‫گرمی شد و در پنجاه و نهمین مراسم جایزه گرمی‪ ،‬به همراه گروه جاده‬ ‫ابریشم به رهبری یویوما‪ ،‬موفق به کسب جایزه گرمی بهترین موسیقی‬ ‫جهانی شدند‪ .‬او نخستین نوازنده ایرانی اســت که برنده جایزه معتبر‬ ‫جهانی «وومکس» در سال ‪ ۲۰۱۹‬شد و جایزه هنرمند برتر سال ‪۲۰۱۹‬‬ ‫در فستیوال جهانی موسیقی وومکس را در تاریخ ‪ ۵‬ابان ‪ ۱۳۹۸‬در کشور‬ ‫فنالند دریافت کرد‪ .‬با وجود این که کلهر‪ ،‬بابت لغو کنســرت مشترک‬ ‫باگروه بروکلین رایدر‪ ،‬در ســال ‪ 1394‬دلخور بود‪ ،‬اما در ایران ماند و‬ ‫برخالف تصمیمش بر عدم اجرای کنســرت در کشور‪ ،‬در سال ‪۱۳۹۵‬‬ ‫به برگزاری کنســرت های خود در ایران ادامه داد‪ .‬در چهارمین جشن‬ ‫ساالنه موسیقی ما که در اذر ‪ ۱۳۹۶‬در تاالر وحدت تهران برگزار شد از او‬ ‫به پاس یک عمر فعالیت هنری تقدیر به عمل امد‪ .‬و در فروردین ‪۱۳۹۸‬‬ ‫نیز کنسرت های «شهر خاموش» را به همراه کوارتت «مینیاتور» در تاالر‬ ‫وحدت تهران برگزار نمود‪ .‬او هنرمندی است‬ ‫که در جهت معرفی موســیقی ایرانی‬ ‫به جهانیان تالش کــرد و با همه‬ ‫نامالیمت در ایــران ماند و هنر‬ ‫خود را به هموطنانش عرضه کرد‬ ‫و نشان داد که عاشق ایران و ایرانی‬ ‫است‪ .‬او کیهان اســت‪ ،‬مردی از‬ ‫تبار ایل کلهر ایران‬ ‫زمین است‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1326

روزنامه صبا 1326

شماره : 1326
تاریخ : 1401/09/09
روزنامه صبا 1325

روزنامه صبا 1325

شماره : 1325
تاریخ : 1401/09/08
روزنامه صبا 1324

روزنامه صبا 1324

شماره : 1324
تاریخ : 1401/09/07
روزنامه صبا 1323

روزنامه صبا 1323

شماره : 1323
تاریخ : 1401/09/06
روزنامه صبا 1322

روزنامه صبا 1322

شماره : 1322
تاریخ : 1401/09/05
روزنامه صبا 1320

روزنامه صبا 1320

شماره : 1320
تاریخ : 1401/09/01
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!