روزنامه صبا شماره 1320
روزنامه صبا شماره 1320
روزنامه صبا شماره 1320
سه شنبه| 1اذر 22 |1401نوامبر 27 |2022ربیع الثانی |1444
سال دهم| شماره 8 |1320صفحه| 5000ناموت|
ابزیگری
از جنس موم
خزاعی :اکران جام جهانی
در سینماها منتفی است
صفحه 2
سهرابی :اثر خوب راه خود را
در بین مخاطبان باز می کند
صفحه 4
وزیر ارشاد :شبکه های اجتماعی
پاسخگوی میزبانی از اقدامات
تروریستی باشند
صفحه 7 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
سه شنبه 1اذر 1401شماره 1320
اکرانجام جهانیدرسینماهامنتفیاست
محمد خزاعی ،رئیس سازمان سینمایی در حاشیه اغاز به کار ســینما «مهر شاهد» ،با حضور در جمع
خبرنگاران درباره اخرین وضعیت پیگیری ها برای اکران بازی های جام جهانی در سینماهای کشور توضیح داد:
با توجه به اقدامات الزم در یک ماه گذشته ،در نامه نگاری اخیر با وزارت کشور و مستند به بررسی های صورت
گرفته ،تصمیم گیری در این زمینه به شورای تامین استان واگذار شد .او ادامه داد :بر این اساس هر استانی
می تواند با توجه به شرایط حاکم بر استان ،در این زمینه تصمیم گیری کند و مجوز نمایش بازی های جام جهانی
در سینماهای ان استان را بدهد .بنابراین دیگر از اختیارات سازمان سینمایی خارج شده و با توجه به اخرین
پی گیری ها ،بازی های جام جهانی به صورت عمومی در سینماهای سراسر کشور اکرانی نخواهند داشت/.فارس
«لئا گلوب» ،فیلمساز دانمارکی با سومین فیلمش «اپولونیا ،اپولونیا» برنده نخست سی و پنجمین
جشنواره بین المللی مستند امستردام( ،ایدفا) شد ،فیلمی که در مدت ۱۳سال فیلمبرداری شده است.
«گلوب» در سال ۲۰۰۹از طریق یک دوست مشترک با قهرمان داستان خود که یک نقاش فیگوراتیو
جوان به نام «اپولونیا سوکول» بود ،اشنا و در ان زمان ،این فیلمساز دانمارکی دانشجوی مدرسه ملی فیلم
کپنهاگ بود .او معتقد بود که این هنرمند شایسته ساخت یک فیلم بلند است و با تدوین مجدد فیلم هایی
که در طی ۱۳سال تهیه کرده بود ،یک فیلم بلند ۱۱۶دقیقه ای ساخت .این فیلم درباره یک زن جوانی به
نام اپولونیا است که تالش می کند جایگاه خود را در دنیای هنر پیدا کند/ .ایسنا
دو خانه در دستان یک مدیر
بیش از ۲ماه از انتخابات شــانزدهمین دوره هیات
مدیره خانه سینما می گذرد ،اما هنوز خبری از معرفی
مدیرعامل مهمترین نهاد صنفی سینمای ایران به گوش
نمی رسد .این در حالی است که هربار از هرکدام از اعضای
هیات مدیره درباره زمان معرفی مدیرعامل خانه سینما
سئوال پرسیده می شــود؛ تنها به کلمه به زودی ،اکتفا
می کنند .براساس اساسنامه خانه سینما ،هیات مدیره
موظف است ظرف حداکثر ۲ماه پس از انتخابات ،نسبت
به استخدام مدیرعامل خانه سینما ،اقدام کند و تا زمانی
که مدیرعامل خانه ســینما منصوب نشده است رئیس
هیات مدیره عهده دار وظایف مدیرعامل خواهد بود.
محمدمهــدی عســگرپور ،به عنــوان رئیس هیات
مدیره خانه سینما انتخاب شده است ،این تهیه کننده و
کارگردان سینما در گذشته نیز تجربه مدیرعاملی خانه
سینما را داشته و در حال حاضر به عنوان مدیرعامل خانه
هنرمندان مشغول به فعالیت است.
با توجه به اینکه اساسنامه خانه سینما ،می گوید که
رئیس هیات مدیره تا قبل از استخدام مدیرعامل وظایف
این خانه را برعهده دارد ،بنابراین عسگرپور مدتی است
که مدیریت ۲خانه بزرگ هنرمندان کشور یعنی خانه
هنرمندان و خانه سینما را برعهده دارد.
اخرین پادشاهی به تلویزیون امد
اعطای جایزه اسکار افتخاری به «مایکل جی.فاکس»
باید دید خانه سینما ،چه گزینه ای را برای مدیرعاملی
خانه سینما که درگیر بحران های مختلفی است انتخاب
می کند ،ایا بعد از گذشت چندین دوره استفاده از حضور
سینماگران در ســمت مدیرعاملی خانه سینما ،بخت
خود را با انتصاب یک مدیر غیرسینمایی البته با تجربه
مدیریت سینمایی امتحان می کند؟
از بین گزینه های مختلفی که گفته می شود و هیات
مدیره خانه سینما روی ان فکر می کند ،می توان به مجید
مسچی ،مدیرعامل سابق موسسه «سینماشهر» اشاره
کرد که سال ها تجربه مدیریت در این موسسه را داشته
و در حوزه توسعه زیرســاخت های سینمای ایران فعال
بوده است/.مهر
طبق اعالم صدا و سیما ،تولید سریال تاریخی -ماجراجویانه اخرین
پادشاهی بر اساس رمان های برنارد کورن ول از سال ۲۰۱۵اغاز شد و
فصل پنجم و اخر ان در سال ۲۰۲۱به پایان رسید.
سه فصل اول این مجموعه در ۲۶قســمت تیرماه سال ۱۴۰۰از
شبکه چهار سیما پخش شــد و حاال پس از دوبله فصل های چهارم و
پنجم ان ،تمامی فصل های این سریال در ۴۶قسمت پخش خواهد
شد .سریال اخرین پادشاهی ،از بامداد امروز ۳۰ابان در شبکه چهار
پخش خواهد شد.
داســتان این ســریال در اواخر قرن نهم اتفاق می افتد ،زمانی که
انگلیس ،به هفت پادشاهی تقسیم شده بود .ارتش وایکینگ ها به این
قلمرو حمله کرده و در نهایت بر سرزمین ساکسون ها چیره می شوند و
در ادامه داستان «اوترد» را دنبال می کنیم که به عنوان یک ساکسون
به دنیا امده ،اما به دســت وایکینگ ها پرورش یافته و حاال او ســعی
می کند تا کشوری جدید را پایه گذاری کند/.میزان
مستند«اپولونیا،اپولونیا»؛فیلمیکهساختش ۱۳سالطولکشید!
«مایکل جــی .فاکس» ،بازیگری کــه در دهه
۱۹۸۰در کمدی تلویزیونــی «روابط خانوادگی»
و فیلم های «بازگشــت به اینده» ،تماشــاگران را
مجذوب خود کرد ،از ســوی اکادمــی ،با دریافت
جایزه اســکار افتخاری (جایزه بشردوســتانه ژان
هرشــولت) برای فعالیت هــای حمایتی در جهت
جمع اوری ۱.۵میلیارد دالر برای تحقیق در مورد
بیماری پارکینســون ،مورد تقدیر قرار گرفت .فاکس در سن ۲۹ســالگی به بیماری
پارکینسون که یک اختالل عصبی است و باعث لرزش و سایر عالئم می شود ،مبتال شد.
او فعالیت بازیگری خود را محدود و بنیادی تحت عنوان «مایکل جی .فاکس» را برای
تحقیقات پارکینسون تاسیس کرد تا در جستجوی درمانی برای این بیماری باشد .این
بازیگر کانادایی ،در مراسم ســاالنه جوایز گاورنرز اکادمی اسکار پس از دریافت جایزه
افتخاری گفت« :اینجا ایستادن و پذیرفتن محبت شما به عمیق ترین حالت متواضعانه
است» .فاکس همچنین گفت که سخت ترین قسمت در مورد بیماری اش ،دست و پنجه
نرم کردن با عدم قطعیت بود و او سال ها بیماری خود را خصوصی نگه داشته است ،زیرا
نمی دانست اگر مخاطبان بدانند درگیر این مشکل است ،می توانند باز هم به کمدی های
وی بخندند یا خیر« .دایان وارن» ،ترانه سرای پرکار که اثارش در ۱۰۰فیلم سینمایی
استفاده شده است« ،پیتر ویر» کارگردان استرالیایی که برای فیلم هایی چون «شاهد»
و «انجمن شاعران ُمرده» شناخته می شود و «یوژن پالسی» نخستین زن سیاه پوست
که یک فیلم (یک فصل سفید خشک) برای استودیوهای بزرگ هالیوودی ساخت ،دیگر
دریافت کنندگان جایزه اسکار افتخاری بودند/.ایسنا
مرگ بازیگر شناخته شده در ۴۹سالگی
جیسون دیوید فرانک ،بازیگر امریکایی که برای ایفای نقش تامی
الیور ،با نام رنجر سبز در مجموعه «پاورر رنجرز» شناخته می شد
روز ۱۹نوامبر در ۴۹سالگی در تگزاس درگذشت .مرگ این بازیگر
توسط مدیر برنامه هایش تایید شد .جزییاتی درباره درگذشت این
بازیگر اعالم نشده با این حال از مردم خواسته شده است تا به حریم
خصوصی خانواده جیسون دیوید فرانک ،در این زمان وحشتناک
احترام گذاشته شــود .طبق گزارش های متعدد مرگ این بازیگر
خودکشی به نظر می رسد .والتر جونز ،یکی از هم بازی های فرانک،
در «پاور رنجرز مورفین توانا» درباره شنیدن این خبرگفت :نمی توانم
این خبر را باور کنم .در ارامش بخواب جیســون دیوید فرانک ،از
این که یکی دیگــر از اعضای خانواده ویژ همان را از دســت دادیم،
اندوهگینم .جیسون دیوید فرانک ،اولین بار سال ۱۹۹۳با ایفای
نقش تامی الیور ،در مجموعه «پاور رنجرز مورفین توانا» ،که تا سال
۱۹۹۶ادامه داشت به شهرت رسید/.صباخبر
«پری سا»؛بهترینفیلمجشنوارهجیرونایاسپانیاشد
فیلم سینمایی پری سا ،چهارمین ســاخته فیلم بلند محمدرضا
رحمانی و به تهیه کنندگی سعید سعدی و ســرمایه گذاری مهدی
رضایی در سی و چهارمین جشنواره فیلم جیرونا ،از ١٧تا ٢٢ابان ،در
شهر جیرونای اسپانیا برگزار شد و عنوان بهترین فیلم بلند جشنواره را
کسب کرد و همچنین جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره نیز به عباس
غزالی ،برای نقش افرینی در این فیلم اهدا گردید.
در خالصه فیلم سینمایی «پری ســا» ،امده است :پری سا ،دختر
جوان و زیبایی اســت که به دلیل ظاهر جذابش به عنوان مدل برای
معرفی برندهای لوازم ارایشی و بهداشتی کار می کند ،اما فرد ناشناسی
ناغافل روی صورت پری سا ،اسید می پاشد و نصف صورت او می سوزد و
یک چشمش را از دست می دهد.
عباس غزالی ،بهاره افشاری ،حمید گودرزی ،ترالن پروانه ،شقایق
فراهانی ،مارال فرجاد و صحرا اســداللهی در ایــن فیلم ایفای نقش
می کنند/.ایرنا صفحه 2
سه شنبه 1اذر 1401شماره 1320
خرب سیمنا و تلویزیون
رویا و نازپری ،در جشنواره یوروشورتس لهستان
فیلم های کوتاه رویا و نازپری ،به نویســندگی و کارگردانی محمدرضا محمدی به سی و یکمین دوره
جشنواره بین المللی یوروشورتس لهستان راه یافتند .محمدی ،از فارغ التحصیالن انجمن سینمای جوانان
ایران است که تهیه کنندگی نازپری و تهیه کنندگی مشترک با انجمن سینمای جوانان دفتر مشهد را برای
فیلم رویا ،بر عهده دارد .جشنواره یوروشورتس ،در سال ۱۹۹۲توسط بنیاد سینمای جوان لهستان برای
حمایت از اثار هنرمندان جوان راه اندازی و ۷سال بعد ،بخش مسابقه فیلم کوتاه بین الملل نیز به ان اضافه
شده است .در دوره سی و یکم این جشنواره ۶۰فیلم کوتاه از کشورهای مختلف انتخاب و به نمایش درخواهند
امد .فیلم نازپری ،قصه دختری افغانستانی است که تالش می کند مانع از ازدواج اجباری اش شود/.ایرنا
روایت یک متهم در «بی ابان»
فیلم سینمایی «بی ابان»؛ اولین تجربه کارگردانی مهرداد کوروش نیا از اول اذر در گروه سینمایی هنر
و تجربه اکران می شود .این فیلم ،به تهیه کنندگی علی محمد قاسمی با هنرمندی بازیگرانی چون رضا
اخالقی راد ،علیرضا استادی ،نسیم ادبی ،صحرا اسدالهی ،داستان جنگلبانی به نام ابان ،است که در ماه
ازدواج خود متهم به کشتن غیر عمد دختر بچه ای می شود و پس از این اتفاق ،دچار مشکالتی می شود
که برای او قابل پیش بینی نیست .مهرداد کوروش نیا ،فیلمنامه نویس و نمایشنامه نویس شناخته شده
عرصه هنرهای تصویری و نمایشی است و نویسندگی فیلمنامه های سریال های چون کرگدن ،ممنوعه و
نمایشنامه هایی چون کابوس یک رویا و عزازیل را برعهده داشته است /.ایسنا
مسعود روشن پژوه:
شایدباید ما را توبیخکنند!
مسعود روشن پژوه ،مجری و تهیه کننده تلویزیون ،درباره غیبت این
روزهای خود گفت :شــرایط جامعه و هیجانات بچه ها ،این روزها مثل
سابق نیست .اول مراقبیم تا سالمتی بچه ها حفظ شود ،سپس به درس
و مشق شان برسند تا ببینیم بعدا کی می شود که در این رقابت شرکت
کنم .این طنزپرداز ،در پاسخ به پرســش اینکه این هنرمند است که به
رسانه اصالت می بخشد یا برعکس ،بیان کرد :اعتبار هر تشکیالتی نیروی
انسانی ان است .نیروی انسانی حاذق در هر زمینه ای می تواند ،اعتبار
ببخشد .چه در وزارت اقتصاد و امور دارایی باشد چه وزارت بهداشت .اگر
وزارتخانه پزشک حاذق داشته باشد طبیعتا رو به پیشرفت است اما اگر
تشکیالتش خالی از فن باشد ،اسیب می بیند.
او درباره کنارگذاشته شدن مجریان محبوب مردم ،توسط صداوسیما
عنوان کرد :تلویزیــون تحت نظر دولــت اداره می شــود و زمانی که
دستورالعمل یا بخشنامه ای می اید ،صداوســیما با توجه به رویکردی
که دارد ان را لحاظ می کند .این که در هــر مقطع چه اتفاقی می افتد،
برمی گردد به سیاست های کلی یک ســازمان که چگونه از موقعیت ها
به نفع خودش اســتفاده کند .روشــن پژوه ادامــه داد :برنامه ریزی و
سیاستگذاری ای که دیدگاه ملی ،دینی ،ایینی ،شریعت و هزار فاکتور
دیگر را برای مخاطبان حفظ و از فرصت ها استفاده کند ،سیاست درستی
است و می تواند هم کمک حال مخاطبان اش باشد و هم کمک حال تمام
کسانی که با ان سروکار دارند .اگر نه هم ،نمی دانم که چه اتفاقی برای
او خواهد افتاد زیرا که در این شرایط نمی توان نسخه واحدی پیچید .به
نظرم در وضعیت بیماری هستیم ،مانند زمان شیوع ویروس کرونا! در
دوران کوید ،۱۹یک سری فوت کردند ،یک سری به کما رفتند و یک
ســری ویروس را رد کردند .اما اکنون گریبان ما را کرونای این چنینی
گرفته است .هیچ چیز ضمانتی ندارد و نمی دانیم برای بهبود وضعیت
دقیقا باید چه کنیم .مجری «مسابقه محله» ،اظهار کرد :زمانی که در
3
حوزه کودک کار می کردم ،سریالی بازی نمی کردم زیرا که ممکن بود
در نقش منفی ظاهر شــوم و اگر برنامه ای برای بچه ها اجرا می کردم،
می گفتند این همان نقش منفی است و دیگر مرا باور نمی کردند .به نظرم
ترجیحا اگر قرار است کاری انجام شود ،باید کار به دست کاردان سپرده
شود و اگر هم بنا بر این باشد که فقط برنامه ای تولید شود ،یک داستان
دیگر دارد اما من هیچ وقت اینگونه کار نکردم .روشن پژوه تصریح کرد:
پاسخ های من شاید با واقعیت هایی که وجود دارد و من نمی دانم یا جامعه
در جریان ان نیست و حتی با سیاست های سازمان ،منطبق نباشد .ارزوی
ما از ابتدا این بوده که بچه ها دائما رو به پیشــرفت باشند و برنامه های
متنوعی ببینند .اگر سهم پســرها و دخترها در برنامه ای یکسان نبود،
امکان نداشت ان را اجرا کنم .اکنون ترجیح می دهم دست نگه دارم تا
بعد ببینم در مدارس چه چیزی باید بکاوم .جامعه باید به ارامشی برسد
و اگر بخواهیم چشمانمان را روی همه چیز ببندیم داستان خودش را
دارد .او افزود ۳۳ :سال ما برنامه سازی کردیم ،تلویزیون کار کرد ،معلم
های پرورشی زحمت کشیدند ،همچنین ۴۰سال وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی ،ســازمان تبلیغات و نهادها و ارگان ها کار کردند اما ماحصل و
خروجی ان نباید جامعه ای می شــد که االن هست .شاید مشکل از ما
بوده است و باید ما را توبیخ کنند و بگویند ما کار را درست انجام نداده اید.
ارزی مان این بود دختر و پســر بدون هیچ حائلی کنار هم بایســتادند
و لحظات متفاوت و شــادی را بگذرانند ،به نظرم اگــر همین فرمان را
می رفتیم حرف و حدیثی پیش نمی امد .روشــن پژوه ،در پایان گفت:
امیدوارم بچه ها ،کودکان و نوجوانان ما راهی که می روند راهی رو به افق
روشن ،با اگاهی ،دانش ،رعایت ادب ،اصول و قاعده و دارای ویژگی های
جامعه سالم و قاعده مند باشد .این ها باید در برنامه ریزی زندگی بچه ها
لحاظ شود .ســعی مان در تمام طول کاری این بوده است که لحظات
متفاوت را برای مردم رقم بزنیم/.صباخبر صفحه 3
4
پرونده
سه شنبه 1اذر 1401شماره 1320
اثر خوب
راه خود را
دربینمخاطبان
بازمیکند
سمیه نجفی خاتونی :سینمای ایران ،این روزها
بهناز وفایی وحدت
شرایط سختی را از نظر اکران و فروش فیلم های
گفت و گو
ســینمایی تجربه می کند ،که این مسئله برای
بسیاری از صاحبان اثار راضی کننده نیست .از ابتدای سال تاکنون
سینما شاهد تعداد معدودی از اکران فیلم ها بوده است ،که عمدتا
با اقبال اندکی از مخاطبان نیز روبه رو شده است .بدون شک عوامل
بسیاری در رسیدن به شرایط کنونی ســینما موثر بوده اند .اما
واکاوی این که چگونه می توان از وضعیت کنونی سینما خارج شد،
مسئله ای است که بیش از پیش متوجه مدیران فرهنگی است .در
این شرایط این سوال نیز مطرح است که هم زمان با نمایش برخی
فیلم ها در سینما ،ایا اکران انالین برای دیده شدن برخی دیگر از
اثار می تواند موثر باشد؟ به همین منظور به سراغ روح اهلل سهرابی
مدیرکل دفتر نظارت بر عرض هو نمایش فیلم سازمان سینمایی رفته
تو گو نشسته ایم.
و با او به گف
طبق ضوابط سازمان سینمایی هر سال چند فیلم اکران
می شود ؟
تعداد اکران های ساالنه سازمان ســینمایی تابع یک عدد خاص
و تعداد مشخصی نیست .و بســته به میزان فروش فیلم ها و احتمال
ماندگاری شان روی پرده ســینما ،تصمیم گیری می شود .وقتی یک
فیلم سینمایی فروش مطلوبی دارد ،اکران اش در سینما ادامه می یابد،
دومین فاکتور مهم برای سازمان سینمایی ،ترکیب و چینش فیلم ها
در سینماهای سراسر کشور است ،که با توجه به نیاز جامعه و اقتضاعات
اجتماعی در زمان های مختلف براورد می شود .سازمان سینمایی با
در نظر گرفتن اقتضاعات هر دوره و در هر سال ،فیلم هایی از ژانر های
مختلف و با چینــش متفاوتی را روی پرده ســینما دارد .اما در
مجموع با توجه به مدت زمان یک ســال و تعداد سینماهای
سراسر کشــور این تعداد از یک میانگین تقریبی یکسانی
در هر ســال تبعیت می کند .بطور مثال اگر تعداد را بر
روی اکران 70فیلم در سال در نظر بگیریم ،ممکن
است از این تعداد 10الی 15عدد کمتر و یا بیشتر
در هر سال اکران شود .در نتیجه شرایط اکران،
به اقتضاعات اجتماعی هــر دوره و میزان
استقبال مخاطبان بستگی دارد.
سرگرم کننده و یا هنری؟
ســهمیه بندی خاصی ندارد ،وشــیوه اکران فیلم ها بــا توجه به
استقبال مخاطبان تعیین می شود رونق ســینما در اولویت است .از
مسئولیت های مهم شورای صنفی نمایش ،تصمیم گیری در همین
موضوع است .شورای صنفی نمایش و چینش فیلم های روی پرده را
به گونه ای مدیریت می کند که سبد اکران فیلم ها ،سبد جامع و کاملی
باشد ،و به این صورت نباشد که در طول یک هفته و یا یک ماه تمام اثار
روی پرده کمدی باشد و یا در دوره ای دیگر تمام اثار روی پرده ملودرام
اجتماعی باشد .از دیگر وظایف مهم سازمان سینمایی ،در نظر گرفتن
سیاســت گذاری های فرهنگی در مقاطع و مناسبت های اجتماعی
خاص است .که برای فرهنگ سازی با حمایت های خود در اکران بعضی
اثار ورود کرده و به نمایش انها کمک می کند .در اتخاذ این تصمیمات
سازمان سینمایی بدون در نظر گرفتن نگاه اقتصادی و بعد مالی فیلم،
به دنبال ایجاد زیرساخت های فرهنگی است .چرا که سازمان سینمایی
در جایگاهی است که باید افق نگاهش فراتر از بخش خصوصی و نگره
کوتاهمدت باشد ،و به این منظور الزم است با حمایت های تکمیلی از
فیلمی که رسالت فرهنگ سازی در جامعه را به عهده دارد ،وارد میدان
عمل شود .چه بسا برای این منظور فیلم هایی در مقاطعی اکران شود
که هدف اصلی انها ایجاد اندیشه و تفکر درمخاطب است.
سازمان ســینمایی با توجه به
مخاطب و نوع ژانر سهمیه بندی
مشخصی دارد؟ مثال چند فیلم
درجشنواره چهلم فجر 22فیلم به بخش مسابقه راه پیدا
کردند ,از این ۲۲فیلم تا به حال تنها ۸فیلم اکران شده است،
بقیه در چه وضعیتی هستند؟ صفحه 4
پرونده
سه شنبه 1اذر 1401شماره 1320
5
ماهیت این رسانه تولید محتوا دارد .اما برای اینکه این دانش به صورت
گسترده تری در جامعه ترویج پیدا کند ،الزم است که نه تنها سازمان
سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشــاد بلکه دیگر ارگان های فرهنگی و
هنری و سازمان های فرهنگی و هنری کشور که بودجه های فرهنگی را
دریافت می کنند ،برای اعتالی این هنر وارد عرصه شده و با تولید محتوا
برای شناخت بیشتر ماهیت این رسانه به مردم اگاهی دهند ،در این
مورد هر ارگانی با توجه به حیطه وظایف و نوع فعالیت خود می تواند
کمک رسان باشد از تولید کلیپ و تیزر و متن تا مطبوعات و کتابچه ها
و مقاالت فرهنگی و هنری ،چرا که این فرهنگ سازی مقوله زمان بر و
پرحجمی است که برای جا افتادن ان در جامعه نمی توان تنها نگاه خود
را روی سازمان سینمایی معطوف کرد .و انتظار می رود که سایر ارگان ها
نیز در این مقطع خاص کمکرسان باشند .مثال در این ایام خاص از
نظر من روزنامه صبا ،واقعا با رویکردی بسیار خوب و کمک کننده وارد
میدان شده و محتوای خوبی را جهت اگاهی دادن به مخاطب در حوزه
فرهنگ و هنر ،باالخص در حوزه سینما ارائه کرده است ، .امیدوارم این
انرژی و پشتکار در این مجموعه همیشگی باشد.
ما فیلم های زیادی در صف اکران داریم .تقریبا شــاید حدود 120
فیلم سینمایی در صف اکران باشند که همه به صورت قانونی می توانند
تقاضای اکران سینمایی بدهند ،اما چه بســا بهتر باشد که تعدادی از
صاحبان اثر تصمیم به اکران فیلم خود در پلتفرم ها به صورت انالین و ..
بگیرند .چرا که در شرایط فعلی حاکم بر جامعه ،فروش فیلم ها به میزانی
نرسیده که صاحبان اثار ترغیب به اکران فیلم خود شوند .و همین شرایط
پیش امده باعث شده است که صاحبان اثار از اکران فیلم خود صرف نظر
کنند .یکی از دالیل این اتفاق این است که کانال های ارتباطی و تبلیغی
فیلم ها محدود شده است و چه بسا که در صورت اکران از نظر استقبال
مخاطب با شکست مواجه شده ،و دچار ضر ر و زیان بیش از پیش شوند.
مولفه های زیادی در عدم جذب مخاطب در سینما وجود
دارد ،که ممکن است بعضی از انها به شرایط موجود هم ربطی
نداشته باشد ،مانند این مسئله که با گسترش فضای مجازی و
عملکرد شبکه های رسانه خانگی ،سبک زندگی مردم تغییر
کرده که به تبع ان فرهنگ رسانه ای عامه مردم هم دستخوش
تغییر شده است .در این شرایط ،سازمان سینمایی چه راهکارها
و سیاست گذاری هایی برای جذب مخاطب سینما داشته است و
از کدام رویکرد ،بیشترین نتیجه حاصل شده است؟
برای ایــن مســئله بــا دو فاکتــور مهم روبــرو هســتیم ،که
شــامل تصمیم گیری هــای دراز مــدت و کوتاه مدت می شــود ،در
سیاست گذاری های طوالنی مدت ،تمرکز سازمان سینمایی ،بر حفظ
تنوع در سبد تولید اثار بوده اســت ،اثاری که بتواند پاسخگویی نیاز
جامعه در هر قشر و طبقه ای باشــد ،و در تصمیمات کوتاه مدت که
مربوط به شرایط خاص در هر دوره می شود ،بطور مثال از رونق افتادن
رسانه سینما در شرایط حاضر ،مشــوق هایی را تعیین کرده ،اعم از
گفتگو با تلویزیون برای پخش تیزر های سینمایی ،و تبلیغ فیلم های در
حال اکران از تلویزیون با در نظرگرفتن وضعیت اقتصادی تهیه کنندگان
و همچنین نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر ،حمایت از اثار
در بخش مخاطب ،با ارائه فیلم هایی بــا به صورت نیم بها و اختصاص
دادن زمان اکران بیشتری برای فیلم ها ،از دیگر تصمیمات مهم توافق
مشترک شــورای صنفی و سازمان ســینمایی بر این موضوع بود که
چنانچه فیلمی سقف فروش خود را پر نکرد سازمان با نگاه حمایتی
اجازه ادامه اکران فیلم ها را خواهد داد و از چرخه اکران حذف نخواهند
شد ،و همچنین در ایام جام جهانی هر دو هفته اکران فیلم را به منزله
اکران یک هفته محاسبه خواهیم کرد .و سایر مشوق های دیگر که به
منظور اکران برای صاحبان اثار در نظر گرفته شده است.
با توجه به این که یکی از رســالت های مهم هنری رسانه
سینما ،ایجاد وحدت و همدلی در میان افراد جامعه با فرهنگ ها
و سلیقه های گوناگون اســت که در حین نمایش یک فیلم
به صورت دسته جمعی رویدادی از یک واقعه را تجربه می کنند.
و باعث ایجاد حسی مطبوع در تماشاگر و جامعه می شود .ایا
سازمان سینمایی برای تبیین فواید و ماهیت رسانه سینما ،
تولید محتوا کرده است؟
سازمان سینمایی در موسسات زیر مجموعه خود ،درباره سینما و
اکران انالین فیلم های ســینمایی از شبکه رسانه های
خانگی ،در مقایسه با اکران سینمایی از نظر اقتصادی چطور
است ؟
در ســینما وقتی قرار بر اکران یک فیلم اســت ،اوال که یک سری
هزینه های جانبــی اعم از اقالم تبلیغی ،از جمله تیــزر و بیلبوردها و
پوســتر ها و پیج هایی که در صفحات مجازی قراراست فیلم را تبلیغ
کنند ،بر تهیه کننده تحمیل می شود .البته کامال مشخص است که هر
فیلم بخشی از درامد خود را باید به تبلیغ تخصیص بدهد .حاال شما در
نظر بگیرید که با همین شرایط مشابه در بخش هزینه تبلیغات فیلم،
وقتی اثری در سینما اکران می شــود ،کل هزینه فروش را نمی تواند
دریافت کند ،و بخشــی از درامد فروش بلیط فیلم در ســینما بین
سینمادار و سایر ارگان های متولی پخش تقسیم می شود .و در نهایت
درامد تهیه کننده حدود یک سوم از فروش بلیط می شود .اما در اکران
انالین میزان سهم تهیه کننده از فروش بلیط ،خیلی بیشتر از این ها
است .البته در این مسئله نوع فیلم و ژانر ان هم موثر است و باید همه
مسائل جانبی فیلم در انتخاب نوع اکران انالین و یا سینمایی لحاظ
شود ،مثال در فیلم هایی که با پیش تولید ارزان تر و سبک تری به تولید
رســیده اند ،انتخاب اکران انالین می تواند با درصد ریسک کمتری
همراه باشد چه بسا که؛ درامد اکران انالین به مراتب بیشتر از اکران
روی پرده است .اما هنوز این فرهنگ به صورت امری قابل اعتماد برای
فیلمسازان محسوس نشده است .من خودم شاهد جریان نمونه ای بودم
که تهیه کننده از همان ابتدا تصمیم گرفت فیلم خود را به صورت انالین
اکران کند ،این فیلم،حدود یک میلیاردو دویست میلیون فروش داشت
که پس از اکران ،یک میلیاردو صد میلیون به صاحب اثر پرداخت شد .در
حالی صاحب اثر معتقد بود که ،اگر همین اثر در سینما اکران می شد،
اوال نهایت پانصد الی ششصد میلیون فروش می کرد .و ازهمین مبلغ
هم تنها دویست میلیون سهم صاحب اثر بود ،که عالوه بر ان هزینه
تبلیغات هم به ان اضافه می گردید .از این رو من بارها در جلساتی که با
فیلمسازان داشتم بر این نکته تاکید کرده ام که انتخاب اکران انالین
برای بیشــتر فیلم های سینمایی می تواند بازگشــت سرمایه و سود
بیشتری را به همراه داشته باشد.
جشنواره فجر تا چه میزان می تواند کمک کننده در اکران
فیلم هایی باشد که در طول سال روی پرده می روند؟
جشنواره فجر همواره به دلیل موقعیت و شرایط استراتژیکی که در
نمایش فیلم ها و در قالب یک فستیوال دارد می تواند به اکران فیلم ها
کمک کند و قطعا بی تاثیر نیســت ،وقتی فســتیوالی به گستردگی
جشنواره فجر ،در حوزه اثار سینمایی برگزار می شود ،قطعا با حاشیه
و نشســت هایی که حول محور اثارشرکت کننده شــکل می گیرد،
مخاطبان ســینمایی را ترغیب به دیدن فیلم ها می کند .اما مجموعا
طبق تجربه من بیشــترین تاثیر در فروش یک فیلم سینمایی ،خود
اثر است ،که خارج از تبلیغات و حاشــیه های ایجاد شده می تواند راه
خود را در بین مخاطبان باز کرده و رونق خود را تضمین کند .عموما
همه جشنواره ها جنبه یک ویترین بسیار جذاب را برای شروع اکران
یک فیلم دارند ،اما اگر فیلم در واقعیت نتواند مخاطب خود را جذب
کند ،فارغ از همه حواشی که برای ان ساخته شده است ،ممکن است
در فروش شکســت را تجربه کند ،از دیگر مزایای جشنواره اشنایی
مخاطبان خاص با اثاری است که شاید در اقبال عمومی مورد توجه
قرار نگیرند ،اما جشنواره با توجه به ماهیت رسانه ای خود این ویژگی را
داردکه با نشست های تخصصی خود با کارگردان و منتقدین ،اثر را به
مخاطبان سینمایی معرفی کند. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
سه شنبه 1اذر 1401شماره 1320
هفدهمینجشنوارهبین المللیشعرفجرفراخوانداد
هفدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر ،با هدف تعالی و ارتقای شعر امروز در سال ۱۴۰۱برگزار
خواهد شد که خانه کتاب و ادبیات ایران ،فراخوان این دوره را اعالم کرد .براین اساس ناشران ،شاعران
و پژوهشگران می توانند اثار خود را تا دهم دی ماه ۱۴۰۱ارسال کنند .این دوره از جشنواره ،اثاری را که
برای نخستین بار در سال ۱۴۰۰به زبان فارسی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در داخل کشور
منتشر شد ه باشد ،در پنج گروه ادبی شعرکالسیک ،شعرنو (قالب های نیمایی و سپید) ،شعر محاوره ،شعر
کودک و نوجوان و درباره شعر (پژوهش های حوزه شعر) ارزیابی می کند .دبیرخانه تنها اثار ارسالی از سوی
مولف یا ناشر را در روند داوری بررسی خواهد کرد/.فارس
«ایران پیروز» در فرهنگسراها و خانه های فرهنگ
سازمان فرهنگی هنری شــهرداری تهران همزمان با فرارسیدن جام جهانی فوتبال ،جشنواره «ایران
پیروز» را که از روز گذشته شــروع و تا ۲۷اذر ماه ادامه دارد هر روز از ساعت ۱۳تا ۲۲در فرهنگسراها و
خانه های فرهنگ شهر تهران برگزار می کند .در این جشنواره برنامه های متنوعی متناسب با ایام جام جهانی
اجرا می شود و خانواده ها به ویژه نوجوانان مخاطبان اصلی جشنواره هستند .جشنواره «ایران پیروز» از ۶
بخش اصلی بازی های گروهی ،پویش های فوتبالی ،غرفه های محصوالت ،فضاسازی هویت ایرانی ،اکران و
نمایش بازی های جام جهانی و اردوی دانش اموزی تشکیل شده است .بخش بازی ها شامل پنج قسمت لیگ
فیفا ،بازی های رومیزی فوتبالی ،فوتبال دستی ،چالش های فوتبالی و فوتبال ادمکی خواهد بود / .هنرانالین
تئاتر باید به زمانه و عصر خود متعهد باشد
نمایش «طبقه کور» ،به نویســندگی و کارگردانی مجید
صدخســروی و تهیه کنندگی گروه هنری چرخ دنده ،از سوم
اذر ماه جاری ،ساعت 18در سالن شماره دو عمارت ارغوان،
روی صحنه می رود .رضا ارامش ،شهاب ذوقی ،ملیکا حسینی،
پیام صفری ،سحر سبزی ،ســاجده سادات چناقچی و مجید
صدخسروی بازیگران نمایش هســتند .صدخسروی ،درباره
نگارش نمایشنامه «طبقه کور» گفت :از انجا که دغدغه من
همواره موضوع کتاب و کتاب خوانی بوده و هست ،عالقه مند
بودم در این حیطه اثری ارائه کنم .در این راســتا ،نمایشنامه
«دختر یانکی» اثر نیل ســایمون ،را خواندم و بسیار نظرم را
جلب کرد و سعی کردم در «طبقه کور» به دغدغه نویسندگان
بپردازم ،با این تفاوت که به عصر و دوران ما نزدیک تر باشد.
او در ادامه افزود :در صورتی که بتوانم با این نمایش ،تعداد
کمی از مخاطبان را به کتاب خوانی ترغیب و مشــکالت عدم
توجه به این موضوع را با این اثر بیان کنم ،برایم رضایت بخش
است .این نویســنده ،کارگردان و بازیگر تئاتر ،ضمن اشاره به
اینکه تمرین ها حدود سه ماه و نیم به طول انجامیده ،یاداور شد:
موضوع نمایش «طبقه کور» ،درباره کتاب و کتاب خوانی است
و به رویدادهای پیرامون دو نویسنده می پردازد.
صدخسروی ،درباره سبک و فضای اجرایی کار عنوان کرد:
فرزند خنیاگر ،دوباره به تئاتر شهر می اید
برای اینکه نمایش برای مخاطب بیشــتر قابل هضم باشــد،
فضایی رئال دارد و در بخش هایی نیز رئالیســم جادویی و به
منظور ایجاد جلو ه بصری از ویژوال افکت و نورپردازی استفاده
شده است.
او در بخشی از صحبت های خود اظهار کرد :به دلیل اینکه
قرارداد اجرای نمایش اواخر مرداد با سالن منعقد شد امکان
فسخ ان را در این شرایط که تئاتر مخاطب ندارد وجود نداشت.
ضمن اینکه این هنر با مشکالت عدیده روبرو است و ما مجبور
بودیم چک هایی را که بابت اجاره ســال پرداخت کرده بودیم
پاس کنیم.
صدخســروی ،در ادامه افزود :از ســویی دیگر باید بدانیم
رسالت تئاتر اگاهی بخشیدن است و تئاتر باید متعهد به زمانه
و عصر خود باشد و امیدوارم روزی تئاتر به جایگاه واقعی خود
برسد و مردم به جای رو اوردن به رستوران ها و کافه ها به سمت
سالن های نمایش ،کتابفروشی ها و کتابخانه ها سوق داده شوند.
دیگــر عوامل نمایش «طبقــه کور» عبارتند از دســتیار
کارگردان :رضا ارامش و شادی شکیبامهر ،طراح گریم :ساجده
بزاززاده ،طراح لباس :ساناز جاللی ،عکاس :زهرا سعیدی ،طراح
پوستر :مجید صد خســروی و مدیر روابط عمومی و تبلیغات:
حسین عباسی/.هنرانالین
اجرای عمومــی نمایش «فرزند یک خنیاگرم» ،به نویســندگی و
کارگردانی شکرخدا گودرزی از روز یکشنبه بیست و نهم ابان ماه ،در
تاالر چهارسو مجموعه تئاتر شهر از سر گرفته شد .در این اثر نمایشی
که به عنوان تازه ترین اثر نمایشی تاالر چهارسو پیش روی تماشاگران
قرار می گیرد( ،به ترتیب حروف الفبا) انسیه ابراهیمی ،فاطمه تواضعی،
سجاد خباز ،فاطمه خراسانی ،فاطمه دهقانی ،فراز شیرانی ،فرهود فدوی،
زیبا کاظمی ،هستی کرمی ،امیرحسین رنجی کوزه کنان ،زهرا مهرابی،
ایسان نوریان ،هوشمند هنرکار ،سحر بافتیان ایفای نقش می کنند.
سعید ذهنی اهنگساز ،رضا مهدی زاده طراح صحنه ،احمدسیاه رستمی
طراح حرکت ،منیره ملکی طراح لباس ،افسانه قلی زاده طراح گریم ،بابک
شاه علیزادگان طراح نور ،سحر یافتیان دستیار و برنامه ریز ،دیگر عوامل
اجرایی نمایش را تشکیل می دهند .این نمایش که از روز چهارم ابان
ماه به روی صحنه رفته است با قیمت بلیت ۱۰۰هزار تومان تا چهارم
اذر ماه در تاالر چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد بود/.ایسنا
جایزه گرمی هنرمند نوظهور برای خواننده۹۵ساله!
«انجال الوارز» ،پس از سال ها خوانندگی برای خانواده و دوستان،
در سن ۹۰سالگی شروع به ضبط رسمی اثارش کرد و حاال جایزه
التین گرمی را برای هنرمند نوظهور کسب کرده است.
این خواننده کوبایی ـ امریکایی با کسب جایزه گرمی التین ،در
سن ۹۵سالگی ،به کهنسال ترین برنده تاریخ جوایز موسیقی التین
گرمی تبدیل شــد و ثابت کرد که هیچ وقت دیر نیست .او پس از
چندین دهه نوشتن اهنگ و اجرا برای دوستان و خانواده ،سرانجام در
۹۰سالگی نخستین کنسرت خود را در هالیوود برگزار کرد .سرانجام
نوه او «کارلوس» ،با کمک «اندی گارسیا» ،بازیگر کوبایی ،اهنگ های
«انجال الوارز» را در البومی ضبط کرد که این البوم موسیقی سال
گذشته منتشر شد و در نهایت جایزه التین گرمی را برای این هنرمند
باســابقه به ارمغان اورد« .انجال الوارز» گفت« :کسانی که هنوز
رویاهای خود را محقق نکرده اند ،بدانید که اگرچه زندگی ســخت
است ،اما با ایمان و عشق می توان به همه چیز دست یافت/».ایسنا
معرفی هیات داوران بخش ایثار جشنواره تئاتر تهران
ابوالفضل همراه ،کامران شهالیی و محمد الرتی به عنوان هیات
داوران بخش ایثار بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران ،که
با حمایت بنیاد شــهید و امور ایثارگران ،در قالب دومین فصل واره
فرهنگی هنری ایثار برگزار می شود ،معرفی شدند .ابوالفضل همراه،
متولد ۱۳۵۵است .این هنرمند نیشابوری لیسانس بازیگری از هنرهای
زیبا دانشگاه تهران دارد و در حوزه کارگردان ،نویسنده و بازیگر تئاتر،
سینما و تلویزیون اثاری را به ثبت رسانده است .محمد الرتی ،متولد
سال ۱۳۵۶از خطه کرمانشاه است.
وی ســال ها در حوزه کارگردانی ،تهیه کنندگی ،اهنگســازی
و بازیگری مشــغول به فعالیت بوده است .کامران شــهالیی ،نیز از
هنرمندان خطه کرمانشاه است که طی سال ها فعالیت در حوزه تئاتر
افتخارات بی شماری را کسب کرده است .بیست و هفتمین جشنواره
تئاتر اســتان تهران ،از ۱تا ۶اذر به دبیری امیرحسین شفیعی ،در
پردیس تئاتر تهران برگزار می شود/.مهر صفحه 6
سه شنبه 1اذر 1401شماره 1320
خرب فرهنگ و هرن
نامداران جهان هم نتوانستند حراجی «کریستیز» ،را نجات دهند
حراجی کریستیز ،در نیویورک اخیرا میزبان اثار برخی از محبوب ترین هنرمندان قرن بیستم و بیست
و یکم جهان بود و نتیجه ان ،فروش اثار هنری به ارزش کلی ۴۲۱.۹میلیون دالر شــد .در حراجی روز
پنجشنبه کریستیز ،تابلو نقاشی «بئاتریس هستینگز»( )۱۹۱۵اثر «امادئو مودیلیانی» به قیمت ۱۵میلیون
دالر فروخته شد .در این حراجی ،فروش برخی از اثار هنری طبق پیش بینی ها پیش نرفت .برای مثال تابلو
نقاشی «بوفالو بیل » اثر «پابلو پیکاسو » مورد توجه تعداد کمی از خریداران قرار گرفت و در نهایت به قیمت
۱۲.۴میلیون دالر فروخته شد .تابلو نقاشی «بدون عنوان شماره » ۳اثر «ویلم دکونینگ» نقاش مطرح
جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی ،نیز شرایط به مراتب ناامیدکننده تری را تجربه کرد و فروخته نشد/.ایسنا
7
چاپ ۲هزار و ۱۰۴عنوان کتاب از سوی انتشارات شاهد
رحیم نریمانی ،مدیرکل اســناد و انتشارات بنیاد شــهید و امور ایثارگران ،گفت :از ابتدای تاسیس
انتشارات شاهد ،در سال ۱۳۶۸تاکنون ۲هزار و ۱۰۴عنوان کتاب در زمینه ایثار و شهادت به چاپ رسیده
است .او افزود :از مجموع ۲هزار و ۱۰۴عنوان کتابی که از سوی انتشارات شاهد به چاپ رسیده حدود ۶۲
عنوان کتاب تجدید چاپ و ۳۵عنوان کتاب جدید امسال منتشر شده است .نریمانی ،ادامه داد :تاکنون
نشر شاهد ۱۱۵ ،عنوان کتاب داستان و خاطره در حوزه ایثار و شهادت را برای گروه سنی بزرگسال ،کودک
و نوجوان به صورت کتاب صوتی تولید کرده است .او خاطرنشان کرد :امسال ترجمه ۵۰کتاب دیگر به
زبان های مختلف از جمله عربی وانگلیسی در دستور کار نشر شاهد قرار دارد/.ایرنا
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی:
شبکه هایاجتماعیپاسخگویمیزبانیازاقداماتتروریستیباشند
محمدمهدی اسماعیلی ،وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی ،در حاشــیه بازدید از روند برگزاری
انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات ،با اشاره به تروریسم رسانه ای که
شبکه های معاند این روزها بر ان متمرکز شده اند ،گفت :شبکه های معاند و ایرانی نما ،با بودجه های
نجومی که از سوی دشمنان ملت ایران دریافت می کنند از هر بستری در فضای مجازی برای ترویج
فعالیت های تروریستی ،اقدامات خشونت امیز و ایجاد اشوب ،ناامنی و انشقاق در جامعه استفاده
می کنند که در این میان شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی نیز به عنوان ابزار در خدمت
فعالیت های تروریستی این شبکه ها قرار گرفته اند که این نیز مصداق جرم رسانه ای تلقی می شود.
او در ادامه افزود :در پیگیری حقوقی ،هم شکایت از شــبکه تروریسم رسانه ای را در دستور
کار قرار دادیم و هم شبکه های اجتماعی که بســتر خود را در اختیار ترویج خشونت و اقدامات
تروریستی قرار می دهند .همچنین کشورهای میزبان رسانه های تروریستی و شبکه های اجتماعی
نظیر تلگرام باید پاسخگوی چرایی میزبانی از این اقدامات تروریستی باشند.
او افزود :شبکه های اجتماعی و پیام رسان مروج اشــوب و خشونت ،شریک تمامی اقدامات
تروریستی شبکه های معاند به شــمار می روند و باید عواقب در اختیار دادن بستر برای ترویج
اقدامات تروریستی به این شبکه ها را بپذیرند.
اسماعیلی ،خاطرنشان کرد :همان طور که پیش از این اعالم شده از طریق مراجع ذی صالح
پیگیر شکایات کیفری و حقوقی از این شبکه های تروریستی در مراجع بین المللی و کشورهای
میزبان هستیم.
اسماعیلی ،با اشاره به تالش دشمنان برای بزرگ نمایی مشکالت و تحریف و جعل واقعیت های
ایران ،گفت :دشمن شب و روز با تروریسم رسانه ای به مردم دروغ می گوید و به دنبال انشقاق در
کشور است و با پیشرفته ترین تجهیزات ،بهره از اتاق فکر صهیونیزم و پول های باداورده کشورهای
مرتجع ،عملیات خود را علیه ارامش و امید مردم ایران به راه انداخته است.
او در بخش دیگری از سخنان خود به روند برپایی انتخابات هیئت نظارت بر مطبوعات اشاره کرد
و گفت :نهایت تالش ها و اقدامات انجام شده که این انتخابات با بیشترین مشارکت و عادالنه ترین
روش ها برگزار شود .از سوی دیگر پیش بینی های الزم انجام شده تا با همکاری نهادهای نظارتی
خدشه ای به انتخابات وارد نشود/.ایلنا صفحه 7
بازیگری از جنس موم
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
زمان کوتاهی برای موفقیت
سمیه نجفی خاتونی -در یک پنج شــنبه از روزهای
گرم شــهریور ماه ،1356ساعت هشت وســی دقیقه صبح
در بیمارســتان اریا ،واقع در بلوار کشــاورز به دنیــا امد و به
جمع خانواده فرهنگی جمشیدی ،پیوســت .پدری که دبیر
زیست شناســی بود و مادری که خاک گچ های رنگارنگ پای
تخته های سیاه مدرسه ابتدایی را که گاهی شاید سبز رنگ هم
بودند ،بر روی دست و شانه های اش تحمل می کرد و با عشق ،به
فرزندان ایران زمین ،مشق الف -بای زندگی ،می داد .نام فرزند
دوم خانواده را پژمان گذاشــتند .نام مرکبی از پژم ،به معنای
کوه ،به همراه الف و نون که معنای پژمرده و افسرده و غمناک
می دهد .اما پژمان ،قرار نیست نقشه راه زندگی اش را بر اساس
معنای نامی که دارد ،تعریف کنــد .از ان جایی که پدر عالوه
بر دبیری عالقه به ورزش داشــت ،پژمان نیز به سمت ورزش
گرایش پیدا می کند .اما دنباله روی ورزش پدر نشد و فوتبال را
به عنوان ورزش اصلی خود برگزید.
پژمان ،فوتبال را از نوجوانی و در تیم نوجوانان باشگاه دارایی
تهران ،به طور حرفه ای فرا گرفت 15 .ســاله بود که به باشگاه
کشاورز تهران پیوســت و در ۶۷بازی ۷گل به ثمر رساند .در
ســال ۱۳۷۴به تیم ملی نوجوانان ایران دعوت شد .استعداد
جمشیدی در باشگاه ســایپا تهران مورد توجه قرار گرفت که
سکوی پرش او برای پیوســتن به تیم ملی جوانان و تیم ملی
امید ایران شد .در نهایت در اوج موفقیت 14بازی برای تیم ملی
بزرگساالن را در کارنامه خود به ثبت رساند و در سال 1388از
زمین مستطیل سبز خداحافظی کرد.
او دانشجوی کارشناسی رشــته مهندسی عمران ،بود که
عشــق به فوتبال او را از ادامه تحصیل باز داشــت .هنوز نمی
دانست که سال ،1390که نخســتین جایزه اسکار سینمای
ایران توسط فیلم جدایی نادر از سیمین ،به کارگردانی اصغر
فرهادی کسب شد ،مســیر زندگی او تغییرو وارد دنیای هنر
بازیگری می شــود .دنیایی که در مدت زمان کوتاهی او را به
پول سازترین و فعال ترین بازیگر سینمای ایران ،تبدیل می کند.
پژمان جمشــیدی ،متولد ۱۰شــهریور ،۱۳۵۶که بزرگ شــده
گوهردشت کرج اســت ،در ســال 1388از فوتبال خداحافظی کرده
و در سال 1390با بازی در قســمتی از مجموعه تلویزیونی ساختمان
پزشکان ،استعداد خود را در عرصه ای دیگر از زندگی پر فراز و نشیب
خود محک می زند .او با پشتکاری که از ورزش فوتبال به ارث برده و خود
را تا قله ان که بازی در تیم ملی است باال کشانده بود ،تصمیم می گیرد
این بار در عرصه بازیگری به موفقیت برسد گویی تالش او نوعی مبارزه
با غم و اندوه است و اگر چه به سمت بازی های جدی هم رفته است اما
خود را با نقش های کمدی جای خود را در دل مخاطبان و تماشگران
ایرانی باز می کند.
جمشــیدی با توجه به بــازی در مجموعه تلویزیونی ســاختمان
پزشکان ،هنوز در عرصه هنر جایگاهی برای خود دست وپا نکرده است
که در ســال ،1392برای بازی نقش اول مجموعه تلویزیونی پژمان،
نوشته پیمان قاسمخانی و کارگردانی سروش صحت ،دعوت می شود.
او قرار است در این مجموعه تلویزیونی ،نقش خودش یعنی ستاره
پیشین پرسپولیس را بازی کند .نقش فوتبالیستی که برای چهارمین
فصل پی درپی با وجود تالش بسیار ،موفق نمی شود تیمی را برای خود
پیدا کند .اما با این وجود ،همچنان در حال و هوای شهرت به سر می برد.
او به همراه مدیر برنامه اش به دنبال تیم می گردد و در این مسیر اتفاقات
جالبی برای او و مدیر برنامه اش رخ می دهد.
پژمان جمشیدی ،با پذیرش بازی دراین مجموعه ،گویی اوتانازی
می کند و شخصیت پژمان جمشیدی فوتبالیست را با مرگی شیرین،
باوقار و خودخواسته و بدون بی حرمتی کنار می گذارد و قربانی می کند
تا فضا برای شــخصیت حرفه ای جدید او باز شود .او نمی خواهد سایه
شهرت فوتبالیســت بودنش در زندگی کاری اینده اش نقشی داشته
باشــد .بنابراین با تالش و اخــاق حرفه ای راه پیــش روی را طی و
ناهمواری ها را کنــار می زند و خیلــی زود در بین هنرمندان و
تماشاگران سینما و تلویزیون جا باز می کند .اگر چه برخی با
بازی او مخالف هستند و معتقد هستند در فوتبال استعدادی
از خود نشان نداد و حاال در این عرصه بازیگری چه گلی به
سر سینما خواهد زد .اما چیزی که مشخص است این دسته
از همکاران نمی توانند منکر شوند که او در عرصه فوتبال تا
تیم ملی پیش رفت و در بازیگری نیز اگر چه انتهایی ندارد
اما تبدیل به بازیگری محبوب و پول ساز برای سینمای
ایران شده است .نقش افرینی او در فیلم های
سوءتفاهم ( ،)۱۳۹۶شیشلیک ()۱۳۹۹
و علفزار ( )۱۴۰۰که منجر به نامزدی
دریافــت جایزه ســیمرغ بلورین از
جشــنوارۀ فیلم فجر شده اســت.
و همچنین نقش افرینــی او در
مجموعــه تلویزیونی زیرخاکی
که برایش تندیس جشن حافظ
بهترین بازیگر مرد کمدی در
تلویزیون را به همراه داشــت،
گواه بر این مدعاست.
در همان ســال 1392که در
مجموعــه تلویزیونی پژمــان ،ایفای
نقش کرد ،بازی او به مــذاق تهمینه
میالنی خوش امد و از او دعوت کرد تا
در اتش بس ،۲حضور پیدا کند .و بازی
در این فیلم عنوان اولین تجرب ه بازیگری جمشیدی در سینما را رقم زد
و در کارنامه کاری او به ثبت رسید.
وی با ایفای نقش ،در خوب بد جلف ،نیز مورد تحسین قرار گرفت
و زوج هنری پژمان جمشیدی با ســام درخشانی از همین فیلم شکل
گرفت و محبوبیتی که در میان مخاطبان پیدا کردند مسیر اینده او در
همکاری مشترک با سام درخشانی را در فیلم های تگزاس و تگزاس دو
هموار ساخت .محبوبیت زود هنگام جمشیدی مورد توجه فیلمسازان
نیز قرار گرفــت و با بازی در شــش فیلم ســینمایی ،یک مجموعه
تلویزیونی و یک تئاتر ،او را به پرکارترین بازیگران سال ۱۳۹۷تبدیل
کرد .البته این رکورد در سال بعد ۱۳۹۸نیز با اکران سه فیلم ایده اصلی،
ما همه با هم هستیم و تگزاس ۲به عنوان پرکارترین بازیگر مرد سینما
در شش ماه نخست سال حفظ شد .شاید باورش کمی سخت باشد اما
او در تئاتر نیز حضور فعالی دارد و در بین ســال های ۹۳تا ۹۸در ۲۰
نمایش ایفای نقش کرد .فــروش ۶۲میلیارد و ۷۹۱میلیون تومانی از
مجموع پنج فیلم در سال ،1398با بازی جمشیدی توانست جانی به
سینمای ایران بدهد و همین عاملی شد که لقب پول سازترین بازیگر در
این سال را به خود اختصاص دهد.
درخشش جمشــیدی در مجموعه تلویزیونی زیرخاکی ،در سال
۱۳۹۸شــدید به دل مخاطب نشســت و او در نقش فریبرز باغ بیشه،
کاراکتری را به مخاطب عرضه کرد که او را به عنوان بازیگری چند بعدی
و از جنس موم ،به همگان معرفی نمود.گویی او از کودکی می بایست به
این حرفه ورود می کرد و حضورش در عرصه ورزش و تشویق خانواده،
بزرگترین اشتباه تاریخی و استراتژیکی خانواده جمشیدی بود.
مجموعه تلویزیونی زیرخاکی ،در شــبکه یک با جذب ۴۴درصد
مخاطب در صدر اثار تلویزیونی قرار گرفت .ایفای نقش در زیرخاکی
۱و ،۲در سال ،۱۴۰۰تندیس بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی را
از بیست و یکمین دوره جشن حافظ ،برای او به ارمغان اورد.
در همان سال ۱۳۹۸جمشیدی برنامه اینترنتی فوتبالی
ساخته عادل فردوســی پور به نام کالســیکو را اجرا کرد
که با حضــور علی دایی همــراه بود و ایــن برنامه رکورد
پربیننده ترین برنامــه اینترنتی را بدســت اورد و به این
ترتیب عرصه اجرا را هم در نوردید و در سال ۱۴۰۰نیز در
یک تاک شوی اینترنتی متفاوت با نام پیشگو به مجری گری
پرداخت.
گویا جمشــیدی در هر عرصــه ای حرفی برای
گفتن دارد و این انرژی و فعالیت از کســی که
پیش از این ورزشــکار بوده و هیچگاه ارام
و قرار نداشته اســت بعید نیست .اما حتما
می داند مســیری که در هنر طی می کند و
شهرت و محبوبیتی که به دست می اورد،
کامال با ورزش فوتبال متفاوت است .یک
فوتبالیست هر اندازه که بیشتر گل بزند،
بیشتر در دل مخاطب و عالقه مندان فوتبال
جای می گیرد .امــا در عرصه بازیگری اگر
یک هنرمند درست انتخاب نشود یا درست
انتخاب نکند و یا بیش از اندازه جلوی دید
مخاطب باشد یا اصطالحا دسترسی به او سهل
باشــد ،خیلی زود از چشم مخاطب می افتد،
چرا که مخاطب ســینما ،تئاتــر و تلویزیون
حساس و تنوع طلب است. صفحه 8