روزنامه صبا شماره 1319 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1319

روزنامه صبا شماره 1319

روزنامه صبا شماره 1319

‫دو شنبه| ‪ 30‬ابان ‪ 21 |1401‬نوامبر‪ 26 |2022‬ربیع الثانی ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1319‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫ابزیگر‬ ‫همواره در حال‬ ‫اموخنت است‬ ‫قورباغه نقره ای‪ ،‬به خنجی رسید‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫نماهنگ «لحظه صعود»‬ ‫برای تیم ملی فوتبال منتشر شد‬ ‫صفحه ‪7‬‬ ‫هنرمندی که‬ ‫پس از مرگ پر اوازه شد‬ ‫صفحه ‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫دو شنبه‪ 30‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1319‬‬ ‫«قصهشمرون»؛بهترینفیلمجشنوارهمراکششد‬ ‫نوزدهمین دوره جشنواره فیلم مراکش در حالی که پس از ‪ ۲‬ســال به صورت حضوری برگزار می‬ ‫شد‪ ،‬برگزیده های خود را معرفی کرد‪ .‬فیلم «قصه شمرون»؛ به کارگردانی عماد ال ابراهیم دهکردی‪،‬‬ ‫شنبه شب ‪ ۱۹‬نوامبر باارزش ترین جایزه جشنواره فیلم مراکش موسوم به ستاره طالیی را دریافت کرد‪.‬‬ ‫داستان «قصه شمرون» اولین ساخته عماد ال ابراهیم دهکردی که در میان ‪ ۱۴‬فیلم بخش مسابقه‬ ‫اصلی قرار داشت در تهران معاصر می گذرد و درباره دو برادر است که تحت تاثیر مرگ مادر خود و با پدر‬ ‫رنجورشان زندگی را می گذرانند‪ .‬مراسم اختتامیه این رویداد با اهدای جایزه افتخاری به تیلدا سوینتون‪،‬‬ ‫بازیگر برنده جایزه اسکار به کار خود خاتمه داد‪/.‬صباخبر‬ ‫«تصویر گمشده»؛ به پایان رسید‬ ‫فیلمبرداری فیلم کوتاه «تصویر گمشده»‪ ،‬به نویسندگی شیرین بنی صدر‪ ،‬تهیه کنندگی اریا صفاری‬ ‫و کارگردانی مشترک سحر جعفری زاد و کیانوش عینی در کرج به پایان رسید‪ .‬رامین پرچمی و شیرین‬ ‫بنی صدر‪ ،‬بازیگران این فیلم هستند‪« .‬تصویر گمشده»‪ ،‬درامی اجتماعی است که تنهایی انسان ها را به‬ ‫تصویر می کشد‪ .‬این فیلم کوتاه سه روز در شهرستان شهریار کرج جلوی دوربین رفت‪ .‬از دیگر عوامل فیلم‬ ‫کوتاه «تصویر گمشده» عبارتند از مدیر تولید‪ :‬عسل رضایی‪ ،‬دستیار اول کارگردان‪ :‬امیرحسین قلیچ‪،‬‬ ‫مدیر فیلمبرداری‪ :‬پوریا پروینی‪ ،‬صدابردار‪ :‬حمیدرضا دایی جانی‪ ،‬طراح صحنه و لباس‪ :‬روژین رجبی‪،‬‬ ‫منشی صحنه‪ :‬اوا طاهری‪ ،‬گریم‪ :‬ندا مقدم منش‪ ،‬روابط عمومی و مشاور رسانه‪ :‬نگار امیری و‪ /...‬هنرانالین‬ ‫قورباغه نقره ای‪ ،‬به خنجی رسید‬ ‫هیات داوران جشنواره کمرایمیج از داستان استادانه یک اهنگساز وسواسی با بازی کیت بالنشت در فیلم «تار»‪ ،‬به وجد امدند‬ ‫و با جایزه قورباغه طالیی خود به فیلمبردار این فیلم‪ ،‬فولریان هوفمایستر‪ ،‬از وی تجلیل کردند‪ .‬قورباغه نقره ای و جایزه فیپرشی‬ ‫هم به فیلمبرداری مجلل و عجیب داریوش خنجی‪ ،‬در فیلم «باردو»‪ ،‬ساخته الخاندرو ایناریتو که تصویرگر داستان سوررئال یک‬ ‫روزنامه نگار و فیلم ساز مکزیکی است‪ ،‬رسید‪.‬‬ ‫جایزه قورباغه برنز کمرایمیج‪ ،‬هم به فیلم «زندگی» ســاخته اولیور هامرانوس با فیلمبرداری جیمی دی‪.‬رامسی رسید که‬ ‫تصاویری نوستالژیک و فراگیر از داستان بیداری عمیق و شخصی یک کارمند دولتی را تصویر می کند‪ .‬در مراسم پایانی این جشن‬ ‫ساالنه حضار این جشنواره همچنین شاهد تجلیل از سارا گرین وود‪ ،‬طراح تولید برای کارهای خالقه انه اش در فیلم هایی چون‬ ‫«تاوان»‪« ،‬انا کارنینا» و «شرلوک هولمز» با قورباغه طالیی بودند‪.‬‬ ‫با اهدای جوایز پس از یک هفته تجلیل از فیلمبرداری از ورای لنزهای عالی در تمام ژانرها و فیلم های متنوع‪ ،‬جشنواره کمرایمیج‬ ‫در شهر گوتیک تورون لهستان و پس از یک هفته سمینارهای مختلف درباره مسایل فنی و اجتماعی که سینماگران با ان روبه‬ ‫رو هستند‪ ،‬به کار خود خاتمه داد‪ .‬در طول این هفته فیلمسازان‪ ،‬دانشجویان و روزنامه نگاران با انبوهی از نشست های کارگردان ها‬ ‫و مدیران ارشد سریال ها و اثار جدیدی چون «در جبهه غرب خبری نیست»‪« ،‬امپراتوری نور»و «برفک سفید» روبه رو شدند‪.‬‬ ‫در بخش لهســتانی نیز «زنی روی پشــت بام» با فیلمبرداری انا زبرونیک زایت و کارگردانی انا جادووسکا‪ ،‬درباره داستان‬ ‫بازنشسته ای که سعی می کند با یک ســرقت همه چیز را به هم بزند‪ ،‬برای کار ســنجیده دوربین هیات داوران را فریفته خود‬ ‫کرد‪« .‬کش کش»‪ ،‬فیلمی المانی‪-‬لبنانی‪-‬قطری درباره پرورش کبوتر روی پشت بامی در لبنان‪ ،‬با فیلمبرداری یوناس اشنایدر‬ ‫و به کارگردانی لی نجار‪ ،‬قورباغه طالیی فیلم بلند مســتند را به خانه برد و قورباغه طالیی مستند کوتاه هم به فیلم «یک مقدار‬ ‫بنزین» ساخته جس کوهب با فیلمبرداری ادریک واتسون‪ ،‬رسید‪ .‬در بخش رقابت سریال ها هم سریال کوتاه‪ ۴‬قسمتی اچ بی او‬ ‫«لنداسکیپرز» با بازی اولیویا کولمن و دیوید تیولیس با فیلمبرداری اریک ویلسون و به کارگرداین ویل شارپ جایزه برد‪ .‬جایزه‬ ‫مخاطبان هم به «الویس» ســاخته باز لورمن اهدا شــد که فیلمبرداری اش با مندی واکر‪ ،‬بود‪ .‬امسال سی امین دوره جشنواره‬ ‫کمرایمیج برگزار شد‪/.‬مهر‬ ‫«اژدهای یخی» جرج ار ار مارتین‪ ،‬انیمیشن می شود‬ ‫جرج ار ار مارتین‪ ،‬با کتاب های «ترانه یخ و اتش» که تصاویری از غول‬ ‫ها‪ ،‬اژدهاها و دیگر موجودات افسانه ای را در یک جهان انسانی کج و معوج‬ ‫ترسیم می کرد‪ ،‬جهانی زیبا را خلق کرد و با سریال «بازی تاج و تخت»‬ ‫این دنیای شگفت انگیز به صورتی استثنایی جان گرفت و در حال حاضر‬ ‫پروژه های زیادی از دل ان بیرون امده اند‪ .‬در حالی که منتظر فصل دوم‬ ‫«خاندان اژدها» و تایید ساخت سریال اسپین اف «جان اسنو» هستیم‪،‬‬ ‫با این حال اثار دیگری از این نویسنده وجود دارد که قرار است به دنیای‬ ‫نمایش پا بگذارند‪ .‬مارتین گفت‪ :‬گهگاه کتاب های دیگری نیز نوشته ام‬ ‫که در دنیای وستروس یا درباره ان داستان ها نیستند و یکی از انها که در‬ ‫سال ‪ ۱۹۷۸‬نوشتم داستان کوتاهی درباره یک اژدها‪ ،‬یک اژدهای یخی‬ ‫بود‪ .‬رمان فانتزی «اژدهای یخی» این نویسنده‪ ،‬اولین بار در دهه ‪۱۹۸۰‬‬ ‫منتشر و تصویرگری ان را الیسیا استین‪ ،‬انجام داده بود‪ .‬داستان «اژدهای‬ ‫یخی» درباره یک کودک زمستانی به نام ادارا است که در بدترین سرمایی‬ ‫که هر کسی می تواند تصور ان را کند به دنیا امده است‪/.‬صباخبر‬ ‫کوچ» بهترین فیلم اوکو اوکراین‬ ‫فیلم مســتند «دخترکوچ» به کارگردانــی روح اهلل اکبری‪ ،‬از‬ ‫تولیدات مرکز ایالم‪ ،‬جایزه بهترین فیلم کوتاه را در سومین دوره‬ ‫«جشنواره فیلم مردم شناسی اوکو اوکراین» کسب کرد‪ .‬مستند‬ ‫«دختر کوچ» به همت اداره کل تامین برنامه و رســانه بین الملل‬ ‫سیما‪ ،‬به این جشنواره ارســال شــده بود که از ‪ 13‬تا ‪ 18‬نوامبر‬ ‫(‪ 27-22‬ابان) برگزار شد‪ .‬دختر کوچ» نگاهی به زندگی سوسن‬ ‫رشیدی‪ ،‬دختری از عشایر دارد که با وجود مشکالت و موانع‪ ،‬چند‬ ‫دوره قهرمان کیک بوکسینگ ایران می شــود‪ .‬این دختر تالش‬ ‫می کند عشایر را راضی کند تا در زیر سیاه چادر برای دخترانشان‬ ‫باشگاه کیک بوکســینگ برقرار کنند‪ ،‬اما اکثر خانواده ها مخالف‬ ‫هستند‪ .‬گفتنی است به دلیل شرایط جنگی در اوکراین‪ ،‬لهستان‬ ‫میزبانی این جشــنواره را بر عهده داشــت‪ .‬روح اهلل اکبری تولید‬ ‫چند فیلم داستانی‪ ،‬مستند و همچنین کسب جوایز متعددی در‬ ‫جشنواره های داخلی و خارجی را در کارنامه خود دارد‪ /.‬ایلنا‬ ‫«اقای قاضی» گامی موفق در حوزه نمایش‬ ‫شورای نظارت بر سازمان صداوســیما با ارسال نامه ای به رئیس‬ ‫رسانه ملی از عوامل سریال «اقای قاضی» قدردانی کرد‪.‬‬ ‫در این نامه‪ ،‬با اشاره به برخورداری این سریال از ساختار فرمی و‬ ‫روایی منسجم و استاندارد‪ ،‬نکته برجسته سریال اقای قاضی‪ ،‬استفاده‬ ‫از ساختار دراماتیک و داستانی برای اموزش اطالعات مفید حقوقی‬ ‫به مخاطبان عنوان شده است‪ .‬شورای نظارت بر سازمان صداوسیما‪،‬‬ ‫اقای قاضی را گامی موفق در حوزه نمایش و داستان برای شناساندن‬ ‫مفاهیم و اطالعات حقوقی که مردم از ان اطالعــات ناکافی دارند‬ ‫عنوان کرده و عملکرد ســازندگان این اثر را قابل تحســین دانسته‬ ‫است‪ .‬این شــورا در پایان‪ ،‬ضمن لزوم حمایت و تقدیر از سازندگان‬ ‫اقای قاضی‪ ،‬خواهان توجه بیشــتر به قالب های نمایشی و داستانی‬ ‫برای انتقال مفاهیم و موضوعات مهم و تغییر رویکرد در برنامه سازی‬ ‫و حرکت به سمت ســاخت اثار خالقانه با محوریت درام و به دور از‬ ‫شعارزدگی و کلیشه پردازی شده است‪/.‬میزان‬ صفحه 2 ‫دو شنبه‪ 30‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1319‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫تدوین «گلین بانو» اغاز شد‬ ‫فیلم کوتاه «گلین بانو»‪ ،‬به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد بازرگان و نویســندگی الهام سادات‬ ‫حسینی‪ ،‬با پایان فیلمبرداری‪ ،‬وارد مرحله تدوین شد‪ .‬در خالصه داســتان این فیلم کوتاه امده است‪:‬‬ ‫«اسداهلل خان صاحب خانه بزرگ و قدیمی دارای چند مستاجر است‪ ،‬گلین بانو با پسر و نوه اش در یک‬ ‫قسمت و دو دختر دانشجو در قسمتی دیگر از خانه زندگی می کنند‪ .‬اسداهلل که هرگز ازدواج نکرده عاشق‬ ‫گلین است و گلین دورازچشم خانواده به عقد اسدا‪ ...‬در امده است‪ .‬داستان از ورود سارا نوه بزرگ گلین‬ ‫و پی بردن به این عشق‪ ،‬رنگ و بوی تازه پیدا می کند ‪ .‬در این فیلم که از ‪ ۲۴‬شهریور کلید خورد‪ ،‬فاطمه‬ ‫شکری‪ ،‬سیدجواد زیتونی‪ ،‬ناهید معظمی‪ ،‬مبینا حسن زاده‪ ،‬بهنام رضایی و‪ ...‬ایفای نقش کرده اند‪/.‬مهر‬ ‫ســیاوش نقیبی نژاد که به صورت مشــترک‬ ‫بــا حمیدرضــا راوش تهیه کنندگی مســتند‬ ‫«حجت االسالم» را به کارگردانی مجتبی راوش‪،‬‬ ‫بر عهده دارد و متقاضی حضور در شــانزدهمین‬ ‫جشــنواره بین المللــی فیلــم مســتند ایران‬ ‫«سینماحقیقت» است‪ ،‬درباره این فیلم گفت‪ :‬این‬ ‫مستند به زندگی شهید حجت االسالم شیخ احمد‬ ‫فقیهی‪ ،‬از شهدای مردادماه سال ‪ 1360‬در استان‬ ‫فارس می پردازد‪ .‬زمانی که این شخصیت یکی از‬ ‫قضات این استان بوده و توسط منافقین ترور شده‬ ‫است‪ .‬این مستند‪ ،‬زندگی این شهید ترور را بررسی‬ ‫می کند و فعالیت های ارزشــمند وی را به تصویر‬ ‫می کشد‪ .‬او ادامه داد‪ :‬در مستند «حجت االسالم»‪،‬‬ ‫که محصول مشــترک موسسه فرهنگی و هنری‬ ‫دو کوهه فیلم است‪ ،‬نقش و جایگاه علمی شهید‬ ‫فقیهی در حــوزه و خدمات او به مردم را شــاهد‬ ‫هستیم‪ .‬در این مســتند‪ ،‬به بازسازی لحظه ترور‬ ‫این شهید می پردازیم‪ .‬البته که در این فیلم تمام‬ ‫دوران زندگی او از کودکی تا لحظه شهادت بررسی‬ ‫می شود که در کنار ان با یاران وی و افرادی که از‬ ‫ان روزها همچنان حضور دارند نیز مصاحبه شده‬ ‫است‪.‬‬ ‫این مستندساز درباره چرایی ساخت مستند‬ ‫درباره یک شهید حادثه ترور توضیح داد‪ :‬شهید‬ ‫فقیهی شخصیتی مظلوم و گمنامی داشته و تا به‬ ‫امروز هیچ پرداختی به این شــکل و در قالب یک‬ ‫فیلم به او نشده بود‪ .‬خدمات این شهید به مردم به‬ ‫«عامه پسند» باالخره پروانه نمایش گرفت‬ ‫شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی‪ ،‬در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش‪ ۳‬عنوان فیلم «نفرین ارتا»‬ ‫به کارگردانی مجید کریمی‪« ،‬عامه پسند» به کارگردانی سهیل بیرقی و «هفت بهار نارنج» به کارگردانی‬ ‫منصور نورمحمد گل سفیدی‪ ،‬موافقت کرد‪ .‬عامه پسند‪ ،‬محصول سال ‪ ۱۳۹۸‬است که در بخش سودای‬ ‫سیمرغ سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت‪ .‬این فیلم‪ ،‬تکمیل سه گانه سهیلبیرقی‪ ،‬درباره‬ ‫زنان جامعه است که در شهرضا‪ ،‬ساخته شده است‪ .‬شخصیت های محوری دو فیلم قبلی این فیلمساز را لیال‬ ‫حاتمی و باران کوثری بازی می کردند که به ترتیب نماینده ای از زنان دهه پنجاه و شصت بودند‪ ،‬حاال شخصیت‬ ‫اصلی فیلم «عامه پسند»‪ ،‬نماینده زنی از دهه چهل است که فاطمه معتمداریا نقش او را به عهده دارد‪/.‬مهر‬ ‫پرونده ترور یک قاضی روی میز “حجت االسالم”‬ ‫صورت تاسیس کتابخانه‪ ،‬صندوق قرض الحسنه‪،‬‬ ‫برنامه های مبارزاتی پیش از انقالب و شخصیت‬ ‫پویایی که در قوه قضاییه داشــتند بســیار مهم‬ ‫است‪ .‬بسیاری از منافقینی که پس از دستگیری‬ ‫پرونده شان بر عهده قضاوت شهید فقیهی بوده‪،‬‬ ‫پس از این رویداد از یاران او می شوند و این بخش‬ ‫یکی از مهمترین لحظات فیلم «حجت االسالم»‬ ‫اســت که چگونه یــک قاضــی می تواند چنین‬ ‫تاثیرگذاری داشته باشد‪.‬‬ ‫او افزود‪ :‬متاسفانه با توجه به ترورهایی که در این‬ ‫سال ها در کشورمان شاهد ان بودیم فکر می کنم‬ ‫این مستند حرف روز این مملکت را می زند‪.‬‬ ‫‪3‬‬ ‫تهیه کننده «حجت االســام»‪ ،‬درباره مدت‬ ‫زمانی که برای ساخت این مستند ‪ 45‬دقیقه ای‬ ‫صرف شــده اســت‪ ،‬بیان کرد‪ :‬مراحل تحقیق و‬ ‫پژوهش و پیش تولید این کار‪ 3 ،‬ســال به طول‬ ‫انجامید و برای ســاخت ان به شهرهای مختلفی‬ ‫مانند خوانسار‪ ،‬تهران‪ ،‬شیراز و استهبانات فارس‬ ‫سفر کردیم‪ .‬از انجایی که در این کار نگاه عمیقی‬ ‫به زندگی این شهید داشتیم با بسیاری از افرادی‬ ‫که در ان سال ها حضور داشتند صحبت کردیم‪.‬‬ ‫او درباره چالش هایی که در ساخت با ان مواجه‬ ‫بوده اند‪ ،‬گفت‪ :‬چالش ها و ســختی های بسیاری‬ ‫برای ســاخت این فیلم وجود داشت که با وجود‬ ‫همه ان ها ما فیلمی را ساخته ایم که در ان سعی‬ ‫شده بی طرفانه روایتی را به مخاطب ارائه دهیم و‬ ‫کام ً‬ ‫ال در این روایت صادق باشیم‪ .‬البته که پرونده‬ ‫این قاضی در قوه قضاییه مفقود شده بود و ما تمام‬ ‫تالش خود را کردیم تا با پیدا کردن شــاهدان ان‬ ‫اتفاق به روایت ان روزها دســت پیــدا کنیم و تا‬ ‫انجایی که می دانم این شــهید در سال ‪ 1398‬به‬ ‫عنوان شهید شاخص قوه قضاییه معرفی شده است‪.‬‬ ‫نقیبی نــژاد‪ ،‬در پایــان دربــاره جشــنواره‬ ‫«ســینماحقیقت» عنوان کرد‪ :‬پس از جشنواره‬ ‫بین المللی فیلم فجر‪ ،‬جشــنواره سینماحقیقت‪،‬‬ ‫دومین رویداد فرهنگی و هنری کشور است که به‬ ‫صورت متمرکز و دور از هرگونه حواشی به سینمای‬ ‫مســتند می پردازد و فضایی را برای فیلمسازان‬ ‫فراهم کرده تا اثار خود را در ژانرهای متعدد برای‬ ‫مخاطبان خود به نمایش بگذارنــد‪ .‬تا امروز این‬ ‫جشنواره بدون هیچگونه حواشــی سعی کرده‬ ‫استانداردهای سینمای مستند را رعایت کرده و‬ ‫به بهانه برگزاری این رویداد فیلمسازان گمنامی از‬ ‫سراسر ایران به مخاطبان معرفی شده اند‪ .‬امیدوارم‬ ‫این دوره نیز پویاتر و بهتر از ســال های گذشــته‬ ‫فعالیت خود را اغاز کند‪.‬‬ ‫این مستند با تصویربرداریپ ویا گندمی و بازی‬ ‫روح اهلل راوش‪ ،‬در نقش شهید فقیهی در قسمت‬ ‫بازســازی صحنه ترور و مجری طرحی مرتضی‬ ‫راوش‪ ،‬محصول موسسه فرهنگی هنری دوکوهه‬ ‫فیلم است‪/.‬ایسنا‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫دو شنبه‪ 30‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1319‬‬ ‫پرونده‬ ‫بازیگـرهمـوارهدرح‬ ‫جیران مجموعهــای ایرانی در ژانر عاشــقانه‪ ،‬تاریخی به‬ ‫سمیه خاتونی‬ ‫کارگردانی حسن فتحی است که از شبکه نمایش خانگی در‬ ‫گفت و گو‬ ‫حال پخش است‪ ،‬داســتان این مجموعه به وقایع بعد از مرگ‬ ‫امیرکبیر و اشنایی ناصرالدین شاه با جیران می پردازد‪ .‬و شش سال از زندگی‬ ‫ناصرالدین شاه چهارمین پادشــاه قاجار را به تصویر می کشد‪ .‬این ماجرا در‬ ‫دوران پس از مرگ امیرکبیر و صدراعظم شــدن میرزا اقاخان نوری شروع‬ ‫می شود؛ این سریال از اغاز زمان پخش دچار حواشی زیادی بود‪ ،‬که باعث شد‪،‬‬ ‫دو بار پخش ان متوقف شود‪ ،‬به همین منظور به سراغ بهنام شرفی از بازیگران‬ ‫این مجموعه در نقش میرزا کاظم نظام الملک‪ ،‬رفتیم و ضمن پرداخت به زندگی‬ ‫تو گو درباره سریال جیران نشستیم‪.‬‬ ‫هنری این هنرمند به گف ‬ ‫مسیر حرفه ای شما از کجا اغاز شد؟‬ ‫رشته دانشگاهی من هنرهای نمایشی است و بعد از حدود‬ ‫هفت ســال که در حوزه تئاتــر و نمایش به صــورت تجربی‬ ‫و اکادمیک فعالیت می کــردم‪ ،‬خیلی دلم می خواســت در‬ ‫دوره های استاد سمندریان شــرکت کنم‪ ،‬ان زمان دانشجو‬ ‫بودم و نمی توانســتم از پس هزینه های کالس بربیایم تا این‬ ‫که سال ‪ ،1388‬در جشــنواره تئاتر فجـــر تندیس بهترین‬ ‫بازیگری مـــرد را گرفتم‪ .‬با پولی که از جایزه به دست اوردم‬ ‫درکالس های استاد ســمندریان ثبت نام کردم‪ ،‬چراکه ایمان‬ ‫داشتم‪ ،‬کالس های سمندریان قطعا زندگی مرا متحول خواهد‬ ‫کرد‪ .‬در طول دوره به قــدری هیجان زده بــودم که در زمان‬ ‫تدریس استاد سمندریان‪ ،‬با شــور هیجان زیاد فقط ایشان را‬ ‫تماشا می کردم‪.‬‬ ‫تئاتر در زندگی شما چه نقشی داشت؟‬ ‫تئاتر برای من حکم مادری دارد که من را زیر پر و بال خود‬ ‫گرفت و سبک زندگی ام را تغییر داد‪ .‬وقتی وارد این رشته شدم‬ ‫تنها ‪20‬سال داشتم‪ ،‬بیست سالگی سنی است که شخصیت‬ ‫ادم شکل می گیرد‪ ،‬تئاتر در همان زمان‪ ،‬دستم را گرفت‪.‬‬ ‫ارتباط شما با مخاطبان چگونه است؟‬ ‫بعضی ها معتقدنــد قضاوت دیگران مهم نیســت‪ ،‬چرا که‬ ‫نمی توان نظر مثبت همه را جلب کــرد‪ .‬اما برای من این طور‬ ‫نبوده است‪ .‬و وقتی متوجه می شوم دوستی از من ناراحت است‬ ‫حالم تا مدت ها بد است‪.‬‬ ‫چرا بازیگری را انتخاب کردید؟‬ ‫از کودکی دوست داشتم شغل های مختلف را امتحان کنم ‪.‬‬ ‫مدتی دست فروشی کردم که اتفاقا ان را هم دوست داشتم‪ .‬در‬ ‫بازیگری با بازی در نقش های متفاوت می توانستم همه شغل ها‬ ‫را تجربه کنم‪ .‬بازیگری ذاتی است‪ .‬درکودکی ساعت ها جلوی‬ ‫اینه مجری گــری می کردم و یا به جــای کاراکتر های که در‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫حـالاموختـناسـت‬ ‫کارتون ها می دیدم‪ ،‬بازی می کردم‪ ،‬اگر ده ساعت هم در خانه‬ ‫تنها می ماندم در ذهنم انقدر کاراکتر می ســاختم که متوجه‬ ‫گذر زمان نمی شدم‪.‬‬ ‫در کارنامه شما از اولین اجرای تئاتر و اولین ایفای‬ ‫نقش در تلویزیون و سینما فاصله زیادی وجود دارد؟‬ ‫در این فاصله زمانی چه می کردید؟‬ ‫من در تئاتر خودم را می ازمـودم و فکر می کردم باید در زمان‬ ‫مناسب تری وارد سینما و تلویزیون شوم‪ .‬مانند ورزشکاری که‬ ‫در باشــگاه تمرین می کند تا با امادگی بیشتری در مسابقات‬ ‫حاضر شود‪ .‬تئاتر باعث شکل گیری نوعی نگاه ایده الیستی در‬ ‫من شد‪.‬‬ ‫سال ‪ ۱۴۰۰‬از سال های پرکارشما بود‪ ،‬در شبکه نمایش‬ ‫خانگی در تئاتر و سریال های تلویزیونی حضور داشتید‪،‬‬ ‫چگونه این پرکاری را مدیریت کردید؟‬ ‫پیش تولید این اثار از ســال ‪ 1398‬و ‪ 1399‬کلید خورده‬ ‫بودند و سال ‪۱۴۰۰‬پخش شدند‪ .‬فیلم سینمایی «پسر انسان»‪،‬‬ ‫سریال های «خاتون»‪« ،‬جیران»«بچه مهندس» چندکار کوتاه‬ ‫و دو تئاتر‪ .‬همه هم زمان شــدند و در ان زمان انرژی زیادی از‬ ‫من گرفته شد‪ .‬در اواخر سال ‪ ،1399‬از صبح سـرفیلم برداری‬ ‫حاضر می شدم‪ ،‬غروب در تئاتر اجرا داشتم و شـــب ســــر‬ ‫فیلم برداری یک فیلم دیگر و صبح دوباره سرکار‪ .‬به نظرم وقتی‬ ‫در جایگاهی هستی که از کارت لذت می بری‪ ،‬متوجه گذشت‬ ‫زمان نمی شوی‪ ،‬و دشواری کار به چشم نمی اید‪.‬‬ ‫از سریال «جیران » بگویید‪ .‬چطور به این مجموعه‬ ‫دعوت شدید؟‬ ‫ریشه حسن فتحی‪ ،‬در تئاتر اســت و قبل از این که مردم‬ ‫ســریال های درخشــان ایشــان را ببینند‪ ،‬در تئاتر فعالیت‬ ‫می کردند‪ .‬فتحی اجراهای نمایشی من را دیده بود‪ ،‬و همین‬ ‫باعث شد که این افتخار را داشــته باشم که گوشه ذهن شان‬ ‫باشــم‪ .‬زمانی که از پروژه «جیران» با من تمــاس گرفتند‪،‬‬ ‫بدون این که نقش را بخوانم ســریع قبول کردم‪ .‬کار کردن با‬ ‫حسن فتحی‪ ،‬به این شکل است که حتی اگر با چشم بسته خود‬ ‫را در اختیار فیلم او قرار بدهید‪ ،‬قطعا این توانایی را دارد که از‬ ‫شما بازی خوبی بگیرد‪.‬‬ ‫بازی در تریلر های تاریخی را دوست دارید؟‬ ‫تریلرهای تاریخی با تمام ســختی خود‪ ،‬دوست داشتنی‬ ‫هســتند‪ .‬چرا که کاراکتری را خلق می کنید که درست است‬ ‫مابه ازای بیرونی دارد اما کمترین وجه اشتراکی با کاراکترهای‬ ‫امروزی دارد‪ .‬پس هم از لحاظ زبان بدنــی و هم از نظر لحن‬ ‫گفتاری تو را محدود می کند‪ .‬محدودیتی شــیرین که بازیگر‬ ‫را به چالش می کشد‪.‬‬ ‫حسن فتحی تا چه اندازه دست شما را برای نزدیکی‬ ‫به نقش باز گذاشت؟‬ ‫شخصیت در واقع یک پروسه مشترک از هم فکری بازیگر و‬ ‫کارگردان بود‪ .‬بدون هیچ تحمیلی در یک تعامل پویا شخصیت‬ ‫ساخته شد که در نهایت‪ ،‬اقای فتحی با قیچی اضافه های نقش‬ ‫را زدند و ان را روی ریل درست قرار دادند‪.‬‬ ‫از ویژگی های برجسته کاراکتر خود در سریال جیران‬ ‫بگوئید؟‬ ‫میرزا کاظم‪ ،‬کاراکتر تک بعدی نبود‪ .‬شاید در ابتدا این طور‬ ‫به نظر برسد که زیر نظر و سایه سنگین پدر است‪ ،‬اما به مرور‬ ‫الیه های بیشتری از این شخصیت در داستان باز می شود‪ ،‬او در‬ ‫بزنگاه ها با انتخاب هایی روبرو می شود که ناگزیر است مقابل‬ ‫پدر‪ ،‬همسر و خانواده خود قرار بگیرد‪.‬‬ ‫همکاری شما در ســریال جیران با دیگر بازیگران‬ ‫مطرح چطور بود؟‬ ‫از انها اموختم‪ ،‬و لذت بردم‪ .‬به نظرم یک بازیگر دائما در حال‬ ‫یادگیری است و بازیگری رشته ای است که قله ندارد ما دائما‬ ‫در مسیر هستیم و به قله نگاه می کنیم‪ .‬امیر جعفری‪ ،‬در سریال‬ ‫جیران‪ ،‬نقش پدر مرا دارد‪ ،‬از همان سکانس و پالن اول خیلی به‬ ‫من کمک کرد و به قدری مرا در مقابل خود راحت گذاشت که‬ ‫کامال متوجه شدم که این ایثاری است که یک شخصیت برای‬ ‫کاراکتر مقابل خودش انجام می دهد ‪.‬دیگر بازیگران ســریال‬ ‫جیران و خاتون هم همین طور بودند‪.‬‬ ‫کاراکترتان در سریال خاتون کوتاه اما تاثیر گذار بود‪.‬‬ ‫قهرمانی بود که مردم با ان ارتباط برقرار کرده و دوستش‬ ‫داشتند ‪ ،‬یادم هست هم خودم و هم عوامل و مردم با ان کاراکتر‬ ‫اشک ریختند‪ .‬در ســریال خاتون‪ ،‬عالوه بر نقش های اصلی‬ ‫که مردم انها را دنبال می کردند‪ .‬نقش های کوتاه هم واقعا به‬ ‫یادماندنی و عمیق بودند‪ .‬و همین باعث همراهی تماشاگر با‬ ‫انها می شد‪.‬‬ ‫فیلمنامه جیران تا چه انداز ه‪‎‬ای به تاریخ وفادار بوده‬ ‫است ؟ و ایا بطور کلی لزومی به این وفاداری در درام‬ ‫احساس می شود ؟‬ ‫سریال جیران‪ ،‬و وقایع ان از دل یک جریان مستند تاریخی‬ ‫بودند‪ ،‬این شــخصیت ها در تاریخ وجــود خارجی دارند‪ ،‬این‬ ‫مسئله را می توان با یک جستجوی ســاده در فضای مجازی‬ ‫متوجه شد‪ ،‬اشخاصی مانند جیران‪ ،‬مهدعلیا‪ ،‬پادشاه و امیرکبیر‬ ‫همه و همه در تاریخ ایران زمین وجود داشته اند‪ .‬همین طور‬ ‫اتفاق ها هم برگرفته از وقایع ان دوران بوده است‪ ،‬اما درام پرداز‬ ‫به منظور جذاب کردن قصه ناگزیر است تخیل خود را نیز در‬ ‫اوج و فرود درام لحاظ کند‪ .‬مسئله دخالت تخیل هنرمند در‬ ‫ســیر درام نویســی از یک دوره تاریخی‪ ،‬چیزی نبوده که در‬ ‫این سریال به تازگی باب شــده باشد‪ ،‬در اکثریت سریال های‬ ‫تاریخی‪ ،‬هنرمند این اجازه را داشــته اســت‪ .‬در واقع تخیل‬ ‫درام پرداز در یک روایت تاریخی است که؛ بار عاطفی و بخش‬ ‫معمایی ان را پر رنگ می کند‪ ،‬تــا در نهایت مخاطب ارتباط‬ ‫بهتری را با اثر برقرار کند‪ .‬در نتیجه نویسنده‪ ،‬برای تولید اثرش‬ ‫اجباری به مستند سازی و نعل به نعل اوردن تاریخ ندارد‪ .‬کما‬ ‫این که سریال جیران حدود ‪ 70‬درصد به تاریخ و وقایع ان زمان‬ ‫وفادار بوده است‪.‬‬ ‫علت توقف پخش سریال جیران چه بود؟‬ ‫طرح شکایتی در دادگاه بود با این مضمون که سریال دیگری‬ ‫با همین خط داســتانی تا نیمه ساخته شــده است‪ ،‬دادگاه‬ ‫رسانه ای نیز با مطالعه فیلمنامه ها و خط داستانی هر دو سریال‬ ‫به این نتیجه رسید‪ ،‬که شباهتی میان این دو سریال نیست‪،‬‬ ‫عالوه بر این‪ ،‬طرح سریال جیران و روند پیش تولیداش‪ ،‬از نظر‬ ‫زمانی قبل تر از ان اثر‪ ،‬ثبت و تصویب شده بود‪ .‬همین شد که‬ ‫در هر دو مرحله دادگاهی این پرونــده‪ ،‬دادگاه حکم را به نفع‬ ‫سریال جیران صادر کرد‪.‬‬ ‫دو شنبه‪ 30‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1319‬‬ ‫‪5‬‬ ‫ارزیابی شــما‪ ،‬در مورد فضای حاکم در هنر تئاتر و‬ ‫سینما که گریبان گیر هنرمندان شده است‪ ،‬چیست؟‬ ‫من در این زمینه تنها می توانم اعتقاد شخصی خود را بیان‬ ‫کنم‪ ،‬بدون ان که بخواهم مانیفســت بدهم و یا نظر خود را بر‬ ‫دیگران تحمیل کنم‪ .‬اعتقاد من بر این است که هنر تعطیلی‬ ‫ندارد‪ .‬مخصوصا در شرایط اکنون‪ ،‬چگونه می شود که دوستان‬ ‫دیگر در هر شغلی که هستند کارشان را ادامه دهند‪ ،‬اما هنرمند‬ ‫تئاتر و ‪ ...‬باید خانه نشین شــود! همان طور که شاهد بودیم‬ ‫فعالین این رشته با شیوع ویروس کرونا‪ ،‬دو الی سه سال متوالی‬ ‫دوران کمر شکن بیکاری را پشت سر گذاشته بودند‪ ،‬و تئاتر در‬ ‫این مدت به شدت نحیف‪ ،‬رنجور و اسیب دیده شد‪ ،‬و به محض‬ ‫انکه این فضا خواست نفســی تازه کند‪ ،‬با این شرایط جدید‬ ‫مواجه شــد‪ ،‬به طور کلی خارج از مصائب هنرمند‪ ،‬چیزی که‬ ‫مشخص است کاری ترین سالح یک هنرمند‪ ،‬اثر اوست‪ ،‬هنر‪،‬‬ ‫تنها ابزاری است در دست هنرمند که به واسطه ان می تواند‬ ‫عقایدش را بیان کرده و حتــی زندگی کند‪ ،‬تاریخ گویای این‬ ‫حقیقت اســت که هنرمندان در تمام دوران ها هرگز صحنه‬ ‫را ترک نکرده اند‪ ،‬که اگر این گونه بود ما شاعرانی مثل حافظ‪،‬‬ ‫فردوسی و غیره نداشتیم‪ .‬وجود شــرایط سخت و پرفشاری‬ ‫که بر هنرمند تحمیل می شــود را نمی توان انکار کرد‪ ،‬اما با‬ ‫همین وجود هنرمندانی چون حمید سمندریان‪ ،‬اکبر رادی و‬ ‫‪ ..‬همیشه در حال تولید اثر هنری بوده اند‪ .‬دومین مسئله مهم‬ ‫این است که هوشمندانه دریابیم که این شرایط خوشایند چه‬ ‫کسانی است؟ ایا کســانی که همواره برای اعتالی هنر مانع‬ ‫تراشیده اند‪ ،‬از کناره گیری هنرمندان ناراحت خواهند شد؟ از‬ ‫نظر من ابدا چرا که سیاست های حمایتی شان در این سال ها‬ ‫به هیچ عنوان دلســوزانه نبوده و نیســت‪ .‬در کل از نظر من‬ ‫کناره گیری از عرصه هنر نوعی خود زنی است‪.‬‬ ‫شما به عنوان یک هنرمند چنانچه در اثری حضور‬ ‫داشته باشید‪ ،‬ایا تبلیغ ان را در فضای مجازی انتشار‬ ‫می دهید؟‬ ‫خیر‪ ،‬متاســفانه این کار در حال حاضر عمل استراتژیکی‬ ‫به نفع پروژه نیســت‪ ،‬چرا که در این وانفسا این حرکت نوعی‬ ‫ضد تبلیغ برای اثر به حســاب می اید‪ .‬کما اینکه سابق بر این‬ ‫مهم تریــن و بهترین راه تبلیغ یک اثــر هنری فضای مجازی‬ ‫بود‪ ،‬و هنرمندان ما موفق شــده بودند بیــش از ‪ 70‬در صد از‬ ‫مخاطبان خود را از همین راه به دیدن نمایش و یا فیلم خود‬ ‫دعوت کنند‪ .‬اما حاال همین اب باریکه هم مسدود شده‪ ،‬همان‬ ‫طور که بعد از تعطیلی فضای مجازی ما شاهد افت شدیدی از‬ ‫میزان مخاطبان خود در سریال جیران و سایر تولیدات هنری‬ ‫شــده ایم‪ .‬در نتیجه من معتقدم در شرایط فعلی کرکره تئاتر‬ ‫نباید پایین کشیده شود و تنها می توان با اگاهی دادن به مردم‬ ‫درمورد ماهیت و رسالت این رســانه‪ ،‬کمک کرد که با شکل‬ ‫گرفتن هر رویداد و حادثه ای‪ ،‬هنر مورد تهدید قرار نگیرد‪ .‬این‬ ‫نگاه فارغ از مسائل مالی و بخش اقتصادی این حوزه است‪ ،‬چرا‬ ‫که هنر فی النفسه برای پاالیش روح جامعه و اتفاقا کارساز هم‬ ‫بوده است‪.‬‬ ‫حرف پایانی‬ ‫در پایان از صمیم قلب امیدوارم هــر چه زودتر از این دوره‬ ‫عبور کنیم و حال مردم ســرزمینم بهتر شود و از وضعیت بد‬ ‫اقتصادی و روحی که در ان هستیم نیز خارج شویم‪ .‬در چهره‬ ‫هیچ کسی غم نباشد‪.‬دوباره شانه به شــانه هم در سالن های‬ ‫هنری حضور پیداکنیم‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫دو شنبه‪ 30‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1319‬‬ ‫انتشار‪ ۱۲‬داستان از محمدرضا سرشار‬ ‫محمدرضا سرشار‪ ،‬از نویسندگان شناخته شده در حوزه ادبیات انقالب است که تاکنون اثار متعددی برای‬ ‫گروه سنی نوجوان و بزرگسال در این فضا نوشته است‪ .‬کتاب «پشت دیوار شب» از مجموعه های داستانی‬ ‫اوست که اخیرا ًاز سوی انتشارات سوره مهر در دسترس عالقه مندان به ادبیات انقالب و دفاع مقدس قرار گرفته‬ ‫است‪ .‬کتاب جدید سرشار‪ ،‬دربردارنده ‪ 12‬داستان است که فضای انقالب و دفاع مقدس را از دید او به عنوان‬ ‫یک نویسنده‪ ،‬ارائه می دهد‪ .‬عنوان کتاب برگرفته از نام یکی از داستان های این اثر است‪ .‬دیگر داستان های این‬ ‫مجموعه عبارتند از‪ :‬همسفران‪ ،‬جاده‪ ،‬یک اسب یک ماجرا‪ ،‬مدرسه‪ ،‬انشاهای فریدون و زلفعلی‪ ،‬چشم حسود‬ ‫بترکه‪ ،‬بوی خوش سالمت‪ ،‬کولی‪ ،‬خداحافظ برادر‪ ،‬پشت دیوار شب‪ ،‬مانداب‪ ،‬و حضور‪/.‬تسنیم‬ ‫تئاتر‪ ،‬محاکم ه هر روز ه جهان ایده هاست‪...‬‬ ‫کتاب «تئاتر و حقوق بشر» نوشته پل ری‪ ،‬با ترجمه میالد اذرم‪ ،‬به همت نشر نیماژ به چاپ رسید‪.‬‬ ‫در معرفی این کتاب امده اســت‪« :‬تئاتر‪ ،‬محاکم ه هر روز ه جهان ایده هاســت؛ با زیر کشیدن هم ه‬ ‫ایده های ازلی ‪ -‬ابدی جهان و انسان‪ .‬تئاتر در تفاوت و تکرارش‪ ،‬در هر اجرا از یک متن‪ ،‬بدون در نظر گرفتن‬ ‫اینکه این متن چندهزار سال قدمت دارد یا چند ساعت‪ ،‬محکمه ای ست که هم ه کنش ها‪ ،‬عواطف و سیر‬ ‫حرکت شــخصیت های نمایش را برابر بینندگانش قرار داده و ناممکنی قضاوت دیگری را به امکانیت‬ ‫قضاوت از انسان و هم ه تاریخش متصل می کند‪.‬‬ ‫کتاب «تئاتر و حقوق بشر» در نوبت چاپ اول ‪ ۱۴۴‬صفحه و ‪ ۷۹‬هزار تومان قیمت دارد‪/.‬صباخبر‬ ‫غوطه ورشدن‬ ‫در اثار «دیوید هاکنی»‬ ‫نمایشگاهی از اثار هنری «دیوید هاکنی»‪ ،‬همزمان با افتتاح یک مرکز‬ ‫چهار طبقه در لندن‪ ،‬به سبک غوطه ورشدن برگزار خواهد شد‪.‬‬ ‫«هاکنی»‪ ،‬یکی از مطرح تریــن و محبوب ترین هنرمنــدان زنده دنیا‬ ‫محسوب می شود و برای برگزاری نمایشــگاهی به سبک غوطه ورشدن در‬ ‫مرکز «الیت روم » که در ماه ژانویه در لندن افتتاح می شود‪ ،‬به مدت سه سال‬ ‫با مسووالن این مرکز همکاری داشته است‪« .‬هاکنی»‪ ،‬نخستین هنرمندی‬ ‫نیست که اثارش با این روش به نمایش گذاشته می شود‪.‬‬ ‫پیش تر اثار متتخب شماری از هنرمندان نامدار تاریخ چون «ون گوگ»‬ ‫و «گوستاو کلیمت» ‪ ،‬نیز به این روش نمایش داده شده بودند‪ .‬در این روش‬ ‫اثار محبوب هنرمندان در فضای مشخصی بر روی دیوار‪ ،‬کفپوش و سقف‪،‬‬ ‫به همراه موسیقی‪ ،‬به صورت متحرک و در ابعاد مختلف به نمایش گذاشته‬ ‫می شــوند‪ .‬نمایشــگاه جدید «هاکنی» با عنوان «دیوید هاکنی‪ :‬بزرگتر و‬ ‫نزدیکتر » برگزار می شــود و بازدیدکنندگان از ان می توانند‪ ،‬اثار مشهور‪،‬‬ ‫کمتر دیده شده و جدید این هنرمند را ببینند‪« .‬هاکنی » که اکنون ‪ ۸۵‬سال‬ ‫دارد‪ ،‬در سال ‪ ۲۰۱۸‬به گران ترین هنرمند زنده جهان تبدیل و تابلوی نقاشی‬ ‫«پرتره هنرمند»(استخر و دو پیکره) به قیمت ‪ ۹۰.۳‬میلیون دالر فروخته‬ ‫شد‪ .‬این هنرمند اخیرا از مجموعه ای از نقاشی های دیجیتالی با موضوع گل‬ ‫رونمایی کرد‪/.‬ایسنا‬ ‫امریکا اثار تاریخی قاچاق را به ترکیه پس داد‬ ‫شش مجسمه باستانی که از شهرهای تاریخی ترکیه‪ ،‬غیرقانونی به‬ ‫ایاالت متحده امریکا منتقل شده بودند‪ ،‬اخیرا به ترکیه تحویل داده و‬ ‫در جریان مراسمی در موزه «انتالیا» به نمایش گذاشته شدند‪ .‬این اشیاء‬ ‫تاریخی ماه گذشته‪ ،‬با همکاری وزارت فرهنگ ترکیه و مقام های ایاالت‬ ‫متحده امریکا به این کشور تحویل داده شد‪ .‬به گفته وزیر فرهنگ و‬ ‫گردشگری ترکیه‪ ،‬دولت این کشور ‪ ۵۰‬سال در جست وجوی این اثار‬ ‫تاریخی گمشده بود‪ .‬واحد قاچاق اثار تاریخی دادستانی منهتن‪ ،‬در یک‬ ‫دهه اخیر بیش از چهار هزار و هشتصد اثر تاریخی به ارزش بیش از ‪۳۰۰‬‬ ‫میلیون دالر را توقیف کرده اســت‪ .‬اثار تاریخی ای که اخیرا به ترکیه‬ ‫بازگردانده شده اند‪ ،‬یک مجســمه برنز بزرگ از «لوسیوس وروس»‪،‬‬ ‫امپراتور روم متعلق به قرن اول یا دوم میالدی ‪ ،‬مجسمه های «اتیس» و‬ ‫«اپولو» متعلق به اوایل دوران رومی‪ ،‬یک مجسمه متعلق به اوایل عصر‬ ‫برنز ‪ ،‬یک کتیبه سفالین متعلق به دوران فریگیه ها و بخش هایی از یک‬ ‫ستون باستانی را شامل می شود‪/.‬ایسنا‬ ‫“شب انار” قصه چشم انتظاری چهل ساله‬ ‫اکبر قهرمانی‪ ،‬که نمایش «شــب انار» را از شهرستان پرند در‬ ‫بیست وهفتمین جشنواره تئاتر استان تهران روی صحنه می برد‪،‬‬ ‫ی و عشق‬ ‫گفت‪« :‬شب انار» اثری تک پرسوناژ است و قصه دلدادگ ‬ ‫مادر نسبت به فرزند را مطرح می کند‪ .‬او با بیان اینکه به صحنه بردن‬ ‫نمایش «شب انار» دغدغه سال های این کارگردان تئاتر بوده است‬ ‫اظهار کرد‪ :‬این نمایش توسط علیرضا سعیدی کیاسری‪ ،‬به نگارش‬ ‫در امده و قصه چهل ســال انتظار مادری را به تصویر می کشد که‬ ‫برای بازگشت فرزند چشم به در مانده است و در چهل و یکمین شب‬ ‫یلدا می پذیرد که پسرش هرگز به خانه باز نخواهد گشت‪ .‬قهرمانی‪،‬‬ ‫تاکید کرد‪ :‬در «شب انار» که به شب یلدا به عنوان یکی از ایینها و‬ ‫سنت های ایرانیان در اخرین شب پاییز اشاره دارد‪ ،‬به عاشقانه های‬ ‫یک مادر پرداخته ام‪ .‬در این اثر ســعی کرده ام شب متفاوتی را در‬ ‫کنار دوستان هنری بسازم و مخاطب نمایش هم شب یلدایی کامال‬ ‫متفاوت را نظاره گر باشد‪/.‬تسنیم‬ ‫«نوکر شیطان»‪ 50‬درصد ممیزی شد!‬ ‫فاطمه زمانی‪ ،‬که «نوکر شیطان» را در تاالر محراب به صحنه برده‬ ‫است‪ ،‬گفت‪ :‬قرار بود نمایش «نوکر شیطان» به دلیل فضای کمدی که‬ ‫دارد قبل از ماه محرم و صفر به صحنه برود که در نهایت اجرا به مهر ماه‬ ‫موکول شد و باز هم به دلیل شرایطی که در جامعه پیش امد به پیشنهاد‬ ‫مدیریت سالن‪ ،‬اجرا را به تعویق انداختیم و در نهایت از ‪ ۲۲‬ابان ماه به‬ ‫صحنه رفته ایم‪ .‬او عنوان کرد‪ :‬این نمایش پیش از این در تماشاخانه‬ ‫ابان اجرا شده که در ان اجرا نسخه اصلی نمایشنامه رسول بانگین را‬ ‫به صحنه برده بودم اما در اجرای جدید شیوه کارگردانی و فضاسازی‬ ‫نمایش تغییر کرد و کار از یک اثر رئالیستی تبدیل به نمایشی با فضای‬ ‫رئالیسم جادویی شد و متاسفانه اصالحیه های زیادی نیز در بازبینی به‬ ‫کار وارد شد به شکلی که می توان گفت ‪ ۵۰‬درصد متن در اثر ممیزی‬ ‫تغییر کرده است‪ .‬نمایش در اجرای جدید با دراماتورژی متفاوتی به‬ ‫صحنه می رود و برعکس قبل که تمرکز روی ضد زن بودن کاراکترهای‬ ‫داستان بود در این اجرا فوکوس بیشتر روی مردهاست‪/.‬مهر‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫نمایش اثارهنرمندان ایرانی درنمایشگاه ساالنه استانبول‬ ‫نمایشگاه بزرگ ساالنه اثار هنری و انتیک استانبول ‪)Istanbul Art and Antique Fair (IAAF‬‬ ‫از ‪ ۲۶‬تا ‪ ۲۹‬ابان ‪ ۱۴۰۱‬با حضور بیش از ‪ ۱۲۰۰‬هنرمند از ‪ ۶۰‬گالری هنری در استانبول برگزار شد‪ .‬از ایران‬ ‫نیز گروه هنری «دیو» اثار تعدادی از هنرمندان ایرانی را در این رویداد به نمایش گذاشــت‪ .‬علی شجاع‪،‬‬ ‫علیرضا خاقانی‪ ،‬امیرحسین امیرجاللی‪ ،‬ازیتا صارمی‪ ،‬الهام باقری‪ ،‬الهامه کاغذچی‪ ،‬فریبا بروفر‪ ،‬قدرت اله‬ ‫عاقلی‪ ،‬هنگامه عابدین‪ ،‬لیال موسوی‪ ،‬مهشید اصغری نجات‪ ،‬مهیار چرمچی‪ ،‬مریم حاجی‪ ،‬ماتیسا کازرونی‪،‬‬ ‫مهدی دشتی‪ ،‬مهدی طاقه چیان‪ ،‬نفیسه مطلق‪ ،‬نزار موسوی نیا‪ ،‬نسیم سادات حسینی‪ ،‬نگار فروتن‪ ،‬امید‬ ‫چرمچی‪ ،‬هنرمندان ایرانی هستند که اثار ان ها در این رویداد به نمایش گذاشته شد‪ /.‬هنرانالین‬ ‫کار تئاتر از جنس کالم و گفت وگو است‬ ‫نمایش «اهانت به تماشاگر» اثر پیتر هاند‪ ،‬با ترجمه علی اصغر حداد و کارگردانی و بازی نادر خوشبخت‪،‬‬ ‫از ‪ 19‬ابان ساعت ‪ 19:30‬در سالن اصلی تاالر مولوی روی صحنه است و گروه پرفورمنس ارت‪ ،‬متشکل‬ ‫از دانیال میرزایی‪ ،‬متین شاخص‪ ،‬گلی رمضانی و سهراب جمالی این نمایش را همراهی می کنند‪ .‬نادر‬ ‫خوشبخت‪ ،‬کارگردان نمایش «اهانت به تماشاگر» درباره جذابیت هایی که باعث شد این نمایشنامه را‬ ‫برای اجرا انتخاب کند‪ ،‬گفت‪« :‬اهانت به تماشاگر» از دوران دانشجویی دغدغه من بود و به دلیل موضوع‬ ‫روانشناسانه و چالش برانگیزش سر کالس ها بسیار درباره ان صحبت می شد و مبدا و مبنای مقایسه‬ ‫قرار می گرفت‪ .‬ضمن اینکه موضوع به روزی هم دارد‪ .‬او در ادامه افزود‪ :‬پیتر هاند‪ ،‬در کنار فیلمنامه ها و‬ ‫رمان هایی که نوشته‪ ،‬دو نمایش نامه مونولوگ «اتهام به خود» و «اهانت به تماشاگر» را دارد که من سال‬ ‫‪ 1398‬نمایشنامه «اتهام به خود» را با عنوان «کار هنرپیشه روی خود» در همین تئاتر مولوی‪ ،‬روی صحنه‬ ‫اوردم و پس از وقفه ای به دلیل پاندمی کرونا «اهانت به تماشگر»‪ ،‬را نیز در ادامه همان مسیر و نگاهم در‬ ‫تئاتر اجرا کردم‪ .‬خوشبخت‪ ،‬ضمن اشاره به اینکه همواره دغدغه اش کار بر فضاهای پرفورم است‪ ،‬عنوان‬ ‫کرد‪ :‬به اعتقاد من این فضا بازیگر را به چالش می کشد تا خود را کشف کند و زنده نگاه دارد‪ .‬او که خود در‬ ‫این نمایش ایفای نقش نیز دارد درباره این موضوع یاداور شد‪ :‬در شرایطی که حمایت اقتصادی از اثار‬ ‫نمایشی انجام نمی شود و کارگردان موظف است به تنهایی بار تمام هزینه ها را به دوش بکشد و از انجا‬ ‫که حرفه و تخصص خودم هم بازیگری است‪ ،‬بهتر بود زمان‪ ،‬ذهن و سرمایه را بر بازیگری خود قرار دهم‪.‬‬ ‫من نیز عالقه مند هستم نمایشنامه های پرشخصیت از شکسپیر و چخوف را روی صحنه ببرم‪ ،‬اما نبود‬ ‫حمایت این اجازه را به ما نمی دهد‪ .‬این بازیگر و کارگردان تئاتر‪ ،‬درباره موضوع و مضمون نمایش «اهانت‬ ‫به تماشاگر» اظهار کرد‪ :‬نام این نمایشنامه نخستین چیزی است که سخت می شود به ان اعتماد کرد چرا‬ ‫که ضد تئاتر است و این ضدیت خود این کشمکش را نیز به چالش می کشد‪ .‬اجراگر در این اثر به مدت یک‬ ‫ساعت همراه تماشاگران حاضر در سالن‪ ،‬ماهیت تئاتر را روی صحنه می کاود و سئوال هایی از تئاتر مطرح‬ ‫و کشف می کند چرا که کار تئاتر اگاهی بخشی و از جنس کالم و گفت وگو است‪ .‬این نمایش جدلی است با‬ ‫تئاتر و این جدل از جنس تئاتر است و امیدوارم به کشف و اگاهی بیانجامد‪ .‬نادر خوشبخت با بیان اینکه‬ ‫ی به نمایشنامه پیتر‬ ‫تمرینات این نمایش با گروه پرفورم حدود هشت ماه طول کشید‪ ،‬درباره میزان وفادار ‬ ‫هاند‪ ،‬که در اجرا تصریح کرد‪ :‬بسیار به نمایشنامه وفادار بوده ام تا جایی که در نهایت احترام به تماشاگر‬ ‫اتفاق بیفتد‪ .‬او در پایان صحبت های خود ضمن اشاره به اینکه تمام درامد حاصل از اجرای این نمایش‬ ‫صرف امور خیریه خواهد شد‪ ،‬گفت‪ :‬با توجه به شرایط کنونی در جامعه‪ ،‬استقبال از نمایش رضایتبخش‬ ‫نبوده است‪ .‬ضمن اینکه فضایی برای تبلیغ و اطالع رسانی وجود نداشته است‪ .‬تاکنون به این اندازه شاهد‬ ‫قهر با تئاتر نبوده ام و ای کاش بیاموزیم به انتخاب یکدیگر احترام بگذاریم‪ / .‬هنرانالین‬ ‫دو شنبه‪ 30‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1319‬‬ ‫نماهنگ«لحظهصعود»برایتیمملیفوتبالمنتشرشد‬ ‫‪7‬‬ ‫مرکز موسیقی ماوا‪ ،‬همزمان با اغاز مسابقات جام جهانی فوتبال و حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در‬ ‫این رقابت ها نماهنگ «لحظه صعود» را منتشر کرد‪ .‬در استانه اغاز بازی های تیم ملی فوتبال کشورمان در‬ ‫مسابقات جام جهانی فوتبال قطر‪ ،‬نماهنگ «لحظه صعود» که چندی پیش به صورت زنده در مراسم بدرقه‬ ‫اعضای تیم ملی فوتبال اجرا شد‪ ،‬پیش روی مخاطبان قرار گرفت‪ .‬در این نماهنگ احسان جوادی‪ ،‬خواننده‬ ‫و تنظیم کننده‪ ،‬محمد مهدی اسکندری کارگردان‪ ،‬احمد ناصری پور تهیه کننده موسیقی و محمد شالو‬ ‫تهیه کننده نماهنگ گروه اجرایی را تشکیل می دهند‪ .‬انتشار این نماهنگ در حالی است که هنوز تک اهنگ‬ ‫مشخصی به عنوان اثر رسمی تیم ملی فوتبال کشورمان‪ ،‬به رسانه ها معرفی نشده است‪/ .‬تسنیم‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫زود شکوفا شد ‪ ،‬دیرکشف شد‬ ‫و خیلی زود پژمرد‬ ‫اولین روز از اخرین ماه پاییز ‪،1336‬‬ ‫در شــهری که به پاریس ایران شهرت‬ ‫داشت‪ ،‬استعدادی متولد شدکه توانست‬ ‫با خواندن ترانه هــای عرفانی و اوازهای‬ ‫اصیل‪ ،‬جایگاه ویژه ای در حوزه موسیقی‬ ‫و اواز بدست اورد و این گونه مکتب اوازی کرمان‪ ،‬را به عنوان‬ ‫سبکی نو به جامعه هنری ایران هدیه دهد‪.‬‬ ‫خانواده هنردوست و هنرمند بسطامی‪ ،‬نام او را حشمت ا‪...‬‬ ‫گذاشــتند‪ ،‬اما با نام ایرج ‪ ،‬شــهره عام و خاص شــد‪ .‬البته‬ ‫کسب این شهرت بیشتر پس از مرگ او اتفاق افتاد که جای‬ ‫تامل دارد‪ .‬اما امروز‪ ،‬روز تولد او اســت‪ .‬کسی که در کودکی‬ ‫جرقه های استعداد خوانندگی اش شعله ور و اغازی بر ظهور‬ ‫نسل جدید خوانندگان موسیقی اصیل و سنتی ایرانی رقم‬ ‫می خورد‪ .‬درست در برهه ای که خیلی از خوانندگان خواسته‬ ‫یا ناخواســته تحت تاثیر صاحبان صدا و قریحه موســیقی‬ ‫و سنگینی سایه یـکی دو تـن از بـــزرگان صاحب نام قرار‬ ‫گرفته اند‪ ،‬صـدا و اواز او‪ ،‬خاص و تنها از خود تقلید می کرد‪.‬‬ ‫خواننده ای بــی ادعا که در دوران فعالیت موســیقایی خود‬ ‫کمترین حاشیه ای نداشــت و همواره فقط به دنبال عالقه و‬ ‫رسالت خود در هنر بود‪.‬‬ ‫اعضای خانواده او در زمینه مسیقی دستی بر اتش داشتند‬ ‫و از ‪ 5‬سالگی متوجه اســتعداد ذاتی ایرج شدند‪ .‬پدر اولین‬ ‫اموزگار او در مسیر یادگیری موســیقی و اواز شد و ایرج در‬ ‫این سال ها ردیف های اوازی در مکتب تهران به سبک استاد‬ ‫عبداهلل خان دوامی را نزد عموی اش یداهلل بسطامی‪ ،‬اموخت‬ ‫و در سن ‪ ۲۲‬سالگی به جمع شاگردان محمدرضا شجریان‬ ‫پیوست‪ .‬او استعدادی بود که زود شکوفا شد‪ ،‬دیرکشف شد‬ ‫و خیلی زود پژمرد‪.‬‬ ‫هنرمندیکه‬ ‫پس از مرگ پر اوازه شد‬ ‫مجتبی شیوری ‪ -‬ایرج (حشمت اهلل) بسطامی‪ ،‬اول اذر ‪ ۱۳۳۶‬در‬ ‫یکی از محله های شهر بم و در جوار بزرگترین بنای خشتی جهان یعنی‬ ‫ارگ بم که از لحاظ عظمت و زیبایی با دیوار چین مقایسه می شود به دنیا‬ ‫امد‪ .‬استعداد ایرج که خیلی زود توسط خانواده هنرمندش و در ‪ 5‬سالگی‬ ‫کشف شد‪ ،‬در مسیر رشدی در زمینه اواز قرار گرفت که پدربزرگ او معتقد‬ ‫بود در اینده خواننده بزرگی خواهد شد و او خواننده بزرگی شد‪ .‬او براساس‬ ‫شعری از ملک الشعرای بهار واهنگی از پرویز مشکاتیان‪ ،‬تصنیف وطن من‪،‬‬ ‫را خواند که از طرف سازمان یونسکو به عنوان سرود ملی اعالم شد و او را‬ ‫جهانی کرد‪ .‬استاد مشکاتیان‪ ،‬نیز تنها افتخار زندگی اش را ملی شدن ترانه‬ ‫وطن من‪ ،‬با صدای بسطامی در سازمان یونسکو می دانست‪.‬‬ ‫بسطامی که در نوجوانی تحت تاثیر عموی خود یداله بسطامی‪ ،‬که‬ ‫از نوازندگان چیره دست بم و معلم موسیقی بود‪ ،‬به عضویت گروهی که‬ ‫با همکاری برادران بســطامی (ایرج‪ ،‬عباس و محمدعلی) و محمدجواد‬ ‫خداوردی (شوهر خواهر ایرج) و نادعلی بنی اسدی و با سرپرستی یدا‪...‬‬ ‫بسطامی تشکیل شده بود پیوست‪ .‬این گروه که در رادیو و تلویزیون ان‬ ‫زمان و اردوهای رامسر برنامه اجرا می کردند‪ ،‬بستری را فراهم ساخت تا‬ ‫ایرج‪ ،‬با کمک حسین ساالری (از نوازندگان نام دار کرمانی) به کالس اواز‬ ‫محمدرضا شجریان‪ ،‬راه پیدا کند‪ .‬او علی رغم مشکالت راه و مسافت زیاد‪،‬‬ ‫هفته ای یک بار به عشــق فراگیری اواز از بم به تهران می امد‪ ،‬اما پس از‬ ‫مدتی با اجاره اتاقی در محله پامنار تهــران‪ ،‬حضور خود در کالس های‬ ‫شجریان را هموار ســاخت‪ .‬رفت و امد بســطامی در منزل محمدرضا‬ ‫شجریان‪ ،‬شرایط اشــنایی او با پرویز مشــکاتیان (اهنگ ساز و نوازنده‬ ‫سنتور) را به وجود اورد که نقطه عطفی در زندگی هنری او شد‪.‬‬ ‫ایرج بسطامی‪ ،‬پس از ‪ ۷‬سال‪ ،‬کالس شجریان را رها کرد و به فراگیری‬ ‫مبانی موســیقی نزد پرویز مشــکاتیان پرداخت و در کنار این اســتاد‬ ‫چیره دست سنتور‪ ،‬فن تلفیق شعر و موسیقی را فرا گرفت و در نهایت به‬ ‫همکاری با گروه عارف‪ ،‬انجامید‪.‬‬ ‫وی‪ ،‬نخستین البوم های خود را با همکاری مشکاتیان‪ ،‬منتشر کرد‪.‬‬ ‫البوم های افشاری مرکب‪ ،‬مژده بهار‪ ،‬افق مهر و وطن من در همین دوره‬ ‫وارد بازار موسیقی شدند‪ .‬افشاری مرکب‪ ،‬نخستین اثر ایرج بسطامی بود‬ ‫که در سال ‪ ۱۳۶۸‬منتشر شد‪ .‬پرویز مشکاتیان‪ ،‬افشاری مرکب‪ ،‬را ساخت‬ ‫و بسطامی در اوج امادگی ان را اجرا کرد‪ .‬قرار بود که این برنامه پنج شب‬ ‫در تاالر رودکی اجرا شود اما با استقبال گسترده مردم‪ ،‬اجرا دو شب دیگر‬ ‫تمدید شد‪ .‬زمانی که نوار افشاری مرکب‪ ،‬به بازار امد‪ ،‬صدای بسطامی به‬ ‫همه عالقه مندان موسیقی معرفی و شروع فعالیت حرفه ای ایرج بسطامی‬ ‫به صورت رسمی رقم خورد‪.‬در ادامه این موفقیت‪ ،‬سفر بسطامی با گروه‬ ‫عارف به اروپا و اجرای کنسرت های متعدد مهری‪ ،‬بر موفقیت های بعدی‬ ‫این صدای منحصر به فرد در عرصه موسیقی و اواز زد‪.‬‬ ‫در ادامه مســیر فعالیت هنری اثار متعددی در زمان حیات و پس از‬ ‫درگذشت او به بازار عرضه شد‪.‬البوم موسم گل از این اثار است که حاصل‬ ‫همکاری او با محمدرضا درویشــی بودکه در ان برخی از تصنیف های‬ ‫قمرالملوک وزیری را بازخوانی کرد‪.‬‬ ‫وی‪ ،‬در ‪ ۴۰‬ســالگی که به اوج فعالیت خود رســیده بود‪ ۱۱ ،‬البوم‬ ‫موسیقی به یادگار گذاشت‪ .‬اجراهای ایرج بیشتر با همراهی سنتور بود و‬ ‫در گام های بلند هیچ کس به مهارت وی نرسید‪ ،‬همچنین اوازهای دشتی‬ ‫و محای او نیز در کرمان و ایران دارای شهرت بسیاری است‪.‬‬ ‫محمد رضا درویشی اهنگساز و پژوهشگر درباره او گفته بود‪« :‬بسطامی‬ ‫ی داشــت و هیچ‬ ‫جدا از شــخصیت فردی‪ ،‬صدایش ویژگی های خاص ‬ ‫ج به لحاظ قدرت منطق ه اوج صدا نمی توانســت‬ ‫خواننده ای به جــز ایر ‬ ‫«موسم گل» را بخواند‪ .‬صدای بســطامی‪ ،‬چپ کوک بود و هیچ کدام از‬ ‫خـواننده های مـرد نمی توانستند ان طور بخوانند‪ .‬اگر هم بخوانند کلمات‬ ‫خورده می شود‪ .‬این از ویژگی های صدای ایرج بود و هر خوانند ه دیگری‬ ‫که بخواهد ان را بخواند باید یک اکتاو پایین تر بخواند‪ .‬تالش بسطامی در‬ ‫عرصه هنر اواز ستودنی اســت اما در نهایت همانند خیلی از هنرمندان‬ ‫مطرح کشــورمان که همیشــه مورد بی مهری قرار گرفته اند به دلیل‬ ‫مشکالت زندگی‪ ،‬از سال های پایانی دهه ‪ ۷۰‬دیگر جدی کار نکرد‪ .‬ایرج‬ ‫بسطامی‪ ،‬در اوج فعالیت هنری خود با مرگ یکی از برادرانش روبه رو شد‬ ‫و از ان جایی که موفقیت خود را به دلیل حمایت های برادرش مدیون او‬ ‫می دانست به بم بازمی گردد‪ .‬چرا که معتقد بود این بار نوبت اوست تا جواب‬ ‫محبت های برادر مرحوم خود را بدهد و به بازماندگان برادرش ادای دین‬ ‫کند‪ .‬او سرنوشتش را به گونه ای دیگر رقم زد‪ .‬ازدواج نکرد و با این که در‬ ‫فقر به سر می برد‪ ،‬سرپرستی خانواده برادرش نصرت ا‪ ،...‬را بر عهده گرفت‪.‬‬ ‫او به زادگاهش برگشــت و در خانه کاه گلی پدرش دور از جنجال و‬ ‫هیاهو‪ ،‬زندگی کرد و بــه تدریس اواز به جوانان محروم و مســتعد بم‪،‬‬ ‫پرداخت و در نهایت در پنجم دی ‪ ۱۳۸۲‬در سن ‪ ۴۵‬سالگی‪ ،‬پی زمین لرزه‬ ‫بم زیر اوار ماند و این دنیای فانی را ترک کرد‪ .‬بیشتر اثار ایرج بسطامی‬ ‫(مانند بی کاروان کولی‪ ،‬خزان و ارزو و بداهه خوانی و بداهه نوازی) پس‬ ‫از مرگ او انتشار یافتند‪ .‬حتی تصنیف گل پونه ها‪ ،‬که معروف ترین اثر او‬ ‫است‪ ،‬پس از مرگ‪ ،‬در ایران پر اوازه و ورد زبان مردم شد‪ .‬بسطامی معموالً‬ ‫اجازه نمی داد تصویرش روی البوم های اش چاپ شود‪ .‬تصنیف گل پونه ها‪،‬‬ ‫معروف ترین اثر این هنرمند‪ ،‬پس از مــرگ وی‪ ،‬اوازه ملی پیدا کرد‪ .‬او‬ ‫هنرمندی بودکه پس از مرگ پراوازه شد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!