روزنامه صبا شماره 1314
روزنامه صبا شماره 1314
روزنامه صبا شماره 1314
دو شنبه| 23ابان 14 |1401نوامبر 19 |2022ربیع الثانی |1444
سال دهم| شماره 8 |1314صفحه| 5000ناموت|
زین که از شکست ها راهی
برای موفقیت یم سازد
فیلم پاکستانی منتخب
برای اسکار توقیف شد
صفحه 3
انیمیشن ،جهان بینی
کودکان ما را می سازد
صفحه 4
موسیقی نواحی سفیر ایران
در دیپلماسی فرهنگی است
صفحه 6 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
دو شنبه 23ابان 1401شماره 1314
جامعه صنفی فیلمبرداران استرالیا به «الیه های دروغ» جایزه داد
مارک هوبســن ،مدیر فیلمبرداری فیلم ســینمایی «الیه های دروغ» ،جایزه طالیی بهترین مدیر
فیلمبرداری جامعه صنفی فیلمبرداران استرالیا ،در بخش فیلم هایی با بودجه کمتر از ۲میلیون دالر را
از ان خود کرد .مراسم اهدای جوایز جامعه صنفی فیلمبرداران استرالیا ۱۵ ،ابان در سیدنی برگزار شد.
فیلم سینمایی «الیه های دروغ» به نویسندگی و کارگردانی رامین سهراب و تهیه کنندگی محسن
صرافی است .رامین سهراب ،در اولین فیلم خود ،به یک موضوع اکشن و حادثه ای پرداخته است« .الیه های
دروغ» تولید مشترک ایران و فنالند به حساب می اید .این فیلم برای اولین بار در چهلمین جشنواره فیلم
فجر به نمایش درامد/.مهر
«فرهت» اماده نمایش شد
مستند «فرهت» به کارگردانی امیر اطهر سهیلی ،اماده نمایش شد .این مستند که پرتره دکتر احمد
شاه فرهت ،پزشک افغانستانی متخصص اطفال در مشهد است ،در خانه مستند انقالب اسالمی تهیه شده
و محصول سازمان اوج است .مستند «فرهت» متقاضی حضور در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
نیز شده است.عوامل این مستند عبارتند از نویسنده و کارگردان :امیر اطهر سهیلی ،تهیه کننده :مصطفی
شوقی ،تصویربردار :احسان غفوریان ،دستیار تصویر :مهرداد مهدوی ،صدابردار :مرتضی غیور ،دستیار
کارگردان :زهرا موسوی ،مدیر تولید :امیرحســین خادم ،مدیر هنری :محبوبه سلطانی ،تدوین :محمد
صادق دهقانپور ،اصالح رنگ :رحیم قارونی ،عکاس :رها ولی پور ،زهرا موسوی/.مهر
نیما مهدیان :
مستندفرامتنیدربارهکاخگلستانمی سازم
نیما مهدیان ،مستندســاز درباره تازه ترین فعالیت های خود گفت :چند ماهی اســت که پروژه ای تاریخی به نام
«کاخ» را با تهیه کنندگی شفیع اقامحمدیان ،درباره تاریخ ۵۰۰ساله کاخ گلستان شروع کرده ام که االن در مرحله
پیش تولید قرار دارد و امیدوارم مرکز گسترش سینمای مستند ،تجربی و پویانمایی از این مستند حدودا ۸۰دقیقه ای
حمایت کند .او ادامه داد :تا این لحظه کسی فیلمی به این شکل درباره کاخ گلستان نساخته است چراکه این مستند
تنها درباره تاریخچه کاخ ،علت ساخت ،اتفاقات و ...نیست .بلکه در اصل دو بعد فرامتنی نیز دارد که به فرهنگ کاخ
نشینی و اشرافی گری در تهران و هم زمان با ان نقل قول های همسایگان کاخ گلستان در این ۵۰۰سال می پردازد.
هم چنین از نکات مهم این مستند پرداختن به زمانی است که به دلیل نادیده گرفته شدن رعایا ،کاخ گلستان برای
همیشه تبدیل به موزه شد.
این کارگردان درباره مســتند «ان مرد با اتوبوس امد» که سال گذشته در پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم
مستند «سینماحقیقت» حضور داشته است ،عنوان کرد :محمد طیب ،سرپرست گروه سینمایی هنروتجربه مرکز
گسترش به من اعالم کرد که در زمستان پیش رو این مستند در سینماهای هنر و تجربه اکران خود را اغاز می کند.
این مستندساز ،درباره جشنواره «سینماحقیقت» که اذرماه امسال اغاز به کار می کند ،بیان کرد :فکر می کنم ایجاد
شرایط برای تنوع ژانری در اثار مستند یکی از مهمترین رویکردهاست و هم چنین ادامه روند اکران اثار باتوجه به این که
اثار سینمای مستند نسبت به سینمای داستانی فضای محدودی برای نمایش و اکران دارند ،به دیده شدن سینمای
مستند کمک می کند .مهدیان ،در پایان تاکید کرد :جشنواره «سینماحقیقت» مطلع سینمای مستند در ایران است و
از ان جایی که باالترین مرتبه را در جشنواره های مستند در داخل دارد جایی است که می توان خود را در ان متر کرد و
همراه با متدها و به روزرسانی های دنیا در حوزه مستند پیش رفت .جشنواره «سینماحقیقت» با ورکشاپ های پژوهشی
و اموزشی به خوبی عمل می کند اما من معتقدم که مرکز گسترش سینمای مستند ،تجربی و پویانمایی باید بیشتر از
فیلمسازان جوان خود حمایت کند/.صباخبر
«تطبیق»بهشیکاگورفت
فیلمکوتاهتطبیق،بهکارگردانیمهردادحسنیوتهیه کنندگیحسن
محمدی در بخش رقابتی سی ونهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم
کودکان شیکاگو (امریکا) که اسکار کوالیفای است ،حضور دارد .حضور
در این جشنواره ،پس از جشنواره های بوسان ،ریندنس و سینه کید هلند،
این چهارمین پذیرش اسکارکوالیفای فیلم تطبیق است .همچنین این
فیلم کوتاه توانسته است جایزه بزرگ بهترین فیلم سی و نهمین جشنواره
بین المللی فیلم کوتاه بوسان را از ان خود کند .جشنواره بین المللی فیلم
کودکان شیکاگو ،اولین جشــنواره کودکان مورد تایید اکادمی اسکار
بوده که از سال ۱۹۸۴با هدف حمایت از کودکان و در اولویت قرار دادن
حقوق انسانی ان ها اغاز به کار کرده است و اثاری در این جشنواره حضور
می یابند که عالوه بر استانداردهای باالی سمعی و بصری و خالقیت الزم
در روایت و داستان گویی ،در صدد ارتقای سطح اثار کودکان و نوجوانان
برایند .در خالصه داستان تطبیق ،امده است« :شاهرخ کودکی است که
تالش می کند خودش را با حقیقت درونش تطبیق دهد/ ».ایرنا
اغازثبت نامکارگاه هایتخصصی«سینماحقیقت»
عالقه مندان برای استفاده از کارگاه های تخصصی شانزدهمین
جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» می توانند
از دوشــنبه ۲۳ابان ماه ثبت نام کنند .عالقه مندان برای ثبت نام
اینترنتی ابتدا باید وارد پرتال جشنواره «سینماحقیقت» به نشانی
به panel.irandocfest.irشــده و اطالعات شخصی خود را
وارد کنند.پس از تکمیل فرم اولیه ،کلید ثبت نام را زده و از طریق
پیشخوان پرتال روی گزین ه «ثبت نام کارگاه ها» کلیک کرده و پس
از وارد کردن اطالعات مورد نیاز و کد امنیتی ،ثبت نام خود را تکمیل
کنند .تعدادی از کارگاه های این دوره به صورت فیزیکی و تعدادی
به شکل انالین برگزار خواهند شــد.اخرین فرصت برای ثبت نام
کارگاه های «ســینماحقیقت» ۳۰ابان ماه است.مرکز گسترش
سینمای مستند و تجربی و پویانمایی ،شــانزدهمین جشنواره
بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد
حمیدی مقدم اواخر اذرماه ۱۴۰۱برگزار می کند/.صباخبر
سممندس،درافتتاحیهکمرایمیج
سم مندس ،که مهمان افتخاری ســی امین دوره جشنواره فیلم
کمرایمیج ،بود با دریافت جایزه کریستوف کیشلوفسکی ،به معرفی
فیلم جدیدش «امپراتوری نور» پیش از نمایش ان در این جشنواره
پرداخت .مندس ،با پذیرش این جایزه معتبر در تورون لهستان ،که
برای تجلیل از تالش های وی برای هنر ســینما به وی اهدا شــد ،از
فیلمبردارهایی که در طول زندگی حرفــه ای خود با ان ها کار کرده
قدردانی و از ان ها به عنوان رمز موفقیتش یاد کرد.
مندس ،از کنــراد هال ،یاد کــرد که در ۲فیلم اولــش «زیبایی
امریکایی» و «جاده ای به ویرانی» بــا وی همکاری کرد و برای هر ۲
فیلم موفق به کسب جایزه اسکار فیلمبرداری شد .وی گفت :کنراد،
راهنمای من بود .
پس از ان وی به راجر دیکینز ،فیلمبردار کهنه کار ادای احترام کرد
که با وی در طول ۱۵سال و در ساخت ۵فیلم از جمله «اسکای فال»
و « »۱۹۱۷همکاری کرده است /.مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
اعالم تاریخ قطعی اکران «بخارست»
شورای صنفی نمایش پیش از این خبری مبنی بر اکران «بخارست» ،به کارگردانی مسعود اطیابی،
اعالم کرد و قرار بود از همین هفته فیلم روی پرده برود ،اما تهی هکننده این فیلم (علی طلوعی) اکران ان را
منوط به بررسی ها و مذاکرات بیشتر برای فراهم شدن شرایط جهت کسب رضایت سرمایه گذاران دانست
و به همین دلیل این تصور به وجود امدکه اکران به طور کامل منتفی شده است .اما روز گذشته ۲۲ابان
ماه ،شورای صنفی نمایش زمان اکران قطعی این فیلم را اعالم کرد و در بیستمین جلسه این شورا مقرر
شدکه فیلم سینمایی «بخارست» از روز سه شنبه ۲۴ابان ماه در سرگروه پردیس ازادی ،اکران خود را
اغاز کند .این فیلم از روز سه شنبه که بلیت سینما نیم بها خواهد بود ،روی پرده می رود/.ایسنا
فیلم پاکستانی منتخب برای اسکار
توقیف شد
وزارت اطالعات و صدا و سیمای پاکستان طی دستوری به
تاریخ ۱۱نوامبر ،اعالم کرد که هیات سانسور این کشور ،مجوز
نمایش فیلم سینمایی «جوی لند» نماینده رسمی این کشور
در اسکار ۲۰۲۳را لغو کرده است .علت این تصمیمی وجود
مطالب بسیار ناپسندی عنوان شده که با ارزش های اجتماعی
و معیارهای اخالقــی جامعه مطابقت نــدارد و به وضوح با
هنجارهای اخالقی در بخش ۹قانون اثار سینمایی ،مغایرت
دارد و در نتیجه دولت فدرال با توجه به اختیارات قانونی ،فیلم
داســتانی «جوی لند» را به عنوان فیلمی بدون مجوز برای
کل کشــور اعالم کرد .این فیلم قرار بود از تاریخ ۱۸نوامبر
در پاکستان اکران شود و عدم نمایش عمومی این فیلم در
کشور میزبان ،احتماال به حذف این فیلم از جوایز اسکار۲۰۲۳
خواهد انجامید .طبق قوانین اکادمی اسکار تمامی فیلم های
متقاضی رقابت در شاخه بهترین فیلم بین المللی باید حداقل
۷روز متوالی در کشور مبدا اکران تجاری داشته باشد .داستان
فیلم «جوی لند» در الهور پاکستان ،اتفاق می افتاد و درباره
شخصیتی به نام حیدر است که کوچک ترین پسر یک خانواده
پدرساالر از طبقه متوسط جامعه است .در حالی که خانواده
حیدر در ارزوی تولد یک نوزاد پسر هستند ،حیدر مخفیانه
وارد یک رابطه عاشقانه ممنوعه می شود و این رابطه رازها و
تمایالت کل خانواده او را برمال می کند.
این فیلــم در اوایل ســال جاری در بخــش نوعی نگاه
جشنواره کن به نمایش درامد و در ان جا جایزه هیات داوران
را از ان خود کرد« .مالله یوسف زی» برنده جایزه صلح نوبل،
به عنوان تهیه کننده اجرایی در این پروژه حضور داشته است.
«جوی لند» چند روز پیش جایزه ســینمای جوان جوایز
سینمایی اسیاپاسیفیک را نیز دریافت کرد/.ایسنا
دو شنبه 23ابان 1401شماره 1314
3
سعیدسهیلی«ساطور»می سازد
سعید سهیلی ،کارگردان شناخته شده سینما ،شــانزدهمین فیلم بلند سینمایی خود تحت عنوان
ســاطور را جلوی دوربین می برد .این کمدی اجتماعی ،بالفاصله پس از دریافت پروانه ساخت ،جلوی
دوربین خواهد رفت و نخستین رونمایی از ان نیز احتماال در جشنواره فجر امسال خواهد بود .اخرین
ساخته سهیلی ،کمدی گشت ،۳بود که اواخر ابان ماه سال گذشته به روی پرده رفت و در کمتر از ۴ماه
توانست با جذب ۲میلیون مخاطب ،گیشه ای ۴۳میلیارد تومانی را از ان خود کند .سهیلی در طول ۲۶
سال فعالیت حرفه ای خود درحوزه کارگردانی ،اثاری چون مردی از جنس بلور ،مردی شبیه باران ،شب
برهنه ،چارچنگلولی ،کالشینکف و سه گانه گشت ارشاد را جلوی دوربین برده است/.ایرنا
پلنگ سیاه ،۲پشت دروازه های چین گرفتار شد
طبق اعالم هالیوود ریپورتر ،اکران فیلم های ابرقهرمانی «بلک ادام» و
«پلنگ سیاه :واکاندا برای همیشه» احتماالً در چین ممکن نخواهد شد .در
حالی که چین یکی از بزرگ ترین بازارهای فروش فیلم جهان است ،دولت ان
مدتی است فیلم های هالیوودی را با حساسیت ویژه ای رصد می کند و مانع
از اکران ان ها می شود ،به همین دلیل هم کشورهای غربی مکررا ً چین را به
سانسور محتوا متهم می کنند .اکنون می توان فیلم های «ادام سیاه» و «پلنگ
سیاه »۲را هم به فهرست فیلم های ممنوعه در چین افزود و احتمال داد این
دو فیلم که از کمپانی دی سی و مارول هستند ،امکان اکران در این سرزمین
را به دست نیاورند« .پلنگ سیاه :واکاندا برای همیشه» ساخته رایان کوگلر
که فیلم پایانی فاز چهارم دنیای سینمایی مارول است ،از روز جمعه اکرانش
را درامریکا شروع کرده است .در حالی که فیلم اول یعنی «پلنگ سیاه»
۱۰۵میلیون دالر در بازار چین فروش کرد ،اکران نشدن قسمت دوم در این
بازار می تواند ضرر بزرگی را شامل حال ان کند .در عین حال فیلم های دواین
جانسون ،در چین پرطرفدار هستند و «اسمان خراش» و «هابز و شاو» با بازی
وی موفق به فروش ۹۸و ۲۰۱میلیون دالری در این کشور شده بودند .مارول،
از زمان اکران ««مرد عنکبوتی :دور از خانه» در سال ۲۰۱۹فیلم جدیدی در چین
اکران نکرده و هیچیک از فیلم های بعدی هم نتوانسته اند نظر هیات بازبینی چین
را جلب کنند« .شانگ چی و افسانه ۱۰حلقه» و «ابدی ها» به دلیل اظهارنظرهایی
که قب ً
ال سیمو لیو ،بازیگر فیلم اول و کلوئه ژائو کارگردان فیلم دوم در انتقاد از چین
مطرح کرده بودند ،اجازه اکران در چین را به دست نیاوردند .با توجه به حضور دو
شخصیتاشکاراهم جنس گرادرفیلمدوم«پلنگسیاه»می توانانتظارداشت
این فیلم هم امکان اکران در چین را به دست نیاورد و دلیل روی خوش نشان
ندادن به «ادام سیاه» هم می تواند به دلیل حضور پیرس برازنان ،در
این فیلم باشد که در نقش دکتر فیت ،بازی کرده است .مقامات
چینی از وقتی که پیرس برازنان ،در اوایل امسال عکسی
مربوط به ۱۹سال پیش از خود و خانواده اش با داالیی الما ،را در
اینستاگرام منتشر کرد ،او را در فهرست سیاه قرار داده اند .چین
این رهبر معنوی را جدایی طلب می داند. صفحه 3
4
دو شنبه 23ابان 1401شماره 1314
پرونده
انیمیشـن ،جهان بینـی کـودکان مـا ر
سمیه نجفی خاتونی مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره ،در ابان ماه سال جاری ،با چند رویداد
مهم روبرو بود ،که برای فعالین در این حوزه می تواند قابل توجه باشــد .شروع
گفت و گو
اکران فیلم سینمایی لوپتو ،اولین محصول سینمایی مرکز انیمیشن سوره ،که
از تاریخ 11ابان روی پرده سینماهای سراسر کشور رفت .برگزاری چهارمین دوره رویداد هنری
رویازی ،توسط مرکز انیمیشن سوره ،که دوازدهم ابان در سالن سوره حوزه هنری به کار خود خاتمه
داد .و ائین اغاز اکران انیمیشن سینمایی لوپتو ،همراه با اغاز رویداد فیلم بازی ویژه کودکان و
نوجوانان که در 17ابان ماه در سینما فلسطین برگزار شد .به همین منظور خبرنگار صبا ،با امیر رضا
تو گو نشسته و به واکاوی
مافی ،رئیس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره حوزه هنری ،به گف
رویدادها و فعالیت های حوزه انیمیشن سازی در ایران پرداختهاند.
در ایران ما هنوز به یک فرم و ساخت بصری در مورد
انیمیشن نرسیده ایم
هر کشور و شرکت معتبر در تولیدات انیمیشنی جهان،
کاراکترهایی دارند که از لحاظ فرم گرافیکی ،سبک پردازی
شده اند ،اما در ایران تا به حال ،به یک سبک واحد که معرف
حال و هوای انیمیشن ایرانی باشد نرسیده ایم ،ایا تا به حال
این موضوع برای شما دغدغه بوده و برای تحقق ان کاری
کرده اید؟
ما در ایران هنوز به یک فرم بصری از نظر ســاخت انیمیشــن
نرسیده ایم .چرا که؛ به لحاظ فرهنگی و بصری انیماتور های ما تحت
تاثیر تولیدات دیزنی هستند .رسیدن به یک فرم بصری وگرافیکی
جهت تولید انیمیشن ،نیازمند به یک خودباوری جمعی و تالش
برای رسیدن به یک گرافیک قابل قبول از نظر مخاطب است .در
این جا مسئله مخاطب بسیار مهم است .از ان جایی که مخاطبان
انیمیشــن در ایران مدام با انیمیشن های غربی خصوصا تولیدات
امریکایی تغذیه شــده اند ،اگر بخواهید یک خرق عادتی در مورد
گرافیک صحنه پردازی ها و به طور کلی شکل و شمایل کاراکترها
بکنید ،این امکان وجود دارد که مخاطب با شــما همراه نشود .به
همین دلیل عمده کســانی که در حال تولید انیمیشــن هستند
هنوز نتوانســته اند از ان اتمســفر حاکم بر اذهان ،که معطوف بر
انیمیشن های غربی است ،خارج بشوند ،اگرچه که طراحان کاراکتر
در این حوزه تالش های زیادی کرده اند ،اما هنوز محقق نشدهاست.
تولیدات انیمیشنی که از بودجه و حمایت های سازمانی
برخوردار میشوند ،بیشتر بیانگر دغدغه های فرهنگی و
موضوعات سفارشی هستند که دردستورکار سازمان های
ذی نفع اســت و این امر برای هنری که ازادانه و با تخیل
پرورش می یابد ،کارشــکنی است .شــما برای رفع این
موضوع؛ یعنی ازاد سازی انیمیشن ایرانی از خط کشی های
دستوری و سیاسی برنامه ای دارید ؟
در محتوای سئوال شما یک سویه وجود دارد و یک پیش فرض،
که اساساً به واسطه این که سازمان ها درانیمیشن سرمایه گذاری
می کنند موضوعات سفارشی می شــود .درحالی که خصوصاً در
انیمیشــن های بلند و ســریالی ،ما با موضوعات سفارشی مواجه
هستیم ،اتفاقا این ســفارش ها که از جهات و نقاط مختلف مطرح
می شوند ،خیلی ایدئولوژیک و سیاســی نیستند ،درحالی که در
انیمیشــن های جهان حتما ایدئولوژی وجود دارد .تولیدات غیر
سفارشی با وجوه هنری ،عمدتا در انیمیشن های کوتاه که متولی
ان مرکز گسترش مستند سینمای تجربی و پویا نمایی هست قابل
ساخت هستند .و این ربطی به ســازمان ها و نهادهایی که متولی
بودجه های فرهنگی هستند ،نمی شــود .من همواره معتقدم که
تیم های مختلف باید بر اســاس دغدغه ها و مبانی نظری فرهنگ
ایرانی و اسالمی به تولید انیمیشن بپردازند و اگر این کار را نکنند
جفا در فرهنگ ایــن مرز بوم می کنند .چرا که انیمیشــن جهان
بینی کودکان ما را می سازد ،در ساختن جهان بینی ما باید حتماً
موضوعات جدی و مورد نظر تبیین شــده را جانمایی کنیم ،اگر
این کار را نکنیم حتماً به لحاظ فرهنگی شکست می خوریم .شما
هیچ انیمیشن غربی را نمی بینید که در ان سویه های نظری و یا
سفارش های ایدئولوژیک وجود نداشته باشد .این مبانی را باید با در
نظر گرفتن این موارد شما ،رصد کرد ،لذا من خیلی موافق نیستم
که ما داریم به سمت موضوعات سفارشــی می رویم ،ما باید برای
جهان بینی کودکان مان راهبردهای کالن و برنامه ریزی بلند مدت
داشته باشیم.
ممیزی هایی در رابطه با تولید محتــوا برای کودک و
نوجوان در ایران هست ،که احتمال ورود موجودات تخیلی
و اســطوره ای ادبیاتی را بر نمی تابد ،ایا انیمیشن بدون
کاراکتر های پویایی چون جادوگــر و ...می تواند موفق
شود؟در انیمیشن ایرانی ،پرداخت به ان ها همیشه یا منع
شده و یا باید با پردازشی محتاطانه سراغش رفت ؟
از نظر من چنین چیزی وجود ندارد ،اســتاندارد های نمایش
موضوعات در انیمیشــن ایران تقریبا با تمام جهان یکی اســت.
ممیزی های ما خیلی با ممیزی هایی که در انیمیشن جهان وجود
دارد متفاوت نیست ،به جز مقوله حجاب ان هم در بیرون از خانه،
یا برخی مســائل دیگر که بازگویی ان ها به لحاظ فرهنگی خیلی
مناسب نیســت .به طور کلی ما به لحاظ ممیزی تفاوت چندانی با
ان چه که در انیمیشــن جهان ساخته می شــود ،نداریم .این که
پرسیدید اســتفاده از کاراکتر هایی مانند جادوگر و غیره منع و یا صفحه 4
را می سـازد
محتاطانه به ســراغ ان ها رفته ایم ،باید اول دید که اصوال نیاز به
وجود ان ها بوده است یا خیر! همان طور که در اقتباس از موجودات
تخیلی و اسطوره ای کارهایی انجام شده؛ کارهایی هم هست که
هنوز انجام نشده است .باید تالش کنیم راه ان ها هم باز شود .جهان
ما ،جهان انیمیشن غربی و شرقی نیست ،اگر قرار بر این است که
ما انیمیشــن ایرانی داشته باشــیم نیازمند این هستیم که از ان
چیزی که در شرق و غرب عالم در حال تولید است فاصله بگیریم،
و محصولی را تولید کنیم که به لحــاظ محتوایی ،فرم گرافیکی و
بصری مختص خودمان باشــد .حاال برای دستیابی به این هدف
ما می توانیم هر چیزی را که الزم می دانیم ،وارد انیمیشن کنیم،
اما مبتنی بر اقتضاعاتی که در فرهنــگ ما وجود دارد و نیاز به ان
پرونده
حس می شــود .انیمیشن یک
رابطه عرضه و تقاضا است ،بخش
زیادی از تقاضایی که از انیمیشــن
ایران می شــود ،از انیمه های شرقی
و انیمیشن های غربی تامین می شود،
بنابراین ما باید با ســرعت بیشــتری جهان بینی کودکان مان را
در سال های اینده و بزرگســالی ،به نحوه راهبردی تبیین کرده و
بشناسیم و در تولید انیمیشــن پیش قدم بشویم .با این رویکرد از
نظر من ،ممیزی واژه منصفانه ای برای انیمیشن هایی که در ایران
تولید می شود ،نیست.
کاراکترهایی که دچار اشکال و اختالل هستند ،از لحاظ
جذابیت ،محبوبیت بیشتری در نزد مخاطب برخوردارند ،
سازمان در ارائه کاراکتر دچار اختالل به عنوان قهرمان،
چقدر به نویسنده ها ازادی عمل می دهد ؟
با نفس این سوال موافق نیستم ،این که حتماً کاراکترهای منفی
که دچار ضعف و یا اختالل اشکال هستند از محبوبیت بیشتری
نزد مخاطب برخوردارند .قهرمان های انیمیشن درحوزه کودکان
عمدتاً قهرمان های مثبتی هستند .در انیمیشن های نوجوان و یا
بزرگسال ممکن است ضدقهرمانی وجود داشته باشد که سمپاتی
ایجاد کند ،که ما هنوز به ان مرحله نرســیده ایم و اساساً ما هنوز
مســئله قهرمان ســازی داریم ،بارها و بارها در مورد این مسئله
صحبت شده است .اصوال در انیمیشــن ،زمانی که انتاگونیست
خوبی نداشته باشیم ،پروتاگونیست خوبی هم نخواهیم داشت .لذا
به این ربط ندارد که این سازمان و یا هر سازمان دیگر چقدر از ان
حمایت می کند.
رویداد رویازی ،دقیقا چیست و چه افقی برای ان متصور
هستید؟
رویازی ،یک رویداد پیش انیمیشــن هســت ،که ما به جای
واژه پیش از واژه پرتاب در ان اســتفاده کردیم .پرتاب انیمیشن
یعنی جایی که اســتودیوهای مختلف از سراسر کشور امکان این
را دارند که طرح هایــی را که از مرحله ایده فراتــر رفته ،و با تیم
مشخص،کارگردان و تهیه کننده به کتابچه و طراحی کاراکترها
رســیده و احتماال تیزری هم برای اثر تولید شده است ،می توانند
بیایند و اثارشان را در برابر سرمایه گذار بخش خصوصی و دولتی
پرتاب و ارائه کنند تا سرمایه گذار الزم را جذب نمایند .دوره چهارم
این رویداد را امسال برگزار کردیم که طی ان دوازده طرح ،به روز
رویداد رسیدند .البته بعد از طی کردن فرایندی چند ماهه ،یعنی
طرح ها ثبت نام شدند و بعد در دوره عمومی کالس های رویازی،
که مبتنی بر توسعه ایده و فیلمنامه است ،و بعدتر در کارگاه های
راهبری ارائه و پرتاب شــرکت کردند و دســت اخر دوازده طرح
انتخاب شدند که در دوره چهارم طرح های خود را ارائه کردند .در
دوره های گذشته سه اثر از رویازی ،جذب سرمایه کردند ،در دوره
اول انیمیشن مسافری از دایتی ها ،از مشهد ،در دوره دوم رویا شهر،
از کاشان و هم چنین در دوره سوم انیمیشن چهل پله در زیر زمین،
از قزوین ،رویازی ،یکی از مهم ترین ماموریت ها است ،که برای ما
دو شنبه 23ابان 1401شماره 1314
5
بسیار حائز اهمیت و در اولویت می باشد.
ارتباط مرکز انیمیشن ســازمان سینمایی سوره حوزه
هنری ،با مراکز اموزشی و تخصصی انیمیشن سازی خصوصا
دانشگاه ها ،در به کارگیری نیروی متخصص چه طور است؟
ایا کسانی که در این رشته تحصیل کرده و یا دوره دیده اند
،جذب بازارکار در این حوزه می شوند؟
اساسا بین تولید صنعتی و تولید هنری فاصله وجود دارد .فارغ
التحصیالن دانشگاه ،عمدتا در سویه تولیدات هنری و انیمیشن
های کوتاه وکم بودجه هســتند ،وگروه هایی که تولید حرفه ای
و صنعتی می کنند یعنی ســریال و ســینمایی می سازند ،عمدتا
دانشگاهی نیستند ،و یا تعداد معدودی فارغ التحصیل دانشگاهی
هستند .بعد از نشست دوســاالنه انیمیشن که امسال برگزار شد،
طی یادداشتی نوشــتم که وظیفه همه نهادهای متولی این است
که فاصله میان صنعت و هنر انیمیشن را کم کنند .برای تحقق این
امر تالش هایی کرده ایم و با مدیران گروه ها ،جلساتی گذاشته ایم
و در حال رصد و بررسی شــخصیت های برجسته واستعدادهای
دانشگاهی هســتیم ،تا بتوانیم ساز و کار اســتفاده از ان ها را در
پروژه های صنعتی ،و حرفه ای فراهم کنیم تا از وجه هنری انیمیشن
هم در تولیدات صنعتی استفاده کنیم.
با تجربه ای که داشــته اید ،خصوصی سازی در تولید
انیمیشن ،در این حوزه می تواند کمک کننده باشد؟
انیمیشــن به دالیــل متفاوتــی هنــوز در ایران به ســمت
سرمایه گذاری خصوصی نرفته اســت ،به صورت خیلی محدود
اتفاقاتی افتاده و ان ها هم از سمت عاشقان واقعی و دغدغه مندان
در این حوزه بوده است .این مسئله دو دلیل عمده دارد ،یکی عدم
ثبات اقتصادی در ایران است .کسی که روی یک انیمیشن ایرانی
صرف یک الی دو ســال ســرمایه گذاری می کند ،مدتی با خواب
سرمایه مواجه اســت و نمی داند این وضعیت اقتصادی و خواب
سرمایه ای که داشــته در اینده ممکن است با چه مسائل دیگری
مواجه شود .لذا انیمیشن در مرحله خصوصی سازی هنوز اعتماد
بخش خصوصی را جذب و جلب نکرده است و ما هم حق می دهیم.
البته در حال مذاکره ،با نهادها و یــا بخش های خصوصی و نیمه
خصوصی ،برای جلب سرمایه گذار هستیم و اتفاقاتی هم رخ داده
است .مثال در انیمیشن مسافری از دایتی ها ،که بخشی از سرمایه
ان را ما تامین کردیم و بخشی از ان دانشگاه تهران و ...بخش هایی
هم خارج از ماموریت های شــان وارد شــدند .تالش می کنیم که
بخش خصوصــی و نیمه خصوصی را فعال کنیم ،این مســئله به
لحاظ فرهنگی زمان بر است تا اعتمادسازی اتفاق بیفتد .تولید یک
انیمیشن سینمایی در حال حاضر ارزان تر از یک فیلم سینمایی
رئال است و سود ان هم حتماً بیشتر از یک فیلم سینمایی است،
اما تضمین سود ،کار سختی است.
چرا بیشتر عوامل تولیدی یک انیمیشن ،بعد از ارائه یک
محصول قابل دفاع ،کمتر در این حوزه فعالیت می کنند ،
همان گونه که از میان کارگردانان انیمیشن ســاز ایرانی،
تنها چند گروه بعد از اکران برای تولید انیمیشن جدید،
تیم تشکیل داده اند؟
نه ،تیم های موفقی که انیمیشن ساخته اند ،و فیلم های سینمایی
ان ها اکران شده است ،االن هم در حال تولید و کار هستند و اتفاقا
تیم هایی که تولید حرفه ای داشــته اند و فراینــ د ان ها به چرخه
اکران یا سریال رسیده است ،هم چنان در همین مسیر هستند و به
کارشان ادامه می دهند.
ارتباطات صنفی گروه انیمیشن سازان ایرانی چگونه
است ،ایا تعامل سازنده ای با هم دارند؟
محیط انیمیشــن در ایران محیط کوچکی است و تقریباً همه
انیمیشن سازها در ایران هم دیگر را می شناسند ،اما نکته مهمی که
وجود دارد این است که از لحاظ فنی ،روند حرفه ای شدن در این
مسیر را به سالمت طی کرده ایم .اما به لحاظ ساختاری و نظام سازی
در حوزه انیمیشــن ،نیازمند تالش بیشتر هستیم .یعنی درخت
انیمیشن در ایران به صورت نامتوازن رشــد کرده است .از لحاظ
تکنیکی در جهان تقریبا به روز هستیم ،اما به لحاظ مدیریت پروژه،
چرخه تولید ،صنعنی سازی ،هنوز با حرفه ای شدن خیلی فاصله
داریم و حتی اگر ســخت گیرانه نگاه کنیم ،عمدتا در حال رفتار
اماتوری هســتیم و برای گذر از این بحران ،حتما باید یک صنف
قدرتمند ،داشته باشــیم .نیاز مبرم به تالش بیشتر در این حوزه
وجود دارد ،که این امر ،اراده تولید کنندگان را می طلبد ،و بعد از
ایجاد این اراده و شکل گرفتن ان ،همسو شدن سازمان با اصناف و
نهاد های زیر گرو ه برای رشد انیمیشن الزم و ضروری است. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
دو شنبه 23ابان 1401شماره 1314
کتاب «علم قرائت» روانه بازار نشر شد
کتاب«علمقرائت»اثرحجتاالسالموالمسلمینمحمدصادقیوسفی مقدماستکهبههمتپژوهشکده
فرهنگ و معارف قران پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسالمی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در 600صفحه
به چاپ رسید .بررسی ها نشان می دهند مراقبت از قران در نزول تدریجی از طریق چهار عامل قرائت ،حفظ،
تعلیم و کتابت صورت گرفته است؛ چنان که پیامبر اکرم(ص) در وقت نزول قران بر این چهار عامل تاکید
می ورزند .این کتاب که در چهار بخش و 12فصل تالیف شده به مباحثی از علم اختالفات قرائات مانند شکل
گیری قران و قرائات ،جمع قران ،توحید مصاحف ،بررسی عوامل اختالفات قرائات ،استناد اختالف قرائات به
اجتهاد یا سنت و بررسی سندی و داللی حدیث سبعه احرف ،می پردازد/.ایسنا
«نیمکت»؛ سیر زندگی یک کارگردان امریکایی
نمایش «نیمکت» به نویســندگی و کارگردانی نیما صمدی و تهیه کنندگی مهدی سهرابی از روز
یکشنبه ۲۲ابان ساعت ۱۹:۳۰در تماشاخانه ملک اجرا می شود .رسول بابایی ،روشان رستم پور ،سعید
محبی ،فردین راکی ،ویدا ارایی ،مهتاب رسولی ،ابولفضل گرمابی ،بنیامین صباغی ،سعید سلطانیان،
امید حسینی ،انا دایی ،علی حاجیلو ،فاطیما ناصرخیل و ...در «نیمکت» بازی می کنند .نیما صمدی ،با
بیان اینکه اتفاقات نمایش در امریکا و از 1962تا 2000رخ می دهد ،موضوع و مضمون نمایش را این گونه
توضیح داد« :نیمکت» سیر و روند زندگی کارگردانی به نام ارتور گری ،است که عاشق بازیگری بوده و در
روند زندگی و تحت تاثیر والدین و اطرافیان به سمت و سوی دیگری می رود /.هنرانالین
موسیقینواحیسفیرایراندردیپلماسیفرهنگیاست
محمدمهدی اسماعیلی ،وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی
در استانه برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی
ایران پیامی را خطاب به مخاطبان و هنرمندان حاضر در این
رویداد منتشر کرد .متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی
به شرح زیر است:
به نام خدا
هنر موسیقی جان گرفته از جلوه های تالش و کوشش
مردمان این دیار کهن با بــن مایه های اعتقادی ،معنوی و
اخالقی در طول قرن ها است که بیانگر بخشی از مجموعه
فرهنگ و هنر واالی ایران اسالمی است.
در این رهگذر ،موسیقی نواحی ایران به عنوان نگهدارنده
و پاسبان سنت موسیقایی این سرزمین ،گوهری است زرین
که با گذر از گردش ایام در طــول قرن ها ،راه پیدا و پنهان
خود را از میان اقوام و سرزمین های مختلف نسل به نسل با
صداقت ،اصالت و هویت چون جویباری ارام طی کرده و به
امروز رسیده است .میراثی گران بها ،وحدت افرین و سرشار
از معرفت ،حکمت و کرامت در بین اقوام کشــور عزیزمان
ایران که در گســتره ملی ،همواره در چهارچوب تعامالت
فعال دیپلماسی فرهنگی به عنوان یکی از سفیران این مرز
و بوم پرگهر با سایر ملل مورد توجه قرار گرفته است.
اکنون و در گام پانزدهم ،جشنواره موسیقی نواحی ایران
در امتداد دوره های پیشین و این بار با یک ساز و کار علمی
ـ هنری ،وحدت گفتمان موسیقایی جهان اسالم را ترسیم
خواهد کرد و با نگاهی به سنت های قومی و گفتمان های
موسیقایی جهان اسالم ،امید اســت که این رنگین کمان
فرهنگی نمایانگر وحدت بزرگ اسالمی باشد .این جشنواره،
فرصتی برای همنشینی و هم افزایی میان اقوام ایران با ایجاد
بستری برای قدرشناسی از این گنجینه های بی بدیل ایرانی
است که سال ها عمر خود را وقف فرهنگ و هنر اصیل این
سرزمین کرده اند .در این راســتا صمیمانه زحمات همه
دست اندرکاران پانزدهمین جشــنواره موسیقی نواحی
ایران را پاس می دارم و از هنرمندان و همکارانم در معاونت
امور هنری ،انجمن موســیقی ایران و اداره کل فرهنگ و
ارشاد اسالمی استان گلستان در برگزاری این جشنواره که
در راستای راهبرد توسعه فرهنگی هنری دولت سیزدهم
قرار دارد ،قدردانی می کنم .و امیدوارم تداوم این جشنواره
ارزنده باعث اهتمــام بیش از پیش به شــناخت و حفظ
موسیقی نواحی کشور و تکریم حافظان و پیشکسوتان این
گونه ارزشمند موسیقایی شود و برای خادمان فرهنگ و هنر
سالمتی و سرفرازی ارزو می کنم/».مهر
«بیوه هایغمگینساالرجنگ»درشب هایپایانیاجرا
نمایــش «بیوه های غمگین ســاالر جنگ» نوشــته محمدامیر
یاراحمدی و کارگردانی محمد علیدادی ،در چهار شب پایانی اجرا با ۳۰
ن روی صحنه می رود .این نمایش
درصد تخفیف دانشجویی تا ۲۵ابا
درباره داستان خانه ،خاندان و سرنوشت سه زن بیوه محمدتقی خان
بعد از مرگ اوست که در مواجهه با پیشکار دغل باز ،ریاکار و چپاولگر
مرد خانه قرار می گیرند .زنان در سه رده سنی نشانگر سه نسل جامعه
هستند و خرس این داستان نماد قدرت خارجی بیرونی است که در
پشت پرده اوضاع را کنترل می کند .مهدیه قره باغی ،پرند کانطوری،
نگار سلطانی ،سمیه قدیمی ،معصومی ،علی دولتی ،ابوالفضل یوسفی،
احمد زارع ،حسام قهوه چی و اریو امیری ،امیر حسین رستمی بازیگران
این نمایش هستند .مهدیه قره باغی تهیه کننده ،نگین سلطانی منشی
صحنه ،احمد زارع دســتیار کارگردان ،دیبا قاســمی و دریا قاسمی
موسیقی ،امیرعلی عمادی ،محمد صفری ،پیمان قاسمیانی و ...از دیگر
عوامل این اثر نمایشی به شمار می ایند /.هنرانالین
دست نوشته هاینیمایوشیجبهبازدیدعمومرسید
ایرج فرجی ،رئیس کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد فرهنگستان
زبان و ادب فارسی با اعالم این خبر که نمایشگاهی از دست نوشته های
نیما یوشیج ،به مناسبت زادروز این شاعر و اغاز سی امین دورۀ هفتۀ
کتاب برپا شده است ،گفت :هم زمان با سی امین دورۀ هفتۀ کتاب و
با هدف امکان اشنایی عالقه مندان و پژوهشگران با دست نوشته ها و
یادداشت های نیما ،که در گنجینۀ فرهنگستان نگهداری می شود،
بخشی از این اثار ارزشمند در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.
رئیس کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد فرهنگستان زبان و ادب فارسی
با ابراز امیدواری نسبت به فراهم شدن امکان انتشار تصاویر همۀ این
دست نوشته ها در وبگاه فرهنگستان بیان کرد :دست نوشته های نیما،
از جملۀ مهم ترین اسناد شعر معاصر ایران است که تاکنون توسط
پژوهشگران بخشی از این دست نوشــته ها بازخوانی شده و نتیجۀ
ان انتشار دو کتاب شعر «صد سال دگر» ( )۱۳۹۶و «نوای کاروان»
( )۱۳۹۷بوده است/.ایسنا
بنکسی ،از سه اثر جدیدش در اوکراین رونمایی کرد
بنکسی ،طی روزهای گذشــته به اوکراین رفته و از اثار خود روی
دیوارهای مخروبه شــهر بورودیانکا رونمایی کرده است .او با یکی از
اثارش به والدیمیر پوتین ،کنایه زده اســت .بنکســی ،گرافیتی کار
پرحاشــیه روز جمعه ،بیســتم ابان ماه (یازدهم نوامبر) از چند اثر
خود رونمایی کرده است .او تصاویری از نقاشــی دیواری خود را در
اینستاگرام منتشر کرده و زیر ان ها نوشــت« :بورودیانکا ،اوکراین».
بنکســی ،تایید کرده ،پــس از رونمایی از جدیدتریــن اثر خود در
اینستاگرام در اوکراین حضور دارد .اثار تازه بنکسی ،روی ساختمانی
ویران شده در اوکراین نقش بسته اند .این اولین بار نیست که بنکسی،
در مناطق جنگی حضور یافته است .او بارها به فلسطین سفر کرده و در
نزدیکی دیوار عظیمی که اسرائیلی ها ساخته اند ،نقاشی کشیده است.
الزم به ذکر است بنکسی ،اولین بار در اوایل دهه ۱۹۹۰به عنوان یک
هنرمند گرافیتی در گروه DryBreadZ Crewبه شهرت رسید و
تا امروز هویت و چهره خود را پنهان نگه داشته است/ .ایلنا صفحه 6
دو شنبه 23ابان 1401شماره 1314
خرب فرهنگ و هرن
گرگان،میزبانپانزدهمینجشنوارهموسیقینواحی
پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران ،با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت
فرهنگ و ارشاد اسالمی ،توسط انجمن موسیقی ایران و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی استان
گلستان از ۲۳تا ۲۷ابان ماه در شهر گرگان برگزار خواهدشد .این دوره از جشنواره با توجه به مهیا نشدن
زیرساخت فنی تاالر مرکزی در استان کرمان ،در شهر گرگان ،پذیرای هنرمندان شرکت کننده و عالقه مندان
این گونه موسیقایی است .در این دوره از جشنواره منتخبی از هنرمندان موسیقی نواحی از سراسر ایران
به مدت ۵روز با هدف پرداختن به «اشتراکات موسیقایی جوامع مسلمان در حوزه ایران فرهنگی کهن» و
«چیدمان این رنگین کمان فرهنگی در یک میدان هنری» به هنرنمایی خواهند پرداخت/.مهر
دیپلماسیسینماییدردستورکاراست
ناصر کنعانی ،سخنگوی وزارت امورخارجه به همراه مدیران مرکز
دیپلماسی عمومی و رسانه ای این وزارتخانه از بنیاد سینمایی فارابی
بازدید و در جریان اخرین تحوالت سینمای ایران قرار گرفتند.
در این دیدار سید مهدی جوادی ،مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی،
ضمن تاکید بر لزوم ارتباط بنیاد سینمایی فارابی با دستگاه دیپلماسی
برای ارتقا و پیشــبرد سینمای ایران به شرح بخشــی از تاریخچه و
فعالیت های بین المللی این بنیاد در طول ســال های فعالیت خود و
جایگاه این بنیاد به عنوان نهاد ملی سینما ایران در عرصه های بین
المللی پرداخت .جوادی با اشاره به فرصت ها و چالش های پیشروی
سینماگران برای فعالیت های بین المللی از دستگاه دیپلماسی خواست
تا با پشتیبانی از سینماگران زمینه فعالیت بین المللی ان ها را تسهیل
کند .براساس این گزارش ،ناصر کنعانی ،نیز در ادامه این دیدار ضمن
اعالم امادگی دستگاه دیپلماسی برای گسترش تعامالت بین المللی
7
«بر بلندای تاریخ» درکتابخانه ملی
نمایشگاه اسنادی با موضوع بررسی مهم ترین اسناد ملّی موجود در حوزه کتاب با عنوان کتاب «بر
بلندای تاریخ» در ساختمان ارشیو ملّی ایران و همزمان در ۱۲استان برگزار می شود .این نمایشگاه حاوی
اسناد قدیمی درباره کتاب ،کتابداری ،موضوعات مربوط به اداره کتابخانه ها پیش از تاسیس کتابخانه
ملّی ایران و اسناد مربوط به سال های اغازین تاسیس کتابخانه ملّی ایران است .همچنین مکاتبات وزارت
معارف ،اوقاف و امور مستظرفه با کتابخانه ها پیش از تاسیس کتابخانه ملّی نیز ازجمله اسنادی است که
در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است .این نمایشگاه ،از ۲۱ابان ماه به مدت یک هفته در
ساختمان ارشیو ملّی ایران برگزار خواهد شد/ .فارس
سینمای ایران و تاکید بر ارتباط بیشتر وزارت امور خارجه با نهادهای
سینمایی ،خصوصاً بنیاد سینمایی فارابی ،سینمای ایران را یکی از
فعالیت های کشور دانست که در دیدارهای بین المللی دیگر کشورها به
موفقیت ان طی این سال ها اذعان داشته و دارند .سخنگوی وزارت امور
خارجه ،در این نشست ،سینمای ایران را یکی از داشته های فرهنگی
ایران در جهان برشــمرد که حتی در بین سیاستمداران کشورهای
منطقه و جهان طرفدار دارد و ان را به عنوان یک سینمای خاص که
پیام انسانی دارد می شناسند .وی ،با اشاره به زبان فراگیر هنر خصوصاً
سینما در بین مخاطبان اظهار کرد :سرمایه بزرگ سینمای ایران را
می توان در خدمت اهداف ایران بزرگ و قدرتمند و نظام اسالمی قرار
داد .باید از این دستاورد ارزشمند در جهت شناساندن ایران اسالمی
و اهدافش در دنیا اســتفاده کرد .کنعانی ،در پایان افزود :متاسفانه
رســانه ها در دنیای امروز پردازش درستی به اخبار ایران ندارند و هر
ان چه خود می خواهند به عنوان خبر بــه مردم منتقل می کنند .ما
باید بتوانیم از زبان سینما استفاده کرده و واقعیت های جامعه ایران را
برای مردم به نمایش بگذاریم .در این دیدار صمیمی که اصغر فارسی
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی ،رائد فریدزاده معاون
امور بین الملل بنیاد سینمایی فارابی ،سید صادق موسوی مدیرکل
دفتر امور جشنواره ها و همکاری های بین الملل سازمان سینمایی،
علیرضا دلخوش معاون همکاری های فرهنگی و ســمن های مرکز
دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه و دیگر مدیران این مرکز حضور
داشتند درخصوص مسائل گوناگون سینمای ایران از جمله رویدادها
و جشنواره های بین المللی ســینمایی ،موضوعات کنسولی و صدور
ویزای سینماگران و سایر موضوعات حوزه دیپلماسی سینمایی بحث و
تبادل نظر شد و مقرر گردید که به منظور پیگیری موضوعات فی مابین
کارگروه مشترکی تشکیل گردد /.هنرانالین صفحه 7
زنی که از شکست ها راهی برای موفقیت می سازد
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
بازیگری ارام و کم حاشیه
در یک روز پنج شنبه پاییزی،
23ابان مــاه ،روزی که مصادف
است با لشکرکشی طغرل بیک،
برای فتح بغداد به ســال ۴۳۴و
هم چنین انحالل سومین مجلس
شــورای ملی به دلیل از اکثریت
افتادن نمایندگان ،به ســال 1347به دنیا امد .ســالی که
54بهار از ان گذشته و به گواه تاریخ ،در همین سال دکتر
سنادی زاده ،با انجام عمل اولین پیوند کلیه در ایران که در
بیمارستان نمازی شیراز ،انجام شــد ،به یک انسان جانی
دوباره بخشید.
جان بخشیدن و حس افتخار و غرور ملی در سال ،1347
به پیوند کلیه اختصاص ندارد .چرا که در میانه برگ ریزان
پاییز که طبیعت به خواب فرو رفته است ،دختری پا به عرصه
هستی گذاشته و جان می گیرد که قرار است افتخار خانواده
و محبوب جامعه هنری ایران شود.
از اتنه فیه نصیری ،می گویم ،بازیگر بی حاشــیه و ارام
سینما و تلویزیون ،که این ارامش را مدیون عدم حضورش
در فضای مجازی و دوری از حواشی است .نقش افرینی های
او در اثاری که حاال دیگر نوستالژی هستند ،مانند مجموعه
«خاله سارا» و نیز مجموع ه خانه سبز (در نقش لیلی) که او را
به شهرت رساندند در اذهان عموم ماندگار شده است.
فقیه نصیری ،به مجله و مطبوعات عالقــه ای ندارد و با
وجود این که مدتی است از او خبری نیست چرا که ترجیح
داده تا اســتراحت کند و زندگی ارام و دور از هیاهو داشته
باشــد ،اما باید بداند که نام او در تارک بازیگری ســینما و
تلویزیون حک شده و این مقال در روز تولد او ادای دینی به
این بازیگر ارام و بی حاشیه سینما و تلویزیون است تا این که
بداند مردم و مطبوعات او را فراموش نکرده و نخواهندکرد.
بهناز وفایی وحدت -اتنه فقیه نصیری در روز ۲۳ابان به دنیا امد.
مدتی از دوران کودکی خود را در شهر چالوس گذرانده است و با وجود
این که مدرک لیسانس زبان اسپانیایی را در سال ۱۳۷۲از دانشگاه ازاد
اخذ کرده است با فیلم جیب برها به بهشت نمی روند ،وارد عرصه بازیگری
شد .او وارد این عرصه شد تا به تمایالت و احساسات شخصی اش پاسخ
مثبت دهد ،اما هیچ وقت خانواده را فدای ســینما نکرد و همیشه بین
سینما و خانواده تعادل برقرار و مرز مشخصی برای هر دو قائل شده است.
فقیه نصیری ،از معدود بازیگرانی است که با اتکا به استعداد و توانایی
خودش و بدون پارتی و سفارش کسی وارد عرصه بازیگری شد و از طریق
توانایی خود این استعداد ذاتی اش را بروز داد و به همگان ثابت کرد.
وی در اسفند سال ۱۳۶۷برای بازی در فیلم مسافران ،به کارگردانی
بهرام بیضایی انتخاب شــد .فیلمی که طرح فیلمنامه ان را بیضایی در
سال ۱۳۵۴نوشته بود و سال ۱۳۶۸طرحش را تبدیل به فیلمنامه کرد
و پیش از اکران فیلم که بامشکل ممیزی روبهرو شده بود فیلمنامه اش را
در انتشارات روشنگران به چاپ رساند .در نهایت بهار ،۱۳۷۱فیلم اکران
شد اما فقیه نصیری ،دیگر بازیگر ان نبود .او فرصت شروع مسیر پر از فراز
و نشیب بازیگری اش را با استاد بی بدیل سینما و تئاتر ایران ،به دالیلی از
دست داد و از این کارکنارکشید و این فرصت به مژده شمسایی داده شد تا
با سبقه ای که در بازیگری تئاتر داشت جایگزین او شده و تصویرش برای
اولین بار روی پرده نقره ای سینماها نقش بندد.
اما اتنه فقیه نصیری ،در همان سال با بازی در فیلم جیب برها به بهشت
نمی روند ،که در ژانر کمدی به کارگردانی ابوالحسن داوودی ،بود بازی کرد
و با اکران فیلم در ۲۰ابان ،۱۳۷۱برای اولین بار به سینمای ایران معرفی
شد .شاید این فیلم زمینه ای برای شروع کار او بود ،اما ان گونه که باید و
شاید به دید مخاطب نیامد تا این که در همان سال با بازی در سریال خاله
سارا ،به کارگردانی فرامرز باصری ،که از شبکه یک سیما پخش شد ،یک
شبه ره صد ساله را پیمود و بین مخاطبان تلویزیون جای خود را باز کرد .او
در این سریال نقش سارا ،پزشک جوان را بازی می کند که در کودکی بر اثر
حادثه ای ،از خانواده خود جدا افتاده و ان ها را گم کرده است .سارا ،در کنار
این که بدنبال خانواده اش می گردد ،همه تالش خود را به کار می بندد تا
به روستاییان محروم یاری برساند .تالشی که همذات پنداری مخاطب را
برمی انگیزد و او را محبوب مخاطبان سریال می کند.
اتنه فقیه نصیری ،با وجود این که بــازی در فیلم هایی چون دو نفر و
نصفی (یداهلل صمدی) - ۱۳۷۰بندر مه الود (امیر قویدل) - ۱۳۷۱من
زمین را دوســت دارم (ابوالحســن داودی) - ۱۳۷۲بلوف (ســاموئل
خاچیکیان) - ۱۳۷۲مزرعه پدری (رسول مالقلی پور) - ۱۳۸۲هشت پا
(علیرضا داوودنژاد) ۱۳۸۳و ....و هم چنین ســریال هایی چون شلیک
نهایی(محسن شاه محمدی) - ۱۳۳۷داستان یک شهر (اصغر فرهادی)
- ۱۳۷8مدار صفر درجه (حســن فتحی) ۱۳۸۶و ...و سریال نمایش
خانگی شهرزاد ،را در کارنامه خود دارد؛ اما پس از خاله سارا ،در سریال
خانه سبز ،به محبوبیت رسید .مجموعه تلویزیونی ای که کار مشترک
بیژن بیرنگ و مســعود رســام بود و با بازی اتنه فقیه نصیری در کنار
زنده یاد خســرو شــکیبایی ،مهرانه مهین ترابی ،رامبد جوان ،مرحوم
داریوش اسدزاده و ...در سال ۱۳۷۵چهارشنب ه شب ها از شبکه ۲پخش
می شد .سریالی نوستالژیک که در زمان پخش خود نیز از پربیننده ترین
برنامه های تلویزیونی بود .داســتان این مجموعه در مورد ساکنین یک
خانه است که همه با هم فامیل هســتند و در کنار یک دیگر ماجراهای
گوناگونی را تجربــه می کنند .ماجراهایی که هــر کدامش با تجربیات
تک تک خانواده های ایرانی هم خوانی داشت و هر بیننده ای را مجذوب
خود می کرد .سازندگان این مجموع نبض مخاطب را به دست اورده و
انان را هر چهارشنبه پای جعبه جادویی می کشاندند.
با همه این تفاصیل ،اتنه فقیه نصیری ،که بین سال های ۷۰تا ۷۵جزو
پرکارترین بازیگران سینما و تلویزیون بود مدتی کم کار شد و حتی در
مقطعی خود را از عرصه بازیگری جدا کرد .تا در ارامش و دور از هیاهوی
روزمره زندگی با بیماری اش ،مقابله کند .او در سال 1399در فیلم خانه
ماهرخ ،به کارگردانی شهرام ابراهیمی ،بازی متفاوت از خود ارائه می دهد.
و در نقش ماهرخ ظاهر می شود که مشغول بازی در اولین فیلمش است،
وارد خانه می شود و توسط همسرش کیوان و دوستان مشترکشان ،به
مناسبت تولدش غافلگیر می شود .کیوان همین که شمع روی کیک تولد
او را با فندک روشن می کند ،صورت ماهرخ اتش می گیرد .در این فاصله
کیوان به اتهام به اتش کشیدن ماهرخ ،دادگاهی می شود و به مرور پرده
از حقایق برداشته می شود.
او حتی با بازی در سریال عقرب عاشق ،به کارگردانی سعید سهیلی زاده،
که امسال ســاخته شــد ،حضور دوباره اش را اعالم کرد .او زنی با اراده و
پشتکاری قوی است و از شکست ها راهی برای موفقیت می سازد و همین
خصیصه به او قدرتی داده تا با بیماری ام اس ،مبارزه ای جدی کند. صفحه 8