روزنامه صبا شماره 1314 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1314

روزنامه صبا شماره 1314

روزنامه صبا شماره 1314

‫دو شنبه| ‪ 23‬ابان ‪ 14 |1401‬نوامبر‪ 19 |2022‬ربیع الثانی ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1314‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫زین که از شکست ها راهی‬ ‫برای موفقیت یم سازد‬ ‫فیلم پاکستانی منتخب‬ ‫برای اسکار توقیف شد‬ ‫صفحه ‪3‬‬ ‫انیمیشن‪ ،‬جهان بینی‬ ‫کودکان ما را می سازد‬ ‫صفحه ‪4‬‬ ‫موسیقی نواحی سفیر ایران‬ ‫در دیپلماسی فرهنگی است‬ ‫صفحه ‪6‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫دو شنبه‪ 23‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1314‬‬ ‫جامعه صنفی فیلمبرداران استرالیا به «الیه های دروغ» جایزه داد‬ ‫مارک هوبســن‪ ،‬مدیر فیلمبرداری فیلم ســینمایی «الیه های دروغ»‪ ،‬جایزه طالیی بهترین مدیر‬ ‫فیلمبرداری جامعه صنفی فیلمبرداران استرالیا‪ ،‬در بخش فیلم هایی با بودجه کمتر از ‪ ۲‬میلیون دالر را‬ ‫از ان خود کرد‪ .‬مراسم اهدای جوایز جامعه صنفی فیلمبرداران استرالیا‪ ۱۵ ،‬ابان در سیدنی برگزار شد‪.‬‬ ‫فیلم سینمایی «الیه های دروغ» به نویسندگی و کارگردانی رامین سهراب و تهیه کنندگی محسن‬ ‫صرافی است‪ .‬رامین سهراب‪ ،‬در اولین فیلم خود‪ ،‬به یک موضوع اکشن و حادثه ای پرداخته است‪« .‬الیه های‬ ‫دروغ» تولید مشترک ایران و فنالند به حساب می اید‪ .‬این فیلم برای اولین بار در چهلمین جشنواره فیلم‬ ‫فجر به نمایش درامد‪/.‬مهر‬ ‫«فرهت» اماده نمایش شد‬ ‫مستند «فرهت» به کارگردانی امیر اطهر سهیلی‪ ،‬اماده نمایش شد‪ .‬این مستند که پرتره دکتر احمد‬ ‫شاه فرهت‪ ،‬پزشک افغانستانی متخصص اطفال در مشهد است‪ ،‬در خانه مستند انقالب اسالمی تهیه شده‬ ‫و محصول سازمان اوج است‪ .‬مستند «فرهت» متقاضی حضور در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»‬ ‫نیز شده است‪.‬عوامل این مستند عبارتند از نویسنده و کارگردان‪ :‬امیر اطهر سهیلی‪ ،‬تهیه کننده‪ :‬مصطفی‬ ‫شوقی‪ ،‬تصویربردار‪ :‬احسان غفوریان‪ ،‬دستیار تصویر‪ :‬مهرداد مهدوی‪ ،‬صدابردار‪ :‬مرتضی غیور‪ ،‬دستیار‬ ‫کارگردان‪ :‬زهرا موسوی‪ ،‬مدیر تولید‪ :‬امیرحســین خادم‪ ،‬مدیر هنری‪ :‬محبوبه سلطانی‪ ،‬تدوین‪ :‬محمد‬ ‫صادق دهقانپور‪ ،‬اصالح رنگ‪ :‬رحیم قارونی‪ ،‬عکاس‪ :‬رها ولی پور‪ ،‬زهرا موسوی‪/.‬مهر‬ ‫نیما مهدیان ‪:‬‬ ‫مستندفرامتنیدربارهکاخگلستانمی سازم‬ ‫نیما مهدیان‪ ،‬مستندســاز درباره تازه ترین فعالیت های خود گفت‪ :‬چند ماهی اســت که پروژه ای تاریخی به نام‬ ‫«کاخ» را با تهیه کنندگی شفیع اقامحمدیان‪ ،‬درباره تاریخ ‪ ۵۰۰‬ساله کاخ گلستان شروع کرده ام که االن در مرحله‬ ‫پیش تولید قرار دارد و امیدوارم مرکز گسترش سینمای مستند‪ ،‬تجربی و پویانمایی از این مستند حدودا ‪ ۸۰‬دقیقه ای‬ ‫حمایت کند‪ .‬او ادامه داد‪ :‬تا این لحظه کسی فیلمی به این شکل درباره کاخ گلستان نساخته است چراکه این مستند‬ ‫تنها درباره تاریخچه کاخ‪ ،‬علت ساخت‪ ،‬اتفاقات و‪ ...‬نیست‪ .‬بلکه در اصل دو بعد فرامتنی نیز دارد که به فرهنگ کاخ‬ ‫نشینی و اشرافی گری در تهران و هم زمان با ان نقل قول های همسایگان کاخ گلستان در این ‪ ۵۰۰‬سال می پردازد‪.‬‬ ‫هم چنین از نکات مهم این مستند پرداختن به زمانی است که به دلیل نادیده گرفته شدن رعایا‪ ،‬کاخ گلستان برای‬ ‫همیشه تبدیل به موزه شد‪.‬‬ ‫این کارگردان درباره مســتند «ان مرد با اتوبوس امد» که سال گذشته در پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم‬ ‫مستند «سینماحقیقت» حضور داشته است‪ ،‬عنوان کرد‪ :‬محمد طیب‪ ،‬سرپرست گروه سینمایی هنروتجربه مرکز‬ ‫گسترش به من اعالم کرد که در زمستان پیش رو این مستند در سینماهای هنر و تجربه اکران خود را اغاز می کند‪.‬‬ ‫این مستندساز‪ ،‬درباره جشنواره «سینماحقیقت» که اذرماه امسال اغاز به کار می کند‪ ،‬بیان کرد‪ :‬فکر می کنم ایجاد‬ ‫شرایط برای تنوع ژانری در اثار مستند یکی از مهمترین رویکردهاست و هم چنین ادامه روند اکران اثار باتوجه به این که‬ ‫اثار سینمای مستند نسبت به سینمای داستانی فضای محدودی برای نمایش و اکران دارند‪ ،‬به دیده شدن سینمای‬ ‫مستند کمک می کند‪ .‬مهدیان‪ ،‬در پایان تاکید کرد‪ :‬جشنواره «سینماحقیقت» مطلع سینمای مستند در ایران است و‬ ‫از ان جایی که باالترین مرتبه را در جشنواره های مستند در داخل دارد جایی است که می توان خود را در ان متر کرد و‬ ‫همراه با متدها و به روزرسانی های دنیا در حوزه مستند پیش رفت‪ .‬جشنواره «سینماحقیقت» با ورکشاپ های پژوهشی‬ ‫و اموزشی به خوبی عمل می کند اما من معتقدم که مرکز گسترش سینمای مستند‪ ،‬تجربی و پویانمایی باید بیشتر از‬ ‫فیلمسازان جوان خود حمایت کند‪/.‬صباخبر‬ ‫«تطبیق»بهشیکاگورفت‬ ‫فیلمکوتاهتطبیق‪،‬بهکارگردانیمهردادحسنیوتهیه کنندگیحسن‬ ‫محمدی در بخش رقابتی سی ونهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم‬ ‫کودکان شیکاگو (امریکا) که اسکار کوالیفای است‪ ،‬حضور دارد‪ .‬حضور‬ ‫در این جشنواره‪ ،‬پس از جشنواره های بوسان‪ ،‬ریندنس و سینه کید هلند‪،‬‬ ‫این چهارمین پذیرش اسکارکوالیفای فیلم تطبیق است‪ .‬همچنین این‬ ‫فیلم کوتاه توانسته است جایزه بزرگ بهترین فیلم سی و نهمین جشنواره‬ ‫بین المللی فیلم کوتاه بوسان را از ان خود کند‪ .‬جشنواره بین المللی فیلم‬ ‫کودکان شیکاگو‪ ،‬اولین جشــنواره کودکان مورد تایید اکادمی اسکار‬ ‫بوده که از سال ‪ ۱۹۸۴‬با هدف حمایت از کودکان و در اولویت قرار دادن‬ ‫حقوق انسانی ان ها اغاز به کار کرده است و اثاری در این جشنواره حضور‬ ‫می یابند که عالوه بر استانداردهای باالی سمعی و بصری و خالقیت الزم‬ ‫در روایت و داستان گویی‪ ،‬در صدد ارتقای سطح اثار کودکان و نوجوانان‬ ‫برایند‪ .‬در خالصه داستان تطبیق‪ ،‬امده است‪« :‬شاهرخ کودکی است که‬ ‫تالش می کند خودش را با حقیقت درونش تطبیق دهد‪/ ».‬ایرنا‬ ‫اغازثبت نامکارگاه هایتخصصی«سینماحقیقت»‬ ‫عالقه مندان برای استفاده از کارگاه های تخصصی شانزدهمین‬ ‫جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» می توانند‬ ‫از دوشــنبه ‪ ۲۳‬ابان ماه ثبت نام کنند‪ .‬عالقه مندان برای ثبت نام‬ ‫اینترنتی ابتدا باید وارد پرتال جشنواره «سینماحقیقت» به نشانی‬ ‫به ‪ panel.irandocfest.ir‬شــده و اطالعات شخصی خود را‬ ‫وارد کنند‪.‬پس از تکمیل فرم اولیه‪ ،‬کلید ثبت نام را زده و از طریق‬ ‫پیشخوان پرتال روی گزین ه «ثبت نام کارگاه ها» کلیک کرده و پس‬ ‫از وارد کردن اطالعات مورد نیاز و کد امنیتی‪ ،‬ثبت نام خود را تکمیل‬ ‫کنند‪ .‬تعدادی از کارگاه های این دوره به صورت فیزیکی و تعدادی‬ ‫به شکل انالین برگزار خواهند شــد‪.‬اخرین فرصت برای ثبت نام‬ ‫کارگاه های «ســینماحقیقت» ‪ ۳۰‬ابان ماه است‪.‬مرکز گسترش‬ ‫سینمای مستند و تجربی و پویانمایی‪ ،‬شــانزدهمین جشنواره‬ ‫بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد‬ ‫حمیدی مقدم اواخر اذرماه ‪ ۱۴۰۱‬برگزار می کند‪/.‬صباخبر‬ ‫سممندس‪،‬درافتتاحیهکمرایمیج‬ ‫سم مندس‪ ،‬که مهمان افتخاری ســی امین دوره جشنواره فیلم‬ ‫کمرایمیج‪ ،‬بود با دریافت جایزه کریستوف کیشلوفسکی‪ ،‬به معرفی‬ ‫فیلم جدیدش «امپراتوری نور» پیش از نمایش ان در این جشنواره‬ ‫پرداخت‪ .‬مندس‪ ،‬با پذیرش این جایزه معتبر در تورون لهستان‪ ،‬که‬ ‫برای تجلیل از تالش های وی برای هنر ســینما به وی اهدا شــد‪ ،‬از‬ ‫فیلمبردارهایی که در طول زندگی حرفــه ای خود با ان ها کار کرده‬ ‫قدردانی و از ان ها به عنوان رمز موفقیتش یاد کرد‪.‬‬ ‫مندس‪ ،‬از کنــراد هال‪ ،‬یاد کــرد که در ‪ ۲‬فیلم اولــش «زیبایی‬ ‫امریکایی» و «جاده ای به ویرانی» بــا وی همکاری کرد و برای هر ‪۲‬‬ ‫فیلم موفق به کسب جایزه اسکار فیلمبرداری شد‪ .‬وی گفت‪ :‬کنراد‪،‬‬ ‫راهنمای من بود ‪.‬‬ ‫پس از ان وی به راجر دیکینز‪ ،‬فیلمبردار کهنه کار ادای احترام کرد‬ ‫که با وی در طول ‪ ۱۵‬سال و در ساخت ‪ ۵‬فیلم از جمله «اسکای فال»‬ ‫و «‪ »۱۹۱۷‬همکاری کرده است‪ /.‬مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫اعالم تاریخ قطعی اکران «بخارست»‬ ‫شورای صنفی نمایش پیش از این خبری مبنی بر اکران «بخارست»‪ ،‬به کارگردانی مسعود اطیابی‪،‬‬ ‫اعالم کرد و قرار بود از همین هفته فیلم روی پرده برود‪ ،‬اما تهی ه‪‎‬کننده این فیلم (علی طلوعی) اکران ان را‬ ‫منوط به بررسی ها و مذاکرات بیشتر برای فراهم شدن شرایط جهت کسب رضایت سرمایه گذاران دانست‬ ‫و به همین دلیل این تصور به وجود امدکه اکران به طور کامل منتفی شده است ‪ .‬اما روز گذشته ‪ ۲۲‬ابان‬ ‫ماه‪ ،‬شورای صنفی نمایش زمان اکران قطعی این فیلم را اعالم کرد و در بیستمین جلسه این شورا مقرر‬ ‫شدکه فیلم سینمایی «بخارست» از روز سه شنبه ‪ ۲۴‬ابان ماه در سرگروه پردیس ازادی‪ ،‬اکران خود را‬ ‫اغاز کند‪ .‬این فیلم از روز سه شنبه که بلیت سینما نیم بها خواهد بود‪ ،‬روی پرده می رود‪/.‬ایسنا‬ ‫فیلم پاکستانی منتخب برای اسکار‬ ‫توقیف شد‬ ‫وزارت اطالعات و صدا و سیمای پاکستان طی دستوری به‬ ‫تاریخ‪ ۱۱‬نوامبر‪ ،‬اعالم کرد که هیات سانسور این کشور‪ ،‬مجوز‬ ‫نمایش فیلم سینمایی «جوی لند» نماینده رسمی این کشور‬ ‫در اسکار ‪ ۲۰۲۳‬را لغو کرده است‪ .‬علت این تصمیمی وجود‬ ‫مطالب بسیار ناپسندی عنوان شده که با ارزش های اجتماعی‬ ‫و معیارهای اخالقــی جامعه مطابقت نــدارد و به وضوح با‬ ‫هنجارهای اخالقی در بخش ‪ ۹‬قانون اثار سینمایی‪ ،‬مغایرت‬ ‫دارد و در نتیجه دولت فدرال با توجه به اختیارات قانونی‪ ،‬فیلم‬ ‫داســتانی «جوی لند» را به عنوان فیلمی بدون مجوز برای‬ ‫کل کشــور اعالم کرد‪ .‬این فیلم قرار بود از تاریخ ‪ ۱۸‬نوامبر‬ ‫در پاکستان اکران شود و عدم نمایش عمومی این فیلم در‬ ‫کشور میزبان‪ ،‬احتماال به حذف این فیلم از جوایز اسکار‪۲۰۲۳‬‬ ‫خواهد انجامید‪ .‬طبق قوانین اکادمی اسکار تمامی فیلم های‬ ‫متقاضی رقابت در شاخه بهترین فیلم بین المللی باید حداقل‬ ‫‪ ۷‬روز متوالی در کشور مبدا اکران تجاری داشته باشد‪ .‬داستان‬ ‫فیلم «جوی لند» در الهور پاکستان ‪ ،‬اتفاق می افتاد و درباره‬ ‫شخصیتی به نام حیدر است که کوچک ترین پسر یک خانواده‬ ‫پدرساالر از طبقه متوسط جامعه است‪ .‬در حالی که خانواده‬ ‫حیدر در ارزوی تولد یک نوزاد پسر هستند‪ ،‬حیدر مخفیانه‬ ‫وارد یک رابطه عاشقانه ممنوعه می شود و این رابطه رازها و‬ ‫تمایالت کل خانواده او را برمال می کند‪.‬‬ ‫این فیلــم در اوایل ســال جاری در بخــش نوعی نگاه‬ ‫جشنواره کن به نمایش درامد و در ان جا جایزه هیات داوران‬ ‫را از ان خود کرد‪« .‬مالله یوسف زی» برنده جایزه صلح نوبل‪،‬‬ ‫به عنوان تهیه کننده اجرایی در این پروژه حضور داشته است‪.‬‬ ‫«جوی لند» چند روز پیش جایزه ســینمای جوان جوایز‬ ‫سینمایی اسیاپاسیفیک را نیز دریافت کرد‪/.‬ایسنا‬ ‫دو شنبه‪ 23‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1314‬‬ ‫‪3‬‬ ‫سعیدسهیلی«ساطور»می سازد‬ ‫سعید سهیلی‪ ،‬کارگردان شناخته شده سینما‪ ،‬شــانزدهمین فیلم بلند سینمایی خود تحت عنوان‬ ‫ســاطور را جلوی دوربین می برد‪ .‬این کمدی اجتماعی‪ ،‬بالفاصله پس از دریافت پروانه ساخت‪ ،‬جلوی‬ ‫دوربین خواهد رفت و نخستین رونمایی از ان نیز احتماال در جشنواره فجر امسال خواهد بود‪ .‬اخرین‬ ‫ساخته سهیلی‪ ،‬کمدی گشت ‪ ،۳‬بود که اواخر ابان ماه سال گذشته به روی پرده رفت و در کمتر از ‪ ۴‬ماه‬ ‫توانست با جذب ‪ ۲‬میلیون مخاطب‪ ،‬گیشه ای ‪ ۴۳‬میلیارد تومانی را از ان خود کند‪ .‬سهیلی در طول ‪۲۶‬‬ ‫سال فعالیت حرفه ای خود درحوزه کارگردانی‪ ،‬اثاری چون مردی از جنس بلور‪ ،‬مردی شبیه باران‪ ،‬شب‬ ‫برهنه‪ ،‬چارچنگلولی‪ ،‬کالشینکف و سه گانه گشت ارشاد را جلوی دوربین برده است‪/.‬ایرنا‬ ‫پلنگ سیاه‪ ،۲‬پشت دروازه های چین گرفتار شد‬ ‫طبق اعالم هالیوود ریپورتر‪ ،‬اکران فیلم های ابرقهرمانی «بلک ادام» و‬ ‫«پلنگ سیاه‪ :‬واکاندا برای همیشه» احتماالً در چین ممکن نخواهد شد‪ .‬در‬ ‫حالی که چین یکی از بزرگ ترین بازارهای فروش فیلم جهان است‪ ،‬دولت ان‬ ‫مدتی است فیلم های هالیوودی را با حساسیت ویژه ای رصد می کند و مانع‬ ‫از اکران ان ها می شود‪ ،‬به همین دلیل هم کشورهای غربی مکررا ً چین را به‬ ‫سانسور محتوا متهم می کنند‪ .‬اکنون می توان فیلم های «ادام سیاه» و «پلنگ‬ ‫سیاه ‪ »۲‬را هم به فهرست فیلم های ممنوعه در چین افزود و احتمال داد این‬ ‫دو فیلم که از کمپانی دی سی و مارول هستند‪ ،‬امکان اکران در این سرزمین‬ ‫را به دست نیاورند‪« .‬پلنگ سیاه‪ :‬واکاندا برای همیشه» ساخته رایان کوگلر‬ ‫که فیلم پایانی فاز چهارم دنیای سینمایی مارول است‪ ،‬از روز جمعه اکرانش‬ ‫را درامریکا شروع کرده است‪ .‬در حالی که فیلم اول یعنی «پلنگ سیاه»‬ ‫‪ ۱۰۵‬میلیون دالر در بازار چین فروش کرد‪ ،‬اکران نشدن قسمت دوم در این‬ ‫بازار می تواند ضرر بزرگی را شامل حال ان کند‪ .‬در عین حال فیلم های دواین‬ ‫جانسون‪ ،‬در چین پرطرفدار هستند و «اسمان خراش» و «هابز و شاو» با بازی‬ ‫وی موفق به فروش ‪ ۹۸‬و ‪ ۲۰۱‬میلیون دالری در این کشور شده بودند‪ .‬مارول‪،‬‬ ‫از زمان اکران ««مرد عنکبوتی‪ :‬دور از خانه» در سال‪ ۲۰۱۹‬فیلم جدیدی در چین‬ ‫اکران نکرده و هیچیک از فیلم های بعدی هم نتوانسته اند نظر هیات بازبینی چین‬ ‫را جلب کنند‪« .‬شانگ چی و افسانه ‪ ۱۰‬حلقه» و «ابدی ها» به دلیل اظهارنظرهایی‬ ‫که قب ً‬ ‫ال سیمو لیو‪ ،‬بازیگر فیلم اول و کلوئه ژائو کارگردان فیلم دوم در انتقاد از چین‬ ‫مطرح کرده بودند‪ ،‬اجازه اکران در چین را به دست نیاوردند‪ .‬با توجه به حضور دو‬ ‫شخصیتاشکاراهم جنس گرادرفیلمدوم«پلنگسیاه»می توانانتظارداشت‬ ‫این فیلم هم امکان اکران در چین را به دست نیاورد و دلیل روی خوش نشان‬ ‫ندادن به «ادام سیاه» هم می تواند به دلیل حضور پیرس برازنان‪ ،‬در‬ ‫این فیلم باشد که در نقش دکتر فیت‪ ،‬بازی کرده است‪ .‬مقامات‬ ‫چینی از وقتی که پیرس برازنان‪ ،‬در اوایل امسال عکسی‬ ‫مربوط به‪ ۱۹‬سال پیش از خود و خانواده اش با داالیی الما‪ ،‬را در‬ ‫اینستاگرام منتشر کرد‪ ،‬او را در فهرست سیاه قرار داده اند‪ .‬چین‬ ‫این رهبر معنوی را جدایی طلب می داند‪.‬‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫دو شنبه‪ 23‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1314‬‬ ‫پرونده‬ ‫انیمیشـن‪ ،‬جهان بینـی کـودکان مـا ر‬ ‫سمیه نجفی خاتونی مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره‪ ،‬در ابان ماه سال جاری‪ ،‬با چند رویداد‬ ‫مهم روبرو بود‪ ،‬که برای فعالین در این حوزه می تواند قابل توجه باشــد‪ .‬شروع‬ ‫گفت و گو‬ ‫اکران فیلم سینمایی لوپتو‪ ،‬اولین محصول سینمایی مرکز انیمیشن سوره‪ ،‬که‬ ‫از تاریخ ‪ 11‬ابان روی پرده سینماهای سراسر کشور رفت‪ .‬برگزاری چهارمین دوره رویداد هنری‬ ‫رویازی‪ ،‬توسط مرکز انیمیشن سوره‪ ،‬که دوازدهم ابان در سالن سوره حوزه هنری به کار خود خاتمه‬ ‫داد‪ .‬و ائین اغاز اکران انیمیشن سینمایی لوپتو‪ ،‬همراه با اغاز رویداد فیلم بازی ویژه کودکان و‬ ‫نوجوانان که در ‪ 17‬ابان ماه در سینما فلسطین برگزار شد‪ .‬به همین منظور خبرنگار صبا‪ ،‬با امیر رضا‬ ‫تو گو نشسته و به واکاوی‬ ‫مافی‪ ،‬رئیس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره حوزه هنری‪ ،‬به گف ‬ ‫رویدادها و فعالیت های حوزه انیمیشن سازی در ایران پرداخته‪‎‬اند‪.‬‬ ‫در ایران ما هنوز به یک فرم و ساخت بصری در مورد‬ ‫انیمیشن نرسیده ایم‬ ‫هر کشور و شرکت معتبر در تولیدات انیمیشنی جهان‪،‬‬ ‫کاراکترهایی دارند که از لحاظ فرم گرافیکی‪ ،‬سبک پردازی‬ ‫شده اند‪ ،‬اما در ایران تا به حال‪ ،‬به یک سبک واحد که معرف‬ ‫حال و هوای انیمیشن ایرانی باشد نرسیده ایم‪ ،‬ایا تا به حال‬ ‫این موضوع برای شما دغدغه بوده و برای تحقق ان کاری‬ ‫کرده اید؟‬ ‫ما در ایران هنوز به یک فرم بصری از نظر ســاخت انیمیشــن‬ ‫نرسیده ایم‪ .‬چرا که؛ به لحاظ فرهنگی و بصری انیماتور های ما تحت‬ ‫تاثیر تولیدات دیزنی هستند‪ .‬رسیدن به یک فرم بصری وگرافیکی‬ ‫جهت تولید انیمیشن‪ ،‬نیازمند به یک خودباوری جمعی و تالش‬ ‫برای رسیدن به یک گرافیک قابل قبول از نظر مخاطب است‪ .‬در‬ ‫این جا مسئله مخاطب بسیار مهم است‪ .‬از ان جایی که مخاطبان‬ ‫انیمیشــن در ایران مدام با انیمیشن های غربی خصوصا تولیدات‬ ‫امریکایی تغذیه شــده اند‪ ،‬اگر بخواهید یک خرق عادتی در مورد‬ ‫گرافیک صحنه پردازی ها و به طور کلی شکل و شمایل کاراکترها‬ ‫بکنید‪ ،‬این امکان وجود دارد که مخاطب با شــما همراه نشود‪ .‬به‬ ‫همین دلیل عمده کســانی که در حال تولید انیمیشــن هستند‬ ‫هنوز نتوانســته اند از ان اتمســفر حاکم بر اذهان‪ ،‬که معطوف بر‬ ‫انیمیشن های غربی است‪ ،‬خارج بشوند‪ ،‬اگرچه که طراحان کاراکتر‬ ‫در این حوزه تالش های زیادی کرده اند‪ ،‬اما هنوز محقق نشده‪‎‬است‪.‬‬ ‫تولیدات انیمیشنی که از بودجه و حمایت های سازمانی‬ ‫برخوردار می‪‎‬شوند‪ ،‬بیشتر بیانگر دغدغه های فرهنگی و‬ ‫موضوعات سفارشی هستند که دردستورکار سازمان های‬ ‫ذی نفع اســت و این امر برای هنری که ازادانه و با تخیل‬ ‫پرورش می یابد‪ ،‬کارشــکنی است‪ .‬شــما برای رفع این‬ ‫موضوع؛ یعنی ازاد سازی انیمیشن ایرانی از خط کشی های‬ ‫دستوری و سیاسی برنامه ای دارید ؟‬ ‫در محتوای سئوال شما یک سویه وجود دارد و یک پیش فرض‪،‬‬ ‫که اساساً به واسطه این که سازمان ها درانیمیشن سرمایه گذاری‬ ‫می کنند موضوعات سفارشی می شــود‪ .‬درحالی که خصوصاً در‬ ‫انیمیشــن های بلند و ســریالی‪ ،‬ما با موضوعات سفارشی مواجه ‬ ‫هستیم‪ ،‬اتفاقا این ســفارش ها که از جهات و نقاط مختلف مطرح‬ ‫می شوند‪ ،‬خیلی ایدئولوژیک و سیاســی نیستند‪ ،‬درحالی که در‬ ‫انیمیشــن های جهان حتما ایدئولوژی وجود دارد‪ .‬تولیدات غیر‬ ‫سفارشی با وجوه هنری‪ ،‬عمدتا در انیمیشن های کوتاه که متولی‬ ‫ان مرکز گسترش مستند سینمای تجربی و پویا نمایی هست قابل‬ ‫ساخت هستند‪ .‬و این ربطی به ســازمان ها و نهادهایی که متولی‬ ‫بودجه های فرهنگی هستند‪ ،‬نمی شــود‪ .‬من همواره معتقدم که‬ ‫تیم های مختلف باید بر اســاس دغدغه ها و مبانی نظری فرهنگ‬ ‫ایرانی و اسالمی به تولید انیمیشن بپردازند و اگر این کار را نکنند‬ ‫جفا در فرهنگ ایــن مرز بوم می کنند‪ .‬چرا که انیمیشــن جهان‬ ‫بینی کودکان ما را می سازد‪ ،‬در ساختن جهان بینی ما باید حتماً‬ ‫موضوعات جدی و مورد نظر تبیین شــده را جانمایی کنیم‪ ،‬اگر‬ ‫این کار را نکنیم حتماً به لحاظ فرهنگی شکست می خوریم‪ .‬شما‬ ‫هیچ انیمیشن غربی را نمی بینید که در ان سویه های نظری و یا‬ ‫سفارش های ایدئولوژیک وجود نداشته باشد‪ .‬این مبانی را باید با در‬ ‫نظر گرفتن این موارد شما‪ ،‬رصد کرد‪ ،‬لذا من خیلی موافق نیستم‬ ‫که ما داریم به سمت موضوعات سفارشــی می رویم‪ ،‬ما باید برای‬ ‫جهان بینی کودکان مان راهبردهای کالن و برنامه ریزی بلند مدت‬ ‫داشته باشیم‪.‬‬ ‫ممیزی هایی در رابطه با تولید محتــوا برای کودک و‬ ‫نوجوان در ایران هست‪ ،‬که احتمال ورود موجودات تخیلی‬ ‫و اســطوره ای ادبیاتی را بر نمی تابد ‪ ،‬ایا انیمیشن بدون‬ ‫کاراکتر های پویایی چون جادوگــر و ‪...‬می تواند موفق‬ ‫شود؟در انیمیشن ایرانی‪ ،‬پرداخت به ان ها همیشه یا منع‬ ‫شده و یا باید با پردازشی محتاطانه سراغش رفت ؟‬ ‫از نظر من چنین چیزی وجود ندارد‪ ،‬اســتاندارد های نمایش‬ ‫موضوعات در انیمیشــن ایران تقریبا با تمام جهان یکی اســت‪.‬‬ ‫ممیزی های ما خیلی با ممیزی هایی که در انیمیشن جهان وجود‬ ‫دارد متفاوت نیست‪ ،‬به جز مقوله حجاب ان هم در بیرون از خانه‪،‬‬ ‫یا برخی مســائل دیگر که بازگویی ان ها به لحاظ فرهنگی خیلی‬ ‫مناسب نیســت‪ .‬به طور کلی ما به لحاظ ممیزی تفاوت چندانی با‬ ‫ان چه که در انیمیشــن جهان ساخته می شــود‪ ،‬نداریم‪ .‬این که‬ ‫پرسیدید اســتفاده از کاراکتر هایی مانند جادوگر و غیره منع و یا‬ صفحه 4 ‫را می سـازد‬ ‫محتاطانه به ســراغ ان ها رفته ایم‪ ،‬باید اول دید که اصوال نیاز به‬ ‫وجود ان ها بوده است یا خیر! همان طور که در اقتباس از موجودات‬ ‫تخیلی و اسطوره ای کارهایی انجام شده؛ کارهایی هم هست که‬ ‫هنوز انجام نشده است‪ .‬باید تالش کنیم راه ان ها هم باز شود‪ .‬جهان‬ ‫ما‪ ،‬جهان انیمیشن غربی و شرقی نیست‪ ،‬اگر قرار بر این است که‬ ‫ما انیمیشــن ایرانی داشته باشــیم نیازمند این هستیم که از ان‬ ‫چیزی که در شرق و غرب عالم در حال تولید است فاصله بگیریم‪،‬‬ ‫و محصولی را تولید کنیم که به لحــاظ محتوایی‪ ،‬فرم گرافیکی و‬ ‫بصری مختص خودمان باشــد‪ .‬حاال برای دستیابی به این هدف‬ ‫ما می توانیم هر چیزی را که الزم می دانیم‪ ،‬وارد انیمیشن کنیم‪،‬‬ ‫اما مبتنی بر اقتضاعاتی که در فرهنــگ ما وجود دارد و نیاز به ان‬ ‫پرونده‬ ‫حس می شــود‪ .‬انیمیشن یک‬ ‫رابطه عرضه و تقاضا است‪ ،‬بخش‬ ‫زیادی از تقاضایی که از انیمیشــن‬ ‫ایران می شــود‪ ،‬از انیمه های شرقی‬ ‫و انیمیشن های غربی تامین می شود‪،‬‬ ‫بنابراین ما باید با ســرعت بیشــتری جهان بینی کودکان مان را‬ ‫در سال های اینده و بزرگســالی‪ ،‬به نحوه راهبردی تبیین کرده و‬ ‫بشناسیم و در تولید انیمیشــن پیش قدم بشویم‪ .‬با این رویکرد از‬ ‫نظر من‪ ،‬ممیزی واژه منصفانه ای برای انیمیشن هایی که در ایران‬ ‫تولید می شود‪ ،‬نیست‪.‬‬ ‫کاراکترهایی که دچار اشکال و اختالل هستند‪ ،‬از لحاظ‬ ‫جذابیت‪ ،‬محبوبیت بیشتری در نزد مخاطب برخوردارند ‪،‬‬ ‫سازمان در ارائه کاراکتر دچار اختالل به عنوان قهرمان‪،‬‬ ‫چقدر به نویسنده ها ازادی عمل می دهد ؟‬ ‫با نفس این سوال موافق نیستم‪ ،‬این که حتماً کاراکترهای منفی‬ ‫که دچار ضعف و یا اختالل اشکال هستند از محبوبیت بیشتری‬ ‫نزد مخاطب برخوردارند‪ .‬قهرمان های انیمیشن درحوزه کودکان‬ ‫عمدتاً قهرمان های مثبتی هستند‪ .‬در انیمیشن های نوجوان و یا‬ ‫بزرگسال ممکن است ضدقهرمانی وجود داشته باشد که سمپاتی‬ ‫ایجاد کند‪ ،‬که ما هنوز به ان مرحله نرســیده ایم و اساساً ما هنوز‬ ‫مســئله قهرمان ســازی داریم‪ ،‬بارها و بارها در مورد این مسئله‬ ‫صحبت شده است‪ .‬اصوال در انیمیشــن‪ ،‬زمانی که انتاگونیست‬ ‫خوبی نداشته باشیم‪ ،‬پروتاگونیست خوبی هم نخواهیم داشت‪ .‬لذا‬ ‫به این ربط ندارد که این سازمان و یا هر سازمان دیگر چقدر از ان‬ ‫حمایت می کند‪.‬‬ ‫رویداد رویازی‪ ،‬دقیقا چیست و چه افقی برای ان متصور‬ ‫هستید؟‬ ‫رویازی‪ ،‬یک رویداد پیش انیمیشــن هســت‪ ،‬که ما به جای‬ ‫واژه پیش از واژه پرتاب در ان اســتفاده کردیم‪ .‬پرتاب انیمیشن‬ ‫یعنی جایی که اســتودیوهای مختلف از سراسر کشور امکان این‬ ‫را دارند که طرح هایــی را که از مرحله ایده فراتــر رفته‪ ،‬و با تیم‬ ‫مشخص‪،‬کارگردان و تهیه کننده به کتابچه و طراحی کاراکترها‬ ‫رســیده و احتماال تیزری هم برای اثر تولید شده است‪ ،‬می توانند‬ ‫بیایند و اثارشان را در برابر سرمایه گذار بخش خصوصی و دولتی‬ ‫پرتاب و ارائه کنند تا سرمایه گذار الزم را جذب نمایند‪ .‬دوره چهارم‬ ‫این رویداد را امسال برگزار کردیم که طی ان دوازده طرح‪ ،‬به روز‬ ‫رویداد رسیدند‪ .‬البته بعد از طی کردن فرایندی چند ماهه‪ ،‬یعنی‬ ‫طرح ها ثبت نام شدند و بعد در دوره عمومی کالس های رویازی‪،‬‬ ‫که مبتنی بر توسعه ایده و فیلمنامه است‪ ،‬و بعدتر در کارگاه های‬ ‫راهبری ارائه و پرتاب شــرکت کردند و دســت اخر دوازده طرح‬ ‫انتخاب شدند که در دوره چهارم طرح های خود را ارائه کردند‪ .‬در‬ ‫دوره های گذشته سه اثر از رویازی ‪ ،‬جذب سرمایه کردند‪ ،‬در دوره‬ ‫اول انیمیشن مسافری از دایتی ها‪ ،‬از مشهد ‪ ،‬در دوره دوم رویا شهر‪،‬‬ ‫از کاشان و هم چنین در دوره سوم انیمیشن چهل پله در زیر زمین‪،‬‬ ‫از قزوین‪ ،‬رویازی‪ ،‬یکی از مهم ترین ماموریت ها است‪ ،‬که برای ما‬ ‫دو شنبه‪ 23‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1314‬‬ ‫‪5‬‬ ‫بسیار حائز اهمیت و در اولویت می باشد‪.‬‬ ‫ارتباط مرکز انیمیشن ســازمان سینمایی سوره حوزه‬ ‫هنری‪ ،‬با مراکز اموزشی و تخصصی انیمیشن سازی خصوصا‬ ‫دانشگاه ها‪ ،‬در به کارگیری نیروی متخصص چه طور است؟‬ ‫ایا کسانی که در این رشته تحصیل کرده و یا دوره دیده اند‬ ‫‪ ،‬جذب بازارکار در این حوزه می شوند؟‬ ‫اساسا بین تولید صنعتی و تولید هنری فاصله وجود دارد‪ .‬فارغ‬ ‫التحصیالن دانشگاه‪ ،‬عمدتا در سویه تولیدات هنری و انیمیشن‬ ‫های کوتاه وکم بودجه هســتند‪ ،‬وگروه هایی که تولید حرفه ای‬ ‫و صنعتی می کنند یعنی ســریال و ســینمایی می سازند‪ ،‬عمدتا‬ ‫دانشگاهی نیستند‪ ،‬و یا تعداد معدودی فارغ التحصیل دانشگاهی‬ ‫هستند‪ .‬بعد از نشست دوســاالنه انیمیشن که امسال برگزار شد‪،‬‬ ‫طی یادداشتی نوشــتم که وظیفه همه نهادهای متولی این است‬ ‫که فاصله میان صنعت و هنر انیمیشن را کم کنند‪ .‬برای تحقق این‬ ‫امر تالش هایی کرده ایم و با مدیران گروه ها‪ ،‬جلساتی گذاشته ایم‬ ‫و در حال رصد و بررسی شــخصیت های برجسته واستعدادهای‬ ‫دانشگاهی هســتیم‪ ،‬تا بتوانیم ساز و کار اســتفاده از ان ها را در‬ ‫پروژه های صنعتی‪ ،‬و حرفه ای فراهم کنیم تا از وجه هنری انیمیشن‬ ‫هم در تولیدات صنعتی استفاده کنیم‪.‬‬ ‫با تجربه ای که داشــته اید‪ ،‬خصوصی سازی در تولید‬ ‫انیمیشن‪ ،‬در این حوزه می تواند کمک کننده باشد؟‬ ‫انیمیشــن به دالیــل متفاوتــی هنــوز در ایران به ســمت‬ ‫سرمایه گذاری خصوصی نرفته اســت‪ ،‬به صورت خیلی محدود‬ ‫اتفاقاتی افتاده و ان ها هم از سمت عاشقان واقعی و دغدغه مندان‬ ‫در این حوزه بوده است‪ .‬این مسئله دو دلیل عمده دارد‪ ،‬یکی عدم‬ ‫ثبات اقتصادی در ایران است‪ .‬کسی که روی یک انیمیشن ایرانی‬ ‫صرف یک الی دو ســال ســرمایه گذاری می کند‪ ،‬مدتی با خواب‬ ‫سرمایه مواجه اســت و نمی داند این وضعیت اقتصادی و خواب‬ ‫سرمایه ای که داشــته در اینده ممکن است با چه مسائل دیگری‬ ‫مواجه شود‪ .‬لذا انیمیشن در مرحله خصوصی سازی هنوز اعتماد‬ ‫بخش خصوصی را جذب و جلب نکرده است و ما هم حق می دهیم‪.‬‬ ‫البته در حال مذاکره‪ ،‬با نهادها و یــا بخش های خصوصی و نیمه‬ ‫خصوصی‪ ،‬برای جلب سرمایه گذار هستیم و اتفاقاتی هم رخ داده‬ ‫است‪ .‬مثال در انیمیشن مسافری از دایتی ها‪ ،‬که بخشی از سرمایه‬ ‫ان را ما تامین کردیم و بخشی از ان دانشگاه تهران و‪ ...‬بخش هایی‬ ‫هم خارج از ماموریت های شــان وارد شــدند‪ .‬تالش می کنیم که‬ ‫بخش خصوصــی و نیمه خصوصی را فعال کنیم‪ ،‬این مســئله به‬ ‫لحاظ فرهنگی زمان بر است تا اعتمادسازی اتفاق بیفتد‪ .‬تولید یک‬ ‫انیمیشن سینمایی در حال حاضر ارزان تر از یک فیلم سینمایی‬ ‫رئال است و سود ان هم حتماً بیشتر از یک فیلم سینمایی است‪،‬‬ ‫اما تضمین سود‪ ،‬کار سختی است‪.‬‬ ‫چرا بیشتر عوامل تولیدی یک انیمیشن ‪ ،‬بعد از ارائه یک‬ ‫محصول قابل دفاع‪ ،‬کمتر در این حوزه فعالیت می کنند ‪،‬‬ ‫همان گونه که از میان کارگردانان انیمیشن ســاز ایرانی‪،‬‬ ‫تنها چند گروه بعد از اکران برای تولید انیمیشن جدید‪،‬‬ ‫تیم تشکیل داده اند؟‬ ‫نه‪ ،‬تیم های موفقی که انیمیشن ساخته اند‪ ،‬و فیلم های سینمایی‬ ‫ان ها اکران شده است ‪ ،‬االن هم در حال تولید و کار هستند و اتفاقا‬ ‫تیم هایی که تولید حرفه ای داشــته اند و فراینــ د ان ها به چرخه‬ ‫اکران یا سریال رسیده است‪ ،‬هم چنان در همین مسیر هستند و به‬ ‫کارشان ادامه می دهند‪.‬‬ ‫ارتباطات صنفی گروه انیمیشن سازان ایرانی چگونه‬ ‫است‪ ،‬ایا تعامل سازنده ای با هم دارند؟‬ ‫محیط انیمیشــن در ایران محیط کوچکی است و تقریباً همه‬ ‫انیمیشن سازها در ایران هم دیگر را می شناسند‪ ،‬اما نکته مهمی که‬ ‫وجود دارد این است که از لحاظ فنی‪ ،‬روند حرفه ای شدن در این‬ ‫مسیر را به سالمت طی کرده ایم‪ .‬اما به لحاظ ساختاری و نظام سازی‬ ‫در حوزه انیمیشــن‪ ،‬نیازمند تالش بیشتر هستیم‪ .‬یعنی درخت‬ ‫انیمیشن در ایران به صورت نامتوازن رشــد کرده است‪ .‬از لحاظ‬ ‫تکنیکی در جهان تقریبا به روز هستیم‪ ،‬اما به لحاظ مدیریت پروژه‪،‬‬ ‫چرخه تولید‪ ،‬صنعنی سازی‪ ،‬هنوز با حرفه ای شدن خیلی فاصله‬ ‫داریم و حتی اگر ســخت گیرانه نگاه کنیم‪ ،‬عمدتا در حال رفتار‬ ‫اماتوری هســتیم و برای گذر از این بحران‪ ،‬حتما باید یک صنف‬ ‫قدرتمند‪ ،‬داشته باشــیم‪ .‬نیاز مبرم به تالش بیشتر در این حوزه‬ ‫وجود دارد‪ ،‬که این امر‪ ،‬اراده تولید کنندگان را می طلبد‪ ،‬و بعد از‬ ‫ایجاد این اراده و شکل گرفتن ان‪ ،‬همسو شدن سازمان با اصناف و‬ ‫نهاد های زیر گرو ه برای رشد انیمیشن الزم و ضروری است‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫دو شنبه‪ 23‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1314‬‬ ‫کتاب «علم قرائت» روانه بازار نشر شد‬ ‫کتاب«علمقرائت»اثرحجتاالسالموالمسلمینمحمدصادقیوسفی مقدماستکهبههمتپژوهشکده‬ ‫فرهنگ و معارف قران پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسالمی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در‪ 600‬صفحه‬ ‫به چاپ رسید‪ .‬بررسی ها نشان می دهند مراقبت از قران در نزول تدریجی از طریق چهار عامل قرائت‪ ،‬حفظ‪،‬‬ ‫تعلیم و کتابت صورت گرفته است؛ چنان که پیامبر اکرم(ص) در وقت نزول قران بر این چهار عامل تاکید‬ ‫می ورزند‪ .‬این کتاب که در چهار بخش و‪ 12‬فصل تالیف شده به مباحثی از علم اختالفات قرائات مانند شکل‬ ‫گیری قران و قرائات‪ ،‬جمع قران‪ ،‬توحید مصاحف‪ ،‬بررسی عوامل اختالفات قرائات‪ ،‬استناد اختالف قرائات به‬ ‫اجتهاد یا سنت و بررسی سندی و داللی حدیث سبعه احرف‪ ،‬می پردازد‪/.‬ایسنا‬ ‫«نیمکت»؛ سیر زندگی یک کارگردان امریکایی‬ ‫نمایش «نیمکت» به نویســندگی و کارگردانی نیما صمدی و تهیه کنندگی مهدی سهرابی از روز‬ ‫یکشنبه ‪ ۲۲‬ابان ساعت ‪ ۱۹:۳۰‬در تماشاخانه ملک اجرا می شود‪ .‬رسول بابایی‪ ،‬روشان رستم پور‪ ،‬سعید‬ ‫ محبی‪ ،‬فردین راکی‪ ،‬ویدا ارایی‪ ،‬مهتاب رسولی‪ ،‬ابولفضل گرمابی‪ ،‬بنیامین صباغی‪ ،‬سعید سلطانیان‪،‬‬ ‫امید حسینی‪ ،‬انا دایی‪ ،‬علی حاجیلو‪ ،‬فاطیما ناصرخیل و‪ ...‬در «نیمکت» بازی می کنند‪ .‬نیما صمدی‪ ،‬با‬ ‫بیان اینکه اتفاقات نمایش در امریکا و از ‪ 1962‬تا ‪ 2000‬رخ می دهد‪ ،‬موضوع و مضمون نمایش را این گونه‬ ‫توضیح داد‪« :‬نیمکت» سیر و روند زندگی کارگردانی به نام ارتور گری‪ ،‬است که عاشق بازیگری بوده و در‬ ‫روند زندگی و تحت تاثیر والدین و اطرافیان به سمت و سوی دیگری می رود‪ /.‬هنرانالین‬ ‫موسیقینواحیسفیرایراندردیپلماسیفرهنگیاست‬ ‫محمدمهدی اسماعیلی‪ ،‬وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی‬ ‫در استانه برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی‬ ‫ایران پیامی را خطاب به مخاطبان و هنرمندان حاضر در این‬ ‫رویداد منتشر کرد‪ .‬متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی‬ ‫به شرح زیر است‪:‬‬ ‫به نام خدا‬ ‫هنر موسیقی جان گرفته از جلوه های تالش و کوشش‬ ‫مردمان این دیار کهن با بــن مایه های اعتقادی‪ ،‬معنوی و‬ ‫اخالقی در طول قرن ها است که بیانگر بخشی از مجموعه‬ ‫فرهنگ و هنر واالی ایران اسالمی است‪.‬‬ ‫در این رهگذر‪ ،‬موسیقی نواحی ایران به عنوان نگهدارنده‬ ‫و پاسبان سنت موسیقایی این سرزمین‪ ،‬گوهری است زرین‬ ‫که با گذر از گردش ایام در طــول قرن ها‪ ،‬راه پیدا و پنهان‬ ‫خود را از میان اقوام و سرزمین های مختلف نسل به نسل با‬ ‫صداقت‪ ،‬اصالت و هویت چون جویباری ارام طی کرده و به‬ ‫امروز رسیده است‪ .‬میراثی گران بها‪ ،‬وحدت افرین و سرشار‬ ‫از معرفت‪ ،‬حکمت و کرامت در بین اقوام کشــور عزیزمان‬ ‫ایران که در گســتره ملی‪ ،‬همواره در چهارچوب تعامالت‬ ‫فعال دیپلماسی فرهنگی به عنوان یکی از سفیران این مرز‬ ‫و بوم پرگهر با سایر ملل مورد توجه قرار گرفته است‪.‬‬ ‫اکنون و در گام پانزدهم‪ ،‬جشنواره موسیقی نواحی ایران‬ ‫در امتداد دوره های پیشین و این بار با یک ساز و کار علمی‬ ‫ـ هنری‪ ،‬وحدت گفتمان موسیقایی جهان اسالم را ترسیم‬ ‫خواهد کرد و با نگاهی به سنت های قومی و گفتمان های‬ ‫موسیقایی جهان اسالم‪ ،‬امید اســت که این رنگین کمان‬ ‫فرهنگی نمایانگر وحدت بزرگ اسالمی باشد‪ .‬این جشنواره‪،‬‬ ‫فرصتی برای همنشینی و هم افزایی میان اقوام ایران با ایجاد‬ ‫بستری برای قدرشناسی از این گنجینه های بی بدیل ایرانی‬ ‫است که سال ها عمر خود را وقف فرهنگ و هنر اصیل این‬ ‫سرزمین کرده اند‪ .‬در این راســتا صمیمانه زحمات همه‬ ‫دست اندرکاران پانزدهمین جشــنواره موسیقی نواحی‬ ‫ایران را پاس می دارم و از هنرمندان و همکارانم در معاونت‬ ‫امور هنری‪ ،‬انجمن موســیقی ایران و اداره کل فرهنگ و‬ ‫ارشاد اسالمی استان گلستان در برگزاری این جشنواره که‬ ‫در راستای راهبرد توسعه فرهنگی هنری دولت سیزدهم‬ ‫قرار دارد‪ ،‬قدردانی می کنم‪ .‬و امیدوارم تداوم این جشنواره‬ ‫ارزنده باعث اهتمــام بیش از پیش به شــناخت و حفظ‬ ‫موسیقی نواحی کشور و تکریم حافظان و پیشکسوتان این‬ ‫گونه ارزشمند موسیقایی شود و برای خادمان فرهنگ و هنر‬ ‫سالمتی و سرفرازی ارزو می کنم‪/».‬مهر‬ ‫«بیوه هایغمگینساالرجنگ»درشب هایپایانیاجرا‬ ‫نمایــش «بیوه های غمگین ســاالر جنگ» نوشــته محمدامیر‬ ‫یاراحمدی و کارگردانی محمد علیدادی‪ ،‬در چهار شب پایانی اجرا با ‪۳۰‬‬ ‫ن روی صحنه می رود‪ .‬این نمایش‬ ‫درصد تخفیف دانشجویی تا ‪ ۲۵‬ابا ‬ ‫درباره داستان خانه‪ ،‬خاندان و سرنوشت سه زن بیوه محمدتقی خان‬ ‫بعد از مرگ اوست که در مواجهه با پیشکار دغل باز‪ ،‬ریاکار و چپاولگر‬ ‫مرد خانه قرار می گیرند‪ .‬زنان در سه رده سنی نشانگر سه نسل جامعه‬ ‫هستند و خرس این داستان نماد قدرت خارجی بیرونی است که در‬ ‫پشت پرده اوضاع را کنترل می کند‪ .‬مهدیه قره باغی‪ ،‬پرند کانطوری‪،‬‬ ‫نگار سلطانی‪ ،‬سمیه قدیمی‪ ،‬معصومی‪ ،‬علی دولتی‪ ،‬ابوالفضل یوسفی‪،‬‬ ‫احمد زارع‪ ،‬حسام قهوه چی و اریو امیری‪ ،‬امیر حسین رستمی بازیگران‬ ‫این نمایش هستند‪ .‬مهدیه قره باغی تهیه کننده‪ ،‬نگین سلطانی منشی‬ ‫صحنه‪ ،‬احمد زارع دســتیار کارگردان‪ ،‬دیبا قاســمی و دریا قاسمی‬ ‫موسیقی‪ ،‬امیرعلی عمادی‪ ،‬محمد صفری‪ ،‬پیمان قاسمیانی و‪ ...‬از دیگر‬ ‫عوامل این اثر نمایشی به شمار می ایند‪ /.‬هنرانالین‬ ‫دست نوشته هاینیمایوشیجبهبازدیدعمومرسید‬ ‫ایرج فرجی‪ ،‬رئیس کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد فرهنگستان‬ ‫زبان و ادب فارسی با اعالم این خبر که نمایشگاهی از دست نوشته های‬ ‫نیما یوشیج‪ ،‬به مناسبت زادروز این شاعر و اغاز سی امین دورۀ هفتۀ‬ ‫کتاب برپا شده است‪ ،‬گفت‪ :‬هم زمان با سی امین دورۀ هفتۀ کتاب و‬ ‫با هدف امکان اشنایی عالقه مندان و پژوهشگران با دست نوشته ها و‬ ‫یادداشت های نیما‪ ،‬که در گنجینۀ فرهنگستان نگهداری می شود‪،‬‬ ‫بخشی از این اثار ارزشمند در معرض بازدید عموم قرار گرفته است‪.‬‬ ‫رئیس کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد فرهنگستان زبان و ادب فارسی‬ ‫با ابراز امیدواری نسبت به فراهم شدن امکان انتشار تصاویر همۀ این‬ ‫دست نوشته ها در وبگاه فرهنگستان بیان کرد‪ :‬دست نوشته های نیما‪،‬‬ ‫از جملۀ مهم ترین اسناد شعر معاصر ایران است که تاکنون توسط‬ ‫پژوهشگران بخشی از این دست نوشــته ها بازخوانی شده و نتیجۀ‬ ‫ان انتشار دو کتاب شعر «صد سال دگر» (‪ )۱۳۹۶‬و «نوای کاروان»‬ ‫(‪ )۱۳۹۷‬بوده است‪/.‬ایسنا‬ ‫بنکسی‪ ،‬از سه اثر جدیدش در اوکراین رونمایی کرد‬ ‫بنکسی‪ ،‬طی روزهای گذشــته به اوکراین رفته و از اثار خود روی‬ ‫دیوارهای مخروبه شــهر بورودیانکا رونمایی کرده است‪ .‬او با یکی از‬ ‫اثارش به والدیمیر پوتین‪ ،‬کنایه زده اســت‪ .‬بنکســی‪ ،‬گرافیتی کار‬ ‫پرحاشــیه روز جمعه‪ ،‬بیســتم ابان ماه (یازدهم نوامبر) از چند اثر‬ ‫خود رونمایی کرده است‪ .‬او تصاویری از نقاشــی دیواری خود را در‬ ‫اینستاگرام منتشر کرده و زیر ان ها نوشــت‪« :‬بورودیانکا‪ ،‬اوکراین‪».‬‬ ‫بنکســی‪ ،‬تایید کرده‪ ،‬پــس از رونمایی از جدیدتریــن اثر خود در‬ ‫اینستاگرام در اوکراین حضور دارد‪ .‬اثار تازه بنکسی‪ ،‬روی ساختمانی‬ ‫ویران شده در اوکراین نقش بسته اند‪ .‬این اولین بار نیست که بنکسی‪،‬‬ ‫در مناطق جنگی حضور یافته است‪ .‬او بارها به فلسطین سفر کرده و در‬ ‫نزدیکی دیوار عظیمی که اسرائیلی ها ساخته اند‪ ،‬نقاشی کشیده است‪.‬‬ ‫الزم به ذکر است بنکسی‪ ،‬اولین بار در اوایل دهه ‪ ۱۹۹۰‬به عنوان یک‬ ‫هنرمند گرافیتی در گروه ‪ DryBreadZ Crew‬به شهرت رسید و‬ ‫تا امروز هویت و چهره خود را پنهان نگه داشته است‪/ .‬ایلنا‬ صفحه 6 ‫دو شنبه‪ 23‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1314‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫گرگان‪،‬میزبانپانزدهمینجشنوارهموسیقینواحی‬ ‫پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران‪ ،‬با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت‬ ‫فرهنگ و ارشاد اسالمی‪ ،‬توسط انجمن موسیقی ایران و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی استان‬ ‫گلستان از ‪ ۲۳‬تا ‪ ۲۷‬ابان ماه در شهر گرگان برگزار خواهدشد‪ .‬این دوره از جشنواره با توجه به مهیا نشدن‬ ‫زیرساخت فنی تاالر مرکزی در استان کرمان‪ ،‬در شهر گرگان‪ ،‬پذیرای هنرمندان شرکت کننده و عالقه مندان‬ ‫این گونه موسیقایی است‪ .‬در این دوره از جشنواره منتخبی از هنرمندان موسیقی نواحی از سراسر ایران‬ ‫به مدت ‪ ۵‬روز با هدف پرداختن به «اشتراکات موسیقایی جوامع مسلمان در حوزه ایران فرهنگی کهن» و‬ ‫«چیدمان این رنگین کمان فرهنگی در یک میدان هنری» به هنرنمایی خواهند پرداخت‪/.‬مهر‬ ‫دیپلماسیسینماییدردستورکاراست‬ ‫ناصر کنعانی‪ ،‬سخنگوی وزارت امورخارجه به همراه مدیران مرکز‬ ‫دیپلماسی عمومی و رسانه ای این وزارتخانه از بنیاد سینمایی فارابی‬ ‫بازدید و در جریان اخرین تحوالت سینمای ایران قرار گرفتند‪.‬‬ ‫در این دیدار سید مهدی جوادی‪ ،‬مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی‪،‬‬ ‫ضمن تاکید بر لزوم ارتباط بنیاد سینمایی فارابی با دستگاه دیپلماسی‬ ‫برای ارتقا و پیشــبرد سینمای ایران به شرح بخشــی از تاریخچه و‬ ‫فعالیت های بین المللی این بنیاد در طول ســال های فعالیت خود و‬ ‫جایگاه این بنیاد به عنوان نهاد ملی سینما ایران در عرصه های بین‬ ‫المللی پرداخت‪ .‬جوادی با اشاره به فرصت ها و چالش های پیشروی‬ ‫سینماگران برای فعالیت های بین المللی از دستگاه دیپلماسی خواست‬ ‫تا با پشتیبانی از سینماگران زمینه فعالیت بین المللی ان ها را تسهیل‬ ‫کند‪ .‬براساس این گزارش‪ ،‬ناصر کنعانی‪ ،‬نیز در ادامه این دیدار ضمن‬ ‫اعالم امادگی دستگاه دیپلماسی برای گسترش تعامالت بین المللی‬ ‫‪7‬‬ ‫«بر بلندای تاریخ» درکتابخانه ملی‬ ‫نمایشگاه اسنادی با موضوع بررسی مهم ترین اسناد ملّی موجود در حوزه کتاب با عنوان کتاب «بر‬ ‫بلندای تاریخ» در ساختمان ارشیو ملّی ایران و همزمان در ‪ ۱۲‬استان برگزار می شود‪ .‬این نمایشگاه حاوی‬ ‫اسناد قدیمی درباره کتاب‪ ،‬کتابداری‪ ،‬موضوعات مربوط به اداره کتابخانه ها پیش از تاسیس کتابخانه‬ ‫ملّی ایران و اسناد مربوط به سال های اغازین تاسیس کتابخانه ملّی ایران است‪ .‬همچنین مکاتبات وزارت‬ ‫معارف‪ ،‬اوقاف و امور مستظرفه با کتابخانه ها پیش از تاسیس کتابخانه ملّی نیز ازجمله اسنادی است که‬ ‫در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است‪ .‬این نمایشگاه‪ ،‬از ‪ ۲۱‬ابان ماه به مدت یک هفته در‬ ‫ساختمان ارشیو ملّی ایران برگزار خواهد شد‪/ .‬فارس‬ ‫سینمای ایران و تاکید بر ارتباط بیشتر وزارت امور خارجه با نهادهای‬ ‫سینمایی‪ ،‬خصوصاً بنیاد سینمایی فارابی‪ ،‬سینمای ایران را یکی از‬ ‫فعالیت های کشور دانست که در دیدارهای بین المللی دیگر کشورها به‬ ‫موفقیت ان طی این سال ها اذعان داشته و دارند‪ .‬سخنگوی وزارت امور‬ ‫خارجه‪ ،‬در این نشست‪ ،‬سینمای ایران را یکی از داشته های فرهنگی‬ ‫ایران در جهان برشــمرد که حتی در بین سیاستمداران کشورهای‬ ‫منطقه و جهان طرفدار دارد و ان را به عنوان یک سینمای خاص که‬ ‫پیام انسانی دارد می شناسند‪ .‬وی‪ ،‬با اشاره به زبان فراگیر هنر خصوصاً‬ ‫سینما در بین مخاطبان اظهار کرد‪ :‬سرمایه بزرگ سینمای ایران را‬ ‫می توان در خدمت اهداف ایران بزرگ و قدرتمند و نظام اسالمی قرار‬ ‫داد‪ .‬باید از این دستاورد ارزشمند در جهت شناساندن ایران اسالمی‬ ‫و اهدافش در دنیا اســتفاده کرد‪ .‬کنعانی‪ ،‬در پایان افزود‪ :‬متاسفانه‬ ‫رســانه ها در دنیای امروز پردازش درستی به اخبار ایران ندارند و هر‬ ‫ان چه خود می خواهند به عنوان خبر بــه مردم منتقل می کنند‪ .‬ما‬ ‫باید بتوانیم از زبان سینما استفاده کرده و واقعیت های جامعه ایران را‬ ‫برای مردم به نمایش بگذاریم‪ .‬در این دیدار صمیمی که اصغر فارسی‬ ‫معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی‪ ،‬رائد فریدزاده معاون‬ ‫امور بین الملل بنیاد سینمایی فارابی‪ ،‬سید صادق موسوی مدیرکل‬ ‫دفتر امور جشنواره ها و همکاری های بین الملل سازمان سینمایی‪،‬‬ ‫علیرضا دلخوش معاون همکاری های فرهنگی و ســمن های مرکز‬ ‫دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه و دیگر مدیران این مرکز حضور‬ ‫داشتند درخصوص مسائل گوناگون سینمای ایران از جمله رویدادها‬ ‫و جشنواره های بین المللی ســینمایی‪ ،‬موضوعات کنسولی و صدور‬ ‫ویزای سینماگران و سایر موضوعات حوزه دیپلماسی سینمایی بحث و‬ ‫تبادل نظر شد و مقرر گردید که به منظور پیگیری موضوعات فی مابین‬ ‫کارگروه مشترکی تشکیل گردد‪ /.‬هنرانالین‬ صفحه 7 ‫زنی که از شکست ها راهی برای موفقیت می سازد‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫بازیگری ارام و کم حاشیه‬ ‫در یک روز پنج شنبه پاییزی‪،‬‬ ‫‪ 23‬ابان مــاه‪ ،‬روزی که مصادف‬ ‫است با لشکرکشی طغرل بیک‪،‬‬ ‫برای فتح بغداد به ســال ‪ ۴۳۴‬و‬ ‫هم چنین انحالل سومین مجلس‬ ‫شــورای ملی به دلیل از اکثریت‬ ‫افتادن نمایندگان‪ ،‬به ســال ‪ 1347‬به دنیا امد‪ .‬ســالی که‬ ‫‪ 54‬بهار از ان گذشته و به گواه تاریخ‪ ،‬در همین سال دکتر‬ ‫سنادی زاده‪ ،‬با انجام عمل اولین پیوند کلیه در ایران که در‬ ‫بیمارستان نمازی شیراز‪ ،‬انجام شــد‪ ،‬به یک انسان جانی‬ ‫دوباره بخشید‪.‬‬ ‫جان بخشیدن و حس افتخار و غرور ملی در سال ‪،1347‬‬ ‫به پیوند کلیه اختصاص ندارد‪ .‬چرا که در میانه برگ ریزان‬ ‫پاییز که طبیعت به خواب فرو رفته است‪ ،‬دختری پا به عرصه‬ ‫هستی گذاشته و جان می گیرد که قرار است افتخار خانواده‬ ‫و محبوب جامعه هنری ایران شود‪.‬‬ ‫از اتنه فیه نصیری‪ ،‬می گویم‪ ،‬بازیگر بی حاشــیه و ارام‬ ‫سینما و تلویزیون‪ ،‬که این ارامش را مدیون عدم حضورش‬ ‫در فضای مجازی و دوری از حواشی است‪ .‬نقش افرینی های‬ ‫او در اثاری که حاال دیگر نوستالژی هستند‪ ،‬مانند مجموعه‬ ‫«خاله سارا» و نیز مجموع ه خانه سبز (در نقش لیلی) که او را‬ ‫به شهرت رساندند در اذهان عموم ماندگار شده است‪.‬‬ ‫فقیه نصیری‪ ،‬به مجله و مطبوعات عالقــه ای ندارد و با‬ ‫وجود این که مدتی است از او خبری نیست چرا که ترجیح‬ ‫داده تا اســتراحت کند و زندگی ارام و دور از هیاهو داشته‬ ‫باشــد‪ ،‬اما باید بداند که نام او در تارک بازیگری ســینما و‬ ‫تلویزیون حک شده و این مقال در روز تولد او ادای دینی به‬ ‫این بازیگر ارام و بی حاشیه سینما و تلویزیون است تا این که‬ ‫بداند مردم و مطبوعات او را فراموش نکرده و نخواهندکرد‪.‬‬ ‫بهناز وفایی وحدت‪ -‬اتنه فقیه نصیری در روز ‪ ۲۳‬ابان به دنیا امد‪.‬‬ ‫مدتی از دوران کودکی خود را در شهر چالوس گذرانده است و با وجود‬ ‫این که مدرک لیسانس زبان اسپانیایی را در سال ‪ ۱۳۷۲‬از دانشگاه ازاد‬ ‫اخذ کرده است با فیلم جیب برها به بهشت نمی روند‪ ،‬وارد عرصه بازیگری‬ ‫شد‪ .‬او وارد این عرصه شد تا به تمایالت و احساسات شخصی اش پاسخ‬ ‫مثبت دهد‪ ،‬اما هیچ وقت خانواده را فدای ســینما نکرد و همیشه بین‬ ‫سینما و خانواده تعادل برقرار و مرز مشخصی برای هر دو قائل شده است‪.‬‬ ‫فقیه نصیری‪ ،‬از معدود بازیگرانی است که با اتکا به استعداد و توانایی‬ ‫خودش و بدون پارتی و سفارش کسی وارد عرصه بازیگری شد و از طریق‬ ‫توانایی خود این استعداد ذاتی اش را بروز داد و به همگان ثابت کرد‪.‬‬ ‫وی در اسفند سال ‪ ۱۳۶۷‬برای بازی در فیلم مسافران‪ ،‬به کارگردانی‬ ‫بهرام بیضایی انتخاب شــد‪ .‬فیلمی که طرح فیلمنامه ان را بیضایی در‬ ‫سال ‪ ۱۳۵۴‬نوشته بود و سال ‪ ۱۳۶۸‬طرحش را تبدیل به فیلمنامه کرد‬ ‫و پیش از اکران فیلم که بامشکل ممیزی روبه‪‎‬رو شده بود فیلمنامه اش را‬ ‫در انتشارات روشنگران به چاپ رساند‪ .‬در نهایت بهار ‪ ،۱۳۷۱‬فیلم اکران‬ ‫شد اما فقیه نصیری‪ ،‬دیگر بازیگر ان نبود‪ .‬او فرصت شروع مسیر پر از فراز‬ ‫و نشیب بازیگری اش را با استاد بی بدیل سینما و تئاتر ایران‪ ،‬به دالیلی از‬ ‫دست داد و از این کارکنارکشید و این فرصت به مژده شمسایی داده شد تا‬ ‫با سبقه ای که در بازیگری تئاتر داشت جایگزین او شده و تصویرش برای‬ ‫اولین بار روی پرده نقره ای سینماها نقش بندد‪.‬‬ ‫اما اتنه فقیه نصیری‪ ،‬در همان سال با بازی در فیلم جیب برها به بهشت‬ ‫نمی روند‪ ،‬که در ژانر کمدی به کارگردانی ابوالحسن داوودی‪ ،‬بود بازی کرد‬ ‫و با اکران فیلم در ‪ ۲۰‬ابان ‪ ،۱۳۷۱‬برای اولین بار به سینمای ایران معرفی‬ ‫شد‪ .‬شاید این فیلم زمینه ای برای شروع کار او بود‪ ،‬اما ان گونه که باید و‬ ‫شاید به دید مخاطب نیامد تا این که در همان سال با بازی در سریال خاله‬ ‫سارا‪ ،‬به کارگردانی فرامرز باصری‪ ،‬که از شبکه یک سیما پخش شد‪ ،‬یک‬ ‫شبه ره صد ساله را پیمود و بین مخاطبان تلویزیون جای خود را باز کرد‪ .‬او‬ ‫در این سریال نقش سارا‪ ،‬پزشک جوان را بازی می کند که در کودکی بر اثر‬ ‫حادثه ای‪ ،‬از خانواده خود جدا افتاده و ان ها را گم کرده است‪ .‬سارا‪ ،‬در کنار‬ ‫این که بدنبال خانواده اش می گردد‪ ،‬همه تالش خود را به کار می بندد تا‬ ‫به روستاییان محروم یاری برساند‪ .‬تالشی که همذات پنداری مخاطب را‬ ‫برمی انگیزد و او را محبوب مخاطبان سریال می کند‪.‬‬ ‫اتنه فقیه نصیری‪ ،‬با وجود این که بــازی در فیلم هایی چون دو نفر و‬ ‫نصفی (یداهلل صمدی) ‪ - ۱۳۷۰‬بندر مه الود (امیر قویدل) ‪ - ۱۳۷۱‬من‬ ‫زمین را دوســت دارم (ابوالحســن داودی) ‪ - ۱۳۷۲‬بلوف (ســاموئل‬ ‫خاچیکیان) ‪ - ۱۳۷۲‬مزرعه پدری (رسول مالقلی پور) ‪ - ۱۳۸۲‬هشت پا‬ ‫(علیرضا داوودنژاد) ‪ ۱۳۸۳‬و ‪ ....‬و هم چنین ســریال هایی چون شلیک‬ ‫نهایی(محسن شاه محمدی)‪ - ۱۳۳۷‬داستان یک شهر (اصغر فرهادی)‬ ‫‪ - ۱۳۷8‬مدار صفر درجه (حســن فتحی) ‪ ۱۳۸۶‬و ‪ ...‬و سریال نمایش‬ ‫خانگی شهرزاد‪ ،‬را در کارنامه خود دارد؛ اما پس از خاله سارا‪ ،‬در سریال‬ ‫خانه سبز‪ ،‬به محبوبیت رسید‪ .‬مجموعه تلویزیونی ای که کار مشترک‬ ‫بیژن بیرنگ و مســعود رســام بود و با بازی اتنه فقیه نصیری در کنار‬ ‫زنده یاد خســرو شــکیبایی‪ ،‬مهرانه مهین ترابی‪ ،‬رامبد جوان‪ ،‬مرحوم‬ ‫داریوش اسدزاده و ‪ ...‬در سال ‪ ۱۳۷۵‬چهارشنب ه شب ها از شبکه‪ ۲‬پخش‬ ‫می شد‪ .‬سریالی نوستالژیک که در زمان پخش خود نیز از پربیننده ترین‬ ‫برنامه های تلویزیونی بود‪ .‬داســتان این مجموعه در مورد ساکنین یک‬ ‫خانه است که همه با هم فامیل هســتند و در کنار یک دیگر ماجراهای‬ ‫گوناگونی را تجربــه می کنند‪ .‬ماجراهایی که هــر کدامش با تجربیات‬ ‫تک تک خانواده های ایرانی هم خوانی داشت و هر بیننده ای را مجذوب‬ ‫خود می کرد‪ .‬سازندگان این مجموع نبض مخاطب را به دست اورده و‬ ‫انان را هر چهارشنبه پای جعبه جادویی می کشاندند‪.‬‬ ‫با همه این تفاصیل‪ ،‬اتنه فقیه نصیری‪ ،‬که بین سال های‪ ۷۰‬تا ‪ ۷۵‬جزو‬ ‫پرکارترین بازیگران سینما و تلویزیون بود مدتی کم کار شد و حتی در‬ ‫مقطعی خود را از عرصه بازیگری جدا کرد‪ .‬تا در ارامش و دور از هیاهوی‬ ‫روزمره زندگی با بیماری اش‪ ،‬مقابله کند‪ .‬او در سال ‪1399‬در فیلم خانه‬ ‫ماهرخ‪ ،‬به کارگردانی شهرام ابراهیمی‪ ،‬بازی متفاوت از خود ارائه می دهد‪.‬‬ ‫و در نقش ماهرخ ظاهر می شود که مشغول بازی در اولین فیلمش است‪،‬‬ ‫وارد خانه می شود و توسط همسرش کیوان و دوستان مشترکشان‪ ،‬به‬ ‫مناسبت تولدش غافلگیر می شود‪ .‬کیوان همین که شمع روی کیک تولد‬ ‫او را با فندک روشن می کند‪ ،‬صورت ماهرخ اتش می گیرد‪ .‬در این فاصله‬ ‫کیوان به اتهام به اتش کشیدن ماهرخ‪ ،‬دادگاهی می شود و به مرور پرده‬ ‫از حقایق برداشته می شود‪.‬‬ ‫او حتی با بازی در سریال عقرب عاشق‪ ،‬به کارگردانی سعید سهیلی زاده‪،‬‬ ‫که امسال ســاخته شــد‪ ،‬حضور دوباره اش را اعالم کرد‪ .‬او زنی با اراده و‬ ‫پشتکاری قوی است و از شکست ها راهی برای موفقیت می سازد و همین‬ ‫خصیصه به او قدرتی داده تا با بیماری ام اس‪ ،‬مبارزه ای جدی کند‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!