روزنامه صبا شماره 1313
روزنامه صبا شماره 1313
روزنامه صبا شماره 1313
یک شنبه| 22ابان 13 |1401نوامبر 18 |2022ربیع الثانی |1444
سال دهم| شماره 8 |1313صفحه| 5000ناموت|
نگاهی دیگر به دو ماه گذشته
دعوا رس چیست؟
«اژدهای هفت سر»
به رسانه ملی می رسد
صفحه 2
وزیر ارشاد :شاهد شکل گیری
نسل جدیدی از نویسندگان
انقالبیهستیم
صفحه 6
اکبر اقاَ ،ا کتور صدا
صفحه 8 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
یک شنبه 22ابان 1401شماره 1313
صداپیشهنقش«بتمن»درگذشت
کوین کانروی ،بازیگر امریکایی صداپیشه نقش «بتمن» در انیمیشن هایی از جمله «بتمن :یک سریال
انیمیشن» در سن 66سالگی درگذشت .این انیمیشن بین ســال های 1992تا 1995در 85اپیزود از
شــبکه فاکس کید پخش شــد .این بازیگر هم چنین در بازی های Batmanو البته 2 Injusticeو
MultiVersusنیز صداپیشه بروس وین ،یا همان بتمن ،بوده است .خاصیت صدای زمخت کانروی ،در
زمان پخش سریال مورد توجه بسیاری از منتقدان و طرفداران کتاب های پی نمای بتمن قرار گرفت .به نظر
می رسد که دیگر صداهایی که برای این شخصیت در فیلم ها مانند سه گانه «بتمن» ساخته کریستوفر
نوالن ،که در ان جسیکا بیل ،بازی می کرد ،به خاطر تشبیه به همین صدا بوده باشد/.تسنیم
دیزنی ،نتفلیکس و پارامونت ،واکسن کرونا را کنار می گذارند
کمپانی های بزرگ هالیوودی نظیر دیزنی ،پارامونت و نت فلیکس الزام به ارائه تزریق واکســن کرونا
را برای مشتریان ،کنار می گذارند .چندین اســتودیو بزرگ هالیوود ،با کاهش نگرانی در مورد ویروس
کرونا در سراسرکشور ،دستورات واکســن کووید 19-خود را برای بازیگران و کارکنان کنار می گذارند.
نتفلیکس ،الزام به ارائه مدرک واکسیناسیون کرونا ،را برای همه نمایش های جدید کنار می گذارد ،در
حالی که پارامونت ،از ماه فوریه رویکرد مشابهی برای تولیدات خاص را اعمال خواهد کرد .لس انجلس
تایمز گزارش داد ،برای دیزنی ،برنامه های تلویزیونی مانند « »1-1-9و سایر تولیدات نیازی به دریافت
واکسن از تیم خود ندارند/.فارس
اکران چه فیلم هایی در شرایط فعلی مناسب است؟
عباس رافعی ،معتقد اســت که در شرایط فعلی که سینما
دچار رکود شــده ،اگر فیلم هایی همســو با مطالبه جامعه به
نمایش دراید مردم حتما از سینما استقبال می کنند.
این کارگردان سینما که فیلم «غیبت موجه »اش هنوز موفق
به گرفتن پروانه نمایش نشده است ،در پاسخ به پیگیری های
جدید برای رفع مشکل فیلم بیان کرد :من همچنان منتظر پیام
یا خبری از سمت سازمان سینمایی هستم تا حتی بخواهند
اصالحات تازه ای انجام شود ،ولی هیچ خبری نیست.
رافعی ،پیش تر گفتــه بود که در دوره مدیــران قبلی یک
اصالحیه در شورای پروانه نمایش به فیلم دادند که ان را انجام
داده و مدیر وقت سازمان سینمایی و مدیر نظارت و ارزشیابی
هم ان را تایید کرده و قرار بود در شورای (پروانه نمایش) صورت
جلسه شود ،اما جلسه شورا برگزار نشد تا به مدیران و شورای
پروانه نمایش در دولت فعلی رسید و ان ها هم با وجود اینکه
فیلم را دیدند ولی صورتجلسه ای برای ان ننوشتند.
کارگردان فیلم «فصل فراموشــی فریبا» درباره وضعیت
این روزهای سینما با بیان اینکه االن شرایط برای اکران خوب
نیست ،به وجه التیام بخش و انتقادی هنر اشاره کرد و گفت :در
فضای ملتهب ،تماشاگر به سمت سینما و تفریحات این چنینی
نمی رود در صورتی که فیلم ،تئاتر و موسیقی همسو با نیازهای
جایزه بارسلون برای «وقت چیغ انار»
جامعه قطعاً طرفدار خواهد داشت؛ یعنی اگر مردم مطالبات و
خواسته هایی دارند و ببینند که در یک گالری یا سالن کنسرت
تئاتر وســینما اثری برپایه نیازها و خواسته های شــان عرضه
می شود از ان استقبال می کنند.
وی ادامــه داد :اگر فکر کنیم همیــن االن صرفاً یک فیلم
کمدی ،می تواند التیام بخش باشــد به نظرم این طور نخواهد
بود .ما باید فیلم هایی را نمایش دهیم که پیام و مضمون ان ها با
وضعیت کنونی جامعه همسو باشد.
رافعی ،مدتی قبل درباره افزایش ساخت فیلم های کمدی
هم بیان کرده بود :بعضی ها به نوعی خودی محسوب می شوند
و هرچه بسازند اشــکالی ندارد ،ولی اگر یک فیلساز اجتماعی
دغدغه مند ،بخواهد یــک دغدغه اجتماعــی را مطرح کند
نمی تواند .هر چه فضا محدودتر و تنگ تر شــود ،متاســفانه
سینمای ملی و اجتماعی هم از بین می رود.
فیلم سینمایی«غیبت موجه» ،به کارگردانی و تهیه کنندگی
عباس رافعی ،سال ۱۳۹۹در تهران ساخته شده که در ادامه
مضمون فیلم های این کارگردان ،داستان راز الود زنی است که
در جامعه امروز ایران در جستجوی گمشده خود است.
ابوالفضل پورعرب ،میترا حجار ،علی اوجی ،امیررضا دالوری
و سام نوری از جمله بازیگران این فیلم هستند/ .ایسنا
فیلم سینمایی «وقت چیغ انار» ،به کارگردانی گراناز موسوی ،در
هجدهمین حضور بین المللی خود در بخش مســابقه اصلی دهمین
جشنواره فیلم های اسیایی بارسلون ،جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت
کرد .این جشنواره در تاریخ ۴تا ۱۵ابان در شهر بارسلون اسپانیا برگزار
شده است.
«وقت چیغ انار» محصول مشترک افغانستان ،استرالیا ،ایران و هلند
و توسط گراناز موسوی ،بهیر وردک و مرضیه وفامهر تهیه شده است.
این فیلم سینمایی در اولین نمایش بین المللی خود در بخش سینمای
اینده سی و چهارمین جشنواره فیلم توکیو ( ۸تا ۱۷ابان )۱۴۰۰به
نمایش درامد و پس از ان در چهل و پنجمین جشنواره فیلم سائوپولو،
شصت و هشتمین جشنواره فیلم سیدنی ،بیست و پنجمین جشنواره
شب های ســیاه تالین ،پنجاه و دومین جشــنواره فیلم هند در گوا،
شانزدهمین جشنواره فیلم بوفالو نیویورک ( ۱۴تا ۱۸مهر )۱۴۰۱و...
به روی پرده رفته است /.هنرانالین
اسکورسیزی؛بزرگترینفیلمساززندهدنیا
نشــریه انگلیســی گاردین ،در مقاله ای که روز ۱۱نوامبر در
استانه تولد هشتاد سالگی مارتین اسکورسیزی ،منتشر کرد از این
کارگردان به عنوان بزرگترین فیلمساز زنده دنیا یاد کرد .در این
مقاله به همین مناسبت با شمار زیادی از فیلمسازان مطرح سینما
از جمله فرانسیس فورد کوپوال ،وودی الن ،تیم برتون ،لین رمزی،
ادگار رایت ،ابل فرارا و استیو مک کویین ،مصاحبه ای انجام شده و
هر کدام از این سینماگرها ،درباره اسکورسیزی صحبت کرده اند.
اســتیو مک کویین ،کارگردان فیلم « ۱۲ســال بردگی» درباره
خالق «راننده تاکسی» گفت :مارتین اسکورسیزی ،سکانس های
معرفی شــخصیت خیلی خوبی دارد من عاشق معرفی دنیرو ،در
«خیابان های بی رحم» هستم .جایی که او اولین بار از یک کافه
بیرون می اید و هاروی کیتل ،او را تماشا می کند ،صحنه با تکنیک
اسلوموشن فیلمبرداری شده است .این معرفی یکی از بی نقص ترین
معرفی شخصیت ها در تاریخ سینما است/.صباخبر
«اژدهای هفت سر» به رسانه ملی می رسد
سرهنگ هدایت اهلل سجادی ،کارشناس انتظامی و بازیگر فیلم و
سریال های پلیسی درباره مجموعه های جدید خود بیان کرد :سریال
«عقرب عاشــق» از جمله این کارهاســت که به کارگردانی حسین
سهیلی زاده ساخته شده است .این مجموعه یک کار جنایی است و
این روزها مرحله تدوین و کارهای فنی را می گذراند .او که کارشناسی
انتظامی سریال «طالق» به کارگردانی ابولقاسم طالبی ،را بر عهده دارد
درباره این مجموعه نیز بیان کرد :تصویربرداری سریال «طالق» چند
ماه پیش تمام شــده و االن مراحل فنی و تدوین نهایی را می گذراند.
ســجادی درباره ویژگی های این ســریال اظهار کرد« :طالق» کار
متفاوتی است ،به مفاسد اقتصادی ورود کرده و به نظرم کار سنگین
و جذابی شده است .این کارشــناس انتظامی درباره اینکه چرا برخی
اثار پلیســی یا پرونده های مرتبط با مفاسد در شبکه خانگی بهتر به
تولید می رسند بیان کرد :با توجه به شرایط است ،البته در تلویزیون
هم چنین سریال هایی وجود دارد« .گاندو» از همین نمونه است/.مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
ثبت نام «شهرخاموش» در جشنواره فیلمفجر
رضا محقق تهیه کننده سینما ،درباره اخرین وضعیت فیلم سینمایی «شهر خاموش» به کارگردانی احمد
بهرامی ،گفت« :شهر خاموش» که پخش بین المللی ان توسط علی قاسمی ،انجام می شود به جشنواره های
مختلفی فرستاده شده و به تازگی نیز به مسابقه اصلی جشنواره بین المللی شب های سیاه تالین ۲۰۲۲که
جزو ۱۴فستیوال برتر دنیاست ،راه یافته است .او ادامه داد :ثبت نام «شهر خاموش» برای حضور در جشنواره
فیلم فجر هم انجام شده است و اگر مورد قبول و پذیرش قرار بگیرد به امیدخدا در جشنواره امسال حضور
خواهد داشت .یک یا دو فیلم دیگر هم دارم که هنوز برای حضور ان ها در جشنواره فیلم فجر به جمع بندی
نهایی نرسیده ام .احتماال ظرف چند روز اینده تصمیم گیری درباره این فیلم ها انجام خواهم داد/.صباخبر
استودیو جیبلی
وارد دنیای «جنگ ستارگان» شد
لوکاس فیلم و اســتودیو جیبلــی ،در یک مشــارکت خالقانه،
انیمیشنی کوتاه با دو شخصیت از «جنگ ستارگان» و انیمه معروف
«شهر اشباح» ساخته اند .انیمیشن کوتاه که با دست طراحی شده
«ذن :گروگو و داســت بانیز» نام دارد و از روز گذشته 12نوامبر در
سامانه نمایش انالین دیزنی پالس منتشــر شده است .شخصیت
«گروگو» از داســتان های «جنــگ ســتارگان» و خرگوش های
خاکستری از نیمه «شهر اشباح» شاهکار برنده اسکار ساخته «هایائو
میازاکی» را در کنار هم قرار می دهد.
این اولین باری نیست که لوکاس فیلم ،با یک استودیو انیمیشن
همکاری می کنــد .لوکاس فیلم ،از ســال ،۲۰۲۰بــا همکاری با
استودیوهای انیمیشن در ژاپن در ساخت نه فیلم کوتاه برای مجموعه
«جنگ ستارگان :چشم انداز» برای سامانه دیزنی پالس ،را اغاز کرده
که به هر استودیو اجازه می داد هر روایتی را که می خواهد در جهان
«جنگ ستارگان» بسازد .فصل اول در سپتامبر ۲۰۲۱پخش شد
و فصل دوم که فراتر از ژاپن به استودیوهایی در افریقا ،اروپا و هند
سپرده شده ،در بهار اینده عرضه می شود.
خبر همکاری استودیو جیبلی ،با لوکاس فیلم ،در حالی منتشر شد
که این استودیوی معروف در ساخت انیمه ،اخیرا یک پارک موضوعی
را در مرکز ژاپن افتتاح کرد که به اثــار «هایائو میازاکی» بنیانگذار
استودیو و مشهورترین فیلمساز ان اختصاص یافته است.
«میازاکی» پس از اعالم بازنشســتگی در ســال ۲۰۱۳با «باد
برمی خیزد» ،برای دوازدهمین انیمیشــن بلند خود با نام «چطور
زندگی می کنی؟» که با الهام از رمان ژاپنی نوشته «یوشینو گنزابورو»
( )۱۹۳۷ساخته می شود به استودیو جیبلی ،بازگشته است .هنوز
تاریخ اکران این انیمیشن اعالم نشده اما «کوجی هوشینو» رئیس
این استودیو طی یک کنفرانس مطبوعاتی در اکتبر ۲۰۲۲اعالم کرد
که ساخت این اثر در مراحل پایانی قرار دارد/.ایسنا
یک شنبه 22ابان 1401شماره 1313
محمد فرزین نیا « :سنت استپانوس» در دست تحقیق و پژوهش است
3
محمد فرزین نیا ،مستندساز ایرانی درباره تازه ترین فعالیت های خود گفت :چند ماهی است که درحال
تحقیق و پژوهش درباره یک طرح هستم که فعال «سنت استپانوس» نام دارد که نام یکی از کلیساهای
قدیمی ایران در منطقه اذربایجان است .باید بگویم که با مستند پیشین من تفاوت ها بسیار زیادی دارد
چراکه این اثر یک مستند درباره تاریخچه این کلیسا و هم چنین حضور یک مبشر در منطقه اذربایجان
است .با توجه به اینکه این کارگردان با مستند «کنترپوان» به تازگی اکران انالین را در طرح اکران حقیقت
تجربه کرده است ،بیان کرد :من به صورت دقیق از تعداد مخاطبان این مستند در زمان نمایش انالین ان
اطالع ندارم؛ و از نمایش اثری که ساخته ام به هر شیوه ای استقبال می کنم/.ایلنا
استالونه ،برای بازی در «پادشاه تالسا»
پنج بار کمر خود را جراحی کرد
«پادشاه تالسا» عنوان مجموعه تلویزیونی درام و جنایی است که با بازی
سیلوستر استالونه ،از امروز یکشنبه ۲۲ابان منتشر شده است .فیلمبرداری
این مجموعه شــاید ســخت ترین کار در زندگی حرفه ای استالونه ،است تا
جایی که از ناحیه شانه و گردن اسیب دید و کمر خود را پنج بار عمل جراحی
کرده است .پادشاه تالسا Tulsa Kingتوسط تیلور شریدان همراه با شورانر
و ترنس وینتر برای کمپانی پارامونت پالس ساخته شده است .این نخستین
حضور استالونه ،در یک مجموعه تلویزیونی است .در این مجموعه ،استالونه
نقش دوایت ژنرال مانفردی ،که یک کاپوی مافیایی است را بازی می کند .او
پس از ۲۵سال حبس به تازگی از زندان خارج و به تالسا ،فرستاده شده است؛
جایی که او تالش می کند یک سازمان جنایتکار را راه اندازی کند .در پادشاه
تالسا ،مکس کاسال ،در نقش ارماند ترویسی ،دومنیک المباردوتزی در نقش
چارلز «چیکی» اینورنیزی ،وینسنت پیازا در نقش وینس انتونچی ،جی ویل
( تایسون) ،اندرئا سوج (استیسی بیل) ،مارتین استار در نقش بهدی و گرت
هدلند در نقش میچ کلر ،ظاهر می شوند .فیلمبرداری این مجموعه در مارس
۲۰۲۲اغاز شد .به نوشته ، theglobeandmailتالسا کینگ ،استالونه ،را
در نقشی انتخاب می کند که اسب ایتالیایی مدت ها ارزویش را داشت .اسب
ایتالیایی ( )The Party at Kitty and Stud’sاشاره به نام فیلمی در ژانر
فیلم ورزشی و فیلم ورزشی رزمی دارد که در سال ۱۹۷۰منتشر شد .در این
فیلم که هزینه زیادی برای ساخت ان نشد ،استالونه ،نخستین نقش سینمایی
خود را ایفا کرد .پادشاه تالسا ،راه اسانی برای این که نشان دهد استالونه ،هنوز
عضله های قوی خود برای شکست دادن مردان را دارد ،نیست .فیلمبرداری
این مجموعه در ۱۰اپیزود کاری جدی بود؛ شاید سخت ترین کار در زندگی
حرفه ای استالونه ،که در جریان ان بدن این بازیگر مشهور هالیوود بارها کبود
شده و کتک خورده است تا جایی که از ناحیه گردن ،شانه و مشت هایش اسیب
دید و کمر خود را پنج بار عمل جراحی کرده است/.ایرنا صفحه 3
4
یک شنبه 22ابان 1401شماره 1313
پرونده
نگاهی دیگر به دو ماه گذشته
دعـوا سـر چیسـت؟
وحید جلیلی ،قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی
و دبیر ستاد تحول رسانه ملی ،در جمع گروهی از فعاالن دانشجویی
پیرامون وقایع اخیر تحلیلی جامعی ارائه کرده و گفت :کسانی که چهل
سال است برای ارزوهای ناکامشان؛ روزشماری می کنند و نظام ،طبق
پیش بینی های شــان تا به حال ،بارها و بارها در دهه شصت ،هفتاد،
هشتاد و نود سقوط کرده است ،چه طور می توانند به دیگران پز «واقع
بینی» بفروشند و به ما تصویر درستی از واقعیت بدهند؟
وی ،با اشاره به این که هم غرب و هم غرب زده ها از زاویه خودشان
به ایران نگاه می کنند و البته در مواجهه با ایران نه تماشاگر و پژوهشگر
ل هستند ،افزود :ایا کسی می تواند در مغرض
بلکه بازیگر و کنشگر فعا
بودن ان ها تشکیک کند؟ ما جمهوری اسالمی هستیم و باید بتوانیم
مسایل و واقعیت های روزمره مان را با معارف خودمان و بر اساس تجربه
زیست دینی و انقالبی مان بفهمیم .نمی شود دشمنان و مغرضان ،برای
ما کلمه و گزاره تولید کنند و مفهوم بسازند و ما با کلیدواژه های ان ها از
واقعیت اجتماعی و تاریخی مان ،تصویر به دست بیاوریم .قاعدتا وقتی
از لحاظ نرم افزاری به ادبیاتی که بیگانگان و مغرضان تولید می کنند
متکی یا الوده بشویم ،در رفتارهای مان هم ،تحت تاثیر همان ها ،عمل
یا بی عملی خواهیم کرد.
جلیلی بــا توضیح این که همــه ســرمایه گذاری هایی که روی
شبکه های بی بی ســی ،ایران اینترنشــنال و منوتو و ...از یک سو و
سلبریتیسم اکادمیک از ســوی دیگر می شود ،برای ساختن همان
تصویر توهمی است ،گفت :البته نمی خواهم بگویم گزاره های ان ها
را نادیده بگیریم .اتفاقا معتقد هستم ان ها را هم بشنویم ،ولی تالش
کنیم ببینیم ایا منظومه معرفتی -تجربی خود مــا ،ابزارها و زاویه
دیدهایی در اختیارمان قرار نمی دهد تا درک بهتری از میدان پیدا
کنیم؟
وی که معتقد است با دو نظام تحلیلی روبرو هستیم ،افزود :گروهی
در طی 40سال گذشته ،بارها و بارها از فروپاشی و سقوط و نابودی
نظام جموری اسالمی ایران در اینده نزدیک خبر داده اند و گروهی
دیگر تحت تاثیر جوســازی ها قرار نگرفته و مســیر انقالب را پیش
برده اند و ضمن توجه به کاستی ها و خطاها؛ ظرفیت ها و چشم اندازهای
تاریخی و جهانی را مد نظر قرار داده اند .با گذشت چهار دهه به راحتی
می شــود دید که کدام گروه در توهم بوده و کــدام «واقع بینانه تر»
تحلیل کرده اند.
قائم مقام رسانه ملی در امور فرهنگی ،وقایع و نا ارامی اخیر در کشور
را ماجرایی کهنه با بزکی تازه دانست و اذعان داشت :ماجراهای اخیر از
زاویه تاریخی و معرفتی ،تازگی ندارد .البته مثل دفعات قبل ،می گویند
نه! این بار اتفاق متفاوتی افتاده اســت! بعضی از جوان ها را نشــان
می دهند که ببینید این ها دارند می رقصند یا فحش می دهند پس
دیگر معلوم شد انقالب شکست خورده است و نظام اینده ای ندارد.
انگار ما دوره نوجوانی خودمان را در دهه شصت فراموش کرده ایم! ان
زمان «پانک» ها بودند ،رقص «بریک »بود« ،مایکل جکسون» بود.... ،
؛ این طور نبود که در مدرسه و محله ای این جلوه ها را نبینیم و بخشی از
جامعه درگیر این ها نباشد .ابزارهایش فرق می کرد ،ان زمان در ویدئو،
عالیق شان را دنبال می کردند ،حاال در اینترنت؛ ..پس این طور نیست
که با یک وضعیت تجربه نشده غیرمترقبه ای مواجه باشیم.
وی افزود :یادمان بیاید در اوج دفاع مقدس و در سال هایی که 200
هزار شــهید دادیم ،اقلیتی درجامعه بود که همان زمان ،دلبستگی
به غرب را داشت ،ارمان شــهرش یک دنیای غرب زده ،بی هویت و
بی ارمان بود.
یادمان نرفته بعضی ها بعد از دوم خــرداد ۷۶در تحلیل جامعه
شناختی توهمی شان چنان به شوق امده بودند که به دنبال رسمیت
بخشــی به «تظاهرات علیه خدا» بودند و فکــر می کردند جامعه
ایرانی ان قدر مدرن شده که می شــود وارد بازخوانی انتقادی علیه
عاشــورایش کرد و در انتهای دوره خاتمی ،خودشان مجبور شدند
رای هایی را بشمارند که به « ..والمستشهدین بین یدیه» داده شده
بود .در دهه نود؛ شهید علی خلیلی را به خاطر امر به معروف نکشتند؟
ماجرای «گروه ســگ های زرد» بازتاب همین نوع سبک زندگی و
دلبستگی های مدرن در بین گروهی از نوجوانان و جوانان بود؛ رقاصی
بعد از برجام در میدان ونک و تجریش با دالر هــزار تومانی هم که
یادمان نرفته است.
این ها همان هایی هســتند که توهمات اقلیت محدودشــان را
خواسته اکثریت جا می زدند و ایران معاصر ،بدمستی هایشان را در
صحنه های گوناگون دیده است.
دبیر ستاد تحول رسانه ملی ،افزود :این افراد ،خواست اصلی را زیر
عناوینی مثل زندگی و ازادی بــزک می کنند و می خواهند بگویند
ماجرا؛ فرهنگی و اجتماعی است ،در حالی که ان چه با ان روبروییم
کامال سیاســی اســت و با یک کاریکودتای تمدنی مواجه هستیم.
کاریکاتوری کودکانه از کودتایی که غرب گراها دویست سال است
تمنایش را دارند ،اما قدرتش را ندارند.
تفاوتش با برخی اتفاقات قبلی این است که قبال غیظشان از این
ناتوانی تاریخی و تمدنی را با کشــتار مردم در مسجد گوهرشاد یا
قتل شیخ فضل اهلل ها و مدرس ها اندکی فرو می نشاندند اما حاال اگر
دستشان از برخی ترورهایی که تمنایش را دارند کوتاه است؛ این امکان
را دارند تا با گسترش خشونت و فحاشی در فضای مجازی غیظشان
را جیغ بزنند.
جلیلی ،با اشاره به این که االن غربزده ها چه کار می خواهند بکنند
که نمی توانند؟ ادامه داد :ماجرا این اســت که مدرن ها ؛ به پشتوانه
حمایت های غرب ،برتری و غلبه می خواهند نه ازادی فرهنگی ،کودتا
و غلبه سیاسی طلب می کنند و می گویند می خواهیم مشروعیت این
ســبک زندگی را به دیگران تحمیل کنیم« .وما کان جواب قومه اال
ان قالوا اخرجوهم من قریتکم انهم اناس یتطهرون»؛ زورشان برسد
می گویند هر کس را با فحشا مخالف است؛ محدود و محصور و تبعید
کنید.
بله هنوز چادر کشیدن از ســر زنان در خیابان ها برای شان میسر
نیســت؛ هنوز نمی توانند همه بســیجی ها را -مثل شهید ارمان
علی وردی -به جرم اســتنکاف از توهین به رهبــری ان طوری که
می خواهند زجر ُکش کنند؛ اما خیلی محدود است ان ناهنجاری های
فرهنگی که بخواهند در این جامعه انجام بدهند و امکانش به لحاظ
فردی و غیر رسمی برای شــان فراهم نباشد .می گویند می خواهیم
ایرانی ها را مجبور کنیم که این سبک زندگی را مثل غرب به رسمیت
بشناسند و به ان احترام بگذارند و زمینه را برای ترویج و گسترش ان
اگر چه با هزاران سال هویت ایرانی در تقابل باشد؛ بازتر کنند .خودشان
کلیپ منتشر می کنند و خیلی واضح هدفشان را «بی ناموسی» اعالم
می کنند و اگر کسی در تجمعاتشــان از ناموس حرف بزند طردش
می کنند .تازه برای خودشان تقســیم کار هم کرده اند؛ بعضی پایان
ایران جغرافیایی و عده ای دیگر پایان ایران فرهنگی ،را اعالم می کنند.
در حالی که همان هایی که ایــران جغرافیایی را حفظ کرده اند پای
حفاظت از ایران فرهنگی ،تاریخی و تمدنی نیز ایستاده اند .شهدا برای صفحه 4
پرونده
یک میهن تاریخی و تمدنی جنگیده اند نه برای یک اغل بی هویت که
برای غرب ،گاو شیرده پروار کند.
ایا این رفتارهایی که در رسانه هایی چون من وتو ،ترویج می کنند ،با
فرهنگ ایرانی ،با هویت ایرانی ،با خانواده ایرانی و با تاریخ ایران نسبتی
دارد؟ واقعا مشکل شان جمهوری اسالمی است؟ یا مشکل اصلی شان
«ایران» اســت؟ ایرانی که طنین تمدنی و هویتی دارد و شــاهکار
فرهنگی و تمدنی ایرانی ها در ابتکار «نــوروز» بهاری به عنوان اغاز
سال؛ یک اتفاق تصادفی نیست و ریشه در عهد توحیدی ساکنان این
سرزمین دارد که درکشاکش چالش با شیاطین؛ تجدید عهد را نهادینه
کرده اند .در تمدن غربی ،اقلیت های فحشاطلب و هنجارستیز؛ متن
را مغلوب کرده و مسلط شده اند ،ولی هویت و تمدن ایرانی هیچ گاه به
ت می کند،
فساد رسمیت نداده است .ان چه در ایران این افراد را اذی
«توبه»؛ به مثابه چرخه پاالیشی است که در طول تاریخ ،جامعه ایرانی
را تازه گردانی کرده است .این ها بیش از ان که اشتیاق به ترویج گناه
داشته باشند ،از وجود توبه در فرهنگ ایرانی منزجرند .نمی دانند ،یک
رمضان یا محرم در فرهنگ نوروزپرور ایران کافیست تا فرد و جامعه
را در مســیر معرفت و معنویت تازه گردانی کند .این هایی که امروز
پذیرش والیت طاغوت از عربستان تا لندن و واشنگتن را جیغ می زنند
عزمشان جزم است که مسیر «یخرجونهم من النور الی الظلمات»
را تا اخر بروند و چرخه پاالیش و فســاد زدایی در فرهنگ ایرانی را
متوقف کنند.
وی با اشــاره به این که این افراد ،شعار درست و قهرمان مناسبی
چون رضاخان ،را برای جنبش خودشان انتخاب کرده اند ،گفت :خیلی
انتخاب درستی است چون ماجرای غربزدگی در این جامعه اگرچه از
اواسط قاجار شروع شد ،ولی هیچ گاه قبل و بعد از ان؛ اسطوره و نمادی
در حد رضاخان پیدا نکرد که ارزو و ارمان این جریان را به طور کامل
اشکار کند.
هم قهرمان این جریان و هم ضد قهرمان شان یعنی حاج قاسم،که
عکس هایش را اتش می زنند ،خیلی معنا دار اســت .جالب اســت
که نفرت شان از محبوب جمهور؛ بیشــتر از ارادت شان به دیکتاتور
عزیزشان است .چون حاج قاسم ،عالوه بر امتیازات شخصی ،اکثریتی
را نمایندگی می کند که این ها دوست داشــته اند در توهمات شان
انکارش کنند.اگر این ها با ناکارامدی های جمهوری اسالمی مشکل
دارند ،چرا به کارامدترین بخش ها و محبوب ترین عناصرش حمله
می کنند؟ حاج قاســم ،تمام عمرش در برابر غرب ،نه شــیفته بود
و نه هراســان .چرا بخش های دفاع بین المللی جمهوری اســامی
که دورترین عرصه ها از دســترس عناصر غربزده و به همین دلیل
کارامدترین هاست ،سیبل می شود؟ غیر از این است که حاج قاسم
توانست عمال نشان بدهد که با دور شدن از غرب زده ها می شود به
کارامدی و پیروزی رسید؟ و البته که این پیام خطرناکی هم برای
غرب و هم غرب زده ها است.
جلیلی ،ماجراهای اخیر را در ظرف تاریخــی و در امتداد تقابل
دائمی بین جریان غرب گرا و جریان ایران گرا ،بــه دلیل دارا بودن
الگوی ای مشترک در دویست سال گذشته می بیند و ادامه می دهد:
ماجرا این است :ایده ال غرب گراها(به خاطر حقارت و انفعالی که در
برابر غرب حس می کنند) از ابتدا این بوده که ایران را در سیاســت
و فرهنگ؛ ذیل غرب قرار بدهند و سبک زندگی غربی را به جامعه
ایرانی تحمیل کنند.
جمله درخشانی از جناب تقی زاده ،در تاریخ به یادگار مانده که
می گوید «:ما باید از فرق سر تا ناخن پا فرنگی ماب بشویم ».این پدر
روشنفکری ایرانی و وزیر رضاخان و رییس مجلس سنای محمدرضا
شاه است که به کمتر از اضمحالل در فرهنگ و تمدن غربی راضی
نمی شود.
امیرکبیر ،طرفدار استفاده از دستاوردهای غرب بود؛ دارالفنون را
هم او ایجاد کرد ،اما معتقد نبود ایرانی ها باید از استقالل سیاسی و
هویت فرهنگی شان دست بکشند و همین او را از غرب گراها ممتاز
می کرد .راهبردی که به برکت خون امثــال او ،یک و نیم قرن بعد
ازشهادتش؛ در جمهوری اسالمی در تراز باالتری به ثمر رسید .با قتل
امیرکبیر در سال 1230شمسی؛ خطر مهمی از سر غرب و جریان
غرب گرا در ان مقطع گذشت.
قائم مقام رسانه ملی در امور فرهنگی ،با تاکید بر این که غرب گراها
راضی بودند پیشرفت ایران به تعویق بیفتد ولی با استقالل و هویت و
دین ممزوج نشود ،افزود :باالخره بعد از یک دوره حدودا ۷۰ساله بعد
از قتل امیرکبیر؛ دیدند این ملت تا زور باالی سرش نباشد به ارمان
ان ها گردن نمی گذارد.
بعد از انقالب مشــروطه که برای عدالــت و ازادی و با محوریت
بزرگترین علمای نجف و تهران ،شکل گرفته بود ،در کمتر از بیست
سال با اعدام شیخ فضل اهلل و ترور بهبهانی و ترور اخوند خراسانی و
تبعید و ترور مدرس و ، ...به دیکتاتوری ضددینی رضاخان رسید.
ملک الشعرای بهار ،به شــهادت کتاب هایش؛ هم به تاریخ ایران
اشــراف دارد و هم از نزدیک مدرس را می شناسد و با او در مجلس
شــورای ملی در یک فراکسیون بوده ،معتقد اســت در طول دوره
۷۰۰ساله بعد از حمله مغول در ایران شخصیتی به بزرگی مدرس،
نداشته ایم .مدرس هم مثل امیرکبیر از پرچم های جریان ایران گرا در
برابر جریان غرب گرا است.
جریان غرب گرا ،مدرس را هم بعد از ســال ها حبس و شکنجه،
زجرکش کرد که شرح تراژیکش را در یادداشت هایی که از او در تبعید
به جا مانده می توان خواند که می گوید :گمان نمی کنم جدم موسی
بن جعفر ،هم به اندازه من شکنجه شده باشد.
همان خط را بعدها در انقالب اسالمی هم تجربه کردند .مطهری،
بهشتی ،باهنر ،رجایی ،مفتح ،صدوقی ،مدنی ،دستغیب و ده ها رهبر
دینی دیگر ترور شدند به این امید که بتوانند دوباره انقالب مردم را
مثل مشروطه بدزدند و نعل وارونه بزنند.
جلیلی افزود :اعتماد به نفس شــیطانی ای که در هویت مدرن
هست ،همه چیز را برای ان ها مباح جلوه می دهد و تا همین امروز
هم اروپایی ها با اعمال وحشیانه ترین خشونت ها اگر همسو با منافع
یک شنبه 22ابان 1401شماره 1313
5
مدرنیته باشد مشکلی ندارند .دیدیم که اخیرا ان مقام اروپایی ،رسما
و علنا گفت«:اروپا باغی در میان جنگلی های جهان است!»
جالب این است که غیر از خود اروپایی ها؛ غربزده ها هم مشکلی با
خشونت و جنایت به نفع مدرنیته ندارند و حاضر به هم افزایی فعال
با سیاه ترین دیکتاتوری ها از جمله سعودی ،هستند چون ذلتش در
برابر غرب را می پسندند.
از جهت پیشرفت های صنعتی و علمی و بهداشتی و پزشکی و...
جمهوری اسالمی شبیه ترین حکومت ایران در دویست سال گذشته
به اروپا و امریکاست ،ولی دغدغه این ها بیشتر از این که تقرب به غرب
باشد گریز از استقالل و هویت ایرانی است.
وی ادامه داد :هیچ حکومتی در تاریخ معاصر به اندازه جمهوری
اســامی ،در اخذ دستاوردهای غرب ،کوشــا و موفق نبوده و هیچ
حکومتی هم به اندازه جمهوری اسالمی ،برای حفظ هویت و استقالل
و ارتقای عزت و سربلندی ایران تالش نکرده است .این ها حاضرند
برای این که دومی را نفی کنند اولی را هم مختل کنند .دانشگاهی
که پیشرفت و هویت ایرانی را با هم داشــته باشد برای شان منفور
است و حاضرند برای تخریب ان خیلی کارها بکنند .فرق این افراد با
مغول ها در این است که به غارت اموال و زمین و ...اکتفا نمی کنند و تا
تحقیر و هویت زدایی نکنند ارضاء نمی شوند .البته این حرف امروز و
دیروز نیست ،صدها سال است که مدرن ها (اعم از غربی و غرب زده)
این گونه نگاه می کنند و منحصر به امریکا و انگلیس هم نیست.
قائم مقام رســانه ملی در امور فرهنگی ،اضهار داشت :چرا امروز
شیطنت ها و توطئه های دشــمنان ایران برای مقابله با حجاب زن
ایرانی به اوج رسیده است؟ چگونه است که دقیقا همان کسانی که
تحریم حداکثری را دنبال می کنند .همان کسانی که اگر دست شان
برســد حتی اب را هم به روی این مردم خواهند بست .کسانی که
داروی بیماری پروانه ای اطفال و کودکان را هم دریغ می کنند .چرا
همان ها تمام توان شــان را برای مقابله با پرچم هویت زن مسلمان
ایرانی بسیج کرده اند؟ سراسیمگی ان ها برای برداشتن روسری از سر
زنان ایرانی ،برای چیست؟ دلیلش روشن است .بیماری غرب زدگی،
عود کرده است .همان بیماری را که به قتل امیرکبیر ،تبعید مدرس،
کشتار گوهرشاد ،کودتای ۲۸مرداد و حقارت و وقاحت تقی زاده و
رزم ارا ،انجامید؛ حاال در جریان غرب گرا ،چه در جلوه برلینی اش و
چه در نسخه داعش جویی اش در داخل می بینیم.
تمدن غرب صدها ســال تالش کرده تا الگوی خودش را بر همه
جهان تحمیل کند و بگوید بدون انکار معنویت؛ بدون تجاوز از حدود
الهی ،بدون التزام به سکوالریســم ممکن نیست کشوری و ملتی
پیشرفت کند.
او افزود :جمهوری اســامی همان طور که الگوی مارکسیستی
مبارزه منهای خدا را به چالش کشــید و به بن بست رساند و خود
جانشین سرافراز ان شــد؛ امروز الگوی پیشرفت منهای معنویت،
منهای هویت دینی ،منهای اســتقالل فرهنگی را که غرب علمدار
ان است به چالش کشیده است .اگر شهدا بر حجاب تاکید می کردند
می دانستند که فداکاری شــان صرفا برای ایران جغرافیایی نیست،
بلکه برای ایران فرهنگی و تمدنی هم هست و می دانستند که غربی ها
و غرب زده ها در کمین ایران فرهنگی و هویت تمدنی ما هستند.
غیظ عجیب و غریب امریکایی ها نســبت به حجاب زن ایرانی و
عصبانیت نه فقط از چادری ها بلکه از همه کسانی که نمی خواهند
کامال شبیه زنان غربی بشوند برای ما بســیار شیرین و نشانه ای از
شکست ان ها در برابر استقالل خواهی ایرانی هاا ست.
البته از حق نگذریــم ،این ها ابتدا با جامعــه ایرانی حرف زدند،
روزنامه منتشــر کردند ،جریانات فرهنگی و رسانه ای که تا قبل از
1314در ایران توسط جریان غرب زده پی گیری شده خیلی گسترده
بود ،اما در نهایت دیدند حتی با حذف فیزیکی نخبگان و رهبران به
نتیجه نمی رسند و باید خشونت علیه توده ها و احاد مردم اعمال شود
و در هیچ کجای جهان ،به اندازه ایران اسالمی ،با یک چنین مقاومت
فرهنگی «عمیق و عظیم و در نهایت پیروز» مواجه نشدند.
جلیلی،گفت :امروز هم اتفاق تازه ای نیفتاده است .همان چالش
تکراری بین هویت گرایــان و غرب گرایان بروز کــرده و هواداران
رضاخان به خیابان امده اند تا به خیال خودشان؛ مکتب رضاخان را
جایگزین مکتب حاج قاسم کنند .با این تفاوت که پشتوانه خشونت
غرب گراها این بار به جای قدرت رضاخان؛ قدرت و پول و رسانه های
بن سلمان و اسرائیل و امریکاست .تمام شهدای ما از دفاع مقدس ،تا
شهدای ترور تا شهدای سوریه و عراق و شهدای اخیر ،همگی شهدای
مدافع حرم اند چون به تصریح حاج قاسم ،که به قول حضرت اقا ،در
حالی که فرمانده ســپاه قدس و امتی ترین چهره ما بود؛ ملی ترین
چهره ما شد ،جمهوری اسالمی؛ حرم است. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
یک شنبه 22ابان 1401شماره 1313
جایزه«گلداسمیت»بهدونویسندهرسید
اثر مشترک دو نویسنده که نگارش ان ۱۰سال زمان برده است ،به عنوان اثر برگزیده جایزه ۱۰,۰۰۰
پوندی «گلداسمیت » معرفی شــد .این نخســتین بار در تاریخ جایزه ادبی بریتانیایی «گلداسمیت»
است که اثر مشترک دو نویسنده به عنوان برنده انتخاب می شود« .الی اسمیت» ،یکی از داوران جایزه
«گلداسمیت» ،رمان «دیگو گارسیا» نوشته «ناتاشا سوبرامانین» و «لوک ویلیامز» که برگزیده امسال
است را یک «دستاورد شگفت اور » توصیف کرد .امسال برای نخستین بار در سه سال اخیر برگزیده این
جایزه ادبی مختص اثار داستانی ،در یک مراسم حضوری معرفی شد .در سال ۲۰۲۱رمان «طالی تمام
عیار» نوشته «ایزابل ویدنر» به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد/.ایسنا
۵۰سال هنر سفال و سرامیک در یک نمایشگاه
نمایشگاه ۵۰سال هنر سفال و سرامیک روز گذشته ۲۱ابان در محل پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت
میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی برپا شده و تا روز چهارشنبه ۱۶اذر ادامه دارد .این نمایشگاه
شامل ۱۷۰اثر سفال و سرامیک با تکنیک های زیرلعابی ،رولعابی ،اب رنگی ،نقش برجسته و ساخت حجم
سفالی ،کتیبه و ریتون های سفالی است .این اثار حاصل کار ۲۱هنرمند است که ۱۲نفر از ان ها در حال
حاضر در کارگاه های پژوهشکده هنرهای سنتی فعال هستند و ۹نفر از استادان پیشکسوت حوزه سفال و
سرامیک نیز در برپایی این نمایشگاه مشارکت دارند .عالقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه به جز روزهای
تعطیل می توانند از ساعت ۹تا ۱۵به پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی ،مراجعه کنند/.ایرنا
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی:
شاهدشکل گیرینسلجدیدیازنویسندگانانقالبیهستیم
محمدمهدی اسماعیلی ،وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در مراسم تجدید میثاق اهالی کتاب با ارمان های
امام خمینی(ره) ،با اعالم اینکه ذات و ماهیت انقالب اسالمی ،فرهنگی است ،گفت :اگر مدعی هستیم
که انقالب اسالمی یک انقالب در پایه مولفه های فرهنگی است ،می توانیم ان را از دریچه نگاه به سیره
رهبران ان مورد بررسی قرار بدهیم .شخصیت امام فرهنگی است .رهبر انقالب اسالمی دارای شخصیتی
فرهنگی و نویسنده ای توانا است که از جوانی کتاب هایی را به رشته تحریر در اورده اند و ان کتاب ها در
حوزه های مختلف به عنوان مرجع شناخته می شوند.
او با اشاره به فعالیت حوزه نشر در دهه های اخیر افزود :رهبر معظم انقالب اسالمی با تقریظ هایی که
ارائه می دهند ،یک تنه برای گسترش فرهنگ اسالمی ایستاده اند .حمایت از ناشران ،نویسندگان ،حمایت
از تولید کاغذ داخلی ،گســترش کتابخانه های عمومی و ...از جمله فعالیت هایی است که در این حوزه
انجام می شود .اسماعیلی ،با بیان اینکه در سال های اخیر رشد و گسترش کتابخوانی و مراجعه به کتاب
مشاهده شده است ،ادامه داد :در حوزه کتاب به واسطه حضور شخصیت های جهادی ،وجود انگیزه های
دینی و رویکرد فرهنگی شاهد شکل گیری نسل جدیدی از نویسندگان مقید به ارزش های انقالب اسالمی
هستیم و ناشران حرفه ای در این عرضه مشغول به کار هستند.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی ،نزدیک چهار هزار کتابخانه عمومی در ایران مشغول به فعالیت
است ،این کتابخانه ها در بسیاری از شــهرهای کوچک مرکز فعالیت فرهنگی هستند .گسترش جدی
کتابخانه های عمومی از فعالیت های دولت است .هم چنین برای رونق چرخه نشر تالش می شود و همه
برنامه ریزی ها در یک سال گذشته بر این اساس انجام شده است.
او ادامه داد :امید است فعالیت مسئوالن در هفته کتاب زمینه های اشنایی بیشتر کودکان ،نوجوانان و
جوانان با کتاب را فراهم کنند/.ایرنا
تمدید ارسال اثر به دوساالنه ملی نگارگری ایران
مهلت ثبت نــام در یازدهمین دوســاالنه ملی نگارگــری ایران تا
۳۰ابان ماه ۱۴۰۱تمدید شــد .طبق اعالم فراخوان ،مرکز هنرهای
تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی ،با همکاری انجمن نگارگری
ایران و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر ،دانشگاه ها و جامعه
هنری ،با هدف توســعه و اعتالی جایگاه نگارگری در ایران معاصر،
ایجاد زمینه مناسب برای رشد و شکوفایی هنر نگارگری متناسب با
حفظ و تداوم اصول بنیادین این هنر و حمایت از هنرمندان مستعد
این رشته ،یازدهمین دوساالنه ملی نگارگری ایران را در تهران برگزار
می کند .ارکان این دوساالنه عبارتند از رییس شورای سیاستگذاری:
عبدالرضا سهرابی (مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی) ،اعضای شورای
سیاستگذاری :پرویز حاصلی ،میثم حسنخانی ،سلیمان سعیدابادی،
محسن سیدمحمودی ،امیر طهماسبی ،لیال عباسی ،حسین عصمتی،
خشــایار قاضی زاده ،ســجاد محمدیارزاده ،دبیر دوساالنه :سلیمان
سعیدابادی .هیات انتخاب و داوری متعاقبا اعالم خواهد شد/.صباخبر
«پهلوان دختر» به تاالر هنر امد
جلســه نمایشــنامه خوانی «پهلوان دختر» به نویسندگی و
کارگردانی هانا صالحی راد ،روز جمعه ۲۰ابان ساعت ۱۵در تاالر
هنر برگزار شــد .داوود معینی کیا ،هادی شبانی ،زینب عباسی،
المیــرا تیموریان ،عاطفه ترابی ،ســتوده بلوکات ،امیرحســین
جعفرپور ،نگین سوهانی از جمله نقش خوانان این اجرا بودند .این
اثر با نگاهی به داستان های شاهنامه قصه ماه گل ،دختر نوجوانی را
روایت می کند که درگیر بیماری مادرش است .او یک شب پس از
خواندن داستان های شاهنامه در رویایش گردافرید ،دختر پهلوان
و جنگجوی ایــران را می بیند .گردافرید ،بــه او می گوید داروی
مادرش در بذر درخت شفا کنار چشمه صفاست که دیو هفت سر
ان را مصادره کرده و بذر را زیر ســرش گذاشته و ماه گل برای به
دست اوردنش باید از هفت خوان سخت بگذرد ،در صورت پشت
سرگذاشتن هر خوان یکی از سرهای دیو از بین می رود و به قدرت
ماه گل افزوده می شود /.هنرانالین
تالش برای درانداختن طرحی نو
«هرار» ،عنوان یکی از تازه ترین اثار منتشر شده در بازار موسیقی
است که با تنظیم احسان جوکار و خوانندگی علی انصاری ،پیش روی
مخاطبان قرار گرفت« .نوعروس -بالل وابی»« ،تصنیف اراج»« ،اواز
لیالی»،تصنیف «گالل» ،اواز «یاریــار و دی بالل»« ،هی مدد» ،اواز
«یاریار»« ،شــاهنامه خوانی» ،اواز «دل گورودار» ،اواز «بالل بالل»،
اواز «ته ری» ،اواز «سغدی پسین» ،اواز «حاجونه» ،اواز «تهله خوار»،
اواز «ارمون» قطعاتی هستند که در این البوم در دسترس شنوندگان
قرار گرفته اســت .در توضیح این البوم امده استَ :ممسنی ،را دشتی
پرنون و تشتی پرخون نام نهاده اند .بی گمان می توان با دشت پرنون اش
موافق بود لیک با تشت پرخون اش خیر .خاکی از دیرباز تولدگاه ترانه
و مقام های اوازی بسیار بوده و گوسان های بی شماری داشته و در سور
و شور ساکنانش دمیده اند .اسفا که تشت پرخون اش نامیدن جفایی
اســت بر ان ،که از دیرباز تاریخ تراژیک جنوب ،جان و رمق مردمان
سخت کوش این دیار ،همین ترانه ها و شادیانههای شان بوده است/.مهر صفحه 6
یک شنبه 22ابان 1401شماره 1313
خرب فرهنگ و هرن
چهره«مومیاییمرموز»مشخصشد
باستان شناسان سال ها تالش کردند تا هویت مومیایی زنی را که احتماال در زمان مرگ باردار بوده است
اشکار کنند .اکنون متخصصان ،دو چهره را به عنوان چهره احتمالی این زن ارائه کرده اند .متخصصان علوم
پزشکی قانونی تالش کردند با استفاده از سی تی اسکن و اشعه ایکس-ری چهره این مومیایی را بازسازی کنند
و در نهایت دو چهره احتمالی حاصل شد .در هر دو این بازسازی ها ،این زن جوان با پوستی تیره و چشم های
قهوه ای به تصویرکشیده شده است .سرپرست «پروژه مومیایی ورشو» در گفت وگو با «الیوساینس» بیان
کرد :روش های مدرن این امکان را برای ما فراهم کرده است تا کالبدشکافی مجازی برای مومیایی انجام دهیم.
به این ترتیب ما می توانیم زیر باندپیچی و داخل بدن مومیایی را مشاهده کنیم/.ایسنا
بازگشت علی رهبری ،به ُاپرای مارینسکی روسیه
علی رهبری ،برای پنجمین و ششمین برنامه با ارکستر ســمفونیک اُپرای مارینسکی ،در چهار ماه
گذشته به عنوان رهبر میهمان دائم است .در کنسرت اول ،شنبه ( ۲۸ابان ماه) ،اثاری از ریشارد واگنر
اهنگساز المانی ،ارنو باباجانیان اهنگساز اهل ارمنستان و لویی هکتور برلیوز اهنگساز فرانسوی اجرا
خواهد شد .زرینا شیمانسکایا اهل سنت پترزبورگ سولیست پیانو در این برنامه خواهد بود .در کنسرت
دوم روز جمعه (چهارم اذرماه) اثاری از ارام خاچاطوریان و الکساندر اراتونیان ،اهنگسازان اهل ارمنستان
و سرگئی واسیلیویچ راخمانینف ،اهنگساز روسی اجرا خواهد شد .سولیست (تک نواز) این برنامه تیمور
مارتینف ،نوازنده ترومپت اهل شهر سنت پترزبورگ است/ .ایرنا
«سلفی» ؛ دردسرهایی در پی شوخی با سایه
نمایش «سلفی» ،نوشته و کار فریدون والیی ،از امروز یکشنبه
22ابان ساعت 19در سالن شــماره یک خانه نمایش دا ،روی
صحنه می رود و کامران فریدی ،حامد نباتی ،مریم برومند ،سونیا
معبودی ،سینا نداف ،محمد شاهی و سجاد ایراندوست اذر در این
اثر نمایشی ایفای نقش می کنند.
فریدون والیی ،درباره اجراهای پیشین نمایش گفت« :سلفی»
پیش از این با عنوان «سایه ها و باد» در سی و یکمین جشنواره تئاتر
فجر ،کشورهایی چون بالروس ،صربستان ،ترکیه و ...هم چنین
شهر تبریز اجرا شده است .او ضمن اشاره به اینکه به نظرم عنوان
«سلفی» با محتوای نمایش هماهنگ تر است ،عنوان کرد :داستان
فولکلوری به نام «سایه» نوشته حیدر عباسی شاعر اذربایجانی
وجود دارد که این نمایشنامه اقتباســی از ان داستان است ،اما
رویکرد اجرایی متفاوت دارد .ما در اجرای این نمایش از تکنیک
نور و سایه استفاده کرده ایم.
این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره موضوع و مضمون نمایش
«سلفی» اظهار کرد :شخصی با ســایه اش شوخی هایی کرده و
دردسری برای خود ایجاد می کند...
او با بیان اینکه تمرین نمایش حدود سه ماه به طول انجامیده،
گفت :در اجرای مجدد چند بازیگر تغییرکردند و تغییر جزئی نیز
نسبت به اجرای ده سال پیش انجام شده است .سعی مان بر این بود
تا اثر را به روح زمانه ای که اکنون در ان زیست می کنیم نزدیک تر
کنیم .والیی درباره ســبک و فضای اجرایی نمایش یاداور شد:
نمایش با بهره گیری از تکنیک نور و سایه فیزیکال و بدون کالم
است و براساس بازی بدن بازیگران اجرا می شود..
او با تاکید بر اینکه من معتقد به اجرای تئاتر در هر شــرایطی
هستم ،تصریح کرد :تئاتر از اتفاقات جامعه جدا نیست و از سویی
دیگر من و اعضای گروه واقف به شرایط موجود جامعه هستیم،
7
اما تعهداتی مبنی بر اجرا داشتیم که باید نمایش را روی صحنه
می اوردیم هر چند به دلیل وضعیت جامعه ،چند روز اجرا به تعویق
افتاد .مهمترین مسئله این است که تئاتر نباید در هیچ شرایطی
تعطیل شود .این پژوهشگر تئاتر با بیان اینکه متاسفانه این روزها
برای اطالع رسانی اجرای نمایش با مشکالت بسیاری مواجهیم
در ادامه عنوان کرد :این روزها صفحه های مجازی جز تیوال ،که
مسئول تبلیغات اثار نمایشی روی صحنه هستند از فعالیت امتناع
می کنند و حتی اعضای گروه نیز نمی توانند در صفحه های شخصی
خود این کار را انجام دهند چرا که با هجمه و فشار از سوی دیگران
مواجه می شوند که این جبهه گیری باعث تاسف است.
او هم چنین افزود :تئاتر شغل ماست و از این طریق امرار معاش
می کنیم .ضمن اینکه تئاتر همواره باید در بطن جامعه جاری و
ساری باشد نباید تافته جدابافته از وقایع و دل جامعه باشد و در
صورتی که همسان و همگام با روح جامعه باشد هیچ ایرادی برای
اجرای ان وجود ندارد .والیی ،در پایان ضمن اشاره به اینکه اجازه
دهیم انتخاب ها توسط خود افراد انجام شود و از زورگویی پرهیز
کنیم ،گفت :به نظرم افرادی که مخالف اجرا در این شرایط هستند
پیش از هر گونه قضاوت و انفعالی به تماشای اثار نمایشی روی
صحنه بنشینند و سپس حکم صادر کنند.
دیگر عوامــل این نمایــش عبارتند از :دســتیار کارگردان و
برنامه ریز :ســیدمحمد سیدی زاده ،اهنگســاز :میالد احدزاده،
صدا :احمد درســتکار ،طراح صحنه :ایدا والیــی ،طراح لباس و
دوخت لباس :نادیا اصالنی ،طراح نور :رامین خاکی ،مدیر صحنه:
محسن احمدی اربابی ،عکاس :ایدا عظیمی ،طراح پوستر :کامران
ط عمومی :بهناز شهسواری ،روابط
فریدی ،مشاور رسانه و مدیر رواب
بین الملل :مروارید رمضانی ،مجری طرح :تئاتر ان ،با همکاری و
مشارکت خانه نمایش دا /.هنرانالین صفحه 7
اکبر اقا ،اَکتور صدا
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
مردی که با صدای اش شخصیت می سازد
برایش مهم نیست تا مقصد چقدر راه دارد ،او همیشه در
مسیر است ،منانی از کسانی است که همیشه شنیده شده
اســت .او درگوش مخاطب جا خوش کرده و سادگی و بی
پیرایگی او درقامت هنرمندی با این همه ســابقه درخشان
غیر قابل تصور است .او با صدایی از جنس زندگی ،هنرش را
بدون چشم داشت پیشکش لحظه لحظه های ما می کند تا
برای ما با راه شب ،شبی ارام بسازد .در پوارو ،ما را با طنازی
به داالن های تاریک حل یک معما ببرد ،و در یک بعد ازظهر
خسته با ملوان زبل ،حسی کودکانه را در ما زنده نگه دارد .او
بی شک همیشه همه جا بوده است ،چرا که همه زندگی اش
در پشت دری بسته ،پشــت یک میکروفون و استودیو های
ضبط صدای رادیو و تلویزیون گذشــته اســت .او خودش
است و در جای خودش ایستاده او اکبر منانی؛ اقا اکبراکتور
صداست.
در مستند سیاره ما ،صدای اش به ابهت کهکشانی در دل
اسمان می شود و همان صدا در نقش لورل ،جنسی از خنگ
مزه گی و اسوده خیالی را می دهد .در صبح جمعه با شما؛ هم
ردیف مثلث هنری منوچهرخان نوذری،والی زاده و اذری
می درخشید و باب خنده و تفریح را در اغاز یک روز تعطیل
برای ایرانیان فراهم می کرد ،برای منانی فرقی نداشت که در
برگه دیالوگ نقش ها چه نوشته شده است او به چشم های
شــخصیت نگاه می کند و صدایی می ســازد که عجیب با
چشمان شخصیت سازگار اســت .کارتون اصلی زبل خان،
هیچ دیالوگی ندارد و او به خاطر عالقه ای که به این کاراکتر
داشــت درباره ان فکر کرد و گفت :وقتی دیدم زبل خان،
این طرف و ان طرف می پرد گفتم اســم ان زبل خان باشد
و شــد .زبل خان این جا ،زبل خان ان جا و زبل خان همه جا.
نقش هایی که او تا به حال گفته از چنان تنوعی در نوع کارکتر
برخوردارند ،که واقعا نمی توان گفت صدای اکبر خان به چه
می ماند ،او یک صداپیشه هزار نقش و توانمند است.
سمیه نجفی خاتونی -در نوجوانی متولد شد ،وقتی روی سکوی
مدرسه اولین هنرنمایی خود را اجرا کرد ،مدیر مدرسه نتوانست از هنر
او چشم بپوشــد و او را به ســمت گویندگی و هنر اجرا با معرفی اش به
ارحام صدر ،سوق داد .پســری که اخرین فرزند خانواده منانی ،پس از
تولد شش فرزند بود ،او درتیرماه ،ســال 1318درخانواده ای مذهبی
در حومه اصفهان متولد شد .و هیچ وقت فکرش را نمی کردند ،که قرار
است در استودیو های هنری یک زندگی ابدی و بدون استراحت داشته
باشد .اکبر وقتی دیگر برایش مبرز شد ،از نعمت صدایی پرنفوذ برخوردار
است ،زندگی اش را شبانه روزی و یک تنه صرف بهره وری از این معدن
خدادادی و غنی کرد .او سابقه زمانی هفتاد سال تجربه هنری اش را در
برابر عمری که در این راه صرف کرده نا متقارن می داند ،او معتقد است
کارهای او مقارن سال هایی خیلی بیش از این مقدارند ،اکبر ،پس از ان که
دیپلم اش را گرفت از اصفهان راهی تهران شــد ،قبل از ان تجربه های
کوتاهی در اجرای نمایش در اصفهان داشت ،بیشترین خاطره ای که از
زمان ورودش در بیست سالگی به تهران در ذهن او برجای مانده ،لحظات
طوالنی ایست که در مقابل ســاختمان رادیو می ایستاده ،اما به او اجازه
ورود به ساختمانی که بعدها خانه اصلی او شد را نمی دادند .تا این که ،بعد
از مدتی اعالم شد که رادیو گوینده می خواهد ،یک صف طوالنی ۲۰یا
۳۰هزار نفری برای امتحان دور تا دور ساختمان کشیده شد ،صفی که
در انتها قرار بود یک زن و یک مرد از میان ان ها برای گویندگی انتخاب
کنند ،مصاحبه کنندگان بسیار سخت گیر بودند ،هر کسی وارد استودیو
می شــد ،به او اجازه خواندن بیش از یک جمله کوتاه را نمی دادند ،اما
همین که اکبر ،شروع به خواندن کرد ،از او خواستند ادامه بدهد ،و او ادامه
داد تا به اکنون ،او در این ازمون قبول شد و بعد از مدتی در اولین برنامه به
یاد ماندنی خود راه شب ،گویندگی کرد .پس از ان وقتی که هنوز معنی
دوبلور را نمی دانست ،همراه با دوستانش برای تست دوبله به استودیو
البرز در خیابان ارباب جمشــید رفت و بعد از گفتن چند خط دیالوگ
منوچهرنوذری ،به او گفت تو بمان و از تعــدادی که امده بودند فقط او
ماند ،ماند و ادامه داد .او ان قدر سخت مشغول به کار شد که مجبور شد از
دانشگاه و رشته کارگردانی ،انصراف دهد .او زمان زیادی را برای پرورش
این استعداد ذاتی گذاشــت ،وقتی متوجه شد که بیانش گویا نیست و
درست نمی تواند کلمات را ادا کند ،سه سال تمام از عمرش را الفبا تمرین
کرد .اومعتقد است؛ گویندگی را باید از کودکی یاد گرفت برای این که
اگر فردی 20سال به ســبک خود حرف بزند ،همان می ماند؛ گوینده،
مانند جراح مغز است ،یک جراح مغز چه قدر باید تخصص ببیند تا بتواند
مویرگ های مغز را پیدا کند .یک شکسته بند نمی تواند ،جراح مغز باشد،
این اتفاقی است که در گویندگی ایران افتاده است .گروه دوبالژ باید به
شکل زنجیره به یک دیگر متصل باشند و همه باید یک دست عمل کنند.
در یک گفتگوی ساده می توان فهمید ،که او صدایی خاص ،از جنسی
همگانی دارد ،و همین رمز موفقیت او شده تا بتواند به جای نقش های
زیادی حرف بزند .اما همه چیز برای او به سادگی یک حرف زدن نیست،
او با صدای اش شخصیت می سازد و برای هر نقش صدایی را متولد می کند
که نامیرا است .اوایی که حتی پس از پایان فیلم در گوش ما جریان دارد.
جانی که به صدا می بخشد برگرفته از خلق لحن ها و اهنگی است که به
جنس صدای اش می دهد.
منانی ،در اوایل انقالب در زیبا کنار ،اولین کالس گویندگی را برگزار
کرد ،این کالس بیش از 120الی 130هنرجو داشت .و خوشحال است
که حرفه اش ،میان او و مردم فاصله ای ایجاد نکرده اســت .و می تواند
مانند یک ادم معمولی در جامعه میان مردم زندگی کند ،و تنها کسانی
او را می شناسند که در این حرفه هستند ،و همان گونه که درتمام طول
زندگی اش به دنبال ثروت نبوده اســت و هنر را برای هنر می خواست،
شهرت را هم برای هنرمند مانع در جهت ازادی می داند.
عطاءاهلل کاملی ،دوبله اثر «پوارو» را به او پیشنهاد داد ،منانی توانست
با اضافه کردن ظرافت های زیادی در ویزگی هــای بیانی و کالمی این
شخصیت ،او را به نقشی ماندگار با صدای خاص بدل کند که تحسین
مدیران و مسئولین شبکه را درپی داشت و کاملی ،به خاطر دوبله «پوارو»
به او لقب اکبر اقا ،اَکتور صدا را داد و منانی را در دوبله اَکتور دانســت،
اکتوری که دیگر مثل او نداریم.
اکبر منانی ،اولین منبع مدون تاریخ دوبله ایران را با نام «سرگذشت
دوبله ایران و صداهای ماندگارش» درســال ۱۳۸۸نوشت .این اثر که
نگارش ان ۱۷ســال به طول انجامید به چگونگی ،چرایی و زمان ورود
دوبله به ایران می پردازد .او هم چنین کتاب فن بیان و گویندگی در صدا و
سیما را در سال 1375نگاشته و کتاب الفبای فن بیان (گویندگی ،دوبله
و گزارشگری) را در سال 1399منتشر کرده است.
به جرات می توان گفت او از معدود هنرمندان ماندگار ایران است که
رسالت هنری خود را تمام و کمال به انجام رسانده اند. صفحه 8