روزنامه صبا شماره 1311 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1311

روزنامه صبا شماره 1311

روزنامه صبا شماره 1311

‫چهار شنبه| ‪ 18‬ابان ‪ 9 |1401‬نوامبر‪ 14 |2022‬ربیع الثانی ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1311‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫جهان ابنو؛ مناییش درابره‬ ‫زانن اتریخ ساز‬ ‫گفت و گو با عوامل نمایش میدانی «جهان بانو»‬ ‫سینمای انالین‬ ‫مانند بچه سرراهی است‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫عکس‪ :‬صادق کوچاری‬ ‫رئیس «ساترا»‪ :‬انحصار‬ ‫در هر بازاری‪ ،‬خراب کننده‬ ‫صنعت است‬ ‫صفحه ‪3‬‬ ‫معصومیت از دست نرفته‬ ‫صفحه ‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫چهار شنبه‪ 18‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1311‬‬ ‫بررسی‪ ۱۷‬فیلمنامهدرشورایپیچینگ‬ ‫سی ونهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران‪ ،‬برای اولین بار درفرایند برگزاری خود فراخوانی‬ ‫را منتشرکرد تا متقاضیان و هنرجویانی که قصد داشتند اولین فیلم کوتاه خود را تولید کنند‪ ،‬با ارسال‬ ‫فیلمنامه های خود در پیچینگ فیلم اولی ها که توســط باشگاه فیل م اولی های انجمن سینمای جوانان‬ ‫ایران‪ ،‬برگزارمی شود‪ ،‬شرکت کنند‪ .‬شورای فیلمنامه در ایام جشنواره با بررسی فیلمنامه های متقاضیان‪،‬‬ ‫از میان ‪ ۲۰۰‬فیلمنامه ‪ ۱۷‬اثر را تایید کرد تا با حضور در جلسه پیچینگ که اعضای این شورا‪ ،‬شامل دانش‬ ‫اقباشاوی‪ ،‬سیامک سلیمانی و حسن حبیب زاده هستند‪ ۱۰ ،‬فیلمنامه برای حمایت و ساخت انتخاب‬ ‫شوند‪ .‬این حمایت ها شامل مبلغ ‪ ۱۵‬میلیون تومان کمک هزینه و مشاوره در روند تولید است‪/.‬صبا خبر‬ ‫جایزهبهترین فیلم رین دنس‪ ،‬به «برنده ها» رسید‬ ‫فیلم سینمایی «برنده ها» به کارگردانی حسن ناظردرجدیدترین حضور بین المللی خود در جشنواره‬ ‫رین دنس که از ‪ ۴‬تا ‪ ۱۴‬ابان ماه در لندن برگزار شــد‪ ،‬جایزه بهترین فیلم را به دست اورد‪ .‬حسن ناظر‬ ‫کارگردان ایرانی ‪ -‬انگلیسی این فیلم در مراسم اختتامیه این فســتیوال حضور داشت و جایزه خود را‬ ‫دریافت کرد‪ .‬این فیلم همچنین چندی پیش موفق به دریافت جایزه ویژه تماشاگران از هفتاد و پنجمین‬ ‫دوره جشنواره فیلم ادینبورگ شد‪« .‬برنده ها» که به تازگی در جشنواره دینارد‪ ،‬فرانسه به نمایش درامده‬ ‫است‪ ،‬در ‪ ۴‬نوامبر در لیست نامزدهای بیفا ‪ BIFA‬لندن در بخش دیسکاوری‪ ،‬قرار گرفت که نتایج ان‬ ‫اوایل ماه دسامبر اعالم می شود‪/.‬صباخبر‬ ‫جلیل اکبری صحت‪:‬‬ ‫سینمای انالین مانند بچه سرراهی است‬ ‫جلیل اکبری صحت‪ ،‬تهیه کننده فیلم «عروســک» به کارگردانی زنده یاد اصغر یوسفی نژاد که هنوزاکران‬ ‫نشده است‪ ،‬درباره اخرین وضعیت پروانه نمایش این فیلم گفت‪ :‬قبل از فوت اصغر یوسفی نژاد‪ ،‬به نظر می رسید‬ ‫که مسایل در حال حل شدن است و تصوری که وجود داشت این بود که با فوت اصغر یوسفی نژاد بحث دریافت‬ ‫پروانه نمایش اخرین فیلم او سریع تر حل می شود که تا به حال پی گیری های ما نتیجه ای به همراه نداشته است‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬اقای خزاعی‪ ،‬رییس سازمان سینمایی در جلسه ای به خانواده اقای یوسفی نژاد قول دادند که‬ ‫مشکالت فیلم حل می شود و گفتند که من همیشه روی حرف ها و قول هایم مانده ام‪ ،‬اما هنوز فرصت نکرده اند‬ ‫این امر را محقق کنند‪ .‬اکبری صحت در ادامه درباره فعالیت های دیگر خود و لزوم فعالیت درحوزه فیلم کوتاه و‬ ‫مستند توضیح داد‪ :‬از گذشته درحوزه فیلم کوتاه و مستند‪ ،‬فعالیت های نسبی داشته ام زیرا معتقدم که سینمای‬ ‫خالص هستند و به این حوزه ها عالقه داشته و دارم‪ .‬به نظرم خیلی خوب است که هر کسی که در سینما حضور‬ ‫دارد و فعالیت می کند‪ ،‬در این دو حوزه کوتاه و مستند هم کارهایی انجام دهد چون این اتفاق به بارور کردن ذهن‬ ‫کمک می کند‪ .‬او درباره اکران انالین و اینکه ایا می تواند در شرایط فعلی به کمک سینما بیاید‪ ،‬بیان کرد‪ :‬سینمای‬ ‫انالین‪ ،‬مانند یک بچه سرراهی است که هم می دانند باید باشد و هم نمی خواهند ان را بپذیرند‪ .‬متاسفانه عده ای‬ ‫سنت گرا هم که درک درستی هم از سینمای امروز ندارند در بدنه و مدیریت سینما هستند‪ .‬من فکر می کنم‬ ‫مشکل اصلی سینمای انالین‪ ،‬دولت ها هستند زیرا با بروز هر اتفاقی زیرساخت های اینترنتی کشور دچار فروپاشی‬ ‫می شود‪ .‬او افزود‪ :‬سینما نیز مانند بسیاری از کسب و کارهای دیگر اسیب جدی دیده است‪ ،‬ان وقت دولت برای‬ ‫خسارت به صداوسیما و پیام رسان های داخلی پول می دهد‪ .‬این در حالی است که بسیاری از کسب و کارهای‬ ‫انالین به شدت متضرر شده اند‪.‬‬ ‫جلیل اکبری صحت‪ ،‬در پایان گفت‪ :‬اکران انالین فرصت درست و دقیقی است‪ ،‬اما زمانی می تواند مثمرثمر‬ ‫واقع شود که این مساله بسیارمهم حل شود و با هر سالم علیکی‪ ،‬اینترنت قطع نشود و ان وقت است که می تواند‬ ‫به کمک سینما بیاید‪/.‬صباخبر‬ ‫مجری اسکار‪ ۲۰۲۳‬معرفی شد‬ ‫جیمز کریسشن کیمل‪ ،‬کمدین‪ ،‬صداپیشه‪ ،‬بازیگر‪ ،‬مجری تلویزیون‬ ‫و خالق تاک شوی جیمی کیمل الیو‪ ،‬که پیشتر در سال ‪ ۲۰۱۷‬اجرای‬ ‫مراسم هشتادونهمین و در سال ‪ ۲۰۱۸‬نودمین دوره جوایز سینمایی‬ ‫اسکار را بر عهده داشت‪ ،‬برای ســومین بار اجرای اسکار نودپنجم را‬ ‫برعهده خواهدداشت‪ .‬کیمل‪ ،‬پیش از این اجرای چندین مراسم مهم‬ ‫از جمله جوایز امی‪ ،‬در ســال های ‪ ۲۰۱۶ ،۲۰۱۲‬و ‪ ۲۰۲۰‬را بر عهده‬ ‫داشته و پنج بار نیز مجری مراســم جوایز موسیقی امریکا بوده است‪.‬‬ ‫در سال های اخیر (‪ ۲۰۱۹‬تا ‪ )۲۰۲۱‬مراسم اسکار بدون هیچ مجری‬ ‫رسمی برگزار شــد و انتخاب کیمل‪ ،‬در حالی است که سال گذشته‬ ‫میالدی اکادمی سه مجری زن شامل امی شومر‪ ،‬واندا سایکس و رجینا‬ ‫هال را برای مراسم معرفی کرد‪ .‬اکادمی اسکار در سال های اخیر تالش‬ ‫دارد تا میزان مخاطبان خود را باال ببرد‪ .‬در سال ‪ ۲۰۲۱‬مراسم اسکار با‬ ‫‪ ۱۰.۴‬میلیون بیننده‪ ،‬بدترین رکورد تاریخ خود را ثبت کرد و در سال‬ ‫‪ ۲۰۲۲‬با ‪ ٪۵۸‬بهبود تنها به ‪ ۱۵.۴‬میلیون نفر رسید‪/ .‬ایرنا‬ ‫دنیلکالویا‪،‬صداپیشه«دنیایعنکبوتی»شد‬ ‫دنیل کالویا‪ ،‬بازیگر امریکایی برنده جایزه اســکار‪ ،‬صداپیشه‬ ‫انیمیشــن «دنیای عنکبوتی» شد‪ .‬این هنرپیشــه به مجموعه‬ ‫صداپیشگان انیمیشن ســونی پیکچرز با عنوان «مرد عنکبوتی‪:‬‬ ‫ان ســوی دنیای عنکبوتی» که دنباله ای بر انیمیشن پیشگامانه‬ ‫برنده جایزه اســکار «مرد عنکبوتی‪ :‬به درون دنیای عنکبوتی»‬ ‫است‪ ،‬پیوست‪ .‬کالویا‪ ،‬قرار است در این انیمیشن به جای کاراکتر‬ ‫هوبارت (هوبی) براون‪ ،‬با نام مستعار اسپایدر پانک‪ ،‬صحبت کند‪.‬‬ ‫این فیلم‪ ،‬کاراکتر مایلز مورالز‪ ،‬را در نقش مرد عنکبوتی در محله ای‬ ‫در بروکلین دنبال می کند که در چندین جهان وارد می شود و در‬ ‫ان جا به نیروهای گوئن استیسی و گروه جدیدی از افراد عنکبوتی‪،‬‬ ‫ملحق می شود تا با شروری که از هر چیزی که تا به حال با ان روبرو‬ ‫شده اند قدرتمندتر است‪ ،‬روبرو شوند‪.‬‬ ‫«مرد عنکبوتی‪ :‬ان سوی دنیای عنکبوتی» قرار است ‪ ۲‬ژوئن‬ ‫‪ ۲۰۲۳‬راهی سینماها شود‪/.‬صباخبر‬ ‫اکرانجام جهانی بهنفعسینماداران است نهسینما‬ ‫سعید خانی‪ ،‬پخش کننده و تهیه کننده سینما درباره شرایط حاکم بر‬ ‫سینماهای کشور گفت‪ :‬در شرایط فعلی‪ ،‬حال روحی مردم خوب نیست و‬ ‫طبیعتاًاین شرایط روحی روی وضعیت سینما هم تاثیر گذاشته است‪ .‬در‬ ‫این وضعیت ارشاد و سازمان سینمایی‪ ،‬سراغ ایده هایی مانند بلیت نیم بها‬ ‫و طراحی بسته های حمایتی می روند که بارها اعالم کرده ایم این ها راه‬ ‫حل عبور از این شرایط نیست‪ .‬او درباره ایده پخش بازی های جام جهانی‬ ‫در سینماها گفت‪ :‬واقعیت این است که این اکران ها حتی اگر عملی هم‬ ‫بشود‪ ،‬عایدی برای سینماگران ندارند و تنها سینماداران از ان منتفع‬ ‫می شوند‪ .‬برای برنامه ریزی اکران در ان مقطع هم باید زودتر فکری کنیم‬ ‫چرا که هم زمان با جام جهانی هیچ صاحب فیلمی تمایل به اکران فیلم‬ ‫خود ندارد‪ ،‬به خصوص که امروز شرایط بحرانی تر هم شده است‪ .‬حتی اگر‬ ‫فرض بگیریم که شورای تامین با این اکران ها موافقت کند‪ ،‬نهایت برای‬ ‫سه بازی تیم ملی ایران منفعتی برای ما دارد و راه حل قطعی برای مشکل‬ ‫سینمانیست‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫رئیس «ساترا»‪ :‬انحصار در هر بازاری‪ ،‬خراب کننده صنعت است‬ ‫سعید مقیسه رییس «ساترا» با بیان این که به دنبال ضوابط و مقررات هستیم‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬البته گاهی‬ ‫اوقات روی یک اثر خاص باید اجتهاد رســانه ای کرد و این که ان اثر امروز قابل پخش است یا نه و یا در‬ ‫کدام پلتفرم قابل پخش اســت‪ .‬او افزود‪ :‬محدوده تنظیم گری نهادهای مختلف مشخص است‪ .‬به طور‬ ‫مثال «پخش زنده» جزو انحصارهای قانونی بر اساس قانون اساسی‪ ،‬برای صداوسیماست‪ .‬این انحصار‬ ‫یک اختیار برای سازمان نیست بلکه یک تکلیف است و ما طبق قانون اساسی حق نداریم این را به دیگران‬ ‫واگذار کنیم‪ .‬وی گفت‪ :‬ما راهکارهایی داریم که از انحصار جلوگیری شود‪ .‬انحصار در بازار‪ ،‬خراب کننده‬ ‫صنعت است‪ .‬ما به روش های مختلف سعی داریم بازار برای همه فراهم باشد و جلوی انحصار را بگیریم‪/.‬مهر‬ ‫چهار شنبه‪ 18‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1311‬‬ ‫تدارک‪ ۴‬کارگردان جدید برای ساخت فیلم‬ ‫‪3‬‬ ‫شورای صدور پروانه ساخت اثار سینمایی در جلسه اخیر با چهار فیلمنامه «‪ ۴۴‬روز»‪« ،‬خرچنگ»‪،‬‬ ‫«تاالن» و «ان زن از باران امد» موافقت کرد‪ .‬بنا براین گزارش‪ ،‬فیلم نامه های ‪ ۴۴‬روز‪ ،‬به تهیه کنندگی‬ ‫حبیب اله بهمنی و کارگردانی و نویسندگی مهدی نقویان و خرچنگ‪ ،‬به تهیه کنندگی سیدیاسر جعفری‪،‬‬ ‫کارگردانی فرزاد موتمن و نویسندگی امیرحسین دواتگر موافقت شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی‬ ‫را اخذ کردند‪ .‬همچنین در این جلســه فیلمنامه های تاالن‪ ،‬به تهیه کنندگی علی طلوعی‪ ،‬کارگردانی‬ ‫رحمان سیفی ازاد و نویسندگی مصطفی حاجی قاسمی و رنوسفادرانی و مریم الهامیان و ان زن از باران‬ ‫امد‪ ،‬به تهیه کنندگی‪ ،‬کارگردانی و نویسندگی علی اصغر شادروان مجوز ساخت گرفتند‪/.‬ایرنا‬ ‫حاتمی کیا؛ تکه های روحش را‬ ‫برای تولید فیلم «از کرخه تا راین» گذاشت‬ ‫علی دهکردی‪ ،‬بازیگر نقش فیلم سینمایی «از کرخه تا راین» درباره حضورش در این فیلم گفت‪ :‬اقای عظیم پور‬ ‫در تولید از کرخه تا راین‪ ،‬دستیار ابراهیم حاتمی کیا بود و من توسط ایشان برای حضور در فیلم معرفی شده بودم‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬تعداد زیادی برای ایفای نقش من معرفی شــده بودند تا جایی که ما گاهی هم دیگر را می دیدیم و‬ ‫حاتمی کیا‪ ،‬این گفتگوها را ضبط می کرد تا دوباره ببیند و انالیز کند‪.‬‬ ‫دهکردی خاطرنشان کرد‪ :‬اقای عظیم پور‪ ،‬من و صادق صفایی را برای نقش جانباز معرفی کرده بود و در بین‬ ‫تست ها و گفت وگوها برای نقش سعید انتخاب شدم که بعد از انتخاب وارد گفتگوها و تمرین های جدی تر شدیم‬ ‫و من شاهد بودم که ابراهیم حاتمی کیا تکه های جان‪ ،‬قلب و روحش را برای تولید فیلم از کرخه تا راین‪ ،‬گذاشت‬ ‫و مهره مهم ساخته شدن فیلم زنده یاد سیف اله داد بود‪ .‬این بازیگر سینما و تلویزیون هم چنین گفت‪ :‬یادم می اید‬ ‫دران زمان نگران بودم که خانواده شهدا و رزمندگان بعد از دیدن نقش واکنش بدی نشان ندهند‪ ،‬اما در نهایت کار‬ ‫را بدون اینکه بدانیم سرانجام چه خواهد شد‪ ،‬شروع کردیم‪ .‬او ادامه داد‪ :‬خیلی از المانی ها به ما به عنوان یک گروه‬ ‫جهان سومی نگاه می کردند‪ ،‬اما بعدها متوجه شدند گروه حرفه ای است تا جایی که هانس نیمان (بازیگر المانی که‬ ‫در فیلم نقش همسر هما روستا را داشت) زمانی که کارش تمام می شد پیش ما می ماند یا روزهایی که کار نداشت با‬ ‫خانواده اش سر فیلمبرداری می امد و در کنار ما بود‪ .‬دهکردی با بیان اینکه بهترین انتخاب در این فیلم هما روستا‪،‬‬ ‫بود گفت‪ :‬خانم روستا بازیگر درجه یک‪ ،‬شخصیت برجسته فرهنگی هنری‪ ،‬مسلط به زبان المانی و هم چنین مسلط‬ ‫به فرهنگ یک ایرانی که در المان زندگی می کند نیز بود‪.‬‬ ‫او با بیان اینکه نقش سختی بود‪ ،‬بیان داشت‪ :‬خوشــبختانه جانبازان و رزمندگان را از نزدیک دیده بودم و در‬ ‫خانواده مان نیز وجود داشتند و همین امربرایم نکته مثبتی محسوب می شد‪ .‬با خودم می گفتم ان ها را می شناسم‬ ‫اما از سوی دیگر تجربه بازیگری زیادی نداشتم که بهم اطمینان بدهد که از پس لحظه های نابینایی یا لحظه های‬ ‫دراماتیکی که برای شــخصیت فیلم بوجود می اید به خوبی برمی ایم یا نه اما می دانستم وارد کار شده ام و باید به‬ ‫خوبی و بهترین شکل ان را انجام بدهم‪ .‬بازیگر فیلم سینمایی «از کرخه تا راین» خاطرنشان کرد‪ :‬یادم می اید مدت‬ ‫زیادی عینک افتابی می زدم و روی چشمهایم دستمال می گذاشتم و چند دقیقه مانند یک ادم نابینا راه می رفتم و‬ ‫درهمان حالت به ایستگاه اتوبوس می رفتم‪ .‬این موارد را با صادق صفایی تمرین می کردیم و خیلی زود با انتظاری که‬ ‫ابراهیم حاتمی کیا‪ ،‬از این شخصیت داشت منطبق شدم و مخصوصا صادق صفایی که از عهده نقش به خوبی برامد‪.‬‬ ‫دهکردی گفت‪ :‬نقش سعید در فیلم از کرخه تا راین برایم اتفاق مهم و بزرگی بود‪/.‬ایرنا‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫پرونده‬ ‫چهار شنبه‪ 18‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1311‬‬ ‫جهان بانـو؛نمایشـیدربـارهزنـانتاری‬ ‫گفت و گو با عوامل نمایش میدانی «جهان بانو»‬ ‫یو فرهنگی اوج از ابان ماه هر شب ساعت ‪ 19‬در‬ ‫نمایش جهان بانو‪ ،‬به همت و حمایت سازمان هنر ‬ ‫فرهومند ناظریان‬ ‫بوستان والیت اجرا می شود‪ ،‬مجری طرح این اثر را سیمای هنری ققنوس به عهده دارد‪ .‬علی اسماعیلی‪،‬‬ ‫گفت و گو‬ ‫تهیه کننده این اثر نمایشی است که قبال نمایش میدانی‪ ،‬تنهاتر از مسیح‪ ،‬و تنهای شب تار‪ ،‬را نیز به اجرا‬ ‫رسانده است‪ .‬مخاطبان برای دیدن این نمایش می توانند با مراجعه به سایت سینما تیکت و رزرو رایگان بلیط از شب‬ ‫قبل اقدام کنند‪ ،‬خوشبختانه با توجه به موضوع این نمایش که با محوریت زنان است‪ ،‬فضای امنی برای حضور بانوان‬ ‫محیا است‪ ،‬تا در طول نمایش احساس امنیت و ارامش خاطر داشته باشند‪ ،‬محیط چایخانه گرم و وجود مهد کودک‪ ،‬به‬ ‫زنانی که به همراه کودکان خود می ایند‪ ،‬از امکانات این مجموعه می باشد‪ .‬خبرنگار صبا‪ ،‬برای جویا شدن ازکم و کیف‬ ‫این نمایش به سراغ عوامل ان رفته و با انان به گفتگو نشسته است‪.‬‬ ‫حسن برزا‪،‬کارگردان نمایش جهان بانو‬ ‫هر ایتم که می سازم بخشی از وجود خودم است‬ ‫از نمایش جهان بانو برای مان بگوئید ؟‬ ‫این سبک از تئاتر به نمایش های میدانی معروف است‪ ،‬که مبدع‬ ‫و طراح ان بهزاد بهزاد پور بودن که در نمایش شب افتابی و شبی در‬ ‫کهکشانها‪ ،‬دستیار و برنامه ریز ایشان بودم و بعدها با کارهای دیگر‬ ‫کسب تجربه کردم تا به نمایش جهان بانو‪ ،‬رسیدم‪.‬‬ ‫از سابقه خود در این سبک از نمایش میدانی بگوئید؟‬ ‫در سال های اخیر‪ ،‬نمایش میدانی روشنای شب تار‪,‬تنها تر از مسیح‬ ‫ضو شمس را به این ســبک اجرا کردیم و جهان بانو‪ ،‬که پروژه‬ ‫و عر ‬ ‫چهارم ما به حساب می اید‪.‬‬ ‫ایا از قبل برای این نمایش طرحی مکتوب داشته اید و اگر‬ ‫این گونه بوده این متن مکتوب در چه قالبی بوده و چه گونه از‬ ‫ایده به طرح و در نهایت به روایت رسیده اید ؟‬ ‫در ابتدا یک طرح ابتدایی بود که بعدتر تبدیل به نمایشنامه شد‪.‬‬ ‫این کار برای ما حدودا سه سال زمان برد که از قالب یک طرح و ایده‬ ‫به متن نمایشنامه برسیم‪ ،‬طرح ســال ‪ 97‬ایده پردازی شده بود و از‬ ‫ان سال به بعد ما مشغول بازنویســی های متعدد طرح شدیم این‬ ‫روند با پژوهش و تحقیق همراه بود با توجه به این که شخصیت های‬ ‫این نمایش با محوریت زنان و بانوان تاریخ ساز اتفاق می افتاد‪ ،‬نیاز‬ ‫به مطالعه و استفاده از منابع غنی تاریخی درکار احساس می شد و‬ ‫حدود شش ماه در پیش تولید بودیم تا این که توانستیم این نمایش‬ ‫را با بودجه ای حدود ‪ 5‬میلیارد‪ ،‬از ابان ماه اماده اجرا کنیم‪.‬‬ ‫این نمایش در قالب چه ساختار و سبکی طراحی و ایده‬ ‫پردازی شده است ؟‬ ‫این کار تلفیقی از نمایش‪ ،‬سینما‪ ،‬تلویزیون و پرفورمنس است‪.‬‬ ‫در واقع از همه قالب های اجرایی بهر ه برده ایم تا به اجرا برسد‪ .‬که ما‬ ‫از ان به عنوان نمایش میدانی با بیگ پروداکشن یاد می کنیم‪ .‬قالبی‬ ‫که می تواند از تمامی عناصر سبکی در ساختارهای اجرایی استفاده‬ ‫کند و روایت خود را به بهترین شکل ممکن به مخاطب انتقال دهد‪.‬‬ ‫نمایش شما‪ ،‬هر شب میزبان چه تعداد تماشاگر است؟‬ ‫این نمایش‪ ،‬هر شب میزبان ‪ 2000‬الی ‪ 2500‬مخاطب است‪ ،‬و با‬ ‫توجه به تجربه ای که در طول این چند سال در مقوله نمایش میدانی‬ ‫داشته ایم‪ ،‬توانسته ایم بخوبی این میزان از جمعیت را مدیریت کنیم‪.‬‬ ‫در همین لوکیشن‪ ،‬قبال نمایش تنهاتر از مسیح و روشنای شب تار‪ ،‬با‬ ‫همین شیوه اجرا کرده ایم‪ ،‬و خوشبختانه مردم‪ ،‬هم به عنوان تماشاگر‬ ‫با این شیوه اجرایی اشنا شده اند‪ .‬چرا که از قبل مخاطب نمایش هایی‬ ‫از این دست بودند و همین امر در تسهیل امر مدیریت فضای سالن‬ ‫بسیار به ما کمک کرد‪.‬‬ ‫مدت زمان نمایش چقدر است؟ و تردد تماشاگران با توجه‬ ‫به جمعیت سخت نیست؟‬ ‫مدت زمان نمایش‪ ،‬حدود یک ساعت و سی دقیقه است و در این‬ ‫زمان امکان رفت و امد تماشاگران برنامه ریزی شده است‪ ،‬اما به طور‬ ‫کلی این نمایش از چنان ضرب و ریتم هیجانی و داستانی پرکشش‬ ‫برخوردار است که احتمال خروج تماشاگران در حین نمایش بسیار‬ ‫پایین است‪ .‬در واقع مخاطبان ما از همان ابتدای نمایش چنان درگیر‬ ‫روایت و صحنه های جذاب بصری می شــوند که تا انتها با نمایش‬ ‫همراه می مانند‪.‬‬ ‫ایا از مولفه های نمایش ایرانی‪ ،‬مانند تعزیه و پرده خوانی‬ ‫و‪ ...‬در اجرا بهره برده اید؟‬ ‫نمایش ما ورژن پیشــرفته ای از همه این هاست‪ ،‬اما نه به صورت‬ ‫کالسیک و متداولی که قبال از این سبک استفاده شده است‪ ،‬در این‬ ‫نمایش موفق شده ایم از همه سبک ها و شیوه های اجرایی و جلوه های‬ ‫بصری استفاده کنیم و یک کار مدرن ارائه دهیم‪ .‬در نمایش شبی در‬ ‫کهکشان‪ ،‬که جزو اولین نمایش های میدانی بیگ پروداکشن است‬ ‫و در همین بوستان والیت نیز اجرا رفتیم‪ ،‬امکانات زیادی در اختیار‬ ‫نداشتیم‪ .‬و از ان اجرهای اول تا کنون در این شیوه اجرایی‪ ،‬با توجه‬ ‫به تجربه‪ ،‬پیشــرفت های زیادی کرده ایم‪ .‬در حال حاضر بوســتان‬ ‫والیت‪ ،‬به یک پایگاه دائمی نمایش های میدانی تبدیل و به همین‬ ‫خاطر زیرساخت های الزم هم در ان تعبیه شده است‪ .‬به طور مثال‬ ‫دراجراهای که در سال های اول داشتیم‪ ،‬امکان تغییر دکور سنگین‬ ‫برای ما فراهم نبود‪ ،‬و همه چیز در همان فضای اســتارکچر کلی به‬ ‫شکل رئال اتفاق می افتاد‪ ،‬اما در طول این نمایش‪ ،‬دکوری به اندازه‬ ‫‪ 700‬تا ‪ 750‬متر مربع بــه دفعات در زمان یــک دقیقه ای تغییر‬ ‫می کند‪ ،‬مثال شــهر قدیمی به معبد تبدیل می شود و یا ‪ ...‬که برای‬ ‫مخاطب بسیار قابل توجه و جذاب اســت‪ .‬ما از تجهیزات مدرن و‬ ‫امکانات صحنه ای و بهترین سیستم های نوری استفاده کرده ایم‪ .‬و از‬ ‫عوامل با سابقه و حرفه ای تلویزیون و سینما بهره برد ه و از تخصص و‬ ‫دانش ان ها در صحنه پردازی و نورپردازی استفاده کرده ایم‪ .‬مرتضی‬ ‫پور حیدری به عنوان طراح صحنه از عوامل سریال مستوران بودند‬ ‫و طراح نور بر عهده عباس رحمانی است که به طور خارق العاده ای‬ ‫تصاویر بکری را در نورپردازی این نمایش خلق کرده اند‪.‬‬ ‫یکی از بهترین طراحان حرکت در ایران فرشاد منظوفی‬ ‫نیا می باشند‪ ،‬از ان جا که این نمایش مبتنی بر طراحی حرکت‬ ‫و نور و صحنه است‪ ،‬از مشورت ایشان در طول کار استفاده‬ ‫شده است؟‬ ‫نه متاســفانه‪ ،‬این از کم ســعادتی ما بوده که در خدمت ایشان‬ ‫نبودیم‪ ،‬طراح حرکت این نمایش‪ ،‬بهادر فاضل و امیر خلیلی هستند‪.‬‬ ‫شما در این نمایش بیشتر ذهن مخاطب را درگیر می کنید‬ ‫یا عواطف و شور هیجانی را به وجد می اورید؟‬ ‫هر دو را داشته ایم چرا که فرم با جذابیت زیاد‪ ،‬احساسات مخاطب‬ ‫را به وجد می اورد‪ ،‬و روایت هم با توجه به موضوعی که دارد‪ ،‬یعنی‬ ‫بانوان تاریخ ساز‪ ،‬مقوله ای بسیار تعقل برانگیز است‪ ،‬موضوعی که تا‬ ‫به حال روی ان به صورت تخصصی کار نشده و به این شکل نمایش‬ ‫جهان بانو‪ ،‬تلفیقی از تعقل و احساس است‪.‬‬ ‫در ایــن نمایش به چــه زنان تاریخ ســازی‪ ،‬پرداخت‬ ‫شده است؟‬ ‫شروع ان با خلقت حضرت ادم و حوا است‪ ،‬و به نقش حوا‪ ،‬به عنوان‬ ‫مادر بشریت پرداخت شده‪ ،‬پس از ان حضرت ساره‪ ،‬حضرت هاجر‪،‬‬ ‫حضرت اسیه‪ ،‬حضرت مریم و بعد از ان حضرت خدیجه و حضرت‬ ‫فاطمه الزهرا(س) و بعد از ان به حضرت زینب و حضرت معصومه و‬ ‫نقش ان ها در تاریخ پرداخت شده است‪ .‬و بعد از ان وارد وقایع دوران‬ ‫بعد از انقالب می شــویم‪ ،‬دفاع مقدس و به پرستاران شهیده دوران‬ ‫کرونا نیز توجه ویژه ای داشته ایم‪.‬‬ ‫ایا در طول اجرای نمایش تاکنون با توجه به فیدبک های‬ ‫مخاطبان‪ ،‬صحنه هایی حذف و یا اضافه شده اند؟‬ ‫ما مرتب در گیر این اتفاق هستیم و در محل اتاق فرمان با توجه به‬ ‫فیدبک هایی که از اجرا داریم برای رضایت و جلب توجه مخاطبان‪،‬‬ ‫نکته و نظرهای ان ها را در اجرا لحاظ می کنیم‪ .‬البته برای این کار تنها‬ ‫به نظر مخاطبان اکتفا نمی کنیم ‪ ،‬هر شب با افکار سنجی از انعکاس‬ ‫نمایش در رسان ه‪‎‬ها ‪ ،‬و جلساتی با کارشــناس های مربوطه مدام به‬ ‫دنبال تغییر و بهتر شدن هســتیم‪ .‬اما در کل تا کنون این تغییرات‬ ‫بسیار جزئی بوده و نیاز به تغییرات کلی نداشته ایم‪.‬‬ ‫در مورد موسیقی نمایش توضیح می دهید؟‬ ‫به طور کلی در نمایش میدانی به خاطر هماهنگی گســترده ای‬ ‫که اتفاق می افتد‪ ،‬امکان اســتفاده از موسیقی زنده مقدور نیست‪،‬‬ ‫موسیقی از قبل اماده شده اســت که در حین اجرا پخش می شود‪،‬‬ ‫بخشی از موسیقی ساخته شده است و بخشــی هم از منابع اماده‬ ‫استفاده کرده ایم که عرفان حسن زاده مسئول صداگذاری این نمایش‬ ‫هستند و به اقتضای نمایش‪ ،‬کار موسیقی ان را به عهده گرفته اند‪.‬‬ ‫با توجه به این که عده ای از هنروران این نمایش سرباز‬ ‫هستند‪ ،‬اگر ایده های شــما در تمرین برای شان قابل اجرا‬ ‫نبود چه می کردید؟‬ ‫چون در ابتــدا خودم نویســندگی این نمایشــنامه را به عهده‬ ‫داشتم‪ ،‬در همان لحظه نگارش‪ ،‬کارگردانی هم می کردم‪ ،‬و با توجه‬ ‫به تجربه ای که در این زمینه داشتم‪ ،‬پتانسیل موجود در بازیگران‬ ‫را در حوزه اجرایی لحاظ کردم‪ .‬البته باید بگویم که خوشــبختانه‬ ‫بازیگران سرباز‪ ،‬با توجه به ســابقه کاری که در نمایش های قبلی‬ ‫داشــتند‪ ،‬امادگی الزم برای اجرای نقش را دارند‪ ،‬و همان سربازها‬ ‫در حال حاضر به بازیگران خوبی تبدیل شده اند‪ .‬تیم کارگردانی این‬ ‫نمایش هشت نفره است که هر کدام مسئول بخشی از کار از تمرین‬ ‫تا اجرا هستند‪.‬‬ ‫این نمایش برای شما یک موفقیت است یا تجربه ؟‬ ‫این کار برای من تجربه است‪ ،‬و هنوز به ایده ال های خود در این‬ ‫زمینه نرسیده ام‪ .‬این نمایش برحسب امکانات و توان در حال حاضر‬ ‫ماســت‪ .‬امید دارم در نمایش های بعدی بهتر و بهتر شود و از تکرار‬ ‫بپرهیزیم تا به تولید محتوای جدید برسیم و در چرخه تکرار کارهای‬ ‫قبلی نیفتیم‪.‬‬ ‫پروژه تئاترهای میدانی چه اندازه نفس گیر و ســخت‬ ‫می تواند باشد؟‬ ‫انجام و به اجرا رســاندن این نوع تئاترها بســیار صبر و تحمل و‬ ‫ارامش می خواهد‪ .‬چرا که تعداد نفرات در این نوع پروژه ها بســیار‬ ‫سنگین است و بیش از ‪ ۷۰‬الی ‪ ۸۰‬پرده نمایشی در حال انجام است‬ ‫که هر پرده بازیگران بسیار‪ ،‬عوامل و دکور می خواهد‪ .‬هماهنگی این‬ ‫عوامل سخت است‪ ،‬اما کمک و همکاری همه گروه ساخت جهان بانو‪،‬‬ ‫را راحت و لذت بخش کرده است‪.‬‬ ‫استقبال تماشاگران چگونه بوده است؟‬ ‫استقبال تماشاگران خداروشکر متناسب با ظرفیت خوب بود‪.‬‬ ‫کدام یک از صحنه ها برای تان جذاب تر است؟‬ ‫تمام صحنه های این کار و کارهای دیگــر برای من لذت بخش‬ ‫هستند‪ .‬چرا که هر کدام از صحنه ها را بخشی از وجود خودم می دانم‪.‬‬ ‫اما صحنه شهادت حضرت زهرا (س)‪ ،‬حس و حال دیگری برایم رقم‬ ‫زده است‪.‬‬ صفحه 4 ‫ریـخسـاز‬ ‫امیر خلیلی‪ ،‬طراح حرکات تئاتر جهان بانو‪:‬‬ ‫اجرای هماهنگ‪ ،‬نتیجه تالش پشت صحنه است‬ ‫از خودتان شروع می کنیم‪.‬‬ ‫امیر خلیلی متولد ‪ ۱۳۵۷‬فارغ التحصیل رشته تولید سینما و‬ ‫تئاتر هستم و سال ‪ ۷۹‬به صورت حرفه ای وارد این عرصه شدم‪.‬‬ ‫از ورودتان درعرصه تئاترهای میدانی بگوئید ؟‬ ‫جهان بانو‪ ،‬دهمین کار میدانی است که انجام می دهم و در خیلی‬ ‫از این نوع تئاترها در جایگاه بازیگر بودم و از سال ‪ ۷۹‬همکاری ام‬ ‫با اقای حسین مسافراستانه شروع شــد و بعد در جایگاه طراحی‬ ‫حرکت و بازیگری ادامه داده ام‪.‬‬ ‫با توجه به این که برای بازی از ســربازان نیز استفاده‬ ‫شــده‪ ،‬ســخت گیری های خاصی به عوامل به خصوص‬ ‫پرونده‬ ‫سربازان دارید؟‬ ‫من معتقدم نظم پشت صحنه خیلی مهم است و روی صحنه اگر‬ ‫اجرای هماهنگ می بینیم نتیجه تالش پشت صحنه است اگر چه‬ ‫سربازان به اقتضای سن و جایگاه‪ ،‬شیطنت هایی دارند اما در نهایت‬ ‫در اختیار کار هستند‪.‬‬ ‫جهان بانو‪ ،‬از زاویه نگاه شما چگونه است؟‬ ‫در این کار به زنان تاریخ که مهم بوده اند پرداخته شده است که به‬ ‫نظر من زاویه دید متفاوتی است و امیدوارم کسانی که کار را می بینند‬ ‫خوشحال و راضی بیرون بروند‪.‬‬ ‫ممکن است اتفاقات ناخواسته ای موقع اجرا رخ دهد؟‬ ‫بله‪ ،‬در طول برخی اجراها‪ ،‬باد‪ ،‬باران و طوفان به دکور اســیب‬ ‫رسانده است‪ .‬در یک اجرا هم بال های فرشتگان اسیب دید و در جایی‬ ‫مشعل شعله ور شد و با همه این ها به کارمان ادامه دادیم‪.‬‬ ‫چهار شنبه‪ 18‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1311‬‬ ‫‪5‬‬ ‫بهادر فاضل‪ ،‬طراح حرکات تئاتر جهان بانو‪:‬‬ ‫جهان بانو ابعاد بزرگ تری نسبت به دیگر تئاترهای میدانی دارد‬ ‫قبال تجربه کار نمایش میدانی داشته اید؟‬ ‫بله‪ ،‬این نوع ســبک را زیاد کار کرده بودم‪ .‬اما کار میدانی در این‬ ‫ابعاد بزرگ که در سه وجه باشــد را تجربه نکرده بودم و این برایم‬ ‫خیلی جالب بود‪.‬‬ ‫در اجرا و هدایت بازیگران با مشکلی روبرو شده اید؟‬ ‫بسیاری از بازیگران سرباز هستند و خیلی از ان ها دغدغه این نوع‬ ‫کارها را ندارند و بیشترین مشکل کارهای میدانی با انان است‪ .‬اما‬ ‫سعی کرده ایم با این عزیزان دوست باشیم و به خوبی کار کنیم‪ .‬البته‬ ‫فضای باز این نوع تئاترها نیز از مشکالت دیگر کار است که با حوادث‬ ‫غیرمترقبه روبه رو می شویم‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫چهار شنبه‪ 18‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1311‬‬ ‫نمایش «اوج طوفان»؛ ترومای یک نویسنده‬ ‫نمایش «اوج طوفان» نوشته فلوریان زلر‪ ،‬با ترجمه سروش جوادزاده‪ ،‬کارگردانی مسعود صالحی و‬ ‫تهیه کنندگی رضا بهدادنیا از هشتم ابان ساعت ‪ ۲۰:۳۰‬در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است و بازیگران‬ ‫ان نادر فالح‪ ،‬ساناز روشنی‪ ،‬مرضیه موسوی‪ ،‬شیما جعفرزاده‪ ،‬سپهر محمودی و رامونا شاه هستند‪ .‬مسعود‬ ‫صالحی با اشاره به این که «اوج طوفان» پیش از این اجرایی در ایران نداشته است‪ ،‬خالصه داستان را اینگونه‬ ‫توضیح داد‪ :‬مرد نویسنده ای که همسر خود را از دست داده دچار ترومایی شده و هر روز با زمانی مواجه‬ ‫می شود که همسرش از منزل خارج شده و دیگر بازنگشته است‪ .‬دختران این مرد بر ان می شوند تا این‬ ‫وضعیت را سروسامان دهند که ان ها هم دچار این فقدان هستند‪ /.‬هنرانالین‬ ‫داوران بخش کمیک استریپ سوگواره هنرعاشورایی معرفی شدند‬ ‫محمدرضا دوست محمدی‪ ،‬کارشناس ارشد انیمیشن از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه تهران و عضو‬ ‫هیات علمی دانشگاه تهران پردیس هنرهای زیبا است‪ .‬دوست محمدی طراحی اثار هنری روزنامه جام‬ ‫جم‪ ،‬همشهری و ‪ ..‬است‪ .‬پرویز اقبالی کارشناس ارشد گرافیک و دکتری پژوهش هنر است که تصویرگری‬ ‫بیش از پنجاه کتاب را در کارنامه خود دارد‪.‬‬ ‫چهاردهمین سوگواره هنرعاشــورایی در قالب ‪ 5‬بخش پوســتر و تایپوگرافی‪ ،‬نقاشی (دیجیتال و‬ ‫کالسیک)‪ ،‬نقاشی خط‪ ،‬پرچم و کتیبه و پینما برگزارخواهدشد‪ .‬هم چنین الزم به یاداوری است که مهلت‬ ‫ارسال اثار تا ‪ 25‬ابان ماه تمدید شده است‪/.‬فارس‬ ‫«شن» تنها‪ ۵‬شب روی صحنه است‬ ‫علیرضا پاکباز‪ ،‬کارگردان نمایش «شــن» که در تماشاخانه مهر‬ ‫حوزه هنری‪ ،‬روی صحنه است درباره تعداد اندک اجراهای این نمایش‬ ‫گفت‪ :‬نمایش «شن» کاری از هنرجویان هنرستانی است و ما از ابتدا‬ ‫نمایش را برای حداقل ‪ ۱۵‬شــب اماده اجرا کرده بودیم اما به دلیل‬ ‫شرایط جامعه و واقع شدن حوزه هنری در نزدیکی دانشگاه امیرکبیر و‬ ‫پل حافظ و لزوم حفظ امنیت مخاطبان و عوامل گروه تصمیم گرفتیم‬ ‫نمایش تنها ‪ ۵‬روز از ‪ ۱۴‬تا ‪ ۱۸‬ابان اجرا داشته باشد‪ .‬چون برای همین‬ ‫تعداد اجرا هم باید ریسک می کردیم‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬بازیگران ما همگی هنرجویان هنرســتان هستند اما‬ ‫چون در رشته تئاتر درس می خوانند امادگی اجرای بیش تر از این‬ ‫را هم داشتند و مدرسه هم از گروه حمایت می کرد اما به دلیل اینکه‬ ‫مدام مجبور بودیم اجرا را به تعویق بیندازیم و متاسفانه روند تمرین ها‬ ‫فرسایشی شده بود‪ ،‬تصمیم گرفتیم اجرا برویم حتی اگر در مدت زمان‬ ‫کمی باشد‪ .‬پاکباز‪ ،‬درباره شکل گیری نمایش توضیح داد‪ :‬ما درایام‬ ‫فاطمیه سال گذشته با همین هنرجویان‪ ،‬نمایشی را به نام «لوطی‬ ‫مصطفی» در تماشاخانه سرو به صحنه بردیم که مورد توجه قرارگرفت‬ ‫و به پیشــنهاد مدیریت مجموعه که عالقه مند به اجرای نمایشــی‬ ‫داستان گو با محوریت دفاع مقدس بود‪ .‬در نهایت نمایشنامه «شن» را‬ ‫برای اجرا انتخاب کردیم که نوشته هادی اسالمی‪ ،‬محمدرضا ارکان و‬ ‫سروش صدوقی است و سال ‪ ۹۳‬به عنوان ماحصل یک کارگاه اموزشی‬ ‫توسط وحید اقاپور‪ ،‬به صحنه رفته بود‪.‬‬ ‫«شاهزاده خانم و کالغ های تاج طال» در تاالر هنر‬ ‫تاالرهنر که نمایش «شــاهزاده خانــم و کالغ های تــاج طال » به‬ ‫نویسندگی و کارگردانی پویا شــش پری ‪ ،‬از روز دوشنبه ‪ ۱۶‬ابان در ان‬ ‫به روی صحنه رفته اســت‪ ،‬تا ‪ ۲۵‬اذر ماه میزبان این نمایش خواهد بود‪.‬‬ ‫در این نمایش سمیه بیگی‪ ،‬المیرا پارسا‪ ،‬سعید قره داغلی‪ ،‬نسا جبین پور‪،‬‬ ‫هانیه رهگذر‪ ،‬مهدیه طاهری‪ ،‬نیما محمــودی‪ ،‬مهتاب فرهپور‪ ،‬عرفان‬ ‫امین‪ ،‬مهدی برخوردار‪ ،‬محمد شاد‪ ،‬پویا شش پری به ایفای نقش پرداخته‬ ‫و عروسک گردانی می کنند‪ .‬علیرضا حســین پور طراح صحنه و طراح‬ ‫عروسک‪ ،‬فرید نوایی اهنگساز‪ ،‬ســمیرا شش پری طراح لباس‪ ،‬از دیگر‬ ‫عوامل نمایش هستند‪ .‬در خالصه نمایش «شاهزاده خانم و کالغ های‬ ‫تاج طال» امده است‪« :‬شاهزاده خانمی به نام ویشا بعد از سال ها متوجه‬ ‫می شود جادوگری برای اینکه صاحب تاج و تخت و مال و منال پادشاه شود‬ ‫برادرانش را جادو کرده و تبدیل به کالغ کرده است‪ .‬مخاطب این نمایش‬ ‫کودک و نوجوان اســت و تا ‪ ۲۵‬اذر در نوبت صبح ویژه مدارس و ساعت‬ ‫‪ ۱۷:۳۰‬برای خانواده ها به روی صحنه می رود‪/.‬مهر‬ ‫معرفیبرگزیدگانمسابقهنقاشی«بهرنگخیال»‬ ‫مسابقه نقاشی دانش اموزی «به رنگ خیال» با اولویت کشیدن‬ ‫نقاشی با موضوع ‪ ۱۳‬ابان برگزار و طی ان بیش از یکصد اثر خلق‬ ‫شد‪ .‬برگزیدگان این مسابقه امروز در فرهنگسرای اندیشه معرفی‬ ‫می شوند‪ .‬همزمان با ‪ ۱۳‬ابان و روز دانش اموز‪ ،‬فرهنگسرای اندیشه‬ ‫مسابقه نقاشی «به رنگ خیال» را با مشارکت دبستان طلوع اسالم‪،‬‬ ‫برگزارکرد‪ .‬دراین مسابقه نقاشــی از دانش اموزان خواسته شد تا‬ ‫نقاشی های خود با موضوع گوناگون به ویژه اتفاقات و مناسبت های‬ ‫مهم روز ‪ ۱۳‬ابان را زیر نظر استاد مرتضی اسمانی و با تکنیک مداد‬ ‫رنگی روی کاغذ ‪ A4‬اماده کرده و تحویل دهند‪ .‬این مســابقه با‬ ‫استقبال خوب دانش اموزان همراه شد و بیش از یکصد اثر توسط‬ ‫دانش اموزان اماده شــد‪ .‬هم اکنون و به همت نگارخانه اندیشه‪،‬‬ ‫نمایشگاهی از نقاشــی های منتخب دانش اموزان در این رویداد‬ ‫انتخاب شده و طی نمایشگاه «به رنگ خیال»‪ ۷۰ ،‬نقاشی منتخب‬ ‫در معرض دید عموم عالقه مندان قرار گرفته است‪/ .‬فارس‬ ‫او در پایان درباره داستان و ویژگی های نمایش توضیح داد‪ :‬علت‬ ‫انتخاب این متن متفاوت و غیرکلیشــه ای بودن ان نسبت به دیگر‬ ‫نمایشنامه های دفاع مقدسی بود و خوشحالم که این پروژه توانست‬ ‫شــکل بگیرد‪ .‬اتفاق های نمایش در یک اسایشــگاه اعصاب و روان‬ ‫می گذرد و داستان زندگی ‪ ۲‬دوســت و هم رزم به نام های علیرضا و‬ ‫رسول را روایت می کند که هر ‪ ۲‬در تیم عملیات و شناسایی هستند‪.‬‬ ‫اما در یکی از عملیات ها مجبور می شوند از مسیری دیگر که «شن»‬ ‫نام دارد به راه شان ادامه دهند که به دلیل مجروح شدن رسول از هم‬ ‫جدا می افتند‪ .‬این جدایی منجر به اسارت رسول می شود و علیرضا‬ ‫هم متهم به خرابکاری و لو دادن عملیات شده و به زندان می افتد‪ .‬پس‬ ‫از جنگ علیرضا که تازه از زندان ازاد شده رسول را در یک اسایشگاه‬ ‫اعصاب و روان پیدا می کند‪ .‬درحالی که متوجه می شود رسول‪ ،‬هویت‬ ‫خودش را انکار می کند و از نظر روانی دچار اختالل است و به هیچ وجه‬ ‫خودش و خاطرات گذشته را به یاد نمی اورد‪ .‬علیرضا‪ ،‬خودش را به‬ ‫عنوان یک بیمار اعصاب و روان جا می زند و تالش می کند تا رسول‪،‬‬ ‫بتواند خاطراتش را بازیابی کند و از ایــن طریق بتواند موفق به حل‬ ‫معمای سال ها قبل شود و بی گناهی علیرضا‪ ،‬را ثابت کند‪.‬‬ ‫جالل الدین محمد احمدی‪ ،‬سیدمهدی اسماعیلی‪ ،‬طاها اصغری‪،‬‬ ‫مهدی حاجی قاســمعلی‪ ،‬محمدصالح ربیعی‪ ،‬محمدحسین زاهد‪،‬‬ ‫علیرضا سلطان بازیگران این اثر نمایشی هســتند که تا ‪ ۱۸‬مهر در‬ ‫تماشاخانه مهرحوزه هنری‪ ،‬روی صحنه است‪/.‬مهر‬ ‫ناصرنصیر‪:‬تئاترازجملهمشاغلمحروماست‬ ‫رامین ناص ر نصیر‪ ،‬بازیگر سینما و تئاتر پیرامون اخرین فعالیت خود‬ ‫در عرصه تئاتر گفت‪ :‬در حال حاضر روزهای پایانی تمرینات نمایش‬ ‫«نصف شبی» به کارگردانی کامران شهالیی‪ ،‬را پشت سر می گذاریم‬ ‫که برای اجرا در تماشاخانه شهرزاد اماده می شود‪ .‬او درباره وضعیت‬ ‫کنونی تئاتر اضافه کرد‪ :‬تئاتر از بحران کرونا خارج شده اما هم چنان‬ ‫درگیر مشکالت فراوانی است که از گذشته با این هنر همراه بوده است‪.‬‬ ‫ناصر نصیر‪ ،‬با اشاره به دســتمزد کم اهالی تئاتر و بازیگران این رشته‬ ‫اضافه کرد‪ :‬به طور کلی به جز برخی اثار که اسپانسرهای بزرگ دارند‪،‬‬ ‫دستمزد تئاتر به نحوی نیست که بتوان از ان به عنوان راهی برای امرار‬ ‫معاش یاد کرد‪ ،‬اگر بخواهیم تئاتر را شغل خطاب کنیم از جمله مشاغل‬ ‫محروم است‪ .‬در واقع قیمت بلیت تئاتر گران نبوده و حتی نسبت به‬ ‫هزینه های گروه اجرایی و زمانی که صرف می کند ناچیز اســت‪ ،‬اما با‬ ‫توجه به شــرایط اقتصادی جای تعجب ندارد که همین مبلغ کم هم‬ ‫گران به نظر برسد‪/.‬میزان‬ صفحه 6 ‫چهار شنبه‪ 18‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1311‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫رونمایی از‪ ۱۰‬عنوان کتاب حوز ه نوجوان و جوان در خان ه کتاب‬ ‫ایین رونمایی از ‪ ۱۰‬عنوان کتاب در حــوزه ی نوجوان و جوان‪ ،‬روز گذشــته ‪ ۱۷‬ابان ماه‪ ،‬در محل‬ ‫خان ه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد‪ .‬بر اساس این اطالعیه‪ ،‬این کتاب ها در موضوعات احکام‪ ،‬اخالق و‬ ‫ف ّعالیت های پرورشی مدارس است و متناسب با نسل نو‪ ،‬در قالب های طنز و داستانی و جذاب و با استفاده‬ ‫از افزونه های چند رسانه ای تهیه شده است‪ .‬در این مراسم‪ ،‬مجموع ه کتاب های «دو امتحان!» در موضوع‬ ‫احکام (در پنج جلد)‪ ،‬مجموعه کتاب های «ماه نو‪ ،‬کالم نو» با موضوع فعالیت های پرورشی در مدرسه (در‬ ‫سه جلد)‪ ،‬کتاب های «اخالق خودمانی» و «هر چه می خواهی گناه کن!» در موضوع اخالق‪ ،‬برای گروه‬ ‫س ّنی نوجوان و جوان‪ ،‬رونمایی شدند‪ /.‬ایلنا‬ ‫‪7‬‬ ‫«دره انجیر»؛ زمانی که زندگی بر مرگ پیروز می شود‬ ‫ّ‬ ‫دره انجیر‪ ،‬داستان زندگی زن جوانی است که جسم و روانش درگیر بیماری و مسائل سخت‬ ‫کتاب ّ‬ ‫شده است و نویسنده داستان را به سرانجام خاصی می رساند‪ .‬این کتاب از دو بخش کلی تشکیل شده است‪،‬‬ ‫بخش نخست ‪ ۲۹‬فصل دارد و ‪ ۱۰۶‬صفحه از کتاب را به خود اختصاص داد و بخش دوم دارای هشت فصل‬ ‫است و ‪ ۲۸‬صفحه از کتاب را شامل می شود‪ .‬دو صفحه پایانی کتاب با عنوان سحرگاه تنظیم شده است‪.‬‬ ‫دره انجیر معتقد است درون مایه این اثر‪ ،‬اهمیت خود زندگی و برتری ان به مرگ است‬ ‫نویسنده داستان ّ‬ ‫دره انجیر‪ ،‬مقطعی از زندگی یک زن جوان‬ ‫ است‪.‬‬ ‫ه‬ ‫کرد‬ ‫استفاده‬ ‫زیادی‬ ‫داستانی‬ ‫جزئیات‬ ‫که برای بیان ان از‬ ‫ّ‬ ‫را روایت می کند که درگیر با بیماری و مراحل درمان ان است‪/ .‬ایرنا‬ ‫کانونمنحلنمی شود‬ ‫حامد عالمتی‪ ،‬مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره طرح انتقال مربیان‬ ‫کانون به اموزش و پرورش برای تبدیل وضعیت توضیح داد‪ :‬با توجه ب ه شناسایی نیروهای کارامد‬ ‫کانون‪ ،‬ما طرح جامع مدیریت منابع انسانی را مطرح کردیم که بحث انتقال نیروهای کانون‪ ،‬فاز‬ ‫اول این طرح است‪ .‬ما در کانون یک سری نیروی قراردادی داریم که سال هاست تبدیل وضعیت‬ ‫نشده اند‪ ،‬از طرفی اموزش و پرورش به معلم حرفه ای نیاز داشت بنابراین این فرصت‪ ،‬بهترین‬ ‫راه برای پیمانی شدن نیروهای قراردادی کانون بود‪ .‬او افزود‪ :‬انتقال به اموزش و پرورش کامال‬ ‫اختیاری است‪ .‬مدیرعامل کانون گفت‪ :‬نیروهایی که به اموزش و پرورش منتقل می شوند‪ ،‬عموما‬ ‫مربی نیستند و در میان ان ها نیروهای اداری نیز حضور دارند‪ .‬پس از تبدیل وضعیت پیمانی‬ ‫نیروها مجددا می توانیم از خدمات ان ها بهره مند شویم بدین صورت که معموال کالس های کانون‬ ‫در ساعات غیردرسی برگزارمی شوند و این مربیان نیز می توانند ساعات درسی خود را در اموزش‬ ‫و پرورش و ساعات دیگر را به صورت حق الزحمه در کانون فعالیت کنند‪.‬‬ ‫عالمتیعنوانکرد‪:‬قابلذکراست کهمعلماندرتابستانتعطیلهستندواتفاقاکانوندرفصل‬ ‫تابستان دوره پیک کالس های غیردرسی را سپری می کند درنتیجه مربیان می توانند هم چنان‬ ‫به فعالیت خود در کانون ادامه دهند‪ .‬او ادامه داد‪ :‬نکته دیگر اینکه در فازدوم طرح جامع مدیریت‬ ‫منابع انسانی برای حدود‪ ۹۰۰‬مربی پاره وقت که سال هاست در کانون فعالیت دارند‪ ،‬برنامه ای وجود‬ ‫دارد تا این مربیان پاره وقت تا پایان سال به صورت تمام وقت فعالیت کنند و این مربیان اگر خالیی‬ ‫در کار کانون به وجود بیاید‪ ،‬این خالء را پر خواهند کرد ‪ .‬عالمتی‪ ،‬در واکنش به اظهاراتی مبنی بر‬ ‫اینکه این طرح منجر به انحالل کانون می شود‪ ،‬گفت‪ :‬ما به هیچ وجه به فکر انحالل کانون پرورش‬ ‫فکری کودکان و نوجوانان نیستیم‪ .‬بلکه دنبال توسعه و تقویت این نهاد هستیم‪ .‬رییس جمهوری‬ ‫و وزیر اموزش و پرورش نیز بر پیشرفت کمی و کیفی کانون تاکید دارند‪ .‬او در پاسخ به اینکه ایا‬ ‫این امکان وجود نداشت تا با تعامل مدیران باالدستی تبدیل وضعیت نیروها در خود کانون انجام‬ ‫شود؟ اظهار کرد‪ :‬باید منطقی فکر کنیم و کانون هم زیرمجموعه اموزش و پروش است و این طرح‬ ‫جدید یک امکانی است که برای تبدیل وضعیت نیروها به وجود امده است‪ .‬ازطرفی نیروهای پاره‬ ‫وقت ما بسیار درجه یک هستند که می توانند‪ ،‬تمام وقت شوند‪.‬‬ ‫عالمتی‪ ،‬در پایان درباره جذب مربیان جدید به کانون تصریح کرد‪ :‬تا زمانی که نیروهای موجود‬ ‫به درستی ساماندهی نشوند‪ ،‬نیروی جدید جذب نمی کنیم‪ .‬اگر جایی برای ما محرز شود که نیاز به‬ ‫نیروی جدید داریم‪ ،‬حتما نیرو جذب می کنیم‪ ،‬اما طبق بررسی ما امروزه اگر ما ساماندهی درستی‬ ‫از افراد داخل کانون داشته باشیم نیازی به نیروهای جدید نداریم‪/.‬صباخبر‬ ‫اثار راه یافته به بخش رادیو تئاتر‬ ‫معرفی شدند‬ ‫هجدهمین جشــنواره بین المللــی تئاتر مقاومت‪،‬‬ ‫سومین بخش خود را با عنوان «رادیو تئاتر»‪ ،‬در شیراز‬ ‫برگزار می کند‪ .‬پیش از این‪ ،‬بخش اربعین با عنوان «زخم‬ ‫عتیق» و با اجرای گروه های نمایشی در پیاده روی اربعین‬ ‫برگزار شد‪ .‬در ادامه هم بخش «تئاتر خیابانی» با حضور‬ ‫سیزده گروه منتخب در یزد به مرحل ه اجرا رسید و اکنون‬ ‫هم نوبت به بخش «رادیو تئاتر» رسیده است‪ .‬از میان اثار‬ ‫رسیده به دبیرخان ه جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت‪،‬‬ ‫یازده گروه برای حضور در بخش «رادیو تئاتر» پذیرفته‬ ‫شده اند‪ .‬اسامی اثار پذیرفته شده برای حضور در مرحله ی‬ ‫نهایی بخش «رادیو تئاتر » در شیراز به این شرح است‪:‬‬ ‫«اخماز» از اردبیل به کارگردانی شاهد مجتهدزاده‬ ‫اردبیلی «در دل خاک» از تهــران به کارگردانی دنیا‬ ‫فتحی «در النه زنبور» از تهران به کارگردانی صادق‬ ‫وفایی «روایت ناتمام زیبای خط خطی» از قزوین به‬ ‫کارگردانی بهاره کاظمی «زنده ی عشــق» از تهران‬ ‫به کارگردانی ناصر کریمی نیک «گره اخر» از همدان‬ ‫به کارگردانی بهنــام میرزایی «مجنون»(پل حمید)‬ ‫از تبریز به کارگردانی علی حسینقلی زاده «نامه های‬ ‫شــرجی» از شــهر رزن به کارگردانی نســا بخشی‬ ‫«نفس های زیر باران» از اراک بــه کارگردانی بهمن‬ ‫پارســاارا «یک و بیســت دقیقه بامداد» از رشت به‬ ‫کارگردانی صادق حسین پور «برنیزه هالل را دیدم» از‬ ‫شیراز به کارگردانی ارش جمال الدینی اجراهای بخش‬ ‫«رادیو تئاتر» در هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر‬ ‫مقاومت‪ ،‬که از روز گذشته در شیراز شروع شده است تا‬ ‫‪ 20‬ابان جاری ادامه خواهد داشت‪/.‬فارس‬ صفحه 7 ‫معصومیـت‬ ‫از دسـت نرفتـه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫َوا ْذ ُک ْر فِی ال ْ ِکتَابِ َم ْریَ َم ا ِ ِذ انْت ََب َذ ْت م ِْن اَ ْهل ِ َها َم َکان ًا شَ ْرق ًِّیا (و‬ ‫یاد کن در کتاب خود احوال مریم را ان گاه که از اهل خانه‬ ‫خویش کنار گرفته به مکانی به مشرق «بیت المقدس برای‬ ‫عبادت» روی اورد‪ ).‬ایه ‪ 16‬سوره مبارکه حضرت مریم (س)‬ ‫متولد نوزدهم ابان اســت‪ .‬روزی مصادف با دهم نوامبر‪...‬‬ ‫روزی که به سال ‪ 1919‬مصادف اســت با زادروز میخائیل‬ ‫کالشــنیکف‪ ،‬مخترع نابغه مسلســل ا‪-‬کا‪ 47-‬اسلحه ای‬ ‫که از ‪( 1949‬پنج ســال پس از پایان جنگ جهانی دوم) تا‬ ‫امروز سالح اصلی جنگ های بزرگ‪ ،‬شــهری و غیرشهری‬ ‫محســوب می شــود‪ .‬روزی که چندین قرن پیش با زادروز‬ ‫مارتین لوتر‪ ،‬کشیش برجسته و نام دار المانی و از پیشوایان‬ ‫نهضت اصالحات پروتستانی نیز مصادف است‪ .‬تاریخی که در‬ ‫هزاره سوم و به سال ‪ 2009‬زمان درگذشت تلخ رابرت انکه‪،‬‬ ‫سنگربان فقید تیم فوتبال هانوفر المان که پس از درگذشت‬ ‫دختر دو ساله اش‪ ،‬حریف افســردگی نشد و در غروب پریده‬ ‫رنگ دهم نوامبر ‪ 2009‬خود را زیر قطار انداخت! اگر نخواهیم‬ ‫راه دور برویم‪ 19 ،‬ابــان ‪ 1350‬زادروز نیکی کریمی‪ ،‬بازیگر‬ ‫بزرگ و سوپراستار دهه ‪ 1370‬ســینمای ایران نیز به شمار‬ ‫می اید‪ .‬شبنم قلی خانی اما دختر‬ ‫نوزدهمیــن روز ابــان ‪1356‬‬ ‫خورشــیدی اســت‪ .‬کودکی‪،‬‬ ‫نوجوانی و جوانی قلی خانی در‬ ‫پایتخت سپری شد و زمانی که‬ ‫‪ 20‬ساله بود‪ ،‬زندگی حرفه ای‬ ‫و فعالیت هنری خــود را با‬ ‫بازی در نمایش «انتیگونه»‪،‬‬ ‫بی بدیــل‬ ‫شــاهکار‬ ‫«سوفوکل» تراژدی نویس‬ ‫شــهیر یونانــی‪ ،‬که ‪442‬‬ ‫سال پیش از میالد مسیح‬ ‫نوشته شد اغاز کرد‪.‬‬ ‫یاسر سماوات‪ -‬شــبنم قلی خانی‪ ،‬متولد ‪ ۱۹‬ابان ‪ ۱۳۵۶‬در یکی‬ ‫از محله های پایتخت به دنیا امد و به عنوان بازیگر تلویزیون و ســینما‪،‬‬ ‫با مجموعه تلویزیونی مریم مقدس به شــهرت رســید‪ .‬او با این که در‬ ‫ی و عالقه مندی که‬ ‫رشته ریاضی تحصیل کرده بود بر اساس حس درون ‬ ‫به فعالیت هنری داشت در دانشگاه‪ ،‬رشته تئاتر را برگزید و در گرایش‬ ‫طراحی صحنه مشــغول به تحصیل شــد‪ .‬اما به همین بسنده نکرد و‬ ‫کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر را برای ادامه راه انتخاب کرد‪ .‬قلی خانی‬ ‫بعدها عضو هیئت علمی دانشگاه ازاد اسالمیشد و به اموزش بازیگری و‬ ‫تئاتر پرداخت‪ .‬بازیگری به کودکان را برای چندین سال در یک موسسه‬ ‫فرهنگی تدریس کرد‪ .‬و با سمت استادی‪ ،‬مشغول به تدریس کارگردانی‬ ‫تئاتر در دانشگاه ازاد شد‪ .‬ازدواج او را به علت کار شخصی همسرش از‬ ‫محیط کار دورش کردو از ابتدای سال ‪ ۱۳۹۲‬به استرالیا نقل مکان کرد‬ ‫و پس از بازگشت به ایران دوباره فعالیت خود را اغاز کرد‪.‬‬ ‫شبنم قلی خانی بیست ســاله بود که در نمایش انیگونه‪ ،‬درخشید‪.‬‬ ‫چهره خاص و معصومیت اشکاری که در سیمای قلی خانی موج می زد‬ ‫به خوبی حق مطلب را درباره نقــش انتیگونه‪ ،‬خواهر «بولونیکس» ادا‬ ‫می کرد‪ .‬فعل و انفعاالت اجتماعی ‪ -‬سیاسی ان روزهای ایران و روی کار‬ ‫امدن دولت اصالحات که تاکید زیادی هم روی فرهنگ و هنر داشت‪،‬‬ ‫مجال گسترده ای در اختیار نویسندگان‪ ،‬مترجمان‪ ،‬روزنامه نگاران و به‬ ‫عبارت بهتر جامعه هنری ایران قرار داده بود‪ .‬پس از درخشش قلی خانی‬ ‫در «انتیگونه» او مورد توجه شــهریار بحرانی‪ ،‬کارگردان فیلم «مریم‬ ‫مقدس» نیز قرار گرفت‪ .‬بحرانی نیز همان معصومیت خاص را در سیمای‬ ‫قلی خانی یافته بود تا نقش اصلی فیلمش را به این بازیگر جوان بسپارد‪.‬‬ ‫این اتفاق فرصتی بزرگ برای او بود تا بازی کنار هنرمندانی مطرح مانند‬ ‫زنده نام پرویز پورحسینی‪ ،‬فخرالدین صدیق شــریف‪ ،‬رویا تیموریان‪،‬‬ ‫محمد کاسبی‪ ،‬حسین یاری‪ ،‬جعفر دهقان‪ ،‬مرجان شیرمحمدی‪ ،‬کورش‬ ‫تهامی و زنده نام محمد پورســتار را تجربه کند‪ .‬اگر چه نخستین کار‬ ‫سینمایی قلی خانی‪ ،‬پروژه ای عظیم با حضور بیش از ‪ 90‬بازیگر بود؛ اما‬ ‫ریسک بحرانی جواب داد و بازیگر نقش اول او به خوبی از پس کار برامد‪.‬‬ ‫پس از ان نسخه تلویزیونی «مریم مقدس» در قالب مینی سریال از شبکه‬ ‫مختلف سیمای ایران روی انتن رفت تا شبنم قلی خانی در اوان جوانی‬ ‫خیلی زود شهرت را لمس کند‪ .‬او در ســال های ‪ 81‬و ‪ 82‬خورشیدی‬ ‫به ترتیب در دو مجموعه تلویزیونی دیگر بــا نام های «گل مرداب» به‬ ‫کارگردانی پرویز امیرافشــاری و «پرده عشق» کاری از جمال شورجه‬ ‫مقابل دوربین قرار گرفت‪ .‬همین طور پس از بازی در فیلم سینمای «یک‬ ‫الف ناقابل» به سال ‪ ،1380‬یک ســال بعد در سه فیلم دیگر با عناوین‬ ‫«جوجه اردک من» اثر امیر فیضی‪« ،‬عطش» به کارگردانی محمدحسین‬ ‫ش‪‎‬افرینی‬ ‫فرح بخش و «سفرنامه خواب» کاری از روح اهلل حجازی به نق ‬ ‫پرداخت‪ .‬جان دادن به نقش «اذر فرجاد» در مجموعه تلویزیونی «اولین‬ ‫شب ارامش» باعث شد عالوه بر شهرت‪ ،‬عنصر محبوبیت را هم به روند‬ ‫حضور خود در سینما و تلویزیون ایران اضافه کند‪ .‬چه قلی خانی در این‬ ‫سریال با تم «مثلث عاشقانه» که از موضوعات موردپسند مخاطبان سیما‬ ‫و سینمای ایران در اواسط دهه ‪ 80‬محسوب می شد به خوبی ایفای نقش‬ ‫کرد‪ .‬کنار این فعالیت ها‪ ،‬او نخستین فیلم خود را هم سال ‪ 1384‬در قالب‬ ‫ت‪‎‬فروش» کارگردانی کرد‪ .‬یک سال‬ ‫مستند و با نام «حقیقت یک دســ ‬ ‫بعد او در مجموعه تلویزیونی «سال های برف و بنفشه» حاضر شد و این‬ ‫مجموعه موفق را هم به کارنامه پربار خود اضافه کرد‪ .‬یکی از ویژگی های‬ ‫بارز بازیگران برجسته دهه های ‪ 70‬و ‪ 80‬حضور در سریال های مناسبتی‬ ‫بود و قلی خانی نیز پس از اشــنایی با علیرضا افخمی‪ ،‬سال ‪ 1388‬در‬ ‫مجموعه «پنجمین خورشید» حضور یافت‪ .‬افخمی که با تولید سریال‬ ‫«او یک فرشــته بود» در ژانر ماورایی به موفقیت شایان توجهی دست‬ ‫یافته بود‪ ،‬ســال ‪ 1390‬دومین مجموعه ماورایی خود را با عنوان «پنج‬ ‫کیلومتر تا بهشت» و با حضور درخشــان قلی خانی تهیه کرد‪ .‬هرچند‬ ‫قلی خانی در فیلم ها و ســریال های متعدد به عنوان بازیگری توانمند‬ ‫و موفق ظاهر شــده اما به یقین نقش افرینی اش در مجموعه «هشت و‬ ‫نیم دقیقه» به کارگردانی شهرام شاه حسینی‪ ،‬نقطه عطفی در کارنامه‬ ‫حرفه ای این بازیگر برجسته پرده نقره ای و جعبه جادویی ایران محسوب‬ ‫می شود‪ .‬بازی بی بدیل او در نقش «یکتا»‪ ،‬زنی در کوران مشکالت یک‬ ‫خانواده که پس از درگذشت همســر و پدر همسرش‪ ،‬نه تنها به جنگ‬ ‫مشکالت خود و فرزندش می رود که برای خواهر و حتی برادرش هم نقطه‬ ‫ی‪‎‬شود‪ .‬یکتایی که قلی خانی مقابل دیدگان‬ ‫اتکایی قابل توجه محسوب م ‬ ‫تماشاگران این مجموعه به تصویر می کشد‪ ،‬نمادی از زن معاصر ایرانی‬ ‫در نبرد با انبوه مشکالت زندگی است‪ .‬شبنم قلی خانی‪ ،‬حاال پس از ‪25‬‬ ‫سال حضور مداوم در تئاتر‪ ،‬سینما و تلویزیون ایران‪ ،‬مدیریت اموزشگاه‬ ‫بازیگری ابان‪ ،‬را هم برعهده دارد و در سال های اخیر جوانان مستعدی‬ ‫را به جامعه بازیگری ایران معرفی کرده است‪ .‬او هم چنان با چهره ای که‬ ‫مختصاتش همان معصومیت روزگار جوانی است‪ ،‬ظرفیت نقش افرینی‬ ‫در تولیدات متنوع سیما‪ ،‬سینما و تئاتر ایران را دارد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!