روزنامه صبا شماره 1311
روزنامه صبا شماره 1311
روزنامه صبا شماره 1311
چهار شنبه| 18ابان 9 |1401نوامبر 14 |2022ربیع الثانی |1444
سال دهم| شماره 8 |1311صفحه| 5000ناموت|
جهان ابنو؛ مناییش درابره
زانن اتریخ ساز
گفت و گو با عوامل نمایش میدانی «جهان بانو»
سینمای انالین
مانند بچه سرراهی است
صفحه 2
عکس :صادق کوچاری
رئیس «ساترا» :انحصار
در هر بازاری ،خراب کننده
صنعت است
صفحه 3
معصومیت از دست نرفته
صفحه 8 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
چهار شنبه 18ابان 1401شماره 1311
بررسی ۱۷فیلمنامهدرشورایپیچینگ
سی ونهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ،برای اولین بار درفرایند برگزاری خود فراخوانی
را منتشرکرد تا متقاضیان و هنرجویانی که قصد داشتند اولین فیلم کوتاه خود را تولید کنند ،با ارسال
فیلمنامه های خود در پیچینگ فیلم اولی ها که توســط باشگاه فیل م اولی های انجمن سینمای جوانان
ایران ،برگزارمی شود ،شرکت کنند .شورای فیلمنامه در ایام جشنواره با بررسی فیلمنامه های متقاضیان،
از میان ۲۰۰فیلمنامه ۱۷اثر را تایید کرد تا با حضور در جلسه پیچینگ که اعضای این شورا ،شامل دانش
اقباشاوی ،سیامک سلیمانی و حسن حبیب زاده هستند ۱۰ ،فیلمنامه برای حمایت و ساخت انتخاب
شوند .این حمایت ها شامل مبلغ ۱۵میلیون تومان کمک هزینه و مشاوره در روند تولید است/.صبا خبر
جایزهبهترین فیلم رین دنس ،به «برنده ها» رسید
فیلم سینمایی «برنده ها» به کارگردانی حسن ناظردرجدیدترین حضور بین المللی خود در جشنواره
رین دنس که از ۴تا ۱۴ابان ماه در لندن برگزار شــد ،جایزه بهترین فیلم را به دست اورد .حسن ناظر
کارگردان ایرانی -انگلیسی این فیلم در مراسم اختتامیه این فســتیوال حضور داشت و جایزه خود را
دریافت کرد .این فیلم همچنین چندی پیش موفق به دریافت جایزه ویژه تماشاگران از هفتاد و پنجمین
دوره جشنواره فیلم ادینبورگ شد« .برنده ها» که به تازگی در جشنواره دینارد ،فرانسه به نمایش درامده
است ،در ۴نوامبر در لیست نامزدهای بیفا BIFAلندن در بخش دیسکاوری ،قرار گرفت که نتایج ان
اوایل ماه دسامبر اعالم می شود/.صباخبر
جلیل اکبری صحت:
سینمای انالین مانند بچه سرراهی است
جلیل اکبری صحت ،تهیه کننده فیلم «عروســک» به کارگردانی زنده یاد اصغر یوسفی نژاد که هنوزاکران
نشده است ،درباره اخرین وضعیت پروانه نمایش این فیلم گفت :قبل از فوت اصغر یوسفی نژاد ،به نظر می رسید
که مسایل در حال حل شدن است و تصوری که وجود داشت این بود که با فوت اصغر یوسفی نژاد بحث دریافت
پروانه نمایش اخرین فیلم او سریع تر حل می شود که تا به حال پی گیری های ما نتیجه ای به همراه نداشته است.
او ادامه داد :اقای خزاعی ،رییس سازمان سینمایی در جلسه ای به خانواده اقای یوسفی نژاد قول دادند که
مشکالت فیلم حل می شود و گفتند که من همیشه روی حرف ها و قول هایم مانده ام ،اما هنوز فرصت نکرده اند
این امر را محقق کنند .اکبری صحت در ادامه درباره فعالیت های دیگر خود و لزوم فعالیت درحوزه فیلم کوتاه و
مستند توضیح داد :از گذشته درحوزه فیلم کوتاه و مستند ،فعالیت های نسبی داشته ام زیرا معتقدم که سینمای
خالص هستند و به این حوزه ها عالقه داشته و دارم .به نظرم خیلی خوب است که هر کسی که در سینما حضور
دارد و فعالیت می کند ،در این دو حوزه کوتاه و مستند هم کارهایی انجام دهد چون این اتفاق به بارور کردن ذهن
کمک می کند .او درباره اکران انالین و اینکه ایا می تواند در شرایط فعلی به کمک سینما بیاید ،بیان کرد :سینمای
انالین ،مانند یک بچه سرراهی است که هم می دانند باید باشد و هم نمی خواهند ان را بپذیرند .متاسفانه عده ای
سنت گرا هم که درک درستی هم از سینمای امروز ندارند در بدنه و مدیریت سینما هستند .من فکر می کنم
مشکل اصلی سینمای انالین ،دولت ها هستند زیرا با بروز هر اتفاقی زیرساخت های اینترنتی کشور دچار فروپاشی
می شود .او افزود :سینما نیز مانند بسیاری از کسب و کارهای دیگر اسیب جدی دیده است ،ان وقت دولت برای
خسارت به صداوسیما و پیام رسان های داخلی پول می دهد .این در حالی است که بسیاری از کسب و کارهای
انالین به شدت متضرر شده اند.
جلیل اکبری صحت ،در پایان گفت :اکران انالین فرصت درست و دقیقی است ،اما زمانی می تواند مثمرثمر
واقع شود که این مساله بسیارمهم حل شود و با هر سالم علیکی ،اینترنت قطع نشود و ان وقت است که می تواند
به کمک سینما بیاید/.صباخبر
مجری اسکار ۲۰۲۳معرفی شد
جیمز کریسشن کیمل ،کمدین ،صداپیشه ،بازیگر ،مجری تلویزیون
و خالق تاک شوی جیمی کیمل الیو ،که پیشتر در سال ۲۰۱۷اجرای
مراسم هشتادونهمین و در سال ۲۰۱۸نودمین دوره جوایز سینمایی
اسکار را بر عهده داشت ،برای ســومین بار اجرای اسکار نودپنجم را
برعهده خواهدداشت .کیمل ،پیش از این اجرای چندین مراسم مهم
از جمله جوایز امی ،در ســال های ۲۰۱۶ ،۲۰۱۲و ۲۰۲۰را بر عهده
داشته و پنج بار نیز مجری مراســم جوایز موسیقی امریکا بوده است.
در سال های اخیر ( ۲۰۱۹تا )۲۰۲۱مراسم اسکار بدون هیچ مجری
رسمی برگزار شــد و انتخاب کیمل ،در حالی است که سال گذشته
میالدی اکادمی سه مجری زن شامل امی شومر ،واندا سایکس و رجینا
هال را برای مراسم معرفی کرد .اکادمی اسکار در سال های اخیر تالش
دارد تا میزان مخاطبان خود را باال ببرد .در سال ۲۰۲۱مراسم اسکار با
۱۰.۴میلیون بیننده ،بدترین رکورد تاریخ خود را ثبت کرد و در سال
۲۰۲۲با ٪۵۸بهبود تنها به ۱۵.۴میلیون نفر رسید/ .ایرنا
دنیلکالویا،صداپیشه«دنیایعنکبوتی»شد
دنیل کالویا ،بازیگر امریکایی برنده جایزه اســکار ،صداپیشه
انیمیشــن «دنیای عنکبوتی» شد .این هنرپیشــه به مجموعه
صداپیشگان انیمیشن ســونی پیکچرز با عنوان «مرد عنکبوتی:
ان ســوی دنیای عنکبوتی» که دنباله ای بر انیمیشن پیشگامانه
برنده جایزه اســکار «مرد عنکبوتی :به درون دنیای عنکبوتی»
است ،پیوست .کالویا ،قرار است در این انیمیشن به جای کاراکتر
هوبارت (هوبی) براون ،با نام مستعار اسپایدر پانک ،صحبت کند.
این فیلم ،کاراکتر مایلز مورالز ،را در نقش مرد عنکبوتی در محله ای
در بروکلین دنبال می کند که در چندین جهان وارد می شود و در
ان جا به نیروهای گوئن استیسی و گروه جدیدی از افراد عنکبوتی،
ملحق می شود تا با شروری که از هر چیزی که تا به حال با ان روبرو
شده اند قدرتمندتر است ،روبرو شوند.
«مرد عنکبوتی :ان سوی دنیای عنکبوتی» قرار است ۲ژوئن
۲۰۲۳راهی سینماها شود/.صباخبر
اکرانجام جهانی بهنفعسینماداران است نهسینما
سعید خانی ،پخش کننده و تهیه کننده سینما درباره شرایط حاکم بر
سینماهای کشور گفت :در شرایط فعلی ،حال روحی مردم خوب نیست و
طبیعتاًاین شرایط روحی روی وضعیت سینما هم تاثیر گذاشته است .در
این وضعیت ارشاد و سازمان سینمایی ،سراغ ایده هایی مانند بلیت نیم بها
و طراحی بسته های حمایتی می روند که بارها اعالم کرده ایم این ها راه
حل عبور از این شرایط نیست .او درباره ایده پخش بازی های جام جهانی
در سینماها گفت :واقعیت این است که این اکران ها حتی اگر عملی هم
بشود ،عایدی برای سینماگران ندارند و تنها سینماداران از ان منتفع
می شوند .برای برنامه ریزی اکران در ان مقطع هم باید زودتر فکری کنیم
چرا که هم زمان با جام جهانی هیچ صاحب فیلمی تمایل به اکران فیلم
خود ندارد ،به خصوص که امروز شرایط بحرانی تر هم شده است .حتی اگر
فرض بگیریم که شورای تامین با این اکران ها موافقت کند ،نهایت برای
سه بازی تیم ملی ایران منفعتی برای ما دارد و راه حل قطعی برای مشکل
سینمانیست/.مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
رئیس «ساترا» :انحصار در هر بازاری ،خراب کننده صنعت است
سعید مقیسه رییس «ساترا» با بیان این که به دنبال ضوابط و مقررات هستیم ،اظهار کرد :البته گاهی
اوقات روی یک اثر خاص باید اجتهاد رســانه ای کرد و این که ان اثر امروز قابل پخش است یا نه و یا در
کدام پلتفرم قابل پخش اســت .او افزود :محدوده تنظیم گری نهادهای مختلف مشخص است .به طور
مثال «پخش زنده» جزو انحصارهای قانونی بر اساس قانون اساسی ،برای صداوسیماست .این انحصار
یک اختیار برای سازمان نیست بلکه یک تکلیف است و ما طبق قانون اساسی حق نداریم این را به دیگران
واگذار کنیم .وی گفت :ما راهکارهایی داریم که از انحصار جلوگیری شود .انحصار در بازار ،خراب کننده
صنعت است .ما به روش های مختلف سعی داریم بازار برای همه فراهم باشد و جلوی انحصار را بگیریم/.مهر
چهار شنبه 18ابان 1401شماره 1311
تدارک ۴کارگردان جدید برای ساخت فیلم
3
شورای صدور پروانه ساخت اثار سینمایی در جلسه اخیر با چهار فیلمنامه « ۴۴روز»« ،خرچنگ»،
«تاالن» و «ان زن از باران امد» موافقت کرد .بنا براین گزارش ،فیلم نامه های ۴۴روز ،به تهیه کنندگی
حبیب اله بهمنی و کارگردانی و نویسندگی مهدی نقویان و خرچنگ ،به تهیه کنندگی سیدیاسر جعفری،
کارگردانی فرزاد موتمن و نویسندگی امیرحسین دواتگر موافقت شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی
را اخذ کردند .همچنین در این جلســه فیلمنامه های تاالن ،به تهیه کنندگی علی طلوعی ،کارگردانی
رحمان سیفی ازاد و نویسندگی مصطفی حاجی قاسمی و رنوسفادرانی و مریم الهامیان و ان زن از باران
امد ،به تهیه کنندگی ،کارگردانی و نویسندگی علی اصغر شادروان مجوز ساخت گرفتند/.ایرنا
حاتمی کیا؛ تکه های روحش را
برای تولید فیلم «از کرخه تا راین» گذاشت
علی دهکردی ،بازیگر نقش فیلم سینمایی «از کرخه تا راین» درباره حضورش در این فیلم گفت :اقای عظیم پور
در تولید از کرخه تا راین ،دستیار ابراهیم حاتمی کیا بود و من توسط ایشان برای حضور در فیلم معرفی شده بودم.
او ادامه داد :تعداد زیادی برای ایفای نقش من معرفی شــده بودند تا جایی که ما گاهی هم دیگر را می دیدیم و
حاتمی کیا ،این گفتگوها را ضبط می کرد تا دوباره ببیند و انالیز کند.
دهکردی خاطرنشان کرد :اقای عظیم پور ،من و صادق صفایی را برای نقش جانباز معرفی کرده بود و در بین
تست ها و گفت وگوها برای نقش سعید انتخاب شدم که بعد از انتخاب وارد گفتگوها و تمرین های جدی تر شدیم
و من شاهد بودم که ابراهیم حاتمی کیا تکه های جان ،قلب و روحش را برای تولید فیلم از کرخه تا راین ،گذاشت
و مهره مهم ساخته شدن فیلم زنده یاد سیف اله داد بود .این بازیگر سینما و تلویزیون هم چنین گفت :یادم می اید
دران زمان نگران بودم که خانواده شهدا و رزمندگان بعد از دیدن نقش واکنش بدی نشان ندهند ،اما در نهایت کار
را بدون اینکه بدانیم سرانجام چه خواهد شد ،شروع کردیم .او ادامه داد :خیلی از المانی ها به ما به عنوان یک گروه
جهان سومی نگاه می کردند ،اما بعدها متوجه شدند گروه حرفه ای است تا جایی که هانس نیمان (بازیگر المانی که
در فیلم نقش همسر هما روستا را داشت) زمانی که کارش تمام می شد پیش ما می ماند یا روزهایی که کار نداشت با
خانواده اش سر فیلمبرداری می امد و در کنار ما بود .دهکردی با بیان اینکه بهترین انتخاب در این فیلم هما روستا،
بود گفت :خانم روستا بازیگر درجه یک ،شخصیت برجسته فرهنگی هنری ،مسلط به زبان المانی و هم چنین مسلط
به فرهنگ یک ایرانی که در المان زندگی می کند نیز بود.
او با بیان اینکه نقش سختی بود ،بیان داشت :خوشــبختانه جانبازان و رزمندگان را از نزدیک دیده بودم و در
خانواده مان نیز وجود داشتند و همین امربرایم نکته مثبتی محسوب می شد .با خودم می گفتم ان ها را می شناسم
اما از سوی دیگر تجربه بازیگری زیادی نداشتم که بهم اطمینان بدهد که از پس لحظه های نابینایی یا لحظه های
دراماتیکی که برای شــخصیت فیلم بوجود می اید به خوبی برمی ایم یا نه اما می دانستم وارد کار شده ام و باید به
خوبی و بهترین شکل ان را انجام بدهم .بازیگر فیلم سینمایی «از کرخه تا راین» خاطرنشان کرد :یادم می اید مدت
زیادی عینک افتابی می زدم و روی چشمهایم دستمال می گذاشتم و چند دقیقه مانند یک ادم نابینا راه می رفتم و
درهمان حالت به ایستگاه اتوبوس می رفتم .این موارد را با صادق صفایی تمرین می کردیم و خیلی زود با انتظاری که
ابراهیم حاتمی کیا ،از این شخصیت داشت منطبق شدم و مخصوصا صادق صفایی که از عهده نقش به خوبی برامد.
دهکردی گفت :نقش سعید در فیلم از کرخه تا راین برایم اتفاق مهم و بزرگی بود/.ایرنا صفحه 3
4
پرونده
چهار شنبه 18ابان 1401شماره 1311
جهان بانـو؛نمایشـیدربـارهزنـانتاری
گفت و گو با عوامل نمایش میدانی «جهان بانو»
یو فرهنگی اوج از ابان ماه هر شب ساعت 19در
نمایش جهان بانو ،به همت و حمایت سازمان هنر
فرهومند ناظریان
بوستان والیت اجرا می شود ،مجری طرح این اثر را سیمای هنری ققنوس به عهده دارد .علی اسماعیلی،
گفت و گو
تهیه کننده این اثر نمایشی است که قبال نمایش میدانی ،تنهاتر از مسیح ،و تنهای شب تار ،را نیز به اجرا
رسانده است .مخاطبان برای دیدن این نمایش می توانند با مراجعه به سایت سینما تیکت و رزرو رایگان بلیط از شب
قبل اقدام کنند ،خوشبختانه با توجه به موضوع این نمایش که با محوریت زنان است ،فضای امنی برای حضور بانوان
محیا است ،تا در طول نمایش احساس امنیت و ارامش خاطر داشته باشند ،محیط چایخانه گرم و وجود مهد کودک ،به
زنانی که به همراه کودکان خود می ایند ،از امکانات این مجموعه می باشد .خبرنگار صبا ،برای جویا شدن ازکم و کیف
این نمایش به سراغ عوامل ان رفته و با انان به گفتگو نشسته است.
حسن برزا،کارگردان نمایش جهان بانو
هر ایتم که می سازم بخشی از وجود خودم است
از نمایش جهان بانو برای مان بگوئید ؟
این سبک از تئاتر به نمایش های میدانی معروف است ،که مبدع
و طراح ان بهزاد بهزاد پور بودن که در نمایش شب افتابی و شبی در
کهکشانها ،دستیار و برنامه ریز ایشان بودم و بعدها با کارهای دیگر
کسب تجربه کردم تا به نمایش جهان بانو ،رسیدم.
از سابقه خود در این سبک از نمایش میدانی بگوئید؟
در سال های اخیر ،نمایش میدانی روشنای شب تار,تنها تر از مسیح
ضو شمس را به این ســبک اجرا کردیم و جهان بانو ،که پروژه
و عر
چهارم ما به حساب می اید.
ایا از قبل برای این نمایش طرحی مکتوب داشته اید و اگر
این گونه بوده این متن مکتوب در چه قالبی بوده و چه گونه از
ایده به طرح و در نهایت به روایت رسیده اید ؟
در ابتدا یک طرح ابتدایی بود که بعدتر تبدیل به نمایشنامه شد.
این کار برای ما حدودا سه سال زمان برد که از قالب یک طرح و ایده
به متن نمایشنامه برسیم ،طرح ســال 97ایده پردازی شده بود و از
ان سال به بعد ما مشغول بازنویســی های متعدد طرح شدیم این
روند با پژوهش و تحقیق همراه بود با توجه به این که شخصیت های
این نمایش با محوریت زنان و بانوان تاریخ ساز اتفاق می افتاد ،نیاز
به مطالعه و استفاده از منابع غنی تاریخی درکار احساس می شد و
حدود شش ماه در پیش تولید بودیم تا این که توانستیم این نمایش
را با بودجه ای حدود 5میلیارد ،از ابان ماه اماده اجرا کنیم.
این نمایش در قالب چه ساختار و سبکی طراحی و ایده
پردازی شده است ؟
این کار تلفیقی از نمایش ،سینما ،تلویزیون و پرفورمنس است.
در واقع از همه قالب های اجرایی بهر ه برده ایم تا به اجرا برسد .که ما
از ان به عنوان نمایش میدانی با بیگ پروداکشن یاد می کنیم .قالبی
که می تواند از تمامی عناصر سبکی در ساختارهای اجرایی استفاده
کند و روایت خود را به بهترین شکل ممکن به مخاطب انتقال دهد.
نمایش شما ،هر شب میزبان چه تعداد تماشاگر است؟
این نمایش ،هر شب میزبان 2000الی 2500مخاطب است ،و با
توجه به تجربه ای که در طول این چند سال در مقوله نمایش میدانی
داشته ایم ،توانسته ایم بخوبی این میزان از جمعیت را مدیریت کنیم.
در همین لوکیشن ،قبال نمایش تنهاتر از مسیح و روشنای شب تار ،با
همین شیوه اجرا کرده ایم ،و خوشبختانه مردم ،هم به عنوان تماشاگر
با این شیوه اجرایی اشنا شده اند .چرا که از قبل مخاطب نمایش هایی
از این دست بودند و همین امر در تسهیل امر مدیریت فضای سالن
بسیار به ما کمک کرد.
مدت زمان نمایش چقدر است؟ و تردد تماشاگران با توجه
به جمعیت سخت نیست؟
مدت زمان نمایش ،حدود یک ساعت و سی دقیقه است و در این
زمان امکان رفت و امد تماشاگران برنامه ریزی شده است ،اما به طور
کلی این نمایش از چنان ضرب و ریتم هیجانی و داستانی پرکشش
برخوردار است که احتمال خروج تماشاگران در حین نمایش بسیار
پایین است .در واقع مخاطبان ما از همان ابتدای نمایش چنان درگیر
روایت و صحنه های جذاب بصری می شــوند که تا انتها با نمایش
همراه می مانند.
ایا از مولفه های نمایش ایرانی ،مانند تعزیه و پرده خوانی
و ...در اجرا بهره برده اید؟
نمایش ما ورژن پیشــرفته ای از همه این هاست ،اما نه به صورت
کالسیک و متداولی که قبال از این سبک استفاده شده است ،در این
نمایش موفق شده ایم از همه سبک ها و شیوه های اجرایی و جلوه های
بصری استفاده کنیم و یک کار مدرن ارائه دهیم .در نمایش شبی در
کهکشان ،که جزو اولین نمایش های میدانی بیگ پروداکشن است
و در همین بوستان والیت نیز اجرا رفتیم ،امکانات زیادی در اختیار
نداشتیم .و از ان اجرهای اول تا کنون در این شیوه اجرایی ،با توجه
به تجربه ،پیشــرفت های زیادی کرده ایم .در حال حاضر بوســتان
والیت ،به یک پایگاه دائمی نمایش های میدانی تبدیل و به همین
خاطر زیرساخت های الزم هم در ان تعبیه شده است .به طور مثال
دراجراهای که در سال های اول داشتیم ،امکان تغییر دکور سنگین
برای ما فراهم نبود ،و همه چیز در همان فضای اســتارکچر کلی به
شکل رئال اتفاق می افتاد ،اما در طول این نمایش ،دکوری به اندازه
700تا 750متر مربع بــه دفعات در زمان یــک دقیقه ای تغییر
می کند ،مثال شــهر قدیمی به معبد تبدیل می شود و یا ...که برای
مخاطب بسیار قابل توجه و جذاب اســت .ما از تجهیزات مدرن و
امکانات صحنه ای و بهترین سیستم های نوری استفاده کرده ایم .و از
عوامل با سابقه و حرفه ای تلویزیون و سینما بهره برد ه و از تخصص و
دانش ان ها در صحنه پردازی و نورپردازی استفاده کرده ایم .مرتضی
پور حیدری به عنوان طراح صحنه از عوامل سریال مستوران بودند
و طراح نور بر عهده عباس رحمانی است که به طور خارق العاده ای
تصاویر بکری را در نورپردازی این نمایش خلق کرده اند.
یکی از بهترین طراحان حرکت در ایران فرشاد منظوفی
نیا می باشند ،از ان جا که این نمایش مبتنی بر طراحی حرکت
و نور و صحنه است ،از مشورت ایشان در طول کار استفاده
شده است؟
نه متاســفانه ،این از کم ســعادتی ما بوده که در خدمت ایشان
نبودیم ،طراح حرکت این نمایش ،بهادر فاضل و امیر خلیلی هستند.
شما در این نمایش بیشتر ذهن مخاطب را درگیر می کنید
یا عواطف و شور هیجانی را به وجد می اورید؟
هر دو را داشته ایم چرا که فرم با جذابیت زیاد ،احساسات مخاطب
را به وجد می اورد ،و روایت هم با توجه به موضوعی که دارد ،یعنی
بانوان تاریخ ساز ،مقوله ای بسیار تعقل برانگیز است ،موضوعی که تا
به حال روی ان به صورت تخصصی کار نشده و به این شکل نمایش
جهان بانو ،تلفیقی از تعقل و احساس است.
در ایــن نمایش به چــه زنان تاریخ ســازی ،پرداخت
شده است؟
شروع ان با خلقت حضرت ادم و حوا است ،و به نقش حوا ،به عنوان
مادر بشریت پرداخت شده ،پس از ان حضرت ساره ،حضرت هاجر،
حضرت اسیه ،حضرت مریم و بعد از ان حضرت خدیجه و حضرت
فاطمه الزهرا(س) و بعد از ان به حضرت زینب و حضرت معصومه و
نقش ان ها در تاریخ پرداخت شده است .و بعد از ان وارد وقایع دوران
بعد از انقالب می شــویم ،دفاع مقدس و به پرستاران شهیده دوران
کرونا نیز توجه ویژه ای داشته ایم.
ایا در طول اجرای نمایش تاکنون با توجه به فیدبک های
مخاطبان ،صحنه هایی حذف و یا اضافه شده اند؟
ما مرتب در گیر این اتفاق هستیم و در محل اتاق فرمان با توجه به
فیدبک هایی که از اجرا داریم برای رضایت و جلب توجه مخاطبان،
نکته و نظرهای ان ها را در اجرا لحاظ می کنیم .البته برای این کار تنها
به نظر مخاطبان اکتفا نمی کنیم ،هر شب با افکار سنجی از انعکاس
نمایش در رسان هها ،و جلساتی با کارشــناس های مربوطه مدام به
دنبال تغییر و بهتر شدن هســتیم .اما در کل تا کنون این تغییرات
بسیار جزئی بوده و نیاز به تغییرات کلی نداشته ایم.
در مورد موسیقی نمایش توضیح می دهید؟
به طور کلی در نمایش میدانی به خاطر هماهنگی گســترده ای
که اتفاق می افتد ،امکان اســتفاده از موسیقی زنده مقدور نیست،
موسیقی از قبل اماده شده اســت که در حین اجرا پخش می شود،
بخشی از موسیقی ساخته شده است و بخشــی هم از منابع اماده
استفاده کرده ایم که عرفان حسن زاده مسئول صداگذاری این نمایش
هستند و به اقتضای نمایش ،کار موسیقی ان را به عهده گرفته اند.
با توجه به این که عده ای از هنروران این نمایش سرباز
هستند ،اگر ایده های شــما در تمرین برای شان قابل اجرا
نبود چه می کردید؟
چون در ابتــدا خودم نویســندگی این نمایشــنامه را به عهده
داشتم ،در همان لحظه نگارش ،کارگردانی هم می کردم ،و با توجه
به تجربه ای که در این زمینه داشتم ،پتانسیل موجود در بازیگران
را در حوزه اجرایی لحاظ کردم .البته باید بگویم که خوشــبختانه
بازیگران سرباز ،با توجه به ســابقه کاری که در نمایش های قبلی
داشــتند ،امادگی الزم برای اجرای نقش را دارند ،و همان سربازها
در حال حاضر به بازیگران خوبی تبدیل شده اند .تیم کارگردانی این
نمایش هشت نفره است که هر کدام مسئول بخشی از کار از تمرین
تا اجرا هستند.
این نمایش برای شما یک موفقیت است یا تجربه ؟
این کار برای من تجربه است ،و هنوز به ایده ال های خود در این
زمینه نرسیده ام .این نمایش برحسب امکانات و توان در حال حاضر
ماســت .امید دارم در نمایش های بعدی بهتر و بهتر شود و از تکرار
بپرهیزیم تا به تولید محتوای جدید برسیم و در چرخه تکرار کارهای
قبلی نیفتیم.
پروژه تئاترهای میدانی چه اندازه نفس گیر و ســخت
می تواند باشد؟
انجام و به اجرا رســاندن این نوع تئاترها بســیار صبر و تحمل و
ارامش می خواهد .چرا که تعداد نفرات در این نوع پروژه ها بســیار
سنگین است و بیش از ۷۰الی ۸۰پرده نمایشی در حال انجام است
که هر پرده بازیگران بسیار ،عوامل و دکور می خواهد .هماهنگی این
عوامل سخت است ،اما کمک و همکاری همه گروه ساخت جهان بانو،
را راحت و لذت بخش کرده است.
استقبال تماشاگران چگونه بوده است؟
استقبال تماشاگران خداروشکر متناسب با ظرفیت خوب بود.
کدام یک از صحنه ها برای تان جذاب تر است؟
تمام صحنه های این کار و کارهای دیگــر برای من لذت بخش
هستند .چرا که هر کدام از صحنه ها را بخشی از وجود خودم می دانم.
اما صحنه شهادت حضرت زهرا (س) ،حس و حال دیگری برایم رقم
زده است. صفحه 4
ریـخسـاز
امیر خلیلی ،طراح حرکات تئاتر جهان بانو:
اجرای هماهنگ ،نتیجه تالش پشت صحنه است
از خودتان شروع می کنیم.
امیر خلیلی متولد ۱۳۵۷فارغ التحصیل رشته تولید سینما و
تئاتر هستم و سال ۷۹به صورت حرفه ای وارد این عرصه شدم.
از ورودتان درعرصه تئاترهای میدانی بگوئید ؟
جهان بانو ،دهمین کار میدانی است که انجام می دهم و در خیلی
از این نوع تئاترها در جایگاه بازیگر بودم و از سال ۷۹همکاری ام
با اقای حسین مسافراستانه شروع شــد و بعد در جایگاه طراحی
حرکت و بازیگری ادامه داده ام.
با توجه به این که برای بازی از ســربازان نیز استفاده
شــده ،ســخت گیری های خاصی به عوامل به خصوص
پرونده
سربازان دارید؟
من معتقدم نظم پشت صحنه خیلی مهم است و روی صحنه اگر
اجرای هماهنگ می بینیم نتیجه تالش پشت صحنه است اگر چه
سربازان به اقتضای سن و جایگاه ،شیطنت هایی دارند اما در نهایت
در اختیار کار هستند.
جهان بانو ،از زاویه نگاه شما چگونه است؟
در این کار به زنان تاریخ که مهم بوده اند پرداخته شده است که به
نظر من زاویه دید متفاوتی است و امیدوارم کسانی که کار را می بینند
خوشحال و راضی بیرون بروند.
ممکن است اتفاقات ناخواسته ای موقع اجرا رخ دهد؟
بله ،در طول برخی اجراها ،باد ،باران و طوفان به دکور اســیب
رسانده است .در یک اجرا هم بال های فرشتگان اسیب دید و در جایی
مشعل شعله ور شد و با همه این ها به کارمان ادامه دادیم.
چهار شنبه 18ابان 1401شماره 1311
5
بهادر فاضل ،طراح حرکات تئاتر جهان بانو:
جهان بانو ابعاد بزرگ تری نسبت به دیگر تئاترهای میدانی دارد
قبال تجربه کار نمایش میدانی داشته اید؟
بله ،این نوع ســبک را زیاد کار کرده بودم .اما کار میدانی در این
ابعاد بزرگ که در سه وجه باشــد را تجربه نکرده بودم و این برایم
خیلی جالب بود.
در اجرا و هدایت بازیگران با مشکلی روبرو شده اید؟
بسیاری از بازیگران سرباز هستند و خیلی از ان ها دغدغه این نوع
کارها را ندارند و بیشترین مشکل کارهای میدانی با انان است .اما
سعی کرده ایم با این عزیزان دوست باشیم و به خوبی کار کنیم .البته
فضای باز این نوع تئاترها نیز از مشکالت دیگر کار است که با حوادث
غیرمترقبه روبه رو می شویم. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
چهار شنبه 18ابان 1401شماره 1311
نمایش «اوج طوفان»؛ ترومای یک نویسنده
نمایش «اوج طوفان» نوشته فلوریان زلر ،با ترجمه سروش جوادزاده ،کارگردانی مسعود صالحی و
تهیه کنندگی رضا بهدادنیا از هشتم ابان ساعت ۲۰:۳۰در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است و بازیگران
ان نادر فالح ،ساناز روشنی ،مرضیه موسوی ،شیما جعفرزاده ،سپهر محمودی و رامونا شاه هستند .مسعود
صالحی با اشاره به این که «اوج طوفان» پیش از این اجرایی در ایران نداشته است ،خالصه داستان را اینگونه
توضیح داد :مرد نویسنده ای که همسر خود را از دست داده دچار ترومایی شده و هر روز با زمانی مواجه
می شود که همسرش از منزل خارج شده و دیگر بازنگشته است .دختران این مرد بر ان می شوند تا این
وضعیت را سروسامان دهند که ان ها هم دچار این فقدان هستند /.هنرانالین
داوران بخش کمیک استریپ سوگواره هنرعاشورایی معرفی شدند
محمدرضا دوست محمدی ،کارشناس ارشد انیمیشن از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه تهران و عضو
هیات علمی دانشگاه تهران پردیس هنرهای زیبا است .دوست محمدی طراحی اثار هنری روزنامه جام
جم ،همشهری و ..است .پرویز اقبالی کارشناس ارشد گرافیک و دکتری پژوهش هنر است که تصویرگری
بیش از پنجاه کتاب را در کارنامه خود دارد.
چهاردهمین سوگواره هنرعاشــورایی در قالب 5بخش پوســتر و تایپوگرافی ،نقاشی (دیجیتال و
کالسیک) ،نقاشی خط ،پرچم و کتیبه و پینما برگزارخواهدشد .هم چنین الزم به یاداوری است که مهلت
ارسال اثار تا 25ابان ماه تمدید شده است/.فارس
«شن» تنها ۵شب روی صحنه است
علیرضا پاکباز ،کارگردان نمایش «شــن» که در تماشاخانه مهر
حوزه هنری ،روی صحنه است درباره تعداد اندک اجراهای این نمایش
گفت :نمایش «شن» کاری از هنرجویان هنرستانی است و ما از ابتدا
نمایش را برای حداقل ۱۵شــب اماده اجرا کرده بودیم اما به دلیل
شرایط جامعه و واقع شدن حوزه هنری در نزدیکی دانشگاه امیرکبیر و
پل حافظ و لزوم حفظ امنیت مخاطبان و عوامل گروه تصمیم گرفتیم
نمایش تنها ۵روز از ۱۴تا ۱۸ابان اجرا داشته باشد .چون برای همین
تعداد اجرا هم باید ریسک می کردیم.
او ادامه داد :بازیگران ما همگی هنرجویان هنرســتان هستند اما
چون در رشته تئاتر درس می خوانند امادگی اجرای بیش تر از این
را هم داشتند و مدرسه هم از گروه حمایت می کرد اما به دلیل اینکه
مدام مجبور بودیم اجرا را به تعویق بیندازیم و متاسفانه روند تمرین ها
فرسایشی شده بود ،تصمیم گرفتیم اجرا برویم حتی اگر در مدت زمان
کمی باشد .پاکباز ،درباره شکل گیری نمایش توضیح داد :ما درایام
فاطمیه سال گذشته با همین هنرجویان ،نمایشی را به نام «لوطی
مصطفی» در تماشاخانه سرو به صحنه بردیم که مورد توجه قرارگرفت
و به پیشــنهاد مدیریت مجموعه که عالقه مند به اجرای نمایشــی
داستان گو با محوریت دفاع مقدس بود .در نهایت نمایشنامه «شن» را
برای اجرا انتخاب کردیم که نوشته هادی اسالمی ،محمدرضا ارکان و
سروش صدوقی است و سال ۹۳به عنوان ماحصل یک کارگاه اموزشی
توسط وحید اقاپور ،به صحنه رفته بود.
«شاهزاده خانم و کالغ های تاج طال» در تاالر هنر
تاالرهنر که نمایش «شــاهزاده خانــم و کالغ های تــاج طال » به
نویسندگی و کارگردانی پویا شــش پری ،از روز دوشنبه ۱۶ابان در ان
به روی صحنه رفته اســت ،تا ۲۵اذر ماه میزبان این نمایش خواهد بود.
در این نمایش سمیه بیگی ،المیرا پارسا ،سعید قره داغلی ،نسا جبین پور،
هانیه رهگذر ،مهدیه طاهری ،نیما محمــودی ،مهتاب فرهپور ،عرفان
امین ،مهدی برخوردار ،محمد شاد ،پویا شش پری به ایفای نقش پرداخته
و عروسک گردانی می کنند .علیرضا حســین پور طراح صحنه و طراح
عروسک ،فرید نوایی اهنگساز ،ســمیرا شش پری طراح لباس ،از دیگر
عوامل نمایش هستند .در خالصه نمایش «شاهزاده خانم و کالغ های
تاج طال» امده است« :شاهزاده خانمی به نام ویشا بعد از سال ها متوجه
می شود جادوگری برای اینکه صاحب تاج و تخت و مال و منال پادشاه شود
برادرانش را جادو کرده و تبدیل به کالغ کرده است .مخاطب این نمایش
کودک و نوجوان اســت و تا ۲۵اذر در نوبت صبح ویژه مدارس و ساعت
۱۷:۳۰برای خانواده ها به روی صحنه می رود/.مهر
معرفیبرگزیدگانمسابقهنقاشی«بهرنگخیال»
مسابقه نقاشی دانش اموزی «به رنگ خیال» با اولویت کشیدن
نقاشی با موضوع ۱۳ابان برگزار و طی ان بیش از یکصد اثر خلق
شد .برگزیدگان این مسابقه امروز در فرهنگسرای اندیشه معرفی
می شوند .همزمان با ۱۳ابان و روز دانش اموز ،فرهنگسرای اندیشه
مسابقه نقاشی «به رنگ خیال» را با مشارکت دبستان طلوع اسالم،
برگزارکرد .دراین مسابقه نقاشــی از دانش اموزان خواسته شد تا
نقاشی های خود با موضوع گوناگون به ویژه اتفاقات و مناسبت های
مهم روز ۱۳ابان را زیر نظر استاد مرتضی اسمانی و با تکنیک مداد
رنگی روی کاغذ A4اماده کرده و تحویل دهند .این مســابقه با
استقبال خوب دانش اموزان همراه شد و بیش از یکصد اثر توسط
دانش اموزان اماده شــد .هم اکنون و به همت نگارخانه اندیشه،
نمایشگاهی از نقاشــی های منتخب دانش اموزان در این رویداد
انتخاب شده و طی نمایشگاه «به رنگ خیال» ۷۰ ،نقاشی منتخب
در معرض دید عموم عالقه مندان قرار گرفته است/ .فارس
او در پایان درباره داستان و ویژگی های نمایش توضیح داد :علت
انتخاب این متن متفاوت و غیرکلیشــه ای بودن ان نسبت به دیگر
نمایشنامه های دفاع مقدسی بود و خوشحالم که این پروژه توانست
شــکل بگیرد .اتفاق های نمایش در یک اسایشــگاه اعصاب و روان
می گذرد و داستان زندگی ۲دوســت و هم رزم به نام های علیرضا و
رسول را روایت می کند که هر ۲در تیم عملیات و شناسایی هستند.
اما در یکی از عملیات ها مجبور می شوند از مسیری دیگر که «شن»
نام دارد به راه شان ادامه دهند که به دلیل مجروح شدن رسول از هم
جدا می افتند .این جدایی منجر به اسارت رسول می شود و علیرضا
هم متهم به خرابکاری و لو دادن عملیات شده و به زندان می افتد .پس
از جنگ علیرضا که تازه از زندان ازاد شده رسول را در یک اسایشگاه
اعصاب و روان پیدا می کند .درحالی که متوجه می شود رسول ،هویت
خودش را انکار می کند و از نظر روانی دچار اختالل است و به هیچ وجه
خودش و خاطرات گذشته را به یاد نمی اورد .علیرضا ،خودش را به
عنوان یک بیمار اعصاب و روان جا می زند و تالش می کند تا رسول،
بتواند خاطراتش را بازیابی کند و از ایــن طریق بتواند موفق به حل
معمای سال ها قبل شود و بی گناهی علیرضا ،را ثابت کند.
جالل الدین محمد احمدی ،سیدمهدی اسماعیلی ،طاها اصغری،
مهدی حاجی قاســمعلی ،محمدصالح ربیعی ،محمدحسین زاهد،
علیرضا سلطان بازیگران این اثر نمایشی هســتند که تا ۱۸مهر در
تماشاخانه مهرحوزه هنری ،روی صحنه است/.مهر
ناصرنصیر:تئاترازجملهمشاغلمحروماست
رامین ناص ر نصیر ،بازیگر سینما و تئاتر پیرامون اخرین فعالیت خود
در عرصه تئاتر گفت :در حال حاضر روزهای پایانی تمرینات نمایش
«نصف شبی» به کارگردانی کامران شهالیی ،را پشت سر می گذاریم
که برای اجرا در تماشاخانه شهرزاد اماده می شود .او درباره وضعیت
کنونی تئاتر اضافه کرد :تئاتر از بحران کرونا خارج شده اما هم چنان
درگیر مشکالت فراوانی است که از گذشته با این هنر همراه بوده است.
ناصر نصیر ،با اشاره به دســتمزد کم اهالی تئاتر و بازیگران این رشته
اضافه کرد :به طور کلی به جز برخی اثار که اسپانسرهای بزرگ دارند،
دستمزد تئاتر به نحوی نیست که بتوان از ان به عنوان راهی برای امرار
معاش یاد کرد ،اگر بخواهیم تئاتر را شغل خطاب کنیم از جمله مشاغل
محروم است .در واقع قیمت بلیت تئاتر گران نبوده و حتی نسبت به
هزینه های گروه اجرایی و زمانی که صرف می کند ناچیز اســت ،اما با
توجه به شــرایط اقتصادی جای تعجب ندارد که همین مبلغ کم هم
گران به نظر برسد/.میزان صفحه 6
چهار شنبه 18ابان 1401شماره 1311
خرب فرهنگ و هرن
رونمایی از ۱۰عنوان کتاب حوز ه نوجوان و جوان در خان ه کتاب
ایین رونمایی از ۱۰عنوان کتاب در حــوزه ی نوجوان و جوان ،روز گذشــته ۱۷ابان ماه ،در محل
خان ه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد .بر اساس این اطالعیه ،این کتاب ها در موضوعات احکام ،اخالق و
ف ّعالیت های پرورشی مدارس است و متناسب با نسل نو ،در قالب های طنز و داستانی و جذاب و با استفاده
از افزونه های چند رسانه ای تهیه شده است .در این مراسم ،مجموع ه کتاب های «دو امتحان!» در موضوع
احکام (در پنج جلد) ،مجموعه کتاب های «ماه نو ،کالم نو» با موضوع فعالیت های پرورشی در مدرسه (در
سه جلد) ،کتاب های «اخالق خودمانی» و «هر چه می خواهی گناه کن!» در موضوع اخالق ،برای گروه
س ّنی نوجوان و جوان ،رونمایی شدند /.ایلنا
7
«دره انجیر»؛ زمانی که زندگی بر مرگ پیروز می شود
ّ
دره انجیر ،داستان زندگی زن جوانی است که جسم و روانش درگیر بیماری و مسائل سخت
کتاب ّ
شده است و نویسنده داستان را به سرانجام خاصی می رساند .این کتاب از دو بخش کلی تشکیل شده است،
بخش نخست ۲۹فصل دارد و ۱۰۶صفحه از کتاب را به خود اختصاص داد و بخش دوم دارای هشت فصل
است و ۲۸صفحه از کتاب را شامل می شود .دو صفحه پایانی کتاب با عنوان سحرگاه تنظیم شده است.
دره انجیر معتقد است درون مایه این اثر ،اهمیت خود زندگی و برتری ان به مرگ است
نویسنده داستان ّ
دره انجیر ،مقطعی از زندگی یک زن جوان
است.
ه
کرد
استفاده
زیادی
داستانی
جزئیات
که برای بیان ان از
ّ
را روایت می کند که درگیر با بیماری و مراحل درمان ان است/ .ایرنا
کانونمنحلنمی شود
حامد عالمتی ،مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره طرح انتقال مربیان
کانون به اموزش و پرورش برای تبدیل وضعیت توضیح داد :با توجه ب ه شناسایی نیروهای کارامد
کانون ،ما طرح جامع مدیریت منابع انسانی را مطرح کردیم که بحث انتقال نیروهای کانون ،فاز
اول این طرح است .ما در کانون یک سری نیروی قراردادی داریم که سال هاست تبدیل وضعیت
نشده اند ،از طرفی اموزش و پرورش به معلم حرفه ای نیاز داشت بنابراین این فرصت ،بهترین
راه برای پیمانی شدن نیروهای قراردادی کانون بود .او افزود :انتقال به اموزش و پرورش کامال
اختیاری است .مدیرعامل کانون گفت :نیروهایی که به اموزش و پرورش منتقل می شوند ،عموما
مربی نیستند و در میان ان ها نیروهای اداری نیز حضور دارند .پس از تبدیل وضعیت پیمانی
نیروها مجددا می توانیم از خدمات ان ها بهره مند شویم بدین صورت که معموال کالس های کانون
در ساعات غیردرسی برگزارمی شوند و این مربیان نیز می توانند ساعات درسی خود را در اموزش
و پرورش و ساعات دیگر را به صورت حق الزحمه در کانون فعالیت کنند.
عالمتیعنوانکرد:قابلذکراست کهمعلماندرتابستانتعطیلهستندواتفاقاکانوندرفصل
تابستان دوره پیک کالس های غیردرسی را سپری می کند درنتیجه مربیان می توانند هم چنان
به فعالیت خود در کانون ادامه دهند .او ادامه داد :نکته دیگر اینکه در فازدوم طرح جامع مدیریت
منابع انسانی برای حدود ۹۰۰مربی پاره وقت که سال هاست در کانون فعالیت دارند ،برنامه ای وجود
دارد تا این مربیان پاره وقت تا پایان سال به صورت تمام وقت فعالیت کنند و این مربیان اگر خالیی
در کار کانون به وجود بیاید ،این خالء را پر خواهند کرد .عالمتی ،در واکنش به اظهاراتی مبنی بر
اینکه این طرح منجر به انحالل کانون می شود ،گفت :ما به هیچ وجه به فکر انحالل کانون پرورش
فکری کودکان و نوجوانان نیستیم .بلکه دنبال توسعه و تقویت این نهاد هستیم .رییس جمهوری
و وزیر اموزش و پرورش نیز بر پیشرفت کمی و کیفی کانون تاکید دارند .او در پاسخ به اینکه ایا
این امکان وجود نداشت تا با تعامل مدیران باالدستی تبدیل وضعیت نیروها در خود کانون انجام
شود؟ اظهار کرد :باید منطقی فکر کنیم و کانون هم زیرمجموعه اموزش و پروش است و این طرح
جدید یک امکانی است که برای تبدیل وضعیت نیروها به وجود امده است .ازطرفی نیروهای پاره
وقت ما بسیار درجه یک هستند که می توانند ،تمام وقت شوند.
عالمتی ،در پایان درباره جذب مربیان جدید به کانون تصریح کرد :تا زمانی که نیروهای موجود
به درستی ساماندهی نشوند ،نیروی جدید جذب نمی کنیم .اگر جایی برای ما محرز شود که نیاز به
نیروی جدید داریم ،حتما نیرو جذب می کنیم ،اما طبق بررسی ما امروزه اگر ما ساماندهی درستی
از افراد داخل کانون داشته باشیم نیازی به نیروهای جدید نداریم/.صباخبر
اثار راه یافته به بخش رادیو تئاتر
معرفی شدند
هجدهمین جشــنواره بین المللــی تئاتر مقاومت،
سومین بخش خود را با عنوان «رادیو تئاتر» ،در شیراز
برگزار می کند .پیش از این ،بخش اربعین با عنوان «زخم
عتیق» و با اجرای گروه های نمایشی در پیاده روی اربعین
برگزار شد .در ادامه هم بخش «تئاتر خیابانی» با حضور
سیزده گروه منتخب در یزد به مرحل ه اجرا رسید و اکنون
هم نوبت به بخش «رادیو تئاتر» رسیده است .از میان اثار
رسیده به دبیرخان ه جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت،
یازده گروه برای حضور در بخش «رادیو تئاتر» پذیرفته
شده اند .اسامی اثار پذیرفته شده برای حضور در مرحله ی
نهایی بخش «رادیو تئاتر » در شیراز به این شرح است:
«اخماز» از اردبیل به کارگردانی شاهد مجتهدزاده
اردبیلی «در دل خاک» از تهــران به کارگردانی دنیا
فتحی «در النه زنبور» از تهران به کارگردانی صادق
وفایی «روایت ناتمام زیبای خط خطی» از قزوین به
کارگردانی بهاره کاظمی «زنده ی عشــق» از تهران
به کارگردانی ناصر کریمی نیک «گره اخر» از همدان
به کارگردانی بهنــام میرزایی «مجنون»(پل حمید)
از تبریز به کارگردانی علی حسینقلی زاده «نامه های
شــرجی» از شــهر رزن به کارگردانی نســا بخشی
«نفس های زیر باران» از اراک بــه کارگردانی بهمن
پارســاارا «یک و بیســت دقیقه بامداد» از رشت به
کارگردانی صادق حسین پور «برنیزه هالل را دیدم» از
شیراز به کارگردانی ارش جمال الدینی اجراهای بخش
«رادیو تئاتر» در هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر
مقاومت ،که از روز گذشته در شیراز شروع شده است تا
20ابان جاری ادامه خواهد داشت/.فارس صفحه 7
معصومیـت
از دسـت نرفتـه
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
َوا ْذ ُک ْر فِی ال ْ ِکتَابِ َم ْریَ َم ا ِ ِذ انْت ََب َذ ْت م ِْن اَ ْهل ِ َها َم َکان ًا شَ ْرق ًِّیا (و
یاد کن در کتاب خود احوال مریم را ان گاه که از اهل خانه
خویش کنار گرفته به مکانی به مشرق «بیت المقدس برای
عبادت» روی اورد ).ایه 16سوره مبارکه حضرت مریم (س)
متولد نوزدهم ابان اســت .روزی مصادف با دهم نوامبر...
روزی که به سال 1919مصادف اســت با زادروز میخائیل
کالشــنیکف ،مخترع نابغه مسلســل ا-کا 47-اسلحه ای
که از ( 1949پنج ســال پس از پایان جنگ جهانی دوم) تا
امروز سالح اصلی جنگ های بزرگ ،شــهری و غیرشهری
محســوب می شــود .روزی که چندین قرن پیش با زادروز
مارتین لوتر ،کشیش برجسته و نام دار المانی و از پیشوایان
نهضت اصالحات پروتستانی نیز مصادف است .تاریخی که در
هزاره سوم و به سال 2009زمان درگذشت تلخ رابرت انکه،
سنگربان فقید تیم فوتبال هانوفر المان که پس از درگذشت
دختر دو ساله اش ،حریف افســردگی نشد و در غروب پریده
رنگ دهم نوامبر 2009خود را زیر قطار انداخت! اگر نخواهیم
راه دور برویم 19 ،ابــان 1350زادروز نیکی کریمی ،بازیگر
بزرگ و سوپراستار دهه 1370ســینمای ایران نیز به شمار
می اید .شبنم قلی خانی اما دختر
نوزدهمیــن روز ابــان 1356
خورشــیدی اســت .کودکی،
نوجوانی و جوانی قلی خانی در
پایتخت سپری شد و زمانی که
20ساله بود ،زندگی حرفه ای
و فعالیت هنری خــود را با
بازی در نمایش «انتیگونه»،
بی بدیــل
شــاهکار
«سوفوکل» تراژدی نویس
شــهیر یونانــی ،که 442
سال پیش از میالد مسیح
نوشته شد اغاز کرد.
یاسر سماوات -شــبنم قلی خانی ،متولد ۱۹ابان ۱۳۵۶در یکی
از محله های پایتخت به دنیا امد و به عنوان بازیگر تلویزیون و ســینما،
با مجموعه تلویزیونی مریم مقدس به شــهرت رســید .او با این که در
ی و عالقه مندی که
رشته ریاضی تحصیل کرده بود بر اساس حس درون
به فعالیت هنری داشت در دانشگاه ،رشته تئاتر را برگزید و در گرایش
طراحی صحنه مشــغول به تحصیل شــد .اما به همین بسنده نکرد و
کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر را برای ادامه راه انتخاب کرد .قلی خانی
بعدها عضو هیئت علمی دانشگاه ازاد اسالمیشد و به اموزش بازیگری و
تئاتر پرداخت .بازیگری به کودکان را برای چندین سال در یک موسسه
فرهنگی تدریس کرد .و با سمت استادی ،مشغول به تدریس کارگردانی
تئاتر در دانشگاه ازاد شد .ازدواج او را به علت کار شخصی همسرش از
محیط کار دورش کردو از ابتدای سال ۱۳۹۲به استرالیا نقل مکان کرد
و پس از بازگشت به ایران دوباره فعالیت خود را اغاز کرد.
شبنم قلی خانی بیست ســاله بود که در نمایش انیگونه ،درخشید.
چهره خاص و معصومیت اشکاری که در سیمای قلی خانی موج می زد
به خوبی حق مطلب را درباره نقــش انتیگونه ،خواهر «بولونیکس» ادا
می کرد .فعل و انفعاالت اجتماعی -سیاسی ان روزهای ایران و روی کار
امدن دولت اصالحات که تاکید زیادی هم روی فرهنگ و هنر داشت،
مجال گسترده ای در اختیار نویسندگان ،مترجمان ،روزنامه نگاران و به
عبارت بهتر جامعه هنری ایران قرار داده بود .پس از درخشش قلی خانی
در «انتیگونه» او مورد توجه شــهریار بحرانی ،کارگردان فیلم «مریم
مقدس» نیز قرار گرفت .بحرانی نیز همان معصومیت خاص را در سیمای
قلی خانی یافته بود تا نقش اصلی فیلمش را به این بازیگر جوان بسپارد.
این اتفاق فرصتی بزرگ برای او بود تا بازی کنار هنرمندانی مطرح مانند
زنده نام پرویز پورحسینی ،فخرالدین صدیق شــریف ،رویا تیموریان،
محمد کاسبی ،حسین یاری ،جعفر دهقان ،مرجان شیرمحمدی ،کورش
تهامی و زنده نام محمد پورســتار را تجربه کند .اگر چه نخستین کار
سینمایی قلی خانی ،پروژه ای عظیم با حضور بیش از 90بازیگر بود؛ اما
ریسک بحرانی جواب داد و بازیگر نقش اول او به خوبی از پس کار برامد.
پس از ان نسخه تلویزیونی «مریم مقدس» در قالب مینی سریال از شبکه
مختلف سیمای ایران روی انتن رفت تا شبنم قلی خانی در اوان جوانی
خیلی زود شهرت را لمس کند .او در ســال های 81و 82خورشیدی
به ترتیب در دو مجموعه تلویزیونی دیگر بــا نام های «گل مرداب» به
کارگردانی پرویز امیرافشــاری و «پرده عشق» کاری از جمال شورجه
مقابل دوربین قرار گرفت .همین طور پس از بازی در فیلم سینمای «یک
الف ناقابل» به سال ،1380یک ســال بعد در سه فیلم دیگر با عناوین
«جوجه اردک من» اثر امیر فیضی« ،عطش» به کارگردانی محمدحسین
شافرینی
فرح بخش و «سفرنامه خواب» کاری از روح اهلل حجازی به نق
پرداخت .جان دادن به نقش «اذر فرجاد» در مجموعه تلویزیونی «اولین
شب ارامش» باعث شد عالوه بر شهرت ،عنصر محبوبیت را هم به روند
حضور خود در سینما و تلویزیون ایران اضافه کند .چه قلی خانی در این
سریال با تم «مثلث عاشقانه» که از موضوعات موردپسند مخاطبان سیما
و سینمای ایران در اواسط دهه 80محسوب می شد به خوبی ایفای نقش
کرد .کنار این فعالیت ها ،او نخستین فیلم خود را هم سال 1384در قالب
تفروش» کارگردانی کرد .یک سال
مستند و با نام «حقیقت یک دســ
بعد او در مجموعه تلویزیونی «سال های برف و بنفشه» حاضر شد و این
مجموعه موفق را هم به کارنامه پربار خود اضافه کرد .یکی از ویژگی های
بارز بازیگران برجسته دهه های 70و 80حضور در سریال های مناسبتی
بود و قلی خانی نیز پس از اشــنایی با علیرضا افخمی ،سال 1388در
مجموعه «پنجمین خورشید» حضور یافت .افخمی که با تولید سریال
«او یک فرشــته بود» در ژانر ماورایی به موفقیت شایان توجهی دست
یافته بود ،ســال 1390دومین مجموعه ماورایی خود را با عنوان «پنج
کیلومتر تا بهشت» و با حضور درخشــان قلی خانی تهیه کرد .هرچند
قلی خانی در فیلم ها و ســریال های متعدد به عنوان بازیگری توانمند
و موفق ظاهر شــده اما به یقین نقش افرینی اش در مجموعه «هشت و
نیم دقیقه» به کارگردانی شهرام شاه حسینی ،نقطه عطفی در کارنامه
حرفه ای این بازیگر برجسته پرده نقره ای و جعبه جادویی ایران محسوب
می شود .بازی بی بدیل او در نقش «یکتا» ،زنی در کوران مشکالت یک
خانواده که پس از درگذشت همســر و پدر همسرش ،نه تنها به جنگ
مشکالت خود و فرزندش می رود که برای خواهر و حتی برادرش هم نقطه
یشود .یکتایی که قلی خانی مقابل دیدگان
اتکایی قابل توجه محسوب م
تماشاگران این مجموعه به تصویر می کشد ،نمادی از زن معاصر ایرانی
در نبرد با انبوه مشکالت زندگی است .شبنم قلی خانی ،حاال پس از 25
سال حضور مداوم در تئاتر ،سینما و تلویزیون ایران ،مدیریت اموزشگاه
بازیگری ابان ،را هم برعهده دارد و در سال های اخیر جوانان مستعدی
را به جامعه بازیگری ایران معرفی کرده است .او هم چنان با چهره ای که
مختصاتش همان معصومیت روزگار جوانی است ،ظرفیت نقش افرینی
در تولیدات متنوع سیما ،سینما و تئاتر ایران را دارد. صفحه 8