روزنامه صبا شماره 1309
روزنامه صبا شماره 1309
روزنامه صبا شماره 1309
دو شنبه| 16ابان 7 |1401نوامبر 12 |2022ربیع الثانی |1444
سال دهم| شماره 8 |1309صفحه| 5000ناموت|
منایش مردم،
رشوعی برای رشیدی بود
هایده صفی یاری
داور جشنواره تالین شد
صفحه 2
شین؛ فرصتی که
از دست می رود !
صفحه 4
وزیر ارشاد :تالش کنیم تا
امید به جامعه تزریق شود
صفحه 7 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
دو شنبه 16ابان 1401شماره 1309
۲نامزدی برای «شهربانو» در جشنواره امریکایی
مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی نورث هالیوود ۲۳ ،ابان درشــهر فیالدلفیا ایالت پنسیلوانیا
ی نامزد دریافت جایزه در دو رشته
برگزارمی شود که فیلم سینمایی «شهربانو» ساخته مریم بحرالعلوم
بهترین بازیگر زن و بهترین فیلم این جشنواره شد« .شهربانو» روایتگر قصه مادری خطاکار است که پس
از سال ها تحمل زندان ،چند روزی برای حضور درعروسی پسرش به مرخصی می اید .این فیلم پیش
ی و نهمین جشنواره جهانی فیلم فجر بوده ،چند حضور رقابتی
ازاین ،منتخب بخش مسابقه بین الملل س
درجشنواره های معتبر داخلی و خارجی داشته و جایزه اول بخش فیلمسازان زن بیستمین جشنواره
داکا و جایزه بهترین فیلم جشنواره جهانی سیدنی را نیز از ان خود کرده است/.مهر
«ونزدی» به زودی منتشر می شود
سریال تلویزیونی «ونزدی» درژانرکمدی ترسناک به کارگردانی الفرد گاف و مایلز میالر ،به زودی
پخش خود را از شبکه نتفلیکس ،اغاز خواهدکرد .این سریال یک کمدی معمایی ماوراء الطبیعه با تمرکز
بر روی ونزدی ادامز ،است و برسال های تحصیل او در دبیرستان در اکادمی نورمور تمرکز می کند ،جایی
که او تالش دارد بر قدرت روانی خود مسلط شده و کشتار وحشتناک شهروندان شهر را متوقف کند و
در همین حال یک معمای فراطبیعی را حل کند که ۲۵سال پیش خانواده او را تحت تاثیر قرار داده بود.
جنا اورتگا ،در نقش ونزدی ادامز ،کاترین زیتا جونز،در نقش مورتیشا ادامز ،ریکی لیندهوم ،در نقش
والری کینبات و ...در سریال «ونزدی» به ایفای نقش می پردازند/.میزان
حضور «ارام گاه» در ۲جشنواره دانشجویی فیلم کوتاه
فیلم کوتاه «ارام گاه» به کارگردانی علی دارایی در ادامه حضورهای جهانی خود ،در جشــنواره فیلم کوتاه
دانشگاه داکا ،در بنگالدش و گوفا ،در کشورهنگ کنگ به رقابت می پردازد .انجمن فیلم دانشگاه داکا ،با همکاری
کمیساریای عالی سازمان ملل متحد ،چهاردهمین دوره جشــنواره بین المللی فیلم کوتاه بین دانشگاهی را
که با عنوان ) IIUSFF (International Inter University Short Film Festivalنیز شــناخته
می شود ،ارائه می دهد .جشنواره فیلم کوتاه دانشگاه داکا بنگالدش ،جشنواره ای است که با شعار «دوربینت را
بگیر ،رویای خود را قاب کن» در صدد ترویج و الهام بخشیدن به اثار فیلمسازان دانشگاهی است .این جشنواره
که با هدف ایجاد بستری برای فیلمسازان جوان و با اســتعداد در بنگالدش و خارج از کشوراغاز به کارکرد تا
استعداد خود را به نمایش بگذارند ،درطول ســال ها ،موفق شده است به عنوان یک پلتفرم بین فرهنگی برای
به تصویر کشیدن سبک ها و ابعاد مختلف فیلمسازان جوان دانشگاهی در سراسر جهان کار کند .چهاردهمین
جشنواره فیلم کوتاه دانشــگاه داکا بنگالدش ،که ازهفته اول نوامبر در دانشگاه داکا اغاز شده هم چنان ادامه
دارد .هم چنین فیلم «ارام گاه» ،دربخش مسابقه جشنواره جوایز جهانی فیلم دانشگاهی هنگ کنگ ۲۰۲۲
( ، )Global University Film Awardsکه زیر نظر اکادمی فیلم هنگ کنگ برگزار می شــود ،حضور
دارد .این اکادمی در تالش است تا فیلمسازان نوظهور را در سراسر جهان تشویق و عالوه بر نمایش ایده ها ،بین
استعدادهای منطقه ای و بین المللی تبادلی خالقانه ایجاد کند .جشنواره جوایز جهانی فیلم هنگ کنگ از ۲۰
تا ۲۴ابان ۱۴۰۱مصادف با ۱۱تا ۱۵نوامبر ۲۰۲۲در هنگ کنگ برگزار خواهدشد« .ارام گاه» پیش از این،
جایزه بهترین فیلم کوتاه از بیست و پنجمین جشنواره مذهب امروز ایتالیا ،جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره
نهال ،جایزه بهترین فیلم ،بهترین طراحی صحنه و بهترین طراحی لباس جشنواره استانی قم را در کارنامه دارد.
هم چنین کاندید بهترین فیلمنامه جشنواره نهال و حضور در جشنواره سایه را نیز تجربه کرده است.
درخالصه داستان این فیلم کوتاه امده است« :ریحانه باعث مرگ نوزادش شده است .اکنون در غیاب همسر
فراری اش در جستجوی راهی برای خاکسپاری نوزاد است و با مصائبی روبرو می شود ولی ». ...
دبیرجشنوارهفیلمعمارانتخابشد
شورای سیاست گذاری جشــنواره مردمی فیلم عمار ،در بیانیه ای
از انتخاب سهیل اســعد ،به عنوان دبیرسیزدهمین دوره این جشنواره
خبرداد .تبلیغ اکادمیک اسالمی و سخنرانی های فراوان در دانشگاه ها،
حضور در شبکه های تلویزیونی و رادیویی ،شرکت فعال در برنامه های
گفتگوی ادیان و تقریب مذاهب اسالمی ،برقراری ارتباطات دیپلماتیک
و هم چنین انجام مناظرات علمی از فعالیت های سهیل اسعد ،در این
سال ها بود ه است .سهیل اسعد ،با نام اصلی «ادگاردو روبین» که سابقه
داوری بخش مســتند ادوار گذشته جشــنواره عمار ،را نیز در کارنامه
دارد ،فارغ التحصیل دکتری رشته تمدن اســامی از دانشگاه بیروت،
دانش اموخته فلسفه و عرفان اسالمی از دانشگاه جامعه المصطفی(ص)
است و تاکنون در بیش از 30کشور جهان به تبلیغ اسالم پرداخته است.
مرحوم نادر طالب زاده ،دبیر ادوار پیشین این جشنواره ،اریبهشت ماه سال
جاری ،بر اثر بیماری درگذشت .سیزدهمین دوره جشنواره فیلم عمار ،در
ایام بزرگداشت حماسه مردمی «نه دی» برگزارمی شود/.تسنیم
مگانفاکس؛بهبی مصرف هاپیوست
مگان فاکس ،کــه با بــازی در نقش میکائال بانــس ،در فیلم
اکشن پرفروش تبدیل شوندگان در سال ۲۰۰۷به شهرت رسید
یکی از معدود بازیگران جدیدی اســت کــه وارد فرنچایز The
۴ Expendablesمی شــود .تونی جا ،کرتیس جکسون ،اندی
گارسیا و ایکو اویس دیگر بازیگران جدیدی هستند که به این فصل
از بی مصرف ها ،پیوسته اند .سیلوستر استالونه ،جیسون استاتهام،
دولف لوندگــرن و رندی کوتور نیز ســتاره های بی مصرف ها ،در
فصل های گذشته بودند .فصل چهارم بی مصرف ها ،را اسکات واو
با فیلمنامه ای از اسپنسر کوهن و مکس ادامز کارگردانی می کند.
بی مصرف ها یک مجموعه فیلم اکشن و دلهره اور امریکایی است
که شــامل مجموعه ای از فیلم هایی می شود که توسط سیلوستر
استالونه و بر اساس شخصیت های خلق شده توسط دیوید کاالهام،
نوشته شده اســت .چهارمین فصل این مجموعه در ۲۲سپتامبر
۲۰۲۳در سینماها اکران خواهد شد/.ایرنا
هایده صفی یاری داور جشنواره تالین شد
جشنواره شب های سیاه تالین ،روز ۵نوامبر ،درکنار کامل کردن
فهرست فیلم های بخش مسابقه اصلی ،اسامی داورهای این دوره را
نیزمعرفی کرد .براین اســاس ،هایده صفی یاری ،تدوینگرایرانی در
کنار ایلدیکو انیدی ،از مجارستان ،ادام باالژ ،از مجارستان ،اندریاس
کلینرت ،از المان و بیجایا جنا ،از هند ،هیات داوران بخش مسابقه
اصلی این دوره فستیوال را تشکیل می دهند .در این دوره از فستیوال،
فیلم «شــهر خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و تهیه کنندگی
رضا محقق ،در نخستین نمایش جهانی خود در بخش مسابقه اصلی
جشنواره حضور دارد .این فیلم تنها نماینده ایران در بخش مسابقه
اصلی جشنواره اســت .در بیست و ششــمین دوره جشنواره فیلم
شب های سیاه تالین ۲۳۲فیلم بلند و ۲۳۰فیلم کوتاه از ۷۵کشور
دنیا حضوردارند.
این دوره فستیوال قرار اســت بین روزهای ۱۱تا ۲۷نوامبر (۲۰
ابان تا ۶اذر) درکشور استونی برگزار شود/.صباخبر صفحه 2
دو شنبه 16ابان 1401شماره 1309
خرب سیمنا و تلویزیون
«پری سا»؛ نامزد بهترین فیلم درام جشنواره یونیورسال شد
فیلم سینمایی «پری سا» به کارگردانی محمدرضا رحمانی و تهیه کنندگی سعید سعدی ،توانست در
سیزدهمین جشنواره یونیورسال امریکا نامزد بهترین فیلم بلند درام شــود .این جشنواره که مقران در
نیویورک امریکا است در تاریخ ۹تا ۲۱ابان ۱۴۰۱برگزار می شود .در خالصه فیلم سینمایی «پری سا»
امده است :پری سا دختر جوان و زیبایی است که به دلیل ظاهر جذابش به عنوان مدل برای معرفی برندهای
لوازم ارایشی و بهداشتی کارمی کند ،اما فرد ناشناسی ناغافل روی صورتش اسید می پاشد و نصف صورت
پری سا می سوزد و یک چشمش را از دست می دهد و ...عباس غزالی ،بهاره افشاری ،حمید گودرزی ،ترالن
پروانه ،شقایق فراهانی ،مارال فرجاد ،صحرا اسداللهی در این فیلم سینمایی ایفای نقش می کنند/.صباخبر
«گره خونی»؛ فیلمی دیگر از نسل سوم داگالس
مایکل داگالس با پســرش کامرون در «گره خونی» بازی می کند .هاوارد دویچ سازنده «امپراتوری»
کارگردانی این درام خانوادگی را برعهده خواهدداشت .داستان این فیلم درباره پدر و پسری است که از هم جدا
شده و رابطه از هم پاشیده ای دارند و سعی می کنند در یک مسابقه ماهی گیری با هم همراهی کنند .کامرون
پسر بزرگ مایکل داگالس ،است که سال ۲۰۰۳در درام «در خانواده جاری است» ساخته فرد شپیسی ،با
پدر و پدربزرگش کرک داگالس جلوی دوربین رفته بود .کامرون داگالس ۴۳ساله خودش پدر ۲فرزند است
و در فیلم هایی مانند «ادم و حوا» ساخته نشنال لمپون ،در سال ۲۰۰۵بازی کرده است .اما بیش از ان برای
اینکه چند بار برای همراه داشتن مواد مخدر دستگیر شد ،شناخته می شود/.مهر
۹۲اثر در مرحله انتخاب جایزه پژوهش سینمایی ارزیابی شد
امیررضامافی،دبیرپنجمینجایزهپژوهشسالسینما،دربارهاثاررسیده
در هفت بخش این دوره که به زودی اختتامیه ان برگزار خواهدشد ،گفت:
۹۲اثر در این دوره جشنواره به دست ما رسیده که بیشترین اثار رسیده این
دورهجایزهپژوهشسینمایسالدربخشمقالهعلمیوپایان نامهکارشناسی
ارشد ثبت و ارسال شده است .او هم چنین در خصوص روند ارزیابی اثار در
مرحله انتخاب این دوره نیز توضیح داد :طبق نظر شورای علمی ،همه اثار
ارسالی به این دوره ،توسط همه اعضای هیات داوری ارزیابی می شود و اثار
منتخب از این مرحله ،وارد مرحله داوری نهایی خواهدشد .هیات داوری
پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران را مینو خانی ،عضو هیات علمی
دانشگاه ازاد ،محسن بهلولی فسخودی ،عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم
انسانی و مطالعات فرهنگی ،وحیداله موسوی ،عضو هیات علمی دانشگاه
صداوسیما ،رامتین شهبازی ،معاون دانشکده هنر و مدیر گروه سینمای
دانشگاه سوره ،عبداهلل بیچرانلو ،عضو هیات علمی دانشگاه تهران ،مسعود
سفالیی ،عضو هیات علمی دانشگاه هنر و مجید سلیمانی ساسانی عضو
هیات علمی دانشگاه تهران تشکیل داده اند .پنجمین جایزه پژوهش سال
ســینمای ایران به منظور تقویت فضای پژوهشی مرتبط با سینمای ایران
در سطوح ملی و بین المللی ،شناســایی و گرداوری اثار پژوهشی داخلی
و بین المللی در مورد ســینمای ایران ،جهت دهی پژوهش ها و مطالعات
به ســوی موضوعات کلیدی و زیربنایی برای کمک به ارتقای
کیفی ســینمای ایران ،تقدیر از تالش های پژوهشی اساتید،
دانشجویان ،اندیشمندان و خبرگان دانشگاهی که سهمی از
مطالعات علمیو پژوهش هایخود رابهسینمای ایران اختصاص
داده اند و هم چنین افزایش تعامالت اندیشمندان و پژوهشگران
یـ پژوهشی داخلی
رشته های مختلف دانشگاهی و مراکز علم
و خارجی با سینماگران و دســت اندرکاران سینمای ایران
برگزارمی شود .محورهای پیشنهادی شامل سینما و تمدن
نویناسالمی،عزتملیدراینهسینما،سینمایانقالبیدربرابر
3
سینمای استکباری ،سینمای ایران و رهگیری مفاهیم کالن انسانی نظیر
یـ اسالمی،
ازادی ،عدالت و فسادستیزی ،سینما و سبک زندگی ایران
مخاطب شناسی ســینمای ایران در دوران نوین ،سینما به مثابه
یـ اسالمی
میراث فرهنگی و پیکره هویتی ،زیبایی شناســی ایران
و سینما ،بایدها و واقعیت های ســینمای ایران از منظر فناوری،
نسبت میان رشته ای سینما و علوم انسانی نظیر الهیات ،فلسفه،
مردم شناسی ،جامعه شناسی و روان شناسی و هم چنین ادبیات
بومی در حوزۀ سینمای ملی ،راه های حصول سینمای امیدبخش
و سینما و بسترهای نوین اقتصادی است .به برترین اثار برگزیده
عالوهبرتندیسولوحتقدیر،مبالغیاز ۳۰میلیونتا ۱۰میلیون
تومان پرداخت خواهد شد و در صورت عدم احراز
رتبه «برترین» در هرکدام از بخش ها ،به اثری که
شایسته تقدیر شناخته شود ،لوح و ۵۰درصد از
مبلغ جایزه اعطا خواهدشد .ایین اعالم اثار
برگزیده و اهدای جوایز برندگان پنجمین
جایزه پژوهش ســال سینمای ایران
اواخر اذرماه ۱۴۰۱هم زمان با هفته
پژوهش برگزار می شود/.ایرنا صفحه 3
4
دو شنبه 16ابان 1401شماره 1309
پرونده
تبعات جامعه ناارام بر کاهش مخاطبان سینما
فرصتی که
از دست می رود !
فاطمه حمیره فیلم سینمایی «شین» به نویسندگی و کارگردانی میثم کزازی و با تهیه کنندگی شهاب
حسینی از شهریورماه سال جاری روی پرده سینماها رفت و تا امروز ،فروش 744میلیون
گفت و گو
تومانی برای ان به ثبت رسیده است.
داستان این فیلم که در یک خانه قدیمی رازالود برای مخاطب روایت می شود ،از دل یک قصه واقعی
برداشــت شــده و با خلق صحنه هایی دلهره اور پرده از یک راز قدیمی و ظلمی که بر انسانی روا شده
ی می ماند و همیشه فرصت کافی برای جبران در اختیار
برمی دارد با این تاکید که « :اثر ظلم در جهان باق
نداریم».
فیلم «شین» در فضای متفاوتی پیش می رود که ان را به فیلم های ژانر ترسناک نزدیک کرده است و با
این که کارگردان ان تاکید دارد که این فیلم ترسناک نیست و در ژانر وحشت ساخته نشده است اما با این
حال ،نشانه هایی از این ژانر در «شین» دیده می شود و مخاطب فضای دلهره اوری را در راستای کشف راز
خانوادگی اهالی یک خانه قدیمی تجربه می کند.
این فیلم که انتظار می رفت بعد از دوران رکود سینمای ایران در دوره کرونا ،بتواند با برخورداری از یک
قصه جذاب در بستری از فضای فیلم های دلهره اور که ان را تا حدودی از دیگر فیلم های رایج سینمای
ایران متفاوت می کند ،در کنار نام پراوازه شهاب حســینی به عنوان تهیه کننده و بازیگر و همچنین
بهره مندی از حضور بازیگران قدیمی و پیشکسوت سینمای ایران ،جان تازه ای به کالبد سینمای کم رمق
ایران ببخشد ،در نهایت به دالیل متعددی این انتظار را به تا امروز براورده نکرده و نتوانسته فروش راضی
کننده ای داشته باشــد که یکی از مهمترین دالیل ان نیز می تواند متاثر از فضای کنونی جامعه ایران و
ناارامی های چند ماهه اخیر و به دنبال ان بی رغبتی مخاطبان سینما برای تماشای فیلم باشد .با هوشنگ
توکلی و اتش تقی پور دو بازیگر سرشناس و پیشکسوت ســینمای ایران که در این فیلم نقش افرینی
کرده اند درباره این فیلم گفتگو کرده ایم که می خوانید:
هوشنگ توکلی:
اکران خوبی به فیلم «شین» داده نشد
هوشنگ توکلی از بزرگان سینما ،تئاتر و تلویزیون ایران است که
بسیاری از مردم او را با نقش «دایی» در سریال پرمخاطب «زیر تیغ» به
یاد می اورند .توکلی کار بازیگری را از دهه چهل و از صحنه تئاتر اغاز
کرد و در طول 60سال گذشته در اثار بسیاری از جمله مجموعه های
«مرگ تدریجی یک رویا»« ،شکرانه»« ،ارام می گیریم»« ،روزهای
ابــدی» و «روزگار قریب» و فیلم های «زیر ســقف دودی»« ،قفس
طالیی»« ،نفوذی»« ،ابلیس»« ،دلخون» و ...ایفای نقش کرده است
و از جمله اثار او در مقام کارگردان نیز می توان به سریال «مدرس» با
نقش افرینی به یادماندنی خسرو شکیبایی در نقش مدرس اشاره کرد.
به بهانه حضور این بازیگر در فیلم «شــین» ساخته میثم کزازی با او
گفتگویی کرده ایم که می خوانید:
میثم کزازی هنرمند ،شــاعر و اهل موسیقی اســت و نگاه بسیار
صمیمی و جدیدی در سینما دارد.
فکر می کنید چرا این فیلم چنان که باید با استقبال روبرو
نشده است؟
اما به نظر من ،اکران خوبی به «شــین» داده نشد و زمان مناسبی
برای اکران ان نبود اما در هر حال باید اکران می شــد .کارگردان این
فیلم ،میثم کزازی هنرمند ،شــاعر و اهل موسیقی است و نگاه بسیار
صمیمی و جدیدی در سینما دارد .او انسان بسیار ارام وبی حاشیه ای
است و روابط عمومی اش به گونه ای است که ان طور که باید برجسته
نمی شود و اثارش دیده شود،با این حال معتقدم که «شین» کار خوب
و موفقی بود و کارگردان ان هم کاربلد اســت ،میزانسن را در سینما
خوب می شناسد ،قاب بندی فوق العاده ای دارد و داستان را خوب پیش
می برد .امیدوارم این کارگردان در اینده کارهای بهتری را با امکانات
بهتر کار کند که دیده شود.
چرا فیلمسازان عالقه ای به ورود به این ژانر ندارند؟
ژانر وحشــت در ایران ژانر ســختی اســت بــه ایــن دلیل که
محدودیت های زیادی دارد .شاید بعد از انقالب اسالمی ،چهار یا پنج
فیلم در این زمینه ساخته شده باشد و برای میثم کزازی هم وارد شدن
به این فضا در دومین تجربه فیلمسازی اش کار سختی بود و در نهایت از
نظر من کار موفقی از اب درامد .این فیلم در سکوت اکران شد و جامعه
منتقدان فیلم را ندیدند .از طرفی چون این ژانر هنوز در سینمای کشور
ما جا نیفتاده است ،اگر کارگردانی بخواهد ریسک کند و به این حوزه
ورود کند باید روابط عمومی قوی تری داشته باشد .یعنی پیش از اکران
فیلم باید درباره ان صحبت شود تا تماشاگر بداند قرار است چه فیلمی
را با چه ویژگی هایی ببیند.
اما «شین» در سکوت ساخته شد و مخاطب ایرانی هم در سینمای
ایران عادت ندارد فیلم هایی را که چیزی درباره ان نمی داند ،تماشا کند
و بنابراین فکر می کنم این موضوع نیز تا حدودی در میزان مخاطبان
این فیلم اثرگذار بوده است.
به نظر شــما مخاطب از فیلم های ایرانی در ژانر دلهره اور
استقبال می کند؟
اگر با یک دیدگاه کالن تر و وسیع تری در این عرصه کار کنند و از
امکانات فنی بهتری هم برخوردار باشند و مدیریت کالن سینما هم
که فعال ناظر بر این اثار است از این فیلم ها حمایت کند ،به طور قطع
این ژانر جا می افتد اما در حال حاضر موانع بسیاری سر راه فیلمسازان
است و به همین دلیل کمتر عالقه دارند که در این حوزه ورود کرده و
کار کنند .میثم کزازی هم با ورود به این حوزه ریسک کرده و همین که
فیلم خوب و موفقی از اب درامده باید به او تبریک گفت.
بسیاری از فیلمسازان می خواهند در این ژانر کار کنند اما این نگرانی
وجود دارد که ممکن است تماشاگر ایرانی با این فیلم ها ارتباط برقرار
نکند و به همین دلیل سراغ فیلم های ساده تری می روند.
کار کردن با یک کارگردان جــوان و تازه کار چگونه بود و
حضور اقای شهاب حســینی چقدر در این تصمیم شما در
پذیرفتن این نقش دخالت داشت؟
من قبال با کزازی کار کرده بودم و حدود ده سال قبل در اولین فیلم
او نیز حضور داشتم .زمانی که برای بازی در فیلم «شین» تماس گرفت،
استقبال کردم چرا که می دانستم در کاری که می کند روسفید خواهد
بود .همه بازیگران و عوامل فیلم هم خوب چیده شــده بود و شهاب
حسینی هم به خوبی پروژه را مدیریت کرد و در نهایت در یک فضای
ارام و دوستانه این فیلم ساخته شد.
شما برای پذیرش یک نقش به چه نکاتی توجه می کنید؟
نویسنده و متن فیلمنامه؟ کارگردان؟ تهیه کننده یا دستمزد؟
در درجه اول متــن فیلمنامه باید خوب باشــد و در درجه بعدی
کارگردان حائز اهمیت است که البته کار کردن با فیلمسازان جوان،
اطالعات ما را هم بیشتر می کند و تجربیات قدیمی ما هم نو می شود
و در درجه بعدی تهیه کننده اهمیت دارد که که اگر بدانم قادر نیست
پروژه را به سرانجام برساند یا از سالمت سرمایه ای و اجتماعی برخوردار
نباشد ،نقش پیشنهادی را نمی پذیرم.
وقتی فیلم را روی پرده دیدید چه حسی داشتید و نظرتان
درباره بازی خودتان چه بود؟
بسیار راضی بودم .اکران اول «شین» در جشنواره فیلم فجر چیزی
نزدیک به پنج دقیقه اضافه داشت که البته کامال طبیعی است و بسیاری صفحه 4
پرونده
فیلم ها ممکن است در اکران های بعد از جشنواره ،اصالحاتی داشته
باشند و اضافات این فیلم هم در اکران کنونی اصالح شده که در نهایت
کار تمیز و قابل قبولی روی پرده رفته است.
پیش بینی شما در این شرایط از استقبال مخاطبان چیست؟
ایا ان طور که باید دیده می شود؟
قشر مخاطبان جوان بسیار این فیلم را دوست داشتند به ویژه در
اکران شهر مشهد با استقبال جوانان همراه بود اما در حال حاضر شرایط
اجتماعی کشور به گونه ای است که سینما راکد است و بیننده ندارد و
از این لحاظ ضربه ای به فیلم ،تهیه کننده و کارگردان زده است و این
هم برای برخی از فیلم ها اتفاق می افتد که در زمانی اکران می شوند که
سینما بیننده ندارد .شــاید اگر در تاریخ دیگری اکران می شد شاهد
استقبال بیشتری بود همان طور که در اولین اکران این فیلم با استقبال
خوب مخاطبان همراه شد و بسیاری از انها راضی از سالن بیرون امدند.
من فکر می کنم که هم اقای شهاب حسینی و هم میثم کزاری از
نتیجه کارشــان به لحاظ کیفی راضی بودند و مخاطبان هم توانسته
بودند با فیلم ارتباط برقرار کنند.
اتش تقی پور:
دیدن فیلم «شین» نیاز به ارامش فکری دارد
اتش تقی پور که کارنامه پرباری در تئاتر ،سینما و تلویزیون دارد،
از هنرمندان پیشکسوتی اســت که دانش اموخته رشته بازیگری و
کارگردانی از دانشــکده هنرهای دراماتیک در دهه چهل شمســی
اســت و فهرســت بلندباالیی از نقش افرینی در نمایش ها ،فیلم ها و
سریال های مختلف و همکاری با کارگردانان و فیلمسازان سرشناس
ایران را در کارنامه هنری خود دارد که از ان جمله می توان به فیلم های
«مسافران»« ،شاخه های بید»« ،شــب واقعه»« ،زیر درخت هلو»،
«خروج»« ،اتابای» و ســریال های «سربداران»« ،روزی روزگاری»،
«تنهاترین ســردار»« ،پهلوانان نمی میرند»« ،شب دهم»« ،تفنگ
سرپر»« ،معمای شاه»« ،ستایش» «،از سرنوشت» و ...اشاره کرد.
فضای فیلم شین دلهره اور و تا حدودی ترسناک است شما
با توجه به کثرت نقش افرینی هایی که داشته اید ،ایا تجربه
بازی در چنین فضایی را داشتید یا اولین بار بود که بازی در
چنین حال و هوایی را تجربه می کردید و این تجربه چطور بود؟
خیر .اولین بار بود که در چنین فیلمی بازی کردم و فضای فیلم برای
من تازگی داشت و به نظرم به عنوان کار دوم یک فیلمساز کار بسیار
فوق العاده ای شده است.
فیلم های ایرانی به جز چند فیلم که اخیرا با ویژگی دلهره
اور و یا معمایی جنایی ساخته شده اند ،تا چند سال پیش هیچ
فیلمی در این ژانر ساخته نمی شد و فیلمسازان عالقه ای به
ورود به این ژانر نداشــتند .تصور شما از ساخت چنین فیلم
هایی و توانمندی ساخت این ژانر در میان کارگردانان ایرانی
چیست؟
ساختن این فیلم ها مشکل است چرا که به طور کلی ما مردم بسیار
کم تحرکی داریم .زمانی که سریال ها و فیلم های خارجی را می بینیم
یا شــهرهای اروپا وامریکایی را مشاهده می کنیم ،به نظر می رسد که
سرعت حرکت انها بسیار تندتر از ما ایرانی هاست.
بنابراین انها به دیدن چنین فیلم هایی عادت دارند اما برای ما ساخت
این فیلم ها عادت نیســت واز طرفی تبحر و مهارت ویژه ای همراه با
کات های کوتاه کوتاه و موسیقی ویژه خود را می طلبد.
با این حال باید بگویم که فیلم «شین» در ژانر وحشت نیست و خود
دو شنبه 16ابان 1401شماره 1309
5
سوژه این فیلم اســت که فضای دلهره اوری را ایجاب می کند .اتفاقی
در یک خانه قدیمی افتاده و برای ســالیان دراز الپوشانی شده است.
حاال ورود این زن به این خانه است که مسئله را بازخوانی می کند و به
خاطر می اورد.
درباره استقبال مخاطبان از فیلم «شین» چه فکر می کنید؟
در این شرایط کنونی جامعه ،تصور نمی کنم استقبالی از این فیلم
صورت بگیرد .دیدن این فیلم ها نیاز به ارامــش فکری دارد که این
روزها مردم و مخاطبان چنین ارامشی را ندارند .از طرفی هم بسیاری
از مخاطبان تحمل کشف یک راز را ندارند و دلشان می خواهد سریع
به نتیجه برسد و پرداختن به چرایی ان مسئله برایشان جذابیت ندارد.
من از میزان فروش این فیلم تا امروز خبر ندارم اما تصور نمی کنم
حتی حضور هنرپیشه هایی که برای برخی از تماشاگران جذاب است،
به فروش بیشتر فیلم کمکی کند چرا که در مجموع سینمای ما در حال
حاضر و با توجه به شرایط امروز جامعه تماشاگر ندارد .هر چند به نظر
من میثم کزازی سناریوی خوبی نوشــته ،بازیگران خوبی را انتخاب
کرده و به خوبی هم از پس ساخت این فیلم برامده است.
چه بازخوردی از ایفای این نقش داشتید؟
در مجموع خوب بود .اقای جمشید اریا (هاشم پور) بعد از اکران اول
فیلم به من گفت که تو دیگه همه چیز را جمع کردی و تمام کردی!
چون گره گشایی راز این قصه با شخصیتی بود که من بازی کردم و او
تنها کسی بود که از این راز باخبر بود.
کار کردن با یک کارگردان جوان و تازه کار چگونه بود؟
کارگردان کاربلد وشریفی است و من به او بابت موفقیتش تبریک
می گویم .امیدوارم باز هم فیلم بسازد و تهیه کنندگان هم به او اعتماد
کنند.
حضور اقای شهاب حسینی چقدر در این تصمیم شما در
پذیرفتن این نقش دخالت داشت؟
حضور اقای شهاب حســینی به عنوان ســرمایه گذار و کسی که
حمایت می کرد در این پروژه بسیار مثمرثمر بود و از طرفی خود او هم
فرد قابل احترام ،منطقی و قابل اعتمادی اســت که در جلب موافقت
بازیگران و عوامل بسیار تاثیرگذار بود.
اولویت های شما برای پذیرش یک نقش چیست؟
خود متن به ما می گوید ،نقشــی که پیشنهاد شــده است قابل
پرداختن است یا نه بنابراین ابتدا متن فیلمنامه و نقشی که پیشنهاد
شده مهم است که ایا قابلیت پرداخت دارد یا خیر .اما کارگردان هم
مهم است مثال در این فیلم من شناختی از کارگردان ان نداشتم اما
متن فیلمنامه بسیار خوب بود و زمانی که عوامل و تیم خوبی را کنار
هم دیدم ،پذیرفتم که همکاری کنم.
این فیلم به نظرم قابلیت ارایه در فستیوال های خارجی را هم دارد و
می تواند توجه مخاطبان غیر ایرانی را هم به خود جلب کند.
نظرتان درباره بازی خودتان چه بود؟
در مجموع به نظرم خوب بود و برای من راضی کننده بود.
کارگردان با هنرپیشگان پیشکسوت چه تعاملی داشت؟
یکی از ویژگی های اقای کزازی این اســت که به هنرپیشه اعتماد
می کند و به بازیگر و اورده ای که دارد توجه می کند.
گاهی هنرپیشــه به طرق مختلف به جذابتر شدن و واقعی شدن
نقشی که بازی می کند ،کمک می کند .مثال در این فیلم من شعری را
به زبان ترکی خواندم که در سناریوی انها نیست اما پذیرفتند و این از
سر اعتمادی بود که به من کردند.
در این فیلم بســیاری از بازیگران پیشکسوت و قدیمی
ســینمای ایران حضور دارند ،نظرتان درباره این انتخاب ها
چیست؟
به نظرم خیلی انتخاب های خوبی بوده اســت .شهاب حسینی و
کزازی به این بازیگران ارج گذاشتند و از شهرتشان هزینه کردند که
این قابل تقدیر است.
این پختگی کارگــردان و تیم ســازنده را می رســاند که چنین
انتخاب هایی داشــته اند و این خودش یک امتیاز اســت .گاهی یک
کارگردان از روی کم تجربگی بازیگرانــی را انتخاب می کند که فکر
می کند بهتر می تواند با انها کار کند و به نتیجه برســد .کار کردن با
بازیگران پیشکســوت این مزیت را دارد که اگر به انها اعتماد شــود،
کارشــان را خوب بلدند و نیازی نیســت کارگردان بــرای دراوردن
نقش هایشــان با انها کلنجار برود .بازیگران پیشکسوت گاهی برای
ایفای نقش هایشــان ،درباره نوع گریم و نوع لباس شان هم می توانند
پیشنهادهای خوبی بدهند یا چیزهایی را با خودشان همراه ببرند که
برای بهتر اجرا کردن نقش شان استفاده کنند و این برخاسته از تجربه
باالی انها در ایفای نقش هاست .اما با این حال این کار کارگردان است
که می تواند زوایای مختلف کار هنرپیشــه ،قرار گرفتنش در کادر و
احساس او را در قالب تکنیک های سینمایی بهتر منتقل کند. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
دو شنبه 16ابان 1401شماره 1309
کشفتونلیکهشایدبه«کلئوپاترا»برسد
وزارت گردشگری و اثار باســتانی مصر از کشف شــگفت انگیز یک تونل حفاری شده در زیر معبد
«تاپوزیریس» ،واقع در غرب اسکندریه خبرداد .این تونل بزرگ تا بیش از یک هزار و ۳۰۰متر ادامه دارد.
محل کشف این تونل ،برای کشف مقبره گمشــده ملکه «کلئوپاترا» توسط باستان شناسان مورد
بررسی قرار گرفته بود .گروه باستان شناســی مصری ـ دومینیکی در عمق ۱۳متری زمین این تونل ،را
کشف کرده اند .کاوشگران حین بررسی این تونل ،با چندین ظرف سرامیکی و یک تکه سنگ اهک مواجه
شده اند .دو مجسمه به شکل سر انسان که با استفاده از مرمر سفید ساخته شده نیز در نزدیکی معبد کشف
شد .قدمت یکی از این مجسمه ها به دودمان بطلمیوس می رسد/ .ایسنا
قربانی :کتاب های «پی دی اف» کتابخانه ها را خالی از مخاطب کرده است
لیال قربانی ،نویسنده پیرامون نقش فضای مجازی در خالی شدن کتابخانه ها گفت :این که بگوییم
فضای مجازی به عنوان رقیب کتاب قرار دارد بســیار اشتباه است این مهم در مورد چگونگی گذراندن
اوقات فراغت موضوعی خاص است .او ادامه داد :فرهنگ سازی مهم ترین نکته در شیوه و نوع استفاده از
فضای مجازی محسوب می شود و باال رفتن قیمت کتاب های کاغذی به دنبال افزایش و گرانی کاغذ سبب
شد موج جدیدی با نوع متفاوتی از مطالعه در جامعه ایجاد شود ،امروزه بسیاری از افراد از کتاب های «پی
دی اف» و یا کتاب های دیجیتال برای مطالعه استفاده می کنند که به نوعی می توان گفت کتابخانه ها را
نیز خالی از مخاطب کرده است/.میزان
نیما اقاخانی :
دنبال پول دراوردن نیستیم
نیما اقاخانی ،کارگردان نمایش «ابا» ،توضیحاتی درباره
این اثر نمایشی و شرایط اجرایی ان در مقطع فعلی ارایه کرد.
او درباره داستان این نمایش توضیح داد :نمایش «ابا» یک
ن را از نمایشنامه «بمبی در قلب» نوشته
مونولوگ است که ا
وجدی معوض ،اقتباس کرده ام .این نمایش شخصی سازی شده
و خودم هم اجرا می کنم .داستان کار درباره شخصیتی به نام
سهراب است که گالری نقاشی برگزار کرده و طی ان ،برهه ای
از داستان زندگی اش را تعریف می کند .بخشی از این ماجراها
به رابطه او و مادرش برمی گردد.
اقاخانی ،که نمایش اش را در ســالن کوچک مولوی ،اجرا
می کند ،افزود :اجرای مان را تازه اغاز کرده ایم و در دو اجرایی
که پشت سر گذاشته ایم ،تعداد تماشــاگران فراتر از انتظار ما
بود .امیدی نداشتیم در این وضعیت کسی به تماشای نمایش
بیاید ولی استقبال تماشاگران بهتر از چیزی بود که انتظارش
را داشتیم .او درباره وضعیت تبلیغات نمایش «ابا» ،هم توضیح
داد :تصمیم گروه مان این بود که تبلیغ نداشــته باشیم چون
دوست نداریم از کارمان برداشــت بدی شود .به همین دلیل
حتی پوستر نمایش را در صفحه شخصی خودم هم در فضای
کشف اثار باستانی ۳۰۰۰ساله قاچاق در ارومیه
مجازی نگذاشتم .ما دنبال پول در اوردن نیستیم چون حتی
اگر هر شب تمام صندلی های سالن پر شود ،باز هم پاسخگوی
هزینه های کار نیست ولی دل مان می خواست حرف مان را با
مخاطب مطرح کنیم.
او درباره اجرای نمایش در شــرایط فعلی گفت :می شــد
اجرایمان را به زمان دیگــری موکول کنیم .البتــه اجرا را تا
حدودی عقــب انداختیم ولی تصمیم ما این بــود که در این
شرایط کارمان را اجرا کنیم چون نمایش ما درباره مادر است و
من ان را به تمام مادران و زنان سرزمین مان تقدیم کرده ام .از
طرف دیگر اگر در این مقطع اجرا نمی کردیم ،کل زحمات گروه
از بین می رفت و از طرف دیگر سالن هم به هر حال برای خودش
زمان بندی دارد .بنابراین تصمیم گرفتیم در همین شرایط کار
را اجرا کنیم.
نمایش «ابا» ،بر اساس نمایشنامه «بمبی در قلب» نوشته
وجدی معوض با ترجمه ،نویسندگی و کارگردانی نیما اقاخانی،
هر شب راس ساعت 18و سی دقیقه در تاالر کوچک مرکز تئاتر
مولوی روی صحنه می رود .نیما اقاخانی ،تک بازیگر این نمایش
نیز است/.ایسنا
ناصر عتباتی ،رئیس کل دادگســتری اذربایجان غربی گفت :با
هوشیاری و وظیفه شناســی دادورز اجرای احکام مدنی دادگستری
ارومیه ،محموله قاچاق اثار باســتانی در داخل یک منزل کشف و با
رعایت کلیه ضوابــط قانونی و تحت مراقبت کامل دســتگاه قضایی
و ضابطین تحویل میراث فرهنگی اســتان گردیــد .او ادامه داد :این
اثارتاریخی و باستانی حســب نظر اولیه کارشناس میراث فرهنگی
قدمت بیش از ۳هزار ساله دارند و مربوط به جنوب استان می باشند که
با حفاری غیر قانونی استخراج و به شهر ارومیه منتقل و در این خانه
نگهداری می شد .مقام ارشد قضایی هم چنین اظهارکرد :کارشناسان
میراث فرهنگی تعیین ارزش ریالی این اثــار را منوط به طی مراحل
ازمایشات تخصصی این اداره دانستند که بدین منظور با دستور قضایی
و طی صورتجلسه ای تحویل میراث فرهنگی استان گردیدند .رئیس کل
دادگستری استان گفت :پرونده کیفری مستقل برای موضوع تشکیل
و تحقیقات قضایی الزم معمول گردید/.ایسنا
نخستینشبکهتلویزیونیکتاب،اغازبهکارمی کند
نخســتین شــبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب ،پس از امضای
تفاه منامه این شبکه با معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیمای
جمهوری اسالمی ایران و اخذ مجوز تاســیس و را هاندازی شبکه
اختصاصی کتاب ،در بسترهای مجازی طر ح ریزی و پایه گذاری شد.
ایجاد بستری برای ارتقاء سطح اگاهی و معرفت عمومی ،قرارگاهی
برای هدایت فرهنگی جامعه برای زیستی خردمندانه ،امیدافرین و
بانشاط در میان عموم مردم و در افقی متعالی ،اماده سازی جامعه برای
تهایاینشبکهتلویزیونی
نیلبهتمدننویناسالمیازجملهماموری
اینترنتی است .شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب تالش دارد بستری
شها و مسائل حوزه کتاب
برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی ،بیان چال
و نشر و نیز حمایت از فعاالن این عرصه ،فراهم کند .این شبکه ،که زیر
نظرخانه کتاب و ادبیات ایران راه اندازی می شود ،فعالیت خود را از
۲۱ابان ماه ۱۴۰۱با پوشش زنده برنام ه های سی امین دوره هفته
ی کند/.ایرنا
کتاب جمهوری اسالمی ایران ،اغاز م
تولید ۸نمایشویژهحاجقاسمسلیمانی
هنرمندان عالقه مند به حضور در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر
استان تهران ۸ ،اثر نمایشی جدید با موضوع سردار شهید حاج قاسم
سلیمانی ،تولید کردند که ۲۰ابان ماه در پردیس تئاتر تهران مورد
بررســی و ارزیابی قرار می گیرند .تولیدات نمایشی با موضوع سردار
سلیمانی ،پس از داوری در بخش «تولیدات ویژه حاج قاسم سلیمانی»
بیست و هفتمین جشنواره تئاتر اســتان تهران به اجرا در می ایند.
اسامی نمایش های تولید شده بدین شرح است:
نمایش «پرواز با بال های ســوخته» به کارگردانی محمد ستوده،
نمایش «این و ان» به کارگردانی محمد احمدی ،نمایش «سرباز» به
کارگردانی فرزانه دلیر ،نمایش «از رنج تا شکنج» به کارگردانی مهدی
رمضانی ،نمایش «یک و بیســت دقیقه بامداد» به کارگردانی امیر
بدلی ،نمایش «عقیق» به کارگردانی سید امیر حسینی ،نمایش «نذر
عباس» به کارگردانی محمد یزدی و نمایش «فرمانده» به کارگردانی
رضا فقیهی/.مهر صفحه 6
دو شنبه 16ابان 1401شماره 1309
خرب فرهنگ و هرن
ک مشت دالر» در مجتمع اسوه
«به خاطر ی
ک مشت دالر» ،روایتی هنرمندانه از تفرقه افکنی ها و تجزیه طلبی های دشمنان این
نمایشگاه «به خاطر ی
سرزمین در قالب کارتون و کاریکاتور است که به همت انجمن هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح،
در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه ،از امروز دوشنبه ۱۶ابان ،میزبان عالقه مندان و هنرمندان خواهد بود .در
این نمایشگاه ۴۰،اثر در قالب کارتون و کاریکاتور با اثاری از هنرمندانی چون سید مسعود شجاعی طباطبایی،
سجاد جعفری ،سید محمدجواد طاهری ،عباس گودرزی ،فرشاد خسروی ،مازیار بیژنی ،محمدحسین
ک مشت
ساسانی و محمدعلی رجبی به نمایش درخواهد امد .نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «به خاطر ی
دالر» ،تا ۲۶ابان ب ه غیر از روزهای پنجشنبه و جمعه میزبان عالقه مندان خواهد بود/.مهر
مجوزهایی که در روزهای سکوت موسیقی صادر شد
در روزهایی که اجراهای موسیقی درکشور به شدت تحت تاثیر جو ناارام قرارگرفته است ،امار رسمی
نشان از تعداد قابل توجهی صدور مجوز برای تک اهنگ ها و غیره دارد.
دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اســامی ،اعالم کرد ،این مرکز در مهرماه ،۱۴۰۱مجوز ۱۵۴
تک اهنگ و ۱۶البوم موسیقی را صادر کرده است.
در این ماه چهار نماهنگ و ۶۴۸شعر (ترانه) نیز مجوز گرفتند و هم چنین مجوز ۹استودیو صدابرداری
و مرکز تولید و تکثیر اثار صوتی و تصویری صادر شده است.
برای این اثار صرفاً مجوزهای انتشار صادر شده و زمان انتشار ان در اختیار مالک اثر است/.ایسنا
سمفونیخطشکنان
در تاالر وحدت رونمایی می شود
وزیر ارشاد :تالش کنیم تا امید به جامعه تزریق شود
محمدمهدی اســماعیلی ،وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی در
شصتمین ایین تجلیل از دانش اموزان برتر جایزه البرز گفت :اینده
ایران اسالمی به دســت دانش اموزان عزیز ما رقم خواهد خورد و
تبدیل به ایران قوی در تمامی عرصه ها خواهد شد .دشمنان ما با
ترفندهای مختلف به دنبال دلســردی و ایجاد نا امیدی بین ملت
ایران عزیزند .او با تاکید بر اینکه نزاع مهــم ما در خصوص امید و
ناامیدی است ،گفت :دشمنان ما مخالف وحدت ملی و به دنبال یاس
و ناامیدی و ایجاد شکاف ملی ،نسلی و مردمی اند .باید تالش کنیم
محدوده فعالیت های مان را در مدار پیشرفت و گسترش قرار دهیم.
ما خدمتگذاران جوانانیم و باید تالش کنیم امید را به جامعه تزریق
کرده و نشاط را گسترش دهیم.
وزیر ارشاد ،در ادامه سخنان خود درباره جایزه البرز ،بیان داشت:
بسیاری از بزرگان ما در دهه های قبل جایزه البرز را دریافت کرده اند.
7
مرحوم البرز ،به دنبال شکوفایی ایران و ایرانی بود که از خداوند منان
برای ایشان علو درجات را مســئلت می کنیم .به همین منظور از
ریاست سازمان اوقاف و همکاران ان و بنیاد فرهنگی البرز به لحاظ
تالش در عرصه فرهنگی و تعلیم و تربیت قدردانی می کنم و برای
نوجوانان و جوانان ارزوی توفیق و سر بلندی دارم.
اســماعیلی ،ادامه داد :وقــف ،در فرهنگ اســامی ما یکی از
مهمترین اموزه های فرهنگی و اجتماعی دین ما است که تبعات
مختلف اقتصادی دارد .در معارف اسالمی و مفاهیم قرانی مهمترین
مترادفی که برای وقف می توان عنوان کرد مفهوم صدقه جاریه ،یعنی
احسان که پایان ندارد است ،زیرا تداوم دارد و متعلق به زمان و رویداد
خاصی نیست و مانند یک چشمه جوشان است که گذر زمان ان را
خاموش نمی کند .ایران در حوزه وقف ،فرهنگ غنی دارد و در هیچ
جای کشورمان نیست که با این سنت حسنه روبرو نباشیم/.تسنیم
عضو هیات اندیشه ورز کنگره ملی شــهدای استان قم ،گفت :از
کارهای ماندگار کنگره ملی شهدا برگزاری ارکستر سمفونی خط
شکنان است که قرار است در تاالر وحدت و به همت خانه موسیقی
ایران رونمایی شود .ارکستر سمفونی خط شــکنان ،اثر فاخری در
راستای کنگره ۶۰۹۰شهید استان قم است که بعد از کنگره شهدا
از ان رونمایی می شود .اثری که به گفته مسئولین کنگره نیز بخشی
از ان در تیتراژ سریال شهید زین الدین به نمایش گذاشته می شود.
ســید محمدرضا مصطفوی ،عضو هیات اندیشه ورز کنگره ملی
شهدای استان قم ،در این رابطه عنوان کرد :از کارهای ماندگار کنگره
ملی شهدا ،برگزاری ارکسترسمفونی خط شکنان است که بنا داریم
در تاالر وحدت و به همت خانه موسیقی ایران رونمایی شود .وی ادامه
داد :شعر این سمفونی ،توسط یکی از شعرای خوب کشور به نام عباس
محمدی ،سروده و بعد از تایید در هیات اندیشه ورز برای اهنگسازی
به عباس عبدی ،سپرده شده است .عضو هیات اندیشه ورز کنگره ملی
شهدای استان قم ،با بیان این که این ارکسترسمفونی توسط خانه
موسیقی ایران اجرا می شود ،اظهار کرد :از این اثر هنری فاخر بعد از
اجالسیه اصلی به عنوان یک اثر هنری رونمایی خواهدشد .وی با بیان
این که اجرای این سمفونی بعد از نهم اذرماه و در ایام والدت حضرت
زینب (س) برگزار می شود ،یاد اور شد :استاد حمید رضا نوربخش ،که
مدیر خانه موسیقی و از بسیجیان لشگر در دوران دفاع مقدس است
تهیه کننده ان است .عباس عبدی مدیر تولید و اقای افضلی به عنوان
مجری در این پروژه حضور دارند .وی درباره با ضرورت زبان هنر در
بازتاب انتقال مفاهیم و سیره شهدا بیان کرد :اجرای این اثر اختصاص
به شهدای قم ندارد و یک اثر ملی است و در برگیرنده کلیدواژه هایی
است که موجب انسجام ،استحکام و باال بردن روحیه ملی خواهدشد.
مصطفوی گفت :عنوان خط شکنان برمی گردد به این که لشگر ۱۷
علی بن ابیطالب قم ،لشگر خط شکن بوده است/.ایسنا صفحه 7
رشیدی بازیگری برون گرا
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
نمایش مردم ،شروعی برای رشیدی
مهدی قنبر -در یک روز گرم تابستانی به سال ۱۳۱۲؛
درکوچه ابشارخیابان ری تهران ،در خانواده ای که ریشه شان
به شهر بابل ،در استان مازندران و خاندان حائری مازندرانی
باز می گردد ،متولد شــد .پدر او عبداالمیر رشیدی حائری
دیپلمات بود و در چند کشور نیز ســفیر شد .پدربزرگش،
محمد حائری مازندرانی معروف به ابن الشــیخ از روحانیان
مشــروطه خواه و جدش زین العابدین حائری مازندرانی از
مراجع تقلید عصر قاجار بود.اما داوود پســر نو رسیده این
خاندان با اصالت که به دلیل شــغل پدر تحصیالتش را در
خارج از کشور گذراند ،پیشه هنرپیشگی را از هفت سالگی با
معرفی دختر عمه اش طوسی حائری ،به عبدالحسین نوشین،
برای بازی در نمایش مردم ،شروع کرد.
او را با نقش های موفقی مانند مفتش شــش انگشــتی،
در هزاردســتان ،رضا خان در کمال الملک ،رییس جمهور
اوبینا در «یکی از این روزها» و اثار دیگری چون «گل های
داوودی» ،ســریال گرگ ها ،عطر گل یاس و اوای فاخته به
یاد می اوریم.
وی فارغ التحصیل رشــته علوم سیاســی ،از دانشکده
ژنو و دیپلم کارگردانی و بازیگــری ،از اکادمی موزیک ژنو
بود و در دوران دانشجویی اش در ســال های 1958تا سال
،1959کارگردانــی و بازیگری نمایش هــای بریتانیکوس
«ژان راسین» و «مرید شیطان» نوشته برنارد شاو را بر عهده
داشت .رشیدی ،در این سال ها بیش از 40تئاتر را در کارنامه
خود ثبت کرده ،تئاترهایی مانند «پیروزی در شیکاگو» که
به واسطه کارگردانی و بازیگری اش شهرت فراوانی برای او
به همراه اورد .اخرین کارگردانی تئاتر او به نمایش «زمین
مقدس» ،باز می گردد که در سال 1385به روی صحنه رفت.
متاسفانه داوود رشیدی ،پس از 42سال فعالیت مستمر
هنری ،در پنجم شهریور 1395دیده از جهان فرو بست.
داوود رشیدی تا پیش از سال 1352که مسئولیت اداره تئاتر را برعهده
داشت با بازیگرانی چون مرحوم پرویز فنی زاده ،داریوش فرهنگ ،مهدی
هاشمی ،فهیمه رستگار ،ســیاوش طهمورث ،مرضیه برومند و سوسن
تســلیمی ،گروه تئاتر امروز ،را پایه گذاری کرد .رشیدی از سال 1352به
تلویزیون امد و در سمت مدیر گروه نمایش و سرگرمی فعالیت کرد.در این
ایام بود که اثار تله تئاتری فاخر با کارگردانی افرادی چون رضا کرم رضایی،
داریوش مودبیان ،سیروس ابراهیم زاده ،پری صابری ،اسماعیل خلج ،رضا
بابک ،منیژه محامدی ،مرحوم حمید ســمندریان و رکن الدین خسروی
تولید و روانه انتن رسانه ملی شد .داوود رشیدی ،که با فیلم «فرار از تله»
درسال 1350ساخته جالل مقدم کارش در ســینما را اغاز کرد و پس از
42سال حضور در سینما ،نزدیک به همین تعداد فیلم را بازی کرده است.
در برخی از این اثار مانند «تهران روزگار نو»« ،کمال الملک»« ،گل های
داوودی» و «شیالت» خوش درخشید .حضور رشیدی درژانرهای مختلف
دلیل محکمی بود بر تسلط این بازیگر بر نقش های متنوع و شناخت کامل
او از ژانرهای گوناگون .جنس بازی و فیزیک صورت و انعطاف چهره داوود
رشیدی ،دست او را برای بازی در نقش های مثبت و منفی باز می گذاشت
و امکان حضورش در ژانرهای مختلف را میسر می ساخت .چهره و اناتومی
داوود رشیدی به دلیل گونه برجسته ،پیشانی بلند و چانه ای تخت ،زمانی که
موها و ریش هایش را کوتاه نگه می داشت ،ترکیبی را در چهره اش می ساخت
که او را قادر به ایفای نقش های مختلف منفی از جمله شخصیت هایی چون
رضا خان و مفتش شش انگشتی و پادشاه سریال «گرگ ها» می کرد .اما
برای رسیدن به این جنس نقش های منفی ،صدا و حرکت های دست او یا
بهتر بگوییم بازی با دستانش همواره از جمله عواملی بود که او را از رسیدن
به این نوع کاراکترها دور می کرد و به همین سبب برای نقش های منفی
عموما از صداپیشگان برای او استفاده می شد .چرا که صدای او حجم صدای
یک شخصیت منفی را نداشت .در واقع صدای صداپیشگانی مانند ناظریان و
عرفانی در کنار چهره قابل انعطاف او یک نقش منفی استثنایی مانند مفتش
شش انگشتی ،رضا خان و پادشاه سریال «گرگ ها» را خلق کرده و به بازی
او نوعی خشونت و قاطعیت می بخشد .بی شک در میان نقش های منفی
داوود رشیدی ،نقش رضا خان ،استثنایی ترین نقش او به حساب می اید؛
نقشی که تمام ویژگی های چهره و حضور صدا پیشه ای به نام ناظریان را در
اجرا به شکلی مطلوب کنار هم قرار داده است؛ اتفاقی که در میان نقش های
منفی دیگر او به خاطر جنس و ویژگی خود نقش ها کمتر رخ داده بود .و اما
در سریال «گرگ ها» با پادشاهی روبرو بودیم که با وجود جایگاه و مقامش،
شخصیتیبیمار،ضعیف،مستاصلوتحتکنترلباکمترینقدرتراداشت.
نقش پادشاه اما به خاطر ویژگی هایی که به ان اشاره شد ،منفی کالسیک
نبود .شخصیتی مانند مفتش شش انگشتی ،سریال «هزار دستان» نیز
چندان منفی نبود .مفتش شش انگشتی ،سریال «هزاردستان» به
عنوان یک مامور جاه طلب در پی کسب مال و ثروت در لوای انجام
وظیفه اش به عنوان یک مامور شــهربانی بود .او وقتی از داستان
رضا مطلع شد ،چون تحول رضا از تفنگچی بودن به خوشنویس
شدن ،دچار این تغییر می شود ،به این ترتیب با یک شخصیت
اما با دو نگرش مختلف روبرو می شویم .باید اذعان داشت
زنده یاد علی حاتمی در این سریال ،یکی از استثنایی ترین
چهره ها و قابلیت های اناتومی صــورت این بازیگر را به
تصویر کشیده بود.داوود رشیدی ،با سبیل های قیطانی،
و کاله شاپو و صورت کامال تراشیده شبیه یک گانگستر
می شود و در مقابل ،زمانی که سر و صورتش را با محاسن
و موهای نسبتا بلند می پوشاند ،دیگر چانه تخت و عناصر
دیگری که در صورتش او را برای خلق چهره ای منفی یاری
می کند ،قابلیت خود را از دست می دهد .او درکنار این چهره اگر در ادای
دیالوگ از دستان و صدای خود نیز سود می جوست به واسطه این عناصر
قادر بود از قالب نقش های منفی فاصله گرفته و یا سبب ساز ضعف در خلق
نقش های منفی اش شود .این قالب بازی او را به مردی قابل احترام ،دوست
داشتنی و ارام تبدیل می کرد .بازی در فیلم های «گل های داوودی» و «راه
افتخار» و سریال های «عطر گل یاس» و «اوای فاخته» و بسیاری دیگر از
نقش های مثبت او از این اصل تبعیت می کردند.
در دو سریال تاریخی داوود رشیدی ،شاهد نقش هایی هستیم که منفی
به حساب می ایند اما سازندگان ان ها از قالبی متفاوت تر از ان چه گفته شد،
سود جسته اند .نقش های عمرعاص ،در «تنهاترین سردار» ،فضل ابن ربیع،
در سریال «والیت عشق»« ،مختارنامه» و رییس جمهور اوبینا در «یکی از
این روزها» در ظاهر چهره های متفاوت تر از نقش های منفی و مثبت دیگر او
به نظر می ایند .اما به این دلیل که شخصیت های بارز و شناخته شده ای در
تاریخ بودند و مخاطب با پیش فرض منفی بودن به سوی ان ها می رود و نیز
به خاطر این که این افراد هر دو عرب هستنددر نوع ارایش و پیرایش صورت
ان ها و هم چنین پوشش و طراحی لباس شان تفاوت های اساسی وجود دارد.
این تفاوت در ارایش موها و اصالح ریش در نقش های عمرعاص و فضل
ابن ربیع کامال محسوس است و طراحی گریم به شخصیت داستان کمک
شایانی کرده است.با وجود تمام ویژگی ها ،اما به این دلیل که برای صدای
او از صداپیشگان مجرب و متناسب با نقش استفاده نشده است ،رشیدی را
در باور پذیر کردن نقش متکی به استعداد و تجربه فوق العاده اش کرد .در
سریال «یکی از این روزها» نیز این شناخت و شخصیت پردازی و اطالعات
به مخاطب داده می شد؛ این که قرار است یک شهروند خوب به جای رییس
جمهور فقید کشور چند صباحی به قدرت برسد و در نهایت نیز شجاعانه و
مانند یک قهرمان ملی در حرکتی تروریستی کشته شود .جنس بازی داوود
رشیدی ،نیز در خلق برخی از نقش های موفقش تاثیر بسزایی داشت .او
بازیگر برون گرایی بود .از این رو نباید در لحظات حسی و عاطفی از او انتظار
یک بازی زیر پوستی می داشتیم .وی با حرکت های دست و ادای دیالوگ
ها به صورت بریده بریده می کوشد حس نقش را در بازی اش برونی کند.
بازی ای که اصطالحا تئاتری گفته می شود و از تئاتر درون او به ودیعه گذشته
شده بود .این ویژگی ای است که اگر در تلویزیون به درستی از ان استفاده
نمی شد،نهتنهانقش هایمنفیبلکهدرمواقعیشخصیتمثبترانیزتحت
الشعاع خود قرار می دهد و اگر می شد حس و اجرای نقش را در مقابل دوربین
با ان درامیخت و از حرکات اضافه مقابل کادر تلویزیون و سینما کاست ،در
بازی و خلق شخصیت ها به او کمک شــایانی می کرد .اتفاقی که در بازی
داوود رشیدی ،هنگامی که با برخی از کارگردانان مطلع به شیوه بازیگری؛
رخ داده است .به عنوان مثال زنده یاد علی حاتمی و داوود میرباقری از
کارگردانانی هستند که شناخت خوبی نسبت به بازی داوود رشیدی
داشتند.ان ها کوشیدند برخی حاالت و بازی های تئاتری را در مقابل
دوربین از او بگیرند .به همین ســبب شاهد ان بودیم که مرحوم
داوود رشیدی ،بهترین بازی هایش را در اثار زنده یاد علی حاتمی،
ارائه کرده است.در مقایسه حضور در دو مدیوم سینما و
تلویزیون ،او بهترین کارها و موفق ترین بازی هایش
را در اثار تلویزیونی ارائه داده است .در واقع مخاطب
او را همواره با کارهای موفقی مانند «والیت عشق» ،
«تنهاترین سردار» و شش انگشتی «هزاردستان» به
یاد خواهد اورد.مرحوم داوود رشیدی ،همواره میل
و شوق تجربه اندوزی و کشف قابلیت های بازیگری،
کارگردانی و حضور در عرصه های مختلف را داشت.
از این رو تالش او قابل احترام و تقدیر بود. صفحه 8