روزنامه صبا شماره 1306
روزنامه صبا شماره 1306
روزنامه صبا شماره 1306
چهار شنبه| 11ابان 2 |1401نوامبر 7 |2022ربیع الثانی |1444
سال دهم| شماره 8 |1306صفحه| 5000ناموت|
دهکـردی ،ابزیگـر
نقش هــای خــاص
داستان “مرگ شرافت”
در سایه هاراگیری ژاپنی!
صفحه 3
نمایش درمانی راهی برای
روشمند کردن زندگی
صفحه 4
تالش برای افزایش بودجه
صندوق اعتباری هنر
صفحه 7 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
چهار شنبه 11ابان 1401شماره 1306
مهران نائل :نقشم در فصل جدید «بچه مهندس» پخته تر شده است
مهران نائل ،پیرامون اخرین فعالیت های خود درعرصه بازیگری گفت :در حال حاضر مشغول بازی در
فصل جدید سریال بچه مهندس هستم و کار دیگری را قبول نکرده ام ،عالوه بر ان ابان ماه سال جاری
برای اجرای تئاتر «بچه» راهی تورهای خارجی می شویم .نائل ،درباره نقش خود در فصل جدید سریال
«بچه مهندس» اظهارکرد :نقش من دراین سریال ادامه همان کاراکتر در فصل پیش است که طبیعتا در
بستر داستان دچار فراز و فرودهایی می شود ،از لحاظ شخصی هم هر چه بیشتر با نقشی همراه می شوید
طبیعتا با ان انس بیشتری پیدا کرده و زوایای متفاوتی از ان را کشف می کنید که باعث تغییر و رشد ان
کاراکتر می شود/.میزان
«ارام گاه» منتخب دو جشنواره ایتالیایی و امریکایی شد
فیلم کوتاه «ارام گاه» به کارگردانی علی دارایی به بخش رقابتی پانزدهمین جشــنواره فیلم اسیایی
امریکایی فیالدلفیا ( )PAAFFو هجدهمین دوره جشنواره فیلم ترنی ایتالیا راه یافت )PAAFF( .یک
سازمان غیرانتفاعی است که به حمایت از فیلم ها و رســانه های جزیره ای اسیایی و اقیانوسیه ()AAPI
اختصاص دارد .اولین رویداد ان ها ،جشنواره فیلم اسیایی امریکایی فیالدلفیا ( )PAAFFاست .اکنون
در پانزدهمین دوره برگزاری PAAFF ،به بزرگ ترین جشنواره فیلمی تبدیل شده است که هنر جزیره ای
اسیایی و اقیانوس ارام را در ساحل شرقی ایاالت متحده جشن می گیرد و سومین جشنواره بزرگ دراین
کشوراست .جشنواره فیلم اسیایی امریکایی فیالدلفیا ۱۲تا ۲۲ابان ماه ۱۴۰۱در امریکا برگزارمی شود/ .ایلنا
مورگان فریمن در دنیای «لوسی» می ماند
۲کمپانی در تالش هستند تا سریالی درحال و هوای فیلم «لوسی» که فیلمی
اکشــن و موفق با بازی اسکارلت جوهانسون بود بســازند« .ویلیج بردشاو» و
«یوروپاکورپ» که سازنده این ســریال هستند ،داستان ان را کام ً
ال مخفی نگه
داشته اند ،اما گفته شــده در حال مذاکره با مورگان فریمن هستند تا وارد این
سریال شود .فیلم «لوسی» به کارگردانی لوک بسون ،ساخته شد و بیش از ۴۶۰
میلیون دالر فروش و عنوان پرفروش ترین فیلم فرانسوی تاریخ سینما را از ان
خود کرد .فریمن ،یکی از بازیگران فیلم علمی-تخیلی «لوسی» در سال ۲۰۱۴بود.
وی در نقش دانشمندی بازی کرد که شاهد بود که وقتی دارویی به بدن شخصیت
جوهانسون تزریق می شود ،وی مهارت های زیاد مغزی کسب می کند و موفق می شود
تا از ۷۰درصد ظرفیت مغزش استفاده کند .وقتی او موفق می شود تا با ادامه استفاده از
این دارو به ظرفیت ۱۰۰درصد مغزی دست پیدا کند ناپدید می شود .انتظار می رود فریمن،
دوباره در نقش پروفسور نورمن ،در این سریال هم جلوی دوربین برود .لوک بسون ،به
تازگی فیلمبرداری «داگ من» را به پایان برده که داستانش درباره کودکی است که زندگی
سختی دارد و از طریق عشق به سگ هایش نجات می یابد .بسون ،خودش فیلمنامه «داگ من»
را نوشــت و در کمپانی خودش ان را تولید کرد .وی از طریق کمپانی «یوروپا
کورپ» که خودش تاسیس کرده در حال گسترش فیلم هایی است
که خودش قب ً
ال سازنده ان ها بوده و قصد دارد در دنباله و
مسیر داستانی ان ها فیلم ها و سریال هایی جدید بسازد.
مورگان فریمن ،به تازگی در یک فیلم اکشن با عنوان
«بزرگراه بهشــت» در کنار ژولیت بینوش و فرانک
گریلو ،بازی کرده است/.مهر
«اسمارتیز» به پایان رسید
فیلمبرداری فیلم نیمه بلند «اســمارتیز» به تهیه کنندگی یاسر
هشترخانی ،پس از چند روز کار در استان های تهران و گیالن به پایان
رسید .برخی عوامل و بازیگران فیلم «اسمارتیز» عبارتند از سیاوش
چراغی پور ،حسن اسدی ،ســمیه مهری ،دانیال احمدی ،خورشید
چراغی پور ،یوسف فروتن ،حســین میالنی ،کیمیا نصیری ،کیارش
حقگو ،مرسده ایزدوست ،تهیه کننده :یاسر هشترخانی ،کارگردان:
مسعود ترابی ،نویســنده :محسن عظیمی ،جانشــین تهیه :فاطمه
جنیدی ،دستیار اول و برنامه ریز :سجاد نوبهاری ،مجری طرح :فاطیما
موسوی ،تدوینگر :بابک رضوانی و...
در خالصه داستان «اسمارتیز» امده است :رژین که برای مسابقات
کشوری کیک بوکسینگ انتخاب شده به دلیل مخالفت پدرش مجبور
می شــود از خانه فرار و به تهران برود .پس از برنده شدن در مسابقات
به همراه دوستش و چند نفر دیگر به یک مهمانی دعوت می شوند .از
سویی پدرش هم به دنبالش می اید و / . ...مهر
موتمن ،صادقی و زرگرنژاد فیلم جدیدمی سازند
با نزدیک شدن به چهل ویکمین جشــنواره فیلم فجر ،پروانه
ساخت ۳فیلم استیک ،تمیزکاری و شــماره ۱۰گریخت ،صادر
شد .استیک ،جدیدترین ساخته فرزاد موتمن است که امیرحسین
دواتگر فیلمنامه ان را نوشته و سیدیاسر جعفری نیز قراراست ان
را به تولید برساند .اخرین ســاخته موتمن به سال گذشته و فیلم
شبگرد می رســد که هنوز به روی پرده نرفته است .تمیزکاری را
افشین صادقی با فیلمنامه ای از مصطفی رستگاری جلوی دوربین
خواهد برد .اخرین ساخته ســینمایی صادقی ،فیلم زنبور کارگر،
است که هنوز فرصت اکران پیدا نکرده است .حمید زرگرنژاد ،پس
از تولید برای مرجان ،شماره ۱۰گریخت ،را جلوی دوربین می برد.
تهیه کننده این فیلم سینمایی که پس از دریافت پروانه ساخت ،کلید
می خورد ،ابراهیم اصغری است .روند درخواست برای پروانه ساخت با
توجه به نزدیک شدن به پایان مهلت ثبت نام در بخش ملی جشنواره
فجر که پایان ابان ماه است ،شتاب بیشتری گرفته است/.ایرنا
همکاری «کریس همورث»
و «انا تیلور جوی» در فیوریوسا
فیلم سینمایی «فیوریوسا» به کارگردانی جرج میلر ،اکران بین
المللی خود در سینماهای جهان را از تاریخ بیست و چهارم ماه اکتبر
سال ۲۰۲۴میالدی اغاز خواهد کرد .فیوریوسا ،یک فیلم اکشن
ماجراجویی پسا اخرالزمانی استرالیایی به کارگردانی و نویسندگی
مشترک جرج میلر است و انیا تیلورجوی ،در نقش شخصیت اصلی
امپراتور فیوریوســا ،بازی می کند .این پنجمین فیلم در فرانچایز
مکس دیوانه ،خواهد بود و گفته می شود که بر ریشه های شخصیت
فیوریوسا ،تمرکز دارد .کریس همسورث و تام برک ،قرار است در
این اثرهم بازی شــوند .در مارس ،۲۰۲۰گزارش شد که میلر ،در
حال انجام تست بازیگری برای نقش اصلی از طریق اسکایپ بود و
تیلورجوی ،در ترکیب ان حضور داشت .در ماه اکتبر ،فیلم با تایید
تیلورجوی در حال توسعه پیشرفته اعالم شد که نقش اصلی را بازی
می کند و کریس همسورث و یحیی عبدالمتین ،برای بازی مشترک
انتخاب شدند .میلر ،پس از دیدن بازی تیلورجوی ،در قسمت اولیه
فیلم دیشب در سوهو ،او را برای نقش اصلی انتخاب کرد .به دلیل
یک درگیری در برنامه ریزی ،عبدالمتین دوم ،در ماه نوامبر از پروژه
خارج شــد و تام برک ،به عنوان جایگزین او انتخاب شد .در ژانویه
،۲۰۲۲گزارش شد که سایمون دوگان ،به جای جان سیل ،به عنوان
فیلمبردار فعالیت خواهدکرد .ددالین هالیوود در مصاحبه ای با میلر،
در می ۲۰۲۲تایید کرد که فیلمبرداری واحد دوم در حال حاضر در
استرالیا قبل از تصویربرداری اصلی در حال انجام است/.میزان
تماشای جزایر اردک در «بهشت محافظت شده»
مستند جذاب و تماشایی «بهشت محافظت شده» با موضوع محیط
زیست در پنج شب از شبکه پنج سیما تقدیم نگاه مخاطبان می شود.
این مستند محصول ۲۰۱۹فرانسه در پنج قسمت ۵۰دقیقه ای
درباره محیط زیست است .این مستند ،داستان پنج منطقه استثنایی
و فوق العاده زیبا اســت که نمایانگر الگوهایی جدید برای حفاظت از
طبیعت به شمار می رود .این مستند در هر قسمت بیننده را به مناطق
مهم جهان می برد .جنگل های گوریال در کنگو و جنگل های ابری در
اکوادور ،محیط های بکر و بی نظیری هستند که تنوع را به جهان ما
اورده اند و حاال ،زیبایی و وجودشــان تهدید می شود؛ نگهبانانی که
جلوی پاکسازی جنگل ها را می گیرند و تمام تالش خود را برای حفظ
جنگل های اســتوایی انجام می دهند .در قسمت چهارم و پنجم این
مستند محیط زیســت المان و نروژ به تصویر کشیده می شود .برای
نمونه جزایر اردک ،را می بینیم که مردم با اردک های وحشی همکاری
مسالمت امیزی را برقرار کرده اند/.ایرنا صفحه 2
چهار شنبه 11ابان 1401شماره 1306
خرب سیمنا و تلویزیون
الیوراستون ،رییس هیات داوران دریای سرخ عربستان شد
الیور استون ریاست هیات داوران بخش مسابقه اصلی دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم دریای
سرخ عربستان سعودی را برعهده خواهد گرفت .کارگردان برنده اسکار فیلم های «متولد چهارم جوالی»
و «قاتلین بالفطره» پیش تر به عنوان رییس هیات داوران دوره نخست این جشنواره در سال ۲۰۲۰معرفی
شده بود که به دلیل همه گیری کرونا ،ان جشنواره به سال ۲۰۲۱موکول شد .این جشنواره که از یک تا
۱۰دسامبر در شهر بندری جده درکنار دریای سرخ برگزارمی شود ،از بسیاری از برنامه های خود برای
دوره دوم این رویداد در روز دوشنبه ۳۱اکتبر رونمایی کرد .بنا به اعالم مسئوالن جشنواره ،در این رویداد
در مجموع ۱۳۱فیلم بلند و کوتاه از ۶۱کشور به نمایش گذاشته می شود/.صباخبر
داستان “مرگ شرافت”
در سایه هاراگیری ژاپنی!
مستند «مرگ ماسایوشی» به کارگردانی حسین صفرزاده یکی
از مستندهایی اســت که از تلویزیون پخش شد و در قالب جشنواره
تلویزیونی مستند روی انتن رفت .این مستند تاریخی سیاسی درباره
سرنوشت کشــور ژاپن اســت که در فراز و فرود جنگ جهانی دوم و
ورود نیروهای امریکایی بعد از بمباران اتمی ،دچار استعمار فرهنگی
و مدرنیزاسیون شده اســت .به مرور با نفوذ امریکایی ها در الیه های
زیرین اقتصاد و سیاست این کشور و همینطور پیمان تاریخی “پالزا”،
حیات اقتصادی این کشور توسط ایالت متحده امریکا تحت تاثیر قرار
گرفته است .فیلم «مرگ ماسایوشی» که در جشنواره سینما حقیقت،
نیز حضور داشت ،درباره تحول ژاپن و تغییرات سیاسی و اقتصادی این
کشور است .در شرایطی که ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم و بمباران
اتمی هیروشیما و ناکازاکی رسماً به کشــوری جنگ زده و در ورطه
نابودی قرار داشت ،امریکایی ها با ورود نیروهای نظامی شان که همین
بمب ها را بر ســر مردم ان جا ریختند ،ان را برای مدتی رسماً تحت
3
ورود دیرهنگام سینمای چین به رقابت اسکار
فیلم سینمایی «نمای زیبا» نماینده رسمی چین در شاخه بهترین فیلم نود و پنجمین دوره جوایز
سینمایی اسکار شد .این کمدی-درام به کارگردانی «مویه ون» که در چین موفق به فروش ۲۱۰میلیون
دالری شــد ،داســتان مرد جوانی را روایت می کند که در تالش برای جمع اوری پول برای عمل قلب
خواهرکوچکش است .این فیلم اولین نمایش جهانی خود را در جشنواره فیلم «شرق دور» اودینه ،تجربه
کرد و «جکسون یی» خواننده و اهنگساز چینی به عنوان بازیگر نقش اصلی دراین فیلم ظاهر شده است.
مراسم نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۲مارس ۲۱( ۲۰۲۳اسفند) در تئاتر دالبی در
هالیوود برگزارمی شود/.ایسنا
کنترل و سیطره خود قراردادند و بعد با رفتن از این کشور به صورت
ظاهری و فیزیکی ،فکر ،فرهنگ و سیاست های لیبرالیستی خود را به
یادگار گذاشتند .این میراث باعث شد تا ژاپن نتواند در نقطه طالیی
پیشرفت خود به عنوان قدرت اول اقتصادی دنیا باقی بماند و در عین
حال با بهره مندی امریکا از نظامی گری و غربی کردن مردم این کشور،
از اقتصاد و ثروت انان بهره مند شود .پیشرفت ژاپن با استعمار نوین
امریکا ،همواره زیر سایه این کشور غربی همراه است .صفرزاده ،درباره
ساخت این مستند گفت :قبل از ساخت این فیلم ،پروژه ای را با اقای
علیرضا صدرالدین درباره جنگ سرد کار می کردم .همین موضوع باعث
شد تا این سوژه برایم جذاب شود .او اضافه کرد :سوژه مستند «مرگ
ماسایوشی» را یکی از دوستانم به نام اقای علی اکبر مجیدی فرد ،به
من پیشنهاد داد و به دلیل عالقه ای که به موضوع جنگ سرد داشتم،
سراغش رفتم .ماجرا از این قرار است که کشور ژاپن نیز بعد از جنگ
جهانی دوم و بمباران اتمی توسط امریکا به نوعی درگیر جنگ سرد
می شود .البته جنس این جنگ با ان جنگ سرد مشهور تفاوت هایی
دارد ،اما سیاست و اقتصاد ژاپن را تحت تاثیر قرار می دهد.او با اشاره
به دلیل نام گذاری این مستند بیان داشت :ماسایوشی ،در زبان ژاپنی
نزدیک به 64معنی دارد ،اما یکی از معانی اصلی ان «شرافت» است.
برهمین اساس« ،مرگ ماسایوشی» به معنای مرگ شرافت است و
اشاره به هزینه ای دارد که ژاپنی ها دادند .در این مستند یک کاراکتر
به نام ماسایوشی داریم که کل قصه را روایت می کند .استاد صمصامی
راوی اوست و اقای حسینی راد نیز نقشش را بازی می کند .در اینجا یک
صحنه هاراگیری (خودکشی معروف ژاپنی ها) را بازسازی کردیم .طی
این بازسازی ،کاراکتر خودش را معرفی کرده و سرگذشتش را بیان
می کند تا این که به امروز می رسد و خودکشی کرده و مخاطب متوجه
می شود که شرافت از بین رفته است .صفرزاده ،درباره فرم روایی مستند
خود گفت :عالوه بر بازســازی ،تصاویر ارشــیوی داریم و 30درصد
مستند نیز موشن گرافیک است/ .تسنیم صفحه 3
4
پرونده
چهار شنبه 11ابان 1401شماره 1306
گفت و گوی با مجید امرایی ،دبیر کل انجمن بین المللی دراماتراپی ایران
نمایـشدرمانـیراهـیبـرایروشـمند
سمیه نجفی خاتونی نمایش درمانی امروزه به عنوان شیوه ای موثر و روشی جدید ،در
توانبخشی و درمان افراد دچار عارضه های روحی و روانی ،مورد
گفت و گو
توجه کارشناســان و فعاالن حوزه علوم توانبخشی و هنرهای
نمایشی (تئاتر) قرار گرفته است .به طوری که در حال حاضر ،این شیوه درمانی در
بسیاریازکشورهابهخصوصکشورهایاروپاییوامریکاییواسکاندیناویبهعنوان
روشی موثر در درمان افراد نیازمند مورد توجه قرار دارد .این روش درمانی ،در یک صد
ن شناسی در ارتباط با پاالیش روح
سال گذشته به عنوان نقطه تالقی هنر نمایش و روا
و روان انسان و رسیدن به «کاتارسیس» و تعادل روانی مورد توجه کارشناسان قرار
گرفته است .در نمایش درمانی می توان به کمک روش ها و تکنیک های درمانی خاص،
ت روانی غلبه کرد و در راه افزایش قوه یادگیری ،ثبات و سالمت شخصیت،
بر اختالال
ی های فیزیکی و
کسب مهارت های فردی و ارتقای حس خود ادراکی ،افزایش توانای
ت های حرکتی و تعادل روحی و روانی افراد گام برداشت.
تقویت مهار
روش کار نمایش درمانی
در زندگی هر فردی مســائل دراماتیک و ناراحت کننده متعددی وجود دارد که
ان ها را احساس و تجربه نموده است .در این روش درمانی ،به کمک شیوه های مختلف
نمایشی و تکنیک های خاص روان شناسی در اجرای نمایش ،به مراجعه کننده فرصت
داده می شود تا در پشت نقاب نقش و بازیگری تعارضات و کشمکش های درونی خود
را بازگو و فرصت مواجهه و اشنایی با درون خویش را پیدا کند و در صدد تغییر و اصالح
رفتاری خود براید .در نمایش درمانی ،تکرار و رو به رو شدن های مکرر مراجع ،با رفتار
ت های فرد به
ج اور و ازاردهنده است ،باعث کم شدن حساسی
و اندیشه هایی که رن
ان اعمال و افکار می شود.
در گفت و گوی ویژه صبا به ســراغ مجید امرایی ،دبیــر کل انجمن بین المللی
دراماتراپی ایران رفتیم ،او دراماتراپیست ،کارگردان تئاتر ،روزنامه نگار ومدرس
دانشگاه است .وی دارای مدرک دکترای تخصصی دراماتراپی از انستیتو بین المللی
هنر درمانی پاریس در کشور فرانسه است که در حال حاضر نیز در حوزه و گرایش
تخصصینمایش درمانیفعالیتدارد.ازعمدهفعالیت هایویمی توانبهتجربهعملی
بیست سال کار نمایش درمانی با گروه های مختلف هم چون مصدومان جنگی ،کانون
اصالح و تربیت و مراکز اموزشی اشاره کرد .هم چنین وی به عنوان نمایش درمان گر
در بیمارستان روانپزشکی سعادت اباد با مصدومان جنگی نمایش درمانی کار کرد ه و
مولف نخستین کتاب تالیفی در حوزه نمایش درمانی با عنوان نمایش درمانی در مسیر
تکامل در ایران است .امرایی ،در این حوزه تالیفات دیگری نیز دارد .و از سال ۲۰۱۷به
عنوان عضو موسس اتحادیه جهانی دراماتراپی در این مجمع بین المللی حضور دارد.
شما ،هنر تئاتر را از مقوله نمایش درمانی جدا می دانید؟
بله ،تئاتر اصالتا نوعی هنر ،مبتنــی بر همکاری جمعی
است که نویسندگان ،کارگردانان ،هنرپیشگان و ..دست به
دســت هم می دهند تا در یک همکاری جمعی به خلق یک
اثر هنری و تئاتری بپردازند ،زبان تئاتر ،زبان عمل و احساس
است که با ســاختن موقعیتی فضایی ،بازیگر و تماشاگر را
به همدلی ،ارتباط و همذات پنداری می رســاند ،که در واقع،
همین ویژگی های خاص هنر تئاتر باعث شــد که در سال
1889میالدی جاکوب لویی مورینو ،بحث نمایش درمانی را
مطرح کند ،او کسی بود که به تاثیرات درمانی هنر نمایش به
شکلی ویژه نگاه کرد و ان را به مدد علم روانشناسی با عنوان
سایکو درام بسط داد ،و در سال 1942انجمن نمایش درمانی را
پایه گذاری کرد ،که دیگر کامال با تئاتر تفاوت داشت .نمایش
درمانی؛ روشی درمانی اســت که در ان درمانگر به کمک
شیوه های مختلف نمایش(صحنه ای ،عروسکی ،و پانتومیم)
به مراجعه کنندگانی که قوه ادراکی،تعقلی و تکلمی ان ها دچار
اختالل شده با عمل نمایشی و بازی بداهه و خلق موقعیت به
منظور بهبود و درمان کار می کند.
تفاوت تئاتر و نمایش درمانی چیست؟
اگر بخواهم نمایش را تعریف کنم باید بگویم پیش از تئاتر
نمایش اتفاق می افتد ،هر تئاتری نیازمند ان است که نمایشی
با خود داشته باشد ،اما هر نمایشی تئاتر نیست ،تئاتر متشکل
از بخش هایی چون؛ بازیگر ،متن نمایشی ،صحنه و کارگردان
است؛ اما نمایش درمانی می تواند بخش یا بخش هایی از این
موارد را نداشته باشد ،تئاتر مبتنی بر تماشاگر است ،در حالی
که نمایش درمانی ،تماشاگر محور نیست ،و به طور کلی اصال
برای تماشا شدن تولید و اجرا نمی شود ،یک موقعیت است که
فرد با ان موقعیت دچار چالش می شود ،که ممکن است برای
بازیگران تئاتر هم این درمــان در مرحله کنار امدن با نقش
اتفاق بیفتد ،همان طور که نیکالی اورینف روسی به این باور
رسید که تمام هنرمندان و بازیگران پیش از ان که بخواهند
نقش دیگری را بازی کنند ،باید قبل از ان با نقش فردی خود
کنار بیایند ،یعنی اول باید مسائل خود را برطرف کنند .نمایش
درمانی یعنی رفع همین مسائل پیش از تئاتر ،اما وقتی تئاتر به
تکرار و تولید برسد ،و دیگر برای بازیگر چالش برانگیز نباشد،
همان تئاترصرف است و خالی از خاصیت درمانی می شود ،چرا
که دیگر افرادمسائل شان با نقش برطرف شده و حاال ان نقش
را مدت زمانی مشخص اجرا می کنند.
در زمانی که من مدرس تئاتر در دبیرســتان بودم هدف
ما تولید یک نمایــش و اماده کردن ان برای جشــنواره
دانش اموزی بــود ،والدین و مســئولین معتقــد بودند،
دانش اموزان در مدت اماده ســازی تا اجرا ،تاثیراتی گرفته
بودند که به درک بهتر ان ها از محیط کمک کرده بود ،با این
حســاب ،ایا می توان گفت که نمایش درمانی اتفاق افتاده
است؟
خیر؛ این نمایش درمانی نیست ،چرا که به صورت تخصصی،
وقتی ما واژه درمان را بــه کار می بریم ،درمان از همان ابتدا
با تشــخیص رخ می دهد ،در این جا می توان گفت که شما
مهارت هایی را به ان ها امــوزش داده اید ،که تاثیرات ان در صفحه 4
پرونده
دکـردنزندگـی
نمایش درمانــی؛ دوری از من و رســیدن به
ما اســت ،یک وحدت در رویــه و راهی برای
روشمند کردن زندگی است
چهار شنبه 11ابان 1401شماره 1306
5
می شود .در دراما تراپی این بازی ها از زمان پیش از تولد اغاز
می شــود ،که ما از ان با نام بازی های متصله یاد می کنیم ،از
همان زمانی که تمام تحرکات و اتفاقاتی که برای مادر می افتد،
روی کودک او هم تاثیر می گذارد .بعد از تولد بازی های منفصله
انسان اغاز می شود ،کودک از زمان تولد با اولین لمس اکسیژن
گریه می کند ،و ارتباطات او با جهان شکل می گیرد و کم کم
دنیای نمایشی اطرافش را با قانون های جاری خوانش می کند.
جالب اســت بدانید که در علم دراما تراپی زبان که در حال
حاضر به عنوان مهم ترین ابزار ارتباطی است ،عنصری برای
عدم ارتباط قلمداد می شود ،چون پیش از زبان کالمی ،ما با
زبان حرکت و زبان بدن ارتباط برقرارکرده ایم .همان طور که
از قدیم می دانستند که عمل به تکلم مقدم است ،و تکلم عمل
سمبولیک حرکات است .بشر اولیه عادت داشته که هیجانات
و ناراحتی های روانی خود را به صورت حرکات نشان دهد و
موضوع تکلم در سیر تکاملی موجود انسانی بعدا ً ظاهر شده
است .انسان اولیه بدوی هیجانات و خشم خود را با ضرب و
جرح و قتل و یا خوشحالی ظاهری به طرف مقابل نشان می داد،
و کمتر صحبت می نمود ،در ملل بدوی اداب و رسوم اجتماعی
و مذهبی بیشتر با حرکات دسته جمعی توام بوده در ان زمان
نیز کمابیش متوجه شده بودند که نمایش مطالب دراماتیک،
اثر درمانی و ارام بخش دارد.
با توجه به تجربه ای که شــما در حوزه نمایش درمانی با
مراکز درمانی و بازپروری و اموزشی داشته اید ،فکر می کنید
کلینک های درمانگری در انجام این متد موفق ترند یا مراکز
سازمان یافته دولتی؟
عموما نمایش درمانــی ،در مراکزی کارکــرد دارد که
وظیفه ذاتی ان ها مراقبت های درمانی است ،اما از ان جا که
دراماتراپی روشی اســت که به عنوان پیشگیری هم از ان
استفاده می شود ،در مراکز اموزشی هم بسیار مورد استفاده
قرار می گیرد .دراما تراپی هنری میان رشــته ای از اختالط
هنر تئاتر و علم روانشناسی است که در پیشگیری ،درمان
و مراقبت مورد اســتفاده قرار می گیرد ،و در مراکز اصالح و
تربیت ،مراکز توانبخشی و بازپروری ،زندان ها و سرباز خانه ها
و در واقع هر جایی که گروه ها و جماعت انسانی حضور دارند
دراما تراپی می تواند موثر عمل کند .با این تصور که توســط
فردی که در دراماتراپی تخصص الزم را دارد هدایت شود ،نه
به این شکل که در حال حاضر می بینم هر فردی که نمایشی
را با گروهی از افراد معلول و یا ...کار کرده را نمایش درمانی
می داند ،در واقع ان ها تئاتر کار می کنند ،که ممکن اســت،
وجوهی از درمان هم در حین اجرا اتفاق بیفتد.
در دراماتراپی ما نقش خود شــخص را ترمیم می کنیم.
افرادی که در ارائه نقش فردی خود دچار مشــکل هستند
که این نقش ماننــد همان قوانین درام می تواند ،ناشــی از
مشکل شخص با خود ،با خانواده ،با اطرافیان یا جامعه باشد.
نمایش درمانی ،رویکردی فرا فردی و فراشخصیتی است که به
انسان کمک می کند تا ان چه را که در ناخوداگاهش پنهان
مانده و او را دچار مسئله کرده اســت ،به خوداگاه و اگاهی
برساند.
رفتار دانش اموزان حس شده است.کار دراما تراپیست ،در
مرحله اول تشخیص مسئله فرد مراجع است ،که این تشخیص
بر مبنای خوداظهاری خود فرد و اطرافیان برای درمانگر مبرز
می شود ،در ادامه تیم درمان ،تشکیل و برای درمان وارد میدان
عمل می شوند .تنها بعد از گذشت این مراحل است که پروتکل
نمایش درمانی را می توان اجرا کرد .که معموال به طور میانگین،
شامل 14تا 16جلسه است که طی ان ،فرد به رفع یا کاهش
مسئله خود می رســد .ما می دانیم که همه هنرها ،جریانات
تاثیر و تاثر را در خود دارند ،که در طــی ان فرد به اگاهی
می رســد ،و ثمره ان اگاهی را می توان در زندگی فرد دنبال
کرد ،اما وقتی سخن از نمایش درمانی به میان می اید ،مسئله
تشخیص و رفع ان به صورت تخصصی با متدهای نمایشی که
مخصوص خود فرد است طرح می شود و انجام این کار تنها
از یک دراما تراپیستی که دوره و اموزش های الزم را در این
حوزه داشته برمی اید ،به این معنی که هنرمندان تئاتر حتی با
سابقه های طوالنی ،نمی توانند مدعی شوند که ،با اجرای یک
نمایش ،به درمان رسیده اند ،همان طور که یک روانشناس هم
نمی تواند تنها با تکیه بر علم خود ،مدعی درمان با متد های
نمایشی باشد .در واقع دراما تراپی یک درمان چند رشته ای
و فرا فردی است.
دراماتراپی چه کمکی به افراد می کند؟
به انســان یاد می دهد که خودش به تنهایی کافی است تا
اجازه دهد ،خالقیت در نوک انگشتانش بروز کند .و فرصتی
برای بروز استعداهای ذاتی خود داشته باشد .کسانی که در
دوره دراماتراپی شرکت می کنند ،نقش خود را در متن زندگی
پیدا می کنند و به مدد ان روابط خود را با دیگران درک کرده
و تنظیم می کنند .و مفهوم اموزش و ارتباط با جهان پیرامون
به خصوص با فرزندان شان با محوریت تقابل های از جنس بازی
و داستان می شود .
چه سنینی بیشترین تقابل و پذیرش را در تاثیر پذیری در
این روش هنری از درمان را دارند؟
به باور من از همان زمان ،که بازی برای انســان محسوس
چگونه می توان فعالیت در این رشته را گسترش داد؟
زمانی که به درک بهتری از درمان برسیم ،زمانی که از من
بودن ها فاصله گرفته و به ما بودن توجه کنیم ،واحساس کنیم
که ما درقبال خود ،دیگران و پرودگارمان مسئول هستیم،
جامعه ای که حس مسئولیت به دیگری را ندارد و می خواهد
تصمیم های خود را به دیگران تعمیم بدهد رو به زوال است.
ایا مدیران و مسئولین تصمیم گیرنده در این بخش ،برای
جانمایی نمایش درمانی در ایران با شما همکاری های الزم را
داشته اند؟
خیر متاســفانه مدیران هنوز با پذیرش این مسئله دچار
مشکل هستند ،و با توجه به تجربه ای که داشتم ،ترجیح می
دهم در این زمینه هیچ توصیه ای برای مدیران نداشته باشیم
جمله اخر
دراماتراپی؛ دوری از من و رسیدن به ما است ،یک وحدت
در رویه و راهی برای روشمند کردن زندگی است ،راهی برای
تک محور نبودن و در نهایت رسیدن به دیدگاه های جمعی و
انسانی است. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
چهار شنبه 11ابان 1401شماره 1306
سوگوارهبین المللیملتامامحسین(ع)تمدیدشد
دبیر اجرایی دومین سوگواره بین المللی ملت امام حســین (ع) ،از تمدید مهلت ارسال اثار به این
سوگواره تا ۳۰ابان ماه خبرداد .حجت االســام والمسلمین جواد رحیمی ،ضمن اعالم این خبر گفت:
با توجه به شرایط فعلی کشــور و محدودیت های اینترنتی در استان های مختلف ،تماس ها و پیام های
مختلفی به دبیرخانه مبنی بر افزایش مهلت شرکت در سوگواره واصل گردید که پس از جمع بندی های
صورت گرفته ،دبیرخانه سوگواره ،تصمیم به تمدید مهلت ارسال اثار تا ۳۰ابان ماه سال جاری را گرفت.
او در خصوص داوری و اختتامیه دومین سوگواره بین المللی ملت امام حسین (ع) ،ابراز داشت :با توجه
به حجم باالی شرکت کنندگان و اثار رسیده ،مرحله اول داوری نیز اغاز خواهد شد/.فارس
«مبارک» دل مردم را شاد می کند
علی فتحعلی ،هنرمند پیشکسوت عرصه ایینی و ســنتی که قرار است از امروز ۱۱ابان ماه نمایش
«مبارک در ژاپن» را مجددا ً به صحنه ببرد ،گفت :نمایش «مبارک در ژاپن» بعد از اجرای موفقی که چند
ماه قبل در تماشاخانه سنگلج داشــت ،قرار بود از اول مهرماه در پردیس تئاتر تهران به صحنه برود .اما
متاسفانه اجرای کار به دلیل تغییر در گروه بازیگران و اتفاقات اخیر به تاخیر افتاد .تغییر در گروه بازیگران
باعث شد که دوباره مجبور به تمرین شویم تا بازیگران جدید با گروه هماهنگ شوند که همین مساله
یکی از دالئل اصلی تاخیر دراجرا بود.اما متاسفانه برخی برخوردهای نامناسبی با ما دارند و ما را متهم به
دهن کجی به مردم می کنند در حالی که قصد ما شاد کردن مردم است/.مهر
نواختن قطعات پیچیده ارکسترها را ارتقاء می دهد
نصیر حیدریان ،موســیقیدان و رهبر ارکستر متولد
تهران ،در پاسخ به ســوالی مبنی بر این که ایا معتقد بر
این هستید که قطعات و اثار ارکستر ملی به سمت اثار
حرفه ای تر پیش رفته است و شــنونده عادی و معمولی
شــاید نتواند خیلی با اثار ان ارتباط برقرار کند ،گفت:
موضوعی که به ان معتقد هستم این است که نوازندگان
ارکستر سمفونیک تهران و ارکســتر ملی ایران ،مانند
وزنه بردار می مانند .یک وزنه بردار اگر بخواهد وزنه ای را
بلند کند ،ابتدا کارش را با وزنه پنج کیلویی اغاز می کند،
سپس به تدریج باید وزنه های ۲۰ ،۱۵ ،۱۰و ۴۰کیلو بردارد تا
عضالتش قوی شود و به هدف مورد نظرش دست پیدا کند.
او افزود :ارکســترهای ما هم خوب هستند .اما به جز
قطعاتی که ســاده ترند ومخاطبان عالقه مند به شنیدن
ان ها اســت ،باید بتوانند قطعات پیچیده و به اصطالح
ســنگین تری را بنوازند تا تکنیک ارکسترها ارتقا پیدا
کند ،هم چنین گوش های مخاطبان هم به تدریج بتوانند
این قطعات را هضم کنند و بشنوند.
حیدریان ،در پاســخ به این ســوال که ایا شایسته
است ارکســترهای ملی و ســمفونیک ،موسیقی های
فیلم را بنوازند و اجرا کنند؟ اظهــار کرد :با این رویکرد
موافق هســتم ،از ان رهبران نیستم که بگویم ارکستر
خاطرات «شاهزاده هری» سال اینده منتشر می شود
سمفونیک فقط باید قطعات کالسیک را بنوازد حتی من
در برنامه ریزی هایی که برای ارکستر سمفونیک تهران
انجام دادم ،این ارکستر در ســال یک شب باید یکی از
کنسرت هایش را به موسیقی فیلم اختصاص دهد؛ همزمان
صحنه هایی از فیلم های مورد نظر بدون صدا پخش شود
و ارکستر نیز قطعات مربوط به ان ها را اجرا کند .نواختن
موســیقی فیلم تمرین خوبی برای ارکستر است و برای
مخاطبان هم خیلی جالب خواهدبود .هرچیزی که خوب و
با کیفیت انجام شود ،با ان موافق هستم.
این موسیقیدان و رهبر ارکستر ،با اشاره به این که در
روند اجرای اثار محدودیتی قائل نیست ،گفت :همیشه
بخشــی از دایره را بازمی گذارم ،ان را کامل نمی بندم
چون می دانم باالخره هر چیزی می تواند بهترم باشد و به
تدریج پیشرفت کند تا به ان اوج برسد و باید جا داشته
باشد .قطعات موسیقی با اجراهای زیاد پخته تر می شوند،
یک اثر موسیقی مانند یک ســنگ می ماند؛ به عنوان
مثال یک مجسمه ساز یک سنگ را به تدریج می شکند،
می برد ،درستش می کند تا تبدیل به یک فیگور و یک اثر
هنری شود ،قطعات موسیقی هم همین گونه است ،با یک
بار نواختن کامل نمی شود ،باید مدام نواخته شود تا ان
شخصیت و ویژگی خود را نشان دهد/.ایرنا
طبق بیانیه انتشــارات «پنگوئن رندوم هاوس»« ،شاهزاده هری»
کتاب خاطراتش را با عنوان «ذخیره»( )Spareدر دهم ژانویه سال
۲۰۲۳منتشر خواهدکرد و در ان سفر خود از «روان زخم خورده اش تا
بهبود پیدا کردن» را روایت می کند .به گفته ناشر خاطرات «شاهزاده
هری» ،این کتاب که در ابتدا قرار بود اواخر سال جاری میالدی منتشر
شود ،مملو از «بصیرت ،افشاگری ،خودازمایی و اگاهی پیدا کردن از
بیشتر بودن قدرت درونی عشق نسبت به غم» است .عنوان این کتاب
به جایگاه «هری» به عنوان برادر کوچکتر «شــاهزاده ویلیام» اشاره
دارد« .شاهزاده ویلیام» از زمان به تخت رسیدن پدرش «شاه چارلز»،
به عنوان ولیعهد بریتانیا شناخته می شود .پیش از متولد شدن سه فرزند
«شاهزاده ویلیام» و همسرش «کیت»« ،شاهزاده هری» نزدیک ترین
فرد به برادرش به عنوان جانشین بود .تصویری از «شاهزاده هری» که
مستقیم به دوربین نگاه می کند به عنوان جلد این کتاب انتخاب شده
است/.ایسنا
«رضا یزدانی» برای تیم ملی خواند
پروژه تولید ترانه مردمی «ایران صدای نفسامه» برای حمایت
از تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانــی ۲۰۲۲قطر که مراحل
تولید ان از اواخر تیرماه اغاز شده بود ،توسط بخش خصوصی به
پایان رسید .اهنگی که با صدای «رضا یزدانی» و موسیقی «بابک
زرین» ،ترانه «مهدی ایوبــی» و تنظیم «بهتاش زرین» به زودی
منتشر خواهد شد .گفته شده که این اهنگ نسبت به سایر قطعات
رســمی تیم ملی ایران ،در جام های جهانی قبلی از نظر محتوای
کالم و فرم موســیقی ،تفاوت های زیادی دارد .این اهنگ از نظر
فرم و محتوا ضمن حفظ المان های حماسی و متناسب با فضای
فوتبال جام جهانی ،با در نظر گرفتن سالیق نسل جوان و نوجوان
تهیه شده است .به تازگی هم از سوی فدراسیون فوتبال« ،محمد
معتمدی» به عنوان خواننده اهنگ تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۲
انتخاب و معرفی شــده بود .اما این خبر در حالی اعالم شد که او
ساعاتی بعد اعالم کرد که اهنگ جدیدی اجرا نکرده است/.ایسنا
او فاطمه است...
کتاب «او فاطمه است» با بازافرینی زهره یزدان پناه قره تپه از سوی
موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر به زودی روانه بازار نشر می شود.
همه افرینش بهانه ای است برای افرینش نور درخشان دیگری از انوار
پرتاللو اهل بیت(ع) و گواه و حجتی است براین که دختر گرامی رسول
خدا(ص) ،در عبودیت ،انســان کامل است و به همین دلیل نیز فاطمه
زهرا(س) ،برای همه بشر در همه زمان ها و همه مکان ها الگویی است
بی بدیل و چنین است که درباره دختر گرامی خاتم االنبیا حضرت محمد
مصطفی(ص) ،فقط می توان گفت :و او فاطمه و گوهر هستی و تراز سبک
زندگی اســت .این کتاب دارای سه بخش و هر بخش شامل چند فصل
می شود .بخش اول تحت عنوان «حیات و شخصیت فاطمه» در فصل
دو ،اوصاف ،فضایل و منزلت فاطمه در فصل سه و حوادث پس از رحلت
پیامبر ،در فصل چهارم است .کتاب «او فاطمه است» با بازافرینی زهره
یزدان پناه قره تپه ،در 338صفحه و با قیمت 120هزار تومان به زودی از
سوی موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر روانه بازار نشر می شود /.ایبنا صفحه 6
چهار شنبه 11ابان 1401شماره 1306
خرب فرهنگ و هرن
نمایش نسخه های خطی نادر قران ،در امارات
مجموعه ای از ۵۰نسخه خطی نادر قران ،که به دوره های مختلف اسالمی تعلق دارند ،برای نخستین بار
در نمایشگاهی واقع در «موزه تمدن اسالمی شارجه» به نمایش گذاشته شده اند .این نسخه های نادر ،بخشی
از مجموعه قران ،متعلق به «حمید جعفر» هستند و این نمایشگاه نمونه هایی از خوشنویسی اسالمی
نقاط مختلف جهان ،از چین گرفته تا شمال افریقا را در برمی گیرد .این نمایشگاه در حقیقت نمایشی از
ظرافت زیبایی شناختی بی نظیر در جزئیات به کار رفته در این کتاب های قران است که طراحی ان ها عمیقا
تحت تاثیر موقعیت جغرافیایی بوده که در ان خلق شده اند« .حمید جعفر» که بنیان گذار و رییس شرکت
«کرسنت» در شارجه است ،روند جمع اوری نسخه های نادر را از ۴۰سال پیش اغاز کرده است/.ایسنا
7
«تیلور سوئیفت» رکورد زد
«تیلور سوئیفت» موفق شد با تک اهنگ های البوم جدیدش «نیمه شب ها» ،هر ۱۰جایگاه نخست
جدول «بیلبورد ۱۰۰اهنگ برتر» را در ایاالت متحده به خــود اختصاص دهد و در جغرافیای امریکا
تاریخ ساز شود« .بیلبورد» روز دوشنبه اعالم کرد که «تیلور ســوئیفت» از رکورد «دریک»()Drake
پیشی گرفته است .پیش از این «دریک» با کسب ۹جایگاه از ۱۰جایگاه نخست جدول هفتگی «بیلبورد»
در سپتامبر سال ۲۰۲۱رکوردار بود .البوم جدید «ســوئیفت» در ۲۱اکتبر با ۱۳قطعه اصلی و هفت
قطعه اضافی منتشر شد .جایگاه نخست جدول «بیلبورد» به قطعه «ضد قهرمان» اختصاص پیدا کرد.
«سوئیفت» با انتشار البوم «نیمه شب ها» به رکوردهای جدیدی دست یافته است/.ایسنا
تالش برای افزایش بودجه صندوق اعتباری هنر
در نشست سید احســان قاضی زاده هاشمی،
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسالمی با
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر مسائل و مشکالت
حوزه فرهنگ و هنر بــه ویژه درموضوع تخصیص
بودجه مورد بحث و بررسی قرارگرفت.
سیدمجید پوراحمدی ،در نشست با سیداحسان
قاضی زاده هاشمی ،عضو کمیســیون اجتماعی
مجلس شورای اسالمی گفت :این صندوق افتخار
دارد که بــا تمام توان خود علی رغم مشــکالت و
تنگناهای مالی در راستای خدمات دهی به بیش از
۱۰۰هزار هنرمند ،نویسنده و روزنامه نگار اهتمام
ورزد .مدیرعامل صندوق اعتبــاری هنر ،تصریح
کرد :یکــی از مهم ترین خدماتی کــه صندوق به
جامعه فرهنگ و هنــر ارائه می دهد خدمات بیمه
ای در قالب بیمه تامین اجتماعــی و بیمه درمان
تکمیلی اســت که با توجه به اهمیت این دو حوزه
بخش اعظم بودجه صندوق نیز بــه این دو مقوله
اختصاص داده شده است .او اظهار کرد :بیمه اعضای
صندوق اعتباری هنر ،ذیل بیمه ی حرف و مشاغل
ازاد ســازمان تامین اجتماعی تعریف می شود و
بیمه شدگان به اختیار خود یکی از سه نرخ ۱۴ ،۱۲
یا ۱۸درصدی را انتخاب می کنند .به طور میانگین
بیش از ۶۰درصد از حق بیمه ساالنه اعضا (معادل
۲۴۰میلیارد تومان در سال )۱۴۰۱به طور مستقیم
از سوی صندوق (به نمایندگی از دولت) پرداخت
می شود .از سوی دیگرتاکنون بیش از ۴۹هزار نفر
از فعاالن فرهنگی و هنری کشور از خدمات بیمه
تامین اجتماعی صندوق اعتبــاری هنر برخوردار
هستند .صندوق هیچ گونه محدودیتی درمعرفی
افراد واجد شرایط به سازمان تامین اجتماعی ندارد
مشــروط براین که منابع تخصیصی در زمان مقرر
به این نهاد حمایتی پرداخت گردد .مشــاور وزیر
ارشاد ،با اشاره به خدمات بیمه درمان تکمیلی گفت:
تسهیالت بیمه درمان تکمیلی در قالب سه طرح
(امید ،ارامش و رفــاه) برای تامین بخش مهمی از
هزینه های مازاد بر تعرفه های بیمه تامین اجتماعی
از ســوی صندوق به اعضا و افراد تحت تکفل ان ها
ارائه می شود .بیش از ۴۲هزار نفر از فعاالن فرهنگی
و هنری کشــور و افراد تحت تکفل ان ها در سال
۱۴۰۱-۱۴۰۲تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی
قرارگرفته اند .او با اشاره به افزایش کمی تسهیالت
پرداختی به اعضا گفت :تسریع و سهولت در روند ارائه
تسهیالت،حذفتضامینمتعارفوحمایتازکسب
و کارهای فرهنگی و هنری اسیب دیده در بحران
کرونا از مهم ترین برنامه های این صندوق از ابتدای
دولت مردمی بوده است .به طوری که از ابتدای سال
۱۴۰۱تاکنون بیش از ۳۲میلیارد تومان تسهیالت
قرض الحسنه ضروری به بیش از ۲هزار و ۴۰۰نفر
از اعضا تخصیص داده شده است .هم چنین قریب به
۵میلیارد تومان تسهیالت کمک بالعوض و درمان
به اعضا پرداخت شده است.
وی با اشاره به طرح شمیم و جوانه به عنوان یکی
از طرح های نوین صندوق اعتباری هنر در راستای
جوان ســازی جمعیت یادکرد و افــزود :از ابتدای
اجرای طرح (مهرماه )۱۴۰۰بــه ۶۳۰نفر از اعضا
در قالب طرح جوانه (فرزنــداوری) و ۳۱۵نفر در
قالب طرح شمیم (ازدواج) مبلغ ۵میلیون تومان
تسهیالت بالعوض و ۳۰میلیون تومان تسهیالت
قرض الحسنه بدون بهره تعلق گرفته است .از نکات
قابل توجه طرح ان است که اگر پدر و مادر هر دو از
فعاالن فرهنگ هنر بوده وعضو صندوق محسوب
شوند ،مبلغ ۱۰میلیون تومان تقدیم می شود.
پوراحمدی ،با بیان مشــکالت و تنگناهایی که
در روند ارائه خدمات به جامعه فرهنگ و هنر وجود
دارد ،گفت :اکثر اعضای صندوق در کمترین سطح
درامدی بوده و در تامین نیازهای معیشــت خود
دچار مشــکل هستند .براین اســاس نیاز است تا
همه نهادهای دست اندرکار با همراهی و همکاری
یک دیگر برای حمایت از این قشــر گام برداریم.
البته دکتر اسماعیلی ،وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی
از ابتدای شــروع دولت ســیزدهم با وجود تمام
محدودیت ها ،تمام تالش خــود را برای حمایت از
اصحاب فرهنگ و هنر به کار بســت و با مساعدت
دولت ،کمک های خوبی برای جبران خسارت های
ناشی از شیوع ویروس کرونا انجام شد .پوراحمدی،
در پایان گفت :صندوق در راستای تحقق برنامه های
خود در تالش است با حمایت دولت و مجلس شورای
اسالمی و با افزایش بودجه صندوق ،گامی بلند در
راستای رفع دغدغه های هنرمندان بردارد .قاضی
زاده ،نیز در این نشست گفت :تالش های صندوق
اعتباری هنر برای ارائه خدمات به جامعه فرهنگ
و هنر کشور قابل تقدیر اســت .خوشبختانه این
صندوق مسیر رو به رشدی را طی می کند و به عنوان
یکی از موفق ترین نهادهای حمایتی کشور شناخته
می شود .عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای
اسالمی در ادامه افزود :فرهنگ از مهم ترین مسائل
کشور ماست لذا مسئوالن توجه ویژه به این مقوله
دارند .حل مشکالت فعاالن حوزه فرهنگ وهنر نیز
یکی از اولویت های نماینــدگان مردم در مجلس
شورای اسالمی است .تالش می کنیم با تقویت بنیه
مالی صندوق ،مشکالتی که در راه خدمات دهی به
اعضا وجود دارد مرتفع شود /.هنرانالین صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
یاسر سماوات -متولد ۲۰اردیبهشت ماه است .روزی مطابق با
۱۰می که به سال ۱۷۷۴میالدی ،مصادف شد با منصوب شدن لویی
شانزدهم به عنوان پادشاه و ماری انتوانت به عنوان ملکه فرانسه ،تا
اخرین پادشاه فرانسه از سری لویی ها در این کشور بر منصب قدرت
بنشیند .حدود یک قرن بعد در چنین روزی ۱۰ ،می ۱۸۷۲ویکتوریا
وودهول ،روزنامه نگار امریکایی با وجود ان که قانون اساسی ایاالت
متحده هنوزحضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری را تایید نکرده
بود ،خود را نامزد حضور در این انتخابات کرد .در همین روز به سال
۱۲۹۰خورشیدی ،مورگان شوشتر مستشــار امریکایی به دعوت
دولت ایران برای سامان دادن به اوضاع اقتصادی وارد کشور شد .این
اتفاق اما به زعم روس ها و انگلیسی ها خوش نیامد و با دسیسه چینی
ان ها شوســتر در پی ماموریتی نا فرجام ایران را ترک کرد و کتاب
ماندگار «اختناق در ایران» را نوشت.
پیام دهکــردی ،در چنیــن روزی ۲۰ ،اردیبهشــت ۱۳۵۶در
شهرکرد دیده به جهان گشود .شَ ــهر ُکرد مرکز استان چهارمحال
و بختیاری و شهرستان شهرکرد با پیشینه ای 7000سال ،که نام
پیشین انِ « ،د ْه ُکرد» بوده و پس از تبدیل شدن به شهر در شهریور
۱۳۱۴خورشیدی به شهرکرد ،تغییر نام داد .او فرزند سوم خانواده
بود و یک خواهر و یــک برادر بزرگتر از خــودش دارد .البته بعدها
برادر کوچکترش هم به جمع خانواده اضافه شــد .پدرش کارمند
بانک کشاورزی و مادرش به عنوان معلم در دبستان های شهرکرد
تدریس می کرد تا چرخ زندگی ان ها بچرخد .با وجود این دهکردی
و خانواده اش زندگی سختی را در کشاکش دهه ۶۰تجربه می کردند.
پس پیام برای اینکه کمک خرج خانواده باشــد ،از هیچ کاری دریغ
نمی کرد ۹ .ســاله بود که یک جعبــه مقوایی برداشــت و با کاغذ
رنگی های چند رنگ و حصیر چند فرفره درســت کرد که بفروشد
اما فرفره ها یک شکل نبودند .کج و معوج می شدند ،خم می شدند و
با یک باد نه چندان شدید از حصیر جدا می شدند .پیام مجبور شد
از پدرش کمک بگیرد .انگشتان هنرمند پدر در این راه خیلی به او
کمک کردند.
دهکردی،
بازیگر نقش های خاص
کنار فرفره ،ادامس و شکالت و شانسی هم می فروخت ،اما از این
کار چیزی عاید او نمی شد.
پس تصمیم گرفت در ساندویچی پسرعمه اش مشغول شود .این
کار هم نه او را ارضاء می کرد نه کمک خرج زیادی برای خانواده اش
بود ،پس تصمیم بعدی دهکردی ،این بود که به حومه شــهر رفت
تا در زمین های زراعی دایی و شــوهرعمه هایش به زراعت بپردازد.
۱۰ساله بود که خانواده اش تصمیم می گیرند به اصفهان مهاجرت
کنند .حضور در اصفهان و رفتن به مدرســه راهنمایی در این شهر
باعث شد استعداد دهکردی در بازیگری و تقلید صدا شکوفا شود.
او به گروه تئاتر مدرسه راهنمایی پیوست و در دبیرستان هم کنار
تحصیل ،تئاتر را با جدیت دنبال کرد .در همین دوران بود که برادر
بزرگترش در کنکور پزشکی قبول و همین دلیلی شد تا خانواده به
پیام هم برای شرکت در ازمون پزشکی اصرار کنند .اما مشخص بود
که عشق و عالقه او چیز دیگری است و مانند برادر بزرگ ترش هیچ
انگیزه ای برای رفتن به رشته پزشــکی ندارد و به این ترتیب پیام،
در ازمون پزشکی دانشــگاه توفیقی نداشــت .همان سال اما پیام
دهکردی ،در ازمون دانشگاه ازاد با رتبه ۲۱در رشته نمایش قبول
شد .این اینده ای نبود که خانواده و در راس ان پدرش برای او متصور
بودند .پس دهکردی به هر ترتیب شده خانواده اش را مجاب می کند
تا بگذارند او دنبال عالقه اش برود .به این ترتیب چمدانش را بست و
به سمت اراک رفت تا در دانشگاه ازاد این شهر در رشته نمایش به
ادامه تحصیل بپردازد .پیام البته فقط به کالس های دانشکده بسنده
نکرد و به موازات حضورش در دانشــگاه اراک ،در اصفهان زیر نظر
زنده نام استاد ابراهیم کریمی به یادگیری بازیگری پرداخت .او حتی
در تهران هم زیر نظر زنده نام حمید سمندریان ،دوره های بازیگری
را با موفقیت پشت سرگذاشت.
با پایان دانشگاه ،پیام دهکردی ،ازدواج کرد .نمایش «کرگدن»
در ســال ۱۳۷۸جدی ترین کارش در ان سال ها محسوب می شد.
اغاز همکاری دهکردی بــا تلویزیون به ســال ۱۳۸۲و مجموعه
تلویزیونی باغ بلور به کارگردانی رامبد جوان برمی گردد .اغاز شهرت
او نیز از ســال ۱۳۸۶و با حضورش در سریال تلویزیونی «شهریار»
اغاز شد .او در این مجموعه در نقش ابوالقاسم شیوا ظاهر شد ،همان
کسی که از بیماری سل رنج می برد و پیام ان قدر در این نقش غرق
شده و ان را باور کرده است که هنوز هم وقتی از او سخن می گوید،
اشــک در چشمانش جاری می شــود .این شــهرت با حضور او در
مجموعه تلویزیونی «مدار صفر درجه» و در نقش ســردار احتشام
به اوج خود رسید .مدار صفر درجه ،ســریالی به کارگردانی حسن
فتحی که پرمخاطب ترین سریال در ان ســال ها شناخته شد و در
زمان پخش از طرف رسانه های خارجی نیز مورد توجه قرار گرفت.
اوج محبوبیت پیام دهکردی ،به بازی در سریال «گاندو» و جان
بخشیدن به نقش «مایکل هاشمیان» برمی گردد .این سریال سال
۱۳۹۸به کارگردانی جواد افشار ،جلوی دوربین رفت .دیدن چهره
جدید دهکردی ،با وزنی که اضافه کرده بود ،مخاطب را غافلگیر کرد.
بازی قابل تقدیر او در این نقش ،کاراکتر مایکل ،را تا حدود زیادی
برای مخاطبان باور پذیر می ساخت .تاثیر این سریال و نقش افرینی
دهکردی تا حدی بود که بســیاری از کاربران شبکه های اجتماعی
پس از دیدن ان به صفحه شخصی جیسون رضائیان ،در اینستاگرام
حمله و از او به شدت انتقاد کردند .دهکردی البته در این مجموعه
بازی غلیظی از خود به نمایش گذاشت و لهجه خاص او اگرچه گاهی
توی ذوق می زد ،اما همین تکه کالم ها و لحن ادای ان ها باعث شد
شــخصیت مایکل هاشــمیان ،به یکی از ضدقهرمان های محبوب
مجموعه های تلویزیونی سیما تبدیل شود.
دهکردی در عمر بازیگری حرفه ای اش جوایــز متعددی را نیز
کسب کرده که از مهم ترین ان ها می توان به جایزه بهترین بازیگر
در بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر برای تئاتر «می
بوسمت» و «اشک وتیغ کهن» ،جایزه فعال ترین بازیگر تئاتر در روز
جهانی تئاتر ( ،)۲۰۰۴بهترین بازیگر مرد سال به انتخاب خانه تئاتر
و کانون ملی منتقدان در سال ۱۳۸۶و بهترین بازیگر مرد در بخش
مسابقه بین الملل از سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر برای
تئاتر «مرد بالشی» اشاره کرد. صفحه 8