روزنامه صبا شماره 1305
روزنامه صبا شماره 1305
سه شنبه| 10ابان 1 |1401نوامبر 6 |2022ربیع الثانی |1444
سال دهم| شماره 8 |1305صفحه| 5000ناموت|
ابزیگـری اهـل
مکاشـفهوتجربـه
دریاچه ارومیه زیر ذره بین
«طبیعت ۳۶۰درجه»
صفحه 2
نوجوانان را واقعی می بینیم
نسخ خطی
اهدایی به کتابخانه ملی
امکان خروج ندارد
صفحه 7
صفحه 4 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
سه شنبه 10ابان 1401شماره 1305
صدور پروانه نمایش «تست دوربین» و «یازده یازده»
پروانه نمایش مستند «تست دوربین» به تهیه کنندگی سید محمد رضوی و نویسندگی وکارگردانی
صحرا اسدالهی و فیلم بلند غیرسینمایی «یازده یازده» به تهیه کنندگی مهدی ایل بیگی و نویسندگی
و کارگردانی ارش رحمانی ،امروز 9ابان صادر و تا تاریخ ۱۰ابان ۱۴۰۳اعتبار خواهدداشــت .مستند
«تســت دوربین» درباره زندگی پنج دختر بچه اســت و تاکنون در جشــنواره های بین المللی زیادی
حضورداشته است وازجمله موفقیت های این فیلم می توان به کاندید بهترین فیلم از جشنواره wind
امریکا ،جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره تورین امریکا ،کاندید بهترین بازیگری از جشنواره biff
برزیل ،کاندید بهترین کارگردانی از جشنواره black moonلندن و … اشاره کرد/.صباخبر
«ماجرای مدرسه» تمام شد
فیلمبرداری فیلم سینمایی «ماجرای مدرسه» به نویسندگی نجیبه نعمتی و تهیه کنندگی و کارگردانی
شاهپورحسینی که از اول شهریور امسال اغاز شده بود ،پایان مهرماه به اتمام رسید وتدوین و مراحل فنی ان
به زودی اغاز خواهد شد .شیوا خسرومهر ،ساقی زینتی و شراره رخام ،بازیگران اصلی و ستایش حسینی،
ایسا نوری ،کیان طاهری ،مریم حیدری ،ریحانه فوالدی ،انیا جعفری ،پانیسا کریمی ،محدثه اشتری و هستی
سلیمانی ،بازیگران کودک فیلم هستند .در خالصه داستان این فیلم امده است« :نازنین دانش اموزکالس
سوم یک روز مجبور می شود ،برادرچهارساله خود را به مدرسه ببرد ،ابتدا بچه های کالس و بعد بچه های
مدرسه با همیاری و همکاری هم پسر بچه را از چشم مدیر و معلمان مدرسه دور نگه می دارند/».ایسنا
هادی نوری :حق تجربه فیلم تجربی را نداشتم
هادی نوری ،کارگردان فیلم کوتاه «یک تکه از تو» که در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه حضور داشت،
گفت :این فیلم به عنوان یک اثر مستقل توانست در جشنواره فیلم کوتاه تهران در ۴رشته نامزد دریافت جایزه شود
که شامل کارگردانی ،بازیگری ،تصویربرداری و طراحی چهره بود و از این رشته ها توانست سه جایزه بازیگری،
تصویربرداری و طراحی چهره را دریافت کند ،اما مساله ای که برای من بسیار مهم بود مساله نامزد نشدن این فیلم
در بخش بهترین فیلم بود ،این در حالی است که وقتی با دوستان هیات انتخاب صحبت می کردم معتقد بودند این
فیلم جزو ۵فیلم برترشان به شمار می رود .او تاکید کرد :با شنیدن چنین تعریف هایی و زمانی که این فیلم حتی در
بخش کارگردانی نیز نامزد دریافت جایزه شده و توانسته به عنوان یک اثر مستقل ۳جایزه کسب کند ،نتوانست حتی
در رشته بهترین فیلم نامزد شود و این مساله بسیار مهمی است .در واقع اکثر فیلم هایی که در این بخش نامزد شده
بودند بیشتر فیلم های سازمانی بودند .این کارگردان ادامه داد :البته اعتراض خود را به مهدی اذرپندار مدیرعامل
انجمن سینمای جوان ارائه کرده ام و الزم است که تاکید کنم داوری برای بخش بهترین فیلم بسیار ناموفق بوده
و معتقدم در این بخش حق به حق دار نرسیدهاست ،البته این را باید بگویم که این حرف به معنای این نیست که
چون فیلم من به این مرحله نرسیده پس داوری خوب نبوده ،بلکه معتقدم فیلم های دیگری بودند که می توانستند
در این بخش به رقابت بپردازند .نوری که پیش از این تجربه حضور در فیلم های مختلف به عنوان بازیگر را داشته،
تاکید کرد :هیات داوران به من می گفتند که ساختار فیلم تو ،ساختار یک فیلم بلند است ،می گویم چنین فیلمی
چگونه می تواند در ۴رشته نامزد شده و ۳جایزه نیز به دست اورد ،اما نامزد بهترین فیلم نشود؟ این فیلم پروژه ای
است که با حضور عوامل حرفه ای سینما و تلویزیون ساخته شده و نمی توانید بخشی را ببینید که از فیلم بیرون
زده باشد .الزم است اینجا یاداور شوم که من جایزه می دهم به کسی که بگوید «یک تکه از تو» چارچوب بلند دارد
اما داستان ان کم دارد و یا شخصیتی از داستان به درستی تعریف نشده است .نوری ،توضیح داد :من به عنوان یک
کارگردان در ۴۰سالگی ،اص ً
ال حق نداشتم که بیایم و یک کار تجربی انجام دهم و بخواهم با یک گروه اماتور کار
کنم .البته استفاده از بازیگران و عوامل حرفه ای ،خود یکی از نکات مهم این فیلم بود/.مهر
اکران اینترنتی «عقل صورتی» در روز دانش اموز
فیلم تئاتر «عقل صورتی یا مدادی که فقط مشق می نوشت» به مدت
دو روز به مناسبت ۱۳ابان و گرامیداشت روز دانش اموز در پایگاه مجازی
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اکران می شود .این نمایش به
نویسندگی و کارگردانی مهدی فرشیدی سپهر ،سال ۱۳۹۵در مرکز
تولید تئاتر و تئاتر عروســکی کانون پرورش فکری به صحنه رفت و با
ن مواجه شد و هم اینک روزهای ۱۲و ۱۳ابان
استقبال خوب مخاطبا
۱۴۰۱اکران رایگان می شود .داستان این نمایش درباره رضا ،پسرکی
بازیگوش است که ارتباط کمی با خانواده و دوستانش دارد .یک شب او
خواب خانواده و معلم هایش را می بینید؛ در حالی که خواهر کوچکش
ی بر سرش می گذارد .فردا صبح ،او دگرگون شده است...
کالهی صورت
سعید ابک ،مهرداد باقری ،شراره طیار ،فهیمه باروتچی ،الهام ایروانی،
مریم علوی ،امیرحسین انصافی ،ایلیا فرمانی ،ابتین رابا ،محمدحسین
موسوی ،ونوس شمس ،مریم منصوری ،هانا صراف ،مهتاب حیدری و...
در این نمایش ایفای نقش می کنند /.هنرانالین
دریاچه ارومیه زیر ذره بین «طبیعت ۳۶۰درجه»
برنامه «طبیعت ۳۶۰درجه» ،فردا سه شنبه ۱۰ابان به مسائل
پیرامون احیای دریاچه ارومیه می پــردازد .این برنامه در تازه ترین
قسمت خود در گفت و گو با سعید شهند ،مدیرکل حفاظت محیط
زیست اذربایجان غربی (نماینده سازمان حفاظت محیط زیست)،
بهداد چهره نگار ،مدیرسابق واحد مطالعات ستاد احیای دریاچه ارومیه
و ناصر اق ،عضو هیات علمی دانشگاه و بنیان گذار پژوهشکده ارتمیا
و ابزیان ،به موضوع شرایط بحرانی دریاچه ارومیه می پردازد .بررسی
اقدامات صورت گرفته برای احیای دریاچه ارومیه و میزان اثرگذاری
ان ها ،راهکارهای پیشنهادی برای احیای دریاچه ،اخبار منتشر شده
درباره شروع طرح های متوقف شده سدســازی در حوضه ارومیه،
اختالف نظرها در خصوص میزان و نحوه تخصیص حق ابه دریاچه از
جمله محورهای گفت وگو در این برنامه است« .طبیعت ۳۶۰درجه»،
یک برنامه چالشی است که به تهیه کنندگی و اجرای پرهام دیباج در
گروه دانش و اقتصاد شبکه دو سیما تولید می شود/.ایرنا
تشویق «پینوکیو» در جشنواره «انیمیشن فیلم است»
گی یرمو دل تورو ،برای فیلم «پینوکیو» در پایان جشنواره «انیمیشن
فیلم است» ایستاده تشویق شــد .درحالی که جشنواره «انیمیشن
فیلم است» با نمایش فیلم استاپ موشن «پینوکیو» ساخته گی یرمو
دل تورو به پایان رسید ،این فیلم و سازنده اش با تشویق ایستاده حضار،
بدرقه شدند .پس از نمایش فیلم دل تورو ،در مورد ساخت ان صحبت
کرد و گفت« :به انیماتورهای فیلم «پینوکیو» به عنوان بازیگرانش نگاه
می کند ».و از روش استاپ موشن به عنوان شکلی از انیمیشن یادکرد
که در ان پیوند بین انیماتور و شخصیت از همه نزدیک تر است .او گفت:
«دلش می خواهد تماشــاگران ۳۰دقیقه پس از تماشای فیلم به این
نتیجه برسند که چقدر بازیگر دارد خوب بازی می کند ».امسال پنجمین
دوره جشنواره «انیمیشن فیلم است» برگزار شد و «نیکوال کوچولو»
ساخته اماندین فردون و بنجامین ماسوبر ،موفق به کسب جایزه بزرگ
هیات داوران جشنواره شد.این فیلم از ۹دسامبر ( ۱۸اذر) در سرویس
انالین نتفلیکس عرضه خواهد شد/.مهر صفحه 2
سه شنبه 10ابان 1401شماره 1305
خرب سیمنا و تلویزیون
دی کاپریو پیروزی داسیلوا ،را فرصت تغییر تاریخ نامید!
لئوناردو دی کاپریو ،پیروزی لوال داسیلوا در انتخابات برزیل را تحسین کرد و گفت :فرصتی برای تغییر
مسیر تاریخ فراه م شد .دی کاپریو ابرستاره هالیوود ،برنده اسکار ،و طرفدار محیط زیست ،یکی از چندین
ستار ه هالیوود بود که علنا علیه ژایر بولسونارو به میدان امد .لئوناردو دی کاپریو ،در شبکه های اجتماعی
از پیروزی لوال داسیلوا ،در انتخابات ریاست جمهوری برزیل در روز یکشنبه استقبال کرد .دی کاپریو،
ناظر رقابت تنگاتنگ بین ژائیر بولسونارو ،رئیس جمهور پیشین جناح راست و لوال داسیلوا ،رئیس جمهور
سابق بود ،زیرا موضوع کلیدی مبارزات انتخاباتی اینده جنگل های بارانی امازون بوده است و دی کاپریو،
هم که یکی از طرفداران و فعاالن جدی حفاظت از محیط زیست است/.فارس
3
«امیلیاکالرک»همسرنویسندهمعروفمی شود
«امیلیا کالرک» بازیگر ۳۶ساله انگلیسی که بیشتر برای بازی در نقش «دنریس تارگرین» در سریال
معروف «بازی تاج و تخت» شناخته شده ،در فیلمی با عنوان «یک همسر ایده ال» در نقش « ُکنستانتین
لوید» نویسنده ایرلندی و همسر «اسکار وایلد» چهره سرشناس ادبی مقابل دوربین خواهدرفت« .یک
همسر ایده ال» به کارگردانی «سوفی هاید» ،روایتی است از زندگی « ُکنستانتین لوید» نویسنده و فعال
فمینیستی که در جنبش اصالح لباس ،نقش داشت« .لوید» در سال ۱۸۸۴با «اسکار وایلد» ازدواج کرد
و صاحب دو پسر شدند .با این حال ،پس از این که وایلد ،به دالیلی به دو سال زندان محکوم شد ،لوید با
فرزندان خود به سوئیس نقل مکان و ان ها را از نویسنده دورکرد/.ایسنا
جلیلی :در دوره تحول توسعه روابط دراولویت است
وحید جلیلی ،قائم مقام فرهنگی رســانه ملی و دبیر ســتاد
تحول رسانه ملی در مالقات عنبرین گلشاهد ،رایزن مطبوعاتی،
فرهنگی ،اموزشــی و گردشگری سفارت پاکســتان در ایران
که همراه بــا محمدعلی غالمرضایی ،مدیرکل تامین و رســانه
بین الملل معاونت سیما ،روز دوشنبه در ساختمان شیشه ای
برگزارشــد ،تصریح کرد :در دوره تحول رسانه ملی ،توسعه
روابط فرهنگی با کشورهای اســامی ،به ویژه همسایگان
را دراولویت قرارداده ایم .او با اشــاره به اصل یازدهم قانون
اساسی جمهوری اســامی مبنی بر تالش همه جانبه برای
وحدت فرهنگی کشورهای اســامی افزود با وجود همدلی و
نزدیکی قلبی دو ملت ایران و پاکستان و اشتراکات فراوان میراث
فرهنگی دو کشور ،روابط فرهنگی دو ملت در سطح شایسته ای
نیست ،ادامه داد :رسانه های دو کشور باید این عقب ماندگی در
روابط فرهنگی ایران و پاکســتان را با شتاب مناسبی
جبران کنند .جلیلی با بیان اینکه این عالقه
به ارتقای روابط فرهنگی با پاکستان در
سطح عالی نظام جمهوری اسالمی
ایران هم وجــود دارد ،برای نمونه
به این نکته اشاره کرد که حضرت
ایت ا ...خامنه ای از عالقه مندان
به «اقبال الهوری» هســتند و
سخنرانی ایشان راجع به اقبال،
از بهترین منابع برای شناخت
جایگاه اقبال اســت .ایشان
هم چنین شناخت دقیقی از
پاکستان دارند و پنجاه سال
پیش کتابــی درباره نقش
مسلمانان در استقالل شبه
قاره هند ترجمه کرده اند .قائم مقام فرهنگی رسانه ملی هم چنین
بر سابقه زبان فارسی در پاکستان به عنوان یکی دیگر از زمینه های
عالقه مندی به گسترش روابط فرهنگی با این کشور یاد کرد و گفت:
متاسفانه جامعه ایرانی شناخت مناسبی از فضای رسانه ای و هنری در
پاکستان ندارد و این وضعیت متقابال در پاکستان هم دیده می شود.
او با تاکید بر ضرورت تعریف طرح هــای عملیاتی با هدف ارتقای
همکاری های رسانه ای و فرهنگی میان ایران و پاکستان گفت :برای
نمونه ،در گام اول ،امادگی داریم از ظرفیت هفته نامه «سروش» و
روزنامه «جام جم» برای معرفی ظرفیت ها و توانمندی های فرهنگی
و هنری پاکستان به جامعه فرهنگی و هنری و نخبگان استفاده کنیم.
جلیلی با اشاره به برخی نام اوران فرهنگی و اندیشه ای در پاکستان
از جمله پروفسور عبدالسالم ،تصریح کرد :ما عالقه مند به معرفی
دانشمندان و اندیشمندان مسلمان در حوزه های مختلف هستیم و
امادگی داریم در گام نخست ،چهره های برتر اندیشه ای و فرهنگی
پاکستان را از طریق برنامه های مختلف در شبکه های رسانه ملی به
جامعه ایران معرفی کنیم.
قائم مقام فرهنگی رسانه ملی هم چنین از هم افزایی فرهنگی در
موضوع حمایت از ارمان فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی به
عنوان سرفصل دیگری برای همکاری های رسانه ای دو طرف یاد و
تصریح کرد :با توجه به سابقه خوب پاکستان در موضوع حمایت از
فلسطین ،امادگی همکاری کامل در این حوزه را داریم و هم چنین
می توانیم اثار پاکستانی در این حوزه را زبان گردانی کنیم یا تولید
مشترک داشته باشیم.
عنبرین گلشاهد ،هم در این مالقات با تصدیق ضرورت ارتقای
روابط رسانه ای و فرهنگی میان دو کشــور ،تاکیدکرد اشتراکات
فرهنگی میان دو کشور بسیار است ،اما مورد غفلت واقع شده است.
وی ابراز امیدواری کرد با طرح های عملیاتی پیشنهادی ،گام خوبی
در ارتقای روابط دو کشور برداشته شود/.فارس صفحه 3
4
سه شنبه 10ابان 1401شماره 1305
محمدصادق باطنی مدیر شــبکه امید ،که
نیره رضایی مطلق
پیش از این مدیر مجتمع اموزشی پژوهشی
گفت و گو
شهید اوینی صداوســیما بود با شناخت و
عالقه مندی اش به نوجوانان امیدواراست از طریق هم افزایی
ظرفیت های ساختاری و محتوایی دردوحوزه کودک و نوجوان
نقشه راه جامع شبکه برای رســیدن به اهداف سند تحول
رسانه ملی در حوزه کودک را طراحی کند .شبکه امید در سال
۹۶با هدف ساخت الگو و فرهنگ و محور قرار دادن نوجوانان
با مدیریت مهدی سالم ،شکل گرفت .اگرچه انتظار می رفت
که مدیران شبکه امید ،از لحاظ شناخت مخاطبان اصلی شان
که ۱۲تا ۱۸سال سن دارند ،جلوتر از مدیران شبکه های دیگر
باشند و با شــناخت نیاز نوجوان امروز ،برنامه های با کیفیت
روانه انتن کنند اما نبود شناخت دقیق از نیازها ،موضوعات
جذاب و مورد توجه مخاطب و ویژگی های روان شــناختی او
این شبکه را چندان موفق نشان نداد .انتخاب محمدصادق
باطنی ،که در حوزه مستندسازی ،اجرا ،کارگردانی و برنامه
سازی دســتی دارد و پیش از این ارتباط موثری با نوجوانان
برقرار کرده ،مدیران سازمان را برای طراحی نقشه راه جامع
امیدوار کرده است .خواسته سازمان صداوسیما از او به عنوان
مدیر جوان رسانه ملی ،اولویت قرار دادن محتوا در تولید و
تامین اثار ویژه کودکان و نوجوانان و توجه به شکل گیری و
ارتقای دو عنصر هویت و عدالت در مخاطبانش است .ضمن
این که ،استفاده حداکثری از ظرفیت های هنرمتعهد در حوزه
کودک و مراکز فعال در این زمینه برای تولید برنامه های فاخر،
نیز مد نظر رسانه ملی است .در هفته نوجوان با وی که تیرماه
امسال باحفظ سمت ،به عنوان سرپرست شبکه کودک منصوب
شده است ،از رویکردهایش برای برنامه ریزی و برنامه سازی
برای مخاطب نوجوان گفت وگو کردیم.
تعریفی که شما از نوجوان امروزی و میزان عالقه مندی اش
به تلویزیون دارید چیست؟
زمانی صحبت از عالقه مندی نوجوان به تلویزیون می شد و تلویزیون
یکی از مهمترین ســرگرمی های نوجوانان بود اما با ورود شبکه های
اجتماعی،گیم استریم و بازی های رایانه ای و هر ان چه در فضای مجازی
تعریف می شــد مخاطب نوجوان از تلویزیون کوچ کــرد و ما با ذائقه
جدیدی از کشف نسل امروز در جهان از رسانه ها روبرو شدیم که عمال
تلویزیون در ان جایگاهی ندارد .شبکه امید تالش می کند در دنیای
رسانه ای امروز و در سیل عظیم شبکه های اجتماعی مجازی و تولیدات
بی حدوحصر رسانه ها و شبکه های دنیا ،حرفی برای گفتن داشته باشد.
برای باز کردن و هموار کردن مسیر ارتباط با نوجوانان اولین
گام را چگونه برداشتید؟
درک این موضوع که زبان برودکست ،یک طرفه و با زبان نوجوان
متفاوت است و برای تفاهم و مفاهمه باید وارد فضای برودبند شویم
درک مهمی است که اولین راه ارتباط با نوجوانان را برای ما باز می کند.
مهمترین دغدغه نوجــوان امــروز را در چه موضوعی
می بینید؟
بحث هویت در نوجوانان و تالش برای این که بدون ســوگیری و
گارد یک نوجوان را نسبت به این محتوا قانع کنیم بسیار اهمیت دارد.
ما به اســتناد به ایه ای که می گوید «و ما هیچ رسولی در میان قومی
نفرستادیم مگر به زبان ان قوم تا بر ان ها بیان کند» ،تالش کردیم خود
را به زبان نوجوانان این نســل مجهز کنیم .مهمترین دغدغه نوجوان
امروز هویتش است .پرسش های ریشه ای درباره خودش و چیستی و
هستی اش که اگر سطحی پاسخ داده شود ما باخته ایم .اکنون شرق و
غرب در حال عملیاتی کردن اهدافشان در حوزه سینما و بازی هستند و
با بسته هایی که اماده می کنند نوجوان را به سمتی می برند که پاسخش
را ان گونه که بر سیاست و تمایالتشان مبتنی است می دهد .به همین
سبب در شبکه امید ما بحث هوادار شدن را جدی گرفتیم و بسته های
هویتی را در برنامه هایی مانند «پاس گل» و باشگاه امید ،گنجاندیم.
شما چگونه به این زبان درست نزدیک می شوید؟
ما تالشمان را می کنیم تا بتوانیم زبان گفت وگوی نسل جدید را به
قدر بضاعت خودمان تقویت کنیم .این نگاه چون در رسانه تجربه نشده
و یا کم تجربه شده حتما بدون خطا نیست اما هدفش درست است و
باید اجازه دهید در مسیری که طی می کنیم بنا به بازخوردها خود را
اصالح کنیم و به زبان مخاطب نزدیک شویم .چون باید تجربه کنیم تا
ان چه می خواهیم محقق شود.
مهمترین راه ارتباط با نوجوان را در چه مسیری می بینید؟
پیدا کردن زبان مشــترک مهمترین راه ارتباط با نوجوانان است.
پرونده
نوجوانـانراواق
گفتگو با محمدصادق باطنی مدی
نوجوانان مشتاق مشورت هستند و دوســت دارند با کسی دردودل
کنند این اتفاق زمانی رخ می دهد که رسانه میل نوجوان را بشناسد و
بداند نیاز او چیست و بنا به مصلحت ،درست او را هدایت کند .پس ما
با سه گانه میل نوجوان ،نیاز نوجوان و مصلحت نوجوان روبروییم که
اگر بتوانیم هر سه را تامین کنیم حتما موفق خواهیم بود .اما در هیچ
کدام از این ها تاکنون کاری نکرده ایم و ورود به هر کدام از ان ها نیازمند
اعتمادکردن است تا تکلیف مان را با نوجوان مشخص کنیم.
نگاه پیش رو در شبکه امید ،را چگونه ترسیم می کنید؟
من نگاه روشنی از مسیر پیش رو در شبکه امید دارم .دانش اموزان
مخاطب متراکم هستند و دسترســی به ان ها در میدان اسان است.
اما این که بخواهیم نگاه ان هــا را به خود معطــوف کنیم ان هم در
رســانه تلویزیون فقط به یک انتن اکتفا نمی کنیم بلکه به سپهری
فکر می کنیم که قرار اســت در همه حوزه ها نگاه به مسئله نوجوان
ی در برودکست و انتن شبکه
داشته باشد .این سپهر رسانه ای بخشــ
ی دیگر با عنوان «مثبت امید» در تلوبیون ،ترکیبی از
امید است و بخش
محتوا و سرویس های تعاملی که شامل سرویس گیم استریم ،شهروند
خبرنگار و ...است.
راه اندازی باشگاه امید را تا چه اندازه در پیشبرد اهداف
شبکه موثر می دانید؟
باشگاه امید ،قرار است اولین تشــکل نوجوانانه کشور باشد .ما از
ظرفیت های مغفول استفاده می کنیم تا اتفاقی درکشور رقم بخورد و
این باشگاه به شبکه ای زنده در پاسخگویی به نیازهای روز نوجوانان در
زمینه های مختلف جهادی ،انتخاب رشته ،سرگرمی تابستانی ،فوتبال
و جام جهانی تبدیل خواهدشد .اصلی ترین کار باشگاه این است که این
ظرفیت ها را به کار گیرد ،ان ها را فعال کرده و به دیگر ظرفیت ها وصل
کند .در نهایت اعضای باشــگاه به تولیدکنندگان اصلی رسانه تبدیل
می شوند.
با افتتاح «باشگاه نهال» پس از باشگاه امید ،چه برنامه و
طرحی برای فعالیت رسانه ای در حوزه کودک ونوجوان دارید؟
ما بخش سومی هم داریم که میدان یا باشگاه امید است و این سه با
هم سپهر رسانه ای نوجوانان را معنی می بخشند .این باشگاه قرار است
با نوجوانان ارتباط برقرارکند و نوجوانان مســتعد را که عالقه مند به
فضای هنری ،فرهنگی و رسانه ای هستند را به صورت ویژه شناسایی و
ی هستند
معرفی نماید .اما اتاق فکر و هسته مرکزی این باشگاه کسان
که رسانه و کودک را می شناسند .بحث دیگر ما «باشگاه نهال» است
که بعد از باشگاه نهال ،بچه ها وارد باشگاه امید می شوند .در رده سنی
پس از دبستان هم درحال حاضر باشــگاه امید درخصوص شکوفایی
توانمندی های نوجوانان فعال اســت .فعالیت باشــگاه نهال به زودی
اغاز خواهدشد و درحال حاضر مقدمات و بســترهای کار اماده شده
و به زودی نحوه عضویت درباشــگاه نهال را برای کودکان و خانواده ها
اعالم خواهیم کرد.
نوجوان امروز می خواهد نیازهایش را در رسانه ملی ببیند
ایا این فضا فراهم است؟
نوجوان امروز نیازهای متفاوتــی دارد .در زمینه هدایت تحصیلی
دنبال کمک است .نیاز به دیده شدن در فضای مهارت های اجتماعی
و استعدادهای متفاوتش دارد که اگر ان را در تلویزیون نبیند درجای
دیگر پیدا می کند .و ما هیچ مابه ازایی برای براورده کردن این نیازها
روی انتن نداریم.
این نیازها تا چــه اندازه در فضای اهــداف دوره جدید
می گنجد؟
ما با دانستن این نواقص سند تحول را تهیه و بر اساس دسترسی ها
و مصالح مان برنامه ریزی می کنیم .ضمن این که باید هر برنامه پیوست
میدانی داشته باشد تا نوجوان امروز ما را با نیازهایش همخوان ببیند.
هدف ما در دوره جدید تعامل بیشتر فعاالن حوزه کودک در تلویزیون
و اماده کردن فضا برای ورود افراد جدید است .تالش می کنیم برخی
عرصه هایی که در زمینه نوجوان دچار انســداد است را به دست خود
نوجوانان ازاد و فعال کنیم.
پویش های متعدد شبکه امید ،در این مدت موثر بوده اند؟ صفحه 4
پرونده
قعـیمی بینیـم
یر شبکه «امید» در هفته نوجوان
سه شنبه 10ابان 1401شماره 1305
5
کنار او هستند و با هیجانی که دارند یک برنامه فوتبالی با ریتم تند را
اجرا می کنند .اگر دوست دارید زودتر از بقیه به استقبال جام جهانی
بروید و از فضای جام جهانی ،گروه هایی که در جام جهانی ۲۰۲۲قطر
حضور دارند و وضعیت تیم ملی فوتبال کشــورمان ســردربیاورید،
50دقیقه وقت بگذارید و «پاس گل» را تماشــا کنید البته تکرار این
برنامه یک دقیقه بامداد روز بعد است که به درد نوجوانان شب زنده دار
می خورد .سعید شهبازی ،تهیه کننده «پاس گل» طوری اجزای برنامه
را با ریتم تند چیده که اصال حوصله تان سر نرود و از بخش های مختلف
لذت ببرید .برنامه با تازه ترین خبرهای مربوط به جام جهانی شــروع
می شــود و بعد از ان نوبت به مهمان برنامه است که از پیشکسوتان و
کارشناسان فوتبال اند .ان ها برای بچه ها از راه طوالنی و پر حوصله ای
که طی کرده اند و به این جایگاه رســیده اند می گویند و تجربیاتشان
را درباره فوتبال نوجوانان و چگونگی کشف استعدادهای فوتبالی به
اشــتراک می گذارند .به نوجوانان عالقه مند امید می دهند و ان ها را
برای پشتکاری که دارند تشویق می کنند.
هویت سینمایی نوجوانان
برنامه «سینما هویت» برنامه ای
گفت و گومحور است که از تابستان
۱۴۰۱میزبان کــودکان و نوجوانان
شــد .این برنامه از 3بخش معرفی
فیلم و ایتم ،پخش فیلم سینمایی و
تو گو درباره محورهای
10دقیقه گف
فیلم و نســبت ان با هویت تشکیل شده است« .ســینما هویت» به
سردبیری فرزانه کریمیان ،قصد دارد با بررسی موارد هویت بخش به
نوجونان در رسانه و فضای کلی قدمی در راستای خودشناسی ان ها
بردارد .در این برنامه ما به بهانه پخش فیلم هایی با موضوعات مشابه
در هر هفته ،موضوعات نوجوان مورد بررسی قرار می گیرد .موضوعاتی
چون زنان ،فناوری های نوین ،بازی هــای رایانه ای ،ورزش و ...را مورد
بررسی قرار داده و قصد دارد به یک بسته کامل هویتی از منظر رسانه،
سینما و مسائل نوجوان برسد« .سینما هویت» قصد دارد سینمای ایران
و جهان را با دید هویت نوجوان بررسی کند.
راه اندازی چهار پویش «پاراگراف طالیــی«« ،مجری نو»« ،پاس
گل» و «نســل قاســم» مهمترین خروجی این روزهای شبکه امید
است .از فصلی که گذشت بیش از 10برنامه جدید به انتن شبکه امید
افزوده شد 4 ،پویش فراگیر در زمینه های هنری ،کتابخوانی ،جهادی و
ورزشی برگزار شده است که با نگاهی به امار تلوبیون ،ضریب قابل تاملی
از نوجوانان با ما همراه شدند .ضمن این که تعامل فراگیر با اموزش و
پرورش و مجموعه های فعال درحوزه نوجوان صورت گرفت که مسیر را
برای رسیدن به مخاطب فعال هموار کرده است .وقتی صحبت از سپهر
رسانه ای و زبان مشــترک برای تعامل می شود ،پس باید فراتر از یک
رسانه با نوجوان همراه شویم.
درباره تولیدات جدید شــبکه امید چه برنامه هایی روی
انتن می رود؟
12برند جدید به شبکه می اید که 7برنامه در صف برای رسیدن به
انتن هستند ودو برنامه موفق قبلی با بازطراحی روی انتن می مانند.
به طور مثال برنامه های «بازی ویزیون» در حوزه بازی های رایانه ای و
استریم ،ماهیت تازه ای پیدا کرده اند .یا مسابقه تلفنی «راز جزیره» و
مسابقه بزرگ «کهکشان» که با کمک واقعیت ،افزوده ( )ARخاصی
را برای نوجوانان فراهــم کرده و برای ما ارزشــمندند و می دانیم که
مخاطبان زیادی را جذب کرده است .در «سینما هویت» یک چینش
دوباره در اثار سینمایی داریم و عالوه بر معرفی ،نقدها و تحلیل هایی را
برای نوجوانان پخش می کنیم .برنامه «شتاب دهنده نوساز» به بچه ها
اموزش می دهد تا اثر تصویری تولید کنند« .گروه جهادی پیشرفت»
ن عمل دهد تا در محله های خود کارهای
هم قرار است به بچه ها میدا
جهادی و خیریه انجام دهند.
برای هفته نوجوان چه تدارکی دیده اید؟
در این هفته عالوه بر HDشدن شبکه امید ،جنس تعامل را تغییر
داده ایم و با همراهی نهادها و سازمان های مرتبط ضمن ارائه تسهیالت
فرهنگی (نیم بها یا رایگان شــدن موزه ها و ســینما) ،برگزاری انواع
برنامه های شاد ،تســهیالت ویژه برای خرید محصوالت فرهنگی و...
تدارک دیده ایم.
شبکه امید چه اندازه از نگاه یک سویه پرهیز می کند؟
تلویزیون رسانه ای عام اســت و اگر بخواهد قشر خاصی را در نظر
بگیرد موفق نمی شــود .ضمن این که معتقدم نوجــوان امروز خیلی
خودش را درگیر دوگانه های روشنفکر و حزب اللهی یا چپ و راست
نکرده است .اگر چه او نگاهی شفاف به این حوزه دارد ،اما ما برای هر دو
طیف برنامه داریم .اگر برای طیف مذهبی «نسل قاسم» را تولید کردیم
برای ان طرف هم «تریبون اینده» را در نظر گرفته ایم که با همکاری
وزیر اموزش وپرورش قرار است به مدارس برویم و تریبونی در ان جا قرار
دهیم و از بچه ها بخواهیم درباره اینده صحبت کنند .موضوعات امروز
را نقد کنند و درباره اینده خود حرف بزنند .ازادانه دردودل های شان را
بیان کنند و ما شنونده باشیم .درنهایت هدف ما این است که به بچه ها
میدان بدهیم و ان ها را برای اینده اماده کنیم.
در ادامه به مناســبت هفته نوجوان که از 8ابان ماه شروع و تا 13
ابان روز دانش اموز ادامه دارد به معرفی برخی برنامه هایی که به زعم
مدیر شبکه امید جزو برندها و پر مخاطب هستند می پردازیم تا بیشتر
با ان ها اشنا شویم.
روپایی بزن جایزه بگیر
برنامه «پاس گل» نه تنها اولین
برنامه فوتبالی بــرای نوجوانان بلکه
اولین ویژه برنامه زنــده جام جهانی
اســت که زودتر از بقیه برنامه های
ورزشی ،از 9شــهریور شروع شده تا
پایان جام جهانی ۲۰۲۲قطر شــنبه
تا چهارشنبه ساعت ۱۱از شــبکه امید پخش می شود .مجری اصلی
برنامه هادی خضاب است که فوتبالی ها او را در برنامه «جام برتر» شبکه
امید به یاد می اورند .البته خضاب در این برنامه تنها نیست و یاسین
معصومی ،در بخش خبری و حمید دانایی ،در بخش پویش و چالش
بازی از نوع بازی ویزیون
برنامــه «بــازی ویزیــون» به
کارگردانــی امیــن اســام پناه،
سردبیری مصطفی صادق محمدی،
اجــرای ابوالفضل ســلطانی و تهیه
کنندگی ســید مهدی حســینی
تاکنون چهار فصل خود را در قالب
۳۰۰قسمت روی انتن شبکه امید برده است و حاال عوامل این برنامه
تلویزیونی که برای نوجوانان و خانواده ها تهیه و تولید کرده اند تولید
فصل پنجم را در دست دارند .مخاطب این بازی ها ،نوجوانان و حتی
بزرگساالن هستند و سعی شــده با نگاهی متفاوت به این حوزه ،به
معرفی ،نقد و اموزش سواد رســانه ای در حوزه بازی های کنسولی،
بردگیم ها یا بازی های رومیزی ،بازی های موبایلی و ...پرداخته شود .در
فصل جدید برنامه برای تاثیرگذاری و ارتباط بیشتر مخاطب با برنامه،
از حضور نوجوانان در ایتم های مختلف استفاده خواهد شد و هدف فقط
معرفی بازی نیست بلکه این برنامه معرفی سبک زندگی نوجوان ها و
بازی ها را مورد توجه قرار داده است.
مهمانی کهکشانی ها
«کهکشان» یک مسابقه داستانی
ایند ه محور اســت کــه مخاطب را
ابتدا با ابعاد بازی خــود درگیر و به
تدریج ابعاد قصــه اش را به مخاطب
معرفی می کند .قصه ای که به مرور
به این مســابقه اضافه می شود ،این
برنامه را وارد فاز تازه ای خواهدکرد و پارســا عالمی ،مجری مسابقه و
مادربزرگ هایش مخاطب را به سمت رویاهای بزرگ خودشان روانه
خواهندکرد .تهیه کنندگی این مســابقه با اجرای نیما فالح ،برعهده
کمیل سوهانی اســت و محمدصادق باطنی ،به عنوان طراح مسابقه
و محسن تقوی زنوز ،مشــاور پروژه هستند .این مســابقه با داشتن
فناوری های نوین و واقعیت افزوده به عنوان اولین مسابقه تلویزیونی
مبتنی بر واقعیت افزوده ســاخته شده است و شــرکت کنندگان در
مسابقه ســفری را در دل تاریخ اغاز می کنند« .کهکشان» ،مسابقه
پرسش و پاسخ نیست .بازی ها تلفیقی از بازی های فیزیکی و فکری
و بازی هایی که نیاز به تمرکز و خالقیت و قدرت بدنی دارند ،است. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
سه شنبه 10ابان 1401شماره 1305
فراخواننهمینفصل،چهارفصلتئاترایرانمنتشرشد
ایوب اقاخانی ،طراح و مسئول پروژه ی اموزشی «چهار فصل تئاتر ایران» ،اعالم کرد :در نهمین فصل از
دور نوین این پروژه (و بیست و دومین فصل از تاریخ جامع این پروژه ی ملی) عالقه مندان به مفهوم کالن
«تئاتر و ماورا» خواهند پرداخت .او تاکید کرد ،اثار تاییدشد ه فصول گذشته در قالب مجلدهایی موسوم
به «فصل سفید» با معرفی دفتر مطالعات و پژوهش های مرکز هنرهای نمایشی حوز ه هنری توسط نشر
سور ه مهر به چاپ رسیده اند .همچنین مدیر دفتر مطالعات و پژوهش های ان مرکز دو اثر «رویای اشتیاق»
نوشت ه مهدی غالمحیدری ،از استان البرز و «ســپیدار مادر» نوشت ه رضا عاشوری فر ،از استان گیالن را
برگزید ه نهایی هیات علمی فصل هشتم پروژ ه چهار فصل تئاتر ایران ،معرفی کرد/.مهر
درباره دومین تابلوی گران جهان چه می دانید؟
تابلوی «( »Interchangeمبادله) که در ســال ۱۹۵۵توسط ویلم دکونینگ ـ هنرمند امریکایی
ـ ترسیم شده اســت ،دومین تابلوی گران قیمت جهان است .این نقاشی که در سبک اکسپرسیونیسم
انتزاعی ترسیم شده ،به سبب مبلغ زیادی که بابت خریدش پرداخت شد ،جنجال زیادی به پا کرده بود.
« »Interchangeدر ســال ۲۰۱۵به مبلغ ۳۰۰میلیون دالر به فروش رسیده است .موسس شرکت
سیتادل ( )Citadel LLCکه یک شرکت امریکایی است این تابلو را خرید .تابلوی «»Interchange
اکنون بعد از «سالواتور موندی» اثر لئوناردو داوینچی ،گرانترین نقاشی جهان است و معامله ان یکی از
بزرگترین معامله های هنری در جهان محسوب می شود/ .ایسنا
کارگردان تئاتر «خونه»:
تنها راه چاره ،پخش تراکت است
نســیم تاجی ،کارگردان نمایش «خونه» که به تازگی اجرای این
نمایش را در تماشاخانه «سنگلج» اغاز کرده ،توضیحاتی درباره این اثر
نمایشی ارایه و تاکید کرد که اداره کل هنرهای نمایشی باید از گروه هایی
که در این مقطع روی صحنه می روند ،حمایت کند .او با ابراز تاســف
از کم تعداد بودن تماشــاگران این نمایش می گوید :در دو روز اولی که
ن گروه به
نمایش را اجرا کردیم ،تماشاگر چندانی نداشتیم و فقط مهمانا
تماشای نمایش امدند ،ولی امیدوارم در روزهای اینده اتفاقات بهتری
رخ دهد .تاجی ،که از وضعیت تبلیغات در شرایط فعلی بسیار ناراضی
است ،ادامه می دهد :واقعیت این است که هیچ تبلیغی نداریم .در واقع
کل فرصت های تبلیغاتی را از دست داده ایم .قرار است تراکت چاپ کنیم
و ان ها را دستی پخش کنیم چون چاره دیگری نداریم .این کارگردان
«فاجعه سفید» اندی وارهول به ساتبیز می رود
تابلوی سیلک اسکرین اندی وارهول ،با عنوان «فاجعه سفید» که
سال ۱۹۶۳به وجود امده و برخورد یک خودرو سفید را ۱۹بار نمایش
می دهد ،در حراج ساتبیز ،ارائه می شود .این تابلو از مجموعه «مرگ
و فاجعه» وارهول در دهه ۱۹۶۰که پانزده سال است در معرض دید
عموم قرار نگرفته است ،ماه اینده راهی حراجی می شود و انتظار می رود
۸۰میلیون دالر یا بیشتر فروخته شــود .کارشناسان می گویند این
تابلوی ابریشم عظیم ،با ارتفاع ۱۲فوت در عرض ۶فوت ،از شیفتگی
وارهول به مرگ و مذهبش الهام گرفته است .او به عنوان یک کاتولیک
معتقد به کلیســا می رفت و اداب مذهبی را بارها انجام می داد و همه
این ها در شــیوه کار او که تصاویر بار ها و بار ها تکرار می شود منعکس
شده است« .فاجعه سفید» دارای تصاویر مکرر یک وسیله نقلیه تصادف
کرده است که در اثر دیگری از وارهول با عنوان «تصادف ماشین نقره ای
( ۲فاجعه مضاعف)» نیز دیده می شــود .این تابلو در سال ۲۰۱۳به
قیمت ۱۰۵میلیون دالر در حراجی فروخته شد /.هنرانالین
خواستار حمایت اداره کل هنرهای نمایشی از گروه هایی است که در
این مقطع زمانی روی صحنه می روند .او درباره ضرورت این حمایت ها،
توضیح می دهد :اگر اداره کل هنرهای نمایشی ،از گروه ها حمایت نکند،
متحمل زیان بسیاری خواهیم شد .به عنوان نمونه نمایش خود ما ۱۳
بازیگر دارد و مجموع عوامل ما ۲۰نفر هستند .اگر حمایتی صورت نگیرد،
چگونه پاسخگوی این گروه پرجمعیت باشــم .به خصوص که بعد از نا
ارامی های اخیر گفتیم در چنین شرایطی ،اجرا نکنیم ولی گفتند در
همین وضعیت هم تئاتر ،تماشاگران خود را دارد .در ضمن اگر اجرای
خود را انجام نمی دادیم ،از جدول اجراها خارج می شــدیم و در اینده،
دیگر در اولویت اجرا قرار نمی گرفتیم .این کارگردان با اشاره به مراحل
تمرین و اماده سازی این نمایش می افزاید :از سه ماه قبل تمرین کار را
یکایرانی رهبرارکسترجشنجمهوریتترکیه
علی رهبری ،اهنگساز و رهبر ارکســتر بین المللی ایرانی بعد از
رهبری کنسرت افتتاحیه فصل هنری شهر استانبول در کنسرت
جشن سالگرد جمهوریت ترکیه نیز در این شهر با ارکستر سمفونیک
غیر دولتی دیگر استانبول روی صحنه رفت .در این کنسرت که روز
شنبه هفتم ابان ماه در تاالر جمال رشید ری استانبول پیش روی
مخاطبان قرار گرفت اثاری از فرید توزون ،فازیل سای ،اهنگسازان
شناخته شده ترکیه و کرساکف اجرا شد .سولیست ویولن این کنسرت
نیز الوین گالینف ،نوازنده بسیار جوان اذربایجانی با شهرت جهانی
بود .گالینف با برنده شــدن در چندین مسابقه جهانی شهرت قابل
توجهی به دست اورده است .علی رهبری ،اکنون رهبر مهمان ارکستر
اپرای مارینسکی در سنت پترزبورگ روسیه است و قب ً
ال نیز عالوه بر
سمت های رهبری دائم مهمان ارکسترهای رادیو بلژیک ،فیالرمونیک
چک ،و فیالرمونیک بلگراد ،مدیریت هنری ارکســتر شــهرهای،
بروکسل ،ماالگا ،زاگرب ،و پراگ را نیز به عهده داشته است /.مهر
اغاز کردیم و هرگز پیش بینی نمی کردیم که در زمان اجرایمان شرایط به
این شکل رقم بخورد و گرنه تمرین نمی کردیم .تاجی ،در بخش دیگری
از این گفتگو درباره اجرای این نمایش در تماشاخانه سنگلج که بیشتر
برای اجرای نمایش های ایینی و سنتی تعریف شده است ،می گوید :عِرق
خاصی به تماشاخانه سنگلج دارم .ضمن اینکه برای اجرای این نمایش
یک سالن قاب صحنه ای می خواستم که سنگلج چنین است و با توجه به
پر تعداد بودن گروه بازیگران ما ،سالن مناسبی برای اجرای این نمایش
است .از طرف دیگر نمایش ما کمدی است که مخاطب این گونه کارها
در تماشاخانه سنگلج بیشتر است .نمایش «خونه» از ۵ابان ماه ،اجرای
خود را در تماشاخانه سنگلج اغاز کرده و قرار است تا ۵اذر هر شب راس
ساعت ۱۹و چهل و پنج دقیقه روی صحنه برود/.ایسنا
بتهوون امیدوار بود پس از مرگ بشنود!
بتهوون ،در سال ۱۷۷۰در شــهر بن المان متولد شد و به یکی از
اثرگذارترین اهنگسازان تبدیل شد که ده ها سمفونی ،کنسرتو ،سونات
پیانو و کوارتت زهی نوشته است .بتهوون ،بیشتر دوران جوانی خود را
به عنوان یک پیانیست اموزش دید و همین طور که طی گذر سال ها
شنوایی خود را از دست می داد ،در نهایت به طور کامل به اهنگسازی
روی اورد .باوجود اینکه یکی از مهم ترین حس های پنج گانه خود را
به عنوان یک موسیقیدان از دست می داد ،با این حال او ماندگارترین
اثار خود را زمانی ساخت که وضعیت شنوایی اش رو به وخامت بود.
بتهوون ۲۶مــارچ ۱۸۲۷بعد از تحمل یــک دوره طوالنی بیماری
درگذشت .اینکه دقیقا اخرین کلمات بتهوون ،چه بوده است ،مشخص
نیست .البته دوستانش و بیوگراف ها نسخه های متفاوتی از اخرین
کلمات زندگی او را جمع اوری کرده اند که شامل «حیف ،حیف ...بسیار
دیر»« ،دست بزنید دوستان من ،کمدی به پایان رسید»« ،در بهشت
خواهم شنید» بوده است/.ایسنا صفحه 6
سه شنبه 10ابان 1401شماره 1305
خرب فرهنگ و هرن
«نقد ادبی با رویکرد روایت شناسی» به چاپ دوم رسید
نشر نیلوفر ،دومین چاپ کتاب «نقد ادبی با رویکرد روایت شناسی» نوشته پل کبلی ،مانفرد یان و دیگران
را با گزینش و ترجمه حسین پاینده در ۲۹۶صفحه و بهای ۹۵هزار تومان منتشر کرد .نخستین چاپ این
کتاب سال ۱۴۰۰با شمارگان ۱۱۰۰نسخه و بهای ۵۵هزار تومان منتشر شده بود .کتاب نقد ادبی با رویکرد
روایت شناسیمجموعهمقاالتیاستازبرجسته ترینپژوهشگرانونظریه پردازاناینحوزهکهحسینپاینده
ان ها را در این کتاب گرد اورده و به فارسی ترجمه کرده است .روایت شناسی مطالعه ی ساختارهای روایت و
ارتباط بین اجزای ان است .این رشته حوزه ی گسترده ای دارد و نمی توان به راحتی تعریفی برای ان ارائه دارد
و باید اولین تعریف ها را در نظریه های ارسطو ،فیلسوف یونانی جست وجو کرد/ .مهر
ن
فراخوان همایش بین المللی مرقع شناسی؛ در تاریخهنر ایرا
پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر فراخوان همایش بین المللی «مرقع شناسی ،درتاریخ هنر ایران»
را منتشر کرد .همایش بین المللی «مرقع شناســی در تاریخ هنرایران» به همت معاونت پژوهشی این
پژوهشکده و با همکاری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران ،دانشگاه هنر تهران ،دانشگاه هنر اصفهان،
بنیاد ایران شناسی ،در دیماه ۱۴۰۲برگزار می شود .پژوهشگران می توانند یافته های پژوهشی خود را در
محورهای مطالعاتی به شرح فراخوان همایش ،به دبیرخانه این همایش ارسال کنند .گفتنی است مقاالت
برگزیده این همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسالم ( )ISCثبت و در کتاب مجموعه مقاالت این
همایش منتشر خواهدشد/ .فارس
نسخ خطی اهدایی به کتابخانه ملی امکان خروج ندارد
زهراســادات مدرسی ،مدیرکل نسخ خطی ســازمان اسناد و
کتابخانه ملی با بیان اینکه مسئوالن در سازمان اسناد و کتابخانه
ملی تالش دارند تا حد ممکن از نسخ بیشتری حفظ و نگهداری
کنند ،اظهار کرد :البته قطعا در زمینه بودجه مشکالتی وجود دارد،
اما همواره تالش شده اثار برگزیده را حفظ کنیم و فرصت تهیه و
نگهداری این اثار را از دست ندهیم .این دیدگاه کلیه مسئوالن در
سازمان اسناد و کتابخانه ملی است و از ریاست تا اعضای کمیته ها
و گروه های نسخ خطی ،برای هر کدام از نسخ اهمیت باالیی قائل
هستند .او با تاکید بر اینکه کتابخانه ملی در نظر دارد تا جایی که در
توان دارد نسخ خطی را جمع اوری و نگهداری کند ،ادامه داد :نسخ
خطی ،بخشی از فرهنگ ما است و با نگهداری نسخ به نوعی ان ها را
ترویج می دهیم .در این روند می توانیم فرهنگ را به نسل های جدید
معرفی کنیم .بنابراین دغدغه اصلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی،
حفظ و نگهداری نسخ خطی است.
به گفته او نســخه خطی باید در کمیته ارزیابی و بررسی شود
که ایا به ان نســخه نیاز وجود دارد یا نه؛ این روند در کارگروهی
که تخصصی است ،بررسی می شود .کارگروهی بررسی های اولیه
و ارزیابی نســخه را انجام می دهد .در اخر جمع بندی کلی برای
خرید اقدام می شود .بعد از پرداخت ،وقتی نسخه به شکل قطعی
برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی تحویل شد ،از ان اسکن گرفته
می شود .اینگونه ،فایل الکترونیکی نسخ برای اعضا دسترس پذیر
می شــود ،البته فایل الکترونیکی نفایس ،در دسترس اعضا قرار
نمی گیرد و اعضا می توانند حضوری اسکن ان ها را ببینند.
مدرســی با تاکید بر اینکه تجهیزات مخازن سازمان اسناد و
کتابخانه ملی ،در ایران بی مانند اســت ،توضیح داد :از نظر اطفاء
حریق و سیســتم دزدگیر ،دما ،نور (در مخازن ســازمان اسناد و
کتابخانه ملی از المپ های معمولی اســتفاده نمی شــود بلکه از
7
المپ های خاص وارداتی استفاده می کنیم و نور مخازن با نور باقی
قسمت های کتابخانه ملی متفاوت است) .سعی شده بیشترین دقت
برای نگهداری نسخ خطی انجام شود .مدیرکل نسخ خطی سازمان
اســناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه سعی می شود اصل نسخه در
اختیار مراجعه کننده قرارنگیرد ،افزود :بیشترین تالش برای اسکن
نسخه ها است .اکثر نسخه های خطی در کتابخانه ملی اسکن شده
و انالین ان ها در اختیار مراجعه کنندگان و درخواست دهندگان
قرار می گیرد .مگر نسخه هایی که موضوعات خاصی داشته باشد،
این نسخ ،قابل رویت نیست و به شکل حضوری در خدمت مراجعه
کنندگان قرار می گیرد .او درباره نســخی که اســیب دیده اند و
امکان اسکن ندارند ،توضیح داد :در سازمان اسناد و کتابخانه ملی
اولویت نگهداری و حفاظت از نسخ است .اگر اسکن از نسخ به ان ها
اسیب برساند این کار را نخواهیم کرد .در این صورت استفاده از ان
نسخه خطی محدود به پژوهش های خاص برای اساتید دانشگاه یا
دانشجویانی خواهد شد که از دانشگاه نامه دارند .مدرسی با تاکید
بر ضرورت توجه مردم به سپردن نســخ خطی به کتابخانه ملی
برای حفظ و نگهداری از ان ها ،توضیح داد :ترویج این رفتار میان
مردم باید توسط رسانه ها انجام شود ،زیرا ان ها زبان گویای جامعه
هستند .او ادامه داد :از همه مردم می خواهیم تا به جای این که از
نسخ در خانه ها ،مساجد و مکان های مختلف نگهداری کنند و به
این سبب به ان ها اسیب بزنند .نســخ را به کتابخانه ملی بیاورند؛
زیرا در این کتابخانه از ان ها افت زدایی و نگهداری می کنیم .برای
حفظ و نگهداری نسخ خیلی بهتر است که در کتابخانه ملی از ان ها
نگهداری شود .همه باید برای حفظ و تعالی فرهنگ و ترویج نسخ
خطی همت کنند تا ورود نسخ خطی به کتابخانه ملی بیشتر شود.
زیرا وقتی نسخه به کتابخانه ملی سپرده می شود دیگر نسخه برای
فرد نیست ،برای کشور است و امکان خروج از کشور را ندارد/.ایرنا صفحه 7
بازیگریاهلمکاشفهوتجربه
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
بگو عبداهلل؛ حقیت را چگونه یافتی ؟
جوان نصرانی که به عشق راحله ،اسالم اورده ،یک روز پیش
از واقعه عاشورا ،در روز عروسی اش ،اوایی در سرش می پیچد
که کمک می خواهد .عبداهلل پی اوا ،از مراسم عروسی بیرون
می زند و راه کوفه پیش می گیرد و به تاخت از بیابان می گذرد.
در این سفر ماجراهایی از سر می گذراند و ساعتی پس از واقعه
عاشورا به کربال می رسد .سال های زیادی از پخش فیلم روز
واقعه می گذرد ،اما هنوز این سوال با نگاهی پر امتداد از نقش
راحله ،که به سوی عبداهلل نشانه می رود درگوش می پیچد ،و
در تکان های پرچم های سرخ و سبز گم می شود .براستی که
راحله ،همان طور که الدن مستوفی درباره این نقش می گوید
از نقش هایی اســت که در ان میزان احساس بازیگر در جای
درست و به اندازه خرج شد .راحله برای ما درسکوت معنی پیدا
می کند ،در نگاه مضطرب و بی قراری ،که پس از سال ها انتظار،
در روزی که قرار است عروس همیشگی خانه شبلی نصرانی
یا همان عبداهلل تازه مسلمان شود ،او را راهی کربال می کند .او
بدون نقش پردازی و دیالوگ پردازی غلو شده ،در حضوری محو
در کل اثر حس می شود ،راحله ای که عبداهلل از او می گریزد .اما
همیشه هست ،با چشم هایی عاشقی که در بی عدالتی و خشم،
به عزا می گراید .و با موسیقی بی نظیر مجید انتظامی که بزم
و رزم و عزا را به یکدیگر پیوند و نمایش ان کامل می شود ،روز
واقعه بدون نشان دادن اصل اتفاقات کربال ،توانست درون مایه
نهضت حسین بن علی ،را بلندتر از نمونه های دیگر فریاد بزند
و بسیار هنرمندانه تر به این قیام تاریخ ساز پرداخت ،عبداهلل به
میدان شهر می اید و روایت خود را این گونه از کربال برای مردم
بازگو می کند « :او به باالترین جایی رسید که بشری رسیده،
همه حجت من از مسلمانی حسین بن علی است .من حقیقت
را در زنجیر دیدم من حقیقت را پاره پاره در خاک دیدم من
حقیقت را بر سر نیزه دیدم ،من حقیقت را »...با وجود این که
فیلم را شهرام اسدی تازه کار ساخته است ،اما موسیقی ،ریتم،
اکسسوار و بازی ها در ان خیره کننده اند.
سمیه نجفی خاتونی -زمستان باالپوش های سفید و یخ زده اش
را روی طبیعت زیبای شهرستان تنکابن پهن کرده است ،اواخر اسفند
است و اهالی روستا به استقبال بهار سرسبز می روند ،سال 1351در خانه
مستوفی ها ،شکوفه ای که از دل زمستان می روید دختر سوم ان ها الدن
است ،او ابتدا در دل پدر خود را جا می کند و بعد در صحنه تئاترو سینما،
که خانه دوم اوست ،می درخشد .الدن مستوفی توسط خواهر بزرگ تر
خود ،الله مستوفی با بازیگری و صنعت فیلم اشنا شد ،او دوست شفیق
و رفیق صمیمی پدرش اســت ،و پدر او را بی مهابــا و نترس بار اورده،
خوب یاد گرفته که برای ان چه که دوســت دارد می تواند از چیزهای
دیگر بگذرد ،الدن به دنبال عشــق و عالقه اش به بازیگری ،تحصیالت
ی کند ،و در سال 1372وقتی 21ساله بود وارد
دانشگاهی خود را رها م
صحنه تئاتر می شود ،تا این که در یکی از اجراهایش در سینما شهر قصه
توسط شهرام اســدی (کارگردان) مورد توجه قرار گرفته و در سن 22
سالگی در اولین فیلم خود روز واقعه ،بازی می کند ،به هنگام بازی در
این فیلم ،با کارگردان فیلم ،شهرام اسدی اشنا می شود و این اشنایی
منجر به ازدواج ان ها می شــود .الدن مستوفی و همسرش مکمل یک
دیگر شدند و در بســیاری از فیلم هایی که همسر وی کارگردانی ان را
برعهده دارد ،بازی می کند .در عرصه تصویر در اثار زیادی نقش پردازی
کرده که از ان میان می توان به دختری بنام تندر ،فیلمی به کارگردانی و
نویسندگی حمیدرضا اشتیانی پور ،که در سال 1379ساخته شده ،اشاره
کرد ،الدن مستوفی در این فیلم ســینمایی بازی متفاوتی را از خودش
ارائه داد و خوش درخشید.او در این فیلم نقش دختری به نام اذر را بازی
می کند که دوست ندارد دختر باشد ونسبت به جنسیت خود معترض
است پس می کوشد تا خود را شبیه پسران دربیاورد هم چنین در سال
1380با سریال دوران سرکشی به کارگردانی کمال تبریزی وارد قاب
تلویزیون شد .دوران سرکشی داستان دختری فراری به نام روناک است
که با کمک بهزیستی قصد دارد به زندگی عادی بازگردد .این سریال به
بررسی مشکالت اجتماعی و رفتاری بلوغ در دختران می پردازد .الدن
مســتوفی با نقش افرینی های های متفاوت خود در سینما و تلویزیون
مورد اقبال مخاطب قرار گرفت و در فیلم تسویه حساب نقش زنی جسور
به نام زیبا را ایفا می کند ،که با همکاری سه زن دیگر ،برای مدتی کوتاه
دنیای زنانه ای می افرینند ،تا به مردانی که خواسته یا ناخواسته به زن
نگاهی ابزاری دارند .بقبوالنند که قوانین این دنیا را که بی شباهت هم
به دادگاه نیست ،زنان می نویسند ،زنان اجرا می کنند و حکم عفو را هم
خودشان صادر می کنند.
مستوفی برای بازی در فیل م سینمایی تسویه حساب و فیلم سینمایی
گلچهره ،خود را به عنوان بهترین بازیگر نقــش اول زن به صدر اخبار
جشنواره فیلم فجر برساند و کاندیدای بهترین بازیگر نقش اول زن شد،
اگر چه موفق به دریافت جایزه نشد اما چیزی از ارزش های بازیگری او
کم نکرد .او از سال ۱۳۹۱بازیگری درتئاتر را تجربه کرد و پس از مدتی
با بازی در نمایش هایی از جمله نویســنده ُمرده است ،خدای کشتار،
سقراط ،ادیپوس ،یک دقیقه و ســیزده ثانیه و دروغ ،به عنوان یکی از
بهترین بازیگران تئاتر تبدیل شد .مســتوفی درباره بازیگری در تئاتر
معتقد است؛ حسی که در تئاتر و صحنه وجود دارد ،به اندازه تلویزیون
و سینما نیســت .تداوم حس در جلوی دوربین به دلیل برداشت های
متعدد کار سختی اســت ،اما در دنیای تئاتر وقتی بازیگر وارد صحنه
می شود ان را مال خود کرده و نفس به نفس ،همراه تماشاگر حس خود
را تمام و کمال و بی واسطه به مخاطب تقدیم می کند .اما باید پذیرفت
که فیلم روز واقعه ،برای او یک اتفاق بزرگ بود .روز واقعه با این که اثری
سینمایی است ،ولی به فضای تئاتر نزدیک بود .هم از جهت متن و هم
شیوه اجرا و تمرین های بازیگران و صحنه هایی که پرده به پرده ،و پالن به
پالن طراحی می شد و این برای الدن مستوفی تداعی گر صحنه نمایش
است .مستوفی زنی است که قید و بند ها را تاب نمی اورد و درصحنه تئاتر
شیفته رابطه شهودی و مکاشفه با فضا و مخاطب است ،هر دوره از زندگی
هنری او با نگاه و رویکردی متفاوت رقم خورده است ،چرا که تنفس در
فضاهای مختلف هنری را نشانه رشد می داند ،او اهل مکاشفه و تجربه
و معتقد است؛ با همه چیز در زندگی اش به صورت حسی ارتباط برقرار
می کند ،با تنهایی های خود ،با طبیعت و هر اتفاق زیبا و یا ازار دهنده و
همین باعث شده که زندگی برایش جریانی ادامه دار ،پویا و قابل تامل
باشد .بزرگترین رویای الدن مســتوفی ساخت یک مجموعه درمانی و
هنری برای هنرمندان سالمند در سینما است .به امید ان که این رویای
شیرین ،برای هنرمندان این رشته محقق شود. صفحه 8
