روزنامه صبا شماره 1303
روزنامه صبا شماره 1303
روزنامه صبا شماره 1303
یک شنبه| 8ابان 30 |1401اکتبر 4 |2022ربیع الثانی |1444
سال دهم| شماره 8 |1303صفحه| 5000ناموت|
گالب ادینه
ابنوی تئاتر ایران
روایتی عاشقانه از دوران قاجار
در «گیل دخت»
صفحه 2
ورود سـلبریتی هـا ممنـوع!
صفحه 4
تقدیر از ۷کودک ایرانی
در مسابقه نقاشی بلغارستان
صفحه 6 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
یک شنبه 8ابان 1401شماره 1303
مرگ خاموش ،به مرحله تدوین رسید
فیلمبرداری فیلم کوتاه مرگ خاموش به نویســندگی و کارگردانی میالد ابراهیمی و تهیه کنندگی
محمد پرورده پایان یافت و این فیلم به مرحله تدوین رســید .مرگ خاموش ،که در زمره اثار سینمای
اجتماعی قراردارد ،با نشان دادن مشکالت زندگی و نحوه رویارویی انسان ها با مشکالت ،ضمن به تصویر
کشیدن مقابله با تحجر ،روایت تلخ و گاهی شیرین از برخی مباحث اجتماعی از جمله مظلومیت ،استقامت
و پاکدامنی زنی که با شجاعت در راستای هموار کردن برخی چالش ها تالش و ایستادگی می کند،است.
داستان فیلم کوتاه مرگ خاموش درباره داستان پدری است که به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی مجبور
به انجام کارهایی می شود و در برابر ایستادگی همسرش ،فرزندانش دست به اقدام دیگری می زنند و /...ایرنا
طوالنی ترین فیلم شزل با بازی برد پیت دسامبر می اید
دیمین شزل ،کارگردان برنده اسکار ،فیلم بابیلون ،که طوالنی ترین اثر او محسوب می شود ،را دسامبر
امســال با بازی برد پیت و مارگو رابی ،به روی پرده می برد .فیلم سه ساعت و ۸دقیقه ای بابیلون ،درامی
تاریخی است که در ان برد پیت و مارگو رابی ،پس از بازی در فیلم روزی روزگاری در هالیوود در سال ۲۰۱۹
بار دیگر کنار هم قرار می گیرند .در فیلم جدید شــزل ،پیت نقش جک کنراد ،ستاره سینما را در مرحله
متفاوتی از حرفه خود بازی می کند و رابی ،در نقش یک هنرپیشه مشتاق هالیوود در دهه ،۱۹۲۰زمانی
که تجارت سینما از فیلم های صامت به سمت فیلم های ناطق درحال گذار بود ،ظاهر می شود .بابیلون،
طوالنی ترین اثر شزل تا به حال خواهد بود که ۲۳دسامبر در سینماهای منتخب اکران می شود /.ایرنا
روایتی عاشقانه از دوران قاجار در «گیل دخت»
«گیل دخت» ،تازه ترین سریال تلویزیون قرار است اخر این هفته پخش خود را از
شبکه یک اغاز کند .زمینه سازی برای ســاخت این سریال تاریخی از ابتدای سال ۹۸
اغاز و فیلمبرداری این اثر در اواسط همان سال در استان گیالن اغاز شد و اکنون پس
از دو سال اماده پخش شده است.
«گیل دخت» به کارگردانی مجید اسماعیلی ،روایتی از گلنار و اسماعیل است که در
میان هیاهو و مهلکه قجری تار و پود دلشان با مهر و محبت به هم بافته می شود و داستانی
عاشقانه شکل می گیرد .در خالصه داستان این اثر امده است :عالم را اب ببرد ،بزرگان و
درباریان مملکت محروسه را خواب برده است ،در این هیاهو و غوغا اصف میرزای قاجار
رویای تکیه زدن بر تخت طاووس را دارد و والیت دارالمرز گیالن را به عنوان مقراین طرح
و توطئه انتخاب می کند ،بی ان که اگاه باشد در ان جا گلنارخان زاده به یاری دلداده اش
اسماعیل میرشکار ،قصد بر باد دادن این رویا را دارند و می خواهند طرحی نو در اندازند. ...
تحقیق ،پژوهش و نگارش فیلمنامه این سریال ۶۰قسمتی بر اساس فیلمنامه ای از
مجید اسودگان ۵سال زمان برده و این طور که پیداست قرار است اتفاقی ویژ ه در حوزه
داستان پردازی تاریخی در فیلمنامه را پیش روی مخاطبان قراردهد.
سعید راد ،میترا رفیع ،رضا اکبرپور ،سعید چنگیزیان ،رامتین خداپناهی ،شقایق
فراهانی ،یاســمین معاوی ،پریوش نظریه ،ثریا قاســمی ،محمــود پاک نیت ،صالح
میرزااقایی ،حبیب دهقان نسب ،نفیســه روشــن ،فخرالدین صدیق شریف ،حمید
ابراهیمی ،فریبا متخصص ،محمد فیلی و رویا جاویدنیا بازیگرانی هستند که در این اثر
به ایفای نقش پرداختند.
«گیل دخت» از اخر این هفته ،پنجشنبه و جمع ه ساعت ۲۲:۱۵از شبکه یک پخش
می شود و تا اواخر بهار ۱۴۰۲برای مخاطبان روی انتن می رود /.هنرانالین
«بیا اشتی کنیم» در بیگ کارتون
انیمیشن کوتاه «بیا اشتی کنیم» به کارگردانی عبداهلل علیمراد در
شانزدهمین جشنواره انیمیشن بیگ کارتون روسیه به نمایش درمی اید.
این رویداد که بزرگ ترین جشنواره انیمیشن ساالنه در روسیه است،
شامل نمایش انیمیشن های کوتاه و بلند مخصوص کودکان و بزرگساالن
است و در کنار نمایش فیلم ها ،نشست هایی با هنرمندان و کارگردانان
برجســته و کالس های تخصصی تکنیک های مختلف انیمیشن نیز
برگزارخواهد شد .سریال انیمیشن کودکانه «بیا اشتی کنیم» محصول
مرکز انیمیشن ســوره که به تازگی موفق به دریافت جایزه جشنواره
انیمور روسیه شده بود ،در 13قسمت 7دقیقه ای به تولید رسیده و در
ساخت ان از تکنیک استاپ موشن استفاده شده است .در این مجموعه،
شخصیت ها از جنس خمیری هستند و قصه ان درباره دو شخصیت است
که همسایه یکدیگر هستند و به تناسب داستان ،تحولی میان انها اتفاق
می افتد .شانزدهمین دوره این جشنواره در شهر مسکو و از تاریخ پنجم
تا شانزدهم ابان ماه برگزار می شود/.تسنیم
بازگشت سیلوستر استالونه به بازیگری
مجموعه تلویزیونی «پادشاه تالسا» با بازی «سیلوستر استالونه»
که داستانی جنایی و پلیسی ساخته تیلورشرایدن ،به زودی برای
پخش راهی استریم های جهانی خواهد شد .این مجموعه توسط
کمپانی پارامونت ساخته شده و از طریق پارمونت پالس هم پخش
خواهد شد .سیلوستر استالونه ،در اولین فیلمنامه تلویزیونی خود،
نقش یک کاپوی مافیایی را بازی می کند که به تازگی از زندان خارج
شده و به تالسا فرستاده شده است ،جایی که او تالش می کند یک
سازمان جنایتکار را راه اندازی کند.
تیلور شریدان ،این مجموعه را که قرار است در ۱۳نوامبر ۲۰۲۲
منتشر شود در طول همه گیری کووید ۱۹-ایجاد کرد ،یک هفته
طول کشید تا ایده اش را مطرح کند ،قسمت ازمایشی را بنویسد و
استالونه را برای پروژه استخدام کند .فیلمبرداری در مارس ۲۰۲۲
اغاز شد و دو قســمت اول ان در تاریخ ۱۳و ۲۰نوامبر از شبکه
پارامونت پخش می شود/.میزان
الیزابت ماس با «نقاب» مقابل دوربین می رود
الیزابت ماس ،برنده جوایز امی برای بهترین بازیگر نقش اول زن در
سرگذشت ندیمه و روشن ضمیر ،در مینی سریال جدید استیون نایت،
ایفای نقش می کند .نقاب ،به عنوان یک فیلم هیجان انگیز توصیف
می شود که به رابطه غافلگیرکننده و شکست خورده بین دو زن که
برای سفر به استانبول ،پاریس و لندن راهی جاده شده اند ،می پردازد.
هر دو درگیر یک بازی مرگبار حقیقت و دروغ هستند .یکی از ان ها
رازی را پنهان می کند ،درحالی که دیگری ماموریت دارد برای نجات
جان میلیون ها نفر ان را فاش کند.
نایت عالوه بر کارگردانی ،نگارش فیلمنامه نقاب ،را نیز بر عهده دارد
و الیزابت همچنین به عنوان تهیه کننده اجرایی در کنار دنیس دی
نووی ،نینا تاسلر و لیندزی مک مانوس همکاری می کند.
نقاب ،تازه ترین همکاری نایت و شبکه تلویزیونی FXپس از اثاری
چون Tabooدر سال ۲۰۱۷با بازی تام هاردی و سرود کریسمس،
در سال ۲۰۱۹است/.ایرنا صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
بیرو ،وارد چرخه اکران می شود
در اخرین خبرها از شورای صنفی نمایش ،فیلم ســینمایی بیرو ،به کارگردانی مرتضی علی عباس
میرزایی و تهیه کنندگی مجید برزگر از این هفته اکران خود را در سینماهای سراسر کشور اغاز خواهد
کرد.
فیلم سینمایی «بیرو» ،سومین اثر مرتضی علی عباس میرزایی و به تهیه کنندگی مجید برزگر ،روایتی
از زندگی علیرضا بیرانوند دروازه بان تیم ملی فوتبال ایران از دوران کودکی تا ورود به فوتبال حرفه ای و
عضویت در تیم ملی فوتبال ایران است .بیرو ،برایاولین بار به عنوان فیلم افتتاحیه چهلمین دوره جشنواره
فیلم فجر در برج میالد به نمایش درامد/.میزان
یک شنبه 8ابان 1401شماره 1303
3
بدون قرار قبلی ،در بالروس
فیلم سینمایی بدون قرار قبلی ،به کارگردانی بهروز شــعیبی و تهیه کنندگی محمود بابایی ،پس
ازحضور موفق در جشنواره های فیلم مســکو و ونکوور ،این بار در بخش مسابقه فیلم های بلند بیست و
هشتمین دوره جشنواره فیلم مینسک در بالروس روی پرد ه می رود.
بدون قرار قبلی ،پیش از این در چهل و چهارمین جشنواره فیلم مسکو در کشور روسیه ،جایزه بزرگ
بهترین فیلم (سنت جورج طالیی) را به خود اختصاص داده بود و پگاه اهنگرانی نیز برای بازی در این فیلم
جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره را دریافت کرد .جشنواره فیلم مینسک ،از تاریخ ۴تا ۱۱نوامبر برابر با
۱۳تا ۲۰ابان برگزار می شود/.ایسنا
کارگردان سینما :فیلم ۱۰۰ثانیه ای ،فیلم ساز را ایده محور می کند
محمدرضا خردمندان یکی از کارگردان هایی اســت که پس از
تجربه اندوزی در ساخت فیلم های کوتاه به سراغ ساخت فیلم بلند
رفته و پس از ان عرصه سریال ســازی را هم با ســریال پرمخاطب
ازسرنوشت ،تجربه کرده است .این کارگردان جوان که ساخت فیلم
سینمایی بیست و یک روز بعد ،را در کارنامه کاری خود دارد ،نامش در
میان برگزیده های دوره های نهم و دهم جشنواره ۱۰۰هم به چشم
می خورد .خردمندان با بیان این که ساخت فیلم کوتاه ۱۰۰ثانیه ای
فیلم ساز را تبدیل به یک ادم ایده محور می کند ،گفت :به یک شکلی
شاید بتوان گفت ساخت فیلم کوتاه از ساختن فیلم بلند هم سخت تر
است .ولی در واقع به شما این را یاد می دهد ،برای این که یک فیلم دیده
شود ،به ایده بسیار خوب نیاز دارید.
او گفت :وقتی فیلم کوتاه می ســازید ،یاد می گیرید که ساختن
یک فیلم خوب از یک ایده خوب متولد می شــود .به نظر من تاکید
فیلم های ۱۰۰ثانیه ای روی ایده های شــان است .هرچقدر این ایده
درخشان تر باشد محصول کار شما درخشان تر می شود و در واقع یک
زبان سینمایی است و به شما یک زبان جدید را یاد می دهد که با ان
بتوانید خیلی کوتاه و مختصر حرفتان را بزنید.
فیلم کوتاه ،محک استعداد ،خالقیت و ایجاز است
خردمندان ،با تشبیه سازنده فیلم ۱۰۰ثانیه به تک تیرانداز گفت:
ساختن فیلم صد ثانیه ای مثل کاری است که یک تک تیرانداز انجام
می دهد .تک تیرانداز یک گلوله در تفنگش دارد که یا به هدف می خورد
یا نمی خورد و باید با تمام دقت و ظرافت کارش را انجام دهد .کارگردان
فیلم سینمایی بیست و یک روز بعد ،با بیان این نکته که فیلم کوتاه یک
محک استعداد ،خالقیت و ایجاز است ،گفت :این سه عنصر پایه های
فیلم کوتاه را تشکیل می دهد و شما وقتی می خواهید یک قصه ای را در
صد ثانیه روایت کنید و ان فیلم تاثیرگذار باشد ،باید شامل یک حجم
فراوانی از ایده پردازی ،خالقیت ،ایجاز و روایت درست باشد .این برای
من خیلی جذاب بود که بتوانم فکرهایی که در سرم بود و ایده هایی که
داشتم را از این طریق تبدیل به اثرکنم و به نوعی توانایی های خودم را
درایجاز و روایت محک بزنم .وی در ادامه تاثیر ساخت فیلم های کوتاه
در ادامه مسیر فیلم سازی اش را این طور بیان کرد :این تمرین روایت
و ایجاز باعث شد که وقتی وارد فیلم سینمایی و ساخت سریال شدم
از همه ان عناصر اســتفاده کردم .در واقع وقتی اولین فیلم بلندم را
می ساختم ،هر سکانس برای من یک فیلم کوتاه بود .یعنی اینطور به
ان نگاه می کردم که هر سکانس یک شروع،یک بدن ه و یک پایان دارد.
خردمندان اظهار داشت :براساس تمریناتی که داشتم و تجربه هایی
که در فیلم های کوتاه و فیلم های صد ثانیه ای به دست اورده بودم با
همان شکل (فرم) سعی می کردم یک طراحی موجز برای هرسکانس
داشته باشم که سکانس هایم دچار زیاده گویی نشود و این با من ماند
و سعی کردم ان را ادام ه دهم .او با بیان اینکه شیفتگی ساخت فیلم
کوتاه صد ثانیه ای هنوز برای من وجــود دارد ،گفت :اگر مورد انتقاد
قرار نمی گرفتم ،عاشقانه دلم می خواست برگردم و فیلم صد ثانیه ای
بســازم .این قالب به عنوان یک ابزار زبانی به شدت گسترده است و
موضوعات ناب هم ،این روزها ان قدر زیاد است که دوست دارم فیلم
کوتاه بسازم .مثال همین اتفاقاتی که این روزها در جامعه پیرامون ما
رخ می دهد ،می تواند دستمایه ساخت فیلم کوتاه صد ثانیه ای باشد.
از سوی دیگر مسائل در حوزه روابط اجتماعی یکی از بسترهایی است
که می تواند خیلی جدی به ان پرداخته شود .کارگردان مجموعه سه
فصلی از سرنوشت ،تاکید کرد :فیلم ساز باید نگاه مستقل ،شخصی
و دریافت خودش را داشــته باشد .احساس می کنم هیچ کس با نگاه
مستقل مشکلی ندارد .انچه مهم اســت این که هنرمندانه و ظریف
بتوانیم به مشکالت بپردازیم .این طور نباشد که به خصوص فیلم سازها
دچار خودسانسوری شوند و انچه که حرف دلشان است را نزنند .ان
فیلم سازی که تجربه های اولش را می گذارند ،باید خیلی مراقب باشد
که تحت تاثیر خودش باشد؛ وقتی می خواهد فیلم بسازد و چیزی که
احساس می کند حرف درستی است ،همان را بسازد.
فیلم اولی ها ،جشنواره فیلم ۱۰۰را جدی بگیرند
خردمندان افــزود :به عالقه مندان فیلم ســازی توصیه می کنم
که حضور در جشنواره فیلم ۱۰۰را بســیار جدی گرفته و برای ان
برنامه ریزی کنند .در حال حاضر ،برخالف گذشته ،ساخت فیلم کوتاه
بسیار هزینه بر شده و ســاختن یک فیلم صد ثانیه ای هزینه بسیار
پایین تری نسبت به یک فیلم کوتاه دارد .او تاکید کرد :به کسانی که
می خواهند تجربه های اول فیلم سازی شــان را پشت سر بگذرانند،
توصیه می کنم که حتما هدف گذاری و برنامه ریزی کنند .مطمئن
باشند که تمام فیلم های خوبی که در سال های گذشته در جشنواره
فیلم ۱۰۰برگزیده شدند ،به شدت در فضای مجازی هم مخاطب پیدا
کرده اند و در انواع و اقسام رسانه هایی که وجود داشته ،دیده شده اند و
کارگردان های این اثار توانسته اند تهیه کننده پیدا کنند و کارشان را
برای ساخت فیلم بلند پیش ببرند .توصیه می کنم حتما این جشنواره
را جدی گرفته و برای اینکه بتوانند یک فیلم موفق در این جشنواره
داشته باشند از االن برای ان برنامه ریزی کنند و سراغ ایده های ناب
بروند/.ایرنا صفحه 3
4
پرونده
یک شنبه 8ابان 1401شماره 1303
ورودسـلبریتیهـاممنـوع!
گفت و گو با علیرضا طهرانی کارگردان هنری برنامه پرستاره
برنامه ترکیبی پرستاره با مشارکت بنیاد احسان ستاد اجرایی
سجاد رازیان
فرمان امام ،به تهیه کنندگی هادی خــدادی ،مدیریت هنری؛
گفت و گو
احسان مرادی و کارگردانی؛ علیرضا طهرانی و اجرای سیاوش
عقدایی و مریم ماهور در شب های اخر هفته به قاب شبکه اموزش می اید.گروه
برنامه ساز پرستاره درکارنامه خود برنامه هایی ،چون صبح تهران(شبکه پنج)،
افتاب مهربانی (شــبکه جهانی جام جم) ،دست دردست (شبکه دو) ،مستند
داستانی نامیرا (پخش از شبکه های مختلف سیما) و ناگفته های عاشورا (شبکه
دو) را دارد .این برنامه میزبان ستاره های پر افتخار کشور عزیزمان ایران است و با
جوانان پرشور در جهاد و خدمت رسانی موثر به مردم گفتگو می کند.
پرســتاره ،اولویت های زندگی نخبگان و افراد تاثیرگذار برتعلیم و اموزش
درکشور را بررســی و پویش ها و کمپین های مختلف را در امر اموزش معرفی
می کند .درکنار بخش گفتگو با میهمان ،تولید ایتم های مختلف با موضوعات
متنوع نیز ازجمله بخش های دیگر پرســتاره ،به شــمارمی اید .گفتگو ها در
شــکل گیری طرح و انتخاب عوامل پرستاره چگونه
گذشت؟
برنامه پرســتاره از ابتــدا به عنوان یک برنامه شــبانگاهی در
شبکه اموزش مطرح شــد ،هدف اصلی ما یک جنگ شبانگاهی
سرگرمی ساز برای مردم بود ،اما قطعا اهداف دیگری هم درکنار ان
درذهن داشتیم ،پس با همان ساختار جنگ شبانگاهی به دنبال
موضوعات مهم تــر رفتیم و تصمیم ما بر این شــد که در انتخاب
میهمان ها متفاوت تر از برنامه های دیگر عمل کنیم ،به این شکل
که میهمان ها دیگر از میان افراد سلبریتی یا چهره های شناخته
شده نیستند ،به عبارتی ورود سلبریتی ها را در این برنامه ممنوع
کردیم و برای انتخاب میهمانان به سراغ نخبگانی می رویم که شاید
خیلی در رسانه ها دیده نشده اند ،عالوه بر این مواجه ما نیز با این
پرستاره قالب رسمی ندارد و به صورت گپی شبانگاهی با خانواده تعلیم و تعلم
برگزارمی شود .قصه خوانی های شبانه با اجرای مسعود فروتن بازیگر و کارگردان
پیشکسوت تلویزیون و چهره نام اشنای قصه خوانی در سیما نیز بخشی دیگر از
این برنامه است .در برنامه پرستاره چالش هایی برای میهمانان طراحی شده تا
فضایی جذاب و متناسب با سلیقه مخاطبین ایجاد شود .کتاب پرستاره با سواالتی
مشخص هر شب توسط مجری و میهمان پر می شود تا به عنوان گنجینه ای از
زندگی نامه میهمانان این برنامه به یادگار بماند .از بخش های مهم این برنامه در
دکور ،تخته سیاهی است که میهمان برنامه در زمانی حدود سه دقیقه با گچ و
تخته موضوعی خاص را اموزش می دهد .این موضوع اموزه یا تجربه ای انسانی
است و یا به حوزه تخصص میهمان مربوط می شود .هم چنین میز مهارت پر ستاره
توانایی های جنبی در زندگی جاری میهمان را به چالش می کشد .در خنک های
عصرگاه یک روز پاییزی؛ درباره روند طرح تا تولید برنامه پرستاره ،با علیرضا
طهرانی؛ کارگردان هنری این برنامه گفتگو کرده ایم.
افراد به شکلی متفاوت تر در این برنامه رقم خورد .معرفی این قشر
از جامعه ،به بینندگان کمک می کرد تا الگوهای موفق زندگی خود
را با بررسی دقیق تری دنبال کنند و ضمن اشنایی با ابعاد زندگی
ان ها ،از طریق این برنامه وارد متن زندگی ان ها شوند ،این انتخاب
از میان نخبگان کشور در همه زمینه ها و کسانی که درامر اموزش
فعال و برجسته بودند ،صورت پذیرفت.
انعکاس برنامه را در میان مخاطبــان چگونه ارزیابی
کردید؟
در حال حاضر خوشبختانه پرستاره ،جزو برنامه های پر مخاطب
شبکه اموزش محسوب می شــود که اتفاقا در فضای مجازی هم
نسبت به برنامه های دیگر خوب دیده شده است و اتفاق خوب دیگر
این که وقتی از طرف این برنامه با نخبگان کشور تماس می گیریم،
ان ها ما را می شناسند و اســتقبال می کنند .به این معنی که این
برنامه جای خود را در میان ان ها پیدا کرده است.
چه فاکتورهایی در تولید و ساخت این برنامه مهم بود؟
از فاکتور های مهم دیگری که درســاختار برنامه مورد توجه
بود ،ســاعت پخش ان بود که در شــبانگاه به روی انتن برود ،به
همین دلیل از المان های ساده ای که بیانگر حس شب باشد مانند
صدای جیرجیــرک در طول برنامه اســتفاده کردیم .ما با همین
نشانه گذاری های ســاده که قطعا در اتاق فکر بررسی شده بود،
توانستیم حس و حال خوب و ارامش بخشی را برای مردم تداعی
کنیم .هم چنین ســعی کردیم که کارهای خالقانه و نویی را در
ایتم های ابتدای برنامه لحاظ کنیم مثال استفاده از فرهنگ عامه، صفحه 4
پرونده
مهم ترین ،دانشی است که می تواند برای مخاطبان مفید واقع شود.
بهترین یا بدترین قسمت برنامه پرستاره ،از نظر شما
کدام قسمت است؟
ما به عنوان ســازندگان برنامه نمی توانیم قضــاوت کنیم ،اما
ازعکس العمل ها می توانیــم حدس بزنیم کدام قســمت برای
مخاطبان جذاب و کدام قسمت حوصله سربر بوده اس .منتها باید
توجه داشــت که برنامه ما میهمان محور است ،به این معنی که
میهمان ها ،در ریتم و تاثیرگذاری برنامه موثر هستند ،و معموال
میهمانان اکتیو تــر و با اجرایی زنده تر انرژی بیشــتری به برنامه
می دهند .اما باید به طور کلی این واقعیــت را پذیرفت که فضای
نخبگان ،در مقایسه با فضای ورزشکاران ،هنر مندان و سلبریتی ها،
ممکن اســت ان چنان فضای خوش ریتمی نباشد ،اما به هرحال
گفتگوی پویای اقای عقدایی مجری برنامه با میهمانان و مسابقه
خانم ماهور که با سئوال های غیر معمول با چالش همراه می شود،
سعی درجذاب کردن این قســمت دارند و به طور کلی می توان
گفت؛ بخش ابتدایی ،اجــرای ضرب المثل و بخش نهایی تخته از
نقاط قوت برنامه است.
عوامل تولیدی این برنامه حدود چند نفر هستند؟
تعداد زیادی هستند که برای این برنامه زحمت می کشند ،که
در این مجال نام بردن از تک تک انها میسر نیست ،اما حدود هشتاد
نفر بصورت مستقیم در تولید این برنامه فعالیت مستقیم دارند ،و
افرادی هم به صورت غیر مستقیم در تولید این برنامه کمک رسان
ما هستند.
چه کنیم مردم بیشتر با رسانه تلویزیون ارتباط بگیرند؟
باید حرف مــردم را زد ،و ان چه را که مــردم می خواهند ،در
تلویزیون بیان کنیم ،به نظر من یکی از اتفاقات خوب این روزهای
تلویزیون برنامه ای به نام شیوه ،است که از شبکه چهارم سیما پخش
می شود .ساختار این برنامه ،به گونه ای طراحی شده که اگر صدای
ان را قطع کنید متوجه می شوید این برنامه از هیچ عنصر جذابیت
و یا جلوه های بصری استفاده نکرده است .اما با دکوری بسیار ساده و
یک مجری و دو مهمان به روی انتن می رود و چون دران بحث های
اجتماعی وسیاسی روز با دیدگاههای مختلف مطرح می شود ،برای
مخاطب جذاب است،کما این که شاهد اقبال ان در فضای مجازی
هم هستیم .تلویزیون باید رسانه گویای عموم مردم باشد ،و با بی
طرفی جایگاه رسانه ای خود را درمیان مخاطبان اصلی خود ،یعنی
مردم پیدا کند ،مثل گذشته که به همین شکل بود و در واقع اگر
بخواهم شفاف تر بگویم ،خیلی از ارگان ها و سازمان های فعلی با
پیگیری های تلویزیون قوت گرفتند ،سرعت پیدا کردند و توانستند،
خدماتی بهتر و سازنده تر ارائه کنند.
و اجرای هنری اشعار و ضرب المثل ها؛ که در ابتدا اقای بیابانکی
این بخش را اجرا می کردند و حاال از هنرمندان عزیز دیگری در این
بخش استفاده می کنیم ،که پس از خواندن متن ادبی و ...به بررسی
و تاریخچه ان شــعر و یا ضرب المثل درفرهنگ ایرانی پرداخته
می شود .این قســمت به بخش جذاب و پرمخاطب برنامه تبدیل
شد و نکته بعدی این که ما سعی کرده ایم با میهمانان برنامه مواجه
جدید و جذابی داشته باشیم ،مثال یک کتاب در پرستاره داریم که
در ان ده سئوال با جنبه اموزشی طرح شده است ،یعنی به دوران
تحصیل و خاطرات و اندوخته های علمی میهمانان مربوط می شود،
که برای پاسخ دادن به این سواالت به چالش با خاطرات گذشته
ودور خود کشیده می شوند.
با این ترفند ها موفق شــدیم ،برنامه را از حالت گفتگو محور،
کالسیک و رسمی خارج کنیم و با ایجاد یک فضای شاد و مفرح ،و
طرح سئوال های فانتزی در راستا و تم کاری خود میهمانان نواوری
در اجرا داشته باشیم ،در انتهای برنامه در استودیو یک تخته تعبیه
شده است ،که میهمان برنامه ،طبق همان ائین سنتی گچ و تخته
نویسی ،دو الی سه دقیقه به بینندگان ما در مقام یک معلم ،مفاهیم
انتخابی خود را اموزش می دهد .اموزه ای که از نظر میهمان برنامه
ایا به اهداف خود در تولید این برنامه رسیده اید؟
به بخش بزرگی از ان بله رسدیم .در روز اول شروع کار شوخی
کردن با بزرگان علمی و نخبگان کشــورکمی برایمان ســخت و
ناشدنی بود ،اما بعد با توضیحاتی که برای میهمانان دادیم و گفتیم
قرار است در این برنامه نشان دهیم که با نخبگان هم می توان شبی
شاد و مفرح داشت ،میهمانان به خوبی این مسئله را درک کرده و
پذیرفتند .و همکاری و همیاری شان برای ما قابل تحسین بود .از
نظر من در این برنامه به بیش از پنجاه در صد از خواســته و هدف
خود رسیده ایم .از این تالش هنوزخسته نشده ایم و شبانه روز به
دنبال ان هســتیم تا بتوانیم در جذب مخاطب ،موفق تر از قبل
عمل کنیم .هدف اصلی ما پیوند مخاطب و نخبگان بود ،و این که
به مردم نشان دهیم برای موفقیت چه مسیری را باید طی کنند،
نمی خواستیم این مسیر شعاری و دستوری باشد و تالش کردیم
مسیری قابل باور و واقعی را پیش روی مردم بگذاریم .در این راه
اولویت ها و ارزش های انسانی را نیز در نظرگرفتیم.
میهمانان شما از چه مسیری انتخاب می شدند؟
با توجه به گذشــته ،ما ارتباط بســیار خوبی بــا روزنامه ها و
خبرگزاری ها داریم و هم چنین ارتباطی دو سویه با بنیاد نخبگان
کشور ،دانشگاه های برترکشور ،مثل دانشگاه تهران ،شریف ،امیر
کبیر ،خواجه نصیر و تربیت مدرس داریم که با پویش و تحقیق،
نخبگانی را درزمینه های مختلف انتخاب کرده و از انها در برنامه
دعوت می کنیم .و هم چنین افتخار میزبانی از معلمان خوبی که در
اقصی نقاط ایران درشرایط سخت مشغول تدریس و اموزش بودند
یک شنبه 8ابان 1401شماره 1303
5
ل سرما در بوران و برف به تعلیم
را نیز داشته ایم ،کسانی که در فص
و تدریس در روستا های دور افتاده پرداخته اند.
ن شما در پرستاره چه کسی بود؟
تاثیر گذار ترین میهما
همه میهمان ها خــوب بودند ،اما اگر قرار به نام بردن باشــد،
می توانم از دکتر مهدوی یاد کنــم که پدر پیوند قلب کودکان در
ایران هســتند ،حضور ایشــان قطعا برای ما و برای مردم بسیار
با ارزش و تاثیرگذار بود ،چرا که به تناســب شغلی که داشتند و
ارتباط شان با کودکان بسیار مورد توجه قرار گرفتند .کودکانی که
دکتر مهدوی مانند فرزند خود به ان ها خدمت کرده و با تخصص
خود توانسته بود ان ها را از مرگ نجات دهد .یا اقای کارخانه ،سر
مربی والیبال که جزو مربیان و مدرســان بزرگ والیبال درکشور
هســتند .در بخش نهایی تخته سیاه بســیار خوش درخشیدند
و راجع به رسیدن به هدف توضیحاتی مســمرثمردادند ،ازدیگر
میهمانان تاثیرگذار پرستاره ،اقای دکتر حمیدیه ،جزو برگزیدگان
بنیاد البرز بودند ،ایشان پدر پیوند مغز و استخوان کودکان هستند
و توانسته اند هزینه درمان درکشور را با بومی سازی ،بسیار پایین
بیاورند .هم چنین ویژه برنام ه پرستاره ،که در ان از معلمین مدرسه
تلویزیونی دعوت کردیم و ازمایش های کــه به صورت زنده اجرا
کردند ،شور و هیجان خوبی را در پی داشت.
ایتم های خالقانه میان برنامه چگونه طراحی شدند ؟
نه فقط دراین برنامه که در برنامه های قبلی هم ،موضوع ایتم
برای ما بسیار مهم بوده است ،شــاید در برنامه های دیگر ایتم ،به
معنی یک رفت و برگشت تصویری است تا حال و هوای برنامه را
تغییردهد ،اما برای ما ایتم چیزی اســت که باید همسو با مفهوم
برنامه ساخته شود و منطبق بر ریتم و هدف گذاری برنامه تعریف
شــود .به عنوان مثال ایتم دیکته ،که با توجه به رویکرد شــبکه
اموزش ،انتخاب شده اســت ،دیکته ،یک ایتم انگیزشی است به
این شــکل که معلمی درحال دیکته گفتن به دانش اموزان است
و در نهایت یکی از بچه ها بلند می شــود و ضمن معرفی خود ،از
این که می خواهد در اینده چه شغلی داشته باشد حرف می زند.
یا ایتم دیگری که در فضای گرافیکی ساخته شده و به تاریخچه
پیشرفت های ایران می پردازد .نکته خالقانه این ایتم در این است
که از زبان و گویش محلی و ادبیات محاوره ای برای نریشــن این
بخش اســتفاده کرده ایم و مطالب کامال علمــی و تخصصی را با
استفاده از لهجه های مختلف اصفهانی ،یزدی ،شمالی و اهوازی
و ...جذاب کرده ایم .هم چنین ایتم قصــه داریم که روایتی را در
فضای شبانگاهی با همان ســاختار قصه شب ،بیان می کند .این
ایتم ها برای ما بسیار مهم بوده است و برای تولید ان زحمت زیادی
کشیده شده است.
کدام عوامل بیشــترین تاثیر را در تولید این برنامه
داشته اند؟
همه گروه پرســتاره ،در هر سمتی که هستند برای این برنامه
دلسوزانه زحمت کشیده اند .اقای خدادای از جمله تهیه کنندگانی
ت است،
ی او بسیار پراهمی
هستند که ماهیت ،کیفیت و محتوا برا
اقای احســان مرادی ،مدیر هنری برنامه که ریزبینانه به مسائل
هنری دقت می کنند و به ارتباط بخش های مختلف ،نظارتی پویا و
فعال دارند .خانم فاطمه بوریایی که جزو تیم سردبیری و محتوایی
ما هستند ،در زمینه دعوت از میهمانان با بنیاد نخبگان ،دانشگاهها
و موسسات کشور ارتباط تنگانگی دارند .هم چنین دوستان دیگر
نیز در حیطه کاری خود متعهدانه در کنار گروه هستند و اگر این
تیم همدل و همراه نبود این برنامه به موفقیت نمی رسید.
صحبت اخر
امیدوارم که در رســانه ملی به کمک هــم بتوانیم برنامه های
خوبی را تقدیم مردم کنیم .البته باید در نظر گرفت که دیگر مانند
گذشته رسانه فقط تلویزیون نیست و ابعاد گسترده تری پیدا کرده
است ،زمانی رســانه ها محدود به روزنامه و تلویزیون می شد ،اما
حاال گستردگی فضای مجازی و در دسترس بودن ان سبب حجم
انبوهی از تولیدات شده است .به نظرم همه باید دست به دست هم
بدهیم تا محتواهای خوب و مفیدی در اختیار مخاطب قرار دهیم.
ما به عنوان تلویزیون می توانیم درکنار فضای مجازی مکمل هم
باشیم .ما باید برای ارتقاء فرهنگ کشــور عزیزمان تالش کنیم
تا الگوهای درست ،برای زندگی بهتر تبیین شود و به این وسیله
بتوانیم قدم های موثری برای ایران سربلند برداریم. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
یک شنبه 8ابان 1401شماره 1303
ایران جزء ۱۵کشور نخست ایجاد شبکه کتابخانه ها است
مهدی رمضانی ،دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت ۳۷۰۰ :کتابخانه عمومی در کشور
وجود دارد که از این شمار ۲۷۰۰کتابخانه به صورت مستقیم زیر نظر نهاد کتابخانه های عمومی قرار دارد
و ۱۰۰۰مورد نیز به صورت مشارکتی اداره می شود .او با بیان این که ۷۵۰۰نیرو در کتابخانه های کشور
مشغول فعالیت هستند ،تصریح کرد :ایران در توســعه کتابخانه های عمومی در منطقه و جهان اسالم
جایگاه نخست و در ایجاد شبکه کتابخانه های عمومی در میان ۱۵کشور نخست دنیا قرار دارد .رمضانی
با اشاره به محرومیت استان بوشهر از کتابخانه مرکزی بیان کرد :برای ایجاد این مرکز نیازمند پیگیری و
حمایت هستیم تا این امکان هر چه زودتر فراهم شود/.ایسنا
جایزه «ارتور سی کالرک» یه یک شاعر رسید
رمان منظومی که «هری جوزفین جیلز» شاعر اسکاتلندی با عنوان «دیپ ویل اورکادیا» خلق کرده
است ،به عنوان اثر برگزیده این دوره ازجایزه کتاب تخیلی «ارتور سی کالرک» معرفی شد .این کتاب به
گویش مردم مجموعه جزایر «اورکنی » در اسکاتلند و با ترجمه انگلیسی منتشر شده است .این کتاب،
داستان فردی به نام «استرید» که از مدرســه هنری در ماه به خانه اش بازمی گردد و فرد دیگری به نام
«دارلینگ» که هیچوقت از زندگی اش رضایت نداشــته را روایت می کند .این دو یکدیگر را در ایستگاه
فضایی به نام «دیپ ویل اورکادیا» مالقات می کنند .برنده نهایی امسال در مراسمی به میزبانی موزه علوم
لندن معرفی شد و جایزه نقدی به ارزش ۲,۰۲۲پوند را دریافت کرد/.ایسنا
ی منحصربه فرد در مبارکه
کبوترخانه ها
ولــی اهلل رهبــری رئیــس اداره میــراث فرهنگی،
صنایع دستی و گردشگری شهرستان مبارکه ،با بیان این که
کبوترخانه های ۱۰قلو و ۱۸قلو شهر زیباشهر از شاهکارهای
معماری ایرانی بوده که در تالشیم این اثار ارزشمند را به
ثبت جهانی برسانیم ،اظهارکرد :کبوترخانه های ۱۰قلو و
۱۸قلو شهر زیبا شهردرشهرستان مبارکه متعلق به دوره
قاجار است که به شماره های ۱۹۰۷۲و ۱۹۰۴۶در سال ۱۳۸۶
در فهرست اثار ملی ایران به ثبت رسیده اند و نوع معماری
این دو کبوتر خانه از شاهکارهای اصیل معماری ایرانی بوده
که در نوع خود بی نظیراست .کاربری این کبوترخانه ها به
شکل استوانه ای بوده و نوع معماری ان به شکلی است که
کود تولید شده از کبوترها برای مصارف کشاورزی استفاده
می شود .او افزود :از این کود همچنین در صنعت دباغی و
ساخت باروت استفاده می شده است .معماری این بناهای
تاریخی به گونه ای است که محیطی امن برای کبوترها ایجاد
می کند .نوع اشیانه های این کبوترخانه ها بسیار زیبا و منظم
طراحی شده و مصالح ان از کاه گل است که در تابستان خیلی
خنک بوده و معماری ان به شکلی است که باد در فضای ان
جاری می شود و در زمســتان ،گرم و از وزش بادهای سرد
درامان است .رئیس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و
گردشگری شهرستان مبارکه با بیان اینکه قطر سوراخ های
این کبوترخانه ها طوری طراحی شــده که تنها کبوترها
تقدیراز ۷کودکایرانیدرمسابقهنقاشیبلغارستان
بیست وچهارمین مســابقه بین المللی نقاشــی «نوازاگورا» کشور
بلغارستان در سال ۲۰۲۲با موضوع ازاد برگزارشد و از بین ۳۲۱۷اثر از
۳۲کشور هفت نفر از اعضای مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری
موفق به کسب دیپلم افتخار از این دوره از مسابقات شدند.
اسامی برگزیدگان این مسابقه عبارتند از:
پرنیا محمدی ۸ساله از مرکز چوپار کانون استان کرمان ،نازنین زهرا
خاطری ۷ساله از مرکز شماره ۱کانون مهاباد استان اذربایجان غربی،
النا امید ۱۴ساله از مرکز شماره ۱کانون اردبیل ،فاطیما سلگی ۹ساله
از مرکز کانون نهاوند اســتان همدان ،فاطمه مســعودی ۱۸ساله از
مرکز شماره ۲کانون صفاشهر اســتان فارس ،زهرا عسگری ۱۲ساله
از مرکز شماره ۱کانون مشکین شــهر استان اردبیل و پانیذ نیک بخت
۱۵ساله از مرکز شماره ۱کانون خوانسار استان اصفهان .همچنین در
بیست وچهارمین مسابقه بین المللی نقاشی «نوازاگورا» یک دیپلم افتخار
به امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهدا شد /.ایسنا
می توانند وارد ان شوند ،گفت :پرندگان مهاجم مانند قوش،
قرقی و کالغ نمی توانند از طریق این سوراخ ها وارد کبوتر
خانه شوند .این نوع معماری در تمام کبوترخانه های موجود
در کشور وجود دارد .هم چنین یک شال یا نوار سفیدرنگ
دورتا دور این کبوتر خانه ها تعبیه شده که از گچ سفید است
که کاربری ان به شکلی بوده که خزندگانی مانند مار به دلیل
سطح صیقلی ان نمی توانند وارد کبوتر خانه شوند.
رهبری تصریح کرد :از جمله اقداماتی که انجام دادیم
در سال ۱۳۹۵و ۱۳۹۶این دو کبوتر خانه را مرمت کردیم
و به دنبال این هســتیم این دو کبوتر خانه ۱۰قلو و ۱۸قلو
زیباشهر را به ثبت جهانی برسانیم که البته اقداماتی برای
به ثبت جهانی رساندن کبوترخانه های استان اصفهان انجام
شده است .وی گفت :یک کبوترخانه در روستای کلیسان
در شهرســتان فالورجان وجود دارد که ۳۶قلو است که
احتماالً نظیر ان درایران وجود ندارد .بیشتر کبوتر خانه های
اصفهان به دلیل کاربری کشــاورزی که دارند در حاشیه
رودخانه زاینده رود هستند .رئیس اداره میراث فرهنگی،
صنایع دستی و گردشگری شهرستان مبارکه ،ادامه داد:
زمان احداث بیشترکبوترخانه ها به دوره قاجار برمی گردد،
اما این امکان وجود دارد که برخی کبوترخانه ها متعلق به
دورهصفویهباشد.البتهکبوترخانه هایموجوددرشهرستان
مبارکه متعلق به دوره قاجار است /.ایسنا
با «مالصدرا» و «دینانی» بیشتراشنا شوید
کتاب فیلســوف وطن (حکیم مالصدرا و اســتاد غالمحسین
ابراهیمی دینانی) به قلم اســماعیل منصوری الریجانی به همت
موسسه بوســتان کتاب به چاپ رســید .به باور نگارنده ،مالصدرا
فیلسوف وطن است ،چرا که نه تنها عقل و اندیشه را مولود هستی
می داند ،بلکه عقل را هم زبان هستی می داند و با سفر چهارگانه ،به
تفسیر یافته ها و حقایق و اسرار نهفته در ان می پردازد .از نظر مالصدرا
سالک راه خدا عقل است که از لوازم حرکتش ذکر و توجه به خداست.
دینانی نیز به طور ّبین و روشن ،از خاستگاه هستی سخن می گوید
و زلف اندیشه او ،خاصه در باب جبر و اختیار به ارای مالصدرا گره
می خورد .اثر حاضر با عنوان «فیلسوف وطن» با معنای خاصی که از
وطن و فیلسوف اراده می کند ،نخست مالصدرا و به تبع او غالمحسین
ابراهیمی دینانی را مصادیق بارز این مفهوم می داند و به کمک ارا
و استدالل های درج شــده در اثار این دو متفکر ،ان ها را در قامت
فیلسوف وطن به عالقه مندان معرفی می کند/.فارس
مرگ جری لی لوییس ،خواننده بزرگ و بدنام
جری لی لوییس ،خواننده و پیانیســت بزرگ راک اند رول و یکی
از اخرین بازمانده های نســل طالیی راک اند رول ،که زندگی همراه با
رسوایی داشت و با نام مستعار قاتل شناخته می شد ،در سن ۸۷سالگی
درگذشت .نماینده لوییس در بیانیه درگذشت این خواننده او را به عنوان
شاید اخرین نماد واقعی و بزرگ دوره بوجود امدن راک اند رول توصیف
کرد .طبق گفته وکیل این خواننده ،لوییس درخانه اش دردسوتو درایالت
می سی سی پی در حالی که همسر هفتمش جودیت در کنارش بود،
درگذشت .لوییس در سال ۱۹۳۵در لوییزیانا متولد شد و اولین اجرای
خود را در ۱۴سالگی انجام داد و در سال ۱۹۷۱لوییس دوباره ازدواج
کرد ۹ ،سال بعد از این ازدواج ،جسد همسر لوییس غرق شده در استخر
پیدا شد .در سال ۱۹۸۴او هم چنان خبرساز بود ،همسر پنجم لوییس نیز
در یک وضعیت بسیار مبهم از دنیا رفت.در سال ۲۰۰۴مجله رولینگ
اســتون در یک نظرســنجی ،جری لی لوییس را به عنوان بیست و
چهارمین خواننده تمام اعصار انتحاب کرد/.صباخبر صفحه 6
یک شنبه 8ابان 1401شماره 1303
خرب فرهنگ و هرن
پایان مرمت و سامان دهی حریم مسجد میامی
سیدمحمدصادقرضویان،مسئولنمایندگیمیراث فرهنگی،گردشگریوصنایع دستیشهرستانمیامی
گفت :مرمت مسجد جامع فرومد ،با اجرای سامان دهی حریم درجه یک این بنای تاریخی شامل اجرای کف
فرش سنگی ،اب راه ،دفع و اصالح شیب معبرمجاور و اصالح ناودان های بنا انجام شد .او افزود :جداره سازی
داخلی مسجد ،اجرای کاه گل ،بندکشی ،اجرای رخ بام اجری ،سامان دهی محوطه غربی شامل برداشت نخاله ها
و اوارها و تسطیح محوطه ،شب بندی و هدایت اب های سطحی در مراحل قبلی انجام شده است .رضویان با
اشاره به این که این مسجد حدود ۷۰۰سال قدمت دارد ،تصریح کرد :تاکنون و در مراحل مختلف ،کار مرمت
مسجد انجام شده است .مسجد جامع فرومد ،با شماره ۳۴۵به ثبت اثار ملی رسیده است / .ایلنا
7
محمد معتمدی خواننده سرود تیم ملی درجام جهانی قطر شد
محمد معتمدی ،خواننده موسیقی ایرانی ،به عنوان خواننده ســرود تیم ملی فوتبال کشورمان در
جام جهانی 2022قطر معرفی شد .معتمدی از خوانندگان شناخته شده موسیقی ایرانی است که سابق ه
همکاری با بزرگانی مانند محمدرضا لطفی و حسین علیزاده را در کارنامه دارد .معتمدی در سال های
گذشته اثار ماندگاری را در موسیقی ایرانی منتشر کرده است .در روزهای گذشته سه ترانه ی «بر طبل
شــادانه بکوب»« ،تیم قهرمان ایران» و «مژده باران» به عنوان اثاری معرفی شده شده اند که از سوی
فدراسیون فوتبال ایران برای پخش در زمان گرم کردن تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قطر به فیفا
ارسال شده اند/.تسنیم
ایا هوش مصنوعی ،هنر واقعی است؟
رسانه های اجتماعی از دیرباز مکانی برای هنرمندان برای به اشتراک
گذاشتن اثار و دیدگاه خالقانه شان بوده است .اما اکنون ،ممکن است
مجبور شــوید دوباره به تصاویری که در توییتر و اینســتاگرام خود
می بینید نگاه کنید.
گاهی اوقات ،این تصاویر ممکن است مانند یک نقاشی دیجیتال از
یک منظره پرجنب و جوش به نظر برسند ،و گاهی اوقات ،ممکن است
تصویری از هنرپیشه یک فیلم باشند .وجه اشتراک این تصاویر منشا
انهاست .ان ها نه با قلم مو یا قلم ،بلکه از طریق کد ایجاد شده اند.
هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی ( )AI artطی سال گذشته با
استفاده از برنامه های رایانه ای مانند DALL-E، Midjourneyو
Stable Diffusionدر پلتفرم های رسانه های اجتماعی ،محبوبیت
بیشتری داشته است .هنر هوش مصنوعی به برنامه هایی اطالق می شود
که مجموعه داده های عظیمی از تصاویر ،و متن هایی را که به هر تصویر
متصل می شــود تجزیه و تحلیل می کند تا بتوانیم از متن خود برای
تولید تصاویر جدید استفاده کنیم.
به طور خالصه ،شخصی یک درخواست می نویسد و برنامه به هزاران
تصویر در سراسر اینترنت که کلمات مشابهی به ان ها متصل است نگاه
می کند تا چیز جدیدی ایجاد کند .برای بسیاری ،این یک پیشرفت
هیجان انگیز است که شکاف بین هنر و فناوری را پرمی کند ،اما بحث
در مورد نحوه استفاده از هنر هوش مصنوعی کم کم اغاز شده است.
در حالی که این کار به عنوان یک راه ســرگرم کننده برای تولید
تصاویر عجیب و غریب اغاز شد ،برخی از هنرمندان نگرانی های خود
را در مورد این فناوری ابــراز می کنند ،حتی برخی هنرمندان هوش
مصنوعی را «مشتریان کابوس» خطاب می کنند که می خواهد اثار
خود را به عنوان هنر واقعی معرفی کند.
مردم به هوش مصنوعی می گویند که چه می خواهند ،بار ها در ان
تجدیدنظر می کنند و زمانی که در نهایت راضی شدند ،ادعا می کنند
که کار متعلق به خودشان است.
نمونه این اتفاق زمانی دیده شد که یک هنرمند هوش مصنوعی در
یک مسابقه هنر های زیبا برنده شد ،و اگر چه در نهایت از مسابقه خارج
،اما داوران به او اجازه دادند جایزه را نگه دارد و این حادثه با واکنش های
منفی روبرو شد .تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی در اینترنت
شروع به گردش کرده است و برخی از ان ها دفاع می کنند؛ اما سوالی که
مطرح می شود این است که ایا هنر هوش مصنوعی هنر واقعی است؟
البته اولین سوالی که باید مطرح کرد ،تعریف خود هنراست .برای
برخی ،هنر یک نوع بیان است و برای برخی دیگر صرفاً راهی برای زنده
کردن خالقیت انسان است.
عده ای معتقد هستند که هنر را می توان به دو دسته تقسیم کرد.
برخی از مردم فکر می کنند که هنر فقط توسط هنرمندان و برای بیان
ایده ها ،احساسات ،سیاست و فرهنگشان استفاده می شود ،اما عالوه
بر ان ،هنری وجود دارد که لزوماً احساسی یا پرشور نیست ،مانند هنر
شرکتی یا هنر روی بیلبورد ها یا کاالهای مصرفی .با این حال ،از نظر
عده ای دیگر هنر شامل تکنیک و تمرین انسانی است که در افرینش
هنری اعمال می شود .ان ها احساس می کنند که طراحی دقیق طرح ها
یا نقاشی های دیجیتالی نمی تواند با فردی که جلوی کامپیوتر نشسته و
چند کلمه را در ماشین تایپ می کند ،مقایسه شود.
شــاید پیدایش هنر هوش مصنوعی را بتوان با زمانی که عکاسی
اختراع شد ،مقایسه کرد .ان موقع نیز بسیاری گمان می کردند عکاسی
همه هنرمندان را بی کار می کند و دیگر پرتره ای وجود نخواهدداشت.
گفته می شد که عکاسی هنر واقعی نیست و فقط روی یک دکمه کلیک
می کنید ،اما با گذشت زمان عکاسی به عنوان یک هنر پذیرفته شد.
عالوه بر این ،ایده ای نیز وجود دارد که بسیاری از مصرف کنندگان،
هنر را نه برای بیان یا تکنیک ،بلکه برای زیبایی شناســی خریداری
می کنند .ان ها کمتر به چگونگی شکل گیری این اثار فکر می کنند و
بیشتر به ظاهر ان ها توجه دارند .بسیاری از مردم واقعاً به احساسات و
پیشینه فرهنگی اثر فکر نمی کنند ،بلکه فقط چیز زیبایی می خواهند
که در اتاق خود نصب کنند.
با وجود این شرایط ،نگرانی های اخالقی در مورد هنر تولید شده
توسط هوش مصنوعی در رابطه با انواع تصاویری که استفاده می کند
وجود دارد .حتی در مورد شیوه های خاصی که هنرمندان با تالش زیاد
در طول زندگی خود موفق به ایجاد ان شده اند این مساله وجود دارد
و یک نفر می تواند انچه را که می خواهد تایــپ کند و بدون رضایت
هنرمند ،اثری مشابه او داشته باشد.
از نظر زیبایی شناسی و سابقه تاریخی ،شاید بتوان این اثار را زیر چتر
هنر قرارداد ،اما این ماشین ها همچنان دارای اشکاالتی هستند که ان ها
را با استاندارد های خلقت بشر غیرقابل مقایسه می کند و ان ها را در برابر
سوء استفاده اسیب پذیر می کند.
صرف نظر از دیدگاه هایی که درباره هنرهوش مصنوعی وجود دارد،
به نظر می رسد در این دنیای دیجیتالی روبه رشد ،این اثار نیز وجود
خواهد داشت و پتانسیل بی اندازه ای برای رشد مداوم ان ،هم از نظر
فنی و هم از لحاظ اجتماعی وجود دارد /.هنرانالین صفحه 7
هرگز سالن تئاتر را رها نخواهم کرد
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
گالب ادینه بانوی تئاتر ایران
چادرش را جمــع می کنــد و در دوربین خیره می شــود،
چشم هایش را تنگ می کند و می گوید :هر وقت نالیدیم گفتید
جنگه ،بعدم که تموم شد گفتید خرابی زیاد به بار اومده اونقده
نق نزنید ،باز دندون روی جیگر گذاشتیم .حاال هم که یکی اومده
که به داد ما برسه ...گزارشگر حرفش را قطع می کند و می گوید:
ببخشید ضبط مون دچار اشکال شده می شه تکرار کنید؟...
ذهنش دیگر یاری نمی دهد و این بار دلش به زبان می اید :ول
کن اقا جون خدا پدر و مادرت و بیامرزه خونه ام رفت ،بچه ام اواره
شد ،این روزها هم که هر جا میری هرکی یه دوربین برداشته
داره فرت و فرت فیلم می گیره ....صدایش می لرزد و در گلویش
بغضی فروخورده می شکند به دل خون شده اش اشاره می کند و
می گوید :کاش یکی پیدا می شد از این تو فیلم می گرفت ،اصال
این فیلما رو به کی می خوایین نشون بدین؟!
22ابان ماه سال 1332تاریخ اولین تولد گالب مستعان در
خانواده ای فرهنگی است ،پدرش حسینفلی مستعان داستان
نویسی صاحب سبک و مترجمی بنام است ،تولد دوم گالب در
سال 1354بود که با شناسنامه گالب ادینه وارد دنیای هنر شد .او
پس از سال ها هنرنمایی و موفقیت درتئاتر باالخره با نقش سلطان
بانو ،در سریال سلطان و شــبان ،که در دهه شصت از تلویزیون
پخش شد ،به شهرت رسید .گالب در زندگی اولش همان چیزی
بود که هر پدر ایرانی از دخترش می خواست ،حسینقلی مستعان
برای دخترش ارزوی یک زندگی ارام ،بــه دور از جنجال های
هنری را می خواست ،چرا که مصائب زندگی هنری را به فراخور
شغلش چشــیده بود ،از این رو از همان ابتدا انتخاب در رشته
تحصیلی هنر را برای او منع کرد و او در دانشگاه شهید بهشتی
رشته اقتصاد سیاسی خواند ،چیزی که حاال برای گالب جز نقشی
از اعداد و نمودارها در ذهنش به جا نگذاشته است ،اما مگر می شود
کسی را به این بهانه ها از زادگاهش بیرون کرد ،او فرزند ،مادر و
بانوی تئاتر است .چشمان روایتگر او از پس لنز ها عبور می کند و
جان مخاطب را نشانه می گیرد ،و مخاطب را وادار می کند تا ببیند
این مرثیه از قصه زندگی کدام زن ایرانی ،بازگو می شود؟
سمیه نجفی خاتونی -نام مستعار ادینه را از دوست قدیمی اش
سوسن تســلیمی به یادگار دارد ،در همان روزهای ابتدایی ورودش به
گروه تئاتر پیاده ،وقتی پدرش استفاده از شهرت مستعان را در این پیشه
برایش ممنوع کرد ،ادینه را تسلیمی به او پیشنهاد داد و او سال های بعد
زندگی اش را با این نام ســپری کرد .از بانویی در بارگاه قصر سلطان تا
عفتی که سفره شام مهمانانش را با سیلی سرخ می کرد ،و در زیر پوست
شهر ،دردهای نهفته طوبا را در گوش مسئولین فریاد زد.
او گالب ادینه اســت ،از بازیگران اصیل ایران که هنر بازیگری را با
چاشنی اصالت ،اخالق و تجربه همراه کرد .او اگاهانه مسیر خودش را
از تئاتر قبل از انقالب به پرده سینماهای امروز کشاند ،کاری که گویا
هیچ وقت برای او دوره اســتراحت و بازنشستگی نداشته است و در هر
دوره قسمتی از بار هنر تئاتر و سینمای کشــور را به دوش کشید و از
خود خاطره ای ماندگار برجا گذاشت .گویا او هر چه که دارد و هر چه
ندارد را از صحنه گرفته است .او در صحنه متولد و عاشق می شود
.پس از اجرای تئاتر ماهی سیاه کوچولو در حضور تماشاگران
از او خواستگاری و ازدواج می کند.گویی دیگر همه زندگی
او درتئاتر و فیلم خالصه شده است ،حاال او بانوی سرزمینی
شده که گل ها و خارهایش درکنار هم رشد می کنند و قد
می کشــند .ان قدر که گاهی خودش هم درمیانه ان گم
می شود و پیدا ،او هنرمندی است که حضورش در هر جا
اثری از خود برجای می گذارد ،او در فیلم های مهمان
مامان ،من دیگــو مارادونا هســتم ،وقتی همه
خواب بودند ،زرد قناری ،بانوی اردیبهشت
کاندیدای بهترین بازیگر زن و در فیلم های
روسری ابی ،ابجی و دوباره زندگی موفق
به کسب جایزه بهترین بازیگر نقش اول
زن در جشنواره های مختلف داخلی و
بین المللی شد.
نقش های مانــدگار او در خاطره
سه نسل زنده اســت ،سلطان بانوی
باوقار قصر ،که برای ایفای ان نقش،
از قصه های مادربزرگ الگو می گیرد
چرا که معتقــد اســت ،در دل این
داستان ها ،ادم ها معمولی و باورپذیر
و قابل دســترس بودند و گویی سلطان
بانو نیز از دل همیــن قصه ها پرورش پیدا
می کنــد .گالب ادینــه ،در اجراهای گروه
تئاتر پیاده بــه فعالیت هایی می پرداخت که
در ان تجسم نقش با ابزار بازیگری تشخص
می یافت .تشخصی جامعه شناسانه نه غریزی
و روانشناســانه و نه تیپ گونه .حاصل این
تدبر و تعقل نه در دهه ۵۰بلکه در دهه ۷۰
خودش را نشان داد .شاه نقش بازیگری او
را رخشان بنی اعتماد در استین پروراند.
کاراکتر طوبــی ،را می گویم کــه در زیر
پوست شــهر ،درماندگی اش در زیر خط
فقر عیان می شود و عفت ،که در میهمان
مامان ،به ان می خندیم و در دل برایش
گریه می کنیم.انصافا ادینه در مهمان
مامان بسیار خوب درخشید؛ گویی در
این فیلم بازی نکرده ،او در واقع نقش را مستندنمایی و باورپذیرکرده
است .او در مهمان مامان نیز ،مثل نقش هایی که در زرد قناری ،روسری
ابی ،فصل پنجم ،بانوی اردیبهشت ،زیر پوست شهر داشته ،نقش زن
محنت کشیده ی باعزت نفس را ایفا کرده و البته ظرایفی نیز به ان افزوده
است .طوبی و عفت دو نقش متفاوت هستند که ادینه ،بخوبی ان ها را از
هم تفکیک کرده است .طوبی زنی است که ارکان خانواده اش بر قدرت
او استوار اســت ،ولی عفت خانم در مهمان مامان متکی بر شوهرش
است و مثل بسیاری از زن های سنتی زندگی می کند .او برخالف طوبا،
نان اور دارد.
گالب ادینه به عهدی که با پدرش بســت ،وفادار مانده اســت ،او
گزیده کار می کند و تنها در نمایــش و فیلم هایی حضور پیدا می کند
که ارزشمند باشند ،او در سینما به دور از هرحاشیه ای ،اصیل ماند و در
طول این سال ها تنها مسیر هنر برای هنر را دنبال کرد ،او با مخاطبان
در فضای مجازی ارتباط خــوب ،موثر و گرمی دارد ،اکثر مطالب
وی از سوی مخاطبان پسندیده می شوند ،او دلسوز و جگر سوز
هنر نمایش است و درکارنامه هنری اش عالوه بر نقش های
ماندگار ،به بازیگردانی (هدایت بازیگران) در پشت صحنه
پرداخته ،تا به دفتر ســینمای ایران ،صفحات ارزشــمند
بیشتری اضافه کند ،او دوازده سال از عمر هنری اش را در
مدارس و موسسات به اموزش بازیگری به گروه های سنی
مختلف با جدید ترین متد های بازیگری در دنیا اختصاص
داد و چندین اجرای موفق ماحصل سال ها تالش
دلسوزانه او درتدریس بوده است.
زندگی پرمــرارت و تجربه اش از درک
و لمس زنان زحمت کشــیده او را کمک
کرد تا بتواند جنبه های متفاوتی از زنان
زجر کشــیده را روی پرده سینما به
نمایش بگذارد .او دربــاره خلق این
نقش هــای مانــدگار می گوید :یک
بازیگر در ســینما بــه تنهایی قادر
نیســت نقش ماندگاری خلق کند،
مجموعــه عواملی که یــک فیلم را
تولید می کنند باعث ماندگاری یک
نقش می شوند .گالب ادینه در سن
69ســالگی چون صنوبری کهن با
ریشه در تاریخ هنر نمایش ایران ،با
وجود نا ارامی های اخیر ،کارگردانی
نمایش پرده خانه ،به قلم بهرام بیضایی
را به عهده گرفته است که از 15ابان در
سالن شهرزاد به نمایش در می اید ،او
درباره تصمیم خود بــرای اجرای این
نمایش به رسانه ها گفت :گرچه از وقایع
این روزها ،چشمم گریان است؛ اما اگر
شرایط هزار برابر بدتر از وضع موجود
هم باشد ،تا توان دارم هرگز سالن تئاتر
را رها نخواهم کرد .از سال های دور تا به
امروز ،تعطیلی تئاتر و موسیقی خواسته
قلبی دشمنان هنر بوده است؛ فرصت
این شادی از ســوی من برای ایشان
محقق نخواهد شد. صفحه 8