روزنامه صبا شماره 1301 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1301

روزنامه صبا شماره 1301

روزنامه صبا شماره 1301

‫چهارشنبه| ‪ 4‬ابان ‪ 26 |1401‬اکتبر‪ 29 |2022‬ربیع االول ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1301‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫روزگار سرپی شده‬ ‫ستاره سیمنا و تلویزیون‬ ‫ساترا در مسیر تحول قرارگرفت‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫کرونا با چاشنی طنز‬ ‫صفحه ‪4‬‬ ‫خاموشی چراغ کنسرت ها سه ماهه شد‬ ‫صفحه ‪7‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫چهارشنبه‪ 4‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1301‬‬ ‫نتفلیکسمستندکانیهوستراحذفنمی کند‬ ‫روز دوشنبه اعالم شد که رســانه کاپیتال رایس (ام ارسی) در حال لغو یک مستند کانیه وست که‬ ‫پیشتر فیلمبرداری شده‪ ،‬اســت‪ .‬در میان نظرات جنجالی کانیه وســت در هفته های اخیر‪ ،‬نتفلیکس‬ ‫این تصمیم را گرفته اســت‪ .‬طبق گزارش های منتشر شده‪ ،‬کانیه وست از ســوی اژانس استعدادیابی‬ ‫خود(‪ )CAA‬و نیز خانه مد ‪ Balenciaga‬کنار گذاشته شده که تمامی این ها ممکن است فشار زیادی‬ ‫را به نتفلیکس برای پخش مستند جین یوهس واردکند‪ .‬این مستند سه قسمتی اوایل سال میالدی جاری‬ ‫در نتفلیکس منتشر و نامزد دریافت جایز ه امی شد‪ .‬با این وجود‪ ،‬نتفلیکس تاکید کرده که در زمان حاضر‬ ‫ان را حذف نخواهد کرد‪ / .‬ایرنا‬ ‫ح اهلل سهرابی‪ :‬فیلمی نداریم که مشکل غیرقابل حل داشته باشد‬ ‫رو ‬ ‫رو ح اهلل سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی درباره وضعیت نمایش‬ ‫فوتبال های جام جهانی قطر در سالن های ســینما گفت‪ :‬هنوز به قطعیتی نرسیده ایم و به امیدخدا در‬ ‫اولین جلسه شورای راهبردی اکران درباره قطعیت اکران فوتبال در سالن سینما تصمیم گیری خواهدشد‪.‬‬ ‫او درباره فیلم هایی که در صف پروانه نمایش حضور دارند‪ ،‬توضیح داد‪ :‬این فیلم ها اگر نیاز به بازنگری‬ ‫دارند در تعامل با سازمان سینمایی درحال اصالح فیلم هســتند‪ .‬تقریبا فیلمی وجود ندارد که مشکل‬ ‫غیرقابل حل شدن داشته باشد‪ .‬اصوال اثاری که در نوبت پروانه نمایش هستند‪ ،‬ممکن است مالحظاتی‬ ‫روی ان ها باشدکه اعالم هم شده اند و عموما هم درحال همکاری هستند‪/.‬صباخبر‬ ‫ساترا در مسیر تحول قرارگرفت‬ ‫همایش تبیین افق تحول سازمان تنظیم مقررات رســانه های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) با‬ ‫حضور سعید مقیسه رییس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر(ساترا)‪ ،‬معاونان‪،‬‬ ‫مدیران و تمام کارکنان ساترا‪ ،‬در مجتمع فرهنگی شهید باهنر تهران برگزارشد‪.‬‬ ‫همایش تبیین افق تحول ساترا روز گذشــته‪ ،‬با حضور تمام مسئوالن و کارکنان ساترا با هدف‬ ‫تبیین افق تحول ساترا تا سال ‪ 1405‬برای تحول در محورهای مورد تاکید طرح تحول صدا و سیما‪،‬‬ ‫شامل تحول در رویکردها‪ ،‬تحول در محتوا و تحول در ساز و کارها برگزارشد‪.‬‬ ‫سعید مقیسه رییس ساترا در این همایش به تبیین سرفصل های افق تحول ساترا پرداخت وگفت‪:‬‬ ‫یکی از محورهای تحول ساترا‪ ،‬تحول در رویکردها است‪ .‬در این محور‪ ،‬حرکت به سوی یکپارچگی‬ ‫راهبردی و الزام به هم افزایی میان رسانه ملی و بخش خصوصی‪ ،‬هم افزایی در تنظیم گری با سایر‬ ‫نهادهای مرتبط و تقویت سواد تنظیم گری صوت و تصویر فراگیر میان عموم مردم‪ ،‬کارشناسان و‬ ‫مسئوالن مورد تاکید است‪.‬‬ ‫وی در ادامه با اشــاره به محورهای تحول ســاترا‪ ،‬درحوزه محتوا‪ ،‬خاطرنشان کرد‪ :‬محورهای‬ ‫تحول ساترا درحوزه محتوا شامل اســتقرار نظام نظارت در چهارچوب معیارهای محتوایی صدا و‬ ‫سیما‪ ،‬تقویت و هدایت تولیدات بخش خصوصی در راستای اولویت های محتوایی مورد نیاز جامعه‪،‬‬ ‫تسهیل گری و شتاب دهی به تولید و انتشار محتوای سالم در فضای مجازی‪ ،‬توسعه نظارت قبل از‬ ‫انتشار به همه اثار حرفه ای سکوهای نمایش ویدئوی درخواستی و ارائه خدمات رسانه ای مستقیم‬ ‫به کاربران اعم از فهرست جامع و اعالن (نوتیفیکیشن) است‪.‬‬ ‫رییس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در پایان با عنوان کردن‬ ‫محورهای تحول در ساز و کار ساترا خاطرنشان کرد‪ :‬تعامل حداکثری با عوامل تولید‪ ،‬ایجاد شبکه‬ ‫بزرگ نظارت مردمی‪ ،‬توســعه عدالت رســانه ای و مقابله با انحصار در بخش خصوصی و توســعه‬ ‫حمایت های موثر درکنار اقدامات بازدارنده ازجمله محورهای تحول ساترا‪ ،‬است‪/.‬صبا‬ ‫اخرین مصوبات شورای پروانه نمایش اعالم شد‬ ‫شورای صدور پروانه نمایش اثار غیرسینمایی با نمایش ‪ ۵‬عنوان‬ ‫فیلم داستانی بلند‪ ،‬یک عنوان مستند و ‪ ۷‬عنوان فیلم کوتاه داستانی‬ ‫موافقت کرد‪ .‬به نقل از اداره کل روابط عمومی ســازمان سینمایی و‬ ‫سمعی بصری‪ ،‬شورای پروانه نمایش فیلم های غیرسینمایی درجلسه‬ ‫اخیر با صدور پروانه نمایش ‪ ۵‬عنوان فیلم داستانی بلند «دختران باد»‬ ‫به کارگردانی فریدون نجفی‪« ،‬سون سوز» به کارگردانی رضا جمالی‪،‬‬ ‫«بازگشته» به کارگردانی ندا محمودی‪« ،‬سکوت سیاه» به کارگردانی‬ ‫عبداله دوشــن و ســلمی بابایی‪« ،‬کن پامنار» به کارگردانی اشکان‬ ‫درویشی موافقت کرد‪ .‬فیلم مســتند «من هنرمندم» به کارگردانی‬ ‫مرتضی رمضان زاده نیز پروانه نمایش اثار غیرســینمایی ســازمان‬ ‫سینمایی را اخذکرد‪ .‬دراین شورا برای اثارکوتاه داستانی «خفقان»‪،‬‬ ‫«زنگ ورزش»‪« ،‬چشــمی برای شنیدن»‪« ،‬حدس فروشنده»‪« ،‬چه‬ ‫دنیای قشــنگی»‪« ،‬پرتاب ناگهانی یک فیل»‪« ،‬از پشت سر» پروانه‬ ‫نمایش صادرشد‪/.‬صباخبر‬ ‫زوم روی سینمای ایران در کن‬ ‫جشنواره جهانی فیلم کن؛ هر ساله بعد از برگزاری این رویداد با‬ ‫هدف معرفی داشته ها و توانمندی سینما و سینماگران کشورهای‬ ‫حاضر در این رخــداد‪ ،‬برنامه ای را در قالب «زوم روی ســینمای‬ ‫کشورها» برگزار می کند‪ .‬بر اســاس اعالم مسئوالن این جشنواره‬ ‫برنامه زوم روی سینمای ایران در تاریخ ‪ ۲۷‬اکتبر (‪ّ ۵‬اان ماه ‪)۱۴۰۱‬‬ ‫ساعت ‪ ۶:۳۰‬بعد از ظهر با اکران دو اثر سینمایی برگزار خواهد شد‪.‬‬ ‫این برنامه شامل نمایش فیلم تی تی؛ به کارگردانی ایدا پناهنده‬ ‫و تهیه کنندگی ارسالن امیری و ایدا پناهنده و فیلم سینمایی در‬ ‫دنیای تو ساعت چند است؟ ساخته صفی یزدانی به تهیه کنندگی‬ ‫علی مصفا می شود‪ .‬تی تی‪ ،‬چهارمین فیلم سینمایی ایدا پناهنده با‬ ‫بازی الناز شاکردوست‪ ،‬پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا است‪ .‬در دنیای‬ ‫تو ساعت چند است؟ نخستین ساخته بلند صفی یزدانیان در مقام‬ ‫کارگردان محسوب می شودکه با بازی لیال حاتمی و علی مصفا و‬ ‫همچنین تعدادی از بازیگران بومی استان گیالن همراه است‪/.‬ایرنا‬ ‫فصل جدید سریال «وضعیت زرد» ساخته می شود‬ ‫همان طور که در نشست خبری فصل دوم «وضعیت زرد» مطرح‬ ‫شد قرار است فصل سوم این سریال تلویزیونی ساخته شود‪ ،‬اما مجید‬ ‫رستگار کارگردان این مجموعه در حاشیه نشست برنامه جدید خود که‬ ‫از این هفته جمعه روی انتن شبکه پنج سیما خواهد رفت از پیش تولید‬ ‫این فصل خبر داد و گفت‪ :‬در پیش تولید فصل سوم «وضعیت زرد» قرار‬ ‫داریم و به زودی این سریال جلوی دوربین خواهدرفت‪ .‬او همچنین‬ ‫تاکید کرد که حساسیت تیم تولید برای فصل سوم حتماً بیشتر از فصل‬ ‫یک و دو خواهد بود‪« .‬وضعیت زرد» مدلی از تبدیل یک سیت کام به‬ ‫سریال است که در فصل اول ســیت کام بود و در فصل دوم به سریال‬ ‫نزدیک شد و فصل سوم کام ً‬ ‫ال مولفه های سریال را خواهد داشت‪.‬‬ ‫هنوز زمان پخش و شبکه پخش کننده این سریال مشخص نیست؛‬ ‫فصل اول از شبکه سه‪ ،‬فصل دوم از شــبکه دو و حاال باید دید فصل‬ ‫جدید دوباره از شبکه دو روی انتن خواهدرفت و یا شبکه دیگری را‬ ‫انتخاب خواهندکرد‪/.‬تسنیم‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫باثبتقراردادسهفیلم؛طلسماکرانجدیدسینماهاشکست‬ ‫«طبقه یک و نیم»‪« ،‬بیرو» و انیمیشن «لوپتو» فیلم های تازه ای هستند که با ثبت قرارداد در شورای‬ ‫صنفی اکران از هفته اینده روانه پرده سینماها می شوند‪ .‬هفدهمین جلسه شورای صنفی نمایش روز‬ ‫گذشته سه شنبه ‪ ۳‬ابان در خانه سینما تشکیل شد‪ .‬در این جلسه بعد از بررسی درخواست ها و موارد‬ ‫مطرح شده‪ ،‬قرارداد سرگروهی ‪ ۳‬فیلم جدید به ثبت رسید‪ .‬بر این اساس فیلم سینمایی «طبقه یک و نیم»‬ ‫به کارگردانی نوید اسماعیلی‪« ،‬بی رو» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی و انیمیشن سینمایی‬ ‫«لوپتو» به کارگردانی عباس عســگری هم در نوبت اکران قرارگرفتند‪ .‬براساس تصمیم گیری شورای‬ ‫صنفی نمایش مقرر شده است که هر سه فیلم‪ ،‬اکران خود را از هفته اینده اغازکنند‪/ .‬مهر‬ ‫زن فداکاری که سنگ قبر ندارد‬ ‫مستند «مالیه» به کارگردانی ایمان مصطفایی از شبکه مستند سیما پخش شد‪ .‬فیلمی که ماجرای دردناک‬ ‫یک شیرزن هشت سال دفاع مقدس را نشان و داستان زندگی او را روایت می کند‪.‬‬ ‫مصطفایی کارگردان این فیلم مستند با اشاره به سوژه این فیلم گفت‪ :‬مستند «مالیه» داستان خانمی به نام‬ ‫«مالیه» است که در زمان جنگ‪ ،‬هیچ وقت زادگاه خود در روستای محرزی خرمشهر را ترک نکرد و طی این سال ها‬ ‫به رزمندگان کمک می کرد‪ .‬او ادامه داد‪ :‬همانطور که می دانید در زمان جنگ‪ ،‬روستای محرزی هیچ وقت اشغال‬ ‫نشد‪ .‬مالیه‪ ،‬از اهالی این روستا بود که هیچ گاه انجا را ترک نکرد وکنار رزمندگان ماند تا به انان خدمت رسانی کند‪،‬‬ ‫به ان ها اب و غذا برساند و لباس های شان را بشوید‪ .‬البته در طول جنگ‪ ،‬یکبار ترکش می خورد‪ ،‬اما دوباره به روستا‬ ‫برمی گردد و به فعالیتش ادامه می دهد‪.‬‬ ‫این مستندساز با اشاره به فرم روایی این مستند گفت‪ :‬مالیه سال ها پیش فوت کرده و به همین دلیل زندگی‬ ‫او را در قالب مستند بازسازی نشان دادیم‪ .‬یک خانم مسن را اوردیم تا به جایش ایفای نقش کند‪ ،‬اما چهره اش را‬ ‫هیچ وقت نشان ندادیم‪ .‬از سویی دیگر‪ ،‬من مالیه‪ ،‬را از سال ها پیش می شناختم و در سال های ابتدایی دهه ‪،1390‬‬ ‫زمانی که او زنده بود‪ ،‬سراغش رفتم و مصاحبه ای با او داشتم‪ .‬در انتهای فیلم این مصاحبه قدیمی را اوردم و چهره‬ ‫او را به مخاطب نشان دادم‪ .‬در حقیقت‪ ،‬نقطه طالیی فیلم‪ ،‬همان مصاحبه قدیمی از مالیه‪ ،‬است که پخش شد‪.‬‬ ‫کارگردان مستند مالیه درباره چرایی پرداخت به این سوژه گفت‪ :‬او سوژه خاصی برای من بود‪ .‬اولین بار در یکی‬ ‫از هفته نامه های محلی ابادان گزارشی را درباره او دیدم و زیست متفاوتش توجهم را جلب کرد‪ .‬او در طول ‪ 8‬سال‬ ‫جنگ‪ ،‬هیچ گاه محرزی را ترک نکرد‪ ،‬اما در سال های اخر زندگی وضعیت مالی اص ً‬ ‫ال خوبی نداشت‪ .‬در حقیقت‪،‬‬ ‫او هیچ چیز نداشت و در یک اتاق ‪ 1.5‬در ‪ 2‬متر زندگی می کرد‪ .‬فقط گاهی رزمنده های قدیمی پیش او می امدند‬ ‫و چیزهایی برایش می اوردند‪ .‬در بخشی از مصاحبه ای که با او داشتم جمله ای گفت که واقعا دردناک بود‪ .‬او گفت‪:‬‬ ‫همیشه دلم می خواست که به زیارت امام حسین (ع) بروم‪ ،‬اما نتوانستم و به دلم ماند‪ .‬او اضافه کرد‪ :‬نکته مهم دیگر‬ ‫این است که بعد از این همه سال پس از فوتش‪ ،‬او حتی سنگ قبر هم ندارد‪ .‬خاطرم هست یکی از مسئوالن ابادانی‬ ‫که فیلم را دیده بود‪ ،‬به من زنگ زد و گفت که می خواهیم برای او سنگ قبری فراهم کنیم‪ ،‬اما هیچ خبری ازان ها‬ ‫نشد‪ .‬بعد از اینکه فیلم پخش شد نیز یکی از ارگان های اهواز به ما مراجعه کرد و گفت سنگ قبر را تقبل می کنیم‪،‬‬ ‫اما باز هم هیچ اقدامی صورت نگرفت‪ .‬مصطفایی تاکید کرد‪ :‬او مادر شــهدا در جنگ است‪ ،‬اما هنوز قبر او سنگ‬ ‫مزار ندارد‪ .‬این حق مادری نیست که سال ها در کنار رزمندگان ماند و هیچ وقت شهرش را ترک نکرد‪ .‬وقتی اقای‬ ‫باشه اهنگر و خانم شاه حسینی فیلم را در جشنواره دیدند به من گفتند که «خون گریه کردیم»‪.‬‬ ‫عوامل تولید این مستند عبارتند از‪:‬تهیه کننده و کارگردان‪ :‬ایمان مصطفایی‪ ،‬تصویربردار‪ :‬پیام پارسافر‪ ،‬صدابردار‪:‬‬ ‫علی عبدالحسینی و تدوین و صداگذاری‪ :‬میالد فرهانیان‪/.‬تسنیم‬ ‫چهارشنبه‪ 4‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1301‬‬ ‫همبازیشدن واکینفینیکس و رونی مارا درفیلم پاوو پاولیکوفسکی‬ ‫‪3‬‬ ‫واکین فینیکس و رونی مارا در فیلم جدید پاوو پاولیکوفســکی با عنوان «جزیره» که قرار است در‬ ‫سال ‪ ۲۰۲۳‬فیلمبرداری اش اغازشــود‪ ،‬نقش های اصلی را بازی خواهند کرد‪ .‬این فیلم تریلر بر اساس‬ ‫رویدادهای واقعی ساخته می شود و یک زوج جذاب امریکایی را در دهه ‪ ۱۹۳۰‬به تصویر می کشد که به‬ ‫بهشت شخصی خود در جزیره ای متروک فرار می کنند و دور از مردم زندگی می کنند‪ .‬اما پس از اینکه یک‬ ‫میلیونر با قایق تفریحی خود از ان جا عبور می کند‪ ،‬ارامش این زوج درجزیره از بین می رود‪ .‬مدیرعامل‬ ‫کمپانی فیلم نیشن در بیانیه ای با تمجید از پاولیکوفسکی این پروژه را با توجه به تم حسادت‪ ،‬خیانت و‬ ‫قتل دقیقا همان چیزی خواند که امروز مردم به ان نیاز دارند‪/ .‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫چهارشنبه‪ 4‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1301‬‬ ‫ســریال تلویزیونی «ازادی مشــروط» به‬ ‫نیره رضایی مطلق‬ ‫تهیه کنندگی وکارگردانی مسعود ده نمکی‬ ‫گفت و گو‬ ‫یکی از تولیدات مرکز سیمافیلم است که از‬ ‫اول ابان روانه انتن شبکه یک سیما شده است‪ .‬این سریال‬ ‫اوایل اردیبهشت ماه در لوکیشنی نزدیک امامزاده حیدر در‬ ‫کرج کلید خورد‪ .‬سریالی پر لوکیشن و پر بازیگر با محوریت‬ ‫کرونا که در ‪ ۵۲‬قسمت ساخته شده و به موضوع کرونا با زبان‬ ‫طنز پرداخته است‪ .‬کارگردان سریال دارا و ندار و معراجی ها؛‬ ‫در تازه ترین ســاخته اش از بازیگرانی دعوت به همکاری‬ ‫کرده که هرکدام وجهه کمــدی و طنز دارند و البته در میان‬ ‫‪ 200‬بازیگر این سریال چهره های تازه و جوانی هم به مخاطب‬ ‫معرفی کرده است‪ .‬سریال طنز ازادی مشروط؛ درباره فعالیت‬ ‫گروه های جهادی‪ ،‬کادر درمان و پرســتاران در ایام کرونا و‬ ‫مصائب و شــیرینی های این دوران است که فیلمنامه اش را‬ ‫کریم خودسیانی و شهاب عباســی نوشته اند و سرپرست‬ ‫نویسندگان هم خود ده نمکی بوده است‪.‬‬ ‫پرونده‬ ‫کـرونا بـا چا‬ ‫گزارش پشت صحنه از س‬ ‫ثبت هنرمندانه تالش کادر درمان‬ ‫داســتان ازادی مشــروط؛ درباره سه زندانی اســت که به دلیل‬ ‫جرم های شان در زندان به سر می برند‪ ،‬اما ورود کرونا باعث شده ان ها‬ ‫ازادی مشروط داشته باشند و بتوانند با خدمت کردن بخشی از دوره‬ ‫محکومیت خودشان را جبران کنند‪ .‬لوکیشن زندان قصر جایی است‬ ‫که گروه تولید مدتی در ان مســتقر شــدند تا فضای زندان و دوران‬ ‫محکومیت این سه زندانی را تصویربرداری کنند‪ .‬این همان لوکیشنی‬ ‫است که پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما نیز به ان جا رفت تا‬ ‫در جریان تولید و ضبط سریال قرار بگیرد و چند سکانس از سریال‬ ‫هم در این بازدید ضبط شــد‪ .‬جبلی در ایــن بازدید گفت‪ :‬مجموعه‬ ‫تلویزیونی ازادی مشــروط یاداور کوشش ها و بردباری های روزهای‬ ‫سخت کروناست و نشان دادن و ثبت هنرمندانه همدلی مردم و تالش‬ ‫کادر درمان و مجاهدت نیروهای جهادی در این دو سال برای رسانه‬ ‫ملی اهمیت بسیاری دارد‪.‬‬ ‫رئیس رسانه ملی با تاکید بر این که این مجموعه در حافظه تاریخی‬ ‫ملت ایران ثبت خواهد شد افزود‪ :‬کرونا اتفاق دردناکی بودکه تا چند‬ ‫دهه بعد هم می شود از زوایای مختلف و درگونه های گوناگون درباره‬ ‫ان فیلم و سریال ساخت‪ .‬شما در این مجموعه سعی کرده اید نگاهی‬ ‫طنزامیز به کرونا داشــته باشــید و مطمئنم که مخاطب هم از ان‬ ‫استقبال می کند‪.‬‬ ‫من حسینی بای هستم‬ ‫گروه امــاده گرفتن ســکانس مربــوط به گــزارش محمدرضا‬ ‫حســینی بای از فضای ضدعفونی زندان ها شده است‪ .‬حسینی بای‬ ‫بدون گریم و طراحی لباس خاصی می رود تا مقابل دوربین ده نمکی‬ ‫قرار گیرد ‪ ،‬او درباره حضورش در این سریال گفت ‪ :‬من در این سریال‬ ‫همان حسینی بای هســتم که فقط جلوی دوربین مسعود ده نمکی‬ ‫رفته ام‪ .‬یعنی نقش خبرنگار صداوسیما را با همان نام و گزارش ها در‬ ‫این سریال بازی می کنم‪ .‬او بدون ان که نیاز به دانستن فنون بازیگری‬ ‫داشته باشد و این که قرار باشد در نقشی فرو برود‪ ،‬بازی خود را انجام‬ ‫می دهد‪،‬گویی واقعا جلوی دوربین خبر ایســتاده و گزارش خود را‬ ‫تهیه می کند‪.‬‬ ‫در سکانس دیگری قرار است دعوای زندانیان در مقابل حسینی بای‬ ‫ضبط شود‪ .‬سید مسعود حسینی بازیگر طنز با علیرضا استادی شروع‬ ‫به کل کل کرده می گوید‪ :‬ما جوجه شنا داری بودجه‪ ،‬شما حافظ ما‪،‬‬ ‫پریز محافظ‪ ،‬ما اب حوض‪ ،‬شما شیرموز و‪...‬‬ ‫جالب این جاست که این دیالوگ مورد توجه و تشویق جبلی رئیس‬ ‫رســانه ملی که هم چنان گروه را همراهی می کند قرار می گیرد سید‬ ‫مسعود حســینی در این فضای گرم و صمیمی رو به جبلی می گوید‪:‬‬ ‫سرسالمتی همه سالمتی ها‪ ،‬ســامتی اقای جبلی‪ ،‬سالمتی اون که‬ ‫در رفاقت با من بود تو یه مسیر‪ ،‬سر ســامتی اقای جبلی که تو قلبم‬ ‫می درخشی مثل یاقوت‪ .‬و با لحن تندی ادامه می دهد‪،‬کرونا تف به روت ‪.‬‬ ‫طنز کرونایی به شرط خنده‬ ‫کارنامه مسعود ده نمکی از دوران سردبیری نشریات «شلمچه» و‬ ‫«جبهه» و ساخت مستند تا ورودش به سینما با فیلم «اخراجی ها» و‬ ‫رفتن سراغ ژانرهای دیگر با «رسوایی» و سریال «دادستان» مملو از‬ ‫اتفاقات مختلف است که نام او را همواره سر زبان نگه می دارد و اثارش‬ ‫را با نقدهای مختلف همراه می کند‪ .‬او در تازه ترین اثرش با نگاه طنز‬ ‫سراغ کرونا رفته و قرار اســت مخاطب را با کمک انبوهی از بازیگران‬ ‫طنز راضی نگه دارد‪.‬‬ ‫ده نمکــی در باره تغییراتی که در ســاختمان زنــدان قصر برای‬ ‫تصویربرداری داده شده است‪ ،‬می گوید‪ :‬در بخشی از زندان سلول هایی‬ ‫را انتخاب کردیم که موقعیت و فضا برای ضدعفونی را فراهم کنیم و‬ ‫به موضوع مرخصی دادن به زندانی ها در دوران کرونا اشاره کردیم‪.‬‬ ‫این تهیه کننده و کارگردان با اشــاره به انتخاب موضوع کرونا و‬ ‫نمایش ابعاد اجتماعی ان افزود‪ :‬کرونا موضوعی است که از هر زاویه‬ ‫می شود به ان پرداخت اما به نظرم این بیماری چنان مهلک و دشوار‬ ‫بود که اغلب کارگردانان وجه خاصی از ان را دیدند و جنبه های منفی‬ ‫ان بیشتر به چشم امد‪ .‬افسردگی و ناراحتی که از این بیماری منتشر‬ ‫شد ما را به این نتیجه رساند که به سراغ طنز برویم و و از زاویه ای تازه‬ ‫به موضوع کرونا در کشــور بپردازیم و یک سریال خاطره انگیز برای‬ ‫مردم به تصویر بکشیم‪.‬‬ ‫وی انتخاب زبان طنز را یک ضرورت برای تولیدات سیما دانسته‬ ‫و ادمه داد‪ :‬برای مردم روزهای کرونا طعم تلخی داشت و بیماری‪ ،‬از‬ ‫دست دادن عزیزان و از دست دادن کسب و کار ماحصل ان روزها بود‪.‬‬ ‫ما نمی خواستیم کام مردم تلخ بماند به همین دلیل به بهانه نشان دادن‬ ‫فعالیت گروه های جهادی‪ ،‬کادر درمان و پرســتاران در ایام کرونا‪ ،‬از‬ ‫زبان طنز بهره بردیم و به مصائب و شیرینی های این دوران پرداختیم‪.‬‬ ‫به گفته این کارگردان مردم ایران ویژگی های خاصی در شــوخ‬ ‫طبعی و طنــازی دارند و از ســریال های طنز اســتقبال می کنند و‬ ‫خوشحالم که مخاطب این اثر‪ ،‬شاهد یک درام طنازانه خواهد بود‪.‬‬ ‫ده نمکــی انتخاب بازیگــران طنز بــرای این مجموعــه را یکی‬ ‫ازمهمترین بخش های سریال عنوان کرده می گوید‪ :‬داستان سریال‬ ‫حول محور سه زندانی است که با ورود کرونا ازادی مشروط گرفته اند‬ ‫و قرار اســت با خدمت کردن به مردم و کادر درمان‪ ،‬بخشی از دوره‬ ‫محکومیت شان را بگذرانند‪ .‬مشخص است که رفتارهای طنز این سه‬ ‫نفر داســتان را پیش می برد برای همین باید هر سه نفر را به شکلی‬ ‫مترادف و متضاد هم انتخاب می کردم‪.‬‬ ‫وی می افزاید‪ :‬در نهایت این ســه نقش به علی مسعودی‪ ،‬سروش‬ ‫جمشیدی و علیرضا استادی رسید که پیش از این در کار طنز ظاهر‬ ‫نشــده اند اما با نقش افرینی متفاوتی که دارند در این سریال موفق‬ ‫هستند‪.‬‬ ‫تهیه کننده «ازادی مشروط» ادامه می دهد‪ :‬انتخاب بازیگر برایم‬ ‫همیشه مهم بوده‪ ،‬چه انتخاب چهره های جدید و معرفی شان به دنیای‬ صفحه 4 ‫اشـنی طنـز‬ ‫پرونده‬ ‫سریال «ازادی مشروط»‬ ‫چهارشنبه‪ 4‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1301‬‬ ‫‪5‬‬ ‫و گروه جوان و با انگیزه ای که دیدم سبب شد این نقش را بپذیرم‪.‬‬ ‫وی با اشــاره به تلخی های کرونــا و خاطرات تلــخ ان روزها از‬ ‫خانه نشینی‪ ،‬نگرانی و اســترس تا از دســت دادن عزیزان مان بیان‬ ‫می کند‪ :‬واقعا این بیماری هیچ وجه مثبتی نداشت و این خیلی مهم‬ ‫است که این سریال از دل این تلخی ها می خواهد مردم را بخنداند‪.‬‬ ‫رجبی با اشاره به نقشش در این سریال می گوید‪ :‬حاج اقا هروی‪ ،‬فرد‬ ‫معقول و مورد اعتماد است و در مقابل ادم های طناز او هم بخش های‬ ‫طنزی دارد که به دلنشین شدن فضا کمک می کند‪.‬‬ ‫این بازیگر مهمترین ویژگی «ازادی مشروط» را انتخاب بازیگران و‬ ‫گروه تولید جوان و باانگیزه دانسته و می افزاید‪ :‬با اعتمادی که ده نمکی‬ ‫به جوانان کرده اســت‪ ،‬اتفاق های بســیار خوبی رقم می خورد و این‬ ‫سریال به دل مردم می نشیند‪.‬‬ ‫نقش جدی با لهجه ای متفاوت‬ ‫پرویز فالحی پور از بازیگران حرفه ای و کارکشــته تئاتر و به قول‬ ‫قدیمی ها خاک صحنه خورده و در مدیوم تلویزیون از یاور ســریال‬ ‫«شب دهم» تا شهاب الدین سریال «بی نشان» که چندی پیش روی‬ ‫انتن شبکه سه سیما بود مسیر طوالنی و درستی را طی کرده است‪.‬‬ ‫او نشان داده که در نقش های خاص قابلیت های بیشتری دارد و این‬ ‫بار در سریال «ازادی مشروط» تالش کرده در فضای طنز‪ ،‬استعداد‬ ‫و قابلیت بازیگری اش را محک بزند‪ .‬فالحی پور در این سریال نقش‬ ‫طاها مرادی‪ ،‬یک جهادگر را بازی می کند‪ .‬او درباره این نقش می گوید‪:‬‬ ‫ســریال «ازادی مشــروط» در فضای طنز به اقدامات جهادگران و‬ ‫همدلی مردم در ایام کرونا می پردازد‪ .‬من هم در این کار نقش مسئول‬ ‫جهادگران محله و یکی از اعضای هیات امنای محله را بازی می کنم که‬ ‫قرار است در دوران کرونا به مردم اموزش بدهیم و به ان ها در رعایت‬ ‫دستورالعمل های بهداشتی کمک کنیم‪.‬‬ ‫وی می افزاید‪« :‬ازادی مشــروط» به نوعی ادای دین به پزشکان‪،‬‬ ‫پرستاران و جهادگرانی است که به خاطر کرونا جان شان را از دست‬ ‫داده اند‪ .‬به هرحال کرونا اتفاق تلخی برای همه مردم دنیا بود‪ ،‬اما این‬ ‫سریال ســعی کرده به این موضوع تلخ با زبان طنز بپردازد تا مردم با‬ ‫دیدن ماجراهای این سریال لبخند بزنند‪.‬‬ ‫فالحی پور با اشــاره به جزئیات نقش خود در این سریال متذکر‬ ‫می شــود‪ :‬من نقش جدی ای دارم ولی برای این که کار جذاب شود‪،‬‬ ‫لهجه و گویشی دارم که شــخصیت مرادی را کمی بانمک و شیرین‬ ‫کرده است‪ .‬هرچند داشتن لهجه در این سریال برایم سخت بود چون‬ ‫باید لهجه ای را انتخاب می کردم که خیلی به قومیتی خاص اشــاره‬ ‫نمی کرد و شاید بشود گفت که من با لهجه خودساختگی ام که تلفیق‬ ‫چند گویش است صحبت می کنم و همین انتخاب کمی شخصیت‬ ‫من را از حالت جدی در اورده است‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬این سریال با انبوهی از بازیگران شناخته شده و کمتر‬ ‫دیده شده روی انتن رفته اســت و به نظرم به دلیل فیلمنامه خوبی‬ ‫که نوشته شــده‪ ،‬قصه به خوبی پیش رفته و شخصیت های خوبی در‬ ‫داستان تعریف شده که بار طنز سریال را به دوش می کشند‪ .‬به طور‬ ‫مثال حضور بازیگرانی چون علیرضا جاویدنیا و عباس محبی بخشی‬ ‫از طنز این کار را قوت بخشیده است‪.‬‬ ‫بازیگری و چه دادن نقش های متفاوت به بازیگران شناخته شده ای که‬ ‫مطمئن هستم از پس ایفای ان نقش بر می ایند‪.‬‬ ‫ده نمکی درباره استقبال مخاطب از این ســریال در روزهایی که‬ ‫دیگر بحث کرونا کمرنگ شده است می گوید‪ :‬من سعی کرده ام با زبان‬ ‫طنز و شوخی به روابط بین ادم ها و مشکالت دوران کرونا بپردازم‪ .‬ما‬ ‫خیلی از ان روزها فاصله نگرفته ایم و فکر می کنم هر رویدادی را بهتر‬ ‫است پس از تمام شــدن تحلیل کنیم تا به یک نتیجه گیری درست‬ ‫برسیم‪ .‬شاید این روزها کرونا دغدغه اصلی مردم نباشد اما پرداختن به‬ ‫یک اتفاق تاثیرگذار در زندگی مردم همیشه می تواند مورد توجه باشد‬ ‫مخصوصا که قرار است این موضوع با زبان طنز همرا باشد‪.‬‬ ‫درباره کرونا هنوز باید نوشت‬ ‫کریم خودسیانی‪ ،‬نویسنده سریال «ازادی مشروط» درباره ساخت‬ ‫چنین سریالی می گوید‪ :‬کرونا اتفاق ســاده ای در زندگی ما نبود و تا‬ ‫مدت ها می شــود درباره کرونا نوشــت و درباره اش فیلم و سریال یا‬ ‫مستند ساخت و به نظرم نوشتن درباره کرونا تاریخ مصرف ندارد‪.‬‬ ‫وی با اشاره به دومین همکاری اش بامسعود ده نمکی پس از سریال‬ ‫«دادِستان» می افزاید‪ :‬یکی از ویژگی های کار با ده نمکی عالقه اش‬ ‫به طنز است‪ .‬برای همین ما در این مجموعه سعی کردیم نگاه کمدی‬ ‫به کرونا داشته باشیم که البته داستان ما کمی هم امیخته به ملودرام‬ ‫است و فکر می کنم این دو در کنار هم جواب داده است‪.‬‬ ‫خودسیانی با اشاره به انتخاب بازیگران برای این سریال می گوید‪:‬‬ ‫وقتی قصه سریال بر مدار طنز است باید سراغ شناخته شده های طنز‬ ‫برویم اما لزوما نباید بازیگران سریال‪ ،‬کمدین باشند بلکه باید از قابلیت‬ ‫طنز بازیگران بهره ببریم‪.‬‬ ‫یک روحانی متفاوت و شوخ طبع‬ ‫مهران رجبی که در «معراجی ها» با ده نمکی همکاری داشته در‬ ‫این سریال نقش یک روحانی را بازی می کند‪ .‬وی در این باره می گوید‪:‬‬ ‫بیش از ‪۱۰‬بار نقش روحانی را در سینما و تلویزیون بازی کرده ام و در‬ ‫این ســریال هم در نقش حاج اقا هروی حضور دارم که البته به دلیل‬ ‫فضای طنز سریال کمی متفاوت از بقیه نقش هایم است‪.‬‬ ‫رجبی دلیل انتخاب این نقش را ظرفیت و قصه جدید سریال دانسته‬ ‫و می گوید‪« :‬ازادی مشروط» حرف تازه ای در فضای اثار کرونایی دارد‬ ‫نقش مادر شهید را دوست دارم‬ ‫شهین تســلیمی بازیگر خوش اخالق‪ ،‬مهربان و باسابقه ای که در‬ ‫قالب تیپ و نقش های مادران مختلف بازی کرده است‪ ،‬در این سریال‬ ‫نقش یک مادر شهید را بازی می کند‪ .‬تسلیمی درباره حضورش در این‬ ‫سریال می گوید‪ :‬مردم پس از روزهای سخت کرونا و با توجه به شرایط‬ ‫سخت زندگی این روزها به خنده و سرگرمی نیاز دارند و نسبت به اثار‬ ‫کمدی‪ ،‬عالقه بیشتری هم نشان می دهند‪.‬‬ ‫وی می افزاید‪ :‬بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردانان در سال های‬ ‫اخیر سراغ فیلم ها و سریال های کمدی رفته اند‪ .‬این سریال هم به دلیل‬ ‫موقعیت طنزی که دارد مورد توجه قرار خواهد گرفت‪.‬‬ ‫تســلیمی درباره همکاری اش با ده نمکی می گویــد‪ :‬این اولین‬ ‫همکاری من با ده نمکی است و از این بابت خوشحالم چون کارهای‬ ‫قبلی اش را دیدم و می دانم که کارگردان کاربلدی است ‪ .‬با بازیگران‬ ‫تعامل خوبی دارد و بازیگر را خســته نمی کند‪ .‬حاال هم که با او کار‬ ‫می کنم متوجه شــدم که کارگردان با تجربه و وسواسی است و اگر‬ ‫چه دســت بازیگر را در بداهه گویی باز گذاشته است‪ ،‬اما در گرفتن‬ ‫سکانس ها سخت گیری می کند‪ .‬به همین دلیل فضای کارش صمیمی‬ ‫و خوب است‪.‬‬ ‫وی درباره نقش خود می گوید‪ :‬اولین بار است نقش مادر شهید را‬ ‫بازی می کنم و این نقش را دوست داشتم و امیدوارم مردم هم ان را‬ ‫دوست داشته باشند و هم چنین این سریال بتواند ان ها را راضی کند‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫چهارشنبه‪ 4‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1301‬‬ ‫«اوانا» گام بلندی در شکستن انحصار رسانه ای است‬ ‫محمد مهدی اسماعیلی ‪ ،‬وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در نشست شرکت کنندگان هجدهمین مجمع‬ ‫عمومی اوانا‪ ،‬با حضور ایت اهلل سید ابراهیم رئیســی رئیس جمهوری اسالمی ایران اظهار کرد‪ :‬در طول‬ ‫‪ ۴‬دهه اخیر جمهوری اسالمی تجربه نوینی را در عرصه رسانه به دست اورده ایم‪ .‬او افزود‪ :‬در دوره جدید‬ ‫فعالیت اوانا‪ ،‬تالش می کنیم به طور فعال در جهت ارتقای هویت جمعی این اتحادیه حرکت کرده و از این‬ ‫فرصت برای رساندن صدای مردم و مظلومان به جهان استفاده کنیم‪ .‬اسماعیلی ابراز امیدواری کرد که با‬ ‫حضور فعال خبرگزاری ها و رسانه های مستقل گام بلندی در جهت شکستن انحصار رسانه ای که می کوشد‬ ‫حاکم بر دنیا شود برداشته شود و نقش اوانا‪ ،‬را در این حرکت بسیار مهم دانست‪/.‬ایلنا‬ ‫کتاب«شرحمعلقاتسبع»منتشرشد‬ ‫چاپ هشتم کتاب «شرح معلقات سبع» تالیف احمد ترجانی زاده و با مقدمه و تعلیقات جلیل تجلیل از‬ ‫سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد‪ .‬کتاب «شرح معلقات سبع» یا همان هفت چکامه اویخته‪،‬‬ ‫عبارت از هفت قصیده اند که در این کتاب متن ان ها همراه با شرح حال مختصر گویندگان و انگیزه سرودن‬ ‫ان ها به نظر خواننده گرامی می رسد‪ .‬بسیاری گفته اندکه این قصاید هفت گانه را بعد از ان که در بازار عکاظ یا‬ ‫امثال ان داوران مسابقات سخنوری رای به رجحان و برتری ان ها در فصاحت داده اند به در کعبه اویخته اند‬ ‫و به همین جهت ان ها را معلقات گویند‪ .‬این کتاب در ‪ ۲۹۳‬صفحۀ وزیری‪ ،‬شمارگان ‪ ۵۰۰‬نسخه و با قیمت‬ ‫‪ ۱۰۰.۰۰۰‬تومان توسط انتشارات سروش در اختیار عالقمندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است‪ /.‬میزان‬ ‫چگونه دوران کودکی‬ ‫هنرمندان الهامبخش‬ ‫هنر ان ها می شود‬ ‫موسسه هنر های معاصر بوستون در نمایشگاه گروهی «برای شروع‬ ‫دوباره‪ :‬هنرمندان و دوران کودکی» به بررسی چگونگی الهام گرفتن‬ ‫هنرمندان از دوران کودکی خود و تاثیر کودکان بر ان ها می پردازد‪.‬‬ ‫جیل مدودو‪ ،‬مدیر این موسســه گفت‪ :‬کودکان و دوران کودکی‪،‬‬ ‫نقش ان ها در جامعه‪ ،‬دیده شــدن یا نامرئی بــودن ان ها‪ ،‬خالقیت‪،‬‬ ‫انعطاف پذیری و وضعیت اسفبار ان ها در طول دهه ها و قرن ها‪ ،‬منبع‬ ‫عالقه‪ ،‬تعامل و نگرانی بــرای هنرمندان بوده اســت‪ .‬همه ما درباره‬ ‫برابری تحصیلی‪ ،‬مهاجرت‪ ،‬بیماری هــای همه گیر و‪ ...‬برای کودکان‬ ‫احساس نگرانی می کنیم و این نمایش به ما فرصتی می دهدکه دوباره‬ ‫به کودکان توجه کنیم‪ .‬بیش از ‪ ۷۵‬نقاشی‪ ،‬مجسمه‪ ،‬عکس‪ ،‬طراحی‪،‬‬ ‫ویدئو و اینستالیشــن از ‪ ۴۰‬هنرمند قرن بیســتم و بیست و یکم‪ ،‬از‬ ‫هنرمندان مشهوری مانند پل کله و ژان میشل باسکیا گرفته تا بسیاری‬ ‫از هنرمندان نوظهور و میانسال به نمایش گذاشته شده است‪.‬‬ ‫اثار این مجموعه طیف گسترده ای دارند‪ ،‬از نحوه نمایش کودکان‬ ‫تئاتر کودک با ‪ ۶‬اثر در تهران‬ ‫با گشایش برخی از سالن های تئاتر در هفته اخیر ولی هنوز شاهد‬ ‫فروش قابل توجه اثار نیستیم و از سوی دیگر هم چنان اهالی تئاتر در‬ ‫دو بخش موافق و مخالف اجرا در موقعیت کنونی هستند و برای اجرا‬ ‫رفتن تئاتر‪ ،‬نقدهای بسیاری را شاهد هستیم‪ .‬گذشته از تئاتر حرفه ای‪،‬‬ ‫اجراها در هفته اخیر برای رده کودک و نوجوان در تماشاخانه های تهران‬ ‫برقرار است و عوامل ان ها معتقدند این رده سنی مانند رده بزرگسال‬ ‫نیست و محدودیتی برای اجرای ان ها وجود ندارد و حتی اجرا رفتن‬ ‫این دســته از نمایش ها را الزم و ضروری می داننــد‪ .‬و اما این روزها‬ ‫نمایش های «نیم وجبی» به کارگردانی علیرضا دهقانی‪« ،‬گربه و موش‬ ‫دم بریده» به کارگردانی سینما نورائی‪« ،‬هدیه سحرامیز» به کارگردانی‬ ‫مهدی خجستگی‪« ،‬الفکادیو» به کارگردانی احمد تیموری و «کلوچه‬ ‫جادویی» به کارگردانی عباس قاصدزاده‪ ،‬از این هفته و نمایش «چوپان‬ ‫و چوب جادویی» به کارگردانی محمد حسین داداش نیا ‪ ،‬ازهفته اتی‬ ‫در تماشاخانه های شهر تهران اجرا می روند‪/.‬صباخبر‬ ‫سیاه پوست در رسانه ها که توسط هنرمند معاصر دبورا رابرتز کار شده‪،‬‬ ‫تا اثار فرانسیس الیس بلژیکی که کودکان را در سراسر جهان در حال‬ ‫بازی کردن ثبت کرده است‪ .‬روث اریکسون ک ه ایده این نمایش از اوست‬ ‫عقیده دارد اگرچه نمایشگاه های زیادی درباره دوران کودکی برگزار‬ ‫شده اما این نمایشــگاه رویکرد جدیدی دارد‪ .‬او گفت‪ :‬بیشتر ان اثار‬ ‫تصویری نمایشی از کودکان بود‪ ،‬اما تمرکز در اینجا بر هنرمندان است‬ ‫و این که چگونه تعامل با کودکان یا ساختار فرهنگی دوران کودکی رویه‬ ‫ان ها را تغییر داده است‪ .‬این پروژه در قلب خود بر موضوع یا تجربه ای‬ ‫متمرکز است که شاید قب ً‬ ‫ال در حاشیه بوده است‪.‬‬ ‫این پروژه با یک سوال ساده از هنرمندان اغاز شد‪ :‬ایا دوران کودکی‬ ‫شما جرقه ای ایجادکرد که باعث شــود این موضوع را برای کار خود‬ ‫بپذیرید؟ هنرمندان در مورد زیبایی دست نوشته های کودکانه‪ ،‬افسون‬ ‫صفحه های کتاب و‪ ...‬صحبت کردند و از میان این گفتگو ها شــش‬ ‫بخش موضوعی نمایشگاه شکل گرفت‪ .‬در اولین گالری‪ ،‬مجموعه ای‬ ‫معرفی برگزیدگان مسابقه ادبی «اواز ققنوس»‬ ‫دومین مسابقه ادبی «اواز ققنوس» که به بازافرینی داستان ها‬ ‫و منظومه های کهن ادبی اختصاص داشــت‪ ،‬به مناسبت ‪ ۱۸‬تیر‬ ‫«روز ملی ادبیات کودک و نوجوان» و نکوداشت مهدی اذریزدی‬ ‫نویسنده نام اشنای کودکان و نوجوانان طراحی و برگزار شد‪.‬‬ ‫در مجموع ‪ ۷۷‬اثر با محورهای نگاه طنزامیز به سوژه ها‪ ،‬موضوع‬ ‫و پردازش داستان‪ ،‬بازافرینی داستان های کهن‪ ،‬توجه به ساختار‬ ‫داســتانی منســجم و زبان مســتقل در بازافرینی داستان ها به‬ ‫دبیرخانه این رویداد ادبی رسید و تمامی اثار ارسالی از سوی مریم‬ ‫کوچکی‪ ،‬هما اجتهادی و شراره هاشم دباغیان داوری و در پایان ‪۱‬‬ ‫اثر رتبه اول‪ ۱ ،‬اثر رتبه دوم‪ ۲ ،‬اثر مشترکاً مقام سوم و ‪ ۲‬اثر به عنوان‪،‬‬ ‫شایسته تقدیر معرفی شدند‪ .‬برخی از اثار نیز به دلیل حجم باال و‬ ‫تعداد کلمات باالتر از ‪ ۳۰۰۰‬از چرخه داوری خارج شدند‪ .‬جوایز‬ ‫و لوح تجلیل دومین مســابقه ادبی «اواز ققنوس» به زودی برای‬ ‫برگزیدگان و شایستگان تجلیل ارسال خواهد شد‪/ .‬صبا خبر‬ ‫از مجسمه های فیگوراتیو کودکان به نمایش گذاشته شده است‪ .‬با قدم‬ ‫زدن در میان این اثار‪ ،‬بازدیدکنندگان با شــیوه های متفاوتی مواجه‬ ‫می شوند که هنرمندان از چهره کودک برای برانگیختن احساسات و‬ ‫تجربیات شادی‪ ،‬بازی‪ ،‬اسیب پذیری و انعطاف پذیری استفاده کرده اند‪.‬‬ ‫طراحی های کودکانه نشان دهنده توانایی احساسی و تخیلی کودک‬ ‫است و این که ان ها چگونه هنر را به وجود می اورند‪ .‬اولین قطعه این‬ ‫نمایشگاه‪ ،‬یک نقاشی است که پل کله‪ ،‬در ســال ‪ ۱۸۸۴‬و زمانی که‬ ‫حدود ‪ ۵‬سال داشت کشید‪ .‬شــکل اموزش ندیده عالمت گذاری و ‬ ‫ایده های بازنمایی و انتزاع که در این اثر دیده می شــود تاثیر مهمی‬ ‫در توسعه اثار او و احتماالً در توسعه هنر مدرن داشتند‪ .‬چیدمانی که‬ ‫برایان بلوت به نمایش گذاشته است بر روی ‪ ۲۶‬اثر از مجموعه هنر های‬ ‫کودکان که توسط مربی ان ها گرداوری شده و کپی های خودش از‬ ‫برخی از ان ها متمرکز است‪ .‬بلوت در سنین جوانی شیفته هنر کودکان‬ ‫شد و از نوجوانی شروع به جمع اوری اثار ان ها کرد‪ / .‬هنرانالین‬ ‫تئاترشهر با دو اجرا میزبان مخاطبان خواهد بود‬ ‫مجموعه تئاترشهر که تصمیمی برای کنسلی اجراها ندارد امروز ‪۴‬‬ ‫ابان ماه سالن های خود را فعال خواهد کرد‪ .‬با توجه به پی گیری های‬ ‫انجام شــده‪ ،‬نمایش «پاره هایی از چند زندگی» به کارگردانی شیوا‬ ‫دیناروندکه هفته گذشــته بلیت فروشــی خود را در ســایت تیوال‬ ‫اغازکرده بود‪ ،‬ازامروز چهارشــنبه ‪ ۴‬ابان ماه در مجموعه تئاترشهر‬ ‫به روی صحنه می روند و تا این لحظه تصمیمی به کنسل شدن اجرا‬ ‫ندارد‪ .‬وضعیت سالن قشقایی تئاترشــهر برای این نمایش در سایت‬ ‫بلیت فروشی تا لحظه تنظیم این گزارش ظرفیت ‪ ۱۵‬بلیت باقی مانده‬ ‫را نشان می دهد‪ .‬مسئوالن تئاترشــهر درتالش هستند تا مخاطبان‬ ‫تئاتر مشکلی برای تردد نداشته باشند‪ .‬طی اعالم انجام شده از طرف‬ ‫تئاترشهر‪ ،‬نمایش «شــراره» به کارگردانی محمدمهدی خاتمی نیز‬ ‫امروز در سالن سایه مجموعه تئاترشــهر‪ ،‬اجرا می رود و روز اینده با‬ ‫توجه به محدودیت های نمایش ها برای اجرا در تئاتر شهر شاهد اجرای‬ ‫‪ ۲‬نمایش خواهیم بود‪/.‬صباخبر‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫هفتمیندوساالنه ملیهنر هایتجسمیکانونفراخوانداد‬ ‫فراخوان هفتمین دوساالنه ملی هنر های تجســمی با موضوع «زندگی جاری ست‪ » ...‬ویژه همکاران‬ ‫کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد‪ .‬این رویداد هنری در رشته های نقاشی‪ ،‬خوشنویسی‪،‬‬ ‫سفالگری و مجسمه سازی‪ ،‬عکاسی و هنر های بومی و سنتی برگزارخواهدشد‪ .‬بر اساس این فراخوان در بخش‬ ‫نقاشی عالقه مندان می توانند با تکنیک ازاد به خلق اثر بپردازند‪ .‬هم چنین در رشته خوشنویسی می توانند با‬ ‫تکنیک های شناخته شده خوشنویسی اثار خود را ارسال کنند‪ .‬در هنر سفال گری و مجسمه سازی با تکنیک‬ ‫ازاد و همچنین در رشته عکاسی‪ ،‬عالقه مندان می توانند با دوربین عکاسی یا گوشی تلفن همراه خود تصویر‬ ‫بگیرند و در هفتمین دوساالنه ملی هنر های تجسمی شرکت کنند‪ /.‬هنرانالین‬ ‫خاموشیچراغکنسرت هاسهماههشد‬ ‫با این که انتظار می رفت بعد از پایان ایام سوگواری محرم‬ ‫و صفر فصل تازه ای از اجراهای زنده موســیقی پیش روی‬ ‫مخاطبان قرارگیرد‪ ،‬اما اتفاقات و ناارامی های اخیر‪ ،‬تعطیلی‬ ‫کنسرت ها را سه ماهه کرد‪.‬‬ ‫بسیاری از برنامه گذاران و تهیه کنندگان حوزه موسیقی‬ ‫براساس برنامه ریزی همیشگی و طبق روالی که در ایام بعد‬ ‫از سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) داشته اند‪ ،‬تمام تالش‬ ‫و برنامه های خود را انجام داده بودند تا از ابتدای ربیع االول‪،‬‬ ‫نسبت به برگزاری کنســرت های خوانندگان و گروه های‬ ‫طرف قراردادشان اقدامات الزم را انجام دهند‪ .‬اقداماتی که‬ ‫طبیعتاً اخذ نوبت از ســالن های برگزاری کنسرت و موارد‬ ‫مشابه جزو اولین اولویت های ان ها قرار داشت و تا انجا که از‬ ‫گزارش های میدانی احصا شده‪ ،‬اغلب سالن های باالی‪۱۰۰۰‬‬ ‫نفر با انبوه تقاضای گروه هایی مواجه بودند که خود را برای‬ ‫برپایی کنسرت ها اماده کرده بودند‪ .‬فصل جدید برگزاری‬ ‫کنسرت های موسیقی قرار بود در حالی پیش روی مخاطبان‬ ‫قرار گیرد که حتی تعدادی از خوانندگانی که تاکنون موفق‬ ‫به دریافت مجوز اجرای زنده نشده بودند نیز قصد داشتند‬ ‫دور تازه فعالیت های خود را با افزایش نسبی قیمت بلیت ها‬ ‫اغاز کنند که از این میان می توان به ارمین زارعی‪ ،‬حامیم‪،‬‬ ‫رضا نیک زاده‪ ،‬معین زد‪ ،‬رضایا اشاره کرد‪ .‬گفته می شد گویا‬ ‫مجوز این خوانندگان برای برگزاری کنسرت صادر شده است‪.‬‬ ‫اما گویی طلسم پیچیده ای که در این سال ها و در سایه کرونا‬ ‫فرایند اقتصادی موسیقی ایران را به شدت تحت تاثیر قرار‬ ‫داده بود با فروکش کردن این بیماری هم قصد شکستن ندارد‬ ‫و اهالی موسیقی و تئاتر فع ً‬ ‫ال باید در ارزوی شرایط متعادل‬ ‫برایادامه فعالیت هایشانبمانند‪.‬درچنینشرایطیناارامی ها‬ ‫چهارشنبه‪ 4‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1301‬‬ ‫برپایینمایشگاه«سازخانه»بهتعویقافتاد‬ ‫‪7‬‬ ‫چهارمین دوره نمایشگاه «سازخانه» بنا به درخواست شرکت کنندگان این رویداد به تعویق افتاد‪.‬‬ ‫بر اساس برنامه های تعیین شده قرار بود چهارمین دوره نمایشگاه «سازخانه» در شاخه های سازهای‬ ‫ایرانی‪ ،‬کالســیک و ابداعی از تاریخ ‪ ۲۷‬ابان تا ‪ ۴‬اذر در محل خانه هنرمندان ایران برپا شود‪ ،‬اما بنا به‬ ‫درخواست شرکت کنندگان در این نمایشگاه و کانون سازندگان سازخانه موسیقی ایران‪ ،‬برپایی چهارمین‬ ‫دوره نمایشگاه تا اطالع ثانوی به تعویق افتاد‪ .‬مبالغ پرداختی جهت ثبت نام در رویداد «سازخانه» از جانب‬ ‫خانه موسیقی به شرکت کنندگان عودت داده می شــود و زمانی که برگزاری چهارمین دوره نمایشگاه‬ ‫قطعی شود اولویت حضور در نمایشگاه با افرادی است که ثبت نام کرده بودند‪/.‬مهر‬ ‫و اتفاقات اخیر کشور فضای بسیار عجیب و غریبی را برای این‬ ‫گروه رقم زده است که هنوز نمی توانند همچون دوره های‬ ‫گذشته فصل تازه برگزاری کنسرت ها و اجرای نمایش ها را‬ ‫رقم بزنند‪ .‬ماجرا به گونه ای پیش رفته که تهیه کنندگان و‬ ‫صاحبان اثار موسیقایی متاثر از ناارامی های اخیر طی یک‬ ‫ماهه گذشــته اقدامی برای برگزاری کنســرت نداشته اند‪.‬‬ ‫از ســوی دیگر شــرایط برگزاری کنســرت در سالن های‬ ‫بــاالی ‪ ۱۰۰۰‬نفر نیز گویا به گونه ای نیســت که مدیران و‬ ‫تهیه کنندگانبتواننددررابطهباانبهتصمیم گیریمشخصی‬ ‫برسند‪.‬بههرحالطییکماهاخیرتقریباًهیچکنسرتیغیراز‬ ‫کنسرت ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما به مناسبت‬ ‫هفته دفاع مقدس برگزار نشده است‪ .‬شرایطی که به شدت‬ ‫نظام اقتصادی موسیقی ایران را در همه گونه ها تحت تاثیر‬ ‫قرار داده و فعاالن این عرصه را با مســیری مواجه کرده که‬ ‫می تواند برای ان ها دربرگیرنــده ضررهای جبران ناپذیری‬ ‫به لحاظ اقتصادی باشــد‪ .‬این تهدیــد‪ ،‬در گونه های جدی‬ ‫حوزه موسیقی به ویژه موسیقی ایرانی‪ ،‬موسیقی کالسیک و‬ ‫موسیقی نواحی بیشتر خود را عیان کرده است و باید دید که‬ ‫طی روزهای اینده از سوی نهادهای سیاستگذار از جمله دفتر‬ ‫موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی و تهیه کنندگان و‬ ‫فعاالن موسیقی چه تصمیماتی برای اینده کنسرت ها در‬ ‫شرایط فعلی اتخاذ خواهد شد‪ .‬طبق اخرین پیگیری های‬ ‫خبرنگار مهر از منابع موثق خبری‪ ،‬قرار بر این است که طی‬ ‫روزهای پیش رو جلساتی با حضور تهیه کنندگان و فعاالن‬ ‫عرصه موسیقی و تعدادی دیگری از مجموعه های مرتبط با‬ ‫برگزاری کنسرت ها برگزار و تصمیماتی درباره نحوه از سر‬ ‫گیری اجراها اتخاد شود‪/ .‬مهر‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫کسب و کارهای مجازی و فیلترینگ اینستاگرام‬ ‫روزگار سپری شده ستاره سینما و تلویزیون‬ ‫یاسر سماوات‪ -‬درست همان روزی به دنیا امدکه طرح تاسیس‬ ‫دانشــگاه تهران‪ ،‬پس از تصویب مجلس ملی وارد فاز اجرایی شد‪15 .‬‬ ‫بهمن ‪ 1313‬کلنگ احداث دانشگاه تهران متشکل از ‪ 6‬دانشکده علوم‬ ‫طبی‪ ،‬انسانی‪ ،‬تربیتی‪ ،‬سیاسی‪ ،‬اقتصادی و فنی زده شد تا دکترعیسی‬ ‫صدیق به اتفاق دکترعلی اصغرحکمت‪ ،‬ریاست ان را برعهده گیرند‪.‬‬ ‫زادروز او هم چنین با تاسیس شبکه جهانی فیسبوک‪ ،‬با ابتکار مارک‬ ‫زوکربرگ به سال ‪ 2004‬میالدی همزمان است‪ .‬البته پیش از ان که‬ ‫علی نصیریان در‪ 15‬بهمن‪ 1313‬دیده به جهان بگشاید‪ ،‬درست‪ 4‬سال‬ ‫پیش از ان زمانی بود که محمدعلی فردین بازیگر فقید سینمای‬ ‫ایران در ‪ 1309‬متولد شد‪ .‬زادگاه او خیابان مهدی خانی در‬ ‫میدان شاهپور اســت‪ .‬خودش جای مهدی خانی می گوید‬ ‫«مهدی موش! حاال این وجه تســمیه از کجا امده‪ ،‬حتما از‬ ‫رازهای اهالی قدیم خیابان مهدی خانی است»‪ .‬همین جا بود‬ ‫که او شیفته تئاتر شد و با اصرار رفقا درکالس اسماعیل‬ ‫مهرتاش با عنوان «جامعه باربد» که به تدریس‬ ‫موسیقی و تئاتر هم اختصاص داشت ثبت نام‬ ‫کرد‪ .‬حضــور در این کالس اما نمی توانســت‬ ‫عطش او را فروبنشــاند پس وارد تئاتر سعدی‬ ‫هم شد و تا کودتای ‪ 28‬مرداد ‪ 1332‬علیه دولت‬ ‫مردمی دکتر محمد مصدق‪ ،‬در این تئاتر حضور‬ ‫داشت‪ .‬پس از کودتا اما نصیریان وارد هنرستان‬ ‫هنرپیشــگی شــد‪ .‬جالب این که نصیریان در‬ ‫‪ 35‬سالگی و به ســال ‪ 1348‬در نخستین فیلم‬ ‫سینمایی خود مقابل دوربین قرار گرفت‪ .‬فیلم «گاو»‬ ‫به کارگردانی داریوش مهرجویی که برداشتی ازاد از‬ ‫داستان بلند «عزاداران ب َ َیل» غالمحسین ساعدی‬ ‫بود‪ ،‬محلی برای نخســتین هنرنمایی این بازیگر‬ ‫کهنه کار ســینمای ایران شد‪ .‬یک سال بعد نوبت‬ ‫هنرنمایی او در فیلم ماندگار «اقای هالو» بود‪ .‬او‬ ‫در این فیلم نقش روستایی ساده دلی را بازی می کندکه به تهران امده و‬ ‫در دام بنگاه معامالت امالکی میفتد‪ ،‬اما در این اوضاع و احوال دلباخته‬ ‫زنی به نام «مهری» ( با نقش افرینی فخری خوروش) نیز می شود‪ .‬سال‬ ‫‪ 1351‬اغاز همکاری نصیریان و شادروان علی حاتمی بود‪ .‬نصیریان طی‬ ‫سه سال پله های ترقی را به سرعت درنوردیده بود تا ان جا که حاتمی‬ ‫مجاب شود نقش اول فیلم «ستارخان» را به او بسپارد‪ .‬این فیلم اما پیش‬ ‫از نمایش همگانی با انتقاد برخی نمایندگان مجلس ملی مواجه شد‪.‬‬ ‫ان ها معتقد بودند «ستارخان» فیلمی نه در وصف انقالب مشروطه‬ ‫که علیه این جنبش بزرگ تاریخ معاصر ایران اســت‪ .‬با وجود‬ ‫این‪ ،‬نصیریان به درخشش خود دراسمان سینمای ایران ادامه‬ ‫داد تا همان سال داریوش مهرجویی در نخستین شاهکارش‬ ‫«پســتچی» نقش اول را به او بدهد‪ .‬بازی درخشان او در‬ ‫نقش «تقی پســتچی» یکی از عواملی بود که این ساخته‬ ‫مهرجویی سال ‪ 1972‬در فستیوال برلین درخشید و جایزه‬ ‫اینتر این فستیوال را به خود اختصاص داد‪« .‬پستچی»‬ ‫همان ســال جایزه هوگوی طالیی فستیوال فیلم‬ ‫شــیکاگو را نیز به خود اختصاص داد‪« .‬سرایدار»‬ ‫اخرین فیلم مهمی بود که نصیریان پیش از انقالب‬ ‫در ان به نقش افرینی پرداخت‪ .‬او در این اثر به‬ ‫کارگردانی خسرو هریتاش‪ ،‬در نقش «رحمان»‬ ‫پدر «داود» (با بازی ســعید کنگرانی) ظاهر‬ ‫شد‪« .‬مدرسه ای که می رفتیم» به کارگردانی‬ ‫داریوش مهرجویی‪ ،‬سلطان اقتباس سینمای‬ ‫ایران نخستین فیلمی بود که این بازیگر قهار‬ ‫ســینمای ایران پس از انقــاب در ان به نقش‬ ‫افرینی پرداخت‪ .‬نصیریان با «افتاب نشــین ‪‎‬ها»‬ ‫ســاخته مهدی صبــاغ زاده در ‪ 1360‬حضور در‬ ‫نخستین جشــنواره فیلم فجر را تجربه کرد اما‬ ‫‪ 37‬سال طول کشید تا او با بازی در نقش «کاظم‬ ‫خان» فیلم «مسخره باز» برنده ســیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش‬ ‫مکمل مرد از این جشنواره شود‪ .‬سال ‪ 1362‬نصیریان در فیلم فراموش‬ ‫نشدنی «کمال الملک» نقش مظفرالدین شاه قاجار را با هنرمندی تمام‬ ‫ایفا می کند‪ ،‬هرچند دوبلوری ناصر طهماسب هم برای نقش افرینی او‬ ‫کمک شایانی محسوب می شد‪ .‬سال‪ 1364‬یکی از فراموش نشدنی ترین‬ ‫دوران بازیگری نصیریان بود‪ .‬او در این سال ابتدا نقش «میرزا نوروز»‬ ‫را در «کفش های میرزانوروز» به بهترین شکل بازی کرد و سپس در‬ ‫«جاده های سرد» ساخته مسعود جعفری جوزانی‪ ،‬میان کوالک برف و‬ ‫حمله گرگ ها نقش افرینی قابل تحسینی داشت‪ .‬بهترین نقش او اما در‬ ‫این سال‪ ،‬مربوط به فیلم «دزد و نویسنده» و بازی او کنار زنده نام خسرو‬ ‫شکیبایی بود‪ .‬البته نصیریان یک سال قبل و در ‪ 1363‬در سریال موفق‬ ‫«سربداران» در کاراکتر فراموش نشدنی «قاضی شارع» بازی بی بدیلی‬ ‫داشت‪ .‬صد البته اگر قرار باشد از بین قاضی شارع سریال سربداران و‬ ‫«ابوالفتح» مجموعه تلویزیونی «هزاردســتان» که بین سال های ‪58‬‬ ‫تا ‪ 66‬ساخته شــد یکی را انتخاب کنیم‪ ،‬یکی از دشوارترین کارها را‬ ‫انجام داده ایم‪ .‬نصیریان همواره در مجموعه های تلویزیونی هم حضور‬ ‫مستمری داشت و اخرین کار او بازی در نقش «کریم بوستان» سریال‬ ‫برادرجان بود‪ .‬گذشته از سینما و تلویزیون‪ ،‬نصیریان با جان دادن به‬ ‫نقش «بزرگ اقا دیوان ساالر» سریال «شهرزاد ‪ »1‬در نمایش خانگی‬ ‫هم حضور موفقی داشت‪ .‬او که در فیلم های «بوی پیراهن یوسف» و‬ ‫«برج مینو» کار با ابراهیم حاتمی کیا را هــم تجربه کرده‪ ،‬پس از ‪40‬‬ ‫سال در ‪ 1398‬دوباره با داریوش مهرجویی و این بار در فیلم «المینور»‬ ‫همکاری کرد‪ .‬این بازیگر برجسته سینما و تلویزیون ایران‪ ،‬در تئاتر و‬ ‫تله تئاتر نیز فعالیت مستمری داشت‪ .‬علی نصیریان که از چهره های‬ ‫ماندگار بازیگری ایران محسوب می شود‪ ،‬مفتخر به دریافت نشان درجه‬ ‫یک هنری نیز شده است‪ .‬او تنها چهره در قید حیات «‪ 5‬تن سینمای‬ ‫ایران» است و نام او البته همواره مخاطب را یاد اسطوره های سینمای‬ ‫کشور مانند عزت اهلل انتظامی‪ ،‬داود رشــیدی‪ ،‬محمدعلی کشاورز و‬ ‫جمشید مشایخی می اندازد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!