روزنامه صبا شماره 1300
روزنامه صبا شماره 1300
روزنامه صبا شماره 1300
سهشنبه| 3ابان 25 |1401اکتبر 28 |2022ربیع االول |1444
سال دهم| شماره 8 |1300صفحه| 5000ناموت|
ابفیلمنامه
جدی برخورد یم کمن
گفت و گوهایی با کارگردان و بازیگر سریال «انتن»
توضیح جبلی درباره حمله سایبری
به صداوسیما
صفحه 2
اسماعیلی :از رسانه های ضدایرانی
شکایت می کنیم
صفحه 6
خزاعی :ارائه اموزش رایگان
۱۰دفتر انجمن سینمای جوانان
در سال اینده
صفحه 6 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
سه شنبه 3ابان 1401شماره 1300
ارش معیریان ،دیوانه باش ادم باش؛ را می سازد
پروانه ساخت فیلم سینمایی دیوانه باش ادم باش؛ به کارگردانی ارش معیریان صادر شد.
پروانه ساخت فیلم سینمایی دیوانه باش ادم باش؛ به تهیه کنندگی حسین پوراسماعیلی ،نویسندگی
مهرداد عامل نیکنام و کارگردانی ارش معیریان صادر و تا ۲بهمن اعتبار خواهد داشت.
ارش معیریان متولد ۲۵ابان ۱۳۵۰در تهران یکی از کارگردانان و تدوینگران کشورمان است.
او پیش از این کارگردانی اثاری چون خالتور ،اپاچی ،دم سرخ ها ،شارالتان و زن ها فرشته اند ،۲اینجا
تهران است ،سایه روشن ،رالی ایرانی ،پیدا و پنهان ،جالل الدین ،بیگانه ای با من است و پالک ۱۳را برعهده
داشته است/.صباخبر
فیوریوسا؛ سال ۲۰۲۴اکران می شود
فیلم سینمایی فیوریوسا؛ به کارگردانی جرج میلر اکران بین المللی خود در سینماهای جهان را از تاریخ
بیست و چهارم ماه اکتبر سال ۲۰۲۴میالدی اغازخواهدکرد .فیوریوسا؛ یک فیلم اکشن ماجراجویی پسا
اخرالزمانی استرالیایی به کارگردانی و نویسندگی جرج میلر و انیا تیلور در نقش شخصیت اصلی امپراتور
فیوریوسا؛ بازی می کند .این هم به عنوان یک اسپین اف و هم به عنوان پیش درامد از فیلم مکس دیوانه:
جاده خشم در سال ۲۰۱۵عمل می کند .فیلمنامه نویس نیکو التوریس ،تدوین گر فیلم مارگارت سیکسل،
طراح صحنه و لباس جنی بیون و اهنگساز جانکی ایکس ال نیز از جاده خشم بازگشته اند .این پنجمین فیلم
در فرانچایز مکس دیوانه خواهد بود و گفته می شود که بر ریشه های شخصیت فیوریوسا؛ تمرکز دارد/ .میزان
جشنواره فیلم ۱۰۰کلید خورد
سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰با شعار ایران عزیز و رونمایی از پوستر شروع به
کار کرد .حمیدرضا جعفریان در نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم ،۱۰۰اظهار داشت:
در سازمان سینمایی سوره و دردوسال فعالیت جدید ،سه محور کلی را مدنظر داشتیم و درکنار
فعالیت های تولید که جریان مستمری را با لطف خدا ایجاد کرده ایم ،توزیع و پخش اثار سینما
را اغاز کردیم و همچنین رشد واستعدادیابی نیز به عنوان رکن سوم این محورهای اصلی به
حساب می اید.
او تصریح کرد :سال گذشته تالش کردیم تا به داشته های خود و به بررسی نقاط ضعف و قوت
بپردازیم .قطعا یکی از جذاب ترین و معتبرترین جشنواره های حوزه هنری ،جشنواره فیلم ۱۰۰
بوده و به این فکر بودیم تا برنامه ریزی خوبی برای ان داشته باشیم و در ۶ماه ابتدا تالش کردیم
تا سیاست های کلی را برنامه ریزی کنیم.
جعفریان افزود :در این دوره تعیین شورای سیاســت گذاری را داشتیم و تنظیم فراخوان
کیفی و دقیق یکی از مساله های اصلی ما بود که برای تحقق ان نیز تالش کردیم و درنهایت به
جمع بندی رسیدیم که امروز را به عنوان اغاز عملیاتی جشنواره ۱۰۰داشته باشیم.
این مسئول ســینمایی درباره محورهای اصلی جشــنواره گفت :محور اصلی این رویداد
کشف استعدادها بوده و دردوره های گذشته نیز افراد مستعدی کشف شدند؛ اما درکنار این
استعدادیابی ،تفاوت اصلی این دوره با ادوار گذشته بحث حوزه فضای مجازی است .همراه این
جریان رسانه ای خواهیم شد تا در فضای مجازی بتوان به دیده شدن اثار کمک بیشتری کنیم
و مخاطب بیشتری بتواند با اثار ارتباط بگیرد.
جعفریان در ادامه و در پاسخ به پرسشی درباره دوساالنه بودن این جشنواره گفت :این اتفاق
بســتگی به برگزاری این دوره دارد ،اما تالش می کنیم دوساالنه بماند و دیگر چراغ جشنواره
خاموش نشود/.ایرنا
توضیحجبلیدربارهحملهسایبریبهصداوسیما
پیمان جبلی پس از مراسم طرح تحولی مدرسه تلویزیونی ایران در
جمع خبرنگاران با بیان این که صداوسیما می تواند یک نهاد پیشرو برای
حل مشکالت جاری جامعه باشد ،درباره حمله سایبری به صداوسیما و
نفوذ فایل الوده گفت :ما هرچه قدردرتکنولوژی (فناوری) پیشرفت می
کنیم ،اسیب پذیری مان نیز بیشتر می شود .وی ادامه داد :با اتفاقی که
در بهمن سال گذشته رخ داد ،عزم خوبی در داخل و خارج صدا و سیما
ایجاد شد و جلوی بسیاری از حفره ها گرفته شد و اتفاق تلخ اخیر باعث
می شود لکه گیری های باقیمانده را انجام دهیم و اسیب پذیری مان را به
حداقل برسانیم .جبلی با اشاره به این که هرچه قدر ارتباطات شبکه ای
اینترنتی گسترش پیدا کند ،اسیب پذیری نیز افزایش می یابد ،تاکید
کرد :اولویت ما دردوره جدید تقویت زیرساخت های شبکه ای است.
گروه های هکری دردنیا بسیار است و شاید بخواهند درمواقع عادی،
تمرین و ابراز قدرت کنند .همکاران ما عزم خود را جزم کرده اند که تمام
زیرساخت های شبکه ای خودمان را ایمن سازی کنند/.ایرنا
دیزنی؛ یک سیرک بزرگ و وحشتناک است
تیم برتون ،کارگردان و تهیه کننده پرکار درجریان یک نشست
مطبوعاتی درجشــنواره لومیر؛ در لیون فرانســه فاش کرد که از
کمپانی دیزنی سرخورده شده است و بعید است در پروژه های اینده
با این استودیو همکاری کند .برتون پس ازشروع کارخود به عنوان
یک هنرمند انیمیشــن در دیزنی ،به کارگردانی و تهیه کنندگی
چندین فیلم برای این کمپانی سرگرمی ادامه داد که از ان جمله
می توان به فرانکن وینی و کابوس پیش از کریسمس؛ اشاره کرد.
این ســینماگر ۶۴ســاله درگفتگویی به ددالین گفته است:
چندین بار در طول زندگی حرفه ای خود در انجا (کمپانی دیزنی)
استخدام و اخراج شدم .نکته ای که در مورد دامبو؛ وجوددارد این
است که به همین دلیل فکرمی کنم روزهای من با دیزنی به پایان
رسیده است .متوجه شدم که من خودم دامبو؛ هستم و باید از این
سیرک بزرگ وحشتناک فرارکنم .فیلم دامبو؛ درسطح مشخصی
کام ً
ال زندگی نامه من است/.ایسنا
هفتهمهرسینمایایرانتمدیدشد
با توجه به تمدید برگزاری رویداد مهر ســینمای ایران ،تا ۱۵ابان
ماه ،هفت استان سمنان ،کرمان ،همدان ،البرز ،زنجان ،تهران و اردبیل
برای برگزاری این جشن ملی اعالم امادگی کردند .بدین ترتیب که در
ن استان سمنان به مدیریت فرشید فالح الله زاری،
روزچهارشنبه ۴ ،ابا
در روز پنجشنبه ۵ ،ابان ،استان کرمان به مدیریت محسن روحی و در
روز چهارشنبه ۱۱ ،ابان ،استان های همدان به مدیریت مسعود ویژه،
البرز به مدیریت سعید جابری انصاری ،زنجان به مدیریت امراهلل حسنی،
تهران به مدیریت محمد خراسانی زاده و در روز پنجشنبه۱۲،ابان ماه
استان اردبیل به مدیریت عبداهلل بحرالعلومی برنامه مهر سینمای ایران؛
را برگزار کرده و به تجلیل از هنرمندان استان خود می پردازند .هفته مهر
سینمای ایران؛ با هدف تحقق استمرارشادابی و پویایی درمحیط روانی
سینمای کشور و توجه خاص به مقوله عدالت فرهنگی و هنری دردولت
سیزدهم در راستای تکریم سینماگران پیشکسوت ،فعاالن سینمای
ایران به دبیری قادر اشنا درحال برگزاری است/.ایسنا صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
بلک ادم؛ گیشه امریکا را تسخیرکرد
فیلم بلک ادم؛ محصول کمپانی وارنر با ۶۷میلیون دالر فروش در گیشه کارخود را اغازکرد .این رقم
تخمینی را استودیوی سازنده فیلم روز یکشنبه ۲۳اکتبر اعالم کرد .با این میزان فروش افتتاحیه ،بلک
ادم؛ لقب موفق ترین اثر دواین جانسون درجایگاه بازیگرنقش اول را ازان خود کرد .بلک ادم؛ اولین حضور
جانسون در نقش اصلی دنیای فیلم های دی سی نیزاست .بلک ادم؛ با بودجه ۲۰۰میلیون دالری ساخته
شده است تا موجب برهم زدن تعادل قدرت در دنیای فیلم های DCشود .فروش این فیلم که بخشی از
ان را مدیون اولین حضورجانسون دردنیای ابرقهرمانی است باعث شد تا بلک ادم؛ بعد از اکران ثور :عشق
و تندر؛ صاحب بهترین عملکرد در افتتاحیه شود/.صباخبر
سه شنبه 3ابان 1401شماره 1300
3
داوران بخش فیلم کنگره ملی شهدای غواص معرفی شدند
ی غواص با عنوان معبرعشق؛ در پنج جشنواره مجزا با موضوعات فیلم ،عکس خالق ،پوستر،
کنگره ملی شهدا
شعر و داستان و رسانه برگزارمی شود .این جشنواره با محوریت شهدای غواص دردو بخش داستانی و مستند
با مدت زمان حداقل ۱۰۰ثانیه و حداکثر ۳۰دقیقه با تکنیک رئال ،انیمیشن و عروسکی و یا تلفیقی پذیرای
اثارعالقه مندان به شرکت دراین جشنواره است .کنگره ملی شهدای غواص به دبیری بهرام عربوند دی ماه
۱۴۰۱با حضور خانواده های معزز شهدا ،سرداران دفاع مقدس ،برگزیدگان جشنواره ،هنرمندان و اهالی رسانه
در جزیره کیش برگزار می شود .دبیرخانه اجرایی نخستین کنگره ملی شهدای غواص برای حضور حداکثری
شرکت کنندگان ،مهلت ارسال اثار به تمامی جشنواره های این کنگره را تا ۳۰ابان ماه تمدید کرد/.ایسنا
روایت سینماگرترکیه ای ازظرفیت های سینمای ایران
تحسین ایسبیلن سینماگرترکیه ای و از داوران بخش بین الملل
سی ونهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ،درباره همراهی
خود با این رویداد توضیح داد :من بیــش از پنج نوبت دردوره های
گذشته ،در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضورداشتم .هم به عنوان
مهمان ،هم به عنــوان تهیه کننده و هم در قالــب برگزاری کارگاه
اموزشی با این جشنواره همکاری داشته ام.
او افزود :اولین برخورد من با سینمای کوتاه ایران زمانی بود که
پروژه ای را درباره یکی از چهره های انقالبی ترکیه دردســت تولید
داشتیم و ازایران دعوت کردیم تا سعید نجاتی به همراه تیمش یعنی
ارش روادل و مجید نجاتی به ترکیه امدند و فیلم خیلی خوبی هم
تهیه کردند .فیلم در بخش بین المللی جشنواره تهران پذیرفته شد
واولین باربه عنوان تهیه کننده همین فیلم به این جشــنواره امدم.
زمانی که به ایران امدم با هنرمندان کشــورهای دیگر اشنا شدم
و همزمان با ایرانیانی مواجه شــدم که از من می پرسیدند چگونه
می توانند در ترکیه فیلم بســازند .به همین دالیــل حضور در این
جشنواره را دوست دارم.
این کارگردان و فیلمبردار ترکیه ای درباره دیگر تعامالت خود با
سینمای ایران هم گفت :درهمین جشنواره من کارگاهی را به همراه
دکتر الستی داشتم که موضوع ان سینمای اینتراکتیو بود .درکارگاه
دیگری هم پنج فیلم برگزیده ازجشنواره فیلم ازمیررا درکرمانشاه
به نمایش گذاشــتیم .االن هم به عنوان داور بخش بین الملل این
جشنواره در این رویداد حضور دارم.
ایسبلین تاکید کرد :سینمای کوتاه ایران ،نه فقط درکشورایران
که در تمام دنیا ،سینمای بســیارمهمی است .فیلم های سینمای
کوتاه شما مانند شعر می ماند .به خصوص فیلم هایی که با حمایت
انجمن سینمای جوانان ایران تولید می شود .این انجمن مجموعه
بسیار بزرگی است که هم اموزش می دهد ،هم تولید می کند وهم
پخش فیلم دارد .او افزود :هر جایی که به فیلم کوتاه اهمیت می دهد،
برای من حائز اهمیت است .ما باید هربستری که امکان عرضه و تولید
فیلم کوتاه دران وجود دارد را حمایت کنیم .ما در سینمای ترکیه
چنین مجموعه بزرگی مانند انجمن سینمای جوانان ایران نداریم و
نمی توانیم هم داشته باشــیم .مجموعه کوچکی را برای حمایت از
سینمای کوتاه داریم وای کاش بتوانیم مجموعه ای از این جنس را
درکشورخود داشته باشیم.
این سینماگر ترکیه ای درباره همکاری با سینمای ایران درزمینه
تولید مشترک و بهره گیری از ظرفیت های فنی سینمای ایران هم
گفت :به عنوان یک تهیه کننده ،مشخص است که عالقه دارم با عوامل
فنی ایرانی کار کنم اما بستگی به این دارد که پروژه ای که در دست
دارم چه ویژگی هایی داشته باشد .موسســات خصوصی و دولتی
می توانند درزمینه این همکاری مشترک ورود داشته باشند.
وی ادامه داد :جنس اموزش فیلمســازی که در سینمای ایران
وجود دارد ،در دیگر کشــورها کمتر وجــود دارد و به همین دلیل
سینماگران ایرانی از نظرفنی ،بسیار سینماگران ارزشمندی هستند.
برای ماعجیب است که چرا سینمای شما ،مدرک دکترا درحوزه های
تخصصی اعطا نمی کند .سینمای شما ،سینمای مهمی دردنیاست.
شما علم و عمل درعرصه ســینما ترکیب کرده اید و به سینمایی از
این جنس رسیده اید.
این کارگردان و فیلمبردار ترکیه ای تاکید کرد :من تا به امروز سه
یا چهار بار تجربه همکاری با عوامل فنی ایرانی را داشته ام .معموالً
در سینمای دیگر کشورها ندیده ام که یکی ازعوامل فنی یک فیلم
بگوید بیایید فیلم من؛ را تماشــا کنید .وقتی به ایران امدم ،دیدم
برخی می گویند بیا فیلم من را ببین و من احساس می کردم ان ها
کارگردان هستند .اما بعد متوجه می شدم که از عوامل فنی بوده اند.
این نگاه برای من بسیار جذاب است که حتی عوامل فنی یک فیلم
هم ان را متعلق به خود می دانند .به همین دلیل است که معتقدم
عوامل فنی درایران بسیارحرفه ای هستند و به عنوان یک فیلمساز
بسیار عالقه مندم که با ان ها همکاری کنم.
وی اظهار داشت :ما باید راهی را برای گسترش تولید مشترک پیدا
کنیم .نه فقط تولید مشترک که باید بتوانیم ازعوامل فنی سینمای
ایران در سینمای خودمان بیشتر استفاده کنیم و باید مسیری برای
ان باز شود.
این سینماگر ترکیه ای درباره فراگیر شدن سریال های ترکیه ای
در بازار مصرفی کشورهای مختلف و قرابت این تولیدات با فرهنگ
کشور ترکیه هم تاکید کرد :این ســریال ها از نظرمن اص ً
ال هنری
نیستند .این ها اثاری هستند که کارکرد تبلیغاتی دارند و برای پول
دراوردن ،ساخته می شوند .این اثار پول خوبی به همراه دارند و شاید
کارگردان ان ها بتواند پولی که از این اثار به دست می اورد را خرج
اثار بعدی خود کند و حتی فیلم هنری بسازد .من هم هرچند سریال
نساخته ام اما گاهی تیزرهای تبلیغاتی برای کسب درامد می سازم تا
از درامد ان بتوانم فیلم هنری هم بسازم .فرایند به دست اوردن پول
برای سینمای هنری ،درهمه جای دنیا پیچیده است.
شما درایران این شــانس را دارید که دولت ،فیلم سازان شما را
بیش از کشورهای دیگر حمایت می کند .شاید یکی از دالیل عمده
جایگاه سینمای ایران در عرصه جهانی ،همین حمایت مناسب از
فیلمسازانش باشد/.مهر صفحه 3
4
سه شنبه 3ابان 1401شماره 1300
پرونده
بـافیلمنامـه جـدیبرخـوردمی ک
انتن؛ نخستین ساخته سریال سازی ابراهیم
مریمضیغمیمحمدی
عامریان اثری در ژانر کمدی ،خنده بر لب مخاطب
گفت و گو
جاری کرده و اثری قابل قبول است .داستان این
سریال در یک دانشگاه می گذرد ،که در ان اتفاق هایی در قالب
طنز رقم می خورد .گوهر ،پس از مرگ همسرش ،یک سال درس
می خواند و با پشتکار فراوان در رشته پزشکی پذیرفته می شود.
او که حاال با نوه خود هم دانشگاهی شده ،ماجراهایی در خانواده
دارد .خبرنگارصبا ،به بهانه پخش این سریال در شبکه نمایش
خانگی که مورد اقبال مخاطب نیز قرار گرفته ،با ابراهیم عامریان
کارگردان و تهیه کننده و صحرا اسدالهی بازیگر این اثر گفتگویی
انجام داده است .سید ابراهیم عامریان ،متولد اولین روز اسفند
ماه سال 1360است .او از ســال 1394فعالیت خود را به عنوان
مجری طرح و مدیرتولید فیلم من سالوادور نیستم؛ شروع کرد
و پس از ان مجری طرح فیلم کارگر ساده نیازمندیم؛ شد .بعد از
این دوکار او به تهیه کنندگی در سینما مشغول شد و سریال انتن؛
اولین تجربه کارگردانی اوست.
ابراهیم عامریان:
ژانر اکشن را بیشتر دوست دارم
ســریال طنز انتن؛ مورد اقبال مخاطب قرارگرفته و
سریال موفقی است .دلیل این موفقیت این است که شما
ریتم و زبان طنز را به خوبی می شناسید؟ وبه نظر شما مولفه
خاصی برای طنز در ایران وجود دارد؟
نمی خواهم از خــودم و تیمم تعریف کنــم ،البته خودم هیچ
زمان نمی گویــم کار موفق بلکه می گویم دیده شــده و کاردیده
شــده ازدیدگاه من با ارزش اســت .این که کار مــا موفق بوده و
هرفردی نقدی برکار ما دارد جریانش فــرق می کند؛ اما حداقل
این است که بگویم کاری ســاخته ام که دیده شده و حالم خوب
است .محکم ترین دلیلی که درکارهای مان رعایت می کنیم این
است که به روزکارمی کنیم .یعنی ســلیقه مخاطب را در جامعه
امروز می ســنجیم و درباره اش مطالعه می کنیم و این که مردم به
چه چیزی می خندند و چــه موضوعی می تواند برای ان ها جذاب
باشد .واقعا تک تک این کارها را انجام می دهیم و براساس ان تمام
المان ها را در فیلم نامه اجرا می کنیم .این سبب می شودکه قدم اول
را محکم برداریم از طرفی دیگر به سراغ انتخاب درست بازیگر می
رویم که کدام بازیگر گزینه بهتری برای هر نقش در فیلم نامه است
و می تواند مخاطب را با خود همراه کند .همــه این ها را کنار هم
گذاشتیم تا توانستیم انتن؛ را بسازیم که دیده شد.
با توجه به این که کار مطالعاتی برای نگارش فیلمنامه
انجام می دهید ،به نظر شما مخاطب بیشتر جذب تقابل های
کالمی می شود یا کنش های فیزیکی (کمدی موقعیت)؟
به نظرم همه این ها باید در کنار هم و به یک اندازه وجود داشته
باشند .تا بتواند طیف بیشتری از مخاطب را جذب کند.
بیشــتر موقعیت های کمدی ســریال انتن؛ قبال در
فیلمنامه لحاظ شده و یا سر صحنه شکل گرفته شده؟
تا فیلم نامه ای من را نخنداند نمی سازم .یعنی اول فیلم نامه برایم
اهمیت دارد و این گونه نیست که خودم را راضی کنم و بگویم برویم
تو دل کار در می اید ودرست می شود ،من کامال با فیلم نامه جدی
برخورد می کنم.
طرح فیلم نامه انتن؛ را شما به نویسنده پیشنهاد دادید
یا خودشان طرح را ارائه دادند؟
طرح انتن؛ را اقای صالحی ارائه داد ،البته در کارهای دیگرمان
اتفاق افتاده که طرح را خودم دادم ،به طور مثال طرح فیلم انفرادی؛
را خودم نوشتم.
خودتان طنز وکمدی را دوست دارید یا به دلیل استقبال
مخاطب به این سمت این ژانر گرایش پیدا کردید؟
قطعا به خاطر خودم نبوده ،به خاطر جامعه ای به این ژانر روی
اوردم که مردمش نیاز به امید و روحیه شاد دارند.
ژانر مورد عالقه تان چیست؟
خودم به شخصه ژانر اکشن را دوست دارم.
از میان فیلم هایی که کارکرده ایدکدام را بیشتر دوست
داشتید؟
به عنوان کارگردان انتن؛ و در مقــام تهیه کننده دینامیت؛ را
بیشتر دوست دارم.
صحرا اسدالهی:
ناخواسته به سمت کمدی رفتم
شاگرد استاد حمید سمندریان ،است و الفبای بازیگری را نزد
وی اموخته ،لیسانس معماری و فوق لیسانس کارگردانی سینما
از دانشگاه ســوره دارد و نزدیک به یک دهه اســت،که پایش به
حرفه بازیگری باز شده و درکناران دست به قلم است و فیلم نامه
می نویســد و بر صندلی کارگردانی فیلم مســتند هم می نشیند .
صحرا اسدالهی ،این روزها با ســریال شبکه نمایش خانگی انتن؛
در نقش الناز محمدی ،باری دیگر بازی در یک اثرکمدی را تجربه
و بازتاب های خوبی هم دریافت کرده و همزمان مشغول بازی در
سریال سلمان فارسی؛ به کارگردانی داوود میرباقری نیز هست.
چه شــد یک باردیگردر اثری کمدی درشبکه نمایش
خانگی بازی کردید؟
حقیقت اش را بخواهید ناخواســته برایم اتفاق می افتد ،البته
خیلی درخودم این اتفاق کمدی را نمی بینم و بیشتر عالقه دارم
دراثار جدی ،اجتماعی و تــراژدی همکاری کنم ،ولی پیش امده
و ناراحت هم نیســتم و باز هم همان جمله همیشــگی را که در
مصاحبه هایم می گویم تکرار می کنم؛ اگر لحظه ای ســبب حال
خوش برای فردی شوم استقبال می کنم.
چه طور به جمع بازیگران ســریال انتن؛ پیوســتید،
همکاری قبلی با تیم داشتید؟
متاسفم که درگذشــته تجربه همکاری با کارگردان این اثر را
نداشتم و تاسفم به این دلیل است که سر فیلم برداری این سریال صفحه 4
کنـم
خیلی لذت بردم و برایم اتفاق ویژه ای بــود ،از این بابت که تمام
ماه هایی که با اقای عامریان،کارکردم به یاد ندارم یک روز از سرکار
با حال خراب برگشته باشم .از سوی دستیارکارگردان برای بازی
در انتن؛ دعوت شدم و با هم به تفاهم رسیدیم.
وقتی نقش الناز به شما پیشنهاد شد ،مواجهه تان با این
شخصیت چه گونه بود؟
با کارگردان برای بازی دراین نقش گپ زدم چون الناز ،اندکی
غیرقابل پیش بینی بود .او دخترریسک پذیری بودکه این ویژگی
نزدیک به خودم است.من استاد ریسک کردن و خطرکردن هستم
و خیلی از نقش استقبال کردم .بعد از این که بازی کردم دیدم واقعاً
نقش همان گونه بود که برایم تعریف شده بود برای همین خیلی
این کاراکتر را دوســت داشــتم؛ وقتی کاراکتری را دوست داری
تالش می کنی برای ایفای بهتر ان خالقیت هایی داشته باشی و
ویژگی هایی را اضافه کنی و تمام تالش خودم را کردم که برای این
کاراکتر این اتفاق بیفتد.
پرونده
الناز و سینا دوکاراکتر جذاب و نقطه مقابل هم هستند
و باالنس خوبی دارند ،درکار چه بده بســتانی با پارتنر
مقابل تان داشتید؟
من تجربه کارکردن در مقابل پارتنرهای مختلفی را دارم و فکر
می کنم این موضوع که دو پارتنر به هــم انرژی می دهند و انرژی
می گیرند و بازی های شــان در هم انعکاس پیــدا می کند ،خیلی
درست است .من و محمدجواد جعفرپور ،بازیگر نقش مقابلم خیلی
با هم گپ و گفت داشــتیم و از صبح که سر صحنه می رفتیم مثل
خواهر و برادرگپ می زدیم و به هم کمک می کردیم که چه گونه
بازی کنیم .البته همگی ارتباط خوبی درکار با هم داشتیم و این فضا
ایجاد شده بود و همیشه درباره سکانس ها و بازی ها گپ می زدیم.
همان طور که گفتید الناز شخصیتی ریسک پذیر با ابعاد
مختلفشخصیتیدارد.چالش هایبازیدرایننقشچهبود؟
هر نقشی چالش های خاص خودش را دارد و مهم تربن چالش
بازی در نقش الناز ،این بود که جوری بازی کندکه این موضوع لو
سه شنبه 3ابان 1401شماره 1300
5
نرود برای چه چیزی در ان خوابگاه است ،نگرانی هایش شبیه دیگر
دانشجویان و دغدغه درس خواندن داشته باشد .حواسم بودکه در
هنگام بازی نباید به این فکر کنم ،چرا در این خوابگاه هستم .در
هر نقشی که بازی می کنم فرقی نمی کند سریال جادوگر؛ باشد یا
مافیا؛ به خودم می قبوالنم که کاراکترم را دوســت داشته باشم تا
بتوانم بازی کنم .اولین و مهم ترین اتفاقی که برای الناز ،افتاد این
بود که کاراکتر را دوست داشتم و فکر می کردم هرکاری که انجام
می دهد درست ترین کار است و به او حق می دادم.
چه بازتاب هایی در این مدت از بازی تان در سریال انتن؛
دریافت کردید؟
در فضای مجازی با توجه به شرایط کنونی بازتابی نداشته ،اما در
بیرون بازتاب های خیلی خوبی دریافت کردم و برایم عجیب بودکه
دراین شرایط مردم سریال را می بینند و خیلی خوشحالم که این
اتفاق افتاده چون در شرایط بدی انتن؛ پخش شد.
در سال های اخیر در چند اثر شــبکه نمایش خانگی
چون جادوگر؛ و مافیا؛ بازی کردیــد ،به طورحتم تجربه
کاردرشبکه نمایش خانگی به تلویزیون و سینما می چرید
که همکاری تان را ادامه دادید.
قطعاً همین طور است .من اکنون ۷فیلم سینمایی اکران نشده
دارم! در ۴مورد از ان ها نقش اصلی زن را بازی کرده ام و در 3فیلم
دیگر هم نقش مهمی داشــتم ،اما هیچ کدام اکران و دیده نشده
است و نمی دانم سرنوشت شان چه خواهد شد ،اما در شبکه نمایش
خانگی نتیجه اعجاب انگیزی گرفتم ،واقعا بیننده زیادی دارد.
سخت ترین سکانســی که در انتن؛ بازی کردید،کدام
بود؟
سکانسی که بچه های دانشگاه برای تولد به ویالی همکالسی شان
می روند و الناز ،در اتاق با موش و مار رو به رو می شود .به شدت ترسو
هستم و فوبیا دارم .بعد از فیلم برداری این سکانس می خواستم سر
صحنه فیلم برداری سریال سلمان فارســی؛ بروم و خیلی شرایط
عجیب و غریبی بود و ترس داشتم .اغلب سکانس هایی که گرفتیم
سخت بود چون ســکانس های جمعی و شــلوغ بود ،تعداد زیادی
دانشجو در ســکانس ها بازی داشــتند و تعداد هنرورها زیاد بود و
فیلم برداری در زمستان انجام شد .ولی باز هم تاکید می کنم ،چون
همه سر صحنه حال شان خوب بود ،سخت نگذشت.
پس نخستین تجربه همکاری تان با تیم ابراهیم عامریان،
لذت بخش بود؟
می خواهم بگویم کلمه اولین ،دومین یا اخرین خیلی فاکتور
مهمی مبنی بر این که کارگردان خوب یا بد اســت ،نیست.انتن؛
نخستین تجربه کارگردانی اقای عامریان ،بود ولی مهم ترین ویژگی
که برایم اهمیت داشت اخالق گرایی و حرفه ای بودن شان بود و به
شدت کار بلد .درکار هم بی نظیراست وارامش در صحنه حاکم بود
و همه چیز به بهترین شکل پیش رفت.
از این نمی ترسید که پیشنهادهای تان به سمت کمدی
سوق داده شود و در این گونه نقش ها کلیشه شوید؟
خیلی می ترســم ،چون خودم فیلم ساز مســتند هم هستم و
مستند پرتره گرافی کار می کنم .می خواهم بگویم دغدغه مسائل
اجتماعــی را دارم و فیلم هــای کوتاهی که ســاخته ام فیلم نامه
های شــان را خودم در ژانر اجتماعی نوشــتم و اص ً
ال نمی خواهم
در فضای کمدی بمانم و ماندگار شــوم ،کما این که بعد از سریال
انتن؛ دوکار کمدی به من پیشنهاد داده شد که نپذیرفتم و ترجیح
دادم منتظر بمانم تا در یک کار جدی بازی کنم .نمی خواهم بگویم
کمدی فضای مورد عالقه ام نیست بلکه دغدغه ام نیست.
حتی اگر مهران مدیری یا رضا عطاران ،برای سریالی با
دستمزد خوب به شما پیشنهاد بازی بدهند ،نمی پذیرید؟
نمی توانم بگویم تا ابد بازی نمی کنم یا بازی می کنم چون این
حرفه به گونه ای است که در لحظه تصمیم می گیری و بستگی به
عوامل متعددی دارد .واقعا نمی دانم چه بگویم! قطعاً پیشنهاد هر
دو وسوسه انگیز است ولی در ان لحظه که پیشنهاد کارمی دهند
به این فکر می کنم که چه مسیری را طی کرده ام؟ کجا ایستاده ام؟
و جایی که ایستاده ام زیر پایم سفت و محکم است یا نه؟ ان چه که
می دانم و مطمئن هستم این است که نمی خواهم فقط در فضای
کمدی کارکنم و دران ماندگار شوم.
ساخت اولین فیلم سینمایی تان به کجا رسید؟
در این مــدت فیلم نامه را به اتمام رســانده ام و خدا را شــکر
سرمایه گذار هم پیدا شــده و تا مراحل خوبی پیش رفته و اکنون
وقتش اســت که کارکنم .وقتی که کارکنم دغدغه ام در ســینما
جدی تر می شود. صفحه 5
6
سه شنبه 3ابان 1401شماره 1300
خرب فرهنگ و هرن
ارائه اموزش رایگان ۱۰دفتر انجمن سینمای جوانان در سال اینده
محمد خزاعی،معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اســامی و رییس سازمان سینمایی ،با ابراز خرسندی از
فرصت به وجود امده برای دیدار با همه مدیران دفاتر انجمن در شهرستان های مختلف ،گفت :برای اولین
بار سازمان سینمایی در این دوره سفرهای استانی خود را اغاز کرده و تاکنون ۱۳سفر استانی را پشت
سرگذاشته است .رئیس سازمان سینمایی با اشاره به افزایش پنج سهمیه فیلم های سینمایی استان ها در
سال های اتی خاطرنشان کرد :می توان دفتر سینمای جوان را به پایگاهی عظیم و یک پاتوق راهبردی
تبدیل کرد و در راستای سیاست حمایتی از سینمای استان ها از سال اینده حداقل ۱۰دفتر سینمای
جوان با شاخص استعدادیابی و شایسته محوری اموزش رایگان ارایه دهند/.فارس
خوانشیکنمایشنامهبهمناسبتروزعصایسفید
همه چیز می گذرد تو نمی گذری؛ نوشته محمد چرمشیر به کارگردانی غالمرضا عربی ،تازه ترین اثر
صحنه ای گروه تئاتر باران به مناسبت روز جهانی عصای ســفید در تاالر مشاهیر مجموعه تئاتر شهر،
نمایشنامه خوانی می شود .این نمایشنامه با حضور ۱۳بازیگر نابینا و کم بینا خوانش اجراهای عمومی خود
را بزودی اغاز می کند .همه چیز می گذرد تو نمی گذری؛ جمعه ۶ابان ساعت ۱۶در تاالر مشاهیر تئاتر
شهر با نقش خوانی مریم دیهیم بخت ،ندا سلیمانی ،شیما شوری ،حمیدرضا کیانی خواه ،مسیحا موسوی،
علی خدایاری ،حمیدرضا فالحی ،زهره شعبانی ،زهره میرشفیعیان ،سهیال جعفرابادی ،حانیه رستگاری،
هانیه شیخلر و ...خوانده می شود/ .هنرانالین
یک جایزه به جوایز «موسیقی فجر» اضافه شد
در راستای معرفی و قدردانی از اثار برگزیده اهالی موسیقی
ایران،دست اندرکارانسیوهشتمینجشنوارهموسیقیفجر
یک جایزه ویژه را به بخش رقابتی (جایزه باربد) این رویداد
ملی اضافه کردند .ایده و اجراهای نو در حوزه صدا و موسیقی؛
بخش اضافه شــده به عناوین و جوایز بخش رقابتی سی و
هشتمین جشنواره موسیقی فجر است .بنا به اعالم منتشر
شده در فراخوان این بخش به منظور حضور جریان های نوین
موسیقی و صدا در ایران که در بازنگری صورت های شنیداری
به ایده پردازی و اجرا بدون پیش داوری مرسوم در ساخت و
اجرای موسیقی متداول می پردازد ،این دوره به عنوان جایزه
ویژه به جشنواره اضافه شده است .در این بخش به سه گروه
شاخص از گروه های شرکت کننده مبلغ ۳۰میلیون تومان
پرداخت می شود.
جایزه باربد سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در
قالب بخش ها و عنوان های مختلــف پیش روی هنرمندان
متقاضی حضور در این بخش صورت گرفته است .در بخش
«موسیقی دستگاهی» عناوینی چون «اهنگسازی موسیقی
با کالم»« ،اهنگسازی موسیقی بی کالم»« ،اجرای موسیقی
بی کالم (تک نوازی و چند نوازی)»« ،خوانندگی موسیقی
دســتگاهی» مد نظر قرار گرفته است .در بخش «موسیقی
نواحی» نیز «اجرای موسیقی نواحی» و «خوانندگی موسیقی
نواحی» مورد توجه قرار دارد .اهنگسازی موسیقی کالسیک
لین درکسلر؛ هنرمندی که دوباره کشف شد
لین درکسلر؛ هنرمندی است که پس از ســال ها فراموشی ،دوباره
مورد توجه مخاطبان هنر قرار گرفته است .هنگامی که دو تابلو نقاشی
اثر هنرمندی که تعداد کمی از مردم تا به حال نام او را شــنیده بودند
در حراجی فصل بهارگذشته به قیمتی بسیار باالتر از براورد های اولیه
فروخته شد ،سیگنالی به بازار هنر ارائه داد :ممکن است این هنرمند،
لین درکسلر ،امروز بیش از انچه قب ً
ال شناخته شده بود ،شایسته توجه
باشد .اثار درکسلر نقاشی های موزاییک مانند با رنگ های روشن هستند.
تابلو «صد گل» ( )۱۹۶۲در کریستیز نیویورک بین ۴۰تا ۶۰هزار دالر
تخمین زده و در ماه مارس کمتر از ۱.۲میلیون دالر فروخته شد .چند
ماه بعد حدود ۲۰خریدار برای «باغ هربرت» ( )۱۹۶۰که در حراجی به
قیمت ۷۰تا ۱۰۰هزار دالر ارائه شده بود به رقابت پرداختند و سرانجام
این اثر به قیمت ۱.۵میلیون دالر فروخته شد .گالری های نیویورک در
یک همکاری مشترک قصد دارند پس از ۳۸سال در این شهر نمایش
انفرادی کار های درکسلر را برگزار کنند / .هنرانالین
غربی ،اجرای موسیقی کالسیک غربی در بخش موسیقی
کالسیک غربی و اهنگسازی موسیقی معاصر و ارکسترال
ایرانی با کالم ،اهنگسازی موسیقی معاصر و ارکسترال ایرانی
بی کالم ،خوانندگی موسیقی معاصر و ارکسترال ایرانی ،در
بخش موسیقی معاصر و ارکسترال ایرانی ،بخش های رقابتی
این دوره از جایزه باربد را تشکیل می دهند .در بخش موسیقی
تلفیقی ،هم مواردی چون اهنگســازی موسیقی تلفیقی با
کالم« ،اهنگسازی موسیقی تلفیقی بی کالم ،اجرای موسیقی
تلفیقیبیکالموخوانندگیموسیقیتلفیقی،موردتوجهقرار
گرفته است .در بهش موسیقی پاپ هم اهنگسازی موسیقی
کودک و اجرای موسیقی کودک و در بخش کتاب های موسیقی
عناوینی چون کتاب های پژوهشی (تاریخی و فنی) ،کتاب
های اموزشی ،کتاب های نت (اثاری که ارزش تاریخی و حفظ
میراث موسیقی داشته باشند) ،از اولویت های ارزیابی معرفی
شــده اند .فراخوان بخش رقابتی سی وهشتمین جشنواره
موسیقی فجر براساس ائین نامه جشنواره روز یکشنبه اول
ابان ماه با هدف معرفی و تقدیر از اثار برگزیده اهالی موسیقی
ایران ،اعتالی هنر موســیقی و ارتقای ســلیقه شنیداری
مخاطبان ،صیانت از هویت ملی مبتنی بر اموزه های ائینی
و ایرانی ،تقویت و حمایت از هنر خالق و هم چنین شناسایی،
تبیین چهارچوب ها و استانداردهای کیفی گونه های مختلف
موسیقی تهیه و تنظیم شده است/.مهر
تیلور سوییفت با البوم جدیدش چندین رکورد زد
البوم «نیمه شــب ها» اثر تیلور ســوییفت پس از اولین روز
انتشارش در ایاالت متحده امریکا چندین رکورد به ثبت رساند.
طبق گزارش های اولیه ،از این البوم که در روز ۲۱اکتبر منتشر
شد ،در روز اول انتشارش بیش از ۸۰۰هزار نسخه در فرمت های
مختلف از جمله سی دی و کاست فروخته شد .این البوم همچنین
از هر البومی از سال ۲۰۱۷به این طرف بیشترین فروش افتتاحیه
را به ثبت رسانده است و پرفروش ترین البوم سال ۲۰۲۲تا به امروز
نیز لقب گرفته است .پیش از این ،پرفروش ترین البوم سال ۲۰۲۲
مربوط به البوم «خانه هری» اثر هری اســتایلز بود که ۶۲۰هزار
نسخه از ان تا هفته منتهی به ۱۳اکتبر فروخته شده بود .این البوم
همچنین در اسپاتیفای نیز رکوردشکنی کرد .کمپانی عظیم پخش
موسیقی انالین اعالم کرد ،البوم «نیمه شب ها» رکورد بیشترین
پخش یک البوم را در یک روز در کل تاریخ این پلتفرم از ان خود
کرده است/ .صباخبر
اسماعیلی:ازرسانه هایضدایرانیشکایتمی کنیم
محمد مهدی اسماعیلی ،وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در حاشیه
هیجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری های اسیا و اقیانوسیه
اوانا -گفت :تهدیدات رســانه ای تنها برای ایران نیست و هر ملتمستقل و ازاده ای در هرگوشه دنیا در معرض این تهدیدات قرار دارد و
ممکن است نوع ان متفاوت باشد.
او با تاکید بر این که این گونه نشســت ها زمینه ساز جلوگیری از
امپراطوری رسانه ای غرب می شود ،افزود :تروریسم رسانه ای که دولت
استکباری امریکا امروز به صورت روشن در دنیا دنبال می کند این است
که ماموریت هایی را که از طریق جنگ نظامی ،فرهنگی و اقتصادی
پیش نبردند با تحریف رســانه ای انجام دهند.وزیر فرهنگ و ارشاد
اســامی گفت :ما از طریق وزارت امور خارجه و نهادهای بین المللی
شکایت علیه رسانه های ضد ایرانی را در دستورکار داریم و به زودی
شکایت های حقوقی خود را تســلیم مراجع بین المللی برای پیگرد
حقوقی موضوع خواهیم کرد/.فارس صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
جشنواره فتوفستیوال ۲۰۲۳لهستان فراخوان داد
فراخوان جشنوار بین المللی عکاسی فتوفستیوال )۲۰۲۳ Fotofestiwal( ۲۰۲۳که در شهر لودز
( )Łódźلهستان برگزارمی شود ،منتشر شد .مهلت ارسال تا ۲۰دســامبر ۲۰۲۲اعالم شده است .فتو
فستیوال ،۲۰۲۳بزرگترین و قدیمی ترین جشنواره عکاسی در لهستان ،این فراخوان را مخصوص پروژه های
۲۰۲۳ Fotofestiwal Open Callمنتشر کرده است .مسابقه این جشنواره ازاد است و هیچ گونه
محدودیت موضوعی ،سنی و جغرافیایی ندارد .شش برنده توسط هیات داوران بین المللی انتخاب شده و
در جشنواره فتوفستیوال ۲۰۲۳به نمایش گذاشته می شوند .هیات داوران از بین طرح های ارسالی شش
طرح را انتخاب می کند و با همکاری متولیان جشنواره فتوفستیوال در قالب نمایشگاه ارایه می شود/.ایسنا
سه شنبه 3ابان 1401شماره 1300
7
حمله به نقاشی ۱۱۰میلیون دالری کلود مونه
در ادامه سری اقدامات با هدف جلب توجه به تغییرات اب و هوا و تخریب محیط زیست ،معترضان روی
یک تابلوی گران قیمت اثر کلود مونه؛ را برای مدت کوتاهی با نشاسته پوشاندند .این نقاشی با نام «»Meules
اثر کلود مونه در سال ، ۱۸۹۰چند سال پیش توسط هاسو پالتنر ،مجموعه دار معروف اثار هنری به قیمت
۱۱۰.۷میلیون دالر در یک حراجی خریداری شد و از سال ۲۰۱۷برای نمایش به موزه باربرینی در شهر
پوتسدام المان امانت داده شده است .یک گروه فعال المانی با نام اخرین نسل ،که این اقدامات اعتراضی را
رهبری می کند در بیانیه ای اعالم کرد :نقاشی ،در این اقدام اسیب ندیده است .کام ً
ال برخالف رنج بی اندازه ای
که سیل ها ،طوفان ها و خشکسالی ها امروز به عنوان منادی فاجعه قریب الوقوع بر ما وارد می کنند/ .ایسنا
پاییزرنگارنگدرتابلوهاینقاشی
میوه های پاییزی ،برگ های قرمز ،زرد و نارنجی و غروب پاییز همواره الهام بخــش هنرمندان بزرگ و نامدار تاریخ
هنر بوده اند .بسیاری از تابلوهای ارزشمندی که در مجموعه های خصوصی و موزه های مهم جهان نگهداری می شوند،
تصویرگر حال و هوای این فصل نارنجی هستند .فضای ابری و برگ های نارنجی و سرخ در تابلو نقاشی هنرمندان بسیاری
از «کلود مونه» گرفته تا «دیوید هاکنی» نقش بسته اند .کلود مونه ،این منظره پاییزی از رود سن در نزدیکی ارژانتوی را
در حدود سال ۱۸۷۱نقاشی کرد .او احتماالً در یک قایق کوچک نشسته بود که به یک اتلیه شناور تبدیل شده بود .مونه،
به خوبی حس و نور زیبای روزهای ابتدایی پاییز را به تصویر کشید .پیر بونارد ،یکی از اعضای گروه « ،»Les Nabisدر
این نقاشی نمای وسیعی از مزارع و جنگل هایی را به تاثیرکشیده است که تحت تاثیر اب و هوای پاییزی قرار گرفته بودند.
او از رنگ های مختلف برای به تصویر کشیدن طبیعت انتزاعی پاییز استفاده کرد .این نقاشی اثر وینسنت ون گوگ ،با دیگر
اثار معروف او تفاوت دارند .طراحی دقیق زغال چوب ،قلم و جوهر ،نمایی از باغی در زویلو( ،)Zweelooروستایی در
منطقه کوئوردن( )Coevordenرا به تصویر می کشد .استفاده از کاغذ تیره ،هوای گرفته روزهای پاییزی را پررنگ تر
می کند .این نقاشی نیز نشان می دهد سبک اولیه ون گوگ ،چگونه بوده است .این نقاشی به دوستش ،انتون کرس میکرز،
یک نقاش اماتور هدیه داده شد .دیوید هاکنی ،پس از بازدید از نمایشگاه جان کنستبل ،در تیت بریتانیا ،مجموعه ای
از مناظر به یادماندنی پاییزی را خلق کرد .هاکنی؛ که تحت تاثیر مقیاس طراحی های کنستبل ،قرارگرفته بود ،تصمیم
گرفت مناظر یورکشایر شرقی را در فضای باز به تصویر بکشد .پرتره های بزرگ شده و دقیق از گل ها و برگ ها ،امضای
جورجیا اوکیف ،این هنرمند امریکایی است .گمان می رود این برگ ها توسط جورجیا اوکیف ،جمع اوری شده و برای
نقاشی استفاده شده است؛ کاری که همه ما در کودکی یا حتی بزرگسالی انجام می دادیم .جنگل توس ،اثر گوستاو کلیمت،
جذاب به نظر می رسد ،اینطور نیست؟ اگرچه این نقاشی منظره ای از تنه درختان را به تصویر می کشد ،اما هم چنان دقت
و توجه به جزئیات کلیمت ،در ان مشهود است .رنگ های طالیی به کار رفته در این نقاشی ما را به یاد نقاشی های معروف
و همچنین زیبایی برگ های پاییزی می اندازد! اکتبر در کیپ کد؛ یکی از اخرین نقاشی های ادوارد هاپر ،از سال ۱۹۴۶
است .او در سال ۱۹۳۰با همسرش از کیپ کاد ،در ماساچوست بازدید کرد و در انجا خانه ای را برای سه سال اجاره کرد.
این منظره ارام از یک خانه ساحلی در شروع پاییز ،کام ً
ال نمایانگر اب و هوای معتدل شبه جزیره است .فردریک چایلد
هسام ،امپرسیونیست امریکایی ،در پاییز ۱۸۸۶به همراه همسرش به فرانسه نقل مکان کرد .در صحنه پاییزی می توانیم
زن جوانی را ببینیم که بین درختان ایستاده و به بلوار پاریس خیره شده است .این نقاشی به خوبی روزهای تاریک و بارانی
پایتخت امپرسیونیستی را به تصویر می کشد که از برگ های پاییزی پوشیده شده است و سنگفرش های خیس ان اسمان
تاریک را منعکس می کنند .هانری روسو ،نقاش فرانسوی که به خاطر سبک بدوی گرایانه شناخته می شود ،این منظره
از پاریس را به تصویر کشیده که در ان باالی برج ایفل که از تاج درختان بیرون زده به همراه درختان نارنجی به چشم
می خورد .این رنگ های زیبای پاییزی در اسمان و انعکاس ان در اب های رودخانه سن ،نیز به نمایش درامده است/.ایسنا صفحه 7
زندگی را سخت نگیرید ،خوب و بدش می گذرد
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
پدر بزرگ قصه گوی تهران
مادر ،پســر کوچکش را روی پاهایش گذاشــته و تکان
می دهد.با صدای گرم و زیبــا برایش اواز می خواند،کودک
به صورت مادر نگاه می کند ومشــتاقانه با نوای زیبای مادر
همخوانی می کند ،پســر در این خانه قد می کشد و بزرگ
می شود 17 ،ساله که شد ،با ســماجتی جسورانه خود را به
صحنه تئاتر فرهنگ رساند و برای اولین بار پیش پرده خوانی
کرد ،اما پدر که از فعالیت او درتئاتر اگاه شده بود ،او را از خانه
بیرون کرد ،ان زمان پدر نمی دانســت که مرتضی انتخاب
شده است تا فرهنگ یک شهر را زنده نگه دارد و در این راه
هیچ چیز نمی تواند جلو دارش باشد .طنین صدای مادر که
مبین رسالت او بود هنوز درگوش مرتضی تکرار می شد و او
رفت تا مانند مادرش از سرگذشت ایران و مصائبش برای ما
قصه بخواند و با اوازی گرم و گیرا این شهرفرنگ رنگارنگ را
برای ما زنده نگه دارد.
او بخوبــی می دانــد کــه زندگــی بــا تمــام غم ها و
شادی هایش،زودگذر است و تنها از هر رویدادی یک قصه
می ماند و چند خط شــعر و ترانه که در ذهن ها می ماند ،او
عاشق و شــیفته بازی در این شــهر فرنگ هزار رنگ و ذره
ذره وجودش با گوشه گوشه این شــهرگره خورده است .او
صدای ماندگاری از دو نسل است ،که اگر او نبود به فراموشی
سپرده می شــد ،او با روحی ازاد و صدایی دلنواز از طهرانی
می خواند که همواره روی خط اتفاقات سیاسی و اجتماعی،
فرهنگ اش به خاکستر می نشست و از یاد می رفت ،او پدر
بزرگ قصه گوی تهران بود .و بهرام بیضایی در وصف او گفته
است :مرد گنجی در سر دارد /که میان شما پخش می کند.
/گنج مردم نادار /مردمان دریغ شــده! /گنجی از ناداری /
گرداوری شده از روزمرگی /در جهان رو به دگرگونی! /ان
خویش خویش
مرد سرود گمشده می خواند /بازیابد خود بی
ِ
را /در بَم و زیرهای ان /در تهران گمشده...
سمیه نجفی خاتونی -مرتضی احمــدی؛ دهم ابان سال 1303
در شهر فرنگی هزار رنگ ،از خانواده ای اصیل دردل جنوب شهر تهران
زاده شد ،خودش می گوید؛ حاال شما اسمش را راه اهن گذاشته اید ،اما
من از راه اهن قدیمی ترم ،قبل تر نام این محل سبزی کاری بود و بعد شد
امین الملک و بعد از احداث راه اهن دیگر به همین نام ماند .اما براستی که
زندگی و کودکی او تا جوانی و بزرگسالی با خطوط ریلی سبز راه اهن گره
خورده است .زندگی او اهنگی از خطی موازی در تالطم روزگار است.
او هم زمان با پیش پرده خوانی هــای جنجالی و پرطرفدار که روی
صحنه تئاتر اجرا می کرد ،در شــرکت راه اهن نیز به عنوان تعمیرکار
استخدام شــد و عالوه بران یک ورزشــکار و از طرفداران دو اتیشه
پرســپولیس بود ،او هنرمندی خاکی بود که خود را در متن زندگی
در میان مردم می یافت ،و ریشه تمام شــعرهایش از دل مردم و برای
مردم بود ،پیش پرده خوانی های که همه بوی زندگی روزمره در تالطم
اخبارهای جنجالی را داشت که با زبان کنایه امیز شعری امیخته شده
بود .او برای اولین بار برای ترانه گل پری در سال 1322به رادیو دعوت
شد و یک سال بعد ،به صورت رسمی دررادیو تهران ،رادیو ایران و بعد
از ان در تلویزیون برنامه های کمدی اجرا کرد .و به سبک های مختلف
ترانه و اواز خوانــد .در نظرخواهی از
مردم در ســال ۱۳۵۶به عنوان
محبو ب ترین هنرپیشه رادیو
انتخاب شــد .در ســال
۱۳۲۶پا به عرصه دوبله
گذاشــت .در هنر دوبالژ
گوینــده ای با یک صدای
خاص و منحصربه فرد و نیز
یاداور عصــر طالیی دوبله
درکشورمان بود
و از اعضای اولیه انجمن گویندگان و سرپرســتان گفتار فیلم بود که
به جای شخصیت بابا عالءالدین در کارتون سندباد و هم چنین روباه
مکار در پینوکیو ،گویش های بسیاری را در دوبله ایران از خود به یادگار
گذاشت .احمدی در سال ۱۳۳۴با یکی از همکارانش در راه اهن به نام
زهرا جوانشــیر ازدواج کرد و حاصل این ازدواج یک فرزند دختر به نام
ازیتا و یک فرزند پسر به نام مازیار بود .زهرا جوانشیر در سال ۱۳۵۰بر
اثر بیماری سرطان از دنیا رفت ،او پس از فوت زودهنگام همسرش با او
کنار سنگ قبرش عهد کرد که خودش از بچه ها تا پایان عمر مراقبت
می کند چرا که دیگر زنی به خوبی همسرش نخواهد یافت.
پس از کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲احمدی بازیگری را کنار گذاشت
و به مدت هفت سال به اهواز رفت؛ ولی پس از بازگشت به تهران از نو
کار بازیگری را در سریالی تلویزیونی به نام تک مضراب از سرگرفت .از
ســریال های تلویزیونی دیگری که بازی کرده است می توان از سلطان
صاحبقران ،هفت شهر عشــق ،ائینه و زیر بازارچه نام برد.در هنر اواز
و موسیقی نیز یکی از معدود خوانندگان ســبک بیات تهران بود که
نام او در زمره انگشت شــمار پیش پرده خوانان قدیم برده می شود .در
زمینه اواز خاص «بر و بچه های تهرون قدیم» با ســبک اوازی بیات
تهران فعالیت گسترده ای داشت .در فروردین سال ۱۳۴۹نیز به دعوت
علی حاتمی ترانه عنوان بندی فیلم حسن کچل را ،ضربی خوانی کرد
که به نام «روحوضی» نیز شناخته می شود او در همین سبک درسال
۱۳۲۸پنج صفحه موسیقی برای یک شرکت انگلیسی ضبط کرد .که
بیش از چهارصد ترانه ضربی و صد و پنجاه ترانه فکاهی خوانده است .از
جمله فعالیت های دیگر مرتضی احمدی ،تالیفاتش در حوزه فرهنگ
نویسی و نگارش فرهنگ عامیانه (فولکلور) تهران است .که در نگارش
کتاب هایش نیز خود را نویســنده ای یکه ،خوش قلم و توانا نشان داد.
کتاب هایی که هر یک برامده و چکیده ای از سال ها پرسه زدن و جدیت
در یکی از عرصه های مورد عالقه و فعالیتش بودنــد .او در این زمینه
کتاب های« :کهنه های همیشه نو»« ،فرهنگ بر و بچه های ت ِرون» ،و
«پرســه در احواالت ت ِرون و ت ِرونیا» را تالیف کرده است .او برای ضبط
برخی از قدیمی ترین ترانه های کوچه بازاری تهران از وزارت ارشــاد
خواسته بود که تا زنده است این ترانه ها را بازخوانی کند تا این میراث
کهن که فرهنگ و تاریخ مردم ایران است ،برای ایندگان بماند ،اما
وقتی با بی توجهی وزارت ارشاد مواجه شد ،ناامید نشد و با همکاری
موسسه بتهوون تمام ان ها را ضبط کرد که تقریباً ۱۰۰ترانه شد و
۲۵ترانه اش در قالب دو سی دی منتشر شده است.
او قلبی مهربان داشت و هم مورد توجه و اقبال مردم بود و هم
بین همکارانش از احترام خاصی برخوردار بود .مرتضی احمدی
بیش از 70سال در عرصه هنر چون نگین انگشتری درخشید و
عاشق مردم ،هنر،پرسپولیس و شهر تهران بود .جمله معروف
او خطاب به هر کسی که ناراحت است با لحن و صدای خاصش
شنیدنی بود .او می گفت :باباجان! بد ،وجود ندارد .افکار و حال
بد را دور بریزید .سالیق متفاوت است ،اما شما بدبین نباشید.
بدی ها را نبینیــد .کمبودها و کســری ها را نبینید .این ها
عذاب اور هستند .هر چیز عذابتان می دهد را نبینید .سعی
کنید با تکیه بر خوبی ها روزگار را بگذرانید .زندگی را سخت
نگیرید ،خوب و بدش می گذرد .او در چهار عرصه سینما ،تلویزیون،
رادیو و تئاتر هنرمندی صاحب سبک بودکه از هر انگشتش هنری
در حد کمال یافتگی می بارید و خالق گنجینه ای از چند هنر گوناگون
به شمار می رفت .تا اینکه در سال 1393این مرد خوش خنده طهرون
در سن 90سالگی به دیار باقی شتافت .روحش شاد صفحه 8