روزنامه صبا شماره 1300 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1300

روزنامه صبا شماره 1300

روزنامه صبا شماره 1300

‫سهشنبه| ‪ 3‬ابان ‪ 25 |1401‬اکتبر‪ 28 |2022‬ربیع االول ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1300‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫ابفیلمنامه‬ ‫جدی برخورد یم کمن‬ ‫گفت و گوهایی با کارگردان و بازیگر سریال «انتن»‬ ‫توضیح جبلی درباره حمله سایبری‬ ‫به صداوسیما‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫اسماعیلی‪ :‬از رسانه های ضدایرانی‬ ‫شکایت می کنیم‬ ‫صفحه ‪6‬‬ ‫خزاعی‪ :‬ارائه اموزش رایگان‬ ‫‪ ۱۰‬دفتر انجمن سینمای جوانان‬ ‫در سال اینده‬ ‫صفحه ‪6‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫سه شنبه‪ 3‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1300‬‬ ‫ارش معیریان‪ ،‬دیوانه باش ادم باش؛ را می سازد‬ ‫پروانه ساخت فیلم سینمایی دیوانه باش ادم باش؛ به کارگردانی ارش معیریان صادر شد‪.‬‬ ‫پروانه ساخت فیلم سینمایی دیوانه باش ادم باش؛ به تهیه کنندگی حسین پوراسماعیلی‪ ،‬نویسندگی‬ ‫مهرداد عامل نیکنام و کارگردانی ارش معیریان صادر و تا ‪ ۲‬بهمن اعتبار خواهد داشت‪.‬‬ ‫ارش معیریان متولد ‪ ۲۵‬ابان ‪ ۱۳۵۰‬در تهران یکی از کارگردانان و تدوینگران کشورمان است‪.‬‬ ‫او پیش از این کارگردانی اثاری چون خالتور‪ ،‬اپاچی‪ ،‬دم سرخ ها‪ ،‬شارالتان و زن ها فرشته اند ‪ ،۲‬اینجا‬ ‫تهران است‪ ،‬سایه روشن‪ ،‬رالی ایرانی‪ ،‬پیدا و پنهان‪ ،‬جالل الدین‪ ،‬بیگانه ای با من است و پالک ‪ ۱۳‬را برعهده‬ ‫داشته است‪/.‬صباخبر‬ ‫فیوریوسا؛ سال‪ ۲۰۲۴‬اکران می شود‬ ‫فیلم سینمایی فیوریوسا؛ به کارگردانی جرج میلر اکران بین المللی خود در سینماهای جهان را از تاریخ‬ ‫بیست و چهارم ماه اکتبر سال ‪ ۲۰۲۴‬میالدی اغازخواهدکرد‪ .‬فیوریوسا؛ یک فیلم اکشن ماجراجویی پسا‬ ‫اخرالزمانی استرالیایی به کارگردانی و نویسندگی جرج میلر و انیا تیلور در نقش شخصیت اصلی امپراتور‬ ‫فیوریوسا؛ بازی می کند‪ .‬این هم به عنوان یک اسپین اف و هم به عنوان پیش درامد از فیلم مکس دیوانه‪:‬‬ ‫جاده خشم در سال ‪ ۲۰۱۵‬عمل می کند‪ .‬فیلمنامه نویس نیکو التوریس‪ ،‬تدوین گر فیلم مارگارت سیکسل‪،‬‬ ‫طراح صحنه و لباس جنی بیون و اهنگساز جانکی ایکس ال نیز از جاده خشم بازگشته اند‪ .‬این پنجمین فیلم‬ ‫در فرانچایز مکس دیوانه خواهد بود و گفته می شود که بر ریشه های شخصیت فیوریوسا؛ تمرکز دارد‪/ .‬میزان‬ ‫جشنواره فیلم ‪ ۱۰۰‬کلید خورد‬ ‫سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم ‪ ۱۰۰‬با شعار ایران عزیز و رونمایی از پوستر شروع به‬ ‫کار کرد‪ .‬حمیدرضا جعفریان در نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم ‪ ،۱۰۰‬اظهار داشت‪:‬‬ ‫در سازمان سینمایی سوره و دردوسال فعالیت جدید‪ ،‬سه محور کلی را مدنظر داشتیم و درکنار‬ ‫فعالیت های تولید که جریان مستمری را با لطف خدا ایجاد کرده ایم‪ ،‬توزیع و پخش اثار سینما‬ ‫را اغاز کردیم و همچنین رشد واستعدادیابی نیز به عنوان رکن سوم این محورهای اصلی به‬ ‫حساب می اید‪.‬‬ ‫او تصریح کرد‪ :‬سال گذشته تالش کردیم تا به داشته های خود و به بررسی نقاط ضعف و قوت‬ ‫بپردازیم‪ .‬قطعا یکی از جذاب ترین و معتبرترین جشنواره های حوزه هنری‪ ،‬جشنواره فیلم ‪۱۰۰‬‬ ‫بوده و به این فکر بودیم تا برنامه ریزی خوبی برای ان داشته باشیم و در ‪ ۶‬ماه ابتدا تالش کردیم‬ ‫تا سیاست های کلی را برنامه ریزی کنیم‪.‬‬ ‫جعفریان افزود‪ :‬در این دوره تعیین شورای سیاســت گذاری را داشتیم و تنظیم فراخوان‬ ‫کیفی و دقیق یکی از مساله های اصلی ما بود که برای تحقق ان نیز تالش کردیم و درنهایت به‬ ‫جمع بندی رسیدیم که امروز را به عنوان اغاز عملیاتی جشنواره ‪ ۱۰۰‬داشته باشیم‪.‬‬ ‫این مسئول ســینمایی درباره محورهای اصلی جشــنواره گفت‪ :‬محور اصلی این رویداد‬ ‫کشف استعدادها بوده و دردوره های گذشته نیز افراد مستعدی کشف شدند؛ اما درکنار این‬ ‫استعدادیابی‪ ،‬تفاوت اصلی این دوره با ادوار گذشته بحث حوزه فضای مجازی است‪ .‬همراه این‬ ‫جریان رسانه ای خواهیم شد تا در فضای مجازی بتوان به دیده شدن اثار کمک بیشتری کنیم‬ ‫و مخاطب بیشتری بتواند با اثار ارتباط بگیرد‪.‬‬ ‫جعفریان در ادامه و در پاسخ به پرسشی درباره دوساالنه بودن این جشنواره گفت‪ :‬این اتفاق‬ ‫بســتگی به برگزاری این دوره دارد‪ ،‬اما تالش می کنیم دوساالنه بماند و دیگر چراغ جشنواره‬ ‫خاموش نشود‪/.‬ایرنا‬ ‫توضیحجبلیدربارهحملهسایبریبهصداوسیما‬ ‫پیمان جبلی پس از مراسم طرح تحولی مدرسه تلویزیونی ایران در‬ ‫جمع خبرنگاران با بیان این که صداوسیما می تواند یک نهاد پیشرو برای‬ ‫حل مشکالت جاری جامعه باشد‪ ،‬درباره حمله سایبری به صداوسیما و‬ ‫نفوذ فایل الوده گفت‪ :‬ما هرچه قدردرتکنولوژی (فناوری) پیشرفت می‬ ‫کنیم‪ ،‬اسیب پذیری مان نیز بیشتر می شود‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬با اتفاقی که‬ ‫در بهمن سال گذشته رخ داد‪ ،‬عزم خوبی در داخل و خارج صدا و سیما‬ ‫ایجاد شد و جلوی بسیاری از حفره ها گرفته شد و اتفاق تلخ اخیر باعث‬ ‫می شود لکه گیری های باقیمانده را انجام دهیم و اسیب پذیری مان را به‬ ‫حداقل برسانیم‪ .‬جبلی با اشاره به این که هرچه قدر ارتباطات شبکه ای‬ ‫اینترنتی گسترش پیدا کند‪ ،‬اسیب پذیری نیز افزایش می یابد‪ ،‬تاکید‬ ‫کرد‪ :‬اولویت ما دردوره جدید تقویت زیرساخت های شبکه ای است‪.‬‬ ‫گروه های هکری دردنیا بسیار است و شاید بخواهند درمواقع عادی‪،‬‬ ‫تمرین و ابراز قدرت کنند‪ .‬همکاران ما عزم خود را جزم کرده اند که تمام‬ ‫زیرساخت های شبکه ای خودمان را ایمن سازی کنند‪/.‬ایرنا‬ ‫دیزنی؛ یک سیرک بزرگ و وحشتناک است‬ ‫تیم برتون‪ ،‬کارگردان و تهیه کننده پرکار درجریان یک نشست‬ ‫مطبوعاتی درجشــنواره لومیر؛ در لیون فرانســه فاش کرد که از‬ ‫کمپانی دیزنی سرخورده شده است و بعید است در پروژه های اینده‬ ‫با این استودیو همکاری کند‪ .‬برتون پس ازشروع کارخود به عنوان‬ ‫یک هنرمند انیمیشــن در دیزنی‪ ،‬به کارگردانی و تهیه کنندگی‬ ‫چندین فیلم برای این کمپانی سرگرمی ادامه داد که از ان جمله‬ ‫می توان به فرانکن وینی و کابوس پیش از کریسمس؛ اشاره کرد‪.‬‬ ‫این ســینماگر ‪ ۶۴‬ســاله درگفتگویی به ددالین گفته است‪:‬‬ ‫چندین بار در طول زندگی حرفه ای خود در انجا (کمپانی دیزنی)‬ ‫استخدام و اخراج شدم‪ .‬نکته ای که در مورد دامبو؛ وجوددارد این‬ ‫است که به همین دلیل فکرمی کنم روزهای من با دیزنی به پایان‬ ‫رسیده است‪ .‬متوجه شدم که من خودم دامبو؛ هستم و باید از این‬ ‫سیرک بزرگ وحشتناک فرارکنم‪ .‬فیلم دامبو؛ درسطح مشخصی‬ ‫کام ً‬ ‫ال زندگی نامه من است‪/.‬ایسنا‬ ‫هفتهمهرسینمایایرانتمدیدشد‬ ‫با توجه به تمدید برگزاری رویداد مهر ســینمای ایران‪ ،‬تا ‪ ۱۵‬ابان‬ ‫ماه‪ ،‬هفت استان سمنان‪ ،‬کرمان‪ ،‬همدان‪ ،‬البرز‪ ،‬زنجان‪ ،‬تهران و اردبیل‬ ‫برای برگزاری این جشن ملی اعالم امادگی کردند‪ .‬بدین ترتیب که در‬ ‫ن استان سمنان به مدیریت فرشید فالح الله زاری‪،‬‬ ‫روزچهارشنبه‪ ۴ ،‬ابا ‬ ‫در روز پنجشنبه ‪ ۵ ،‬ابان‪ ،‬استان کرمان به مدیریت محسن روحی و در‬ ‫روز چهارشنبه‪ ۱۱ ،‬ابان‪ ،‬استان های همدان به مدیریت مسعود ویژه‪،‬‬ ‫البرز به مدیریت سعید جابری انصاری‪ ،‬زنجان به مدیریت امراهلل حسنی‪،‬‬ ‫تهران به مدیریت محمد خراسانی زاده و در روز پنجشنبه‪۱۲،‬ابان ماه‬ ‫استان اردبیل به مدیریت عبداهلل بحرالعلومی برنامه مهر سینمای ایران؛‬ ‫را برگزار کرده و به تجلیل از هنرمندان استان خود می پردازند‪ .‬هفته مهر‬ ‫سینمای ایران؛ با هدف تحقق استمرارشادابی و پویایی درمحیط روانی‬ ‫سینمای کشور و توجه خاص به مقوله عدالت فرهنگی و هنری دردولت‬ ‫سیزدهم در راستای تکریم سینماگران پیشکسوت‪ ،‬فعاالن سینمای‬ ‫ایران به دبیری قادر اشنا درحال برگزاری است‪/.‬ایسنا‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫بلک ادم؛ گیشه امریکا را تسخیرکرد‬ ‫فیلم بلک ادم؛ محصول کمپانی وارنر با ‪ ۶۷‬میلیون دالر فروش در گیشه کارخود را اغازکرد‪ .‬این رقم‬ ‫تخمینی را استودیوی سازنده فیلم روز یکشنبه ‪ ۲۳‬اکتبر اعالم کرد‪ .‬با این میزان فروش افتتاحیه‪ ،‬بلک‬ ‫ادم؛ لقب موفق ترین اثر دواین جانسون درجایگاه بازیگرنقش اول را ازان خود کرد‪ .‬بلک ادم؛ اولین حضور‬ ‫جانسون در نقش اصلی دنیای فیلم های دی سی نیزاست‪ .‬بلک ادم؛ با بودجه ‪ ۲۰۰‬میلیون دالری ساخته‬ ‫شده است تا موجب برهم زدن تعادل قدرت در دنیای فیلم های ‪ DC‬شود‪ .‬فروش این فیلم که بخشی از‬ ‫ان را مدیون اولین حضورجانسون دردنیای ابرقهرمانی است باعث شد تا بلک ادم؛ بعد از اکران ثور‪ :‬عشق‬ ‫و تندر؛ صاحب بهترین عملکرد در افتتاحیه شود‪/.‬صباخبر‬ ‫سه شنبه‪ 3‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1300‬‬ ‫‪3‬‬ ‫داوران بخش فیلم کنگره ملی شهدای غواص معرفی شدند‬ ‫ی غواص با عنوان معبرعشق؛ در پنج جشنواره مجزا با موضوعات فیلم‪ ،‬عکس خالق‪ ،‬پوستر‪،‬‬ ‫کنگره ملی شهدا ‬ ‫شعر و داستان و رسانه برگزارمی شود‪ .‬این جشنواره با محوریت شهدای غواص دردو بخش داستانی و مستند‬ ‫با مدت زمان حداقل ‪ ۱۰۰‬ثانیه و حداکثر ‪ ۳۰‬دقیقه با تکنیک رئال‪ ،‬انیمیشن و عروسکی و یا تلفیقی پذیرای‬ ‫اثارعالقه مندان به شرکت دراین جشنواره است‪ .‬کنگره ملی شهدای غواص به دبیری بهرام عرب‪‎‬وند دی ماه‬ ‫‪ ۱۴۰۱‬با حضور خانواده های معزز شهدا‪ ،‬سرداران دفاع مقدس‪ ،‬برگزیدگان جشنواره‪ ،‬هنرمندان و اهالی رسانه‬ ‫در جزیره کیش برگزار می شود‪ .‬دبیرخانه اجرایی نخستین کنگره ملی شهدای غواص برای حضور حداکثری‬ ‫شرکت کنندگان‪ ،‬مهلت ارسال اثار به تمامی جشنواره های این کنگره را تا ‪ ۳۰‬ابان ماه تمدید کرد‪/.‬ایسنا‬ ‫روایت سینماگرترکیه ای ازظرفیت های سینمای ایران‬ ‫تحسین ایسبیلن سینماگرترکیه ای و از داوران بخش بین الملل‬ ‫سی ونهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران‪ ،‬درباره همراهی‬ ‫خود با این رویداد توضیح داد‪ :‬من بیــش از پنج نوبت دردوره های‬ ‫گذشته‪ ،‬در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضورداشتم‪ .‬هم به عنوان‬ ‫مهمان‪ ،‬هم به عنــوان تهیه کننده و هم در قالــب برگزاری کارگاه‬ ‫اموزشی با این جشنواره همکاری داشته ام‪.‬‬ ‫او افزود‪ :‬اولین برخورد من با سینمای کوتاه ایران زمانی بود که‬ ‫پروژه ای را درباره یکی از چهره های انقالبی ترکیه دردســت تولید‬ ‫داشتیم و ازایران دعوت کردیم تا سعید نجاتی به همراه تیمش یعنی‬ ‫ارش روادل و مجید نجاتی به ترکیه امدند و فیلم خیلی خوبی هم‬ ‫تهیه کردند‪ .‬فیلم در بخش بین المللی جشنواره تهران پذیرفته شد‬ ‫واولین باربه عنوان تهیه کننده همین فیلم به این جشــنواره امدم‪.‬‬ ‫زمانی که به ایران امدم با هنرمندان کشــورهای دیگر اشنا شدم‬ ‫و همزمان با ایرانیانی مواجه شــدم که از من می پرسیدند چگونه‬ ‫می توانند در ترکیه فیلم بســازند‪ .‬به همین دالیــل حضور در این‬ ‫جشنواره را دوست دارم‪.‬‬ ‫این کارگردان و فیلمبردار ترکیه ای درباره دیگر تعامالت خود با‬ ‫سینمای ایران هم گفت‪ :‬درهمین جشنواره من کارگاهی را به همراه‬ ‫دکتر الستی داشتم که موضوع ان سینمای اینتراکتیو بود‪ .‬درکارگاه‬ ‫دیگری هم پنج فیلم برگزیده ازجشنواره فیلم ازمیررا درکرمانشاه‬ ‫به نمایش گذاشــتیم‪ .‬االن هم به عنوان داور بخش بین الملل این‬ ‫جشنواره در این رویداد حضور دارم‪.‬‬ ‫ایسبلین تاکید کرد‪ :‬سینمای کوتاه ایران‪ ،‬نه فقط درکشورایران‬ ‫که در تمام دنیا‪ ،‬سینمای بســیارمهمی است‪ .‬فیلم های سینمای‬ ‫کوتاه شما مانند شعر می ماند‪ .‬به خصوص فیلم هایی که با حمایت‬ ‫انجمن سینمای جوانان ایران تولید می شود‪ .‬این انجمن مجموعه‬ ‫بسیار بزرگی است که هم اموزش می دهد‪ ،‬هم تولید می کند وهم‬ ‫پخش فیلم دارد‪ .‬او افزود‪ :‬هر جایی که به فیلم کوتاه اهمیت می دهد‪،‬‬ ‫برای من حائز اهمیت است‪ .‬ما باید هربستری که امکان عرضه و تولید‬ ‫فیلم کوتاه دران وجود دارد را حمایت کنیم‪ .‬ما در سینمای ترکیه‬ ‫چنین مجموعه بزرگی مانند انجمن سینمای جوانان ایران نداریم و‬ ‫نمی توانیم هم داشته باشــیم‪ .‬مجموعه کوچکی را برای حمایت از‬ ‫سینمای کوتاه داریم وای کاش بتوانیم مجموعه ای از این جنس را‬ ‫درکشورخود داشته باشیم‪.‬‬ ‫این سینماگر ترکیه ای درباره همکاری با سینمای ایران درزمینه‬ ‫تولید مشترک و بهره گیری از ظرفیت های فنی سینمای ایران هم‬ ‫گفت‪ :‬به عنوان یک تهیه کننده‪ ،‬مشخص است که عالقه دارم با عوامل‬ ‫فنی ایرانی کار کنم اما بستگی به این دارد که پروژه ای که در دست‬ ‫دارم چه ویژگی هایی داشته باشد‪ .‬موسســات خصوصی و دولتی‬ ‫می توانند درزمینه این همکاری مشترک ورود داشته باشند‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬جنس اموزش فیلمســازی که در سینمای ایران‬ ‫وجود دارد‪ ،‬در دیگر کشــورها کمتر وجــود دارد و به همین دلیل‬ ‫سینماگران ایرانی از نظرفنی‪ ،‬بسیار سینماگران ارزشمندی هستند‪.‬‬ ‫برای ماعجیب است که چرا سینمای شما‪ ،‬مدرک دکترا درحوزه های‬ ‫تخصصی اعطا نمی کند‪ .‬سینمای شما‪ ،‬سینمای مهمی دردنیاست‪.‬‬ ‫شما علم و عمل درعرصه ســینما ترکیب کرده اید و به سینمایی از‬ ‫این جنس رسیده اید‪.‬‬ ‫این کارگردان و فیلمبردار ترکیه ای تاکید کرد‪ :‬من تا به امروز سه‬ ‫یا چهار بار تجربه همکاری با عوامل فنی ایرانی را داشته ام‪ .‬معموالً‬ ‫در سینمای دیگر کشورها ندیده ام که یکی ازعوامل فنی یک فیلم‬ ‫بگوید بیایید فیلم من؛ را تماشــا کنید‪ .‬وقتی به ایران امدم‪ ،‬دیدم‬ ‫برخی می گویند بیا فیلم من را ببین و من احساس می کردم ان ها‬ ‫کارگردان هستند‪ .‬اما بعد متوجه می شدم که از عوامل فنی بوده اند‪.‬‬ ‫این نگاه برای من بسیار جذاب است که حتی عوامل فنی یک فیلم‬ ‫هم ان را متعلق به خود می دانند‪ .‬به همین دلیل است که معتقدم‬ ‫عوامل فنی درایران بسیارحرفه ای هستند و به عنوان یک فیلمساز‬ ‫بسیار عالقه مندم که با ان ها همکاری کنم‪.‬‬ ‫وی اظهار داشت‪ :‬ما باید راهی را برای گسترش تولید مشترک پیدا‬ ‫کنیم‪ .‬نه فقط تولید مشترک که باید بتوانیم ازعوامل فنی سینمای‬ ‫ایران در سینمای خودمان بیشتر استفاده کنیم و باید مسیری برای‬ ‫ان باز شود‪.‬‬ ‫این سینماگر ترکیه ای درباره فراگیر شدن سریال های ترکیه ای‬ ‫در بازار مصرفی کشورهای مختلف و قرابت این تولیدات با فرهنگ‬ ‫کشور ترکیه هم تاکید کرد‪ :‬این ســریال ها از نظرمن اص ً‬ ‫ال هنری‬ ‫نیستند‪ .‬این ها اثاری هستند که کارکرد تبلیغاتی دارند و برای پول‬ ‫دراوردن‪ ،‬ساخته می شوند‪ .‬این اثار پول خوبی به همراه دارند و شاید‬ ‫کارگردان ان ها بتواند پولی که از این اثار به دست می اورد را خرج‬ ‫اثار بعدی خود کند و حتی فیلم هنری بسازد‪ .‬من هم هرچند سریال‬ ‫نساخته ام اما گاهی تیزرهای تبلیغاتی برای کسب درامد می سازم تا‬ ‫از درامد ان بتوانم فیلم هنری هم بسازم‪ .‬فرایند به دست اوردن پول‬ ‫برای سینمای هنری‪ ،‬درهمه جای دنیا پیچیده است‪.‬‬ ‫شما درایران این شــانس را دارید که دولت‪ ،‬فیلم سازان شما را‬ ‫بیش از کشورهای دیگر حمایت می کند‪ .‬شاید یکی از دالیل عمده‬ ‫جایگاه سینمای ایران در عرصه جهانی‪ ،‬همین حمایت مناسب از‬ ‫فیلمسازانش باشد‪/.‬مهر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫سه شنبه‪ 3‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1300‬‬ ‫پرونده‬ ‫بـافیلمنامـه جـدیبرخـوردمی ک‬ ‫انتن؛ نخستین ساخته سریال سازی ابراهیم‬ ‫مریمضیغمیمحمدی‬ ‫عامریان اثری در ژانر کمدی‪ ،‬خنده بر لب مخاطب‬ ‫گفت و گو‬ ‫جاری کرده و اثری قابل قبول است‪ .‬داستان این‬ ‫سریال در یک دانشگاه می گذرد‪ ،‬که در ان اتفاق هایی در قالب‬ ‫طنز رقم می خورد‪ .‬گوهر‪ ،‬پس از مرگ همسرش‪ ،‬یک سال درس‬ ‫می خواند و با پشتکار فراوان در رشته پزشکی پذیرفته می شود‪.‬‬ ‫او که حاال با نوه خود هم دانشگاهی شده‪ ،‬ماجراهایی در خانواده‬ ‫دارد‪ .‬خبرنگارصبا‪ ،‬به بهانه پخش این سریال در شبکه نمایش‬ ‫خانگی که مورد اقبال مخاطب نیز قرار گرفته‪ ،‬با ابراهیم عامریان‬ ‫کارگردان و تهیه کننده و صحرا اسدالهی بازیگر این اثر گفتگویی‬ ‫انجام داده است‪ .‬سید ابراهیم عامریان‪ ،‬متولد اولین روز اسفند‬ ‫ماه سال ‪ 1360‬است‪ .‬او از ســال ‪ 1394‬فعالیت خود را به عنوان‬ ‫مجری طرح و مدیرتولید فیلم من سالوادور نیستم؛ شروع کرد‬ ‫و پس از ان مجری طرح فیلم کارگر ساده نیازمندیم؛ شد‪ .‬بعد از‬ ‫این دوکار او به تهیه کنندگی در سینما مشغول شد و سریال انتن؛‬ ‫اولین تجربه کارگردانی اوست‪.‬‬ ‫ابراهیم عامریان‪:‬‬ ‫ژانر اکشن را بیشتر دوست دارم‬ ‫ســریال طنز انتن؛ مورد اقبال مخاطب قرارگرفته و‬ ‫سریال موفقی است‪ .‬دلیل این موفقیت این است که شما‬ ‫ریتم و زبان طنز را به خوبی می شناسید؟ وبه نظر شما مولفه‬ ‫خاصی برای طنز در ایران وجود دارد؟‬ ‫نمی خواهم از خــودم و تیمم تعریف کنــم‪ ،‬البته خودم هیچ‬ ‫زمان نمی گویــم کار موفق بلکه می گویم دیده شــده و کاردیده‬ ‫شــده ازدیدگاه من با ارزش اســت‪ .‬این که کار مــا موفق بوده و‬ ‫هرفردی نقدی برکار ما دارد جریانش فــرق می کند؛ اما حداقل‬ ‫این است که بگویم کاری ســاخته ام که دیده شده و حالم خوب‬ ‫است‪ .‬محکم ترین دلیلی که درکارهای مان رعایت می کنیم این‬ ‫است که به روزکارمی کنیم‪ .‬یعنی ســلیقه مخاطب را در جامعه‬ ‫امروز می ســنجیم و درباره اش مطالعه می کنیم و این که مردم به‬ ‫چه چیزی می خندند و چــه موضوعی می تواند برای ان ها جذاب‬ ‫باشد‪ .‬واقعا تک تک این کارها را انجام می دهیم و براساس ان تمام‬ ‫المان ها را در فیلم نامه اجرا می کنیم‪ .‬این سبب می شودکه قدم اول‬ ‫را محکم برداریم از طرفی دیگر به سراغ انتخاب درست بازیگر می‬ ‫رویم که کدام بازیگر گزینه بهتری برای هر نقش در فیلم نامه است‬ ‫و می تواند مخاطب را با خود همراه کند‪ .‬همــه این ها را کنار هم‬ ‫گذاشتیم تا توانستیم انتن؛ را بسازیم که دیده شد‪.‬‬ ‫با توجه به این که کار مطالعاتی برای نگارش فیلمنامه ‬ ‫انجام می دهید‪ ،‬به نظر شما مخاطب بیشتر جذب تقابل های‬ ‫کالمی می شود یا کنش های فیزیکی (کمدی موقعیت)؟‬ ‫به نظرم همه این ها باید در کنار هم و به یک اندازه وجود داشته‬ ‫باشند‪ .‬تا بتواند طیف بیشتری از مخاطب را جذب کند‪.‬‬ ‫بیشــتر موقعیت های کمدی ســریال انتن؛ قبال در‬ ‫فیلمنامه لحاظ شده و یا سر صحنه شکل گرفته شده؟‬ ‫تا فیلم نامه ای من را نخنداند نمی سازم‪ .‬یعنی اول فیلم نامه برایم‬ ‫اهمیت دارد و این گونه نیست که خودم را راضی کنم و بگویم برویم‬ ‫تو دل کار در می اید ودرست می شود‪ ،‬من کامال با فیلم نامه جدی‬ ‫برخورد می کنم‪.‬‬ ‫طرح فیلم نامه انتن؛ را شما به نویسنده پیشنهاد دادید‬ ‫یا خودشان طرح را ارائه دادند؟‬ ‫طرح انتن؛ را اقای صالحی ارائه داد‪ ،‬البته در کارهای دیگرمان‬ ‫اتفاق افتاده که طرح را خودم دادم‪ ،‬به طور مثال طرح فیلم انفرادی؛‬ ‫را خودم نوشتم‪.‬‬ ‫خودتان طنز وکمدی را دوست دارید یا به دلیل استقبال‬ ‫مخاطب به این سمت این ژانر گرایش پیدا کردید؟‬ ‫قطعا به خاطر خودم نبوده‪ ،‬به خاطر جامعه ای به این ژانر روی‬ ‫اوردم که مردمش نیاز به امید و روحیه شاد دارند‪.‬‬ ‫ژانر مورد عالقه تان چیست؟‬ ‫خودم به شخصه ژانر اکشن را دوست دارم‪.‬‬ ‫از میان فیلم هایی که کارکرده ایدکدام را بیشتر دوست‬ ‫داشتید؟‬ ‫به عنوان کارگردان انتن؛ و در مقــام تهیه کننده دینامیت؛ را‬ ‫بیشتر دوست دارم‪.‬‬ ‫صحرا اسدالهی‪:‬‬ ‫ناخواسته به سمت کمدی رفتم‬ ‫شاگرد استاد حمید سمندریان‪ ،‬است و الفبای بازیگری را نزد‬ ‫وی اموخته‪ ،‬لیسانس معماری و فوق لیسانس کارگردانی سینما‬ ‫از دانشگاه ســوره دارد و نزدیک به یک دهه اســت‪،‬که پایش به‬ ‫حرفه بازیگری باز شده و درکناران دست به قلم است و فیلم نامه‬ ‫می نویســد و بر صندلی کارگردانی فیلم مســتند هم می نشیند ‪.‬‬ ‫صحرا اسدالهی‪ ،‬این روزها با ســریال شبکه نمایش خانگی انتن؛‬ ‫در نقش الناز محمدی‪ ،‬باری دیگر بازی در یک اثرکمدی را تجربه‬ ‫و بازتاب های خوبی هم دریافت کرده و همزمان مشغول بازی در‬ ‫سریال سلمان فارسی؛ به کارگردانی داوود میرباقری نیز هست‪.‬‬ ‫چه شــد یک باردیگردر اثری کمدی درشبکه نمایش‬ ‫خانگی بازی کردید؟‬ ‫حقیقت اش را بخواهید ناخواســته برایم اتفاق می افتد‪ ،‬البته‬ ‫خیلی درخودم این اتفاق کمدی را نمی بینم و بیشتر عالقه دارم‬ ‫دراثار جدی‪ ،‬اجتماعی و تــراژدی همکاری کنم‪ ،‬ولی پیش امده‬ ‫و ناراحت هم نیســتم و باز هم همان جمله همیشــگی را که در‬ ‫مصاحبه هایم می گویم تکرار می کنم؛ اگر لحظه ای ســبب حال‬ ‫خوش برای فردی شوم استقبال می کنم‪.‬‬ ‫چه طور به جمع بازیگران ســریال انتن؛ پیوســتید‪،‬‬ ‫همکاری قبلی با تیم داشتید؟‬ ‫متاسفم که درگذشــته تجربه همکاری با کارگردان این اثر را‬ ‫نداشتم و تاسفم به این دلیل است که سر فیلم برداری این سریال‬ صفحه 4 ‫کنـم‬ ‫خیلی لذت بردم و برایم اتفاق ویژه ای بــود‪ ،‬از این بابت که تمام‬ ‫ماه هایی که با اقای عامریان‪،‬کارکردم به یاد ندارم یک روز از سرکار‬ ‫با حال خراب برگشته باشم‪ .‬از سوی دستیارکارگردان برای بازی‬ ‫در انتن؛ دعوت شدم و با هم به تفاهم رسیدیم‪.‬‬ ‫وقتی نقش الناز به شما پیشنهاد شد‪ ،‬مواجهه تان با این‬ ‫شخصیت چه گونه بود؟‬ ‫با کارگردان برای بازی دراین نقش گپ زدم چون الناز‪ ،‬اندکی‬ ‫غیرقابل پیش بینی بود‪ .‬او دخترریسک پذیری بودکه این ویژگی‬ ‫نزدیک به خودم است‪.‬من استاد ریسک کردن و خطرکردن هستم‬ ‫و خیلی از نقش استقبال کردم‪ .‬بعد از این که بازی کردم دیدم واقعاً‬ ‫نقش همان گونه بود که برایم تعریف شده بود برای همین خیلی‬ ‫این کاراکتر را دوســت داشــتم؛ وقتی کاراکتری را دوست داری‬ ‫تالش می کنی برای ایفای بهتر ان خالقیت هایی داشته باشی و‬ ‫ویژگی هایی را اضافه کنی و تمام تالش خودم را کردم که برای این‬ ‫کاراکتر این اتفاق بیفتد‪.‬‬ ‫پرونده‬ ‫الناز و سینا دوکاراکتر جذاب و نقطه مقابل هم هستند‬ ‫و باالنس خوبی دارند‪ ،‬درکار چه بده بســتانی با پارتنر‬ ‫مقابل تان داشتید؟‬ ‫من تجربه کارکردن در مقابل پارتنرهای مختلفی را دارم و فکر‬ ‫می کنم این موضوع که دو پارتنر به هــم انرژی می دهند و انرژی‬ ‫می گیرند و بازی های شــان در هم انعکاس پیــدا می کند‪ ،‬خیلی‬ ‫درست است‪ .‬من و محمدجواد جعفرپور‪ ،‬بازیگر نقش مقابلم خیلی‬ ‫با هم گپ و گفت داشــتیم و از صبح که سر صحنه می رفتیم مثل‬ ‫خواهر و برادرگپ می زدیم و به هم کمک می کردیم که چه گونه‬ ‫بازی کنیم‪ .‬البته همگی ارتباط خوبی درکار با هم داشتیم و این فضا‬ ‫ایجاد شده بود و همیشه درباره سکانس ها و بازی ها گپ می زدیم‪.‬‬ ‫همان طور که گفتید الناز شخصیتی ریسک پذیر با ابعاد‬ ‫مختلفشخصیتیدارد‪.‬چالش هایبازیدرایننقشچهبود؟‬ ‫هر نقشی چالش های خاص خودش را دارد و مهم تربن چالش‬ ‫بازی در نقش الناز‪ ،‬این بود که جوری بازی کندکه این موضوع لو‬ ‫سه شنبه‪ 3‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1300‬‬ ‫‪5‬‬ ‫نرود برای چه چیزی در ان خوابگاه است‪ ،‬نگرانی هایش شبیه دیگر‬ ‫دانشجویان و دغدغه درس خواندن داشته باشد‪ .‬حواسم بودکه در‬ ‫هنگام بازی نباید به این فکر کنم‪ ،‬چرا در این خوابگاه هستم‪ .‬در‬ ‫هر نقشی که بازی می کنم فرقی نمی کند سریال جادوگر؛ باشد یا‬ ‫مافیا؛ به خودم می قبوالنم که کاراکترم را دوســت داشته باشم تا‬ ‫بتوانم بازی کنم‪ .‬اولین و مهم ترین اتفاقی که برای الناز‪ ،‬افتاد این‬ ‫بود که کاراکتر را دوست داشتم و فکر می کردم هرکاری که انجام‬ ‫می دهد درست ترین کار است و به او حق می دادم‪.‬‬ ‫چه بازتاب هایی در این مدت از بازی تان در سریال انتن؛‬ ‫دریافت کردید؟‬ ‫در فضای مجازی با توجه به شرایط کنونی بازتابی نداشته‪ ،‬اما در‬ ‫بیرون بازتاب های خیلی خوبی دریافت کردم و برایم عجیب بودکه‬ ‫دراین شرایط مردم سریال را می بینند و خیلی خوشحالم که این‬ ‫اتفاق افتاده چون در شرایط بدی انتن؛ پخش شد‪.‬‬ ‫در سال های اخیر در چند اثر شــبکه نمایش خانگی‬ ‫چون جادوگر؛ و مافیا؛ بازی کردیــد‪ ،‬به طورحتم تجربه‬ ‫کاردرشبکه نمایش خانگی به تلویزیون و سینما می چرید‬ ‫که همکاری تان را ادامه دادید‪.‬‬ ‫قطعاً همین طور است ‪ .‬من اکنون ‪ ۷‬فیلم سینمایی اکران نشده‬ ‫دارم! در ‪ ۴‬مورد از ان ها نقش اصلی زن را بازی کرده ام و در ‪ 3‬فیلم‬ ‫دیگر هم نقش مهمی داشــتم‪ ،‬اما هیچ کدام اکران و دیده نشده‬ ‫است و نمی دانم سرنوشت شان چه خواهد شد‪ ،‬اما در شبکه نمایش‬ ‫خانگی نتیجه اعجاب انگیزی گرفتم‪ ،‬واقعا بیننده زیادی دارد‪.‬‬ ‫سخت ترین سکانســی که در انتن؛ بازی کردید‪،‬کدام‬ ‫بود؟‬ ‫سکانسی که بچه های دانشگاه برای تولد به ویالی همکالسی شان‬ ‫می روند و الناز‪ ،‬در اتاق با موش و مار رو به رو می شود‪ .‬به شدت ترسو‬ ‫هستم و فوبیا دارم‪ .‬بعد از فیلم برداری این سکانس می خواستم سر‬ ‫صحنه فیلم برداری سریال سلمان فارســی؛ بروم و خیلی شرایط‬ ‫عجیب و غریبی بود و ترس داشتم‪ .‬اغلب سکانس هایی که گرفتیم‬ ‫سخت بود چون ســکانس های جمعی و شــلوغ بود‪ ،‬تعداد زیادی‬ ‫دانشجو در ســکانس ها بازی داشــتند و تعداد هنرورها زیاد بود و‬ ‫فیلم برداری در زمستان انجام شد‪ .‬ولی باز هم تاکید می کنم‪ ،‬چون‬ ‫همه سر صحنه حال شان خوب بود‪ ،‬سخت نگذشت‪.‬‬ ‫پس نخستین تجربه همکاری تان با تیم ابراهیم عامریان‪،‬‬ ‫لذت بخش بود؟‬ ‫می خواهم بگویم کلمه اولین‪ ،‬دومین یا اخرین خیلی فاکتور‬ ‫مهمی مبنی بر این که کارگردان خوب یا بد اســت‪ ،‬نیست‪.‬انتن؛‬ ‫نخستین تجربه کارگردانی اقای عامریان‪ ،‬بود ولی مهم ترین ویژگی‬ ‫که برایم اهمیت داشت اخالق گرایی و حرفه ای بودن شان بود و به‬ ‫شدت کار بلد‪ .‬درکار هم بی نظیراست وارامش در صحنه حاکم بود‬ ‫و همه چیز به بهترین شکل پیش رفت‪.‬‬ ‫از این نمی ترسید که پیشنهادهای تان به سمت کمدی‬ ‫سوق داده شود و در این گونه نقش ها کلیشه شوید؟‬ ‫خیلی می ترســم‪ ،‬چون خودم فیلم ساز مســتند هم هستم و‬ ‫مستند پرتره گرافی کار می کنم‪ .‬می خواهم بگویم دغدغه مسائل‬ ‫اجتماعــی را دارم و فیلم هــای کوتاهی که ســاخته ام فیلم نامه‬ ‫های شــان را خودم در ژانر اجتماعی نوشــتم و اص ً‬ ‫ال نمی خواهم‬ ‫در فضای کمدی بمانم و ماندگار شــوم‪ ،‬کما این که بعد از سریال‬ ‫انتن؛ دوکار کمدی به من پیشنهاد داده شد که نپذیرفتم و ترجیح‬ ‫دادم منتظر بمانم تا در یک کار جدی بازی کنم‪ .‬نمی خواهم بگویم‬ ‫کمدی فضای مورد عالقه ام نیست بلکه دغدغه ام نیست‪.‬‬ ‫حتی اگر مهران مدیری یا رضا عطاران‪ ،‬برای سریالی با‬ ‫دستمزد خوب به شما پیشنهاد بازی بدهند‪ ،‬نمی پذیرید؟‬ ‫نمی توانم بگویم تا ابد بازی نمی کنم یا بازی می کنم چون این‬ ‫حرفه به گونه ای است که در لحظه تصمیم می گیری و بستگی به‬ ‫عوامل متعددی دارد‪ .‬واقعا نمی دانم چه بگویم! قطعاً پیشنهاد هر‬ ‫دو وسوسه انگیز است ولی در ان لحظه که پیشنهاد کارمی دهند‬ ‫به این فکر می کنم که چه مسیری را طی کرده ام؟ کجا ایستاده ام؟‬ ‫و جایی که ایستاده ام زیر پایم سفت و محکم است یا نه؟ ان چه که‬ ‫می دانم و مطمئن هستم این است که نمی خواهم فقط در فضای‬ ‫کمدی کارکنم و دران ماندگار شوم‪.‬‬ ‫ساخت اولین فیلم سینمایی تان به کجا رسید؟‬ ‫در این مــدت فیلم نامه را به اتمام رســانده ام و خدا را شــکر‬ ‫سرمایه گذار هم پیدا شــده و تا مراحل خوبی پیش رفته و اکنون‬ ‫وقتش اســت که کارکنم‪ .‬وقتی که کارکنم دغدغه ام در ســینما‬ ‫جدی تر می شود‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫سه شنبه‪ 3‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1300‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫ارائه اموزش رایگان‪ ۱۰‬دفتر انجمن سینمای جوانان در سال اینده‬ ‫محمد خزاعی‪،‬معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اســامی و رییس سازمان سینمایی‪ ،‬با ابراز خرسندی از‬ ‫فرصت به وجود امده برای دیدار با همه مدیران دفاتر انجمن در شهرستان های مختلف ‪ ،‬گفت‪ :‬برای اولین‬ ‫بار سازمان سینمایی در این دوره سفرهای استانی خود را اغاز کرده و تاکنون ‪ ۱۳‬سفر استانی را پشت‬ ‫سرگذاشته است‪ .‬رئیس سازمان سینمایی با اشاره به افزایش پنج سهمیه فیلم های سینمایی استان ها در‬ ‫سال های اتی خاطرنشان کرد‪ :‬می توان دفتر سینمای جوان را به پایگاهی عظیم و یک پاتوق راهبردی‬ ‫تبدیل کرد و در راستای سیاست حمایتی از سینمای استان ها از سال اینده حداقل ‪ ۱۰‬دفتر سینمای‬ ‫جوان با شاخص استعدادیابی و شایسته محوری اموزش رایگان ارایه دهند‪/.‬فارس‬ ‫خوانشیکنمایشنامهبهمناسبتروزعصایسفید‬ ‫همه چیز می گذرد تو نمی گذری؛ نوشته محمد چرمشیر به کارگردانی غالمرضا عربی‪ ،‬تازه ترین اثر‬ ‫صحنه ای گروه تئاتر باران به مناسبت روز جهانی عصای ســفید در تاالر مشاهیر مجموعه تئاتر شهر‪،‬‬ ‫نمایشنامه خوانی می شود‪ .‬این نمایشنامه با حضور ‪ ۱۳‬بازیگر نابینا و کم بینا خوانش اجراهای عمومی خود‬ ‫را بزودی اغاز می کند‪ .‬همه چیز می گذرد تو نمی گذری؛ جمعه ‪ ۶‬ابان ساعت ‪ ۱۶‬در تاالر مشاهیر تئاتر‬ ‫شهر با نقش خوانی مریم دیهیم بخت‪ ،‬ندا سلیمانی‪ ،‬شیما شوری‪ ،‬حمیدرضا کیانی خواه‪ ،‬مسیحا موسوی‪،‬‬ ‫علی خدایاری‪ ،‬حمیدرضا فالحی‪ ،‬زهره شعبانی‪ ،‬زهره میرشفیعیان‪ ،‬سهیال جعفرابادی‪ ،‬حانیه رستگاری‪،‬‬ ‫هانیه شیخلر و ‪ ...‬خوانده می شود‪/ .‬هنرانالین‬ ‫یک جایزه به جوایز «موسیقی فجر» اضافه شد‬ ‫در راستای معرفی و قدردانی از اثار برگزیده اهالی موسیقی‬ ‫ایران‪،‬دست اندرکارانسیوهشتمینجشنوارهموسیقیفجر‬ ‫یک جایزه ویژه را به بخش رقابتی (جایزه باربد) این رویداد‬ ‫ملی اضافه کردند‪ .‬ایده و اجراهای نو در حوزه صدا و موسیقی؛‬ ‫بخش اضافه شــده به عناوین و جوایز بخش رقابتی سی و‬ ‫هشتمین جشنواره موسیقی فجر است‪ .‬بنا به اعالم منتشر‬ ‫شده در فراخوان این بخش به منظور حضور جریان های نوین‬ ‫موسیقی و صدا در ایران که در بازنگری صورت های شنیداری‬ ‫به ایده پردازی و اجرا بدون پیش داوری مرسوم در ساخت و‬ ‫اجرای موسیقی متداول می پردازد‪ ،‬این دوره به عنوان جایزه‬ ‫ویژه به جشنواره اضافه شده است‪ .‬در این بخش به سه گروه‬ ‫شاخص از گروه های شرکت کننده مبلغ ‪ ۳۰‬میلیون تومان‬ ‫پرداخت می شود‪.‬‬ ‫جایزه باربد سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در‬ ‫قالب بخش ها و عنوان های مختلــف پیش روی هنرمندان‬ ‫متقاضی حضور در این بخش صورت گرفته است‪ .‬در بخش‬ ‫«موسیقی دستگاهی» عناوینی چون «اهنگسازی موسیقی‬ ‫با کالم»‪« ،‬اهنگسازی موسیقی بی کالم»‪« ،‬اجرای موسیقی‬ ‫بی کالم (تک نوازی و چند نوازی)»‪« ،‬خوانندگی موسیقی‬ ‫دســتگاهی» مد نظر قرار گرفته است‪ .‬در بخش «موسیقی‬ ‫نواحی» نیز «اجرای موسیقی نواحی» و «خوانندگی موسیقی‬ ‫نواحی» مورد توجه قرار دارد‪ .‬اهنگسازی موسیقی کالسیک‬ ‫لین درکسلر؛ هنرمندی که دوباره کشف شد‬ ‫لین درکسلر؛ هنرمندی است که پس از ســال ها فراموشی‪ ،‬دوباره‬ ‫مورد توجه مخاطبان هنر قرار گرفته است‪ .‬هنگامی که دو تابلو نقاشی‬ ‫اثر هنرمندی که تعداد کمی از مردم تا به حال نام او را شــنیده بودند‬ ‫در حراجی فصل بهارگذشته به قیمتی بسیار باالتر از براورد های اولیه‬ ‫فروخته شد‪ ،‬سیگنالی به بازار هنر ارائه داد‪ :‬ممکن است این هنرمند‪،‬‬ ‫لین درکسلر‪ ،‬امروز بیش از انچه قب ً‬ ‫ال شناخته شده بود‪ ،‬شایسته توجه‬ ‫باشد‪ .‬اثار درکسلر نقاشی های موزاییک مانند با رنگ های روشن هستند‪.‬‬ ‫تابلو «صد گل» (‪ )۱۹۶۲‬در کریستیز نیویورک بین ‪ ۴۰‬تا ‪ ۶۰‬هزار دالر‬ ‫تخمین زده و در ماه مارس کمتر از ‪ ۱.۲‬میلیون دالر فروخته شد‪ .‬چند‬ ‫ماه بعد حدود ‪ ۲۰‬خریدار برای «باغ هربرت» (‪ )۱۹۶۰‬که در حراجی به‬ ‫قیمت ‪ ۷۰‬تا ‪ ۱۰۰‬هزار دالر ارائه شده بود به رقابت پرداختند و سرانجام‬ ‫این اثر به قیمت ‪ ۱.۵‬میلیون دالر فروخته شد‪ .‬گالری های نیویورک در‬ ‫یک همکاری مشترک قصد دارند پس از ‪ ۳۸‬سال در این شهر نمایش‬ ‫انفرادی کار های درکسلر را برگزار کنند‪ / .‬هنرانالین‬ ‫غربی‪ ،‬اجرای موسیقی کالسیک غربی در بخش موسیقی‬ ‫کالسیک غربی و اهنگسازی موسیقی معاصر و ارکسترال‬ ‫ایرانی با کالم‪ ،‬اهنگسازی موسیقی معاصر و ارکسترال ایرانی‬ ‫بی کالم‪ ،‬خوانندگی موسیقی معاصر و ارکسترال ایرانی‪ ،‬در‬ ‫بخش موسیقی معاصر و ارکسترال ایرانی‪ ،‬بخش های رقابتی‬ ‫این دوره از جایزه باربد را تشکیل می دهند‪ .‬در بخش موسیقی‬ ‫تلفیقی‪ ،‬هم مواردی چون اهنگســازی موسیقی تلفیقی با‬ ‫کالم‪« ،‬اهنگسازی موسیقی تلفیقی بی کالم‪ ،‬اجرای موسیقی‬ ‫تلفیقیبیکالموخوانندگیموسیقیتلفیقی‪،‬موردتوجهقرار‬ ‫گرفته است‪ .‬در بهش موسیقی پاپ هم اهنگسازی موسیقی‬ ‫کودک و اجرای موسیقی کودک و در بخش کتاب های موسیقی‬ ‫عناوینی چون کتاب های پژوهشی (تاریخی و فنی) ‪،‬کتاب‬ ‫های اموزشی‪ ،‬کتاب های نت (اثاری که ارزش تاریخی و حفظ‬ ‫میراث موسیقی داشته باشند)‪ ،‬از اولویت های ارزیابی معرفی‬ ‫شــده اند‪ .‬فراخوان بخش رقابتی سی وهشتمین جشنواره‬ ‫موسیقی فجر براساس ائین نامه جشنواره روز یکشنبه اول‬ ‫ابان ماه با هدف معرفی و تقدیر از اثار برگزیده اهالی موسیقی‬ ‫ایران‪ ،‬اعتالی هنر موســیقی و ارتقای ســلیقه شنیداری‬ ‫مخاطبان‪ ،‬صیانت از هویت ملی مبتنی بر اموزه های ائینی‬ ‫و ایرانی‪ ،‬تقویت و حمایت از هنر خالق و هم چنین شناسایی‪،‬‬ ‫تبیین چهارچوب ها و استانداردهای کیفی گونه های مختلف‬ ‫موسیقی تهیه و تنظیم شده است‪/.‬مهر‬ ‫تیلور سوییفت با البوم جدیدش چندین رکورد زد‬ ‫البوم «نیمه شــب ها» اثر تیلور ســوییفت پس از اولین روز‬ ‫انتشارش در ایاالت متحده امریکا چندین رکورد به ثبت رساند‪.‬‬ ‫طبق گزارش های اولیه‪ ،‬از این البوم که در روز ‪ ۲۱‬اکتبر منتشر‬ ‫شد‪ ،‬در روز اول انتشارش بیش از ‪ ۸۰۰‬هزار نسخه در فرمت های‬ ‫مختلف از جمله سی دی و کاست فروخته شد‪ .‬این البوم همچنین‬ ‫از هر البومی از سال ‪ ۲۰۱۷‬به این طرف بیشترین فروش افتتاحیه‬ ‫را به ثبت رسانده است و پرفروش ترین البوم سال ‪ ۲۰۲۲‬تا به امروز‬ ‫نیز لقب گرفته است‪ .‬پیش از این‪ ،‬پرفروش ترین البوم سال ‪۲۰۲۲‬‬ ‫مربوط به البوم «خانه هری» اثر هری اســتایلز بود که ‪ ۶۲۰‬هزار‬ ‫نسخه از ان تا هفته منتهی به ‪ ۱۳‬اکتبر فروخته شده بود‪ .‬این البوم‬ ‫همچنین در اسپاتیفای نیز رکوردشکنی کرد‪ .‬کمپانی عظیم پخش‬ ‫موسیقی انالین اعالم کرد‪ ،‬البوم «نیمه شب ها» رکورد بیشترین‬ ‫پخش یک البوم را در یک روز در کل تاریخ این پلتفرم از ان خود‬ ‫کرده است‪/ .‬صباخبر‬ ‫اسماعیلی‪:‬ازرسانه هایضدایرانیشکایتمی کنیم‬ ‫محمد مهدی اسماعیلی‪ ،‬وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در حاشیه‬ ‫هیجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری های اسیا و اقیانوسیه‬ ‫ اوانا‪ -‬گفت‪ :‬تهدیدات رســانه ای تنها برای ایران نیست و هر ملت‬‫مستقل و ازاده ای در هرگوشه دنیا در معرض این تهدیدات قرار دارد و‬ ‫ممکن است نوع ان متفاوت باشد‪.‬‬ ‫او با تاکید بر این که این گونه نشســت ها زمینه ساز جلوگیری از‬ ‫امپراطوری رسانه ای غرب می شود‪ ،‬افزود‪ :‬تروریسم رسانه ای که دولت‬ ‫استکباری امریکا امروز به صورت روشن در دنیا دنبال می کند این است‬ ‫که ماموریت هایی را که از طریق جنگ نظامی‪ ،‬فرهنگی و اقتصادی‬ ‫پیش نبردند با تحریف رســانه ای انجام دهند‪.‬وزیر فرهنگ و ارشاد‬ ‫اســامی گفت‪ :‬ما از طریق وزارت امور خارجه و نهادهای بین المللی‬ ‫شکایت علیه رسانه های ضد ایرانی را در دستورکار داریم و به زودی‬ ‫شکایت های حقوقی خود را تســلیم مراجع بین المللی برای پیگرد‬ ‫حقوقی موضوع خواهیم کرد‪/.‬فارس‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫جشنواره فتوفستیوال‪ ۲۰۲۳‬لهستان فراخوان داد‬ ‫فراخوان جشنوار بین المللی عکاسی فتوفستیوال ‪ )۲۰۲۳ Fotofestiwal( ۲۰۲۳‬که در شهر لودز‬ ‫(‪ )Łódź‬لهستان برگزارمی شود‪ ،‬منتشر شد‪ .‬مهلت ارسال تا ‪ ۲۰‬دســامبر ‪ ۲۰۲۲‬اعالم شده است‪ .‬فتو‬ ‫فستیوال‪ ،۲۰۲۳‬بزرگترین و قدیمی ترین جشنواره عکاسی در لهستان‪ ،‬این فراخوان را مخصوص پروژه های‬ ‫‪ ۲۰۲۳ Fotofestiwal Open Call‬منتشر کرده است‪ .‬مسابقه این جشنواره ازاد است و هیچ گونه‬ ‫محدودیت موضوعی‪ ،‬سنی و جغرافیایی ندارد‪ .‬شش برنده توسط هیات داوران بین المللی انتخاب شده و‬ ‫در جشنواره فتوفستیوال ‪ ۲۰۲۳‬به نمایش گذاشته می شوند‪ .‬هیات داوران از بین طرح های ارسالی شش‬ ‫طرح را انتخاب می کند و با همکاری متولیان جشنواره فتوفستیوال در قالب نمایشگاه ارایه می شود‪/.‬ایسنا‬ ‫سه شنبه‪ 3‬ابان‪ 1401‬شماره ‪1300‬‬ ‫‪7‬‬ ‫حمله به نقاشی‪ ۱۱۰‬میلیون دالری کلود مونه‬ ‫در ادامه سری اقدامات با هدف جلب توجه به تغییرات اب و هوا و تخریب محیط زیست‪ ،‬معترضان روی‬ ‫یک تابلوی گران قیمت اثر کلود مونه؛ را برای مدت کوتاهی با نشاسته پوشاندند‪ .‬این نقاشی با نام «‪»Meules‬‬ ‫اثر کلود مونه در سال ‪ ، ۱۸۹۰‬چند سال پیش توسط هاسو پالتنر‪ ،‬مجموعه دار معروف اثار هنری به قیمت‬ ‫‪ ۱۱۰.۷‬میلیون دالر در یک حراجی خریداری شد و از سال ‪ ۲۰۱۷‬برای نمایش به موزه باربرینی در شهر‬ ‫پوتسدام المان امانت داده شده است‪ .‬یک گروه فعال المانی با نام اخرین نسل‪ ،‬که این اقدامات اعتراضی را‬ ‫رهبری می کند در بیانیه ای اعالم کرد‪ :‬نقاشی‪ ،‬در این اقدام اسیب ندیده است‪ .‬کام ً‬ ‫ال برخالف رنج بی اندازه ای‬ ‫که سیل ها‪ ،‬طوفان ها و خشکسالی ها امروز به عنوان منادی فاجعه قریب الوقوع بر ما وارد می کنند‪/ .‬ایسنا‬ ‫پاییزرنگارنگدرتابلوهاینقاشی ‬ ‫میوه های پاییزی‪ ،‬برگ های قرمز‪ ،‬زرد و نارنجی و غروب پاییز همواره الهام بخــش هنرمندان بزرگ و نامدار تاریخ‬ ‫هنر بوده اند‪ .‬بسیاری از تابلوهای ارزشمندی که در مجموعه های خصوصی و موزه های مهم جهان نگهداری می شوند‪،‬‬ ‫تصویرگر حال و هوای این فصل نارنجی هستند‪ .‬فضای ابری و برگ های نارنجی و سرخ در تابلو نقاشی هنرمندان بسیاری‬ ‫از «کلود مونه» گرفته تا «دیوید هاکنی» نقش بسته اند‪ .‬کلود مونه‪ ،‬این منظره پاییزی از رود سن در نزدیکی ارژانتوی را‬ ‫در حدود سال ‪ ۱۸۷۱‬نقاشی کرد‪ .‬او احتماالً در یک قایق کوچک نشسته بود که به یک اتلیه شناور تبدیل شده بود‪ .‬مونه‪،‬‬ ‫به خوبی حس و نور زیبای روزهای ابتدایی پاییز را به تصویر کشید‪ .‬پیر بونارد‪ ،‬یکی از اعضای گروه «‪ ،»Les Nabis‬در‬ ‫این نقاشی نمای وسیعی از مزارع و جنگل هایی را به تاثیرکشیده است که تحت تاثیر اب و هوای پاییزی قرار گرفته بودند‪.‬‬ ‫او از رنگ های مختلف برای به تصویر کشیدن طبیعت انتزاعی پاییز استفاده کرد‪ .‬این نقاشی اثر وینسنت ون گوگ‪ ،‬با دیگر‬ ‫اثار معروف او تفاوت دارند‪ .‬طراحی دقیق زغال چوب‪ ،‬قلم و جوهر‪ ،‬نمایی از باغی در زویلو(‪ ،)Zweeloo‬روستایی در‬ ‫منطقه کوئوردن(‪ )Coevorden‬را به تصویر می کشد‪ .‬استفاده از کاغذ تیره‪ ،‬هوای گرفته روزهای پاییزی را پررنگ تر‬ ‫می کند‪ .‬این نقاشی نیز نشان می دهد سبک اولیه ون گوگ‪ ،‬چگونه بوده است‪ .‬این نقاشی به دوستش‪ ،‬انتون کرس میکرز‪،‬‬ ‫یک نقاش اماتور هدیه داده شد‪ .‬دیوید هاکنی‪ ،‬پس از بازدید از نمایشگاه جان کنستبل‪ ،‬در تیت بریتانیا‪ ،‬مجموعه ای‬ ‫از مناظر به یادماندنی پاییزی را خلق کرد‪ .‬هاکنی؛ که تحت تاثیر مقیاس طراحی های کنستبل‪ ،‬قرارگرفته بود‪ ،‬تصمیم‬ ‫گرفت مناظر یورکشایر شرقی را در فضای باز به تصویر بکشد‪ .‬پرتره های بزرگ شده و دقیق از گل ها و برگ ها‪ ،‬امضای‬ ‫جورجیا اوکیف‪ ،‬این هنرمند امریکایی است‪ .‬گمان می رود این برگ ها توسط جورجیا اوکیف‪ ،‬جمع اوری شده و برای‬ ‫نقاشی استفاده شده است؛ کاری که همه ما در کودکی یا حتی بزرگسالی انجام می دادیم‪ .‬جنگل توس‪ ،‬اثر گوستاو کلیمت‪،‬‬ ‫جذاب به نظر می رسد‪ ،‬اینطور نیست؟ اگرچه این نقاشی منظره ای از تنه درختان را به تصویر می کشد‪ ،‬اما هم چنان دقت‬ ‫و توجه به جزئیات کلیمت‪ ،‬در ان مشهود است‪ .‬رنگ های طالیی به کار رفته در این نقاشی ما را به یاد نقاشی های معروف‬ ‫و همچنین زیبایی برگ های پاییزی می اندازد! اکتبر در کیپ کد؛ یکی از اخرین نقاشی های ادوارد هاپر‪ ،‬از سال ‪۱۹۴۶‬‬ ‫است‪ .‬او در سال ‪ ۱۹۳۰‬با همسرش از کیپ کاد‪ ،‬در ماساچوست بازدید کرد و در انجا خانه ای را برای سه سال اجاره کرد‪.‬‬ ‫این منظره ارام از یک خانه ساحلی در شروع پاییز‪ ،‬کام ً‬ ‫ال نمایانگر اب و هوای معتدل شبه جزیره است‪ .‬فردریک چایلد‬ ‫هسام‪ ،‬امپرسیونیست امریکایی‪ ،‬در پاییز‪ ۱۸۸۶‬به همراه همسرش به فرانسه نقل مکان کرد‪ .‬در صحنه پاییزی می توانیم‬ ‫زن جوانی را ببینیم که بین درختان ایستاده و به بلوار پاریس خیره شده است‪ .‬این نقاشی به خوبی روزهای تاریک و بارانی‬ ‫پایتخت امپرسیونیستی را به تصویر می کشد که از برگ های پاییزی پوشیده شده است و سنگفرش های خیس ان اسمان‬ ‫تاریک را منعکس می کنند‪ .‬هانری روسو‪ ،‬نقاش فرانسوی که به خاطر سبک بدوی گرایانه شناخته می شود‪ ،‬این منظره‬ ‫از پاریس را به تصویر کشیده که در ان باالی برج ایفل که از تاج درختان بیرون زده به همراه درختان نارنجی به چشم‬ ‫می خورد‪ .‬این رنگ های زیبای پاییزی در اسمان و انعکاس ان در اب های رودخانه سن‪ ،‬نیز به نمایش درامده است‪/.‬ایسنا‬ صفحه 7 ‫زندگی را سخت نگیرید‪ ،‬خوب و بدش می گذرد‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫پدر بزرگ قصه گوی تهران‬ ‫مادر‪ ،‬پســر کوچکش را روی پاهایش گذاشــته و تکان‬ ‫می دهد‪.‬با صدای گرم و زیبــا برایش اواز می خواند‪،‬کودک‬ ‫به صورت مادر نگاه می کند ومشــتاقانه با نوای زیبای مادر‬ ‫همخوانی می کند‪ ،‬پســر در این خانه قد می کشد و بزرگ‬ ‫می شود‪ 17 ،‬ساله که شد‪ ،‬با ســماجتی جسورانه خود را به‬ ‫صحنه تئاتر فرهنگ رساند و برای اولین بار پیش پرده خوانی‬ ‫کرد‪ ،‬اما پدر که از فعالیت او درتئاتر اگاه شده بود‪ ،‬او را از خانه‬ ‫بیرون کرد‪ ،‬ان زمان پدر نمی دانســت که مرتضی انتخاب‬ ‫شده است تا فرهنگ یک شهر را زنده نگه دارد و در این راه‬ ‫هیچ چیز نمی تواند جلو دارش باشد‪ .‬طنین صدای مادر که‬ ‫مبین رسالت او بود هنوز درگوش مرتضی تکرار می شد و او‬ ‫رفت تا مانند مادرش از سرگذشت ایران و مصائبش برای ما‬ ‫قصه بخواند و با اوازی گرم و گیرا این شهرفرنگ رنگارنگ را‬ ‫برای ما زنده نگه دارد‪.‬‬ ‫او بخوبــی می دانــد کــه زندگــی بــا تمــام غم ها و‬ ‫شادی هایش‪،‬زودگذر است و تنها از هر رویدادی یک قصه‬ ‫می ماند و چند خط شــعر و ترانه که در ذهن ها می ماند‪ ،‬او‬ ‫عاشق و شــیفته بازی در این شــهر فرنگ هزار رنگ و ذره‬ ‫ذره وجودش با گوشه گوشه این شــهرگره خورده است‪ .‬او‬ ‫صدای ماندگاری از دو نسل است‪ ،‬که اگر او نبود به فراموشی‬ ‫سپرده می شــد‪ ،‬او با روحی ازاد و صدایی دلنواز از طهرانی‬ ‫می خواند که همواره روی خط اتفاقات سیاسی و اجتماعی‪،‬‬ ‫فرهنگ اش به خاکستر می نشست و از یاد می رفت‪ ،‬او پدر‬ ‫بزرگ قصه گوی تهران بود‪ .‬و بهرام بیضایی در وصف او گفته‬ ‫است‪ :‬مرد گنجی در سر دارد ‪ /‬که میان شما پخش می کند‪.‬‬ ‫‪ /‬گنج مردم نادار ‪ /‬مردمان دریغ شــده! ‪ /‬گنجی از ناداری ‪/‬‬ ‫گرداوری شده از روزمرگی ‪ /‬در جهان رو به دگرگونی! ‪ /‬ان‬ ‫خویش خویش‬ ‫مرد سرود گمشده می خواند ‪ /‬بازیابد خود بی‬ ‫ِ‬ ‫را ‪ /‬در بَم و زیرهای ان ‪ /‬در تهران گمشده‪...‬‬ ‫سمیه نجفی خاتونی ‪ -‬مرتضی احمــدی؛ دهم ابان سال ‪1303‬‬ ‫در شهر فرنگی هزار رنگ‪ ،‬از خانواده ای اصیل دردل جنوب شهر تهران‬ ‫زاده شد‪ ،‬خودش می گوید؛ حاال شما اسمش را راه اهن گذاشته اید‪ ،‬اما‬ ‫من از راه اهن قدیمی ترم‪ ،‬قبل تر نام این محل سبزی کاری بود و بعد شد‬ ‫امین الملک و بعد از احداث راه اهن دیگر به همین نام ماند‪ .‬اما براستی که‬ ‫زندگی و کودکی او تا جوانی و بزرگسالی با خطوط ریلی سبز راه اهن گره‬ ‫خورده است‪ .‬زندگی او اهنگی از خطی موازی در تالطم روزگار است‪.‬‬ ‫او هم زمان با پیش پرده خوانی هــای جنجالی و پرطرفدار که روی‬ ‫صحنه تئاتر اجرا می کرد‪ ،‬در شــرکت راه اهن نیز به عنوان تعمیرکار‬ ‫استخدام شــد و عالوه بران یک ورزشــکار و از طرفداران دو اتیشه‬ ‫پرســپولیس بود‪ ،‬او هنرمندی خاکی بود که خود را در متن زندگی‬ ‫در میان مردم می یافت‪ ،‬و ریشه تمام شــعرهایش از دل مردم و برای‬ ‫مردم بود‪ ،‬پیش پرده خوانی های که همه بوی زندگی روزمره در تالطم‬ ‫اخبارهای جنجالی را داشت که با زبان کنایه امیز شعری امیخته شده‬ ‫بود‪ .‬او برای اولین بار برای ترانه گل پری در سال ‪ 1322‬به رادیو دعوت‬ ‫شد و یک سال بعد‪ ،‬به صورت رسمی دررادیو تهران‪ ،‬رادیو ایران و بعد‬ ‫از ان در تلویزیون برنامه های کمدی اجرا کرد‪ .‬و به سبک های مختلف‬ ‫ترانه و اواز خوانــد‪ .‬در نظرخواهی از‬ ‫مردم در ســال ‪ ۱۳۵۶‬به عنوان‬ ‫محبو ب ترین هنرپیشه رادیو‬ ‫انتخاب شــد‪ .‬در ســال‬ ‫‪ ۱۳۲۶‬پا به عرصه دوبله‬ ‫گذاشــت‪ .‬در هنر دوبالژ‬ ‫گوینــده ای با یک صدای‬ ‫خاص و منحصربه فرد و نیز‬ ‫یاداور عصــر طالیی دوبله‬ ‫درکشورمان بود‬ ‫و از اعضای اولیه انجمن گویندگان و سرپرســتان گفتار فیلم بود که‬ ‫به جای شخصیت بابا عالءالدین در کارتون سندباد و هم چنین روباه‬ ‫مکار در پینوکیو‪ ،‬گویش های بسیاری را در دوبله ایران از خود به یادگار‬ ‫گذاشت‪ .‬احمدی در سال ‪ ۱۳۳۴‬با یکی از همکارانش در راه اهن به نام‬ ‫زهرا جوانشــیر ازدواج کرد و حاصل این ازدواج یک فرزند دختر به نام‬ ‫ازیتا و یک فرزند پسر به نام مازیار بود‪ .‬زهرا جوانشیر در سال ‪ ۱۳۵۰‬بر‬ ‫اثر بیماری سرطان از دنیا رفت‪ ،‬او پس از فوت زودهنگام همسرش با او‬ ‫کنار سنگ قبرش عهد کرد که خودش از بچه ها تا پایان عمر مراقبت‬ ‫می کند چرا که دیگر زنی به خوبی همسرش نخواهد یافت‪.‬‬ ‫پس از کودتای ‪ ۲۸‬مرداد ‪ ۱۳۳۲‬احمدی بازیگری را کنار گذاشت‬ ‫و به مدت هفت سال به اهواز رفت؛ ولی پس از بازگشت به تهران از نو‬ ‫کار بازیگری را در سریالی تلویزیونی به نام تک مضراب از سرگرفت‪ .‬از‬ ‫ســریال های تلویزیونی دیگری که بازی کرده است می توان از سلطان‬ ‫صاحبقران‪ ،‬هفت شهر عشــق‪ ،‬ائینه و زیر بازارچه نام برد‪.‬در هنر اواز‬ ‫و موسیقی نیز یکی از معدود خوانندگان ســبک بیات تهران بود که‬ ‫نام او در زمره انگشت شــمار پیش پرده خوانان قدیم برده می شود‪ .‬در‬ ‫زمینه اواز خاص «بر و بچه های تهرون قدیم» با ســبک اوازی بیات‬ ‫تهران فعالیت گسترده ای داشت‪ .‬در فروردین سال ‪ ۱۳۴۹‬نیز به دعوت‬ ‫علی حاتمی ترانه عنوان بندی فیلم حسن کچل را‪ ،‬ضربی خوانی کرد‬ ‫که به نام «روحوضی» نیز شناخته می شود او در همین سبک درسال‬ ‫‪ ۱۳۲۸‬پنج صفحه موسیقی برای یک شرکت انگلیسی ضبط کرد‪ .‬که‬ ‫بیش از چهارصد ترانه ضربی و صد و پنجاه ترانه فکاهی خوانده است‪ .‬از‬ ‫جمله فعالیت های دیگر مرتضی احمدی‪ ،‬تالیفاتش در حوزه فرهنگ‬ ‫نویسی و نگارش فرهنگ عامیانه (فولکلور) تهران است‪ .‬که در نگارش‬ ‫کتاب هایش نیز خود را نویســنده ای یکه‪ ،‬خوش قلم و توانا نشان داد‪.‬‬ ‫کتاب هایی که هر یک برامده و چکیده ای از سال ها پرسه زدن و جدیت‬ ‫در یکی از عرصه های مورد عالقه و فعالیتش بودنــد‪ .‬او در این زمینه‬ ‫کتاب های‪« :‬کهنه های همیشه نو»‪« ،‬فرهنگ بر و بچه های ت ِرون»‪ ،‬و‬ ‫«پرســه در احواالت ت ِرون و ت ِرونیا» را تالیف کرده است‪ .‬او برای ضبط‬ ‫برخی از قدیمی ترین ترانه های کوچه بازاری تهران از وزارت ارشــاد‬ ‫خواسته بود که تا زنده است این ترانه ها را بازخوانی کند تا این میراث‬ ‫کهن که فرهنگ و تاریخ مردم ایران است‪ ،‬برای ایندگان بماند‪ ،‬اما‬ ‫وقتی با بی توجهی وزارت ارشاد مواجه شد‪ ،‬ناامید نشد و با همکاری‬ ‫موسسه بتهوون تمام ان ها را ضبط کرد که تقریباً ‪ ۱۰۰‬ترانه شد و‬ ‫‪ ۲۵‬ترانه اش در قالب دو سی دی منتشر شده است‪.‬‬ ‫او قلبی مهربان داشت و هم مورد توجه و اقبال مردم بود و هم‬ ‫بین همکارانش از احترام خاصی برخوردار بود‪ .‬مرتضی احمدی‬ ‫بیش از ‪ 70‬سال در عرصه هنر چون نگین انگشتری درخشید و‬ ‫عاشق مردم‪ ،‬هنر‪،‬پرسپولیس و شهر تهران بود ‪ .‬جمله معروف‬ ‫او خطاب به هر کسی که ناراحت است با لحن و صدای خاصش‬ ‫شنیدنی بود‪ .‬او می گفت‪ :‬باباجان! بد‪ ،‬وجود ندارد‪ .‬افکار و حال‬ ‫بد را دور بریزید‪ .‬سالیق متفاوت است‪ ،‬اما شما بدبین نباشید‪.‬‬ ‫بدی ها را نبینیــد‪ .‬کمبودها و کســری ها را نبینید‪ .‬این ها‬ ‫عذاب اور هستند‪ .‬هر چیز عذابتان می دهد را نبینید‪ .‬سعی‬ ‫کنید با تکیه بر خوبی ها روزگار را بگذرانید‪ .‬زندگی را سخت‬ ‫نگیرید‪ ،‬خوب و بدش می گذرد‪ .‬او در چهار عرصه سینما‪ ،‬تلویزیون‪،‬‬ ‫رادیو و تئاتر هنرمندی صاحب سبک بودکه از هر انگشتش هنری‬ ‫در حد کمال یافتگی می بارید و خالق گنجینه ای از چند هنر گوناگون‬ ‫به شمار می رفت‪ .‬تا اینکه در سال ‪ 1393‬این مرد خوش خنده طهرون‬ ‫در سن ‪ 90‬سالگی به دیار باقی شتافت‪ .‬روحش شاد‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!