روزنامه صبا شماره 1298
روزنامه صبا شماره 1298
روزنامه صبا شماره 1298
یک شنبه| 1ابان 23 |1401اکتبر 26 |2022ربیع االول |1444
سال دهم| شماره 8 |1298صفحه| 5000ناموت|
هما روستا؛
ابزیگری برای پیوند
سیمنا و تئاتر
جنگ جهانی سوم؛
در جشنواره توکیو
صفحه 2
علی مهام :اتش سرد
سفارشینیست
صفحه 4
وزیر ارشاد :باید
با اسالم هراسی مقابله کرد
صفحه 7 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
یک شنبه 1ابان 1401شماره 1298
تاالن؛ پروژه جدید رحمان سیفی ازاد
رحمان سیفی ازاد فیلم سینمایی تاالن را به تهیه کنندگی علی طلوعی می سازد.
رحمان ســیفی ازاد تهیه کننده ،نویســنده و کارگردان در تازه ترین فعالیت خود فیلمنامه تاالن ،را
دردستورکار دارد و دراین پروژه با علی طلوعی به عنوان تهیه کننده همکاری خواهد داشت .پرونده این فیلم
در تاریخ ۱۶مهرماه در سازمان امور سینمایی تکمیل شده و در صف دریافت پروانه ساخت قرارگرفته است.
سیفی ازاد و طلوعی در سریال ملکه گدایان ،نیز با هم همکاری داشته اند.
از جمله اثار رحمان سیفی ازاد به عنوان نویسنده ،تهیه کننده و یا کارگردان می توان به من مادر هستم،
قصه پریا ،ماجان ،روز ششم و ملکه گدایان ،اشاره کرد/.صباخبر
تولید فیلم ترسناک احضار ؛ در دستور کار
کمپانی نیوالیــن ،دیوید
لزلی جانسون مک گلدریک را
برای نوشتن فیلمنامه احضار۴؛
استخدام کرده است تا دنباله ای
بر این اثر پرفروش سینما که تا
به امروز بیش از ۲میلیارد دالر
فروش داشته است ،بسازد.
جانســون مک گلدریک یکی از کهنه کارهــای دنیای
فیلم های احضار؛ اســت .او پیش از این فیلمنامه احضار ۲و
احضار :شیطان وادارم کرد را نوشته است .دومین فیلمنامه
مک گلدریــک در دنیای احضار؛ موجب شــد تا فروش این
مجموعه سینمایی در ســطح جهان از رقم ۲میلیارد دالر
فراتر برود .جیمز ون و پیتر سافران تهیه کننده های فیلم های
پیشین این مجموعه سینمایی نیز قرار است به عنوان تهیه
کننده برگردند .سری فیلم های احضار؛ براساس پرونده های
واقعی مربوط به تحقیقات فراطبیعی اد و لورن وارن است .با
وجود این مشخص نیست که قســمت جدید این مجموعه
درباره چه رخدادی است و اطالعات درباره ان مخفی مانده
است .انتظار می رود پاتریک ویلسون و ورا فارمیگا دو بازیگر سه
قسمت اخیر این مجموعه سینمایی نیز به این فیلم برگردند.
با این حال هنوز هیچ قراردادی با بازیگرهای فیل م امضا نشده
است/.صباخبر
انجلینا جولی ملکه اپرای قرن ۲۰می شود
انجلینا جولی بازیگر ،فیلم ساز و بشردوست امریکایی قرار است نقش
ماریا کاالس خواننده یونانی-امریکایی سوپرانو را در درام جدیدی از پابلو
الرین فیلمساز شیلیایی بازی کند .ماریا کاالس ملقب به ملکه اپرای قرن
بیستم یکی از مشهورترین خوانندگان امریکایی در سال های پس از
جنگ جهانی دوم به شمار می اید.
اثار بسیاری از اپرا سازان مشهور از جمله جوزپه وردی ،وینچنتزو
بلینی و جاکومو پوچینی با هنرنمایی او بــه روی صحنه رفتند .ماریا،
داستان پرفراز و نشــیب ،زیبا و تراژیک زندگی بزرگترین خواننده اپرا
جهان در روزهای پایانی زندگی اش در پاریس در دهه ۱۹۷۰را روایت
می کند .این فیلم بر اســاس فیلمنامه ای از استیون نایت خالق پیکی
بالیندرز که اخرین بار در ساخت پرنسس دایانا درام اسپنسر با الرین
همکاری داشت ،ساخته می شود .جولی در بیانیه ای گفت :من مسوولیت
زندگی و میراث ماریا را بسیار جدی می گیرم و برای مقابله با چالش تمام
تالشم را خواهم کرد/.ایرنا
سرنوشت عجیب و غریب شکارچیان در افسانه کهن ایرانی
مستند اوچی ،به کارگردانی محمدهادی اسفندیاری از شبکه مستند سیما روی انتن رفته است و این
فیلم مستند قصه ای از سرنوشت عجیب و غریب شکارچیان است .افسانه ای کهن که اهالی ایل قشقایی
بدان اعتقاد دارند.
اسفندیاری درباره سوژه این فیلم گفت :مستند اوچی؛ یک قصه عامیانه شفاهی در ایل قشقایی درباره
شکارچی را روایت می کند .قشقایی ها معتقدند که اخر و عاقبت شکارچی همانند شکارخود اوست و هرچه
قدر هم زرنگ باشد باز هم گیر می افتد! در این بین ،یک قصه قدیمی از افسانه های کهن ایرانی هم وجود
دارد که تعریف می کند فردی برای شکار می رود ،اما توسط پدرش شکار می شود/.تسنیم
جنگجهانیسوم؛ درجشنواره توکیو
فیلم جنگ جهانی ســوم ساخته هومن سیدی که امســال در جشنواره ونیز
رونمایی شد و جایزه بهترین فیلم و بازیگر مرد (محسن تنابنده) بخش افق های
این رویداد را به خود اختصاص داد ،نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی
جشنواره توکیو ۲۰۲۲خواهد بود .جنگ جهانی سوم که نماینده رسمی سینمای
ایران در اسکار ۲۰۲۳است ،نخســتین نمایش خود را در جشنواره توکیو روز ۲۶
اکتبر ( ۴ابان) و از ساعت ۱۸:۴۰تجربه خواهدکرد و پس از ان در روزهای ۲۸اکتبر
( ۶ابان) ساعت ۱۴:۴۵و ۳۱اکتبر ( ۹ابان) ساعت ،۱۸:۲۵دو نمایش دیگر در این
رویداد سینمایی خواهد داشت.
بلیت های دو نمایش نخست فیلم هومن سیدی به طور کامل به فروش رفته است.
اما فیلم سینمایی پروانه ها فقط یک روز زندگی می کنند؛ به کارگردانی محمدرضا
وطن دوست در اولین نمایش جهانی خود در بخش مسابقه فیلم های بلند اسیایی
به نمایش گذاشته می شود.
پروانه ها فقط یک روز زندگی می کنند نخستین نمایش خود را ر روز سه شنبه۲۵
اکتبر ( ۳ابان) خواهد داشت و پس ازان چهارشنبه ۲۶اکتبر ( ۴ابان) ساعت ۲۱:۱۰
و جمعه ۲۸اکتبر ( ۶ابان) ساعت ۱۱:۳۰درجشنواره توکیو به روی پرده می رود.
در خالصه داستان این فیلم امده است :ننه پروانه ،نذر سکوت گرفته است و با
کسی صحبت نمی کند .او فقط یک هدف بزرگ دارد؛ دریافت مجوز برای ورود به
جزیره ،کسی ان جا منتظر اوست...
سی و پنجمین جشنواره فیلم توکیو از تاریخ ۲۴اکتبر تا دوم نوامبر ( ۲تا ۱۱ابان)
در ژاپن برگزار می شود/.ایرنا
راست گفتار :فیلمسازی شغل گرانی شده است
کاظم راســت گفتار ،کارگردان و تهیه کننده سینما با اشاره به
پروژه هایی که در دست دارد ،گفت :پیش از این قرار بود پروژه بند
هفت؛ را تولید کنم که به دلیل به وجود امدن برخی از مشکالت
ســاخت این فیلم متوقف شــد .در حال حاضر برای ساخت یک
پروژه کمدی با نام داماد مقبول؛ درخواست مجوز کرده ام که هنوز
اجازه ای در این زمینه صادر نشده است .او با اشاره به اینکه نزدیک
به یک ماه اســت که برای داماد مقبول؛ درخواست پروانه ساخت
داده است ،توضیح داد :در واقع مدتی است که به وزارت فرهنگ و
ارشاد اسالمی رفت وامد دارم تا بتوانم هرچه سریع تر پروانه ساخت
این فیلم را دریافت کنم .راست گفتار گفت :متاسفانه فیلمسازی
در ایران تبدیل به یک شغل بسیار گران شده است و فیلمسازانی
مانند ما نیز که روابط برخی از دوستان را نداریم ،برای ساخت یک
فیلم باید زندگی خود را بفروشیم و در نهایت مثل یک مجرم با ما
برخورد می شود!/مهر
خنجی نامزد قورباغه طالیی کمر ایمیج لهستان
داریوش خنجی که در طول حرفه خود با فیلم سازهای گوناگونی
از جمله دیوید فینچر ،وودی الن ،رومن پوالنســکی و ژان پیر ژونه،
همکاری داشته ،پیش تر و در سال ۱۹۹۶برای فیلم اویتا نامزد دریافت
جایزه اسکار و بفتا در دسته بهترین فیلم برداری شد .او که تاکنون نامزد
دریافت سه جایزه سزار نیز بوده ،این بار در فهرست نامزدهای جایزه
قورباغه طالیی جشنواره کمر ایمیج لهستان قرار دارد .در سی امین
دوره جشنواره کمر ایمیج لهستان ۱۲فیلم از فیلم های مطرح سال در
بخش مسابقه اصلی این دوره با هم رقابت می کنند .جشنواره سی ام
کمر ایمیج از ۱۲تا ۱۸نوامبر در تورون لهستان برگزار می شود .بلوند به
کارگردانی اندرو دومینیک ،اولیس ساخته باز لورمن ،تار به کارگردانی
تاد فیلد و تاپ گان اثری از جوزف کوشینسکی در این دوره از جشنواره
حضور دارند .کسانی که در این جشنواره برنده می شوند این شانس را
دارند که توسط انجمن فیلمبرداران امریکا و بخش فیلمبرداری اسکار
از برندگان اصلی باشند/.ایرنا صفحه 2
یک شنبه 1ابان 1401شماره 1298
خرب سیمنا و تلویزیون
سازمان سینمایی به بی رویا؛ مجوز اکران داد
پروانه نمایش بی رویا؛ به کارگردانی ارین وزیردفتری صادر شد .البته این پروانه به معنای اکران فیلم نیست و
باید دفتر پخش مشخص و درخواست اکران از سوی دست اندرکاران داده شود ،سپس شورای صنفی نمایش زمان
اکران را تعیین خواهدکرد .پروانه نمایش فیلم سینمایی بی رویا؛ به کارگردانی و نویسندگی ارین وزیردفتری و
تهیه کنندگی سعید سعدی روز شنبه ۳۰مهرماه صادر شد و تا تاریخ ۱ابان ۱۴۰۳اعتبار دارد .این فیلم در بخش
سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجروهفتادونهمین جشنواره فیلم ونیز حضور داشت .طناز طباطبایی،
صابر ابر ،شادی کرم رودی ،فرانک کالنتر ،مجتبی فالحی ،نهال دشتی ،میالد یزدانی ،مهری ال اقا ،تیام کرمانیان،
شهریار فرد ،مصطفی اکبری ،رضا داوودنژاد ،مائده طهماسبی بازیگران این فیلم سینمایی هستند/.صباخبر
یک روایت مستند از مدارسی که بمباران شدند
مســتند همه چیز از باال قشنگ تر اســت؛ که در سی ونهمین
جشنواره فیلم کوتاه تهران اکران می شود ،روایت روزهایی است که
مدارس ایران بمباران می شدند .کاوه حدادی در توضیح مضمون
فیلم خود که امسال درجشــنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد،
گفت :همه چیز از باال قشنگ تر است ؛ فیلمی مستند درباره بمباران
دو مدرسه بروجرد در سال ۱۳۶۵است .در طی این ماجرا متاسفانه
۶۸کودک دانش اموز جان خود را از دست دادند و شهید شدند .او
در توضیح علت انتخاب این موضوع برای ساخت یک فیلم مستند
گفت :به واسطه بروجردی بودن ،خودم همیشه دغدغه کارکردن
درباره این موضوع را داشتم .چرا که هرگز به این موضوع پرداخته
نشده است .بنابراین انگیزه بسیاری برای پرداختن به این موضوع
داشتم و به این نتیجه رسیدم که می توانم ماجرا را با یک فیلم مستند
تا حدود زیادی ماندگار کنم .او در پاســخ به این پرسش که ایا ۲۵
دقیقه برای بیان همه ان چه باید گفته شود ،کافی بوده یا نه ،اظهار
داشت :بله عقیده ام بر این بود که زمان از پیش تعیین شده و ظرف
زمانی برای فیلم در نظر نگیرم و به این موضوع اندیشیدم و زمانش را
باز گذاشتم .با توجه به ایده اجرایی که برای فیلم در نظر گرفته بودم
همان ۲۵دقیقه زمان کافی بود.
مدیر انجمن ســینمای جوان بروجرد با یاداوری این نکته که
سومین دوره ای است که به عنوان فیلمساز درجشنواره فیلم کوتاه
تهران حضور دارد ،اظهار داشــت :از انجا که در ســال های اخیر
تولیدات فیلم ها بسیار شبیه به هم شده بودند ،مدیران جشنواره
این ضرورت را احساس کردندکه بر ژانر (گونه) تاکید و تمرکز کنند.
به نظر می رسد کار درستی است اما این که بخواهیم با مقوله ژانر
دستوری برخورد کنیم درست نیست.
حدادی تاکید کرد :به همین دلیل دریافت ضرورت این موضوع
باید از پایین بجوشد و خود فیلمسازان به این نتیجه برسند که باید
در این وادی قدم بردارند و خودشان ژانر را نتخاب کنند که از باال و
دستوری نباشد /.هنرانالین
بهروز شعیبی پروانه ساخت هم اهنگ؛ را گرفت
3
پروانه ساخت فیلم سینمایی هم اهنگ؛ جدیدترین فیلم بهروز شعیبی در قامت کارگردان و تهیه کنندگی
علی سرتیپی ۳۰مهر صادر شد و تا ۲بهمن ۱۴۰۱اعتبار خواهد داشت .محمدسجاد نجفی و مهرداد کوروش
نیا نویسندگان این فیلم سینمایی هستند .احتمال می رود که هرچه سریع تر فیلمبرداری این فیلم سینمایی
اغاز شود و شعیبی و سرتیپی برای حضور در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر اقدام کنند .بهروز شعیبی
پیش از این کارگردانی اثاری چون بدون قرار قبلی ،روز بلوا ،دارکوب ،سیانور ،دهلیز و پرده نشین را برعهده
داشته است .سرتیپی نیز تهیه کنندگی برخی فیلم هایی مانند؛ فصل انار ،پل چوبی ،جیب بر خیابان جنوبی،
ورود اقایان ممنوع ،نیش زنبور ،نصف مال من ،نصف مال تو ( ) ۱۳۸۵و ....را بر عهده داشته است/.صباخبر
شهباز؛ به روزهای پایانی تصویربرداری رسید
سریال شهباز؛ به نویسندگی مینا خدیوی در ژانر پلیسی معمایی
با موضوع فضای مجازی و پلیس سایبری مدتی است که در شهر
تهران در حال تصویربرداری اســت و این روزها در مراحل پایانی
تصویربرداری قرار دارد.شــهباز؛ را حمیدرضا لوافی کارگردانی
می کند و درباره یک گروه سایبری است که در جستجوی یک هکر
بین المللی هستند .پلیس سایبری با اشراف به این فضا با مجرمین
برخورد می کند و به داستان مردمی هم که از ان ها سوءاستفاده
شده و مورد نشــان افراد خالفکار قرار گرفته اند ،می پردازد.ارش
مجیدی ،رضا داودنــژاد ،علیرضا ارا ،میــاد میرزایی ،مهدخت
موالیی ،نیما نادری ،سیروس همتی ،فاطیما بهارمست ،غزال نظر،
پاوان افســر از جمله بازیگرانی هستند که در این مجموعه ایفای
نقش می کنند .در خالصه داستان سریال شهباز؛ امده است :شهباز
دو ســال در انتظار چنین روزی نشسته است .روزی که همه قرار
است با پیدا کردن ارغوان ،نفسی به راحتی بکشند .غافل از اینکه
این بازی ،چرخشی دیگر در پیش دارد.طرح و ایده سریال شهباز؛
از سال ۱۳۹۷در گروه فیلم و سریال شبکه پنج مطرح شد ،پس
از یک سال و نیم پژوهش و نگارش ،متن به اتمام رسید و از بهمن
۱۴۰۰فیلمبرداری ان شروع شده است .این مجموعه تلویزیونی
در ۳۰قسمت ۴۰دقیقه ای درگروه فیلم و سریال شبکه پنج سیما
تولید می شود/.مهر صفحه 3
4
یک شنبه 1ابان 1401شماره 1298
پرونده
اتـش سـرد ،سفارشـی نیسـت
مجموعه تلویزیونی اتش سرد؛ به نویسندگی محسن سرتیپی و
سمیه نجفی خاتونی
نازنین فرخلو ،به کارگردانی رضا ابوفاضلی و تهیه کنندگی علی مهام،
گفت و گو
مدتی است پخش ان ازشبکه دو سیما شروع شده است و داستان ان
درباره داستان ان فرید،پسری است که پدر و مادرش را در یک حادثه از دست داده و
وارث نیمی از کارخانه ای بزرگ است .محسن تاجیک شوهر عمه فرید که قیم قانونی
او نیز هست ،متوجه دستکاری در حساب های کارخانه می شود.
نازنین فرخلو ،رضا ابوفاضلی و علی مهام در مجموعه های شاید برای شما اتفاق
بیفتد و حانیه؛ تجربه های مشــترکی با هم داشته اند،پرویز فالحی پور ،عبدالرضا
اکبری ،فریبا متخصص ،مهســا کرامتی ،جعفر دهقان ،مهدی ســلوکی ،بهزاد
خداویسی ،پویا امینی ،شیوا خسرومهر ،شاهد احمد لو و ...از بازیگران نام اشنایی
هستند که در اتش سرد؛ ایفای نقش می کنند ،خبرنگار صبا گفتگویی با هنرمندان
این سریال داشته که در پی می خوانید...
از روند شــکل گیری اتش ســرد؛ از طرح فیلمنامه
تارسیدن به اثر توضیحی بدهید؟
شکل گیری این طرح تا تبدیل شدنش به اثری قابل ساخت
حدود 13ماه طول کشیده اســت ،این طرح سفارشی نبود ،و از
همان ابتدا به عنوان طرح به ســازمان ارائه شد .و قطعا در طول
نوشــتن ممیزی ها و ائین نامه هایی که باید رعایت می کردیم،
در روند شــکل گیری اثر اعمال شــد .تا جایی که برای ما مبرز
شد ،فیلمنامه نیاز به بازنویسی دارد به همین دلیل نادر برهانی
مرند و داوود میرباقری ،نیز در بازنویســی کنــار همکاران تیم
فیلمنامه نویسی اتش سرد؛ حضور داشــتندودرنهایت تولید و
ساخت ان حدود 8ماه طول کشید.
بازتاب این سریال در شــرایط فعلی جامعه را چطور
ارزیابی کرده اید؟
از نظر من رسانه تلویزیون مخاطبان ثابت و همیشگی خود را
دارد ،در همه این سال ها و حتی در شرایط فعلی این تعداد به طور
محسوس نه اضافه شده و نه کم شده است ،چه بسا به خاطرعدم
دسترســی ازاد به اینترنت ،بعضی ها به رســانه تلویزیون روی
اورده باشند ،اما به طورکلی از نظر من تغییر ان چنانی نکرده است.
انتخاب بازیگران به چه شکل اتفاق افتاد
انتخاب بازیگر ،با توافق من وکارگردان اتفاق افتاد ،به این شکل
که برای هر نقش 5گزینه در نظر می گرفتیم و بعد به ترتیب سراغ
ان ها می رفتیم و در صورتی که قبول می کردند به گروه معرفی
می شدند.
یک دســتی خاصی در این انتخاب ها دیده می شود،
استفاده از بازیگران با ســابقه ای که مدتی است کم کار
بوده اند ،ایا عمدی در این انتخاب ها بود؟
نه به ان مفهمومی که در ســئوال شــما نهفته اســت .واقعا
می خواســتیم بهترین ها را به کار دعوت کنیم و البته کسانی که
وقت همکاری با ما را هم داشته باشــند .در همان ابتدا وقتی که
فیلمنامه برای شان ارسال می شــد ،اگرنقش را دوست داشتند
می امدنــد ،به طور مثال شــاهد احمدلو بعــد از اولین خوانش
فیلمنامه گفت این نقش برای من خیلــی تازگی دارد و به گروه
اضافه شــد و یا مهســا کرمتی که با نقشــی که برایش در نظر
گرفته بودیم ارتباط خوبی برقرار کرد.
در واقع هر دوی ان هــا جذب چابکی و اکتیــو بودن نقش و
همین طور قصه این سریال شدند و به همین دلیل پذیرفتند که
در این مجموعه با ما همکاری کنند.
مهسا کرامتی:
مخاطب هنوز من را با مجموعه خط قرمز؛ می شناسند
مهسا کرامتی ،بازیگری را در سال ۱۳۶۵با بازی در فیلم خانه
ابری؛ اغاز کرد .این بازیگر با بازی در سریال خط قرمز به شهرت
رسید.او بازیگری اســت که نقش های ماندگاری از خود بر جای
گذاشــته و فیلم های قابل تاملی چون قدمگاه؛ در سینما و مرگ
تدریجی یک رویا؛ را کارنامه تلویزیونی خود دارد .اما او بازیگری
کم کار به حساب می ایدکه شاید بر می گردد به حساسیت او برای
انتخاب نقش و هم چنین گروهی که قرار اســت با ان ها کارکند.
اما دلیل هر چه باشــد او جزو بازیگرانی است که محبوبیت را به
شهرت و معروفیت ترجیح می دهد و این خصیصه نیز باز می گردد
به احترامی که او برای مخاطبانش قائل است.وی در اخرین کار
سینمایی که در سال 1393حضور داشته فیلم چاقی؛ به کارگردانی
همسرش راما قویدل بوده و رویای گنجشک ها؛ نیز اخرین مجموعه
تلویزیونی بودکه ان نیز به کارگردانی راما قویدل ،در سال 1391
تولید شد .و حاال پس از سال ها این بازیگر سینما و تلویزیون با نقش
رویا ،در مجموعه تلویزیونی اتش سرد دوباره به تلویزیون بازگشته
است .به سراغ او رفته ایم تا از حضور دوباره و نقش رویا بگوید.
ایفای این نقش برای شما چه جذابیتی داشت؟
مهم ترین ویژگی منفعل نبودن نقش این زن بود ،که متاسفانه
در مجموعه های دیگر معموال از نقش زن به عنوان یک عنصر زینتی
و غیر تاثیرگذار در روند داستان استفاده می شــود ،اما رویا زنی
جسور و شجاع است که به دنبال حق می رود ،و برای ان می جنگد.
در اتش سرد؛ چهره متفاوتی از شما نسبت به کارهای
قبلی دید ه می شود؛ این تفاوت برای خودتان هم محسوس
بود؟
بله در بازتاب هایی که از جانب دوســتان رســانه و مطبوعات
داشتم این نکته را متوجه شده بودند ،و این باعث خوشحالی من صفحه 4
پرونده
یک شنبه 1ابان 1401شماره 1298
5
کامل تر اتفاق بیفتد ،و لزوم اضافه کردن جریان های مهیج تری نیز
در فیلمنامه احساس می شد .و نکته ای که برای من تجربه شد ،این
بودکه قبل از شروع فیلمبرداری و تولید ،بازنویسی نهایی فیلمنامه
با مجموع اعمال نظرها باید لحاظ شــود .چرا که در طول و روند
ساخت این کار ناشدنی است.
است که تالش های من در این مجموعه دیده شده است .البته در
شرایط فعلی که از نظر من بســیار ناراحت کننده است استقبال
کلی مخاطب است که دیگر مثل سابق تلویزیون و سینما را دنبال
نمی کنند که باعث نارضایتی بیشــتر هنرمندان این عرصه شده
است ،این مســئله کامال درامار فروش بلیط های سینما مشهود
است .و این مسئله مربوط به شــرایط فعلی جامعه هم نمی شود،
قبل تر هم عدم استقبال واقبال مخاطبان محسوس بودکه متاسفانه
مشاغل هنری در تمامی رشته ها بیشــترین ضربه را در شرایط و
بحران های سیاسی و اجتماعی می خورند .و این جریان ها به طور
کلی اسیب زننده هستند
فکر می کنید مردم شما را با چه نقشی به یاد می اورند؟
متاســفانه و هم چنان خط قرمز ،به این خاطــر که در طول
این هجده سال هیچ ســریالی به پر مخاطبی خط قرمز ساخته
نشده اســت ،این سریال 96درصد مخاطب داشــته است ،و این
موضوع خوبی نیست چرا که نشــان دهنده نبود اثار برجسته و
نقش های موثر در سریال های ساخته شده اخیر است.
بازی در چه نقشی در ذهن شما ماندگار شده است؟
بازی در سریال رویای گنجشــک ها ،که اتفاقا خیلی هم دیده
نشد ،در این سریال من نقش زنی را داشتم که در پرورشگاه بزرگ
شده و با بچه های بی سرپرست مواجه می شــود .من این نقش و
روابط او با اطرافیانش را بسیار دوست داشتم و قصه برای من بی
نهایت حس خوبی داشت.
همکاری شــما با بازیگران دیگر وعوامل سریال اتش
سرد؛ چه طور بود؟
بازیگران دیگر از همــکاران قدیمی و دوســتان من بودند و
خوشبختانه تعامل و درک خوبی با هم داشتیم ،ابوفاضلی کارگردان
مجموعه نیز بسیار همدالنه در هدایت نقش درکنار مجموعه بودند،
اما حس من این است که روند بازنویســی فیلمنامه می توانست
شیوا خسرو مهر:
تمام نقش ها متفاوت هستند
شیوا خسرو مهر ،شــروع فعالیت بازیگری خود را از 5سالگی
با حضور در تئاترهای پدرش شــروع کرد ،او فارغ التحصیل تئاتر
از دانشکده هنرهای زیبا اســت و در کالس های بازیگری حمید
سمندریان و امین تارخ حضور داشته ،او عالوه بربازیگری در عرصه
سینما و تئاتر و تلویزیون در زمینه داستان نویسی هم فعالیت دارد
اولین حضورحرفه ای او بر روی صحنه نمایش به سوی دمشق؛ به
کارگردانی استاد سمندریان در سال 1379بوده است .از مجموعه
فعالیت های تصویری او می توان از بازی او در مجموعه های تازه وارد،
بچه های نســبتا بد ،بچه مهندس ،کامیون ،نرگس و ...نام برد .در
اولین ارتباطی که با او می گیرید او را زنی بسیار خون گرم و مهربان
با ذهنی مثبت اندیش در می یابید .به بهانــه بازی او درمجموعه
تلویزیونی اتش سرد ،درباره نقش منیره با او صحبت کردیم.
ویژگی این نقش نسبت به نقش هایی که قبال کار کرده
بودید ،چه بود؟
برای من تمام نقش هایی که بازی کرده ام متفاوت بوده است،
عالوه براین قصه این ســریال و کارکردن با افــراد جدید دراین
مجموعه را دوست داشتم .چرا که این اولین همکاری من با مهام
و ابوفاضلی بود ،من به دعوت محمد کاسبی به این مجموعه اضافه
شدم ،ایشــان قرار بود نقش محســن را بازی کنند اما متاسفانه
دچار بیماری شــدند و این نقش به پرویز فالحی پور سپرده شد
که کارکردن درکنار ایشان هم برای من تجربه جذابی بود .دراین
سریال تقش یک عمه مهربان را دارم ،البته پیش از این تجربه بازی
درنقش مادر را داشتم ،اما نگرانی عمه برای ،برادرزاده اش برایم
شکل تازه تری داشت.
مشکلی در روند ساخت سریال پیش نیامد؟
بیشترین مشکلی که ما با ان درگیر بودیم ،بیماری کرونا بود که
اقای مهام بسیار حساب شده و دقیق با انجام تست و حضور دکتر
درپشت صحنه ،این مسئله را کنترل می کردند ،یادم می اید یک روز
بعد از انجام تست متوجه بیماری کرونا در هفت نفرازعوامل مجموعه
شدند ،با این که به سرعت جایگزینی صورت گرفت ،اما به هرحال این
نگرانی و اضطراب در طول ساخت مجموعه با ما همراه بود.
چه طور با یک نقش اشنا شده و به اصطالح ان را مال
خود می کنید؟
هر نقشی که به من پیشنهاد می شود ،پنجاه درصد نقش است و
پنجاه درصد دیگرخود شیوا خسرومهراست که خوشبختانه اقای
ابوفاضلی نیز در این راه با ما همکاری می کردند و دســت ما را باز
می گذاشتند.
نظر شما درباره انتخاب بازیگر دراین مجموعه چیست؟
البته این طور به نظر می رسد که بازیگران این مجموعه کاراولی
هســتند درصورتی که انتخــاب این چهره های جدیــد از میان
بچه هایی بوده که سابقه درخشانی در تئاتر و یا بازی در فیلم کوتاه
داشته اند .درواقع تیم بســیارحرفه ای و کاربلد بودند و به همین
دلیل درطول کار به هیچ مشــکل خاصی از نظر فنی برنخوردیم،
همین طوراقای بهرنگ ملک محمدی مدیرگروه فیلم وســریال
شــبکه دو که جا دارد همین جا از ایشان تشــکر کنم ،برای رفع
هرگونه مشکل احتمالی خیلی به پروژه سر می زدند و حضورشان
در پروژه برای ما قوت قلب بود.
تا به حال نقشی را به اجبار بازی کرده اید؟
بله درمواقعی که همکاری در حین بازی دچار مشکل ویا بیماری
شده است ،گاها من به صورت ناگهانی وارد یک پروژه شده ام.
از بازتاب این مجموعه درجامعه راضی بوده اید؟
اتفاقی درجامعه ما درحال وقوع است ،ممکن است جوامع دیگر
نیز چنین دوره ای را به این شکل سپری کنند ،اما از نظرمن سریالی
موفق می شود که درهمان قســمت های ابتدایی مخاطب خود را
جذب کند وخوشبختانه درمورد اتش ســرد؛ این اتفاق افتاد .در
کل به نظر من با وجود تمامی بحران ها و شرایط فعلی ،تلویزیون
مخاطب ثابت وهمیشگی خود را دارد که بیشــتر افراد سن باال
هستند ،مانند مادر خودم که همیشه از دیدن سریال ها لذت برده
و ان ها را دنبال می کند. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
یک شنبه 1ابان 1401شماره 1298
پرده خانه؛ گالب ادینه در راه پردیس شهرزاد
گالب ادینه به عنوان یکی از چهره های اشنا و محبوب در عرصه هنربازیگری و کارگردان تئاتر و سینما
طی یادداشتی اعالم کرده ،تعطیلی تئاتر و موسیقی خواسته قلبی دشمنان هنر بوده است و برای عدم
تحقق این شادی از سوی دشمنان هیچ گاه صحنه تئاتر و امیدافرینی به واسطه تولیدات این عرصه را رها
نخواهم کرد .ادینه در این یادداشت اورده است :گرچه از وقایع این روزها ،چشمم گریان است اما اگر شرایط
هزار برابر بدتر از وضع موجود باشد ،تا توان دارم هرگز سالن تئاتر را رها نخواهم کرد .از سال های دور تا به
امروز ،تعطیلی تئاتر و موسیقی خواسته قلبی دشمنان هنر بوده است؛ فرصت این شادی از سوی من ،برای
ایشان محقق نخواهد شد/ .ایرنا
تازه ترین اثار صادق بریرانی رونمایی می شود
همایش بزرگداشت استاد بریرانی ،با دبیری هنری محمدعلی رجبی ،درسه بخش پژوهشی ،نمایشگاهی
وچاپ وانتشارکتاب برگزار می شود .در ادامه مراسم گرامیداشت مقام فرهیختگان و پیش کسوتان هنر های
معاصر ایران ،در همایش بزرگداشت استاد صادق بریرانی ،هنرمند فرهیخته و نام اور رشته های نقاشی و
گرافیک نوین ایران که هویت خود را مبتنی بر نظام فرهنگی و تجربه های سترگ هنر اصیل اسالمی ایران
نهاده ،از این استاد بزرگ تقدیر می شود.همایش بزرگداشت استاد صادق بریرانی ،دوشنبه ۲ ،ابان ،۱۴۰۱
برگزار می شود .نمایشگاه اثار صادق بریرانی از ۳تا ۱۲ابان ( ۱۴۰۱به جز ایام تعطیل) ،از ساعت ۱۰تا ،۱۸
در موسسه فرهنگی هنری صبا برپا خواهد بود/.هنرانالین
بابک توسلی :نباید بگذاریم چراغ تئاتر خاموش شود
بابک توسلی ،کارگردان تئاتر درباره نمایش«دوستان کمدی؛ به کارگردانی و تهیه کنندگی خودش و
نویسندگیگابورراسوونویسندهفرانسویکهاز ۲۰مهرماهتا ۱۰ابان ماهدرپردیستئاترشهرزاداجرامی رود،
گفت:نمایشنامهایناثرازطرفپردیستئاترشهرزادبرایاجرابهبندهپیشنهادشدوترجمهایننمایشنامه
را ساناز فالح فرد برعهده داشت .او ادامه داد :این نمایش روایت برده داری مدرن است و یک فانتزی تلخ را در
قالبابزوردنشانمی دهدکهبالحظه هایتلخولیگیراهمراهاست.هم چنیندوستانکمدی؛شیوهمتفاوتی
از اجرای یک نمایش ابزورد را روی صحنه می برد .به گفته او ،ترجمه اصلی نام نمایشنامه دوستان اجباری؛
بود که مترجم ترجیح داد ُک ُمدی؛ را جایگزین کلمه اجباری کند .کارگردان نمایش سینگل شات؛ از ساخت
اثری متناسب با حال و هوای امروز جامعه و نیاز مخاطبان تئاتر صحبت کرد و گفت :دوستان کمدی؛ با مردم
هم درداستوتداعی گرروزهایسختودشواریاستکههم هماباانمواجههستیموفکرنمی کنمکسیبا
تماشای این نمایش در موقعیت کنونی پشیمان و از سالن تئاتر ناراضی خارج شود .بابک توسلی ،در پاسخ به
اینکه دیدگاه شما نسبت به اجرای نمایش در شرایط فعلی برای عالقه مندان به تئاتر چیست و چرا این زمان
را برای اجرا مناسب دانستید؟ اظهار کرد :من همواره بر این باورم که چراغ تئاتر باید روشن بماند .گرچه برای
من به عنوان تهیه کننده زمان خوبی برای کار نیست ،اما اگر بخواهم در جایگاه کارگردان صحبت کنم ،باید
بگویم هر زمان بتوانیم روی صحنه باشیم الزم به درنگ نیست و نباید این هنر زیبا را محدود کنیم .تئاتر به
اندازه کافی در سال های گذشته اسیب دیده است و ما نباید بگذاریم چراغ تئاتر خاموش شود .تهیه کننده
نمایشدوستانکمدی؛افزود:وزیرسابقارشاددردورهقبلعالقهبهحضورتئاتردرجامعههنریرانداشتند
واشخاصزیادیسعیکردندتامارویصحنهتئاترنباشیم.بندهبرعکساینشخصیت هامعتقدمامروزههنر
و به خصوص تئاتر برای مردم و جامعه هنری الزم و واجب است ،چراکه در این فضای هنری چندین عنوان
فعالیت دارند و معیشت خود را از مسیر تئاتر تامین می کنند و حذف ان ها از چرخه هنر نه تنها باعث تغییر
در روند احوال جامعه نخواهدشد ،بلکه لطمه بزرگی به هنر و هنرمندان کشور وارد می کند .در همین زمان
نگاه ها و انتقادها فقط به سمت تئاتر بود که چرا اجراها لغو نمی شود و همه سرکار هستند در صورتی که همه
حوزه ها فعال بودند و مانند گذشته هدف فقط خاموش کردن چراغ تئاتر ایران بود/.صباخبر
نمایش بزرگ میدانی جهان بانو؛ در بوستان والیت
اجرای فصل اول نمایش بزرگ میدانی جهان بانو؛ به تهیه کنندگی
علی اسماعیلی و کارگردانی حسن بزرا ،از روز امروز اول ابان در بوستان
والیت اغاز می شود.
جهان بانو؛ نمایشی است با محوریت بانوان که در ادامه نمایش های
روشنای شب تار وتنهاتر از مسیح؛ است که ۲۵شب ،ساعت ۱۸میزبان
مخاطبان می شود.
جهان بانو؛ تازه ترین اثر سازمان هنری رســانه ای اوج است که به
همت موسسه سیمای ققنوس روی صحنه خواهد رفت .سایر عوامل
نمایش عبارتند از تهیه کننده :علی اسماعیلی ،کارگردان :حسن بزرا،
مجری طرح :امیرحسین طهرانی ،طراح نور :عباس رحمانی پور ،طراح
صحنه و دکور :مرتضی پورحیدر ،مدیــر تولید :داود طامهری ،طراح
صدا :عرفان حسن زاد ،طراح جلوه های ویژه میدانی :یاسر یارمحمد،
مجری صدا :علی بیرن ،مدیر تدارکات :تورج سلیمانی ،طراح گریم:
هاشم جوری/.هنرانالین
زن هنرمند افسانه ای و جانوران زیبایش
همزمان با دویستمین ســالگرد تولد رزا بونهور ،نمایشگاه اثار
او در موزه اورسی پاریس نشــان می دهد چگونه رئالیسم هنرمند
فرانسوی قرن نوزدهم راهی برای ادای احترام به حیوان هایی بود
که نقاشــی می کرد .حیوانات در اثار رزا بونهور سرشار از احساس
هستند و هنرمند با نقاشی دقیق و وفادارانه ،این احساس را منتقل
می کند .رزا بونهور زیر نظر پدر نقاش خود اموزش دیده بود و اولین
بار در ۱۹سالگی اثارش در سالن به نمایش گذاشته شد .تعهد او به
طبیعت گرایی و به تصویر کشــیدن فردیت حیوانات ،باعث جلب
توجه مخاطبان شد .اوایل دهه ۱۸۵۰او با لباس مردانه در بازار های
اسب پاریس شــرکت می کرد و به طراحی می پرداخت .بونهور با
فروش مستقیم اثار خود به مجموعه داران ،در داخل و خارج شهرت
یافت .فروشنده بلژیکی ارنست گمبارت ،که چاپ نقاشی های او را
تولید می کرد و تور های تبلیغاتی را سازماندهی می کرد ،در موفقیت
بین المللی او نقش داشت /.هنرانالین
انتشاردهمینالبوماستودیوییتیلورسوییفت
دهمین البوم استودیویی تیلور سوییفت با عنوان نیمه شب ها؛ در
روز ۲۱اکتبر منتشر شد .این البوم جدیدترین کار سوییفت طی این
سال های پربار وی است .این خواننده امریکایی در ۳۲سالگی هم چنان
یکی از قدرتمندترین نیروهای خالق در دنیای موسیقی است .تیلور
سوییفت دو ماه پیش خبر از انتشار البوم تازه اش با عنوان نیمه شب ها؛
در ۱۳ت ِرک داده بود .سوییفت داستان های پشت این ترانه ها را به ۱۳
شب پراکنده در دوران زندگی اش که با بی خوابی سپری شد ،مرتبط
دانست .طرفداران واقعی تیلور سوییفت یا هر کسی که به طور معمول
با چهره عمومی سوییفت اشنا است ،می داند این خواننده شیفتگی و
عالقه جالبی به عدد ۱۳دارد.
البوم نیمه شب ها؛ پنجمین البوم سوییفت در دو سال گذشته است.
او طی این دو سال البوم های فولکلور ،تاابد ،نترس و قرمز را منتشرکرده
بود .البوم فولکلور در سال ۲۰۲۱جایزه بهترین البوم سال را در جوایز
گرمی به دست اورد/.صباخبر صفحه 6
یک شنبه 1ابان 1401شماره 1298
خرب فرهنگ و هرن
اجرای دژاوو ،تمدید شد
مهدی زعفرانی ،کارگردان نمایش «دژاوو» که این روزها در پردیس تئاتر تهران روی صحنه است ،درباره
وضعیت اجرای این اثر و میزان استقبال مخاطبان در شرایط فعلی گفت :با توجه به شرایط فعلی و همچنین
وضعیت تبلیغات اثار نمایشی در فضای مجازی ،مخاطبان استقبال قابل قبولی از اجرای نمایش دژاوو؛
داشته اند به همین خاطر نمایش را که قرار بود امروز ۳۰مهر به کار خود پایان دهد ،روزهای ۱و ۲ابان نیز
روی صحنه می بریم .وی اظهار کرد :با توجه به اینکه دژاوو ؛ یک اثر سوررئال است خوشبختانه مخاطبان،
هدفی را که در ذهن ما بود درک کرده اند .برخی مخاطبان نقطه نظراتی درباره دکور نمایش داشتند اما اکثرا ً
با کار ارتباط برقرار کردند/.مهر
7
البوم صدای شاعر؛ وارد مرحله تولید شد
تولید مجموعه ای از البوم های شعروموسیقی تحت عنوان صدای شاعر؛ با صدای محمدمهدی سیارسریع
و اهنگسازی محمدرضا علیقلی و خوانندگی حسن بیگی به مرحله تولید رسید.
صدای شاعر؛ مجموعه ای شاعرانه و موسیقایی ،شامل خوانش اشعار یک شاعر معاصر با صدای خودش
است که اهنگسازی نیز شده و یک خواننده به اجرای اشعار اهنگسازی شده می پردازد.
یکی از این مجموعه ها با شعر و صدای محمد مهدی سیار ،اهنگسازی محمد رضا عقیلی و خوانندگی
هادی حسن بیگی در دست تولید قرار گرفته است .هم چنین سه مجموعه دیگر با اشعار و صدای سعید
بیابانکی ،مصطفی محدثی خراسانی و علیرضا قروه در دست انتشار است / .ایلنا
وزیر ارشاد:
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد
اسالمی در دوازدهمین اجالس وزرای اطالع رسانی
کشورهای اســامی با بیان اینکه از سال ها پیش،
قدرت هر کشوری در جهان با توجه به توانایی های
نظامی ،اقتصادی و امنیتی ان کشور طبقه بندی
می شد ،گفت :قدرت فرهنگ و معنا همواره نادیده
گرفته شده است .از سویی در جهان در حال تغییر
کنونی ،مفهوم قدرت متحول شده و قدرت معنا در
برابر قدرت مادی افزایش یافته است .او با اشاره به
اینکه امروز این روایت ها هستند که افکار عمومی را
تحت تاثیر قرار می دهند ،خاطرنشان کرد :روایت
ها در رویارویی با یکدیگر قــرار گرفته اند و دوران
جنگ روایت ها اغاز شده است هم چنین اقناع افکار
عمومی درجهان با روایت های تحریف شده وجعلی،
دچار بی اخالقی مفرط شده است و از مسیرهای
غیراخالقی و روایت های ناصحیح می کوشــند تا
اسالم هراسی را درافکار عمومی ،به باور تبدیل کنند.
اسالم دین رحمت و دوستی است
ین
اســماعیلی در ادامه با قرائت روایتَ ،ه ِل ّ
الد ُ
ب؟ ایا دین غیر از محبت ودوســتی است؟
َّال ُ
الح ُّ
تصریح کرد :اسالم ،دین رحمت ،محبت ودوستی
است و این حدیث تاثیرعنصرمحبت را که برامده
از کانون مرکزی دین است ،بیان می کند .به همان
میزان که حب نفس مذموم است ،حب غیر بسیار
ممدوح است .در دوست داشتن دیگری؛ انسان از
توجهبهخودکهپنداربیپایهمرکزثقلهستیبودن
باید با اسالم هراسی مقابله کرد
را در او تقویت می کند؛ منصرف می شود و توجه و
محبت به دیگری (غیر خود) در او پدید می اید .و
صلح و گفتگو در همین محبت به غیر زاده می شود.
او افزود :امروز گفتگو نیاز مبرم جامعه مسلمانان
است هم چنین پیامبر عزیز اسالم فرموده است «ان
الدین النصیحه» دین همانا خیر خواهی اســت.
خیرخواهی بــرای مخلوقات الهــی ،یکی دیگر از
بخش های کانونی دین است از سویی حس فطری
تشــخیص خیر خواهی از بد خواهی از حس های
ناشــناخته و پنهانی درون بشراست .خیرخواهی
حسی را با خود حمل می کند که راه نفوذ به قلب ها
را در پی دارد .موالنا می گوید :می رود از سینه ها در
سینه ها ،از ره پنهان صالح وکینه ها.
وزیر فرهنگ در ادامه گفت :اینکه جهان غرب این
اندیشه زالل را چگونه روایت کرده است که از درون
ان اسالم هراسی پدیدار شده است ،قابل تامل است
و این پرسش پیش می اید اکنون برای جلوگیری از
اسالم هراسی که موضوع اصلی این اجالس است
چه باید کرد؟ اسماعیلی ادامه داد :به نظر می رسد
ابتدا باید هم نظری در روایت ها را بیش از ان چه که
هست ترویج کنیم و قدرت معنا را جدی بگیریم.
از همین رو پیشــنهاد می کنــم موضوع اجالس
بعدی را راهکارهای کشورهای اسالمی در روایت
صحیح از اسالم؛ قرار دهیم و از هم اکنون بکوشیم
تا راهکارهای خود را تا اجالس بعدی ارائه نماییم.
او در بخش دیگری از سخنان خود گفت :قدرت
معنا و رسانه ای جهان اسالم ،باید به سمت خلق
روایت های جدید و تاثیرگذار سوق داده شود تا هم
روایت های ناصحیح را اصالح نماید و هم روایت های
نوینی بر اساس تکیه بر منابع اصیل اسالمی ،پدید
اورد تا قدرت رسانه ای کشورهای اسالمی در اختیار
روایت های اصیل و صحیح از اســام قرارگیرد و از
قدرت تاثیرگذاری روایات ناصحیح پیشگیری شود.
جنگ روایت را جدی بگیریم
او با بیان اینکه جنگ روایت هــا را باید جدی
گرفت ،تصریح کرد :حضور در فضــای مجازی و
حقیقی را به عرصه روایت های صحیح تبدیل کرد.
فقط از همین راه است که می توان با اسالم هراسی
مقابله کرد زیرا اسالم هراسی ،معلول روایت های
جعلی ارباب قدرت رسانه ای ونیز قرائت های افراطی
از اسالم است و معتقدیم که این قرائت ها را نیز همان
قدرت رسانه ای ،با تکیه بر مقاصد سیاستمدران ،
خلق کرده است وگرنه چگونه ممکن است گروه های
افراطی هم چون داعش در فرصت زمانی اندک پدید
ایند و چهره ای ناصحیح از اسالم را ارائه کنند.
اسماعیلی در پایان گفت :جمهوری اسالمی ایران
با میزبانی دو اجالس از یازده اجالس قبلی ،نشان داد
که اهمیت وافری به اجالس وزرای اطالع رسانی
سازمان کنفرانس اسالمی قائل است .هم چنین در
یک سالی که از اغاز به کار دولت جدید می گذرد،
توجه به جهان اسالم و منطقه بسیار مشهود است.
هم چنین تشکیل نوبه ای و در فواصل زمانی نزدیکتر
اجالس کارشناسان ،می تواند ما را در رسیدن به این
خواسته یاری کند/ .تسنیم صفحه 7
هماروستا؛ بازیگریبرایپیوندسینماوتئاتر
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
همای سعادت بر فراز اسمان روستا
مهرماه ،هفتمین ماه سال و در برج فلکی ،برج میزان است.
به قول مهدی اخوان ثالث درشعر باغ من ،که درمجموعه شعر
زمستان امده ،پاییز ،پادشاه فصل ها است .فصلی که به دلیل
لطافت رنگ ها وگوناگونی ان ها ،همواره الهام بخش هنرمندان،
شاعران ،وادیبان بوده اســت .پاییزفصل خزان طبیعت است
که بین دو نقطه اعتدال پاییزی و انقالب زمستانی ،با محبت،
درصلح وســخاوتمندانه با برگ های رنگارنــگ خود کوچه
وخیابان ها را فرش می کند و زیر قدم های عاشــقانه با صدای
خش خش خود ارامشی به انسان می بخشد .خزان طبیعتی،که
گویی لباسی از طال با سایه های قرمز و نارنجی و قهوه ای به تن
می کند وزیباترین تابلوی نقاشی رنگ روغن را به رخ می کشد
تا چشمان هر بیننده ای را مسخ کند.
دراین حال و هوا و انبساط خاطری که هدیه خداوندگار به
انسان است اگر همای سعادت نیز بر دوش هرانسانی بنشیند
یعنی فارق از هر ســختی و نامالیمات زندگی ،او خوشبخت
ترین انسان روی زمین است و این همای سعادت در روز 4مهر
ماه 1323بر دوش رضا با شهرت روستا ،نشست و خداوند به
او دختری هدیه داد که نام هما براوگذاشتند .نام پرنده ای که
از دیرباز در باورهای مردم این ســرزمین نشانه خوشبختی و
سعادت انســان های پاک نهاداریایی بوده و نزد مردم صاحب
کرامت اســت .اما پدر به خاطر اتفاقات سیاسی که درگیر ان
بود در دوران کودکی هما ،مجبور به سفر شد و به مسکو رفت
و از حضور درکنار فرزندش محروم ماند.تا زمانی که بعدها هما
توسط یکی از دوستان پدرش به مسکو سفر کرد و تحصیالت
خود را تا دیپلم در ان جا به پایان رساند .هما روستا ،با تالش و
پشت کار و اراده ای قوی که داشت تمام موانع سرراهش را پشت
سرگذاشت تا به قله های هنر نابی که به دنبالش بود برسد .و
برازنده نامش به درجه ای رسید که تا ابد از او به عنوان یکی از
بانوان تاثیر گذار در تئاتر و هنر بازیگری می توان یادکرد.
امیر افشار فتوحی -هما روستا ،هنرپیشه سینما ،تلویزیون و تئاتر،
کارگردان فیلم ومترجم ،دختر مهربان روستا ،در سال ،۱۳۲۹به مسکو
رفت و پس از اخذ دیپلم به خانواده خود در برلین پیوســت .او با پشــت
سرگذاشتن مشکالت پیش روی ،مدرک فوق لیسانس خود را از دانشکده
هنرهای دراماتیک بخارســت رومانی گرفت .او می دانست که دراروپای
شرقی تئاترخیلی جدی اســت ولی دیگر نمی خواست زمان را از دست
بدهد .یکی از مشکالت اساسی او زبان رومانیایی بود که چیزی ازان نمی
دانست .به همین دلیل ابتدا باید یک سالی زبان می خواند و بعد از قبولی
درامتحان ،می توانست درکالس های تئاترحاضرشود ،اما او نمی خواست
زمان را از دست بدهد .بنابراین دل را به دریا می زند و نزد رئیس دانشکده
می رود تا از او بخواهد همزمان با شرکت درکالس های زبان ،درکالس های
تئاترهم شرکت کند و شــرطی می گذارد که اگر ترم اول از پس امتحان
ها برنیامد ،او را کال مردود اعالم کنند .اشتیاق و عزم دختر ایرانی ،رئیس
دانشکده را تحت تاثیر خود قرار داد وگفت اگر نتواند موفق شود ،باید این
یک سال را دوباره بگذراند .هما درکالس های بازیگری حاضروچون زبان
نمی دانست خیلی نکات را متوجه نمی شد .اما او دختر سخت کوش ایرانی
بود و برای رسیدن به هدفش با تمام قوا می جنگید .بعد از یک سال به زبان
رومانیایی اماده امتحان شد و با اجرای یک مونولوگ ،استادش را تحت
تاثیر قرارداد تاجایی که استاد از همه دعوت کرد تا کار تنها دخترایرانی
حاضردردانشگاه را ببینند.
او پس از مرگ پدر در ســال ۱۳۴۹به ایران بازگشــت و به دانشکده
هنرهای دراماتیک رفت .بعد از فارغ التحصیلی به المان بازگشت و قراربود
دربرلین کارش را شروع کند ،اما یک حس درونی در تصمیم گیری به کمک
او امد تا دوباره راهی ایران شود .او تصمیم داشت هنرخود را درکشورش
و برای مردم کشورش عرضه کند .وقتی تئاتر باغ وحش شیشه ای ،تنسی
ویلیامز را روی صحنه برد ،اسماعیل شنگله و حمید سمندریان به دیدن
نمایش می روند و در پایان نمایش حمید ،هما را مورد تشویق قرارمی دهد
وحتی به او می گوید :بهتروظریف تر از من کارکردی!
و این جمله جرقه ای برای اغاز یک عشق ماندگار 40ساله شد .هما
روستا از این پس بازیگر ثابت نمایش هایی شد که رفیق ،استاد و
همسرش ،حمید سمندریان به روی صحنه می برد و زمانی که
حمید ناخواسته از تئاتردورشد ،او نیز با وجودی که می توانست
با کارگردانان دیگرکارکند ،اما ترجیح داد خود به کارگردانی
روی بیاورد.
اولین حضور اودرسینما با فیلم دیوار شیشه ای،
به کارگردانی ساموئل خاچیکیان ،در سال ۱۳۵۰
رقم خورد و پس از انقالب در ســال ،۱۳۶۵در
فیلم گزارش یک قتل ،به کارگردانی محمدعلی
نجفی ،ایفای نقش نمود .در سال 1366پوران
درخشــنده او را برای بازی در فیلم پرنده
کوچک خوشبختی ،دعوت کرد .فیلمی که
در واقع بخشی از مشکالت جامعه ناشی از
ارتباط با کودکان و نوجوانان اسیب دیده
و دچار اختالالت تکلمی و شــنیداری
را روایت می کند و هما روســتا در نقش
خانم شفیق ،وارد زندگی ملیحه می شود تا
به دختری که بر اثر ضربه روحی درکودکی
قدرت تکلم خود را از دست داد ه و با یاداوری
گذشته دچار تشنج عصبی می شود،کمک کند.
حس وظیفه شناسی خانم شفیق او را به دختر،
نزدیک و نزدیک ترمی کند و هما روستا این حس را به خوبی به مخاطب
منتقل می کند .یادمان نرود که هما متولد ماه مهر است و محبت و دوستی
از بهترین شاخصه های یک مهر ماهی است که در این نقش بخوبی بروز و
ظهور پیدا می کند .روستا برای بازی دراین فیلم نامزد دریافت لوح زرین
بهترین بازیگر نقش اول زن از ششمین دوره جشنواره فیلم فجرشد.
البته این فیلم تنها فیلمی نبود که او بازیگری خود را به سینمای ایران
ثابت کند .در سال ۱۳۶۸در فیلم تمام وسوسه های زمین ،به کارگردانی
حمید سمندریان ظاهر و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش
اول زن از هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شد .در سال ،۱۳۶۹
جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره فرهنگی وهنری روستا به خاطر بازی
در فیلم ملک خاتون ،به کارگردانی حسن محمدزاده دریافت نمود.در دهه
۱۳۷۰بازی او در فیلم ممتاز مسافران به کارگردانی بهرام بیضایی ،زبان زد
شد .در سال ۱۳۷۱برای بازی در فیلم از کرخه تا راین ،اولین فیلم ایرانی بعد
از انقالب که در خارج از کشور تولید شد ،توسط ابراهیم حاتمی کیا ،انتخاب
می شود .فیلمی که در ان زمان عده ای با یک نامه اعتراضی 500صفحه ای
به مقام معظم رهبری قصد داشتند ان را به سرنوشتی دچار کنند که سال
ها بعد فیلم گزارش یک جشن دچار شد .اما موضوع ان طور که معترضین
می خواستند پیش نرفت .حاتمی کیا ،در جایی گفته است :براستی اگر نبود
این چهره پاک و بی االیش عشق ،چگونه می توانستی در میان لبخندهای
معنی دار معلمی،کرخه را به رود راین متصل کنی؟ و دور از ذهن نیست
این جمله شکل گرفته در ذهن حاتمی کیایی که متولد اول مهرماه است
.او به خوبی کاراکتر لیال را در بازیگری چون روستا می بیند .بازیگری که ان
قدر در نقش یک خواهری که با فرهنگ اروپایی عجین شده فرو می رودکه
تفاوت جنس بازی و لحن گفتارش با علی دهکردی و بقیه بازیگران ،نه تنها
لطمه ای به فیلم نمی زند ،بلکه به شدت با محوریت فیلم همراه می شود ،تا
جایی که به همگان می قبوالند ،فیلم از کرخه تا راین بدون حضور او قابل
تصور نیست و نامزدی اش برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش
اول زن از یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم فجرگواهی براین ادعاست.
این بازیگردر ۱۳۷۴برای بازی در تله تاتر شــعبده باز ،جایزه بهترین
بازیگر را از جشنواره سیما کسب نمود و برای بازی در لژیون ،نامزد
دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن ازســومین جشن
خانه سینما شد .در ۱۳۸۳نمایش زمستان ،نوشته امید سهرابی
را روی صحنه برد ودر ۱۳۸۴نیز نمایش سانتاکرو ماکس فریش
رابا ترجمه ای از خودش کارگردانی کرد .دیگرنمایش اوانتیگون
در نیویورک نام دارد که در ۱۳۸۶روی صحنه برد .بازگشت
مجدد روستا به تلویزیون با سریال ترانه مادری درسال
۱۳۸۷رقم خورد .هما روســتا ،بازیگری بود که در
انتخاب نقش هایش وســواس داشــت و همین
موضوع کارنامــه کاری او را با کارهایی هرچند
به نسبت کم اما ماندگار ودرخشان کرده است.
اگرچه روستا خانه اصلی خود را تئاتر می دانست
اما عالوه برتئاتردرفیلم های سینمایی قابل
توجهی هم بازی کرد و ازاو به عنوان هنرمندی
یاد می کردند که با ارائه سبکی ویژه سعی در
پیوند بین سینما و تئاتردارد.
هماروستا،در۴مهر۱۳۹۴خورشیدی مصادف
با روز تولدش براثر بیماری سرطان در بیمارستانی
درشهر لس انجلس امریکا درگذشت پیکر او در ۱۳
مهر ۹۴به ایران منتقل و درقطعه هنرمندان بهشت
زهرا به خاک سپرده شد .روحش شاد. صفحه 8