روزنامه صبا شماره 1295
روزنامه صبا شماره 1295
روزنامه صبا شماره 1295
سه شنبه| 26مهر 18 |1401اکتبر 21 |2022ربیع االول |1444
سال دهم| شماره 8 |1295صفحه| 5000ناموت|
تجربـه ای متفـاوت
در ملـودرام
گفت وگوهایی با کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی «نمور»
همکاری ساترا و وزارت
ارتباطات برای رونق اقتصاد
ت و تصویر فراگیر
صو
صفحه 3
اسماعیلی :اجتماعات مدنی
را در مسجد یاد گرفتیم
عکس :حسن شجاعی
صفحه 6
کیانیان :رابرت دنیروی
وطنی نیستم!
صفحه 7 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
سه شنبه 26مهر 1401شماره 1295
همکاری شعیبی و سرتیپی در «هم اهنگ»
بهروز شعیبی بازیگر ،کارگردان و نویسنده در تازه ترین فیلم خود با علی سرتیپی همکاری خواهد کرد.
فیلم ســینمایی «هم اهنگ» جدیدترین فیلم بهروز شــعیبی در قامت کارگــردان خواهد بود که
تهیه کنندگی ان را علی سرتیپی برعهده دارد .پرونده این فیلم در تاریخ ۱۷مهرماه در سازمان سینمایی
تکمیل شده وعوامل منتظردریافت پروانه ساخت این فیلم هستند تا بتوانند کاررا کلید بزنند.
احتمال می رود که شعیبی و ســرتیپی برای حضور درجشــنواره فیلم فجر اقدام کنند وباید منتظر
بمانیم و ببینیم که چه زمانی پروانه ساخت فیلم صادر می شــود و ایا اصال صاحبان فیلم برنامه ای برای
حضوردرجشنواره فیلم فجرپیش رو دارند یا خیر/.صباخبر
پروانه ساخت «موی تای» و «پریده رنگ» صادر شد
پروانه ساخت مستند «موی تای» به نویسندگی ،تهیه کنندگی و کارگردانی عبداهلل رفیعی و مستند
«پریده رنگ» به نویسندگی محمدعلی رضی و تهیه کنندگی و کارگردانی فرزاد فره وشی صادر و تا ۲۵
دی ماه ۱۴۰۱اعتبار دارد .فرزاد فره وشی عضو انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند خانه ی سینما
و انجمن نویسندگان ،منتقدان و پژوهش گران خانه ی تاتر و مدیرمسئول هنرکده و سکوی نمایش برخط
فرفیلم ،و دارای گواهینامه ی هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی است.
از جمله اثار فرزاد فره وشی می توان به «اناهیتا»« ،مثل هیچ کس نبود»« ،روزنه ابی»« ،مرگ نقش»
و «لبخند ماه» اشاره کرد/ .صباخبر
ت و تصویر فراگیر
همکاری ساترا و وزارت ارتباطات برای رونق اقتصاد صو
در شانزدهمین جلسه کمیته اقتصاد محتوای شبکه ملی اطالعات،
اعضای کمیته بر ضرورت تقسیم کار و همگرایی میان وزارت ارتباطات
و سازمان صداوســیما برای اجرای بندهای مرتبط با صوت و تصویر
فراگیر در ســند طرح کالن و معماری شــبکه ملی اطالعات تاکید
کردند.
تالش مشترک دولت و ساترا برای رونق اقتصاد محتوا
محمدصادق افراسیابی سرپرست معاونت کاربران و تنظیم گری
اجتماعی ساترا در ابتدای این جلسه ضمن بیان دستاوردهای گذشته
کمیته اقتصاد محتوا گفت :جلســات کمیته اقتصاد محتوا با هدف
تحقق اهداف محتوایی تعیین شده در ســند شبکه ملی اطالعات
در حال برگزاری است که این جلسات منجر به نهایی سازی تفاهم
وزارت ارتباطات و بنیاد ملی بازی های رایانه ای برای افزایش ســهم
۳۰درصدی رشــد بازی های بومی در کشور شــد و اکنون نوبت به
بررسی وضعیت شبکه نمایش خانگی و سایر مصادیق صوت و تصاویر
فراگیر رسیده اســت تا با تفاهمی که وزارت ارتباطات و ساترا انجام
خواهند داد ،شاخص مصوب در سند شــبکه ملی اطالعات محقق
شود .در ادامه جلسه سیدمهدی حاتمیان مدیرکل دفتر بررسی های
اقتصادی وزارت ارتباطات و فناوری اطالعات عنوان کرد :بیشترین
مصرف ترافیک اینترنت کشــور مربوط به پیام رسان ها ،شبکه های
اجتماعی ،رسانه های کاربرمحور و شبکه نمایش خانگی است .عزم
وزارت ارتباطات بر این است که در این دولت به سمت اجرای کامل
پایانمسیراکرانبرای«روزصفر»
فیلم سینمایی «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان جزو اثار اکران
نوروز سال ۱۴۰۱بود ،فیلمی که از اسفند ماه راهی سینماها شد و حاال
بعد از هفت ماه اکران با فروشی معادل ۹میلیارد تومان رسما به کار خود
پایان داده است .این فیلم هم اکنون در رتبه یازدهم جدول فروش سال
۱۴۰۱در میان ۳۸فیلم اکران شده ایستاده است ،نخستین فیلم ملکان
در جشنواره فیلم فجر با بازخورد خوبی روبرو شد اما با اکران موفقی روبرو
نبود ،شاید گرانی یکباره بلیت سینماها و یا پایان نیافتن کامل بیماری
کرونا را نباید در ناکامی این فیلم بی دلیل دانست .فیلم «روز صفر» امید
فراوانی برای فروش در گیشه داشت ،اما از سویی ادامه شیوع بیماری
کرونا و گرانی معنادار بلیت سینماها باعث شد تا امکان موفقیت این فیلم
در گیشه به یک ریسک بزرگ تبدیل شود .روز صفر روایتی متفاوت از
یک اتفاق ملتهب معاصر است .این تنها خالصه ای از فیلم سینمایی «روز
صفر» اولین ساخته سینمایی سعید ملکان است که امیر جدیدی در کنار
ساعد سهیلی در ان به ایفای نقش می پردازد/ .میزان
سند شبکه ملی اطالعات گام بردارد و از رونق اقتصاد محتوای بومی
متناسب با شاخص های تعیین شده در طرح کالن و معماری شبکه
ملی اطالعات حمایت کند .در ادامه علیرضا بهادری مدیر کل فناوری
و سامانه های نوین ســاترا گفت :در ابتدای دولت سیزدهم تفاهمی
میان وزارت ارتباطات و ســاترا در برخی حوزه ها شــکل گرفت که
این تفاهم می تواند مبنای شروع مسیر توسعه و گسترش همکاری
ها باشد.
پشتوانه قانونی ایین نامه های ساترا
روحانی نژاد معاون ســازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
وزارت ارتباطات دربــاره اهداف عملیاتی همکاری ســاترا و وزارت
ارتباطات بیان کرد :هر چند اهداف عملیاتی همکاری میان وزارت
برندگانجشنوارهفیلملندنمعرفیشدند
فیلم سینمایی «کورساژ» ساخته ماری کروتزر با نقش افرینی
ویکی کریپس جایزه بهترین فیلم جشنواره لندن را از ان خود کرد.
این فیلم که روایــت زندگی الیزابت اتریش -مجارســتان در
کریسمس سال ۱۸۷۷است امسال در بخش نوعی نگاه جشنواره
کن رونمایی شد و در ادامه در جشنواره هایی چون سارایوو ،تورنتو و
سن سباستین هم به نمایش گذاشته شد ،نماینده رسمی سینمای
اتریش در شاخه بهترین فیلم بین المللی نود و پنجمین دوره جوایز
سینمایی اسکار است .در این دوره از جشنواره لندن همچنین جایزه
بهترین فیلم اول جشــنواره به فیلم ۱۹۷۶ساخته مانئال مورتلی،
جایزه بهترین مستند به هر انچه نفس می کشد ساخته شانوک سن
و جایزه بهترین فیلم کوتاه به فیلم پا ندارم و باید بدوم ساخته یو لی
رسید .زندگی کیف ابی ساخته مشترک لیسا سلبی ،ربکا هرش
لوید و الکس فرای هم جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبان را از ان
خود کرد/.ایرنا
ارتباطات و سازمان صداوسیما در سند شبکه ملی اطالعات مشخص
شده اســت اما برای کاربردی بودن تفاهم میان وزارت ارتباطات و
ساترا ،این امادگی وجود دارد تا از ظرفیت کمیسیون تنظیم مقررات
ارتباطات رادیویی برای تبدیل ایین نامه های ابالغی از سوی ساترا
به قوانین الزم االجرا استفاده کنیم .در ادامه نوید همایونی مدیرکل
پایش ساترا با اشاره به پشــتوانه قانونی ایین نامه های ساترا گفت:
معتقدیم در حوزه اقتصاد محتوا ،سیاســت گذاری باید طوری باشد
که میل کاربران به سمت مصرف ترافیک داخلی پیش برود و کاربر
ترافیک داخلی را اگاهانه انتخاب کند.
تشکیل کارگروه مشترک
برای تدوین سند همکاری
در ادامه این جلسه ،سایر اعضای کمیته به بیان دیدگاه های خود
در خصوص ســند تفاهم همکاری میان وزارت ارتباطات و سازمان
صداوسیما برای تحقق اهداف عملیاتی شبکه ملی اطالعات در حوزه
صوت و تصویر فراگیر پرداختند و مقرر شد جزییات سند همکاری
وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر
فراگیر برای حمایت از پرورش زیست بوم صوت و تصویرفراگیر ،تقویت
نظارت هوشمند ،حمایت از حقوق کاربران و تالش برای افزایش سهم
محتوای بومی حوزه کودکان و نوجوانان توسط کارگروهی مشترک
با حضور نمایندگان ساترا ،وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی و وزارت
ارتباطات تدوین شود/.فارس
معاون سیما :تلویزیون ۱۵سریال اماده پخش دارد
محســن برمهانی معاون سیما در بازدید از پشــت صحنه سریال
«محرمانه» در خصوص مجموعه تولیدات نمایشی جدید اظهار کرد:
سریال ســازی یک فرایند طوالنی اســت و بازه زمانی خاص خود را
می طلبد .تولید برخی از این سریال ها ،از گذشته شروع شده که هم اکنون
در مراحل پایانی است و به زودی به انتن خواهد رسید .او ادامه داد :در
ایام پیش رو ،سریال های جدیدی به انتن خواهند رسید و سال اینده
هم از لحاظ سریال ،رسانه ملی سال پررونقی خواهد داشت .هم اکنون
١٥سریال اماده پخش داریم که به تدریج روی انتن شبکه های تلویزیون
خواهند رفت .برخی از این سریال ها در مرحله پس تولید ،شامل اصالح
رنگ و تدوین است .برخی ســریال ها هم مناسبتی است که در زمان
مناسب خود برای بینندگان عزیز پخش می شود .برمهانی در خصوص
سریال های جدید تلویزیون افزود :در حال حاضر ۲۳طرح سریال مصوب
داریم که تا به امروز ٦سریال براورد ان انجام شده و برخی هم مراحل
پیش تولید را سپری می کنند که ان شااهلل به سال ۱۴۰۲می رسد/.مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
برنامه نمایش جشنواره فیلم کوتاه تهران اعالم شد
یو نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی اذرپندار چهارشنبه ۲۷مهر با نمایش
س
فیلم ها در دو بخش کلی «سینمای ملی» و «سینمای بین الملل» اغاز می شــود و تا ۲ابان ۱۴۰۱ادامه
دارد .جشنواره سی و نهم همچنین در یک شورای فیلمنامه و یک شورای پیچینگ با بررسی فیلمنامه های
متقاضیان فیلم اول که درخواست خود را در سایت جشنواره ثبت کرده اند ،از ۱۰فیلمنامه منتخب جهت
ساخته شدن حمایت خواهد کرد .جشنواره تهران در دوره سی و نهم کار خود را با برگزاری نشست های
تخصصی از ساعت ۱۰اغاز کرده و در ادامه با نمایش فیلم ها در ۴سانس روزانه تا حوالی ساعت ۲۲میزبان
هنرمندان ،فیلمسازان ،اهالی رسانه و عالقه مندان به فیلم کوتاه خواهد بود/.صباخبر
مردم غزه دوباره طعم سینما را چشیدند
مردم غــزه که بعــد از به اتش
کشیده شدن و تخریب سینماها
در جریان ناارامی ها بویژه سال های
۱۹۸۷و ۱۹۹۶از رفتن به سینما
محروم بودند ،پــس از دهه ها در
جشنواره حقوق بشــر رد کارپت بار دیگر طعم فیلم دیدن را
می چشند .این جشــنواره که از روز پنجشنبه گذشته در یک
مرکز فرهنگی تازه بازســازی شــده اغاز به کار کرده ،میزبان
نمایش حدود ۴۰فیلم است که نیمی از ان ها به درگیری چند
دهه ای با رژیم صهیونیستی و مابقی به مسائل حقوق بشر در
سراسر جهان می پردازند.
زمانی سینما در غزه رونق گرفت و تماشاگران برای دیدن
فیلم های عربی ،غربی و اسیایی به ســال های سینما هجوم
اوردند اما این ها در جریان انتفاضه اول در سال ۱۹۸۷سپس
در سال ۱۹۹۶بار دیگر در جریان موج دیگری از خشونت های
داخلی سوخت .از ان زمان ،مردم غزه مجبور شدند به تلویزیون
و خدمات پخش انالین روی بیاورند.
منتصــر الســابه Montaser Al-Sabe -مدیر اجرایی
جشــنوار ه به رویترز گفته که امیدوار است ســینماها در نوار
غزه دوباره باز شوند .حدود ۳۰۰فیلم از ۶۰کشور جهان به این
جشنواره ارسال شــده؛ از جمله اثاری از چهار فیلمساز جوان
محلی که فرصت نادری برای نمایش اثار خود به تماشــاگران
محلی داشتند .تمام فیلم ها باید پیش از نمایش توسط مقامات
محلی غزه بازبینی می شد.
«یازده روز در ماه می » به کارگردانی مشترک محمد صواف
غزه ای و مایکل وینترباتم انگلیسی از جمله فیلم هایی است که
در جشنواره حقوق بشر ردکارپت غزه به نمایش درامد و داستان
ان درباره ۶۶کودک کشته شده در جنگ ۱۱روزه بین اسرائیل و
شبه نظامیان غزه در ماه می ۲۰۲۱است/.ایرنا
سه شنبه 26مهر 1401شماره 1295
ادامه فیلمبرداری «ویالی ساحلی» با رفع کسالت کیانوش عیاری
3
کیانوش عیاری پس از حدود ۶سال از اخرین فیلمش «کاناپه» ،تصمیم به ساخت فیلمی تازه گرفته
است .وی حدود ۲۰روز قبل ســاخت جدیدترین فیلمش را با نام «ویالی ساحلی» در یکی از شهرهای
شمالی کشور کلید زد ولی چند روز قبل به دلیل مشکالت جسمی ناشی از دیابت در یکی از بیمارستان های
تهران بستری شد تا وضعیت عمومی اش بررسی شود .شبنم عرفی نژاد -مدیر برنامه ریزی فیلم «ویالی
ساحلی» -با تایید این خبر گفت :اقای عیاری روز گذشته از بیمارستان مرخص شد ه و حالشان خوب است.
در حال حاضر هم گروه در تدارک شروع کار و برگشت به شمال است تا ادامه فیلمبرداری را از سربگیریم.
رضا عطاران ،پژمان جمشیدی و ریما رامین فر از جمله بازیگران این فیلم هستند/.ایسنا
دواین جانسون با بلک ادام راهی هالیوود می شود
فیلم ســینمایی «بلک ادام» جدیدترین فیلم «دواین جانسون» پولسازترین
بازیگر ســینمای جهان اکران بین المللی خود در سینماهای جهان را از ۲۱اکتبر
۲۰۲۲اغاز خواهد کرد .چندی پیش نخســتین تیزر کوتاه و انیمیشــن از فیلم
سینمایی «بلک ادام» با بازی «دواین جانسون» ثروتمندترین و پولسازترین بازیگر
سینمای جهان منتشر شده است ،این فیلم قرار بود ۲۲دسامبر سال ۲۰۲۱اکران
بین المللی خود در ســینما های جهان را اغاز کند ،اما با تعویقی یکســاله ۲۹ماه
جوالی ۲۰۲۲اکران می شود« .بلک ادام» با بازی دواین جانسون یک شخصیت
خیالی ابرشرور و برخی اوقات ضدقهرمان ،در کتاب های کمیک امریکایی منتشر
شده توسط دی سی کامیکس اســت که عموماً به عنوان دشمن دیرینهٔ شخصیت
ابرقهرمان شزم محسوب می شود.
این شخصیت توسط اتو بایندر و سی .سی بک خلق شده است که برای اولین بار
در نخستین جلد از مجموعه کمیک مارول فمیلی در دسامبر ۱۹۴۵از انتشارات
فاست کامیکس حضور پیدا کرد .جیمز کوئت سرا ،کارگردانی فیلم سینمایی «بلک
ادام» را بر عهده دارد ،این کارگردان و تهیه کننده اسپانیایی از سال ۲۰۰۵میالدی
تاکنون مشغول فعالیت بوده و اثاری همچون «خانه مومی»« ،بدون توقف» و «رفت
و امد» را در کارنامه کارگردانی خود دارد .نوحا سنتینو ،دومین بازیگری است که در
«بلک ادام» به ایفای نقش پرداخته است ،وی بیشتر به خاطر نقش خود به عنوان
«هیسوس ادامز-فاستر» در سریال پرورشگاهی ها و مشکل خوب شهرت دارد .از
دیگر فیلم های او می توان به چگونه یک پسر بهتر بســازیم اشاره کرد .در خالصه
معرفی شخصیت «بلک ادام» با بازی دواین جانســون امده است :در حدود سال
۱۲۰۰قبل از میالد مسیح ،شزم به عنوان یک کشیش بلند مرتبه برای فرعون مصر
باستان رامسس دوم برگزیده شد .اما گذشت زمان این جادوگر را پیر و سالخورده
کرد ،بدین سبب او به دنبال قهرمانی شایسته می گشت تا وارث قدرت او شود.
شاهزاده جوان تث ادم (پسر رامسس) جادوگر را با عدالت و شایستگی اش تحت
تاثیر قرار داد .جادوگر به تث ادم قدرتی اعطا نمود که بواسطهٔ ان تبدیل به ادم توانا
می گشت و با گفتن کلمه جادویی شزم ،در ازای بدست اوردن قدرت های جادوگر،
از برکت توانایی های ۶ایزد مصر باستان بهرمند می شد/.میزان صفحه 3
4
سه شنبه 26مهر 1401شماره 1295
پرونده
تجربـه ای متفـاوت در ملـودرام
مریم ضیغمی محمدی «نمور» بــه کارگردانــی داوود بیدل
و تهیه کنندگی یاســر جعفری پس از
گفت و گو
نمایش در چهلمین دوره جشنواره فیلم
ی عاشقانه و
فجر ،روی پرده رفته اســت .این فیلم قصه ا
اجتماعی درباره رابط ه نامتعارف دختر و پسری جوان است
که خانواده سنتی انها را پس از سال ها پنهان کاری به چالش
می کشد .داســتان این فیلم درباره داوود برادر بزرگ تر
خانواده است که به اصرار دانیال همراه همسر خود سمیرا
و دخترش ارام راهی شمال می شود تا پس از پانزده سال با
خواهرش دالرام اشتی کند .پس از رسیدن به شمال دالرام
انها را نمی پذیرد و داوود تصمیم به بازگشت می گیرد اما...
محمدرضا علیمردانی ،سمیرا حسن پور ،نسیم ادبی ،باربد
بابایی ،پریسا شاهولیان ،محمدرضا عباسی ،سیدبنیامین
شهیدزاده و بهاره کیان افشار در «نمور» بازی کرده اند.
داوود بیدل:
«نمور» را با رویکرد اکسپریمنتال ساختم
پیش از این که «نمور» را بسازد اغلب مخاطبان ،داوود بیدل را
با ساخت فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» و سریال های
«راه و بیــراه»« ،بیم و امیــد» و «در قصه هــا زندگی می کنند»
می شــناختند .او دومین ســاخته ســینمایی اش« ،نمور» را به
تهیه کنندگی یاســر جعفری مقابل دوربین برد و این فیلم بعد از
اکران در چهلمین جشــنواره فیلم فجر ،در سینماها اکران شده
اســت .به همین بهانه با داوود بیدل درباره این فیلم گفت وگوی
کرده ایم.
داوود بیدل چه زمانی در روند تولید «نمور» قرار گرفت؟
زمانی به پروژه اضافه شدم که فیلمنامه نوشته شده بود .من و
تهیه کننده چند فیلمنامه را خواندیم تا به «نمور» رسیدیم و با هم
توافق کردیم که بازنویسی اش را انجام و ان را برای تولید در اولویت
قرار دهیم .چند بار به اتفاق نوشین معراجی فیلمنامه نویس ،کار
بازنویســی را انجام دادیم و از انجا که به کار گروهی اعتقاد دارم و
باید بازیگران من هم در جریــان فیلمنامه قرار بگیرند ،در مرحله
پیش تولید با حضور انها بازنویسی دیگری انجام شد.
بازیگران «نمور» ترکیب جالبــی دارند؛ «محمدرضا
علیمردانی» در کنار «باربد بابایی» و «نسیم ادبی» .چگونه
به این انتخاب ها رسیدید؟
معموالً هر اثر ســینمایی که تولید می شود سازندگانش سراغ
بازیگران سوپراستار و درجه یک این حوزه می روند و خیلی عوامل
دست به دست هم می دهد تا انتخاب ها صورت گیرد .از جمله این
عوامل می توان به بودجه ای که برای فیلم در نظر گرفته می شود،
اشــاره کرد .نگاه من به فیلمســازی از دیرباز به سمت سینمای
اکســپریمنتال و نواورانه بود و از این جهت «نمور» در مقابل نوع
فیلمسازی ام ،اثری متفاوت محســوب می شود .در بحث انتخاب
بازیگر هم به این سمت رفتیم و گروه بازیگران را با توجه به بودجه
فیلم -که به شدت در انتخاب ها تاثیرگذار بود -بستیم و به ترکیب
متفاوت و جدیدی از بازیگران رسیدیم.
ایا فیلمبرداری در شمال کشور را برای جذابیت بصری
ان انتخاب کردید؟
قصه «نمور» در شهری کوچک رخ می دهد و معموالً این گونه
شهرها که مردم در ان یکدیگر را خوب بشناسند ،در شمال کشور
قرار دارند ،ضمن این که فضــای بارانی و نمناک بودن و بافتی که
زنگ زدگی در و دیوار را نشان بدهد ،مختص شمال است ،بنابراین
این نقطه از کشور را برای فیلمبرداری انتخاب کردیم.
در حین ساخت «نمور» دچار چه چالش ها و مشکالتی
شدید؟
فارغ از اتفاقی که بــرای چند تن از عوامل گروه ســر صحنه
فیلمبرداری افتاد و با قطع شــدن کابل اسانسور ،سقوط کردند و
دچار حادثه شدند ،مشکل دیگری نداشتیم و فیلمبرداری اثر طبق
برنامه ریزی که داشتیم ،صورت گرفت و به سرانجام رسید .باز هم
تاکید می کنم که اندازه فیلم ان چه که االن هست ،تعریف شده صفحه 4
پرونده
بود ،نه بیشتر« .نمور» یک اثر کام ً
ال ملودرام و برای من کارگردان
یک اثر اکســپریمنتال بود ،چون من فیلمساز تکنیکال هستم و
سعی کردم رد پای کارگردان را پر کنم و تجربه ای داشته باشم و
فیلم هم به هدفش رسید.
سخت ترین سکانسی که در «نمور» فیلم برداری کردید،
کدام سکانس بود؟
سکانس پایانی فیلم ،چون می خواســتم کل احساس درونی
اثر در ان سکانس منتقل شــود و بازیگرم هم اولین تجربه اش در
مقابل دوربین بود؛ به همین دلیل از نظر انتقال حس ،سخت ترین
سکانس بود.
ایا در نهایت توانستید انچه می خواستید را را به مخاطب
فیلم «نمور» منتقل کنید؟
فکر می کنم این اتفاق افتاد .بارها و همــراه با مخاطب فیلم را
دیدم و سعی کردم اتفاقی را که در قصه رخ می دهد و تاثیرش روی
مخاطب را انالیز کنم .این فیلم یک اثر ملودرام است و در این گونه
اثار ،همیشه باید مخاطب ذهنش را خالی کند؛ در جشنواره فیلم
فجر با توجه به این که ذهن مخاطــب از فیلم هایی با موضوعات
دراماتیک پر شده بود ،بنابراین انتظار نداشتم به ان شکل کسی با
این فیلم ملودرام ارتباط برقرار کند .البته در فضای ارام سینما این
اتفاق افتاد و روی مخاطبانی که ذهن شان خالی بود و بدون هیچ
پیش داوری فیلم را دیدند ،تاثیر گذاشــت .معتقدم ما توانستیم
پیام مان را به مخاطب منتقل کنیم.
اکران فیلم را چطور ارزیابی می کنید؟
بدترین اتفاق برای فیلم مان افتاد .تقریباً شــروع بدی داشت
ضمن ان که ناارامی های ایجاد شده در کشور هم به «نمور» ضربه
زد و هم به دیگر فیلم های در حال اکران .البته شاید به فیلم هایی
که از قبل در حال اکران بودند ،کمتر ضربه خورد اما برای فیلم ما
اتفاق خوبی نیفتاد.
و دیدگاه امروز شما درباره اینده سینمای ایران؟
اگر تقاضا وجود نداشــته باشــد قاعدتاً عرضه ای هم نخواهد
بود؛ این که شــما فقط بودجه ای را تزریق کنید که یک اثر هنری
ساخته شود ،نمی تواند ســینما را زنده نگه دارد .ما باید در سینما
نشاط داشته باشیم و اگر بخواهیم سینما رشد کند باید ابتدا ذائقه
مخاطب را در نظــر بگیریم ،ژانرهای ســینما را در نظر بگیریم و
فیلم هایی را که مخاطب از تماشای انها لذت می برد تولید کنیم .اگر
جز این باشد ،سینما مرده خواهد ماند .اگر می خواهیم سینمایی
بانشاط داشته باشــیم باید فکری اساســی برایش بکنیم؛ برخی
محدودیت ها را برداریم و تشــویق هایی را هم برای سینماگران
در نظر بگیریم تا صنعت فیلمسازی ما در مسیر درست خود قرار
بگیرد .معتقدم ســینما وظیفه ای برای نصیحت کردن مخاطب
ندارد بلکه باید در وهله اول جذابیت داشــته باشد و در همان ۵
دقیقه اول مخاطب را روی صندلی بنشــاند ،در غیر این صورت،
اینده سینما خیلی روشن نخواهد بود .سینما این نیست که مدیر
بنشیند و بگوید که چه کاری انجام شــود .خیلی وقت ها مدیران
سبب شده اند که فیلمساز به خودسانسوری برسد و مخاطب هم
رفته رفته با سینما قهر کند .در مرحله اول باید سینما به ارامش
برسد .واقعیت این اســت که باید ژانرها را زیاد کنند و این را هم
در نظر بگیرند که ســینمای ایران دارد از تکنیک فیلمسازی دور
می شود و مدام به این سمت می رود که فیلم های بعضاً روشنفکرانه
و شبه روشــنفکرانه تولید شود .تکنیک در ســینمای ایران دارد
به فراموشی ســپرده می شــود و ما ناخوداگاه از دانش روزامد و
جذاب سینمای دنیا دوری می کنیم که این ،یک خطر بالقوه برای
سینماست.
برای اینده چه کاری در دست دارید؟
روی دو فیلمنامه کار می کنم که یکی از انها «گربه های تهران»
نام دارد .منتظرم شرایط تولید برایم فراهم شود.
ی شما با خوانندگان «صبا»...
و حرف پایان
ارزو می کنم سینمای کشور در مسیر درست خود قرار گیرد و
امیدوارم مخاطب با سینما اشتی کند تا سینما دوباره نفس بکشد
و زنده بماند.
محمدرضا علیمردانی:
دلم برای فیلم «نمور» سوخت
«محمدرضا علیمردانی» نه تنها به واسطه بازی و اجرایش ،بلکه
بیشتر به واسطه خوانندگی و صداپیشگی اش در اثاری همچون
«شکرســتان» محبوب و معروف شده اســت .وقتی با او تماس
می گیرم در حال رفت و امد از این استودیو به استودیوی دیگر و
از این لوکیشن به لوکیشن دیگری است .می توان او را هنرمندی
خستگی ناپذیر نامید و خودش می گوید که قبول مسئولیت کرده
است و اکنون به عنوان مهمان در برنامه ای گفت وگومحور حضور
دارد و خوانندگی تیتراژ ان را برعهده دارد ضمن ان که ســریال
شبکه نمایش خانگی «پدر گواردیوال» را هم در نوبت توزیع دارد.
فیلم «نمور» با بازی او در نقشی متفاوت بر پرده سینماهای کشور
است و این ،بهانه ای ست برای گفت وگوی «صبا» با این هنرمند...
محمدرضا علیمردانی چه چیزی در فیلمنامه «نمور» دید
که راضی به بازی در این اثر سینمایی شد؟
در گذشته سریال «سودا» را با دوستان خوبم «یاسر جعفری»
تهیه کننده و «ایمان یزدی» مجری طرح و مجری تولید کار کرده
بودم که از شیوه کارشان لذت بردم و فضایی خوب و صمیمی در
پشت صحنه داشــتیم ...این نخســتین انگیزه من برای بازی در
«نمور» بود .به دلیل کارهایی که پیش تر انجام داده ام ،مخاطبان
ذهنیت کمدی بیشــتری از من دارند .وقتی فیلمنامه «نمور» را
مطالعه کردم دیدم نقش جدی در ان وجــود دارد و این چالش
خوبی برایم بود چرا که خیلی ها ممکن است این وجه از بازی من
را ندیده باشند.
هنگام مطالعــه فیلمنامه ،به چه ایــده ای برای ایفای
این نقش رســیدید و برای نقش نوشــته شده تا مرحله
فیلمبرداری چه اتفاقی افتاد؟
نخستین مسئله این بود که این شخصیت خیلی از من فاصله
داشت و اساساً زندگی ان ادم سخت بود و سال ها رازی را مخفی
نگه داشته بود ،چون مجبور بود و با توجه به شیوه رفتاری و زندگی
و کسب و کارش نگاهش به خانواده یک جور دیگر شده بود .طی
روند قصه فیلم شاید او ادم خشــن و کم عاطفه ای به نظر برسد
ولی در پایان مشخص می شــود که این الیه اصلی اش نیست و او
این همه سال فداکاری کرده است و این برایم جالب بود .قرار بود
نقشی را بازی کنم که برج زهر مار است ولی در انتهای قصه معلوم
می شود که قضاوت درباره او درست نیست و الیه های این چنینی
شخصیت در متن برایم جذابیت داشت .معتقدم سینما این نیست
که فقط یک نقش خوب باشد و به همان اکتفا کنی .با داوود بیدل
کارگردان تا به حال کار نکرده بودم اما او مورد تایید دوستانم بود
و افتخار همکاری با این کارگردان را هم پیدا کردم .او کارگردانی
صبور بود و ســلیقه اش این بود که فیلم را این گونه بسازد و شاید
هم می شد این فیلمنامه را خیلی بهتر کار کرد .خیلی ها این نظر را
دارند و من در این زمینه اظهارنظر نمی کنم و به انتخاب کارگردان
احترام می گذارم.
«نمور» چه مسئله ای را در جامعه به چالش می کشد؟
«نمور» مسئله ای انسانی را به چالش می کشد؛ این که ادمیزاد
ممکن اســت در موقعیتی از چیزی بترسد ولی ان اتفاق منجر به
وقایعی شود که ان لحظه فکرش را هم نکرده است .در فیلم ،پدر
واقعی دختر زمانی این کار را کرده و از زندگی متاهلی ترسیده و
فرار کرده و غیب شده و دیگر خبر ندارد که دودمان یک خانواده به
باد رفته و از هم پاشیده است .سالها اعضای یک خانواده از هم دور
بودند و رابطه خوبی نداشــتند و در همان جوانی ،همه پیر شدند.
به هر حال این هشداری است به انســان که ما اینگونه هستیم...
زندگی های مختلفی وجود دارد که با شرایط مشابه قصه «نمور»
پیش می روند؛ این که ادم ها می توانند اعضای یک خانواده باشند
ولی به دالیل مختلف در کنار هم نباشند .از سویی فیلم می تواند
این نگاه را بدهد که چه چیزی به سادگی می تواند یک خانواده را از
هم بپاشاند؛ بنابراین اول دارد وظیفه اصلی خود را پیش می برد...
حال این که چقدر موفق از کار درامده و توانسته تاثیر بگذارد ،نیاز
به ارزیابی دارد« .نمور» در شرایط عجیب و نامناسبی در حالا کران
است و این قضاوت را سخت می کند چون ما هنوز نتوانسته ایم به
درستی نقد و نظری از مخاطب بخوانیم و بشنویم .در کشورهای
مختلف دنیا هم گاهی شــرایطی پیش می اید که در ان شرایط
چیزهایی در اولویت ادم ها نیست و باید در این مواقع به جامعه حق
داد .زمان اکران «نمور» در این مقطع بود که در ابتدای ا کران به
التهابات اجتماعی خوردیم ...برخی فیلم ها به این شکل می سوزند.
به هر حال این فیلم در چهلمین جشــنواره فیلم فجر بازتاب های
مختلفی داشت و امیدوارم مخاطب پیام «نمور» را دریافت کرده
باشد ...در ان زمان این مســائل مطرح نبود ولی مخاطب کم تری
می توانست فیلم ها را دنبال کند و تعداد مخاطبان محدود بود که
این جامعه اماری مطمئنی نیست .عده ای از فیلم تعریف می کنند
و می گویند که ما ان را پســندیدیم و عده ای دیگــر هم نه! البته
مخاطبی که دشــمنی یا حســادت ندارد کام ً
ال حق دارد از اثری
سه شنبه 26مهر 1401شماره 1295
5
خوشش نیاید و سلیقه اش نباشــد .بعضی از کارها را ممکن است
خیلی ها پسندیده باشند ولی مث ً
ال من یا شما می توانیم یک فیلم
را دوست نداشته باشیم و این حق را داریم و مخاطب هم حق دارد.
اشاره کردید که تجربه همکاری با یک کست خوب در
سینما سبب شد در «نمور» هم بازی کنید .می خواهم بدانم
حضور یک تیم حرفه ای چقدر در بازی شما و پارتنر مقابل
شما تاثیر دارد؟
کام ً
ال موثر است .یکی از دالیلی که مرا برای بازی در این فیلم
ترغیب کرد ،این بود که ما با وجود همه مشکالت ،در پشت صحنه
«نمور» شاداب بودیم .کار فیلمسازی ،دشوار است .حال این که در
پشت صحنه با یک همکار چالش خاصی داشته باشی که منجر به
بگو مگو هم بشود و سبب شود تا از هم دلخور باشید ،کار دشوارتر
هم می شود و تو باید یک غار تنهایی پیدا کنی و انجا فقط عده ای را
می بینی که می توانند با تو ارتباط برقرار کنند و حتی مسائل ات را
با انها به اشتراک بگذاری و بتوانی نظرشان را درباره پیشنهادهای
ذهنی ات بگیری ...اوضاع خیلی تلخی می شود و به نظرم کار جمع
نمی شود و ان انرژی پشت صحنه ،به فیلم هم سرایت می کند و در
نهایت به سمت مخاطب می رود ..
کار در شمال کشور چه سختی هایی داشت؟
وقتی شما در شمال کشور فیلم برداری دارید ،هوا قابل پیش
بینی نیست و مدام ما با این مسئله مواجه می شدیم و پالن هایی
را فیلم برداری می کردیم و بخشــی از ان پالن به روز بعد موکول
می شد .در شمال شرایط اب و هوایی متفاوت و غیر قابل پیش بینی
است و متاسفانه پالن های قبلی در هوای افتابی فیلمبرداری شده
بود و در ادامه فیلمبرداری ،هوا ابری بــود و به ناچار پالن هایی را
که در روز قبل فیلمبرداری شده بود ،دوباره باید می گرفتیم و این
برنامه ریزی را سخت می کرد .فشــار روی همه اعضای تیم بود و
دوباره باید سکانس ها را می گرفتند و این وضعیت ،هزینه ها را هم
افزایش می داد .در حین کار چند تن از عوامل دچار حادثه شدند
و کف پای مدیر فیلم برداری کام ً
ال خرد شد .شما فکر کنید در این
شرایط ،فیلمبردار با پای مصدوم در ماشین سرصحنه از مانیتور بر
کار نظارت می کرد و به همراه یکی از دستیارانش که او هم اسیب
دیده بود ،پای کار ایستادند ...این یعنی یک تیم پشت صحنه خوب
متشکل از افراد متعهد و دوست داشــتنی که کار را فهمیده اند و
حرفه ای هستند ...این تیم می تواند بر انگیزه همه عوامل اثر بگذارد.
این روحیه همدلی و همکاری هم در فیلم «نمور» و هم در سریال
«سودا» که تجربه مشترکی بود ،وجود داشت.
از معضالت و مشکالت این حرفه سخن گفتید؛ ایا اتفاق
افتاده به خودتان بگویید این حرفه را به دلیل سختی هایش
کنار بگذارم و به فعالیت در عرصه صداپیشــگی ،اجرا و
خوانندگی متمرکز شوم؟
هرگز برایم چنین چیزی پیش نیامده اســت و این احساس به
من دست نداده که بازیگری را کنار بگذارم .من در هنرهای دیگر،
چه وقتی صداپیشــگی می کنم ،چه زمانی که سازی می نوازم یا
می خوانم و یا اجرا می کنم ،به بازیگری فکر می کنم چون تمام اینها
جزو مشق های بازیگری است .ان قدر این هنر و کار بازیگری برایم
بزرگ و دوست داشتنی است که همه سختی هایش را دوست دارم
و تمام خستگی هایش را می پذیرم و این خیلی دلچسب است .اص ً
ال
اگر حرف ه بازیگری نباشد من چگونه باید زندگی کنم؟
در بازیگری دنبال چه چیزی هســتید؛ رسیدن به اوج
برای شما به چه معناست؟
دنبال چیزی نیســتم و دارم در این حرفه یاد می گیرم و از ان
لذت می برم .مقصدی را فرض نکردم که مث ً
ال در فالن جشــنواره
فالن جایزه را به من بدهند .این قدر حرفه ام را دوست دارم که دلم
می خواهد چالش های متفاوتی برایم پیش بیاید و با انها دست و
پنجه نرم کنم و خدا توفیق بدهد تا بتوانم اثری مفید هم از خودم
به جا بگذارم.
اینده سینمای ایران را چگونه می بینید؟
از اینده کسی خبر ندارد ولی در سال های اخیر کرونا و شرایط
موجود در جامعه ،سینما را ترکانده است ،با این وجود هیچ وقت
امیدم را از دســت نمی دهم .زندگی هم همین است و باال و پایین
دارد و ممکن است از این هم بدتر بشــود و شاید هم به لطف خدا
بهتر شود.
و سخن اخر شما درباره «نمور»...؟
دلم برای فیلم «نمور» سوخت چون در شرایطی اکران شد که
ناخوداگاه به یک فیلم سوزی بدل شد .امیدوارم فرصتی به این فیلم
و اثار دیگر روی اکران داده شود تا به درستی دیده شوند. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
سه شنبه 26مهر 1401شماره 1295
نوسازی سامانه نورپردازی باغ جهانی شازده بعد از ۳۰سال
فریدون فعالی ،مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت :با توجه به اینکه
سامانه روشنایی و نورپردازی این باغ تاریخی قدیمی بود و بخش قابل توجهی از ان به دهه ۷۰باز می گشت،
بنابراین در تامین روشنایی این اثر جهانی با مشکالتی مواجه شده بودیم.
فعالی خاطرنشان کرد :این باغ تاریخی در طول سال میزبان تعداد زیادی از گردشگران وعالقه مندان
است که امیدواریم با اتمام عملیات نورپردازی دوباره شاهد زیبایی های بیشتر این باغ تاریخی در هنگام شب
باشیم .باغ شاهزاده متعلق به اواخر دوران قاجاریه در نزدیکی شهر ماهان و ۳۵کیلومتری جنوب کرمان در
دامنه کوه های تیگران قرار دارد/.ایرنا
اثار امان اهلل طریقی به موزه هنرهای معاصر اصفهان اهدا شد
نمایشگاه عکس های امان اهلل طریقی از زاینده رود با عنوان «طریقی؛ از عکاسخانه تا زاینده رود» ۲۹
مهرماه با همکاری موزه هنرهای معاصر اصفهان در گالری اکنون اصفهان افتتاح می شود.
مهدی تمیزی رییس این موزه درباره روند اهدای این اثار بــه موزه هنرهای معاصر اصفهان توضیح
داد :فرزند این هنرمند که چند ماه پیش به ایران امده ،گفت که پدرشــان چند عکس از زاینده رود در
سال هایی که بسیار پراب و خروشان بوده است ،عکاسی کرده است .ما به خانواده طریقی پیشنهاد کردیم
که عکس ها را به گنجینه موزه هنرهای معاصر اصفهان اهدا کنند و ما از این ۱۷عکس یک نمایشگاه در
یکی از گالری های خصوصی اصفهان برگزار کنیم/.صباخبر
رکورد گران ترین نقاشی «ون گوگ» شکسته می شود؟
«باغ میوه و سرو»(اوریل )۱۸۸۸اثر «وینسنت ون گوگ» که
قرار است ،توسط حراجی کریستیز در ۹نوامبر در نیویورک عرضه
شود ،تخمین رسمی ندارد ،اما مسووالن این حراجی انتظار دارند
که این نقاشی به قیمتی بیش از ۱۰۰میلیون دالر فروخته شود.
در این صــورت این قیمت یــک رکورد برای نقاشــی های
«ون گوگ» خواهد بود .گران ترین اثر این هنرمند که تا به حال
در حراجی فروخته شده اســت« ،پرتره دکتر پل گاشه» (ژوئن
)۱۸۹۰است که به قیمت ۸۳میلیون دالر فروخته شد ،اما این به
سال ۱۹۹۰برمی گردد و قیمت ها از ان زمان به طور قابل توجهی
افزایش یافته است .این نقاشی اکنون در یک مجموعه خصوصی
مرموز مخفی شده است .دومین نقاشی گران قیمت این هنرمند
نقاشی منظره «کارگر در مزرعه» (سپتامبر )۱۸۸۹است که در
سال ۲۰۱۷به قیمت ۸۱میلیون دالر فروخته شد.
«وینسنت» چند هفته پس از ورود به جنوب فرانسه با منظره
مهیج شــکوفه درختان میوه در حومه «ارل» مواجه شد .او در
اوریل سال ،۱۸۸۸در نامه ای از برادرش «تئو» درخواست لوازم
هنری بیشتری کرد« :به خاطر مسیح ،رنگ را بدون معطلی به من
برسان ».سفارش او بسیار زیاد بود ؛ ۱۰۷تیوپ رنگ و ۱۰متر بوم!
«وینسنت» فوریت این مسئله را اینطور توضیح داد« :فصل
شکوفه دهی باغ های میوه بسیار کوتاه است ،و می دانید که این
سوژه ها از جمله مواردی هستند که همه را شاد می کنند ».برای
اسماعیلی :اجتماعاتمدنیرادرمسجدیادگرفتیم
اسماعیلی ،در دومین روز نشست هم اندیشــی مدیران ستادی و
استانی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور طی سخنانی با بیان
اینکه به دفعات در طول مقاطعی که فرصت پیش امده است در مورد
مباحث حوزه فرهنگ ،به نگاه دولت جدید به مسجد و مسجد محوری
اشاره کرده ام ،گفت :معتقدیم مسجد مهمترین ظرفیت ما در مصاف با
جنگ نرم تحمیلی دشمنان علیه ملت ایران است.
اســماعیلی گفت :مقام معظم رهبری در موضوع انقالب اسالمی و
بیانیه گام دوم ،افق را تحقق تمدن نوین اسالمی اعالم کردند ،تجربه
ما در تمدن اسالمی مبتنی بر محوریت مسجد در حوزه فرهنگ است.
اسماعیلی ادامه داد :ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور امسال
سی سالگی تاسیس خود را تجربه می کند .ان روز که کانون ها تاسیس
شدند این دغدغه بود که مبادا شــبکه فرهنگی در مساجد با تاسیس
ســایر مراکز از بین برود .کانون ها تاسیس شدند که مسجد محوریت
فعالیت های فرهنگی هنری خود را داشته باشد/.مهر
او ،شکوفه ها نمادی از تولد دوباره بودند و با شروع زندگی جدید
خود در جنوب فرانسه ،سرشار از اشتیاق برای اتفاقات پیش رو بود.
تا پایان ماه اوریل« ،ون گوگ» ۱۴بوم شکوفه را تکمیل کرد که
تنها پنج مورد از انها در مجموعه های شخصی باقی مانده است.
در این نقاشی ها ،اشتیاق او به چاپ های ژاپنی می درخشد و
عشق انها به شکوفه ها را منعکس می کند که یاداور گذرا بودن
زندگی است« .باغ میوه با سرو» دو درخت هلو بالغ و سه درخت
میوه کوچکتر ،حصار حصیری نی و درختان گالبی ،با ردیفی از
سرو که به عنوان بادگیر در برابر باد سرد و خشک شمالی قدرتمند
کاشته شده است را به تصویر می کشد .این نخستین باری بود که
«ون گوگ» درختان سرو را نقاشی می کرد؛ تصویری تاثیرگذار در
نقاشی هایی که او در سال بعد پس از نقل مکان به اسایشگاه در
«سن رمی دو پروانس» انجام داد .از جمله این نقاشی ها به «شب
پر ستاره» (ژوئن )۱۸۸۹می توان اشاره کرد که در ان درختان سر
به فلک کشیده ای به تصویر کشیده شده است.
«ون گوگ» در نقاشی «باغ میوه و سرو» از سبک نقطه چینی ،
با نوک انگشتان یا نقاط خالدار استفاده کرد .او به سرعت کار کرد
و از رنگ ضخیم ایمپاستو برای جذب نور درخشان و رنگ بهاری
استفاده کرد و در نهایت صحنه ای مملو از طراوت و حس زندگی
خلق کرد« .باغ میوه و سرو» در ۲۹اکتبر ،چند روز قبل از حراج
۹نوامبر ،در کریستیز نیویورک به نمایش گذاشته می شود/.ایسنا
هیاتمدیرهجدیدانجمنقلمایرانانتخابشدند
در بیست و سومین مجمع عمومی عادی انجمن قلم ایران هیات
مدیره و بازرسان با رای مستقیم اعضا برگزیده شدند.
در این مجمع کــه 24مهردرتاالراجتماعات انجمن قلم ایران
برگزارشد 10 ،نامزد دوره جدید هیات مدیره و پنج نامزد بازرسی
که صالحیت انها پیشتر به تایید هیات موسس رسیده بود ،در باره
برنامه هایشان سخن گفتند و در نهایت ،با رای گیری،اعضای هیات
مدیره و بازرسان انتخاب شدند.
از مجموع ۱۱۴رای ریخته شده به صندوق ،سیداحمد میرزاده
با ۸۳رای ،رحیم مخدومی با ۷۴رای ،احمد شــاکری با ۷۳رای،
رضا اســماعیلی با ۶۸رای ،مریم پوریامین با ۶۷رای ،راضیه تجار
با ۶۶رای و محمد سرشــار با ۶۴رای به عنــوان اعضای اصلی و
مصطفی محدثی خراسانی با ۶۳رای ،محبوبه معراجی پور با ۵۸رای
و محمدتقی عزیزیان با ۳۵رای به عنوان اعضای علی البدل هیات
مدیره انتخاب شدند/.ایبنا
نمایش ۴۰پوستربرگزیدهازنمایشگاه«پیامبرمهربانی»
نمایشگاه پوستر «پیامبر مهربانی» جدیدترین برنامه فرهنگسرای
اندیشه است که به مناســبت میالد پیامبر مکرم اسالم (ص) و هفته
وحدت در نگارخانه اندیشه در حال برگزاری است.
در این نمایشگاه ۴۰ ،پوســتر برگزیده از بین صدها اثر رسیده به
جشنواره «پیامبر مهربانی» توســط هیئت داوران انتخاب شده و در
معرض دید عموم عالقه مندان قرار گرفت.
هیات داوران این جشــنواره به دبیری اســتاد جالل عطارزاده ،
اساتیدی نظیر اشکان قازانچای ،سیدمحمد یاسینی و علی قسمتی
هستند.
بر این اساس ،نمایشگاه پوستر «پیامبر مهربانی» از روز پنج شنبه
۲۱مهرماه در نگارخانه اندیشه اغاز شده و تا ۲۸مهرماه ادامه دارد .پس
از پایان این رویداد ،نمایش پوسترهای «پیامبر مهربانی» تا روز جهانی
مهربانی ( ۲۲ابان ماه) مصادف با اختتامیه این رویداد در گالری گذرگاه
داخلی فرهنگسرای اندیشه ادامه دارد/.مهر صفحه 6
سه شنبه 26مهر 1401شماره 1295
خرب فرهنگ و هرن
هفت جستار در ستایش شعر
کتاب «اخرین اغواگری زمین» نوشته مارینا تسوتایوا با ترجمه الهام شوشتری زاده به همت نشر اطراف
به چاپ رسید .در معرفی این کتاب امده است« :اخرین اغواگری زمین »مجموعه ای است از هفت جستار
مارینا تس ِوتایوا .تسوتایوارا از چهار شاعر بزرگ روسی ه قرن بیستم می دانند اما نثر درخشان او هم بی نظیر
است .همان نثری که جستاری مثل «شــاعرو زمانه» را افریده که شاهرخ مسکوب ان را چنین توصیف
می کند:مدت ها بود که جستاری به این زیبایی،عمیق و ساده مثل شعری دلپذیرنخوانده بودم.
کتاب «اخرین اغواگری زمین» با عنوان فرعی «پناه بردن به هنر ،شعر و کلمه» در ۳۲۸صفحه و ۱۳۳
هزار تومان به چاپ رسیده است/.صباخبر
7
برگزاری ۳۱۲نمایشگاه در پایتخت
واحد ارتباطات و رسانه مرکز هنرهای تجسمی ،طی ۶ماهه نخست سال ،۱۴۰۱مجوز برگزاری ۳۱۲
نمایشگاه هنری را در نگارخانه های مختلف شــهر تهران صادر کرده است .تمدید مجوز فعالیت برای ۱۳
نگارخانه ،ثبت مالکیت معنوی برای ۱۴اثر هنری و صدور جواز تاســیس برای ۱۱دفتر گرافیک ،از دیگر
اقدامات مرکز در فصل های بهار و تابستان اســت .همچنین در ۶ماهه نخست سال جاری ۲۷ ،درخواست
جهت صدور گواهی هنری از سوی هنرمندان حوزه تجسمی به مرکز واصل شده که کلیه گواهی های مذکور
به درخواست کنندگان تخصیص یافته است .به استناد این گزارش ۱۷۰،هنرمند در ۶ماهه نخست سال جاری
به عضویت صندوق اعتباری هنر درامده اند و عضویت ۳۷۹هنرمند دیگر نیز مورد تمدید قرار گرفته است/.مهر
محمدخزاعی:سینماگرانشاخصوموثرسفیرانکتابخوانیشوند
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی ،محمد خزاعی
با اشــاره به اهمیت مقوله کتاب و کتابخوانی و نقش کتاب در رشد و
ارتقای فرهنگ عمومی گفت :به طور قطــع ،بهره گیری از ابزارهایی
چون سینما برای تبیین و ترویج موضوع کتابخوانی بسیار مهم است
و می توان با همکاری های متقابل از ظرفیت های مغفول مانده در این
دو حوزه به نفع هم استفاده کرد .خزاعی با اشاره به وضعیت سینماها
در کشور و مقایسه اماری ان با دیگر کشورهای منطقه عنوان کرد :از
ظرفیت های زیرساختی نهاد کتابخانه ها چنانچه از استانداردهای الزم
برای بهره مندی سینمایی برخوردار باشند ،می توان استفاده کرد.
وی ادامه داد :کتاب و کتابخانه با ســینما پیوند ناگسستنی دارد
بنابراین می توان با شناسایی شرایط و زمینه های الزم ،پیوند بین این
دو بخش را تقویت کرد .رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان این که
شناسایی و معرفی کتاب هایی که قابلیت مرجعیت اقتباس را دارند از
نیازهای سینمای کشور است خاطرنشان کرد :نهاد کتابخانه ها می تواند
در این زمینه با کمک کارشناســان و خبرگان اثار واجد شرایط را به
تناسبنیازجامعهمعرفینماید.خزاعیبهایجادکتابخانه هایتخصصی
سینما در استان های مختلف کشور ،تقویت رویکرد سینما در مراکز
کتابخانه ها و حضور این نهاد در رویدادهای مهمی همچون جشنواره
فیلم فجر به ویژه تجلی اراده ملی اشاره کرد و گفت :این نهاد می تواند
در قالب همکاری مشترک با بنیاد سینمایی فارابی اقدام به تولید اثار
نماید که فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در کشور ارتقاء وگسترش یابد.
رئیس سازمان سینمایی در پی پیشنهاد دبیرکل نهاد کتابخانه های
عمومی برای استفاده از ظرفیت های زیرساختی این نهاد با بهره وری
سینمایی عنوان کرد :این برنامه می تواند با نظر کارشناسی موسسه
سینماشهرپیگیریونهادکتابخانه هایعمومیازسینماگرانشاخص
و موثر به عنوان سفیران کتابخوانی استفاده نماید.
در ادامه این جلســه مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های
عمومی کشور ضمن ارائه گزارشی از مراکز کتابخانه ای کشور گفت:
نهاد کتابخانه به لحاظ برخورداری از گستردگی و زیرساخت در منطقه
اول و در اسیا در رتبه دوم قرار دارد و در حال حاضر از بیش از ۲هزار
و ۷۰۰کتابخانه در سراسر کشور بهره مند است .وی با بیان اینکه نهاد
کتابخانه ها در کنار مساجد و مدارس یکی از گسترده ترین مراکز هنری
ت کتابخانه ها در زمینه
کشور محسوب می شود ،افزود :می توان از ظرفی
اموزش ،نمایش فیلم ،مشارکت در جشنواره ها و لوکیشن فیلم ها بهره
برد .رمضانی با اشاره به تعدد مراکز زیرساختی در نهاد کتابخانه ها در
مناطق و استان های مختلف کشور پیشنهاد داد :در استان هایی که
فاقد سینما هستند می توان از این ظرفیت برای اکران فیلم و پاتوق های
سینماییاستفادهکرد.دبیرکلنهادکتابخانه هایعمومیکشوربااشاره
به برنامه هایی چون کتاب فیلم ،اقتباس در سینما ،از امادگی این نهاد
برای تولید مشترک ،همکاری در رویدادهای فرهنگی و جشنواره ها و
هم افزایی سالن هایی از این نهاد به ناوگان سینمایی کشور خبر داد و از
پیشنهاد رئیس سازمان سینمایی برای انتخاب سفیران کتابخوانی از
میان چهره های سینمایی استقبال کرد .وی خاطرنشان کرد :ما به دنبال
ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی در کشور هستیم و در این راستا
می توان از ابزار سینما و چهره های سینمایی کمک گرفت. صفحه 7
رابرت دنیروی وطنی نیستم!
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
کیانیان ،پرستویی و یک دوئل کالمی
«دهه ات گذشته مربی!» این جمله سلحشور (رضا کیانیان)
مثل شــاق به ســرو صورت حاج کاظم (پرویز پرستویی)
می خورد و گویی قبل از کشمکشی نفس گیر بین ان دو ،حاج
کاظم را برای دقایقی خلع سالح می کند« .اژانس شیشه ای»
روایتی از تغییر بود .روزگاری که تغییر کرده ،مردمی که عوض
شده اند ،نسل هایی که یکدیگر را درک نمی کنند ...روایت این
تغییر اما با دوئل دو بازیگر برجسته تاریخ سینمای ایران ،در
بهترین فرم قرار می گیرد .پرویز پرســتویی یک باره از نقش
طنزالود «صادق مشکینی» در لیلی با من است ،که دست و
پایش را در جبهه گم کرده بیــرون پریده ،بدل به فرمانده ای
تمام عیار می شود که پس از بحثی فرسایشی و بیهوده با مدیر
اژانس مســافربری ،با یک حرکت نظامی اسلحه را از دست
ســرباز وظیفه می گیرد و ناخواســته برای هدفی ارزشمند
دست به گروگانگیری می زند! ان طرف «سلحشور» با رگبار
کلمه ها می کوشــد ابتکار عمل را از حاج کاظم بگیرد و این
بازی کالمی را چه کسی بهتر از رضا کیانیان می توانست راه
بیاندازد و مدیریت کند؟ ان طــرف اما حاج کاظم هم حریف
قدری اســت « «:تا حاال جبهه بودی؟ می دونی یه گردان بره
خط ،گروهان برگــرده ینی چی؟ می دونی یــه گروهان بره
دسته برگرده ینی چی؟ می دونی یه دسته بره نفر برگرده ینی
چی؟! »...نوبت به سلحشور که می رسد ،گویی حاج کاظم را
گوشه رینگ می برد« «:دهه ات گذشته مربی ،اگه اون اسلحه
دستت نباشه کی به حرفت گوش می ده؟»« ،می دونی کسی
به اسم کاظم ،کسی به اسم عباس دیگه وجود خارجی ندارن.
کاری که می شد به راحتی از طریق کانالش انجام بشه ،به خاطر
خودسری تو شده مسئله امنیت ملی »...هرچند سیمرغ های
بلورین شانزدهمین جشنواره فیلم فجر یکی پس از دیگری در
اژانس شیشه ای فرود می امدند اما این میان سیمرغ بلورین
نقش مکمل مرد مزه دیگری برای کیانیان داشــت و کمک
شایانی در ادامه مسیر بازیگری حرفه ای او بود.
29خرداد روز تولد اوســت .روزی کــه در ادوار گوناگون خاطراتی
فراموش نشدنی بر لوح تاریخ این مرزوبوم حک کرده است .شاید یکی از
تلخ ترین بیست و نهم های خرداد ،به 1356خورشیدی بازگردد .روزی که
پیکر بی جان علی شریعتی در ساختمان استیجاری اش در ساوتهمپتون
انگلیس ،خبر از مرگ مشکوک نویسنده ،متفکر ،نواندیش ،جامعه شناش
تو نهم خرداد 1317خورشیدی
و نظریه پرداز معاصر ایران می دهد .بیس
اما روزی بود که مجلس شورای ملی وقت ،قانون خدمت نظام وظیفه را در
169ماده تصویب کرد تا جوانان ایران با طرح رضاشاه پهلوی راهی اجباری
شوند .بیســت ونهمین روز از خرداد 1330اما موسم تولد یکی دیگر از
ستاره های درخشان اسمان سینما و تلویزیون ایران نیز بود .رضا کیانیان در
چنین روزی ،در محله مسجد لرزاده میدان خراسان تهران دیده به جهان
گشود .او پس از داود که 9سال پیش به دنیا امده بود ،دومین فرزند خانواده
کیانیان محسوب می شد .البته پس از او دو پسر و دو دختر دیگر نیز به جمع
خانواده ان ها اضافه می شوند .هنوز به 2سالگی نرسیده که خانواده اش به
مشهد مقدس مهاجرت می کنند .به گفته خود کیانیان ،پدر و مادرش هردو
از نعمت سواد بی بهره بودند .هرچند مادرش بعدها با تالش او و برادرش
به سختی خواندن و نوشتن می اموزد اما پدر هیچ اشتیاقی به سواداموزی
نداشت و حساب هایش را هم با چرتکه انجام می داد .جالب این که پدر ،برادر
و عموهایش سابقه کار نمایشی داشتند و برای نمونه در عروسی ها نمایش
شاد اجرا می کردند .پس از به پایان رساندن تحصیالت ابتدایی و همزمان
با شروع تحصیالت متوسطه ،رضا هم شیفته بازیگری می شود و برادرش
داود ،الفبای این پیشه را به او می اموزد .روح ناارام و طبع ماجراجوی رضا اما
او را زمانی که 15سال بیشتر نداشت به تحریریه روزنامه اطالعات در مشهد
می کشاند و پس از جنگی فرسایشی و چندروزه سرانجام سردبیر اطالعات
در منطقه خراسان ،با حضور او در روزنامه ،مشروط موافقت می کند .نطق
اقای سردبیر تمام نشده که رضا از تحریریه بیرون پریده و تا عکاسی موگه،
جایی که دوست صمیمی اش مصطفی مشــغول کار بود ،پرواز می کند.
جارو را از دست مصطفی می گیرد و با جمالت تند تند و منقطع درخواست
عکسی هنری از دوستش می کند .تقالی مصطفی و تکرار جمله «صبر کن
اوستا بیاد »...مقابل شور و حال رضا بی فایده است .مصطفی ناچار او را مقابل
دوربین می نشاند .دو روز بعد کیانیان ،سراغ عکسش می رود و پاکت را از
دوستش که سر پایین انداخته و لب ورمی چیند می گیرد .حتی نگاهش هم
نمی کند! می ترسد نور المپ های کم وات خیابان شاهرضا عکسش را
خراب کند! پا تند می کند سمت دفتر روزنامه و پاکت عکسش را با
وسواس به مسئول شفیت شب روزنامه می رساند ...فردا عکس او
با این زیرنویس «رضا کیانیان هنرمند جوانی از مشهد» در صفحه
میانی روزنامه و میانه یکی از ستون ها منتشر می شود .خرسندی
عجیبی وجود کیانیان به شدت جوان را تسخیر می کند اما
این شادمانی دیرپا نیست .او چند نسخه از روزنامه را
برمی دارد و تا محل شان یک نفس تند می دود .انجا
هرکسی را می بیند یک نسخه روزنامه را مقابلش
می گیرد و بارها این جمالت را تکرار می کند«:
پولی نیست ...مجانیه! ..صفحه وسط ...عکس
من »...چند پیرمرد که همیشــه نیمروز به
مســجد محل می امدند ،یکی از روزنامه ها
را بازکــرده بودند و بیشــتر عکس هاش را
می دیدند .یکی شان چشــم ریز کرد و بعد
با دست پینه بســته اش زد وسط روزنامه و
گفت«:نگاه کنین! ...رضا معتاد شده! ...لباش
چقد سیاهه ...اینجارو نگا ،صورتش هم پاک
سیاهه ...حاجی فیروزی شده!» و بعد شلیک خنده دیگرمردان سالخورده
مثل پاره های اجر یک خرابه به سر و صورت پسر جوان اصابت می کند! به
خودش که می اید عکس را دوباره نگاه می کند .این بار کامال با دقت .نیمی
از حرف های پیرمرد درست بود .لب ها و صورتش به تیرگی پرکالغ های
خیابان احمداباد شــده بود .هرچه پول دارد از خانــه برمی دارد و هرجا
چشمش به روزنامه اطالعات می رسد ،بی درنگ می خرد .دست کم تا اول
شب تمام روزنامه ها را از محل خودشان می خرد مبادا به دست ناظم و مدیر
دبیرستان برسند! کیانیان پس از گرفتن دیپلم متوسطه ،مدتی هم در
حوزه علمیه مشهد به تحصیل علوم حوزوی نظیر کالم ،اصول ،فقه ،فلسفه
ی او به تئاتر «از پانیفتاده ها»
و منطق می پردازد .نخســتین نقش افرین
نوشته غالمحسین ساعدی برمی گردد .او در 16سالگی در این نمایش
به کارگردانی برادرش داود به ایفای نقش پرداخت .کیانیان سال 1355
از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ،در رشته تئاتر فارغ التحصیل
می شود و با هایده قراچه داغی که خواهرزاده سهراب سپهری بود ازدواج
می کند و هفت سال بعد از ازدواج ،صاحب پسری می شود که نامش را علی
می گذارند« .تمام وسوسه های زمین» به کارگردانی حمید سمندریان در
1368نخستین فیلمی است که کیانیان در ان به ایفای نقش می پردازد.
او در این فیلم نقش «سنجر» دکتر دهی را بازی می کند که به زنی بیوه به
نام «ماه بانو» عالقه دارد اما اسیر اشراف زاده ای به نام «مقرب السلطان»
می شود و این اشــراف زاده دختر عقب مانده اش« ،بدری خُ له» را به عقد
سنجر درمی اورد« ...کیمیا» یکی دیگر از فیلم هایی است که کیانیان در ان
بازی قابل توجهی از خود به نمایش گذاشته است .او در این فیلم که سال
1373به کارگردانی احمدرضا درویش ساخته شد ،نقش برادر شکوه (با
بازی بیتا فرهی) را بازی می کند 3.سال بعد از این فیلم ،او در فیلم فراموش
نشدنی «اژانس شیشه ای» اثر ابراهیم حاتمی کیا در نقش «سلحشور»
نمایشی رشک انگیز داشت.
او برای ایفای این نقش ،موفق شد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش
دوم مرد شانزدهمین جشنواره فیلم فجر را به خود اختصاص دهد« .یک
بوس کوچولو» باعث شد او چهار سال بعد از حضور در «خانه ای روی اب» و
بازی در نقش «دکتر سپیدبخت» دوباره کار با بهمن فرمان ارا را تجربه کند.
کیانیان طی بیش از سه دهه ،پیوسته در سینما و تلویزیون حضور داشت.
او عالوه بر پرده نقره ای در جعبه جادویی نیز نقش هایی ماندگار ایفا کرد.
«شلیک نهایی» نام مجموعه ای تلویزیونی بود که وی سال1373
در ان نقش «جمشید» را ایفا کرد .بازی کیانیان در این نقش
انقدر با اقبال روبرو شد که حتی مدل موهای کیانیان ،اواسط
دهه 70بین جوان ها با نام مدل جمشیدی ،مدتی مد روز شده
بود! «کیف انگلیسی» هم محفلی برای یکی دیگر از کارهای
موفق کیانیان ،ان هم در نقش یک روحانی شد اما بدون شک
حضور او در «مختارنامه» و ایفای نقش شخصیت
«عبداهلل زبیر» را باید موفق ترین نقش افرینی
کیانیان در سیما دانســت .ضمن اینکه رضا
کیانیان این سال ها در شــبکه خانگی هم
حضور موفقی داشته است .نقش «شاپور»
در بخش سوم سریال «شــهرزاد» یکی از
کارهای برجســته او محسوب می شود.
ســال ها حضور موفق کیانیان در عرصه
سینمای ایران و بازی در نقش های متعدد
باعث شد اواخر دهه 70حتی از او لقب
رابرت دنیروی ایران ،یاد شود .لقبی که
کیانیان هرگز ان را برنتابید. صفحه 8