روزنامه صبا شماره 1294
روزنامه صبا شماره 1294
روزنامه صبا شماره 1294
دو شنبه| 25مهر 17 |1401اکتبر 20 |2022ربیع االول |1444
سال دهم| شماره 8 |1294صفحه| 5000ناموت|
پرواز طوالین
اب «عقاب ها»
در امسان سیمنا
۱۲۹سالن تا پایان مهر
بهره برداری می شود
صفحه 3
تولیدات سینمایی ۲برابر می شود
صفحه 3
نفس عمیق در جشنواره ۳۹
صفحه 4
۵پرونده میراث ناملموس همدان
در انتظار ثبت ملی
صفحه 6 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
دوشنبه 25مهر 1401شماره 1294
امیر زنده دالن:محور اصلی «دلبرونه» گفتگو با کودکان است
امیر زنده دالن ،تهیه کننده برنامه تلویزیونی «دلبرونه» که این روزها برای کودکان از شبکه پنج پخش
می شود ،درباره فضای این برنامه توضیح داد :حال و هوای این برنامه مبتنی بر گفتگوی مستند و صمیمانه
با رویکرد طنز است .من سواالتی را از کودکان ۴تا ۷ساله می پرسم که نظر و تخیل ان ها را بیرون بکشم
تا با این روش والدینی که مخاطبان هدف ما هستند در «دلبرونه» به دنیای صادقانه ،جذاب و زیبای بچه
ها نزدیک تر شوند .او درباره ایتم های این برنامه تصریح کرد :هسته اصلی «دلبرونه» گفتگو با بچه هاست
و بر این اساس ایتم هایی همچون موشن گرافی ،معرفی کتاب ،کاردستی با دورریختنی ها و معرفی بازی
فکری داریم که توسط روانشناسی که مشاور برنامه هم هست ،انجام می شود/.صباخبر
«چرا من کولبرم؟» متقاضی سینما حقیقت
ارتان فتح الهی تهیه کننده و کارگردان مستند «چرا من کولبرم؟» از تازه ترین تولیدات مرکز گسترش
سینمای مستند ،تجربی و پویانمایی درباره اخرین وضعیت این اثر خبر داد و گفت :تولید این مستند به تازگی
و پس از گذشت تقریبا یک سال و ۶ماه به پایان رسیده است و برای حضور در شانزدهمین جشنواره مستند
«سینماحقیقت» به مرکز گسترش ارسال شده است .او ادامه داد :تمام این مستند در مناطق کوهستانی
استان کرمانشاه فیلمبرداری شده و در همه لحظات درحال مصاحبه و گفتگو با کولبران هستم و ما شنونده
مشکالت ،معضالت و سختی های این افراد از زبان خودشان هستیم .در این مسیر سختی های فراوانی را نیز
به همراه این کولبران تحمل کردیم چراکه در فصل سرما و کوالک قرار داشتیم/.ایسنا
میمنت« :نون خ» کمدی بسیار شریفی است
سیروس میمنت پیرامون اخرین فعالیت های خود در عرصه بازیگری
گفت :در حال مشــغول بازی در یک ســریال تلویزیونی هستم که بخش
عمده ان جلوی دوربین رفته است ،منتها هنوز نمی توانم درباره ان اطالعات
بیشتری بدهم ،عالوه بر ان چند پیشنهاد برای حضور در سریال دارم که در
حال بررسی انها هستم تا بتوانم بازی در یکی از انها را قبول کنم.
او درباره حضورش در سریال «راز بقا» اضافه کرد :حضور من در سریال
راز بقا بسیار کوتاه بود که البته از همین کوتاه بودن بسیار خوشحالم ،دلیل
حضور کمم در این سریال مشغله ای بود که داشتم و نگذاشت بتوانم بیشتر
در کنار این گروه خوب و سعید اقاخانی باشم.
مصروبلغارستانمیزبانمستند«مامانانداد»می شوند
مســتند «ماما نان داد» ساخته میثم شمســی به نهمین دوره از
فستیوال SOFIABITING DOCSصوفیه بلغارستان و همچنین
به هشتمین دوره از فستیوال اسکندریه مصر راه یافت.
جشنواره فیلم صوفیه بلغارستان ۲۷مهر و جشنواره فیلم اسکندریه
مصر ۷ابان جاری برگزار می شود.
جشنواره فیلم کوتاه اسکندریه (مصر) توسط انجمن حلقه هنری
اسکندریه و با هدف ایجاد فضایی مناسب برای تبادل تجربه فیلمسازان
از سراســر جهان و ایجاد فرصتی برای فیلمســازان کوتاه برای ارایه
فیلم های خود اعم از روایی ،مستند و یا انیمیشن تاسیس شده است تا به
کمک ان نیز این فرصت برای فیلمسازان فراهم شود و بتوانند اثار خود
را در معرض دید عموم قرار دهند.
مستند «ماما نان داد» روایتی از زندگی مادری است که با نان پختن
فرزندان یتیم خود را سروسامان می دهد و همچنین با این کار ایجاد
اشتغال هم کرده است/.ایرنا
میمنت درباره حضورش در فصل چهارم سریال «نون خ» اظهار کرد :به
امید خدا با توجه به اینکه کاراکترم در فصل سوم همچنان حضور داشت در
فصل جدید هم حضور دارم ،البته هنوز فیلمنامه را نخوانده ام و می دانم که
گروه پیش تولیدش را اغاز کرده است.
او درباره زمان ضبط سریال «نون خ »۴اضافه کرد :تا انجا که می دانم پاییز
امسال نون خ جلوی دوربین خواهد رفت و بی صبرانه منتظر حضور دوباره در
این سریال با کاراکتر کیوان هستم« ،نون خ» کمدی بسیار شریف و برای من
سریال ویژه ای است زیرا به خوبی بین مردم جا باز کرده و محبوبیت فراوانی
دارد .میمنت درباره همکاری با سعید اقاخانی اظهار کرد :دیگر از کاربلد بودن
ابوفاضلی:نخواستیمبدمنداشتهباشیم
رضا ابوفاضلی کارگردان «اتش ســرد» درباره دغدغه خود از
ساخت این سریال گفت :از سال ۸۹تا امروز اکثر سریال هایی که
کار کرده ام دارای تم اجتماعی و مذهبی بوده است.
اولین شرط من برای ساخت سریال این است که فیلمنامه خوب
پیدا کنم و از انجا که این سریال موضوعات اجتماعی ،خانوادگی
و مذهبی داشت و دارای قصه های مختلف در دل هم بود به همین
دلیل برایم جذاب بود .طرح اولیه این سریال را دوست داشتم و این
سریال پس از یک سال و نیم کار روی فیلمنامه توسط دوستان و
گروه بازنویس ،اماده تولید شد .او درباره شخصیت های قصه هم
بیان کرد :سعی کردیم بدمن نداشته باشیم که نقش منفی بازی
کند و تالش کردیم شخصیت ها ملموس بوده و تک بعدی نباشند .از
سوی دیگر ،ان طور نیست که شخصیت های مثبت فیلم اشتباهاتی
نداشته باشند؛ در مســیر داستان همه شــخصیت ها ملموس و
باورپذیر هستند/.مهر
سعید اقاخانی گفتن تکراری است اما این تکرار هم لذتبخش است زیرا وی
با دقت و وسواس باالیی کار می سازد ،برای مخاطبش احترام ویژه ای قائل
است و به هیچ وجه نمی خواهد به هر دلیل و بهانه ای مخاطب را بخنداند و
کمدی اثارش کامال سالم و محترم هستند.
بازیگر سریال «نون خ» درباره کاراکتر کیوان در این سریال خاطرنشان
کرد :خوشخبتانه به حدی از این کار راضی هستم و بازخورد خوب گرفته ام
که می توانم بگویم در سالهای اخیر بهترین تجربه در کارنامه کاری ام بوده
است ،کیوان شخصیت جالبی دارد و به همین دلیل است که توسط مردم
باورپذیرشده و با او همراهی می کنند/.میزان
«دست ها» در راه جشنواره انگلیسی
فیلم کوتاه «دســت ها» ســاخته پرویز رجایی خزان در پنجاه
و چهارمین حضور بیــن المللی خود به جشــنواره First Time
Filmmakerانگلستان راه یافت .هفتمین دوره این جشنواره از ۲
ابان ماه جاری در انگلستان برگزار خواهد شد.
در خالصه فیلم «دست ها» امده است« :دست ها» یک فیلم شاعرانه
و فلسفی است« ،دست ها» حکایت جبر و اختیار مخلوقاتی است که در
صحنه روزگار پدیدار می شوند .شماری در جبر و سکونند تا به واسطه
دستی شکل گیرند و برخی می کوشند تا شکل دهند.
عوامل تولید فیلم «دست ها» عبارتند از نویسنده و کارگردان :پرویز
رجایی خزان ،تدوین :پرویز رجائی ،تصویربرداری :پرویز رجائی ،سجاد
حسن زاده ،مسعود مقبل ،نیما رحیم زاده ،تهیه کنندگان :الهه انوری،
خزان ،بازیگران :ایمان یوســف زاده ،بهنام جیرودنژاد ،محمد رسول
خلعتبری ،علی پورعاشــوری ،علی بلندپایــه ،نرگس نعمتی ،وحید
رجایی ،باران جیرودنژاد ،کبری امین نوایی ،سحر رجایی و/ ...صباخبر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
«مدرسه خیر و شر» و «پرستار خوب» راهی سینماهای هالیوود می شوند
فیلم سینمایی «مدرسه خیر و شر» به کارگردانی پال فیگ به تازگی مراحل فنی پس تولید خود را به
پایان رسانده و برای اکران در ژانر کودک و نوجوان اماده می شود که اکران بین المللی خود در سینماهای
جهان را از جمعه نوزدهم اکتبر سال جاری اغاز خواهد کرد.
فیلم سینمایی «پرستار خوب» به کارگردانی توبیاس لیندهولم و نویسندگی کریستی ویلسون-کرنز
نیز اکران بین المللی خود در سینماهای هالیوود را از تاریخ بیست و ششم اکتبر ۲۰۲۲اغاز خواهد کرد.
این فیلم درباره تعقیب و دستگیری قاتل زنجیره ای امریکایی چارلز کالن است که در طول ۱۶سال
دوران کاری خود به عنوان یک پرستار ۳۰۰ ،بیمار را به قتل رساند/.میزان
دوشنبه 25مهر 1401شماره 1294
۱۲۹سالن تا پایان مهر بهره برداری می شود
3
محمدرضا فرجی مدیرکل توسعه فناوری ،سینمایی ،سمعی و بصری سالن سازی را از اهداف مهم حوزه
ک سال گذشــته حدود ۱۸سینما و ۱۰۶سالن سینما به ناوگان
کاری خود عنوان و تصریح کرد :در طول ی
سینمایی کشور افزوده شده که حدود ۴۰درصد در این حوزه افزایش داشتیم .او با توضیح اینکه سیاست کلی
سازمان سینمایی افزایش کمی و کیفی سالن های سینمایی در مناطق مختلف کشور است ،گفت :در این
خصوص ما مجوز بیش از ۲۳پردیس سینمایی را صادر کردیم که این پردیس ها در مراحل مختلف اماده
سازی قرار دارند .عالوه بر این تا پایان مهر حدود ۲۳سالن سینمایی به ۱۰۶سالنی که از قبل اماده کرده بودیم،
ک سال گذشته به ۱۲۹سالن خواهد رسید/.مهر
اضافه خواهند شد که مجموع سالن های ساخته شده در ی
سه فیلم «رویای کاغذی»« ،نبودن» و
«رگ های ابی» فروغ پروانه نمایش گرفتند
افزایش درخواست پروانه ساخت؛
پروانه نمایش «رگ های ابی»
بــه تهیه کنندگــی و کارگردانی
جهانگیر کوثری« ،رویای کاغذی»
به تهیــه کنندگــی و کارگردانی
علــی عطشــانی و نویســندگی
جابر قاســمعلی و «نبــودن» به
نویســندگی ،کارگردانی و تهیه
کنندگی علی مصفا ۲۳مهرماه صادر و تا ۲۴مهرماه سال۱۴۰۳
اعتبار دارد.
«رگ های ابی» به تهیه کنندگــی و کارگردانی جهانگیر
کوثری به زندگی فروغ فرخزاد می پردازد .باران کوثری و ستاره
پسیانی ازجمله بازیگران این فیلم هســتند .این فیلم اولین
تجربه کارگردانی جهانگیر کوثری است که در کارنامه خود تهیه
کنندگی اثاری چون «همچون زیر پوست شهر»« ،خون بازی»،
«اشباح»« ،ســوت پایان»« ،فراری»« ،به اهستگی»« ،نسل
جادویی»« ،نرگس»« ،یک شب»« ،دختران خورشید» را دارد.
فیلمنامه «رویای کاغذی» را جابر قاسمعلی براساس ایده ای
از علی عطشانی نوشته است و کامران تفتی ،مینا وحید ،زینب
(نگار) مالکی و امیرحسین رضازاده نقش های اصلی این فیلم
را ایفا کرده اند ،همچنین مجید مهین دوست و ایه قبادیان از
دیگر بازیگران این فیلم هستند .سومین فیلم علی مصفا با نام
«نبودن» ( )absenceدرباره پسری است که بعد از پنجاه سال
برای نوشتن بیوگرافی از زندگی پدرش به پراگ سفر می کند
تا درباره گذشته پدرش در زمان جمهوری سوسیالیستی چک
واسلواکی اطالعاتی به دست بیاورد .تنها رابط او با گذشته پدر
چند عکس است که از او به یادگار مانده است .بازیگران فیلم جز
مصفا و لیال حاتمی ،غیرایرانی هستند/.صباخبر
از ابتدای مهرماه تا بیست وچهارم این ماه ۲۵ ،فیلمنامه برای
تولید ،درخواست پروانه ساخت داده اند.
این امار درحالی چشم گیر به حساب می اید که این تعداد
برای خردادماه ۵ ،فیلمنامه ،برای تیرمــاه ۵فیلمنامه ،برای
مردادماه ۱۰فیلمنامه و برای شــهریورماه ۱۵فیلمنامه بوده
است .با توجه به این امار ،به احتمال زیاد ،تعداد درخواست ها به
شورای پروانه ساخت تا پایان مهرماه ،به ۲برابر میزان مراجعه در
شهریورماه خواهد شد.
البته که یکی از دالیل وقوع چنین اتفاقی ،نزدیک شــدن
به جشــنواره فجر و تالش برای تولید اثر در جهت رساندن به
بزرگ ترین رویداد ســینمایی کشور اســت .همچنین ثبات
وضعیت سینما طی ماه های اخیر ،دیگر دلیلی است که سبب
دلگرمی سینماگران نسبت به تولید اثر شده است.
با اغــاز فعالیت تیــم ســینمایی دولت جدیــد ،یکی از
هجمه های سنگینی که به سازمان سینمایی وارد امد ،اتخاذ
ســخت گیری هایی در مســیر صدور پروانه ساخت و نمایش
فیلم ها بوده اســت .اتفاقی که متاسفانه با برخی سوءتفاهم ها
همراه بود تا همان گونه که عنوان شد ،تعداد درخواست ها برای
صدور پروانه ساخت طی یک ماه ،حتی به ۵فیلمنامه نیز برسد
که سبب فاصله گرفتن بیشــتر هنرمندان از مدیریت سینما
بود .ارائه ۲۵فیلمنامه طی ۲۴روز نخست مهرماه ،شکوفاترین
رویکردی است که فیلم سازان در دولت جدید ،به شورای پروانه
ساخت نشان داده اند .یک شکوفایی قابل توجه که با توجه به
نام سینماگرانی که فیلمنامه ارائه داده اند ،از هم اکنون می توان
نسبت به جشنواره فجری گرم و پرشور امیدوار بود/.ایرنا
تولیداتسینمایی ۲برابرمی شود صفحه 3
4
دوشنبه 25مهر 1401شماره 1294
سمیهنجفی خاتونی در استانه برگزاری سی و نهمین جشنواره
بین المللی فیلم کوتاه تهران و در پی فضای
گزارش
حاکم بر جامعه ،برخی از فیلمسازان از شرکت
در جشنواره انصراف دادند که این موضوع نتوانسته در عزم
جدی برگزارکنندگان تاثیر بگذارد و برگزاری دومین نشست
رسانه ای جشنواره که روز گذشته 24مهر ماه با حضور مهدی
اذرپندار دبیر جشنواره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان
ایران و اهالی رســانه ها در باغ زیبا برگزار شد ،نشان از این
تصمیم داشت.
عدم برگزاری جشنواره ننگ بزرگی است که زیر بارش نمی روم
مهدی اذرپنــدار مدیرعامل انجمن ســینمای جوانــان ایران و
دبیر جشــنواره ســی ونهم در صحبت های خود فضای این روزها را
سوتفاهم برانگیز خواند و از اهالی رسانه خواست مثل همیشه وفادارانه
در انعکاس نشست و این دوره جشنواره برخورد کنند.
او که پیش از این وعده برپایی جشــنواره ای با تنوع و گستردگی
ژانرها را در این دوره داده بود ،در این نشســت گفت :سیاست ما این
بود که به اثار بهای بیشتری بدهیم و گفتیم هیات انتخاب خواهیم
داشــت و به انتخاب انها احترام می گذاریم و این تالش را کردیم که
سالیق مختلفی در جشنواره حضور داشته باشد .سعی کردیم در این
دوره با یکی کردن هیات انتخــاب و داوری در بخش های مختلف،
برخی حساسیت ها را کمتر کنیم .البته تعداد فیلم های پذیرفته کمتر
شد چون سخت گیری از جهت فرمی و تکنیکی و انطباق با تعاریف
داشتیم ،در بخش مستند و تجربی کاهش اثر داشتیم و سعی کردیم
فیلم هایی را انتخاب کنیم که باکیفیت تر باشد .بخشی از انچه گفته
بودیم ،محقق شد .امروز جشنواره ۱۰باکس برای فیلم های داستانی
دارد که اثار ان متنوع اســت .همچنین ۱۰فیلم کمدی داریم ،در
حوزه فانتزی ۹فیلم داریم و در ژانرهای مختلف فیلم های متعددی
در جشنواره حضور دارند.
دبیر جشنواره در ادامه با اشــاره به زمان بندی جشنواره در اعالم
فیلم ها افزود :ما در شهریور قرار بود که لیست فیلم ها را اعالم کنیم و
امسال یکی از دوره هایی بود که این فرایند حاشیه نداشت و اعتراضات
بسیار کمتر از ادوار گذشته بود .این نشان می داد که روال جشنواره به
درستی پی گرفته شده است .این روال داشت با این نظم پیش می رفت
و همکاران من برنامه ریزی های دقیقی کرده بودند و قرار بود اتفاقاتی
نو و جدید رخ بدهد.
او ادامه داد :اتفاقات اخیر که افتاد از یک جایی به بعد دوســتان
به نتایجی رسیدند که شــاید برگزاری جشــنواره در شرایط فعلی
کار درستی نباشد .بحث از اینجا شروع شــد که عده ای تبلیغات ما
برای برگزاری را نمادی از عادی ســازی اوضاع پنداشتند و فضاهایی
علیه جشنواره شروع شد اما قبل از اینکه این انصراف ها شروع شود
فضای اجتماعی ملتهب تر بود با این حال انصرافی به ما نرسیده بود .از
هفته گذشته این فضا و تلقی را در اذهان ایجاد کردند مبنی بر اینکه
برگزاری جشنواره به معنای عادی سازی امور است .همیشه می گفتم
جشــنواره یک رویداد مستقل اســت اما چه اتفاقی افتاد که گفتند
این رویداد حاکمیتی است؟ البته حتما برای تبلیغ فیلم ها روزهای
سختی را داریم و ما هم اینطور فکر می کنیم .من جمهوری اسالمی
را حرم می دانم و در این ایام ناراحتم ،اما هر طرف این طیف بایستید
می بینید اتفاقات خوشایند نیست ،اگر از زاویه نگرانی برای جمهوری
اسالمی هم ببینید ،متوجه می شوید شرایط خوب نیست .اما سوال
این است که ایا در همه شئون حدی از این رخدادها و انصراف ها اتفاق
است یا نه؟ خیلی از چیزها تعطیل نشده است ،اگر قرار باشد جشنواره
تحت الشعاع این اتفاقات تعطیل شود ،ننگ بزرگی است که زیر بارش
نمی روم ،معتقدم تعطیلی این جشــنواره اتفاق مناسبی نیست .زیرا
گرفتن این تریبون محدود جشنواره و سینما از جوانان خوب نیست،
اگر باور داریم جوانان فیلم ساخته اند و اثارشان بازتاب جامعه است،
ش این فیلم ها قطعا تناقضی با اتفاقات اخیر ندارد.
نمای
تعویق تا کی؟
برخی از اهالی سینما معتقد به عدم برگزاری و به تعویق افتادن
برگزاری این جشنواره هستند اما اذرپندار دبیر جشنواره معتقد است:
وقتی صحبت از تعویق جشنواره می شود ،باید بپرسیم تعویق تا کی؟
این سوالی است که من و اقای خزاعی در جلسات مختلف داشتیم.
هرگونه تعویقی منجر به برگزار نشدن جشنواره حداقل باید تا یک ماه
اینده ممکن شود که ان هم مقدور نیست چون ما مهمانان خارجی
را دعوت کرده ایم ،در بخش بین الملل ۶۰فیلمساز داریم که منتظر
هستند فیلم شان نمایش داده شود و از ماه ها پیش به انها وعده داده
پرونده
نفـسعمیـق د
گزارش نشست خبری و گفت وگوهایی با فیلمس
شده که قرار است این رویداد برگزار شود .باید به همه این ها فکر کنیم.
تعویق برای برخی یک ایده اما برای ما کوهی از کارهای اجرایی است.
پس هرگونه تعویقی امکان برگزاری جشنواره تا یک ماه اینده را نوید
نمی دهد ضمن اینکه در ان زمان وارد زمــان برگزاری جام جهانی
فوتبال ،جشنواره سینماحقیقت و ...می شویم.
او افزود :بیانیه هایی برای حذف سیمرغ فیلم کوتاه و مستند داده
شــده بود اما با درایت سازمان ســینمایی رخ نداد .تمام بحث ما در
جلسات با فیلمســازان این بوده که به یک زمان بندی و به اجماعی
درباره زمان مناسب برگزاری ان برســیم اما ایا کسی پیش بینی از
شرایطی دارد که بهتر شود و با حال بهتری فیلم ها را ببینیم؟! این را به
فیلمسازان هم گفته ایم .در اتاق من در انجمن سینمای جوانان ایران
به روی دوستان و فیلمسازان همیشه باز است .این گفتگوها برای این
نیست که فقط ما به طور مونولوگ حرف بزنیم .انصراف ها در شرایطی
پیش امد که ما فیلم ها را انتخاب کرده بودیم .به فیلمسازان گفتیم
درخواست مکتوب برای انصراف بدهند وقتی این درخواست ها رسید،
در دبیرخانه درباره اش تصمیم می گیریم .تا حاال دو فیلم به صورت
مکتوب انصراف دادند که یکی تجربی و یکی داستانی است .همچنین
دو سه نفر از ان ها گفتند از داوری شدن انصراف می دهند.
اذرپندار که با توجه به شرایط به وجود امده با خیلی از فیلمسازان
گفتگو کرده ،اذعان داشت :با خیلی از فیلمسازان گفتگوی طوالنی هم
داشتم و رای اکثریت هنوز با کسانی است که می خواهند در جشنواره
باشند .هر یک فیلمی که کنار می کشد ،غم انگیز است؛ به ویژه وقتی
با فیلم سازانشان صحبت کنید و بدانید در چه شرایطی کنار کشیدند.
متن انصراف ان ها را بخوانید و ببینید در چه شرایط ناراحت کننده ای
کنار کشیده اند .فشار روی این بچه ها زیاد است اما شاید بپرسید ایا
تبعاتی دارد؟ به اندازه ای که من باید بگویم ،می گویم انصراف ها هیچ
تبعاتی نخواهد داشت چون می دانم تحت فشار این کار را کردند .خیلی
از ان ها تهدیدهایی شده اند که حس می کنند اینده فیلمسازی ان ها
ممکن است تحت الشــعاع قرار بگیرند گرچه برخی از ان ها مستقل
تصمیم گرفتند اما از ان ها پرسیدم در شرایط ملتهب تر این انتخاب
رخ نداد ،برخی به ان ها زنگ زده بودند و تهدیدشان کرده بودند مثال
تدوینگری هارد فیلم را گرفته بود و گفته بود این را پس نمی دهم اگر صفحه 4
درجشـنواره۳۹
پرونده
سازان درباره ضرورت برپایی جشنواره فیلم کوتاه
دوشنبه 25مهر 1401شماره 1294
5
او در پایان گفت :تصمیم جمعی برای من نیز ارزشــمند اســت
اما توجه داشته باشــیم که نباید قوانین را زیر پا بگذاریم .برای این
جشنواره زحمت کشیده شــده و کل دنیا دارند نگاهمان می کنند و
البته این نکته را نباید نادیــده بگیریم که در جامعه ای داریم زندگی
می کنیم که سوتفاهم ها سبب می شود که من حتی نتوانم این خبر را
که فیلمم در چه ساعتی پخش می شود ،بگذارم .بخشی از این قضیه
ناشی از رفتار اشخاص و بخشی ناشی از جو ایجاد شده در جامعه است.
به هر حال این که خبری را در فضای مجازی کار نکنیم فرق می کند
با این که یک باره فیلم مان را از جشنواره خارج کنیم یا مثال بخواهیم
برپایی جشنواره را به تعویق بیندازیم...
محسن اصدق پور:
موافق تعویق جشنواره بودم اما انصراف ندادم
محسن اصدق پور کارگردان فیلم داســتانی «از اینجا باز شود»
درباره برگزاری جشــنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به خبرنگار
صبا گفت :در جلسه ای که با محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی
داشتیم معتقد بودیم که جشنواره برگزار نشود و به تعویق بیفتد.
او ادامه داد :ارزیابی این اســت که با توجه به التهابی که درجامعه
به وجود امده ،کســی دل و دماغ حضور در جشنواره و دیدن فیلم را
ندارد .از مسئوالن هم بپرسید بهتر می دانند که نسبت به سال گذشته
و حتی دوره های قبلی استقبال کمتری از کارگاه ها و ورک شاپ های
جشنواره شده است .به همین دلیل نظر ما این بود که زمان برگزاری
جشنواره در حال حاضر زمان مناسبی نیست و البته این نظر ما بود و
مسئوالن جشنواره تصمیم خود را گرفته اند.
اصدق پور درپاسخ به این سئوال که ایا برای کناره گیری و انصراف
از جشنواره با شما تماسی گرفته شده؟ ،گفت :خیر .چنین اتفاقی برای
من نیفتاده و بر اساس عقل سلیم و مشــاهدات خودم دارم صحبت
می کنم .البته شــاید به تعدادی از دوســتان که در این اکوسیستم
هستند ،توصیه هایی شده باشد.
این کارگردان فیلم کوتاه با این اوصــاف افزود :با این وجود من از
جشنواره فیلم کوتاه انصراف ندادم و فیلمم در جشنواره حضور دارد.
انصراف ندهید! من از شما خواهش می کنم این بچه ها را حتی نقد هم
نکنید چون می دانم تحت چه شرایطی چنین تصمیمی گرفته بودند.
مرتضی فرهادنیا:
دوست ندارم فیلمم از جشنواره بیرون بیاید
اما مرتضی فرهادنیا کارگردان فیلــم «صبحانه» که از جمله اثار
راه یافته به «بخش تجربی» جشــنواره فیلم کوتاه تهران اســت به
پنجمین تجربه خود از حضور در جشــنواره اشــاره کرده و از زاویه
نگاهی متفاوت به موضع برگزاری جشنواره نگاه می کند .او در گفتگو
با خبرنگار صبا گفت :حتی یک جلسه نمایش فیلمم برای من بسیار
ارزشمند است و تصور من این اســت که به هیچ قیمتی قلبا دوست
ندارم فیلمم از جشــنواره بیرون بیاید چرا که برای رسدن به چنین
جایگاهی که االن قرار دارم زحمت بســیاری کشیده ام و با توجه به
این که فیلم هایم در ســال های گذشته در جشنواره های فجر ،رشد،
همین فیلم کوتاه حضور داشته و تحصیالتم در همین زمینه است،
لیسانس تئاتر ،ارشد سینما و دکترای پژوهش هنر دارم و به شدت
خوشحالم از این که فیلمم به جشنواره راه پیدا کرده و ذوق دارم که
کارم در جشنواره پخش می شود و نامزدی و دریافت جایزه اصال برای
من رنگ و بویی ندارد.
این اســتاد دانشــگاه در ادامه افزود :من به هیــچ عنوان صالح
نمی دانم که برپایی این جشــنواره لغو شــود و حتی موافق نیستم
فیلمم اکران انالین شود ،چون دوســت دارم زحمتی که کشیده ام
را در مدیوم ســینما و روی پرده و با ان ابعاد ببینم .البته درباره نظر
دوستان سینماگر عرض کنم که مبنای صحبت شان در جلسه ای که با
مسئوالن داشتیم تعطیلی جشنواره نبود بلکه تصورشان درباره تعویق
و موکول شدن برگزاری ان به زمانی دیگر بود که فکر می کنم برخی از
انها بخاطر تجربه کم شان و تحت تاثیر شرایط چنین ذهنیتی داشتند.
فرهادنیا با اشاره به این که حضور در جشنواره افتخاریست که باید
قدر ان را بدانیم ،افزود :ما معموال دچار یک هیجان انی می شویم که
ممکن است اسیبش به خودمان برگردد .من با همه هم درد هستم و
شرایط را از جان و دل درک می کنم اما معتقدم رفتار برخی از روی
بی تجربگی است و مطمئن هستم منشا ان از جای دیگریست.
احمد عربانی:
نیاز به ایجاد بستری برای گفت وگو
احمدعربانی ،فیلمساز و کاریکاتوریست که با انیمیشن «ملودی»
در ســی و نهمین جشــنواره فیلم کوتاه تهران حضــور دارد درباره
برگزاری جشــنواره در شــرایط فعلی و جو موجود در جامعه اذعان
داشت :جشــنواره ها بهترین فرصت حضور جوانان تازه کار و مستعد
این رشته اســت که می توانند با توجه به ظرفیت های موجود در ان،
ماحصل زحمت ها و مرارت های چندین ســاله خود را در ان محک
بزنند ،زحماتی که بدون هیچ چشمداشت مالی و با وجود فشارهای
اقتصادی متحمل شده اند.
او جو حاکم را کــه کامال برگرفته از احساســات صادقانه جوانان
است ،قابل توجه و نیازمند درک شدن دانست و عنوان کرد :شاید به
تعویق انداختن زمان برگزاری جشــنواره می توانست ادای احترامی
به احساسات جوانانی باشد که درشرایط فعلی در معرض اخبارهای
درست و نادرست دچار پریشانی شده اند اما به تعویق انداختن زمان
برگزاری جشنواره درصورتی به صالح است که شرایط ان فراهم باشد.
عربانی ضمن تشکر از سازمان ها و تشــکل های حمایت کننده از
سینمای ایران اضافه کرد :انجمن سینمای جوانان و مرکز گسترش
سینمای مستند ،تجربی و پویانمایی ،دلســوزانه برای تهیه و تولید
هر چه بهتر اثار ارائه شده ،در کنار کارگردانان این حوزه ایستاده اند
و برگزاری جشــنواره ،در احیا و تداوم این مســیر می تواند ،روندی
نویدبخش برای هنرمندان تازه کار باشد.
او با توجه به صحبت هــای اذرپندار مبنی بر ایــن که برگزاری
جشنواره در فضایی ارام و بستری پویا می تواند برای تبادل فکری میان
اصحاب هنر و اهالی رسانه باشد ،گفت :از دیرباز تاکنون نیاز به این بستر
به شدت احساس می شد؛ فضایی صمیمانه که در گذشته در کافه ها و
جمع هایی به شکل کلنی تشکیل می شد و در روند مسیریابی هنرمندان
بسیار کارساز بوده اســت ،چرا که وجود همین جمع های صمیمانه و
ساده ،در کنار نقد و تحلیل اثار می تواند در انتخاب مقصد نهایی برای
هنرمندان بسیار موثر باشد .این کارگردان و کاریکاتوریست از نقش
پررنگ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال های اول کاری
خود به عنوان عاملی وحدت بخش میان هنرمندان ان دوره یاد کرد و
افزود :چنانچه جشنواره امسال بتواند با مدیریت هر چه بهتر ،در فضا و
بستری ارام و اکادمیک ،خارج از فضای ملتهب جامعه ،کار خود را به
اتمام برساند ،قابل تحسین و ثمربخش است. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
دوشنبه 25مهر 1401شماره 1294
ارسال ۳۰۰هزار نسخه کتاب کودک و نوجوان برای کتابخانه ها
در ادامه اجرای طرح «انتخاب کتابدار» برای تامین هدفمند منابع کتابخانه های عمومی ۲۴۰ ،عنوان
از ۶۳ناشر در قالب ۳۰۱هزار و ۱۸۴نســخه کتاب پس از طی مراحل اماده ســازی ،در حال ارسال به
کتابخانه های سراسر کشور هستند.
بنا بر اعالم ادار ه کل تامین منابع کتابخانه ها برای این مرحله از طرح «انتخاب کتابدار» اعتباری بالغ بر
۹۳میلیارد ریال برای خرید کتاب در نظر گرفته شده است که ۲۵۶۲کتابخانه در ان مشارکت کرده اند.
بر این اساس به طور میانگین هر کتابخانه اعتباری بالغ بر ۳۰میلیون ریال دریافت کرده و به طور متوسط
۱۱۷نسخه کتاب به کتابخانه های مشارکت کننده در این طرح ارسال می شود/.ایبنا
متهم شدن حمله کنندگان به نقاشی ون گوگ در دادگاه
دو زن ۲۱و ۲۰ساله فعال محیط زیســت که در اعتراض به تداوم استفاده از سوخت های فسیلی در
گالری ملی لندن به نقاشی مشهور و البته گران قیمت «گل های افتاب گردان» اثر ونسان ون گوگ حمله
کرده بودند ،در دادگاه حضور پیدا کردند و به خسارت کیفری متهم شدند .این نقاشی در گالری ملی لندن
نگهداری می شود و مسووالن گالری اعالم کردند این نقاشی سالم باقی مانده است اما فعال در معرض نمایش
گذاشته نخواهد شد .این افراد ،روز جمعه پس از حضور در گالری ملی لندن و این اقدام اعتراضی ،فریاد زده
بودند« :چه چیزی ارزش بیشتری دارد ،هنر یا زندگی؟ ایا ارزشش بیشتر از غذاست؟ بیشتر از عدالت؟ ایا
شما بیشتر نگران حفاظت از یک نقاشی هستید یا حفاظت از سیاره و مردم ما؟ /ایرنا
انصراف ایران از حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت ۲۰۲۲
مســئوالن هفتادوچهارمین دوره نمایشگاه بین المللی
کتاب فرانکفورت با ارسال نامه ای ضمن دخالت اشکار در
امور داخلی ایران و اعالم عدم توانایی برای تامین امنیت و
رعایت شئون غرفه جمهوری اسالمی ایران و گروه ایرانی
حاضر در نمایشگاه ،بدون اطالع رســانی قبلی نسبت به
انتقال غرفه از ســالن اصلی به یکی از سالن های فرعی که
محدودیت دسترسی عمومی دارد ،اقدام کردند .در همین
حال ســفارت المان در تهران نیز با وجود وعده های قبلی
و در اقدامی هماهنگ با مســئوالن نمایشگاه فرانکفورت
در صدور روادید برای گــروه اعزامی تعلل کرد .خانه کتاب
و ادبیات ایران که بیش از یک دهه در این نمایشگاه حاضر
بوده و فرصت حضور فعاالن نشر بین الملل کشورمان را در
نمایشگاه های بین المللی کتاب فراهم می کند در پاسخ به
مسئوالن نمایشــگاه فرانکفورت ،ضمن اعتراض به رفتار
غیرحرفه ای انها که با اهداف فرهنگی اعالم شــده برای
این رویداد تعارض اشکار دارد ،اعالم کرد از این نمایشگاه
انتظار می رفت با رفتار حرفه ای فرصتــی برابر در اختیار
کشورها قرار دهد و به روابط دوجانبه مطلوب ایجاد شده در
نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و فرانکفورت پایبند باشد؛
اما متاسفانه با طرح مسائلی واهی در خصوص امور داخلی
ایران ،سعی دارد بر تالش های سفیران فرهنگی نشر ایران
سایه افکند و در مسیر معرفی و پیشرفت های این صنعت
۵پرونده میراث ناملموس همدان در انتظار ثبت ملی
فریبا نعمتی ،کارشناس مردم شناســی اداره کل میراث فرهنگی،
گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر پنج
اثر ناملموس همدان برای بررسی ثبت در فهرست ملی اماده شده است،
گفت :جلسه بررسی پرونده های ثبت اثار ناملموس ابان ماه سال جاری
در تهران برگزار می شــود .او با اشــاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون
جلسه فوق برگزار نشده است ،افزود :بنابراین از ابتدای امسال هیچ اثر
ناملموسی از استان همدان به فهرست ملی اضافه نشده و منتظر برگزاری
جلسه ابان ماه هستیم .نعمتی درباره پنج پرونده اماده ثبت ملی بیان
کرد :این پرونده ها که اثار ناملموس استان را تشکیل می دهند شامل دو
بازی از شهرستان اسداباد ،حلوا مغزی تویسرکان ،نان کلره اسداباد و
یک قالی است .کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان
همدان در پایان گفت :این پرونده ها در نیمه نخست امسال برای اضافه
شدن در فهرست ملی اماده شده اند و پنج یا شش پرونده نیز برای نیمه
دوم سال در دست بررسی است/.ایسنا
سنگ اندازی کند خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان مجری
برپائی غرفه جمهوری اسالمی ایران با تاکید بر اینکه جانمایی
جدید ،در شان و جایگاه نشر کشورمان نیست و امکان اجرای
برنامه های پیش بینی شــده را ندارد ،از حضور در هفتاد و
چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت به طور
رسمی انصراف داد .این اقدام یکجانبه نمایشگاه فرانکفورت
در تغییر محل از پیش تعیین شده غرفه ،در صورتی است
که خانه کتاب و ادبیات ایران در اسفند ماه ۱۴۰۰نسبت به
ثبت نام در این دوره اقدام کــرد و در فروردین ماه ۱۴۰۱با
انتشار فراخوان برای همکاری و مشارکت از ناشران سراسر
کشور دعوت به عمل اورده بود .ناشران و فعاالن بین المللی
نشر ایران نیز نسبت به تنظیم قرارهای مالقات با طرف های
خارجی ،اماده سازی نمایه های چندزبانه و نمونه اثار برای
انعقاد قراردادهای انتشار به زبان های دیگر و بهره برداری از
این نمایشگاه برنامه ریزی و اقدام کرده بودند .معرفی و عرضه
اخرین دستاوردهای صنعت نشر ایران ،رونمایی از اثار جدید،
تنظیم مالقات ناشران ایرانی با طرف های خارجی ،مالقات با
روسای دیگر نمایشگاه های دنیا ،معرفی طرح های حمایتی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در حوزه نشر اثار مکتوب،
دعوت از ناشــران خارجی جهت حضور در سی وچهارمین
نمایشگاه کتاب تهران و ...از جمله برنامه های پیش بینی شده
غرفه ایران در این دوره از نمایشگاه بود/.ایرنا
«تجربه های اخیر» از ۱ابان روی صحنه می رود
نمایش «تجربه هــای اخیر» نوشــته امیررضا کوهســتانی و
کارگردانی مجتبی جدی از ۱ابان ماه در تماشاخانه ماه فرهنگسرای
مهر کاشان روی صحنه می رود .فائزه ازناویان ،مریم دهقانی ،وحید
رزاقی ،معین صنعتگر ،رویا فخاری ،ارزو قربانپور بازیگران اثر هستند.
پیش از این ،مجتبی جدی نمایش «تجربه های اخیر» را در سالن
استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران اجرا کرده بود و این کارگردان
تئاتر همچنین ،سابقه کارگردانی نمایش های «ادیپ افغانی»« ،این
نوبت از کسان»« ،چشم های بسته از خواب» و «همان همیشگی» را
در کارنامه دارد .دیگر عوامل اثر عبارتند از مشاور کارگردان :مهدی
راحمی ،طراح صحنه و لباس :مجتبی جدی ،طراح پوستر و بروشور:
وحید رزاقی ،ساخت موسیقی :پویان محمودی ،دستیار کارگردان:
امیر نقیبی ،عکاس :مسعود فدوی ،روابط عمومی :مهدی فخریی.
نمایش «تجربه های اخیر» تا ۱۴ابان ماه ،هر روز ساعت ۱۸:۳۰در
تماشاخانه ماه فرهنگسرای مهر کاشان روی صحنه می رود/.صباخبر
حفاریغیرمجازدرخانهتاریخیشاه رکنیناکامماند
ســرهنگ رامین مکناوی ،فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی
خوزستان در تشریح دستگیری یک فرد حین عملیات حفاری غیرمجاز
در خانه ثبت ملی شــاه رکنی دزفول ،عنوان کــرد :به دنبال گزارش
معتمدان محلی مبنی بر اقدام به حفــاری غیرمجاز در خانه تاریخی
و ثبت ملی شاه ُرکنی ،این موضوع در دستورکار پیگیری قرار گرفت.
او در ادامه افزود :با پیگیری های انجام شده ،مسئول پایگاه حفاظت
میراث فرهنگی به همراه رئیس کالنتری و عوامــل نیروی انتظامی
شهرستان دزفول براساس دســتور قاضی ،با رعایت موازین شرعی و
قانونی به خانه یادشده ورود و در عملیاتی پلیسی ،یک نفر با هویت معلوم
را حین حفاری دستگیر کردند و در اختیار مقامات قضائی قرار دادند.
او تصریح کرد :براساس قانون ،چنانچه افرادی بدون اطالع و اجازه از
دولت ،به حفاری غیرمجاز حتی در ملک شخصی خودشان اقدام کنند،
به پرداخت جزای نقدی محکوم می شوند و اشیاء کشف شده نیز توسط
دولت ضبط می شود /.ایلنا صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
مدیرعامل انجمن تئاتر انقالب و دفاع مقدس منصوب شد
محمد حبیبی با حکم سید محمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح به عنوان مدیرعامل انجمن
تئاتر انقالب و دفاع مقدس منصوب شد.
محمد حبیبی متولد سال 1342دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه هنر و معماری یزد است که از
سوابق ایشان می توان به جانشینی انجمن تئاتر انقالب و دفاع مقدس در سال های 84تا ،87دبیر اجرای سه
دوره جشنواره جهانی هنر مقاومت در حدفاصل سال های 90تا ،95مدیرعاملی انجمن هنرهای تجسمی
انقالب و دفاع مقدس به مدت ده سال ،سرپرستی انجمن تئاتر انقالب و دفاع مقدس در سال 97و معاون
هماهنگ کننده بنیاد فرهنگی روایت فتح اشاره کرد/.صباخبر
دوشنبه 25مهر 1401شماره 1294
7
کنسرت جشن جمهوریت ترکیه با هدایت یک ایرانی اجرا می شود
علی رهبری عالوه بر ارکسترهای دیگر کشور ترکیه ،با این ارکستر غیردولتی نیز سال ها همکاری داشته
است .در این کنسرت اثاری از فرید توزون و فازیل سای ،اهنگسازان شناخته شده ترکیه و کرساکف اجرا
خواهد شد .سولیست ویولن این کنسرت الوین گالینف نوازنده جوان اذربایجانی است .علی رهبری اکنون
سمت رهبر دایم مهمان ارکستر اپرای مارینسکی در سنت پترزبورگ روسیه را به عهده دارد و قبال عالوه
بر سمت رهبری دایم مهمان ارکسترهای رادیو بلژیک ،فیالرمونیک چک و فیالرمونیک بلگراد ،مدیریت
هنری ارکستر شهرهای بروکسل ،ماالگا ،زاگرب و پراگ را به عهده داشته است .
این کنسرت شنبه ،هفتم ابان ماه در سالن جمال رشید ری استانبول برگزار خواهد شد/.ایسنا
امیرعلی خلج :
صمیمیتبیننوه هاوپدربزرگباروایتموسیقیدانمشهور
امیرعلی خلــج ،مترجم مجموعــه دوجلدی
کتاب های «گ َِرندود بابابزرگ ماجراجو» و «گ َِرندود
و زیردریایی سبز» نوشــته پُل مک کارتنی که به
همت کتاب های زرافه (دپارتمان کودک و نوجوان
انتشارات سیمای شرق) منتشر شده است اظهار
کرد :هنگامی که در اینترنت مشغول جستجوی
کتاب هــای موفق کودک بودم ،بــا این مجموعه
۲جلدی اشنا و متوجه شدم که در دنیا استقبال
خوبی از این ۲کتاب شده است در نتیجه ترجمه
ان را به ناشر پیشــنهاد کردم .او ادامه داد :این یک
مجموعه ۲جلدی دربــاره ماجراهای خیالی یک
پدربزرگ دوست داشتنی همراه با نوه هایش است
که با یکدیگر به سفرهای جادویی می روند و اتفاقات
این سفرها را روایت می کنند ،به طور مثال پدربزرگ
و نوه ها با یک قطب نمای جادویی و ماهی پرنده به
سراسر دنیا سفر می کنند.
این مترجم درباره جلــد دوم مجموعه تصریح
کرد :در جلــد دوم پدربزرگ یکــی از اختراعات
جادویی خود را به نوه هایش نشان می دهد که یک
زیردریایی پرنده است و با ان زیردریایی جادویی
به مکان هایی می روند و به دردسر می افتند که در
پایان مادربزرگ به نجات ان ها می اید.
خلج خاطرنشان کرد :نویسنده این مجموعه یک
موسیقیدان مشهور انگلیسی است و خود او سابقه
هنرپیشگی،فیلمنامه نویسیوتولیدانیمیشنداردو
بنابراین به نوعی با نحوه روایتگری اشناست و اولین
کار خود را نیز در سال ۲۰۰۵برای کودک نوشت .به
گفته نویسنده ،در زمان کودکی مادرش برایش شعر
می خوانده و او را تشویق به کتابخوانی می کرده است
و این انگیزه و شناخت درباره نوشتن برای بچه ها از
همان زمان در وجود او شکل گرفته است.
او دربــاره ویژگــی مهم ایــن کتــاب اظهار
کرد :نوع شــخصیت پردازی ها ،روایت داســتان،
تصویرســازی های جــذاب و ویژگی های دیگری
ازجمله جذابیت ظاهری ،اموزش غیرمســتقیم،
خالقیت ،تخیل و همچنین زبان ساده برای کودکان
ویژگی های مهم این کتاب است.
خلج درباره پرداختن به روابط خانوادگی در این
داســتان ها گفت :این کتاب برای سن ۲تا ۶سال
نوشته شده است و کودکان در این سنین خودشان
ســواد خواندن و نوشــتن ندارند و بزرگترها باید
برایشان کتاب بخوانند .نوع روایت روابط خانوادگی
در این مجموعه ازجمله صمیمیت بین پدربزرگ و
مادربزرگ و بچه ها به قدری صمیمی است که ان را
محدود به یک جغرافیا و فرهنگ خاص نمی کند ،به
همین دلیل این داستان ها به طور غیرمستقیم می
تواند منجر به درک روابط پدربزرگ و مادربزرگ ها
با نوه ها و بلعکس شود و حتی می تواند برای فرهنگ
ایرانی نیز کمک کننده و جذاب باشد.
این مترجــم درباره چالش هــای ترجمه برای
کودکان تصریح کــرد :ترجمه به طــور کلی کار
دشواری است زیرا مترجم باید ۲سیستم فکری و
احساسی متفاوت را به یکدیگر نزدیک کند درنتیجه
مترجم باید هم به سیستم فکری و احساسی زبان
مبدا تسلط داشــته باشــد و هم به زبان مقصد و
موضوع مورد ترجمــه .از همه مهم تر مترجم باید
مخاطب خود را به خوبی بشناســد و در غیر این
صورت خروجی کار مناسب نخواهد بود .در ترجمه
کتاب کودک نیز رعایت کــردن این موارد اهمیت
چندبرابری پیدا می کند .خلج در پایان از ترجمه یک
مجموعه جدید خبر داد و گفت :در ادبیات کودک
یک مجموعه چهارجلدی کتاب با محوریت سواد
مالی کودکان ترجمه کرده ام کــه روایت جذاب و
درگیرکننده ای برای بچه ها دارد و مفاهیم اصلی
و پایه ای ســواد مالی را به بچه ها اموزش می دهد
که به زودی در انتشــارات زرافه به چاپ می رسد.
این مجموعه کتاب دوجلدی تصویری برای گروه
ســنی «ب و ج» در قطع رحلی ،توسط کتاب های
زرافه (دپارتمان کودک و نوجوان انتشارات سیمای
شرق) منتشر شده است .پل مک کارتنی ،نویسنده
این کتاب یک موزیسین اســت .او از زمان نوشتن
اولین اهنگ خود در چهارده ســالگی ،به دنیای
موسیقی وارد شد .او با گروه بیتل ها دنیای موسیقی
را برای همیشــه عوض کرد و با گــروه وینگز نیز
همکاری داشته است .او هجده بار برنده جایزه گِرمی
شده است و در سال ۱۹۹۷به دلیل فعالیت هایش
در حوزه موســیقی لقب شــوالیه یا همان «سِ ر»
دریافت کرد .کارتنی همچنین یک پدربزرگ بسیار
دوست داشتنی اســت .این کتاب ها با تصویرگری
کاترین دورست همراه شده است/.صباخبر صفحه 7
پرواز طوالنی با «عقاب ها» در اسمان سینما
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
تاثیر شخصیت روی نقش افرینی
«من چمران خودم را ساختم »...حتی این جمله ابراهیم
حاتمی کیا در نشســت خبری فیلم «چ» در ســی و دومین
جشنواره فیلم فجر خبرنگاران را قانع نکرد! این میان سعید راد
هم از گزند منتقدان بی نصیب نماند .پس از اکران فیلم «چ» و
نقش افرینی سعید راد در نقش «تیمسار فالحی» به حضور او
در این کار حاتمی کیا با عنوان «تیمسار فالحی قدبلند!» حمله
می شود اما بازی او در این فیلم ،در جایی که نه تنها نوع بازی
بابک حمیدیان شباهتی به گفتار و رفتار شهید «اصغر وصالی»
ندارد ،که هیچ یک از حرکات و حتی نوع ساکت ماندن فریبرز
عرب نیا هم خاطره از شــهید «مصطفی چمران» را به ذهن
متبادر نمی کند ،به شدت ستودنی است« .عجالتاً ارتش خود
من هستم!» دیالوگی که شخصیت «تیمسار فالحی» پس از
ورودش به پاوه به اتفاق چمران ،مقابل اصغر وصالی به زبان
می اورد با این پاسخ روبرو می شود«:شما که فقط یه اسلحه
کمری دارین!» اینجا زمانی است که تیمسار باید مستاصل
شود و ناتوانی اش مقابل فرمانده گروه دستمال سرخ ها بیش از
پیش به چشم بیاید اما نه تنها این اتفاق نمی افتد که «تیمسار
فالحی» همچنان ابهت خود را به عنوان نماد ارتش ایران حفظ
می کند .راد از ان دسته بازیگرانی است که می داند یک نقش
از بازیگرش چه چیزی می خواهد .حال این نقش افرینی را با
ایفای نقش خود چمران مقایسه کنید .شخصیت مصطفی
چمران طی سال های پیش از شــهادتش همواره به عنوان
فرماندهی مقتدر و با نفوذ زبانزد خاص و عام بود .در ماجرای
تحرکات ضد انقالب در پاوه نیز ،او زمانی که وارد شهر می شود
فرماندهی نیروهای موجود را به عهده می گیرد اما این موضوع
هرگز در نقشی که عرب نیا بازی کرد نمایان نمی شود و همواره
ســایه ای از «اصغر وصالی» را روی خود احســاس می کرد!
سایه ای که هرگز بر «تیمسار فالحی» یا بهتر بگوییم ،سعید
راد مستولی نمی شود.
چهارم ابان را به عنوان زادروز خود می شناسد .روزی که رویدادهای
فراموش نشدنی بســیاری را در گذار قرون متمادی در دل خود ثبت
کرده است 4 .ابانی که به سال 1294خورشیدی شاهد صدور دستور
بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول به قلم مستوفی الممالک ،نخست
وزیر ایران و به نیابت از احمد شاه ،پادشاه نوجوان قجر و هشت روز پس
از تاج گذاری او بود .این روز از نظر فرهنگی و هنری به سال 1345با اغاز
کار تلویزیون ملی ایران به صورت ازمایشی توام بود .چهارم ابان ،همان
روز حزن انگیز پاییز 1359که خبر ســقوط خرمشهر در سراسر ایران
مخابره شد و شاید همان روز بود که سربازی بعثی ،سرمست از فتح شهر
خون و قیام با افشانه ای به تیرگی دل متجاوزان روی دیوار خیابان «الله
»8خرمشهر نوشــت «:جئنا لنبقی ...امده ایم که بمانیم!!» !...چنین
روزی اما به ســال 1325مصادف با زادروز ستار ه کهنه کار سینمای و
تلویزیون ایران ،سعید راد است .او با نام کامل احمد سعید حق پرست
راد 76 ،سال پیش در محله بخش چهار هشت ُگنبزون تهران دیده به
جهان گشود .پدرش ،سروان حق پرست ،همراه عده ای دیگر از افسران
ارتش ،ان سال ها به عضویت شاخه نظامی حزب توده درامد .مادرش
نیز هنگام تولد او زن جوانی بود که در انجمن دوســتی ایران و فرانسه
عضویت داشت .چندماه پس از به دنیا امدن سعید ،پدرش هنگام پرواز
ازمایشی یکی از هواپیماهای جنگنده ارتش فدایی (فرقه دموکرات)
بر فراز تبریز ،پس از نقص فنی هواپیما سقوط کرد و خیلی زود سعید و
مادرش را تنها گذاشت.
سعید بعد از پنج سالگی همراه خانواده به محل ه شمیران (تجریش)
رفت و در خانه ای کوچک واقع در کوچه فردوسی ساکن شد .کوچه ای
که به «کوچه روشنفکران» مشهور بود .تحقیقاً دلیل این تسمیه وجود
خان ه جالل ال احمد ،نیما یوشــیج ،علی ازاد و داریوش رفیعی در این
کوی بود .سعید نیز خیلی زود دوستی صمیمی پیدا می کند ،دوستی
به نام شراگیم و با نام فامیل یوشیج! او پسر نیما یوشیج شاعر نوگرای
فقید ایران بود .مادرش برای تحصیالت ابتدایی او را در مدرس ه نیکی
عالء ثبت نام می کند .خود ســعید اما برای تحصیالت متوسطه،
دبیرستان شاپور تجریش (محل کنونی موزه سینما ) را برمی گزیند.
او پس از به پایان رســاندن تحصیالتش در مقطع متوسطه ،سال
۱۳۴۷فعالیت هنری خود اغاز کرد و ســال ۱۳۵۰با بازی
در فیلم ســینمایی «فاتحین صحرا» وارد سینما
شد .البته راد شانس بازی در این فیلم را بدون
گذراندن دوره اموزشــی بازیگری کســب
کرد .ماجرا از این قــرار بود که امیر نادرى،
دستیار اول کارگردان و عکاس این فیلم
از دوســتان نزدیک سعید راد محسوب
می شــد .با وســاطت نــادری ،محمد
زرین دست هم با بازی راد در فاتحین
صحرا موافقت می کند تا نقش افرینی
او کنار ستاره هایی مانند رضا بیک ایمان
وردی و عزیز اصلی ســراغاز درخشش
ستاره ای پرفروغ در اســمان سینمای ایران
شــود .فاتحین صحرا به انگلیسی هم دوبله شد
تا با نام ""Treasure of the Lost Desert
در اروپا نیز اکران شــود .راد که هنوز هنرمندی
حرفه ای نشده بود برای گذران زندگی با شراکت
یکی دیگر از دوستانش اژانســی تبلیغاتی دایر
می کند .همان ســال امیر نادری درصدد بود تا
فیلم «خداحافظ رفیق» را جلوی دوربین ببرد اما به دلیل مشــکالت
مالی این پروژه مسکوت مانده بود .زمانی که راد از ماجرا اگاه می شود،
سهم خود را از اژانس که کارش هم گرفته بود به شریکش می فروشد و
پولش را به نادری می دهد .تولید «خداحافظ رفیق» با بازی سعید راد
در نقش «ناصر» که نخستین نقش اول او نیز محسوب می شد ،کلید
می خورد .هرچند بعدها باربد طاهری ،مدیر سینما ایران تهیه کنندگی
فیلم را برعهده می گیرد .از انجا که «خداحافظ رفیق» نخستین فیلم
با مولفه های اکشن (خشونت پذیرفته شــده) در سینمای ایران بود و
موفقیت خود را بیش از هر چیز دیگری مرهون بازی راد می دانســت،
پس از این فیلم کارگردانان و تهیه کنندگان یکی پس از دیگری برای
راد دعوتنامه می فرستند .به این ترتیب او تا 1357و پیروزی انقالب در
ده ها فیلم به نقش افرینی می پردازد .او پس از انقالب نیز در چند فیلم
مقابل دوربین قرار می گیرد اما پس از فیلم «عقاب ها» ساخته ساموئل
خاچیکیان ،ممنوع التصویر می شود و ناگزیر پس از سال ها نقش افرینی
موفق روی پرده نقره ای از ایران می رود.
خودش درباره این اتفاق می گوید «:اصال دوســت ندارم خروجم از
ایران را به یاد بیاورم .بگذارید راحت بگویم من تنها بازیگری بودم که
بعد از انقالب 7فیلم پرفروش بازی کردم و در واقع محبوبیت اصلی ام
را از پس از انقالب به دســت اوردم و هیچ گونه مسئله ای هم نداشتم
که ممنوع الکار یا ممنوع الصورت شــوم .من در خارج نیز هیچ گاه به
اصطالح ساکم را باز نکرده و همیشــه در حال مهاجرت بودم و مجبور
بودم کارهای فرعی کنم تا زندگی ام را حفظ کنم .زمانی که مرا ممنوع
الکار کردند حیرت زده شدم ،چرا که در اوج فعالیت و پختگی بودم»...
دوری راد از سینمای ایران 19سال طول می کشد و سرانجام او سال
1382با فیلم «دوئل» به کارگردانی احمدرضا درویش ،بازگشت خود را
به سینمای ایران اعالم می کند .او پس از دو دهه دوری ،با فیلمی
از ژانر «سینمای پایداری؛ زیرشاخه ادبیات دفاع مقدس»
به سینمای ایران سالم می دهد .یک دهه بعد اما راد در
فیلمی از این ژانر ،یعنی «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا
در نقش «تیمسار فالحی» ظاهر می شود .هرچند او طی
سال های گذشته در ســینمای ایران کم کار شده اما یک
سال پیش بازی در سریال «گیلدخت» را به پایان رساند.
به نظر نمی رســد راد به پایان دوران بازیگری اش
رسیده باشد و باید دید چه زمانی خبر جدیدی
از او در معیت یک بازیگر رســانه ای خواهد
شد .حضور راد در پرتماشــاگرترین فیلم
تاریخ سینمای ایران« ،عقاب ها» که سال
1363جلوی دوربین ساموئل خاچیکیان
قرار گرفت ،یکــی از نقاط قــوت کارنامه
حرفه ای این بازیگر توانای سینمای ایران
محسوب می شــود .هرچند پس از همین
فیلم اتفاق تلخ ممنوع التصویری او را سال ها از
سینمای ایران و متعاقبش سرزمین مادری دور
کرد اما «عقاب ها» انقدر تاثیرگذار و پرمخاطب
بود که همیشه در ذهن راد بماند .او مدتی پیش
در مصاحبه ای تاکید کرده بود اگر عقاب ها قرار
بود با قیمــت بلیت های امروز فروش داشــته
باشــد ،حدود 52میلیارد تومان فروش داشت.
شاید هرگز فیلمی نتواند رکورد «عقاب ها» با بازی
درخشان سعید راد را جابجا کند. صفحه 8