روزنامه صبا شماره 1293
روزنامه صبا شماره 1293
روزنامه صبا شماره 1293
یک شنبه| 24مهر 16 |1401اکتبر 19 |2022ربیع االول |1444
سال دهم| شماره 8 |1293صفحه| 5000ناموت|
رسـانه میل در انتظار
پـرواز سـیرمغ
گفت وگوهایی درباره تولد «مرکز سیمرغ» با هدف ورود به عرصه های مغفول هنری
انیمیشن کوتاه «پوتین»؛
ساده بین ،نه ساده انگار!
صفحه 2
مستند شهید رجایی
در مراحل تولید
صفحه 3
عکس :عارفه فالحی
تمام قطعات فرامرز پایور
برای سنتور منتشر شد
صفحه 6 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
یکشنبه 24مهر 1401شماره 1293
تشییع پیکر امیرحسن ندایی
مراسم تشییع پیکر امیرحسن ندایی صبح امروز یکشنبه ۲۴مهرماه از دانشگاه تربیت مدرس صورت
گرفت .این مراسم راس ساعت ۹:۳۰در دانشگاه تربیت مدرس اغاز و بعد از تشییع در داخل دانشگاه ،پیکر
مرحوم ندایی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا برده و در خانه ابدی اش ارام گرفت .
ندایی به عنوان کارگردان ،تهیه کننده ،نویسنده ،تدوینگر ،پژوهشگر ،مجری و اهنگساز فعالیت داشته
و از جمله کارهای این هنرمند می توان به مستند «ایه های زمینی» ،مستند «ایران به روایت تصویر»،
«حقیقت و باد» و ...اشاره کرد .امیرحســن ندایی استاد دانشگاه تربیت مدرس و فیلمساز روز جمعه ۲۲
مهرماه بر اثر سکته قلبی درگذشت/.صباخبر
«گربه» پروانه ساخت گرفت
«گربه» به نویسندگی و کارگردانی مصطفی تقی زاده و تهیه کنندگی سعید خانی ،پروانه ساخت گرفت
ی زاده ،نویسنده و کارگردان سینما و
و این پروانه تا ۲۵دی ماه ۱۴۰۱اعتبار خواهد داشت .مصطفی تق
تلویزیون ،متولد سال ۱۳۶۵در تهران و فارغ التحصیل رشته سینما است .او از همان دوران دانشجویی فیلم
ساختن را اغاز کرد و بعد از این که فارغ التحصیل شد ،در فضای حرف ه ای ،فیل م های کوتاه و نیمه بلند ساخت
و به صورت حرف ه ای دستیار کارگردان بود ،تا اینکه اولین فیلم بلند سینمایی خود ،یعنی «زرد» را ساخت.
از جمله اثاردیگر تقی زاده می توان به فیلم ســینمایی «جاده باریک می شود» و سریال «حرفه ای»
اشاره کرد/ .صباخبر
انسیه شاه حسینی:
داستان «دست ناپیدا» از اوایل جنگ اغاز می شود
انسیه شاه حسینی نویسنده و کارگردان که به تازگی پروانه
ســاخت فیلم «دســت ناپیدا» به تهیه کنندگی سیدسعید
سیدزاده را دریافت کرده است ،درباره وضعیت این پروژه گفت:
پیش تولید فیلم را اغاز کرده ایم و درحال تدارک امور هستیم.
او ادامه داد« :دست ناپیدا» در خوزستان فیلمبرداری می شود
و باتوجه به تجربه ای که در کارهای دیگر خودم هم داشتم ،نود
درصد بازیگران را از بومیان و اهالی منطقه انتخاب خواهم کرد؛
چیزی که در پروژه های قبلی انجام دادم و نتیجه خوبی هم از ان
گرفتم چون دیگر نیاز نیست که تازه به انها بگویم چه کارهایی
انجام دهند تا شبیه مردمان انجا شوند زیرا خودشان دقیقا همانی
هستند که من می خواهم .درکنار این بازیگران احتماال از یکی
دو بازیگر حرفه ای هم دعوت خواهیم کرد تا در این پروژه کنار
ما باشند .کارگردان فیلم «شب بخیر فرمانده» درباره قصه محور
بودن فیلم «دست ناپیدا» توضیح داد :فیلم «دست ناپیدا» کامال
قصه محور است و فیلمنامه حرف خود را می زند و قطعا تمام
عوامل و بازیگران در خدمت قصه خواهند بود و ان بازیگران حرفه
ای هم که عرض کردم صرفا به خاطر توانایی و حرفه ای بودنشان
و به اقتضای نقش و داستان انتخاب می شوند و به هیچ وجه به
دنبال افراد مشهور نیستم .شاه حسینی درباره داستان فیلم جدید
خود بیان کرد :داستان «دست ناپیدا» از سال ۱۳۶۰و همان اوایل
انیمیشن کوتاه «پوتین»؛ ساده بین ،نه ساده انگار!
جنگ اغاز می شود .واقعا دفاع مقدس معدنی است که تمام و
کمال کشف نشده است و هرچه درباره ان حرف بزنیم ،کم است.
خیلی از شخصیت ها ،موقعیت ها و حرف های ناگفته مانده است
که جا دارد درباره هرکدام از انها فیلمی ساخته شود و من سعی
کردم باتوجه به خاطرات خودم ،برخی از این موقعیت ها را نمایش
دهم .دقیقا مانند فیلم «شب بخیر فرمانده» که تالش کردم تا به
زوایای پنهان جنگ بپردازم .وی تاکید کرد :در این مدت زمانی
که نگذاشتند فیلمی بسازم فرصتی شــد تا به خاطرات خودم
مراجعه کنم و باتوجه به موقعیت و شرایط این فیلمنامه را برای
ساختن انتخاب کنم .این نویسنده و کارگردان ادامه داد :چند نفر
قول همراهی و مساعدت به ما دادند که تا به اینجا هم واقعا پای
حرفشان بودند .به امیدخدا اسم این بزرگواران را هم اشاره و ذکر
خواهیم کرد .انسیه شاه حسینی در پایان گفت :دوست داشتم تا
سه ماه پیش فیلم «دست ناپیدا» را کلید بزنم که به دلیل مسایل
مالی این اتفاق نیفتاد و حاال با سرعت و تالش بیشتری کارها را
پیش می بریم تا به امیدخدا به جشنواره فیلم فجر برسد .واقعا
هنوز خودم با برخی از سکانس های موجود در فیلمنامه که از باور
من برامده حالم دگرگون می شود و فکر می کنم تمام لحظات
تاثیرگذاری که در فیلم وجود خواهد داشــت باعث می شود تا
مخاطب از کار رضایت داشته باشد/.صباخبر
سیدمحســن پورمحســنی ،تهیه کننده و کارگردان فیلم کوتاه
پویانمایی «پوتین» درباره فضای کلی این فیلم گفت :فیلم داســتان
پرنده ای است که در یک بیابان بی اب و علف و فضایی جنگزده زندگی
می کند و دنبال غذا برای بچه هایش می گــردد اما هیچ چیزی برای
او به ســادگی که فکر می کنیم نیست ،در این مســیر با چالش هایی
مواجه می شود و در نهایت با راهکاری خالقان ه محدودیت را پشت سر
می گذارد.
«پوتین» یک انیمیشن دوبعدی سنتی و کالسیک است که فریم به
فریم ان نقاشی و رنگ امیزی شده است.
او گفت :چند المان مختلف در «پوتین» وجود دارد که شاید بتوان
به مخاطبان اثر توصیه اش کرد .نخســت موجز بودن است .ما سعی
کرده ایم بر موضوعی واحد تمرکز و از اضافه گویی پرهیز کنیم .مهم تر
از همه اینکه فیلم ،ساده انگارانه نیست بلکه با ساده بینی حرف می زند
و بین این دو تفاوت هست/ .هنرانالین
درگذشتبازیگرنقشهاگریددر«هریپاتر»
رابی کالترین بازیگر ســری فیلم های «هری پاتر» و ســریال
«رخنه گر» در سن ۷۲سالگی از دنیا رفت.
کالترین که زاده اسکاتلند بود بیشتر برای ایفای نقش هاگرید
نگهبان موجودات جنگل ممنوعه مدرســه جادوگری هاگوارتز
در ســری فیلم های «هری پاتر» و همینطور کاراکتر دکتر ادی
فیتزجرالد روانشناس مجرم در درام جنایی «رخنه گر» شناخته می
شد .وکیل این بازیگر اعالم کرد کالترین روز جمعه ۱۴اکتبر از دنیا
رفت .در بیانیه درگذشت این بازیگر که توسط بلیندا رایت دوست
و وکیل ۴۰ساله کالترین نوشته شد ،این هنرپیشه را بازیگری فوق
العاده ،با هوشی ذاتی خواند که احتماال با نقش هاگرید به یاد اورده
شود .رابی کالترین سه بار جایزه بهترین بازیگر اکادمی تلویزیون
بریتانیا را برای بازی در ســریال «رخنه گــر» در دهه ۹۰دریافت
کرده بود .دنیل ردکلیف ستاره نقش «هری پاتر» نیز در بیانیه ای
درگذشت این بازیگر را تسلیت گفت/.صباخبر
«پف فیلم» به کجا رسید؟
احسان مهدی بازیگر ،صداپیشه و برنامه ساز حوزه کودک درباره
برنامه های جدید خود بیان کرد :برنامه ها و طرح های جدیدی داریم
که در شبکه کودک هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است .به طور مثال
برنامه «سر سفره خدا» را که در مناسبت ها اجرا و پخش می کنیم و
اخرین بار اربعین روی انتن رفت باز هم قرار است روی انتن ببریم.
وی همچنین با اشــاره به برنامه «پف فیلم» از شبکه کودک که
همراه با پخش فیلم توضیحاتی هم برای نحــوه فیلم دیدن و دیگر
اموزش ها برای کودکان داشــت ،بیان کرد :من تهیه کنندگی این
برنامــه را در کانال نهال داشــتم و خاطرم هســت در زمان پخش
بازخوردهای خیلی خوبی داشت.
مجری «پف فیلم» اضافه کرد :خود من فکــر نمی کردم اینقدر
بازخورد بگیرم اما چــون مجری برنامه هم بودم دائم در گوشــی و
صفحه اجتماعی پیام می گذاشــتند که چرا این برنامه دیگر پخش
نمی شود/.مهر صفحه 2
یکشنبه 24مهر 1401شماره 1293
خرب سیمنا و تلویزیون
تایکا وایتیتی برای شبکه هولو سریال می سازد
شبکه هولو سریالی با عنوان «محله چینی ها داخلی» را با حضور تایکا وایتیتی به عنوان کارگردان می سازد.
این سریال ۱۰قسمتی است و با اقتباس از درامی به همین نام نوشته چارلز یو ساخته می شود .جیمی او یانگ
از بازیگران این سریال در نقش «پلیس وو» ایفای نقش می کند.این پلیس شخصیتی سیا ه وسفید دارد و
نمی داند واقعاً دردرونش چه می گذرد .وقتی وی به صورت ناخواسته شاهد یک جنایت می شود ،باید تارهای
یک شبکه جنایی را باز و اســرار خانواده را فاش کند .یانگ قب ً
ال در «سخت عشق»« ،اسیایی های دیوانه
پولدار» و ۶فصل سریال «سیلیکون ولی» بازی کرده است .شبکه هولو به اقتباس از رمان عالقه زیادی دارد
و سریال های «چیزهای زیبای کوچک»« ،دختر سیاه دیگر» و «کیک سیاه» همگی اقتباسی بوده اند/.مهر
مستندشهیدرجاییدرمراحلتولید
مستند پرتره «هشت »۶به تهیه کنندگی اباذر صالحیان به زندگی
شهید محمدعلی رجایی از کودکی تا لحظه شــهادت می پردازد و
براساس روایات و خاطرات افراد ساخته می شود.
اباذر صالحیان ،تهیه کننده مستند «هشت »۶درباره این مستند
و موضوع ان گفت :این مستند یک پرتره از شهید محمدعلی رجایی
است .با توجه به اینکه شهید رجایی از افراد نام اشنای انقالب است،
شاخصه مهم او این است که به صورت کامل از بدنه مردم وارد جریانات
انقالب شده و در ابتدا کفیل اموزش و پرورش بوده ،سپس وزیر ،نخست
وزیر و درنهایت به ریاست جمهوری رسیده است ان هم بدون انکه پدر
یا فردی از خانواده اش از افراد بانفوذ یا اسم و رسم دار جامعه باشد .این
ویژگی ها باعث شده است که شهید رجایی شخصیت منحصر به فردی
در انقالب جمهوری اسالمی ایران باشد .این تهیه کننده درباره ساختار
و شکل ارایه این مستند بیان کرد :این مستند قرار است به صورت رئال
3
«قصه شمرون» در جشنواره فیلم مراکش
نوزدهمین دوره جشــنواره بین المللی فیلم مراکش از تاریخ ۱۱تا ۱۹نوامبر ( ۲۰تا ۲۸ابان) برگزار
می شود و در مجموع میزبان نمایش ۷۶فیلم از ۳۳کشور جهان در بخش های مختلف رقابتی ،نمایش های
ویژه ،سینمای مراکش ،سینمای برای مخاطبان جوان و ...خواهد بود .در بخش مسابقه اصلی این رویداد
سینمایی نیز ۱۴فیلم به رقابت خواهند پرداخت که ۱۰فیلم نخستین نمایش جهانی خود را تجربه خواهند
کرد و فیلم «قصه شمرون» ساخته عماد ال ابراهیم دهکردی نماینده سینمای ایران در این بخش خواهد
بود .فیلم هایی از فرانسه ،پرتغال ،سوئیس ،سوریه ،تونس ،برزیل ،مکزیک ،استرالیا ،کانادا ،اندونزی و ترکیه
نیز در بخش مسابقه اصلی جشنواره به نمایش گذاشته می شوند/ .ایسنا
انیمیشن تولید شود و می توانم بگویم که این اتفاق تا به امروز به این
شکل جدی رخ نداده است و به نوعی این شکل ساختار ،ویژگی «هشت
»۶محسوب می شود .او درباره منابع تحقیقاتی و شیوه پژوهش های
خود در مستند «هشت »۶عنوان کرد :از ابتدا بنا بر این بود که خط
روایت مستند را بر اساس روایاتی که از این شخصیت وجود دارد پیش
ببریم چراکه برخالف تصوری که درباره این افراد وجود دارد ،کتاب های
زیاد و نوشته های فراوانی درباره ان ها بسیار کم است به همین دلیل
ما در حوزه تحقیق کمی با مشکل مواجه شدیم .برخی از افرادی هم
که از ان دوران حضور دارند به دلیل کهولت سن و شاید در بعضی از
ان ها ابتال به الزایمر ان چنان نتوانستند در حوزه پژوهش ها به ما کمک
کنند و متاسفانه این ضعف در حوزه اطالعات درباره شهید رجایی که
فرد شناخته شده ای در سال های ابتدایی انقالب تا به امروز بوده است،
وجود داشت .تهیه کننده «هشت »۶ادامه داد :بنابراین بخشی از روند
پژوهش درباره شهید رجایی صرف حضور در کتابخانه ها و جمع اوری
منابع مکتوب بود و بخش دیگر پژوهش ها به تحقیقات میدانی و پیدا
کردن افراد مرتبط با این شخصیت گذشت .باید بگویم که این مستند
کامال روایت گونه است و بر اساس خاطرات و روایت هایی که از شهید
رجایی وجود دارد ،ساخته می شود .صالحیان در پایان درباره اخرین
وضعیت این مستند گفت :مستند «هشــت »۶قرار است بین ۸۰تا
۹۰دقیقه باشد ،فیلمنامه نوشته شده و مصاحبه ها گرفته شده است.
مشغول پیش تولید انیمیشن کار هستیم و شخصیت ها درحال طراحی
هستند .همچنین اکثر مصاحبه ها در تهران تصویربرداری شده اما در
بخش انیمیشــن فکر می کنم به دلیل پرداختن به زندگی شخصی
شهید رجایی باید برای طراحی بعضی خانه ها و محله ها به شهر قزوین
سفر کنیم .مستند «هشت »6به کارگردانی محمدصادق بکتاشیان
تولید مرکز گسترش سینمای مستند ،تجربی و پویانمایی است/.ایسنا صفحه 3
4
یکشنبه 24مهر 1401شماره 1293
پرونده
رسـانه ملی در انتظار پـرواز سـیمرغ
گفت وگوهایی درباره تولد «مرکز سیمرغ» با هدف ورود به عرصه های مغفول هنری
نیره رضایی مطلق دوم شهریور امسال محسن برمهانی معاون سیمای رسانه ملی از تاسیس و راه اندازی «مرکز سیمرغ» خبر
داد و در حکمی ماموریت تاسیس و ریاست «مرکز سیمرغ» را به مجید اکبرشاهی سپرد .با توجه به اجرای
گزارش
برنامه تحول در سازمان صداوسیما که رویدادی مبتنی بر مفاد «سند تحول رسانه ملی» و در سه محور محتوا،
رویکرد و سازوکار است تولد چنین مرکزی دور از ذهن نبود .چنانچه در فصل دوم سند تحول در حوزه سیما به تولید محتوای
رو به ارمان به جای محتوای تحت ضابطه اشاره شده است و رسانه ملی خود را موظف می داند که به سمت فعال سازی نهضت
«تولید محتواهای کوتاه» و گونه های مغفول مانده نمایشی گام بردارد .بر این اساس مرکز سیمرغ با هدف افزایش توان تولیدی
رسانه ملی در گونه های (ژانرهای) متنوع و مغفول نمایشی از جمله مجموعه های سیتکام و تله تئاتر متولد شد .این مرکز موظف
است با برنامه ریزی ،طراحی و اجرای فرایند الزم برای به خروجی رساندن برنامه های غیرنمایشی توان های متنوع و پراکنده
را گرد هم اورد و با رتبه بندی و تعامل با گروه های کوچک و بزرگ تولید در خارج و داخل سازمان ظرفیت های عملیاتی رسانه
ملی را گسترش دهد .ضمن ان که یکی از اهداف مرکز سیمرغ جذب نیروهای جوان و تازه کار مشتاق تجربه اندوزی است.
گفت وگو با برخی از سرمایه های رســانه ملی ،ما را با نظرات و خواسته های بدنه تولید اشنا می کند .هنرمندانی که همچنان
دغدغه ارتقای کیفی تولیدات سیما را دارند و از ایده های جدید در دوران تحول استقبال می کنند؛ انها که به افق اینده و
پیش روی مرکز سیمرغ امیدوارند و به همراهی با نیروهای تازه و مشتاق یادگیری اهتمام دارند.
محمدرضا ورزی:
احیای تله تئاتر ،همراه با روزامدی باشد
محمدرضا ورزی با بیان اینکه با راه اندازی بخشی در سازمان که
به تله تئاتر اهمیت دهد و از نیروهای جوان در تولیدات تلویزیونی
استفاده کند گفت :من از خیلی سال پیش راغب بودم که رسانه ملی
به سمت تولید تله تئاتر روی اورد و یکی از پیشنهاداتم به مدیران
سازمان احیای تله تئاتر بود .او افزود :متاسفانه تله تئاتر در دوره های
قبل فراموش شد ه بود و به طور کلی از مدار تولید خارج شد ه بود.
در سال های گذشته پیش شبکه چهار مسئولیت تولید تله تئاتر را
عهده دار بود اما به دلیل نادیده گرفتن این فضا این تولید به صرفه اما
پرمحتوا از دستور کار خارج شد در حالی که تله تئاتر این قابلیت را
دارد که با براوردی کم و به صرفه ،محتوایی قوی روی انتن بفرستد.
ورزی این عرصه را بســتری برای بروز توانمندی های جدید
دانست و گفت :با ســاخت تله تئاترها به بازیگران تئاتر و بازیگران
جدید میدان داده می شود تا توانایی خودشان را اثبات کنند .اینکه
در دوره جدید تله تئاتر احیاء شود ،اتفاق خوبی است که البته الزم
است ساختار ان هم متناسب با ذائقه مخاطب به روز باشد.
کارگردان سریال های «سال های مشروطه» و «تبریز در مه»
افزود :تله تئاتر می تواند مکمل اثار دیگر هم باشد و در کنار دیگر
برنامه ها در مناسبت های مختلف موضوعات ادبی ،مذهبی ،تاریخی
و اجتماعی را به تصویر بکشد .نکته دیگر به صرفه بودن این نوع تولید
است که در مقابل سریال ها که معموال پرهزین ه هستند می توانند با
هزینه کمتری تولید شوند وپیام را به مخاطب منتقل کنند.
این کارگردان تلویزیونی یکی از راه های موفقیت رسانه را استفاده
و بهره جویی از مشاوره مدیران باســابقه و پیشکسوت دانست و
تصریح کرد :مدیر جوان و برنامه ساز جوان می تواند نشاط و طراوت
را به بدنه فرتوت و پیر تزریق کند .امــا فراموش نکنید که همان
جوانان دهه 60نیز کارشان را با حوصله و شاگردی کردن شروع
کردند و بدون ادعا از ازمون و خطا نهراســیدند و در مسیر اصالح
خودشان گام برداشتند.
مهران مهام:
سیمرغ ،بانک فیلمنامه را فعال کند
مهران مهام از تهیه کنندگان باسابقه تلویزیون درباره راه اندازی
مرکز سیمرغ گفت :در دوران تحول سازمان نیاز به خانه تکانی
دارد اما بهتر است این تغییرات سیر ارامی داشته باشد و با یک
شیب درست اتفاق بیفتد.
او درباره ورود نیروهای جوان به ســازمان خاطرنشــان کرد:
بدیهی اســت که جوانان باید جایگاه ما را بگیرند و راه بزرگان را
ادامه دهند .پیشنهاد من استفاده از تجربیات گذشته است .همه
ما روزی که وارد این سازمان شدیم کارمان را با طبقه ج و د شروع
کردیم تا بعد از چند دهه کار الف به ما سپرده شد.
مهام یاداور شد :متاسفانه ســازمان با کمبود نیروی باتجربه
روبروست و شــاید هم ترجیح می دهد از نیروهای قدیمی کمتر
استفاده کند در حال حاضر بســیاری از نیروهای خوب سازمان
به سمت نمایش خانگی رفته اند درحالی که نیروهای جدید باید صفحه 4
پرونده
در سایه همان نیروها ابتدا کاراموزی کنند و کار را یاد بگیرند.
تهیه کننده سریال های «متهم گریخت»« ،خانه به دوش» و
«بزنگاه» بر رقابت میان شبکه ها تاکید کرد و گفت :مرکز سیمرغ
نباید اختیارات شبکه ها را محدود کند و نقطه اتصال تهیه کننده
با شبکه را کمرنگ کند چرا که در این صورت رقابت میان تولید
کنندگان کم می شود و شاهد افت کیفی تولید خواهیم بود.
او احیای تله تئاتر و دیگر گونه های نمایشی را ضروری دانست
و اظهار کرد :تله تئاتر گونه ای خاص است که در مقابل سریال ها،
هزینه چندانی برای ســازمان ندارد ،اما به کشــف استعدادها
می انجامد .اغلب هنرمندان برجســته و پیشکسوت امروز که از
عرصه هنرهای نمایشــی به تلویزیون امدند و در طول سال ها
تجربه تبدیل به کارگردان های مطرحی شدند ،همیشه دوست
داشتند در کارنامه شــان تله تئاتر هم دیده شود چرا که خود را
متعلق به نمایش می دانستند .مهام یاداوری کرد :حتی در عرصه
بازیگری نیز شرایط به همین صورت است .و بسیاری از هنرمندان،
اولین کار خود را با تله تئاتر اغاز کرده انــد .به نظرم احیای این
گونه نمایشــی ،فرصتی تازه به کارگردان و بازیگران می دهد تا
با کارهای کوتاه تجربه خود را شــروع کنند .تهیه کننده سریال
«بی همگان» که این روزها روی انتن شبکه سه سیماست ،گفت:
یکی از رموز موفقیت کارهای ماندگار تلویزیون فیلمنامه است،
پس در دوره جدید و در مرکز سیمرغ باید بانک فیلمنامه فعال
شود و تهیه کننده دستش برای انتخاب باز باشد.
حبیب والی نژاد:
رسانه نیروهای جدید را رها نکند
حبیب والی نــژاد تهیه کننده ســینما و تلویزیــون با اظهار
خوشحالی از راه اندازی مرکز سیمرغ گفت :جای خالی این مرکز
در رسانه ملی حس می شــد و من امروز خوشــحالم که شاهد
راه اندازی مرکزی هستم که به تولیدات سیما کمک می کند و راه
را برای تولد دوباره گونه های فراموش شده باز می کند .او افزود:
این اتفاق در دراز مدت جواب خواهد داد و اگر مدیران ســیما با
دقت و حوصله فضا را برای تولیدات متفاوت باز کنند شاهد اثار
خوبی در فضای غیرسریالی خواهیم بود که به نوعی هم به خود
سریال ها کمک خواهد کرد.
تهیه کننده مســتندهای «پایان انتظار» و «اخرین روزهای
زمستان» با اشاره به نگاه مدیریتی حاکم بر این اتفاق اظهار کرد:
من با نگاه مدیریتی می توانم این اتفاق را بررسی کنم و از ضرورت
وجودش حرف بزنم ،ان وقت نتیجه می گیرم که ما با مدیریت یک
دست روبرو هستیم که از پراکندگی و تشتت ایده ها جلوگیری
می کند و مدیریت متمرکزی را شاهد خواهیم بود.
والی نژاد ورود نیروهای جوان به بدنه سازمان ضروری دانست
و گفت :من خودم تهیه کننده ای هستم که با نیروهای جوان کار
کردم و می دانم که اعتماد به جوانان چقدر می تواند ســازمان را
وارد عرصه های نو کند .او ادامه داد :اعتماد به جوانان در دراز مدت
جواب می دهد یعنی باید به ان ها بها دهیم اما مراقبشان باشیم و
در کنار خبرگان این هنر نگهشان بداریم تا در اینده شاهد تبلور
ان ها باشیم .تهیه کننده سریال «عاشورا» تصریح کرد :من معلم
هستم و شــاگردانم را طوری هدایت کردم که رها نشوند و اگر
استعدادی دیدم حتما حواسم بود که با برنامه ریزی ،او را هدایت
کنم .رسانه هم باید نیروهای جدید را رها نکند و با صرف سپردن
یک کار به ان ها منتظر نتیجه نباشد چون این اتفاق در دراز مدت
رخ خواهد داد به شرطی که نیروی جوان درست راهنمایی شود
و ظرفیتش شناخته شود .والی نژاد با اشــاره به اینکه تلویزیون
خودش را نباید از ســاختار های مختلف نمایــش محروم کند،
تصریح کرد :مدیران ما باید سراغ بخش های دیگر نمایش مانند
تله تئاتر می رفتند چون از دل همین فضا می توان بازیگران خوب را
پیدا کرد ،اگر به نویسندگان اعتماد شود و اثار درخور توجه تولید
شود ،تلویزیون کمتر دچار حاشیه می شود.
مهدی فرجی:
ضرورت همراهی سیمرغ با شبکه ها
مهدی فرجی تهیه کننده ســریال «نون.خ» راه اندازی مرکز
سیمرغ را به فال نیک گرفت و گفت :این مرکز می تواند خدمت
بزرگی به تولیدات سیما بکند و با زنده کردن گونه های نمایشی
فراموش شده روح تازه ای به تولیدات سیما ببخشد.
مدیر پیشین شبکه دو سیما با اشــاره به نیاز سازمان به اثار
جدید اظهار داشــت :جامعه ما نیاز به فضای شــاد دارد .نیاز به
بخش های نمایشی متفاوتی دارد که متناســب با نیازهای روز
تولید می شوند.
فرجی همچنین درباره غفلت از ساختارهای تله تئاتر و سیتکام
در تلویزیون و جایگاهی که این ساختارها در تلویزیون های دنیا
دارند ،گفت :مرکز سیمرغ قرار است توان تولیدی این رسانه در
ژانرهای مغفول مانده نمایشی و غیرنمایشی را باال ببرد .اما باید این
گونه های نمایشی از مرحله طرح و برنام ه تا اجرای فرایند تولید و
مرحله خروجی کامال با نظارت باشند و صرف سپردن یک برنامه
به جوانان ،نمی تواند ما را در برنامه های غیرنمایشی موفق کند.
او خاطرنشــان کرد :وقتی فضا برای تله تئاتر و ســیتکام باز
می شــود پس بار تکنیکی عوامل فنی سازمان و تولید در فضای
صدا و تصویر باال می رود و ما شاهد باال رفتن مهارت فنی کارکنان
تولید و فنی سازمان خواهیم بود .این تهیه کننده سیما بر لزوم
همراهی شــبکه ها با این مرکز اصرار کرد و گفــت :در صورتی
این مرکز موفق خواهد بود که با مشــارکت هم تولید را افزایش
دهند .این مرکز باید از پشتیبانی شــبکه ها بهره ببرد و اگر این
اتفاق نیفتد و شــبکه ها حس کنند که در دو فضای جداگانه و
منفک فعالیت می کنند ،ان وقت مشکالت تازه ای پدید خواهد
امد .فرجی اضافه کرد :باید امکان گفت وگوی بیشــتر بین تهیه
کنندگان ســریال ها و نیروهای تازه کار وجود داشته باشد و من
معتقد هستم ضرورت چنین ارتباطی احساس می شود .به ویژه
در تصویب اثاری که دستمایه ســاخت تله تئاتر قرار می گیرند،
فضا باید خیلی باز باشد و نیروهای جوان از تجربه کردن مایوس
نشــوند .او در پایان این اتفاق را مثبت و در راستای ظرفیت های
جدید دانست و بیان کرد :قرار نیست کیفیت محصوالت کاهش
بیابد بلکه ظرفیت های جدید به وجود می اید و مخاطب سیما به
نظرم راضی تر خواهد بود.
یکشنبه 24مهر 1401شماره 1293
5
بهروز مفید:
اهمیت تعامل مرکز سیمرغ با شبکه ها
بهروز مفید تهیه کننده سینما و تلویزیون با اشاره به راه اندازی
مرکز سیمرغ در دوران جدید رسانه ملی اظهار داشت :بسیاری
از تهیه کنندگان مانند من اطالعات شفاف و کاملی از این مرکز
ندارند و براساس شنیده ها و انچه در مراسم راه اندازی این مرکز
گفته شد ،امیدوارند که این اتفاق به نفع تولید در سازمان باشد.
او افزود :واقعیت این است که اگر این مرکز بخواهد بخشی از
مسئولیت شبکه ها را محدود کند چندان به ان خوشبین نیستم
اما اگر این مرکز در تعامل با شبکه های سیما باشد و حضور ان ها
نادیده گرفته نشــود ،می توان ان را گام مثبتی در دوره تحولی
سازمان دانست.
مفید تصریح کرد :نظر من این است که نباید در تولید گونه های
نمایشی از شبکه ها سلب اختیار و مسئولیت شود و ان ها به سهم
خود باید مخاطبانشان را داشته باشند تا در فضای رقابتی تالش
کنند بهترین تولیدات را روی انتن بفرستند.
مدیر پیشین شبکه تهران ســیما با اشاره به جدا شدن تولید
تله تئاتر از شــبکه های ســیما گفت :این جدا شدن لطمه ای به
شبکه ها نمی زند اگر فضای تعاملی به وجود بیاید و در نهایت ،برگ
برنده این اتفاق در دست رسانه ملی خواهد بود.
مفید تولید تله تئاتر را گامی مهم در فضای تولیدات ســیما
دانست و اظهار داشت :ما از تله تئاترهای دهه 60و 70خاطرات
زیــادی داریم .تله تئاترها جــزو کارهای کم هزینــ ه و به صرفه
تلویزیون هستند که تولید انها به نسبت سریال ها سریعتر است
اما از سوی دیگر قدرت باالیی برای جذب مخاطب دارند .به همین
دلیل احیای دوباره ایــن فضا می تواند تاثیر بســزایی در جلب
بینندگان تلویزیون داشت ه باشد.
علیرضا نجف زاده:
جوانان در سایه بزرگان تولید
علیرضا نجف زاده با اشاره به اهمیت راه اندازی مرکز سیمرغ
گفت :بروز چنین ایده ای به خودی خود می تواند برای سازمان
مفید باشد چرا که دریچه ای تازه به سمت تولید است اما اینکه این
ایده بتواند در مجموع جواب دهد منوط به اجرای درست ان است.
او افزود :اگر اجرا به سمتی برود که راه را برای گروه های تولیدی
هموار کند و موانع را بردارد ،خیلی هم خوب اســت اما امیدوارم
وضعیت به گونه ای نشود که این مرکز تهیه کنندگان را وارد فضای
بوروکراسی و هزارتوی تولید کند و خود به یک مانع بدل شود.
کارگردان سریال «خوشنام» تصریح کرد :طبق گفته مدیران
این مرکز و معاون سیما این مرکز سبب افزایش ظرفیت رسانه
ملی خواهد شــد و با میدان دادن به گونه های کمتر توجه شده
نمایشی امیدی تازه به تهیه کنندگان خواهد داد.
نجف زاده گفت :من هم مانند دیگر همکارانم به اینده سازمان
امیدوارم و دریافتم این اســت که مرکز ســیمرغ قرار اســت با
برداشــتن موانع تولید ،توان تولیدی تلویزیــون را در گونه های
نمایشی فراموش شده از جمله مجموعه های سیتکام و تله تئاتر
باال ببرد .او افزود :مخاطب تلویزیون همه گونه های تلویزیون را
دوســت دارد و دنبال تنوع در دیدن است مخاطب کار باکیفیت
می خواهد حاال می خواهد این کار در سریال باشد یا تله فیلم ،در
تله تئاتر باشد یا در مسابقه .درواقع برای مخاطب گونه نمایشی
مهم نیســت بلکه خود ان اثر اهمیت دارد اما وقتی شاهد ان اثر
است و برایش وقت می گذارد ،می خواهد بیشترین بهره را ببرد .
انتخاب این ظرف از سوی رسانه می تواند به تولید جذاب و خوب
اثر کمک کند.
امین زندگانی:
فرصت کسب تجربه برای نسل جوان
امین زندگانی بازیگر نیز حضور اکبرشــاهی را در راس مرکز
ســــیمرغ ،نویدبخش اتفاقات بزرگی در عرصه ســاخت اثار
ارزشــــمند دانست و از اینکه فضایی برای احیای تله تئاتر به
وجــود امده ابراز خوشــحالی کرد .زندگانی با اشــاره به ورود
ساالنه ۱2۰۰دانشجوی تئاتر به دانشگاه ها تاکید کرد باید فضایی
مثل سیمرغ باشد تا این نسل جوان ،تجربه کسب کند و مثل دو
امدادی با گرفتن چوب از ما ،هنر نمایش را ادامه دهند.
این بازیگر با معرفی خود به عنوان نماینده نسل بازیگران دهه
7۰که از فرصت تاسیس شبکه های سه و چهار و پنج بهره بردند
و کار کردند ابراز امیدواری کرد مرکز سیمرغ با جداسازی تولید
و پخش و ایجاد فضای رقابتی ،دانشگاهی برای نسل جدید باشد. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
یکشنبه 24مهر 1401شماره 1293
شب های موسیقی ایرانی در دست طراحی
شهرام صارمی نوازنده کمانچه که در سال ۱۳۹۷پس از ۱۷سال مدیریت بخش موسیقی در فرهنگسرای
ارسباران استعفا داده بود ،اکنون پس از گذشت چهار سال از این تصمیم به جایگاه خود در این فرهنگسرا
بازگشت ه است .وی درباره برنامه های جانبی فرهنگسرای ارسباران در زمینه موسیقی بیان کرد :تجلیل و
بزرگداشت استادها و دست اندرکاران موسیقی رونمایی و نقد و بررسی البوم ها و کتاب های موسیقی و ...
از جمله برنامه هایی هستند که در حال مذاکره برای عملی شدن ان ها هستیم .همچنین گفتنی است که
ب تار ،شب سه تار و ...با
در حال طراحی یک برنامه ای به صورت شب های موسیقی ایرانی با عناوینی مانند ش
چندین هنرمند هستیم که البته بیشتر تمرکز و نگاهمان به موضوع بداهه نوازی است/ .صباخبر
«اتاق کوکی»؛ خوب یا بد فرار از روزمرگی
مهران مکاری یکی از دو کارگردان نمایش «اتاق کوکی» درباره روند شکل گیری این اثر گفت :این نمایش
را سال 1395در شهر سنندج به کارگردانی نویسنده اثر در سوله دانشکده مهندسی اجرا کردیم که من بازیگر
و طراح صحنه ان بودم .اما همان اوایل اجرا ،این نمایش با مخالفت ریاست محترم وقت دانشکده متوقف شد .در
این دوره تصمیم بر ان شد به اتفاق امین سنجربیگی به صورت مشترک «اتاق کوکی» را کارگردانی کنیم .او
درباره موضوع و مضمون نمایش «اتاق کوکی» اظهار کرد :انسان ها همواره دچار فرار از روزمرگی هستند و این
مسئله ناشی از جهان مدرن است .در این نمایش پیشنهادمان این است تا یک بار بیاییم و با این روزمرگی و تکرار
کنار بیاییم اما ایا این کنار امدن صحیح است یا خیر که انتخاب و جواب را به تماشاگر واگذار کردیم /هنرانالین
تمام قطعات فرامرز پایور برای سنتور منتشر شد
رامتین نظری جو ،نوازنده سنتور و پژوهشگر ،کتاب «قطعاتی از
استاد فرامرز پایور برای سنتور» را به نوعی جلد دوم «دردشت :چهل
قطعه برای سنتور از اســتاد فرامرز پایور» که سال ۹۶منتشر شده
دانست و گفت :کتاب «قطعاتی از استاد فرامرز پایور برای سنتور» چند
ویژگی مهم دارد از جمله ان که تعداد منابع ارشیوی که در کتاب به کار
رفته بسیار زیاد است و سعی کردم تا جایی که مقدور است هر انچه از
فرامرز پایور از نظر ارشیوی داشتم اوانگاری کنم .او با این توضیح که
کتاب فقط شامل قطعات استاد پایور نیست بلکه سه بخش دارد ،ادامه
داد :بخش نخست دربرگیرنده ۵۲قطعه از این هنرمند است .بخش
دوم شامل اثار استادان قدیمی است که توسط پایور تنظیم و به صورت
تکنوازی یا گروه نوازی اجرا شده و شامل ۲۱قطعه است .بخش سوم
هم ضربی های ردیف را دربرمی گیرد که پایور نواخته یا تنظیم کرده
و با گروهش زده؛ حدود ۱۲قطعه است که (قطعات ضربی های ردیف
موسیقی کالسیک ایران) نامگذاری کردم.
نظری جو پیوست هایی که در انتهای کتاب ارائه شده را نیز مهم
دانست و افزود :پیوست ها شامل چند مصاحبه قدیمی و ارشیوی از
استادپایور است که شاید برای نخستین بار منتشر می شود .او در این
مصاحبه ها نکته های جالبی را ارائه می کند و به نظرم برای اهل هنر این
سخنان جذاب است .تا جایی که ممکن بود سعی داشتم مجموعه ای
پروپیمان از استاد پایور ارائه شــود .او که «مجموعه تصنیف های
بازسازیشده»«،۱۴۰۰دردشت:چهلقطعهبرایسنتورازاستادفرامرز
پایور»« ،۹۶هفت پیکر و رنگ هایسنتیساخته و تنظیمبرای ارکستر
حملهبهتابلوی ۷۰میلیونپوندیون گوگ
دو زن در ســاعت ۱۱صبح روز ۱۴اکتبر در گالری ملی لندن در
میدان ترافالگار به تابلوی «گلهای افتاب گردان» ونگوگ حمله کردند.
این دو زن ،دو قوطی سوپ گوجه فرنگی به تابلوی مشهور «گلهای
افتاب گردان» ونگوگ که ارزش تقریبی اش ۷۲٫۵میلیون پوند براورد
می شود ،پرتاب کردند .پلیس لندن این دو زن را به جرم ایجاد خسارت
و تخلف شدید بازداشت کرده است.
گالری ملی لندن در بیانیه ای اعالم کرد خسارت جزیی به قابِ اثر
مشهور ونگوگ وارد شده ولی به نقاشی اسیبی وارد نشده است و در حال
حاضر می توان ان را در محل قبلی مشاهده کرد.
یکی از دو زنی که به این تابلو حمله کرد ،یکی از فعاالن تغییرات اب
و هوایی و حامیان کمپین Just Stop Oilبه نام فیبی پالمر ۲۱ساله
بود که پس از پرتاب قوطی سوپ فریاد زد :چه چیزی بیشتر ارزش دارد؟
هنر یا زندگی؟ ونگوگ تابلوی «گلهای افتاب گردان» را در سال ۱۸۸۸
خلق کرده است/ .صباخبر
استاد فرامرز پایور» ۹۵و «تصنیف های استاد فرامرز پایور» ۹۶را
پیش تر با توجه به اثار استاد پایور نشر داده و «قطعاتی از استاد
فرامرز پایور برای سنتور» پنجمین اثرش درباره این هنرمند است
در پاسخ به چرایی این فعالیت ،اظهار داشت :پایور موزیسین یگانه و
منحصربه فردیاست.برایمنازکودکیزمانیکهزدنسنتورراشروع
کردم این هنرمند مهم بود و معتقدم برای هر ســنتورنوازی اهمیت
دارد چرا که بخش مهمی از یک سنتورنواز نواختن
اثار استاد پایور است .وی این همه کار زده و
اجرا کرده ولی نت ان نیســت .با بسیاری
برخورد داشــتم که می گفتن کاش نت
این قطعه از استاد پایور بود .برای همین
مترصد شدم تمام اثاری که از او دارم و
یاان هاییکهخودشنتنکرده،رانت
و منتشر کنم .حجم کار بسیار زیاد
بود .منابع صوتی که در پنج کتاب
اورده ام هر کسی ندارد و بیش از
هزار صفحه شده است .رپرتوار
پایور از مهم ترین رپرتوارها
در موسیقی است .همچنین
روایت های او در موسیقی و
ساخته هایشبسیاربااهمیت
هستند/ .هنرانالین
«کشفالمحجوب»بهچاپچهاردهمرسید
چاپ چهاردهم کتاب «کشــف المحجوب» تالیف ابوالحسن
علی بن عثمان ُهجویری با مقدمه ،تصحیح و تعلیقات محمود عابدی
توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است.
این کتاب در ادب فارسی نام دو کتاب مهم و مشهوری است که
یکی نوشته ابویعقوب سجستانی اســت و دیگری (همین کتاب)
نوشته ابوعثمان ُهجویری« .کشف المحجوب» هجویری تالیفی
به فارسی و در عرفان است .هجویری ( ۴۷۰ق ).این اثر را در پاسخ
به پرسش های دوستی درباره طریقت تص ّوف و کیفیت مقامات و
معامالت ان نوشته است .تاثیر کتاب هایی چون «اللمع» و «رساله
قشیریه و طبقات ُســلَمی» در این کتاب نشان می دهد هجویری
ان اثار را دیده بوده و گویا می خواســته است که دایره المعارفی از
معارف صوفیه تدوین کند .چــاپ چهاردهم این کتاب در ۱۱۵۴
صفحه ،شمارگان ۵۰۰نسخه و با قیمت ۳۸۰.۰۰۰تومان در اختیار
عالقمندان قرار گرفته است/.مهر
از کاخ ناصرالدین شاه در شهرستانک چه خبر؟
فریدون محمدی ،مدیرکل میراث فرهنگی البرز با اشاره به اخرین
وضعیت کوشک ناصری شهرستانک اظهار کرد :این کوشک سال گذشته
در قالب قراردادی ۲۰ساله به بخش خصوصی واگذار شده است .او ادامه
داد :طبق این قرارداد ،بخش خصوصی که یکی از شــرکت های معتبر
استان است ،باید بر اساس طرح تایید شده میراث فرهنگی البرز نسبت به
مرمت و بازسازی این مجموعه اقدام کند .محمدی توضیح داد :پس از اتمام
عملیات مرمت ،این مجموعه به عنوان مرکزی اقامتی -پذیرایی میزبان
گردشگران و مسافران خواهد بود .مدیرکل میراث فرهنگی البرز تاکید
کرد :طبق قرارداد ،این شرکت موظف به مرمت هفت حوض معروف این
کوشک ،مرمت ســه حمام بزرگ ،ایوان پذیرایی -بخش اداری و بخش
نشیمن و استراحت خانوادگی شده است .محمدی اضافه کرد :با توجه به
تورم ،هرچقدر روند مرمت تسریع پیدا کند ،هزینه ای که بخش خصوصی
باید پرداخت کند کمتر می شود و بر این اساس به نظر می رسد تا پایان
سال اینده کوشک ناصری مرمت شده و میزبان گردشگران باشد/.ایسنا صفحه 6
یکشنبه 24مهر 1401شماره 1293
خرب فرهنگ و هرن
«تو شهید نمی شوی» روایت هایی برادرانه از زندگی شهید بیضایی
چاپ بیست و هفتم کتاب «تو شهید نمی شوی» ،روایت های احمدرضا بیضایی ،برادر شهید مدافع حرم
محمودرضا بیضایی از فراز و فرودهای زندگی شهید به همت نشــر «راه یار» روانه بازار نشر شد« .تو شهید
نمی شوی» ،روایت هایی از حیات جاودانه شهید مدافع حرم محمودرضا بیضایی به قلم برادرش احمدرضا است.
محمودرضا که به ارمان جهانی امام خمینی (ره) یعنی تشکیل حکومت جهانی اسالم می اندیشید ،مطالعات
دینی و سیاسی اش تعطیل نمی شد و با زبان عربی و لهجه های عراقی و سوری اشنایی داشت .با اغاز جنگ
در سوریه از سال ۱۳۹۰برای یاری جبه ه مقاومت و دفاع از حریم ال اهلل (ع) عازم سوریه شد .وی سرانجام
در ۲۹دی ۱۳۹۲در منطقه «قاسمیه» دمشق در مقابله تروریست های تکفیری به شهادت می رسد/.فارس
7
میزبانی برج میالد از سینمایش « »۴۱۰کوروش زارعی
فصل اول سینمایش « »۴۱۰به تهیه کنندگی علیرضا کوهفر و کارگردانی کوروش زارعی از روز دوشنبه
( ۲۵مهر ماه) در برج میالد تهران اجرای خود را اغاز می کند .سینمایش ابداعی تازه از حوزه هنری انقالب
اسالمی است که با ترکیبی از قالب تئاتر و جلوه های ویژه سینمایی اثری متفاوت را به نمایش می گذارد .از
جلوه های ویژه این اثر بزرگ می توان به بزرگترین اکواریوم تئاتری با ظرفیت ۱۰۰هزار لیتر اب و انفجار
های بزرگ اشاره کرد »۴۱۰« .روایتی متفاوت از دفاع مقدس با محوریت شهید سپهبد قاسم سلیمانی و
فتح گردان غواصی لشکر ۴۱۰ثاراهلل است سینمایش « »۴۱۰به مدت ۱۵شب تا ۱۱ابان و در یک سانس
در برج میالد تهران و با ظرفیت باالی ۴هزار نفر تماشاگر اجرا می شود/.ایرنا
وزیر ارشاد:
هفتهوحدتبهترینزمانبرایهمدلیقومیتهاست
محمدمهدی اسماعیلی ،وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی ضمن بازدید از جشنواره وحدت اقوام ایرانی با عنوان
«ایران عزیز» گفت :یادم نمی اید که تا به حال در محوطه دریاچه چیتگر چنین کار فرهنگی فاخری انجام شده
باشد و نمایندگانی از همه جای ایران حضور داشته باشند .دوستانمان در سازمان فرهنگی هنری شهرداری
تهران ابتکار خوبی داشته اند و حتم ًا در تهران می توان نقاط دیگری را هم برای برپایی چنین جشنواره هایی در
نظر گرفت تا از حضور و تجمع شهروندان نهایت استفاده برای برنامه های فرهنگی و هنری برده شود.
او با بیان اینکه این جشنواره نشان داد می توان برای مناسبت های گوناگون دینی و ملی به خوبی برنامه ریزی
کرد ،افزود :هفته وحدت بهترین زمان برای نشان دادن همدلی و همگرایی قومیت های مختلف ایران بود .همه
اقوام ایران عزیز در اینجا نماینده دارند و اثار فرهنگی و هنری خود را به نمایش گذاشته اند .عالوه بر جنبه های
فرهنگی ،این جشنواره به اقتصاد فرهنگ و هنر اقوام هم کمک می کند و توجه به این حوزه باعث کارافرینی
نیز می شود .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در پاسخ به اینکه این جشنواره چه تاثیری بر انسجام ملی و وحدت
اقوام ایرانی دارد ،بیان کرد :خدا را شکر در ایران موضوع همگرایی قومیت های مختلف یک مسئله تاریخی
است و خیلی دشواری ای در این زمینه نداریم .در برخی کشورها هویت ملی به شکل موزائیکی است و تالش
می کنند اقوام مختلفشان را در کنار هم بگذارند و به زور تبلیغات و پروپاگاندای سیاسی ان را جا بیندازند.
در برخی مناطق پیرامونی ما این موضوع دیده می شود .در ایران خوشبختانه نیازی به این نداریم ،فقط کافی
است که زمینه های بروز این وحدت را فراهم کنیم و در نقش تسهیلگر ظاهر شویم .یعنی چنین مکان هایی
را در اختیار اقوام بگذاریم و ببینیم چه طور بخش های مختلف کشور به راحتی در کنار هم می نشینند و با هم
تعامل می کنند .اسماعیلی ادامه داد :در ایران مسئله ای به نام واگرایی نداریم و تاریخ ما بیانگر همگرایی بوده
و ایران به لحاظ فرهنگی یک جغرافیای بسیار گسترده تر از مرزهای سیاسی فعلی اش دارد .در واقع بسیاری
از مشاهیر ،اداب و سنن و مناسک فرهنگی ما تنها در ایران نیست و در یک جغرافیای وسیع تا شرق ،شمال،
غرب و جنوب ایران ادامه دارد .در دولت جدید چون نگاهمان تعامالت منطقه ای است ،تالش داریم این موضوع
را برجسته کنیم .به عنوان مثال هفته پیش میزبان وزیر فرهنگ تاجیکستان بودیم که به شیراز و تبریز نیز
سفر کردند .در ماه های اینده برای کشورهای دیگر منطقه هم برنامه هایی پیش بینی کرده ایم تا این همگرایی
منطقه ای را افزایش دهیم.
وی در پایان گفت :با توجه به انقالب ارتباطاتی و تکنولوژیکی که رخ داده ،نسل جدید اغلب اطالعات خود را
از بستر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می گیرند و ممکن است اطالعات کمی درباره فرهنگ اقوام ایرانی
داشته باشند .مهم ترین مخاطب جشنواره هایی مانند «ایران عزیز» این نسل است و باید چنین کارهایی را
گسترش دهیم/.ایسنا صفحه 7
دور دنیا در 80سال!
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
فردوس جاودان
بدون شــک یکی از ماندگارترین شــخصیت هایی که در
مجموعه های تلویزیونی ســیمای ایران ،خلق شــد ،کاراکتر
«حشمت فردوس» با نقش افرینی داریوش ارجمند بود .فردوس
در واقع شخصیت یک بازاری ســالخورده است که البته سن و
سالش را قبول ندارد و با مرامی دیکتاتورماب و گویشی خاص
می کوشــد همواره و در هر موقعیتی حرف خود را به کرســی
بنشاند .البته که پشت این ظاهر خشن و بدون انعطاف ،ورای
این شخصیت سلطه جو ،کودکی درون وجود دارد که به غایت
احساساتی است و طبیعتی عاطفی سراسر وجودش را تسخیر
کرده است .شاید فصل سوم مجموعه تلویزیونی ستایش و جایی
که خرده روایت عاشقانه او و «خانم بزرگ» با نقش افرینی اکرم
محمدی به تصویر کشــیده می شــود ،این وجهه از شخصیت
حشمت فردوس را به خوبی نمایان سازد .فردوس که محور اصلی
اتصال دیگر شخصیت های داستان به هم نیز محسوب می شود
در این فصل باید در چند کاراکتــر ایفای نقش کند .از طرفی او
باید در همراهی و همکاری با نو ههایش نقش پدربزرگ را بازی
کند .صدالبته که این پدربزرگ با همه پدربزرگ های تیپیکی که
می شناسیم فرق می کند .از سوی دیگر فردوس در درگیری با دارو
و دسته پری سیما (فریبا نادری) به سرکردگی حمید صنادری
(سینا شفیعی) که قاتل پسر صابر نیز هســت ،چهره دیگری
دارد .به یقین این تریلوژی کار به غایت دشواری است ولی برای
بازیگری مانند داریوش ارجمند با ســابقه چند دهه فعالیت در
سینما و سیمای ایران ،که گاه بازی در نقش تبه کاری پاک باخته
را در «پاییزان» تجربه می کند و گاه در نقش مالک اشتر ،از محبان،
مریدان و امیران حضرت علی (ع) ظاهر می شــود ،کار سختی
نیست .با وجود این ،داریوش ارجمند برای این که نقش خود را
ماندگار نگه دارد ،به تکنیک «تکیه کالم» روی اورد .به نظر در
تها تکیه کالم او در کوچه و خیابان
این کار موفق هم بود ،چه مد
دست مایه شوخی ها و خوش مشربی های اقشار مختلف شده بود.
به هر ترتیب شخصیت حشمت فردوس ،از ان دست کاراکترهایی
است که می توان درباره اش مدت ها بحث کرد.
زادروزش مصادف است با پنجمین روز از مردادماه .روزی که به سال
1779میالدی ( 27ژوئیه) شــاهد اختراع دوچرخه در مانهایم المان
بود .روزی که در سال 1359خورشیدی ،محمدرضا پهلوی ،شاه مخلوع
ایران ،یک سال و نیم پس از انقالب و پس از حدود 37سال دیکتاتوری
پهلوی دوم ،در مصر درگذشت .داریوش ارجمند ،هنرمند برجسته و
نام دار سینما و تلویزیون ایران چنین روزی از سال 1323خورشیدی
در مشهد مقدس متولد شد .اگر چه خودش می گوید اصالتی بیرجندی
دارد .ارجمند در خانواده ای پدری نظامی با نام اســتوار نصرالهی (نام
خانوادگی ان ها بعدها تغییر می کند) و مــادری متمول که از خانوده
معروف یغمایی در مشهد بود متولد شد (داریوش ارجمند خواهرزاده
کورش یغمایــی خواننده ترانه های پاپ ایران اســت) ارجمند دوران
ابتدایی و دبیرســتان را در زادگاهش به پایان رساند و برای حضور در
دانشگاه و تحصیالت عالیه نیز راهی دیار دیگری نشد .ارجمند اواسط
دهه 1340وارد دانشگاه فردوسی مشهد شد تا با کارشناسی در رشته
تاریخ فارغ التحصیل شود اما عالقه فراوان او به اندیشه های دکتر علی
شریعتی ،جامعه شــناس فقید و برجســته معاصر ایران باعث شد در
رشته جامعه شناسی نیز به تحصیل بپردازد و دانشجوی شریعتی شود.
گذشته از تاریخ و جامعه شناسی اما او عشق بزرگ دیگری نیز داشت.
ارجمند هرگز نمی توانست اتش اشتیاق به ســینما و بازیگری را در
ضمیر خود پنهان کند ،پس برای تحصیالت تکمیلی راهی پاریس می
شود .پایتخت باشکوه و فریبای فرانسه چند سال پس از اشغال نازی ها
همچنان ابهت و جبروت خود را حفظ کرده بود .ارجمند موفق شد با
نمرات خوب مدرک کارشناسی ارشد رشته تئاتر و سینما را از دانشگاه
پاریس-سوربن که هنوز با دانشــکده ماری و پییر کوری تلفیق نشده
بود ،دریافت کند .ارجمند در بازگشــت به ایــران و اواخر دهه 1340
خورشیدی به اتفاق مهرداد تدین و فریدون جیرانی جریان «سینمای
ازاد» را راه اندازی کرد .او از همان اغاز راهش در این حرفه ،عالقه خود
را به کارگردانی هم نشــان داد .فیلم 8میلیمتری «هیس» نخستین
تجربه کارگردانی ارجمند در ان بزنگاه بود .او چند فیلم دیگر نیز با این
فرمت ساخت تا سال 1362که نخستین فیلم 16میلیمتری خود را با
عنوان «گفت زیر سلطه من ایید» جلوی دوربین برد .این بازیگر نام دار
تاریخ ســینمای ایران حضور خود را روی پرده نقره ای با فیلم ماندگار
«ناخدا خورشید» اعالم کرد .فیلمی که سال 1365به کارگردانی ناصر
تقوایی ساخته شد .داستان فیلم مربوط به دهه 40خورشیدی
است که در شهری بندری و جنوبی روایت می شود .لنج ناخدا
خورشید که یک دســت هم ندارد ،با راپرت خواجه ماجد،
یکی از بازرگانان متمول بندر ،به دلیل قاچاق سیگار توقیف
شده و روزگار او به ســختی می گذرد .برای همین
وقتی مســتر فرهان (علــی نصیریان) به
او پیشــنهاد قاچاق مســافر به ان سوی
اب های خلیج فــارس را می دهد ،ناگزیر
از پذیرش ان اســت .ماجرا اما به اینجا
ختم نمی شود .مستر فرهان با تحریک
سرهنگ (فتحعلی اویسی) به ناخدا
پیشنهاد می دهد ثارقان اموال خواجه
ماجد را به ان ســوی اب ببرد و با
کمک به فــرار ان هــا انتقام خود
را از خواجه ماجد بگیــرد« ...ناخدا
خورشید» در واقع برداشت ازادی
از داستان «داشــتن و نداشتن»
نوشته ارنست همینگوی است .ارجمند برای نقش افرینی در این فیلم
موفق شد ســیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از پنجمن
جشنواره فیلم فجر ازان خود سازد .سعید پورصمیمی نیز با هنری که
در جان بخشیدن به نقش «ملول» داشت مفتخر به دریافت لوح زرین
بهترین بازیگر نقش دوم مرد این جشنواره شد .موفقیت های «ناخدا
خورشید» به مرزهای داخلی محدود نمی شد و این فیلم یوزپلنگ برنزی
چهل و یکمین دوره جایزه بین المللی فیلم لوکارنو را به خود اختصاص
داد .به یقین بازی بی بدیل ارجمند در نقش اول این فیلم ،نقش عمده ای
در موفقیت های نخســتین ساخته بلند تقوایی داشــت .با وجود این
شروع درخشان ،داریوش ارجمند به بازیگری اصطالحاً گزیده کار در
سینمای ایران بدل شد! او فعالیت خود را در سال های باقیمانده دهه 60
با بازی در چند فیلم دیگر به پایان رساند« .کشتی انجلیکا» دیگر کار
ماندگار ارجمند در این سال ها بود .او این بار درنقش «احمد بیک» بازی
متفاوتی از خود به نمایش گذاشــت .احمد بیک که مختصات کشتی
غرق شــده انگلیســی ها با نام انجلیکا را در اب های خلیج فارس پیدا
کرده ،برای استخراج این گنج از دل اب های نیلگون خلیج فارس نیاز
به ساز و برگ سفر دارد .پس با حاکم شیراز شریک می شود و حاکم هم
پسرش (مجید مظفری) را همراه او به دریا می فرستد ...ارجمند در این
فیلم کنار بازیگران برجسته ای مانند زنده نامان مهدی فتحی ،عزت اهلل
انتظامی و پرویز پورحسینی به نقش افرینی پرداخت .البته که نمی توان
از نقش افرینی او در فیلم «پاییزان» رسول صدرعاملی به سال 1366
هم به سادگی گذشت« .پرده اخر» به کارگردانی واروژ کریم مسیحی،
دیگر کار برجسته داریوش ارجمند در اواخر دهه 60است .بازی در نقش
«کامران میرزا» که ماهیتی ضدقهرمان دارد و در پی دسیسه چینی به
اتفاق خواهرش «تاج الملوک» در پی دیوانه جلوه دادن «فروغ الزمان»
(فریماه فرجامی) و تصاحب ارثیه برحق اوست ،گواهی بر هنر ارجمند
در ایفای نقش های متفاوت محسوب می شود .روند کارهای گزینشی
ارجمند در دهه 70نیز تداوم دارد .ســال 1373او در فیلم پر ســر و
صدای «ادم برفی» به کارگردانی داود میرباقری ،نقش محوری «اسی
خان» را بازی می کند .اســی به اتفاق جواتی (پرویز پرستویی) که به
اتفاق موسیو چرچیل (زنده نام مهدی فتحی) در استانبول هتل داری
می کنند ،عباس خاکپور (اکبر عبدی) را که برای ویزای امریکا به هر
دری میزند با پروژه مستر جانســون سرکیسه می کنند .هرچند این
فیلم تحت تاثیر نقش افرینی بی همتــای اکبر عبدی در دو نقش
مرد و زن (عباس و درنا) قرار گرفــت اما به یقین بازی تکمیلی
ارجمند در نقش اسی خان ،به عبدی نیز کمک شایانی می کند.
ارجمند در همان سال ها در پروژه 5ساله تولید سریال اما علی
(ع) نیز حضور داشت .بی گمان بازی در نقش مالک اشتر نخعی
نیز یکی از خاطرات فراموش نشدنی این بازیگر محسوب
می شود .به عبارت بهتر باید گفت مخاطبان قدیمی
ســیما ،ارجمند را با مالک اشتر به خاطر سپرده اند
و مخاطبان نســل نو ،او را با «حشــمت فردوس»
سریال تلویزونی «ستایش» می شناسند .ارجمند
سال 1379سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش
مکمل مرد را برای بازی در فیلم «سگ کشی»
به خود اختصاص داد تا دومین سیمرغ را نیز از
جشنواره فجر به خانه ببرد .بی تردید ارجمند
هنوز هم فرصت این را دارد تا با بازی در نقشی
خاص ،شانس خود را حتی در استانه 80
سالگی ازمایش کند. صفحه 8