روزنامه صبا شماره 1291 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1291

روزنامه صبا شماره 1291

روزنامه صبا شماره 1291

‫چهار شنبه| ‪20‬مهر ‪ 12 |1401‬اکتبر‪ 15 |2022‬ربیع االول ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1291‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫پرواز‬ ‫به دهه شصت‬ ‫اب شازده‬ ‫«امیرکبیر»‬ ‫گفت و گو با هادی مرزبان بازیگر نقش های تاریخی‬ ‫جواد عزتی با «کت چرمی»‬ ‫به فجر‪ 41‬می اید‬ ‫صفحه ‪3‬‬ ‫ماسوله در کنار کاروانسراها‬ ‫برای ثبت جهانی قرار گرفت‬ ‫صفحه ‪7‬‬ ‫پیمان جبلی‪ :‬شیطنت ها و‬ ‫شایعه ساز ی ها ناکارامد است‬ ‫صفحه ‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫چهار شنبه‪20‬مهر‪ 1401‬شماره‪1291‬‬ ‫جایزه انیمور روسیه برای «بیا اشتی کنیم»‬ ‫انیمیشن«بیااشتیکنیم»ازمحصوالتسازمانسینماییسورهموفقبهدریافتجایزهجشنواره«انیمور»‬ ‫روسیه شد‪ .‬این جشنواره محلی برای مالقات تماشاگران‪ ،‬نویسندگان‪ ،‬کارشناسان و نمایندگان صنعت کارتون‬ ‫از کشور روسیه و کشورهای منطقه اسیاپسیفیک است‪ .‬جشنواره «انیمور» در روز سی ام سپتامبر (هشتم‬ ‫مهرماه‪ )۱۴۰۱‬در شهر خاباروفسک روسیه برگزار شد‪ .‬گفتنی است «بیا اشتی کنیم» محصول مرکز انیمیشن‬ ‫سوره در ‪ ۱۳‬قسمت ‪ ۶‬دقیقه ای به تولید رسیده و در ساخت ان از تکنیک استاپ موشن استفاده شده است‪.‬‬ ‫در این مجموعه‪ ،‬شخصیت ها از جنس خمیری هستند و گاه به تناسب داستان‪ ،‬تحولی در انها اتفاق می افتد‪.‬‬ ‫پخش بینالملل انیمیشن «بیا اشتی کنیم» برعهده مرکز بینالملل سوره است‪/.‬ایرنا‬ ‫کنت برانا برای سومین بار هرکول پوارو می شود‬ ‫یک بار دیگر فیلمی از هرکول پوارو با بازی کنت برانا راهی پرده های نقره ای می شود‪ .‬استودیوی قرن‬ ‫بیستم اعالم کرد کنت برانا برای سومین بار به سراغ فیلمی با اقتباس از یکی از داستان های اگاتا کریستی‬ ‫می رود‪ .‬این فیلم با عنوان «تسخیر شده در ونیز» ساخته می شود و تینا فی‪ ،‬جیمی دورنان و میشل یو از‬ ‫دیگر بازیگران ان خواهند بود‪ .‬در این فیلم عالوه بر کارگردانی‪ ،‬بار دیگر کنت برانا در نقش هرکول پوارو‬ ‫ظاهر می شود‪ .‬کایل الن‪ ،‬کامیل اتین‪ ،‬جود هیل‪ ،‬علی خان و اما الیرد نیز دیگر گروه بازیگران فیلم را تشکیل‬ ‫می دهند‪ .‬تولید این فیلم از ماه اینده اغاز می شود و اســتودیو پاینوود لندن و ونیز از لوکیشن های فیلم‬ ‫خواهند بود‪/ .‬مهر‬ ‫از الستی و کالری تا افخمی و درویش در جشنواره فیلم کوتاه‬ ‫‪ ۲۰‬اســتاد ایرانی و بین المللی تجربه ها و دانش‬ ‫خود را در نشست های تخصصی «‪ »۲۰-۳۹‬جشنواره‬ ‫سی ونهم‪ ،‬با هنرجویان و عالقه مندان به سینما در‬ ‫میان می گذارند‪ .‬بدین ترتیب نشست های تخصصی‬ ‫«خالقیت در ژانر» با حضور احمد الســتی‪« ،‬نور و‬ ‫فیلم بــرداری» با حضور محمــود کالری‪« ،‬تجربه‬ ‫گرایی در ژانر» با حضور رسول صدرعاملی‪« ،‬پرسش‬ ‫از بازیگردان» با حضور رضا کیانیان‪« ،‬کارگردانی» با‬ ‫حضور احمدرضا درویش‪« ،‬فیلم نامه» با حضور بهروز‬ ‫افخمی و «موسیقی» با حضور فردین خلعتبری در‬ ‫سی ونهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران‬ ‫برگزار می شوند‪ .‬همچنین در عناوین و سرفصل های‬ ‫دیگر‪ ،‬بخش نشســت های تخصصــی «‪»۲۰-۳۹‬‬ ‫جشنواره با برگزاری نشست های «ژانر در فیلم کوتاه‬ ‫(محدودیت یا گشایش)» با حضور رامتین شهبازی‪،‬‬ ‫«شناخت ژانر» با حضور حسن حسینی‪« ،‬ژانر‪ ،‬فرم‪،‬‬ ‫سبک؛ تفاوت ها و تشــابه ها» با حضور مجید شیخ‬ ‫انصاری‪« ،‬تهیه و تولید» با حضور محمدرضا مصباح‪،‬‬ ‫«بررسی نمونه فیلم های کوتاه ژانر» با حضور مریم‬ ‫استادان نشست های تخصصی «‪ »۲۰-۳۹‬معرفی شدند‬ ‫اسمی خانی و کاظم دانشی‪« ،‬تدوین» با حضور حمید‬ ‫نجفی راد‪« ،‬صدا» با حضور ارش قاسمی‪« ،‬جلوه های‬ ‫بصری» با حضــور امیررضا معتمــدی‪« ،‬طراحی‬ ‫صحنه» با حضور سهیل دانش اشراقی و «توزیع و‬ ‫پخش» با حضور پویان صدقی میزبان عالقه مندان و‬ ‫هنرجویان سینما خواهد بود‪.‬‬ ‫تمدیدمهلتارسالاثاربهجایزهپژوهشسال‬ ‫با توجه به استقبال پژوهشگران و نویسندگان از این رویداد فرهنگی‪،‬‬ ‫دبیرخانه این جایزه تصمیم گرفت مهلت ارسال اثار را تا ‪ ۳۰‬مهر تمدید‬ ‫نماید‪ .‬پنجمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران با نظر به گام‬ ‫دوم انقالب وبا رویکرد گفتمان سازی علمی در مسائل و چالش های‬ ‫اساسی سینمای ایران‪ ،‬همزمان با هفته پژوهش در نیمه دوم اذرماه‬ ‫سال ‪ ۱۴۰۱‬برگزار می شود‪.‬‬ ‫اهداف این جایــزه عبارتند از‪ :‬تقویت فضای پژوهشــی مرتبط با‬ ‫سینمای ایران در ســطوح ملی و بین المللی‪ ،‬شناسایی و گرداوری‬ ‫اثار پژوهشــی داخلی و بین المللی در مورد ســینمای ایران‪،‬جهت‬ ‫دهی پژوهش هــا و مطالعات به موضوعات کلیــدی و زیربنایی برای‬ ‫کمک به ارتقای کیفی سینمای ایران‪ ،‬تقدیر از تالش های پژوهشی‬ ‫اساتید‪ ،‬دانشجویان ‪ ،‬اندیشمندان و خبرنگاران دانشگاهی که سهمی‬ ‫از مطالعات علمی و پژوهش های خود را به سینمای ایران اختصاص‬ ‫داده اند‪/ .‬ایسنا‬ ‫بن تامسون برنامه ریز جشنواره فیلم ترایبکا و تام‬ ‫پالمن از بنیان گذاران جشنواره بین المللی فیلم اومئو‬ ‫سوئد و کیوریتور فستیوال های جهانی و تهیه کننده‬ ‫نیز از مهمانان غیرایرانی هستند که به صورت مجازی‬ ‫در نشست های تخصصی «‪ »۲۰-۳۹‬تجارب خود را‬ ‫با شرکت کنندگان این رویداد در میان می گذارند‪.‬‬ ‫فیلمبرداریفیلمکوتاه«زن»بهپایانرسید‬ ‫فیلمبرداری فیلم کوتاه «زن» بــه تهیه کنندگی محمدمتین‬ ‫کهن ترابی پــس از ‪ ۶‬روز در تهران به پایان رســید‪ .‬این فیلم مهر‬ ‫پس عاشقانه ای پوسیده را روایت می کند و در ان شیرین‬ ‫مادری در ِ‬ ‫اسماعیلی‪ ،‬پاشا رستمی‪ ،‬شیوا خســرومهر‪ ،‬مهدی یگانه‪ ،‬شکوفه‬ ‫عزیزی و محمدجواد طاهری به ایفای نقش پرداخته اند‪ .‬سایر بازیگران‬ ‫این فیلم عبارتند از علی چهاردولی‪ ،‬مریم مظفری‪ ،‬صبا فدایی‪ ،‬ابراهیم‬ ‫ابراهیمی‪ ،‬ارزو خان محمدی‪ ،‬الهه گنجی فرد‪ ،‬فرانک فروزان فرد‪،‬‬ ‫سوگل فردی پور و یونس کارگر‪ .‬از عوامل فیلم کوتاه «زن» می توان به‬ ‫نویسنده و کارگردان‪ :‬سحر محمودی‪ ،‬منشی صحنه‪ :‬معصومه سادات‬ ‫موسوی‪ ،‬تدوین‪ :‬علی گورانی‪ ،‬طراح چهره پردازی و طراح لباس‪ :‬زهرا‬ ‫بابایی‪ ،‬مدیر فیلمبرداری‪ :‬علی رنجبر‪ ،‬مدیر صدابرداری‪ :‬مســعود‬ ‫شاهوردی‪ ،‬طراح صحنه‪ :‬ســعید قلی زاده‪ ،‬عکاس‪ :‬سعید کریمی‪،‬‬ ‫تهیه کننده‪ :‬محمدمتین کهن ترابی‪ ،‬مدیر تولید و برنامه ریزی‪ :‬محمد‬ ‫رحمانیان و مدیر تدارکات‪ :‬علی اکبر صادقی اشاره کرد‪/.‬صباخبر‬ ‫تامسون به عنوان استاد نشست تخصصی «جریان‬ ‫جشنواره های فیلم های ژانر» و پالمن به عنوان استاد‬ ‫نشست تخصصی «تولید مشترک فیلم های ژانر»‬ ‫مهمانانسیونهمینجشنوارهبین المللیفیلمکوتاه‬ ‫تهران خواهند بود‪ .‬فراخوان نام نویسی برای حضور‬ ‫در این نشست ها در سایت های ‪ www.tisff.ir‬و‬ ‫‪ www.iycs.ir‬قرار گرفته و نام نویسی نیز از امروز‬ ‫سه شنبه ‪ ۱۹‬مهر اغاز و تا پایان روز ‪ ۲۴‬مهر ‪۱۴۰۱‬‬ ‫امکان پذیر است‪ .‬همچنین امکان تهیه کارت ویژه‬ ‫همه نشست های تخصصی با تخفیف ‪ ۵۰‬درصدی‬ ‫برای عالقه مندان به فیلم کوتاه فراهم شــده است‪.‬‬ ‫مربیان انجمن سینمای جوانان ایران و فیلمسازان‬ ‫راه یافته به دوره سی ونهم جشنواره فیلم کوتاه تهران‬ ‫نیز می توانند با تخفیف ‪ ۷۰‬درصــدی‪ ،‬کارت ویژه‬ ‫شامل تمامی نشست های تخصصی «‪ »۲۰-۳۹‬را‬ ‫ی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم‬ ‫تهیه کنند‪ .‬س ‬ ‫کوتاه تهران به دبیری مهــدی اذرپندار از ‪ ۲۷‬مهر‬ ‫تا ‪ ۲‬ابان ‪ ۱۹( ۱۴۰۱‬تا ‪ ۲۴‬اکتبــر ‪ )۲۰۲۲‬برگزار‬ ‫می شود‪/.‬ایرنا‬ ‫مرگ بازیگر ‪ ۱۰‬ساله فیلم هندی‬ ‫بازیگر ‪ ۱۰‬ساله فیلم «نمایش اخرین فیلم»‪ ،‬نماینده سینمای هند‬ ‫در اسکار ‪ ۲۰۲۳‬پیش از اکران عمومی فیلم درگذشت‪« .‬راهول کولی»‬ ‫که در فیلم «نمایش اخرین فیلم» نقش افرینی کرده بود‪ ،‬در سن ‪۱۰‬‬ ‫سالگی و به دلیل ابتال به بیماری سرطان خون درگذشته است‪ ،‬این در‬ ‫حالی است که تنها چند روز به اغاز اکران این فیلم در سینمای هند‬ ‫باقی مانده بود‪.‬‬ ‫پدر این بازیگر خردسال گفته که او برای بازی در این فیلم بسیار‬ ‫خوشحال بود و به ما می گفت که زندگی مان پس از اکران فیلم تغییر‬ ‫خواهد کرد اما خــودش پیش از اکران فیلم‪ ،‬مــا را ترک کرد‪ .‬عالئم‬ ‫بیماری این بازیگر پس از اتمام فیلمبــرداری فیلم «نمایش اخرین‬ ‫فیلم» به صورت تب ظاهر شده بود که حتی با اســتفاده از دارو نیز‬ ‫کاهش نمی یافته اســت‪« .‬نمایش اخرین فیلم» به عنوان نماینده‬ ‫سینمای هند در شاخه بهترین فیلم بین المللی نود و پنجمین دوره‬ ‫جوایز سینمایی اسکار معرفی شده است‪/ .‬ایسنا‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫پروانه ساخت دو مستند صادر شد‬ ‫شورای صدور پروانه ساخت اثار غیر ســینمایی با ساخت ‪ ۲‬عنوان فیلم مستند و ‪ ۱‬عنوان فیلم کوتاه‬ ‫داستانی موافقت کرد‪ .‬فیلمنامه های مستند «پریده رنگ» به تهیه کنندگی و کارگردانی فرزاد فره وشی‬ ‫و نویسندگی محمدعلی رضی و «موی تای» به تهیه کنندگی و کارگردانی و نویسندگی عبداله رفیعی‪،‬‬ ‫فیلم نامه کوتاه داستانی «تنگ ماهی» به تهیه کنندگی محسن محسنی نسب‪ ،‬کارگردانی امیرحسین امین‬ ‫مطلق و نویسندگی شبیرجوان بخش شیرازی موافقت شورای پروانه ساخت اثار غیر سینمایی سازمان‬ ‫سینمایی را اخذ کردند‪ .‬فرزاد فره وشی ا ّولین فیلم ساز ایرانی است که توانسته دو فیلم درباره حمایت از‬ ‫حقوق حیوانات و هم چنین ا ّولین سریال تحلیلی و پژوهشی بلند را بسازد‪/ .‬مهر‬ ‫چهار شنبه‪20‬مهر‪ 1401‬شماره‪1291‬‬ ‫‪3‬‬ ‫بلیت سینما برای دو هفته نیم بها شد‬ ‫چهاردهمین جلسه شورای راهبردی اکران با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در سالن‬ ‫نمایش و جلسات شهید اوینی سازمان سینمایی برگزار شد‪ .‬غالمرضا موسوی‪ ،‬منوچهر شاهسواری‪ ،‬حبیب‬ ‫ایل بیگی‪ ،‬محمدقاصد اشرفی‪ ،‬علی سرتیپی‪ ،‬روح اهلل سهرابی‪ ،‬هاشم میرزاخانی‪ ،‬محمدحسین جعفریان‪،‬‬ ‫محمدرضا فرجی‪ ،‬علیرضا اسماعیلی و محمد احمدی و یزدان عشیری از حاضران این جلسه بودند‪.‬‬ ‫بر پایه این گزارش‪ ،‬در چهاردهمین جلسه شورای راهبردی اکران مصوب شد برای تقویت چرخه اکران‬ ‫فیلم ها ضمن بهره گیری از ظرفیت های تبلیغاتی تلویزیونی و تبلیغات شهری‪ ،‬همراه با جشن مهر سینمای‬ ‫ایران در استان ها و مناطق مختلف کشور‪ ،‬سینماها به صورت نیم بها پذیرای عالقمندان باشند‪/.‬ایسنا‬ ‫جواد عزتی با «کت چرمی»‬ ‫به فجر‪ 41‬می اید‬ ‫فیلم سینمایی «کت چرمی» به کارگردانی حسین‬ ‫میرزامحمدی و تهیه کنندگــی کامران حجازی روز‬ ‫یکشنبه ‪ ۱۷‬مهرماه در تهران جلوی دوربین رفت‪.‬‬ ‫در این فیلم سینمایی جواد عزتی به عنوان بازیگر‬ ‫حضور دارد‪ ،‬این دومین همــکاری عزتی و حجازی‬ ‫به عنوان تهیه کننده و بازیگر به شــمار می رود‪ ،‬این‬ ‫دو پیش از این در فیلم ســینمایی «مرد بازنده» به‬ ‫کارگردانی محمدحســین مهدویان همکاری کرده‬ ‫بودند‪ .‬البته جواد عزتی و کامــران حجازی در فیلم‬ ‫«ماجرای نیمروز» نیز در کنار هم حضور داشتند که‬ ‫حجازی در این پروژه به عنــوان مجری طرح حضور‬ ‫داشته است‪.‬‬ ‫«کت چرمی» یک اثر ســینمایی بــا مضمون‬ ‫اجتماعی است که در چهارراه سیروس جلوی دوربین‬ ‫رفته و قرار است برای حضور در جشنواره فیلم فجر‬ ‫اماده شود‪ .‬از دیگر عوامل این پروژه می توان به‬ ‫حســین میرزا محمدی کارگردان‪ ،‬کامران‬ ‫حجازی تهیه کننده‪ ،‬مسعود هاشمی نژاد‬ ‫نویسنده‪ ،‬مدیر فیلمبرداری ارمان فیاض‪،‬‬ ‫طراح گریم عباس عباسی اشاره کرد‪.‬‬ ‫«کت چرمی» اولین تجربه کارگردانی‬ ‫حسین میرزامحمدی در حوزه فیلم بلند‬ ‫است و پیش از این بیشتر در حوزه فیلم‬ ‫کوتاه کار کرده است‪ / .‬مهر‬ ‫بهروز مفید‪:‬‬ ‫متولیان فرهنگی ضرورت سینمای کودک را درک کنند‬ ‫بهروز مفید تهیه کننده فیلم سینمایی «بام باال» که به تازگی در سینماهای‬ ‫کشور اکران شده‪ ،‬اظهار داشت‪ :‬کمتر از یک هفته از اکران فیلم «بام باال» گذشته‬ ‫و نمی توان درباره استقبال مخاطبان نتیجه گیری درستی داشت اما انچه که‬ ‫مشخص است؛ در حال حاضر کمتر کسی به سینما رفتن تمایل دارد و به همین‬ ‫دلیل فیلم ما و به طور کل سینماها شرایط خوبی ندارند‪.‬‬ ‫مفید خاطرنشــان کرد‪ :‬محدودیت هایی که در فضای مجازی ایجاد شده‬ ‫وضعیت را بدتر کرده و پیش از این وضعیت ما اکثر تبلیغات خود را در فضای‬ ‫مجازی دنبال می کردیم اما متاسفانه امروز این امکان را هم از دست داده ایم و‬ ‫وضعیت به مراتب بدتر از همیشه است‪ .‬پیش از این اتفاقات فکر می کردم از انجا‬ ‫که این فیلم در جشنواره فیلم کودک و نوجوان توانست حضور موفقی داشته‬ ‫باشد‪ ،‬قطعاً مورد توجه مخاطبان هم قرار می گیرد اما امروز امکانی برای معرفی‬ ‫وجود ندارد که مخاطب اص ً‬ ‫ال متوجه شود «بام باال» اکران شده است‪ .‬هنوز هم‬ ‫اگر وزارت ارشاد از ما حمایت کند و صداوسیما در پخش تیزر با ماهمکاری داشته‬ ‫باشد‪ ،‬امیدوار هستم که بتوانیم فروش قابل قبولی در این شرایط داشته باشیم‪.‬‬ ‫این تهیه کننده در ادامه اظهارات خود خاطرنشان کرد‪ :‬با حذف پلتفرم های‬ ‫اینترنتی رایج که پیش تر در بی توجهی تلویزیون به سینما محلی برای تبلیغ‬ ‫فیلم ها بود‪ ،‬شرایط بسیار بدتر شده و ما باید به گزینه های جدیدی فکر کنیم‪ .‬به‬ ‫عنوان مثال پلتفرم های اینترنتی داخلی می توانند تا حدی برای تبلیغ فیلم ها‬ ‫مناسب باشند اما هزینه تبلیغ اثار در این پلتفرم ها بسیار باال است و برای یک‬ ‫فیلم کودک صرفــه اقتصادی ندارد‪ .‬ما باید در فضــای تبلیغاتی خودمان هم‬ ‫تجدیدنظر کنیم و باید شرایطی فراهم شود که اثار سینمایی گمنام باقی نمانند‬ ‫و فرصت معرفی و تبلیغ داشته باشند‪ .‬امروز موفق ترین فیلم های کودک هم‬ ‫نمی توانند به فروش باالی ‪ 7‬یا ‪ 8‬میلیارد تومان برسند و در این شرایط باید به‬ ‫این سینما کمک کرد‪.‬‬ ‫مهم ترین مسئله این است که متولیان فرهنگی ما به این اعتقاد برسند که‬ ‫وجود سینمای کودک ضروری است و در این شرایط به راهکارهای زیادی برای‬ ‫رشد و تقویت این سینما برسند‪ /.‬ایلنا‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫چهار شنبه‪20‬مهر‪ 1401‬شماره‪1291‬‬ ‫پرونده‬ ‫پرواز به دهه شصت‬ ‫با شازده «امیرکبیر»‬ ‫اواسط دهه‪ 1360‬خورشیدی و در بحبوحه جنگ تحمیلی‪ ،‬تلویزیون ایران وظیفه‬ ‫یارس ساموات‬ ‫دشواری برعهده داشت‪ .‬شاید حفظ روحیه مردم در کشاکش نبرد با متجاوزان‪،‬‬ ‫گفت و گو‬ ‫یکی از رسالت های عمده سیما در ان روزگار محسوب می شد‪ .‬مجموعه های‬ ‫تلویزیونی ماندگاری مانند «سربداران» ‪« ،‬هزاردستان» و «سلطان و شبان» جملگی از اثار تولیدی‬ ‫اواسط دهه‪ 60‬محسوب می شوند‪ .‬ژانر کمدی نیز در این برهه از نگاه تولیدکنندگان دور نماند‪ .‬شاید‬ ‫«حسام الدوله بی خبر» به کارگردانی جواد انصافی که خود او نیز در نقش اول این سریال ظاهر شد‪،‬‬ ‫معروف ترین مجموعه تلویزیونی ان سال ها باشد اما پیش از این سریال و در زمستان‪ 1362‬مجموعه‬ ‫دیگری با عنوان «مخمصه» به کارگردانی زنده نام فرهاد مجدابادی تهیه شد و نوروز‪ 1363‬از شبکه‬ ‫اول سیما روی انتن رفت‪« .‬مخمصه» سراغاز تولید سریال های نوروزی در سیمای ایران به حساب‬ ‫می اید‪ .‬حضور موفق سعید امیرسلیمانی در نقش «شهریاری» ‪ ،‬شخصیت اول داستان یکی از‬ ‫نکات برجسته این سریال بود‪ .‬ضمن اینکه کمند امیرسلیمانی‪ ،‬دختر او نیز برای نخستین بار در این‬ ‫مجموعه تلویزیونی مقابل دوربین قرار گرفت‪ .‬این مجموعه روایت گر داستانی خطی بود اما از انجا‬ ‫که «مخمصه» ابتدا به صورت تئاتر در تماشاخانه سنگلج اجرا شده بود‪ ،‬برخی پالن هایش شباهت‬ ‫عجیبی به سن تئاتر داشتند‪ .‬این مجموعه داستان کارمند یکی از ادارات دولتی در دهه‪ 1350‬است‬ ‫که از اهالی «رحمت اباد» مقداری وجه برای تجهیز این محله به اب لوله کشی می گیرد اما با ان پول‬ ‫برای گذران زندگی اش خودرو پیکانی فرسوده می خرد و‪ ...‬هادی مرزبان‪ ،‬که در این سریال نقش‬ ‫رئیس «شهریاری» شخصیت اول این مجموعه را بازی کرد‪ ،‬پس از حدود ‪ 40‬سال خاطرات جالبی‬ ‫از تولید این سریال دارد که اگر گفت وگوی روزنامه صبا با او را در ادامه بخوانید‪ ،‬به یقین برای شما‬ ‫نیز خالی از لطف نیست‪.‬‬ ‫اقای مرزبان این روزها سریال «مخمصه» از شبکه ای فیلم روی انتن می رود‪ .‬مجموعه ای که‬ ‫حدود‪ 40‬سال پیش در ان نقش افرینی کردید‪ .‬این مجموعه را دوباره تماشا می کنید؟‬ ‫بله البته طی چند روز اخیر موفق به دنبال کردن ان نشدم‪ .‬هرچند همه داستان را می دانم اما‬ ‫تماشای این مجموعه به قول شما بعد از این همه سال واقع ًا نوستالژی بسیار جالبی برای ماست‪.‬‬ ‫امیدوارمتکرارسریال«مخمصه»بهپایاننرسیدهباشد‪.‬اگراشتباهنکنمساعت‪ 19‬ازشبکهای فیلم‬ ‫پخش دارد‪.‬‬ ‫اکثر صحنه های سریال در فضاهای بسته و محدود فیلمبرداری شده اند‪ .‬این نظر کارگردان بود‬ ‫یا به دلیل محدودیت امکانات فیلمبرداری مجبور شدید به این صورت کار کنید؟‬ ‫محدودیت که همیشه بود اما درباره «مخمصه» و نوع فیلمبرداری و صحنه هایش باید به این نکته‬ ‫توجه کرد که این سریال پیش از ان که در سیما تولید شود‪ ،‬تئاتری بود که در تماشاخانه سنگلج به‬ ‫کارگردانی زنده نام فرهاد مجدابادی روی سن رفته بود‪ .‬پس از پایان اجراهای این نمایش‪ ،‬مرحوم‬ ‫مجدابادی یک روز با عوامل نمایش از جمله من تماس گرفت و گفت قرار است «مخمصه» به صورت‬ ‫ی‪‎‬گویید و به ان دقت هم داشتید‪ ،‬می شود‬ ‫سریال از شبکه اول سیما پخش شود‪ .‬پس این که شما م ‬ ‫تعریف نوعی از تولیدات سیما که ان را با نام تله تئاتر می شناسند‪.‬‬ ‫«مخمصه» یکی از نخستین اثار طنز در سیمای ایران پس از انقالب محسوب می شود‪ .‬به نظر‬ ‫می رسد ان روزها پرداختن به این ژانر با توجه به حال و هوای جامعه کار دشواری بوده باشد‪...‬‬ ‫همینطوراست‪.‬البتهمجموعه هایطنزیکههمزمانوبعدازانهمساختهشدنداتفاق ًابااستقبال‬ ‫مواجهشدند‪.‬برنامه ایمانند «صبح جمعهبا شما» که از رادیو پخش می شد ماهیتی کامالطنز داشت‬ ‫که با استقبال مواجه شد‪ .‬مدتی بعد از سریال «مخمصه»‪ ،‬مجموعه تلویزیونی دیگری را هم با نام‬ ‫«گالش های مادربزرگ» کار کردم که ان هم به طنز با به قول شما کمدی پهلو می زند‪ .‬ان مجموعه هم‬ ‫با اقبال خوبی مواجه شد‪ .‬به هرحال این رویکرد در دهه‪ 1360‬موفق بود‪.‬‬ ‫از ساخت سریال «مخمصه» خاطره ای هم دارید؟‬ ‫بله‪ ،‬همانطور که می دانید این سریال در زمستان تولید شد‪ .‬سال ‪ 62‬هم تهران زمستان بسیار‬ ‫سردی را پشت سر گذاشت‪ .‬خاطرم است یکی از سکانس ها را باید در لوکیشنی نزدیک یوسف اباد‬ ‫می گرفتیم‪.‬کارطولکشیدوبعدازنیمهشب‪،‬برفشدیدیهممی بارید‪.‬انموقعکهموبایلواسنپ‬ ‫واینچیزهانبودوبچه هایپشتصحنهوبازیگرهاوهمهعوامل‪،‬برایبازگشتبهخانهدچارمشکل‬ ‫شدند‪ .‬از انجا که خانه ما یوسف اباد بود و می توانستیم پس از مدتی پیاده روی به انجا برسیم‪ ،‬من به‬ ‫بچه ها گفتم همه مهمان من! بیایید امشب برویم منزل ما‪ .‬خالصه پس از مدتی تعارف بچه ها قبول‬ ‫کردند و من هم به اتفاق خانم کابلی (فرزانه کابلی همسر هادی مرزبان که در سریال مخمصه هم‬ ‫بازی می کرد) جلوی همه راه افتادیم‪ .‬برف و سرما همه را اذیت می کرد اما بچه ها خوشحال بودند که‬ ‫مامنی پیدا کرده اند و ما هم از خوشحالی بچه ها خوشحال بودیم‪ .‬این خوشحالی اما درست جلوی‬ ‫ی‪‎‬دانید چه‬ ‫در خانه ما از بین رفت! هرچه در جیب هایم را می گشتم کلید در را پیدا نمی کردم‪ .‬اصال نم ‬ ‫حالی شدم‪ .‬گفتن این موضوع به بچه ها یک طرف‪ ،‬بعدش این که خودمان چه کار کنیم و کجا برویم‬ ‫یک دردسر دیگر بود!‬ ‫عجب! شب را که در برف و سرما نگذراندید؟‬ ‫(می خندد) نه! بعد از مدتی رفتیم از تلفن عمومی به خانه مادر همسرم زنگ زدیم و شب را انجا‬ ‫گذراندیم‪ .‬صبح وقتی سمت خانه برمی گشتم دیدم سوپرمارکت سر کوچه کلید خانه ما را به عنوان‬ ‫گمشده به دیوارش کوبیده و وقتی پرسیدم کجا پیدایش کردید؟ گفت توی کوچه در برف ها افتاده‬ صفحه 4 ‫چهار شنبه‪20‬مهر‪ 1401‬شماره‪1291‬‬ ‫پرونده‬ ‫بود و برق می زد‪ .‬البته حاال هروقت یاد ان می افتم فقط می خندم‪.‬‬ ‫هرچند یاد عزیزانی هم می افتم که ان شب با ما بودند و حاال دیگر‬ ‫میانمانیستند‪...‬‬ ‫حضور شما در سریال «مخمصه» بازخوردی هم داشت؟ یعنی‬ ‫ش‪‎‬افرینی شما اظهار نظر‬ ‫مثل امروز ‪ ،‬ان وقت ‍ ها هم درباره نق ‬ ‫می شد؟‬ ‫بله یکی از اشنایان ما در شهرستان زندگی می کرد و وقتی‬ ‫کارهای من را دید‪ ،‬با من تمــاس گرفت و گفت تو چرا در چنین‬ ‫نقش هایی بازی می کنی‪ .‬من هم گفتم خب این توانایی یک بازیگر‬ ‫است‪.‬‬ ‫شاید کمتر کسی شما را با نقش اقای رئیس در «مخمصه» به‬ ‫یاد بیاورد اما به یقین کمتر کسی می تواند نقش افرینی شما در‬ ‫سریال «امیرکبیر» و در نقش «شازده» را فراموش کند‪.‬‬ ‫بدون تردید «شازده» یکی از بهترین نقش های من به شمار‬ ‫می اید‪ .‬چون اغب کارهایی که از من به جا مانده‪ ،‬اثار تاریخی اند‪.‬‬ ‫بله سال ها من را با نام «شازده» می شناختند‪ .‬پیش تر هم گفته‬ ‫بودم‪ ،‬همواره دوست داشتم در اثار فاخر و ماندگار کار کنم‪ .‬برای‬ ‫همین همیشه وسواس به خرج می دادم و حتم ًا هم فیلم نامه را با‬ ‫دقت می خواندم‪« .‬شازده» یکی از نقش هایی است که خودم هم‬ ‫به ان عالقه زیادی دارم‪ .‬این که نقش شخصیتی را بازی کنم که در‬ ‫دربار قاجار و به ویژه روی مهد علیا (مادر ناصرالدین شاه و ملکه‬ ‫ایران در دربار قاجار) نفوذ زیادی داشــت‪ ،‬برای من فوق العاده‬ ‫هیجان انگیزبود‪.‬‬ ‫ی را دوست دارید؟‬ ‫ش تاریخ ‬ ‫غیر از «شازده» کدام نق ‬ ‫بدون شک نقش «مالتسوف» در مجموعه تلویزیونی «وزیر‬ ‫مختار» به کارگردانی سعید نیک پور اتفاق خوبی در زندگی ام بود‪.‬‬ ‫همانطورکهمی دانیدالکساندرگریبایدوفسفیرروسیهتزاریدر‬ ‫ایران بود که پس از تنظیم عهدنامه ترکمانچای برای بازگرداندن‬ ‫زنان روسی االصل که ساکن ایران بودند‪ ،‬اقداماتی انجام داد که‬ ‫خشم مردم ایران را برانگیخت و در نهایت منجر به قتل خودش‬ ‫شد‪ .‬سریال «وزیر مختار» به ماجرای قتل او می پردازد و من در این‬ ‫مجموعه نقش «مالتسوف» دبیر اول کنسولگری روسیه را بازی‬ ‫می کردم که پس از هجوم مردم به کنسولگری‪ ،‬تنها کسی بود‬ ‫که زنده ماند و به روسیه بازگشت‪ .‬از این مجموعه تلویزیونی هم‬ ‫خاطرات بسیار خوبی برای من باقی مانده است‪.‬‬ ‫شما شخصیت ارام و مهربانی دارید اما در سریال «پهلوانان‬ ‫نمی میرند» هم نقش «پهلوان اسد» یا همان ضدقهرمان را بازی‬ ‫کردید‪ .‬اینکه از شما در نقش های منفی بازی گرفته می شد‪،‬‬ ‫برای تان سوال نمی شد؟‬ ‫اتفاقا این یکی از ویژگی های مهم بازیگران است که بتوانند‬ ‫در نقش‪‎‬های متفاوت‪ ،‬حضور موفقی داشته باشند‪ .‬من فیلم نامه‬ ‫اثارم را با دقت می خواندم و می کوشــیدم بهترین کار را ارائه‬ ‫دهم‪« .‬پهلوانان نمی میرند» هم یکی از اثاری است که همیشه در‬ ‫خاطرم می ماند و با ان زندگی می کنم‪ .‬اولین سکانس من در این‬ ‫مجموعه در نائین جلوی دوربین می رفت و من ان روزها در سریال‬ ‫«تنهاترین سردار» هم حضور داشتم‪ .‬زمانی که فیلمبرداری ان‬ ‫سکانس تمام شد باید به قم می رفتم تا ‪ 6‬صبح برای فیلم برداری‬ ‫اماده می شدم‪ .‬حدود ساعت‪ 3‬بامداد به حوالی قم رسیدم‪.‬‬ ‫مدت هاست که خبری از هادی مرزبان در تلویزیون ایران‬ ‫نمی شنویم‪ .‬این کم کاری خودخواسته است یا دالیل دیگری‬ ‫دارد؟‬ ‫خب من پیش تر هم گفتم نوع کار و کیفیت ان برای من خیلی‬ ‫مهم است‪ .‬این ســال ها البته در عرصه تئاتر فعال بودم‪ .‬شما‬ ‫می بینید در تلویزیون‪ ،‬بعض ًا اثار عجیب و غریبی تولید می شوند‬ ‫کهازنظرمحتوایی‪،‬کارارزشمندینیستند‪.‬بهنظرمتهیه کنندگان‬ ‫این اثار با بودجه تولید ان ها می توانند ‪ 20‬تا ‪ 30‬تله تئاتر خوب‬ ‫بسازند‪ .‬کاش تلویزیون تله تئاتر بسازد اما متاسفانه در سیما نگاه‬ ‫خوبیبهتولیدتله تئاتروجودندارد‪.‬اتفاق ًاطییکیدوسالگذشته‬ ‫با وجود کرونا‪ ،‬من پیشــنهادهایی حتی برای حضور در اثاری‬ ‫که شبکه نمایش خانگی تولید می کنند داشتم اما ترجیح دادم‬ ‫همچنان در تئاتر فعال باشم‪.‬‬ ‫ن هاحضورداشتید‬ ‫واگربخواهیدبهترینتئاترهاییراکهدرا ‪‎‬‬ ‫نامببرید‪،‬بدونشکبه اثار زندهنام«اکبر رادی»اشارهمی کنید‪.‬‬ ‫درست است؟‬ ‫بله دقیق ًا! افتخار بازی در بسیاری ازنمایشنامه های اجرا شده‬ ‫ان مرد بزرگ را داشتم‪ .‬یکی از ان اثار «تانگو و تخم مرغ» بود که‬ ‫همراهجنابعلینصیریان‪،‬امینزندگانیعزیزوسرکارخانمکابلی‬ ‫در ان حضور داشتم‪ .‬به هرحال امیدوارم باز هم مجالی برای تولید‬ ‫تله‪‎‬تئاترهای فاخر در سیما به وجود بیاید تا فرصت همکاری برای‬ ‫ما مهیا شود‪.‬‬ ‫نوستالژی و اژیر وضعیت قرمز!‬ ‫دهه ‪ 60‬یکی از پرتنش ترین بزنگاه ‍ های تاریخ ایران محسوب می شود‪ .‬نهال نوپای انقالب مردمی ایران زیر رگبار و طوفان‬ ‫جنگ تحمیلی بار دیگر با حماسه مردم ایران‪ ،‬حفاظت می شود‪ .‬هجوم دشمن متجاوز از یک سو و کنش های خشونت امیز‬ ‫و دژخیمانه عناصر ضد انقالب از سوی دیگر‪ ،‬سعی بر تضعیف روحیه مردم ایران و ازهم گسستن مقاومت قهرمانانه انان‬ ‫داشت‪ .‬این میان نقش رسانه ها به ویژه رادیو و تلویزیون در حفظ روحیه مردم بسیار پررنگ بود‪ .‬عالوه بر تولید فیلم های‬ ‫اجتماعی‪ ،‬سیاسی و فرهنگی در سینما‪ ،‬و پیدایش ژانر ســینمای دفاع مقدس‪ ،‬تلویزیون به عنوان رسانه ملی وظیفه‬ ‫سنگین تری برعهده داشت‪ .‬پس فعاالن عرصه سیما سخت کوشانه‪ ،‬تالش مضاعفی را برای تولید اثار فاخر و ماندگار اغاز‬ ‫کردند‪ .‬حاصل این تالش ها تولید مجموعه های تلویزیونی پرمخاطبی شد که حاال با گذشت بیش از سه دهه هنوز هم در‬ ‫خاطر مخاطبان موخاکستری تلویزیون احیاگر خاطرات کودکی‪ ،‬نوجوانی و جوانی نسلی متفاوت محسوب می شوند‪ .‬مروری‬ ‫بر عملکرد سیمای ایران در دهه ‪ 1360‬و تولید این مجموعه های دوست داشتنی‪ ،‬ادای دینی است به ان ها که در روزگاری‬ ‫اشفته در سنگر شریف رسانه برای حفظ سربلندی مردم میهن مان از هیچ فداکاری و کوششی دریغ نورزیدند‪ .‬دست کم‬ ‫ما سعی خودمان را کردیم‪.‬‬ ‫افسانه سلطان و شبان؛ تفاوت داستان و حکایت‬ ‫سال‪ 1362‬پروژ ه ساخت سریال افسانه «سلطان و شبان» در حالی اغاز شد که داریوش فرهنگ ناگزیر بود از بازیگران تئاتر‬ ‫در این مجموعه تلویزیونی بازی بگیرد‪ .‬با گذشت چند سال از انقالب اسالمی‪ ،‬بسیاری از بازیگران سینما و تلویزیون از ایران‬ ‫رفته بودند و این اجبار کارگردان کام ً‬ ‫ال قابل درک است‪ .‬جرقه ساخت این سریال البته در ذهن مهدی هاشمی زده شد و او بود‬ ‫که پس از خواندن حکایتی قدیمی به نوعی از ان اقتباس کرد‪ .‬به همین دلیل روایت سریال هم کامال حکایت وار است و از خط‬ ‫داستانی پیروی نمی کند‪« .‬داستان» در واقع گونه ای از نگارش است که زمان و مکان مشخص دارد اما «حکایت» هم درست‬ ‫مانند «قصه» از این مشخصه تبعیت نمی کند‪ .‬قصه ها با این جمله اغاز می شوند ‪«:‬یکی بود‪ ،‬یکی نبود‪ ...‬روزی روزگاری در‬ ‫سرزمینی‪ »....‬و کامال زمان و مکان در ان مبهم است‪ .‬گذشته از این‪ ،‬داستان مطلق گرا نیست اما در قصه و حکایت همیشه یک‬ ‫طرف سیاه و طرف دیگر سپید مطلق است و همیشه خوبی بر بدی غلبه می کند‪ .‬لزوم ًا داستان از این سبک و سیاق مبراست‪.‬‬ ‫به هر ترتیب مجموعه «افسانه سلطان و شبان» روایت گر سلطانی است که در خواب می بیند تیرهای بال بر تختش می نشینند‪.‬‬ ‫پس از ان هم پیرمردی موحد و درویش مسلک به نام سام اندر (داریوش ایران نژاد) در شکارگاه به او می گوید عن قریب تیرهای‬ ‫بال بر زندگی اش نازل می شوند‪ .‬سلطان هراسان از خوابگزار اعظم (با نقش افرینی زنده نام محمدعلی کشاورز) و دیگر درباریان‬ ‫چاره می طلبد‪ .‬درباریان و در صدر ان ها وزیر اعظم (زنده نام محمد مطیع) تصمیم می گیرند برای سلطان بدلی بیابند تا تیرهای‬ ‫بال بر او نازل شود به این ترتیب است که پای شیرزاد‪ ،‬چوپانی که روستایی نزدیک قصر به گله چرانی مشغول بود‪ ،‬به ماجرا باز‬ ‫می شود و‪ ...‬هرچند این مجموعه برگرفته از یک حکایت است اما پیرنگش بی شباهت به داستان «شاهزاده و گدا» شاهکار‬ ‫مارک تواین نیست‪ .‬گالب ادینه در نقش «سلطان بانو» ‪ ،‬زنده نام احمد اقالو در نقش «کاتب» و زنده نام حسین کسبیان بازیگر‬ ‫نقش «تلخک» بازی های درخشان و ماندگاری از خود در این مجموعه به یادگار گذاشتند‪.‬‬ ‫هزاردستان؛ رضا تفنگچی و کریم دواتگر!‬ ‫شاهکار علی حاتمی‪ ،‬سال ‪ 1358‬کلید خورد‪ .‬هرچند او طرح اولیه این مجموعه را از ‪ 1354‬در ذهن داشت‪ .‬گفته می شود‬ ‫فیلمنامه «هزاردستان» حدود ‪ 10‬بار بازنویسی شده است‪ .‬این مجموعه درواقع روایت گر زندگی شخصیتی به نام کریم‬ ‫دواتگر از اعضای کمیته مجازات بود که در ترور میرزا اسماعیل خان‪ ،‬رئیس انبار غله وزارت مالیه دوران قاجار نقش داشت‪.‬‬ ‫البته که روایت اصلی مربوط به شخصیتی به نام «خان مظفر» است که به نوعی در دوران قاجار و پهلوی‪ ،‬قدرتی در سایه‬ ‫حکومت محسوب می شد‪« .‬هزاردستان» گاه اشاراتی روشن به برخی شخصیت های تاریخی مانند «شعبان بی مخ» دارد و گاه‬ ‫به شکلی سمبولیک به برخی شخصیت ها و جریان ها می پردازد‪ .‬برای نمونه «ابوالفتح» با نقش افرینی علی نصیریان نمادی‬ ‫از ازادی خواهان عصر مشروطیت ایران است‪ .‬هرچند این مجموعه هم پس از تولید دچار تغییراتی شد و برای نمونه خرده‬ ‫روایت عشق رضا خوشنویس یا همان رضا تفنگچی به دختر استاد خوشنویسش‪ ،‬هرگز مطرح نشد‪ .‬سریال هزار دستان‬ ‫عصرهای جمعه و پس از نمایش فیلم سینمایی هفته از شبکه یک روی انتن می رفت‪ .‬شخصیت هایی مانند «مفتش شش‬ ‫انگشتی» با نقش افرینی تحسین برانگیز زنده نام داود رشیدی‪« ،‬غولوم عمه» با بازی زنده نام محمد مطیع در تاریخ تلویزیون‬ ‫ایران جاویدان شدند‪ .‬البته از موسیقی روح نواز این سریال که شاهکار مرتضی حنانه بود نیز نباید به اسانی عبور کرد‪.‬‬ ‫سربداران و سایه شوم مغول‬ ‫«امدند و کندند و سوختند و کشتند و بردند و رفتند‪ »...‬این دیالوگ در سریال «سربداران» مختص یکی از بخارائیان‬ ‫بود که از تاراج مغوالن جان سالم دربرده و به خراسان گریخته بود‪ .‬این جمله جنایات تاتار و سردودمان این قوم ددمنش‪،‬‬ ‫چنگیزخان در ایران را به خوبی نمایان می سازد‪ .‬ساخت مجموعه تلویزیونی «سربداران» از شهریور ‪ 1360‬اغاز شد و در‬ ‫سوم ابان ‪ 1362‬به پایان رسید‪ .‬البته ایده ساخت این سریال پیش از انقالب اسالمی و در تلویزیون ملی ایران مطرح شده‬ ‫بود‪ .‬به هر ترتیب و با هر مشقتی که بود محمدعلی نجفی ساخت سریال سربداران را به پایان رساند و پس از تولید نیز با‬ ‫نقدهای متعددی روبرو شد‪ .‬گذشته از حواشی‪ ،‬مجموعه تلویزیونی «سربداران» یکی از موفق ترین تولیدات تاریخ سیمای‬ ‫ایران محسوب می شود‪ .‬شوربختانه امین تارخ‪ ،‬بازیگر نقش «شیخ حسن جوری» به تازگی دیده از جهان فروبست‪ .‬افسانه‬ ‫بایگان در نقش «ترکان بانو» نخستین حضور خود را مقابل دوربین تجربه می کرد و از همین سریال بود که درخشش او در‬ ‫اسمان سینمای ایران برای دودهه بعد اغاز شد‪ .‬بازی علی نصیریان در نقش «قاضی شارع» نیز به یکی از نکات برجسته‬ ‫این سریال بدل شد‪.‬‬ ‫علی کوچولو؛ نخستین فتوانیمیشن سیما‬ ‫گذشته از سریال های متفاوتی که در ســیما برای پخش در کنداکتور ان روزهای شبکه های یک و دو ساخته می شد‪،‬‬ ‫اثاری نیز برای گروه های سنی کودک و نوجوان تولید شد که با استقبال گسترده ای حتی میان بزرگساالن مواجه شدند‪.‬‬ ‫«مدرسه موش ها» به کارگردانی مرضیه برومند یکی از ان اثار بود که به صورت نمایش عروسکی ساخته شد‪ .‬برومند بارها‬ ‫به خاطراتش از تولید این سریال زیر موشک باران تهران اشاره کرده اســت‪ .‬این مجموعه البته با شعرهای شادی مانند‬ ‫ی‪‎‬رم مدرسه‪ ،‬می رم مدرسه» و «ک مثل ُک ُپل» خودش را به خوبی در دل بچه های ان دوران و والدینشان جا کرد‪ .‬گذشته‬ ‫«م ‬ ‫از این سریال موفق اما مجموعه «علی کوچولو» به کارگردانی شهال میراعتمادی‪ ،‬جواد میرمیران و امیرحسین قهرایی‪،‬‬ ‫دیگر تولید سیما در اوان دهه ‪ 60‬بود که خاطرات متعددی را در ذهن مخاطبانش به جا گذاشته است‪ .‬علی کوچولو با بازی‬ ‫امید اهنگر در نقش علی و فرزانه کابلی در نقش مادر علی‪ ،‬نخستین سریالی بود که به صورت فتوانیمیشن پس ازپیروزی‬ ‫انقالب در سیما تولید شد‪.‬‬ ‫‪5‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫چهار شنبه‪20‬مهر‪ 1401‬شماره‪1291‬‬ ‫«سودای عشق» در جزیره قشم نواخته شد‬ ‫با اغاز جشنواره استانی خوزستان‪ ،‬جشنواره سراسری تئاتر «سودای عشق» وارد مرحله اجرایی استانی‬ ‫خود شد‪ .‬اجراهای این جشنواره به صورت رسمی ازصبح روزگذشته دوشنبه ‪ ۱۸‬مهرماه درجزیره زیبای‬ ‫قشم با ایین افتتاحیه جشنواره استانی خوزستان درگلزارشهدای قشم وعطر افشانی مزار شهدا اغاز شد‪.‬‬ ‫رضا گلستانی قشمی‪ ،‬دبیرجشنواره تئاتراستانی «سودای عشق» خوزستان که امسال در جزیره قشم‬ ‫برگزار می شود‪ ،‬گفت‪ ۱۵ :‬اثر صحنه ای و ‪ ۱۲‬اثرخیابانی متقاضی حضور در جشنواره بودند که درنهایت با‬ ‫نظر گروه انتخاب‪ ،‬چهار اثر در بخش صحنه و ‪ ۶‬اثردربخش خیابانی برای رقابت استانی برگزیده شدند‪.‬که‬ ‫تا ‪ ۲۱‬مهرماه در دو بخش به رقابت می پردازند‪/ .‬ایرنا‬ ‫حسن انوری‪ :‬تناقض در دیوان حافظ زیاد است‬ ‫مراسم بزرگداشت روز حافظ و رونمایی از نسخۀ خطی نفیس و‬ ‫هنری قدیمی دیوان حافظ‪ ،‬متعلق به سه قرن گذشته که به تازگی‬ ‫توسط سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی خریداری شده است‪ ،‬دیروزدر‬ ‫مرکز همایش های این سازمان برگزار شد‪.‬‬ ‫حسن انوری در این مراسم از حافظ سخن گفت و بیان کرد‪ :‬حافظ‬ ‫خود دیوانش را جمع نکرده است‪ .‬دوستی به نام محمد گلندام‪ ،‬پس از‬ ‫مرگ حافظ دیوان او را جمع کرده و مقدمه ای بر ان نوشته است‪ .‬پس‬ ‫از مرگ عالمه قزوینی‪ ،‬چند قصیده از گلندام منتشر شده که نشان‬ ‫می دهد او وجود داشته و دوست حافظ بوده است‪.‬‬ ‫او در ادامه و با بیان اینکه حافظ توانسته بهترین کلمات را از زبان‬ ‫فارسی بیرون بکشد‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬قصد حافظ‪ ،‬گفتن کالم به زیباترین‬ ‫صورت است‪ .‬در دیوان حافظ تناقض زیاد است‪ ،‬چون نمی خواست‬ ‫یک فکر را به مردم تلقین کنید‪ ،‬بلکه می خواســت زیباترین کالم را‬ ‫منتقل کند‪.‬‬ ‫او سپس به بیان دیگر تناقض های دیوان حافظ پرداخت و گفت‪:‬‬ ‫برخی می گویند حافظ جبری است‪ .‬اما حافظ نه جبری بوده و نه معتقد‬ ‫به اختیار‪ .‬امروز می گوییم باید عقل جمعی را مالک زندگی قرار دهیم‪،‬‬ ‫درحالیکه حافظ می گوید باید عشــق را مالک قرار داد‪ .‬با این همه‪،‬‬ ‫می توان از حافظ یا سعدی نشاطی را بیرون کشید تا امروز هم کارایی‬ ‫داشته باشد‪ .‬مثل عشق که می توان ان را امروزی کرد و به کار برد‪ .‬حافظ‬ ‫از جمله کسانی است که به قدرت انسان اعتقاد دارد؛ یعنی وجودی ست‬ ‫که می تواند خود را به وجود برتر تبدیل کند‪/ .‬ایسنا‬ ‫کتاب«زنیکهپله هارامی شمارد» منتشرشد‬ ‫کتاب «زنی که پله ها را می شــمارد» نوشته هدی حمد با ترجمه‬ ‫معانی شعبانی به همت نشر ثالث به چاپ رسید‪.‬‬ ‫در خالصه ایــن رمان امده اســت‪« :‬رفاه و عیش و عشــرت زنان‬ ‫ثروتمند عرب همواره مالزم فقر و رنج و سختی های اقوام دیگر‪ ،‬به ویژه‬ ‫سیاهپوستان افریقایی‪ ،‬بوده است که برای زنده ماندن به این سرزمین‬ ‫های ثروتمند کوچ کرده اند‪ .‬پیوند بین زنان مرفه عرب و این کارگران‬ ‫بردگان امروزی دغدغه اصلی این رمان است‪ .‬هدی حمد روح و روان‬ ‫و‬ ‫ِ‬ ‫شخصیت های داستان و ذهن انان را حتی در نقاشی ها و رویاهایشان‬ ‫می کاود تا بتواند تصویری هر چه حقیقی تر از این دو قشر و تضادها و‬ ‫درگیری هایشان بسازد »‬ ‫از هــدی حمد نویســنده و روزنامه نگار عمانی ســاکن مســقط‬ ‫عمان و دانش اموخته زبان و ادبیات عربی در ســوریه‪ ،‬پیش تر کتاب‬ ‫«سیندرالهای مسقط» به چاپ رســیده بود‪ .‬کتاب «زنی که پله ها را‬ ‫می شمارد» ‪ ۲۰۴‬صفحه و ‪ ۱۱۰‬هزار تومان قیمت دارد‪/ .‬صباخبر‬ ‫پلکان های معبد اناهیتا مرمت می شود‬ ‫مرتضی گراوند‪ ،‬مدیر پایگاه ملی معبد اناهیتا ‪ ،‬با اشــاره به ســفر چندماه پیش رئیس جمهور به‬ ‫کرمانشاه‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬باتوجه به اینکه پایگاه تاریخی اناهیتا جزو پایگاه های ملی استان محسوب می‬ ‫شود‪ ،‬بنابراین حدود ‪ 750‬میلیون تومان اعتباربرای سال جاری به ان تعلق می گیرد‪.‬‬ ‫وی با بیان اینکه بخشــی از این اعتبار برای انجام کاوش های باستان شناسی در معبد اناهیتا پس‬ ‫ازحدود دو دهه توقف درنظر گرفته شده‪ ،‬گفت‪:‬درگذشــته بخش هایی از این دو پلکان تخریب شده‬ ‫بود‪،‬اما مواد ومصالحی که در ان زمان برای مرمت این پلکان ها بکاررفته‪ ،‬متناســب با سازه سنگی بنا‬ ‫نبوده است‪/.‬ایسنا‬ ‫با ترجمه نغمه دانش اشتیانی‬ ‫کتاب «هنر گمشده پرورش کودکان مفید و شاد» منتشر شد‬ ‫کتاب «هنر گمشده پرورش کودکان مفید‬ ‫و شاد (با کمک فرهنگ های باستانی)» نوشته‬ ‫میشلین دوکلف خبرنگار امریکایی با ترجمه‬ ‫نغمه دانش اشتیانی منتشر شد‪.‬‬ ‫این کتاب مهرمــاه ‪ ۱۴۰۱‬در ‪ ۳۷۸‬صفحه‪،‬‬ ‫قطع رقعی توسط نشــر جیحون منتشر شده‬ ‫است‪.‬‬ ‫نغمه دانش اشتیانی پیش از این کتاب شعر‬ ‫«چقدر هیچ کس شبیه تو نیست» چاپ شده‬ ‫توسط انتشــارات حوا و ترجمه کتاب کودک‬ ‫« ُق ُلپ» چاپ شده توسط انتشــارات سروش‬ ‫را در کارنامــه ادبی خود دارد‪ .‬وی که ســال ها‬ ‫در رســانه های فرهنگی هنری فعالیت کرده و‬ ‫مسئولیت داشته است‪ ،‬مقاالت علمی در حوزه‬ ‫رسانه را نیز ترجمه و منتشر کرده است‪.‬‬ ‫در معرفی کتــاب «هنر گمشــده پرورش‬ ‫کودکان مفید و شــاد (با کمک فرهنگ های باستانی)» می خوانیم‪:‬‬ ‫«اگر واقعا می خواهیم با فرزندانمان ارتباط برقرار کنیم‪ ،‬شــاید الزم‬ ‫باشد از منطقه امن فرهنگی خودمان خارج شویم و با والدینی صحبت‬ ‫کنیم که به ندرت درمورد ان ها می شنویم‪ .‬یکی از اهداف این کتاب‬ ‫دورجدیداجرای«کلوچهجادویی»اغازشد‬ ‫نمایش کودکانه و فانتزی «کلوچه جادویی» نوشته زینب اسدی‬ ‫وعباس قاصدزاده وکارگردانی عباس قاصدزاده از ‪ ۱۹‬مهر در روزهای‬ ‫سه شنبه تا جمعه در فرهنگسرای ابن سینا روی صحنه می رود‪.‬‬ ‫ریحانه حاجی ابادی‪ ،‬مونا کوشــش‪ ،‬محســن افخمی‪ ،‬کمیل‬ ‫پورقلی‪ ،‬عباس قاصــدزاده بازیگران اثر هســتند‪ .‬دیگر عوامل اثر‬ ‫عبارتند از دستیار کارگردان و طراح صحنه و لباس‪ :‬زینب اسدی‪.‬‬ ‫در خالصه داســتان نمایش «کلوچه جادویی» امده اســت‪:‬‬ ‫«داستان حشراتی اســت که در برکه ای در کنار یک وزغ زندگی‬ ‫می کنند و با اعتماد به وزغ او را برکه دار خود کرده اند اما بعد از مدتی‬ ‫با کم شــدن اب برکه و به هم ریختن نظم برکه‪ ،‬اتفاقات عجیبی‬ ‫می افتد»‪ .‬نمایش «کلوچه جادویی» که برای مخاطبان کودک و‬ ‫نوجوان طراحی شده است‪ ،‬تا ‪ ۲۰‬ابان ماه سال جاری‪ ،‬در روزهای‬ ‫سه شنبه تا جمعه‪ ،‬ســاعت ‪ ۱۶:۳۰‬در فرهنگسرای ابن سینا روی‬ ‫صحنه خواهد رفت ‪/.‬صباخبر‬ ‫برداشتن گامی برای پر کردن خالی دانش ما‬ ‫در زمینه ی فرزند پروری است و برای انجام این‬ ‫کار‪ ،‬بر سه فرهنگ بومی مایا‪ ،‬هادزابه و اینوئیت‬ ‫تمرکز کرده است که دانش بسیار مفیدی دارند‪:‬‬ ‫مادران مایایی در تربیت فرزندان یاری رســان‬ ‫مهارت دارند‪ ،‬والدین قبیله ی هادزابه بهترین‬ ‫متخصصان جهان در زمینه تربیت بچه هایی‬ ‫با اعتماد به نفــس و متکی به خود هســتند و‬ ‫اینوئیت ها روشی فوق العاده موثر برای اموزش‬ ‫هوش هیجانی به کــودکان به ویژه در حوزه ی‬ ‫کنترل خشم و احترام به دیگران دارند‪ .‬اگر سعی‬ ‫کنید الگو ها و روش های معرفی شده در کتاب را‬ ‫در رفتار های روزمره ی خود با دیگران (حتی نه‬ ‫فقط کودکانتان) به کار ببرید و دقت بیشتری بر‬ ‫کنش ها و واکنش های شخصی خود در ارتباط با‬ ‫جهان پیرامونتان داشته باشید‪ ،‬روزگار ارام تری‬ ‫را تجربه می کنید و با خودتان به صلح می رسید‪».‬‬ ‫یکی از شاخصه های این کتاب این است که راوی ان زن خبرنگار‬ ‫امریکایی است که برای نگارش این کتاب با دختر کوچکش به راه های‬ ‫دور سفر کرده است‪ /.‬صباخبر‬ ‫اتش نشان امریکایی برنده جایزه‪ ۲۰۲۲‬شد‬ ‫جرمی اولســون نویســنده امریکایی که در عین ابتال به اختالل‬ ‫نارساخوانی‪ ،‬تهیه کننده و تدوینگری ماهر و اتش نشانی مستعد است‪،‬‬ ‫با تالیف کتابی برای کودکان جایزه بهترین کتاب سال ‪ ۲۰۲۲‬را گرفت‪.‬‬ ‫او مهارتی خاص دارد که با ان مخاطبانش را با طنز و صمیمیت به‬ ‫سمت داستان های خود می کشاند‪.‬‬ ‫این کتاب تلفیقی از مقاالتی اســت که او در مدت چهار سال برای‬ ‫مجله ‪ Midwest Outdoors‬نوشته اســت؛ هر فصل داستانی از‬ ‫زندگی اوست و درس هایی از زندگی واقعی را ارائه می کند که کودکان‬ ‫می توانند در فضای باز بیاموزند‪.‬‬ ‫اولسون می گوید نوشتن کاری نیست که او دوست دارد انجام دهد‪.‬‬ ‫کاری که اولسون دوست دارد این است که وقت خود را با خانواده اش در‬ ‫فضای باز سپری کند! او که مبتال به اختالل نارساخوانی است‪ ،‬می گوید‬ ‫معموال نارساخوان ها کتاب نمی نویســند و جایزه نمی گیرند‪ .‬اما این‬ ‫کتاب گواه این است که هر چیزی ممکن است‪/.‬ایرنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫مدرسه بین المللی فلورانس میزبان مربیان هنرهای تجسمی ‪ ۲۰‬کشور جهان‬ ‫مدرسه بین المللی فلورانس ایتالیا ماه میالدی جاری (اکتبر) میزبان مربیان هنرهای تجسمی از ‪۲۰‬‬ ‫کشور مختلف جهان است‪ .‬مربیانی از کشورهای قبرس‪ ،‬دانمارک‪ ،‬انگلستان‪ ،‬فرانسه‪ ،‬المان‪ ،‬مجارستان‪،‬‬ ‫هند‪ ،‬ایتالیا‪ ،‬کنیا‪ ،‬لیتوانی‪ ،‬هلند‪ ،‬نروژ‪ ،‬قطر‪ ،‬رومانی‪ ،‬روسیه‪ ،‬اسکاتلند‪ ،‬سوئیس‪ ،‬ترکیه‪ ،‬امارات و امریکا برای‬ ‫شرکت در این کنفرانس دعوت شده اند‪ .‬این کنفرانس که توسط دپارتمان هنرهای خالق ‪ ISF‬برای سه‬ ‫روزه برگزار می شود وبر روی تمرین ساخت واموزش هنرهای تجسمی متمرکز است‪.‬‬ ‫کارگاه ها به گونه ای طراحی شده اند که به صورت عملی و مستقیم برای تمامی کالس ها قابل اجرا باشد‪.‬‬ ‫زمان دقیق این کنفرانس سه روزه هنوزاعالم نشده است‪/.‬ایرنا‬ ‫چهار شنبه‪20‬مهر‪ 1401‬شماره‪1291‬‬ ‫‪7‬‬ ‫ستایشگر‪ :‬برگزاری جشنواره موسیقی نواحی مشکلی ندارد‬ ‫مشکل بزرگ و حل نشدنی برای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان وجود ندارد ‪ .‬امیرعباس‬ ‫ستایشگر‪،‬مدیرعامل انجمن موسیقی ایران ضمن اعالم خبرفوق گفت ‪ :‬امیداوریم این جشنوار ه را در شان‬ ‫مردم کرمان برگزار کنیم و تمام تالش ما این است جشنواره در سالنی متعلق به فرهنگ و ارشاد اسالمی‬ ‫برگزار شود‪ .‬او با بیان اینکه طی سالیان متوالی تجربه های خوبی دربرگزاری جشنواره ها به دست اوردیم‬ ‫و باید ازموازی کاری جلوگیری کرد‪،‬افزود‪ :‬براساس برنامه ریزی های انجام شده در بازه برگزاری جشنواره‬ ‫‪ ،‬گروه های داخلی و بین المللی در جشنواره حضور خواهند داشت‪ .‬پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی‬ ‫ایران به صورت غیررقابتی از تاریخ ‪ ۲۰‬تا ‪ ۲۵‬ابان جاری درشهر کرمان برگزارخواهد شد‪/.‬ایسنا‬ ‫ماسولهدرکنارکاروانسراهابرایثبتجهانیقرارگرفت‬ ‫با توجه به حضور ارزیاب یونسکو درایران ‪ ،‬ارزیابی پرونده ثبت جهانی ماسوله صورت گرفت‪ .‬نعیمه بن‬ ‫کاری از کشورعمان به عنوان ارزیاب یونسکو در راستای انجام فرایند ثبت جهانی ماسوله ششم مهرماه‬ ‫وارد گیالن شد و موارد مدنظر را به صورت زمینی و هوایی مورد ارزیابی قرار داد‪ .‬درحالی امسال روند ثبت‬ ‫جهانی ماسوله پیگیری می شود که ماسوله در سال ‪ ۲۰۰۷‬در فهرست موقف میراث جهانی یونسکو جای‬ ‫گرفت و از ان زمان تاکنون به دالیل مختلف روند ثبت جهانی ان به تعویق افتاد‪ .‬ماسوله در سال ‪۱۳۵۴‬‬ ‫با شماره ‪ ۱۰۹۰‬در فهرست اثار ملی کشور به ثبت رسید‪ .‬این شهر تاریخی در ‪ ۶۲‬کیلومتری غرب مرکز‬ ‫استان گیالن و در ‪ ۲۵‬کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن در دل جنگل های رشته کوه البرز قرار‬ ‫دارد که با ‪ ۳۵۰‬خانه تاریخی هویتی ‪ ۸۰۰‬تا یک هزار سال را به دوش می کشد‪ .‬محمد سنایی (سرپرست‬ ‫پایگاه پژوهشی ماسوله) با اشاره به حضور ارزیاب یونسکو در ماسوله‪ ،‬گفت‪ :‬ارزیاب یونسکو بر اساس برنامه‬ ‫‪ ۵‬روزه ای که برای بازدید مشخص شده بود در ایران حضور یافت و از بخش های مختلف ماسوله دیدن کرد‪.‬‬ ‫بازدید با مردم‪ ،‬بناهای تاریخی‪ ،‬منظر فرهنگی ماسوله و بررسی مواردی که در پرونده به ان اشاره شده‬ ‫بود در برنامه ارزیاب یونسکو جای داشت ودرنهایت نیز جمع بندی در این خصوص صورت گرفت‪ .‬او ادامه‬ ‫داد‪:‬ارزیاب در کلیت امر‪،‬عالوه بر چک کردن برنامه های پایگاه پژوهشی ماسوله‪ ،‬برنامه های حفاظتی که‬ ‫به صورت مشترک توسط اداره کل اعم از اداره منابع طبیعی‪ ،‬اداره محیط زیست‪ ،‬اداره میراث فرهنگی‪،‬‬ ‫شهرداری و‪ ...‬صورت می گیرد را مورد بررسی قرار داد چراکه بحث حفاظت ماسوله برای یونسکو بسیار‬ ‫اهمیت دارد و این امر در پرونده به ان اشاره شده و بسیار اهمیت دارد که حفاظت به صورت مشترک و‬ ‫هماهنگ انجام شود‪ .‬ماسوله با توجه به تجربیات مدیریتی که دارد از این نظر قوی است و اطالعات مورد‬ ‫نیاز ارزیاب به صورت مستند ارائه شد‪ .‬سنایی با اشاره به اینکه پرونده ماسوله قراراست در سال ‪ ۲۰۲۳‬در‬ ‫یونسکو بررسی شود‪ ،‬گفت‪ :‬قرار بود اواخر تیرماه سال جاری‪ ،‬نشست یونسکو در مسکو انجام شود که به‬ ‫دلیل جنگ روسیه و اوکراین برگزار نشد‪ .‬ایران قرار بود پرونده کاروانسراها را در این جلسه ارائه دهد که با‬ ‫توجه به لغو نشست‪ ،‬ارائه و بررسی پرونده کاروانسراها به همراه پرونده منظر فرهنگی ماسوله در تیرماه سال‬ ‫اینده در نشست ساالنه یونسکو ارائه خواهد شد‪ .‬این درحالی است که تاکنون ‪ ۲۶‬اثرازایران در فهرست‬ ‫میراث جهانی یونسکو ثبت شده است‪ .‬سرپرست پایگاه پژوهشی ماسوله تاکید کرد‪ :‬در پرونده ارسالی‬ ‫بسیاری از موضوعات تا جایی که امکان رفع داشت‪ ،‬مرتفع شد البته در این پرونده برخی از موضوعات‬ ‫که مانع ثبت بود نیز قید شده و قبل از حضور ارزیاب با توجه به اهمیت موضوع در استان‪ ،‬توانستیم موارد‬ ‫را رفع کنیم ودرزمان حضور ارزیاب از این بخش ها نیز به عنوان مواردی که تعهد رفع ان را داده بودیم‬ ‫بازدید و موردی به عنوان مانع ثبت‪ ،‬ذکر نشد‪ .‬حتی ارزیاب از وضعیت حفاظت‪ ،‬زباله و‪ ...‬راضی بود‪/.‬ایلنا‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫اندر احواالت فیلترینگ فضای مجازی‬ ‫پیمان جبلی در دومین نشست افق تحول‪:‬‬ ‫شیطنت هاوشایعه سازی هاناکارامداست‬ ‫پیمان جبلی‪ ،‬رئیس سازمان صداوسیما در دومین نشست افق تحول‪ ،‬وجود وفاق و همدلی میان اصحاب‬ ‫رسانه ملی برای ایجاد و استمرار تحول را به عنوان واقعیت و ارزش برشمرد و تصریح کرد‪ :‬به لطف خداوند‬ ‫منان‪ ،‬اهالی رسانه ملی همراه و همصدا در مسیر تحول قدم بر می دارند و موانع را پشت سر می گذارند‪.‬‬ ‫او افزود‪ :‬حرکت ما رو به جلوســت و پیشــرفت های فراوان و دســتاوردهای کالنی محقق شده است‪.‬‬ ‫پیشرفت ها و دستاوردهایی که ریل گذاری تحوالت بزرگ تر و بستر برکات و ثمرات درخشان تر را موجب‬ ‫خواهد شد‪ .‬رئیس سازمان صداوسیما در بخش دیگری از این نشست که با حضور خانواده معظم شهدا و‬ ‫نویسندگان حوزه ادبیات شفاهی مقاومت‪ ،‬همچنین معاونان او و دیگر مدیران سازمان صداوسیما برگزار‬ ‫شــد‪ ،‬با تاکید بر اینکه‪ ،‬وجود موانع و چالش های پیدا و پنهان‪ ،‬هیچگاه حرکت تحولی سازمان را متوقف‬ ‫نخواهد کرد‪ ،‬گفت‪ :‬ما به وجود موانع اگاه بودیم و سند تحول سازمان صداوسیما با اشراف بر موانع پیش‬ ‫بینی پذیر طراحی شده اســت‪ .‬او ادامه داد‪ :‬واقف هم بودیم که برخی از اراده ها‪ ،‬دوستدار و خواهان تحول‬ ‫تریبون نظام جمهوری اسالمی نیستند؛ اما این اراده ها هیچ گاه قادر نیســتند ما را از راهی که بدان قدم‬ ‫گذاشته ایم‪ ،‬مایوس و منحرف سازند‪ .‬از این رو‪ ،‬مسیر تحول را با قدرت می پیماییم‪.‬‬ ‫جبلی شایعه سازی را یکی از نمودهای شیطنت توصیف کرد و گفت‪ :‬شایعه پراکنی و حاشیه سازی هایی‬ ‫که تا همین دیشب نیز شاهد ان بودیم‪ ،‬اگر چه به نوعی مانع و مانع تراشی قلمداد می شود‪ ،‬اما در برابر اگاهی‬ ‫و عزم تحول خواه اصحاب رسانه ملی‪ ،‬کارکرد موثری ندارد‪.‬‬ ‫در این مراسم‪ ،‬معاون سیاسی رئیس صداوسیما تاکید کرد که دغدغه معاونت سیاسی در دوران جدید‬ ‫این سازمان‪ ،‬حرکت سندمحورانه است‪.‬‬ ‫علیرضا خدابخشی در سخنانش در دومین ائین افق تحول رسانه ملی‪ ،‬با بیان اینکه سال ها بود که معاونت‬ ‫سیاسی در تهیه و تنظیم و پخش و نشر خبر‪ ،‬از سندمحوری به دور افتاده بود‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬ما در دوره تحولی‪،‬‬ ‫سند محوری را مبنا قرار داده ایم‪.‬‬ ‫او افزود‪ :‬انچه اکنون و امروز برای معاونت سیاسی اهمیت و موضوعیت ناگزیر دارد‪ ،‬سندمحوری و نگاه‬ ‫و اتکاء به اسناد باالدستی نظام جمهوری اسالمی است‪.‬‬ ‫خدابخشی پرداختن به دستاوردهای نظام جمهوری اسالمی را یکی از محورهای تحولی در عرصه خبر‬ ‫توصیف کرد و گفت‪ :‬تالش ما این است که با تهیه بسته های گزارشی و خبری‪ ،‬مردم ‪ ،‬چهره کشور و جامعه‬ ‫خود را در اینه امروز یا دیروز خود مشاهده کنند تا متوجه خدمات و دستاوردهای نظام جمهوری اسالمی‬ ‫در طول زمان شوند‪/.‬ایسنا‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!