روزنامه صبا شماره 1291
روزنامه صبا شماره 1291
روزنامه صبا شماره 1291
چهار شنبه| 20مهر 12 |1401اکتبر 15 |2022ربیع االول |1444
سال دهم| شماره 8 |1291صفحه| 5000ناموت|
پرواز
به دهه شصت
اب شازده
«امیرکبیر»
گفت و گو با هادی مرزبان بازیگر نقش های تاریخی
جواد عزتی با «کت چرمی»
به فجر 41می اید
صفحه 3
ماسوله در کنار کاروانسراها
برای ثبت جهانی قرار گرفت
صفحه 7
پیمان جبلی :شیطنت ها و
شایعه ساز ی ها ناکارامد است
صفحه 8 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
چهار شنبه20مهر 1401شماره1291
جایزه انیمور روسیه برای «بیا اشتی کنیم»
انیمیشن«بیااشتیکنیم»ازمحصوالتسازمانسینماییسورهموفقبهدریافتجایزهجشنواره«انیمور»
روسیه شد .این جشنواره محلی برای مالقات تماشاگران ،نویسندگان ،کارشناسان و نمایندگان صنعت کارتون
از کشور روسیه و کشورهای منطقه اسیاپسیفیک است .جشنواره «انیمور» در روز سی ام سپتامبر (هشتم
مهرماه )۱۴۰۱در شهر خاباروفسک روسیه برگزار شد .گفتنی است «بیا اشتی کنیم» محصول مرکز انیمیشن
سوره در ۱۳قسمت ۶دقیقه ای به تولید رسیده و در ساخت ان از تکنیک استاپ موشن استفاده شده است.
در این مجموعه ،شخصیت ها از جنس خمیری هستند و گاه به تناسب داستان ،تحولی در انها اتفاق می افتد.
پخش بینالملل انیمیشن «بیا اشتی کنیم» برعهده مرکز بینالملل سوره است/.ایرنا
کنت برانا برای سومین بار هرکول پوارو می شود
یک بار دیگر فیلمی از هرکول پوارو با بازی کنت برانا راهی پرده های نقره ای می شود .استودیوی قرن
بیستم اعالم کرد کنت برانا برای سومین بار به سراغ فیلمی با اقتباس از یکی از داستان های اگاتا کریستی
می رود .این فیلم با عنوان «تسخیر شده در ونیز» ساخته می شود و تینا فی ،جیمی دورنان و میشل یو از
دیگر بازیگران ان خواهند بود .در این فیلم عالوه بر کارگردانی ،بار دیگر کنت برانا در نقش هرکول پوارو
ظاهر می شود .کایل الن ،کامیل اتین ،جود هیل ،علی خان و اما الیرد نیز دیگر گروه بازیگران فیلم را تشکیل
می دهند .تولید این فیلم از ماه اینده اغاز می شود و اســتودیو پاینوود لندن و ونیز از لوکیشن های فیلم
خواهند بود/ .مهر
از الستی و کالری تا افخمی و درویش در جشنواره فیلم کوتاه
۲۰اســتاد ایرانی و بین المللی تجربه ها و دانش
خود را در نشست های تخصصی « »۲۰-۳۹جشنواره
سی ونهم ،با هنرجویان و عالقه مندان به سینما در
میان می گذارند .بدین ترتیب نشست های تخصصی
«خالقیت در ژانر» با حضور احمد الســتی« ،نور و
فیلم بــرداری» با حضور محمــود کالری« ،تجربه
گرایی در ژانر» با حضور رسول صدرعاملی« ،پرسش
از بازیگردان» با حضور رضا کیانیان« ،کارگردانی» با
حضور احمدرضا درویش« ،فیلم نامه» با حضور بهروز
افخمی و «موسیقی» با حضور فردین خلعتبری در
سی ونهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران
برگزار می شوند .همچنین در عناوین و سرفصل های
دیگر ،بخش نشســت های تخصصــی «»۲۰-۳۹
جشنواره با برگزاری نشست های «ژانر در فیلم کوتاه
(محدودیت یا گشایش)» با حضور رامتین شهبازی،
«شناخت ژانر» با حضور حسن حسینی« ،ژانر ،فرم،
سبک؛ تفاوت ها و تشــابه ها» با حضور مجید شیخ
انصاری« ،تهیه و تولید» با حضور محمدرضا مصباح،
«بررسی نمونه فیلم های کوتاه ژانر» با حضور مریم
استادان نشست های تخصصی « »۲۰-۳۹معرفی شدند
اسمی خانی و کاظم دانشی« ،تدوین» با حضور حمید
نجفی راد« ،صدا» با حضور ارش قاسمی« ،جلوه های
بصری» با حضــور امیررضا معتمــدی« ،طراحی
صحنه» با حضور سهیل دانش اشراقی و «توزیع و
پخش» با حضور پویان صدقی میزبان عالقه مندان و
هنرجویان سینما خواهد بود.
تمدیدمهلتارسالاثاربهجایزهپژوهشسال
با توجه به استقبال پژوهشگران و نویسندگان از این رویداد فرهنگی،
دبیرخانه این جایزه تصمیم گرفت مهلت ارسال اثار را تا ۳۰مهر تمدید
نماید .پنجمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران با نظر به گام
دوم انقالب وبا رویکرد گفتمان سازی علمی در مسائل و چالش های
اساسی سینمای ایران ،همزمان با هفته پژوهش در نیمه دوم اذرماه
سال ۱۴۰۱برگزار می شود.
اهداف این جایــزه عبارتند از :تقویت فضای پژوهشــی مرتبط با
سینمای ایران در ســطوح ملی و بین المللی ،شناسایی و گرداوری
اثار پژوهشــی داخلی و بین المللی در مورد ســینمای ایران،جهت
دهی پژوهش هــا و مطالعات به موضوعات کلیــدی و زیربنایی برای
کمک به ارتقای کیفی سینمای ایران ،تقدیر از تالش های پژوهشی
اساتید ،دانشجویان ،اندیشمندان و خبرنگاران دانشگاهی که سهمی
از مطالعات علمی و پژوهش های خود را به سینمای ایران اختصاص
داده اند/ .ایسنا
بن تامسون برنامه ریز جشنواره فیلم ترایبکا و تام
پالمن از بنیان گذاران جشنواره بین المللی فیلم اومئو
سوئد و کیوریتور فستیوال های جهانی و تهیه کننده
نیز از مهمانان غیرایرانی هستند که به صورت مجازی
در نشست های تخصصی « »۲۰-۳۹تجارب خود را
با شرکت کنندگان این رویداد در میان می گذارند.
فیلمبرداریفیلمکوتاه«زن»بهپایانرسید
فیلمبرداری فیلم کوتاه «زن» بــه تهیه کنندگی محمدمتین
کهن ترابی پــس از ۶روز در تهران به پایان رســید .این فیلم مهر
پس عاشقانه ای پوسیده را روایت می کند و در ان شیرین
مادری در ِ
اسماعیلی ،پاشا رستمی ،شیوا خســرومهر ،مهدی یگانه ،شکوفه
عزیزی و محمدجواد طاهری به ایفای نقش پرداخته اند .سایر بازیگران
این فیلم عبارتند از علی چهاردولی ،مریم مظفری ،صبا فدایی ،ابراهیم
ابراهیمی ،ارزو خان محمدی ،الهه گنجی فرد ،فرانک فروزان فرد،
سوگل فردی پور و یونس کارگر .از عوامل فیلم کوتاه «زن» می توان به
نویسنده و کارگردان :سحر محمودی ،منشی صحنه :معصومه سادات
موسوی ،تدوین :علی گورانی ،طراح چهره پردازی و طراح لباس :زهرا
بابایی ،مدیر فیلمبرداری :علی رنجبر ،مدیر صدابرداری :مســعود
شاهوردی ،طراح صحنه :ســعید قلی زاده ،عکاس :سعید کریمی،
تهیه کننده :محمدمتین کهن ترابی ،مدیر تولید و برنامه ریزی :محمد
رحمانیان و مدیر تدارکات :علی اکبر صادقی اشاره کرد/.صباخبر
تامسون به عنوان استاد نشست تخصصی «جریان
جشنواره های فیلم های ژانر» و پالمن به عنوان استاد
نشست تخصصی «تولید مشترک فیلم های ژانر»
مهمانانسیونهمینجشنوارهبین المللیفیلمکوتاه
تهران خواهند بود .فراخوان نام نویسی برای حضور
در این نشست ها در سایت های www.tisff.irو
www.iycs.irقرار گرفته و نام نویسی نیز از امروز
سه شنبه ۱۹مهر اغاز و تا پایان روز ۲۴مهر ۱۴۰۱
امکان پذیر است .همچنین امکان تهیه کارت ویژه
همه نشست های تخصصی با تخفیف ۵۰درصدی
برای عالقه مندان به فیلم کوتاه فراهم شــده است.
مربیان انجمن سینمای جوانان ایران و فیلمسازان
راه یافته به دوره سی ونهم جشنواره فیلم کوتاه تهران
نیز می توانند با تخفیف ۷۰درصــدی ،کارت ویژه
شامل تمامی نشست های تخصصی « »۲۰-۳۹را
ی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم
تهیه کنند .س
کوتاه تهران به دبیری مهــدی اذرپندار از ۲۷مهر
تا ۲ابان ۱۹( ۱۴۰۱تا ۲۴اکتبــر )۲۰۲۲برگزار
می شود/.ایرنا
مرگ بازیگر ۱۰ساله فیلم هندی
بازیگر ۱۰ساله فیلم «نمایش اخرین فیلم» ،نماینده سینمای هند
در اسکار ۲۰۲۳پیش از اکران عمومی فیلم درگذشت« .راهول کولی»
که در فیلم «نمایش اخرین فیلم» نقش افرینی کرده بود ،در سن ۱۰
سالگی و به دلیل ابتال به بیماری سرطان خون درگذشته است ،این در
حالی است که تنها چند روز به اغاز اکران این فیلم در سینمای هند
باقی مانده بود.
پدر این بازیگر خردسال گفته که او برای بازی در این فیلم بسیار
خوشحال بود و به ما می گفت که زندگی مان پس از اکران فیلم تغییر
خواهد کرد اما خــودش پیش از اکران فیلم ،مــا را ترک کرد .عالئم
بیماری این بازیگر پس از اتمام فیلمبــرداری فیلم «نمایش اخرین
فیلم» به صورت تب ظاهر شده بود که حتی با اســتفاده از دارو نیز
کاهش نمی یافته اســت« .نمایش اخرین فیلم» به عنوان نماینده
سینمای هند در شاخه بهترین فیلم بین المللی نود و پنجمین دوره
جوایز سینمایی اسکار معرفی شده است/ .ایسنا صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
پروانه ساخت دو مستند صادر شد
شورای صدور پروانه ساخت اثار غیر ســینمایی با ساخت ۲عنوان فیلم مستند و ۱عنوان فیلم کوتاه
داستانی موافقت کرد .فیلمنامه های مستند «پریده رنگ» به تهیه کنندگی و کارگردانی فرزاد فره وشی
و نویسندگی محمدعلی رضی و «موی تای» به تهیه کنندگی و کارگردانی و نویسندگی عبداله رفیعی،
فیلم نامه کوتاه داستانی «تنگ ماهی» به تهیه کنندگی محسن محسنی نسب ،کارگردانی امیرحسین امین
مطلق و نویسندگی شبیرجوان بخش شیرازی موافقت شورای پروانه ساخت اثار غیر سینمایی سازمان
سینمایی را اخذ کردند .فرزاد فره وشی ا ّولین فیلم ساز ایرانی است که توانسته دو فیلم درباره حمایت از
حقوق حیوانات و هم چنین ا ّولین سریال تحلیلی و پژوهشی بلند را بسازد/ .مهر
چهار شنبه20مهر 1401شماره1291
3
بلیت سینما برای دو هفته نیم بها شد
چهاردهمین جلسه شورای راهبردی اکران با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در سالن
نمایش و جلسات شهید اوینی سازمان سینمایی برگزار شد .غالمرضا موسوی ،منوچهر شاهسواری ،حبیب
ایل بیگی ،محمدقاصد اشرفی ،علی سرتیپی ،روح اهلل سهرابی ،هاشم میرزاخانی ،محمدحسین جعفریان،
محمدرضا فرجی ،علیرضا اسماعیلی و محمد احمدی و یزدان عشیری از حاضران این جلسه بودند.
بر پایه این گزارش ،در چهاردهمین جلسه شورای راهبردی اکران مصوب شد برای تقویت چرخه اکران
فیلم ها ضمن بهره گیری از ظرفیت های تبلیغاتی تلویزیونی و تبلیغات شهری ،همراه با جشن مهر سینمای
ایران در استان ها و مناطق مختلف کشور ،سینماها به صورت نیم بها پذیرای عالقمندان باشند/.ایسنا
جواد عزتی با «کت چرمی»
به فجر 41می اید
فیلم سینمایی «کت چرمی» به کارگردانی حسین
میرزامحمدی و تهیه کنندگــی کامران حجازی روز
یکشنبه ۱۷مهرماه در تهران جلوی دوربین رفت.
در این فیلم سینمایی جواد عزتی به عنوان بازیگر
حضور دارد ،این دومین همــکاری عزتی و حجازی
به عنوان تهیه کننده و بازیگر به شــمار می رود ،این
دو پیش از این در فیلم ســینمایی «مرد بازنده» به
کارگردانی محمدحســین مهدویان همکاری کرده
بودند .البته جواد عزتی و کامــران حجازی در فیلم
«ماجرای نیمروز» نیز در کنار هم حضور داشتند که
حجازی در این پروژه به عنــوان مجری طرح حضور
داشته است.
«کت چرمی» یک اثر ســینمایی بــا مضمون
اجتماعی است که در چهارراه سیروس جلوی دوربین
رفته و قرار است برای حضور در جشنواره فیلم فجر
اماده شود .از دیگر عوامل این پروژه می توان به
حســین میرزا محمدی کارگردان ،کامران
حجازی تهیه کننده ،مسعود هاشمی نژاد
نویسنده ،مدیر فیلمبرداری ارمان فیاض،
طراح گریم عباس عباسی اشاره کرد.
«کت چرمی» اولین تجربه کارگردانی
حسین میرزامحمدی در حوزه فیلم بلند
است و پیش از این بیشتر در حوزه فیلم
کوتاه کار کرده است / .مهر
بهروز مفید:
متولیان فرهنگی ضرورت سینمای کودک را درک کنند
بهروز مفید تهیه کننده فیلم سینمایی «بام باال» که به تازگی در سینماهای
کشور اکران شده ،اظهار داشت :کمتر از یک هفته از اکران فیلم «بام باال» گذشته
و نمی توان درباره استقبال مخاطبان نتیجه گیری درستی داشت اما انچه که
مشخص است؛ در حال حاضر کمتر کسی به سینما رفتن تمایل دارد و به همین
دلیل فیلم ما و به طور کل سینماها شرایط خوبی ندارند.
مفید خاطرنشــان کرد :محدودیت هایی که در فضای مجازی ایجاد شده
وضعیت را بدتر کرده و پیش از این وضعیت ما اکثر تبلیغات خود را در فضای
مجازی دنبال می کردیم اما متاسفانه امروز این امکان را هم از دست داده ایم و
وضعیت به مراتب بدتر از همیشه است .پیش از این اتفاقات فکر می کردم از انجا
که این فیلم در جشنواره فیلم کودک و نوجوان توانست حضور موفقی داشته
باشد ،قطعاً مورد توجه مخاطبان هم قرار می گیرد اما امروز امکانی برای معرفی
وجود ندارد که مخاطب اص ً
ال متوجه شود «بام باال» اکران شده است .هنوز هم
اگر وزارت ارشاد از ما حمایت کند و صداوسیما در پخش تیزر با ماهمکاری داشته
باشد ،امیدوار هستم که بتوانیم فروش قابل قبولی در این شرایط داشته باشیم.
این تهیه کننده در ادامه اظهارات خود خاطرنشان کرد :با حذف پلتفرم های
اینترنتی رایج که پیش تر در بی توجهی تلویزیون به سینما محلی برای تبلیغ
فیلم ها بود ،شرایط بسیار بدتر شده و ما باید به گزینه های جدیدی فکر کنیم .به
عنوان مثال پلتفرم های اینترنتی داخلی می توانند تا حدی برای تبلیغ فیلم ها
مناسب باشند اما هزینه تبلیغ اثار در این پلتفرم ها بسیار باال است و برای یک
فیلم کودک صرفــه اقتصادی ندارد .ما باید در فضــای تبلیغاتی خودمان هم
تجدیدنظر کنیم و باید شرایطی فراهم شود که اثار سینمایی گمنام باقی نمانند
و فرصت معرفی و تبلیغ داشته باشند .امروز موفق ترین فیلم های کودک هم
نمی توانند به فروش باالی 7یا 8میلیارد تومان برسند و در این شرایط باید به
این سینما کمک کرد.
مهم ترین مسئله این است که متولیان فرهنگی ما به این اعتقاد برسند که
وجود سینمای کودک ضروری است و در این شرایط به راهکارهای زیادی برای
رشد و تقویت این سینما برسند /.ایلنا صفحه 3
4
چهار شنبه20مهر 1401شماره1291
پرونده
پرواز به دهه شصت
با شازده «امیرکبیر»
اواسط دهه 1360خورشیدی و در بحبوحه جنگ تحمیلی ،تلویزیون ایران وظیفه
یارس ساموات
دشواری برعهده داشت .شاید حفظ روحیه مردم در کشاکش نبرد با متجاوزان،
گفت و گو
یکی از رسالت های عمده سیما در ان روزگار محسوب می شد .مجموعه های
تلویزیونی ماندگاری مانند «سربداران» « ،هزاردستان» و «سلطان و شبان» جملگی از اثار تولیدی
اواسط دهه 60محسوب می شوند .ژانر کمدی نیز در این برهه از نگاه تولیدکنندگان دور نماند .شاید
«حسام الدوله بی خبر» به کارگردانی جواد انصافی که خود او نیز در نقش اول این سریال ظاهر شد،
معروف ترین مجموعه تلویزیونی ان سال ها باشد اما پیش از این سریال و در زمستان 1362مجموعه
دیگری با عنوان «مخمصه» به کارگردانی زنده نام فرهاد مجدابادی تهیه شد و نوروز 1363از شبکه
اول سیما روی انتن رفت« .مخمصه» سراغاز تولید سریال های نوروزی در سیمای ایران به حساب
می اید .حضور موفق سعید امیرسلیمانی در نقش «شهریاری» ،شخصیت اول داستان یکی از
نکات برجسته این سریال بود .ضمن اینکه کمند امیرسلیمانی ،دختر او نیز برای نخستین بار در این
مجموعه تلویزیونی مقابل دوربین قرار گرفت .این مجموعه روایت گر داستانی خطی بود اما از انجا
که «مخمصه» ابتدا به صورت تئاتر در تماشاخانه سنگلج اجرا شده بود ،برخی پالن هایش شباهت
عجیبی به سن تئاتر داشتند .این مجموعه داستان کارمند یکی از ادارات دولتی در دهه 1350است
که از اهالی «رحمت اباد» مقداری وجه برای تجهیز این محله به اب لوله کشی می گیرد اما با ان پول
برای گذران زندگی اش خودرو پیکانی فرسوده می خرد و ...هادی مرزبان ،که در این سریال نقش
رئیس «شهریاری» شخصیت اول این مجموعه را بازی کرد ،پس از حدود 40سال خاطرات جالبی
از تولید این سریال دارد که اگر گفت وگوی روزنامه صبا با او را در ادامه بخوانید ،به یقین برای شما
نیز خالی از لطف نیست.
اقای مرزبان این روزها سریال «مخمصه» از شبکه ای فیلم روی انتن می رود .مجموعه ای که
حدود 40سال پیش در ان نقش افرینی کردید .این مجموعه را دوباره تماشا می کنید؟
بله البته طی چند روز اخیر موفق به دنبال کردن ان نشدم .هرچند همه داستان را می دانم اما
تماشای این مجموعه به قول شما بعد از این همه سال واقع ًا نوستالژی بسیار جالبی برای ماست.
امیدوارمتکرارسریال«مخمصه»بهپایاننرسیدهباشد.اگراشتباهنکنمساعت 19ازشبکهای فیلم
پخش دارد.
اکثر صحنه های سریال در فضاهای بسته و محدود فیلمبرداری شده اند .این نظر کارگردان بود
یا به دلیل محدودیت امکانات فیلمبرداری مجبور شدید به این صورت کار کنید؟
محدودیت که همیشه بود اما درباره «مخمصه» و نوع فیلمبرداری و صحنه هایش باید به این نکته
توجه کرد که این سریال پیش از ان که در سیما تولید شود ،تئاتری بود که در تماشاخانه سنگلج به
کارگردانی زنده نام فرهاد مجدابادی روی سن رفته بود .پس از پایان اجراهای این نمایش ،مرحوم
مجدابادی یک روز با عوامل نمایش از جمله من تماس گرفت و گفت قرار است «مخمصه» به صورت
یگویید و به ان دقت هم داشتید ،می شود
سریال از شبکه اول سیما پخش شود .پس این که شما م
تعریف نوعی از تولیدات سیما که ان را با نام تله تئاتر می شناسند.
«مخمصه» یکی از نخستین اثار طنز در سیمای ایران پس از انقالب محسوب می شود .به نظر
می رسد ان روزها پرداختن به این ژانر با توجه به حال و هوای جامعه کار دشواری بوده باشد...
همینطوراست.البتهمجموعه هایطنزیکههمزمانوبعدازانهمساختهشدنداتفاق ًابااستقبال
مواجهشدند.برنامه ایمانند «صبح جمعهبا شما» که از رادیو پخش می شد ماهیتی کامالطنز داشت
که با استقبال مواجه شد .مدتی بعد از سریال «مخمصه» ،مجموعه تلویزیونی دیگری را هم با نام
«گالش های مادربزرگ» کار کردم که ان هم به طنز با به قول شما کمدی پهلو می زند .ان مجموعه هم
با اقبال خوبی مواجه شد .به هرحال این رویکرد در دهه 1360موفق بود.
از ساخت سریال «مخمصه» خاطره ای هم دارید؟
بله ،همانطور که می دانید این سریال در زمستان تولید شد .سال 62هم تهران زمستان بسیار
سردی را پشت سر گذاشت .خاطرم است یکی از سکانس ها را باید در لوکیشنی نزدیک یوسف اباد
می گرفتیم.کارطولکشیدوبعدازنیمهشب،برفشدیدیهممی بارید.انموقعکهموبایلواسنپ
واینچیزهانبودوبچه هایپشتصحنهوبازیگرهاوهمهعوامل،برایبازگشتبهخانهدچارمشکل
شدند .از انجا که خانه ما یوسف اباد بود و می توانستیم پس از مدتی پیاده روی به انجا برسیم ،من به
بچه ها گفتم همه مهمان من! بیایید امشب برویم منزل ما .خالصه پس از مدتی تعارف بچه ها قبول
کردند و من هم به اتفاق خانم کابلی (فرزانه کابلی همسر هادی مرزبان که در سریال مخمصه هم
بازی می کرد) جلوی همه راه افتادیم .برف و سرما همه را اذیت می کرد اما بچه ها خوشحال بودند که
مامنی پیدا کرده اند و ما هم از خوشحالی بچه ها خوشحال بودیم .این خوشحالی اما درست جلوی
یدانید چه
در خانه ما از بین رفت! هرچه در جیب هایم را می گشتم کلید در را پیدا نمی کردم .اصال نم
حالی شدم .گفتن این موضوع به بچه ها یک طرف ،بعدش این که خودمان چه کار کنیم و کجا برویم
یک دردسر دیگر بود!
عجب! شب را که در برف و سرما نگذراندید؟
(می خندد) نه! بعد از مدتی رفتیم از تلفن عمومی به خانه مادر همسرم زنگ زدیم و شب را انجا
گذراندیم .صبح وقتی سمت خانه برمی گشتم دیدم سوپرمارکت سر کوچه کلید خانه ما را به عنوان
گمشده به دیوارش کوبیده و وقتی پرسیدم کجا پیدایش کردید؟ گفت توی کوچه در برف ها افتاده صفحه 4
چهار شنبه20مهر 1401شماره1291
پرونده
بود و برق می زد .البته حاال هروقت یاد ان می افتم فقط می خندم.
هرچند یاد عزیزانی هم می افتم که ان شب با ما بودند و حاال دیگر
میانمانیستند...
حضور شما در سریال «مخمصه» بازخوردی هم داشت؟ یعنی
شافرینی شما اظهار نظر
مثل امروز ،ان وقت ها هم درباره نق
می شد؟
بله یکی از اشنایان ما در شهرستان زندگی می کرد و وقتی
کارهای من را دید ،با من تمــاس گرفت و گفت تو چرا در چنین
نقش هایی بازی می کنی .من هم گفتم خب این توانایی یک بازیگر
است.
شاید کمتر کسی شما را با نقش اقای رئیس در «مخمصه» به
یاد بیاورد اما به یقین کمتر کسی می تواند نقش افرینی شما در
سریال «امیرکبیر» و در نقش «شازده» را فراموش کند.
بدون تردید «شازده» یکی از بهترین نقش های من به شمار
می اید .چون اغب کارهایی که از من به جا مانده ،اثار تاریخی اند.
بله سال ها من را با نام «شازده» می شناختند .پیش تر هم گفته
بودم ،همواره دوست داشتم در اثار فاخر و ماندگار کار کنم .برای
همین همیشه وسواس به خرج می دادم و حتم ًا هم فیلم نامه را با
دقت می خواندم« .شازده» یکی از نقش هایی است که خودم هم
به ان عالقه زیادی دارم .این که نقش شخصیتی را بازی کنم که در
دربار قاجار و به ویژه روی مهد علیا (مادر ناصرالدین شاه و ملکه
ایران در دربار قاجار) نفوذ زیادی داشــت ،برای من فوق العاده
هیجان انگیزبود.
ی را دوست دارید؟
ش تاریخ
غیر از «شازده» کدام نق
بدون شک نقش «مالتسوف» در مجموعه تلویزیونی «وزیر
مختار» به کارگردانی سعید نیک پور اتفاق خوبی در زندگی ام بود.
همانطورکهمی دانیدالکساندرگریبایدوفسفیرروسیهتزاریدر
ایران بود که پس از تنظیم عهدنامه ترکمانچای برای بازگرداندن
زنان روسی االصل که ساکن ایران بودند ،اقداماتی انجام داد که
خشم مردم ایران را برانگیخت و در نهایت منجر به قتل خودش
شد .سریال «وزیر مختار» به ماجرای قتل او می پردازد و من در این
مجموعه نقش «مالتسوف» دبیر اول کنسولگری روسیه را بازی
می کردم که پس از هجوم مردم به کنسولگری ،تنها کسی بود
که زنده ماند و به روسیه بازگشت .از این مجموعه تلویزیونی هم
خاطرات بسیار خوبی برای من باقی مانده است.
شما شخصیت ارام و مهربانی دارید اما در سریال «پهلوانان
نمی میرند» هم نقش «پهلوان اسد» یا همان ضدقهرمان را بازی
کردید .اینکه از شما در نقش های منفی بازی گرفته می شد،
برای تان سوال نمی شد؟
اتفاقا این یکی از ویژگی های مهم بازیگران است که بتوانند
در نقشهای متفاوت ،حضور موفقی داشته باشند .من فیلم نامه
اثارم را با دقت می خواندم و می کوشــیدم بهترین کار را ارائه
دهم« .پهلوانان نمی میرند» هم یکی از اثاری است که همیشه در
خاطرم می ماند و با ان زندگی می کنم .اولین سکانس من در این
مجموعه در نائین جلوی دوربین می رفت و من ان روزها در سریال
«تنهاترین سردار» هم حضور داشتم .زمانی که فیلمبرداری ان
سکانس تمام شد باید به قم می رفتم تا 6صبح برای فیلم برداری
اماده می شدم .حدود ساعت 3بامداد به حوالی قم رسیدم.
مدت هاست که خبری از هادی مرزبان در تلویزیون ایران
نمی شنویم .این کم کاری خودخواسته است یا دالیل دیگری
دارد؟
خب من پیش تر هم گفتم نوع کار و کیفیت ان برای من خیلی
مهم است .این ســال ها البته در عرصه تئاتر فعال بودم .شما
می بینید در تلویزیون ،بعض ًا اثار عجیب و غریبی تولید می شوند
کهازنظرمحتوایی،کارارزشمندینیستند.بهنظرمتهیه کنندگان
این اثار با بودجه تولید ان ها می توانند 20تا 30تله تئاتر خوب
بسازند .کاش تلویزیون تله تئاتر بسازد اما متاسفانه در سیما نگاه
خوبیبهتولیدتله تئاتروجودندارد.اتفاق ًاطییکیدوسالگذشته
با وجود کرونا ،من پیشــنهادهایی حتی برای حضور در اثاری
که شبکه نمایش خانگی تولید می کنند داشتم اما ترجیح دادم
همچنان در تئاتر فعال باشم.
ن هاحضورداشتید
واگربخواهیدبهترینتئاترهاییراکهدرا
نامببرید،بدونشکبه اثار زندهنام«اکبر رادی»اشارهمی کنید.
درست است؟
بله دقیق ًا! افتخار بازی در بسیاری ازنمایشنامه های اجرا شده
ان مرد بزرگ را داشتم .یکی از ان اثار «تانگو و تخم مرغ» بود که
همراهجنابعلینصیریان،امینزندگانیعزیزوسرکارخانمکابلی
در ان حضور داشتم .به هرحال امیدوارم باز هم مجالی برای تولید
تلهتئاترهای فاخر در سیما به وجود بیاید تا فرصت همکاری برای
ما مهیا شود.
نوستالژی و اژیر وضعیت قرمز!
دهه 60یکی از پرتنش ترین بزنگاه های تاریخ ایران محسوب می شود .نهال نوپای انقالب مردمی ایران زیر رگبار و طوفان
جنگ تحمیلی بار دیگر با حماسه مردم ایران ،حفاظت می شود .هجوم دشمن متجاوز از یک سو و کنش های خشونت امیز
و دژخیمانه عناصر ضد انقالب از سوی دیگر ،سعی بر تضعیف روحیه مردم ایران و ازهم گسستن مقاومت قهرمانانه انان
داشت .این میان نقش رسانه ها به ویژه رادیو و تلویزیون در حفظ روحیه مردم بسیار پررنگ بود .عالوه بر تولید فیلم های
اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی در سینما ،و پیدایش ژانر ســینمای دفاع مقدس ،تلویزیون به عنوان رسانه ملی وظیفه
سنگین تری برعهده داشت .پس فعاالن عرصه سیما سخت کوشانه ،تالش مضاعفی را برای تولید اثار فاخر و ماندگار اغاز
کردند .حاصل این تالش ها تولید مجموعه های تلویزیونی پرمخاطبی شد که حاال با گذشت بیش از سه دهه هنوز هم در
خاطر مخاطبان موخاکستری تلویزیون احیاگر خاطرات کودکی ،نوجوانی و جوانی نسلی متفاوت محسوب می شوند .مروری
بر عملکرد سیمای ایران در دهه 1360و تولید این مجموعه های دوست داشتنی ،ادای دینی است به ان ها که در روزگاری
اشفته در سنگر شریف رسانه برای حفظ سربلندی مردم میهن مان از هیچ فداکاری و کوششی دریغ نورزیدند .دست کم
ما سعی خودمان را کردیم.
افسانه سلطان و شبان؛ تفاوت داستان و حکایت
سال 1362پروژ ه ساخت سریال افسانه «سلطان و شبان» در حالی اغاز شد که داریوش فرهنگ ناگزیر بود از بازیگران تئاتر
در این مجموعه تلویزیونی بازی بگیرد .با گذشت چند سال از انقالب اسالمی ،بسیاری از بازیگران سینما و تلویزیون از ایران
رفته بودند و این اجبار کارگردان کام ً
ال قابل درک است .جرقه ساخت این سریال البته در ذهن مهدی هاشمی زده شد و او بود
که پس از خواندن حکایتی قدیمی به نوعی از ان اقتباس کرد .به همین دلیل روایت سریال هم کامال حکایت وار است و از خط
داستانی پیروی نمی کند« .داستان» در واقع گونه ای از نگارش است که زمان و مکان مشخص دارد اما «حکایت» هم درست
مانند «قصه» از این مشخصه تبعیت نمی کند .قصه ها با این جمله اغاز می شوند «:یکی بود ،یکی نبود ...روزی روزگاری در
سرزمینی »....و کامال زمان و مکان در ان مبهم است .گذشته از این ،داستان مطلق گرا نیست اما در قصه و حکایت همیشه یک
طرف سیاه و طرف دیگر سپید مطلق است و همیشه خوبی بر بدی غلبه می کند .لزوم ًا داستان از این سبک و سیاق مبراست.
به هر ترتیب مجموعه «افسانه سلطان و شبان» روایت گر سلطانی است که در خواب می بیند تیرهای بال بر تختش می نشینند.
پس از ان هم پیرمردی موحد و درویش مسلک به نام سام اندر (داریوش ایران نژاد) در شکارگاه به او می گوید عن قریب تیرهای
بال بر زندگی اش نازل می شوند .سلطان هراسان از خوابگزار اعظم (با نقش افرینی زنده نام محمدعلی کشاورز) و دیگر درباریان
چاره می طلبد .درباریان و در صدر ان ها وزیر اعظم (زنده نام محمد مطیع) تصمیم می گیرند برای سلطان بدلی بیابند تا تیرهای
بال بر او نازل شود به این ترتیب است که پای شیرزاد ،چوپانی که روستایی نزدیک قصر به گله چرانی مشغول بود ،به ماجرا باز
می شود و ...هرچند این مجموعه برگرفته از یک حکایت است اما پیرنگش بی شباهت به داستان «شاهزاده و گدا» شاهکار
مارک تواین نیست .گالب ادینه در نقش «سلطان بانو» ،زنده نام احمد اقالو در نقش «کاتب» و زنده نام حسین کسبیان بازیگر
نقش «تلخک» بازی های درخشان و ماندگاری از خود در این مجموعه به یادگار گذاشتند.
هزاردستان؛ رضا تفنگچی و کریم دواتگر!
شاهکار علی حاتمی ،سال 1358کلید خورد .هرچند او طرح اولیه این مجموعه را از 1354در ذهن داشت .گفته می شود
فیلمنامه «هزاردستان» حدود 10بار بازنویسی شده است .این مجموعه درواقع روایت گر زندگی شخصیتی به نام کریم
دواتگر از اعضای کمیته مجازات بود که در ترور میرزا اسماعیل خان ،رئیس انبار غله وزارت مالیه دوران قاجار نقش داشت.
البته که روایت اصلی مربوط به شخصیتی به نام «خان مظفر» است که به نوعی در دوران قاجار و پهلوی ،قدرتی در سایه
حکومت محسوب می شد« .هزاردستان» گاه اشاراتی روشن به برخی شخصیت های تاریخی مانند «شعبان بی مخ» دارد و گاه
به شکلی سمبولیک به برخی شخصیت ها و جریان ها می پردازد .برای نمونه «ابوالفتح» با نقش افرینی علی نصیریان نمادی
از ازادی خواهان عصر مشروطیت ایران است .هرچند این مجموعه هم پس از تولید دچار تغییراتی شد و برای نمونه خرده
روایت عشق رضا خوشنویس یا همان رضا تفنگچی به دختر استاد خوشنویسش ،هرگز مطرح نشد .سریال هزار دستان
عصرهای جمعه و پس از نمایش فیلم سینمایی هفته از شبکه یک روی انتن می رفت .شخصیت هایی مانند «مفتش شش
انگشتی» با نقش افرینی تحسین برانگیز زنده نام داود رشیدی« ،غولوم عمه» با بازی زنده نام محمد مطیع در تاریخ تلویزیون
ایران جاویدان شدند .البته از موسیقی روح نواز این سریال که شاهکار مرتضی حنانه بود نیز نباید به اسانی عبور کرد.
سربداران و سایه شوم مغول
«امدند و کندند و سوختند و کشتند و بردند و رفتند »...این دیالوگ در سریال «سربداران» مختص یکی از بخارائیان
بود که از تاراج مغوالن جان سالم دربرده و به خراسان گریخته بود .این جمله جنایات تاتار و سردودمان این قوم ددمنش،
چنگیزخان در ایران را به خوبی نمایان می سازد .ساخت مجموعه تلویزیونی «سربداران» از شهریور 1360اغاز شد و در
سوم ابان 1362به پایان رسید .البته ایده ساخت این سریال پیش از انقالب اسالمی و در تلویزیون ملی ایران مطرح شده
بود .به هر ترتیب و با هر مشقتی که بود محمدعلی نجفی ساخت سریال سربداران را به پایان رساند و پس از تولید نیز با
نقدهای متعددی روبرو شد .گذشته از حواشی ،مجموعه تلویزیونی «سربداران» یکی از موفق ترین تولیدات تاریخ سیمای
ایران محسوب می شود .شوربختانه امین تارخ ،بازیگر نقش «شیخ حسن جوری» به تازگی دیده از جهان فروبست .افسانه
بایگان در نقش «ترکان بانو» نخستین حضور خود را مقابل دوربین تجربه می کرد و از همین سریال بود که درخشش او در
اسمان سینمای ایران برای دودهه بعد اغاز شد .بازی علی نصیریان در نقش «قاضی شارع» نیز به یکی از نکات برجسته
این سریال بدل شد.
علی کوچولو؛ نخستین فتوانیمیشن سیما
گذشته از سریال های متفاوتی که در ســیما برای پخش در کنداکتور ان روزهای شبکه های یک و دو ساخته می شد،
اثاری نیز برای گروه های سنی کودک و نوجوان تولید شد که با استقبال گسترده ای حتی میان بزرگساالن مواجه شدند.
«مدرسه موش ها» به کارگردانی مرضیه برومند یکی از ان اثار بود که به صورت نمایش عروسکی ساخته شد .برومند بارها
به خاطراتش از تولید این سریال زیر موشک باران تهران اشاره کرده اســت .این مجموعه البته با شعرهای شادی مانند
یرم مدرسه ،می رم مدرسه» و «ک مثل ُک ُپل» خودش را به خوبی در دل بچه های ان دوران و والدینشان جا کرد .گذشته
«م
از این سریال موفق اما مجموعه «علی کوچولو» به کارگردانی شهال میراعتمادی ،جواد میرمیران و امیرحسین قهرایی،
دیگر تولید سیما در اوان دهه 60بود که خاطرات متعددی را در ذهن مخاطبانش به جا گذاشته است .علی کوچولو با بازی
امید اهنگر در نقش علی و فرزانه کابلی در نقش مادر علی ،نخستین سریالی بود که به صورت فتوانیمیشن پس ازپیروزی
انقالب در سیما تولید شد.
5 صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
چهار شنبه20مهر 1401شماره1291
«سودای عشق» در جزیره قشم نواخته شد
با اغاز جشنواره استانی خوزستان ،جشنواره سراسری تئاتر «سودای عشق» وارد مرحله اجرایی استانی
خود شد .اجراهای این جشنواره به صورت رسمی ازصبح روزگذشته دوشنبه ۱۸مهرماه درجزیره زیبای
قشم با ایین افتتاحیه جشنواره استانی خوزستان درگلزارشهدای قشم وعطر افشانی مزار شهدا اغاز شد.
رضا گلستانی قشمی ،دبیرجشنواره تئاتراستانی «سودای عشق» خوزستان که امسال در جزیره قشم
برگزار می شود ،گفت ۱۵ :اثر صحنه ای و ۱۲اثرخیابانی متقاضی حضور در جشنواره بودند که درنهایت با
نظر گروه انتخاب ،چهار اثر در بخش صحنه و ۶اثردربخش خیابانی برای رقابت استانی برگزیده شدند.که
تا ۲۱مهرماه در دو بخش به رقابت می پردازند/ .ایرنا
حسن انوری :تناقض در دیوان حافظ زیاد است
مراسم بزرگداشت روز حافظ و رونمایی از نسخۀ خطی نفیس و
هنری قدیمی دیوان حافظ ،متعلق به سه قرن گذشته که به تازگی
توسط سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی خریداری شده است ،دیروزدر
مرکز همایش های این سازمان برگزار شد.
حسن انوری در این مراسم از حافظ سخن گفت و بیان کرد :حافظ
خود دیوانش را جمع نکرده است .دوستی به نام محمد گلندام ،پس از
مرگ حافظ دیوان او را جمع کرده و مقدمه ای بر ان نوشته است .پس
از مرگ عالمه قزوینی ،چند قصیده از گلندام منتشر شده که نشان
می دهد او وجود داشته و دوست حافظ بوده است.
او در ادامه و با بیان اینکه حافظ توانسته بهترین کلمات را از زبان
فارسی بیرون بکشد ،اظهار کرد :قصد حافظ ،گفتن کالم به زیباترین
صورت است .در دیوان حافظ تناقض زیاد است ،چون نمی خواست
یک فکر را به مردم تلقین کنید ،بلکه می خواســت زیباترین کالم را
منتقل کند.
او سپس به بیان دیگر تناقض های دیوان حافظ پرداخت و گفت:
برخی می گویند حافظ جبری است .اما حافظ نه جبری بوده و نه معتقد
به اختیار .امروز می گوییم باید عقل جمعی را مالک زندگی قرار دهیم،
درحالیکه حافظ می گوید باید عشــق را مالک قرار داد .با این همه،
می توان از حافظ یا سعدی نشاطی را بیرون کشید تا امروز هم کارایی
داشته باشد .مثل عشق که می توان ان را امروزی کرد و به کار برد .حافظ
از جمله کسانی است که به قدرت انسان اعتقاد دارد؛ یعنی وجودی ست
که می تواند خود را به وجود برتر تبدیل کند/ .ایسنا
کتاب«زنیکهپله هارامی شمارد» منتشرشد
کتاب «زنی که پله ها را می شــمارد» نوشته هدی حمد با ترجمه
معانی شعبانی به همت نشر ثالث به چاپ رسید.
در خالصه ایــن رمان امده اســت« :رفاه و عیش و عشــرت زنان
ثروتمند عرب همواره مالزم فقر و رنج و سختی های اقوام دیگر ،به ویژه
سیاهپوستان افریقایی ،بوده است که برای زنده ماندن به این سرزمین
های ثروتمند کوچ کرده اند .پیوند بین زنان مرفه عرب و این کارگران
بردگان امروزی دغدغه اصلی این رمان است .هدی حمد روح و روان
و
ِ
شخصیت های داستان و ذهن انان را حتی در نقاشی ها و رویاهایشان
می کاود تا بتواند تصویری هر چه حقیقی تر از این دو قشر و تضادها و
درگیری هایشان بسازد »
از هــدی حمد نویســنده و روزنامه نگار عمانی ســاکن مســقط
عمان و دانش اموخته زبان و ادبیات عربی در ســوریه ،پیش تر کتاب
«سیندرالهای مسقط» به چاپ رســیده بود .کتاب «زنی که پله ها را
می شمارد» ۲۰۴صفحه و ۱۱۰هزار تومان قیمت دارد/ .صباخبر
پلکان های معبد اناهیتا مرمت می شود
مرتضی گراوند ،مدیر پایگاه ملی معبد اناهیتا ،با اشــاره به ســفر چندماه پیش رئیس جمهور به
کرمانشاه ،اظهار کرد :باتوجه به اینکه پایگاه تاریخی اناهیتا جزو پایگاه های ملی استان محسوب می
شود ،بنابراین حدود 750میلیون تومان اعتباربرای سال جاری به ان تعلق می گیرد.
وی با بیان اینکه بخشــی از این اعتبار برای انجام کاوش های باستان شناسی در معبد اناهیتا پس
ازحدود دو دهه توقف درنظر گرفته شده ،گفت:درگذشــته بخش هایی از این دو پلکان تخریب شده
بود،اما مواد ومصالحی که در ان زمان برای مرمت این پلکان ها بکاررفته ،متناســب با سازه سنگی بنا
نبوده است/.ایسنا
با ترجمه نغمه دانش اشتیانی
کتاب «هنر گمشده پرورش کودکان مفید و شاد» منتشر شد
کتاب «هنر گمشده پرورش کودکان مفید
و شاد (با کمک فرهنگ های باستانی)» نوشته
میشلین دوکلف خبرنگار امریکایی با ترجمه
نغمه دانش اشتیانی منتشر شد.
این کتاب مهرمــاه ۱۴۰۱در ۳۷۸صفحه،
قطع رقعی توسط نشــر جیحون منتشر شده
است.
نغمه دانش اشتیانی پیش از این کتاب شعر
«چقدر هیچ کس شبیه تو نیست» چاپ شده
توسط انتشــارات حوا و ترجمه کتاب کودک
« ُق ُلپ» چاپ شده توسط انتشــارات سروش
را در کارنامــه ادبی خود دارد .وی که ســال ها
در رســانه های فرهنگی هنری فعالیت کرده و
مسئولیت داشته است ،مقاالت علمی در حوزه
رسانه را نیز ترجمه و منتشر کرده است.
در معرفی کتــاب «هنر گمشــده پرورش
کودکان مفید و شــاد (با کمک فرهنگ های باستانی)» می خوانیم:
«اگر واقعا می خواهیم با فرزندانمان ارتباط برقرار کنیم ،شــاید الزم
باشد از منطقه امن فرهنگی خودمان خارج شویم و با والدینی صحبت
کنیم که به ندرت درمورد ان ها می شنویم .یکی از اهداف این کتاب
دورجدیداجرای«کلوچهجادویی»اغازشد
نمایش کودکانه و فانتزی «کلوچه جادویی» نوشته زینب اسدی
وعباس قاصدزاده وکارگردانی عباس قاصدزاده از ۱۹مهر در روزهای
سه شنبه تا جمعه در فرهنگسرای ابن سینا روی صحنه می رود.
ریحانه حاجی ابادی ،مونا کوشــش ،محســن افخمی ،کمیل
پورقلی ،عباس قاصــدزاده بازیگران اثر هســتند .دیگر عوامل اثر
عبارتند از دستیار کارگردان و طراح صحنه و لباس :زینب اسدی.
در خالصه داســتان نمایش «کلوچه جادویی» امده اســت:
«داستان حشراتی اســت که در برکه ای در کنار یک وزغ زندگی
می کنند و با اعتماد به وزغ او را برکه دار خود کرده اند اما بعد از مدتی
با کم شــدن اب برکه و به هم ریختن نظم برکه ،اتفاقات عجیبی
می افتد» .نمایش «کلوچه جادویی» که برای مخاطبان کودک و
نوجوان طراحی شده است ،تا ۲۰ابان ماه سال جاری ،در روزهای
سه شنبه تا جمعه ،ســاعت ۱۶:۳۰در فرهنگسرای ابن سینا روی
صحنه خواهد رفت /.صباخبر
برداشتن گامی برای پر کردن خالی دانش ما
در زمینه ی فرزند پروری است و برای انجام این
کار ،بر سه فرهنگ بومی مایا ،هادزابه و اینوئیت
تمرکز کرده است که دانش بسیار مفیدی دارند:
مادران مایایی در تربیت فرزندان یاری رســان
مهارت دارند ،والدین قبیله ی هادزابه بهترین
متخصصان جهان در زمینه تربیت بچه هایی
با اعتماد به نفــس و متکی به خود هســتند و
اینوئیت ها روشی فوق العاده موثر برای اموزش
هوش هیجانی به کــودکان به ویژه در حوزه ی
کنترل خشم و احترام به دیگران دارند .اگر سعی
کنید الگو ها و روش های معرفی شده در کتاب را
در رفتار های روزمره ی خود با دیگران (حتی نه
فقط کودکانتان) به کار ببرید و دقت بیشتری بر
کنش ها و واکنش های شخصی خود در ارتباط با
جهان پیرامونتان داشته باشید ،روزگار ارام تری
را تجربه می کنید و با خودتان به صلح می رسید».
یکی از شاخصه های این کتاب این است که راوی ان زن خبرنگار
امریکایی است که برای نگارش این کتاب با دختر کوچکش به راه های
دور سفر کرده است /.صباخبر
اتش نشان امریکایی برنده جایزه ۲۰۲۲شد
جرمی اولســون نویســنده امریکایی که در عین ابتال به اختالل
نارساخوانی ،تهیه کننده و تدوینگری ماهر و اتش نشانی مستعد است،
با تالیف کتابی برای کودکان جایزه بهترین کتاب سال ۲۰۲۲را گرفت.
او مهارتی خاص دارد که با ان مخاطبانش را با طنز و صمیمیت به
سمت داستان های خود می کشاند.
این کتاب تلفیقی از مقاالتی اســت که او در مدت چهار سال برای
مجله Midwest Outdoorsنوشته اســت؛ هر فصل داستانی از
زندگی اوست و درس هایی از زندگی واقعی را ارائه می کند که کودکان
می توانند در فضای باز بیاموزند.
اولسون می گوید نوشتن کاری نیست که او دوست دارد انجام دهد.
کاری که اولسون دوست دارد این است که وقت خود را با خانواده اش در
فضای باز سپری کند! او که مبتال به اختالل نارساخوانی است ،می گوید
معموال نارساخوان ها کتاب نمی نویســند و جایزه نمی گیرند .اما این
کتاب گواه این است که هر چیزی ممکن است/.ایرنا صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
مدرسه بین المللی فلورانس میزبان مربیان هنرهای تجسمی ۲۰کشور جهان
مدرسه بین المللی فلورانس ایتالیا ماه میالدی جاری (اکتبر) میزبان مربیان هنرهای تجسمی از ۲۰
کشور مختلف جهان است .مربیانی از کشورهای قبرس ،دانمارک ،انگلستان ،فرانسه ،المان ،مجارستان،
هند ،ایتالیا ،کنیا ،لیتوانی ،هلند ،نروژ ،قطر ،رومانی ،روسیه ،اسکاتلند ،سوئیس ،ترکیه ،امارات و امریکا برای
شرکت در این کنفرانس دعوت شده اند .این کنفرانس که توسط دپارتمان هنرهای خالق ISFبرای سه
روزه برگزار می شود وبر روی تمرین ساخت واموزش هنرهای تجسمی متمرکز است.
کارگاه ها به گونه ای طراحی شده اند که به صورت عملی و مستقیم برای تمامی کالس ها قابل اجرا باشد.
زمان دقیق این کنفرانس سه روزه هنوزاعالم نشده است/.ایرنا
چهار شنبه20مهر 1401شماره1291
7
ستایشگر :برگزاری جشنواره موسیقی نواحی مشکلی ندارد
مشکل بزرگ و حل نشدنی برای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان وجود ندارد .امیرعباس
ستایشگر،مدیرعامل انجمن موسیقی ایران ضمن اعالم خبرفوق گفت :امیداوریم این جشنوار ه را در شان
مردم کرمان برگزار کنیم و تمام تالش ما این است جشنواره در سالنی متعلق به فرهنگ و ارشاد اسالمی
برگزار شود .او با بیان اینکه طی سالیان متوالی تجربه های خوبی دربرگزاری جشنواره ها به دست اوردیم
و باید ازموازی کاری جلوگیری کرد،افزود :براساس برنامه ریزی های انجام شده در بازه برگزاری جشنواره
،گروه های داخلی و بین المللی در جشنواره حضور خواهند داشت .پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی
ایران به صورت غیررقابتی از تاریخ ۲۰تا ۲۵ابان جاری درشهر کرمان برگزارخواهد شد/.ایسنا
ماسولهدرکنارکاروانسراهابرایثبتجهانیقرارگرفت
با توجه به حضور ارزیاب یونسکو درایران ،ارزیابی پرونده ثبت جهانی ماسوله صورت گرفت .نعیمه بن
کاری از کشورعمان به عنوان ارزیاب یونسکو در راستای انجام فرایند ثبت جهانی ماسوله ششم مهرماه
وارد گیالن شد و موارد مدنظر را به صورت زمینی و هوایی مورد ارزیابی قرار داد .درحالی امسال روند ثبت
جهانی ماسوله پیگیری می شود که ماسوله در سال ۲۰۰۷در فهرست موقف میراث جهانی یونسکو جای
گرفت و از ان زمان تاکنون به دالیل مختلف روند ثبت جهانی ان به تعویق افتاد .ماسوله در سال ۱۳۵۴
با شماره ۱۰۹۰در فهرست اثار ملی کشور به ثبت رسید .این شهر تاریخی در ۶۲کیلومتری غرب مرکز
استان گیالن و در ۲۵کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن در دل جنگل های رشته کوه البرز قرار
دارد که با ۳۵۰خانه تاریخی هویتی ۸۰۰تا یک هزار سال را به دوش می کشد .محمد سنایی (سرپرست
پایگاه پژوهشی ماسوله) با اشاره به حضور ارزیاب یونسکو در ماسوله ،گفت :ارزیاب یونسکو بر اساس برنامه
۵روزه ای که برای بازدید مشخص شده بود در ایران حضور یافت و از بخش های مختلف ماسوله دیدن کرد.
بازدید با مردم ،بناهای تاریخی ،منظر فرهنگی ماسوله و بررسی مواردی که در پرونده به ان اشاره شده
بود در برنامه ارزیاب یونسکو جای داشت ودرنهایت نیز جمع بندی در این خصوص صورت گرفت .او ادامه
داد:ارزیاب در کلیت امر،عالوه بر چک کردن برنامه های پایگاه پژوهشی ماسوله ،برنامه های حفاظتی که
به صورت مشترک توسط اداره کل اعم از اداره منابع طبیعی ،اداره محیط زیست ،اداره میراث فرهنگی،
شهرداری و ...صورت می گیرد را مورد بررسی قرار داد چراکه بحث حفاظت ماسوله برای یونسکو بسیار
اهمیت دارد و این امر در پرونده به ان اشاره شده و بسیار اهمیت دارد که حفاظت به صورت مشترک و
هماهنگ انجام شود .ماسوله با توجه به تجربیات مدیریتی که دارد از این نظر قوی است و اطالعات مورد
نیاز ارزیاب به صورت مستند ارائه شد .سنایی با اشاره به اینکه پرونده ماسوله قراراست در سال ۲۰۲۳در
یونسکو بررسی شود ،گفت :قرار بود اواخر تیرماه سال جاری ،نشست یونسکو در مسکو انجام شود که به
دلیل جنگ روسیه و اوکراین برگزار نشد .ایران قرار بود پرونده کاروانسراها را در این جلسه ارائه دهد که با
توجه به لغو نشست ،ارائه و بررسی پرونده کاروانسراها به همراه پرونده منظر فرهنگی ماسوله در تیرماه سال
اینده در نشست ساالنه یونسکو ارائه خواهد شد .این درحالی است که تاکنون ۲۶اثرازایران در فهرست
میراث جهانی یونسکو ثبت شده است .سرپرست پایگاه پژوهشی ماسوله تاکید کرد :در پرونده ارسالی
بسیاری از موضوعات تا جایی که امکان رفع داشت ،مرتفع شد البته در این پرونده برخی از موضوعات
که مانع ثبت بود نیز قید شده و قبل از حضور ارزیاب با توجه به اهمیت موضوع در استان ،توانستیم موارد
را رفع کنیم ودرزمان حضور ارزیاب از این بخش ها نیز به عنوان مواردی که تعهد رفع ان را داده بودیم
بازدید و موردی به عنوان مانع ثبت ،ذکر نشد .حتی ارزیاب از وضعیت حفاظت ،زباله و ...راضی بود/.ایلنا صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
اندر احواالت فیلترینگ فضای مجازی
پیمان جبلی در دومین نشست افق تحول:
شیطنت هاوشایعه سازی هاناکارامداست
پیمان جبلی ،رئیس سازمان صداوسیما در دومین نشست افق تحول ،وجود وفاق و همدلی میان اصحاب
رسانه ملی برای ایجاد و استمرار تحول را به عنوان واقعیت و ارزش برشمرد و تصریح کرد :به لطف خداوند
منان ،اهالی رسانه ملی همراه و همصدا در مسیر تحول قدم بر می دارند و موانع را پشت سر می گذارند.
او افزود :حرکت ما رو به جلوســت و پیشــرفت های فراوان و دســتاوردهای کالنی محقق شده است.
پیشرفت ها و دستاوردهایی که ریل گذاری تحوالت بزرگ تر و بستر برکات و ثمرات درخشان تر را موجب
خواهد شد .رئیس سازمان صداوسیما در بخش دیگری از این نشست که با حضور خانواده معظم شهدا و
نویسندگان حوزه ادبیات شفاهی مقاومت ،همچنین معاونان او و دیگر مدیران سازمان صداوسیما برگزار
شــد ،با تاکید بر اینکه ،وجود موانع و چالش های پیدا و پنهان ،هیچگاه حرکت تحولی سازمان را متوقف
نخواهد کرد ،گفت :ما به وجود موانع اگاه بودیم و سند تحول سازمان صداوسیما با اشراف بر موانع پیش
بینی پذیر طراحی شده اســت .او ادامه داد :واقف هم بودیم که برخی از اراده ها ،دوستدار و خواهان تحول
تریبون نظام جمهوری اسالمی نیستند؛ اما این اراده ها هیچ گاه قادر نیســتند ما را از راهی که بدان قدم
گذاشته ایم ،مایوس و منحرف سازند .از این رو ،مسیر تحول را با قدرت می پیماییم.
جبلی شایعه سازی را یکی از نمودهای شیطنت توصیف کرد و گفت :شایعه پراکنی و حاشیه سازی هایی
که تا همین دیشب نیز شاهد ان بودیم ،اگر چه به نوعی مانع و مانع تراشی قلمداد می شود ،اما در برابر اگاهی
و عزم تحول خواه اصحاب رسانه ملی ،کارکرد موثری ندارد.
در این مراسم ،معاون سیاسی رئیس صداوسیما تاکید کرد که دغدغه معاونت سیاسی در دوران جدید
این سازمان ،حرکت سندمحورانه است.
علیرضا خدابخشی در سخنانش در دومین ائین افق تحول رسانه ملی ،با بیان اینکه سال ها بود که معاونت
سیاسی در تهیه و تنظیم و پخش و نشر خبر ،از سندمحوری به دور افتاده بود ،اظهار کرد :ما در دوره تحولی،
سند محوری را مبنا قرار داده ایم.
او افزود :انچه اکنون و امروز برای معاونت سیاسی اهمیت و موضوعیت ناگزیر دارد ،سندمحوری و نگاه
و اتکاء به اسناد باالدستی نظام جمهوری اسالمی است.
خدابخشی پرداختن به دستاوردهای نظام جمهوری اسالمی را یکی از محورهای تحولی در عرصه خبر
توصیف کرد و گفت :تالش ما این است که با تهیه بسته های گزارشی و خبری ،مردم ،چهره کشور و جامعه
خود را در اینه امروز یا دیروز خود مشاهده کنند تا متوجه خدمات و دستاوردهای نظام جمهوری اسالمی
در طول زمان شوند/.ایسنا صفحه 8