روزنامه صبا شماره 1290 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1290

روزنامه صبا شماره 1290

روزنامه صبا شماره 1290

‫سه شنبه| ‪19‬مهر ‪ 11 |1401‬اکتبر‪ 14 |2022‬ربیع االول ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1290‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫«هفت ترانه»‬ ‫و کوک کردن ساز زندیگ‬ ‫گفت و گوهایی با تهیه کننده‬ ‫و مجریان برنامه تلویزیونی «هفت ترانه» شبکه نسیم‬ ‫تقدیر رهبری معظم از عوامل‬ ‫فیلم سینمایی «مستطیل قرمز»‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫زندگینامه حبیب اهلل صادقی مستند شد‬ ‫عکس‪ :‬مهرشاد استیری‬ ‫صفحه ‪3‬‬ ‫وزیر ارشاد‪ :‬دانشگاه هنر باید محور‬ ‫ی باشد‬ ‫کرسی های نظریه پرداز ‬ ‫صفحه ‪7‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫سه شنبه‪19‬مهر‪ 1401‬شماره‪1290‬‬ ‫تقدیر رهبری معظم از عوامل فیلم سینمایی «مستطیل قرمز»‬ ‫بیانات رهبر انقالب اسالمی در دیدار دست اندرکاران کنگره شهدای ورزشکار و جمعی از مادران شهدای‬ ‫ورزشکار که در تاریخ‪ 20‬شهریور‪ 1401‬برگزار شده بود‪ ،‬در محل برگزاری این همایش در تهران منتشر شد‪.‬‬ ‫ایتاهلل خامنه ای در بخشی از بیانات خود از تولیدکنندگان فیلم «مستطیل قرمز» با موضوع شهادت جمعی‬ ‫از ورزشکاران و تماشاگران در جریان بمباران یک زمین فوتبال در استان ایالم در دوران دفاع مقدس‪ ،‬تشکر‬ ‫و تاکید کردند‪ :‬بیان حقایق با اثار هنری کار الزمی است که باید با قوت انجام شود‪.‬‬ ‫فیلم «مستطیل قرمز» به کارگردانی حسن و حسین صیدخانی و تهیه کنندگی زنده یاد سیدعلیرضا‬ ‫سجادپور در سال ‪ 95‬تولید شد‪/ .‬تسنیم‬ ‫بهروز شعیبی فیلم جدید می سازد‬ ‫بهروز شــعیبی به زودی درام اجتماعی «هم اهنگ» را به تهیه کنندگی علی سرتیپی جلوی دوربین‬ ‫می برد‪ .‬این نخستین همکاری شعیبی و سرتیپی محسوب می شود که پس از دریافت پروانه ساخت‪ ،‬احتماال‬ ‫برای حضور در جشنواره فجر امسال‪ ،‬جلوی دوربین خواهد رفت‪.‬‬ ‫سازنده اثاری چون «سیانور» و «دارکوب» سال گذشته‪« ،‬بدون قرار قبلی» را در ایران و المان جلوی‬ ‫دوربین برد‪ .‬فیلمی که در جشنواره فجر سال گذشته‪ ،‬برنده ‪ ۲‬جایزه بهترین صداگذاری و بهترین فیلم از‬ ‫نگاه ملی شد و در اکران تابستانه امسال نیز حدود ‪ ۳‬میلیارد و ‪ ۵۰۰‬میلیون تومان فروخت‪.‬‬ ‫علی سرتیپی نیز فیلم های عروسی مردم‪ ،‬ستاره بازی و شهرک را در نوبت نمایش دارد‪/.‬ایرنا‬ ‫تهیه کننده «دورهمی» به اخبار فضای مجازی واکنش نشان داد‬ ‫ردشایعهجایگزینیمهرانرجبیبهجایمهرانمدیری‬ ‫این روزها بازار شــایعات و گمانه زنی ها درباره مهران مدیری داغ اســت‪ .‬بحث تغییرات در‬ ‫«دورهمی» یکی دو روزی اســت در فضای مجازی مطرح شده است و از افراد جدیدی (مانند‬ ‫ش تهیه کننده‬ ‫مهران رجبی) به عنوان مجری «دورهمی» جدید نام برده می شود؛ نکاتی که با واکن ‬ ‫این برنامه تلویزیونی همراه شد‪ .‬ناصر قدیر کاشانی تهیه کننده «دورهمی» گفت‪ :‬درباره شایعه‬ ‫تغییر مجری و نام هایی هم که مطرح شده است باید بگویم در وهله اول کسی تصمیم به تولید‬ ‫سری جدید «دورهمی» ندارد و از طرفی هم معلوم نیســت که ما تهیه کننده این کار باشیم‪،‬‬ ‫بنابراین همه این گمانه ها و مطالب شایعه است‪ .‬او در خصوص پخش قسمت های باقی مانده این‬ ‫برنامه تلویزیونی و ادامه اجرای این برنامه توسط مهران مدیری تاکید کرد‪ :‬فع ً‬ ‫ال رایزنی نکردیم و‬ ‫تصمیم با سازمان صداوسیماست‪ 45 ،‬برنامه تحویل داده ایم که هر زمانی در کنداکتور قرار بگیرد‬ ‫چند ماهی می تواند روی انتن باشد‪ .‬صحبت «دورهمی» سری جدید مطرح نیست‪ ،‬مجری را‬ ‫سازمان صداوسیما تعیین می کند اما فع ً‬ ‫ال تصمیمی برای ســاخت وجود ندارد‪ .‬تهیه کننده‬ ‫«دورهمی» در عین حال تاکید دارد در هر صورت ساخت‪ ،‬تولید‪ ،‬انتخاب مجری‪ ،‬تعیین محتوا‬ ‫و پخش «دورهمی» از اختیارات سازمان صداوسیماست‪ .‬پیش از اظهارنظر اخیر مهران مدیری‬ ‫درباره تمایل نداشتن او به پخش تصویرش از تلویزیون‪ ،‬شبکه نسیم اعالم کرده بود که قصد دارد‬ ‫قسمت های باقی مانده از مسابقه «دورهمی» را پس از ماه صفر پخش کند و این برنامه را تا پایان‬ ‫سال ‪ 1401‬ادامه خواهد داد اما در پی ویدئوی منتشرشده‪ ،‬تهیه کننده بر مالکیت صداوسیما بر‬ ‫این برنام ه تاکید کرد و یاداور شد تصمیم گیرنده در رابطه با پخش یا پخش نشدن برنامه سازمان‬ ‫صداوسیماست‪.‬با این همه شبکه نسیم ترجیح داد با اتمام ماه محرم و صفر‪ ،‬جدول پخش جدید‬ ‫خود را بدون «دورهمی» ببندد‪ ،‬همچنین تاکنون خبری رسمی مبنی بر پخش مجدد این برنامه‬ ‫از تلویزیون پس از حواشی پیش امده اعالم نشده است‪/.‬تسنیم‬ ‫حضور«ارام گاه»درجشنوارهایرلندی‬ ‫فیلم کوتاه «ارام گاه» به کارگردانــی علی دارایی در دومین حضور‬ ‫جهانی خود‪ ،‬به جشــنواره «این دی کورک» ایرلند کــه مورد تایید‬ ‫بفتاست‪ ،‬راه پیدا کرد‪.‬‬ ‫این فیلم در بخش اصلی بینالملل‪ ،‬با ‪ ۳۸‬فیلم کوتاه دیگر به رقابت‬ ‫می پردازد‪ .‬دهمین جشنواره «این دی کورک» ‪ ۱۰‬تا ‪ ۲۴‬مهر مصادف‬ ‫با ‪ ۲‬تا ‪ ۱۶‬اکتبر در ایرلند برگزار می شود‪« .‬ارام گاه» پیش از این‪ ،‬جایزه‬ ‫بهترین فیلم کوتاه از بیست و پنجمین جشنواره مذهب امروز ایتالیا‪،‬‬ ‫جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره نهال‪ ،‬جایزه بهترین فیلم‪ ،‬بهترین‬ ‫طراحی صحنه و بهترین طراحی لباس جشنواره استانی قم را در کارنامه‬ ‫دارد‪ .‬همچنین کاندید بهترین فیلمنامه جشــنواره نهال و حضور در‬ ‫جشنواره سایه را نیز تجربه کرده است‪.‬‬ ‫در خالصه داستان این فیلم کوتاه امده است‪« :‬ریحانه باعث مرگ‬ ‫نوزادش شده‪ ،‬اکنون در غیاب همسر فراری اش در جستجوی راهی برای‬ ‫خاکسپاری نوزاد است و با مصائبی رو به رو می شود ولی‪/»...‬مهر‬ ‫اغازرایزنی هابرایهمکاریسینمایایرانوبالروس‬ ‫محمد خزاعی در دیدار با دیمیتری کالتسوف ‪ ،‬سفیر بالروس در‬ ‫جمهوری اسالمی ایران گسترش ظرفیت های بین المللی سینما‪،‬‬ ‫تجاری سازی و بازاریابی محصوالت ان را مهم خواند و با تاکید بر‬ ‫نقش سینما در همدل کردن ملت ها و تقویت پیوندهای عاطفی و‬ ‫اجتماعی گفت‪ :‬در دنیا دیپلماسی عمومی از مجاری فرهنگی‪ ،‬بویژه‬ ‫سینما محقق می شود‪ .‬او با بیان اینکه می توان از کارکرد سینما‬ ‫برای تسهیل و تقویت و توسعه روابط دو ملت ایران و بالروس بهره‬ ‫گرفت‪ ،‬افزود‪ :‬در کنار توجه به دیپلماسی عمومی و فرهنگی‪ ،‬سینما‬ ‫برای داشتن اقتصاد بهتر نیازمند حضور در بازارهای منطقه ای و‬ ‫بین المللی است‪ .‬خزاعی با اشاره به نگاه ویژه دکتر اسماعیلی وزیر‬ ‫فرهنگ و ارشاد اسالمی به دیپلماسی فرهنگی و گسترش روابط‬ ‫منطقه ای و تقویت ارتباط با کشــورهای دوست‪ ،‬امادگی سازمان‬ ‫سینمایی را برای توسعه مناسبات و امضای تفاهمنامه همکاری‏های‬ ‫مشترک سینمایی اعالم کرد‪/ .‬ایسنا‬ ‫سهفیلمایرانیدربخشبین المللجشنوارهفیلمکوتاه‬ ‫سه فیلم کوتاه داستانی‪ ،‬یک فیلم پویانمایی و یک فیلم تجربی حاضر‬ ‫در بخش «سینمای ملی» برای حضور در بخش بین الملل جشنواره‬ ‫فیلم کوتاه تهران انتخاب و معرفی شدند‪.‬‬ ‫«باال افتادن» به کارگردانی مریم بختیاری‪« ،‬دریچه» به کارگردانی‬ ‫مسعود حاتمی و «نجان» ساخته محمدمهدی باقری‪ ،‬عناوین سه فیلم‬ ‫کوتاه داستانی حاضر در بخش ملی جشنواره سی ونهم است که به بخش‬ ‫بین الملل جشنواره سی ونهم راه یافته اند‪.‬‬ ‫همچنین فیلم کوتاه تجربی «اتاق اقای ون» به کارگردانی احسان‬ ‫میرزایی و فیلم کوتاه پویانمایی «سمپاش» ساخته فرنوش عابدی دو‬ ‫اثر دیگری هســتند که از میان فیلم های ملی با اثار حاضر در بخش‬ ‫بین الملل سی ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رقابت خواهند کرد‪.‬‬ ‫سی ونهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی‬ ‫اذرپندار ‪ ۲۷‬مهر تا ‪ ۲‬ابان ‪ ۱۹(۱۴۰۱‬تا ‪ ۲۴‬اکتبر ‪ )۲۰۲۲‬در پردیس‬ ‫سینمایی ملت برگزار می شود‪ /.‬سینماپرس‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫زندگینامه حبیب اهلل صادقی مستند شد‬ ‫فیلم «مستند حبیباهلل صادقی» به کارگردانی محمدصالح حجت االسالمی و تهیه کنندگی حسین‬ ‫نشاطی در مرکز هنری و رسانه ای سلوک حوزه هنری تولید شده است‪ .‬این فیلم مستند با حضور نزدیک به‬ ‫بیست چهره مطرح هنری‪ ،‬به مرور ابعاد هنری و فعالیت های هنرمند مطرح دهه های اخیر کشور و انقالب‬ ‫پرداخته است‪ .‬این اثر با پایان فیلمبرداری و انجام امور فنی نهایی‪ ،‬برای حضور در شانزدهمین جشنواره‬ ‫بین المللی فیلم مستند ایران‪« ،‬سینماحقیقت» اماده شده و در صورت پذیرش‪ ،‬اولین نمایش خود را در‬ ‫این جشنواره تجربه خواهد کرد‪ .‬صادقی هنرمند نقاش‪ ،‬استاد دانشگاه‪ ،‬منتقد هنری و رئیس گروه هنرهای‬ ‫تجسمی فرهنگستان هنر بود که این هنرمند ‪ 5‬مردادماه امسال دار فانی را وداع گفت‪/.‬تسنیم‬ ‫سه شنبه‪19‬مهر‪ 1401‬شماره‪1290‬‬ ‫«یک چیز سیاه» در راه جشنواره فیلم کوتاه‬ ‫‪3‬‬ ‫یو نهمین جشنواره بین المللی‬ ‫ریحانه کاوش‪ ،‬کارگردان فیلم «یک چیز سیاه» که در بخش پویانمایی س ‬ ‫فیلم کوتاه تهران حضور دارد‪ ،‬درباره فیلم خود گفت‪« :‬یک چیز سیاه» از مجموعه کارهای «هزار و یک‬ ‫داستان» است‪ .‬تالش کردیم تا کتاب هایی که نویســنده و تصویرگر ایرانی دارند و از کیفیت خوبی هم‬ ‫برخوردار هستند‪ ،‬به انیمیشن تبدیل کنیم و در این راه مجموعه ای از بهترین تصویرگری ها و داستان ها را‬ ‫برای مخاطب خردسال ‪ ۵‬تا ‪ ۷‬سال انتخاب کرده ایم‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬تالش کردم به اثر رضا دالوند وفادار باشم و برای تبدیل ان به فیلم‪ ،‬به بازافرینی هایی نیاز‬ ‫داشتیم تا مخاطب بتواند هرچه بهتر و بیشتر با ان ارتباط برقرار کند‪/.‬صباخبر‬ ‫تام کروز واقعا در فضا راه می رود!‬ ‫یکی از مدیران کمپانی یونیورسال گفته است تام کروز نخستین فرد غیرنظامی خواهد‬ ‫بود که خارج از ایستگاه فضایی بین المللی‪ ،‬پیاده روی فضایی انجام می دهد‪.‬‬ ‫در حالی که ‪ ۲‬سال پیش برای نخستین بار گزارش شد که تام کروز ممکن است فیلمی را‬ ‫در ایستگاه فضایی بین المللی فیلمبرداری کند‪ ،‬اکنون گفته می شود وی ممکن است اولین‬ ‫فرد غیرنظامی باشد که در فضا پیاده روی می کند‪.‬‬ ‫در ماه می ‪ ۲۰۲۰‬ناسا تایید کرد در حال مذاکره با تام کروز و اسپیس ایکس برای تولید‬ ‫یک پروژه سینمایی است که البته هیچ ربطی با فیلم های «ماموریت غیرممکن» این بازیگر‬ ‫ندارد‪.‬‬ ‫جیم برایدنستاین مدیر ناسا در ان زمان نوشــت‪ :‬ما به رسانه ها نیاز داریم تا الهام بخش‬ ‫نسل جدیدی از مهندسان و دانشمندان ناسا برای تحقق برنامه های بلندپروازانه اش باشند‪.‬‬ ‫اکنون پس از موفقیت فیلم «تاپ گان‪ :‬ماوریک» و در راه بودن قسمت بعدی «ماموریت‬ ‫غیرممکن» دونا لنگلی از مدیران یونیورســال گفته است فرســتادن کروز به فضا یکی از‬ ‫ماموریت های این استودیو است‪.‬‬ ‫لنگلی گفت کروز و کارگــردان داگ لیمان که پیش از این با هــم در فیلم «لبه فردا»‬ ‫همکاری کرده بودند در این پروژه با هم خواهند بود و در حالی که داســتان فیلم در زمین‬ ‫می گذرد‪ ،‬شخصیت اصلی باید برای نجات زمین راهی فضا شود‪.‬‬ ‫او گفت‪ :‬تام کروز ما را به فضا می برد‪ .‬او همه جهان را با خــود به فضا می برد‪ .‬این برنامه‬ ‫ماست‪ .‬در حالی که تام کروز برای انجام بدل کاری های خطرناک و حتی مرگباری که خود‬ ‫انجام می دهد کامال شناخته شده‪ ،‬در این فیلم نیز قرار است به جای استفاده از فن اوری های‬ ‫خسته کننده کامپیوتری دیگر فیلم های فضایی‪ ،‬به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شود‬ ‫و به عنوان اولین فرد غیرنظامی خارج از ایستگاه فضایی پیاده روی انجام دهد‪.‬‬ ‫در هر حال این فیلم هنوز در مرحله رویاپردازی اســت و اقدامــی برای تولیدش انجام‬ ‫نشده است‪.‬‬ ‫تام کروز یک تجربه البته در این زمینه دارد و ان روایت فیلم مستند «ایستگاه بین المللی‬ ‫‪ »3D‬بود‪ .‬این فیلم کوتاه ســاخته تونی میــرز اولین فیلم تولید شــده در فضا بود که از‬ ‫تکنولوژی تری دی بهره می گرفت و درباره بزرگ ترین مهندسی های فضایی از زمان فرود‬ ‫انسان روی ماه ساخته شد‪/ .‬مهر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫پرونده‬ ‫سه شنبه‪19‬مهر‪ 1401‬شماره‪1290‬‬ ‫«هفت ترانه» و کوک کردن ساز زندگی‬ ‫سمیرا سجادی «هفت ترانه» از برنامه های موفق شــبکه شــما بود که در طرح تحول سیما و‬ ‫بازارایی تولیدات شبکه های تلویزیونی‪ ،‬از مرداد امسال به شبکه نسیم منتقل‬ ‫گفت و گو‬ ‫شد و با حفظ ســاختار قبلی و با رویکرد همیشــگی خود در زمینه تمرکز بر‬ ‫اواهای بومی از این شبکه روی انتن رفت‪ .‬کلیپ سازی و تولید محتوای حرفه ای برای انعکاس‬ ‫فعالیت های موسیقایی همه اقوام و گویش ها همواره در دستور کار تیم تولید این برنامه بود‪ .‬این‬ ‫برنامه همزمان با اغاز ایام محرم در قالب برنامه «هفت اوا» ( به عنوان ضمیمه ایینی برنامه هفت‬ ‫ترانه) روانه انتن شد‪ .‬اجرای برنامه را سامان ارس خان و علی یگانه برعهده داشتند و هوشنگ‬ ‫جاوید (کارشناس موسیقی) در این برنامه به مباحث تخصصی پرداخت‪ ،‬ضمن ان که در ایام‬ ‫محرم‪ ،‬سیدحسین متولیان (شاعر و کارشناس) در این برنامه کارشناسی کرد‪ .‬در این شماره‬ ‫صبا با تهیه کننده و مجریان این برنامه صحبت کرده ایم‪.‬‬ ‫محمود محمودی‪:‬‬ ‫تغییراتی که «هفت ترانه» را جذاب تر خواهد کرد‬ ‫محمود محمودی تهیه کننده برنامه «هفــت ترانه» که تولید برنامه هایی چون‬ ‫«ساعت‪ »25‬و «دست فرمون» را در کارنامه دارد‪ ،‬درباره این برنامه می گوید‪ :‬برنامه‬ ‫«هفت ترانه» بعد از پخش موفقی که در شبکه شما داشت‪ ،‬امسال همزمان با محرم‬ ‫و صفر به شبکه نسیم امد و به همین دلیل نامش در کنداکتور پخش به «هفت اوا»‬ ‫تغییر کرد‪ .‬تغییری که صرفا ظاهری نبود و با تغییر رویکرد برنامه همراه بود چنانکه‬ ‫برای اولین بار‪ ،‬در قالب یک برنامه موسیقایی به نغمات محلی مرتبط با ایام سوگواری‬ ‫اباعبداهلل الحســین پرداختیم و در این برنامه هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی‬ ‫نواحی قطعات مختلف موسیقی نواحی کشور را بررسی کرد‪ .‬به طور مثال او به این‬ ‫می پرداخت که در قطعه اذری چه سازی و چه موسیقی ای درباره عاشورا به کار برده‬ ‫می شود و چه کسانی به عنوان اهنگساز یا نوازنده در این حوزه شهرت بیشتری دارند‪.‬‬ ‫او ادامه می دهد‪ :‬باید توجه داشته باشــیم که ما با محور این مناسبت ها در هر‬ ‫گوشه ای از کشورمان‪ ،‬نواهای محلی را داریم و محرم و صفر‪ ،‬توانست حلقه وصل‬ ‫بین نغمات ایینی در سراســر کشور باشد‪ .‬این رویکرد از ســوی مخاطبان مورد‬ ‫استقبال واقع شد و ما بازخوردهای خوبی از انها گرفتیم‪.‬‬ ‫این تهیه کننده درباره روش تولید برنامه های موسیقایی در سیما می گوید‪ :‬ما‬ ‫باید با تحلیل و گفت وگو بتوانیم پل ارتباطی بین کارشناسان و مخاطبان عالقه مند‬ ‫به موسیقی باشیم‪ .‬پیش تر تجربه ای مشابه «هفت ترانه» و «هفت اوا» را در برنامه‬ ‫پرمخاطب «ساعت ‪ »۲۵‬داشتیم و چنین کاری را انجام داده بودیم‪ ،‬به طوری که‬ ‫یک قطعه موسیقی پخش می شــد و در ادامه با حضور کارشناس برنامه به شکل‬ ‫کامال تخصصی درباره نوع و سبک موسیقی ‪ ،‬خواننده و اهنگساز صحبت می شد‪.‬‬ ‫در واقع در کنار معرفی مستقل هر اثر‪ ،‬مخاطب می توانست با موسیقی و هنرمند‬ ‫اشنا شود‪ .‬در برنامه «هفت ترانه» هم چنین روندی وجود داشت‪ .‬هوشنگ جاوید‬ ‫در حوزه مسائل مختلف مربوط به موسیقی بومی کشورمان صحبت می کرد یا به‬ ‫شکل موضوعی درباره موسیقی ملی و تفاوت اش با موسیقی هنجارشکن و نابهنجار‬ ‫حرف می زد‪.‬‬ ‫او در ادامه به شکل گیری جشنواره «نوترانه» اشاره می کند و متذکر می شود‪ :‬این‬ ‫جشنواره‪ ،‬نخستین جشنواره اوای ایرانی بود که بهار امسال همزمان با میالد امام‬ ‫رضا (ع) از شبکه شما شد‪ .‬در این برنامه شرط حضور شرکت کنندگان‪ ،‬خوانندگی با‬ ‫زبان مادری و محلی بود و دبیرخانه جشنواره متشکل از هوشنگ جاوید پژوهشگر‬ ‫موسیقی نواحی‪ ،‬شهرام منظمی اهنگســاز و تنظیم کننده ترانه‪ ،‬حمید اکبرزاده‬ ‫رهبر ارکستر و نوازنده و مدرس موسیقی‪ ،‬حمیدرضا ترکاشوند مدرس اواز و مربی‬ ‫عصر جدید و مربی استعدادیابی‪ ،‬میالد ابراهیمی اهنگساز‪ ،‬خواننده و تنظیم کننده‪،‬‬ ‫نسبت به جمع اوری اثار از سراسر کشــور اقدام کردند‪ .‬اطالعات جمع اوری شده‬ ‫جشنواره توسط اعضای دبیرخانه بررسی و راستی ازمایی مجازی شد و پس از ان‬ ‫از میان بیش از هزار اثر‪ ۱۰۰ ،‬اثر انتخاب و منوط به راستی ازمایی حضوری شدند‪.‬‬ ‫مراسم راستی ازمایی حضوری این جشــنواره در گراند هتل شهرک سینمایی در‬ ‫لوکیشن برگزار و از شبکه شما پخش شد‪ .‬شرکت کنندگان جشنواره با رای مردم‬ ‫انتخاب شدند و چهار نفر به مرحله فینال رسیدند‪ .‬نفر اول «نوترانه» عالوه بر جایزه‪،‬‬ ‫تیتراژ فصل بعدی برنامه «هفت ترانه» را خواند‪ .‬یکی از ارزوهای ما و البته مدیریت‬ ‫شبکه نسیم‪ ،‬ادامه و توسعه «جشنواره نوترانه» است‪.‬‬ ‫او درباره چشم اندازش از تداوم تولید این برنامه می گوید‪ :‬پوست اندازی‪ ،‬نواوری‬ ‫و توســعه برنامه یکی از اهداف ماست و در این زمینه جلســات مختلفی با احمد‬ ‫لنگرودی مدیر گروه تولید شبکه نســیم برگزار کردیم‪« .‬هفت اوا» بار دیگر با نام‬ ‫«هفت ترانه» پس از بازسازی‪ ،‬تغییر در دکور‪ ،‬ارتقای محتوایی و ساختاری و تغییر‬ ‫در شکل ظاهری و بصری روی انتن شبکه نســیم خواهد رفت و با توجه به تغییر‬ ‫شبکه از شما به نســیم‪ ،‬طرح ها و ایده های ما هم متناسب با مخاطبان این شبکه‬ ‫و البته همچنان با رویکرد ملی خواهد بود‪ .‬مســابقه‪ ،‬نظرسنجی‪ ،‬پخش موسیقی‬ ‫و تحلیل در کنداکتور برنامه خواهد ماند و رویکرد ما به موسیقی محلی همچنان‬ ‫حفظ خواهد شد ضمن ان که از خوانندگان هموطن در استان های مختلف برای‬ ‫اجرا (احتماال به صورت زنده) دعوت به همکاری خواهیم کرد‪.‬‬ ‫محمودی درباره ادامه تولید و پخش این برنامه از شبکه نسیم متذکر می شود‪:‬‬ ‫این برنامه تا اخر همین هفته هر شب ساعت ‪ 18:30‬روی انتن خواهد بود و بعد از‬ ‫ان مدتی را به تغییراتی که اشــاره کردم اختصاص دهیم و احتماال برای زمستان‬ ‫امسال باردیگر «هفت ترانه» به انتن شبکه نسیم برگردد‪.‬‬ ‫او همچنین با توجه به بازخورد مثبت جشــنواره «نوترانــه» در پایان به صبا‬ ‫گفت‪ :‬امید می رود در ســری جدید برنامه «هفت ترانه» باردیگر بتوانیم با برپایی‬ ‫این جشنواره همراه باشیم چرا که ایده برگزاری ان با توجه به این که برای اولین‬ ‫بار خوانندگان با گویش های محلی در ان حضور پیدا کردند‪ ،‬یک ایده خاص بود‬ ‫و برپایی دومین دوره این جشنواره یکی از اهداف ما در دوره جدید خواهد بود‪.‬‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫علی یگانه‪:‬‬ ‫«هفت ترانه» ساز زندگی مردم را کوک می کرد‬ ‫مجری برنامه هنری «هفت ترانه» که از شبکه نسیم روی انتن می رفت معتقد‬ ‫است این برنامه ضمن اینکه می کوشید برنامه ای اموزنده در حوزه موسیقی باشد‬ ‫و ترانه های نواحی ایران را به همه بشناســاند‪ ،‬تالش می کرد ساز زندگی مردم را‬ ‫کوک کند‪.‬‬ ‫چند روز پیش شایعه حذف برنامه «هفت ترانه» از کنداکتور شبکه نسیم مطرح‬ ‫شد که البته این شائبه برطرف شد و امیرعباس اشــرف سرپرست تامین برنامه‬ ‫شبکه نسیم تلویحا گفت‪ :‬قرار است «هفت ترانه» با یک بازسازی‪ ،‬تغییر در دکور‪،‬‬ ‫ارتقای محتوایی و ساختاری و شــکل ظاهری و بصری خودش را اماده پخش در‬ ‫فصل زمستان کند‪ .‬به این ترتیب باید گفت برنامه تخصصی موسیقی شبکه نسیم‬ ‫با پایان بخش اول خود‪ ،‬با تغییراتی محتوایی دوباره روی انتن خواهد رفت‪ .‬خارج‬ ‫از بحث تداوم حیات این برنامه‪ ،‬علی یگانه مجری موفق ان درباره عملکرد‪ ،‬اهداف‬ ‫و تاثیرات «هفت ترانه» توضیحاتی داد که خواندن ان به ویژه برای مخاطبان این‬ ‫برنامه خالی از لطف نیست‪.‬‬ ‫علی یگانه در گفت وگو با روزنامه صبا اظهار کرد‪ :‬برنامه «هفت ترانه» در اکثر‬ ‫مناســبات ها و اکثر اتفاقات خاص همواره کنار مردم بود‪ .‬چه در ماه محرم و صفر‬ ‫سال ‪ 1444‬قمری‪ ،‬چه در ماه ربیع االول این سال‪ ،‬همینطور در روزهای تابستان و‬ ‫سه شنبه‪19‬مهر‪ 1401‬شماره‪1290‬‬ ‫‪5‬‬ ‫روزهای به غایت زیبای فصل بهار کوشید کنار مردم عزیزمان باشد و در زمانی کمتر‬ ‫از یک ساعت‪ ،‬حال خوبی را تقدیم مخاطب خود کند‪.‬‬ ‫یگانه درباره نگاه محتوایی به برنامه «هفت ترانه» توضیح داد‪ :‬این برنامه از چند‬ ‫دریچه قابل نقد و بررسی است‪ .‬نه این که بخواهم درباره برنامه ای که خودم ان را‬ ‫اجرا می کنم‪ ،‬خدای نکرده غلو کنم‪ .‬اصال اینطور نیســت‪ .‬کامال از سر صدق دل و‬ ‫مشاهدات مردمی با شما حرف می زنم و صحبت هایم برگرفته از حرف های مردم‬ ‫است‪« .‬هفت ترانه» پس از پایان یک روز کاری و مشغله های عجیب و غریب و بسیار‬ ‫دشواری که هر انسانی ممکن است در طول روز با ان مواجه شود‪ ،‬می کوشید حال‬ ‫بسیار خوبی را به مخاطب خود تزریق کند‪ .‬گفتم از چند نظرگاه می توان به «هفت‬ ‫ترانه» نگاه کرد و این یک نگاه جزئی به برنامه ماست‪ .‬اگر بخواهیم به «هفت ترانه»‬ ‫نگاه های گل درشت تر بکنیم باید بگوییم این برنامه می کوشد گوش مخاطب خود‬ ‫را تقویت کند!‬ ‫مجری برنامه های صدا و ســیما ادامه داد‪ :‬هدف «هفت ترانه» این اســت که‬ ‫به مخاطب خود بگوید چگونه باید موســیقی گوش کند و چه فاکتورهایی برای‬ ‫گوش سپردن به موســیقی خوب باید رعایت کند‪ .‬فرقی نمی کند که این برنامه‬ ‫را چه کســانی نگاه می کنند‪ .‬همه گروه های سنی‪ ،‬دختر و پســر و پیر و جوان و‬ ‫همه اقوام ایران مخاطب این برنامه محسوب می شــوند‪ .‬کوشیدیم در این برنامه‬ ‫موسیقی شناسی و سازشناســی داشته باشــیم تا ملودی و ریتم و حتی شاعران‬ ‫کالسیک و مدرن ایران شناخته شوند‪ .‬اهنگ ســازها و خواننده ها بیشتر در نظر‬ ‫مردم بیایند و بعد از اینکه سواد موسیقایی ما باالتر رفت‪ ،‬منظورم سواد اکادمیک‬ ‫موسیقی نیست که لزوماً نیاز هم به ان نداریم‪ .‬همین که در سطح مقدماتی یک‬ ‫زمینه از موسیقی اطالعت کافی و الزم را داشته باشیم‪ ،‬این کفایت می کند‪ .‬چون‬ ‫ان موقع است که متوجه می شویم‪ ،‬گوش دادن به موسیقی و قطعه هایی که مطابق‬ ‫عالیق و سالیق ماست‪ ،‬چقدر بهتر و بیشتر موسیقی حال ما را خوب می کند و چقدر‬ ‫بهتر موسیقی را احساس می کنیم‪.‬‬ ‫یگانه با اشاره به مباحث دیگری که می توان درباره برنامه «هفت ترانه» می توان‬ ‫ان ها را مطرح کرد‪ ،‬افزود‪ :‬یکی از عمده ترین کارکردهای این برنامه‪ ،‬پرداخت ان‬ ‫به موسیقی های محلی بود‪ .‬همه ما موسیقی هایی را که در بازار هست و خوب دارد‬ ‫منتشر می شــود و در فضای مجازی و بین مردم جوالن می دهد‪ ،‬می شناسیم و با‬ ‫خواننده های ان ها اشناییم‪ .‬به همین دلیل موسیقی های محلی کنار دیگر انواع‬ ‫ترانه ها‪ ،‬اواها‪ ،‬نماها و قطعات قرار بگیرد و با ان ها رقابت کند‪ .‬مقداری از ترانه ها و‬ ‫موسیقی های محلی‪ ،‬از نجابت و اصالت ان ها دورمانده ایم‪ .‬از حال خوبی که دارد‪ ،‬از‬ ‫حس اصیل بودنی که به ما می دهد‪ .‬وقتی یک گوشه ای نشسته ایم و در رویای خود‬ ‫روستاها‪ ،‬شهرستان ها و بخش هایی را که به ان ها سفر کرده ایم و لباس های محلی‪،‬‬ ‫قومیت ها لهج ‪‎‬ه ها و غذاهای ان نواحی و دیگر مختصاتی را که دارند به یاد بیاوریم‪،‬‬ ‫متوجه می شویم که هر بخشی از ایران موسیقی خاص خود را دارد‪ .‬موسیقی نواحی‬ ‫پراکندگی جالبی دارد و بسیار جذاب است و چقدر بد که ما کمتر به ان می پردازیم‪.‬‬ ‫مجری برنامه «هفت ترانه» درباره برگزاری جشنواره نو ترانه هم گفت‪ :‬برای این‬ ‫بود که موسیقی های محلی و اقوام را داشته باشیم‪ .‬از مخاطبان خواستیم که فیلمی‬ ‫را که در ان با زبان و لهجه منطقه خودشان ترانه ای را می خوانند برای ما بفرستند‪.‬‬ ‫این جشنواره برگزار شد‪ .‬البته پرداختن به این جشنواره و اتفاقاتی که در ان رخ‬ ‫داد‪ ،‬خودش مجال دیگری می طلبد‪« .‬هفت ترانه» ســعی کرد در روزهای پخش‬ ‫خودش و بین ان هفــت ترانه ای به مردم تقدیم می کند بــه ترانه های محلی هم‬ ‫بپردازد و دست کم دو اثر محلی هم داشته باشد‪ .‬از موسیقی های اذری‪ ،‬بختیاری‪،‬‬ ‫لری‪ ،‬کردی‪ ،‬جنوبی‪ ،‬قشقایی‪ ،‬شیرازی‪ ،‬خراسانی‪ ،‬کرمانجی‪ ،‬بلوچ قعطاتی پخش‬ ‫کردیم‪ .‬به عبارت دیگر از هر جایی که تصورش را می کنید‪ ،‬موســیقی دریافت و‬ ‫پخش کردیم‪ .‬تالش کردیم مردم را با استادان موسیقی اشنا کنیم‪.‬‬ ‫یگانه در پایان گفت‪« :‬هفت ترانه» سعی کرد ســاز زندگی را برای مردم کوک‬ ‫کند و در زمان حدود ‪ 50‬دقیقه فکر مخاطبان را با پخش ترانه های ازادتر کند تا‬ ‫اگر کسی در پایان روز کاری خود چهره عبوسی دارد‪ ،‬لبخند به لبش بیاورد‪« .‬هف‬ ‫ترانه» همچنین می کوشید ساز دل انسان ها را نیز کوک کند و امیدوارم ساز زندگی ‬ ‫مردم همیشه کوک باشد و همواره روی ریتمی درست زندگی را ادامه دهیم‪.‬‬ ‫سلمان ارس خان‪:‬‬ ‫رقابت ها مرا به وجد اورد‬ ‫«سامان ارس خان» یکی از مجریان برنامه «هفت ترانه» درباره حضور در این‬ ‫برنامه می گوید‪ :‬خوشحالم که در اجرای برنامه «هفت ترانه» با سلیقه های مختلف‬ ‫موسیقایی از سمت مردم اشنا شدم‪.‬‬ ‫او در ادامه به انتقال فضای حسی توام با ارامش به مخاطبان تلویزیون از طریق‬ ‫این برنامه اشاره کرد و اظهار داشــت‪ :‬هدف ما در «هفت ترانه» ارامش مخاطبان‬ ‫در فراغت های روزمره شــان بود که به فراخور تقویم شــکل و جنس موسیقی ها‬ ‫تغییر می کرد‪ .‬در خالل تولید و پخش این برنامه رقابت های جذاب بین طرفداران‬ ‫خوانندگان نسل ها و سبک های مختلف‪ ،‬من را به شدت به وجد می اورد‪ .‬به خصوص‬ ‫که مخاطبان ما همواره بسیار ریزبینانه به تولید یک ترانه دقت می کنند‪.‬‬ ‫ارس خان با اشاره به انطباق ریتم و روش ارائه و اجرای برنامه با هیجان ایجاد شده‬ ‫در مخاطبان ان گفت‪ :‬ریتم باالی برنامه «هفت ترانه» و انرژی ما‪ ،‬از خود مخاطبان‬ ‫عزیز گرفته شد و این واقعیتی بود که به تداوم و موفقیت برنامه بسیار کمک کرد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫سه شنبه‪19‬مهر‪ 1401‬شماره‪1290‬‬ ‫شاهکار بوتیچلی حراج می شود‬ ‫یکی از نقاشی های «ســاندرو بوتیچلی» که مریم مقدس را به تصویر می کشد در حراجی ماه نوامبر‬ ‫کریستیز به فروش گذاشته می شود‪ .‬مسووالن این حراجی معتبر انتظار دارند این نقاشی بیش از‪ ۴۰‬میلیون‬ ‫دالر فروخته شود و به یکی از گران ترین اثار هنری تبدیل شود که از مجموعه هنری متعلق به «پل الن» در‬ ‫حراجی ارائه می شوند‪ .‬در ماه اوت‪ ،‬مسووالن حراجی کریستیز با اعالم برنامه فروش مجموعه هنری یک‬ ‫میلیارد دالری متعلق به بنیان گذار سابق «مایکروسافت» خبرساز شدند‪.‬‬ ‫یکی از شاهکارهای «ساندرو بوتیچلی» نقاش رنسانس ایتالیایی از مجموعه «پل الن» بنیان گذار سابق‬ ‫شرکت «مایکروسافت» در حراجی ماه نوامبر کریستیز ارائه خواهد شد‪/.‬ایسنا‬ ‫افتتاح نخستین کتابخانه عمومی کودکان استان تهران‬ ‫کتابخانه عمومی «رسالت» با نام جدید کتابخانه عمومی «هدهدسفید» سه شنبه ‪ 19‬مهر همزمان با‬ ‫هفته ملی کودک افتتاح خواهد شد‪ .‬این برنامه قرار است با حضور محمدمهدی اسماعیلی‪ ،‬وزیر فرهنگ‬ ‫و ارشاد اسالمی؛ مهدی رمضانی‪ ،‬دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ معاونین و جمعی از مدیران و‬ ‫مسئوالن برگزار شود‪ .‬کتابخانه عمومی «رسالت» به عنوان نخستین کتابخانه عمومی ویژه کودک استان‬ ‫تهران‪ ،‬وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ با هدف ایجاد بستر مطالعاتی مناسب برای پیشبرد اهداف‬ ‫نهاد کتابخانه های عمومی کشــور در نهادین ه کردن فرهنگ کتابخوانی در کودکان بازسازی شده است‪.‬‬ ‫«هدهدسفید» با مساحت ‪ ۲۴۰‬مترمربع دارای بخش های مختلفی برای خردساالن و کودکان است‪ /.‬ایبنا‬ ‫وزیر ارشاد در جلسه شورای هنر‪:‬‬ ‫ی باشد‬ ‫دانشگاه هنر باید محور کرسی های نظریه پرداز ‬ ‫هفتاد و یکمین جلسه شورای هنر پس از ســال ها وقفه‪ ،‬با دستور‬ ‫جلسات بررسی وضعیت کرسی های نظریه پردازی حوزه هنر و بررسی‬ ‫اصالحات تسهیل گرایانه برای صدور مجوز موسسات فرهنگی در محل‬ ‫این وزارتخانه برگزار شد‪.‬‬ ‫محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در این جلسه‬ ‫با اشاره به اهمیت بسزای کرسی های نظریه پردازی در تعالی حوزه هنر‬ ‫در خصوص وضعیت نظریه پردازی در این حوزه گفت‪ :‬به نظر می رسد‬ ‫در این خصوص خللی وجود دارد که حوزه «نظریه پردازی» به جزئی از‬ ‫زیست علمی و پژوهشی کشور تبدیل نشده است که حل و فصل این‬ ‫داورانهمایشملیتئاترنوجوانمعرفیشدند‬ ‫با پیشنهاد مهدی کاموس دبیر همایش ملی تئاتر برای نوجوان و طی‬ ‫حکمی از سوی کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی‪ ،‬علی عباسی‬ ‫عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشــتی‪ ،‬مریم جاللی عضو هیات‬ ‫علمی دانشگاه شهید بهشتی‪ ،‬علی اصغر فهیمی فر عضو هیات علمی‬ ‫دانشگاه تربیت مدرس‪ ،‬بهروز محمودی بختیاری عضو هیات علمی‬ ‫دانشگاه تهران و محمدباقر قهرمانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران‬ ‫به عنوان اعضای تیم داوری مقاالت همایش ملی تئاتر برای نوجوانان‬ ‫منصوب شدند‪.‬‬ ‫همایش ملی تئاتر برای نوجوانان توســط دفتر پژوهش‪ ،‬اموزش و‬ ‫انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی با هدف ترغیب سیاست گذاران‪،‬‬ ‫متخصصان‪ ،‬دانشــگاهیان و جامعه حرفه ای تئاتر کشــور با رویکرد‬ ‫میان رشــته ای و محوریت توجه به جایــگاه دوران نوجوانی در قالب‬ ‫سخنرانی‪ ،‬ارایه مقاله و برگزاری نشست های علمی ـ تخصصی در ابان‬ ‫سال جاری برگزار خواهد شد‪/.‬مهر‬ ‫مسئله مستلزم اسیب شناسی دقیق و کارشناسانه است‪.‬‬ ‫او با بیان اینکه دانشــگاه هنر باید محور کرسی های نظریه پردازی‬ ‫حوزه های هنری باشد‪ ،‬گفت‪ :‬دانشگاه هنر در قیاس با سایر مجموعه های‬ ‫علمی کشور شایسته ترین گزینه برای برپایی کرسی های نظریه پردازی‬ ‫حوزه هنر به شمار می رود‪ ،‬زیرا روش نظریه پردازی در حوزه هنر همانند‬ ‫شیوه اموزش با سایر حوزه ها متفاوت است‪ .‬اسماعیلی با تاکید بر اهمیت‬ ‫همکاری و تعامل پژوهشگاه فرهنگ‪ ،‬هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ‬ ‫با هیات کرسی های نظریه پردازی‪ ،‬نقد و مناظره شورای عالی انقالب‬ ‫فرهنگی خاطرنشان کرد‪ :‬وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی این امادگی را‬ ‫رمان «شهید همدانی» اماده انتشار شد‬ ‫رمان «او باید فرمانده باشد» برگرفته از زندگی و خاطرات سردار‬ ‫شهید حاج حسین همدانی در اســتانه چاپ قرار دارد‪ .‬این اثر به‬ ‫زودی توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقالب اسالمی‬ ‫روانه بازار نشر خواهد شد‪ .‬علی مساحتی‪ ،‬مدیر فرهنگی مرکز اسناد‬ ‫انقالب اسالمی‪ ،‬در این باره گفت‪ :‬از انجا که دغدغه سردار همدانی‪،‬‬ ‫اعتالی فرهنگ و هنر انقالب بود‪ ،‬ایشــان تاکید داشتند ماحصل‬ ‫خاطراتشان‪ ،‬در قالب رمان ارائه شود و صرفاً به بیان خاطرات به شیوه‬ ‫معمول کتب تاریخ شفاهی اکتفا نشود‪.‬‬ ‫مساحتی افزود‪ :‬بعد از شهادت این سردار پرافتخار اسالم‪ ،‬با عنایت‬ ‫به نظر ایشان‪ ،‬موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقالب اسالمی‪،‬‬ ‫ضمن جمع اوری خاطرات خانواده شهید‪ ،‬کار تدوین رمان «او باید‬ ‫فرمانده باشد» را سرعت بخشید‪ .‬در این مرحله‪ ،‬اتاق فکر مستقر در‬ ‫مرکز اسناد انقالب اسالمی‪ ،‬تصمیم گرفت نگارش اثر را به سرکار‬ ‫خانم کتابچی واگذار کند‪/ .‬تسنیم‬ ‫دارد که برای ایجاد سازوکارهای اجرایی «کرسی های نظریه پردازی»‬ ‫در حوزه فرهنگ و هنر از تمامی ظرفیت های وزارتخانه استفاده شود‪.‬‬ ‫همچنین حجت االســام عبدالکریــم بهجت پــور‪ ،‬دبیر هیات‬ ‫کرسی های نظریه پردازی‪ ،‬نقد و مناظره شورای عالی انقالب فرهنگی‬ ‫که به عنوان مهمان در جلسه شورای هنر حضور یافته بود‪ ،‬در خصوص‬ ‫این هیات به ایراد سخن پرداخت و بررسی اصالحات تسهیل گرایانه برای‬ ‫صدور مجوز موسسات فرهنگی با حضور مهدی محمدی‪ ،‬دبیر هیات‬ ‫رســیدگی به امور مراکز فرهنگی بخش پایانی هفتادو یکمین جلسه‬ ‫شورای هنر بود‪/.‬ایسنا‬ ‫«دژاوو» بر صحنه تئاتر دیده می شود‬ ‫نمایش «دژاوو» اثری ســوررئال و ایینی اســت که و داســتان‬ ‫گم گشتگی چند انسان را روایت می کند و قرار است از ‪ ۲۳‬تا ‪ ۳۰‬مهر‬ ‫در پردیس تئاتر تهران اجرا شود‪.‬‬ ‫مهدی زعفرانی نویسنده و کارگردان این نمایش با اشاره به اینکه‬ ‫«دژاوو» دارای ‪ ۶‬بازیگر اســت‪ ،‬افزود‪ :‬اجرای این نمایش تلفیقی از‬ ‫سینما و تئاتر است و ما بخشــی از نمایش را از طریق پخش تصاویر‬ ‫مشاهده می کنیم‪.‬‬ ‫زعفرانی درباره روند تولید این اثر نمایشی نیز توضیح داد‪ :‬از حدود‬ ‫‪ ۲‬ماه و نیم قبل پیش تولید «دژاوو» را شروع کردیم‪ .‬قرار بود در ابتدا‬ ‫‪ ۱۰‬اجرا داشــته باشیم ولی به دلیل شــرایط فعلی و اینکه ظرفیت‬ ‫سالن اجرای ما ‪ ۹۱۰‬صندلی است‪ ،‬ریســک نکردیم و تعداد اجراها‬ ‫را کم کردیم‪.‬‬ ‫او تاکید کرد‪ :‬هیچ حمایتی از تولید و اجرای این نمایش نشده و‬ ‫تهیه کننده اثر عرفان ورشوچی منفرد است‪/ .‬مهر‬ صفحه 6 ‫سه شنبه‪19‬مهر‪ 1401‬شماره‪1290‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫بیگ جانی‪ :‬تئاتر ایران در دنیا با شیوه اجرایی مدرن شناخته می شود‬ ‫البرت بیگ جانی‪ ،‬دبیر بخش ایران بیستمین جشنواره بین المللی هنرهای اجرایی «هایفست» ارمنستان‬ ‫در توصیف اینکه تئاتر ایران از لحاظ شیوه اجرایی در سطح جهان با چه عنوانی شناخته می شود‪ ،‬بیان کرد‪:‬‬ ‫تئاتر ایران در سطح دنیا با شیوه اجرایی تئاتر مدرن شناخته شده است‪ .‬تئاتر مدرن ایران از لحاظ شیوه‬ ‫اجرایی کیفیت عالی ندارد هرچند متنوع هستند و بازیگران می توانند محدودیت های نمایشنامه را از میان‬ ‫بردارند که از نقاط قوت تئاتر ایران به حســاب می اید‪ .‬موضوعی که باعث ترغیب تماشاگران به تماشای‬ ‫نمایش های ایرانی در دنیا می شود‪ .‬طبق رتبه بندی جهانی‪« ،‬هایفست» در میان کشورهای شوروی سابق‪،‬‬ ‫پس از جشنواره تئاتر ماسک طالیی مسکو مهمترین جشنواره تئاتری این منطقه به شمار می رود‪/ .‬صباخبر‬ ‫اهنگساز ایرانی نامزد دریافت یک جایزه بین المللی شد‬ ‫محمدرضا اژدری اهنگساز‪ ،‬رهبر ارکستر و پیانیست؛ امسال با اهنگ بی کال ِم نیل در مسابقه جوایز‬ ‫موسیقی هالییود ‪ ۲۰۲۲‬شرکت کرده است که با توجه به اعالم نتیجه سیزدهمین دوره این رویداد این‬ ‫اهنگساز ایرانی نامزد رسمی این مسابقه بین المللی برای دریافت جایزه نهایی شد‪ .‬برندگان نهایی این‬ ‫ المللی اف ام کانتست هم‬ ‫مسابقه ‪ ۲۵‬ابان سال جاری معرفی می شوند‪ .‬اژدری همچنین در مسابقه بین‬ ‫ِ‬ ‫شرکت کرده و در این مسابقه هم به مراحل پایانی راه یافته است‪.‬‬ ‫سال گذشته اهنگ «رقص باران» از البوم «معجزه عشق» با اهنگسازی محمدرضا اژدری توانسته بود‬ ‫با سعود به مراحل نهایی این مسابقه بین المللی رتبه پانزدهم را در جهان کسب کند‪/.‬مهر‬ ‫کاظم چلیپا‪:‬‬ ‫سوگواره هنر عاشورایی‬ ‫تبلیغ ازادگی امام حسین (ع) است‬ ‫کاظم چلیپا که داوری اثار بخش نقاشــی چهاردهمین ســوگواره هنر‬ ‫عاشــورایی را بر عهده دارد‪ ،‬درباره ویژگی های اثار ارائه شده گفت‪ :‬وقتی‬ ‫سوگواره ای برگزار می شود یکی از مهم ترین شاخصه ها برای ارائه و نمایش‬ ‫اثار‪ ،‬همخوانی مضمون اثر با موضوع و هدف ان رویداد هنری است‪ .‬او با بیان‬ ‫اینکه در سوگواره هنر عاشورایی نقاشی های ارائه شده باید درباره عاشورا و‬ ‫حول محور عاشورا باشند تاکید کرد‪ :‬اینکه هنرمند شرکت کننده در سوگواره‬ ‫از چه زاویه ای به موضوع عاشــورا‪ ،‬امام حســین (ع) و اهل بیت می پردازد‬ ‫و چطور ان را ارائه می کند‪ ،‬بســیار حائز اهمیت اســت‪ .‬داور بخش نقاشی‬ ‫چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در بخش دیگری از سخنانش اظهار‬ ‫کرد‪ :‬در نقاشی های ارائه شده به سوگواره‪ ،‬اینکه یک اثر چقدر هنری است‬ ‫و هنرمند به چه میزان در این انتخاب حساسیت داشته‪ ،‬بسیار مهم است‪.‬‬ ‫چلیپا افزود‪ :‬بعد از موارد اشاره شــده نوع اجرا اهمیت دارد که البته در‬ ‫‪7‬‬ ‫سوگواره عاشورایی نوع اجرا ازاد است و کارها می تواند اکرلیک‪ ،‬رنگ روغن‬ ‫یا مولتی مدیا یا ترکیب مواد باشــند‪ .‬بر همین اســاس قدرت اجرا و بحث‬ ‫زیبایی شناسی‪ ،‬ترکیب بندی و تکنیک کار که جز مسائل تخصصی در اثار‬ ‫هنری هســتند در مرحله بعد اهمیت پیدا می کنند‪ .‬او درباره عالقه مندان‬ ‫به اثار هنری با موضوع عاشــورا گفت‪ :‬تولید اثار هنری با موضوع اربعین و‬ ‫عاشورا به تعلقات درونی هنرمند ارتباط دارد‪ .‬این عالقه ها و دغدغه هنرمند‬ ‫و مخاطب است که ایجاد انگیزه برای خلق اثر و بازدید از ان می کند‪.‬‬ ‫چلیپا درباره نقش سوگواره هنر عاشورایی در انتقال پیام اربعین حسینی‬ ‫بیان کرد‪ :‬سوگواره تبلیغ ازادگی و راه روشن والیت ائمه و امام حسین (ع)‬ ‫است‪ .‬وقتی اثار هنری در قالب سوگواره به نمایش در می ایند بازدیدکنندگان‬ ‫از نمایشــگاه متوجه تعلق خاطر و حس درونی شان نسبت به این موضوع‬ ‫می شوند‪/.‬مهر‬ ‫وزارت ارشاد خواننده رسمی‬ ‫تیم ملی در جام جهانی را‬ ‫معرفی می کند‬ ‫احسان محمدی‪،‬رئیسدپارتمانمسئولیت های‬ ‫اجتماعی و بازی جوانمردانه فدراســیون فوتبال‬ ‫دربــاره تازه تریــن اقدامات و رایزنی هــای انجام‬ ‫گرفته فدراســیون فوتبال برای انتخاب خواننده‬ ‫رسمی سرود یا تک اهنگ رسمی تیم ملی فوتبال‬ ‫کشورمان در مسابقات جام جهانی قطر توضیح داد‪:‬‬ ‫با توجه به حساســیت هایی که در حوزه انتخاب‬ ‫خواننده رسمی ســرود یا تک اهنگ رسمی تیم‬ ‫ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی وجود دارد‪،‬‬ ‫تاکنون جلسات متعددی را برگزار کرده ایم‪ .‬البته‬ ‫با توجه به اینکه اخذ مجوز مربوط به مرحله تولید و‬ ‫پخش اثار موسیقایی و نماهنگ در کشور به عهده‬ ‫دفتر موســیقی وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی‬ ‫اســت‪ ،‬بنابراین با توافقاتی که در این زمینه انجام‬ ‫گرفته و در راستانی برون سپاری‪ ،‬انتخاب خواننده‬ ‫و محتوای موسیقایی تیم فوتبال در جام جهانی به‬ ‫وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی واگذار شده است‪.‬‬ ‫او افزود‪ :‬بر اســاس تازه تریــن برنامه ریزی ها‪،‬‬ ‫نامه نگاری ها در این زمینه با مدیریت دفتر موسیقی‬ ‫وزارت فرهنگ انجام گرفته و بنا بر این است که در‬ ‫این زمینه کارگروهی با حضور نمایندگان وزارت‬ ‫فرهنــگ و مجموعه های مرتبط بــا این موضوع‬ ‫تشــکیل و نتایج حاصل از جلسات برگزار شده به‬ ‫فدراسیون فوتبال اعالم شود تا بتوانیم بر اساس این‬ ‫فرایند نسبت به انتخاب خواننده رسمی قطعه تیم‬ ‫ملی فوتبال در جام جهانی اقدام کنیم‪/ .‬مهر‬ صفحه 7 ‫بلندپروازیملی‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫دوست داشتنیبرایمخاطباندران سویاب ‬ ‫نام انیمیشن «پسر دلفینی»‬ ‫در مدت کوتاه اکــران جهانی‬ ‫خود‪ ،‬بر ســر زبــان مخاطبان‬ ‫کودک و نوجــوان خارجی اش‬ ‫افتاده است و این موفقیت کمی‬ ‫نیســت‪ .‬در گزارش هایی که از‬ ‫اکران فیلم در مسکو منتشر شــد‪ ،‬حضور پرشور کودکان و‬ ‫نوجوانان در سالن های سینمای نمایش دهنده این انیمیشن‬ ‫ایرانی که با دوبله روسی روی پرده رفته بود‪ ،‬چشم نواز بود‪.‬‬ ‫انها با شــور و حال از قهرمان این انیمیشن و نبردش با شر‬ ‫صحبت می کردند و این فیلم را دوســت داشــتند‪« .‬پسر‬ ‫دلفینی» با فروش حدود دو میلیون دالری در سینماهای‬ ‫روسیه و اسیای میانه رکورد جدیدی در صنعت انیمیشن‬ ‫کشــور و منطقه از خود به جا گذاشــته است‪ .‬محمدامین‬ ‫همدانی تهیه کننده این انیمیشــن بلند سینمایی درباره‬ ‫ادامه این روند گفته اســت‪« :‬اکران روسیه و اسیا میانه که‬ ‫انجام شــد‪ ،‬نزدیک ماه ژانویه اکران در کشــور ترکیه را در‬ ‫برنامه داریم؛ همچنین توافقات با کشورهای عربی در جریان‬ ‫است؛ کشورهای دیگری چون کره جنوبی‪ ،‬تایوان‪ ،‬اسپانیا‬ ‫و چند کشور دیگر هم در لیســت هستند که در حال دوبله‬ ‫انیمیشن به این زبان ها هستیم‪ ،‬انیمیشن «پسر دلفینی»‬ ‫برای هر کشور دوبله و بومی سازی می شود‪ .‬در اکران خارجی‬ ‫این انیمیشن‪ ،‬عالوه بر استفاده از موسیقی و اواز خاص هر‬ ‫کشور‪ ،‬برای مخاطبان خارجی این انیمیشن دوبله هم شده‬ ‫است‪ .‬در روسیه دوبله این اثر انقدر خوب است که مخاطبان‬ ‫روس وقتی فیلم را می بینند‪ ،‬تصور می کنند که زبان اصلی‬ ‫فیلم روسی است‪ .‬این بومی سازی در هر زبانی باید به طور‬ ‫جدی اتفاق بیفتد و اگر چــه هزینه باالیی دارد اما می تواند‬ ‫کمک کند که مخاطب احســاس نزدیک تری نسبت به ان‬ ‫داشته باشند‪».‬‬ ‫محمدامین همدانی متولد‪ ١٣۶۶‬است و بیش از‪١۵‬سال سابقه کار در فضای انیمیشن دارد‪ .‬او که در مقطع کارشناسی‬ ‫و در رشته فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه امام صادق(ع) تحصیل کرده است‪ ،‬از سال‪ ٨٧‬تا‪ ٩٠‬مدیر عامل و موسس‬ ‫موسسه هفت سنگ ماهان رسانه بوده است و پس از ان نیز تاکنون‪ ،‬مدیر عامل و موسس خانه پویانمایی انقالب‬ ‫اسالمی است‪ .‬در کارنامه هنری همدانی تهیه کنندگی و کارگردانی انیمیشن های سینمایی و سریالی فراوانی‬ ‫ازجمله «بازگشت»‪« ،‬در بوشهر»‪« ،‬دره زنجفیل»‪« ،‬همسایه ها»‪« ،‬سربازان بین الملل (اتو)»‪« ،‬درنگ»‪« ،‬نوروز‬ ‫ان سال ها»‪« ،‬تاریخ جنگ»‪« ،‬چاخان تی وی»‪« ،‬دربست» و «عموسام» به چشم می خورد و جوایز متعددی را از‬ ‫جشنواره های بسیج‪ ،‬مقاومت‪ ،‬عمار‪ ،‬خلیج فارس و‪ ...‬کسب کرده و با انیمیشن سینمایی «پسر دلفینی» به عنوان‬ ‫تهیه کننده گام های تازه ای را در بعد بین المللی برای کشورمان برداشته است‪.‬‬ ‫چهار سال پیش بود که او اعالم کرد که در یک مناقصه بین المللی ساخت فصل دوم سریالی انیمیشن جینلیکس‬ ‫را برعهده گرفته و قرار است با شراکت سرمایه گذار روســی ان را به تولید برساند‪ .‬سریالی که فصل اول ان توسط‬ ‫کمپانی هایی مثل نتفلیکس پخش شده بود و رایت فصل دوم ان به صورت صددرصدی در منطقه به ایران تعلق گرفته‬ ‫بود و در حوزه بین الملل نیز تا ‪ ۶۰‬درصد از این حقوق به ایران می رسید‪ .‬او خوب می دانست توجه به تولید مشترک و‬ ‫مشارکت در اجرای پروژه های بین المللی تا چه حد می تواند از نظر کیفی به نفع متخصصان و تکنسین های ایرانی‬ ‫انیمیشن و پویانمایی تمام شود‪ .‬او ان روزها در تبیین فعالیت های استودیو صبیان می گفت‪« :‬نوابغ انیمیشن‬ ‫در این استودیو مشغول به کار هستند و ما اطمینان داریم که ان ها انیمیشن کشور را به جایی‬ ‫می رسانند که حرف ها و پیام های انقالب اسالمی را به جهان صادر کند‪ .‬مزیت رقابتی قیمتی‬ ‫انیمیشن باعث توجه بسیاری از کمپانی ها به این مجموعه شده و قطعاً ما به زودی تحوالت‬ ‫بیشتری در این مجموعه را شاهد خواهیم بود‪».‬‬ ‫همدانی از ان روزها که با انیمیشن «فهرســت مقدس» چهره شده بود هدفی را‬ ‫جست وجو کرد که با یک بلندپروازی ملی همراه بود؛ تولید فیلم انیمیشنی که بتواند‬ ‫به عنوان یک اثر مستقل و با هویت‪ ،‬توان دیده شدن در دنیا را داشته باشد و «پسر‬ ‫دلفینی» که به کارگردانی «محمد خیراندیش» ساخته شد‪ ،‬تا حد زیادی نشان داد‬ ‫که او به هدف اولیه خود رسیده است‪ .‬فیلمی که صرفا برای مخاطب خاص ساخته‬ ‫نشده؛ «در اصل «پسر دلفینی» برای مخاطب‪ ۹‬تا‪ ۱۲‬سال ساخته شده اما مطابق‬ ‫باتجربه ای که داریم به نظر این انیمیشن برای گروه سنی نوجوان و بزرگ سال هم‬ ‫جذاب خواهد بود و دارای الیه های مختلفی است‪ .‬مدت دو سال برای فیلم نامه‬ ‫و دو سال هم برای ساخت زمان گذاشتیم که البته این زمان در مقایسه بازمان‬ ‫جهانی ساخت انیمیشن استاندارد است‪ .‬اواخر سال‪ 99‬ما در شرایط پس تولید‬ ‫قرار داشتیم و اوایل سال ‪ 1400‬کار به اتمام رسید که اکنون به اکران رسیده‬ ‫و در مجموع حدود یک سال و نیم در اکران تاخیر داشت‪ .‬اما عالوه بر تاخیر‬ ‫در اکران‪ ،‬مسائل دیگری هم داشتیم از جمله این که مخاطب اصلی این اثر‬ ‫کودک و نوجوان است که در شرایط پاندمی کرونا از اولین اقشار و گروه های‬ ‫سنی بودند که از حضور در مراکز اموزشی و تفریحی مثل مدارس و سینماها‬ ‫منع شدند و همین باعث شد که اسیب بیشــتری به سینمای کودک وارد‬ ‫شود‪ .‬این اسیب از دو جهت وارد شد؛ یکی با حذف مخاطب کودک و نوجوان‬ ‫از سینماها در شرایط کرونا و دیگری بی رغبتی سینماداران و تهیه کنندگان‬ ‫نسبت به سینمای کودک‪».‬‬ ‫فیلم «پسر دلفینی» در اکران داخلی خود تاکنون ‪ 12‬میلیارد تومان فروش‬ ‫داشته و با توجه به مقطع اکران در دوره افت گیشه ها‪ ،‬به طور نسبی موفق بوده است‪.‬‬ ‫اما ایا گام بلندپروازان ه همدانی (که البته در ابتدا به همت سازمان اوج شروع شد)‬ ‫خواهد توانست نمونه های پربار دیگری را برای سینمای ایران به ارمغان بیاورد؟ او خود‬ ‫در این زمینه معتقد است که هدف گذاری تولید انیمیشن در ایران باید به سوی بازارهای‬ ‫بین المللی باشد‪ .‬او می گوید‪« :‬در بخش خصوصی اکران فیلم انیمیشن صرفه اقتصادی‬ ‫نداشته و برای ساخت اورده ای ندارد و به علت عدم رعایت کپی رایت این موضوع جدی تر‬ ‫می شود؛ البته باید گفت که به این دلیل که انیمیشن مرز نمی شناسد خودبه خود اکران‬ ‫بین المللی هم به این مجموعه افزوده می شود‪ .‬یک فیلم وقتی تولید می شود یک هزینه ای‬ ‫دارد اما هزینه بازاریابی‪ ،‬بازتولید و ساخت دوبله های مختلف برای ان به اندازه هزینه اصلی‬ ‫تولید خواهد بود‪ ،‬به همین دلیل ساخت یک انیمیشن با تمامی این ویژگی ها بین ‪ ۱۰‬تا‬ ‫‪ ۱۵‬میلیارد تومان هزینه دارد‪ .‬باید گفت که هزینه و اورده اصلی ساخت انیمیشن با اکران‬ ‫بین المللی است که می شود به عنوان صادرات فرهنگی به ان نگاه کرد‪».‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!