روزنامه صبا شماره 1289
روزنامه صبا شماره 1289
روزنامه صبا شماره 1289
دوشنبه| 18مهر 10 |1401اکتبر 13 |2022ربیع االول |1444
سال دهم| شماره 8 |1289صفحه| 5000ناموت|
ادبیـات؛ درگـاه
رسـتگاریسـیمنا
پرونده ای درباره تاثیر اقتباس بر تاللوی فیلم های ماندگار
فیلم مانی حقیقی
پروانه نمایش گرفت
صفحه 2
امیرمحمد زند :شهرت
یک شبه بی فایده است
صفحه 7
نرگس ابیار؛ مدافع
سرسخت سینمای اقتباسی
صفحه 8 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
دوشنبه18مهر 1401شماره1289
«زندگی و زندگی» علی قوی تن در جشنواره بوسان
فیلم سینمایی «زندگی و زندگی» جدیدترین اثر علی قوی تن در بخش رقابتی جشنواره بوسان حضور
دارد و اولین نمایش جهانی این اثر سینمایی روز گذشته هشت اکتبر برابر با ۱۶مهر در سالن سینما سیتی
به نمایش در امد و امروز نهم اکتبر برابر با ۱۷مهرماه در سالن بوسان سینما روی پرده می رود .همچنین
قرار است ۱۲اکتبر برابر با ۲۰مهر ۱۴۰۱در سالن بوسان سینما سنتر با حضور خبرنگاران و سینماگران
مهمان از کشورهای مختلف دنیا اکران شود و پس از نمایش فیلم ،قوی تن در نشست خبری «زندگی و
زندگی» برای صحبت درباره تازه ترین اثر خود حاضر می شود« .رویای سهراب» اخرین فیلم این فیلمساز
بود که ماه پیش در سینماهای کشور روی پرده رفت /.ایلنا
علیرضا پاکزاد بازیگر سینما و تلویزیون درگذشت
علیرضا پاکزاد بازیگر سینما ،تئاتر و تلویزیون کرمانشاه در ۴۷سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت .این
هنرمند که به واسطه فعالیت هایش در عرصه نمایش عضو خانه تئاتر ایران بود ،متولد ۱۳۵۳شهر کرمانشاه
و دارای مدرک کارشناسی ادبیات نمایشی بود .فیلم هایی چون «قصه های دارا» و «نگاه» ،فیلم سینمایی
«برمودا» به کارگردانی رهبر قنبری ،و مجموعه تلویزیونی «یوسف پیامبر» به کارگردانی زنده یاد فرج اهلل
سلحشور از جمله اثار تصویری است که زنده یاد پاکزاد در ان ها به ایفای نقش پرداخته بود .بازی در سریال
«سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری که همچنان در مرحله تولید است ،اخرین فعالیت این
هنرمند بود که پس از فقدان او روی انتن خواهد رفت /.فارس
فیلم مانی حقیقی پروانه نمایش گرفت
شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش برای فیلم های:
«راه رفتن روی علف های خشک» به تهیه کنندگی مهدی بدرلو وکارگردانی مهران مهدویان،
«رگ های ابی» بــه تهیه کنندگی وکارگردانی جهانگیر کوثــری« ،ورود،خروج،ممنوع» به
تهیه کنندگیمرتضیشایستهوکارگردانیامیداقایی«،ریشقرمز»بهتهیهکنندگیمحمدرضا
تخت کشیان وکارگردانی ماکان عاشوری «،تفریق» ساخته مانی حقیقی و «اینان» رهبر قنبری
موافقت کرد.
گفتنیاست،مانیحقیقی،بیشازیکدههمترصدتولیدپروژهتفریقبودکهاینامکان،درهر
برهه ،دچار مشکل می شد .درنهایت تفریق ،سال گذشته جلوی دوربین رفت و نخستین رونمایی
از این فیلم در جشنواره تورنتو بود.
در این فیلم ،نوید محمدزاده ،ترانه علیدوستی ،سهیال رضوی و سعید چنگزیان به ایفای نقش
پرداخته اند .نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار را با توجه به تعداد فیلم های مشترک شان حاال دیگر
می توان یک زوج سینمایی نظیر زوج های پربیننده ی گذشته ی سینمای ایران دانست .ان ها در
دو فیلم سعید روستایی یعنی «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم» ،فیلم «سرخپوست» نیما
جاویدی و حاال در «تفریق» هم بازی اند .با توجه به کارنامه ی گزینش شده ی محمدزاده ،این تعداد
فیلم مشترک با یک بازیگر ،نشان می دهد سینمای ایران روی این دو حسابی ویژه باز کرده است.
مجید مطلبی تهیه کننده این پروژه است .او پیش تر با نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار در
«سرخپوســت» هم کاری کرده و تهیه کننده ی فیلمی دیگر از ایزدیار یعنی «هت تریک» نیز
بوده است.
فیلم نامه ی «تفریق» را همانند «پذیرایی ساده» امیررضا کوهستانی و مانی حقیقی به طور
مشترکنوشته اند.فیلم پیشیندربرلینالهبهنمایشدرامد.به نظرمی رسداینفیلمهمبهبخش
هنری تر کارنامه ی حقیقی اختصاص دارد /.صباخبر
«صبحجمعهباشما»ازرادیوبهتلویزیونمی اید
برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» این روزها به تازگی بعد از دو
ماه تعطیلی در ایام محرم و صفر به انتن رادیو ایران بازگشته و پیشنهاد
تلویزیونی شدن ان مطرح شده است.
این برنامه قرار اســت روز جمعه ویژه برنامه طنزی را برای والدت
حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) برای انتن اماده کند.
برنامه پرطرفداری که دو اتفاق را پیگیری می کند یکی بازگشــت به
ِ
ســاخت برنامه مشترک با تلویزیون .درباره
ضبطِ همراه با تماشاگر و
این دو اتفاق ،ساجد قدوســیان گفت :صحبت هایی شده است؛ البته
درون این برنامه
پشــت صحنه را فیلمبرداری می کنند و یا مستند از
ِ
می سازند؛ همان طور که شبکه اموزش همزمان با برنامه صبح عی ِد ما
این کار را کرد .او تاکید کرد :این هم افزایی قرار است اتفاق بیفتد که
جدی تر شود.
می طلبد فضایِ گفتمان ما برای تولید این دست برنامه ها ّ
شدن «صبح جمعه با شما» پیشنهاد شده و صحبت هایی
تلویزیونی
ِ
هم داشته ایم/ .تسنیم
جشنوارهفیلم«ادینبورگ»منحلشد
پس از این که مرکــز تصویر متحــرک ( )CMIبرگزارکننده
جشنواره ادینبورگ خبر داد که تجارت خود را متوقف کرده و اعالم
ورشکستگی کرد؛ این جشنواره سینمایی نیز اعالم انحالل کرد.
عالوه بر این جشنواره بین المللی ،سینمای مشهور «فیلم هاوس»
ادینبورگ به همراه سینمای خواهرش در شهر «ابردین» نیز تعطیل
شده اند .مرکز تصویر متحرک ( )CMIکه یک موسسه خیری ه است
در بیانیه ای انحالل این جشنواره را اعالم کرد .این بیانیه همچنین
اضافه کرده که طی ۱۲ماه اینده هزینه های انرژی این گروه۲۰۰ ،
هزار پوند افزایش می یابد .مدیران این مرکز به دنبال خریدار برای
سینماهای فیلم هاوس و عالمت تجاری جشنواره بین المللی فیلم
ادینبورگ هستند ،با این امید که این تعطیلی دائمی نباشد .این در
حالی است که ۱۰۲نفر از ۱۰۷کارمند این موسسه بیکار شده اند.
جشــنواره فیلم ادینبورگ در سال ۱۹۴۷توســط انجمن فیلم
ادینبورگ در اسکاتلند تاسیس شد /.ایسنا
«بازی مرکب» از جشنواره بوسان جایزه برد
سریال «وکیل خارق العاده وو» محصول کمپانی کره ای استوری،
شنبه شب ۸اکتبر در چهارمین دوره بخش جوایز محتوای اسیایی
جشــنواره بوســان ،باالترین جایزه این بخش یعنی «جایزه بهترین
محتوا» را دریافت کرد .پارک یون بین ،بازیگر اصلی این ســریال نیز،
جایزه بهترین بازیگر زن را کسب کرد و طرفداران کره ای این مجموعه
را به وجد اورد .این مراسم در فضای باز سالن سینما در مرکز سینمایی
بوسان ،در حاشیه جشنواره بین المللی فیلم بوسان برگزار شد .در این
مراسم ،بهترین های اسیا در بخش های تلویزیون و ویدیوی خانگی و
محتوای انالین در ۱۲شاخه معرفی شدند .برندگان این بخش با رای
اکادمی ،ACAمتشکل از برگزیدگان قبلی این اکادمی و متخصصان
صنعت سرگرمی تعیین شدند .سریال مشهور «بازی مرکب» که در
جوایز امی امســال خوش درخشــید نیز در این دوره جوایز محتوای
اسیایی بوسان ،در دو بخش بهترین بازیگر مکمل و بهترین دستاورد
تکنیکی برگزیده شد/.صباخبر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
پژمان جمشیدی بهترین بازیگر جشنواره انتالیا شد
پنجاه و نهمین جشنواره فیلم انتالیا در کشور ترکیه به کار خود پایان داد و فیلم «علفزار» ساخته کاظم
دانشی که نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه بین المللی این رویداد سینمایی بود موفق به کسب
جایزه بهترین بازیگر مرد برای پژمان جمشیدی شد.
«علفزار» اولین ساخته کاظم دانشی به تهیه کنندگی بهرام رادان ،در بخش سودای سیمرغ چهلمین
دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در چندین رشــته نامزد و در نهایت برنده چهار جایزه بهترین
صداگذاری ،بهترین تدوین ،بهترین نقش مکمل زن (صدف اســپهبدی) و بهترین فیلمنامه را گرفت.
جشنواره فیلم انتالیا از تاریخ ۱تا ۸اکتبر ( ۹تا ۱۶مهر) برگزار شد/.ایسنا
دوشنبه18مهر 1401شماره1289
3
تولید یک فیلم سینمایی با محوریت «وحدت اسالمی»
حجت االسالم حمید شهریاری ،دبیر کنفرانس وحدت اسالمی گفت :بنا داریم یک فیلم سینمایی با
محوریت وحدت جهان اسالم تولید کنیم .در این باره با برخی تهیه کنندگان ،کارگردانان و نویسندگان
مطرح کشور صحبت شده است و انها هم قبول کردند .این مسئله نشان دهنده رویکرد هنری مجمع تقریب
مذاهب اسالمی است.
او افزود :ما امروز در جنگ رسانه ای قرار داریم و الزم است با انواعی از روش های رسانه ای به جهاد تبیین
بپردازیم .ما از سوی شورای عالی انقالب فرهنگی مامور شــدیم مرکزی را با عنوان «مرکز هنری» برای
تاسیس دنبال و در این مرکز از ابزارهای رسانه ای برای تبیین وحدت استفاده کنیم/ .تسنیم
امیرمحمد زند:
شهرتیکشبهبی فایدهاست
امیرمحمد زند ،بازیگر ســینما و تلویزیون درخصوص وضعیت حال حاضر عرصه بازیگری
در سینمای ایران گفت :در همه جای جهان بازیگران با تغییرات خودشان را به روز می کنند و
مطالعه در صدر امور ان ها قرار دارد ،ولی متاســفانه اکثر بازیگران سینمای ما با مطالعه کردن
کام ً
ال بیگانه اند.
زند در همین راستا ادامه داد :تا وقتی که فرهنگ مطالعه در میان بازیگران ایرانی جا نیفتد
وضعیت بازیگری تغییر چندانی نکرده و همچنان بد خواهد ماند .بازیگر باید در مورد نقش تحلیل
و تحقیق کند ،اما من دیده ام که بازیگر لحظه قرارگیری پشت دوربین تازه از کارگردان سوال
می پرسد .سواالتی بدیهی که با اندکی تامل حل شدنی است .این بازیگر سینما درباره درخشش
موقت برخی بازیگران ادامه داد :برخی از بازیگران یک شــبه با یک نقش مطرح می شوند ،اما
درخشش ان ها مقطعی است ،زیرا ان بازیگران کار خاصی را انجام نداده اند و صرفاً جلوی دوریبن
رفته اند .زند درباره تاثیر بازیگر خوب بر یک نقش افزود :بازیگر در صورت داشتن اگاهی و تجربه
و سواد می تواند در کنار متن و کارگردانی خودش به بار نقش اضافه کند و به نوعی به عنوان یک
بازیگر مولف نقش را هر چند کوتاه ،اما پر رنگ کند.
بازیگر فیلم «تقاطع» نیاز امروز سینمای ایران را اینگونه تشریح کرد :در سینمای امروز ما نیاز
به بازیگری داریم که معلومات و تحلیل درست داشته باشد ،بازیگرانی که نقش خود را تحلیل
کنند و در مرحله بعد بخواهند در دیالوگ ها دخل و تصرف داشته باشند بسیار کم هستند.
زند دلیل ورود بازیگران سینما به تئاتر را اینگونه وصف کرد :چندین عامل برای ورود بازیگران
چهره سینما به تئاتر وجود دارد که اولین نکته جایگاه هنری است که تئاتر به ان ها می دهد .در
بخش دوم که بسیار مهم هم هست این بازیگران وقتی بیکار می شوند به تئاتر پناه می اورند.
زند تفکیک بازیگران به چهره و غیر چهره را اشتباه خواند و تاکید کرد :من بازیگری را به چهره
و غیر چهره تقسیم نمی کنم .ال پاچینو هم می تواند سینما ،تلویزیون و تئاتر کار کند و همین
طور همه بازیگران می توانند در عرصه های مختلف کار کنند .بازیگر «اتوبوس شب» در همین
رابطه خاطرنشان کرد :این که مخاطب برای دیدن بازیگر چهره به تئاتر کشیده و باعث چرخش
اقتصادی تئاتر شود خوب است ،اما به شرط این که دچار شعارزدگی و شو اف نشویم و به خاطر
خود هنر کار کنیم ،اما متاسفانه ما راه غلط را پیش گرفته ایم یعنی اول خود را پیش از بازی کردن
و دیده شدن اثر مطرح می کنیم بعد به اصل ماجرا می پردازیم و این صحیح نیست/.میزان صفحه 3
4
دوشنبه18مهر 1401شماره1289
جادوی همینگوی با هیچ!
پیش از پرداختن به فیلمنامه های برجســته اقتباســی اسکار و
قیاس ان ها با سینمای اقتباسی دیگر کشورها از جمله ایران ،هرگز
نمی توان از «پیرمرد و دریا» شاهکار بی بدیل ارنست همینگوی عبور
کرد .چرا؟ چرا از این داستان بلند که حتی نمی توان نام رمان را هم
روی ان گذاشت به شاهکار ادبیات داستانی جهان یاد می شود؟! (رمان
داستانی بلند با شخصیت های متعدد در بازه زمانی گسترده یا نامحدود
است .حال ان که داستان بلند در واقع روایتی دامنه دار است اما زمان
و شخصیت های محدودی دارد ،شباهت این دوگونه نگارشی در حجم
نگارش و کمیت ان هاست) پاسخ مثل خود خط روایی داستان ،ساده
است .همینگوی از هیچ ،همه چیز ســاخت! همین امتیاز برجسته
بود که جان استرجس ،کارگردان و تهیه کننده وقت هالیوود را بران
داشت این داستان را روی پرده نقره ای روایت کند .نگاهی به پیرنگ
داستان شاید بهت مخاطب را بیشتر کند .داستان بیش از حد ساده
است .ســانتیاگو ،ماهیگیر پیری در بندر هاوانای کوبا ،اسیر خرافات
هم قطارانش شده« .بخت از او روی برگردانیده! ..سانتیاگو دچار ادبار
شده....شــبح نگون بختی مثل بمبک او و قایقش را دنبال می کند و
»...مانوئل ،پســر نوجوانی که در واقع اشــاره ای سمبولیک به خود
سانتیاگوست ،تنها دوست او محسوب می شود اما چه کسی است که
ندادند مانوئل خویشتن خویش سانتیاگوست .گویی او فقط در تعامل
با پیرمرد جان می گیرد و حضوری ایجابی در فیلم دارد .شــخصیت
ماهی نیزه دار نیز اِل ِمانی از خوشــبختی اســت که انسان را به دنبال
خود میان موج های سهمگین سرنوشت می کشد ،روی خوش نشان
نمی دهد ،در پس مبارزه ای سخت سرانجام به تسخیر ادمی درمی اید
اما زمانی که بشــر او را در چنگ خود می بیند ،جلوی چشمش پرپر
می شود .گویی اصال از ابتدا نبوده و اسکلتی با نیزه ای بلند تنها پسله
ان اســت .نیزه ای که می ماند تا بر فلســفه مبارزه برای خوشبختی
تاکید کند .ارنســت همینگوی ،به این ترتیب یکی از فلسفی ترین
داستان های دنیا را نوشت و جان استرجس در 1958اقتباسی جاودان
از این اثر داشت .دیمیتری تیومکین ،فیلمبردار برجسته روسی ،برای
ساخت موسیقی این فیلم ،مفتخر به دریافت جایزه اسکار شد .اسپنسر
تریسی ،نامزد دریافت بهترین جایزه نقش اول مرد و جیمز وانگ هو،
فیلمبردار چینی االصل نیز نامزد اسکار بهترین فیلمبرداری شدند.
نکته جالب این که فیلم نام «پیرمرد و دریا» در بخش اسکار بهترین
فیلم نامه اقتباسی دیده نمی شد!
میلیونر ها در اقتباس هم برنده اند
ســال 2008رقابت جذابی در بخش فیلمنامه اقتباسی اکادمی
اســکار بین فیلم نامه های بین «میلیونر زاغه نشین» « ،مورد عجیب
بنجامین باتن» و «کتاب خوان» درگرفت .هرچند این رقابت سرانجام
با پیروزی میلیونر زاغه نشین ساخته دنی بویل به پایان رسید اما مورد
عجیب بنجامین باتن که اقتباسی از اثری به همین نام نوشته اسکات
فیلتزجرالد ،یکی از برجسته ترین نویسندگان تاریخ ایاالت متحده و به
عبارتی «راوی عصر جاز» در ینگه دنیا بود ،نه تنها به فیلمی پرفروش
در گیشه بدل شد ،بلکه استقبال منتقدان را نیز در پی داشت .داستان
متفاوت از انسانی که در بدو تولد خود به لحاظ فیزیکی پیر و فرتوت
است و با گذشت زمان ،جوانتر می شود .فیلم «مورد عجیب بنجامین
باتن» یکی از توفق های ســینما بر ادبیات داســتانی است (هرچند
بسیاری بر این باورند که کتاب رسانه ای اصیل تر و همه گیرتر است اما
از انجا که سینما امکانات بیشتر و زبانی جهان شمول تر دارد ،از این
حیث می تواند بر ادبیات مکتوب برتری داشته باشد) گذشته از بازی
تحسین برانگیز برد پیت و کیت بالنشت ،دو ستاره درخشان هالیوود،
اصوال داســتان هایی از این دست با امکانات ســینمایی ملموس تر
می شــوند .اســکات فیتزجرالد البته پیش از این نامش با «گتسبی
بزرگ» در اکادمی اسکار برده شده بود.
اغاز سلطه «پدرخوانده»
سال 1972و در ســی و نهمین جایزه اســکار ،فرانسیس فورد
کاپوال اثر ماندگار خود« ،پدرخوانــده» را به دنیا عرضه کرد .هرچند
درگیری های بی پایان او با کمپانی پارامونت پیکچرز باعث شــد او
ابتدا قید این کار را بزند و فیلم را به مارتین اسکورسیزی بسپارد اما
سرانجام خود کاپوال بود که دوباره ابتکار عمل را به دست گرفت فیلم
جاودانش را بسازد .این فیلم هم اکنون در نظرسنجی وب گاه IMDB
دومین فیلم پرطرفدار همه ادوار تاریخ سینمای دنیا نام گرفته است.
اما چه اتفاقی افتاد که رمان پدرخوانده به قلم ماریو جیانلوئیجی پوزو،
بدل به فیلمی رشک انگیز در سراسر دنیا شد؟ کاپوال می دانست این
شاید عظیم ترین پروژه زندگی او باشد ،پس با تمام وجود هرانچه را در
پرونده
ادبیـات؛ درگـاه
رسـتگاری سـینما
پرونده ای درباره تاثیر اقتباس بر تاللوی فیلم های ماندگار
سینما و ادبیات ،به ویژه ادبیات داستانی همه دنیا هرگز دو مقوله جداگانه ،دو
یارس ساموات
تافته جدابافته از هم نبوده اند .چه حتی نگاهی اجمالی به فهرست برترین های
گزارش
اسکار ،معتبرترین جایزه ساالنه فیلم جهان ،این حقیقت را هویدا می سازد
که بیش از 70درصد اثاری که در تاریخ 93ساله اسکار موفق به دریافت این جایزه معتبر
م هایی اقتباسی و برگرفته از رمان ها ،نمایشنامه ها و گاه حتی داستان های کوتاه
شده اند ،فیل
“( ”Flash Fictionنه الزم ًا ان دســته از اثار که در زیرگروه Short Storyدسته بندی
می شوند) محسوب می شوند و البته نظر به نزدیکی دو مقوله ادبیات و سینما ،کتاب های این
اثار هم اغلب پرفروش بودند و به چاپ های متعدد با شمارگان باال می رسیدند .پرداختن به
فیلم نامه های اقتباسی ماندگار در تاریخ جایزه اسکار ،خود مجال و مقالی مفصل می طلبد اما
نگاهی اجمالی به سیر روی اوردن جهان سینما به ادبیات داستانی ،ضمن نمایان ساختن ابعاد
درهم تنیده این دو رسانه برتر ،بر لزوم گذار به مولفه «اقتباس» در سینما ،تلویزیون و حتی
رادیو برای دمیدن روحی تازه در کالبد این رسانه های ویژه را بیش از پیش تاکید می کند.
سینما اموخته بود ،به کار بست و هرچه در چنته داشت رو کرد .تیمی
متشکل از برترین ستاره های هالیوود را کنار هم جمع کرد .اگر کاپوال
در بخش نخست فیلمش ،مارلون براندو را در اختیار داشت .بازیگری
که به یقین هیچکس نمی تواند خاطرات او را در هالیوود تکرار کند.
هرچند گفته می شــد کاپوال خیلی هم هوای براندو را داشته و برای
نمونه در سکانسی «دن کورلئونه» را با گربه ای خاکستری می بینید.
ال پاچینو در خاطراتش گفته اســت«:براندو گفت باید با گربه اخت
شود! پس همه عوامل یک بعدازظهر دست از کار کشیدند تا مارلون
فقط با گربه بازی کند!» یا گفته می شد بسیاری از دیالوگ های دن
کورلئونه بداهه گویی ها براندو بوده اســت .استفاده از تکنیک فلش
بک و اوردن داستان در داستان و نظم ویژه ای که خرده روایت های
پدرخوانده دارند ،فیلم را به شــکل اثری پرتعلیق درمی اورد .البته
«پدرخوانده» در سی و نهمین جایزه اسکار ،تا حدود زیادی بی رقیب
بود و فیلم های «ســاندر» یا «مهاجران» هرگز نتوانســتند حتی به
ساخته فرانسیس فوردکاپوال نزدیک شوند .او دو سال بعد قسمت دوم
فیلمش را هم ساخت و این بار حضور بازیگر برجسته دیگری به نام
رابرت دنیرو بر درخشندگی اثر او افزود.
اهریمن و هالیوود!
دهه 1970روزگار بسیار خوشــی برای فیلم های اقتباسی بود.
دورانی که ســینمای غرب رفتــه رفته از فیلم های وســترن فاصله
می گرفت و رو به فیلم های معناگرا می اورد .پس از پدرخوانده یک و
دو« ،جن گیر» شاهکار ویلیام فریدکین براساس رمانی به همین نام در
ژانر وحشت به قلم ویلیام پیتر بلتی بود .البته اینکه بلتی خود سینماگر
محسوب می شد نیز در بهره گیری از کتابش بی تاثیر نبود .بخشی از
فیلمبرداری این اثر در خاک عراق انجام شد .سینما ،هالیوود ،اکادمی
اســکار و ...همه این ها به نوعی از اهرم های حاکمیت ایاالت متحده
نیز محسوب می شــوند .تفاوتی ندارد که رئیس جمهوری یانکی ها
دموکرات باشد یا جمهوری خواه ،نگاه ابرازی ان ها برای حفظ منافع
امپریالیستی امریکا در دنیا به سینما تقریباً یکسان است ،حتی اگر
اقای پرزیدنت ،رونالد ریگان ،بازیگر هالیوود باشد! بلتی و فریدکین
رندانه می کوشند خاورمیانه را منطقه ای اهریمنی جلوه دهند و نبرد
خیرعلیه شر را دانسته و سنجیده به این منطقه می کشانند .داستان
فیلم «جن گیر» البته به دلیل بهره بردن از عنصر وحشت دارای تعلیق
زیادی است .داســتان فیلم در حومهٔ واشینگتن می گذرد« .کریس
مک نیل» با نقش افرینی اِلن مک نیل متوجــه تغییراتی در زندگی
دخترش «رگان» می شــود (نقش رگان را لیندا بلر بازی می کند).
پزشکان از درمان دخترک موفق نیستند و به کریس پیشنهاد می کنند
از یک جن گیر کمک بگیــرد .لحظه بهت کریس پــس از دیالوگ
معروف با دکتر فراموش نشدنی اســت «:من برم دنبال جن گیر؟!!...
تو قرن بیستم؟!» از اینجاست که پای پدر «کاراس دامین کاراس»
با نقش افرینی جیسون میلر به زندگی ان ها باز می شود .پدر کاراس
مطمئن می شود یک اهریمن کالبد رگان را تسخیر کرده است و اماده
جن گیری است اما کلیسا کشیش مجرب تری را که دست بر قضا ان
اهریمن را نیز می شناسد به ان ها پیشنهاد می کند .پس پدر کاراس
به اتفاق پدر مرین ،تالش خود را برای جن گیری و نجات رگان از شر
اهریمن درونش اغاز می کنند اما هردو هنگام جن گیری جان خود را
از دست می دهند و رگان سرانجام باز می گردد .ویلیام فریدکین در
جریان این فیلم ترس هایی ناشناخته را به جان مخاطبش می اندازد.
صحبت یک اهریمن از کالبد دختربچه ای کم ســن و ســال یکی از
همین بازی هاست .یا در صحنه ای که «رگان» در اتاقش تنها خوابیده
اما دوربین که دور می شود سایه شبحی مشخصی است که در عرض صفحه 4
دوشنبه18مهر 1401شماره1289
پرونده
5
سنگ پرتاب می کند! ...مانیه ری در اخرین لحظه به حبس ابد محکوم
ی گذراند و تفریحش خواندن همان
می شود .او دوران زیادی را در انزوا م
شعر است...اما زمانی که پس از سال ها قرار است به زندان دیگری منتقل
شود ،گروهی از مبارزان نسل جدید را می بیند که ان ها هم در بندند.
مانیه ری با ان ها حرف می زند و پی به شکاف عمیق خود و انان می برد.
پایان فیلم هرچند شبه باز ،اما بسیار درام است .مانیه ری کنار قایق دراز
می کشد و خود را به رودخانه و قعر اب می اندازد.
نمایی از فیلم اقتباسی سن میکله یه خروس داشت
اتاق مگان با ریتمی یکنخواخت قدم می زند .هیچکدام از این پیام های
بصری با خواندن کتاب به مخاطب القاپذیر نبود.
فیلم اقتباسی دیگری با نام «کرامر علیه کرامر» ساخته رابرت بنتون
براساس رمان «کرامر علیه کرامر» نوشته اوری کورمن شد.
تداوم درخشش اقتباس ها در دهه 70
پس از موفقیت خیره کننده «جن گیر» و «پدرخوانده» نوبت به
ظهور «دیوانه از قفس پرید» در 1975و در چهل و هشتمین دوره
جوایزه اکادمی اســکار حضوری درخشان داشت .این فیلم براساس
رمان «پرواز بر فراز اشیانه فاخته» به قلم کن کیسی و با کارگردانی
میلوش فورمن ساخته شد .مجله تایم ،این رمان را یکی از 100رمان
برتر انگلیسی زبان بین سال های 1923تا 2005می داند .کن کیسی
که مدتی کارمند بیمارســتانی روانی در کالیفرنیا بود ،زمان زیادی
برای تهیه این کتاب گذاشت و سخت کوشی او به سازندگان فیلم نیز
تسری یافت تا محصول اقتباسی ،به یک شاهکار بدل شود .البته ابتدا
قرار بود اصال فیلم هم به همین نام ساخته شود اما یک پایان متفاوت
و فلسفی برای «مک مورفی» و ریچارد نیکلسون ،باعث تغییر نام فیلم
می شود .فورمن حدود یک دهه بعد نیز دوباره تندیس جایزه اسکار
را به خود اختصاص داد .گذشــته از بازی تحسین برانگیز نکیلسون،
نباید از نقش افرینــی لوئیز فلچر در نقش «پرســتار راچد» مظهر
دیکتاتوری و دغلکاری در این فیلم به راحتی گذشت .یک سال بعد
نوبت به ویلیام گولدمن رسید تا سراغ رسوایی واترگیت و کتاب «همه
مردان رئیس جمهور» به قلم باب وودوارد و کارل برنستین برود .این
دو همان دو روزنامه نگار معروف روزنامه واشینگتن پست بودند که
رسوایی واترگیت را افشا کردند و باعث سقوط دولت ریچارد نیکسون
شــدند« .همه مردان رئیس جمهور» با درخشش داستین هافمن و
رابرت ردفورد ،اسکار بهترین فیلم نامه اقتباسی سال 1976را به خود
اختصاص داد .داستین هافمن سه ســال بعد و در 1976باعث شد
سن میکله یه خروس داشت...
گذشته از جایزه اسکار ،باید به اهمیت سینمای اقتباسی در دیگر
کشورهای جهان نیز اشاره کرد« .سن میکله یه خروس داشت» درامی
به کارگردانی برادران تاویانی در سینمای ایتالیاست .این فیلم را بسیاری
از عالقمندان سینمای ایتالیا می شناســند و به یقین بارها ان را دیده
باشند اما شاید کمتر کسی را بیابید که بداند «سن میکله یه خروس
داشت» بر گرفته از داستانی به نام «الهی و انسانی» به قلم لئو تالستوی،
نویسنده بزرگ تاریخ ادبیات داستانی روسیه است .فیلمی که از اختالف
عمده تئوریک و کاربردی بین سوسیالیســم تخیلی و سوسیالیسم
علمی صحبت می کند .حاصل این اختالف باعث پیدایش دو برداشت
متفاوت از مفهوم انقالب ،یکی برداشت انارشیستی و دیگری برداشت
مارکسیستی می شود .شخصیت اصلی فیلم «سن میکله یه خروس
داشت» جولیو مانیه ری (با بازی جولیو بروچی) است .شخصیتی از اقشار
متوسط رو به پایین جامعه که بستی فروش است اما رهبر تشکیالتی
چپ گرا و ضد سلطنتی است .فیلم البته از دوران کودکی جولیو اغاز
می شــود که والدینش او را تنبیه و در اتاقی حبس می کنند و او شعر
معروفش را می خواند«:سن میکله یه خروس داشت...سفید ،قرمز ،سبز،
زرد...واسه خوندن اواز بهش می داد شیر و عسل »...او همراه افرادش
به یک دهکده هجوم می برد اما سربازهای حکومتی جولیو را دستگیر
می کنند .او در دادگاه شــاه و ملت به مجازات اعدام محکوم می شود.
زمانی که جولیو برای تیرباران با گاری از میــان خیابان های دهکده
عبور داده می شود ،پســربچه ای به او نزدیک می شود که جولیو را یاد
دوران کودکی اش می اندازد .جولیو لبخند می زند اما کودک به سمتش
وقتی جرمی برت ،قلم را از کانن دایل می گیرد!!
انقــدر نقش افرینی او در قالب شــخصیت «هلمز» ســتودنی و
رشک انگیز است که با وجود گذشــت بیش از 3دهه از درگذشتش،
«بندیکت کمبریج» بازیگر نام دار و بزرگ هالیوود که در مدرن ترین
پرداخت شــاهکار جاویدان «ســر ارتور کانن دایل» بازی در نقش
«هلمز» را برعهده دارد ،لب به تحسین برت می گشاید .به راستی چه
کسی می تواند مجموعه های «خاطرات شرلوک هلمز» و «بازگشت
شرلوک هلمز» را اواخر قرن بیستم ببیند و از نقش افرینی برت ذوق زده
نشود؟! بازی وهم انگیزش ،نگاهی رندانه توام با نبوغی که از چشمان
و حرکاتش ساطع می شــد ،میمیک چهر ه عصبی و لبخندهای دهم
ثانیه ای ،کوچکترین نگاه ها ،زبان بدن و حرکات پر از اعتماد به نفس،
چونان رقصنده ای قهار ،مختصات نقش افرینی ابرستاره ای بود که به
کاراکتری افسانه ای جان بخشــید .ان هم چه جان بخشیدنی! اداره
پست لندن پیش از سال 1990هرسال نامه های متعددی به نشانی
شماره 221Bخیابان بیکر دریافت می کرد! ادرس خانه شرلوک هلمز
که وجود خارجی نداشت! اصال خیابان بیکر واقع در «وست مینستر»
(از محالت مرکزی پایتخت انگلیــس) چنین پالک و ردیفی در خود
نداشت .سال 91شهرداری لندن در پی پیشنهاد اداره پست این شهر،
خانه-موزه ای به این نشــانی در خیابان بیکر می سازد .هلمز با بازی
جرمی برت ،حقیقی ترین شخصیتی شد که وجود خارجی نداشت .به
یقین مایکل کاکس ،کارگردان مجموعه تلویزیونی شرلوک هلمز ،تا
حدود زیادی مرهون جرمی برت است اما اوج کار این ابربازیگر ،جان
بخشی به محبوب ترین شخصیت ادبیات داستانی پلیسی جهان نبود.
برت در یک قسمت از مجموعه «بازگشت شرلوک هلمز» دست به کار
بزرگی می زند .شــرلوک هلمزی که ارتور کانن دایل خلق کرده بود،
نقطه تاریک بزرگی داشــت! و ان هم اعتیادش به کوکائین بود! برت
برای این که چنین مقوله ای روی مخاطبان سریال های شرلوک هلمز
تاثیر منفی نگذارد در اپیزود ”The Devil’s Footسرنگ حاوی
کوکائین را دفن می کند و با این کار بزرگ ،حتی روی کتاب های کانن
دایل هم تاثیر می گذارد .برت بزرگ و بزرگ خواهد ماند.
سلطان وحشت
به یقین یکی از پرتکرارترین نام ها در سینمای روز جهان« ،استفن
کینگ» نویسنده برجسته امریکایی است .پس از انکه استنلی کوبریک،
سال 1980از کتاب «تاللو» او اقتباسی ماندگار کرد ،کینگ بیش از
پیش در کانون توجه قرار گرفت تا در بســیاری از شاهکارهای تاریخ
سینما ،نام او به عنوان نویسنده برده شود« .مسیر سبز» « ،رستگاری
در شائوشنگ» « ،کنار من بمان» « ،میزری در اتش» « ،مه» و ....تنها
برخی از اثار ماندگار این نویســنده بزرگند که روی پرده نقره ای جان
گرفت .شاید نســل جدید کینگ را با فیلم «ان» بهتر بشناسد اما به
هرحال رمان های رشک انگیز او هرگز متعلق به زمانی خاص نیست و به
نظر نام کینگ ،همیشه در سینمای جهان می درخشد.
موخره؛ سینمای اقتباسی در ایران
شــاید یکی از دالیل فاصلــه گرفتن ســینمای ایــران از دوران
شــکوفایی اش ،فقدان توجه ضروری به مقوله اقتباس باشد .هرچند
ســینماگرانی هم در ایران وجود دارند که اســاس کار خود را برپایه
اقتباس نهاده اند .نام داریوش مهرجویی ،به عنوان رکورددار اقتباس در
سینمای ایران در صدر این کارگردانان می درخشد .او حضورش را در
سینمای ایران با فیلم ماندگار «گاو» اغاز کرد .فیلمی که نه تنها اقتباسی
از «عزاداران ب َ َیل» به قلم غالمحسین ساعدی بود ،بلکه حتی در خود
فیلم نیز از «محمود دولت ابادی» نویسنده برجسته و نام دار ایرانی برای
نقش افرینی نیز بهره برد« .سارا» « ،پری» « ،لیال»« ،مهمان مامان» و
بسیاری دیگر از اثار مهرجویی برگرفته از ادبیات داستانی ایران و جهان
محسوب می شوند .غیر از مهرجویی ،مسعود کیمیایی ، ،ناصر تقوایی،
امیر نادری ،مجید مجیدی و ...از دیگر ســینماگرانی اند که دستی بر
اتش اقتباس در سینمای ایران بودند .اوان دهه 80در جشنواره فیلم
فجر ،سیمرغی برای بهترین فیلم نامه اقتباسی در نظر گرفته شد اما
این سیمرغ در جشنواره فجر ماندگار نشد و خیلی زود از ان پر کشید. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
دوشنبه18مهر 1401شماره1289
کتاب ۳۸درصد از سال قبل گران تر شد!
امار نشر کتاب در شهریورماه ( ۱۴۰۱که توسط خانۀ کتاب و ادبیات ایران منتشر شده) نشان می دهد در
این ماه ۹هزار و ۸۳عنوان کتاب با یک درصد کاهش نسبت به سال ۱۴۰۰منتشر شده است .این درحالی
است که از این مقدار هزار و ۲۱۷عنوان کتاب کودک و نوجوان بوده اند که میزان ان ها نسبت به زمان مشابه
سال قبل ،پنج درصد کاهش داشته است .این درحالی ست که همین امار مقایسه ای برای کتاب های کمک
اموزشی با کاهشی ۳۱درصدی همراه بوده است.
همچنین میانگین شمارگان برای اثار منتشرشده ۱,۰۹۰،و میانگین قیمت۸۷۵،هزار و ۳۱۴بوده است
که بر این اساس ،شمارگان و قیمت نسبت به سال قبل ،به ترتیب ۴و ۳۸درصد افزایش داشته اند/.ایسنا
درخواست باستان شناسان برای پس گرفتن «سنگ روزتا»
جمع اوری امضاء برای این عریضه از ماه گذشته اغاز شده بود .در این نامه از نخست وزیر مصر خواسته
شده است به طور رسمی درخواست بازگشت «سنگ روزتا» و ۱۶اثر تاریخی دیگر را که به طور غیرقانونی
و غیراخالقی از کشور خارج شده اند ،مطرح کند.
پیش تر «زاهی حواس» ،باستان شناس مشهور مصر نیز ،بازگشت «سنگ روزتا» به مصر را خواستار شده
و از برنامه هایش برای ایجاد یک عریضه خبر داده بود« .روزتا» یک سنگ نوشته با قدمت دو هزار و دویست
سال است که متن های روی ان به سه نوع سیستم نوشتاری مختلف شامل خط دموتیک مصری ،یونان
باستان و هیروگلیف نوشته شده اند/ .ایسنا
توضیح فرهنگسرای نیاوران درباره یک حاشیه؛
مالکیت معنوی اثار «نقش شیدایی» واگذار شده بود
در سال ۸۵روح اهلل جعفری سرپرست و کارگردان گروه تئاتر «گیتی» نمایش «شهادت خوانی
انسان های سرگشته ای که به بهای اندک مسیحشان را به صلیب کشیدند ،از بهر انکه راست کردار
بودند!» را در تاالر قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برد .در این نمایش ،هر شب سه نقاش
به صورت زنده ،همزمان با اجرای کار ،به خلق سه تابلوی نقاشی به صورت ابستره از انچه که در صحنه
اجرا می شد ،می پرداختند و از ان اجرای نمایش ۷۲ ،نقاشی کشیده شد .حال پس از گذشت هشت
سال فرهنگسرای نیاوران مجدد این اثار را به مناسبت اربعین حسینی با عنوان «نقش شیدایی» از
۲۳تا ۳۰شهریورماه ۱۴۰۱در معرض تماشا قرار داد که مساله تفاوت نام نمایشگاه با اجرای مذکور
و ذکر نشدن نام گروه تئاتری منجر به انتقاد کارگردان نمایش شد.
روح اهلل جعفری کارگردان ،نویسنده ،منتقد و پژوهشگر تئاتر از رعایت نکردن حقوق معنوی این
اثار در نمایشگاه «نقش شیدایی» انتقاد کرد.
ابوالفضل همراه رییس فرهنگسرای نیاوران درباره برگزاری نمایشگاه «نقش شیدایی» عنوان کرد:
گروه تئاتر «گیتی» مالکیت معنوی این اثار را به فرهنگسرای نیاوران واگذار کرده بود و طبیعتا وقتی
هنرمندی اثر را به یک نهاد اهدا یا واگذار می کند یا می فروشد ،مالکیت ان را نیز واگذار کرده است.
او ادامه داد :حتی پیش از برگزاری این نمایشگاه با اقای جعفری تماس گرفته شده بود و ایشان اگر
نکته ای داشتند ،می توانستند در همان گفتگو عنوان کنند .در خبری هم که از این نمایشگاه منتشر
شد نام نقاشان اثار شامل سولماز کشاورزی ،غزل زارع ،دریا ارشاد ،فرشاد رضایی و ارش علیمحمدی
ذکر شده بود.رییس فرهنگسرای نیاوران توضیح داد :ما نام «نقش شیدایی» را براساس حال و هوای
این اثار انتخاب کردیم و فکر می کردیم که چون اکنون نمایشی درحال برگزاری نیست نیازی به
پایبندی به نام ان نمایش که سال ۸۵اجرا شد ،نیست .نمایشگاه نقاشی «نقش شیدایی» از ۲۳تا ۳۰
شهریورماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد/.صباخبر
نمایشخودنگارهونگوگدرکاخبناپارت
نقاش نامدار هلندی که تابستان ۱۸۹۰در ۳۷سالگی از دنیا رفت،
سه سال پیش از مرگ یعنی در ۱۸۸۷تصویری از خودش کشید که
گذر زمان بر رنگ و روی ان اثر گذاشت.
اقدام کارشناســان برای ترمیم این خودنگاره ونگوگ در گذشته
پرده ای از رنگ زرد بر ان کشیده بود که در تازه ترین ترمیم ،رنگ این
تابلو روشن تر شده و در نمایشگاه اثار ونســان ونگوگ در شهر رم به
نمایش درامده است.
جهان هنر در تدارک بزرگداشــت ۱۷۰ســالگی تولــد یکی از
بزرگ ترین هنرمندان و نقاشــان تاریخ در ماه مارس ۲۰۲۳است اما
مدیران کاخ بناپارت در رم به پیشواز رفته و ۶۰اثر ونگوگ را بر اساس
سال افرینش برای دوستداران هنر به نمایش گذاشته اند .فرانچسکا
ویالنتی ،هماهنگ کننده نمایشــگاه اثار ونگوگ در کاخ بناپارت رم
نقاشی ها را از موزه کرولر-مولر امانت گرفته و هنردوستان تا ۲۶مارس
۲۰۲۳فرصت دارند از ان بازدید کنند /.هنرانالین
معرفیداورانبخشنقاشیسوگوارههنرعاشورایی
کاظم چلیپا ،حسن روح االمین و مرتضی گودرزی دیباج به عنوان
داوران بخش نقاشی سوگواره هنر عاشــورایی معرفی شدند .کاظم
چلیپا ،تحصیالت خود را در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس نقاشی از
دانشگاه های تهران و تربیت مدرس و دکترای پژوهش هنر از دانشگاه
شاهد به اتمام رساند .مرتضی گودرزی مدرک دکترای فلسفه هنر،
فوق لیسانس نقاشی ،لیسانس نقاشی و دیپلم اقتصاد اجتماعی را اخذ
کرده است و در زمینه های تخصصی هنر از جمله نقاشی ،فلسفه هنر،
نقدهنروتاریخهنرفعالیتمی کند.ویدرجشنوارههنرهایتجسمی،
بی ینال نقاشی تهران و نمایشگاه بین المللی طراحی تهران افتخاراتی
را کسب کرده است و حسن روح االمین فارغ التحصیل دانشکده هنر
دانشگاه شاهد است و پایان نامه اش درباره موضوع عاشورای حسینی
است ،به همین علت بیشترین تابلوهایی که تاکنون کشیده ،مضمون
عاشورایی دارد .چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی ۲۵مهر ۱۴۰۱
در تهران و ۳۱استان کشور برگزار خواهد شد/.مهر
نمایش «من یک زنم» در شهرزاد روی صحنه رفت
نمایــش «من یــک زنــم» نوشــته و کار علی خودســیانی به
تهیه کنندگی اموزشــگاه هنری هامون از 14مهرماه ســاعت 19
در سالن شــماره 3پردیس تئاتر شــهرزاد روی صحنه رفته و الهه
خوش قامت تنها بازیگر ان است .علی خودســیانی با اشاره به اینکه
نمایش پیش از این در جشنواره اســتانی تهران به صحنه امده بود،
درباره موضوع و مضمون «من یک زنم» گفت :نمایشــنامه برگرفته
از داستان واقعی زندگی سه زن شــاخص از بدو تاریخ تا امروز است
که روایت حقیقی زندگی ان ها تحریف شده است؛ داستان مواجهه
تهمینه با رستم و مرگ ســهراب ،قصه عزت الدوله دختر محمدشاه
قاجار و همسر امیرکبیر و همچنین یک زن معاصر افغانی که نمونه ای
است کل زن های خاورمیانه.
او درباره ســبک و فضای اجرایی نمایش عنــوان کرد« :من یک
زنم» در یک صحنه سفید دایره ای شــکل ،با یک بازیگر و بدون هیچ
اکسسواری به صورت مونولوگ اجرا می شود / .هنرانالین صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
نقاشی ربوده شده «شاگال» در بازار هنر
حراجی فیلیپس در نیویورک قصد دارد یکی از تابلوهای نقاشی «مارک شاگال» که توسط نازی ها ربوده
شده بود را ماه اینده میالدی در نیویورک به مزایده بگذارد .این نقاشی یکی از ۱۵تابلو نقاشی محسوب
می شود که توسط سربازان نازی ها ربوده شده بود ،اما در نهایت به وارثان اصلی در فرانسه بازگردانده شد.
این تابلو نقاشی رنگ روغن که در سال ۱۹۱۱میالدی خلق شده است با عنوان «پدر» شناخته می شود و
در ماه نوامبر به فروش گذاشته می شود .این نقاشی در سال ۱۹۲۸میالدی توسط یک ویولن ساز لهستانی
خریداری شده بود .اکنون کارشناسان ارزش تقریبی این نقاشــی «شاگال» را بین ۶الی ۸میلیون دالر
براورد کرده اند/.ایسنا
هومن اهرامی مدیرکل توسعه رصد و پایش فضای
مجازی کشور ،در نشســت زندگی در دنیای متاورس
(فرصت ها و تهدیدها) گفت :سال هاســت که دنیای
سرمایه داری متوجه شده که دیگر با روش های سنتی
نمی تواند به باز تولید ثروت بپردازد و نیازمند جهشی
برای این منظور بود .متاورس دورنمای روشــنی برای
نظام ســرمایه داری ایجاد کرد تا از هیچ بتواند به پول
برسد .ما باید با تجهیز به سالح های فرهنگی و تربیتی با
این فناوری روبه رو شویم به ویژه که پیوسته فناوری در
حال پیشرفت است.
او تاکید کرد :فناوری این کار در اختیار شرکت های
بزرگ جهانی اســت و ما فقط باید به اگاهی های خود
تکیه کنیم .ما نمی دانیم جهانی که بناست ترسیم شود،
چگونه جهانی است تا بتوانیم در این زمینه پیش دستی
کنیم .ما تا حدودی می توانیم در کنار فرزندانمان در این
فضا حضور داشته باشیم ،هر چیزی ممکن است اتفاق
بیفتد .بنابراین افزایش سطح اگاهی حائز اهمیت است.
این عضو ســابق کانون پرورش فکــری کودکان و
نوجوانان تصریح کرد :این فضا ،در دســت ما نیســت.
تمام شــرکت های بزرگ دنیا به سمت تولید متاورس
پیشــرفته اند .این خیلی ســخت اســت؛ زیرا خالف
اینستاگرام که خود مشکالتی را ،به همراه داشته و دارد؛
فضای متاورس کام ً
ال تجربه پذیر و قابلیت انتقال حسی
را هم دارد و این مشکالت را دو برابر می کند.
او اموزش ،اجتماعی سازی ،درمان ،بازی و سرگرمی
و فرصت های اقتصــادی را از جنبه های مثبت فضای
رونمایی از نسخۀ خطی نفیس و قدیمی دیوان حافظ
سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران در استانۀ روز بزرگداشت حافظ ،مراسم بزرگداشت این روز را با
سخنرانی حسن انوری ،عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در روز سه شنبه (۱۹مهرماه) ساعت
۱۰در سالن فرهنگ مرکز همایش های بین المللی سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران برگزار می کند.
رونمایی از نسخۀ خطی نفیس و هنری قدیمی دیوان حافظ ،متعلق به سه قرن گذشته ،دیگر برنامه این
نشست خواهد بود.
این در حالی ست که تذهیب های هنری و ۹۴نگاره مرتبط با ابیات در هر صفحه ،از جمله ویژگی های
این نسخه قدیمی است/.ایسنا
مدیرکل توسعه رصد و پایش فضای مجازی کشور:
حفاظت از کودکان در دنیای متاورس ضروری است
دوشنبه18مهر 1401شماره1289
7
متاورس توصیف کرد و گفت :متاورس می تواند فرصتی
را ،برای بچه ها ایجاد کند تــا در کالس های مجازی،
مشــابه کالس های واقعی ،در کنار همکالسی هایشان
اموزش ببینند .ظاهرا ً کشور امارات ،هزار مدرسه خود را
به این فناوری مجهز کرده است؛ اما ،واقعیت این است
که این همه درگیر کردن بچه ها با ابزارهای فناوری چه
ضرورتی دارد؟
مدیرکل مرکز توســعه رصد و پایش فضای مجازی
کشــور تاکید کرد :بخش عمده کاربــرد متاورس ،در
حوزه بازی و ســرگرمی اســت .این نیاز هر جامعه ای
است و در اینجا شرکت های مختلفی وارد عمل شده اند
و بازی هایی را وارد بازار کرده انــد ولی در این بازی ها،
اسیب هایی متوجه بچه هاست حتماً الزم است والدین
در این بازی ها ،در کنار بچه ها حضور داشته باشند.
مدیرکل مرکز توســعه رصد و پایش فضای مجازی
کشــور تاکید کرد :فرصــت اقتصادی یکــی دیگر از
مزیت های حضور در محیط متاورس اســت .خرید و
فروش زمین در متاورس یکــی از کاربردهای رایج این
محیط است .بچه ها می توانند با پرداخت رمز ارزهایی،
نسبت به خرید ساخت زمین و امکان در فضای مجازی
مشارکت داشته باشــند .این موضوع به ظاهر به نظرم
خنده دار اســت اما از لحاظ مالی حجمی را ،در دنیا به
خود اختصاص داده است.
به گفته هومن هرامی مشــکالت حریم خصوصی
و محتوای جنســی از دیگر معایب حضــور در فضای
متاورس است /.ایرنا صفحه 7
مدافعسرسختسینمایاقتباسی
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
از کوه تا نفس
نرگــس ابیــار نویســنده ،کارگــردان و فیلمنامه نویس
دانش اموخته رشته ادبیات فارسی اســت و عالوه بر ساخت
فیلم های کوتاه ،مستند و بلند سینمایی (با رویکرد به سینمای
اقتباسی) سال ها در حوزه ادبیات فعالیت داشته است .اولین
کتاب ابیار به نام رمان «کوه روی شــانه های درخت» در سال
1380توسط نشر شاهد چاپ شد .رمان چشم سوم (،)۱۳۸۵
مجموعه داســتان اختر و روزهای تلواسه ( ،)۱۳۸۷مجموعه
داستان قصه زنی که همه اش یاس های فلسفی داشت (،)۱۳۸۰
رمان نوجوان پسربچه کرم بدوش و خندق بال ( ،)۱۳۸۷نه شب
بود و نه روز ( ،)۱۳۸۷به کی میگن قهرمان ( ،)۱۳۸۸داستان
دو خط ( ،)۱۳۸۱مجسمه نمکی ( ،)۱۳۸۴رمان عروس اسمان
( ،)۱۳۷۹روزی روزگاری ( ،)۱۳۸۴برای شبنم چه اتفاقی افتاد
( ،)۱۳۸۳داســتان دو پنج ( ،)۱۳۸۶قهرمان قصه خل و چل
( ،)۱۳۸۷زندگی غمبار یک بت خوشبخت ( ،)۱۳۸۸بازافرینی
سالمان و ابسال ( ،)۱۳۸۸بازافرینی داستان های هزار و یک
شب سه جلد ( ،)۱۳۸۹داستان زندگی یک قطره اب (،)۱۳۷۹
زندگی نامه داستانی شکفتن بر هامون ( ،)۱۳۹۰شعرهای یک
ماهی سیاه اسمون جل ( ،)۱۳۸۸افسانه چشمه الغرمردنی
( ،)۱۳۸۷مجسمه ای که عاقبت به خیر شد ( ،)۱۳۹۰بازافرینی
هزار و یک شب جلد ۴و ،)۱۳۹۰( ۵بازافرینی هزار و یک شب
پیدایش ( ،)۱۳۸۹کسی که هیچ وقت گم نمی شود (،)۱۳۹۱
ساعت مچی ( )۱۳۹۱و رمان نفس ( )۱۳۹۵از اثار ادبی اوست.
اولین تجربه سریال ســازی نرگس ابیار در شبکه خانگی
سریال «سووشون» اســت که بر اساس رمان مشهور سیمین
دانشور در شیراز مشغول تصویربرداری ان است و در روزهای
گذشته پروانه ساخت سینمایی ان هم صادر شد تا به احتمال
زیاد شــاهد نمایش این اثر در دوره پیش روی جشنواره فیلم
فجر هم باشــیم .قصه رمان «سووشــون» در بحبوحه جنگ
جهانی دوم ،زمان اشغال ایران توسط انگلیسی ها می گذرد و
درباره زوجی به نام «یوســف» و «زری» است ،مرد در مقابل
استعمارگران می ایستد و ظلم را نمی پذیرد...
ایا می توان اقتباس در ســینما را به عنوان یک اصــل قرار داد و از
ت ادبیات برای تقویت ســینمای بومی استفاده کرد؟ ایا عنوان
ظرفی
«نویســنده و کارگردان» ،به خودی خود یک فضیلت است یا خوب
قصه نوشتن و درست کارگردانی کردن به یک اثر و یک هنرمند وزن
می دهد؟ نرگس ابیار از جمله فیلمسازانی است که در اثارش با وفاداری
به ادبیات و سینما و سینمای اقتباسی به دو سئوال باال بهترین پاسخ را
داده است .او که پیش از ورود به سینمای حرفه ای در کنار فیلمسازی،
در حوزه ادبیات داستانی فعال بوده ،در سینما هیچ گاه خود را از دنیای
داستان دور ندیده است .او هر دو فیلم «شیار »143و «نفس» بر اساس
رمان هایش ساخته و از فیلمسازانی است که سرسختانه عقیده دارد که
باید از ظرفیت ادبیات برای اقتباس در سینما استفاده کرد.
خالق «اشــیاء از انچه در ایینه می بینید به شما نزدیک ترند» در
این باره گفته است« :برخالف اقتباس های بسیاری که در دنیا انجام
می شود ،در کشور ما به این موضوع بی توجهی می شود .من تا به حال
از اثار خودم اقتباس کرده ام و به دلیل اینکه شخصیت های داستانی،
حس و حال و فضای داســتانم را خوب می شناسم ،راحت تر می توانم
تفسیر سینمایی درستی از اثر ادبی داشته باشم و به زعم بسیاری در
مقوله اقتباس درست عمل کنم».
و ایا مساله ای که سینماگران را از اقتباس دور می کند ،دوری انها
از مطالعه کتاب اســت یا پرهیز از
اقتباس به دلیل حساسیت های
نویســندگان یــا مســاله
کپی رایــت اقتبــاس از
رمان هــای غیروطنی؟.
ابیــار در ایــن زمینه
گفته اســت« :بعضی
از نویســند ه ها فکــر
می کنند دقیقــاً باید
نتیجه نهایی و فیلمی
که بــر پرده ســینما
می بینند ،همانی باشــد
که در اثــر رخ داده و
همین امر ،مشکل
ایجاد می کند.
به هر حال نگاه کارگردان با نگاه نویســنده فرق می کند و کارگردان
برداشت و تصویر دیگری از کتاب دارد که همان تصویر ذهنی خودش
را بر پرده سینما می اورد .برداشــتی که معموالً از برداشت نویسنده
متفاوت است و همین تفاوت مشکل ایجاد می کند .البته همه این ها در
کنار فرم گرا بودن داستان هایی که در سال های گذشته نوشته شده،
باعث شده اقتباس کم تر در سینمای ایران انجام شود .در این بده بستان
هنری و ادبی نویسنده باید اسان بگیرد ،چون او اثرش را نوشته و حاال
کارگردان می خواهد نگاه خودش را بسازد .این نگاه براساس برداشت و
تفسیر کارگردان از داستان ایجاد می شود ،برداشتی که منجر به ساخت
فیلم می شود و در جایی شاید این تفسیر کارگردان با تفسیر نویسنده
هم خوانی نداشته باشد .در این جا نویســنده باید به کارگردان اسان
بگیرد .البته اگر می خواهد اثرش بر پرده سینما بیاید».
به عقیده این قصه نویس ،نویسنده و کارگردان ،وقتی یک اثر ادبی
فرم گرا و پیچیده نوشته شده باشد ،ترجمه متن به زبان سینما سخت تر
می شود .او می گوید« :بازی های فرمی شاید در ادبیات جذاب باشد ،اما
درک مخاطبان سینما مخصوصاً سینمای گیشه ای هنوز تا این اثار فرمی
فاصله دارد .البته شاید براساس این رمان های فرمی بشود اثری اوانگارد
ساخت ،اما درخصوص ساختن اثری که بخواهد برای مخاطب عام هم
جذاب باشد سخت و غیرممکن است .به هر حال در ساخت فیلم باید به
مساله بازگشت سرمایه و جذاب بودن ان برای مخاطب عام هم توجه
کرد ».عناصری چون پژوهش و تالش برای باورپذیری که از ضعف های
رایج فیلمنامه نویسی به شــمار می رود ،غالبا در اثار اقتباسی کم تر به
چشم می خورد چرا که معموال نویســنده یک قصه تالش خود را برای
توصیف و باورپذیری درست کرده و پاشنه اشیل همیشگی فیلم های
ایرانی در اثار اقتباسی معموال به عنوان برگ برنده خود را نمایانده است و
شاید به همین دلیل هم باشد که از 20 ،10اثر برتر تاریخ سینمای ایران،
بیشترشان اثار اقتباسی بوده اند ،اما ایا سینماگران ما امروز با ادبیات
اخت هستند؟ پاسخ ابیار منفی است« :نه! متاسفانه نه تنها سینماگران
که بسیاری از مردم جامعه ما ادبیات و جنس ان را نمی شناسند .عالوه
بر این مساله ،مشکل دیگر این است که سینماگران ما می خواهند مولف
باشند و خودشان فیلمنامه اثرشان را بنویسند .مطمئناً سینماگری که
با ادبیات اشنایی ندارد ،نمی تواند مثل داســتان نویس بنویسد و نگاه
جزئی نگر داستان نویسی را که سال ها برای نوشتن یک رمان وقت صرف
کرده ،داشته باشد .همین مساله است که فیلمسازان می خواهند مولف
باشند و فیلمنامه ها را خودشان بنویسند».
اما راز موفقیت این فیلمساز مستقل زن سینمای ایران چیست که
حتی در اثار ارژینالش هم می تواند موفق ظاهر شــود؟ او در این باره
می گوید« :همیشه من داستان اولیه ای دارم که ان را شروع می کنم
و گسترش می دهم ،پی رنگ ها و درام ان را پررنگ می کنم .سال ها
ویراستار بودم و متن های دیگران را بازنویسی می کردم و به نام
ان ها منتشر می شــد .بعد که اولین رمانم را نوشتم ،دوست
داشتم کار داســتانی انجام دهم اما شرایط مرا به سمت
ساخت مستتند ســوق داد .تجربه مستندسازی کمک
کرد اتفاقات تازه ای را در خودم کشف کنم .این سال ها
به من کمک کرد که درام و روایت را به خوبی بشناسم.
امروز در اینســتاگرام ،مردم داســتان های خود را برایم
می فرســتند و اینکه در لحظه بتوانیم تشخیص دهیم
که کدام یک از این داستان ها نگاه و پی رنگ تازه دارد،
براســاس همان ممارســت در حوزه داستان نویسی
صورت گرفته است». صفحه 8