روزنامه صبا شماره 1288 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1288

روزنامه صبا شماره 1288

روزنامه صبا شماره 1288

‫یکشنبه| ‪17‬مهر ‪ 9 |1401‬اکتبر‪ 12 |2022‬ربیع االول ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1288‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫نق د پیش برنده‪ ،‬محرتم است‬ ‫گفت وگو با کورش زارعی دبیر چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر‬ ‫عکس‪ :‬مهدی عبدی فرد‬ ‫حضور موسیقی ایران‬ ‫در یک سمپوزیوم جهانی‬ ‫صفحه ‪7‬‬ ‫دانستن تاریخ ما را عاشق می کند‬ ‫صفحه ‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫یکشنبه‪17‬مهر‪ 1401‬شماره‪1288‬‬ ‫انتشار فراخوان پنجاه و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد‬ ‫فراخوان دریافت اثار پنجاه و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم رشد منتشر شد‪.‬‬ ‫در فراخوان این دوره از جشــنواره «اهداف عملیاتی و راهکارهای کالن سند تحول بنیادین اموزش و‬ ‫پرورش» به عنوان منبع الهام بخش مناسبی برای دست یابی فیلمسازان عالقه مند جهت حضور در این‬ ‫رویداد بین المللی‪ ،‬به ایده های ناب‪ ،‬جذاب و تازه معرفی شده است‪ .‬بر اساس اعالم دبیرخانه پنجاه و دومین‬ ‫دوره جشنواره بین المللی فیلم رشد‪ ،‬اخرین مهلت ارسال اثار ‪ ۹‬ابان ماه ‪ ۱۴۰۱‬خواهد بود‪.‬‬ ‫این دوره جشنواره هفتم تا سیزدهم اذرماه‪ ۱۴۰۱‬در مجتمع فرهنگی سینما فلسطین برگزار خواهد شد‬ ‫و پس از ان اثار برگزیده در سراسر کشور برای مدارس به اکران در خواهد امد‪/.‬صباخبر‬ ‫رده بندی تازه ترسناک ترین کمدی های دهه ‪90‬‬ ‫عنکبوتهراسی‪،‬مردمزیرپله ها‪،‬بسیارگرسنه‪،‬ترسافرینان‪،‬لرزش‪،‬نگهبانگورستان‪،‬جیغ‪،‬مختعطیل‪،‬‬ ‫ارتش تاریکی و از گرگ و میش تا سحر به عنوان بهترین کمدی های ترسناک دهه‪ ،۱۹۹۰‬رتبه بندی شدند‪.‬‬ ‫به نوشته مووی وب‪ ،‬این فیلم های ترسناک اما در عین حال احمقانه‪ ،‬با ترکیبی اغراق امیز و کمدی سیاه‪،‬‬ ‫همزمان ترس و خنده مخاطبان را به همراه داشته است‪ .‬این فیلم ها به طور معمول کلیشه های ترسناک‬ ‫عادی رایج در فیلم های گونه (ژانر) وحشت را مورد تمسخر قرار می دهند‪ .‬ژانر وحشت در سینما مدت زمان‬ ‫طوالنی محبوب مخاطبان بوده است به گونه ای که بروس جی‪ .‬هالنبک از داستان کوتاه افسانه اسلیپی هالو‬ ‫به عنوان نخستین داستان ترسناک کمدی بزرگ یاد می کند‪/.‬ایرنا‬ ‫شاه محمدلو‪ :‬بخشی از متن کار اماده است‬ ‫فصل تازه «اقای حکایتی» همچنان منتظر اسپانسر‬ ‫بهرام شاه محمدلو تهیه کننده‪ ،‬کارگردان و راوی قصه های‬ ‫«زیر گنبد کبود» که قرار بود بعد از چند دهه این مجموعه را‬ ‫دوباره به تولید برساند بیان کرد که همچنان منتظر اسپانسر‬ ‫است‪ .‬این روزها در هفته ملی کودک به سر می بریم و شاید یکی‬ ‫از مدیوم هایی که سهم عمده ای در تولید اثار کودک و نوجوان‬ ‫داشته است‪ ،‬تلویزیون باشد‪ .‬از جمله این اثار خاطره انگیز در‬ ‫حوزه کودک و نوجوان مجموعه «زیر گنبد کبود» است که بهرام‬ ‫شاه محمدلو نویسندگی و کارگردانی این مجموعه را در دهه ‪۶۰‬‬ ‫و ‪ ۷۰‬به عهده داشته است‪ .‬شاه محمدلو در این برنامه عالوه بر‬ ‫کارگردانی‪ ،‬اجرا و روایت قصه ها را هم در نقش «اقای حکایتی»‬ ‫بر عهده داشت و یکی از برنامه های ماندگار و خاطره انگیز را‬ ‫تهیه کنندگی کرد‪ .‬در سری اول این مجموعه ایرج طهماسب‬ ‫هم او را در کارگردانی این مجموعه همراهی می کرد که سال‬ ‫‪ ۶۶‬کلید خورد و در چند فصل در دهه ‪ ۶۰‬و ‪ ۷۰‬روی انتن رفت‪.‬‬ ‫سال گذشته بهرام شاه محمدلو با حضور در برنامه «بسته‬ ‫پیشنهادی» خبر داد که قرار است ادامه این مجموعه را یک‬ ‫بار دیگر به تولید برساند‪ .‬با این حال هنوز و پس از چند ماه این‬ ‫مجموعه به تولید نرسیده است‪ .‬شاه محمدلو درباره متن این‬ ‫مجموعهواینکهبرایتولیدامادهاستیاخیراظهارکرد‪:‬بخشی‬ ‫از کار اماده است و با حضور سرمایه گذار به تولید خواهد رسید‪.‬‬ ‫«پری سا»بهاسپانیامی رود‬ ‫فیلم سینمایی «پری سا» چهارمین ساخته بلند محمدرضا رحمانی‬ ‫به تهیه کنندگی سعید سعدی در سی و چهارمین جشنواره فیلم جیرونا‬ ‫حضور خواهد داشت‪.‬‬ ‫سی و چهارمین جشــنواره فیلم جیرونا از ‪ ٨‬تا ‪ ١٣‬نوامبر (‪ ١٧‬تا ‪٢٢‬‬ ‫ابان) در شهر جیرونا اسپانیا برگزار می شود‪.‬‬ ‫در خالصه فیلم سینمایی «پری سا» امده است‪ :‬پری سا دختر جوان‬ ‫و زیبایی اســت که به دلیل ظاهر جذابش به عنوان مدل برای معرفی‬ ‫برندهای لوازم ارایشی و بهداشتی کار می کند‪ ،‬اما فرد ناشناسی ناغافل‬ ‫روی صورت پری سا اسید می پاشــد و نصف صورت او می سوزد و یک‬ ‫چشمش را از دست می دهد و‪...‬‬ ‫عباس غزالی‪ ،‬بهاره افشاری‪ ،‬حمید گودرزی‪ ،‬ترالن پروانه‪ ،‬شقایق‬ ‫فراهانی‪ ،‬مارال فرجاد‪ ،‬صحرا اسداللهی در این فیلم سینمایی ایفای نقش‬ ‫می کنند‪ .‬پخش بین المللی این فیلم توسط چهارراه سینما به مدیریت‬ ‫سحر ناسوتی انجام می شود‪/.‬صباخبر‬ ‫بهرام شاه محمدلو تهیه کننده‪ ،‬کارگردان و راوی قصه های «زیر‬ ‫گنبد کبود» ‪ ،‬درباره چرایی به تعویق افتادن تولید این مجموعه‬ ‫نمایشی در سخنان کوتاهی بیان کرد‪ :‬در حال حاضر منتظر‬ ‫اسپانسر و سرمایه گذار هستیم‪ ،‬اگر سرمایه گذار فراهم شود‬ ‫وارد تولید خواهیم شد‪ .‬او درباره اینکه قرار نیست بودجه ای‬ ‫از طرف صداوسیما برای این اثر تامین شود؟ عنوان کرد‪ :‬تا االن‬ ‫بودجه ای فراهم نبوده است‪ .‬زیر گنبد کبود یا اقای حکایتی نام‬ ‫مجموعه تلویزیونی مخصوص کودکان بود که در دهه ‪ ۶۰‬و ‪۷۰‬‬ ‫خورشیدی از تلویزیون ایران پخش می شد‪ .‬در این برنامه بهرام‬ ‫شاه محمدلو در نقش اقای حکایتی به ایفای نقش می پرداخت‪.‬‬ ‫سری اول با نویســندگی ایرج طهماسب در سال ‪ ۱۳۶۶‬کلید‬ ‫خورد‪ .‬در سال ‪ ۱۳۶۸‬و ‪ ۱۳۷۴‬نیز نویسندگی مجموعه ‪ ۱۳‬و ‪۱۴‬‬ ‫قسمتی زیر گنبد کبود برعهده راضیه برومند بود‪ .‬سری اول‬ ‫این برنامه در سال ‪ ۱۳۶۶‬و سری دوم در سال ‪ ۱۳۷۴‬ساخته شد‬ ‫و بین زمان ساخت این دو سری ‪ ۸‬سال فاصله بود‪.‬این برنامه در‬ ‫فضای یک فروشگاه با نام فروشگاه قصه (در سری بعدی بازار‬ ‫قصه) اجرا می شد‪ .‬در این برنامه با یک قصه‪ ،‬موضوعی بیان‬ ‫می شد و وظیفه بعدی بر عهده بازیگران بود که به نحوی موضوع‬ ‫را گسترش بدهند و مسئله ای که در داستان ایجاد شده بود را با‬ ‫کمک اقای حکایتی حل کنند‪/ .‬مهر‬ ‫صدور‪ 4‬پروانهساختو‪ 22‬مجوزنمایش‬ ‫شورای پروانه ساخت در اخرین جلسه خود با ساخت ‪ ۴‬فیلمنامه‬ ‫بلند داستانی «دست ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاه حسینی و تهیه‬ ‫کنندگی سیدسعید سیدزاده‪ ،‬فیلم «سرهنگ ثریا» به کارگردانی‬ ‫لیلی عاج و تهیه کنندگی جلیل شعبانی‪« ،‬سووشون» به کارگردانی‬ ‫نرگسابیاروتهیهکنندگیمحمدحسینقاسمیو«سینمامتروپل»‬ ‫به کارگردانی محمدعلی باشــه اهنگر و تهیه کنندگی سیدحامد‬ ‫حسینی موافقت کرد‪ .‬همچنین شورای صدور پروانه نمایش اثار غیر‬ ‫سینماییبانمایش‪ ۴‬عنوانفیلمبلندداستانی‪ ۵،‬عنوانفیلممستند‪،‬‬ ‫‪ ۱۲‬عنوان فیلم کوتاه داستانی و یک فیلم نیمه بلند موافقت کرد که‬ ‫از این بین می توان به «پل هوایی» بــه تهیه کنندگی امیر دژاکام‬ ‫و کارگردانی حسین شــهبازی‪« ،‬جزیره ماهی» به تهیه کنندگی‬ ‫و کارگردانی رضــا اعظمیان‪« ،‬نامه های دیــوار» به تهیه کنندگی‬ ‫محمد هادی کریمی و کارگردانی حمید غفاریان و«اخطار پنج روزه»‬ ‫به تهیه کنندگی و کارگردانی رضا استادی اشاره کرد‪/.‬صباخبر‬ ‫حضور «تطبیق» در جشنواره مورد تایید اسکار‬ ‫فیلم کوتاه «تطبیق» به کارگردانی مهرداد حسنی و تهیه کنندگی‬ ‫حســن محمدی در ادامه حضورهای جهانی خود بــه بخش رقابتی‬ ‫سی امین دوره جشــنواره ریندنس (‪ )Raindance‬که واجد شرایط‬ ‫اسکار است‪ ،‬راه یافت‪.‬‬ ‫پس از جشــنواره بوســان و اینترفیلم برلین‪ ،‬این سومین پذیرش‬ ‫اسکارکوالیفای فیلم «تطبیق» است‪ .‬همچنین این فیلم کوتاه توانست‬ ‫جایزه بزرگ بهترین فیلم سی ونهمین جشنواره بوسان را از ان خود کند‪.‬‬ ‫جشنواره ریندنس یکی از جشنواره های مستقل در انگلستان است و‬ ‫برنده این جشنواره واجد شرایط شرکت در جوایز بفتا و اسکار خواهد بود‪.‬‬ ‫این جشنواره ‪ ۴‬تا ‪ ۱۴‬ابان ماه ‪ ۱۴۰۱‬مصادف با ‪ ۲۶‬اکتبر تا ‪ ۵‬نوامبر‬ ‫در شهر لندن برگزار می شود‪.‬‬ ‫در این فیلم کوتاه معید اسوده‪ ،‬منصور نصیری‪ ،‬فاطمه مرادی‪ ،‬حسن‬ ‫خوش حالت‪ ،‬مریم گلدوز‪ ،‬جمشــید بهادری‪ ،‬سیدکاظم حسینی و‬ ‫سیدمحمد رضا حسینی ایفای نقش دارند‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫یکشنبه‪17‬مهر‪ 1401‬شماره‪1288‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫مشکل دی سی پی برای اکران محدود «جنگ جهانی سوم»‬ ‫محمد شایسته‪ ،‬مدیرعامل شرکت پخش شایسته فیلم بیان کرد‪ :‬با توجه به اینکه فیلم «جنگ جهانی‬ ‫سوم» به عنوان نماینده ایران در اسکار انتخاب شده‪ ،‬باید یک هفته در ایران اکران شود و قرار بر این شد که در‬ ‫یکی از سالن های پردیس سینمایی مگامال به نمایش دراید‪ .‬برنامه ریزی ابتدایی برای اکران محدود «جنگ‬ ‫جهانی سوم» از روز پنج شنبه هفته گذشته بود اما مشکالتی در دی سی پی فیلم وجود داشت که ادامه نمایش‬ ‫را با مشکل مواجه کرد که در حال حل شدن است‪.‬‬ ‫او یاداور شد‪ :‬برای تماشای فیلم «جنگ جهانی سوم» ششمین فیلم بلند هومن سیدی است ظرفیت‬ ‫بسیار محدودی داریم و به همین دلیل امکان بلیت فروشی اینترنتی نیست‪ / .‬ایسنا‬ ‫‪3‬‬ ‫پردیس ملت میزبان جشنواره فیلم کوتاه تهران شد‬ ‫پردیس سینمایی ملت به عنوان محل برگزاری سی ونهمین جشــنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران‬ ‫معرفی شد‪ .‬سی ونهمین جشــنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با محوریت موضوع «ژانر» در دو بخش‬ ‫اصلی «سینمای ملی» و «سینمای بین الملل» بعد از دو سال اخیر محدودیت های ناشی از شیوع ویروس‬ ‫کرونا‪ ،‬با حضور هنرمندان‪ ،‬فیلمسازان‪ ،‬اهالی رسانه و چهره های فرهنگی و هنری در پردیس سینمایی ملت‬ ‫برگزار خواهد شد‪ .‬این رویداد یکی از ‪ ۶۳‬فستیوال مورد تایید اکادمی اسکار در جهان و یکی از دو جشنواره‬ ‫بین المللی مورد تایید اسکار در خاورمیانه است‪ .‬سی ونهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری‬ ‫مهدی اذرپندار ‪ ۲۷‬مهر تا ‪ ۲‬ابان ‪ ۱۹(۱۴۰۱‬تا ‪ ۲۴‬اکتبر ‪ )۲۰۲۲‬برگزار می شود‪/.‬صباخبر‬ ‫از «دستپخت» تا «سیم اخر»‬ ‫همراه با مسابقات تلویزیون در کنداکتور پاییز‬ ‫صداوسیمای جمهوری اســامی ایران در کنداکتور پاییز ‪۱۴۰۱‬‬ ‫شبکه هایش‪ ،‬مسابقه هایی را برای مخاطبان تلویزیون تدارک دیده‬ ‫است‪« .‬شوتبال»‪« ،‬دستپخت»‪« ،‬اب و اتش»‪« ،‬تهمتن»‪« ،‬کهکشانیا»‪،‬‬ ‫«سیم اخر»‪« ،‬رویانیوم»‪« ،‬اعجوبه ها»‪« ،‬زوجی نو» از جمله مسابقه های‬ ‫تلویزیونی هستند که در حال پخش و یا به زودی روانه انتن شبکه ها‬ ‫می شوند‪.‬‬ ‫شبکهیکسیما‪:‬مسابقه«دستپخت»‬ ‫مسابقه«دستپخت»بااجراو تهیهکنندگیسیدوحیدحسینی‪،‬یک‬ ‫رقابت اشپزی است‪ .‬این برنامه پنجشنبه ها و جمعه ها ساعت ‪۱۹:۳۰‬‬ ‫روی انتن می رود‪.‬‬ ‫شبکهپنجسیما‪:‬مسابقه«کهکشانیا»‬ ‫«کهکشانیا» یک مسابقه شــبانگاهی مبتنی بر اپلیکیشن است و‬ ‫مخاطبانش را به یک رقابت زنده و برخط دعوت می کند‪ .‬این مسابقه‬ ‫هر شب ساعت ساعت ‪ ۲۲‬همزمان در شبکه پنج سیما و شبکه امید‬ ‫روی انتن می رود‪.‬‬ ‫شبکه نسیم‪ :‬مسابقه «اب و اتش»‬ ‫ســومین فصــل از مســابقه تلویزیونــی «اب و اتــش» روانه‬ ‫انتن شده اســت و در این مسابقه که شنبه تا سه شــنبه ساعت ‪۲۳‬‬ ‫روی انتن مــی رود‪ ،‬دو تیم ‪ ۶‬نفــره با یکدیگر به رقابــت می پردازند‪.‬‬ ‫مسابقه «شوتبال»‬ ‫فصل جدید «شوتبال» هم هر هفته در چهار قسمت که دو قسمت‬ ‫به بانوان و دو قسمت به اقایان اختصاص دارد‪ ،‬روی انتن شبکه نسیم‬ ‫می رود‪« .‬شوتبال» از شنبه تا سه شنبه هرهفته ساعت‪ ۲۱‬از شبکه نسیم‬ ‫پخش می شود‪.‬‬ ‫مسابقه«تهمتن»‬ ‫مسابقه «تهمتن» به تهیه کنندگی رضا نصیری به قسمت های پایانی‬ ‫نزدیک شده است‪ .‬این مسابقه با حضور ‪ ۲۵۶‬ورزشکار در چهار گروه‬ ‫تولید شده و از چهارشنبه تا جمعه ساعت‪ ۲۳‬در قاب شبکه نسیم پخش‬ ‫می شود تا قهرمان دوره جدید معرفی شود‪.‬‬ ‫مسابقه «سیم اخر»‬ ‫شبکه سه پیش تر برای شرکت کنندگان فصل جدید «سیم اخر»‬ ‫فراخوان داده بود‪ ،‬اخیرا رضا رشیدپور را که قبال هم اجرای این برنامه را‬ ‫برعهده داشت‪ ،‬به عنوان مجری فصل جدید «سیم اخر» معرفی کرده‬ ‫است‪.‬‬ ‫مسابقه «زوجی نو»‬ ‫این شبکه از تولید فصل جدید برنامه «زوجی نو» هم خبر داده است‬ ‫و در این راستا باربد بابایی مجری برنامه نیز در صفحه مجازی خود با‬ ‫اعالم فراخوانی به شرکت کنندگان‪ ،‬ساخت فصل جدید را خبر داده بود‪.‬‬ ‫همچنین به گفته روابط عمومی شبکه سه سیما برای ماه ربیع االول‬ ‫هم برنامه «رویانیوم» تدارک دیده شده است‪ .‬پیش تر مهدی بلوکات‬ ‫قائم مقام شبکه سه نیز در گفتگو با شبکه خبر به برنامه «اعجوبه ها» و‬ ‫«قهرمان» اشاره کرده بود‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫پرونده‬ ‫یکشنبه‪17‬مهر‪ 1401‬شماره‪1288‬‬ ‫گفت وگو با کورش زارعی دبیر چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر‬ ‫د پیش برنده‪ ،‬محترم است‬ ‫نق ‬ ‫چهل و یکمین دوره جشــنواره بین المللی تئاتر فجر همزمان با ایــام دهه فجر برگزار‬ ‫فرزاد جمشیددانایی‬ ‫خواهد شد‪ .‬جشنواره ای که در دوره اخیر‪ ،‬تمرکزش را بر نمایش های تولیدی مختص به‬ ‫گفت و گو‬ ‫جشنواره تئاتر فجر قرار داده است و دیگر از بخش مرور خبری نیست‪ .‬همچنین‪ ،‬توجه به‬ ‫پیشکسوتان تئاتر برای شرکت در دوره چهل و یکم در دستور کار قرار گرفته است‪ .‬از این رو به این بهانه‬ ‫گتگویی با کورش زارعی دبیر چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر ترتیب دادیم تا در جریان‬ ‫کم و کیف برگزاری دوره چهل و یکم و تغییرات این دوره نسبت به دوره های قبل قرار بگیریم‪.‬‬ ‫کورش زارعی دبیر چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی‬ ‫تئاتر فجر در ســخنان ابتدایی درباره رویکردش به عنوان دبیر‬ ‫رویداد نسبت به دوره اخیر عنوان کرد‪ :‬همانطور که پیشتر اعالم‬ ‫شده است جشنواره چهل و یکم جشــنواره ای تولیدمحور است‬ ‫و دوســت داریم با تولیدمحوری طراوت و تازگی را به جشنواره‬ ‫تئاتر فجر منتقل کنیم‪ .‬تولیدمحوری باعث می شود هنرمندان‬ ‫و جوانانی که عالقمند و بااستعداد هستند‪ ،‬تهیه کننده ای ندارند‬ ‫و قادر به پرداخت هزینه اجاره ســالن تئاتر برای چند شب اجرا‬ ‫نیستند تا عرض اندام کنند‪ ،‬می توانند به این صورت در جشنواره‬ ‫تئاتر فجر استعدادشان را نشــان بدهند و خودشان را به جامعه‬ ‫تئاتری معرفی کنند‪ .‬همانطور که در دو دهه گذشته‪ ،‬اکثر نام اوران‬ ‫تئاتر ایران از لحاظ شــغلی و حرفه ای‪ ،‬در جشــنواره تئاتر فجر‬ ‫خودشان را به تئاتر ایران شناساندند‪ .‬در نتیجه‪ ،‬رویکرد این دوره‪،‬‬ ‫توجه به استعدادهای مغفول مانده جوانان در تهران و شهرستان ها‬ ‫است که شرایطی ندارند که به اندازه ای که استحقاق دارند به ان ها‬ ‫بها داده شود بنابراین جشنواره تئاتر فجر محلی برای بها دادن به‬ ‫این استعدادها خواهد بود‪.‬‬ ‫این کارگردان تئاتر درباره دعوت از پیشکسوتان تئاتر همچون‬ ‫هادی مرزبان و علی رفیعی و چند تن دیگر برای ارائه اثر به چهل‬ ‫و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر خاطرنشان کرد‪ :‬دعوت‬ ‫از پیشکسوتان تئاتر منوط به یک شرط است که بودجه مد نظر‬ ‫پیش بینی شده گروه اجرایی جشــنواره تئاتر فجر که هم اکنون‬ ‫برای تصویب در اختیار وزارت فرهنگ و ارشــاد اســامی قرار‬ ‫گرفته اســت‪ ،‬مورد تصویب قرار بگیرد‪ ،‬به ســراغ بزرگان تئاتر‬ ‫ایران خواهیم رفت و از ان ها دعوت و خواهش خواهیم کرد تا در‬ ‫جشنواره تئاتر فجر با اثری حضور پیدا کنند‪.‬‬ ‫او افزود‪ :‬از شیرینی های جشنواره تئاتر فجر‪ ،‬حضور بزرگان‪،‬‬ ‫پیشکسوتان و کارگردان های صاحب سبک تئاتر ایران است‪ .‬از‬ ‫صمیم قلب دوســت داریم در صورت تصویب بودجه مورد نظر‬ ‫سراغ ان ها برویم و اگر تمایل داشته باشــند دعوت کنیم تا در‬ ‫رویداد حضور داشته باشند‪.‬‬ ‫این بازیگر تئاتر درباره بازخوردهایی که تغییر رویکرد تمرکز‬ ‫بر تولید نمایش های مختص به جشنواره تئاتر فجر در میان اهالی‬ ‫تئاتر گفت‪ :‬بسیاری از هنرمندان از چنین تغییر رویکردی خرسند‬ ‫هستند‪ .‬همچنین‪ ،‬به هر حال‪ ،‬هر اقدامی منتقدانی هم دارد که‬ ‫نقد ان ها هم محترم اســت و به ان هم واقف هستیم‪ .‬در صورتی‬ ‫که نقد ها سازنده و پیش برنده باشــد‪ ،‬از ان ها بهره خواهیم برد‪.‬‬ ‫بسیاری از گروه های نمایشی تمایل داشتند در دوره چهل و یکم و‬ ‫در بخش مرور شرکت داشته باشند و هنگامی که با حذف بخش‬ ‫مرور مواجه شدند‪ ،‬گله مند شدند و انتقاد داشتند که طبیعی است‪.‬‬ ‫مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در توضیح استفاده‬ ‫از تماشــاخانه های خصوصی برای برگــزاری دوره چهل و یکم‬ ‫جشــنواره تئاتر فجر عنوان کرد‪ :‬تا بدین لحظه تصمیمی برای‬ ‫استفاده از تماشاخانه های خصوصی گرفته نشده است‪ .‬مجموعه‬ ‫تئاتر شهر‪ ،‬تماشاخانه سنگلج‪ ،‬بنیاد رودکی‪ ،‬تماشاخانه ایرانشهر‪،‬‬ ‫مرکز تئاتر مولوی که تماشــاخانه های دولتی هستند و هرساله‬ ‫میزبانی از رویدادهای جشنواره تئاتر فجر را بر عهده دارند‪ ،‬برای‬ ‫اجرا رفتن نمایش های منتخب دوره جدید کفایت می کنند‪.‬‬ ‫بازیگر ســریال «یوســف پیامبر» از وجود نداشــتن بخشی‬ ‫مجزا به نام بخش دیگرگونه های اجرایی خبر داد و گفت‪ :‬بخش‬ ‫دیگرگونه های اجرایی دیگر وجود ندارد و در صورتی که هنرمندی‬ ‫نگاه و بینش بدیعی در حوزه اجرا دارد‪ ،‬می تواند برای شرکت در‬ ‫مسابقه بزرگ تئاتر ایران اقدام کند و در صورت تایید طرح پس‬ ‫از بازبینی‪ ،‬به دوره چهل و یکم راه پیدا می کنند‪ .‬بنابراین بخش‬ ‫دیگرگونه های اجرایی حذف نشده است بلکه دیگر بخشی مجزا‬ ‫به نام دیگرگونه های اجرایی وجود ندارد‪ .‬هنرمندانی که در حوزه‬ ‫تئاتر ازمایشی و تجربی فعالیت می کنند‪ ،‬ایده هایشان را به منصه‬ ‫ظهور برسانند و وارد عصه رقابتی بزرگتری به اسم مسابقه بزرگ‬ ‫تئاتر ایران بشــوند‪ ،‬رقابت جذاب تری میان گروه های نمایشی‬ ‫پدید می اید و در ادامه‪ ،‬با جشنواره بهتری از لحاظ سطح کیفی‬ ‫مواجه خواهیم بود‪.‬‬ ‫او خاطرنشان کرد‪ :‬عرصه جشنواره تئاتر فجر برای هیچکس‬ ‫بسته نشده است بلکه هر هنرمندی شایســتگی و توانایی دارد‪،‬‬ ‫می تواند با راهیابی به مسابقه بزرگ تئاتر ایران توانمندی خودش‬ ‫را نشان بدهد‪.‬‬ ‫بازیگر ســریال «غروب بی پایان» راجع به معرفی مدیرهای‬ ‫بخش های مختلف جشــنواره چهل و یکم جشنواره بین المللی‬ ‫تئاتر فجر در قیــاس با دوره هایــی از جشــنواره تئاتر فجر که‬ ‫مدیران اجرایی رویداد به اصحاب رسانه و جامعه تئاتری معرفی‬ ‫نمی شــدند‪ ،‬پشــت پرده حکم می گرفتند و بر مســند اجرایی‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫می نشســتند‪ ،‬بیان کرد‪ :‬مدیر روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر‬ ‫تا هفته اینده معرفی خواهد شــد‪ .‬همچنین‪ ،‬معرفی مدیرهای‬ ‫بخش های مختلف به همین ترتیب ادامه خواهد داشت‪ .‬امسال‬ ‫قصد داشتیم بدعتی تازه داشته باشــیم که بنا به ساختار اداری‬ ‫جشنواره تئاتر فجر و دســتورالعمل های وزارت فرهنگ و ارشاد‬ ‫اسالمی میسر نشد‪ .‬حتی هیات داوران بخش مسابقه بزرگ تئاتر‬ ‫ایران انتخاب شده بودند و می خواستیم ان ها را فراخوان رویداد‬ ‫به جامعه تئاتری معرفی کنیم‪ .‬از این رو به منویات و ساختار اداری‬ ‫وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی احترام قائل شدیم و سعی کردیم‬ ‫براساس همان چهارچوب حرکت کنیم‪.‬‬ ‫بازیگر فیلم سینمایی «رستاخیز» درباره انتقاداتی که نسبت‬ ‫به او و کاظــم نظری مدیرکل هنرهای نمایشــی پیرو ایین نامه‬ ‫جشنواره تئاتر فجر مطرح می شود‪ ،‬تصریح کرد‪ :‬وزارت فرهنگ و‬ ‫ارشاد اسالمی ایین نامه اجرایی داخلی برای جشنواره تئاتر فجر‬ ‫تدارک دیده است که در ســاختار اداری وزارت فرهنگ و ارشاد‬ ‫اسالمی مورد استناد قرار می گیرد‪ .‬این ایین نامه‪ ،‬ضمانت اجرایی‬ ‫قانونی مثل قانون های مصوب مجلس شورای اسالمی ندارد که‬ ‫لزوم تاییدیه شــورای نگهبان را داشته باشد‪ .‬برخی اهالی رسانه‬ ‫می گویند اداره کل هنرهای نمایشی در برخی موارد اجرایی در‬ ‫حال انجام عملی غیرقانونی است که من در پاسخ می گویم این‬ ‫قانون نیست که وحی منزل باشد‪ .‬برای اینکه جشنواره تئاتر فجر‬ ‫بتواند با نظم و ترتیب بهتری برگزار شــود‪ ،‬این ایین نامه تدارک‬ ‫دیده شده است و متناسب با شرایط و زمانه از سوی وزیر فرهنگ‬ ‫و ارشاد اسالمی و همچنین‪ ،‬شورای سیاستگذاری رویداد‪ ،‬امکان‬ ‫دخل و تصرف و تغییر در شکل اجرایی ان وجود دارد‪ .‬ضمن اینکه‬ ‫تا به حال‪ ،‬عملی برخالف ایین نامه صورت نگرفته است‪ .‬در بند‬ ‫‪ 5‬ایین نامه در بحث انتخاب دبیر از سوی شورای سیاستگذاری‬ ‫نوشته شده است‪ :‬اگر شورای سیاستگذاری به هر دلیلی تشکیل‬ ‫نشد یا دیر تشکیل شد به صورتی که زمان دارد از دست می رود‬ ‫و جشــنواره تئاتر فجر دارد از لحاظ زمانی عقب می افتد‪ ،‬رییس‬ ‫جشنواره تئاتر فجر و معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی‬ ‫می توانند دبیر انتخاب کنند و همچنین‪ ،‬امکان پیش بردن وظایف‬ ‫شورای سیاســتگذاری را خواهند داشــت‪ .‬بدینگونه خودشان‬ ‫می توانند تبدیل به شورای سیاستگذاری شوند تا زمانی که شورای‬ ‫سیاستگذاری تشکیل شود و دبیر رویداد را انتخاب کند‪ .‬در نتیجه‪،‬‬ ‫این اجازه از سوی ایین نامه داده شده است‪.‬‬ ‫کورش زارعی در ســخنان پایانی گفت‪ :‬امیدوارم همه اصحاب‬ ‫فرهنگ و هنر و هنرمندان تئاتری که برادران‪ ،‬خواهران و عزیزان‬ ‫من هستند مثل همیشــه که برای اعتالی تئاتر کشور و جشنواره‬ ‫تئاتر فجر یاری رسان بوده اند‪ ،‬دست یاری به سوی ان ها دراز می کنم‪.‬‬ ‫جشنواره تئاتر فجر در راه حق و حقیقت‬ ‫در فراخوان چهل و یکمین جشــنواره تئاتر فجر امده است‪:‬‬ ‫شــاکریم پروردگاری را که در تقدیرمان پرنور شدن دیدگانمان‬ ‫به رویت یک بهار دیگر در قلب زمستان را قرار داد‪ .‬قبیله ی تئاتر‬ ‫در بدو زایشش در تاریخ بشــر فقط با همگامی مخاطب کنشگر‬ ‫«هنرمند» نامیده شده است‪ .‬حالیا به لذت و فخر بنگریم نو شدن‬ ‫ایران زمین کهن ما در فجر انقالب را که نشاطی در جان تئاتر این‬ ‫سرزمین دمیده است‪ .‬شور و شعور و شادی قبیله مضاعف شده‬ ‫و امیدواریم که در فصل ن ِو این تئاتــ ِر متعهد روزگاری پرنورتر را‬ ‫َس حیات بخشش را به‬ ‫شاهد باشیم‪ .‬حضرت حق گوشه ای از نَف ِ‬ ‫یکشنبه‪17‬مهر‪ 1401‬شماره‪1288‬‬ ‫‪5‬‬ ‫«انسان کامل» بخشید که او خود زاینده ی هنر شود تا خالقش‬ ‫افرینه زیبنده این مخلوق اشرف را بر سینه ی سیمین صحنه به‬ ‫تماشا بنشیند‪.‬‬ ‫جشنواره تئاتر فجر کاروانی است که پای در راه حق و حقیقت‬ ‫گذارده و با عشق و ایمان پیش می رود تا امانتی را که پیشینیان‬ ‫به ما سپرده اند به ایندگان بســپارد‪ .‬این چرخه هرگز از گردش‬ ‫نمی ماند؛ این اینه ی تمام نمــای تئاتر دیار ماســت‪ .‬همپایی‪،‬‬ ‫همدلی و همراهی همه ی عاشقان تئاتر و ان هایی که دل در گر ِو‬ ‫فرهنگ دارند همواره بوده‪ ،‬هست و خواهد بود‪ .‬انک که سالیان‬ ‫عمر این جشــنواره از چهل گذشته و اولین ســال دوران جدید‬ ‫ان است‪ ،‬حضور خالقانه هنرمندان عاشــق تئاتر و فرهنگ این‬ ‫کهن بوم وبَر جنبشــی دیگر خواهد افریــد‪ .‬در هنگامه ی هجوم‬ ‫همه ی تئاترناباوران‪ ،‬ما کنار هم بر صحنه ی تئاتر‪ ،‬یک بار دیگر با‬ ‫همصدایی خود حیاتِ جاوی ِد تئاتر را به نمایش می گذاریم‪ .‬همه با‬ ‫هم‪ ،‬در کنار هم‪ ،‬بر صحنه ی تئاتر این دیار‪ ،‬با فرهنگ غنی خویش‬ ‫و مکارم اخالقی ریشه دار در این ســرزمین‪ ،‬جشنواره ای یگانه‬ ‫می سازیم تا عهد خویش به نیکی وفا کرده باشیم‪ .‬اینک شایسته ‬ ‫دقت است که در این مسیر با اولویت های کالن ذیل دوشادوش‬ ‫هم پیش می رویم و امیدواریم تا در سایه توجهی بهتر به ظهور و‬ ‫بروز این مضامین (زمینه های ظهور و بروز انقالب ‪ ۱۳۵۷‬و تئاتر‬ ‫ملی با توجه به شرایط زیستی مخاطب معاصر ایرانی) در مجموعه ‬ ‫اثار دوره چهل و یکم از این رویداد فرهنگی بزرگ همســفرانی‬ ‫همدل تر به چشم ناظران دور و نزدیک بنشینیم‪.‬‬ ‫باشد که ایران سرافراز‪ ،‬پرشکوه‪ ،‬ریشــه دار‪ ،‬فرهنگ دوست‬ ‫و اخالق مدار ما از برگزاری شایســته این اتفاق فرهنگی ‪ -‬هنری‬ ‫دلشاد و افراشته تر شود‪.‬‬ ‫همچنین در فراخوان بخش نمایشنامه نویسی جشنواره امده‬ ‫است‪ :‬پس از این همه «بگذار» و «بردار» و «گفت» و «شنود» و‬ ‫«تکریم» و «شعار»‪ ،‬انچه توقع می رود ِ‬ ‫جان این نکته است‬ ‫درک ِ‬ ‫که «همه چیز از کلمه و متن اغاز می شود»‪ .‬یعنی درام چون نوری‬ ‫روشنگر‪ ،‬چون فانوســی یکه‪ ،‬چون حلقه ی تابیده ای دیدنی بر‬ ‫صحنه گشوده می شود و تئات ِر قابل رویت و دقت اغاز می شود‪.‬‬ ‫شکوه سطرهای نوشته در نمایشنامه شکوهی است زاینده ی‬ ‫ بخشی شــادی نامه ها و در ِد‬ ‫شور حماسه ها‪ ،‬سِ حر اساطیر‪ ،‬روح‬ ‫ِ‬ ‫رهابخش تعزیه ها‪ .‬این شکوه‪ ،‬شــکوه مقدسی است که شرق و‬ ‫ِ‬ ‫غرب نمی شناسد و پرکشیده و بُلند در قالب یک موج کیهانی از‬ ‫«انسان» زاده می شود و بر «انسان» درنگ می کند و از «انسان»‬ ‫دعوت می کند و نسخه ای می شود انسان ساز‪.‬‬ ‫گی جشنواره ی‬ ‫در بخش نمایشنامه‬ ‫ نویسی گام نخســت چلّ ِ‬ ‫ِ‬ ‫بین المللی تئاتر فجر انچه رویَــش و با قلم و به تاکید خطی برای‬ ‫توجه بیشتر کشیده می شود دعوت به خلق جدید نمایشنامه هایی‬ ‫کامل ایرانی است در جدال با انچه می خواهد او را از‬ ‫نو برای‬ ‫انسان ِ‬ ‫ِ‬ ‫خطوط روشن اخالق و سپیدی دور کند‪.‬‬ ‫قلم او که با اشتیاق‬ ‫گرچه این تنها یک دعوت است ورنه بی شک ِ‬ ‫در این ضیافت زبده ی فرهنگی شرکت می کند می تواند ازادانه بر‬ ‫سطرهای سپید کاغذ بدود و چیزی بیافریند همرنگ خواست و‬ ‫قلب و ذهنش‪.‬‬ ‫معین این دوره از جشنواره‪ ،‬گفته و‬ ‫این مهم و یا اولویت های ّ‬ ‫قاضیان این دوره‪ ،‬پیش از قضاوت‪ ،‬بر‬ ‫نوشته امده تا مه ِر بیشــتر‬ ‫ِ‬ ‫صاحبان اثار شفاف تر شود و این گونه همه چیز در مسیری برود‬ ‫که «اخالق» روشنگر ان است‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫یکشنبه‪17‬مهر‪ 1401‬شماره‪1288‬‬ ‫سفر تارانتینو به پنج شهر امریکا برای تبلیغ کتاب جدیدش‬ ‫کوئنتین تارانتینو در حال اماده سازی خود برای شرکت در یک تو ِر معرفی کتاب برای تبلیغ اولین اثر‬ ‫غیر داستانی اش با عنوان «سینما گمانه زنی» است که قرار است روز یک نوامبر امسال منتشر شود‪ .‬در‬ ‫این تور تبلیغاتی‪ ،‬تارانتینوی فیلمساز‪ ،‬فیلم بین و حاال پادکستر در ‪ ۵‬شهر بزرگ امریکا بین روزهای ‪ ۳‬تا‬ ‫‪ ۱۶‬نوامبر حضور پیدا می کند‪ .‬تارانتینو تور معرفی کتاب خود را با شهر لس انجلس اغاز می کند و پس از‬ ‫ان به شهرهایی چون سانفرانسیکو و پورتلند و استین می رود‪.‬‬ ‫تارانتینو این کتاب را به دنبال انتشار رمان «روزی روزگاری در هالیوود» که به رتبه اول پرفروش ترین‬ ‫های نیویورک تایمز نیز رسید‪ ،‬منتشر می کند‪/.‬صباخبر‬ ‫دومین تور گردشگری ادبی‬ ‫در تهران برگزار می شود‬ ‫محمد مویدی‪ ،‬مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای‬ ‫فرهنگی شهرداری تهران گفت‪ :‬شرکت توسعه فضاهای‬ ‫فرهنگی شــهرداری تهران‪ ،‬دومین تور گردشــگری‬ ‫ادبی را به مناســبت هفته تهران و بــا هدف معرفی‬ ‫خانه موزه های مشاهیر ادبی شهر تهران روزهای دوشنبه‬ ‫و سه شنبه (‪ ۱۸‬و ‪ ۱۹‬مهرماه) برگزار می کند‪ .‬او افزود‪:‬‬ ‫در این ویژه برنامه فرهنگی ضمن بازدید عالقه مندان‬ ‫و فرهنگ دوســتان از خانه موزه های سیمین دانشور‬ ‫و جالل ال احمد‪ ،‬مهدی اخوان ثالث‪ ،‬فروغ فرخزاد و‬ ‫نیما یوشیج؛ توضیحات دقیق و جامعی نیز در خصوص‬ ‫این مشاهیر ارائه می شــود‪ .‬مویدی افزود‪ :‬خیابان ها و‬ ‫محله های تهران گنجینه ای غنی از هویت شهر است که‬ ‫ت مشاهیر رقم خورده‬ ‫در برخی از خانه های ان سرگذش ‬ ‫و تاریخ ادبی کشور شکل گرفته است‪/.‬ایرنا‬ ‫اغاز فصل جدید ارکستر سمفونیک استانبول‬ ‫«مستطیل» در ارمنستان روی صحنه رفت‬ ‫نمایش «مستطیل» به نویسندگی‪ ،‬طراحی و کارگردانی صحرا رمضانیان و تهیه کنندگی ایلیا شمس‪،‬‬ ‫اثری از گروه هنری «مستطیل» در بیستمین جشنواره بین المللی هنرهای اجرایی «هایفست» ارمنستان‪،‬‬ ‫روز ‪ ۴‬اکتبر برابر با ‪ ۱۲‬مهر روی صحنه رفت‪ .‬این اولین حضور بین المللی «مستطیل» پس از گذارندن‬ ‫مراحل تمرین و اماده سازی خود است‪ .‬از دیگر عوامل این نمایش می توان به حضور ایمان اصفهانی بازیگر‪،‬‬ ‫امیربهادر اورعی‪ ،‬نازنین تفضلی‪ ،‬کیمیا نهرین و امیرمحمود نورایی به عنوان بازیگران صدا و تصویر‪ ،‬پویا‬ ‫حقیقی تدوین‪ ،‬صدا و تصویر‪ ،‬اکرم نصیری طراح لباس‪ ،‬حسین حاجی بابایی عکاس‪ ،‬امیر جعفری مترجم‬ ‫اشاره کرد‪ .‬نمایش «مستطیل» قرار است به زودی در ایران اجرا شود‪/.‬صباخبر‬ ‫همزمان با هفته ملی کودک صورت می گیرد؛‬ ‫نقاشی های برگزیده کانون در راه مسابقه های بین المللی‬ ‫اثار برگزیده اعضــای مراکز فرهنگی هنری کانون پــرورش فکری در‬ ‫مسابقه های بین المللی نقاشی‪ ،‬همزمان با هفته ملی کودک در قالب نمایشگاه‬ ‫انالین نمایش داده می شود‪ .‬در این نمایشگاه انالین ‪ ۱۶۰‬اثر منتخب از اثار‬ ‫برگزیده اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون سراسر کشور در مسابقه های‬ ‫بین المللی نقاشی کشورهای فرانسه‪ ،‬ژاپن (کاناگاوا‪ ،‬هیکاری و کائو)‪ ،‬چین‪،‬‬ ‫پرتغال و رومانی که در سال های ‪ ۲۰۲۰‬و ‪ ۲۰۲۱‬در سطح جهانی برگزار شده‬ ‫است به نمایش گذاشته می شود‪ .‬موضوع این مسابقه های نقاشی «خانواده»‪،‬‬ ‫«زندگی روستایی و عشایری» و « بازی و شادی» بوده است‪.‬‬ ‫همچنین عنوان مسابقه های نقاشی که اثار براساس انها انتخاب شدند‬ ‫عبارتند از مسابقه بین المللی هنرهای تجسمی لویی فرانسوا کشور فرانسه‬ ‫سال ‪ ،۲۰۲۰‬بیست ویکمین مسابقه دوســاالنه نقاشی کاناگاوا کشور ژاپن‬ ‫سال ‪ ،۲۰۲۱‬مســابقه بین المللی هنرهای تجســمی لویی فرانسوا کشور‬ ‫فرانسه سال ‪ ،۲۰۲۱‬هفتمین نمایشگاه بین المللی نقاشی کودکان اسیایی‬ ‫چین سال ‪ ،۲۰۲۱‬بیست ودومین مســابقه بین المللی نقاشی اووورا کشور‬ ‫پرتغال سال ‪ ،۲۰۲۱‬پنجمین مسابقه بین المللی نقاشی کشور رومانی سال‬ ‫‪ ،۲۰۲۱‬دوازدهمین مسابقه بین المللی نقاشی محیط زیست کودکان کائو‬ ‫ژاپن ‪ ،۲۰۲۱‬بیست وهشتمین مسابقه بین المللی نقاشی کودکان انجمن‬ ‫هیکاری ژاپن ‪ ۲۰۲۰‬و بیست ونهمین مسابقه بین المللی نقاشی کودکان‬ ‫انجمن هیکاری ژاپن ‪ .۲۰۲۱‬این اثار همزمان با سه روز از هفته ملی کودک‬ ‫و متناسب با شعار همان روز در قالب گزارش تصویری و به صورت انالین در‬ ‫علی رهبری اهنگساز و رهبر بین المللی کنسرت ایرانی‪ ،‬روز جمعه‬ ‫‪ ۱۵‬مهر ماه در کنســرت افتتاحیه شهر اســتانبول همراه با ارکستر‬ ‫سمفونیک دولتی این شهر با اثاری از جمال رشید ری‪ ،‬چایکوفسکی‪ ،‬و‬ ‫دورژاک روی صحنه رفت‪.‬‬ ‫به گفته علی رهبری کنسرت افتتاحیه شهر استانبول از کنسرت های‬ ‫بسیار مهم این شهر به شمار می اید که طی ‪ ۳۰‬سال گذشته اغلب به‬ ‫عهده این رهبر ایرانی گذاشته شده است‪.‬‬ ‫او که ‪ ۲‬هفته قبل با سمت تازه خود به عنوان رهبر مهمان ارکستر‬ ‫سمفونیک اپرای مارینسکی‪ ،‬در شهر سنت پترزبورگ روی صحنه رفته‬ ‫بود عالوه بر رهبری اثاری از اهنگسازان جهانی‪ ،‬پروژه «چنین گفت‬ ‫زرتشت» ازاثر خود را با خوانندگی رضا فکری و گروه کر اپرای مارینسکی‬ ‫به زبان فارسی اجرا کرد‪ .‬این موسیقیدان به عنوان رهبر دایم میهمان‬ ‫اپرای مارینسکی قرار است عهده دار اجرای‪ ۱۲‬کنسرت و اپرا در هر فصل‬ ‫هنری در شهر سن پترزبورگ باشد‪/.‬مهر‬ ‫نمایشگاهی از مجسمه های چوبی در تگزاس‬ ‫چیدمان جدید الیشیا فیلی؛ هنرمند اهل استین ‪ ۷۰‬مجسمه‬ ‫چوبی نقاشی شده انتزاعی را به مسیر جنگلی دانشگاه تگزاس در‬ ‫باغ گیاهشناســی ایالتی و درختکاری ان اورده و به نمایش عموم‬ ‫قرار داده اســت‪ .‬اثار پر جنب و جوشی که درختان را مزین به انها‬ ‫کرده تا به گرده افشانی حشرات کمک کرده و دیدگان انسان را به‬ ‫شوق بیاورد‪.‬‬ ‫مرکز گل وحشی لیدی برد جانسون دانشگاه تگزاس در استین‬ ‫یک باغ گیاه شناسی ایالتی و درختکاری است که افزون بر‪ ۹۰۰‬گونه‬ ‫از گیاهان بومی تگزاس در باغ و محیط های طبیعی را در خود جای‬ ‫داده است‪.‬‬ ‫الیشیا فیلی تحصیالت خود در رشته نقاشی را در کالج هانتر شهر‬ ‫نیویورک در سال ‪ ۲۰۰۵‬به پایان رساند و اثار او به شدت تحت تاثیر‬ ‫زمان سپری شده در طبیعت به ویژه حیاط منزل خودش است که‬ ‫‪ ۱۰‬سال از زندگی اش را در انجا گذرانده است‪/.‬ایرنا‬ ‫سایت ‪ kpf.ir‬نمایش داده خواهد شد‪ .‬مراکز کانون پرورش فکری اگرچه‬ ‫از دیرباز کتاب و کتاب خوانی را محور اصلی فعالیت های خود قرار داده اند‬ ‫اما پرورش استعدادهای ذوقی‪ ،‬ادبی و هنری کودکان و نوجوانان ایرانی در‬ ‫رشته های مختلف هنری از جمله مهم ترین وظایف ان هاست که نتیجه ان‬ ‫در موفقیت این اعضا در مساتبقه های بین المللی‪ ،‬نمود پیدا می کند‪.‬‬ ‫برنامه های هفته ملــی کودک در تهــران با برپایی یک اییــن ویژه و‬ ‫نمایشــگاهی از فعالیت های کانون و دیگر سازمان ها و برنامه های جذاب و‬ ‫متنوع برای کودکان از ‪ ۱۶‬تا ‪ ۲۲‬مهر در مرکز افرینش های فرهنگی هنری‬ ‫کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می شود‪/.‬صباخبر‬ ‫مزایده نسخه نادر و گران قیمت «دن کیشوت»‬ ‫نسخه نادر «دن کیشوت» با ارزش ‪ 900‬هزار یورو در حراجی ساتبیز‬ ‫پاریس به فروش گذاشته خواهند شد‪.‬‬ ‫چهارصد سال پس از اینکه نسخه بی نهایت نادر «دن کیشوت» و‬ ‫نخستین نسخه مجموعه داستان های کوتاه «میگل د سروانتس» در‬ ‫مادرید چاپ شــدند و حدود یک قرن بعد از اینکه «اورتیز لینارس»‬ ‫ن کتاب ها با ارزش تخمینی ‪ 900‬هزار یورو در‬ ‫ان ها را خریداری کرد‪ ،‬ای ‬ ‫ماه دسامبر در حراجی ساتبیز پاریس به فروش گذاشته خواهند شد‪.‬‬ ‫نسخه نادر «دن کیشوت» با ارزش تخمینی ‪ 400‬تا ‪ 600‬هزار یورو و‬ ‫مجموعه داستان های کوتاه «میگل د سروانتس» با ارزش تقریبی ‪200‬‬ ‫تا ‪ 300‬هزار یورو در حراجی ارائه خواهند شد‪.‬‬ ‫نخستین نســخه ها از کتاب «دن کیشوت» در ســال ‪ ۱۹۸۹‬در‬ ‫نیویورک به قیمت ‪ ۱.۶۵‬میلیون دالر فروخته شــده بود و مسووالن‬ ‫حراجی ساتبیز معتقدند نســخه های جدید بسیار خاص و ارزشمند‬ ‫محسوب می شود‪/.‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫یکشنبه‪17‬مهر‪ 1401‬شماره‪1288‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫کتاب «انجمن زیر شیروانی» منتشر شد‬ ‫کتاب «انجمن زیر شیروانی» نوشته ارنست کرویدر با ترجمه اژدر انگشتری به همت نشر بیدگل منتشر‬ ‫شد‪ .‬در معرفی این نویسنده امده است‪« :‬ارنست کرویدر یکی از نامتعارف ترین نویسندگان قرن بیستم‬ ‫المان بود‪ .‬هنگامی که انجمن زیر شیروانی در ‪ ۱۹۴۶‬منتشر شد‪ ،‬به موفقیتی عظیم دست یافت و اولین اث ِر‬ ‫رمان کرویدر «نخستین امید ِ‬ ‫بزرگ‬ ‫المان پس از جنگ بود که به انگلیسی ترجمه شد‪ .‬از دید الفرد اندرش ِ‬ ‫ادبیاتِ پس از جنگ المان» بود و هانس ورنر ریشتِر در ان ایدۀ واقع گرایی اسرارامیز خود را یافت که از‬ ‫نظرش به مثابۀ سنگری بود در برابر تهدید تحرکاتِ طفره جویانه و واقعیت گری ِز جامعۀ بعد از جنگ المان»‪.‬‬ ‫این کتاب ‪ ۳۰۲‬صفحه و ‪ ۱۱۰‬هزار تومان قیمت دارد‪/.‬صباخبر‬ ‫‪7‬‬ ‫نقاشی یوهانس ورمیر تقلبی از اب درامد‬ ‫سه دهه است که تاریخ دانان هنری اصالت دو تابلو نقاشی منسوب به «یوهانس ورمیر» خالق تابلو نقاشی‬ ‫مشهور «دختری با گوشواره مروارید» که در گالری ملی هنر واشینگتن نگهداری می شوند را زیر سوال‬ ‫برده اند‪ .‬وقتی این موزه در دوران همه گیری ویروس کرونا تعطیل شد‪ ،‬مسووالن ان ‪ ،‬متخصصان مرمت‬ ‫نقاشی و دانشمندان از فناوری استفاده کردند تا پشت این دو تابلو نقاشی را مشاهده کند و متوجه شوند دقیقا‬ ‫چه کسی این دو نقاشی را خلق کرده است‪ .‬محققان قرار است نتیجه تحقیقاتشان را اعالم و اصالت نقاشی‬ ‫«دختری با فلوت» را تصریح خواهند کرد‪ .‬فقط حدود ‪ ۳۰‬نقاشی از اثار «ورمیر» در جهان باقی مانده است‪،‬‬ ‫در نتیجه تغییر اصالت حتی یکی از نقاشی های منسوب به او از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است‪/.‬ایسنا‬ ‫حضورموسیقی ایران در یک سمپوزیوم جهانی‬ ‫نمایندگانی از موسیقی ایران در یک سمپوزیوم جهانی‬ ‫شرکت می کنند‪ .‬دامون شــش بلوکی نوازنده‪ ،‬پژوهشگر و‬ ‫مدرس موســیقی نواحی ایران که طی ســال های اخیر در‬ ‫رویدادها و فستیوال های مختلف موسیقی کشورمان به عنوان‬ ‫شــرکت کننده یا عضو هیات داوران حضور موثری داشته‬ ‫از حضور خود و تعدادی دیگری از محققان و پژوهشــگران‬ ‫ایرانی در سمپوزیوم بین المللی فرهنگ‪ ،‬ادب و هنر اقوام ترک‬ ‫جهان در منطقه ارزنجان ترکیه طی روزهای اینده خبر داد و‬ ‫گفت‪ :‬این فستیوال یکی از مهم ترین فستیوال ها و رویدادهای‬ ‫مهم حوزه فرهنگ شناسی و موسیقی اقوام ترک جهان است‬ ‫که طی روزهای هفدهم تا بیست و یکم مهرماه سال جاری‬ ‫در منطقه ارزنجان ترکیه با مدیریت علمی پرفســور علی‬ ‫کافکاسیالی و حضور پیشکسوتان‪ ،‬دانشمندان و هنرمندان‬ ‫شناخته شده این حوزه فرهنگی در جهان برگزار می شود‪.‬‬ ‫او افزود‪ :‬در این ســمپوزیوم که به منظــور همفکری و‬ ‫تبادالت علمی فرهنگی هنری در ســطح جهانی‪ ،‬با حضور‬ ‫چهره های برجســته دانشــگاهی در دانشــگاه ارزینکان‬ ‫بینالی پیش روی مخاطبان قرار داده می شــود‪ ،‬همایش ها‬ ‫و ســمینارهای مختلفی در حوزه فرهنگ‪ ،‬ادب و هنر اقوام‬ ‫ترک جهان برگزار می شود‪ .‬این در حالی است که حضور اقوام‬ ‫ترک در جغرافیای جهانی از کشور چین تا مناطق مختلف‬ ‫در اسیای میانه‪ ،‬جنوب روســیه‪ ،‬التای‪ ،‬افغانستان‪ ،‬ترکیه‪،‬‬ ‫اذربایجان‪ ،‬منطقه اناتولی و کشور عزیزمان ایران دربرگیرنده‬ ‫گستره جغرافیایی عظیمی است‪ .‬در این میان رنگواره بزرگی‬ ‫به نام ایران در دل خود ترکان اذری‪ ،‬ترکان منطقه ترکمن‪،‬‬ ‫ترک های شمال خراسان‪ ،‬ترک های خَ لج در منطقه مرکزی‪،‬‬ ‫شاهسون ها‪ ،‬ترک های قشقایی در استان فارس‪ ،‬ترک های‬ ‫مهاجرت کرده به کرمان‪ ،‬اقوام قزلباش‪ ،‬اقوام ترکی در ایالت‬ ‫خمسه را دارد‪ .‬شرایطی که موجب شده ایران در این حوزه‬ ‫یکی از مهم ترین کشورها باشد‪ .‬این سمپوزیوم در دوره های‬ ‫گذشته به اشــکال مختلف برگزار می شــد که محور اصلی‬ ‫بسیاری از این رویدادها موســیقی اقوام ترک و مشتمل بر‬ ‫مواردی بود که بسیار مورد استقبال پژوهشگران و مدرسان‬ ‫حوزه دانشگاهی قرار گرفت‪.‬‬ ‫این پژوهشگر موســیقی نواحی ایران افزود‪ :‬تمرکز روی‬ ‫حوزه های مختلف اتنوموزیکلوژی‪ ،‬ادبیات‪ ،‬موسیقی فولکلور‬ ‫و ارائه مقاله های مختلف در بخش های تطبیق فرهنگ ها با‬ ‫حضور ‪ ۵۰۰‬مهمان دعوت شــده و ‪ ۳۵۰‬مهمان انالین در‬ ‫قالب ‪ ۴۰۰‬سمینار و ‪ ۲۰۰‬میز تخصصی بخش های مختلف‬ ‫سمپوزیوم بین المللی فرهنگ و ادب و هنر اقوام ترک جهان‬ ‫را تشکیل می دهند‪ .‬بنده هم عالوه بر مسئولیت اجرایی که‬ ‫به عهده دارم با ارائه مقاالتی چون «بررسی رپرتوار موسیقی‬ ‫قشــقایی و ترکان جنوب»‪« ،‬مقایســه تطبیقی جنبه های‬ ‫ملودیک و سازشناسی عاشیق های جنوب ایران با زنجیره های‬ ‫موسیقی اقوام ترک از چین تا حوزه اروپای شرقی» و همچنین‬ ‫مبحث مهم الالیی ها با تکیه بر اثار مادرم به عنوان یک نکته‬ ‫مهم در فرهنگ بشری که دربرگیرنده اشتراکات بسیار زیادی‬ ‫در تمام دنیاست در سمینار حضور پیدا می کند و امیدوارم با‬ ‫مطالبی که ارائه می شــود بتواند مورد استفاده قرار گیرد‪ .‬او‬ ‫در پایان گفت‪ :‬طبق برنامه ریزی های صورت گرفته‪ ،‬تمامی‬ ‫مقاالت ارائه شده در سمینارها و کنفرانس های مختلف این‬ ‫سمپوزیوم در قالب مجموعه کتاب ها و اثار صوتی و تصویری‬ ‫مختلف تدوین‪ ،‬منتشــر و در اختیار مراکز فرهنگی هنری‬ ‫کشورهای شرکت کننده قرار خواهد گرفت‪/.‬مهر‬ صفحه 7 ‫دانستن تاریخ ما را عاشق می کند‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫عالقه مردم به دنبال کردن تاریخ‬ ‫مردم ایران دنبــال کردن‬ ‫تاریخ را دوست دارند‪ ،‬به عنوان‬ ‫کســی که در تلویزیون و رادیو‬ ‫برنامه داشته و تاریخ را روایت‬ ‫می کرده اطمینان دارم که مردم‬ ‫ایران عاشق تاریخ هستند‪ .‬بنده‬ ‫برنامه ای در رادیو جوان و رادیو‬ ‫ایران داشتم که چند وقت پیش جوانی با من تماس گرفت که‬ ‫می خواهد این برنامه ها را در قالب پادکست پخش کند و وقتی‬ ‫امار را برای من فرستاد تعجب کردم که این برنامه ها در چین‪،‬‬ ‫مولداوی ‪ ،‬امریکا ‪ ،‬سودان و در همه جای دنیا مخاطب دارند‪.‬‬ ‫متاســفانه مردم ایران تاریخ خود را نمی دانند و در گذشته‬ ‫به دلیل اینکه تعداد افراد باســواد کم بــود‪ ،‬معدود افرادی‬ ‫به عنوان خوش نویس در دربار تاریخ را می نوشــتند‪ .‬چاپ‬ ‫خیلی دیر به ایران رسید ‪ ،‬این تکنولوژی در زمان گوتنبرگ‬ ‫اختراع شد و زمان صفویه به ایران رسید که ان هم مسیحیان‬ ‫در اصفهان برای چــاپ انجیل از این تکنولوژی اســتفاده‬ ‫می کردند و به همین دلیل ما نیاز به تحقیق و پژوهش زیادی‬ ‫در تاریخ مان داریم‪ .‬به طور کل بــه همین دلیل مردم ایران‬ ‫از تاریخ کشورشــان اطالعات چندانی نداشتند و اگر برخی‬ ‫مورخان و کارشناسان المانی‪ ،‬انگلیسی و امریکایی نبودند‬ ‫ما تصور می کردیم که تاریخ مان از دوره پیشدادیان و کیانیان‬ ‫اغاز شده اســت‪ .‬خاطرات ما از درون سنگ‪ ،‬تخت جمشید‬ ‫و الواح مختلف بیرون امد‪ .‬از انجا کــه در طول تاریخ ایران‬ ‫همواره با حکومت های استبدادی درگیر بوده‪ ،‬این وضعیت‬ ‫اجازه نمی داده که مطالب تاریخی ازادانه منتشــر شود و به‬ ‫همین دلیل وقتی یک حکومت برچیده می شد و حکومت‬ ‫بعدی می امد مردم کنجکاو بودند که درباره حکومت قبلی‬ ‫اطالعاتی به دست بیاورند‪.‬‬ ‫ساخت فیلم های تاریخی در این دوران که سینما و تلویزیون به عنوان‬ ‫یکی از ابزارهای مهم سرگرمی شــناخته می شوند‪ ،‬می تواند سیاستی‬ ‫فرهنگی در جهت رشــد سواد تاریخی و سیاسی کشــور باشد اما این‬ ‫اتفاق ملزومات زیادی دارد که باید وجود یا عدم وجود ان ها مورد نقد‬ ‫و بررسی قرار بگیرد‪.‬‬ ‫بســیاری بر این عقیده اند که امروز تلویزیون در تولید سریال های‬ ‫تاریخی ضعیف تر از گذشته عمل می کند و در این میان شبکه نمایش‬ ‫خانگی با نگاهی مستقل به تاریخ؛ شاید بتواند به سراغ بخش های روایت‬ ‫نشده برود‪ .‬به هر شکل در دو سال اخیر سریال های تاریخی متعددی‬ ‫مثل «جیران»‪« ،‬شــبکه مخفی زنان»‪« ،‬خاتون» و‪ ...‬ساخته و پخش‬ ‫شده اند که بعضاً مورد توجه مخاطبان نیز قرار گرفته اند‪ .‬با این وجود الزم‬ ‫است شکل روایت تاریخ توسط سینماگران ایران‪ ،‬سوژه یابی‪ ،‬نشانه های‬ ‫بصری‪ ،‬محتوای اثار و‪ ...‬را مورد تحلیل و بررسی قرار داد تا به نتیجه ای از‬ ‫سطح کیفی اثار سینمایی و سریال ها دست پیدا کرد‪ .‬قطعاً تاریخ دانان‬ ‫در این مورد می توانند تحلیل های درست تری ارائه دهند‪.‬‬ ‫خسرو معتضد (کارشناس تاریخ) در این زمینه معتقد است‪ :‬از انجا‬ ‫که ما مطالعه ای درباره تاریخ کشــورمان نداریم و نمی توانیم روایتی‬ ‫درست از تاریخ داشته باشیم کشورهای دیگر از این ضعف سوءاستفاده‬ ‫کرده و تاریخ را به شکلی که خودشــان مدنظر دارند روایت می کنند‪.‬‬ ‫ساخت فیلم و ســریال باید‬ ‫کارگردان های ایرانی برای‬ ‫جدی بگیرند‪.‬‬ ‫تحقیــق و پژوهش را‬ ‫پاکــروان کارگــردان‬ ‫او گفــت‪ :‬تینــا‬ ‫پیــش نــزد مــن امد و‬ ‫«خاتــون» چندی‬ ‫سریال از من سوال پرسید‬ ‫درباره فصل دوم این‬ ‫که اتفاقــاً االن به بخش‬ ‫و مــن تاکید کردم‬ ‫جذابی از قصه رسیده اید و‬ ‫می توانید این سریال را ادامه‬ ‫دهید اما او هم به همین یک‬ ‫جلسه مشــاوره اکتفا کرد و‬ ‫امیدوارم از مشــاوره های‬ ‫بیشتری برای ساخت‬ ‫فصل دوم سریالش‬ ‫اســتفاده کرده‬ ‫باشد‪ .‬در صداوسیما هم چند سریال با کیفیت تاریخی وجود دارد‪ ،‬به‬ ‫عنوان مثال سریال «والیت عشق» یکی از اثار با کیفیت صداوسیمای‬ ‫ایران است که همه روایتش هم درســت است و فقط بخش پایانی ان‬ ‫اشکال دارد‪ .‬در بخش پایانی شاهد هستیم که یک زرتشتی قصد داشته‬ ‫خلیفه شود در حالیکه هیچ وقت این اتفاق در تاریخ اسالم رخ نداده و‬ ‫خلیفه باید مسلمان و از خاندان پیامبر(ص) باشد‪ ،‬حتی بنی عباس هم‬ ‫به همین واسطه به دنبال خالفت بود و تاکید داشت که از نسل عموی‬ ‫پیغمبر است‪ .‬ســریال «مختارنامه» یک روایت جذاب و دلنشین از‬ ‫دادخواهی ایرانیان علیه دشمنان امام حسین (ع) است ولی تعداد این‬ ‫سریال ها بسیار اندک است‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬پیش از انقالب هم همایون شهنواز فیلمی به نام «دلیران‬ ‫تنگســتان» تهیه کرده بود که اثری جالب و باکیفیت بود‪ .‬این فیلم ها‬ ‫مردم را به دانستن تاریخ و توجه به هویت خود تشویق و تهییج می کنند‬ ‫و حتی من در برنامه هایی که حاضر می شوم سعی دارم با روایت تاریخ‬ ‫مــردم را تهییج کنم‪ .‬مــا در تاریخمان ماجراهای جذابــی داریم که‬ ‫می توانیم از طریق ان حس وطن پرستی را زنده کنیم و این کاری است‬ ‫که در کشور مصر اتفاق می افتد و انها از بهترین هنرمندان خود و حتی‬ ‫هنرمندان خارجی استفاده می کنند‪.‬‬ ‫معتضد گفت‪ :‬عالوه بر سریال در ایران هم معدود فیلم های اینچنین‬ ‫ساخته شده اند‪ ،‬به عنوان مثال فیلم «یتیم خانه ایران» اثری با کیفیت‬ ‫و روایت خوب تاریخی بود که ایرادهای کوچکی داشت اما می توانست‬ ‫نمونه ای از فیلم های تاریخی باشد که باید بیشتر از ان ساخته شود‪.‬‬ ‫این مورخ گفت‪ :‬ماجرای رســتم‪ ،‬پیشــدادیان‪ ،‬کیانیان و‪ ...‬فارغ از‬ ‫اینکه افسانه یا واقعیت هستند‪ ،‬جذابیت هایی دارند که می توانند برای‬ ‫مخاطبان ایرانی جالب توجه باشند اما نمی دانم چرا هیچ فیلمسازی به‬ ‫سراغ این اثار نرفته است‪ .‬حتی پرسش های تاریخی مهم را هم می توان‬ ‫در روایت های تاریخی پیگیری کرد‪ ،‬اینکه ایرانیان چگونه شیعه شدند‬ ‫قصه جذابی دارد که نه کسی ان را می داند و نه کسی به سراغ شناخت و‬ ‫روایت این ماجرا می رود‪ .‬چند وقت پیش محمدرضا ورزی برای ساخت‬ ‫سریالی درباره جدایی هرات از ایران به من مراجعه کرد‪ ،‬این هم واقعاً‬ ‫ماجرای جذابی دارد و امیدوارم چنین اثری ســاخته شود‪ .‬متاسفانه‬ ‫بی سوادی تاریخی برخی سینماگران باعث شده که اص ً‬ ‫ال ندانند چنین‬ ‫سوژه هایی وجود دارد و سراغ این سوژه های مهم نروند‪.‬‬ ‫معتضد گفت‪ :‬ســریال «جیران» با وجود اشکاالتی که دارد به نظر‬ ‫اثر قابل قبولی است و می توان به بهانه ان درباره تاریخ قاجار کنجکاو‬ ‫شد‪ 16 .‬سال پیش کتابی درباره فروغ السلطنه (جیران) تا انیس الدوله‬ ‫نوشــتم که مربوط به همه زنان ناصرالدین شاه می شد و تا امروز بیش‬ ‫از ‪ 5‬بار چاپ شده است‪ .‬این کتاب بســیار مورد توجه قرار گرفت و به‬ ‫همین دلیل جلد دوم این کتاب را درباره همه زنان حرمسراهای قاجار‬ ‫با معرفی زنان دیگر شاهان این حکومت نوشــتم‪ .‬ناصرالدین شاه در‬ ‫اخرین روزهای حکومتش عاشق دختر دیگری شد که شباهت زیادی‬ ‫به جیران داشت‪ ،‬کتابی درباره این عشق قهرمان میرزا سالور نوشته‬ ‫است که در ان به خوبی درباره این مســئله توضیح داده است‪ .‬او‬ ‫افزود‪ :‬اینکه فیلمسازان ما به سراغ دوران قاجار رفته اند به این‬ ‫دلیل است که فضا و قصه های ان دوران به شکلی است که گویا‬ ‫مردم از این ماجراها استقبال می کنند در حالیکه دوره قاجار‬ ‫دوره ای نیست که ما بخواهیم به ان افتخار کنیم‪ .‬به طور کل باید‬ ‫بگویم طرفدار سینماگرانی هستم که به سراغ تاریخ می روند و با همه‬ ‫محدودیت های اجرایی همین که توجه مردم را به تاریخ خودشان‬ ‫جلب می کنند جای تقدیر دارد و باید از ان ها حمایت شود‪ /.‬ایلنا‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!