روزنامه صبا شماره 1286 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1286

روزنامه صبا شماره 1286

روزنامه صبا شماره 1286

‫سه شنبه| ‪12‬مهر ‪ 4 |1401‬اکتبر‪ 7 |2022‬ربیع االول ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1286‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫تریلـوژی و تـراژدی‬ ‫گفت و گو با کاوه قهرمان کارگردان فیلم «تارا»‬ ‫واکنش رهبری معظم به مواضع ‬ ‫اخیر برخی چهره های هنری‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫سیمرغ؛ فرصتی نو برای ورود‬ ‫به عرصه های مغفول نمایشی‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫وزیر ارشاد‪ :‬هنرمندان پیشتاز‬ ‫امیدبخشی و ایجاد نشاط‬ ‫در جامعه هستند‬ ‫صفحه ‪6‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫سه شنبه‪12‬مهر‪ 1401‬شماره‪1286‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫ع اخیر برخی چهره های هنری‬ ‫واکنش رهبری معظم به مواض ‬ ‫حضرت ایت اهلل خامنه ای رهبر معظم انقالب اسالمی در مراسم مشترک دانش اموختگی دانشجویان‬ ‫دانشگاه های نیروهای مسلح به موضع گیری های برخی چهره های ورزشی و هنری اشاره و خاطرنشان‬ ‫کردند‪ :‬از نظر من این موضع گیری ها هیچ اهمیتی ندارد و نباید در مورد انها حساسیت به خرج داد‪ .‬جامعه‬ ‫هنری و ورزشی ما سالم است و در ان عناصر مومن و با شرف کم نیستند و موضع گیری چند نفر ارزشی‬ ‫ندارد‪ .‬ایشان خاطرنشان کردند‪ :‬تطبیق اینکه موضع گیری انها عناوین مجرمانه دارد یا نه با قوه قضاییه‬ ‫است ولی از لحاظ عمومی‪ ،‬موضع گیری این افراد ارزشی ندارد و جامعه هنری و ورزشی با این مواضع دشمن‬ ‫شادکن الوده نخواهد شد‪/.‬صباخبر‬ ‫«اسفند» درباره شهیدعلی هاشمی کلید می خورد‬ ‫فیلمبرداری فیلم سینمایی «اسفند» (محصول تازه سازمان اوج) براساس مقطعی از حضور شهید علی‬ ‫هاشمی در دوران دفاع مقدس به زودی اغاز می شود‪ .‬این فیلم به نویسندگی و کارگردانی دانش اقباشاوی‬ ‫ساخته خواهد شد‪ .‬شهید علی هاشمی به سردار هور شهرت دارد و از جوان های عرب خوزستان و اهل اهواز‬ ‫بوده است‪ .‬رهبر معظم انقالب اخیرا در سخنرانی خود به مناسبت هفته دفاع مقدس به شهید هاشمی اشاره‬ ‫کردند و او را از شخصیت های درجه یک دفاع مقدس نامیدند‪ .‬فیلم «اسفند» به تهیه کنندگی محمدرضا‬ ‫تخت کشیان ساخته می شود و در مرحله پیش تولید و انتخاب بازیگر است‪ .‬فیلمبرداری این فیلم از اواخر مهر‬ ‫یا اوایل ابان اغاز می شود و قرار است در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شود‪/.‬ایسنا‬ ‫رئیس رسانه ملی در ایین افتتاح رسمی مرکز سیمرغ عنوان کرد ‪:‬‬ ‫فرصتی نو برای ورود به عرصه های مغفول نمایشی‬ ‫پیمان جبلی در ائین افتتاح رسمی مرکز ســیمرغ که در مرکز همایش های بین المللی‬ ‫صداوسیما برگزار شد افتتاح این مرکز را به همه فعاالن عرصه نمایش و برنامه سازی تلویزیونی‬ ‫تبریک گفت‪.‬‬ ‫او با اشاره به اولین سالگرد صدور حکم مقام معظم رهبری و اغاز دوران تحول در رسانه ملی‬ ‫تاکید کرد‪ :‬تاسیس سیمرغ‪ ،‬اقدامی الزم بود که می بایست زودتر اتفاق می افتاد و فعالیت انها‬ ‫سال ها به تعویق افتاده است‪.‬‬ ‫رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به جایگاه تئاتر به عنوان خانه اصلی هنر نمایش‪ ،‬ظرفیت‬ ‫باالی فارغ التحصیالن تئاتر را ارزشمند خواند که تاسیس سیمرغ می تواند باعث استفاده از‬ ‫این ظرفیت در تلویزیون شود‪.‬دکتر جبلی‪ ،‬احیای تله تئاتر را یکی از بخش های مرکز سیمرغ‬ ‫معرفی کرد و گفت‪ :‬تاسیس این مرکز ظرفیتهای مغفول مانده هنری را فعالتر خواهد کرد‪.‬‬ ‫جبلی با تاکید بر اینکه وقتی سازمانی مانند رسانه ملی بخواهد همپای تحوالت اجتماعی‬ ‫پیش برود باید با ساخت انواع گونه از مستند و خبر تا داکیودارم (مستند داستانی) و تله تئاتر‬ ‫در اندیشه جذب مخاطب باشد‪ ،‬مرکز سیمرغ را عامل مهمی در افزایش ضریب نفوذ خواند‪.‬‬ ‫در این مراسم که جمعی از چهره های فرهنگی و هنری و مدیران رسانه ملی حضور داشتند‬ ‫محسن برمهانی‪ ،‬معاون سیما و مجید اکبر شاهی‪ ،‬رئیس مرکز سیمرغ نیز صحبت کردند‪.‬‬ ‫در بخش های دیگری از این مراسم‪ ،‬حسن خجسته‪ ،‬استاد تمام دانشگاه صداوسیما نیز در‬ ‫سخنانی کوتاه‪ ،‬ایجاد مرکز سیمرغ را فرصتی مناسب برای ایجاد فضای رقابت بین ایده ها و‬ ‫کارها دانست‪ .‬مهدی فرجی‪ ،‬تهیه کننده‪ ،‬جواد افشار‪ ،‬کارگردان و امین زندگانی‪ ،‬بازیگر نیز‬ ‫پشت تریبون رفته و از مزایای تاسیس مرکز سیمرغ گفتند‪/.‬صدا و سیما‬ ‫مرگستاره ایکهباناممارلونبراندوتاریخ سازشد‬ ‫«ساشــین لیتل فدر» فعال حقوق مدنی سرخپوســتی که جایزه‬ ‫اسکار را به نیابت از «مارلون براندو» رد کرد‪ ،‬در ‪ 75‬سالگی درگذشت‪.‬‬ ‫ فدر ‪ ۵۰‬ســال پیش به نمایندگی از مارلون براندو روی صحنه مراسم‬ ‫اهدای جوایز اســکار رفت تا تندیس بهترین بازیگر مرد را برای بازی‬ ‫براندو در «پدرخوانده» بگیرد اما به جای ان متنی خواند مبنی بر اینکه‬ ‫براندو در اعتراض به رفتار نامناســب با بومیان امریکا جایزه اسکار را‬ ‫تحریم کرده است‪ .‬واکنش حاضران در سالن برگزاری چهل و پنجمین‬ ‫دوره مراسم اسکار در جریان سخنرانی لیتل فدر جوان ترکیبی بود از‬ ‫تشویق و هو کردن‪ .‬اکادمی اسکار روز یکشنبه در صفحه توییتر خود‬ ‫خبر مرگ ساشین لیتل فدر را منتشر و اعالم کرد بازیگر و مدل و فعال‬ ‫مدنی امریکایی در خانه خود در کالیفرنیای شــمالی کنار دوستان و‬ ‫دوستدارانش درگذشته است‪ .‬او به سرطان سینه مبتال بود اما تا همین‬ ‫اواخر در حوزه های تولید فیلم به ویژه با موضــوع بومیان امریکا کار‬ ‫می کرد و فعال بود‪ /.‬هنرانالین‬ ‫فیلمبرداری«پروندهبازاست»درروزهایپایانی‬ ‫فیلمبرداری تازه ترین فیلم ســینمایی کیومرث پوراحمد که‬ ‫‪ ۱۶‬شهریورماه در تهران کلید خورده بود‪ ،‬تا ‪ ۱۰‬روز دیگر به پایان‬ ‫می رسد‪« .‬پرونده باز است» درباره یک پرونده جنایی است که در‬ ‫خالصه داستان ان امده اســت‪ :‬فرهاد نوجوان ‪ ۱۵‬ساله ناخواسته‬ ‫مرتکب قتل می شود‪ .‬پژمان بازغی‪ ،‬محمدرضا غفاری‪ ،‬نسیم ادبی‪،‬‬ ‫حسین پاکدل‪ ،‬شادی مختاری‪ ،‬علی باقری‪ ،‬به همراه سام قریبیان و‬ ‫مه لقا باقری در این فیلم بازی می کنند‪ .‬بازیگران نوجوان فیلم هم پویا‬ ‫نجفی‪ ،‬راشین ربی‪ ،‬مهبد جهان نوش و محمدمتین ستاری هستند‪.‬‬ ‫اصغر رفیعی جم به عنوان مدیر فیلمبرداری‪ ،‬خشایار موحدیان و‬ ‫سعید سیاح به عنوان تدوین گر‪ ،‬محســن دارسنج به عنوان طراح‬ ‫چهره پردازی و بهمــن حیدری به عنوان صدابــردار‪ ،‬با این فیلم‬ ‫همکاری می کنند و تهیه کننده ان علی قائم مقامی است‪ .‬این فیلم‬ ‫براساس اعالم تهیه کننده برای حضور در چهل و یکمین جشنواره‬ ‫فیلم فجر اماده می شود‪/.‬ایسنا‬ ‫اسکار بین المللی به دقیقه ‪ ۹۰‬رسید‬ ‫اخرین مهلت معرفی نمایندگان منتخب کشورها برای رقابت در‬ ‫شاخه بهترین فیلم بین المللی اسکار ‪ ،۲۰۲۳‬روز سوم اکتبر ‪۱۱( ۲۰۲۲‬‬ ‫مهر ماه ‪ )۱۴۰۱‬بود که گفته می شود تاکنون ‪ ۸۰‬کشور فیلم برگزیده‬ ‫ی کرده اند و احتماال در اخرین‬ ‫خود را برای حضور در این شاخه معرف ‬ ‫ساعت این مهلت‪ ،‬چندین کشور دیگر وارد رقابت خواهند شد‪ .‬اخیرا‬ ‫سینمای ویتنام فیلم «‪ ۵۷۸‬مگنوم» ساخته دونگ لونگ دین و کشور‬ ‫اردن نیز فیلم «فرحه» ســاخته دارین جی‪.‬سالم را به عنوان نماینده‬ ‫رســمی خود به اکادمی معرفی کرده اند‪ .‬مصر‪ ،‬غنا‪ ،‬مالزی‪ ،‬نیجریه‪،‬‬ ‫بلغارستان‪ ،‬کامبوج‪ ،‬شیلی و افریقای جنوبی از جمله کشورهایی هستند‬ ‫که هنوز فیلم منتخب خود را به اکادمی اسکار معرفی نکرده اند‪ .‬اکادمی‬ ‫فیلم روسیه نیز چند روز پیش در بیانیه ای رسمی اعالم کرد که نیازی‬ ‫به جایزه اسکار ندارد و فیلمی برای رقابت در این رویداد ارسال نخواهد‬ ‫کرد! فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی از سوی‬ ‫ایران به این اکادمی معرفی شده است‪/.‬ایسنا‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫حضور دو فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره شارجه‬ ‫فیلم های کوتاه «پیش از بهشت» به کارگردانی احمد حیدریان و «سوزن» به کارگردانی یوسف جعفری‬ ‫از تولیدات باشگاه فیلم سوره از ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۵‬اکتبر (‪ ۱۸‬تا ‪ ۲۳‬مهر) در بخش رقابتی جشنواره بین المللی فیلم‬ ‫کودک شارجه به نمایش درمی ایند‪ .‬این جشنواره برای افزایش سواد رسانه ای و پرورش خالقیت کودکان‬ ‫و نوجوانان و نمایش بهترین فیلم در مورد کودکان و نوجوانان برگزار می شود‪ .‬جشنواره شامل بخش های‬ ‫متنوعی مانند پرسش و پاسخ با فیلمسازان‪ ،‬برگزاری کارگاه های فیلمسازی و نمایش فیلم هایی که توسط‬ ‫کودکان و نوجوانان ساخته شده با حضور خود ان ها است‪ .‬پخش بین الملل دو فیلم کوتاه «پیش از بهشت»‬ ‫و «سوزن» برعهده مرکز بین الملل سوره است‪/.‬صباخبر‬ ‫سه شنبه‪12‬مهر‪ 1401‬شماره‪1286‬‬ ‫احتمال همکاری مجدد جانی دپ و تیم برتون در «ونزدی»‬ ‫«تیم برتون» کارگردان و تهیه کننده امریکایی که با «ادوارد دست قیچی»‪« ،‬چارلی و کارخانه شکالت سازی»‬ ‫و «الیس در سرزمین عجایب» شناخته شده است‪ ،‬با مجموعه جدید «ونزدی» به نتفلیکس برمی گردد‪ .‬او نام‬ ‫بازیگر یکی از شخصیت های اصلی این مجموعه کمدی ترسناک را پنهان نگاه داشته و همکاری طوالنی مدتش‬ ‫با جانی دپ‪ ،‬شایعه همکاری مجدد این دو را داغ تر کرده است‪ .‬جانی دپ از اولین همکاری اش در فیلم ادوارد‬ ‫دست قیچی تاکنون دوست صمیمی برتون بوده است‪ .‬این دو در هشت فیلم از جمله سایه های تاریک‪ ،‬اسلیپی‬ ‫هالو‪ ،‬عروس مرده‪ ،‬سویینی تاد‪ :‬ارایشگر شیطانی خیابان فلیت و اد وود با هم همکاری داشتند این مجموعه‬ ‫تلویزیونی کمدی ترسناک قرار است در نوامبر ‪ ۲۰۲۲‬در نتفلیکس پخش شود‪/.‬ایرنا‬ ‫ابراهیم عامریان تهیه کننده‬ ‫سریال «انتن»‪:‬‬ ‫اجرای‬ ‫ایده های کمدی‬ ‫در سریال با فیلم‬ ‫متفاوت است‬ ‫سیدابراهیم عامریان تهیه کننده و کارگردان سریال «انتن»‪ ،‬درباره‬ ‫این سریال کمدی اجتماعی که در حال پخش شدن از پلتفرم نماوا‬ ‫است‪ ،‬عنوان کرد‪ :‬احساس می کنم پیاده کردن ایده های کمدی در‬ ‫سریال با فیلم سینمایی متفاوت است‪ ،‬حتی مدت و مقدار خنده های‬ ‫شخصیت ها در سریال و فیلم باهم فرق دارد‪« .‬انتن» باید مخاطب را ‪۱۴‬‬ ‫قسمت با خود همراه می کرد و اگر می خواستیم مانند فیلم سینمایی‬ ‫جلو برویم‪ ،‬صرف اینکه تماشاگر هر چهار دقیقه یک بار بخندد کافی ‬ ‫بود اما در این سریال‪ ،‬یک کمدی کامال شریف تولید کرده ایم‪ .‬کمدی‬ ‫که در «انتن» وجود دارد‪ ،‬تلخی داستان این سریال را از بین می برد زیرا‬ ‫‪3‬‬ ‫به هر حال مشکالت دانشگاه ها که همه هم با ان رو به رو شده ایم‪ ،‬تلخ‬ ‫هستند‪ .‬او درباره دغدغه ساخت سریالی با مضمون دانشگاه و کنکور‬ ‫گفت‪ :‬تمام مسائل روز جامعه دغدغه ما هستند اما این قصه که درباره‬ ‫دانشگاه رفتن و قبول شدن بانوی‪ ۶۰‬ساله در رشته پزشکی است‪ ،‬طرح‬ ‫خوبی بود که عالوه بر موضوع اصلی ان پیرنگ های داستانی متفاوتی‬ ‫در خودش داشت‪ ،‬باالخره مشکالتی در خانواده با رفتن مادرشان به‬ ‫وجود می امد مثال به خاطر سن او نگرانش بودند و یا می ترسیدند بدنام‬ ‫شوند‪ ،‬حتی شرایط کار فرزندانش نیز تحت تاثیر رفتن او به دانشگاه‬ ‫قرار می گرفت و همین ها برایم ساخت این سریال را جذاب می کرد‪.‬‬ ‫عامریان درباره شباهت سکانس هایی از این سریال با شرایط امروز‬ ‫جامعه تصریح کرد‪ :‬من دنبال سیاست نیستم زیرا نه بلدم نه کارم این‬ ‫است و ترجیح می دهم وارد این فضا نشوم‪ .‬حال این که اکنون سریال‬ ‫«انتن» در حال پخش شدن اســت و همزمان هم به موضوعات روز‬ ‫جامعه شباهت پیدا کرده‪ ،‬اتفاقی بوده است‪ .‬حتی فروردین ماه ‪۱۴۰۱‬‬ ‫بود که به ساترا درخواســت پروانه نمایش دادیم و انقدر طول کشید‬ ‫تا پخش «انتن» به این زمان رســید‪.‬ابراهیم عامریان در پایان اظهار‬ ‫کرد‪ :‬مجموعه «انتن» سریالی اجتماعی و کمدی است که مخاطب را‬ ‫می خنداند تا تلخی داستان را از بین ببرد‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫سه شنبه‪12‬مهر‪ 1401‬شماره‪1286‬‬ ‫گفت و گو با‬ ‫کاوه قهرمان‬ ‫کارگردان فیلم «تارا»‬ ‫پرونده‬ ‫تریلـوژی و تـراژدی‬ ‫وقت طالست! می گویند وقت طالست‪ ،‬این‬ ‫یارس ساموات‬ ‫ضرب المثل ما ایرانی هاست اما‪ ...‬نه! وقت طال‬ ‫گفت و گو‬ ‫نیســت! اگر تمام طالهای دنیا را هم بدهید‪،‬‬ ‫هرگز نمی توانیــد دقیقه یا حتی ثانیــه ای از زمان ماضی را‬ ‫بازگردانید! نه عمری که می گــذرد هرگز با هیچ طالیی قابل‬ ‫سنجش نیست‪ .‬داســتان «تارا» نخستین ساخته بلند کاوه‬ ‫قهرمان هم روایت انسان هایی است که در کشاکش دهر و گذر‬ ‫زمان تغییر می کنند‪ .‬زمانی که می گذرد‪ ،‬ادم هایی که تغییر‬ ‫می کنند و این زمان به عقب برنمی گردد‪ .‬جســارت قهرمان‬ ‫البته در نخستین ساخته بلندش ستودنی است‪ .‬او داستان‬ ‫زوجی را سه مقطع زمانی مختلف با سه زوج بازیگر متفاوت‪،‬‬ ‫بدون تاکید بر شباهت ظاهری ان ها به تصویر می کشد‪ .‬انسان‪،‬‬ ‫موجودی ناشناخته است‪ .‬اشرف مخلوفات و خلیفه خدا روی‬ ‫زمین‪ ،‬که زمین را تسخیر کرد‪ ،‬در کشاکش زمان از تغییر ناگزیر‬ ‫است‪« .‬تارا» فیلمی با ضرباهنگی نه چندان یکنواخت است‬ ‫که اصال قرار هم نبوده خطی داســتانی را طی کند‪ .‬نخستین‬ ‫فیلم بلند قهرمان‪ ،‬به درستی بر منطق سینما و ادبیات تاکید‬ ‫می کند‪ .‬منطقی که خاص هنر هفتم و ادبیات است‪ .‬منطقی که‬ ‫همیشه در ان دو دو تا پاسخش چهارتا نیست! به هر تعبیر‪،‬‬ ‫این فیلم که به گفته کارگردانش با هزینه شخصی و با بودجه ای‬ ‫بسیار محدود ساخته شده‪ ،‬نظر به جمیع جهات و با توجه به‬ ‫بضاعتش‪ ،‬می کوشد با بازی های فکری با مخاطب رابطه برقرار‬ ‫کند‪ .‬از این حیث شاید «تارا» فیلمی ویژه در سینمای ایران‬ ‫باشد‪ .‬اگر دوست دارید بیشــتر در جریان چند و چون تولید‬ ‫این اثر قرار بگیرید‪ ،‬گفت وگوی روزنامه صبا با کاوه قهرمان‬ ‫کارگردان این فیلم به شما گرامیان پیشکش می شود‪.‬‬ ‫کاوه قهرمان متولد یکم اذر ‪ 1361‬در تهران است‪ .‬او پس از‬ ‫پایان تحصیالت متوسطه در رشته ریاضی ‪ -‬فیزیک مشغول‬ ‫به تحصیل در رشته کارگردانی سینما شد و سال ‪ 1384‬مدرک‬ ‫کارشناسی خود را در این رشته دریافت کرد‪ .‬او سپس همان‬ ‫سال با کسب رتبه چهارم کنکور سراسری کارشناسی ارشد‬ ‫وارد دانشکده هنر دانشگاه تهران شد و سال ‪ 1387‬نیز موفق‬ ‫شد مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته سینما دریافت‬ ‫کند‪ .‬قهرمان سال ‪ 2009‬در دوره فیلمسازی اکادمی فیلم اسیا‬ ‫در بوسان کره جنوبی شرکت کرد و موفق به دریافت مدرک این‬ ‫دوره نیز شد‪ .‬او به موازات تحصیل در رشته سینما فعالیت کاری‬ ‫خود را در عرصه تلویزیون و ساخت فیلم کوتاه از سال ‪1379‬‬ ‫به عنوان کارگردان ‪ ،‬فیلمنامه نویس ‪،‬تصویر بردار ‪ ،‬تدوینگر و‬ ‫صداگذار اغاز کرد‪ .‬ساخت ‪ 28‬فیلم کوتاه داستانی ‪ ،‬مستند‬ ‫و تجربی حاصل این فعالیت ها بوده است‪ .‬او همچنین از سال‬ ‫‪ 1387‬تا امروز به عنوان مدرس کارگردانی در انجمن سینمای‬ ‫جوان مشغول به کار است ‪ .‬کاوه قهرمان در کنار ساخت فیلم‬ ‫کوتاه از سال ‪ 90‬وارد حوزه ســاخت تیزرهای تبلیغاتی نیز‬ ‫شده اســت و از ان تاریخ تا امروز طی همکاری با معتبرترین‬ ‫اژانس های تبلیغاتی در ایران بیش از ‪ 200‬تیزر و مستند صنعتی‬ ‫کارگردانی کرده اســت‪ .‬او همچنین از سال ‪ 86‬عضو پیوسته‬ ‫انجمن فیلم کوتاه ایران شد و از سال ‪ 95‬تا کنون عضو هیات‬ ‫مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران (ایســفا) محسوب می شود‪ .‬با‬ ‫وجود همه این احوال‪ ،‬قهرمان نتوانست برای ساخت نخستین‬ ‫فیلم بلند خود‪ ،‬حامی مالی بیابد!‬ ‫فیلم «تارا» قرار بود ابتدا نام دیگری داشته باشد‪« .‬لحظه ای‬ ‫و دیگر هیچ» نام اولیه فیلم شــما بود و فیلم هم انگار غیر از‬ ‫تهیه کننده اصلی‪ ،‬تهیه کننده اجرایی هم داشت‪ .‬درباره این‬ ‫موضوعات توضیح می دهید؟‬ ‫همینطور است‪ .‬پروانه ساخت فیلم با نام «لحظه ای و دیگر‬ ‫هیچ» صادر شد‪ ،‬اما خب خیلی وقت پیش تغییرش دادیم البته‬ ‫گذشــته از این موضوع اجازه دهید صادقانه بگویم با شرایط‬ ‫و قوانینی که در تولید فیلم های بلند ســینمای ایران وجود‬ ‫دارد‪ ،‬تهیه کننده باید سابقه تهیه فیلم بلند داشته باشد و شما‬ ‫نمی توانید با تهیه کننده ای که پیش از این فیلم بلندی نساخته‪،‬‬ ‫هرچند تهیه کنندگی فیلم های کوتاه را هم در کارنامه اش داشته‬ ‫باشد کار کنید‪ .‬راستش را بخواهید نمی دانم منبع این قانون‬ ‫کجاست و از کجا امده است‪ .‬به هرحال اقای غالمرضا موسوی‪،‬‬ ‫تهیه کننده پیشکسوت سینمای ایران به ما لطف و توجه کردند‬ ‫و تهیه کنندگی فیلم را برعهده گرفتند اما تهیه کننده ابتدایی‬ ‫و اصلی این فیلم سینا َشعربافی بود که به دلیل همین قانون و از‬ ‫انجا که قرار بود شعربافی نخستین تهیه کنندگی فیلمی بلند را‬ ‫برعهده داشته باشد‪ ،‬نامش تهیه کننده اجرایی ذکر شده است‪.‬‬ ‫البته من نمی خواهم بگویم تهیه کننده اصلی و فرعی و بازهم‬ ‫می گویم جناب اقای موسوی به ما لطف وعنایت داشتند ولی‬ ‫سینا شعربافی هم همچنین تهیه کنندگی را برعهده داشت‬ ‫که بنابر انچه گفتیم نامش به عنوان تهیه کننده اجرایی فیلم‬ ‫سینمایی «تارا» ذکر می شود‪.‬‬ ‫پس کار سختی در مقوله تهیه این فیلم داشتید‪ .‬راضی کردن‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫تهیه کننده دیگری که بیاید و با وجود تهیه کننده ابتدایی کار را‬ ‫بپذیرد‪ ،‬به نظر نمی رسد کار چندان ساده ای باشد‪.‬‬ ‫اتفاقا نه‪ ،‬خیلی هم ســخت نبود‪ .‬اقای موسوی قدم پیش‬ ‫گذاشتند و کار را پذیرفتند‪ .‬درباره سختی کار هم باید این را‬ ‫بگویم که وقتی شما فیلمی مستقل با بودجه محدود و شخصی‬ ‫می سازید‪ ،‬بله کاری بسیار سخت و پیچیده پیش رو دارید‪ .‬البته‬ ‫قرار نیست اگر اوضاع اینطور بود از چیزی بگذریم و بگوییم‬ ‫چون بودجه نداشتیم اینطور شد و بخواهیم چیزی را توجیه‬ ‫کنیم‪ .‬در عین سختی کار تولید فیلم سینمایی «تارا»‪ ،‬تیم بسیار‬ ‫خوبی کنار من بود و هر کدام می کوشــیدند به بهترین شکل‬ ‫ممکن کار خود را به سرانجام برسانند‪ .‬این مهم بود که خیلی ها‬ ‫به ما لطف کردند و از همه ان ها تشکر می کنم‪ .‬در چنین شرایطی‬ ‫بود که کار خوب تیمی ما منجر به تولید فیلم «تارا» شد‪.‬‬ ‫سوالی که شاید در ذهن اغلب تماشاگران «تارا» شکل بگیرد‬ ‫این است که چرا از ســه زوج مختلف برای روایت زندگی یک‬ ‫زوج استفاده کردید‪ .‬که البته شــباهت های ظاهری چندانی‬ ‫نیز به هم ندارند؟ به هرحال مخاطب عام سینما‪ ،‬شاید با دیدن‬ ‫چنین تفاوت هایی ظاهری به صرافت بیفتد و مدتی طول بکشد‬ ‫تا موضوع برایش قابل هضم باشد‪.‬‬ ‫ببینید‪ ،‬همه ایده طرح نوشتن فیلمنامه از همین جا به وجود‬ ‫امد‪ .‬اینکه چطور یک کاراکتر در طــول زمان تغییر می کند‬ ‫و اص ً‬ ‫ال به ادم دیگری تبدیل می شــود‪ .‬موضوع اینجاســت‬ ‫که با فیلمی داستان محور ســر و کار نداریم‪ .‬خب اگر دنبال‬ ‫شــباهت های فیزیکی بودیم‪ ،‬می توانستیم از گریم استفاده‬ ‫کنیم و شخصیت ها را از نظر ظاهری بیشتر به هم شبیه کنیم‬ ‫اما انوقت درست همان زمانی بود که کل ایده پیدایش فیلم زیر‬ ‫سوال می رفت! البته این را هم باید بگویم که کاراکترها انقدرها‬ ‫هم به هم بی شباهت نیســتند اما دقیق ًا تاکید همینجا بود که‬ ‫انسان ها تغییر می کنند‪.‬‬ ‫از انجا که نویسنده فیلمنامه هم شما بودید‪ ،‬گمان می کنم‬ ‫مدت زیادی را هم صرف نگارش‪ ،‬بازنویسی و تصحیح متن ان‬ ‫کردید‪ .‬به هر حال کارگردانی که نویسندگی نخستین فیلم بلند‬ ‫خود را هم بر عهده داشته باشد‪ ،‬ممکن است ناخواسته بیش از‬ ‫کارگردانی که فیلم نامه را از نویسنده دیگری می گیرد‪ ،‬روی متن‬ ‫ان حساس باشد‪.‬‬ ‫خب من فیلم ســاز هستم اما نوشــتن نیز همیشه برایم‬ ‫لذت بخش بوده است‪ .‬درباره نگارش فیلم نامه «تارا» هم این‬ ‫کار بین دو تا سه سال‪ ،‬به صورت ناپیوسته طول کشید‪ .‬یعنی‬ ‫اینطور نبود که من دوســال مداوم و هر روز رویش کار کنم و‬ ‫متن را بنویسم و خط بزنم و بازنویسی کنم‪ .‬هر زمانی که فرصت‬ ‫مناسبی بود‪ ،‬با حوصله می نشستم و به فیلمنامه فکر می کردم‬ ‫و اینکه چطور ان را بنویسم‪ ،‬یا به قولی بازنویسی کنم‪ .‬البته‬ ‫باید این را هم در نظر داشت که فیلم نامه «تارا» سفارشی نبود‬ ‫که برای نمونه دو ماه فرصت داشته باشم و ضرب االجل برای‬ ‫ان مقرر شود تا مثال ان را در فالن تاریخ تحویل دهم‪ .‬پس سر‬ ‫فرصت و با حوصله ان را نوشتم و البته شما که سر و کار خودتان‬ ‫با نوشتن است و می دانید که پس از هربار نوشتن چقدر باید‬ ‫بازنویسی کرد تا نوشتار شما سر و شکل بگیرد‪.‬‬ ‫و به نظر پیش تولید دشواری هم داشتید‪ .‬چون پیش از این‬ ‫هم مصاحبه ای از شما خواندم وبرداشــتم این بود که شما و‬ ‫عوامل ساخت فیلم نیز در تولید و تهیه ان با مصائب متعددی‬ ‫روبرو شدید‪.‬‬ ‫من باز باید به مقوله ضــرورت بودجه کافی و وجود حامی‬ ‫مالی در تولید فیلم های بلند سینمایی تاکید کنم‪ .‬گاهی یک‬ ‫فیلم ساز زمانی که درگیر ساخت فیلم یا سریالی است‪ ،‬پروژه‬ ‫ساخت اثر دیگری را اغاز می کند و حتی کار دومش هم به پایان‬ ‫نرسیده سراغ تولید اثر دیگری می رود‪ .‬زمانی که پول کافی‬ ‫وجود داشته باشد‪ ،‬کار تولید راحت تر می شود و فیلمساز نیز‬ ‫در این چرخه با وجود مشغولیت متعدد‪ ،‬از پس کار برمی اید‪.‬‬ ‫برعکس وقتی با بودجه اندک و محدود دست به ساخت فیلم‬ ‫بلند می زنید حتی پیش تولید هم برایتان سخت تر از همیشه‬ ‫می شود و روی ان حساس تر خواهید شد‪ .‬یعنی زوم می کنید که‬ ‫کار با توجه به بضاعت تان به نحو احسن انجام شود‪ .‬خوشبختانه‬ ‫عواملی داشتم که همه همراهی کردند تا از پس این کار سخت‬ ‫براییم‪.‬‬ ‫کرونا هم روی کار شما تاثیر گذار بود؟‬ ‫بله متاسفانه در شــروع کار و در اسفندماه با پاندمی کرونا‬ ‫روبرو شدیم‪ ،‬تا انجا که کار فیلمبرداری «تارا» چهارماه تعطیل‬ ‫شد و بعد از ان هم شــروع دوباره کار در خرداد خیلی سخت‬ ‫بود‪ .‬اینکه شما همان ریتم قبلی را حفظ کنید اصال کار ساده ای‬ ‫نیســت‪ .‬اینکه دوباره بازیگر در همان حس و حال و هوا قرار‬ ‫بگیرد‪.‬‬ ‫درباره نخستین فیلم های کارگردانان‪ ،‬چه در سینمای ایران‪،‬‬ ‫چه در سینمای سایر کشورها‪ ،‬کمابیش صحبت هایی می شود و‬ ‫برای بسیاری از کارگردانان‪ ،‬اثری که ورودی ان ها به عالم هنر‬ ‫هفتم (در بخش فیلم بلند) محسوب می شود‪ ،‬گاه بیش از حد‬ ‫مهم جلوه می کند‪ .‬ایا کاوه قهرمــان از تولید «تارا» به عنوان‬ ‫نخستین ساخته بلندش رضایت دارد؟‬ ‫خب من ادمی هستم که همیشه غر می زنم! اما اثاری مانند‬ ‫«تارا» را باید با توجه به بضاعت شان سنجید‪ .‬به یقین اگر فیلم‬ ‫ما با بودجه باالتر و با حضور اسپانسر ساخته می شد‪ ،‬سر و شکل‬ ‫بهتری می گرفت‪ .‬این حقیقتی انکارناپذیر است‪ .‬با وجود این‪،‬‬ ‫وقتی با خودم یک دودوتا چهارتا می کنم می بینم که بله از «تارا»‬ ‫به عنوان نخســتین فیلم بلندم رضایت دارم‪ .‬همه ما (عوامل‬ ‫تولید فیلم «تارا») قبل از ساخت فیلم می خواستیم به نتیجه ای‬ ‫برسیم و این فیلم را با سر و شــکلی که در ذهن مان داشتیم‬ ‫سه شنبه‪12‬مهر‪ 1401‬شماره‪1286‬‬ ‫‪5‬‬ ‫بسازیم‪ .‬حاال اینطور نیست که بگوییم نه انچه می خواستیم‬ ‫نشد‪ .‬با توجه به انچه در چنته داشتیم‪ ،‬فارغ از هرچیزی‪ ،‬تولید‬ ‫فیلم «تارا» رضایت بخش بود‪.‬‬ ‫از اکران فیلم تان در سینماها راضی بودید؟‬ ‫نه در این مورد اصال راضی نیستم‪ .‬درواقع بگذارید بگویم‬ ‫از باب مســاله پخش و اکران فیلم به «تارا» ظلم شد! خب این‬ ‫موضوع هم باز معلول مســتقل بودن فیلم است‪ .‬دلیلش این‬ ‫نبود که من کارگردانی «تارا» را برعهده داشتم‪ .‬وقتی در این‬ ‫کار شما حمایت نمی شوید‪ .‬وقتی بودجه ندارید‪ ،‬وقتی کسی‬ ‫نمی اید پشت کار شما قرار بگیرد‪ ،‬خب طبیعی است که فیلم‬ ‫شما محکوم به کمتر دیده شدن می شود‪.‬‬ ‫نه منظورم این نبود که استقبال از «تارا» به مقوله کارگردانی ‬ ‫شما مربوط می شود‪ .‬فقط بحث رضایت بود‪.‬‬ ‫بله کامال متوجه منظور شما شدم‪ .‬می دانید‪ ،‬خستگی هر‬ ‫کارگردانی زمانی از تنش بیرون می رود که مخاطبان فیلمش‬ ‫را ببینند‪.‬‬ ‫و در ادامه چه خواهید کرد؟ بازهم دوست دارید فیلم مستقل‬ ‫بسازید یا سعی می کنید به ســمت و سویی بروید که با جذب‬ ‫اسپانسر مالی به قول خودتان همواره هزینه کافی برای تولید‬ ‫فیلم های بلند هم داشته باشید؟‬ ‫(می خندد) نه خب هیچکس دوســت نــدارد بدون پول‪،‬‬ ‫بدون حامی مالی فیلمسازی کند‪ .‬ضمن اینکه شغل اصلی من‬ ‫هم تبلیغات است! من با کارگردانی تیزر ارتزاق می کنم اما با‬ ‫وجود این هم باز کسی حاضر نشد بیاید‪ ،‬پشت کار قرار بگیرد و‬ ‫اسپانسرینگ فیلم «تارا» را قبول کند و با همان بودجه شخصی‬ ‫و مستقل این اثر را تولید کردیم‪ .‬هیچکس‪ ،‬هیچ فیلمسازی‬ ‫بدش نمی اید با پول زیاد‪ ،‬یا بهتــر بگویم با هزینه کافی فیلم‬ ‫بسازد و من هم از این قاعده مســتثنی نیستم اما اگر بازهم‬ ‫فیلمی بسازم شک نکنید بر موضوع استقالل فیلمساز تاکید‬ ‫خواهم کرد‪.‬‬ ‫درباره «گروه سینمای هنر و تجربه» و سیاست گذاری جدید‬ ‫ان در دوره فعلی چه نظری دارید؟‬ ‫همین اکران فیلم «تــارا» در واقع امکانی بود که گروه هنر‬ ‫و تجربه برای ما مهیا کرد‪ .‬متاســفانه همانطور که می دانید‬ ‫پخش کنندگان فیلم در ایران‪ ،‬دارند به سمتی حرکت می کنند‬ ‫که سینمای ما را به نابودی می کشانند! وقتی می گویند فقط فیلم‬ ‫ی‪‎‬رویم از‬ ‫کمدی بسازید تا پخش کنیم‪ ،‬چه معنایی دارد؟ وقتی م ‬ ‫هند فیلم می اوریم و پخش می کنیم‪ ،‬یعنی ما به ‪ 50‬سال پیش‬ ‫عقب گرد کرده ایم‪...‬‬ ‫خب اگر منظورتان «خیزش‪ ،‬غرش‪ ،‬شورش» است که ان‬ ‫فیلم کمدی نبود!‬ ‫نه منظورم ان فیلم نبود‪ .‬من دارم کلی می گویم‪ .‬به هرحال‬ ‫سینمای هنر و تجربه فرصتی می شود برای فیلم هایی که دیده‬ ‫نمی شوند و از این بابت خیلی به این دست فیلم ها کمک می شود‬ ‫و برای ان ها مفید است‪ .‬اگر دقت کنید متوجه می شوید که دوره‬ ‫ش فیلم ها بسیار متمرکز است‪ .‬یعنی برخی فیلم ها‬ ‫جدید نمای ‬ ‫هر روز در یک سری سینماهای مشخص اکران می شوند‪ .‬وقتی‬ ‫از منظر رقابتی به این مقوله نگاه کنید متوجه خواهید شد اص ً‬ ‫ال‬ ‫امکان رقابت وجود ندارد و این یک باگ بزرگ اســت‪ .‬سینما‬ ‫مقوله ای فرهنگی است و وقتی قرار اســت از یک محصول‬ ‫فرهنگی حمایت شود‪ ،‬این شیوه به نظر من حمایت نیست‪ .‬روی‬ ‫صحبت من با کسانی است که داعیه حمایت از سینما را دارند‬ ‫و متاســفانه باید اذعان کرد این بیشتر شبیه یک شو است تا‬ ‫حمایت از محصوالت فرهنگی‪.‬‬ ‫فیلم بلند جدیدی هم در دست تولید دارید‪ ،‬یا اثری هست‬ ‫که در حال تهیه مقدمات ساخت ان باشید؟‬ ‫خیر اثری در دست تولید ندارم و این بازهم به همان بحثی که‬ ‫از ابتدا به ان اشاره کردم بازمی گردد‪ .‬البته پروژه اماده پرداخت‬ ‫دارم اما وقتی حامی مالی نیاید و از تولید فیلم حمایت نکند‪،‬‬ ‫نمی شود بگوییم فیلمی برای تولید در دست داریم‪.‬‬ ‫شما مدتی هم در کره جنوبی و در بوسان تحصیل کردید‪ .‬به‬ ‫نظرم کمی تحت تاثیر کیم کی دوک‪ ،‬فیلمساز برجسته کره ای‬ ‫نیز قرار گرفته اید‪.‬‬ ‫البته من تحصیالت سینمایی در کره جنوبی نداشتم‪ .‬سال‬ ‫‪ 2009‬بود که برای گذراندن دوره ای اکادمیک در فیلمسازی به‬ ‫بوسان رفتم‪ .‬ان دوره هر دوسال یک بار همزمان با جشنوار ه‪‎‬ای‬ ‫در کره جنوبی برگزار می ‪‎‬شــد و نمی دانم ایــا هنوز هم این‬ ‫دوساالنه طبق روال برگزار می شود یا نه‪ .‬درباره کیم کی دوک‬ ‫فقید هم باید بگویم او فیلمسازی برجسته و صاحب سبک بود‬ ‫و البته من تحت تاثیرش نبودم‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫سه شنبه‪12‬مهر‪ 1401‬شماره‪1286‬‬ ‫نشر نیماژ کتاب «تئاتر و اسالم» را منتشر می کند‬ ‫کتاب «تئاتر و اسالم» نوشته ماروین کارلسون با ترجمه مهدی چاوش ور به همت نشر نیماژ به چاپ‬ ‫می رسد‪ .‬در توضیح ناشر از این کتاب امده است‪« :‬ماروین کارلسون پژوهشگر و نویسنده برجسته و باسابقه‬ ‫امریکایی در کتاب «تئاتر و اسالم» به عنوان یک استانه نشین به رابطۀ تئاتر و اسالم نگاه نکرده بلکه سعی‬ ‫داشته با برشمردن و مطالعۀ اثار پژوهشگران مسلمان‪ ،‬این رابطه را از نزدیک بنگرد‪ .‬او رابطۀ اسالم با تصویر‬ ‫یا شمایل را به صورتی تاریخ مند در نقاط مختلف جغرافیایی و فرهنگی مطالعه کرده و تصویری فراگیر ولی‬ ‫موجز (متناسب با اقتضای دورۀ کتاب های تئاترکاوی) ارائه می دهد‪ ».‬کتاب «تئاتر و اسالم» در بخش تئاتر‬ ‫و ادبیات نمایشی نشر نیماژ در ‪ ۱۱۶‬صفحه و با قیمت ‪ ۴۹‬هزار تومان روانه بازار کتاب شده است‪/.‬صباخبر‬ ‫اولین «نوای نو» منتشر شد‬ ‫«نوای نو» عنوان یکی از تازه ترین اثار منتشر شده در حوزه البوم های موسیقی است که طی روزهای گذشته‬ ‫در دسترس عالقه مندان موسیقی کودک و نوجوان قرار گرفته است‪ .‬در توضیحات اولین البوم از پروژه «نوای نو»‬ ‫امده است‪ :‬نوای نو‪ ،‬مجموعه ای از اثار اوازی بر اساس جشن نوروز و اثار سازی بر اساس بازدید از بناهای تاریخی‬ ‫و همچنین داستان ایرانی بزبزقندی است‪ .‬هر کدام از این اثار‪ ،‬قسمت ها و برش های مختلف این داستان هستند‬ ‫که جداگانه توسط اهنگسازانی نوجوان و بر اساس تفکر‪ ،‬احساس و تخیل ان ها خلق شده اند‪ .‬این ملودی ها و‬ ‫ریتم ها نشانگر قدرت افرینندگی و تجسم خالقی است که از درون داستان برامده و با درک و شناختی که در‬ ‫گذر زمان و در طول دوره های اموزشی این اهنگسازان جوان پدید امده‪ ،‬شکل گرفته اند‪/.‬مهر‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی‪:‬‬ ‫هنرمندان پیشتاز امیدبخشی و ایجاد نشاط در جامعه هستند‬ ‫محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در‬ ‫چهاردهمین همایش سراسری هنرمندان پیشکسوت که‬ ‫در شهر مقدس مشهد برگزار شد‪ ،‬گفت‪ :‬مسئولین و اهالی‬ ‫فرهنگ و هنر از نقش تعیین کننده ای در اگاهی بخشی و‬ ‫تزریق امید و نشاط در جامعه برخوردار هستند که با اقدامات‬ ‫خود می توانند به ایجاد ارامــش و وحدت ملی در جامعه‬ ‫کمک بسیاری کنند‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬خوشــبختانه این روزهــا اغلب هنرمندان‬ ‫پیشتاز عرصه امیدبخشی و ایجاد نشاط در جامعه هستند‬ ‫زیرا به خوبی می دانند که کشور عزیزمان بیش از هر زمانی‬ ‫به انسجام و وحدت ملی نیاز دارد‪.‬‬ ‫اسماعیلی با بیان اینکه مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد‬ ‫اســامی به خادمی اهالی فرهنگ و هنر افتخار می کنند‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬منافع ملی ایران عزیز در گرو انسجام و وحدت است‬ ‫و نباید اجازه دهیم‪ ،‬کوچکترین خدشه ای به انسجام ملی‬ ‫وارد شود از سوی دیگر هنرمندان همواره اموزگاران مردم‬ ‫در وطن دوستی و شکل گیری اتحاد ملی بوده اند و انشاهلل‬ ‫این مسیر را در کنار هم طی خواهیم کرد‪ .‬عضو شورای عالی‬ ‫انقالب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به‬ ‫اینکه امنیت کشور براحتی به دست نیامده است‪ ،‬خاطرنشان‬ ‫اجرای«چراغجادو»ادامهمی یابد‬ ‫نمایش «چراغ جادو» به نویسندگی و کارگردانی اندیشه یدی ادامه‬ ‫اجراهای خود را در تئاتر شهر کرج از سر می گیرد‪ .‬این کارگردان جوان قبال‬ ‫نیز نمایش «گیالوارا» را کارگردانی کرده بود و نمایش تازه اش نیز برای‬ ‫مخاطب نوجوان و بزرگسال با روایتی از وقایع تاریخی سه برهه از زمان‬ ‫قاجار‪ ،‬جنگ تحمیلی و اینده از جادوی زمان حکایت می کند؛ حکایت‬ ‫نسل های سوخته‪ ،‬حکایت ارزوهای بر باد رفته و روایت رشادت ها و از‬ ‫خود گذشتگی ها‪ .‬این نمایش به شهید حسین فهمیده و همه شهدای‬ ‫گمنام ایران زمین تقدیم شده است‪« .‬چراغ جادو» یاداور این پیام است‬ ‫که باید مراقب ارزو کردن هایمان باشیم و از زمان حال نهایت استفاده را‬ ‫ببریم‪ .‬این نمایش تا به حال ‪ ۷‬شب در تئاتر شهر کرج اجرا شده برای سه‬ ‫اجرای باقی مانده نیز به زودی روی صحنه می رود‪ .‬بازیگران «چراغ جادو»‬ ‫به ترتیب ورود به صحنه عبارتند از ادرینا وکیلی‪ ،‬مهرداد کشانی‪ ،‬محمد‬ ‫غفاری‪ ،‬نرگس عباسی‪ ،‬فاطمه شه نهاد‪ ،‬کیارش بیگدلی‪ ،‬مهدی شیراوند‪،‬‬ ‫مبینا علیاری‪ ،‬ایال روح پرور‪/.‬مهر‬ ‫کتابعاشورایی«اهالیاینجا»بهچاپدومرسید‬ ‫چاپ دوم کتاب «اهالی اینجا» روزنوشت هایی از بخش بانوان‬ ‫یک موکب اربعینی در کربالی معلی توسط انتشارات شهیدکاظمی‬ ‫روانه بازار شد‪ .‬این اثر روایتی است مستند و داستانی از شروع حرکت‬ ‫کاروان خدام موکب حضرت «فاطمه معصومه(س)» از قم تا کربال‬ ‫که نویســنده تمامی اتفاقات این موکب را با قلمــی زیبا و جذاب‬ ‫به تصویر کشیده اســت‪ .‬موکب حضرت «فاطمه معصومه(س)»‬ ‫که از ســال‪ ۱۳۹۳‬تاســیس و در کربــای معلی اســتقرار پیدا‬ ‫کرده است‪ ،‬هر ســاله با خدمات رســانی به ده ها هزار نفر از زائران‬ ‫«سیدالشهداء(ع)» توانسته است نقش به سزایی در این راهپیمایی‬ ‫عظیم اربعین حســینی ایفا نماید‪ .‬کتاب «اهالی اینجا» با روایتی‬ ‫داستانی به نگارش در امده است‪ .‬چاپ دوم کتاب «اهالی اینجا»‬ ‫روزنوشت هایی از بخش بانوان موکب حضرت فاطمه معصومه(س)‬ ‫در کربالی معلی به قلم زهرا اقازاده نژاد در قطع رقعی و ‪ ۱۷۲‬صفحه‬ ‫توسط انتشارات شهیدکاظمی روانه بازار شده است‪/.‬میزان‬ ‫کرد‪ :‬علی رغم سپری کردن برخی اشوب ها باید با قاطعیت‬ ‫گفت‪ ،‬ایران عزیز ما نقطه ارامش و ثبات منطقه به شــمار‬ ‫می رود به طوری که قدرت های بزرگ دنیا چاره ای جز تسلیم‬ ‫در مقابل عظمت ایران ندارند‪.‬‬ ‫همچنین در پایان این مراســم که با حضور ‪ ۱۳۷‬نفر از‬ ‫پیشکسوتان عرصه های مختلف هنری برگزار شد‪ ،‬بیانیه‬ ‫چهاردهمین همایش سراسری هنرمندان پیشکسوت با‬ ‫تاکید بر حفظ امنیت ملی و ایجاد همگرایی‪ ،‬انسجام و وحدت‬ ‫ملی در شرایط کنونی قرائت شد‪.‬‬ ‫هنرمندان پیشکســوت عضــو موسســه هنرمندان‬ ‫پیشکســوت کشــور در بخشــی از این بیانیه بر سخنان‬ ‫اخیر رییس جمهور در خصوص نگاه مثبت مســئولین به‬ ‫نقدها برای اصالح امور‪ ،‬بر لــزوم حفظ امنیت ملی‪ ،‬حریم‬ ‫و حرمت پرچم و وحــدت و یکپارچگی ملی تاکید کردند‪.‬‬ ‫این همایش با حضور وزیر ارشاد‪ ،‬سیدمحمود اسالمی معاون‬ ‫توسعه و مدیریت منابع‪ ،‬محمود ساالری معاون امور هنری‬ ‫وزارت فرهنگ و سیدمجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق‬ ‫اعتباری هنر و با تجلیل از خانواده هنرمندان درگذشــته‪،‬‬ ‫صادق صندوقی‪ ،‬حسن مهری‪ ،‬کریم اکبری مبارکه و تورج‬ ‫شعبانخانی در مشهد مقدس برگزار شد‪/ .‬ایرنا‬ ‫ترجمه دو رساله فارسی ابن سینا به زبان انگلیسی‬ ‫بهنام خداپناه ترجمه رساله نفس بخش طبیعیات کتاب دانشنامه‬ ‫عالیی را به اتمام رسانده است‪ .‬همچنین این مترجم در حال ترجمه‬ ‫نیم دیگری از رساله نفس هم هست‪ .‬رساله نفس در واقع ترجمه فارسی‬ ‫از بخش نفس کتاب دیگرش یعنی المبدا و المعاد به زبان عربی است‬ ‫که به درخواست عالءالدوله کاکویه فرماندار وقت اصفهان و به منظور‬ ‫بیان مطالب فلسفی به زبان فارسی‪ ،‬ابن سینا خود انرا به زبان فارسی‬ ‫برمی گرداند‪.‬‬ ‫دانش نامه عالیی نیز عنوان مجموعه ای از چندین رساله در منطق‪،‬‬ ‫موسیقی‪ ،‬طبیعیات‪ ،‬الهیات و ریاضی است که این اثر را نیز ابن سینا به‬ ‫درخواست عالءالدوله کاکویه به زبان فارسی نگاشته است و می توان به‬ ‫نوعی انرا نسخه فشرد ه کتاب شفایش به زبان فارسی دانست‪.‬‬ ‫از انجایی که ابن سینا در غرب بیشتر با اثار عربیش شناخته می شود‪،‬‬ ‫امید است ترجمه اثار فارسی این فیلسوف بزرگ به زبان انگلیسی تا‬ ‫حدی خالء موجود در خصوص اثار فارسی او را اندکی پر کند‪ /.‬ایبنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫«چهارشنبه ده صبح» توسط انتشارات تیماج منتشر شد‬ ‫ن مجموعه داستان حسین بازپور است که توسط انتشارات تیماج‬ ‫کتاب «چهارشنبه ده صبح»‪ ،‬سومی ‬ ‫روان ه بازار نشر شد‪ .‬این مجموعه داستان کوتاه‪ ،‬شامل پنج داستان نوجوان در ‪ ۶۰‬صفحه و با طراحی جلد‬ ‫سیاوش برادران است که در تیراژ ‪ ۵۰۰‬نسخه و با قیمت ‪ ۳۰‬هزار تومان منتشر شده است‪« .‬چهارم مهر»‪،‬‬ ‫«یک روز معمولی» و «دهم اذر» اسامی برخی از داســتان های کتاب «چهارشنبه ده صبح» است‪ .‬این‬ ‫نویسنده درباره این کتاب عنوان کرد‪ :‬در این مجموعه داستان‪ ،‬با زبانی ساده‪ ،‬به سراغ سوژه های تازه رفتم‪،‬‬ ‫با نگاهی دیگر‪ ،‬به موضوعاتی همچون عشــق دوران نوجوانی‪ ،‬شور و انگیز ه نوجوانی‪ ،‬روابط نوجوانان و‪...‬‬ ‫پرداختم‪ .‬روایت ها با نیم گاهی به زندگی امروز نوجوانان بود ه است‪ / .‬صباخبر‬ ‫سه شنبه‪12‬مهر‪ 1401‬شماره‪1286‬‬ ‫‪7‬‬ ‫صدور مجوز برای ‪ ۳۷۶‬تک اهنگ در مرداد و شهریور‬ ‫دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی با انتشار گزارشی امار مجوزهای صادره در ماه های مرداد‬ ‫و شهریور ‪ ۱۴۰۱‬را اعالم کرد‪.‬‬ ‫بر این اساس‪ ،‬در مردادماه نسبت به صدور مجوز ‪ ۸۰‬تک اهنگ‪ ،‬یک البوم صوتی و ‪ ۲‬البوم تصویری و‬ ‫در شهریورماه‪ ،‬مجوز ‪ ۲۹۶‬تک اهنگ‪ ۱۸ ،‬البوم صوتی و یک البوم تصویری اقدام شده است‪ .‬برای این اثار‬ ‫مجوز انتشار صادر شده و زمان انتشار ان در اختیار مالک اثر است‪ .‬همچنین بر اساس اعالم دفتر موسیقی‬ ‫وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در مردادماه‪ ۲۸۰ ،‬قطعه شعر و ‪ ۱۱‬نماهنگ و در شهریورماه‪ ۷۳۸ ،‬قطعه‬ ‫شعر و ‪ ۱۹‬نماهنگ مجوز گرفتند‪/.‬ایرنا‬ ‫طراح و کارگردان نمایش «بیوگرافی‪ :‬یک بازی»‪:‬‬ ‫شیوه اجرایی تئاتر در تئاتر‪ ،‬بازیگرساز است‬ ‫بورژین عبدالرزاقی‪ ،‬طراح و کارگردان نمایش «بیوگرافی‪ :‬یک بازی» نوشته ماکس فریش با ترجمه فرانک حیدریان‬ ‫و بورژین عبدالرزاقی تا ‪ ۱‬مهر ماه در تماشــاخانه دیوار چهارم روی صحنه بود و رضا موالیی‪ ،‬الیکا عبدالرزاقی‪ ،‬احمد‬ ‫ساعتچیان‪ ،‬فرنوش مرواری‪ ،‬علی جدیدی بازیگران اثر بودند‪ .‬نمایش «بیوگرافی‪ :‬یک بازی» به شیوه تئاتر در تئاتر اجرا‬ ‫می شد که در ادامه تجربه های پیشین بورژین عبدالرزاقی در این سبک اجرایی است از این رو گفتگویی با او درباره شیوه‬ ‫اجرایی تئاتر در تئاتر و همچنین‪ ،‬وضعیت تئاتر ترتیب دادیم‪.‬‬ ‫عبدالرزاقی درباره دالیل جذابیت شیوه اجرایی تئاتر در تئاتر برای گروه های نمایشی و همچنین تماشاگران عنوان‬ ‫کرد‪ :‬شــیوه اجرایی تئاتر در تئاتر جذابیت زیادی دارد از انجا که تماشای بازیگر در شمایل شخصیت های مختلف‪،‬‬ ‫فرایند جدا شدن از یک شخصیت و فرو رفتن در شــخصیتی دیگر و پاساژهای حسی که در این میان اتفاق می افتد‪،‬‬ ‫برای تماشاگران جذاب است‪ .‬همچنین‪ ،‬این فرایند گفته شده برای گروه نمایشی از بازیگر تا کارگردان و عوامل اجرایی‬ ‫فرایند دلپذیری است‪ .‬من شیوه اجرایی متاتئاتر را در نمایش های دیگری هم تجربه کرده بودم که «نمایش اسپانیایی»‪،‬‬ ‫«مده ای سن مدار» و «بازرسان واقعی» از جمله ان ها بوده است و از این شیوه در اجراهای بعدی خودم نیز بهره خواهم‬ ‫برد‪ .‬کارگردان نمایش «مده ای ســن مدار» در توضیح قابلیت شــیوه اجرایی متاتئاتر برای افزایش توان و همچنین‬ ‫شکوفایی قابلیت های نهفته بازیگران با توجه به ایفای چند تیپ نمایشی در یک اثر یا یک شخصیت چندبعدی گفت‪:‬‬ ‫هنگامی که به عنوان یک بازیگر در یک اثر در چند شخصیت ایفای نقش می کنید‪ ،‬این از اساس یک چالش برای بازیگر‬ ‫محسوب می شود زیرا سخت است که بازیگران توانمند با اغوش باز از این چالش استقبال می کنند و این از ویژگی های‬ ‫این شیوه اجرایی به شــمار می رود‪ .‬این موقعیت به ان ها این فرصت را می دهد تا خودشان را در نقش شخصیت های‬ ‫مختلف تجسم کنند و محک بزنند‪ .‬اینکه در چند لحظه از یک شخصیت جدا شوید و در نقش شخصیتی دیگر فرو روید‪،‬‬ ‫عمل بسیار سختی است و انجام دادن ان‪ ،‬حاکی از قدرت بازیگری یک بازیگر است بنابراین می توان گفت این شیوه‬ ‫اجرایی بازیگرساز است‪.‬‬ ‫او با ارزیابی وضعیت کنونی تئاتر عنوان کرد‪ :‬متاسفانه تئاتر در حال پسرفت است و عمده‪‎‬ترین دلیلش قطع شدن‬ ‫یارانه ها برای گروه های نمایشی است که از سال ‪ ۱۳۸۷‬و با جریان خصوصی سازی تئاتر اتفاق افتاد در نتیجه‪ ،‬بخشی از‬ ‫تئاتری ها برای اینکه بتوانند گذران زندگی کنند‪ ،‬مجبور شدند دست به هر کاری بزنند تا اثار ان ها در گیشه پُرفروش‬ ‫شود‪ .‬در همه کشورها به تئاتر به عنوان یک هنر فرهنگساز نگریسته می شود و یارانه به گروه های نمایشی تعلق می گیرد‬ ‫چون تولید فرهنگ می کند‪ .‬متاسفانه‪ ،‬این اتفاقی است که در ایران نمی افتد‪ .‬مدیریت نادرست نهادهای سیاستگذار‬ ‫تئاتر هم مزید بر علت است‪ .‬با این وجود‪ ،‬امیدوارم وضعیت تئاتر روز به روز بهتر شود و مشکالت از بین برود‪/...‬صباخبر‬ صفحه 7 ‫فرجامنیکفرجاد‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫«توهم» و یک پارادوکس دوست داشتنی‬ ‫دهــه ‪ 1360‬زمانــی بود که‬ ‫گروهک هــای منافقین دســت‬ ‫بــه جنایات متعددی در کشــور‬ ‫زدنــد‪ .‬بمب گذاری هــای پیاپی‬ ‫و مبارزات مســلحانه علیه نظام‬ ‫جمهوری اسالمی‪ ،‬کشتار مردم‬ ‫و سرانجام ایستادن کنار بعثی ها‬ ‫و صدام حسین دشمن این اب و خاک‪ ،‬خیانت ها و جنایاتی‬ ‫نابخشودنی بود‪ .‬در همان اوان‪ ،‬سینمای ژانر انقالب اسالمی‬ ‫که اغلب فیلم هایش بــه نمایش بی کفایتی هــای دوران‬ ‫پهلوی و مبارزات مردم ایران اختصاص داشــت‪ ،‬شــروع به‬ ‫تولید فیلم هایی با موضــوع منافقین نیز کرد‪« .‬توهم» یکی‬ ‫از این اثار بود‪ .‬فیلمی به کارگردانی و نویســندگی ســعید‬ ‫حاجی میری که یکی از نخستین اثار سینمای ایران با چنین‬ ‫مضامینی محسوب می شد‪ .‬داستان درباره دو عضو گروهکی‬ ‫از منافقین در خانه ای تیمی است که جلیل فرجاد نقش اول‬ ‫این فیلم را بازی می کند‪ .‬درونمایه فیلم بر پوچ بودن تفکرات‬ ‫منافقین تاکید دارد و حاجی میــری این موضوع را در قالب‬ ‫ن دو که‬ ‫توهم شخصیت های فیلم به صحنه دراورده است‪ .‬ا ‬ ‫در خان ه تیمی خود ابتدا صدای خالی کردن تیراهن کارگران‬ ‫ســاختمانی را با صدای تیراندازی ماموران کمیته انقالب‬ ‫اسالمی اشتباه می گیرند‪ .‬فرجاد با نقش افرینی بی بدیلش‬ ‫انزوای منافقین را بیان می کند‪ .‬انجا که این انزوا به ترس و‬ ‫توهم می انجامد و او وانت هندوانه فروش را با نفربر سربازان‬ ‫اشــتباه می گیرد‪ .‬محمدرضا عالی پیام‪ ،‬بازیگر نقش مکمل‬ ‫فرجاد اما میانه این کشــاکش به بن مایه سازمان منافقین‬ ‫تردید می ‪‎‬کنند‪ .‬دیالوگ این فیلم نیز‪ ،‬ان هنگام که فرجاد‬ ‫با گلوله او را از پا درمی اورد ماندگار است‪ «:‬اینا‪....‬اینا همش‬ ‫توهم ما بود‪»...‬‬ ‫مجتبی شیوری‪ 12-‬روز مانده به پایان سال ‪ 1330‬هجری خورشیدی بود که در مرند دیده به جهان گشود‪ .‬هجدهم اسفندی که اگر در تاریخ‬ ‫دنبالش بدوید‪ ،‬به روز تاجگذاری نادرشاه افشار به سال ‪ 1114‬خواهید رسید‪ .‬جلیل فرجاد ‪ 18‬اسفند ‪ 1330‬در مرند اذربایجان شرقی به دنیا امد اما‬ ‫خیلی در این شهر خوش اب و هوا ماندگار نشد و تنها ‪ 7‬بهار بعد با خانواده اش به تهران مهاجرت کرد تا در پایتخت به مدرسه برود‪ .‬هر بازیگری‪ ،‬لحظه‬ ‫شورانگیزی در زندگی خود دارد‪ .‬همان انی که شیفته حرفه ای می شود که در اینده ای دور یا نزدیک‪ ،‬انتظارش را می کشد‪ .‬این لحظه درست در ‪10‬‬ ‫سالگی برای فرجاد اتفاق افتاد‪ .‬روزی که با خانواده اش در یکی از سینماهای الله زار‪ ،‬فیلم «سنگام» را دید‪ .‬خاطرش نمی اید تا امروز که از ‪ 70‬هم عبور‬ ‫کرده‪ ،‬این فیلم را چندبار دیگر دیده است‪ .‬این ربطی به سن و سالش هم ندارد‪ .‬شمار تماشای این شاهکار سینمای هند از دستش خارج شده است‪.‬‬ ‫برای رسیدن به عشقش اما باید چند سال صبر می کرد تا وارد دبیرستان می شد و انجا خود را در قامت بازیگر تئاتر می دید‪ .‬بعد از دیپلم هم مثل همه‬ ‫جوان ها باید به اجباری می رفت‪ .‬فرجاد اما انجا هم از بازیگری غافل نماند‪ .‬سربازی هم درست مثل دبیرستان و دبستان مثل برق و باد تمام شد تا او بی‬ ‫درنگ کار خود را در پشت صحنه تئاتر اغاز کند‪ .‬سال ‪ 1361‬و پس از انقالب اسالمی‪ ،‬او با مجموعه تلویزیونی «اولین بار که در انقالب شرکت کردم»‬ ‫به کارگردانی محمد دیهیمی مقابل دوربین رفت‪ .‬نخستین فیلم سینمایی اش اما «بازداشتگاه» اثر کوپال مشکات بود‪ .‬فیلمی در مطلع تغزل سینمای‬ ‫دفاع مقدس ایران که فرجاد در ان با بازیگرانی برجسته مانند محمد مطیع و جمشید هاشم پور هم بازی شد‪« .‬شب مکافات» به کارگردانی فرامرز‬ ‫باصری و «سیاه راه» کار دیگری از کوپال مشکات دو فیلمی بودند که جلیل فرجاد سال ‪ 1363‬در ان ها به نقش افرینی‬ ‫پرداخت‪ .‬یک سال بعد اما استعداد واقعی او در سینمای ایران با حضور در نفش اول فیلم پربیننده و ماندگار «توهم» به‬ ‫کارگردانی و نویسندگی سعید حاجی میری شکوفا شد‪ .‬فیلمی درباره دو عضو یکی از گروهک های منافقین که در‬ ‫خانه ای تیمی حضور دارند و گمان می کنند نیروهای کمیته انقالب اسالمی ان ها را محاصره کرده اند‪ .‬ان ها صدای‬ ‫خالی کردن تیراهن کارگران ساختمانی را با صدای شلیک گلوله اشتباه می گیرند و در طول فیلم این اشتباه بصری‬ ‫و شنیداری چندبار تکرار می شود تا توهم شان تکمیل شود‪ .‬فرجاد با این فیلم به ستاره ای درخشان در سینمای‬ ‫ایران تبدیل شد‪ .‬تا انجا که ابراهیم حاتمی کیا یک سال بعد نقش اول فیلم «هویت» را به او هدیه کرد‪ .‬نقش افرینی‬ ‫فرجاد در این فیلم نیز تحسین برانگیز بود و به یقین «توهم» و «هویت» را باید فیلم هایی ذکر کرد که این بازیگر‬ ‫مستعد را به سینما و تلویزیون ایران بیش از پیش شناساندند‪ .‬فرجاد سال ‪ 1361‬ازدواج کرد تا صاحب دو دختر شود‬ ‫که دست بر قضا هردو هم از بازیگران خوب چند دهه بعد شدند‪ .‬بازی در مجموعه تلویزیونی «مخمصه» که‬ ‫این روزها از شبکه ای فیلم نیز روی انتن می رود و حضور در نقش برادرزن «اقای شهریاری» که‬ ‫در کابوس های شخصیت اصلی (سعید امیرسلیمانی) یا در خیاالتش در اصل نقش وجدان او‬ ‫را بازی می کرد‪ ،‬هنرمندی دیگری از او در سیمای ایران محسوب می شد‪ .‬با وجود استعداد‬ ‫باالیی که داشت‪ ،‬جلیل فرجاد از ان دست بازیگرانی است که با گذشت زمان جای مطرح‬ ‫شدن‪ ،‬بیشتر خود را از عوالم سینما و تلویزیون کنار می کشیدند‪ .‬هرچند مارال و مونا‬ ‫بعدها جور پدر را به خوبی کشیدند و با نقش افرینی های متعدد خود به بازیگرانی نسبتاً‬ ‫موفق در سینما و سیمای ایران بدل شدند‪ .‬حاال اینکه دلیل کم کاری فرجاد چه بود و چرا‬ ‫بازیگری که می توانست سال ها در اسمان سینمای ایران بدرخشد‪ ،‬عالق ه چندانی به این‬ ‫مقوله نداشت‪ ،‬بیشتر به درونیات و تفکر خود فرجاد برمی گردد‪ .‬او چند سال پیش در‬ ‫گفت و گو با خبرگزاری میزان‪ ،‬زمانی که با این سوال روبرو می شود که چرا در سال های‬ ‫اخیر کم کار شــده ‪ ،‬می گوید‪«:‬دیگر نقش خوبی برای بازیگران پیشکسوت و نسل‬ ‫میانی سینما نوشته نمی شود که من بخواهم در اثری خوب به ایفای نقش بپردازم‪.‬‬ ‫سال های متمادی از عرصه سینما دور هستم و برای بازی در ان دلتنگ شده ام‪ .‬هر‬ ‫بازیگری دوست دارد که خود را بر پرده سینما ببیند و برای دیدن خودم روی پرده‬ ‫سینما دلتنگ شده ام‪ .‬دیگر دوست ندارم در مورد وضعیت بازیگری سینما نظر بدهم‬ ‫زیرا دیگر برای من هیچ اهمیتی ندارد‪ .‬اگر کار خوبی پیشنهاد شود بازی می کنم و‬ ‫اگر نشود هم نه‪ .‬من نمی توانم دنبال نقش بروم و هر روز در هر دفتر سینمایی به دنبال‬ ‫حضور در اثار باشم‪...‬یک زمانی بود که از ما برای حضور در اثار سینمایی دعوت می شد‬ ‫و ما برای بازی حق انتخاب داشتیم اما در حال حاضر روابط‪ ،‬خودی و ناخودی و برخی‬ ‫اتفاقات باعث شده تا فقط برخی امکان حضور در سینما را داشته باشند‪.‬‬ ‫فرجاد ان روز با اشــاره به حضور دوباره خود در تئاتر گفت‪« :‬در حال حاضر شرایط‬ ‫روحی خوبی برای بازی ندارم و ترجیح می دهم کــه کاری را قبول نکنم‪ .‬نقش های‬ ‫پیشنهادی اینقدر کوچک هستند که برای من بازیگر هیچ انگیزه ای برای کار باقی‬ ‫نمی گذارند‪ »...‬به هر ترتیب جلیل فرجاد بازیگری بود که شــاید تا سالیان با همان‬ ‫نقش افرینی های جاودانش در «توهم» ‪« ،‬هویت» ‪« ،‬دســت نوشــته ها» ‪« ،‬جان‬ ‫سخت» در یاد دوســتداران قدیمی سینما بماند و نســل ده ‪‎‬ه های ‪ 60‬و ‪ 70‬او را با‬ ‫مجموعه هایی مانند «اپارتمان» و «باغ گیالس» به خاطــر اورند‪ .‬به هرحال فرجاد‬ ‫مانند نویسندگانی که تنها یک یا دو کتاب ماندگار دارند‪ ،‬به نظر‪ ،‬فرجام نیکی در سینما و‬ ‫تلویزیون ایران دارد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!