روزنامه صبا شماره 1227
روزنامه صبا شماره 1227
روزنامه صبا شماره 1227
سیمنا
شنبه 4تیر 1401شماره 1227
شنبه| 4تیر 25 |1401ژوئن 25 |2022ذی القعده |1443
سال دهم| شماره 8 |1227صفحه| 5000ناموت|
رسنوشـت تلویزیـون
در دسـت مـردم!
گفت و گوهایی با محمدرضا خردمندان و مجید واشقانی
ما همچنان معتقدیم
کلید پیشرفت کشور سینماست
علی نصیریان :از شعیبی انتظار کارهای فوق العاده دارم
صفحه 3
ادامه همکاری فردوسی پور با صداوسیما
صفحه 2
تهیه کننده «براد ران لیال» :اهل دور زدن قانون نیستیم
راوی میل به زیستن
عباس کیارستمی؛
ِ
صفحه 2
صفحه 8
عکس :محمدرضا خان میرزایی
هدیه تهرانی و بازیگری با جزئیات درست
صفحه 8
درروزگاریبهسرمیبریمکهحالاهالیفرهنگ
وهنرکشورخوبنیست.حالسینماوتلویزیوناز
سرمقاله
همه جا بدتر است .کاهش تولید محتوا و بی کاری
بسیاری از هنرمندان از یک سو و حاشیه های فراوان و ناجوانمردانه از
سویدیگرهرروزعرصهرابراهالینجیبسینماتنگترمیکند.
به کار بردن کلمه نجابت یک عنوان تعارفی یا حمایتی نیست بلکه
از یک اعتقاد نشت می گیرد .سینما هم مثل همه مشاغل به ناگزیر با
مشکالتوبیاخالقیهاییمواجهاست،تاکیدمی کنممثلهمهجا.این
که ناکسان با بی انصافی ان خطا را درشت نمایی کرده و بر طبل حاشیه
میکوبندمارادچارتحلیلاشتباهنکند.
تحلیلاشتباههمینوضعموجوداست.بهجایپیداکردنمعضلماهم
اسیرجوغالبمیشویمواهالیفرهنگرابهحاشیهمیرانیم.اگراصناف،
علی الخصوص خانه سینما در این فقره اختالف ها به موقع و جدی وارد
شوند کار به دست رسانه های زرد و شبکه های اجتماعی بی صاحب در
کشورمانمیافتد.البتهکهازماستکهبرماست.
انگار یادمان رفته انجایی که می تواند در همه مشــکالت کشور از
اجتماعی و سیاسی گرفته تا اقتصادی ،به کمک حال مردم در ابتدا و
در نهایت اهداف کشور بیاید فرهنگ ،رسانه و پیرامون ان است .تولید
محتوای فرهنگی دغدغه مند به فراخور مخاطبان هر عرصه می تواند
ارامش جامعه و سپس کلید برون رفت از ان مشکل باشد؛ البته اگر به
این جمله راهبردی رهبری معظم اعتقاد داشته باشیم که سینما کلید
پیشرفت کشور است .با نگاهی اجمالی به امار تولید محتوای جدی و
حرفه ای در سینما ،تلویزیون ،نمایش خانگی و ...در دو دهه گذشته می
توانبهحمایتنکردنهدفمندوبرنامهریزیشدهبرایبهحاشیهراندن
فرهنگ اسالمی ایرانی کشورمان پی برد .البته نباید از تاثیر نامطلوب
تولید محتوای غیر فرهنگی غافل بود .همان بالیی که تولید محتوای
غربیبافرهنگوسبکزندگیجوانانکشورمانمیاوردصدالبتهتولید
محتوای داخلی بدون در نظر گرفتن ارزش های اسالمی و سبک زندگی
ایرانی خواهد اورد .انچه در این یک دهه فعالیت رسانه ای در مجموعه
رسانه ای صبا برایمان ثابت کرده این است که با همه فشارها اقتصادی و
مواجه ناجوانمردانه معارضین رسانه ای بخصوص شبکه های اجتماعی
ولنگار،اگرصادقانهوحرفهایبامخاطبانمانمواجهشویمحتمااثرگذار
وقابلاعتمادخواهیمبود.
بیصداقتی،چهدرتولیدمحتوایفرهنگی،چهدررسانههانهفقطیک
رسانهیایکشبکهتلویزیونی،بلکهمیتواندبهرسانهملیکشورلطمه
غیرقابلجبرانبزند.راهدورنرویمهمیناتفاقچندروزقبلدریکبرنامه
تلویزیونیومواجههخالفواقعمردمبایککارشناسسیاسی،نمونهای
از این رفتارهاست .نمی شود در ظاهر و گفتار یک مشی را پیش گرفت و
دردلجوردیگربود.کارفرهنگیتمیز،اثرگذارنمیشودمگربهاعتقاد
قلبیتوامباصداقتوداشتنتخصصالزم.
محمدرضاشفیعی
سردبیر
1 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
شنبه 4تیر 1401شماره 1227
مشکل «کلیله و دمنه» حل شد
چند وقتی می شود در خبرها می شنویم که سریال عروســکی «کلیله و دمنه» به کارگردانی مرضیه
برومند ،مجوز ساترا را نداشته و در حال پخش غیرقانونی است .همچنین انتقادهایی نیز بر سر محتوای این
سریال وجود داشته که طی یک ماه گذشته این نقدها به شیوه های گوناگون مطرح شده است .کار به جایی
رسیده بود که رییس ساترا با اشاره به اینکه به دنبال حکم قضایی است از پیگیری برای توقیف این مجموعه
است خبر داده بود .حال سید مصطفی احمدی تهیه کننده گفته مشکالت عرضه این مجموعه حل شده و
تعامالت با ساترا ادامه دارد .او درباره این مجموعه که پیش از این با مشکل مجوز مواجه شده گفته است:
قسمت ششم «کلیله و دمنه» با مجوز ساترا عرضه می شود /خبرگزاری صبا
۱۲محور تحول صداوسیما اعالم شد
پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما ،در جلسه شورای معاونان سازمان صدا و سیما کلیات سند تحول
رسانه ملی را رونمایی و جزئیات این سند را تشریح کرد ۱۲ .محور تحول در محتوا عبارتند از عدالت گستری،
روایت پیشرفت همه جانبه جامعه ایرانی ،ایثار ،مقاومت شهادت و توسعه سبک زندگی ایثارگرانه ،سبک زندگی و
خانواده با محوریت سبک زندگی انقالبی ،هنر انقالب با معرفی شایسته اثار برجسته ،نقد غرب و هجو غربزدگی،
تقویت هویت جهانی امتی با بازنمایی قدرت نرم ایران اسالمی در جهان ،روایت جوان مومن انقالبی با نگاه پیشرفت
اینده ،الگوی زن انقالب اسالمی ،مقابله با جریان ارتجاع و تطهیر پهلوی ،روایت هوشمندانه و صحیح تاریخ اسالم
و ایران ،بسط الگوی حکمرانی مردمی با بازخوانی نهادهای مردمی -انقالبی /خبرگزاری صدا و سیما
تهیه کننده «براد ران لیال»:
اهل دور زدن قانون نیستیم
این روزها در بیشتر محافل سینمایی و رسانه ای ،حرف از «برادران لیال» و حواشی ان است و به تازگی
نیز اعالم شد که این فیلم ،پروانه نمایش ندارد و در سینماهای ایران نمایش داده نمی شود .جواد نوروزبیگی
تهیه کننده فیلم ،درباره اتفاقات پیش امده و تصمیماتی که برای این فیلم گرفته شده ،واکنش نشان داده و
می گوید« :این فیلم به وضوح عوارض تحریم ها بر جامعه را نشان می دهد و می گوید که تحریم چه بالیی سر
مردم اورده است.
این فیلم برای مردم و نشان دادن سختی های ان ها ساخته شده است ».او با بیان اینکه ما اصال فکرش را
هم نمی کردیم یک دفعه این همه حاشیه بر متن غالب شود و چشم انتظاریم تا خانه سینما و بزرگان سینما
قدمی بردارند و به مدیران فعلی سینما کمک کنند تا این حاشیه ها را مدیریت کنند ،عنوان می کند« :درست
است که در این حاشیه ها ما و فیلم مان ضرر می کنیم اما سینما هم در این میان متضرر می شود .یک فصل از
سال گذشته ولی گیشه خوب نداریم و مردم به سینما نیامده اند .ایا این جنجال ها کمک می کند تا مردم به
سینماها بیایند؟ خواهش می کنم مردم را در نظر بگیرید .من اگر تخلف شخصی کرده ام باید پاسخگوی ان
باشم ولی این فیلم برای مردم و درباره مشکالت امروزشان است .این جنجال ها باعث می شود تا رسانه های
بیگانهسواستفادهکنندودرتیترخبرهاقراردهندوبهتراستکهازاینماجراهاجلوگیریشود».نوروزبیگی
با بیان این مطلب که روح اهلل سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم اعالم کرد کار از دست
ان ها خارج شده است ،می گوید« :علی رغم اینکه این موضوع خارج از عرف سازمان سینمایی است اما ما
می توانیم فیلم را برای هر نهادی که این نگرانی برایش به وجود امده که «برادران لیال» دچار مشکل است و
با این موضوع مرتبط هستند ،نمایش دهیم و ان ها نظرات خود را اعالم کنند و ما تا جایی که به فیلم اسیبی
نرسد برای اصالحات همکاری خواهیم کرد .همچنین دوست داریم وزیر محترم فرهنگ و ارشاد و کمیسیون
فرهنگی مجلس و نهادهای مرتبط که جلوی کار را گرفته اند ،فیلم را تماشا کنند / ».خبرگزاری صبا
ساخت انیمیشنی با الهام از زندگی موالنا
انیمیشن «شعر المیا» محصول کمپانی وست اندفیلمز و ساخته الکس
کرونه مر ،با الهام از زندگی موالنا شاعر بزرگ ایرانی ،اکران عمومی می شود.
این انیمیشن ،درباره یک دختر بچه پناهنده سوری به نام المیا است که یکی
از محبوب ترین انیمیشن های جشنواره انسی ۲۰۲۱بود و متعاقب ان در
جشنواره های ونکوور ،زوریخ و پراگ به نمایش درامد .در این انیمیشن ،یک
بچه ۱۲ساله پناهنده سوری از خشونت موجود در کشورش می گریزد و به
کتابشعرموالناشاعرمشهورقرنسیزدهم،بهعنوانیکمنبعالهامپرقدرت
نگاهمی کند.هم زمانکهخطراتسفرایندختربچه ۱۲سالهافزایشمی یابد،
کتاب به دروازه ای جادویی بدل می شود که در ان ،دختر بچه با موالنا هنگامی
که خردسال بود و از خشونت زمان خودش (حمله مغول ها) فرار می کرد،
مالقات می کند .در دنیای رویایی مشترک این دو نفر ،انها با هیوالهایی که
در دنیای واقعی به دنبال شان هستد ،مبارزه می کنند و همچنین المیا باید
به موالنای کم سن و سال کمک کند تا شعری بنویسد که ۸۰۰سال بعد با
استفاده از ان زندگی خودش را نجات دهد /خبرگزاری صبا
راهبردجدیدصداوسیما؛دادنبخشیازانتنبهمردم
محمدرضا خوشرو مدیر شبکه نسیم ،درباره محتوای برنامه های
تولیدی تلویزیون می گوید« :در اختیار مردم قرار دادن بخشــی از
انتن ،از راهبردهای دوره تحول رسانه ملی است که شبکه نسیم به
همه طنزپردازان کشور این نوید را می دهد که می توانند از بسترهای
تعاملی برنامه های مختلف این شــبکه استفاده کنند و هنر خویش
را در زمینه شــاد کردن مردم در معرض دید مخاطبان قرار دهند.
براساس برنامه ریزی های پیش بینی شــده شبکه نسیم ،مجموعه
«طنزســتان» می تواند به تدریــج با بهره گیــری از ظرفیت های
مردمی در حوزه طنز کشــور ،مخاطبان خاص خود را جذب کند».
«طنزستان» با ساختار ترکیبی -نمایشــی ،به صورت ایتم محور و
براساس موضوعات روز جامعه و با زبان طنز تولید می شود .بینندگان
از اقصی نقاط ایران می توانند تولیدات طنز خود را برای برنامه ارسال
کنند که هر شب برنامه منتخب طنز های ارسالی با نام صاحب اثر در
این برنامه و از انتن شبکه نسیم پخش می شود /خبرگزاری صبا
ادامه همکاری فردوسی پور با صداوسیما
با اعالم برنامه های تابستانی شبکه های سیما ،نام برنامه ورزشی «فوتبال
»۱۲۰هم دیده می شــود .تاکنون ۱۰فصل از برنامه «فوتبال »۱۲۰روی
انتن رفته است و حاال با اغاز تابستان و شروع لیگ های اروپایی ،بر اساس
اعالم معاونت سیما باید منتظر فصل جدید بود .اخرین برنامه از فصل دهم
«فوتبال »۱۲۰به تهیه کنندگی عادل فردوسی پور خرداد ماه امسال از شبکه
ورزش پخش شد« .فوتبال »۱۲۰با اجرای حمید محمدی و تهیه کنندگی
عادل فردوسی پور چند سالی است که از شــبکه ورزش پخش می شود و
پیش بینی می شود شروع «فوتبال »۱۲۰در روزهای پنجشنبه ساعت ۲۳با
همان تیم قبلی باشد.فصل جدید دیگر برنامه های روتین شبکه ورزش شامل
«ویدیو چک» پنجشنبه ساعت « ،۲۲کادر فنی» شنبه تا چهارشنبه ساعت
« ،۱۸جهان ورزش» شنبه تا چهارشنبه ساعت « ،۱۹:۳۰باشگاه» شنبه تا
چهارشنبه ساعت« ،۱۰:۰۰کوه گشت» پنجشنبه ساعت« ،۱۳:۳۰پهلوون»
شنبه تا چهارشــنبه ســاعت « ،۱۷:۰۰مثبت ورزش» و «دست اول» در
تابستان ۱۴۰۱همچنان به روی انتن خواهند رفت /خبرگزاری صدا و سیما صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
معرفی هیات انتخاب 2بخش از جشنواره فیلم شهر
روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم شهر ،هیات انتخاب انتخاب دو بخش این جشنواره را اعالم کرد
که بر اساس ان جواد رمضان نژاد ،امین زندگانی و محمدرضا شفاه انتخاب اثار در قالب سریال های تلویزیونی
و نمایش خانگی این جشــنواره را برعهده دارند .همچنین بهرام عظیمی ،هادی محمدیان و محمدامین
همدانی نیز به عنوان هیات انتخاب پویانمایی کوتاه و نیمه بلند هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر،
معرفی شدند .این جشنواره به دبیری مجید اکبرشاهی ،تابستان سال جاری در تهران برگزار می شود.
شنبه 4تیر 1401شماره 1227
بازیگری که نقش خواهر ترامپ را بدون دستمزد بازی کرد
جسیکا چستین بازیگر برنده جایزه اسکار برای بازی در نقش ماریان ترامپ ،خواهر دونالد ترامپ در فیلم
«زمان ارماگدون» به کارگردانی جیمز گری دریافت هرگونه هزینه ای را رد کرد .او در این باره گفته است« :وقتی
جیمز (گری) پیش من امد ،هنوز چیزی از فیلمنامه نخوانده بودم .با این حال دوست داشتم ان کار را انجام دهم.
انها به من پیشنهاد پول دادند و من گفتم ،نه ،نه ،پول نمی خواهم .من فقط می خواهم این کار را به صورت رایگان
انجام دهم و تنها چیزی که دوست دارم این است که هرگز اعالم نشود که من در این فیلم بوده ام / ».خبرگزاری صبا
اکران های مردمی «بدون قرار قبلی»
علی نصیریان :از شعیبی انتظار کارهای فوق العاده دارم
اکران های مردمی فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی و
تهیه کنندگی محمود بابایی ،این روزها با حضور بازیگران این فیلم و سایر هنرمندان،
در سینماهای کشور ،برگزار می شود.
فیلمی که از روز اول اکران ،مورد توجه مردم و اهالی سینما قرار گرفته است .علی
نصیریان که اخیرا در برنامه تلویزیونی «خندوانه» از ابتالی نوه خود به اوتیسم صحبت
کرده بود ،در اکران مردمی این فیلم ،بیان کرد« :یکی از نقاط قوت فیلم ،پرداختن به
اختالل اوتیسم در این اثر اســت و چقدر زیبا زندگی یک کودک اوتیسمی را روایت
می کند که این نشــان دهنده خالقیت کارگردان فیلم اســت ،چرا کــه در این فیلم
انسان ها به صورت خود واقعی نشان داده می شوند».
این بازیگر ســینما ،تئاتر و تلویزیون ،ضمن تقدیر از بهروز شعیبی و عوامل فیلم،
اظهار کرد« :فیلم «بدون قرار قبلی» سینماست .این فیلم داستان یک احساس انسانی
را به تصویر می کشد« .بدون قرار قبلی» در رده فیلم های تاثیرگذار است ،چون توانسته
حس انسان را جاری کند .من از اقای شــعیبی انتظار کارهای فوق العاده دارم؛ چون
توانایی ایشان را تولید فیلم خوب و تاثیرگذاری چون بدون قرار قبلی دیدم».
بهروز شعیبی کارگردان این فیلم ،نیز گفت« :امروزه در هر حوزه ای بزرگانی داریم
که امپراطور ان حوزه محسوب می شوند و به نظر من استاد علی نصیریان ،امپراطور
هنر نمایش هستند .حضور ایشان برای تماشای فیلم «بدون قرار قبلی» بزرگ ترین
افتخاری است که در این سال ها نصیب من شده است.
ما با بزرگان مان عاشق ســینما می شــویم ،این روزها فیلمی با بازی استاد علی
نصیریان در سینماها در حال اکران است که اســتاد بزرگ و گرانقدرم اقای داریوش
مهرجویی ان را کارگردانی کرده اســت که همه ما تحت اموزش فیلم های ایشان به
سینما عالقمند شده ایم».
مصطفی زمانی بازیگر فیلم «بدون قرار قبلی» با بیان اینکه امیدوارم انچه که در این
فیلم می بینید شما را به سمت اتفاقاتی ســوق دهد که دوست داشتید در زندگی تان
رقم بخورد و ما ان را «سرنوشت» می نامیم ،بیان کرد« :این سرنوست برای هر بشری
بنا به طبیعتی که برایش طراحی شده همیشه خوشایند بوده است اما متاسفانه جهان،
دغدغه ها و همه انچه را که به ما مربوط نیست و فکر می کنیم که مربوط به ما است،
پیگیری و قضاوت می کنیم.
3
ما تابع سرنوشــتیم و اگر این مســاله را بپذیریم ،به راحتــی می توانیم
زندگی مان را با خوشی بگذرانیم .از نظر من ،این فیلم دوست دارد به انسان ها
بگوید که سرنوشــت مثل یک بدون قرار قبلی است که از قبل به ان فکر
نکرده اید .بنابراین بهتر است که ادم ارزو نکند و ببیند که سرنوشت چه
چیزی را براش رقم زده است».
فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» تازه ترین اثر بهروز شعیبی ،با بازی
پگاه اهنگرانی ،مصطفی زمانی ،صابر ابــر ،الهام کردا ،امین میری ،حامی
ترابی و رضا صابری ،این روزها در حال نمایش است و با استقبال مخاطبان
سینما همراه شده است .این فیلم ،با توافق صورت گرفته از سوی تهیه کننده
و پخش کننده ،به طرح شناور قیمت بلیت افزوده می شود که در سینماهای
حوزه هنری اجرایی شده است.
ت بلیت فیلم ها براســاس چهار فاکتور ،هفته و روز نمایش
در این طرح قیم
فیلم ،نوع فیلم ،کیفیت سالن و ساعت تماشای فیلم ارزش گذاری می شوند و
مخاطبان می توانند با تنوع قیمتی مختلفی به سینما بروند.
قیمت گذاری شــناور بلیت فیلم های سینمایی،
موضوعی متداول در زنجیره سینماهای جهان
اســت که در روش های ســنتی مدیریت
فرهنگی و هنری در ایران در نظر گرفته
نشده است.
از همین رو موسســه بهمن سبز
حوزه هنری با پیش قدم شــدن در
اســتفاده از این روش و با بررسی
روند فروش حدود ۱۵۰ســالن
سینمایی خود در طول ۸ماهه
اخیــر در تــاش اســت تا به
برنامه ای جامــع و بومی برای
قیمت گذاری ســانس های
سینما برسد /خبرگزاری صبا صفحه 3
4
شنبه 4تیر 1401شماره 1227
پرونده
اقای خردمندان! به تازگی فصل چهارم سریال «از سرنوشت»
نیزبهپایانرسیدوطبقامارصداوسیمااینمجموعهتبدیلبهیکی
از پرمخاطب ترین سریال های تاریخ تلویزیون شد .انتظار چنین
بازخوردی را از مخاطب داشتید؟
باتوجه به بازخوردی که از پخش فصل های پیشین مجموعه گرفته بودیم،
انتظار پربیننده شدن این فصل را داشتیم ،اما نکته جالب برایم این بود که فصل
چهارم سریال ،نسبت به دیگر فصل ها حدود چهار برابر مخاطب بیشتری پیدا
کرد؛یعنیبسیاریازافرادبدونتماشایفصل هایقبلیجذبمجموعهشدند.
این اتفاق برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار بود.
این مجموعه درباره زندگی ،مســائل و بحران های نسل جوان
صحبت می کند .دوربین به فضای بهزیستی سرک کشیده و مسایل
بچه هایبهزیستیراروایتمی کند.بهنظرشماپرداختنبهمشکالت
ومسایلاینقشرازجامعهمی تواندعلتیبرایپربینندهشدناثرتان
باشد؟
سریال «از سرنوشت» قصه مردمان واقعی جامعه است و انسان های باورپذیر
با دغدغه های واقعی و عینی و ارزوها و اشــتباهات واقعی را نشان می دهد.
دوربین ،قشر نوجوان و جوان جامعه را نشانه می رود و حقایق و مسائل زندگی
این افراد را روایت می کند .البته تالش ما هم بر این بود که هر کدام از کاراکترها،
نماینده بخشی از جامعه باشند و بحران ها و مسائل قشر جوان از دل حقایق
جامعه انتخاب شود و نگاه اسیب شناسانه ای به مسائلی چون عشق ،شکست،
جوانی ،رفاقت ،ازدواج ،اشتغال ،خانواده و ...داشته باشیم .در سریال ما درباره هر
موضوعیکهصحبتمی شدمابه ازایبیرونیانهمدرجامعهودرمیانجوانان
دیدهمی شدوایننکته ایبودکهبههمراهشدنبینندهباسریالکمکمی کرد.
حتی در حوزه میانساالن هم شخصیت خندان و مهتاب را داشتیم که ان هم
مخاطبان خود را داشت .سعی ما این بود که در فصل چهارم از فضای بهزیستی
و پرداخت مسائل مربوط به ان تا اندازه ای فاصله بگیریم .در واقع من این فصل
را بیشتر یک ملودرام جوانانه می دانم.
وقتی سریالی پرمخاطب می شود اغلب درباره ساخته شدن
فصل های بعدی ان مجموعه نیز زمزمه هایی شنیده می شود،
اما ساختن فصل تازه از یک سریال پرمخاطب
ماجرایی پرریسک است .اگر فصل بعدی
به خوبی فصل های پیشــین نباشد
مخاطب دلسرد شده و حتی زحمات محمدرضاخردمندان:
قبلی هم به باد مــی رود .هنگام
ساخت فصل
چهارم از این بابت از سرنوشت» قصه مردمان
حفظطراوتوتازگیداستان،بهشیوه ایپخته ترقصهراروایتکنیم.
نگرانی نداشتید؟
به نظرم وقتی مردم با داستان زندگی
اسـت
جامعه
واقعی
سریال از جانب مخاطب که با اقبال همراه شد ،اما خود
یک خانواده در یک درام تلویزیونی درگیر
شما سطح کیفی اثر خود را چگونه ارزیابی می کنید؟ از نتیجه
می شوند و ارتباط می گیرند ،مسائل مربوط
کارراضیهستید؟
به شــخصیت های قصه و درام ،به نوعی تبدیل
فکر نمی کنم کارگردانی وجود داشته باشد که از نتیجه کار خودش صد در
به مسئله مردم می شود و شــروع به برقراری ارتباطی
صدراضیباشد.مخصوصااینروزهاتولیداثرتلویزیونیبسیارسختشدهاست.
بسیار نزدیک با تک تک کاراکترهای محوری درام می کنند که چنین جریانی
فشار جسمی و روانی فراوانی که به کارگردان و تیم تولید وارد می شود گاه ادم را
باعث پیگیری بیش از پیش مخاطب نسبت به مجموعه می شود .از نمونه های
تامرزناامیدیوخستگیمطلقپیشمیبرد.بهخصوصکهاینفشارحتیدر
موفق این چنینی نیز می توان به سریال های
پس تولید هم ادامه دارد .باور کنید این که کار روی انتن باشد و شما همزمان
«پایتخت» و «نون -خ» اشاره کرد .در
درگیر تدوین و صداگذاری و موسیقی و اصالحات پخش باشید ،نشان از
این مواقع وقتی فصل بعدی سریال
هنرمندیفیلمسازندارد.فاجعهانجااستکهمی بینیمسریالیهمزمان
ساخته می شــود باتوجه به بستر
روی انتن است و کارگردان تا روزهای اخر همچنان در حال ضبط و
قصه ،مسائل جدیدی در دل درام
فیلمبرداری است .در چنین شرایطی کارگردان کی فرصت می کند
مطرح می شود و در این نقطه اگر
رویپس تولیدکارشنظارتداشتهباشد؟کیفرصتمی کندایده های
مخاطب را بتــوان درگیر کرد،
صوتی را که در حین ضبط به ان فکر کرده در صداگذاری اجرا کند؟
می شود گفت که فصل تازه
بههرحالماتمامتالشخودرابه کارگرفتیمتاباتوجهبهامکاناتیکه
سریال موفق شده است.
در اختیارمان بود بیشترین بهره برداری را داشته باشیم .االن من خودم
ما برای دستیابی به این
بهتر از هر کسی می دانم کار چه نقطه ضعف هایی دارد و دلیل ان ها چه
هدف از همه ظرفیت های
بوده است اما این ها چیزهایی نیست که بشود برای مردم توضیح داد.
موجود استفاده کردیم و
سعی مان بر این بود
وقتیاثریبرایتلویزیونساختهمی شودیکیازچالش هایی
کــه ضمن
که باید با ان دســت و پنجه نرم کرد ،مســئله ممیزی ها و
اصالحیه هااست.شمانیزبههنگامپخشبااینمسئلهدرگیر
شدید؟
به هرحال ســریال هایی که برای تلویزیون ســاخته می شوند،
دستخوش ممیزی ها و اصالحیه هایی قرار می گیرند .سریال ما نیز از این
قاعدهمستثنینبود .البتهدرکلمی توانمبگویمکهاینمجموعهباکمترین
میزان اصالحیه به انتن رسید و سکانسی که حذف ان به قصه لطمه
بزند کم داشتیم .اکثر اصالحات ،حذف یا دوبله جمالت و کلمه ها بود.
به هنگام فیلمبرداری ،سریال با یک توقف چند هفته ای
ملیکا نصیری
فصلچهارمسریال«ازسرنوشت»،اخیرابهعنوانیکیازپر
گفت و گو
کهبهتهیهکنندگیاکبرتحویلیانونویسندگیمحمدمح
ازشبکهدوسیماپخششد.کارگردانیفصلاول،سوموچهارماینسریالبر
بازیگرانیهمچونحسینپاکدل،لیالبلوکات،مجیدواشقانی،مائدهطهماس
داستاننیزباشخصیت هاییچون«هاشم»بابازیداراحیایی«،سهراب»بابا
پایانیاینسریالحضورداشتندوروایتدوستی هاورفاقت هاییرابهتصویرم
دارند و به همین دلیل ،به عنوان پرمخاطب ترین سریال تلویزیون معرفی ش
و سه فصل دیگر را به زندگی مستقل و بیرون از فضای پرورشگاه می گذرانن
تلویزیونبهتصویرکشیدهاست.البتهبازیگرانزیادیچونرضاداودنژاد،پو
فصولمختلفاینسریالحضورداشتند.موفقیتاینسریالدرفصلچهار
روزنامهصبا بنشینیم و باانهادربارهسرنوشت«ازسرنوشت»صحبتکنیم.
روبه رو شد .این وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا بود؟ شما در طول
دوران پاندمی برای تولید سریال با چه چالش ها و مشکالتی رو به رو
بودید؟
به دلیل شیوع ویروس کرونا فیلمبرداری کار یک ماه متوقف شد ،اما درست
یک هفته بعد از شروع مجدد کار خود من مبتال به کرونا شدم ولی به دلیل
کنداکتور پخشی که داشتیم دیگر امکان توقف فیلمبرداری نبود در نتیجه من
قرنطینه شدم و به صورت انالین شروع به کارگردانی سکانس های باقی مانده
کردم .یعنی تمام مدت با عوامل با تماس تصویری ارتباط گرفته و شروع به
تعیین جای دوربین در هر پالن و چیدن میزانســن می کردم .دورخوانی با
بازیگران و جرح و تعدیل فیلمنامه هم از همین طریق انجام می شد .شاید
باورکردنی نباشد اما یک هفته اول با تب باال همچنان تمام مدت برخط بودم
و کارم را ادامه می دادم .این ماجرا برای خودم تجربه ای غریب بود .البته باید
بگویم که وقتی پای میز تدوین نشستم و راش ها را دیدم مجبور شدم بعضی
از سکانس ها را مجددا تکرار کنم؛ چون به هر حال به صورت برخط نمی توان
به خوبی بر پالن ها اشراف داشت.
چالش هایدیگریهمداشتید؟
بلهمتاسفانهدرهمینایامیکیازبازیگراناصلی مانکهنقشدهشترابازی
می کرد مبتال به سرطان شد .او اواسط کار برای درمان از کشور رفت و ما مجبور صفحه 4
پرونده
شنبه 4تیر 1401شماره 1227
5
این سریال موفق شد که توجه نسل جوان را به خود جلب کند؛
چیزی که این روزها کمتر اتفاق می افتد .به نظر شما چه عاملی در
رخداد این اتفاق مهم تاثیرگذار بود؟
به اعتقاد من یکی از بهترین مبلغان برای هر اثر نمایشی نوجوانان و جوانان
جامعه هستند .اثری که بتواند نظر این قشر از جامعه را به خود جلب کند شاید
بتوان به نوعی موفق دانست .نوجوان و جوان هم زمانی به یک اثر جذب شده و
نسبت به داستان ان توجه نشان می دهد که بتواند خودش را در قصه پیدا کند.
نمی خواهم از لغت همذات پنداری استفاده کنم .درواقع منظورم این است که
وقتی در بستر یک قصه خوب ،نوجوان یا جوان مسائل ،معضالت و چالش های
خودش را پیدا می کند با داستان اثر همراه می شود.
کاراکترشمادراینمجموعهشخصیتیخاکستریداشت.بااینکه
نقشیخاکستریراایفاکنیدمشکلینداشتید؟
در ابتدا و در متن فیلمنامه کاراکتری که من ایفاگر نقش ان بودم ،شخصیتی
سفیدداشت،اماوقتیبامحمدرضاخردمندان،کارگردانکاربهبحثوتبادلنظر
پرداختیم،بهاینباوررسیدیمکهبرایباورپذیریهرچهبهتروبیشترنقشمنصور
بهتراستانرادرقالبکاراکتریخاکستریارائهدهیمچوناغلبشخصیت های
واقعی در جامعه نیز شخصیتی خاکستری و پیچیده دارند .درنتیجه ما از این
شخصیتکامالبی تقصیریومحقبودنراسلبکردیمواحساس گراییافراطی
وعصبانیتراچاشنیاحساساتدرونیاینکاراکترکردی.
سرنوشت تلویزیون در دست مردم!
رمخاطب ترینسریال هایتلویزیون،ازسویرسانهملیمعرفیشد.سریالی
حمودیسلطانی،روحالهصدیقیوساراخسروابادیدرچهارفصلساختهو
رعهدهمحمدرضاخردمندانوفصلدوانبرعهدهعلیرضابذرافشانبودو
سبی،سیدمهردادضیایی،درهرچهارفصلاننقش افرینیکردند.محوریت
ازیکیساندیباجو«نغمه»باهنرمندیفاطمهبهارمستبودکهدرسهفصل
می کشیدندکهجوانونوجوانامروزیعالقهبسیاریبهایندستداستان ها
شد« .از سرنوشت» ،روایت دو پسر بچه ای است که فصل اول را در پرورشگاه
ند و روایتی تلخ و شیرین از این استقالل و روی پای خود ایستادن را در قاب
وریاپورسرخ،شبنمفرشادجو،علیرضااستادی،رضابنفشه خواهو...نیزدر
رم،بهانه ایشدکهپایصحبت هایمحمدرضاخردمندانومجیدواشقانیبا
.
درانتظارساختهشدنفصلپنجماینمجموعهباشیم؟
درحالحاضربهساختنفصلپنجماینسریالفکرنمی کنیم.هدفمااین
است که خاطره خوبی از این سریال در ذهن مردم ثبت شود و فکر می کنیم
تا امروز هم توانسته ایم به این مهم دست پیدا کنیم .البته باید بگویم که فصل
چهارم سریال «از سرنوشت» از دید من فصل دوم این سریال تلقی می شود زیرا
مادرابتداقصه ای 52قسمتیداشتیمکهدرسهفصلکودکی،نوجوانیوجوانی
روایت می شد .بعد از ساخت این قصه ،پیشنهاد فصل بعدی به ما شد .خروجی
اخرین فصل هم به اعتقاد من به گونه ای بود که اگر مخاطب قسمت های قبلی
کار را ندیده باشد بدون احساس غریبگی به تماشای مجموعه بنشیند .درواقع
مسئله درام در اخرین فصل از ابتدا اغاز می شود.
مجید واشــقانی در فصل چهارم سریال «از سرنوشت» جایگاه
مطلوبی را از نگاه مخاطبان به دســت اورد .جایگاهی که
شدیمدوبارهازنوبه دنبالبازیگرجایگزینباشیم.شاهورستمی
بخشی از ان به تجربه و توان این بازیگر برمی گردد و
اینگونه به کار اضافه شد و ما مجبور شدیم تمام سکانس
مجیدواشقانی:
بخشی به تعامل با خالق این مجموعه تلویزیونی.
هاییراکهبادهشتقبلیگرفتهبودیمباشاهوتکرارکنیم.
او در گفت وگو با صبــا ،از تعامل با محمدرضا
بعضیازسکانس هاراهمبهدلیلازدستدادنلوکیشن
خردمندان برای ترسیم یک کاراکتر خاکستری
بازیگر بایدقدرت
نمی توانستیمتکرارکنیمکهمجبورشدیمبرایکاراکتر
سخنگفتهاست.
قبلی اســمی دیگر را انتخاب کنیم و برایش قصه ای نزدیک شدن به هر نقشی را
بسازیم.کاراکتردلبردرپرورشگاهازهمین جاامد.
فصل چهارم سریال «از سرنوشت» موفق شد
کهدرجایگاهیکیازپربیننده ترینمجموعه های
داشتهباشد
فیلمبرداری سریال یک سال به طول انجامید.
تلویزیونیقراربگیرد.چهعواملیبهنظرشمابهدیده
ایجاد
طوالنی شــدن روند فیلمبرداری اغلب باعث
شدن هرچه گسترده تر این اثر کمک کرد؟ خود شما
با
شما
شود.
ی
مشکالتی در حفظ راکورد راش های گرفته ،م
انتظاراینحجمازمخاطبراداشتید؟
چنینچالشیروبه رونبودید؟
قطعا دیده شــدن کاری که برای به ثمر نشستن ان تالش بسیاری
دچار
راکوردها
حفظ
در
شــد
ی
م
باعث
فیلمبرداری
طوالنی بودن روند
انجام شده است ،جای خوشحالی دارد زیرا این خیلی مایوس کننده است
چالش های جدی شــویم .برای مثال مدل ریش بازیگر در این ایام ممکن
که برای ســاخت مجموعه ای انرژی صرف شود اما نتیجه مورد رضایت
است تغییر حالت بدهد یا برای مثال وقتی از یک لوکیشن به لوکیشن دیگری
مخاطب قرار نگیرد .یکی از دالیل اقبال مخاطب نسبت به این مجموعه
می رفتیم و چندماه بعد دوباره به ان لوکیشن برمی گشتیم می دیدیم تمام
تلویزیونی ،تعدد قسمت ها و فصل های این ســریال بود که به درستی
لوکیشن رنگ شده و دکورش به هم ریخته است .حاال باید دوباره لوکیشن را
قصه گویی می کرد .درواقع «از سرنوشــت» ،در فصل های پیشین خود
به حالت اول برمی گرداندیم .یا برای مثال در فصل زمستان درختان پرورشگاه
برندســازی کرده و در فصل چهارم از همان ابتدا جای خود را در میان
خشک است اما در تابستان پر از درخت و شما هیچ چاره ای ندارید.
مخاطبان باز کرده بود.
فکر می کنم این نقش به دلیل مختصات سنی اش از شخصیت
واقعیشماوتجربه هایزیسته تاندورباشد.خودتانباکاراکترمنصور
چه قدر احساس نزدیکی می کردید و ایفای چنین نقشی برایتان با
چالشهمراهنبود؟
از ان جایی که این کاراکتر پانزده سال با من اختالف سنی داشت ،پذیرفتن
این نقش از روز اول برایم با چالش همراه بود .از همان ابتدا تصمیم گرفتم به
چشم چالشــی به این نقش نگاه کنم که در اخر تبدیل به نقطه ای خاص در
کارنامه هنری ام خواهد شــد و فکر می کنم درنهایت هم این اتفاق افتاد .در
فصل های پیش ،این کاراکتر پانزده سال از من کوچک تر است و بعد در فصل
چهارم به بیست سال بزرگ تر از من می رسد و عروس و نوه دارد؛ چیزی که
بسیار از تجربیات زیسته من دور بود ،اما اعتقادم این است که اگر بازیگر هستیم
باید قدرت نزدیک شدن به هر نقشی را داشته باشیم و از پس ارائه اش بربیاییم
چون اصال تعریف بازیگری نزدیک شدن به کاراکترهایی است که شخصیت
واقعیبازیگرنیستند.
محمدرضا خردمندان در جایگاه یک کارگردان چگونه برای ارائه
بهتر این نقش به شما کمک می کرد و شیوه هدایت بازیگرش به چه
شکلبود؟
اینسریالاولینتجربههمکاریمنبامحمدرضاخردمندانبود.البتهازقبل
یدانستمکهارتیستوکاربلداست.بعدازشروع
فیلمسینماییاورادیدهبودموم
همکاری نیز بین ما رفاقتی شکل گرفت که در روند و پیشبرد کار کمک کننده
شد.ازهمانابتدانیزباصحبتیکهداشتیمتکلیف ماندربارهشخصیتمنصور
مشخصشدهبوددرنتیجههدایتاینکارگردانبههنگامایفاینقشبرایمن
درحدیکروتوشکلیویاارائهنظراتیبودکهبهبیانشخصیت پردازیکاراکتر
کمک می کرد .باید بگویم تجربه همکاری ام با محمدرضا خردمندان بسیار
شیرین بود و در قامت کارگردان بازیگر را اگاهانه هدایت می کرد.
بعدازاتمامکاروقتیبهبازیخودنگاهمی کنیدنقطه ضعف هاییرا
در بازی حس می کنید یا از نتیجه نهایی رضایت دارید؟ بازی در کدام
بخشبرایشماچالشبیشتریبههمراهداشت؟
وقتی بعدا به نتیجه کلی کار نگاه می کنی همواره نظرات و پیشنهادهای
دیگری برای خودت داری و این اتفاقی طبیعی است .اما فکر می کنم توانستم
برای ایفای نقش شخصیت منصور نمره قبولی را بگیرم .من همواره می گویم
در رزومه کاری ام فیلم بد هست اما بازیگری بد نیست ،چون با تمام دل و جان
و حواسم کار می کنم« .از سرنوشت» هم برایم تجربه فوق العاده ای بود ...و اما
سکانسی که در این مجموعه بیشتر من را درگیر کرد جایی بود که شخصیت
منصور در هتل به پای بازیگر مقابل می افتد .در ان لحظه سقوط عجیبی را در
شخصیت منصور شاهد هستیم به همین دلیل بازی کردنش برای من بسیار
هیجان انگیز بود و کمی اضطراب هم داشتم که نکند خوب از اب درنیاید که
خداراشکر همه چیز عالی پیش رفت.
به نظر شما تولید اثار باکیفیتی چون «از سرنوشت» تا چه میزان
قابلیت افزودن به تعداد مخاطبان رسانه ملی را دارد؟
امیدوارم قصه های خوبی در تلویزیون ساخته شــود و مردم به تماشای
ان ها بنشینند .قطعا تلویزیون مخاطبان خود را دارد اما وقتی حتی به دروغ
هم می شنویم که دیگر مردم پای تلویزیون نمی نشینند حال بدی وجودمان
را فرامی گیرد .چنین جمله ای حتی اگر شــایعه هم باشد ازاردهنده است و
امیدوارم کارهای خوبی در این رسانه تولید و پخش شود. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
شنبه 4تیر 1401شماره 1227
اجرای ارکستر سمفونیک تهران در تاالر وحدت
شامگاه پنجشنبه ،ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان در تاالر وحدت با 25دقیقه تاخیر
به روی صحنه رفت که تا 12شب نیز این اجرا در میان استقبال تماشاگران ،به طول انجامید .در این شب،
شُ لَیل (ثمین باغچه بان) ،ویرانه (ثمین باغچه بان) ،سمفونی شماره ( ۱۰۴ژوزف هایدن) ،سمفونی کنسرتانت
برای ویلن ،ویوال و ارکستر (ولفگانگ امادئوس موتسارت) ۴قطعه ای بود که در این شب برای توسط ارکستر
سمفونیک تهران ،نواخته شد .هر چند که قطعه شُ لَیل برای گروه کر نیز نوشته شده بود اما گروه کر از این
قطعه حذف شده بود .در این شب ،سالن پر از تماشاگران عالقه مند بود و تشویق های مکرر تماشاگران ،باعث
شده بود تا چند بار رهبر ارکستر دست خود را به نشانه قطع شدن تشویق ها باال بیاورد.
محسن چاوشی «عقرب عاشق» را خواند
نوای مرغ سحر در شب های کنسرت همایون
کنسرت همایون شجریان و گروه ســیاوش به رهبری ارش گوران ،از چهارشنبه در تاالر وحدت اغاز
شده و قرار است نزدیک به یک ماه ،ادامه داشته باشد؛ کنسرتی که پس از دو سال و چند ماه دوری مردم
از موسیقی برگزار شده و مورد توجه مخاطبان موسیقی ایرانی قرار گرفته است .این کنسرت که «به رنگ
صدا» نام گرفته قرار است در کنار قطعاتی که همایون طی این سال ها اجرا کرده ،یادی نیز از استاد محمدرضا
شجریان باشد .به همین جهت ،قطعاتی چون «اشک مهتاب»« ،نشود فاش کسی انچه میان من و توست»،
«سرو چمان»« ،ای ساربان» و در نهایت قطعه «مرغ سحر» را به یاد پدر ،در این شب های گرم تابستان و
موسیقی ،در تاالر وزارت کشور ،اجرا می کند.
نسیم مقدم:
«مجلس شبیه خوانی نسوان» یک نمایش زنانه است
محسن چاوشی در صفحه شــخصی خود قطعه «پستچی» را
منتشر کرد که تیتراژ سریال «عقرب عاشق» به کارگردانی حسین
سهیلی زاده و تهیه کنندگی سیدرضا محقق است و قرار است از شبکه
نمایش خانگی ،پخش شود .چاوشی که بالغ بر دو هفته پیش قطعه
«قشنگ من» را برای تیتراژ ســریال «امستردام» به نویسندگی و
کارگردانی مســعود قراگوزلو خواند که به زودی در شبکه نمایش
خانگی پخش خواهد شد .قطعه ای که بعد از سال ها محسن چاوشی
و حسین صفا را باردیگر در کنار هم قرار داد« .عقرب عاشق» حاال
بعد از سریال های تلویزیونی و شــبکه نمایش خانگی «شهرزاد»،
«خســوف»« ،هم گناه»« ،دلدار»« ،بانوی عمارت»« ،سایه بان» و
«امستردام» هشتمین سریالی است که به عنوان خواننده تیتراژ در
ان حضور دارد .چاوشی قبل تر با خواندن تیتراژ «مریض حالی» برای
سریال «ســایه بان» به کارگردانی جمشید و نوید محمودی جایزه
بهترین دستاورد ویژه هنری از پنجمین جشنواره جام جم را دریافت
کرد و با تیتراژ «چه شد» برای سریال «بانوی عمارت» به کارگردانی
عزیزاهلل حمیدنژاد و تهیه کنندگی مجید موالیی نامزد بهترین ترانه
تیتراژ در جشــن نوزدهم دنیای تصویر شــد .حاال سریال «عقرب
عاشق» ساخته سیدرضا محقق که از دوستان نزدیک چاوشی است،
پروژه جدید این خواننده است که باید دید که صدای چاوشی برای
این ســریال مخاطب جذب می کند ،یا کیفیت باالی سریال باعث
شنیده شدن قطعه «پستچی» و دیگر قطعه هایی که احتماال در این
سریال پخش می شود ،خواهد بود /خبرگزاری صبا
نسیم مقدم یکی از کارگردانان نمایش «مجلس شبیه خوانی نسوان»
که این روزها در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران به صحنه
می رود ،گفت« :نمایش ما یک بســتر تاریخی دارد با این حال ما درباره
سرنوشت ادم ها داســتان پردازی کردیم ،روایت «مجلس شبیه خوانی
نسوان» پیش از اینکه به پایان برسد مستند و تاریخی است اما ما داستان
را در بخش پایان بندی کمی تغییر دادیــم ».او با بیان این مطلب که این
اثر درباره اولین بازیگران زن تئاتر ایران اســت ،اظهــار کرد« :البته این
زنان چندان هم قصد ایفای نقش در تئاتر را نداشــتند .انها در واقع قصد
راه اندازی اکابر برای باســواد کردن زنان را داشــتند اما چون پول برای
راه اندازی اکابر نداشتند ،تصمیم گرفتند نمایشی اجرا و پول بلیت ان را
صرف هدف خود کنند و البته در کنارش ســعی کردند اجرای نمایش را
ادامه بدهند .از انجا که ان زمان زنان اجازه بازی و تماشای تئاتر را نداشتند
در ادامه اتفاقاتی برای ان ها رخ می دهد».
مقدم با تاکید بر اینکه ،انچه مد نظر ما بود این بود که بگوییم در یک
جامعه چه اتفاقی رخ می دهــد و چه تفکری شــکل می گیرد که باعث
می شود یک انســان که باید حقوق انسانی داشته باشــد فقط به خاطر
جنسیت نمی تواند یک کار معمولی انجام بدهد؟ تصریح کرد« :کاری که
نه جرم است نه خالف ،بلکه فقط در یک برهه زمانی عرف نبوده است ،از
همین رو زنان نمی توانستند سواد داشته باشند ،نمی توانستند تئاتر بازی
یا حتی تماشا کنند .گرچه ما این موضوع را در یک بستر تاریخی روایت
کرده ایم اما همین مساله را می شود بسط داد و به زمان حال هم کشاند.
ما در «مجلس شبیه خوانی نســوان» عناصری به کار بردیم که تماشاگر
باهوش اگر به انها دقت کند متوجه می شود هنوز درگیر ان هستیم .گرچه
زن امروز می تواند تئاتر بازی کند ،درس بخواند و ...اما باز هم محدودیت
دارد .از این منظر مجلس «شبیه خوانی نسوان» یک نمایش زنانه است».
این کارگردان درباره کارگردانی دو نفره این اثر هم توصیح داد« :ما در
واقع کار را به دو بخش تقسیم کردیم ،بخش چیدن میزانسن ها و ایده های
اجرایی بر عهده بنده بود چون من متن را نوشته بودم ،با ان فضا اشنا بودم
و ایده های اجرایی داشتم البته اینطور نیست که همه کارها را تنها انجام
داده باشم .ارغوان راستی هم در این زمینه ها مشورت های زیادی می داد.
از سوی دیگر بخش هدایت بازیگر ،دراوردن حس ها و ...را ارغوان انجام داد
ولی در کل تعامل خوبی با هم داشتیم ،ساعت ها با هم گفت وگو می کردیم،
میزانســن ها را می چیدیم و ...ولی وقتی وارد سالن تئاتر می شدیم سعی
می کردیم مجزا کار کنیم تا کار با نظم بیشتر پیش برود .در کل یک کار
گروهی با تمام اعضا داشتیم و از ایده همه استفاده کردیم».
او با اشــاره به اینکه نمایــش پیش از این یک تک اجرا در جشــنواره
دانشجویی داشت ،مطرح کرد« :خوشبختانه در این مدت بازخوردهای
خوبی از مردم گرفته ایم ،انها پیام نمایش را دریافت می کنند و در جاهایی
حتی می گویند تحت تاثیر قرار گرفتیم که این برای ما خیلی ارزشــمند
اســت .به عنوان اولین کار حرفه ای که در سی شــب انجام خواهم داد
این برای من خیلی مهم اســت که مردم جمالت و دیالوگ ها را دوست
داشته اند / ».هنرانالین
رمان «ایه های جنون» به چاپ پنجم رسید
نارضایتیازدیدهنشدن«پروین»
«هری پاتر و سنگ جادو» ۲۵ساله شد
رمان «ایه های جنون» نوشــته لیلی سلطانی توسط نشر اداش منتشر
شد و در مدت زمان شش ماه به چاپ پنجم رسیده است .این کتاب اولین اثر
داستانی از نویسنده جوان ان است و درباره ی تعصب و زخم های قدیمی است.
سلطانی قصد داشته در این رمان ،تاثیر اشتباهات دیگران بر زندگی نزدیکان و
جراحت هایی که خالءهای عاطفی را به بار می اورند به تصویر بکشد .داستان
این رمان ،از کشمش دختری جوان به نام ایه و پدرش شروع می شود.دختری
کهمیانتعصبوانزواقدکشیدهوقدبلندکردهبرایشکستنتعصباتبی جا.
کشمکش هایهمیشگیپدرودختر،اینباربه خاطرورودایهبهدانشگاه،شدت
گرفته .در این میان پسر مرموزی به ایه نزدیک می شود و حساسیت خانواده
را بیشتر می کند .ایه مجبور می شود میان تبعید و ازدواج ،یکی را انتخاب کند.
ورودهادیبهزندگیایه،روزهایمتفاوتیرارقممی زند.ایهوهادیدلبسته ی
هم می شوند اما عاقبت این عشق خون و جنون است! و همچنان سایه ی ان
پسر مرموز هنوز روی سر خانواده ی نیازی سنگینی می کند و این ،تازه شروع
ماجراست/خبرگزاریمهر
داود نامور تهیه کننده تئاتر «پرویــن» ،که این روزها در عمارت
نوفل لوشاتو روی صحنه می رود ،به اتفاقاتی که برای این اثر در افتاده
ابراز نارضایتی کرده و می گوید« :نارضایتی من نه از بخش تولید ،که
از نیامدن و ندیدن این نوع تئاتر است؛ تئاتری که در سال های اخیر
کم تر نمونه ای را از ان دیده ایم .نگاه و رویکرد تماشاگران ،دانشجویان
و اهالی تئاتر به رئالیسم هیچ وقت در دهه های گذشته این چنین با
بی مهری همراه نبوده .اما متاسفانه بعد از کرونا ،استقبال از این نوع
اثار کم تر شده است« .پروین» یک پرتره نگاری از شاعری است که
مظلوم بوده و مظلــوم مانده؛ مانند همین نمایــش که به زندگی او
می پردازد اما ان چنان که شایسته است دیده نمی شود .هرچند که
این عدم استقبال گسترده ،به معنای پایین بودن کیفیت کار نیست.
این اتفاق احتماال از عدم شــناخت مخاطب نسبت به نمایش های
رئالیستی و پرتره نشــات می گیرد که نباید نقش کم کاری جامعه
تئاتری را در این اتفاق نادیده گرفت / ».خبرگزاری ایلنا
زمانی که «نیگل نیوتون» موسس انتشارات «بلومزبری» نسخه ای از
کتاب «هری پاتر و سنگ جادو » را با خود به خانه برد ،دخترش «الیس»
گفت« :این کتاب احتماال یکی از بهترین کتاب هایی است که یک کودک
۸یا ۹ســاله می تواند بخواند» .حاال پس از گذشت ۲۵سال ،این کتاب
یکی از پرفروش ترین رمان های تاریخ محســوب می شود« .نیوتون» در
گفت وگو با رویترز گفت« :زمانی که این کتاب را به «الیس» داده « ،جی.
کی رولینگ» که در ان زمان نویسنده شناخته شده ای نبود داستان کتاب
را تا فصل مربوط به «خیابان دیاگون» در اختیار ان ها قرار داده بود .الیس ،
یک ســاعت بعد از پله ها پایین امد و گفت :بابا ایــن از تمام کتاب هایی
که به من نشان داده بودی بهتر اســت» .روز یکشنبه با انتشار نخستین
کتاب «رولینگ» از مجموعه رمان هایی که داستان هایی از جهان جادو
و جادوگران را روایت می کنند ،مصادف است« .رولینگ» بارها از سوی
انتشــارات های مختلف برای چاپ کتابش رد شــد ،تا اینکه انتشارات
«بلومزبری » اثر او را پذیرفت /خبرگزاری ایسنا صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
توصیه به تماشای خیمه شب بازی
این روزها بیست وهفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودکان و نوجوانان در همدان ،در حال برگزاری است .عباس
جمشیدی فردرحاشیهاینجشنواره،دربارهبهتریننوعنمایشبرایکودکان،گفت«:اگر منکودکداشتمبیشترین
تالشم این بود که بیشتر خیمه شب بازی ببینند چون هم با تئاتر عروسکی و هم با فرهنگ کم رنگ شده ی کشور اشنا
می شوند .نوع نگاه این نمایش به شدت رویکرد کمدی و انتقادی دارد و موسیقی درونش جاری است بنابراین بچه ی من
از کودکی یاد می گیرد که نگاهش به موسیقی ،نمایش و کمدی چگونه باشد ،چگونه راحت حرف بزند و بتواند نمایش
ایینی ببیند / ».خبرگزاری ایسنا
شنبه 4تیر 1401شماره 1227
خودنگاره ای 15میلیون دالری
خودنگاره ای که در سال ۱۹۰۷توسط «ارنست کیشنر» نقاش المانی اکسپرسیونیست خلق شده است ،این
نقاش را با استفاده از ضربات بزرگ قلم مو و رنگ های سرزنده به تصویر می کشد .حاال قرار است این نقاشی با موافقت
وارثان ان ،در حراجی اثار هنر مدرن و معاصر ساتبیز که در بیست و نهم ژوئن برگزار می شود ،به مزایده گذاشته شود.
کارشناسان ارزش تقریبی این تابلو نقاشی را که «خودنگاره با پیپ» نام دارد ،بین ۹.۸الی ۱۴.۷میلیون دالر براورد
کرده اند .اگر این خودنگاره با باالترین قیمت تخمینی فروخته شود به جمع پنج نقاشی گران قیمت متعلق به این
هنرمند اضافه خواهد شد /خبرگزاری ایسنا
سیروس همتی از «شهادت پیوتر اوهه» تا سه کارتازه اش گفت؛
بازیدرکمدیسیاهتجربهوتبحرمی طلبد
سیروس همتی بازیگر ،کارگردان ،نمایشنامه نویس و طراح صحنه ،اخیرا در نمایشی
کمدی به نام «شهادت پیوتر اوهه» نقش پیوتر اوهه را ایفا کرد .نمایشی که به کارگردانی
غالمرضا عربی از اول اردیبهشت تا سی و یکم خرداد ۱۴۰۱در تاالر حافظ روی صحنه رفت.
نقش پیوتر اوهه ،موقعیت ورود
سیروس همتی درباره این نمایش گفت« :من در مقام بازیگر ِ
مامور مالیات را در زندگی واقعی خود احساس کردم ،بروکراسی اداری را احساس کردم،
این مسئله را که افراد مختلف در شرایط مختلف وارد زندگی انسان می شوند و بی مالحظه
ارامش او را به نفع خود برهم می زنند و خلوتکده اش را خراب می کنند طی پنجاه ســال
زندگی و در این جامعه و روزگاری که سپری می کنم ،به درستی احساس کردم .چه چیزی
بهتر از ان که نقشی را بر عهده بگیرم که نمونه های ان در جامعه و زندگی واقعی به خوبی
دیده می شود .از طرفی برای هر بازیگری ایفای نقش اول ،مهم و خواستنی است ،به خصوص
که بازی در یک کمدی ســیاه ،دقیقا انجایی که باید حس به ظاهــر خندیدن و در باطن
گریستن را به درستی به مخاطب القا کنی ،تبحر و تجربه خاصی می خواهد و چالش جذابی
است پس دوست داشتم توانایی خودم را در ایفای این نقش محک بزنم».
او ادامه داد« :من هیچوقت خودم را در محک قیــاس قرار نمی دهم اما خیلی صادقانه
بگویم که اگر اســتقبال مردم ،پیام ها و نظراتشان و نوع تشویق شــان را در نظر بگیریم،
می توانیم بفهمیم ایا توانسته ام در این نقش موفق عمل کنم یا خیر.
وقتی مردم بعد از دیدن نمایش از من عکس می گیرند و در فضای مجازی با دیگران به
اشتراک می گذارند و انها را هم به دیدن نمایش تشویق می کنند ،نتیجه می گیرم که موفق
بوده ام .اما می توانم بگویم این نقش را از تمام نقش هایی که قبل از ان بازی کردم یک سر
و گردن باالتر می دانم».
همتی همچنین درباره اولین تجربه کاری خود با کارگردان این نمایش گفت« :مدت
زیادی ست که غالمرضا عربی را می شناسم .او باب جدیدی را در تئاتر نابینایان و ناشنوایان
باز کرد .همیشه دوست داشتم با او همکاری کنم اما این اولین باری است که فرصت دست
داد .او اصرار داشت که ایفای این نقش برعهده من باشد و من اوایل فکر می کردم این اصرار
به دلیل روی بورس بودن چند پروژه اخیری ســت که در انها بازی کرده ام اما بعد از قبول
نقش فهمیدم ،او به درستی تشابهاتی را میان من و پیوتر اوهه تشخیص داده است».
او در پاسخ به این پرسش که ایا شوخی های این نمایش کامال برامده از متن بود یا صرفا
شیوه ای برای جذب بیشتر مخاطب؟ گفت :ما کامال به متن وفادار بوده ایم.
7
مسلما خالقیت بازیگر و کارگردان در اجرای متن دخیل می شود اما انچه
شما به ان اشاره کردید ربطی به جذب مخاطب نداشت و برای پیشبرد هدف
و مفهوم متن ضروری بود .شاید حتی اگر دستمان بازتر بود در این شوخی ها
کمی هم غلو می کردیم تا مخاطب حض کالمی بیشتری ببرد .به هرحال تمام
دیالوگ های ما در متن بود.
و نظر همتی دربــاره بازبینی اثر و چالش هایش «اجازه دهیــد صادقانه بگویم.
این بازبینی زمانی انجام شد که تغییرات اساسی مثل تغییر مدیریت هنوز اتفاق
نیافتاده بود .من فکر می کنم ما جزو اخرین نمایش های دوره قبل از تغییرات
هستیم .به تازگی شنیدم که بعد از این در بازبینی ها برخی از روحانیان نیز
ندارد اما بهتر است در
حضور خواهند داشت و البته اصال اشکالی
هر حوزه ای متخصصان ان حوزه شرکت
داشته باشند .در هرحال بنده بعید می دانم
این متن در اینده بتوانــد بازهم اجازه اجرا
داشته باشــد ».او درباره فعالیت های تازه خود
گفت« :سر تمرین نمایشی به نام «خانه خراب»
هستم به کارگردانی حمیدرضا پورحکیم که
قرار است در تماشاخانه ملک روی صحنه برود.
همچنین در حال نگارش فیلمنامه ای هستم به نام
«ایجنت» که طرح اولیه ان از اشکان درویشی است.
همینطور درحال ایفای نقش کوتاه اما
موثریهستمدرسریال«شهباز»
به کارگردانی حمیدرضا لوافی و امیدوارم این پروژه ها را نیز
با موفقیت به اتمام برسانم / ».خبرگزاری صبا صفحه 7
بازیگری؛ با جزئیات درست
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
دبیر تحریریه :محسن دلیلی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
کنسرت های الکچری و قیمت
بلیت های نجومی
رستوران الکچری ،ماشین الکچری و حتی تئاتر الکچری را
دیده و شنیده بودیم؛ اما کنسرت الکچری پدید ه عجیبی است
که اتفاقا از ان هم استقبال می شود .البته از جانب افرادی که
وضعیت معاششان بسیار خوب است و دخلشان بسیار بیش تر
از خرجشان است ،به قدری که توانایی پرداخت هزینه بلیت ۴
میلیون تومانی را هم دارند .بلیت هایی که تیر خالص بر پیکر
بی جان فرهنگ است اما چه کســی از این ماجرا گالیه دارد؟
تقریبا هیچ کس! سامانه خرید بلیت که باز می شود ،دالل ان را
با قیمت ۳۰۰تا ۵۰۰هزار تومان می خرد ،سالن در کمتر از نیم
ساعت پر می شود .به بهانه قیمت بلیت های کنسرت همایون
شجریان ،در سایت های اگهی انالین ،کلید واژه «بلیت» را هم
سرچ کردیم و متوجه شــدیم فقط کنسرت همایون شجریان
نیست که گیر دالالن افتاده است .علیرضا عصار ،فرزاد فرزین،
علیرضا طلیسچی ،گرشا رضایی ،بهنام بانی و حجت اشرف زاده
هم درگیر این ماجرا هستند .قیمت هایی که در سایت اگهی
انالین برای کنسرت عصار و فرزین تعیین شده بود ،نهایتا ۱۵۰
هزارتومان با قیمت واقعی فاصله داشت .اما قیمت بلیت گرشا
رضایی در ردیف اول دانه ای یک میلیــون و ۱۰۰هزار تومان
است و بیش ترین قیمت بلیت برای کنسرت حجت اشرف زاده
به ازای هر بلیت دو میلیون تومان اســت .در حالی قیمت هر
بلیت کنسرت حجت اشرف زاده در بازار سیاه ۲میلیون تومان
است که قیمت کنسرت اخیر یک خواننده لس انجلسی از ۶۹
دالر شروع می شود و تا ۴۳۳دالر ادامه دارد .نکته اصلی ماجرا
این است که قیمت بلیت کنسرت همان خواننده ،در کالیفرنیا
با دالر ۲۸هزارتومانی ،معادل یک میلیون و ۹۳۲هزار تومان
است ،اما قیمت کنسرت یک خواننده ایرانی در کشور خودش
هر عدد ۲میلیون تومان است /خبرانالین
روز ،داخلی ۲۶ ،سال پیش ،باکس های تدوین تو در توی ان زمان وزارت
ارشاد که حاال دیگر نیست .روح اهلل امامی فقید در کنار اسحق خانزادی روی
فیلم سلطان (مسعود کیمیایی )۱۳۷۵-کار می کنند .در حالی که زمان زیادی
به جشنواره پانزدهم فیلم فجر باقی نمانده .برایم کنجکاوی برانگیز است که
بازیگر زن فیلم که نامش را در خبرهای روزنامه هاو هفته نامه های ان زمان
دیده ام ،کیست .دوره ای که از سایت و صفحه اینستاگرام و خبرگزاری
به شکل امروز ،خبری نیست و غالبا قبل از نمایش فیلم در جشنواره،
نمی شود به شکل امروز ،منتظر رونمایی بود و رونمایی از «هدیه
تهرانی» ،ان روز در باکس تدوین اتفاق افتاد .طبیعی اســت که
تدوین گر در درامدن بازی بازیگرانی که بــرای اولین بار جلوی
دوربین رفته اند ،نقش دارد اما هیچ تدوین گری نمی تواند
جلوه گر بازی بد یک بازیگر باشد.
روح اهلل امامی شاید در مقام تدوین گر فقط دست
به روتوش بازی او زد اما خوب می دانست که قرار
استبازیگرصاحب سبکوتوانمندیبهسینمای
ایران اضافه شود که قبل از او ،نظیر نداشته است.
بازیگری با جزئیات درست در نگاه ،انتقال حس،
استایل و بیان .شروع با مسعود کیمیایی و ادای
دیالوگ های دشوار او اعتماد به نفس می خواهد
که گاه یک بازیگر باتجربه هم از ان عاجز است.
اماهدیهتهرانیتوانست،حتیانقدرکهبهبازی
بازیگرمقابلشفریبرزعرب نیادرنقشسلطانهم
جلوه ای دیگر داد .او استعداد بازیگری روی پرده
سینما را داشت و اقای کیمیایی ،مثل ده ها بار دیگر“ ،ان” او را کشف کرده بود.
هدیه تهرانی ان سال با سلطان مورد توجه واقع شد؛ گرچه ان فیلم اصوال به ان
شکل که باید داوری نشد اما به چشم منتقدان سینمایی و مردم امد .او را دیگر
در فیلمی از استاد ندیدیم اما مسیرش را با شتابی جالب توجه در سینمای ان
دوره پیمود و روز به روز بیشتر به اوج نزدیک شد .خاص بودن یکی
از ویژگی های زبانزدش بود و هنوز هم مثل هیچ بازیگر دیگری
نیست .خیلی کم پیش می اید که انتخاب بدی داشته باشد
که این هم از یک هوش سرشــار می اید .او برای جایگاهی
که داشت و دارد زحمت کشید و می کشد و هیچ چیز برایش
اتفاقی رخ نداده است .حضورش از جلوی دوربین تا محافل
هنری به اندازه بوده و اگر هم گاه و بیگاه حواشــی سراغش
امده اند ،او را درگیر و مستاصل نکرده اند و نوعی خوداگاهی
منحصربفردبرایشتعیین کنندهمسیربودهاست .از
“سلطان” تا “بی همه چیز” ورای همه سیمرغ ها و
افت وخیزها و محبوبیت ها ،هدیه تهرانی نشان داد
که یک بازیگر با استانداردهای سینمایی است
که باید قدرش را دانست و اخرین حضورش بر
پرده سینما [به واسطه یک انتخاب و تشخیص
درست]،ثابتکردکهبرایمراقبتازسرمایه های
بازیگریچهاقداماتیرابایدانجامدادکهمتاسفانه،
غالبادرمواجههبانسل هایمختلفبازیگرانزنو
مرد،از انغافل هستیم.
علی افشار /روزنامه نگار
راوی میل به زیستن
عباس کیارستمی؛
ِ
جایگاه بلند مرتبه عباس کیارستمی در تاریخ سینما به عنوان یکی از مهم ترین و البته
تاثیرگذارترین سینماگران جریان هنری و روشنفکری دنیا در سه دهه گذشته ،انکارناپذیر
است .او فیلمسازی بود که سینمای متکی به حذف را متحول و وارد مرحله جدیدی کرد،
زبان
رویکرد تازه ای را در بحث «چگونه نشــان دادن» پیشنهاد داد و در جهت گسترش ِ
سینما گام برداشت .دستاوردهای کیارستمی در زمینه حذف صدا و تصویر ،نگا ِه متفاوت
به سکون و سکوت ،استفاده حساب شده از تکرار و تقارن ،تمرکز بر واکنش به جای کنش
و بازی با اصول روایت ،بدون تردید به افزایش قابلیت های بیانی سینما ختم شده اند .در
چنین شرایطی و حاال که او دیگر در میان ما نیســت ،یاداوری حتی تعدادی از مواردی
که به ان ها اشاره شد ،برای حسرت خوردن از فقدان ناگهانی اش کافی به نظر می رسد .اما
ان چه پذیرفتن از دست دادن کیارستمی را (حداقل برای عالقه مندان جدی اثارش) بسیار
دشوار می کند ،نقش او در شکل دادن به بخشی از جهان بینی ما و تاثیرش بر شیوه
نگاه مان به انسان و هستی بود.
ســینمای کیارســتمی هم از نظر ویژگی های فرمی و هــم از نظر
دیدگاه های فلسفی و هستی شناسانه ،شایسته تحلیل و بررسی های
فراوان است .پس حاال و در دورانی که خود فیلمساز دیگر حضور ندارد،
با پرهیز از حواشی سطح پایین ،باید به میراثی که بر جای گذاشته
توجه الزم را نشان دهیم و با تالش در جهت شناخت درست و بهتر
اثارش ،یادش را زنده نگاه داریم .از این رو در این مطلب به تصویر
انسان و جهان از دریچه دوربین کیارستمی می پردازیم .به هر ترتیب
او در فیلم هایش ،مانند بزرگانی چون اینگمار برگمان و یا وودی
الن ،بارها از تقابل مرگ و زندگی سخن گفته و روابط انسان با خود
جهان پیرامونش را واکاوی کرده است 24/فریم
و
ِ صفحه 8