روزنامه صبا شماره 1228
روزنامه صبا شماره 1228
روزنامه صبا شماره 1228
سیمنا
یکشنبه 5تیر 1401شماره 1228
یکشنبه| 5تیر 26 |1401ژوئن 26 |2022ذی القعده |1443
سال دهم| شماره 8 |1228صفحه| 5000ناموت|
اینسیمنا
هنوزنفسیم کشد
گفت و گوهایی با حسین قناعت و رامین ناصرنصیر
چرا «شیشلیک» اکران نمی شود ؟
صفحه 2
پیمان معادی :از مردم عذرخواهی می کنم
صفحه 8
مهران احمدی:شاید اشپز شوم!
صفحه 8
1
عکس :داود طهماسبی صفحه 1
2
یکشنبه 5تیر 1401شماره 1228
خرب سیمنا و تلویزیون
مدیران تلویزیون بخواهند «ستایش» دوباره ساخته می شود
ارمان زرین کوب تهیه کننده سریال «ستایش» درباره گمانه زنی ها درباره ساخت فصل چهارم «ستایش»
گفتههیچخبریدربارهساختفصلجدید«ستایش»ندارم.بههرحالفکرمی کنمفصلسومپایاناینسریال
باشد و اگر قرار به ادامه «ستایش» باشد ،در صورت سفارش مدیران تلویزیون ،این اتفاق خواهد افتاد .استقبال و
توجه مخاطبان بعد از این همه بازپخش نسبت به سریال های جدید ،این نکته را یاداوری می کند که چرا ما نباید
مثل «ستایش» ده ها سریال ،تولید کرده باشیم؟ ما در «ستایش» کار خاصی نکردیم ،فقط تالش
بعد از 13سالِ ،
کردیم قصه را درست بنویسیم ،درست روایت کنیم و بازیگران و عوامل هم کارهایشان را درست انجام دهند.
این فرایند درست پیش رفت که مردم با ان ارتباط برقرار کردند و سریال صاحب تماشاگر شد /.خبرگزاری تسنیم
عروسک دی بی به «دی بی سی فارسی» رفت
برنامه طنز انتقادی «دی بی سی فارسی» که با الهام از عروسک «دیبی» مجموعه «کاله قرمزی» به شوخی با
شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی می پردازد ،از جمعه ۲۷خرداد روی انتن شبکه دو رفت .این برنامه در ماه های
گذشته در قسمت های کمتر از ۱۰دقیقه ای ،در اینستاگرام و تلگرام منتشر می شد و حاال با افزایش زمان به حدود
۱۵دقیقه ،جمعه ها ساعت ۲۰از شبکه دو پخش می شود« .دی بی سی فارسی» به تهیه کنندگی حمیدرضا
مهدی پور است که همزمان فصل دوم سریال «وضعیت زرد» را روی انتن شبکه دو دارد .حمید علیزاده ،احمد
عسگری،امیرحسینخانی،مصطفیصاحبی،جوادمرتضوی،رضارجب پور،مهدیاحمدیان،محمدرضاسعادتی
و یاسین اسدی بازیگران این برنامه به سردبیری سیدمحمدجواد میری هستند /.خبرگزاری صبا
چرا «شیشلیک» اکران نمی شود ؟
روح اهلل سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی ،درباره اخرین وضعیت فیلم سینمایی
«شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان که به رغم صدور پروانه نمایش هنوز موفق به اکران عمومی نشده است،
توضیح دادکه این فیلم همان طور که عوامل فیلم هم در فضای مجازی اعالم کرده اند پروانه نمایش دارد و در تالش هستیم
تا بلکه با تعامل دو سویه مشکالت پیش امده را مرتفع و موانع اکران عمومی این فیلم را برطرف کنیم اما به هر حال طبیعی
است که هر فیلم بنابر شرایط اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی که در هر مقطعی بر جامعه حاکم است ،با مالحظاتی هم مواجه
باشد.دراینشرایطیکجمعهفتهشتنفرهازسویریاستسازمانمعرفیمی شوندتادربارهفیلمیکهذاتاًحساسیت زا
ومسئلهدارهستولحنخاصیداردبادرنظرداشتنفضایروحیجامعهوظرفیتاجتماعی،تصمیم گیریکنندتاببینند
ایا این فیلم مناسب اکران در یک مقطع خاص هست یا نه؟
او با بیان اینکه توقع من این است که عوامل فیلم ها هم ناظر به همین مقررات موجود ،مسیر مرسوم و اداری کارها را
پیگیری کنند،تاکید کرد :با وجود همین مقررات تالش ما هم این است که بتوانیم تا حد ممکن موانع را برطرف کنیم تا
مشکل فیلم هایی که در این وضعیت گرفتار شده اند هم حل شود .مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان
سینمایی درباره این نکته که فیلم «شیشلیک» برای حضور در جشنواره فیلم فجر اصالحاتی را پذیرفته بود و ایا اکران
عمومی ان نیاز به اصالحات مجدد داشته است توضیح داد :تصور من این است که با تعامل دو سویه میان عوامل فیلم و
مسئوالنسازمانسینمایی،مشکلاکراناینفیلموفیلم هایمشابهقابلرفعاستامابخشیازاینمسالهبهمیزانهمکاری
صاحباناثارباسازمانسینماییبازمی گردد.باتوجهبهشرایطخاصجامعه،نبایدبهگونه ایعملشودکهنمایشیکفیلم
باعثایجادتنشوناامیدیدرجامعهشود.سهرابیهمچنیندرپاسخبهاینکهمشخصاًمالحظاتسازمانسینماییدرباره
«شیشلیک»چیست؟توضیحداد:غیرازمصادیقونکاتیکهپیش تربهعواملفیلماعالمشدهاست،تحلیلبرخیدوستان
این است که در کلیت اثر باید مراقبت هایی کرد تا منجر به جریحه دار شدن برخی احساسات نشود .شاید این مسئله مربوط
به جزئیات فیلم نباشد اما در یک نمای کلی تحلیل شورا این است که فیلم می تواند به ارامش و اعتماد مخاطب که امروزه با
مشکالت اقتصادی ناشی از تحریم های ظالمانه دست و پنجه نرم می کند اسیب وارد کند/ .خبرگزاری مهر
«سن سباستین» از کراننبرگ تجلیل می کند
یک تجلیل ورزشی از پژمان جمشیدی
نمایش «قهرمان» در برزیل
دیویدکراننبرگکارگردانسرشناسکاناداییدرهفتادمیندورهجشنواره
فیلم سن سباســتین جایزه افتخاری دونوستیای این فستیوال را دریافت
می کند .مراسم اهدای این جایزه ،با نمایش اخرین فیلم کراننبرگ با عنوان
«جنایاتاینده»کهیکفیلمجسورانهعلمیتخیلیبابازیویگومورتنسن،
کریستن استوارت و لئا سیدو است ،برگزار می شود .فیلم «جنایات اینده»
نخستین نمایش جهانی خود را در بخش رقابتی جشنواره کن امسال تجربه
کرد.اینفیلمسازمشهورکاناداییتاکنون ۲۰فیلمبلندسینماییساختهاست
کهایناثار،امروزهبهعنوانفیلمهایکالسیکژانرهاییمانندعلمیتخیلی،
وحشت،درامروانشناسانهوتریلرشناختهمیشوند.جشنوارهسنسباستین
پیشازایندرسالدردههدوهزارازکراننبرگبانمایشفیلمهای«تصادف»
و«قولهایشرقی»استقبالکردهبود.دیویدکراننبرگبادریافتاینجایزه
به لیست کارگردانانی چون کنار فرانســیس فورد کوپوال ،وودی الن ،الیور
استون ،انیس واردا ،هیروکازو کورئیدا و کوستا گاوراس که پیش از این ،جایزه
افتخاری دونوستیا را کسب کرده بودند ،می پیوندد/.خبرگزاریصبا
دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم های ورزشی ایران
گفت :در اختتامیــه این دوره از یک دهــه فعالیت هنری پژمان
جمشیدی در عرصه ســینما و تلویزیون ،به عنوان یک ورزشکار
شــاخص و بازیگر مطرح این روزها تجلیل می شود .سیدمجتبی
علوی با بیان این مطلب ،اظهار کرد :پژمان جمشیدی چه در دوران
فعالیت ورزشی و چه در دوران فعالیت هنری چهره ای محجوب و
اخالق مدار بوده است و بر این اساس در این دوره به عنوان سفیر
جشنواره فیلم های ورزشــی ایران معرفی و تجلیل خواهد شد.
جمشــیدی با نقش افرینی در بیش از ۲۵فیلم سینمایی و ۱۰
سریال تلویزیونی در این سال ها از چهره های شاخص این روزهای
سینمای ایران است و به عنوان یک چهره ورزشی که وارد سینما
شده است با پشتکار مثال زدنی جایگاه خود را تثبیت کرده است
و جشنواره فیلم های ورزشــی وظیفه خود می داند از این چهره
ورزشی هنری تجلیل کند.
فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی یکی از ۱۹فیلمی
است که در سیزدهمین جشنواره سینمای فرانسه در کشور برزیل،
از تاریخ ۲۱ژوئن تا ۶جوالی ( ۳۱خرداد تا ۱۵تیر ماه) در کشــور
برزیل ،همراه با ۱۷فیلم بلند و دو اثر کالسیک به نمایش گذاشته
می شود .در کنار فیلم «قهرمان» اثاری از کارگردانانی چون فرانسوا
اوزون ،لوئی گارل ،اودری دیوان و سدریک کالپیش نیز روی پرده
خواهند رفت.
«قهرمان» که سال گذشته جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن را در
اولین نمایش جهانی خود کســب کرد ،نماینده سینمای ایران در
شاخه بهترین فیلم بین المللی اســکار ۲۰۲۲نیز بود و به فهرست
نامزدهای اولیه این شاخه شامل ۱۵فیلم راه یافت .فیلم فرهادی
تاکنون بیش از دو میلیون دالر در کشــورهای مختلف فروخته و
فرانسه با ۱.۵میلیون دالر و ایتالیا با ۵۰۰هزار دالر بهترین بازارهای
خارجی این فیلم بوده اند. صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
۵فیلم ایرانی در جشنواره زنان فیلمساز ُرم
جشنواره بین المللی زنان فیلمساز Cinema dìiDEAدر شهر ُرم ایتالیا میزبان چند اثر مستند
و کوتاه از اثار سینماگران زن ایرانی خواهد بود .مستندهای «دختران نجار ،دو نوازی برای یک رویا»
به کارگردانی ازاده بی زارگیتی« ،رادیو گرافی یک خانواده» ساخت ه فیروزه خسروانی« ،پریخوانی» به
کارگردانی معصومه کیانی« ،انتخاب» از منصوره رادفر و فیلم کوتاه «پرستیژ» ساخته زهرا اهویی اثاری
هستند که در این رویداد سینمایی به نمایش گذاشته می شوند Cinema dìiDEA .اولین جشنواره
بین المللی فیلم زنان در شهر ُرم اســت که کام ً
ال به کارگردانان زن و دیدگاه انها اختصاص دارد .اولین
دوره این جشنواره در ژوئن ۲۰۱۷برگزار شد /خبرگزاری ایسنا
یکشنبه 5تیر 1401شماره 1228
اکران «زاالوا» از 8تیر
فیلم سینمایی «زاالوا» به کارگردانی ارسالن امیری ،اثری در ژانر وحشت است که اکران خود در سینماهای
کشور را از چهارشنبه هفته جاری اغاز خواهد کرد .این فیلم نخستین ساخته ارسالن امیری ،در سی و نهمین
جشنواره فیلم فجر اکران شد و توانست عالوه بر اقبال مخاطبان و نقدهای مثبت منتقدان ،بخشی از مهمترین
جوایز این دوره از جشنواره فیلم فجر را از ان خود کند« .زاالوا» می تواند نقطه شروع خوبی برای اثار بومی در
سینما باشد؛ اثاری مانند «اتابای» که در دوره پیشین جشنواره فیلم فجر خوش درخشیدند .این اثار می توانند
از سینما تمرکززدایی کرده و پتانسیل اقلیم های مختلف کشور را به حرکت دراورند .اثری که امید ان می رود در
اکران هم مورد اقبال مخاطبان قرار گیرد /خبرگزاری میزان
صحبت های پوران درخشنده درباره «هیس پسرها گریه نمی کنند»
فیلم هاییکهساختهمی شوددغدغه مندنیستند
پوران درخشنده نویســنده و کارگردان ،قرار اســت با موضوعی جدید،
تازه ترین اثر خود را که چندین سال برای ساخت ان تالش کرده است مقابل
دوربین ببرد .در ســال ۱۳۹۲و پس از تجربه موفق ســاخت فیلم «هیس!
دخترها فریاد نمی زنند» او اعالم کرد که در فکر ساخت فیلمی برای پرداختن
به مشکالت پسران است .با این حال بنا بر دالیل مختلف ،امکان ساخت این
اثر متفاوت و جنجالی فراهم نشــد ،اما این موضــوع همچنان دغدغه پوران
درخشنده بوده تا سرانجام این فیلم ،به مرحله پیش تولید رسید .طبق شنیده
ها در این فیلم سینمایی بازیگران زن نقش کمرنگی دارند و بیشتر تمرکز قصه
حول بازیگران مرد است.
او پیشتر درباره این فیلم گفته بود که من در مورد موضوع پسر بچه ها برای
نخستین بار کار می کنم .به طور مثال اگر تعرضی در مورد بچه ها انجام شود،
بچه ها این موضوع را به هیچ کس نمی گویند و این موضوع حتی اگر ادامه دار
باشد روی شخصیت ،اعتماد به نفس و تحصیل شان نیز تاثیر گذاشته و ان ها را
به یک انسان ناموفق و بدون اعتماد به نفس تبدیل می کند.
به نظرم پسرها خیلی معصوم و مظلوم هستند ،چون نمی توانند حرفشان
را بزنند؛ بار زندگی به ان ها دادیم تا به دوش بکشند و در واقع گفتیم که باید به
مردها تکیه کنیم .این فیلم می تواند بسیار به خانواده و پسرها نزدیک شود و
تمامی پیام های دریافتی از رسانه های اجتماعی و ایمیل شخصی نشان می هد
که چقدر همه خواهان ساخت این فیلم هستند.
در همین خصوص این نویســنده و کارگردان گفت :این روزها مشــغول
جلو بردن کارهای فیلم سینمایی «هیس پسرها گریه نمی کنند هستم» که
اصالحات فیلم نامه اش را انجام داده ام و در مرحله پیش تولید هستیم.
او با بیان اینکه پیش تولید این فیلم قرار بود تا اذرماه ۱۳۹۹به پایان برسد
و وارد مرحله تولید شود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکل سرمایه ،این
تاریخ به تعویق افتاد ،اظهار کرد :محتوای این فیلم درباره پسرها و اسیب هایی
است که در دوران کودکی می خورند و این که چگونه استمرار این اسیب های
روان شناختی که در گذشته رخ داده است ،به دنیای زندگی شان در زمان حال
3
بازمی گردد؛ یعنی این پســران در ازدواج ،تحصیل و تمام دوران زندگی
دچار مساله و مشکل هستند.
این کارگردان با تاکید بر اینکه «هیس پسرها گریه نمی کنند» در
یک کالم روایت زندگی قربانی های مذکر است ،به زمانی که برای تحقیق
و نوشتن فیلم نامه این فیلم صرف شده است ،اشاره کرد و گفت :چندسال
برای این فیلم پژوهش شده است؛ پژوهش های اجتماعی ،کتابخانه ای
و میدانی که طیف گسترده ای از مطالعات را دربرگرفته است .چرا که
اولین باری است که درباره پسربچه ها و بحث های روان شناسی و زندگی
خانوادگی و اجتماعی انان صحبت می کنیم و انجام این پژوهش الزم
بود؛ چرا که نیاز جامعه است.
درخشنده با تاکید بر اینکه ،اعتقاد دارم هرکسی مسئولیتی دارد
و باید حرکتی کند؛ به عبارت دیگر هرکدام از ما وقتی وارد این
جهان شدیم مسئولیتی را برعهده داریم ،اضافه کرد:
«هرکدام از ما یک مسیری را داریم که باید طی
شــود؛ قطره قطره .هر قطره ای که از جایی
عبور می کند و در پی انجام کاری می رود.
در نهایــت حساســیت های ادم ها و
حسی که به دنیای پیرامون دارند،
در این موضوع دخیل است.
ادم ها و فیلمســازان اگر
عاشق باشــند دنبال این
موضوع می روند .متاسفانه
امروز کمتر به این مسائل
و دغدغه ها می پردازیم و
می بینم که فیلم ها ساخته
می شوند تا صرفا ساخته
شوند /خبرگزاری ایرنا صفحه 3
4
یکشنبه 5تیر 1401شماره 1228
پرونده
اینسینماهنوزنفسمی کشد
حسین قناعت کارگردانی است که طی این سال ها با ساخت فیلم هایی با محوریت کودک و نوجوان نشان داده که دغدغه
ملیکا نصیری
بچه های سرزمینش را دارد .این را می شود از ساخت فیلم هایی چون «قهرمانان کوچک»« ،سلفی با رستم»« ،الزانیا»« ،من
گفت و گو
و نگین دات کام»« ،تپلی و من» و ...فهمید .او سینمای کودک را خیلی خوب می شناسد و مولفه هایی که باعث می شود تا
کودکان و خانواده هایشان را ترغیب کند تا فیلم را ببینند ،به درستی می داند« .والدین امانتی» یکی دیگر از اثار او در حوزه کودک و نوجوان
بوده که کار تهیه کنندگی و نویسندگی ان را نیز برعهده داشته و داســتان دختر و پسر نوجوانی است که به دلیل شرایط اقتصادی خانواده،
ارزوی زندگی بهتری را می کنند و درنهایت این ارزوها براورده می شود و تجربیات تازه ای را با خود به همراه می اورد .در «والدین امانتی» سه
موضوع رابطه کودکان و والدین ،تفاوت زندگی شهرنشینی و روستایی و رابطه انسان و محیط زیست ،در قاب سینما به تصویر کشیده شده
است .در انتخاب بازیگرانش نیز حسین قناعت ،سراغ چهره هایی رفته که هم شناخته شده هستند و هم بازی در فیلم های کودک را تجربه
کرده اند؛ بازیگرانی چون اناهیتا همتی ،بهنوش بختیاری ،بیژن بنفشه خواه ،رامین ناصرنصیر ،شبنم قلیخانی ،شهرام قائدی ،نادر سلیمانی،
یوسف صیادی و بازیگران کودکی چون عسل قرایی ،سامیار محمدی و پارسیا شکوری .این فیلم از ابتدای خرداد در سینماهای کشور اکران
شــده و طبق انچه که خود کارگردان گفته ،این فصل برای اکران فیلم های کودک ،فصل مناسبی است و امیدوار است با تعطیلی مدارس و
برچیده شدن ویروس کرونا از کشور ،استقبال از این فیلم و فیلم هایی با موضوع کودک و نوجوان بیشتر و بیشتر شود .هر چند در سال هاست
این سینما مغفول مانده و نه در ساخت کسی سرمایه گذاری می کند و نه حتی اولویت سینماداران در اکران است .با این حال هستند هنوز
کســانی که برای کودکان کار می کنند و امیدوارند این شرایط بهتر شــود .به بهانه اکران فیلم «والدین امانتی» حسین قناعت کارگردان و
تهیه کننده و رامین ناصرنصیر بازیگر این فیلم ،گفت وگویی را با روزنامه صبا انجام داده اند و از این فیلم و سینمای کودک و دغدغه هایی که
وجود دارد سخن رانده اند.
اقای قناعــت! در «والدین امانتــی» دو طبقه اجتماعی
فرودست و ثروتمند را شاهد هستیم .ضمن این که فیلم به
مسئله حفظ محیط زیست نیز توجهی ویژه نشان می دهد.
هدف شما از ساخت این اثر انتقال همین مفاهیم به کودکان
و نوجوانان بود؟ به نظر شــما یک اثر سینمایی تا چه میزان
می تواند در روند پرورشی و تربیتی کودکان تاثیرگذاری کرده
و مفاهیم مهم انسانی را به ان ها اموزش دهد؟
اولین مسئله ای که به هنگام نگارش هر قصه ای برای من مهم است،
قابلیت سرگرم کردن کودکان است .در فیلم های من همواره قهرمان
قصه ،کودکان هستند .بعد از لحاظ کردن این دو مورد در قصه به این
موضوع فکر می کنم که قرار است اثری که ساخته می شود چه پیامی را
به کودک القا کند .در «والدین امانتی» بیش از هرچیز موضوع احترام
به خانواده و محیط زیست و مفهوم اتحاد و وحدت بچه ها مطرح است.
در سینمای کودک همواره بحث فیلم های برای کودک که
مخاطب هدفشان کودکان هستند و سرگرم شدن
ان ها را مد نظر قرار می دهند و فیلم های درباره
کودک که مخاطب ان ها بزرگســاالن است و
مشکالت ،دغدغه ها و ترس های بچه ها را به
ان ها نشان می دهد ،مطرح است .شما خودتان
را فیلمســازی برای کودک یا درباره کودک
می دانید؟
من به جنسی از سینما عالقه دارم که محصولش برای
تمامی اعضای خانواده باشد و حتی بزرگساالن را هم سرگرم
کند .در «والدین امانتی» هم تالش ما متمرکز بر
همین اصل بود و تــاش کردیم فیلم
هم کودک و هم بزرگسال را سرگرم
کند.
در بخــش تبلیغات برای
ایجاد اشــتیاق در مخاطب
برای تماشــای فیلم چه
تمهیداتی اندیشید ه اید؟
چون کودک بــا قهرمانان
فیلم های مورد عالقه اش
زندگی می کند شاید بتوان
گفت ان جنس از سینما
قابلیت سرمایه گذاری باالیی
داشته باشد .یعنی خارج از عرصه
فرهنگی هم با تولید محصوالتی
درباره قهرمانــان فیلم می توان
سرمایه گذاری کرد .شما به این
موضوع فکر نمی کنید که برای
مثال دفتر ،عروسک یا کوله پشتی
با طرح قهرمان هــای فیلم هایتان
ساخته شود؟
در هر صورت من فیلمساز مستقل به حساب می ایم و تامین هزینه
تبلیغات برایم سخت است ،اما اثر دولتی دیگری که همزمان با ما اکران
شده توانسته تعداد کثیری از بیلبوردهای خیابان ها را از ان خود کرده
و تبلیغ کند و ما از جایی حمایت نداریم درنتیجه تالش ما بر تبلیغات
در فضای مجازی متمرکز شده اســت .درنهایت سینمای کودک در
ایران بســیار کوچک است و این گونه نیســت که اسپانسری بیاید و
برای تولید محصوالتی مثل عروسک یا دفتر با کاراکترهای موجود در
فیلم ها هزینه کند .باید به این نکته هم اشاره کنم که در فیلم های من
شخصیت ها کودک هستند و از عروسک استفاده نمی کنم .در کل این
اتفاق هم زمانی رخ می دهد که قهرمان قصه ،عروسک باشد.
با گســترش تکنولوژی ،دنیای کودک امروزی بســیار
امروز
متفاوت تر از زمانی است که شما کودک بودید .کودک
جذابیت سینمای کودک رفته رفته برایم کمتر می شود .شاید هم در
باهوش
به بهترین اثار کودک جهان دسترسی داشته و بسیار
اینده ناخواسته به سراغ سینمای دیگری رفتم .ولی انچه مسلم است
است .شما به عنوان یک فیلمســاز کودک چگونه به دنیای
اینکه عشق به بچه های سرزمین مان همواره به من احساس ارامش
کودکان امروز نزدیک شده و ان ها را درک می کنید تا
می دهد.
بتوانید برایشان اثری تولید کنید که مورد
پسندشان قرار بگیرد؟
فیلمبرداری کار شما مربوط به دوران پاندمی و
که
دارم
نوجــوان
من دختــری
شرایط سخت کرونایی می شود .در ان هنگام
است
سینما
و
کتاب
بســیار اهل
فیلمبرداری کار شــما متوقف شد؟ با چه
حسینقناعت:
درنتیجه با دنیــای کودکان از
چالش هایی رو به رو بودید؟
نزدیــک مواجه هســتم و ان را
به دلیل شیوع ویروس کرونا ،فیلمبرداری کار
ِ
کودک درون من در سینمای
می شناســم .جدا از این ،کودک
ما دو بار متوقف شد .هنگامی که کار را با رعایت
است.
درون خودم نیز بسیار نوجو
پروتکل های بهداشتی دوباره از سر گرفتیم در
کودک خوشحال تر است
ســعی من اســتفاده از
یک مدرســه مشــغول به فیلمبرداری شدیم که
فانتــزی و عنصــر
ناگهان در میانه کار یکی از عوامل گفت ما را در یکی
ها
ه
خیــال در قص
از شبکه های انور ابی نشان دادند! ماجرا از این قرار بود
اســت و فکــر می کنم
که یکی از همسایگان ان مدرسه از بالکن خانه خود از کار ما فیلم
این عامل نــه تنها کودک که
گرفته و برای ان شبکه فرستاده و گفته اســت که این ها در شرایط
همه اعضای خانواده را جذب
سخت کرونایی و قرنطینه مشغول به کار هستند .این یکی از خاطرات
می کند.
عجیب و جالب برای ما به هنگام ساخت «والدین امانتی» شد .در پایان
مشکالت
پیرامون
همواره
امیدوارم مردم به تماشای «والدین امانتی» بنشینند و من می توانم به
و سختی ها در حوزه سینمای
ان ها نوید یک فیلم شاد ،مفرح و سرگرم کننده را بدهم.
کودک ما بحث هــای فراوانی
وجــود دارد .امــا باوجود این
برای سوال پایانی ،نظر شــما درباره زمان اکران این اثر
ســختی ها شــما قاطعانه در
چیست؟ ماه خرداد زمان امتحانات پایان ترم نوجوانان است و
حوزه کودک مشــغول به کار
شاید بشود به نوعی گفت که در این فصل تعداد مخاطب کمتر
هستید .چرا این حوزه را برای
می شود .ضمن این که با رســیدن فصل تابستان و تعطیلی
کار خود مناسب می دانید؟
مدارس دیگر اردویی هم برای ســینما اوردن دانش اموزان
ِ
کار
هنگام
کــودک درون من
برگزار نمی شود .از این بایت نگرانی نداشتید؟
در سینمای کودک خوشحال تر
این فیلم با سرمایه شــخصی و بدون کمک هیچ ارگان و سازمانی
اســت .زمانی کــه کار کودک
ساخته شده است .دو سال منتظر اکران بودیم بلکه بخشی از سرمایه
می کنم جوری لــذت می برم
ســرمایه گذاران از این طریق بازگردد لذا از زمان اکران فیلم ناراضی
که گمان نکنم نمونه این عشق را
نیستم هرچند که می شد در شــرایط بهتری اکران بگیرد .در اواخر
بتوانم در حوزه ای دیگر پیدا کنم ،اما
خرداد ماه هســتیم و امتحانات بچه ها رو به اتمام اســت .امیدوارم
و
باید بگویم که کمی خسته هستم
خانواده ها برای تماشای این فیلم به سینما رفته و لذت ببرند. صفحه 4
پرونده
یکشنبه 5تیر 1401شماره 1228
5
مسئولیت بازیگر را بیشتر می کند اما اتفاقی شیرین هم هست .یعنی
اگر بتوانید کار خود را به درســتی انجام دهید مخاطبی مادام العمر
خواهید داشت .من در خیابان جوانانی را می بینم که به سمتم می ایند
و می گویند من در کودکی به تماشای فیلم های شما می نشستم .این
اتفاق برای یک بازیگر بسیار ارزشمند است.
«والدین امانتی» بر حفظ محیط زیســت و طبیعت تاکید
می کند .به نظر شــما انتقال چنین مفاهیم مهمی به کودک
از طریق فیلم چه قدر می تواند تاثیرگذاری کرده و در روند
تربیتی و اموزشی کودک موثر واقع شود؟
پیام زیست محیطی «والدین امانتی» برای من عامل بسیار مهم
و جذابی بود چون این روزها در کشــور ما محیط زیست با سرعتی
بسیار تخریب می شود .تخریبی که اثراتش غیرقابل بازسازی و ممکن
است تمام سرمایه ملی مان نابود شود .متاسفانه دغدغه محیط زیست
تبدیل به دغدغه ای ملی نشده و جزو اولویت دولت ها نیست .اگاهی
خاصی هم در این خصوص ایجاد نمی شود پس وظیفه ما شهروندان
است که تک تکمان اگاهانه پیش رفته و برای کند شدن این جریان
تخریب بیش از پیش تالش کنیم .البته که حضور در فیلمی با دغدغه
محیط زیستی شاید قدم بزرگی به حساب نیاید اما در حال حاضر این
تنها کاری است که از دست من برمی اید.
رامین ناصرنصیر از جمله بازیگرانی است که ترجیه می دهد
بیشترین کارهای خود را با یک کارگردان در یک حوزه خاص
در ســینما ،انجام دهد .همین امر موجب شده که طی این
سال ها در اثار زیادی که در ژانر کودک و نوجوان ساخته شده
و اتفاقا کارگردان بیشتر انها نیز حسین قناعت است
نقش افرینی کند .بازیگری که دوست دارد از
هیاهوی سینمای تجاری فاصله بگیرد و در
دنیای کودکان ،قدم بردارد .او در گفت وگو
رامینناصرنصیر:
با صبا از تجربه کار در ســینمای کودک و
دغدغه های محیط زیســتی خود گفته
از الودگی سینمای
است.
خیلی از فیلم ها به نام کودک ســاخته می شــود اما بچه ها را جذب
نمی کند و درواقع درباره کودکان است .اما فیلم های حسین قناعت
برای مخاطب کودک ساخته می شود و دســتور زبان کار در این
حوزه سخت و پیچیده را می داند.
کودک امروز ،فردی بسیار
باهوش اســت و ارتباط
گرفتن بــا او مختصات
مخصوص به خود را دارد .این
نزدیکی برای شما چگونه اتفاق
می افتد؟ ضمن این که کودکان
معموال با داســتا ن ها و فیلم ها
بزرگساالن فراری هستم
زندگی می کننــد درنتیجه ممکن
وقتی به کارنامه کاری شما نگاه می کنیم،
است از بازیگر فیلم مورد
نام اثار کودک بسیاری را می بینیم .چه عاملی
عالقه شان الگوبرداری
شما را به سمت کار در این گونه سینمایی جذب
کننــد .چنین رونــدی کار
می کند و دلیل عالقه شما به حضور در اثار کودک چیست؟
بازیگری را برایتان ســخت
شاید بتوان گفت بیشتر اثار سینمایی که من در ان ها حضور داشتم
نمی کند؟
در حوزه کودک بوده اند .من به کار در این فضا عالق ه دارم .فکر می کنم
نمی تــوان بــرای نحــوه
حوزه کودکان نسبت به اثار مختص به بزرگساالن از فضای پاک تری
ارتباط گیری با کودک فرمول
برخوردار اســت .حوزه فیلم های مخصوص به بزرگساالن می تواند
خاصی را ارائه کرد .شــاید
دچار الودگی هایی شود؛ از بیان شعارهایی که امروز معتبر هستند
این مســئله بیشــتر به
و فردا نه ،گرفته تا افزودن چاشنی سیاست و اقتصاد به اثار .خیلی از
حس خود اد م ها مربوط
اوقات هم این اثار برای تامین بودجه خود به صورت وابسته با ارگان ها
و امــری غریزی باشــد.
و سازمان ها ساخته می شــوند که چنین روندی می تواند باعث کم
من در زندگی شخصی
شدن صداقت فیلم شود ،اما در فیلم کودک این گونه نیست .بچه ها
خودم هم اغلب می بینم
منتقدانی جدی و باصراحت هستند و فضای کاری پاکیزه تری در این
که بچه ها بــه راحتی با
حوزه وجود دارد.
من دوســت می شوند و
ارتباط می گیرند .شاید این
شما تاکنون چند همکاری مشترک موفق با حسین قناعت
ماجرا به دلیــل فعال بودن کودک
داشتید .درباره چگونگی این همکاری متداوم کمی توضیح
درونم باشد .ممکن است بچه ها بارها به
می دهید.
تماشــای یک فیلم کودک بنشینند و
من با حسین قناعت در 9پروژه همکاری کردم .فکر می کنم فضای
با قهرمان های قصــه همذات پنداری
کودک بیان و زبانی مشترک میان ما باشد .او کارگردانی است با ذهن
و الگوســازی کنند .چنین روندی بار
فعال و در ارتباط گیری با کودک و نوجوان موفقیت امیز عمل می کند.
فیلم جدا از سرگرم کننده بودن ،بستری برای اموزش به
کودک نیز به حساب می اید .جدا از مساله حفظ محیط زیست،
«والدین امانتی» مفاهیم دیگــری چون حفظ وحدت را در
زیرمتن خود به کودک القا می کند .نظر شما درباره پیام های
اموزشی پنهان در زیرمتن فیلم چیست؟
در زیرمتن «والدین امانتی» پیام ها و مفاهیم بسیار مهمی دیده
می شود؛ مسئله اتحاد میان بچه ها و فضای رویاپردازی و فانتزی کار
برایم بســیار جذاب بود .این که بچه ها رویایی دارند و بعد رویایشان
را زندگی می کنند و متوجه می شــوند هرنوع و شــیوه ای از زندگی
مسائل و مشکالت مخصوص خود را دارد برایم جالب بود .یعنی فیلم
به بچه ها می اموزد که به جای رویاپردازی از شــرایط خود بهترین
استفاده را جهت بهبود زندگیشان داشته باشند .این ها پیام های خوب
و تاثیرگذاری هستند که کودکان باید ان را بشنوند.
فیلمبرداری «والدین امانتی» همزمان با شیوع ویروس
کرونا شد .این مســئله به جریان فیلمبرداری کار هم
اســیبی وارد کرد؟ چگونه این بحران را مدیریت
کردید؟
فیلمبرداری این اثر در اسفند 98و ابتدای همه گیری
ویروس کرونا بود .ما ان زمان در شهر سرخرود مشغول
به کار بودیم و کرونا برایمان بیماری مهلکی به شمار
می امد .جالب است که بدانید یکی از روزهای اوایل
فیلمبرداری ما خبر شــنیدیم که یک نفر در شــهر
سرخرود به بیماری کرونا مبتال شده است .این خبر برای
ما بغرنج بود و همان لحظه جلسه ای برپا کردیم تا
اقای قناعت را راضی کنــم که فیلمبرداری
کار بــرای مدتی متوقف شــود.
ان زمان تصــور می کردیم با
رسیدن فصل گرما از شدت
این ویروس کاسته خواهد
شد اما این اتفاق نیفتاد و
ما مجبور بودیم دوباره
فیلمبرداری را از سر
بگیریــم .من نقش
معلم مدرسه بچه ها
را بازی می کردم
و قرار بــر این بود
پال ن های داخلی
مدرسه روستایی
ســرخرود را بــه
دلیل همه گیری
کرونا در مدرســه ای در
تهران فیلمبرداری کنیم .خالصه
کــه درنهایت به هــر ترتیبــی که بود
«والدین امانتی» ساخته شد و امیدوارم
که کودکان و خانواده ها از تماشای این
اثر سینمایی لذت ببرند. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
یکشنبه 5تیر 1401شماره 1228
کیومرث مرادی با «مانش» به صحنه تئاتر بازمی گردد
کیومرث مرادی که اخرین حضورش در تئاتر به کارگردانی نمایش «مرغ دریایی من» به سال ۱۳۹۸
برمی گردد پس از سه سال دوری از تئاتر ،قرار اســت نمایش «مانش» را روی صحنه ببرد .مرادی نمایش
«مانش» را براساس نمایشنام ه «اهالی کاله» نوشته پیام الریان کارگردانی می کند و قصد دارد اجرای ان را
از نیمه تیرماه در پردیس تئاتر شهرزاد شروع کند .او تاکنون نمایش هایی چون «شکلک»« ،افسون معبد
سوخته»« ،خواب در فنجان خالی»« ،نامه هایی از خاور میانه»« ،مرغ دریایی من» و ...را کارگردانی کرده
است .این اثار عالوه بر فروش و استقبال در اجرای عمومی ،در جشنواره تئاتر فجر نیز جوایزی از جمله کسب
تندیس بهترین کارگردانی و بهترین نمایشنامه را نیز به دست اورده اند.
ضبط اثار «چایکوفسکی» و «ایوانوویچ» با همکاری ارکستری از ترکیه
مهدی وجدانی ،اهنگساز و رهبر ارکستر ،درباره همکاری اش با ارکستر مجلسیisimsiz orchestra
ترکیه گفت« :به تازگی ضبط دو اثر از اثار «چایکوفسکی» و «ایوانوویچ» را با ارکستر مجلسی isimsiz
orchestraرا به اتمام رسانده ام و طبق جدول برنامه ای که از قبل طراحی شده بود در اواسط تابستان این
اثار به نوبت و در عرصه بین المللی منتشر خواهد شد ».این رهبر ارکستر در ادامه افزود« :من یک فصل هنری
با ارکستر isimsiz orchestraهمکاری داشتم و شرایط به گونه ای بود که برای فصل بعد هم این همکاری
ادامه داشته باشد و بر این اساس ۲برنامه کنسرت برای ماه ژوئن و اواخر اگوست را طراحی کردیم که بخشی
از رپرتوار ارکستر مختص به اثار مطرح کالسیک خواهد بود /.خبرگزاری ایلنا
ساده ،مینی مال و زیرکانه
این شب ها نمایشی در تاالر وحدت به روی صحنه می رود که بارها فیلم و کارتو ن ان را دیده ایم .در واقع داستانش
جدید نیست ،اما می توان گفت در تئاتر ایران یک تازگی دارد« .دیو و دلبر» که از اثار شناخته شده و پراقبال جهانی
است به کارگردانی ماهان حیدری در حالی به روی صحنه می رود که این بار به جای استفاده از چهره های شناخته
شده تئاتر و سینما ،کارگردان با زیرکی تمام از خواننده و نوازندگانی به عنوان بازیگر بهره گرفته است که در رشته
هنریخودمتبحرهستندوتواناییانجاماینکاررادارند.نمایشموزیکالهمانطورکهازنامشپیداستبرپایهصدا،
موسیقی و حرکات موزون و بدنی استوار است ،حیدری نیز دقیقا با استفاده از افرادی که در این زمینه تخصص دارند،
بهرهبریبهزادعبدیایننمایشرابهرویصحنهبردهاست.استفادهازحمیدحامیوبازگشتاوبهعرصهموسیقی
پس از چند سال دوری و این بار برروی صحنه تئاتر یک تازگی دیگری دارد .حامی جزو ان دسته از خوانندگانی است
کهقدرتصدایباالییداردومی تواندبهراحتیدرگام هایباالبخواندواوجوفروددرستوبهجاییبهصدایشبدهد.
شایددربازیچندانموفقعملنکردهاستامانمی توانانرانقطهضعفدانستچراکهبرایایفاینقشدیوهمین
حرکات اندک کفایت می کرد تا بتوان دیو این قصه را پذیرفت .نقطه مقابل او بمرانی است که هم شناخته شده است
و هم طنازی خاصی در اجراهایش دارد و بارها او را در صحنه تئاتر و شوهای خانگی که در شبکه های مختلف نمایش
خانگیتولیدشده اندحضوریافتهاست.اومی توانددرلحظهبداههپردازیکندوبخواند.درسویدیگراینماجراتک
تک بازیگرانی که در این نمایش حضور یافتند در عرصه موسیقی هرکدام به خوبی و درستی انتخاب شده اند و شما
برای نخستین بار می توانید بازیگرانی را که خود نوازندگی می کنند به روی صحنه ببینید .شاید تنها بازیگری که در
این نمایش واقعا بازیگر است و نوازنده نیست خسرو پسیانی است که او نیز به خوبی خود را با گروه همراه کرده است و
بهدرستیانچهراکهبرعهدهاوگذاشتهشدهاست،اجرامی کند.انتخابموسیقی هایدرستوترجمهشدهاثرمادر
ازدیگرنکاتمثبتایننمایشاست.امادکورایننمایشونورپردازی هاییکهانجامشدهاستدرکنارسادگیومینی
مال بودنی که دارند ،پرزرق و برق هستند و بهم پیوسته که نمود ان حتی در طراحی لباس بازیگران نیز نمود یافته و
درعینحالمی توانندمخاطبراباخودهمراهکنندتابیشازدوساعتبرصندلیخودبنشیندوقصه ایراکهبارها
دیده و شنیده است را دنبال کند و برای دیو قصه که اسیر جادو شده است اشک بریزد /.خبرانالین
چاپ رمانی درباره گروگان های سفارت امریکا
پاسخمدیرحراجملیبهچندشائبه
یابودی برای علیرضا راهب
رمان «گروگانکشتگی» نوشته نوید ظریف کریمی به تازگی توسط
انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شده است .این رمان که
یکی از تولیدات مرکز افرینش های ادبــی کارگاه قصه و رمان حوزه
هنری است ،درباره ماجرای تسخیر النه جاسوسی امریکا در تهران
اســت که پس از پیروزی انقالب اسالمی ،توســط دانشجویان پیرو
خط امام (ره) انجام شد .در پی این اتفاق و زندانی شدن گروگان های
امریکایی در ایران ،ایاالت متحــده تصمیم گرفت در قالب عملیاتی
ضربتی ،گروگان ها را از دست دانشجویان پیرو خط امام بیرون اورده
و از ایران خارج کند .اما عملیات مورد اشــاره با وقوع طوفان شن در
صحرای طبس با شکست روبرو شد.
پس از شکست عملیات نیروهای امریکایی ،گروگان های امریکایی
به مکان های مختلفی برده شدند تا امکان انجام عملیات هایی از این
دست در اینده دشوارتر شود .رمان «گروگانکشتگی» درباره انتقال
چند تن از این گروگان ها به مشهد است / .خبرگزاری مهر
در هفتمین دوره حراج ملی انتقادهایی وجود دارد که از جمله
ان ها ارائه اثار منســوب به هنرمندان گذشــته و قیمت پایین و
سالمت اثار اســت که گاهی شــائبه جعلی بودن اثار را در ذهن
مخاطبان تقویــت می کند .هادی پورجاویــد ،مدیرعامل حراج
ملی درباره اصالت سنجی اثار گفت« :اثار هنری معموال طی یک
سلسله مراحلی انتخاب و در نهایت به حراج می رسند.
ما براساس ۱۰ســال فعالیت با مجموعه داران یا خالقان اثار
ارتباط داریم و ازطرفی کارشناســان ما در چندین ســطح اثار
را بررســی می کنند ».او درباره ارائه اثار منســوب و بدون امضا
در این حراج توضیح داد« :وقتی یک اثر منســوب به شــخصی
اعالم می شود یعنی مستقیما اعالم نشده اســت که اثر متعلق
به ان هنرمند است .وقتی می گوییم اثر منسوب به کسی یعنی
تردیدهایی در شناسایی خالق ان وجود دارد که ما به ان ها احترام
می گذاریم /».خبرگزاری صبا
به مناسبت دومین سالروز درگذشت علیرضا راهب ،شاعر ،ترانه سرا
و منتقد ادبی ،پنجم تیرماه مراسمی با حضور هرمز علیپور و جمعی از
شاعران و اهالی قلم برگزار می شود.
این مراســم ،به پاس خدمات 30ســاله وی در حوزه ادبیات و
فرهنگ کشورمان پنجم تیر ماه در دومین ســالروز درگذشت او از
ساعت 17در فرهنگسرای گلستان برگزار می شود .علیرضا راهب،
شاعر و ترانه سرا متولد ســال ۱۳۴۶در تهران و دانش اموخته رشته
حقوق از دانشگاه تبریز بود .راهب شــعر را از سال های دهه ۶۰اغاز
کرد و یک دوره ده ساله در شهر تبریز سکونت داشت و این فرصت
مناسبی بود تا زبان و ادبیات ترکی را بیاموزد.
«دو اســتکان عرق چهل گیاه» و «عشــق پاره وقت» مجموعه
شــعر های به جامانده از علیرضا راهب هستند که حضور پررنگی در
انجمن های ادبی و جلسه های شعر داشت و انجمن ادبی «ونداد» را
مدیریت می کرد /خبرگزاری ایبنا صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
کتاب «تله برای جادوگر» منتشر شد
کتاب «تله برای جادوگر» با مضمون فانتزی -اسطوره ای و با درون مایه طنز ،نوشته رفیع افتخار به تازگی
برای گروه سنی ج توسط نشر گویا منتشر شده است .در بخشی از این کتاب می خوانیم :بزرگ ترها بعضی از
حرف های کوچک ترها را باور نمی کنند .مث ً
ال اگر نوجوانی بگوید حیوانی هست که زبان ادم ها را بلد است،
اص ً
ال باورشان نمی شود .چه برسد به اینکه بدانند فقط با او حرف می زند .حاال اگر یک بار از چرت بعدازظهر،
ان هم در باغ بیدار شوند و بفهمند نوجوان با ان حیوان به زمان دیگری رفته و...
ک ً
الدر این رمان فانتزی و پرماجرا اتفاق هایی می افتد که هیچ بزرگ تری باور نخواهد کرد .این کتاب در١٠٠
صفحه ،شمارگان ۵٠٠نسخه و قیمت ۵٠هزار تومان در اختیار عالقه مندان قرار گرفته است.
یکشنبه 5تیر 1401شماره 1228
فراخوان رویداد بزرگ بازی های رومیزی اعالم شد
بازی های رومیزی یکی از کاالهای فرهنگی است که امروز جای خود را در میان خانواده ها و نوجوانان
و جوانان و کودکان باز کرده است به همین منظورکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری
انجمن بازی های رومیزی فدراسیون بازی های همگانی وزارت ورزش و جوانان ،همچنین فعاالن تولید
و عرضه بازی های رومیزی در نظر دارد رویدادی را با عنوان «صد میز ،صد بازی» در تیر ســال جاری
برگزار کند .تولیدکنندگان بازی های رومیزی عالقه مند به شرکت و حضور در این رویداد می توانند
برای مطالعه شرایط شرکت در رویداد و ثبت نام انالین به تارنمای جشنواره ملی اسباب بازی به نشانی
toyfest.kpf.irدر بخش «رویداد بازی های رومیزی» مراجعه کنند.
پندار اکبری:
مگرمعجز هشودکهبهفکرتمدیدنمایشبیفتیم!
ن روزها در اولین تجربه کارگردانی تئاتر خود،
پندار اکبری بازیگر و کارگردان که ای
نمایش «زنی در دو چهره» را به نویسندگی خود و تهیه کنندگی امیر عباسی ،با اقتباسی از
نمایشنامه «یک زن در دو چهره» اثر میگل میورا روی صحنه برده است ،درباره تجربه انجام
همزمان بازیگری و کارگردانی و همینطور سختی های کارش گفت :متن این نمایش که
ی است،
برگرفته از نمایشنامه «یک زن در دو چهره » نوشته میگل میور ا نویسنده اسپانیای
رویکردی اجتماعی دارد و ماجرایی را روایت می کند که ممکن است هر شخصی در هر
جامعه ای بتواند با ان همذات پنداری کرده و خودش را به جای هرکدام از شخصیت های
این نمایش بگذارد.
به گفته وی ،در نمایش «زنــی در دو چهره» موقعیت های طنزامیزی وجود دارد که
کارکردشانصرفاخنداندنتماشاچینیستوتقابلدوعنصرامیدوناامیدیدرایننمایش
به چشم می خورد .او درباره شیوه اجرایی نمایش «زنی در دو چهره» توضیح داد :بیشتر
تمرکزم را روی متن گذاشتم تا بی جهت دچار پیچیدگی نشده و به راحتی قابل فهم باشد.
همچنین دوست نداشتم در طراحی دکور و لباس خیلی از اِلمان ها استفاده شود و سعی
کردیم همه چیز به شکل کامال کالسیک و رئال باشد.
اکبری درباره سختی های انجام همزمان کارگردانی و بازیگری در یک نمایش توضیح
داد :بسیار کار سختی بود .من گاهی برای اینکه میزانسن ها را به درستی ببینم مجبور بودم
بیرونصحنهبایستمودستیاربهجایمنبازیکندوهمینباعثمی شدسرعتپیشروی
کار پایین باشد و از باقی بازیگران عقب بمانم .حاال شما مسائل بیرونی مانند مدیریت گروه،
هزینه ها و اتفاقات در حاشیه را نیز به سختی کار اضافه کنید.
او که پیش از این کارگردانی فیلــم کوتاه را تجربه کرده درباره ســختی های تجربه
کارگردانیتئاتردرمقایسهباکارگردانیفیلمکوتاه،اینطورگفت:درکارگردانیفیلمباخیال
راحت تری کار را پیش می بریم و به راحتی می توانیم هر جا به ایرادی برخوردیم ،کات بدهیم
و دوباره ان پالن را فیلمبرداری کنیم و انقدر تکرارش کنیم که به نتیجه دلخواه برسیم اما در
تئاتر ،ماجرا متفاوت است .تئاتر زنده است مثال همین نمایش «زنی در دو چهره» از تمرین تا
اجرا فقط یک ماه به طول انجامید و در کار تئاتر دیگر شرایط تغییر و اصالح به ان شکل وجود
ندارد .به هرحال تفاوت عمده کار در تئاتر پویایی و زنده بودن ان است.
7
کارگردان تئاتر«زنی در دو چهره» با تاکید بر اینکه متن این نمایشنامه بکر بود؛ یعنی
بعد از حدود چهل سال ،به تازگی بازنشر شده و قبل از این در ایران روی صحنه نرفته
است ،تاکید کرد :همین دلیل اشتیاقم برای پرداختن به این نمایشنامه بود .االن در
پی یک نمایشنامه بکر دیگر هستم و عجله ای هم ندارم و در کل دوست دارم
نمایشــنامه ای را روی صحنه ببرم که عالوه بر خاص بودن،
حرفی برای گفتن داشته باشد.
کارگــردان تئاتر«زنی در دو چهــره» که چندان از
میزان استقبال مخاطبان رضایت ندارد ،با اشاره به
اینکه شرایط کرونا خیلی به صحنه های تئاتر ضربه
وارد کرد ،ادامه داد :اســتقبال از این کار حتی
به اندازه ای نبود که هزینه های اولیه کار به ما
برگردد .حاال مگر اینکه در این یکی دو هفته
اینده که از زمان اجرا باقی مانده معجزه ای
رخ دهد و استقبال مخاطبان انقدر زیاد
شــود که به فکر تمدید زمان اجرا هم
بیافتیم».
در این نمایــش بازیگرانی چون
پندار اکبری ،نیلوفر پارســا ،نســاء
یوسفی،علیرضادیلمی،پناه باقریان،
ماریه ماشــاالهی ،روناک برخوردار
و ایدا سرمســت به نقش افرینی
پرداخته اند.
این نمایش از ۱۰خرداد ۱۴۰۱
در پردیس ســپند روی صحنه
رفته و اجرای ان تا تاریخ ۱۰تیر
ادامه دارد/ .خبرگزاری صبا صفحه 7
پیمان معادی :از مردم عذرخواهی می کنم
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
یادداشت
گویا حواشی و صحبت ها درباره جشنواره فیلم کن 2022همچنان ادامه
دارد و سینما ،مردم و رسانه ها این روزها باید همچنان درباره حضور عوامل
فیلم «برادران لیال» اخرین ساخته سعید روستایی ،حرف ها و خبرها را
دنبال کنند .اخرین صحبت ها درباره این فیلم و جشنواره مربوط به پیمان
معادی است که در یک گفت وگوی زنده در فضای مجازی انجام
شد .بازیگر فیلم سینمایی «برادران لیال» در این گفت وگو از
زوایای مختلف ،به حواشی این روزهای فیلم شان پرداخت و
درباره همدردی با مردم ابادان در حادثه تلخ ساختمان
متروپل و همزمانی این اتفاق با حضور عوامل «برادران
لیال» در فرش قرمز جشنواره کن ،این گونه توضیح داد :ما
ان زمان از حجم اتفاقی که در ابادان افتاده بود خبردار
نبودیم .همان لحظه که فهمیدیم اولین کســی
بودم که هرچه استوری داشتم پاک کردم
و پروفایل مشکی گذاشتم .متاسفانه
ما در زمان بــد ،در مکان بدی بودیم.
باور کنید که اگر این اتفــاق دو روز
زودتر افتاده بود هیچکدام مان حتی
در جشنواره کن شرکت نمی کردیم.
صورت مساله را پاک نکنیم!
بهــا دادن بــه ســینمای کــودک و
نوجوان ،یکــی از راهکارهای هوشــمندانه
و امتحان پس داده ســینمای ایــران ،بعد از
پیروزی انقالب اســامی بوده و هنوز هم از
چنین جایگاهی برخوردار است .به عبارتی
دیگر ،تغییر فضای ســینما در دهه شصت
و ضرورت پوست اندازی ســینما ،با موازین
جدید و فراگیری این هنر-رســانه در بطن
خانواد ه ایرانی ،سبب شد تا تولید فیلم کودک
و نوجوان در ســینمای ایــران [که پیش از
انقالب محدود به تولیدات کانونی بود] جدی
گرفته شود؛ به طوری که توانست عنوان یک
ســینمای مردمی و پرمخاطب را از ان خود
کند ،نام سینمای ایران را در دنیا پراوازه کند
و زمینه ساز ایجاد و تداوم برپایی یک جشنواره
بین المللی مطرح با این عنوان شود.
چهاردهه از ان روزها گذشــته اســت.
سینمای ایران سقف حضور در محافل جهانی
را جابه جا کرده و در تولیــد و اکران داخلی
هم شرایط جدیدی تجربه و تثبیت شده اما
سینمای کودک و نوجوان که در ادوار اولیه
سینمای نوین ایران ،به مدد حمایت دولتی
متولد شد ،حاال از سوی بخش خصوصی (که
محوریت تولید و پخش در سینمای ایران را
برعهده دارد) مغفول واقع شده است.
تجربه سال های گذشته و تصمیم سازی
بنیاد ســینمایی فارابی در جلب مشارکت
تهیه کنندگان بخش خصوصی که البته در
نهایت بداقبالی به شرایط کرونایی سینمای
ایران برخورد کرد ،نشان می دهد که هر چه
این حلقه اتصال گســترده تر شود ،اتفاقات
بهتری در ســینمای ایران و جذب مخاطب
به سالن های سینما رخ خواهد داد .مدیریت
جدید سینمای ایران در چشــم اندازی که
به بنیاد ســینمایی فارابی ارائه داده ،به این
اصل توجه کرده و قطعا هــر حرکتی که به
تضعیف این هدف گذاری درســت [در ادامه
فعالیت هــای قابل توجه صــورت گرفته در
شش سال گذشته] بیانجامد ،یک نقض غرض
خواهد بود و رنگ و بوی افول و ناتوانی خواهد
داشــت .ســینمای ایران ،با تعاریف جدید
سازمان سینمایی ،به شدت به فیلم کودک
و فیلمساز کودک و جذب مخاطبان گسترده
این سینما نیاز دارد .برای رونق این سینما،
باید شجاعانه و قاطعانه جشنواره برگزار کرد،
باید سالن ساخت و ســینمادار را در اکران
فیلم کودک حمایت کرد و باید چرخه تولید
و توزیع را در تعامل بین سینما و دستگاه های
تبلیغاتی تلویزیون و شــبکه نمایش خانگی
به کار انداخت .بی تفاوتی ،انفعال و متوسل
شدن به فرضیه نابخردانه «دو سال جشنواره
برگزار نکنیم و فیلم تولید کنیم» ،دست اخر
جز پاک شدن صورت مساله ،نتیجه ای عاید
سینمای کودک و نوجوان نخواهد کرد.
محسن دلیلی
روزنامه نگار
ســعید روســتایی گفت اگر جایزه ای بگیرم قطعا ان را به ابادان تقدیم
می کنم .ای کاش به ما زودتر اطالع می دادند .کاش یکی کنار بود که این
موضوع را حتی تلفنی به ما بگوید اما هیچکس نبود.
او همچنین به انتقاد بخشی از جامعه درباره اینکه چرا
هنرمندان در جشنواره های خارجی ،درباره تحریم ها و
اثرات ان بر زندگی مردم ایران ،هیچ ســخنی به میان
نمی اوردن واکنش نشان داده و گفت :هنوز نمی دانم در
جشنواره هایخارجیایابایددربارهتحریم هاصحبت
کنم یا نه؟ معلوم است که معتقدم تحریم ها ها
فشار زیادی به مردم اورده است .جشنواره ها
سالهاست برای من اهمیتی ندارند .حتی
همین جشنواره کن هم دوست ندارم
بروم اما طبق قوانیــن برای تبلیغات
فیلم مجبوریمکهدرکنار فیلم هایمان
باشیم .مردم حق دارند از ما ناراحت
باشند .من متاســفم که مردم ایران را
ناراحت کــردم و به شــخصه از تمامی مردم
عذرخواهی می کنم.
مهران احمدی :شاید اشپز شوم
اولین اکران مردمی فیلم ســینمایی «روز ششم»
با حضور حجت قاســم زاده اصل کارگردان و بازیگران
فیلم ،در پردیس سینمایی کورش در دو سانس برگزار
شد .مهران احمدی یکی از بازیگران فیلم در این اکران،
عنوان کرد :این روزها اوضاع سینما مانند سایر بخش ها
خوب نیست و به نظر می رسد با این وضعیت ،در دوسال
اینده کلک سینما کنده اســت و ما باید به دنبال کار
دیگری برویم.
او ادامه داد :من اتفاقا اشــپز خوبی هســتم و شاید
بتوانم در اینده به جای فعالیت در سینما اشپزی کنم
اما همچنان امیدوارم که اوضاع سینما بهتر از این بشود
و تماشاگران از دیدن فیلم لذت ببرند.
بازیگر فیلم «روز ششــم» ،با اشاره به اشنایی
و دوســتی چندیــن ســاله خود بــا حجت
قاســم زاده اصل اظهــار کرد :من چنــد فیلم
مختلف با او کار کردم و فیلم «روز ششــم» به
اصطالح اولین فیلم بلند سینمایی اقای
قاسم زاده است اما او سابقه خوبی در
کارگردانی دارد .همه ما وقتی در
فیلم اول یــک کارگردان حضور
پیدا می کنیم ،تالش می کنیم تا
یک اثر درجه یــک خلق کنیم و
از خیلی مسائل عبور می کنیم تا
یک اثر خوب ساخته شود .در فیلم
«روز ششم» نیز این اتفاق رخ داد و
ما شاهد یک فیلم خوب هستیم.
بهاره افشاری نیز با اشاره به اینکه
بازی در فیلم «روز ششم» را بسیار
دوست دارد ،گفت :قطعا در شرایط
اقتصادی فعلی و با مشکالتی که وجود دارد سینما رفتن
اولویت خیلی از افراد نیست و اینکه امروز کسانی مثل
شما برای تماشای فیلم به سالن سینما می ایند ،بسیار
ارزشمند است .مصطفی زمانی دیگر بازیگر فیلم نیز در
سخنانی ،بیان کرد :سال ها پیش که برای بازیگری تست
می دادم و به دفاتر مختلــف می رفتم ،روزی به دفتری
رفتم که قرار بود حجت قاسم زاده از افراد تست بگیرد
و برای یک فیلم بازیگر انتخاب کند .من در ان تســت
پذیرفته شدم و حتی قاســم زاده اصل به من گفت اگر
اجازه انتخاب داشــتم قطعا تو را انتخاب می کردم اما
مجبورم از بازیگران شــناخته شده و حرفه ای استفاده
کنم اما مطمئنم که تو بازیگر خوبی می شوی .ان
ماجرا گذشت و امروز بعد از ۱۷سال ،ما باهم
در یک فیلم همکاری کردیم.
فیلم ســینمایی «روز ششم» درباره یک
زندانی به نام احمد اســت که تنها پنج روز
فرصت دارد جواب چند معمــا را پیدا کند تا
بتواند زنده بماند .بخشــی از اتفاق ها
در گذشته رخ داده که بدون روشن
شــدن انها برای مشــکل های
امروز جوابی پیدا نخواهد کرد.
احمد اگر موفق نشــود روز
ششم کشــته می شود .در
این فیلــم بازیگرانی چون
مصطفــی زمانــی ،بهاره
افشاری ،جمشید هاشم پور،
امیــر جعفــری ،مهــران احمدی،
افشین هاشمی و همایون ارشادی،
نقش افرینی کرده اند. صفحه 8