روزنامه صبا شماره 1229
روزنامه صبا شماره 1229
روزنامه صبا شماره 1229
سیمنا
دوشنبه 6تیر 1401شماره 1229
دوشنبه| 6تیر 27 |1401ژوئن 27 |2022ذی القعده |1443
سال دهم| شماره 8 |1229صفحه| 5000ناموت|
قصه یک قهرمان
گفت و گوهایی با
کارگردان ،نویسنده و تهیه کننده «هنـاس»
درخواست جلسه فوری شوراهای صنفی و راهبردی
صفحه 3
عکس :حمید ضرابی
«شب شک» نوید محمدزاده توقیف شد
صفحه 6
پیراهن میش دیجی کاال بر تن کتاب سازان!
صفحه 3
اما و اگرهای مجوز هفتمین دوره حراج ملی ادامه دارد
صفحه 6
1 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
دوشنبه 6تیر 1401شماره 1229
انتشار پوستر جدیدترین فیلم شاهرخ خان
تهیه کننده فیلم جدید شاهرخ خان که عنوانش «پاتان» است ،اولین پوستر این فیلم را با تصویری از
شاهرخ خان درست در روزی منتشر کرد که سی امین سالگرد بازیگری این فوق ستاره بالیوودی است.
یاش راج فیلمز که تهیه کننده این فیلم است ،پوستری متحرک منتشر کرده که روش مورد عالقه
بالیوود برای معرفی فیلم است .در این کلیپ کوتاه دوربین روی نقاط مختلف یک پوستر حرکت می کند
و بتدریج جزییات ان را نشان می دهد .در این پوستر شاهرخ خان در حالی که تفنگی به دست گرفته
دیده می شود .این پوستر روز ۲۵ژوئن منتشر شــد که سی امین سالگرد اکران فیلم «دیوانا» (عاشق
دیوانه) اولین فیلم شاهرخ خان در سال ۱۹۹۲بود /.خبرگزاری مهر
«دست انداز» به دنبال اکران پاییز
فیلم «دست انداز» به کارگردانی کمال تبریزی برای اکران در اوایل پاییز اماده می شود« .دست انداز»
اخرین ساخته کمال تبریزی و به تهیه کنندگی محمد افریده در سال ۱۳۹۸کلید خورد و مرحل فنی ان تا
یک سال بعد در دوران شیوع کرونا ادامه داشت .در این فیلم رضا کیانیان ،حبیب رضایی ،هدی زین العابدین،
رویا نونهالی و همایون ارشادی و ...بازی کردند .امید نعمتی (خواننده) نیز برای اولین بار به عنوان بازیگر یک
فیلم سینمایی جلوی دوربین رفته است« .دست انداز» یک کمدی فانتری استکهپیش تر اماده اکران بود،
اما بنا به تصمیم سازندگانش و بخاطر وضعیت کرونا در انتظار ماند .حال براساسگفته سعید خانی مدیر دفتر
پخش خانه فیلم ،پس از پایان ماه صفر یعنی در اواخر تابستان و اوایل پاییز اکران خواهد شد /.خبرگزاری ایسنا
«ازادی مشروط» در زندان!
سریال «ازادی مشروط» به کارگردانی مسعود د ه نمکی این روزها در زندان قصر در حال
تصویربرداری است و داستانش روایت تالش های کادر درمان ،پرستاران و فعالیت گروه های
جهادی در مقابله با کرونا در قالب طنز است.
مسعود ده نمکی درباره اثر جدیدش عنوان کرد :سریال سازی اصول مشخصی دارد و باید
بر اساس زمان مقرر شده کار را به انتن برسانیم .این اثر با حضور ۲۰۰هنرمند و بیش از ۱۰۰
لوکیشن زمان زیادی را برای تولید به خود اختصاص داده است و ما در این شرایط تالش کردیم
از زاوی ه تازه به موضوع کرونا در کشور بپردازیم .وی افزود :رنگ و لعاب داستان برای مخاطبان
متفاوتاست،زیراسعیکرده ایمیکقصهروانوجذابراجلویدوربینببریم.باتوجهبهاینکه
کرونا ،موضوعی خاص و مهم در دوسال گذشته بود ،همین باعث شد فضای متفاوتی را با تکیه
برطنزخلقکنیموبههمیندلیلپیش بینیمنایناستکهبتوانیمسریالیخاطره انگیزبرای
مردم به تصویر بکشیم .ده نمکی در پایان تصریح کرد :روزهای کرونا به اندازه کافی تلخ و گزنده
بودومانمی خواستیمکاممردمراتلخکنیم،بههمیندلیلبهسراغمصائبوشیرینی هایاین
دوران رفتیم و از زبان طنز برای روایت ان ها بهره بردیم .پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما
نیز درباره این سریال گفت :سریال «ازادی مشروط» یاداور کوشش ها و بردباری های روزهای
سخت کروناست و نشان دادن و ثبت هنرمندانه همدلی مردم و تالش کادر درمان و مجاهدت
نیروهایجهادیدرایندو سالبرای سازمانصداوسیمااهمیتباالییدارد.با تمام توانازگروه
ی شده
سازنده سریال حمایت می کنیم و امیدواریم این گروه بتواند طبق زمان بندی پیش بین
کار را به سرانجام رساند .سریال تلویزیونی «ازادی مشروط» در ۳۰قسمت یکی از تولیدات
جدیدمرکزسیمافیلماستکهبهتهیه کنندگیوکارگردانیمسعو دده نمکیساختهمی شود
و نگارش فیلمنامه ان بر عهده کریم خودسیانی و شهاب عباسی بود ه است.
می خواهمکارنیمه تمامزهرهفکورصبورراتمامکنم
هدیزین العابدینزوجمصطفیزمانیدر«عطرالود»
بازگشت «طبیب» به انتن در هاله ای از ابهام
شنبه پنجم تیرماه رسما اعالم شــد که کمند امیرسلیمانی نقش
نیمه تمام زنده یاد زهره فکورصبور را در سریال «بی همگان» تمام می کند.
امیرسلیمانی گفت :فقط می خواهم کار نیمه تمام مرحومه فکورصبور را
در این دنیا به پایان برسانم و قبول این کار ،بیشتر برایم حکم انجام یک
مسوولیتراداشتتابازیگری.کمندامیرسلیمانیبااعالماینکههنوزمقابل
دوربین «بی همگان» به تهیه کنندگی مهران مهام نرفته است ،توضیح
داد :زمانی که خانم زهره فکورصبور فوت کردند ،من بنا به اشنایی که با
دوستان گروه «بی همگان» داشتم ،خیلی سریع فهمیدم اولین گزینه ای
که برای نقش ایشان انتخاب شد ،بنده هستم.وی خاطرنشان کرد :زمانی
که مرحومه فکورصبور در قید حیات بودند ،من ارتباطی با ایشان داشتم
و وقتی که برای ادامه نقششان انتخاب شدم ،احساس کردم ایشان در این
جهان یک کار نیمه تمام دارند و ان هم سریال «بی همگان» بود .با خودم
گفتم پس حاال که من انتخاب شدم حتما حکمتی وجود دارد و باید کار
نیمه تمامش را به پایان برسانم /.خبرگزاری ایسنا
پس از مصطفــی زمانی اکنون هــدی زین العابدین به عنوان
بازیگر جدید پروژه «عطرالود» تازه ترین ساخته سینمایی هادی
مقدم دوست معرفی شد تا زوج اصلی این فیلم را تشکیل دهند.
«عطرالود» به نویسندگی حسین حسنی یک ملودرام عاشقانه
اســت که با نگاهی انســانی به دغدغه های اخالقی بشــ ِر امروز
می پردازد .مقدم دوســت با این فیلم پس از ۷سال با کارگردانی
یک اثر به سینما بازگشته است.
فیلمنامه «عطر الود» در ادامه سینمای مقدم دوست پس از
پروژه های «سر به مهر» و «هیهات» ،وجهی فطری و انسانی دارد و
توسط سید حسین حسنی به نگارش درامده است.
«عطر الود» به تهیه کنندگی یوســف منصــوری تازه ترین
محصول سازمان سینمایی ســوره حوزه هنری است.همزمان با
معرفی بازیگر جدید «عطرالود» ،لیست عوامل پشت صحنه این
فیلم نیز مشخص شد.
تولید و پخش برنامه تلویزیونی «طبیــب» به تهیه کنندگی علی
زاهدی شبکه سه هفته پیش شنبه ۲۸خرداد ۱۴۰۱بعد از اظهارنظر
کارشناس برنامه و اعالم اینکه یکی از دالیل شیوع ارتروز در ایرانیان نماز
خواندن است ،توسط معاونت سیما متوقف شد .پیمان طالبی گوینده
رادیو و مجری برنامه تلویزیونی «طبیب» حاال با گذشت یک هفته از
پخش نشدن این برنامه تلویزیونی بالغ بر یک ساعت پیش در صفحه
شخصی خود با انتشار متنی از بالتکلیفی برنامه «طبیب» برای بازگشت
به انتن شبکه خبر داد.پیمان طالبی در اینستاگرام خود نوشت« :درباره
بازگشت برنامه «طبیب» خیلی سوال مطرح شده است ،قبل از هر چیزی
باید یک دنیا تشکر کنم ازتون ،به خاطر این حجم از لطف و محبتی که
به من و برنامه «طبیب» داشتید ،تو این مدتی که صالح دیده شده ما
نباشیم خدمتتون .نمی دونم چطوری باید ازتون تشکر کنم .دوستان با
معرفت من ،هنوز درباره بازگشت برنامه «طبیب» هیچ تصمیمی گرفته
نشده است /».خبرگزاری صبا صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
ف اند
ازیتا ترکاشوند :مردان سینمای ایران شری
ازیتا ترکاوشند بازیگر سینما و تلویزیون درواکنش به جنبش «می تو» گفت :در هر شغلی ممکن است
مشکالتی باشد .حتماً هرجایی اد ِم خوب و بد هم پیدا می شود .اما این نکته الزم به یاداوری است مردان
سینمای ایران شریف اند و خانواده سینما شریف است .ادم های نجیب ،خانواده دار و تحصیل کرده ای در
سینما فعال اند و قابل احترام اند .افرادی که برای فرهنگ و هنر این مرز و بوم ،تالش شبانه روزی دارند .همه
سختی های کار را به جان خریدند و بی انصافی است که به خاطر چند نفر و چند مورد ،خانواده ای را زیر سوال
ببریم .خدا را شکر می کنم در سینمایی کار می کنم که مردان شریفی دارند و هیچ وقت این اجازه را به خودم
نمی دهم اگر مواردی هم داشته همه را به یک چوب برانم و این برچسب را بزنم/ .تسنیم
دوشنبه 6تیر 1401شماره 1229
3
حکم مدیرعاملی محمدمهدی عسگرپور در خانه هنرمندان ایران صادر شد
اعضای شــورای عالی خانه هنرمندان ایران با اکثریت اراء ،محمدمهدی عسگرپور را به عنوان مدیرعامل خانه
هنرمندانایرانانتخابکردند.درمتنپیامشورایعالیخانههنرمندانایرانامدهاست«:شورایعالیخانههنرمندان
ایران در جلسه مورخ ۵تیر ماه ۱۴۰۱و متعاقب افزونبر دو ماهبررسی ،رایزنی ،تبادلنظر ،وبرگزاری جلسات مصاحبه
بانامزدهایمتعددواستماعسوابق،برنامه هاونقطه نظراتایشان،سرانجاموبااکثریتمطلقاراء،اقایمحمدمهدی
عسگرپور را برای مدت دو سال به مدیرعاملی خانه هنرمندان ایران برگزید .شورای عالی خانه هنرمندان ایران ضمن
قدرشناسیاززحماتاقایمجیدرجبیمعمارمدیرعاملپیشین،وسپاسگزاریازمساعیاقایحمیدرضانوربخش
سرپرستموقتخانههنرمندانایران،ارزومندتوفیقروزافزونمدیرعاملمنتخبخانهاست».
درخواست جلسه فوری شوراهای صنفی و راهبردی
همایون اسعدیان سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره مصوبات
جلسه امروز ۵تیرماه این شــورا گفت :فیلم «زاالوا» ساخته ارسالن
امیری از این هفته اکران می شــود .به دلیل این که چند ماه شورای
صنفی نمایش تشکیل نشده ،دفاتر پخش درخواست های اکران را به
وزارت ارشاد و شــورای راهبردی می دادند که ما امروز به ان ها اعالم
کردیم از این به بعد ،درخواست باید به شورای صنفی ارائه شود.
او افزود :امروز وصول ۳درخواست اکران برای فیلم های «پیتوک»
ســاخته مجید صالحی« ،تی تی» اثــر ایدا پناهنــده و «بازیوو» به
کارگردانی امیرحسین قهرایی داشتیم.
اسعدیان بیان کرد :پیرو مطالبی که هفته پیش هم اعالم کردیم،
مبنی بر این که اعتقاد ما این است که شرایط فعلی را بحرانی می بینیم
و فکر می کنیم بایستی راهکارهای دیگری برای اکران و اوضاع و احوال
سینما طراحی شود ،از وزارت ارشاد درخواست رسمی کردیم که به
سرعت و در همین یکی دو روزه ،جلسه مشترکی بین شورای
صنفی و شورای راهبردی اکران که فعال وظیفه طراحی
کالن اکران را دارد ،برگزار شود تا ما بتوانیم ایده های
خود را منتقل کنیــم و به راهکارهــای جدید و
کالن تری برای اکران باقی مانده سال برسیم.
این نویسنده و کارگردان سینما تاکید کرد:
امیدوارم این جلســه فردا برگزار شود که ما
بتوانیم به ان شیوه ای که می توانیم ،کارمان
را ادامه بدهیم.
سخنگوی شــورای صنفی نمایش
اظهار کرد :در جلســه هفته پیش که
با اقایان ایل بیگی و سهرابی داشتیم،
اعالم کردیم نظام نامــه اکرانی که
در شــورای راهبردی مصوب و به
شــورای صنفی داده شــده ،برای
شرایط عادی اســت .ما االن نه شــرایط عادی ،بلکه در شرایط گذار
هستیم.
او ادامه داد :این که بخواهیم همچنان مطابق شیوه قدیم و متکی بر
نظام نامه معمول اکران باشیم ،پاسخگوی این شرایط نیست .شرایط
بحران ،مدیریت بحران می خواهد تا راهکارهای
وسیع تر از یک شورا داشته باشد ،وگرنه
این شورا یک دبیرخانه با یک نفر عضو
می شود تا فقط برنامه اکران ها اعالم
شود.
همایون اسعدیان تصریح
کرد :ما در شــرایطی
هســتیم که جدولی
شامل صد و خرد ه ای
فیلم وجــود دارد،
شــرایط اقتصادی مملکــت بحران هایی را ایجاد کــرده و کاالهای
فرهنگی در پایین ترین نقطه سبد کاالیی خانواده ها قرار گرفته است
و بایستی راهکارهایی پیدا کرد که این شرایط بحران را بتوانیم بهتر
بگذرانیم.
او در پایان گفت :به اعتقاد من عبور از این وضعیت با یک نظام نامه
شدنی نیست و طرح ها و پیشنهادهایی داریم که ان شااهلل در شورای
راهبردی مطرح می کنیم و وقتی به نتیجه برسد ،اعالم می کنیم .نیاز
به عزم عمومی وجود دارد و باید با وزارت ارشاد ،تلویزیون ،وی اودی ها
و ...اشتراک مساعی شود.
زاالوا داســتان خود را در دهه پنجاه و در روســتایی دورافتاده از
کردســتان نقل می کند .ماجرا دربــاره واقعه ای اســت که مردمان
چند نســل قبل تجربه اش کرده اند .ظهور یک موجود ناشــناخته
وحشــت اهالــی می شــود و
در روستا موجب
را برای برقراری امنیت و حل
ماموران پاسگاه
می اورد اما تجربه ثابت کرده
پرونده به میدان
اجنه را
که با دســتبند
و اسلحه نمی شــود ّ
بیشــتر از اینکه در ساحت
دستگیر کرد! زاالوا
وحشت و دادن تصویر دلهره
اور از اجنه تالش کند قصد
دارد در نکوهش باور قومی
سخن بگوید که سرنوشت
عزیزانشــان را بی رحمانه
گره زده اند به باورهای خرافی
و بی رحمانــه انهــا را در مقابل
گلوله های تفنگ خود سیبل می کنند به این بهانه که جن
در وجودشان رسوخ کرده.
فیلم با صحنه تکان دهنده کشته شدن یک دختر زیبا رو
به همین اتهام اغاز می شود /.خبرگزاری صبا صفحه 3
4
دوشنبه 6تیر 1401شماره 1229
حسین دارابی:
جنبه عاشقانه «هناس»
را دوست دارم
پرونده
قصـهیـکقهـرمان
اقای دارابی ،شــما پس از فیلم سینمایی «مصلحت» در
دومین ساخته سینمایی خود یعنی «هناس» دوباره به سمت
موضوع امنیت ملی رفت ه و عالقه خود به ژانر سیاسی را نشان
داده اید .به نظر شما چقدر سینمای ایران به این ژانر نیاز دارد و
چقدر نیاز است زندگی چنین افرادی به نمایش گذاشته شود؟
فیلم ســینمایی «هناس» به عنوان دومین اثری که ســاخته ام،
زندگی شــهید داریوش رضایی نژاد را روایــت می کند و دلیل اینکه
سراغ این سوژه رفتم این بود که به نظر من وقتی که مخاطبان با این
خانواده ها و فضای زندگی ان ها اشنا شوند ،به انچه این روزها درباره
این عزیزان در جامعه مطرح می شــود نگاه تازه ای خواهند داشت و
امیدوارتر خواهند شد.
«هناس» برخالف دیگر فیلم های بیوگرافی ،راوی داستان
همسر شهید است .چه شد که به این انتخاب رسیدید و چقدر
سعی کردید در روایت داســتان زندگی شهید رضایی نژاد
نواوری داشته باشید تا مخاطب با فیلم ارتباط بهتری برقرار
کرده و راضی باشد؟
ما اطالعات زیادی از محیط کاری شهید رضایی نژاد در دسترس
نداشــتیم و به دلیل اینکه فضا را نمی شناختیم شاید داستان فیلم،
خوب درنمی امد به همین دلیل داســتان «هنــاس» از زاویه دید
همسر شــهید (زهره پیرانی) روایت می شود .داســتان ملودرامی
عاشقانه با نگاهی زنانه اســت که برای جذابیت بیشتر سعی کردیم،
ماجرای جاسوسی را وارد روایت اصلی داستان کنیم و برخالف بیشتر
فیلم هایی که در این ژانر ســاخته شــده و پایان تلخ دارند ،داستان
«هناس» را شیرین تمام کردیم.
با تغییر زاویه دید داســتان ،چه چالش هایی را به همراه
داشتید؟
زمانی که فیلمی در ارتباط با قهرمانان ملی ساخته می شود ،طبیعتا
به خود ان افراد پرداخته خواهد شد ،اما ما در «هناس» سعی کردیم به
فضایی زنانه نزدیک شویم که چالش بزرگی برای ما بود اما با تمرین ها
و صحبت هایی که با خانم پیرانی همسر شهید داشتیم به ان فضای
احساسی و زنانه ای که مد نظر داشتیم ،نزدیک شدیم.
بعد از اولین اکران این فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر
و پس از ان در اکران عمومی ،برخی از منتقدان اعتقاد داشتند
که فیلم ســینمایی «هناس» ضعیف تر از اولین ساخته شما
یعنی «مصلحت» است .خودتان چه فکر می کنید؟
من همیشــه تمام تالش خود را می کنم که در ساخت یک اثر به
خوبی عمل کنم و بهترین خودم باشم .در هر دو فیلم «مصلحت» و
«هناس» نیز سعی کردم که بهترین باشم و هرچه را در توان داشتم
برای ساخت فیلم گذاشتم ،اما «مصلحت» به دلیل فیلمنامه ملتهب تر
و ژانر جذاب تری که نســبت به «هناس» دارد ،قطعا برای مخاطب
جذاب تر است .از طرفی ساخت سینمای بیوگرافی به دلیل پایبندی
بر داستان اصلی زندگی ،شاید جذابیت هایی یک فیلم صرفا داستانی
را به همراه نداشته باشد و نتوان داستان های فرعی یا چالش هایی را
به ان اضافه کرد.
خودتان کدام یک ازاین اثار را بیشتر دوست دارید؟
من «هناس» را خیلی دوست دارم .اگرچه موضوع فیلم جدی است
اما از نگاه یک زن ،داستان ما ملودرام عاشقانه می شود که من خیلی
این را می پسندم.
مریال زارعی با توجــه به کاراکترهــای مختلفی که در
فیلم هایی چون بادیگارد ،شیار 143و ...داشته است ،بهترین
انتخاب برای بازی در نقش «زهره پیرانی» بود البته ممکن بود
شکلی کلیشه ای هم به خود بگیرد .برای انتخاب بازیگر چه
چالش هایی داشتید؟ ایا مریال زارعی اولین انتخاب شما بود؟
بازیگر اصلــی فیلم یک زن اســت که همه بار فیلــم را به دوش
می کشد و من به دنبال بازیگر َق َدری بودم که بتواند این کار را انجام
دهد و مریال زارعی اولین انتخاب من برای بازی در این نقش بود .از
کیمیا صادقی -سینما او را با فیلم سینمایی «مصلحت» در سی و نهمین جشنواره فجر شناخت
به عنوان یک فیلم سیاسی موضوع قابل بحثی را به نمایش گذاشته بود ،بعد از اکران در چهلمین ج
فراتر از سرگرمی داشته باشد .پس از گذشت یک سال ،حسین دارابی در دومین همکاری خود با م
برخالف اسمش ،فیلمی زنانه است و یک ملودرام عاشقانه .حسین دارابی و محمدرضا شفاه به بها
طرفی به اکران عمومی هم فکر می کردم و می دانســتم برای مردم
ب است .در ابتدا وقتی پیشنهاد
عام ،چهره یک سوپراستار بسیار جذا
بازی در این نقش را به مریال زارعی دادیم بــه دلیل حضور در یک
سریال ،قبول نکرد اما وقتی فیلمنامه را خواند با پیشنهاد ما موافقت
کرد .بهروز شــعیبی نیز به دلیل مظلومیتی که در چهره و بازی اش
دارد همیشه برای من بســیار جذاب بود و همکاری با این دو بازیگر
برایم بسیار زیبا بود.
ما در فیلم «هناس» به غیر خانواده شهید ،شخصیت های
دیگری را می بینیم .چقدر شخصیت های فرعی داستان واقعی
بودند؟ ایا کاراکتری را به داســتان اضافه کرده بودید که در
زندگی واقعی حضور نداشته اند؟
خانم پیرانی و شهید رضایی نژاد ،دوستانی داشتند که ما چند نما از
این دوستان را در فیلم نشان دادیم .همچنین شخصیت منفی داستان
با بازی وحید رهبانی کاراکتری واقعی اســت که در محل کار شهید
حضور داشته و ما نقش او را پررنگ تر کرده تا داستان دراماتیک تری
را ایجاد کنیم.
با توجه به اینکه ســینمایی «هناس» با دو فیلم دیگر از
فیلم های چلهمین جشــنواره فیلم فجر یعنی «علفزار» و
«بدون قرار قبلی» در گروه اکران قرار گرفت ،شرایط اکران
را چطور دیدید؟
سینمایی «هناس» برای مخاطب عام سینما نیست و باید مخاطب
هدف خود را پیدا کند .گروه تبلیغــات پروژه نیز خیلی قوی در حال
فعالیت هستند و اگرچه شــریط اکران خوب نیست اما خوشبختانه
«هناس» فروش خوبی دارد .از طرفی حوزه هنری با شــناور کردن
بلیت ها به ســینما رونق داد و فروش فیلم بعد از ایــن کار افزایش
چشم گیری داشت که نشــان می دهد مردم عالقه مند به حضور در
سینما هســتند اما به دلیل گرانی بلیت ها از رفتن به سینما امتناع
می کنند.
وقتی که شهره پیرانی (همسر شهید) نسخه نهایی فیلم را
دیدند ،چه نظری داشتند؟
خانم پیرانی در حیــن تولید خیلی همراه ما بودنــد و اگرچه در
صحنه های فیلم برداری خیلی حضور نداشتند اما با اعتمادی که به ما
داشتند دست مان را در روایت داستان خیلی باز گذاشته بودند .زمانی
که نسخه پایانی فیلم را دیدند ،فیلم را بسیار دوست داشتند و گفتند
«روح زندگی ما در این فیلم وجود دارد» که با این حرفشان خستگی
ما در رفت .ایشان همچنین در اکران های مردمی خیلی ما را همراهی
کردند که باعث خوشحالی ما و تیم «هناس» است.
ایا فیلم بعد از اکران در جشــنواره فیلم فجر دچار تغییر
هم شد؟
بله ،بعد از اکــران در چهلمین جشــنواره فیلم فجــر ،تغییرات
چشم گیری در تدوین و موســیقی انجام دادیم که فیلم را نسبت به
نسخه اکران شده در جشنواره بســیار بهتر کرد و دعوت می کنم که
اگر فیلم را در جشنواره فیلم فجر دیده اید ،بار دیگر به تماشا بنشینید
چراکه در این نسخه ،فیلم ریتم بهتر و جذاب تری پیدا کرده است.
محمدرضا شفاه:
چنین فیلم هایی روح
تعهد در مردم را زنده
نگه می دارد
محمدرضا شفاه که بعد از دو فیلم بلند و موفق خود «بیست و یک
روز بعد» و «دیدن این فیلم جرم است» ،این بار با سینمایی «هناس»
عالقه خود به تهیه فیلم های ملی-امنیتی را نشان داده است .با او درباره
چالش های تهیه فیلم در وضعیت کنونی سینما صحبت کرده ایم. صفحه 4
پرونده
نان
دوشنبه 6تیر 1401شماره 1229
5
احسان ثقفی:
ترور را
از منظر خانوادگی
روایت کردیم
احســان ثقفی نویســنده فیلم ســینمایی «هناس» که پس از
فیلمنامه سینمایی «بیست و یک روز بعد» ســراغ روایت داستان
زندگی «داریوش رضایی نژاد» رفته اســت در گفت و گو با روزنامه
صبا از چالش های نگارش داستان زندگی یک شهید هسته ای سخن
گفت.
فیلم نامه «هناس» داســتان واقعی زندگی یک شــهید
هسته ای است که به مراتب حسایت های خود را دارد ،شما
به عنوان نویسنده چه چالش هایی را در این زمینه داشتید؟
فیلم نامه بیوگرافی که روایت زندگی شــخصیت واقعی ،خانواده،
دوستان و ...است ،حساســیت خود را دارد و فیلمنامه زندگی شهید
رضایی نژاد که با موضوع هسته ای پیوند خورده بود قطعا حساسیت
بیشتری را به دنبال داشت.
موضوع هسته ای موضوع مهمی است که جامعه را تحت تاثیر قرار
داده و از طرفی اطرافیان در چنین داستان هایی همراه نخواهند بود
و ما تا قبل از پیش تولید چنین نگرانی هایی را داشتیم اما هنگامی که
با خانم پیرانی صحبت کردیم ،به دلیل شناختی که از رسانه داشتند
بسیار همکاری کردند و ما نیز با خود قرار گذاشته بودیم که به واقعیت
زندگی پایبند باشیم.
ت که نشان داد امده تا ژانر سیاسی-امنیتی را در سینمای بدون ژانر ایران احیا کند« .مصلحت» که
جشنواره فیلم فجر واکنش های زیادی را به همراه داشت و نشان داد که سینما می تواند جایگاهی
محمدرضا شفاه تهیه کننده با فیلم سینمایی «هناس» امد و این بار با نگاهی متفاوت؛ فیلمی که
انه دومین همکاری با یکدیگر گفت وگویی با روزنامه صبا داشتند که در ادامه می خوانیم.
فیلم سینمایی «هناس» به عنوان یک اثر ملی-امنیتی که
روایت گر داستان شهید رضایی نژاد؛ شهید هسته ای است ،چه
چالش هایی را برای شما به عنوان تهیه کننده به همراه داشت؟
همه تالش ما بر این بود که فیلمی را که در نگاه اول امنیتی است
به گونه ای روایت کنیم که سیاسی جلوه نکند .دراولین جلساتی هم
که با خانواده شهید وعوامل فیلم داشتیم ،یکی از زاویه های جدی ما
روایت زندگی خانوادگی شهید بود که همسر ایشان این اجازه را به ما
دادند و این نگاه باعث شد ،چالش های ما به شدت کاهش پیدا کرده و
چالش های اکران نیز برای ما رفع شود.
فیلم هایی که داستان زندگی قهرمانان را روایت می کند
غالبا مخاطب خاص خود را دارد ،به نظر شــما ساخت چنین
فیلم هایی چقدر می تواند مخاطب عام را به سینما بکشاند؟
ما در شرایطی زندگی می کنیم که در تاریخ زندگی بشر بی نظیر
است .افکار عمومی تحت شدیدترین تهاجم های رسانه ای است و این
حجم از ترور ذهنی در هیچ کجای دنیا به انــدازه ایران وجود ندارد،
که باعث شــود مردم درباره این که جای درستی زندگی می کنند یا
خیر؟ فکر کنند .یکی از مهم ترین کارهایی که در این دوران می توان
انجام داد ،روایت داستان هایی است که قهرمان ملی را به مردم نشان
دهد تا مردم ببینند ما در کشوری زندگی می کنیم که برای استقالل
و موجودیت ان چه انسان های زیادی از خودگذشتگی کرده و جان
خود را از دست داده اند .پس برای این کشور زحمات زیادی کشیده
شده و می توان در ان موفق بود و اینده روشنی داشت .نمایش چنین
فیلم هایی روح تعهد در مردم را زنده نگه می دارد.
همانطور که در جریان هستید با افزایش قیمت بلیت سینما،
سینمای ایران بعد از کرونا وضعیت مطلوبی ندارد .با توجه به
اینکه «هناس» در اوج بحران گیشه اکران شد ،شما استقبال
مخاطب از فیلم را چطور دیدید؟
با توجه به موضوع بحران گیشه ،ارزیابی دقیقی نمی توان از میزان
فروش داشت ،اما با رصد کسانی که در این شرایط به سینما رفتند و
فیلم را دیدند ،رضایت مخاطبان مخصوصا خانم ها را شاهد بودیم که
نشان می دهد فیلم تاثیر خود را گذاشــته و به عنوان یک فیلم زنانه،
مخاطب را راضی نگه داشته است« .هناس» در اوج بحران گیشه اکران
شد اما اکران قابل قبولی داشت و امیدواریم با شناور کردن بلیت ها،
شرایط بهتر از قبل شود.
با توجه به وضع اقتصادی موجود در جامعه و بحران گیشه،
چه راه حلی را برای رفع این مشکل مناسب می دانید؟ به نظر
شما شناور کردن بلیط ها می تواند به فروش گیشه کمک کند؟
من فکر می کنم همه راه حل ها در ســینما نیســت و به وضعیت
اقتصادی اجتماعی جامعــه برمی گردد .تفریــح اولویت درجه دو
مردم است اما نیاز اولیه زندگی انقدر فشــار وارد می کند که خیلی
از مردم اولویت دوم را به تاخیــر می اندازند .تصمیمی که برای گران
کردن بلیت ها گرفته شد درست نبود و شناور کردن بلیت ها باید به
صورت جدی اتفاق افتد وگرنه این کار به سینمای بعد از کرونا لطمه
خواهد زد .فکر می کنم بهترین راه برای این مسئله شناور کردن بلیت
سینماست که حوزه هنری برای اکران «هناس» انجام داد و نتیجه
مطلوبی گرفت.
به غیر از چالش های گیشه ،وضعیت فیلمسازی در شرایط کنونی
را با توجه به نسبت حاکمیت با فیلمسازان چطور ارزیابی می کنید؟
من مجوز جدیدی برای فیلمم در دولت جدید نگرفته ام و نمی توانم
در این باره ارزیابی داشته باشــم ،اما امیدوارم که فضا روادارانه پیش
رود و سازمان سینمایی با فیلمسازان همراه باشد تا انها در مسیری
که دوست دارند فیلم بسازند .نمی خواهم بگویم قانون را نباید جدی
گرفت بلکه معتقدم وزارت ارشاد و سازمان سینمایی باید با تعامل با
فیلمسازها به نتیجه برسند و مالحظات خود را به نتیجه برسانند .اقای
خزایی پیش از این تهیه کننده ســینما بوده اند و با پیچیدگی تولید
فیلم اشنا هستند ،امیدوارم که با درک موضوع ،تعامل با فیلمسازان
را شکل دهند.
درنهایت چقدر به زندگی شــخصیت های واقعی اضافه
کرد ید؟
ما فکر کردیم که هرچه داســتان مســتندتر باشد برای مخاطب
جذاب تر است به همین دلیل داستان همه صحنه ها براساس واقعیت
و الهام گرفته از زندگی شهید اســت و در بعضی موارد شاید از لحاظ
زمانی جابجایی داشته ایم.
کاراکتر منفی داستان چقدر واقعی بود؟ ایا برای جذاب تر
شدن قصه به ویژگی های ان کاراکتر اضافه کرده اید؟
شخصیت «فرهاد» ،الهام گرفته از چند شخصیت در قصه است و
به عنوان نماینده طیف فکری داخل کشور است .شهید رضایی نژاد در
دوران کاری خود در بیرون از کشور به نحوی مورد فشار واقع بودند
و در داخل نیز هجمه هایی بر ایشان وارد بود که ما در کاراکتر فرهاد
می بینیم.
هنگام نوشتن فیلم نامه ،کاراکتر شــهید رضایی نژاد را
چگونه دیدید؟
بزرگرین ویژگی شهید که خیلی برای من جذاب بود این است که
ایشان یک جوان معمولی و با توجه به تخصصی که داشتند بدون ادعا
وعاشق کار علمی و پژهشی بودند ،تکلیفشان با زندگی معلوم و پای
کشور خود ایســتاده بودند که بهروز شعیبی به خوبی توانست نقش
ایشان را ایفا کند.
داستان فیلم هناس از نگاه همسر شهید روایت می شود و
شما به عنوان نویسنده اثر ،نگاه قصه را به ان سمت بردید .چه
شد که تصمیم به این کار گرفتید؟
ممکن است برخی مخاطبان نسبت به موضوع هسته ای گارد داشته
باشند و ما برای شکستن این گارد ،تصمیم گرفتیم داستان را از نگاه
همسر شهید بیان کنیم .از طرفی مسئله ترور از بیرون شاید فقط یک
ترور باشد اما وقتی از منظر زندگی خانوادگی به ان نگاه می کنیم از
دست دادن یک عزیز است به همین دلیل ما داستان را از نگاه شهره
پیرانی پیش بردیم که زندگی شهید را در خانه و رفتار او با خانواده،
عشق بین ان ها ،چالش ها ،اســترس ها ،پدرانگی و...ببینم ،تا صحنه
ترور و از دست رفتن جلوی چشم خانواده خیلی مملوس تر باشد.
ایا در داستان صحنه هایی بود که به انتخاب کارگردان حذف شود
یا برای اکران سانسور شود؟
بعضی از سکانس ها که فیلم برداری هم شده بود در تدوین حذف
شــد اما به دلیل اینکه در تمامی مراحل تولید مالحظات را رعایت
کرده بودیم ،هیچ سانسوری بر فیلم وارد نشد .به صورت جدی دعوت
می کنم از مخاطبان که فیلــم را در اکران های مردمی ببیند ،در این
نسخه تغییراتی ایجاد شــد که خط روایی داستان را بسیار جذاب تر
کرده است. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
دوشنبه 6تیر 1401شماره 1229
چاپ سوم «زیارت امام رضا» به قلم شاعرانه سیدمهدی شجاعی
کتاب «زیارت امام رضا (ع)» متن زیارتنامه امام رضا (ع) به همراه ترجمه ان به قلم سیدمهدی شجاعی به
مما جنیت علی
چاپ سوم رسید .در این کتاب می خوانیم« :باَبی َ
انت و ا ُ ّمی یا موالی ،اتیتک زائرا ًوافدا ًعائذا ً ّ
نفسی ،و احتطبت علی ظهری ،فکن لی شافعاً الی اهلل یوم فقری و فاقتی ،فلک عند اهلل مقا ٌم محمو ٌد و انت عنده
وجی ٌه ،پدر و مادرم به فدایت ای سرور و موالی من! من امده ام به زیارتت ،و سر نهاده ام بر استان کرامتت ،و پناه
اورده ام به اغوش رافتت ،خسته از بار گناهی که بر دوش انباشته ام و ظلمی که بر نفس خویش روا داشته ام ،پس
در روزگار فقر و فالکت و درماندگی ،سفارشم را به خدا و شفاعتم را پیش خدا بکن .چرا که تو در پیشگاه خداوند،
صاحب عزت و اعتبار و ابرویی .تو کسی هستی که مورد تایید و تمجید خداوند قرار گرفته ای».
پیراهن میش دیجی کاال بر تن کتاب سازان!
لوریس چکناواریان «مگسستان» را نوشت
لوریس چکناواریان اهنگساز و رهبر ارکستر از نگارش کتاب «مگسســتان» خبر داد و گفت :این اثر
دربرگیرنده حدود ۳۰داستان کوتاه و متنوع راجع به زندگی مگس هاست .او با این توضیح که تصمیم دارد
زندگینامه اش را بنویسند ،ادامه داد :نوشتن خاطرات کار سخت ،و زمان بر است .در ۸۵سالگی بسیاری چیزها
دیدم و تجربه کردم و کارهای متنوع خوب و بدی انجام داده ام که عالقه مندم در قالب هنری مکتوب شود و
نمی خواهم حالت شکایتی داشته باشد .به نظرم زندگی یک سفر است و معتقدم باید این سفرنامه را نوشت.
این اهنگساز با بیان این که برای استراحت روح و فکر کتاب می نویسد ،اظهار کرد :اهنگسازی می کنم و رهبر
ارکستر هستم ولی موقعیت داشته باشم می نویسم و نقاشی می کشم / .هنر انالین
«شب شک» نوید محمدزاده توقیف شد
همه چیز از یک توئیت اغاز شــد؛ «کتــاب دومین کاالی
پرجســتجوی مردم ایران در ســال 1400در دیجی کاال بود.
اتفاق بی سابقه ای است در کشور ».این ادعا در حالی این روزها
میان اهالی کتاب و فرهنگ دست به دست می چرخد که بخش
عمده ای از همین فعاالن نسبت به عرضه و ارائه کتاب ها در این
پلتفرم فروش معترض هستند و پیش از این نیز بارها اعتراض
خود را در قالب های مختلف مطرح کرده اند.
اگر نگاهی به بخش کتاب این پلتفرم داشــته باشیم ،شاهد
عرضه کتاب هایی از 12تا 83درصد تخفیف هستیم ،به طوری
که یک کتاب 225هزار تومانی تنها با 38هزار تومان قابل خرید
است .مروری بر کتاب هایی که از ناشران مختلف و جدیدالظهور
در این پلتفرم عرضه شده است نشــان می دهد ،هرچه اسامی
این ناشران ناشــناس تر یا بهتر است بگوییم کم شناس تر باشد،
تخفیف کتاب هایشان بیشــتر و هرچه ناشر شــناخته شده و
معتبرتر باشد میزان تخفیف کمتر است .کتاب هایی که عموما در
این سایت دیده می شود ،دو دسته اند؛ نخست کتاب های ناشران
شناخته شده و دوم کتاب های ناشران کتاب ساز یا زرد .به صورت
کلی کتاب هایی که با بیش از 30تا 40درصد تخفیف فروخته
می شوند از دسته دوم هستند که با کمین کردن برای کتاب های
پرفروش و پرمخاطب ،با رونویسی یا دخل و تصرف از متن ان،
کتاب را به اصطالح بازنشر می کنند /.خبرگزاری کتاب
بنابراعالم گروه ،اجرای نمایش «شب شک» به تهیه کنندگی نوید
محمدزاده پس از اولین اجرا در دور جدید با عنوان «ســیزن چهار»
متوقف شد.
سایت تیوال همه اقالم تبلیغاتی و اطالعات نمایش «شب شک»
به تهیه کنندگی نوید محمدزاده و کارگردانی امیرحســین بریمانی
از ۲۶
را حذف کرد.فروش بلیت نمایش «شــب شک» پس
اجرا در تاالر مولوی و ۴۰اجرا در پردیس تئاتر
شــهرزاد ،پس از اولین اجرا در دور جدید ،از
سایت تیوال حذف شد و این نمایش فعال
اجرا نخواهد داشت.
و اما امیرحســین بریمانی کارگردان
ایــن اثر نمایشــی عنوان کــرد :علت
توقف اجرای ایــن نمایش حضور نوید
محمــدزاده به عنوان تهیــه کننده و
نام او در پوستر اعالم شــده است .ما
ظهر امــروز ۵تیر برای رفع مشــکل
اجرای این نمایش در اداره کل
هنرهای نمایشــی جلسه
داریم.
ساعتی بعد اداره کل
هنرهای نمایشــی در
توضیحی اعــام کرد:
«نمایش «شب شک» به نویســندگی و کارگردانی اقای امیر حسین
بریمانی که در تماشــاخانه تئاتر شــهرزاد اجرا داشته است ،به دلیل
عدم کسب مجوز تمدید و تبلیغ نمایش ،همچنین پخش بدون مجوز
تبلیغات نمایش در بســترهای مختلف فضای مجازی ،موجب بسته
شدن موقت ســایت فروش بلیت نمایش از طرف اداره کل هنرهای
نمایشی شده است .بدیهی است این مشکل با حضور کارگردان و رفع
ابهامات موجود برطرف خواهد شد».
شایعه ممنوع الفعالیتی نوید محمدزاده بازیگر سینما پس از
اتفاقات جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲اعالم شده بود ولی یزدان
عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی ان را تکذیب
کرده بود ولی حاال با این اتفاق باید منتظر اطالعات جدید
بود .این نمایش از جمله اثار برگزیده بیســت و ســومین
جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران اســت که از روز پنجشنبه
۲۳دی تا ۱۴بهمن ماه در تاالر مولوی و از ۱۴فروردین تا
۳۰اردیبهشــت در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفت.
بازیگران این نمایش عبارتند از نیما شکیبایی ،محمدحسین
خادمی و امیرحسین بریمانی« .شب شک»
تندیس بازیگر نقش اول و تندیس
کارگردانی بیســت و ســومین
جشــنواره تئاتر دانشگاهی
ایران را دریافت کرده
است.
علیقمصریبا«تارمجنونمویلیلی»در رشت
نقش های«دیوانه»علی اکبرصادقی
قربانی برای اولین بار در خراسان رضوی می خواند
علی قمصری نوازنده تار از اغاز بلیت فروشی کنسرت «تار مجنون
موی لیلی» برای اجرا در رشــت خبر داد .همچنین به گفته سمیرا
جمشیدی یکی از برگزارکنندگان کنســرت ،کنسرت «تار مجنون
موی لیلی» در تاریخ ۱۸تیر ۱۴۰۱ساعت 21:30اجرا خواهد شد.
گویا این کنسرت برای سه روز پیاپی مجوز اجرا دریافت کرده اما فعال
خبر قطعی از تمدید تاریخ اجرا در دست نیست .کنسرت «تار مجنون
موی لیلی» قبل تر نیز به سرپرســتی و نوازندگــی تار علی قمصری
و گروه «همنوازان حصار» که شــامل همایون نصیری پرکاشــن،
حمیدرضا یوسفی پرکاشن ،اشکان مرادی کمانچه ،علیرضا عقیقی
تار ،مهدی مرتضایی سنتور ،پانیذ مجاهدنیا بم تار و تینا الجوردیان
عود اســت و گروه کوارتت اوازی «کانتات» همــراه با فرزاد امیدی،
محمد حقیقیری ،شیوا سروش و ماهگل صفدری در تاریخ دوازدهم
و سیزدهم اردیبهشــت ماه ۱۴۰۱در تاالر وحدت به اجرا در امد و با
استقبال خوبی از جانب مخاطبان روبرو شد / .خبرگزاری صبا
نمایشگاه انفرادی نقاشی های علی اکبر صادقی به نام «دیوانه»
این روزها در گالری مدار موازی برپا است.
این نمایش شامل نقاشی های اکریلیک بر بوم است که هنرمند
ب که صادقى با همکارى
از سال ١٣٩۶تا به امروز کار کرده و ۵نقا
پلتفرم ارت مارت تولید کرد ه است.
تصاویر و نقاب ها مخاطب را در مقابل دوگانه خیر و شر ،خوب و
بد ،فرشته و شیطان ،عدل و ظلم ،صلح و جنگ ،دورویى و صداقت،
نهان و عیان ،درون و بیرون قرار مى دهــد .همچنین در توضیح
نام گذاری این نمایشگاه از علی اکبر صادقی نقل شده است« :همه
میگن چطوری این نقاشی ها رو می کشی ،چطوری فکر میکنی ،به
همه میگم که من دیوانه ام ».عالقه مندان می تواند تا ۱۱شهریور
ماه برای بازدید از این نمایشــگاه همه روزه به جز یکشــنبه ها از
ساعت ۱۳تا ۱۹به نشانی تهران ،خیابان حافظ ،نرسیده به چهار
راه کالج ،نبش کوچه بامشاد ،پالک ۴۰۹مراجعه کنند.
علیرضا قربانی خواننده موســیقی سنتی ۱۲و ۱۳تیر ۱۴۰۱در
تاالر کاشفی شهر سبزوار استان خراسان رضوی روی صحنه می رود.
قربانی شامگاه ۴تیر ۱۴۰۱پس از اجرای زنده همراه با عالیم قاسیم اف
درتاریخدومتیرماهدرشهربوداپستمجارستان،درشهراراکبامخاطبان
خود هم صدا شد و اواز «با من بخوان» را اجرا کرد .اجراهای علیرضا قربانی
که در سال ۱۴۰۱و البته اواخر ۱۴۰۰در شهرهای مختلفی مانند تبریز،
سمنان ،دامغان ،یزد ،کرمان ،رفسنجان ،اراک ،شیراز ،اصفهان ،گرگان و...
روی صحنه رفت ،در ادامه پروژه موسیقایی «با من بخوان» است که قبل از
شیوع کرونا در تهران اغاز شده بود و این خواننده ۴۵شب با مخاطبان خود
درپایتختایرانهمراهشدوحاالدربرخیازشهرهایکشوربهاجرایاین
پروژه می پردازد .نکته ویژه پروژه «با من بخوان» در اینده و در روند طبیعی
اجراها ،برگزاری کنسرت در استان خراسان رضوی و شهر سبزوار است که
علیرضا قربانی در دو شب در تاریخ ۱۲و ۱۳تیر روی صحنه می رود تا برای
اولین در این شهر برای مخاطبان خود بخواند/ .خبرگزاری صبا صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
مهدی کاموس مدیر دفتر انتشارات و پژوهش اداره کل هنرهای نمایشی شد
کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی با صدور حکمی مهدی کاموس را
به عنوان مدیر دفتر انتشارات و پژوهش اداره کل هنرهای نمایشی منصوب کرد .تعامل سازنده با سایر معاونان
ادارهکلوکلیهذی نفعانوهمچنینبهره مندیازتوانمدیران،برمحورجهادعلمیبرایتحققاهدافادارهکل
هنرهاینمایشیدرراستایتولیداثارفاخرایرانی-اسالمی،بارویکردمسئولیت پذیریاجتماعی،اعتالیتئاتر
علمیکشورازطریقسیاست گذاریپژوهشی،بسطپژوهش هایبنیادی،کاربردیوتوسعه ای،تربیتسرمایه
انسانیپژوهشگرهنریوفناوری،ظرفیت سازی،شبکه سازی،تولیدایدهبرایحلمسائلوچالش هایجامعهاز
زبانهنر،تجاری سازینتایجپژوهشبخش هاییازانتظاراتمدیرکلهنرهاینمایشیازمهدیکاموساست.
دوشنبه 6تیر 1401شماره 1229
7
مراسم یادبود خواننده قطعه «امده ام ای شاه پناهم بده» در تهران
مراسم یادبود و گرامیداشت مرحوم محمدعلی کریمخانی مداح اهل بیت(ع) و خواننده مذهبی از سوی
جامعه مداحان کشور و برخی از نهادهای دینی ۷تیرماه در تهران برگزار می شود .این مراسم یادبود از سوی
جامعه مداحان کشور ،سازمان تبلیغات اسالمی ،سازمان صداوسیما ،دفتر نهاد ریاست جمهوری ،مجلس
شورایاسالمی،جامعههنرمندانکشور،جامعهورزشکارانکشوروهیات هایمذهبیروزسه شنبه ۷تیرماه
از ساعت ۱۸در مسجد جامع نظام مافی واقع در میدان صادقیه ،خیابان ایت اهلل کاشانی ،بین جنت اباد و
والفجر برگزار می شود .محمدعلی کریم خانی ،مداح و خواننده مذهبی قطعه «امده ام ای شاه پناهم بده»۳۰
خرداد ۱۴۰۱در سن ۷۲سالگی درگذشت و در زادگاهش تاکستان تشییع و به خاک سپرده شد.
اما و اگرهای مجوز هفتمین دوره حراج ملی ادامه دارد
40اثر هنری کالسیک ایرانی و اسالمی شامگاه جمعه 3تیرماه در
هفتمین حراج ملی چکش خوردند .در این حراج که با مجموع فروش
۴۲میلیارد و ۴۲۴میلیون تومــان همراه بود ،مجموعه ۲۱قلمدان و
۲پاکت نام ه از فتح اهلل شــیرازی ،صنیع همایونی ،امامی و ...با قیمت
۹میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان به فروش رفت و رکورد این حراج را به
خود اختصاص داد.
پس از پایان این حراج یا بهتر است بگوییم از زمانی که کاتالوگ این
دوره منتشر شد ،اصالت اثار ارائه شده مورد تردید برخی اهالی هنر واقع
شده بود .مخصوصا در این حراج که برخی اثار گاه مربوط به 300سال
پیش بودند و این موضوع حساسیت ها را بیشتر می کرد.
در هفتمین دوره حراج ملی نیز شاهد ارائه ۷اثر هنری بدون امضا و
منسوب به هنرمندانی چون حسین بهزاد ،اقا ابراهیم ،علی خان صبا،
میرزا بابا ،نصراهلل قاجار و صادق الوعد بودیم .هادی پورجاوید مدیرعامل
هفتمین دوره حراج ملی در همین راستا به خبرنگار صبا گفت :وقتی
یک اثر منسوب به شخصی اعالم می شود یعنی مستقیما اعالم نشده
است که اثر متعلق به ان هنرمند است .وقتی می گوییم اثر منسوب به
کسی یعنی تردیدهایی در شناسایی خالق ان وجود دارد که ما به ان ها
احترام می گذاریم .پس از طی سلسله مراتب کارشناسی ،ما به این نتیجه
رسیدیم که برخی اثار حتی اگر منسوب هم باشند ،باز ه م بسیار قوی
هستند و برای یکسری سالیق و عالیق مناسب اند .ما سعی کردیم اثاری
ارائه کنیم که افراد با سالیق مختلف و قدرت خرید متفاوت بتوانند خرید
کنند .مساله اصالت سنجی اثار ارائه شده در حراجی ها و قیمت گذاری
ان ها همواره از مباحث بحث برانگیز است و روند کارشناسی اثار هنری
یکی از پیچیده ترین کارهایی اســت که تمامی حراج های دنیا با ان
دست به گریبان هستند و معموال تیم کارشناسی که اثار را بررسی و
اصالت ان ها را تضمین می کنند ،ناشناخته باقی می مانند .این موضوع
همچنین در هفتمین دوره حراج ملی که در این دوره با حواشی زیادی
مبنی بر اصیل نبودن اثار مواجه بود ،نیز صدق می کرد و مدیر حراج در
این رابطه گفت که به زودی اسامی تمام کارشناسان حراج ملی را روی
سایت بارگزاری خواهند کرد.
پس از پایان این حراج مرتضی ادیب زاده سرپرست اداره کل موزه ها
و اموال منقول تاریخی و فرهنگی با انتقاد از هفتمین دوره حراج ملی
در صفحه مجازی خود نوشت که این حراج از سوی اداره کل موزه های
وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی هیچگونه مجوزی
دریافت نکرده اســت و با توجه به قدمت و قداســت این اثار هرگونه
خروج ان ها از کشور ممنوع بوده و برابر با ماده ۵۶۱مجازات اسالمی
جرم محسوب می شود .اما از طرفی محمود ساالری معاون امور هنری
ارشاد در گفتگو با صبا اظهار کرد :ما روی تمام حراج ها نظارت داریم و
حراج ملی هم به عنوان زیرمجموعه وزارت ارشاد برای فعالیت مجوز ما
را دریافت کرده است اما برای ارائه اثاری که متعلق به میراث فرهنگی
است ،ان ها باید پاسخگو باشند زیرا اثار حراج ملی دو دسته هستند که
ن از طرف معاونت هنری مجوز دریافت می کنند و اثار دیگر
اثار هنری ا
در حوزه اختیار میراث فرهنگی هستند. صفحه 7
اتش تقی پور :مثل خیلی های دیگر در تلویزیون گم و گور شده ام!
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
معاون سردبیر :نغمه دانش اشتیانی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
اتش تقی پور بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در پاسخ به اینکه
چرا دیگر مثل گذشــته در تلویزیون حضور ندارد گفت :من هم مثل
خیلی های دیگر این روزها در تلویزیون گم و گور شده ام .اگر خدا هم
نخواهد بعضی بنده های خدا این کار را می کنند که ما دیگر مثل گذشته
نباشیم .اخرین کار من در تلویزیون سریال «اپیدمی» بود .من در این
مجموعه نقش نگهبان بیمارســتان را بازی کردم و از حضورم راضی
بودم؛ چراکه به نظرم متن سریال خوب نوشته شده بود و از
همکاری با گروه کامال رضایت داشتم .ما هم این روزها مثل
خیلی های دیگر در انتظاریم تا ببینیم چه اتفاقاتی برایمان
می افتد .بازیگر سریال های «تنهاترین سردار»« ،پهلوانان
نمی میرند»« ،شب دهم»« ،تفنگ سر پر» و «ستایش» در
پاســخ به اینکه ایا از تلویزیون راضی است؟ اظهار کرد :اگر
دیگران راضی هستند ،من هم راضی ام .من عاشق مردم کشورم هستم.
درباره جوانسازی این روزهای تلویزیون هم باید بگویم متاسفانه تفکر
تغییر نمی کند .برخی دوستان به تصور خودشان کارشان ساختن است
اما به هنر کشور اسیب می زنند .حاال جوان بیاید یا پیر ،مگر به جوان ها
میدان داده می شود که بخواهند به تفکراتشان عمل کنند؟
تقی پور تصریح کرد :شــادی من بازیگر قطعا وابسته به سالمتی و
علیرضا رئیسیان در اعتراض به شرایط سینما سراغ تئاتر رفت
علیرضا رئیسیان که در تدارک اجرای نخستین تجرب ه تئاتری خود است می گوید ،این تصمیمیش یک واکنش اعتراضی به وضعیت
سینما است چرا که مدیریت فعلی را در مسیری نمی بیند که سرانجام و شرایط خوبی را برای سینما و فعالیت فیلمسازان دغدغه مند و
منتقد فراهم کند .رئیسیان ابتدا درباره اینکه چه شده سراغ اجرای تئاتر رفته و ایا این کار به معنای قهرش با سینما است؟ توضیح داد:
قهر که نه؛ من همیشه به تئاتر عالقه داشتم بخصوص اینکه زمینه نمایشی سینما از تئاتر می اید .پیش از انقالب بسیاری از نمایش های
روی صحنه را می دیدم و در جریان تئاترهای خوبِ روز بودم .بعد از انقالب هم همین روند ادامه داشت .همین عالقه باعث شده بود
نمایشنامه های خوب را بخوانم و معموال در جریان نمایش های روی صحنه باشم ولی بیشتر مشغول کار در سینما شدم تا اینکه دو
سال قبل در دوران کرونا به دعوت یکی از مدیران تئاتری ،پیشنهادی برای اجرای یک نمایش گرفتم و از انجا که خودم هم به تئاتر
عالقه داشتم تصمیم گرفتم این کار را انجام دهم و دعوت را جدی گرفتم .با شهرام زرگر که مترجم اثار نیل سایمون نمایشنامه نویسی
امریکایی است گپ زدیم و ایشان چند متن را پیشنهاد دادند و من اخرین کار سایمون را که قبل از مرگش در امریکا اجرا شده بود به
اسم «فصل »۲پسندیدم .البته اسم نمایشنامه و همینطور دراماتورژی را تغییر دادم و در نهایت توافق حاصل شد .قبال قرار بود تابستان
سال گذشته نمایش را اجرا کنیم که شرایط فراهم نشد و برنامه ریزی فعلی برای شهریور ماه امسال است و قرارداد را هم برای اجرا در
تماشاخانه ی ایرانشهر بسته ایم.
او یاداوری کرد که این نمایش یک موضوع روز دارد که در دهه ی هشتاد در برادوی اجرا شده ،جایز ه بهترین نمایش را هم گرفته و
اتفاقاً کارگردانش یک کارگردان سینما بوده است .کارگردان «ایستگاه متروک» در پاسخ به اینکه ایا شرایط امروز سینما او را به اجرای
تئاتر ترغیب کرده یا اینکه کال برنامه ای برای ساخت فیلم در سینما نداشته و به فکر تجربه ای متفاوت افتاده است؟ بیان کرد :سابقه ی
کاری من نشان داده که خیلی زود به زود کار نمی کنم و نسبت به خودم کمی سختگیرم ،اما شرایط عمومی مدیریت سینما و مدیرانی
که در این یک سال بر سر کار امده اند و به بخش های مختلف وزارت ارشاد ،سازمان سینمایی یا بنیاد سینمایی فارابی وارد شدند بی تاثیر
نبوده و در واقع این یک واکنش اعتراضی است و اعالم هم کردم که تا وقتی شرایط این طور باشد ترجیح می دهم در سینما کارگردانی
نکنم .او افزود :در سینمای فعلی ،یا فیلم های سفارشی تولید می شود یا عامه پسند .این اتفاق صرفا متعلق به این دوران نیست بلکه
برنامه ریزیشدهبودتاسینمابهاینجابرسدوفیلمسازانیکهبهنحویمتفاوتومستقلهستندوسینمایاجتماعیومنتقدانهرادنبال
می کنندعم ً
الحذفشوند.رئیسیاندربخشیدیگرازصحبت هایشنوکپیکانانتقادهارابهسمتمدیرانفعلیسینماگرفتهوحمله
تند و تیزی به ان داشته و گفت :مدیران فعلی در هیچ رده ای دانش سینمایی و شناخت دقیق و درست و حتی ایده ای برای چگونگی
مدیریت خود ندارند ،البته برای ما که روشن است و این مسیر ،مسی ِر به سرانجا ِم خوب رسیدن نیست ولی به هر حال ایده ای است که
هم در تلویزیون ،هم در شبکه ی نمایش خانگی و هم سینما به صورت هماهنگ در حال اجرا است ،یعنی سختگیری های بسیار شدید
و از طرف دیگر عدم حمایت الزم صرفاً فضا را برای فیلم های سفارشی و عامه پسند مهیا می کند .این وضعیت اکثر فیلمسازان متکی
به درام اجتماعی یا فیلم های حرفه ای مستقل را تحت فشار می گذارد /.ایسنا
شادی مردم کشورم اســت .من خودم بازنشسته هستم که البته هر از
گاهی هم از طریق همین بازیگری امرار معاش می کنم ولی گاهی فکر
می کنم باید بازیگری را هم کنار گذاشت و انقدر سنگش را به سینه نزد
چون گاهی واقعا ازار می بینم.
این بازیگر در بخشی دیگر درباره سریال «ستایش »۲که این شب ها
از شبکه ای فیلم بازپخش می شود به حضورش در این مجموعه اشاره و
خاطرنشان کرد :بازپخش «ستایش» را می بینم .همکاری با
اقای سعید سلطانی و گروهش همیشه برای من خوب بوده
و واقعا راضی بودم .برایم باعث افتخار و خوشحالی بود که در
این کار در کنار هنرمندان خوبی ایفای نقش کردم.
اتش تقی پور در پایان گفــت و گویش اظهار امیدواری
کرد که با تمام تلخی ها و مشکالت بزودی اتفاقات خوبی در
تلویزیون بیفتد و گفت :امیدوارم حاال که فکر و ذهن مردم درگیر است،
حداقل تلویزیون بتواند بخش کمی از مشکالت مردم را با برنامه هایش
تسکین بدهد؛ البته در حال حاضر رک بگویم که اوضاع خوب نیست اما
امیدواریم که اتفاقات خوبی بیفتد ولی باز هم تاکید می کنم مدیریت
خوب ،به جوان و پیر نیست ،باید به افرادی که مدیرهستند میدان داده
شود ،سن و سال اصال و ابدا مهم نیست / .ایسنا صفحه 8