روزنامه صبا شماره 1230
روزنامه صبا شماره 1230
روزنامه صبا شماره 1230
سیمنا
سه شنبه| 7تیر 28 |1401ژوئن 28 |2022ذی القعده |1443
سال دهم| شماره 8 |1230صفحه| 5000ناموت|
فرشـته هـا در بـارگاه الهـی
گفت و گوهایی با کارگردان و بازیگر « سلفی با دموکراسی»
حمید منوچهری :تا نفس می کشم عاشق رادیو خواهم بود
صفحه 2
«راز سکانس پایانی فیلم «فروشنده» فاش شد
صفحه 3
سعید روستایی :تاوان تحریم ها را مردم پس دادند
صفحه 8
سه شنبه 7تیر 1401شماره 1230
1
عکس :مجید محبوبی راد صفحه 1
2
سیمنا و تلویزیون
سه شنبه 7تیر 1401شماره 1230
حمید منوچهری:
تا نفس می کشم عاشق رادیو خواهم بود
محمد کفیلی ۸۲ -سال پیش در ۴اردیبهشت ۱۳۱۹رادیو برای اولین بار در
تهران شروع به فعالیت کرد و به دلیل دسترسی شــهروندان تهرانی به امواج
رادیویی ،اولین شبکه ای که در رادیو فعالیت کرد به عنوان رادیو تهران شناخته
شد و در سال ۱۳۳۶رادیو تهران به دلیل گستردگی در استفاده عموم مردم ایران
به رادیو ایران تغییر نام داد و در ادامه دومین شبکه رادیو باردیگر با نام رادیو تهران
شروع به فعالیت کرد .حاال پس از هشت دهه فعالیت ،رادیو به عنوان قدیمی ترین
رسانهدرایران ۱۶شبکهسراسریوتخصصیمانندرادیوایران،جوان،پیام،تهران،
سالمت ،گفتگو ،نمایش ،قران ،ورزش ،فرهنگ ،اوا ،معارف ،اقتصاد و ده ها شبکه
استانی فعالیت می کنند تا بتوانند به نیاز هر سلیقه ای باتوجه به تولید محتوای
مناسب پاسخ دهند .یکی از شبکه های تخصصی که این روزها به یازده سالگی
فعالیت خود روی موج های رادیویی رسیده است ،شبکه رادیویی نمایش است که
برایاولیندرسال 1390اغازبهفعالیتکردتابهصورتویژهتربهفعالیتدرحوزه
هنرهای نمایشی در رادیو بپردازد .حمید منوچهری گوینده پیشکسوت رادیو و
کارگردان نمایش های رادیویی رادیو نمایش به بهانه یازده سالگی رادیو نمایش
گفتگوییبا روزنامهصباداشت کهدر ادامهمی خوانیم.
استاد حمید منوچهری ،ضمن تبریک تولد یازده سالگی
رادیو نمایش و قدردانی از ســال ها فعالیت شما به عنوان
کارگردان و گوینده اثار نمایشی در رادیو ،می خواستم درباره
فعالیت رادیو نمایش در این یازده سال و تولید اثار نمایشی در
80سال فعالیت رادیو به عنوان یکی از اولین رسانه های جمعی
کشور توضیح دهید.
اثار نمایشی رادیو به یازده سال فعالیت رادیو نمایش برنمی گردد
و نمایش در رادیو به اندازه عمر رادیو ســابقه دارد .محمدحســین
صوفی معاون صدای وقت سازمان صداوسیما بالغ بر 11سال پیش با
درخواست من در کنار دیگر همکاران ،تاسیس شبکه رادیویی نمایش
را تصویب کردند و من از تاسیس این رسانه بسیار خوشحال هستم و
از طرفی خوشحالی من زمانی دوچندان می شود که یکی از بهترین
مدیرهای سازمان صداوسیما را به عنوان مدیر کل هنرهای نمایشی
رادیو و رادیو نمایش در اختیار داریم.
محسن سوهانی خوشــبختانه از زمانی که به عنوان مدیر شبکه
رادیویی نمایش شروع به فعالیت کرده است ،توفیقات بسیار زیادی
برای این شبکه رادیویی و البته هنرهای نمایشی در رادیو فراهم کرده
است که امیدوار هســتم تا زمانی که توان دارم در خدمت این شبکه
و جوانان پویا و متخصص ان بمانم و همیشه برای کسانی که در این
شبکه رادیویی و دیگر شــبکه های رادیو عاشقانه فعالیت می کنند،
ارزوی موفقیت و سربلندی دارم.
شما یکی از تاثیرگذارترین فعاالن حوزه هنرهای نمایشی
در رادیو بوده اید و تاثیر به ســزایی در تاسیس این شبکه
رادیویی داشته اید ،در این شــرایط وضعیت رادیو نمایش و
هنرهای نمایشی را چگونه ترسیم می کنید؟
من که نقشی در رادیو و تاسیس شبکه نمایش نداشته ام و هر چه
بوده ،لطف و رحمت حضرت حق تعالی بر من و دیگر دوســتان بوده
اســتاد ،رادیو نمایش و هنرهای نمایشی چه تاثیری در
ارتباط مخاطب در سال های پیش با شبکه های رادیویی داشته
و وضعیت این نوع از برنام ه ها در چه سطحی می بینید؟
شبک ه های بسیار مختلفی در حال حاضر در رادیو فعال هستند که
من با کیفیت خوب یا بد ان ها کاری ندارم ،زیرا معتقد هستم که هر
کس که در رادیو و به عشق مردم و این رسانه فعالیت می کند ،قطعا
موفق است .رادیو از ابتدا در دو قالب نمایش و اطالع رسانی اخبار با
مخاطبان خود همراه بود و این نشان دهنده این است که نمایش جزو
ریشه دارترین شکل های برنامه ســازی در رادیو است .در تمامی این
سال ها مدیران و برنامه سازان مختلفی تالش کرده اند که بزرگ ترین
نمایش های روز دنیا را با زبانی شیوا به مخاطبان شبکه های رادیویی
ارائه کنند.
اجرای نمایش در رادیو برای مــن و هم قطارهای من یک وظیفه
بود که باید به مرم عزیز کشورمان ارائه می کردیم ،من در تمام این 6
دهه فعالیت در رادیو انجام وظیفه کرده ام .مردم بسیار شریف ،خوب
و هنردوســتی داریم که نمایش ها را دنبال می کنند و تمام نقدها و
شما به عنوان کارگردان نمایش های رادیویی رادیو نمایش
فعالیت می کنید و فعالیت مستمری در رادیو دارید .متاسفانه
رادیو در ســال 1400چند گوینده رادیویــی و تلویزیونی
پیشکسوت مانند احمد گنجی ،رفعت هاشم پور و علیرضا
غفاری را از دســت داد ،درباره این دوســتان به ویژه اقای
احمد گنجی که در رادیو نمایش همکار شما بوده اند ،نکته ای
ندارید؟
هیچ کس ابدی نیست به جز ذات حضرت حق .همه ما فعاالن رادیو
چند روزی در این خانه و این رسانه بزرگ مهمان هستیم و بعد باید
این میراث را به دست دیگران بسپاریم ،هیچ کس ماندگار نیست ،مگر
محبت و دوستی ها.،به جوان ها پیشنهاد می کنم که برای موفقیت،
خودشان و نزدیکان خود را دوست داشته باشند و عاشقانه به فعالیت
ادامه دهند.
توفانتامکروزدرسینماهایدنیا
اکران«اتابای»درسینماهایکردستانعراق
کارگردان مینی سریال «ترور» تغییر کرد
فیلم پرهزینه امریکایی «تاپ گان :ماوریک» همچنان در گیشه
پرفروش است .این فیلم در این اخر هفته توانست از مرز یک میلیارد
دالر عبور کند« .تــاپ گان :ماوریک» به اولین فیلم ســال ۲۰۲۲و
دومین فیلم دوران کرونا تبدیل شــد که از یک میلیارد دالر فروش
گذر کرد«.تاپ گان :ماوریک» پس از تنهــا ۳۱روز اکران ،به اولین
فیلم تام کروز در حرفه بازیگری اش تبدیل شد که فروشش در باکس
افیس جهانی از یک میلیارد دالر گذر کرد .پیش از این« ،ماموریت:
غیرممکن«فال اوت» محصول ۲۰۱۸بــا با بازی این بازیگر ۷۹۱٫۱
میلیون دالر در سراسر جهان فروش کرده بود و به عنوان موفق ترین
ی شد.
فیلم تام کروز شناخته م
«اتابای» بــه کارگردانــی و تهیه کنندگی نیکــی کریمی و به
نویسندگی هادی حجازی فر و نیکی کریمی از روز پنجشنبه ۹تیر
( ۳۰ژوئن )۲۰۲۲در سینما «سالم» در شهر سلیمانیه ،در سینما
«امپایر» در پردیس ســینمایی «فامیلی مول» در شهر اربیل و نیز
در سینما «دهوک مول» در شهر دهوک در کردستان عراق اکران
می شــود .از جمله بازیگران این فیلم می توان به هادی حجازی فر،
سحر دولتشاهی ،جواد عزتی ،دانیال نوروش ،یوسفعلی دریادل ،مه لقا
می نوش ،معصومه ربانی نیا و میرمجید حسینی اشاره کرد .این فیلم
کهنخستین باردرسی وهشتمینجشنوارهفیلمفجربهنمایشدرامد
و نامزد دریافت سیمرغ بلورین در پنج بخش شد.
سیروس مقدم کارگردان مینی سریال «ترور» شد و با مشخص شدن
کارگردان،اینمینی سریالدراستان هتولیدقرارگرفت.پیش ترحمیدزرگرنژاد
به عنوان کارگردان این اثر معرفی شده بود .مینی سریال «ترور» با موضوع
ترورنافرجامشهیدحاجقاسمسلیمانیبهتهیه کنندگیحامدعنقادرصدد
است تا بخشی از جایگاه این شهید را به تصویر دراورد .تاکنون از سوی افراد
مختلفیاعالمشدهکهقصدساختپروژههایمختلفسینماییوتلویزیونی
دربارهشهیدسلیمانیرادارندولیتاکنوناینپروژهازهمهاجراییتراست.
سیروسمقدمکارگردانمجموعهسریال«پایتخت»،درکارنامه اشساخت
سریال هاییچون«پلیسجوان»«،اغما»«،بهسویافتخار»«،پیامکازدیار
باقی»«،رستگاران»«،زیرهشت»«،مدینه»«،میکائیل»و«تاثریا»رادارد.
است .من تاکنون بالغ بر 62سال اســت که به عنوان گوینده رادیو،
دوبله و بعضی از مواقع بازیگر در سازمان صداوسیما فعالیت کرده ام،
اما رادیو برای من عشــق و میدان ارگ خانه اول من است و تا زمانی
که نفس می کشم عاشق این حرفه ،این رسانه و این شبکه رادیویی
خواهم بود .بارها به دوستان گفته ام که اگر روزی قرار باشد دیگر در
رادیو فعالیت نداشته باشم ،ماهی یک یا دوبار به رادیو خواهم امد و
به ان ها سر می زنم و در فضای میدان ارگ و رادیو نفس می کشم .من
هنوز روزهای شنبه ،یکشنبه و دوشنبه رادیو می روم که دو روز اول
هفته تمرین می کنیم و روز دوشــنبه به ضبط نمایش های رادیویی
می پردازیم و هرگاه در فضای رادیو هستم حس و حال خوبی دارم.
تشویق های ان ها برای من و تمام دوســتان من دلنشین و خط راه
بوده است تا بتوانیم بهترین محتوا را در بهترین فرم و شکل به ا ها ارائه
دهیم و بدانید که در تمام این سال ها فعالیت در رادیو ،جز لذت و عشق
تجربه دیگری نداشته و ندارم.
اقای منوچهری اگر بخواهید از خاطره ها و تجربه های 6
دهه فعالیت در رادیو را با مــا در میان بگذارید ،چه خاطره و
تجربه ای را بیان می کنید؟
رادیو همه زندگی من بود و این طور نیست که بگویم فالن خاطره
یا تجربه برای من شیرین تر بوده است .هر روز و هر ساعت فعالیت در
رادیو برای من تجربه و خاطره شیرین بود و این جمله اغراق نیست
که من عاشقانه رادیو و فعالیت در رادیو را دوست داشته و دارم .رادیو
همه زندگی من بوده و هست. صفحه 2
سیمنا و تلویزیون
سه شنبه 7تیر 1401شماره 1230
3
گپی با کارگردان «گربه سیاه» به بهانه اکران انالین؛
رفاقت سینما و تلویزیون به رقابت ناجوانمردانه بدل شده است
کریم امینی بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما که کارگردانی دو فیلم
«دشمن زن» و «گربه سیاه» را در کارنامه خود دارد ،این روزها شاهد اکران
دومین فیلم سینمایی خود «گربه سیاه» با نقش افرینی بهرام رادان و
بهاره کیان افشار در پلتفرم فیلیموست .کریم امینی درباره بازخورد این
اتفاق و همچنین دالیل و تاثیرات کپی برداری های غیرقانونی از فیلم های
در حال اکران با ما گفتگو کرد.
مدتیاستکهفیلم«گربهسیاه»درپلتفرم هایفیلیمو ونماوا
درحالاکراناست.معموالپسازقرارگرفتنفیلمیدرپلتفرم ها
کپی و قاچاق هم صورت می گیرد .تاثیر این اتفاق روی فیلم شما
چگونه بوده است؟
قبل از هر چیز باید بگویم خدارا شاکرم که پلتفرم ها وسیله ای شدند
تا فیلم ها بیشتر و به شکل دیگری هم دیده شوند .دوره ای بود که بعد از
اکران سینمایی یک فیلم و یا حتی همزمان با اکران ان ،کپی ان فیلم،
بخشی به صورت قانونی و بخشی به صورت غیرقانونی در قالب دی وی دی
به دست مردم می رسید ولی االن در پلتفرم ها بلیت فروشی می شود و
وسیله موثری شده است برای دیده شدن فیلم هایی که در هنگام اکران
به هر دلیلی بازخورد خوبی نداشته اند .مثال اکران فیلم «گربه سیاه» در
دوره اوج کرونا بود و همین باعث شد استقبال خوبی صورت نگیرد اما حاال
اکران این فیلم در پلتفرم فیلیمو باعث شد من مخاطب اصلی فیلمم را
پیدا کنم.
اما درباره فیلم دزدی هم باید حرف شما را تایید کنم و بگویم بله
متاسفانهایناتفاقمیافتد.مسالهاینستکههنوزهمفرهنگسازی
درســتی در این زمینه صورت نگرفته اســت .البته یک وقتی
خوب پیگیری می شد ولی االن پیگیری ها ضعیف شده است.
شــبکه های خارج از ایران هم همین فیلم های کپی شده را
حتی همزمان با اکران ،پخش می کنند و من نمی دانم اصال
امکانی برای شکایت از اینها هست یا خیر؟ حاال انها که خارج
از ایران و غیرقابل دسترسی هستند اما کانال های تلگرامی در
ایران وجود دارند که فایل فیلم ها را برای دانلود ارائه می دهند.
اگر محتوای اینها سیاسی بود ظرف سه روز اکانت شان بسته
می شــد و این یعنی توان مقابله با افــراد خاطی وجود دارد
ولی درباره موضوع دزدی فیلم ها حتی پیگیری هم صورت
نمی گیرد .هیچ کس به فکر سینما نیست وگرنه مگر ممکن
است کانال تلگرامی را که در ایران فعالیت می کند نتوانند پیدا
کنند؟ باور کنید اگر چند نفرشان دستگیر شوند بقیه هم حساب
راز سکانس پایانی
فیلم «فروشنده»
فاش شد
کار دستشان می اید .تصور اشتباه مردم هم این است که دریافت فیلم به
شکل غیرقانونی برایشان رایگان تمام می شود ولی عمال ان هزینه ای که
برای دانلود از جیبشان می رود چندان تفاوتی با هزینه خرید بلیت ندارد.
به فرهنگسازی اشاره کردید .من کم دیده ام فیلم در حال
اکرانی به صورت رایگان در اختیار شخصی قرار بگیرد و او نگاه
نکند.
دقیقا درست گفتید .خیلی از مردم متوجه نیســتند که این کار با
دزدی تفاوتی ندارد .مثل اینســت که
بروی از بانــک دزدی کنی و تازه
دزدی یک محصول فرهنگی جرم
ســنگین تری هم هست چون
این کار نه تنها نتیجه زحمات
هایده صفی یاری تدوین گر مطرح سینمای ایران در گفت وگو با ماهنامه فیلم
امروز درباره شیوه همکاری با اصغر فرهادی به عنوان یک تدوینگر نکات جالبی را
مطرح کرده است .صفی یاری بیان کرد :معموال در کارهای اقای فرهادی همه چیز
طبق فیلمنامه پیش می رود ،مگر چند استثنا که سکانس هایی جابه جا شدند .مثل
سکانس پایانی «فروشــنده» که جای ان در اواسط فیلم بود ،یا بعضی سکانس ها
را می گیرند ولی برای احتیاط و تصمیم گیری نهایی در تدوین ،و می دانند شــاید
از ان استفاده نکنند ،که غالبا از این ســکانس های ذخیره استفاده نشده است .او
درباره تدوین هم زمان فیلم های اصغر فرهادی توضیح داد :من راف کات می کنم
عده ای از بین می برد بلکه می تواند فرهنگ کشور را از ریشه فلج کند و
این مساله کوچکی نیست.
البته شاید همه چیز هم فقط مربوط به فرهنگسازی نباشد.
تبلیغات هم موضوع مهمی به نظر می رسد .نبود تبلیغات کافی
باعث می شود عده ای اصال خبر نداشته باشند فیلمی که از یک
شبکه خارج از ایران یا یک کانال تلگرامی تماشا می کنند االن
در حال اکران است.
بله دقیقا .اگر تبلیغات به اندازه باشد و مردم اطالع داشته باشند که
می توانند به شــکل قانونی ان فیلم را بینند خیلی ها اصال به تماشای
غیرقانونی ان فیلم فکر هم نمی کنند ،اما حتی صدا و ســیما هم تمام
درهایش را روی ما بسته است .یک وقتی صدا وسیما با سینما همکاری
خوبی داشت .تیزر تمام فیلم ها از تلویزیون پخش می شد حتی جنس
تبلیغ فیلم ها به گونه ای بود که مردم را جذب می کرد ولی االن صدا و سیما
در حد یک رفع تکلیف عمل می کند ان هم به شکل موردی .شاید فکر
می کنند که اگر سینما ضرر کند مردم بیشتر به سمت تلویزیون خواهند
رفت در حالی که قضیه برعکس است .اتفاقا اگر همبستگی بین تلویزیون
و سینما باشد می توانند مخاطبان شان را باهم به اشتراک بگذارند و
این یعنی بازخورد بیشتر .اجازه دهید مثالی بزنم؛ تصور کنید که
می دانید یکی از رفقای شما با ان یکی قهر است .خب پس شما هم
جمع سه نفره برگزار نمی کنید اما اگر با هم اشتی باشند دور هم
جمع می شوید .همین را درباره رفاقت سینما ،تلویزیون و مردم
تصور کنید .اگر سینما و تلویزیون اشتی کنند هر دو مخاطب
بیشتری خواهند داشت .از زمانی که شبکه خانگی راه افتاد
تمام این سریال های ترکیه ای از مد افتادند .در شبکه های
اجتماعی با تنوع خوبی و برای انواع سلیقه ها سریال ها و
فیلم هایی وجود دارد .االن مخاطب با شبکه خانگی خیلی
رفیق شــده و تلویزیون از این رفاقت جا مانده است و به
جای رفاقت شاهد یک رقابت ناجوانمردان ه هستیم.
با توجه به همه این مســایل االن از بازخورد
اکران انالین فیلمتان راضی هستید؟
بله حتی بازخورد بهتری را نسبت به اکران سینمایی
شاهد بودیم چون همانطور که گفتم اکران فیلم «گربه
سیاه» در زمان اوج کرونا بود و االن فرصت خوبی است
که بهتر دیده شود.
و بعضی روزها که ایشــان فرصت می کنند ،ان ها را می بینند ،در مورد برداشت ها
صحبت می کنیم؛ دربارۀ ساختمان سکانس ،حس وحال ان ،اتمسفر و ریتم ان ،و
اگر الزم باشد من دوباره روی ان ها کار می کنم .این روند پس از پایان فیلم برداری
و فاین کات ،دقیق تر صورت می گیرد ،بازی و کنش و واکنش ها بیش تر بررســی
می شوند و ریتم مناسب سکانس ها به تنهایی و در ارتباط با یک دیگر نهایی می شوند.
صفی یاری درباره فیلم «قهرمان» عنوان کرد :به نظرم در «قهرمان» مهم ترین
گفت وگو حول تداوم حســی و بیان درست و تقســیم بندی لحظات بین افراد در
سکانس ها صورت می گرفت /.فیلم نیوز صفحه 3
4
سه شنبه 7تیر 1401شماره 1230
پرونده
فرشـته هـا
در بـارگاه
الهـی
ملیکا نصیری -علی عطشانی
ســابقه ســاخت اثــاری چون
«کاتیوشا»« ،یادم تو را فراموش»،
«پارادایــس»« ،تلفــن همراه
رئیس جمهور» ،و ...را در کارنامه
کاری خود دارد .فیلم ســینمایی
«دموکراسی تو روز روشن » ،یکی
از ساخته های او بود که مخاطبان
را با خود همراه کرد و فیلم «سلفی
با دموکراســی» که در حال حاضر
در سینماهای ایران اکران است و
داستان ان تقریب ًا در ادامه داستان
ملیکا نصیری -علی عطشانی سابقه ساخت اثاری
فیلم «دموکراسی تو روز روشن»
چون «کاتیوشا»« ،یادم تو را فراموش»« ،پارادایس»،
اتفاق می افتد .این فیلم داســتان
«تلفن همراه رئیس جمهور» ،و ...را در کارنامه کاری
زندگی یک سردار دفاع مقدس که
خود دارد .فیلم سینمایی «دموکراسی تو روز روشن »،
در زندگی اشتباهاتی مرتکب شده
مخاطبان را با خود همراه
در که
ســعیبود
برزخه های او
عالمساخت
یکی از
جبران
و در
دموکراسی» که در حال حاضر در
با
«سلفی
فیلم
کرد و
خطاهایش دارد را روایت می کند.
داستان ان تقریب ًا در ادامه
است و
سینماهایباایران اکران
داستانی
دموکراسی»
«ســلفی
داردروشن» اتفاق می افتد.
تو روز
«دموکراسی
داستان
فیلمژانری فانتــزی
ماورایــی و
سردار دفاع مقدس که در
زندگی یک
داستان
فیلم
و این
کیمیایی،
پــوالد
بازغی،
پژمان
پســیانی ،و در عالم برزخ سعی
اتیالمرتکب شده
اشتباهاتی
زندگی
کوروش تهامی،
روایت می کند« .سلفی
دارد را
خطاهایش
سیماجبران
در
گالب،
امیرعباس
تیرانداز،
ماورایی و ژانری فانتزی دارد
داستانی
دموکراسی»
با
قاســم زارع ،نیما شاهرخ شاهی،
دنیاکوروش تهامی ،اتیال
کیمیایی،
بازغی،
پژمان
و
پوالدرجبی،
مهران
صبایی،
مهدی
امیرعباس گالب ،قاسم زارع،
تیرانداز،
سیما
پسیانی،
دوست از جمله
میهن
مجید
مدنی،
شاهی ،مهدی صبایی ،مهران رجبی ،دنیا
شاهر
نیما
انخهستند.
بازیگران
جمله بازیگران ان هستند.
دوست از
میهن
مجید
مدنی،
«ســلفی با
فیلم
اکران
بهانه
به
عطشانی وبا دموکراسی» با علی
فیلم «سلفی
به بهانه
اکرانعلی
دموکراســی» با
کیمیایی فیلم
پوالدبازیگــر
کیمیایی
پــوالد
بازیگر فیلم گفت و گویی
عطشانی و
گویی داشته ایم.
تو
گف
داشته ایم.
علی عطشانی:
فرصت همکاری
با محمدرضا گلزار
فراهم نشد
در حال حاضر فیلم سینمایی «ســلفی با دموکراسی» به
کارگردانی شــما و در ژانری متفاوت از فیلم های رایج روی
پرده ،یکی از اثار در حال اکران اســت .زمان اکران این فیلم
مطابق با خواسته خودتان بود؟ زمانبندی اکران فیلم را چگونه
می بینید؟
با توجه به تراکم فیلم هایی که این روزها در صف اکران هســتند،
زمانی که از ارشــاد برای اکران فیلم با من تمــاس گرفتند ،با این که
می دانستم شاید زمان خیلی مناســبی برای نمایش فیلم نباشد اما
به سرعت پذیرفتم که فیلم در همین زمان اکران بگیرد زیرا اگر صبر
می کردم دیگر مشخص نبود چه زمانی دوباره نوبت به اکران فیلم من
برسد .در کل هم باید بپذیریم که این روزها شرایطی خاص بر جامعه
حاکم است و مردم کمتر به سینما می روند.
پرداختن به مسائل دینی و وقتی پای ایمان ،اعتقاد و باور
وسط می اید ،برای سازندگان یک اثر می تواند اتفاق پرریسکی
باشد .ممکن اســت فیلم در معرض ممیزی و سانسور قرار
گیرد یا اصال خود مخاطب ان را پس بزند .از این بابت نگرانی
نداشتید؟ اصال چه شد سراغ چنین سوژه ملتهبی با چنین
ساختار روایت رفتید؟
فکر می کنم «سلفی با دموکراسی» تنها فیلم من باشد که بدون
هیچ گونه ممیزی اکران گرفته اســت .در کل باید بگویم که مسائل
دینی و مقوله مرگ ،موضوعاتی جهان شمول هستند که باعث می شود
مخاطب با کاراکترهای قصه همذات پنداری کند.
جدا از این که ســاخت فیلم درباره چنیــن موضوعاتی از عالقه
شخصی ام می اید ،چون از فیلم «دموکراســی تو روز روشن» بسیار
استقبال شده بود ،دوست داشتم باری دیگر داستانی را در همان فضا
و اتمسفر روایت کنم درنتیجه نزد مسعود احمدیان رفتم و ایده ام را
به ایشان ارائه دادم.
در فیلم های شــما اغلب می بینیم که ایده و طرح اصلی
قصه از ان خودتان است اما نویسنده همواره شخص دیگری
بوده اســت .خودتان به نگارش فیلمنامه برای اثار خودتان
نمی اندیشید؟
در زمان ساخت فیلم «سلفی با دموکراسی» فکر می کردم که هنوز
فرصت ،انرژی و توان دست به قلم شدن و نگارش فیلمنامه را ندارم ،ولی
حاال دیگر شروع به نوشتن کرده و فیلمنامه اثر جدیدم به نام «لوتریا»
را که خارج از ایران تولید شده است خودم نوشته ام.
باتوجه به موضوع خاصی که اثر شما ان را روایت می کند،
فکر می کنید «سلفی با دموکراسی» چه قدر قابلیت دارد که
مخاطبان را به سینما بکشاند؟
در ایران ســاختن فیلم های هجو به مراتب اسان تر از ساخت اثار
معناگرا است زیرا اثار نوع اول ،مخاطب خاص خودشان را دارند .مردم
ما در نود درصد از اوقات وقتی به سینما قدم می گذارند هدفشان این
است که برای دقایقی با دور شدن از قضای مسموم روزمره به چیزی فکر
نکنند و ارامش خیال داشته باشند .برای همین هم هست که همواره
پرفروش ترین فیلم های ایرانی ان هایی هســتند که صرفا مخاطب را
می خندانند و البته نمی توان از مردم انتظار داشت با این هزینه بلیت
به تماشای فیلمی بنشینند که ان ها را باز هم به فضای جدی زندگی
روزمره ببرد .البته که ما تالش کرده و فیلم می سازیم اما این واقعیتی
است که نمی توان از کنارش گذشت.
حال در چنین شرایطی به اعتقاد شما اثار سینمایی باید
حاوی مفهوم و پیام برای مخاطب باشد و او را به فکر وا دارد و
نقش سرگرم سازی مخاطب را در این میان چگونه می بینید؟
یعنی به اعتقاد شما سینما ،صنعتی برای سرگرمی است یا برای
اگاهی رسانی؟
اگر عنصر تفریح را از ســینما حذف کنیم که دیگر سینمایی باقی
نمی ماند و ماهیتش تغییر می کند .فیلم سینمایی ،در وهله اول باید
بتواند مخاطب خود را سرگرم کند و بعد در زیرمتن قصه حرف هایی
هم فراتر از سرگرمی برای بیان کردن داشته باشد.
بخش جلوه های ویژه این فیلم بسیار پررنگ است و بارگاه
الهی با جلوه های ویژه به تصویر کشــیده شده است .درباره
چگونگی فیلمبرداری این پالن ها و استفاده از جلوه های ویژه
کمی توضیح می دهید؟
حجم زیادی از کار در یک استودیوی بزرگ ضبط شد که در ان جا
با پرده سبز کار کردیم .باقی لوکیشن هایمان هم در شهر تهران بود اما
قسمت عجیب این فیلم بخش جلوه های ویژه اش بود .تاکنون در اغلب
اثار ایرانی جلوه های ویژه در نقش بازسازی چیزی به کار رفته اند که
از قبل وجود داشته است مثل ساختمان پالسکو و یا در جهت اصالح
و تغییر رنگ و از این قبیل مسائل به کار می رفته است اما در «سلفی با
دموکراسی» ما «بارگاه الهی» را طراحی و اجرا کردیم .باید بگویم که
تیم جلوه های ویژه ما واقعا کار بزرگی را به ثمر نشاندند .حتی این اثر در
بخش بازار فیلم جشنواره برلین نیز با استقبال روبه رو شد.
بارگاه الهی را می توان به نوعی مفهومی انتزاعی دانست.
کســی تا به حال ان جا نبوده و ان را ندیده است .این مقوله
انتزاعی را چگونه به قالب بصری دراوردید و به ان جان دادید؟
درباره چگونگی طراحی بارگاه الهی در ابتدا اتودهای مختلفی زدیم
و ساعت ها به بحث نشســتیم تا چیزی که طراحی می شود از روایات صفحه 4
پرونده
سه شنبه 7تیر 1401شماره 1230
5
اثر مخاطب را به یاد فیلم « »city of godمی اندازد .فضای
فانتزی فیلم برای شــما یاداور چنین اثاری در ســینمای
هالیوود نبود؟
شاید فیلم هایی در سینمای هالیوود با همین فضا و اتمسفر ساخته
شده باشند اما مهم این است که در کشور ایران این فیلم گونه ای تازه
به شمار می اید .ساخت این اثر ســینمایی به لحاظ تکنیکال بسیار
سخت و روند فیلمبرداری کار بسیار جذاب بود .ما در محیطی کامال
ســبز قرار گرفته بودیم و باید در احاطه با هیچ چیز ،وجود داشتن را
بازی می کردیم .شــاید امروزه همه جای دنیا فیلم های این شــکلی
ساخته شــوند اما چنین چیزی را تا به حال در ایران نداشتیم .حتی
نسبت به فیلم «دموکراسی تو روز روشن» ،در «سلفی با دموکراسی»
کار سخت تری انجام شده است چون در این فیلم بارگاه الهی طراحی
شده که می تواند کاری پرریسک و ترسناک برای هر فیلمسازی باشد.
درصورتی که در «دموکراسی تو روز روشن» چنین سکانس هایی را
نمی دیدیم.
فهرست بازیگران این اثر ســینمایی را می توان به نوعی
ترکیب متفاوتی دانست .برای مثال هیچگاه شما و کوروش
تهامی در یک قاب نبودید و مخاطب برای اولین بار است که
با چنین ترکیب بازیگرانی رو به رو می شــود .نظر شما درباره
فهرست بازیگران این اثر چیست؟
من و پژمان بازغی سال ها پیش در یک فیلم هم بازی بودیم .او دوست
من است و برای همین به راحتی با هم اخت شده و نسبت به جنس کار
هم غریبه نبودیم .به نظر من ترکیب بازیگران این فیلم خیلی خوب
و قابل قبول اســت و من هم این حرف را قبول دارم که شــاید بتوان
گفت ترکیب متفاوتی از بازیگران کنار هم در یک قاب مقابل دوربین
رفتند .من فکر می کنم تاکنون با اغلب بازیگران سینما در اثار مختلف
همکار شده بودم اما همکاری با بسیاری از بازیگران این اثر برای من
هم تازه بود .مثال پیش از این با کوروش تهامی کار نکرده بودم که در
این همکاری متوجه شدم او بسیار خوش انرژی است و از این همکاری
خرسندم.
گفته شده دور نباشد و تصویری قابل درک ارائه کرده باشیم تا درنهایت
به این شمایلی رسیدیم که در فیلم می بینید.
یکی از نکته های جالبی که در کار شــما به چشم می اید.
حضور امیرعباس گالب در نقش فرشته مرگ است .چه شد که
او را که خواننده است برای بازی در این نقش انتخاب کردید؟
البته این روزها بازار بازیگر شدن خواننده ها داغ است!
در «دموکراسی تو روز روشن» ،محمدرضا گلزار ایفاگر نقش فرشته
مرگ بود .من او را بسیار دوست دارم و به نظرم تنها سوپراستار واقعی
سینمای ایران است اما در «سلفی با دموکراسی» متاسفانه شرایط این
همکاری فراهم نشد .من دلم می خواست کسی که برای نقش فرشته
مرگ انتخاب می شود هم جذابیت بصری داشته باشد و هم کمک به
جذب مخاطب کند .امیرعباس گالب که حرفه اصلی اش خوانندگی
است اینگونه به کار اضافه شد .بسیار هم در ارائه کار دقیق بود و به حرف
کارگردان گوش می داد.
پوالد کیمیایی:
فرشته ای هستم
که دید مثبتی
به ادم ها دارم!
پوالد کیمیایی سابقه حضور به عنوان بازیگر در فیلم های سینمایی
مختلفی چون «خائن کشی»« ،گشت ارشــاد»« ،جرم»« ،زندگی با
چشمان بسته»« ،اعتراض» ،و ....را داشته است« .سلفی با دموکراسی»
به کارگردانی علی عطشانی نیز از جمله اثار او است که در نقش یک
تو گو از تجربه
فرشته اسمانی مقابل دوربین رفته است .او در این گف
کار با علی عطشانی و نقشی کامال متفاوت در کارنامه اش می گوید.
«سلفی با دموکراسی» اولین همکاری مشترک شما و علی
عطشانی است .این همکاری چگونه شــکل گرفت و به کار
پیوستید؟
پیش از این فیلم من با علی عطشــانی همکاری نداشــتم و او را
نمی شناختم .البته بعد از شروع همکاری مشترکمان در فیلم «سلفی
با دموکراسی» متوجه شدم که سال ها پیش عطشانی با پدر من یعنی
مسعود کیمیایی در کاخ جشنواره برخورد داشــته و پدرم از فیلم او
تعریف کرده بود درنتیجه ذهنیتی مثبت در ذهن علی عطشانی نسبت
به ما شکل گرفته بود .باید بگویم که بعد از چند جلسه گفت و گو من
ی خالصانه اش
شخصیت کاربلد او را شــناختم و مدیریت و نیز وفادار
نسبت به همکارانش را دیدم .عطشانی ویژگی جالبی دارد؛ این که اگر
با کسی همکاری کرده باشد به هیچ عنوان فراموشش نمی کند و دوباره
یاد همکار سابق کرده و او را برای کار دعوت می کند .برای همه خوبی
می خواهد و شخصیتی دوست داشتنی دارد .من هم زمانی که با این
کارگردان اشنا شدم و دیدم قرار است ایفاگر نقش متفاوتی باشم حضور
در این اثر سینمایی را پذیرفتم.
هم شما و هم پژمان بازغی نقش فرشته را در این فیلم ایفا
می کنید اما شخصیت این فرشته ها با هم متفاوت است .انگار
فرشته ای که شما ایفاگر ان هستید کاراکتری مثبت تر است!
فرشــته ای که من نقش ان را بازی می کنم ،درواقع فرشته خوب
اســت .فرشــته دیگر که پژمان بازغی به ان جان بخشیده نسبت به
انسان ها دیدگاهی منفی گرا دارد .اما نقش من چنین دیدگاهی ندارد
و باورش بر این است که همچنان انسان های خوب روی زمین زندگی
می کنند که باید به ان ها بها داد .درواقع با عینک مهربانانه تر و ارام تری
نسبت به مسائل نگاه می کند.
این فیلم را در سینمای ایران می توان اثری تازه و جدید
دانست اما شــاید بتوان به نوعی گفت که فضا و اتمسفر این
«سلفی با دموکراسی» نســبت به دیگر اثار شما ،نقشی
متفاوت به حساب می اید .قرار گرفتن در قالب این شخصیت
انتزاعی کار سختی اســت .این تغییر ســبک در کارتان
خودخواسته بود؟ از این بابت که مخاطب شما را در قالب نقش
فرشته نپذیرد ،نمی ترسیدید؟
من فکر می کنم سبک در بازیگری گاهی به بازیگر تحمیل می شود.
برای مثال وقتی بازیگری را مخاطب چندبار در یک قالب به خصوص
می بیند دیگر پذیرش ان بازیگر در قامت یک نقش متفاوت تر برایش
سخت می شود .ممکن است تماشــاگر تصور کند که بازیگر به نقش
نمی اید و در ناخوداگاهش ان را پس بزند .برای همین زمان می برد
تا مخاطب بازیگر را در قالب جدید قبول کــرده و بپذیرد .این ماجرا
می تواند عرصه را بر بازیگر تنگ کرده و او را به کلیشــه بکشاند برای
همین من همواره ســعی می کنم قالب خودم را بشکنم .تالشم این
است نقش های متفاوت را در ژانرهای گوناگون بازی کنم و در «سلفی
با دموکراسی» نیز تالشم این بود .سختی ایفای نقش کردن در قالب
کاراکتر فرشته هم این است که اگر خیلی مثبت یا خیلی منفی ان را
بازی کنی می تواند تبدیل به کلیشه شود برای همین سعی کردم با سفر
به درون خودم میلی متر به میلی متر به ماهیت کاراکتر نزدیک شوم و به
سادگی نقش یک فرشته را ایفا و از ان گذر کنم.
نقشی که در «سلفی با دموکراسی» ایفاگر ان هستید جدا
از انتزاعی بودن ماهیتش ،اجرای انتزاعی هم داشت و بیشتر
سکانس ها با پرده سبز فیلمبرداری شده است .باریگری در
چنین شرایطی برای شما چه چالش هایی به همراه داشت؟
من جزو بازیگرانی هستم که از اخرین نسل سینمای نگاتیو می ایند.
هنگام فیلمبرداری این کار ناگهان خود را در اتاقی کامال سبز و خالی
از هرگونه اشیایی پیدا کردم در حالی که لباسی سفید بر تن داشتم و
نقش یک َمل ِک را ایفا می کردم .انگار وارد حس و حال کودکانه زیبایی
شده بودم که وجودم را از احساس خوب سرشار می کرد .فیلمبرداری
«سلفی با دموکراسی» برای من سراسر خاطره بود و بسیار خوشحالم
که من هم عضوی از این کار بودم.
در اخر دوست دارم بگویم که سینمای ایران این روزها در شرایط
ســختی به ســر می برد .درواقع دوره ای پرتنش به لحاظ اقتصادی و
همه گیری ویروس کرونا را از سر گذراند و مخاطب از سینما دور شد و
فاصله ای میان ان ها نقش بست .امیدوارم هرچه سریع تر با عبور از این
دوره سخت به سمت اتفاقات خوب رهسپار شویم. صفحه 5
6
سه شنبه 7تیر 1401شماره 1230
معرفی سه بازیگر نمایش «مانش»
خرب فرهنگ و هرن
ترکیب بازیگران نمایش جدید کیومرث مرادی که به زودی روی صحنه خواهد رفت ،اعالم شــد.
کیومرث مرادی نمایش جدید خود را با نام «مانش» با ترکیبی متفاوت ،متشکل از مهدی حسینی نیا،
نازنین کریمی و سام درخشانی روی صحنه می برد .مرادی برای نخستین بار با این بازیگران همکاری
می کند تا بــا ترکیبی متفاوت تازه ترین اثر خــود را برای اجرا اماده کند .نمایش «مانش» براســاس
نمایشنامه «اهالی کاله» نوشته پیام الریان برای اجرا اماده شده و قرار است از نیمه تیرماه در پردیس
تئاتر«شهرزاد» روی صحنه برود .مرادی تاکنون نمایش هایی چون «شکلک»« ،افسون معبد سوخته»،
«خواب در فنجان خالی»« ،نامه هایی از خاور میانه»« ،مرغ دریایی من» و ...را کارگردانی کرده است.
«سه گانهبرف»خسرومعصومیکتابشد
کتاب«سهگانهبرف»اثرخسرومعصومیشامل ۶فیلمنامهازنوشتههای
این کارگردان سینما است که از سوی نشر سیب سرخ منتشر شد .خسرو
معصومی درباره این کتاب عنوان کــرد :من در طول زندگی هنری خودم
۱۴فیلمنامه نوشته ام که از میان انها ۶فیلمنامه حاضر در این کتاب شامل
«باد در علفزار می پیچد»« ،رسم عاشــق کشی»« ،جایی در دور دست»،
«تابو»« ،خرس» و «کار کثیف» موفق تر بودند .احساسم این بود که خوانش
این ۶فیلمنامه با توجه به اثار سینمایی که از انها ساخته شده است برای
دانشجویان سینما و به خصوص عالقه مندان به نگارش فیمنامه جذاب و
در روند کاری انها موثر است .کما اینکه بسیاری از کارگردانان دیگر ایران از
جمله اقای اصغر فرهادی هم این کار را کرده اند و کتاب فیلمنامه هایشان را
منتشر کرده اند .او ادامه داد :این ۶اثر حاصل سی سال زحمت و تالش من
در این عرصه است .فیمنامه های موجود در این کتاب در نسخه تصویری
سینمایی خود و در جشنواره های معتبر بین المللی صاحب جوایزی نیز
شده اند و این جوایز نه صرفا به دلیل ساختار تکنیکال متن بلکه به دلیل درام
و داستان نهفته در این کار به ان ها تعلق گرفته است .این کارگردان سینما
اظهار کرد :مخاطب این کتاب در دل این فیلمنامه ها با داستان بلند و حتی
رمان مواجه است و همین جذابیت خوانش ان را افزایش می دهد .در کنار
این مساله ،رخ دادن داستان های این اثار در اقلیم مازندران و جذابیت بصری
و حسی حاصل از ان در پیشبرد داســتان نیز به جذابیت اثر افزوده است.
معصومیدرپایانبااشارهبهاینکهدرکنارتجربهفیلمنامهنویسیدستینیز
بر اتش داستان نویسی دارد ،بیان کرد :من مجموعه ای از داستان های کوتاه
را هم طی سال های فعالیتم نوشتهام که هنوز منتشر نشده اند.
امیر مشهدی عباس بار دیگر دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شد
کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشــی وزارت فرهنگ و ارشــاد اســامی با صدور حکمی امیر
مشهدی عباس را به عنوان دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان منصوب
کرد.
مشهدی عباس مسئولیت دبیری بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان را
که این روزها در همدان برگزار شد ،بر عهده داشته است.
ثبات دبیر در این جشنواره می تواند باعث امکان برنامه ریزی بلند مدت برای جشنواره و همچنین
تئاتر کودک و نوجوان شود.
محمد معتمدی :کنسرت دارم ولی نمی توانم بگویم کجا!
محمد معتمدی ۵تیــر ۱۴۰۱در صفحه
اینستاگرامی خود مطلبی که لحنی بین طنز و انتقاد
دارد با عنوان «فقط بین خودمون بمونه» منتشر کرد که از برگزاری
یداد .معتمدی در این یادداشت نوشت:
کنسرت در زمان و مکانی نامعلوم خبر م
«سهچهارروزدیگه،طیسهروزتویسهتاشهرقرارهکنسرتداشتهباشیم.ولیهنوزاجازه
نداریم خبرش را اعالم کنیم و حتی نمی تونیم اسم اون شهرها را بگیم! بیلبورد هم نداریم،
دیتابیس چندانی هم از مخاطبان کنسرت های اون شهر ها نداریم .خالصه دوسه روز دیگه
حدودای عصر به سالن کنسرت شهرتون یه سری بزنید ،شاید معتمدی کنسرت داشت.
اگه بودم تشریف بیارید داخل ...فقط بین خودمون بمونه!»
این خواننده قبل تر از برگزاری کنسرت خود در ۲۷تیر ۱۴۰۱تاالر
وزارت کشور خبر داده بود که بلیت فروشــی این کنسرت از ۲۷
ی های خبرنگار
خرداد در سایت تیکوک اغاز شده است .با بررس
صبا سایت فروش بلیت انالین تیکوک از برگزاری سه کنسرت
توسط محمد معتمدی که به زودی در شــهر یزد در تاریخ
۱۰تیر ،شهر اصفهان ۱۱تیر و شهر شهرکرد در ۱۲تیر که
به زودی بلیت فروشی ان ها اغاز می شود ،خبر داده است.
حاال اینکه چرا معتمدی اجازه ندارد برای کنســرت خود
در این شهر اطالع رســانی کند و چرا برای ان بیلبوردی
مشخص نشده است ،در حالی که زمان و مکان کنسرت ها
اعالم شده است ،نکته جالبی است که در اینده دلیل ان
مشخص خواهد شد.
اجرایارکسترملیایراندرهفتهاخرتیر
ترسناک ترینکاریکهتاحاالانجامدادیچیبوده؟
همکاری دو خواننده ایرانی و ایتالیایی
زهی ارکســتر ملی ایران پنجشنبه و جمعه ۲۳و ۲۴تیرماه
ارکستر ِ
ساعت ۲۱:۳۰قطعه های «دیورتیمنتو» اثر احمد پژمان« ،دلتنگی ها و
برای انان» اثر مهران روحانی را با رهبری نصیر حیدریان در تاالر وحدت
اجرا می کند .نصیر حیدریان این روزها هر دو ارکستر ملی و سمفونیک
تهران را در اجراهایی همراهی می کند و حضورش نظمی به اجراهای این
دو ارکستر مهم داده است و همچنین کیفیت اجراها به ویژه در ارکستر
سمفونیک تهران قابل اعتنا است .همچنین ارکستر سمفونیک تهران
به رهبری نصیر حیدریان طی دو شب در تاریخ های ۲و ۳تیرماه در تاالر
وحدت روی صحنه رفت و قطعاتی از ثمین باغچه بان ،هایدن و موتسارت
را نواخت .نصیر حیدریان از سال ۲۰۰۳به عنوان استاد دانشگاه در رشته
رهبریارکستردردرانشگاهموسیقیوهنرهاینمایشیشهرگراتزفعالیت
دارد و سرپرستی ارکسترهایی همچون ارکستر بادی ،موسیقی فیلم را به
عهده دارد و در کنار کار اصلی و هنری خود ،مستر کالس های رهبری
متعددی را در کشور اتریش ،کره و ایران برگزار می کند.
کتاب «ترسناک ترین کاری که تا حاال انجام دادی چی بوده؟»
به نویسندگی سولماز خواجه وند با داستانی درباره پسربچه نابینایی
که برای به دست اوردن بینایی اش عمل پیوند قرنیه انجام می دهد
و برای انجام این کار ترس دارد ،برای گروه ســنی باالی ۹سال از
سوی انتشــارات کانون پرورش فکری منتشر شد .مرجان وفائیان
تصویرگری کتاب «ترسناک ترین کاری که تا حاال انجام دادی چی
بوده؟» را برعهده داشته است .در پشت جلد این کتاب امده است:
«ترسناک ترین کاری که تا حاال انجام دادی چه بوده؟ کاری که با
انجام دادنش احتمال وقوع اتفاق بدی را بدهی .وقتی خیلی می ترسی
چه کار می کنی؟» انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
این کتاب را در ۲۷صفحه ،با شمارگان ۲۵۰۰نسخه به قیمت ۱۹
هزار تومان منتشر کرده است .عالقه مندان می توانند «ترسناک ترین
کاری که تا حاال انجام دادی چی بوده؟» را از فروشــگاه های کانون
پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهیه کنند.
البانو انتونیو کاریزی ترانه سرا ،خواننده و بازیگر پیشکسوت ایتالیایی
که به واسطه بازی و خواندن در فیلم سینمایی «جوانان زیر افتاب» در
دهه ۴۰در بین ایرانی ها شناخته شده است ،قطعه ای ایتالیایی-انگلیسی
را با فریمن خواننده پاپ ایرانی منتشر می کند .فریمن سال هاست که
اثاری به زبا های ایرانی و انگلیسی مننتشر می کند و فعالیت های خود را
به صورت مستقل در اختیار مخاطبان قرار می دهد .این قطعه دو زبانه با
عنوان « »rise from the fallبه معنای برخاستن از سقوط ،یکشنبه
۱۲تیر ۱۴۰۱همزمان در ایران و پلتفرم های خارجی منتشر می شود .در
این همکاری تالش شده زندگی انسان معاصر پس از کرونا روایت شود و
امید و «شور زندگی اصلی ترین مفاهیم این اثر است .سفارت ایتالیا در
ایران در تالش است در روز انتشار این اثر ،مراسمی را برای رونمایی رسمی
از این اثر ترتیب بدهد و به زودی اطالعات این برنامه در اختیار رسان ه ها
قرار می گیرد .البانو به واسطه محبوبیت در ایران در دهه های ۴۰و ۵۰در
سال ۱۹۶۹میالدی مصادف با ۱۳۴۸شمسی به ایران سفر کرده است. صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
کارگردان «شپی»:
تئاتربایدسرشارازشیطنتوخالقیتباشد
علیســام صادقی کارگردان و بازیگر تئاتر درباره نمایش «شــپی» به کارگردانی
خودش و نویسندگی سامرست موام که از ۱۹خرداد تا ۱۹تیر در تماشاخانه ملک
روی صحنه می رود ،اظهار کرد :این نمایشنامه جادوی رضا شیرمرز مترجم نمایش
بود که اصطالحات انگلیسی نمایشنامه را در قالب نمایش تولید کرد و سعی داشت تا
به شکل روان و امروزی ان ها را روایت کند .این نمایشنامه اقتباسی بود و رضا شیرمرز
با استفاده از برداشت و وارد کردن جزئیات دقیق تر ،به این نمایش رنگ و بو داد.
کارگردان نمایش «شپی» درباره شرایط و ترکیب صحنه اجرا توضیح داد :ترجیح
من این بود که این نمایش قاب صحنه ای باشد تا اینکه بلک باکس طراحی شود.
وی ترکیب بازیگران با نقش ها را اینگونه توصیف کرد :نسبت نقش ،گریم و طراحی
لباس برای این نمایش کمی متفاوت تر دیده شــد زیرا من معتقدم که هر نقش یک
زاویه بیرونی و یک ذات درونی دارد که این موضوع باعث شده است نمایش «شپی»
از چند بُعد در نظر گرفته شــود .علی حقیقی در این کار ۲نقش متفاوت دارد و من
پس از تست اولیه از این بازیگر متوجه اســتعداد او در تئاتر و بازیگری شدم و ایفای
نقش ۲کاراکتر متضاد هم را به این بازیگر دادم .البته این ۲شــخصیت توسط فائقه
شاللوند پیشنهاد شد.
صادقی ادامه داد :بازی اولی ها برای من اولویت هســتند و همکاری با کسانی که
زندگی ان ها دارای الگو و نقش های خاص است دغدغه اصلی خود می دانم.
بازیگر نمایش «شپی» هدف انتخاب تماشاخانه ملک برای اجرای این نمایش را
اینگونه عنوان کرد :محل اجرا از جمله مساله هایی است که برای من اهمیت چندانی
ندارد و حتی در یک سالن کوچک و خالی هم می توانیم تمرین و اجرا کنیم .همچنین
امروزه اکثر ســالن های دولتی با زمان های طوالنی نوبت اجرا می دهند و این باعث
می شود که کارگردانان تئاتر اختیار انتخاب سالن نمایش را نداشته باشند.
وی در پایان درباره چالش های این نمایش گفت :تئاتر باید سرشــار از شیطنت و
خالقیت باشد و اگر این مورد را فاکتور بگیریم ،نتیجه ان خلق یک اثر خشک و بی
روح است .همواره سعی داشــتم با رعایت اصول و احترام به اعتقاد و باور های همه
تماشاگران لطمه ای به نمایش و قسمت های ســرگرم کننده نمایش نزنیم .نمایش
«شپی» تاریخ نگاری دقیق و طوالنی داشت که این موضوع باعث می شود طبق سلیقه
تماشاچی امروز که دیگر حوصله کار های کلیشه ای و تکراری ندارد ،روایت دقیقی ارائه
کنیم .این نمایش روایتی دراماتیک از زندگی یک ارایشگر مرد با نام «شپی» است.
او در زندگی خود معضالتی دارد و به دلیل مشکالت فراوان نمی تواند انطور که الزم
است خانواده خود را اداره کند.
علی حقیقی ،الهه رضایی ،بهار زندی ،فائقه شــالوند ،علیسام صادقی ،مرتضی
صباحی ،مژگان غالمعلی ،احمد لشینی ،فرنوش مرواری الناز شاهوردی ،ملیکا بتو و
وحید نفر در این نمایش ایفای نقش می کنند /.خبرگزاری صبا
سه شنبه 7تیر 1401شماره 1230
7
محمدجواد کسائی:
موسیقی ما با فقر پژوهش و پژوهشگر مواجه است
کتاب «بر تارک تار» به همت محمدجواد کسائی
در انتشارات هنر موســیقی به چاپ رسیده است.
همین موضوع موجب شد تا گفتگویی با این نوازنده
و تحلیلگر موســیقی تریب دهیم کــه در ادامه
می خوانید.
چه شد که به تهیه و انتشارکتاب «بر تارک تار»
درباره هنر و شــخصیت استاد جلیل شهناز همت
کردید؟
طبیعی ست که بر حسب دوستی صمیمانه و همکاریتنگاتنگی که ایشان با پدرم (حسن کسائی) داشتند ،من
از کودکی تا سال -های واپســین عمر استاد ،محضرشان
را ده ها و حتی صدها بار درک کرده بودم .این اســت که
فراهم اوری چنین کتابی را بر خودم وظیفه می دانســتم؛
هر چند اعتقاد دارم درباره هنرمندی در این ســطح باید
بیش از این ،تحقیــق و تحلیل شــود؛ هنرمندی که در
واقع برای موسیقی و فرهنگ موســیقی ما جریان ساز و
افتخارافرین بوده است .در ضمن جا دارد از دوستانی که
در اماده سازی این کتاب یاری رسانم بودند قدردانی کنم؛
دوستانی ازجمله محمودســیدهندی ،محمدرضا ضیاء و
امید امساکی.
به طور کلی مقوله پژوهش در زمینۀ هنر موسیقی
را در طی سال های اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟
واقعیت این است که اغلب گفته ها و نوشته ها سطحیو قصه مانند هستند و از مطالب تحلیلی و اسیب شناسانه
که دردهای موســیقی در ان منعکس باشد کمتر چیزی
می خوانیم یا می شنویم ،بنابراین با فقر پژوهش و پژوهشگر
در این زمینه مواجه هســتیم« .پژوهش واقعی» موازین
دارد ،ادب و اداب دارد که ما با ان بیگانه هســتیم یعنی
روزنامه نگاران ( )journalistفراوانی داریم که به اســم
پژوهشگر فعالیت می کنند ،اما تحلیلگر ( )analystنداریم
یا تعدادشان انگشت شمارند.
شما مخاطب این کتاب را چه افرادی می دانید؟
با این حجم انبوه از گرفتاری ها و روزمرگی ها و این کهاکثریت مطلق جامعه ما مجذوب «موسیقی زرد» شده اند،
شــما مخاطب این کتاب یا امثال این کتاب را چه افرادی
می دانید؟!
رویکردتان در گرداوری کتاب بیشــتر مباحث
همه فهم بوده اســت و یا مباحــث تخصصی تر
موسیقی؟
ببینید هر چقدر هم بخواهیم به مباحث تخصصی ترموســیقی بپردازیم باز هم گوینده یا نویســنده ما را به
ســمت کلی گویی سوق می دهد و این مســاله در جامعۀ
موسیقی ما تبدیل یک رسم شده است .ما نیاز به ادم هایی
داریم که توان واکاوی در جزئیات را داشــته باشــند و به
مباحث هنرمنوتیک ورود کنند .همچنین زیبایی شناسی،
ساختارشناسی ،سبک شناسی بدانند و بشناسند.
دربارۀ لزوم پرداختن به چنین کتاب هایی دربارۀ
بزرگان فرهنگ و هنر بفرمایید و اهمیتی که این نوع
منابع در اینده پیدا می کنند.
با تاکید به کلمه «اینده» ،پرسش بسیار خوبی مطرحکردید .به عقیده من بازشناسی فرهنگ دیروزی ما برای
ساختن اینده یک ضرورت اســت و باید تالش کنیم که
ته ماندۀ این فرهنگ زنده بماند اما نه این که مانند برخی
گرفتار سنت های دست وپا گیر و پوســیده باشیم! شاید
روزی روزگاری دوباره فرصت بازیافتن خودمان و فرهنگ
خودمان را پیدا کنیم .شاید ان روز بیاید و شاید هم نه.
درباره تصاویر و مطالبی که برای نخستین بار از
استاد در این کتاب منتشر شده اند و تالش تان برای
جمع اوری این منابع بفرمایید.
اصفی کرمانی در شعری گفته است که «زمانه ای ستکه هر کس به خود گرفتار است ».در یک چنین شرایطی
که بعضی ها جواب سالم ادم را هم نمی دهند ،شما ببینید
هر پاراگراف و یا هر عکسی از این کتاب چه طور تهیه شده
است .ای کاش برای یک بار هم که شده است جای پشت
صحنۀ فیلم های سینمایی و سریال ها ،می امدند و پشت
صحنۀ کارهای موسیقی ما را تهیه و منتشر می کردند تا
دیگران به جای خرده گیری ،قدری هم قدردان باشند.
لطفا در پایان دربارۀ فعالیت های اخیر خودتان
بگویید و اینکه در حال حاضر در زمینه موسیقی و
پژوهش ان ،مشغول چه کاری هستید؟
همزمان با کتاب بر «تارک تار» ،کتاب «بر چکاد اواز» در
توصیف هنر و شخصیت جالل تاج اصفهانی هم منتشر شد
که حاصل یکی دو سال کار مداوم بود .همینطور البومی از
سه تارنوازی ام با عنوان «پرنده ها رفته اند» به تازگی منتشر شد
که در ان همایون نصیری (با سازهای کوبه ای) و مینا تقیزاده
(با گویندگی) همراهی ام کردند .در حال حاضر نیز کتاب پدر
«حسن کسائی ،زندگی موسیقی» را برای چاپ در انتشارات
هنر موسیقی اماده می کنیم و البته کارهای دیگر. صفحه 7
سعید روستایی :تاوان تحریم ها را فقط مردم پس دادند
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
معاون سردبیر :نغمه دانش اشتیانی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
در سه ماه گذشته از سال « ،۱۴۰۱برادران لیال» از پرتکرارترین نام ها در
اخبار سینمایی بوده است؛ از حضور پر از خبر و حاشیه در جشنواره فیلم
کن ،تا اعالم سازمان سینمایی که به این فیلم پروانه نمایش نمی دهد .طی
این چند روز جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم و پیمان معادی بازیگر این
فیلم نیز در گفتگوهایی تاکید کرده اند که مسایل
و مشــکالت این فیلم می تواند با گفتگو حل شود.
همچنین پیمان معادی در گفتگــوی خود برای
بی تفاوتی نسبت به مساله متروپل ابادان از مردم
عذرخواهی کرد.
سعید روستایی که برای نمایش فیلم سینمایی
«برادران لیال» در جشــنواره مونیــخ حضور دارد،
درباره سانسور فیلمنامه در ایران گفت :موقع نوشتن
فیلمنامه فشاری نیست و بعد از نوشتن فیلمنامه ما
به دنبال پروانه ساخت فیلم می رویم .ابتدا فیلمنامه
را به وزارت فرهنگ و ارشــاد تحویل می دهیم ،که
این مراحل به شکل کامال قانونی برای فیلم سینمایی «برادران لیال» طی
شده و فیلم به صورت کامال قانونی ساخته شده است .قبال برای ارسال فیلم
به جشــنواره های خارجی به این صورت بود که عوامل سازنده ،فیلم را به
جشنواره ها می فرستادند تا همزمان کارهای پروانه نمایش هم انجام شود .ما
هم برای فیلم سینمایی «برادران لیال» این کار را انجام دادیم ولی فرصت نشد
که پروانه نمایش ان را بگیریم .وزارت ارشاد اصالحاتی از ما خواست که ان ها
را انجام دهیم که بخشی از ان انجام شده بود و برای من انجام بخش دیگری
از این اصالحات سخت بود ،چون به نظرم اسیب هایی
جدی به فیلم وارد می شد .به طور کلی باید باید گفتگو
و مذاکره مشــکالت فیلم پیگیری شود .وی درباره
تحریم ها و تاثیرش روی زندگــی مردم نیز اینگونه
صحبت کرد :بخش زیاد و مهمی از فیلم من درباره
تحریم هاست ،اما می شود درباره تحریم ها و اتفاقاتی
که در ایران رخ دا د یک سریال ساخت چون غرب با
دولت مردان ایران مشکل داشت ،اما تاوانش را فقط
مردم پس دادند .یعنی گرانی های روزبه روز و هفته به
هفته و ماه به ماه خیلی فشار زیادی به مردم می اورد
و محدود به مسایل اقتصادی هم نبود و تا دارو پیش
رفته بود .هیچ کشوری حاضر نبود به ما دارو بدهد .من برای خانواده خودم
سی چهل برابر پول دادم تا توانستم به سختی یک دارو پیدا کنم .این فاجعه ای
است که رخ داد وهمچنان هم ادامه دارد /.خبرگزاری صبا
بهترین مینی سریال های قرن حاضر به انتخاب ایندی وایر
اصطالح«مینی سریال»درعصرفراوانیمحتوایتلویزیونیدلنشینمی نماید.عناوینیکهذیلاین
دسته بندی جای می گیرند ،به مخاطبینی پایان خواه ضمانت می دهند که قصه دست کم با بازیگران
فعلی تمام خواهد شد و نویســندگان کمترین وقت ممکن را از انان خواهند گرفت .بازنگشتن یک
سریال برای فصل دوم برای عده ای از مخاطبان بسیار جذاب است و تجربه محتوا را به یک فیلم بلند
شبیه می کند به همین علت ،ذات مینی سریال با اقتباس های ادبی ،تاریخی و یا رویدادهای حماسی
سازگاری دارد .ایندی وایر به تازگی فهرست بهترین مینی سریال های قرن حاضر را منتشر کرده است.
اما سریال هایی چون «دروغ های کوچک بزرگ» ( )Big Little Liesبه شکل یک مینی سریال
ساخته شدند ،اما برای فصل های دوم یا بیشتر بازگشتند و حتی سریال های انتولوژی مثل «کاراگاه
واقعی» ( )True Detectiveو «فارگو» ( )Fargoکه برای فصول بعدی تمدید شدند و هنوز ادامه
دارند ،در فهرست بهترین مینی سریال های قرن بیست و یکم به انتخاب ایندی وایر گنجانده نشده اند.
.۲۰هتفیلدها و مک کوی ها ()Hatfields & McCoys
.۱۹برج پدیدارشونده ()The Looming Tower
.۱۸جان ادامز ()JohnAdams
.۱۷بلکپول ()Blackpool
.۱۶اقیانوس ارام ()The Pacific
.۱۵هاواردز اند ()Howards End
.۱۴اشیای تیز ()Sharp Objects
.۱۳گریس دیگر ()Alias Grace
.۱۲گامبی وزیر ()The Queen’s Gambit
.۱۱ان شب ()The Night Of
.۱۰زن شرافتمند ()The Honourable Woman
.۹میلدرد پیرس ()Mildred Pierce
.۸ایستگاه یازده ()Station Eleven
.۷الیو کیتریج ()Olive Kitteridge
.۶وقتی ما را می بینند ()When They See Us
.۵چرنوبیل ()Chernobyl
.۴گروه برادران ()Band of Brothers
.۳واچمن ()Watchmen
.۲می توانم نابودت کنم ()I May DestroyYou
.۱فرشتگان در امریکا ()Angels inAmerica
منبع30 :نما صفحه 8