روزنامه صبا شماره 1233
روزنامه صبا شماره 1233
روزنامه صبا شماره 1233
سیمنا
یکشنبه 12تیر 1401شماره 1233
یکشنبه| 12تیر 3 |1401جوالی 3 |2022ذی الحجه |1443
سال دهم| شماره 8 |1233صفحه| 5000ناموت|
عکس :مصطفی کاظمی مطلق
فرزنـدان ایـران
گفت و گوهایی با کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی «پسران دریا»
1 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
یکشنبه 12تیر 1401شماره 1233
وحید اسالمی کارگردان و منتقد سینما درگذشت
وحید اسالمی روزنامه نگار ،منتقد ،نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در سن 44سالگی به علت
ایست قلبی در زادگاهش شهرستان مرودشت دار فانی را وداع گفت.
وحید اسالمی نویسندگی و کارگردانی فیلم سینمایی «دزدان خیابان جردن» را برعهده داشت.
او که متولد سال 1357بود ،عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران بود.
اســامی همچنین در سینمای ایران ســابقه مطبوعاتی داشــت و مدتی در روابط عمومی بنیاد
سینمایی فارابی مشغول به فعالیت بود.
مجموعه رسانه ای صبا درگذشت این فیلمساز و منتقد سینما را به خانواده ایشان تسلیت می گوید.
زمان و مکان برگزاری هشتمین جشنواره فیلم شهر مشخص شد
مجید اکبرشاهی دبیر هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر درباره بخش های مختلف جشنواره نیز
عنوان کرد :این جشنواره در ۶بخش «مسابقه سینمای ایران»« ،مسابقه سینمای بین الملل»« ،مسابقه
محله»« ،مسابقه تبلیغات و اطالع رسانی سینمای ایران»« ،مسابقه افرینش های هنری شهر» و «جنبی»
برگزار می شود .وی با اعالم اینکه هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر از ۲۷تا ۳۱تیرماه سال جاری در
پردیس سینما گالری ملت برگزار می شود ،افزود :بخش «مسابقه سینمای بین الملل» نیز با هدف شناسایی
اثار خالق و تاثیرگذار سینمای جهان در حوزه شهر و مدیریت شهری و ایجاد فضایی برای تبادل تجربه ها و
ایده ها میان شهرهای جهان ،در دو بخش «مسابقه بین الملل» و «ویژه» برگزار می شود.
اولین تصویر بازیگر نقش «سلمان فارسی»
همزمان با اغاز تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» به کارگردانی داود میرباقری در شهرک دفاع
مقدس ،از تصویر علیرضا شجاع نوری بازیگر نقش سلمان فارسی رونمایی شد.
نقش سلمان فارسی را در این پروژه سه بازیگر در سه مقطع «کودکی و نوجوانی»« ،جوانی» و «میان سالی و
پیری» ایفا می کنند که شجاع نوری در این سریال نقش دوران میان سالی و پیری سلمان فارسی را بازی می کند.
پروژه «سلمان فارسی» که نگارش اولیه ان در ۱۳۷۸به پایان رسیده بود ،پس از وقفه ای ۲۰ساله در دی ماه
۱۳۹۸در کرمان کلید خورد .قشم ،شاهرود ،جلفا و رود ا َ َرس ،شهرک غزالی ،سواحل مازندران ،شهرک سینمایی
نور و ...از مکان هایی بودند که ظرف دو سال گذشته فیلمبرداری در ان صورت گرفت .در ابتدای سال جاری،
تمرکز گروه بر ساخت دکورهای دیر عموریه ،کاخ سناتور خاروس و بخش های داخلی کلیسا بود و پس از
وقفه ای یک ماهه ،فیلمبرداری در شهرک دفاع مقدس اغاز شد .ادامه این سکانس ها که مربوط به قصر خاروس
است ،در شهرک غزالی تصویربرداری خواهد شد.
طبق زمانبندی ،فیلمبرداری سکانس های مربوط به کلیسا (شاهرود) و کاروانسرای عقیق (ابسرد) در
دستور کار اتی گروه قرار دارد .تاکنون ،کشور ارمنستان ،اصلی ترین مقصد برای ضبط بخش های باقیمانده
از فصل بیزانس است .اگر فرایند تولید مطابق با برنامه ریزی کنونی پیش برود ،بیزانس (که فصل میانی
سریال محسوب می شود) پس از کوششی ۳۶ماهه ،در اواخر پاییز ۱۴۰۱به پایان می رسد و گروه تولید
از زمستان ،فصل ایران را اغاز خواهند کرد .تاکنون بیش از ۱۹قســمت از این مجموعه تلویزیونی
تصویربرداری و تدوین (اولیه) شده است.
بازیگرانی همچون فرهاد اصالنی ،داریوش فرهنگ ،محمدرضا هدایتی ،احترام برومند ،رامونا
شاه ،علی دهکردی ،مرحوم چنگیز جلیلوند ،مهدی فقیه ،محمدجواد جعفرپور ،علیرضا مهران
و چند بازیگر خارجی (از کشورهای تونس ،ارمنستان ،مراکش ،یونان و )...و حدود ۱۵۰۰
بازیگر تئاتری و بومی جلوی دوربین این سریال رفته اند.
مدالازادیکاخسفیدبهدنزلواشنگتناهدامی شود
بازیگرفیلم های«درخشش»و«بلیدرانر»درگذشت
مدیر گروه فرهنگ و ادب شبکه چهار استعفا کرد
جو بایدن ،رئیس جمهوری امریکا ،دیروز (جمعه ۱۰،تیر) نام ۱۷نفری
را که امسال این مدال را دریافت خواهند کرد ،اعالم کرد .این مدال به صورت
ساالنه به چهره هایی اهدا می شود که روی جامعه ،فرهنگ و سیاست امریکا
یاصلحجهانیتاثیرگذاربوده اند.مدال هایازادیامریکاژوئیههرسالدرکاخ
سفید به گردن چهره های منتخب اویخته می شود .واشنگتن تنها چهره از
حوزهبازیگریوصنعتسرگرمیاستکهامسالاینمدالرادریافتمی کند.
استیو جابز ،جان مک کین و ریچارد ترومکا از دریافت کنندگان پیشین این
مدالهستند .دنزلواشنگتنیکیازشناخته شده ترینبازیگران،کارگردانان
و تهیه کنندگان نسل خود است .وی در طول فعالیت هنری خود دو جایزه
اسکار دریافت کرده و ۸بار دیگر نامزد دریافت این جایزه معتبر سینمایی
شدهاست.واشنگتنتنهاچهرهازحوزهبازیگریوصنعتسرگرمیاستکه
امسال مدال ازادی کاخ سفید را از دیگر دستاوردها و افتخارات این بازیگر۶۷
ساله می توان به دریافت جایزه تونی برای بهترین های تئاتر و جایزه یک عمر
دستاوردهای هنری گلدن گلوب اشاره کرد/.خبرگزاری مهر
جو تارکل بازیگر پرکار نقش های کناری که برای بازی در فیلم
های «درخشــش» و «بلیدرانر» شناخته می شــد ،روز دوشنبه
۲۷ژوئن در بیمارستان ســنت جان در سانتا مونیکای کالیفرنیا
درگذشت .نماینده این بازیگر این خبر را تایید کرد .تارکل هنگام
مرگ ۹۴ساله بود .تارکل بازیگری پرکار با بیش از ۱۰۰ایفای نقش
در فیلم ها و سریال های مختلف تلویزیونی بود که بیشتر برای نقش
های مکملش در سه فیلم اســتنلی کوبریک از جمله اولین فیلم
بلند این کارگردان یعنی «قتل» و همینطور «راه های افتخار» و
«درخشش» شناخته می شد .این بازیگر همچنین نقش برجسته
کاراکتر الدون تایرل خالق عجیب و غریب ریپلیکنت ها را در فیلم
«بلید رانر» اثر ریدلی اسکات محصول ۱۹۸۲برعهده داشت .تارکل
در سال ۱۹۲۷در بروکلین نیویورک متولد شد .او در ۱۷سالگی
به ارتش ایاالت متحده امریکا پیوست و در جنگ جهانی دوم در
اروپا خدمت کرد.
محمد امین نوروزی مدیر گروه فرهنگ و ادب شبکه چهار تلویزیون
از سمت خود استعفا کرد .هنوز کسی در جایگاه او انتخاب نشده است.
همچنین سید احمد موسوی ۲۰خرداد ۱۴۰۱طی پستی در صفحه
مجازی اســتعفایش را از مدیریت گروه اجتماعی شبکه چهار اعالم
کرده بود .او ضمن گفتن اینکه هر امدنی را رفتنی ســت ،نوشته بود:
وقتی که می خواستم مسئولیت گروه اجتماعی شبکه ۴را قبول کنم،
با خودم قرار گذاشتم که سه تا کار را به جد دنبال کنم .اول ،تربیت و
تزریق نسل جدیدی از تهیه کنندگان و برنامه سازان برای سیما ،دوم
تولید کارهای موثر برای انتن و ســاخت موضوعات کم تر پرداخته
شــده در تلوزیون و ســوم تولید ویژه برای معرفی مکتب اهل بیت
علیهم السالم .اکنون پس از گذشت ۲۲روز از خداحافظی سید احمد
موسوی از مدیریت گروه اجتماعی شبکه چهار سیما شخصی در این
سمت منصوب نشده اســت و در حال حاضر دو گروه در شبکه چهار
سیما بدون مدیر است. صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
یکشنبه 12تیر 1401شماره 1233
3
علیضیا:عشقتنهاراهنجاتدنیاست
علی ضیا مجری رادیو و تلویزیون ،در گفتگوی تلفنی با عوامل برنامه رادیویی «پرانتز باز» رادیو نمایش ،درباره کارهای اخیرش و موضوع این هفته
برنامه یعنی «عشق» از نگاه خودش صحبت هایی ارائه کرد .مجری برنامه «فرمول یک» درباره انتخاب چهره مردمی ایران به تهیه کنندگی و اجرای
ضیا گفت :چهره مردمی ایران که دومین سالش هم برگزار شد ،مور بسیارد استقبال مردم و مدیران قرار گرفته است .ایده این برنامه کپی برداری نبود و
امسال هم با تغییر مدیریت شبکه یک ،با تاکید بر محتوای مناسب قرار بر ادامه این پروژه است ،درنتیجه همچنان کار کردن روی بستر محتوایی پروژه
ادامه دارد .به زودی هم پیش تولید برنامه «فرمول یک» اغاز می شود و در نوروز ۱۴۰۲چهره مردمی ایران با رویکرد اجتماعی معرفی می شود .ضیا در
بخشدیگریازاینگفتگودربارهتعریفشاز«عشق»گفت:عشقدرلحظهها وروزهایانسانیکدریافتشخصیاست.اخیراویدیوییازاقایعباس
کیارستمیدیدمکهمتوجهشدمرویکردوتعریفشانازعشق،درجوانینسبتبهروزهایپایانیعمرشانمتفاوتبودهاست.ایشاندرمیانسالیمعتقد
بود که عشق درخت است ،ریشه دارد ،میوه می دهد و ثمره دارد اما در اخرین مصاحبه هایشان معتقد بودند که عشق یک سوتفاهم است .می خواهم
بگویم انگار ادم ها در سن های مختلف ،روزهای مختلف و برخورد با ادم های مختلف تعریفشان از عشق متفاوت است .ولی واژه عشق و دوست داشتن
با همه خیانت هایی که در طول تاریخ به ان شده است ،تنها راه نجات دنیا بوده و تنها واژه ای است که هنوز انرژی اش
را حفظ کرده است .تهیه کننده برنامه «فرمول یک» ادامه داد :با اینکه ما واژه عشق را دم دستی کرده ایم و مثال
در کوچه و خیابان به همه می گوییم که «عاشقتم» ،اما اگر واقعا کسی عاشق ادم باشد ،ادم می تواند دنیا را به
خاطرش ادامه بدهد .در حال حاضر هم احساس می کنم ،حاضرم تمام تلخی های دنیا را برای ان ها که دوستم
دارند ،تحمل کنم ،چون معتقدم عشق تنها راه نجات دنیاست .علی ضیا در پایان در پاسخ به این پرسش
که ایا تاکنون پیش امده است که مهمان برنامه اش را دوست نداشته باشد و با زیرکی او را ناراحت
یا تخریب کند ،تشریح کرد :من همه انسان ها را دوست دارم حتی اگر عقیده شان مخالف من باشد،
البتهپیشامدهکهناخواستهمهمانبرنامهازصحبت هایمنناراحتشدهباشداماقطعاعمدینبوده
و من بعدا با گل و شیرینی به محل کار او رفته و معذرت خواهی کردم.
خالق «فرندز» عذرخواهی کرد
مارتا کافمن خالق ســریال «فرندز» یا «دوســتان» از اینکه در ســریال
کالسیک شبکه ان بی سی به جایگاه نژادهای غیرسفید در جامعه توجهی نکرده
عذرخواهی و برای جبران ۴میلیون دالر به مرکز مطالعات افریقایی-امریکایی
دانشگاه براندیس اهدا کرد.
کافمن که پس از قتل جورج فلوید در سال ۲۰۲۰از خودش انتقاد کرده
بود گفت :پس از اتفاقی که برای جورج فلوید افتاد شــروع کردم به مبارزه با
نژادپرستی سیستماتیک و فهمیدم که هرگز از این مساله اطالع نداشتم .وی
افزود :تازه ان موقع بود که به بررســی روش های حضور در روند نژادپرستی
توجه کردم و فهمیدم که باید مسیرم را اصالح کنم.
در سریال «فرندز» هر ۶شخصیت اصلی را چهره های سفیدپوست تشکیل
داده اند و بندرت بازیگران سیاه پوست و یا رنگین پوست دیگر در طول ۱۰فصل
و ۲۳۶قسمت ،نقش برجسته ای داشــتند و تنها گاهی در نقش های فرعی
کوچک ظاهر شدند .ایشا تایلر بیشترین نقش را به عنوان بازیگر رنگین پوست
داشت و تنها در ۹قسمت بازی کرد و به عنوان استاد دیرینه شناسی با جوی
و بعد راس دوست شد.
با ۴میلیــون دالری که کافمن اهدا کــرده مرکز مطالعــات افریقایی و
افریقایــی -امریکایی از یک محقق برجســته با تمرکز بــر مطالعه مردم و
فرهنگ های افریقــا حمایت می کند .ایــن هدیه همچنین بــه دپارتمان
کمک می کند تا دانش پژوهان و معلمان متخصص بیشــتری را جذب کند،
اولویت های علمی و تحقیقاتی بلندمدتی را مورد توجه قرار دهد و فرصت های
جدیدی برای دانش اموزان فراهم کند تا بتوانند در بورسیه های بین رشته ای
شرکت کنند و دانش خود را در این زمینه افزایش دهند.
کافمن گفت :در ۲۰سالی که از سریال گذشته چیزهای زیادی یاد گرفتم.
اعتراف و پذیرش گناه کار اســانی نیســت و از دیدن خود در اینه شرمنده
می شوم .واقعاً شرمنده هستم که ۲۵سال پیش از این موضوع اطالع بیشتری
نداشتم.
کافمن گفت از وقتی این خبر را اعالم کرده با حمایت مردم روبه رو شــده
و از این بابت بسیار متعجب شده ،زیرا انتظار نداشــت این خبر به این اندازه
بازتاب یابد .وی گفت سیل ایمیل هایی دریافت کرده که همه حمایت کننده
بوده اند و البته گاهی مردم یاداوری می کنند که برای ابراز پشیمانی خیلی دیر
شده است .جنیفر انیستون ،کورتنی کاکس ،لیسا کودرو ،دیوید شویمر ،مت
له بالنک و متیو پری بازیگران این سریال بودند /.خبرگزاری مهر صفحه 3
4
یکشنبه 12تیر 1401شماره 1233
انچه که در فیلم ســینمایی «پسران دریا»
سبا فرجاد
بیش از همه به وضوح دیده می شود ،ساده و
گفت و گو
بودن فضای ان است .روایتی دلنشین
صمیمی
ِ
در فضایی که بسیار واقعی و رئال است .داستان در جهان دو
جوان روایت می شود که شمال و جنوب بودن محل زیست انها
تفاوتی در صمیمیت قصه ایجاد نمی کند و هر دو اپیزود به دل
مخاطب می نشیند« .پسران دریا» المانهایی دارد که موجب
می شــود ان را صرفا در محدوده سینمای کودک و نوجوان
نبینیم .جهانی که از این دو نوجوان تصویر می شود ،فارغ از
معصومیت های کودکانه ،احساسات و روابط انسانی را نیز به
نمایش می گذارد و مفاهیمی مانند عشق و مهربانی را در قالب
جهان این دو نوجوان تعریف می کند« .پسران دریا» فیلمی
است دوست داشتنی و می توان با تماشای ان از هم مسیر شدن
با دو نوجوان ساده و صمیمی لذت برد .پسران دریا فیلمی به
کارگردانی و نویسندگی افشــین هاشمی و حسین قاسمی
جامی و به تهیه کنندگی بهروز نشان محصول سال ۱۴۰۰است.
در «پســران دریا» مونا فرجاد در کنار دو نوجوان از شمال و
جنوب کشور به نام های یاسین حبیب پور و منیب بزرگ زاده
به همراه پیام امیرعبدالهیان ،مهنوش شیخی ،حسن خلدون،
حداد و افشین هاشمی بازی کرده اند.
علی بحری ،ایسان ّ
به بهانه اکران «پسران دریا» ،گفت وگویی با افشین هاشمی
کارگردان و سناریست و مونا فرجاد بازیگر فیلم داشتیم که
با ما همراه می شوید.
پرونده
فرزنـدان ایـران
افشین هاشمی و مونا فرجاد از فیلم سینمایی «پسران دریا» می گویند
افشین هاشمی:
«پسران دریا»
شبیه به زندگی است
به نظر می رسد که دو شخصیت نوجوان در دو اپیزود فیلم ،بیشتر از
اینکه بازی کنند ،خود واقعی شان هستند .در حقیقت فضای فیلم این
حس دوست داشتنی را به مخاطب منتقل می کند .زندگی مجموعه ای
درهم تنیده از عواطف و احساسات است و فراز و فرودش توامان .مثال
در یک مجلس عزاداری ممکن است لحظاتی بخندید یا در شادترین
لحظات ،خاطره ای غم انگیز اشک به چشــمان تان بیاورد .گاهی در
شادی ،تصویری از اشک می بینیم و گاه بالعکس .از این منظر «پسران
بودن
دریا» شبیه به زندگی است و واقع گرایانه .شاید همین توامان ِ
عواطف سبب می شود مخاطب با داستان و شخصیت ها ارتباط برقرار
کند و قصه ی فیلم برایش ملموس شود و یا ان طور که شما می گویید
مخاطب با حس خوب از سینما بیرون بیاید.
در این فیلم با دو نوجوان دهه نودی کار کردید .به نظر شما
مهم ترین تفاوت نوجوان نسل امروز با نوجوان دهه های قبل
در چیست؟
بی ترید تفاوت های بسیاری دارند .در دنیای امروز برای اگاهی از
اتفاقی در ان سوی جهان ،یک جستجو در اینترنت راه گشاست .اما دو
نوجوانی که ما در این قصه داریم خیلی از فضای نوجوان های دهه های
قبل دور نیستند .منگوش و لوچو ،دو نوجوان مدرن در یک کالن شهر
مالی اســتفاده از تکنولوژی را ندارند .پس
نیستند ،یا دوراند یا ِ
توان ِ
ارتباط انها با محیط پیرامون هنوز به مجاز تبدیل نشده است .از این
منظر شاید همانن ِد نوجوان های دهه ۶۰و ۷۰باشند.
انچه که در هر دو اپیزود فیلم به صورت محسوس وجود
داشت ،ارتباط این دو نوجوان با مفهوم عشق و اداب محبت
بود .ایا چنین مقصودی داشتید؟
واقعیت این است که در دهه های قبل ،جامعه ی بسته ای داشتیم
نوجوان
که رابطه ی دو جنس مخالف ،مذموم بود و اساسا َمجاز نبود .اما
ِ
امروز ،می تواند درک درست تری از ارتباطِ انسانی که عشق و محبت
هم بخشی از ان اســت ،داشته باشد؛ یا دســت کم من دوست دارم
اینگونه خیال کنم که انها درک درستی از روابط انسانی ،فارغ از نگاه
جنسیتی دارند .البته نگاه جنسی لزوما غلط نیست و در زمانش خواه
ناخواه اتفاق می افتد و اتفاقا شاکله ی ان در نوجوانی شکل می گیرد.
در این میان ،نوجوان امروزی به واسطه ارتباطات گستر ده ی جهانی،
داشتن هوش اجتماعی باالتر ،ممکن است حتی برای ابراز عشق و
و
ِ
عالقه هم راه هایی کشف کند که به ذهن بزرگ ترها نرسد.
جست وجوی عشــق ،محبت و مهرورزیِ انســانی ،درون مایه ای
مشترک است برای همه ی انسان ها .همیشه سعی داشته ام در کارهایم
به ان بپردازم و گمانم پرداختن به این مفاهیم ،الزمه ی جامعه امروز
اســت .جامعه ای که به نوعی در استانه ی فروپاشــی قرار دارد .در
حقیقت دوست دارم در کارهایم موضوعات و مفاهیمی را تصویر کنم
که ارزومند تحقق شان هستم.
کمی از چگونگی انتخاب بازیگران نوجوان فیلم بگویید.
انتخاب بازیگر نقش لوچو توسط اقای حسین جامی انجام شد که
یاسین را در باشگاه های کشتی پیدا کرده بود و به نظر من هم ،انتخاب
بســیار خوبی بود .یاسین تجربه بازی نداشــت اما در دومین جلسه
بازیگردانی دریافتم که میشــود مثل یک بازیگر حرفه ای با او رفتار
کرد .در واقع میزانسن ها ،سکانس ها ،عواطف و احساسات و ...را برایش
توضیح می دادم و او اجرا می کرد.
برای اپیزود دوم نیز ،به گزینه های مختلفی فکر کرده بودم اما دقیقا
یک روز مانده به اغاز فیلمبرداری ،به همراه احمد ساکت؛ طراح صحنه
فیلم ،در کوچه پس کوچه های جزیره کیــش ،در میان نوجوان های
بومی .منیب را پیدا کردیم .اگر چه شیطنت هایش کار کردن با او را
سخت می کرد اما شور و هیجانی درون منیب وجود داشت که مناسب
نقش منگوش بود.
کار با کدام یک از بازیگران نوجوان برای شما ساده تر بود؛
یاسین یا منیب؟
حتی در ســینمای حرفه ای که تمام عوامل حرفه ای هســتند،
کارگردان موظف ســت پیدا کند که با هر بازیگر چگونه کار کند .در
نهایت ،این نتیجه کار و ثبت اثر اســت که اهمیــت دارد که باید به
بهترین شکل انجام شود .در خصوص نوجوان های فیلم «پسران دریا»
هم همین است؛ یاسین و منیب هر دو در برابر دوربین نابلد و نابازیگر
بودند و بیرون کشیدن لحظات ناب اجرایشان نیازمند تمهیداتی بود.
ایا این دو نوجوان پس از تجربه بازی در این فیلم ،دوست
داشتند وارد جهان سینما شوند و مسیر بازیگری را دنبال
کنند؟
بازیگری سودایی اســت که در سر خیلی هاست .مخصوصا کسی
که یک بار لذت ان را تجربه می کند ،دوست دارد شیرینی این تجربه
برایش ادامه داشته باشــد .رفتن کورکورانه به سمت بازیگری ،برای
کســانی که یک بار ان را تجربه کرده اند بســیار اتفاق می افتد .من
امیدوارم این دو اگاهانه با این مقوله برخورد کنند و تمامی جوانب این
مسیر را بسنجند .در واقع بازی در این فیلم برای این دو نوجوان یک
اتفاق بود .مثل این می ماند که هنگام غرق شدن در دریا ،موج ها شما را
به ساحل برسانند .این به ان معنا نیست که شما شناگر خوبی هستید،
این اتفاق می تواند دری را برای شما باز کند که اگر عالقه به شنا کردن
دارید تالش کنید شناگر قابلی شوید در غیر این صورت ادامه این کار
ممکن است منجر به غرق شدن شما شود .من در طول فیلمبرداری،
مدام به بچه ها این نکته را گوشزد می کردم.
مونا فرجاد چگونه برای نقش یَمنا انتخاب شد؟ ایا از ابتدا
در ذهن شما وجود داشت؟
پیش از این فیلم ،در سه پروژه دیگر با مونا فرجاد همکاری کرده
بومی ناشنوا دیده بودم که قرار بر بازیِ مونا
بودیم .ابتدا یومنا را یک ِ
زن ِ
بود .اما به ِ
لطف رضا میرکریمی فیلمنامه ی «نگهبان شب» را خواندم
زن فیلمنامه ناشنوا بود .نمی خواستم ایده ی
که ان جا هم شخصیت ِ
دو فیلم عینا شبیه به هم باشــد در نتیجه این مورد را تغییر دادم .با صفحه 4
پرونده
یکشنبه 12تیر 1401شماره 1233
5
دوست داشتنی از قصه ای است به روایت افشین هاشمی.
کمی از شخصیت یمنا بگویید .چقدر با این شخصیت ارتباط
برقرار کردید؟
یمنا دختری است که یک بار ازدواج کرده و به دلیل اینکه نمی تواند
صاحب فرزند شود ،طبق یک سری سنت ها و باورها به ناچار جدا شده
و در حال حاضر با عشقی مادرانه از خواهرزاده اش ،حمایت و نگهداری
می کند و به نوعی سرپرست اوست .یمنا دختری کامال سنتی است و
با همان باورها بزرگ شده و زندگی می کند اما در عین حال دختری
مستقل اســت ،کار می کند و به نوعی سرپرست خانواده است و این
استقالل در کنار سادگی ،شخصیت او را متفاوت می کند.
شما بر گویش و حتی نوع راه رفتن زنان خطه جنوب بسیار
مسلط بودید .این تسلط از کجا می اید؟
برای بازی در این نقش و صحبت به زبان مردم میناب بسیار تمرین
کردم .در واقع من چندین جلســه تمرینی با خانمی که اصالتا اهل
میناب بودند داشتم تا بر اعراب کلمات ،لحن و لهجه خاص ان خطه
تسلط پیدا کنم و طی جلسات تمرینی اشکاالتم را برطرف می کردند.
نقش یمنا ،جزئیاتی در پوشش ،ادای کلمات و حتی راه رفتن داشت
که ســعی کردم به جزئیاتتش دقــت کنم .مدلی کــه زنان محلی
چادرشان را می بستند ،نوع راه رفتن با این پوشش یا حتی فرم به پا
کردن صندل ،طبیعتا با انچه که زنان شهری انجام می دهند متفاوت
است به همین جهت سعی می کردم ریزه کاری ها را به خاطر بسپارم.
از تجربه همکاری با یک نوجوان بگوییــد .کار با منیب
لذت بخش بود یا سخت؟
اصوال کار با یک نوجوان هم شــیرین است هم سخت .من تجربه
همکاری با بچه ها را پیش از این داشتم .به نظر من زمانی که کودک
یا نوجوانی را در یک پروژه داریم ،تا حدی می توان انها را تحت فشار
کاری و ســخت گیری های محیط کار قرار داد .بــه هرحال یک بچه
در عوالم کودکانه خودش ســیر می کند و اینکه بخواهیم مسئولیت
پذیرش یک نقش را به عنوان یک بزرگســال روی دوش او بگذاریم،
طبعا سخت است .ابتدا بهتر است روحیه و نوع شخصیت او را در نظر
بگیریم و در نهایت با توجه به توانی که دارد از او انتظار داشته باشیم.
پسری که نقش منگوش را بازی می کرد ،پسربچه ای شیطون و بسیار
پر جنب و جوش بود و خب این نکته کار را کمی سخت می کرد ،اما
منیب به رغم شیطنت هایش ،بسیار شیرین بود .می توان گفت نتیجه
کار ،تالش و ممارستی بود که اقای هاشــمی در گرفتن بازی از این
نوجوان داشتند.
این تغییر به نظرم رسید بهتر است یک بازیگ ِر بومی این نقش را ایفا
کند چون روی لهجه و زبان بسیار حساس هستم .با هدی نوری زاده
صحبت کردم که اصالتا عرب بوشهری ســت .اما چهار روز مانده به
فیلمبرداری ،خانم نوری زاده اطالع دادند که امکان حضور در پروژه را
ندارند .در نتیجه دوباره با مونا پیش رفتیم و حاال او باید خیلی فشرده
روی لهجه کار می کرد .خانم زارعی در جزیره کیش به ما پیوست و مونا
فرجاد شبانه روز در کنار او لهجه مینابی را تمرین می کرد و بسیار خوب
درامد و روی نقش نشست .راه رفتن و شمایل فیزیکی ،چیزی است که
گوش
بازیگر می تواند با نگاه کردن ،بر ان مسلط شود ،اما اجرای لهجه ِ
موسیقی می خواهد که مهم تر از اعراب گذاریِ واژه هاست .خوشبختانه
مونا خیلی زود توانست این لهجه را به دست اورد.
به شخصه چقدر دغدغه سینمای کودک و نوجوان و کار
برای جهان فکری انها را دارید؟
واقعیت این است که دغدغه های سینمایی من ،کلی است .به باور
من ،در ذهن ادم ها ،مجموعه ای از دغدغه ها و خواست ها وجود دارد و
هنگامی که در لحظه خلق داستان قرار می گیری ،به این فکر می کنی
که کدام قصه ،دغدغه ی تو را تصویر می کند .به همین جهت از همان
ابتدا به این فکر نمی کنی که قصه برای چه نوع سینما یا گروه سنی
است .در حقیقت مفهوم مورد نظر فیلمســاز ممکن است با ترکیب
کودک و نوجوان منتقل شــود یا با یک زن میانسال یا هر شخصیت
دیگری .وقتی می خواهی قصه ای خلق کنی از همان ابتدا ،همه چیز
شفاف نیست و به مرور به شکل نهای داستان می رسیم.
شما عموما در سکوت و بی ســروصدا کارهایتان را انجام
می دهید و به نوعی اهل هیاهو نیستید .دلیل این امر چیست؟
ســینما به هیاهو احتیاج دارد و به همین دلیل است که میان دو
محصول برابر به لحاظ کیفی ،ان کاری که بتواند هیاهوی بیشتری
ِ
ایجاد کند ،طبعا موفق تر خواهد بود و بیشتر دیده خواهد شد .من از
لحاظ شــخصیتی ،فارغ از اینکه هیاهو را خوب یا بد بدانم ،صادقانه
بخش هایی از ان هیاهوها را بلد نیســتم و بخش هایی از ان را حاضر
نیستم .به هر حال من هم دوست دارم فیلمم هر چه بیشتر دیده شود،
اما برای رسیدن به ان ،حد و مرزهایی را برای خودم تعریف کرده ام.
مونا فرجاد:
کار با یک نوجوان
هم شیرین است
هم سخت
مونا فرجاد از انجا که نمایش و بازیگری در تئاتر را به صورت جدی
و حرفه ای انجام می دهد ،طبعا بر بیان ،میمیک صورت و اجرای بدنی
نقش ها مسلط بوده و از قضا توانایی خوبی هم در یادگیری و اجرای
گویش ها و لهجه های محلی دارد.
در فیلم «پســران دریا» ،مونا فرجاد ایفاگر نقش دختری جنوبی
است که اصالت مینابی دارد .طبعا بازی در چنین نقشی تسلط همه
جانبه بر ادای کلمات ،لهجه مینابی و حتی نوع حرکات را می طلبد که
مونا فرجاد به خوبی توانسته در نقش یمنا از پس ان براید .در «پسران
دریا» ،مونا فرجاد مقابل نوجوانی جنوبی بازی می کند؛ نوجوانی بسیار
کنجکاو و سرشار از شیطنت های کودکانه .تجربه ای که می تواند هم
سخت باشد هم دلنشــین ،اما انچه که در فیلم می بینیم ،تصویری
پیش از این تجربه ،شــخصا عالقمند به دنیای کودک و
نوجوان و فضای کار برای این گروه سنی بودید؟
اساسا هر قصه ای که خوب روایت شود در هر فضا و ژانری برای من
جذاب است .فکر می کنم اگر به موضوعات کودک و نوجوان سطحی
نگاه نشود و نگاه و اجرا حرفه ای باشــد ،طبعا کار در این فضا بسیار
جذاب خواهد بود .واقعیت این اســت که بچه ها به شــدت باهوش
هستند و اتفاقا خیلی خوب ،درست و غلط را از هم تشخیص می دهند
و در جهان امروز که امکان کشف همه چیز به واسطه یک کلیک در
اینترنت وجود دارد ،به جهان کودکان نیــز باید عمیق تر و حرفه ای
پرداخت.
همکاریباافشینهاشمیبهعنوانکارگرداناثر،چگونهبود؟
همکاری بســیار لذت بخشــی بود .در واقع این چندمین بار بود
که جلوی دوربین اقای هاشــمی کار می کردم .به نظرم همکاری با
کارگردانی که روی بازیگری نیز بسیار تســلط دارد ،خاطر بازیگر را
تا حد زیادی اســوده می کند و بازیگر می تواند خود را به کارگردان
بسپارد .من شخصا تجربه های بسیار خوب و لذت بخشی هم در تئاتر
و هم سینما با اقای هاشمی داشتم و «پسران دریا» هم تجربه بسیار
خوبی بود.
فیلم «پسران دریا» حضور موفقی در جشنواره فیلم های
کودکان و نوجوانان داشت .علت این موفقیت را چه می دانید؟
من به عنوان جزئی از این کار ،می دانم که در ان برهه ،من و دیگر
بهترین خود را انجام دهیم.
اعضای گروه تمام تالش خود را کردیم تا
ِ
می دانم که نگاه اقای هاشمی و کل گروه این بوده که هر انچه را در
توان دارند با جان و دل انجام دهند .گاهی تالش ها ثمر می دهند و به
نتیچه می رسند .خوشبختانه «پسران دریا» هم به نتیجه خوبی رسید،
قصه روایت زیبایی داشت و به دل مخاطب نشست. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
یکشنبه 12تیر 1401شماره 1233
تالش برای انتخاب مدیر جدید خانه تئاتر
ایرج راد عضو هیات مدیره خانه تئاتر درباره وضعیت انتخاب مدیرعامل این خانه گفت :کاندیداهایی برای
مدیرعاملی خانه تئاتر داشتیم و تماس هایی را با ان ها برقرار کرده ایم و امیدواریم که از میان این کاندیداها
به انتخاب درستی برای مدیرعاملی خانه تئاتر برسیم .وی یاداور شد :مساله این است که ما پیشنهادهایی
داریم و ان ها را به افرادی که به عنوان کاندیدای مدیرعاملی خانه تئاتر هستند ارائه داده ایم زیرا باید به پذیرش
ان ها نیز برسد .راد تاکید کرد :هنوز به صورت قطعی کاندیدایی به عنوان مدیرعامل خانه تئاتر انتخاب نشده
است .نمی توانیم به صورت دقیق بگوییم که چه زمانی مدیرعامل جدید انتخاب و معرفی می شود ولی تمام
تالش مان را می کنیم که هر چه زودتر و با انتخابی درست ،این کار انجام شود /.خبرگزاری مهر
کتاب مجری تلویزیون به چاپ چهاردهم رسید
کتاب « ۹۷۶روز در پس کوچه های اروپا» اثر محمد دالوری در نوبــت چاپ چهاردهم وارد بازار
کتاب شد .در توضیح این کتاب امده است« :کتاب « ۹۷۶روز در پس کوچه های اروپا» اثری به سبک
زندگی نوشت است .چیزی که در همان صفحات اولیه کتاب توجه مخاطب را جلب می کند نوع روایت
نویسنده است .دالوری در این زندگی نوشت صرفا دیده ها و تجربه ها را روایت نمی کند ،بلکه به وفور در
قسمت های مختلف کتاب شاهد تحلیل ها ،مقایسه ها و نظرات شخصی او درمورد دیده ها و شنیده هایش
هستیم .واضح اســت این نوع نگاه متاثر از شــغل او به عنوان روزنامه نگار است .در میان مقایسه های
انجام شده بین کشورهای مختلف ،تفاوت های اجتماعی بین ایران و بلژیک بیشترین سهم را دارد.
انتشار گزیده غزلیات دیوان شمس به انگلیسی
علی رمضانی رییس دبیرخانه دائمی نمایشگاه
بین المللی کتاب تهران شد
یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در حکمی،
علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران را به عنوان رییس دبیرخانه
دائمی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران منصوب کرد.
در متن این حکم امده است« :جناب اقای علی رمضانی
با عنایت به اهمیت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به عنوان مهم ترین رویداد
فرهنگیجمهوریاسالمیایرانودرجهتبهبوداموروباتوجهبهضرورتبرنامه ریزی،
استمرار وپیگیری فعالیت های مرتبط با نمایشگاه در طول سال به موجب این حکم به
عنوان«رئیسدبیرخانهدائمینمایشگاهبین المللیکتابتهران»منصوبمی شوید».
همچنین در بخش دیگری از متن حکم خطاب بــه رییس دبیرخانه دائمی
نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بر مطالعه ،تدوین و کاربست راهکارهای ارتقای
فرایندهای برگزاری نمایشگاه براساس الگوهای علمی با استفاده از ظرفیت های
اندیشه ورزی صاحب نظران و اندیشمندان ،پیش بینی و تدوین برنامه های عملیاتی
مناســب به منظور اجرایی کردن سیاست های مصوب شــورای سیاست گذاری
نمایشگاه ،پیگیری و هماهنگی امور مربوط به زمان و مکان برگزاری نمایشگاه،
تشــکیل اتاق فکر برای تولید محتوا و نحوۀ برگــزاری فعالیت های فرهنگی و
اطالع رسانی نمایشگاه ،هماهنگی با تشکل ها و انجمن های صنفی نشر و صنایع
وابسته با هدف مشارکت موثر ایشان در فعالیت ها ،فراهم اوردن مقدمات الزم برای
حضور هرچه باشکوه تر ناشران داخلی و خارجی در نمایشگاه و تقویت ،حفظ و
ایجاد هماهنگی بین اجزای درون ســازمانی و برون سازمانی مرتبط با نمایشگاه
تاکید شده است.
کتاب «( »The Water Aflameشعله اب) شامل گزیده
غزلیات دیوان شمس به تازگی با ترجمه سعید سعیدپور توسط
نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است.
سعید سعیدپور می گوید با توجه به
محبوبیت روزافــزون مولوی در غرب و
غزل هایش در دیوان شمس ،گزیده های
زیادی هم به فارســی و هم انگلیسی از
این غزلیات منتشر شــده اند .در اغلب
جانب یادشــده در
این گزیده ها ،از دو
ِ
ان ها قوی تر بوده اســت؛ چنان که در
ترجمه های رینولد نیکلســون یا ارتور
اربــری کــه در ان ها دقــت علمی و
پژوهندگی بر شعریت و ذوق ورزی غلبه
دارد.
گرداورنــده و مترجــم این کتاب
می گوید گزینه شــعر یا به تعبیر قدما
منتخب اشعار ،از قدیم ترین ایام ،یکی از
راه های مهم و رایج برای معرفی شاعران
به عموم مردم بــوده و ،غیر از این ،به علت حجــم کم و امکان
انتشار گسترده و نغز و ناب بودن و وزن سبکش نزد ادب دوستان
همواره پرخواستار بوده اســت .ترتیب دادن گزینه از مجموعه
اشعار شــاعران بزرگ نیز کاری است شوق انگیز و در عین حال
مخاطره امیز که هرکسی کمر همت بدان بسته است کوشیده تا،
در حد توان خود ،ابتدا وجوه مختلف کار شاعر را بشناسد و سپس
بر اساس ســنجه هایی علمی و اکادمیک یا صرفاً بر پایه ذوق و
پسند خود یا زمانه اش بهترین نمونه ها را
برگزیند و در اختیار خوانندگان بگذارد.
با این حال ،بهترین گزینه ها را کسانی
ترتیب داده اند که نه جانب سنجه های
علمی را در کار خود فروگذاشته اند و نه
جانب ذوق و پسند مخاطبان را.
به این ترتیــب برای تهیــه کتاب
پیش رو ،از بین غزلیات دیوان شمس،
۱۷۵شــعر جــدا و ترجمه شــده اند
که از هریک بین ســه تــا هفت بیت
(شــاه بیت الغزل) به انگلیسی درامده
است .سعیدپور می گوید معیار و مبنای
گزینش این شعرها جاذبه کالم و جلوه
ان ابیات در ادبیات انگلیسی بوده چون
در مقام ترجمه ،متن ادبی باید به ادبیات
مقصد برگردد نه فقط به زبان مقصد ،که این ،خود فرایندی است
از جنس مکاشفه در پهنه ادبیات تطبیقی.
عنوان کتاب پیش رو هم از مصرع «در اب هیچ دیدی اتش زند
زبانه؟» گرفته شده است /.خبرگزاری مهر
شنیدنواگویه هاییکنوازنده
نمایشاثار«مینیمالیسموکانسپچوالارت»
حامد فاتحی معاون بنیاد رودکی شد
«واگویه» عنوان یکی از تازه ترین محصوالت منتشرشده در حوزه البوم
هاست که با هنرمندی رامین صفایی در دسترس شنوندگان قرار گرفته
است« .واگویه -پیش درامد ماهور»« ،راز و نیاز – بداهه نوازی در درامد
ماهور»« ،بهاران -چهارمضراب ماهور»« ،پهلوانی -بداهه نوازی در عراق
ماهور»« ،در برابر باد -چهارمضراب عراق و راک»« ،درد نهان -بداهه نوازی
در راک ماهور ،شکسته و افشاری»« ،پیروزی -چهارمضراب شکسته»،
«غزلواره-بداهه نوازیدرداد،کردبیاتواصفهان»«،رنگماهور-شادیانه»
قطعاتی هستند که در این البوم گنجانده شده اند .این در حالی است که
رامین صفایی نوازنده سنتور و اهنگساز ،میالد قریشی نوازنده سازهای
کوبه ای،حسنخدایینیاصدابردار-میکسومسترینگگروهاجراییالبوم
را تشکیل می دهند .رامین صفایی درباره این اثر توضیح می دهد« :واگویه»
برای من رنگین کمانی است از احساسات؛ زمانی که به شادی می گراید،
گاهی به غم ،زمانی امیدوار و شکیباست و گاهی بی قرار و خشمگین .شاید
حتیدربرگیرندهاحساساتوحاالتیمتناقضباشد .اماچهباک؟
در نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوال ارت» که شامل اثاری از
اثارگنجینهموزههنرهایمعاصرتهرانهستند ۳۸،اثربراینخستین
بار نمایش داده شده است .در این نمایشگاه ۳۸اثر از هنرمندانی از
جمله سل له ویت ،اد راشا ،شوساکو اراکاورا ،دانلد جاد ،رابرت موریس،
پیتر استرویکن ،کیت سونیر ،دیتر روث ،بورلی پپر برای اولین بار به
نمایش در امده است .نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوال ارت» با
هدفنمایشبخشیازاثارگنجینهموزههنرهایمعاصرتهرانبهارائه
اثاری می پردازد که متعلق به دوران اغاز تا اوج این دو جریان تاریخ هنر
در دهه های میانی قرن بیستم هستند .همچنین اثاری از هنرمندانی
ازمکاتبدیگرکهبرشکل گیریهنرمفهومیتاثیرداشتهیاازانتاثیر
گرفته اند در این نمایشگاه حاضر هستند .نمایشگاه «مینیمالیسم
(کمینه گرایی) و کانسپچوال ارت (هنر مفهومی)» با ارائه بیش از
۱۳۰اثر از ۳۴هنرمند به کیوریتوری بهرنــگ صمدزادگان تا ۲۷
شهریور ماه ادامه دارد.
مجید زین العابدین مشاور وزیر و مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری
رودکی در حکمی حامد فاتحــی را به عنوان معــاون هماهنگی و
برنامه ریزی تاالرها و مراکز این بنیاد منصوب کرد .مدیرعامل بنیاد
فرهنگی هنری رودکی در این حکم بــر اهتمام به برنامه ریزی برای
برنامه های فاخر هنــری و فرهنگی ،تعامل موثر بــا اهالی فرهنگ،
هنرمندان ،ساماندهی و بهبود وضعیت و نظارت کیفی بر برنامه های
تاالرها و مراکز وابسته و ظرفیت سازی برای برنامه های جدید هنری و
فرهنگی تاکید کرده است .حامد فاتحی پیش از این مشاور استاندار
و مدیر کل روابط بین الملل و روابط عمومی استانداری تهران بود و
مسئولیت هایی همچون قائم مقامی رادیو نمایش ،اداره کل هنرهای
نمایشی رادیو ،مدیریت گروه تولیدات بین الملل شبکه جهانی جام
جم و ...را بر عهده داشته است .ایین معارفه معاون جدید هماهنگی
و برنامه ریزی تاالر ها و مراکز بنیــاد فرهنگی و هنری رودکی امروز
برگزار شد. صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
یکشنبه 12تیر 1401شماره 1233
7
کارگردان نمایش «بی چرا زندگان»:
سختی های این کار را در کنار جذابیت هایش به جان می خرم
الهام شعبانی بازیگر و طراح لباس که این روزها در اولین
تجربه کارگردانی خود نمایشی با عنوان «بی چرا زندگان» را
در سالن قشقایی تئاتر شهر روی صحنه دارد درباره جذابیت ها
و سختی های این تجربه و نیز استقبال مخاطبان با صبا گفتگو
کرد .این نمایش که با طرح و ایــده ای از الهام
شعبانی و نویسندگی لیلی عاج و با نقش افرینی
بازیگرانی چون یلدا عباسی ،ساناز نجفی ،حدیث
میرامینی ،توماج دانش بهــزادی ،ایه کیانپور،
حمیدرضا محمدی و ســمیه برجی روی صحنه
رفته است از تاریخ ۲خرداد در حال اجرا بوده و تا
۱۷تیر ماه ۱۴۰۱همچنان روی صحنه خواهد بود.
در این گفتگو با ما همراه شوید.
متن نمایش «بی چرا زندگان» را به چه دلیل
انتخاب کردید؟
طرح و ایده این نمایش به ذهن من رســید و ان را
با لیلی عاج در میان گذاشتم و او نیز به خوبی ان را به
نگارش دراورد و حاال از تاریــخ ۲خرداد روی صحنه
رفته و با تمدید اخیر تا هفدهم تیرماه نیز روی صحنه
خواهد بود .جالب است بدانید که قبال هم سعی کردم
نمایش دیگری را به نویسندگی لیلی عاج با نام «به وقت
تهران» روی صحنه ببرم که قرار بود دو سال پیش در
سالن استاد سمندریان به اجرا در بیاید و طی پنج بار
بازبینی در نهایت اجازه اجرا نگرفت.
چرا نمایش قبلی اجازه اجرا نگرفت؟
دلیلش شــیوه اجرایی کار من بود .من نیز بعــد از پنج بار تالش
بی نتیجه ،باالخره ان نمایشــنامه را کنار و ایــده جدیدی را با لیلی
عاج درمیان گذاشتم که نتیجه اش شــد نمایش «بی چرا زندگان».
تمرین های ایــن کار ۲ماه طول کشــید و ۲ماه هــم روی صحنه
خواهیم بود.
برای بازبینی این کار با چالشی روبرو نشدید؟
ترجیح می دهم سکوت کنم.
استقبال مخاطبان برای شما راضی کننده بوده است؟
استقبال خوبی از این نمایش به عمل امد اما متاسفانه باید بگویم
شــرایط اقتصادی امروز ،الجــرم می تواند بر ســبد فرهنگی مردم
تاثیرگذار باشد و همین هم شرایط را کمی برایمان سخت کرده ولی
تالشمان را کردیم تا قیمت بلیت این نمایش جوری باشد که تهیه ان
برای تماشاچی ها سخت نباشد.
این اولین تجربه کارگردانی شماست .برای تجربه بعدی ایا
از حاال برنامه ای دارید؟
بله تصمیم هایی گرفته ایم که با همین گروه فعلی برای سال بعد
نمایش دیگری به اجــرا ببریم اما هنــوز ایده و متن
خاصی را مشخص نکرده ایم.
از چالش ها و حــس و حــال اولین تجربه
کارگردانی تان بگویید.
من بازیگر و طراح لباس بودم و همیشه می خواستم
کارگردانی را هم تجربه کنم .به هرحال تجربه سخت
و در عین حال شیرینی است .خواست من برای تجربه
کارگردانی مانند نطفه ای بود که در شــکم مادر رشد
کند و امروز فکر می کنم باالخره این بچه به دنیا امده
و حاال شاهد بزرگ شدنش هســتم .خدارا شاکرم که
انتخاب بازیگران ،بســیار درست انجام شد .بیشترین
شیرینی و جذابیت این کار ،حضور بازیگران و عواملی
است که بسیار توانمند و همدل و درجه یک و در عین
حال بی ادعا هســتند .اگر بخواهم در یک مقایســه،
جذابیت تجربه کارگردانی را برایتان تشریح کنم باید
بگویم در کار بازیگری همیشــه دوست دارم در قالب
نقش های مختلف فرو بروم و هربار فقط یک کاراکتر
را می توانم نقش افرینی کنم اما در تجربه کارگردانی
به چندین کاراکتر مورد عالقه ام یکجا روح می بخشم.
اینکه هر شب هر کدام از این کاراکترها روی صحنه زندگی می کنند و
روحشان در جریان است ،جذابیت زیادی برایم دارد .هر کاری سختی ها
و جذابیت هایی دارد و من سختی های این کار را در کنار جذابیت هایش
به جان می خرم .دوست دارم بدانید به خودم می بالم از اینکه توانستم
عوامل و بازیگران درجه یک را در این کار ،کنار خودم داشته باشم.
کنسرت «چارتار» در تهران با بلیت 450هزار تومانی
گروه موســیقی «چارتار» از گروه های شناخته شده موســیقی پاپ کشورمان که طی
سال های اخیر فعالیت چندانی در حوزه اجراهای زنده و انتشار اثارش نداشته است ،فصل تازه
فعالیت های خود را با برگزاری کنسرتی در تهران اغاز خواهد کرد.
تازه ترین کنسرت این گروه موسیقی روز دوشنبه بیســتم تیرماه طی دو نوبت در سالن
اسپیناس تهران پیش روی مخاطبان قرار می گیرد .این در حالی است که قیمت بلیت کنسرت
در نظر گرفته شده ۱۵۰تا ۴۵۰هزار تومان اعالم شده است.
گروه موسیقی «چارتار» فعالیت خود را بیش از هشت سال پیش با انتشار تک اهنگ هایی در
فضای مجازی اغاز کرد .اشعار و ترانه ها و همچنین لحن و صدای خواننده که برگرفته و استوار بر
ادبیات و موسیقی کالسیک ایرانی است از یک سو و همچنین ملودی های پویا و تنظیم های مدرن
از سوی دیگر ،فضای متفاوتی را در موسیقی این گروه به وجود اورده که مخاطبان زیادی را نیز
عالقه مند خود کرده است .این گروه طی سال های اخیر البوم های «باران تویی « ،»۱۳۹۲-جاده
می رقصد »۱۳۹۴ -و «دریا کجاست »۱۳۹۶ -را در بازار موســیقی منتشر کرده است .ارمان
گرشاسبی خواننده ،ارش فتحی اهنگساز ،احسان حائری ترانه سرا و ایین احمدی فر تنظیم کننده،
اعضای اصلی گروه چارتار را تشکیل می دهند /.خبرگزاری مهر صفحه 7
پرویز تناولی همچنان رکورددار هنر ایران و خاورمیانه
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
معاون سردبیر :نغمه دانش اشتیانی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
دستوروزیرارشادبهسازمانسینمایی
برای ساخت فیلمی درباره مریم کاظم زاده
شــانزدهمین دوره حراج تهران با عنوان «هنر معاصر ایران» عصر
روز گذشــته ۱۰تیرماه با ارائه ۱۲۰اثر و مجموع فروش ۷۸میلیارد و
۱۰۰میلیون تومان به کار خود پایان داد .در این دوره از حراج اثر رضا
درخشانی به نام «شکار سیمرغ» با قیمت ۸میلیارد تومان چکش خورد
و رکورد را به خود اختصاص داد و در این دوره نیز تمام اثار فروش رفت.
در چهاردهمین دوره حراج تهــران که ان هم با عنوان «هنر معاصر
ایران» و ارائه ۱۲۰اثر ۲۱مردادماه ۱۴۰۰برگزار شــد ،مجموع فروش
ن صورت ما شاهد
۴۲میلیارد و ۷۱۸میلیون تومان حاصل شد که در ای
افزایش فروش تقریبا ۲برابری دوره شانزدهم نسبت به دوره چهاردهم که
البته این دوره مربوط به هنر معاصر بوده است ،هستیم.
نکته قابل توجه این است که در دوره چهاردهم نیز اثری
از رضا درخشــانی با عنوان «روز و شب را می شمارم ،روز و
شب» با قیمت ۵میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان فروخته شد
و رکورد فروش در چهاردهمین دوره حراج تهران را از ان
خود کرد و به نوعی این هنرمند در این دوره از حراج رکورد
خود را در هنر معاصر ایران شکسته است.
اما رکورد فروش کل حراج تهران در شب گذشته متعلق
به اثر برنز پرویز تناولی به نام «شــاعر نشسته» است که در
حراج پانزدهــم با قیمت ۱۴میلیــارد ۶۰۰میلیون تومان
فروخته شد.
همچنین قابل توجه اســت که دوره قبل حراج تهران
یعنی دوره پانزدهم با عنوان «هنر مدرن ایران» با ارائه ۸۰
اثر هنری دی ماه ۱۴۰۰برگزار شــد و در مجموع با ۱۵۸
میلیارد و ۸۹۰میلیون تومان فروش به پایان رسید.
عالقه مندان جدیدی به بازار مبادالت هنری پیوسته اند
در این راســتا و در پایان حراج شانزدهم گفتگویی با علیرضا سمیع اذر
مدیر حراج تهران داشتیم و او به خبرنگار صبا درباره این دوره از حراج گفت:
نکته ارزشمند این دوره از حراج برای من فقط این نیست که نسبت به حراج
قبلی هنر معاصر ایران حدود ۲برابر افزایش فروش داشتیم ،بلکه بیش از
یک سوم خریداران این دوره جدید بودند و ما متوجه شدیم که عالقه مندان
جدیدی به بازار مبادالت هنری پیوسته اند که این نکته جذاب و ارزشمندی
است .او ادامه داد :کارهای ارائه شده در این دوره بسیار معاصرتر بودند و رده
سنی بسیاری از هنرمندان پایین بود .این نکته نشان می دهد که توجه به
هنرمندان جوان و موج ها و جریان های هنری بیش از از گذشته ها
شدهوامیدبخشاست.سمیع اذردربارهتنوعاثارایندورهاظهار
کرد :تنوع گونه های رسانه ای اثار هنری در این دوره بیشتر شده
بودند و درنتیجه در این دوره شاهد ارائه عکس های گوناگونی
مخصوصا از عکس های دوران انقالب بودیم .مدیر حراج تهران
در پاسخ به این پرسش که برای اضافه شدن خریداران جدید
به حراج چه سیاستی مدنظر داشتند ،گفت :ما افراد مختلف را
دعوت می کنی م اما بیشتر خود خریداران هستند که به سمت
حراج می ایند .منظور هم از خریداران جدید کسانی هستند
که تاکنون در حراج تهران حضور نداشــته و اثری خریداری
نکرده اند .سمیع اذر در پایان درباره رکورد کل حراج که در این
دوره شکسته نشد ،اظهار کرد :رکورد کل هنر ایران در اختیار
اقای پرویز تناولی است و حتی رکورد کل خاورمیانه با فروش
اثر «پرسپولیس» با قیمت ۸/۲میلیون دالر هنوز متعلق به
استادتناولیاست/.خبرگزاریصبا
معرفی بازیگران تازه فیلم «نابازیگر»
محمدمهدی اســماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی
صبح امروز شــنبه ۱۱تیرماه در ایین نکوداشت یاد مریم
کاظم زاده عکاس فقید دفاع مقــدس در جمع خبرنگاران
عنوان کرد :برنامه ایین بزرگداشت خانم مریم کاظم زاده و
تعیین جایزه ملی در راستای کارهایی است که مشغول انجام
ان هستیم و این الگوسازی را ادامه خواهیم داد .از همین جا
به دوستان سازمان سینمایی هم می گویم ساخت یک اثر
سینمایی درباره بانوی بزرگ خانم کاظم زاده را در دستور
کار قرار دهند.
مریم کاظم زاده عکاس جنگ و انقالب ســوم خردادماه
۱۴۰۱دار فانی را وداع گفت .او به عنوان عکاس در چندین
مقطع در مناطق عملیاتی حضور داشت و تنها عکاس زنی
بود که در دوران دفاع مقدس توانست به اتاق جنگ راه یابد
و از نزدیک وقایع را عکاسی کند.
او همچنین در کردســتان ،در کنار شــهید چمران به
ثبت رخدادهای جنگ پرداخت که بخشی از انها در کتاب
«عکاسان جنگ» توسط بنیاد روایت فتح به چاپ رسیده
است .همچنین برخی از این عکس ها برای نخستین بار در
سال ۱۳۹۴طی نمایشــگاهی در خانه هنرمندان ایران به
نمایش درامد.
بازیگران تازه فیلم «نابازیگر» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا
سنگیان و تهیه کنندگی مشترک السا فیروزاذر و محمدحسین حسینی
معرفی شدند.
زهره صفوی ،منظر لشگری ،حسین پرســتار ،جواد زیتونی ،ستاره
اسدی و سام حســینی از جمله بازیگران
تازه ای هســتند که برای ایفای نقش در
فیلم «نابازیگر» جلوی دوربین حمیدرضا
سنگیان رفته اند .کتایون امیر ابراهیمی،
فرهاد جم ،زهرا داوود نژاد ،رامین پرچمی،
هایده حائری ،گیتی معینی ،لیال بوشهری
،اتش تقی پور ،مهسا ایرانیان ،احمدرضا
اسعدی ،هوشــنگ قوانلو ،شبیر پرستار و
داریوش اسقائی نیز دیگر بازیگرانی هستند
که پیش از این به عنــوان بازیگران فیلم
«نابازیگر» معرفی شده بودند.
به گفته سنگیان ،فیلم «نابازیگر» پروژه
پربازیگری اســت که تالش شده تا در ان
ســتاره های فعال دهه های قبل سینما و
تلویزیون به ایفای نقش بپردازند.
این فیلم روایتی از زندگی یک نویســنده و کارگردان سینماست که
در پنج سال گذشته نتوانســته است فیلمنامه ای بنویســد و فیلمی را
کارگردانی کند.
در خالصه داســتان این اثر امده اســت :اریا پنج سال است که هیچ
فیلمنامه ای ننوشــته و فیلمی را کارگردانی نکرده است .او که در روابط
زناشویی خود دچار چالش شده اســت ،قبول می کند تا بعد از مدت ها
به کمک یکی از شــاگردانش فیلمنامه ای سفارشی برای یک نابازیگر را
بنویسد که قرار است سرمایه گذار فیلم باشد .اریا باید فیلمنامه ای بنویسد
که هم به دل خودش بنشیند هم نابازیگر را
راضی نگه دارد.
محمدحسین حســینی سرمایه گذار،
الیاد فیروزاذر مجری طرح ،الســا فیروز
اذر مشــاور کارگردان ،اشکان محمدی
مدیر تصویربرداری ،امین سرتیپی طراح
تولید ،حمیدرضا سنگیان طراح صحنه و
لباس ،ســعید کوهی صدابردار ،سپیده و
پریا حسینی طراح گریم ،علیرضا نصرتی
نورپرداز ،محمدمهدی سجادی دستیار اول
کارگردان و برنامه ریز ،امیر شــاه حسینی
دســتیار دوم کارگردان ،میــاد ازادی و
سجاد صباغ دســتیاران نورپرداز ،نازنین
هندی ،پروانه حقی وند و حسین تبریزی
اجراگران گریم ،مهســا قلی زاده دستیار
لباس ،داریوش اسقایی منشی صحنه ،امیر خدامی(عکاس) ،امیرحسین
نوری زاده (دســتیار عکاس) و حامد قریب مدیرروابط عمومی و مشاور
رسانه ای عوامل این فیلم را تشکیل می دهند.
به زودی عوامل دیگر این فیلم نیز معرفی می شوند. صفحه 8