روزنامه صبا شماره 1234
روزنامه صبا شماره 1234
روزنامه صبا شماره 1234
سیمنا
دوشنبه 13تیر 1401شماره 1234
دوشنبه| 13تیر 4 |1401جوالی 4 |2022ذی الحجه |1443
سال دهم| شماره 8 |1234صفحه| 5000ناموت|
دیو و دلرب در هتران
گفت و گوهایی با دو بازیگر نمایش موزیکال «دیو و دلبر»
مهران مدیری :رشوه می دهند تا نقش بگیرند
صفحه 3
وداع با پیتر بروک کارگردان اسطوره ای تئاتر
عکس :علیرضا صفرنژاد
صفحه 6
1 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
دوشنبه 13تیر 1401شماره 1234
فصل دوم «مستوران» نوروز ۱۴۰۲پخش می شود
سازمان هنری رسانه ای اوج ساخت سریال های اقتباســی جدید درباره ادبیات و تاریخ ایران را در
دستورکار دارد .فصل اول سریال «مستوران» به کارگردانی مسعود اب پرور و سیدجمال سیدحاتمی
و تهیه کنندگی عطا پناهی و محصول سازمان هنری رسانه ای اوج با اقتباس و تکیه بر ادبیات کهن و
پنداموز ایرانی این روزها روانه انتن شبکه یک شده است .سازمان هنری رسانه ای اوج در همین راستا
به زودی با قصه هایی مانند «اسفندیار» از شاهنامه ،اساطیری چون «ارش» و مرور تاریخ ایران ،از «ال
بویه» تا «عصر صفوی» ســریال هایی را تولید خواهد کرد .فصل دوم سریال «مستوران» نیز در دست
تولید قرار گرفته است ،در کمتر از هشت ماه به انتن نوروز ۱۴۰۲و ماه مبارک رمضان خواهد رسید.
تولید مجموعه فیلم کوتاه با موضوع
پیشرفت و ابادانی کلید می خورد
اکران ۷۵پویانمایی در مراکز فرهنگی هنری سراسر کشور
۷۵پویانمایی از تولیدات امور ســینمایی کانون پرورش فکری کــودکان و نوجوانان در قالب ویژ ه
برنامه ای با عنوان «تابستان با ســینمای کانون» در مراکز فرهنگی هنری سراسر کشور نمایش داده
می شود .نمایش این فیلم ها از اول تیر ۱۴۰۱اغاز شده و تا ۲۲شهریور روی پایگاه اینترنتی کانون پرورش
فکری کودکان و نوجوانان اکران خواهد شد.
ماهوری ،ماه بود و روباه ،مادربزرگ پرنده ،ریشــه در اســمان ،روزی کالغی ،نشانی ،بعله ،باغ هزار
دخترون ،گیلگمش ،بیماری دلســوزی ،قدم یازدهم و ...از جمله انیمیشن هایی هستند که در مراکز
کانون اکران رایگان می شود.
تغییرات اساسی در «کتاب باز» با غیبت ۱۴ماهه در راه است؟
انجمن سینمای جوانان ایران و
بنیاد مستضعفان انقالب اسالمی
برای تولید مجموعــه فیلم کوتاه
با موضــوع فعالیت های جهادی و
پیشــرفت و ابادانــی در مناطق
مختلف کشور همکاری می کنند.
همــکاری فرهنگــی انجمن
سینمای جوانان ایران و بنیاد مســتضعفان انقالب اسالمی با
تولید مشترک مجموعه فیلم کوتاه در استان های مختلف کشور
رقم می خورد.
مرحله نخســت این همکاری با حضور فیلم سازان جوان در
استان های سیستان و بلوچستان و خوزســتان اغاز شده و در
مراحل بعدی در چهار استان دیگر ادامه پیدا خواهد کرد.
موضوع این تولیدات «فعالیت های جهادی» و «پیشرفت و
ابادانی» است و بر اساس تفاهم به عمل امده ،انجمن سینمای
جوانان ایران ۵فیلم ساز را برای ســاخت این اثار در هر استان
معرفی می کند .ایده فیلم ها با حضور این فیلم ســازان در یک
اردوی سه روزه و اشنایی انها با شرایط منطقه شکل می گیرد و
این ایده ها طی جلساتی به فیلم نامه تبدیل و نهایتاً با مشارکت
بنیاد مستضعفان تبدیل به فیلم کوتاه داستانی خواهند شد.
برنامه تلویزیونی «کتاب باز» اخرین بار در حالی در روزهای پایانی
ماه رمضان ۱۴۰۰روی انتن شبکه نسیم رفت که بنا به خبر رسمی
روابط عمومی این برنامه ،قرار بود فصل ششــم ان پاییز ۱۴۰۰اغاز
شود؛ اتفاقی که تاکنون نیفتاده است.
با گذشــت نزدیک بــه ۱۴مــاه از پخش اخرین قســمت های
«کتاب باز» و بیش از ۲ماه از حرف وحدیث ها درباره حذف سروش
صحت از این برنامه ،تکلیف فصل جدید «کتاب باز» روشن نیست.
نگاهی به برنامه پخش «کتاب باز» از سال ۹۶به بعد ،روندی منظم
را نشان می دهد که به نظر می رسد در یک سال اخیر ،بر هم خورده
است .این برنامه از ان زمان (ابتدای فصل دوم) که سروش صحت را
به عنوان میزبان دید ،طی چهار سال متوالی ،همواره از شهریورماه یا
مهرماه شروع می شد و در بهمن ماه یا اسفند ماه به پایان می رسید .هر
فصل از این برنامه حدود ۶۰تا ۷۰قسمت داشت.
در سال های ۹۹و ۱۴۰۰و با گذشت یکی دو ماه از پایان فصل های
چهارم و پنجم« ،کتاب باز» در دو ویژه برنامه شبانه ،در ماه رمضان نیز
روی انتن رفت که البته در شمارش فصل های این برنامه ،به حساب
نیامدند.
این روند ثابت که نشــان از یک برنامه ریزی مشخص برای پخش
«کتاب باز» در ســال های گذشته داشت ،از تابســتان ۱۴۰۰بر هم
خورد؛ در حالی که قرار بود «کتاب باز »۶در پاییز سر از انتن دربیاورد.
بنابراین در حالی که دوری «کتاب بــاز» از انتن در طول بیش از
۶ســال فعالیت این برنامه ،هیچ گاه به یک ســال نرسیده بود ،حاال
نزدیک به ۱۴ماه است که به درازا کشیده است .مدیران شبکه نسیم و
تلویزیون نیز تاکنون پاسخی روشن درباره زمان بازگشت برنامه کتاب
و کتاب خوانی سروش صحت نداده اند .ایا این زمان طوالنی نشان از
تغییراتی اساسی در این برنامه است یا نه؟/خبرگزاری صبا
خالق«بچهمیمون هایبازیگوش»ازدنیارفت
الهامصحنه هاییازسریالحضرتموسیبهشورجه
نمایش ۳فیلم جدید در سینماها
لئونید شوارتزمن انیماتور سرشناس روس که با کارگردانانی چون
لئو اتامانوف ،رامان کاچانوف و تعدادی دیگر از انیمیشن ســازهای
روسی همکاری کرده بود ،روز شــنبه ۲جوالی در سن ۱۰۱سالگی
درگذشت .سریال انیمیشن روسی «بچه میمون های بازیگوش» که
بین سال های ۱۹۸۳تا ۱۹۹۷میالدی پخش می شد به کارگردانی
شوارتزمن یکی از شناخته شــده ترین کارهای این انیماتور در بین
مردم ایران است.
والدیمیر پوتین رییس جمهوری روســیه ،زمانی شوارتزمن را به
عنوان سردودمان دانشکده انیمیشن ملی روسیه و مردی سخاوتمند
و خارق العاده توصیف کرده بود« .بز کوهی طالیی» ( )۱۹۵۴و «ملکه
برفی» ( )۱۹۵۷دو تا از تصویرگری های شاخص شوارتزمن در دنیای
انیمیشن است .گفته می شود هایائو میازاکی اسطوره دنیای انیمه،
زمانی اعتراف کرده بود که بعد از دیدن «ملکه برفی» شــوارتزمن،
تصویرگری را اغاز کرده است / .خبرگزاری صبا
جمال شورجه نویسنده و کارگردان گفت :صحنه هایی از سریال
حضرت موســی (ع) را خداوند در علم رویا به مــن الهام کرد که
امیدوارم بتوانم سرپا شوم و این سریال را کار کنم.
خداوند متعال اگرچه به ظاهر نعمتی را از من گرفته ،اما باطن
اشیاء اکنون برای من مشهودتر اســت و ملکوت خیلی چیزها را
درک می کنم خصوصا صحنه هایی از سریال حضرت موسی (ع)
که خداوند به من در علم رویا الهام کردند که امیدوارم بتوانم سرپا
شوم و این سریال را کار کنم.
کارگردان فیلم ۳۳روز ادامه داد :البته ایــن پروژه ،اکنون به
دست توانمند برادرم ،ابراهیم حاتمی کیا جلو می رود و پیش تولید
و مقدمات کار اعم از گروه های جلوه های ویژه در حال انجام است.
مشاور سریال یوســف پیامبر در مورد دولت نیز عنوان کرد :من
ناامید نیستم و اقای رئیسی را می شناســم و می دانم که ارادت
خاصی به سینمای ایران و سینماگران ان دارند /.خبرگزاری ایرنا
همایون اسعدیان سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره مصوبات
جلسه ۱۲تیرماه این شورا گفت :فیلم «پیتوک» به کارگردانی مجید
صالحی و تهیه کنندگی سیدمحمد قاضی به سرگروهی پردیس مگامال
و فیلم «تی تی» به کارگردانی و تهیه کنندگی ایدا پناهنده به سرگروهی
پردیس سینمایی ایران مال از روز چهارشنبه ۱۵تیرماه اکران می شوند.
او ادامه داد« :بازیوو» به کارگردانی امیرحسین قهرایی و تهیه کنندگی
غالمرضا موسوی نیز از همین تاریخ و به سرگروهی پردیس کورش روی
پرده می رود .دبیر شــورای صنفی نمایش ابالغ رسمی نظام نامه اکران
۱۴۰۱سینماها به شورای صنفی نمایش را تایید کرد که پس از تصویب
محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی اتفاق افتاده است .او بیان کرد:
بر ســر نظام نامه گفتگو و بحث وجود دارد و به شیوه های جدید اکران
فکر می شود .اسعدیان در پایان درباره مذاکرات شورای صنفی با شورای
راهبردی گفت :این مذاکرات کمی زمان بر اســت و نتایج ان زمانی که
مشخص شود ،اعالم خواهد شد /.خبرگزاری صبا صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
دوشنبه 13تیر 1401شماره 1234
3
تـالش ناموفـق دیزنـی
در خلـق ابرقهرمـان زن مسـلمان
همزمان با شروع پخش برنامه های شــبکه دیزنی پالس در خاورمیانه ،نخستین قسمت های سریال «خانم مارول» (Ms.
)Marvelکه از مجموعه های تلویزیونی دنیای سینمایی مارول محسوب می شود ،پخش شد.
کاماال خان یا خانم مارول با بازی ایمان والنی نخستین شخصیت ابرقهرمانی مسلمان زن در مجموعه «مارول» است.
همزمانی پخش این سریال با محوریت یک ابرقهرمان زن مسلمان با شروع کار دیزنی در خاورمیانه ،برای دیزنی پالس که حاال
وارد رقابت با نتفلیکس شده ،یک انتخاب تصادفی نبوده است .داستان درباره دختر نوجوانی به نام کاماال است که طرفدار انتقام
جویان است .او همچون دیگر دختران هم سن و سالش زندگی عادی دارد تا اینکه متوجه می شود مثل ابرقهرمانان دارای قدرتی
خارق العاده است که از مادربزرگ مادرش به ارث برده؛ زنی مرموز که زندگی اش امیخته به رمز و رازهایی است.
قسمت اول سریال ،زندگی مردم عادی را در دنیایی نشان می دهد که قهرمانان مارول در ان حضور دارند و همین باعث می
شود تا این ابرقهرمان زن داستانی متفاوت را تجربه کند .او در ادامه به انتقام جویان می پیوندد.
گفته می شود کاماال در تولیدات اینده مارول نقش پررنگ تری خواهد داشت؛ به ویژه در فیلم مارول ها ( )The Marvelsکه
انتظار می رود سال اینده به پخش برسد .سازندگان تالش کرده اند نوجوانانی که نسل اول یا دوم مهاجران از مناطق مختلف به امریکا
هستند ،با کاماال که اصالتی پاکستانی دارد ،با طبیعت محافظه کارانه اش همذات پنداری کنند .دیزنی به این خیال است که با ساخت
چنین فیلم و سریال هایی ،نماینده همه اقوام و ملت ها باشد و رضایت ان ها را به دست اورد .بر همین اساس ،این شرکت تولیدکننده
فیلم و سریال« ،کاپیتان مارول» را با محوریت یک ابرقهرمان زن و نیز فیلم «پلنگ سیاه» را با محوریت قهرمان سیاهپوست افریقایی
ساخت .دیزنی حاال نیز با ساخت سریال «خانم مارول» سعی دارد تا فرهنگ خاورمیانه را در شش قسمت به نمایش بگذارد.
الجزیره در انتهای گزارش خود اورده است :از انجا که هالیوودی ها مطالعه زیادی روی زندگی مخاطبان مسلمانان خاورمیانه
نداشته اند ،به گفته خیلی ها این شخصیت دچار اشتباهات زیادی بوده است.
«خانم مارول» در ۸ژوئن ۲۰۲۲نمایش داده شد و شامل شش قسمت خواهد بود که در ۱۳ژوئیه به پایان می رسد/ .خبرگزاری ایسنا
یک نام ه دیگر به رئیس صداوسیما برای تقویت حوزه سالمت
علیرضامرندیرئیسفرهنگستانعلومپزشکیطی
نامه ایرسمیبهپیمانجبلیرئیسصداوسیما،خواستار
توسعهشبکهسالمتسیماشد.
متننامهازاینقراراست«:همانطورکهمستحضرید
سازمانصداوسیمایجمهوریاسالمیایران،ماموریت
خطیرهدایتومدیریتفرهنگوافکارعمومیجامعهو
وظایف متعددی از جمله اگاهی و ترویج سبک زندگی
سالم اسالمی ایرانی در میان احاد ملت را بر عهده دارد و
بهفرمودهحضرتامامراحل(ره)نقشیکدانشگاهبسیار
ارزشمند را ایفا می کند .یکی از موضوعات مهم در این
خصوصارتقاءفرهنگوسوادسالمتجامعهواحاداندر
ابعادجسمی،روانی،اجتماعیوبهویژهمعنویمی باشد.
اخیرا ًشایعاتیدرموردحذفیاکاهشفعالیتشبکه
سالمتبهگوشمی رسدکهامیدوارمصحتنداشتهباشد.
اتفاقاًدوروز قبلخدمتمقاممعظمرهبریدرمورد
جایگاهسالمتدرجمهوریاسالمیایرانعرایضیداشتم
و به دلیل نقش بی بدیل سالمت جامعه در پیشرفت و
توسعهکشورونیزتامینرضایتمردمونقشانسانسالم
در بهبود وضع اقتصادی خانواده ها و کشور و کاهش بار
بیماریهاوهزینه ها،مطالبیرابهاستحضارایشانرساندم
که در ان به نقش صدا و سیما هم اشاره ای نمودم .ایشان
توصیه فرمودند که با توجه به جایگاه فرهنگستان علوم
پزشکی،شخصاًمطلبرابهحضرتعالیمنعکسنمایم.
تقاضا دارم دستور فرمائید شبکه سالمت صدا و سیما به
گونه ای تقویت شــود که عمدتاً مباحث ان در راستای
پیشگیری و ارتقای ســامت جامعه و ان هم با بیان و
زبان روان و ساده صورت پذیرد و حتی المقدور از ورود به
موضوعاتپیچیدهتخصصیوفوقتخصصیومباحثیکه
مبلغتجهیزاتوامکاناتخیلیپیشرفتهوگرانپزشکی
استخودداریشود.
همچنین درخواست دارم دســتور فرمائید شورای
سیاستگذاری سالمت که سالهای طوالنی ارائه خدمت
می کردولیگاهیبهدلیلعضویتاعضائیکهبهمسائل
سالمت عمومی جامعه اشراف نداشتند دچار ضعف در
عملکردمی شد،مجددا ًاحیاءشدهوبرعملکردانبادقت
نظارتبهعملاید.
از عنایتی که می فرمائید سپاسگزارم و برای ان برادر
عزیزارزویسالمتوتوفیقروزافزوندارم».
این دومین نامه رسمی اســت که به پیمان جبلی
فرستادهمیشود.پیشازاینعلیرضازالی،رئیسدانشگاه
علوم پزشکی طی نامه ای درخواســت کرده بود برنامه
«طبیب»بهرویانتنبازگردد.
مهران مدیری :در سینما رشوه می دهند تا نقش بگیرند
مهران مدیری در برنامه «دورهمی» از رشــوه
گرفتن کارگردان ها و تهیه کننده ها برای تقســیم
نقش بین عالقه مندان بازیگری انتقاد کرد.
در قسمتی از برنامه «دورهمی» که جمعه شب
روی انتن رفت ،مهران رجبی بحث را به ســمت
رشوه گرفتن در ادارات کشید و مهران مدیری هم
از این فرصت اســتفاده کرد تا به مسئله رشوه در
سینما بپردازد .مدیری توضیح داد که رشوه فقط
در بانک ها و اداره ها اتفاق نمی افتد و در سینما هم
به وفور شاهدش هستیم .او گفت :یک کار کثیفی
که در کار ما انجام می دهند این است که از شما پول
می گیرند تا بازی کنید .این هم اسمش رشو ه است.
به یک بازیگر می گویند 200میلیون بده چهار تا
سکانس بازی کنی.
او از جوان هایی کــه می خواهند وارد این حرفه
شوند خواست دست به چنین کاری نزنند و توضیح
داد :به جوان هایی که می خواهنــد وارد این حرفه
شوند باید بگویم واقعا این کار را نکنید .تهیه کننده
باید سرمای ه ساخت فیلم را از جای دیگری بیاورد.
قرارنیست شما 100میلیون 200،میلیون بدهید تا
بازی کنید .شما باید بازی کنید و برای ان دستمزد
هم بگیرید .مهران رجبی هم خاطره ای در همین
زمینه تعریف کرد :یک بار یکی امد گفت یک سریال
چند می ارزد؟ گفتم مثال 10میلیارد تومان .گفت
10میلیارد می دهم دخترم بازیگر شود .گفتم اصال
معلوم نیست این پول را بدهی ،دخترت واقعا بازیگر
شود و خالصه منصرفش کردم .او خاطره دیگری هم
ازجوانیتعریفکردکهبراینمایبستهدریکفیلم
پول داده است و گفت :در یکی از شهرستان ها سر
یکی از این فیلم های استانی ،یک نفر امد گفت اقای
رجبی نمای بسته چقدر است؟ من تعجب کردم و
بعد گفت من هفت میلیون پول داده ام تا چند نمای
بستهازمنبگیرند.هرنمایبستهیکمیلیونتومان
است و هر النگ شات 200هزار تومان /.فیلم نیوز صفحه 3
4
دوشنبه 13تیر 1401شماره 1234
پرونده
ی تهران
نها
ر خیابا
و دلبر د
دیو
ملیکا نصیری شاید بتوان گفت که نمایش موزیکال یکی از گونه های نمایش است که هنرمندان کشور ما کمتر
به ان پرداخته اند .البته که کارهای خوبی هم در این حوزه به صحنه رفته است که خاطراتشان هنوز
گفت و گو
در یاد مخاطبان باقی مانده است .اما مدت مدیدی نمی شود که هنرمندان ما به سمت این حوزه
سوق پیدا کرده و نمایش های موزیکال را بر صحنه می برند .وقتی از تئاتر موزیکال صحبت به میان می اید یعنی دو
هنر موسیقی و نمایش در یک روایت موسیقیایی به موازات هم پیش می روند .هنرمندی هم که بر روی صحنه رفته
و نقش افرینی می کند الزم است که هم هنر بازیگری را بداند و هم تکنیک های موسیقی و اواز را بلد باشد .یکی از
نمایش های موزیکالی که این شب ها در تاالر وحدت به صحنه می رود «دیو و دلبر» به کارگردانی ماهان حیدری است.
داستان همان قصه عشق معروف میان دیو و دلبر و باطل کردن طلسم با مهرورزی و دوست داشتن است .داستانی
معروف که بیننده را به ایام کودکی خود می کشاند .حمید حامی ،بهزاد عمرانی ،خسرو پسیانی ،کامران جهانبانی،
نیکا افکاری ،مدیا هاشمی ،امیررضا توانایی ،ثمیال تحویلداری ،تینا یوسفی ،رها میرمیثاقی ،مایسا مظلومی ،رستا میر
باقری ،هادی ابیاری ،صادق صبح زاهدی و پوریا خداهمتی بازیگران این نمایش هستند و بهزاد عبدی کار اهنگسازی
این موزیکال را برعهده دارد .به بهانه اجرای این روزهای «دیو و دلبر» بهزاد عمرانی ،بازیگر نقش ساعت و نیکا افکاری
تو گویی را با روزنامه صبا انجام دادند و از نقش خود و چالش های حضور در این نمایش گفتند.
بازیگر نقش دلبر گف
بهزاد عمرانی :خوانندگی ام را فراموش کرده
و ساعت شدم
بهزاد عمرانی ،که اغلب وی را به عنــوان خواننده گروه «بمرانی»
می شناسیم ،یکی از بازیگران نمایش «دیو و دلبر» است که در ان نقش
تو گو با صبا از عالقه اش به حضور
«ســاعت» را ایفا می کند .او در گف
در نمایش های موزیکال و چگونگی رسیدن به نقش خود توضیح داده
است.
اقای عمرانی! در نمایش «دیــو و دلبر» جنس صدایی که
به مخاطب ارائه می دهید با صدای همیشگیتان فرسنگ ها
فاصله دارد و مشخص است که به هنگام ایفای نقش کاراکتر
«ساعت» صداسازی انجام می دهید .باتوجه به این که شما به
عنوان خواننده گروه «بمرانی» ،چهره ای شناخته شده و بسیار
موفق هستید .این تغییر موقعیت و صدا به نظرتان ماجرایی
پرریسک جلوه نکرد که شاید مخاطب ان را پس زده و نپذیرد؟
من زمانی که قرار شد به عنوان بازیگر به این کار بپیوندم پیشینه
خوانندگی ام در گروه بمرانی را فراموش کردم .در این نمایش از صدایی
برای خواندن بهره می برم که ان صدایی نیســت که در کنسرت هایم
از ان اســتفاده می کنم .یعنی در این نمایش برای خود و به فراخور
نقشی که ایفاگر ان هستم صداسازی انجام دادم .به این فکر کردم که
شخصیت «ساعت» می تواند چه جنس صدایی داشته باشد و من تا چه
میزان و بازه ای قادر به تغییر صدای خود و خواندن با ان هستم .زمانی
هم که برای اجرای نقشم به روی صحنه می روم به هیچ عنوان به این
نکته که من خواننده گروه بمرانی هستم فکر نمی کنم و خودم را عضو
کوچکی از موزیکال دیو و دلبر می دانم که باید شخصیت نقش ساعت
را به نمایش بگذارم .البته باید بگویم که تجربه انجام کارهای مختلفی
همچون بازیگری ،صداپیشــگی و کارهای دیگری که انجام دادم به
هنگام ایفای نقش به کمکم می ایند.
شــما در کنار کار خوانندگی در گروه بمرانی تاکنون در
پروژه ها و موقعیت های مختلفی حضور داشتید .حاال هم که
مشغول به بازیگری در یک نمایش موزیکال هستید .اولویت
اصلی شما در هنر چیست؟ اگر خوانندگی را دوست دارید چه
عاملی باعث می شود که هر از چندگاهی در پروژه های مختلف
توانایی بازیگری خود را نیز محک بزنید؟
خوانندگی در گروه بمرانی اولین اولویت کاری من اســت .در هر
پروژه دیگری هم که مشغول به کار می شوم همواره نگاه من این است
که حضورم در ان پروژه چ ه تجاربی را می تواند برای ارتقای هرچه بهتر
و بیشتر کار خوانندگی ام به همراه بیاورد .اگر به رزومه بازیگری من نگاه
کنید ،می بینید که همواره هنگام انتخاب نقش هایم به این نکته توجه
می کنم که کاری که قرار است ان را انجام دهم ،برایم اندوخته ای به
ارمغان بیاورد .حتی به هنگام اجرا در قامت خواننده گروه بمرانی نیز من
به همراه گروه سعی داشتیم خودمان را در موقعیت های مختلف قرار
داده و تجربه کسب کنیم .برای مثال در شهر برلین داخل یک سیرک
اجرا کردیم و یا تجربه خواندن در کافه و یا برنامه تلویزیونی را داریم .من
از تجربه کردن و به چالش کشیدن خود استقبال می کنم.
در ذهن شــما نمایش هــای موزیکال چــه جایگاهی
دارند؟حضورتان در این نمایش بیشتر به دلیل مقوله موزیکال
بودن ان بود یا خود قصه دیو و دلبر برایتان جذاب بود و شما را
به این سمت سوق داد که در نقش ساعت به روی صحنه بروید؟
حضور در یک نمایش موزیکال همــواره یکی از رویاهای من بوده
و دوست داشــتم که چنین موقعیتی را تجربه کنم .حتی همواره از
تماشای کارتون های کمپانی دیزنی که از موزیک استفاده می کنند،
لذت می بردم .تماشای اثار موزیکال را دوست دارم و طبیعتا حضورم
به عنوان عضوی کوچک در این نمایش برایم بسیار لذت بخش است.
من قبل از این که خودم شــروع به کار کنم هــم تمامی نمایش های
موزیکالی که در ایران به صحنه رفتند همچون «بینوایان» یا «اشک ها
و لبخندها» را دیده بودم .اما خود قصه «دیو و دلبر» هم برایم جذاب
بود .در کودکی ام بارها این کارتون را دیــده بودم و حتی بعدترها که
فیلمش ساخته شد ،به تماشای فیلمش هم نشستم .جدا از نمایش
همیشه شخصیت ساعت برایم خنده دار و دلنشین بود .زمانی هم که
این پروژه به من پیشنهاد شد ،تنها مشکلم تداخل زمانی کار با اجراهای
بمرانی بود که خوشبختانه این موضوع هم حل شد و با اشتیاق به این
نمایش پیوستم.
نمایش موزیکال ،کار بازیگــری و خوانندگی را به صورت
توامان در دل خود دارد .این ماجــرا می تواند در روند اجرا صفحه 4
پرونده
چالش ایجاد کند .شما برای ارائه هرچه بهتر نقشتان چگونه
این کاراکتر فانتزی نزدیک شدید؟ تعاملتان با دیگر بازیگران
کار مثل ارش نعیمیان تا چه اندازه در شیوه پرداخت نقشتان
تاثیرگذار بود؟
وقتی قرار می شود که به عنوان بازیگر در نمایشی موزیکال ایفای
نقش کنیم ،باید تمرکز و نگاهمان به نقشی باشــد که قرار است به
ان جان ببخشــیم .یعنی دیگر نمی توان گفت که خواننده هستم و
همواره با این صدا خوانده ام پس االن هــم بر رو صحنه همین کار را
انجام خواهم داد .من فکر می کنم وقتی پذیرفتم که در نقش ساعت
به صحنه بروم ،دیگر باید تک تک جزئیات رفتاری ،صدایی ،حرکتی
و شخصیتی ام را به ساعت بودن نزدیک کنم .پس هر چه که بودم یا
هستم را پشت در سالن نمایش رها کرده و غرق نقشم می شوم .ساعت
شــخصیتی اغراق شــده دارد و به عنوان یک کاراکتر فانتزی بسیار
جذاب است .یکی از بزرگترین شــانس هایی هم که در این نمایش
داشــتم ارش نعیمیان بود که پارتنر من است و نقش «شمعدان» را
ایفا می کند .با او بسیار راحت هستم و کنار هم برای اجرای بهترمان
ایده پردازی می کنیم .شاید برایتان جالب باشد که بدانید ،بعد از این
که من برای نقش ســاعت اتود زدم ،اقای حیــدری ،کارگردان کار،
شیوه بازی من را پسندید و شروع به بازنویسی نمایشنامه کرد تا در
نسخه جدید بیشتر به کاراکتر ســاعت پرداخته شود .من ابتدا فکر
می کردم که نقشم کم باشد و بعد متوجه شدم که دقایق بسیاری روی
صحنه خواهم بود .باید بگویم که ارتباطی که توانستم با نقش ساعت
برقرار کنم و صداسازی ای که انجام شــد در ارائه نقش بسیار برایم
کمک کننده بود .بازخوردم از جانب مخاطبان هم خوب بوده و به نظر
می رسد که تماشاگران با این کاراکتر با همه خودخواهی ها ،ترس ها و
محافظه کاری هایش ارتباط می گیرند.
نیکا افکاری:پروسه اجرای نقش برایم
استرس اور بود
نیکا افکاری ،بازیگر نقش «بل» یا همان دلبر معروف در این نمایش
است .او که اولین تجربه بازیگری خود را در این نمایش کسب می کند از
سختی های بازیگری و حضورش بر صحنه نمایش می گوید.
خانم افکاری! نمایش موزیکال «دیو و دلبر» اولین تجربه
حرفه ای شما در عرصه بازیگری به حساب می اید .این که به
عنوان اولین کار توانستید نقش اول این نمایش را از ان خود
کنید و چنین نقش ســختی را ایفا کنید موفقیت بزرگی به
حساب می اید .چگونه به این کار پیوستید و نقطه شروع این
همکاری کجا بود؟
نقش «بل» در نمایش موزیکال «دیو و ودلبر» اولین تجربه بازیگری
من محسوب می شود و تا پیش از این تجربه حضور در هیچ اثر نمایشی
را نداشــتم و تنها در زمینه موســیقی کار کرده بودم .مادر من نازی
بخشــایش ،که نوازنده هارپ و پیانو است واسطه اشنایی من با بهزاد
عبدی شــد .درواقع ،مادرم فیلم هایی از اواز خوانــدن من را به اقای
عبدی نشان داده بود و چند ماه بعد از ان ماجرا با من برای حضور در
نمایش دیو و دلبر تماس گرفتند .مــن از حدود ده ماه پیش به جمع
بازیگران این اثر اضافه شــدم .باید بگویم که روند اجرای نقش برایم
بسیار استرس اور بود .اما همه عوامل کار در این راه به من کمک کردند.
تجربه همزمان خوانندگــی و بازیگری می تواند بازیگر را
با چالش های بســیاری مواجه کند .ان هم برای شما که هم
اولین تجربه تان اســت و هم بار اصلی نمایش بر دوش شما
است و داستان حول محور کاراکتری می گردد که شما ایفاگر
ان هستید .خودتان ســطح بازی خودتان را چگونه ارزیابی
می کنید؟ پس از اجرا از کار خود راضی هستید؟
من خودم نمی توانم درباره سطح بازیگری ام نظر دهم و بگویم که
از کار خود راضی هستم یا نه .اما وقتی به مسیری که طی کردم نگاه
می کنم ،می فهمم که بسیار پیشرفت داشته ام و به هیچ وجه شبیه روز
اولی که وارد کار شدم بازی نمی کنم .از روز اول تالش من این بود که
روش و شیوه مخصوص به خودم را برای بازیگری ام پیدا کنم و این گونه
نباشــد که مردم از بیرون به من نگاه کنند و بگویند که نیکا افکاری
چه قدر بد بازی می کند .خوشبختانه در این اثر همکارانی داشتم که
مدام به من روحیه می دادند و باعث می شدند که بتوانم با خودم کنار
امده و ضعف هایم را برطرف کنــم .اگر این روحیه همدلی بازیگران و
عوامل کار نبود قطعا روند رسیدن به نقش برایم به مراتب سخت تر از
امروز می شد .این روزها هم برای هر اجرا سعی می کنم که با همه توان و
دوشنبه 13تیر 1401شماره 1234
5
انرژی خود ظاهر شوم و امیدوارم که مردم کارم را دوست داشته باشند.
فرزند خانواده ای هنرمند بودن همواره می تواند مزایایی
را با خود به همراه داشته باشد .مثل این که از کودکی با هنر
مانوس می شوید و یا همین طور که خودتان هم اشاره کردید
باب اشنایی با دیگر هنرمندان و قدم برداشتن در عرصه هنر
با سهولت بیشتری صورت می پذیرد .اما از طرفی معایبی را هم
با خود می اورد مثال هنرمند ممکن است اغلب زیر سایه نام
والدین خود بماند .دختر علیرضا افکاری و نازی بخشایش بودن
در مسیر هنری شما چگونه تاثیرگذاری می کند؟
من بابت داشتن پدر و مادری هنرمند بسیار خوش شانس بوده ام .در
دوران کودکی مادرم هر هفته من را به کالس اواز می برد و پیگیری او
باعث شد که من طی کردن این مسیر برایم کمی اسان شود .در خانه ما
همواره روح موسیقی جریان داشت و این ماجرا باعث شد که من از ابتدا
با ساز ،موسیقی و اواز مانوس باشم .وقتی هم که نمایش «دیو و دلبر» به
من پیشنهاد شد مادر و پدرم هر دو از این بابت بسیار خوشحال شدند.
باید بگویم که من تنها هفده سال دارم و تمرینات نمایش با امتحانات
اخر ترم هنرستان من مصادف شده بود و این جریان برایم چالش های
بسیاری را ایجاد کرده بود .اما والدینم در این مسیر از من بسیار حمایت
کردند .حتی مادرم هر شب به هنگام اجرای این نمایش در تاالر حاضر
می شود و کار من را می بیند و حضورش برایم مایه دلگرمی است.
به دلیل شرایط و قوانینی که در کشور ما حاکم است .شما
به عنوان یک هنرمند خانم موظف هستید که هنگام اجرای
قطعات موسیقی همخوان داشته باشید .این موضوع درباره
نمایش «دیو و دلبر» هم صدق می کند و هر شب با همخوان بر
صحنه حاضر می شوید در حالی که اقای حمید حامی که پارتنر
شما در این نمایش هستند به صورت تک خوان اجرا می کنند.
این ماجرا برای شما چالشی ایجاد می کند؟
بله ،من در این نمایــش همخوان دارم و فکــر می کنم دختری که
همخوان من در این نمایش است بسیار فداکاری می کند .من از این بابت
ناراحت هستم و این شــرایط برای هر دو ما کار را سخت می کند .چون
دست خواننده هنگام اجرای سولو همواره بازتر است و امکان بداهه پردازی
دارد یا می تواند اجرایش را یک میزان جلو و عقب کند .این کار ما را سخت
می کند ولی درنهایت همین که روی صحنه حاضر می شویم را هم باید
به فال نیک گرفت .بازیگری هیچ گاه در ذهن من نبود و همواره خودم را
خواننده می دیدم .اما بعد از حضور در این موزیکال به بازیگری و نمایش
موزیکال نیز جذب شدم .اما عالقه اصلی من اپرا است و دوست دارم در ان
فضا موسیقی کالسیک بخوانم .فکر می کنم روی صحنه بودن اعتیاداور
است و وقتی یک بار تجربه اش می کنی دیگر دوست داری به هر بهانه ای
که شده دوباره روی صحنه بروی. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
دوشنبه 13تیر 1401شماره 1234
مسئول دفتر سرود اداره کل موسیقی وزارت ارشاد معرفی شد
با حکم محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی ،حامد جلیلی مسئول
دفتر سرود این اداره کل شد.
دفتر سرود این اداره کل با هدف ساماندهی ،توانمندسازی ،استعدادیابی ،هویت بخشی و حمایت از
گروه های عرصه سرود کل کشور در انجمن موسیقی ایران راه اندازی شد.
حامد جلیلی از فعاالن عرصه موسیقی ائینی و ســرود به شمار می رود و از سال ۸۲تا امروز بیش از
۳۰۰قطعه موسیقی را تولید کرده و قطعه هایی چون «به من رحم کن»« ،باران دوازدهم» و «زیارت»
را می توان جز کارهای شاخص جلیلی برشمرد.
کتابخانه کنگره جوان ترین برنده جایزه ادبی خود را شناخت
با تصاحب این دوره از جایزه ادبی کتابخانه کنگــره امریکا« ،جزمین وارد» به جوان ترین برنده در
تاریخ این جایزه تبدیل شد .از این نویسنده ۴۵ساله امریکایی که دو جایزه ملی کتاب امریکا در کارنامه
دارد ،رمان های نجات استخوان ها و اواز اجساد بی گور منتشر شده است .این نویسنده در می سی سی پی
زندگی می کند و از استادان نویسندگی خالق دانشگاه تولین است .جایزه کتابخانه کنگره برای بهترین
داستان امریکایی نوعی جایزه یک عمر دستاورد هنری است که از سال ۲۰۰۸راه اندازی شده است.
این جایزه هرساله در خالل جشنواره ملی کتاب به یک داستان نویس امریکایی اهدا می شود که اثارش
نه تنها برای مهارت نویسندگی بلکه در نواوری در اندیشه و تخیل نیز شاخص باشند / .خبرگزاری ایرنا
وداع با پیتر بروک کارگردان اسطوره ای تئاتر
پیتــر بــروک اســطوره تئاتر جهــان در
سن ۹۷ســالگی درگذشــت .پیتر بروک جزو
تاثیرگذارترین کارگردانان تئاتر در قرن بیستم
بود .او از طریق ابتدایــی ترین و قدرتمندترین
عناص ِر درام ،این هنر را در قرن بیستم مجددا از
نو ابداع کرد .بروک با وجود اینکه انگلیسی بود،
دهه های اخر عمرش را در کشور فرانسه گذراند.
خبر درگذشت این کارگردان را نشریه لوموند
فرانسه اعالم کرد.
پیتر بروک بیشــتر برای شاهکار هنری اش
که نسخه ۹ساعته حماسه هندی «مهاباراتا»
( )۱۹۸۵بود ،شناخته می شد .بروک همانطور
که در ابتدا اشاره شد از اوایل دهه ۷۰میالدی
ســاکن پاریس بود و در انجا مرکز بین المللی
تحقیقات تئاتر بوفه دو نورد را راه اندازی کرد.
از بروک به عنوان یک نابغه در دنیای تئاتر یاد
می شود .او اولین کارگردانی حرفه ای تئاتر را در
سن ۱۷سالگی انجام داد و از همان زمان به عنوان یک استعداد منحصر
به فرد شناخته می شد.
این کارگردان نامدار انگلیسی در سال ۱۹۶۴با بردن نمایش «مارا-
ساد» روی صحنه در شهر نیویورک تماشاگران را مسحور کرد و توانست
برنده جایزه تونی شود .او سه سال بعد نیز نمایشنامه «فضای خالی» را
نوشت که یکی از تاثیرگذارترین متون تئاتر تا به امروز به شمار می اید.
دیالوگ های ابتدایی این نمایشنامه به مانیفستی برای نسلی از بازیگران
جوان تئاتر تبدیل شد .بروک اینگونه نوشته بود :من می توانم هر فضای
خالی را به دســت بگیرم و ان را یک صحنه خالی و لخت تبدیل کنم.
بروک در ۲۱مارس ۱۹۲۵در لنــدن در خانواده
ای از دانشــمندان یهودی که از لتونی مهاجرت
کرده بودند ،به دنیا امد .او در اواســط دهه بیست
زندگی اش در اواسط دهه ۲۰کارگردان تحسین
شده ای در تئاتر وست لند انگلستان بود.
او پیش از انکه ۳۰ساله شــود به کارگردانی در
برادوی امریکا مشغول شد ،اما با توجه به اشتیاقش
به تجربه گرایی که ان را از والدینش به ارث برده بود،
خیلی زود شرایط تئاتر معمولی او را خسته کرد.
بروک در سینما نیز اولین فیلم بلند خود را در
سال ۱۹۶۳با نام «ارباب مگس ها» براساس اثری از
ویلیام گلدینگ ساخت که داستان بچه های مدرسه
ای است که در جزیره ای گرفتار می شوند و کم کم
خوی وحشیگیری می گیرند .این اثر خیلی زود به
یک کار کالسیک تبدیل شد .پیتر بروک در سال
۱۹۷۲با گروهی از بازیگران از جمله هلن میرن و
یوشی اویدا اسطوره ژاپنی ســفری اودیسه وار به
مسافت نزدیک به ۱۳هزار و ۶۰۰کیلومتر در سراسر افریقا راه انداخت
تا ایده های خود را انجا انجام دهد .جان هیلپرن منتقد تئاتر در کتابی
پرفروش درباره بروک نوشت :پیتر بروک معتقد است تئاتر درباره رها
کردن تخیل مخاطب است.
لیلیرشیدیبا«پدر»رویصحنهمیرود
شهرداریمشکلمجسمهفردوسیراحلکند
جزییات اجرای جدی ارکستر سمفونیک تهران
لیلی رشــیدی بازیگر ســینما ،تئاتر و تلویزیون در جدیدترین
تجربه بازیگری خود با نمایش «پدر» به طراحی و کارگردانی اروند
دشت ارای روی صحنه می رود.
این اولین تجربه همکاری رشیدی و دشــت ارای در عرصه تئاتر
به تهیه کنندگی محمد قدس اســت .اروند دشــت ارای سرپرست
کمپانی «ویرگول» ،پیش از این نمایش های متعددی از جمله «سگ
سکوت»« ،تن تن و راز قصر مونداس»« ،کمی تاب بخوریم»« ،باغبان
مرگ» و «بداهه» را به صحنه برده است.
نمایشــنامه «پدر» یکی از مهمتریــن و پرطرفدارترین اثار زلر
نمایشنامه نویس فرانسوی در جهان و جدیدترین کار کمپانی فیلم و
هنرهای اجرایی «ویرگول» است که اولین بار در سال ۲۰۱۲منتشر و
در پاریس اجرا شد« .پدر» این روزها تمرین های خود را با حضوررضا
کیانیان بازیگر سینما ،تئاتر و تلویزیون برای اغاز اجرای عمومی در
شهریور سال جاری سپری می کند.
نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای
شهر تهران صبح امروز ۱۲تیرماه در تذکر پیش از دستور خود به
شیوه شست وشوی مجسمه فردوسی واکنش نشان داد و گفت:
اخیرا شست شوی غیرکارشناســی مجسمه فردوسی موجب دو
رنگ شدن ان شده است و این در حالی است که این مجسمه ۶۳
سال پیش توسط مرحوم صدیقی ســاخته و در میدان فردوسی
نصب شده است .وی با بیان این که در گذشته مجسمه با روش های
علمی و زیر نظر کارشناســان مجرب شست وشــو داده می شد،
تذکر داد :البته در گذشته مداخالت غیرعلمی نیز انجام شده اما
همیشه نظر کارشناسان قالب بوده است و نهایتا با روش های علمی
شست وشو داده شده است.
وی با بیان این که شورای شهر نیز مصوبه ای در راستای حفظ
اثار فاخر دارد ،تاکید کرد :از شــهرداری تهران می خواهم که به
صورت عاجل این مساله را رفع کند.
ارکستر سمفونیک تهران به رهبری حامد گارسچی طی دو شب در
تاالر وحدت به صحنه می رود .مهرداد غالمی سولیست فلوت این اجرای
ارکستر سمفونیک است .اورتور «جیبسی بارون» با اهنگسازی یوهان
اشتراوس ،قطعه ای برای فلوت و ارکستر با اهنگسازی حسین ناصحی
و سمفونی شماره ٨انتونن دورژاک در سل ماژور ،اپوس ۳ ،٨٨قطعه ای
است که توسط ارکستر سمفونیک نواخته خواهد شد .حامد گارسچی،
متولد تهران و دانش اموخته رهبری ارکستر در دانشگاه موسیقی شهر
کلن المان ،تحصیالتش را زیر نظر استادانی همچون میشائیل لوییک،
نیکالس پاسکه ،الکساندر رومپف ،فیلیپ انتره مان و کورت مازور ادامه
داد .وی در دوران تحصیل با ارکسترهای متعددی در المان ،مجارستان
و بلغارستان همکاری کرده اســت .ارکستر سمونیک تهران به رهبری
حامد گارسچی پنجشنبه و جمعه ۳۰و ۳۱تیر ماه ساعت ۲۱:۳۰در تاالر
وحدت به صحنه می رود .عالقه مندان می توانند بلیت این کنسرت را از
سایتایرانکنسرتتهیهکنند. صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
یکی از مجسمه های «اندیشه گر» رودن ۱۱میلیون دالر فروخته شد
یکی از مجسمه های «اندیشه گر» رودن در حراجی در پاریس ۱۱,۴میلیون دالر فروخته شد .یکی
از مجسمه های «اندیشه گر» رودن که از ان به عنوان مهمترین اثار هنری جهان یاد می شود به قیمت
۱۰.۷میلیون یورو ( ۱1.۱۴میلیون دالر) در یک حراجی در پاریس فروخته شد .خانه حراج کریستیز،
تخمین زده بود که این مجسمه که یکی از ۴۰مورد با اعتبار این تندیس است ،بین ۹تا ۱۴میلیون یورو
فروخته شود .در میان مجسمه های «اندیشه گر» رودن رکورد مربوط به یکی از اثاری است که در سال
۲۰۱۳در حراج ساتبیز نیویورک با قیمت 15.3میلیون دالر فروخته شد .مجسمه «اندیشه گر» رودن
اولین بار سال ۱۸۸۰در اندازه ۷۰سانتیمتر و با نام «شاعر» یا «اندیشه گر» ساخته شد / .خبرگزاری صبا
حمید نیلی مدیر تماشاخانه ایرانشهر شد
دوشنبه 13تیر 1401شماره 1234
اهدای سی و نهمین جایزه کتاب سال در ۱۴تیر
ی و نهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسالمی
اهدای جوایز پدیداورندگان اثار شایسته تقدیر ســ
ایران همزمان با روز قلم در چهاردهم تیرماه ۱۴۰۱با حضور محمد مهدی اســماعیلی وزیر فرهنگ و
ارشاد اسالمی ،اعضای هیات علمی ،داوران ،پدیداورندگان ،ناشران اثار شایسته تقدیر این دوره از جایزه
کتاب سال ،مدیران و مسئوالن فرهنگی کشور ،اندیشمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه برگزار می شود.
عالقه مندان برای حضور در ایین اهدای جوایز پدیداورندگان اثار شایسته تقدیر سی ونهمین جایزه کتاب
سال جمهوری اسالمی ایران ،می توانند سه شنبه چهاردهم تیرماه ۱۴۰۱ساعت ۱۰به نشانی تهران،
خیابان انقالب اسالمی ،خیابان حافظ ،خیابان استاد شهریار ،تاالر رودکی مراجعه کنند.
اولین عکس های رنگی که ۷۰سال پیش از کعبه گرفته شد
صفوح النعمانی ،عکاس فقید لبنانی مجموعه عکس های نادری از کعبه
و مسجد الحرام در دهه ۳۰شمسی به تصویر کشیده است که به پیش از
دوره توسعه مسجد الحرام تعلق دارند.
معروف ترین عکسی که صفوح النعمانی گرفت ،تصویری رنگی از کعبه
بود که پیش از توسعه مسجدالحرام گرفته شد .این عکس رنگی در سال
۱۹۵۴و در دوران ملک سعود ثبت شــد و احتمال می رود قدیمی ترین
مهرداد باقری رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری
تهران با صــدور حکمی حمیــد نیلی را به عنــوان مدیر
تماشاخانه ایرانشهر منصوب کرد.
در متن این حکم امده است« :جناب اقای حمید نیلی
سالم علیکم
نظر به مراتب تعهد ،تخصص و ســوابق ارزشمند جناب
عالی در حوزه هنرهای نمایشــی ،به موجــب این حکم به
عنوان مدیر مجموعه تماشاخانه ایرانشهر منصوب می شوید.
توفیق روزافزون جناب عالی را از درگاه پروردگار متعال
خواستارم.
مهرداد باقری
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران»
حمید نیلی پیــش از این مدیرعامــل انجمن هنرهای
نمایشــی ایران ،مدیرعامــل انجمن تئاتر دفــاع مقدس،
مدیرعامل موسســه فرهنگی هنری هومان هنر هور ،دبیر
دو دوره جشــنواره تئاتر سراسری بچه های مسجد ،مشاور
عالی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و سردبیر اقتصادی
شبکه خبر بوده اســت و تهیه کنندگی چندین نمایش در
کارنامه اش به چشم می خورد .پیش تر حسین مسافراستانه
مدیریت مجموعه تماشاخانه ایرانشهر را برعهده داشت.
7
عکس رنگی کعبه باشــد .النعمانی نه تنها از خود کعبــه و از چند زاویه
مختلف عکس گرفت ،بلکه همه ارکان مسجد الحرام را ثبت و ضبط کرد و
این مجموعه عکس ها به بخش مهمی از تاریخ عکاسی مکه تبدیل شدند.
خانواده او مغازه های لباس فروشی داشــته و به تجارت در این حوزه
مشغول بودند ،اما او به عکاسی روی اورد و تصاویر تاریخی ارزشمندی از
مکه و مدینه ثبت کرد .برحسب اتفاق در دوره فعالیت صفوح النعمانی،
رویدادهای تاریخی مهمی در سعودی حادث شد که بخشی از انها را این
عکاس لبنانی ثبت و ضبط کرد.
النعمانی که به همراه خانواده اش ساکن شهر جده شد ،بارها در مراسم
حج و مناســبت های دیگر به مکه و مدینه رفــت و از بزرگترین رویداد
جهان اسالم عکس گرفت .برخی از این عکس ها به دلیل اهمیت تاریخی
روایت هایی که نقل می کنند ،ماندگار شدند .عمر النعمانی ،پسر صفوح
النعمانی گفت :بیش از ۱۶۰۰عکس کعبه از پدرم دارم که تا کنون جایی
منتشر نشــده اند .این عکس ها عالوه بر کعبه ،زوایای مختلفی از زندگی
سعودی ها در دهه های پنجاه و شصت میالدی را روایت می کنند و پدرم انها
را در مناسب های مختلف ثبت کرده است .عمر النعمانی افزود :مغازه پدرم
سال ها پیش دچار اتش سوزی شد و بســیاری از عکس های قدیمی را از
دست دادیم و ازسال ۱۹۵۴مجددا به کار ثبت تصاویر مشغول شد .بسیاری
از عکس های تاریخی درباره اماکن و رویدادهای مهم در اتش سوزی از بین
رفتند .صفوح النعمانی در سال ۲۰۱۷درگذشت و ارشیو عظیمی از خود
به جا گذاشت .وی یکی از مهم ترین کسانی است که تاریخ سعودی در دوره
توسعه شهری را ثبت کرد ه است/.خبرگزاری ایرنا صفحه 7
ایا ترانه های لئونارد کوهن از کتاب مقدس بهره گرفته اند؟
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
معاون سردبیر :نغمه دانش اشتیانی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
دلیل تغییر تهیه کننده «موسی»
از زبان رئیس صدا و سیما
پیمان جبلی رییس صداوسیما در حاشیه مراسم ۱۵سالگی
راه اندازی پرس تی وی درباره حمایت از رسانه های برون مرزی بیان
کرد :سیاست ما این است که حداکثر تالش خود را به کار بگیریم؛
هم برای تقویت رسانه ها و هم برای تسهیل عملیات حرفه ای شان
که اگر به تغییر ساختار و قدرت مانور بیشتر نیاز باشد حتماً این کار
را خواهیم کرد .وی درباره ســریال های نمایشی هم گفت :درباره
سریال ها باید در حوزه نمایشی بیشــتر توجه شود و برای ساخت
سریال از طرح و ایده تا شکل گیری داستان و فیلمنامه مبتنی بر نیاز
جامعهموثرترکارکنیم.
جبلیدربارهروندتولیدسریال هاواینکهگفتهمی شودبیشتراثار
متوقف هستند ،گفت :روال تولید کما فی السابق ادامه دارد ،بررسی
طرح ها و فیلمنامه ها و طرح های نمایشی که ارائه می شود براساس
نیازهایسازمانونیازهاییکهصورتمی گیردادامهدارد.ماهمزمان
در حال بهینه ســازی فرایند تولید و ادامه فعالیت تولید نمایشی
هستیم .هم باید فرایند را به گونه ای اصالح کنیم که کارامدتر شود و
تولیدات بهتر و جذاب تر شود و در عین حال باید به تعهد انتن توجه
کنیم که دچار کمبود اثر روی انتن نشویم.
وی در پاسخ به اینکه تایید می کند که غیر از سیمافیلم شوراهای
دیگریبرای روند تولید سریال راه اندازی شده اند؟بیانکرد:همانطور
که گفتم ما در حال بررسی و نهایی کردن فرایند تولید هستیم به
گونه ای که کارامدی حوزه تولید و برنامه سازی را در سازمان از جمله
حوزه نمایشی را تقویت کند .انچه برای مخاطب مهم است محتوای
جذاب و مورد نیاز جامعه است و انچه در این فرایند انجام می دهیم
باید منتهی به همین شــود .وی درباره تغییر تهیه کننده سریال
«موسی (ع)» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا گفت :حضور اقای
رضوی نفس تازه ای را به این پروژه خواهد داد و امیدواریم با حضور او
به لحاظ اجرایی پروژه تسریع و تقویت شود و به لحاظ غنایی محتوا
هم امیدوارم حضورشان کمک کند/.خبرگزاری مهر
کاویدن مجموعه اثار یک ســتارۀ پــاپ ،کاری خطیر و
عمیق
ِ
پرچالشی است .چه انکه بســیاری از این تحلیل ها دربارۀ اثار یک
خوانندهیایکبندموسیقیـچهبیتلزباشد،چهبابدیلن،چهجونی
میچل و چه لئونارد کوهن ـ می تواند چندان عمیق از اب درایند که
از ان سوی بام بیفتد و مدعی وجود معانی ای بس بیشتر از ان چیزی
که حتی خو ِد ترانه سرا در نظر داشته ،شوند .قدرت کتاب حاضر ـ که
عنوان کامل ان «لئونارد کوهن :ریشه های رازالو ِد نبوغ او») است
(هواداران لئونارد کوهن) مجال
ـ در این است که به خوانندگانش
ِ
ِ
شگفت او
ان می دهد که یک بار دیگر با «خودِ» این هنرمند و نبوغ
روبه رو شوند .حاال هری فریدمن نویسندۀ بریتانیایی در حوزه های
قلم او که
تاریخ ،مذهب و فرهنگ ،پای به میدان گذاشــته استِ .
خود را «نویسندۀ برجسته بریتانیایی در حوزۀ اثار پاپیوال ِر فرهنگ
و تاریخ یهود» معرفی می کند ،امادۀ رقابت با دیگر اثار درباب لئونارد
کوهناست.درپیشگفتارکتاب،فریدمنمتعهدمی شودکهدستبه
تحلیل اثار هنرمند نخواهد زد و در عوض ،به الهامات هنری او خواهد
پرداخت؛ به «بهره گیری های مدام و گستردۀ کوهن از کتاب مقدس
و سنت های مذهبی».
چه خوب که دست به تحلیل اثار نمی زند! اما به نظر می رسد که در
همین قدم اول هرچه رشته کرده پنبه خواهد شد .زیرا همین دعوی
او کمی گستاخانه است؛ به ویژه ان زمان که خود نویسنده نیز معترف
می شود که کوهن «میلی به توصیف کار خود ،به عنوان اثری با هدف
مذهبی یا معنوی ندارد» .اما فریدمن
همچنان به بررسی اثار کوهن
در زمینه مذهبــی و معنوی
خواهد پرداخت.
فر ید مــن از داســتان زاده شدن کوهن اغاز
می کند .از اینکه این خواننده و ترانه سرا ،پسر فداکار
خانواده ای مذهبی در مونتــرال کانادا بوده و
خانواده از او می خواسته شاعر شود و او کارش
را با تاثیرپذیری از برخی از مشــهورترین
شاعران مونترال اغاز کرده است.
پــس از ان فریدمــن شــروع بــه
شــکنی چند ترانۀ کوهن می کند و
ساخت
ِ
ازجمله به ترانۀ معروف Hallelujahکه براساس
کتاب مقدس ســروده شــده ،می پردازد و دقیقاً از
درون کتاب مقدس برای مان می گوید کــه« :ایمان تو قوی بود اما
حجت بودی [که] او را روی پشت بام دیدی ».اگر این نقل
نیازمند ّ
قول که از داستان داوود و بث شبع (مادر سلیمان نبی) است به شما
در فهم معنای این ترانۀ کوهن کمک می کند ،بدانید که این کتاب
به درد شما خواهد خورد .اما بعید نیست کسی هم بگوید که تاثیر
شوخ طبعی کوهن در کارهای او ـ که در بسیاری اجراها و مصاحبه ها
به دردش خورده بود ـ دست کمی از کتاب مقدس ندارد؛ چه انکه
این شوخ طبعی پرسپکتیو خاصی را به کوهن در برخورد با هم کتاب
مقدس و هم زندگی ،داده است .در کتاب فریدمن نیز بارها و بارها
به طنز کوهن اشاره شده است .فریدمن همچنین یاداور می شود
که کوهن چندباری در مورد اهنگ خاص خود« ،ســوزان» گفته:
خوشحال است که بسیاری هوادارنش این اهنگ را دوست دارند .او
دربارۀ اینکه حقوق این اهنگ از او ربوده و اهنگ به نام فرد دیگری
تمام شده ،گفته است« :این خوش شانسی من بود ...نباید با چنین
اهنگی ثروتمند شــد ».با این همه ،فریدمن درست می گوید که
بسیاری اهنگ های کوهن شبیه کتاب مقدس هستند .ترانۀ «اگر
ِ
خواستتوست»رادرنظربگیرید؛فریدمنمدعیاستمتناینترانه
تقریباًهمانمقدمه ایاستکهدرکتابدعایعبریمی بینیم«:شاید
ِ
خواست تو باشد .کوهن همیشه این اهنگ را به عنوان یک دعای
شخصی توصیف کرد ه است .فریدمن می نویسد« :بسیاری از عبارت
این ترانه ،طنینی همچون کتاب مقــدس دارند .بی که هیچ کدام
نقل قولیمستقیمازکتابباشند».
برای بسیاری شــنوندگان اثار کوهن ،شــاه بیت ترانه های او
این است« :در همه چیز شکاف هســت ،چنین است که نور داخل
می شود ».ایا این سروده از کتاب مقدس است؟ نه انقدر که حاصل
فلسفۀ شخصی خود کوهن اســت؛ همان گونه که خود کوهن در
نقص خود خلوت می کنیم
مصاحبه ای می گوید« :وقتی با ِ
است که پی به انسانیت واقعی و رابطۀ واقعی مان با درگاه
الهی می بریم ».او بعدتر چنین توضیحی می افزاید که:
«در همه چیزهایی که می توان کنار هم چیدشان،
شکافی وجود دارد؛ اشیاء فیزیکی ،اشیاء ذهنی،
همه چیز ...بازگشت انجاست که از کامل کردن
چیزها (پوشاندن ان شــکاف) توبه کنیم و با
شکستگی ها روبه رو شویم ».این گفته را کوهن
عقیدۀ خود معرفی می کند / .خبرگزاری ایبنا صفحه 8