روزنامه صبا شماره 1235 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1235

روزنامه صبا شماره 1235

روزنامه صبا شماره 1235

‫سیمنا‬ ‫سه شنبه ‪14‬تیر‪ 1401‬شماره ‪1235‬‬ ‫سه شنبه| ‪ 14‬تیر ‪ 5 |1401‬جوالی ‪ 5 |2022‬ذی الحجه ‪|1443‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1235‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫‪1‬‬ ‫دو راهـی‬ ‫شـنیدن و نشـنیدن‬ ‫گفت و گوهایی با کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی «بی صدا حلزون»‬ ‫شناورسازی بلیت برای تمام فیلم ها قابل اجراست‬ ‫صفحه ‪3‬‬ ‫تدارک پرواز همای برای اجراهای متفاوت تئاتر و موسیقی‬ ‫صفحه ‪7‬‬ ‫برپایی نمایشگاه نقاشی های مسعود کیمیایی‬ ‫عکس‪ :‬مریم مجد‬ ‫صفحه ‪.8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫سه شنبه ‪14‬تیر‪ 1401‬شماره ‪1235‬‬ ‫اکران «بی همه چیز» در کردستان عراق‬ ‫فیلمسینمایی«بیهمهچیز»بهکارگردانیمحسنقراییبهتهیه کنندگیجوادنوروزبیگی‪،‬نویسندگی‬ ‫مشترکمحسنقراییومحمدداوودیوبابازیپرویزپرستویی‪،‬هدیهتهرانی‪،‬هادیحجازی فر‪،‬بارانکوثری‪،‬‬ ‫مهتابنصیرپور‪،‬پدرامشریفی‪،‬اللهمرزبان‪،‬بابککریمی‪،‬فریدسجادیحسینی‪،‬زهیریاریو‪...‬ازروزپنجشنبه‬ ‫‪ ۱۶‬تیر (‪ ۷‬جوالی ‪ )۲۰۲۲‬در سینما «سالم» در شهر سلیمانیه‪ ،‬در سینما «امپایر» در پردیس سینمایی‬ ‫«فامیلی مول» در شهر اربیل و نیز در سینما «دهوک مول» در شهر دهوک در کردستان عراق اکران می شود‪.‬‬ ‫درخالصهداستانفیلمامدهاست‪:‬درروستاییپیشازانقالب‪،‬فردیخا نزادهبانامامیربهعنوانقاضیمحلی‬ ‫در روستا فعالیت می کندوبهخاطر سابقهخوبیکهداشته‪ ،‬مردمبه او اعتمادکاملدارند‪.‬‬ ‫فراخوان چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر عید قربان منتشر می شود‬ ‫مجتبی امینی دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر درباره زمان اعالم فراخوان این دوره از‬ ‫جشنواره عنوان کرد‪ :‬طی‪ ۲‬ماه گذشته جلسات کارشناسی متعددی را برای اماده سازی فراخوان این دوره‬ ‫از جشنواره برگزار کردیم و با اسیب شناسی دوره های گذشته‪ ،‬به نسخه نهایی رسیدیم که روز یکشنبه‪۱۹‬‬ ‫تیرماه همزمان با عید قربان منتشر خواهد شد‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬با توجه به بین المللی شدن این دوره از جشنواره‬ ‫فراخوان در‪ ۲‬بخش ملی و بین الملل اماده شده است‪ .‬دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر از‬ ‫اغاز به کار دبیرخانه جشنواره خبر داد و گفت‪ :‬برای برگزاری یک جشنواره باشکوه در گرامیداشت سالگرد‬ ‫پیروزی انقالب اسالمی برنامه ریزی شده و کارها مطابق با زمان بندی صورت گرفته در حال انجام است‪.‬‬ ‫«مینیون ها» گیشه را گرفتند‬ ‫انیمیشن «مینیون ها‪ :‬ظهور گرو» در این اخر هفته از‪ ۶۱‬بازار بین المللی که در اختیار داشت‬ ‫‪ 93/7‬میلیون دالر فروش کرد و یکی از بهترین افتتاحیه ها را در دوران همه گیری کرونا برای‬ ‫یکفیلمانیمیشنرقمزد‪.‬مجموعهفروشاینانیمیشنکهپنجمینقسمتازفرنشایزمحبوب‬ ‫یونیورسال با نام «من نفرت انگیز» است‪ ،‬با احتساب فروش‪ ۱۰۸‬میلیون دالری اش در امریکا‪،‬‬ ‫از‪ ۲۰۰‬میلیون دالر در گیشه فراتر رفت‪« .‬مینیون ها‪ :‬ظهور گرو» در امریکای شمالی در اولین‬ ‫اخر هفته اکران خود ‪ ۱۰۸‬میلیون دالر فروش کرد و به نظر می رسد تا روز دوشنبه ‪ ۴‬جوالی‬ ‫این رقم به‪127/9‬میلیون دالر برسد‪« .‬مینیون ها» در بریتانیا‪ ،‬مکزیک‪ ،‬المان‪ ،‬اسپانیا‪ ،‬برزیل‪،‬‬ ‫اندونزی و ارژانتین نیز به ترتیب‪ 3/4 ،2/3 ،3/6 ،4/8 ،12/4 ،12/9‬و ‪ 3/3‬میلیون دالر فروش‬ ‫کرد‪« .‬مینیون ها‪ :‬ظهور گرو» که دنباله ای بر فیلم پیش درامد اسپین اف مینیون ها (‪)۲۰۱۵‬‬ ‫و پنجمین قسمت در فرنشایز «من نفرت انگیز» است‪ ،‬از حضور بازیگران نامداری چون الن‬ ‫ارکین‪ ،‬جولی اندروز‪ ،‬ژان‪-‬کلود ون دام‪ ،‬استیو کرل و دنی ترخو به عنوان صداپیشه بهره می برد‪.‬‬ ‫در این هفته فروش فیلم «دنیای ژوراسیک‪ :‬قلمرو» نیز در بازار جهانی از‪ ۸۰۰‬میلیون دالر فراتر‬ ‫رفت‪ .‬این فیلم در حال حاضر جزو معدود فیلم های هالیوودی است که در چین روی پرده رفته‬ ‫و در انجا ‪ ۱۳۱‬میلیون دالر فروش داشته است‪ .‬در این هفته فیلم «تاپ گان‪ :‬ماوریک» نیز در‬ ‫ششمیناخرهفتهاکرانخوددرسینماهااز‪ ۶۵‬بازاربینالمللیکهدراختیارداشت‪ ۳۷،‬میلیون‬ ‫دالر فروش کرد که نسبت به اخر هفته قبل از ان‪ ،‬به میزان ‪ ۱۶‬درصد افت فروش داشت‪ .‬این‬ ‫فیلم با بازی تام کروز تا به این لحظه‪ ۵۴۴‬میلیون دالر در گیشه بین المللی و‪ ۵۷۰‬میلیون دالر‬ ‫در امریکای شمالی بدست اورده است‪« .‬تاپ گان‪ :‬ماوریک» دومین فیلم دوران کرونا (پس از‬ ‫«مرد عنکبوتی‪ :‬راهی به خانه نیست» محصول سونی با فروش‪ 1/9‬میلیارد دالر در گیشه) است‬ ‫که فروشش از‪ ۱‬میلیارد دالر عبور کرده است‪ /.‬خبرگزاری صبا‬ ‫جمشیدجهان زادهبازیگرپیشکسوتدربیمارستان‬ ‫پیتوک از چهارشنبه روی پرده می رود‬ ‫فصل سوم «ضد» وارد پیش تولید شد‬ ‫مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت از بستری شدن جمشید‬ ‫جهان زاده بازیگر پیشکسوت ســینما‪ ،‬تئاتر و تلویزیون در بیمارستان‬ ‫خبر داد‪ .‬عظیمی اعالم کرد‪ :‬در تماس تلفنی با فرزانه نشاط خواه همسر‬ ‫جمشید جهان زاده مطلع شــدم که این هنرمند پیشکسوت سینما‪،‬‬ ‫تئاتر و تلویزیون ا ز چندروز قبل به دلیل مشکل قلبی و ریوی در بخش‬ ‫مراقبت های ویژه بیمارستان شهید لواسانی تهران بستری است‪ .‬او درباره‬ ‫روند درمان این بازیگر پیشکسوت گفت‪ :‬پزشکان هم اکنون وضعیت‬ ‫اســتاد جهان زاده را پایدار توصیف کرده اند و امیدوارند که د ر چند روز‬ ‫اینده از بیمارستان ترخیص شوند‪ .‬جمشید جهان زاده متولد ‪ ۱۳۳۰‬در‬ ‫گچساران است‪ .‬او با بازی در فیلم سینمایی «گودال» وارد سینما شد و‬ ‫پس از ان در اثار سینمایی زیادی همچون «ملی و راه های نرفته اش»‪،‬‬ ‫«سرقت بی نقص»‪ «،‬تابو»‪« ،‬یوسف هور»‪« ،‬دوازده صندلی»‪« ،‬خاک و‬ ‫اتش»‪« ،‬هملت»‪« ،‬شازده کوچولوی دانمارک»‪« ،‬ارابه مرگ»‪« ،‬رقص‬ ‫شیطان»‪« ،‬علی و دنی»‪« ،‬اشوبگران»‪« ،‬فریاد» بازی کرد‪.‬‬ ‫فیلم ســینمایی «پیتوک» به کارگردانی سید مجید صالحی و‬ ‫تهیه کنندگی سید محمد قاضی از چهارشنبه ‪ ۱۵‬تیرماه روی پرده‬ ‫ی داستان گو و‬ ‫سینماهای تهران و شهرستان ها می رود‪ .‬پیتوک درام ‬ ‫قهرمان محور است که با بهره گیری از مولفه های ژانرهای تریلر و نوار‬ ‫‪،‬نخستینفیلمسینماییسیدمجیدصالحیدرمقامکارگردان‪،‬به شمار‬ ‫می اید‪ .‬فیلمنام ه این فیلم را امیررضا نوری پرتو و صادق خوشــحال‬ ‫نوشته اند و داســتان ان درباره جوانی اهل جنوب شهر به نام «عال»‬ ‫است که سودای موفقیت در سر می پروراند و می خواهد خود را به اوج‬ ‫برساند‪ .‬اشنایی «عال» با زنی میان سال به نام «فروغ»‪ ،‬این پسر جوان‬ ‫ی نشده و پر از جدال و کشمکش قرار می دهد‪.‬‬ ‫را در موقعیتی پیش بین ‬ ‫مسیری که با عشق‪،‬کینه‪،‬خشم و انتقام همراه است ‪ .‬مهتاب کرامتی‪،‬‬ ‫هادی حجازی فر‪ ،‬احسان بذلی‪ ،‬حسن پورشــیرازی‪ ،‬الناز حبیبی‪،‬‬ ‫شاهرخفروتنیان‪،‬شیریناقاکاشی‪،‬هادیعطایی‪،‬روناکقاسمی‪،‬ترمه‬ ‫فرح مرزیویزدانکوکبی صبابازیگراناینفیلمسینماییهستند‪.‬‬ ‫محسن کریمیان کارگردان مستند «ضد» از ساخت فصل سوم این‬ ‫مجموعه خبر داد و عنوان کرد‪ :‬فصل جدید «ضد» به زودی وارد مرحله‬ ‫پیش تولید می شــود‪ .‬البته کریمیان زمان دقیقی از روی انتن رفتن‬ ‫فصل سوم این مجموعه بیان نکرد و دلیل ان را پیچیدگی و زمان بر‬ ‫بودن پژوهش ها عنوان کرد‪ .‬فصل دوم «ضد» شامل ‪ ۲۰‬قسمت است‬ ‫و سیزدهم تیرماه با پخش اخرین قســمت ان‪ ،‬به پایان رسید‪ .‬اهم‬ ‫موضوعات فصل دوم شامل پشت پرده تولید انبوه مواد غذایی‪ ،‬اثرات‬ ‫زیان بار مواد شیمیایی‪ ،‬نقد سیاست های غلط اموزشی‪ ،‬نفوذ گسترده‬ ‫شــتاب زدگی و نفوذ فضای مجازی در زندگی کودکان و بزرگساالن‬ ‫بوده اســت‪ .‬فصل دوم مجموعه مســتند «ضد» تازه ترین محصول‬ ‫مرکز مستند ســوره به تهیه کنندگی و کارگردانی محسن کریمیان‬ ‫و با پژوهش و نویسندگی علی نیکجو از ‪ ۲۰‬دی ماه ‪ ۱۴۰۰‬به صورت‬ ‫هفتگی دوشنبه شب ها ساعت ‪ ۲۱:۳۰‬از شبکه مستند سیما پخش‬ ‫شده است‪/ .‬خبرگزاری صبا‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫سه شنبه ‪14‬تیر‪ 1401‬شماره ‪1235‬‬ ‫‪3‬‬ ‫خالق واقعی نقش های بروس لی درگذشت‬ ‫نی کوانگ نویسنده پرکار هنگ کنگی که برای حدود ‪ ۳۰۰‬فیلم از‬ ‫جمله شمشیرزن یک دست (‪ )۱۹۶۷‬و ســی و ششمین تاالر شاولین‬ ‫(‪ )۱۹۸۰‬فیلمنامه نوشت‪ ،‬یکشنبه‪ ۱۲ ،‬تیر ‪ ۱۴۰۱‬بر اثر سرطان پوست‬ ‫از دنیا رفت‪.‬‬ ‫از جمله فیلمنامه هایی که این نویسنده به رشته تحریر دراورده است‬ ‫می توان به فیلمنامه فیلم رزمی شمشیرزن یک دست‪ ،‬فیلم ابرقهرمانی‬ ‫اینفرامن و اژدهای چاق وارد می شود‪ ،‬اشاره کرد‪.‬‬ ‫نی کوانگ همچنین در تولد فیلم های رئیس بزرگ و خشــم اژدها‬ ‫با بازی بروس لی نیز نقش پررنگی داشــت‪ .‬اگرچه در نهایت نوشــتن‬ ‫فیلمنامه رئیس بزرگ (‪ )۱۹۷۱‬به اسم لو وی‪ ،‬کارگردان این فیلم‪ ،‬تمام‬ ‫شد‪ ،‬اما این نی کوانگ بود که کاراکتر چنگ چائو را خلق کرد‪ ،‬کاراکتری‬ ‫که اولین نقش مهم بروس لی را رقم زد‪ .‬به طور مشابه‪ ،‬فیلمنامه خشم‬ ‫اژدها نیز به اسم لو تمام شــد‪ ،‬در حالی که نی کاراکتر چن ژن را برای‬ ‫بروس لی خلق کرده بود‪/ .‬خبرگزاری ایرنا‬ ‫بازارگرمی بالگرها‬ ‫با ساندویچ ماکارونی «بچه»‬ ‫عالقه شخصیت بچه برنامه «مهمونی» به کارگردانی ایرج طهماسب‬ ‫به ساندویچ ماکارونی نه تنها بازار فروش این ساندویچ را داغ کرده بلکه‬ ‫باعث شده اســت بالگرهای مشهور اشپزی هم پســتی را به این غذا‬ ‫اختصاص دهند‪ .‬چند وقت پیش خبری منتشر شد درباره اینکه استقبال‬ ‫از ساندویچ ماکارونی در ساندویچ فروشی ها باال رفته است و حاال تاثیر‬ ‫افزایش عالقه به این ساندویچ در صفحات بالگرهای مشهور اشپزی‬ ‫هم دیده می شود‪ .‬بالگرهایی که در پیج هایشان اموزش غذا می دهند‪،‬‬ ‫چند وقتی است در کنار اموزش ماکارونی‪ ،‬برای تزئین‪ ،‬یک ساندویچ‬ ‫ماکارونی هم کنار ظرف غذا می گذارند‪.‬‬ ‫انها اشاره ای به برنامه «مهمونی» و البته شخصیت بچه به ساندویچ‬ ‫ماکارونی نمی کنند اما در کامنت های این پست ها همه مشغول حرف‬ ‫زدن درباره بچه و برنامه مهمونی هستند و با لحن او عالقه شان را به این‬ ‫غذا نشان می دهند‪/.‬فیلم نیوز‬ ‫شناورسازی بلیت برای تمام فیلم ها قابل اجراست‬ ‫چندی پیش خبری مبنی بر طرح شناورســازی قیمت بلیت‬ ‫سینماها توسط سازمان سینمایی حوزه هنری منتشر شد و حاال‬ ‫نزدیک به دو هفته است که شــاهد اجرای این طرح روی دو فیلم‬ ‫«هناس» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه کنندگی محمدرضا‬ ‫شفاه و فیلم «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‬ ‫کنندگی محمود بابایی هســتیم‪« .‬هناس» اولین فیلمی بود که‬ ‫طرح شناورسازی روی ان به اجرا درامد و پس از یک هفته فیلم‬ ‫«بدون قرار قبلی» هم به این طرح پیوست‪.‬‬ ‫بالفاصله پس از اجرای ان‪ ،‬زمزمه هایی از سوی مخاطبان و عده‬ ‫ای از هنرمندان و اهالی سینما در این باره شنیده شد مبنی بر اینکه‬ ‫چرا تعداد فیلم هایی که در این طرح شــرکت دارند کم و انگشت‬ ‫شمار است و ابراز امیدواری هایی نیز از جانب بعضی هنرمندان برای‬ ‫فراگیر شدن ان به گوش رسید‪.‬‬ ‫هادی فیروزمندی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه‬ ‫هنری‪ ،‬درباره نحوه اجرای طرح شناورســازی قیمت بلیت و نیز‬ ‫بازخوردهای ان با خبرنگار سینمایی صبا گفتگو کرد‪.‬‬ ‫او ابتدا در پاسخ به این پرسش که چرا طرح مذکور فقط روی دو‬ ‫فیلم اجرا شده است‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬واضح است که سهمی از فروش‬ ‫بلیت برای فیلمساز‪ ،‬سهمی برای ســینمادار و سهمی نیز متعلق‬ ‫به پخش کننده فیلم است بنابراین شناورسازی قیمت بلیت یک‬ ‫فیلم‪ ،‬نیاز به کسب اجازه از جانب فیلمساز‪ ،‬سینمادار و پخش کننده‬ ‫دارد‪ .‬ان ها باید به شکستن قیمت بلیت فیلم شان راضی باشند و ما‬ ‫درباره فیلم «هناس» که پخش ان را به عهده داشتیم می توانستیم‬ ‫چنین تصمیمی بگیریم اما درباره سایر فیلم ها ما تصمیم گیرنده‬ ‫نیســتیم‪ .‬فیلم «بدون قرار قبلی» نیز از این طرح استقبال کرد و‬ ‫االن یک هفته است که بلیت های این فیلم نیز به صورت شناور به‬ ‫فروش می رسد‪.‬‬ ‫فیروزمندی با اشاره به اینکه شروع این طرح با فیلم «هناس»‬ ‫برای بررسی بازخورد ان و نیز ترغیب سایر فیلمسازان به شرکت‬ ‫در ان بوده است‪ ،‬افزود‪ :‬فیلم های دیگری نیز متقاضی استفاده از‬ ‫ان شده اند و هیچ منع و محدوده تنوعی برای فیلم های متقاضی‬ ‫وجود ندارد‪ .‬هر فیلمی که در سامانه سمفا (سامانه مدیریت فروش‬ ‫و اکران سینماها) ثبت شده و در حال اکران باشد می تواند در طرح‬ ‫شناورسازی قیمت ها شرکت کند‪ .‬ما با چند متقاضی دیگر در حال‬ ‫مذاکره ایم و احتمال ان می رود که در هفته اینده فیلم دیگری نیز‬ ‫با قیمت شناور بلیت فروشی کند‪.‬‬ ‫مدیر روابط عمومی ســازمان ســینمایی حوزه هنری درباره‬ ‫بازخورد طرح شناورسازی بلیت ها توضیح داد‪ :‬این طرح می تواند‬ ‫ضریب اشــغال ســالن ها را افزایش دهد چون بعضی ســانس ها‬ ‫طرفداران کم تری دارند و با شکست قیمت بلیت در ان سانس ها‬ ‫شاهد استقبال بیشــتری از جانب مخاطبان بودیم‪ .‬از ان گذشته‬ ‫تناسبی میان قیمت بلیت با سانس‪ ،‬کیفیت سالن و کیفیت فیلم در‬ ‫حال اکران به وجود امده است و باید بگویم طرح موردنظر توانسته‬ ‫با ایجاد تعــادل در قیمت پایین بلیت بــه ازای افزایش مخاطب‪،‬‬ ‫کمبود فروش را جبران کند‪ .‬شناورســازی قیمت بلیت در عمل‪،‬‬ ‫فیلم «هناس» را طی دو هفته با ‪ ۷۵‬درصد افزایش مخاطب و ‪۶۵‬‬ ‫درصد افزایش فروش روبرو کرده است‪.‬‬ ‫او در انتها ضمن اظهار امیدواری نسبت به اینده این طرح گفت‪:‬‬ ‫تنها تعامل سینماداران و فیلمســازان و پخش کنندگان کفایت‬ ‫نمی کند‪ .‬ما امیدواریم در اینده از مساعدت و همراهی وزارت ارشاد‬ ‫و شــورای صنفی نمایش برای جذب مخاطب و فروش بیشتر از‬ ‫طریق ارزان شدن بلیت سینما بهره مند شویم‪ /.‬خبرگزاری صبا‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫سه شنبه ‪14‬تیر‪ 1401‬شماره ‪1235‬‬ ‫پرونده‬ ‫دوراهـیشـنیدنونشـ‬ ‫بهرنگدزفولیزاده‪:‬‬ ‫بهتصویرکشیدناقلیتدغدغهمناست‬ ‫به بهانه اکران «بی صدا حلزون»‪ ،‬گفت وگویــی با بهرنگ دزفولی زاده‬ ‫کارگردانومحسنکیاییبازیگرفیلمداشته ایمکهپیش رویشماست‪.‬‬ ‫ایا پیش از ساخت فیلم‪ ،‬با مقوله کاشت حلزونی اشنا بودید و‬ ‫تحقیقاتیدراینزمینهداشتیدواساساچهشدکهتصمیمگرفتید‬ ‫به این موضوع بپردازید؟‬ ‫پیش از ساخت این فیلم‪ ،‬من به طور خاص با مقوله کاشت حلزونی اشنا‬ ‫نبودماماازانجاکهدرزمینهمعلولیت هایمختلففیلمکوتاهساختهبودم‪،‬‬ ‫کار در این زمینه نیز به نوعی دغدغه من بود‪ .‬در حقیقت به تصویر کشیدن‬ ‫اقلیت در جامعه‪ ،‬همیشه دغدغه من بوده و هست و هنگامی که فیلمنامه‬ ‫«بی صدا حلزون» را خواندم‪ ،‬احســاس کردم از جهــان ارام و بی صدای‬ ‫یدانموماه هادرخصوصاینموضوعتحقیقکردم‪.‬‬ ‫ناشنوایانچیززیادینم ‬ ‫تمتفاوتبهعنوانپدرومادرهستیم؛ الهام‬ ‫مادرفیلمشاهددوشخصی ‬ ‫که تا حدی امکان ارتباط با فضای بیرونی و دیگر افراد جامعه را دارد و سعید‬ ‫که کامال ناشنواست و دواقع نگاه های متفاوتی که نسبت به مقوله کاشت‬ ‫حلزونی دارند‪ .‬جذابیت درام در واقع بر اســاس همین تفاوت هاست‪ .‬در‬ ‫حقیقت اگر هر دوی این شخصیت ها شرایط یکسان و طبعا نگاه مشترکی‬ ‫به این مقوله داشتند‪ ،‬درا ِم ما شــکل نمی گرفت‪ .‬الهام مادری است که تا‬ ‫حدی شــنیدن را تجربه کرده و می خواهد لذت این تجربه را با فرزندش‬ ‫شریک باشد و در مقابل با پدری رو به رو هستیم که هرگز شنوایی را تجربه‬ ‫نکرده و ناشنوایی فرزندش را میراث خود می داند‪ .‬در حقیقت می توان گفت‬ ‫تم فیلم‪ ،‬خودخواهی است و تمامی شخصیت های فیلم به نوعی دچار این‬ ‫ِ‬ ‫خودخواهیهستند؛چهالهامکهبنابهنوعنگاهش‪،‬خوشبختیفرزندشرا‬ ‫در شنیدن می داند و چه سعید که تالش می کند چنین حقی را از کودکش‬ ‫سلب کند‪ .‬حتی برادر سعید هم در این خودخواهی سهم دارد زیرا تمایل‬ ‫و همراهی او در انجام جراحی و کاشت حلزونی صرفا برای برادرزاده اش‬ ‫نیست‪ .‬در واقع او تالش می کند تا مهرشاد دست اخر تبدیل به کسی مانند‬ ‫برادرش نشود که نیاز به حمایت عمویش داشته باشد‪ .‬در این بین تنها‬ ‫شخصیتی که این خودخواهی را درونش نمی توان دید‪ ،‬خو ِد این بچه است‪.‬‬ ‫کمی از انتخاب بازیگران و عوامل فیلم بگویید ایا از ابتدا هانیه‬ ‫توسلیومحسنکیایی رابرایایندونقشدرنظرداشتید؟‬ ‫بله‪ ،‬بازیگرانی که در ذهن داشتم دقیقا همان چیزی بود که در نهایت‬ ‫همکاری با انها شکل گرفت‪ .‬انچه که بیش از همه برای من اهمیت داشت‬ ‫این بود که بازیگر بتواند با میمیک صورت و دست هایش بازی کند‪ .‬در این‬ ‫میانبهنظرمن‪،‬محسنکیاییوهانیهتوسلیجزومعدودبازیگرانی هستند‬ ‫که چنین خصوصیتی دارند و من به شخصه بسیار عالقمند بودم که با انها‬ ‫کار کنم‪.‬‬ ‫البته انتخاب محسن کیایی تا حدی ریسک به نظر می رسید‪.‬‬ ‫به هر حال انتظاری که مخاطب از محسن کیایی روی پرده دارد‪،‬‬ ‫شوروهیجانیاستکهبخشاعظمانبهکالمولحناوبرمی گردد‬ ‫و حاال در «بی صدا حلزون» با نقشــی مواجه هستیم که بنا به‬ ‫ماهیتش‪،‬اساساکالمیادیالوگیندارد‪.‬‬ ‫منبراساستواناییوقدرتیکبازیگر‪،‬نقشیرابرایشانتخابمی کنم‪.‬‬ ‫نوع بازی محسن کیایی همیشه برای من جذابیت داشت‪ .‬فارغ از بحث‬ ‫بازیگری‪ ،‬محسن کیایی شخصیتی بی حاشیه و بسیار دوست داشتنی‬ ‫دارد‪ .‬اتفاقا در فیلم کوتاهی که پیش از «بی صدا حلزون» ساختم‪ ،‬مشتاق‬ ‫بودم با او کار کنم که به دالیلی این اتفاق نیفتاد اما خوشبختانه در «بی صدا‬ ‫حلزون» فرصت این همکاری ایجاد شد‪ .‬به اعتقاد من محسن کیایی بازیگر‬ ‫جسوروباهوشیاست‪،‬بههمینجهتبهنظرمامدکهبرایایننقشبسیار‬ ‫مناسب خواهد بود‪ .‬فارغ از این موارد من شخصا اهل ریسک هستم البته‬ ‫همیشه سعی کرده ام که این خطر کردن همراه با طمانینه باشد‪ .‬من به‬ ‫قدرت و توانایی بازیگران فیلم اعتقاد داشتم و به نظر من همه انها بازیگران‬ ‫جسور و باهوشی بودند چراکه نقش ها‪ ،‬نقش های ساده ای نبودند و امکان‬ ‫داشتکهشخصیت هاانطورکهبایددرنیایند‪.‬درعینحالفیلموفیلمنامه‬ ‫ب مرز قرار داشت و اگر نقش ها به درستی اجرا نمی شدند ممکن‬ ‫به شدت ل ‬ ‫بود فیلم به یک کمدی ناخواسته تبدیل شــود اما حرفه ای بودن عوامل‬ ‫نتیجه خوبی را رقم زد‪.‬‬ ‫«بی صدا حلزون» فیلمی است که حرف دارد‪ .‬این حرف صرفا به جهت موضوع متفاوتی نیست‬ ‫سبا فرجاد‬ ‫خودخواهی‬ ‫که به ان پرداخته است؛ حرفایی دارد از جنس ادم های جهان امروز‪ .‬جهانی که حجم‬ ‫ِ‬ ‫گفت و گو‬ ‫ادم هایش بیشتر می شود‪ .‬در نگاه اول ممکن است فیلم را اشاره به مقوله ای ببینیم که شاید برای‬ ‫خیلی ها تازه باشد؛ موضوعی که همه چیز را در راستای شنوایی یا ناشنوا ماندن کودک قصه پیش می برد‪ ،‬اما واقعیت‬ ‫این است که در «بی صدا حلزون»‪ ،‬مسئله شنیدن یا نشنیدن نیست بلکه انچه اهمیت دارد یا در واقع بهتر است اهمیت‬ ‫داشته باشد‪ ،‬خواست و انتخاب ادم هاست؛ اینکه تحمیلی در کار نباشد‪ ،‬قضاوتی نباشد تا حکمی صادر شود و در تار‬ ‫و پود روابط میان ادم ها‪ ،‬خودخواهی کمرنگ شود‪ .‬بهرنگ دزفولی زاده کارگردان «بی صدا حلزون»‪ ،‬دانش اموخته‬ ‫سینماست اما از انجا که سال ها به عنوان عکاس سینمایی نیز فعالیت داشته‪ ،‬نگاه دقیقی به جزئیات دارد‪ .‬این توجه‬ ‫به جزئیات حتی در میمیک صورت بازیگران‪ ،‬حرکات دست و نگاه و حتی لحن صحبت هایشان‪ ،‬کامال مشهود است‪.‬‬ ‫تفاوت نگاه این فیلمساز را حتی در انتخاب نام و البته موضوعی که در فیلم به ان پرداخته شده است‪ ،‬می توان دید‪.‬‬ ‫«بی صدا حلزون» شاید به گوش مخاطب کمی نااشنا برسد اما کمی که از اغاز فیلم می گذرد‪ ،‬عنوان فیلم رمزگشایی‬ ‫می شود‪ .‬می توان گفت مخاطبی که به تماشای این فیلم می نشیند‪ ،‬با تجربه ای متفاوت از سینما بیرون می اید؛ تجربه‬ ‫جهانی ارام و بی صدا؛ گاهی در ستایش شنیدن و گاهی خواستار ماندن در سکوت و ارامش‪.‬‬ صفحه 4 ‫ـنیدن‬ ‫پرونده‬ ‫درفیلمپیش زمینه ایدربارهرابطهمیانالهاموسعیدنمی بینیم‬ ‫ومخاطبازچراییجداییانهاچیززیادینمی داند‪.‬‬ ‫طبیعتا فیلمســاز به اینکه شــخصیت های قصه اش از کجا امده اند‪،‬‬ ‫سرگذشتوکودکی شانچهبودهاستو‪...‬فکرمی کندامادرفیلمنامه های‬ ‫مینیمال‪،‬گذشتهشخصیت هاتاحدیبیانمی شود‪.‬دراینقصهنیزنکاتی‬ ‫دربارهگذشتهشخصیت هامطرحمی شودامااینکهبخواهیمتاچهحدبهاین‬ ‫موضوعبپردازیم‪،‬انتخابوسلیقهفیلمنامه نویسوفیلمسازاست‪.‬بهباورمن‪،‬‬ ‫صحبتازگذشتهاینشخصیت ها‪،‬کارکردیدرپیشبردایندرامنداشتو‬ ‫اتفاقدرهمانفضاییکهبهتصویرکشیدهشده‪،‬شکلگرفتهاست‪.‬اصوالدر‬ ‫درام هایایرانیعادتبرایناستکههمهچیزگفتهشوداماانچهکهاهمیت‬ ‫دارد موقعیتی است که شخصیت‪ ،‬اکنون در ان قرار دارد‪.‬‬ ‫ایا«بی صداحلزون»درستایششنیدناست؟‬ ‫هدف من این بود که قصه این فیلم‪ ،‬کامال بدون قضاوت بیان شــود و‬ ‫کاشت حلزونی را به عنوان یک راهکار بیان کنم‪ .‬در حقیقت قصد این را‬ ‫نداشتم که فیلم در جایگاهی قرار بگیرد که این مقوله را خوب یا بد نشان‬ ‫دهد‪ .‬در حقیقت بخشی از این قصه در ســتایش شنیدن است اما نکته‬ ‫اینجاست که بعضی ها واقعا عالقه ای به شنیدن نداشتند و جهان ارام و‬ ‫یدادند‪.‬بههمیندلیلمی توانگفتقصهفیلمتقابل‬ ‫ساکتخودراترجیحم ‬ ‫دو جهان متفاوت است؛ جهانی پر از صدا و شنیدن و جهانی ارام و سرشار از‬ ‫سکوت و نشنیدن‪ .‬تالش فیلم‪ ،‬مطرح کردن این موضوع بدون قضاوت بود‬ ‫چراکهمنبهعنوانفیلمسازاجازهصادرکردنهیچحکمیمبنیبردرست‬ ‫یا غلط بودن این موضوع را ندارم‪.‬‬ ‫ما در این فیلم حجم زیادی از رنج هایی را که ناشی از زیست‬ ‫اجتماعی شــخصیت ها در جامعه امروز است‪ ،‬شاهد هستیم؛‬ ‫رنج هاییکهتمام نشدنیمی نمایند‪.‬اینامرچقدربرامدهازشرایط‬ ‫اجتماعیاینروزهایماست؟‬ ‫من معتقدم ادم ها در دنیای امروز تنها به فکر خودشان هستند و شاید‬ ‫دیگرانرانمی بینند‪«.‬بی صداحلزون»شایدتلنگریباشدکهماادم هاصرفا‬ ‫به خودمان فکر نکنیم و مهم تر از همه اینکه دست از قضاوت برداریم‪ ،‬به‬ ‫جای دیگران فکر نکنیم‪ .‬من نمی دانم ما ادم ها از چه وقتی این اجازه را برای‬ ‫خودمان قائل شدیم که جای دیگران تصمیم بگیریم‪ ،‬به جای دیگران‬ ‫فکرکنیموخودخواهیراانتخابکنیم‪.‬جهانیکهازخودخواهی‬ ‫ادم هاپرباشد‪،‬جهانیاستپرازتنهایی‪،‬پرازانسان هایتنها‪.‬‬ ‫محسنکیایی‪:‬‬ ‫سعیددراینفیلمنمایندهناشنوایاناست‬ ‫جهانی که در «بی صدا حلزون» ترسیم می شود‪،‬‬ ‫جهانی ملموس و قابل فهم اســت‪ .‬الهام و سعید دو‬ ‫شــخصیت اصلی فیلم کم شــنوا و ناشنوا هستند‬ ‫اما این حذف شــدن صدا از اثرگذاری نقش ها کم‬ ‫نمی کند‪.‬محسنکیاییکهدراینفیلمایفاگرنقش‬ ‫شخصیتی است که کامال ناشنواست و هرگز‬ ‫تجربه ای از شنیدن نداشته است‪ .‬کیایی‬ ‫که برچسب دوست داشــتنی بودن را‬ ‫همیشه همراه خود دارد‪ ،‬در این فیلم‬ ‫نقش متفاوتی را تجربه می کند اما‬ ‫جذابیت خود در اجرا را همچنان‬ ‫حفظ کرده است‪ .‬ایفای نقش یک‬ ‫فرد ناشنوا از انجا که بازیگر بی هیچ‬ ‫کالمی باید شخصیت را تصویر کند‪،‬‬ ‫طبعا ساده نیســت‪ .‬در حقیقت در ایفای‬ ‫چنین نقشــی‪ ،‬بازیگر باید تمامی تمرکز خود‬ ‫روی میمیک صورت‪ ،‬زبان بدن و حتی کوچک ترین‬ ‫حرکات چشــم و دهان به صورت یکنواخت و کامل‪ ،‬در‬ ‫طول فیلم حفظ کند تا ضرب اهنگ اجرا از خط خود خارج‬ ‫نشود‪ .‬اینها مواردی است که تماشای «بی صدا حلزون» نشان‬ ‫می دهد محسن کیایی به خوبی از عهده ان برامده و به زعم‬ ‫متفاوت بودن‪ ،‬هنوز هم به دل مخاطب می نشیند و همچنان‬ ‫تداشتنیاست‪.‬‬ ‫دوس ‬ ‫پیشازخواندنفیلمنامهوپیشنهادبرایبازیدراین‬ ‫فیلم تا چه حد با مقوله کاشت حلزونی و اساسا جهان‬ ‫ناشنوایاناشنابودید؟‬ ‫حقیقتا پیش از این فیلم اطالع چندانی نداشتم‪ .‬زمانی که‬ ‫بازی در این فیلم به من پیشنهاد شد شروع به تحقیقاتی در‬ ‫این زمینه کردم تا با گفت وگو با افراد اگاه در این زمینه بفهمم‬ ‫که اساسا کاشت حلزونی چیست و چرا در مقابل ان دسته ای‬ ‫موافق و گروهی مخالف هستند‪ .‬از سوی دیگر سعی کردم تا‬ ‫خیلی بیشتر و عمیق تر با جهان ناشنوایان اشنا شوم و با انها‬ ‫سه شنبه ‪14‬تیر‪ 1401‬شماره ‪1235‬‬ ‫‪5‬‬ ‫ارتباط برقرار کنم‪ .‬در حقیقت با ایفای نقش سعید گویی نماینده گروهی‬ ‫از ناشنوایان در این جامعه هستم که عالقه ای به کاشت حلزونی ندارند اما‬ ‫در مقابل کسانی مثل الهام با بازی خانم توسلی‪ ،‬ترجیح می دهند تا با این‬ ‫جراحیچندقدمبهشنیدننزدیکشوند‪.‬‬ ‫نقش شخصیتی ناشنوا تجربه جدیدی برای شما‬ ‫ایفا کردن ِ‬ ‫بود‪ .‬چگونه با این نقش ارتباط برقرار کردید و چه حسی نسبت به‬ ‫شخصیتسعیدداشتید؟‬ ‫اصوالبازیدرنقش هایاینچنینینیازبه فکروتحقیقاتمیدانیدارد‪.‬در‬ ‫اینخصوص‪،‬بنابردرصدشنوایی شان‪،‬افرادبهچندگروهتقسیممی شوند؛‬ ‫به عنوان مثال گروهی به صورت مادرزاد ناشنوا هستند و بعضی ها شنوایی‬ ‫خود را بر حسب یک حادثه از دست داد ها ند‪ .‬هر کدام از این عوامل بر نوع‬ ‫زبان اشاره‪ ،‬ارتباط برقرار کردن و اواهایی که از دهان این افراد بیرون می اید‪،‬‬ ‫تاثیرگذاراست‪،‬بههمیندلیلفرمبازیخانمتوسلیومنطبعامتفاوتبود‬ ‫وماهرکدامتالشکردیمتااینتفاوتراحفظکنیم‪.‬دراینمیانتمرین های‬ ‫زیادی با مربی انجام دادیم که شیوه صحیح استفاده از زبان اشاره و حتی‬ ‫اواهای خاص افراد کم شنوا را یاد بگیریم و اجرا کنیم‪ .‬به رغم اینکه نقش‬ ‫سعیددراینفیلمانچنانزیادنبود‪،‬اماتمامتالشخودمراکردمتابهبهترین‬ ‫نحواینشخصیتراتصویرکنم‪.‬‬ ‫مخاطب شاید همیشه انتظار داشته باشد محسن کیایی را به‬ ‫گونهایرویپردهببیندکهکالموبیانشپرازانرژیوهیجاناست‪،‬‬ ‫اما اینجا در «بی صدا حلزون» با شخصیتی روبه رو هستیم که به‬ ‫جهتناشنوابودنطبعاهیچگونهدیالوگیندارد‪.‬بازیدرایننقش‬ ‫ریسکباالییداشت‪.‬‬ ‫به هر حال هر بازیگری به دنبال تجربه های جدید و نقش های متفاوت‬ ‫است‪ ،‬طبیعتا من هم تجربه های تازه را دوست دارم‪ .‬این طبیعی است که‬ ‫مخاطب در ابتدای امر‪ ،‬هر بازیگر را بر اساس نقشی که در یک ژانر خاص‬ ‫بازی کرده در ذهن خود ثبت می کند اما بازیگر از جایی تصمیم می گیرد‬ ‫خودش انتخاب کند و طیف گسترده تری از نقش ها را تجربه کند‪ .‬برای‬ ‫من هم ایفای نقش های متفاوت از انچه که تا به امروز بازی کرده ام‪ ،‬اولویت‬ ‫دارد‪ .‬در این میان‪ ،‬بازی در نقش سعید برای من تجربه ای متفاوت و جذاب‬ ‫بودن این شخصیت برای مخاطب‪ ،‬برایم اهمیت‬ ‫بود‪ .‬در حقیقت باورپذیر ِ‬ ‫بیشتریداشت‪.‬‬ ‫در «بی صدا حلزون» به ویژه هر چقدر که به پایان فیلم نزدیک‬ ‫می شدیم‪،‬باحجمیازمشکالتورنج هایپی درپیمواجهبودیم‪.‬‬ ‫اینامرچقدربرگرفتهازشرایطکنونیجامعهوتاچهحدمربوطبه‬ ‫قصهفیلمبود؟‬ ‫البته این پرسش را فیلمنامه نویس بهتر می تواند پاسخ دهد اما به اعتقاد‬ ‫من درست است که بطن اصلی این اتفاق جامعه ناشنوایان است‪ ،‬ولی فارغ‬ ‫ازبحثکاشتحلزونی‪،‬شخصیت هایاینداستانبامسائلیدستوپنجه‬ ‫نرم می کنند که هر کدام از افراد جامعه نیز ممکن است روزانه با ان مواجه‬ ‫باشند‪.‬درحقیقتمسائلاجتماعیواقتصادیکهدراینفیلمبهانپرداخته‬ ‫می شود‪،‬صرفامحدودبهناشنوایاننیستوتمامیاقشارجامعهبااندرگیر‬ ‫هستند‪ .‬در حقیقت همه ما‪ ،‬برایند اتفاقاتی هستیم که پیرامون ما و در‬ ‫سطح جامعه رخ می دهد‪ .‬در این میان‪ ،‬یک فرد ناشنوا یا کم شنوا در کنار‬ ‫اینمسئله‪،‬بامشکالتپیرامونیدیگریهممواجهاستواینگونهدغدغه ها‬ ‫را دارد‪ .‬تمامی این اتفاق ها در بستر جامعه ای رخ می دهد که با مشکالت‬ ‫مختلف اجتماعی‪ ،‬اقتصادی و سیاسی روبه روست؛ شاید اگر این قصه در‬ ‫بستر اجتماعی دیگری تصویر می شد‪ ،‬نوع برخورد شخصیت ها با موضوع و‬ ‫سرانجامانهامتفاوتبود‪.‬بههرحال‪،‬افرادیکجامعههمگیمتاثرازشرایط‬ ‫واتفاقاتپیرامونخودهستند‪.‬‬ ‫هنگامی که بازی در نقش کاراکتر سعید به شما پیشنهاد شد‪،‬‬ ‫انتخابعواملفیلمانجامشدهبود؟شمامی دانستیدکهنقش های‬ ‫مقابلشماراچهکسانیبازیمی کنند؟‬ ‫تا انجا که می دانم من از اولین کســانی بودم که به این کار پیوستم و‬ ‫دیگر دوستان کم کم به مجموعه عوامل اضافه شدند‪ ،‬البته با خانم توسلی‬ ‫صحبت هاییشدهبود‪.‬‬ ‫درفیلم‪،‬هیچپیش زمین هفکریدربارهرابطهمیانالهاموسعید‬ ‫نمی بینیمومخاطبازچراییجداییانهاچیززیادینمی داند‪.‬به‬ ‫نظرشماایننکتهتاثیریدردریافتقصهازسویمخاطبندارد؟‬ ‫قصه فیلم اصال مربوط به گذشته شخصیت ها نیست‪ .‬در درام نویسی‬ ‫مدرن عموما به دنبال علت و معلول ها نیســتیم و قرار نیست که حتما از‬ ‫گذشته ادم های داستان چیزی بدانیم‪ ،‬مهم این است که در حال حاضر‬ ‫چه موضوعی دارد اتفاق می افتد‪ .‬در واقع صرفا یک برش از جهان و زندگی‬ ‫شخصیت ها را می بینیم‪ .‬مثال در این قصه‪ ،‬چالش داستان بر سر موضوع‬ ‫کاشتحلزونیوفرزندخانوادهاستواهمیتینداردکهدرگذشتهچهاتفاقی‬ ‫افتاده است‪ .‬در واقع اگر قرار بر این بود که چالش میان این زن و شوهر ناشنوا‬ ‫راببینیمقصهتغییرمی کردوتبدیلمی شدبهقصهالهاموسعیداما«بی صدا‬ ‫حلزون» قصه اتفاقی است که قرار است برای مهرشاد رخ دهد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫سه شنبه ‪14‬تیر‪ 1401‬شماره ‪1235‬‬ ‫«غمی دگر» به یاد متروپل‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫نمایشگاه عکس «غمی دگر» به مناسبت چهلمین روز حادثه متروپل با اثاری از ‪ ۱۲‬عکاس خوزستانی‬ ‫که نخستین ساعات حادثه در موقعیت ان حضور داشتند برپا شده است‪ ۳۶ .‬اثر از این عکاسان در نمایشگاه‬ ‫«غمی دگر» در معرض دید عالقه مندان قرار داده شده است‪ .‬گرداورنده این اثار مرتضی جابریان است و در این‬ ‫نمایشگاه عکس هایی از امین نظری‪ ،‬علی محمدی‪ ،‬محمد امین انصاری‪ ،‬فاطمه رحیماویان‪ ،‬حسین عبداهلل‬ ‫یزاده‪،‬مرتضیجابریان‪،‬رضاسلیمانی‪،‬سیدخلیلموسوی‪،‬شایانحاجی نجف‬ ‫اصل‪،‬میالدحمادی‪،‬موناصیاف ‬ ‫و هادی ابیار به نمایش درامده است‪ .‬عالقمندان می توانند از دوشــنبه ‪ ۱۳‬تیر الی ‪ ۲۹‬تیر به جز روزهای‬ ‫پنجشنبه ها و جمعه ها از ساعت‪ ۹‬الی‪ ۱۸‬به حوزه هنری واقع در خیابان سمیه مراجعه کنند‪.‬‬ ‫روند دگرگونی های شعر نیما یوشیج‬ ‫نشر نیلوفر ســومین چاپ کتاب «داســتان دگردیسی‪ :‬روند‬ ‫دگرگونی های شعر نیما یوشیج» نوشــته نیما یوشیج را در ‪۴۰۸‬‬ ‫صفحه و بهای ‪ ۱۶۵‬هزار تومان منتشــر کرد‪ .‬نخستین چاپ این‬ ‫کتاب در سال ‪ ۱۳۸۳‬در دســترس مخاطبان قرار گرفته بود‪ .‬این‬ ‫کتاب داستان دگرگونی های شــعر نیما و نیمایی را در خطوط و‬ ‫جنبه های گوناگون شــکل‪ ،‬زبان‪ ،‬تصویر‪ ،‬فرم‪ ،‬نگرش و‪ ...‬دنبال‬ ‫می کند و حاصل سی سال تدریس و تامل حمیدیان نویسنده این‬ ‫اثر در ان است‪ .‬کار حمیدیان در این اثر به طور عمده مبتنی بر نقد‬ ‫عملی یا کاربردی و نظریه عینی بوده اســت‪ .‬مطالب این کتاب با‬ ‫توجه به اهداف ان در اصل نقد و تحلیل است اما از جنبه تحقیقی‬ ‫نیز قابل توجه اســت و یکی از بهترین کتاب ها در شناخت شعر و‬ ‫نظریه های نیما یوشیج است‪ .‬منظوم ه قص ه رنگ پریده اولین کتاب‬ ‫شعر نیما بود که مخالفت شعرای بزرگ ان زمان را برانگیخت‪ .‬این‬ ‫شاعران عموماً سنتی و پیرو سبک قدیم بوده اند و این سبک جدید‬ ‫را نمی پســندیدند‪ .‬از میان انان می توان به ملک الشعرای بهار و‬ ‫مهدی حمیدی شیرازی اشاره کرد‪ .‬یوشیج در ابتدای کارش بسیار‬ ‫مورد انتقاد قرار گرفت و بسیاری از اشعارش حتی به چاپ نرسیدند‪.‬‬ ‫بدعت او در هنر شعر برای شاعران ســنتی و حتی دوست داران‬ ‫شعر ازاردهنده بود‪ .‬اما نیما در برابر تمام این حمالت و بی مهری ها‬ ‫مقاومت کرد و در نهایت توانست به شــعر نوی فارسی رسمیت‬ ‫ببخشد و امروزه تمام شاعران شعر نو به او مدیون اند‪/ .‬خبرگزاری مهر‬ ‫معرفی شورای سیاستگذاری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان‬ ‫عبدالرضا سهرابی مدیر مرکز هنرهای تجسمی و رییس شورای سیاستگذاری بیست و نهمین جشنواره‬ ‫هنرهای تجسمی جوانان با صدور احکامی کاظم چلیپا هنرمند و مدرس نقاشی‪ ،‬محمدمهدی رحیمیان‬ ‫استادیار رشته عکاسی‪ ،‬علی اشــرف صندوق ابادی مدرس خوشنویسی‪ ،‬فرزاد ادیبی مدرس گرافیک‪،‬‬ ‫نظام الدین امامی فر دانشیار دانشکده هنر دانشگاه شاهد‪ ،‬محمدرضا دوست محمدی طراح گرافیک و عضو‬ ‫هیات علمی دانشکده هنرهای زیبا‪ ،‬صدیقه احمدی مدرس نگارگری‪ ،‬عبدالرحیم سیاهکارزاده و محمد‬ ‫خراسانی زاده را به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره منصوب کرد‪ .‬بیست و نهمین جشنواره‬ ‫هنرهای تجسمی جوانان شهریور ماه ‪ ۱۴۰۱‬در تهران برگزار می شود‪.‬‬ ‫خبر خوش برای روزنامه ها‬ ‫ایمــان شمســایی مدیرکل‬ ‫مطبوعــات و خبرگزاری هــای‬ ‫داخلــی خبــری خــوش برای‬ ‫رســانه ها دارد‪.‬او در توضیح این‬ ‫خبر گفت‪ :‬به منظــور حمایت از‬ ‫رســانه های مکتــوب‪ ،‬کاغذ را با‬ ‫نرخ بسیار مناسب و کمتر از رقم‬ ‫موجود در بازار در نظر گرفتیم که‬ ‫اماده ترخیص از گمرک نوشــهر‬ ‫است و ان شاءاهلل مصرف یک سال‬ ‫مطبوعات را پوشش می دهد‪.‬‬ ‫ایمان شمسایی که ‪ ۹‬ابان ماه‬ ‫ســال ‪ ۱۴۰۰‬به عنوان مدیرکل‬ ‫مطبوعــات و خبرگزاری هــای‬ ‫داخلی منصــوب شــد‪ ،‬درباره‬ ‫کارویژه این روزهــای معاونت مطبوعاتی صحبــت کرد و یک خبر‬ ‫خوش برای رسانه ها به این شرح اعالم کرد‪ :‬خبر خوب این است که‬ ‫ما کاغذ مطبوعات را با نرخ بسیار مناســب برای حمایت از نشریات‬ ‫وارد کرده ایم که اماده ترخیص اســت و ان شاءاهلل مصرف یک سال‬ ‫مطبوعات را پوشش می دهد‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬بار این کاغذها در بندر نوشــهر تخلیه شــده است و‬ ‫منتظر کارهای اداری ان هستیم‪.‬‬ ‫نکته ای که وجود دارد این است‬ ‫که ما خودمان مســتقیم کاغذ را‬ ‫به دســت مصرف کننده خواهیم‬ ‫رســاند و به نشــریات سهمیه‬ ‫می دهیم‪ .‬شمســایی همچنین‬ ‫درباره میزان ســهمیه نشریات‬ ‫اظهار کــرد‪ :‬فرم اعــام وصول‬ ‫نشریات که طبق قانون از سوی‬ ‫صاحبان امتیــاز تحویل معاونت‬ ‫مطبوعاتی و ادارات کل فرهنگ و‬ ‫ارشاد اسالمی استان ها می شود‬ ‫و نیز تکمیل فــرم خوداظهاری‬ ‫نشریات برای مصرف اردیبهشت‬ ‫ماه ان ها به عالوه بررســی های‬ ‫میدانی ای که از چاپخانه ها شــروع کردیم‪ ،‬معیار ما برای تخصیص‬ ‫ســهمیه خواهد بود‪ .‬مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی‬ ‫گفت‪ :‬به هر حال انچه مصرف واقعــی کاغذ روزنامه هایی را که برای‬ ‫ان ها مشتری وجود دارد مشخص می کند‪ ،‬مصرف ان ها در اردیبهشت‬ ‫ماه است و طبق همین مصرف و بررسی های میدانی خودمان‪ ،‬میزان‬ ‫سهمیه ها را اعالم می کنیم‪/.‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫ابرازتاسفعلینصیریانازحذفادبیاتازکنکور‬ ‫انتخاببرترین هایطراحیصحنهولباستئاتر‬ ‫انتشار «رهگذر» با شعری از محمدعلی بهمنی‬ ‫علی نصیریان که این روزها نقش یک ســردار مغول در جریان حمله‬ ‫به نیشابور و جریان کتاب سوزی را در کنسرت ‪ -‬نمایش «سیصد» بازی‬ ‫می کند‪ ،‬با ابراز تاســف از حذف ادبیات از کنکور بیان کرد ‪ :‬زبان و ادبیات‬ ‫فارسی هویت و بخشی از شناسنام ه ماست‪ .‬شعر ما هزار سال قدمت دارد‬ ‫و این ها میراثی بسیار ارزند ه از لحاظ تفکر‪ ،‬اخالق‪ ،‬زندگی و زبان است‪ .‬هر‬ ‫اقدامی که به حذف اموزش این ها منجر شود از نظر من نامطلوب است‪ .‬او‬ ‫افزود‪ :‬این وظیفه دولت و اموزش و پروش است که پاسبان و نگهبان زبان‬ ‫فارسی باشد‪ .‬همچنین از جایی مثل فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم‬ ‫باید در این مورد سوال پرسیده شود که چه اقدامی در مقابل این نوع اتفاق ها‬ ‫انجام می دهند‪ .‬بخش عمده هویت ما زبان و ادبیات است؛ ادبیات جزئی‬ ‫از زندگی مردم ایران است و حتی قبرستان ها را که نگاه کنید‪ ،‬می بینید‬ ‫که روی بیشتر سنگ قبرها شعر نوشته شده است بنابراین فکر می کنم‬ ‫هرانچه منجر به حذف یا کم شدن جایگاه اموزش زبان و ادبیات فارسی‬ ‫شود به هویت واقعی یک ایرانی و بویژه بچه ها لطمه می زند‪ /.‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫انجمن طراحان صحنه و لباس تئاتر‪ ،‬از میان طراحان صحنه‬ ‫و لباس‪ ،‬برگزیدگان ســال را انتخاب می کنند و در این راســتا‬ ‫یک گروه کارشناسی داوری به تماشــای نمایش های متقاضی‬ ‫می نشیند و پس از بررسی و کارشناسی در قالب برگزیدگان سال‬ ‫طراحی‪ ،‬اثار ارزشمند را معرفی خواهند کرد‪.‬‬ ‫شرایط داوری اثار به این شرح است‪:‬‬ ‫طراحان صحنه و لباس تئاتر‪ ،‬با هماهنگی قبلی درخواست خود‬ ‫را مبنی بر داوری و ارزشیابی اثار خود به همراه دعوت نامه و یا بلیت‬ ‫نمایش برای‪ ۵‬نفر تیم داوری به روابط عمومی انجمن طراحان صحنه‬ ‫و لباس خانه تئاتر ارائه می کنند و سپس اعضای داوری به تماشای‬ ‫نمایش خواهند نشست‪ .‬در پایان سال در دو بخش طراحی صحنه و‬ ‫لباس‪ ،‬در هر بخش‪ ۳‬نفر و جمعا‪ ۶‬نفر به تشخیص تیم داوری از طرف‬ ‫انجمن مورد تقدیر قرار خواهند گرفت‪ .‬همچنین به تشخیص تیم‬ ‫داوری از بعضی اثار تقدیر به عمل خواهد امد‪.‬‬ ‫«رهگذر» میل به جاودانگی را در ذهن مخاطب رقم می زند‪ .‬اثر‬ ‫«رهگذر» از البوم «هشت انتخاب» اســت که در پیش تولید به سر‬ ‫می برد و به زودی فرایند دکوپاژ ویدیوارت این قطعه اغاز می شود‪.‬‬ ‫این قطعه که شعر و موسیقی ان مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی‬ ‫را دارد‪ ،‬توسط حسین پور با ســازهای گیتار الکتریک‪ ،‬گیتار بیس‪،‬‬ ‫درامز‪ ،‬کیبورد‪ ،‬پیانو‪ ،‬چلو‪ ،‬گیتار اکوستیک خلق شده است‪ .‬میکس و‬ ‫مسترینگ این کار نیز برعهده رامین حسین پور بوده است‪.‬وی خالق‬ ‫اثر ویدیوارت «صورتگر» با شعری از موالنا است که این قطعه از البوم‬ ‫«گنجور» گزیده اشعار شعرای فقید ایران است‪ .‬البوم «گنجور» نیز‬ ‫به زودی در دست نشــر قرار می گیرد و از البوم «گنجور» سه قطعه‬ ‫با نام «صورتگر»‪« ،‬واقف» و «تقدیر» دارای مجوز رســمی از دفتر‬ ‫موسیقی هستند‪.‬ویدیوارت «صورتگر» تاکنون در بیش از ‪ ۳۵‬رقابت‬ ‫بین المللی شرکت کرده و موفق به دریافت جوایز بین المللی متعددی‬ ‫شده است‪.‬‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫تدارک پرواز همای‬ ‫برای اجراهای متفاوت تئاتر و موسیقی‬ ‫سه شنبه ‪14‬تیر‪ 1401‬شماره ‪1235‬‬ ‫‪7‬‬ ‫پرواز همای خواننده موسیقی دستگاهی و مقامی درباره اخرین فعالیت های موسیقایی خود‬ ‫عنوان کرد‪ :‬همان طور که می دانید در یکی از دو تیتراژ سریال ماه رمضانی «مسافران شهر» که‬ ‫از شبکه پنج سیما پخش شد‪ ،‬اولین همکاری من و بابک زرین اهنگساز خوب موسیقی تلفیقی و‬ ‫دستگاهیرقمخورد‪.‬اینهمکاریبهقدریبرایمنواودلنشینبودکهتصمیمگرفتیمقطعه«حکایت‬ ‫دل» را به یک تیتراژ تلویزیونی منحصر نکنیم و با اضافه کردن چند قطعه‪ ،‬یک البوم موسیقی با همین‬ ‫ناممنتشرکنیم‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬عمده قطعه های البوم «حکایت دل» که شامل حدود ‪ ۱۰‬قطعه خواهد بود اماده است‬ ‫و با تکمیل روند تنظیم تمام قطعه ها به زودی منتشر خواهد شد‪ .‬همای با بیان اینکه اهنگسازی و تنظیم‬ ‫این البوم توسط بابک زرین انجام شده است‪ ،‬درباره اشعار استفاده شده در این البوم توضیح داد‪« :‬حکایت‬ ‫دل» یک البوم تلفیقی است به این دلیل که از موسیقی کالسیک و دستگاهی در کنار هم استفاده شده‬ ‫است و البته گاهی هم رگه هایی از موسیقی پاپ در ان دیده می شود و استفاده از اشعار خیام نیشابوری و‬ ‫شعرایمعاصرمانندحسینمنزویدراینالبومیاعثشدهکهفضاییمتفاوتازتمامالبوم هاییکهتاکنون‬ ‫منتشر کرده ام‪ ،‬در «حکایت دل» شاهد باشیم‪.‬‬ ‫خواننده البوم «در شب گیسوان تو» درباره همکاری با بابک زرین گفت‪ :‬بابک زرین از انجایی که گیالنی است‬ ‫و همشهری من است‪ ،‬تشابه های هنری زیادی از نظر فکری‪ ،‬فرهنگی و فعالیت های موسیقایی با هم داریم و بعد از‬ ‫تولید قطعه «حکایت دل» تصمیم گرفتیم این قطع ه را در کنار دیگر قطعه ها تبدیل به یک البوم منسجم کنیم‪ .‬بابک‬ ‫زرین با خواننده های مطرح بسیاری در خارج و داخل از ایران فعالیت کرده است و همکاری من با او یکی از نکات مثبتی‬ ‫است که در سال‪ ۱۴۰۱‬میسر شد و البوم «حکایت دل» را که در حال ضبط و تنظیم است به زودی منتشر خواهیم کرد‬ ‫و بعد از این البوم چند البوم دیگر به همراه قطعه های متعددی را که در سال های کرونایی و قبل از البوم تولید کرده ام‬ ‫منتشر خواهم کرد‪ .‬همای که در حال حاضر در شهرهای مختلف کشور روی صحنه می رود‪ ،‬عنوان کرد‪ :‬بعد از تور‬ ‫کنسرت شهرهای مختلف‪ ،‬در تابستان اجراهای متفاوتی از موسیقی و تئاتر را در تهران و شهرهای دیگر اجرا خواهم‬ ‫کرد و این اجراها با توجه به استقبال مخاطبان ادامه دار خواهد بود‪ .‬خواننده البوم «مالقات با دوزخیان» درباره‬ ‫قطعه های جدیدی که به زودی منتشر خواهد کرد‪ ،‬توضیح داد‪ :‬به تازگی قطعه ای به نام «دیدار اشنا» با شعری‬ ‫از حافظ و اهنگسازی خلیل حاتمی کیا منتشر کرده ام که تجربه ای موفق و دلنشین برای من بود‪ ،‬بعد از این‬ ‫کار هم قطعه های متفاوتی را منتشر خواهم کرد که در تمام دو سال قرنطینه کرونا ان ها را با اهنگسازان‬ ‫متفاوتی تولید کرده ام‪ .‬در ضمن دو البوم دیگر هم در دست انتشار دارم که تا پایان سال جاری ان ها را‬ ‫هم به مخاطبان ارائه خواهم کرد‪ .‬وی در پایان عنوان کرد‪ :‬هر کسی می تواند که بگوید سطح موسیقایی‬ ‫فردی خوب یا بد است‪ ،‬زیرا موسیقی سلیقه ای است ولی باید بدانیم که موسیقی با سینما متفاوت‬ ‫است‪ .‬هر کس می تواند از یک نوع موسیقی و یک رنگ صدا خوشش بیاید‪/ .‬خبرگزاری صبا‬ ‫به خاطر هیو جکمن ماسک بزنید!‬ ‫ضرورت استفاده از ماسک در سالن های نمایش برادوی سرانجام از‬ ‫بین رفت‪ ،‬در حالی که خطر بازیگران را تهدید می کند‪.‬‬ ‫به این ترتیب استفاده از ماسک در همه ‪ ۴۱‬سالن نمایش برادوی‬ ‫دیگر اختیاری خواهد بود‪ .‬این در حالی است که استفاده از ماسک در‬ ‫مکان های شلوغ و پرتجمع مانند مترو و اتوبوس هنوز برقرار است‪.‬‬ ‫تماشاخانه های برادوی و مالکان و تهیه کنندگان خصوصی تاکید‬ ‫داشتند که اجباری بودن استفاده از ماسک موجب شده تا وضعیت‬ ‫فروش بلیت انها همچنان پایین بماند‪ .‬با این حال برخی از هنرمندان‬ ‫هنوز معتقدند برای دور نگه داشتن بازیگران و گروه تولید‪ ،‬پیشگیری‬ ‫باید هنوز اولویت نخست باشد‪.‬‬ ‫برادوی گفته است این سیاست به صورت ماهانه ارزیابی می شود‪،‬‬ ‫هرچند هنوز تماشاگران تشویق می شوند در سالن های نمایش ماسک‬ ‫داشته باشند‪.‬‬ ‫در ماه مارس (اسفند) گفته شــده بود تا ‪ ۳۰‬اوریل این ضرورت‬ ‫ادامه می یابد و در ان زمان نیز تا اغاز جوالی استفاده از ماسک باز هم‬ ‫تمدید شده بود‪.‬‬ ‫در ماه می (اردیبهشت) بیشتر سالن های برادوی الزام ارائه مدارک‬ ‫واکسیناسیون تماشــاگران را برداشتند و در حالی که اجباری بودن‬ ‫ماسک در سینماها و رستوران های نیویورک مدتی بود حذف شده‬ ‫بود‪ ،‬اما در برادوی این امر هنوز اجباری بود‪.‬‬ ‫رئیس اتحادیه ســالن های تئاتر برادوی بــا تاکید بر اینکه‬ ‫میلیون ها نفر به تماشای هفتاد و پنجمین دوره اهدای جوایز‬ ‫تونی نشستند تا نشان دهند چقدر به جادوی نمایش باور دارند‪،‬‬ ‫گفت از زمان بازگشایی برادوی در پاییز گذشته میلیون ها نفر‬ ‫حضور در سالن های نمایش را دوباره تجربه کردند‪.‬‬ ‫با این حال وی توضیحی دربــاره امار فروش‬ ‫نداد و واقعیت این اســت که امار فروش بلیت‬ ‫در فصل ‪ ۲۰۲۱‬تا ‪ ۲۰۲۲‬بیــش از ‪ ۵۰‬درصد‬ ‫پایین تر از قبل است و بســیاری از نمایش ها‬ ‫به دلیل شــیوع بیماری در بازیگران یا خدمه‬ ‫تولید اجراهایشان را لغو کردند و درامد هفته‬ ‫منتهی به ‪ ۱۹‬ژوئن برادوی به ‪ ۲۹‬میلیون‬ ‫دالر کاهش یافت‪.‬‬ ‫هفته پیش تســت کووید هیو جکمن که در حال حاضر در «مرد‬ ‫موسیقی» بازی می کند دوباره مثبت شد و وی نقش خود را به مکس‬ ‫کلیتون داد‪ .‬همین امر موجب شد تا نیویورک تایمز با برداشته‬ ‫شدن ضرورت استفاده از ماسک با انتشار مطلبی با عنوان‬ ‫«به خاطر هیو جکمن ماسک بزنید» از مردم بخواهد به‬ ‫صورت خودخواســته این امر را ادامه دهند‪ .‬هفته پیش‬ ‫هم ‪ ۶‬نفر از گروه ‪ ۱۱‬نفــره بازیگران نمایش «لحظه ها»‬ ‫بیمار شــدند که یکی از انها بلر براون ‪ ۷۰‬و چند ساله بود‬ ‫که از اغاز کووید تاکنون با دقــت زیاد از حضور‬ ‫در مراکز عمومی اجتناب کرده بود‪ .‬قدیمی‬ ‫بودن ســالن های نمایش برادوی و بدون‬ ‫پنجره بــودن انها که اغلــب هم امکان‬ ‫تهویه درستی ندارند‪ ،‬از عواملی است که‬ ‫عوامل صحنه را از برداشتن ماسک ها‬ ‫بیمناک کرده است‪/ .‬خبرگزاری مهر‬ صفحه 7 ‫واکنش عجیب خواننده پاپ به اعتراض یک طرفدار‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫معاون سردبیر‪ :‬نغمه دانش اشتیانی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫گرشا رضایی خواننده موســیقی پاپ‪ ،‬جمعه ‪ 10‬تیر کنسرتی را در‬ ‫زاهدان برگزار کرد‪ .‬در این کنسرت که فیلم ان به تازگی منتشر شده‪،‬‬ ‫یک مخاطب حاضر در ســالن داد می زند و از این خواننده درخواست‬ ‫می کند که پلی بک نخواند‪.‬‬ ‫در پاسخ به این درخواست گرشا رضایی از فرد می پرسد ایا می دانی‬ ‫پلی بک چیست؟ و زمانی که با پاســخ مثبت این فرد مواجه می شود‪،‬‬ ‫ادامه می دهد پسر خوبم‪ ،‬کوچولوی من‪ ،‬عمو‪ ،‬کالس چندمی؟‬ ‫اما ماجرا به همین جا ختم نمی شــود و چندین دقیقه بعد‪ ،‬گرشــا‬ ‫رضایی توهین به مخاطب را شروع می کند و همان درخواست را تکرار‬ ‫می کند‪.‬‬ ‫در دقایق پایانی کنســرت نیز این خواننــده می گوید‪« :‬بعضی ها‬ ‫می خواهند بگویند ما هم بلدیم‪ ،‬همین االن این فرد را بیاورم روی استیج‬ ‫و دو سوال از او بپرسم‪ ،‬ایزی الیف الزم می شود‪».‬‬ ‫گرشا رضایی خواننده‪ ،‬نوازنده و اهنگســاز پاپ در دو ماه اخیر در‬ ‫شهرهای همدان‪ ،‬ارومیه‪ ،‬کیش و تهران به برگزاری کنسرت پرداخته‬ ‫است‪.‬‬ ‫همچنین وی به تازگی در سالن میالد نمایشگاه بین المللی تهران‬ ‫اجرای داشته است‪ / .‬خبرانالین‬ ‫چیدمان های عظیم هنری در کنار اهرام مصر‬ ‫نمایشگاه «ابدیت اینجاست» بار دیگر در «فالت جیزه» ‬ ‫واقع در مصر برگزار می شود‪.‬‬ ‫این نمایشگاه هنری از ‪ ۲۷‬اوت تا ‪ ۳۰‬نوامبر برگزار خواهد‬ ‫شد و در جریان ان اثار هنری ال ســید هنرمند تونسی ـ‬ ‫فرانسوی‪ ،‬جی ار هنرمند فرانســو‪ ،‬احمد کارالی هنرمند‬ ‫مصری و ناتالی کالرک هنرمنــد امریکایی ـ بریتانیایی به‬ ‫نمایش گذاشته خواهد شد‪ .‬این نمایشگاه‪ ،‬نخستین بار در‬ ‫اوت سال گذشته در «فالت جیزه » و با نمایش چیدمان های‬ ‫برپایینمایشگاهنقاشی هایمسعودکیمیایی‬ ‫عظیم و سایر اثار هنری هنرمندان مصری و خارجی برگزار‬ ‫شد‪ .‬در طول سه هفته ‪ 500‬هزار نفر از این نمایشگاه بازدید‬ ‫کردند‪ .‬جی ار هنرمند فرانســوی که در نمایشگاه پیشین‬ ‫حضور داشت‪ ،‬در نمایشگاه دوم نیز شرکت خواهد کرد‪.‬‬ ‫اثر هنری او دست عظیمی که یک عکس از هرم را نگه‬ ‫داشته است به تصویر می کشــید‪ .‬با تماشای این عکس از‬ ‫زاویه مناسب‪ ،‬به نظر می رسید بخشی از هرم از ان جدا شده‬ ‫است‪/.‬خبرگزاری ایسنا‬ ‫نمایشگاه انفرادی نقاشی های مسعود کیمیایی امروز ‪ ۱۴‬تیرماه در گالری اریانا‬ ‫افتتاح می شود و تا ‪ ۲۰‬تیرماه نیز ادامه دارد‪.‬‬ ‫پیش تر ‪ ۶‬اذر ماه ســال گذشــته ‪ ۲۱‬اثر از نقاشــی های این کارگردان برای‬ ‫نخستین بار در گالری گلستان به نمایش درامده بود؛ اثاری که همگی به سبک‬ ‫ی داشتند که‬ ‫فگوراتیو ارائه شده بودند و المان هایی از دنیای ذهنی و حتی فیلم های ‬ ‫این هنرمند ساخته است‪ .‬حال دومین نمایشگاه انفرادی این هنرمند نیز برپا شده‬ ‫و عالقه مندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه همه روزه به جز شنبه ها از‬ ‫ساعت ‪ ۱۷‬تا ‪ ۲۱‬به نشانی تهران‪ ،‬الهیه‪ ،‬انتهای خیابان مریم شرقی‪ ،‬ابتدای خیابان‬ ‫فرشته (شهید فیاضی)‪ ،‬شماره ‪ ۹‬مراجعه کنند‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1623

روزنامه صبا 1623

شماره : 1623
تاریخ : 1403/01/20
روزنامه صبا 1622

روزنامه صبا 1622

شماره : 1622
تاریخ : 1403/01/19
روزنامه صبا 1621

روزنامه صبا 1621

شماره : 1621
تاریخ : 1403/01/18
روزنامه صبا 1620

روزنامه صبا 1620

شماره : 1620
تاریخ : 1402/12/28
روزنامه صبا 1619

روزنامه صبا 1619

شماره : 1619
تاریخ : 1402/12/27
روزنامه صبا 1618

روزنامه صبا 1618

شماره : 1618
تاریخ : 1402/12/26
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!