روزنامه صبا شماره 1235
روزنامه صبا شماره 1235
روزنامه صبا شماره 1235
سیمنا
سه شنبه 14تیر 1401شماره 1235
سه شنبه| 14تیر 5 |1401جوالی 5 |2022ذی الحجه |1443
سال دهم| شماره 8 |1235صفحه| 5000ناموت|
1
دو راهـی
شـنیدن و نشـنیدن
گفت و گوهایی با کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی «بی صدا حلزون»
شناورسازی بلیت برای تمام فیلم ها قابل اجراست
صفحه 3
تدارک پرواز همای برای اجراهای متفاوت تئاتر و موسیقی
صفحه 7
برپایی نمایشگاه نقاشی های مسعود کیمیایی
عکس :مریم مجد
صفحه .8 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
سه شنبه 14تیر 1401شماره 1235
اکران «بی همه چیز» در کردستان عراق
فیلمسینمایی«بیهمهچیز»بهکارگردانیمحسنقراییبهتهیه کنندگیجوادنوروزبیگی،نویسندگی
مشترکمحسنقراییومحمدداوودیوبابازیپرویزپرستویی،هدیهتهرانی،هادیحجازی فر،بارانکوثری،
مهتابنصیرپور،پدرامشریفی،اللهمرزبان،بابککریمی،فریدسجادیحسینی،زهیریاریو...ازروزپنجشنبه
۱۶تیر ( ۷جوالی )۲۰۲۲در سینما «سالم» در شهر سلیمانیه ،در سینما «امپایر» در پردیس سینمایی
«فامیلی مول» در شهر اربیل و نیز در سینما «دهوک مول» در شهر دهوک در کردستان عراق اکران می شود.
درخالصهداستانفیلمامدهاست:درروستاییپیشازانقالب،فردیخا نزادهبانامامیربهعنوانقاضیمحلی
در روستا فعالیت می کندوبهخاطر سابقهخوبیکهداشته ،مردمبه او اعتمادکاملدارند.
فراخوان چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر عید قربان منتشر می شود
مجتبی امینی دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر درباره زمان اعالم فراخوان این دوره از
جشنواره عنوان کرد :طی ۲ماه گذشته جلسات کارشناسی متعددی را برای اماده سازی فراخوان این دوره
از جشنواره برگزار کردیم و با اسیب شناسی دوره های گذشته ،به نسخه نهایی رسیدیم که روز یکشنبه۱۹
تیرماه همزمان با عید قربان منتشر خواهد شد .وی ادامه داد :با توجه به بین المللی شدن این دوره از جشنواره
فراخوان در ۲بخش ملی و بین الملل اماده شده است .دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر از
اغاز به کار دبیرخانه جشنواره خبر داد و گفت :برای برگزاری یک جشنواره باشکوه در گرامیداشت سالگرد
پیروزی انقالب اسالمی برنامه ریزی شده و کارها مطابق با زمان بندی صورت گرفته در حال انجام است.
«مینیون ها» گیشه را گرفتند
انیمیشن «مینیون ها :ظهور گرو» در این اخر هفته از ۶۱بازار بین المللی که در اختیار داشت
93/7میلیون دالر فروش کرد و یکی از بهترین افتتاحیه ها را در دوران همه گیری کرونا برای
یکفیلمانیمیشنرقمزد.مجموعهفروشاینانیمیشنکهپنجمینقسمتازفرنشایزمحبوب
یونیورسال با نام «من نفرت انگیز» است ،با احتساب فروش ۱۰۸میلیون دالری اش در امریکا،
از ۲۰۰میلیون دالر در گیشه فراتر رفت« .مینیون ها :ظهور گرو» در امریکای شمالی در اولین
اخر هفته اکران خود ۱۰۸میلیون دالر فروش کرد و به نظر می رسد تا روز دوشنبه ۴جوالی
این رقم به127/9میلیون دالر برسد« .مینیون ها» در بریتانیا ،مکزیک ،المان ،اسپانیا ،برزیل،
اندونزی و ارژانتین نیز به ترتیب 3/4 ،2/3 ،3/6 ،4/8 ،12/4 ،12/9و 3/3میلیون دالر فروش
کرد« .مینیون ها :ظهور گرو» که دنباله ای بر فیلم پیش درامد اسپین اف مینیون ها ()۲۰۱۵
و پنجمین قسمت در فرنشایز «من نفرت انگیز» است ،از حضور بازیگران نامداری چون الن
ارکین ،جولی اندروز ،ژان-کلود ون دام ،استیو کرل و دنی ترخو به عنوان صداپیشه بهره می برد.
در این هفته فروش فیلم «دنیای ژوراسیک :قلمرو» نیز در بازار جهانی از ۸۰۰میلیون دالر فراتر
رفت .این فیلم در حال حاضر جزو معدود فیلم های هالیوودی است که در چین روی پرده رفته
و در انجا ۱۳۱میلیون دالر فروش داشته است .در این هفته فیلم «تاپ گان :ماوریک» نیز در
ششمیناخرهفتهاکرانخوددرسینماهااز ۶۵بازاربینالمللیکهدراختیارداشت ۳۷،میلیون
دالر فروش کرد که نسبت به اخر هفته قبل از ان ،به میزان ۱۶درصد افت فروش داشت .این
فیلم با بازی تام کروز تا به این لحظه ۵۴۴میلیون دالر در گیشه بین المللی و ۵۷۰میلیون دالر
در امریکای شمالی بدست اورده است« .تاپ گان :ماوریک» دومین فیلم دوران کرونا (پس از
«مرد عنکبوتی :راهی به خانه نیست» محصول سونی با فروش 1/9میلیارد دالر در گیشه) است
که فروشش از ۱میلیارد دالر عبور کرده است /.خبرگزاری صبا
جمشیدجهان زادهبازیگرپیشکسوتدربیمارستان
پیتوک از چهارشنبه روی پرده می رود
فصل سوم «ضد» وارد پیش تولید شد
مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت از بستری شدن جمشید
جهان زاده بازیگر پیشکسوت ســینما ،تئاتر و تلویزیون در بیمارستان
خبر داد .عظیمی اعالم کرد :در تماس تلفنی با فرزانه نشاط خواه همسر
جمشید جهان زاده مطلع شــدم که این هنرمند پیشکسوت سینما،
تئاتر و تلویزیون ا ز چندروز قبل به دلیل مشکل قلبی و ریوی در بخش
مراقبت های ویژه بیمارستان شهید لواسانی تهران بستری است .او درباره
روند درمان این بازیگر پیشکسوت گفت :پزشکان هم اکنون وضعیت
اســتاد جهان زاده را پایدار توصیف کرده اند و امیدوارند که د ر چند روز
اینده از بیمارستان ترخیص شوند .جمشید جهان زاده متولد ۱۳۳۰در
گچساران است .او با بازی در فیلم سینمایی «گودال» وارد سینما شد و
پس از ان در اثار سینمایی زیادی همچون «ملی و راه های نرفته اش»،
«سرقت بی نقص» «،تابو»« ،یوسف هور»« ،دوازده صندلی»« ،خاک و
اتش»« ،هملت»« ،شازده کوچولوی دانمارک»« ،ارابه مرگ»« ،رقص
شیطان»« ،علی و دنی»« ،اشوبگران»« ،فریاد» بازی کرد.
فیلم ســینمایی «پیتوک» به کارگردانی سید مجید صالحی و
تهیه کنندگی سید محمد قاضی از چهارشنبه ۱۵تیرماه روی پرده
ی داستان گو و
سینماهای تهران و شهرستان ها می رود .پیتوک درام
قهرمان محور است که با بهره گیری از مولفه های ژانرهای تریلر و نوار
،نخستینفیلمسینماییسیدمجیدصالحیدرمقامکارگردان،به شمار
می اید .فیلمنام ه این فیلم را امیررضا نوری پرتو و صادق خوشــحال
نوشته اند و داســتان ان درباره جوانی اهل جنوب شهر به نام «عال»
است که سودای موفقیت در سر می پروراند و می خواهد خود را به اوج
برساند .اشنایی «عال» با زنی میان سال به نام «فروغ» ،این پسر جوان
ی نشده و پر از جدال و کشمکش قرار می دهد.
را در موقعیتی پیش بین
مسیری که با عشق،کینه،خشم و انتقام همراه است .مهتاب کرامتی،
هادی حجازی فر ،احسان بذلی ،حسن پورشــیرازی ،الناز حبیبی،
شاهرخفروتنیان،شیریناقاکاشی،هادیعطایی،روناکقاسمی،ترمه
فرح مرزیویزدانکوکبی صبابازیگراناینفیلمسینماییهستند.
محسن کریمیان کارگردان مستند «ضد» از ساخت فصل سوم این
مجموعه خبر داد و عنوان کرد :فصل جدید «ضد» به زودی وارد مرحله
پیش تولید می شــود .البته کریمیان زمان دقیقی از روی انتن رفتن
فصل سوم این مجموعه بیان نکرد و دلیل ان را پیچیدگی و زمان بر
بودن پژوهش ها عنوان کرد .فصل دوم «ضد» شامل ۲۰قسمت است
و سیزدهم تیرماه با پخش اخرین قســمت ان ،به پایان رسید .اهم
موضوعات فصل دوم شامل پشت پرده تولید انبوه مواد غذایی ،اثرات
زیان بار مواد شیمیایی ،نقد سیاست های غلط اموزشی ،نفوذ گسترده
شــتاب زدگی و نفوذ فضای مجازی در زندگی کودکان و بزرگساالن
بوده اســت .فصل دوم مجموعه مســتند «ضد» تازه ترین محصول
مرکز مستند ســوره به تهیه کنندگی و کارگردانی محسن کریمیان
و با پژوهش و نویسندگی علی نیکجو از ۲۰دی ماه ۱۴۰۰به صورت
هفتگی دوشنبه شب ها ساعت ۲۱:۳۰از شبکه مستند سیما پخش
شده است/ .خبرگزاری صبا صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
سه شنبه 14تیر 1401شماره 1235
3
خالق واقعی نقش های بروس لی درگذشت
نی کوانگ نویسنده پرکار هنگ کنگی که برای حدود ۳۰۰فیلم از
جمله شمشیرزن یک دست ( )۱۹۶۷و ســی و ششمین تاالر شاولین
( )۱۹۸۰فیلمنامه نوشت ،یکشنبه ۱۲ ،تیر ۱۴۰۱بر اثر سرطان پوست
از دنیا رفت.
از جمله فیلمنامه هایی که این نویسنده به رشته تحریر دراورده است
می توان به فیلمنامه فیلم رزمی شمشیرزن یک دست ،فیلم ابرقهرمانی
اینفرامن و اژدهای چاق وارد می شود ،اشاره کرد.
نی کوانگ همچنین در تولد فیلم های رئیس بزرگ و خشــم اژدها
با بازی بروس لی نیز نقش پررنگی داشــت .اگرچه در نهایت نوشــتن
فیلمنامه رئیس بزرگ ( )۱۹۷۱به اسم لو وی ،کارگردان این فیلم ،تمام
شد ،اما این نی کوانگ بود که کاراکتر چنگ چائو را خلق کرد ،کاراکتری
که اولین نقش مهم بروس لی را رقم زد .به طور مشابه ،فیلمنامه خشم
اژدها نیز به اسم لو تمام شــد ،در حالی که نی کاراکتر چن ژن را برای
بروس لی خلق کرده بود/ .خبرگزاری ایرنا
بازارگرمی بالگرها
با ساندویچ ماکارونی «بچه»
عالقه شخصیت بچه برنامه «مهمونی» به کارگردانی ایرج طهماسب
به ساندویچ ماکارونی نه تنها بازار فروش این ساندویچ را داغ کرده بلکه
باعث شده اســت بالگرهای مشهور اشپزی هم پســتی را به این غذا
اختصاص دهند .چند وقت پیش خبری منتشر شد درباره اینکه استقبال
از ساندویچ ماکارونی در ساندویچ فروشی ها باال رفته است و حاال تاثیر
افزایش عالقه به این ساندویچ در صفحات بالگرهای مشهور اشپزی
هم دیده می شود .بالگرهایی که در پیج هایشان اموزش غذا می دهند،
چند وقتی است در کنار اموزش ماکارونی ،برای تزئین ،یک ساندویچ
ماکارونی هم کنار ظرف غذا می گذارند.
انها اشاره ای به برنامه «مهمونی» و البته شخصیت بچه به ساندویچ
ماکارونی نمی کنند اما در کامنت های این پست ها همه مشغول حرف
زدن درباره بچه و برنامه مهمونی هستند و با لحن او عالقه شان را به این
غذا نشان می دهند/.فیلم نیوز
شناورسازی بلیت برای تمام فیلم ها قابل اجراست
چندی پیش خبری مبنی بر طرح شناورســازی قیمت بلیت
سینماها توسط سازمان سینمایی حوزه هنری منتشر شد و حاال
نزدیک به دو هفته است که شــاهد اجرای این طرح روی دو فیلم
«هناس» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه کنندگی محمدرضا
شفاه و فیلم «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه
کنندگی محمود بابایی هســتیم« .هناس» اولین فیلمی بود که
طرح شناورسازی روی ان به اجرا درامد و پس از یک هفته فیلم
«بدون قرار قبلی» هم به این طرح پیوست.
بالفاصله پس از اجرای ان ،زمزمه هایی از سوی مخاطبان و عده
ای از هنرمندان و اهالی سینما در این باره شنیده شد مبنی بر اینکه
چرا تعداد فیلم هایی که در این طرح شــرکت دارند کم و انگشت
شمار است و ابراز امیدواری هایی نیز از جانب بعضی هنرمندان برای
فراگیر شدن ان به گوش رسید.
هادی فیروزمندی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه
هنری ،درباره نحوه اجرای طرح شناورســازی قیمت بلیت و نیز
بازخوردهای ان با خبرنگار سینمایی صبا گفتگو کرد.
او ابتدا در پاسخ به این پرسش که چرا طرح مذکور فقط روی دو
فیلم اجرا شده است ،اظهار کرد :واضح است که سهمی از فروش
بلیت برای فیلمساز ،سهمی برای ســینمادار و سهمی نیز متعلق
به پخش کننده فیلم است بنابراین شناورسازی قیمت بلیت یک
فیلم ،نیاز به کسب اجازه از جانب فیلمساز ،سینمادار و پخش کننده
دارد .ان ها باید به شکستن قیمت بلیت فیلم شان راضی باشند و ما
درباره فیلم «هناس» که پخش ان را به عهده داشتیم می توانستیم
چنین تصمیمی بگیریم اما درباره سایر فیلم ها ما تصمیم گیرنده
نیســتیم .فیلم «بدون قرار قبلی» نیز از این طرح استقبال کرد و
االن یک هفته است که بلیت های این فیلم نیز به صورت شناور به
فروش می رسد.
فیروزمندی با اشاره به اینکه شروع این طرح با فیلم «هناس»
برای بررسی بازخورد ان و نیز ترغیب سایر فیلمسازان به شرکت
در ان بوده است ،افزود :فیلم های دیگری نیز متقاضی استفاده از
ان شده اند و هیچ منع و محدوده تنوعی برای فیلم های متقاضی
وجود ندارد .هر فیلمی که در سامانه سمفا (سامانه مدیریت فروش
و اکران سینماها) ثبت شده و در حال اکران باشد می تواند در طرح
شناورسازی قیمت ها شرکت کند .ما با چند متقاضی دیگر در حال
مذاکره ایم و احتمال ان می رود که در هفته اینده فیلم دیگری نیز
با قیمت شناور بلیت فروشی کند.
مدیر روابط عمومی ســازمان ســینمایی حوزه هنری درباره
بازخورد طرح شناورسازی بلیت ها توضیح داد :این طرح می تواند
ضریب اشــغال ســالن ها را افزایش دهد چون بعضی ســانس ها
طرفداران کم تری دارند و با شکست قیمت بلیت در ان سانس ها
شاهد استقبال بیشــتری از جانب مخاطبان بودیم .از ان گذشته
تناسبی میان قیمت بلیت با سانس ،کیفیت سالن و کیفیت فیلم در
حال اکران به وجود امده است و باید بگویم طرح موردنظر توانسته
با ایجاد تعــادل در قیمت پایین بلیت بــه ازای افزایش مخاطب،
کمبود فروش را جبران کند .شناورســازی قیمت بلیت در عمل،
فیلم «هناس» را طی دو هفته با ۷۵درصد افزایش مخاطب و ۶۵
درصد افزایش فروش روبرو کرده است.
او در انتها ضمن اظهار امیدواری نسبت به اینده این طرح گفت:
تنها تعامل سینماداران و فیلمســازان و پخش کنندگان کفایت
نمی کند .ما امیدواریم در اینده از مساعدت و همراهی وزارت ارشاد
و شــورای صنفی نمایش برای جذب مخاطب و فروش بیشتر از
طریق ارزان شدن بلیت سینما بهره مند شویم /.خبرگزاری صبا صفحه 3
4
سه شنبه 14تیر 1401شماره 1235
پرونده
دوراهـیشـنیدنونشـ
بهرنگدزفولیزاده:
بهتصویرکشیدناقلیتدغدغهمناست
به بهانه اکران «بی صدا حلزون» ،گفت وگویــی با بهرنگ دزفولی زاده
کارگردانومحسنکیاییبازیگرفیلمداشته ایمکهپیش رویشماست.
ایا پیش از ساخت فیلم ،با مقوله کاشت حلزونی اشنا بودید و
تحقیقاتیدراینزمینهداشتیدواساساچهشدکهتصمیمگرفتید
به این موضوع بپردازید؟
پیش از ساخت این فیلم ،من به طور خاص با مقوله کاشت حلزونی اشنا
نبودماماازانجاکهدرزمینهمعلولیت هایمختلففیلمکوتاهساختهبودم،
کار در این زمینه نیز به نوعی دغدغه من بود .در حقیقت به تصویر کشیدن
اقلیت در جامعه ،همیشه دغدغه من بوده و هست و هنگامی که فیلمنامه
«بی صدا حلزون» را خواندم ،احســاس کردم از جهــان ارام و بی صدای
یدانموماه هادرخصوصاینموضوعتحقیقکردم.
ناشنوایانچیززیادینم
تمتفاوتبهعنوانپدرومادرهستیم؛ الهام
مادرفیلمشاهددوشخصی
که تا حدی امکان ارتباط با فضای بیرونی و دیگر افراد جامعه را دارد و سعید
که کامال ناشنواست و دواقع نگاه های متفاوتی که نسبت به مقوله کاشت
حلزونی دارند .جذابیت درام در واقع بر اســاس همین تفاوت هاست .در
حقیقت اگر هر دوی این شخصیت ها شرایط یکسان و طبعا نگاه مشترکی
به این مقوله داشتند ،درا ِم ما شــکل نمی گرفت .الهام مادری است که تا
حدی شــنیدن را تجربه کرده و می خواهد لذت این تجربه را با فرزندش
شریک باشد و در مقابل با پدری رو به رو هستیم که هرگز شنوایی را تجربه
نکرده و ناشنوایی فرزندش را میراث خود می داند .در حقیقت می توان گفت
تم فیلم ،خودخواهی است و تمامی شخصیت های فیلم به نوعی دچار این
ِ
خودخواهیهستند؛چهالهامکهبنابهنوعنگاهش،خوشبختیفرزندشرا
در شنیدن می داند و چه سعید که تالش می کند چنین حقی را از کودکش
سلب کند .حتی برادر سعید هم در این خودخواهی سهم دارد زیرا تمایل
و همراهی او در انجام جراحی و کاشت حلزونی صرفا برای برادرزاده اش
نیست .در واقع او تالش می کند تا مهرشاد دست اخر تبدیل به کسی مانند
برادرش نشود که نیاز به حمایت عمویش داشته باشد .در این بین تنها
شخصیتی که این خودخواهی را درونش نمی توان دید ،خو ِد این بچه است.
کمی از انتخاب بازیگران و عوامل فیلم بگویید ایا از ابتدا هانیه
توسلیومحسنکیایی رابرایایندونقشدرنظرداشتید؟
بله ،بازیگرانی که در ذهن داشتم دقیقا همان چیزی بود که در نهایت
همکاری با انها شکل گرفت .انچه که بیش از همه برای من اهمیت داشت
این بود که بازیگر بتواند با میمیک صورت و دست هایش بازی کند .در این
میانبهنظرمن،محسنکیاییوهانیهتوسلیجزومعدودبازیگرانی هستند
که چنین خصوصیتی دارند و من به شخصه بسیار عالقمند بودم که با انها
کار کنم.
البته انتخاب محسن کیایی تا حدی ریسک به نظر می رسید.
به هر حال انتظاری که مخاطب از محسن کیایی روی پرده دارد،
شوروهیجانیاستکهبخشاعظمانبهکالمولحناوبرمی گردد
و حاال در «بی صدا حلزون» با نقشــی مواجه هستیم که بنا به
ماهیتش،اساساکالمیادیالوگیندارد.
منبراساستواناییوقدرتیکبازیگر،نقشیرابرایشانتخابمی کنم.
نوع بازی محسن کیایی همیشه برای من جذابیت داشت .فارغ از بحث
بازیگری ،محسن کیایی شخصیتی بی حاشیه و بسیار دوست داشتنی
دارد .اتفاقا در فیلم کوتاهی که پیش از «بی صدا حلزون» ساختم ،مشتاق
بودم با او کار کنم که به دالیلی این اتفاق نیفتاد اما خوشبختانه در «بی صدا
حلزون» فرصت این همکاری ایجاد شد .به اعتقاد من محسن کیایی بازیگر
جسوروباهوشیاست،بههمینجهتبهنظرمامدکهبرایایننقشبسیار
مناسب خواهد بود .فارغ از این موارد من شخصا اهل ریسک هستم البته
همیشه سعی کرده ام که این خطر کردن همراه با طمانینه باشد .من به
قدرت و توانایی بازیگران فیلم اعتقاد داشتم و به نظر من همه انها بازیگران
جسور و باهوشی بودند چراکه نقش ها ،نقش های ساده ای نبودند و امکان
داشتکهشخصیت هاانطورکهبایددرنیایند.درعینحالفیلموفیلمنامه
ب مرز قرار داشت و اگر نقش ها به درستی اجرا نمی شدند ممکن
به شدت ل
بود فیلم به یک کمدی ناخواسته تبدیل شــود اما حرفه ای بودن عوامل
نتیجه خوبی را رقم زد.
«بی صدا حلزون» فیلمی است که حرف دارد .این حرف صرفا به جهت موضوع متفاوتی نیست
سبا فرجاد
خودخواهی
که به ان پرداخته است؛ حرفایی دارد از جنس ادم های جهان امروز .جهانی که حجم
ِ
گفت و گو
ادم هایش بیشتر می شود .در نگاه اول ممکن است فیلم را اشاره به مقوله ای ببینیم که شاید برای
خیلی ها تازه باشد؛ موضوعی که همه چیز را در راستای شنوایی یا ناشنوا ماندن کودک قصه پیش می برد ،اما واقعیت
این است که در «بی صدا حلزون» ،مسئله شنیدن یا نشنیدن نیست بلکه انچه اهمیت دارد یا در واقع بهتر است اهمیت
داشته باشد ،خواست و انتخاب ادم هاست؛ اینکه تحمیلی در کار نباشد ،قضاوتی نباشد تا حکمی صادر شود و در تار
و پود روابط میان ادم ها ،خودخواهی کمرنگ شود .بهرنگ دزفولی زاده کارگردان «بی صدا حلزون» ،دانش اموخته
سینماست اما از انجا که سال ها به عنوان عکاس سینمایی نیز فعالیت داشته ،نگاه دقیقی به جزئیات دارد .این توجه
به جزئیات حتی در میمیک صورت بازیگران ،حرکات دست و نگاه و حتی لحن صحبت هایشان ،کامال مشهود است.
تفاوت نگاه این فیلمساز را حتی در انتخاب نام و البته موضوعی که در فیلم به ان پرداخته شده است ،می توان دید.
«بی صدا حلزون» شاید به گوش مخاطب کمی نااشنا برسد اما کمی که از اغاز فیلم می گذرد ،عنوان فیلم رمزگشایی
می شود .می توان گفت مخاطبی که به تماشای این فیلم می نشیند ،با تجربه ای متفاوت از سینما بیرون می اید؛ تجربه
جهانی ارام و بی صدا؛ گاهی در ستایش شنیدن و گاهی خواستار ماندن در سکوت و ارامش. صفحه 4
ـنیدن
پرونده
درفیلمپیش زمینه ایدربارهرابطهمیانالهاموسعیدنمی بینیم
ومخاطبازچراییجداییانهاچیززیادینمی داند.
طبیعتا فیلمســاز به اینکه شــخصیت های قصه اش از کجا امده اند،
سرگذشتوکودکی شانچهبودهاستو...فکرمی کندامادرفیلمنامه های
مینیمال،گذشتهشخصیت هاتاحدیبیانمی شود.دراینقصهنیزنکاتی
دربارهگذشتهشخصیت هامطرحمی شودامااینکهبخواهیمتاچهحدبهاین
موضوعبپردازیم،انتخابوسلیقهفیلمنامه نویسوفیلمسازاست.بهباورمن،
صحبتازگذشتهاینشخصیت ها،کارکردیدرپیشبردایندرامنداشتو
اتفاقدرهمانفضاییکهبهتصویرکشیدهشده،شکلگرفتهاست.اصوالدر
درام هایایرانیعادتبرایناستکههمهچیزگفتهشوداماانچهکهاهمیت
دارد موقعیتی است که شخصیت ،اکنون در ان قرار دارد.
ایا«بی صداحلزون»درستایششنیدناست؟
هدف من این بود که قصه این فیلم ،کامال بدون قضاوت بیان شــود و
کاشت حلزونی را به عنوان یک راهکار بیان کنم .در حقیقت قصد این را
نداشتم که فیلم در جایگاهی قرار بگیرد که این مقوله را خوب یا بد نشان
دهد .در حقیقت بخشی از این قصه در ســتایش شنیدن است اما نکته
اینجاست که بعضی ها واقعا عالقه ای به شنیدن نداشتند و جهان ارام و
یدادند.بههمیندلیلمی توانگفتقصهفیلمتقابل
ساکتخودراترجیحم
دو جهان متفاوت است؛ جهانی پر از صدا و شنیدن و جهانی ارام و سرشار از
سکوت و نشنیدن .تالش فیلم ،مطرح کردن این موضوع بدون قضاوت بود
چراکهمنبهعنوانفیلمسازاجازهصادرکردنهیچحکمیمبنیبردرست
یا غلط بودن این موضوع را ندارم.
ما در این فیلم حجم زیادی از رنج هایی را که ناشی از زیست
اجتماعی شــخصیت ها در جامعه امروز است ،شاهد هستیم؛
رنج هاییکهتمام نشدنیمی نمایند.اینامرچقدربرامدهازشرایط
اجتماعیاینروزهایماست؟
من معتقدم ادم ها در دنیای امروز تنها به فکر خودشان هستند و شاید
دیگرانرانمی بینند«.بی صداحلزون»شایدتلنگریباشدکهماادم هاصرفا
به خودمان فکر نکنیم و مهم تر از همه اینکه دست از قضاوت برداریم ،به
جای دیگران فکر نکنیم .من نمی دانم ما ادم ها از چه وقتی این اجازه را برای
خودمان قائل شدیم که جای دیگران تصمیم بگیریم ،به جای دیگران
فکرکنیموخودخواهیراانتخابکنیم.جهانیکهازخودخواهی
ادم هاپرباشد،جهانیاستپرازتنهایی،پرازانسان هایتنها.
محسنکیایی:
سعیددراینفیلمنمایندهناشنوایاناست
جهانی که در «بی صدا حلزون» ترسیم می شود،
جهانی ملموس و قابل فهم اســت .الهام و سعید دو
شــخصیت اصلی فیلم کم شــنوا و ناشنوا هستند
اما این حذف شــدن صدا از اثرگذاری نقش ها کم
نمی کند.محسنکیاییکهدراینفیلمایفاگرنقش
شخصیتی است که کامال ناشنواست و هرگز
تجربه ای از شنیدن نداشته است .کیایی
که برچسب دوست داشــتنی بودن را
همیشه همراه خود دارد ،در این فیلم
نقش متفاوتی را تجربه می کند اما
جذابیت خود در اجرا را همچنان
حفظ کرده است .ایفای نقش یک
فرد ناشنوا از انجا که بازیگر بی هیچ
کالمی باید شخصیت را تصویر کند،
طبعا ساده نیســت .در حقیقت در ایفای
چنین نقشــی ،بازیگر باید تمامی تمرکز خود
روی میمیک صورت ،زبان بدن و حتی کوچک ترین
حرکات چشــم و دهان به صورت یکنواخت و کامل ،در
طول فیلم حفظ کند تا ضرب اهنگ اجرا از خط خود خارج
نشود .اینها مواردی است که تماشای «بی صدا حلزون» نشان
می دهد محسن کیایی به خوبی از عهده ان برامده و به زعم
متفاوت بودن ،هنوز هم به دل مخاطب می نشیند و همچنان
تداشتنیاست.
دوس
پیشازخواندنفیلمنامهوپیشنهادبرایبازیدراین
فیلم تا چه حد با مقوله کاشت حلزونی و اساسا جهان
ناشنوایاناشنابودید؟
حقیقتا پیش از این فیلم اطالع چندانی نداشتم .زمانی که
بازی در این فیلم به من پیشنهاد شد شروع به تحقیقاتی در
این زمینه کردم تا با گفت وگو با افراد اگاه در این زمینه بفهمم
که اساسا کاشت حلزونی چیست و چرا در مقابل ان دسته ای
موافق و گروهی مخالف هستند .از سوی دیگر سعی کردم تا
خیلی بیشتر و عمیق تر با جهان ناشنوایان اشنا شوم و با انها
سه شنبه 14تیر 1401شماره 1235
5
ارتباط برقرار کنم .در حقیقت با ایفای نقش سعید گویی نماینده گروهی
از ناشنوایان در این جامعه هستم که عالقه ای به کاشت حلزونی ندارند اما
در مقابل کسانی مثل الهام با بازی خانم توسلی ،ترجیح می دهند تا با این
جراحیچندقدمبهشنیدننزدیکشوند.
نقش شخصیتی ناشنوا تجربه جدیدی برای شما
ایفا کردن ِ
بود .چگونه با این نقش ارتباط برقرار کردید و چه حسی نسبت به
شخصیتسعیدداشتید؟
اصوالبازیدرنقش هایاینچنینینیازبه فکروتحقیقاتمیدانیدارد.در
اینخصوص،بنابردرصدشنوایی شان،افرادبهچندگروهتقسیممی شوند؛
به عنوان مثال گروهی به صورت مادرزاد ناشنوا هستند و بعضی ها شنوایی
خود را بر حسب یک حادثه از دست داد ها ند .هر کدام از این عوامل بر نوع
زبان اشاره ،ارتباط برقرار کردن و اواهایی که از دهان این افراد بیرون می اید،
تاثیرگذاراست،بههمیندلیلفرمبازیخانمتوسلیومنطبعامتفاوتبود
وماهرکدامتالشکردیمتااینتفاوتراحفظکنیم.دراینمیانتمرین های
زیادی با مربی انجام دادیم که شیوه صحیح استفاده از زبان اشاره و حتی
اواهای خاص افراد کم شنوا را یاد بگیریم و اجرا کنیم .به رغم اینکه نقش
سعیددراینفیلمانچنانزیادنبود،اماتمامتالشخودمراکردمتابهبهترین
نحواینشخصیتراتصویرکنم.
مخاطب شاید همیشه انتظار داشته باشد محسن کیایی را به
گونهایرویپردهببیندکهکالموبیانشپرازانرژیوهیجاناست،
اما اینجا در «بی صدا حلزون» با شخصیتی روبه رو هستیم که به
جهتناشنوابودنطبعاهیچگونهدیالوگیندارد.بازیدرایننقش
ریسکباالییداشت.
به هر حال هر بازیگری به دنبال تجربه های جدید و نقش های متفاوت
است ،طبیعتا من هم تجربه های تازه را دوست دارم .این طبیعی است که
مخاطب در ابتدای امر ،هر بازیگر را بر اساس نقشی که در یک ژانر خاص
بازی کرده در ذهن خود ثبت می کند اما بازیگر از جایی تصمیم می گیرد
خودش انتخاب کند و طیف گسترده تری از نقش ها را تجربه کند .برای
من هم ایفای نقش های متفاوت از انچه که تا به امروز بازی کرده ام ،اولویت
دارد .در این میان ،بازی در نقش سعید برای من تجربه ای متفاوت و جذاب
بودن این شخصیت برای مخاطب ،برایم اهمیت
بود .در حقیقت باورپذیر ِ
بیشتریداشت.
در «بی صدا حلزون» به ویژه هر چقدر که به پایان فیلم نزدیک
می شدیم،باحجمیازمشکالتورنج هایپی درپیمواجهبودیم.
اینامرچقدربرگرفتهازشرایطکنونیجامعهوتاچهحدمربوطبه
قصهفیلمبود؟
البته این پرسش را فیلمنامه نویس بهتر می تواند پاسخ دهد اما به اعتقاد
من درست است که بطن اصلی این اتفاق جامعه ناشنوایان است ،ولی فارغ
ازبحثکاشتحلزونی،شخصیت هایاینداستانبامسائلیدستوپنجه
نرم می کنند که هر کدام از افراد جامعه نیز ممکن است روزانه با ان مواجه
باشند.درحقیقتمسائلاجتماعیواقتصادیکهدراینفیلمبهانپرداخته
می شود،صرفامحدودبهناشنوایاننیستوتمامیاقشارجامعهبااندرگیر
هستند .در حقیقت همه ما ،برایند اتفاقاتی هستیم که پیرامون ما و در
سطح جامعه رخ می دهد .در این میان ،یک فرد ناشنوا یا کم شنوا در کنار
اینمسئله،بامشکالتپیرامونیدیگریهممواجهاستواینگونهدغدغه ها
را دارد .تمامی این اتفاق ها در بستر جامعه ای رخ می دهد که با مشکالت
مختلف اجتماعی ،اقتصادی و سیاسی روبه روست؛ شاید اگر این قصه در
بستر اجتماعی دیگری تصویر می شد ،نوع برخورد شخصیت ها با موضوع و
سرانجامانهامتفاوتبود.بههرحال،افرادیکجامعههمگیمتاثرازشرایط
واتفاقاتپیرامونخودهستند.
هنگامی که بازی در نقش کاراکتر سعید به شما پیشنهاد شد،
انتخابعواملفیلمانجامشدهبود؟شمامی دانستیدکهنقش های
مقابلشماراچهکسانیبازیمی کنند؟
تا انجا که می دانم من از اولین کســانی بودم که به این کار پیوستم و
دیگر دوستان کم کم به مجموعه عوامل اضافه شدند ،البته با خانم توسلی
صحبت هاییشدهبود.
درفیلم،هیچپیش زمین هفکریدربارهرابطهمیانالهاموسعید
نمی بینیمومخاطبازچراییجداییانهاچیززیادینمی داند.به
نظرشماایننکتهتاثیریدردریافتقصهازسویمخاطبندارد؟
قصه فیلم اصال مربوط به گذشته شخصیت ها نیست .در درام نویسی
مدرن عموما به دنبال علت و معلول ها نیســتیم و قرار نیست که حتما از
گذشته ادم های داستان چیزی بدانیم ،مهم این است که در حال حاضر
چه موضوعی دارد اتفاق می افتد .در واقع صرفا یک برش از جهان و زندگی
شخصیت ها را می بینیم .مثال در این قصه ،چالش داستان بر سر موضوع
کاشتحلزونیوفرزندخانوادهاستواهمیتینداردکهدرگذشتهچهاتفاقی
افتاده است .در واقع اگر قرار بر این بود که چالش میان این زن و شوهر ناشنوا
راببینیمقصهتغییرمی کردوتبدیلمی شدبهقصهالهاموسعیداما«بی صدا
حلزون» قصه اتفاقی است که قرار است برای مهرشاد رخ دهد. صفحه 5
6
سه شنبه 14تیر 1401شماره 1235
«غمی دگر» به یاد متروپل
خرب فرهنگ و هرن
نمایشگاه عکس «غمی دگر» به مناسبت چهلمین روز حادثه متروپل با اثاری از ۱۲عکاس خوزستانی
که نخستین ساعات حادثه در موقعیت ان حضور داشتند برپا شده است ۳۶ .اثر از این عکاسان در نمایشگاه
«غمی دگر» در معرض دید عالقه مندان قرار داده شده است .گرداورنده این اثار مرتضی جابریان است و در این
نمایشگاه عکس هایی از امین نظری ،علی محمدی ،محمد امین انصاری ،فاطمه رحیماویان ،حسین عبداهلل
یزاده،مرتضیجابریان،رضاسلیمانی،سیدخلیلموسوی،شایانحاجی نجف
اصل،میالدحمادی،موناصیاف
و هادی ابیار به نمایش درامده است .عالقمندان می توانند از دوشــنبه ۱۳تیر الی ۲۹تیر به جز روزهای
پنجشنبه ها و جمعه ها از ساعت ۹الی ۱۸به حوزه هنری واقع در خیابان سمیه مراجعه کنند.
روند دگرگونی های شعر نیما یوشیج
نشر نیلوفر ســومین چاپ کتاب «داســتان دگردیسی :روند
دگرگونی های شعر نیما یوشیج» نوشــته نیما یوشیج را در ۴۰۸
صفحه و بهای ۱۶۵هزار تومان منتشــر کرد .نخستین چاپ این
کتاب در سال ۱۳۸۳در دســترس مخاطبان قرار گرفته بود .این
کتاب داستان دگرگونی های شــعر نیما و نیمایی را در خطوط و
جنبه های گوناگون شــکل ،زبان ،تصویر ،فرم ،نگرش و ...دنبال
می کند و حاصل سی سال تدریس و تامل حمیدیان نویسنده این
اثر در ان است .کار حمیدیان در این اثر به طور عمده مبتنی بر نقد
عملی یا کاربردی و نظریه عینی بوده اســت .مطالب این کتاب با
توجه به اهداف ان در اصل نقد و تحلیل است اما از جنبه تحقیقی
نیز قابل توجه اســت و یکی از بهترین کتاب ها در شناخت شعر و
نظریه های نیما یوشیج است .منظوم ه قص ه رنگ پریده اولین کتاب
شعر نیما بود که مخالفت شعرای بزرگ ان زمان را برانگیخت .این
شاعران عموماً سنتی و پیرو سبک قدیم بوده اند و این سبک جدید
را نمی پســندیدند .از میان انان می توان به ملک الشعرای بهار و
مهدی حمیدی شیرازی اشاره کرد .یوشیج در ابتدای کارش بسیار
مورد انتقاد قرار گرفت و بسیاری از اشعارش حتی به چاپ نرسیدند.
بدعت او در هنر شعر برای شاعران ســنتی و حتی دوست داران
شعر ازاردهنده بود .اما نیما در برابر تمام این حمالت و بی مهری ها
مقاومت کرد و در نهایت توانست به شــعر نوی فارسی رسمیت
ببخشد و امروزه تمام شاعران شعر نو به او مدیون اند/ .خبرگزاری مهر
معرفی شورای سیاستگذاری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان
عبدالرضا سهرابی مدیر مرکز هنرهای تجسمی و رییس شورای سیاستگذاری بیست و نهمین جشنواره
هنرهای تجسمی جوانان با صدور احکامی کاظم چلیپا هنرمند و مدرس نقاشی ،محمدمهدی رحیمیان
استادیار رشته عکاسی ،علی اشــرف صندوق ابادی مدرس خوشنویسی ،فرزاد ادیبی مدرس گرافیک،
نظام الدین امامی فر دانشیار دانشکده هنر دانشگاه شاهد ،محمدرضا دوست محمدی طراح گرافیک و عضو
هیات علمی دانشکده هنرهای زیبا ،صدیقه احمدی مدرس نگارگری ،عبدالرحیم سیاهکارزاده و محمد
خراسانی زاده را به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره منصوب کرد .بیست و نهمین جشنواره
هنرهای تجسمی جوانان شهریور ماه ۱۴۰۱در تهران برگزار می شود.
خبر خوش برای روزنامه ها
ایمــان شمســایی مدیرکل
مطبوعــات و خبرگزاری هــای
داخلــی خبــری خــوش برای
رســانه ها دارد.او در توضیح این
خبر گفت :به منظــور حمایت از
رســانه های مکتــوب ،کاغذ را با
نرخ بسیار مناسب و کمتر از رقم
موجود در بازار در نظر گرفتیم که
اماده ترخیص از گمرک نوشــهر
است و ان شاءاهلل مصرف یک سال
مطبوعات را پوشش می دهد.
ایمان شمسایی که ۹ابان ماه
ســال ۱۴۰۰به عنوان مدیرکل
مطبوعــات و خبرگزاری هــای
داخلی منصــوب شــد ،درباره
کارویژه این روزهــای معاونت مطبوعاتی صحبــت کرد و یک خبر
خوش برای رسانه ها به این شرح اعالم کرد :خبر خوب این است که
ما کاغذ مطبوعات را با نرخ بسیار مناســب برای حمایت از نشریات
وارد کرده ایم که اماده ترخیص اســت و ان شاءاهلل مصرف یک سال
مطبوعات را پوشش می دهد.
او ادامه داد :بار این کاغذها در بندر نوشــهر تخلیه شــده است و
منتظر کارهای اداری ان هستیم.
نکته ای که وجود دارد این است
که ما خودمان مســتقیم کاغذ را
به دســت مصرف کننده خواهیم
رســاند و به نشــریات سهمیه
می دهیم .شمســایی همچنین
درباره میزان ســهمیه نشریات
اظهار کــرد :فرم اعــام وصول
نشریات که طبق قانون از سوی
صاحبان امتیــاز تحویل معاونت
مطبوعاتی و ادارات کل فرهنگ و
ارشاد اسالمی استان ها می شود
و نیز تکمیل فــرم خوداظهاری
نشریات برای مصرف اردیبهشت
ماه ان ها به عالوه بررســی های
میدانی ای که از چاپخانه ها شــروع کردیم ،معیار ما برای تخصیص
ســهمیه خواهد بود .مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی
گفت :به هر حال انچه مصرف واقعــی کاغذ روزنامه هایی را که برای
ان ها مشتری وجود دارد مشخص می کند ،مصرف ان ها در اردیبهشت
ماه است و طبق همین مصرف و بررسی های میدانی خودمان ،میزان
سهمیه ها را اعالم می کنیم/.خبرگزاری ایسنا
ابرازتاسفعلینصیریانازحذفادبیاتازکنکور
انتخاببرترین هایطراحیصحنهولباستئاتر
انتشار «رهگذر» با شعری از محمدعلی بهمنی
علی نصیریان که این روزها نقش یک ســردار مغول در جریان حمله
به نیشابور و جریان کتاب سوزی را در کنسرت -نمایش «سیصد» بازی
می کند ،با ابراز تاســف از حذف ادبیات از کنکور بیان کرد :زبان و ادبیات
فارسی هویت و بخشی از شناسنام ه ماست .شعر ما هزار سال قدمت دارد
و این ها میراثی بسیار ارزند ه از لحاظ تفکر ،اخالق ،زندگی و زبان است .هر
اقدامی که به حذف اموزش این ها منجر شود از نظر من نامطلوب است .او
افزود :این وظیفه دولت و اموزش و پروش است که پاسبان و نگهبان زبان
فارسی باشد .همچنین از جایی مثل فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم
باید در این مورد سوال پرسیده شود که چه اقدامی در مقابل این نوع اتفاق ها
انجام می دهند .بخش عمده هویت ما زبان و ادبیات است؛ ادبیات جزئی
از زندگی مردم ایران است و حتی قبرستان ها را که نگاه کنید ،می بینید
که روی بیشتر سنگ قبرها شعر نوشته شده است بنابراین فکر می کنم
هرانچه منجر به حذف یا کم شدن جایگاه اموزش زبان و ادبیات فارسی
شود به هویت واقعی یک ایرانی و بویژه بچه ها لطمه می زند /.خبرگزاری ایسنا
انجمن طراحان صحنه و لباس تئاتر ،از میان طراحان صحنه
و لباس ،برگزیدگان ســال را انتخاب می کنند و در این راســتا
یک گروه کارشناسی داوری به تماشــای نمایش های متقاضی
می نشیند و پس از بررسی و کارشناسی در قالب برگزیدگان سال
طراحی ،اثار ارزشمند را معرفی خواهند کرد.
شرایط داوری اثار به این شرح است:
طراحان صحنه و لباس تئاتر ،با هماهنگی قبلی درخواست خود
را مبنی بر داوری و ارزشیابی اثار خود به همراه دعوت نامه و یا بلیت
نمایش برای ۵نفر تیم داوری به روابط عمومی انجمن طراحان صحنه
و لباس خانه تئاتر ارائه می کنند و سپس اعضای داوری به تماشای
نمایش خواهند نشست .در پایان سال در دو بخش طراحی صحنه و
لباس ،در هر بخش ۳نفر و جمعا ۶نفر به تشخیص تیم داوری از طرف
انجمن مورد تقدیر قرار خواهند گرفت .همچنین به تشخیص تیم
داوری از بعضی اثار تقدیر به عمل خواهد امد.
«رهگذر» میل به جاودانگی را در ذهن مخاطب رقم می زند .اثر
«رهگذر» از البوم «هشت انتخاب» اســت که در پیش تولید به سر
می برد و به زودی فرایند دکوپاژ ویدیوارت این قطعه اغاز می شود.
این قطعه که شعر و موسیقی ان مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی
را دارد ،توسط حسین پور با ســازهای گیتار الکتریک ،گیتار بیس،
درامز ،کیبورد ،پیانو ،چلو ،گیتار اکوستیک خلق شده است .میکس و
مسترینگ این کار نیز برعهده رامین حسین پور بوده است.وی خالق
اثر ویدیوارت «صورتگر» با شعری از موالنا است که این قطعه از البوم
«گنجور» گزیده اشعار شعرای فقید ایران است .البوم «گنجور» نیز
به زودی در دست نشــر قرار می گیرد و از البوم «گنجور» سه قطعه
با نام «صورتگر»« ،واقف» و «تقدیر» دارای مجوز رســمی از دفتر
موسیقی هستند.ویدیوارت «صورتگر» تاکنون در بیش از ۳۵رقابت
بین المللی شرکت کرده و موفق به دریافت جوایز بین المللی متعددی
شده است. صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
تدارک پرواز همای
برای اجراهای متفاوت تئاتر و موسیقی
سه شنبه 14تیر 1401شماره 1235
7
پرواز همای خواننده موسیقی دستگاهی و مقامی درباره اخرین فعالیت های موسیقایی خود
عنوان کرد :همان طور که می دانید در یکی از دو تیتراژ سریال ماه رمضانی «مسافران شهر» که
از شبکه پنج سیما پخش شد ،اولین همکاری من و بابک زرین اهنگساز خوب موسیقی تلفیقی و
دستگاهیرقمخورد.اینهمکاریبهقدریبرایمنواودلنشینبودکهتصمیمگرفتیمقطعه«حکایت
دل» را به یک تیتراژ تلویزیونی منحصر نکنیم و با اضافه کردن چند قطعه ،یک البوم موسیقی با همین
ناممنتشرکنیم.
وی ادامه داد :عمده قطعه های البوم «حکایت دل» که شامل حدود ۱۰قطعه خواهد بود اماده است
و با تکمیل روند تنظیم تمام قطعه ها به زودی منتشر خواهد شد .همای با بیان اینکه اهنگسازی و تنظیم
این البوم توسط بابک زرین انجام شده است ،درباره اشعار استفاده شده در این البوم توضیح داد« :حکایت
دل» یک البوم تلفیقی است به این دلیل که از موسیقی کالسیک و دستگاهی در کنار هم استفاده شده
است و البته گاهی هم رگه هایی از موسیقی پاپ در ان دیده می شود و استفاده از اشعار خیام نیشابوری و
شعرایمعاصرمانندحسینمنزویدراینالبومیاعثشدهکهفضاییمتفاوتازتمامالبوم هاییکهتاکنون
منتشر کرده ام ،در «حکایت دل» شاهد باشیم.
خواننده البوم «در شب گیسوان تو» درباره همکاری با بابک زرین گفت :بابک زرین از انجایی که گیالنی است
و همشهری من است ،تشابه های هنری زیادی از نظر فکری ،فرهنگی و فعالیت های موسیقایی با هم داریم و بعد از
تولید قطعه «حکایت دل» تصمیم گرفتیم این قطع ه را در کنار دیگر قطعه ها تبدیل به یک البوم منسجم کنیم .بابک
زرین با خواننده های مطرح بسیاری در خارج و داخل از ایران فعالیت کرده است و همکاری من با او یکی از نکات مثبتی
است که در سال ۱۴۰۱میسر شد و البوم «حکایت دل» را که در حال ضبط و تنظیم است به زودی منتشر خواهیم کرد
و بعد از این البوم چند البوم دیگر به همراه قطعه های متعددی را که در سال های کرونایی و قبل از البوم تولید کرده ام
منتشر خواهم کرد .همای که در حال حاضر در شهرهای مختلف کشور روی صحنه می رود ،عنوان کرد :بعد از تور
کنسرت شهرهای مختلف ،در تابستان اجراهای متفاوتی از موسیقی و تئاتر را در تهران و شهرهای دیگر اجرا خواهم
کرد و این اجراها با توجه به استقبال مخاطبان ادامه دار خواهد بود .خواننده البوم «مالقات با دوزخیان» درباره
قطعه های جدیدی که به زودی منتشر خواهد کرد ،توضیح داد :به تازگی قطعه ای به نام «دیدار اشنا» با شعری
از حافظ و اهنگسازی خلیل حاتمی کیا منتشر کرده ام که تجربه ای موفق و دلنشین برای من بود ،بعد از این
کار هم قطعه های متفاوتی را منتشر خواهم کرد که در تمام دو سال قرنطینه کرونا ان ها را با اهنگسازان
متفاوتی تولید کرده ام .در ضمن دو البوم دیگر هم در دست انتشار دارم که تا پایان سال جاری ان ها را
هم به مخاطبان ارائه خواهم کرد .وی در پایان عنوان کرد :هر کسی می تواند که بگوید سطح موسیقایی
فردی خوب یا بد است ،زیرا موسیقی سلیقه ای است ولی باید بدانیم که موسیقی با سینما متفاوت
است .هر کس می تواند از یک نوع موسیقی و یک رنگ صدا خوشش بیاید/ .خبرگزاری صبا
به خاطر هیو جکمن ماسک بزنید!
ضرورت استفاده از ماسک در سالن های نمایش برادوی سرانجام از
بین رفت ،در حالی که خطر بازیگران را تهدید می کند.
به این ترتیب استفاده از ماسک در همه ۴۱سالن نمایش برادوی
دیگر اختیاری خواهد بود .این در حالی است که استفاده از ماسک در
مکان های شلوغ و پرتجمع مانند مترو و اتوبوس هنوز برقرار است.
تماشاخانه های برادوی و مالکان و تهیه کنندگان خصوصی تاکید
داشتند که اجباری بودن استفاده از ماسک موجب شده تا وضعیت
فروش بلیت انها همچنان پایین بماند .با این حال برخی از هنرمندان
هنوز معتقدند برای دور نگه داشتن بازیگران و گروه تولید ،پیشگیری
باید هنوز اولویت نخست باشد.
برادوی گفته است این سیاست به صورت ماهانه ارزیابی می شود،
هرچند هنوز تماشاگران تشویق می شوند در سالن های نمایش ماسک
داشته باشند.
در ماه مارس (اسفند) گفته شــده بود تا ۳۰اوریل این ضرورت
ادامه می یابد و در ان زمان نیز تا اغاز جوالی استفاده از ماسک باز هم
تمدید شده بود.
در ماه می (اردیبهشت) بیشتر سالن های برادوی الزام ارائه مدارک
واکسیناسیون تماشــاگران را برداشتند و در حالی که اجباری بودن
ماسک در سینماها و رستوران های نیویورک مدتی بود حذف شده
بود ،اما در برادوی این امر هنوز اجباری بود.
رئیس اتحادیه ســالن های تئاتر برادوی بــا تاکید بر اینکه
میلیون ها نفر به تماشای هفتاد و پنجمین دوره اهدای جوایز
تونی نشستند تا نشان دهند چقدر به جادوی نمایش باور دارند،
گفت از زمان بازگشایی برادوی در پاییز گذشته میلیون ها نفر
حضور در سالن های نمایش را دوباره تجربه کردند.
با این حال وی توضیحی دربــاره امار فروش
نداد و واقعیت این اســت که امار فروش بلیت
در فصل ۲۰۲۱تا ۲۰۲۲بیــش از ۵۰درصد
پایین تر از قبل است و بســیاری از نمایش ها
به دلیل شــیوع بیماری در بازیگران یا خدمه
تولید اجراهایشان را لغو کردند و درامد هفته
منتهی به ۱۹ژوئن برادوی به ۲۹میلیون
دالر کاهش یافت.
هفته پیش تســت کووید هیو جکمن که در حال حاضر در «مرد
موسیقی» بازی می کند دوباره مثبت شد و وی نقش خود را به مکس
کلیتون داد .همین امر موجب شد تا نیویورک تایمز با برداشته
شدن ضرورت استفاده از ماسک با انتشار مطلبی با عنوان
«به خاطر هیو جکمن ماسک بزنید» از مردم بخواهد به
صورت خودخواســته این امر را ادامه دهند .هفته پیش
هم ۶نفر از گروه ۱۱نفــره بازیگران نمایش «لحظه ها»
بیمار شــدند که یکی از انها بلر براون ۷۰و چند ساله بود
که از اغاز کووید تاکنون با دقــت زیاد از حضور
در مراکز عمومی اجتناب کرده بود .قدیمی
بودن ســالن های نمایش برادوی و بدون
پنجره بــودن انها که اغلــب هم امکان
تهویه درستی ندارند ،از عواملی است که
عوامل صحنه را از برداشتن ماسک ها
بیمناک کرده است/ .خبرگزاری مهر صفحه 7
واکنش عجیب خواننده پاپ به اعتراض یک طرفدار
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
معاون سردبیر :نغمه دانش اشتیانی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
گرشا رضایی خواننده موســیقی پاپ ،جمعه 10تیر کنسرتی را در
زاهدان برگزار کرد .در این کنسرت که فیلم ان به تازگی منتشر شده،
یک مخاطب حاضر در ســالن داد می زند و از این خواننده درخواست
می کند که پلی بک نخواند.
در پاسخ به این درخواست گرشا رضایی از فرد می پرسد ایا می دانی
پلی بک چیست؟ و زمانی که با پاســخ مثبت این فرد مواجه می شود،
ادامه می دهد پسر خوبم ،کوچولوی من ،عمو ،کالس چندمی؟
اما ماجرا به همین جا ختم نمی شــود و چندین دقیقه بعد ،گرشــا
رضایی توهین به مخاطب را شروع می کند و همان درخواست را تکرار
می کند.
در دقایق پایانی کنســرت نیز این خواننــده می گوید« :بعضی ها
می خواهند بگویند ما هم بلدیم ،همین االن این فرد را بیاورم روی استیج
و دو سوال از او بپرسم ،ایزی الیف الزم می شود».
گرشا رضایی خواننده ،نوازنده و اهنگســاز پاپ در دو ماه اخیر در
شهرهای همدان ،ارومیه ،کیش و تهران به برگزاری کنسرت پرداخته
است.
همچنین وی به تازگی در سالن میالد نمایشگاه بین المللی تهران
اجرای داشته است / .خبرانالین
چیدمان های عظیم هنری در کنار اهرام مصر
نمایشگاه «ابدیت اینجاست» بار دیگر در «فالت جیزه»
واقع در مصر برگزار می شود.
این نمایشگاه هنری از ۲۷اوت تا ۳۰نوامبر برگزار خواهد
شد و در جریان ان اثار هنری ال ســید هنرمند تونسی ـ
فرانسوی ،جی ار هنرمند فرانســو ،احمد کارالی هنرمند
مصری و ناتالی کالرک هنرمنــد امریکایی ـ بریتانیایی به
نمایش گذاشته خواهد شد .این نمایشگاه ،نخستین بار در
اوت سال گذشته در «فالت جیزه » و با نمایش چیدمان های
برپایینمایشگاهنقاشی هایمسعودکیمیایی
عظیم و سایر اثار هنری هنرمندان مصری و خارجی برگزار
شد .در طول سه هفته 500هزار نفر از این نمایشگاه بازدید
کردند .جی ار هنرمند فرانســوی که در نمایشگاه پیشین
حضور داشت ،در نمایشگاه دوم نیز شرکت خواهد کرد.
اثر هنری او دست عظیمی که یک عکس از هرم را نگه
داشته است به تصویر می کشــید .با تماشای این عکس از
زاویه مناسب ،به نظر می رسید بخشی از هرم از ان جدا شده
است/.خبرگزاری ایسنا
نمایشگاه انفرادی نقاشی های مسعود کیمیایی امروز ۱۴تیرماه در گالری اریانا
افتتاح می شود و تا ۲۰تیرماه نیز ادامه دارد.
پیش تر ۶اذر ماه ســال گذشــته ۲۱اثر از نقاشــی های این کارگردان برای
نخستین بار در گالری گلستان به نمایش درامده بود؛ اثاری که همگی به سبک
ی داشتند که
فگوراتیو ارائه شده بودند و المان هایی از دنیای ذهنی و حتی فیلم های
این هنرمند ساخته است .حال دومین نمایشگاه انفرادی این هنرمند نیز برپا شده
و عالقه مندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه همه روزه به جز شنبه ها از
ساعت ۱۷تا ۲۱به نشانی تهران ،الهیه ،انتهای خیابان مریم شرقی ،ابتدای خیابان
فرشته (شهید فیاضی) ،شماره ۹مراجعه کنند. صفحه 8