روزنامه صبا شماره 1236
روزنامه صبا شماره 1236
روزنامه صبا شماره 1236
سیمنا
چهار شنبه| 15تیر 6 |1401جوالی 6 |2022ذی الحجه |1443
سال دهم| شماره 8 |1236صفحه| 5000ناموت|
عکس :عبدالمجید قوامی
تصـویر یـک قاضـی
گفت و گوهایی با کارگردان و بازیگر سریال «اقای قاضی»
چهار شنبه 15تیر 1401شماره 1236
1 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
چهار شنبه 15تیر 1401شماره 1236
جزییات فینال «عصر جدید» مشخص شد
نوروز امسال پخش فصل سوم مسابقه «عصر جدید» اغاز شد و حاال پس از چند ماه رقابت ،فینال
این برنامه شنبه ۱۸تیرماه ،مصادف با شــب عید قربان بعد از خبر ساعت ۲۲روی انتن شبکه سوم
سیما خواهد رفت .در فینال امسال «عصر جدید» این ۶شرکت کننده از نقاط مختلف کشور به رقابت
می پردازند .ستیال و انیسا از شیراز و بوشهر در رشــته اکروبات نمایشی و هوایی ،پیمان ابراهیمی از
درچه اصفهان در رشته استنداپ کمدی ،احسان یاسین از کاشان در رشته خوانندگی ،ساینا شیخی
از اندیمشک خوزستان در رشته دوبله ،علی طوالبی از کوهدشت لرستان در رشته خوانندگی ،گروه
پهلوانک های ایران زمین از استانهای مختلف ایران در رشته ورزش باستانی.
سه مدیر در شبکه دو تلویزیون منصوب شدند
حامد بامروت نژاد مدیر شبکه دو سیما طی احکامی مجتبی موسوی بیوکی را به سمت سرپرست گروه
اجتماعی ،علیرضا گلباز خانیان مدیر پیشین گروه اجتماعی را به عنوان عضو شورای راهبردی -مشورتی
شبکه دو و مسعود ملکی را به عنوان مشاور مدیر شــبکه منصوب کرد .در بخشی از حکم سید مجتبی
موسوی بیوکی به عنوان سرپرست جدید گروه اجتماعی شبکه دو امده است « :تولید برنامه هایی فاخر با
محوریت موضوعات الگوی اسالمی و ایرانی پیشرفت ،سبک زندگی ،الگوی مصرف ،جمعیت ،رفتارهای
اجتماعی ،اخالقیات ،هویت و چالش هایش ،اسیب های اجتماعی ،تنوع قومی و سیاست وحدت در کثرت
از هم انتظارات اینجانب است».
تدارک نسخه سریالی و ساخت عروسک های «پسر دلفینی»
محمدامین همدانی تهیه کننده انیمیشن «پسر دلفینی» درباره جزییات اکران فیلمش در روسیه و برنامه هایی که برای اینده
در دست اقدام دارد به صبا گفت :ما توانستیم با بزرگترین توزی عکننده فیلم در روسیه به توافق برسیم .شرکت « »CPSپیشنهاد
باالترین هزینه را از بین سایر شرکت ها برای تبلیغات به ما داد پس با ان ها وارد قرارداد شدیم و در نتیجه فیلم ما در ۲۷۱۲سالن به
اکران درامد و در دو هفته اول اکران توانستیم دومین رتبه فروش را در روسیه به دست اورده و مبلغی در حدود ۱۰۰میلیون روبل
معادل یک و هفت دهم میلیون دالر فروش داشته باشیم.
این تهیه کننده ادامه داد :ابتدا این فیلم به زبان روسی وبه شکلبومی شده ای ترجمه وبازنویسی و سپس وارد مرحله صداگذاری
و دوبله شد و به جرات می توانم بگویم دوبله ای که به زبان روسی انجام شد حتی به مراتب از دوبله فارسی بهتر و قوی تر بود.
ازاودربارهبرنامهاکران«پسردلفینی»درایرانپرسیدیمودرپاسخگفت:پخشاینفیلمبهعهدهعلیسرتیپیخواهدبود.البته
تاریخ دقیق اکران در ایران هنوز قطعی نشده است اما به طور حتم اوایل شهریور ماه ۱۴۰۱شاهد اکران ان در سینماهای کشور
خواهیم بود .همدانی افزود :با توجه به موفقیتی که در روسیه شاهد ان بودیم و در ضمن ب ه دلیل داستان پرشگفتی و هیجان انگیز
این فیلم می توانیم به فروش ان در ایران نیز خوش بین باشیم .من فکر می کنم سینمای کودک ایران قرار است اتفاق جذاب و
خوبی را تجربه کند.
او با اشاره به وجهه ای که این فیلم می تواند در سینمای جهان کسب کند ،خاطرنشان کرد :اشتباه است اگر فکر کنیم یک
فیلمساز می تواند راه صدساله را یک شبه طی کند چون موفقیت مسیری پلکانی دارد اما باید بگویم این فیلم یک سکوی پرتاب
بزرگ برای من و تیم تولیدکننده ان محسوب می شود .این را نیز اضافه کنم که ما سعی کردیم عمر مفید این شخصیت و داستان
را با تولید سریالی از همین فیلم ،طوالنی تر کنیم.
تهیه کننده انیمیشن «پسر دلفینی» از ساخت عروسک هایی از روی شخصیت های این فیلم خبر داد و گفت :یکی از مهم ترین
بحث ها درباره انیمیشن تجاری سازی و ساخت عروسک از روی شخصیت های یک فیلم انیمیشنی است و ما سعی کردیم این
کار را به شکل حرفه ای و با تمرکز بر کیفیت انجام دهیم .در حال حاضر نیز عروسک های این انیمیشن در مرحله تولید است و به
زودی بازار را تکان خواهند داد چون ما سعی داریم توقع مخاطب ایرانی را از کیفیت عروسک ها کامال براورده کنیم /.خبرگزاری صبا
پهلواناننمی میرنداینباردرشبکهایفیلم
یدهد
کامرون«اواتار»هارابهکارگرداندیگریم
داورانبخشمستندنگاریجشنوارهتلویزیونیمستند
مجموعه تلویزیونی «پهلوانان نمی میرند» به کارگردانی حسن فتحی
از ۱۶تیر هر شب ساعت ۲۰از شبکه ای فیلم پخش می شود .سریال
نوستالژی «پهلوانان نمی میرند» جایگزین «بازی نقاب ها» شده و هر
شب روی انتن شبکه ای فیلم فارسی می رود .این مجموعه تلویزیونی
با ژانر تاریخی اولین بار سال ۱۳۷۶در ۲۵قسمت به نویسندگی حسن
فتحی ،اعظم بروجردی و تهیه کنندگی حسن بشکوفه تولید و از شبکه
دو سیما پخش شــد .در این اثر زنده یاد جمشــید مشایخی ،فخری
خوروش ،فریماه فرجامی ،کتایون ریاحی ،عنایت اهلل بخشی ،عبدالرضا
اکبری ،علی اوسیوند ،فخرالدین صدیق شریف ،حمیرا ریاضی ،زنده یاد
صدیقه کیانفر ،اتش تقی پور ،ولی اهلل مومنی ،رضا فیاضی ،رضا بنفشه
خواه و ...ایفای نقش کردند« .پهلوانان نمی میرند» روایتی از زمان قاجار
است .ان موقع در شــهر تهران ،پهلوانان ورزش باستانی ،مورد اعتماد
و احترام عامه مردم بودند ،اما ناگهان پهلوان رده اول پایتخت کشــته
می شود و شروعی است برای ادامه ماجرا...
جیمز کامرون بیش از یک دهه است که در حال توسعه دنباله های
«اواتار» ( )۲۰۰۹است ،با این حال او اعالم کرده است به منظور توجه
کردن به سایر پروژه های زندگی اش در نظر دارد دنیای پاندورا متعلق
به فیلم های «اواتار» را کنار بگذارد .اولین دنباله «اواتار» با عنوان «راه
اب» قرار است در تاریخ ۱۶دسامبر امسال به سینماها بیاید .فیلم
سوم «اواتار» نیز که همزمان با قسمت دوم فیلمبرداری می شد ،در
سال ۲۰۲۴اکران می شود .این کارگردان به نشریه امپایر گفت که
پس از اتمام کار در قسمت سوم ،قصد دارد مسئولیت این فرنشایز را به
کارگرداندیگریبسپارد .کارگردان«تایتانیک»و«ترمیناتور»دراین
باره گفت :من کارهای دیگری نیز دارم که در حال توسعه انها هستم
که هیجان انگیز هستند .من نمی دانم که این اتفاق بعد از قسمت سه
یا بعد از چهار رخ می دهد با این حال می خواهم مسئولیت را به یک
کارگردان دیگر که به او اعتماد دارم ،منتقل کنم .بنابراین می توانم به
کارهای دیگری که به انها عالقه دارم ،برسم / .خبرگزاری صبا
با اعالم دبیرخانه جشنواره تلویزیونی مستند ،مرتضی سرهنگی،
سیدعلی میرفتاح و مهدی عرفاتی به عنوان داوران بخش مستندنگاری
ششمین جشنواره تلویزیونی مســتند معرفی شدند .مستندنگاری،
بخش ویژه جشنواره تلویزیونی مستند و پذیرایِ گزارش های مستند
خبرنگاران ،روزنامه نگاران و فعاالن رسانه ای است .عالقه مندان برای
شــرکت در این بخش باید گزارش های منتشر شده خود از اغاز سال
۱۳۹۹تا پایان مهلت ثبت نام جشنواره را به دبیرخانه این رویداد ارسال
کنند .این گزارش های مطبوعاتی باید در سه قالب تحقیقی ،توصیفی
و خبری با محوریت مسائل اجتماعی نظیر محیط زیست ،دفاع مقدس
و مقاومت ،اســیب احتماعی ،ســبک زندگی ،اداب و رسوم ،حقوق
شهروندی ،مسائل شهری ،سیاست ،ورزش و ...باشد .هم چنین گزارش
ارسالی نباید کمتر از ۷۰۰و بیشــتر از ۲۵۰۰کلمه باشد .ششمین
جشنواره تلویزیونی مستند شــهریور به دبیری محسن یزدی مدیر
شبکه مستند سیما برگزار می شود. صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
چهار شنبه 15تیر 1401شماره 1236
3
وزیر ارشاد :جایی که قانون نقض می شود خط قرمز ماست
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی صبح روز ۱۴تیرماه در
یو نهمین جایزه
حاشیه مراسم تجلیل از پدیداورندگان اثار شایسته تجلیل س
کتاب سال در جمع خبرنگاران اظهار کرد :اگر ما معتقدیم که همه بخش های
سرزمینمااکندهازچهره هایفرهنگیوهنریفاخراست،پسوظیفهماستکه
از ان ها تجلیل کنیم و ان ها را الگو قرار دهیم .زمانی که ما در دولت جدید از عدالت
فرهنگیصحبتمی کنیمیعنیبایدهمهافرادراحمایتکنیم.
تسریعدرصدورمجوز اموزشگاه ها
ن ماه
او ادامه داد :قرارگاه محرومیت زدایی در حــوزه فرهنگ و هنر از بهم
راه اندازی شده است و اکنون بیش از ۳۸هزار نفر در حال اموزش هستند .من
به معاونت هنری و بخش های دیگر هم گفته ام به کسانی که این دوره ها را با
موفقیت سپری کردند ،مجوز اموزشگاه بدهند تا خود این امر موجب تقویت
اقتصاد فرهنگ و هنر در مناطق شود.
شورای ویژه ای را در بنیاد سینمایی فارابی تشکیل دادیم
وزیرارشاددربارهساختفیلم هایفاخربرایجشنوارهفیلمفجرامسالتصریح
کرد :ما شورای ویژه ای را در بنیاد سینمایی فارابی تشکیل دادیم و ان ها تاکنون
پروژه های متعددی را اغاز کرده اند .تا تصویب فیلمنامه و شروع پیش تولید ،زمان
الزم است اما به امید خدا امسال در جشنواره فیلم فجر تمام حرف هایی که درباره
تولید فیلم های فاخر زدیم ،جامه عمل پوشیده می شود .با کارگردانان مختلف
مذاکره شده و ان ها کار داده اند و پیش بینی من یک جشنواره متفاوت و نزدیک
به ارمان های فرهنگ و هنر انقالب خواهد بود.
قانونخطقرمزمااست
اسماعیلی درباره توقف اجرای چند نمایش تئاتر در ماه های اخیر گفت:
نمایش«مخاطب»کهمتوقفشدهبودبارفعمشکالتمجددتاپایاناجرا
شد .ما در تمام امور و مباحث به قانون تمکین داریم و این را به دوستان هم
گفته ام .جایی که قانون نقض می شود خط قرمز ماست .در این بحث کسی که
از وزارت ارشاد مجوز می گیرد باید مطمئن باشد که کارش اجرا خواهد شد مگر
اینکه در اجرا از مجوز و برخی موارد تخطی کند.
بایدبهفیلمنامهونمایشنامهمجوزگرفتهپایبندماند
ک مجموعه ای
وزیر ارشاد اضافه کرد :در تئاتر ممکن است یک نمایشنامه با ی
مجوز دریافت کند اما در اجرا دچار خطا شو د یا در موسیقی مثال با شروطی مجوز
صادر می شود و در اجرا هم ان شروط باید رعایت شود .این مورد را در حوزه فیلم
همداشتیمکهبعضابرایطرحیمجوزمی گرفتندوچیزدیگریمی ساختند.ما
تاکیدداشتیمکههرطرحواجراییکهمجوزدریافتکردبایدهمانساختهواجرا
شودوماازاناجراحمایتمی کنیمواگرازاینامورتخطیشود،برخوردمی کنیم.
او در پایان خاطرنشان کرد :در ماه داغ فرهنگ و هنر هستیم که
مردم با اشــتیاق از ان ها حمایت می کنند .ما در سال نزدیک به
۱۰هزار مجوز تئاتر صادر می کنیم و متاسفانه موارد اندکی که
مشکل دارند برجسته می شوند .در همین ماه در تهران بیش
از ۱۶۰کنسرت در حال اجرا است .ما با نقص و خطا برخورد
می کنیم/ .خبرگزاری صبا
«بیرو» و «کوچه ژاپنی ها» به صف اکران پیوستند
شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه
نمایش برای فیلم های «بیرو» به تهیه کنندگی مجید برزگر و کارگردانی
مرتضی علی عباس میرزایی و «کوچه ژاپنی ها» به تهیه کنندگی علی
اکبر ثقفی و کارگردانی امیرحسین ثقفی موافقت کرد.
«بیرو» که در چهلمین جشنواره فیلم فجر هم حضور داشت ،روایتی از
زندگی علیرضا بیرانوند دروازه بان تیم ملی فوتبال ایران از دوران کودکی تا
ورود به فوتبال حرفه ای و عضویت در تیم ملی فوتبال ایران است.
فیلم سینمایی «بیرو» سومین فیلم سینمایی مرتضی علی عباس
میرزایی و به تهیه کنندگی مجید برزگر روایتی از زندگی علیرضا بیرانوند
دروازه بان تیم ملی فوتبال ایران از دوران کودکی تا ورود به فوتبال حرفه
ای و عضویت در تیم ملی فوتبال ایران است.
حسین بیرانوند ،رضا داود نژاد ،سیاوش چراغی پور ،سعید داخ ،صحرا
یمحمدی،سهیلقنادان،مهدیزمینپرداز،ستایش
اسدالهی،محمدعل
تارانی ،سارا والیانی ،ابوذر فرهادی ،مبین بهاروند ،محمد نیکبخت ،مجید
پتکی ،مهران نائل ،محمد عسگری ،امین میری ،مرتضی تقی زاده ،وحید
نفر ،حامد نساج ،علیرضا جلیلی از جمله بازیگران این فیلم هستند.
کوچه ژاپنی ها ساخته امیرحسین ثقفی در فضای شهری ساخته
شده است.
کوچه ژاپنی ها که فیلمنامه ان را امیرحسین ثقفی و علی اصغری به
طور مشترک به نگارش دراورده اند ،پنجمین فیلم سینمایی ثقفی بعد
از فیلم های همه چیز برای فروش ،مرگ کسب و کار من است ،مردی که
اسب شد و روسی است .در خالصه داستان این فیلم سینمایی امده است:
تو نمیتونی با پول همه چیز و همه کس و بخری یه روزی یه جایی یه شب
یه وقتی یکی باال سرته ،کوچه ژاپنی ها
کوچه ژاپنی ها در فضای متفاوتی نسبت به اثار پیشین سازنده اش
روایت می شود.
هیات امنای مرکز گسترش تغییر کردند
دوشنبه ۱۳تیرماه ،با حضور محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی
در مرکز گسترش سینمای مستند،تجربی و پویانمایی ،اعضای هیات
امنای تازه مرکز ،احکام خود را دریافت کرده و معارفه شدند.
خزاعی در مجمع هیات امنای مرکز ،درباره وضیعت و مسایل سینمای
ایران ،سیاست گذاری های سازمان سینمایی در حوزه مستند و ترویج
مستندسازی در حوزه گفتمان انقالب اسالمی گفت :مستندسازی و
توجه به ان ،نیاز جامعه امروز اســت .سینمای مستند است که تصویر
واقعی ایران اسالمی را برای ایندگان باقی می گذارد و تحریف ها و جعل ها
درباره فراز و فرودهای تاریخی و سیاسی این سرزمین و مردمش را اشکار
می کند .سازمان ســینمایی برخود واجب می داند در حوزه سینمای
داستانی و مستند ،گفتمان انقالب اسالمی را ترویج کرده ،در عین توجه
به مخاطب ،اثاری را تولید کند که معرف باورهای اعتقادی ،فرهنگ،
اداب و سنت های ایران اسالمی باشد.
اعضای هیات امنا نیز نظر و دغدغه های خود درباره فضای سینما و
وضعیتمستندسازیرامطرحکردند.مجیدشاهحسینی،محمدحسین
ایمانی خوشخو ،مهدی همایونفر و سلیم غفوری به عنوان اعضای هیات
امنای مرکز گسترش سینمای مســتند و تجربی و پویانمایی با حکم
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی منصوب شده اند. صفحه 3
4
چهار شنبه 15تیر 1401شماره 1236
پرونده
تصـویریـک قاضـی
سید اریا قریشی یکی از نکات کلیدی مجموعه «اقای قاضی» یاداوری این نکته است که هنوز حوزه های فراوانی با قابلیت های دراماتیک فراوان برای
پژوهش در مقابل سازندگان مجموعه های تلویزیونی وجود دارد« .اقای قاضی» یک مجموعه قضایی است که در هر قسمت ان ،دو
گفت و گو
پرونده بر مبنای ماجراهای واقعی دراماتیزه شده اند .شخصیت محوری ماجرا یک قاضی است که نقش او را بهزاد خلج به شکلی ماهرانه
ایفا کرده است .این مجموعه هر هفته ،پنجشنبه ها و جمعه ها از شبکه دو پخش می شود .به بهانه نمایش مجموعه «اقای قاضی» و بازخوردهایی که
دریافت کرده ،با سجاد مهرگان کارگردان و بهزاد خلج بازیگر این مجموعه گفت وگو کرده ایم که در ادامه می خوانید.
سجاد مهرگان:
مردم تیترهای ژورنالیستی نیستند
سجاد مهرگان کارگردان جوان در «اقای قاضی» که اولین
تجربه وی در مقام کارگردانی سریال اســت به مخاطب این را
نشان داده است که دغدغه پرداخت واقعی به مسائل و مشکالت
مــردم را دارد و این موضوع مــی تواند بابی باشــد برای دیگر
کارگردانان تا برای ســاخت ایده های خود با تحقیق و پژوهش
درست بتوانند جســارت کنند تا هم کاری متمایز و حرفه ای
بسازند و هم اینکه ایده خود را عملی کنند .
شــاید یکی از دالیل دیده شــدن «اقای قاضی» و
بازخوردهای عموم ًا خوبی که گرفته این باشد که وارد
فضاهایی شده است که در مجموعه های تلویزیونی کمتر
دیده ایم یا حداقــل از زاویه ای به قضیه نگاه می کند که
از ان زاویه به ماجراها توجه نشده است .شاید ما درام
دادگاهی داشته ایم اما مجموعه ای که پرونده های متنوع
قضایی را بررسی کرده است و انتخاب هایش یک طرفه
نباشد کم داشته ایم یا نداشته ایم .فکر می کنید این امر
در دیده شدن سریال نقش داشته است؟
وقتی وارد عرصه دادگاه و موضوعات قضایی می شــوی ،این
خطر وجود دارد که شبیه قاطبه فضای سینمای ایران بشوی.
سینمای ایران به گزاره هایی که مردم دچارشان هستند عموماً
به عنوان یک تیتر نگاه کرده و شبیه ورق زدن صفحات حوادث
می شود.
می توانیم این طور بگوییم که به همان اخبار اکتفا کرده
و از ان فراتر نمی رود.
بله .متاسفانه سینمای ایران سینمایی است که به مردم بیشتر
به عنوان یک تیتر ژورنالیستی توجه می کند و نه به دغدغه های
واقعی شان مثل مشکالت اپارتمان نشینی ،مشکالت راهنمایی و
رانندگی ،موضوعات مربوط به وراثت و موضوعاتی که هر روز در
اجتماع با ان ها درگیر هستند و جوابی برای ان مشکالت ندارند.
این خطر وجود داشت که ما هم در این ورطه بیفتیم ،اما سعی
کردیم از ان تیترها و فضاســازی ها که به نظرم به کمک مردم
نمی اید و علیه مردم است ،دوری کنیم .ان فضاسازی ها نه مردم
را سرگرم می کند و نه اموزشی به ان ها می دهد .در نهایت چنین
مواردی بیشتر گزاره های سیاسی اند .خودت می دانی که فضای
سینمای ایران پر از گزاره های سیاسی شده است .ما خیلی سعی
کردیم به این ورطه نیفتیم .فکر می کنم اقبال نشان داده شده از
سوی مردم هم به همین خاطر است .مردم دارند موضوعاتی را
می بینند که هر روز با ان ها درگیرند.
از همان ابتدای تحقیق چنین رویکردی داشــتید یا
در حین تحقیق تصمیم گرفتید که موضوعات روزمره را
محور کار قرار دهید؟
خیلی از این پرونده ها را از قضات برجســته در قوه قضاییه
گرفتیم .در روزهای اول وقتی از ان ها درخواســت پرونده های
جذاب می کردیم ،به خاطر فضاسازی رسانه ای پرونده هایی در
مورد (مث ً
ال) تجاوز به ما معرفی می کردند ،اما می گفتیم این ها
موضوعات «حاد واقعیت» هستند .درست است که در جامعه رخ
می دهند و نمی شود انکارشان کرد اما در عین حال موضوعات
تکرارشونده و اساســی برای جامعه نیستند .بیشتر موضوعات
پیش امده ،خیلی ساده اند و ممکن اســت اص ً
ال به ان ها توجه
نکنیم اما در زندگی مان وجود دارند .مــن چیزی حدود 300
پرونده را برای ساخت این ســریال خواندم .صادقانه بگویم که
جذاب ترین موارد ،همان موضوعات زمینی و عمومی هستند.
موارد دیگر ،موضوعات عموماً حادی هســتند که بیشتر گزاره
خبری اند و زیبایی شناسی ندارند .چیزی از خرده فرهنگ ها در
ان ها نیست .ان موارد بیش از ان که روی فطرت انسان تمرکز
کنند روی امیال حیوانی تمرکز می کنند و بنابراین موارد حاد
غیرانسانی هستند .سینمای ایران متاســفانه خیلی روی این
موارد تمرکز می کند .البته نمی گویم نباید چنین باشد اما این که
با این حجم به این موارد می پردازیم محل بحث است.
یا این که اص ً
ال سراغ مسائل دیگر نمی رویم.
دقیقاً .تالش ما این بود که جایی بایســتیم که کارمان نه به
گزاره خبری تبدیل شود و نه به یک زیبایی شناسی صرفاً خام
بسنده کند .سعی کردیم بین زیبایی شناسی و واقعیت رابطه ای
برقرار کنیم.
یکی دیگر از نکاتی که به کار کمک کرده ،بحث لحن
است .بعضی از پرونده ها فضای ملتهب تری دارند و برخی
دیگر در فضایی دوستانه تر حل می شوند .از طرف دیگر،
گاه وسط بحث های ملتهب با ایده های کمیکی روبه رو
می شویم که به فضاسازی کمک می کند .یک نمونه خوب،
بازی با نام شهرام جعفری و شهرام جزایری در یکی از
پرونده ها است .این تمهید در عین پیش بردن موضوع،
فضا را هم تلطیف می کند .این تنوع لحن چگونه به دست
امد؟ از مرحله فیلمنامه در کار بود؟
در بازی گرفتن از بازیگرها فرایندی چیده بودم که طبق ان
پیش می رفتیم .نکته اول این بود که بازیگر باید شخصیت نقش
را بشناسد و ابعادش را درک کند .برایم بسیار مهم بود که هر کدام
از نقش ها روان شناسی خود را داشته باشند .خیلی تالش کردیم
که تیپ نسازیم .بعد از این که به شــخصیت ها عمق دادیم ،به
همان حرفی می رسیدیم که تو زدی .یعنی در مورد لحن صحبت
می کردیم .مث ً
ال بازیگر به این نتیجه می رســید که کاراکترش
«بچه تهرون» اســت .این بچه تهرون بودن خرده فرهنگ هایی
هم در دل خود دارد .از طریق ان ،به لحن بازی می رسیدیم.
یعنی این جزییــات لحن متعلق به بعــد از نگارش
فیلمنامه بود و برخــی از دیالوگ ها را خود بازیگران بر
اساس ان پیش زمینه ای که ساخته بودید بداهه پردازی
می کردند؟
بله .ولی نه توســط خود بازیگر و در لحظه .ما نه بداهه های
سر صحنه بلکه بداهه های تمرین شده داشــتیم یعنی ان قدر
تمرین می کردیم که شــخصیت و لحن در ناخــوداگاه بازیگر
بنشیند .یکی از تعاریفی که در مورد «اقای قاضی» زیاد شنیدم
و از ان لــذت بردم این بود که مخاطب احســاس می کند هیچ
فیلمنامه ای نوشته نشده است .در صورتی که تک تک دیالوگ ها
نوشته شده است .شما حتی با یک اوای غیرنوشتاری در این کار
مواجه نمی شوید .ما سعی کردیم با تمرین های زیاد ،شخصیت
را وارد وجود بازیگر کرده و از ناخوداگاه بازیگر اســتفاده کنیم.
گاهی اوقات مخاطب با خوداگاه بازیگر روبه رو می شــود یعنی
می فهمد که بازیگر فالن جمله را به عنوان کاشت گذاشته تا بعدا ً
ان را برداشت کند .من این ویژگی را از بازیگران می گرفتم .در
مرحله بعد هم سعی کردیم به بازیگر کمک کنیم تا به موقعیتی
توجه کند که شخصیت در ان قرار دارد .ترکیب شخصیت ،لحن
و موقعیت به نظرم باعث شده که وقتی سریال را نگاه می کنی،
احساس کنی لحظاتی ســاخته شــده که در دل التهاب ،فضا
می تواند تغییر کند و باورپذیر به نظر برسد.
برای باورپذیر شدن شــخصیت اصلی ،چه تصویر یا
ویژگی هایی از شخصیت قاضی را برای بهزاد خلج مطرح
کردی؟
بهزاد خلج زمان زیــادی را با قضات گذراند .بــا هم بیرون
می رفتند .مث ً
ال به تئاتر یا رستوران می رفتند .به بهزاد گفتم به
لحن ،فرازوفرودهایی که قاضی در بیان کلمات دارد ،توجه کند.
بهزاد خلج االن کالژی از قاضی هایی اســت که می پسندیدیم.
لحظه عصبانی شدنش شــبیه یک قاضی است ،لحظه تکیه بر
کلماتش شــبیه یک قاضی دیگر ،بازی با دست ،اواهایش و به
همین ترتیب .بهزاد با استعداد خودش تمام این ها را دراورد.
بهزاد خلج:
سعی کردیم قاضی را واقعی نشان دهیم
نقش افرینی بهزاد خلج را می توان یکــی از غافلگیری های
«اقای قاضی» دانســت .خلج که در اســتانه چهل سالگی وارد
عرصه بازیگری شــد ،نزدیک به یک دهه اســت کــه به عنوان
بازیگر فعالیت می کند اما شــاید «اقای قاضی» را بتوان نقطه
عطفی در مسیر بازیگری اش دانســت .او با این مجموعه نشان
داد که می توانــد پیچیدگی های کاراکتر حساســی مثل یک
قاضی را به شــکلی متقاعدکننده از کار در اورده و بار جذابیت
یک مجموعه تلویزیونی را به دوش بکشــد .قابل انتظار است که
از این به بعد نام بهزاد خلج را در تعداد بیشــتری از اثار نمایشی
بشنویم .بازخوردهایی که مجموعه «اقای قاضی» کسب کرده و
موفقیت بهزاد خلج ،بهانه ای شد تا پای صحبت های او با روزنامه
صبا نشســته و در مورد مســیری که تاکنون طی کرده است و
پیچیدگی های بازی در نقش یک قاضی با او گفت وگو کنیم.
عالقهبهحوزهنمایشوسینماازکجادرشماشکلگرفت؟
من در یک خانواده سینمایی بزرگ شدم .پدرم کارمند سالن
ســینما بود .ان طور که خودش می گوید ،کمی پس از تولد من
تصمیم گرفت کار خود را ارتقا دهد .بعد از ان مدتی مســئول
اصالح رنگ و نور استودیو فیلمساز شد و سپس به کانون پرورش
فکری کودکان و نوجوانان رفت .همچنیــن در خانه مان دائماً
با اپارات فیلم نــگاه می کردیم .خیلی از روزها هــم با پدرم به
کانون پرورش فکری رفته ،پشت صفحه موویال نشسته و فیلم
و انیمیشــن نگاه می کردم .این عالقه در من ریشه دوانده بود.
جالب است بدانید که مادرم از کودکی همیشه به من می گفت
وقتی بزرگ شــوم گوینده خیلی خوبی شده و وارد صداوسیما
خواهم شد. صفحه 4
پرونده
با وجود این پیشینه سینمایی ،به نظر می رسد که نسبت ًا
دیر وارد حوزه بازیگری شدید .درست است؟
بله .درست است چون هیچ وقت تصمیم نداشتم بازیگر شوم.
در کودکی ادای بازیگرها را درمی اوردم اما به بازیگرشــدن فکر
نمی کردم .عاشق این بودم که بعد از تماشای فیلم ها ،جلوی اینه
ادای بازیگران را دربیاورم ،اما به عنوان شغل به ان نگاه نکرده بودم.
چه شد که نظرتان عوض شد؟
در 38سالگی ام ،یکی از دوستانم بسیار به من اصرار کرد که
یک کالس بازیگری بروم .خیلی هم ممانعت کردم اما برای این که
روی ان ادم را کم کنم به کالس بازیگری رفتم و همان سال در
یک جشنواره مونولوگ ،جایزه بازیگری را دریافت کردم .ان اتفاق
انگار پیامی برای من داشت و به این فکر کردم که شاید برای این
کار درست شده باشم.
چه دوره هایی را گذراندید؟
من تحصیالت دانشگاهی ندارم .اما فکر می کنم 9سال صبح تا
شب زندگی ام در کارگاه های بازیگری گذشت .از کارگاه های اقای
دژاکام شروع کردم .بعد در دوره های خانم بخت اور ادامه دادم و در
نهایت سه یا چهار سال نزد اقای کیومرث مرادی درس خواندم.
به مجموعه «اقای قاضی» بپردازیم .طبع ًا بازی در نقش
شخصیتی مثل یک قاضی ،شما را وارد حوزه حساسی
می کند .از یک طرف قضاوت امر بســیار دشواری است
و همین باعث پیچیدگی های شــخصیتی می شود .از
سوی دیگر اثاری که در ســینما و تلویزیون ما کاراکتر
قاضی را محور کار قرار دهند خیلی کم تعدادند .بنابراین
نمونه هایی که به عنوان یک بازیگر بتوانید از ان ها الهام
بگیرید خیلی کم اســت .در عین حال باید از یک طرف
قاضی را باورپذیر از کار درمی اوردید و از ســوی دیگر
در عین نمایش ویژگی های مختلف کاراکتر ،او را هم به
شــخصیت همدلی برانگیزی تبدیل می کردید و هم به
شخصیتی که چندان دور از واقعیت نباشد .وگرنه ممکن
بود حتی در راه پخش سریال مشکل ایجاد شود .ایا ورود
به این حوزه حساس تاثیری هم بر جنس بازیگری شما
گذاشت؟ ایا محدودیت هایی را برای شما ایجاد کرد؟
نــه .در این راه ســجاد مهرگان خیلــی با من همــراه بود.
ال سیاه هســتند و نه کام ً
شخصیت ها الزاماً نه کام ً
ال سفید بلکه
خاکستری اند .این در مورد تمام شــخصیت ها صدق می کند.
البته هر چه زمان جلوتر می رود ســرعت زندگی بیشتر شده و
شخصیت ها پیچیده تر می شــوند .برای من خیلی مهم بود که
قاضی ای را بازی کنم که گاهی خوب است و گاهی هم بد .گاهی
زور می گوید ،گاهی خشمگین می شود ،گاهی انتقام می گیرد،
گاهی رئوف است و بخشنده .وقتی با قضات صحبت می کردیم
می گفتند ان ها هم ترس هایی دارند و اشتباهاتی می کنند .گاه
وقتی به خانه می روند به این فکر می کنند که ایا تصمیم شــان
درست بوده یا نه .چیزی که در شخصیت قاضی خیلی مهم بود
این بود که این ادم یک انسان است .برایم خیلی مهم بود که این
«انسان» را بازی کنم .اما این نکته را هم مورد توجه قرار دادیم
که این قاضی چگونه «باید باشــد» و چه چیزی «نباید باشد».
االن در برخی از نظرات به ما می گویند که مگر یک قاضی این قدر
لبخند می زند؟ در عین حال که این قاضی باید یک انسان واقعی
می بود ،باید چیزهایی را به او اضافه هم می کردیم .باید این نکته
را منتقل می کردیم که اص ً
ال ایرادی ندارد که قاضی گاهی اوقات
لبخند بزند .هیچ ایرادی ندارد که در حین کار قهوه هم بخورد.
مگر قهوه خوردن جرم است؟ همین نکته برای عده ای عجیب بود.
این موارد را بیشتر سجاد و اقای مرادی مدیریت کردند .ان ها از
بیرون به من نگاه کرده و خیلی جاها می گفتند برخی از حرکاتم
اشــتباه اســت .این را هم باید بگویم که قضاوت از سخت ترین
کارهای دنیا اســت و من قطعاً در طول بازی ام اشتباهاتی هم
داشته ام .شاید حرف هایی زده باشم یا کارهایی کرده باشم که
یک قاضی واقعی انجام نمی دهد .مــن فقط یک بازیگرم و دارم
یک کار نمایشی انجام می دهم.
موردی هم بود که به هر دلیلی از نظر داســتانی در
سریال نباشد و جای خالی اش را احساس کنید؟
به شــدت عالقه داشتم که در روند ضبط ســریال ،با جامعه
محترم وکال چالش داشــته باشــیم؛ البته از نوع مثبت .یعنی
اپیزودهایی داشته باشیم که وکال در ان پررنگ باشند اما زمان
این کار را نداشتیم .از طرف خودم می گویم که ما نقش وکال را
در این ســریال کم رنگ دیدیم و چه حیف .ای کاش این اتفاق
می افتاد .اگر در اینده فرصت ســاخت فصل دوم فراهم شود،
امیدوارم حتماً وکال حضور داشته باشــند چون خودش بحث
جذابی است و چالش ایجاد می کند.
تا چه حد از تجربه تان در «اقای قاضی» رضایت دارید؟
نتیجه کار را چطور ارزیابی می کنید؟
از خدا ممنونم که فرصت بازی در این نقش را برای من فراهم
کرد .این مجموعه برای من اتفاق خیلی بزرگی بود .چیزی بود
که خیلی دوست داشتم اتفاق بیفتد .از ســجاد مهرگان عزیز
سپاســگزارم که لطف داشــت و به من اعتماد کرد .خیلی هم
خوشحالم که مردم دارند به تیم ما لطف می کنند ،ما را می بینند
و نظرات خوبی می دهند .هر شب به خودم می گویم باید منتظر
چهار شنبه 15تیر 1401شماره 1236
5
نظرات بد هم باشم .اما تا امروز الحمدهلل نظرات مثبتی دریافت
کرده ام .اتفاقی که افتاده واقعاً نتیجه هدایت و حمایت ســجاد
مهرگان و اقای مرادی بوده اســت .مجموعه «اقای قاضی» ،از
تیم تدارکات (علی اقا ،راشــد و میالد) گرفتــه تا دیگران ،تیم
حرفه ای یکدســت و درست ودرمانی داشــت که خیلی بدون
حاشیه پیش رفت .در این راه باید تشکر ویژه ای از اقایان احمد
شفیعی (تهیه کننده) و حسین فریدون جاه (مدیر پروژه) داشته
باشــم که با حرفه ای گری تمام ایــن کار را مدیریت کردند .ما
در طول دوران ضبط ،کمترین حاشــیه را داشتیم و این خیلی
جالب بود .همچنیــن باید از تمام بازیگرانــی که روبه روی من
بازی کردند تشکر کنم .ان بازیگران رفقای من هستند ،خیلی
از ان ها هم کالســی های من بوده و در مواردی هستند .ان ها با
انرژی شان و بازی درست شان باعث شدند تا اتفاق خوبی برای
من رقم بخورد .همچنین نباید اهمیت به سزای حضور بازیگرانی
را فراموش کنیم که به عنوان تماشاچی حضور پیدا کرده بودند.
از ان ها خیلی انرژی گرفتم .دست تمام این افراد درد نکند .در
نهایت تشکر ویژه ای از استادم کیومرث مرادی دارم که نه فقط
من بلکه هدایت نزدیک به 300بازیگر را در این مجموعه بر عهده
داشت .این کار بسیار سخت است و از ایشان ممنونم. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
چهار شنبه 15تیر 1401شماره 1236
رمکو کامپرت شاعر هلندی درگذشت
رمکو کامپرت شاعر و نویسنده شناخته شده هلندی در سن ۹۲سالگی در شهر امستردام کشور هلند
درگذشت .ناشر کارهای این شاعر به نمایندگی از خانواده وی این خبر را روز گذشته ۴جوالی اعالم کرد.
کامپرت بخشی از جنبش شاعران ،نویسندگان و هنرمندان تجربی دهه پنجاه میالدی هلند و یکی از
محبوب ترین چهره های ادبی این کشور بود .از دیگر چهره های این جنبش می توان به رودی کوزبروک ،
لوکبرت ،گریت کوونار و کارل اپل اشاره کرد .این شاعر سالها در پاریس زندگی می کرد و جوایز ادبی متعددی را
از جمله جایزه جان کامپرت که به نام و یاد پدرش نامگذاری شده بود ،دریافت کرد .او همین طور در سال۱۹۷۶
برای مجموعه اشعارش برنده جایزه باارزش کشور هلند با عنوان پی سی هوفت شد/ .خبرگزاری صبا
جمال الدین اکرمی برای بچه ها قصه می گوید
جمال الدین اکرمی نویسنده کودک و نوجوان با صورتک های مقوایی اش در استانه صدمین سال تولد
مهدی اذریزدی و روز ملی ادبیات کودک ،همچنین پنجمین سالروز تولد «بوکتاب» ،بخش کودک و
نوجوان باغ کتاب به این مجموعه فرهنگی می اید تا با بچه ها قصه بخواند و برای انها نمایش خالق اجرا
کند .عالقه مندان به قصه و نمایش می توانند چهارشنبه ۱۵تیرماه ساعت ۱۸به بزرگراه حقانی ،بخش
کودک و نوجوان باغ کتاب مراجعه کنند .جمال الدین اکرمی نویسنده ،تصویرگر و شاعر ادبیات کودک
و نوجوان است .او فعالیت های خود را به عنوان مربی نقاشی در کانون پرورشی کودکان و نوجوانان اغاز
کرده و مجموعه «دوباره نگاه کن» از مهم ترین دستاوردهای او در ان سال هاست.
انتقاد امیر تاجیک از پوشش برخی خواننده ها روی صحنه
روز دوشنبه ۱۳تیر برنامه «صباهنگ» رادیو صبا میزبان امیر تاجیک
خواننده شد و با وی درباره وضعیت موسیقی کشور گفتگو کرد.
امیر تاجیک از انتشار کارهای جدیدش در ماه های اینده خبر داد و
خطاب به مسئوالن گفت :مسئوالن باید نگاه مثبت به موسیقی حرفه ای
داشته باشند تا بتوانیم به ان دوران طالیی موسیقی برگردیم؛ زمانی که در
ان خوانندگانی معرفی شدند که هنر خوانندگی ،سواد موسیقی ،توانایی
درک مخاطب ،شناخت از ادبیات غنی فارسی داشتند .بسیاری از کسانی
که امروزه به عنوان خواننده روی صحنه ها حاضر می شوند فقط ذوق دیده
شدن دارند تا اینکه بخواهند به عنوان هنرمند کاری ارائه کند.
وی افزود :انگار ممیزی های فرهنگ و ارشاد کنار رفته است .وقتی
مخاطب شما ۸۰میلیون ایرانی است باید یک هنرمند و خواننده روی
صحنه حاضر شود.
تاجیک درباره وضعیت فعلی موسیقی توضیح داد ،من امروز ناراحت
موسیقی و ادبیات کشورم هستم ،خیلی چیزها سر جای خودش قرار
ندارد .متاسفانه الگوی خوبی برای موسیقی کشــورمان نداریم و اکثر
کارهایی که ارائه می شود کپی برداری از کارهای خارجی است .خروجی
کنسرت های ما اهنگ های ترکی غربی و یونانی است و اهنگسازهای
غنی ما به دلیل بی توجهی مسئوالن کنار گذاشته شده اند و این ضربه
بدی به موسیقی خواهد زد .من این مساله را بارها در جلسات مختلف در
صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد به گوش مسئوالن رساندم که باید
این مشکالت ریشه یابی شود چون موسیقی یک ابزار غنی در فرهنگ
است که می توان از ان به بهترین شکل در فرهنگسازی استفاده کرد.
این خواننده درباره تاثیر فضای مجازی روی موسیقی گفت :فضای
مجازی برای موسیقی هم خوبی ها داشته و هم بدی ها .خوبی های ان
این است که کاری که شما متشر می کنید در کمترین زمان و به راحتی
به دست مخاطب می رسد و بازخورد کار را دریافت می کنید ولی بدهای
ان از اسمش مشخص است« .مجازی» یعنی گاهی همین مجازی بودن
باعث می شود مخاطب به اشتباه بیفتد .زمانی که به راحتی می توان در
صفحات فضای مجازی دنبال کننده های کاذب ایجاد کرد پس شوق
و شــور کاذب و در نهایت طرفدار کاذب هم ایجاد می شود و به راحتی
امارسازی دروغ اتفاق می افتد.
امیر تاجیک در مقایسه قراردادهای موسیقی امروز و گذشته توضح داد:
در گذشته خواننده موظف بود سر زمان مشخص شده کار را در استودیو
به بهترین شکل ارائه کند چون مثل االن امکان ویرایش وجود نداشت و
یک ترانه تقریبا کامل در استودیو خوانده می شد.
وی درباره قراردادهای استعمارگونه در عرصه موسیقی گفت :من هم
در مورد این قراردادها شنیده ام و این نوع قراردادها همه به این دلیل بسته
می شود که هدف خواننده فقط دیده شدن است.
تاجیک در ادامه درباره وضعیت پوشش خواننده ها و اجرای کنسرت
ها افزود :متاسفانه الگوها تغییر کرده است ،وقتی به یک کنسرت می روید
شما توقع دارید یک خواننده و هنرمند جلوی شما به بهترین شکل ظاهر
شود ،امروز خواننده ها الگوهای مهمی در جامعه هستند .یک خواننده
باید در طرز لباس پوشیدن هم به مخاطب احترام بگذارد .من بارها این
نکته را هم به مسئوالن در جلسات مختلف یاداور شده ام ولی متاسفانه
زمانی که پول به عنوان یک مرجع مطرح باشد بسیاری از چیزها نادیده
گرفته می شود.
مجری برنامه از امیر تاجیک درباره کم کار شــدن هم دوره ای های
هنرمندش پرسید و در جواب شنید :به نظر من شاید کم کاری انها نشانه
اعتراض است یا اینکه این فضای موسیقی را در شان خود نمی دانند که
در ان حاضر شود .من هم امروزه به عشق و تشویق مردم کار می کنم در
صورتی که مسئوالن باید از ما بخواهند که در صحنه حاضر باشیم .برنامه
«صباهنگ» از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۹با اجرای فریبا باقری و تهیه
کنندگی سیامک احمدی پور پخش می شود.
مالقاتبا«گیلوامارد»درتاالروحدت
بازگشتانسامبلسیریابهزادگاهش
انتصابدبیرهنریجشنوارههنرهایتجسمیجوانان
ناصر وحدتی هنرمند پیشکســوت موســیقی نواحی گیالن به
همراهی گروه «گیل و امارد» روز یکشنبه نوزدهم تیرماه کنسرتی را
در تاالر وحدت تهران برگزار خواهد کرد .در این کنسرت که ساعت
۲۱:۳۰تاریخ یاد شده پیش روی عالقه مندان موسیقی نواحی قرار
می گیرد ،ناصر وحدتی تعدادی از اثار منتخب خود را اجرا می کند.
این در حالی است که قیمت بلیت کنســرت های یاد شده از ۱۰۰تا
۳۰۰هزار تومان تعیین شده اســت .گروه موسیقی «گیل و امارد»
گیالن بیش از ۱۰سال قبل فعالیت خود در عرصه موسیقی نواحی را
به سرپرستی ناصر وحدتی اغاز کرده است .اعضای گروه تاکنون در
تاالر وحدت تهران ،تاالر اندیشه حوزه هنری تهران ،جشنواره موسیقی
فجر و شهرهای مختلف کشور به اجرای برنامه پرداخته اند .ضمن اینکه
نگارش کتاب های «خوندشت»« ،داستان یک زندگی»« ،روی خوش
زندگی»« ،زندگی و موسیقی» از دیگر فعالیت های ناصر وحدتی به
عنوان سرپرست گروه در عرصه نویسندگی است/ .خبرگزاری مهر
ماکان صغیری تهیه کننده انسامبل سیریا درباره این کنسرت
گفت :اولین اجرای انسامبل موســیقی بوشهری سیریا در بوشهر
برگزار شد و امسال با گذشت ۴سال از فعالیت گروه و کنسرت های
متعدد در شهرهای ایران ،بار دیگر این انسامبل ۲۳تیرماه در بوشهر
به روی صحنه خواهد رفت .وی ادامه داد :در این کنسرت ،انسامبل
ســیریا قطعات البوم «میزدوتایی» و چند قطعــه دیگر از جمله
«بمونی»«،بیچاره» و ...را اجرا خواهد کرد .صغیری با اشاره به تعویق
کنسرت سیریا در بندرعباس گفت :طبق برنامه ریزی های صورت
گرفته قرار بود کنسرت سیریا ۱۹تیرماه در بندرعباس برگزار شود
که به احترام زلزل ه زدگان این استان ،کنسرتمان را در تاریخ دیگری
برگزار می کنیم .کنسرت انسامبل سیریا با حضور بهروز شریفیان،
امیرحسین ماهینی ،معین پاکباز ،مهدی منفرد ،فرشاد برنجی و
مهدی ناصری به خوانندگی محمد الریان ۲۳تیرماه در دو سانس
۲۰:۳۰و ۲۲:۳۰در تاالر لیان شهر بوشهر روی صحنه خواهد رفت.
عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی و رئیس شورای
سیاستگذاری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با
صدور حکمی محمدمهدی رحیمیان را به عنــوان دبیر هنری این
جشنواره منصوب کرد .در بخشی از این حکم امده است :جشنواره
هنرهای تجسمی جوانان طی سالیان متمادی برگزاری خود ،رویداد
مهمی برای شناسایی استعدادهای درخشان هنری جوانان عزیز ایران
اسالمی بوده است .به همین منظور ،با عنایت به سوابق علمی و هنری
جنابعالی ،به عنوان عضو شورای سیاستگذاری و دبیر هنری بیست و
نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان منصوب می شوید.
همزمان با معرفی دبیر هنری بیست و نهمین جشنواره هنرهای
تجســمی جوانان ،دبیر اجرایی و مدیر ارتباطات و رسانه جشنواره
بیست و نهم نیز معرفی شدند .بر این اساس ،عبدالرحیم سیاهکارزاده
به عنوان دبیر اجرایی و محمد خاجی به عنوان مدیر ارتباطات و رسانه
بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان معرفی شدند. صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
چهار شنبه 15تیر 1401شماره 1236
7
مدیرکل هنرهای نمایشی:
معیار ما در مدیریت تئاتر
«قانون» است
چندیســت که اخبار مرتبط با توقف اجرای برخی تئاترها توجه
هنرمندان و اصحاب رسانه را به خود جلب کرده است .نمایش هایی مثل
«خونین زار»« ،ان سوی اینه»« ،مخاطب»« ،دختران بابا انتون»« ،و
چند داستان دیگر» و «شب شک» که بعضی از ان ها مانند «ان سوی
اینه» به کارگردانی علی سرابی به صورت موقت و بعضی دیگر مانند
«خونین زار» به کارگردانی سهراب حسینی پس از چندین بازبینی به
صورت کامل متوقف شده است و یا مانند «شب شک» به کارگردانی
امیرحسین بریمانی هنوز در حال پیگیری برای رفع توقف هستند.
در همین باره با کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشــی وزارت
فرهنگ و ارشاد اســامی گفتگوی کوتاهی داشتیم و در همان ابتدا
پیشنهادی درباره استفاده از کلمه «توقف» به جای کلمه «توقیف»
از او دریافت کردیم .طی این گفتگو کاظم نظری عنوان کرد :ماجرای
توقف ها متوقف نخواهد شد زیرا معیار ما برای کار قانون است و هر گروه
نمایشی که از رعایت قوانین تخطی کند با توقف اجرا مواجه شده و بعد
از اصالح روند و رعایت قوانین می تواند به اجرای خود ادامه دهد.
او درباره ادعای گروه های نمایشی مبنی بر رعایت قوانین و کسب
مجوز اظهار کرد :این ادعا صحیح نیست .ان ها در مصاحبه هایشان درباره
داشتن مجوز و رعایت قوانین صحبت می کنند ،اما وقتی برای پیگیری
نزد ما می ایند دالیل ما را می پذیرند .به طور مثال اخرین بار سه جوان،
نمایشی را روی صحنه بردند و تصورشان این بود که با مجوز اجرای قبلی
می توانند در زمان دیگر و سالن دیگر نمایش خود را روی صحنه ببرند.
مدیرکل هنرهای نمایشی گفت :تئاتر زنده و پویاست و ممکن است
هنرمند پس از گذراندن مراحل بازبینی و درست در زمان اجرا تصمیم
بگیرد هرطور مایل است نمایش را اجرا کند ولی وقتی او از ابتدا قوانین
را پذیرفته است باید طبق همان قوانین کار را پیش ببرد.
نظری خاطرنشان کرد :من خود از اهالی تئاتر هستم .پاره تن خود
را تکه تکه نمی کنم و از جسم و روح و اندیشه ام که همان تئاتر باشد
حفاظت خواهم کرد .دوستان تئاتری من نیز باید از قوانین پیروی کنند
و ما نیز همه جوره حمایتشان می کنیم.
از او پرسیدیم که چطور ممکن است جریانی مانند تئاتر که به گفته
خودش پویا و زنده است در چهارچوب قرار بگیرد در حالی که می تواند
تا اخرین لحظه بر حسب خالقیت بازیگر و کارگردان تغییراتی داشته
باشد که او پاسخ داد :ما نگاه چهارچوبی نداریم اما می گوییم همانی را که
ارائه داده اند و بر اساس ان مجوز گرفته اند ،اجرا کنند.
کاظم نظری با تاکید بر اینکه معلم تئاتر است و بحث خالقیت را به
شاگردانش تدریس می کند ،عنوان کرد :درست هم گفتید که خالقیت
اجرای «توران دخت» برشت برای اولین بار در ایران
«توران دخت» کاری مشترک از نسیم ادبی و
ندا شاهرخی حاصل کارگاه ایده تا اجرای موسس ه
بین المللــی فانوس هنر پارس که تالش داشــته
اســت تا برای اولیــن بار این
اجرا و متن را در کشــور روی
صحنه ببرد از ۱۹تیر ساعت
۲۱در سالن شماره یک سپند
به اجرا می پــردازد .نمایش
«توراندخت» نوشته برتولت
برشــت یک اثر کمدی است
که در گروه تئاتر اجتماعی-
سیاســی جای می گیرد و در
ان به نقد ساختارهای قدرت
در امپراتوری چین می پردازد .همچون اثار دیگر
برشت این اثر هم نگاهی نقادانه و اگاهی بخش به
جامعه دارد ،چراکه برشت معتقد بود که ضرورت
اجرای تئاتر ایجاد اگاهی اســت .در این اثر مانند
تمام اثار برتولت برشت موســیقی و اواز جایگاه
ویژه ای دارد که در اجرای این نمایشــنامه سعی
شــده به خوبی پرداخته شود .عزیز تبیان ،شکیبا
معتضدی ،سهراب صمیمی،
رایحه پاشــا ،دانیال محمدی،
طناز نشــاط ،دریا ملکی ،صبا
خراســانی ،هدیه میری ،پیام
میرمصطفی ،سجاد طاهری،
شبنم خاتون حســینخانی،
مســعود قدیمی ،ساغر کیان،
النور ترابی بازیگــران این اثر
هستند .نمایش «توران دخت»
از ۱۹تیر ساعت ۲۱به مدت۷۵
دقیقه در سالن شماره یک تماشاخانه سپند اجرا می
شود و عالقمندان برای خرید بلیت از سایت تیوال
و یا به صورت حضوری از گیشه تماشاخانه سپهند
خریداری کنند.
باید باشد.
دراین کهجنبههایزیباییوهنرییکنمایشمی توانندقابلتغییر
باشند شکی نیست ولی متن یک نمایش از ابتدا مشخص است و مجوز
یک اجرا بر اساس انچه از ابتدا ارائه و سپس تصویب شده است ،ارائه
می شود .صحبت بر سر چهارچوب های فنی است .نمی شود در حین
اجرا ،متن تغییر کند یا دیالوگ و اوازی به ان اضافه شود که اگر چنین
باشد نه در ایران بلکه قطع به یقین در هر جای دیگر دنیا با ان برخورد
خواهد شد .او در پایان گفت :در حال حاضر ۱۱۰نمایش روی صحنه
هستند و یکی دوتا از ان ها متوقف شده اند و چنان در رسانه ها به همین
یکی دو مورد پرداخته شد که حاال همه فکر می کنند تئاتر کشور دچار
مشکل شده است اما چنین نیست .ما دست هنرمندان را می بوسیم
چون به فرهنگ کشور خدمت می کنند و خواهش مان از اصحاب رسانه
حمایت این هنرمندان است/ .خبرگزاری صبا
اهدای گواهینامه درجه یک هنری به عزت اهلل فوالدوند در روز قلم
نیکنام حســینی پور مشــاور مدیــر عامل و
مســلم کریمی معاون اعضا صندوق اعتباری هنر
به مناسبت روز قلم ،امروز ۱۴تیر به نمایندگی از
مدیر عامل صندوق اعتباری هنر به دیدار عزت اهلل
فوالدوند رفتند.
کریمی با تبریک روز قلم به این چهره فرهنگی
گفت :خدمات شما برای عالقمندان حوزه فلسفه و
اندیشه سیاسی با ترجمه اثار فیلسوفان صاحبنام
مشهود و جامعه ادبی قدردان زحمات شماست.
حســینی پور نیز در این دیدار بیان کرد :استاد
فوالدوند افزون بر مقام علمی و ترجمه اثار ماندگار،
انسانی وارسته و عالقمند به میهن است.
شناخت عمیق او از تاریخ و تسلطش بر ادبیات
پارســی شــخصیتی منحصر بفرد از او ســاخته
است .او اموزگار اندیشــه برای نسل جوان ماست
و خوشحالیم که این شــخصیت برجسته در زمره
نامداران صندوق اعتباری هنر قرار دارد .فوالدوند
درباره وضعیت کنونی نشر و دغدغه هایش و حفظ
حقوق مادی و معنوی مترجمان سخن گفت.
وی پاسداری از زبان فارسی را یکی از مهمترین
وظایف تمامی مردم ایران خصوصاً دست اندرکاران
فرهنگی عنوان کرد و گفت :زبان فارســی میراث
ارزشمندی برای ماست که سبب حفظ هویت ملی
می شــود و همه ما خصوصاً در اموزش و پرورش
موظف هستیم تمام تالشــمان را برای پاسداری
از زبان مادری به کار بریم .مترجم حوزه اندیشــه
با تاکید بر اهمیت تعلیم زبان فارســی و توجه به
متون کهن در مدارس گفت :نسل جوان ما اشنایی
صحیحی با میراث زبانی خود نــدارد و از کلمات
بیگانه بســیار اســتفاده می کنند .در این دیدار
گواهینامه درجه یک هنری در رشته ترجمه متون
ادبی ،لوح تقدیر و هدیه از سوی صندوق اعتباری
هنر به این مترجم پیشکسوت اعطا شد و ایشان به
عضویت صندوق اعتباری هنر درامد. صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
معاون سردبیر :نغمه دانش اشتیانی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
مندرتنهاییادمبهتریهستم!
عباس کیارستمی شش سال پیش و در روز چهاردهم تیرماه 1395اسمانی شد .او در گفتاری صوتی
که از خود به یادگار گذاشته در ستایش تنهایی گفته است «:من در تنهایی ادم بهتری هستم.
سال 1398کانون کارگردانان سینمای ایران در مراســمی تولد 79سالگی عباس کیارستمی را
جشن گرفت .در این مراسم گفتاری صوتی از او پخش شــد .در این گفتار صوتی که برای نخستین بار
پخش می شد کیارستمی در «ستایش تنهایی» حرف های جالبی را بیان کرده که در ادامه گزیده ای از
بخش های مهم ان را می خوانید.
«تنهایی خیلی با شکوه اســت .تنهایی امکان حضور به تو در هر جایی که می خواهی رو می دهد ،با
تخیل ،ولی تو چقدر می توانی مطمئن باشــی که در کنار کس دیگری این فرصت را به خودت بدهی
که قدرت تخیل ،یعنی این امنیت را برای خودت فراهم کنی .اینکه بتوانی به قدرت تخیل خودت هر
وقت بخواهی فرصت بدهی ،ان را به حرکت دربیاری و هر جا دلت بخواهد باشی .در تنهایی با هر ادمی
می توانی گفت و گو کنی .هر وقت دلت بخواهد ،هر جوابی از جانب او می توانی به خودت بدهی .امتیازش
را داری ،میتوانی تنهایی به قاضی بروی و خوشحال برگردی.ولی چه جوری میتوانی با یک ادم دیگه
این کار را بکنی؟
تنهایی خیلی امتیاز دارد .واقعا ؛ فقط معنایش این نیست که ادم خودخواه هست ،خود پسند هست
یا اینکه خود شیفتگی دارد ودیگران را قبول ندارد. .هیچ کدام اینها نیست ..می توانم در یک تعریف بگویم
من در تنهایی ادم بهتری هستم .همانطوری که درخت در تنهایی درخت تر است .به نظرم ادم هم در
تنهایی ادم تر است .ادم در تنهایی دلیلی برای دروغ گفتن ندارد .وقتی به منافع جمعی فکر می کنیم
ما ناچار از ان خلوص خودمان جدا می شویم و ناچاریم که مقداری هم به منافع دیگران فکر کنیم .ادم
از وقتی که موجود اجتماعی می شود خیلی چیزها را به دست می اورد ،ولی خیلی چیزها را هم از دست
می دهد .مثل همان درخت که دیگر در جنگل یک درخت نیست .ادم هم در جمع ادم است ،ولی ادمی
که به منافع جمع فکر می کند».
عباس کیارستمی از فیلمسازان برخاسته از دهه پنجاه شمسی است که در دهه شصت به
اوج شکوفایی خود میرسد .با ساخت اثاری چون خانه دوست کجاست ،مشق شب و...
مسیری تازه در فیلمسازی ایران خلق می کند .او تنها کارگردان ایرانی است که موفق
شده برای ساخت فیلم طعم گیالس ،نخل طالی جشنواره کن را از ان خود کند .او در
سال 1385در سن 75سالگی از دنیا رفت و سینمای ایران را دغدار کرد/ .فیلم نیوز صفحه 8