روزنامه صبا شماره 1237
روزنامه صبا شماره 1237
روزنامه صبا شماره 1237
سیمنا
دوشنبه 20تیر 1401شماره 1237
دو شنبه| 20تیر 11 |1401جوالی 11 |2022ذی الحجه |1443
سال دهم| شماره 8 |1237صفحه| 5000ناموت|
تحـول در فیلـم فجـر41
فراخوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور اعالم شد
جایزه جشنواره کارلووی واری به فیلمساز ایرانی رسید
صفحه 2
برنامه «طبیب» به انتن شبکه ۳بازگشت
صفحه 3
همایون شجریان در کانادا هم رکورد زد!
صفحه 6
1 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
دوشنبه 20تیر 1401شماره 1237
شروع مسابقه تلویزیونی شبکه نسیم با اجرای کامران تفتی
مسابقه جدید «جواهر سرخ» به تهیه کنندگی محمد رحیمی و کارگردانی سجاد شهریاری با اجرای
کامران تفتی بازیگر سینما و تلویزیون در جزیره هرمز تصویربرداری شده است که نخستین قسمت
از ان ،جمعه ۱۷تیرماه ،ساعت ۲۱:۳۰روی انتن شبکه نسیم رفت .این مسابقه با حضور هنرمندان،
ورزشکاران و نخبه های ملی و بین المللی در سه گروه ۶نفره در 20قسمت 60دقیقه ای به رقابت می
پردازند .این برنامه با نواوری تالش می کند توجه ویژه ای به کارافرینی داشته باشد.
کامران تفتی فارغ التحصیل لیسانس رشته بازیگری می باشد که فعالیت اش را از تئاتر شروع کرد
تا به تلویزیون رسید.
جشنواره اورشلیم بلیت فروشی و حضور «تا فردا» را متوقف نکرده است
روزجمعه ۱۷تیردرخبرگزاریهایداخلیخبرحضورفیلم«تافردا»ساختهعلیعسگریبهتهیهکنندگی
نیکی کریمی در جشنواره فیلم اورشلیم منتشر و بالفاصله با اعالم این خبر تهیه کننده و کارگردان فیلم از
انصراف فیلم شان در جشنواره خبر دادند .عسگری اعالم کرد که نیکی کریمی یک روز پیش از ان نیز یعنی
روز ۱۶تیربهمحضاطالعایمیلیبهپخش کنندهخارجیفیلمزدهاستتافیلمراازاینجشنوارهخارجکنند.
طبقپیگیریهاهمچناندرسایتجشنوارهفیلماورشلیمدرهرسهسانسنمایشفیلم«تافردا»درروزهای
(یک ۴ ،و ۷مرداد) بلیت فروشی در حال انجام است .مشخص نیست که این تعلل در بیرون اوردن فیلم «تا
فردا» از سوی جشنواره صورت گرفته یا پخش کننده هنوز در این باره اقدامی انجام نداده است/ .خبرگزاری صبا
«برسد به دست فردا» تجمیح محتوای قرن ۱۴و اینده نگاری قرن ۱۵است
برنامه «برسد به دســت فردا» به کارگردانی فواد غفاریان و تهیه
کنندگی علی زارعان ،مجله ای تصویری است که هر پنجشنه و جمعه
ساعت ۲۲:۳۰از شبکه چهار سیما روی انتن می رود.
علیرضا شــجاع نوری ،منصور ضابطیان ،اردشیر رستمی و کیانا
فرهی گردانندگان و مجریان بخش های مختلف این ُجنگ شــبانه
هستند.
علی زارعان درباره روند شــکل گیری ایــن مجموعه تلویزیونی،
عنوان کرد :طرح این برنامه برای ۴سال پیش است ،در واقع سه سال
قبل از شروع قرن جدید ایده ای مطرح کردم تحت عنوان «تجمیح
محتوای قرن ۱۴و اینده نگاری قرن »۱۵و این برنامه از همین ایده
شکل گرفت.
او افزود :در جهان از فرصت پایان قرن ۲۰استفاده کردند و محتوا
و قصه تولید و ماجراهای فراوانی را مطرح کردند اما ما به دلیل کرونا
و التهابات اجتماعی -اقتصادی کمتر از این فرصت استفاده کردیم و
می شد بیشتر از این به پایان قرن چهاردهم به عنوان فرصت احیای
فرهنگی -اجتماعی نگاه کرد ،اما نشد.
تهیه کننده این مجموعه توضیح داد :من درحــد توانم به اندازه
یک برنامه تلویزیونی و به عنوان یک فرصت رســانه ای سعی کردم
به انچه که در صد سال اخیر گذشــته و ارزوهایی که برای ایندگان
داریم ،بپردازم .زارعان در رابطه با چالش های روند تولید برنامه گفت:
چالش خاصی نداشــتم زیرا فرصت و زمان مناسب بود و به مطالعه
فراوان پرداختم و همچنین دوستانی به من کمک کردند تا بتوانیم
محتوای خوب را به نوع مساعدی فراهم کنیم .ناگفته نماند که نقش
فواد غفاریان که کارگردان مترجم است و می تواند محتوا را به تصویر
تبدیل کند ،بسیار پررنگ اســت و به کمک هم توانستیم یک برنامه
خوب از دل این ایده دربیاوریم.
او در رابطه با محقق شدن اهدافش به عنوان تهیه کننده ،تصریح
کرد :برنامه ساز موظف است این اهداف را در مستطیل تصویر دنبال
کند ولی تضمین اینکه برنامه خوب دیده شود ،برعهده رسانه است و
تهیه کننده در برخی زمینه ها کاری از دستش بر نمی اید.
علی زارعان درباره عناوین برنامه توضیح داد« :قدم زدن در تاریخ
ایران»« ،نامه ای به قرن بعد»« ،صداهای گمشده»« ،صدسال شعر
فارسی» و ...برخی از عناوین ایتم های تولیدی این برنامه است .هر
قسمت ما یک موضوع خاص دارد به عنوان مثال یکی از قسمت های
ما اسمش «جنگ جهانی دوم» است.
این تهیه کننده در پایان خاطرنشان کرد« :برسد به دست فردا»
در ۵۲قسمت ۹۰دقیقه ای برای مخاطب تولید شده است که به نظر
من ظرفیت تقطیع و پربازدید شدن در شبکه های اجتماعی را دارند
به همین دلیل انتظار می رود به ۴۰۰تکه ۳الی ۵دقیقه ای تقسیم و
در فضای مجازی پخش شود البته این برنامه بیشتر در مورد قرن ۱۴
است و امیدوارم در سری جدید این برنامه بیشتر به اینده و قرن ۱۵
بپردازیم/ .خبرگزاری صبا
جایزهجشنوارهکارلوویواریبهفیلمسازایرانیرسید
باطنىباحفظسمتسرپرستشبکهکودکشد
نگرانی جین کمپیون از تغییر استراتژی نتفلیکس
درام «تابستان با امید» به کارگردانی صدف فروغی فیلمساز ایرانی
کانادایی جایزه گوی کریستالی بهترین فیلم جشنواره کارلووی واری
دوره پنجاه و ششــم را از ان خود کرد .این فیلم که دومین ســاخته
فروغی است درباره شناگری است که رشته جدیدی را در مسابقات
شــنای اب های ازاد فرا می گیرد .تابســتان با امید به نویسندگی و
کارگردانی و تهیه کنندگی فروغی و به تهیه کنندگی کیارش انوری
و کریستینا پیووسان از سوی کمپانی فرست جنریشن فیلمز کانادا
ساخته شده است .این فیلم جایزه ۲۵هزار دالری جشنواره را که بین
کارگردان و تهیه کنندگان تقسیم می شود ،کسب کرد.
جایزه ویژه هیات داوران جشنواره نیز به فیلم «بیا و اون رو ببین»
به کارگردانی جوناس تروبا محصول اسپانیا رسید .بیاتا پارکانووا نیز
برای فیلم «جهان» محصول کشورهای چک و اسلواکی جایزه بهترین
کارگردانی جشنواره را کسب کرد .پنجاه و ششمین دوره جشنواره
کارلووی واری امروز ۹جوالی به کار خود خاتمه داد.
محسن برمهانی معاون ســیما در حکمى محمدصادق باطنی
را با حفظ سمت ،به عنوان سرپرســت شبکه کودک منصوب کرد.
بهره گیری از دانش تعلیم و تربیت اســامی و اصول روانشناســی
کودک برای انتقال مفاهیم ناب اسالمی و تربیت کودک شاد ،شکوفا و
ارمان گرا ،طراحی نقشه راه جامع شبکه برای رسیدن به اهداف سند
تحول صداوسیما در حوزه کودک از طریق هم افزایی ظرفیت های
ساختاری و محتوایی در دو حوزه کودک و نوجوان و راه اندازی شورای
تخصصی در این حوزه ،در اولویت قرار دادن محتوا در تولید و تامین اثار
ویژه کودکان و توجه به شکل گیری و ارتقای دو عنصر هویت و عدالت
در مخاطبان ،استفاده حداکثری از ظرفیت های هنر متعهد در حوزه
کودک و مراکز فعال در این زمینه برای تولید برنامه های فاخر ،تدوین
سند و اجرای سازوکارهای بازارسازی فرهنگی موثر برای شخصیت ها
و قهرمان های هویت ساز ایرانی -اسالمی از جمله مواردی است که در
حکم محسن برمهانی معاون سیما به ان تاکید شده است.
جین کمپیون کارگــردان نیوزلندی برنده جایزه اســکار از اینکه
استراتژی جدید نتفلیکس پس از از دست دادن مشترکانش تغییر کند،
می ترسد .استراتژی ای که احتماال منجر به این شود که این غول استریم
در مورد پروژه هایی که انها را تامین مالی کند ،حساس تر شود .کمپیون
که وسترنش با عنوان «قدرت سگ» محصول نتفلیکس ۱۲نامزدی در
جوایز اسکار به ارمغان اورد ،معتقد است که فیلمسازان مطرحی مانند
خودش احتماال وضعیت شان خوب می ماند .با این حال ،او فکر می کند
که استراتژی جدید نتفلیکس ممکن است به چشم انداز فیلمسازان در
اینده اسیب برساند .این کارگردان گفت :فکر می کنم اگر بخواهم کاری
انجام دهم برایم سخت نباشد ،زیرا رابطه ای با انها برقرار کرده ام و انها
(نتفلیکس)به طورغیرقابلباوریوفادارهستند.سرویس استریم چندی
پیش اعالم کرد که در پایان سه ماهه اول سال ۲۰۰هزار مشترکش
را از دست داده است و انتظار دارد دو میلیون مشترک دیگر را نیز در
سه ماهه دوم سال از دست بدهد/ .خبرگزاری صبا صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
فیلم های راه یافته به جشن اندیشکده مستقل
به ریاست شهاب حسینی معرفی شدند
نخستین دوره جشن فیلم کوتاه اندیشکده مستقل در راستای
حمایت از فیلمسازان جوان ،به طور خصوصی و با حضور ۴۰فیلم
کوتاه از میان ۴۰۰اثر ارسالی در اولین سالگرد فعالیت های این
مجموعه ،به ریاست شهاب حسینی و با همکاری موسسه فرهنگی
هنری دی ،از نوزدهم تا بیســت وهفتم تیر مــاه ۱۴۰۱برگزار
می شود .همچنین طی رویداد خصوصی اختتامیه با حضور هیات
داوران و ریاست جشــن در ۱۰بخش از اثار برتر تجلیل به عمل
می اید .اکران انالین اثار نیز با همکاری پلتفرم های هاشور و ودیو
و تیوال اغاز شده است.
شهاب حسینی رییس و دبیر جشنواره ،رائد فرید زاده مشاور،
سعید دشتی دبیر اجرایی ،ساناز ارجمند مدیر برنامه ریزی ،محیا
صدری مدیر مارکتینگ ،موسسه دی مجری طرح ،اوا فیاض مدیر
روابط عمومی برگزاری این جشن هستند.
دوشنبه 20تیر 1401شماره 1237
3
محدثه پیرهادی:
فیلم کوتاه حامیان کم و مدعیان زیادی دارد
برنامه «طبیب» به انتن شبکه ۳بازگشت
برتامه تلویزیونی «طبیب» با دعوت از پزشکان و کارشناسان
حوزه سالمت درصدد است تا مباحث پزشــکی و سالمت را به
اطالع مخاطبان خود برساند و سطح سالمت و اطالعات پزشکی
شهروندان ارتقا یابد .اواخر ماه خرداد ،معاونت سیمای صدا وسیما
در اطالعیه ای ،از توقف برنامه زنــده طبیب بدلیل بی توجهی به
استانداردهای تخصصی خبر داد.
در بخشی از اطالعیه معاونت ســیما امده بود :متاسفانه در
برنامه طبیب شبکه سه ،از ســوی مهمان ادعایی عجیب و غیر
علمی مطرح شد که به درستی موجب تعجب و تذکر و اعتراض
جمعی از استادان مومن و متعهد کشور به این ادعای غیر علمی
و جریحه دار شدن احساسات پاک مخاطبان مومن و فهیم شد.
حسن براتی کارشــناس برنامه طبیب در شبکه سه سیما در
اظهارنظری غلط مدعی شــد یکی از دالیل شیوع اصلی ارتروز
میان ایرانی ها نماز خواندن اســت .البته این کارشــناس برنامه
بعدها با انتشار ویدئویی اعالم کرده چنین منظوری نداشته و این
اظهارات صرفاً مجموعه ای از توصیه ها به بیمارانی بوده که از درد
زانو رنج می برند.
این برنامه بــه تهیه کنندگی علی زاهــدی و با اجرای پیمان
طالبی از دوشنبه ۲۰تیرماه ساعت ۱۱صبح روی انتن شبکه سه
می رود/ .خبرگزاری ایرنا
محدثه پیرهادی مدیر مرکز تولیدات کوتاه سازمان سینمایی سور ه
حوز ه هنری که تهیه کنندگی فیلم کوتاه رئال-انیمیشــن «پیش از
بهشت» را برعهده داشته است ،درباره راهیابی این اثر کوتاه به بیستمین
جشنواره فیلم ایسکیای ایتالیا ،گفت :نمایش اثری که روایتگر مظلومیت
کودکان فلســطینی در ماجرای غصب خانه هایشــان است ،در یک
جشنواره بین المللی برای ما بسیار جالب و بااهمیت است.
وی بیان کرد :پروژه «پیش از بهشــت» از ابتدا یــک پروژه رئال -
انیمیشن با ساختار کلی مشخص بود ،اما جزئیات بخش انیمیشن دقیق
طراحی نشده بود یعنی می دانستیم که قرار است بچه هایی داشته باشیم
که زندگی شاد و ارامشان روی دیوار با یک غلتک رنگ از بین می رود،
اما جزئیات کار را طراحی نکرده بودیم .شــاید به جرات بتوانم بگویم
که یکی از طوالنی ترین پیش تولیدهای فیلم کوتاه را ،پروژه «پیش از
بهشت» داشته است .پیرهادی با اشاره به این موضوع که در ایران کار
رئال -انیمیشن کمتر انجام شده است و عوامل ،با روند تولید کارهای
این چنینی اشنایی کافی ندارند ،تصریح کرد :در زمان ضبط فیلم کوتاه
«پیش از بهشت» ،عوامل برایشان جای سوال بود که چرا دوربین مقابل
یک دیوار سفید حرکت می کند و برداشت های متعدد انجام می شود،
اما صبوری عوامل باعث شد تا خروجی اثر مورد توجه عموم مردم قرار
بگیرد .این تهیه کننده خاطرنشان کرد :در ابتدا قرار بود این فیلم چند
دیالوگ داشته باشد ،حتی ما دیالوگ ها را به زبان عبری ترجمه و ضبط
کردیم ،اما در نهایت تصمیم بر این شد که دیالوگ ها را حذف کنیم زیرا
معتقد بودیم که فیلم به خودی خود و بدون دیالوگ می تواند منظور را
به مخاطب برساند.
وی مشکل اصلی فیلم کوتاه در کشور را اینگونه تشریح کرد :مشکل
اصلی فیلم کوتاه در ایران این اســت که حامیان کم و مدعیان زیادی
دارد .همچنین ساخت کار کوتاه گران است و فیلمساز مجبور می شود
تا ایده خود را محدود کند .این موضوع باعث ساخت اثار کم اثر و بعضا به
دردنخور می شود .البته بخشی از این مشکالت به دلیل شرایط اقتصادی
است زیرا در سال های اخیر دستمزد عوامل سینما رشد زیادی داشته
است ،از طرفی بازار کار سینما ،بازار شلوغی است و تعداد پروژه ها خیلی
بیشتر از نیروهای متخصص است ،فیلم کوتاه تبدیل به یک کار ارزان،
دم دستی و لوکس شده است .فیلمساز هم به سمت تولید کارهای بسیار
کوتاه و تیزر فرهنگی سوق داده می شود ،چراکه صرفه اقتصادی دارد.
برای حل این مشکالت باید به سمت جشنواره ها رفت ،یعنی فیلمساز،
فیلم کوتاهی بسازد که در جشنواره دیده شود .از طرفی جشنواره های
ما فیلمساز را به سمت ساخت اثار خاصی سوق می دهند که اگر اثری
خارج از چارچوب ان ها بسازد و پیام اور شــادی و امید باشد ،مطلوب
دست اندرکاران جشنواره ها قرار نمی گیرد/ .خبرگزاری صبا
«کاپیتان امریکا »۴کارگردانش را پیدا کرد
ژولیوس اونا فیلمســاز نیجریه ای-امریکایی که احتماال بیشــتر
برای ساخت فیلم ترسناک «پارادوکس کالورفیلد» محصول ۲۰۱۸
شناخته می شــود به عنوان کارگردان چهارمین بخش از فیلم های
«کاپیتان امریکا» محصول مارول معرفی شد.
در این فیلم انتونی مکی قرار است بازی کند و شخصیت دیرین خود
سام ویلسون را دوباره تکرار کند.
مالکوم اسپلمن خالق و نویسنده ســریال کوتاه «فالکون و سرباز
زمستان» نیز در حال نوشتن فیلمنامه این کار با داالن موسون است.
هنوز مشخص نشده است که ایا کریس اوانز نقش استیو راجرز با
نام مســتعار کاپیتان امریکا را مجددا در این فیلم بازی می کند یا نه.
ضمنا هنوز تاریخ شروع تولید فیلم نیز مشخص نشده است .اونا در شهر
مارکوردی نیجریه به دنیا امده است .او به لطف والدین دیپلماتش قبل
از رفتن به امریکا به سراسر جهان سفر کرده است .اونا اولین فیلمش
را در سال ۲۰۱۵با نام «دختری در دردسر است» است با این حال او با
اعتماد جی جی ابرامز فیلم «پارادوکس کالورفیلد» را در سال ۲۰۱۸
ساخت و نامی برای خودش دست و پا کرد /.خبرگزاری صبا صفحه 3
4
دوشنبه 20تیر 1401شماره 1237
پرونده
تحـول
فراخوان چهل ویکمین جشــنواره بین المللی فیلم فجر به دبیری
مجتبی امینی منتشر شد و طبق زمان بندی انجام شده ثبت نام بخش
بین الملل از ۱۵شهریور ماه و بخش ملی ازبه اول ابان ماه اغاز می شود
و تا پایان ابان ماه ادامه خواهد داشت.
متن این فراخوان به شرح ذیل است:
«چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ،همزمان با چهل و
چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقالب اسالمی ،با هدف معرفی
و تقدیر از اثار برگزیده ســینمای ایران و جهــان در دو بخش ملی و
بین الملل ۱۲ ،الی ۲۲بهمن ماه ۱۴۰۱برگزار خواهد شد.
اهداف:
سینمای نوین ایران به عنوان پرتو درخشــانی از فرهنگ ایرانی و
اسالمی ،همواره در سراسر جهان با ارزش های انسانی ،اخالقی ،انقالبی
و معنوی شناخته شده است .جشنواره فیلم فجر با تکیه بر این کالن
ارزش ها و با هدف حمایت از سینمای اخالق مدار ،امید افرین و اگاهی
بخش ،به منظور معرفی اثار برگزیده یک سال سینمای ایران و تقدیر از
تالش هنرمندانه سینماگران خالق و فراهم اوردن زمینه رشد و اعتالی
اثار سینمایی بر پایه هویت ملی و دینی ،به شرح زیر برگزار می شود.
)۱بخش ملی:
الف :سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران)
ب :مستند بلند
ج :کوتاه داستانی
فیلم های بلند داستانی که دارای پروانه ساخت یا نمایش سینمایی
از سازمان امور سینمایی و سمعی بصری باشند و تا قبل از بهمن ۱۴۰۱
اکران عمومی نشده و در ســامانه های نمایش درخواستی به صورت
انالین و رسانه ملی به نمایش درنیامده باشند ،مجاز به حضور در این
بخش خواهند بود.
تبصره :۱فیلم های بلند داســتانی به جز جشــنواره بین المللی
فیلم هــای کــودکان و نوجوانان نبایــد در هیچ یــک از رویدادها و
جشنواره های سینمایی داخلی و خارجی به نمایش درامده باشند.
تبصره :۲کلیه فیلم های بخش ملی که در ادوار گذشته مورد بازبینی
هیات انتخاب قرار گرفته است ،مجاز به حضور نخواهند بود.
تبصره :۳هیات داوران تمام اثار واجد شرایط حضور در جشنواره
اعم از فیلم های حرفه ای و فیلم اول کارگردانان را در همه بخش ها مورد
داوری قرار می دهد.
تبصره :۴فیلمساز یا کارگردان اول ،به هنرمندی اطالق می شود که
برای ساخت یا نمایش فیلم سینمایی خود برای نخستین بار ،مجوزهای
الزم و قانونی را از سازمان امور سینمایی و سمعی بصری کسب کرده
باشد و پیش از این اثری از وی به عنوان فیلم سینمایی اکران عمومی
نشده باشد.
تبصره :۵داوری در بخش سینمایی پویانمایی مشروط به حضور
حداقل دو فیلم در این قالب خواهد بود.
تبصره :۶فیلم های متقاضی شرکت در بخش «مسابقه فیلم های
مستند بلند» باید دارای پروانه نمایش از ســازمان امور سینمایی و
راه یافته به بخش مسابقه شانزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت
بوده و دارای مدت زمان نمایش حداقل ۷۵دقیقه باشند.
تبصره :۷فیلم های متقاضی شرکت در بخش «مسابقه فیلم های
کوتاه داســتانی» باید دارای پروانه نمایش از سازمان امور سینمایی
و راه یافته به بخش مسابقه ســی و نهمین دوره جشنواره بین المللی
فیلم کوتاه تهران بوده و دارای مدت زمان نمایش حداقل ۳و حداکثر
۲۰دقیقه باشند.
جوایز:
اعضا هیات داوران متشکل از سینماگران و صاحب نظران فرهنگی
هنری ،از میان تمام اثار واجد شرایط حضور در جشنواره ،جوایز را به
شرح ذیل اهدا خواهند کرد.
ســیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی (جایزه ویژه سردار شهید
سلیمانی)
سیمرغ بلورین بهترین فیلم
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی
سیمرغ بلورین جایز ه ویژ ه هیات داوران
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی زن
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی مرد
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری
سیمرغ بلورین بهترین تدوین
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن
فراخو
سیمرغ بلورین بهترین صدا (صدابرداری -صداگذاری)
سیمرغ بلورین بهترین طراحی هنری(صحنه -لباس)
سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی
سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی
سیمرغ بلورین بهترین جلوه های بصری
سیمرغ بلورین بهترین فیلم پویانمایی
سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول سینمایی
سیمرغ بلورین جایزه ویژه جشنواره
سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران
سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند بلند
سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی
تبصره :۱سیمرغ بلورین بهترین فیلم پویانمایی ،مستند بلند ،کوتاه
داستانی و فیلم اول به کارگردان فیلم اهدا خواهد شد.
ضوابط و مقررات بخش ملی:
کلیه فیلم های متقاضی شرکت در هر یک از بخش های جشنواره،
باید در ســامانه ( )fajrfilmfestival.comثبت نام کنند .مهلت
ثبت نام ،از تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۰۱الی ۱۴۰۱/۰۸/۳۰خواهد بود.
فقط تهیه کنندگان حقیقی و حقوقی می توانند با مراجعه به سامانه
جشنواره ،مراحل ثبت نام فیلم خود را تکمیل و اطالعات و مستندات
فیلم (تصویر پروانه ســاخت یا نمایش) را ثبــت و بارگذاری کنند.
مسئولیت صحت و دقت اطالعات مندرج و تبعات ان ،تماماً به عهده
تهیه کننده فیلم خواهد بود .دبیرخانه جشنواره از پذیرش فیلم های
فاقد پروانه ساخت یا نمایش معذور است.
تهیه کننده فیلم باید پس از تکمیل مراحل ثبت نام ،نسخه کامل
فیلم را به صورت فایل استاندارد فنی نمایش ( )DCPبرای بازبینی تا
تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۱۵به دبیرخانه جشنواره تحویل نماید.
هیات انتخاب مسابقه بخش ملی ،بازبینی فیلم های متقاضی حضور
در جشنواره را از تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۱۵شروع خواهند کرد.
ت انتخاب مسابقه بخش ملی ،حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
هیا
از میان تمامی فیلم های واجد شــرایط حضور در جشــنواره ،اسامی
فیلم های منتخب را اعالم خواهند کرد.
تهیه کننــدگان فیلم هــای منتخــب ،بایــد حداکثر تــا تاریخ
۱۴۰۱/۱۰/۲۵نســخه نهایی فیلم با زیرنویس انگلیسی و استاندارد
فنی نمایش ( ،)DCPعکس های صحنه و کارگردان ،پوستر ،تیزر و یا
حداکثر سه دقیقه از فیلم خود را برای استفاده تبلیغاتی در رسانه ها،
به دبیرخانه تحویل دهند .ثبت نام در سامانه به منزله پذیرش و رعایت
کامل مفاد فراخوان و مقررات جشنواره و ضوابط تولید و نمایش فیلم
در ایران ،از سوی صاحبان قانونی فیلم ها است.
در صورت عدم ارائه نسخه نهایی فیلم تا تاریخ مقرر ()۱۴۰۱/۱۰/۲۵
به دبیرخانه جشــنواره ،نام فیلم از فهرســت متقاضیان شرکت در
جشــنواره خارج و فیلم یا فیلم های رزرو هیات انتخاب ،با نظر دبیر
جایگزین خواهد شد .پس از اعالم نظر هیات انتخاب و راه یابی اثار به
جشنواره ،تهیه کننده باحضور در دبیرخانه ،فرم دستور العمل و ضوابط
حضور اثر در جشــنواره را رویت و متعهد به رعایت ضوابط و مقررات
مندرج در ان می گردد ،در غیر ایــن صورت فیلم های رزرو جایگزین
خواهد شد.
هیات داوران جشــنواره ،حداکثر ۲۴ساعت قبل از مراسم پایانی،
نامزدهای دریافت جوایز را معرفی خواهد کرد.
هیچ جایزه ای در بخش رقابتی به طور هم ارزش میان دو یا چند اثر
تقسیم نمی شود.
نمایش فیلم ها در جشنواره ،مطابق با ضوابط و مقررات سازمان امور
سینمایی و سمعی بصری خواهد بود.
دستورالعمل و شرایط حضور سینماهای متقاضی میزبانی جشنواره
از سوی دبیرخانه جشنواره اعالم خواهد شد.
درامد حاصل از نمایش فیلم های شرکت کننده در جشنواره پس
از کسر هزینه ها در وجه مالک ســینما و صاحب فیلم براساس پروانه
مالکیت پرداخت خواهد شد.
تفســیر و رفع ابهــام از مفاد و مقــررات فراخــوان و موضوعات
پیش بینی نشده بر عهده دبیر جشنواره است.
د :مسابقه تبلیغات سینمای ایران
فراخوان این بخش شامل مسابقه عکس ،پوستر فیلم ،تیزر و انونس،
اذرماه ۱۴۰۱اعالم خواهد شد.
:2بخش بین الملل
این بخش با هدف شناسایی اثار ارزشمند سینمای ایران و جهان صفحه 4
پرونده
لدرفیلـمفجـر41
وان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور اعالم شد
دوشنبه 20تیر 1401شماره 1237
5
فیلم های ایرانی متقاضی در بخش ملی نیــازی به ثبت نام مجدد
در بخش های بین المللی نداشته و مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.
دبیرخانه جشنواره:
نشانی دبیرخانه :تهران ،خیابان ولیعصر(عج) ،باالتر ازباغ فردوس،
خیابان استاد عباس کیارستمی ،نبش کوچه دلبر ،پالک ۱۳
تلفن تماس۲۲۷۳۴۹۳۹ :
شماره فکس۲۲۷۳۵۰۹۰ :
نشانی سامانه (» )fajrfilmfestival.com
«سیمرغ بلورین جایزه ویژه جشنواره»
به فجر چهل ویکم اضافه شد
در این دوره از جشــنواره ،یــک جایزه جدید به فهرســت جوایز
جشنواره اضافه شده است .این جایزه جدید «سیمرغ بلورین جایزه
ویژه جشنواره» نام دارد که مستقل از دو جایزه سیمرغ زرین بهترین
فیلم از نگاه ملی و سیمرغ بلورین جایز ه ویژ ه هیات داوران در فهرست
جوایز این دوره از جشنواره بین المللی فیلم فجر اضافه شده است .در
این فراخوان ،توضیحی درباره شیوه اعطای این جایزه و نقش داوران یا
دبیر جشنواره در اعطای ان منتشر نشده است .همچنین روشن نیست
این جایزه به کدام یک از عوامل فیلم اعطا خواهد شد؛ ایا همانند جایزه
بهترین فیلم به دست تهیه کننده خواهد رسید یا مانند جایزه بهترین
فیلم اول ،به کارگردان اثر اعطا خواهد شد.
سیمرغ های بهترین فیلمنامه اقتباسی و غیراقتباسی در
فجر چهل ویکم ادغام شد
انتشار رسمی فراخوان چهل ویکمین جشــنواره بین المللی فیلم
فجر نشان می دهد ،جوایز بهترین فیلمنامه این جشنواره یک بار دیگر
ادغام شده است.
این در حالی است که سال گذشته و در فراخوان چهلمین جشنواره
فیلم فجر ،دو جایزه بهترین فیلمنامه اقتباســی و بهترین فیلمنامه
غیراقتباسی برای فیلمنامه اثار بخش سودای سیمرغ در نظر گرفته
شد ،اما در مراســم اختتامیه تنها یک جایزه بهترین فیلمنامه (بدون
پسوند اقتباسی یا غیراقتباسی) اعطا شد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از جمله جوایزی به شمار می رود
که در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر ،با تحوالت متعددی مواجه شده
است .این جایزه در این دوره نیز از تغییر مصون نماند.
و تقویت و تشویق به تولید اثار همســو و هم تراز با سینمای ایران در
تاریخ ۱۲الی ۲۲بهمن ماه ۱( ۱۴۰۱فوریه الی ۱۱فوریه )۲۰۲۳در
دو بخش رقابتی سینمای سعادت ،جلوه گاه شرق و بخش غیررقابتی
جام جهان نما (جشنواره جشنواره ها) برگزار می شود
الف :سینمای سعادت
در این بخش فیلم های ســینمایی در الویت قرار خواهد گرفت که
به موضوعاتی نظیر ظلم ستیزی وعدالت خواهی ،مبارزه با اسکتبار
و تروریسم جهانی ،پرهیز از خشونت و افراطی گری ،بیداری اسالمی ،
ســبک متعالی زندگی ،خانواده گرایی ،حقوق بشر ،اشاعه اموزه های
اخالقی -دینی و معنوی ،رفع تبعیض ،فرهنگ و تمدن با بیانی هنری
پرداخته باشند و همت خود را بر این گمارند تا انسان معاصر را به سوی
سعادت رهنمون سازند.
جوایز:
هیات داوران در این بخش از میان اثــار منتخب جوایز زیر را اهدا
خواهند کرد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران
سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری
ب :جلوگاه شرق ( مسابقه سینمای کشورهای اسیایی -
اسالمی)
در این بخش فیلم های سینمایی از کشورهای اسیایی -اسالمی
برگزیده می شوند که بتوانند به اعتالی سینمایی با رویکرد متعالی در
جهان کمک کنند.
جوایز:
هیات داوران در این بخش از میان اثــار منتخب جوایز زیر را اهدا
خواهند کرد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران
سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری
ج :جام جهان نما (جشنواره جشنواره ها)
در ایــن بخش منتخــب فیلم هــای ایرانی و خارجــی حاضر در
جشنواره های بین المللی به صورت غیر رقابتی به نمایش در خواهند
امد.
د :بخش جنبی بین الملل
)۱جایزه محمد امین (ص)
تندیس و دیپلم افتخار (به کارگردان) برای بهترین اثر در بازتاب
ارزش های اخالقی و کرامت انســانی از میان همه اثــار راه یافته به
بخش های رقابتی جشنواره
)۲جایزه بهترین فیلم بین االدیان
تندیس و دیپلم افتخار (به کارگردان) برای بهترین اثر در تقریب
مذاهب و ادیان
)۳جایزه مقاومت
تندیس و دیپلم افتخار (به کارگردان) بــرای بهترین اثر در محور
مقاومت و بیداری اسالمی
)۴نمایش های ویژه
مروری بر اثار سینمایی سایر کشورها
)۵بازار فیلم
فراخوان این بخش متعاقبا منتشر خواهد شد
ضوابط و مقررات بخش بین الملل:
اغاز ثبت نام در سامانه جشــنواره ( )fajriff.comاز سوی تهیه
کننده یا پخش کننده قانونی فیلم و تحویل اثار از تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
تا ۱۴۰۱/۰۶/۱۵برابر با ( ۶سپتامبر تا ۲۱نوامبر )۲۰۲۲
نسخ ه قابل پذیرش با زیرنویس انگلیسی در فرمت DCP for film
festivals Apple ProRes,4444 full HD
تاریخ تکمیل مراحل تولید فیلم برای بخش های رقابتی از سال های
۲۰۲۲تا ۲۰۲۰
مدت زمان فیلم حداقل ۷۵دقیقه
عدم اکران عمومی فیلم های متقاضی
مسئولیت انتخاب و دعوت رســمی از تمام فیلم ها بر عهده دبیر
جشنواره است.
داوری فیلم های پویانمایی چهل ویکمین جشنواره فیلم فجر
به حضور حداقل ۲فیلم در این قالب مشروط شد
فراخوان چهل ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر حاکی از این
است که در این دوره از جشنواره ،اعطای جایزه به بهترین پویانمایی ،به
وجود حداقل ۲فیلم در این قالب مشروط شده است .بر اساس فراخوان
چهل ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ،در صورتی که حداقل ۲
فیلم اول در بخش مسابقه سینمای ایران حضور داشته باشد ،این جایزه
اعطا خواهد شد.
در دوره چهلم این رویداد ســینمایی ،شرط حضور حداقل ۳فیلم
پویانمایی برای اعطای این جایزه عنوان شده بود.
محدودیت ۲۲فیلم برای بخش مسابقه اصلی چهل ویکمین
جشنواره فیلم فجر برداشته شد
فراخوان این دوره از جشنواره ،هیچ محدودیتی برای شمار فیلم های
حاضر در بخش های مسابقه سینمای ایران ،مسابقه فیلم های مستند و
مسابقه فیلم های کوتاه مشخص نکرده است.
این در حالی است که در سال های گذشته ،بر اساس رسمی نانوشته،
حداکثر ۲۲فیلم در بخش سودای سیمرغ (مسابقه اصلی) پذیرفته
می شد و این امر همه ساله در فراخوان جشنواره می امد.
جوایز بازیگری از بخش بین الملل چهل ویکمین جشنواره
بین المللی فیلم فجر حذف شد
در بخش بین الملل این دوره از جشــنواره بین المللی فیلم فجر،
دو بخش سینمای ســعادت و جلوه گاه شرق به صورت رقابتی برگزار
خواهند شد که در میان جوایز ان ها ،جایزه ای برای بازیگران فیلم های
مختلف دیده نمی شود .هردو بخش ۵سیمرغ بلورین بهترین فیلم،
بهترین کارگردانی ،بهترین فیلمنامه ،ویــژه هیات داوران و بهترین
دستاورد هنری خواهند داشــت .این در حالی است که در همه ادوار
برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر و پیش از ان در اغلب ادوار برگزاری
جشــنواره بین المللی فیلم فجر (در بخش بین الملــل) به بازیگران
فیلم های خارجی نیز جوایزی گاه با عنوان سیمرغ بلورین و گاه با عنوان
دیپلم افتخار یا عناوین دیگر اعطا شده است/ .خبرگزاری صبا صفحه 5
6
دوشنبه 20تیر 1401شماره 1237
شهریار از زبان حسین منزوی
خرب فرهنگ و هرن
کتاب «این ترک پارسی گوی» به همت بهروز منزوی ،برادر حسین منزوی و غالمرضا طریقی تصحیح
شده و در انتشارات سوره مهر در 324صفحه در دسترس عالقه مندان قرار گرفته است .منزوی در این کتاب از
شهریار به عنوان شاعر شیدایی و شیوایی یاد می کند و شعر وی را با عناوین مختلف از جمله تذکره احوال ،شعر
شهریار ،غزل شهریار ،مکتب شهریار ،هذیان دل و حیدربابا با قلم شیوای خود نقد و بررسی می کند .حسین
منزوی ،زاده اول مهر ۱۳۲۵و درگذشته ۱۶اردیبهشت ۱۳۸۳نقش مهمی در زنده کردن غزل معاصر ،ایفا
کرده و حتی بعضی از منتقدان ،کار او را انقالبی در غزل امروز می دانند و ان را با اثر نیما در تحول شعر فارسی
مقایسه کرده اند .وی در ترانه سرایی هم توانا بود و البوم نسیما به خوانندگی افتخاری از سروده های اوست.
رویدادی تاریخی برای خالق «نوحه خوان»
علی رهبری در سالن مارینسکی ســن پترزبورگ روسیه همان
سالنی که موسیقیدانانی مانند کورساکف ،چایکفسکی ،موسورسکی،
راخمانینوف و شوستاکوویچ در ان اجرا داشته اند ،چوب رهبری را در
دست گرفت .اقای والری گرگیف از سرشناس ترین رهبران ارکستر
دنیا که از علی رهبری برای این اجرا دعوت کرده بود ،نیز در مورد این
کنسرت و همکاری های اینده سخن گفت.
برای علی رهبری که موفقیت های بزرگ جهانی فراوانی را ظرف ۴۵
سال گذشته در کارنامه خود داشته است این دعوت به همکاری نیز
که از سوی «والری گرگیف» از برجسته ترین رهبران ارکستر جهان
صورت گرفت ،افتخاری دیگر در کارنامه او به شمار می رود.
درست ۲ســال قبل از انقالب بود که علی رهبری با پیروزی در
مسابقات جهانی رهبری ارکستر در فرانسه با کسب مدال طال و سپس
مدال نقره در سوییس برای ایران ،توجه محافل هنری جهانی را به
خود جلب کرد و بالفاصله توسط مایسترو «هربرت فون کارایان» رهبر
اساطیری المانی به برلین دعوت و سپس بعنوان دستیار در ارکستر
فیالرمونیک برلین انتخاب شد.
علی رهبری ســپس بــه عنوان مدیــر هنری و رهبــر میهمان
ارکسترهای سمفونیک شهرهای بروکســل ،زاگرب ،پراگ ،ماالگا و
بلگراد به فعالیت پرداخت.
علی رهبری تا کنون بیش ۱۲۰ارکستر را در جهان رهبری کرده
و ۲۵۰البوم در مارکت جهانی عرضه کرده که ۵البوم از ان در حوزه
موسیقی ایرانی است / .خبرگزاری فارس
رضایزدانی«قطاریبهسویدریا»رامنتشرکرد
البوم epقطاری به سوی دریا ( )Train To the Seaبا صدای رضا
یزدانی خواننده سبک راک و پاپ راک به صورت دیجیتال منتشر شد.
( EPمخفف Extended Playاز لحاظ تعداد اهنگ ،چیزی بین
البوم - LP-و تک اهنگ - single-است EP.از چندین اهنگ تشکیل
می شود که تعدادشان برای انتشار در قالب یک البوم LPکم است).
این البوم شامل سه ترانه؛ ( Train To the Seaقطاری به سوی
دریا)( Abandoned ،رها شده) و ( You've Rafted Meمن را
به دنبال خودت کشاندی) است ،ترانه های این البوم را حسن علیشیری
و مصطفی اسانلو سروده اند ،ملودی های را رضا یزدانی ساخته و تنظیم
قطعات به عهد ه میالد عدل بوده است ،تهیه کننده البوم قطاری به سوی
دریا نیز علی اوجی است.
دو قطعه از ترانه های این البوم به زبان فارســی و یک قطعه به زبان
انگلیسی است .ترانه های این اثار از کتاب اقیانوس های یاغی نوشت ه یان
اوربینا الهام گرفته است.
مراسم تشییع حسن ذوالفقاری دردانشگاه تربیت مدرس
مراسمبزرگداشت و تشییعپیکرحسنذوالفقاریاستادزبانوادبیات فارسیدوشنبه ۲۰تیر ماهدردانشگاه
تربیتمدرسبرگزارشد.برادرزادهذوالفقاریدرگفتگوباخبرنگارصباهمچنینعنوانکرد:پیکرایناستادادبیات
روز بعد سه شنبه ۲۱تیرماه در محل تولد او در دامغان به خاک سپرده می شود .حسن ذوالفقاری استاد زبان و
ادبیاتفارسیجمعه ۱۷تیرماهبراثرسکتهقلبیدرسن ۶۵سالگیدرگذشت.ویریاستمرکزتحقیقاتزبانو
ادبیاتفارسیدانشگاهتربیتمدرس،عضویتدرکمیتهتدوینسندخطوزبانفارسیفرهنگستانزبانوادب
فارسیو سردبیری فصلنامهعلمیپژوهشی فرهنگوادبیاتعامهرادرکارنامهداشتوعضو قطبزبان فارسی
و هیات علمی دانشنامه فرهنگ مردم مرکز دایره المعارف بزرگ اسالمی بود/ .خبرگزاری صبا
همایون شجریان در کانادا هم رکورد زد!
همایون شجریان در تورنتو هم رکورد زد و در ۲۴ساعت ۳۲۰۰
بلیت کنسرتش در «تیکت مستر» به فروش رفت تا این اجرا بار
دیگر تمدید شود .بنابراین ،بلیت فروشی کنسرت روز جمعه دوم
سپتامبر در شــهر تورنتوی کانادا تکمیل شد و بالفاصله فروش
بلیت برای روز بعد از ان یعنی سوم سپتامبر ۲۰۲۲تمدید و اغاز
شد .پیش بینی می شود ده هزار نفر در این کنسرت شرکت کنند.
این اولین بار است که یک خواننده موسیقی ایرانی در تورنتو تا
این حد مورد استقبال قرار می گیرد.
فروش بلیت کنسرت همایون شجریان انقدر زود تمام شد و
بازار سیاهش شکل گرفت که در روزهای ابتدایی همه عالقه مندان
به کنسرت شجریان ،سایت فروش بلیت را مقصر دانستند!
اما تمدید چندباره کنســرت و فروش بلیت ها نشان
داد که اگــر این خواننــده ،تا پایان تابســتان هم
کنســرت بگذارد ،بلیت هایش فــروش می رود.
همایون شجریان از اواخر سال گذشته و شروع
سال جدید کنســرت هایی را با همراهی گروه
سیاوش در کشــورهای بلژیک ،فرانسه و هلند
اجرا کرد و در ادامه ۱۲اردیبهشت امسال نیز با
همراهی این گروه موسیقی کنسرتی را در دبی
اجرا کرد /.خبرگزاری فارس
خداحافظیزودهنگام«پروین»ازتئاترشهر
اجرایاثار«درویش خان»درفرهنگسرایارسباران
نمایش «پروین» به نویســندگی و کارگردانی حسین کیانی و
تهیه کنندگی داود نامور در هماهنگی های به عمل امده با مدیریت
مجموعه تئاترشهر زودتر از موعد مقرر به اجرای عمومی خود در سالن
اصلی این مجموعه نمایشی پایان داد .دلیل این اتفاق از سوی گروه،
ابتالی برخی از بازیگران اصلی و برخی از عوامل پشت صحنه به سویه
جدید کرونا اعالم شده است .پیش از این قرار بود این اثر نمایشی تا
پایان تیر ماه در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر میزبان مخاطبان باشد.
نمایش پروین که اجرای خود را از ۸خرداد ماه با بازی نرگس محمدی،
امین زندگانی ،مهران رنج بر ،مجید رحمتی ،سیدجواد یحیوی ،جواد
موالنیا ،مریم ندایی ،اتنا تندرو ،سهیل ملکی و اکرم محمدی با حضور
هوشنگقوانلودرسالناصلیمجموعه یتئاترشهراغازکردهبود،پس
از پشت سر گذاشتن ۳۰اجرا به اجرای خود خاتمه داد .تمام بها ،نیم بها،
تخفیف دار و مهمان) و میزبانی از ۴هزار و ۳۳۴تماشاگر ،به فروشی
معادل ۲۸۹میلیون ۵۳۰هزار تومان دست پیدا کرده بود/ .خبرگزاری ایرنا
کنسرت «درویشانه» اجرایی در بستر موسیقی دستگاهی ایران
است که در ان امیر شــریفی به تکنوازی تار می پردازد .این اجرا که
بر مبنای برخی اهنگسازی های بی کالم درویش خان سازمان دهی
شده اســت ،در لحظاتی با رجوع به برخی نواخته های به جا مانده از
این اســتاد در صفحات دوره قاجار به دنبال به نمایش گذاردن این
سبک است.
امیر شریفی در باره این کنسرت می گوید :این نوبت اثری چندالیه
شاخص
است که در ان از سویی شاهد اجرای برخی از ویژگی های
ِ
نوازندگی درویش خان و از سوی دیگر شــاهد ارائه تاویل و تفسیر
مجری از قطعاتِ سازی به جامانده از این استاد موسیقی هستیم .در
کنار اثار درویش خان به منظور ایجاد تنوع در بافت و حس امیزی،
در پیوند با قطعاتِ درویش خان یک قطعه از ساخته های خودم و سه
تصنیف از کارگان تصانیف قاجاری نیز اجرا خواهد شد .ورود به این
کنسرت برای عالقه مندان ازاد خواهد بود. صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
عرضه اثار ۱۵هنرمند تجسمی در «چراغ راه»
نمایشــگاه گروهی اثار تجســمی هنرمندان حوزه هنری با عنوان «چراغ راه» با حضور جمعی از
مسئوالن وزارت فرهنگ کشور سوریه و مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در گالری ابوالفضل
عالی این نهاد گشایش یافت.
در این نمایشگاه ۴۸اثر از ۱۵هنرمند در رشته های نقاشی ،خوشنویسی و نگارگری همچون امیرحسین
اقامیری ،علی اسالمی مقدم ،علیرضا امین مقدم ،حاج عبداهلل حاجی سیدحسن ،حسین حبیبی ،اژدر زارع
حسین زادگان ،ناصر سیفی ،کامیار صادقی ،مینا صدری ،منصوره عالیخانی ،حسین عصمتی ،عبدالحمید
قدیریان ،کیومرث قورچیان و حشمت اهلل نوروزی به نمایش گذاشته شده است/ .خبرگزاری ایرنا
دوشنبه 20تیر 1401شماره 1237
7
انسامبل نیواک در تاالر رودکی روی صحنه می رود
انسامبل نیواک سه شنبه ۲۱تیرماه در تاالر رودکی روی صحنه می رود .گلریز زربخش نوازنده ویولن و
ژابیز زربخش نوازنده ویلنسل ،انسامبل نیواک هستند .ان ها سال هاست که در کنار یکدیگر به هم نوازی ،اجرا
و ضبط البوم مشغول هستند .انسامبل نیواک در این کنسرت اثاری از اهنگسازان قرن بیست و بیست و یکم
همچون ا ِرنست باخریچ اهنگساز اتریشی ،ا ِمیل گویه اهنگساز فرانسوی ،امانوئل مور اهنگساز مجارستانی،
پیتریس َوسکس اهنگساز التویایی ،ایانیس ِزناکیس اهنگساز یونانی و شایان حبیبی اهنگساز ایرانی که
دوئتخودرابهانسامبلنیواکتقدیمکردهاست،برایعالقه مندانموسیقیکالسیکومعاصراجرامی کند.
این کنسرت روز سه شنبه ۲۱تیرماه ساعت ۲۱در تاالر رودکی اجرا می شود /.خبرگزاری صبا
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی:
جشنواره مد و لباس فجر
می تواند صنعت پوشاک را به
فرهنگپوششمردمپیونددهد
ائین افتتاحیه یازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر،
شــنبه ۱۸تیرماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و
ارشاد اسالمی ،مجید امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس
کشور و جمعی از مدیران و مسئوالن بخش های مختلف جشنواره و
فعاالن عرصه مد و لباس برگزار شد.
این مراسم با بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی و هیئت همراه
از بخش های مختلف جشنواره همراه شد و رونمایی از سامانه شیما
(شناسه یکپارچه مد و لباس ایران) ازجمله بخش های روز نخست
جشنواره بود.
اسماعیلی طی سخنانی ،ضمن گرامیداشت اعیاد سعید قربان و
غدیر ،بر لزوم توجه دولت مردمی به مقوله عفاف و حجاب تاکید کرد
و گفت :این جریان باید بر اســاس توجه به هویت اسالمی و ایرانی
باشد و نظر به تاریخ تمدن 7هزارساله کشورمان ،چنین رویدادهایی
می تواند صنعت پوشاک را به فرهنگ پوشش مردمان سرزمینمان
پیوند دهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی با اشــاره به اینکه مسئله عفاف و
حجاب را در مسیر روشنی پیش می بریم و اجازه دوقطبی سازی در
این حوزه را به بدخواهان را نمی دهیم ،اذعان داشت :بانوان ایرانی،
عالقه مند به فرهنگ ایرانی و اســامی هستند و این در حالی است
که ایران دارای تاریخی پرافتخار بوده و هنرمندان کشــور در حوزه
پوشــاک ،فرایندی تکاملی در تمام بخش هــای فرهنگی و هنری
مرتبط را پیش گرفته اند.
او به جریان حاکم بر فرهنگ پوششــی اقوام ایرانی اشاره کرد و
گفت :تمام تالش خود را در نمایش هر چه بهتر ظرفیت های فرهنگی
و هنری ایران در قالب پوشــش به کار می بندیم حال انکه دولت و
به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اســامی در زمینه تولید پوشاک در
سراسر کشور تسهیل گری می کند ،فضاهای نمایشگاهی را افزایش
می دهد و بنا داریم فضــای الزم به منظور فروش تولیدات در زمینه
پوشاک را فراهم اوریم.
اسماعیلی در ادامه با اشاره برپایی موفق نمایشگاه عفاف و حجاب
در حاشیه نمایشگاه قران کریم افزود :این نمایشگاه حاصل تالش
شــبانه روزی کارگروه ساماندهی مد و لباس اســت که با همکاری
هنرمندان و طراحان مــد و لباس ،خدمت مانایــی را به فرهنگ و
هنر ایران عرضه می کند و در گزارشی که به رئیس جمهوری درباره
برپایی این نمایشگاه و جشنواره فجر ارائه دادم ،ایشان بر لزوم اتخاذ
رویکرد ایجابی در حوزه پوشاک ایرانی تاکید داشته و عنوان کردند
دولت همه سالیق را تحت پوشش خود قرار داده و در خدمت فرهنگ
و هنر است.
یازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر از 18تا 24تیرماه
در محل برج میالد تهران برپا است/ .هنرانالین صفحه 7
عید قربان به روایت تابلویی از فرشچیان
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
معاون سردبیر :نغمه دانش اشتیانی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
«کات اپ »۲میزبان نادر مشایخی
و «الودگی صوتی»۳
دومین رویداد اجرایی کات اپ نادر مشایخی اهنگساز و رهبر
ارکسترشناختهشدهکشورمان،پروژهالودگیصوتی( ۳برایهر
نوع ابزار تولید صدا ،در مدت زمان دلخواه) را با همراهی انسامبل
بینارشته ای تهران روز یکشنبه( ۱۹تیرماه) ساعت ۱۹در حیاط
خونه کا ِر دگره اجرا کرد.
این هنرمند در توضیح ایده مــد نظر خود گفت :ما وقتی
ن را هم ســطح
به الودگی صوتی فکر می کنیم ،همیشــه ا
الودگی هوا یا الودگی محیط زیســت قــرار می دهیم اما در
واقع این پدیده چه از لحاظ اثرگذاری بر زندگی بشــر و چه
از لحاظ رفع سیستماتیک ،با الودگی محیط زیست متفاوت
است .به جز مواردی مثل تاثیرگذاری صدای ممتد با بسامد
خیلی زیاد در یک چاپخانه که با استفاده از گوشی های فیلتر
صدا از زیان فیزیکی انها روی گوش به طور قابل مالحظه ای
جلوگیری می شود (شبیه جوشــکاری که همیشه با فیلتر
ی انجام می شــود) ،صداهایی که بیشتر از نوسان های
چشم
غیرارادی ماشــین االت به وجود می ایند به ســهولت قابل
ی کردن تاثیرات انها ،از لحاظ روحی/روانی هستند .اگر
خنث
(به گفته جان کیج) فقط به انها گوش کنیم و جنبه عاطفی
انها را کشف کنیم ،نه تنها از زیان روحی/روانی (که بالقوه در
هر صدایی هست) ،جلوگیری می شود بلکه از انجا که جنبه
عاطفی صدا حریم موسیقی است ،ما وارد ادراک متفاوتی از
صدا می شویم .از انجا که صدای هر ساز این امکان را در اختیار
مخاطب می گذارد ،ما با تاسیس انسامبل بینارشته ای تهران
خود را مشغول شناخت صداهای محیط اطرافمان ،تغییر نحوه
شنیدن و ایجاد کشف جنبه ی عاطفی انها می کنیم .در واقع
استفاده از ساز و موسیقی جنبه عاطفی گوش کردن را باعث
می شــود .در این اجرا از مخاطب دعوت می شود به مقایسه
صداها با تقلید انها از طرف اجراگران بپردازد.
محمود فرشــچیان از هنرمندان باسابقه کشــورمان که به لحاظ
ترکیب کردن نگاه مذهبی و هنری و در نتیجه خلق اثاری ارزشمند با
مضامین معنوی ،همواره مورد توجه بوده است .این هنرمند که دهه ۹۰
از زندگی اش را پشت سر می گذارد و نشان
افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر را در
کارنامه دارد ،در اثری نسبت به عید قربان
ادای دین کرده است.
فرشچیان ،در خانواده ای مذهبی بزرگ
شده و اندیشه او هم مبتنی بر مذهب شکل
گرفته است .این فضای فکری ،فرشچیان
را به صرف دقت بیشتر به لحاظ طراحی،
ترکیب بندی رنگ و فرم در چنین اثاری
که عالقمندی شخصی اش را هم به همراه
دارد ،سوق می دهد.
جلیل جــوکار ،هنرمنــد نگارگر در
توصیف این اثار محمود فرشچیان به یکی
از روزنامه ها گفته است« :ایشان بر سازنده
کمپوزیســیونی دوار و منسجم هستند.
نوعی از تعالی و نوعی از حرکت از کثرت به
وحدت را می بینیم .این ویژگی در همه اثار دینی ایشان متجلی است.
در تابلوی «ازمون بزرگ» هم با همین فضا مواجه هستیم»..
همان طور که گفته شد« ،ازمون بزرگ» نام یکی از اثار فرشچیان
است که به رسم سبک همیشــگی او ،با نگاهی ترکیب شده از هنر و
مذهب ،یاداور واقعه ای مهمی در تاریخ مســلمانان عید سعید قربان
است .این تابلو روایت محمود فرشچیان از داستان ابراهیم نبی و ازمون
بزرگ او در محضر خداونــد را نظاره خواهید
کرد .حضرت ابراهیم (ع) را به هنگام اجرای
فرمان الهی و حضرت اسماعیل را نیز در حالتی
که دستان و چشمانش بسته شده ،می بینید.
در سمت و سوی دیگر تابلو ،فرشتگان الهی به
چشم می خورند که به صورتی عینی به تصویر
کشیده شده اند و با ابالغ پیام الهی به حضرت
ابراهیم ،از او می خواهند که دست از قربانی
کردن پسرش بکشد.
مالیم بودن ایــن رنگ هــا و غالب بودن
رنگ های ســفید (مظهر پاکی) و سبز و ابی
نماد ارامش و مذهب ،گویی باز هم نگاه معنوی
فرشــچیان در خلق تابلوهای نقاشی را به ما
یاداوری می کند.
فرشچیان خلق «ازمون بزرگ» را در عید
قربان سال ۱۳۶۷اغاز کرد و درست هفت ماه
پس از ان ،این اثر معنوی ـ مذهبی توسط وی کشیده شد .این تابلوی
پربار با سبک مینیاتور و تکنیک اکریلیک امروزه در کاخ موزه سعداباد
نگهداری می شود/ .خبرگزاری ایسنا
روایتی از میراث فرهنگی ناملموس ایران
نیکناز میرقلمی ،فارغ التحصیل کارشناسی ارشد فلسفه هنر از دانشگاه
هنر تهران و کارشناسی ارشد اجرای موســیقی ( )MMusاز دانشگاه
SOASلندن است .او به عنوان نوازنده در گروه شمس ،گروه نازار ،ارکستر
میراترا و گروه جاده ابریشم لندن فعالیت کرده است و در روز های گذشته
گالری ریشه ۲۹میزبان نمایشگاه ویدئوارت او با عنوان «نقش بر اب» بود.
وی درباره شکل گیری این مجموعه می گوید؛ این اثر برای شرکت در
پروژه های هنری HerMapساخته شد که یک طرح پنج ساله درباره
میراث فرهنگی ناملموس ایران است و دومین دوره ان به شعر و موسیقی
اختصاص داشت .یک سال پیش من در این فراخوان شرکت کردم و کارم
پذیرفته شد .در مجموع ۱۰پروژه از هنرمندان ایرانی و اروپایی با موضوع
شعر و موسیقی ایران با یک رویکرد معاصر انتخاب شد که مورد حمایت
قرار گرفت و پاییز گذشته اثار هنرمندان ابتدا در یک پلتفرم مجازی قرار
گرفت و بعد به صورت حضوری در پلتفرم هنر معاصر «بوزار بروسل» ارائه
شــد .این ارائه نیز کام ً
ال تخصصی بود و کیوریتور ها ،هنرمندان و فعاالن
حوزه های فرهنگی در ان حضور داشتند.
وقتی این موسیقی را می ساختم ذهنم پر از فضای تخیلی و تصویر هایی
بود که تبدیل به موسیقی می شــد و تکرار شدن این فضا های تخیلی در
ذهنم باعث شد تصمیم به ساخت ویدئوارت بگیرم .استعاره موسیقی یک
امر ناشناخته است ،به ویژه در موسیقی ایرانی که همیشه روایی است و
معموالً شعر ان بیشتر از موسیقی معنا را منتقل می کند .این استعاره در
موسیقی یک امر خیلی جدید بود و یک دلیل استفاده از ویدئوارت همین
بود که به مخاطب کمک کنم که بهتر معنا را درک کند .ما نمونه موسیقی
توصیفی را در قطعه «ترکمن» علیزاده یا «جان عشاق» مشکاتیان داریم و
من وقتی این ها را می شنیدم همیشه برایم تصاویری تداعی می شد .وقتی
هم خودم این موسیقی را می ساختم در پس ذهنم تصویر وجود داشت و
این شد که تصمیم گرفتم هم برای کمک به مخاطب برای درک بهتر معنا
و هم برای معرفی استعاره در موسیقی ایرانی ،این اثر را طوری به نمایش
بگذارم که مخاطب بیشتری داشــته باشد .تصمیم گرفتم ان را از حالت
کنسرت موسیقی خارج کرده و به یک پرفورمنس تبدیل کنم و بعد ان را
به صورت ویدئوارت بسازم /.هنرانالین صفحه 8