روزنامه صبا شماره 1239
روزنامه صبا شماره 1239
روزنامه صبا شماره 1239
چهار شنبه| 22تیر 13 |1401جوالی 13 |2022ذی الحجه |1443
سال دهم| شماره 8 |1239صفحه| 5000ناموت|
رفاقــت در کافــه!
گفت و گوهایی با کارگردان و بازیگر نمایش «لکانطه»
عکس :پیمان گرزم صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
چهارشنبه 22تیر 1401شماره 1239
تولید مسابقه «چیدمانه» با اجرای لیال اوتادی
مسابقه بزرگ «چیدمانه» به تهیه کنندگی سیدجواد هاشمی پس از اتمام ساخت دکور و انتخاب برخی
از عوامل پشت صحنه به زودی مقابل دوربین خواهد رفت .مســابقه «چیدمانه» با اجرای لیال اوتادی به
زودی مقابل دوربین می رود و برای پخش در یکی از پلتفرم های داخلی تهیه و تولید می شود.این مسابقه به
موضوع دکوراسیون داخلی منازل می پردازد و اجرای ان نیز بر عهده لیال اوتادی بازیگر سینما و تلویزیون
است .اوتادی که فارغ التحصیل کارشناسی طراحی داخلی است ،در این مسابقه به عنوان مجری ،بازیگرانو
چهره های شناخته شده را در رقابتی مقابل یکدیگر قرار می دهد تا سلیقه انها را در چیدمان منزل در معرض
قضاوت داوران برنامه و مردم قرار دهد.
کاندید شدن «مردن در اب مطهر» در چهار بخش جشنواره مالزی
فیلم سینمایی«مردن در اب مطهر» به نویسندگی و کارگردانی نوید محمودی و تهیه کنندگی جمشید
محمودی در پنجمین دوره جشنواره فیلم مالزی که از ۱۹تیرماه اغاز شده و تا ۲۴تیرماه ۱۴۰۱ادامه دارد،
دو اکران برای مخاطبان خواهد داشت .مراسم اختتامیه این جشنواره ۲۵تیرماه ۱۴۰۱برگزار می شود .فیلم
برادران محمودی نامزد چهار جایزه در بخش های بهترین فیلم ،بهترین بازیگر زن برای نقش ندا جبرئیلی،
بهترینبازیگرنقشمکملمردمتینحیدرنیاوجایزهبخشامیدتازه،شدهاست.عاشقانهنویدمحمودیقصه
چند جوان مهاجر افغان را روایت می کند که قصد رفتن به اروپا را دارند« .مردن در اب مطهر» فیلم برگزیده
جشنواره فیلم فجر ،در جشنواره فیلم بوسان جایزه بخش کیم را دریافت کرده است.
قربان نجفی:
«مستوران» پاسخی به لزوم ساخت اثار تاریخی درباره ایران است
قربان نجفی بازیگر ســریال «مســتوران» به
کارگردانی ســید جمال ســیدحاتمی و مسعود
اب پرور و تهیه کنندگی عطا پناهی که از شبکه یک
سیما در حال پخش اســت درباره این سریال اظهار
کرد :من هنوز خود به شخصه سریال را کامل
ندیده ام امــا ان چیزی که از طریق
و دقیق
فضای مجازی مشــاهده کردم بیانگر این
است که «مســتوران» کاری متفاوت با
دیگر اثار نمایشی است .البته این مجموعه
می توانســت کار بهتری باشد به شرط
اینکه یک نفر ســاخت ان را بر عهده
می گرفــت ،چــون کاری که دو
کارگردان را تجربه کند به دلیل
سلیقه های متفاوت به هر حال
دســتخوش برخی اسیب ها
خواهد شــد .درباره حضورم
در این سریال نیز باید بگویم
من توســط اقای حاتمی
کارگردان نخست مجموعه
برای حضور در این سریال
دعوت شدم .نجفی تاکید کرد :با اینکه ظاهر کار اینگونه نشان
می دهد با اثری تاریخی روبرو هستیم اما «مستوران» روایتگر
افسانه ها و قصه هایی است که در فرهنگ ما وجود دارد .درباره
الزام ساخت چنین کارهایی نیز باید بگویم متاسفانه ما عامدانه
بخشی از تاریخ خود را کنار گذاشته ایم در صورتیکه گذشته ما
هویتمان را شکل می دهد .بازیگر سریال «سرجوخه» ادامه داد:
عمده سریال های تاریخی که در کشور ما ساخته می شود به
روایت بخشی از تاریخ صدر اسالم در کشورهای عربی خالصه
شده است که بعضی از انها در جای خود کار خوبی هم بودند اما
جدا از این موضوع ،ما خود نیز تاریخی داریم که باید ان را در قالب
کارهای نمایشی بازگو کنیم .درباره الزام پرداختن به فرهنگ
فولکلور خودمان باید بگویم اگر ما نتوانیم از گذشته خود در اثار
نمایشی حرف بزنیم در اینده نزدیک حرفی برای گفتن به نسل
جوانان نخواهیم داشت و این امر هم خطرناک است.
این بازیگر تاکید کرد :نداشتن هویت ،اسیب های فراوانی
دارد؛ یکی از انها انقطاع فرهنگیست .به هر حال فرهنگی که
در طول هزاره ها شکل گرفته و صیقل خورده گوهر گرانمایه
ایست که باید به دست ایندگان برسد .وقتی کودکان ما چیزی
از این تاریخ و در دل تاریخ فرهنگ را دریافت نکنند حاصلش
چیزیجزازخودباختگیفرهنگیونگاهکردنبهدستدیگران
نخواهد بود و گوهری را که در گنجه خانه خود پنهان شده از
گمشدگان لب دریا طلب خواهند کرد .در نظر داشته باشید
که این مساله با ضریب باالیی نسبت به زمان اثر ذهنی و روانی
می گذارد .یعنی اگر ما یک سال کار نکنیم نسل اینده ما ۱۰
سال عقب خواهد افتاد و ما ۱۰سال از انها فاصله خواهیم گرفت.
سریال «مستوران» تالش کرده خارج از این اتفاق عمل کرده و
با پرداختن به افسانه و قصه های ایرانی ،مردم را جذب فرهنگ
بومی خودمان کند .نجفی اضافه کرد :با توجه به اینکه مخاطب
امروزمحصوالتمختلفنمایشیراتماشامی کندبایداثاریکه
قرار است در انها موضوعات تاریخی روایت شود بهترین کیفیت
را داشته باشد و اگر این اتفاق رخ دهد مطمئن باشید ان اثر در
جذب تماشاگر موفق خواهد بود .همانند سریال های خوبی که
ما در سال های گذشته داشتیم ،از «سلطان و شبان» گرفته تا
«سربداران» و حتی «مثل اباد» و سریال هایی مانند «شهرزاد»
که توانسته اند رضایت تماشاگران را به دست اورند.
وی متذکر شد :فیلمسازی که می خواهد یک اثر تاریخی
تولید کند باید خالقیت و تخصص الزم را داشته باشد و اال به
صرف اینکه کارگردانی چند کار را دستیاری کرده یا چند فیلم
مستند ساخته اســت ،نمی تواند پشت دوربین یک مجموعه
تاریخی قرار گیرد/ .خبرگزاری صبا
گالیهبهرامرادانازشرایطاکران«علف زار»
«اتفاقاتعجیب»راهنجاتنتفلیکس
فیلم های کوتاه در تلویزیون بررسی می شود
بهرام رادان تهیه کننده فیلم سینمایی «علف زار» به کارگردانی کاظم
دانشی درباره خبرهای منتشر شده مبنی بر محدودیت اکران این فیلم در
برخی از استان ها گفت :وجود قانون در هر جامعه ای الزم است اما مقدم
و مهم تر از ان احترام به اصل قانون پذیری است ،حال ما در کشورمان با
پدیده هایحیرت انگیزیروبهروهستیم،بهعنوانمثالفیلمماکهدرحال
اکراندرسینماهاست،ازتماممجاریممکنکهشماتصورکنیدوشایدهم
تصورش را نتوانید بکنید ،گذر کرده و مجوز نمایش گرفته است .من برای
نمایش این فیلم چه در جشنواره فیلم فجر و چه در اکران عمومی با تمام
وجود جنگیدم .این تهیه کننده و بازیگر سینما بیان کرد :این تصمیمات
فراقانونی است ،یعنی حتی زیرمجموعه های خود وزارت ارشاد هم از قانون
مافوق خود تبعیت نمی کنند .استانی به میل خود فیلم را اکران نمی کند یا
رییسموزهسینماجناباقایاسماعیلیکهبهخودمنگفتچونازفیلم
«علف زار» خوشم نمی اید ،اجازه اکران ان را نمی دهم! در حالی که موزه
سینما می بایست حامی سینما و سینماگرباشد/ .خبرگزاری مهر
اول ماه جوالی جاری ،نتفلیکس اخرین قسمت از فصل چهارم
ســریال «اتفاقات عجیب» ( ) Stranger Thingsرا به نمایش
گذاشت .برادران دافر که سازنده این سریال هستند اعالم کرده اند
که قرار است یک اسپین ـ اف از سریال «اتفاقات عجیب» بسازند و
این تنها یکی از پنج پروژه ای است که انها با نتفلیکس دارند .از دیگر
پروژه های مورد توافق برادران دافر ،نمایشنامه ای است که داستانش
در دنیای «اتفاقــات عجیب» می گذرد .همچنین یک ســریال بر
اساس رمان «طلسم» ( )The Talismanنوشته استیفن کینگ
و نیز سریالی بر اساس انیمه «دفتر مرگ» ( )Death Noteساخته
می شود .پروژه پنجم هم سریالی است به کارگردانی جفری ادیس
و ویل متیوز ،که با سریال «کریســتال تاریک :عصر مقاومت» که از
نتفلیکس پخش شد ،به شهرت رسیدند .این پنج پروژه در حال حاضر
در مرحله پیش تولید بوده و تولیدشــان تحت مدیرت شرکت تازه
تاسیس ( )Upside Down Picturesقرار دارد/ .خبرگزاری ایسنا
برنامه ترکیبی «ســینما جوان» تازه ترین برنامه شــبکه مستند
سیماست که در تعامل و همکاری با انجمن سینمای جوانان ایران با
محوریت پخش و تحلیل و بررسی اثار و وضعیت فیلم کوتاه در سینمای
ایران ،با تهیه کنندگی و کارگردانی اصغر احمدپور به زودی روی انتن
می رود .اصغر احمدپور تهیه کننده و کارگردان این برنامه تلویزیونی
گفت :در این برنامه قصد داریم اهمیت این سینما را به مخاطبان نشان
دهیم و در این مسیر با عوامل ،منتقدان ،اهالی سینما گفتگو خواهیم
کرد و در هر قسمت برخی از اثار کوتاه ســینمای ایران را هم پخش
خواهیم کرد؛ مساله ای که در سال های گذشته کمتر به ان توجه شده و
برخالف اثار سینمایی ،بلند ،مستند ،پویانمایی و سریال کمتر به پخش
اثار کوتاه ســینمای ایران در قاب تلویزیون و برای مخاطب عام توجه
شده است .تهیه کننده و کارگردان برنامه «نردبان» درباره این برنامه
گفت :سعی داریم به اخبار ،حواشی و اطالعاتی که برای اهالی سینما
جذابیت دارد ،بپردازیم. صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
معرفی کارگردان فیلم زندگی ایمی واینهاوس
سم تیلور-جانسون کارگردان انگلیســی فیلم «پنجاه طیف خاکستری» به عنوان کارگردان فیلم
زندگینامه ایمی واینهاوس با عنوان «بازگشت به سیاهی» معرفی شد .استودیوی اروپایی استودیوکانال
این فیلم را تهیه خواهد کرد .طبق اخبار رسیده ،فیلمنامه ای برای این فیلم توسط مت گرینهال درحال
نوشته شدن است و فیلم در مرحله انتخاب بازیگر قرار دارد .به نظر می رسد این پروژه را تیلور-جانسون
که دوست نزدیک واینهاوس بوده است به صورت مشتاقانه دنبال می کند .نکته جالب اینکه در این کار
انگونه که منابع نزدیک به پروژه اعالم کرده اند به میچ واینهاوس پدر ایمی که در مستند برنده اسکار
«ایمی» به صورت منفی یاد شده بود با دیدگاهی مثبت نگاه می شود/ .خبرگزاری صبا
پایان فیلمبرداری «تمجیزک»
فیلم کوتاه «تمجیزک» را محمد کدخدازاده به تهیه کنندگی علیرضا اغاز ساخته است و تالش بر ان
بوده که در قالب داستانی پرپیچ و خم ،عواقب عادت های افیونی جدید که طیف مختلفی از جامعه از افراد
عادی تا چهره های شناخته شده را دربرمی گیرد واکاوی شــود .محمدرضا شاه مردی ،بهادر محمدنژاد،
رحمان اسالمی ،محمدرضا پیغمبری ،محمدامین زارعی ،گلناز زجاجی ،اراد محمدی ،متین الیاسی،
احمد شریفی فرد ،پویا لنگری ،کیانا کدخدازاده و نرگس یزدی بازیگران فیلم تمجیزک هستند و این فیلم
اماده حضور در جشنواره های مختلف می شود .علیرضا اغاز تهیه کننده فیلم تمجیزک از الویت خود مبنی
بر حمایت از طرح های نو و در عین حال مبتنی بر مختصات پرده عریض سینما گفته است.
علی رویین تن:
«بانک زده ها» می تواند پرفروش باشد
فیلم سینمایی «بانک زده ها» به نویسندگی و کارگردانی جواد اردکانی
وتهیهکنندگیعلیرویین تنکهفیلمبرداریاندرنیمهدومسال۱۳۹۹
کلید خورد و روند تولید ان به دلیل محدودیت های دوران کرونا کندتر از
پیش اولیهپیشرفت،بهتازگیازشورایپروانهنمایشفیلم هایسینمایی
پروانه نمایش دریافت کرده است.
این فیلم درباره عالقه نوجوانان ایرانی به گروه مشهور کره ای «بی تی
اس» اســت که مراحل فنی خود را مدتی است به پایان رسانده و پروانه
نمایش ان در حالی صادر شد که یکی از بازیگران اصلی اش علی انصاریان
از دنیا رفته است و دیگر مجالی برای دیدن نتیجه کار خود ندارد.
دراینفیلمنسرینمقانلو،قاسمزارع،میرطاهرمظلومی،علیانصاریان،
بیژن بنفشه خواه ،منوچهر زرگر ،پارمیدا قریشی ،مینا عبدی ،مسعود
محمودی ،پروین ملکی ،الناز عبدی و ســحر قریشی به نقش افرینی
پرداخته اند و سحر قریشی در دو نقش ظاهر شده است.
علی روئین تن تهیه کننده این فیلم درباره روند صدور پروانه نمایش
فیلمش گفت :حدود ۶ماه طول کشید تا پروانه صادر شود .واقعیت این
استکههنگامفیلمبرداریبهمعضلکرونابرخوردیموحتیمجبوربودیم
هرروز از حضور یک پزشک در صحنه فیلمبرداری بهره مند باشیم و مدام
در حال تست دادن بودیم.
او توضیح داد :چون پروانه ساخت فیلم در دولت قبلی صادر شده بود ما
ناچار بودیم صبر کنیم تا سازوکار جدید مشخص شده و مدیران جدید سر
کار بیایند ،بنابراین روند صدور پروانه نمایش «بانک زده ها» کمی بیش از
روالعادیبهطولانجامیدضمنانکهسیستمجدیدهمبامنطقخودش
به فیلم ها نگاه می کند و حتی ان هایی که قبال پروانه گرفته اند باید دوباره
بررسی شده و از نو پروانه بگیرند.
روئین تن درباره زمان اکران فیلمش اظهار کرد :اگر بتوانیم با وزارت
فرهنگ و ارشاد اسالمی به توافق برسیم و منعی در کار نباشد این فیلم به
زودی اکران می شود و اگر نه ،اکران ان به بعد از ماه محرم و صفر موکول
چهارشنبه 22تیر 1401شماره 1239
3
خواهد شد .وی ادامه داد« :بانک زده ها» یک فیلم تجاری کمدی است
و به این دلیل می تواند پرفروش باشــد ،بنابراین طبق تصمیم شرکت
پخش کننده احتماال در بیشتر سالن های سینما به اکران درمی اید.
تهیه کننده فیلم «بانک زده ها» اظهار کرد :از حاال درباره میزان فروش
این فیلم پیش بینی خاصی ندارم اما امیدوارم مردم ان را دوست داشته
باشند و از تماشای ان یک دل سیر بخندند و در شرایط سختی که بر مردم
کشور وارد شده است کمی خوشحالی را تجربه کنند.
علیروئین تنتصریحکرد:دلممی خواهدسپاسگزاریویژه ایازعوامل
فیلم داشته باشم که در بحران کرونا مردانه پای من ایستادند و باید بگویم
خیلی متاسفم که علی انصاریان عزیز را از دست دادیم.
او بیان کرد :پروانه نمایش فیلم «بانک زده ها» در اســتانه تولد علی
انصاریان صادر شد و امیدوارم از انجایی که انصاریان فردی شاد بود و شادی
را دوست داشت ما نیز بتوانیم شادی را به مردم منتقل کنیم.
روئین تن در انتها ضمن تبریک تولد علی انصاریان به دوستدارانش
گفت :می خواهم ایــن فیلم و پروانه نمایشــش را به علــی انصاریان،
خنده هایش و کسانی که او را دوست داشتند تقدیم کنم/.خبرگزاری صبا
مهدیسجاده چیرییسانجمنصنفی
فیلمنامه نویسانباقیماند
یهیات مدیرهبرایدومیندور هپیاپی
مهدیسجاده چیبارایاعضا
به عنوانرییسهیات مدیر هانجمنصنفیفیلمنامه نویسانانتخابشد.
اینپانزدهمیندور هفعالیتیکیازقدیمی ترینصنوفسینماییایران
استکهبانامکانونفیلمنامه نویسانسینمایایرانکارخودرااغازکرد
و پس از قرارگرفتن زیر نظر وزارت کار برای سومین دوره با عنوان انجمن
صنفیفیلمنامه نویسانتشکیلهیات مدیرهمی دهد.درانتخاباتداخلی
اخیر هیات مدیره هم چنین پریسا شمس به عنوان نایب رییس ،هومان
فاضلبه عنوانخزان هداروخسرونقیبیبه عنواندبیروسخنگوبرگزیده
شدند .فرزانه شبانی ،رضا حیدرنژاد و سیروس حسن پور سه عضو دیگر
هیات مدیر ه این دوره هستند .مجمع عمومی فیلمنامه نویسان پنجم
تیرماه برگزار شد و طی ان ۷عضو هیات مدیره ،دو عضو علی البدل و
هم چنین بازرس اصلی و علی البدل انجمن صنفی نیز تعیین شدند که
با تایید انتخابات در اواخر هفته ی گذشته ،هیات مدیر ه جدید از دیروز
۲۰تیرماه به طور قانونی کار خود را اغاز کرد .رهبر قنبری بازرس اصلی
و فرتاش مدرسی بازرس علی البدل این دوره هستند .هم چنین مهدی
کیاومهدیاحمدینیزبه عنواندوعضوعلی البدلهیات مدیر هانجمن
صنفیفیلمنامه نویسانازسویمجمععمومیبرگزیدهشدند. صفحه 3
4
چهارشنبه 22تیر 1401شماره 1239
پرونده
رفاقــت در کافــه!
ملیکا نصیری«:کافه لکانطه» نمایشی است که این شب ها در پردیس تئاتر شهرزاد به کارگردانی مشترک علی اصغری و ساقی
عطایی در حال اجرا است و امیر غفارمنش ،مهدی یغمایی ،فرزاد حسنی ،حسین پورکریمی ،فرنوش نیک اندیش ،اذین رئوف و...
ترکیب بازیگران ان را تشکیل می دهند .این کنسرت نمایش روایتگر داستانی عاشقانه در دل التهابات سیاسی دهه پنجاه شمسی
است که با مخاطب خاطره بازی کرده و فضایی نوستالژیک را پیش چشم او به تصویر می کشد .علی اصغری نمایش نامه این اثر را به
رشته تحریر دراورده است .مهدی یغمایی خواننده کار است و حمیدرضا علی نژاد کار تهیه کنندگی این کنسرت نمایش را بر عهده
گرفته است .به بهانه اجرای این روزهای «کافه لکانطه» ساقی عطایی کارگردان اثر و امیر غفارمنش بازیگر نقش بیوک گفت وگویی
را با روزنامه صبا انجام داده اند و از تجربه کار در این اثر نمایشی گفته اند.
ساقیعطایی:
«کافهلکانطه»ازعشق،سیاستورفاقتحرفمی زند
ساقی عطایی ،که ســابقه کارگردانی نمایش هایی چون «نوای اسرار
امیز»« ،غبار» ،و ...را در کارنامه خود دارد .یکی از دو کارگردان نمایش «کافه
تو گو با روزنامه صبا از چالش های به صحنه بردن
لکانطه» است .او در گف
نمایشوچگونگی شکل گیری ایده اولیهکار صحبتکردهودربارهنمایش
توضیحاتی را ارائه داده است.
خانمعطایی!بهنظرمی رسدکهاسمنمایششمابرگرفتهازنام
کافه ایمعروفدردههپنجاهشمسیباشد.کمیدربارهچگونگی
انتخابنامایننمایشتوضیحمی دهید؟چهشدکهچنیناسمی
رابرایکاربرگزیدید؟
کلمه لکانطه یا لقانطه در زبان عثمانی به معنای رستوران و کافه به کار
می رفته است .ضمن این که قبل از انقالب در کنار سینما متروپل کافه ای
به همین نام بوده که به عنوان مکانی برای گردهمایی و تجمع روشنفکران
زمانبود.چونداستانایننمایشروایتگردههپنجاهشمسیاستوماجرا
درون یک کافه جریان می یابد ما این اسم را برای نمایش انتخاب کردیم.
تماشای این کنســرت نمایش یاداور خاطرات ایران قدیم
می شود.اینمسئلههمدردیالوگ هاوهمدرموسیقی هایانتخابی
اثردیدهمی شود.درواقعبامخاطبخاطره بازیمی کند.ایدهاولیه
اجرایچنیننمایشیچگونهبهذهنتانرسید؟
مدتی پیش ،من به همراه علی اصغری پیشنهادی برای به صحنه بردن
یک نمایش در خارج از کشور داشتیم .قرار بر این بود که ان نمایش روایتی
نوستالژیک از خاطرات دهه پنجاه ایرانیان باشــد .درواقع ایده اولیه این
نمایش از همین جا شکل گرفت و سپس علی اصغری شروع به نگارش
قصهکرد.
پرداختن به مسائل سیاسی و اجتماعی دهه پنجاه می تواند
موضوعی ملتهب برای اجرای یک نمایش باشــد که به فراخور
اتفاقات تاریخی که در ان بازه زمانی رخ داده حرف زدن درباره
بسیاری از مسائل سبب شکسته شدن خطوط قرمز باشد .شما
برایاجرایچنینموضوعملتهبیباممیزیروبهرونشدید؟
بله ،ما برای روی صحنه بردن این نمایش دچار ممیزی های متعددی
شدیم .متن ما سه بار برای بازبینی رفت تا درنهایت در نوبت چهارم موفق
به اخذ مجوز متن برای اجرا شدیم .چون پرداختن به قصه ای که در دهه
پنجاه جریان دارد بدون درنظر گرفتن مسائل سیاسی ان زمان و داشتن
نگاهی اجمالی به ان وقایع نمی شود و از ان جایی که در ان زمان شکل و
نوع ازادی های فردی و اجتماعی نسبت به این دوره متفاوت بود و ما مجبور
به رعایت خطوط قرمز بودیم ،کارمان برای نــگارش قصه و در ادامه اخذ
مجوزهایمربوطهناگریزسختشد.
این روزها بازار کنسرت نمایش ها بیش از هر وقت دیگری داغ
شده و حتی به صورت موازی چند نمایش موزیکال در سالن های
شهر تهران روی صحنه هستند .به نظر شما چه عواملی باعث
می شود که این روزها بیش از گذشــته نیاز به اجرای کنسرت
نمایش هاداشتهباشیم؟
من فکر می کنم با توجه به شرایط فرهنگی ،اقتصادی و اجتماعی امروز
ومسائلیکهمردمبهصورتروزمرهدرکشمکشباانهستند،دیگرکمتر
کسی تاب شنیدن مفاهیم فلسفی یا عمیق فکری در سالن نمایش تئاتر
داشته باشد .این روزها مردم به دنبال فضایی می گردند که چندساعتی
فارغ از التهاب روزمرگی ها ذهنشان را ارام کرده و درگیری های فکری را
از خودشان دور کنند از این رو قابلیت سرگرم کنندگی باید یکی از عناصر
اصلی برای نمایش ها باشد .نمایشی که همراه با موسیقی باشد هم یکی
از رکن هایی است که این مهم را برای مخاطب به همراه می اورد .ضمن
این که بیننده با موزیک های این نمایش خاطره بازی کرده و وارد فضای
نوستالژیکمی شود.
نمایششماازجانبمخاطببااقبالخوبیروبهروشدهوسالن
هر شب پر می شود .علت عالقه مخاطب به این نمایش را در چه
عواملیمی بینید؟
ما در این نمایش با مخاطب صادق هستیم و از عشق ،سیاست و رفاقت
صحبت می کنیم .فکر می کنم همین صداقت جاری در دل کار باشد که
مخاطب را به سمت خود جذب می کند و بیننده با نمایش می تواند ارتباط
بگیرد.
ترکیب بازیگران این اثر بســیار متفاوت اســت و نام های
پرطمطراقی را در ترکیب بازیگران اثر می بینیم .چگونه به این
ترکیبازبازیگرانرسیدید؟
زمانی که متن اولیه نمایش نامه برای ایرانیان مقیم خارج نگاشــته
می شد.شخصیتاصلینمایشکاراکتربابکبودکهازهمانابتدابراساس
شخصیتفرزادحسنینگاشتهشد.وقتیقرارشد«کافهلکانطه»درایران
هم به صحنه برود به تناسب کاراکترهای موجود دیگر بازیگران کار هم
انتخاب شده و به نمایش پیوستند .فکر می کنم ترکیب بازیگران این اثر
متناسب انتخاب شد .برای مثال ما اغلب امیرغفارمنش را در نقش های
کمدی دیده بودیم اما در این اثر او ایفاگر نقــش بیوک ،صاحب « کافه
لکانطه»استکهمختصاتکاراکترشبانقش هایپیشیناوبسیارتفاوت
دارد.
کارگردانی مشــترک می تواند تیغی دو لبه باشد .یعنی اگر
همکاریخوبیشکلبگیردنتیجهنمایشخوبازابدرمی اید
امااگردوکارگردانباهمدچاراختالفسلیقهشونداینماجراجدا
از اسیبی که به نتیجه نمایش نهایی می زند ،کار کارگردانی هر دو
نفرراسختوپرچالشمی کند.چهشدکهاینریسکراپذیرفتید
وباعلیاصغریچگونهتعاملمی کردید؟
من علی اصغری را از سال ها پیش می شناختم و طرفدار شیوه نگارش و
قلم او بودم .از همان ابتدا هم که قرار بر همکاری مشترک شد متوجه شدم
که ما به لحاظ سلیقه در پرداخت ایده و اجرا نقاط مشترک بسیاری با هم
داریم.ضمناینکهجهانبینیمادربارهایناثرباهمیکسانبود.بایدبگویم
که من کارگردانی هستم که به هنگام کار همواره نقطه نظرات خودم را در
اولویت قرار می دهم یعنی چنین عادتی می توانست همکاری مشترک را
سخت کند اما من و علی اصغری تقریبا در تمامی موارد از هدایت بازیگر
گرفتهتادکور،صحنهواجراباهمنقطهنظریمشابهداشتیموهمکاری مان
نتیجهخوبیداشت.
صحنهنمایششمابسیارمینیمالوسادهاست.اینسادهبودن صفحه 4
پرونده
انتخابخودتانبود؟
نمایش ما در سالنی اجرا می رود که پیش از ما نمایشی دیگر در حال
اجرا است ،از این رو متاســفانه این امکان برایمان فراهم نبود که دکوری
سنگین داشته باشیم که تمام جزئیات کافه را به نمایش بگذارد چون در
واقع هر شب پیش از هر اجرا باید صحنه نمایش را بچینیم و با توجه به
زمانی که برای انجام این کار در اختیار داریم ،چیدن دکوری سنگین و پر
جزئیات خیلی ممکن به نظر نمی رسد .ضمن این که سالن پردیس تئاتر
شهرزاد بسیار طویل و عریض است و این مسئله باعث می شود که با وجود
اکسسوارهایبسیار،همچنانصحنهخالیبهنظربرسد.مادربخشدکوربا
چنین مسئله ای رو به رو بودیم اما در بخش های لباس و گریم سعی کردیم
باجزئیاتبیشتریفضایاندههرابهترسیمبکشیم.
نمایششمادرپردیستئاترشهرزادکهسالنیخصوصیاست
اجرامی رود.انتخابشمابرایاجراازهمانابتداسالنیخصوصی
بود؟بهنظرشماخصوصیشدنسالن هایتئاترتوانستهتاثیری
دررونق بخشیحوزهنمایشداشتهباشد؟
باید بگویم که من با مقوله تئاتر خصوصی از همان ابتدا مسئله داشتم
چون فکر می کنم که در ایران زیرساخت های الزم برای شکل گیری تئاتر
خصوصی وجود ندارد .تئاتر خصوصی با این هدف بدعت گذاری شد که
مســئله اخذ مجوز برای به صحنه رفتن اثار با سهولت بیشتری صورت
پذیرد اما درنهایت نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه باعث شد کمک های و
حمایت های مالی دولتی در بخش تئاتر هر روز کم رنگ تر از دیروز شود و
عوامل و دست اندرکاران تئاتری دست خالی تر از همیشه شدند .البته امروز
تعداد سالن ها به قدری افزایش یافته که دیگر مسئله خصوصی بودن یا
نبودنسالنتنهادربحثاجارهبهابرایرزروسالنمعنیپیدامی کند،امااز
ان جاییکهبهنطرمی رسدسالن هایدولتیتنهابهعده ایخاصتخصیص
می یابداغلبنمایش هابرایاینکهرنگصحنهراببینندمجبورهستندکه
بهسمتسالن هایخصوصیبااجارهبهایسنگینرویبیاورند.
این روزها شرایطی به لحاظ اقتصادی در کشور حاکم است
که به تبع ان ممکن است مخاطبان کمتری برای دیدن نمایش به
سالنتاتربیایند،درنتیجهنمایشنهتنهابهسودنرسدبلکهنتواند
هزینه های خودش را هم پرداخت کند .در چنین شرایطی چه
عاملیشمارابهسمتبهاجرابردننمایشسوقمی دهد؟
باید بگویم که این روزها در شرایطی بسیار سخت نمایش ها به صحنه
می روند .درواقع عقل ســلیم حکم
می کند که در چنین شرایطی به
سمت اجرای هیچ نمایشی نرویم،
اماچیزیکههمچنانتک تکاهالی
تئاتر را به این عرصه سوق می دهد
تنها جنون اســت .تئاتر و
هنر نمایش بخش اعظم
زندگی من است که
امکانی را فراهم می اورد که برای دمی در فضای ان بیاسایم و حال خوبی را
تجربهکنم.نمایشمنرابهلحاظروانیاغنامی کندواینتنهادلیلمنبرای
اصرار به کار کردن در این شرایط است.
امیرغفارمنش:
تئاتر بستریبرایفرهنگ سازیاست
امیر غفارمنش ،که سابقه حضور در اثار نمایشی بسیاری را در کارنامه
کاری خود دارد .این شب ها با نقش بیوک که روشنفکری است که در دهه
پنجاه زندگی می کند و صاحب « کافه لکانطه» است ،روی صحنه می رود.
تو گو با صبا درباره نقش خود توضیحاتی را ارائه داد و از پتانسیل
او در گف
تئاتردرزمینهفرهنگ سازیگفت.
اقای غفارمنش! در این نمایش شــاهد نقش افرینی متفاوتی از شما
هستیم .نسبت به شخصیت پردازی برای یک روشنفکر و کافه دار در اوایل
دهه پنجاه به خوبی اگاه هســتید و بازی پرجزئیاتی را به مخاطب ارائه
می دهید .کمی درباره نقشتان و چگونگی پیوستن به این نمایش توضیح
می دهید؟
درایننمایشمننقشبیوکراایفامی کنمکهمردیپنچاهسالهاستو
دردههپنجاه زندگیکردهویککافهراادارهمی کند.نمایش«کافهلکانطه»
جنس دیالوگ ها ،فضا ،موسیقی ،عاشقی ها و رفاقت های دهه پنجاه را به
تصویر می کشد و به موازات قصه عاشقانه ای که دارد ،از ان جایی که دهه
پنجاهدههاتفاقات سیاسیاست.بهوقایع تاریخیانروزگارهمنیم نگاهی
می اندازد.منپیشتریکیازنمایش نامه هایعلیاصغریباعنوان«خشت
خام» را کار کرده بودم و این ماجرا سبب اشنایی میان ما شد و تداوم این
دوستی و ارتباط درنهایت به این همکاری در« کافه لکانطه» منجر شد .تا
پیش از اجرای عمومی کار هم من چیزی در حدود یک و نیم ماه با گروه
مشغولبهتمرینبودم.
نقش هاییکهدربسترزمانیوتاریخیخاصیروایتمی شوند
می توانندباچالش هاییبرایبازیگرهمراهباشند.زیرابازیگرباید
نسبت به شمایل و زیست مردم در ان دهه اگاهی داشته باشد تا
این برش زمانی را در بیان ،نحوه حرکت و حتی نوع نگاه خود به
مخاطب ارائه دهد .برای ایفای این نقش با چالش خاصی رو به رو
بودید؟
من برای ایفای این نقش چالش خاصی نداشــتم ،اما به صورت کلی،
بازی کردن در کاری که مربوط به دوره زمانی خاصی است این چالش را به
همراه دارد که بازیگر برای داشتن درک درست از شخصیت پردازی کاراکتر
خود نیاز دارد که یا در عصری که نمایش ان را روایت می کند زندگی کرده
باشد و یا درباره ان عصر تحقیق کرده باشد تا بتواند با پرداختی درست در
شخصیت پردازی،بیان ،فرمو شیوهراهرفتن،و،....وجهدرستیاز شخصیت
رابهمخاطبنشاندهد.بایدبگویمکهطراحلباس هاینمایشبرایمقوله
انتخابلباسکارتحقیقیگسترده ایراانجامدادتادرنهایتهملباسوهم
گریم بازیگران شبیه به انسان های ان دهه باشد .چنین رویکردی به اجرای
درستشناسنامهزمانیکاربسیارکمککرد.
در ترکیب بازیگران این اثر نام های متفاوتی دیده می شود.
چهارشنبه 22تیر 1401شماره 1239
5
یکیازمهم ترینارکاندرارائهنقشبراییکبازیگرشیوهتعامل
و همکاری او با دیگر بازیگران کار است .گروه بازیگران یک کار
می توانند با ایجاد وحدت ،تعامل و همدلی باعث ارتقای سطح
بازی های یکدیگر شوند و عدم همکاری بازیگران با هم می تواند
منجربهخطاهاییشودکهمخاطبرانسبتبهتماشایاثردلزده
کند .همکاری و تعامل میان گروه باریگران این نمایش را چگونه
ارزیابیمی کنید؟
من فکر میکنم که ترکیب بازیگران این نمایش کنار هم اتفاق خوبی
را رقم زده است .اجرای نمایش کاری گروهی است که هماهنگی میان
بازیگران کار را طلب می کند و بازیگران باید با هم همدل باشند تا به هنگام
وقوع بحران و اتفاقات غیرقابل پیش بینی با مدیریتی که در صحنه نشان
می دهند ،از پس چالش ها بربیایند و روایت درستی از قصه را پیش چشم
مخاطب بیاورند و من فکر می کنم چنین رویکرد و تعاملی میان بازیگران
ایناثردیدهمی شودوهمهباهمدیگرهمدلهستند.
این روزها بازار نمایش های موزیکال بیشتر از هروقت دیگری
داغ شده است .نمایش شما نیز اثری موزیکال است .به اعتقاد
شماتئاترایرانتاچهمیزاننیازمندبهصحنهرفتنازاینقبیلاز
نمایش ها است و اجرای تئاترهای موزیکال تا چه میزان جا افتاده
است؟
من فکر می کنم که بستر پرداخت به نمایش های موزیکال فراهم است
و همچنان برای رسیدن به سطحی ایده ال بسیار جا هست .خیلی اوقات
نمایش ،صرفا با حرکات موزون اجرا می رود و یا در کنســرت ها شــاهد
پرفرم هایی هستیم .اما بحث کنسرت نمایش و تئاتر موزیکال متفاوت
است.تئاترهنریمحتواییاستومی تواندردلبسیارازقصه هاجارابرای
موسیقی باز کرد و با ایجاد فرصت موسیقیایی چنین سبک از نمایش ها را
بیشازپیشجاانداخت.
نمایش شما از جانب مخاطب با استقبال خوبی رو به رو شد .به
اعتقاد شما چه عواملی در نمایش باعث این حجم از استقبال و
رضایتتماشاگرانشد؟
مخاطبان از نمایش «کافه لکانطه» بسیار استقبال کردند و من فکر
می کنم این اثر توانسته جای خودش را در میان مردم و مخاطبان پیدا کند.
بی شککهقصهنمایشمقوله ایاستکهباعثجذبمخاطبمی شوداما
منفکرمی کنمکهحضورمهدییغماییهمدرکاربی تاثیرنبودهوبسیاری
ازمخاطبانبهخاطرحضوراوبهتماشایایننمایشمی نشینند.
در دل نمایش هایی که هر شب در شهر سطح اجرا می روند
و همین طور در نمایش خود شما شاهد اموزه های فرهنگی ای
هستیم که قابلیت این را دارند که مفاهیم مهم اخالقی را به
تماشاگر اموزش دهند .شما فکر می کنید تاثیرگذاری تئاتر
بر مقوله فرهنگ یک جامعه تا چه میزان است و برای افزایش
ان باید چه تمهیداتی را فراهم کرد؟
مناعتقاددارمکهکارفرهنگیمقوله ایبسیارتاثیرگذارودرواقعبستری
برایفرهنگ سازیاست.بههمینسببگمانمی کنمکه
اگر تمهیداتی برای جذب مخاطب بیشتر به سمت
سالن هاینمایشاندیشیدهشود،بستریبرایارتقای
سطحفرهنگیکشورپدیدمی اید.برایمثالبهنظر
من می توان بیلبوردهایــی را به صورت رایگان در
سطحشهربرایتبلیغنمایش هاییکهروی
صحنههستنداختصاصدادتابهاین
شکل مردم وسوسه شده و پای
بهسالن هایتئاتربگذارند. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
چهارشنبه 22تیر 1401شماره 1239
تدارک «شام خداحافظی» برای خالص شدن از شر دوستان قدیمی
نمایش «شام خداحافظی» به کارگردانی شیماه خاسب به زودی در یکی از تماشاخانه های شهر تهران روی
صحنه می رود .این اثر نوشته مشترک ماتیو دالپورت و الکساندر دوالپتولیر با ترجمه شهال حایری است .وی
درباره خالصه داستان نمایش ،اینگونه اظهار کرد :کلوتید و پی یر برای اینکه بتوانند از شر دوستانشان
خالص شوند و با دوستان جدید اشنا شوند ،تصمیم به دعوت کردن از بهترین دوستانشان به صرف شام
خداحافظی می گیرند .اما با ورود انتوان به این مهمانی ،اتفاقاتی رخ می دهد که این مهمانی کامال تحت
تاثیر ان قرار می گیرد.نمایش «شام خداحافظی» به کارگردانی شیماه خاسب از اواخر مرداد ماه در یکی
از تماشاخانه های تهران روی صحنه می رود.
«اینده روی دور تند» ماتیاس چانگ منتشر شد
با گذشــت یک قرن از ظهور صهیونیســم ،جنایات این جریان دیگر محدود به
کشتار و قتل عام ملت ها یا اشغال فلسطین نیست؛ صهیونیست ها حاال عرصه های
فرهنگ ،اقتصاد و رسانه را نیز به ابزاری برای پیشبرد سیاست های خود بدل کرده اند.
کتاب «اینده روی دور تند» به قلم ماتیاس چانگ به سلطه صهیونیست ها بر ارکان
سیاستگذاری و تصمیم سازی ایاالت متحده و تحلیل سیاست های توسعه طلبانه و
جنگ طلبانه انها در جهان پرداخته است .چانگ حقوقدان و سیاستمدار مالزیایی -
چینی ،دستار سیاسی ماهاتیر محمد بوده است .نویسنده هدف خود از نگارش کتاب
را اینگونه بیان می کند :هدف از نگارش کتاب ان است که چرایی سقوط پرشتاب و
صهیونیستی انگلیسی -امریکایی و تبعات مخرب ان
خشونت گریزناپذیر امپراتوری
ِ
را توضیح دهد .اگر بتوانیم شرایط اینده را پیش بینی و ترسیم کنیم ،خواهیم توانست
مقدمات ضروری را فراهم کنیم و تدابیر پیش گیرانه ای برای کاستن از وحشت ناشی
از چنان فروپاشی ای اتخاذ کنیم .نویسنده ضمن تحلیل سیاست های توسعه طلبانه و
صهیونیستی انگلیسی -امریکایی معتقد است این امپراتوری
جنگ طلبانه امپراتوری
ِ
در حال فروپاشی است .او بر این باور است «صدای نفس های رژیم صهیونیستی شنیده
می شود» و «صهیونیسم در حال مرگ است» .انچه بر غنای کتاب افزوده این است که
اکثر مدارک و شواهد عرضه شده در کتاب به نقل از نخبگان و امپراتوری صهیونیستی
در اروپاست .کتاب فوق از جمله اثار مهمی است که تاکنون سه بار در امریکا و یک بار در
مالزی چاپ شده است .نکته جالب این که پس از انتشار این اثر در سال ۲۰۰۶میالدی،
پیش بینی های ارائه شده توسط این کتاب به طرز عجیبی درست از اب درامده است.
کتاب «اینده روی دور تند (فروپاشی امپراتوری صهیونیستی انگلیسی -امریکایی)»
نوشته ماتیاس چانگ با ترجمه محمد عرب زاده ووحیدرضا مختارزاده در ۴۶۸صفحه
در مرکز اسناد انقالب اسالمی چاپ و منتشر شده است.
«تزکیه» هنرمندان معاصر در نگارخانه الله
نمایشگاه گروهی تصویرسازی هنرمندان معاصر ایران به نام «تزکیه» در نگارخانه الله برگزار می شود.
این نمایشگاه حاصل تالش جمعی از هنرمندان معاصر ایران است که با رویکرد تصویرسازی گرداوری و
انتخاب شده است .در این نمایشگاه سعی در نمایش و بررسی تکنیک های مختلف تصویرسازی و کنکاشی
در رسیدن به ساختار تصویری و بیان دغدغه های درونی هنرمندان تصویرگر بوده است.
ایین گشایش نمایشگاه «تزکیه» روز جمعه ۲۴تیرماه ۱۴۰۱از ساعت ۱۶تا ۱۹با حضور هنرمندان و
دوستداران هنر در نگارخانه الله برگزار می شود و نمایشگاه تا ۲مرداد ماه از ساعت ۹تا ۱۸و پنجشنبه ها
ساعت ۹تا ۱۳به جز روزهای تعطیل دایر خواهد بود.
تخصیص بسته های اینترنت به خبرنگاران
عیســی زارع پور ،وزیر ارتباطــات و فنــاوری اطالعات
در حاشــیه جلســه هیات دولت گفته بود امســال هم برای
خبرنگارانی که معاونت مطبوعاتی انها را تایید کند بسته های
اینترنت خواهیم داشت.
در همین رابطه ایمان شمســایی مدیــرکل مطبوعات و
خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی گفت:
اساساً مالک واحدی برای شناســایی خبرنگاران وجود ندارد
و نبود نظام حرفه ای مشــخص از ضعف هــای صنف روزنامه
نگاری است.
وی ادامه داد :تشکل های مختلفی هم به فعالیت مشغولند
اما این الــزام وجود ندارد که هرکس عضو این تشــکل ها بود
خبرنگار اســت .اما در وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی سال
هاست ســامانه جامع رســانه های کشور که ســامانه صدور
مجوزهایی چون نشــریات ،کانون های تبلیغاتی و مواردی از
این دست است برای عضویت خبرنگاران وجود دارد و مالک
معاونت مطبوعاتی برای حمایت مادی از خبرنگاران ،عضویت
انها در این سامانه است و به طور مثال خبرنگارانی که تمایل
به عضویت در صندوق هنر دارند اول باید عضو سامانه جامع
رسانه ها شوند.
شمســایی با بیان این نکته که حمایت های معنوی از همه
خبرنگاران وجــود دارد ،گفت :ما برای پیگیــری امور جاری
خبرنگاران و مواردی که قانون به ما اجازه می دهد قید خاصی
نداریم اما در مــواردی چون اینترنت خبرنــگاری ،معرفی به
صندوق هنــر و مواردی که زیــن پس رخ خواهــد داد صرفاً
به اعضای ســامانه جامع خدمات می دهیــم و برای عضویت
خبرنگاران در سامانه ،نامه تایید مدیرمسئول به عنوان گواهی
اشتغال به کار توسط خبرنگاران بارگذاری می شود و به صورت
دوره ای پاالیش می شود .خبرنگاران می توانند با ورود به سامانه
جامع رسانه های کشور به نشــانی e-rasaneh.irنسبت به
ثبت مشخصات و بارگذاری مدارک خود در بخش خبرنگاران
این سامانه اقدام کنند/ .خبرگزاری مهر
بازنماییحیوانسال ۱۴۰۱دراثارهنرمندان
اهنگسازمشهورتمفیلم های«جیمزباند»درگذشت
امیر عظیمی تک اهنگ جدید منتشر کرد
نمایشــگاه گروهی «ببر» جمعه ۲۴تیرماه از ساعت ۱۷الی ۲۱در
ن حیوان
گالری شکوه افتتاح می شود و تا 10مرداد ادامه دارد .ببر به عنوا
ن نمایشگاه بازنمایی شده است و این
سال ۱۴۰۱در اثار هنرمندان ای
ن مجموعه بود .هنرمندان حاضر در این
مساله بهانه ای برای جمع اوری ای
نمایشگاه عبارتند از سارا ازموده ،امیر اصغرزاده ،طاهره صمدی طاری،
امیر حسین امیرجاللی ،بهنوش فروتن ،عبدی اسبقی ،سوگول امیاری،
صفا امیر مقدم ،نیلوفر اسکندریان ،شیرین بابازاده ،هومن بیات ،زهرا
پرکاره ،ابراهیم برفرازی ،کامبیز حضرت پور ،اداک جمشیدزاده ،ایدین
قشالقی ،شیرین بابازاده ،پرستو حسنی ،سید رضا حسینی ،علی خالق،
نازنین رجب دوست ،فرامرز خانی ،رضا رحیمی لسکو ،رضا رازقندی،
نرگس سلیمانزاده ،محمود سمندریان ،مهدی سدیفی ،یزدان سعدی،
پردیس شفیعیون ،سامیه صادقی ،پردیس طبسی زاده ،زهرا صدری،
رضا علیزاده ،امیررضا فقیهی ،دالرام قایمی ،پرویز معزز ،عدنان مصالیی،
پارمیس طبسی نژاد و/ . ...خبرگزاری صبا
مانتی نورمن اهنگساز و ترانه سرای پرکار انگلیسی که بیشتر
برای ساخت تم مشهور اهنگ فیلم های «جیمز باند» شناخته می
شد در سن ۹۴سالگی درگذشت .خانواده این اهنگساز این خبر را
تایید کردند .مانتی نورمن فرزند یک خانواده مهاجر لتونیایی بود
که در شرق لندن جایی که مادرش در ۱۶سالگی اولین گیتار را
برایش خرید ،بزرگ شد .این اهنگساز اولین بار پیش از انکه وارد
سینما شود ،برای نمایش های وست لند مانند «ایرما خوشگله»
اهنگ ساخت .نورمن اما شهرت خود را مدیون تمی از فیلم «دکتر
نو» از سری فیلم های «جیمز باند» است که بعدها در تمام فیلم
های این مجموعه اســتفاده شــد .البته این تم را که نورمن برای
نمایشی با عنوان «نشان بد ،نشان خوب» نوشته بود توسط جان
بری در فیلم «دکتر نو» تنظیم شد و باعث شد برخی افراد تصور
کنند که این تم هم جزو کارهای بری در فیلم اســت که موجب
نارضایتی نورمن شد/ .خبرگزاری صبا
امیر عظیمی خواننده که در ماه های اخیر فعالیت های متعددی در
عرصه تولید و پخش تک اهنگ ها داشته ،از روز بیست و سوم تیرماه
فصل تازه کنسرت هایش را در مرکز همایش های برج میالد تهران
اغاز خواهد کرد.
این خواننده اولین کنسرت رســمی خود را اسفند ۱۴۰۰برگزار
کرد و «من با همه بدم جز تو» تازه ترین تک اهنگ اوست که با ترانه و
اهنگسازی شاهین شیخی ،تنظیم علی تیرداد ،میکس و مسترینگ
محمد فالحی ،عکاســی و طراحی کاور شایلی شاکری در دسترس
مخاطبان قرار گرفته است.
«سیب هوس» اولین البوم رسمی عظیمی تیرماه ۱۴۰۰منتشر
شد و کنسرت جدید او پنجشــنبه ۲۳تیر به تهیه کنندگی محسن
رجب پــور در دو نوبــت ۱۸:۳۰و ۲۲میزبان مخاطبــان در مرکز
همایش های برج میالد خواهد بــود .عالقه مندان برای خرید بلیت
می توانند به سامانه هنر تیکت مراجعه کنند. صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
«جالبوت» پس از سال ها در بندرعباس روی صحنه می رود
گروه موسیقی بندرعباســی «جالبوت» به سرپرستی و خوانندگی محمدعلی ذاکری قشمی پس
از مدت ها در تاریخ ۲۴تیرماه در سالن اوینی شهر بندرعباس روی صحنه می رود و قطعاتی از البوم
«جالبوت» و چند قطعه جدید را اجرا خواهد کرد .گروه «جالبوت» که از سال ۱۳۹۳تشکیل شده و تا
به امروز کنسرت هایی را در تهران و بندرعباس برگزار کرده است بعد از سال ها در این شهر بندرعباس
روی صحنه خواهد رفت .در این کنسرت نوازندگانی چون ابراهیم علوی عود ،امیر طیاری سازهای کوبه
ای ،ارش رئیسی گیتار بیس ،شریف رجبی کیبرد ،مهرداد علیزاده درامز ،محمدعلی ذاکری قشمی
سرپرست و خواننده گروه را همراهی می کنند.
چهارشنبه 22تیر 1401شماره 1239
فرمان ففتحعلیان:پنج شب در برج میالد کنسرت داریم
فرمانفتحعلیانگروهموسیقی«ایلیا»راسال ۱۳۷۷تاسیسکردهاست.ویکنسرت هایفراوانیرادرتهران
برگزارکرده استوهمچنانبهکارفرهنگیخودبرایمخاطباناینگروهادامهمی دهد.فرمانفتحعلیانخواننده
گروه «ایلیا» درباره برگزاری کنسرت این گروه به مدت 5شب از تاریخ 24تا 28تیر در برج میالد به همکاری
علیرضاکوهفرتهیهکنندهوحمی دحسین خانیکارگردانبیانکرد:اینکنسرتبهشکلرایگاندرفضایبازبرج
میالدبهمناسبتعیدغدیرخماجرامی شود.بهگفتهوی،مضموناینکنسرتکهاولینتجربهفرمانفتحعلیان
به درخواست برج میالد است ،عرفانی تلفیقی است و قطعاتی از البوم های راه عشق ،مقیم ،مست و خراب ،مردم
بیگانه ،دیده بیدار را در مدح امام اول شیعیان به همراهی اعضای جوان گروه ایلیا اجرا می کنند.
قصهانسانیکهبهتصرفجنیانشیطانیدرامد
انتشارات کتاب نیستان رمان «تصرف» نوشته تورج زاهدی را در
۶۰۸صفحه رقعی به چاپ دوم رساند.
در توضیح این کتاب امده اســت« :رمان تورج زاهدی را از جهات
مختلفی می توان یکی از جذاب ترین اثار داســتانی منتشر شده در
سال های اخیر به شمار اورد .اثری که جذابیت نهفته در ان ،از همان
صفحات ابتدایی و حتی قبل ترش از روی جلد اغاز می شود .تصرف با
جلدی به استقبال مخاطبانش رفته است که در ورای زیبایی نهفته
در کشش نستعلیق ان یاداور تصویری از محتوا و محور اصلی داستان
این رمان است .داستانی که در ان برای نخستین بار در قامت ادبیات
داستانی ایران ،ماجرای تسخیر روح و جان ادمی به واسطه شیطان و
چگونگی رهایی از ان به قاب کلمه نشسته است.
تورج زاهدی چه در مقام موزیسین و چه در مقام نویسنده همواره
این نکته را به مخاطبانش اثبات کرده است که اهل مکاشفه و کشف
رازناکی های نهفته در گوشــه و کنار زندگی ادمی است .او در مقام
نوشــتن نه عالقه ای به ادبیات اپارتمانی دارد و نه ادبیات توصیفی و
یا حتی ادبیات غنایی و مدیحه سرا .ادبیات او ادبیات کشف و شهود
است .ادبیاتی که از دل باورها و ایمان قوی مذهبی خارج می شود و
غایت ان بازنمایی چهارچوب های زندگی انسان مسلمان است.
او در «تصرف» به ســراغ روایت زندگی انسان مومنی می رود که
خود را تسخیر شده توسط جنیان شیطانی می بیند .انسانی عادی و
معمولی که زندگی و چهارچوب زیستی خود را در اسارت موجودی
غیر خاکی شیطان می بیند .این داستان پس از این کشف راوی ،تالش
شخصیت اصلی داستان برای رهایی از شیطان است که پس از کشف
و شهودی زیبا و بدیع در نهایت منجر به نتیجه ای می شود که در راز
الوده بودنش چیزی کمتر از حیرت مواجهه نخستین مخاطب با سوژه
داستان ندارد.
زاهدی اهل پژوهش است و اثار داستانی برجای مانده از او این امر را
به اثبات رسانده اند .او در خط سیر پژوهش های خود اما هیچگاه عالقه
7
و تمایلی برای خارج شدن از خط باورهای اعتقادی خود و دل سپردن
به جادوی روایت های هالیوودی از موجودات فرازمین ندارد .زاهدی بر
این پایه نویسنده ای است سنت گرا که به بضاعت خود تالش می کند
تا ســوژه های بکر و بدیع خود از موجودات فرازمینی را با چارچوب و
اسلوب شرعی و دینی پذیرفته بیان کند.
تصرف از یک منظر دیگر نیز اثری قابل توجه اســت .زبان ساده و
شیوای این رمان بدون استفاده نویسنده از هر نوع کنایه و ابهام و ایهام
که در نهایت منجر به خلق رمانی شده که یکدست و رو و بدون هیچ
نوع حاشیه و زوائدی حرفش را به مخاطب منتقل می کند.
تصرف با این توصیفات رمانی اســت ماورا زمینی که با توسل به
باورها و داشته های دینی ســعی در بیان پدیده ای کمتر مورد توجه
قرار گرفته در قامت ادبیات دارد .زاهدی داستانی را روایت کرده که
شاید تا پیش از این تنها می شد سراغش را در قصه های کالسیک ژانر
گوتیک در اروپا گرفت ،اما او با نگاهی دین مدارانه و در قامت ادبیات
دینی ایران معاصر توانسته دست به خلق ژانر و گونه ای تازه در رابطه
با ان بزند».
اغازنمایش« َتب»از ۲۴تیردرتاالرقشقایی
نمایش «تب» به نویســندگی واالس شــان ،کارگردانی رویا
کاکاخانی و بازی نادر فالح عنوان یکی از تازه ترین اثار نمایشی تئاتر
شهر است که از روز جمعه بیست و چهارم تیرماه در تاالر قشقایی
روی صحنه می رود .نمایش «تب» روایتگر بخشی از زندگی مردی
است که در یک شرایط اقتصادی و فرهنگی خوب رشد کرده و بزرگ
شده است اما اتفاقی بر او تاثیر گذاشته و و باعث می شود تا دیدگاهش
نسبت به زندگی ،نقش و جایگاهش در وضعیت و شرایط اقتصادی
جهان وارد شرایط و نگاه متفاوتی شده و به این بیاندیشد که اص ً
ال
می تواند بر شرایطی مانند فقر اثر داشته باشد یا خیر.
بهرنگ رجبی مترجم ،سینا ییالق بیگی طراح صحنه ،مرتضی
برزگرزادگان مدیر تولید ،دســتیار کارگردان و برنامه ریز ،ماهور
ماجدی عضو گروه کارگردانی ،برخــی از اعضای گروه اجرایی این
اثر نمایشی را تشکیل می دهند که از تاریخ یاد شده ساعت ۲۰:۳۰
به مدت زمان ۶۰دقیقــه و قیمت بلیت ۷۰هــزار تومان میزبان
عالقه مندان تئاتر خواهد بود .رویــا کاکاخانی از جمله هنرمندان
عرصه تئاتر است که طی ســال های اخیر عالوه بر تدریس تئاتر
در حوزه های مختلف دانشــگاهی در نمایش هایی چون «پیش از
ناشتایی» « ،۱۳۷۷مده ا» « ،۱۳۷۸پیراهن های سفید» ،۱۳۷۹
«ابر در فنجان» تاالر مولوی « ،۱۳۸۰خاموشی ماه» تاالر شماره ۲
تئاتر شهر « ،۱۳۸۱یادگاری ها» تاالر شماره ۲تئاتر شهر ،۱۳۸۲
«اتاق گریم» تاالر شماره ۲تئاتر شهر « ،۱۳۸۳اپارتمان» تماشاخانه
مهر « ،۱۳۷۹هنگامه ای که اسمان شکافت» تماشاخانه مهر،۱۳۸۲
«گاهی اوقات برای زنده ماند باید مرد» تاالر قشقایی ۱۳۸۲و چند
اثر نمایشی دیگر به عنوان کارگردان ،دستیار کارگردان و عضو گروه
اجرایی حضور داشته است .نمایش «بی چرا زندگان» به نویسندگی
لیلی عاج و کارگردانی الهام شعبانی که از روز دوم خرداد ماه در تاالر
قشقایی اجرای خود را اغاز کرده بود ،روز دوشنبه بیستم تیر ماه به
اجرای خود در این تاالر پایان داد. صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
معاون سردبیر :نغمه دانش اشتیانی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
این روزها شست و شوی نیمه کاره مجسمه فردوسی نقدهای زیادی را به دنبال داشته است
تصویر تکه ای از اعماق جهان هستی
۱۱جوالی اولین تصویر تلسکوپ فضایی جیمز وب ،قدرتمندترین
تلسکوپ فضایی جهان از اعماق جهان هستی منتشر شد .این تصویر
را ناسا به عنوان ژرف ترین و واضح ترین تصویر مادون قرمز از کیهان
عنوان کرد.
این تصویر تمام رنگی توسط جو بایدن رییس جمهوری امریکا در
یک رویداد عمومی در کاخ سفید در واشنگتن منتشر شد .این تصویر
همانگونه که اشاره شد اولین قابلیت های قدرتمند ماموریت تلسکوپ
فضایی جیمز وب را در همکاری بــا ( ESAاژانس فضایی اروپا) و
( CSAاژانس فضایی کانادا) به نمایش می گذارد.
بایدن در اظهاراتش طی این رویداد گفت :این تصویر به جهانیان
یاداوری می کند که امریکا می تواند کارهای بزرگی انجام دهد و به
مردم امریکا به ویژه فرزندان ما یاداوری کند که هیچ چیزی فراتر از
توان ما نیست .وی تاکید کرد :ما می توانیم چیزهایی را ببینیم که قبال
هیچ کسی ندیده است .ما می توانیم به مکانهایی برویم که قبال هیچ
کسی به انها سر نزده است.
در ایــن اولین تصویر تمام رنگی تلســکوپ جیمــز وب هزاران
کهکشان از جمله کم سوترین انها دیده می شود .این تصویر یک تکه
از کهکشان را تقریبا به اندازه یک دانه نشان می دهد..
بیل نلســون مدیر ناســا گفت :این ماموریت با نبوغ انسانی تیم
باورنکردنی وب در ناسا و شرکای بین المللی ما در اژانس فضایی اروپا
و اژانس فضایی کانادا امکان پذیر شــد ،وب فقط شروع کاری است
که ما می توانیم در اینده انجام دهیم وقتی که همه ما با هم به نفع
بشریت کار می کنیم.
این عکس انگونه که یورونیوز خبر می دهد ،متشــکل از تصاویر
متعددی است که در طول موج های مختلف نور در طول 12/5ساعت
گرفته شده اند .گرفتن چنین عکسی توسط تلسکوپ فضایی «هابل»
هفته ها طول می کشید .پیش تر یک کمیته بین المللی اعالم کرده
بود که این تصاویر علمی تمام رنگی ،به سحابی کارینا یا «شاه تخته»
که ابر عظیمی از غبار و گاز در فاصله ۷۶۰۰سال نوری زمین است
همچنین سحابی ان جی سی ۳۱۳۲یا «حلقه جنوبی» که ستاره در
حال مرگی را در فاصله ۲هزار سال نوری از ما احاطه کرده ،اختصاص
دارند.
سحابی «شاه تخته» به دلیل ستون های سر به فلک کشیده اش،
که شامل «کوه اسرارامیز» می شود ،یک قله کیهانی به طول سه سال
نوری است که قبل از این در تصویری نمادین توسط تلسکوپ هابل
شکار شده بود.
سیاره گازی غول پیکر WASP-96 bنیز که یکی دیگر از اهداف
جیمز وب تعریف شده است در فاصله هزار و ۱۵۰سال نوری از زمین
قرار دارد و جرم ان تقریبا نصف سیاره مشتری در منظومه شمسی
است .یک خوشه کهکشانی شامل پنج کهکشان به نام «پنج قلوی
استفان» در فاصله ۲۹۰میلیون سال نوری از زمین نیز یکی دیگر از
اهداف جیمز وب برای نخستین تصویربرداری از عمق کیهان بوده
است.
این اهداف توسط یک کمیته بین المللی شامل اعضای ناسا ،اژانس
فضایی اروپا ،اژانس فضایی کانادا و موسسه علمی تلسکوپ فضایی در
بالتیمور امریکا انتخاب شده اند.
اریک اسمیت ،دانشمند ارشد بخش اخترفیزیک ناسا و از مسئوالن
پروژه جیمز وب گفت :هدف اولیه تلســکوپ این بود که نخستین
ستاره ها و کهکشــان های جهان را ببیند یا به عبارتی جهان را برای
اولین بار پس از روشن شدن چراغ ها تماشا کند.
در این تصویر ،خوشه کهکشانی اس ام ای سی اس ۰۷۲۳همان طور
که 4/6میلیارد سال پیش پدیدار شده است به چشم می خورد .جرم
این خوشه کهکشــانی در حال بزرگ نمایی اجرام دورتر پشت سر
خود است ،پدیده ای که به عنوان عدسی یا ذره بین گرانشی شناخته
می شود.
در این عکس که اولین میدان عمیق وب به شمار می رود ،برخی
کهکشان ها به صورت نقاط نورانی ظاهر شده اند در حالی که برخی
دیگر خمیده به نظر می رسند ،چرا که در سفر طوالنی خود در زمان،
توسط نیروی گرانش منحرف شده اند.
تلسکوپ فضایی جیمز وب هفت تن وزن دارد و به افتخار جیمز
ادوین وب ،مدیر برنامه های دهه شصت ناسا نامگذاری شده است .این
دستگاه صد برابر از تلسکوپ هابل قوی تر است ،گرچه دانشمندان
با توجه به تفاوت ها در کارکرد این دو دســتگاه از مقایســه این دو
خودداری می کنند.
قابلیت های مادون قرمز وب به ان اجازه می دهد تا بهتر از هر تلسکوپ
دیگری به سمت زمان اغاز جهان یا بیگ بنگ که 13/8میلیارد سال
پیش اتفاق افتاد نگاه کند .پیش بینی می شود ماموریت جیمز وب ۱۰
ســال به طول بینجامد ،با این حال این تلسکوپ دارای قابلیت تامین
سوخت اضافی برای عملیات ۲۰ساله است/ .خبرگزاری صبا صفحه 8