روزنامه صبا شماره 1240
روزنامه صبا شماره 1240
روزنامه صبا شماره 1240
شنبه| 25تیر 16 |1401جوالی 16 |2022ذی الحجه |1443
سال دهم| شماره 8 |1240صفحه| 5000ناموت|
ابزگشت دنیای کودکان
گفت و گوهایی با تهیه کننده و بازیگران فیلم سینمایی«بازیوو»
«برف بی صدا می بارد» تصویرسازی واقعی از دهه ۶۰دارد
صفحه 2
عکس :صالح عبدی
اختصاص 40درصد بودجه سازمان سینمایی به شهرستان ها
صفحه 3 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
شنبه 25تیر 1401شماره 1240
درگذشت روح اهلل مفیدی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون
روح اهلل مفیدی هنرمند سینما و تلویزیون امروز صبح جمعه ۲۴تیر بر اثر سرطان دار فانی را وداع
گفت .مجید هاشمی پسر خواهر ایشان در گفتگو با خبرنگار صبا این خبر را تایید کرد .روح اهلل مفیدی در
سال ۱۳۰۸در شهر یزد متولد شد .مفیدی در سال ۱۳۳۲فوق دیپلم هواشناسی را از اموزشگاه سازمان
هواشناسی دریافت کرد .او کار تئاتر را در سال ۱۳۲۷اغاز کرد .او در عمر چند دهه ای فعالیت هنری
خود در بسیاری از فیلم ها و سریال ها خوش درخشید و کارنامه موفقی از خود به جا گذاشت .نقش های
وی در «اینه عبرت» و «دایی جان ناپلئون» بیشتر او را به یادها می اورد.او در حوزه هنرهای تجسمی
به عنوان نقاش و مجسمه ساز نیز شناخته می شد .همچنین در حوزه گریم نیز فعالیت هایی داشت.
پانته ا سیروس:
«برف بی صدا می بارد»
تصویرسازی واقعی
از دهه ۶۰دارد
اکران انالین «موقعیت مهدی» از عید غدیر در تلوبیون
طرح جدید اکران انالین فیلم های سینمایی روز ایران و حمایت از اثار شاخص ،با فیلم سینمایی «موقعیت
مهدی» با موضوع زندگی شهید مهدی باکری اغاز می شــود .در این طرح ،فیلم های سینمایی روز ایران
می توانند به منظور رفع انحصار در اکران انالین ،از ظرفیت بیش از ۲۰میلیون کاربر سایت و اپلیکیشن
تلوبیون استفاده کنند .صاحبان اثار می توانند فیلم های سینمایی اکران نشده را در این طرح ثبت کرده و به
اکران انالین اثار خود بپردازند .در نخستین گام ،فیلم «موقعیت مهدی» که با اکران موفق در سینماهای
سراسر کشور و فروش ۱۴میلیارد تومانی ،به عنوان پرفروش ترین فیلم حوزه دفاع مقدس مطرح شده ،به
مناسبت عید سعید غدیر خم از صبح دوشنبه ۲۷تیر ماه به صورت انالین در تلوبیون اکران خواهد شد.
پانته اسیروسبازیگرسینماوتلویزیوندربارهحضورشدرسریال«برفبی صدامی بارد»بهکارگردانی
پوریااذربایجانیوتهیهکنندگیمحمدرضاشفیعیکهازشبکهسهسیماپخشمیشود،گفت:پیشتربا
پوریا اذربایجانی کارگردان سریال همکاری کرده بودم .در همین راستا با توجه به شناختی که از او داشتم
بازیدراینمجموعهراپذیرفتم.اینفیلمسازبهکارشمسلطواگاهاست،برایهمیناعتمادبهاوهمیشه
نتیجه خوبی خواهد داشت .نکته دیگر ویژگی های نقش بود که مرا برای حضور در سریال مجاب کرد .در
«برف بی صدا می بارد» نقش یک چادری معتقد را بازی می کنم .من در عالم واقع چادری نیستم .برای
همین جالب بود نقشی را تجربه کردم که تا به حال ان را بازی نکرده بودم .وی در این راستا افزود :برای
اینکه بتوانم نقش یک چادری را به خوبی بازی کنم نیاز به الگوی داشتم که پیرامون خود ان را احساس
کرده باشم .خوشبختانه چنین موقعیتی برای من وجود داشت زیرا مادربزرگم دقیقا همان الگویی بود که
نیاز داشتم .مطلب بعدی که به من انگیزه برای حضور در سریال را داد قصه فیلم بود .داستان فیلم در دهه
۶۰می گذرد و چون من این دوران را تجربه کرده ام و لحظه به لحظه ان را احساس می کنم پس دوست
داشتم چنین موقعیتی را مجدد تجربه کنم .وی درباره اظهارنظرهای مردمی در واکنش به سریال نیز
معتقد است :از اظهارنظرهای مردمی می توان دریافت «برف بی صدا می بارد» را پسندیده اند .در اظهارنظر
انها روی این نکته تاکید می شود که مجموعه توانسته است تصویرسازی خوبی از دهه شصت داشته باشد
و کسانی که دهه ۶۰را تجربه کرده اند عموما این سریال را پسندیده اند و در این سریال شاید چندان رنگ
را احساس نکنیم ولی این امر ،اتفاقی خودخواسته است چون در ان مقطع چندان رنگ وجود نداشت البته
اینکهچراچنینوضعیتیوجودداشتهبایدمسئوالنوقتپاسخدهند.دراینگفت وگومی خواهمنکته ای
را بیان کنم که امری رایج در تولیدات نمایشی تلویزیون است؛ انهم اینکه ما هیچگاه تصویرسازی درستی
از قشر ثروتمندنداریم و بیشتر نگاهمانبه این حوزه مبتنیبرکلیشه است .این بازیگر درباره توقفپخش
این سریال گفت :در زمان تولید هیچگاه وقفه ای نداشتیم برای همین برایم جای سوال است که چرا سیما
با این شکل پخش روی تعداد تماشاگران تاثیر منفی می گذارد؟ ایا برای تلویزیون اصال تعداد تماشاگران
مهم است؟ چرا وقتی بیننده سریال در حال پیگیری است به یکباره مجموعه قطع شده و کاری دیگر روی
انتن می رود! پخش این سریال قبل از نوروز متوقف شد/ .خبرگزاری صبا
همهطرفینماجرایحذفنام«وریا»توضیحدادند
کیانوشعیاریفیلمجدیدشرامی سازد
میکی رورک :تام کروز ،وصله دنیای بازیگری نیست
جمعه ۲۴تیرماه طرفین ماجرای حذف نام «وریا» از «خندوانه»
درباره این اتفاق توضیح دادند .انتشار تصاویر و ویدیوهایی از مسابقه
«قاتی بازی» در برنامه تلویزیونی «خندوانه» که نشان می داد رامبد
جوان و عوامل برنامه درباره حذف نام «وریا» از مســابقه اسم فامیل
صحبت و در نهایت ان را حــذف می کنند ،بــا واکنش های زیادی
در فضای مجازی مواجه شــد .صبح امروز محمد بحرانی صداپیشه
شخصیت «جناب خان» در این برنامه نیز در این باره توضیح داد و بابت
این اتفاق عذرخواهی کرد .رامبد جوان نیز با انتشار ویدیویی در صفحه
شــخصی خود درباره این صحنه توضیح داد :انجا من به شک افتادم
که اگر قرار باشد در پخش دچار اشــکال شود و مجوز پخش نگیرد،
امتیازدهی ها در مسابقه به هم می ریزد و خود مسابقه را تحت تاثیر
قرار می دهد .با مشورت شرکت کننده ها و اعضای تیم به این نتیجه
رســیدیم که نام وریای عزیز را پاک کنیم و اسم دیگری بنویسیم تا
الاقل مسابقه دچار اشکال نشود / .خبرگزاری صبا
از خبرهای خوب این روزهای سینما این است که کیانوش عیاری
قصد دارد فیلم جدیدی بسازد؛ خبری که افشین رضایی از دستیاران
و برنامه ریزان شاخص سینما اعالم کرد .این فیلم «رکر» نام دارد و
کیانوش عیاری برای انتخاب بازیگر فراخوان داده است .این فیلم را
رضا رخشان تهیه کنندگی می کند و بازگشــت عیاری را پس از ۶
سال به سینما رقم می زند اما روند فیلمسازی و حتی سریال سازی
کیانوش عیاری چندان هم ســاده و بی فراز و فرود نبوده است .او
درسال « ۱۳۹۵کاناپه» را ساخت که دچار چالش های زیادی شد و
توقیف شد .این فیلم با استفاده از کاله گیس برای بازیگران زن ،حجاب
پیش محارم را برداشته بود .اما این پایان ماجراهای عیاری نبود و او
وقتی سریال تلویزیونی « ۸۷متر» را ساخت فعال اجازه پخش ان را
ندارد .البته برای خیلی ها جای تعجب داشت که چطور پس از یک
فیلم توقیفی و اینطور ورود به مساله حجاب ،تلویزیون به او پروژه ای
داده است/.خبرگزاری صبا
اگرچه تام کروز به لطف موفقیت فیلم پرفروش «تاپ گان ماوریک» به
ستاره سال سینما تبدیل شده است اما دست کم یکی از نامزدهای جایزه
اسکار بهترین بازیگری هست که این ســتاره هالیوودی را قبول ندارد.
میکی رورک در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و درباره موفقیت « تاپ
گان » ۲گفت :این برای من هیچ معنایی ندارد .تام کروز ۳۵سال ازگار
است که یک نقش را تکرار می کند .من احترامی برای این قائل نیستم.
پول و قدرت برای من اهمیتی ندارد .کار کردن ال پاچینو و کریستوفر
واکن ،کارهای اول رابرت دنیرو و ریچارد هریس و ری وینستون است که
برایماهمیتدارد.اینهابازیگرانیهستندکهمی خواهمشبیهشانباشم.
مردانی که تمام توان خود را برای بازیگری به کار گرفتند .به عقیده رورک
ستاره مجموعه فیلم های ماموریت غیرممکن در سه دهه گذشته برای
پیشبرد حرفه بازیگری خود تالشی نکرده است .به عقیده رورک ستاره
مجموعه فیلم های ماموریت غیرممکن در سه دهه گذشته برای پیشبرد
حرفه بازیگری خود تالشی نکرده است / .خبرگزاری ایرنا صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
علی مالقلی پور اثری محرمی می سازد
علی مالقلی پور نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در جدیدترین فعالیت خود اثری محرمی در
حوزه موسیقی می سازد که تهیه کنندگی ان را محمدجواد اشــتیانی برعهده دارد .این اثر که به زودی
وارد مرحله تولید می شود« ،مسافران خورشید» نام دارد .فیلمنامه این کار را نیز خود مالقلی پور نوشته
است .علی مالقلی پور پیش از این فیلم «قندون جهیزیه» را ساخته است و در سینماها اکران شده است.
مستند «راه طی شده» روایتی صریح و بی پرده از افکار و اندیشه های مهدی بازرگان از دیگر اثار اوست که
بحث و نظرهای مختلفی در زمان رونمایی برانگیخت .محمدجواد اشتیانی نیز پیش از این در سریال ها و
مجموعه های مختلف به عنوان تدوینگر فعالیت کرده است/ .خبرگزاری صبا
شنبه 25تیر 1401شماره 1240
«سمپاش» بهترین فیلم کوتاه جشنواره امریکایی شد
هیات داوران چهارمین جشنواره فیلم ایندی ایکس جایزه ویژه خود را در شاخه بهترین فیلم کوتاه ماه
ژوئن به فیلم «سمپاش» ساخته فرنوش عابدی اختصاص داد .جشنواره فیلم ایندی ایکس از میان فیلم های
منتخب ،هر ماه نامزدها و برندگان خود را اعالم می کند .برای هر دوره این جشنواره دو برنده اصلی (برگزیده
همه بخش ها) را به عنوان بهترین فیلم کوتاه و بهترین فیلم کوتاه خارجی زبان ،به عالوه دو جایزه ویژه اصلی
تعیینمی کند«.سمپاش»بهتهیه کنندگیکانونپرورشفکریکودکانونوجوانانمی توانددرداوریساالنه
فیلم های منتخب نیز حضور داشته باشد و به رقابت بپردازد .چهارمین جشنواره فیلم ایندی ایکس ۲۸مرداد
۱۹( ۱۴۰۱اگوست )۲۰۲۲برندگان نهایی خود را اعالم می کند / .هنرانالین
محمد خزایی اعالم کرد:
اختصاص 40درصد بودجهسازمانسینمایی بهشهرستان ها
جمعی از فعاالن حوزه ســینمایی،
فیلمسازان و مدیران سینما در کردستان
در نشســتی صمیمی با محمد خزاعی
معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی
و ســمعی وبصــری وزارت فرهنگ و
ارشاد اسالمی ,حبیب ایل بیگی معاون
ارزشــیابی و نظارت سازمان سینمایی,
محمد رضا سوقندی مدیرکل حقوقی
عملکرد و امور استان های سازمان ,یزدان
عشیری مشاور رییس سازمان و مدیر کل
روابط عمومی سازمان سینمایی و هاشم
میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینما شهر ،مشکالت و خواسته های
خود را مطرح کردند و خواســتار حمایت دولــت از هنرمندان در
بخش هایمختلفشدند.
محمد خزایی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی و رییس سازمان
سینمایی و سمعی ،بصری پس از شنیدن صحبت های فعاالن حوزه
سینمایی این استان اظهار داشت :کردستان در حوزه تئاتر خیابانی و
موسیقی و سینما ظرفیت های زیادی دارد و مسووالن باید جدی تر
به هنرمندان این استان توجه کنند .وی با بیان اینکه دولت با رویکرد
عدالت محوری کارش را در همه حوزه ها از جمله فرهنگ و هنر اغاز
کرده است ،افزود :راه اندازی کارگروه فرهنگ و هنر برای اولین بار در
کشور ،فعال شدن شورای عالی سینما بعد از ۱۲سال و احیای شورای
عالی هنر ،از مهمترین اقدامات دولــت در حوزه فرهنگ و هنر بوده
است .وی با بیان اینکه امسال در ردیف بودجه وزارت ارشاد و سازمان
سینمایی اتفاقات خوبی افتاده است ،ادامه داد :تا پایان سال تمام دفاتر
انجمن سینمای جوانان کشور مجهز می شوند و در حوزه بازسازی
سالن های سینما هم اقداماتی انجام می شود .معاون وزیر فرهنگ و
3
ارشاد اسالمی و رییس سازمان سینمایی
و سمعی ،بصری یاداور شد :امسال ۴۰
درصد بودجه ســازمان سینمایی و ۸۰
درصد بودجه انجمن سینمای جوانان به
شهرستان هااختصاصیافتهاست،ضمن
اینکه پنج میلیارد ریال برای حمایت از
فیلم کوتاه کردستان اختصاص می یابد.
خزاعی بر لزوم تــاش برای نمایش
هویتفرهنگیزیبادراستان هایمختلف
از طریق تولید فیلم تاکید کرد و اضافه
کرد :سینماگر در کنار انعکاس مشکالت
و اسیب ها ،زیبایی ها را نیز نمایش دهند که در افزایش ثروت و توسعه
استان ها تاثیرگذار است .حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت
سازمان سینمایی هم با بیان اینکه به تمرکزدایی اعتقاد زیادی دارم،
اضافه کرد :امکانات و فرصت ها باید به شکل عادالنه در اختیار فعاالن
حوزه سینمایی استان ها قرار گیرد .وی بر لزوم توجه به اقتصادی بودن
تولید فیلم پیش از انجام کار تاکید کرد و ادامه داد ۹۰:درصد فیلم های
سینمایی که در ایران تولید می شود ،امکان برگشت سرمایه یا سود
ندارند که این نقطه ضعف باید برطرف شود .ایل بیگی انجمن سینمای
جوان را از دریافت مجوز تولید فیلم کوتاه مستثنی دانست و یاداور شد:
ازسالن هایسینماحمایتمی شودوبهزودیواریزکمک هابهحساب
مدیران سینماها صورت خواهد گرفت .دیدار با نماینده ولی فقیه در
کردستان ،دیدار با استاندار کردستان و امام جمعه سنندج ،شرکت در
برنامهافتتاحخانهمستندکردستان،بازدیدازانجمنسینمایجوانان،
نشستبافیلمسازانوفعاالنحوزهسینماوگفتوگویزندهدرشبکه
استانی ،از جمله برنامه های سفر معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی و
رییس سازمان سینمایی و سمعی ،بصری به کردستان است.
پوشش مهمانی
۱۰کیلومتری غدیر
از شبکه های سیما با ٢٠
واحد سیار و ٥٠دوربین
«جشن ۱۰کیلومتری غدیر»
عصر روز دوشنبه از ساعت ۱۸تا
۲۲به طورمســتقیم از تلویزیون
پخش می شود .در این میهمانی
که میزبان اصلی ان مردم هستند
هیات های مذهبی ،گروه های جهادی ،گروه های خدماتی و گروه های
سرود در طول مسیر خیابان ولی عصر (عج) حدفاصل چهار راه ولی عصر
(عج) تا چهارراه پارک وی ،موکب هایی با برنامه ها و رویکردهای فرهنگی،
هنری ،دینی و ...برپا خواهند کرد.
به همین مناسبت شبکه های سیما ضمن اطالع رسانی گسترده برای
دعوت از اقشار مختلف مردم و عاشــقان امامت و والیت برای حضور در
این جشن بزرگ و نیز اعالم راه های مشارکت خیران و بانیان در برگزاری
هر چه باشکوه تر ان ،مراسم اصلی در روز دوشنبه از ساعت ۱۸تا ۲۲را
به صورت زنده پخش خواهند داد .همچنین برخى شبکه هاى سیما در
طول مسیر در محل هاى مختلف جایگاه برپا مى کنند و میزبان مردم
خواهند بود .حدود ســیصد نفر از عوامل مرکز تولید و فنى ســیما این
جشن ١٠کیلومترى را با به کارگیرى حداقل ٥٠دوربین و نیز تجهیزات
حرکتى و تصاویر هوایى و پشتیبانى ١٠واحد سیار و ١٠سامانه ارسال
پخش زنده سیار پوشــش خواهند داد .همچنین گزارشگران سیما با
حضور در این مراسم ،حال و هوای این جشن و ســرور و شادى و ابراز
ارادت مردم به ساحت نورانى پیامبر اکرم(ص) و حضرت على(ع) را در
فواصل برنامه های شبکه ها ،گزارش مى کنند.براى این منظور تدوین
ســیار در محل هم از دیگر تمهیدات مرکز تولید و فنى ســیما است تا
گزارش هاى شبکه ها سریع تر به انتن برسد. صفحه 3
4
شنبه 25تیر 1401شماره 1240
پرونده
بازگشت دنیـای کـودکان
کیمیاصادقی -فیلم سینمایی«بازیوو»به کارگردانی امیرحسین قهرایی و تهیه کنندگی غالمرضا موسوی و میثم
معراجی یکی از متفاوت ترین تجربه های ســینمای کودک و نوجوان ایران است که برای اولین بار در سی و دومین
جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان بر روی پرده رفت و با استقبال کودکان و نوجوانان همراه شد.
«بازیوو» را می توان یک فیلم خالق در سینمای کودک و نوجوان دانست که نه درباره کودکان بلکه برای کودکان
ساختشدهاست.فیلمیموزیکالباموضوعیخیال انگیزدردنیایبازی هایرایانه ایباگریم،صحنهولباس هایی
پر از رنگ که بیشترین بازیگران حرفه ای و چهره را در کنار بازیگران کودک و نوجوان دارد« .بازیوو »داستان
پسر بچه ای به نام ژوبین است که برای مبارزه با غول بازی های رایانه ای از دنیای واقعی به دنیای بازی ها می رود
تا قهرمان بازی های رایانه ای شود .داستانی پر از رویای کودکانه که با نوستالژی هایی که نهفته دارد ،مخاطب
کودک و خانواده را از تماشای فیلم راضی نگه می دارد .پژمان بازغی ،لیندا کیانی ،محمدرضا شفیعی جم و
سحر زکریا که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند ،با گریم متفاوت و با تصویری جدید بر روی پرده سینما
ظاهر می شوند« .بازیوو» هوشمندی کارگردان را نشان می دهد ،امیرحسین قهرایی که پس از سال ها ساخت
برنامه های طنز و دوربین مخفی توانست در اولین ساخته خود سینمای کودک و نوجوان ،پروانه زرین بهترین
کارگردانی در بخش سینمایی ایران ،در جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان را از ان خود
کند .میثم معراجی ،پژمان بازغی و سحر زکریا به بهانه اولین اکران این فیلم در پردیس سینمایی ایران مال در
گفت و گو با روزنامه صبا از چالش های فیلم کودک و نوجوان در سینما سخن گفتند.
میثممعراجی:
ساخت فیلم در حوزه کودک حساس و لذت بخش است
فیلم ســینمایی «بازیوو» اولین پروژه کاری شما در حوزه
سینمای کودک و نوجوان است .پس از دو فیلم «لونه زنبور» و
«خشکسالی و دروغ »چه نیازی را در سینمای کودک احساس
کردید که به سمت فیلم سازی در حوزه کودک و نوجوان امدید؟
خال فیلم خوب کودک و نوجوان در سینمای ایران چندسالی است
که به طور مشخص به چشم می خورد .همه ما در دهه شصت فیلم های
خاطره انگیزی همچون «کاله قرمزی «شهر موش ها» ،و ...در حوزه
کودکان دیده ایم که خاطرات خوبی برای ما ساخته اند .می توان گفت
در دهه هفتاد هم تعدادی فیلم خوب کودک مانند «گلنار» ساخته شد
اما در دهه هشتاد و نود ســاخت فیلم حوزه کودک و نوجوان به تدریج
اتفاق افتاد و فیلم هایی هم که مانند «سینمایی کاله قرمزی» و «شهر
موش ها »۲ساخته شد به عبارتی بازمانده از همان دهه شصت بود .در این
سال های اخیر هیچ فیلم کودکی که مخاطب را جذب کند ساخته نشده
بود و من از انجایی که دوست داشتم کودکان و نوجوانان و فرزندانمان
محتوای سالم کودک ببینند ،تصمیم به ساخت فیلم در حوزه کودکان
و نوجوانان گرفتم.
فیلم سینمایی «بازیوو» یک فیلم پر رنگ و لعاب است که
در خصوص دنیای کودکان صحبت می کند و داستان کودکی
که است که با ورود به دنیای بازی های رایانه ای ،به یک قهرمان
تبدیلمی شود،بهنظرشمافیلمنامهداستانچقدربرایکودکان
و نوجوانان نسل جدید جذاب است و انها را به سینما می کشاند؟
به نظر من داستان فیلم برای کودکان و نوجوانان جذاب است .من
چندین سال درشرکت توزیع و پخش «فیلمیران»مدی تبیلغات بودم
و با سلیقه مخاطبان مختلف اشنایی دارم ،از طرفی با مخاطب شناسی
که پیش از تولید فیلم داشتیم ،به این دست پیدا کردیم که کودک به
موسیقی در فیلم ،داشتن یک قهرمان و داستان های قهرمان و تخیل
عالقه دارد ،پس سعی کردیم این چند فاکتور که مورد عالقه و باب میل
کودکان و نوجوانان است را در فیلم سینمایی «بازیوو» داشته باشیم.
بهنظرشمافیلمسینمایی«بازیوو»توانستمخاطبکودکو
نوجوانان سینما را چه در جشنواره بین المللی فیلم های کودکان
و نوجوانان و چه در اکران عمومی راضی کند؟
خوشبختانه فیلم ســینمایی «بازیوو» اکران خوبی را در جشنواره
بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان داشــت و بسیار مورد توجه
منتقدان قرار گرفت ،همچنین در اکران های مردمی باعث می شد که
مخاطب از سینما راضی بیرون بیاید و این برای من و گروهی که پشت
فیلم بودند باعث خوشحالی است.
با توجه به اینکه اکران فیلم به فصل تابستان رسید ،تاکنون
استقبال از فیلم سینمایی «بازیوو» تا االن چطور بوده و چقدر
فروش داشته است؟
فیلم دیدن در جامعه امروز هزینه بر و زمان گیر شده است .خانواده ها
برای تماشای یک فیلم در سینما باید حداقل چهار ساعت زمان بگذارند
که از ترافیک به سینما برسند ،فیلم ببینید و قاعدتا بعد از سینما شام را
دورهم باشند پس هم زمان بر است و هم هزینه بر ،بنابراین باید از وقتی
که گذاشته اند و هزینه ای که کرده اند راضی باشند .خوشبختانه مخاطب
ما بعد از تماشای فیلم راضی است و تا کنون استقبال
خوبی از جانب خانواده ها شده است و فیلم سینمایی
«بازیوو» علی رغم اینکه هیچ سهمی در تبلیغات نداشت،
هفتاد میلیون فروش داشته است.
ســاخت فیلم کودک باتوجه به مخاطبی که دارد،
حساسیت هایی را ایجاد می کند که باعث وجود چالش هایی
در مسیر فیلم سازی می شود ،شما برای ساخت فیلم سینمایی
«بازیوو» چه چالش هایی را داشتید؟
یکی از مهم ترین چالش هایی که در ساخت فیلم کودک وجود دارد،
این است که ما وظیفه داریم به والدین این اطمینان را بدهیم که فیلم
برای کودک ساخته شده است و والدین می توانند با خیال راحت فرزند
خود را برای تماشای این فیلم به سینما بیاورند .در پروژه فیلم سینمایی
«بازیوو» بحث های روانشناســی به طور کامل رعایت شــده است و
روانشناس پروژه ،مدام موارد مهم را به ما گوشزد می کرد که فیلم مناسب
کودک و نوجوان ساخته شود .سعی کردیم در فیلم «بازیوو» شعار ندهیم
و از شعار دوری کنیم ،بچه های امروز از شعار خسته شده اند بلکه دوست
دارند پیام و محتوای فیلم را خودشان جســت و جو و به ان دست پیدا
کنند .طبیعتاً وقتی که این اطمینان را به خانواده ها بدهیم ،فرزندان خود
را به سینما می برند اما خیلی از فیلم ها هست که درک و شعور کودک را
جدی نمی گیرند و نه والد و نه کودک از تماشای فیلم راضی نخواهند بود
از طرفی در صدا و سیما برنامه های ارزشمندی تولید نمی شود که باب
سلیقه کودکان امروز باشد.
در سینما نیز متاسفانه در این سال ها ژست فیلم ساز کودک خیلی
وجود دارد اما فیلمی که کودک از ان لذت ببرد کمتر دیده می شود ،یا
بسیاری از فیلم ها درباره کودکان است ولی اصال مناسب نیست که یک
کودک ان فیلم را ببینید .به نظر من باید محتوای خوب و باکیفیت برای
کودکان و نوجوانان ساخته شود و با اطمینان می گویم که فیلم سینمایی
«بازیوو» برای کودک است.
در فیلم سینمایی «بازیوو» ما شاهد فضاهایی بسیار پر زرق و
برقهستیم کهاینشکلوشمایللوکیشن،موردنقدبسیاریاز
منتقدان بود .چه نیازی به وجود چنین لوکیشن هایی در ساخت
فیلم سینمایی «بازیوو» که فیلمی برای کودکان است ،دیدید؟
در جامعه کنونی ایران ،بسیاری از مردم از نظر اقتصادی ضعیف هستند
و این چیزی است که شامل همه ما می شود .من معتقدم که ادم ها در
سینما دوست دارند که ارزوها و رویاهای خود را ببینند و ارزوها و رویای
کودکان می تواند سفر به فضا ،خانه های قشــنگ ،قهرمانان جدید و ...
باشد .ما باید در سینما رویای کودکان و نوجوانان را به ان ها نشان دهیم،
فیلم هایی که می سازیم نباید به مشکالت جامعه اشاره کند بلکه فضای
فانتزی و رویایی تری را برای کودکان و نوجوانان تداعی کند .ما در فیلم
سینمایی «بازیوو» سعی کردیم واژه های بدبخت و فقیر و فقیرتر را حذف
کنیم و کودکان بدون فکر کردن به این موضوعات وارد دنیایی جدید
در بازی های رایانه ای شوند ،چیزی که در نسل امروزی می تواند برای
کودکان و نوجوانان یک ارزو باشد.
امروزه کودکان و نوجوانان دهه هشتاد و نود بیشتر وقت خود
را صرفبازی های رایانه ایمی کنندودیگرمثلدهه های گذشته
کمتر به سمت بازی و ورزش های میدانی می روند .شما در فیلم
سینمایی «بازیوو» به
این موضوع پرداخته اید و مرزی بین واقعیت و خیال ایجاد کرده
و کودکان را از دنیای واقعی به دنیای خیالی بازی های رایانه ای
می برید .ایا می خواســتید دیدگاه خود نسبت به بازی های
رایانه ای را نشان دهید؟
واقعیت ماجرا این اســت که کودکان و نوجوانان امروز به بازی های
رایانه ای تمایل بیشتری نشان می دهند .ما بزرگترین تصمیمی که در
ساخت فیلم سینمایی «بازیوو» گرفتیم این بود که واقعیت را نشان دهیم
پس اگر بازی های کامپیوتری را بد نشان می دادیم دروغ می گفتیم .امروزه
کودکان و نوجوانان الوده فضای کامپیوتر هستند و جهان امروز جهان
چنین فضایی است .خود ما در کودکی کالس خط ،نقاشی و فوتبال ثبت
نام می شدیم اما االن دنیا عوض شده است و به سمت تکنولوژی حرکت
کرده است و باید قبول کنیم که فیلم سازی برای بچه ها نیز باید در این
موضوعات باشد .متاسفانه وقتی صحبت فیلم کودک می شود همه فکر
می کنند فیلم باید در مورد اساطیر ایرانی ساخته شود اما کدام یک از ما
تاکنون اشعار فردوسی و سعدی را کامل خوانده ایم که می خواهیم درباره
انها برای کودکان فیلم بسازیم؟ بچه های این دو دهه متفاوت هستند و
فیلمی که می سازیم باید به جهان انها نزدیک باشد تا از ان لذت ببرند.
خانم فرشته طائرپور فیلم شاخصی ساختند به اسم «گلنار» که یکی
از بهترین و جذاب ترین فیلم ها در دوران خود بود و رویای کودکان ان
زمان را نشان می داد ،اما اگر فیلم سینمایی «گلنار» را برای کودکان و
نوجواناندهههشتادونودبگذاریم تمایلیبه تماشای اننشاننمی دهند؛
نه به این معنی که فیلم سینمایی «گلنار» بد است ،بلکه به این دلیل که
ســلیقه کودکان و نوجوانان امروز با کودکان و نوجوانان ۲۰سال پیش
فرق کرده است.
با توجه به اینکه فیلم در سبد اکرانی قرار گرفت که بعد از
مدت ها فیلم کودک را به گیشــه اورد در زمینه تبلیغات چه
اقداماتی انجام دادید؟
به نظر من عاملی که سینما در ان ضرر می بیند این است که صدا و
سیماهیچحمایتیازفیلم هایسینمایینمی کند.االنبرایفیلمماهیچ
تبلیغی در صدا و سیما نشد و خیلی از خانواده ها اگاهی از اکران فیلم
سینمایی «بازیوو» ندارند .از طرفی مسئوالن سازمان سینمایی در حق
فیلم های سینمای کودک اجحاف می کنند .نباید محصوالتی که تولید
می شود را در یک سبد ببینند ،مدل فروش فیلم کودک فرق می کند.
وقتی فیلمی در حوزه کودک و نوجوان ساخته می شود باید بدانیم که با
یک چهارم مخاطب طرف هستیم پس در سانس بندی بیشتر دقت شود.
سانس اکران فیلم کودک نباید ۱۱صبح یا ۱۱شب باشد .بیشتر افراد صفحه 4
پرونده
جامعه کارمند هستند و مشخص است که نمی توانند ساعت ۱۱صبح
فرزند خود را برای تماشای فیلم به سینما بیاورند از طرفی ۱۱شب برای
کودکان ساعت خوبی برای اکران فیلم نیست؛ ساعت طالیی برای
اکران فیلم های حوزه کودک و نوجوان ساعت پنج بعد از ظهر
تا ۲۱است.
ایا تصمیمی ندارید که فیلم را به چرخه اکران
انالین ببرید تا کــودکان و نوجوانان امکان
تماشــای فیلم را در منزل نیست داشته
باشند؟
اکران انالین هم بخشی از اکران است که
بد نیست و برخی از مخاطبان می توانند در
منزل فیلم را ببینــد .البته فیلم ها بعد از
اکران انالین با مشکل قاچاق فیلم مواجه
می شوند که این اصال خوشایند نیست
اما ما فعال برنامه ای برای اکران انالین
نداریم ،برنامه این است که مدارس و مهدکودک ها را در اکران ها بیاوریم.
پژمان بازغی کــه تجربههای موفقی در حوزه کــودک و نوجوان با
برنامههای «کودک شو»« ،محله گل و بلبل»« ،اهوی پیشونی سفید»
و...داشته است ،این بار در فیلم سینمایی «بازیوو» با گریم و نقش متفاوت
نه تنها تجربه جدیدی را برای خود رقم زده بلکه چهره جدیدی از خود در
سینمای کودک به جا گذاشته است .بازغی از چالشهای سینمای کودک
با روزنامه صبا سخن گفت.
پژمان بازغی:
سینمای کودک برای دیده شدن به حضور سوپراستارها نیاز دارد
شما در چندسال اخیر به ســمت بازی در فیلمهای کودک
رفتید و در اثار بسیار خوب و پر مخاطبی ایفای نقش کردید که
میتوان گفت بهترین فیلمهای اخیر در حوزه سینمای کودک
هستند .چه شد بازی در فیلم کودک را انتخاب کردید؟
من خودم یک پدر هستم و دوست دارم که فرزندم محتوای خوب و
باکیفیت مناسب سن خود را ببیند و فکر میکنم که فرزند من به سینمای
خودش نیاز دارد برای همین بازی در فیلمهای سینمایی حوزه کودک را
انتخاب کردم و تاکنون در کارهای خوبی بازی داشتهام ،از طرفی سینمای
کودک ،برای بهتر دیده شدن به حضور سوپراستارها نیاز دارد ،امیدوارم با
حضوربیشترسوپراستارهادرسینمایکودکباعثرونقبیشترکیشهها
شود چراکه کودکان در سینما ارزوهای خود را میبینند .من یادم است
که در پنج سالگی وقتی برای اولین بار به سینما رفتم عاشق سینما شدم.
به نظر شما ســینمای ایران چقدر به ساخت فیلم در حوزه
کودکان نیاز دارد؟ ایا فیلمهایی که در این حوزه ساخته میشوند
به اندازه کافی برای کودکان جذاب است؟
متاسفانه سینمای ایران بخش مهمی از مخاطب خود که مخاطب
کودک و نوجوان است را از دســت داده است ،با اینکه مخاطب کودک
همراه خود والدین و خانواده را به ســینما میکشــاند اما همینطور که
میبینیم در این حوزه خیلی کم سرمایهگذاری میشود و به ساخت فیلم
در حوزه کودک و نوجوان ان گونه که باید پرداخته نشده است.
فیلمسینمایی«بازیوو»خطمرزیواقعیتوخیالاستکهبه
درستی رعایت شده است و کودکان را از دنیای واقعی به بازیهای
رایانهای میبرد .به نظر شما چقدر داستان و فیلم برای کودک
جذاب است؟
فیلم سینمایی «بازیوو» ترکیبی از رئال و عروسک است که با گریم
متفاوت بازیگران و موسیقی که دارد ،خیلی برای کودکان جذاب است.
داستان فیلم نیز چیزی است که کودکان این روزها با ان سر و کار دارند،
قصه کودکی که از دنیای واقعی وارد بازیهای کامپیوتری میشود که این
داستان برای کودکان و نوجوانان کشش دارد و تجربه جدیدی است.
نقشیکهدرفیلمسینمایی«بازیوو»داشتیدنقشمتفاوتتری
نسبت به دیگر اثار شما در سینمای کودک بود .شما برای ایفای
نقش یک غول بازیهای رایانهای چه چالشهایی را داشتید؟
تجربه خیلی جالبی برایم بود و نقشی بود که دوستش داشتم .بازی
من در این فیلم بیشتر بر پرده سبز حاکم بود و باید تمام فضای اطرافم را
تصور میکردم که سخت اما جالب بود .پرده سبز در سینما میتوانند اثار
فوقالعادهای را خلق کند که در سینمای جهان هم استفاده زیادی
از ان میشود در فیلم سینمایی «بازیوو» نیز با توضیحاتی که
کارگردان دادند من مقابل پرده سبز رفتم و بعد که فینال
نهایی کار درامد خیلی راضی بودم.
شما تجربه های متفاوتی در کار کردن
با کودکان دارید.چــه در برنامه «کودک
شو» که مجری بودید و چه در فیلمهای
سینمایی که داشــتید ،با کودکان به
صورت مســتقیم کار کردید .کار با
کودکان چه حسی دارد؟
کودکان غیرقابل پیشبینی هستند و
کار کردن با انها اگرچه سخت اما شیرین
اســت ،خیلی مواقع بوده که کودک سر
صحنه خوابیده است و ما کار را متوقف
کردهایم که او از خواب بیدار شود ،یا خسته
و گرسنه بوده و مقابل دوربین نیامده است.
بازیگرانکودکبازیووخیلیباهوشومستعد
بودند و از بازی در کنار انها لذت بردم.
بازی در فیلمهای حوزه کودک و نوجوان
چه چالشهایی را به همراه دارد؟
برای بازی در فیلمهای حوزه کودک و نوجوان شما باید
کودکانه بازی کنید که بچهها دوست داشته باشند و این یکی
از مهمترین چالشهایی است که به نظرم در بازی در فیلمهای حوزه
کودک و نوجوان وجود دارد.
از بین تمام فیلمهایی که در سینمای کودک بازی کردهاید
کدام فیلم خود را بیشتر از همه دوست دارید؟
همه فیلمهایم را دوست دارم ،اما تازگی سریال پانزده قسمتی را تمام
کردم به نام «افسانه هزار افسون» که برای پلتفرمها ساخته شده است
که خیلی هم کار پر زحمتی بود و برای ان زحمت کشیده شد اما گفتند
که در سبد پخش فیلم برای پخش در نمایش خانگی فعال کار کودک
قرار نمیدهند و خیلی جالب است که با تصمیماتی که گرفته میشود به
سینمای کودک اسیب میزنند« .افسانه هزار افسون» را خیلی دوست
داشتم و داستان و تولید و کارگردانی بسیار خوبی داشت.
استقبال از فیلم تاکنون چطور بوده است ،چه بازخوردهایی
را دریافت کردهاید؟
استقبال تاکنون خوب بوده اســت و هرکسی که فیلم را دیده است
راضی از سینما بیرون امده است اگرچه که تیزر تبلیغاتی و بیلبورد نداریم
و باتوجه به اینکه در فصل تابستان هستیم مردم از اکران این فیلم اگاهی
ندارند اما امیدوارم دو دستگی که در حوزه نمایش وجود دارد برطرف شود
و صدا و سیما تصمیمات بهتری را برای تبلیغات فیلمها بگیرد.
پژمان بازغی کــه تجربههای موفقی در حوزه کــودک و نوجوان با
برنامههای «کودک شو»« ،محله گل و بلبل»« ،اهوی پیشونی سفید»
و...داشته است ،این بار در فیلم سینمایی «بازیوو» با گریم و نقش متفاوت
نه تنها تجربه جدیدی را برای خود رقم زده بلکه چهره جدیدی از خود در
سینمای کودک به جا گذاشته است .بازغی از چالشهای سینمای کودک
با روزنامه صبا سخن گفت.
سحر زکریا :استانداردهای فیلم سازی رعایت شود،باز هم
حوزه کودک کار می کنم
سحر زکریا که پس از سالها خاطره سازی در تلویزیون حاال پس از
چندسال دوری از سینما و تلویزیون با فیلمی در حوزه کودک به سینما
بازگشته است از بازی در فیلم سینمایی «بازیوو» به عنوان اولین تجربه
شنبه 25تیر 1401شماره 1240
5
خود در کار کودک با روزنامه صبا صحبت کرد.
خانم زکریا شما بعد از غیبتی که در عرصه سینما و تلویزیون
داشتید ،با فیلمی ظاهر شــدید که اولین تجربه شما درحوزه
کودک بود .چه شــد که بعد از این همه گزیدهکاری ،ایفای
نقشهای کمدی و غیبت طوالنی ،فیلم سینمایی «بازیوو» را
انتخاب کردید؟
در این مدت نقشهایی برای بازی پیشنهاد می شد را دوست نداشتم
انها را بازی کنم .اگر چه برای خودم به عنوان یک بازیگر از لحاظ روحی
و اقتصادی سخت بود اما سعی کردم در این مدت کارهای خوبی را انجام
دهم .در مورد سینمای کودک ،من با اینکه پیشنهادات زیادی داشتم اما
«بازیوو» اولین تجربه بازی من درحوزه کودک است .راستش خیلی خودم
را بازیگر کمدی نمیدانم و کارهایی که درحوزه کمدی بازی کردهام تماما
به خاطر عالقه من به این ژانر نبودهاست بلکه شرایط ایجاب کرده است
که در ان فیلمها بازی کنم و همه ما در زندگی مجبوریم کاری کنیم که
شاید دوست نداشته باشیم .در مورد سینمای کودک نیز همیشه دوری
میکردم اما وقتی برای بازی در فیلم سینمایی «بازیوو» به من پیشنهاد
کار شد ،فیلمنامه را خواندم و به نظرم کار جذابی میامد و چون خیلی وقت
بود از سینما دور شده بودم ،تصمیم گرفتم که در این فیلم بازی کنم.
ایا نقشی که در فیلم سینمایی «بازیوو» بازی کردید ،تفاوتی
با دیگر نقشهای شما داشت و چالشی را برای بازی در این نقش
داشتید؟
نه ،نقش من یک نقش رئال بود .نقش زنــی که در کار خیر فعالیت
میکرد و تفاوت عجیبی با دیگر نقشهایم نداشت اما در فیلمی که بیشتر
کاراکترها عروسکی یا متفاوت بودند و در دنیای دیگر حضور داشتند،
کارکتر من واقعی بود.
تجربه کار کردن با بازیگران کودک چطور بود؟
کار با بازیگران کودک صبر زیادی میخواهد و به عنوان اولین تجربهای
که داشتم ،خیلی خوب بود و گروه بازیگران فیلم سینمایی «بازیوو» هم
خیلی خوب و باهوش بودند و واقعا کار را دوست داشتند .اقای قهرایی
هم به عنوان کارگردان خیلی حوصلــه به خرج میدادند و همه گروه با
ایشان همراه بودند.
ایا تصمیمی دارید که بیشتر در ژانر کودک کار کنید؟
اگــر فیلمنامه خوب باشــد و حرفی برای گفتن داشــته باشــد،
استانداردهای فیلمسازی در سطح کشورهای در حال توسعه رعایت
شود ،شاید باز هم در ژانر کودک بازی کنم.
به نظر شما سینمای کودک چقدر به ساخت فیلمهایی مثل
«بازیوو» نیاز دارد که کودکان را به سینما بکشاند؟
همیشــه ما این خال را در سینمای کودک داشــتیم و کارهایی که
ساخته می شد برا ی من به عنوان بزرگسال که نگاه میکردم ،جالب نبود
و میگفتم چرا باید کودک چنین فیلمی را ببیند؟ و هیچ گونه از اتفاق ها
درست و جهانی در ان وجود نداشت .همین باعث می شد که کودکان
جذب کارتونهای خارجی شوند.
خودتان نسخه نهایی فیلم را دیدید؟ چطور بود؟
بله من در اکران عمومی فیلم را دیدیم و خیلی واکنشهای خوبی در
سینما از کودکان دریافت کردم .تلفیقی در فیلم سینمایی «بازیوو» وجود
دارد که توام با موزیکال بودن فیلم و شعرهای که خوانده میشود ،برای
کودکان لذتبخش است .برزو ارجمند و محمدرضا هدایتی هم بازیهای
جذابی داشتند که مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار گرفت .فیلمنامه
هم بسیار درست و صحیح به بچهها اموزش می داد و از نصیحت کردن
پرهیز کرده بود .من خودم فیلم را دوست داشتم ،با اینکه فکر میکردم
کارخوبی میشــود اما زمانی که ریاکشــنها را دریافت نکنی ،نمیتوان
نتیجهایگرفت.
به نظر شما که ســالها در تلویزیون کار کردید ،صدا و سیما
چقدر توانسته است در تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان
موفقعملکند؟
کارهایی که سالها پیش ساخته می شد با کارهایی که االن ساخته
میشود اصال قابل مقایسه نیست.
در سینما چطور؟ به نظر شما در ســینما به حوزه کودک و
نوجوان درست پرداخت شده است؟
فیلمهایسینماییحوزهکودکرامنخیلیدنبالنکردهاماماکارهای
کودکیکهمیبینمیکزمانیباعروسکجوابمیگرفتامروزهپاسخگوی
نیاز کودک نیست .خواستههای خود ما نیز به عنوان فرد بزرگسال تغییر
کرده است .امروزه مدیاهای زیادی در اطراف ما قرار دارد که میتوانیم از
جهان با خبر شویم .بچههای االن خیلی باهوش هستند و خیلی چیزها
را میبینند .در دوران ما «مدرسه موشــها» « ،بازم مدرسهام دیر شد» و
برنامههایی که در ان زمان ساخته می شد در دوران خود جذاب بود ،اما
در چه دورانی؟ دورانی که ما چیزی برای دیدن نداشتیم به جز شبکه یک
و دو سیما .اما االن بچهها خیلی در جهان متفاوتی زندگی میکنند و دید
گستردهتریدارندکهبایدمتناسبباانفیلموسریالساخت. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
شنبه 25تیر 1401شماره 1240
عصر شعر غدیر «استان مهر» در حوزه هنری برگزار می شود
عصر شعر غدیر با حضور یوسفعلی میرشکاک ،مرتضی امیری اسفندقه ،قربان ولیئی ،عباس شاهزیدی
خروش ،محمدرضا طهماسبی ،محمدجواد اسمان ،میالد حبیبی ،رضا قاسمی ،علیرضا نورعلیپور ،فاطمه
نانی زاد ،سمانه رحیمی و الهام صفالو در سالن مهر حوز ه هنری برگزار می شود .عصر شعر «استان مهر»
محفلی گرم و صمیمی به ابتکار مرکز افرینش های ادبی حوز ه هنری است که شاعران پیشکسوت و جوان
در مناسبت های ایینی مختلف گرد هم می ایند و سروده های خود را برای حاضران و مخاطبان می خوانند.
عص ر شعر غدیر روز شنبه ۲۵تیرماه ساعت ۱۷در سالن مهر حوزه هنری برگزار می شود و حضور برای
عموم عالقه مندان به شعر با رعایت شیوه نامه های بهداشتی ازاد است.
تعطیلی چند جشنواره فرهنگی در کیش
دبیــران جشــنوار ه های
فرهنگی هنری کیش با انتشار
نامه ای به مدیرعامل ســازمان
منطقه ازاد کیــش بر ضرورت
حفــظ نقــش جشــنواره ها و
رویدادهــای کیــش در جذب
گردشگر و شناساندن ظرفیت های این جزیره پر اهمیت تاکید
کردند .در قســمتی از متن نامه دبیران جشنواره های فرهنگی
هنری کیش متشکل از ابراهیم حســن بیگی دبیر جایزه ادبی،
مهدی قربانپور دبیر جشنواره بین المللی فیلم ،محمد ساطعی
دبیر جشــنواره عکس و نغمه مستشــارنظامی دبیر جشنواره
بین المللی شــعر کیش به مهدی کشــاورز مدیرعامل سازمان
منطقه ازاد کیش امده است:
با توجه به اینکه در سال های گذشــته و در چنین روزهایی
فعالیت دبیرخانه جشنواره ها فعال و فراخوان همه رویدادها در
رسانه ها منعکس شده بود؛ اما بسی باعث تاسف است که امسال
علیرغــم گفتگوهایی که با معاونت فرهنگی ســازمان به عمل
امده ،تمایل و رغبتی از سوی ایشان برای ادامه جشنواره ها نشان
داده نشده است و به نظر هم می رسد با نوع تفکر و گرایشات تک
بعدی و شخصی ایشان درادامه راه نتوانیم به نتایج مهمی دست
پیدا کنیم.
«داش اکل به روایت نوچه کاکارستم» در تماشاخانه سیمرغ
نمایش « داش اکل به روایت نوچه کاکارستم» به تهیه کنندگی فاطمه عبدالرحیمی بر اساس یک روایت
واقعی نوشته شده است و داستانی متفاوت از نوشته صادق هدایت دارد .در خالصه داستان این نمایش امده
است« :قصه داش اکل اون چیزی نبود که شما دیدین و خوندین و شنیدین .اصل قصه رو این پیرمرد می خواد
بگه که اون قدیما نوچه کاکارستم بود و دلش با داش اکل بود ». ...این نمایش بیستمین اثر گروه هنری
«تندیس»استوبازیگرانایننمایشعبارتنداز:حامدشیخی،امیناکبرینسب،علیاسدیان،سارامحبی
،ساغربهنام،سپیدهعباسی،مریمبابایی،محسنبهرامی،باقرعجملو،تداعیسعیدیفر،محمدمنافی،رویا
شیخی،علیرضامیرزایی،سانازخدایی،محمدواحدپرست،ژیالگنجهوعلیپیلهور.
هشتاد سال جست وجو در هنر تجسمی
انچه می خوانید یادداشتی است درباره
بهمن بروجنی به بهانه نمایش اثار جدید
او در گالری ارتیبیشن.
بهمن بروجنی متعلق به سومین نسل
از مدرنیســت های ایران است .عالوه بر
نقش مهم اش در اموزش دانشــگاهی و
فضای اکادمیک در دوران انقالب و پس
از ان ،جلوه هــای متعــددی از رویکرد
مدرنیستی را می توان در اثارش جستجو
کرد .شاید به واسط ه همین دل بستگی بود که در ابتدای ده ه ۱۳۷۰
تهران را به مقصد فرانسه ،خاستگاه مدرنیسم ،ترک کرد و در حدود دو
دهه نام اش در هنر ایران کم تر به گوش رسید .با این وجود یک دهه است
که به هنر ایران بازگشته است ،ابتدا با مناظر پاریسی اش که یاداور سنت
معروف نقاشان رود سن بود و به تدریج با اثار بزرگ تر ،متنوع تر ،ازمودن
بیش تر با قلمی ازاد و خطوط ضخیم رنگین و ماده رنگی که بر روی بوم
خودنماییمی کنند.تواناییبروجنیدرساختنتصاویریاستکهانگار
در زمانی کوتاه و با ضربه قلم های متعدد که از هر سمت و سو بر روی بوم
فرود امده ،خلق شده اند .همین تکنیک است که نیرو و ریتم فراوانی را
از اثارش ساطع می کند و گستردگی رنگ های خالص که از هر سو ردی
بر روی بوم گذاشته اند ،حسی از سرخوشی را به اثارش می دهد ،گویی
باز هم میراث سال های فرانسه است و نمود رفتار اکسپرسیونیستی
شانهبهشانهمارسلپروستوروالنبارت
برومند در تدارک چاپ کتابی درباره داود رشیدی
کتاب«پروستومن»نوشتهروالنبارتباترجمهاحمداخوتبههمت
یغریب
ی
نجادو
نشرافقبهچاپرسید.درتوضیحاینکتابامدهاست:ذه
ی می کردند ،کنار
ت زندگ
ی متفاو
است .می توانید دو نفر را ک ه در دو دور ه
ی قرار دهید .حاال هر
ی دیگر
ی شان ه
ی را رو
ت یک
ی دس
ه م بگذارید و حت
ن بارت .انگار بخواهند عکس
ت و روال
ل پروس
دو کنار ه م ایستاده اند :مارس
ت ۶۵سال ه است .همچنین در
ت ۵۱سا ل دارد و بار
ی بگیرند .پروس
یادگار
قسمتی از متن «پروست و من» نوشته شده است« :با در یک خط گذاشتن
خود و پروست ،نه تنها قصد ندارم خود را با این نویسنده ی بزرگ مقایسه
کنم ،بلکه بر انم خود را با او بشناسیم :اتحادی نه به لحاظ ارزش بلکه فقط از
شناسی ک ه به
ت نشانه
ت است ،حکای
ی بار
ن پدیدار شناس
توم
رویه .پروس
یخاص
کب هگونه ا
یمحبوبش ،پروست ،رفت هواین
ینویسند ه
جست وجو
ی زمان
ت هنوز در جست وجو
ف می زند :تاز ه را ه افتاد ه بودم ،پروس
از او حر
ش را تما م می کرد ».کتاب «پروست و من» در ۱۸۴صفحه با
ت رفته ا
از دس
قیمت ۸۰هزار تومان به چاپ رسید/.خبرگزاری صبا
احترام برومند ،همزمان با سالروز تولد این هنرمند خبر می دهد که
کتابی درباره داود رشیدی نوشته شده است و به چاپ خواهد رسید .این
هنرمند پیشکسوت در این راستا اظهار کرد :خوشبختانه سال گذشته
توانستیم به همت منصور خلج که درباره دیگر هنرمندان هم اثاری را
منتشر کرده اند ،زندگی نامه هنری اقای رشیدی را اماده کنیم .او ادامه
می دهد :این کتاب بیشتر بر فعالیتهای نمایشی داوود رشیدی تمرکز
دارد اما مطالبی هم درباره سال های اغازین فعالیت ایشان در سینما و
نیز زندگی خصوصی شان دارد .برومند درباره زمان انتشار این کتاب
توضیح می دهد :کتاب اماده شده و قرار است به همت انجمن نمایش
منتشر شود .خیلی عالقه مند بودیم این کتاب همزمان با سالروز تولد
ایشان رونمایی شود ولی به دلیل تغییر و تحوالت اداره کل هنرهای
نمایشــی و جا به جایی مدیران ،طبیعتا انتشار این کتاب هم مدتی
به تاخیر می افتد اما امیدواریم و پیگیریم که این کتاب همزمان با ۵
شهریور ماه ،سالروز درگذشت ایشان منتشر شود /.خبرگزاری ایسنا
هنرمند در اثار.
بهمن بروجنی فرصت تماشای دوبار ه
روز های سرخوشــی مدرنیسم متقدم
را برای مــان فراهم می کنــد؛ روز هایی
ک ه امید به بهبود را می شــد در قلم های
نیرومند هم ه ان اساتید بزرگی که در مهد
مدرنیس م امیدوارانه به فردا نگاه می کردند،
حس کرد .از نخســتین حضور حرفه ای
بهمن بروجنی در هنر های تجسمی ایران
در چهارمین بی ینال نقاشی تهران در سال ۱۳۴۳و یا قبل تر از ان در
سال ۱۳۳۸و حضور در نمایش گروهی انجمن ایران امریکا بیش از
۶۰سال می گذرد .پیش از ان سال ها نیز او نزد اساتید بزرگی مانند
شکوه ریاضی ،استاد بهزاد ،مگردیچیان و علی اکبر کاوه هنر اموخت.
او سپس به دانشکده هنر های تزئینی رفت و در رشته های معماری
داخلی و گرافیک تحصیل کرد و سال ها بعد مدیریت این دانشکده را
عهده دار شد .با این حال تقریباً نیمی از دوران طوالنی حرفه ای بروجنی
در اروپا گذشته است .هر چند که این هنرمند هیچ گاه رابطه اش را با
ایران قطع نکرد و حتی در طول سال های غیبت هم اثارش را به شکل
ک مو بیش مکرر در تهران هم نمایش داد .او استاد سابق دانشگاه هنر
و از چهره های موثر در نظام اموزشی ایران در سال های پس از انقالب
است / .هنرانالین
تاالر هنر
«کوری» و روایت یک بیماری همه گیر در ِ
بهزاد سیفی ،کارگردان نمایش «کوری» درباره این نمایش گفت:
در سال ۹۴رمان «کوری» را به نمایشنامه تبدیل کردم که دو اجرای
نمایشنامه خوانی از ان انجام شد و با شرکت در جشنواره جوایزی نیز
کسب کرد .او ادامه داد :رمان «کوری» درباره شیوع بیماری در یک
شهر است که طی ان مردم یک به یک دچار کوری سفید می شوند و به
تعییر رمان گویی در مه و یا دریایی از شیر غوطه ور هستند .کارگردان
نمایش کوری افزود :با توجه به تجربه همه گیری کرونا در دنیا و ایران
تصمیم گرفتیم نمایشنامه را به اثری اجرایی روی صحنه تبدیل کنیم.
علی رغم سختی پرداختن به رمانی ۴۰۰صفحه ای در نمایشی یک
ساعته ،اما تالش کردیم که مفهوم کلی رمان منتقل شود و به محتوای
اثر وفادار باشــیم .نمایش «کوری» با بازی ســتاره تبریزان ،متین
برخوردار ،امیرحسین خامســی پور ،شیما مشکل گشا ،امیرحسین
صانعی پور ،نیوشا جندقیان ،سحر سلیمانی ،مانا جاوید و عرفان نجفی
تا ۶مرداد اجرا می شود /.خبرگزاری ایسنا صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
ترجمه «ایران در تاریک خانه غرب» حامد فوالدوند به بازار امد
کتاب «ایران در تاریک خانه غرب» پژوهش و نوشته حامد فوالدوند با ترجمه گلنار گلناریان نشر یافت.
کتاب از دو بخش «سیاحت و سیاحان در ایران» و «در باب ایران (و/یا اروپا) از نگاه سیاحان» تشکیل شده است.
فرهنگی ها در ایران ،در باب گرایش به سفر ،در باب کارکرد و نقش سیاحان و موانع مادی پیش روی سیاحان،
در باب دوربین تاریک خانه ای سیاح ،در باب پرده-حائل زبان ،در باب پرده -حائل دینی -مذهبی و در باب پرده-
حائلطبقاتیعناوینهشتفصلایناثرمحسوبمی شود«.ایراندرتاریک خانهغرب»پژوهشیاستکهحامد
فوالدوند زیرنظر فرنان برودل ،پی یر ویالر و علی مظاهری ،مورخان مکتب تاریخ نگاری فرانسه (انال) ،انجام داده
است.کتاب «ایران در تاریک خانه غرب» با قیمت ۹۰هزار تومان منتشر شده است /.هنرانالین
انتشار«حقایقپنهان:سینمایاصغرفرهادی»درایتالیا
به مناســبت اعطای جایزه «استاد
ســینما» به اصغر فرهادی کارگردان
سینمای ایران که روز شنبه ۲۵تیر ماه
در سالن تئاتر رومی فیزوله برگزار می
شود ،کتابی تحت عنوان از «سیمونه
امیلیانی» در ایتالیا منتشر می شود.
این کتاب شــامل نوشــته هایی از
«الیزا بالدینی»« ،ادواردو بکاتینی»،
«دانیــا بروگی»« ،داریو ســیکی»،
«والنتینــا دامیکــو»« ،ســیمونه
امیلیانی»« ،فدریکو فرونه»« ،کاترینا
لیورانی»« ،مارکو لوســری»« ،دانیل
مونتیجیانی»« ،لوئیجی نپی»« ،کلودیا
پورلو»« ،گابریله ریزا»« ،انا ساباتینو»،
«استفانو سوچی»« ،سرجیو سوزو»،
«الدو اسپینیلو»« ،ماســیمو تریا» و
«مارکو وانلی» خواهد بود.
این جایــزه مهم ســینمایی که با
همکاری شهرداری فیزوله در فلورانس
و سندیکای ملی گروه منتقدان فیلم ایتالیا برگزار می شود ،پیش از این به چهره های مهمی
چون «لوکینو ویسکونتی»« ،اکی را کوراساوا»« ،اورسن ولز»« ،استنلی کوبریک»« ،اینگمار
برگمن»« ،کن لوچ»« ،پائولو ســورنتینو»« ،جوزپه تورناتوره» و «تری گیلیام» اعطا شده و
اصغر فرهادی پس از «کوراساوا» دومین چهره غیرامریکایی و اروپایی است که این جایزه را
دریافت خواهد کرد.
شهر فلورانس ایتالیا در ادامه ماه جوالی برنامه مرور اثار اصغر فرهادی را ادامه خواهد که
شامل نمایش فضای باز اثاری چون «فروشنده»« ،همه می دانند» و فیلم جدید «قهرمان»
در منطقه تاریخی این شهر خواهد بود/ .خبرگزاری ایسنا
شنبه 25تیر 1401شماره 1240
7
تمدید خاطره بازی تصویری با راوی «قصه های خوب»
برگزاری نمایشگاه تصویرسازی «قصه های خوب برای بچه های خوب» تا سوم مردادماه تمدید شد .این
نمایشگاه که به همت انجمن تصویرگران ایران و به یاد زنده یاد مهدی اذریزدی از ۱۰تیرماه اغاز به کار کرده
است،پیشازاینقراربودتا ۲۰تیرماهدرگالری هایاستادممیزوزمستانپذیرایعالقه مندانباشد.نمایشگاه
تصویرگری«قصه هایخوببرایبچه هایخوب»شاملاثاریازتصویرگراننسل هایمختلفباتکنیک های
متفاوت است .مهدی اذریزدی از نویسندگان سرشناس و جریان ساز حوزه ادبیات کودک و نوجوان در ایران
بود که روز ۱۸تیر ۱۳۸۸در سن ۸۷سالگی دیده از جهان فروبست .این نمایشگاه تا ۳مرداد از ساعت ۱۶تا۲۰
همه روزه (به جز روزهای شنبه ) در گالری های زمستان و استاد ممیز خانه هنرمندان ایران برپاست.
رکورد مخاطب و فروش تئاتر محراب شکسته شد
مهرداد کوروش نیا ،مدیر مجموعه تئاتر محراب درباره وضعیت اجراهای عمومی این مجموعه تئاتری در سال
جاری ،گفت :ما در حال حاضر میزبان ۲نمایش «خواب کشی» به کارگردانی صدف صفری و «رومئو و ژولیت» به
نویسندگی باقر سروش و کارگردانی شهروز دل افکار هستیم که به ترتیب در سالن جمیله شیخی و سالن جعفر والی
مجموعه اجرا می شوند .وی با اشاره به اینکه با بازگشایی مجموعه تئاتر محراب بعد از سپری شدن دوران کرونایی روند
فعالیت های مجموعه رو به رشد بوده ،تاکید کرد :در حال حاضر چه به لحاظ امار مخاطب و چه به لحاظ میزان فروش،
رکورد مخاطب و فروش سالیانه مجموعه در مقایسه با سال های گذشته شکسته شد .تا کنون نمایش «رومئو و ژولیت»
توانسته به فروشی معادل ۲۱۰میلیون تومان دست پیدا کند در حالی که رکورد سالیانه مجموعه تئاتر محراب در
سال های گذشته میانگین ۷۰میلیون تومان بوده ولی در سال جاری تنها یک نمایش باالتر از فروش ساالنه مجموعه
فروش داشته است .کوروش نیا یاداور شد :تالش ما و کارشناسان مجموعه بر این است که اثار با کیفیت در تئاتر محراب
روی صحنه بروند زیرا مجموعه محراب یک مرکز تخصصی دولتی تئاتر است و انتظار مخاطب این است که در این
مجموعه تماشاگر اثار با کیفیت باشد .اگر سالن های مجموعه خالی بمانند بهتر از این است که اثار بی کیفیت روی
صحنه بروند .سخت گیری در انتخاب اثار برای احیای کیفی مجموعه تئاتر محراب اعمال می شود .وی اظهار امیدواری
کرد با انتخاب اثار با کیفیت برای اجرا در سالن های مجموعه تئاتر محراب مسیر رو به رشد مجموعه ادامه پیدا کند و
دچار افت نشود .مدیر مجموعه تئاتر محراب درباره وضعیت حمایت از اجراهای عمومی مجموعه در سال جاری ،متذکر
شد :طی مذاکرات شفاهی که با اداره کل هنرهای نمایشی در سال گذشته داشتیم حمایتی هر چند حداقلی از اجراهای
مجموعه صورت می گرفت ولی در چند ماه اخیر شاهد این اتفاق از سوی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد نبودیم.
مجددا ًبا اداره کل مذاکره خواهیم کرد تا حمایت از اجراهای مجموعه تئاتر محراب وجود داشته باشد / .خبرگزاری مهر صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
معاون سردبیر :نغمه دانش اشتیانی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
نگاه نافذِ پارسا پیروزفر ،همچنان برگ برنده
این بازیگر در دزدیدن توجه مخاطبین است
گاهی به رمان «ســالتو» و تصویرکردن فضای حاکم بر
داســتان و تصویری کردن ان بی تردید یکی از نقاط قوت
کارنامــه محمد کارت خواهــد بود .کارت که چــه در اثار
مستندش و چه در تنها ساخته سینمایی خود «شنای پروانه»
ثابت کرد تا چه حد شعورمند و دقیق اطرافش را رصد می کند
و قدرت خلق فضای پیرامونی اش را در مدیوم تصویر دارد،
این بار هم به خوبی از پس کاری دشوار برامده است.
یکی از نقاط قوت اثار محمد کارت شــناخت درست و
دقیقش نسبت به مقوله بازیگری اســت .اجرای نقش در
چارچوبی درست ،نکته ای است که می توان در اثارش دید.
جاوید سریال «یاغی» نقشی سخت و نفس گیر و پرچالش
برای بازیگرش محسوب می شــود و چه کسی بهتر از علی
شادمان که در حضور کوتاه و متفاوتش در «شــنای پروانه»
ثابت کرد نقش کوتاه و بلند برایش اهمیتی ندارد و پارســا
پیروزفر شخصیت مرموز قصه یعنی «بهمن خان» را بازی
کرده است.
می توان گفت ،تیم بازیگری ســریال یاغی از افراد مهم
صنعت سینما و تلویزیون تشکیل شــده و باید به انتخاب
محمد کارت برای گرداوری این تیم تبریک گفت؛ چراکه
هر بازیگر مطرح ،به شدت مناسب نقشش بوده و می توان
یک دنیای واقعی با شــخصیت های باورپذیر را در سریال
یاغی متصور شد.
نگاه ناف ِذ پارسا پیروزفر ،همچنان برگ برنده این بازیگر
در دزدیدن توجه مخاطبین اســت .با تمامــی این موارد،
امیر جعفری و در درجه بعدی مه لقا باقری دو بازیگر حائز
اهمیت در قسمت اول هستند که پیشروی قصه و به جریان
افتادن داستان کامال روی دوش شخصیت هایشان سنگینی
می کند.
مروری بر نمایش قدرت پارسا پیروزفر
پارســا پیروزفربازیگر ســینما،تئاتر و تلویزیــون در میان تمام
هنرمندانی که در چند ده ه اخیر کار خود را اغاز کرده اند ،یکی از چهره
های بی حاشیه و گزیده کاراست که همین امر سبب شده است حضور
وی در هر فیلمی و ایفای هر نقشی ،چه اصلی و چه کوتاه ،مخاطبانش
را غافلگیر کند و این امر درواقع ناشی از روندی است که او بیش از دو
دهه حضور و فعالیت در سینما پیش گرفته است.
پارسا پیروزفر پس از حدود شش سال با فیلم سینمایی «بی حسی
موضعی » بــه کارگردانی حســین مهکام و تهیــه کنندگی حبیب
رضایی به سینماها بازگشت و این روزها نیزنقش افرینی وی با فیلم
ســینمایی« تی تی» به کارگردانی ایدا پناهنده را در ســینماهای
کشــور می بینیم .حضورپارســا پیروزفر در« سریال
یاغی» به کارگردانی محمد کارت در نقش بهمن
موجب شده است این روزها بیشتر مرکز توجه
مخاطبان قرار بگیرد.
پارسا پیروز فرفعالیت خود را در سال های
70اغاز کرد و پس از چند تجربه قابل توجه
در تئاتر ،خیلی زود در سینما نیز با نام های
بزرگ همکاری کرد؛ با داریوش مهرجویی
در« پری» و با «مسعود کیمیایی» در ضیافت.
پیروزفر در این فیلم ها نقش های کوتاه و مکمل
را بر عهده داشت اما خیلی زود به جایگاه ستاره
رسید .
حضــور در دو ســریال تلویزیونــی
پربیننده و پرطرفدار در« پناه تو»
و «در قلب مــن» خیلی زود به
شــهرت و محبوبیت پیروزفر
در میــان مخاطبــان دامن
زد به طوری که بســیاری از
ســینماگران سرشناس با
خیال راحت نقش های اصلی
اثار خود را به او میسپاردند.
هنوز دهه ی هفتاد به پایان
نرسیده بود که پیروزفر در« شیدا» و« دختران انتظار» در مقام بازیگر
اول ظاهر شد و هر دو فیلم تجربیات موفقی در موج عاشقانه های رایج
ان سال ها به شمار می امدند .پیروزفر در شیدا نقش مقابل لیال حاتمی
را ایفا می کرد.
پیروزفر در ان ســال ها مانند بقیه بازیگران هم دوره اش با ســیل
فراوان پیشنهادهای سینمایی و تلویزیونی مواجه شد اما خیلی زود
تصمیم گرفت که گزیده کار کند و حتی از گفتگو با نشریات و حضور
در تیررس رســانه ها هم اجتناب کرد .پیروزفر در فیلم ســینمایی«
اشک سرما» که یکی از بهترین ســاخته های عزیزاهلل حمیدنژاد بود
و عاشقانه ای متفاوت را در منطقه ی کردستان و دوران جنگ روایت
می کرد یکی از ستارگان این فیلم بود.
پیروزفر در کمدی هم شــانس خود را ازمایش کرد و با حضور در
«مهمان مامان» به کارگردانــی داریوش مهرجویی هم موفق بود.
بدون شک حضور دوست داشتنی پیروزفر در نقش اقا یوسف یکی
از عناصر اصلی کار است که در تماشای مجدد همچنان جزییات
ظریف بازی او به چشم می اید ،جوان سابقا پولداری که اعتیاد به
زمینش زده و در دنیای خودش سیر می کند.
حضور وی در دو ســریال «سفر ســبز» و «در چشم باد» در
تلویزیون توانست محبوبیت وی را در بین مخاطبان بیشتر کند.
ایفای نقش اصلی سریال «در چشــم باد» که یکی از بزرگترین
پروژه های تلویزیونی بود ،باعث شد پیروزفر برای چند سال از
سینما فاصله بگیرد و در این مدت به جزنقش های کوتاه
فرصت حضور در اثار سینمایی را نداشته باشد.
در دهه نود پیروزفر بیشــتر وقت
خــود را بــه تجربیــات تئاتری و
کارهای جنبی ماننــد اموزش
اختصاص داد .
وی با تئاتر موزیکال بینوایان
بــود که پــس از ســال ها در
نمایشی به کارگردانی کسی
غیر از خودش نیــز به روی
صحنهرفت. صفحه 8