روزنامه صبا شماره 1241
روزنامه صبا شماره 1241
روزنامه صبا شماره 1241
یکشنبه| 26تیر 17 |1401جوالی 17 |2022ذی الحجه |1443
سال دهم| شماره 8 |1241صفحه| 5000ناموت|
مردم هنوز اب سیمنا اشیت نکرده اند
گفت و گویی با تهیه کننده فیلم سینمایی«کوزوو»
تایید نامه برخورد با پلتفرم ها توسط رییس ساترا
صفحه 3
بازسازی و تعمیرات اساسی تئاترشهر در دستور کار است
صفحه 6 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
یکشنبه 26تیر 1401شماره 1241
پیام های تسلیت رییس صداوسیما برای درگذشت ۲بازیگر
رئیس سازمان صداوسیما در پیام هایی درگذشت اســماعیل شنگله و روح اهلل مفیدی ـ هنرمندان
پیشکسوت کشورمان ـ را تسلیت گفت.
بخشی از متن پیام پیمان جبلی بدین شرح است:
« باسمه تعالی
درگذشت استاد ان و هنرمندان پیشکسوت کشورمان جناب اقایان اسماعیل شنگله و روح اهلل مفیدی
نصرابادی موجب تاثر شد .انها سالیان سال به هنر نمایش سرزمینمان وفادار ماندند و با قلم زدن در حیطه
ترجمه ،بازیگری ،چهره پردازی ،نقاشی و ...به عرصه فرهنگ ایران خدمت صادقانه کرد».
ساخت سریال «فِراری» با همکاری خالق پیکی بالیندرز
«اپل تی وی» قصد دارد سریالی با عنوان «فِراری» و با همکاری استیون نایت نویسنده سریال «پیکی
بالیندرز» تولید کند .کارگردانی این سریال که بر اساس زندگی انزو فِراری موسس شرکت فراری ساخته
می شود را «استفانو سولیما» برعهده دارد و پائولو سورنتینو و لورنزو میلی نیز به عنوان تهیه کننده در این
پروژه حضور خواهند داشت .این سریال در حقیقت با الهام از کتاب پرفروش «فِراری رکس» نوشته لوکا
دال مونته ساخته خواهد شد .سریال «فِراری» بر پنج سال از زندگی «انزو فِراری» تمرکز خواهد داشت.
البته این پروژه «اپل تی وی» تنها یکی از دو پروژه بزرگ درباره «انزو فِراری» است که اکنون در دست
ساخت است / .خبرگزاری ایسنا
مردمهنوزباسینمااشتینکرده اند
ثبت نام ۱۳۱کشور در جشنواره فیلم کوتاه تهران
همزمان با پایان مرحله دریافت اثار و ثبت نام در بخش بین الملل
یو نهمین جشــنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران که از تاریخ ۲۴
س
اسفندماه ۱۴۰۰تا ۱۰تیرماه ۱۴۰۱ادامه داشت ۱۳۱ ،کشور تعداد
۵۰۱۲فیلم کوتاه را در برای شرکت در جشنواره ارسال کردند.
بیشرین تعداد اثار ارسال شده به ترتیب به کشور فرانسه با ۵۷۲
اثر ،اسپانیا ،۴۰۱هندوستان ،۳۴۶چین ،۲۳۱ایاالت متحده امریکا
،۲۲۱برزیل ،۲۱۳المان ،۱۹۱ایتالیا ،۱۸۸روسیه ،۱۶۲ترکیه ،۱۴۹
کانادا ۱۰۱و مکزیک ۸۶اختصاص دارد .از مجموع ۵۰۱۲فیلم کوتاه
ارسال شده به دبیرخانه جشنواره ،به تفکیک ۲۹۲۵اثر داستانی۸۰۴،
اثرمستند ۶۸۹ ،اثر پویانمایی و ۵۹۴اثر تجربی در بخش بین الملل
سی ونهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران شرکت کرده اند.
امور بین الملل انجمن سینمای جوانان قبل تر تاکید کرده بود که
فیلم سازان ایرانی ،اثار خود را بایستی صرفاً در بخش «مسابقه ملی»
جشنوارهثبتکنندوازثبتاثاردربخشبین المللاینرویداداجتناب
کنند .تعدادی از اثار ایرانی ثبت شده در بخش ملی ،صرفا طی تعامل
هیات انتخاب بخش ملی و بخش بین الملل و دبیر جشنواره ،به بخش
بین الملل راه می یابند .هیات انتخاب بخش بین الملل از اردیبهشت ماه
۱۴۰۱همزمان با دریافت اثار به بررسی اثار ارسال شده اقدام کرده
بودند وهم اکنون با پایان مهلت ثبت نام هیات انتخاب فرایند تکمیل
انتخاب اثار را اغاز کرده اند .این دوره از ۲۷مهر تا ۲ابان ماه ۱۴۰۱به
دبیری مهدی اذرپندار برگزار خواهد شد.
حسن کالمی تهیه کننده فیلم سینمایی «کوزوو» درباره شرایط اکران این
فیلمسینماییگفت:مدتزمانزیادینیستکهدرصفاکرانهستیم.با توجه
به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالن های سینما ،فیلم های بسیاری در صف
اکران مانده اند و در این مدت امکان نمایش پیدا نکردند ،درنتیجه طبیعی است
کهتمامفیلم هاباوقفهایراهیاکرانخواهندشد.عالوهبراینکهمتاسفانهشرایط
اکران فیلم ها مناسب نیست و با همه اینها باید تالش کرد تا سینما زنده بماند و
ان شااهلل فیلم «کوزوو» هم تا مدتی دیگر اکران خواهد شد .او در بخش دیگری
از صحبت هایش با اشاره به بحران اکران در سینما بیان کرد :شرایط اکران از این
نظر بحرانی است که مردم هنوز با سینما اشتی نکرده اند و فیلم هایی که اکران
شده است ،فروش انچنانیندارند.بهنظرمبه مرور فیلمهایی راهی اکرانخواهند
شد که باعث اشتی مردم با سینما می شوند و امیدوارم فیلم «کوزوو» هم همین
ویژگی را داشته باشد و باعث رضایت خاطر مخاطبانش شود .کالمی در پاسخ به
این پرسش که تا چه حد «کوزوو» را در اکران موفق می داند ،تصریح کرد :با توجه
بهشرایطکنونیوعکس العمل هایمردمنسبتبهاکرانهایسینما،پیشبینی
کردنکمیسختاست.بایدهمهچیزرابهزمانسپرد.اینکهفیلمچهزمانیاکران
می شود هم در جذب مخاطب تاثیرگذار خواهد بود ،کما اینکه نمی توان شرایط
اقتصادیواجتماعیجامعهراهمازخاطربردوباتوجهبهتمامیاینمواردمیتوان
تا حدودی پیش بینی کرد که فیلم چه مسیری را طی خواهد کرد .در نهایت ارزو
می کنم مخاطبان فیلم «کوزوو» از دیدنش لذت ببرنند .او در پایان تصریح کرد:
فروشباالهمچنانبرایتعدادیازفیلمهایکمدیصدقمیکندزیرابسیاری
دوستدارندفیلمکمدیببینندوتفریحکنند / .خبرگزاری صبا
ارایه ۱۳فیلم نمایشامیردژاکامدرتلویزیونتئاتر
«الویس»درامریکا ۱۰۰میلیوندالرراردکرد
مافیدبیرپنجمیندورهجایزهپژوهشسالسینماشد
تلویزیون تئاتر ایران در راستای ارشیو و عرضه محتواهای ویدیویی
تئاتر ایران ،پخش ۱۳فیلم نمایش از اثار امیر دژاکام نویسنده ،بازیگر و
کارگردان تئاتر را در این ســامانه اغاز کرده است .مرحل ه اول ارائ ه فیلم
نمایش های امیر دژاکام شامل تعداد ۱۳اثر از اثار مربوط به دهه های
۷۰و ۸۰این کارگردان از جمله عروسی چاه ( ،)۱۳۷۰شهرزاد (،)۱۳۷۳
پرده های نیلگون ( ،)۱۳۷۵همزاد ( ،)۱۳۷۵شمس ( ،)۱۳۷۷مجلس
سیاوش خوانی ( ،)۱۳۷۸اســید ( ،)۱۳۷۸دزد دریایی ( ،)۱۳۷۹روژان
( ،)۱۳۸۰امپراطور و انجلو ( ،)۱۳۸۶سه گانه میتراس ( ،)۱۳۸۶اسمان
و زمین ( )۱۳۸۷و رویاهای خلیج فارس ( )۱۳۸۸است .همراه با پخش
فیلم تئاترهای امیــر دژاکام ،تلویزیون تئاتر ایران امکان دسترســی
عالقه مندان تئاتر به نقدها ،نظرها و گفتگوهای نمایش های نامبرده در
مطبوعات را نیز در صفحه مربوط به هر اثر فراهم کرده است .عالقه مندان
می توانند به منظور تماشای اثار این هنرمند به سامان ه اینترنتی تلویزیون
تئاتر ایران به ادرس www.tv.theater.irمراجعه کنند.
فیلم زندگینامه ای «الویس» ساخته باز لورمن روز جمعه ۱۵
جوالی از مرز ۱۰۰میلیون دالر در گیشه داخلی امریکا عبور کرد.
به این ترتیب این فیلم تبدیل به یکی از فیلم های کمیاب بدون
حضور ابرقهرمان یا دایناسور شد که به این رقم فروش رسید.
این ساخته برادران وارنر در بیرون از مرزهای امریکا نیز بیش
از ۱۷۰میلیون دالر فروش کرده است که نتیجه چشمگیری برای
این نوع فیلم ها اســت .البته باید اشــاره کرد که «الویس» فیلم
پرخرجی نیز است .این فیلم که به ظهور الویس پرسلی خواننده
مطرح راک اند رول و همچنین مبارزه وی با مواد مخدر و تغییر
سلیقه مردم نسبت به موسیقی می پردازد ۸۵ ،میلیون دالر برای
سازندگان هزینه در بر داشته است و البته ده ها میلیون دالر دیگر
نیز به منظور به دست اوردن گیشه برای این فیلم پرداخته شده
است .در «الویس» تام هنکس در نقش تام پارکر مربی الویس با
بازی استین باتلر بازی می کند /.خبرگزاری صبا
محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی کشور طی حکمی امیررضا
مافی را به عنوان دبیر پنجمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران
منصوب کرد.
متن حکم محمد خزاعی به شرح زیر است:
«جناب اقای امیررضا مافی
احتراما به استناد ماده ۶ایین نامه جایزه پژوهش و پیشنهاد معاون
محترم توســعه فناوری و مطالعات سینمایی ،ســمعی و بصری ،به
موجب این حکم به عنوان دبیر پنجمین دوره جایزه پژوهش ســال
ســینمای ایران منصوب می شوید .امید اســت در این دوره ضمن
تقویت ،شناســایی و معرفی پژوهش های برتر سینمایی ،با اهتمام
جدی جنابعالی و همکاران ،موجبات ارتقای این رویداد در سطح ملی
با عنایت ویژه به بیانیه گام دوم انقالب و سند تحول دولت مردمی از
طریق گفتمان سازی علمی در مسائل و چالش های اساسی سینمای
ایران ،فراهم شود». صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
مدیر عرضه و پخش انجمن سینمای جوانان ایران تغییر کرد
مهدی اذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران طی حکمی مهدی طاهری را به سمت مدیر
عرضه و پخش این مجموعه منصوب کرد .در این حکم بر تقویت و گسترش فعالیت های سینماسیار در
سراسر کشور و همچنین افزایش بسترهای موجود عرضه فیلم کوتاه تاکید شده است.
مهدی طاهری که مراتب اجرایی را در انجمن ســینمای جوانان ایران طی کرده است؛ کارشناسی
مهندسی برق (فناوری الکترونیک صنعتی) را داراست و در کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی مشغول
به تحصیل است .اذرپندار همچنین از خدمات نوید کوهبر مدیر سابق عرضه و پخش انجمن سینمای
جوانان ایران تشکر کرد.
یکشنبه 26تیر 1401شماره 1241
3
تصویربرداری «جلبک» به نیمه رسید
ابراهیم عامریان تهیه کننده مینی سریال «جلبک» گفت :فیلمبرداری این مینی سریال به کارگردانی
کریمامینیبهنیمهرسیدهاست.اوافزود:مینیسریال«جلبک»درژانرکمدیاستودرهفتقسمتساخته
می شود و اطالعات بیشتر را در اینده اطالع رسانی می کنیم .تهیه کننده «جلبک» درباره پلتفرم پخش کار
اظهار کرد :خودمان اثر را در بخش خصوصی تولید می کنیم و هنگامی که به طور اماده شود با یکی از پلتفرم ها
صحبتمیکنیمودرانپخششود.عامریاندرپایاندربارهبازیگرانعنوانکرد:بابازیگرانجدیدیهمکاری
کردیم که در نقش های کودکی بازیگران چهره ،ایفای نقش می کنند و تا به االن تصویر برداری انها تمام شده
و با مرحله شروع تصویربرداری از بازیگران اصلی ،اسامی انها را اعالم می کنیم /.خبرگزاری صبا
رییس ساترا نامه منتشرشده برای برخورد با پلتفرم ها را تایید کرد
یـک عمـر فعالیـت
درخشـان هنـری
رونق دوباره بازار تله تئاتر در شــبکه دو ســیما در
نیمه دوم دهه شــصت موجب شــد تا نام شنگله در
به یاد ماندنی تریــن تله تئاترهــای ان دوران ،در مقام
بازیگر یا کارگــردان و گاهی هر دو ،ثبت شــود و این
نشان دهنده دستاورد یک عمر فعالیت هنری درخشان
برای این بازیگر است .مازیار فکری ارشاد منتقد ،به بهانه
درگذشت اسماعیل شنگله بازیگر پیشکسوت سینما و
تلویزیون یادداشتی را در صفحه شخصی خود منتشر
کرد که در ادامه ان را می خوانید:
نسل ما اسماعیل شنگله را با دو سریال تلویزیونی
ِ
«رعنا» و «عطر گل یــاس» شــناخت .زمانی که او
تله تئاترهای درجه یکی را همراه بــا علی نصیریان،
بازی و گاه کارگردانی کرده بود و دوره درخشان تئاتر
شهر دهه پنجاه را از سر گذرانده بود .با همان موهای
با دقت رو به عقب شــانه کرده و سبیل قیچی خورده
مرتب و ادای دیالوگ ها به سلیس ترین و شفاف ترین
شکل ممکن .همیشــه واژه ها و جمله ها را تمیز بیان
ِ
می کرد و این ها با کمتریــن تغییر ،امضای دائمی اش
بود .کارنامه تئاتری اش غبطه برانگیز است .هنوز هم
وقتی در راهروی پیچاپیچ طبقه ســوم تئاتر شهر راه
می روی و پوسترهای قاب شده از کارهای دهه چهل و
پنجاه را روی دیوار می بینی ،نام اسماعیل شنگله جزو
پر تکرارترین هاست و چه حسرتی برای نسل من که این
دوران را ندید .نیمه دوم دهه شصت دوباره بازار تله تئاتر
در شبکه دو ســیما رونق گرفت و بازهم نام شنگله در
به یاد ماندنی ترین تله تئاترهای ان دوران ،در مقام بازیگر
یا کارگردان و گاهی هر دو ،ثبت اســت« .ماه پنهان
است»« ،پاتلن وکیل»« ،دست باالی دست»« ،شیلی»،
«کسب وکار اقای فابریتزی»« ،تاجر ونیزی»« ،قطار
ارواح» و «قضیه اوپنهایمر» .همین ها برای دستاورد یک
عمرفعالیتهنریدرخشانکافینیست؟
شنگله در چند فیلم هم نقش هایی فرعی داشت که
به یاد ماندنی ترین هایش «دایره مینا» و «سگ کشی»
بود .اما انگار سینما به روحیه اش نمی خورد و در تئاتر،
تله تئاتر و حتی تلویزیون راحت تر بود .صحنه مال او بود
و او مال صحنه .یادش به خیر و قلبش پر از نور.
رییس ساترا وعده داد نتایج اقدامات این سازمان برای برخورد
با پلتفرم های متخلف در سایت رسمی این سازمان منتشر خواهد
شــد .عصر روز ۲۴تیرماه اصالحات پرس نامه ای از سعید مقیسه
معاون رییس سازمان صداوسیما و رییس سازمان تنظیم مقررات
رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) خطاب
به پیمان جبلی رییس صداوسیما منتشر کرد که در ان ،به ۱۲اقدام
ساترا علیه پلتفرم های متخلف اشاره شــده است .خبرنگار صبا از
رییس ساترا از نتایج این اقدامات پرسید ،و مقیسه محل اعالم نتیجه
اقدامات ساترا در مورد ابطال یا ابقای مجوز پلتفرم های متخلف را سایت رسمی این سازمان اعالم
کرد .او همچنین اصالت نامه منتشرشده را تایید کرد و گفت این نامه محرمانه نبوده ،اما اداری
و درون سازمانی بوده است .مقیسه در پایان گفت :ضمنا نامه تذکر و اعالم مهلت به فیلیمو برای
رفع تخلفات محتوایی و رعایت فرایندهای انتشار اثار صادر شده است و امیدواریم قبل از ابطال
مجوز ،منجر به اصالح شــود .به زودی روزنامه صبا در پرونده ای تحلیلی به مساله پلتفرم ها و
ساترا و همچنین مسایل قانونی پیرامون انها می پردازد.
«اقیانوس ارام» با حضور نجم الدین شریعتی روی انتن می رود
مهمان های هفته سوم برنامه تلویزیونی «اقیانوس ارام» که
هر هفته از شنبه تا چهارشنبه به روی انتن شبکه دو می رود ،به
ترتیب حمیدرضا قجر (قصه گو) ،یوسف اصالنی (خیر و مددکار)،
نجم الدین شــریعتی (مجری) ،عباس جواهری(روانشناس)
خواهند بود .فصل چهارم مجموعه تلویزیونی «اقیانوس ارام» به
کارگردانی هادی نعمت اللهی و رضا محبی هر هفته از شنبه تا
چهارشنبه هر روز ساعت ۱۸روی انتن شبکه دو سیما می رود و
تکرار ان روز بعد ساعت ۱۱:۳۰پخش می شود« .اقیانوس ارام» با محور قرار دادن نوجوان ها تالش
می کند به دغدغه های هویتی ان ها پاسخ دهد و با بازگو کردن تجربیات نوجوانی افراد موفق به انتقال
تجربه کمک کند .فصل چهارم «اقیانوس ارام» به تهیه کنندگی هادی نعمت الهی ،محصول سازمان
هنری رسانه ای اوج است که در ۵۲قسمت تولید شده است /.خبرگزاری فارس صفحه 3
4
یکشنبه 26تیر 1401شماره 1241
پرونده
میـدانـی بـرای کسـب و ک
هاشمیگلپایگانی:
«میدون» ،دانش اقتصاد را به صورت عملی
دراختیارمخاطبمی گذارد
محمدحسین هاشمی گلپایگانی ،کارگردان و تهیه کننده برنامه
تو گویی که روزنامه صبا با این هنرمند داشته
«میدون» است و در گف
است از عالقه شخصی اش به برنامه سازی در حوزه اقتصاد صحبت کرده
و درباره اهمیت ساخت برنامه های تخصصی این چنینی توضیحاتی را
ارائه داده است:
اقای هاشمی گلپایگانی! «میدون» برنامه ای تخصصی در
حوزهاقتصادیودرزمینهتوسعهکسبوکارهاینوپابهحساب
می اید .ایده شکل گیری این برنامه با توجه به رزومه شما باید
برامده از عالقه شــخصی تان به کار برنامه سازی با محوریت
اقتصادی باشد .کمی درباره چگونگی شکل گیری این برنامه
توضیحمی دهید؟
بایدبگویمکهبرنامه«میدون»ازعالقهشخصیخودمبهبرنامه سازی
در این حوزه شروع شد .ایده این برنامه حاصل تجربیات چندساله من
در برنامه هایی چون «پایش» و «حرف حساب» بود .هنگام کار در این
برنامه ها به این موضوع رسیدم که مردم عادی را هم می توان به عنوان
کارافرین معرفی کرد .پیشتر ،اغلب مردم شخص کارافرین را انسانی
بزرگ و دور از دسترس تصور می کردند اما سعی ما بر این شد که نشان
دهیمهرادمیدرهرنقطه ایمی تواندکارافرینیکند.شبکهسومسیما
هم از این ایده استقبال کرد و درنهایت «میدون» ساخته شد.
وقتی به فهرست اسامی داوران حاضر در برنامه نیم نگاهی
می اندازیم ،متوجه می شــویم که تخصص هرکــدام از این
کارشناسان به حوزه خاصی در امور اقتصادی معطوف شده
است و در بســیاری از مواقع با تحلیل هایی متفاوت از زاویه
دیدهایمتنوعدربارهیککسبوکارروبه رومی شویم.انتخاب
داورانبرنامهبهچهشکلیبودوچهشدکهبهاینترکیبداوری
رسیدید؟
برایانتخابداورانبرنامهسعیمااینبودکهبزرگ ترینوموفق ترین
افراد در حوزه های متنوع اقتصادی به عنوان داور حضور پیدا کنند تا
پراکندگی موضوعی در انتقال دانش و تجربه داشــته باشیم .در میان
داوران برنامه کاراکتر صادرکننده ،کاراکتر بازاری و حاکم به مســائل
مختلف ،کاراکتر توزیع کننده و کاراکترهای دانشگاهی و دانش بنیان
دیده می شوند .درواقع می خواستیم توسط این چینش متنوع کسب و
کارها را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم .خیلی وقت ها هم دلیل
اختالف نظرهای جدی داوران با هم در همین مسئله است که هرکدام
موضوع کسب و کار را از زاویه تخصص خود می بینند و بررسی می کنند.
شاید بتوان برنامه «میدون» را برنامه ای داورمحور دانست
که رکن اصلی اش بر پایه نقطه نظــرات داوران می چرخد .اما
از ان جایی که این کارشناسان بزرگان عرصه اقتصاد کشور
هستند شاید بتوان گفت که خیلی با حوزه تصویر اشنایی
ندارند.اینمسئلهبرایکارگردانیشماچالشیایجادنمی کرد؟
این مسئله یکی از چالش های اصلی ما به حساب می اید .به دلیل
مضمون برنامه که با محوریت اقتصاد اســت ،داوران برنامه و تمامی
کارافرینانی که در اســتودیو حضور پیدا می کنند بــا حوزه تصویر
و برنامه سازی اشنا نیســتند .این مســئله می تواند به هنگام ضبط
چالش هایی را به همراه داشته باشد ،اما باید بگویم که همه کارشناسان
برنامه تعامل و همکاری بسیار خوبی با من و همه عوامل دارند .داوران ما
افرادیبااعتباروجایگاهاجتماعیواالهستندوشایدحتیبتوانگفتدر
صورتی که یکی از ان ها تنها برای یک روز کار نکند چرخ اقتصادی کشور
دچار بحران شود چون چهارده هزارنفر تنها از قبل کار یک کارافرین
مشغول به کار هستند .اما به طور کلی اجرای برنامه های بیگ پروداکشن
پیچیدگی های بسیاری دارد و تنها چالش کار اشــنا نبودن داوران و
کارافرینان با حوزه تصویر نیســت حتی این پیچیدگی در برنامه ای
مثل «میدون» بیشتر هم می شــود .به این دلیل که اغلب برنامه های
بیگ پروداکشن ســناریوی ثابتی دارند که ان را در هر قسمت تکرار
می کنندامادربرنامهمابهفراخورهرکسبوکارطراحیصحنهمجزایی
صورت می گیرد تا هم به لحاظ بصــری و در قاب دوربین صحنه های
زیبایی خلق شود و مخاطب را به سمت خود جلب کند و هم به لحاظ
محتواصحبت هاوبحث هایاقتصادیدرستیشکلبگیردتابتواندباعث
ملیکا نصیری -برنامه «میدون» یک رقابت تلویزیونی با هدف استعدادیابی در زمینه اقتصاد و کارافرینی
است که به کارگردانی محمدحسین هاشمی گلپایگانی تولید شده و در شبکه سوم سیما بر انتن می رود .در
این برنامه کارافرینان و صاحبان کسب و کار به معرفی ایده و کسب و کارشان می پردازند و داوران برنامه که از
بزرگان حوزه اقتصادی هستند درباره کسب و کارها نظر داده و ان را تحلیل و بررسی کرده و نقاظ ضعف و قدرت
کارشان را بیان می کنند .درنهایت از میان کارافرینان منتخب به طرح و ایده برتر برای رونق و توسعه کسب و کار
تسهیالت تخصیص داده می شود .اهمیت موضوع این برنامه بهانه ای شد که پای صحبت های سید محمدحسین
هاشمی گلپایگانی ،تهیه کننده و کارگردان کار و ولی اهلل اشرفی مجری برنامه بنشینیم.
ارتقای سطح علمی و اقتصادی بیننده شود.
برنامه شما پایه های مهم علم اقتصاد را در عمل به مخاطب
می نمایاند.باطرحمسئلهچالش هاومشکالتاحتمالیبابیانی
جزئی و دقیق به مخاطب انتقال می دهد .فکر می کنید تولید
اینگونهبرنامه هاازچهلحاظمی تواندباعثارتقایسطحدانش
اقتصادیمردمباشد؟
به نظر من ،برنامه «میدون» دانشگاهی عملی در حوزه کسب و کار
به حساب می اید که برترین کارافرینان اساتید ان هستند و کارشناسی
متبحر ضعف ها و قدرت های ایده های متفاوت اقتصادی را بررســی و
ارزیابی می کند .در واقع دانش ،در این برنامه مقوله ای است که به صورت
عملی و نه در صفحه های کاغذ به مخاطب نمایانده و تجربه محور اصلی
تو گوهامی شود.ضمناینکهکارافرینانبسیاریمخاطب
بحث هاوگف
برنامه هستند و از این طریق دانش و مهارت خود را بهبود می بخشند .به
اعتقاد من «میدون» برای عوام و مردم نیز انگیزه بخشی می کند.
جدا از بحث تسهیالتی که به کسب و کارهای برتر اختصاص
پیدا می کند .برنامه «میدون» به هر کارافرین تریبونی بیست
دقیقه ای را ارائــه می دهد تا به معرفــی کار خود در یکی از
پرمخاطب ترین رسانه ها یعنی صدا و سیما بپردازد .قاعدتا
این جریان باعث افزایش تقاضای افراد برای حضور در برنامه
می شود .شما کارافرینانی که در برنامه حاضر می شوند را با چه
مترومعیاریبرایحضوردربرنامهانتخابمی کنید؟
تعداد کارافرینانی که برای حضور و شرکت در برنامه به ما درخواست
می دهند بسیار زیاد است .سعی گروه ما بر این است که در میان این افراد
برترین ها را برای حضور در برنامه برگزیند .به همین جهت داوطلبان
طی چند جلسه مصاحبه می شوند و کسب و کارشان از جهات مختلف
مورد ارزیابی قرار می گیرد تا در نهایت کسب و کارهایی که متناسب با
معیارهایبرنامههستندانتخابمی شوند.بایدبگویمکهمعیارهایمهم
برای حضور در این برنامه نکاتی مثل این است که طرح از مرحله ایده
عبور کرده و اجرا شده باشد و کســب و کار ضمن داشتن بازار خوب از
قابلیتتوسعه بخشینیزبرخوردارباشد.
یکی از چالش هایی که برنامه های تلویزیونی با ان مواجه
هستند ،سخت گیری سازمان صدا و سیما در مواجهه با خط
قرمزها است .شما با این مسئله تا چه میزان رو به رو هستید و
انراچگونهمدیریتمی کنید؟
خوشبختانه از ان جایی که برنامه «میدون» هم راستا با سیاست های
سازمانصداوسیماگامبرمی دارد.اینسازماننسبتبهبرنامهماذره بین
ریزی ندارد و با اغماض از مواردی مثل نام بردن از اسم برند در یک کسب
و کار کوچک می گذرد .باید بگویم که صداوسیما تریبونی مهم برای
کارافرینانبهحسابمی ایدکهاگربتوانندبهدرستیازفرصتحضوردر
برنامه«میدون»استفادهکنند،قابلیتپیداکردنسرمایه گذاروسهولت
در توسعه کسب و کارشان برایشان با سرعت بیشتری مهیا می شود و با
افزایش اعتبار ،روند رشد و پیشرفتشان سریع تر می شود.
یکی از سواالتی که ممکن است در ذهن بیننده های برنامه
شکل بگیرد .نقش گروه نویسندگی کار در اجرای و معرفی
کسبوکارهااست.کارافرینان،کسبوکارخودراباکمکتیم
نویسندگیبرنامهمعرفیمی کنند؟
در ابتدا تیم نویسندگی برنامه برای اجرا به کارافرینان کمک می کند
اما نکاتی که کارافرینان به هنگام دفاع از ایده و کسب و کارشان مطرح
می کننددرلحظهگفتهشدهونویسنده هادربیاناننکاتدخالتیندارند.
در برنامه هایی که مثل «میدون» بیگ پردواکشن هستند،
همواره ممکن اســت اتفاقات غیرمترقبه ای پیش بیاید که صفحه 4
پرونده
کارهـا
برایشان برنامه ریزی نشده اســت و تیم سازنده مجبور به
مدیریت بحران شده و درصدد رفع چالش بربیایند .شما در
برنامهخودتاکنونباچنینموضوعیروبه روشدید؟
یکی از روزهای ضبط برنامه یک کســب و کار با ادعای تولید یک
کپسول اتش نشانی در استودیو حاضر شــد و از ان جایی که ما برای
صحتادعایهرکسبوکارمحصولراامتحانمی کنیم،اتشکوچکی
برافروختیمتاعملکردکپسولاتش نشانیراارزیابیکنیماماانکپسول
نتوانستاتشراخاموشکندوبخشبزرگیازاستودیویمااتشگرفت.
ولی اهلل اشرفی:
در برنامه «میدون» نقش مردم را دارم
تو گویی که
ولی اهلل اشرفی ،مجری برنامه «میدون» است و در گف
با روزنامه صبا داشته از سختی و چالش های همکاری با بزرگان حوزه
اقتصاد ،نقش ان ها در عالقه مند شدنش به کارافرینی و شیوه مدیریتش
در اجرا صحبت کرده و درباره چگونگی پیوســتنش بــه این برنامه
توضیحاتی را ارائه داده است:
اقای اشرفی! در برنامه «میدون» شــاهد اجرای روان و
بی نقصیازشماهستیماصالهمکاریشمابااینبرنامهبهعنوان
مجریچگونهاتفاقافتاد؟
من پیش از پیوســتن به برنامه «میدون» ،در خبرگزاری دانشجو
اخبار میز خبر را می خواندم .مدیر مسئول ان خبرگزاری من را به اقای
هاشمی گلپایگانی ،کارگردان برنامه معرفی کرد و از ان جایی که او نیز
تو جوی یک مجری بود که بتواند برایش سرمایه گزاری کند،
در جس
همکاری میانمان شکل گرفت و من مجری برنامه «میدون» شدم .باید
بگویم که اقای گلپایگانی با مدیریت جامعی که دارد با تامل و نگاهی
ریزبینانه از پس تمامی چالش های نهفته در دل کار برمی اید و من از
و نکات بسیاری را یاد می گیرم و همواره از ایده ها و اموزه های او برای
داشتن اجرایی بهتر و موفق تر استفاده می کنم.
از ابتدا دوست داشــتید که مجری برنامه ای تخصصی و
اقتصادیباشید؟بحثبرنامهتاچهاندازهبهعالیقشخصیشما
نزدیک است؟ و اگر نزدیک نیست چگونه می توانید به عنوان
مجری درباره موضوعی که نسبت به ان اشتیاق ندارید جلسه
راهدایتکنید؟
بحث عالقه برای من از اجرا نشات می گیرد و نمی توانم بگویم که
شیفته موضوع برنامه «میدون» بودم .اما اعتقاد دارم که رشد در زمان
چالش رخ می دهد و از ان جایی که این برنامه به لحاظ اجرا پرچالش
است حضور در این کار را پذیرفتم« .میدون» برنامه ای داورمحور است
که تمامی اتفاقات حول محور داوران برنامه رخ می دهد .داوران برنامه نیز
همهافرادیمعتبروکارافرینانیموفقهستند.چنینشرایطیمدیریت
جلسه را می تواند سخت کند و باعث به چالش کشیدن مجری شود که
درنتیجه فرصتی برای رشد پدید می اورد و این جریان اشتیاق من را به
حضور در برنامه «میدون» بیشتر می کرد.
در این برنامه شما با بزرگان حوزه اقتصاد کشور سر و کار
دارید.چگونهباداوران«میدون»ارتباطگرفتیدوبرایاجراکنار
ان هابامشکلیامعضلخاصیهم روبه روشدید؟
قطعا کار کردن با کارافرینانی که از بزرگان عرصه اقتصاد کشور به
حساب می ایند نمی تواند ساده باشد .ان ها در صحنه ای حاضر می شوند
که بیشتر برنامه به ان ها تخصیص داده شده است و هدایت کردن چنین
جلسه ای می تواند برای مجری چالش برانگیر باشد .من برای نزدیک
تو گوهای
شدن به داوران برنامه سعی کردم با ان ها در پشت صحنه گف
نزدیکداشتهباشمتاارتباطبهتریمیانمانشکلبگیردوهدایتجلسه
برایم ساده تر شود .در پشت صحنه من همانند یک دانشجو از داوران
سوال می پرسم و از بودن در کنارشــان دانش خودم را ارتقا می دهم.
خوشبختانه کار هدایت جلسه هم با ارتباط خوبی که شکل گرفته به
خوبی انجام می شود.
شــما وقتی به عنوان مجری برنامه را مدیریت می کنید،
بی شکدرذهنخودتاننسبتبهکسبوکارهاییکهکارشان
راارائهمی دهندارزیابیانجاممی دهید.ضمناینکهنظرداروان
را هم گوش می کنید و هر کسب و کار را از زاویه های بسیاری
مورد تحلیل و بررســی قرار می دهید .فکر می کنید که رکن
اصلی موفقیت یک کارافرین تنها در ایده ای است که در برنامه
ارائهمی دهدیامسائلدیگریهمچونخودکاراکتروشخصیت
کارافرین در برنده شدن و گرفتن وام تاثیر دارد؟
به نظر من یکی از مهم ترین مســائل هنگام معرفی کسب و کارها
جدا از ایده درخشان کارافرین ،شخصیت خود او است .یعنی به لحاظ
کاراکتر کسی که صاحب ایده است چه قدر می تواند از پس اجرا و عملی
ساختنایده اشبربیایدوشگفتی سازشود.برایمثالممکناستکسی
شخصیتی دانش بنیان و دانشگاهی داشته باشــد اما ایده ای که دارد
نیازمند به داشتن شخصیتی بازاری و تجاری باشد و هنر فروشندگی
محوریت اصلی برای اجرای ایده باشد .ضمن این که اگاه بودن نسبت
به ایده موجود بسیار مهم است .داوران «میدون» از ان جا که خودشان
کارافرینانی بسیار موفق هستند از مهارت انسان شناسی برخوردارند و
می دانند که چه شخصیتی از پس اجرای چه ایده ای برمی اید و شیوه
تحلیل ان ها در نظر من بسیار جذاب جلوه می کند.
دانش اقتصادی شخصی خودتان به هنگام اجرای برنامه
چه قدربهیاریتانمی اید؟سواالتیکهدربرنامهمطرحمی کنید
خیلیجزئی نگرانهنیست.بهنظرمی رسدکهباهدفازپرسیدن
سواالتبسیارتخصصیدوریمی کنید.رویکردشمابههنگام
طرحمسئلهدربرنامهچیست؟
فرمی که در اجرای من چیده شده این است که من در نقش مردم
باشم و از نگاه مخاطب عام به تحلیل های داوران برنامه نگاه کرده و از
ایشان سوال بپرسم .یعنی حرفی را بزنم که امکان دارد در ذهن مردم
شکل بگیرد و برایشان سوال شود و از پرسیدن سواالت کامال تخصصی
حذر می کنم .اما باید بگویم اطالعات کارشناسان برنامه همواره باعث
شگفتی من می شود و برایم جذاب است .برای مثال ممکن است که من
در ذهنم فکر کنم که یک کسب و کار قابلیت توسعه و موفقیت را دارد
یکشنبه 26تیر 1401شماره 1241
5
اما بعد ببینیم که یکی از داروان باتوجه به تجربه زیسته خود و شرایط
موجود کشور تحلیلی ارائه می دهد که باتوجه به ادله موجود این کسب
و کار در ادامه دچار مشکل خواهد شد .این غافلگیری ها و یادگیری های
مداوم برایم بسیار جذاب است و برای هر اجرا که وارد صحنه می شوم صد
در صد خودم را می گذارم و تالش می کنم که بهترین کار را ارائه دهم.
حضور در چنین برنامه ای به عنوان مجری و روبه رو شدن با
بزرگ ترینکارافرینانکشوروصاحبکسبوکارهاینوپاشما
رابهاینسمتسوقندادهاستکهخودتانشروعبهکارافرینی
کرده و کسب و کار مخصوص به خود را داشته باشید؟
اتفاقا من قبل از حضور در این برنامه در قامت مجری ،در ذهن خودم
ایده یک کسب و کار را داشتم .اما باید بگویم که از ان جایی که من در
خانواده ای کارمندی بزرگ شدم قدرت ریسک کمی دارم .این حرف را از
اینجهتمی گویمکهبهزعممنفرزندانافرادکارافرینوصاحبکسب
و کار از خطر کردن نمی ترسند و نسبت به بچه هایی که در خانواده های
کارمندی رشد می کنند از قدرت ریسک باالتری برخوردارند .درنتیجه
منهموارهازعملیکردنایدهخودممی ترسیدماماامروزباحضوردراین
برنامهوافزایشیافتناگاهی اموتماشایکارافرینانموفقویادگرفتناز
ان هافکرمی کنمقدرتریسک پذیری امافزایشیافتهاستومی توانمبه
سراغ کارافرینی و عملی ساختن ایده کسب و کار خود باشم.
به نظر شما تماشــای این برنامه برای چه قشری از جامعه
می توانداموزندهباشدوازچهلحاظیبرنامه«میدون»می تواند
اگاهی رسانیوانگیزه بخشیکند؟
به نظر من برنامه های این چنینی که تخصصی هســتند مخاطب
خاص خودشان را دارند و این طور نیست که همه مردم به تماشای ان
بنشینند .به نظر من اهمیت این برنامه جدا از اگاهی رسانی و ارتقای
سطح دانش مخاطبان برنامه برای خود کارافرینانی است که در برنامه
حاضرمی شوند.ایناهمییتهمبهدلیلتریبونیاستکهدرشبکهسوم
سیما در اختیار ان ها قرار می گیرد .یعنی جدا از بحث وام و تسهیالتی که
کارافرینان دریافت می کند ،حضور ان ها در انتن و توضیحشان راجع به
کسب و کارشان می تواند باعث جذب سرمایه و سرمایه گذار شود و به
پیشرفتشانکمککند. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
یکشنبه 26تیر 1401شماره 1241
سعید چنگیزیان با اروند دشت ارای همراه می شود
سعید چنگیزیان از بازیگران تئاتر در جدیدترین تجربه خود در نمایش «پدر» نوشته فلوریان زلر و
کارگردانی اروند دشت ارای به ایفای نقش می پردازد.
«پدر» جدیدترین همکاری چنگیزیان و دشت ارای در تئاتر بعد از نمایش هایی چون «پروانه و یوغ»
و «تن تن و راز قصر مونداس» اســت .رضا کیانیان و لیلی رشیدی نیز در نمایش «پدر» به ایفای نقش
می پردازند .این اثر نمایشی که قرار است در شهریور سال جاری روی صحنه برود ،جدیدترین کار کمپانی
فیلم و هنرهای اجرایی «ویرگول» است .متعاقبا اطالعات مربوط به دیگر عوامل و همچنین مکان اجرای
نمایش «پدر» اعالم می شود.
«اخرین عاشق» در عمارت نوفل لوشاتو
نمایش «اخرین عاشق»
به نویسندگی نیل سایمون
با ترجمه شــهرام زرگر و
تهیه کنندگی و کارگردانی
محمد چیت ســازی (نادر
دلشاه) از روز سه شنبه ۲۸
تیر ۱۴۰۱در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می رود .پیش
فروش بلیت سه روز نخست اجراهای این اثر نمایشی با ۲۰
درصد تخفیف گروهی اغاز شده است.
در خالصه داستان این اثر امده است« :بارنی کشمن مرد
صاحب رستوران غذاهای دریایی ،از یکنواختی زندگی خود
خسته شده است و دوست دارد رابطه جدیدی را در زندگی
خود تجربه کند ،ولی ». ...
نادر دلشاه ،پروا محزون ،سحر اســدی به همراه وحیده
اکبری نســب به ترتیب ورود بــه صحنه بازیگــران این اثر
نمایشی هستند .دیگر عوامل این نمایش عبارتند از دستیار
اول کارگردان :مریم جانمحمدی ،دستیار دوم کارگردان و
مدیر صحنه :علی اسحاقی ،دســتیار صحنه :عرفان صیفی،
منشی صحنه :مینا حسنی ،عکاس :مسعود میرمیری ،طراح
صحنه :نادر دلشاه ،طراح نور :فرشاد نصیری ،طراح پوستر و
لباس :زهرا نادری ،روابط عمومی :نگار امیری و امور تبلیغات
و رسانه :اوینا تئاتر.
امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران شد
همزمان با اتمام پایان دوره خدمت علی نیکنام انزابی و اعالم بازنشستگی ،امیرعباس ستایشگر به
عنوان مدیرعامل جدید انجمن موسیقی ایران معرفی شد .سید امیرعباس ستایشگر متولد ،۱۳۵۸دانش
اموخته دوره کارشناسی موسیقی از دانشگاه سوره ،دارای مدرک کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی
و همچنین دکتری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه خوارزمی است .ستایشگر ،مسئولیت بخش نسلی
دیگر ،دبیری بخش پژوهش ،عضویت در هیات انتخاب و داوری بخش موسیقی و رسانه را در ادوار مختلف
جشنواره موسیقی فجر برعهده داشته است .وی عضویت در هیات مدیره مجمع صنفی ناشران موسیقی،
انجمن موسیقی استان تهران و ...را در کارنامه فعالیت های خود دارد.
وزیر ارشاد :بازسازی و تعمیرات اساسی تئاترشهر در دستور کار است
محمدمهدی اسماعیلی در حاشــیه بازدید از بخش های مختلف
مجموعهتئاترشهربهتالشبرایساماندهیهمهجانبهمجموعههنری-
تاریخی تئاتر شهر اشاره کرد و گفت :خوشبختانه در استانه پنجاهمین
سالگرد تاسیس تئاتر شهر ،تصمیمات اساسی برای بازسازی و تعمیرات
اساسی این مجموعه ثبت شده در فهرست میراث ملی گرفته شده است.
وی افزود :این تصمیمات شامل دو بخش سروسامان بخشیدن به
محوطه و حریم مجموعه و انجام تعمیرات و بازسازی ها است.
رئیس شورای هنر در عین حال تصریح کرد :امیدواریم با اجرایی
شــدن این تصمیمات ،کاستی های گذشــته را درباره این مجموعه
جبران کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت :حوزه فرهنگی شهر تهران
را به عنوان پایتخت ایران اسالمی با نمادهای هنری اش می شناسند و
مجموعه هایی مانند تئاترشهر ،تاالر وحدت ،برج ازادی و موزه هنرهای
معاصرازشناسنامههایفرهنگیشهرتهرانهستندکهارتقاونگهداری
ان رویکرد اصلی وزارت فرهنگ در دوره جدید است.
محمود ساالری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی و
مجید زین العابدین مدیرعامل بنیاد رودکی در این بازدید وزیر فرهنگ
را همراهی می کردند.
«تامپین»بهکتابفروشی هارسید
«هوایکوچه»شنیدنیشد
استقبالازنمایشگاه«مینیمالیسموکانسپچوالارت»
کتاب «تام پِین» نوشته مارک فیلپ با ترجمه محمد قائد در ۱۶۸
صفحه با شمارگان ۱۱۰۰نسخه و قیمت ۱۰۰هزار تومان در فرهنگ
نشر نو با همکاری نشر اسیم عرضه شــده است .در نوشته پشت جلد
کتاب می خوانیم :تامس پِین را می توان متفکر سیاسی و روزنامه نگار و
نویسنده انقالبی پیشرو عصر جدید دانست .جدا از شخصیت ازادمنش و
گرچه نامتعارف و بحث انگیزش ،نکته مهم در اثار او این بود که تا ان زمان
کمتر کسی با این درجه از حرارت و شور نه درباره عامه مردم ،بلکه در باب
مباحثی اساسی برای عامه مردم مطالبی همه فهم نوشته بود .امروز بیش
از دویست سال پس از مرگ او ،مثال برای توضیح عدالت اجتماعی به زبان
ساده ،دشوار بتوان شیوه ای کامال متفاوت از سبک نیرومند و شورانگیزش
یافت که به همان اندازه موثر افتد .در ســی و هفت سالگی تازه قلم به
دست گرفت و نه تنها عامه مردم را علیه اشرافیت و نظام موروثی (به عنوان
چیزهایی ضدعقلی ،ضدخدایی و ضد بشری) می شوراند ،که شخصا در
سه کشور َعلَم طغیان علیه نظام های سنتی برافراشت / .خبرگزاری ایسنا
رضا فانید رهبر سابق ارکسترهای ایستگاه و کنسرتانت ،دومین
البوم رســمی اش با نام «هوای کوچه» را با صدا ،اهنگســازی و
تنظیم خود روانه بازار کرد.
«هوای کوچه» شامل ۱۰قطعه است و اشــعار ان از کتابی با
همین نام سروده هیوا مســیح انتخاب شده و دکلمه قطعات نیز
توسط این شاعر انجام شده است.
عادله لطفی در تمامی قطعات البوم به تکنوازی ویوال پرداخته
و وظیفه میکس و مسترینگ اثار نیز برعهده امید نیک بین بوده
است .اثار این البوم در سبک های مختلفی از جمله امبینت ،راک،
کالسیک و ...و تلفیقی از این موسیقی ها ساخته شده است.
البوم در مجموعه شهر صدای پارسیان ضبط و توسط رهگذر
هفت اقلیم پخش شــده اســت .همچنین البوم در پلتفرم های
بین المللی نیز به انتشار رسیده است .فانید پیشتر البوم «به نام
اب» را بر اساس اشعار هیوا مسیح منتشر کرده بود.
نمایشــگاه «مینیمالیسم و کانســپچوال ارت» از اغاز برگزاری
تاکنون مورد استقبال عالقه مندان هنر قرار گرفته و در مدت ۲۵روز
بیش از ۱۳هزار نفر از نمایشگاه در موزه دیدن کردند .کاری کاهیلوئوتو
سفیر فنالند در تهران و خرم دستگیرخان وزیر انرژی پاکستان در راس
هیات هایی ضمن دیدار با عبادرضا اسالمی از نمایشگاه مینیمالیسم
(کمینه گرایی) و کانســپچوال ارت (هنر مفهومــی) دیدن کردند.
همچنین هنرمندانی از جمله عباس مشــهدی زاده ،احمد وکیلی،
رضا بانگیز ،ســهراب هادی ،محمدرضا فیروزه ای ،جمال عرب زاده،
محمدرضا شریف زاده ،پریسا شاد قزوینی ،هلینا شین دشت گل ،امیر
راد ،محمدعلی خبری ،بهرنگ صمــدزادگان و ...در جریان بازدید از
نمایشگاه مینیمالیسم و کانسپچوال ارت با رئیس موزه هنرهای معاصر
تهران دیدار و گفتگو کردند .نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوال
ارت» با ارائه ۱۳۱اثر از ۳۴هنرمند به کیوریتوری بهرنگ صمدزادگان
تا ۲۷شهریور ادامه دارد. صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
ح االمین نقاشی شد
بیعت غدیر توسط حسن رو
دیوارنگاره بیعت غدیر توسط حسن روح االمین نقاش برجسته کشورمان در قالب دو قطعه از روایت غدیر
برای نصب روی دیوارهای استان مقدس علوی نقاشی شد .روح االمین نقاش برجسته کشورمان در خلق این
اثار هنری دو قطعه از روایت غدیر را به صورت دیجیتال نقاشی کرده است .این دو قطعه نقاشی مربوط به بیعت
مردان و زنان با حضرت امیرالمومنین علی (ع) در روز غدیر است که برای نصب بر دیوارهای باب قبله استان
مقدس علوی(در اندازه ۱۰متر در ۲۰متر) به صورت دیوارنگاره در شب ۱۷ذی الحجه نصب خواهد شد .در
روایات امده است که پیامبر اسالم در روز غدیر دو چادر برپا کردند که مردم در چادر اول به پیامبر تبریک
می گفتند و در چادر دوم با حضرت امیر المومنین علی (ع) بیعت می کردند.
یکشنبه 26تیر 1401شماره 1241
7
درخواست رحیم شهریاری از مسئوالن برای توجه به دریاچه ارومیه
رحیم شهریاری خواننده کشورمان ،درباره یکی از قطعه های خود با عنوان «باخ باخ»گفت :این قطعه
درباره احترام به همدیگر است .وی با بیان اینکه باید ترک های ایران را ترک زبان های اذربایجانی نامید ،اظهار
کرد :موسیقی ترکی بسیار شاد ،غنی و قوی است البته دیگر موسیقی های فولکلور کشور مانند کردی ،لری
هم همینگونه هستند .خوشبختانه موسیقی ترکی برای همه مردم حتی غیر ایرانی ها هم جذاب است و
این حرف را براساس میزان استقبال از کنسرت هایم در خارج از کشور می گویم .شهریاری در پایان با اشاره
به کم شدن سطح دریاچه ارومیه و اسیبی که به محیط زیست رسیده است ،عنوان کرد :امیدوارم مسئوالن
نسبت به دریاچه ارومیه توجه ویژه نشان دهند /.خبرگزاری صبا
پیمان خاکسار:
کتاب هایکپیبهمخاطبضربهمی زند
این روزها مجدد دغدغه و بحث قدیمی چاپ و عرضه کتاب های پرفروش بازار که
بعضا با ترجمه های ضعیف یا به شکل کپی شده از مترجمان نام اشنا با تخفیف۵۰
درصدی به فروش می رسند ،میان اهالی فرهنگ رونق گرفته است .در این راستا با
پیمان خاکسار مترجمی که کتاب «هرچه باداباد» استیو تولتز به تازگی با ترجمه
او روانه بازار کتاب شده است ،گفتگو کردیم و او درباره مساله بازترجمه ضعیف
کتاب های پرفروش وارائه ان ها در خیابان ها با تخفیف های ۵۰درصدی عنوان
کرد :در این اتفاق بیشتر از اینکه مترجمان و ناشران ضربه بخورند ،مخاطب ضربه
می خوردزیرامایکبدنهشکنندهکوچککتابخوانداریمکهممکناستاین
افراد به دلیل شرایط بد اقتصادی سمت کتاب های ارزان تر گرایش
پیدا کنند که من به ان ها موضعی نمی گیرم اما عده ای در این
میانبهفکرسودشخصیخودهستند.
او ادامه داد :افراد کتاب های موفق و پرفروش بازار کتاب را
با اسامی مترجمانی که هیچ اسم و رسمی ندارند و رزومه ای
از ان ها جایی نیست ،منتشر می کنند.
مترجم کتاب «جــز از کل» در ادامــه مثالی از این
مترجمان نااشــنا مطرح کرد :به طور مثال یک خانم
مترجمیهستکهنمی خواهمناماورابگویماماازکتاب
«رازهای موفقیت زناشــویی» ترجمه کرده است تا
«دجال» نیچه .براساس چیزی که در سازمان کتاب
ثبت شده است او ۶۰سال دارد و ۴-۳سال است که
ن چند سال ۱۰۰عنوان کتاب
ترجمه می کند اما در ای
با ترجمه او روانه بازار شده است و تمام این
کتاب ها هم پیش تر ترجمه شده اند .
او اضافــه کــرد :از ایــن قضیه
نمی توان چیــزی جــز دزدی و
سواستفاده برداشت کرد .چطور یک مترجم هم می تواند کتاب های عوام پسند ترجمه کند و
همکتابفلسفیعمیق؟
این مترجم در ادامه درباره کتاب هایی که از او مجدد ترجمه و منتشر شده اند ،گفت :ترجمه
های من هم مانند «عامه پسند»« ،ریگ روان»« ،جز از کل»« ،اتحادیه ابلهان» و ...بارها ترجمه
شده اند و من می بینم که کنار خیابان ها به فروش می رسند اما تاکنون هیچ اقدامی نکرده ام
و تنها یک بار در صفحه مجازی خود سعی کردم به مخاطبان بگویم که این ترجمه ها کپی
هستند و قابل اعتمادنیستند اما فکر کردم کهخیلی تاثیرگذار نبود.
ناشران کتاب ساز
دردسر
ِ
مترجم «عامه پسند» خاطرنشــان کرد :این ناشران کتاب ســاز ،کتابفروشی ندارند و
کتاب هایشان رادر کتابفروشی ها عرصه نمی کنند بلکه درپلتفرم هایی مانند دیجی کاال و کنار
خیابان به فروش می رسانند .مردم نیز این کتاب ها را می خرند اما ۷۰درصد مواقع نمی توانند تا
پایان بخوانند .در تشکیالت این کتاب سازها معموال کسی با پروسه چاپ کتاب اشنایی ندارد و
در این پروسه غیرحرفه ای حتی اگر کتاب از یک مترجم خوب کپی شده باشد ،باز با غلط چاپ
ن وجود ندارد و افراد فقط به فکر کسب سود هستند نه فرهنگ.
می شود زیرا نظارتی روی ا
او در ادامه درباره تاثیر خواندن این ترجمه های ضعیف روی مخاطبان تصریح کرد :در مساله
ن یک مترجم مهم نیست بلکه این
ن به عنوا
چاپ این کتاب های بازترجمه ضربه مالی برای م
موضوع اهمیت دارد که مخاطبی یک کتاب به عنوان «اتحادیه ابلهان» می خرد و پیش خود
فکر می کند که واقعا «اتحادیه ابلهان» را خوانده است و یا نمی تواند بخواند و از این کتاب دلزده
ن جمالت نامفهوم دیگر برایش لذتی نخواهد داشت.
ب خواندن با ای
می شود و کتا
خاکسار در راستای این مباحث ،پیشنهادی را عنوان کرد :یک نقل قولی می اورم از یاسر
نوروزی (نویسنده و مترجمی که نام چند ناشر کپی کار را اعالم کرد) که در ابتدا نباید به راحتی
به کسی اجازه نشر دا د و در مرحله بعد اجازه ندهند ناشران در سال های اول فعالیت خود سراغ
ک سال کتاب جدید ترجمه کنند.
کتاب های ترجمه شده بروند بلکه باید ی
او در پایان و در بخش دیگری از صحبت هایش گفت که پس از هرچه «باداباد» استیو تولتز
هنوز کتاب جدیدی در دست چاپ ندارد/.خبرگزاری صبا صفحه 7
معمـار خاطـرات کودکـی
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
معاون سردبیر :نغمه دانش اشتیانی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
لقمانیان:برنامه عروسکیصرفامناسب
کودکاننیست
محمد لقمانیان عروسک
گردان که شــخصیت فامیل
دور را در مجموعــه «کاله
قرمزی » عروســک گردانی
مــی کــرد حــاال در برنامه
«مهمونی» عروســک های
پشــه ،روحی و قیمه خانم را
می گرداند .به بهانه اســتقبال مخاطبان از شخصیت پشه
و روحی گفت و گوی محمد لقمانیان را ادامه می خوانید:
حرکت دادن عروســکی مانند قیمه با پشه یکی
نیست(،یکی با متانت ،یکی پرجنب و جوش) چگونه
این تفاوت را ایجاد می کنید؟
دست من به یک هوشی رسیده است که خودش گزینه ها
را بررسی می کند و حرکت هایی که تا کنون انجام شده است
و نتیجه داده است را روی عروسک پیاده می کند .در کل هم
اگر بدانم که قیمه یک پیرزن ارام است ،دیگر حرکت های
تندی که برای پشه انجام می دهم را برای او انجام نمی دهم
پس از رسیدن به نوع حرکت هر عروسک نیز ،باید با دنیای
صداپیشه اشنا شویم .مثال هر قســمتی که با حضور روح
ساخته می شد ،ما را به شناخت بیشــتری از دنیای بهادر
مالکی می رساند.
شما تاحاال دیدید کســی بگوید که برنامه های
رئالیتی شو برای بچ ه من بداموزی داشت؟ درصورتی
که اکثریت همین ادم هــا معتقدند برنامه ای مانند
«مهمونی» برای بچه هایشان بداموزی دارد.
در یک کالم بگویم عروسک مختص کودکان نیست ،چون
کودکان قوه تخیل بیش تری دارند مخاطب این برنامه ها قلمداد
می شوند اما عروسک برای بزرگ ترها هم هست/ .خبرانالین
ایرج طهماسب نماینده بی چون وچرای سینما و برنامه سازی کودک
است .هیچ کس به اندازه او کودکان و دنیایشان را درک نکرد و جدی نگرفت
و در روزهایی که کسی برای کودکان وقت نداشت او با انها ارتباط برقرار کرد.
بهبهانهگذشتچندقسمتازبرنامه«مهمونی»وموفقیتویدرهمراه
کردن نسل جدید در مدیوم جدید نمایشی پرترافیک این روزها ،بخشی از
فعالیت های هنری این شخصیت محبوب را در این گزارش می خوانیم.
ایرج طهماســب فعالیت هنری خود را با بازی در فیلم خط پایان و ان
سوی م ه در سال 64اغاز کرد و از جمله مهم ترین اثار او در مقام نویسنده ،
کارگردان و بازیگر می توان به «کاله قرمزی و پسرخاله»« ،یکی بود یکی
نبود»« ،دختر شیرینی فروش»« ،کاله قرمزی و سروناز»« ،زیر درخت هلو»
و «کاله قرمزی و بچه ننه » اشاره کرد.
طهماسبحضوردرتلویزیونراباعروسکگردانیدر«مدرسه موشها»
اغاز کرد و در «خونه مادربزرگه » به عنوان عروسک گردان با مرضیه برومند
همکاری کرد و در ســریال هایی چون «ائینه» و «ارایشگاه زیبا» جلوی
دوربین رفت و با ساخت مجموعه هایی چون« النگ و دولنگ» « ،صندوق
پســت» «،عید امد بهار امد» و در نهایت «کاله قرمزی» به یکی از
محبوب ترین چهره های تلویزیونی تبدیل شد .ایرج طهماسب
از ســال 81تا 97به عنوان یکی از پرطرفدارترین چهره های
هنری ساخت مجموعه «کاله قرمزی» را ادامه داد و همچنان
با برنامه« مهمونی» به عنوان اقای مجری یکی از محبوب
ترین شخصیت های مردم است .کودکان دهه شصت و
هفتاد باشخصیت هایی که ایرج طهماسب افرید ،زندگی
کردند ،شــیطنت کردند ،خندیدند و بزرگ شدند
وبهترین روزها و خاطراتشان را ساختند .ان قدر
به دنیــای ســاده و بی االیش
کودکانــه ایرج طهماســب
وابسته شدند که حاال هم که
بزرگ شده اند دست بردار
نیستند.
«اقــای مجــری»
بــرای خیلــی از مــا،
نماینــده خاطــرات
خوش کودکی اســت.
روزهایــی که خبری از
بازی های کامپیوتری و
کنسول های بازی نبود،
روزهایی که شبکه های مجازی و گوشی های هوشمند نبودند ،روزهایی
که تنها دل خوشی مان تلویزیون و مجری های مهربان و کارتون های تاریخ
گذشته بودند .ان روزها ،ایرج طهماسب رفیق همیشگی مان بود.
حقیقتا ایرج طهماسب پدرفرهنگی کودکان و معمار خاطرات شیرین
کودکی نسل دهه شصت و هفتاد است،پدری که کودکان خود را به عمق و
معنای زندگی سوق می داد و واقعی بود و اکنون با خالقیت در اجرای ایده
خود ،نسل جدید را هم با خود همراه کرده است.
در دورانی که تنها ۲شبکه تلویزیونی وجود داشت و سینما در دوران
اوج اقبال عمومی اش بود ،ایرج طهماسب با یک عروسک کاله قرمز اغاز
دورانی ازامپراطوری رسانه ای را رقم زد .صداقت و صمیمیتش ،نامفهوم
حرف زدن هایش ،حواس پرتی هایش ،شــیرین زبانی هایش ،سادگی و
زودباوری اش و حتی خرابکاری های معصومانه اش معجونی ناب از خصایص
دوران کودکی اغلب افراد را در خود داشت وچنین شد که این عروسک از
سال ۷۳به یک نام اشنا و محبوب تبدیل شد .حاال با گذشت چند قسمت
از برنامه «مهمونی» وی نشان داد که با همان نگاه عمیق و در نظر گرفتن
سادگی در برنامه سازی اتفاقا می توان کاری را انجام داد که
بقیه نمی توانند انجام دهند .طهماسب با چالش جدیدی
که رو به رو بود یعنی عدم حضور شخصیت کاله قرمزی
در مجموعه اش توانست از این چالش بزرگ و سخت
هم با موفقیت عبور کند و سرسخت ترین منتقدان هم
با خود همراه کند.
نمی توان از این موضوع به ســادگی گذشــت که
«مهمونی» ایرج طهماسب تجربه ای بسیار سخت هم
برایخودشوهممخاطبانشبود.ازخرابنکردنخاطرات
شیرین سه دهه گذشته و همراهی چند نسل با او ،جدا شدن
کاله قرمزی،تجربه یک مدیوم جدید برای فردی که همواره کار
زیرساختی و ریشه ای انجام داده است تا به روز ماندن
برای همراه کردن نسل جدید با خود .با این حال
برنامه« مهمونی» راهی طوالنی تا رسیدن
به جایگاه برنامه های عروسکی ساالنه کاله
قرمزی دارد .از ان جایی که اســتقبال از
برنامه محبوب ایرج طهماســب از ابتدا
طوفانی بوده است پس منطقی به نظر
می رسد که نخستین برنامه عروسکی
طهماسببرایشبکهنمایشخانگی
برای فصل دوم تمدید شود.. صفحه 8