روزنامه صبا شماره 1242
روزنامه صبا شماره 1242
روزنامه صبا شماره 1242
سه شنبه| 28تیر 19 |1401جوالی 19 |2022ذی الحجه |1443
سال دهم| شماره 8 |1242صفحه| 5000ناموت|
ابزگشـت
یب صـدای مخاطـب
گفت و گوهایی با کارگردان و بازیگر
سریال تلویزیونی«برف بی صدا می بارد»
واکنش فیلیمو به مصاحبه اخیر رییس ساترا
صفحه 3
خزاعی :سینما باید به سمت هویت ملی برود نه هویت میلی
صفحه 6
عکس :مونا سرتوه صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
سه شنبه 28تیر 1401شماره 1242
پیش درامدی بر سینمای متفاوت هند با «خیمه شب باز»
ی «خیمه شب باز» محصول سال ۲۰۱۶کشور هند و به کارگردانی نیشیکانت کامات در
فیلم سینمای
سینماتک خان ه هنرمندان ایران به نمایش درمی اید .این فیلم که روز چهارشنبه ۲۹تیر ساعت ۱۷:۳۰
در سالن استاد شــهناز خان ه هنرمندان ایران به نمایش درمی اید ،به عنوان پیش درامدی بر سینمای
ی ان می پردازند .در
متفاوت هند است که پس از نمایش ،سامان کیانی و مرسده مقیمی به نقد و بررس
خالصه داستان «خیمه شب باز» امده است« :مردی به نام نیرمال خانواده اش را طی یک فاجعه انسانی
از دست می دهد ،نیرمال سفری را برای به دست اوردن پاسخی منطقی راجع به این فاجعه اغاز می کند
که در نهایت او را برای گرفتن انتقام از مسئوالن این کار تشویق می کند»...
تقدیر ۳انجمن حقوقی و علوم انسانی از «مجبوریم» رضا درمیشیان
«انجمن حقوق شناسی» ،موسسه فرهنگی هنری «حقوق و هنر» و «خانه اندیشمندان علوم انسانی»
در مراســمی به دبیری تهمورث بشــیریه رئیس هیات مدیره انجمن علمی حقوق شناسی وحید اگاه
(مدیر عامل موسسه حقوق و هنر) ،غالمرضا حداد (عضو هیات علمی دانشگاه عالمه طباطبایی) ،شاپور
منوچهری (نایب رئیس پیشین کانون وکالی دادگستری مرکز) ،علیرضا میالنی فر (وکیل دادگستری و
پزشک) و مانوش منوچهری (مشاور حقوقی) به تحلیل حقوقی ،پزشکی ،جامعه شناسی و صنفی فیلم
«مجبوریم» پرداختند و بعد با حضور شــاپور منوچهری و با اهدای سپاس نامه از رضا ُدرمیشیان برای
ساخت فیلم «مجبوریم» تقدیر کردند.
مهرداد خوشبخت:نسبت به تاریخ اسالم بی رغبت نیستیم
مهرداد ،خوشبخت کارگردان سینما که در کارنامه حرفه ای خود
فیلم سینمایی «عقاب صحرا» با موضوع صلح حدیبیه در تاریخ صدر
اسالم را دارد ،درباره بی رغبتی فیلم سازان برای ورود به حوزه ساخت اثار
مرتبط با تاریخ اسالم گفت :ابتدا باید ببنیم چرا به این نتیجه رسیده اید
که چنین رغبتی در میان فیلمسازان وجود ندارد؟ به نظرم این رغبت
وجود دارد کمااینکه خود من این رغبت را دارم و عالقه مندم مجدد در
این حوزه فیلم بسازم چراکه تجربه جذابی برای من بود.
وی درباره کمبود اثاری از این دست در ویترین سینمای ایران افزود:
دلیل اصلی این مسئله این است که فیلم تاریخی ،فیلم گرانی است و
مشکل اصلی برای فیلمسازان این است که شرایط ساخت چنین اثاری
فراهم نمی شود .فیلم های گران فارغ از اینکه مرتبط با تاریخ اسالم و یا
تاریخ ایران باشند ،مشکل اصلی شان همین هزینه باالست و رفع
این مشکل هم نیاز به حمایت های دولتی دارد.
خوشبخت درباره دیگر چالش های فیلمسازی در این
حوزهگفت:واقعیتایناستکهدراینزمینه فیلمسازبا
تجربه هم کم داریم .بعد از نسل فیلمسازان باسابقه ای
همچون داوود میرباقری و مهدی فخیم زاده ،نسل
جوان تر می شود نسل ما که مگر چند کارگردانی
تاریخی ساز داریم؟
خوشبخت درباره این گزاره که دلیل کمبود
فیلم خوب در حوزه تاریخ اســام ،فقدان فیلمنامه مناسب است هم
گفت :من این گزاره را قبول ندارم چرا که فیلمنامه را هم می توان تولید
کرد .اگر همین امروز بخواهیم فیلم «عقاب صحرا» را بار دیگر بسازیم،
شاید در حدوود ۳۰میلیارد تومان هزینه نیاز داشته باشد .هر نهادی
مانند وزارت ارشاد بخواهد این ۳۰میلیارد تومان را تقبل کند ،می تواند
همان ابتدا بگوید من ۱۰درصد بودجه را به فرایند تحقیق و نگارش
سناریوی خوب اختصاص می دهم .با تخصیص این سه میلیارد تومان،
حتی اگر ۲میلیارد تومان هم دور ریخته شود ،با یک میلیارد تومان
می توان به یک فیلمنامه خوب رسید ،ایا نمی ارزد؟
وی ادامه داد :نمی دانم اینکه برخی مدیران می گویند سناریوی خوب
وجود ندارد ،چه معنایی دارد .مگر قرار است عده ای در منزل شان برای
شما سناریو بنویسند؟ باالخره یک جایی باید سفارش سناریو را بدهد.
خوشبختدربارهابراز تمایلشبرای تکراراین تجربهبهرغم مشکالت
به وجود امده هم تاکید کرد :واقعیت این است که فیلمسازی سخت
شده است و این الزاماً به این معنا نیست که عده ای نشسته اند تا ما را
اذیت کنند .مگر شرایط زندگی برای مردم سخت تر نشده است؟ طبیعتاً
فیلمسازی هم در این شرایط به لحاظ مالی و فکری سخت تر از قبل شده
ما اما همچنان پوست مان کلفت است و در میدان ایستاده ایم ،وقتی هم
تصمیم گرفتیم بایستیم و ادامه دهیم ،دیگر نباید غر بزنیم ،فقط باید
ادامه دهیم و حق خود را بگیریم /.خبرگزاری مهر
ضبط«خندوانه»تمامشدهاست
اسعدیان«:کوزوو»و«دوزیست»متقاضیاناکران
حسینی« :هِ ناس» مظلومیت شهدای هسته ای است
چندی پیش در پخش «قاتی بازی» برنامه «خندوانه» کامران تفتی
نام وریا را در بازی اسم فامیل به عنوان اسم پسر می نویسد اما نام وحید در
ن اتفاق حواشی زیادی را در شبکه های
تلویزیون نشان داده می شــود .ای
اجتماعی به همراه داشت تا جایی که عوامل برنامه و شبکه نسیم ناگزیر به
توضیح در این باره شدند .در این راستا محمد بحرانی صداپیشه عروسک
جناب خان در صفحه مجازی خود با ارائه توضیحاتی درباره اشــنایی و
همکاریبارامبدجواناعالمکردکهضبطبرنامه«خندوانه»بهاتمامرسیده
است و احتمال دارد این برنامه دیگر تولید نشود .بخشی از متن پیام او بدین
شرحاست:ضبط«خندوانه»تمومشدومعلومنیستکهدیگهاصالساخته
بشه یا نه و معلوم نیست که اگه ساخته بشه من در «خندوانه» باشم یا نه .
فکر می کنم کال ۱۰برنامه از «خندوانه» مونده باشه که همه شون هم ضبط
شده اندوشایدبعدازاینقسمت ها«خندوانه»برایهمیشهبهتاریخبپیونده.
ن چند قسمت هم تحملش کنید! به امید اینکه برنامه های خیلی بهتری
ای
در اینده جایگزینش بشن که بیشتر موردپسند شما باشند/ .خبرگزاری صبا
همایون اسعدیان ،سخنگوی شورای صنفی اکران درباره مصوبات
جلسه این شورا توضیح داد :بنابر تصمیم شورا از چهارشنبه این هفته
فیلم ســینمایی «کوزوو» به کارگردانی میثم هاشمی طبا روی پرده
سینماها می رود .این فیلم با سرگروهی پردیس مگامال اکران خود
را اغاز خواهد کرد .وی ادامه داد :از روز ۱۹مرداد هم فیلم ســینمایی
«دوزیست» به کارگردانی برزو نیک نژاد با سرگروهی پردیس سینمایی
ازادی اکران خواهد شد.اسعدیان در پاسخ به این پرسش که ایا شورای
صنفی نمایش برای اکران سینماها در ایام محرم امسال فیلم خاصی را
مدنظر قرار داده است هم گفت :خیر در این زمینه فیلم خاصی انتخاب
نشده است چرا که تجربه سال های قبل نتیجه چندان مثبتی در این
زمینه نداشته است .وی درباره همزمانی اکران فیلم ها با ایام محرم و
امکانافتمخاطبهمگفت:مانندسال هایقبلهمچناناینزمان ها،
جزو زمان اکران فیلم ها محسوب نمی شود اما در حال حاضر غیر از دو
فیلمی که اعالم شد ،درخواستی برای اکران نداشته ایم / .خبرگزاری مهر
سیدمحمد حسینی (معاون پارلمانی رییس دولت سیزدهم) پس
از تماشای فیلم سینمایی «هِناس» که به زندگی داریوش رضایی نژاد
می پردازد ،اظهار داشت :عوامل سازنده این اثر تالش کردند زندگی این
شهید هسته ای و خانواده اش را به تصویر بکشند .وی گفت :الزم است
درباره موضوع انرژی هسته ای فیلم هایی ساخته تا معلوم شود بدخواهان
نظام اسالمی ،صهیونیست ها و دنبال کننده ان ها در داخل تا چه اندازه
انسان های خبیثی هستند که حاضر می شوند چنین شخصیت هایی را
بی رحمانه به شهادت برسانند و ترور کنند .معاون پارلمانی رییس دولت
سیزدهم ادامه داد :در حقیقت رفتار ان هایی که خود را ضدتروریست
و مدافع حقوق بشر می دانند ،مشخص است .حسینی در پایان با بیان
اینکه «هِناس» اثری ارزنده است ،خاطرنشان کرد :از نظر من این فیلم
سینمایی تا حدود زیادی می تواند واقعیت صحنه و مظلومیت و حقانیت
شهدای افتخارافرین ما را نشان بدهد و می تواند برای نسل جوان ما بسیار
مفید و موثر باشد /.خبرگزاری ایلنا صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
سه شنبه 28تیر 1401شماره 1242
3
محمد خزاعی:
سینمابایدبهسمتهویتملیبرودنههویتمیلی
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی اعالم کرد :ما در این مدت
سفرهای مختلف استانی رفتیم .شاید چنین حرکتی از طرف سازمان
سینمایی بی سابقه بوده است .البته خود مدیران سینمایی شهرستانی
می گویند که بی سابقه بوده است که در این چهل سال مدیران بیایند
و مشکالت را بشنوند .برای من جالب بود که در یکی از سفرها ،مدیران
استانی می گفتند چرا تصویرسازی از شهر ما در اثار باعث شده است شهر
ما بزهکار دیده شود و ما باید با این پدیده شوم در معرفی غلط با شهر خود
چه کنیم؟ یا دیگری می گفت به نحوی شهر ما را در اثار نشان داده اند
که انگار همه قاچاقی ها اینجا هستند .در پاسخ گفتم تجسس کنید در
تصویری که از شهر شما ارائه و خبرهایی که از شهر شما مخابره شده
است،وقتیتصورغلطیدربارهشهرشماوجودوچنینتصویریبهتهران
می رود این باعث می شود گردشگران برای ورود به شهر شما نگران شوند.
پس سعی کنید تصویرسازی خوبی از شهر شما ارائه شود و هنرمندان
همه فضاهای شهری شما را ببینند .خیلی وقت ها شما در خارج از کشور
درباره دستاوردهای جمهوری اسالمی ،شهر تهران و اداب و رسوم سخن
می گوئید و این موضوعات برای خارجی ها جالب است چون سینمای
ما در معرفی دستاوردها و ائین و رسوم ما کمکاری کرده و تصویری که
از ما در ان سوی مرزها مخابره شده غلط بوده این حاصل تصور ذهنی
یک کارگردان یا نویسنده بوده است .وی خطاب به حضار افزود :عزیزان
در تبیین واقعیت کشــور و جایگاه این مردم باید تالش کنیم ،به فکر
تاثیرگذاری باشیم .خیلی وقت ها اهالی شهرستان ها می گویند چرا فقط
فیلم های تهرانی دیده می شود؟ که حرفشان درست است .هشتاد درصد
فیلم ها درباره تهران و به ویژه اسیب های اجتماعی ان است به نحوی که
وقتیکسیازشهرستانبهتهرانمی اید،باتصویردیگریمواجهمی شود.
سوال این است که ایا شهر و مملکت ما زیبایی دیگری ندارد تا به تصویر
بکشیم؟ ایا نگاه اسیب های اجتماعی با رویکرد سیاه نمایی و الینحل
بودن مسائل می تواند جایگاهی برای سینمای ما در تصویرسازی دیگر
ایجاد کند؟ پس دست به دست هم بدهیم تصویری دیگر از دستاوردها
و ائین و رسوم ارائه بدهیم تا این تصاویر ثبت و ضبط شود .سینما باید
به سمت هویت ملی برود نه هویت میلی! برخی سینماگران میل خود را
ارائه می دهند .اینها با هم تفاوت دارند .خزاعی در پایان مطرح کرد :متوجه
شده ام بودجه خوبی را برای سینمای شهری در موسسه تصویرشهر کنار
گذاشته اند ،امیدوارم هنرمندان برای خلق اثار خوب در حوزه شهری
برنامه ریزی کنند .برای روح نادر طالب زاده و یداهلل صمدی که فیلم های
خوب شهری تولید می کردند ،صلوات بفرستید /.خبرگزاری مهر
عبدلی« :زنگ اخر» سخت و شیرین بود
واکنش فیلیمو به مصاحبه اخیر رییس ساترا؛
شهرام عبدلی بازیگر سینما و تلویزیون که به تازگی فیلمبرداری اولین فیلم
خود به نام «زنگ اخر» با فیلمنامه ای از محمد شریفی را به پایان رسانده و فیلمش
درمرحلهتدویناستازتجرب هساختوروندتولیداولیناثرسینماییخودتوضیح
داد :ساخت فیلم «زنگ اخر» اولین تجرب ه من در کارگردانی و ساخت فیلم به
صورت رسمی است ولی قبل از ان به همکاران و دوستان عزیزم در روند فیلمسازی
کمک کرده بودم و همچنین مسئولیت کارگردانی پروژه های مختلف در زمینه
تئاتر را برعهده داشته ام ،پس به نوعی می توان گفت فیلم «زنگ اخر» اولین تجربه
من در کارگردانی نیست .وی درباره فرایند تولید فیلم «زنگ اخر» افزود :ساخت
و تولید فیلم با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت حال حاضر سینما و همچنین
انجام کارهای اداری ازجمله دریافت پروان ه ســاخت و دیگر مراحل ،کار راحتی
نیست ،به عنوان مثال بخش قابل توجهی از سرمای ه ما برای خرید و تهی ه دوربین
فیلمبرداری در نظر گرفته شد ،بنابراین تجرب ه ساخت فیلم «زنگ اخر» تجربه ای
سخت و در عین حال شیرین و دلچسب بود.
بازیگریبرایمنبهمثابهیک عشقواالوتمامنشدنی است
عبدلی علت ورود خود به حرف ه کارگردانــی را اینگونه توصیف کرد :حرفه
کارگردانی در تمامی سال های فعالیتم در عرصه هنر ،همیشه به صورت یک هدف
بلندمدت در ذهن من حضور داشته است و من در تمامی این دوران مدام به ساخت
فیلم و فعالیت به عنوان یک کارگردان فکر می کردم .با این حال این حقیقت وجود
دارد که من همیشه یک بازیگر می مانم ،چراکه بازیگری برای من به مثابه یک
عشق واال و تمام نشدنی است .عبدلی در ادامه درباره وضعیت سینمای کودک
و نوجوان گفت :حال ســینمای کودک و نوجوان خراب است .شرایط به قدری
نامناسب و بد است که بسیاری از همکاران ما به ناچار از تولید فیلم در این زمینه
روی برگردانده اند .این در حالی است که سینمای کودک و نوجوان از اهمیت بسیار
باالیی برخوردار است زیرا کودکان ،ایند ه کشور هستند اما حتی دولت هم به این
مساله بی توجهی می کند به شکلی که حتی بودج ه مناسبی برای ساخت و تولید
فیلم در این بخش وجود ندارد .خبرگزاری صبا
فیلیمو به مصاحبه اخیر رییس
ساترادرخصوصشرایطپلتفرم های
سینمای خانگی و تایید نامه منتشر
شده در رسانه ها واکنش نشان داد.
در متن ارســالی از سوی روابط
عمومی فیلیمو امده است« :چند
سوال مهم را با ساترا ،کارشناسان و
مردم مطرح می کند:
-۱ایجاد هر ساختاری در سطح ملی و فرادستگاهی مانند ساترا،
نیازمند قانون تاسیس یا قانون تشــکیالت با وظایف و اختیارات
روشن است .لطفا در این خصوص شفاف سازی شود که کدام مرجع
قانون گذاری یا تدوین مقررات در کشور به این مهم اهتمام ورزیده و
سند مورد نظر برای اطالع عموم رونمایی شود.
-۲ایا از اصطالح فنی-فرهنگی «صــوت و تصویر فراگیر» در
مجلس شورای اسالمی ،شورای عالی انقالب فرهنگی یا شورای عالی
فضای مجازی تعریف دقیقی ارائه شده است یا خیر؟ ایا پلتفرم های
نمایش درخواستی ،شامل این تعریف می شوند یا خیر؟
-۳ایا منطقی است که ســاختاری منقبض ،کند و ایستا ،خود
قوانین و اقلیم حکمرانی اش را تعریف کنــد ،خود اجرا کند و خود
هنگام مناقشه و اختالف ،مرجع رسیدگی به تخلفات باشد؟ بخش
خصوصی چگونه می تواند با چنین تنظیم گر ذینفعی رابطه منطقی
و حرفه ای داشته باشد؟
ماازتنظیم گریمنصفانهونظارتدغدغه مندانهبرمبنایضوابطی
شفافوروشناستقبالمی کنیمولیکنانسدادایجادشدهرامحصول
عملکرد بی ضابطه ساترا و عدم تمایل این مجموعه به قانونمند شدن
توسط مراجع ذیصالح می دانیم /».خبرگزاری صبا
سند قانونی بودن تاسیس ساترا را ارایه کنید صفحه 3
4
سه شنبه 28تیر 1401شماره 1242
پرونده
بازگشـت بی صـدای مخاط
کیمیا صادقی «-برف بی صدا می بارد» سریالی عاشقانه و اجتماعی است که بعد از سریال
«کیمیا» مخاطب را برای بار دوم با فیلمی به نویســندگی مرحوم مســعود بهبهانی نیا پای
تلویزیون نشانده است .پوریا اذربایجانی که در سال ۹۶تجربه کارگردانی سریال «نوار زرد»
را در کارنامه کاری خود داشــت این بار با کارگردانی «برف بی صدا می بارد» اثر موفقی دیگر
در کارنامه خود برجای گذاشت« .برف بی صدا می بارد» روایت گر ماجراهای پر تنش و جذاب
خانواده ای است که در دهه شصت و هفتاد می گذرد .محمد رضا شفیعی تهیه کنندگی این کار
را بر عهده دارد که هرشب از شبکه سه سیما پخش می شود« .برف بی صدا می بارد» بعد از توقف
پخش در ایام نوروز ،مجدد پخش می شود .به بهانه پخش این سریال پوریا اذربایجانی و پوریا
شکیبایی از چالش های تولید و بازی در سریالی با مضمون خانواده در دهه شصت با روزنامه
صبا گفت و کردند.
پوریا اذربایجانی:
«برف بی صدا می بارد» مخاطب را پای تلویزیون نشاند
پوریا اذربایجانی حاال بعد از گذشــت سال ها تجربه در حوزه
ســینما و تلویزیون و فیلم های موفقی همچون اروند ،نوار زرد،
جشن دلتنگی و تجریش ناتمام ،این بار سراغ سوژه ای خانوادگی
رفته اســت که در دوران دهه شــصت اتفاق می افتد ،فیلمی که
مخاطب را با تلویزیون اشتی داد.
با توجه به اینکه داستان ســریال تلویزیونی «برف
بی صدا می بارد» در دهه شصت و هفتاد می گذرد ،چه
چالش های را در پیش تولید و تولید سریال داشتید؟
چون فیلم در دهه شصت می گذشــت ،پروسه پیش تولید
بیش از شش ماه طول کشید و کمی زمان بر شد ،اما این موضوع
فرصتی را پیش اورد که پیش از اینکه وارد تولید شویم قصه را با
نویسنده بررسی کنیم و براساس معیارهایی که مورد نظر ایشان
و تهیه کننده بود به انتخاب بازیگران و عوامل برسیم .وقتی پروژه
درگیر پروسه تولید می شود قطعا چالش های زیادی را به همراه
خواهد داشت و در قدم اول باید یک گروه نسبتا شلوغ را مدیریت
کنید .از لحاظ مالی نیز چالش هایی را داشــتیم و مسئله دوم
کرونا بود که سه بار تعطیلی بلند مدت به خاطر کرونا داشتیم.
چه شد در انتخاب بازیگران به این گروه از بازیگران
رسیدید؟
معیارهایی مورد نظر هر سه نفر ما بود که باید بازیگرانی را
انتخاب می کردیم که توانایی ایفای نقش شخصیت های مورد
نظر ما را داشته باشند و چون قرار بود از دهه شصت و هفتاد به
دهه نود برسیم ،باید می توانســتیم با گریم سن و سال انها را
تغییر دهیم .پس دنبال چهره هایی بودیم که گریم های مختلف
بر چهره ان ها بنشیند و بعدها با واکنش مخاطب مواجه نشویم
که با یک عینک ،سن بازیگر را باال بردند.
«حبیب» کاراکتری که خیلی در فیلم دیده شد و نقش
منفی داشت ،برای ایفای نقش «حبیب» چه شد که به
پوریا شکیبایی رسیدید؟
«حبیب »کارکتر ویژه ای بود و باید کاراکتر منفی قصه را رو به
جلو می برد و بازیگری را نیاز داشت که پستی و بلندی های نقش
«حبیب» را متوجه می شد که کجا باید تلخ بازی کند و کجا تلخ
نباشد .من پوریا شکیبایی را قبل از این پروژه نمی شناختم ،اما
در پروسه انتخاب بازیگر که بودیم ناخوداگاه ذهنم به سمت وی
رفت و در اولین دیدار متوجه شدم همان فردی که می تواند نقش
«حبیب» را بازی کند بعد که پوریا مقابل دوربین رفت ،گویا این
نقش برای پوریا نوشته شده بود.
به نظر شما با توجه به شــرایطی که االن صدا و سیما
دارد و مخاطبان کمتر به سراغ تلویزیون می ایند ،سریال
تلویزیونی «برف بی صدا می بارد» توانست مخاطب را پای
تلویزیون بنشاند؟
به نظرم ســریال خیلی توانســت مخاطب را با خود همراه
کند و تا جایی که من دیــدم ادم های مختلفی از قشــرهای
مختلف جامعه سریال را دیدند و ارتباط برقرار کردند .فیلمنامه
جذابیت های خود را داشت و یکی از ان جذابیت ها این بود که
داستان راجع به خانواده بود و من سعی کردم که کمک کنم این
اتفاق محقق شود و یکی دیگر از جذابیت های داستان این بود
که قصه در دهه شصت می گذشــت،در زمانی که این ارزش ها
پررنگ تر و برای من جذاب تر بود.
ســریال بعد از ایام نوروز دچار وقفه ای شد و دوباره
به پخش بازگشــت ،ایا این وقفه باعث شد که با ریزش
مخاطب همراه باشید؟
من نظری در مورد ان وقفه ندارم .تصمیم گیرنده من نبودم
و تصمیم این پخش با مدیران بود که بهتر است خودشان به این
سوال پاسخ دهند.
قصد دارید که فصل جدید سریال را بسازید؟
68قسمت از فصل بعدی نوشته شده است اما اینکه چقدر
به پروژه ساخت نزدیک شود را تهیه کننده باید تصمیم بگیرد.
پوریا شکیبایی:
از حبیب ترسیدم
پوریا شکیبایی که بعد از چندســال حضور در عرصه سینما و
تلویزیون با بازی در نقش منفی سریال تلویزیونی « برف بی صدا
می بارد» دیده شد از چالش های بازی در نقشی که از شخصیت او
بسیار فاصله دارد با خبرنگار صبا گفت.
اقای شــکیبایی! شما بعد از چند ســال فعالیت و
حضور در سینما و تلویزیون با نقش «حبیب» در سریال
تلویزیونی «برف بی صدا میبارد» ،در دل مخاطب جا پیدا
کردید .با وجود اینکه «حبیب» یک شخصیت منفی را
در سریال دارد ،چه شد که ایفای این نقش را پذیرفتید؟
به نظر من نقش ادمها را پیدا میکنــد و ما عمال کارهای در
انتخاب نقش نیســتیم .وقتی که حس و حال درســتی با ادم
هماهنگ و همسو میشــود ادم میداند که ان کاراکتر در دل
مینشیند .البته که کاراکتر «حبیب» به خاطر شیطنتهایی که
در شخصیتش وجود داشت داستانهایی را همراه خود دارد .بعد
دیگری هم به عنوان چالــش در بازیگری وجود دارد که وقتی
یک بازیگر میخواهد نقش خود را انتخاب کند ،نگاه میکند ببیند
چقدر چالش برانگیز اســت .کاراکتر «حبیب» برای من خیلی
چالشــبرانگیز بود وبه نظرم این معیار یکی از مسائل مهم در
انتخاب نقش است .در نهایت به لطف عوامل فیلم «برف بیصدا
میبارد» من برای نقش «حبیب» انتخاب شدم.
«حبیب» امده است تا با نقشه هایی که در سر دارد،
یک خانواده را به هم بریزد .شــما به عنوان فردی که از
کاراکتر «حبیب» فاصله زیادی دارد ،چه چالشهایی را
برای رسیدن به این نقش داشتید؟ صفحه 4
پرونده
طـب
وقتی بخواهید کاراکتری را خلق کنید و تبدیل به ان انسان
شوید ،نسبت به نیتها و شیطنتهایی که ان کاراکتر دارد ،بسیار
کار سختی است .چراکه شــاید من دلم نمیخواهد در مقطعی
از زندگیام ان کارهایی که از نیت شــوم انجام میشود را بازی و
زندگی کنم اما مجبورم به ان اغنا برسم که در لحظه «حبیب»
کاری که انجام میدهد کار درستی است و اگر من هم به جای او
بودم همین کار را میکردم .اگر چنین فکری پشت کاراکتر نباشد
«حبیب» درست در نمیامد .از انجایی که کارهایی که حبیب
انجام میداد ،کاری است که در اجتماع منفی است و جامعه ان را
نمیپسندد ،رسیدن به نقش «حبیب» خیلی سخت بود.
چقدر شخصیت «حبیب» را سیاه میبینید و چقدر
سعی کردید ان سیاهی را در کاراکتر حفظ کنید؟
بستگی دارد که ما بخواهیم «حبیب» را از بیرون ببینیم یا
پای خود را در کفش حبیــب بگذاریم .وقتی که ما می خواهیم
پا در کفش «حبیب »بگذاریم شاید بتوانیم به او حق دهیم اما
وقتی از بیرون نگاه می کنیم« ،حبیب» انسانی است که امده تا
بستر خانواده ای را از هم بپاشد .شاید از بیرون «حبیب» منفی
و بدمن باشد اما هیچ کدام از ما خوب مطلق یا بد مطلق نیسیتم
بلکه در موقعیت اســت که کنش هایی را ایجــاد می کنیم و با
ادم هایی رو به رو می شویم که می توانند به تاریکی یا روشنایی
نزدیک شوند.
وقتی برای اولین بار فیلمنامــه را خواندید ،چقدر
توانستید با قصه ارتباط برقرار کنید و داستان برای شما
چقدر جذاب بود؟
فیلمنامه برای من جذابیت خیلی زیادی داشت ،مخصوصا
از این نظر که یک بی رحمی در روایت داستان دارد که مرحوم
بهبهانی نیا در این فیلمنامه رعایت کرده اســت .ما در داستان
«برف بی صدا می بارد» هیچ رحمی را نمی بینیم و نویسنده سعی
نکرده است جایی از داستان یک رحمی را اضافه کند که مخاطب
دلخوش شود .تمام داســتان بی رحمی است همین بی رحمی
باعث جذابیت فیلم شده اســت .وقتی که در روایت بی رحمی
دارید جذاب است که اگر اقای بهبهانی نیا می خواستند مراقبتی
را در کار بیاورند شاید «حبیب» را نرم تر و رام تر نشان مخاطب
می دادند .بی رحمی ها در روایت باعث جذاب شدن داستان شده
است و شیطنت هایی که من و کارگردان در به کاراکتر «حبیب»
اضافه کردیم هم بی تاثیر نبوده است .هدف ما این بود که «حبیب
»را مقداری خاکستری کنیم .فیلنامه را که خواندم فکر کردم
که جا برای کار کردن دارد و نویسنده دست ما را برای یک سری
تغییرات باز گذاشته است.
کدام یک از سکانس هایی که بازی کردید ،برای شما
خیلی بی رحمانه و ازاردهنده بود؟
یک سکانســی از فیلم هســت که من خــودم هرگز انجام
نمی دادم .در ان ســکانس« ،حبیب» یک خانومی را استخدام
کرده است که برایشان کار کند و از بچه مراقبت کند ،اما بچه از
حوض می افتد و بچه را به بیمارســتان می برند و این خانم قرار
است که اخراج شود .در این سکانس ،دیالوگی هست که حبیب
رو به روی ان خانم مسن قرار می گیرد و می خواهد که کلید خانه
را از ایشــان بگیرد .فریادی در ان لحظه حبیب بر سر ان خانم
سه شنبه 28تیر 1401شماره 1242
5
میانسال می کشد بسیار برایم دردناک بود و من پوریا شکیبایی
هرگز این فریاد را نمی کشیدم اما از حبیب بر امد .یا در سکانس
دیگری ،رفتن ان ســرایدار که عمری در خانه ان ها کار کرده
اســت خیلی بی رحمانه بود که من هرگز نمی توانستم چنین
کاری را انجام دهم .می توانم بگویم که قبل از این چند سال که
حرفه بازیگری کار می کنم ،نمی توانستم درک کنم که کاراکتر
اینقدر از ادم دور باشد که کارهایی را که انجام می دهد ،خودت
انجام نمی دهی و این ترسناک است و خودم از حبیب ترسیدم.
چقدر ســریال تلویزیونی «بــرف بی صدا می بارد»
توانست مخاطب جذب کند و در مدتی که پخش سریال
بود چه واکنشی از سمت مخاطبان داشتید؟
من تصور می کنم که قبل از عید اتفاق خوبی افتاد .ارزیابی
من فحش هایی است که در فضای مجازی به خاطر ایفای نقش
حبیب می خورم و خداروشکر همچنان فحش می شنوم و این
یعنی «برف بی صدا می بارد» بیننده خود را دارد.مخاطب فیلم
را دنبال می کند تا سرانجام داستان حبیب و سیمین را ببینید.
خودم شخصا دوست ندارم که مردم از دست من یا کاراکتری که
بازی می کنم حرص بخورند اما هر بازیگر دیگری که قرار بود،
یک جریانی را شروع کند ،قطعا نقش «حبیب» را می پذیرفت و
دوست می داشت .من هم این ریسک را پذیرفتم .شما هرکاری
که انجام دهی یک سری ضرر و یک ســری منفعت دارد .من
نسبت به همه بازیگرانی که در این پروژه بودند ،تجربه کمتری
داشتم و از همه عزیزان یاد گرفتم.
خیلی از مردم همچنان بر این باور هستند که شما در
بسیاری از نقش ها سعی دارید ،شبیه پدر خود (خسرو
شکیبایی) باشید .اگر چه که صدا و چهره شما این تفکر
را ایجاد کرده است اما به نظر شــما ،نقش «حبیب» با
کارکتر منفی که داشــت ،توانست این قالب را در ذهن
مردم بشکند؟
مخاطب شــخصیت قبلی من را ندیده بود و فیلم بلندی که
پیش از این کار کرده بودم ،کمتر دیده شد .اما مخاطب با اینکه
«حبیب» جایگاه و شکل دیگری داشت ،هنوز بر این باور هستند
که بازی من شبیه به پدر است .به نظر من مخاطب ازاد است که
هر نوع برداشتی داشته باشد .پدر من معتقد بود که بازیگر بدون
تماشاگر یعنی هیچ و تماشاگر حق دارد ،هرگونه قضاوتی از کار
من داشته باشــد .هر قضاوتی برای من به عنوان بازیگر محترم
است .اما این که می گویند من می خواهم راهی را پیش بگیرم
که پدرم رفته است ،نه اصال اینجوری نیست و به جبر شباهت
این موضوع تداعی می شود .فکر می کنم خورده هوشی دارم که
کاری که پدرم کرده است را نکنم چرا که می دانم خلق ادم ها،
منحصری زیباست .هیچ کس شبیه به هیچک س نیست .اگر
بخواهم چنین کاری را انجام دهد به دل مخاطب نمی نشیند.
چقدر به ادامه فعالیت در حوزه سینما و تلویزیون فکر
می کنید؟
به شدت ادامه فعالیت در حوزه سینما برای من اولویت دارد
و عاشقانه و عاجزانه و مخلصانه این کار را دوست دارم .و درست
کردن و خلق یک اثر نمایشی در هر پلتفرمی رقص پروانه ها در
من را خواهد داشت.
فعال در پروژه ای مشغول به کار هستید؟
خیر در حال حاضر سرکاری نیستم.
بعد تجربه ایفای نقش «حبیب» بیشتر دوست دارید
چه نقش هایی را بازی کنید؟
هر ادمی دوســت دارد حرف هایی که از دهانش در می اید،
حرف حق باشــد .حرف حق چیزی اســت که به دل انسان ها
می نشــیند و این ارزوی من در کالبد بازیگری اســت .دوست
دارم حرف حق بزنم حرفی که از زندگی ،عشــق ومهر بگوید و
باعث ارامش انسان ها شود .این می تواند از هر کاراکتری اتفاق
بیفتد .دوست دارم که یک راهی باشم با یک کاراکتری که این
را به مردم انتقال دهم و این اینده ای اســت که دوست دارم در
بازیگری ببینم و دوست ندارم در نقشی مثل حبیب بمانم. صفحه 5
6
سه شنبه 28تیر 1401شماره 1242
خرب فرهنگ و هرن
«علیرضا قربانی» قطعه جدیدی را با نام «در ان چشم ها» منتشر کرد
قطعه «در ان چشم ها» با شعری از حسین منزوی و اهنگسازی سیاوش ولی پور منتشر شده است .دیگر
هنرمندانی که در ساخت این قطعه مشارکت داشته اند شامل؛ سنتور سیاوش ولی پور ،عود امیرفرهنگ
اسکندری ،سازهای کوبه ای زکریا یوسفی ،طراح کاور محمد یعقوب خانی می شوند .میکس و مسترینگ
این اثر برعهده ارش پاکزاد بوده و در استودیو نیما (حسام ناصری) ضبط شده است .علیرضا قربانی خواننده
موسیقی سنتی نخستین کنسرت خود در سال جدید را با عنوان «با من بخوان» با اهنگسازی حسام ناصری
از ۲۴فروردین در شهر کرمان اغاز کرد .همچنین کنسرت «با من بخوان» ،در تاریخ های ۳۰ ،۲۹و ۳۱تیر
در دو سانس ۱۸و ۲۱در سالن سیتی سنتر اصفهان برگزار می شود.
انتقاد رضا صادقی از بی توجهی برخی
خوانندگان به مخاطبان
رضا صادقی ،خواننده موسیقی
پاپ کشــورمان طی تازه ترین دور
اجراهای خود در تهران ،تعدادی از
اثار منتخب خود را به تهیه کنندگی
میالد ماهان را برای طرفدارانش در
سالن میالد نمایشگاه بین المللی
تهران اجرا کرد .این خواننده در نوبت
دوم کنسرتش که علیرضا منصوریان مهمان ویژه ان بود ،ضمن
قدردانی از حمایت طرفدارانش برای برگزاری کنســرت و انتشار
تولیدات موسیقایی اش گفت :لطفاً حواستان به خودتان باشد ما
روزهای بسیار تلخی را گذراندیم و عزیزانی را از دست دادیم .این
خواننده پس از خواســته یکی از طرفداران حاضر در سالن که با
صدای بلند از او اجرای یک اهنگ مورد عالقه اش را درخواســت
کرد ،انتقاد غیر مستقیمی هم به واکنش تند برخی از خوانندگان در
برخی کنسرت ها به حاضران دربرنامه هایشان کرد و به هوادارش
قول داد که بخشی از قطعه درخواستی او را در البه الی کنسرت اجرا
کند .فضایی که در بخش پایانی کنسرت بدون مشارکت نوازندگان
به دلیل نبودن قطعه در فهرست اثار انتخاب شده برای این کنسرت
به وقوع پیوست و شرایطی را ایجاد کرد که مخاطبان سالن به جهت
این حرکت شایسته رضا صادقی از او تشکر کنند / .خبرگزاری مهر
نمایش نقاشی های خالق کودکانه در «پیکاسوهای کوچک»
«پیکاسوهای کوچک» عنوان نمایشگاه نقاشی هنرجویان اکرم السادات شرق ازادی است که روز
۲۳تیر در نگارخانه و امفی تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری نور گشایش یافت و تا ۲۹تیر در این نگارخانه
برپا است .در استیتمنت نمایشگاه کودکان نقاش امده است :این مداد رنگی نیست که در دستان کودک
می بینید دارد با ان نقاشی می کشد! این احساسات رنگی اقیانوسی بالقوه است که چندسال بیشتر نیست
مسافر جهان شده است و ان را شفاف و شیشه ای می ریزد روی سپیدی دفتر.پس سوار بادبادک خیالش
شوید و بگذارید از دیدن دنیای درونش حیرت زده بمانید .او از این شگفتی کلید سوال می سازد و از سوالی
به سوال دیگر سفر می کند.
ب را به کاالی قاچاق تبدیل می کند
امرایی :سخت گیری کتا
اسداهلل امرایی نویسنده و مترجم عنوان کرد :رمان «اتش درخشان»
نوشته جان استاین بک را ترجمه کرده ام که قرار است در انتشارات افق
به چاپ برسد و مدت هاست منتظر مجوز ان هستیم.
این مترجم باسابقه درباره عرضه کتاب های تقلبی با ترجمه های
ضعیف و گاه رونویســی شده در بازار نشــر اظهار کرد :این پدیده در
ن می شود
صنعت نشر کشور تاثیر سو دارد و این تاثیر سو جایی نمایا
ن کتاب ها در مراجع رسمی و غیررسمی به فروش
که ای
می رســند و غالبا هم اثار بی کیفیتی هستند .گاهی
چندین کتاب پرفروش ناشران دیگر را برمی دارند و با نام
مترجمانی که بعضا وجود خارجی ندارند به بازار عرضه
می کنند و با تخفیف های تعجب برانگیز می فروشند .او
ادامه داد :یادم هست که در نمایشگاه سال ۹۸چنین
پدیده ای را خود شاهد بودم که ناشری همه عناوین را با
ترجمه پسر یازده ساله اش عرضه کرده بود .این ناشران
که غالبا پشت گرمی های پنهانی دارند در مقابل افشاگری ها به جای
عقب نشینی و کنار گذاشتن شیوه غلط خود به تهدید روزنامه نگاران
و خبرنگاران می پردازند .امرایی عنوان کرد :عالقه مندان کتاب گاهی
ممکن است با این تخفیف های عجیب مواجه شوند و با خودشان فکر
کنند که چرا ناشران بهتر و نام اشناتر چنین قیمت ها و تخفیف هایی
ندارند؟ البته این ناشــران متقلب برای انکه متضرر نشوند و در این
تخفیف ها مغبون نشوند قیمت پشت جلد کتاب را باال می برند.
ن کتاب های
این مترجم تصریح کرد :مخاطب جدی ادبیات فریب ای
ضعیف را نمی خورد اما به هرحال انتشار این نوع کتاب ها اسیب زننده
هســتند .گاهی مشــاهده می کنیم که یک اثر با تیراژ باال در تمام
ایستگاه های مترو ،پیاده رو و مراکز دولتی عرضه می شود .حال به این
شرایط کتاب هایی را که به صورت قاچاقی از روی پی دی اف کتاب ها با
کیفیت پایین چاپ می شوند ،اضافه کنید .نتیجه این اتفاقات قطعا به
ضرر صنعت نشر کشور و ناشران و پدیداورندگان اثار
است .مترجم «به افق پاریس» بیان کرد :گاهی مشاهده
می کنیم که ناشر برای چاپ یک اثر در هزارتایی معطل
ن ناشران متقلب کتاب ها را با
کاغذ است اما از طرفی ای
پ می کنند
ن ثبت شده دو سه هزار نسخه چا
شمارگا
و در جایی مانند دیجی کاال و ایستگاه های مترو و معابر
تو امد عرضه می کنند.
پررف
وقتی دستور توقف انتشار یک کتاب و جلوگیری
از تجدیدچاپ ان صادر می شــود ،همان کتاب به شبکه کتاب های
زیرزمینی و قاچاق تبدیل راه می یابد و ناشر و پدیداورنده اثر از حقوق
مادی شان محروم می شــوند .درواقع متولیان امر باید به نویسنده،
ناشر ،شاعر و مولف اعتماد کنند تا کتاب هایشــان را منتشر کنند .
کافی ست یک روز در خیابان قد م بزنید و از ممنوعه ترین کتاب ها را
در دستفروشی ها می بینید و این مساله نتیجه سختگیری در صدور
مجوزها و جلوگیری از تجدیدچاپ کتاب ها است /.خبرگزاری صبا
ژانماریالوالودرگذشت
اجرای دو نمایش در پردیس تئاتر تهران
برگزاری سلسله نشست های «زبان علمی فارسی»
ژان ماری الوالو یکی از مخترعان اولین سیستم دوربین کنترل از راه
دور جهان که نماهای جرثقیلی سیال را به دنیا اورد و جهان جدیدی از
امکانات خالقانه را برای ســینما ایجاد کرد ،روز ۱۵جوالی در پاریس
درگذشت .وی هنگام مرگ ۷۶ســاله بود .به گفته ادام ساموئلسون
شریک تجاری سابق الوالو ،علت مرگ وی ســکته مغزی بوده است.
ژان ماری الوالو در خانواده ای مشهور که سازندگان پنیر کاممبرت در
نرماندی بودند ،متولد شد .حرفه الوالو با دیدارش با الن ماسرون همکار
مخترعش اغاز شد .این دو در دهه ۷۰میالدی حین ساخت فیلمی در
یک زیر دریایی در دوران خدمت ملی در فرانسه ،حرکات دوربین منحصر
به فردی را ابداع کردند .این اتفاق منجر به اختراع جرثقیل (کرین) لوما
شد که به طور گسترده در تولید فیلم و تلویزیون در سراسر جهان مورد
استفاده قرار گرفت .یکی از اولین استفاده های این نوع تکنیک از سوی
اسون نیکوییست در فیلم «مستاجر» رومن پوالنسکی سال ۱۹۷۶جایی
در سکانس های ابتدایی و انتهایی فیلم دیده می شود /.خبرگزاری صبا
«اعترافاتی برای زنان» عنوان نمایشی است که در تیر و مرداد
ماه در پردیس تئاتر تهران اجرا می شود .این نمایش به نویسندگی
محمد امیریاراحمدی و کارگردانی بهناز متولی باشی نایینی در سالن
استادمحمد روی صحنه می رود .این نمایش به زندگی روزنامه نگاری
می پردازد که به طور ناگهانی فرصت درج یک مقاله در ستون روزنامه
را به دســت میاورد که برای وی یک فرصت طالیی است اما درگیر
درخواست های مادرش می شود.
همچنین نمایش «سیبی که نصف نشد» نیز در پردیس تئاتر
تهران اجرا می شود« .سیبی که نصف نشد» عنوان نمایشی است که
از روز عید غدیر به مدت ١٢شب در پردیس تئاتر تهران اجرا می شود.
این نمایش کاری از کانون لحظه های ماندگار به کارگردانی مرضیه
اقاسی ونویسندگی مجتبی مهدی استکه اجرا می شود.داستان این
نمایش به روایت زندگی ۲همسایه و روابط نزدیک انها می پردازد که
بر سر یک درخت سیب دچار مشکالتی می شوند.
از زمان تاســیس دارالفنون تا امروز ،نزدیک به دو قرن اســت که
اندیشــمندان ایرانی تالش می کنند زبان علمی فارســی را همگام
با پیشــرفت های دانش و فناوری در علوم گوناگــون ،روزامد کنند؛
تالش هایی که گاه شخصی و از ســر عالقه فردی بوده و گاه از طریق
نهادهای رسمی .به هر روی ،اکنون زبان فارسی هزاران اصطالح و واژه
علمی دارد که درک مفاهیم علمی را برای دانش پژوهان ایرانی اسان تر
و دقیق تر می کنند .پس از انقالب ،دو نهاد فرهنگی خدمات ارزشمندی
در جهت تقویت زبان علمی به جامعه دانشگاهی ارائه کرده اند؛ نخست
مرکز نشر دانشگاهی که با تاسیس گروه های تخصصی پیشگام عرصه
واژه گزینی شد و سپس فرهنگستان زبان و ادب فارسی که این مسیر
را ادامه و توســعه داد .افتتاحیه سلسله «نشســت های زبان علمی
فارسی» به همین منظور (انالین) در ساعت ۱۹سه شنبه ۲۸تیر با
سخنرانی غالمعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی
و ابراهیم ابادی ،رئیس مرکز نشر دانشگاهی برگزار می شود. صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
سیاوش نورپور را در باغ فردوس به خاک سپردند
پیکر سیاوش نورپور ـ نوازنده پیشکسوت تار و سه تار ـ که بعد از یک دوره بیماری جان خود را از دست
داد به خاک سپرده شد.
سیاوش نورپور ،هنرمند پیشکسوت کرمانشاهی پس از یک دوره بیماری سحرگاه یکشنبه ۲۶ ،تیر ماه
جان به جان افرین تسلیم کرد.
این هنرمند ۷۳ســاله ،در رشته نوازندگی تار و ســه تار متبحر بود و در طول فعالیت هنری خود ،اثار
ماندگاری با همکاری خوانندگانی چون طاهرزاده ،جالل محمدیان و ...بر جای گذاشــته است .پیکر این
هنرمند فقید دوشنبه ساعت ۹صبح در باغ فردوس کرمانشاه تشییع و به خاک سپرده شد.
سه شنبه 28تیر 1401شماره 1242
7
ارکستر ملی گیالن در رشت کنسرت می دهد
جدیدترین کنسرت ارکستر ملی ایران روزهای سی ام و سی و یکم تیرماه سال جاری در تاالر مرکزی شهر
رشت پیش روی مخاطبان قرار داده می شود .در این کنسرت که به رهبری مرتضی سعیدی راد و خوانندگی
حسین علیشاپور و شهاب الدین روحانی و همراهی گروه ُکر شهر باران اجرای می شود ،اثاری از موسیقی
ملی ایران و گیالن برای ارائه اماده شده است .حسین علیشاپور از جمله خوانندگان مطرح موسیقی ایرانی
است که طی سال های گذشته عالوه بر حضور در چندین پروژه موسیقایی و کنسرت از محضر استادانی چون
صدیق تعریف ،محسن کرامتی ،رضوی سروستانی ،منوچهر همایون پور و دکتر حسین عمومی بهره مند
شده است /.خبرگزاری مهر
محمدمهدی اسماعیلی:
ن و ژاپن شود
امیدواریم فرهنگ باعث توسعه روابط سیاسی ایرا
محمدمهدی اسماعیلی ،وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در دیدار
با سفیر کشور ژاپن در ایران به استقبال از پویش کتابخوانی «مهاجر
سرزمین افتاب» اشاره کرد و گفت :اخیرا ً کتابی را در ایران به پویش
همگانی مطالعه عمومی گذاشتیم که روایتگر خاطرات بانوی ژاپنی
کونیکو یامامورا (سبا بابایی) است ،این بانو ضمن اینکه مادر شهید
بابایی از شهدای دوران دفاع مقدس است از همکاران ما در معاونت
مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی بوده است و درگذشت این
مادر شهید ،فقدان بزرگی به شمار می رود.
وی در بخش دیگری از ســخنان خود با اظهار تاسف نسبت به
ترور نخست وزیر ســابق ژاپن ،مراتب همدردی دولت و ملت ایران
را به وی ابالغ کرد.
در ادامه ،وزیر فرهنگ کشورمان به ارتباطات عمیق دو ملت ایران
و ژاپن اشاره کرد و افزود :مردم کشورمان همواره نسبت به مردم ژاپن
حس محبت امیزی دارند و ملت ژاپن را به عنوان مردمانی سخت
کوش ،بااراده و موفق می شناسند ،همچنین در توسعه روابط سیاسی
و همکاری های چند جانبه کشــورها ،شرط نخست برقراری حس
محبت امیز مشترک میان ملت ها است که خوشبختانه این موضوع
به خوبی میان دو ملت ایران و ژاپن به چشم می خورد.
اسماعیلی به برپایی مراسم بزرگداشت نودمین سال برقراری ارتباط
سیاسی میان دو کشور ایران و ژاپن اشاره کرد و افزود :چندی پیش این
مراسم با برنامه های متنوع در تهران و توکیو برگزار شد که خوشبختانه
این روابط عمیق به «یک قرن» رابطه سازنده نزدیک می شود.
وی حوزه فرهنگ و هنر را بهانه و موضوع مناسبی برای تعمیق و
گسترش روابط میان دو کشور دانست و گفت :تقریباً بیش از سه دهه
قبل سریالی ژاپنی از تلویزیون ایران پخش می شد که موجب اشنایی
مناسب مردم ایران با اتفاقات و رویدادهای تاریخی ژاپن شد که از
این میان می توان به رویدادهایی چون «زلزله ۱۹۲۳توکیو»« ،وقایع
جنگ جهانی دوم» و «بمباران اتمی هیروشــیما» و «ناکازاکی»
اشاره کرد .خوشبختانه بر همین اســاس مردم ایران از یک حافظه
تاریخی خوبی در خصوص کشــور و ملت ژاپن برخوردار هستند،
جمهوری اسالمی ایران نیز امادگی کامل برای انجام اقدامات الزم
برای تقویت حافظه تاریخی دو ملت دارد و در همین راستا می توان
هفته های فرهنگی و هنری مختلفی را در شهرهای مختلف ایران و
ژاپن برگزار کرد.
وزیر فرهنگ با اشاره به اهتمام دو کشور بر توسعه روابط فرهنگی
و هنری گفت :خوشبختانه برای توسعه و گسترش روابط دو کشور
ایران و ژاپن اقدامات خوبی از سوی ســازمان فرهنگ و ارتباطات
ی مان در ژاپن صورت گرفته است و امیدواریم
اسالمی و رایزن فرهنگ
رابطه عمیق فرهنگی دو کشور به توسعه روابط سیاسی و اجتماعی
منجر شود.
در ادامه این دیدار «کازو توشی ایکاوا» سفیر کشور ژاپن در ایران
ضمن قدردانی از وزیر فرهنگ و دولت جمهوری اسالمی بابت تسلیت
درگذشت «ابه» ،نخست وزیر فقید ژاپن گفت :وی نقش مهمی در
زمینه توسعه روابط دو کشــور ایران و ژاپن ایفا کرد و خوشبختانه
امروزه هم روابط عمیقی میان دو کشور برقرار است.
وی در خصوص مادر ژاپنی شــهید بابایی گفــت :خانم بابایی
شخصیت بسیار مهمی به شمار می رود که متاسفانه ایشان را از دست
دادیم ،این بانو نه تنها خدمات ارزشمندی در حوزه ترجمه زبان های
فارســی و ژاپنی ارائه کرد بلکه محبوبیتش نزد مردم ایران شگفت
انگیز و مثال زدنی بود.
ایکاوا افزود :ســفارت ژاپن در نظر دارد بزودی ویژه برنامه های
فرهنگی هنری «ماه فرهنگی ژاپن» را در شهرهای تهران ،تبریز و
کیش برگزار کند و از شخص وزیر فرهنگ ایران برای حضور در این
مراسم دعوت می کنیم.
وی در خاتمه گفت :خوشبختانه نقاط مشترک فرهنگی و هنری
بسیاری میان دو کشور ایران و ژاپن وجود دارد همچنین فیلم های
سینمایی ایران معموالً مورد توجه مخاطبان ژاپنی قرار می گیرد.
دیدارهای وزیر فرهنگ و ارشاد اســامی و معاونانش با سفرای
کشــورهای مختلف در راستای اهداف دیپلماســی فرهنگی این
وزارتخانه برگزار می شود که پیش از این سفرای کشورهای برزیل،
تونس ،اذربایجان ،رومانی ،اتریش ،ایتالیــا و ...در مجموعه وزارت
فرهنگ و ارشاد اسالمی حضور یافته اند /.خبرگزاری مهر صفحه 7
نگاهی به اخرین جوکر
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
معاون سردبیر :نغمه دانش اشتیانی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
همین که مشــخص شــد حامد اهنگــی جوکر
برنامه احســان علیخانی اســت رنگ از روی ســایر
شرکت کننده ها پرید .اهنگی در نقش جوکر یک مرتبه
شــروع کرد به قهقهه زدن و بعد از ان خیلی ســخت
خنده اش را می توانست جمع کند .جوکربه روی سن
رفت و همه را به صف کرد تا ورزش کنند و با توجه به
حضور غالمرضا نیکخواه و سیروس میمنت در مسابقه
وضعیت عجیبی را ایجاد کرد .نکته قابل توجه اینجاست
که در قسمت اول انرژی همه انقدر باال بود که زیاد نوبت
به جوکر و طنازی اهنگی نرسید.
در قســمت دوم اهنگی برای اینکه به همه نشــان دهد چطور باید
حرکت دست به گوش و بینی را اجرا کرد رفت سراغ حرکات اهسته و
یک مرتبه ان را تند کرد و دستش را کوبید به چشم خود و شوک عجیبی
را به همه وارد کرد وباعث شد سام درخشانی هم دیگر نتواند تحمل کند
.اهنگی در جوکرتایم امیرمهدی ژوله هم نقش مهمی داشت و خیلی
جدی با خوراکی ها وارد تعامل شد.
در قسمت سوم همه بازیگران برای خودشــان یک پا جوکر بودند و
اهنگی مجال چندانی برای خنداندن نداشت.
در قسمت چهارم چند خاطره بامزه از پدربزرگش
و برق کار تعریف کرد که در عین بامزه گی کســی را
به خنــده نینداخت .یکی از مهمتریــن ویژگی های
اهنگی به این اســت که خیلی زود خودش را با بقیه
هماهنگ می کند و همین که کســی یک شوخی را
شــروع می کند همراهی اش می کند مانند ماجرای
موقعیت اسانسور با امین حیایی و اوج کارش وقتی بود
که نیکخواه حذف شد .او بی شک ستاره قسمت اخر
جوکر بود .هرچه در توان داشت به کار گرفت تا سه نفر
باقی مانده را بخنداندو مسئولیت جوکر بودن را به طور کامل انجام داد.
اول اینکه زمان جوکرتایم حیایی رفت و در خواندن به انها کمک کرد
و بعد هم جوکرتایمی طوالنی و پر از موقعیت های خنده دار اجرا کرد.
اهنگی جوکرتایمش در ادامه همان شیو ه معلم و شاگردی بود که پیشتر
از او دیده بودیم اما موقعیت های جدیدتری به ان اضافه کرده بود .بازی
با عینک و سبیل ،فال گرفتن از روی کره زمین ،تالشش برای همراهی
گرفتن از انها و وادار کردنشان به هوالهوپ بازی کردن و با شعر خواندن
وضعیت خنده داری ایجاد کرد .حامد اهنگی در پایان مقابل امین حیایی
نشست و موفق شد باالخره او را بخنداند و جایزه ویژه را دریافت کند.
ِ
محبوبیـت بـدون طمـع
اهنـگ
بدون شک همه انسان ها دوست دارند مورد عشق و عالقه دیگران واقع شوند و محبت
و احترام انان را نسبت به خود جلب نمایند و به اصطالح عزیز و محبوب باشند .این دوست
داشتن به گونه ای است که حتی برخی به کارهای غیرمعمول و گاه غیر معقول دست می
زنند تا از این راه کسب شهرت و محبوبیت کنند .ان ها گاه مجبور می شوند از خو ِد شخصی
بگذرند تا بتوانند ان چنان باشند که دیگران دوست دارند.
برخی دیگر نیز برای پاسخ دادن به این تمایل فطری ،دست به دامن روش های نادرستی
می شوند که البته بدان دست نخواهند یافت و برخی نیز با اهرم ها و روش هایی همچون
ورزش،سیاستبازی،هنرورسانههایتصویریبهویژهسینماوتلویزیونو،...تالشمیکنند
تا به هر قیمت ممکن خود را محبوب و مشهور جلوه دهند و در دل ها نفوذ پیدا کنند ،غافل از
این که راهکارهای اساسی محبوبیت در جایی دیگر نهفته است .چنین افرادی اگرچه ممکن
است مدت کوتاهی مشهور باشند ،ولی هرگز به عزت واقعی که همراه با پایداری و دوام باشد
دست نخواهند یافت .چرا که بین شهرت و محبوبیت و عزت تفاوت های اساسی وجود دارد و
بسیارهستندکسانیکهممکناستمشهورباشندولیمحبوبنیستند.
اگر یک دهه پیش باید توانایی و استعداد و پپشتکار و بخت و اقبال بلند و روابط گسترده
کسی را جلو دوربین سینما و تلویزیون می کشاند و غیر از این دو راه ارتباطی ،راه و روش
دیگری برای دیده شدن وجود نداشت ،امروز کافی است فقط کمی عجیب تر و از دیگران در
فضای مجازی باشید تا مطرح شوید یا کافی است کمی در بازاریابی اینترنتی کاربلد باشید
و محتوای تولیدشده تان را به گوشی های بیشتری برسانید تا سر از برنامه های زنده و مرده
تلویزیوندرشبکه هایمختلفیاشبکهنمایشخانگیوبرنامه هایرنگارنگاندراورید.اگر
هم کمی بخت یارتان باشد ،می توانید تصویرتان را روی پرده سینما هم ببینید .در این میان
افرادی هستند که به واسطه هنرو استعدادشان راه درست محبوبیت را طی می کنند و در
ان خود که
واقع این همان هنر اصلی است و همان پیام اصلی هنر است که افراد با رسیدن به ٍ
البته راحت و اسان نسیت می توانند تاثیر گذار باشند،تاثیر گذار به واسطه اندیشه و هنرشان.
ان انسان ها نهفته است که در مسیر عمر بعضی ها با ممارست و
اندیشه و هنری که در همان ٍ
پشتکار به ان می رسند و وقتی صادقانه و با چاشنی هنر انتقال می دهند ان محبوبیت واقعی
و اصیل رخ می دهد.یکی از نشانه های محبوبیت واقعی و اصیل ان است که انسان ها با فرد
هنرمندومحبوبخودفاصلهودیوارینمیبینندوهرزمانکهاورادرهرمدیومینگاهکنند،
گویی خود و یا یکی از افراد نزدیک خانواده خود را می بینند و با او احساس امنیت می کنند و
همین ایجاد حس امنیت در انسان ها هنر ارزشمند است.
حامد اهنگی نامی است که تا همین یک دهه پیش روی بیلبورد های اتوبان ها
یا قسمت پایین سایت های بلیت فروشی کنسرت و تئاتر یا روی تبلیغ تفریحات
متنوع جزیره کیش می دیدیم کسی که اکبر اقبالی و حسن ریوندی از او نام
اشناتر و موفق تر و در حد و اندازه و متر و معیار همان صحنه ها شاید بانمک تر
بودند ،اما حاال این حامد اهنگی است که نامی سرشناس برای خیلی هاست
اما داستان موفقیت های شیرین جدید ممکن است شروع تراژدی حذف
ناگهانی و فراموشی دائمی باشد اگر ان که خود را به باال ها رسانده است ،رسم
باالنشینی بلد نباشد و خود را با اوضاع جدیدش سازگار نکند .امروزحامد اهنگی
رسم باالنشستن را یاد گرفته است هرچند برای باالامدن راه دشواری رفته است و
دست کم ماجرا این است که خاص پسند نیست اما مهم همین مخاطب
عام است که او اهســته اهنگ بودن خود را در گوششان
زمزمه کرده است.
او برای بــودن از هوش هیجانــی اش بهره گرفت
و توانســت با تبدیل کردن خنده هــای خاص و نوع
متفاوت بی مزه بازی عمدی ،استفاده از تقلید صدا و
البته توانایی شوخی سازی درلحظ ه از خود چهره ای
متفاوت تر از طنازان پرسابقه تلویزیون بسازد .مردم
کم کم با نام و عادت های خاص او در اجرا هایش اشنا
شدند و فیزیک و هوش لحظه ای او هم به کمکش
امد تا از «خندوانه» راهش را به دیگر برنامه های
تلویزیون باز کند واین تیزهوشی را داشت که به
ترکیب شخصیت محبوبش دست نزند و خودش
را به همه جا تحمیل نکند و با طمع در جایی که
بلد نیســت قرار نگیرد و در اینده قطعا نام او را در
مدیوم های مختلف نمایشی بیشتر خواهیم دید به
واسطه امنیتی ذهنی که در مخاطبان خود ایجاد
کرده است. صفحه 8