روزنامه صبا شماره 1244
روزنامه صبا شماره 1244
روزنامه صبا شماره 1244
شنبه| 1مرداد 23 |1401جوالی 23 |2022ذی الحجه |1443
سال دهم| شماره 8 |1244صفحه| 5000ناموت|
رسیال سـازی
هشـت «تـازه وارد »
گفت و گوهایی با
تهیه کننده و کارگردانان سریال «تازه وارد»
کارگردان «گاندو» پروانه ساخت گرفت
صفحه 2
عکس :سبحان بیرانوند
پرداخت ۹۵درصد تعهدات تئاتر کودک
صفحه 6 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
شنبه 1مرداد 1401شماره 1244
کارگردان «گاندو» پروانه ساخت گرفت
شورای صدور پروانه ساخت اثار سینمایی در جلســه اخیر با دو فیلم نامه موافقت کرد .براین اساس
خین» به تهیه کنندگی حسین (منصور) پارسایی و کارگردانی و نویسندگی جواد افشار پروانه
فیلم نام ه «نهر ّ
ساخت گرفته است .پارسایی که بیشتر برای کارگردانی و مدیریت در حوزه تئاتر شناخته می شود ،در چند
سال قبل مدیر بخش شبکه نمایش خانگی سازمان سینمایی بود .جواد افشار نیز سابقه ساخت سریال های
تلویزیونی زیادی دارد که اخرین ان ها «گاندو» بود .فیلمنامه دیگری که مجوز ساخت گرفته« ،سیروان»
به تهیه کنندگی ابوذر پورمحمدی و کارگردانی و نویسندگی مهدی صاحبی است که موافقت شورای پروانه
ساخت سازمان سینمایی را اخذ کرده است.
انتشار اولین تصویر رسمی از کیانو ریوز در «جان ویک »۴
اولین تصویر رسمی از «جان ویک بخش »۴با بازی کیانو ریوز منتشر شد .فرنشایز «جان ویک» به
ارام بودن مشهور نیست با این حال در روز ۲۱جوالی در اولین تصویر رسمی که از «جان ویک بخش »۴
منتشر شد کاراکتر قاتل محبوب سینما جان ویک به نظر می رسد در نور شمع های کلیسا احاطه شده
و در حال دعا کردن است با این حال شاید این ارامش را باید ارامش قبل از طوفان در نظر گرفت .در این
قسمت «جان ویک»،کیانو ریوز ،الرنس فیشبرن ،لنس ردیک ،دانی ین و رینا ساوایاما به کارگردانی چاد
استاهلسکی بازی می کنند.
«جان ویک بخش »۴قرار است ۲۳می ۲۰۲۳راهی سینماها شود /.خبرگزاری صبا
محمد حدادی:
حذف جوایز بخش فنی از «سینماحقیقت» موجب دلسردی است
طبق فراخوان شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی
فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» ،در جشنواره امسال
جایز ه بخش فیلمبرداری ،تدوین ،موسیقی ،صدابرداری و
صداگذاری حذف شده است و فقط در هر سه بخش بلند،
نیمه بلند و کوتاه یک جایزه دستاورد فنی و هنری به اثار
اهدا می شود.
او با اشــاره به تغییر جوایز این دوره از جشنواره گفت:
وقتی در یک جشــنواره تخصصی حوزه مســتند مانند
جشنواره «ســینماحقیقت» بخش جوایز فنی را حذف
می کنید ،این پیــام را منتقل می کند کــه این بخش ها
خیلی هم مهم نیستند ،در حالی که ما در ۸ -۷سال اخیر
در این حوزه به سطحی رســیده ایم که اثارمان در سطح
جشــنواره های بین المللی امکان رقابت دارند .گواه این
موضوع حضور چند فیلم ایرانی ازجمله فیلم خود من در
جشنواره کمرایمیج لهستان بود و همچنین مهدی ازادی
که با مستند «یک اسب خون بیشــتری از انسان دارد»
جایزه قورباغه طالیی این جشنواره را که رویداد تخصصی
فیلمبرداری در جهان است ،از ان خود کرد .این فیلمبردار
با اشاره به دلسردی عوامل فنی سینما تصریح کرد :ما در
حوزه هایی مانند اهنگســازی ،صداگذاری ،فیلمبرداری
و ...درحال پیشرفت بودیم اما من اکنون احساس می کنم
در همکاران ما نوعی بی انگیزگی ایجاد شــده است زیرا
با حذف جوایز هــر بخش بچه های فنــی نادیده گرفته
می شوند و رقابت بی معنایی بین بخش های مختلف فنی
و هنری مانند بخش موســیقی ،فیلمبرداری ،تدوین و...
اتفاق می افتد.
او درباره چالش داوری جایزه دســتاورد فنی و هنری
گفت :کاندید اعالم کــردن برای این بخــش خود اتفاق
عجیبی است ،البته ما این تجربه عجیب را در جشنواره فیلم
فجر سال های گذشته در حوزه مستند داشتیم که به لطف
دوستان اکنون سیمرغ دســتاورد فنی و هنری برای فیلم
مستند از جشنواره فیلم فجر حذف شده است .اگر جایزه
دستاورد فنی و هنری در جشنواره های جهانی داده می شود
ان ها کاندید اعالم نمی کنند بلکه ناگهان یک نکته ای از فیلم
به نظرشان برجسته می اید و به ان جایزه می دهند اما اینکه
شما تدوین و صداگذاری و فیلمبرداری و ...را کنار هم داوری
کنید ،خنده دار است و با این مدل انتخاب توازن خوب و بدی
کارای همکاران را ازبین می برند /.خبرگزاری صبا
بازیگرفیلم«الویس»درگذشت
جزییات اکران انالینچندفیلم از مصطفیفرزانه
الوند :فیلم باید سندی از زمانه خودش باشد
شونکا دوکوره بازیگر فیلم سینمایی «الویس» در سن ۴۴سالگی
از دنیا رفت .پیکر بی جان شونکا دوکوره در حالی پیدا شد که از اکران
فیلم «الویس» ساخته باز لورمن مدت زیادی نمی گذرد و وی در این
فیلم توجه زیادی را به خود جلب کرده بود .شونکا دوکوره خواننده و
بازیگر در فیلم «الویس» در نقش بیگ ماما تورنتون بازی کرده بود .پیکر
بی جان وی در اپارتمانش در نشویل پیدا شد .برمبنای توییتی که پلیس
نشویل منتشر کرده است هیچ شواهد غیرعادی در مرگ وی در منزل
دیده نشده است .وی با دو فرزندش زندگی می کرد و یکی از این دو بچه
جسد مادرش را پیدا کرد و برای گرفتن کمک به سراغ همسایه رفت .هر
چند هنوز دلیل فوت وی اعالم نشده است اما دالیل پزشکی محتمل
است .دوکوره با بازی در فیلم «الویس» در نقش «بیگ ماما» خواننده
سرشناس سبک «ار اند بی» در دهه ۱۹۵۰ظاهر شد که بعد توسط
الویس پریسلی به شهرت بیشتری هم رسید .بازی در «الویس» اولین
بازی مهم دوکوره بود و با صدای وی ترانه فیلم ضبط شده بود.
فیلم های مصطفی فرزانه با نام اختصاری م .فرزانه به مدت یک
هفته تا ۶مرداد ۱۴۰۱در سایت هاشور ،رایگان اکران می شوند.
در این اکران انالین پنج مســتند کوتاه کوروش کبیر ،جزیره
خارک ،زن و حیوان ،وقایع ایرانی و مینیاتورهای ایرانی به صورت
رایگان در دسترس عالقه مندان می شود.
م .فرزانه از پیشگامان سینمای مستند ایران به شمار می رود
و افتخارهای او در دوران فیلمســازی اش عبارتند از نخســتین
حضور فیلمساز ایرانی در جشنواره کن با مستند کوتاه کوروش
کبیر ،نخستین حضور فیلمساز ایرانی در جشنواره ونیز با مستند
کوتاه مینیاتورهای ایرانی و نخستین حضور و دریافت نخستین
جایزه سینمای ایران از جشــنواره لوکارنو با مستند کوتاه زن و
حیوان بخشی .مصطفی فرزانه نویسنده ،فیلمساز ،مترجم و مدیر
فرهنگی ۱۳۰۸چشم بر جهان گشود و صبح روز ۲۸تیر ماه در
سن ۹۳سالگی در شهر کن فرانسه درگذشت.
سیروس الوند ،کارگردان سینما در توضیح ماهیت اثار سینمایی بیان
کرد :مضمون مورد نیاز یک فیلم سینمایی ان چیزی است که در جامعه
می گذرد؛ بر این اساس فیلم باید سندی از زمانه خودش باشد .دوستان
مطبوعاتی می گفتند که فیلم سینمایی یک بار برای همیشه (سیروس
الوند )۱۳۷۰سندی از اوایل دهه ۷۰تهران است .نویسنده و کارگردان
فیلم ســینمایی فریاد زیر اب ( )۱۳۵۶اظهار داشت :فیلم ها باید این
خاصیت را داشته باشند که سندی از زمانه تولیدشان باشند .این که سالها
بعد بدانیم که در دهه ۹۰در این مملکت چه می گذشته است .یا در دهه
۸۰چه می گذشت و...
الوند گفت :جزئیات کوچکی چون شکل خرید نان ،نشانه ای از زمان
می شود .مثال در دهه ۷۰نشان می دادیم که در خانه ای یک نفر با دیپلم
شاغل است و حتی یک نفر بدون دیپلم هم شاغل است اما نمی توانستیم
این را نشان دهیم که یک نفر با لیسانس بیکار است چرا که نبود اما امروز
هست و تمام اینها نشانه ها سینما هستند / .خبرگزاری ایرنا صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
جورج کلونی تجلیل می شود
جورج کلونی ،بازیگر ،سرشناس هالیوودی یکی از ۵چهره ای است که مرکز کندی امسال به تجلیل انها
می پردازد .گلدیس نایت برنده ۷جایزه گرمی ،گروه مشهور ،U2امی گرانت خواننده و تینا لئون اهنگساز برنده
پولیتزر دیگر چهره هایی هستند که با کلونی مورد تقدیر واقع می شوند .از هر ۵نفر برای دستاوردهای یک عمر
فعالیت هنری شان در چهل و پنجمین دوره برگزاری مراسم مرکز کندی ،تجلیل می شود .دیوید روبنشتاین
رییس مرکز کندی از کلونی برای ایفای نقش های مختلف یاد کرد و گفت او چه برای نجات بشریت وارد عمل
شود ،چه در قالب طراح یک سرقت یا ناخدای کشتی در دریاهای خطرناک ظاهر شود ،با گیرایی منحصر به
فردش و توانایی تصویر کردن یک شخصیت جدید ،هر بار تماشاگران را با خود همراه می کند/ .خبرگزاری مهر
شنبه 1مرداد 1401شماره 1244
3
دو فیلم سینمایی پروانه ساخت گرفتند
شورای صدور پروانه ساخت اثار سینمایی در جلسه اخیر با دو فیلمنامه موافقت کرد.
خین» به تهیه کنندگی حسین(منصور) پارسایی و کارگردانی و نویسندگی جواد
فیلمنامه های «نهر ّ
افشار و «سیروان» به تهیه کنندگی ابوذر پورمحمدی و کارگردانی و نویسندگی مهدی صاحبی موافقت
شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.
از جمله فیلم های مهدی صاحبی و ابوذر پورمحمدی می توان به هرماس اشاره کرد.
حسین پارسایی نیز که پیش از این در سمت مدیر کل دفتر نمایش خانگی وزارت ارشاد فعالیت داشته ،با
اینمجوزبهجمعتهیهکنندگانسینماپیوستهاست.
وزیر فرهنگ و ارشاد:
تولید اثار سینمایی فاخر درباره شهیدان ماموریت اصلی «فارابی» است
محمدمهدی اســماعیلی ،وزیر فرهنگ در نشســت با اعضای کنگره
سرداران و شــهدای اســتان همدان با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ در
حمایت از کنگره های شهدا محدودیتی ندارد ،گفت :تولید اثار سینمایی
فاخر با محوریت سرداران شهید ایران اسالمی از ماموریت های اصلی بنیاد
سینمایی فارابی در دوره جدید به شمار می اید و بر همین اساس قرار است
چندین اثر سینمایی با محوریت چند سردار شهید به مرحله تولید برسد
که از این میان می توان به ساخت اثاری در وصف سرداران شهید همدانی
و بروجردی اشاره کرد.
اسماعیلی با اشاره به نگارش فیلمنامه ای با محوریت
شهید همدانی افزود :با برخی از تهیه کنندگان سینما
برای تولید اثار نمایشی درباره شهید همدانی صحبت
شده است و پیگیر به سرانجام رساندن تولید اثر
در این زمینه هستیم.
وی ادامه داد :سردار شهید حاج حسین
همدانی از جمله شخصیت هایی است که
می توان درباره این شهید بزرگوار ده ها
کتاب نوشت چرا که این شهید عمر
پربرکتی در جبهه هــای مختلف
مبارزه داشته و هر مقطع از ان،
دربرگیرنــده رویدادهای مهم
است.
وی بــه خاطرات همســر
شهید همدانی در کتاب
«خداحافظ ســاالر»
اشــاره و تاکید کرد:
روایت این کتاب به
خوبی موضوع مدافعان حرم را ترسیم کرده است .همچنین شهید همدانی
در کتاب «مهتاب خین» نیز شکل گیری لشکر محمد رسول اهلل (ص) را
در هزار صفحه تشــریح کرده؛ در این کتاب با شهیدان شهبازی ،همت و
جاویداالثر حاج احمد متوسلیان و دیگر شهدا اشنا می شویم.
وزیر فرهنگ ادامه داد :می توان از هر مقطع زندگی شهید همدانی یک
اثر هنری تولید شود چرا که ایشان بعد از انقالب اسالمی حدود ۳۶سال
مجاهدت شبانه روزی داشــته و قبل از انقالب در همدان خدمات زیادی
انجام داد و خاطرات زیادی از این خدمات وجود دارد .رئیس شورای هنر،
تولید نماهنگ درباره شهدا را مهم و تاثیرگذار دانست و با تاکید اینکه وزارت
فرهنگ و ارشاد اسالمی در حمایت از کنگره های شهدا محدودیت ندارد،
تصریح کرد :امادگی داریم در حوزه تولید نماهنگ و اثار موسیقایی ،فیلم،
نمایش و تولیدات ادبی در کنگره های شهدا مشارکت داشته باشیم و در
این موضوع درباره شهید همدانی اقداماتی صورت گرفته است .وی با تاکید
براینکه نگاه رهبر معظم انقالب به اثار ادبی دفاع مقدس ویژه است ،افزود:
تقریظ هایی که توسط ایشان درباره شهدای استان همدان صورت گرفته،
اتفاق ویژه ای به شمار می رود که نمونه ان درباره شهید چیت سازیان به
چشم می خورد.
وزیر فرهنگ ،موضوع پشتیبانی مردمی جنگ تحمیلی در همدان را
رویدادی بی نظیر و تاریخی دانست و ادامه داد :کتاب «حاج جالل» نمونه
خوبی از روایت پشتیبانی مردمی از جنگ تحمیلی بود که این اثر در جایزه
ادبی جالل ال احمد برگزیده شد.
اسماعیلی به طرح پیشنهادی برای برگزاری جشنواره تئاتر در حوزه
کنگره شهدای همدان اشاره و گفت :این کنگره می تواند با انتشار فراخوانی
در زمینه تئاتر شــهدا زمینه تولیدات هنری را در کنگره شهدای استان
همدان فراهم کند؛ همچنین موضوعات مختلف در پایگاه شــهید نوژه
همدان می تواند دست مایه این تولیدات قرار گیرد. صفحه 3
4
شنبه 1مرداد 1401شماره 1244
پرونده
سریال سـازی هشـت «ت
ملیکا نصیری -مجموعه تلویزیونی «تازه وارد» سریالی اپیزودیک به تهیه کنندگی
محمد جواد موحد است که با هدف معرفی نیروی جوان اما متخصص به عرصه فیلمسازی
تولید شده است .کارگردانی این مجموعه را هشت کارگردان که از اعضای باشگاه فیلم
سوره هستند برعهده دارند .حسن حبیب زاده ،رضا محبی ،میالد محمدی ،سجاد معارفی،
رضا کشاورز ،احمد حیدریان ،محسن امانی و محمدجواد صالحی هشت فیلمسازی هستند
که در قامت کارگردان در سریال تازه وارد حضور داشته اند .این مجموعه تلویزیونی که از
شبکه سوم سیما پخش شده ،درامی اجتماعی است که در هر اپیزود قصه ای جدید را با
محوریت فرزنداوری به تصویر می کشد و درباره بحران پیر شدن جمعیت جامعه ایرانی
بحث می کند .به بهانه پخش این سریال محمد جواد موحد تهیه کننده اثر و رضا محبی و
تو گویی را با روزنامه صبا انجام داده اند و از چالش ها
میالد محمدی ،کارگردانان سریال گف
و سختی های ساخت چنین سریالی صحبت کردند.
محمد جواد موحد:
برای فرزنداوری مردم نسخه نمی پیچیم
محمد جواد موحد ،تهیه کننده و مدیرعامل باشــگاه فیلم ســوره است .او
تو گویی که با روزنامه صبا داشته
تهیه کننده سریال «تازه وارد» است و در گف
است از چگونگی انتخاب هشت فیلمساز برای کارگردانی این مجموعه تلویزیونی
و چالش های مدیریت کار با حضور هشت فیلمساز با هشت ذهن و جهان بینی
متنوع صحبت کرده و درباره اهمیت پرداختن به موضوع فرزنداوری توضیحاتی
را ارائه داده است:
اقای موحد! سریال «تازه وارد» با هشت کارگردان متفاوت جلوی
دوربین رفته و تولید شده است .از این منظر شاید بتوان این مجموعه
تلویزیونی را یکی از متفاوت ترین اثاری دانست که تاکنون برای صدا و
سیما تولید شد ه است .چه شد که تهیه کنندگی این کار را پذیرفتید؟
ابتدای سال 1400این پروژ ه از سوی خانه تولیدات صدا و سیما به من پیشنهاد
شد .درواقع هدف این بود که با تولید ســریال «تازه وارد» بستری برای تربیت
نیروی متخصص در زمینه فیلم سازی فراهم شود و از این طریق راه ورود به عرصه
فیلمسازی برای بچه های تازه کار اما متخصص تسهیل شود .این سرمایه گذاری
ارزشمند در زمینه نیروی انسانی باعث شد تا تهیه کنندگی سریال «تازه وارد»
را بپذیرم.
بدون شک یکی از مهم ترین ارکان برای تولید اثری خوب و باکیفیت،
حضور کارگردانی متخصص در پروژه است .چه عواملی باعث شد که به
این هشت نفر برای کارگردانی سریال «تازه وارد» برسید؟ این افراد را
چگونه انتخاب کردید؟
در باشگاه فیلم سوره ،هنرجوها از ابتدای مسیر با موسسه همراه می شوند و
شروع به مهارت اموزی می کنند .نقطه پایان راه برای هر هنرجو نیز ساختن کاری
حرفه ای یا نیمه حرفه ای است تا با حضور عملی در فضای کاری تجربه اندوزی
کنند .هشت کارگردانی هم که برای ســریال «تازه وارد» انتخاب شدند از میان
همین هنرجوها بودند .ان ها مسیر یکی دوساله ای را با ما جلو امده بودند و ما هم
نسبت به کار و توانایی شان ایمان داشتیم و به همین منظور برای تولید سریال به
ان ها اعتماد کردیم.
سریالشمابهموضوعفرزنداوریومقوله افزایشجمعیتمی پردازد؛
موضوعی که این روزها بیشتر از همیشه توجه دولتمردان را به سمت
خود معطوف کرده اســت .توجه دولت و حاکمیت به بحث افزایش
جمعیت کشور و فرزنداوری چه قدر باعث شد که به سمت ساخت چنین
مجموعه ای سوق پیدا کنید؟
باید بگویم که مسئله فرزنداوری یا به عبارتی پیری جمعیت ،بحرانی اجتماعی
به حســاب می اید اما از ان جایی که این بحران با مسائل دولتی گره می خورد
بســیاری فکر می کنند که موضوعیت بحث فرزنداوری مســئله ای حکومتی
محسوب می شود .درحالی که چنین رخداد و مسئله ای می تواند تمام ابعاد و وجوه
زیست اجتماعی انسان را در بر بگیرد و در سال هایی نه چندان دور عدم حضور
نیروی کار جوان و منابع انسانی تبدیل به معضلی جدی شود. صفحه 4
پرونده
تـازه وارد »
نگاه دغدغه مند شما به مسائل و معضالت اجتماعی قابل
ستایش است .اما پرداختن به چنین موضوعاتی که شاید
بتوان گفت درباره شان حساسیت ایجاد شده است می تواند
کاری پر خطر باشد و مخاطب به جای همراه شدن با موضوع
اثر ،ان را پس بزند .رویکرد شما به هنگام کار برای همراه
کردن مخاطب با اثر چه بود؟
باید بگویم که ما در سریال «تازه وارد» به هیچ عنوان برای مردم
نسخه نمی پیچیم و ان ها را وادار به فرزنداوری نمی کنیم .هدف ما
در این مجموعه تلویزیونی صرفا طرح مسئله و بحث پیرامون ان
است تا با به تصویر کشیدن مسائل و مشکالت حاکی از این بحران
درباره این موضوع مهم صحبت کنیم .به طور قطع مسائل زیادی
باعث می شود که قشر جوان جامعه از فرزنداوری امتناع کند و شاید
تو گو درباره این
بتوان گفت که ما با سریال «تازه وارد» تنها باب گف
مسئله را باز کردیم .من به هیچ عنوان نمی گویم که کار ما در این
زمینه جریان ساز بوده است اما بر این باور هستم که رسانه صدا و
ســیما با تریبون مهمی که دراختیار دارد می تواند درباره مسائل
مختلف جریان سازی کند .در ایام پخش ســریال در شبکه های
مجازی و اجتماعی درباره موضوع افزایش جمعیت و فرزنداوری
تو گوهایی شکل گرفت و درباره این مسئله صحبت شد و باید
گف
بگویم که هدف ما نیز از ساخت این مجموعه شکل گیری همین
بحث ها و تامل داشتن درباره این مقوله بود.
درمجموع میزان استقبال مخاطب از سریال «تازه وارد»
را چگونه ارزیابی می کنید؟ فکر می کنید که این مجموعه
تلویزیونی موفق به تاثیرگذاری در اذهان مردم شــد و
توانست درباره موضوع فرزنداوری طرح مسئله کند؟
در بحث جذب مخاطب ما با چند مسئله رو به رو بودیم .اول این
که به هر حال شرایط امروز سازمان صدا و سیما نسبت به گذشته
متفاوت است و استقبال نسبت به سریال های تولید سازمان کاهش
داشته است و مشارکت مردم دیگر همانند گذشته نیست .اما باید
بگویم که در ایام پخش کار ما بعد از ســریال «مستوران» دومین
سریال پربیننده صدا و سیما بود و مردم با ما همراه شدند و شاهد این
مسئله بودیم که مردم درباره موضوع مجموعه بحث کرده و حتی ان
را نقد می کنند .به همین دلیل من به صورت کلی وضعیت استقبال
مخاطب از سریال «تازه وارد» را مثبت ارزیابی می کنم و فکر می کنم
که وضعیت پخش قابل قبولی داشتیم.
حضور هشت فیلمســاز مختلف در یک اثر می تواند
چالش بزرگی برای یک سریال محسوب شود .به هرحال هر
کارگردان با جهان بینی مختص به خود و برامده از زیست
شخصی اش شروع به کارگردانی می کند .اما حفظ وحدت
در یک مجموعه واحد نیز یکی از الزمه های فیلمســازی
به حساب می اید .این موضوع تفاوت لحن کارگردان ها را
چگونه مدیریت می کردید؟
بزرگ ترین چالش ما به هنگام تولید نیز همین مسئله حضور
هشت فیلمساز مختلف بود .این اتفاق تجربه ای جدید به حساب
می امد .باید بگویم که عوامل پشت صحنه در این سریال ثابت بودند
و تنها کارگردان ها تغییر می کردند .درواقع سعی کردیم با حضور
یک تیم واحد در سریال تا حد امکان فضای اپیزودهای مختلف را
یک دست و همخوان کنیم .البته که می بینیم با وجود یک دستی
کار ،بازهم لحن اپیزودهای مختلف به دلیل حضور کارگردان های
مختلف با هم دیگر متفاوت است اما این رنگارنگ بودن کار برای ما
جای خوشحالی داشت چون باعث می شد که فیلمسازان بهترین
خود را ارائه دهند و برای تولیدات بعدیشان محک زده شوند.
رضا محبی:
تحدید نسلی مسئله ای ملی است نه حاکمیتی
رضا محبی یکی از کارگردان های مجموعه «تازه وارد» است و
کارگردانی دو اپیزود «اتلیه» و «ناگهان بهار» را بر عهده داشته است
تو گو با روزنامه صبا از چالش های تولید این سریال و اهمیت
و در گف
موضوع تحدید نسلی صحبت می کند.
اقای محبی! شما در سریال «تازه وارد» دو اپیزود را با دو
فضای متفاوت از هم کارگردانی می کنید .همکاری شما با
این سریال چگونه رخ داد؟
اشنایی من با باشگاه فیلم سوره به سال ها پیش بازمی گردد و باید
بگویم که من هیچ گاه هنرجوی این موسسه نبودم و صرفا با اعضا
تعامل و دوستی داشتم .من در این سریال بعد از بازنویسی مجدد
فیلمنامه ،دو اپیزود «ناگهان بهار» و «اتلیه» را در دو فضای متفاوت
کارگردانی کردم .اپیزود «اتلیه» فضایی فانتزی داشت که رگه هایی
از کمدی هم در ان دیده می شــد و شــاید بتوان گفت که تجربه
متفاوتی برای تلویزیون به حساب می امد و خوشبختانه مردم نیز از
ان استقبال کردند .نکته جالب اینجا است که هنگام ضبط اپیزود
اتلیه ،هیچ کس متوجه نمی شد که چه اتفاقی در جریان است زیرا
سکانس ها با هم ارتباط فرمی نداشتند و این مسئله ریسک کار را
نیز باال می برد و دکوپاژی پیچیده داشت .اما اپیزود «ناگهان بهار»،
ملودرامی اجتماعی با فضایی تلخ و تاریک بود.
کارگردانی دو اپیزود در ســریالی که هشت کارگردان
مختلف ان را کارگردانی می کنند می تواند ایجاد رقابت کند
و کار فیلمسازها با یکدیگر مقایسه و ارزیابی شود .هنگام
کار از این قیاس نمی ترسیدید؟
رقابت همواره وجود دارد چه در کاری که یک کارگردان ان را
کارگردانی می کند و اثرش در قیاس با دیگــر اثار قرار می گیرد و
چه در سریالی مثل «تازه وارد» که چند کارگردان ،کارگردانی اش
را بر عهده می گیرند .اما باید بگویم با این که بــرای اولین بار بود
که کارگردانان این مجموعه با هم اشنا می شــدند فضای گرم و
دوستانه ای شکل گرفته بود و همه ضمن این که برای دیده شدن
کار خود تالش می کردند برای خروجی موفق تر سریال دست به
دست هم داده و با همدلی پیش می رفتند .در اخر هم فکر می کنم
خروجی کار ابرومند بود.
در سریال شما عوامل پشت دوربین همگی ثابت بودند
و تنها کارگردان ها در هر اپیزود تغییــر می کردند .این
مسئله برای شما چالشی ایجاد نمی کرد؟ چون ممکن است
عوامل با نحوه کار فیلمساز دیگری خو بگیرند که با روش
کار فیلمساز بعدی سازگار نباشد .این موضوع را چگونه
مدیریت می کردید؟
کار کردن با تیم ثابت می تواند سخت باشــد .چون کارگردان
باتوجه به شیوه کار خود امکان انتخاب عوامل را ندارد و این مسئله
می تواند فضایی تحمیلی را ایجاد کند .اما از زاویه ای دیگر چالشی
خوب هم برای نمایش هوشمندی و مدیریت فیلمساز به حساب
می اید .البته این مسئله نه تنها برای کارگردان که برای عوامل کار
نیز سخت می شود .چون تا عوامل بخواهند با شیوه کار یک فیلمساز
همسو شوند کار او به پایانمی می رسد و فیلمساز دیگری جایگزین
می شود .این مسئله برای من که جزو اخرین اپیزودها بودم پررنگ تر
هم جلوه می کرد .در چنین موقعیتی هنر کارگردان در این است که
با لحن مخصوص به خودش قصه ای را روایت کند که از قاب کلی
قصه بیرون نزند.
سریال «تازه وارد» درباره مقوله تحدید نسلی جمعیت
طرح مسئله کرده و بحث فرزنداوری را پیش می کشد .این
موضوع تا چه میزان دغدغه شخصی خودتان بود و فکر
می کنید نقش رسانه ها در اگاهی رسانی و تاثیرگذاری بر
اذهان مردم تا چه میزان است؟
به نظر من فرهنگ سازی درباره این قبیل از موضوعات در کوتاه
مدت نتیجه بخش نیست .درواقع پذیرش چنین موضوعاتی نیازمند
زمان است .رشته تحصیلی من جامعه شناسی بود و مسئله بحران
جمعیت برایم مهم بود و دوست داشتم که به ان بپردازم .باید بگویم
که این موضوع مســئله ای حاکمیتی نیست بلکه مقوله ای ملی و
مردمی به حساب می اید .مسئله تحدید نسلی نه تنها در ایران که در
همه دنیا حائز اهمیت است و به اعتقاد من ،برنامه ریزی برای اصالح
ان در ساحت سیاست گذاری صحیح امکان پذیر است .این گونه با
توضیح اهمیت ماجرا ،می توان بحران را به مسئله ای قابل حل تبدیل
کرد و در رسانه ها نیز درباره ان تبلیغ کرد .موضوع جمعیت می تواند
تمامیت ارضی را زیر سوال ببرد و مسئله ای مهم به حساب می اید.
از همین رو دوســت داشــتم درباره این معضل کار کنم .من فکر
می کنم که ما در حوزه رسانه کوتاهی می کنیم و به هنگام پرداختن
به موضوعی مهم با کج سلیقگی با ان مواجه می شویم و به زیرالیه
شنبه 1مرداد 1401شماره 1244
5
ها و زوایای مستتر در موضوع نمی پردازیم .اما باید بدانیم که با تکثر
در پرداخت موضوع از زاویه دیدهای گوناگون است که تاثیرگذاری
اتفاق می افتد و این تکثر در رسانه ها رخ می دهد.
میالد محمدی:
تا پیش از «تازه وارد» تجربه سریال سازی نداشتم
میالد محمدی ،یکی دیگر از کارگردانان مجموعه «تازه وارد»
است .او کارگردانی دو اپیزود «اقای نویسنده» و «هستی» را برعهده
تو گو با روزنامه صبا از تجربه کارگردانی این سریال
داشته و در گف
می گوید.
اقای محمدی! سریال «تازه وارد» با محوریت موضوعی
یکسان در اپیزودهای مختلف و با هشت کارگردان مختلف
ساخته شده است .در دو اپیزودی که شما کارگردانی ان را
بر عهده داشتید در دو فضای کامال متفاوت قص ه را روایت
می کردید .این موضوع را می توان به نوعی امکانی دانست که
سریال های اپیزودیک در اختیار کارگردان قرار می دهند؟
استقبال مخاطب را از این قبیل سریال ها چگونه ارزیابی
می کنید؟
همه اپیزودهای مجموعه «تازه وارد» مضمونی مشترک داشتند
و به موضوع فرزنداوری می پرداختند .باید بگویم که من به هنگام
کارگردانی دو اپیزود این سریال دوست داشتم دو فضای مختلف را
تجربه کنم و در یکی از قسمت ها قصه ای که کارگردانی ان را برعهده
گرفتم فضایی تلخ داشت و دیگری در فضایی سرخوشانه و فانتزی
روایت می شد .بدون شــک تعداد مخاطبان سریال های دنباله دار
نسبت به مجموعه های اپیزودیک بیشــتر است .اما به اعتقاد من
سریال اپیزودیک به شــرط قوت متن ،ایده و کارگردانی می تواند
بخشی از سبد مصرف مخاطب به حســاب بیاید و قطعا به اندازه
ظرفیت خودش کارکرد دارد.
واقعیت این است که این روزها تعداد مخاطبان صدا و
سیما کاهش پیدا کرده است و تعداد کمتری از مردم برای
تماشای ســریال پای تلویزیون می نشینند .این موضوع
درباره سریال شما نیز نمود داشــت؟ استقبال مردم را از
سریالتان چگونه می بینید؟
به نظر من صدا و سیما به عنوان بزرگ ترین نهاد رسانه ای کشور
بیشتر از تصور ما مخاطب دارد و من این موضوع را به واسطه همین
سریال «تازه وارد» عمیقا درک کردم .هرچه قدر بگوییم که صدا و
ســیما در بعضی از موارد به اصالح یا درمان نیاز دارد و بسیاری از
هنرمندان با ان همکاری نمی کنند اما درنهایت تعداد مخاطبانش
با دیگر رسانه ها قابل قیاس نیست .سریال ما نیز توانست مخاطبان
خودش را پیدا کند و اعتقاد دارم که با میــدان دادن به نیروهای
تازه کار و جوان که متخصص هستند نسل تازه ای از استعدادها و
ستاره ها در این رسانه ظهور خواهند کرد.
در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی درباره موضوع
سریال شما طرح مســئله شــده بود و عده بسیاری با
موضوعیت سریال مخالف بودند .مسئله تحدید نسلی تا
چه میزان دغدغه شخصی خود شما بود و فکر می کنید الزام
حرف زدن پیرامون ان به چه دلیل است؟
متاسفانه جامعه ما به شدت سیاســت زده و تحت تاثیر رسانه
اســت .من نظرات ضد و نقیض مردم را درباره موضوع فرزنداوری
دنبال می کــردم و می خواهم بگویم که مســئله جمعیت یکی از
بحران های اینده اســت و حرف زدن و صحبت دربــاره ان مثل
بحران های دیگری چون اب ،محیط زیست ،و ....ضرورت دارد .باید
بگویم که ما در سریال «تازه وارد» به مردم نمی گوییم که باید بچه دار
شــوید .بلکه صرفا درباره این بحران صحبت کرده و طرح مسئله
می کنیم و باید تاکید کنم که این معضل ،مسئله ای سیاسی نیست.
اما این روزها و به خصوص در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی
ادم هرکاری که انجام دهد و یا هــر تصمیمی که بگیرد با نظرات
موافق و مخالف بسیاری روبه رو می شود.
فکر می کنید کارگردانی این سریال برای شما تصمیم
درستی بود؟
در مجموع بابت تجربه حضور در این مجموعه خوشحال هستم.
من تا قبل از این مجموعه تجربه سریال سازی نداشتم و بابت این
فرصت پیش امده بسیار خوشــحالم و فکر می کنم توانسته باشم
تجربیات ارزنده ای کسب کنم .کار هنری با حضور مخاطب معنا پیدا
می کند و من با این کار برای اولین بار با مخاطب جدی و گسترده
روبه رو شدم و این موضوع برایم بسیار دلنشین بود. صفحه 5
6
شنبه 1مرداد 1401شماره 1244
خرب فرهنگ و هرن
«کلید هیچ خیابانی در جیبم نیست» اشعاری مدرن با فضای اجتماعی
مجموعه شعر «کلید هیچ خیابانی در جیبم نیست» سروده عیسی دورقی روانه بازار کتاب شد.
این مجموعه حاوی ۷۶شعر سپید است .بیشتر اشــعار اجتماعی هستند و ۱۰شعر عربی به همراه
ترجمه در ان امده است .عمده شعرها در سال ۱۴۰۰سروده شده اند .کتاب دربرگیرنده اشعاری مدرن با
تصویرسازی و فضاهای اجتماعی و اعتراضی است .اشعار دارای کلمات ،عبارات و بازی های زبانی هستند
که متاثر از مسایل و مصائب انسان امروزی است .همچنین درباره مشکالتی که مردم با ان ها درگیرند
و شاعر با این محیط در ارتباط اســت .کتاب «کلید هیچ خیابانی در جیبم نیست» اثر عیسی دورقی
به تازگی با قیمت ۵۵هزار تومان در نشر هرمز روانه بازار کتاب شده است.
میزبانی تاالر رودکی از گروه کر تنال
کنســرت گروه کر تنال به رهبری میالد عمرانلو به همراهی گروه کر کودک و نوجوان تنال و گروه
کر جوانان تنال به رهبری لیال نجفی شنبه یکم مرداد ساعت ۲۱در تاالر رودکی برگزار می شود .در این
کنسرت اثاری از سرگئی راخمانینف ،اریک ویتاکر ،توماس کاپلین ،برانکو استارک و موسیقی کرال
محلی ایران اجرا خواهد شد .نوازندگان پیانو این کنسرت بهنام ابوالقاسم و فراز عقیلی ،دستیار رهبر فرزاد
امیدی و مربی حرکت سیدجمال هاشمی است« .گروه کر تنال» به رهبری میالد عمرانلو و بنیانگذاری
اموزشگاه موسیقی تنال درســال ۱۳۹۳فعالیت خود را اغاز کرده است .این گروه با هدف اجرای اثار
اهنگسازان معاصر ایران و جهان و اشاعه موسیقی کرال به فعالیت خود ادامه می دهد.
«بچه های ترسناک» به دنبال کشف راز
شهر نفرین شده
امیر مشهدی عباس:
پرداخت ۹۵درصد تعهدات تئاتر کودک
رمان«بچه هایطرسناکوچرخوفلکبدشانسی»نوشتهکیتی
تاول با ترجمه امین بهره مند به همت انتشارات پیدایش منتشر شده
است .این رمان در ژانر ادبیات وحشت نوشته شده است و داستان ان
در شهری کوچک در دره هالک به نام «بیوه اباد» روایت می شود،
شهری که روی هیچ نقشه ای ثبت نشده و کم تر کسی از وجود او
باخبر است .دوازده سال پیش ،در دوازده روز پیاپی ،شهر کوچک
بیوه اباد قربانی طوفان وحشتناکی شد .طوفانی که باعث گشایش
دروازه ای شد و انواع مختلفی از چیزهای پلید و ناپاک از ان به بیرون
گریختند .از ان زمان به بعد ،دیگر در بیوه اباد از چیزهای عجیب
و ادم های عجیب استقبال نمی شــود؛ چون هیچ کس نمی تواند
مطمئن باشد که پشت نقاب ها چه رازی پنهان است...
حاال در دوازدهمین ســالگرد طوفان بــزرگ ،اتفاقات عجیب
تازه ای در شهر رخ می دهد .ادم ها یکی پس از دیگری گم می شوند.
سه دختر عجیب وغریب ،ملقب به «بچه های ترسناک» ،که بابت
ویژگی های عجیب شان در مدرسه با انها بدرفتاری می شود ،به دنبال
معلم محبوب گمشده شان سعی در حل این معما دارند .معمایی که
اگر حل نشود ،می تواند بیوه اباد و حتی دنیا را به نابودی بکشاند!
همان طور که گفته شد «بچه های ترسناک» شخصیت های
اصلی این رمان را تشکیل می دهند که به دنبال کشف یک معما
هستند /.خبرگزاری صبا
امیر مشهدی عباس ،دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و
نوجوان که دبیری دوره بیست و هفتم را هم بر عهده داشت ،درباره وضعیت پرداخت
تعهدات مالی دوره قبل جشــنواره ،گفت ۹۵ :درصد تعهدات بیســت و هفتمین
جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پرداخت شــده و به زودی ۵درصد باقیمانده نیز
پرداخت می شود .وی درباره وضعیت اجرای اثار جشنواره در استان های مختلف،
یاداور شد :در حال حاضر از ارتباطات شخصی خودم برای اجرای تعدادی از اثار در
استان های خود استفاده می کنم ولی باید برنامه ریزی گسترده تر باشد تا از ارتباطات
وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی استفاده شود تا اثار جشنواره در استان های خود اجرا
داشتهباشند.درحالبرنامه ریزیورایزنیبرایتحققاینامرهستیم.مشهدی عباس
با اشاره به روند اسیب شناسی جشنواره بیست و هفتم تئاتر کودک و نوجوان ،توضیح
داد :در حال برگزاری جلســاتی با گروه ها ،صنوف و فعاالن تئاتر کودک و نوجوان
و همچنین معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی هستیم تا نقطه نظرات
خودشان را درباره جشنواره بیست و هفتم ارائه و به یک اسیب شناسی کارشناسانه
درباره دوره قبل جشنواره دست برسیم تا جشنواره بیست و هشتم را کم نقص تر
برگزار کنیم .دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در
پایان درباره زمان اغاز فعالیت دبیرخانه جشنواره بیست و هشتم ،اظهار کرد :ما هنوز
درگیر اسیب شناسی جشنواره بیست و هفتم هستیم و بعد از جمع بندی گزارش ها،
کار جشنواره بیست و هشتم اغاز می شود .برنامه ریزی مان بر این است که دبیرخانه
جشنواره بیست و هشتم از ۱مرداد فعالیت خود را اغاز کند /.خبرگزاری مهر
کتاب«انشوکههستی»نقدوبررسیمی شود
از دیوارهای تهران تا نیویورک
نمایش اثار هادی روشن ضمیر در گالری ساربان
نشست هفتگی شهر کتاب سه شنبه چهارم مرداد به نقد و بررسی
کتاب «ان شو که هستی» نوشته الن واتس اختصاص دارد که با حضور
علی زاهد ،حسین محمودی و علی گلزاریان برگزار می شود .کتاب «ان
شوکه هستی» نوشــته الن واتس با ترجمه سعید اسفندیاری مطلق
و علی گلزاریان توسط نشر نگاه معاصر منتشــر شده است .این کتاب
مجموعه ای از نوشته های الن واتس است که به مساله دشوار و پیچیده
انسانی می پردازد که به دنبال حقیقت واقعی خود است .پژوهشی که به
قیمت دیدن زندگی هر شخص «درست همان گونه که هست» صورت
می پذیرد .نویسنده با مدد گرفتن از اموزه های شرقی چونان درمانگری
برای دردهای انسان عصر مدرن ،ظاهر می شود و «کیمیای معنوی» از
عناصر شفابخش ان ائین ها می سازد و ان را برای ما کارا می بیند .او به
ادمیان این عصر ،به چنین اموزه هایی به دیده ی التفات
دنبال ان است تا
ِ
نگاه کنند .الن واتس با شناختی که از شرق و غرب دارد ،در پی استخراج
عناصر کلیدی ائین های شرقی است.
نمایشــگاه «منشــا همه چیز» با عکس هایی از نقاشی های
دیواری میرزا حمید در The new gallery Hudsonبرگزار
می شود .این مجموعه شامل عکس هایی است که مروارید خلیل
زاد از نقاشی های خیابانی میرزا حمید تهیه کرده است .خلیل زاد
که معمار و عکاس است با گشتن در سطح شهر تهران اثار میرزا
حمید را مستند کرده اســت .میرزا حمید نام مستعار هنرمندی
خیابانی است که در چند سال اخیر اثار او در کوچه و خیابان های
تهران دیده می شود .او در نقاشی های خود تنها از متریال خاک
سرخ استفاده می کند و همین ویژگی ،در کنار تشابهات موضوعی
و فضای کار هایش باعث شده است اثار او به راحتی برای مخاطب
قابل شناسایی باشد و بسیاری از شــهروندان تهرانی ،به ویژه در
مناطق مرکزی شــهر ،هر روز در انتظار طرحی نو از این هنرمند
ناشناس هستند .نمایشگاه «منشا همه چیز» ۲۳جوالی (یکم
مرداد) در نیویورک افتتاح می شود /.هنرانالین
جدیدترین اثار هادی روشــن ضمیر در نمایشگاهی تحت عنوان
“انچه از تو به یاد دارم” در گالری ساربان به نمایش درخواهد امد .در این
نمایشگاه مجسمه های روشن ضمیر که با کلمه عشق و با این مفهموم
ارایه شده اند ،ساختاری دیگر از پیچ و تاب های عاشقانه این هنرمند که
پیشتر از وی نقاشــیخط هایی با همین موضوع دیده بودیم به نمایش
درخواهد امد .در این نمایشــگاه از این هنرمند ۳۶مجسمه رونمایی
خواهد شد .در استیتمنت این نمایشگاه امده است :عشق در نگاه من
همچون شعر حافظ است که هر کس به فراخور حال خود ان را تفسیر
می کند .زمانی که اثار خط و نقاشیخط می ساختم بران بودم که از عشق
به عنوان یک عنصر در کارم استفاده کنم ،اما به نظرم این مفهوم در فضای
دوبعدی نمی گنجید و نیاز به عرصه دیگری برای خودنمایی داشت .سعی
من بر این است که کنش بین عشاق را روایت کنم یا تصویری از معشوق
بســازم ،چنان که هر یک از ما تصویری از محبوب در ذهن داریم .این
نمایشگاه تا دوشنبه دهم مرداد ماه به نمایش در خواهد امد /.هنرانالین صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
ارائه مسائل شهری با ادبیات نمایشی اولویت است
کاظم نظری ،مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد گفت :اداره کل هنرهای نمایشی تمایل دارد
بتواند رسالت خود را در مسائل شهری با ادبیات نمایشی بیان کند و تاثیرات مثبت خود را روی فرهنگ
شهری و شهرنشینی نشــان دهد .کاظم نظری در ادامه با تاکید بر اینکه نمایش ها را به سمت اهداف
تخصصی خود هدایت کنیم ،گفت :امیدواریم مسئولین جشنواره باعث شکوفایی هنرهای نمایشی در
حوزه تخصصی خود باشند و روی مخاطبین خود تاثیر گذار باشند .وی ارزیابی نمایش ها را مبتنی بر
کیفیت اجراها دانست و بیان داشت :امیدوارم در روزهای اتی شاهد اجراهای خوب و با کیفیتی باشیم
و رفتار عمومی شهر را متحول کنیم /.خبرگزاری مهر
شنبه 1مرداد 1401شماره 1244
7
«ایرج» مستر کالس اواز ایرانی برگزار می کند
سومین مستر کالس اواز ایرانی ایرج خواجه امیری برگزار می شود.
مهمان ویژه این دوره از کالس پویان ازاده -نوازنده پیانو و موسس انستیتو پیانو پویان -است ,تاریخ
برگزاری این مستر کالس دوشنبه سوم مرداد است .حسین خواجه امیری (زاده ۱۱دی )۱۳۱۱که به
صورت حرفه ای با نام ایرج شناخته می شود ،خواننده موسیقی سنتی ایرانی است .به ایرج لقب «پهلوان
اواز» را داده اند و در میان طرفدارانش با این لقب شناخته می شــود .وی پدر احسان خواجه امیری،
خواننده و اهنگساز و الیکا خواجه امیری ،نوازنده است .ایرج در دوران قبل از انقالب عالوه بر موسیقی
اصیل و برنامه گل ها بر فیلم های فارسی نیز همت گماشت و ترانه هایی خواند.
عروسک هـای
خاطره سـاز
دور هم جمع شدند
«موزه عروسکی» شهرک غزالی با بیش از یکصد عروسک خاطره
ساز و نوستالژیک اماده بهره برداری و نمایش شده است.
مهدی میرچی ،مدیر شهرک سینمایی و تلویزیونی غزالی درباره
ساخت موزه عروسکی در این شــهرک گفت :طرح توسعه شهرک
غزالی ،از اداره کل تولید ســیما مطرح شــد و بر همین اساس ،یک
کارگروه با همکاری سازمان صدا و سیما و شهرک غزالی شکل گرفت.
ما می خواستیم اتفاقی بیفتد که مردم با عقبه فعالیت های رسانه ملی
اشنا شوند.
او خاطرنشان کرد :ســازمان صداوسیما ظرفیت بســیار دارد .از
اکسســوار گرفته تا لباس و چیزهای دیگر ،یک گنجینه است که در
شهرک سامان دهی شده است .ما تصمیم گرفتیم عروسک هایی که
در سازمان موجود بود را جمع اوری کنیم.
به گفته میرچی هدف از احداث موزه عروسک این بود که یک عقبه
شناسی و هویت شناسی برای مخاطب ایجاد و مخاطب با گذشته رسانه
ملی اشنا شود .او ادامه داد :می خواستیم مخاطب ببیند که رسانه ملی
بعد از پیروزی انقالب اسالمی چه کاربرد و چه عقبه ای داشته است.
عالوه بر این ،ما کارهای عروسکی که نوستالژیک دهه ۶۰و ۷۰است را
معرفی کردیم .در کنار هر کدام از عروسک ها ،برنامه سازان ،هنرمندان
و حتی مدیرانی که در زمان حضور عروســک ها در تلویزیون حضور
داشتند را هم معرفی کرده ایم.
مدیر شهرک ســینمایی و تلویزیونی غزالی با بیان اینکه در اصل
ساخت موزه سیما که شامل تمام اتفاقات تلویزیون و رسانه ملی می
شود ،مد نظر تلویزیون و شهرک غزالی بوده است ،در این زمینه توضیح
داد :در وهله اول ما وارد بخش کودک و نوجوان شدیم و موزه عروسکی
را راه اندازی کردیم .بیش از یکصد عروسک اصلی را جمع اوری کردیم؛
در این میان برخی از عروسک ها نیاز به تعمیر داشتند .همه این کارها در
ی از سازمان ها تعطیل بودند ،توسط
سخت ترین شرایط کرونا که خیل
بچه های شهرک با عشق و عالقه انجام شد .این حرکت از طرف اداره
کل هم حمایت شد و ما در عرض ســه ماه موزه ای احداث کردیم که
بیش از یکصد عروسک شناسنامه دار را شامل می شود .این موزه باز هم
ظرفیت های توسعه ای دارد و می توان بیشتر به ان بها داد و وسیع ترش
کرد .می توانیم از این طریق کارافرینی کنیم و بخش عروسک سازی را
فعال کنیم ،می توانیم از این کارها ایده هایی بگیریم.
او درباره نخستین بازگشایی موزه عروسکی گفت :در نوروز برای
تست موزه عروسکی را بازگشایی کردیم که با استقبال بی نظیر مردم
مواجه شده و مردم لذت بردند .یک نفر در بخش محتوایی موزه خیلی
به ما کمک کرد و اگر ایشان نبودند شاید انجام این کار ممکن نبود؛ خانم
گیتیفرشفائیکهتهیهکنندهباسابقهبرنامه هایکودکازجملهخالق
«گنجشکک اشی مشی» هستند .ایشان در کنار مجموعه ما شبانه روز
کمک کردند تا عروسک ها را دوباره احیاء کردیم .اکنون بیش از یکصد
عروسک داریم که همه شناسنامه دارند و برای بهره برداری اماده اند.
میرچی با تاکید بر اینکه بازدید از شهرک غزالی فعال برای عموم
امکان پذیر نیست و ورود به شهرک و بازدید از موزه عروسکی پس از
ت و سازهای پروژه های در حال ساخت و مساعد شدن شرایط،
ساخ
ممکن خواهد شد ،خاطرنشان کرد :تالشــمان این است که از موزه
عروسکی به صورت گروهی بازدید شود تا بازدیدکنندگان اطالعات
وسیع و کافی از پیشینه عروسک ها به دست بیاورند /.خبرگزاری ایسنا صفحه 7
نگاهـیبهنمایـش«سی صد»
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
معاون سردبیر :نغمه دانش اشتیانی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
مسیر تنبور نوازی سهراب پورناظری
سهراب پورناظری اهنگساز موسیقی سنتی و نوازنده تنبور
و کمانچه اســت .پدر او کیخســرو پورناظری نوازنده تنبور و
یکی از تاثیرگذارترین موسیقیدانان ایرانی و برادر او تهمورس
پورناظری(اهنگساز) است .سهراب از کودکی شروع به یادگیری
ساز تنبور کرد و برای اولین بار در دوازده سالگی همراه با گروه
«شمس» در البوم «حیرانی» به اجرای برنامه پرداخت.
امروزه او یکی از اعضای مرکزی این گروه به حساب می اید.
نوجوانی بیش نبود که تکنیک های کمانچه نوازی را نزد اردشیر
کامکار اغاز کرد و پس از دو سال موفق شد به عنوان تکنواز
کمانچه در گروه شمس بنوازد و می توان کیخسرو پورناظری و
اردشیر کامکار را ازجمله شاخص ترین اساتی ِد او دانست .او در
مسیر موسیقیایی خانواده اش گام برداشته است و با این وجود
تکنیک های متمایز و ویژه خودش را نیز داراست .سهراب عالوه بر
اشنایی با موسیقی ایرانی با موسیقی کالسیک غربی نیز اشنایی
دارد و در طول فعالیت هنری خویش با بسیاری از موسیقیدانان
بزرگ ایرانی و همچنین هنرمندان بین المللی به عنوان خواننده
و نوازنده همکاری داشته که از ان جمله می توان به همکاری با
محمدرضاشجریان،شجاعتحسین خانbeyondborders،
projectو Pacific Symphony Orchestra Theاشاره
کرد .او همچنین گروه «نیشتمان» را براساس بازسازی نغمات
موسیقی کردی و همچنین اهنگسازی بنیان نهاده و تاکنون
موفقیت های بسیاری را در سطح جهان به دست اورده است.
پروژه اهنگسازی «نیشتمان» مجموعه ای از نغمات مناطق
کردنشین بود که سهراب پورناظری بخشی از ان ها را گرداوری
و تنظیم و بخشی دیگر را اهنگسازی کرده است .او تاکنون
بیش از ۱۵البوم را روانه بازار موسیقی کرده است واز دیگر
تجربه موسیقایی این هنرمند البوم فیلم «شعله ور» نام دارد که
همکاری دیگری با حمید نعمت اله و همایون شجریان به شمار
می اید / .خبرگزاری صبا
باز شب شد امدم تا داســتانی از غم دوران بخوانم .این مصرع اغازگر
کنسرت نمایش «سی صد» است که با سه تار و اواز سهراب پورناظری در
فضای باز کاخ سعداباد طنین انداز می شود .در ادامه این اواز ،شنونده یکی
از اثار قدیمی و اشنای پورناظری ها هستیم و قطعه «دلتنگم و دیدار تو
درمان من است» در حالی اجرا می شود که رضا بهرام نیز برای خواندن
ان به صحنه می اید.
در نخستین بخش نمایشی «سی صد» ،دختر چنگیز مغول را می بینیم
که بر جنازه همســر مویه می کند و به خبرکش دســتور می دهد همه
کتاب های نیشابور به اتش کشیده شود .پس از ان بار دیگر نوبت به اجرای
موسیقی می رسد و تهمورس پورناظری تکنوازی سه تار را اغاز می کند تا
در ادامه همراه با گروه ساز های زهی و رضا بهرام به اجرای قطعه «لیال»
بپردازند .بخش های نمایشی و اجرای موسیقی در ادامه برنامه به تناوب
پیش می روند و داستان غم انگیز ظلم و ستم مغول ها به مردم ایران را روایت
می کنند .وقتی مرد کتاب سوز دل به دختری به نام ایران می دهد نوبت به
اجرای قطعات عاشقانه می رسد و زمانی که کتاب ها در اتش می سوزند،
مردی اسیر در زنجیر ،اوازی سوزناک سر می دهد .اما سرنوشت ایرانیان
چیزی غیر از این رنج و غم است .گرچه مغوالن شاهنامه را به خیال نابود
کردن ایران و زبان پارسی به اتش می کشند ،اما تصویری از جمعیت انبوه
کودکانی که شــاهنامه در قلب و ذهن ان ها جا گرفته است نویدبخش
جاودانگی زبان و فرهنگ پارسی و ر هایی ایرانیان از ظلم و تیرگی است.
کنسرت نمایش «سی صد» از نخستین روز هایی که خبر اجرای ان
اعالم شد با حواشی متعددی همراه بود و حتی پیش از شروع اجرا ها در
رسانه های مختلف اظهار نظر هایی سلیقه ای و غیرمنصفانه مطرح شد.
یکی از نخستین واکنش ها به قیمت بلیت این برنامه بود و این در حالی
است که در همین روز ها کنســرت های پاپ با بلیت های گران نیز اجرا
می شــوند ،در حالی که تنها چند نوازنده به همراه خواننده روی صحنه
حضور دارند و هزینه چندانی برای کنسرت نشده است .اما پروژه «سی
صد» از نظر گستردگی کار چیزی فراتر از یک کنسرت است و عالوه بر
خواننده و نوازندگان ،حضور ده ها نفــر عوامل فنی ،بازیگران ،اجراگران
حرکات فرم ،تکنسین ها ،ویدئومپینگ و ...باعث افزایش هزینه های ان
می شود.
انتخاب بازیگر و کارگردان نیز یکی دیگر از نکات مورد بحث بود .پیش
فرضی که مخاطب درباره بازی افرادی مانند جواد عزتی و مهران غفوریان
در اثار طنز دارد باعث می شود حضور ان ها در چنین کاری را عجیب بداند،
اما با شروع اجرا ها مشخص شد که این دو نفر از بهترین بازیگران بخش
نمایشی هستند و به خوبی توانستند چهره متفاوتی از خود ارائه دهند .در
زمینه کارگردانی هم نخستین تجرب ه امیر جدیدی اگرچه تا حدودی قابل
قبول است اما برای کار سنگینی که با صرف هزینه فراوان شکل می گیرد،
بهتر ان بود که از حضور کارگردانی باتجربه استفاده می شد تا ترکیب همه
عوامل صوتی و تصویری در صحنه ،تاثیر بهتری بر مخاطب داشته باشد.
اما بحث اصلی درباره کنسرت نمایش «سی صد» به موضوع خواننده
برمی گردد .مطرح شــدن نام رضا بهرام در کنار پورناظری ها موجی از
واکنش ها را در پی داشت و این ترکیب ناهمگون با نظرات مخالف زیادی
مواجه شد .سابقه همکاری پورناظری ها با بهترین خوانندگان ایران باعث
شد از ابتدا مخاطب نتواند حضور یک خواننده پاپ را در این کار بپذیرد و
با شروع اجرا ها نیز دائماً مقایسه ای بین «سی صد» و اثار قبلی ان ها شکل
می گرفت .مشخص است که رضا بهرام برای حضور در این برنامه تمرین
و تالش زیادی داشته است و گرچه در فیلم هایی که از اجرا های نخست
کنسرت پخش شــد ضعف های او روی صحنه دیده می شد ،اما به مرور
توانسته بود هماهنگی بیشتری با این فضا پیدا کند.
با این حال خواننده اصلی کار نه رضا بهرام ،که سهراب پورناظری است
و اجرای بیشتر قطعات را بر عهده دارد .با اینکه بسیاری از مخاطبان برای
اولین بار شــاهد خوانندگی پورناظری بودند ،او پیش از این هم تجربه
خواندن در چند کنسرت را داشته است .در «سی صد» نیز اگر چه او به
خوبی از پس کار برامده است اما همچنان بســیاری از مخاطبان جای
خالی یک خواننده حرفه ای را در این اثر خالی می بینند .در این برنامه یک
خواننده دیگر نیز حضور دارد که عطش شنیدن اواز ایرانی را رفع می کند.
نوید واحدی خواننده جوانی است که برای اولین بار بر صحنه حاضر شده
و در نقش «خوشخوان» با اواز هایی سوزناک در لحظات غم انگیز نمایش
حضور دارد .در نهایت کنســرت نمایش «سی صد» نه کنسرت است نه
نمایش ،بنابراین نمی تواند مخاطب جدی موسیقی یا تئاتر را کام ً
ال راضی
کند .مخاطبان موسیقی همچنان به یاد اثار قدیمی پورناظری ها و گروه
شمس هستند و انتظار قطعاتی به یادماندنی در کنسرت هایی پرشور را
می کشــند و مخاطبان تئاتر ترجیح می دهند تاریخ ایران را با روایت و
اجرایی محکم تر بر صحنه ببینند.
اما این ترکیب نیز می تواند کارایی خود را داشته باشد زیرا هنوز بسیاری
ن امیدوار
از مردم ایران با سالن های تئاتر و موسیقی ارتباطی ندارند و می توا
بود که برنامه ای سرشــار از نور و رنگ و جذابیت های بصری ،مخاطبان
جدیدی را برای هر کدام از این هنر ها به وجود بیاورد تا سالن های نمایش
پررونق تر و کنسرت های موسیقی ایرانی پرمخاطب تر شوند/ .هنرانالین صفحه 8