روزنامه صبا شماره 1245
روزنامه صبا شماره 1245
روزنامه صبا شماره 1245
یکشنبه| 2مرداد 24 |1401جوالی 24 |2022ذی الحجه |1443
سال دهم| شماره 8 |1245صفحه| 5000ناموت|
داسـتان
یـککمـدیشـریف
گفت و گوهایی با
کارگردانان ،بازیگران و اهنگساز نمایش «توران دخت»
همراهی نماوا با صدا و سیما
و ساترا در رعایت قوانین
صفحه 3
تقدیر از هنرمندان ایرانی در جشنواره
ن المللی فیلم الغدیر بغداد
بی
صفحه 3
واکنش معاون وزیر فرهنگ
به لغو یک کنسرت
صفحه 6
عکس :مهدی عبدی فرد صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
یکشنبه 2مرداد 1401شماره 1245
«مالقات خصوصی» پروانه نمایش گرفت
شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش برای فیلم های «اینان»
به تهیه کنندگی علی برادری و کارگردانی رهبر قنبری و بازی صبا سهیلی ،سپیده ارمان و مرتضی قرغانی،
«مالقات خصوصی» به تهیه کنندگی امیر بنان و کارگردانی امید شمس با بازی پریناز ایزدیار ،هوتن شکیبا،
ریمارامین فرورویاتیموریانو«سهجلد»بهتهیهکنندگیمحمدافریدهوکارگردانیسیدمهدیاسماعیلیو
بازیبارانکوثری،شاهرخفروتنیان،اتیالپسیانی،سولمازغنیموافقتکرد.فیلممالقاتخصوصیملودرامی
عاشقانه است که در بطنش اشاراتی به مشکالت و معضالت اجتماعی می شود .این فیلم زندگی دختری به نام
پروانه است ،که پدرش در زندان و او با گرداندن مغازه ای در تالش است که خرج زندگی خانواده اش را تهیه کند.
نظر مستندسازان شنیده شد
شورای برگزاری شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» برای بررسی
جوایز در بخش فنی (مسابقه ملی) با صنوف و مستندسازان ،جلسه مشترک برگزار خواهد کرد .با توجه
به انتشار فراخوان شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» و تغییر جوایز
در بخش های فنی ،شورای برگزاری این رویداد ،هفته گذشته شنونده نظرها و پیشنهادهای سینماگران
و خانواده سینمای مســتند در اینباره بود .بعد از برگزاری جلسه مشترک محمد حمیدی مقدم دبیر
شانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» با صنوف ،کارشناسان و مستندسازان ،در این باره
تصمیم گیری و اطالع رسانی خواهد شد.
رضا توکلی:
شغل روزنامه نگاری از نقاط قوت «داستان یک شهر» است
رضا توکلی بازیگر سریال در حال پخش «داستان یک شهر» ساخته
محمدرضا اهنج اظهار کرد :یک ســال بود در هیچ فیلم و ســریالی
حضور پیدا نکرده بودم تا اینکه پیشنهاد محمدرضا اهنج پیش امد.
وقتی پیشنهاد این فیلمساز مطرح شــد ان را پذیرفتم چون تجربه
همکاری با محمدرضا اهنج را در چند کار دیگر داشــتم و می دانم به
کارش اشنا و اگاه است برای همین می دانم کاری که جلوی دوربین
می برد مطمئناً کیفیــت الزم را دارا خواهد بود برای همین حضور در
سریال «داستان یک شهر» را پذیرفتم .وی افزود :کاری که اهنج ان
را کارگردانی کند به نظرم نیازی به خواندن فیلمنامه ندارد چون تجربه
به من ثابت کرده ان اثر کاری درخور توجه خواهد شد .با این توضیح،
من فیلمنامه را مطالعه نکردم و تنها صرف نام اهنج مرا برای حضور در
این ســریال راضی کرد .درباره محمدرضا اهنج یک نکته دیگر را هم
باید بیان کنم؛ او فیلمساز بسیار متبحری هست و به لحاظ انسانی نیز
فردی ممتاز به حساب می اید .این بازیگر با بیان اینکه سریال «داستان
یک شهر» اثری قابل تامل است ،گفت :پیشتر مجموعه ای مستند با نام
«در شهر» از تلویزیون پخش می شد .ان کار ذهنیتی در ذهن تماشاگر
ایجاد کرد که به این مجموع برای جذب تماشاگر کمک کرد .این سریال
به زحمات خبرنگاران توجه دارد؛ قشری که با تالش شبانه روزی خود
سعی می کنند مشکالت جامعه را شناسایی کرده و در معرض دید انها
قرار دهند و همین امر سبب خواهد شد معضالت موجود در جامعه تا
حدی برطرف شود .برای همین نشان دادن زحمات قشر خبرنگار اتفاقی
مطلوب است که در سریال «داستان یک شهر» رخ داد .وی تاکید کرد:
من در این سریال نقش پدر پیمان که دانیال عبادی ان را بازی می کند
برعهده دارم .در تیم بازیگری سریال جوانان بسیاری حضور دارند که
به نظرم این اتفاق خوبی است چون حضور جوانان به بهتر شدن کیفیت
اثار نمایشی کمک خواهد کرد .این بازیگر با بیان اینکه در این سریال
می شد به موضوعات دیگر هم توجه کرد :دوست داشتم در این مجموعه
به خبرنگاران دوره جنگ نیز پرداخته می شد چون در طول هشت سال
دفاع مقدس ،خبرنگاران نقش چشمگیری در اطالع رسانی از جبهه های
جنگ ایفا می کردند .برای همین می شد در قالب یک یا دو قسمت به
گوشه ای از این تالش ها اشاره کرد .ان شااهلل اگر این مجموعه ادامه داشته
باشد و انگاه امیدوارم این اتفاق رخ دهد .وی تصریح کرد :دنباله سازی
برای سریال های تلویزیونی امری رایج در دنیا است .اگر بتوان برای یک
سریال موفق دنبال های خوش ساخت تولید کرد به نظرم اتفاق خوبی
رخ داده است .مجموعه «داستان یک شهر» سال ها پیش توسط اصغر
فرهادی ساخته شده بود و این کار ،ادامه ان مجموعه است .امیدوارم این
مجموعه بتواند موفقیت فصل نخست خود را تکرار کند زیرا ظرفیت های
الزم را برای رسیدن به این خواسته را دارا است/ .خبرگزاری صبا
«لختگی»برایجشنوارهفیلمفجرامادهمی شود
«چامون»بهاکرانحقیقترسید
غیبت مرموز بیل موری در فیلم جدید وس اندرسون
فیلم سینمایی «لختگی» به کارگردانی کاوه دهقانپور و تهیه کنندگی
مهدی ودادی که اوایل سال جاری فیلمبرداری ان به پایان رسیده بود،
در حال حاضر با پشت سر گذاشتن مراحل فنی اماده نمایش شده است.
«لختگی» یک اثر اجتماعی در فضایی رازالود است که در خالصه داستان
ان امده :این اراضی سال هاست رازی در سینه خود دارد ،شاید امروز همان
روزی است که باید گوری را نبش کرد و راز خفته را از این اراضی مرموز
بیرون کشید« ».لختگی» که حسن وارسته فیلمنامه ان را به نگارش
دراورده است ،برای حضور در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر اماده
شده و پس از دریافت پروانه نمایش ،مقدمات حضور ان در جشنواره های
بین المللینیزفراهمخواهدشد.
در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون نادر فالح ،گیتی قاسمی ،مهدی
کوشکی ،نسیم ادبی ،سیامک صفری ،توماج دانش بهزادی ،مریم مومن،
فرهنگ شاهسواری ،نیلوفر بهشتی ،با حضور امیر رضا دالوری و با معرفی
عاطفه اکبری و مریم مرادی نیا به ایفای نقش پرداخته اند.
مستند «چامون» به کارگردانی ارمان قلی پور دشتکی سه شنبه
چهارم مردادماه در سالن حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند،
تجربی و پویانمایی نمایش داده می شود .عشایر بختیاری بزرگترین
عشایر ایران هستند که همه ســاله در فصل بهار منطقه قشالقی
خوزستان را برای دسترسی به اب و علف تازه به منطقه ییالقی در
چهارمحال و بختیاری ترک می کنند .با شیوع ویروس کرونا دولت
برای جلوگیری از سرایت این بیماری ،کوچ بهار عشایر را با دو ماه
تاخیر اعالم کرد .عشایر که در دشت های خشک و بی اب خوزستان
مانده بودند برای زنده ماندن دام های خود چاره ای جز کوچ نداشتند.
«چامون» ساعت ۱۷:۳۰در «سینماحقیقت» نمایش داده شده
است و پس از ان با حضور ارمان قلی پور دشتکی کارگردان و محمد
مقدم کارشناس-مجری جلســه ،درباره ان صحبت خواهد شد.
«چامون» از سه شنبه چهارم مردادماه در پلتفرم هاشور به صورت
انالین اکران می شود.
غیبت مرموز بیل موری در فیلم «استروید سیتی» یا «شهر سیارکی»
وس اندروسن سوال برانگیز شده است .در حالی که اسم بیل موری در
لیست بازیگران فیلم بود و خود نخســتین بار تابستان پیش گفت در
اسپانیاست تا در این فیلم بازی کند و اسم فیلم را برای اولین بار اعالم کرد،
حاال روشن شده وی در این فیلم بازی نکرده است .گفته می شود موری
کمی قبل از شروع فیلمبرداری در سپتامبر گذشته در جنوب اسپانیا،
به کرونا مبتال شده و از انجا که همه چیز در حال پیش رفتن بود مجبور
شدند تا نقش وی را تغییر دهند و بازیگر دیگری را جایگزین وی کنند.
فردی که جایگزین موری شده کارل از «مورنینگ شو» است .در این میان
شکایت از رفتار نامناسب موری ۷۱ساله در فیلم «فانی بودن» ساخته
عزیز انصاری در اوریل نیز مطرح است ،هر چند این ۲تاریخ نمی توانند به
هم مرتبط باشند .همان زمان موری گفت با بازیگر زنی که با وی در «فانی
بودن» همکار بوده اختالف نظر داشته و استودیو هم برای بررسی ماجرا
تولید فیلم را متوقف کرده است / .خبرگزاری مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
ن المللی فیلم الغدیر بغداد
تقدیر از هنرمندان ایرانی در جشنواره بی
در افتتاحیه سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی الغدیر که در شهر بغداد برگزار می شود؛ از فعالیت
هنری محمدرضا شریفی نیا ،محمدعلی باشه اهنگر و لیال بلوکات تقدیر شد.
در بازار فیلم این جشنواره نیز سازمان سینمایی حوزه هنری ،سازمان اوج ،بنیاد فرهنگی روایت و...
نیز حضور داشتند و با اثار خود در بخش های رقابتی این جشنواره و در بخش جنبی در کنار این رویداد
برگزار می شود ،حضور دارند .سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی الغدیر میزبان کشورهای مختلفی
از جمله ســوئد ،لبنان ،تونس ،الجزایر ،یمن ،ایران ،امارات ،فلسطین ،مصر ،عمان ،ترکیه ،بلغارستان،
لیبی ،افغانستان ،بحرین و ...است.
یکشنبه 2مرداد 1401شماره 1245
3
پنج روز تا پایان مهلت ثبت نام جشنواره فیلم کوتاه تهران
ثبت نام و بارگذاری اثار در «بخش ملی» سی ونهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران تا ۵مردادماه
۱۴۰۱ادامه دارد و داوطلبان می توانند تنها تا پایان این روز با مراجعه به سایت جشنواره به ادرسfestival.
iycs. irبرای ثبت اثار خود اقدام کنند .بنابر اعالم دبیرخانه این جشــنواره ،مهلت به هیچ وجه تمدید
نمی شود« .سی ونهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران» به منظور شناسایی و معرفی برترین اثار
کوتاه در سطح ملی و بین المللی و ایجاد عدالت فرهنگی در همه نقاط کشور ،همچنین رقابت سازنده بین
فیلم سازان از تاریخ ۲۷مهر تا ۲ابان ۱۴۰۱برگزار می شود .فیلم هایی که از طریق ژانرهای سینمایی باعث
ایجاد تنوع و تکثر در فضای فیلم کوتاه می شوند ،در این جشنواره از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهند بود.
همراهینماوا
باصداوسیما
و ساترا
در رعایت قوانین
شجاع الدین میرطاووسی عضو هیات مدیره شاتل و محمدحسن
شانه ســاز زاده مدیرعامل نماوا با حضور در سازمان تنظیم مقررات
صوت و تصویر فراگیر (ساترا) ضمن برگزاری نشست با رییس و قائم
مقام این ســازمان ،نظرات خود را در خصوص مسایل حوزه صوت و
تصویر فراگیر بیان کردند.
مدیر عامل نماوا در این نشست ضمن تاکید بر همدلی و همراهی
نماوا با صدا و سیما و ساترا در رعایت قوانین کشور خاطر نشان کرد:
لزوم وجود نهاد تنظیم گر برای ساماندهی صنعت و نقش سازنده در
تنظیم بازار محتوا در فضای مجازی یک امر ضروری است.
میرطاووسی و شانه ساز زاده در ادامه بر لزوم تسریع در پاسخ گویی
ساترا به درخواســت های پلتفرم ها تاکید کردند و گفتند :از طرف
شاتل به پلتفرم های دانلودی متخلف که محتوای مجرمانه بارگذاری
می کنند هیچ سرویسی ارائه نخواهد شد.
سعید مقیسه و محسن قائمی نسب ،رییس و قائم مقام ساترا نیز از
ارائه محتوای حمایتی صداوسیما به نماوا و دیگر پلتفرم های مجوزدار
خبر دادند و برای نحوه پوشش مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲از طریق
رســانه های صوت و تصویر فراگیر با این دو مدیر عالی رتبه شاتل و
نماوا گفت و گو کردند.
در این نشست مقرر شد در خصوص موانع تسریع در فرایندهای
صدور مجوز تولید و انتشار ،مطالعات الزم در کوتاه ترین زمان ممکن
انجام شود و این موانع با در نظر گرفتن اســناد باالدستی و قوانین
کشور و در چهارچوب این اسناد و قوانین برطرف شوند.
همچنین شانه ســاز زاده پس از پایان نشست در خصوص اخبار
برخی رســانه ها در خصوص لغو مجوز نماوا به روابط عمومی ساترا
اعالم کرد :لغو مجوز نماوا موضوعی کذب است .هرچند در گذشته
چالش هایی وجود داشته اســت اما اکنون در نشست های مشترک
و با توجه به تاکید هــر دو طرف بر اجرای قوانین و توجه به اســناد
باالدستی ،این چالش ها درحال برطرف شدن هستند.
وی در پایان خاطرنشــان کرد :جایگاه قانونی ســاترا در حوزه
تنظیم گری صوت و تصویر فراگیر مورد احترام اســت و نماوا خود
را متعهد به قوانین کشــور و حاکمیت می داند و به عنوان عضوی از
خانواده شاتل ضمن اشــنایی با ادبیات حوزه تنظیم گری ،حداکثر
تعامل را با ساترا به عنوان نهاد تنظیم گر خواهد داشت .تنظیم گری
در بازار نقشی بسیار سازنده دارد و حل مشکالت ،به توسعه بازار کمک
خواهد کرد و توســعه بازار منجر به بهبود اشتغال افرینی در حوزه
صوت و تصویر فراگیر خواهد شد. صفحه 3
4
یکشنبه 2مرداد 1401شماره 1245
پرونده
داسـتانیـککمـدیشـریف
نهال یوسفی پور -نمایش «توران دخت» نوشته ی برتولت برشت یک اثر کمدی
است که در گروه تئاتر اجتماعی -سیاسی جای می گیرد و در ان به نقد ساختارهای
قدرت در امپراتوری چین می پردازد .همچون اثار دیگر برشت این اثر هم نگاهی
نقادانه و اگاهی بخش به جامعه دارد ،چرا که برشت معتقد بود که ضرورت اجرای
تئاتر ایجاد اگاهی است .این نمایش حاصل کارگاه ایده تا اجرای موسسه ی بین المللی
فانوس هنر پارس با هدایت و کارگردانی نسیم ادبی و ندا شاهرخی است ومانند تمام
اثار برشت موسیقی و اواز جایگاه ویژه ای در ان دارد که در اجرای این نمایش نامه
سعی شده است با اهنگسازی کاوه عیدی به این بخش به خوبی پرداخته شود .در این
نمایش نیز مانند بیشتر اثار برشت به موسیقی و اواز جایگاه مهمی اختصاص داده
شده است و بیشتر بازیگران ان اولین حضور خود را روی صحنه تجربه می کنند .به
بهانه اجرای این نمایش که تا 7مرداد در پردیس سپند روی صحنه است ،نسیم ادبی،
ندا شاهرخی کارگردانان ،کاوه عیدی اهنگساز ،سهراب صمیمی ،شکیبا معتضدی
و ساغر کیان بازیگران این اثر نمایشی گفت و گویی را با روزنامه صبا انجام داده اند و
از تجربه کار در این نمایش گفته اند.
نسیم ادبی:
فرصت هایم را روی صحنه تئاتر یافتم
نسیم ادبی بازیگر و کارگردان سینما ،تئاتر و تلویزیون ،متولد
۱۷شــهریور ۱۳۵۷در تهران ،دانش اموخته رشته نمایش با
گرایش بازیگری از دانشگاه ازاد اسالمی واحد تهران مرکز است.
او بیش از هفتاد اجرای موفق در صحنه تئاتر داشــته و جوایز
بسیاری دریافت کرده است .در کارنامه هنری وی می توان به
فیلم های پر مخاطب «خوب بد جلف»« ،چهارشنبه»« ،اشفته
گی»« ،دوران عاشــقی»« ،لرد»« ،مهمانخانه ماه نو»« ،خانه
دختر»« ،پسرکشی» ،مجموعه های تلویزیونی «حلقه سبز»،
«دیوار به دیوار»« ،عقیق» و «برادرجان»« ،سرزده» و همچنین
سریال های شبکه خانگی «شهرزاد» و «گلشیفته» اشاره کرد.
خانم ادبی از دالیل انتخابتان برای این متن نمایش و
کارگردانی ان و کار با هنرجویان و بازیگرانی که تجربه اول
یا دوم بازیگری شان روی صحنه است بگویید.
در کارگاه های ایده تا اجرا معموال به سمت نمایشنامه هایی
می روند که ســاده تر و راحت تر باشــند و دلیلش این است که
بازیگران هنوز تبحر و تجربه کمتری دارند و بازیگران ما نیز به
غیر از یکی دو نفر اولین باری بود که روی صحنه حاضر می شدند،
اما من و ندا شاهرخی همیشه به سمت کارهای سخت تر می رویم
و سعی می کنیم بازیگران را به چالش بیشتری بکشیم.
نمایش ما تماشاچی حرفه ای دارد پس باید حرفی هم برای
گفتن داشته باشد .این متنی جهان شمول است و اگرچه سال ها
پیش نوشته شده ولی موضوع ان کامال به روز است ،ما نیز این
متن را با وجود سختی های زیادش انتخاب کردیم که البته اجرای
ان به طور کامل حدود سه ساعت زمان می برد و ما متن را کوتاه
کرده ایم و به ۷۰دقیقه رســاندیم و شیوه ای را اجرا کردیم که
بتواند برای مخاطب جذاب باشد.
نمایش «توران دخت» به دلیل متن نیاز به اجرای دکور
و طراحی لباس خاص داشت .ایده تا اجرای ان چه روندی
داشت؟ایا باعث شد از متن دور شوید؟
ما ســعی کردیم حتی از این جنبه نیز به متن وفادار باشیم.
پالستیکی بودن و ان حالت بادکنکی و قابل تخریب در صحنه و
لباس ها که نمودی از جامعه امروز است همان چیزی است که در
متن نمایشنامه نیز وجود دارد و همین طور در این مورد به هویت
از ایده تا اجرا بودن کار نیز وفــادار بوده ایم ،باید بگویم طراحی
صحنه و لباس کار خود من و شــاهرخی بود که در اجرای ان از
کمک بازیگران نمایش نیز بهره بردیم
خانم ادبی از همکاری و سختی با هنرجویان خودتان
بگویید و اینکه چقدر طول کشید هنرجویان برای نمایش
«توران دخت» که پر پرسوناژ هم بود اماده شوند؟
شخصا معتقدم که همین بچه ها اینده ســینما و تئاتر را رقم صفحه 4
پرونده
ف
می زنند و دوست دارم همانطور که خودم کار حرفه ای را از تئاتر شروع
کرده ام و فرصت هایم را در صحنه های تئاتر یافته ام برای این جوانان
نیز فرصت و بستری برای دیده شدن و راه یافتن به دنیای حرفه ای
فراهم شود ،به همین دلیل است که انها را با نمایشنامه ای سخت و
پرچالش روانه صحنه کرده ایم و برای رسیدن به نتیجه مطلوب طی
ک ب ه تک توانایی های بچه ها کار کردیم ،جلسه های
هفت ماه روی ت
تحلیل متن داشتیم و حتی برایشان معلم اواز گرفتیم تا بتوانند از
عهده کار سخت حرکت و اواز به طور همزمان بربیایند.
بچه های ما تمامیت خود را روی صحنه گذاشــتند و همکاری
شرافتمندانه ای با یکدیگر داشتند ،انها تیم موفق و همراهی هستند
و امیدوارم مردم به این سالن بیایند و اجرای این بچه ها را ببینند و
به همان اندازه ای که خودمان نمایش «توراندخت» را دوست داریم
مردم هم دوستش داشته باشند.
ندا شاهرخی:
دست بازیگر را روی صحنه باز گذاشتیم
ندا شاهرخی فوق لیسانس تئاتر از دانشگاه پاریس؛ کارگردان
و مدرس تئاتر است که سال ها در حوزه اجرای نمایش و تئاتر و
اموزش جوان ها فعالیت می کند .شاهرخی تابه حال نمایش هایی
همچون «ادم ،ادم اســت»« ،مار و پله»« ،دژاوو» و «دریچه را
اجرا کرده اســت .او اجراهای موفقی در کشــورهای اروپایی با
نمایش هایش مثل« انتیگونه» داشــته اســت .اخرین حضور
بین المللی ندا شاهرخی با نمایش «مده ا» بوده است و پیش از
ان نیز در فرانسه اجراهای موفقی داشت. .
خانم شــاهرخی از شــیوه اجرایــی و کارگردانی
نمایش«توران دخت» بگویید بــا توجه به اینکه با خانم
نسیم ادبی به طور مشترک کا ر را کارگردانی می کنید و با
هنرجویان خودتان نمایش را روی صحنه می برید.
این نمایش کمدی اســت و ذهنیت بازیگران تازه کار از یک
اجرای کمدی اغلب به اجراهای سینمایی و تلویزیونی محدود
می شــود ،روی بداهه گویی ان ها نیز به سبب تازه کار بودنشان
نمی توان تکیه کرد پــس باید تکنیکی را در اختیارشــان قرار
می دادیم که به واســطه ان بتوانند از عهده نقش ها بربیایند و
اجرای درستی داشته باشند
نگاه ما در انتخاب متن ایــن گونه بود که قرار اســت برای
بازیگرانی که هنرجو های خودمان بوده اند ،تجربه ای ارزشمند
ایجاد کنیم .عموما در بیشــتر کارگاه های ایده تا اجرا بازیگران
نقش های اصلی از بیرون دعوت می شــوند و نقش های فرعی
میان هنرجوها تقســیم می شــود اما برای ما مهم بود متنی را
انتخاب کنیم که پر پرسوناژ باشد و هر هنرجو نقشی را ایفا کند
که قابلیت دیده شدن داشته باشد.
من و نسیم کار مشترک زیاد انجام داده ایم و واقعیت این است
که ما یکدیگر را پیدا کرده و پارتنرهای تکمیل کننده ای برای
یکدیگریم ،در این نمایش هم سعی کردیم کار را یکدست جلو
ببریم و اجازه ندهیم حضور دو کارگردان در یک کار باعث ایجاد
گسستگی شود .باید بگویم که ما از لحاظ ذهنی خیلی به یکدیگر
نزدیکیم .من تجربه کار مشــترک با یک کارگردان فرانسویص
هم داشتم و کار بسیار پر چالشــی بود که نمی خواستم دوباره
تجربه اش کنم اما تجربه کار مشــترک با نسیم طوری است که
هردو دوست داریم مدام تکرار شود
خانم شاهرخی اینکه تمرین ها 7ماه طول کشید ایا
منجر به ایده ی خاصی برای کارگردانی شد تا دچار کلیشه
نشوید؟
ما از تکنیک ماسک خنثی استفاده کردیم تا بازیگران روی
صحنه استفاده کامل و درستی از بدن و بیانشان داشته باشند
وگرنه ممکن بود کار تبدیل به کلیشــه شــود و انچه برای من
و نسیم جذابیت ویژه ای داشــت این بود که تمام کاراکترهای
نمایش در حین تمرین هــا که حدودا هفت ماه طول کشــید
توســط هنرجوهایی که عموما اولین و بعضــی دومین حضور
روی صحنه را تجربه می کنند ،ساخته می شد و جان می گرفت.
ما نمی خواستیم جای پای کارگردان به شکلی میزانسنیک در
نمایش وجود داشته باشــد تا بازیگران بتوانند روی صحنه ازاد
باشــند و فکر می کنم این یکی از تفاوت های مهم کار ما نسبت
به باقی کارهایی است که روی متن های به شدت میزانسنیک
برشت اجرا می شود .ما حتی فاصله گذاری های معروف برشت را
که برای مشخص کردن فاصله بازیگر از نقشش استفاده می شود،
از کار حذف کرده ایم چون حتی خود برشت که در متن هایش
فاصله گذاری دارد در اجرا از ان استفاده نکرده است ،برای مثال
می توانم اجرای «ننه دالور» را نام ببرم.
تئاتر پیام اور صلح است و در نهایت تمام تالش ما این است که
بازیگر مبتدی لذت ازاد بودن روی صحنه را تجربه کند تا بتواند
همان لذت را به مخاطب نیز انتقال دهد و تمام خواسته مان این
بود که یک کمدی شریف را روی صحنه ببریم.
کاوه عیدی:
جای اموزش موسیقی در اموزشگاه های بازیگری
خالی ست
کاوه عیدی اهنگســاز نمایــش توران دخت کــه پیش تر
یکشنبه 2مرداد 1401شماره 1245
5
سرپرستی کنســرت رویارویی اوازهای نواحی ایران را بر عهده
داشت از تجربه خود در این نمایش گفته است .
اقا عیدی به نظر شما نقش موسیقی در نمایش «توران
دخت» ان طور که در بروشورها امده است پررنگ هست
یاخیر؟
نمایــش «توراندخت» یــک نمایش موزیکال محســوب
نمی شود اما هدف این بود که موســیقی جایگاه ویژه ای در ان
داشته باشد و معموال خودم نیز ســعی می کنم در پروژه هایی
که حضور دارم سهم مجزایی برای موسیقی خودم ایجاد کنم و
از انجایی که تئاتر پویا و زنده است و تا اخرین لحظات اجرا نیز
می تواند دچار تغییراتی شــود و هر اجرا می تواند بهتر از اجرای
قبل باشد امیدوارم که در شب های اتی نقش موثرتری را نیز در
جایگاه اهنگساز ایفا کنم.
از همــکاری تــان بــا بازیگــران نمایش«توران
دخت»بگویید باتوجه به اینکه بازیگران کم تجربه بودند
چقدر کار با انها سخت و چقدر لذت بخش بود؟
در سه چهار ماه اخر تمرین ها در کنار بازیگران حضور داشتم و
به انها تمرین صداسازی دادم تا بتوانند از عهده اواز گروهی روی
صحنه بربیایند و باید بگویم از انجایی که بخشــی از کار اواز به
ذات حنجره نیز مربوط است ،اموختن اواز به یک بازیگر که اصال
تجربه موسیقی ندارد کار اسانی نیست و من فکر می کنم توانستم
از عهده این کار تا حدودی بربیایم .گالیه ای از اموزشــگاه های
بازیگری دارم و ان هم این است که ریتم و موسیقی باید در ذات
بازیگر باشد حال ان که جای اموزش موسیقی در اموزشگاه های
بازیگری خیلی خالی است و خوشحالم که با موسسه ای همکاری
دارم که این مهم را جدی گرفته اند.
سهراب صمیمی:
برای اولین بار حمایت استادانم را حس کردم
سهراب صمیمی از بازیگران نمایش «توران دخت» است که
دومین حضور خود را روی صحنه تئاتر تجربه می کند
اقای صمیمی از تجربه تان بــه عنوان بازیگر نمایش
«توران دخت» و کار با نسیم ادبی و ندا شاهرخی برایمان
بگویید.
من ۱۱ -۱۰سال در اموزشگاه های مختلف دوره بازیگری
گذرانده ام اما این اولین باری است که حمایت استادان خود را به
واقع حس می کنم .نسیم ادبی و ندا شاهرخی بدون هیچ منتی
دلسوز هنرجوهای خود هستند و بدون دریافت هیچ هزینه ای
فرصت دیده شدن را برای ما ایجاد می کنند.
شکیبا معتضدی:
حضور روی صحنه را حس کردم
شکیبا معتضدی از دیگر بازیگران نمایش «توراندخت» است
که برای اولین بار روی صحنه تئاتر به نقش افرینی می پردازد.
خانم معتضدی از تجربه اولین حضورتان روی صحنه
نمایش به واسطه «توران دخت» بگویید.
در اولین شب اجرا رهایی خاصی را روی صحنه تجربه کردم و
این حس ناشی از رابطه و انرژی خوبی بود که میان تمام اعضا این
گروه نمایشی حاکم بود .کارگاه های ایده تا اجرای زیادی را دیده ام
که در انتها به هیچ اجرایی ختم نمی شوند اما استادان ما خانم ادبی
و خانم شاهرخی همیشه دغدغه این را داشتند که ما حضور بر
صحنه را تجربه کنیم و به کارگردان های دیگر معرفی شویم.
ساغر کیان:
من کم سن ترین عضو «توران دخت» هستم
ساغر کیان بازیگر دیگر «توراندخت» است که کم سن ترین
و کم تجربه ترین عضو این نمایش است که از این تجربه خود به
روزنامه صبا گفت :من شانزده ساله و کم سن ترین عضو این گروه
نمایشی هستم و دوست دارم بدانید که در تمام مراحل تمرین تا
اجرا حمایت و صمیمیت گروه را احساس کردم و این باعث شد
روی صحنه هم بتوانم احساس راحتی کنم. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
یکشنبه 2مرداد 1401شماره 1245
پنجمین دوره جایزه ادبی «الوند» تمدید شد
دبیرخانه جایزه ادبی «الوند» مهلت ارسال اثر به پنجمین دوره این جایزه را تا ۷مردادماه تمدید
کرد .در این فراخوان از تمام شاعران و ناشرانی که در زمینه انتشار کتاب شعر فعالیت دارند ،خواسته
ب چاپ اول خود را که در سال ۱۴۰۰خورشیدی در ایران منتشر شده
شده است فقط فایل PDFکتا
است (در شناسنامه اثر باید سال انتشار ۱۴۰۰درج شــده باشد) ،برای دبیرخانه این جایزه بفرستند.
دبیرخانه جایزه «الوند» همچنین اعالم کرده است که فرستادن فایل کتاب را به منزله عالقه مندی به
شرکت در رقابت جایزه ادبی «الوند» تلقی کرده و البته تنها کتاب های فرستاده شده (فایل PDFکتاب
توسط شاعر یا ناشر) در این رقابت شرکت داده خواهند شد.
هیئت مدیره جدید انجمن نویسندگان
انتخاب شدند
مهــدی حجوانــی ،ســولماز خواجه ونــد ،عبــاس
جهانگیریان ،مرجان فوالدوند ،افسون امینی ،سیدعلی
کاشفی خوانساری و محمدرضا مرزوقی به عنوان اعضای
اصلی و معصومه انصاریان ،شهال انتظاریان و زهره مسکنی
به عنوان اعضای علی البدل هیئت مدیره برای دو ســال
انتخاب شدند.
با رای اکثریت شــرکت کنندگان در مجمع عمومی،
جعفر توزنده جانی ،حمیدرضا شاه ابادی و مناف یحیی پور
به مدت یک ســال بازرس اصلی و پروین پناهی و شیدا
رنجبر بازرس علی البدل انجمن شدند.
در بیست وپنجمین مجمع عمومی انجمن نویسندگان
کودک و نوجوان که به طور حضوری و مجازی برگزار شد،
شرکت کنندگان ضمن بررسی گزارش فعالیت یک ساله ی
انجمن ،تراز مالی سال ۱۴۰۰را تصویب کردند.
سپس سولماز خواجه وند ،خزانه دار انجمن ضمن ارائه ی
گزارشی از وضعیت و مشــکالت مالی انجمن ،بودجه ی
پیشنهادی هیئت مدیره برای ســال ۱۴۰۱را ارائه کرد و
حاضران به بحث و تبادل نظر در ایــن زمینه پرداخت و
پیشنهادهایی برای کاهش مشــکالت مالی انجمن ارائه
کردند و در نهایت بودجه ی پیشنهادی به تصویب رسید.
«یاریگران زندگی» به فرهنگسرای نیاوران می روند
محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اموزش های هنری اعالم کرد :دومین دوره
جشنواره «یاریگران زندگی» (بخش فرهنگ و هنر) با رویکرد پیشگیری از اسیب های اجتماعی به ویژه
اعتیاد در رشته های نقاشی ،عکس ،پوستر ،شعر ،نمایشنامه نویسی ،روزهای شنبه تا دوشنبه اول تا
سوم مرداد ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود .وی اظهار کرد :براساس نتایج حاصل از برگزاری
دوره نخست و با توجه به میزان باالی مشــارکت جوانان و نوجوانان در حوزه فرهنگ و هنر ،شورای
سیاستگذاری تصمیم بر ان گرفت تا دومین دوره جشــنواره متمرکز بر اجرای برنامه ها و مسابقات
فرهنگی و هنری و مجری ان وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی باشد.
واکنش معاون وزیر فرهنگ به لغو یک کنسرت
کنسرت سیروان خسروی با وجود داشتن مجوز
برگزاری از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی استان
خوزستان با مصوبه شورای تامین اهواز لغو شد .این
در حالی است که قرار بود کنسرت این خواننده پاپ
سه روز پایانی تیرماه در سینما هالل برگزار شود که
سه نوبت روز چهارشنبه ۲۹تیر روی صحنه رفت اما
شورای تامین به دالیلی مجوز دو روز دیگر را لغو کرد.
در شرایطی که بســیاری از کاربران شبکه های
اجتماعی به اقدام عناصر خودسر در بر هم زدن ارامش
مردم معترض بودند ،سیروان خسروی هم اعتراض
خود را با انتشار یک پست و انتقاد شدید از نادیده گرفتن قانون نشان داد.
همزمان ،معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در گفتگو با خبرگزاری
ایرنا خواستار احترام گذاشتن همه نهادها به مجوزهای قانونی شد.
محمود ساالری گفت :در استان ها در حوزه موسیقی یا سایر برنامه های
فرهنگی و هنری ،شورای تامین استان تصمیم می گیرد که در ان نهادهای
مختلف از جمله نیروی انتظامی عضو هستند و شورای تامین استان باید
اعالم کند که ایا می تواند امنیت کنسرت یا نمایش را فراهم کند یا خیر.
ممکن است شورای تامین استان اعالم کند نیروهایش به دلیل همزمانی
رویدادها نمی تواند امنیت برگزاری کنسرت یا برنامه هنری را تامین کند و
ما هم نمی توانیم زور و فشار بیاوریم این کنسرت برگزار شود.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی با انتقاد از رخ دادن برخی
بی اخالقی هادربلیت فروشییاتبلیغکنسرت هاپیش
از گرفتن مجوز از تهران یا شورای تامین شهرستان ها
تاکید کرد :ما مجوزهای برگزاری کنسرت در استان ها
را تا شورای تامین تایید نکند صادر نمی کنیم اما بعد از
صدور مجوز همه باید پای ان بایستیم .از سوی دیگر،
سیدمحمد هاشمی معاون حقوقی ،امور مجلس و
استان های وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی هم در
واکنش به حواشی لغو یک کنسرت در اهواز گفت:
در مسئله لغو کنسرت از ســوی برخی دستگاه ها،
صدور مجوز کنسرت مبتنی بر قانون و در نظر گرفتن
مالحظات و موافقت کلیه دستگاه ها انجام می شــود و ادارات کل ارشاد
استان ها مجوز را پس از اخذ موافقت سایر دستگاه ها صادر می کنند .وی
افزود :درباره کنسرت اخیر در شــهر اهواز هم روند قانونی طی شده و در
صورت بروز مسائل جدید انتظار می رود کلیه دستگاهها ضمن هماهنگی،
شفاف موضوع را با مردم در میان بگذارند .با توجه به مالحظه شورای تامین
استان مبنی بر تغییر محل برگزاری کنسرت ،در صورت امادگی و امکان
برگزارکننده کنسرت در محل جدید و همچنین تغییر نظر و اعالم موافقت
نهادهای ذیربط ،اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی استان امادگی کامل
را برای همکاری دارد .معاون حقوقی وزیر فرهنگ در پایان گفت :وقتی
مجوزی مبتنی بر قانون صادر می شود ،همه نهادها از ان حمایت و به نشاط
اجتماعی و ضایع نشدن حقوق عمومی توجه کنند /.هنرانالین
«پایین،گذرسقاخونه»بهسنگلجمی رود
«نیموجبی»درپردیستئاترشهرزاد
فراخوان جشنواره «موسیقی الکترونیک تهران»
نمایش «پایین ،گذر سقاخونه» از جمله نمایشنامه های شناخته شده
زنده یاد اکبر رادی است که داستانی عاشقانه را در دهه ۳۰و ۴۰در یکی از
محله های قدیمی تهران روایت می کند .رضا بهرامی نویسنده و کارگردان
تئاتر قصد دارد این اثر نمایشی را مرداد ماه در تاالر سنگلج به صحنه ببرد.
بهرامی در این باره گفت :این نمایش به نوعی مبارزه خیر و شر در زمان
معاصر است که همزمان با ماه محرم رخ می دهد و در ظاهر ممکن است که
شرپیروزشودامااینخیراستکهبهمرورزمانرشدمی کندوشروپلیدی
را از بین می برد .وی یاداور شد :در این نمایشنامه چرخش شب و روز یا
همان خیر و شر به نمایش در می اید و معتقدم اقای رادی در این متن قصد
داشته به این مساله بپردازد که در جریان زندگی قرار نیست همیشه شب
یا همیشه روز باشد بلکه زیبایی زندگی به چرخش مدام روز و شب (خیر و
شر) است و همین ویژگی از جمله دالیلی بود که من را عالقه مند به روی
صحنه بردن این نمایشنامه کرد .این نمایش از ۲۰مرداد تا پایان شهریور
در تماشاخانه سنگلج به صحنه می رود /.خبرگزاری مهر
نمایش «نیم وجبی» به کارگردانــی علیرضا دهقانی پس از
پایان اجراهایش در فرهنگســرای فردوس از یکشــنبه ۲مرداد
ساعت ۱۸در پردیس تئاتر شهرزاد مجددا روی صحنه می رود.
نویســنده این نمایش موزیکال که تلفیقی از اجرای بازیگران
و عروسک هاست رکســانه عبقری اســت و متن را با رویکرد به
نمایش هــای ایرانی و برای کودکان ۴ســال به بــاال به نگارش
دراورده است .بازیگران نمایش «نیم وجبی» ماندانا عبقری ،زهرا
سماواتی ،مارال عبدالحســین پور ،هادی شبانی ،یاسر محمدی
هستند.
در خالصه داستان نمایشنامه امده است« :گالبتون نیم وجبی
دختری ریزه میزه و باهوش است که همه ابادی او را دوست دارند
و نیم وجبی صدایش می زنند .روزی عمو جارچی خبر می اورد که
دیوی به ابادی امده است .گالبتون نیم وجبی با یک کرنا ،یک قناری
و یک تخم مرغ به قلعه دیو می رود تا با او زورازمایی کند اما ». ...
ششمین فســتیوال بین المللی موســیقی الکترونیک تهران دو
فراخوان منتشر کرد و از عالقمندان به حضور در این رویداد ،دعوت
به عمل اورد .دبیرخانه جشــنواره موسیقی الکترونیک تهران برای
دو بخش «دانشجویی» و «نوازندگی» فراخوان داده و عالقمندان به
حضور در بخش دانشجویی می توانند تا یکم ابان ماه ۱۴۰۱اثار خود
را به نشانی قید شده در فراخوان ارسال نمایند .همچنین عالقمندان
به حضور در بخش نوازندگی نیز می توانند با توجه به شرایط قید شده
در فراخوان ،اثار خود را تا پانزدهــم مهرماه ۱۴۰۱به دبیرخانه این
رویداد ارسال کنند .فراخوان شرکت در بخش دانشجویی :ششمین
فســتیوال بین المللی موســیقی الکترونیک تهران از ۱۹تا ۲۶اذر
۱۴۰۱از سوی گروه موسیقی یاراوا و با حمایت دانشکده موسیقی
دانشگاه هنر برگزار می شــود .از تمامی دانشجویان موسیقی کشور
دعوت می شود اثار خود را در زمین ه موسیقی الکترونیک تا نهایت ۱
ابان ۱۴۰۱ارسال نمایند. صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
یادداشت سخنگوی دولت درباره کتاب «روایت یک رویش»
علیبهادریجهرمی،سخنگویدولت درصفحهرسمیخوددراینستاگرامنوشت«:پیشرفت هایایراندر
چهار دهه گذشته ،محصول باور به توانمدی های داخلی و مجاهدت زنان و مردانی است که دل در گرو اعتالی
ایران اسالمی داشته اند .حرکت بر لبه دانش در حوزه های مختلفی از علم ،اکنون نام ایران را در نانو ،پزشکی،
مهندسی ،پهپاد ،هوافضا و ...زبانزد جهانیان کرده است« .روایت یک رویش» با خاطراتی شفاهی ،یکی از همین
پیشرفت های چشمگیر را روایت کرده است .اگر حاال ایران به یکی از قطب های درمان ناباروری منطقه تبدیل
شده است ،مرهون تالش های شبانه روزی مرحوم سعید کاظمی اشتیانی است .این کتاب زندگی و اقدامات
شاخص علمی این جهادگر عرصه علم و دانش را در حوزه سلول های بنیادین شرح داده است /.ایبنا
اجرای تئاتر توسط کودکان اوتیسم و پروانه ای
پردیس تئاتر شــهرزاد قصد دارد در پروژه ای با عنوان «طرح حمایت از اجرای تئاتر » (کودکان و
نوجوانان با نیازهای ویژه) از هنرمندان تئاتر با نیازهای ویژه حمایت کند و ضمن مشارکت در زمینه تولید
اثار ،سالن های خود را در اختیار این گروه ها قرار داد تا این نوع از تئاتر نیز در جامعه جایگاه خود را پیدا
کند .این نمایش به مدت هفت شب به نویسندگی و کارگردانی جواد فراهانی و تهیه کنندگی پردیس
تئاترشهرزاد و با هنرمندی کودکان اُتیسم و پروانه ای از دوم تا هفتم مرداد ماه سال جاری ساعت ۱۸:۳۰
به روی صحنه می رود .این نمایش به منظور تشویق این هنرجویان برای استمرار فعالیت در حوزه تئاتر
و افزایش انگیزه های انان برگزار می شود.
خلوت خود را با مجسمه سازیفراهم می کنم
امیرحسین صدیق بازیگر سینما و تلویزیون که سال ها پیش با مجموعه
تلویزیونی «قصه های تا به تا» در عرصه بازیگری شناخته شد ،قرار است با یک
اثر مجسم ه در نمایشگاه گروهی «موازی» در مجموعه راگادید این بار در حوزه
هنرهای تجسمی فعالیت داشته باشد.
امیرحســین صدیق گفت :من مدت هاســت که در حوزه مجسمه سازی
مشغولم اما تاکنون اثار خود را جایی عرضه نکرده بودم و این اولین نمایشگاهی
است که اثر خود را در ان به نمایش گذاشته ام .در این نمایشگاه با یک اثر حجم
به عنوان مهمان در کنار استادان دیگر حضور خواهم داشت.
او در ادامه درباره سابقه فعالیت خود در حوزه تجسمی توضیح داد :خانواده
من نیز نقاشی می کردند و من ه م به تبع ان ها به این سمت کشیده شدم .به قول
گ خدابیامرزم من اگر همان نقاشی را ادامه می دادم بهتر بود تا بازیگر
مادربزر
شوم .حدود ۲۵سال است که مجسمه می سازم و در این سال ها با متریال هایی
مانند گچ ،خمیر مجسمه سازی و گِل کار می کردم ولی جلوتر که امدم بیشتر با
ن زمان همراه اقای حمید
ن بازیگر تصریح کرد :در ا
چوب ،مجسمه ساختم .ای
جبلی و شاهرخ فروتنیان کارگاهی داشتیم و مجموعه «هیزم های نسوخته»
مربوط به همان ۷-۶سال پیش است و کمی جنبه حمایت از محیط زیست
دارد با این مضمون که هنوز زندگی در چوب های بریده شده درختان جاری
ن مجموعه ارائه شده است.
ن نمایشگاه نیز از همی
است .اثر ای
او اضافه کرد :پس از اینکه دیدم در لواسان باغ ها را تخریب می کنند و تنه
درختان را که در انها روح وجود دارد به نام هیزم کیلویی می فروشند ،بسیار
متاثر شدم زیرا من فرم هایی در چوب ها می دیدم که حیف م می امد با سوختن،
دود شده و از بین بروند .پس از ان ســعی کردم طرح ها را از دل چوب بیرون
بکشم .درواقع چوب در هشت سال اخیر رفیق خوبی برای من بوده است.
ن نمایشگاه توضیح داد :در این اثر ،خود چوب
صدیق درباره اثر حاضر در ای
صحبت می کند و من کار زیادی انجام نداده ام اما می توانم ادعا کنم که از این
چوب در دنیا یک عدد وجود دارد و من تنها سعی کردم یک فاصله گذاری بین
نسل جدید و قدیم را در این اثر نشان دهم.
یکشنبه 2مرداد 1401شماره 1245
7
این هنرمند گفت :من در ابتدای کار به چوب یا سنگ نگاه می کنم و ویژگی
و شکل طبیعی این متریال در وهله اول به من کمک می کند که بر مبنای انچه
که در اختیار دارم ،طراحی کنم .چوب چالش دیگری هم دارد که در حین کار
در داخل ان با گره ها و رگه هایی اشنا می شویم یا مشاهده می کنیم که حشرات
و پرندگان در بافت چوب چه تاثیری گذاشته اند .این امر موجب می شود در
اواسط کار ایده صددرصدی که داشــتیم به نتیجه نرسد و باید به راه چاره ای
اندیشــید .در این حالت چوب به ما فرمان می دهد که طرح را به چه سمت
و سویی ببریم .صدیق در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اینکه به
هنرهای تجسمی پناه می اورد ،اظهار کرد :علت اینکه تاکنون نتوانسته ام در
نمایشگاهی شرکت کنم بیشتر این بود که وقتی فیلمبرداری کاری اغاز می شود
یا پروژه ای را قبول می کنم ،ناگهان ۳-۴ماه از فضای کارگاه دور می شوم .من
برای دل خودم مجسمه می سازم و چون از فضای شهری فرار کرد ه و به گوشه ای
س از فیلمبرداری و در اوقات فراغت معموال وقتم را در کارگاه و
پناه برده ام ،پ
میان چوب ها می گذرانم .البته خود این بازگرداندن فضا و حس و حال سینما
و تصویر به فضای هنرهای تجسمی زمان نیاز دارد اما شده است که گاهی ۱۸
ساعت در کارگاه کار کرده ام .اگر درد جسمانی نباشد من اصال احساس نمی کنم
که چند ساعت مشغول فعالیت و ساخت مجسمه بوده ام.
پس از «قصه های تا به تا» بازیگری وقت زیادی از من گرفت اما همچنان تمام
وقت های ازادم را سعی کردم به هنرهای تجسمی و نقاشی و مجسمه سازی
بپردازم .اگر به گذشته بازمی گشتم مجدد بازیگری را ادامه می دادم اما شغلم
را بازیگری انتخاب نمی کردم زیرا در حوزه بازیگــری فکر نمی کردم چنین
سرانجامی پیش روی م باشد و به نوعی خلوت خود را از دست بدهم .اکنون در
ن خلوتی را که نیاز دارم ،برای خود فراهم
هنرهای تجسمی ســعی می کنم ا
کنم .بازیگری هم عشق من است اما اگر به عقب بازمی گشتم ،اجازه نمی دادم
شغل م باشد .نمایشگاه گروهی نقاشی ،مجسمه سازی و چیدمان «موازی» با
کیوریتوری بهداد نجفی اسدالهی روز یکشنبه ۲مرداد ماه ۱۴۰۱در مجموعه
راگادید واقع در باشگاه انقالب تهران گشایش خواهد یافت /.خبرگزاری صبا صفحه 7
همـوارهزیـرذره بیـن
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
معاون سردبیر :نغمه دانش اشتیانی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
به بهانه اکران «علف زار»
نظر منتقدان درباره پژمان جمشیدی
پژمان جمشیدی فوتبالیست ســابق تیم ملی ایران که
حدود ده سال است وارد عرصه بازیگری در سینما ،تئاتر و
تلویزیون شده است ،در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با
دو فیلم سینمایی «شیشلیک» با کارگردانی محمدحسین
مهدویان و «خط فرضی» با کارگردانی فرنوش صمدی در
جشنواره حضور پیدا کرد و برای ایفای نقش در سینمایی
«شیشــلیک»نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد او
همچنین در جشنواره چهلم در فیلم «علف زار »توانست با
نقش افرینی اش نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کند.
فیلم «علف زار» به تهیه کنندگی بهرام رادان و کارگردانی
کاظم دانشی یکی از فیلم های مورد توجه چهلمین دوره از
جشنواره فیلم فجر بود.
این فیلم یک اتفاق تکان دهنده را روایت می کند که باعث
شده است بســیاری از منتقدان و خبرنگاران درباره ان در
شبکه های اجتماعی صحبت کنند که بخش هایی از نظرات
منتقدان را در ادامه خواهید خواند:
️جعفر گودرزی
«علف زار» یک پژمان جمشیدی محکم و درست و نگاهی
سراســر دردمندانه و منتقدانه به اوضاع و شرایط جامعه و
ادم هایش دارد.
رضا صائمی
پژمان جمشــیدی را باید در نقش هــای جدی ،جدی
گرفت!
علی بحرینی
«علف زار» بهترین بازی پژمان جمشیدی در سینما است
ایزد مهرافرین
«علف زار» شاید یکی از سوپرایزهای جشنواره باشد ،در
عین بی ادعایی مرتب و با ایده جلو می رود.
پژمان جمشیدی در این چند سالی که وارد عرصه بازیگری شده است،
بارها مورد انتقاد قرار گرفته است .به دفعات منتقدان بازی های او را زیر
ذره بین برده اند و به توانایی او در بازیگری به دیده تردید نگاه کرده اند اما
حاال مدتی است که کمتر کسی به او برای اینکه از ورزش وارد بازیگری شده
است خرده می گیرد و او را نابازیگر می داند.
همیشه ورود نابازیگران شناخته شده به عرصه سینما و بازیگری مورد
انتقاد قرار می گرفت .برخی این حرکت را شهوتی برای بیشتر دیده شدن
می دانستند و برخی معتقد بودند که صاحبان فیلم از این ترفند برای فروش
بیشتر استفاده می کنند .در طول این سال ها کم نبوده اند کسانی که به
این طریق وارد عرصه بازیگری شــده اند اما از انجا که دانش و تخصصی
در این زمینه نداشتند ،نتوانستند در سینما بمانند .اما پژمان جمشیدی
فوتبالیستی است که حاال پس از 8سال توانسته خودش را در قامت یک
بازیگر در دنیای ســینما جا بیندازد .پژمان جمشیدی بی تردید یکی از
بازیگران موثر سینمای ایران در دهه ۹۰محســوب می شود .بازیگری
بااستعداد و هوشمند در انتخاب فیلمنامه که پس از چند تجربه کمدی
در سینما ،با نقش افرینی در «سوءتفاهم» تالش کرد توانمندی خود برای
حضور در ژانرهای دیگر سینمایی را هم بیازماید؛ «هزارتو»« ،ایده اصلی»
و «جهان با من برقص» در کنار استمرار درخشش جمشیدی در فیلم های
کمدی ،فرصت ویژه ای فراهم اوردند تا پژمان جمشیدی جایگاه خود را
به عنوان یک «بازیگر» در سینمای ایران تثبیت کند.
پژمان جمشیدی ،جای کسی را تنگ نکرده است
عده ای در رابطه با ورود فوتبالیستی چون پژمان جمشیدی به عرصه
تئاتر و سینما ،اعتفاد دارند که بازیگری به استعداد و مهارت نیاز دارد و برای
موفقیت حتما نباید تحصیالت دانشگاهی داشت.
کاربر بی نامی درباره همین موضوع نوشت :پژمان جمشیدی نمونه بارز
این است که بازیگری به اســتعداد مرتبط است و به تحصیالت ارتباطی
ندارد .پژمان جای کسی را در ســینما تنگ نکرده است ،کسانی که به او
ایراد می گیرند ،مشکل از خودشان اســت ،پژمان جمشیدی حداقل در
فیلم هایش لبخندی بر لبان این ملت می نشاند که همین هم جای تقدیر
دارد .مخاطب ناشناسی درباره استعداد پژمان جمشیدی نوشت :پژمان
یک نابغه است به جای تخریب و نقد غیر کارشناسی اهالی هنر به فکر
رشد و بالندگی اش باشند .بی شک و تردید ،پژمان از نابازیگرانی است
که فقط به خاطر پول پدر و چهره شــان در فیلم های مختلف بازی
می کنند ،بهتر است ،حاال یک عده خوش شان نمی اید که ایشان تا
این اندازه بین مردم محبوب شدند.
مجید گلپا نوشت :من بازی هایش را اصال دوست نداشتم
و به نظرم لوس و بیمزه بود ،ولی کم کم کارش را یاد
می گیرد و بهتر می شود ،من بازی اش را در فیلم
«شیشــلیک» دیدم و خیلی دوست داشتم.
پا به پای عطاران می امد و یک جاهایی هم
بهتر بود .امین فرزانه هم درباره شــخصیت
این هنرمند نوشت :پژمان ادم بی عقده و
باشخصیتی است .در زمانی که همه سعی
می کنند زیراب یکدیگر را بزنند ،بدون
ادا و ســلبریتی بازی کارش را به بهترین
نحو ممکن انجام می دهد ،نه بد کســی را
می گوید ،نه از تعریف کسی هول می شود ،نه
انتقاد کسی عصبانی اش می کند .این یعنی اوج
هنرمندی.
وی ضمن مثبــت خوانــدن کارنامه پژمان
جمشیدی ،ادامه داد :خیلی از بازیگرهای سینما و تلویزیون از رشته های
دیگر امده اند و بازیگر شدند و مالک ماندگاری ان ها ،توانایی ،استعداد و
کسب دانش و تجربه است و در غیر این صورت حدف می شوند ،تا این جای
کار ،اقای جمشیدی موفق بودند و کســانی که در مورد ایشان صحبت
می کنند ،قطعا از حســادت است و ناراحتیشــان به این خاطر است که
نمی توانند موفقیت ایشان را ببینند.
پژمان جمشیدی؛ مودب ،با استعداد و پُر تالش
البته عده ای کماکان باور دارند که پژمان جمشیدی ،ان چنان استعدادی
در زمینه بازیگری ندارد و تنها به وسیله پارتی و رابطه توانسته وارد این
عرصه شود .یکی از کاربران بی نام درباره نقش شهرت و پارتی در موفقیت
یک بازیگر نوشت :با حضور این دسته از افراد در سینما بار دیگر به خیلی ها
ثابت شد که بازیگری اصال هنر نیست و به سواد و تخصص هم نیاز ندارد
فقط کافی است پارتی و عشق شهرت داشته باشی تا به جایی برسی.
پژمانجمشیدی،انسانمحترمیاستولینمیدانمچرااص ً
البازیگریش
را دوست ندارم ،به دل نمی نشیند و شــاید دلیلش این است که در اکثر
فیلم های جدید حضور دارد و ایفای نقش می کند و شاید به همین دلیل
است .یکی از مخاطبان درباره بازیگری و فوتبال بازی کردن پژمان نوشت:
پژمان جمشیدی ،بازیکن متوسطی بود و بازیگر متوسطی هم است .در کل
ادم موفقی محسوب می شود ،اما بازیگر بی نظیری نیست.
مخاطب دیگری درباره عالقه افراد به دیده شدن نوشت :همه دوست
دارند به نوعی دیده شوند و برای هر شــخصیتی متفاوت است ،عده ای
تمایل شان به دیده شدن بیشتر است و از نظر ما باعث می شود این چنین
سوالی مطرح کنیم و برای افراد دیگر هم مهم نیست.
پژمان ،هم بازیگر خوبی است هم فوتبالیست با شخصیتی
البته بر خالف عده ای که معتقدند ،جمشیدی بازیگر خوبی نیست،
کاربران زیادی معتقدند که جمشیدی هم بازیگر خوبی است و هم بازیکن
بی نظیری و در هر دو حرفه بسیار خوب درخشیده است.
کاربر بی نامی درباره حضور جمشــیدی در هر دو حرفه نوشت :هم
فوتبالیســت خوبی بود ،هــم بازیگری خوب و هم انســان با
شخصیتی است .یک کاربر دیگر نوشت:در ورزش فوتبال و
هنر کارنامه خوبی دارد و به لحاظ شخصیت قابل احترام و
معقول است .دنبال کننده ای با نام داراب درباره حضور در
عرصهبازیگرینوشت:فوتبالیستوغیرفوتبالیستندارد.
هر کسی که کارش را خوب انجام بدهد موفق می شود .دلیل
نمی شودکسانیکهاستعدادندارندبهپیشینهجمشیدیایراد
بگیرند .به نظر من که بهتر از خیلی بازیگرهای تحصیل
کرده هنر است .البته ناگفته نماند ان کسی که
از باندبازی ناراحت است باید دنبال کسانی
بگردد که مقصر اصلی این ماجرا هستند.
اسو ،پشــتکار و تالش جمشیدی در
رسیدن به شهرت را بسیار موثر دانست و
در همین رابطه نوشت :بدون شک شهرت
ورزشی اقای جمشیدی در چهره شدنش
موثر بود ،ولی بی شک استعداد و پشتکار
هم داشت و گرنه در این ۹سال از دور خارج
شدهبود،نهاینکهسطحفیلم هاوکارهایش
باالتر برود ،ایشان نه در ایران اولین ورزشکار
هنرمند اســت ،نه در جهان ،مرحوم فردین،
کریم عبدالجبار و اریک کانتونا ،همه هم در
هنر و هم در ورزش حضور داشتند/.خبرانالین صفحه 8